Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 101 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Pr088 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Mwah. Hybride installaties zijn tegenwoordig heel goed betaalbaar. Dan is de terugverdientijd ook korter. Vaak kan hybride voor 6-7k wel. Ik was 14 kwijt voor FE.
Leuk, maar hoe denk je die hybride van 6-7k dan terug te verdienen? Qua performance/ operationele kosten ontlopen een hybride CV en een CV plus een paar airco's elkaar vaak niet zoveel.

Laat staan 14k uitgeven op die laatste paar honderd m3 gas per jaar de woning uit te krijgen.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-04 10:31

watercoolertje

Untertitel

HandyLumberjack schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Leuk, maar hoe denk je die hybride van 6-7k dan terug te verdienen? Qua performance/ operationele kosten ontlopen een hybride CV en een CV plus een paar airco's elkaar vaak niet zoveel.

Laat staan 14k uitgeven op die laatste paar honderd m3 gas per jaar de woning uit te krijgen.
Wat kosten die "paar airco's" icm een nieuwe CV dan?

PS Zelf vind ik ruimtes verwarmen met een airco irritant, het blaast en maakt geluid, en is vaak maar in enkele ruimtes toe te passen, terwijl mijn CV (en WTW samen) het hele huis kan verwarmen zonder dat ik daar iets van hoor. Daarnaast zou ik de warmte uit de vloer(verwarming) missen die ik nu heb. Dus ik zou ook zeker een hybride of full electric CV gebruiken ipv een airco ongeacht het kostenplaatje.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• HandyLumberjack
  • Nu online
watercoolertje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Wat kosten die "paar airco's" icm een nieuwe CV dan?

PS Zelf vind ik ruimtes verwarmen met een airco irritant, het blaast en maakt geluid, en is vaak maar in enkele ruimtes toe te passen, terwijl mijn CV (en WTW samen) het hele huis kan verwarmen zonder dat ik daar iets van hoor. Daarnaast zou ik de warmte uit de vloer(verwarming) missen die ik nu heb. Dus ik zou ook zeker een hybride of full electric CV gebruiken ipv een airco ongeacht het kostenplaatje.
Helemaal niks, want in dit geval hangen al die spullen er al.

Qua geluid en blazen is de ene airco de andere ook niet. En het ging niet over comfort maar het financiële aspect.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-03-2026 15:10 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:59
technoaddict schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:31:
Ik heb de thuisbatterij voor nu even onderaan de optielijst gezet.
Bij Eigenhuis mezelf ingeschreven voor de collectieve inkoop hybride warmtepomp. Maar ik denk dat ik het zelfde ga doen voor All elektric. Omdat de CV ketel (Nefit) van 2010 is en dus eigenlijk ook aan vervanging toe is (puur gebaseerd op leeftijd). All elektric zal vast nog wat prijziger zijn dan een combi hybride pomp + nieuwe CV, maar misschien is dat alsnog het overwegen waard.
Je kan ook (tijdelijk) een vol elektrische warmtepomp nemen en de CV nog mee laten draaien voor tapwater. Dan hoef je niet in 1x over.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:47
technoaddict schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:31:
Ik heb de thuisbatterij voor nu even onderaan de optielijst gezet.
Bij Eigenhuis mezelf ingeschreven voor de collectieve inkoop hybride warmtepomp. Maar ik denk dat ik het zelfde ga doen voor All elektric. Omdat de CV ketel (Nefit) van 2010 is en dus eigenlijk ook aan vervanging toe is (puur gebaseerd op leeftijd). All elektric zal vast nog wat prijziger zijn dan een combi hybride pomp + nieuwe CV, maar misschien is dat alsnog het overwegen waard.
afhankelijk van de technische staat van de CV, dus goed laten controleren kan het zonder meer best interessant zijn zover je nog niet helemaal van het gas wilt om inderdaad te kiezen voor een hybride, afhankelijk van de warmtebehoefte van je huis zou je namelijk nog best een aantal jaartjes met je huidige CV kunnen doen omdat deze bij een hybride eigenlijk nog nauwelijks gaat slijten, ver uit het meeste deel wordt qua verwarming door de warmtepomp gedaan en voor warm water dan deze het nog jaren en jaren volhouden.
ik zou ook eens direct bij Quatt kijken, mogelijk dat je het met een enkele Quatt prima kunt, en ik vraag me werkelijk af of een aanbod van VEH dan echt nog zo voordelig is.

• Jan-tweak
Impossibl3 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:03:
[...]

Je kan ook (tijdelijk) een vol elektrische warmtepomp nemen en de CV nog mee laten draaien voor tapwater. Dan hoef je niet in 1x over.
sorry, een vol electrische warmtepomp is al ook voor SWW/tapwater, dan heb je dus de CV niet meer nodig.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:17:
[...]

sorry, een vol electrische warmtepomp is al ook voor SWW/tapwater, dan heb je dus de CV niet meer nodig.
Er zijn genoeg sww-loze setupe in full electric warmtepompen.
Wij hebben hier een full electric wp + een losse wpb voor sww.

Gaat allemaal prima. En de prijzen die hier worden genoemd voor een full electric wp (~ 10k€) kunnen een heel stuk lager. + 3350€ subsidie is ook erg mooi (8kw Daikin, in ons geval).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Jan-tweak
Tanuki schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Er zijn genoeg sww-loze setupe in full electric warmtepompen.
Wij hebben hier een full electric wp + een losse wpb voor sww.

Gaat allemaal prima. En de prijzen die hier worden genoemd voor een full electric wp (~ 10k€) kunnen een heel stuk lager. + 3350€ subsidie is ook erg mooi (8kw Daikin, in ons geval).
Klopt, alleen daar had het deze poster het niet over, hij wilde de cv dan nog voor SWW gebruiken, en dan vind ik de FE WP met of eventueel zonder SWW en dus een aparte WPB een beter idee.
Dus keuze genoeg.

• Ieniemienieme
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-03 11:04
Ik woon in een rijtjeswoning van 145m2 uit 1975 met isolatie in muren, vloer en dak. circa 500m3 inhoud.
10 x 325WP zonnepanelen (Q Cells Q Peak DUO-G5 325) op het schuine 30 graden dak (meer passen er niet) georiënteerd op het Zuid-Oosten geplaatst in april 2019.
Electriciteit aansluiting is 1 fase 40A met slimme meter.
Airco in de woonkamer en op zolder, verwarming en douchen op gas, koken is elektrisch en keuken heeft een combi-Quooker.

Mijn energiecontract loopt in Juni af en met het oog op het einde van salderen ben ik aan het overwegen om een accu aan te schaffen icm een dynamisch contract.
Doel hierbij is om eigen opwek verbruik te stimuleren. Batterij kan ook gebruikt worden voor goedkoop inkopen en duur verkopen, maar niet om te traden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Als ik kijk naar mijn eigen verbruikspercentage, dan kan dit met een accu flink omhoog richting de 80%.
Dit zou terugleverkosten besparen en de inkoop van ongeveer 1700kWh a 0,25 is grofweg een besparing van 450 euro per jaar.

De volgende offerte heb ik van de lokale accu/zonnepanelen boer gekregen:
- SigEnergy EC 4.0
- SigEnergy BAT 10.0 9kWh
- SigEnergy Installation Kit, Ground mounted
- SigEnergy Sensor Single Phase-DH
Inclusief montage
Kosten: 5348 ex, 1123,08 BTW, 6471,08 incl BTW

Er is ook nog de mogelijkheid om de 10 bestaande zonnepanelen te upgraden naar hogere WP panelen en op de Noord-West kant ook 8(?) panelen te plaatsen

Hebben jullie advies voor mij?

Never underestimate my incompetence!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:40
Ieniemienieme schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:17:

Als ik kijk naar mijn eigen verbruikspercentage, dan kan dit met een accu flink omhoog richting de 80%.
Dit zou terugleverkosten besparen en de inkoop van ongeveer 1700kWh a 0,25 is grofweg een besparing van 450 euro per jaar.

- SigEnergy EC 4.0
Inclusief montage

Er is ook nog de mogelijkheid om de 10 bestaande zonnepanelen te upgraden naar hogere WP panelen en op de Noord-West kant ook 8(?) panelen te plaatsen

Ik denk dat je in je berekening de RTE niet hebt meegenomen, dan verwacht ik dat je wat lager uitkomt dan de 1700 kWh waar je nu mee gerekend hebt. Gezien je verbruik in de donkere maanden denk ik dat je met 1400 kWh minder afname dichter bij de waarheid zal zitten.

Als je voor dynamisch contract gaat dan zijn terugleverkosten sowieso geen issue meer, dus daar hoef je geen accu voor aan te schaffen.

6500 Euro uitgeven om per jaar 400 Euro te besparen, dat kan gewoon niet uit. Dan zit je op TVT van meer dan 16 jaar en dan heb ik nog niet meegerekend wat 6500 Euro op een spaarrekening (of deposito) voor 16 jaar oplevert.

• Jan-tweak
Ieniemienieme schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:17:
Ik woon in een rijtjeswoning van 145m2 uit 1975 met isolatie in muren, vloer en dak. circa 500m3 inhoud.
10 x 325WP zonnepanelen (Q Cells Q Peak DUO-G5 325) op het schuine 30 graden dak (meer passen er niet) georiënteerd op het Zuid-Oosten geplaatst in april 2019.
Electriciteit aansluiting is 1 fase 40A met slimme meter.
Airco in de woonkamer en op zolder, verwarming en douchen op gas, koken is elektrisch en keuken heeft een combi-Quooker.

Mijn energiecontract loopt in Juni af en met het oog op het einde van salderen ben ik aan het overwegen om een accu aan te schaffen icm een dynamisch contract.
Doel hierbij is om eigen opwek verbruik te stimuleren. Batterij kan ook gebruikt worden voor goedkoop inkopen en duur verkopen, maar niet om te traden.
hou je wel rekening mee dat je wel voldoende bandbreedte nodig hebt tussen de laage en hoge prijs (dynamisch) ivm je RTE verliezen, die toch al snel 20% of meer kunnen bedragen.
***members only***
en als ik even naar je verbruiks cq opwek ga kijken mn in de maanden maart en paril en september en oktober vallen mij de volgende zaken op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8Tg8sI1mY7CaL1AQEEHdBygED0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q8cOXDUwg3GMKNYTzEr2QhiT.png?f=user_large

gemiddeld dag teruglevering en netverbruik voor:
maart teruglevering 8,7 kWh/dag netverbruik 5,3 kWh /dag ;
april teruglevering 11,1 kWh/dag netverbruik 3,8 kWh /dag
september teruglevering 7,2 kWh/dag netverbruik 4,5 kWh /dag
oktober teruglevering 2,6 kWh/dag netverbruik 6,6 kWh /dag ; opmerking je gem. teruglevering is lager dan 50% van je benodigd net verbruik.
als ik dan primair kijk naar je verbruik dan zie je dat in maart je eigenlijk gem. al meer dan voldoende zonnestroom hebt om je volledige net verbruik te kunnen afdekken, waarbij de batterij grote met een 15% hogere marge en 20% RTE op circa 7,3 kWh batterij capaciteit zou komen.
in april wordt dat 5,2 kWh gemiddeld aan benodige batterij capaciteit .
voor september is dat 6,2 kWh gemiddeld aan benodige batterij capaciteit.
voor oktober zie je dat er al te weinig zonnestroom is om de hele maand je batterij volledig te vullen.

dus met deze cijfers zie je dat je effectieve batterij capaciteit circa 7,3 kWh bedraagd, de andere maanden zit je daar dus onder, meer ga je dus eigenlijk niet gebruiken. De offerte van die 9 kWh is dus aan de behoorlijk ruime (te grote ) kant.
in de bovenstaande berekening is namelijk al rekening gehouden met een RTE van 80% ( dus 20% verlies ) en een extra marge verhoging van 15%.
kijk ik naar de andere maanden (dus niet naar maart) zou zelfs een 6 kWh al meer dan voldoende hebben.

bedenk dat een nog grotere zonnepanelen opbrengst je daar ook niet direct meer winst gaat geven, je zou dan mn naar je opbrengstverhoging in de maand oktober moeten kijken (want daar kom je nu te kort) om deze met ruim 50% te verhogen. Kun je overigens prima met de webtool PVCALC berekenen.

