Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 158 Laatste
Acties:
  • 511.032 views

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:28
Mitchelllll schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:38:
Wat zijn de verdiensten met aFRR erbij jongens? Ik baal als een stekker nu. Denk dat ik toch eens ga kijken naar dat watmtefonds
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfKwoJQdsGK4vD2jjQPmnVGzvrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gYtv1s9HQA0fAOfr2ukh3g33.png?f=fotoalbum_large :+

Ik had nog wel een automation aan staan die export solar bediende op basis van balansprijs, dus die heb ik nu uit staan in geval die door balans wordt bediend.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 21-06-2026 13:46 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:01
Laten we de AFRR discussie in het betreffende topic houden :)

marana in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

scoobs schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:45:
[...]

[Afbeelding] :+

Ik had nog wel een automation aan staan die export solar bediende op basis van balansprijs, dus die heb ik nu uit staan in geval die door balans wordt bediend.
Dit zullen nog de onbalansprijzen zijn die je niet. Er zal nog wel een update van het dashboard nodig zijn voordat de AFRR prijzen/vergoedingen zichtbaar zijn.

Van klussen krijg je grijze haren

• Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:28
scoobs schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:45:
[...]

[Afbeelding] :+

Hahaha. Dit is dik cashen zie ik :)

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:36

Metalrick

tcpdump ninja

Aangezien koeling een hot topic is op dit moment, en ik al wat vragen in de DM kreeg, zal ik mijn koeling-update eens plaatsen.

Nadat ik eerst bovenop 3x14cm fans heb geplaatst (met deze print: www.printables.com/model/1332588-additional-cooling-deye-20kw-pwm-added) en 4x 9cm fans aan de onderkant (met deze print: https://www.printables.com/model/641124-fan-mount-deye-81012kw-lufterhalterung-deye-81012k/related) viel het mij op dat de temperatuur in mijn berging nogal omhoog ging, niet gek want het is een gesloten ruimte. Dit begon in mei wat irritant te worden met de hoge temperaturen.

Aangezien mijn MV box in dezelfde ruimte hangt, en daar nog een slot op vrij was ben ik met Claude gaan spelen om een soort schoorsteen te maken die ik bovenop mijn print met 3x14cm fans kon zetten wat naar een 12cm slang kan gaan.

Na 13 iteraties kwam de volgende scad file eruit: https://aaqc-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/rick_zondervan_org/IQCMcaUKMlacRpFXvyPGKYM1AWnMlamEXFFOM3t1MYatMwo?e=91qnOh

Wederom @SlinkingAnt lief aangekeken (O+) en een dag later kon ik gaan spelen met foamtape en ducttape om de boel bij elkaar te houden. De print had iets breder gemogen voor de pasvorm maar het werkt goed. De impact op de temperatuur in de ruimte bij import en exports is een stuk minder dan eerst, ook slaan de fans van de Deye minder vaak aan. Als ik de mv box op volle kracht laat draaien dan daalt de temperatuur van de Deye en direct :)

Zo'n statement heeft natuurlijk data nodig:

Temperatuur in mijn berging + buitentemperatuur. De boel is op 10 juni aangesloten aan mijn mv-box.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xr9rCcYD9cnJrfniDUEqCtFRr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/voNPsYbuTUwb07cCE6icaE77.png?f=fotoalbum_large
De temperatuur van de Deye zelf is nog lastig in te schatten, even wachten tot Homeassistant de data omzet naar lange termijn stats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONNqdhoxTHA9Nwb05croLh-o9xA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i3UVmwuoJd1aCBdcsygkbHCp.png?f=fotoalbum_large Dan nog een foto van het geheel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNEGC-8Haj4WCQzuOJ4CD1qk42o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCeroYBqJ6El6YCmBLd2XLnM.jpg?f=fotoalbum_large

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:24

ede

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvDxB9M4eTtbyDO4ezJ2J7NUkDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EEvzcmUNjQ6xubH2ZZbKSRKJ.png?f=fotoalbum_large

Begrijp ik nou goed dat accu2 en 3 accu 1 aan het bijvullen zijn?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:52
@ede dat heb ik ook gezien...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:10
ede schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:51:
[Afbeelding]

Begrijp ik nou goed dat accu2 en 3 accu 1 aan het bijvullen zijn?
Grafiekjes?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ede

ede

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ag9GaCSPzY8xrXffi7fitvPxLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VLgdUii5a3wUsapDwYvNFwxa.png?f=fotoalbum_large

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Hartelijk dank @Rick Astley voor de handleiding en @SlinkingAnt voor de 3D printed case!!!!

Natuurlijk ook dankwoord voor @paQ @fenrir @Speedy-Andre @Wolly die dit gave tooltje hebben ontwikkeld om de accu's uit te kunnen lezen.

Blij mee!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRVkLJggc4BB5LXSpRyqeW7v_Vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdSsiwpaTnx6PxA49aEniJ7l.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5myP-fQMGIGoSgM4ILZC66RbTIY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/utHsb595E3jD34lEmTXrLjBr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GNHiumOWAaubicScLR_ST5t81c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uVIlwsDA3cPwnNwQIPAbbH43.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRMm859Pkg-eRp5O9sXVj6AwLSE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zC2Z7gTUozVHdKrltsgudvEN.png?f=fotoalbum_tile
Bij mij dus ook cross-laden 23:30 gister.

Verder doet module 3 niet op maximale stroom mee... en de BMS probeert hem op diverse momenten weer in lijn te trekken.

Vergeet ~ 1 uur tot 5 uur... mijn HA besloot te crashen ... Hele OS startte niet meer... maar gemount in WSL de data partitie getarred en in een versie installatie weten te prakken..

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 21-06-2026 20:41 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:25
Dbm12 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:20:
Ook opvallend trouwens nu na de activatie. De meeste stroom komt nu uit de accu met meeste SOC. De minste SOC accu (master) is nu aan het chargen?

[Afbeelding]
Same hier (zie mijn post van 18 juni)

Het vind voornamelijk plaats na activaties om alles weer gelijk(er) te trekken. Voltages verschillen waardoor stroom gaat lopen vermoed ik.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bman schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:37:
Hartelijk dank @Rick Astley voor de handleiding en @SlinkingAnt voor de 3D printed case!!!!

Natuurlijk ook dankwoord voor @paQ @fenrir @Speedy-Andre @Wolly die dit gave tooltje hebben ontwikkeld om de accu's uit te kunnen lezen.

Blij mee!!!

