Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Een fatsoenlijke MTS (early break, late make) kost niet zo veel meer, en ze bereiden die kasten toch voor.
Ja, bij mij komt ie nooit hoger dan 99 procent. De bovenste en onderste gaan wel tot de 100, gaan dan in OVP, en daardoor stoppen de middelste 2 rond de 99 procent.deejeebv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:07:
ZIjn er meer mensen waarbij de SOC urenlang op 99% blijft hangen zonder dat hij ooit op de 100 komt?
Heb je zonnepanelen? En zo ja, wat is ongeveer je jaarlijkse opbrengst? Als je veel opwekt, zou ik het wel doen.morlune schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:50:
Ik twijfel nog om met BE in zee te gaan.
Lees wisselende ervaringen over de vakkundigheid van de installatie en ook de vergoedingen (inkoop en verkoop momenten die niet altijd goed gekozen zijn).
Ik neig toch naar niet doen, want je bent overgeleverd aan de algoritmes van inkoop en verkoop gedurende 2 jaar. En die zijn er niet altijd voor om de meeste winst voor de klant te behalen.
Graag zou ik eerlijk advies willen horen van mensen die al een tijdje meedoen.
BE heeft hier onlangs een bericht gedeeld over de installaties. Dat is uiteraard geen garantie, maar het geeft mij wel iets meer vertrouwen in de toekomstige installaties.
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)
Inderdaad wel verschil, maar in de ochtend weet je dat en nog veel zon komt.Maartinho schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:54:
[...]
Want? Wereld van verschil toch, avond of ochtend? Of is je SOC gelijk?
Het werd tijd, leuk dat klanten dat voor ze doen maar ergens moet dat niet nodig zijn. Een schema kan handig zijn om de plaatsing voor te bereiden (aanwijzen waar gaten mogen komen enz.).Is_ Y_ Serious? schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:23:
[Afbeelding]
Van Balans gehad, wellicht handig voor de mensen die zelf kabels gaan leggen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding
:strip_exif()/f/image/5Epeh2QD2Ihl4ErTKgzbn964.jpg?f=fotoalbum_large)
Met dank aan @paQ en @ibak voor de inspiratie heb ik gisteravond ook busbars geïnstalleerd. Ik was al diagonaal aangesloten en de stromen waren best wel gelijk verdeeld. Echter, de middelste accu's kwamen nooit tot 100 procent. Ik weet niet zeker of dat nu wel gaat gebeuren, maar ben wel benieuwd!
Aangesloten conform:
Hoe zit de Busbar aan de batterij? Plakstrip? Dubbelzijdige tape?zunrob schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:08:
[Afbeelding]
Met dank aan @paQ en @ibak voor de inspiratie heb ik gisteravond ook busbars geïnstalleerd. Ik was al diagonaal aangesloten en de stromen waren best wel gelijk verdeeld. Echter, de middelste accu's kwamen nooit tot 100 procent. Ik weet niet zeker of dat nu wel gaat gebeuren, maar ben wel benieuwd!
Aangesloten conform:
[Afbeelding]
En heb je meerder kabels vervangen of slechts 1 toegevoegd?
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 30-05-2026 10:15 ]
Op een stukje trespa geschroefd, en achterop 2 kleine stukjes Dual Lock (wat inderdaad heel sterk lijkt te zijn).Get!em schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:13:
[...]
Hoe zit de Busbar aan de batterij? Plakstrip? Dubbelzijdige tape?
/f/image/9YK6fsCT2ZsWKzzLx11s92cG.png?f=fotoalbum_large)
Edit als antwoord op bovenstaande edit: ik heb 2 kabels toegevoegd, een rode en zwarte voor de onderste accu.
[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 30-05-2026 10:17 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Die dual lock Ken ik. Waar ik dan vooral bang voor zou zijn is dat de lijm van de plakstrips daarvan te warm wordt en zacht wordt.zunrob schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:15:
[...]
Op een stukje trespa geschroefd, en achterop 2 kleine stukjes Dual Lock (wat inderdaad heel sterk lijkt te zijn).
[Afbeelding]
Edit als antwoord op bovenstaande edit: ik heb 2 kabels toegevoegd, een rode en zwarte voor de onderste accu.