- SigEnergy EC 4.0
Inclusief montage

[ Voor 36% gewijzigd door Jan-tweak op 05-03-2026 12:29 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:34
Jan-tweak schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:52:
[...]

hou je wel rekening mee dat je wel voldoende bandbreedte nodig hebt tussen de laage en hoge prijs (dynamisch) ivm je RTE verliezen, die toch al snel 20% of meer kunnen bedragen.

[...]
en als ik even naar je verbruiks cq opwek ga kijken mn in de maanden maart en paril en september en oktober vallen mij de volgende zaken op.
[Afbeelding]

gemiddeld dag teruglevering en netverbruik voor:
maart teruglevering 8,7 kWh/dag netverbruik 5,3 kWh /dag ;
april teruglevering 11,1 kWh/dag netverbruik 3,8 kWh /dag
september teruglevering 7,2 kWh/dag netverbruik 4,5 kWh /dag
oktober teruglevering 2,6 kWh/dag netverbruik 6,6 kWh /dag ; opmerking je gem. teruglevering is lager dan 50% van je benodigd net verbruik.
als ik dan primair kijk naar je verbruik dan zie je dat in maart je eigenlijk gem. al meer dan voldoende zonnestroom hebt om je volledige net verbruik te kunnen afdekken, waarbij de batterij grote met een 15% hogere marge en 20% RTE op circa 7,3 kWh batterij capaciteit zou komen.
in april wordt dat 5,2 kWh gemiddeld aan benodige batterij capaciteit .
voor september is dat 6,2 kWh gemiddeld aan benodige batterij capaciteit.
voor oktober zie je dat er al te weinig zonnestroom is om de hele maand je batterij volledig te vullen.

dus met deze cijfers zie je dat je effectieve batterij capaciteit circa 7,3 kWh bedraagd, de andere maanden zit je daar dus onder, meer ga je dus eigenlijk niet gebruiken. De offerte van die 9 kWh is dus aan de behoorlijk ruime (te grote ) kant.
in de bovenstaande berekening is namelijk al rekening gehouden met een RTE van 80% ( dus 20% verlies ) en een extra marge verhoging van 15%.
kijk ik naar de andere maanden (dus niet naar maart) zou zelfs een 6 kWh al meer dan voldoende hebben.

bedenk dat een nog grotere zonnepanelen opbrengst je daar ook niet direct meer winst gaat geven, je zou dan mn naar je opbrengstverhoging in de maand oktober moeten kijken (want daar kom je nu te kort) om deze met ruim 50% te verhogen. Kun je overigens prima met de webtool PVCALC berekenen.

[...]
Goede analyse, maar als de vraagsteller kiest voor SigEnergy, dan is 1 module van 9 kWh wel het meest verstandig.

Ik zou zeggen: kijk eerst wat je met een dynamische contract bespaart aan terugleverkosten. Daarnaast vind ik € 5300 (btw krijg je terug) heel veel geld, terwijl je de SigEnergy waarschijnlijk niet gebruikt voor zijn potentieel. Je koopt een Mercedes terwijl je een boodschappenwagentje nodig hebt.

Ik zou zeggen, kijk naar bijvoorbeeld Zendure AC 1600 (of 2400AC+) met een paar modules erbij. Voor 2400AC+ + 3x AB3000L. Dan heb je 2,4 + 8,64 = 11 kWh bruto = 10kWh netto voor € 3200 piek inclusief btw. Bel een installateur voor een groepje aanleggen. Ben je voor 3500 klaar en kun je ook nog de btw terugvragen. ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
HandyLumberjack schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Terugverdienen is natuurlijk niet het doel. Gasloos en fossiele uitstoot in huis op 0 krijgen wel. Voor mij als Groninger nog een extra argument. Mijn woning is inmiddels twee keer hersteld vanwege aardbevingsschade.

Hybride WP is inderdaad niet anders dan gas + airco's (is immers een L/L WP). FE wordt pas interessant als je ook niet meer op gas kookt en de hele gasaansluiting kunt laten verwijderen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
Pr088 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Goede analyse, maar als de vraagsteller kiest voor SigEnergy, dan is 1 module van 9 kWh wel het meest verstandig.

Ik zou zeggen: kijk eerst wat je met een dynamische contract bespaart aan terugleverkosten. Daarnaast vind ik € 5300 (btw krijg je terug) heel veel geld, terwijl je de SigEnergy waarschijnlijk niet gebruikt voor zijn potentieel. Je koopt een Mercedes terwijl je een boodschappenwagentje nodig hebt.

Ik zou zeggen, kijk naar bijvoorbeeld Zendure AC 1600 (of 2400AC+) met een paar modules erbij. Voor 2400AC+ + 3x AB3000L. Dan heb je 2,4 + 8,64 = 11 kWh bruto = 10kWh netto voor € 3200 piek inclusief btw. Bel een installateur voor een groepje aanleggen. Ben je voor 3500 klaar en kun je ook nog de btw terugvragen. ;)
klopt, dat was dus ook mijn gedachte, in dit geval is naar mijn bescheiden mening de SigEnergy te veel van het goede. als je naar de cijfers kijkt heb je zelfs maar 2*AB3000L nodig, maar je kunt net zo goed de SF 2400AC (zonder plus) nemen en dat met 3*AB3000X (brutto 8,6 kWh capaciteit), deze heeft namelijk zelfs nog een iets hogere max capaciteit. en die krijg je ondertussen bv in Duitsland als voor net 2.000 euro

• Jan-tweak
Pr088 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Terugverdienen is natuurlijk niet het doel. Gasloos en fossiele uitstoot in huis op 0 krijgen wel. Voor mij als Groninger nog een extra argument. Mijn woning is inmiddels twee keer hersteld vanwege aardbevingsschade.

Hybride WP is inderdaad niet anders dan gas + airco's (is immers een L/L WP). FE wordt pas interessant als je ook niet meer op gas kookt en de hele gasaansluiting kunt laten verwijderen.
en wat denk je waar je stroom ook van gemaakt wordt ? gasloos is natuurlijk prima en is een nobel streven, maar vergeet aub niet dat een behoorlijk deel van onze stroom (mn in de winter) nog steeds door fossiele brandstoffen wordt geproduceerd. En koken op gas is voor de meeste mensen eigenlijk prima te vervangen door een nagenoeg gelijkwaarde inductie kookplaat. Die ik overigens al ruim 15 jaar in gebruik heb.

• Ieniemienieme
Pr088 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Ter verduidelijking; Ik kies momenteel nog nergens voor. Deze accuboer gebruikt gewoon alleen SigEnergy spul, vandaar :)

Ik zal eens kijken naar de alternatieven die voorgesteld worden :)

• Pr088
Jan-tweak schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:03:
[...]

klopt, dat was dus ook mijn gedachte, in dit geval is naar mijn bescheiden mening de SigEnergy te veel van het goede. als je naar de cijfers kijkt heb je zelfs maar 2*AB3000L nodig, maar je kunt net zo goed de SF 2400AC (zonder plus) nemen en dat met 3*AB3000X (brutto 8,6 kWh capaciteit), deze heeft namelijk zelfs nog een iets hogere max capaciteit. en die krijg je ondertussen bv in Duitsland als voor net 2.000 euro
Klopt, ook een goede suggestie. De AC2400+ schijnt wel een hogere RTE te hebben, dus daarom zou mijn voorkeur er naar gaan. Duitsland is inderdaad goedkoper. Als je in de buurt van de grens woont kan een ritje honderden euro's schelen (ook als je netjes btw in Duitsland betaalt).

• Pr088
Jan-tweak schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:09:
[...]

en wat denk je waar je stroom ook van gemaakt wordt ? gasloos is natuurlijk prima en is een nobel streven, maar vergeet aub niet dat een behoorlijk deel van onze stroom (mn in de winter) nog steeds door fossiele brandstoffen wordt geproduceerd. En koken op gas is voor de meeste mensen eigenlijk prima te vervangen door een nagenoeg gelijkwaarde inductie kookplaat. Die ik overigens al ruim 15 jaar in gebruik heb.
Eens, we zullen inderdaad de bronnenmix nog verder moeten verduurzamen.
En inductie werkt uitstekend. Ook waar. Ik bedoelde alleen te zeggen: als je FE wilt gaan, vergeet dan niet je gasfornuis. Dat kan een behoorlijk obstakel zijn. Nieuw keukenblad, misschien wel een nieuwe keuken?

• Ieniemienieme
Voorwaarden btw thuisbatterij terugvragen
Onder deze voorwaarden kunt u de btw van de aanschaf en de installatie van uw thuisbatterij terugvragen:

U gebruikt de thuisbatterij voor de in- en verkoop van stroom bij uw energiemaatschappij. Voor het terugleveren van stroom betaalt uw energiemaatschappij een vergoeding aan u. Daardoor bent u ondernemer voor de btw.
De thuisbatterij is uitgerust met een Energie Management Systeem (EMS) om te kunnen handelen in stroom.
U hebt een dynamisch energiecontract om te kunnen handelen in stroom.
Gebruikt u de thuisbatterij alleen privé? Dan wordt u voor de thuisbatterij niet gezien als btw-ondernemer en kunt u geen btw terugvragen. Betaalt uw energiemaatschappij geen vergoeding voor teruggeleverde stroom? Of is het bij uw energiemaatschappij niet mogelijk om stroom terug te leveren? Ook dan kunt u geen btw terugvragen.
De factuur van de aanschaf van de batterij en het energiecontract staan op uw naam.
Op het moment van aanschaf en installatie van de batterij bent u geen deelnemer aan de kleineondernemersregeling (KOR).
Aangezien ik de BTW heb teruggevraagd over de zonnepanelen in 2019 ben ik al deelnemer aan de KOR en heb daarom geen recht op BTW teruggave...
Ook heb ik (nog) geen dynamisch contract.