[Afbeelding]
Ik heb hier niets aan gedaan hoor, maar leuk dat je aan me denkt :o Ik ben wel aan het 'prutsen' om dit op een Esp32 met ethernet te krijgen, daar komt dan een losse serieel-RS485 module bij.

Verder probeer ik een soort BE panel te maken met een CYD (Esp32 met touchscreen) die hopelijk gaat werken met EspHome, de bedoeling is om data van de Deye (en EMS) grafisch weer te geven met een aantal buttons waarmee ik pv export, mijn fans en meer kan volgen of bedienen. Het gaat allemaal niet snel vanwege een vrij steile leercurve, een CYD met EspHome heb ik elders gezien dus het moet kunnen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
Ja dit is wel een bijzondere hoor. Gaat iets niet helemaal lekker naar mijn idee.

Nog originele aansluiting? Aan je laadstroomverschillen te zien. Of kruislings?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-06-2026 21:56 ]

• ede

ede

paQ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:55:
[...]

Ja dit is wel een bijzondere hoor. Gaat iets niet helemaal lekker naar mijn idee.

Nog originele aansluiting? Of kruislings?
Nog de originele installatie. Ik ga morgen kijken of ik de batterijen een stukje kan verrijden zodat ik kruislings kan gaan aansluiten.
Dank nog het inzichtelijk maken van de BMS-gegevens, dit is echt een eye opener!

• India Sierra
  • Laatst online: 26-06 17:54

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Bij mij is het nog mooier, de legere accu is de 2 vollere aan het aanvullen :+
29ste komt balans langs om er naar te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txvA7-rv-Z1Yz7Yc2ui1MqkIOfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qf5SWFT9aHJFlS8lF0rHSV6W.png?f=fotoalbum_large

• paQ
ede schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:59:
[...]

Nog de originele installatie. Ik ga morgen kijken of ik de batterijen een stukje kan verrijden zodat ik kruislings kan gaan aansluiten.
Dank nog het inzichtelijk maken van de BMS-gegevens, dit is echt een eye opener!
Ja dat zou ik even doen. Zul je direct effect van zien.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:59
Hier één van de uitzonderingen zonder HA, wel met een Homey. Total geen kaas van dit stukje gegeten.. Werkt zo'n Lily ook met bijvoorbeeld onderstaande apps? Iemand met een Homey die hier al mee bezig is geweest?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiuAAfwF-O9fdugmyGPmDoDce7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDHGpTKcllpqQG1HmrmyJpYQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Weerstand op de aansluitingen!!! Bovenste batterij rent rondjes terwijl die daaronder stilstaan.

Bij langdurig laden is de bovenste vol en de onderste twee nog nauwelijks, bij langdurige exports vice versa, dat is waar je nu een screenshot van laat zien.

Ik zag t zelfde hier voordat balans vrijdag langs kwam.

De lilygo hier ook binnen, en hoesje ook. Maar heb pas volgende week tijd om t te doen. En met deze hitte ook nauwelijks zin in. Netwerk kabel al geprepareerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 21-06-2026 23:03 ]

• scoobs
Metalrick schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:35:
Aangezien koeling een hot topic is op dit moment, en ik al wat vragen in de DM kreeg, zal ik mijn koeling-update eens plaatsen.

Nadat ik eerst bovenop 3x14cm fans heb geplaatst (met deze print: www.printables.com/model/1332588-additional-cooling-deye-20kw-pwm-added) en 4x 9cm fans aan de onderkant (met deze print: https://www.printables.com/model/641124-fan-mount-deye-81012kw-lufterhalterung-deye-81012k/related) viel het mij op dat de temperatuur in mijn berging nogal omhoog ging, niet gek want het is een gesloten ruimte. Dit begon in mei wat irritant te worden met de hoge temperaturen.

Aangezien mijn MV box in dezelfde ruimte hangt, en daar nog een slot op vrij was ben ik met Claude gaan spelen om een soort schoorsteen te maken die ik bovenop mijn print met 3x14cm fans kon zetten wat naar een 12cm slang kan gaan.

Na 13 iteraties kwam de volgende scad file eruit: https://aaqc-my.sharepoint.com/:u:/g/personal/rick_zondervan_org/IQCMcaUKMlacRpFXvyPGKYM1AWnMlamEXFFOM3t1MYatMwo?e=91qnOh

Wederom @SlinkingAnt lief aangekeken (O+) en een dag later kon ik gaan spelen met foamtape en ducttape om de boel bij elkaar te houden. De print had iets breder gemogen voor de pasvorm maar het werkt goed. De impact op de temperatuur in de ruimte bij import en exports is een stuk minder dan eerst, ook slaan de fans van de Deye minder vaak aan. Als ik de mv box op volle kracht laat draaien dan daalt de temperatuur van de Deye en direct :)

Zo'n statement heeft natuurlijk data nodig:

Temperatuur in mijn berging + buitentemperatuur. De boel is op 10 juni aangesloten aan mijn mv-box.

[Afbeelding]
De temperatuur van de Deye zelf is nog lastig in te schatten, even wachten tot Homeassistant de data omzet naar lange termijn stats.

[Afbeelding] Dan nog een foto van het geheel:

[Afbeelding]
Heb je genoeg loze ruimte gehouden tussen de kap van de ventilatie en de deye zelf? Ik kan me voorstellen dat je anders tegen het issue aan loopt dat je ventilatiesysteem effectief niet meer de rest van je huis bedient tijdens activaties. Voor het afvangen van de hittepluim die de deye veroorzaakt heb je verder geen perfecte aansluiting nodig: die kap wat je hebt met 10cm speling tot de deye is al prima dan.

Aangezien je met claude (code?) gewerkt hebt heeft deze je er vast wel op geattendeerd, dat deed ie bij mij iig toen ik dat exacte fumehood ontwerp wilde maken.

• Ronald
Ik heb mijn momentsleutel boven water… ga even alle bouten los halen en aanhalen op moment wat Jelco mij gegeven heeft (24,5Nm)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Update gekregen van Nick, via Jelco: bij de middelste batterij was intern 1 van de aansluitingen niet strak genoeg.

Dat was dus uiteindelijk genoeg om de batterijstack effectief na verloop van tijd dus in Idle te krijgen door te groot verschil onderling.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik heb een dakdoorvoer van een oude gashaard nog op mijn dak staan.
De gashaard is weg maar de dakdoorvoer nog niet. De overgebleven buis zit nog voor een gedeelte in de garage, die zou ik misschien prima kunnen gebruiken voor ventilatie van de balans batterij... De dakdoorvoer staat namelijk boven de garage.