Omdat: te weinig wifi bij de omvormer voor een esp32 voor project @paQ en er staat zeer voordelig wat Mikrotik mAPs op marktplaats… 2 vliegen enzo.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
6MW opwek per jaar. Op een zonnige dag 40kwh.Is_ Y_ Serious? schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 04:55:
[...]
Heb je zonnepanelen? En zo ja, wat is ongeveer je jaarlijkse opbrengst? Als je veel opwekt, zou ik het wel doen.
BE heeft hier onlangs een bericht gedeeld over de installaties. Dat is uiteraard geen garantie, maar het geeft mij wel iets meer vertrouwen in de toekomstige installaties.
Heb hier wel bijna volledig electrisch huishouden, alleen nog tapwater op gas maar die gaat op termijn ook vervangen worden met een boiler. Dus met batterij kan de energie rekening nog meer omlaag.
Maakt het systeem tijdens ontlaadt sessies trouwens veel geluid? Het systeem zou in de garage komen, ben benieuwd of het op de oprit te horen zou zijn met de garagedeuren dicht.
https://github.com/paqpaq...in/BE_dashboard_3.0.2.zip
Mooi!zunrob schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:08:
[Afbeelding]
Aangesloten conform:
[Afbeelding]
Heb je een bestellijst voor de geïnteresseerden? Ik vind dat altijd wel prettig als het over aanpassingen gaat.
https://www.dewitschijndel.nl/dws-accukabel-m8-m8-50-mm-rood-0-5-meterWolly schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:10:
[...]
Mooi!
Heb je een bestellijst voor de geïnteresseerden? Ik vind dat altijd wel prettig als het over aanpassingen gaat.
https://amzn.eu/d/03APeN4z
Deze kabels idd, maar heb gekozen voor een busbar van
https://tbs-electronics.nl/product/dcm-busbars/.
Deze is geschikt tot 600A. Die is flink over gedimensioneerd, maar die van Amazon (die ook op Ali staan) vond ik maar net aan.
Ja, dat zou kunnen. Maar de lijm is zo te lezen getest tot 93 graden duur verwarming...Get!em schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:33:
[...]
Die dual lock Ken ik. Waar ik dan vooral bang voor zou zijn is dat de lijm van de plakstrips daarvan te warm wordt en zacht wordt.
Of 48,2 kWh voor jou de juiste keuze is, vind ik lastig te zeggen. Het is in ieder geval veel batterijcapaciteit voor het geld. Met jouw verbruik en opwek zou het kunnen passen, maar ik zou vooral kijken hoeveel capaciteit je daadwerkelijk denkt te gebruiken en of je in de toekomst nog verder wilt elektrificeren. Voor de prijs krijg je in ieder geval erg veel opslag.morlune schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:17:
[...]
6MW opwek per jaar. Op een zonnige dag 40kwh.
Heb hier wel bijna volledig electrisch huishouden, alleen nog tapwater op gas maar die gaat op termijn ook vervangen worden met een boiler. Dus met batterij kan de energie rekening nog meer omlaag.
Maakt het systeem tijdens ontlaadt sessies trouwens veel geluid? Het systeem zou in de garage komen, ben benieuwd of het op de oprit te horen zou zijn met de garagedeuren dicht.
Maar je zult de batterij waarschijnlijk nooit helemaal vol krijgen. Aan de andere kant: als er veel goedkope stroom wordt geïmporteerd en zij die later weer gunstig kunnen verkopen, kan het zeker een interessant systeem zijn.
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)
Geluid hoef je je echt geen zorgen over te maken. Zeker in een garage. Ja je hoort het. En als je er naast wilt gaan zitten om een boek te lezen kan het vervelend zijn. Maar het stelt echt geen reet voor en totaal niet storend. Je moet echt even stil zijn om te luisteren of de fan draait als je er een paar meter vanaf staat.morlune schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:17:
[...]
6MW opwek per jaar. Op een zonnige dag 40kwh.
Maar met forse laadsessies, warmte gaat de omvormer echt wel blazen. Hier ook geen issue, staat in de garage, en dan horen we dit niet in huis.
Maar met de fans op standje "hoger" absoluut hoorbaar.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
M8 neem ik aan?zunrob schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:33:
[...]
Deze kabels idd, maar heb gekozen voor een busbar van
https://tbs-electronics.nl/product/dcm-busbars/.
