Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Batterij: -6 081 W
Verbruik: 9 528 W
PV opwek: 0 W
Batterij SOC: 47 %
Dat is fijn auto laden met 11kW laden zo. Jammer genoeg maar ruimte voor 30kWh
Edit: dat had ik niet moeten schrijven...
[ Voor 14% gewijzigd door Moby op 03-04-2026 13:01 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Helemaal correctpaQ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:36:
[...]
nee nee... 1 cent verlies
opslag 2 cent import, en ook weer opslag 2 cent export.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Wel raar dat die op https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices niet worden getoond, ik kijk nu voor de goede data maar op https://www.tennet.eu/nl-.../balance-delta-12-seconds

[ Voor 21% gewijzigd door Wolly op 03-04-2026 13:32 ]
| Resultaten | Gemiddelde 2025 Vast contract | Januari | Februari | Maart | Gemiddeld tot nu toe |
| (Balans Stroom - Balans Energie) / Huisverbruik [EUR/kWh] | - | 0,170 | 0,131 | -0,016 | 0,101 |
| Inclusief Warmtefonds kostprijs [EUR/kWh] | 0,172 | 0,343 | 0,345 | 0,227 | 0,308 |
Data gebaseerd op P1-meter, Enphase app, dus huisverbruik is inclusief verlies. Maandnota is inclusief BTW + EB.
Uiteraard de disclaimer: Het is een pilot, nog geen aFRR, ik ben begonnen in de donkere koude winterperiode en dus nog geen volledig jaar in gebruik. Verbruik in 2025 met vastcontract is zonder EV.
Het gaat de goeie kant op!
Balans heeft alles na de HS netjes aangesloten. Lijkt dus haast alsof de fases tussen de P1 meter en HS omgedraaid zijn.
Vreemde is dat de Phase Type van de Deye wel op 0 120 240 (dus rechtsdraaiend) is aangesloten. Als er dan echt een wisseling zou zijn (1, 3 , 2) zou het linksdraaiend zijn en imo niet moeten werken. Zou de P1 meter dus fout uitsturen?
Ik heb geen fase detector meter. Is er een andere manier om dit vast te stellen?
Zou je een 3 fase motor moeten hebben , op de goede manier aansluiten en kijken of hij dan linksom of rechtsom draait , maar een fasedraairichting meter is simpeler ...... ik verwacht niet dat je een 3 fase motor hebtzunrob schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:23:
Net iets interessants ontdekt. Als ik L2 van de P1 meter vergelijk met de Deye grid powers geeft hij die waarde weer op Grid L3 Power, en de L3 van de P1 op Grid L2 Power.
Balans heeft alles na de HS netjes aangesloten. Lijkt dus haast alsof de fases tussen de P1 meter en HS omgedraaid zijn.
Vreemde is dat de Phase Type van de Deye wel op 0 120 240 (dus rechtsdraaiend) is aangesloten. Als er dan echt een wisseling zou zijn (1, 3 , 2) zou het linksdraaiend zijn en imo niet moeten werken. Zou de P1 meter dus fout uitsturen?
Ik heb geen fase detector meter. Is er een andere manier om dit vast te stellen?
Klopt, die heb ik niet. Toch maar zo een meter kopen dan. Tips?Single schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:12:
[...]
Zou je een 3 fase motor moeten hebben , op de goede manier aansluiten en kijken of hij dan linksom of rechtsom draait , maar een fasedraairichting meter is simpeler ...... ik verwacht niet dat je een 3 fase motor hebt
Als je een weekje geduld hebt
Ik zie wat luxere met display en je hebt ze met 'knijpers'.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Ik had eenzelfde soort probleem, fase 1 & 2 zitten verwisseld aangesloten op de automaten van Stedin. Duurde ook even voordat we dat doorhadden, het 'haagse' installatie-team had het sowieso niet gespot, die hadden ook de MID-meter verkeerd aangesloten (een fase op de N en andersomzunrob schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:23:
Net iets interessants ontdekt. Als ik L2 van de P1 meter vergelijk met de Deye grid powers geeft hij die waarde weer op Grid L3 Power, en de L3 van de P1 op Grid L2 Power.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Wat is precies het nadeel? Werken er dingen niet hierdoor?zunrob schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:23:
Bij de installatie van mijn laadpaal zijn de fases ook niet juist aangesloten. Dat was toen geen probleem doordat de ctklemmen daarna aangesloten zijn op de dan bestaande situatie.loadbalancing en pv laden werkte gewoon. Voordat de accu kwam heb ik mijn meterkast verzwaard. Daarbij zijn de fasedraden op de juiste manier aangesloten. Nu kan mijn laadpaal de im- en export niet meer goed zien. Loadbalancing en pv laden werkt nu niet meer. Tot ik de ct klemmen weer juist configureer. Op zich hoeft het dus niet erg te zijn als een fase verwisseld is, Tot je wil gaan sturen per fase en de meters niet corresponderen met de echte aansluiting.Wolly schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:21:
[...]
Wat is precies het nadeel? Werken er dingen niet hierdoor?