Als ik het goed begrijp: ik moet in juni eerst een Dynamisch contract afsluiten op naam van mijn vrouw, dan de thuisbatterij kopen op haar naam en dan kan ik de 21% BTW terugvragen...

In Duitsland kan je inderdaad een paar honderd euro besparen, maar het verschil is niet enorm.
Hier kan je voor 2500e de voorgestelde Zendure SolarFlow 2400 AC met 3x AB3000X kopen incl P1 meter. Vind ik een beter behapbare prijs dan 5300e :D
Nog paar maandjes wachten.

• yuehan
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-03 12:47
Hallo,
heeft iemand al ervaring met deze semi-solid-state batterijen?
https://voltina.nl/product/voltina-slimme-thuisbatterij/

Vrijstaand 1995 | Noord-Brabant | 192m2 | Quatt Hybrid Duo | Honeywell Lyric T6 | 80 m2 VVW + standaard radiatoren | Nefit Trendline II HRC25 CW4 | HR | spouwmuur isolatie | dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 2100m3

• Pr088
Ieniemienieme schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Aangezien ik de BTW heb teruggevraagd over de zonnepanelen in 2019 ben ik al deelnemer aan de KOR en heb daarom geen recht op BTW teruggave...

Als ik het goed begrijp: ik moet in juni eerst een Dynamisch contract afsluiten op naam van mijn vrouw, dan de thuisbatterij kopen op haar naam en dan kan ik de 21% BTW terugvragen...

In Duitsland kan je inderdaad een paar honderd euro besparen, maar het verschil is niet enorm.
Hier kan je voor 2500e de voorgestelde Zendure SolarFlow 2400 AC met 3x AB3000X kopen incl P1 meter. Vind ik een beter behapbare prijs dan 5300e :D
Nog paar maandjes wachten.
Maak bewust de keuze tussen 2400 AC (oud model) en 2400 AC+ (nieuw model, met + in de naam). Nieuw model heeft een betere RTE en heeft al 2,4kwh ingebouwd in de omvormerunit. Even prijsvergelijken.

Energiecontract op naam van je vrouw zetten maakt je goed voorbereid op btw-teruggave.
Je gebruikt ook nog een deel gas. Dus ik zou niet te groot beginnen met de thuisbatterij. Koop bijvoorbeeld eerst de omvormer met 2 batterijen, je kunt altijd nog een extra batterij bijplaatsen.

• daemonix
  • Niet online
yuehan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:04:
Hallo,
heeft iemand al ervaring met deze semi-solid-state batterijen?
https://voltina.nl/product/voltina-slimme-thuisbatterij/
Dat zijn gewoon LFP batterijen, laat je niet misleiden door de marketing praat.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:42

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ieniemienieme schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:55:
[...]

...................................................
Je kunt na 3 jaar KOR er al vrijwillig uitstappen hoor.
Dan bespaar je jezelf allerlei administratieve strapatsen :)
https://www.belastingdien.../btw/content/afmelden-kor

[ Voor 23% gewijzigd door Tao op 05-03-2026 17:39 ]

Diablo3

• daemonix
  • Niet online
Tao schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:36:
[...]

Je kunt na 3 jaar KOR er al vrijwillig uitstappen hoor.
Dan bespaar je jezelf allerlei administratieve strapatsen :)
https://www.belastingdien.../btw/content/afmelden-kor
En je hebt het helemaal gelezen?
Bent u afgemeld, en wilt u zich toch weer opnieuw aanmelden?

Na uw afmelding gaat een periode in waarin u tijdelijk niet kunt deelnemen aan de KOR. Het gaat om de rest van het kalenderjaar waarin u zich hebt afgemeld, en het jaar erop. Zodra die periode is afgelopen, kunt u zich weer opnieuw aanmelden.

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ja, en? :)
Je kunt er uit. Dat dit een tijdje duurt, is een gevolg.
Het is niet dat je eenmaal er in, niet meer er uit kunt immers.
/edit: Ik hoop dat het kabinet voor 2027, net zoals ze bij zonnepanelen hebben gedaan, thuisbatterijen onder het 0% BTW tarief gaan plaatsen. Zou een hoop administratieve rompslomp schelen.
Kans daarop is vrees ik 'ook 0' (pun intended).

[ Voor 45% gewijzigd door Tao op 05-03-2026 18:58 ]

Diablo3

• Tanuki
  • Niet online
Wel lastig. Dat je een dynamisch contract moet hebben voor die BTW teruggaaf. Ik wil zelf ook wat batterij spul gaan kopen binnenkort (denk toch richting Victron spullen), maar ik heb nog een contract zonder teruglevering tot sowieso 1 januari 2027.

Ik wil ook niet pas in 2027 mijn batterij beginnen bouwen. :p Maar als ik dus voor 1 januari 2027 wil beginnen, moet ik eigenlijk een dynamisch contract hebben om de betere deal te maken.

Of zie ik iets over het hoofd en zijn er nog andere nuttige manieren?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• daemonix
  • Niet online
Tanuki schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:53:
Wel lastig. Dat je een dynamisch contract moet hebben voor die BTW teruggaaf. Ik wil zelf ook wat batterij spul gaan kopen binnenkort (denk toch richting Victron spullen), maar ik heb nog een contract zonder teruglevering tot sowieso 1 januari 2027.

Ik wil ook niet pas in 2027 mijn batterij beginnen bouwen. :p Maar als ik dus voor 1 januari 2027 wil beginnen, moet ik eigenlijk een dynamisch contract hebben om de betere deal te maken.

Of zie ik iets over het hoofd en zijn er nog andere nuttige manieren?
NIemand weerhoudt je er van om je vaste contract eerder op te zeggen, hebben wij ook gedaan. Kostte iets van 100 euro, dat was zo terug verdiend. O, we doen het zonder KOR, dus geen BTW teruggaaf.

• MrPunchinello
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-03 22:37
Iemand al ervaringen met een zoutbatterij? Mijn hoop is/was dat met de introductie de prijzen snel zouden dalen. Echter valt dat nog wel tegen.

• daemonix
  • Niet online
Er zijn een paar leveranciers failliet gegaan volgens mij. Niet echt succesvol nog dus.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
MrPunchinello schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:01:
Iemand al ervaringen met een zoutbatterij? Mijn hoop is/was dat met de introductie de prijzen snel zouden dalen. Echter valt dat nog wel tegen.
Dit staat nog in de kinderschoenen. Het vereist ook andere omvormers, etc. LFP zal nog wel een tijdje de norm blijven, totdat de productie van de zoutaccu's flink wordt opgeschaald en de prijzen dalen. Zie ze binnen 1 jaar in ieder geval nog niet aantrekkelijker worden dan LFP.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-04 10:18
2e accu besteld :)

Het gaat mij geen hoop geld besparen en zal waarschijnlijk 8 jaar duren om het eruit te halen, maar de secundaire redenen tellen hier duidelijk ook mee.
- Lagere C bij laden/ontladen
- Lagere temperatuur
- meer ruimte voor noodstroomreserve
- meer gemak met laden auto

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16-03 17:56
zalkc schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:53:
2e accu besteld :)

Het gaat mij geen hoop geld besparen en zal waarschijnlijk 8 jaar duren om het eruit te halen, maar de secundaire redenen tellen hier duidelijk ook mee.
- Lagere C bij laden/ontladen
- Lagere temperatuur
- meer ruimte voor noodstroomreserve
- meer gemak met laden auto
waar heb je je accu gekocht en voor hoeveel euro?

• zalkc
Oliebolleke schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:58:
[...]

waar heb je je accu gekocht en voor hoeveel euro?
Het is zelfbouw, ik heb de onderdelen bij een kleinere handelaar gekocht. En Ik was net geen 1700 kwijt, het kan wel goedkoper als ik het via alibaba bestel of voor een ander systeem kies, NKON heeft ook een kant en klare voor 1700, maar ik wilde graag dezelfde BMS en cellen als de 1e

De Yixiang v2 kits zijn redelijk goed en voor een beetje onderlegde sleutelaar best leuk om zelf in elkaar te zetten, echter, met de huidige prijzen op LV is het eigenlijk niet meer te adviseren om zelf aan de slag te gaan. Maar als je er al 1 hebt en je wil uitbreiden, dan hou je het toch liever hetzelfde.

Ik ben nog wel een paar tientjes kwijt aan dikkere kabel en zekeringen, maar dat is in de marge.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16-03 17:56
zalkc schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:28:
[...]

Het is zelfbouw, ik heb de onderdelen bij een kleinere handelaar gekocht. En Ik was net geen 1700 kwijt, het kan wel goedkoper als ik het via alibaba bestel of voor een ander systeem kies, NKON heeft ook een kant en klare voor 1700, maar ik wilde graag dezelfde BMS en cellen als de 1e

De Yixiang v2 kits zijn redelijk goed en voor een beetje onderlegde sleutelaar best leuk om zelf in elkaar te zetten, echter, met de huidige prijzen op LV is het eigenlijk niet meer te adviseren om zelf aan de slag te gaan. Maar als je er al 1 hebt en je wil uitbreiden, dan hou je het toch liever hetzelfde.

Ik ben nog wel een paar tientjes kwijt aan dikkere kabel en zekeringen, maar dat is in de marge.
nice dat klinkt zo slecht nog niet, lekker bezig. Ook leuk om een beetje te knutselen.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Met die Yixiang valt dat knutselen wel mee, die wordt al tijdje geleverd. Onderstaande kwam ik keer op youtube tegen en daar was met die levering wel enig knutselwerk nodig:)
https://hakadibattery.com...v-280ah-314ah-15kwh-16kwh

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat meer technische achtergrondinformatie over actuele "thuisaccu"-systemen
is in dit lijvige rapport te vinden "Stromspeicherinspektion 2026". (voor connaisseurs)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jan-tweak
dunklefaser schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:15:
Wat meer technische achtergrondinformatie over actuele "thuisaccu"-systemen
is in dit lijvige rapport te vinden "Stromspeicherinspektion 2026". (voor connaisseurs)
dit plaatje zegt eigenlijk al alles die willen weten hoe door de sluwe marketing trukjes moet doorpriken.
Dus als je rekend tussen 75% en 80% efficientie zit je eigenlijk helemaal niet slecht, zie je beduidend hogere cijfers moet je daar echt wel vraagtekens bij zetten en echt kijken wat ze er mee bedoelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui6u4JiPgF68FPqyLUdPTMuJ-1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AVGX25egclVbuPzpeBKTkMMi.png?f=fotoalbum_large
bron: Stromspeicher-Inspektion

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:41
Jan-tweak schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:51:
[...]

dit plaatje zegt eigenlijk al alles die willen weten hoe door de sluwe marketing trukjes moet doorpriken.
Dus als je rekend tussen 75% en 80% efficientie zit je eigenlijk helemaal niet slecht, zie je beduidend hogere cijfers moet je daar echt wel vraagtekens bij zetten en echt kijken wat ze er mee bedoelen.
[Afbeelding]
bron: Stromspeicher-Inspektion
Vooral een opvallend verschil in de "wechselrichter" bij een belasting tussen 4kW en 200W. Dat is dus een groot nadeel van één grote zware 5-10kW omvormer: Deze zijn vrij efficient wanneer je ze "volgas" op- of ontlaadt. Maar wanneer je volgens een typisch verbruikspatroon deze overdag vrij snel volpompt maar deze 's-nachts met een paar honderd watt juist vrij langzaam leegtrekt met je sluipverbruik en evt. een airco die 150W extra doet zit je veel te laag in de efficiencycurve van zo'n omvormer. Dat maakt op jaarbasis een enorm verschil en is een groot en onderschat voordeel voor de wat kleinere PiB-omvormers, bijv. de Zendures.