Deze is geschikt tot 600A. Die is flink over gedimensioneerd, maar die van Amazon (die ook op Ali staan) vond ik maar net aan.
Kabel lengte, even meten dus
Thx !paQ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:28:
bugfix met maandstaatje verholpen. Balkje ging visueel niet voorbij de prognose.
https://github.com/paqpaq...in/BE_dashboard_3.0.2.zip
Vorig jaar 120 euro netto betaald bij "vast contract" incluis alles (boete, etc). Muv EV verrekening en besparing, dus fors, fors geld overhouden en bespaard (eigen verbruik was bijna 17000 die ik kon wegstrepen, eigen opwek.....). Deze besparing is beter dan de rente van de bank, ok, dat kan ook snel
[ Voor 86% gewijzigd door blue eyes op 30-05-2026 13:22 ]
Als de ventilatie voluit draait is het geluid echt wel storend. Als de garage iet aan het huis vast zit is het geen probleem. Hier hangt hij in de aangebouwde berging, aan de overliggende muur. Met de deur dicht is het goed te horen, of je je er aan stoort is persoonlijk.Guido7619 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:39:
[...]
Geluid hoef je je echt geen zorgen over te maken. Zeker in een garage. Ja je hoort het. En als je er naast wilt gaan zitten om een boek te lezen kan het vervelend zijn. Maar het stelt echt geen reet voor en totaal niet storend. Je moet echt even stil zijn om te luisteren of de fan draait als je er een paar meter vanaf staat.
Gemiddelde prijs accu laden is bij mij hetzelfde. Vind het nog een redelijk hoog gemiddelde.
@paQ voorheen was er een “saldo salderen”, heet dit nu anders?
Mijn EB correctie is nu -163, zal nog wel oplopen met al die zon. (De 163 zie ik niet terug in maand details ).
[ Voor 27% gewijzigd door Source90 op 30-05-2026 13:47 ]
Ik heb die EB verrekening zoals hij was eruit gehaald. Die maakt een ankerpunt en vanaf daar verrekende hij de eb niet meer. Dus ook de import daarna niet meer, en dat is onjuist.Source90 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:43:
[...]
Gemiddelde prijs accu laden is bij mij hetzelfde. Vind het nog een redelijk hoog gemiddelde.
@paQ voorheen was er een “saldo salderen”, heet dit nu anders?
Mijn EB correctie is nu -163, zal nog wel oplopen met al die zon. (De 163 zie ik niet terug in maand details ).
[Afbeelding]
Dus het kan nu eigenlijk alleen maar op nacalculatie op basis van de. bekende aantallen, en dat is wat ie nu doet. En derhalve alleen in de widget die je contractdata bijhoudt.
Klopt, de 2xM8 met 5 pinnen.blue eyes schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:52:
[...]
M8 neem ik aan?
Kabel lengte, even meten dus
6 voudig M8 450A
[ Voor 49% gewijzigd door blue eyes op 30-05-2026 14:01 ]
Deze volstaat ook trouwens
https://www.campingwagner...8-300a-70v-schwarz_142032
[ Voor 79% gewijzigd door paQ op 30-05-2026 14:13 ]
2x van 3? Die zijn wel 600 ipv 450Ablue eyes schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:58:
Ik heb dan 6 pinnen nodig, het merk wat jij aangaf heeft dat niet. Maar dat is kwestie van zoeken, M8 - was beetje retorisch, dank!!!!!
6 voudig M8 450A
Zijn te linken.
[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 30-05-2026 15:13 ]
Ook een idee. Stel je voor dat we later nog 3 accus erbij willenSource90 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:13:
[...]
2x van 3? Die zijn wel 600V ipv 450V.
Zijn te linken.
[Afbeelding]
Financieel technisch, en binnen de specs, die ik net zelf poste, of de iets lichtere, de 300A versie.
Als ik dit zou doen, dan ter hoogte van de middelste accu, maar dan wel aan de muur gemonteerd. Op een stuk fermacell oid.
Is wel beperkter, "vaste" plek daarmee, maar in wezen is de plek ook vast.
[ Voor 23% gewijzigd door blue eyes op 30-05-2026 14:24 ]
Ach ja, wat maakt het nou uit of je V of A zegtSource90 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:13:
[...]
2x van 3? Die zijn wel 600V ipv 450V.
Zijn te linken.
