Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Kijk eens op jaarbasis wat je base-load is vs je peak-load. Grote kans is dat veel mensen op dat laatste schalen en dan heb je héél veel inefficiëntie te pakken. Energie die je dag na dag gewoon weg gooit.zalkc schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:34:
[...]
Die efficiëntie is toch ook grotendeels afhankelijk van de duur dat je ESS draait?
Mijn systeem zit iets onder de 60 W continu gebruik om alles te meten en managen. Als ik een sluipverbruik van 200W in de nacht heb is 60W een groot deel aan inefficiëntie.
Het verlies neemt wel iets toe als je meer uit de accu gaat trekken, maar het lijkt er dan op dat 1 uur 2000W vs. 10 uur 200W een behoorlijk verschil in efficiëntie heeft 100Wh verlies vs. 600Wh verlies.
Nu kun je de ESS functie van het systeem 's nachts uitzetten door de batterij uit te zetten, maar dan verlies je wel je noodstroom functie. En ik gok dat het niet altijd even soepel gaat om dat slim in te regelen.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Dit is persoonlijk maar ik zou nog twee keer nadenken over SMA. Hun opties zijn enorm beperkt, hun app enorm ouderwets en andere leveranciers zijn zóveel verder. Daardoor koppelt het ook slecht met andere systemen.dunklefaser schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:16:
@Get!em Lijkt op een relatief inefficiënt systeem - de genoemde Deye, vergeleken met de grotere systemen in "Stromspeicherinspektion 2026".
Ik ga misschien voor een kleiner systeem (SAX of SMA).
vergeet niet dat je bij heel veel modelen je geen automatische noodstroomfunctie hebt, maar dat je die dus handmatig moet aanzetten cq de stekker van normaal naar noodstroom moet ompluggen.zalkc schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:34:
[...]
Die efficiëntie is toch ook grotendeels afhankelijk van de duur dat je ESS draait?
Mijn systeem zit iets onder de 60 W continu gebruik om alles te meten en managen. Als ik een sluipverbruik van 200W in de nacht heb is 60W een groot deel aan inefficiëntie.
Het verlies neemt wel iets toe als je meer uit de accu gaat trekken, maar het lijkt er dan op dat 1 uur 2000W vs. 10 uur 200W een behoorlijk verschil in efficiëntie heeft 100Wh verlies vs. 600Wh verlies.
Nu kun je de ESS functie van het systeem 's nachts uitzetten door de batterij uit te zetten, maar dan verlies je wel je noodstroom functie. En ik gok dat het niet altijd even soepel gaat om dat slim in te regelen.
en als ik slaap heb ik het echt niet door dat de stroom is uitgevallen.
Daar kan hopelijk nog wat aan verbeterd worden - maar aan de techniek en de efficiency (van bijvoorbeeld de Deye) niet - als je die hebt gekocht.Ethirty schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:23:
[...]
Dit is persoonlijk maar ik zou nog twee keer nadenken over SMA. Hun opties zijn enorm beperkt, hun app enorm ouderwets en andere leveranciers zijn zóveel verder. Daardoor koppelt het ook slecht met andere systemen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als ik zie wat er in een jaar ontwikkeld is…dunklefaser schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:33:
[...]
Daar kan hopelijk nog wat aan verbeterd worden - maar aan de techniek en de efficiency (van bijvoorbeeld de Deye) niet - als je die hebt gekocht.
Nieuwe accu’s die hun hybride omvormers zouden gaan ondersteunen?
Features uit hun oude app terugbrengen in de nieuwe?
Net als met steeds meer software: koop wat het kan, niet wat ze in de toekomst beloven.
[ Voor 5% gewijzigd door Ethirty op 10-03-2026 12:40 ]
Je moet dan wel goed optellen. Je hebt omvormer/batterijverliezen en De Offgrid/standby/UPS functie (door verschillende partijen anders genoemd). Die offgrid functie verbruikt gewoon extra stroom in standby.dunklefaser schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:16:
@Get!em Lijkt op een relatief inefficiënt systeem - de genoemde Deye, vergeleken met de grotere systemen in "Stromspeicherinspektion 2026".
:strip_exif()/f/image/mxvHVEMJsRPVIpOOASjujIaq.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een plaatje (niet gevalideerd) vanaf het internet, hoeveel dat dan kost per omvormer.
Hierbij de bijbehorende video:
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 14:31 ]
Mij gaat het voorlopig eerder om de systeemverliezen tijdens de "normale" functie van een thuisaccu.
Lijkt me prima. Scheelt een bak stroom.dunklefaser schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:01:
@Get!em Over de UPS-functie heb ik bijna heen gelezen.
Mij gaat het voorlopig eerder om de systeemverliezen tijdens de "normale" functie van een thuisaccu.
Maar zie ook mijn vorige post daarover: als je als tweaker denkt slim te zijn een omvormer te kiezen voor de toekomst en die dus de noodstroom/offgrid functie wel heeft, maar nog niet in te richten, omdat inrichten daarvan nog te duur is, kan het dus zijn dat die functie wel degelijk aan staat of noodzakelijk is, en dus alsnog stroom verbruikt.
Heb je het nu over een dynamisch contract in de nabije toekomst of ook al over dit jaar?vaurits schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:34:
[...]
De stroomprijzen van vandaag enzo zijn nog wel lucratief om dan terug te leveren, maar mijn eigen inschatting is dat je vanaf april ofzo tot 17:00 echt geen cent krijgt voor zonnestroom.
Wel een sombere gedachte. Bij een vast contract is je zonnestroom straks zo'n 0,25 cent waard per kWh, uitwijken naar dynamisch geeft weinig verbetering als ik jou mag geloven (lijkt mij ook best waarschijnlijk) en een thuisaccu heeft in veel gevallen een zeer lange terugverdientijd.
Dan toch maar weer gaan voor vast met een zo laag mogelijk tarief straks?
Eerder had ik al gemeld dat ik wil gaan voor een Solaredge Home Hub 10kW 3 fase omvormer plus backup unit plus 3x BYD LVS 4kWh batterij = 12kWh totaal.
Ik heb een groot solaredge systeem met optimizers en ik zie grote voordelen in DC koppeling.
Met deze combinatie heb ik (efficiënte) DC koppeling en een volledig backup systeem.
Deze combinatie gaat 6389 euro kosten op basis van prijzen bij stralendgroen.nl koop. Daarvan moet dan nog wat btw terug te krijgen zijn.
Echter... compatibiliteit van BYD met solaredge homehub is aangekondigd maar nog steeds niet gerealiseerd.
Zelfde systeem met 3x SolarEdge 48V batterij wordt 13.8kWh voor 7435 euro en dat vind ik echt teveel.
Echter....
er blijkt een cashback actie te zijn waar ik 1500 euro mee terug zou moeten kunnen krijgen. Dan is het systeem met solaredge batterijen 6105 euro en zelfs goedkoper dan de BYD.
De vraag is natuurlijk of het gaat lukken die cashback te krijgen maar een heel goede vriend van mij is installateur dus ik denk dat dat lukt.
Vraag aan het forum hier:
- zijn er nog redenen om dit NIET te doen?
Zeker met de prijsfluctuaties van de laatste tijd heb ik veel zin de knoop door te hakken.
Is er nog iets dat ik vergeten ben?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik verwacht niet dat het zo erg gaat worden, afgelopen zomer waren er ook nog heel veel dagen waar je zelfs op het goedkoopste moment toch nog minimaal een paar cent kreeg voor je stroom. En vanaf volgend jaar gaat iedereen serieus zijn best doen om zijn eigen stroom zelf te benutten.Atomius schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:38:
[...]
Heb je het nu over een dynamisch contract in de nabije toekomst of ook al over dit jaar?
Wel een sombere gedachte. Bij een vast contract is je zonnestroom straks zo'n 0,25 cent waard per kWh, uitwijken naar dynamisch geeft weinig verbetering als ik jou mag geloven (lijkt mij ook best waarschijnlijk) en een thuisaccu heeft in veel gevallen een zeer lange terugverdientijd.
Dan toch maar weer gaan voor vast met een zo laag mogelijk tarief straks?
Over het jaar heen verwacht ik toch wel minimaal 5-10ct per kWh over te houden qua terugleververgoeding, maar dan moet ik er wel rekening mee houden qua verbruik.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Dat zijn wel schokkende getallen eerlijk gezegd. Al is het (bij 500kWh) omgerekend "maar 60W" continue. Voor die 1 of 2 keer dat je misschien een stroomstoring hebt.Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Je moet dan wel goed optellen. Je hebt omvormer/batterijverliezen en De Offgrid/standby/UPS functie (door verschillende partijen anders genoemd). Die offgrid functie verbruikt gewoon extra stroom in standby. [Afbeelding]
Even een plaatje (niet gevalideerd) vanaf het internet, hoeveel dat dan kost per omvormer.
Hierbij de bijbehorende video:
[YouTube: Offgrid/Standby verbruik]
Plus, dat als je een thuisbatterij hebt dit juist in je voordeel werkt: je verbruikt je goedkoop opgewekte stroom of goedkoop volgeladen stroom lekker 's avonds en 's nachts. Eventueel overschot dump je op het net, of gaat de EV in, de mogelijkheden zijn we groot.HandyLumberjack schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:27:
[...]
Ik verwacht niet dat het zo erg gaat worden, afgelopen zomer waren er ook nog heel veel dagen waar je zelfs op het goedkoopste moment toch nog minimaal een paar cent kreeg voor je stroom. En vanaf volgend jaar gaat iedereen serieus zijn best doen om zijn eigen stroom zelf te benutten.
Over het jaar heen verwacht ik toch wel minimaal 5-10ct per kWh over te houden qua terugleververgoeding, maar dan moet ik er wel rekening mee houden qua verbruik.
Ik heb zelf het idee dat ik alleen maar zelf moest consumeren los gelaten en zet nu maximaal in op goedkoop laden, al dan niet met eigen PV-opbrengst en maximaal duur verkopen/terugleveren.
En ja, als nog een paar % meer mensen de curve gaat afvlakken met thuis batterijen dan loopt dit natuurlijk weer terug en begint het te normaliseren tot mensen stoppen met batterijen kopen of batterijen weer goedkoper worden. Het concept thuisbatterij is nog steeds een gemiste kans voor netbeheer, maargoed, tis wat het is.
Overigens heb ik een vriend in Nigeria en die heeft van de week laten zien hoe hij offgrid leeft met een thuisbatterij oplossing. Die kan met 4 panelen zo ongeveer jaar rond wel van de accu leven mits hij z'n airco niet te veel benut. Voordeel van 12 uur lang per dag zon aan, 365 dagen per jaar, uitzonderingen daargelaten
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Je kunt hem altijd in een ander stopcontact prikken, maar dan moet je instellingen terug zetten naar max. 800w ontladen. Doe je dat niet, en er zou brand ontstaan, dan is de kans heel groot dat je verzekering niets van de schade gaat betalen. 800w is de max van laden en ontladen als een batterij niet op een eigen groep zit waar geen andere apparatuur op zit, en dit is zo ook wettelijk vastgelegd. Just so you know. ;-)JT schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Ja klopt maar als je uit flexibiliteit even 2 weekjes je accu ergens anders in huis/garage/tuin/schuur neer wil zetten dan moet je daar maar net een stopcontact op een aparte groep extra hebben. Anders moet je toch terug.
Ik denk ook dat je eigen opwekcapaciteit van belang is bij het laten meewegen van het noodstroomverbruik. Als je ruim in de zonopwek zit ten opzichte van je verbruik dan speelt het noodstroomverbruik misschien een minder prominente rol (afgezien dat het wel zonde blijft van niet efficiënt benutte energie).Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:06:
[...]
Lijkt me prima. Scheelt een bak stroom.
