Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
Vdvmark schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:36:
Gemeenten kunnen natuurlijk de rioolheffing verhogen en de hondenbelasting verhogen en dat uitkeren aan inwoners die thuisbatterijen kopen :) Leuk die verkiezingen!
Hondenbelasting kost meestal meer in de uitvoering dan dat het oplevert. Toch maar weer aan die ozb sleutelen ;) (ik ben gemeenteraadslid, pas op!)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
mitsumark schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:49:
[...]

De gewenste doelgroep is toch iedereen die er 1 wil aanschaffen om het net te ontlasten zodat we weer huizen kunnen bouwen?
De "gewone man (armen)" geld toeschuiven zijn ook andere mechanismen voor. Maar als meer mensen daarmee een plug&play apparaat van 1000 euro kan aanschaffen is dat mooi meegenomen.
Bv 500 subsidie per systeem geeft dat de gewone man met een 5kWh systeem 50% korting krijgt, terwijl de rijken (doorgaans met hogere capaciteiten) nog maar 10-20% korting krijgen.
(en dus niet zoals met warmtepompen (deels) afhankelijk van de capaciteit)
Dat zou kunnen. Moet je het niet aanpakken zoals in Flevoland.
Overigens ben ik van mening dat de Nederlander met een portemonnee niet zijn thuisbatterij gesubsidieerd hoeft te hebben. Die kan het stroomnetwerk zelf wel helpen. Beetje gemeenschapszin

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:31
Pr088 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:29:
[...]

Hondenbelasting kost meestal meer in de uitvoering dan dat het oplevert. Toch maar weer aan die ozb sleutelen ;) (ik ben gemeenteraadslid, pas op!)
sorry, ozb is toch echt aan zijn max, en als de kosten voor de uitvoering te hoog zijn ligt dat dan niet aan hoe je dat binnen een gemeente regeld, dus gewoon slimmer of als de kosten hoger zijn dan de inkomsten is er eigenlijk maar één echte oplossing, afschaffen die hap, met dat verschil kun je alsnog een leuke subsidie voor thuis-batterijen in het leven roepen.
Heb je direct twee keer je burgers blij gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 01-03-2026 14:35 ]

• Pr088
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:35:
[...]

sorry, ozb is toch echt aan zijn max, en als de kosten voor de uitvoering te hoog zijn ligt dat dan niet aan hoe je dat binnen een gemeente regeld, dus gewoon slimmer of als de kosten hoger zijn dan de inkomsten is er eigenlijk maar één echte oplossing, afschaffen die hap, met dat verschil kun je alsnog een leuke subsidie voor thuis-batterijen in het leven roepen.
Heb je direct twee keer je burgers blij gemaakt.
Hondenbelasting is in mijn gemeente een paar jaar geleden al gesneuveld.
En ik zet liever in op slimmer netgebruik. Laatst mijn eigen buurman overtuigd dat hij beter zijn auto niet tussen 18-21 uur kan laden. Hij bleek gewoon een slimme laadpaal te hebben, maar die alleen 'dom' te gebruiken...

• Pr088
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:35:
[...]

sorry, ozb is toch echt aan zijn max
Er is geen wettelijke max op ozb. En meestal wordt ozb-tarief gecorrigeerd voor woz waardestijging. Opbrengststurend, vaak met een inflatiecorrectie.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:10
Pr088 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:44:
[...]

Hondenbelasting is in mijn gemeente een paar jaar geleden al gesneuveld.
En ik zet liever in op slimmer netgebruik. Laatst mijn eigen buurman overtuigd dat hij beter zijn auto niet tussen 18-21 uur kan laden. Hij bleek gewoon een slimme laadpaal te hebben, maar die alleen 'dom' te gebruiken...
https://data.partnersinen...iteitskaart/totaal/afname

Gemeentes hoeven niet voor de trein te springen, maar hopeloos is t wel.
*Ter Apel is gelukkig geel, daar kunnen ze dus bouwen

[ Voor 4% gewijzigd door Vdvmark op 01-03-2026 15:49 ]

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Even wat hulp gezocht want ik wordt helemaal overspoeld met getalletjes en berekeningen dat ik geen idee meer heb :-).

Binnenkort m'n ouwe vetrouwde ferraris-meter eruit vanwege de "energie-wet". Afspraak moet ik nog maken.

Ik heb een variabel contract bij de vattenval, dat heb ik al 15 jaar, dus kan elk moment overstappen.

3 fase aansluiting 3x15á van de liander.