[Afbeelding]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding
Garage zit aan huis vast, geen deur tussen huis en garage, garage is alleen via de oprit via garagedeuren te benaderen. Maar de muur tussen huis en garage is wel 'slechts' van kalkzandsteen en geen beton. Dus wellicht valt het geluid dan meedeejeebv schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Als de ventilatie voluit draait is het geluid echt wel storend. Als de garage iet aan het huis vast zit is het geen probleem. Hier hangt hij in de aangebouwde berging, aan de overliggende muur. Met de deur dicht is het goed te horen, of je je er aan stoort is persoonlijk.
Als het kan zou ik hem dan aan de overliggende muur hangen.morlune schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:24:
[...]
Garage zit aan huis vast, geen deur tussen huis en garage, garage is alleen via de oprit via garagedeuren te benaderen. Maar de muur tussen huis en garage is wel 'slechts' van kalkzandsteen en geen beton. Dus wellicht valt het geluid dan mee
Hier sinds afgelopen woensdag eigenaar van 5 batterij modules icm off-grid. Systeem is netjes geplaatst. Ben daar erg tevreden over. Het zat wat tegen met trekken van bedrading naar de vrijstaande garage. Mijn eigen voorbereiding met 110mm buis vanaf de woning onder de bestrating naar de garage die op het laatste stuk, ongeveer 80cm lengte met 90 bocht, verliep naar 60mm als doorvoer in de fundering bleek net te krap over die lengte. Toen bleek dat het trekken van de kabel niet lukte heb ik een stukje bestrating uitgehaald. Hierdoor is is toch alles nog netjes gelukt. De off-grid kast werd volledig voorbedraad geleverd en lijkt wat uitgebreider te zijn dan vorige versies. Daarnaast ook het nieuwe type Deye omvormer SG-05 geplaatst.
Helaas moet ik er wel bij vertellen dat niet alles 100% goed is verlopen. Na plaatsen en monteren van alle onderdelen en het bedraden hiervan moest de aansluiting in de meterkast worden gemaakt. Netjes werd even gevraagd of de spanning eraf mocht. Na aansluiten van alles in de meterkast kwamen ze vragen of het voor mij in orde was. Ik heb alles visueel beoordeeld, netjes overal aderhulsjes gebruikt en geen bloot koper te zien. Ik heb met een moment schroevendraaier, zelf hadden ze deze niet bij, alles nog even stevig kunnen aandraaien (mijn advies zou dan ook zijn om dit in het standaard installatie protocol op te nemen). Daarna is de spanning van de gehele woning zonder dit te vermelden er weer op gezet. Dit leek allemaal in orde te zijn, althans spanning stond erop. Vervolgens werd blijkbaar de ATS schakelaar getest of in ieder geval in de juiste positie gezet. Dit is gedaan terwijl de woning op spanning stond. Bij dit schakelen is er iets goed fout gegaan want de spanning in de woning viel weg. Wat er exact mis ging werd mij niet helemaal duidelijk, die kennis heb ik niet. Na afronding werd wel duidelijk dat mijn warmtepomp niet meer werkte. Alamat stond omlaag. Bij inschakelen klapte deze er direct weer uit. Uiteindelijk heeft het installatieteam de buitenunit opengeschroefd en hier bleek een printplaat doorgebrand te zijn. Later bleek helaas ook de elektrische radiator in de badkamer defect te zijn.
Contact met Don gehad, en ik moet zeggen dat ze dit erg professioneel hebben opgepakt. Was even flink stressen op het begin omdat deze warmtepomp ook onze warm water voorziening regelt. Don was heel duidelijk, We gaan dit netjes oplossen. Installatieteam is na onderzoek duidelijk fout geweest en hebben het test protocol niet goed gevolgd. Ze gaan alles in het werk zetten om dit goed af te handelen. Voor de SWW gebruik ik nu tijdelijk het elektrisch dompelelement (anti legionella run) via slimme stekker om toch nog warm te kunnen douchen. Vloerverwarming is geen issue nu in deze tijd dus al met al is de stress wel even uit de lucht.