Maar zie ook mijn vorige post daarover: als je als tweaker denkt slim te zijn een omvormer te kiezen voor de toekomst en die dus de noodstroom/offgrid functie wel heeft, maar nog niet in te richten, omdat inrichten daarvan nog te duur is, kan het dus zijn dat die functie wel degelijk aan staat of noodzakelijk is, en dus alsnog stroom verbruikt.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Dat is dus mijn puntYvonneVP schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 02:11:
[...]
Je kunt hem altijd in een ander stopcontact prikken, maar dan moet je instellingen terug zetten naar max. 800w ontladen. Doe je dat niet, en er zou brand ontstaan, dan is de kans heel groot dat je verzekering niets van de schade gaat betalen. 800w is de max van laden en ontladen als een batterij niet op een eigen groep zit waar geen andere apparatuur op zit, en dit is zo ook wettelijk vastgelegd. Just so you know. ;-)
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Die SAX specs zijn voor jou voldoende praktisch?dunklefaser schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:16:
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Deze vraag kan ik waarschijnlijk pas beantwoorden als ik wat meer informatie vergaard heb, bijvoorbeeld op het Duitse Photovoltaikforum. Heb je zelf een specifiek aandachtspunt?Ersus schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:57:
[...]
Die SAX specs zijn voor jou voldoende praktisch?
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 11-03-2026 12:09 ]
Hm aandachtspunten zijn zo afhankelijk van de wensen die je zelf formuleert.dunklefaser schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:11:
[...]
Deze vraag kan ik waarschijnlijk pas beantwoorden als ik wat meer informatie vergaard heb, bijvoorbeeld op het Duitse Photovoltaikforum. Heb je zelf een specifiek aandachtspunt?
Wel interessant die integratie van batterij met omvormer op cel niveau, ook best prijzig.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
1 Paneel extra zo'n beetjeSportmind schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 06:51:
[...]
Ik denk ook dat je eigen opwekcapaciteit van belang is bij het laten meewegen van het noodstroomverbruik. Als je ruim in de zonopwek zit ten opzichte van je verbruik dan speelt het noodstroomverbruik misschien een minder prominente rol (afgezien dat het wel zonde blijft van niet efficiënt benutte energie).
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Is dit zo? Nen1010 geld voor installateurs, niet voor de consument.YvonneVP schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 02:11:
[...]
800w is de max van laden en ontladen als een batterij niet op een eigen groep zit waar geen andere apparatuur op zit, en dit is zo ook wettelijk vastgelegd. Just so you know. ;-)
https://thuisbatterijgids.net/800-watt/ zegt ook:
Natuurlijk is dit los van wat er op een groep zit, kan de automaat het wel zien (beschermd 1 richting of 2)De 800W-limiet is geen wet – het is een praktijknorm die de industrie hanteert. De NEN 1010-norm schrijft voor dat teruglevering via een stopcontact niet mag, maar die norm is primair gericht op installateurs. Hoe dat precies uitpakt voor consumenten die zelf een plug-in batterij aansluiten, is juridisch een grijs gebied.
De NVWA wordt vaak genoemd als bron voor de 800W-grens, maar een officieel document met die specifieke limiet is lastig te vinden. Wat je wel terugziet: fabrikanten en branchepartijen gebruiken 800W als veilige bovengrens voor plug-and-play apparaten.
Wat wél verplicht is: je thuisbatterij registreren via energieleveren.nl. Dat geldt voor elke batterij, ongeacht het vermogen.
https://iotdomotica.nl/th...n-de-mythe-en-jouw-opties
Meld ook dat er geen officiële regeling is.
Wordt wel gepraat over >0,8 kW maar niks over specifiek accu's met stopcontacten.
Ik heb
- 21 PV-panelen op West (5670 Wp) per 01-01-2016 met een StecaGrid 5503 omvormer, 3050 kWh in 2025;
- 19 panelen op Oost (6460 Wp) per 01-12-2020 met een SolarEdge SE5K omvormer, 4800 kWh in 2025;
- 2x WP (1x W/W en 1x L/W);
- EV (84 kWh);
- Géén thuisaccu (wil het liefst de auto daarvoor gebruiken met V2G);
- HA voor o.a. enig energiemanagement;
- Per 01-01-2026 een dynamisch energiecontract (alleen E).
1. Daarom vraag ik me nu af of dat terugleveren tijdens negatieve prijzen over een heel jaar gerekend relatief weinig kosten oplevert, of dat het wijsheid is om die StecaGrid te vervangen door een omvormer die ik wél aan kan sturen.
2. En áls ik dan ga vervangen, is het dan slim om een omvormer te kiezen waarop een accu is aan te sluiten? Dat ik die nog niet heb is vanwege de optelsom van a) milieubelasting, b) kosten (niet eenvoudig terug te verdienen?), c) brandgevaar (zal in huis komen te staan). Op elk van die punten is wel een tegenantwoord, maar de optelsom blijft voor mijn gevoel bestaan.
Reden om wel een thuisaccu te plaatsen is het verhogen van het eigengebruik, al ben ik er nog niet uit of ik daarvoor toch een accu wil plaatsen.
De vraag is dus drietraps:
- Vervangen (ongeacht wel/geen accu eraan);
- Bij vervangen: wel/niet met optie voor een accu;
- Bij wél accu-mogelijkheid: nu of accu later toevoegen?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Vervangen zal vrij snel lonen denk ik. De kans wordt na 10 jaar sowieso groter dat die steca er mee kapt. In hoeverre heb je die SolarEdge optimizers nodig aan de Oostkant? E.g. waarom heb je toen specifiek voor SE gekozen c.q. heb je veel schaduw e.d.?Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:03:
De vraag is dus drietraps:
• Vervangen (ongeacht wel/geen accu eraan);
• Bij vervangen: wel/niet met optie voor een accu;
Stel dat je bij SE blijft, dan heb je een beetje 2 opties. Je zou 1 paneel van die 21 kunnen verwijderen en naar 10x een S500B (1x per 2 panelen) gaan icm een nieuwe 3-fase non-hybride SE (die zijn maar 150 euro nu in de 8-10kw range bij stralendgroen. Is misschien zelfs wel een idee om meteen reserveexemplaar te kopen). Dan ben je voor 550 euro klaar als je zelf de optimizers kan doen. Moet je het uitbesteden dan wordt het prijsverschil met een evt. andere omvormer-swap wat groter. Dan zit je daarna wel vast aan een keuze voor een AC-gekoppelde batterij, maar dat geeft je wel volledige keuzevrijheid.
Of je maakt gebruik van de hierboven genoemde actiekorting bij SE van 1500 euro als je meteen een LFP 48V-batterij erbij (ik geloof minimaal 2) koopt icm een 3-fase homehub, dat kan ook een mooie aanbieding zijn als je al in het SE ecosysteem zit. Is iets efficienter (maar niet zo efficient als de 400V 1-fase SE systemen) doordat je DC-DC laadt vanuit je panelen. Maar dan zit je wel weer redelijk locked-in binnen het SE ecosysteem. En de accuset zelf kan maar 5kW laden/ontladen per omvormer.
Ik wil zoveel mogelijk van die lock-ins af en kies er zelf daarom voor om op de standaard SE omvormers te blijven en een AC-gekoppelde accu te plaatsen binnen nu en een jaar. Het omzetverlies tov een hybride inverter/MPPT van een ander merk wordt dan weer redelijk ongedaan gemaakt doordat SE meer opbrengst uit je panelen haalt. AC-koppeling heeft ook nog als voordeel dat de boel niet op dezelfde plek hoeft te staan, dus een accu kan makkelijker buitenshuis staan.
Bij die SE actie is dat een voorwaarde. Anders moet je denk ik vooral even bedenken wanneer je die accu wilt, welke eisen je daarbij stelt en in hoeverre je werk wilt uitbesteden of het zelf doet. Bij uitbesteden loont het meer om zaken te combineren in 1 bezoek.• Bij wél accu-mogelijkheid: nu of accu later toevoegen?
[ Voor 24% gewijzigd door RonJ op 11-03-2026 13:21 ]
All-electric.
Persoonlijk ga ik dus voor solaredge homehub inclusief backup unit (dus "echte" backup installatie).Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:03:
Mag ik hier mijn dilemma eens voorleggen?
Ik hebDie SE-omvormer kan ik (al dan niet met HA) prima besturen, maar die StecaGrid niet. Komende zomer loop ik dan het risico dat ik overschot heb en dat er tijdens negatieve prijzen teruggeleverd gaat worden door die StecaGrid.
- 21 PV-panelen op West (5670 Wp) per 01-01-2016 met een StecaGrid 5503 omvormer, 3050 kWh in 2025;
- 19 panelen op Oost (6460 Wp) per 01-12-2020 met een SolarEdge SE5K omvormer, 4800 kWh in 2025;
- EV (84 kWh);
1. Daarom vraag ik me nu af of dat terugleveren tijdens negatieve prijzen over een heel jaar gerekend relatief weinig kosten oplevert, of dat het wijsheid is om die StecaGrid te vervangen door een omvormer die ik wél aan kan sturen.
2. En áls ik dan ga vervangen, is het dan slim om een omvormer te kiezen waarop een accu is aan te sluiten? Dat ik die nog niet heb is vanwege de optelsom van a) milieubelasting, b) kosten (niet eenvoudig terug te verdienen?), c) brandgevaar (zal in huis komen te staan). Op elk van die punten is wel een tegenantwoord, maar de optelsom blijft voor mijn gevoel bestaan.
Reden om wel een thuisaccu te plaatsen is het verhogen van het eigengebruik, al ben ik er nog niet uit of ik daarvoor toch een accu wil plaatsen.
De vraag is dus drietraps:Ben benieuwd naar jullie reacties. Het gaat nu dus eerst echt om de grote lijnen, het pragmatische in de keuzes.
Die omvormer is defacto gratis want je krijgt 1500euro cashback.
3x solaredge 48V LFP batterijen geeft 13.8kWh batterij.
Enerzijds een vendor-lockin, anderzijds vind ik dat op dit aspect niet erg want dat batterij en PV goed samenwerken vind ik juist wel prettig. Ik vind het juist prettig dat bij negative prijzen eerst de accu wordt volgeladen en als die vol zit de PV gedimd. Ik vind het juist NIET prettig dat dat via een "ding elders" moet gebeuren.
Kwa solaredge heb je ook nog de optie de 9.8kWh NMC hoogvolt batterij te plaatsen. Die kan zonder verdere aanpassingen direct op je bestaande omvormer. Daarvoor lopen aantrekkelijke acties bij installateurs (die bevriende installateur van mij biedt dat ook aan). Ook dc gekoppeld. Maar geen backup.
5kW max van solaredge vind ik een non-issue.
- Kwa ontladen heb ik nooit meer nodig (auto laad ik liever direct van PV)
- Kwa laden... als er 1 uur lang 10kW PV is dan is er echt ook wel 2 uur lang 5kW.
Ik ben GEEN fan van V2G.
- Die laders zijn mega duur.
- onhandig om de auto ervoor te gebruiken
- ik vind het niet fijn dat de auto-accu ongeveer 2x zoveel cycles gaat krijgen (ja ik weet dat velen dat een non-issue vinden maar ik vind het gewoon niet fijn)
- ik hobby liever met en thuisbatterij van 5000 euro dan een auto van 60.000 euro.
En kwa "noodstroom"... als bij extreme stroomuitval mijn 13.8kWh thuisbatterij leeg is dan kan ik met de V2L echt nog noodstroom aanleggen. (tegen die tijd zit het hier vol met verkleumde familie en buren).
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Belangrijke nuance, de SE HV accu koppelt alleen met 1-fase omvormers, de LV accu alleen met 3-fase. Gezien het feit dat er daar al een 3-fase SE5K hangt en er 2 strings/daken zijn van 5-6kwp ligt de HV optie niet het meest voor de hand. Voor zover ik weet kan HV óók icm een backup interface, ook 3-fase (met 3x 1-fase omvormers)Stefannn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:47:
[...]