Ik heb solaredge met optimizers zonnepanelen die +/- 4500kwh per jaar opwekken.

Mijn totaal verbruik is 6000kwh (all electric huis) ik neem dus 1500kwh van het net op voor 60,- in de maand. Ik heb geen gas aansluiting meer.

Ik heb geen EV, maar wel mogelijk over een jaar of 10...

-Een en ander uitgezocht en uitgerekend, maar ik loop gewoon vast omdat de energie-contracten / terugleverkosten / salderen / piekbelasting (nederland) om de hoek komt kijken... waar ik nog niks zinnigs over kan zeggen.

Maar goed mijn oog is gevallen op:
Victron mulit 5000 - 3fase met een nkon 32kwh batterij kom ik rond de 8.000,- uit aan materiaal.

-Marstek plug en play 3 stuks rond de 3300,- voor bruto 15kwh opslag.

Nu kan een zonnige dag de 25kwh behalen, dus zou ik geneigd zijn naar een 32kwh (netto 28kwh? Met 15% verlies krijg ik de batterij vol)
Ik zou dan zo'n 75% van de terug geleverde kwh voor eigen gebruik kunnen gebruiken of is dit te optimistisch?

Ook zit ik te denken om nog meer te besparen door een kleinere aansluiting te nemen (1x10á), dit scheelt 240,- per jaar. Maar dit lukt denk ik alleen met victron mulitplus 6000z die 5000watt kan leveren per fase...

Wat is wijsheid? Goedkopere simpele marsteks 3300 en een beetje en dan klaar.
Of ingewikkeld victron, die peak shaving kan doen en eventueel de accu cap. verder kan uitbreiden?

• Jan-tweak
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:50:
Even wat hulp gezocht want ik wordt helemaal overspoeld met getalletjes en berekeningen dat ik geen idee meer heb :-).

Binnenkort m'n ouwe vetrouwde ferraris-meter eruit vanwege de "energie-wet". Afspraak moet ik nog maken.
ik hoop voor je dat je dan wel een slimme meter gaat nemen, met een digitale meter kun je namelijk geen dynamische energie contrcten afsluiten.
Ik heb een variabel contract bij de vattenval, dat heb ik al 15 jaar, dus kan elk moment overstappen.
daar heb je dus de afgelopen 14 jaar al heel veel geld laten liggen.
moet dat geen 3 * 25A zijn, ik heb nog nooit van een 15A hoofdaansluiting gehoord.

Mijn totaal verbruik is 6000kwh (all electric huis) ik neem dus 1500kwh van het net op voor 60,- in de maand. Ik heb geen gas aansluiting meer.

dat zou wel eens sneller worden. maar daar hoef je nu dus geen rekening mee te houden. dat komt dan wel als het zo ver is.
-Een en ander uitgezocht en uitgerekend, maar ik loop gewoon vast omdat de energie-contracten / terugleverkosten / salderen / piekbelasting (nederland) om de hoek komt kijken... waar ik nog niks zinnigs over kan zeggen.
heel simpel, met variabele en vaste energiekosten ga je heel veel betalen voor je zonnestroom die je gaat terugleveren, dat komt gewoon door de hoge terugleverkosten en de zeer lage terugleververgoeding die je nog voor je zonne-stroom krijgt, vaak is dat niet meer dan 0,25ct (dat is dus een kwart cent!!)
ik verwacht eigenlijk, ook omdat je geen gas meer hebt dat je met een dynamisch contract onder de streep goedkoper uit zult zijn, die kennen namelijk geen terugleverkosten en je krijgt voor je zonnestroom de echte waarde uitgekeerd, en voor die tijd dat het negatief is kunnen je zonnepanelen dit volledig automatisch even stop zetten, dus daar hoef je helemaal niets zelf voor te doen.
Victron mulit 5000 - 3fase met een nkon 32kwh batterij kom ik rond de 8.000,- uit aan materiaal.
je geeft zelf an aan dat je geen verstand hebt van de materie, en dat zijn me je heel veel lui, dus niets om je te schamen.
Maar je wilt dus wel een hobby victron installatie hebben waar eigenlijk je juist heel veel kennis en kunde moet hebben wil je die nog enigsinds zinvol inzetten, in jouw geval waar je alles moet laten doen, is dat in mijn ogen de meest foute beslissing wat je kunt nemen.
overigens verwacht ik dat je die 32 kWh uitsluitend de eerste dag kunt vullen en daarna waarschijnlijk voor de rest van het jaar tot de winter nooit meer, effectief gebruik je dus hooguit een 4-6 kWh van die 32 kWh, dat is dus nog niet eens 20%, de rest is dus weggegooit geld.