Als laatste nog even een kleine puzzel. De nieuwe off grid kast lijkt meer componenten te bevatten tov eerdere modellen. Etikettering wat summier en niet helemaal volledig. Ik wil dit dan ook netjes even bestickeren met de Dymo. Het Lijkt erop dat van de Deye -> Load -> ATS Schakelaar ook een C25 automaat tussen is geplaatst. Ook is deze bedrading 6mm2. Zie onderstaand schema van @epicfailguy23 welke ik wat aangepast heb naar mijn eigen situatie. Pas vanaf de ATS schakelaar -> Load Woning wordt alles 10mm2 uitgevoerd. Ik ga hier sowieso maandag voor bellen maar mijn gevoel zegt dat alles vanaf de Deye richting de woning 10mm2 moet zijn en de C25 automaat dan ook te licht is uitgevoerd. Load Woning in de Off-grid kast is wel een C40 Automaat. Kan ook zijn dat ik er helemaal naast zit maar dit wil ik even helder hebben.
Ik heb even getwijfeld om dit te posten. Wil niemand de zwarte piet toespelen en ben bewust dat dit minder goede reclame is maar deze ervaringen kunnen ook waardevol zijn voor toekomstige installaties en installateurs. De afhandeling loopt nog, printplaat is besteld via warmtepomp installateur en Ik vind dat Balans dit tot nu toe erg goed en professioneel heeft opgepakt. Heb alle vertrouwen in een goede afloop.
Hier nog wat foto's van de installatie.
:strip_exif()/f/image/PHkQnhdLoVyilR8VgdlA1voe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o2crzbf8efftHde7DdUVvNr9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RMf2GYimHDn1XxtrDbZwuKWI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/meVBV6QOEB14dlDgQiDfFcuW.jpg?f=fotoalbum_large)
Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV
Mijn garage zit ook aan huis vast. En de omvormer hangt tegen de muur aan huis. precies aan de andere kant van de muur is de eettafel.morlune schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:24:
[...]
Garage zit aan huis vast, geen deur tussen huis en garage, garage is alleen via de oprit via garagedeuren te benaderen. Maar de muur tussen huis en garage is wel 'slechts' van kalkzandsteen en geen beton. Dus wellicht valt het geluid dan mee
Als ik bij de deur van mijn garage sta hoor ik de omvormer al amper draaien, laat staan ergens op terras of in huis.
Het is niet zo stil je er urenlang pal naast wilt zitten, maar binnen in huis of in de tuin ga je het echt niet horen. Vogeltjes in de tuin maken meer lawaai.
Bedankt voor het posten. Mooie installatie. Goed dat Balans Energie erop zit.shaft83 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:35:
All,
Hier sinds afgelopen woensdag eigenaar van 5 batterij modules icm off-grid. Systeem is netjes geplaatst. Ben daar erg tevreden over. Het zat wat tegen met trekken van bedrading naar de vrijstaande garage. Mijn eigen voorbereiding met 110mm buis vanaf de woning onder de bestrating naar de garage die op het laatste stuk, ongeveer 80cm lengte met 90 bocht, verliep naar 60mm als doorvoer in de fundering bleek net te krap over die lengte. Toen bleek dat het trekken van de kabel niet lukte heb ik een stukje bestrating uitgehaald. Hierdoor is is toch alles nog netjes gelukt. De off-grid kast werd volledig voorbedraad geleverd en lijkt wat uitgebreider te zijn dan vorige versies. Daarnaast ook het nieuwe type Deye omvormer SG-05 geplaatst.
Helaas moet ik er wel bij vertellen dat niet alles 100% goed is verlopen. Na plaatsen en monteren van alle onderdelen en het bedraden hiervan moest de aansluiting in de meterkast worden gemaakt. Netjes werd even gevraagd of de spanning eraf mocht. Na aansluiten van alles in de meterkast kwamen ze vragen of het voor mij in orde was. Ik heb alles visueel beoordeeld, netjes overal aderhulsjes gebruikt en geen bloot koper te zien. Ik heb met een moment schroevendraaier, zelf hadden ze deze niet bij, alles nog even stevig kunnen aandraaien (mijn advies zou dan ook zijn om dit in het standaard installatie protocol op te nemen). Daarna is de spanning van de gehele woning zonder dit te vermelden er weer op gezet. Dit leek allemaal in orde te zijn, althans spanning stond erop. Vervolgens werd blijkbaar de ATS schakelaar getest of in ieder geval in de juiste positie gezet. Dit is gedaan terwijl de woning op spanning stond. Bij dit schakelen is er iets goed fout gegaan want de spanning in de woning viel weg. Wat er exact mis ging werd mij niet helemaal duidelijk, die kennis heb ik niet. Na afronding werd wel duidelijk dat mijn warmtepomp niet meer werkte. Alamat stond omlaag. Bij inschakelen klapte deze er direct weer uit. Uiteindelijk heeft het installatieteam de buitenunit opengeschroefd en hier bleek een printplaat doorgebrand te zijn. Later bleek helaas ook de elektrische radiator in de badkamer defect te zijn.