Ook opvallend: De enorme verschillen in gemeten stand-by verbruik. Dat moet je ook niet onderschatten.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 08-03-2026 10:59 ]

All-electric.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn persoonlijke mening - een efficiënt thuisaccusysteem is meer dan plug&play en stekkerklaar
- en de meeste "thuisaccu"-verkopers weten vermoedelijk niet wat ze verkopen,
en bij hun klantenkring is dit waarschijnlijk ook niet nodig.

@Jan-tweak Ik kan alleen maar aanbevelen de "Stromspeicher Inspektion 2026" en die van vorig jaar
aandachtig en helemaal te bestuderen.

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 08-03-2026 15:57 . Reden: antwoord op vraag van @jan-tweak ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jan-tweak
RonJ schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:59:
[...]

Vooral een opvallend verschil in de "wechselrichter" tussen 4kW en 200W. Dat is dus een groot nadeel van één grote zware 5-10kW omvormer: Deze zijn vrij efficient wanneer je ze "volgas" oplaadt. Maar wanneer je deze 's-nachts met een paar honderd watt langzaam leegtrekt met je sluipverbruik en evt. een airco die 150W extra doet zit je veel te laag in de efficiencycurve van zo'n omvormer. Dat maakt op jaarbasis een enorm verschil en is een groot en onderschat voordeel voor de wat kleinere PiB-omvormers, bijv. de Zendures.

Ook opvallend: De enorme verschillen in gemeten stand-by verbruik. Dat moet je ook niet onderschatten.
daarom is voor heel veel (zeg maar de gemiddelde) consument (ook die met een EV) vaak helemaal niet nodig om een grote (vaste) thuis-batterij aan te schaffen, veelal is een simpele en een eenvoudige kleinere Plug in Thuis-batterij veelal al ruim voldoende.
Die werken dus met relatieve kleine omvormers van rond de 2000-2400W, wat zeker bij lage belastingen het grote voordeel heeft dat hun verliezen bij deze lage belastingen ook realatief kleiner zullen zijn.
en laten we eerlijk zijn, een thuis-batterij wordt voor circa 50% of zelfs meer juist in deze lage tijdfase gebruikt.
in het voorjaar: rond 17:30 start (dan leveren de zonnepanelen niet meer voldoende vermogen om je huis te kunnen afdekken., valt ook vaak zamen met het koken (hoger energie behoefde) maar neemt dan toch redelijk snel af richting 500 a 600 W en in de late avond/nacht gaat dit verder af meer richting 200-300W of zelfs nog lager. en dat duurt dan vaak tot een uur of 10, voordat er weer voldoende zonnestroom is die het over neemt. in de ochtend heb je dan nog kortstondig een hoger verbruik, koffie fo waterkoker ed.
Dus over het totale gebruiksduur van 17:30 tot circa een uur of 10:00 met één 1/2 uur een hoger gebruik, kom je op circa 16 uur uit, waarbij je echt laag verbruik van gemiddeld 9 uur dus bijna 60% van de totaale tijdsduur uit maakt.
Tijdens de zomer is dit een stuk korter en in het najaar kom je weer op het zelfde uit. dus ruim 2/3 van de gebruiksduur heb je eigenlijk met een relatief laag verbruik van circa 60% te maken.
In veel situaties is dus een kleinere unit gewoon in het voordeel. :)

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

mag weg

[ Voor 100% gewijzigd door Tao op 08-03-2026 12:31 ]

Diablo3

• Vdvmark
  • Nu online
Waar in de duitse test kan ik lezen dat de kleinere omvormers van onder de 5kW in de regel efficienter dan de omvormers rond de 10kW zijn? Ik zie het tegenovergestelde. Marketingprietpraat is geen bron.

• Jan-tweak
dunklefaser schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:17:
Mijn persoonlijke mening - een efficiënt thuisaccusysteem is meer dan plug&play en stekkerklaar
- en de meeste "thuisaccu"-verkopers weten vermoedelijk niet wat ze verkopen,
en bij hun klantenkring is dit waarschijnlijk ook niet nodig.
en wat zegt je persoonlijke mening dan wat dat wel zou moeten zijn?
en ja, mn bepaalde merken, kijk maar eens naar die AH reklame stunt met die AEG thuis-batterijen (wat eigenlijk helemaal geen stunt blijt te zijn, voor het zelfde geld koop je een veel beter en op de toekomst gerichte Zendure. (een club die overigens wel weet waar je op moeten leten, maar dat terzjide)
aan de andere kant blijkt juist een juiste stekker thuis-batterij voor heel veel situaties wel de juiste oplossing te zijn.
de voordelen:
- relatief laage investering
- goede presaties bij mn de lagere vermogensafgifte (zie mijn vorige post)
- relatieve eenvoudige installatie; ja om optimaal gebruik te maken heb je dus wel een eigen groep nodig, maar dat is ten opzichte van een installatie van een vaste thuis-batterij een peuleschil en binnen 30 minuten uit te voeren door een deskundige.
- een goede type kan door zijn modulaire opzet ook later qua capaciteit eenvoudig uitgebreid worden, dit kan gewoon door de consument zelf.
- ook voor consumenten met een EV prima geschikt, laden via een dynamisch contract is een stuk voordeliger dan via een thuis-batterij, daarvoor is veelal de capaciteit van deze gewoon te klein, zelf bij een 20kWh vaste thuis-batterij kom je gewoon te kort, een gemiddelde EV heeft een capaciteit van tot wel 90 kWh.
een vaste thuis-batterij is echter prima geschikt voor mensen met een relatief hoog energieverbruik (in de zomer), de vraag is echter of dat nog een gemiddelde consument is of die meer tot de happy view behoord.
dus mn je energiebehoefde (mn tijdens de periode voorjaar, zomer en najaar) bepaald welke van deze twee voor jouw situatie de meest ideale keuze is, het blijft dus gewoon maatwerk.
speciale wensen cq voorwaarden kunnen dat natuurlijk ook nog beinvloeden.
Ik kan alleen maar aanbevelen de "Stromspeicher Inspektion 2026" en die van vorig jaar
aandachtig en helemaal te bestuderen.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ook ik ben zoekende naar een thuisaccu. In de lente / zomer-maanden heb ik maar een dagelijks verbruik van ongeveer 3 KWh. Dan zou denk ik een stekker-thuisaccu op de meeste dagen voldoende zijn voor NOM.
Aan de andere kant. Ik heb vanaf 2027 ongeveer 3000 KWh teruglevering, dit lijkt me ook zonde om niet te gebruiken voor dynamisch handelen
Inhakend op de vorige berichten is het ook opvallend dat verkopers vaak alleen maar een bepaalde capaciteit adviseren en niet de voordelen benoemen van laag vermogen cq efficiëntie.
Weten jullie nog een onafhankelijke bron voor het beste advies ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzsRz6wFta_E0TPrXqEGjVQ-CAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJoroLf0uWKppXGJ7JyIyLWO.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
pjotter1965 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:28:
Ook ik ben zoekende naar een thuisaccu. In de lente / zomer-maanden heb ik maar een dagelijks verbruik van ongeveer 3 KWh. Dan zou denk ik een stekker-thuisaccu op de meeste dagen voldoende zijn voor NOM.
Aan de andere kant. Ik heb vanaf 2027 ongeveer 3000 KWh teruglevering, dit lijkt me ook zonde om niet te gebruiken voor dynamisch handelen
Inhakend op de vorige berichten is het ook opvallend dat verkopers vaak alleen maar een bepaalde capaciteit adviseren en niet de voordelen benoemen van laag vermogen cq efficiëntie.
[Afbeelding]
kijk, ga eerst eens kijken wat je sluipverbruik is en dan pas naar je overhead (dat is dus wat naar het net terug gaat van je zonne-stroom).
De meest handige periode is eigenlijk de maand maart-april en september-oktober, waarom ? heel eenvoudig tijdens de maanden mei t/m augustus leveren je zonnepanelen dermate veel zonne-stroom op en je eigen sluipverbruik is (mn door de langere dagen) ook nog eens het laagste, terwijl in de winter je wel veel energiebehoefde hebt maar gewoon zonnestroom mist, dat beetje wat je PV produceert wordt vrijwel direct door je huis opgenomen, dus vrijwel geen overhead.

Je opmerking "Ik heb vanaf 2027 ongeveer 3000 KWh teruglevering, dit lijkt me ook zonde om niet te gebruiken voor dynamisch handelen", sta je wel stil wat in veruit de meeste uren de dynamische prijs doet als je PV veel gaat leveren, nee, een best groot deel daarvan is eigenlijk relatief van weinig waarde. Dus daarmee ga je dus ook niet veel verliezen.
Het grote voordeel van je capaciteit te laten bepalen op de hierboven genoemde maanden is dat je deze capaciteit ook maximaal benut, en met name juist in maanden waar de stroom toch best nog een behoorlijke waarde heeft, dus uiteindelijk je thuis-batterij ook sneller laat terugverdienen.
baseer je echter je thuis-batterij op basis van je opwek ga je een veel te hoge capaciteit krijgen die je daarna ook niet meer leeg krijgt en dat is nu juist wel de bedoeling.
dus mijn advies is maak eens de grief in juist die maanden en liefst dat per dag.
dan zie je een grafiek van hieronder, dan kun je ook je verliezen (RTE) en 10% SOC direct mee berekenen.
benodigde capaciteit (per dag) = 1,2 (1,25 mag ook) keer je sluipverbruik keer 1,1 (de laatste 10% in je batterij kun je namelijk niet benutten) en rond dat af naar boven tot de beschikbare capaciteit.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Jan-tweak schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:45:
[...]

sta je wel stil wat in veruit de meeste uren de dynamische prijs doet als je PV veel gaat leveren, nee, een best groot deel daarvan is eigenlijk relatief van weinig waarde. Dus daarmee ga je dus ook niet veel verliezen.
De “waarde” van die goedkope stroom is juist vooral dat je die niet teruglevert maar bewaart tot een duurder (inkoop)moment die dag. Dan is die stroom misschien ineens wel 25-30ct waard.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@pjotter1965 Misschien alvast een beetje simuleren?
Bijvoorbeeld op jeroen.nl met online -data (P1-meter) of
"Hochschule für Technik und Wirtschaft Berlin - (solar)rechner"

• HandyLumberjack
  • Nu online
Ethirty schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:52:
[...]