Nu kan een zonnige dag de 25kwh behalen, dus zou ik geneigd zijn naar een 32kwh (netto 28kwh? Met 15% verlies krijg ik de batterij vol)
Ik zou dan zo'n 75% van de terug geleverde kwh voor eigen gebruik kunnen gebruiken of is dit te optimistisch?

Ook zit ik te denken om nog meer te besparen door een kleinere aansluiting te nemen (1x10á), dit scheelt 240,- per jaar. Maar dit lukt denk ik alleen met victron mulitplus 6000z die 5000watt kan leveren per fase...
als je in je huis een 1 fase 10A (hoofdaansluiting) wilt, betekend dat dat je groep maximaal met 6A ( dus ook je zonnepanelen en ook je victron mogen dus niet meer dan 1.380W aan vermogen leveren! daar kun je hooguit 1 pit op aansluiten, lijkt me niet handig bij koken, zijn je aardappelen al weer koud als je vlees klaar is. ohja geen oven, geen magetron, geen waterkoker en geen koffieapparaat. want die hebben alle meer vermogen nodig.
Of ingewikkeld victron, die peak shaving kan doen en eventueel de accu cap. verder kan uitbreiden?
mogelijk dat je mijn posts hebt gemist, maar eerst even weet je natuurlijk niet wat je verbruik per dag is, dat zou je met een simpele ikea slimme stekker met energiemeter wel kunnen zien.
Helaas werkt de meest eenvoudige manier via een P1 poort bij een draaischijfmeter natuurlijk niet.
dus braaf gewoon elke morgen en liefst avond (van tussen avond en ochtend heb je nu nog geen zon, dus zie je het echte sluipverbruik) de meterstanden opschrijven, dus op de ouderwetse manier met potlood en een schrift. werkt echter net zo goed.
je opwek zie je gelukkig prima de app van solaregde.
met name je verbruik tussen zon'sondergang en zon's opgang is handig om te kijken hoeveel je capaciteit nu echt nodig hebt.
je mag me ook gewoon even een pm sturen.
maar als ik je verhaal zo beoordeel heb je waarschijnlijk aan een simpele plug in thuis-batterij die liefst modulair opgezet is al meer dan genoeg en die is ook nog een heel stuk goedkoper.
Als ik dan toch een merk moet noemen zou ik veel eerder naar een Zendure kijken dan bij een marstek.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 01-03-2026 17:21 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

En hoe ga je die 28kWh opmaken? morgen staan er weer 28 kWh klaar bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 01-03-2026 17:16 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:12:

[...]
als je in je huis een 1 fase 10A (hoofdaansluiting) wilt, betekend dat dat je groep maximaal met 6A ( dus ook je zonnepanelen en ook je victron mogen dus niet meer dan 1.380W aan vermogen leveren! daar kun je hooguit 1 pit op aansluiten, lijkt me niet handig bij koken, zijn je aardappelen al weer koud als je vlees klaar is. ohja geen oven, geen magetron, geen waterkoker en geen koffieapparaat. want die hebben alle meer vermogen nodig.

[...]
Waar haal je die 6A vandaan?

Hij wil z’n huis voornamelijk vanuit de accu met Powerassist vd Victrons voeden.

Daarnaast parralel de accu volpompen vanuit het net met de 1x10A hoofdaansluiting, op dagen dat de zon het niet kan.

Best vooruitstrevend, maar ook wel gewaagd.

[ Voor 54% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-03-2026 17:20 ]

• Jan-tweak
bbbrumbrum schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:19:
[...]

Waar haal je die 6A vandaan?
als je hoofdaansluiting 10A is is de vorige stap in zekeringen voor je groepen 6A, zo ver ik weet zijn er geen lagere zekeringen bij 230V AC 50Hz.
dus dat betekend ook dat je laadvermogen ook met 6A begrenst is, dan moet de zon al ruim 23 uur de volledige 1380W aan vermogen leveren om de batterij helemaal vol te krijgen, dus heb je geen tijd meer over om hem ook weer leeg te krijgen, wat dus eigenlijk ook weer de 23 uur (minmaal theoretisch) nodig heeft om deze leeg te krijgen, dus je hebt minimaal een dag van circa > 50 uur nodig en dat gaat helaas in onze wereld niet lukken, meer als 24 uur zit er gewoon niet in één dag.
Hij wil z’n huis voornamelijk vanuit de accu met Powerassist vd Victrons voeden.