Contact met Don gehad, en ik moet zeggen dat ze dit erg professioneel hebben opgepakt. Was even flink stressen op het begin omdat deze warmtepomp ook onze warm water voorziening regelt. Don was heel duidelijk, We gaan dit netjes oplossen. Installatieteam is na onderzoek duidelijk fout geweest en hebben het test protocol niet goed gevolgd. Ze gaan alles in het werk zetten om dit goed af te handelen. Voor de SWW gebruik ik nu tijdelijk het elektrisch dompelelement (anti legionella run) via slimme stekker om toch nog warm te kunnen douchen. Vloerverwarming is geen issue nu in deze tijd dus al met al is de stress wel even uit de lucht.
Als laatste nog even een kleine puzzel. De nieuwe off grid kast lijkt meer componenten te bevatten tov eerdere modellen. Etikettering wat summier en niet helemaal volledig. Ik wil dit dan ook netjes even bestickeren met de Dymo. Het Lijkt erop dat van de Deye -> Load -> ATS Schakelaar ook een C25 automaat tussen is geplaatst. Ook is deze bedrading 6mm2. Zie onderstaand schema van @epicfailguy23 welke ik wat aangepast heb naar mijn eigen situatie. Pas vanaf de ATS schakelaar -> Load Woning wordt alles 10mm2 uitgevoerd. Ik ga hier sowieso maandag voor bellen maar mijn gevoel zegt dat alles vanaf de Deye richting de woning 10mm2 moet zijn en de C25 automaat dan ook te licht is uitgevoerd. Load Woning in de Off-grid kast is wel een C40 Automaat. Kan ook zijn dat ik er helemaal naast zit maar dit wil ik even helder hebben.
Ik heb even getwijfeld om dit te posten. Wil niemand de zwarte piet toespelen en ben bewust dat dit minder goede reclame is maar deze ervaringen kunnen ook waardevol zijn voor toekomstige installaties en installateurs. De afhandeling loopt nog, printplaat is besteld via warmtepomp installateur en Ik vind dat Balans dit tot nu toe erg goed en professioneel heeft opgepakt. Heb alle vertrouwen in een goede afloop.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet zo veel als je snapt wat er staat 👌Speedy-Andre schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:22:
[...]
Ach ja, wat maakt het nou uit of je V of A zegt
https://amzn.eu/d/08RqGoZublue eyes schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:15:
[...]
Als ik dit zou doen, dan ter hoogte van de middelste accu, maar dan wel aan de muur gemonteerd. Op een stuk fermacell oid.
Is wel beperkter, "vaste" plek daarmee, maar in wezen is de plek ook vast.
Stuk Fermacell op een tv beugel met harmonica arm 😂. Kan hij alsnog verder naar voren als je aan de achterkant moet zijn.
Flink balen! Al ga ik er vanuit dat BE hiervoor verzekerd is en dit snel opgelost kan worden.shaft83 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:35:
All,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die kast voor offgrid wordt ook steeds groter, nu al 3 rijen
Niet zo mooi maar ook niet zo verrassend. Er zijn meer cases geweest waarbij onjuist gebruik van die ATS tot schade heeft geleid. Blijft apart dat zelfs het installatieteam dezelfde fout blijft maken.shaft83 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:35:
All,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En is de ruimte tot je plafond niet erg weinig? Bij mij wilden ze niet zo hoog, dat zou niet mogen. Eén voordeel heb je alvast te pakken, dat dakje is op die plek altijd sneeuwvrij.
Source90 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:18:
[...]
https://amzn.eu/d/08RqGoZu
Stuk Fermacell op een tv beugel met harmonica arm 😂. Kan hij alsnog verder naar voren als je aan de achterkant moet zijn.
/f/image/h7L2c0FfONi0ketBdNMfc7Dl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6j8KQh91vmd6VJzl5dzzs9kB.png?f=fotoalbum_large)