Kwa solaredge heb je ook nog de optie de 9.8kWh NMC hoogvolt batterij te plaatsen. Die kan zonder verdere aanpassingen direct op je bestaande omvormer. Daarvoor lopen aantrekkelijke acties bij installateurs (die bevriende installateur van mij biedt dat ook aan). Ook dc gekoppeld. Maar geen backup.
All-electric.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
NEN 1010 wordt ook naar verwezen in het bouwbesluit en is dus wel zeker een belangrijke norm. Ook verzekeraars verwijzen hier vaak naar als voorwaarde om iets verzekerd te kunnen krijgen in geval van problemen.Hortz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:50:
[...]
Is dit zo? Nen1010 geld voor installateurs, niet voor de consument.
https://thuisbatterijgids.net/800-watt/ zegt ook:
[...]
Natuurlijk is dit los van wat er op een groep zit, kan de automaat het wel zien (beschermd 1 richting of 2)
https://iotdomotica.nl/th...n-de-mythe-en-jouw-opties
Meld ook dat er geen officiële regeling is.
Wordt wel gepraat over >0,8 kW maar niks over specifiek accu's met stopcontacten.
Verder is er in Europa nog de EU Verordening 2016/631 waar in artikel 5, lid 2a de 800W genoemd wordt als grens voor een "significante" elektriciteitsproductie-eenheid.
De NEN 1010 stelt zelfs (artikel 551.7.1) dat een voedingsbron op een eigen eindgroep aangesloten dient te worden, waarmee plug-in systemen feitelijk helemaal niet voldoen aan de NEN 1010. De NVWA gedoogt echter de verkoop en het gebruik van systemen tot 600W (ja zeshonderd).
Ergo, het is niet onverstandig om dit soort zaken met je verzekeraar af te stemmen of het nu een wet is, een verordening, een norm, een advies of wat dan ook.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Exact, en daarom mag een apparaat niet geleverd worden als het meer dan 800W teruglevert.habbekrats schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:27:. Een consument wordt geacht leek te zijn en alles in het stopcontact te mogen duwen.
Op indicatie van diezelfde consument aanpassen zodat het meer terug levert is dan dus “moedwillig” “niet leken” gedrag waarvoor betreffende consument volledige verantwoordelijkheid draagt.
Vergelijkbaar dilemma!Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:03:
Het is (mogelijk) tijd om op elektra gebied te gaan upgraden! De grootste reden om iets te doen aan mijn energiesituatie thuis is vooral nieuwsgierigheid en een kleine financiële prikkel, ik hoef er niet rijk van te worden. Ook heb ik niet de illusie dat ik hiermee het milieu ga redden, het is vooral een hobby die misschien kosten- en mileu neutraal kan blijken.
Huidige setup:
- 10 x 300WP (3kWp) panelen op een Solis-1P3K-4G omvormer (geen optimizers) 1 Fase
- 13 x 310 WP (4.03kWp) panelen op een Solaredge Se4K omvormer met 13 optimizers 3 Fase
- Laadpaal Tesla Wall connector V2 ("domme" laadpaal) 2 E-auto's die regelmatig laden (3500-4000 KWh per jaar thuis totaal)
- Geen thuisaccu, vanaf april een dynamisch energiecontract met prijzen op uurbasis
- Daikin altherma 3 Lucht/water WP met boiler 180L voor SWW, (nog) geen slimme aansturing
- Home-assistant als domotica platform, staat in verbinding met de omvormers (alleen uitlezen) en de auto's (uitlezen en mogelijkheid tot starten/stoppen van laden aanpassen van laadvermogen).
Zou ik gaan voor een hybride omvormer of Plug & play? Of batterij met aansluiting voor panelen? Zit ik vast aan een Solaredge omvormer doordat 1 set panelen optimizers hebben? En wanneer ik gebruik maak van een Solaredge omvormer kan ik daar ook een 2e string zonder optimizers toepassen (die nu op de Solis zitten)? Wat is geen goede plek om de accu te plaatsen? Omvormer(s) staan nu op zolder, hoe ver kan de accu van de omvormer af geplaatst worden?.
Bij voorkeur mag ook veel van de slimme logica al geintergreerd zijn. Ik hou wel van een klein beetje optimaliseren dmv aansturing in home assistant, maar bij mij zit de echte lol in het configureren en installeren van de hardware. Wat zouden jullie tips zijn? Uit bovenstaande posts zie ik dat Solaredge interessante oplossingen heeft. Hoe verhouden die zich tot de rest van de fabrikanten?
Ik weet niet hoe je ‘prijs’ definieert: met/zonder toeslagen en BTW?daemonix schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:53:
@Hippe Lip Er zijn maar heel weinig momenten dat de prijs negatief is, verkijk je daar niet op.
Feit is in elk geval dat ik mijn vraagstelling opstelde met het post-salderingstijdperk in het hoofd. Ik kijk graag wat langer vooruit. Dan dacht ik toch regelmatig negatieve (kale) EPEX-prijzen langs te hebben zien komen? Die ga je dan betalen (plus nog eens de leveringstoeslag) in geval van teruglevering, hè…
Jij denkt dat dit over een heel jaar (bv 2027) opgeteld niet veel zal zijn? (Open vraag, ik kan het moeilijk overzien)
<John O`Mill>
Ik bedenk me opeens: heb je precies dit hele verhaal al eens bij Claude aangeboden? Je moet die tevoren wel eerst goed africhten, maar dan heb je er stukken meer aan dan aan ChatGPT.jaapsander schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:18:
[...]
Vergelijkbaar dilemma!
Het is (mogelijk) tijd om op elektra gebied te gaan upgraden! De grootste reden om iets te doen aan mijn energiesituatie thuis is vooral nieuwsgierigheid en een kleine financiële prikkel, ik hoef er niet rijk van te worden. Ook heb ik niet de illusie dat ik hiermee het milieu ga redden, het is vooral een hobby die misschien kosten- en mileu neutraal kan blijken.
Huidige setup:Nu staat 2x een omvormer me niet aan, op termijn zou ik die willen vervangen door een enkele omvormer, hoewel ik nog niet weet hoe ik dat aan ga pakken met een string panelen zonder optimizers en de andere met optimizers. Daarnaast zou ik graag willen investeren in een thuisbatterij om een hoger % van mijn opgewekte stroom zelf te gebruiken.
- 10 x 300WP (3kWp) panelen op een Solis-1P3K-4G omvormer (geen optimizers) 1 Fase
- 13 x 310 WP (4.03kWp) panelen op een Solaredge Se4K omvormer met 13 optimizers 3 Fase
- Laadpaal Tesla Wall connector V2 ("domme" laadpaal) 2 E-auto's die regelmatig laden (3500-4000 KWh per jaar thuis totaal)
- Geen thuisaccu, vanaf april een dynamisch energiecontract met prijzen op uurbasis
- Daikin altherma 3 Lucht/water WP met boiler 180L voor SWW, (nog) geen slimme aansturing
- Home-assistant als domotica platform, staat in verbinding met de omvormers (alleen uitlezen) en de auto's (uitlezen en mogelijkheid tot starten/stoppen van laden aanpassen van laadvermogen).
Zou ik gaan voor een hybride omvormer of Plug & play? Of batterij met aansluiting voor panelen? Zit ik vast aan een Solaredge omvormer doordat 1 set panelen optimizers hebben? En wanneer ik gebruik maak van een Solaredge omvormer kan ik daar ook een 2e string zonder optimizers toepassen (die nu op de Solis zitten)? Wat is geen goede plek om de accu te plaatsen? Omvormer(s) staan nu op zolder, hoe ver kan de accu van de omvormer af geplaatst worden?.
Bij voorkeur mag ook veel van de slimme logica al geintergreerd zijn. Ik hou wel van een klein beetje optimaliseren dmv aansturing in home assistant, maar bij mij zit de echte lol in het configureren en installeren van de hardware. Wat zouden jullie tips zijn? Uit bovenstaande posts zie ik dat Solaredge interessante oplossingen heeft. Hoe verhouden die zich tot de rest van de fabrikanten?
Ik ben ca. 2 weken geleden omgeschakeld en heb daar nog geen moment spijt van.
<John O`Mill>
@RonJ Tja, die 21 West-panelen waren er het eerste en achteraf hadden juist dáár optimizers aan moeten hangen vanwege een smalle hoge boom in de buurt. Maar toen wist ik nog bijzonder weinig van PV en omvormers, laat staan van optimizers.RonJ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:12:
Vervangen zal vrij snel lonen denk ik. De kans wordt na 10 jaar sowieso groter dat die steca er mee kapt. In hoeverre heb je die SolarEdge optimizers nodig aan de Oostkant? E.g. waarom heb je toen specifiek voor SE gekozen c.q. heb je veel schaduw e.d.?
Dus toen ik een aantal jaren later op Oost ook 19 panelen liet plaatsen, wilde ik per se optimizers, maar daar lijken ze nu (inmiddels ben ik weer verder gestegen in mijn kennis op dit vlak) totaal overbodig, want nagenoeg geen schaduw. Zonder optimizers had ik mss wel (iets) meer opbrengst gehad.
Wel opvallend dat je SE voorstelt. Want dat betekent dat die ruim 10 jaar oude panelen dus allemaal losgehaald moeten worden. Die liggen 2 hoog op een plek waar ik echt niet zelf bij kan. Dat gaat daardoor niet alleen een aardige bak centen kosten aan arbeid (dus nog los van de optimizers), ik vraag me af of dat wel goed gaat. Als er het een en ander door corrosie vast gaat zitten krijg ik straks schade door het loshalen en gaat het onderaan de streep meer kosten dan het ooit op gaat leveren?Stel dat je bij SE blijft, dan heb je een beetje 2 opties. Je zou 1 paneel van die 21 kunnen verwijderen en naar 10x een S500B (1x per 2 panelen) gaan icm een nieuwe 3-fase non-hybride SE (die zijn maar 150 euro nu in de 8-10kw range bij stralendgroen. Is misschien zelfs wel een idee om meteen reserveexemplaar te kopen). Dan ben je voor 550 euro klaar als je zelf de optimizers kan doen. Moet je het uitbesteden dan wordt het prijsverschil met een evt. andere omvormer-swap wat groter. Dan zit je daarna wel vast aan een keuze voor een AC-gekoppelde batterij, maar dat geeft je wel volledige keuzevrijheid.
[ Voor 38% gewijzigd door Hippe Lip op 11-03-2026 22:58 ]
<John O`Mill>
@StefannnStefannn schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:47:
Persoonlijk ga ik dus voor solaredge homehub inclusief backup unit (dus "echte" backup installatie).
Ook al een SE-fan
Een backup-installatie heb ik ook al eens aan gedacht, maar dat gaat hier gecompliceerd worden, ben ik bang. Mijn groepenkast zit echt nokkievol (2 bakken met elk 3x12 eenheden!). Hoe ik daar nog eens de schakeleenheid bij moet plaatsen om automatisch in eilandbedrijf te kunnen draaien weet ik niet.
Er gaat een dikke kabel naar zolder, waar een tweede verdeler hangt. Daaraan hangen de twee omvormers en mijn WP.
Als ik accu’s zou plaatsen, dan zouden die ook op zolder in de technische ruimte (er is geen gas) komen, want beneden is echt geen ruimte in huis. En buiten kan alleen in of bij een bijgebouw dat (schat ik) op 25 meter kabelllengte afstand staat. Kan, want ook daar hangt een extra verdeler.
Maar hoe doe je dat dan met het omschakelen bij uitval van het net als die accu elders staat? Dat moet wel goed met elkaar communiceren, toch?
Tja, zoveel mensen zoveel meningen. Ambibox lijkt nu met een DC-bidirectionele laadpaal te komen voor ca. 3k. Dan heb ik geen extra milieubelasting voor nóg een accu.Ik ben GEEN fan van V2G.
- Die laders zijn mega duur.
- onhandig om de auto ervoor te gebruiken
- ik vind het niet fijn dat de auto-accu ongeveer 2x zoveel cycles gaat krijgen (ja ik weet dat velen dat een non-issue vinden maar ik vind het gewoon niet fijn)
- ik hobby liever met en thuisbatterij van 5000 euro dan een auto van 60.000 euro.