Daarnaast parralel de accu volpompen vanuit het net met de 1x10A hoofdaansluiting, op dagen dat de zon het niet kan.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de groote van de batterij capaciteit die volgens mij gewoon veel te hoog is.

Best vooruitstrevend, maar ook wel gewaagd.
vooral als hij geen deskundigheid op dat onderwerp heeft. nee, sorry, dat kan eigenlijk alleen maar misgaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Jan-tweak op 01-03-2026 17:29 ]

• Jan-tweak
Pr088 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Er is geen wettelijke max op ozb. En meestal wordt ozb-tarief gecorrigeerd voor woz waardestijging. Opbrengststurend, vaak met een inflatiecorrectie.
jammer genoeg niet, het is de gouden koe van de gemeente, geld te kort betekend vrijwel altijd OZB omhoog.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:20
dinandus schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:09:
Hoezo de huurders (nog) meer compenseren?

Ze hebben toch ook zelf best flink voordeel van hun eigen opgeleverde zon productie? Hoeven ze gedurende zon productie in elk geval geen "dure" energie van hun leverancier in te kopen?

Daarnaast hebben ze nooit 1 cent geïnvesteerd in hun zon panelen installatie!

Sorry weet dat het hier of topic is, maar moet het gewoon effe kwijt
Dat voordeel valt best mee,

Iemand die ik ken in een "gezellige volksbuurt" alle huizen kregen een paar panelen die bij elkaar 1500 kWh/jaar opleveren.Huur ging met 20€ per maand omhoog. Is 2-3 jaar geleden gebeurd, dus geen jaren van "dik verdienen".

Nu vond ik 3-400€ stroom besparen tegenover 240€ meer huur al een karige deal, maar nu het eigen voordeel een derde zal zijn na einde salderen, rond de 100-125€, zie ik echt niet waarom jij denkt dat hier dik wordt geprofiteerd. De WBV heeft voor ze geïnvesteerd, en daar hadden ze weinig over te zeggen, en onderaan de streep betalen ze gewoon elke euro die de WBV kwijt was.

En persoonlijk vind ik het dan ook aan de WBV om te kijken naar een oplossing, en een PIB kan daar een mogelijkheid in zijn. Maar blijkbaar wil je misschien zelf liever weer subsidie ontvangen voor een product wat al bijna rendabel is.

In mijn optiek is er geen enkele reden om de thuisaccu te gaan subsidiëren vanuit de overheid. Laat dit toch lekker aan de energiesector die netproblemen heeft en motiveer hun om het netprobleem op te gaan lossen. Misschien dat er dan wel serieus naar buurtbatterijen gaat worden gekeken.

De thuisaccu is over een tijdje puur een rendementsverhoger van eigen PV-opwekking, het is niet duurzaam en amper rendabel in 90% van de huishoudens. Daar hoeft geen subsidie voor te komen zodat papa weer een nieuw speeltje kan kopen.

Dit was het laatste wat ik over subsidie kwijt wilde.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:57

32kWh is erg veel. Als het gratis was dan was het wel leuk, maar nu is het overkill.
De crux is….
Van die 25kWh hoef je niet ALLES in een accu te stoppen en later terug te leveren.
Tussen 11:00 en grofweg 16:00 heeft dat zin. Maar VOOR 11:00 en NA16:00 heb je in de zomer nog prima opwek. Als je dan een dynamisch contract hebt krijg je er ook nog een heel behoorlijke prijs voor.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:46

Tao

DPC DE_KOMETEN

Aansluitend op wat @Jan-tweak al zei, zou een Victron-installatie in jouw situatie niet de beste keus zijn. Ook gelet het bedrag van 8k, zou ik in elk geval naar meer opties kijken: b.v. Balansenergie.nl Die leveren een 48,2 kWh voor 6,5k incl. btw met een 12kW Deye omvormer. Moet je wel een slimme meter hebben en bij hen ook tenminste 2 jaar een dynamisch contract afsluiten. En er zijn ook andere, goedkopere, systemen.
Als je een beetje vermogen wil hebben, is een stekker accu een tweede keus optie. My 2 cts.

Diablo3

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 19:54

De vraag is of je dan juist niet duurder uit bent met de nieuwe netbeheerderstarieven vanaf 2028?

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tao schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:15:
[...]

