Ik begrijp blijkbaar iets niet helemaal (ik heb dan ook nog nooit een dynamisch contract gehad).
ik ga ervan uit dat ik mijn zonne-energie die ik opwek toch minimaal voor 80% kan opslaan in mijn batterij over een heel jaar bekeken. (hier 8300Wp en tot heden zo tussen de 6,8MWh en 7,&MWh opwek op jaarbasis). En met wat geluk voor minstens 70% zelf kan gebruiken (huidige zelfverbruik zonder accu is 38%) en de rest het net op kan tegen aannemelijke tarieven (hopelijk beter dan wanneer ik diezelfde kWh zou moeten afnemen).
Met mijn huidig vast contract waarbij ik geen terug lever "boetes" betaal en dus werkelijk 1 tegen 1 mag wegstrepen tot en met 31-12-2026, betaal ik met mijn verbruik (Dit is incl. Gas verbruik van 300M³ op jaarbasis) een schamele €150,= per maand en ontvang bij de afrekening jaarlijks tussen €700,= en €950,= terug gestort dus voor Gas en elektra betaal ik jaarlijks tussen de €850,= en €1100,= incl EB, BTW vastrecht e.d..
op het moment dat ik straks die batterij heb en maandelijks niet meer kosten heb dan een €75,= voor mijn jaarlijks verbruik van plus minus 8,5MWh aan stroom en 300M³ aan gas, dan ben ik een zéér tevreden persoon (ondanks de hoge investering). dus elke opbrengst uit de handel op onbalans of epex of aFRR zal ik dik tevreden zijn.
Maar als ik zo door dit topic lees zie ik soms per maand positieve bedragen. Nu is mijn vraag zijn dat bedragen na aftrek van alle kosten incl. je eigen verbruik in huis? Of zijn dat bedragen die nog afgetrokken moeten worden van jouw kosten aan Balans Stroom voor je verbruikt energie in huis?
Sorrie als ik het niet goed begrepen, maar ik vraag het met gewoon af.
Vooral omdat zonder saldering en einde contract medio 2027 en ik dus ook terug lever boetes ga betalen, verwacht ik een jaarlijkse kosten post voor mijn energie van minimaal €3250,=
Een batterij zoals van BE leverd mij dus al enorm op zonder de extra voordeel van het handelen. (minimaal €2100,= op jaarbasis t.o.v. wat ik zou betalen zonder die batterij)
[
Voor 8% gewijzigd door
Dirkga op 17-06-2026 18:32
]