De auto staat hier veelvuldig thuis (pensionado) en de uren dat die er niet is neem ik voor lief.
Accuslijtage maak ik me ook niet druk over.
En ja, het is een hobby, daar heb je gelijk in.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik een jaar geleden heel erg principieel tégen een thuisaccu was en dat dit punt erg aan het schuiven is. Ze worden goedkoper, er komen andersoortige systemen en de ontwikkelingen blijven doorgaan. Als ik er toch aan begin zal dat ws tegen het eind van het jaar of begin 2027 zijn.
Ja, ik speel al met de gedachte om een soort ‘muurdoorvoer’ te maken naast de laadpaal om V2L naar binnen te brengen en daar een stopcontact te maken. Dan hoeft er geen snoer door een raam dat open moet blijven staan.En kwa "noodstroom"... als bij extreme stroomuitval mijn 13.8kWh thuisbatterij leeg is dan kan ik met de V2L echt nog noodstroom aanleggen. (tegen die tijd zit het hier vol met verkleumde familie en buren).
<John O`Mill>
Ze kunnen sowieso geen kwaad voor je opbrengst, het rendeert achteraf misschien niet maar het gaat er zeker niet ten kostte van.Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:58:
[...]
@RonJ Tja, die 21 West-panelen waren er het eerste en achteraf hadden juist dáár optimizers aan moeten hangen vanwege een smalle hoge boom in de buurt. Maar toen wist ik nog bijzonder weinig van PV en omvormers, laat staan van optimizers.
Dus toen ik een aantal jaren later op Oost ook 19 panelen liet plaatsen, wilde ik per se optimizers, maar daar lijken ze nu (inmiddels ben ik weer verder gestegen in mijn kennis op dit vlak) totaal overbodig, want nagenoeg geen schaduw. Zonder optimizers had ik mss wel (iets) meer opbrengst gehad.
Nouja, omdat ik er vanuit ging dat je met een reden SE gekozen hebt in een eerdere fase (verhaal hierboven). Daarnaast is de 1500 euro korting deal bij een nieuwe omvormer interessant als je nu toch een omvormer wilt vervanger en evt. naar een hybride set-up wilt. Maar als het uitbesteden met een steiger/hoogwerker wordt valt het plaatje anders uit. Corrossie zou ik me niet meteen heel druk om maken, hooguit moet je de lak van het frame een beetje bijpunten.Wel opvallend dat je SE voorstelt. Want dat betekent dat die ruim 10 jaar oude panelen dus allemaal losgehaald moeten worden. Die liggen 2 hoog op een plek waar ik echt niet zelf bij kan. Dat gaat daardoor niet alleen een aardige bak centen kosten aan arbeid (dus nog los van de optimizers), ik vraag me af of dat wel goed gaat. Als er het een en ander door corrosie vast gaat zitten krijg ik straks schade door het loshalen en gaat het onderaan de streep meer kosten dan het ooit op gaat leveren?
Maargoed, dan blijf je zonder een flinke paneelverbouwing dus met een situatie van 1 kant op solaredge en 1 kant zonder solaredge/optimizers zitten. Dan is het plaatje wel duidelijk wmb, die steca vervangen door een andere 3-fase stringomvormer die wel naar 0 geregeld kan worden (en goed is in schaduwmanagement) en dan een losse AC-gekoppelde batterijinstallatie (kijk bijv. eens naar Zendure, die staat nu bij mij bovenaan de lijst). Die kan je dan ook mooi buitenshuis ergens plaatsen.
De grootste uitdaging wordt dan denk ik de ruimte in je meterkast. Je zit dan straks wel met 2 tot 3 ecosystemen die ieder een eigen meetsignaal vanaf de hoofdaansluiting willen, dat gaat je hoe dan ook wat ruimte kosten.
All-electric.
We hebben een full electric huis en heb hopelijk de goede voorbereidingen getroffen:
16x 440 wp panelen op het zuiden (in de toekomst wil ik nog op een overkapping 6x richting het oosten).
Hybride omvormer
L/W warmtepomp met 300 lilter boilervat.
3x airco
Peblar lader, zoveel mogelijk met zonnestroom laden.
Dynamisch contract
Eventuele accu's kunnen in de technische ruimte op zolder, hiervoor heb ik al loze leidingen laten leggen naar de meterkast.
Binnenkort worden er alvast twee groepen gemaakt in de meterkast zodat de stekker accu's hun eigen groep hebben en daardoor op vol vermogen kunnen.
Ik zou graag juist stekker accu's willen omdat ik de energieleveranciers niet vertrouw..
Alleen welk merk accu, geen idee, in eerste instantie gekeken naar de Marstek 3.0, maar de Zendure's doen het kennelijk ook goed..
Ik wil de accu's niet gebruiken om ermee te handelen en ik weet dus dat de terugverdientijd er niet is tenzij de energieprijzen weer enorm gaan stijgen.
Als je bovenstaande gegevens + je opwek, verbruik en teruglevering invoert op www.claude.ai en de vraag stelt of een thuisbatterij rendabel kan zijn dan rekent die precies uit wat jouw voordelen worden. Voeg wat merken en kw's toe en je krijgt mooie overzichten. Het valt of staat met je zelfverbruik en of je de kw's dagelijks uit je batterij kunt halen én er weer in kan stoppen via je panelen.FabianGTI schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:03:
16x 440 wp panelen op het zuiden (in de toekomst wil ik nog op een overkapping 6x richting het oosten).
Hybride omvormer
3x airco
Dynamisch contract
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Je kan toch ook energieleverancier onafhankelijke permanent gemonteerde systemen overwegen? Victron, Anker, Sigenergy en talloze andere. 3 fase, tussen de 5 en 25kW en een accu zo groot als je kan betalen, noodstroom als je dat wil.FabianGTI schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:03:
Wij zitten ook steeds meer te denken aan een thuisaccu, puur voor eigen gebruik (zonnestroom opslaan en 's avonds gebruiken).
We hebben een full electric huis en heb hopelijk de goede voorbereidingen getroffen:
Hybride omvormer
3x airco
Dynamisch contract
Eventuele accu's kunnen in de technische ruimte op zolder, hiervoor heb ik al loze leidingen laten leggen naar de meterkast.
Binnenkort worden er alvast twee groepen gemaakt in de meterkast zodat de stekker accu's hun eigen groep hebben en daardoor op vol vermogen kunnen.
Ik zou graag juist stekker accu's willen omdat ik de energieleveranciers niet vertrouw..![]()
Alleen welk merk accu, geen idee, in eerste instantie gekeken naar de Marstek 3.0, maar de Zendure's doen het kennelijk ook goed..
Ik wil de accu's niet gebruiken om ermee te handelen en ik weet dus dat de terugverdientijd er niet is tenzij de energieprijzen weer enorm gaan stijgen.
Zuid is niet ideaal voor eigen verbruik, dus je hebt flink wat op te slaan als je dat gedurende de dag wil opmaken.
Als je een hybride omvormer hebt, is het dan niet veel handiger (goedkoper en efficienter), om daar een accu aan te hangen?FabianGTI schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:03:
Wij zitten ook steeds meer te denken aan een thuisaccu, puur voor eigen gebruik (zonnestroom opslaan en 's avonds gebruiken).
Hybride omvormer
3x airco
Dynamisch contract
Ik zou graag juist stekker accu's willen omdat ik de energieleveranciers niet vertrouw..![]()
Nou... het is een beetje afhankelijk van je exacte vraagstelling wat Claude teruggeeft. Het is op zich indrukwekkend, maar ik heb na wat gesleutel de terugverdientijd van 88 jaar naar 4 jaar zien zakken, dus ik ben wat argwanend geworden over wat eruit komt..Christiaan.. schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:20:
[...]
Als je bovenstaande gegevens + je opwek, verbruik en teruglevering invoert op www.claude.ai en de vraag stelt of een thuisbatterij rendabel kan zijn dan rekent die precies uit wat jouw voordelen worden. Voeg wat merken en kw's toe en je krijgt mooie overzichten. Het valt of staat met je zelfverbruik en of je de kw's dagelijks uit je batterij kunt halen én er weer in kan stoppen via je panelen.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Even terug gekeken, maar het is een Solis Hybrid 10K (3 fase).
Had ik in eerste instantie aangevraagd (2 accu's van Weco), maar de plaatsing was stevig aan de prijs, dat is natuurlijk ook een groot voordeel van de stekker accu's.borft schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:44:
[...]
Als je een hybride omvormer hebt, is het dan niet veel handiger (goedkoper en efficienter), om daar een accu aan te hangen?
De zonnepanelen bedrijven vallen/vielen natuurlijk met bosjes om, dat heeft er wel voor gezorgd dat ik wat terughoudend was met ook nog eens accu's aanschaffen.
Ik doelde vooral op de accu's van bijvoorbeeld Zonneplan, daar had ik duidelijker in moeten zijn.daemonix schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:08:
@FabianGTI Wat hebben niet-stekker accu's met energieleveranciers te maken?
Klopt, het is best een piek maar daar hadden we niet zozeer iets in te kiezen, vandaar dat ik er nog een paar op het oosten wil leggen, west heeft geen nut, dan komen ze in de schaduw van het huis.Ethirty schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:37:
[...]
Je kan toch ook energieleverancier onafhankelijke permanent gemonteerde systemen overwegen? Victron, Anker, Sigenergy en talloze andere. 3 fase, tussen de 5 en 25kW en een accu zo groot als je kan betalen, noodstroom als je dat wil.
Zuid is niet ideaal voor eigen verbruik, dus je hebt flink wat op te slaan als je dat gedurende de dag wil opmaken.
Maar ik kan overdag ook nog een hoop in de auto's proppen, al zitten die natuurlijk ook een keertje vol.
Dat is ook waar ik aan dacht: eenvoudig, weinig arbeidskosten (een nieuwe omvormer kan ik zelf wel ophangen en aansluiten) en geen fysiek gedoe met de panelen.RonJ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:02:
[...]
Dan is het plaatje wel duidelijk wmb, die steca vervangen door een andere 3-fase stringomvormer die wel naar 0 geregeld kan worden (en goed is in schaduwmanagement)
De essentiële vraag is nog of ik de negatieve prijzen (>=2027 dus) ga accepteren of dat ik beter de omvormer ga vervangen. Daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik wist alleen niet dat er omvormers die beter zijn in schaduwmanagement dan andere, want dat is dan wel van belang.
Waar moet ik aan denken?
Zendure zat ik ook al naar te kijken en ik volg het Zendure-topic om er alvast wijzer van te worden. Die lijkt het beste bij mijn situatie te passen inderdaad. En die komt dan bij (in) de schuur. Dan moet ik die 25 meter kabel naar de hoofdverdeler in huis maar voor lief nemen (verliezen). Ook nog kijken hoe ik de aansturing doe over zo’n afstand, want er zal via P1 of met CT’s gemeten moeten worden bij de meter.[…] en dan een losse AC-gekoppelde batterijinstallatie (kijk bijv. eens naar Zendure, die staat nu bij mij bovenaan de lijst). Die kan je dan ook mooi buitenshuis ergens plaatsen.
Dat gaat inderdaad een puzzel worden. Als het systemen zijn die met P1 kunnen werken komt dat goed, want daarvan kun je er een eeuwigheid aan apparaten aan hangen met (actieve) splitters.De grootste uitdaging wordt dan denk ik de ruimte in je meterkast. Je zit dan straks wel met 2 tot 3 ecosystemen die ieder een eigen meetsignaal vanaf de hoofdaansluiting willen, dat gaat je hoe dan ook wat ruimte kosten.
De lompe CT’s van Myenergi (Zappi) ben ik al aan het vervangen voor kleinere exemplaren om een beetje ruimte te winnen in de kast…
Dank dus voor je reacties, @RonJ
<John O`Mill>
als die AI dan ook nog netjes de daarvoor benodigde "klein wisselgeld" op je rekening gaat storten dan doet hij echt echt goed...Christiaan.. schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:20:
[...]
Als je bovenstaande gegevens + je opwek, verbruik en teruglevering invoert op www.claude.ai en de vraag stelt of een thuisbatterij rendabel kan zijn dan rekent die precies uit wat jouw voordelen worden. Voeg wat merken en kw's toe en je krijgt mooie overzichten. Het valt of staat met je zelfverbruik en of je de kw's dagelijks uit je batterij kunt halen én er weer in kan stoppen via je panelen.
maar heb je die AI wel een gecontroleerd met een niet AI op werkelijke data ?
afhankelijk van je vraagstelling krijg je waarschijnlijk ook andere uitkomsten.
ik zou mijn geld niet aan een AI uitkomst wagen, daarvoor moet ik te hard voor werken.
De vraag is eerst, wat wil je met een thuis-batterij uiteindelijk bereiken? NOM ?
dan zou ik eerst eens naar je dagelijks verbruik en overhead PV stroom gaan kijken en dat mn voor de maanden maart, april, september en oktober. Met deze eenvoudige datasets krijg je heel snel je benodigde capaciteit voor hje thuis-batterij eruit en dus ook wat dat kost en hoelang je terugverdientijd is.
Zonder afbreuk te willen doen aan jouw keuze,Hippe Lip schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:31:
[...]
Dat is ook waar ik aan dacht: eenvoudig, weinig arbeidskosten (een nieuwe omvormer kan ik zelf wel ophangen en aansluiten) en geen fysiek gedoe met de panelen.
De essentiële vraag is nog of ik de negatieve prijzen (>=2027 dus) ga accepteren of dat ik beter de omvormer ga vervangen. Daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik wist alleen niet dat er omvormers die beter zijn in schaduwmanagement dan andere, want dat is dan wel van belang.
Waar moet ik aan denken?
[...]
Zendure zat ik ook al naar te kijken en ik volg het Zendure-topic om er alvast wijzer van te worden. Die lijkt het beste bij mijn situatie te passen inderdaad. En die komt dan bij (in) de schuur. Dan moet ik die 25 meter kabel naar de hoofdverdeler in huis maar voor lief nemen (verliezen). Ook nog kijken hoe ik de aansturing doe over zo’n afstand, want er zal via P1 of met CT’s gemeten moeten worden bij de meter.
[...]
Dat gaat inderdaad een puzzel worden. Als het systemen zijn die met P1 kunnen werken komt dat goed, want daarvan kun je er een eeuwigheid aan apparaten aan hangen met (actieve) splitters.
De lompe CT’s van Myenergi (Zappi) ben ik al aan het vervangen voor kleinere exemplaren om een beetje ruimte te winnen in de kast…
Dank dus voor je reacties, @RonJ
Waarom niet Solaredge oplossing? Met voordeel van dc koppeling en wellicht wat voordeel van de cahsback actie?
Ik sta werkelijk op de drempel van knoop doorhakken en ben inmiddels 99.9% besloten richting Solaredge oplossing.
Maar het is een hoop geld. Ook als ik in mijn keuze volhard wil ik graag begrijpen hoe iemand anders met een eigenlijk vrij vergelijkbare situatie tot een andere conclusie komt.
Maar ik vind de SE batterij systemen gewoon veels te duur t.o.v. de opslag.
Victron kost minstens net zoveel zo niet meer, maar daarna kan ik de accu merkonafhankelijk veel goedkoper per kWh opslag uitbreiden. Nu, maar ook over iets langere termijn.
Ik ben daarom van plan om in de komende 6-12 maanden een een kleine stekker batterij te kopen en dan na een jaar of 2-3 een groter systeem als de prijzen verder gedaald zijn en meer standaard geworden zijn. Of al direct een Victron systeem waarbij ik later makkelijk de accu capaciteit kan uitbreiden.
Vandaar....Jan-tweak schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:04:
[...]
als die AI dan ook nog netjes de daarvoor benodigde "klein wisselgeld" op je rekening gaat storten dan doet hij echt echt goed.
maar heb je die AI wel een gecontroleerd met een niet AI op werkelijke data ?
afhankelijk van je vraagstelling krijg je waarschijnlijk ook andere uitkomsten.
ik zou mijn geld niet aan een AI uitkomst wagen, daarvoor moet ik te hard voor werken.
Heb je het zelf al eens geprobeerd? Ik zal van 't weekend eens kijken of ik 2024 en 2025 aan dagdata uit mijn SMA Sunnyboy omvormer kan trekken. Die combineer ik dan met mijn Zonneplan gegevens wat ik heb verbruikt en terug heb geleverd. Ik denk dat ai dan een prima schatting kan maken hoe groot mijn batterij moet/kan zijn om rendabel te zijn...Christiaan.. schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:47:
Dus, hoe concreter hoe beter. Het blijft ai en als je het als een richtlijn gebruikt kan het prima. Niemand, zelfs ai niet, weet wat de energieprijzen gaan doen na 2026. Het blijft gissen. Enige wat zeker is, is dat de zon blijft schijnen en je dus een deel vh jaar je eigen stroom verbruikt en kunt opslaan. De grootte van je accu kun je prima laten schatten/uitrekenen door ai.
Ik zou dan even bij Jeroen.nl kijken en daar de batterijsimulator proberen. Heb ik toch meer vertrouwen in dan AI...Christiaan.. schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:20:
[...]
Vandaar....
[...]
Heb je het zelf al eens geprobeerd? Ik zal van 't weekend eens kijken of ik 2024 en 2025 aan dagdata uit mijn SMA Sunnyboy omvormer kan trekken. Die combineer ik dan met mijn Zonneplan gegevens wat ik heb verbruikt en terug heb geleverd. Ik denk dat ai dan een prima schatting kan maken hoe groot mijn batterij moet/kan zijn om rendabel te zijn.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Bijzonder. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een Zendure oplossing goedkoper is dan een Pylontech of Dyness accu. Voor minder dan 4000 euro heb je 20kWh, en dan heb je ook je accu nog DC gekoppeld aan je panelen, kan je met hogere vermogens laden en leveren en hoef je niet in je meterkast te sleutelen,FabianGTI schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:58:
Had ik in eerste instantie aangevraagd (2 accu's van Weco), maar de plaatsing was stevig aan de prijs, dat is natuurlijk ook een groot voordeel van de stekker accu's.
De zonnepanelen bedrijven vallen/vielen natuurlijk met bosjes om, dat heeft er wel voor gezorgd dat ik wat terughoudend was met ook nog eens accu's aanschaffen.
Ik heb een account daar ja en ben bezig om eea in te vullen. Vergelijken is altijd goedPr088 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:03:
[...]
Ik zou dan even bij Jeroen.nl kijken en daar de batterijsimulator proberen. Heb ik toch meer vertrouwen in dan AI.
om het voor je wat eenvoudiger te maken, kijk (en dat is wel belangrijk om een goed beeld te krijgen) wat je dagelijks verbruik, overhead is in de maanden maart, april, september en oktober. en als je dat wilt de referentie maanden juni (te veel) en januari (te weinig)...Christiaan.. schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:20:
[...]
Vandaar....
[...]
Heb je het zelf al eens geprobeerd? Ik zal van 't weekend eens kijken of ik 2024 en 2025 aan dagdata uit mijn SMA Sunnyboy omvormer kan trekken. Die combineer ik dan met mijn Zonneplan gegevens wat ik heb verbruikt en terug heb geleverd. Ik denk dat ai dan een prima schatting kan maken hoe groot mijn batterij moet/kan zijn om rendabel te zijn.
een ander voordeel; deze info blijft lekker bij je zelf en zit je niet met AVG problemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 13-03-2026 10:23 ]
hoe warm wordt het daar in de zomer ? want batterijen produceren tijdens het werken ook warmte dus goede ventilatie zodat warmte daar weg kan is dan wel heel belangrijk, zeker voor in de zomer.FabianGTI schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:03:
Hybride omvormer
3x airco
Dynamisch contract
top.Binnenkort worden er alvast twee groepen gemaakt in de meterkast zodat de stekker accu's hun eigen groep hebben en daardoor op vol vermogen kunnen.
wel of geen stekker-batterijen (dat is eigenlijk de juiste term) heeft echter niets met je energieleveranciers te maken.Ik zou graag juist stekker accu's willen omdat ik de energieleveranciers niet vertrouw..![]()
Wat wel is dat je dit aan de netbeheerder ( en dat is wat totaal anders) zou moeten melden. dat gebeurt op dezelfde manier die je ook voor je zonnepanelen doet via de site energieleveren.nl. Daar zijn ook geen kosten aan verbonden.
[/quote]Ik wil de accu's niet gebruiken om ermee te handelen en ik weet dus dat de terugverdientijd er niet is tenzij de energieprijzen weer enorm gaan stijgen.
[quote]
belangrijk is dat je eerst een goed beeld hebt van je (liefst dagelijkse) verbruik en overhead PV (dat is dat deel van je PV opbrengst wat je niet zelf verbruik en dus terug het net opstuurt).
het meest eenvoudig is als je hierbij naar de maanden maart, april en september en oktober gaat kijken, in de overige maanden heb je zeer waarschijnlijk veel te veel overhead die je never nooit op een avond-nacht weer kunt verbruiken en of in de winter gewoon nagenoeg niets wat je in een batterij zou kunnen stoppen.
Bij een EV, dat is een speciaal geval kun je vaak goedkoper de stroom via dynamisch uit het net laden op de momenten dat deze heel laag zijn of zoms zelfs gratis dan dat je dat via een dure mega batterij gaat doen waar je ook nog met circa 20-25% verliezen te maken hebt.
kom je er niet uit,, stuur dan maar een pm. succes
Naar het verleden kijken is niet moeilijk, maar het probleem is tot een zo realistisch mogelijk scenario richting de toekomst komen. De afgelopen 2 winters was er nauwelijks spread in de uur prijzen, dus daar gaat een accu niets uit kunnen richten. Voor de zonnige 8 maanden is de vraag hoeveel uren de prijs negatief gaat zijn, hoeveel is de spread gedurende de dag. Bijv stel dat van 1100 tot 1600 de prijs negatief is en je krijgt om 1900 tot 2100 20 cent per kWh, ja dan kan een grote accu wel uit, maar als de spread veel kleiner is kan de accu niet uit...Christiaan.. schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:20:
[...]
Vandaar....
[...]
Wat gaat er gebeuren qua variabele netwerkkosten in 2028?
Wat gaat uberhaupt de gemiddelde kWh prijs zijn?
Als AI één van die zaken te optimistisch of te positief inschat dan vliegt de berekening meteen van de tafel. Dus ja AI is leuk om het framework neer te zetten, maar je zult zelf zeer kritisch op de gebruikte input en aannames moeten zijn.