De “waarde” van die goedkope stroom is juist vooral dat je die niet teruglevert maar bewaart tot een duurder (inkoop)moment die dag. Dan is die stroom misschien ineens wel 25-30ct waard.
Je kunt ook inzetten op uitgesteld laden. In de ochtend eerst terugleveren zolang de stroom nog een redelijke waarde heeft, dan rond het middaguur starten met laden van de batterij en verschuifbare verbruikers inzetten.
En dan eind van de middag weer energie direct terugleveren.

Eventueel kun je in de avond/ochtendpiek ook nog even de batterij helemaal ontladen in het net.

Dan kun je ook met een kleine thuisbatterij gemiddeld genomen een prima vergoeding krijgen voor je PV overschotten.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

Jan-tweak schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:20:
[...]

en wat zegt je persoonlijke mening dan wat dat wel zou moeten zijn?
en ja, mn bepaalde merken, kijk maar eens naar die AH reklame stunt met die AEG thuis-batterijen (wat eigenlijk helemaal geen stunt blijt te zijn, voor het zelfde geld koop je een veel beter en op de toekomst gerichte Zendure. (een club die overigens wel weet waar je op moeten leten, maar dat terzjide)
Edit: Cardinal in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?" heeft het al rechtgezet. Eens.
- relatieve eenvoudige installatie; ja om optimaal gebruik te maken heb je dus wel een eigen groep nodig, maar dat is ten opzichte van een installatie van een vaste thuis-batterij een peuleschil en binnen 30 minuten uit te voeren door een deskundige.
Volgens mij is het verschil niet meer dan dat je voor zo een stekkerbatterij aan het einde van je leiding een wcd plaatst terwijl je voor een ander systeem misschien in een lasdoos de aders aansluit. Ik vind dat niet veel uitmaken.
een gemiddelde EV heeft een capaciteit van tot wel 90 kWh
"Gemiddeld" met daarna een extreme aangeven met "tot wel" gaat imho niet echt samen maar 90kwh is zeker bovengemiddeld. Een Ioniq 5 heeft tegenwoordig 58 of net onder de 80, een Niro EV +-40 of 64. BMW i4 80 of 67. 90 zit je echt wel in het premiumsegment.

[ Voor 22% gewijzigd door JT op 08-03-2026 17:35 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05
JT schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:22:
[...]
Mwoah, Zendure met 5,76kwh is ruim 2400 euro. Dat is net even anders dan 1500 euro voor 5kwh.
Zendure AC+ met 5.28 kWh is 1400 euro.

• JT

JT

VETAK y0

[Afbeelding]
Ik denk dat je vooral voor jezelf uit moet maken of je gaat voor hoog vermogen of laag vermogen. NOM betekent sluip/laag verbruik dekken. Een accu waarvan de omvormer 2500w levert, wat je wil hebben als je bijvoorbeeld wil handelen of tijdens de piekuren je oven van stroom wil voorzien, levert een abominamele efficiency op 200-300 watt. Met een 500w omvormer ofzo kun je het echter vergeten om in de pieken je grootverbruikers van stroom te voorzien of om te handelen. Veel energie kun je dan ook niet van je panelen opnemen, maar met een omvormer van <1000 watt zal er ook een accu achter zitten die toch in no time vol zit en dus uberhaupt weinig kan opnemen van de energie van je panelen. Zodra ik zelf de stap zet ga ik vooral voor hoog vermogen, mijn huis is volledig elektrisch. Dus dat is voor mij logischer.Liever die 4kwh tijdens de piekuren rond 18:00 met een accu ondervangen dan de 2kwh die ik in de nacht verbruik bij lagere tarieven.

Ik wil een losse accu en omvormer, misschien kijk ik tegen die tijd wel of ik er niet een tweede omvormer aan kan hangen met laag vermogen en dan schakelen tussen de twee met HA ofzo...

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 08-03-2026 17:34 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Ah, de website van Zendure geeft aan dat je 2 modules erbij moet hebben voor 5,76kwh, daar ging ik dus vanuit.

Ecodan warmtepomp

• Cardinal
JT schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:31:
[...]
Ah, de website van Zendure geeft aan dat je 2 modules erbij moet hebben voor 5,76kwh, daar ging ik dus vanuit.
Ik vind de website k*t, want het is niet overzichtelijk. Want wat je geselecteerd hebt is een basisunit van 2.4 + 5.76 aan extra capaciteit.

• JT

JT

VETAK y0

Cardinal schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:34:
[...]

Ik vind de website k*t, want het is niet overzichtelijk. Want wat je geselecteerd hebt is een basisunit van 2.4 + 5.76 aan extra capaciteit.
Ik vond het ook al vreemd. Maar nu snap ik het.

Ecodan warmtepomp

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:11
Vdvmark schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:57:
Waar in de duitse test kan ik lezen dat de kleinere omvormers van onder de 5kW in de regel efficienter dan de omvormers rond de 10kW zijn? Ik zie het tegenovergestelde. Marketingprietpraat is geen bron.
Het heeft niks met groot of klein te maken, sommige zijn efficiënt op hun hoogste vermogen, en sommige juist op hun laagste

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
JT schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:22:
[...]
Edit: Cardinal in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?" heeft het al rechtgezet. Eens.

[...]

Volgens mij is het verschil niet meer dan dat je voor zo een stekkerbatterij aan het einde van je leiding een wcd plaatst terwijl je voor een ander systeem misschien in een lasdoos de aders aansluit. Ik vind dat niet veel uitmaken.
ja en nee, bij een vaste thuis-batterij komt nog wel wat meer bij kijken dan alleen een lasdoos.
een plug in batterij kun je redelijk makkelijk verplaatsen, desnoods tijdelijk ergens anders neerzetten waar een geschikt WCD zit, gaat met een vast echt niet lukken.
[...]

"Gemiddeld" met daarna een extreme aangeven met "tot wel" gaat imho niet echt samen maar 90kwh is zeker bovengemiddeld. Een Ioniq 5 heeft tegenwoordig 58 of net onder de 80, een Niro EV +-40 of 64. BMW i4 80 of 67. 90 zit je echt wel in het premiumsegment.

• JT

JT

VETAK y0

Jan-tweak schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:58:
[...]
ja en nee, bij een vaste thuis-batterij komt nog wel wat meer bij kijken dan alleen een lasdoos.
een plug in batterij kun je redelijk makkelijk verplaatsen, desnoods tijdelijk ergens anders neerzetten waar een geschikt WCD zit, gaat met een vast echt niet lukken.

[...]
Plugin is zeker flexibeler, dat is waar ja. Al kun je hem dan niet perse op 2400w laten als je hem naar een ander wcd verplaatst.

Ecodan warmtepomp

• Jan-tweak
Cardinal schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:34:
[...]

knip knip, we houden het vriendelijk, of we reageren niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8skHxwbUzoWB99lc7pIeOnoFZyY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZMWrRAmWYznWJFrQO8GDQeQO.png?f=user_large

en vergeet niet dat in dit model t.o.v. de SF 2400 AC wel al een basis batterij van 2,4 kWh aanwezig is, de bij de modules vermelde aanvullende capaciteit komt er daar dus bij, dus bij 1 AB3000L ( die zelf dus 2,88 kWh heeft is dat 2,4 + 2,88 = 5,28 kWh totaal. voor elke extra module (max 5) komt er dus die 2,88 kWh erbij.

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 08-03-2026 21:27 ]

• Jan-tweak
Ethirty schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:52:
[...]

nu nog wel, maar vanaf 2027 krijg je dus geen EB en BTW meer terug, maar alleen de kale energieprijs, daarbij verlies je ook nog snel tussen de 20% en 25%, en dan blijkt het toch niet meer zo waardevol te zijn.
het meest waardevol is de stroom die je niet moet inkopen, omdat je daar namelijk wel die energiebelasting en btw moet betalen.
Dus bij NOM moet je vooral kijken naar de hoeveelheid vermogen wat je zelf ook echt verbruikt.
om je een idee te geven op 21-6-2025 was de hoogste prijs op die dag 0,16585 euro, en dat slechts in 1 uur, het uur eerder was dit slechts 0,15674 euro en uur daarna slechts 0,14104 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixnZhioSF_i-b2cveWk_T4AKGuY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a8v0cmcBA8wxvnPdeT7PVs9w.png?f=user_large

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

[Afbeelding]
Weet je misschien wat je energienota gaat stijgen vanaf 2027 als je niets onderneemt?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• JT

JT

VETAK y0

.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 08-03-2026 21:27 ]

Ecodan warmtepomp

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ersus schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Weet je misschien wat je energienota gaat stijgen vanaf 2027 als je niets onderneemt?
Dat is nog niet helemaal duidelijk. Ik heb bij Essent nog een contract t/m 16 Okt 2027 zonder terugleverkosten . Ik ben niet akkoord gegaan met hun nieuwe voorwaarden.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

pjotter1965 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Dat is nog niet helemaal duidelijk. Ik heb bij Essent nog een contract t/m 16 Okt 2027 zonder terugleverkosten . Ik ben niet akkoord gegaan met hun nieuwe voorwaarden.
Als je weet wat je meer gaat betalen vanaf 2027 dan kan dat ook als oriënterend startpunt dienen wat betreft een thuisbatterij lijkt me?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Cardinal
Jan-tweak schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:41:
[...]
en vergeet niet dat in dit model t.o.v. de SF 2400 AC wel al een basis batterij van 2,4 kWh aanwezig is, de bij de modules vermelde aanvullende capaciteit komt er daar dus bij, dus bij 1 AB3000L ( die zelf dus 2,88 kWh heeft is dat 2,4 + 2,88 = 5,28 kWh totaal. voor elke extra module (max 5) komt er dus die 2,88 kWh erbij.
Dat is exact het punt en hadden ze een stuk duidelijker kunnen maken. Als je het zelf moet uitrekenen is dat imho slecht webdesign. Hoe moeilijk is het een totaal neer te zetten, dit zorgt alleen maar voor verwarring.

[ Voor 3% gewijzigd door Cardinal op 08-03-2026 20:59 ]

• Jan-tweak
Cardinal schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Dat is exact het punt en hadden ze een stuk duidelijker kunnen maken. Als je het zelf moet uitrekenen is dat imho slecht webdesign. Hoe moeilijk is het een totaal neer te zetten, dit zorgt alleen maar voor verwarring.
oke, maar er staat in mijn ogen toch duidelijk "Batterijopslag toevoegen", en ja, als je niet goed oplet kun je dat mogelijk verkeerd lezen, maar voor mij was dit gewoon duidelijk.

maar is dat soms ook niet te gemakkelijk wat we willen? Af en toe die grijze hersencellen aan het werk zetten lijkt me toch wel belangrijk.
In de tijd toen er nog geen rekenmachine bestond pakte je toch ook gewoon een potlood en een stukje papier? of is dat in deze tijd niet digitaal genoeg ?
maar gelukkig is het probleem opgelost en iedereen weer blij, en sorry als ik niet vriendelijk genoeg was _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ , zal daar in de toekomst nog meer op letten. Was zeker niet de bedoeling om onaardig te zijn. _/-\o_ :)
iedereen nog een fijne avond gewenst.

