PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Ik ga zelf echt geen firmware update uitvoeren zonder overleg vanuit Don. De firmware die 16 kW beschikbaar maakt was een paar weken ook nog niet publiekelijk beschikbaar volgens Don.Get!em schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:52:
[...]
Hier trouwens alle firmware van de Deye.
https://github.com/Mights001/DeyeFirmware
Echt heel veel nut gaat het ook niet hebben, meeste teruglevering is toch niet in de ochtend en vroege middag en in de namiddag is de accu alleen maar eerder leeg, terwijl ik het juist fijn vind om af en toe de auto nog te laden met hetgeen wat in de accu zit. Heb ook maar 48 kwh accu, voor de mensen een grote accu en veel PV heeft het misschien wat voordeel.
Edit: vandaag zou het maar bij 1 activatie rond half 12 wat extra hebben opgeleverd
[ Voor 21% gewijzigd door jeeedeee op 02-05-2026 19:05 ]
Ik ga t ook niet zomaar zelf doen. Vandaag had t bij mij nut bij 4 activaties.jeeedeee schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:01:
[...]
Ik ga zelf echt geen firmware update uitvoeren zonder overleg vanuit Don. De firmware die 16 kW beschikbaar maakt was een paar weken ook nog niet publiekelijk beschikbaar volgens Don.
Echt heel veel nut gaat het ook niet hebben, meeste teruglevering is toch niet in de ochtend en vroege middag en in de namiddag is de accu alleen maar eerder leeg, terwijl ik het juist fijn vind om af en toe de auto nog te laden met hetgeen wat in de accu zit. Heb ook maar 48 kwh accu, voor de mensen een grote accu en veel PV heeft het misschien wat voordeel.
Edit: vandaag zou het maar bij 1 activatie rond half 12 wat extra hebben opgeleverd [Afbeelding]
Och, dat is het minste issue met 50kwh. Ik zou me eerder druk maken om de bedrading. Nu wordt die hier toch al behoorlijk heet.Speedy-Andre schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:54:
Aan de andere kant belast je de batterij minder zoals het nu werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 02-05-2026 20:23 ]
Dat is wel vrij veel, had je toen ook nog geen dalende SoC dan? Want dan heeft het niet echt nut in mijn ogen (tenzij de sell prijs extreem hoog is)Get!em schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:06:
[...]
Ik ga t ook niet zomaar zelf doen. Vandaag had t bij mij nut bij 4 activaties.
Maar ook in die situatie is onder belasting schakelen zoals ik het begrepen heb niet-zwevende-nul-veilig.
Ik zie liever niet het hele huis permanent aan load… maar dat is denk bijzaak… de vraag is gewoon of er ATS bestaan die een niet een half duizend kosten en nul-veilig zijn (0-trailing 0-leading schakelen dus.)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Het zijn export activaties waarbij de Deye zich in moet houden. Dus de Deye levert uit de batterij dan iets van 7-10kW van de 12kW die door de P1 gaat.jeeedeee schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:24:
[...]
Dat is wel vrij veel, had je toen ook nog geen dalende SoC dan? Want dan heeft het niet echt nut in mijn ogen (tenzij de sell prijs extreem hoog is)
Maar in de namiddag(met een dalende SoC) maakt dat niet veel uit, want dan heb je later op de avond of nacht nog wel een activatie om de resterende inhoud van je accu naar het net te pompen. Althans dat lukt met mijn drie modules nog aardig, start nu elke dag rond 20 procent. In de ochtend is het voor mij wel nuttig, omdat ik elke dag rond 12:00-13:00 vol zit en dan toch ga afschalen, dus alles wat dan uit de accu gaat is meegenomen. Maar in de ochtend zijn het maar enkele activaties, en dan heeft het minder nut. En na 12:00 heb je meestal toch pas rond 17:00-18:00 weer activaties, waarbij op het moment van activeren de SoC toch wel afneemt en de accu niet meer helemaal vol loopt.Get!em schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:21:
[...]
Het zijn export activaties waarbij de Deye zich in moet houden. Dus de Deye levert uit de batterij dan iets van 7-10kW van de 12kW die door de P1 gaat.
ik denk dat ik het nu wel in orde heb. Er zat een #$#$ fout ergens, maar ik zie nu wel de hoge getallen - hopelijk opgelost nu.
ìemand vroeg naar de codes, nu ik toch bezit was daarom maar even gedeeld (en verkapte check en comments
Met dank aan de scripters hier, en aan AI
(@ paq: heel scherp, de 2 cent niet in de btw meenemen.....
Kortom - vuil gescript, non techneut.
Opgemerkt: ik ga uit van kale tarieven, ik verwacht meer te leveren dan af te nemen. Derhalve geen btw, heffing bij de verkoop sensoren, ook niet in de saldering.
Dat is een keuze. Je dan dat simpel aanpassen uiteraard.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
| command_line: - sensor: name: "Tennet Imbalance Prices" unique_id: tennet_prices_master command: > curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); normalize=lambda n: (n.replace(',','').replace('.','.') if (n.find(',') < n.find('.') if ',' in n and '.' in n else ',' not in n) else n.replace('.','').replace(',','.')); num=r'-?\d[\d,\.]*'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': normalize(row[-2]), 'buy': normalize(row[-1])}) if row else '{}')" scan_interval: 60 value_template: "{{ value_json.buy if value_json.buy is defined else 'unavailable' }}" unit_of_measurement: "EUR/MWh" json_attributes: - sell - buy template: - sensor: # --- BASIS BRON SENSOREN --- - name: "onbalans_prijs_buy_final" unique_id: onbalans_prijs_buy_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'buy') }}" - name: "onbalans_prijs_sell_final" unique_id: onbalans_prijs_sell_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') }}" # --- INKOOP SENSOREN --- - name: "Stroom Inkoop (Zonder saldering)" unique_id: stroom_inkoop_zonder_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'buy') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ ((prijs / 1000 * 1.21) + 0.02 + 0.1185) | round(4) }} - name: "Stroom Inkoop (Met saldering)" unique_id: stroom_inkoop_met_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'buy') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ (prijs / 1000 + 0.02) | round(4) }} # --- VERKOOP SENSOREN --- - name: "Stroom Verkoop (In saldering)" unique_id: stroom_verkoop_in_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ (prijs / 1000 - 0.02) | round(4) }} - name: "Stroom Verkoop (Zonder saldering)" unique_id: stroom_verkoop_zonder_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ (prijs / 1000 - 0.02) | round(4) }} |
[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 03-05-2026 12:41 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Bedankt voor het delen, altijd interessant:)blue eyes schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:37:
ik had wat issues met de HA code, wat gekut....
ik denk dat ik het nu wel in orde heb. Er zat een #$#$ fout ergens, maar ik zie nu wel de hoge getallen - hopelijk opgelost nu.
ìemand vroeg naar de codes, nu ik toch bezit was daarom maar even gedeeld (en verkapte check en comments![]()
)
(@ paq: heel scherp, de 2 cent niet in de btw meenemen.....)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59command_line: - sensor: name: "Tennet Imbalance Prices" unique_id: tennet_prices_master command: > curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); normalize=lambda n: (n.replace(',','').replace('.','.') if (n.find(',') < n.find('.') if ',' in n and '.' in n else ',' not in n) else n.replace('.','').replace(',','.')); num=r'-?\d[\d,\.]*'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': normalize(row[-2]), 'buy': normalize(row[-1])}) if row else '{}')" scan_interval: 60 value_template: "{{ value_json.buy if value_json.buy is defined else 'unavailable' }}" unit_of_measurement: "EUR/MWh" json_attributes: - sell - buy template: - sensor: # --- BASIS BRON SENSOREN --- - name: "onbalans_prijs_buy_final" unique_id: onbalans_prijs_buy_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'buy') }}" - name: "onbalans_prijs_sell_final" unique_id: onbalans_prijs_sell_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') }}" # --- INKOOP SENSOREN --- - name: "Stroom Inkoop (Zonder saldering)" unique_id: stroom_inkoop_zonder_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'buy') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ ((prijs / 1000 * 1.21) + 0.02 + 0.1185) | round(4) }} - name: "Stroom Inkoop (Met saldering)" unique_id: stroom_inkoop_met_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'buy') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ (prijs / 1000 + 0.02) | round(4) }} # --- VERKOOP SENSOREN --- - name: "Stroom Verkoop (In saldering)" unique_id: stroom_verkoop_in_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ (prijs / 1000 - 0.02) | round(4) }} - name: "Stroom Verkoop (Zonder saldering)" unique_id: stroom_verkoop_zonder_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ (prijs / 1000 - 0.02) | round(4) }}
Je laatste twee sensoren 'verkoop in salderen' en 'verkoop zonder salderen' zijn volgens mij identiek, klopt dat?
En een kleine stijlbreuk: zonder/met saldering voor inkoop vs. in/zonder saldering voor verkoop.
Ook even door Claude (Sonnet 4.6) gehaald, die 'vind' dat ie veel kan verbeteren, maar het resultaat is zo uitgebreid dat ik dat zelf nu even niet fatsoenlijk kan doorlichten..
Holy crabcakes. Ik ben niet zo technisch. Draai wel ha, maar dit is next level. Als de accu bij ons hangt ga ik hier nog eens naar vragen.blue eyes schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:37:
ik had wat issues met de HA code, wat gekut....
ìemand vroeg naar de codes, nu ik toch bezit was daarom maar even gedeeld (en verkapte check en comments![]()
)
(@ paq: heel scherp, de 2 cent niet in de btw meenemen.....)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59command_line: - sensor: name: "Tennet Imbalance Prices" unique_id: tennet_prices_master command: > curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); normalize=lambda n: (n.replace(',','').replace('.','.') if (n.find(',') < n.find('.') if ',' in n and '.' in n else ',' not in n) else n.replace('.','').replace(',','.')); num=r'-?\d[\d,\.]*'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': normalize(row[-2]), 'buy': normalize(row[-1])}) if row else '{}')" scan_interval: 60 value_template: "{{ value_json.buy if value_json.buy is defined else 'unavailable' }}" unit_of_measurement: "EUR/MWh" json_attributes: - sell - buy template: - sensor: # --- BASIS BRON SENSOREN --- - name: "onbalans_prijs_buy_final" unique_id: onbalans_prijs_buy_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'buy') }}" - name: "onbalans_prijs_sell_final" unique_id: onbalans_prijs_sell_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') }}" # --- INKOOP SENSOREN --- - name: "Stroom Inkoop (Zonder saldering)" unique_id: stroom_inkoop_zonder_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'buy') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ ((prijs / 1000 * 1.21) + 0.02 + 0.1185) | round(4) }} - name: "Stroom Inkoop (Met saldering)" unique_id: stroom_inkoop_met_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'buy') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ (prijs / 1000 + 0.02) | round(4) }} # --- VERKOOP SENSOREN --- - name: "Stroom Verkoop (In saldering)" unique_id: stroom_verkoop_in_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ (prijs / 1000 - 0.02) | round(4) }} - name: "Stroom Verkoop (Zonder saldering)" unique_id: stroom_verkoop_zonder_saldering unit_of_measurement: "EUR/kWh" state: > {% set bron = state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') %} {% set prijs = bron | float(0) %} {{ (prijs / 1000 - 0.02) | round(4) }}
Straks maar duur inkopen dan..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik importeer gewoon, en krijg er zelfs geld op toe?jacovn schreef op zondag 3 mei 2026 @ 06:48:
Tja en dan komt een druilerige dag en de soc is zoals gewoonlijk weer verlaagd tot 20%
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dat is mooi voor jou dan. Ik vind dat 20% een rare ondergrens is voor iemand met een all electric huis en veel basis verbruik.Moby schreef op zondag 3 mei 2026 @ 07:56:
[...]
Ik importeer gewoon, en krijg er zelfs geld op toe?
Dan is in de avond al de soc tot 20% verlagen en hele nacht weer korte imports te doen om op 20% te blijven niet echt een slimme strategie.
Maar zo heeft iedereen een andere situatie en voorkeuren.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dat geld op toe valt tegen, bij -1 ct onbalansprijs komt daar energiebelasting en inkoopvergoeding van 2 ct bij. Als je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt kun je de energiebelasting niet salderen. Zelf de import zojuist bij -10 ct kost dan nog geld.Moby schreef op zondag 3 mei 2026 @ 07:56:
[...]
Ik importeer gewoon, en krijg er zelfs geld op toe?
Thx!burniej schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:24:
[...]
Bedankt voor het delen, altijd interessant:)
Je laatste twee sensoren 'verkoop in salderen' en 'verkoop zonder salderen' zijn volgens mij identiek, klopt dat?
En een kleine stijlbreuk: zonder/met saldering voor inkoop vs. in/zonder saldering voor verkoop.
Ook even door Claude (Sonnet 4.6) gehaald, die 'vind' dat ie veel kan verbeteren, maar het resultaat is zo uitgebreid dat ik dat zelf nu even niet fatsoenlijk kan doorlichten..
Voor zover ik weet, is de verkoop altijd zonder de btw en heffing.... Daarom heb ik het gelijk gezet.
Daarmee sec de omzetting van MHw naar kWh en dan 2 cent eraf voor BE.
Ik ben geen techneut, dit is AI - waarschuwing derhalve
Basis code komt van mijnbatterij punt nl , en code van de echte scripters heb ik gekopieerd vanaf "hier".
Het werkt iig.
Claude - ook een idee!
Ik heb standaard AI gebruikt. Die geeft aan dat ie schoon is. AI = AI of AI <> AI.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Dit is houtje touuwtjeMitchelllll schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:44:
[...]
Holy crabcakes. Ik ben niet zo technisch. Draai wel ha, maar dit is next level. Als de accu bij ons hangt ga ik hier nog eens naar vragen.
Dus vuil programmeer werk.
Je kan het gebruiken, het werkt. De techniek werkt, functionele fouten kan je simpel aanpassen als je een klein beetje verdiept.
Zo doe ik het ook.
Is dit technisch überhaupt mogelijk met de Deye? Die heeft toch sowieso spanning op LOAD zodra daar wat is aangesloten? En dat zal toch moeten. In het Deye topic heb ik wel veilige omschakelaars zien langskomen, maar geen automatische.Ronald schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:46:
@Speedy-Andre de off-grid config die balans als optie doet hangt het hele huis aan load, met een chinesium ats in manual als bypass van de Deye.
Maar ook in die situatie is onder belasting schakelen zoals ik het begrepen heb niet-zwevende-nul-veilig.
Ik zie liever niet het hele huis permanent aan load… maar dat is denk bijzaak… de vraag is gewoon of er ATS bestaan die een niet een half duizend kosten en nul-veilig zijn (0-trailing 0-leading schakelen dus.)
@paQ klopt het dat mei nog niet zichtbaar is in je script?
Ik ben toch malle pietje niet!
Bijna 50 kWh verkocht tegen 45 cent
En nog 30 kWh in de auto tegen 25 cent.
Nu druk aan het importeren zo te zien.....
p.s. 30 april resultaten zag ik net ook staan, die waren gisteren niet beschikbaar.
[ Voor 52% gewijzigd door blue eyes op 03-05-2026 12:46 ]
Probleem is de zwevende nul bij schakelen met belasting. Ook een Hager SFT440 is niet 1-0-2 met trailing-leading 0 en zou je dus ook niet onder belasting moeten schakelen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik zit zelf niet in de onbalans maar regulier dynamisch contract. Daar is zowel inkoop als verkoop binnen de salderingsregeling (EPEX + opslag (ex. btw) + EB)*BTW (of heb ik dit verkeerd?). Buiten salderingsregeling is verkoop zonder EB (of heb ik dit verkeerd?).blue eyes schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:15:
[...]
Voor zover ik weet, is de verkoop altijd zonder de btw en heffing.... Daarom heb ik het gelijk gezet.
Daarmee sec de omzetting van MHw naar kWh en dan 2 cent eraf voor BE.
Ik ben geen techneut, dit is AI - waarschuwing derhalve
Basis code komt van mijnbatterij punt nl , en code van de echte scripters hier heb ik gekopieerd.
Het werkt iig.
Claude - ook een idee!
Ik heb standaard AI gebruikt. Die geeft aan dat ie schoon is. AI = AI of AI <> AI.
Is dit bij onbalanshandel anders?
Welk probleem zie je in load continu gebruiken?
30 apr en 1 mei zijn pas net verschenen.The Legend schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:30:
[...]
@paQ klopt het dat mei nog niet zichtbaar is in je script?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
@jacovn Prijzen zijn vrij goedkoop nu dus geen probleem, ook genoeg opwek inmiddels hier en alweer weg SoC van 43 procent. Zelfs met een all electric huis heb je op een dag als vandaag toch helemaal niet zoveel behoefte aan stroom? Geen verwarming nodig, en ook geen airco lijkt mij. En het opladen van een auto is door BE natuurlijk niet echt te plannen.jacovn schreef op zondag 3 mei 2026 @ 06:48:
Tja en dan komt een druilerige dag en de soc is zoals gewoonlijk weer verlaagd tot 20%
Snap niet dat je zo negatief bent, heb je nu echt een stroom tekort?
Binnen de saldering streep je dit tegen elkaar weg. Daarbuiten betaal je gewoon de btw, heffing op elke gekochte kWh.burniej schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:09:
[...]
Ik zit zelf niet in de onbalans maar regulier dynamisch contract. Daar is zowel inkoop als verkoop binnen de salderingsregeling (EPEX + opslag (ex. btw) + EB)*BTW (of heb ik dit verkeerd?). Buiten salderingsregeling is verkoop zonder EB (of heb ik dit verkeerd?).
Is dit bij onbalanshandel anders?
Bij verkoop is er ook buiten de saldering geen heffing en btw.... kale prijs (en BE uiteraard).
Daarom gebruiken ook veel mensen hier voor de verkoop binnen saldering ook het volledige bedrag.
Dat is een keuze. Kale tarieven of volledige tarieven. In de saldering is inkoop = verkoop, wegstrepen.
Ik reken zelf altijd met de kale tarieven, ik ga er vanuit dat ik meer lever dan ik afneem. Dan is dat veilig.
[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 03-05-2026 09:28 ]
Zelf ook 1 van deze in gedachte tegen de tijd dat ik off grid ga doen. Hier nog een interessante link YouTube: Vergleich Sontheimer 40A vs. Kraus&Naimer 40A Ich zerlege zwei Notst...The Legend schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:09:
Maar de Hager is ook geen ATS. In het Deye topic worden Sontheimer of Kraus & Naimer 1-0-2 omschakelaars genoemd die je veilig kunt schakelen onder spanning. Maar die zijn ook niet automatisch.
Welk probleem zie je in load continu gebruiken?
[ Voor 84% gewijzigd door blue eyes op 03-05-2026 09:42 ]
Zelf ook ff de add on gedraaid. Ik had no wel een vraag over die 2 cent die BA rekent. Ik dacht dat ze die nu de aFRR uitgesteld was niet gingen rekenen? Snap dat je daar je add-on niet op aanpast, maar dan weet ik dat ik die er nog af kan halen.paQ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:39:
[Afbeelding]
Ja dat is geen slechte start van de maand
2 mei was ook yum yum.
Inclusief alles
Jij rekent kaal ik heel erg niet.
Kaal rekenen heeft alleen nut voor het deel aan verkoop dat de inkoop aan aantal kWh overstijgt.
Balansstroom zelf rekent bog 0,0048 verwerkt in de stroomprijs.0xygen500 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:44:
[...]
Zelf ook ff de add on gedraaid. Ik had no wel een vraag over die 2 cent die BA rekent. Ik dacht dat ze die nu de aFRR uitgesteld was niet gingen rekenen? Snap dat je daar je add-on niet op aanpast, maar dan weet ik dat ik die er nog af kan halen.
Ik denk dat 1,5 cent idd vervalt.
Toch 120 euro betaald tot nu toe qua 2 cent fee. Als daar 75% van weg valt (1,5 cent) is dat toch lekkerpaQ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:46:
[...]
Balansstroom zelf rekent bog 0,0048 verwerkt in de stroomprijs.
Ik denk dat 1,5 cent idd vervalt.
Bij nader inzien zou je ‘100% van alle inkomsten’ ook kunnen lezen als dat dit ook geldt voor hún inkomsten en dus die 2 cent er wel onder valt.Om dit te compenseren hebben wij besloten dat 100% van alle inkomsten en voordelen die in deze periode worden behaald volledig naar onze klanten gaan. Dit betekent dat alle momenten waarop wij tegen hoge prijzen hebben kunnen ontladen en voor lage prijzen hebben kunnen opladen, volledig voor onze klanten zijn. Zoals ook al te zien was in ons dashboard.
[ Voor 65% gewijzigd door The Legend op 03-05-2026 09:52 ]
Trouwens, er zijn hier een aantal mensen die net als ik de tenenergy data gebruiken als source, maar niet de spikes hebben gezien. Die gebruiken waarsxhijnlijk net als ik een versie van een plugin zoals die hier in Feb stond. Ik ga eens kijken wat daar mis gaat: als je aanstuurbeslissingen maakt adhv die tabel mis je flink wat inkomsten zo.
[ Voor 75% gewijzigd door scoobs op 03-05-2026 10:11 ]
quickfix:
regel 931 van v 2.4
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| // \u2500\u2500 Sla all-in totaal op voor deze maand \u2500\u2500 var maandLabel = maandLabelUitTitel(_currentTitle); if (maandLabel && ai && ai.totaal !== null) { var nu = new Date(); var mIdx = NL_MAANDEN_KORT.indexOf(maandLabel.split(' ')[0]); var jaar = parseInt(maandLabel.split(' ')[1]); var isLopend = nu.getMonth() === mIdx && nu.getFullYear() === jaar; var isVoltooid = !isLopend; if (isVoltooid) { slaAllinOp(maandLabel, ai.totaal, ai.kWhExp || 0); } } |
Zo haal ik hem van meet af aan binnen en lijkt gewoon te kloppen ook.scoobs schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:09:
Och. Gratis is gratis, ongeacht waar het vandaan komt.
Trouwens, er zijn hier een aantal mensen die net als ik de tenenergy data gebruiken als source, maar niet de spikes hebben gezien. Die gebruiken waarsxhijnlijk net als ik een versie van een plugin zoals die hier in Feb stond. Ik ga eens kijken wat daar mis gaat: als je aanstuurbeslissingen maakt adhv die tabel mis je flink wat inkomsten zo.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| command_line: - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Bruto" unique_id: onbalans_marktprijs_bruto unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-1])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Invoeden" unique_id: onbalans_marktprijs_invoeden unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-2] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-2])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" |
Oke, issue gevonden! Tnx PaQ. De parser kon niet overweg met de Nederlandse vs Engelse notitie. Dat verklaart. Claude blijft duidelijk toch een Amerikaanse AI
Niet zo heel erg bewolkt hier (melkwit, fel licht) en nu al van 20-70% vol geïmporteerd!Wolly schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:08:
Wel weer even wennen, bewolkte dag en is alweer volop aan het laden.
SOc 58% inmiddels.
Dan komen we wel aan de 97% vandaag..
/f/image/Uq26z5E89Jv0Ktt5ml1fFG45.png?f=fotoalbum_large)
1 mei:
/f/image/nLngLmF229JQl85apyDYC6y3.png?f=fotoalbum_large)
In april heb ik 313 kWh in de EV geladen. Samen met het resultaat geen slechte score
[ Voor 6% gewijzigd door ecn1985 op 03-05-2026 11:13 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
ecn1985 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:46:
Resultaten voor april:
[Afbeelding]
1 mei:
[Afbeelding]
/f/image/4uSYqWOStKnBSjtapnvW6zPa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VMRYBE3B10Pgf53JlMkfvmdq.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn die van mij. Prima resultaten al is mei maar 1 dag
@paQ zou je kunnen uitleggen hoe het kan dat mijn rating hoger is dan die van @ecn1985 terwijl hij op het oog betere cijfers heeft?
Of komt dit omdat ik per kwh hogere opbrengst heb?
[ Voor 8% gewijzigd door 0xygen500 op 03-05-2026 11:55 ]
Dat staat, zoals je kunt zien, los van het absolute resultaat in geld.
[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 03-05-2026 11:55 ]
Yep, hier ook. Overal lijkt mij.Wolly schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:08:
Wel weer even wennen, bewolkte dag en is alweer volop aan het laden.
SOc 58% inmiddels.
Hier nu 18 kWh import en 16 kWh export hier. Ik verwacht iets van 35 kWh aan opwek vandaag.
[ Voor 24% gewijzigd door blue eyes op 03-05-2026 12:39 ]
Thanks opzich ook wel logischpaQ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:55:
De FPR is alleen het arbitraire rendement van elke kilowattuur die in en uit de accu gaat.
Dat staat, zoals je kunt zien, los van het absolute resultaat in geld.
thx - code opgeslagenpaQ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:15:
[...]
Zo haal ik hem van meet af aan binnen en lijkt gewoon te kloppen ook.YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 command_line: - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Bruto" unique_id: onbalans_marktprijs_bruto unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-1])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Invoeden" unique_id: onbalans_marktprijs_invoeden unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-2] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-2])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))"
Binnen is het makkelijkst, ook minder boren. Buiten geeft een beter gevoel qua brandveiligheid, hoewel dat ook niet echt rationeel is omdat hij toch tegen de gevel aan staat. Mogelijk ook qua geluid beter en geen warmteontwikkeling binnen. Wel moeten ze dan extra door de muur (houtskelet + baksteen) boren.
Ook de locatie op zuid-oost zouden ze moeilijk over kunnen doen?
Alternatief is achter onder de veranda, maar daar ligt een hardhouten vlonder, is dat genoeg voor 4 modules?
Als jullie denken dat wel het buiten kan, moet ik nog wel snel een tuinkast halen en plaatsten.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik zou buiten doen vanwege de warmte en het geluid, best veel mensen hier die dat ook hebben.Puppetmaster schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:17:
Zit hier nog in dubio voor de plaatsing; buiten of binnen.
Binnen is het makkelijkst, ook minder boren. Buiten geeft een beter gevoel qua brandveiligheid, hoewel dat ook niet echt rationeel is omdat hij toch tegen de gevel aan staat. Mogelijk ook qua geluid beter en geen warmteontwikkeling binnen. Wel moeten ze dan extra door de muur (houtskelet + baksteen) boren.
Alternatief is achter onder de veranda, maar daar ligt een hardhouten vlonder, is dat genoeg voor 4 modules?
Als jullie denken dat wel het buiten kan, moet ik nog wel snel een tuinkast halen en plaatsten.
@paQ kan je een mooie kast aanraden.
Zijn er meer met de kast op zuidoost en daarmee vrij veel in de zon?
BE dacht dat dat te warm zou worden in de zomer nl…
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik weet niet of je zelf ook onder de veranda zit anders zou ik hem daar zeker niet neerzetten. Tuinkast met een groen 'sedum' dakje en goede ventilatie moet toch kunnen zou ik denken?Puppetmaster schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:17:
Zit hier nog in dubio voor de plaatsing; buiten of binnen.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik heb een hokje zelf gebouwd, ook vol op het zuiden. Heb nu met pir geïsoleerd (5cm op het dakje en 2cm in wanden), en met wat ventilatie lijkt de temperatuur nu netjes te blijven als de zon erop staat. Meeste warmte komt van omvormer en batterij, en daar zul je voor moeten ventileren. Zon kun je met isolatie redelijk buiten houden.Puppetmaster schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:35:
Ja, die kast is me bekend idd, thnx!
Zijn er meer met de kast op zuidoost en daarmee vrij veel in de zon?
BE dacht dat dat te warm zou worden in de zomer nl…
Ik heb geen stroom te kort, maar kijk als of er geen saldering meer is. Of moeten we erop vertrouwen dat op 31/12 de ems opeens alles goed doet? Een beetje ems systeem zou op meer en andere parameters moeten sturen dan percentages.jeeedeee schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:15:
[...]
@jacovn Prijzen zijn vrij goedkoop nu dus geen probleem, ook genoeg opwek inmiddels hier en alweer weg SoC van 43 procent. Zelfs met een all electric huis heb je op een dag als vandaag toch helemaal niet zoveel behoefte aan stroom? Geen verwarming nodig, en ook geen airco lijkt mij. En het opladen van een auto is door BE natuurlijk niet echt te plannen.
Snap niet dat je zo negatief bent, heb je nu echt een stroom tekort?
Je weet dat het huidige systeem zo ingericht is, dat BE er nu aan werkt.jacovn schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:00:
[...]
Ik heb geen stroom te kort, maar kijk als of er geen saldering meer is. Of moeten we erop vertrouwen dat op 31/12 de ems opeens alles goed doet? Een beetje ems systeem zou op meer en andere parameters moeten sturen dan percentages.
Het duurt alleen wat langer dan je zou willen.
Vandaag wordt geen fijne, met je eens. Massale exports, lage SoC, dus vanavond weer inkopen tegen hogere prijzen dan nu gedumpt.
Nog even geduld Jaco
Initieel zouden ze er niet eens aan werken, maar een tijdje geleden is wegens uitblijven aFRR vergunning BE toch gestart met de EMS aan te passen voor "reguliere markten".
Ik verwacht dat ze een grote updates doen, niet dagelijks wat minor aanpassingen (ook al zou ik alleen het aanpassen van de % al een toffe vinden
Maar goed - dat is hoe ik er tegen aan kijk.
[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 03-05-2026 14:57 ]
ik heb dit hele topic door zitten spitten , en heb veel van m'n vragen kunnen vinden.
Echter zie ik nog geen antwoord op de volgende vraag wat betreft installatie.
Er wordt telkens gesproken over 5x6 of 5x10 mm2 , afhankelijk van lengte en functie (off-grid etc)
hierin zit telkens een aarde draad meegerekend ?
In mijn geval heb ik een losstaande garage , met eigen aardepen
Zou er dan een minder kunnen.
Of geld dat dan maar één keer. Ik bedoel de 'normale' aansluiting zou datn 4x6mm2 kunnen worden , en de off-grid zou dan wel 5x10 worden.
De reden voor deze vraag is dat ik vastzit aan een mantelbuis van 60 , waar ook nog andere kabels door moeten.
Ik zou het niet weten..ccie15497 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:42:
Goedemiddag,
ik heb dit hele topic door zitten spitten , en heb veel van m'n vragen kunnen vinden.
Echter zie ik nog geen antwoord op de volgende vraag wat betreft installatie.
Er wordt telkens gesproken over 5x6 of 5x10 mm2 , afhankelijk van lengte en functie (off-grid etc)
hierin zit telkens een aarde draad meegerekend ?
In mijn geval heb ik een losstaande garage , met eigen aardepen
Zou er dan een minder kunnen.
Of geld dat dan maar één keer. Ik bedoel de 'normale' aansluiting zou datn 4x6mm2 kunnen worden , en de off-grid zou dan wel 5x10 worden.
De reden voor deze vraag is dat ik vastzit aan een mantelbuis van 60 , waar ook nog andere kabels door moeten.
Misschien aan Balans voorleggen?
Ik heb wel ervaren dat de standaard aanbevolen 5x6 flink stugger bleek als de soepele 5x10mm2
AI zegt dit: SAP = manier om batterij apart te laten draaien van je huis, met eigen regels/contract.KoningSlakkie schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:24:
[...]
Nee helaas. Ik was juist jaloers op degene die een SAP hebben.
Klopt dit? Wat houdt SAP in?
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (toekomst)
Dat kost dan toch ook een extra aansluiting?scoobs schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:44:
2e meter.
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (toekomst)
Zie hierIs_ Y_ Serious? schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:52:
[...]
Dat kost dan toch ook een extra aansluiting?
https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt
Gescheiden van BE.
Weinig vaste lasten, de meeste worden verdisconteerd in de eerste aansluiting.
Als je dan 2 laadpalen hebt, kan je kiezen welke
Tenminste, als ik het goed heb onthouden, ik ben er mee bezig geweest. Speelt nog steeds door het hoofd, even dit jaar afwachten.
Ik wil dit ivm discussie werkgever, vergoeding van EV laden thuis.
Hoe ga je met BE installatie, en de 20% omzet verlies, een faire kWh prijs bepalen... Ik hoef geen forse winst te maken, geen discussie, of wat dan ook (regel intern: prijs van je leverancier is de vergoeding, heb je panelen is dat in jouw voordeel; voordeel werkgever: 2 - 3 maal zo goedkoop als langs de snelweg).
SAP voorkomt dit.
[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 03-05-2026 19:17 ]
Yes. Even voor je zoektocht: SAP = secundair allocatie punt. PAP primair. Ik vond deze mooie uitgebreide uitleg: https://www.enexis.nl/zakelijk/aansluitingen/aansluiting-met-extra-meetpuntenIs_ Y_ Serious? schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:52:
[...]
Dat kost dan toch ook een extra aansluiting?
[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 03-05-2026 19:24 ]
Ik ben ook nog aan het dubben want mijn werkgever wil ook sec de energieprijs vergoeden. Ik zat zelf aan de gemiddelde prijs vanuit Balans stroom (dus de sec dynamische tarieven) te denken. Dan zit je dus niet op de onbalansprijzen en heb je (hopelijk) het voordeel van de accu zelf maar heb je toch een overzichtelijke manier om de prijs te onderbouwen.blue eyes schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:13:
Dus met een 2e leverancier (verplicht), met alle voor- en nadelen daarvan.
Gescheiden van BE.
Weinig vaste lasten, de meeste worden verdisconteerd in de eerste aansluiting.
Als je dan 2 laadpalen hebt, kan je kiezen welke![]()
Tenminste, als ik het goed heb onthouden, ik ben er mee bezig geweest. Speelt nog steeds door het hoofd, even dit jaar afwachten.
Ik wil dit ivm discussie werkgever, vergoeding van EV laden thuis.
Hoe ga je met BE installatie, en de 20% omzet verlies, een faire kWh prijs bepalen... Ik hoef geen forse winst te maken, geen discussie, of wat dan ook (regel intern: prijs van je leverancier is de vergoeding, heb je panelen is dat in jouw voordeel; voordeel werkgever: 2 - 3 maal zo goedkoop als langs de snelweg).
SAP voorkomt dit.
Ik heb 1 laadpaal, maar kan gewoon schakelen tussen de twee aansluitingen. Effectief hetzelfde idee.
He? je kan gewoon zelf zeggen vandaag laad ik op PAP en morgen op SAP?paQ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:32:
[...]
Ik heb 1 laadpaal, maar kan gewoon schakelen tussen de twee aansluitingen. Effectief hetzelfde idee.
zeker0xygen500 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:38:
[...]
He? je kan gewoon zelf zeggen vandaag laad ik op PAP en morgen op SAP?
Ik lees nu ook dat dit kan, etc. etc.
Even goed opslaan dit
[ Voor 38% gewijzigd door blue eyes op 03-05-2026 20:45 ]
blue eyes schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:44:
Ik dacht dat de systemen volledig gescheiden moesten zijn, is dit een handigheidje of gewoon technisch logisch?
Het is natuurlijk alleen maar afnemen van de laadpaal.
Jij hebt de panelen op de PAP, en de SAP sec voor afnemen of andersom? Of de panelen verdeeld, als je 2 of meerdere systemen hebt?
Even goed opslaan dit
/f/image/NyydN2gYnz2QnVzu1KGFjZGW.png?f=fotoalbum_large)
2 meters (allocatiepunten / EANs), dus ook 2 hoofdschakelaars, en met de omschakelaar kies ik of de laadpaal aan SAP of aan PAP zit.
Ik was echt in de veronderstelling dat een apparaat vast zat op een SAP of een pap. Blijkt maar weer dat je niet zomaar dingen moet aannemen 😂paQ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:46:
[...]
[Afbeelding]
2 meters (allocatiepunten / EANs), dus ook 2 hoofdschakelaars, en met de omschakelaar kies ik of de laadpaal aan SAP of aan PAP zit.
Ze moeten galvanisch gescheiden zijn. Een omschakelaar met een "uit" (O) tussen I en II doet dat.0xygen500 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:00:
[...]
Ik was echt in de veronderstelling dat een apparaat vast zat op een SAP of een pap. Blijkt maar weer dat je niet zomaar dingen moet aannemen 😂
AI en Google, geeft mij telkens daarin forse verschillen.
Ik ga een keer sparren met die vriend van mij; ik ben niet technisch genoeg onderlegd en AI wil mij niet zeggen wat ik wil horen
[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 03-05-2026 21:27 ]
Als je die aan zet, moet je even de data wissen, en alle maanden opnieuw een voor een afgaan om de local storage te vullen. Er moest namelijk een teller bij die het totaal aantal kWh bijhoudt.
:strip_exif()/f/image/MDfx6z70W4x53IGXcVfJ3txt.png?f=user_large)
/f/image/SI5qZF2RZ6FpjEWB6gGbJeWa.png?f=fotoalbum_large)
Als het goed is (ik kan dat voor me zelf niet testen) houdt hij automatisch rekening met de meer dan import geëxporteerde kWh kwa eb. De prognose is al een beetje natte vinger in de lucht, dus aangaande salderen wordt die niet eenvoudiger
Hij is in elk geval kloppend over de reeds bekende maanden.
Bij mensen die na 1 januari zijn ingestapt en bij wie het contract dus voorbij de salderings-afschaffing komt, wordt automatisch vanaf 1 jan 2027 de eb bij export weggelaten.
https://github.com/paqpaq...main/BE_dashboard_2_7.zip
Dat is hetzelfde.blue eyes schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:27:
@ PAQ: heb je dan een SAP of een 2e EAN.....
AI en Google, geeft mij telkens daarin forse verschillen.
Ik ga een keer sparren met die vriend van mij; ik ben niet technisch genoeg onderlegd en AI wil mij niet zeggen wat ik wil horen![]()
![]()
![]()
SAP staat voor secundair allocatie punt. "een tweede meter"
Ik heb letterlijk twee meters naast elkaar hangen dus, elk eindigend op een eigen hoofdschakelaar.
het klinkt heel ingewikkeld, maar je netbeheerder splits vanaf de hoofdzekering naar 2 meters ipv 1.
Op de PAP EAN zit balansstroom, en op de SAP EAN heb ik powerpeers.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 03-05-2026 21:30 ]
Ik snap je disclaimer van de prognose, maar de prognose voor de komende maanden, even nieuwsgierig, die baseer je waarop? Ik vind 'm niet helemaal onlogisch, maar wat je zegt..... erg diffuus nog.
Mijn discussie (
(AI is gevaarlijk voor leken zoals ik.... waar of niet waar
1. “SAP”
* administratieve / meet-logische scheiding
* binnen één aansluiting
* bedoeld om verbruik (EV vs huis vs PV) apart te kunnen alloceren
* geen extra netaansluiting nodig
👉 Denk: boekhouding achter de meter
⸻
2. “2e aansluiting” (tweede EAN + slimme meter)
* volledig fysiek en nettechnisch gescheiden
* eigen kabel, eigen zekeringen, eigen slimme meter
* volledig apart contract en facturatie
👉 Denk: twee aparte huizen op één erf
Maar goed, ik snap de mogelijkheden, dit heeft zeker voordelen. En wat jij aangaf, 1 laadpaal maar benodigd voor beide PAP en SAP, dat is superbelangrijk.
Thx!
[ Voor 110% gewijzigd door blue eyes op 03-05-2026 21:58 ]
Of je kijkt even naar de drie dichtsbijzijnde publieke laadpalen, pakt daar de goedkoopste prijs van, en dat is je baseline van de prijs die je hanteert voor je persoonlijke publieke laadpaal, welke je volledig zelf zonder tussenkomst van je werkgever hebt gefinancierd. (Typische 2e hands alfen + een backoffice zoals e-flux wat je zelf betaalt.) Als ze niet de paal hebben gefinancierd hebben ze ook geen vinger in de pap. (Of sap.) Het is dan dezelfde situatie zoals je werkgever heeft bij mensen met een huurhuis.blue eyes schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:13:
SAP voorkomt dit.
Ohja, en 50ct/kwh kan dan ineens een realistische prijs zijn, want het is een "publieke" laadpaal. Over het algemeen heb je de kosten er wel binnen 5.000-10.000 km uit. Daar komt evt nog 10ct aan ere certificaten winst bij.
[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 03-05-2026 22:07 ]
Maar te veel off topic, dank voor het meedenken! (p.s. in overleg, tot nader order, 25 cent afgestemd, in lijn met het contract met Engie wat ik voor BE had, dus tarief nog laten staan zoals het toen was. Vergoeding is het bedrag wat in het contract met de leverancier staat, dus 25 cent van Engie).
/f/image/mLxE3HvsgeWOnnTizFjmPsnO.png?f=fotoalbum_large)