[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 13-03-2026 16:45 ]
Besparing per jaar na overstap naar dynamisch:
Post. Berekening. Bedrag
Minder afname net. 2.200 kWh × €0,25+€550
Minder teruglevering verlies2.200 kWh × (€0,25 - €0,08)al meegenomen
Arbitrage dynamisch tariefschatting extra ~€150-300/jaar+€200
Totaal besparing~€750/jaar
Terugverdientijd:
Investering ~17 kWh systeem: €5.800 → ~7,7 jaar
Investering ~10 kWh systeem: €4.200 → ~5,6 jaar
Ter vergelijking: een vaste 3-fase installatie van €10.000 bij dezelfde besparing → ~13 jaar. De stekkerbatterij wint op terugverdientijd.
de meest belangrijke faktor heb ik echter in de AI vermist, namelijk wat is de RTE bij vol, gemiddeld en laag vermogen? en juist bij de RTE (ook mijn eigen ervaring) heeft de Zendure eigenlijk hele goede cijfers, mogelijk zelfs best of class.JosTM schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:59:
Ik heb voor mijn situatie advies gevraagd aan Claude, en dit kwam eruit. Sorry voor de slechte opmaak:
## Zendure SolarFlow 2400 Pro vs Indevolt PowerFlex/SolidFlex 2000 Hybride
| Eigenschap | Zendure SolarFlow 2400 Pro | Indevolt PowerFlex 2000 Hybride | Indevolt SolidFlex 2000 Hybride |
|---|---|---|---|
| **AC vermogen** | 2.400W | 2.400W | 2.400W |
| **DC/PV ingang** | 4x 750W MPPT = 3.000W DC, max 4.800W met DC+AC gecombineerd | 4x 600W MPPT = 2.400W totaal | 4x 600W MPPT = 2.400W totaal |
| **Max. capaciteit per unit** | 14,4 kWh (of 16,8 kWh premium) | 12 kWh (basis 2 kWh + 5 modules) | ~10 kWh |
| **Batterijchemie** | LFP | LFP | Semi-solid state LFP |
| **Levensduur cycli** | 6.000+ | 7.000-8.000 | 8.000 |
| **HomeWizard P1** | ✅ | ✅ sinds 8 februari 2026 | ✅ sinds 8 februari 2026 |
| **Home Assistant** | ✅ MQTT | ✅ lokale API | ✅ lokale API |
| **Brandbeveiliging** | Actief aerosol systeem | Passief (LFP inherent veilig) | Passief |
| **HEMS/AI** | ZENKI 2.0 (vanaf 30 april 2026) | EMS via app | EMS via app |
| **Noodstroom** | ✅ | ✅ 2.400W | ✅ 2.400W |
| **IP-rating** | IP65 | IP65 | IP65 |
| **Max. 3x op 3 fasen** | ✅ 7.200W totaal | ✅ max. 3 omvormers = 7.200W en 36 kWh | ✅ zelfde |
---
## Wat verandert er ten opzichte van mijn vorige vergelijking?
Het belangrijkste verschil: de SolarFlow 2400 Pro heeft een significant hoger PV-ingangsvermogen dan de Indevolt — tot 3.000W DC via 4 MPPT-ingangen, en zelfs 4.800W wanneer DC en AC gecombineerd worden ingezet. Dat is een duidelijk voordeel als je meerdere extra panelen op de garage wil aansluiten.
De Indevolt hybride modellen hebben elk 4x 600W = 2.400W PV-ingang — voldoende voor 4-6 panelen per unit, maar minder headroom bij grotere garageinstallaties.
---
## Wat betekent dit voor jouw garageplannen?
Stel je plaatst 6 extra panelen van 400Wp op de garage (= 2.400 Wp):
- **Per Indevolt unit**: 2.400W PV-ingang zit dan al vol met één unit — weinig ruimte voor uitbreiding
- **Per Zendure Pro unit**: 3.000W DC-ingang biedt iets meer marge, en de 4.800W gecombineerde ingang geeft maximale flexibiliteit
Bij **3 units op 3 fasen** is de situatie echter anders: je kunt de garagepenelen verdelen over de units (bijv. 2 panelen per unit), waardoor het Indevolt-systeem ook prima voldoet.
---
## Conclusie: welk systeem wint voor jou?
De systemen zijn dichter bij elkaar gekomen nu de Zendure Pro ook directe PV-ingangen heeft. Het keuzecriterium verschuift daarmee naar:
**Kies Zendure SolarFlow 2400 Pro als:**
- Je veel extra panelen op de garage wil aansluiten (>2.400W per unit)
- Je het rijkere HEMS-platform met ZENKI 2.0 AI en geïntegreerde warmtepomp/EV-aansturing waardeert
- De actieve brandbeveiliging in de garage voor jou zwaar weegt
**Kies Indevolt PowerFlex/SolidFlex 2000 Hybride als:**
- Je iets zuiniger wil instappen (prijsverschil is relevant)
- Je de lokale API en open HA-integratie prefereert boven een cloud-HEMS
- Je de langere levensduur (8.000 cycli SolidFlex) zwaarder laat wegen
- Je tech-savvy bent en maximale controle wil via open API en smart home integraties — dat past bij jouw HA Green plannen
Voor jouw specifieke profiel (HA Green, tech-savvy, garage met extra panelen, dynamisch tarief in zicht) is de **Indevolt SolidFlex 2000 Hybride** nog steeds een sterke kandidaat, maar de **Zendure 2400 Pro** is nu een volwaardige concurrent geworden op het PV-ingang vlak. Het wordt echt een persoonlijke afweging tussen ecosysteemintegratie (Zendure) en open lokale aansturing (Indevolt).
En juist deze RTE bepaald eigenlijk wat jou winst cq verlies (zeker als je ook nog strooom uit net net gebruikt voor in de batterij) gaat worden.
Dus de meest belangrijke aspect wordt door de AI volledig gemist, dat zegt eigenlijk al voldoen over het nut van AI, want die overige gegevens kun je namelijk net zo makelijk uit de spec's van beide producten halen, daarvoor heb je echt geen AI voor nodig.
en dan de conclusie:
**Kies Indevolt PowerFlex/SolidFlex 2000 Hybride als:**
- Je iets zuiniger wil instappen (prijsverschil is relevant) ; de aanschafprijs is maar een deel van het verhaal.
- Je de lokale API en open HA-integratie prefereert boven een cloud-HEMS ; Zendure heeft een prima HA integratie en hier binnen tweakers een zeer actieve groep. ; dat heeft de AI blijkbaar gemist.
- Je de langere levensduur (8.000 cycli SolidFlex) zwaarder laat wegen; als je kijkt (even los hoe hard deze claim is) wat dat in de prijktijk betekend ; 6.000 cycli is bij 250 cycli per jaar (een zeer optimistische benadering) 24 jaar, 8.000 cycli zou 32 jaar betekenen. beide liggen dus ruim boven een te verwachten levensduur van > 15 jaar (bedenk dat een omvormer een duidelijk kortere levensduur heeft) en neem dan ook de garantie van de fabrikant hierin mee. In mijn ogen is zeker bij een stekker batterij het verschil tussen 6.000 en 8.000 meer een verkooppraatje dan het ook een pratisch nut heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 13-03-2026 11:32 ]
Goed punt. Ik heb het even gevraagd aan Claude:Jan-tweak schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:21:
[...]
de meest belangrijke faktor heb ik echter in de AI vermist, namelijk wat is de RTE bij vol, gemiddeld en laag vermogen? en juist bij de RTE (ook mijn eigen ervaring) heeft de Zendure eigenlijk hele goede cijfers, mogelijk zelfs best of class.
En juist deze RTE bepaald eigenlijk wat jou winst cq verlies (zeker als je ook nog strooom uit net net gebruikt voor in de batterij) gaat worden.
Dus de meest belangrijke aspect wordt door de AI volledig gemist, dat zegt eigenlijk al voldoen over het nut van AI, want die overige gegevens kun je namelijk net zo makelijk uit de spec's van beide producten halen, daarvoor heb je echt geen AI voor nodig.
"Eerlijk antwoord: nee, dat is niet expliciet meegenomen in de eerdere terugverdientijdberekening. En dat is een terechte opmerking.
Laat me dat alsnog doorrekenen:
(berekening tekst weggelaten...)
Conclusie
Het RTE-verschil is reëel maar beperkt — €22-38 per jaar. Het verschuift de terugverdientijd nauwelijks. Het prijsverschil bij aanschaf is veel dominanter in de berekening. Indevolt blijft daarmee de winnaar op terugverdientijd, ondanks de lagere efficiëntie.
Maar let op: dit zijn ruwe schattingen. Exacte prijzen per systeem in jouw configuratie (aantal batterijmodules, eventuele extra P1 meter) kunnen dit beeld nog enigszins verschuiven."
Gem import was 14,8. Hoe is een accu van 20kwh niet genoeg dan?
Je hebt gelijk, dat klopt niet. Laat me de bug opsporen — er zit waarschijnlijk iets fout in mijn simulatie.
kleine tip, probeer eens mijn berekeningsadvies eens uit, als je die gegevens beschikbaar hebt is dat echt super eenvoudig en als je dat dan ook nog per maand in een grafiekje zet wordt je her direct ook duidelijk.JosTM schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:30:
[...]
Goed punt. Ik heb het even gevraagd aan Claude:
"Eerlijk antwoord: nee, dat is niet expliciet meegenomen in de eerdere terugverdientijdberekening. En dat is een terechte opmerking.
Laat me dat alsnog doorrekenen:
(berekening tekst weggelaten...)
Conclusie
Het RTE-verschil is reëel maar beperkt — €22-38 per jaar. Het verschuift de terugverdientijd nauwelijks. Het prijsverschil bij aanschaf is veel dominanter in de berekening. Indevolt blijft daarmee de winnaar op terugverdientijd, ondanks de lagere efficiëntie.
Maar let op: dit zijn ruwe schattingen. Exacte prijzen per systeem in jouw configuratie (aantal batterijmodules, eventuele extra P1 meter) kunnen dit beeld nog enigszins verschuiven."
dan kijg je zo iets (voorbeeld voor oktober 2025)
Een batterij gaat dit bedrag niet volledig wegpoetsen, ga uit van een besparing van ca. 30% tot 40% op die extra kosten door verhoging van je eigenverbruik. Dit is je eerste indicatie of een verdere analyse naar batterij vermogen en capaciteit de moeite waard is.
Je overbruggingsverbruik kun je simpel uitlezen met een HomeWizard P1. Een iets grotere batterij kan interessant zijn mits je EMS slim genoeg is om in de schoudermaanden of winter te laden tijdens lage (dynamische) tarieven. Zo verhoog je de bezettingsgraad van je cellen als de zon het laat afweten.
Claude denkt dus dat de jaarlijkse besparing €750 is, ongeacht de capaciteit van de batterij. Dat slaat natuurlijk nergens op, daarnaast is het echt een illusie dat je nu überhaupt een nauwkeurige terugverdientijd kan vaststellen, er zijn gewoonweg teveel onbekende parameters.JosTM schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:00:
En Claude gaf een berekening van de terugverdientijd :
Besparing per jaar na overstap naar dynamisch:
Post. Berekening. Bedrag
Minder afname net. 2.200 kWh × €0,25+€550
Minder teruglevering verlies2.200 kWh × (€0,25 - €0,08)al meegenomen
Arbitrage dynamisch tariefschatting extra ~€150-300/jaar+€200
Totaal besparing~€750/jaar
Terugverdientijd:
Investering ~17 kWh systeem: €5.800 → ~7,7 jaar
Investering ~10 kWh systeem: €4.200 → ~5,6 jaar
Ter vergelijking: een vaste 3-fase installatie van €10.000 bij dezelfde besparing → ~13 jaar. De stekkerbatterij wint op terugverdientijd.
Gemiddelde nachtelijk verbruik tijdens het tussenseizoen geeft een redelijke indicatie van de benodigde capaciteit en zal in veel gevallen voor een redelijke terugverdientijd zorgen. Maar uiteindelijk moet je gewoon je vingers kruisen en hopen dat de batterij zichzelf gaat terugverdienen.
De uren met negatieve prijzen lopen best wel terug. En je kan natuurlijk al de SE wél regelen. Dus je zou ook nog kunnen kijken hoe lang de Steca nog mee wil gaan en voor nu die hooguit paar tientjes aan negatieve prijzen accepteren.Hippe Lip schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:31:
[...]
Dat is ook waar ik aan dacht: eenvoudig, weinig arbeidskosten (een nieuwe omvormer kan ik zelf wel ophangen en aansluiten) en geen fysiek gedoe met de panelen.
Waar moet ik aan denken?
Qua schaduwmanagement, is al even geleden dat ik me daarin verdiept heb, dus je kan denk ik beter even die vraag in het algemene PV topic stellen voor een actueel antwoord. Zou ook even bedenken of je dan een OEM-meter wilt zodat ie zelf op 0 regelt of dat de mogelijkheid tot aansturing vanuit HA voldoende is. Dat scheelt je iig weer ruimte in de meterkast voor een meter voor dat ding.
Meestal werkt het via Wifi. Als je geen dekking bij de schuur hebt een kwestie van een outdoor AP'tje van tweakers V&A trekken voor een paar tientjes? Heb je gelijk lekkere wifi in de tuin de komende zomer.[...]
Zendure zat ik ook al naar te kijken en ik volg het Zendure-topic om er alvast wijzer van te worden. Die lijkt het beste bij mijn situatie te passen inderdaad. En die komt dan bij (in) de schuur. Dan moet ik die 25 meter kabel naar de hoofdverdeler in huis maar voor lief nemen (verliezen). Ook nog kijken hoe ik de aansturing doe over zo’n afstand, want er zal via P1 of met CT’s gemeten moeten worden bij de meter.
Ik zou me niet te druk maken om de kabelverliezen. Bij 16A en een 2,5mm grondkabel is het verlies 2,5%. Maar een PiB doet maar 2500W, dat is "maar" 10,5A, dus dan zit je rond de 1,7% verlies.
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 13-03-2026 13:37 ]
All-electric.
Dit inderdaad. En precies dit ga ik ook doen. Ik heb nu ook een simpele SMA omvormer. Die wil ik vervangen door een hybride Growatt, gecombineerd met een flinke accu van 30kWh, zodat ik het grootste deel van het jaar de nachten kan overbruggen. Dynamisch heb ik al jaren, laat ik lekker doorlopen.reneeke1970 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:37:
[...]
Maak je toch allemaal niet zo druk, je hebt al dynamisch dus kijk eerst de zomer prijzen eens aan, grote kans dat er nog nauwelijks negatieve prijzen komen. Dus laat die dingen lekker terug leveren.
En als je een leuk systeem wilt maken, wissel die sma omvormer om voor een hybride, koop er een accu bij van 10 kWh, en je hebt alle mogelijkheden in huis die je je maar kunt bedenken, klaar voor de toekomst
Home Assistant heeft ook een batterijsimulator. Je daarin ook uit verschillende merken kiezen als Tesla, Byd enz.Pr088 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:03:
[...]
Ik zou dan even bij Jeroen.nl kijken en daar de batterijsimulator proberen. Heb ik toch meer vertrouwen in dan AI.
Kan deze dan veilig op max ontladen 2400/2500w zetten? Daarvoor hoef ik niet per se een andere groep aan te leggen dan?
Tja; het dringende advies is er niet voor niets hè. Stel dat hier iemand zegt dat het kan en het gaat fout bij jou, wat dan?Dennis!90 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:47:
Ik heb een ideale plek voor een plugin thuisbatterij. Op deze groep zit verder alleen een lamp en vriezer.
Kan deze dan veilig op max ontladen 2400/2500w zetten? Daarvoor hoef ik niet per se een andere groep aan te leggen dan?
Zeker “vriezer” is niet “alleen maar”. Dat is een forse gebruiker.Dennis!90 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:47:
Ik heb een ideale plek voor een plugin thuisbatterij. Op deze groep zit verder alleen een lamp en vriezer.
[edit] zat verkeerd in mijn hoofd. Vriezer neemt niet extreem veel zoals anderen mij hebben gecorrigeerd.
Ik zou nog steeds de boel niet op 2400W zetten als die andere dingen erop zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door Stefannn op 14-03-2026 07:05 ]
Meeste vriezers gebruiken tussen de 50 en 100 watt, das geen grote verbruiker te noemen.Stefannn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:19:
[...]
Zeker “vriezer” is niet “alleen maar”. Dat is een forse gebruiker.
Maar het mag niet...
Is het mogelijk die lamp en vriezer op een andere groep aan te sluiten?
Oh, ik zie die nooit boven de 250 watt uitspringen voor een paar tellen als de compressor opstart, vandaar 'alleen maar' dacht ik. Als het draait meet ik 80-100 watt, als ie 'niks' doet is het nihil. Dacht dat je daarmee nog steeds fors onder de grens zou zitten. Meende namelijk dat het gaat om eventuele overbelasting van de groep, dat zou met een lamp van 20 watt en 250 watt voor een korte tijd toch niet in de buurt komen van de max belasting?Stefannn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:19:
[...]
Of mis ik nog wat punten, dat zit er wel weer in
Regels zijn er vooral om leken te beschermen. Weet jij 100% zeker wat er in de buizen zit, of dat er gegarandeerd niks anders in het huis ook op die groep zit?
Als er wel iets misgaat dan geeft je verzekering ook niet thuis. Dus laten we hier vooral de regels gewoon de regels laten en het over batterijen hebben.
Iemand bekend met regels en garantie omtrent hybride systemen in Duitsland halen? De prijzen lijken daar een stuk scherper dan hier. Daarmee komt een flinke vaste installatie ineens veel interessanter uit.
Zal straks ff kijken voor de vriezer. Dat moet wel lukken. Lamp wordt lastiger, maar die is maar twee keer per dag een minuut of twee aan.HandyLumberjack schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:26:
[...]
Meeste vriezers gebruiken tussen de 50 en 100 watt, das geen grote verbruiker te noemen.
Maar het mag niet...
Is het mogelijk die lamp en vriezer op een andere groep aan te sluiten?
Het gaat er niet om of die lamp/vriezer/USB-lader veel vermogen verbruikt. Het probleem is dat je een standaard groep die afgezekerd is op 3600W, met en alle materialen achter de zekering die gemaakt zijn voor 3600W, een extra voeding gaat geven van 2500W. Alsof je de 16A/3600W zekering in de groepenkast vervangt voor een 25A/5500W variant zonder de bekabeling en stopcontacten te updaten naar iets wat ook 5500W aan kan.Dennis!90 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:00:
[...]
Zal straks ff kijken voor de vriezer. Dat moet wel lukken. Lamp wordt lastiger, maar die is maar twee keer per dag een minuut of twee aan.
Bij harde kortsluiting (draden tegen elkaar) in lamp of vriezer is er niets aan de hand, kortsluiting vreet zoveel vermogen dat je soms wel 40000W aan tikt waardoor de zekering sowieso af slaat.
Dit zie ik altijd bij slechte contacten die dan oververhitten door overgangsweerstand maar niet door overbelasting.jadjong schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:58:
[...]
Het gaat er niet om of die lamp/vriezer/USB-lader veel vermogen verbruikt. Het probleem is dat je een standaard groep die afgezekerd is op 3600W, met en alle materialen achter de zekering die gemaakt zijn voor 3600W, een extra voeding gaat geven van 2500W. Alsof je de 16A/3600W zekering in de groepenkast vervangt voor een 25A/5500W variant zonder de bekabeling en stopcontacten te updaten naar iets wat ook 5500W aan kan.
Bij harde kortsluiting (draden tegen elkaar) in lamp of vriezer is er niets aan de hand, kortsluiting vreet zoveel vermogen dat je soms wel 40000W aan tikt waardoor de zekering sowieso af slaat.De constructie die je wilt maken wordt juist vervelend bij fouten in de elektronica die net geen kortsluiting kortsluiting zijn zoals een stekker die half contact maakt en daardoor heel veel hitte genereert. Zie plaat je hier onder van een andere Tweaker op een normaal stopcontact zonder extra voeding van een accu. Met de extra 2500W van de accu was dit stopcontact nog net iets zwarter geworden.
![]()
[Afbeelding]
Maar het is absoluut correct dat je een stopcontact zeker zwaarder zou kunnen belasten dan de 16A automaat in de meterkast omdat je extra vermogen toevoegt ná de 16A automaat.
[ Voor 68% gewijzigd door Ersus op 13-03-2026 19:13 ]
Beste is dus om of:
A. De vriezer en lamp op een andere groep te plaatsen.
B. Een nieuwe groep aanleggen voor alleen de thuisbatterij. Komt komende week een groep vrij nav een ander topic.
Optie A is de makkelijkste, goedkoopste en kost me dan géén extra groep. Moet alleen kijken hoe ik - esthetisch gezien - de lamp fatsoenlijk op de andere groep krijg.
Er zijn nog meer opties:Dennis!90 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:21:
Oke helder, gewoon niet doen dus. Ben een leek, vandaar de vragen.
Beste is dus om of:
A. De vriezer en lamp op een andere groep te plastsen.
B. Een nieuwe groep aanleggen voor alleen de thuisbatterij. Komt komende week een groep vrij nav een ander topic.
Optie A is de makkelijkste, goedkoopste en kost me dan géén extra groep. Moet alleen kijken hoe ik - esthetisch gezien - de lamp fatsoenlijk op de andere groep krijg.
C: PV-verdeler er tussen plaatsen.
D: levering van de batterij beperken tot 800W.
Ik ken je situatie niet, maar in veel gevallen kun je het overgrote deel van je verbruik ook wel met 800W bedienen, en als dat tegenvalt kun je altijd nog over op optie A,B of C.
Optie C kan nog steeds meer vermogen toelaten op knooppunten tussen de meterkast en PV-verdeler, als die aanwezig zijn op dezelfde 'lijn'. Enigste voordeel is dat je dan wel weer een zekering ná de batterij hebt.HandyLumberjack schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:26:
[...]
Er zijn nog meer opties:
Ik ken je situatie niet, maar in veel gevallen kun je het overgrote deel van je verbruik ook wel met 800W bedienen, en als dat tegenvalt kun je altijd nog over op optie A,B of C.
Zit toch regelmatig ruim boven de 800watt, dus wil wtl graag ruimer kunnen ontladen. Makkelijkste (en veiligste) dus om de batterij gewoon op een verder lege groep aan te sluiten.HandyLumberjack schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:26:
[...]
Er zijn nog meer opties:
Zoals ook @HandyLumberjack schrijft - een vriezer is een kleine verbruikerStefannn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:19:
[...]
en ook de aanloopstromen zijn relatief laag (en zeer kortdurend).
Hier max. 34 W met ca. 60 W piekvermogen <30 sec, de koeler trekt met 42 W meer.
Dat je deze niet samen met een thuisaccu van 2,4 kW max. op een groep "mag" gebruiken
zou ik gerust ignoreren.
Waar haal je vandaan dat een droger op een aparte groep moet? In de oude NEN1010 was opgenomen dat apparaten met een aansluitwaarde boven de 2 kW op een aparte groep moesten, maar dat is al enkele jaren vervallen in de nieuwe versie van de NEN1010.Ethirty schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:56:
Formeel moet een droger ook nog op een eigen groep, al doet een moderne maar 900W. 🤷🏻♂️
Regels zijn er vooral om leken te beschermen. Weet jij 100% zeker wat er in de buizen zit, of dat er gegarandeerd niks anders in het huis ook op die groep zit?
Als er wel iets misgaat dan geeft je verzekering ook niet thuis. Dus laten we hier vooral de regels gewoon de regels laten en het over batterijen hebben.
Iemand bekend met regels en garantie omtrent hybride systemen in Duitsland halen? De prijzen lijken daar een stuk scherper dan hier. Daarmee komt een flinke vaste installatie ineens veel interessanter uit.
Meer dan 800 Watt invoeden op een bestaande groep met verbruikers komt aardig neer op de boel rechtstreeks aansluiten op de hoofdzekering, dus zonder installatie automaat. Gewoon heel onverstandig. Max ontladen is niet zo'n punt uit veiligheidsoogpunt, trek je te veel dan tript de installatieautomaat in de meterkast. Overigens lijkt het mij stug dat op 2.4 kW opladen i.c.m. een vriezer die aanspringt en een LED lampje een B16 automaat tript.
@Stefannn Sorry, het duurde ff voordat ik in de gelegenheid was te antwoorden.Stefannn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:57:
Zonder afbreuk te willen doen aan jouw keuze,
Waarom niet Solaredge oplossing? Met voordeel van dc koppeling en wellicht wat voordeel van de cahsback actie?
Ik sta werkelijk op de drempel van knoop doorhakken en ben inmiddels 99.9% besloten richting Solaredge oplossing.
Maar het is een hoop geld. Ook als ik in mijn keuze volhard wil ik graag begrijpen hoe iemand anders met een eigenlijk vrij vergelijkbare situatie tot een andere conclusie komt.
Waarom ik niet voor SE ga? Nou, ik ben bang dat de kosten te zeer uit de hand gaan lopen. Het gaat om inmiddels 10 jaar oude panelen (inmiddels ruimschoots terugverdiend) en als die alle 21 losgenomen moeten worden om er een optimizer achter te zetten (zou wel goed uitkomen vanwege een boom die op ca. 15 meter afstand staat), dan loopt het wat uit de klauwen. Het moet met hoogwerker of steigers en een erker beneden die flink in de weg zit. Bij het demonteren kan er wat vastgerot zijn, er kan een paneel sneuvelen (glas breekt/barst) en meer onheil, wat de kosten verder op laat lopen. Het is een in-dak-systeem, dus daar moet niet opeens een afwijkend paneel tussen gaan zitten.
De kosten zitten dus in het werk aan de buitenkant.
Ik heb een uitgebreide discussie met Claude gevoerd (en uiteraard nagekeken of het een beetje klopte) en we kwamen samen uit op twee opties: Fronius en SMA, met lichte voorkeur voor SMA. Dat scheelt echt heel fors op de kosten, omdat ik de wissel van een omvormer zelf wel ‘even’ doe. Voor optimizers moet een installateur komen en daar boven moeten ze met minimaal 2 man werken. Dan snap je wel hoe hard die rekening oploopt.
Wel jammer, want ik had er graag omvormers gehad. Maar tis niet anders.
Waarom kom jij op SE uit?
<John O`Mill>
Das zeker ook een overweging. Mss doe ik dat wel.RonJ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:31:
De uren met negatieve prijzen lopen best wel terug. En je kan natuurlijk al de SE wél regelen. Dus je zou ook nog kunnen kijken hoe lang de Steca nog mee wil gaan en voor nu die hooguit paar tientjes aan negatieve prijzen accepteren.
De accu zet kan in de schuur staan. Daar is wel WiFi, want ik heb overal dekking via mesh. Maar ‘het werkt via WiFi’ is nogal vaag.Meestal werkt het [P1] via Wifi. Als je geen dekking bij de schuur hebt een kwestie van een outdoor AP'tje van tweakers V&A trekken voor een paar tientjes? Heb je gelijk lekkere wifi in de tuin de komende zomer.
Vertrekt het signaal an de P1-kant via WiFi? Dan kan het via LAN naar een accesspoint in de buurt van de accu om daar weer naar WiFi omgezet te worden. Maar het is te ver van huis om het signaal in één keer over te dragen.
<John O`Mill>
Ah… ik had je uitgangs situatie niet goed voor ogen.Hippe Lip schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:39:
[...]
@Stefannn Sorry, het duurde ff voordat ik in de gelegenheid was te antwoorden.
Waarom ik niet voor SE ga? Nou, ik ben bang dat de kosten te zeer uit de hand gaan lopen. Het gaat om inmiddels 10 jaar oude panelen (inmiddels ruimschoots terugverdiend) en als die alle 21 losgenomen moeten worden om er een optimizer achter te zetten (zou wel goed uitkomen vanwege een boom die op ca. 15 meter afstand staat), dan loopt het wat uit de klauwen. Het moet met hoogwerker of steigers en een erker beneden die flink in de weg zit. Bij het demonteren kan er wat vastgerot zijn, er kan een paneel sneuvelen (glas breekt/barst) en meer onheil, wat de kosten verder op laat lopen. Het is een in-dak-systeem, dus daar moet niet opeens een afwijkend paneel tussen gaan zitten.
De kosten zitten dus in het werk aan de buitenkant.
Ik heb een uitgebreide discussie met Claude gevoerd (en uiteraard nagekeken of het een beetje klopte) en we kwamen samen uit op twee opties: Fronius en SMA, met lichte voorkeur voor SMA. Dat scheelt echt heel fors op de kosten, omdat ik de wissel van een omvormer zelf wel ‘even’ doe. Voor optimizers moet een installateur komen en daar boven moeten ze met minimaal 2 man werken. Dan snap je wel hoe hard die rekening oploopt.
Wel jammer, want ik had er graag omvormers gehad. Maar tis niet anders.
Waarom kom jij op SE uit?
Even nagezocht.
Ik dacht dat je al volledig SE inclusief optimizers had maar dat is dus niet zo.
Daarom vond ik het nogal een stap om er dan vanaf te stappen.
Nu snap ik het en je keuze is logisch.
In mijn geval heb ik dus vrijwel volledig Solaredge (49 panelen met Solar edge inclusief optimizers, ook nog 8 enphase van paar jaar daarvoor).
Exact met dezelfde redenering “arbeids kosten als ik al die optimizers zou willen vervangen” kom ik na veel wikken en wegen tot de conclusie dat “als je DCkoppeling wilt” (en dat wil ik) je dan in het ecosysteem moet blijven, in mijn geval Solaredge edge dus.
De batterij is per kWh aan de dure kant maar ze hebben nu wel een mooie cashback regeling.
Ik ga dan voor 13.8kWh. Ik heb uitgebreide analyse gedaan en daarmee moet ik ook in voor en najaar toe kunnen. Ik ga geen onbalans handelen en kan EV en warmtepomp goed sturen. Ik verwacht dat later niet te willen uitbreiden (tenzij batterijen nog 10x zo goedkoop worden maar dat zien we dan wel weer).
Gemakshalve ging ik ervanuit dat je hem correct toegepast, dus voor eventuele knooppunten, anders heeft het inderdaad weinig zin.Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:30:
[...]
Optie C kan nog steeds meer vermogen toelaten op knooppunten tussen de meterkast en PV-verdeler, als die aanwezig zijn op dezelfde 'lijn'. Enigste voordeel is dat je dan wel weer een zekering ná de batterij hebt.
Het gaat er niet om wat de vriezer in de dagelijkse praktijk verbruikt. Het gaat erom wat de situatie wordt zodra de vriezer de fout in gaat. En in plaats van 60 W ineens 3600 + 2400= 6000 W gaat trekken.dunklefaser schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:40:
[...]
Zoals ook @HandyLumberjack schrijft - een vriezer is een kleine verbruiker
Hier max. 34 W met ca. 60 W piekvermogen <30 sec, de koeler trekt met 42 W meer.
Dat je deze niet samen met een thuisaccu van 2,4 kW max. op een groep "mag" gebruiken
zou ik gerust ignoreren.
En ja, het is allemaal statistiek en de kans is klein. Ruwweg 35-40 procent van de branden hebben een elektrische oorzaak. Als je schuurtje affikt en de verzekering keert niet uit dan is de schade te overzien. Ook het schuurtje van de buren dat er tegenaan staat is misschien ook wel uit eigen portemonnee te betalen. De overige situaties mag je zelf invullen.
Heb zelf hier ook een dynamisch contract maar wel met thuisbatterijen.Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:03:
Ik hebDie SE-omvormer kan ik (al dan niet met HA) prima besturen, maar die StecaGrid niet. Komende zomer loop ik dan het risico dat ik overschot heb en dat er tijdens negatieve prijzen teruggeleverd gaat worden door die StecaGrid.
- EV (84 kWh);
De vraag is dus drietraps:Ben benieuwd naar jullie reacties. Het gaat nu dus eerst echt om de grote lijnen, het pragmatische in de keuzes.
Als je vraagt komt het vaak voor dat de prijs negatief is dan moet je denk ik onderscheid maken tussen kale stroomprijs inclusief energiebelasting en alleen de kale prijs. Een negatieve stroomprijs inclusief energiebelasting kwam een handje vol voor. Zelf had ik me nog even niet verdiept op dat moment in het terug regelen van mijn SMA. Inmiddels weet ik dat dit kan. Toen er dus voor gekozen even handmatig uit te zetten. Vervangen onder deze omstandigheden heeft in mijn ogen geen zin.
Ga je nu kijken naar kale stroomprijs en hoevaak deze nagatief waren dan was dat best vaak. Vond ik. Op jeroen.nl is er (zover ik weet) hier wel meer over te vinden. Ik heb daar al eens een spreadsheet aan data gedownload.
Aangezien je ook dynamisch hebt is het even de vraag hoe in 2027 de tarieven en met name de spread gaan zijn. Als er net als bij een aantal leveranciers van vaste contracten betaald moet worden voor teruglevering dan kun je beter gaan opvangen wat jezelf niet verbruikt direct en de uren dat er geen opwek meer is overbruggen met een batterij. PIB /Auto oid. Iedere opgevangen kWh is een besparing van een ingekochte kWh (minus omzettingsverliezen).
Persoonlijk denk ik dat je er op 1 of andere manier niet onderuit gaat komen om opslag toe te gaan voegen in welke vorm dan ook. Mijinziens moet je goed kijken hoeveel er op te vangen is. Hoeveel je tussen zonsondergang en zonsopkomst moet overbruggen en of je dat vermogen kunt regelen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Het gevaar zit meer in een situatie dat de vriezer kortsluiting door een storing in de vriezer maakt. Een normaal design op een 16A eindgroep laat de zekering dan aanspreken. Het volgende kan zich voordoen indien je accu met 2400W ~ 10A aan het leveren is. De vriezer kortsluitstroom moet dan ~ 26A zijn om de boel af te schakelen. Die 800 watt is niet zomaar gekozen als standaard op een gedeelde eindgroep.dunklefaser schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:40:
[...]
Zoals ook @HandyLumberjack schrijft - een vriezer is een kleine verbruiker
zou ik gerust ignoreren.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Stroomprijzen zijn immers LNG prijzen in vermomming minus wind- en zonne energie.
Ben zelf nog niet begonnen met nadenken over uitzetten van inverters omdat ik erop reken dat zoveel mensen (& bedrijven) batterijen kopen dat het negatieve stroomprijs effect al snel gedempt wordt.
Elke keer veranderen de variabelen, je kunt nu nauwelijks plannen op een tvt van 5 jaar als ee geopolitieke veranderingen om de week plaats vinden.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Bij mij zit de diepvries achter een instelbare, extra overstroombeveiliging in de berging
(bij actueel meer dan 200 W schakelt deze binnen 1 sec uit).
In de berging ga ik misschien ook een thuisaccu (met automatische brandblusser) plaatsen.
Jupjup! Maar valt op dat we de laatste weken een veel grotere spread hebben dan de rest van de winter. Dat is naar voor je energie rekening maar soortvan gunstig voor je tvt 🫣daemonix schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:25:
@NiGeLaToR Verkijk je niet op dynamische tarieven! Alleen als de spread (verschil tussen laagste en hoogste prijs) groot genoeg is kun je met handelen geld verdienen. Afgelopen week met de zon was dat het geval, vandaag dus niet.
De thuisbatterij die ik gebruik doet nu geheel automagisch dus ook helemaal niets gelukkig.
Het is ook logisch dat die spread weer hoger is, want de zonnepanelen beginnen weer serieus te produceren.NiGeLaToR schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:03:
[...]
Jupjup! Maar valt op dat we de laatste weken een veel grotere spread hebben dan de rest van de winter. Dat is naar voor je energie rekening maar soortvan gunstig voor je tvt 🫣
De thuisbatterij die ik gebruik doet nu geheel automagisch dus ook helemaal niets gelukkig.
De piekprijzen zijn alleen fors aan het oplopen, zie nu maar. Tis een weekend met weinig wind en zon en dan is de basis prijs hoger dan in de winter. 25-35 ct per kWh. Doordeweeks is dit effect nog zichtbaarder.HandyLumberjack schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:05:
[...]
Het is ook logisch dat die spread weer hoger is, want de zonnepanelen beginnen weer serieus te produceren.
Ben benieuwd hoe dit ontwikkelt naarmate Iran meer tankers opblaast.