Bij mij werkt het in het algemeen heel goed. Check je home battery instellingen die kan wel eens dwarsbomen.PisPix schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:56:
Ik worstel met EVCC in combinatie met de Deye/PV/EV's. De custom PV overschot sensor (gemaakt in HA en geconfigureerd in EVCC) werkt prima maar EVCC lijkt niet (correct) te willen laden op PV overschot en blijft hangen in de minimale waarde ondanks dat er genoeg PV overschot is. Iemand hier dat toevallig lekker werkend gekregen? Ik heb (inmiddels) een Peblar Business.
Bij mij begint de auto pas te laden na een thuisaccu SOC van 55% (vanwege de laaddrempel die balans energie hanteert).
Edit: ik neem aan dat je in EVCC ziet dat je solar vermogen in je thuisaccu loopt. Maar niet de auto in gaat. Begrijp ik dat goed?
[ Voor 7% gewijzigd door KoningSlakkie op 03-04-2026 20:10 ]
Heb je offgrid?PisPix schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:56:
Ik worstel met EVCC in combinatie met de Deye/PV/EV's. De custom PV overschot sensor (gemaakt in HA en geconfigureerd in EVCC) werkt prima maar EVCC lijkt niet (correct) te willen laden op PV overschot en blijft hangen in de minimale waarde ondanks dat er genoeg PV overschot is. Iemand hier dat toevallig lekker werkend gekregen? Ik heb (inmiddels) een Peblar Business.
Dan is t makkelijker. Een compatibel meter tussen de Deye Load en rest van huis. Hier een HW-3fase meter ertussen gezet die rechtstreeks in de Peblar geconfigureerd is. En evcc is geconfigureerd op de SolarEdge inline meter die daar ook zit op de load.
Ik heb in evcc de Deye niet geconfigureerd en die weet dus niks van de batterij. Alles richting Deye beschouw ik als GRID voor de config in EVCC.
Met pv op de Deye wordt dat nog complexer trouwens.
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 03-04-2026 20:10 ]
Mensen die hun best doen maar die misschien nog niet zo kundig zijn of minder ervaring hebben als prutser wegzetten is niet ok.Speedy-Andre schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:12:
Hopelijk komen die prutsers dinsdag niet hier, waarom sturen ze die eigenlijk nog als er bijna standaard een reparatie achteraan komt nog afgezien van de schade die sommigen vervolgens hebben?
Het is momenteel moeilijk om aan goede mensen te komen en soms krijg je die door ze een leertraject te gunnen.
Misschien worden deze mensen heel goed en kundig en blijven ze lang!
Balans (en alle andere bedrijven met technisch personeel) hebben nu eenmaal niet enkel enkel hoogvliegers (met ook hun nadelen)
Ik had Enexis gebeld. Ik zei dat alles erop wijst dat het bij hun verkeerd aangesloten is. Ze vonden het eigenlijk niet hun probleem (als de fases verkeerd zijn aangesloten heeft u daar helemaal geen last van meneer, tenzij u een 3 fase motor heeft, dus regelt u zelf maar een electricien).SlinkingAnt schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:53:
[...]
Ik had eenzelfde soort probleem, fase 1 & 2 zitten verwisseld aangesloten op de automaten van Stedin. Duurde ook even voordat we dat doorhadden, het 'haagse' installatie-team had het sowieso niet gespot, die hadden ook de MID-meter verkeerd aangesloten (een fase op de N en andersom). Tijdens de correctie-actie kwamen we achter de verkeerde volgorde. Dit nu omgedraaid op de hoofdschakelaar en de automaten van Stedin genummerd met de fases. Blijkbaar is het geen verplichting om de boel in de juiste volgorde te monteren.
Hoe hebben jullie het ontdekt, werkte er iets niet?
Want hier werkt alles dus wel, sinds eind oktober al. Zoals ik het begrijp heb je als de volgorde L1 L3 L2 is een linksdraaiend veld. Mijn Deye staat echter met Phase Type ingesteld op 0 120 240 (wat volgens mij rechtsdraaiend is). Ik snap niet waarom het dan überhaupt wel werkt.
Als de fases daadwerkelijk gewisseld zitten tussen netaansluiting en mijn HS is dat waarschijnlijk gebeurd bij wisselen naar een slimme meter.
Jij hebt dus de fases op de bovenkant van de HS omgewisseld?
Voor de goede orde, Balans heeft hier niks verkeerd gedaan. Het zit voor mijn hoofdschakelaar (waarschijnlijk) verkeerd.
[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 03-04-2026 20:53 ]
Nee, dat is het vreemde, alles lijkt gewoon te werken. En eigenlijk zou ik verwachten dat het dan ook niet werkt omdat het veld dan anders draait.Wolly schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:21:
[...]
Wat is precies het nadeel? Werken er dingen niet hierdoor?
Enige is dus dat ik een mismatch zie tussen wat de Deye meet en de P1 meter qua fase.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fKanbalqvCHogURMkbLnHBzw.jpg?f=user_large)
Boven van links naar rechts fase 1 tm 3 van de P1.