Aansluitend op wat @Jan-tweak al zei, zou een Victron-installatie in jouw situatie niet de beste keus zijn. Ook gelet het bedrag van 8k, zou ik in elk geval naar meer opties kijken: b.v. Balansenergie.nl Die leveren een 48,2 kWh voor 6,5k incl. btw met een 12kW Deye omvormer. Moet je wel een slimme meter hebben en bij hen ook tenminste 2 jaar een dynamisch contract afsluiten. En er zijn ook andere, goedkopere, systemen.
Als je een beetje vermogen wil hebben, is een stekker accu een tweede keus optie. My 2 cts.
Ik vraag me toch af wat het addertje onder t gras is bij Balansenergie.nl
Ongunstig contract?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• squareware
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:23:
[...]
als je hoofdaansluiting 10A is is de vorige stap in zekeringen voor je groepen 6A, zo ver ik weet zijn er geen lagere zekeringen bij 230V AC 50Hz.
dus dat betekend ook dat je laadvermogen ook met 6A begrenst is, dan moet de zon al ruim 23 uur de volledige 1380W aan vermogen leveren om de batterij helemaal vol te krijgen, dus heb je geen tijd meer over om hem ook weer leeg te krijgen, wat dus eigenlijk ook weer de 23 uur (minmaal theoretisch) nodig heeft om deze leeg te krijgen, dus je hebt minimaal een dag van circa > 50 uur nodig en dat gaat helaas in onze wereld niet lukken, meer als 24 uur zit er gewoon niet in één dag.
[...]

vooral als hij geen deskundigheid op dat onderwerp heeft. nee, sorry, dat kan eigenlijk alleen maar misgaan.
De victrons die bootsen gewoon het net na en vullen het vermogen aam wanneer nodig, de 10á aansluiting kan ik op max vermogen 55kwh per dag trekken om de batterij vol te maken, als dat nodig is wanneer de zon niet schijnt.
De omvormers leveren de piekbelasting aan de fases, waar de 10á te weinig vermogen levert. Dat heeft verder geen invloed op de hoofdzekering.

Helemaal geen verstand wil ik nou ook weer niet zeggen. Ben gewoon het spoor bijster omdat ik heb zitten slapen tot nu :-) en dan met name de regeltjes die komende jaren komen.
HandyLumberjack schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:31:
[...]

De vraag is of je dan juist niet duurder uit bent met de nieuwe netbeheerderstarieven vanaf 2028?
Hoe kleiner de aansluiting hoe minder je betaald lijkt mij het meest logische. Alleen in 2028 doel je op de piek-momenten die apart belast / extra duur worden om op die momentem stroom af te nemen, zoals ze dat in België doen. In dat geval is het nog meer rendabel on power-assist / peqk shaving in te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door squareware op 01-03-2026 18:44 ]

• HandyLumberjack
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:41:
[...]

Hoe kleiner de aansluiting hoe minder je betaald lijkt mij het meest logische. Alleen in 2028 doel je op de piek-momenten die apart belast / extra duur worden om op die momentem stroom af te nemen, zoals ze dat in België doen. In dat geval is het nog meer rendabel on power-assist / peqk shaving in te zetten.
De vraag is hoeveel goedkoper die kleinere aansluiting dan nog is, en of je dan niet genoodzaakt bent om in duurdere uren meer af te nemen omdat je anders in de winter onvoldoende energie uit het net kan trekken, waardoor je uiteindelijk misschien toch duurder uit bent.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Oogje schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Ongunstig contract?
Balansenergie steekt 70% van de opbrengst van de balanceringsdiensten in eigen zak. Daar zijn ze overigens zeer open over. Er is een apart topic over Balansenergie. Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:59
Tao schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:15:
[...]

Op het eerste oog krijg je veel waar voor je geld bij balansenergie. Ik lees in in diverse forums mee maar zie balansenergie niet of nauwelijks voorbijkomen. Is daar een reden voor?

• Jan-tweak
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:41:
[...]

De victrons die bootsen gewoon het net na, de 10á aansluiting kan ik op max vermogen 55kwh per dag trekken om de batterij vol te maken, als dat nodig is wanneer de zon niet schijnt.

Helemaal geen verstand wil ik nou ook weer niet zeggen. Ben gewoon het spoor bijster omdat ik heb zitten slapen tot nu :-) en dan met name de regeltjes die komende jaren komen.

zo eenvoudig als je dat beschrijft is het helaas niet, maar het zou zeker niet mijn keuze zijn.

