Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Kijk eens op jaarbasis wat je base-load is vs je peak-load. Grote kans is dat veel mensen op dat laatste schalen en dan heb je héél veel inefficiëntie te pakken. Energie die je dag na dag gewoon weg gooit.zalkc schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:34:
[...]
Die efficiëntie is toch ook grotendeels afhankelijk van de duur dat je ESS draait?
Mijn systeem zit iets onder de 60 W continu gebruik om alles te meten en managen. Als ik een sluipverbruik van 200W in de nacht heb is 60W een groot deel aan inefficiëntie.
Het verlies neemt wel iets toe als je meer uit de accu gaat trekken, maar het lijkt er dan op dat 1 uur 2000W vs. 10 uur 200W een behoorlijk verschil in efficiëntie heeft 100Wh verlies vs. 600Wh verlies.
Nu kun je de ESS functie van het systeem 's nachts uitzetten door de batterij uit te zetten, maar dan verlies je wel je noodstroom functie. En ik gok dat het niet altijd even soepel gaat om dat slim in te regelen.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Dit is persoonlijk maar ik zou nog twee keer nadenken over SMA. Hun opties zijn enorm beperkt, hun app enorm ouderwets en andere leveranciers zijn zóveel verder. Daardoor koppelt het ook slecht met andere systemen.dunklefaser schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:16:
@Get!em Lijkt op een relatief inefficiënt systeem - de genoemde Deye, vergeleken met de grotere systemen in "Stromspeicherinspektion 2026".
Ik ga misschien voor een kleiner systeem (SAX of SMA).
vergeet niet dat je bij heel veel modelen je geen automatische noodstroomfunctie hebt, maar dat je die dus handmatig moet aanzetten cq de stekker van normaal naar noodstroom moet ompluggen.zalkc schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:34:
[...]
Die efficiëntie is toch ook grotendeels afhankelijk van de duur dat je ESS draait?
Mijn systeem zit iets onder de 60 W continu gebruik om alles te meten en managen. Als ik een sluipverbruik van 200W in de nacht heb is 60W een groot deel aan inefficiëntie.
Het verlies neemt wel iets toe als je meer uit de accu gaat trekken, maar het lijkt er dan op dat 1 uur 2000W vs. 10 uur 200W een behoorlijk verschil in efficiëntie heeft 100Wh verlies vs. 600Wh verlies.
Nu kun je de ESS functie van het systeem 's nachts uitzetten door de batterij uit te zetten, maar dan verlies je wel je noodstroom functie. En ik gok dat het niet altijd even soepel gaat om dat slim in te regelen.
en als ik slaap heb ik het echt niet door dat de stroom is uitgevallen.
Daar kan hopelijk nog wat aan verbeterd worden - maar aan de techniek en de efficiency (van bijvoorbeeld de Deye) niet - als je die hebt gekocht.Ethirty schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:23:
[...]
Dit is persoonlijk maar ik zou nog twee keer nadenken over SMA. Hun opties zijn enorm beperkt, hun app enorm ouderwets en andere leveranciers zijn zóveel verder. Daardoor koppelt het ook slecht met andere systemen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als ik zie wat er in een jaar ontwikkeld is…dunklefaser schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:33:
[...]
Daar kan hopelijk nog wat aan verbeterd worden - maar aan de techniek en de efficiency (van bijvoorbeeld de Deye) niet - als je die hebt gekocht.
Nieuwe accu’s die hun hybride omvormers zouden gaan ondersteunen?
Features uit hun oude app terugbrengen in de nieuwe?
Net als met steeds meer software: koop wat het kan, niet wat ze in de toekomst beloven.
[ Voor 5% gewijzigd door Ethirty op 10-03-2026 12:40 ]
Je moet dan wel goed optellen. Je hebt omvormer/batterijverliezen en De Offgrid/standby/UPS functie (door verschillende partijen anders genoemd). Die offgrid functie verbruikt gewoon extra stroom in standby.dunklefaser schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:16:
@Get!em Lijkt op een relatief inefficiënt systeem - de genoemde Deye, vergeleken met de grotere systemen in "Stromspeicherinspektion 2026".
Ik ga misschien voor een kleiner systeem (SAX of SMA).
:strip_exif()/f/image/mxvHVEMJsRPVIpOOASjujIaq.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een plaatje (niet gevalideerd) vanaf het internet, hoeveel dat dan kost per omvormer.