Beneden idem maar dan van de Deye.
Zoals gezegd, beide achterligende partijen failiet gegaan...
Ze zijn nu bezig een bedrijf op te schakelen, zodat ik SMA via MOD BUS kan bedienen en de Enphase installatie op mijn naam wordt gezet, om dan essentiele instellingen te wijzigen, dit na dat de meterkast is aangepast (offerte loopt - volledig opnieuw opbouwen) (en Enphase spoelen erin).
Voorbereiding in HA - test dashboard SMA.
Status weergave geeft nog verkeerde waarde, dit zou of 0, 500 of 10000 moeten zijn. Omdat dit gelocked is (leverancier nodig) zou dit 10000 moeten zijn. AI geeft wat opties, morgen met zon verder testen.
Actuele opwek 0 watt... ook hier vindt AI iets van.
[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 03-04-2026 21:00 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Dit is een externe partij waar dit topic vol over staat, daar kan BE ja of nee tegen zeggen.ibak schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:47:
[...]
Mensen die hun best doen maar die misschien nog niet zo kundig zijn of minder ervaring hebben als prutser wegzetten is niet ok.
Het is momenteel moeilijk om aan goede mensen te komen en soms krijg je die door ze een leertraject te gunnen.
Misschien worden deze mensen heel goed en kundig en blijven ze lang!
Balans (en alle andere bedrijven met technisch personeel) hebben nu eenmaal niet enkel enkel hoogvliegers (met ook hun nadelen)
Het is zelfs zo treurig dat ze foto's van hun werk moeten laten zien voor ze ergens weg mogen.
Leren prima, maar zo te zien vordert het niet want dit duurt al maanden.
Bijna overal is slordig of zelfs ondeskundig werk te zien, matig of niet afgewerkt terwijl anderen zelfs mooie gevlochten kabels monteren en alles in strakke pijpen doen.
Bijvoorbeeld off-grid kastjes op hun kop monteren, draden te lang afstrippen zodat ze bloot liggen enz.
Ik heb speciaal om Beter Stroom gevraagd (heeft 3 ploegen) en niet de Haagse toko waar dit over gaat.
Anderen deden dat ook maar kregen toch die Haagse...
Moet er eerst een groepenkast uitbranden of erger voor ze een schop krijgen?
Gelukkig kan ik zelf beoordelen of er kwaliteit wordt geleverd, niet alleen foto's beoordelen gaat ze hier tegenhouden want ik wil met een gerust hart de installatie in gebruik kunnen nemen.
Wat een gedoe om zoiets eenvoudigs als toegang verlenen tot...blue eyes schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:57:
Inmiddels contact gehad met mijn leverancier / tussenpersoon waarbij ik beide PV installaties heb gekcoht.
Zoals gezegd, beide achterligende partijen failiet gegaan...
Ze zijn nu bezig een bedrijf op te schakelen, zodat ik SMA via MOD BUS kan bedienen en de Enphase installatie op mijn naam wordt gezet, om dan essentiele instellingen te wijzigen, dit na dat de meterkast is aangepast (offerte loopt - volledig opnieuw opbouwen) (en Enphase spoelen erin).
Voorbereiding in HA - test dashboard SMA.
Status weergave geeft nog verkeerde waarde, dit zou of 0, 500 of 10000 moeten zijn. Omdat dit gelocked is (leverancier nodig) zou dit 10000 moeten zijn. AI geeft wat opties, morgen met zon verder testen.
Actuele opwek 0 watt... ook hier vindt AI iets van.
[Afbeelding]
Ik heb 'gewoon' zelf mijn groepenkast vernieuwd toen er 3-fase kwam, pas als de Deye er aan hangt wordt het een keer spannend met de fasen (volgorde e.d.)
Nu zal de omvang bij mij iets anders zijn, Jaco vroeg wat er nodig was om alles te vernieuwen en toen ik zijn 6 kasten zag wist ik dat ik dat niet in 1 dag voor elkaar zou krijgen als dat werd gevraagd
Hmm het lijkt mij aan Balans om zaken bij te sturen zoals ze denken dat nodig is.Speedy-Andre schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:08:
[...]
Dit is een externe partij waar dit topic vol over staat, daar kan BE ja of nee tegen zeggen.
Het is zelfs zo treurig dat ze foto's van hun werk moeten laten zien voor ze ergens weg mogen.
Leren prima, maar zo te zien vordert het niet want dit duurt al maanden.
Bijna overal is slordig of zelfs ondeskundig werk te zien, matig of niet afgewerkt terwijl anderen zelfs mooie gevlochten kabels monteren en alles in strakke pijpen doen.
Bijvoorbeeld off-grid kastjes op hun kop monteren, draden te lang afstrippen zodat ze bloot liggen enz.
Ik heb speciaal om Beter Stroom gevraagd (heeft 3 ploegen) en niet de Haagse toko waar dit over gaat.
Anderen deden dat ook maar kregen toch die Haagse...
Moet er eerst een groepenkast uitbranden of erger voor ze een schop krijgen?
Gelukkig kan ik zelf beoordelen of er kwaliteit wordt geleverd, niet alleen foto's beoordelen gaat ze hier tegenhouden want ik wil met een gerust hart de installatie in gebruik kunnen nemen.
Natuurlijk moet het bij de klant goed zijn en daarbij maakt het niet uit of dat ineens is of met wat hulp.
Bij mij hebben ze een ander team telefonisch en met beeld geholpen en ik vind dat juist lovenswaardig.
Op mijn werk hebben we veel monteurs en gelukkig helpen ze elkaar.
Maar owee als ze ergens heen moeten waar de klant hen minderwaardig behandelt!
Dezelfde waarden gelden ook voor ingehuurde mensen wat wij zakelijk ook doen.
Tja ik wil dat wel een keer laten doen, maar om iemand te vinden die dat wel wil en kan. Iedereen is druk.Speedy-Andre schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:22:
[...]
Nu zal de omvang bij mij iets anders zijn, Jaco vroeg wat er nodig was om alles te vernieuwen en toen ik zijn 6 kasten zag wist ik dat ik dat niet in 1 dag voor elkaar zou krijgen als dat werd gevraagd
Een youtube instalateur aangeschreven, maar die wil alleen alles vervangen. Ik heb dehn overspanning, meters en een astronomisch klok voor de buitenlampen. Die moeten er ook weer in.
Ik had ook aangegeven de bestaande aardlek automaten wel te willen blijven gebruiken (EV)
Gaat me iets te ver om het zelf te doen..
En meer dan 1 dag is geen optie.
Dus ik denk dat alles maar opnieuw alvast opgebouwd moet worden en dat ik alle bestaande aardlek automaten maar vervang.
Ik heb ook andere mbus meters, de meterbus worden vervangen. Dus dan is het de dehn overspanning en de automaat van balans weer gebruiken (en de nieuwe 63A hoofd schakelaar achter de deyne)
[ Voor 18% gewijzigd door jacovn op 03-04-2026 21:37 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Hier past dat werk wel bij m'n achtergrond (elektro/elektronica opleiding en veel praktische ervaring).jacovn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:34:
[...]
Tja ik wil dat wel een keer laten doen, maar om iemand te vinden die dat wel wil en kan. Iedereen is druk.
Een youtube instalateur aangeschreven, maar die wil alleen alles vervangen. Ik heb dehn overspanning, meters en een astronomisch klok voor de buitenlampen. Die moeten er ook weer in.
Ik had ook aangegeven de bestaande aardlek automaten wel te willen blijven gebruiken (EV)
Gaat me iets te ver om het zelf te doen..
Echter ben ik niet gecertificeerd en ken ik niet alle normen of de situaties waar ze voor gelden.
Een klok voor buitenlampen moet toch vrij eenvoudig zijn als het om schemer e.d. gaat.
Het is wel een verschil of je aan een eigen installatie werkt waar je alles van weet of aan iets van een ander.
Wat BE betreft hebben ze een verantwoordelijkheid als ze een groepenkast aanpassen, dat monteurs elkaar helpen kan ik in komen maar de klant moet er wel op kunnen vertrouwen dat het degelijk wordt gedaan.
Ik heb nu 16 groepen, teveel verschillende bedrijven langs geweest die eigen "installatie" toegevoegd hebben, maar niet naar de samenhang kijken.....
Kortom, achter de deksels "troep".
Nu ga ik het netjes maken, meters installeren en een extra rij toevoegen.
Dan afdoende ruimte, ook voor de spoelen.
Klinkt veel, maar is logisch allemaal.
Ik heb geen andere optie dan dit als ik de Enphase wil aansturen. SMA is kwestie van code krijgen.
Of zelf kopen bij SMA, of proberen via bedrijf
Ik heb gewoon pech dat beide leveranciers failiet zijn; DAT kost veel moeite, de rest alleen geld
[ Voor 72% gewijzigd door blue eyes op 03-04-2026 22:04 ]
Geen offgrid, ik laat het zonnestroom regel stuk over aan EVCC die een PV overproductie sensor heeft die ik vanuit HA genereer. Ik heb de HW P1 juist niet gekoppeld aan de Peblar omdat die dan gaat staan laden zodra de Deye gaat ontladen.Get!em schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:07:
[...]
Heb je offgrid?
Dan is t makkelijker. Een compatibel meter tussen de Deye Load en rest van huis. Hier een HW-3fase meter ertussen gezet die rechtstreeks in de Peblar geconfigureerd is. En evcc is geconfigureerd op de SolarEdge inline meter die daar ook zit op de load.
Ik heb in evcc de Deye niet geconfigureerd en die weet dus niks van de batterij. Alles richting Deye beschouw ik als GRID voor de config in EVCC.
Met pv op de Deye wordt dat nog complexer trouwens.
Ik heb de Deye uit EVCC gegooid om te kijken of het dan wel werkt, mogelijk dat dit elkaar in de weg zit zoals @KoningSlakkie ook opmerkt.
Het klopt dat EVCC stroom de accu in ziet lopen maar niet naar de auto. Even testen zonder de Deye erin, wellicht is less more in dit geval.
Ik heb trouwens off-grid. Homewizard 3F-meter voor solar, load en nog een HW P1-meter. En de Deye zit er ook in want daarmee kan ik ook batteryboost doen zonder te importeren.PisPix schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:01:
[...]
Geen offgrid, ik laat het zonnestroom regel stuk over aan EVCC die een PV overproductie sensor heeft die ik vanuit HA genereer. Ik heb de HW P1 juist niet gekoppeld aan de Peblar omdat die dan gaat staan laden zodra de Deye gaat ontladen.
Ik heb de Deye uit EVCC gegooid om te kijken of het dan wel werkt, mogelijk dat dit elkaar in de weg zit zoals @KoningSlakkie ook opmerkt.
Het klopt dat EVCC stroom de accu in ziet lopen maar niet naar de auto. Even testen zonder de Deye erin, wellicht is less more in dit geval.
Maar deze instellingen bedoel ik.
:strip_exif()/f/image/KdAZ8emEUDiqjxYyLAoEmDqo.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel uitkijken met het verwijderen van de P1-meter uit de Peblar, want als de thuisaccu leeg is kan je wel over de 25A gaan op een fase. Dus loadbalancing moet dan door EVCC uitgevoerd worden.
Ja, de SoC va de Deye kan je aan evcc voeren en dan heb je die batterij instellingen pagina. Maar doordat de EMS van BE de batterij bestuurt, maak je het nodeloos ingewikkeld. Zeker als een bepaalde SOC target waarde in de EMS overeenkomt met een van de evcc ingestelde waardes op de soc.KoningSlakkie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:23:
[...]
Ik heb trouwens off-grid. Homewizard 3F-meter voor solar, load en nog een HW P1-meter. En de Deye zit er ook in want daarmee kan ik ook batteryboost doen zonder te importeren.
[Afbeelding]
Wel uitkijken met het verwijderen van de P1-meter uit de Peblar, want als de thuisaccu leeg is kan je wel over de 25A gaan op een fase. Dus loadbalancing moet dan door EVCC uitgevoerd worden.
Ik bestuur evcc nu op lage epex tarief met pv modus. In pv modus gaat hij dan snelladen als epex < 2 cent. De balans ems bestuurt dan de SoC van de batterij obv onbalanstarief die om die epex heen danst en dus krijg je automatisch veel import activaties als onbalans onder epex duikt.
De pv only modus gebruik ik daarom bijna nooit echt als solarladen, maar puur als gunstige epex momenten snelladen. Dat solarladen met <3kW geeft toch alleen maar verliezen aan de voertuig omvormer AC/dc kant . En als je veel pv productie hebt, wil je toch de SoC van de batterij lager hebben zodat ie niet vol zit halverwege de middag met negatieve tarieven. Extra bonus is dat activaties met negatieve tarieven a 16kW gaan i.p.v. 12kW.
Bij mij hangt het af van hoeveel ik moet laden.Get!em schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:47:
[...]
Ja, de SoC va de Deye kan je aan evcc voeren en dan heb je die batterij instellingen pagina. Maar doordat de EMS van BE de batterij bestuurt, maak je het nodeloos ingewikkeld. Zeker als een bepaalde SOC target waarde in de EMS overeenkomt met een van de evcc ingestelde waardes op de soc.
Ik bestuur evcc nu op lage epex tarief met pv modus. In pv modus gaat hij dan snelladen als epex < 2 cent. De balans ems bestuurt dan de SoC van de batterij obv onbalanstarief die om die epex heen danst en dus krijg je automatisch veel import activaties als onbalans onder epex duikt.
De pv only modus gebruik ik daarom bijna nooit echt als solarladen, maar puur als gunstige epex momenten snelladen. Dat solarladen met <3kW geeft toch alleen maar verliezen aan de voertuig omvormer AC/dc kant . En als je veel pv productie hebt, wil je toch de SoC van de batterij lager hebben zodat ie niet vol zit halverwege de middag met negatieve tarieven. Extra bonus is dat activaties met negatieve tarieven a 16kW gaan i.p.v. 12kW.
Als ik veel moet laden (of weinig zon/winter), gebruik ik inderdaad jouw methode. Laden via solar modus op lage EPEX prijzen, terwijl de EMS van Balans Energie de dips in de onbalansmarkt meepakt. Dat werkt vaak gewoon prima. Soms koop ik nu juist duur in, dan was batteryboost voor de avond goedkoper geweest. Met risico dat je export voor extreme hoge prijzen mist.
Maar als ik meerdere dagen heb om te laden, stuur ik mijn energie liever direct naar de auto. Liever direct naar de auto met verlies dan eerst naar de thuisaccu en later weer terug, zo vermijd ik dubbel conversieverlies.
Daarnaast houd ik de SoC van mijn thuisaccu bewust wat hoger (~50-65%%) om te voorkomen dat er onnodig wordt ingekocht bij middelmatig lage prijzen. Daarmee maak ik het misschien complexer dan nodig, maar het voorkomt situaties waarin Balans Energie bijvoorbeeld voor 6 cent/kWh inkoopt terwijl ik dat had kunnen vermijden.
Echt negatieve prijzen pak ik uiteraard wel mee, laatst nog rond de -52 cent/kWh. Dan schakelt evcc (via automation via HASS) naar fast charging en dan importeer ik met ~16 kW.
Battery boost gebruik ik om de auto te laden zonder extra netimport. evcc knijpt dan netjes af zodat ik rond de 11-11,5 kW uit de Deye trek.
De drempelwaardes in evcc instellen blijven wel grotendeels trial and error. Het is geen exacte wetenschap, meer finetunen op basis van gedrag van de balans EMS en mijn verwachte productie en energie behoefte.
Complex? Ja dat wel
Ik ben toch malle pietje niet!
Wij zijn ingestapt op het aFRR verhaal, tot die tijd, zijn het de standaard instellingen. Al de effort van BE gaat naar de aFRR, niet naar andere zaken.The Legend schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:05:
Ik zit nog eens naar de resultaten van 1 april te kijken, maar daar is bij mij iets van 20kWh verkocht voor netto een paar cent winst. Ik blijf het toch vreemd vinden dat dit niet aangepast wordt. Als het verschil met EPEX marginaal is, dan verkoop je toch gewoon niet? Zeker niet als de dag erna grijs en grauw is voorspeld en je dan weer duur moet inkopen.
Dit is bekend en ook zo verteld.
Imo - naar mate de aFRR langer duurt is er meer rechtvaardiging om toch de reguliere settings, niet zijnde aFRR ook verder te optimaliseren.
En ja, het is af en toe krom; maar zie boven.
Dat weet ik uiteraard, maar het is ook duidelijk dat de de huidige onbalanshandel blijft bestaan naast de aFRR activiteiten. En wat je zegt: hoe langer aFRR uitblijft hoe lastiger het is uit te leggen dat optimalisatie uitblijft. Daarbij zou de aFRR inrichting feitelijk al afgerond zijn, het is immers ‘wachten op Tennet’.blue eyes schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:47:
[...]
Wij zijn ingestapt op het aFRR verhaal, tot die tijd, zijn het de standaard instellingen. Al de effort van BE gaat naar de aFRR, niet naar andere zaken.
Imo - naar mate de aFRR langer duurt is er meer rechtvaardiging om toch de reguliere settings, niet zijnde aFRR ook verder te optimaliseren.
Ik ben toch malle pietje niet!
Alle effort gaat naar aFRR? Don heeft in een post aangegeven dat alles daarvoor klaar staat en het alleen wachten is op een GO van Tennet. Er zal dus weinig effort naar aFFR gaan momenteel.blue eyes schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:47:
[...]
Wij zijn ingestapt op het aFRR verhaal, tot die tijd, zijn het de standaard instellingen. Al de effort van BE gaat naar de aFRR, niet naar andere zaken.
Hij gaf ook aan bezig te zijn met de intraday markt en nog iets, zie zijn laatste post van alweer ruim een maand geleden.
Ik laat de huislimiet wel door de Peblar zelf bewaken middels de HW P1. De zonnestroom probeer ik echter via EVCC te regelen.KoningSlakkie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:23:
[...]
Ik heb trouwens off-grid. Homewizard 3F-meter voor solar, load en nog een HW P1-meter. En de Deye zit er ook in want daarmee kan ik ook batteryboost doen zonder te importeren.
[Afbeelding]
Ik ben minder kritisch dan jij dat bent. Ik herken het zeker wel, geen misverstand.Wolly schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:58:
[...]
Alle effort gaat naar aFRR? Don heeft in een post aangegeven dat alles daarvoor klaar staat en het alleen wachten is op een GO van Tennet. Er zal dus weinig effort naar aFFR gaan momenteel.
Hij gaf ook aan bezig te zijn met de intraday markt en nog iets, zie zijn laatste post van alweer ruim een maand geleden.
Mijn "winst" , besparing zit niet in die centen, dubbeltjes per dag maar in de aanschaf.
Verschil aanschaf via deze deal vs regulier ga jij in de komende 2 jaar niet verdienen met deze opbrengst.
Na 2 jaar zie ik dan wel of ik blijf of niet. En waarom niet blijven; aan BE om het te laten zien.
Ja, ik post af en toe, verbazing net als jij. Maar ik ben wat gemakkelijker, ik ben wat minder strak op de letter (op het werk wel lol). Ik geef BE wellicht dan meer marge dan ze moeten krijgen gezien de beloftes.
Soit.
Communicatie, daar vind ik zeker wel wat van, de voortgang bedoel ik. Als ik vragen heb krijg ik best snel antwoord.
[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 04-04-2026 11:25 ]
Gaat hier niet om kritisch te zijn, maar laten we er wel voor zorgen dat we feitelijk blijven.blue eyes schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:14:
[...]
Ik ben minder kritisch dan jij dat bent. Ik herken het zeker wel, geen misverstand.
Mijn "winst" , besparing zit niet in die centen, dubbeltjes per dag maar in de aanschaf.
Verschil aanschaf via deze deal vs regulier ga jij in de komende 2 jaar niet verdienen met deze opbrengst.
Na 2 jaar zie ik dan wel of ik blijf of niet. En waarom niet blijven; aan BE om het te laten zien.
Ja, ik post af en toe, verbazing net als jij. Maar ik ben wat gemakkelijker, ik ben wat minder strak op de letter (op het werk wekl lol). Ik geef BE wellicht dan meer marge dan ze moeten krijgen gezien de beloftes.
Soit.
Communicatie, daar vind ik zeker wel wat van, de voortgang bedoel ik. Als ik vragen heb krijg ik best snel antwoord.
Veel zaken zijn onduidelijk of zitten vol met aannames, maar over aFFR was Don best duidelijk in zijn laatste bericht.
Overmorgen de voorlopige topdag van 2026, iig de voorspelling - voor het eerst de 100% ? En dan calibreren?
Vrolijk pasen allemaal!
[ Voor 27% gewijzigd door blue eyes op 04-04-2026 13:11 ]
Oude situatie:
Ik had de indruk dat uit mijn hoofdschakelaar de volgorde L1 L3 L2 was (verwisseling tussen netaansluiting en hoofdschakelaar). De Deye stond ingesteld op Phase Type 0 120 240. Zojuist met een meter gecontroleerd: er was inderdaad sprake van een linksdraaiend veld (dus L1 L3 L2). Echter, ik snap niet waarom de Deye überhaupt werkte (die stond dus op 0 120 140), wat i.m.o. rechtsdraaiend is.
Nieuwe situatie:
Ik heb de fases omgewisseld: het is nu L1 L2 L3. Ik heb dit intern na de hoofdschakelaar geverifieerd, alsook bij de Deye. Ik meet nu op deze plaatsen overal een rechtsdraaiend veld. Echter, de Deye wou niet meer koppelen met het grid en gaf een fase error. Nu heb ik Phase Type op 0 240 120 gezet (wat linksdraaiend is?) en nu werkt het wel gewoon.
Oftewel, het lijkt er haast op alsof Deye die instellingen fout om heeft geprogrammeerd.
Echter, er valt me nog iets anders interessants op.
In de oude situatie, als ik de kookgroep vol aanzette werd er 6000Watt op fase 3 (Load) gemeten door de Deye. Ik zag op de P1 meter dat er ongeveer 1000 Watt dan nog van het net werd binnen getrokken, ALLEEN op die betreffende fase. (fase 2 dus, want was nog verkeerd om aangesloten).
Nu heb ik de fases dus gewisseld en nu zie ik het volgende gedrag: die 1000 Watt wordt nog steeds geimporteerd van het net, maar is nu symmetrisch verdeeld over 3 fases. Hoe zou dit kunnen? Overigens lijkt deze situatie me wel wenselijker.
Alleen kan ik nu dus niet makkelijk testen (door veel vermogen of teruglevering op 1 fase) of het nu wel overeenkomt tussen Deye en P1 meter.
Omgekeerde is waar met teruglevering. Voorheen leverde Enphase op fase 2 puur en alleen terug op fase 3 van de slimme meter. Nu zie ik dat de teruglevering verdeeld wordt over alle 3 de fases.
Ik heb alleen Phase Type aangepast, maar er lijkt dus intern meer verandert te zijn.
Valt me ook op, maar dat is mss omdat de zon schijnt, dat ie nu wat meer moeite heeft met NOM. Eerst zat de import vrij steady tussen de 0 en 24W, ik zie die nu makkelijk flipperen tot 400W, idem voor teruglevering. Maar dat heeft er mss ook mee te maken dat de zon nogal snel wisselt qua intensiteit nu.
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 04-04-2026 13:32 ]
Je leest elke bms afzonderlijk uitpaQ schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:29:
Na er veel te veel tijd in te hebben gestokenal wel een heel eind gekomen.
Zit nog erg te stoeien met de tekstuele data, en op 'saaie' dagen als deze waar er amper wat gebeurt, zal dat ook nog wel even gaan duren met testen.
[Afbeelding]
Nu willen wij natuurlijk wel weten hoe en wat
De MID-meter gaf rare voltages aan op de fases (zie post ergens half oktober), bij het corrigeren daarvan kwamen we er via de MID-meter achter. Bij het 1 voor 1 inschakelen van de fases bleek dat er 2 omgedraaid zitten. Via de dsmr-meter konden we achterhalen welke dat was, dus hebben we die 2 omgedraaid tussen de netaansluiting en de HS.zunrob schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:48:
[...]
Hoe hebben jullie het ontdekt, werkte er iets niet?
Als de fases daadwerkelijk gewisseld zitten tussen netaansluiting en mijn HS is dat waarschijnlijk gebeurd bij wisselen naar een slimme meter.
Jij hebt dus de fases op de bovenkant van de HS omgewisseld?
Voor de goede orde, Balans heeft hier niks verkeerd gedaan. Het zit voor mijn hoofdschakelaar (waarschijnlijk) verkeerd.
Dat jaWolly schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:40:
[...]
Je leest elke bms afzonderlijk uit![]()
Nu willen wij natuurlijk wel weten hoe en wat
Een extra Easton MID-meter gekocht via MP om voor de Deye te zetten (geen off-grid hier) en dan kijken wat de echte verlies/verbruik is, heb nog steeds veel untracked consumption in HA wat ik niet kan plaatsen...
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Weekend weg met Pasen weinig afname.. maar prima geeft de batterij kans alles weer gelijk te trekken
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Hier ook hetzelfde. Tot soc 90% ging in gestaag tempo, daarna tot 95% duurde een eeuwigheid. Ondanks dat alles de accu in bleef gaan en de PV volop leverde. Was vorige zonnige dag niet zo. Toen ging het in één keer door naar 95% en starte terug leveren.ecn1985 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:35:
99% soc denk dat het nu redelijk gebalanceerd is, heeft 2 uur gedaan om van 90 naar 95% te gaan daarna ging het snel.
Weekend weg met Pasen weinig afname.. maar prima geeft de batterij kans alles weer gelijk te trekken
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
En de celspanning is het meest spannend voor de vertraging in SOC toename boven de pak weg 89%paQ schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:29:
Na er veel te veel tijd in te hebben gestokenal wel een heel eind gekomen.
Zit nog erg te stoeien met de tekstuele data, en op 'saaie' dagen als deze waar er amper wat gebeurt, zal dat ook nog wel even gaan duren met testen.
[Afbeelding]
Dan zie je de min en Max uiteenlopen en kan de balancer zijn werk doen, daarom duurt het ook zo lang omdat die min naar de Max moet oplopen en als de packspanning hoog genoeg is bereik je de 100% SOC
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
[ Voor 3% gewijzigd door Ersus op 04-04-2026 17:15 ]
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Heeeeeeel veel trial and error met een ESP32 aan de RT485 van de master BMS.Ersus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:15:
@paQ Zie goed uit wat je hebt gebouwd, met welke componenten maak je nu verbinding voor die data?
Ik ben er nog niet helemaal, maar hopelijk vind ik de komende dagen de ontbrekende schakels.
Het duurt ontzettend lang om de boel gebalanceerd te krijgen als je een lange tijd geen uren lang 100% hebt aangetikt. Ik moet ook binnenkort maar weer eens zeker twee tot drie dagen de tijd nemen om te balanceren.
Door het handelen, en dan vooral korte up’s en down’s, lopen de celspanningen sneller uiteen.
Ik neem aan dat die esp32 op een batterij zit?paQ schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:21:
[...]
Heeeeeeel veel trial and error met een ESP32 aan de RT485 van de master BMS.
Ik ben er nog niet helemaal, maar hopelijk vind ik de komende dagen de ontbrekende schakels.
Op foto's zie ik dat de RS485 die geheel links op elke batterij zit vrij is en dat de 2 rechtse voor doorlussen zijn.
Ik heb een lan-RS485 servertje waarmee ik ze zou kunnen uitlezen, pas nog getest met een SDM72.
Het is de vraag of er al een master actief is (de Deye?), zo niet dan kan die module master zijn.
Werkt het niet goed dan zou het kunnen dat 2 masters elkaar in de weg zitten of er zijn 2 apparaten die dezelfde identiteit hebben of dat willen
De inverter met EMS ook.
Losstaande zaken
Hier ook, wel met 9,5ct dacht ik.blue eyes schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:38:
Exporteren is begonnen, 8 cent slaat ie aan hier, SOC op 84% nu.
Morgen wordt wat, van 00:00 tot 19:00 negatieve EPEX
Edit: komma verkeerd
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 04-04-2026 18:59 ]
Lijkt mij van niet. Komma verkeerd ? 0.095?
Nu 9 cent, 2 cent voor BE, 7 cent voor ons. (posting boven is dus 8 cent voor ons, 10 cent - 9,5 cent in totaal incluis de 2 cent van BE)
[ Voor 53% gewijzigd door blue eyes op 04-04-2026 18:52 ]
[ Voor 14% gewijzigd door deejeebv op 04-04-2026 19:26 ]
Hier net wel van 19.40-19.45 uur. vreemd genoeg het kwartier erop 19.45-20.00 dan weer niet terwijl de prijzen hoger lijken te liggen.deejeebv schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:40:
Zelfs bij een prijs van ruim 11 cent nu geen export.
Het zou wel helpen als balans de huidige drempelwaarden zou delen.
/f/image/GKKtp3e7asw68DqlbCPKQjQG.png?f=fotoalbum_large)
Toch valt me dat niet tegen.
Ik denk wel als je een laag huisverbruik hebt de RTE lager kan uitpakken.
* Dat is doorgaans ca 2-2.5 punten lager dan de RTE meting met Deye Solarman waardes.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 04-04-2026 20:56 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
/f/image/aPD8l8eOjmcZnDHVt9BbIEL6.png?f=fotoalbum_large)