[...]

wat ik me afvraag of je zelf wel enig idee hebt hoeveel energie je zelf verbruikt, want dat is gewoon stap 1 ( en nee daar bedoel ik zeker geen jaar of maandoverzicht mee.
beantwoord eerst maar eens deze vraag en ik denk nog steeds dat je opgave van 3*15A niet juist kan zijn, dus het zou wel zo juist zijn om ook daar eens een antwoord op te geven.
tenminste als je een eerlijk en correct antwoord wilt hebben, we willen hier graag mensen helpen, maar daarvoor hebben we wel de juiste basisinfo's voor nodig. :)

ik vrees dat je idee met betrekking tot de nieuwe nettarieven niet zo zal uitkomen, je kunt Nederland gewoon niet vergelijken met Belgie, daarvoor verschillen de wetgeving en opzet van hun netwerkbedrijven gewoon te veel van elkaar.
nee, ik vrees dat de huidige bestaande netwerktarieven als we geluk hebben das basis vormen, waarbij er in de ochtend en late middag/avond er een opslag (mogelijk dat deze zelfs verschillend gaat worden) komt voor die tijdsvakken.
dat zou mogelijk zelfs het einde voor digitale meters kunnen betekenen als deze niet hiervoor geschikt gemaakt kunnen worden. Bij slimme meters is dat een stuk eenvoudiger.

• squareware
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:46:
[...]

De vraag is hoeveel goedkoper die kleinere aansluiting dan nog is, en of je dan niet genoodzaakt bent om in duurdere uren meer af te nemen omdat je anders in de winter onvoldoende energie uit het net kan trekken, waardoor je uiteindelijk misschien toch duurder uit bent.
Ik weet niet hoelang de duurdere uren duren, maar in kan ik met en 1x10á aansluiting 2.3kwh krijgen ongebeer 55kw per 24uur . Dat is ook de keuze voor een grotere batterij om deze uurtjes niets te hoeven afnemen in donkere dagen.

Dus stel dat er 8 dure uurtjes zijn dan kan de batterij 16*2.3 laden, 10% verlies is dat een volle accu van 32kwh waar ik dan netto 26kwh uit kan halen voor de 8ndure uurtjes..

Technisch gezien kan ik met 3 multiplus rond de 14kwh laden, nkon ess kan dat ook aan
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:54:
[...]

wat ik me afvraag of je zelf wel enig idee hebt hoeveel energie je zelf verbruikt, want dat is gewoon stap 1 ( en nee daar bedoel ik zeker geen jaar of maandoverzicht mee.
beantwoord eerst maar eens deze vraag en ik denk nog steeds dat je opgave van 3*15A niet juist kan zijn, dus het zou wel zo juist zijn om ook daar eens een antwoord op te geven.
tenminste als je een eerlijk en correct antwoord wilt hebben, we willen hier graag mensen helpen, maar daarvoor hebben we wel de juiste basisinfo's voor nodig. :)

ik vrees dat je idee met betrekking tot de nieuwe nettarieven niet zo zal uitkomen, je kunt Nederland gewoon niet vergelijken met Belgie, daarvoor verschillen de wetgeving en opzet van hun netwerkbedrijven gewoon te veel van elkaar.
nee, ik vrees dat de huidige bestaande netwerktarieven als we geluk hebben das basis vormen, waarbij er in de ochtend en late middag/avond er een opslag (mogelijk dat deze zelfs verschillend gaat worden) komt voor die tijdsvakken.
dat zou mogelijk zelfs het einde voor digitale meters kunnen betekenen als deze niet hiervoor geschikt gemaakt kunnen worden. Bij slimme meters is dat een stuk eenvoudiger.
Ik heb 3x25a, typefoutje.

Verbruik weet ik niet, want geen slimme meter.
Kan wel naar de airco's kijken. Die pakken in de winter bij 30kwh per dag zomer bij de 5kwh.
Bij elkaar zo'n 2000kwh per jaar.

https://www.acm.nl/nl/pub...t-nodig-van-alle-partijen

Daar word nog marktonderzoek naar gedaan dus mogelijk veranderen de regels weer. Zoals ik het nu begrijp willen ze bepaalde piekmomenten zwaarder belasten, dus je kan je prakkie beter niet meer rond etenstijd klaar maken want: piekmoment dus duurder tarief.

Ik denk ook zomaar dat dynamisch gaat verdwijnen en dat het beter is om gewoon zoveel mogelijk zelf te verbruiken / op te slaan en niks meer terug te leveren.

[ Voor 55% gewijzigd door squareware op 01-03-2026 19:20 ]

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Hoi!