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-04 21:24
JT schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:00:
[...]

Plugin is zeker flexibeler, dat is waar ja. Al kun je hem dan niet perse op 2400w laten als je hem naar een ander wcd verplaatst.
Als je hem op een aparte groep laat zetten waar verder geen andere apparatuur op aangesloten zit, dan kan je wel tot 2400W ontladen. Ik heb dit voor de zekerheid bij aanschaf al gelijk laten doen, gewoon om zeker te zijn dat een groep niet te zwaar belast gaat worden op het moment dat ik boven de 800W wil ontladen of opladen.

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-04 21:24
Jan-tweak schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:06:
[...]

nu nog wel, maar vanaf 2027 krijg je dus geen EB en BTW meer terug, maar alleen de kale energieprijs, daarbij verlies je ook nog snel tussen de 20% en 25%, en dan blijkt het toch niet meer zo waardevol te zijn.
het meest waardevol is de stroom die je niet moet inkopen, omdat je daar namelijk wel die energiebelasting en btw moet betalen.
Dus bij NOM moet je vooral kijken naar de hoeveelheid vermogen wat je zelf ook echt verbruikt.
om je een idee te geven op 21-6-2025 was de hoogste prijs op die dag 0,16585 euro, en dat slechts in 1 uur, het uur eerder was dit slechts 0,15674 euro en uur daarna slechts 0,14104 euro.
[Afbeelding]
Afgelopen week hadden we er een tarief tussen zitten van zo'n €0,50 per kWh. Dan ben ik toch heel blij dat ik overdag de zonnenstroom op mijn Zendure 2400AC heb kunnen opslaan, en mijn batterij in de duurdere uren kan inzetten om in mijn verbruik te voorzien. Ik heb nu een paar dagen serieus aan mijn oplaad en verbruik zitten sleutelen met een HomeAssistant integratie van @gielz en mijn verbruik is in de afgelopen week gehalveerd in verhouding tot de week daarvoor. Ik heb in totaal 8,64kWh opslag, en daar kom ik in de zomer ruim mee toe en in de winter kan ik het gros van de tijd goedkoop opslaan en dan de batterij gebruiken voor de uren dat het dure tarieven zijn.

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-04 13:26
interessante link voor Belgen die al meer dan een jaar een digitale meter hebben!

https://www.flexicap.be/huishoudelijk

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor wie het graag wil weten: "Hoe verkoop je een thuisbatterij?"
Wat ik zo lees wordt er niet veel nieuws verteld
lijkt te sterk op een gesponsord artikel.

• Pr088
Ersus schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:53:
[...]

Als je weet wat je meer gaat betalen vanaf 2027 dan kan dat ook als oriënterend startpunt dienen wat betreft een thuisbatterij lijkt me?
Ik zou ook kijken wat dynamisch je gaat kosten. Mogelijk zit daar een behoorlijke besparing in m.b.t. vermeden terugleverkosten. Als je de goedkoopste optie hebt gevonden, kun je daarna gaan rekenen aan de thuisbatterij.
Met een duur contract als startpunt reken je jezelf makkelijk rijk en wordt de terugverdientijd mogelijk onrealistisch gunstig.

• Vdvmark
  • Nu online
Wat een dynamisch contract gaat kosten is vaak nogal onzeker, daardoor is het vaak geen serieuze optie. De thuisaccu kan deel van dat probleem wegnemen. Daarmee wordt een dynamisch contract een realistische optie, met blijkbaar een onrealistisch gunstige terugverdientijd :)

• zalkc
dit is niet het Deye topic |:(

[ Voor 90% gewijzigd door zalkc op 09-03-2026 10:01 ]

• JT

JT

VETAK y0

YvonneVP schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:27:
[...]

Als je hem op een aparte groep laat zetten waar verder geen andere apparatuur op aangesloten zit, dan kan je wel tot 2400W ontladen. Ik heb dit voor de zekerheid bij aanschaf al gelijk laten doen, gewoon om zeker te zijn dat een groep niet te zwaar belast gaat worden op het moment dat ik boven de 800W wil ontladen of opladen.
Ja klopt maar als je uit flexibiliteit even 2 weekjes je accu ergens anders in huis/garage/tuin/schuur neer wil zetten dan moet je daar maar net een stopcontact op een aparte groep extra hebben. Anders moet je toch terug.

Ecodan warmtepomp

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-04 09:29
Ik heb al wat terug proberen te lezen maar kan het antwoord niet vinden.

Ik heb nu 2 accus van Homewizard staan met een P1-metee van hetzelfde merk. Zoals de meeste bekend is, zijn die redelijk aan de prijs uitgedrukt in euros per kilowattuur.

Stel dat ik mijn huis wil uitbreiden met een Marstek, gaan dan beide accus elkaar constant leegtrekken? Wat gaat er goed en fout?

• Jan-tweak
Vdvmark schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:37:
Wat een dynamisch contract gaat kosten is vaak nogal onzeker, daardoor is het vaak geen serieuze optie. De thuisaccu kan deel van dat probleem wegnemen. Daarmee wordt een dynamisch contract een realistische optie, met blijkbaar een onrealistisch gunstige terugverdientijd :)
wat je energiecontract gaat kosten is nog niet zeker, je kunt tegen hoge kosten nu een vast contract afsluiten, de enige zekerheid die je dan hebt is dat je weet dat je eigenlijk te veel betaald (tenminste voor stroom), gas is weer een ander verhaal en daar heeft een dynamisch contract inderdaad weinig voordelen, de nadelen overwegen hier. Dus je gas voor langere tijd vast zetten is zeker een goed idee.

of voor jou een vast cq dynamisch contact een voordeel heeft is erg afhankelijk van je verbruik, verbruiksprofiel en of je bv zonnepanelen hebt, want je kunt op de kloppen aanvoelen dat de terugleverkosten alleen maar meer worden, bij bepaalde aanbieders al meer dan wat je nog terug krijgt.
het is dus echt steeds een persoonlijke afweging welke voordelen bioede, ook mede afhankelijk hoeveel bonus je kunt krijgen.
Een batterij kan hier helpen maar zal hier geen bepaaldende factor worden.

• Jan-tweak
vaurits schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:47:

Ik heb nu 2 accus van Homewizard staan met een P1-metee van hetzelfde merk. Zoals de meeste bekend is, zijn die redelijk aan de prijs uitgedrukt in euros per kilowattuur.

Stel dat ik mijn huis wil uitbreiden met een Marstek, gaan dan beide accus elkaar constant leegtrekken? Wat gaat er goed en fout?
Wat is je vraag?
Wat bedoel je met elkaar leegtrekken ?
Vergeet niet dat veruit de meeste PIB werken vanuit je overhead van je zonne-stroom, dus eigenlijk dat deel wat je eigenlijk het net opduwd omdat je binnen je woning die stroom niet verder kunt gebruiken.
Als je bv je HW PIB aan het laden bent ziet de P1 meter dit als eigen gebruik van de woning, alleen dat deel wat nog over is gaat richting net.
voorbeeld:
opwek PV is 2.000W
verbruik huis is 600W
blijft over : 2.000 - 600 = 1.400W richting net (dat is dus je overhead)
je HW batterij ziet dat en laad met 800W
blijft dus over : 1.400 - 800 = 600W
je hebt nog een tweede HW batterij;
die zou dus hier de overige 600W gaan laden en blijft er niets over richting Net, je bent dan op NOM.
(in werkelijkheid werken de twee HW batterijen zamen en maken elk met 700W dit op; effect onder de streep is echter het zelfde. )
stel nu echter dan je ipv 2.000W opwek nu 3.000W over hebt.
Er is voor je HW batterijen nog plaats voor 200W (max 800W op een normaal stopcontact)
dus blijft er 800W (nieuwe overhead) over die normaal gezien het net opgaat.
heb je nu nog een andere PIB kan ook die weer die 800W overhead gebruiken.

kleine tip; kijk ook eens naar Zendure, daar koop je eigenlijk een duidelijk betere batterij voor die ook nog modulair opgebouwd is en tot wel ruim 17 kWh uitgebouwd kan worden.

• HandyLumberjack
  • Nu online

Dat moet je niet willen, gewoon die twee homewizard pib's op marktplaats zetten, en voor dat geld koop je al 2 Marsteks Venus E's in Duitsland en dan heb je je capaciteit bijna verdubbeld zonder een euro uit te geven.

• vaurits
Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Wat is je vraag?
Vergeet niet dat veruit de meeste PIB werken vanuit je overhead van je zonne-stroom, dus eigenlijk dat deel wat je eigenlijk het net opduwd omdat je binnen je woning die stroom niet verder kunt gebruiken.
Als je bv je HW PIB aan het laden bent ziet de P1 meter dit als eigen gebruik van de woning, alleen dat deel wat nog over is gaat richting net.
voorbeeld:
opwek PV is 2.000W
verbruik huis is 600W
die zou dus hier de overige 600W gaan laden en blijft er niets over richting Net, je bent dan op NOM.
(in werkelijkheid werken de twee HW batterijen zamen en maken elk met 700W dit op; effect onder de streep is echter het zelfde. )
Er is voor je HW batterijen nog plaats voor 200W (max 800W op een normaal stopcontact)

kleine tip; kijk ook eens naar Zendure, daar koop je eigenlijk een duidelijk betere batterij voor die ook nog modulair opgebouwd is en tot wel ruim 17 kWh uitgebouwd kan worden.
Dankjewel voor je inhoudelijke reactie en verdiepingsvragen.

Ik had al lange tijd 1 Homewizard-accuutje. Maar daarmee lukt het niet om de nacht te overbruggen. Vanuit de gedachte van een vendor lock-in heb ik recent een tweede accu gekocht van hetzelfde bedrijf. Wel eentje die daar al een retourtje was en daardoor "slechts " €1045. Had nog geen 100 cycles gehad en werkt verder net zo goed als diegene die ik al had.

Nu overweeg ik het 2 accuutje toch terug te sturen om voor hetzelfde geld een andere te kopen met dubbele capaciteit. Alleen vermoed ik dat het gaat leiden tot storingen.

Ik heb 12x 200wp panelen op mijn dak liggen uit 2010 met 1 omvormer en daarnaast sinds dit weekeind nog 2x 430 wp op het dakterras met een stekker. Die panelen uit 2010 heb ik van het weekeinde voor de eerste keer ooit schoongemaakt met wat gedemineraliseerd water en je ziet dat dat een positief effect heeft.

Mijn huis heeft minimaal 150 watt sluipverbruik en ik vermoed dat je op hele zonnige dagen niet voldoende hebt aan beide homewizard-accu's. uiteraard kan ik ook gewoon accepteren dat de accu's soms boven de 100 procent willen gaan laden en de dakterras-panelen op hele zonnige dagen uit moet zetten (in 2027).

