Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 155 ... 158 Laatste
Acties:
  • 510.018 views

  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Zoals beloofd zullen @paQ en ik een nieuwe TS maken in een apart topic om alle ervaringen rondom aFRR te delen. zunrob in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

TS suggesties graag per PB toesturen.

In dit topic kunnen we door discussiëren over de ervaringen met de batterij.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
Kunnen we opnieuw beginnen met een aantal dashboards :D :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Is het idee dat er 2 topics komen? 1 voor de accu's en 1 voor aFRR?

Goed nieuws deze morgen zeg. En eindelijk wat goede dagen qua prijzen (wat een Epex voor vanavond)!

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 06:38:
[...]

Ja, maar ws maar 1 tegelijk. (Waarop je compilet)
Duidelijk, dank.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Moby schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:35:
Is het idee dat er 2 topics komen? 1 voor de accu's en 1 voor aFRR?

Goed nieuws deze morgen zeg. En eindelijk wat goede dagen qua prijzen (wat een Epex voor vanavond)!
Dat is al gebeurt, zie een aantal posts boven je. :)
zunrob in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Moby schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:35:
En eindelijk wat goede dagen qua prijzen (wat een Epex voor vanavond)!
8)7

Ik wilde nog wel de auto laden vandaag maar nu wordt het doel om de accu voor 101% te vullen :Y

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wolly schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:39:
[...]


8)7

Ik wilde nog wel de auto laden vandaag maar nu wordt het doel om de accu voor 101% te vullen :Y
Hoge Epex correleert jammer genoeg totaal niet met hoge onbalans. Maar dat weet jij ook wel. Toch is het interessant en hoop ik dat ik ongelijk heb.

1e export vanmorgen was voor 40 cent. Jammer genoeg zat er te weinig in de accu om hem af te maken. 22%, ik gok de laagste accu op 20% aangezien ik regelmatig op 100% kom.

[ Voor 7% gewijzigd door Moby op 18-06-2026 08:52 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:58
Goed nieuws zeg, eindelijk BSP! Gefeliciteerd BE en mede batterij-eigenaren! Was lang wachten. Nu eens kijken af het gemiddeld een euro of 3 a 4 per dag oplevert.

[ Voor 26% gewijzigd door JeVe op 18-06-2026 08:51 ]


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Moby schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:47:
[...]

Hoge Epex correleert jammer genoeg totaal niet met hoge onbalans. Maar dat weet jij ook wel. Toch is het interessant en hoop ik dat ik ongelijk heb.
Klopt, aan de andere kant denk ik dat een hoge Epex ook een hoge onzekerheid met zich meebrengt en daardoor wel van invloed kan zijn op de onbalansprijs. Maar het blijft een gok, misschien gooit Balans onze accu's wel leeg voor 2ct vanmiddag :+

Wat je wel zeker weet is dat onverwacht weer en/of feestdagen op werkdagen grote(re) effecten hebben.

  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:00:
BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING **

BALANS IS erkend BSP voor aFRR energie!!!!

[Afbeelding]
https://www.tennet.eu/nl/...nsten-bspcsp/bsp-register
Haha, mooi! Ik zit al sinds februari iedere keer dat lijstje te F5’en, gisteren gewoon gemist :+ Nou, alles vergeven en vergeten en gas op die lolly en euro’s harken :P

Ik ben toch malle pietje niet!


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Legend schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Haha, mooi! Ik zit al sinds februari iedere keer dat lijstje te F5’en, gisteren gewoon gemist :+ Nou, alles vergeven en vergeten en gas op die lolly en euro’s harken :P
Ze kunnen het serverpark op die site wel afschalen nu al die F5-ers er niet meer zijn.

Alhoewel, er zijn nog wel wat (x)FFR vinkjes die afgevinkt moeten worden door Balans O-)

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wolly schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:52:
[...]


Klopt, aan de andere kant denk ik dat een hoge Epex ook een hoge onzekerheid met zich meebrengt en daardoor wel van invloed kan zijn op de onbalansprijs. Maar het blijft een gok, misschien gooit Balans onze accu's wel leeg voor 2ct vanmiddag :+

Wat je wel zeker weet is dat onverwacht weer en/of feestdagen op werkdagen grote(re) effecten hebben.
Ik ga proberen om hem op 90% te houden met de auto standby om te gaan laden. Ik ga gokken op zwaar negatieve onbalans prijzen. Iedereen en zijn moeder die handelt met Epex gaat dumpen uiteraard.

Maar misschien ook wel niet. Sommige mensen kopen krasloten, ik doe dit.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JeVe schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:49:
Goed nieuws zeg, eindelijk BSP! Gefeliciteerd BE en mede batterij-eigenaren! Was lang wachten. Nu eens kijken af het gemiddeld een euro of 3 a 4 per dag oplevert.
Je lijkt verrast, maar dit was jou al bekend toch? Of komt er nog iets anders aan?
JeVe schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:26:
Er zit wel iets aan te komen. Begreep via via dat er op zeer korte termijn een grote aankondiging komt.

  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Zouden wij het nu eerder weten dan BE trouwens? Dat de brief nog onderweg is naar Leerdam :P

Ik ben toch malle pietje niet!


  • Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 11:25

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
We weten het :)

  • Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 11:25

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
07:03 kregen we het officiele bericht, 07:45 stond het op de website. Wolly was blijkbaar aan het refreshen. We komen snel met meer. Nu opeens veel tegelijk om te doen :)

  • JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:58
Wolly schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:57:
[...]


Je lijkt verrast, maar dit was jou al bekend toch? Of komt er nog iets anders aan?

[...]
Ik wist het ook niet voor 100%. Don had een bericht gestuurd naar een kennis van me dat ze op korte termijn met groot nieuws zouden komen. Dat het BSP zou zijn was onze eigen invulling.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
Wolly schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:39:
[...]


8)7

Ik wilde nog wel de auto laden vandaag maar nu wordt het doel om de accu voor 101% te vullen :Y
Dat gaat niet lastig worden als ik de Solcast voorspelling mag geloven ;)
Ik heb morgen wel een volle EV nodig, altijd een leuk spel.

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 18-06-2026 09:08 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Wolly schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:00:
BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING **

BALANS IS erkend BSP voor aFRR energie!!!!

[Afbeelding]
https://www.tennet.eu/nl/...nsten-bspcsp/bsp-register
Goed bezig, heeft dat elke dag F5en zich toch uitbetaald ;). Ben benieuwd naar het vervolg nu, maar in elk geval weer een horde genomen :)

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:06
ik heb wel sterk het vermoeden dat dat F5-en er niet perse voor heeft gezorgd dat Balans nu BSP is ;-)

Maar wel bedankt voor het delen, dat is inderdaad goed nieuws, nu kijken wat dat betekend voor wanneer Balans ook daadwerkelijk deze functie voor de gebruikers in gaat bouwen/activeren

LG-HM163MR-U34


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De BE website is 'een beetje' veranderd O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Balans Energie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:01:
07:03 kregen we het officiele bericht, 07:45 stond het op de website. Wolly was blijkbaar aan het refreshen. We komen snel met meer. Nu opeens veel tegelijk om te doen :)
Er is trouwens ook een andere partij die exact dezelfde accreditatie heeft gekregen vanochtend: Coöperatieve Duurzame Energie Unie U.A.

Dit is OM Energie, ook een bekende speler op dit forum.

Zij bieden Sessy thuisbatterijen aan, al weet ik niet of zij tegenwoordig dezelfde propositie hebben of gaan doen als Balans.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 18-06-2026 10:09 ]


  • Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:48
Gefelictieerd Balans. Dit zorgt hopelijk ook voor de nodige rust binnen jullie organisatie. Morgen vlaai wanneer jullie de extra module komen installeren :D

[ Voor 28% gewijzigd door Tasteless op 18-06-2026 11:39 ]

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
idd, dat mag ook gezegd worden, gefeliciteerd BE!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dit is hoe een batterij grafiek eruit ziet die niet zijn werk doet. Door slechte bekabeling.

Vannacht sinds 21u doen de onderste het bij mij helemaal niet meer. Soc daarvan rond 22%. De bovenste doet nu rondjes tussen 0,99% en 99%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w3lMYtJtL9HwwU7IBphACNidpY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T6n5P4jRPCd41F8mvOcdofzd.png?f=fotoalbum_large

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Zo weer even de batterijen gekalibreerd van 5% vanochtend naar 100% nu(links vanochtend, rechts nu), ik moet wel zeggen dat het erop lijkt dat ik veel geluk heb. Hier sinds het begin geen issues met aansluitingen, scheve verhoudingen, etcetera. Nog steeds aangesloten zoals BE het in het begin deed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6Tv080bEBnN2UVpCgq7MPuTWFQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p6ECEzKzVTwdsw6pGZFaA34g.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels eindelijk een activatie (pas sinds 15:42), de prijs moest boven de 100 euro/ Mwh zijn om terug te leveren...

  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:07
@Balans Energie Wordt er naast AFFR nogsteeds ingezet op de EPEX markt?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
0xygen500 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:48:
@Balans Energie Wordt er naast AFFR nogsteeds ingezet op de EPEX markt?
Intraday denk ik.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
jeeedeee schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:45:
Zo weer even de batterijen gekalibreerd van 5% vanochtend naar 100% nu(links vanochtend, rechts nu), ik moet wel zeggen dat het erop lijkt dat ik veel geluk heb. Hier sinds het begin geen issues met aansluitingen, scheve verhoudingen, etcetera. Nog steeds aangesloten zoals BE het in het begin deed.

[Afbeelding]

Inmiddels eindelijk een activatie (pas sinds 15:42), de prijs moest boven de 100 euro/ Mwh zijn om terug te leveren...
Netjes! Wel alsnog groot verschil in cycle count. Zou toch even diagonaal aansluiten, is zo gepiept!

  • Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:50
Vandaag het "Den Haag" installatieteam (3 man sterk, waren in 3 uurtjes klaar incl offgrid) ontvangen. Er werd diagonaal aangesloten en de accu's werden met een momentsleutel nagetrokken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWODuGdgJOTSFE1FV76sVgrHB_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6t2L96nkS4Zx8zYytAc2MtFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe activeer je de deye cloud app?

Is bekend hoe ik mijn zappi v2 moet instellen zodat ik nog steeds met eco+ volledig splar kan laden (bv bij een volle accu)?

[ Voor 68% gewijzigd door Hollanda op 18-06-2026 16:47 ]


  • Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:12
@Balans Energie van harte gefeliciteerd.

(y)

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het dashboard laat nu een voorspelling zien (van pv en verbruik), de kleuren zijn veranderd en de lijntjes zijn wat verfijnder (y)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:19
Ziet er mooi uit. Ik heb alleen een beetje moeite met het weinige kleurverschil tussen verbruik en netaansluiting. Maar dat kan ook komen omdat ik buiten zit met een zonnebril op.

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
marana schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:45:
Ziet er mooi uit. Ik heb alleen een beetje moeite met het weinige kleurverschil tussen verbruik en netaansluiting. Maar dat kan ook komen omdat ik buiten zit met een zonnebril op.
Ja is wat lastig te zien, als je op de verschillende waardes klikt kun je ze in de grafiek zichtbaar / niet zichtbaar maken. Dan kun je het wel goed zien.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Wat een leuke berichten ineens, de BSP registratie vanmorgen en gelijk nu ook de individuele voorspelling en aanpassing laadgedrag erop!

Mooi zo Balans, erg leuk en blij mee!

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Vind het toch wel bijzonder... al een paar uurtjes vol, en maar 1 activatie gehad boven de 10 cent... Ik zou toch verwachten dat ook voor 8 cent wel geactiveerd zou worden. Schijnbaar erg hoge prijzen verwacht... (blauw is teruglevering, die doorgaat, omdat kale verkoop prijs >= 1 cent is... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSREXnDYM1tuQNrpAjerZxKg7gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QgdNdzm20LKqJkZqrQ9PnEWB.png?f=fotoalbum_large

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Heel gaaf om te zien. Hopelijk klopt de batterij voorspelling nog niet, want daar staat dat ik exporteer naar 75% ofzo. Dat mag wel lager.

Weet iemand wat soc p10, p50 en p90 betekend? En vermogen omhoog en omlaag?

PV voorspelling voor morgen lijkt goed te kloppen.

[ Voor 18% gewijzigd door Moby op 18-06-2026 17:30 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Moby schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:28:
Heel gaaf om te zien. Hopelijk klopt de batterij voorspelling nog niet, want daar staat dat ik exporteer naar 75% ofzo. Dat mag wel lager.

Weet iemand wat soc p10, p50 en p90 betekend? En vermogen omhoog en omlaag?

PV voorspelling voor morgen lijkt goed te kloppen.
Percentiel van de probability?
10 pessimistisch, 90 optimistisch.
De excessen 0 en 100 worden weggelaten,

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Morgen 67kWh met pv voorspeld gaat niet lukken, ten eerste omdat 54kWh mijn max is en de hitte helpt natuurlijk niet. Wel leuk om een export voorspelling te zien, 56kWh wat alleen lukt met veel pv en volle batterijen. Als het echt zo veel is dan kan ik beter weer de SMA gebruiken zodat ik richting 16kW export kan gaan (al heb ik 'n twijfels met het verwachte weer).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Laten we even afwachten. Misschien is deze forecast niet gebaseerd op onze afgelopen dag(en) maar uren?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:12
hier binnenkort betonvloer storten (15cm dik) en dan een buitenverblijf voor BE accu pack en omvormer bouwen. Ik wilde met 6cm stalen sandwichpanelen met PIR dit gaan opbouwen.

Wat denken jullie overdrijf ik qua uitvoering ?

uiteraard komt er tussen buitenmuur huis en schuur een minimale afstand van 30cm, de kabels hoeven dan maar maximaal 3 meter te zijn.

  • Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dirkga schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:50:
hier binnenkort betonvloer storten (15cm dik) en dan een buitenverblijf voor BE accu pack en omvormer bouwen. Ik wilde met 6cm stalen sandwichpanelen met PIR dit gaan opbouwen.

Wat denken jullie overdrijf ik qua uitvoering ?

uiteraard komt er tussen buitenmuur huis en schuur een minimale afstand van 30cm, de kabels hoeven dan maar maximaal 3 meter te zijn.
Naja je moet de warmte wel kwijt. Dus ergens moet ventilatie of ruimte, maar mooi geïsoleerd en los van je huis is niet verkeerd denk ik :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten


  • ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Dirkga schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:50:
hier binnenkort betonvloer storten (15cm dik) en dan een buitenverblijf voor BE accu pack en omvormer bouwen. Ik wilde met 6cm stalen sandwichpanelen met PIR dit gaan opbouwen.

Wat denken jullie overdrijf ik qua uitvoering ?

uiteraard komt er tussen buitenmuur huis en schuur een minimale afstand van 30cm, de kabels hoeven dan maar maximaal 3 meter te zijn.
Klinkt degelijk!

Als het enkel voor de batterij en omvormer is zal het niet heel groot worden en maakt het ook niet veel uit of je 10 of 15cm vloer hebt qua beton. Isolatie is prima maar zorg dat je warmte kunt afvoeren en lees erover van ervaringsdeskundigen hier. Zorg je voor een stabiele achterwand waar de Deye aan op te hangen is? Dat is wel een vereiste..

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Dirkga schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:50:
hier binnenkort betonvloer storten (15cm dik) en dan een buitenverblijf voor BE accu pack en omvormer bouwen. Ik wilde met 6cm stalen sandwichpanelen met PIR dit gaan opbouwen.

Wat denken jullie overdrijf ik qua uitvoering ?

uiteraard komt er tussen buitenmuur huis en schuur een minimale afstand van 30cm, de kabels hoeven dan maar maximaal 3 meter te zijn.
Je noemt het een verblijf daar past het wel bij ;) denk eerlijk gezegd dat je ook met een wat minder robuste uitvoering uit de voeten kunt. Wat ik zo lees bij de personen met een buiten set-up is dat vooral ventilatie / warmteafvoer belangrijk is.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:50:
Laten we even afwachten. Misschien is deze forecast niet gebaseerd op onze afgelopen dag(en) maar uren?
BE heeft van mij te weinig historische pv data voor een juiste voorspelling, het helpt ook niet dat ik m'n pv af en toe overzet op andere omvormers waardoor ze het kennelijk optellen :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:04
Gefeliciteerd balans. Ben benieuwd hie het vervolg eruit komt te zien. @zunrob en @paQ goed bezig, dit helpt balans en heel veel andere om zich in te lezen en te verdiepen. Wordt iig door mij erg op prijs gesteld. Bedankt.

En natuurlijk ook dank aan alle andere die input geven op het forum. Jullie worden gewaardeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door FXZeRRo85 op 18-06-2026 18:04 ]


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

paQ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:36:
[...]

Percentiel van de probability?
10 pessimistisch, 90 optimistisch.
De excessen 0 en 100 worden weggelaten,
Ik ken het van kansrekening waarbij er een x-aantal scenario’s worden doorgerekend en de p10 waarde die lijn is van de laagste 10%. De P90 van de hoogste 10%. En p50 van het midden.

Dit is de korte uitleg, als je het interessant vindt dan kan een LLM je er vast veel meer op voorschotelen :)

Van klussen krijg je grijze haren


  • Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:12
Nomad schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:57:
[...]


Naja je moet de warmte wel kwijt. Dus ergens moet ventilatie of ruimte, maar mooi geïsoleerd en los van je huis is niet verkeerd denk ik :)
Het plan is om met Noctua fan`s (200mm) via een buizen systeem de warmte af te voeren naar de achterkant van mijn Split unit die een meter verderop aan het huis hangt, om zo in de winter de warmte die ik moet af voeren nog enigzins nuttig te maken als we de Airco gebruiken om het huis te verwarmen die is al wel super zuinig maar alle beetjes helpen. ;)
ibak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Klinkt degelijk!

Als het enkel voor de batterij en omvormer is zal het niet heel groot worden en maakt het ook niet veel uit of je 10 of 15cm vloer hebt qua beton. Isolatie is prima maar zorg dat je warmte kunt afvoeren en lees erover van ervaringsdeskundigen hier. Zorg je voor een stabiele achterwand waar de Deye aan op te hangen is? Dat is wel een vereiste..
Aan de achterwand komt nog een extra brandwerende plaat aan 7x7cm houten frame werk. :)
ecn1985 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:58:
[...]

Je noemt het een verblijf daar past het wel bij ;) denk eerlijk gezegd dat je ook met een wat minder robuste uitvoering uit de voeten kunt. Wat ik zo lees bij de personen met een buiten set-up is dat vooral ventilatie / warmteafvoer belangrijk is.
Groter dan 1,5M bij 1,5M zal het niet hoeven te zijn schat ik in qua breedte en diepte. Maar buiten de vloer die al ingepland is ben ik puur kosten technisch aan het kijken wat A een goede bescherming tegen temperatuur schommelingen geeft (juist vooral omdat je inderdaad voor goede ventilatie moet zorgen las ik hier. Maar ook of een gewoon houten opstal (met desnoods 44mm houtwanden) wel verstandig ivm met kans op brand. Het hele pakket zou zo de garage in kunnen, maar we hebben vorig jaar al een dikke €70.000,= uitgegeven aan isolatie en triple glas en om dat nu in rook op te zien gaan binnen een paar jaar is ook zonde. :P :)

  • ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Dirkga schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Het plan is om met Noctua fan`s (200mm) via een buizen systeem de warmte af te voeren naar de achterkant van mijn Split unit die een meter verderop aan het huis hangt, om zo in de winter de warmte die ik moet af voeren nog enigzins nuttig te maken als we de Airco gebruiken om het huis te verwarmen die is al wel super zuinig maar alle beetjes helpen. ;)


[...]

Aan de achterwand komt nog een extra brandwerende plaat aan 7x7cm houten frame werk. :)


[...]

Groter dan 1,5M bij 1,5M zal het niet hoeven te zijn schat ik in qua breedte en diepte. Maar buiten de vloer die al ingepland is ben ik puur kosten technisch aan het kijken wat A een goede bescherming tegen temperatuur schommelingen geeft (juist vooral omdat je inderdaad voor goede ventilatie moet zorgen las ik hier. Maar ook of een gewoon houten opstal (met desnoods 44mm houtwanden) wel verstandig ivm met kans op brand. Het hele pakket zou zo de garage in kunnen, maar we hebben vorig jaar al een dikke €70.000,= uitgegeven aan isolatie en triple glas en om dat nu in rook op te zien gaan binnen een paar jaar is ook zonde. :P :)
Heb je die 70K aan je garage isolatie besteed? Ook een goedgeisoleerde garage koelt in de winter af naar een beetje boven buiten temperatuur als er geen warmte toevoer is. Ik heb een dubbele garage met geisoleerde spouwmuren en geisoleerd puntdak 2 geisoleerde (matig) roldeuren en ervaar dat het somers koel blijft maar swinters ook. Ik ben juist blij met naar verhouding van mijn ruimte beetje warmte van de Deye! Spaart je swinters verwarmen en de kosten van een hokje maken. De ventilatie is somers in je garage evt ook welkom en hetzelfde als je hokje. Maar ik overzie vast iets niet gok ik..

  • E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Prima prijzen momenteel daarmee kan ik juni een beetje ophalen

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

E-Transitie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:25:
Prima prijzen momenteel daarmee kan ik juni een beetje ophalen
Zolang je nog 100% krijgt, dat zal zeer binnenkort wel stoppen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

E-Transitie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:25:
Prima prijzen momenteel daarmee kan ik juni een beetje ophalen
De WP is het huis aan het koelen, dat doet hij met ongeveer 2kw...bijna zonde van de capaciteit met verkopen inderdaad....maar het blijft een paar euro links en rechts dit handelen, dus ik heb liever een koel huis en het gezin een goede nachtrust...kids die niet slapen willen omdat het te warm is "kost" meer.

Maar, geheel eens, dit zijn eindelijk verkoop waardes waar ik wat mee kan :DAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ValgbAJDyxWfNvj3zJ38Lb9Jqt0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H39C4eMgalHwbt3e2eMxPZWc.png?f=fotoalbum_large
Speedy-Andre schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Zolang je nog 100% krijgt, dat zal zeer binnenkort wel stoppen :)
Hey, laat ons ook even genieten wil je :P

[ Voor 11% gewijzigd door Nomad op 18-06-2026 19:39 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten


  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Zolang je nog 100% krijgt, dat zal zeer binnenkort wel stoppen :)
Zolang ze dan ook gaan naar de verwachte extra inkomsten van 1500 per jaar kan ik prima leven met 125 euro per maand erbij... Nu nog even lekker terugleveren tegen 73 cent

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou schuur koeling kunnen aanleggen, extra circuit op de wp en dan een fancoil in de schuur. Dat mag wel een flinke zijn, de wp levert minimaal 2500W warmte of kou.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:07
Mooi nieuw dashboard, mis alleen nog de huidge prijs die je ontvangt of kijk ik daar overheen?

  • ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:01
Welke Deye word tegenwoordig geleverd ?

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
0xygen500 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:56:
Mooi nieuw dashboard, mis alleen nog de huidge prijs die je ontvangt of kijk ik daar overheen?
Ja idd, nog een aanpassing. En voorspelling is toegevoegd, maar even kijken wat dit allemaal is.


Mooie prijzen nu - kreeg ik de auto niet gestopt met laden - connectie issue grrrr :D :D . Maar goed, auto is inmiddels uitgezet.

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 18-06-2026 20:53 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

idd mooie prijzen en zowaar ook regeltoestand 1 8)

Prijzen zijn nu nog steeds leuk, maar ik zit sinds 20:30 al op 18%. Zijn ze weer te vroeg beginnen met dumpen, eerder deze week ook al. Jammer, hopelijk komt er snel verandering in als niet meer alles in hetzelfde profiel geschoven wordt.

[ Voor 70% gewijzigd door fenrir op 18-06-2026 21:01 ]

Van klussen krijg je grijze haren


  • LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFo1nYzl0HLOb4w17BL2aUmHt6Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rqAFT3AVNqqZYjKToWR5NHHa.jpg?f=user_large

Vanaf 18:15 lekker bezig hier. Nog 45% SoC

11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25


  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:27
@Balans Energie wellicht mogelijk om netaansluiting rood te maken in de grafiek?
Of optie om zelf kleuren in te stellen? 📊

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 18-06-2026 21:22 ]


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
Hier wordt je toch best blij van ;) (logboek is 9 regels, wordt doorlopend overschreven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0FNgi8ZX76hBvzSy9aGcAZUj6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j7e9gvMu8ULCQ3t0pnLxWFVl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 18-06-2026 21:23 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:39:
[...]


8)7

Ik wilde nog wel de auto laden vandaag maar nu wordt het doel om de accu voor 101% te vullen :Y
Blij dat ik de auto niet heb geladen vandaag *O* Echt een topdag voor de Balans klanten.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
Ik heb voor de lol ook wat sensoren voor Dynamische prijzen gemaakt, idem voor vast, dit in een tabel gezet gerelateerd aan de export en import (live meter).
Vandaag is echt fors in het voordeel van Onbalans. Let niet op maand en jaar totalen, ik heb de data laatst gereset naar 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHHE1XRp4441xIZ6jsZ-ZZJgZD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DDbMMFNHvQHNbg245mjzP2aB.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
blue eyes schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:28:
Ik heb voor de lol ook wat sensoren voor Dynamische prijzen gemaakt, idem voor vast, dit in een tabel gezet gerelateerd aan de export en import (live meter).
Vandaag is echt fors in het voordeel van Onbalans. Let niet op maand en jaar totalen, ik heb de data laatst gereset naar 0.

[Afbeelding]
Ja, maar dat gaat natuurlijk niet op, want nu vergelijk je de opbrengst op een bepaald tijdstip, welk per definitie in het voordeel van de onbalans ligt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
Yep, dat is de "enige" maar, de momenten van Onbalans worden gebruikt, niet perse de momenten van Dynamisch; klopt. Voor vaste contract klopt dit wel.

Klopt alleen voor 100% als er geen handels exports en imports zijn :D

[ Voor 19% gewijzigd door blue eyes op 18-06-2026 21:40 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
Dit dus: het laden/ontladen doen we tegen onbalansprijzen, dus het algoritme is geoptimaliseerd tegen... Onbalansprijzen.

Wat beter werkt is gewoon backtesten met een imperfect prediction algorithm. De exacte parameters zou je dan zelf moeten vinden, dat is best een puzzelwerkje. En vervolgens leg je die resultaten naast wat balans doet. Maar dat is wel even wat complexer dan prijs*actueel vermogen van twee markten naast elkaar zetten.

Vast is uberhaupt niet zo interessant lijkt me. Daarvoor heb je meer aan seizoensdata.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 18-06-2026 21:38 ]


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:22:
Hier wordt je toch best blij van ;) (logboek is 9 regels, wordt doorlopend overschreven)

[Afbeelding]
Ik word er momenteel helaas poep shagrijnig van…. Twee batterijen die niks meer doen, hele dag niet boven de 33% geweest, systeem effectief nutteloos. Dus ik heb helemaal niks aan deze prijzen.

Systeem is sinds gisteren dood. Hopelijk morgen oplossing, maar ik vrees t ergste.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 18-06-2026 21:41 ]


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
@ paq - heb je het nieuwe dashboard al bekeken? Nieuwe versie van je plugin nodig?

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 18-06-2026 21:45 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
blue eyes schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:43:
@ paq - heb je het nieuwe dashboard al bekeken? Nieuwe versie van je plugin nodig?
Ja die staat al klaar :P
Zal hem even online goooien. momentje

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 18-06-2026 21:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:19
Get!em schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Ik word er momenteel helaas poep shagrijnig van…. Twee batterijen die niks meer doen, hele dag niet boven de 33% geweest, systeem effectief nutteloos. Dus ik heb helemaal niks aan deze prijzen.

Systeem is sinds gisteren dood. Hopelijk morgen oplossing, maar ik vrees t ergste.
Hartstikke zuur. Ik had hetzelfde 11 dagen lang in mei, met dank aan Liander. Heel erg balen.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zuur @Get!em ...

Hij heeft van mij sinds ~18:30 staan dumpen.. 81% SOC, en hij gaat door onder de normale ondergrens (Nu 26%)...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:27
Get!em schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Ik word er momenteel helaas poep shagrijnig van…. Twee batterijen die niks meer doen, hele dag niet boven de 33% geweest, systeem effectief nutteloos. Dus ik heb helemaal niks aan deze prijzen.

Systeem is sinds gisteren dood. Hopelijk morgen oplossing, maar ik vrees t ergste.
Ook gezien de andere Tweaker die behoorlijk lang met een batterij minder zat; zou mooi zijn als BE de batterijen binnen een paar dagen omruilt en achter de schermen gaat uitzoeken wat er mis mee is (terwijl er een andere batterij uit de backup-pool bij consument draait).

Als blijkt dat de eindgebruiker er zelf aan heb lopen hannesen ruilen ze hem weer om met de defecte.
In geval van garantie heb je geen langdurige uitval. Enige is een monteur langssturen en een backup-pool aanschaffen.

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Op dit soort momenten vind ik het altijd spannend. Vanmiddag letterlijk voor bijna niks de energie teruggeleverd, en dan zou het zuur zijn als de accu’s te vroeg leeg zijn. Maar eigenlijk komt het altijd goed uit met drie modules. Misschien dat het straks bij AFRR anders is omdat dan de activaties langer duren. Dit zal wel de beste dag van juni kunnen worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agtSEVbt9GLBsn5ndBYFRVrgv7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuoaIczKsHB6ADeqQBMctXV3.jpg?f=fotoalbum_large

  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:27
Hier helaas niet volgeladen, om circa 18oo uur zat de soc op 58%. Inmiddels gedumpt tot 17% en nu het huis aan het afnemen.

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Ik word er momenteel helaas poep shagrijnig van…. Twee batterijen die niks meer doen, hele dag niet boven de 33% geweest, systeem effectief nutteloos. Dus ik heb helemaal niks aan deze prijzen.

Systeem is sinds gisteren dood. Hopelijk morgen oplossing, maar ik vrees t ergste.
Balen man, ja super vervelend voor je. Hoop dat het toch snel gefixt wordt.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Ronald schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:57:
Zuur @Get!em ...

Hij heeft van mij sinds ~18:30 staan dumpen.. 81% SOC, en hij gaat door onder de normale ondergrens (Nu 26%)...
ik neem aan dat ie de p50 forecast aanhoudt oid die boven de 5% moet blijven?
Bij deze tarieven bleef hij sowieso wel exporteren hoor tot 25, of cut off bij 22.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 18-06-2026 22:04 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Source90 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:59:
[...]

Ook gezien de andere Tweaker die behoorlijk lang met een batterij minder zat; zou mooi zijn als BE de batterijen binnen een paar dagen omruilt en achter de schermen gaat uitzoeken wat er mis mee is (terwijl er een andere batterij uit de backup-pool bij consument draait).

Als blijkt dat de eindgebruiker er zelf aan heb lopen hannesen ruilen ze hem weer om met de defecte.
In geval van garantie heb je geen langdurige uitval. Enige is een monteur langssturen en een backup-pool aanschaffen.
Ze komen morgen. Gelukkig. Hopelijk dan opgelost. Zou eerst morgen met lunch, dat ging niet meer , daarna nog naar vandaag verplaatst moeten worden, maar was niet thuis. Maar met wat schuiven lukte het alsnog morgenmiddag.

Zit prima actie achter dus…

  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:27
Get!em schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:05:
[...]

Ze komen morgen. Gelukkig. Hopelijk dan opgelost. Zou eerst morgen met lunch, dat ging niet meer , daarna nog naar vandaag verplaatst moeten worden, maar was niet thuis. Maar met wat schuiven lukte het alsnog morgenmiddag.

Zit prima actie achter dus…
Klinkt al beter dan de vorige uitval van batterijen (dan wel doorgebrand). Hopelijk ook een leercurve geweest en pakken ze het nu sneller op. *O*

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Source90 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:07:
[...]

Klinkt al beter dan de vorige uitval van batterijen (dan wel doorgebrand). Hopelijk ook een leercurve geweest en pakken ze het nu sneller op. *O*
Installeren gaat ook steeds vlotter, en dan kunnen dit soort dingen beter gepland worden. Of zoals vandaag adhoc alsnog.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:03:
[...]

ik neem aan dat ie de p50 forecast aanhoudt oid die boven de 5% moet blijven?
Bij deze tarieven bleef hij sowieso wel exporteren hoor tot 25, of cut off bij 22.
De voorspelling lijkt niet realtime te updaten… sta nu op 24 die de p50 voorspelling morgenochtend denkt… maar de voorspelling heeft nu op 27% staan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Hier nu echt gestopt met SOC 24, maar dat zou hij anders ook gedaan hebben.

Dieptepunt ca 8%, en dan pakt de PV het weer op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fszwKTPAnYvCTCRKOofnD5M7f0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wwbWZpEw4REYWG2XnfYSKNu.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hmm, ik krijg er weer leven in. Net thuis mndirect even gekeken. Bovenste batterij 59%, daaronder 2x 22%.

DC schakelaar uit, alle batterijen uit. 30 seconden wachten, vice versa weer aan.

  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
Nu er meerdere mensen zijn met een Lilygo en de batterijen individueel uitlezen. Is het interessant om te zien of er veel verschil zit na zoveel ontladingen qua patroon en of dit ongeveer gelijk is aan elkaar of dat er echt wezelijke verschillen zijn.

Wat mij opvalt is dat het ontlaad patroon van de batterijen niet gelijk loopt en er daardoor SOC drift inderdaad ontstaat. Of dit significant is weet ik niet. Ben dus benieuwd naar jullie overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mht6g1TpBfD017IR0waR_MTvgmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRUAvhZBu8QcX9bCl63zKjNa.jpg?f=fotoalbum_large

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
Bovenste 55%, de andere twee op 22% he. Ervanuit gaande dat je de + naar de deye op de bovenste hebt zitten: hoe warm wordt de - kabel/terminal vanaf de bovenste?

@Dbm12 Ik zit met een soc drift van ca 5%. Rond de 5% discharge, terwijl al mijn batterijen ongeveer dezelfde weerstand hebben (9.7 tot 10mOhm). Dat betekent dat er iets niet 100% is op de busbar. Verwacht ik. Kabels zijn kruislings aangesloten en heb ik indertijd eens op 7Nm vastgezet.

[ Voor 47% gewijzigd door scoobs op 18-06-2026 22:21 ]


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
Ook opvallend trouwens nu na de activatie. De meeste stroom komt nu uit de accu met meeste SOC. De minste SOC accu (master) is nu aan het chargen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vf_DjsXgEoQjxXjPcematfqv2GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65fJUulBMMgloxrJ1aIk7fYO.jpg?f=fotoalbum_large

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-_F5CmePt0MdP44rBEQyTmP_pQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kvic4WQgPKMUL5j6eITSENJX.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
blue eyes schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:43:
@ paq - heb je het nieuwe dashboard al bekeken? Nieuwe versie van je plugin nodig?
Aangepast aan nieuwe kleurtjes:

https://github.com/paqpaq...in/BE_dashboard_3_1_0.zip

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Jij bent nog daisy chained neem ik aan?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mooi man… zelfs dashboard gaat in de war met mijn SOC…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kty6A-iaiGweCvftjjfCguxkHPc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h6IXmAQKYk458vcmsMotAnF8.png?f=fotoalbum_large

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
thx!
paQ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:32:
[...]

Jij bent nog daisy chained neem ik aan?
Nee, het is aangepast door BE.

Gisteren zat de SOC op 0,2% bij elkaar. Kan het zoveel varieren per dag? Ook de amperes zaten gisteren veel dichter op elkaar. Amperes is natuurlijk een moment opname, iig meer dan de SOC.
Ik zal toch eens double checken.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:22

[ Voor 11% gewijzigd door Bman op 18-06-2026 22:49 ]


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
blue eyes schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:45:
[...]

thx!


[...]

Nee, het is aangepast door BE.

Gisteren zat de SOC op 0,2% bij elkaar. Kan het zoveel varieren per dag? Ook de amperes zaten gisteren veel dichter op elkaar. Amperes is natuurlijk een moment opname, iig meer dan de SOC.
Ik zal toch eens double checken.
De SOC is niet zo zeer wat er hier toe doet. Dat is een uitkomst.
Ik kijk meer naar je scheve laadstroom.
Is het diagonaal aangesloten nu?

Je hebt 1 kW verschil in vermogen tussen BMS2 en 5

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 18-06-2026 22:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:56

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Get!em schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Ik word er momenteel helaas poep shagrijnig van…. Twee batterijen die niks meer doen, hele dag niet boven de 33% geweest, systeem effectief nutteloos. Dus ik heb helemaal niks aan deze prijzen.

Systeem is sinds gisteren dood. Hopelijk morgen oplossing, maar ik vrees t ergste.
Ik weet precies hoe je je voelt. Systeem was bij mij uit bij een vorige hele mooie dag en afgelopen 2 maanden Inc vandaag heb ik 32kwh ipv 48. Dus de panelen schakelen uit en de accu is vol...vandaag was ik dan deels thuis dus kon de auto langzaam laden om te voorkomen dat ik om 13:00 al vol zat met de BE accu.

Maar ik verheug mij ook op weer een normaal werkend systeem, dus i feel you :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten


  • India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYH6uKBRJ8eu4RH0XUM_OyzeaL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zDGsIpvg6bUhMF9mQEWzPvut.png?f=fotoalbum_large Ik heb een bijna 30% verschil in SoC, het is nu zelfs zo dat ik de accu geeneens gebruik en direct uit grid stroom aan het gebruiken ben. De spanningen van de accus lijken vrij dicht bij elkaar te zitten dus ik zou eigenlijk weinig SoC verschil verwachten, is dit een calibratie ding van de BMS dat ie eens tot 100% moet laden?

Dashboard blijft steken op 31%;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZAvyYSl-20HpEc486PRExNaYpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lVtoJnGLosjyTiDlhGLTxs1.png?f=fotoalbum_large
Alhoewel ik nu zie dat mijn EMS zegt "Server offline", dus dat zal misschien de on-grid modus verklaren.

Nog meer mensen last van groot SoC verschil en offline EMS?

  • Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:22
Dankjewel, helemaal blij mee👌

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
India Sierra schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:49:
[Afbeelding] Ik heb een bijna 30% verschil in SoC, het is nu zelfs zo dat ik de accu geeneens gebruik en direct uit grid stroom aan het gebruiken ben. De spanningen van de accus lijken vrij dicht bij elkaar te zitten dus ik zou eigenlijk weinig SoC verschil verwachten, is dit een calibratie ding van de BMS dat ie eens tot 100% moet laden?

Dashboard blijft steken op 31%;

[Afbeelding]
Alhoewel ik nu zie dat mijn EMS zegt "Server offline", dus dat zal misschien de on-grid modus verklaren.

Nog meer mensen last van groot SoC verschil en offline EMS?
Enne... Wat zei Balans?
(Want elke keer als je iets post gaat het hier over, schijnbaar situatie ongewijzigd)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
paQ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:47:
[...]

De SOC is niet zo zeer wat er hier toe doet. Dat is een uitkomst.
Ik kijk meer naar je scheve laadstroom.
Is het diagonaal aangesloten nu?

Je hebt 1 kW verschil in vermogen tussen BMS2 en 5
Ik ga van het weekend checken

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:27
India Sierra schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:49:
Dashboard blijft steken op 31%;

[Afbeelding]
Alhoewel ik nu zie dat mijn EMS zegt "Server offline", dus dat zal misschien de on-grid modus verklaren.

Nog meer mensen last van groot SoC verschil en offline EMS?
Ofwel, dashboard doet gewoon alle soc percentages optellen en delen door het aantal accu's :+

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Source90 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Ofwel, dashboard doet gewoon alle soc percentages optellen en delen door het aantal accu's :+
Dat doet Pylon BMS mode richting de Deye.
Heel de reden dat ik (te veel) tijd had gestoken in het multistack uitlezen.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 18-06-2026 22:53 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1 ... 155 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.