Ik kan meeliften op een accu project met de aanschaf van een thuisaccu / offgrid systeem. Ik ben opzoek naar ervaringen of vergelijkbare systemen. De totale investering is 5800,- zonder BTW voor het volgende systeem:

Samenvatting installatie:
- Solis S6 15 kW 3 fase hybride omvormer (High Voltage)
- Enovance Chakra High Voltage — 20,48 kWh
- Next Source EMS + P1-kabel + residentiële software-afkoop

Technische specificaties
- Batterijcapaciteit: 20,48 kWh
- Vermogen omvormer: 15 kW
- EMS: Next Source / Eniris SmartGridOne
- Laadtijd: circa 80 minuten
- Handelsvolume per 15 minuten: circa 3,75 kWh
- Aansluiting: 3x25A geschikt
- Back-up en off-grid
- Geschikt voor flexibiliteitsmarkten en onbalanshandel

Wij zijn full electric en hebben zo'n 13kW aan zonnepanelen en verbruiken zo'n 9000kwh, (incl EV en klein kantoor aan huis met 2 koffiemachines die 24/7 aanstaan).

• HandyLumberjack
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Ik weet niet hoelang de duurdere uren duren, maar in kan ik met en 1x10á aansluiting 2.3kwh krijgen ongebeer 55kw per 24uur . Dat is ook de keuze voor een grotere batterij om deze uurtjes niets te hoeven afnemen in donkere dagen.

Dus stel dat er 8 dure uurtjes zijn dan kan de batterij 16*2.3 laden, 10% verlies is dat een volle accu van 32kwh waar ik dan netto 26kwh uit kan halen voor de 8ndure uurtjes..

Technisch gezien kan ik met 3 multiplus rond de 14kwh laden, nkon ess kan dat ook aan

[...]

Kan wel naar de airco's kijken. Die pakken in de winter bij 30kwh per dag zomer bij de 5kwh.
Met die 26kWh moet je niet 8 uurtjes doen, maar de hele dag, en je airco pakt soms al 30 kWh. En dan nog overig verbruik en misschien een EV laden, dat krijg je in de winter niet in 24 uur over 1x10A getrokken.

• squareware
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:20:
[...]

Met die 26kWh moet je niet 8 uurtjes doen, maar de hele dag, en je airco pakt soms al 30 kWh. En dan nog overig verbruik en misschien een EV laden dat krijg je in de winter niet in 24 uur over 1x10A getrokken.
Dat begrijp ik, vandaar de power assist.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:23:
[...]
[...]

Er zijn al huizen met dit concept.

Je doelt denk ik op selectiviteit, maar dat geldt hier niet.

De netaansluiting zit rechtstreeks op de Victron en dient puur als ondersteuning.
De meterkast zit achter de Victron(s) en kan “gewoon” 3x16A (oid, afhankelijk van model) leveren.
Overbelasting kan niet voorkomen, want de Victrons bepalen de input vanuit het net, en die stel je dan gewoon in op 10A.

• HandyLumberjack
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Dat begrijp ik, vandaar de power assist.
Want daarmee kan je meer kWh uit het net trekken in die 16uur? :?

• Jan-tweak
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:57:
[...]

[...]

Dat dacht ik ook, maar dat is best wel een groot verschil.
dat dacht ik ook al, maar dan zou ik nu wel dit eens handmatig gaan bijhouden, zeker voor deze twee cq drie maanden lijkt me dat heel belangrijk.
ik heb daar hier al diverse keren de basis gepost, dus even opzoeken zou ik zeggen.
belangrijk is hierbij dat je dit bijhoud zo veel mogelijk vroeg in de ochtend en in de avond als je gen of nauwelijk meer opbrengst van je PV hebt. dan heb je ook direct je sluipverbruik te pakken.
Je opwek zie je wel via de app en door het verschil tussen de ochtend en avond weet je ook wat je net teruglevering en direct eigengebruik van je PV is.
dit zijn wel de basis om te kijken hoe groot je capaciteit voor NOM bedrijf van je thuis-batterij zou kunnen zijn, vergeet echter niet dat zeker met jouw PV installatie je in de winter geen PV opbrengst hebt die ook maar een beetje je batterij kan laden, dus in deze 4 maanden ben je volledig op net stroom aangewezen, en dan maakt het ook niets meer uit of je een 32 kWh of 100 of 250 kWh thuisbatterij hebt, je hebt gemiddeld minimaal een 3.000/4.000 kWh aan opslag nodig om de winter door te komen. (zeker bij 6.000 kWh verbruik).
https://www.acm.nl/nl/pub...t-nodig-van-alle-partijen

Daar word nog marktonderzoek naar gedaan dus mogelijk veranderen de regels weer. Zoals ik het nu begrijp willen ze bepaalde piekmomenten zwaarder belasten, dus je kan je prakkie beter niet meer rond etenstijd klaar maken want: piekmoment dus duurder tarief.