• Jan-tweak
vaurits schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:24:
[...]

Dankjewel voor je inhoudelijke reactie en verdiepingsvragen.

Ik had al lange tijd 1 Homewizard-accuutje. Maar daarmee lukt het niet om de nacht te overbruggen. Vanuit de gedachte van een vendor lock-in heb ik recent een tweede accu gekocht van hetzelfde bedrijf. Wel eentje die daar al een retourtje was en daardoor "slechts " €1045. Had nog geen 100 cycles gehad en werkt verder net zo goed als diegene die ik al had.

Nu overweeg ik het 2 accuutje toch terug te sturen om voor hetzelfde geld een andere te kopen met dubbele capaciteit. Alleen vermoed ik dat het gaat leiden tot storingen.
waarom denk je dat ?
Ik heb 12x 200wp panelen op mijn dak liggen uit 2010 met 1 omvormer en daarnaast sinds dit weekeind nog 2x 430 wp op het dakterras met een stekker. Die panelen uit 2010 heb ik van het weekeinde voor de eerste keer ooit schoongemaakt met wat gedemineraliseerd water en je ziet dat dat een positief effect heeft.
top, en ja ik ken het verhaal, en zolang je het voorzichtig doet en met een zachte borstel/doek het schoon maakt is dat prima, alleen met water afspoelen heeft echter weinig zin omdat je daarmee slechts een regenbui naboost, dus wachten op een goede regenbui geeft het zelfde effect.
Mijn huis heeft minimaal 150 watt sluipverbruik en ik vermoed dat je op hele zonnige dagen niet voldoende hebt aan beide homewizard-accu's. uiteraard kan ik ook gewoon accepteren dat de accu's soms boven de 100 procent willen gaan laden en de dakterras-panelen op hele zonnige dagen uit moet zetten (in 2027).
je hebt HW, dus via de app kun je prima je sluipverbruik exporteren naar bv excel.
kijk dan mn wat je sluipverbruik (per dag) doet in de maanden maart-april, september en oktober, idem met je overhead.
je kunt dan kijken mat is je maximale sluipverbruik in die maanden, en neem dat als uitgangspunt, dan weet je vrijwel zeker dat je tussen maart en oktober zo veel mogelijk op NOM kunt zitten, mits je nog voldoende overhead hebt, dat is namelijk je tweede punt waar je naar moet kijken.
of je gaat uit van meer een top gemiddelde, neem daarvoor het derde kwartiel van je data, een derde kwartiel wil zeggen dat je dan om 75% van alle data gaat zitten, je gemiddelde zit echter hierbij op circa 50%.
met deze benadering verlaag je de benodigde capaciteit maar kan het voorkomen dat je niet altijd (mits voldoende overhead) je voldoende capaciteit het, wel in 75%van de gevallen.

Maak niet de fout dat je gaat focusen op de zomer, want je overhead zal in die maanden een veelvoud zijn wat je op een dag kunt opmaken, dat is vechten tegen de bierkaai, ge je nooit winnen.

je batterij kan niet boven de 100% gaan laden, dat is technisch onmogelijk, vol is vol, echter je kunt een batterij niet volledig leeg trekken, normaal gezien bijft er 10% van je SOC als rest in je batterij zitten.
Daarnaast heeft de HW batterij een best lage RTE van slechts circa 75%, wat een redelijke score is, marstek is ook niet veel hoger. dus als je 4 kWh in je batterij stopt krijg je uiteindelijk slechts 3 kWh uit.

• vaurits
Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:47:

je batterij kan niet boven de 100% gaan laden, dat is technisch onmogelijk, vol is vol, echter je kunt een batterij niet volledig leeg trekken, normaal gezien bijft er 10% van je SOC als rest in je batterij zitten.
Daarnaast heeft de HW batterij een best lage RTE van slechts circa 75%, wat een redelijke score is, marstek is ook niet veel hoger. dus als je 4 kWh in je batterij stopt krijg je uiteindelijk slechts 3 kWh uit.
Ik was te kort door de bocht. Wat ik bedoelde is dat ik dus accepteer dat de accu's vol zitten om 15:00 en dat ik dan nog een uur of 2 overtollige zonnestroom teruglever aan het net voor hopelijk 0 cent of meer (situatie 2027).

Vandaag heb ik dus de eerste dag nadat ik
- de 12 panelen heb schoongemaakt met gedem. water en voorzichtig met doekje waardoor het mos aan de onderkant weg is.
- vanaf 10 uur weg ben van huis
- de 2 dakterraspanelen aan het werk heb
- het een zonnige dag is
- en 2 accus heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTwsZgZnOIwDBPe_5iuroa2Yt3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z2pc3r8dtDCznJMuR3iqa6H0.png?f=fotoalbum_large

Het is nu half maart om 14:00 en de 2 accu's zijn om uiterlijk 15:00 wel vol.

Over een maand is dat natuurlijk al opgelopen naar 13:00 vol. Dan heb ik van 13:00 tot 17:00 alsnog aan het net terugleverende zonnepanelen, maar dat wil ik niet vanaf 2027. Er is maar beperkte sturing mogelijk van de vrouw om de wasmachines op de goedkope uren aan te zetten en die wil niet 6 uur wachten tot de droger klaar is. En daar geef ik haar ook geen ongelijk in, het levert ongemak op terwijl de feitelijke kosten per handeling altijd nihiel zijn (nooit meer dan 20 cent ofzo)

De afweging die ik nu probeer te maken is de volgende:
- ga ik mijn accu met ong 200 cycli proberen te verkopen op Marktplaats met opbrengst van bijv 750 euro?
- ga ik Homewizard lastig vallen om mijn recent aangeschafte accu weer terug te sturen zonder doos, laten we zeggen dat ze uiteindleijk 1000 euro teruggeven.

En ga ik dan vervolgens met die 1750 euro nog eens 250 euro bijleggen om dan voor 2000 euro de opslagcapaciteit uit te breiden van 5 naar 10 kilowatt. Is dat het waard.

[ Voor 22% gewijzigd door vaurits op 09-03-2026 14:06 ]

• Jan-tweak
vaurits schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:57:
[...]

Ik was te kort door de bocht. Wat ik bedoelde is dat ik dus accepteer dat de accu's vol zitten om 15:00 en dat ik dan nog een uur of 2 overtollige zonnestroom teruglever aan het net voor hopelijk 0 cent of meer (situatie 2027).
oke, maar laat ik eerlijk zijn, wat is de waarde van die stroom als je in de zomer dan gaat kijken (dynamisch) ??
Vandaag heb ik dus de eerste dag nadat ik
- de 12 panelen heb schoongemaakt met gedem. water en voorzichtig met doekje waardoor het mos aan de onderkant weg is.
- vanaf 10 uur weg ben van huis
- de 2 dakterraspanelen aan het werk heb
- het een zonnige dag is
- en 2 accus heb

[Afbeelding]

Het is nu half maart om 14:00 en de 2 accu's zijn om uiterlijk 15:00 wel vol.

Over een maand is dat natuurlijk al opgelopen naar 13:00 vol. Dan heb ik van 13:00 tot 17:00 alsnog aan het net terugleverende zonnepanelen, maar dat wil ik niet vanaf 2027. Er is maar beperkte sturing mogelijk van de vrouw om de wasmachines op de goedkope uren aan te zetten.
ik weet niet welk merk omvormer je hebt, maar je kunt bij heel veel omvormers nu ook al deze zo instellen dat je geen teruglevering richting het net hebt, overigens zou ik dan ook eerder naar een ander stroomcontract gaan kijken, bv een dynamisch contract, daarmee krijg je mn tijdens de late middag nog best leuke vergoeding voor je zonnestroom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixnZhioSF_i-b2cveWk_T4AKGuY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a8v0cmcBA8wxvnPdeT7PVs9w.png?f=user_large
is een voorbeeld van vorig jaar juni, ik heb tot 22 uur dan nog opwek.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:18
vaurits schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:57:
Over een maand is dat natuurlijk al opgelopen naar 13:00 vol.
[..]
de opslagcapaciteit uit te breiden van 5 naar 10 kilowatt. Is dat het waard.
Wat schiet je er dan mee op om de capaciteit uit te breiden? Eerder vol omdat er eerder zon is betekend ook langer géén accu gebruik omdat er PV is. Ga je de extra accu capaciteit dan wel gebruiken 's avonds/'s nachts?
Dan heb ik van 13:00 tot 17:00 alsnog aan het net terugleverende zonnepanelen, maar dat wil ik niet vanaf 2027...
Hoezo wil je dat niet na 2027? Je zou minimaal 50% (excl btw) moeten krijgen voor de geleverde stroom, dat is altijd meer dan niets.

• HandyLumberjack
  • Nu online
DukeBox schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:15:
[...]

[...]

Hoezo wil je dat niet na 2027? Je zou minimaal 50% (excl btw) moeten krijgen voor de geleverde stroom, dat is altijd meer dan niets.
Zolang terugleverkosten toegestaan zijn is die regel een wassen neus en kan het nog steeds zo zijn dat de netto prijs negatief is.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:05:
[...]

[...]

ik weet niet welk merk omvormer je hebt, maar je kunt bij heel veel omvormers nu ook al deze zo instellen dat je geen teruglevering richting het net hebt,
Als je dat zo instelt is het maar de vraag of je thuisbatterij nog wel laadt.

• Stefannn
  • Laatst online: 18:07

Dikke kans dat dat fout gaat.
Niet zozeer elkaar leegtrekken maar heel instabiel regelen.

De ene accu meet overschot en gaat laden.
De andere accu heeft een net iets ander instel punt of andere reactietijd en “ziet” dat er geleverd moet worden.
De ene accu ziet geen overschot meer en stopt met laden.
De andere accu “ziet” geen behoefte meer en stopt met leveren.

Er is natuurlijk een kans dat het goed gaat maar het is exact hetzelfde als een boot met 2 kapiteins die zich niet van elkaar bewust zijn.
99% kans dat het fout gaat.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• vaurits
Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:05:

ik weet niet welk merk omvormer je hebt, maar je kunt bij heel veel omvormers nu ook al deze zo instellen dat je geen teruglevering richting het net hebt, overigens zou ik dan ook eerder naar een ander stroomcontract gaan kijken, bv een dynamisch contract, daarmee krijg je mn tijdens de late middag nog best leuke vergoeding voor je zonnestroom.
De omvormer van de 12 200wp panelen is volgens mij net zo oud als de panelen zelf. Een SMA Sunny Boy SB 2500 van ongeveer 15 jaar oud. Vermoed dus niet dat dat ding rekening houdt met automatisch stoppen van teruglevering, laat staan dat iemand daar over nagedacht had toen dat ding ontworpen werd 20 jaar geleden.

Ik zit al een paar maanden op dynamisch via Tibber. De stroomprijzen van vandaag enzo zijn nog wel lucratief om dan terug te leveren, maar mijn eigen inschatting is dat je vanaf april ofzo tot 17:00 echt geen cent krijgt voor zonnestroom.
DukeBox schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Wat schiet je er dan mee op om de capaciteit uit te breiden? Eerder vol omdat er eerder zon is betekend ook langer géén accu gebruik omdat er PV is. Ga je de extra accu capaciteit dan wel gebruiken 's avonds/'s nachts?
Dat is daarmee ook mijn twijfel. nu, met 2 accuutjes van ongeveer 5 kWh dek ik het sluipverbruik van ong. 200 watt plus het reguliere avondverbruik van TV-kijken, wat lampjes en een vaatwasser voor nagenoeg 90 procent. Welk "probleem" los ik dan op als ik de accu uitbreid naar 10 kWh? Dan start ik de dag om 07u00 met een accu waar nog 2,5 kWh in zit en dan is die ook weer om 13:00 vol.

Het enige voordeel is dan dat je op een bewolkte dag alsnog nul op de meter hebt en mogelijk de hele dag kan houden omdat je start met een accu die nog voor 25 procent vol is. Maar ga je alleen van die situatie uit dan is je terugverdientijd na de hele verkoopactie van de Homewizard-accu's plus alle gezeik wat marktplaats en retourneteren heet al zo veel 20 jaar voordat je dat terugverdiend hebt. En dat is natuurlijk veel te veel.

De overstap naar een elektrisch boodschappenautoootje ter vervanging van de huidige boodschappenauto (107) is nog iets ver.

[ Voor 36% gewijzigd door vaurits op 09-03-2026 14:41 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:45
Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Wat is je vraag?
voorbeeld:
opwek PV is 2.000W
verbruik huis is 600W

De praktijk kan ook als volgt zijn:
800W "over" gemeten op de P1 meter. Beide accu systemen krijgen een seintje "he er is 800W over". Beide systemen gaan gelijktijdig 800W laden. Het volgende seintje van de P1 meter: "He er is 800W import". Beide batterijen stoppen weer met laden. Enz, enz. enz.
Ik zou niet willen gokken op twee onafhankelijk van elkaar werkende systemen die beiden NOM nastreven.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:18
vaurits schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:34:
Dat is daarmee ook mijn twijfel..
Ik speel een beetje met het zelfde en heb besloten daar pas in 2027 naar te gaan kijken als er meer duidelijkheid is omtrent regels, kosten, rendement en eventueel subsidies.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De goedkoopste manier om de teruglevering (tot nul) te beperken is een omvormer met
"Power Limit" setting en eventueel een CT-klem met passende "External meter CT ratio".
Werkt zo iig bij een Goodwe.

• vaurits
In de applicatie van mijn 2 dakterraspanelen zie ik de mogelijkheid wel staan. (AP Easypower voor EZ1 omvormer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivCCoOZgWffjhZGAhDVtmXB9KXQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PeheoyYjI8RRnDerFvBQTnhm.png?f=user_large

Ik heb dat appje pas een dag dus had die optie nog niet gevonden.
Maar hoe werkt dat dan? Het appje weet niet dat er nog een andere omvormer actief is, dat er accu's zijn en wat de Stedin-meter doet.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:45
vaurits schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:33:
In de applicatie van mijn 2 dakterraspanelen zie ik de mogelijkheid wel staan. (AP Easypower voor EZ1 omvormer)

[Afbeelding]

Maar hoe werkt dat dan? Het appje weet niet dat er nog een andere omvormer actief is, dat er accu's zijn en wat de Stedin-meter doet.
De grootste uitdaging met meerdere verschillende systemen is dat elk systeem zelf wil gaan beheren wat er gebeurt. Je moet in principe maar 1 centrale aansturing hebben als je zeker wilt zijn dat twee (of meer) systemen elkaar niet gaan tegenwerken. Teruglevering voorkomen gebeurt op basis van meten wat er in of uit de meter komt vanuit de grid. Eén management systeem kan daar perfect op sturen, maar het wordt dus lastiger wanneer 2 systemen daarop onafhankelijk van elkaar willen gaan sturen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• reneeke1970

[Afbeelding]

Maak je toch allemaal niet zo druk, je hebt al dynamisch dus kijk eerst de zomer prijzen eens aan, grote kans dat er nog nauwelijks negatieve prijzen komen. Dus laat die dingen lekker terug leveren.

En als je een leuk systeem wilt maken, wissel die sma omvormer om voor een hybride, koop er een accu bij van 10 kWh, en je hebt alle mogelijkheden in huis die je je maar kunt bedenken, klaar voor de toekomst

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
ArPi75 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:35:
[...]

De praktijk kan ook als volgt zijn:
800W "over" gemeten op de P1 meter. Beide accu systemen krijgen een seintje "he er is 800W over". Beide systemen gaan gelijktijdig 800W laden. Het volgende seintje van de P1 meter: "He er is 800W import". Beide batterijen stoppen weer met laden. Enz, enz. enz.
Ik zou niet willen gokken op twee onafhankelijk van elkaar werkende systemen die beiden NOM nastreven.
Als er maar 800W beschikbaar is aan overhead kunnen beide HW batterijen niet gelijktijdig met 800W gaan laden want dat zou betekenen dat je 800W zonnestroom aan het laden bent en de overige 800W komen komen dan gewoon uit het net,
Volgens mij werkt zo de aansturing van de HW batterij niet, eerder werken ze samen en dus of de een op volledige 800W laden en de andere doet dan niets, tenslotte heb je dan geen overhead of beide delen zich het vermogen en zal ieder met circa 400W gaan laden.
@Devke kan hier mogelijk ook nog iets zinnigs over zeggen, kijk m’n ook even op het HW thuis-batterij topic deel 2.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 09-03-2026 16:47 ]

• Jan-tweak

[Afbeelding]

ik verwacht dat ook deze verbonden is aan je P1 poort, tenslotte hij moet kunnen zien of en hoeveel je terug levert. De enige plek is of je P1 poort of een aparte kWh meter met een CT speol(en) die weer verbonden zijn aan je aansluiting (dus in je groepenkast).
wat geeft dat merk aan welke voorwaarden hieraan verbonden zijn?

• Devke
  • Registratie: December 2022
Jan-tweak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:41:
[...]

Als er maar 800W beschikbaar is aan overhead kunnen beide HW batterijen niet gelijktijdig met 800W gaan laden want dat zou betekenen dat je 800W zonnestroom aan het laden bent en de overige 800W komen komen dan gewoon uit het net,
Volgens mij werkt zo de aansturing van de HW batterij niet, eerder werken ze samen en dus of de een op volledige 800W laden en de andere doet dan niets, tenslotte heb je dan geen overhead of beide delen zich het vermogen en zal ieder met circa 400W gaan laden.
@Devke kan hier mogelijk ook nog iets zinnigs over zeggen, kijk m’n ook even op het HW thuis-batterij topic deel 2.
En @ArPi75. Ik heb even de vraag proberen terug te zoeken. Marstek icm met een HW-PIB toch?

Als je 2 HW pibs alleen hebt dan zal de 1 de ander niet leeg trekken. Dit systeem is zo gemaakt dat ze elkaar ondersteunen, niet dwars zitten. Als er 800 Watt overschot is dan wordt er geladen met 800 Watt. De verdeling bepalen de batterijen. De meest efficiente vorm als het goed is. Wat de meest gunstige verhouding is is lastig te bepalen. De batterijen zijn niet zelf aan te sturen qua vermogen.

Als je gaat combineren met een ander merk dan kan dat mits je tijd en moeite wilt steken in bv HA. Hier werkt de combi HW en Zendure. Echter wel met HA. Als je dit niet wilt (aan de slag met HA) dan kun je het beter bij 1 merk houden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• vaurits
reneeke1970 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Maak je toch allemaal niet zo druk, je hebt al dynamisch dus kijk eerst de zomer prijzen eens aan, grote kans dat er nog nauwelijks negatieve prijzen komen. Dus laat die dingen lekker terug leveren.

En als je een leuk systeem wilt maken, wissel die sma omvormer om voor een hybride, koop er een accu bij van 10 kWh, en je hebt alle mogelijkheden in huis die je je maar kunt bedenken, klaar voor de toekomst
Drukmaken doe ik niet. Maar wel beetje mezelf proberen te informeren.

Je doelt op zoiets denk ik?
https://thuisaccuwebshop.nl/thuisbatterij-met-omvormer/

Had geen weet van omvormers waar je gelijk een accu bij hebt (en daardoor vermoedelijk ook minder verlies doordat je minder omzettingen hebt van gelijk- naar wisselstroom).

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

• reneeke1970
vaurits schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Drukmaken doe ik niet. Maar wel beetje mezelf proberen te informeren.

Je doelt op zoiets denk ik?
https://thuisaccuwebshop.nl/thuisbatterij-met-omvormer/

Had geen weet van omvormers waar je gelijk een accu bij hebt (en daardoor vermoedelijk ook minder verlies doordat je minder omzettingen hebt van gelijk- naar wisselstroom).
Zo eentje inderdaad. Er zijn veel merken, goedkoopst zijn solis goodwe en deye denk ik, allemaal btw vrij te bestellen. Diverse firma verkopen losse accu, firma nkon is een bekende met goede service en nette prijzen

1 PVoutput . Dongen NB

• zalkc
Die efficiëntie is toch ook grotendeels afhankelijk van de duur dat je ESS draait?

Mijn systeem zit iets onder de 60 W continu gebruik om alles te meten en managen. Als ik een sluipverbruik van 200W in de nacht heb is 60W een groot deel aan inefficiëntie.

Het verlies neemt wel iets toe als je meer uit de accu gaat trekken, maar het lijkt er dan op dat 1 uur 2000W vs. 10 uur 200W een behoorlijk verschil in efficiëntie heeft 100Wh verlies vs. 600Wh verlies.

Nu kun je de ESS functie van het systeem 's nachts uitzetten door de batterij uit te zetten, maar dan verlies je wel je noodstroom functie. En ik gok dat het niet altijd even soepel gaat om dat slim in te regelen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zalkc schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Die efficiëntie is toch ook grotendeels afhankelijk van de duur dat je ESS draait?

Mijn systeem zit iets onder de 60 W continu gebruik om alles te meten en managen. Als ik een sluipverbruik van 200W in de nacht heb is 60W een groot deel aan inefficiëntie.

Het verlies neemt wel iets toe als je meer uit de accu gaat trekken, maar het lijkt er dan op dat 1 uur 2000W vs. 10 uur 200W een behoorlijk verschil in efficiëntie heeft 100Wh verlies vs. 600Wh verlies.

Nu kun je de ESS functie van het systeem 's nachts uitzetten door de batterij uit te zetten, maar dan verlies je wel je noodstroom functie. En ik gok dat het niet altijd even soepel gaat om dat slim in te regelen.
Het UPS gedeelte van de omvormer (incl standby staan en meten) kost inderdaad ook energie, nog los van de omvormer verliezen en de batterij verliezen.

Hier een Deye die met de UPS (offgrid) functie zo'n 100W continue verbruikt. Omvormer/Batterij verliezen daar bovenop lopen op tot 1000W bij 12kW import of export.
Pagina: 1 ... 101 ... 111 Laatste