Hierbij de bijbehorende video:
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 10-03-2026 14:31 ]
Mij gaat het voorlopig eerder om de systeemverliezen tijdens de "normale" functie van een thuisaccu.
Lijkt me prima. Scheelt een bak stroom.dunklefaser schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:01:
@Get!em Over de UPS-functie heb ik bijna heen gelezen.
Mij gaat het voorlopig eerder om de systeemverliezen tijdens de "normale" functie van een thuisaccu.
Maar zie ook mijn vorige post daarover: als je als tweaker denkt slim te zijn een omvormer te kiezen voor de toekomst en die dus de noodstroom/offgrid functie wel heeft, maar nog niet in te richten, omdat inrichten daarvan nog te duur is, kan het dus zijn dat die functie wel degelijk aan staat of noodzakelijk is, en dus alsnog stroom verbruikt.
Heb je het nu over een dynamisch contract in de nabije toekomst of ook al over dit jaar?vaurits schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:34:
[...]
De stroomprijzen van vandaag enzo zijn nog wel lucratief om dan terug te leveren, maar mijn eigen inschatting is dat je vanaf april ofzo tot 17:00 echt geen cent krijgt voor zonnestroom.
Wel een sombere gedachte. Bij een vast contract is je zonnestroom straks zo'n 0,25 cent waard per kWh, uitwijken naar dynamisch geeft weinig verbetering als ik jou mag geloven (lijkt mij ook best waarschijnlijk) en een thuisaccu heeft in veel gevallen een zeer lange terugverdientijd.
Dan toch maar weer gaan voor vast met een zo laag mogelijk tarief straks?
Eerder had ik al gemeld dat ik wil gaan voor een Solaredge Home Hub 10kW 3 fase omvormer plus backup unit plus 3x BYD LVS 4kWh batterij = 12kWh totaal.
Ik heb een groot solaredge systeem met optimizers en ik zie grote voordelen in DC koppeling.
Met deze combinatie heb ik (efficiënte) DC koppeling en een volledig backup systeem.
Deze combinatie gaat 6389 euro kosten op basis van prijzen bij stralendgroen.nl koop. Daarvan moet dan nog wat btw terug te krijgen zijn.
Echter... compatibiliteit van BYD met solaredge homehub is aangekondigd maar nog steeds niet gerealiseerd.
Zelfde systeem met 3x SolarEdge 48V batterij wordt 13.8kWh voor 7435 euro en dat vind ik echt teveel.
Echter....
er blijkt een cashback actie te zijn waar ik 1500 euro mee terug zou moeten kunnen krijgen. Dan is het systeem met solaredge batterijen 6105 euro en zelfs goedkoper dan de BYD.
De vraag is natuurlijk of het gaat lukken die cashback te krijgen maar een heel goede vriend van mij is installateur dus ik denk dat dat lukt.
Vraag aan het forum hier:
- zijn er nog redenen om dit NIET te doen?
Zeker met de prijsfluctuaties van de laatste tijd heb ik veel zin de knoop door te hakken.
Is er nog iets dat ik vergeten ben?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik verwacht niet dat het zo erg gaat worden, afgelopen zomer waren er ook nog heel veel dagen waar je zelfs op het goedkoopste moment toch nog minimaal een paar cent kreeg voor je stroom. En vanaf volgend jaar gaat iedereen serieus zijn best doen om zijn eigen stroom zelf te benutten.Atomius schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:38:
[...]
Heb je het nu over een dynamisch contract in de nabije toekomst of ook al over dit jaar?
Wel een sombere gedachte. Bij een vast contract is je zonnestroom straks zo'n 0,25 cent waard per kWh, uitwijken naar dynamisch geeft weinig verbetering als ik jou mag geloven (lijkt mij ook best waarschijnlijk) en een thuisaccu heeft in veel gevallen een zeer lange terugverdientijd.
Dan toch maar weer gaan voor vast met een zo laag mogelijk tarief straks?