• Source90
Ronald schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:28:
Ik heb mijn momentsleutel boven water… ga even alle bouten los halen en aanhalen op moment wat Jelco mij gegeven heeft (24,5Nm)
@paQ / @zunrob deze ook pinnen wellicht? Was zelf ook al enige tijd opzoek naar het juiste moment voor de bouten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:33:
[...]

Update gekregen van Nick, via Jelco: bij de middelste batterij was intern 1 van de aansluitingen niet strak genoeg.

Dat was dus uiteindelijk genoeg om de batterijstack effectief na verloop van tijd dus in Idle te krijgen door te groot verschil onderling.
Ben wel benieuwd hoe het eruitziet :X We hebben eerder foto's gezien van de binnenkant waarbij er niet voldoende was aangedraaid en dat zag er niet florissant uit.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:40

dof

@Ronald tot welke koppel gaat die van jou? Was van plan maar een momentsleutel bij HBM aan te schaffen, maar zag dat veel van de 1/4 inch sleutels een koppel hebben van zeg 5 tot 25. Zou dan de 24,5 niet wat teveel aan de grens zitten?

Ik heb overigens geen klachten, de SOC's (na diagonaal zetten) zitten dicht bij elkaar, maar meer ...in case of...

Blijf de kabels zelf maar behoorlijk warm vinden, ik vrees dat daardoor het wat losraken wel een risico is, vandaar,

• Ronald
@dof Ik heb een Tengtools die tot 100ish gaat... en altijd gebruikt in dat boven bereik (wielmoeren auto)

Ik weet niet of ik een momentsleutel bij HBM zou aandurven ;-)
Dit zijn gereedschapjes die precisie vragen.

25 is best stevig moet ik zeggen... de tijd dat ik wielmoeren deed ligt inmiddels toch wel 8 jaar weg...

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 22-06-2026 00:08 ]

• dof

dof

Ronald schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:08:
@dof Ik heb een Tengtools die tot 100ish gaat... en altijd gebruikt in dat boven bereik (wielmoeren auto)
Ok, 1/2 inch aansluiting?
Ik weet niet of ik een momentsleutel bij HBM zou aandurven ;-)
Dit zijn gereedschapjes die precisie vragen.
Het Haagse team staat met een HBM op de foto :+

Maar dat lijkt ook een 1/2 inch aansluiting.

(EDIT) Nee, dat is toch eentje die tot 25 gaat zie ik nu, en niet ingesteld op 24,5 Nm |:( .
Maar wellicht was het een showfoto :+
25 is best stevig moet ik zeggen... de tijd dat ik wielmoeren deed ligt inmiddels toch wel 8 jaar weg...
Ja, 24,5 is best stevig leek mij ook.

[ Voor 8% gewijzigd door dof op 22-06-2026 00:17 ]

• Ronald
dof schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:13:
Het Haagse team staat met een HBM op de foto :+

Maar dat lijkt ook een 1/2 inch aansluiting.

(EDIT) Nee, dat is toch eentje die tot 25 gaat zie ik nu, en niet ingesteld op 24,5 Nm |:( .
Maar wellicht was het een showfoto :+
3/8e... en dan hoop ik dat het een showfoto is ... die 9Nm is echt echt te weinig...
Mits goed gebruikt is de HBM een verbetering ;-)

De Teng 5-25 vind ik voor €60... dan ga ik iig niet voor de HBM... ook leuke a-merk opties op MP overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 22-06-2026 00:22 ]

• Source90
dof schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:05:
[...]

@Ronald tot welke koppel gaat die van jou? Was van plan maar een momentsleutel bij HBM aan te schaffen, maar zag dat veel van de 1/4 inch sleutels een koppel hebben van zeg 5 tot 25. Zou dan de 24,5 niet wat teveel aan de grens zitten?

Ik heb overigens geen klachten, de SOC's (na diagonaal zetten) zitten dicht bij elkaar, maar meer ...in case of...

Blijf de kabels zelf maar behoorlijk warm vinden, ik vrees dat daardoor het wat losraken wel een risico is, vandaar,
Ga je afhalen of verzenden bij HBM?\ indien het eerste; ik woon redelijk in de buurt van de HBM. Je kan hem ook lenen als je in de buurt woont. Heb twee gekalibreerde Gedore sleutels. Zal kijken wat de kleine variant als bereik heeft

• dof

dof

Source90 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:23:
[...]

Ga je afhalen of verzenden bij HBM?\ indien het eerste; ik woon redelijk in de buurt van de HBM. Je kan hem ook lenen als je in de buurt woont. Heb twee gekalibreerde Gedore sleutels. Zal kijken wat de kleine variant als bereik heeft
@Ronald brengt me aan het twijfelen _/-\o_ , dus ik wacht nog even en kijk rond. Geen haast bij.

Nee, ik woon in stad Groningen , dus wat te ver, maar thanks !

• Source90
dof schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:27:
[...]

@Ronald brengt me aan het twijfelen _/-\o_ , dus ik wacht nog even en kijk rond. Geen haast bij.

Nee, ik woon in stad Groningen , dus wat te ver, maar thanks !
Dat is wel wat uit de richting ja :)
Ik heb zelf een Gedore Red 5-25nM (1/4") en een Gedore blauw 20-100nM (1/2"). Is wel een andere prijsklasse dan HBM, echter wel gekalibreerd en al eens gratis opnieuw laten kalibreren

Heb ook nog een Wiha TorqueVario-S liggen die 0,8-5nM doet, voor de meterkast. Meeste ABB dat ik hier heb (of alle?) is 2.8nM. 24,5nM klinkt wel echt als veel, kijkende naar de meeste bouten op mijn motor die met minder vast moeten 🫣

[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 22-06-2026 01:26 ]

• scoobs
@Source90 als mede motor eigenaar kan ik je zeggen dat er maar weinig bouten m8 zijn.

Die 24,5 zal waarschijnlijk geen exacte wetenschap zijn, maar gewoon 80% van de typische 80% van de yield strength welke voor een typische m8 grade 8.8 rond de 30NM is. Allicht dat ze wat lager zitten omdat het kortere bouten zijn.

Bij twijfel kun je altijd nog wat lager zitten. Die hele discussie of HBM goed genoeg is, is wat dat betreft wel redelijk overdreven: kalibreer de momentsleutel eens op 1/4e en op 3/4 van zijn range met een bak water en een bankschroef, en voor normaal werk zit je gewoon goed.

[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 22-06-2026 07:05 ]

• Bman
  • Nu online
Opvallend plaatje na 1e nacht met LilyGo in huis. Om 6:31uur schakelt ie over op grid en is accu 'leeg'?

Is SOC 13% nu een berekende waarde en is nu sprake van feitelijk lege accu? Of is EMS ondergrens 13% bij een off-grid installatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34FN26Da9Iaw7YjdlviAUsXXBf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EpnsqL3eLUivnjWweBe86D9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDcHaFMCBXXOQCQ3iRVEhAR3w94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNkCRxsX5aNOt7YzFLszRfBa.jpg?f=fotoalbum_large

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
LET OP! Ik heb het even bij Jelco gecheckt, maar de 24,5 Nm geldt alleen voor de aansluitingen op de Deye!

Aandraaimoment voor de kabels op de accu volgt nog.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 22-06-2026 09:38 ]

• ede

ede

Morgen bezorgt Amazon mijn momentsleutel, dan ga ik alle aansluitingen nalopen, dus alvast bedankt voor het navragen van het aandraaimoment

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zunrob schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:24:
[...]

LET OP! Ik heb het even bij Jelco gecheckt, maar de 24,5 Nm geldt alleen voor de aansluitingen op de Deye!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhfjudx1LDo937aickISHmkl4xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvW1sDnQximkImPl6IetNOjS.jpg?f=fotoalbum_large

Deze handleiding is van 2022, de kabel dikte is hier kleiner dan in een latere handleiding van 2024 die @Wolly verderop post.

[ Voor 9% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-06-2026 12:08 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Op de Busbar staat 13Nm voor M8

• Ronald
[...]

Oh, ik had hem toch echt om de modules gevraagd ;-)

• paQ
Ja 24 lijkt me ook echt onwaarschijnlijk hoog.
Ik denk dat je de boel kapot trekt. (Niet de bout, maar de interne draad van de pods)

• paQ
Get!em schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:05:
Op de Busbar staat 13Nm voor M8
mijn onderbuik gevoel zou ook 12 gokken :+

• paQ
[...]

Tot die tijd gewoon dit aanhouden:

Aandraaien tot het afbreekt, en dan een slag terug

• GerritFrans
  • Nu online
Het valt me nu pas op.... op het diagram van speedy Andre zie ik staan voor de 12Kw Deye de kabelmaat van 60mm2

Volgens mij installeren ze bij ons met standaard met maar 50mm2.... ook een van de redenen, dat de kabels vrij warm worden.....

• Wolly
  • Niet online
Waar heb je dat plaatje vandaan? Ik zie in de handleiding dikkere kabels?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/02RJGbL0/screenshot-618.png

• Sebastian1982!
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 21:03
hoi, en welkom op GoT. Dit is een discussieforum, en geen werkspot.

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 22-06-2026 10:57 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Referral zijn niet meer van toepassing :).
Maat van mij had zich dit weekend aangemeld maar kreeg respons dat referrals geen ding meer zijn nu het geen pilot meer is.

En dat is op zich ook wel zo mooi, dan is er ook duidelijkheid qua service en verwachtingen :)

[ Voor 59% gewijzigd door Nomad op 22-06-2026 11:58 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Waar heb je dat plaatje vandaan? Ik zie in de handleiding dikkere kabels?

[Afbeelding]
Zo te zien heb ik een wat oudere versie, hij is van 9-3-2022 zie ik op de laatste pagina. In mijn handleiding link staat die van jou (2024) dus die hoef ik niet aan te passen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-06-2026 12:01 ]

• Wolly
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:33:
Referral zijn niet meer van toepassing :).
Maat van mij had zich dit weekend aangemeld maar kreeg respons dat referrals geen ding meer zijn nu het geen pilot meer is.

En dat is op zich ook wel zo mooi, dan is er ook duidelijkheid qua service en verwachtingen :)
Het is al een poosje geen pilot meer, al krijg ik soms de indruk dat zaken die niet lekker lopen alsnog onder 'het is een pilot' worden geschaard.

Communicatie is een ding waar ze nog steeds op moeten verbeteren zullen we maar zeggen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Morgen avond weer leuke airco piek van >50cent op epex….

• dof

dof

paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:15:
[...]

mijn onderbuik gevoel zou ook 12 gokken :+
Bij mij is het meer het spiergevoel in de arm :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heerlijk dat evcc. Solarladen, onafhankelijk van de activaties van aFRR. Mits goed geconfigureerd kan dit prima samenleven zo.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So0u2YfHpg1gwIv7n4vjP6BfL80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeASa0jyrSaJ4Nptqn7KDi9o.jpg?f=fotoalbum_large

Balans batterij wordt gewoon opgeladen als ondergrens nog niet bereikt is, in tussenfase gaat ie solarladen en bovenaan gaat ie full power laden. (Net de bakens verzet, dus bovenste screenshot en onderste matchen niet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmS3EoCm731rdoWKaveeMVqVg8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyqZ7UQQlHB1L7USljGRPaOx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 22-06-2026 15:42 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De mensen die er later nog een 4e accupack bij gekocht hebben, welke prijs werd daarvoor gerekend?
Als je het nu nieuw aanschaft lijkt elke extra pack 1900 euro ex btw te kosten, is dat ook wat ze voor de "oudere" types vragen om 1 extra van te plaatsen?
(ik neig naar het niet doen, maar wil wel even de prijzen scherp hebben. Ik vind 2300 euro te veel voor extra opslag, maar als ze nog een beetje de oudere prijzen hanteren wordt het wel interessanter al).

[ Voor 28% gewijzigd door Nomad op 22-06-2026 20:40 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Get!em schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:27:
Morgen avond weer leuke airco piek van >50cent op epex….
Dan moet de accu niet al leeg gegooid worden bij prijzen van 15 cent zoals vandaag ook weer. Ik zit alweer op 30%

[ Voor 3% gewijzigd door fenrir op 22-06-2026 21:29 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fenrir schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:27:
[...]

Dan moet de accu niet al leeg gegooid worden bij prijzen van 15 cent zoals vandaag ook weer. Ik zit alweer op 30%
Meetoooo…

Met name ook door de (aFRR) exports overdag. Net even 28,8cent kaal, maar toen was de mijne al leeg.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Get!em schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Meetoooo…

Met name ook door de (aFRR) exports overdag. Net even 28,8cent kaal, maar toen was de mijne al leeg.
Wellicht dat die AFRR activaties meer oplevert voor ons, maar dat weten we niet.

• Wolly
  • Niet online
Kabeltemperatuur van en naar de DC schakelaar is met deze buitentemperaturen en urenlange activatieruns niet meer 'handwarm' :X
Bovenkant DC schakelaar
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y0Ny1dp2/screenshot-620.png

Onderkant DC schakelaar
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9fM5cHcR/screenshot-619.png

Voorkant Deye
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sxzTD556/screenshot-621.png

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Zag deze post van Guust nog langskomen op LinkedIn:
Trots is eigenlijk een understatement.

Balans Energie is op 18 juni officieel geregistreerd als Balancing Service Provider bij TenneT. Een enorme mijlpaal voor Balans Energie, maar ook voor de rol die thuisbatterijen kunnen spelen in het Nederlandse energiesysteem.

Voor mij is dit extra bijzonder. Niet alleen omdat ik aandeelhouder en directeur ben, maar vooral omdat Don en ik deze aanvraag letterlijk van idee tot registratie hebben mogen doen.

Achter deze registratie zit veel meer dan alleen papierwerk. Grofweg 90% is software en 10% is onze specifieke hardware. Daarbij kan ik met trots zeggen dat ik alle software volledig voor mijn rekening heb genomen. Pas deze maand is er bij ons een extra ontwikkelaar begonnen en er zullen er nu snel meer volgen.

Ruim anderhalf jaar ontwikkeling, allemaal naast de “normale dingen”: voorraadmanagement, installateurs ondersteunen, onze organisatie opbouwen naar inmiddels ruim 20 mensen, en natuurlijk zorgen dat het wc-papier op kantoor op tijd besteld is.

Alle software is vanaf de grond af custom made: EMS-firmware, omvormersturing vanuit het EMS, de aansturing van duizenden systemen vanuit AWS, aggregatiesoftware die seconden data bundelt en doorstuurt naar TenneT, forecasting waarbij iedere klant zijn eigen getrainde AI-model heeft, en de nodige dashboards.

De combinatie van al deze software stukken maakt het mogelijk dat duizenden thuisbatterijen samen professioneel aFRR-vermogen kunnen leveren aan TenneT.

Daarmee brengen we een markt die tot nu toe vooral bereikbaar was voor grote industriële batterij-installaties naar huishoudens. En misschien nog belangrijker: we zorgen ervoor dat thuisbatterijen niet alleen slim reageren op prijzen, maar ook écht bijdragen aan het in balans houden van het net op momenten dat TenneT dat nodig heeft.

Van idee, naar techniek, naar commercialisatie, naar registratie: dit is precies het soort project waar alles samenkomt: energie, software, hardware, regeltechniek en ondernemerschap.

En dit is nog maar het begin.

Mooi om te zien dat Balans Energie inmiddels ruim 6 MW aFRR-vermogen kan leveren, met 27 MWh opslagcapaciteit. Richting het einde van het jaar groeit dat naar verwachting door naar meer dan 30 MW. Dat zijn serieuze getallen voor een netwerk van thuisbatterijen.

Grote dank aan onze klanten voor het vertrouwen en aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen.

Op naar de volgende stap in een slimmer, stabieler en duurzamer energiesysteem. En voor wie nu denkt: dit wil ik ook, ons systeem is natuurlijk gewoon te bestellen: 48,2 kWh voor €6.999 😉

Ik ben toch malle pietje niet!

• dof

dof

Nomad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:39:
De mensen die er later nog een 4e accupack bij gekocht hebben, welke prijs werd daarvoor gerekend?
Als je het nu nieuw aanschaft lijkt elke extra pack 1900 euro ex btw te kosten, is dat ook wat ze voor de "oudere" types vragen om 1 extra van te plaatsen?
(ik neig naar het niet doen, maar wil wel even de prijzen scherp hebben. Ik vind 2300 euro te veel voor extra opslag, maar als ze nog een beetje de oudere prijzen hanteren wordt het wel interessanter al).
Prijzen voor extra accupack zijn steady geklommen vanaf 1500 ex, wat niet zo gek is want LiFePO4 cellen zijn afgelopen half jaar duurder geworden door mondiale conflicten en AI booming en verwachting is dat het in 2027 nog wel wat verder gaat stijgen. Maar voor langere termijn (2027 en later) is verwachting dat prijzen weer gaan dalen door aanhoudende vraag en accu giga-fabrieken. Enfin, voorlopig tevreden met m'n 48,2 kWh en kijk in 2027 wel eens weer.

(dof was even in het koffiedik gedoken :+ )

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:44:
Kabeltemperatuur van en naar de DC schakelaar is met deze buitentemperaturen en urenlange activatieruns niet meer 'handwarm' :X
Bovenkant DC schakelaar
[Afbeelding]

Onderkant DC schakelaar
[Afbeelding]

Voorkant Deye
[Afbeelding]
Herkenbaar. Schijnbaar mogen de kabels zo heet worden. Ik voelde me er niet prettig bij en heb zelf een set 70mm2 kabels met dikke ogen gekocht. Zelfs daarmee gaat de temperatuur nog wel eens richting 50 graden. Er gaat gewoon fokking veel stroom van accu naar omvormer.

Ik ben toch malle pietje niet!

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

fenrir schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Wellicht dat die AFRR activaties meer oplevert voor ons, maar dat weten we niet.
Wat we wel weten is dat bij aFRR we geen regeltoestand 2 hebben. En dat gebeurde steeds vaker. Door afschaffing salderen is er een explosie aan het plaatsen van thuisaccus bij PV eigenaren, die allemaal op de pieken van de EPEX proberen te handelen. Dat veroorzaakt onbalans die wij graag helpen oplossen. (uiteraard tegen betaling :))

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:42
Iets wat wij als mens als heet bestempelen hoeft dat niet te zijn voor apparatuur en of kabels, zeker niet de apparatuur.

Niet zeggende dat dit laag of hoog is, even generiek. 40 graden douchen vinden de meesten al (te) heet :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:25
Wolly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:44:
Bovenkant DC schakelaar
[Afbeelding]

Onderkant DC schakelaar
[Afbeelding]

Voorkant Deye
[Afbeelding]
Ik heb het vandaag ook weer eens gemeten. Maar inderdaad ik zie dezelfde temperaturen als jij.

• GerritFrans
  • Nu online
De hoge temperaturen bij die te dunne kabels (standaard zijn de "geleverde" maar 50mm2), is niet alleen best slecht voor de kabels op de lange duur, (ik zag op sommige 50mm2 kabels aan de buitenkant gedrukt: max. 70 graden!) maar erger is wel, dat er een best groot verlies ontstaat. Die bijna 70 graden kost veel energie! En daarom geeft de manual van de accu's aan om 90 of zelfs nog dikkere kabels te gebruiken.

• paQ
Zoveel koeler blijft een 70mm2 anders niet onder deze condities.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fenrir schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:42:
[...]

In iedergeval even de 70cent meegepakt.

• Source90
The Legend schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:58:
[...]

Herkenbaar. Schijnbaar mogen de kabels zo heet worden. Ik voelde me er niet prettig bij en heb zelf een set 70mm2 kabels met dikke ogen gekocht. Zelfs daarmee gaat de temperatuur nog wel eens richting 50 graden. Er gaat gewoon fokking veel stroom van accu naar omvormer.
Ik ben hier ook aan het kijken naar een busbar en wil in ieder geval de kabel van omvormer naar busbar vervangen, de kabel van master batterij naar Deye is vanuit BE volgens mij ook 50mm2.. ;(

Kon niet terugvinden of je al eens had gedeeld waar je de kabels vandaan had. Wil in ieder geval de kabel van busbar naar Deye verzwaren, één kant M8 (busbar) en andere kant M10 (Deye) hebben veel winkels moeite mee in langere lengte :') onderstaande winkel bijvoorbeeld enkel in 30cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4MzyvtHKR2xvQ8ZGknPZ2SylBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvM4MGWWB79tY1nu9mbmOlBZ.jpg?f=fotoalbum_large

@zunrob jij hebt ook deze busbars, als ik het goed heb gelezen, tevreden mee? @blue eyes uiteindelijk deze of andere aangeschaft?

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 22-06-2026 22:50 ]

• paQ
wat een geld :X

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:46:
[...]

Ik ben hier ook aan het kijken naar een busbar en wil in ieder geval de kabel van omvormer naar busbar vervangen, de kabel van master batterij naar Deye is vanuit BE volgens mij ook 50mm2.. ;(

Kon niet terugvinden of je al eens had gedeeld waar je de kabels vandaan had. Wil in ieder geval de kabel van busbar naar Deye verzwaren, één kant M8 (busbar) en andere kant M10 (Deye) hebben veel winkels moeite mee in langere lengte :') onderstaande winkel bijvoorbeeld enkel in 30cm.

[Afbeelding]

@zunrob jij hebt ook deze busbars, als ik het goed heb gelezen, tevreden mee? @blue eyes uiteindelijk deze of andere aangeschaft?
Het worden denk ik sowieso kabels op maat.
Daar heb ik twee websites voor gevonden in dit topic:
https://www.kabelopmaat.e...ns/accukabel-persservice/
https://accunoord.nl/over-ons/accukabel-persservice/

AccuNoord heeft ook DIN46235 kabelschoenen, deze zijn dik en langer dan reguliere schoenen begrijp ik.

Ik overweeg nog om zelf te knijpen zoals @GerritFrans maar ik weet niet of dat een succes wordt. Vraag mij wel af waar nu precies de bottleneck zit voor 95mm kabel, dat kan niet in de Deye zitten lijkt mij want die raadden zelf 120mm2 aan.

Is de bottleneck dan puur de wartel van de DC schakelaar @ibak ? Kan er geen andere grotere wartel in dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 22-06-2026 22:59 ]

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

[Afbeelding]

Ik heb nog steeds https://www.kabelopmaat.e...ewenste-kniplengte=100+cm open staan in mijn browser, weet O even niet meer wie hier al besteld had. De link komt uit dit topic.

• Source90
Anderzijds is het slechts 2% van de prijs van de hele installatie. :+

• Source90
Wolly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:58:
[...]

AccuNoord heeft ook DIN46235 kabelschoenen, deze zijn dik en langer dan reguliere schoenen begrijp ik.
Oh top, Accunoord heeft ook de DC modulaire busbars, zelfs nog bijna een tientje goedkoper.
https://accunoord.nl/accu...r-5-stud-busbar-50v-600a/

Die DIN 46235 95MM² is dan wel weer alleen te krijgen in M10-M16.

Dit wel weer bijzonder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7LU30OWMzJEnJIgnwuCloMmi3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6Jfkgg4kNUIJo1gJnUwYBIH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 22-06-2026 23:22 ]

• scoobs
Van wat ik zie is meer dan de helft van het totaalverlies van round trips van de accu een combinatie van alles wat zich tussen het accu BMS en de deye meters bevind.

Mijn thermische camera zegt dat daaar weer het merendeel van de hoofdkabel is (logisch ook, met I2R maakt 50% meer stroom ruim 2x het verlies) en daarvan is weer een significant deel de kabelschoentjes. Ik ben geneigd daarin PaQs advies op te volgen: wissel de kabelschoentjes éérst uit voor een stuk degelijkere, en herevalueer. Of wissel de hoofdkabel gelijk om voor een 70 of 95mm2 model. Maar ik denk dat degelijke schoentjes al gelijk het grootste probleem oplossen. De marginale verbetering van elke stap (kabelschoentjes, hoofdkabels, busbar) wordt steeds minder, terwijl de kosten exponentieel toenemen.

• blue eyes
[...]

[Afbeelding]

Nee, ik heb de bushbar niet gekocht.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:11:
[...]

Die DIN 46235 95MM² is dan wel weer alleen te krijgen in M10-M16.

Dit wel weer bijzonder
[Afbeelding]
Volgens mij gewoon verkrijgbaar in allerlei maten, zie https://accunoord.nl/accu...erskabelschoen-din-46235/

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14:50
Ik heb het volgende besteld voor mijn nog te plaatsen BE installatie bij :

https://webshop.cedel.nl/nl/
  • 4 x Accukabel dubbel geïsoleerd 70mm2 rood | 1 meter | 2 x M8
  • 4 x Accukabel dubbel geïsoleerd 70mm2 zwart | 1 meter | 2 x M8
  • 1 x Accukabel dubbel geïsoleerd 70mm2 rood | 1 meter | 1 x M8, 1 x M10
  • 1 x Accukabel dubbel geïsoleerd 70mm2 zwart | 1 meter | 1 x M8, 1 x M10
De kabelschoenen worden inderdaad netjes afgewerkt met de krimpkous met lijmlaag. We gebruiken trouwens niet de DIN-dynamic kabelschoenen voor deze kabel, maar buiskabelschoenen. Deze zijn geschikter voor de betreffende klasse 6 kabel.

De materialen kosten bij elkaar 230,50 euro. Het assembleren is naar verwachting zo'n 30-60 min werk.

Voor een totaalbedrag van 295,00 euro inclusief btw (ex verzending) kunnen we dit in orde maken voor u. De doorlooptijd is 1 tot 5 werkdagen.

Tevens twee busbars besteld : TBS DCM Busbar 5xM8 60V 600A

• Source90
[...]
Vraag mij wel af waar nu precies de bottleneck zit voor 95mm kabel, dat kan niet in de Deye zitten lijkt mij want die raadden zelf 120mm2 aan.

Is de bottleneck dan puur de wartel van de DC schakelaar @ibak ? Kan er geen andere grotere wartel in dan?
Als ik de handleiding mag geloven, kan (zou) er een M36 wartel in moeten kunnen. Dit is echter niet de wartel die bij mij geïnstalleerd is. Enfin, ook al zat de wartel uit de handleiding erin, ga je een 95mm² (laat staan 120mm²) kabelschoen er niet doorheen krijgen, die zijn breder dan de binnenmaat van de wartel. Gok dat daar de belemmering zit.*
Ofwel kijken naar een deelbare wartel, een rubber tule nemen of een stukje van de wartel insnijden voor de kabelschoen?

*Uiteraard geen probleem als je zelf perst. De 95mm² kabel kan zelf makkelijk door een M25/M30/M36 wartel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCq2reNlf_cbuS2M695rg3PiOOM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZjKuv6iVfCpkrMl8Si8LWK04.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSD_tbdMBtINLUcwx6LaTxU53q4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kPQdIgsxxjhxvn4Tw2lRgXix.png?f=fotoalbum_tile
Lees in de handleiding ook over een magnetische ring? Die zit er bij mij überhaupt niet in (en op afbeeldingen van andere ook niet)?

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 23-06-2026 00:13 ]

• zunrob
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Yes, ik ben blij met de busbars. Check Accunoord voor kabels op maat. Zij verkopen ook de busbars.

• zunrob
  • Nu online
[...]

Ik overweeg nog om zelf te knijpen zoals @GerritFrans maar ik weet niet of dat een succes wordt. Vraag mij wel af waar nu precies de bottleneck zit voor 95mm kabel, dat kan niet in de Deye zitten lijkt mij want die raadden zelf 120mm2 aan.

Klopt, de wartel is de bottleneck. Ik moest hem al open zagen om 70 mm2 erdoor te krijgen.

• zunrob
  • Nu online
Source90 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:11:
[...]
Als ik de handleiding mag geloven, kan (zou) er een M36 wartel in moeten kunnen. Dit is echter niet de wartel die bij mij geïnstalleerd is. Enfin, ook al zat de wartel uit de handleiding erin, ga je een 95mm² (laat staan 120mm²) kabelschoen er niet doorheen krijgen, die zijn breder dan de binnenmaat van de wartel. Gok dat daar de belemmering zit.*
Ofwel kijken naar een deelbare wartel, een rubber tule nemen of een stukje van de wartel insnijden voor de kabelschoen?

*Uiteraard geen probleem als je zelf perst. De 95mm² kabel kan zelf makkelijk door een M25/M30/M36 wartel.
[Afbeelding][Afbeelding]
Lees in de handleiding ook over een magnetische ring? Die zit er bij mij überhaupt niet in (en op afbeeldingen van andere ook niet)?
Nee het gaat over de wartel van de DC schakelaar.

• Source90
zunrob schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:32:
[...]

Nee het gaat over de wartel van de DC schakelaar.
Ah, daar geen last van met de nieuwere batterij :+
Desalniettemin, de maat wartel die er vanuit BE in zit, is niet die uit de handleiding en kan ook geen kabelschoen voor 95/120mm door (wellicht 95 net aan).

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 23-06-2026 00:51 ]

• Quaros
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-06 18:53
Nomad schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:39:
Per extra module boven de standaard van drie kreeg ik in december 2025 de volgende korting: 1 module 1500, 2 modules 2750 en 3 modules 4000 (alles exclusief BTW). Uiteindelijk heb ik drie modules extra afgenomen.

De prijzen zijn dan wel fors omhoog gegaan.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:57
[...]

De wartels in de DC schakelaar die de eerste deelnemers alleen hebben zijn niet zo makkelijk voor grotere te wisselen. Ze zitten wat te dicht bij elkaar en bij de muur. Hierdoor moet de kabelschoen bij dikke kabels omgekeerd gemonteerd worden anders kom je niet meer in de wartel opening uit en de kabels zijn te stug voor de korte knik als je niet omdraaid. Let wel op dat je ingeslagen of opliggende tekst even mooi vlak wegvijlt bij omdraaien anders heb je een slecht contactvlak door de tekst!

• Bman
  • Nu online
BMS2 loopt beetje uit de pas met de andere twee.... SOC35% vs. 25%....

Weet iemand een verklaring waarom zo'n verschil kan ontstaan?

Note: kruislinks aangesloten door team Nick - Balans Stroom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twQwkmXN_PEL0Gqh2clyBbaagGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ECMJxpx4JVcwbbmKMuejR8d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Bman op 23-06-2026 11:06 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bman schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:05:

[Afbeelding]
Zit het diagonaal aangesloten, met middelste batterij als eerste aansluitpunt vanuit de Deye?

Gezien de Amperes niet ver uitelkaar lopen, vermoed ik dat er een SOC drift is (middelste batterij weet niet meer wat 35% SOC is tov opgeslagen energie, gemeten in Voltage op de cellen.)

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 23-06-2026 11:09 ]

• scoobs
Voltage en amperage tussen de packs loopt gelijk. Lijkt me dus meer een artifact van BMS.

[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 23-06-2026 11:08 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

[Afbeelding]

Ik heb die busbars ook.

Kabels 50mm2 50cm heb ik kant en klaar gekocht via DeWitSchijndel.

Nu sinds vrijdag aangesloten door Nick. Nog geen temperatuurmetingen gedaan, en nog geen lilygo aangesloten, maar af en toe even een check gedaan en SOC en batterij Amperes lijken nu mooi gelijk.

• Bman
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Zit het diagonaal aangesloten, met middelste batterij als eerste aansluitpunt vanuit de Deye?

Gezien de Amperes niet ver uitelkaar lopen, vermoed ik dat er een SOC drift is (middelste batterij weet niet meer wat 35% SOC is tov opgeslagen energie, gemeten in Voltage op de cellen.)
Diagonaal aangesloten, moet straks als ik thuis ben ff kijken of middelste accu als 1e op Deye is aangesloten.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:03
Mijn accu word nu sinds ~11:00 uur ontladen wat nieuw is met max een export van 12kW incl solar vermogen. Ook lijken de imports niet hoger te gaan dan max 12 kW waar voorheen 16.1 kW max vermogen mogelijk was. Is dit bij meer mensen zo?

Oh ja hiep hiep hoera 🎉 🎉 Eindelijk aFRr (al zit ik volgens mij nog niet in de aFRR pool)

[ Voor 28% gewijzigd door KoningSlakkie op 23-06-2026 12:19 ]

• paQ
Bman schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:05:

[Afbeelding]
Al je FCC's staan nog op 314 af fabriek.
Ze zijn gewoon nog nooit 100% geweest, dus de telling loopt uit de pas op den duur. Dat is wat je ziet nu.

• Source90
Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ik heb die busbars ook.

Kabels 50mm2 50cm heb ik kant en klaar gekocht via DeWitSchijndel.

Nu sinds vrijdag aangesloten door Nick. Nog geen temperatuurmetingen gedaan, en nog geen lilygo aangesloten, maar af en toe even een check gedaan en SOC en batterij Amperes lijken nu mooi gelijk.
Ik dacht er zelf aan om de 50mm² van BE (van master batterij naar Deye) in te korten en de kabel van busbar naar Deye nieuw aan te schaffen (in dikker formaat). Maar dan kom ik ook uit op zelf een tang aanschaffen :')

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

KoningSlakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:16:
Mijn accu word nu sinds ~11:00 uur ontladen wat nieuw is met max een export van 12kW incl solar vermogen. Ook lijken de imports niet hoger te gaan dan max 12 kW waar voorheen 16.1 kW max vermogen mogelijk was. Is dit bij meer mensen zo?
Nieuw? Dat deed ie hier net na 8u en gebeurt vaker. 16kW import kan alleen als je 4kW verbruik hebt naast de 12kW die de batterij in gaat tenzij een setting in de Deye opeens weer op 12kW staat. Hier gaat 16KW in en uit nog prima nu ik weer 2 SMA omvormers actief heb. Eigenlijk is dat best gunstig, de batterijen zijn minder snel vol omdat de SMA's minder leveren dan pv op de Deye zodat uitschakelen minder snel nodig is.

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:16:

Oh ja hiep hiep hoera 🎉 🎉 Eindelijk aFRr (al zit ik volgens mij nog niet in de aFRR pool)
Zie Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR

Bij aFRR wordt in stappen het vermogen geregeld dus niet meer automatisch volle bak.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 23-06-2026 13:02 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Source90 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Ik dacht er zelf aan om de 50mm² van BE (van master batterij naar Deye) in te korten en de kabel van busbar naar Deye nieuw aan te schaffen (in dikker formaat). Maar dan kom ik ook uit op zelf een tang aanschaffen :')
En dan heb jij nog 2 kabels minder, omdat je geen hoofd DC schakelaar hebt.

Bij mij is het Deye --> DC --> Busbar --> batterijen.

• scoobs
Het inkorten van een kabel zou ik dan weer niet doen. 50mm2 heeft maar 350microOhm weerstand per meter, dus je wint reouter maar 350microOhm als je 50cm inkort. Voor een inschatting: dat is hier ca 4% van de totale batterijweerstand. Je winst zit hem in de aansluitingen.

• Source90
scoobs schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:15:
Het inkorten van een kabel zou ik dan weer niet doen. 50mm2 heeft maar 350microOhm weerstand per meter, dus je wint reouter maar 350microOhm als je 50cm inkort. Voor een inschatting: dat is hier ca 4% van de totale batterijweerstand. Je winst zit hem in de aansluitingen.
Was dan bedoeld om de kabel te hergebruiken, niet voor minder weerstand :)
De fancy kabels met sleeve die ik heb lopen van accu naar Deye zijn volgens mij 150cm. Die is dan straks over als deze wordt vervangen voor een dikkere. Ik heb met busbars dan wel een extra kabelpaar nodig voor 1 batterij naar busbar. Maar waarschijnlijk komt het straks toch uit op een extra 50mm² kabel bijbestellen voor de laatste accu en beland deze kabel ergens in een kast :+

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:15:
Met het vervangen van 50mm2 door 70mm2 behaal je dus niet zoveel winst, het gaat er vooral om dat er dan wel fatsoenlijke kabelschoenen op geperst worden op een fatsoenlijke manier?

• blue eyes
Mbt koeling: eind van vrijdagmiddag worden 2 gaten geboord in de buitenmuur. 1 Voor de afvoer, een voor de aanvoer.

Ik blijf met de huidige profisorische opzet onder de 60 graden, dat is al top, maar warmte moet je afvoeren ;)

• paQ
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Met het vervangen van 50mm2 door 70mm2 behaal je dus niet zoveel winst, het gaat er vooral om dat er dan wel fatsoenlijke kabelschoenen op geperst worden op een fatsoenlijke manier?
Dat

En dan is het super afhankelijk van welke kabels je nu hebt.
Met name in het begin verschilden ze nog wel eens. En juist de kabels met de relatief dunne kabelogen, werden zo heet. Kan komen door dat ze weinig massa hebben, of door een slechte crimp, of combi van die twee. Ik heb minstens twee keer zo'n dikke ogen aan de zelfde kabels laten knijpen en het issue is weg.

• scoobs
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Wat Paq zegt. Je ziet dit ook heel duidelijk terugkomen: het midden van de kabel is 60c op een goeie warme dag, maar bij de aansluitingen ga je naar de 90-100c.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:03
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Nieuw? Dat deed ie hier net na 8u en gebeurt vaker. 16kW import kan alleen als je 4kW verbruik hebt naast de 12kW die de batterij in gaat tenzij een setting in de Deye opeens weer op 12kW staat. Hier gaat 16KW in en uit nog prima nu ik weer 2 SMA omvormers actief heb. Eigenlijk is dat best gunstig, de batterijen zijn minder snel vol omdat de SMA's minder leveren dan pv op de Deye zodat uitschakelen minder snel nodig is.
Ik was niet duidelijk. Ik bedoel nieuw als in continu export van bijna een uur ipv blokken van ~7 minuten. En inderdaad als ik verbruik heb (bijv. EV) dan importeert de thuisaccu minder maar houdt hem op maximaal 12 kW import op de hoofdmeter.

Voor export heb ik de firmware update nooit gehad dus die was sowieso 12kW bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP3eDao61T2rjdm_tByRuA5-JSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3hjp3SDuqnNPlqIKumYGrmt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door KoningSlakkie op 23-06-2026 13:40 ]

Pagina: 1 ... 157 158 Laatste

Dit topic is gesloten.