Ik denk ook zomaar dat dynamisch gaat verdwijnen en dat het beter is om gewoon zoveel mogelijk zelf te verbruiken / op te slaan en niks meer terug te leveren.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Oogje schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Ongunstig contract?
Je geeft de controle over de batterij aan balans. Je doet de belofte dat je niet zelf aanstuurt/aanpast en twee jaar op hun contract zit.

Verwachting is dat er 30MWh per jaar door de batterij gepompt wordt, ongeacht pv opwek en eigen gebruik.

Eigengebruik gaat volledig over de batterij. Ook overdag.

Hier staat er een in de garage overigens. Voor €6500 (ex btw) een prima deal en voor €1500 (incl btw) werkt de UPS (offgrid) functie ook naar behoren (met bypass). Wel is de omvormer lawaaiig (3 föhns in hoogste stand) en heeft minimaal 100W nodig voor zijn werking.

Hier vandaag 5,4kWh verlies op 38kWh eigen consumptie. Bij 28kWh import en 8kWh export zou dat netto neerkomen op €1,38 te betalen totaal (incl btw en belastingen (gesaldeerd)). Batterij in 32,5kWh en uit 31,5kWh. Zoals je ziet, de stromen om te berekenen worden complex.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 01-03-2026 20:12 ]

• squareware
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Want daarmee kan je meer kWh uit het net trekken in die 16uur? :?
Nee een 1x10a aansluiting levert 230v×10a= 2.3kw (u * i = p).
3x Multiplus 6000 levert 5kw. Want 3 fase dus totaal van 15000watt

Totaal zit je dus op 17.3 kw uitgangs vermogen

De nkon accu levert
51,2 V × 300 A ≈ 15,36 kW genoeg voor de 3 victrons multiplus 6000.

Dit vermogen staat gelijk aan de net aansluiting 3x25x230= 17,25kw.
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:30:
[...]
Dat dacht ik ook, maar dat is best wel een groot verschil.

[...]
dat dacht ik ook al, maar dan zou ik nu wel dit eens handmatig gaan bijhouden, zeker voor deze twee cq drie maanden lijkt me dat heel belangrijk.
ik heb daar hier al diverse keren de basis gepost, dus even opzoeken zou ik zeggen.
belangrijk is hierbij dat je dit bijhoud zo veel mogelijk vroeg in de ochtend en in de avond als je gen of nauwelijk meer opbrengst van je PV hebt. dan heb je ook direct je sluipverbruik te pakken.
Je opwek zie je wel via de app en door het verschil tussen de ochtend en avond weet je ook wat je net teruglevering en direct eigengebruik van je PV is.
dit zijn wel de basis om te kijken hoe groot je capaciteit voor NOM bedrijf van je thuis-batterij zou kunnen zijn, vergeet echter niet dat zeker met jouw PV installatie je in de winter geen PV opbrengst hebt die ook maar een beetje je batterij kan laden, dus in deze 4 maanden ben je volledig op net stroom aangewezen, en dan maakt het ook niets meer uit of je een 32 kWh of 100 of 250 kWh thuisbatterij hebt, je hebt gemiddeld minimaal een 3.000/4.000 kWh aan opslag nodig om de winter door te komen. (zeker bij 6.000 kWh verbruik).

[...]
Ik ga m'n dag verbruik / avond verbruik noteren, dank je wel. Het gaat voornamelijk in de zomer om de nacht door te komen op zonnestroom :-).
In de "winter" maanden zal alles vanuit het net gaan, dan berekenen of de capaciteit van 1x10a genoeg is om een 32kwh op te laden..

Stel: in de winter een lege accu, gaat om 9.00 smorgen laden tot 12.00 (3x 2.3 kwh) batterij heeft dan 6,9-10%= 6kwh aan capaciteit. 12:00 gaat de oven aan en berbuikt 0,5,kwh en de vaatwasser 1.5kwh verbruikt, totaal 2kwh verbruik accu zit op 4kwh... en zo gaat het de hele dag door... zou dat lukken?

[ Voor 89% gewijzigd door squareware op 01-03-2026 20:40 ]

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste