Ik heb nog niet gepost over een verschil in SoC? Voordat ik ga bellen of mailen wilde ik ff nagaan of er meedere mensen last van zouden hebbenpaQ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:51:
[...]
Enne... Wat zei Balans?
(Want elke keer als je iets post gaat het hier over, schijnbaar situatie ongewijzigd)
Misschien verwar ik je met iemand anders, kan ook.India Sierra schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:53:
[...]
Ik heb nog niet gepost over een verschil in SoC? Voordat ik ga bellen of mailen wilde ik ff nagaan of er meedere mensen last van zouden hebben
In wezen zegt een SOC verschil niet perse iets, want het is de uitkomst van een telling. Scheve telling = scheve uitkomst. Maar 12 vs 40 is wel heel veel, zeker omdat je systeem nu in idle draait. Dat is hoe het gezeik bij @Ge!lem volgens mij ook begon, en nog enkele anderen hier.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ja, denk wel dat je me in de war haalt met iemand anderspaQ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:55:
[...]
Misschien verwar ik je met iemand anders, kan ook.
In wezen zegt een SOC verschil niet perse iets, want het is de uitkomst van een telling. Scheve telling = scheve uitkomst. Maar 12 vs 40 is wel heel veel, zeker omdat je systeem nu in idle draait. Dat is hoe het gezeik bij @Ge!lem volgens mij ook begon, en nog enkele anderen hier.
Zal morgen maar eens bellen en/of mailen met balans. Verder de EMS bij anderen dus gewoon online? Zal maar eens rebooten, strange
[ Voor 5% gewijzigd door India Sierra op 18-06-2026 22:59 ]
mea culpaIndia Sierra schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:58:
[...]
Ja, denk wel dat je me in de war haalt met iemand anders
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Na reboot klaagde de EMS nog 2x over geen verbinding en nu werkt die weer iig.
Accu 2 kan ik de BMS ook niet navigeren, de ESC knop hangt vast
Zal morgen dus maar eens bellen haha. Wel fijn om het nu uit te kunnen lezen met de LilyGO
Accu 2 kan ik de BMS ook niet navigeren, de ESC knop hangt vast
Offline ems is talk of the day hier.India Sierra schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:49:
Nog meer mensen last van groot SoC verschil en offline EMS?
Ah, gemist tussen alle berichten
Haha, nee alsjeblieft zegibak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:01:
[...]
Heb je die 70K aan je garage isolatie besteed? Ook een goedgeisoleerde garage koelt in de winter af naar een beetje boven buiten temperatuur als er geen warmte toevoer is. Ik heb een dubbele garage met geisoleerde spouwmuren en geisoleerd puntdak 2 geisoleerde (matig) roldeuren en ervaar dat het somers koel blijft maar swinters ook. Ik ben juist blij met naar verhouding van mijn ruimte beetje warmte van de Deye! Spaart je swinters verwarmen en de kosten van een hokje maken. De ventilatie is somers in je garage evt ook welkom en hetzelfde als je hokje. Maar ik overzie vast iets niet gok ik..
Ik woon in een drive in woning dus volledige voor gevel en achtergevel zijn vervangen zie afbeelding.
:strip_exif()/f/image/RhpRasegCYyAIg5FEFJaq09z.jpg?f=fotoalbum_large)
https://balansenergie.nl/
Balans Energie is als enige thuisbatterijaanbieder officieel geregistreerd als Balancing Service Provider bij TenneT
Zie aFRR activatie gisteren om 12:00 in Dashboard. 🎉
Balans Energie is als enige thuisbatterijaanbieder officieel geregistreerd als Balancing Service Provider bij TenneT
Zie aFRR activatie gisteren om 12:00 in Dashboard. 🎉
Balans bellen, zelfde probleem als bij mij.India Sierra schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:49:
[Afbeelding] Ik heb een bijna 30% verschil in SoC, het is nu zelfs zo dat ik de accu geeneens gebruik en direct uit grid stroom aan het gebruiken ben. De spanningen van de accus lijken vrij dicht bij elkaar te zitten dus ik zou eigenlijk weinig SoC verschil verwachten, is dit een calibratie ding van de BMS dat ie eens tot 100% moet laden?
Dashboard blijft steken op 31%;
[Afbeelding]
Alhoewel ik nu zie dat mijn EMS zegt "Server offline", dus dat zal misschien de on-grid modus verklaren.
Nog meer mensen last van groot SoC verschil en offline EMS?
Dit vind ik dan toch een beetje jammer. Vanaf ±18:15 beginnen met ontladen, terwijl er niet genoeg SOC is om de echte piek van 20:30 tot 21:15 mee te pakken. Net daarvoor is de batterij al te leeg.
Ik krijg 'm met mijn eigen PV opwek ook nooit helemaal vol, zelden boven de 60%, maar bijladen vanuit het net als de prijzen laag zijn lijkt er ook niet echt in te zitten. Hier mag van mij nog wel iets aan gedaan worden, systeem wordt verre van optimaal gebruikt nu volgens mij.
Ik krijg 'm met mijn eigen PV opwek ook nooit helemaal vol, zelden boven de 60%, maar bijladen vanuit het net als de prijzen laag zijn lijkt er ook niet echt in te zitten. Hier mag van mij nog wel iets aan gedaan worden, systeem wordt verre van optimaal gebruikt nu volgens mij.
Je hebt ook een behoorlijk eigenverbruik vanaf 19u, dus je profiteert met je export sowieso minder.BasSteve schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:56:
Dit vind ik dan toch een beetje jammer. Vanaf ±18:15 beginnen met ontladen, terwijl er niet genoeg SOC is om de echte piek van 20:30 tot 21:15 mee te pakken. Net daarvoor is de batterij al te leeg.
Ik krijg 'm met mijn eigen PV opwek ook nooit helemaal vol, zelden boven de 60%, maar bijladen vanuit het net als de prijzen laag zijn lijkt er ook niet echt in te zitten. Hier mag van mij nog wel iets aan gedaan worden, systeem wordt verre van optimaal gebruikt nu volgens mij.
[Afbeelding]
Daar ben ik me van bewust. Vond het ook een beetje sneu om de kleine in een kamer van 27°C te laten slapen, dus heb toch de airco maar aangezet bij thuiskomst. Een deel van de winst zit natuurlijk ook in het niet hoeven inkopen tegen hoge prijzen en tóch die airco aan kunnen knallen.Get!em schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:09:
[...]
Je hebt ook een behoorlijk eigenverbruik vanaf 19u, dus je profiteert met je export sowieso minder.
Ik had alleen wel verwacht dat we ook een beetje een reactief slim systeem zouden hebben dat ziet "hey het eigen verbruik is wel hoog, ik pas mn gedrag even aan" maar dat is vooralsnog niet het geval geloof ik.
Die forecast is pas 1 dag live. Laat het model even zijn ding doenBasSteve schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Daar ben ik me van bewust. Vond het ook een beetje sneu om de kleine in een kamer van 27°C te laten slapen, dus heb toch de airco maar aangezet bij thuiskomst. Een deel van de winst zit natuurlijk ook in het niet hoeven inkopen tegen hoge prijzen en tóch die airco aan kunnen knallen.
Ik had alleen wel verwacht dat we ook een beetje een reactief slim systeem zouden hebben dat ziet "hey het eigen verbruik is wel hoog, ik pas mn gedrag even aan" maar dat is vooralsnog niet het geval geloof ik.
En die piek met die enorme bedragen was ook niet wat ik op deze manier verwacht had. Wel iets van piek, maar niet zo hoog, laat staan zo lang.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Precies, dit was een extreme situatie. Je kunt niet ontwerpen op dergelijk extreme situaties. Algoritmes hebben maar een beperkte range waarin ze goed functioneren, zonder extreem veel tijd te gaan steken in edge case optimalisatie. Ik heb liever dat Balans hun werk steekt in zaken die vaker nuttig zijn.
Zegt diegene die om 23 uur nog 40% in de accu had.
Zegt diegene die om 23 uur nog 40% in de accu had.
Zo te zien is er vooralsnog niets gewijzigd aan de SOC drempels.
Hij had van mij (al?) best wel de forecast mogen volgen.
Hij had van mij (al?) best wel de forecast mogen volgen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik wou net zeggen, ga maar verkopen voor die 25 cent hoor, accu's komen toch wel vol.
Mooie avond gisteren qua verkoop.
Mooie avond gisteren qua verkoop.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
De voorspelling lijkt bij mij te denken dat er niets verkocht gaat worden de komende 36 uurpaQ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:29:
Zo te zien is er vooralsnog niets gewijzigd aan de SOC drempels.
Hij had van mij (al?) best wel de forecast mogen volgen.
Grappig, bij mij denkt ie juist dat de zon de komende paar dagen geen seconde gaat schijnen.Wolly schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:34:
[...]
De voorspelling lijkt bij mij te denken dat er niets verkocht gaat worden de komende 36 uur![]()
[Afbeelding]
Ik vraag me af of de voorspelling al in gebruik is... Er was net een opregelpiek van 20ct, voorspelling 6,5kWh export einde middag... dus hij had op zich wel mogen dumpen, ondanks SOC 30%.
Die 6,5kWh gaat overigens niet gebeuren... ik was weg van huis dus het model heeft nu alleen mijn sluipverbruik... + de laadefficientie vreet ook genoeg weg.
Die 6,5kWh gaat overigens niet gebeuren... ik was weg van huis dus het model heeft nu alleen mijn sluipverbruik... + de laadefficientie vreet ook genoeg weg.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nou, het is gewoon de airco piek. ‘s avonds voor slapengaan.paQ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:20:
[...]
Die forecast is pas 1 dag live. Laat het model even zijn ding doen
En die piek met die enorme bedragen was ook niet wat ik op deze manier verwacht had. Wel iets van piek, maar niet zo hoog, laat staan zo lang.
In de predictie voor epex zit ie er consequent in komende dagen.
Mee eens overigens om de inkoop voor mensen met weinig pv te doen, maar ik hoop dat dat forecast model van balans dat nu voor je gaat doen.BasSteve schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Daar ben ik me van bewust. Vond het ook een beetje sneu om de kleine in een kamer van 27°C te laten slapen, dus heb toch de airco maar aangezet bij thuiskomst. Een deel van de winst zit natuurlijk ook in het niet hoeven inkopen tegen hoge prijzen en tóch die airco aan kunnen knallen.
Ik had alleen wel verwacht dat we ook een beetje een reactief slim systeem zouden hebben dat ziet "hey het eigen verbruik is wel hoog, ik pas mn gedrag even aan" maar dat is vooralsnog niet het geval geloof ik.
Voor de FireFox gebruikers onder ons, ik heb een port gemaakt van Paq's plugin voor Chrome. Hij is te downloaden op de Mozilla store: https://addons.mozilla.or...ansenergie-all-in-toggle/
Alle credits naar @paQ . PS. Indien ongewenst, laat het gerust weten, dan haal ik 'm weer weg.
Alle credits naar @paQ . PS. Indien ongewenst, laat het gerust weten, dan haal ik 'm weer weg.
Never gonna let you down
Denk het niet. Ik zie vooralsnog het zelfde SOC drempel vs tarief gedrag.Ronald schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:42:
Ik vraag me af of de voorspelling al in gebruik is... Er was net een opregelpiek van 20ct, voorspelling 6,5kWh export einde middag... dus hij had op zich wel mogen dumpen, ondanks SOC 30%.
Die 6,5kWh gaat overigens niet gebeuren... ik was weg van huis dus het model heeft nu alleen mijn sluipverbruik... + de laadefficientie vreet ook genoeg weg.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Klopt:Wolly schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:34:
[...]
De voorspelling lijkt bij mij te denken dat er niets verkocht gaat worden de komende 36 uur![]()
[Afbeelding]
"Deze SoC voorspelling is een voorspelling wat er met je batterij gebeurt als wij geen oplaad- of ontlaadacties zouden doen. Met deze voorspelling wordt bepaald tegen welke gunstige prijs er geladen of ontladen moet worden. Ook de bieding op aFRR wordt hierop gebaseerd."
(Staat onder de grafiek)
Dat verklaart veelTsuranim schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:48:
[...]
Klopt:
"Deze SoC voorspelling is een voorspelling wat er met je batterij gebeurt als wij geen oplaad- of ontlaadacties zouden doen. Met deze voorspelling wordt bepaald tegen welke gunstige prijs er geladen of ontladen moet worden. Ook de bieding op aFRR wordt hierop gebaseerd."
(Staat onder de grafiek)
Dat zal me een model worden straks. Ik heb nu bijvoorbeeld maar snel de autolader aangezet om te voorkomen dat ik 36hr op nagenoeg 100% zit, dus die hele voorspelling kan de prullenbak in. En daarmee is de bieding op aFRR ook geraakt (?).
Zou je eens kunnen delen wat je allemaal moet aanpassen om meer dan 3 accu's te laten werken? Is dat alleen in Home Assistant of ook het script zelf?
In wezen hoef je alleen de yaml die je in esp home schrijft uitbreiden. Dus met telkens het volgende adres en nummering. Dan compilen en flashen/MertijnW schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:05:
[...]
Zou je eens kunnen delen wat je allemaal moet aanpassen om meer dan 3 accu's te laten werken? Is dat alleen in Home Assistant of ook het script zelf?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Balans Energie officieel geregistreerd als BSP bij TenneT
Groot feest! Op 18 juni is Balans Energie officieel geregistreerd als Balancing Service Provider bij TenneT. Daarmee zijn wij de enige thuisbatterijaanbieder die officieel als BSP bij TenneT is geregistreerd. Je vindt ons vanaf nu in het BSP-register van TenneT:https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitmarkt/ondersteunende-diensten-bspcsp/bsp-register
Dit is een belangrijk moment. Niet alleen voor Balans Energie, maar voor iedereen die meedoet met de Balans Batterij.
Inmiddels kan Balans Energie door al zijn klanten een aFRR vermogen leveren aan TenneT van maarliefst ruim 6MW met een opslagcapaciteit van 27MWh. Dit staat gelijk met ongeveer 10.000 huishoudens een halve dag van stroom kunnen voorzien. Aan het einde van het jaar zal dit naar verwachting meer dan 30MW zijn, vergelijkbaar met een middelgrote gasturbine die niet meer aan hoeft te gaan.
Waarom aFRR financieel belangrijk is
aFRR is een grote inkomstenbron voor professionele batterij-installaties. Ongeveer 70% van de totale batterij opbrengst voor professionele installaties komt uit aFRR.
Tot nu toe was die markt alleen bereikbaar voor grote industriële installaties. Met onze registratie als BSP bij TenneT brengen wij deze markt nu naar huishoudens met een Balans Batterij die, naast alle voordelen van een normale thuisbatterij, professioneel aFRR levert.
Het grote voordeelen van aFRR ten opzichte van onbalans handel zijn:
- Met aFRR helpen we daadwerkelijk stabiliteit te leveren wanneer TenneT zegt dat het nodig is. Thuisbatterijen die op onbalans handelen verergeren vaak het onbalans doordat ze allemaal op hetzelfde moment het zelfde doen, waardoor een overschot opeens omslaat naar een tekort.
- Prijszekerheid:. We bieden vermogen aan TenneT aan tegen een vooraf, door ons, bepaalde prijs. Wordt dit vermogen geactiveerd, dan ontvangen we de geboden prijs of een betere prijs. Dat is een belangrijk verschil met reguliere onbalans handel, waar prijzen tijdens een kwartier kunnen omslaan.
aFRR wordt nu actief uitgerold
Nu de registratie en go-live zijn afgerond, starten we met de uitrol van aFRR voor klanten.Op de account pagina op ons Dashboard kan je zien of jouw account geactiveerd is voor het leveren van aFRR.
Doordat wij grote hoeveelheden systemen aanmelden bij TenneT voor aFRR zit er een doorlooptijd in aan hun kant. Daardoor kan het zijn dat jouw account nu nog niet actief is op aFRR, maar geen man overboord want alle klanten zullen op korte termijn volgen. Voor de klanten waar aFRR nog niet actief is blijft het systeem gewoon op dezelfde manier werken als voorheen.
Het handelen op aFRR zijn we rustig aan het uitbreiden zodat er geen fouten gemaakt worden, de komende weken zal er steeds meer en meer aFRR worden geleverd.
Persoonlijk AI-model per klant
Tegelijk met de aFRR-uitrol starten we met persoonlijke voorspelling.Iedere klant van Balans Energie heeft sinds nu een persoonlijk getraind AI-model. Dat model voorspelt voor de komende 48 uur, hoeveel stroom je gaat verbruiken en hoeveel zonnestroom je gaat opwekken.
Deze informatie wordt gebruikt om een SoC (hoe vol je batterij is) voorspelling te maken om te bepalen hoe de SoC van jouw Balans Batterij de komende 48uur zal ontwikkelen.
Deze SoC voorspelling is een voorspelling wat er met je batterij gebeurt als wij geen oplaad- of ontlaad acties zouden doen. In het voorbeeld hierboven is te zien dat de batterij morgenmiddag vol is door eigen PV-opwek, daardoor wordt er bepaald dat tegen een gunstige prijs er ontladen moet worden. Ook de bieding op aFRR worden hierop gebaseerd.
Hierdoor kunnen we beter actief sturen dat systemen niet te vol komen te zitten om eigen opwek op te slaan en niet te leeg om eigen verbruik niet aan te kunnen. Alsnog kan ons systeem natuurlijk nooit meer opslaan of leveren dan de hoeveelheid opslag die een systeem heeft. Vrije ruimte zullen we inzetten op de meest efficiënte manier.
Dit is de kern van Balans Energie: jouw batterij werkt voor jou én doet mee in een groter systeem.
We werken continu aan het verbeteren van de voorspelling en daardoor zal de voorspelling in de toekomst alleen maar beter worden. Voor nieuwe klanten, het duurt een paar dagen tot 2 weken voordat we voldoende data hebben om jouw persoonlijke AI-model kunnen trainen, mocht er na 2 weken nog geen voorspelling zichtbaar zijn stuur ons even een mailtje.
Dit is waar we naartoe hebben gewerkt
De Balans Batterij is vanaf het begin ontworpen om meer te zijn dan alleen een thuisbatterij. Het systeem is gebouwd om huishoudens onderdeel te maken van het energiesysteem van de toekomst.Vandaag is dat officieel geworden.
Balans Energie is geregistreerd als BSP bij TenneT. aFRR wordt actief voor alle klanten. Persoonlijke AI-profielen worden uitgerold. En huishoudens gaan via hun thuisbatterij officieel meedoen aan het in balans houden van het landelijke stroomnet.
Dank voor jullie vertrouwen, geduld en geloof in wat we aan het bouwen zijn.
Dit is een grote stap, maar wel de eerste van meer.
Don & Guust
Balans Energie
Zo simpel, ja? Dan ga ik maar eens knutselen dit weekend!paQ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:09:
[...]
In wezen hoef je alleen de yaml die je in esp home schrijft uitbreiden. Dus met telkens het volgende adres en nummering. Dan compilen en flashen/
Bedankt Don en Guust, goed bezig!Balans Energie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:15:Balans Energie officieel geregistreerd als BSP bij TenneT
Groot feest! Op 18 juni is Balans Energie officieel geregistreerd als Balancing Service Provider bij TenneT. Daarmee zijn wij de enige thuisbatterijaanbieder die officieel als BSP bij TenneT is geregistreerd. Je vindt ons vanaf nu in het BSP-register van TenneT:
https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitmarkt/ondersteunende-diensten-bspcsp/bsp-register
Dit is een belangrijk moment. Niet alleen voor Balans Energie, maar voor iedereen die meedoet met de Balans Batterij.
Inmiddels kan Balans Energie door al zijn klanten een aFRR vermogen leveren aan TenneT van maarliefst ruim 6MW met een opslagcapaciteit van 27MWh. Dit staat gelijk met ongeveer 10.000 huishoudens een halve dag van stroom kunnen voorzien. Aan het einde van het jaar zal dit naar verwachting meer dan 30MW zijn, vergelijkbaar met een middelgrote gasturbine die niet meer aan hoeft te gaan.
Waarom aFRR financieel belangrijk is
aFRR is een grote inkomstenbron voor professionele batterij-installaties. Ongeveer 70% van de totale batterij opbrengst voor professionele installaties komt uit aFRR.
Tot nu toe was die markt alleen bereikbaar voor grote industriële installaties. Met onze registratie als BSP bij TenneT brengen wij deze markt nu naar huishoudens met een Balans Batterij die, naast alle voordelen van een normale thuisbatterij, professioneel aFRR levert.
Het grote voordeelen van aFRR ten opzichte van onbalans handel zijn:Met aFRR voegen we dus niet alleen een extra slimme functie toe. We openen een professioneel inkomsten kanaal, met meer voorspelbaarheid in de opbrengst en een stabielere inzet van het systeem.
- Met aFRR helpen we daadwerkelijk stabiliteit te leveren wanneer TenneT zegt dat het nodig is. Thuisbatterijen die op onbalans handelen verergeren vaak het onbalans doordat ze allemaal op hetzelfde moment het zelfde doen, waardoor een overschot opeens omslaat naar een tekort.
- Prijszekerheid:. We bieden vermogen aan TenneT aan tegen een vooraf, door ons, bepaalde prijs. Wordt dit vermogen geactiveerd, dan ontvangen we de geboden prijs of een betere prijs. Dat is een belangrijk verschil met reguliere onbalans handel, waar prijzen tijdens een kwartier kunnen omslaan.
aFRR wordt nu actief uitgerold
Nu de registratie en go-live zijn afgerond, starten we met de uitrol van aFRR voor klanten.
Op de account pagina op ons Dashboard kan je zien of jouw account geactiveerd is voor het leveren van aFRR.
Doordat wij grote hoeveelheden systemen aanmelden bij TenneT voor aFRR zit er een doorlooptijd in aan hun kant. Daardoor kan het zijn dat jouw account nu nog niet actief is op aFRR, maar geen man overboord want alle klanten zullen op korte termijn volgen. Voor de klanten waar aFRR nog niet actief is blijft het systeem gewoon op dezelfde manier werken als voorheen.
Het handelen op aFRR zijn we rustig aan het uitbreiden zodat er geen fouten gemaakt worden, de komende weken zal er steeds meer en meer aFRR worden geleverd.Persoonlijk AI-model per klant
Tegelijk met de aFRR-uitrol starten we met persoonlijke voorspelling.
Iedere klant van Balans Energie heeft sinds nu een persoonlijk getraind AI-model. Dat model voorspelt voor de komende 48 uur, hoeveel stroom je gaat verbruiken en hoeveel zonnestroom je gaat opwekken.
[Afbeelding]
Deze informatie wordt gebruikt om een SoC (hoe vol je batterij is) voorspelling te maken om te bepalen hoe de SoC van jouw Balans Batterij de komende 48uur zal ontwikkelen.
[Afbeelding]
Deze SoC voorspelling is een voorspelling wat er met je batterij gebeurt als wij geen oplaad- of ontlaad acties zouden doen. In het voorbeeld hierboven is te zien dat de batterij morgenmiddag vol is door eigen PV-opwek, daardoor wordt er bepaald dat tegen een gunstige prijs er ontladen moet worden. Ook de bieding op aFRR worden hierop gebaseerd.
Hierdoor kunnen we beter actief sturen dat systemen niet te vol komen te zitten om eigen opwek op te slaan en niet te leeg om eigen verbruik niet aan te kunnen. Alsnog kan ons systeem natuurlijk nooit meer opslaan of leveren dan de hoeveelheid opslag die een systeem heeft. Vrije ruimte zullen we inzetten op de meest efficiënte manier.
[Afbeelding]
Dit is de kern van Balans Energie: jouw batterij werkt voor jou én doet mee in een groter systeem.
We werken continu aan het verbeteren van de voorspelling en daardoor zal de voorspelling in de toekomst alleen maar beter worden. Voor nieuwe klanten, het duurt een paar dagen tot 2 weken voordat we voldoende data hebben om jouw persoonlijke AI-model kunnen trainen, mocht er na 2 weken nog geen voorspelling zichtbaar zijn stuur ons even een mailtje.Dit is waar we naartoe hebben gewerkt
De Balans Batterij is vanaf het begin ontworpen om meer te zijn dan alleen een thuisbatterij. Het systeem is gebouwd om huishoudens onderdeel te maken van het energiesysteem van de toekomst.
Vandaag is dat officieel geworden.
Balans Energie is geregistreerd als BSP bij TenneT. aFRR wordt actief voor alle klanten. Persoonlijke AI-profielen worden uitgerold. En huishoudens gaan via hun thuisbatterij officieel meedoen aan het in balans houden van het landelijke stroomnet.
Dank voor jullie vertrouwen, geduld en geloof in wat we aan het bouwen zijn.
Dit is een grote stap, maar wel de eerste van meer.
Don & Guust
Balans Energie
Ja.MertijnW schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:18:
[...]
Zo simpel, ja? Dan ga ik maar eens knutselen dit weekend!
De code waarmee je compilet weet wat ie moet doen. De yaml is een soort van het sjabloon dat je gebruikt, welke laat zien waar je om vraagt. De code uit de git weet dan wat je bedoelt.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Bedankt voor de update en het goede nieuws. Ik ben zeer benieuwd hoe dit alles er in te toekomst uit gaat zien. Ga er vanuit dat het vanaf nu alleen nog maar beter wordt en het AI model gaat zorgen dat het systeem zicht gaat aanpassen aan de persoonlijke situaties.Balans Energie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:15:Balans Energie officieel geregistreerd als BSP bij TenneT
Groot feest! Op 18 juni is Balans Energie officieel geregistreerd als Balancing Service Provider bij TenneT. Daarmee zijn wij de enige thuisbatterijaanbieder die officieel als BSP bij TenneT is geregistreerd. Je vindt ons vanaf nu in het BSP-register van TenneT:
https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitmarkt/ondersteunende-diensten-bspcsp/bsp-register
Dit is een belangrijk moment. Niet alleen voor Balans Energie, maar voor iedereen die meedoet met de Balans Batterij.
Inmiddels kan Balans Energie door al zijn klanten een aFRR vermogen leveren aan TenneT van maarliefst ruim 6MW met een opslagcapaciteit van 27MWh. Dit staat gelijk met ongeveer 10.000 huishoudens een halve dag van stroom kunnen voorzien. Aan het einde van het jaar zal dit naar verwachting meer dan 30MW zijn, vergelijkbaar met een middelgrote gasturbine die niet meer aan hoeft te gaan.
Waarom aFRR financieel belangrijk is
aFRR is een grote inkomstenbron voor professionele batterij-installaties. Ongeveer 70% van de totale batterij opbrengst voor professionele installaties komt uit aFRR.
Tot nu toe was die markt alleen bereikbaar voor grote industriële installaties. Met onze registratie als BSP bij TenneT brengen wij deze markt nu naar huishoudens met een Balans Batterij die, naast alle voordelen van een normale thuisbatterij, professioneel aFRR levert.
Het grote voordeelen van aFRR ten opzichte van onbalans handel zijn:Met aFRR voegen we dus niet alleen een extra slimme functie toe. We openen een professioneel inkomsten kanaal, met meer voorspelbaarheid in de opbrengst en een stabielere inzet van het systeem.
- Met aFRR helpen we daadwerkelijk stabiliteit te leveren wanneer TenneT zegt dat het nodig is. Thuisbatterijen die op onbalans handelen verergeren vaak het onbalans doordat ze allemaal op hetzelfde moment het zelfde doen, waardoor een overschot opeens omslaat naar een tekort.
- Prijszekerheid:. We bieden vermogen aan TenneT aan tegen een vooraf, door ons, bepaalde prijs. Wordt dit vermogen geactiveerd, dan ontvangen we de geboden prijs of een betere prijs. Dat is een belangrijk verschil met reguliere onbalans handel, waar prijzen tijdens een kwartier kunnen omslaan.
aFRR wordt nu actief uitgerold
Nu de registratie en go-live zijn afgerond, starten we met de uitrol van aFRR voor klanten.
Op de account pagina op ons Dashboard kan je zien of jouw account geactiveerd is voor het leveren van aFRR.
Doordat wij grote hoeveelheden systemen aanmelden bij TenneT voor aFRR zit er een doorlooptijd in aan hun kant. Daardoor kan het zijn dat jouw account nu nog niet actief is op aFRR, maar geen man overboord want alle klanten zullen op korte termijn volgen. Voor de klanten waar aFRR nog niet actief is blijft het systeem gewoon op dezelfde manier werken als voorheen.
Het handelen op aFRR zijn we rustig aan het uitbreiden zodat er geen fouten gemaakt worden, de komende weken zal er steeds meer en meer aFRR worden geleverd.Persoonlijk AI-model per klant
Tegelijk met de aFRR-uitrol starten we met persoonlijke voorspelling.
Iedere klant van Balans Energie heeft sinds nu een persoonlijk getraind AI-model. Dat model voorspelt voor de komende 48 uur, hoeveel stroom je gaat verbruiken en hoeveel zonnestroom je gaat opwekken.
[Afbeelding]
Deze informatie wordt gebruikt om een SoC (hoe vol je batterij is) voorspelling te maken om te bepalen hoe de SoC van jouw Balans Batterij de komende 48uur zal ontwikkelen.
[Afbeelding]
Deze SoC voorspelling is een voorspelling wat er met je batterij gebeurt als wij geen oplaad- of ontlaad acties zouden doen. In het voorbeeld hierboven is te zien dat de batterij morgenmiddag vol is door eigen PV-opwek, daardoor wordt er bepaald dat tegen een gunstige prijs er ontladen moet worden. Ook de bieding op aFRR worden hierop gebaseerd.
Hierdoor kunnen we beter actief sturen dat systemen niet te vol komen te zitten om eigen opwek op te slaan en niet te leeg om eigen verbruik niet aan te kunnen. Alsnog kan ons systeem natuurlijk nooit meer opslaan of leveren dan de hoeveelheid opslag die een systeem heeft. Vrije ruimte zullen we inzetten op de meest efficiënte manier.
[Afbeelding]
Dit is de kern van Balans Energie: jouw batterij werkt voor jou én doet mee in een groter systeem.
We werken continu aan het verbeteren van de voorspelling en daardoor zal de voorspelling in de toekomst alleen maar beter worden. Voor nieuwe klanten, het duurt een paar dagen tot 2 weken voordat we voldoende data hebben om jouw persoonlijke AI-model kunnen trainen, mocht er na 2 weken nog geen voorspelling zichtbaar zijn stuur ons even een mailtje.Dit is waar we naartoe hebben gewerkt
De Balans Batterij is vanaf het begin ontworpen om meer te zijn dan alleen een thuisbatterij. Het systeem is gebouwd om huishoudens onderdeel te maken van het energiesysteem van de toekomst.
Vandaag is dat officieel geworden.
Balans Energie is geregistreerd als BSP bij TenneT. aFRR wordt actief voor alle klanten. Persoonlijke AI-profielen worden uitgerold. En huishoudens gaan via hun thuisbatterij officieel meedoen aan het in balans houden van het landelijke stroomnet.
Dank voor jullie vertrouwen, geduld en geloof in wat we aan het bouwen zijn.
Dit is een grote stap, maar wel de eerste van meer.
Don & Guust
Balans Energie
Niet geheel onbelangrijk zie dat bij mij AFRR al actief is
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Nice! @Balans EnergieBalans Energie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:15:Balans Energie officieel geregistreerd als BSP bij TenneT
Groot feest! Op 18 juni is Balans Energie officieel geregistreerd als Balancing Service Provider bij TenneT. Daarmee zijn wij de enige thuisbatterijaanbieder die officieel als BSP bij TenneT is geregistreerd. Je vindt ons vanaf nu in het BSP-register van TenneT:
https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitmarkt/ondersteunende-diensten-bspcsp/bsp-register
Dit is een belangrijk moment. Niet alleen voor Balans Energie, maar voor iedereen die meedoet met de Balans Batterij.
Inmiddels kan Balans Energie door al zijn klanten een aFRR vermogen leveren aan TenneT van maarliefst ruim 6MW met een opslagcapaciteit van 27MWh. Dit staat gelijk met ongeveer 10.000 huishoudens een halve dag van stroom kunnen voorzien. Aan het einde van het jaar zal dit naar verwachting meer dan 30MW zijn, vergelijkbaar met een middelgrote gasturbine die niet meer aan hoeft te gaan.
Waarom aFRR financieel belangrijk is
aFRR is een grote inkomstenbron voor professionele batterij-installaties. Ongeveer 70% van de totale batterij opbrengst voor professionele installaties komt uit aFRR.
Tot nu toe was die markt alleen bereikbaar voor grote industriële installaties. Met onze registratie als BSP bij TenneT brengen wij deze markt nu naar huishoudens met een Balans Batterij die, naast alle voordelen van een normale thuisbatterij, professioneel aFRR levert.
Het grote voordeelen van aFRR ten opzichte van onbalans handel zijn:Met aFRR voegen we dus niet alleen een extra slimme functie toe. We openen een professioneel inkomsten kanaal, met meer voorspelbaarheid in de opbrengst en een stabielere inzet van het systeem.
- Met aFRR helpen we daadwerkelijk stabiliteit te leveren wanneer TenneT zegt dat het nodig is. Thuisbatterijen die op onbalans handelen verergeren vaak het onbalans doordat ze allemaal op hetzelfde moment het zelfde doen, waardoor een overschot opeens omslaat naar een tekort.
- Prijszekerheid:. We bieden vermogen aan TenneT aan tegen een vooraf, door ons, bepaalde prijs. Wordt dit vermogen geactiveerd, dan ontvangen we de geboden prijs of een betere prijs. Dat is een belangrijk verschil met reguliere onbalans handel, waar prijzen tijdens een kwartier kunnen omslaan.
aFRR wordt nu actief uitgerold
Nu de registratie en go-live zijn afgerond, starten we met de uitrol van aFRR voor klanten.
Op de account pagina op ons Dashboard kan je zien of jouw account geactiveerd is voor het leveren van aFRR.
Doordat wij grote hoeveelheden systemen aanmelden bij TenneT voor aFRR zit er een doorlooptijd in aan hun kant. Daardoor kan het zijn dat jouw account nu nog niet actief is op aFRR, maar geen man overboord want alle klanten zullen op korte termijn volgen. Voor de klanten waar aFRR nog niet actief is blijft het systeem gewoon op dezelfde manier werken als voorheen.
Het handelen op aFRR zijn we rustig aan het uitbreiden zodat er geen fouten gemaakt worden, de komende weken zal er steeds meer en meer aFRR worden geleverd.Persoonlijk AI-model per klant
Tegelijk met de aFRR-uitrol starten we met persoonlijke voorspelling.
Iedere klant van Balans Energie heeft sinds nu een persoonlijk getraind AI-model. Dat model voorspelt voor de komende 48 uur, hoeveel stroom je gaat verbruiken en hoeveel zonnestroom je gaat opwekken.
[Afbeelding]
Deze informatie wordt gebruikt om een SoC (hoe vol je batterij is) voorspelling te maken om te bepalen hoe de SoC van jouw Balans Batterij de komende 48uur zal ontwikkelen.
[Afbeelding]
Deze SoC voorspelling is een voorspelling wat er met je batterij gebeurt als wij geen oplaad- of ontlaad acties zouden doen. In het voorbeeld hierboven is te zien dat de batterij morgenmiddag vol is door eigen PV-opwek, daardoor wordt er bepaald dat tegen een gunstige prijs er ontladen moet worden. Ook de bieding op aFRR worden hierop gebaseerd.
Hierdoor kunnen we beter actief sturen dat systemen niet te vol komen te zitten om eigen opwek op te slaan en niet te leeg om eigen verbruik niet aan te kunnen. Alsnog kan ons systeem natuurlijk nooit meer opslaan of leveren dan de hoeveelheid opslag die een systeem heeft. Vrije ruimte zullen we inzetten op de meest efficiënte manier.
[Afbeelding]
Dit is de kern van Balans Energie: jouw batterij werkt voor jou én doet mee in een groter systeem.
We werken continu aan het verbeteren van de voorspelling en daardoor zal de voorspelling in de toekomst alleen maar beter worden. Voor nieuwe klanten, het duurt een paar dagen tot 2 weken voordat we voldoende data hebben om jouw persoonlijke AI-model kunnen trainen, mocht er na 2 weken nog geen voorspelling zichtbaar zijn stuur ons even een mailtje.Dit is waar we naartoe hebben gewerkt
De Balans Batterij is vanaf het begin ontworpen om meer te zijn dan alleen een thuisbatterij. Het systeem is gebouwd om huishoudens onderdeel te maken van het energiesysteem van de toekomst.
Vandaag is dat officieel geworden.
Balans Energie is geregistreerd als BSP bij TenneT. aFRR wordt actief voor alle klanten. Persoonlijke AI-profielen worden uitgerold. En huishoudens gaan via hun thuisbatterij officieel meedoen aan het in balans houden van het landelijke stroomnet.
Dank voor jullie vertrouwen, geduld en geloof in wat we aan het bouwen zijn.
Dit is een grote stap, maar wel de eerste van meer.
Don & Guust
Balans Energie
Ik ben erg benieuwd naar aFRR! Bij mij ook actief. maar zou wellicht leuk zijn om af en toe een update te krijgen hoe de vlag erbij hangt (percentage actief bijv) dat voorkomt vragen denk ik aan deze kant. Ik heb geen idee hoe lang het aan de Tennet kant duurt om het te activeren.
Ook complimenten over alle toevoegingen in 1x. Jullie hebben hard gewerkt en dat mag ook gezegd worden!
@Balans Energie klopt het dat de korting (percentage voor BE) die wij kregen vanwege uitgestelde AFRR nu vervalt? Is het niet verstandiger om, zeg vanaf 1 juli, een verrekening te maken ipv dit uit te moeten zoeken bij de eindafrekening?
Ik zie inderdaad al
"AFRR ACTIEF
JA"
In het account staan
Ik zie inderdaad al
"AFRR ACTIEF
JA"
In het account staan
Die korting ging toch over de 2 ct/kWh? Percentage was naar verluid alleen van toepassing op aFRRSource90 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:28:
@Balans Energie klopt het dat de korting (percentage voor BE) die wij kregen vanwege uitgestelde AFRR nu vervalt? Is het niet verstandiger om, zeg vanaf 1 juli, een verrekening te maken ipv dit uit te moeten zoeken bij de eindafrekening?
Ik zie inderdaad al
"AFRR ACTIEF
JA"
In het account staan
@Balans Energie Hartelijk gefeliciteerd met de registratie!! De aanhouder wint zullen we maar zeggen
Dank ook voor het harde werk en uiteraard deze update!
Ben ook een van de gelukkige waar de AFRR status ook actief is
Ben heel benieuwd hoe deze nieuwe werkelijkheid zich gaat vertalen in zowel gebruik als in opbrengst.
Dank ook voor het harde werk en uiteraard deze update!
Ben ook een van de gelukkige waar de AFRR status ook actief is
Ben heel benieuwd hoe deze nieuwe werkelijkheid zich gaat vertalen in zowel gebruik als in opbrengst.
Ik denk dat het handig is na deze info(die ook in het Balans aFRR topic staat nu) dit topic tot een einde te brengen en in de nieuwe verder te gaan. @zunrob en ik zullen de komende dagen de startpost vullen met info en zoveel mogelijk context over dit nieuwe mechanisme.
Het dashboard zal nog worden aangevuld begreep ik van Don met meer actuele informatie aangaande de aFRR bid / tarief waarop je op dat moment een ISP hebt.
Of je reeds meedoet op die aFRR bids kunnen we momenteel achteraf zien, maar als aFRR in je account nog niet actief staat (dat kun je zien onder account van je dashboard) dan zit je sowieso nog (altijd) op de reguliere passieve onbalansmarkt.
Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR
Het dashboard zal nog worden aangevuld begreep ik van Don met meer actuele informatie aangaande de aFRR bid / tarief waarop je op dat moment een ISP hebt.
Of je reeds meedoet op die aFRR bids kunnen we momenteel achteraf zien, maar als aFRR in je account nog niet actief staat (dat kun je zien onder account van je dashboard) dan zit je sowieso nog (altijd) op de reguliere passieve onbalansmarkt.
Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 19-06-2026 12:30 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Jerra schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:34:
[...]
Mijn kast (1,0 x 1,3 x 1,90) heeft maar op zeer beperkte momenten op de dag direct zonlicht, maar ik ga daar toch morgenavond actieve ventilatie inbouwen.
Ik vond hem gisteravond, rond een uur of 10 op de avond, nog erg warm.
Bij deze nog even een update, zeker nu met die mooie lange activaties.
Mijn inbouw is niet zo netjes als die van @paQ , maar toch ben ik niet ontevreden, zijn luchttunnel idee heb ik (nog) niet uitgeprobeerd.
Ik heb solarman eens gekoppeld aan de logger om terug te kijken naar de afgelopen periode.
Enkele korte momenten in mei is de inverter temperatuur gepiekt naar bijna 70 graden celsius, dit is zo'n 5 keer voorgekomen. Behoorlijk vaak zie je temperaturen rond de 65 graden tijdens activaties.
Hoogste piek was 70,6 graden celsius, dit was een vrij lange ontlaad activitatie op 23 mei.
Sinds installatie van de AirTitan
Al met al was ventilatie echt wel nodig aan het worden, de temperaturen namen toch wel aardig toe.
Mijn 3D print is nog in bouwfase, komt vast wel ergens volgende week.
Met de tijdelijke opstelling, zie eerdere foto's blijft de omvormer onder de 60 graden, ook gisteravond met de hitte en de vele activaties.
Het enige wat ik nog wil is een 150 mm gat naar buiten, afvoer is het meest belangrijke.....!
Met de tijdelijke opstelling, zie eerdere foto's blijft de omvormer onder de 60 graden, ook gisteravond met de hitte en de vele activaties.
Het enige wat ik nog wil is een 150 mm gat naar buiten, afvoer is het meest belangrijke.....!
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Moet je in totaal ook 150mm effectief aan aanvoer (kieren, roostertjes, etc) hebben, anders gaat er nog niet veel gebeuren
Ik heb van januari tot ergens half mei gezeten met een systeem wat niet goed werkte en met een beetje zon alles terug leverde het net op ipv in de accu. Vanaf half mei tot heden hebben we 2 accu's en werkt het systeem wel. Kapotte accu is er uit gehaald en zou binnen 2 weken gewisseld worden. Uiteraard niet binnen 2 weken gewisseld. De afspraak staat voor a.s. dinsdag dus dan hebben we 3 goede accu's als het goed is..jeeedeee schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:02:
[...]
Balen man, ja super vervelend voor je. Hoop dat het toch snel gefixt wordt.
Ook balansstroom.nl heeft ergens in de afgelopen periode een update gehad.
https://www.balansstroom.nl/actuele-energieprijzen Of in ieder geval deze handige maandweergave hier was mij nog niet bekend.
Dashboard daar is nog niet bijgewerkt en klopt ook nog niet (o.a. incorrecte kosten netbeheerder door telling vanaf 1ste van de maand ipv contract-start-datum, ik zie daar ook aan afwijkend voorschotbedrag staan).
Overigens komt de maanden daar nog niet overeen met de kosten volgens het dashboard, zowel niet kaal als volgens de plug-in. Ik vertrouw meer op de plug-in
Als ik het me goed herinner gaan de totale resultaten daar nooit komen te staan, ze zijn meer een administratieve basis voor de verrekening. Dus die laatste vergelijking van mij was misschien wat wishful thinking.
https://www.balansstroom.nl/actuele-energieprijzen Of in ieder geval deze handige maandweergave hier was mij nog niet bekend.
Dashboard daar is nog niet bijgewerkt en klopt ook nog niet (o.a. incorrecte kosten netbeheerder door telling vanaf 1ste van de maand ipv contract-start-datum, ik zie daar ook aan afwijkend voorschotbedrag staan).
Overigens komt de maanden daar nog niet overeen met de kosten volgens het dashboard, zowel niet kaal als volgens de plug-in. Ik vertrouw meer op de plug-in
Als ik het me goed herinner gaan de totale resultaten daar nooit komen te staan, ze zijn meer een administratieve basis voor de verrekening. Dus die laatste vergelijking van mij was misschien wat wishful thinking.
Hier komen ze ook a.s. dinsdag langs (om 09:00), gok dat dezelfde monteur daarna naar jouw hoekje van het land rijdtlzondervan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Kapotte accu is er uit gehaald en zou binnen 2 weken gewisseld worden. Uiteraard niet binnen 2 weken gewisseld. De afspraak staat voor a.s. dinsdag dus dan hebben we 3 goede accu's als het goed is..
Heeft hier dan exact 2 weken geduurd, gelukkig niet dezelfde problemen ondervonden als jij hebt gehad.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
ik zie op balansstroom.nl dat de inkoopvergoeding €0,024 is, is dat verhoogd? ik dacht dat het 2ct zou zijn.
LG-HM163MR-U34
Waar staat of afrr actief is? Of kan ik er vanuit gaan dat het niet actief is als ik het niet direct zie staan?
Die 0,024 zal incl BTW zijn.(en 2 cent excl BTW)The_KnarF schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:21:
ik zie op balansstroom.nl dat de inkoopvergoeding €0,024 is, is dat verhoogd? ik dacht dat het 2ct zou zijn.
Dus beide klopt
[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 19-06-2026 14:24 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Bij account info op je dashboardMaartinho schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:22:
Waar staat of afrr actief is? Of kan ik er vanuit gaan dat het niet actief is als ik het niet direct zie staan?
Van klussen krijg je grijze haren
Een activatie van 50 minuten? Heb je daar wat meer info over? Inkoop/verkoop actie? En met welk vermogen? Hier enkel nog een paar hele korte export activiteiten maar zie nog geen ander gedrag dan wat als ik voorheen zag.Jerra schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:30:
[...]
Sinds installatie van de AirTitan(2 juni) blijven alle pieken onder de 60 graden celsius, tot vandaag, na een activatie van 50 minuten en een beetje zon (en toch een wat verhoogde buitentemperatuur) zie ik een piek van 61,7 graden celsius.
Yaay schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:29:
[...]
Een activatie van 50 minuten? Heb je daar wat meer info over? Inkoop/verkoop actie? En met welk vermogen? Hier enkel nog een paar hele korte export activiteiten maar zie nog geen ander gedrag dan wat als ik voorheen zag.
Bij deze
[ Voor 27% gewijzigd door Jerra op 19-06-2026 14:32 ]
Ik had de activatie ook zo lang, maar op minder vermogen. Hoe zou dat komen?Jerra schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:32:
[...]
[Afbeelding]
Bij dezeKun je spotten wanneer ik de kookplaat heb gebruikt?
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Volgens mij is dat afhankelijk van de voorspelling hoeveel PV opwek je die dag krijgt. Mensen met meer PV hebben eerder de accu vol. En verwacht verbruik zal er ook wel mee te maken hebben.--Erik-- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Ik had de activatie ook zo lang, maar op minder vermogen. Hoe zou dat komen?
[Afbeelding]
Oh ja en SoC van de accu, want ik hem niet 😀
[ Voor 4% gewijzigd door jeeedeee op 19-06-2026 14:47 ]
Ah natuurlijk, het AI gedeelte.jeeedeee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:45:
[...]
Volgens mij is dat afhankelijk van de voorspelling hoeveel PV opwek je die dag krijgt. Mensen met meer PV hebben eerder de accu vol. En verwacht verbruik zal er ook wel mee te maken hebben.
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Als je zonnepanelen hebt kunnen ze niet de volle 12kW van het net halen.--Erik-- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Ik had de activatie ook zo lang, maar op minder vermogen. Hoe zou dat komen?
[Afbeelding]
Ik denk na om de batterij buiten te laten plaatsen in de tuin. Heeft iemand ervaringen met dat de monteur van balans energie de batterij en omvormer rechtstreeks in een batterij kast plaatst?blue eyes schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:33:
Mijn 3D print is nog in bouwfase, komt vast wel ergens volgende week.
Met de tijdelijke opstelling, zie eerdere foto's blijft de omvormer onder de 60 graden, ook gisteravond met de hitte en de vele activaties.
Het enige wat ik nog wil is een 150 mm gat naar buiten, afvoer is het meest belangrijke.....!
Je bent net op tijd, het laad/ en ontlaadgeweld is hier nu losgebarsten met aFRR en de buitentemperaturen zijn de komende dagen ook erg hoog.Jerra schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:30:
[...]
[Afbeelding]
Bij deze nog even een update, zeker nu met die mooie lange activaties.
Mijn inbouw is niet zo netjes als die van @paQ , maar toch ben ik niet ontevreden, zijn luchttunnel idee heb ik (nog) niet uitgeprobeerd.
Ik heb solarman eens gekoppeld aan de logger om terug te kijken naar de afgelopen periode.
Enkele korte momenten in mei is de inverter temperatuur gepiekt naar bijna 70 graden celsius, dit is zo'n 5 keer voorgekomen. Behoorlijk vaak zie je temperaturen rond de 65 graden tijdens activaties.
Hoogste piek was 70,6 graden celsius, dit was een vrij lange ontlaad activitatie op 23 mei.
Sinds installatie van de AirTitan(2 juni) blijven alle pieken onder de 60 graden celsius, tot vandaag, na een activatie van 50 minuten en een beetje zon (en toch een wat verhoogde buitentemperatuur) zie ik een piek van 61,7 graden celsius.
Al met al was ventilatie echt wel nodig aan het worden, de temperaturen namen toch wel aardig toe.
Ja. Diverse mensen. Even zoeken in dit topic.harry456 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Ik denk na om de batterij buiten te laten plaatsen in de tuin. Heeft iemand ervaringen met dat de monteur van balans energie de batterij en omvormer rechtstreeks in een batterij kast plaatst?
edit:
dubbelposting.
dubbelposting.
[ Voor 91% gewijzigd door Jerra op 19-06-2026 14:52 ]
Haha inderdaad, begin juni dus geïnstalleerd en dat was omdat ik het in mei al nijpend vond.Wolly schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Je bent net op tijd, het laad/ en ontlaadgeweld is hier nu losgebarsten met aFRR en de buitentemperaturen zijn de komende dagen ook erg hoog.
Die doen niet zoveel qua vermogen en opwek:Wolly schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Als je zonnepanelen hebt kunnen ze niet de volle 12kW van het net halen.
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Yep, aanpassen, safe en op install klikken.paQ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:09:
[...]
In wezen hoef je alleen de yaml die je in esp home schrijft uitbreiden. Dus met telkens het volgende adres en nummering. Dan compilen en flashen/
Het aanpassen: het meest gemakkelijk: pak de script die hier is gedeeld. Zoek 1 senser op, en zoek het repeterende deel van de naam, het meest waarschijnlijk BMS1. Open AI, kopieer het script en vertel AI dat je nu 4, 5 etc. accu's hebt, dat de benaming BMS1-5 moet zijn, etc. verzin de verwoording en in no time krijg je het script
Maar ik denk, het antwoord van PaQ te lezen dat je wellicht alleen de 4e, 5e accu etc. hoeft toe te voegen, de compiler doet de rest?
Ik heb via bovenstand de hele YAML aangepast (mijn gebrek aan kennis, maar je zag het plaatje, het werkt wel
[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 19-06-2026 15:04 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Dat slaat inderdaad geen deuk--Erik-- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:54:
[...]
Die doen niet zoveel qua vermogen en opwek:
[Afbeelding]
Dan denk ik dat ze per klant bepalen wat nodig is.
Nou, het feest kan beginnen jongens en meisjes, BE is BSP bij TenneT!!!!!!!!!
oh echt?kawarider schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:52:
Nou, het feest kan beginnen jongens en meisjes, BE is BSP bij TenneT!!!!!!!!!
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De 2ct is al inclusief btw, zie de offerte die je van Balans hebt gekregen.fenrir schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:23:
[...]
Die 0,024 zal incl BTW zijn.(en 2 cent excl BTW)
Dus beide klopt
Het is trouwens eigenlijk € 0,001997.
[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 19-06-2026 22:36 ]
Jelco verkoopt ze zelfs….harry456 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Ik denk na om de batterij buiten te laten plaatsen in de tuin. Heeft iemand ervaringen met dat de monteur van balans energie de batterij en omvormer rechtstreeks in een batterij kast plaatst?
Update op mijn accu’s:
Na overleg met Jelco meerdere keren, kwam eind van vandaag team Nick langs.
Eerst wel een beetje gek, want alles deed het gewoon weer. Dus wat moest er eigenlijk gedaan worden. Ik was er niet, mijn vrouw wist dat ik alles aan Jelco had laten weten, incl de screenshots van niet werkende batterij. Dus na overleg Nick-Jelco, hebben ze toch alles nagekeken los gehad. Omdat ik er niet bij was, geen verdere details. Ik had al wel een Busbar set klaar liggen, maar wilde die niet monteren voordat ik wist dat de gewone default installatie in orde was. Tegelijkertijd wel gevraagd dat als ze alles los hadden en geconstateerd dat alles goed was qua batterij, dat de busbars meteen er tussen konden.
Bij thuiskomst vanavond, gekeken en alles is super in orde, incl gemonteerde Busbars. De batterijen kruipen qua soc al weer naar elkaar toe en de onderste zijn alweer boven de 70% gekomen (gisteren was dat 25% Max).
Enorme kudos voor team Nick, Jelco en Balans. Super service, en dat ook nog met dit weer. Ik had wat 0.0 klaar gezet , maar water 💦 was zelfs met dit weer beter.
Thanks heren!
Na overleg met Jelco meerdere keren, kwam eind van vandaag team Nick langs.
Eerst wel een beetje gek, want alles deed het gewoon weer. Dus wat moest er eigenlijk gedaan worden. Ik was er niet, mijn vrouw wist dat ik alles aan Jelco had laten weten, incl de screenshots van niet werkende batterij. Dus na overleg Nick-Jelco, hebben ze toch alles nagekeken los gehad. Omdat ik er niet bij was, geen verdere details. Ik had al wel een Busbar set klaar liggen, maar wilde die niet monteren voordat ik wist dat de gewone default installatie in orde was. Tegelijkertijd wel gevraagd dat als ze alles los hadden en geconstateerd dat alles goed was qua batterij, dat de busbars meteen er tussen konden.
Bij thuiskomst vanavond, gekeken en alles is super in orde, incl gemonteerde Busbars. De batterijen kruipen qua soc al weer naar elkaar toe en de onderste zijn alweer boven de 70% gekomen (gisteren was dat 25% Max).
Enorme kudos voor team Nick, Jelco en Balans. Super service, en dat ook nog met dit weer. Ik had wat 0.0 klaar gezet , maar water 💦 was zelfs met dit weer beter.
Thanks heren!
Maar. Wat was er nou?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik heb er geen update van gekregen. Nick heeft niks aan mijn vrouw laten weten, behalve dat t klaar was. Ik heb de vraag nog gesteld aan Jelco. Maar nog geen antwoord.paQ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:35:
Maar. Wat was er nou?
AFRR is hier niet meer voorgekomen deze avond, een paar reguliere ontlaadactivaties en dat was het. Had juist verwacht dat het in de spitsuren een spektakel(tje) zou worden.
Bij mij was er een export tot 0:30. Onbalansprijs was toen ook 1500 eur/MWh. Wel bijzonder dat hij bij jou langer doorloopt.Speedy-Andre schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 01:23:
Weer een lange activatie, deze keer lijkt het niet op missende data. Nog geen aFRR hier, wel 'binnenkort'.
[Afbeelding]
AFRR is bij mij actief, hierdoor zag ik gister aan het einde van de ochtend een activatie van 5kW ipv de max capaciteit van de Deye.
Van klussen krijg je grijze haren
Hier voor het eerst sinds tijden weer een glitch, dus geen data voor de 18e.
Ik ben toch malle pietje niet!
Heb dezelfde activatie maar bij mij stopte hij netjes om 00:30.Speedy-Andre schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 01:23:
Weer een lange activatie, deze keer lijkt het niet op missende data. Nog geen aFRR hier, wel 'binnenkort'.
[Afbeelding]
stopte hier om 00:28Speedy-Andre schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 01:23:
Weer een lange activatie, deze keer lijkt het niet op missende data. Nog geen aFRR hier, wel 'binnenkort'.
[Afbeelding]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
hele mooie dag iddE-Transitie schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:31:
[Afbeelding]
Mooie opbrengst donderdag. Laatste mooie dag zonder AFFR
hier goed voor een 3e van de opbrengsten van juni.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Volgens het account is AFRR actief, afgelopen 24 uur alleen activaties 11-12 Kwatt. Kun je ergens zien dat er AFRR activaties zijn, los van het vermogen?fenrir schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:14:
[...]
Bij mij was er een export tot 0:30. Onbalansprijs was toen ook 1500 eur/MWh. Wel bijzonder dat hij bij jou langer doorloopt.
AFRR is bij mij actief, hierdoor zag ik gister aan het einde van de ochtend een activatie van 5kW ipv de max capaciteit van de Deye.
Als ik de Lily ga aansluiten op mijn batterij, is het dan nodig om de hele batterij uit te zetten of is het gewoon inpluggen en klaar?
inpluggen en klaar.MertijnW schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:06:
Als ik de Lily ga aansluiten op mijn batterij, is het dan nodig om de hele batterij uit te zetten of is het gewoon inpluggen en klaar?
Van klussen krijg je grijze haren
Voor zover ik weet kan je dit verder alleen in de resultaten zien (met de twee dagen vertraging). Zo zie ik bij de 16e ook al een AFRR activatie terug in de resultaten, zo rond 12:15, lijkt geen geld opgeleverd te hebben.Tsuranim schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:17:
[...]
Volgens het account is AFRR actief, afgelopen 24 uur alleen activaties 11-12 Kwatt. Kun je ergens zien dat er AFRR activaties zijn, los van het vermogen?
Van klussen krijg je grijze haren
Ik wilde er juist naar vragen hoe bij jullie de temperatuur ontwikkeld met activaties in deze zomerse extremenzunrob schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:13:
Idd, inpluggen en klaar.
Met de hoge temperaturen krijgt het hokje buiten weinig tijd om af te koelen.
[Afbeelding]
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
GIsterenavond bij mij in een schuur die 32 graden was, kwam de Deye niet boven de 57 graden uit bij activaties. Om daarna te zakken tot 53 graden. Dus bleef mooi stabiel. De bovenste batterij is niet hoger dan 34 graden geworden.Ersus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:22:
[...]
Ik wilde er juist naar vragen hoe bij jullie de temperatuur ontwikkeld met activaties in deze zomerse extremen
En dank aan @Rick Astley Rick Astley in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie", @paQ en @fenrir
/f/image/9SCw9vepnEeT3Sl1Pv3oSdqf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/27SJYAw6oBbez6eEHLeAaisr.jpg?f=fotoalbum_large)
De LilyGo hangt aan een Mikrotik MAP V2 die ik voor maar liefst €15 gevonden had...
En heb ook een TPLink POE160S injector van Marktplaats gehaald in plaats van het Hyperchinesium ding voor de EMS.
/f/image/9SCw9vepnEeT3Sl1Pv3oSdqf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/27SJYAw6oBbez6eEHLeAaisr.jpg?f=fotoalbum_large)
De LilyGo hangt aan een Mikrotik MAP V2 die ik voor maar liefst €15 gevonden had...
En heb ook een TPLink POE160S injector van Marktplaats gehaald in plaats van het Hyperchinesium ding voor de EMS.
[ Voor 37% gewijzigd door Ronald op 20-06-2026 22:52 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Met mijn 3 redox 120mm fans boven de deye, wordt de Deye aanzienlijk minder warm. In mijn ongeisoleerde garage van 32m2 is het best warm te noemen.Ersus schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:22:
[...]
Ik wilde er juist naar vragen hoe bij jullie de temperatuur ontwikkeld met activaties in deze zomerse extremen
Rond 9-13u de EV geladen.
Boven de 50c staat de Deye in beastmode.
Interessant... Net een ontlaad activatie op lage SOC, want €0,40 onbalans opregelen..
Nu staat module 1 (laagste SOC) zichzelf een beetje te laden terwijl de module 3 (hoogste SOC) bijna alles levert
:strip_exif()/f/image/1wIc2JrQKlegS8Ubyz23qHHH.png?f=user_large)
Module 3 bleef een paar Amp achter bij de activatie
Nu staat module 1 (laagste SOC) zichzelf een beetje te laden terwijl de module 3 (hoogste SOC) bijna alles levert
:strip_exif()/f/image/1wIc2JrQKlegS8Ubyz23qHHH.png?f=user_large)
Module 3 bleef een paar Amp achter bij de activatie
[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 20-06-2026 23:20 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb een klein hokje (2.5 m breed, 1.2m diep en 1.3m hoog). Dak is een betonplaat van 12cm, muren zijn 7 cm cellenbeton.
Op het zuiden en dit zijn mijn temperaturen:
:strip_exif()/f/image/fWpV6zDPbfKU9JmmQzYoSw0F.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de onderkant van de Deye hangen 4 artic P120 fans, met de mount zoals deze op printables (https://www.printables.co...fterhalterung-deye-81012k) staat.
Verder heb ik drie ventilatieroosters van 150 mm in het hokje voor aanvoer, maar ook 3 artic P140 fans die warme lucht er uit blazen.
De activaties zorgen voor veel warmte in het hokje en er is tijd nodig om deze af te voeren. Dit lukt tot nu toe prima, maar wel met behulp van alle fans die ik geplaatst heb. Ik had eerst 1 fan van 140mm om lucht uit het hokje te blazen maar dat bleek toch echte te weinig.
Accu’s en Deye staan/hangen naast elkaar, hierdoor zit de bovenste accu in de warme lucht van de Deye totdat deze is afgevoerd. De onderste accu is een paar graden koeler.
Op het zuiden en dit zijn mijn temperaturen:
:strip_exif()/f/image/fWpV6zDPbfKU9JmmQzYoSw0F.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de onderkant van de Deye hangen 4 artic P120 fans, met de mount zoals deze op printables (https://www.printables.co...fterhalterung-deye-81012k) staat.
Verder heb ik drie ventilatieroosters van 150 mm in het hokje voor aanvoer, maar ook 3 artic P140 fans die warme lucht er uit blazen.
De activaties zorgen voor veel warmte in het hokje en er is tijd nodig om deze af te voeren. Dit lukt tot nu toe prima, maar wel met behulp van alle fans die ik geplaatst heb. Ik had eerst 1 fan van 140mm om lucht uit het hokje te blazen maar dat bleek toch echte te weinig.
Accu’s en Deye staan/hangen naast elkaar, hierdoor zit de bovenste accu in de warme lucht van de Deye totdat deze is afgevoerd. De onderste accu is een paar graden koeler.
[ Voor 10% gewijzigd door fenrir op 21-06-2026 09:59 . Reden: nu met link naar printables ]
Van klussen krijg je grijze haren
Ik heb het HA Dashboard omgecat naar sections. Het panel deed (bij mij) niets op mobiel...
Met wat getruuk volledig responsief oké op mobiel/tablet/screen/wide layout.
https://github.com/RaginV.../main/HA%20dashboard.yaml
Merged: https://github.com/www0xx.../main/HA%20dashboard.yaml
@fenrir @paQ Ik heb niet zo'n zin in een fork... dus PR gedaan naar de repo van denk ik @fenrir
Met wat getruuk volledig responsief oké op mobiel/tablet/screen/wide layout.
https://github.com/RaginV.../main/HA%20dashboard.yaml
Merged: https://github.com/www0xx.../main/HA%20dashboard.yaml
@fenrir @paQ Ik heb niet zo'n zin in een fork... dus PR gedaan naar de repo van denk ik @fenrir
[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 21-06-2026 11:39 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Tp-link, land van herkomst: ChinaRonald schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:47:
En dank aan @Rick Astley Rick Astley in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie", @paQ en @fenrir
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De LilyGo hangt aan een Mikrotik MAP V2 die ik voor maar liefst €15 gevonden had...
En heb ook een TPLink POE160S injector van Marktplaats gehaald in plaats van het Hyperchinesium ding voor de EMS.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
@Speedy-Andre yep... maar die vind ik minder erg dan die switch waarvan echt niets consistents over te vinden is...
Die mag naast de CHT aliautomaat gaan liggen...
Die mag naast de CHT aliautomaat gaan liggen...
[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 21-06-2026 00:42 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Top, ik heb hem gemerged (en hier thuis ook meteen geïmplementeerd)Ronald schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:07:
Ik heb het HA Dashboard omgecat naar sections. Het panel deed (bij mij) niets op mobiel...
Met wat getruuk volledig responsief oké op mobiel/tablet/screen/wide layout.
https://github.com/RaginV.../main/HA%20dashboard.yaml
@fenrir @paQ Ik heb niet zo'n zin in een fork... dus PR gedaan naar de repo van denk ik @fenrir
Dank!
Van klussen krijg je grijze haren
Dit is netjes zeg!fenrir schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:23:
Ik heb een klein hokje (2.5 m breed, 1.2m diep en 1.3m hoog). Dak is een betonplaat van 12cm, muren zijn 7 cm cellenbeton.
Op het zuiden en dit zijn mijn temperaturen:
[Afbeelding]
Aan de onderkant van de Deye hangen 4 artic P120 fans, met de mount zoals deze op printables (https://www.printables.co...fterhalterung-deye-81012k) staat.
Verder heb ik drie ventilatieroosters van 150 mm in het hokje voor aanvoer, maar ook 3 artic P140 fans die warme lucht er uit blazen.
De activaties zorgen voor veel warmte in het hokje en er is tijd nodig om deze af te voeren. Dit lukt tot nu toe prima, maar wel met behulp van alle fans die ik geplaatst heb. Ik had eerst 1 fan van 140mm om lucht uit het hokje te blazen maar dat bleek toch echte te weinig.
Accu’s en Deye staan/hangen naast elkaar, hierdoor zit de bovenste accu in de warme lucht van de Deye totdat deze is afgevoerd. De onderste accu is een paar graden koeler.
Heb je toevallig ook een overzicht van je PV opbrengst? Ik heb de indruk dat bij mij de grootste stijging van de temperatuur wordt veroorzaakt doordat er simpelweg veel PV wordt omgezet de batterij in.
[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 21-06-2026 10:33 ]
Max 4 kW aan vermogen van de panelen en dan moet het huisverbruik er nog af.zunrob schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:32:
[...]
Dit is netjes zeg!
Heb je toevallig ook een overzicht van je PV opbrengst? Ik heb de indruk dat bij mij de grootste stijging van de temperatuur wordt veroorzaakt doordat er simpelweg veel PV wordt omgezet de batterij in.
[Afbeelding]
Mijn hokje voldoet absoluut niet aan de minimum afmetingen, de ruimte voor een monteur is ook minimaal aangezien de ingang aan de korte kant zit. Maar het staat erin
[ Voor 12% gewijzigd door fenrir op 21-06-2026 10:41 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Wat zijn de verdiensten met aFRR erbij jongens? Ik baal als een stekker nu. Denk dat ik toch eens ga kijken naar dat watmtefonds
De hogere rente is jammer, of het moet op een ander (laag) inkomen gebaseerd kunnen worden... Daarbij is de rente waarschijnlijk aftrekbaar en als de middelen er zijn kan je vervroegd aflossen. Het is te vroeg voor resultaten en ik denk dat er nog aan gewerkt wordt waardoor er dingen kunnen veranderen.Mitchelllll schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:38:
Wat zijn de verdiensten met aFRR erbij jongens? Ik baal als een stekker nu. Denk dat ik toch eens ga kijken naar dat watmtefonds
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/NqUDvwV6bLZuuuDVOSungzJR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NPqeQJtowVg0aOWIh5b1hjgv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iur6NqnaIMc0V18gHDx1fMjL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wul0D6QohJjq0Jgfi6azqP3w.jpg?f=fotoalbum_large)