Over het jaar heen verwacht ik toch wel minimaal 5-10ct per kWh over te houden qua terugleververgoeding, maar dan moet ik er wel rekening mee houden qua verbruik.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Dat zijn wel schokkende getallen eerlijk gezegd. Al is het (bij 500kWh) omgerekend "maar 60W" continue. Voor die 1 of 2 keer dat je misschien een stroomstoring hebt.Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Je moet dan wel goed optellen. Je hebt omvormer/batterijverliezen en De Offgrid/standby/UPS functie (door verschillende partijen anders genoemd). Die offgrid functie verbruikt gewoon extra stroom in standby. [Afbeelding]
Even een plaatje (niet gevalideerd) vanaf het internet, hoeveel dat dan kost per omvormer.
Hierbij de bijbehorende video:
[YouTube: Offgrid/Standby verbruik]
Plus, dat als je een thuisbatterij hebt dit juist in je voordeel werkt: je verbruikt je goedkoop opgewekte stroom of goedkoop volgeladen stroom lekker 's avonds en 's nachts. Eventueel overschot dump je op het net, of gaat de EV in, de mogelijkheden zijn we groot.HandyLumberjack schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:27:
[...]
Ik verwacht niet dat het zo erg gaat worden, afgelopen zomer waren er ook nog heel veel dagen waar je zelfs op het goedkoopste moment toch nog minimaal een paar cent kreeg voor je stroom. En vanaf volgend jaar gaat iedereen serieus zijn best doen om zijn eigen stroom zelf te benutten.
Over het jaar heen verwacht ik toch wel minimaal 5-10ct per kWh over te houden qua terugleververgoeding, maar dan moet ik er wel rekening mee houden qua verbruik.
Ik heb zelf het idee dat ik alleen maar zelf moest consumeren los gelaten en zet nu maximaal in op goedkoop laden, al dan niet met eigen PV-opbrengst en maximaal duur verkopen/terugleveren.
En ja, als nog een paar % meer mensen de curve gaat afvlakken met thuis batterijen dan loopt dit natuurlijk weer terug en begint het te normaliseren tot mensen stoppen met batterijen kopen of batterijen weer goedkoper worden. Het concept thuisbatterij is nog steeds een gemiste kans voor netbeheer, maargoed, tis wat het is.
Overigens heb ik een vriend in Nigeria en die heeft van de week laten zien hoe hij offgrid leeft met een thuisbatterij oplossing. Die kan met 4 panelen zo ongeveer jaar rond wel van de accu leven mits hij z'n airco niet te veel benut. Voordeel van 12 uur lang per dag zon aan, 365 dagen per jaar, uitzonderingen daargelaten
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Je kunt hem altijd in een ander stopcontact prikken, maar dan moet je instellingen terug zetten naar max. 800w ontladen. Doe je dat niet, en er zou brand ontstaan, dan is de kans heel groot dat je verzekering niets van de schade gaat betalen. 800w is de max van laden en ontladen als een batterij niet op een eigen groep zit waar geen andere apparatuur op zit, en dit is zo ook wettelijk vastgelegd. Just so you know. ;-)JT schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Ja klopt maar als je uit flexibiliteit even 2 weekjes je accu ergens anders in huis/garage/tuin/schuur neer wil zetten dan moet je daar maar net een stopcontact op een aparte groep extra hebben. Anders moet je toch terug.
Ik denk ook dat je eigen opwekcapaciteit van belang is bij het laten meewegen van het noodstroomverbruik. Als je ruim in de zonopwek zit ten opzichte van je verbruik dan speelt het noodstroomverbruik misschien een minder prominente rol (afgezien dat het wel zonde blijft van niet efficiënt benutte energie).Get!em schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:06:
[...]
Lijkt me prima. Scheelt een bak stroom.
Maar zie ook mijn vorige post daarover: als je als tweaker denkt slim te zijn een omvormer te kiezen voor de toekomst en die dus de noodstroom/offgrid functie wel heeft, maar nog niet in te richten, omdat inrichten daarvan nog te duur is, kan het dus zijn dat die functie wel degelijk aan staat of noodzakelijk is, en dus alsnog stroom verbruikt.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Dat is dus mijn puntYvonneVP schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 02:11:
[...]
Je kunt hem altijd in een ander stopcontact prikken, maar dan moet je instellingen terug zetten naar max. 800w ontladen. Doe je dat niet, en er zou brand ontstaan, dan is de kans heel groot dat je verzekering niets van de schade gaat betalen. 800w is de max van laden en ontladen als een batterij niet op een eigen groep zit waar geen andere apparatuur op zit, en dit is zo ook wettelijk vastgelegd. Just so you know. ;-)
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel