Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 158 Laatste
Acties:
  • 510.025 views

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Get!em schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:40:
Bij mij is de batterij vandaag geheel opgehouden bij 55% SoC. Alle interactie huisverbruik/pv productie gaat nu nog via grid. Dit wordt geheel veroorzaakt door de bekabeling die te veel weerstand/warmte heeft.

Om 14.10 de EV er maar aangehangen op Solarladen.

Vrijdag komt Balans, hopelijk kunnen ze het fixen.


[Afbeelding]
D'r zit iets niet in orde. Busbars intern en/of crimp kabeloog.
Hij is bij 44% SOC (gemiddeld) al gaan knijpen.

Van de andere kant: De BMS doet z'n werk.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-06-2026 14:44 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
Wauw @Get!em , dat is inderdaad niet best. Wat staat er nu op de batterijen zelf? Dat ze idle zijn of een andere status? Of geeft de omvormer wat aan?

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dbm12 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:43:
Wauw @Get!em , dat is inderdaad niet best. Wat staat er nu op de batterijen zelf? Dat ze idle zijn of een andere status? Of geeft de omvormer wat aan?
Ik kan er pas over een uur naar toe.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Get!em schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Ik kan er pas over een uur naar toe.
Wellicht toch de boosdoener afkoppelen?
Er is overduidelijk iets aan de hand. Als het heet loopt op steeds dezelfde plek dan zou ik die persoonlijk wel uit het systeem halen tot er een oplossing is.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:50:
[...]

Wellicht toch de boosdoener afkoppelen?
Er is overduidelijk iets aan de hand. Als het heet loopt op steeds dezelfde plek dan zou ik die persoonlijk wel uit het systeem halen tot er een oplossing is.
Gisteren deden de systemen het nog redelijk goed, savonds zaten ze gezamenlijk tussen 68-74%. Vandaag is weer een slechte dag....


Afkoppelen is ook weer lastiger, het is de middelste van 3 vermoed ik. Maar wel veiliger.

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

scoobs schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:38:
[...]dit pack: het komt dagelijks toch enige tijd tot 99% (ofja, 57,2v met maar beperkte cell differences), en bij de eerste en best onlaadcycle waar het geheel terugzakt naar 50% over een periode van enkele uren (met gemiddeld 80A/pack wanneer er ontladen wordt) ontstaat een verschil van 5%. Dat noem ik een grof verschil...
Mijn gevoel (in combinatie met het verschil in cycles) zegt dat jouw 5% SoC-probleem soortgelijk is aan dat van ibak, die medio april 2026 busbars heeft geinstalleerd.

Stroom kiest de weg van de minste weerstand. Hoe groter de stroom, hoe meer kleine verschillen in overgangsweerstand, kabellengte, kabeltemperatuur en batterijweerstand een relatief groot effect hebben.

Voor minimale weerstand kun je één (evt. vernikkelde) koperen strip verticaal plaatsen over alle poolconnectoren. Dat wordt wel een grote strip. Wat gepruts om de (2 x aantal batterijen + 1) gaten op de juiste positie te krijgen, en om die daarna aanraakveilig te isoleren.

Nadelen: Het zicht op de SoC LED's (is ibak ook al kwijt), ethernet kabels insteken wordt ook lastig.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dbm12 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:43:
Wauw @Get!em , dat is inderdaad niet best. Wat staat er nu op de batterijen zelf? Dat ze idle zijn of een andere status? Of geeft de omvormer wat aan?
Bovenste was tot boven de 90% geladen, de middelste en onderste zaten nog ergens bij 35%. Exacte status veranderlijk, want ik was er pas een uur later natuurlijk en er was nu een activatie. Het was echter duidelijk dat de middelste niet meedeed met de activatie, en de onderste ook nauwelijks.

Status was eerst:
  • CHG
  • IDLE
  • CHG
Bij start activatie werd dat
  • DSG
  • CHG
  • DSG
Activatie werd max 5kW uit de batterij gehaald.

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
@cj1 Ja dag, ik ga geen geld uitgeven aan een pakket afregelen dat door een installateur geleverd wordt. :+ Het is inherent aan hen, ik zal hoogstens meehelpen door gedetailleerde telemetrie te verzamelen. Als het te scheef wordt terwijl ik zelf al eea heb geprobeerd - kruislings aansluiten, op moment zetten - dan meld ik me wel.

[ Voor 8% gewijzigd door scoobs op 16-06-2026 16:32 ]


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En we zijn weer terug op 12kW exports.

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ondertussen krijg ik steeds meer capaciteit, bijna 50kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFI_SIegY5MivuFPkVrNHKHGvmE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JNNo70EfcERyE0ozTaw28EsG.jpg?f=user_large

:+

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-06 19:50
Bij mij de installatie van BE afgezegd omdat de svn lening niet doorgaat. Komt niet overeen met de visie van de gemeente, een grote capaciteit batterij. Ik ben benieuwd hoe ze de transitie dan willen aanjagen? Met 10kwh batterijen voor dezelfde prijs of nog meer??

  • ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:01
Mitchelllll schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:40:
Bij mij de installatie van BE afgezegd omdat de svn lening niet doorgaat. Komt niet overeen met de visie van de gemeente, een grote capaciteit batterij. Ik ben benieuwd hoe ze de transitie dan willen aanjagen? Met 10kwh batterijen voor dezelfde prijs of nog meer??
Nationaal warmtefonds dan ? 4% rente max 8500

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mitchelllll schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:40:
Bij mij de installatie van BE afgezegd omdat de svn lening niet doorgaat. Komt niet overeen met de visie van de gemeente, een grote capaciteit batterij. Ik ben benieuwd hoe ze de transitie dan willen aanjagen? Met 10kwh batterijen voor dezelfde prijs of nog meer??
Nationaal Warmtefonds heb ik gebruikt, dat kan zelfs met een uitkering als je ruimte hebt voor de aflossing. Met een laag inkomen betaal je zelfs geen rente, dat gaf voor mij de doorslag al had ik het met spaargeld kunnen doen (wat dan wel op ging dus niet zo handig). Ze vragen wel het hemd van je lijf maar de verkregen informatie laten ze netjes zien (soms ook dingen waar je er zelf niet bij zou kunnen). Bovendien is je aanvraag vrijblijvend, ik zou BE laten weten dat je eerst nog wat anders wil proberen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag ook een superlange activatie, lijkt ook weinig datapunten te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fym0yGXy/screenshot-610.png

Moet gelijk aan @Speedy-Andre denken van gisteren.

Monitoring op de P1 meter toont ook echt aan dat de activatie zo lang duurde.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W4dzhRcb/screenshot-611.png

  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:15:
Vandaag ook een superlange activatie, lijkt ook weinig datapunten te hebben.
[Afbeelding]

Moet gelijk aan @Speedy-Andre denken van gisteren.

Monitoring op de P1 meter toont ook echt aan dat de activatie zo lang duurde.
[Afbeelding]
Lijkt toch bijna alsof er verbindingsproblemen waren tussen EMS en Deye.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zunrob schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:17:
[...]


Lijkt toch bijna alsof er verbindingsproblemen waren tussen EMS en Deye.
Ik denk eerder een probleem tussen Balans server en de EMS.

@zunrob Zou jij eens willen kijken of jij wel veel regelmatige datapunten hebt op dat tijdstip?

[ Voor 16% gewijzigd door Wolly op 16-06-2026 22:35 ]


  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Hier niks geks rond dat tijdstip, net daarvoor de Zappi laten stoppen met opladenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/de6zAk8kRIF9om-kDhxUJJNVIH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mvb0DpdIa3ZF9IAn7ZH8W6Rz.jpg?f=fotoalbum_large

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
een keer weer een leuke prijzen avond, de accu zat goed vol , 90% :) . Nu veel exports, accu inmiddels naar 63% gezakt. EV ook aan het laden.


LilyGo is onderweg, de behuizing is ook besteld, gemaakt door onze mede tweaker!

[ Voor 21% gewijzigd door blue eyes op 16-06-2026 22:54 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:46:
Hier niks geks rond dat tijdstip, net daarvoor de Zappi laten stoppen met opladen[Afbeelding]
Bijzonder. Er waren dus twee activaties maar mijn 1e activatie heeft het stopsignaal gemist en stopte daarom pas toen de 2e activatie een stopsignaal kreeg.

Ben benieuwd wat er gebeurd was als er geen 2e activatie was geweest.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij mij kon hij de SOC zien dalen, verbruik had wat meer punten dan de batterij en het net die 5 minuten misten in het verlengde deel na 8 minuten. Zonder internet zou hij afbreken dus dat lijkt het niet te zijn en als mijn router internet mist dan meldt ie dat met een mailtje (toen niet). Toch 'fijn' dat het elders ook gebeurt, dat maakt de kans kleiner dat het lokaal fout gaat.

Toch nog een ATH dag (hoogste ooit) met 54,298kWh, we zaten goed in Almere >:)

Wanneer plugde ik een SMA omvormer in (ipv op de Deye) voor meer export? Kon dat maar automatisch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aibihn0rka3rG5vCEYMhY0Fdsyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJXzc1ZJVx807JO1hZlnVqFn.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:30:
[...]


Ik denk eerder een probleem tussen Balans server en de EMS.

@zunrob Zou jij eens willen kijken of jij wel veel regelmatige datapunten hebt op dat tijdstip?
Noemde ik van t weekend al. EMS naar balans server , Valt heel regelmatig weg. Bij mij, bij Gerrit, en nu dus bij jullie ook.

Scherm ems toont dan rode warning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvAe0aAUR8bgOCfaK3NQail9SLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67SvWcJO1oZzzGPZlQAraoSr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Get!em op 16-06-2026 23:20 ]


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:19:
[...]

Noemde ik van t weekend al. EMS naar balans server , Valt heel regelmatig weg. Bij mij, bij Gerrit, en nu dus bij jullie ook.

Scherm ems toont dan rode warning.

[Afbeelding]
Moet je er nog op tikken om dat te zien of wordt dit getoond zonder dat je er verder aan komt?

  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:30:
[...]


Ik denk eerder een probleem tussen Balans server en de EMS.

@zunrob Zou jij eens willen kijken of jij wel veel regelmatige datapunten hebt op dat tijdstip?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfLY5s1uFRUmvmM_SPLPAYkTwKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t0gmoTRHB0uqantVKDGIJLqn.png?f=fotoalbum_large

Not sure over EMS - Balans server issue.
Ik heb ooit een keer de kabel van EMS uit de switch gehaald, en toen bleef de Deye gewoon doorgaan met wat ie deed. Hij kon ten slotte geen nieuwe opdrachten sturen naar de Deye.
Ik neem ook aan dat EMS een fallback naar rust status heeft op het moment dat er geen verbinding zou zijn met Balans.

  • Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-06 19:50
Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Nationaal Warmtefonds heb ik gebruikt, dat kan zelfs met een uitkering als je ruimte hebt voor de aflossing. Met een laag inkomen betaal je zelfs geen rente, dat gaf voor mij de doorslag al had ik het met spaargeld kunnen doen (wat dan wel op ging dus niet zo handig). Ze vragen wel het hemd van je lijf maar de verkregen informatie laten ze netjes zien (soms ook dingen waar je er zelf niet bij zou kunnen). Bovendien is je aanvraag vrijblijvend, ik zou BE laten weten dat je eerst nog wat anders wil proberen.
Ja overwogen, maar das zo’n 1800 euro rente. En aangezien de terugverdientijd discutabel is met de afrr dat nog steeds niet loopt en rare laadt en ontlaadt momenten (lees niet optimale ems software) durf ik het niet aan. De lening van het svn zou tegen 1.6% rente zijn. Aanzienlijk minder. Ik kan het ook uit spaargeld betalen maar m’n vrouw gaat twee jaar minder verdienen. Geen handig moment dus.

  • Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-06 19:50
ReKo1977 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:46:
[...]

Nationaal warmtefonds dan ? 4% rente max 8500
Ja prijzig en te weinig zekerheid.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mitchelllll schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:32:
[...]

Ja overwogen, maar das zo’n 1800 euro rente. En aangezien de terugverdientijd discutabel is met de afrr dat nog steeds niet loopt en rare laadt en ontlaadt momenten (lees niet optimale ems software) durf ik het niet aan. De lening van het svn zou tegen 1.6% rente zijn. Aanzienlijk minder. Ik kan het ook uit spaargeld betalen maar m’n vrouw gaat twee jaar minder verdienen. Geen handig moment dus.
De rente is verdeeld over de tijd dat je aflost en daalt omdat je aflost (neem ik aan). Verder mag je eerder aflossen wat rente scheelt en wellicht kan je 'duurzame' rente aftrekken. Het zijn geen rare momenten maar gewoon wat de markt doet, dat deel zal kleiner worden wanneer aFRR komt maar hoe dat er uit gaat zien...

Je bent 'maar' 2 jaar gebonden aan wat ze met het systeem doen, daarna kan je kiezen wat je wil. Het hele aFRR gebeuren verloopt traag omdat Tennet dit blijkbaar niet eerder heeft gedaan in deze vorm. Lastig als je dat even tussendoor mag regelen maar ik verwacht dat er na Balans meer partijen dit willen gaan doen en daar zal Tennet ook mee bezig zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
Zojuist iets grappigs opgemerkt. Ben al de hele avond aan het exporteren. De eerste gingen met 12300 W uit de batterij, de laatste met nog maar 12100 W.

De batterij is niet super warm ofzo, maar ik vermoed dat dit toch komt doordat ie simpelweg wat langer staat te werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgNdau_1hjOIFS4XKqA5SMZCfuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sR5NbuV4lZkmUPN5ecgr7w7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPwFbseffe5Z2H_dsrxJuWaSeCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1ss9PNbdUvTBNNsBghbCsvt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal het eens in de gaten houden.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 17-06-2026 00:50 ]


  • KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:37
Mitchelllll schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:32:
[...]

Ja overwogen, maar das zo’n 1800 euro rente. En aangezien de terugverdientijd discutabel is met de afrr dat nog steeds niet loopt en rare laadt en ontlaadt momenten (lees niet optimale ems software) durf ik het niet aan. De lening van het svn zou tegen 1.6% rente zijn. Aanzienlijk minder. Ik kan het ook uit spaargeld betalen maar m’n vrouw gaat twee jaar minder verdienen. Geen handig moment dus.
Ik snap je helemaal, tvt is discutabel, vooral met de ervaringen hier. Het is dat ik echt geen toekomst kan in denken zonder thuisaccu.

Mijn argument was, andere systemen zijn al meer dan die 1800 euro duurder voor dezelfde capaciteit (ruim 2-3x zelfs). En overigens had ik hem voor 5299 ex btw en de prijs is bij balans zelf nu dus al 1700 euro duurder. + je mag de rente aftrekken dus je betaalt slechts (oversimplified 37% krijg je weer terug van die rente).

Maar goed voor mij begint het voordeel pas volgend jaar zodra ik niet meer mag salderen. En nogmaals de tvt blijft inderdaad discutabel. Het jaar is nog niet voorbij maar mijn maandlasten zijn gemiddeld gestegen tov een situatie zonder thuisaccu.

Na 17 maanden kan ik kijken of ik lekker door ga op day ahead als het EMS en aFRR handel nog niet op orde is. De brakke EMS zorgt nu eenmaal ervoor dat ik gedwongen word om duur de energie te importeren in de nacht die ik eerder te goedkoop heb verkocht.

[ Voor 9% gewijzigd door KoningSlakkie op 17-06-2026 05:18 ]


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 00:48:
Zojuist iets grappigs opgemerkt. Ben al de hele avond aan het exporteren. De eerste gingen met 12300 W uit de batterij, de laatste met nog maar 12100 W.

De batterij is niet super warm ofzo, maar ik vermoed dat dit toch komt doordat ie simpelweg wat langer staat te werken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zal het eens in de gaten houden.
Het is haast alsof de batterij niet op 12kw vermogen, maar op 240 ampere gestuurd wordt. ;)

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:22:
[...]


Moet je er nog op tikken om dat te zien of wordt dit getoond zonder dat je er verder aan komt?
Je moet t scherm wel aan tikken om hem aan te krijgen ja.

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 00:48:
Zojuist iets grappigs opgemerkt. Ben al de hele avond aan het exporteren. De eerste gingen met 12300 W uit de batterij, de laatste met nog maar 12100 W.

De batterij is niet super warm ofzo, maar ik vermoed dat dit toch komt doordat ie simpelweg wat langer staat te werken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zal het eens in de gaten houden.
In het begin had je nog PV opbrengst, te zien aan het opladen van de batterij tussen de activaties. Daarna meer huisverbruik als ik het zo kan zien. Heb je de PV extern?

Ik zie niks geks.

  • ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:39
KoningSlakkie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 05:11:
[...]

Ik snap je helemaal, tvt is discutabel, vooral met de ervaringen hier. Het is dat ik echt geen toekomst kan in denken zonder thuisaccu.

Mijn argument was, andere systemen zijn al meer dan die 1800 euro duurder voor dezelfde capaciteit (ruim 2-3x zelfs). En overigens had ik hem voor 5299 ex btw en de prijs is bij balans zelf nu dus al 1700 euro duurder. + je mag de rente aftrekken dus je betaalt slechts (oversimplified 37% krijg je weer terug van die rente).

Maar goed voor mij begint het voordeel pas volgend jaar zodra ik niet meer mag salderen. En nogmaals de tvt blijft inderdaad discutabel. Het jaar is nog niet voorbij maar mijn maandlasten zijn gemiddeld gestegen tov een situatie zonder thuisaccu.

Na 17 maanden kan ik kijken of ik lekker door ga op day ahead als het EMS en aFRR handel nog niet op orde is. De brakke EMS zorgt nu eenmaal ervoor dat ik gedwongen word om duur de energie te importeren in de nacht die ik eerder te goedkoop heb verkocht.
Bij mij wordt er snachts nooit, echt nooit geimporteerd. Heb jij iets snachts aan wat meer stroom kost als de 20% die het systeem overlaat voor nacht verbruik?

  • epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:08
Hmm ondergrens lijkt met deze dagen toch echt 5% SoC te zijn. Gisteren moest de auto aan de lader (en daarna nog andere tools gebruikt die wat stroom kosten) maar vanmorgen stond ik netjes op 5%. Maar dat komt omdat hij niet heeft bijgeladen vannacht, dus dat scheelt al een hoop :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peGWpAMF1bdYDhHiHrmspqO57bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdKu3ODDvcwteLWjHfYWBqo3.png?f=fotoalbum_large

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Tarieven waren vrij hoog afgelopen nacht. Dan wacht ie. Je hebt immers nog, en in het ergste geval gaat ie over tot NET verbruik. Zoals je ziet gebeuren rond 01:45

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 17-06-2026 09:17 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:37
ibak schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Bij mij wordt er snachts nooit, echt nooit geimporteerd. Heb jij iets snachts aan wat meer stroom kost als de 20% die het systeem overlaat voor nacht verbruik?
De ontlaad activaties gaan door tot 30-35%. Maar mijn accu is leeg rond 21-25%. Dus dat is genoeg voor stand-by verbruik voor het huis maar niet de EV natuurlijk

Stel de Auto komt 22uur thuis zoals gisteren en en ik moet nog 30 kWh laden. Tegen die tijd is de thuisaccu al 30%. Vervolgens gaat de EV volgens de planner laden op de goedkoopste EPEX uren dus rond ~4 uur. Maar dan ben ik weer duur aan het importeren om de EV te laden. Terwijl de thuisaccu niet verder zakt dan 21% in mijn geval.

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
KoningSlakkie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:58:
[...]

De ontlaad activaties gaan door tot 30-35%. Maar mijn accu is leeg rond 21-25%. Dus dat is genoeg voor stand-by verbruik voor het huis maar niet de EV natuurlijk

Stel de Auto komt 22uur thuis zoals gisteren en en ik moet nog 30 kWh laden. Tegen die tijd is de thuisaccu al 30%. Vervolgens gaat de EV volgens de planner laden op de goedkoopste EPEX uren dus rond ~4 uur. Maar dan ben ik weer duur aan het importeren om de EV te laden. Terwijl de thuisaccu niet verder zakt dan 21% in mijn geval.
Het exporteren stopt hier ook rond de 30% soc.

Begrijp niet helemaal waarom jij niet lager kunt als 21% gisterochtend zat ik op 5% soc en deze dag gestart met 16% soc zal door de hogere prijzen komen maar er werd bij mij in elk geval gister pas overgestapt naar het net toen ik op 5% soc zat. Afhankelijk van de prijs kan de soc zakken tot 5% voordat er wordt afgenomen van het net.

Je hebt dan dus ruim 15% accu capaciteit die niet wordt gebruikt op dit moment?

[ Voor 10% gewijzigd door ecn1985 op 17-06-2026 09:17 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
De 15e weer eens een mooie dag ertussen qua opbrengst, ruim 15 euro opgebracht.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:12:
De 15e weer eens een mooie dag ertussen qua opbrengst, ruim 15 euro opgebracht.
Ik had toen 9:30-10u pv op de Deye met >3kW, als ik het had geweten had ik het op de SMA's gezet :*) €12,58 kaal is niet verkeerd.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:45

The Legend

*Plop*

Als dit het beeld is van de zomer, dan kloppen de voorspelde opbrengsten bij mij iig niet meer @paQ. Zit nu op 38 euro, met een prognose van 130. Dat gaan we op deze manier niet redden denk ik. Tenzij er nog ff 5x dagen zoals gisteren langskomen.

[ Voor 11% gewijzigd door The Legend op 17-06-2026 09:57 ]

Ik ben toch malle pietje niet!


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
The Legend schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:57:
Als dit het beeld is van de zomer, dan kloppen de voorspelde opbrengsten bij mij iig niet meer @paQ. Zit nu op 38 euro, met een prognose van 130. Dat gaan we op deze manier niet redden denk ik. Tenzij er nog ff 5x dagen zoals gisteren langskomen.
Zelfde beeld, zit nu op 20% van de prognose voor deze maand. De vraag is nu was mei bijzonder goed is juni bijzonder slecht of is dit wat we kunnen verwachten.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:58:
[...]

Je moet t scherm wel aan tikken om hem aan te krijgen ja.
Dan zal ik het niet zien, ik ga niet urenlang naast de omvormer zitten om elke keer op het EMS schermpje te gaan zitten tikken :X

Dan maar de activaties in de gaten houden en wanneer deze in de 'verboden' 6 minuten zone komen snel ernaartoe rennen >:)

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:07:
[...]


Dan zal ik het niet zien, ik ga niet urenlang naast de omvormer zitten om elke keer op het EMS schermpje te gaan zitten tikken :X

Dan maar de activaties in de gaten houden en wanneer deze in de 'verboden' 6 minuten zone komen snel ernaartoe rennen >:)
Dat was nou net het punt: binnen 2 minuten had ik al 3x die foutmelding gezien bij mij. Dus ondank dat de foutmelding slechts een paar seconden zichtbaar is, kon ik met gemak even een foto maken, zovaak komt die foutmelding voor.

  • Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:22
Was een mooi dagje voor ons maandag😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppzzo48S5IXJEKWAiJ063l0bPjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AF9IZMRe97wWeR1JJSsZhg1E.png?f=fotoalbum_large

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
The Legend schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:57:
Als dit het beeld is van de zomer, dan kloppen de voorspelde opbrengsten bij mij iig niet meer @paQ. Zit nu op 38 euro, met een prognose van 130. Dat gaan we op deze manier niet redden denk ik. Tenzij er nog ff 5x dagen zoals gisteren langskomen.
don't shoot de messenger he :+
De eerste twee weken juni zijn gewoon volledig pet.

Als het niet bijtrekt zal juli en alles daarna automatisch een stuk lager worden ingeschat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:36:
[...]

don't shoot de messenger he :+
De eerste twee weken juni zijn gewoon volledig pet.

Als het niet bijtrekt zal juli en alles daarna automatisch een stuk lager worden ingeschat.
Gelukkig zit je plugin nog in de pilotfase :+

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
paQ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:36:
[...]

don't shoot de messenger he :+
De eerste twee weken juni zijn gewoon volledig pet.

Als het niet bijtrekt zal juli en alles daarna automatisch een stuk lager worden ingeschat.
Het blijft een prognose... inderdaad is de start van juni in vergelijking met mei niet heel best, maar kan ook zijn dat mei uitzonderlijk goed was.

Geeft wel aan dat het beter is om om meerdere paarden tegelijk te wedden, nu loopt ons paard een beetje mank.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:36:
[...]

don't shoot de messenger he :+
De eerste twee weken juni zijn gewoon volledig pet.

Als het niet bijtrekt zal juli en alles daarna automatisch een stuk lager worden ingeschat.
Hebben ze al contact met je om de incl EB en BTW op hun eigen dashboard te krijgen? Lijkt me toch dat ze dat zelf ook willen. En dan is jouw code een goede starter....

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Bij de BE Verdienmodellen staat o.a.:

Verwachte balanceringsinkomsten € 1.500,- per jaar

Het gaat dan om :
  1. aFRR
  2. EPEX day-ahead
  3. EPEX intraday
  4. Passief onbalans
Heeft iemand al een verdeling voorbij zien komen hoe de 1500 euro over deze 4 verdienmodellen verdeeld gaat worden?
2. EPEX day-ahead
@Domba heeft als ik het goed begrijp post 2 ingeschat op: € 35 /jaar/kWh opslag. Dat zou overeenkomen met € 1680 /jaar voor een gemiddeld BE systeem. Of moet ik daar SoC 20~80% voor nemen waarbinnen BE handelt? Dan is dan ongeveer € 1008 per jaar. Dit deel is voor zover ik hier de berichten gelezen heb, 100%* voor de klant. (anders wordt het wel heel slecht verdienen aan het terugleveren van de zonnestroom), of niet?

*) Niet helemaal, op de uren dat er balancering geactiveerd wordt vormen die inkomsten een "override" op de EPEX prijzen. Er wordt verrekend heb ik in de voorbeelden hier gelezen. Geen idee welk percentage we daarvoor van de post hier af moeten trekken.
3. EPEX intraday en 4. onbalans
Posten 3 en 4: "4-5 euro/dag met 10kw/20kWh", dus circa € 4,80 ~ € 6 per dag voor 12 kW. Stel de onderkomt omgerekend naar 12kW € 4,80/dag komt overeen met € 1752 per jaar. Ik gok dat hier 30% van naar de BE klant gaat, oftewel zo'n € 525 per jaar.
1. aFRR
Post 1 resteert. Gpt5-mini komt op gemiddeld 36,6 uur/maand geactiveerd vermogen (juni 2025 t/m mei 2026). Activatie gemiddeld op € 0,18 /kWh. Dat komt dan overeen met € 284 per jaar bij 30% voor de klant. Het beschikbaar/standby houden van capaciteit zit op €1,80~⁄2,80 per kWh per maand. Ik tel op SoC 20~80% van 48kWh, dus 28,8kWh maal pessimistisch €1,80 maal 12 maanden = € 622 per jaar aan opbrengsten. Daarvan gaat 30% naar de klant: € 187 per jaar.
Inschatting opbrengsten eerder pessimistisch of optimistisch?
Als dit de verdeling is, dan hoeven de activaties eigenlijk al niets op te leveren en heeft BE best een pessimistische inschatting gemaakt van de te verwachten balanceringsinkomsten, of zie ik hier wat dingen over het hoofd?

Of zorgt die "onderlinge exclusiviteit" van deze 4 markten (op enig moment kun je maar op 1 markt tegelijkertijd actief zijn) voor een flinke daling van de te verwachten opbrengsten per post?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

cj1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:30:


Of zorgt die "onderlinge exclusiviteit" van deze 4 markten (op enig moment kun je maar op 1 markt tegelijkertijd actief zijn) voor een flinke daling van de te verwachten opbrengsten per post?
Je ziet dat de momenten van passief Onbalans met >+/-€1/kWh, waar nu soms "winst" zit voor ons, vooraf gegaan worden door aFRR activatie (bij ons nu dus nog niet). Grote kans dat als we wel aFRR actief zijn, dat we leeg of vol zijn tegen de tijd dat de passieve onbalans qua tarief aangesproken wordt, of dat het tegelijk valt.


Qua verdiensten per MW voor aFRR diensten, postte ik hier even voor een plaatje per maand vanuit Profiteia.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3XA_mBcqSfcpaaaMOP72BncR3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tSFwVkPSdgaWzf1ZwO2IntV9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 17-06-2026 11:56 ]


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
cj1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:30:
1. aFRR
Post 1 resteert. Gpt5-mini komt op gemiddeld 36,6 uur/maand geactiveerd vermogen (juni 2025 t/m mei 2026). Activatie gemiddeld op € 0,18 /kWh. Dat komt dan overeen met € 284 per jaar bij 30% voor de klant. Het beschikbaar houden van capaciteit zit op €1,80~⁄2,80 per kWh per maand. Ik tel op SoC 20~80% van 48kWh, dus 28,8kWh maal pessimistisch €1,80 maal 12 maanden = € 622 per jaar aan opbrengsten. Daarvan gaat 30% naar de klant: € 187 per jaar.
Dit kan niet kloppen, ik heb in dit topic wel eens hele andere getallen gezien voor aFRR. Het strookt ook niet met de strategie van Balans om alle ballen maandenlang op aFRR gericht te houden terwijl dat zo'n relatief lage opbrengst zou genereren.

Hou je er ook rekening mee dat alleen al het standby staan voor aFRR geld oplevert? Dan is er nog geen eens sprake van activaties.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 17-06-2026 12:02 ]


  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:27
De hele maand bijna ruk, waardoor ik gister de installatie offline heb gehaald om de draden van verdeelblok <> ABB (Deye) <> Eastron <> Hoofdschakelaar naar 10mm2 te wijzigen.. Komen ze gisteravond met enorme terugleveringen haha. Benieuwd wat het opbrengt voor de meeste! Hier tot 2130 meegedaan (en zat al op 35% toen).

Wel drukbevolkt met 10mm2 draden. :+
van installatie team: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgduMwGLK-vjVN3t2u03IA47Wks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5crofmUcEKHTl7H7rKgtduI.jpg?f=fotoalbum_tile>Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY-xJWujpnju0x9K5MGH6_HBx1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcoiSOKjcnzF1FEXvo8O4aj0.jpg?f=fotoalbum_tile
Gelijk ook maar de verdeelblokjes vervangen voor een Hager KJ125C verdeelblok.
Wolly schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:23:
en verdeelblokjes die er niet uit zien qua ordening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/033JuVUZZb1O0h1cUv88kJV7NUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nAC8HdFjtiJvHNuCoFaCHpt.jpg?f=fotoalbum_tile>Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bo7LJSf_AkZf45H4XDdW2qwmCcg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90GbPyQLAMrH72Ls8MNw7WUH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqeABAUgtDcovWOVaSzc6Ejkk3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnngqVINLSlW9AHGYk2alSne.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 17-06-2026 12:10 ]


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Nu kan dat nog, de EB salderen.

Wie gaat die EB voor zijn rekening nemen in 2027 bij aFRR activatie?
BE of de klant of 70/30%?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:05:
De hele maand bijna ruk, waardoor ik gister de installatie offline heb gehaald om de draden van verdeelblok <> ABB (Deye) <> Eastron <> Hoofdschakelaar naar 10mm2 te wijzigen.. Komen ze gisteravond met enorme terugleveringen haha. Benieuwd wat het opbrengt voor de meeste! Hier tot 2130 meegedaan (en zat al op 35% toen).

Wel drukbevolkt met 10mm2 draden. :+
van installatie team: [Afbeelding]>[Afbeelding]
Gelijk ook maar de verdeelblokjes vervangen voor een Hager KJ125C verdeelblok.

[...]
[Afbeelding]>[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi! Sorry dat ik je op kosten heb gejaagd O-)
Dat nieuwe verdeelblok is wel serieus breed, nooit geweten dat zoiets bestaat.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
The Legend schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:57:
Als dit het beeld is van de zomer, dan kloppen de voorspelde opbrengsten bij mij iig niet meer @paQ. Zit nu op 38 euro, met een prognose van 130. Dat gaan we op deze manier niet redden denk ik. Tenzij er nog ff 5x dagen zoals gisteren langskomen.
Daarbij opgemerkt, op goede dagen die je benoemt moet je dan niet de EV moeten laden hebben :D :D
Leuk die hoge opbrengsten van boven 15 - 20 cent, maar ik heb wel 60 kWh nodig om heen en weer te komen.

Wat er dan potentieel verkocht kan worden gaat dan de EV in (lucratiever dan BE, dat dan wel :D).


Dat is iig een van dingen die ik als verschil opmerk, wel of geen EV load geeft forse verschillen in verkoop. Retorische opmerking....

Overigens vandaag met Ayvens gesproken. Die gast was geinteresseerd. Hij wilde weten waarom ik niet mee kon in de standaard setting van hun, waarin ik afweek.

Hij gaf eerlijk aan mijn verhaal te snappen, maar gaf aan dit niet generiek aan te passen voor enkele personen, maar wel navraag te doen. Ik snap dat, maar baal er wel van.
(Ayvens kent een standaard verrekening op vast en dynamisch, onbalans kennen ze niet).


En ook direct akkoord gekregen op een vaste prijs per kWh (gekoppeld aan de vaste tarieven van Engie, mijn vorige contract). Deel 1 is hiermee opgelost. Wellicht handig voor andere rijders van een lease EV die discussie met de baas hierover hebben wegen BE energie systeem ;)

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 17-06-2026 12:25 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:27
Wolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:11:
[...]


Mooi! Sorry dat ik je op kosten heb gejaagd O-)
Dat nieuwe verdeelblok is wel serieus breed, nooit geweten dat zoiets bestaat.
Had wellicht ook de kleinere variant kunnen nemen, al zat de nul dan al vol.
Kost circa 25€, is tenslotte ook maar 4x een koperen blokje met een plastic behuizing (en de overige 20€ betalen voor het merk Hager).
De losse verdeelblokjes waren duurder (en bleven niet mooi zitten zoals op de product pagina haha).

https://www.sandervunderi...sult/?q=Hager+verdeelblok

De 4polige met 7 aansluitingen is 4 modules breed, deze is 7 modules (dat was met de losse blokjes ook al). De grote is wel weer 125A, al zal je daar niet nodig hebben in een gemiddelde woning.

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 17-06-2026 12:32 ]


  • KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:37
ecn1985 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Het exporteren stopt hier ook rond de 30% soc.

Begrijp niet helemaal waarom jij niet lager kunt als 21% gisterochtend zat ik op 5% soc en deze dag gestart met 16% soc zal door de hogere prijzen komen maar er werd bij mij in elk geval gister pas overgestapt naar het net toen ik op 5% soc zat. Afhankelijk van de prijs kan de soc zakken tot 5% voordat er wordt afgenomen van het net.

Je hebt dan dus ruim 15% accu capaciteit die niet wordt gebruikt op dit moment?
Precies, dat is exact dus waar mijn klachten over gaan afgelopen posts. Ik heb het gemeld bij Balans Energie een poos geleden. Nog geen reactie helaas.

Even los van import/export strategie. Het gedrag wat jij beschrijft is wat ik verwacht van mijn systeem. Helaas is dat niet zo. Heb jij het diagonaal aangesloten of nog daisy chained?

  • Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:47

Jerra

Beunhaas in wording

Bman schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:21:
Was een mooi dagje voor ons maandag😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnMmKkrpXjcr6IaXXAPl4uGDJY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0kPIyUfJP3mSh9fovn2Q7yye.png?f=fotoalbum_large Eindelijk weer eens wat beweging ;)

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
cj1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:06:
[...]


Nu kan dat nog, de EB salderen.

Wie gaat die EB voor zijn rekening nemen in 2027 bij aFRR activatie?
BE of de klant of 70/30%?
Deze discussie is al vaker gevoerd. De 70/30 regeling zit op de verdiensten van de balanceringsacties. Dat is een separate registratie achter de MID meter. Die zijn er in grotere getallen en wellicht met meer opbrengsten. Wat we nu doen is reageren op handelstarieven.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
KoningSlakkie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Precies, dat is exact dus waar mijn klachten over gaan afgelopen posts. Ik heb het gemeld bij Balans Energie een poos geleden. Nog geen reactie helaas.

Even los van import/export strategie. Het gedrag wat jij beschrijft is wat ik verwacht van mijn systeem. Helaas is dat niet zo. Heb jij het diagonaal aangesloten of nog daisy chained?
Ah zo had ik het niet begrepen, ik las het als dit is 'normaal'.

Bij mij is de aansluiting nog origineel. Voor nu laat ik dit nog even zo. Onderling zitten de packs binnen de 3% verschil. Niet perfect maar ook niet schokkend.

Jammer dat je nog niets hebt gehoord van BE dat lees je hier wel vaker. Denk dat als je wilt dat het sneller gaat je moet bellen. Hopelijk wordt het snel opgelost je mist nu 15% accu capaciteit.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

paQ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:30:
[...]

Deze discussie is al vaker gevoerd. De 70/30 regeling zit op de verdiensten van de balanceringsacties.
In combinatie met het antwoord van Balans Energie:
cj1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:48:
[...]Wij houden rekening met alle kosten waaronder ook energiebelastingen en dan blijven er verdiensten en besparingen over.
blijven deze opties over:
  1. EB wordt afgetrokken van de opbrengst en daarna wordt de netto opbrengst 70/30 verdeeld (BE deelt mee in de kosten van de klant)
  2. eerste wordt de bruto opbrengst 70/30 verdeeld en daarna de EB afgetrokken van de netto opbrengst (EB is voor rekening van de klant)

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
cj1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:18:
[...]


In combinatie met het antwoord van Balans Energie:

[...]


blijven deze opties over:
  1. EB wordt afgetrokken van de opbrengst en daarna wordt de netto opbrengst 70/30 verdeeld (BE deelt mee in de kosten van de klant)
  2. eerste wordt de bruto opbrengst 70/30 verdeeld en daarna de EB afgetrokken van de netto opbrengst (EB is voor rekening van de klant)
Naar mijn weten is er geen sprake van eb voor het verkeer bedoeld voor Tennet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

paQ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:20:
[...]

Naar mijn weten is er geen sprake van eb voor het verkeer bedoeld voor Tennet.
Lijkt mij stug dat de Belastingdienst dat toe gaat staan. Voorlopig ken ik alleen verminderingen van EB elektriciteit voor:
  1. Walstroom voor schepen (geen pleziervaartuigen)
  2. Bedrijven die elektriciteit via een grootverbruikaansluiting opslaan
Ik zie alleen een mogelijkheid voor een zeer selecte groep particulieren die als bedrijf worden aangemerkt en minimaal 60 kW aan vermogen hebben opgesteld, onder de regeling "vrijstelling voor energieproductie". Dan wordt het juridisch muggeziften of je 60 kW paneelvermogen mag tellen, anders wordt het minimaal 5 stuks 12kW Deyes op een 80A aansluiting, en blijft het de vraag of dat niet tot discussies gaat leiden omdat 60 kW omvormervermogen misschien niet op een 3x80A aansluiting hoort te passen.

Zie ook https://www.engie.nl/zake...e-tarieven-vrijstellingen

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:20:
[...]

Naar mijn weten is er geen sprake van eb voor het verkeer bedoeld voor Tennet.
Het zou fijn zijn als dit, voor 2027 en verder, nog even bevestigd wordt door @Balans Energie.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
cj1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:48:
[...]


Lijkt mij stug dat de Belastingdienst dat toe gaat staan. Voorlopig ken ik alleen verminderingen van EB elektriciteit voor:
  1. Walstroom voor schepen (geen pleziervaartuigen)
  2. Bedrijven die elektriciteit via een grootverbruikaansluiting opslaan
Ik zie alleen een mogelijkheid voor een zeer selecte groep particulieren die als bedrijf worden aangemerkt en minimaal 60 kW aan vermogen hebben opgesteld, onder de regeling "vrijstelling voor energieproductie". Dan wordt het juridisch muggeziften of je 60 kW paneelvermogen mag tellen, anders wordt het minimaal 5 stuks 12kW Deyes op een 80A aansluiting, en blijft het de vraag of dat niet tot discussies gaat leiden omdat 60 kW omvormervermogen misschien niet op een 3x80A aansluiting hoort te passen.

Zie ook https://www.engie.nl/zake...e-tarieven-vrijstellingen
Dat is niet hoe ik het bedoel.

Er is de administratie die via je meter heen en weer gaat, en er is simultaan een administratie welke import en export daarvan ten gunste van Tennet is. Met Balans als aggregator.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
cj1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:30:
Bij de BE Verdienmodellen staat o.a.:

Verwachte balanceringsinkomsten € 1.500,- per jaar

Het gaat dan om :
  1. aFRR
  2. EPEX day-ahead
  3. EPEX intraday
  4. Passief onbalans
Heeft iemand al een verdeling voorbij zien komen hoe de 1500 euro over deze 4 verdienmodellen verdeeld gaat worden?
2. EPEX day-ahead
@Domba heeft als ik het goed begrijp post 2 ingeschat op: € 35 /jaar/kWh opslag. Dat zou overeenkomen met € 1680 /jaar voor een gemiddeld BE systeem. Of moet ik daar SoC 20~80% voor nemen waarbinnen BE handelt? Dan is dan ongeveer € 1008 per jaar. Dit deel is voor zover ik hier de berichten gelezen heb, 100%* voor de klant. (anders wordt het wel heel slecht verdienen aan het terugleveren van de zonnestroom), of niet?

<knip>
Je zou ook kunnen kijken bij Entrance of die grafiek "gemiddelde batterij-opbrengst per MWh" vanaf 2014 hebben geupdate.
(Let op die van Entrance zijn zonder BTW, zonder EB, dagelijks 10-90% SOC laden en legen met 15% energieverlies, die van mij zijn zonder EB en in 2026 zijn die 10-20% hoger zover vanwege beperkingen straat van Hormuz)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:58
Dit staat er bij FAQ op de site van BE:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ycXmiT0d9WRK2WkUw38OVEhGnc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/H6U05LC0TqrPSBQPsPOzjV3g.gif?f=fotoalbum_large

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

JeVe schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:09:
Dit staat er bij FAQ op de site van BE:[Afbeelding]
Die FAQ is duidelijk voor wat betreft dat het overeenkomt met "we houden rekening met".

Glashelder over wie welk aandeel van de verschillende kosten toegerekend krijgt, is dit niet.

Hier in het topic is wel een voorbeeld voorbijgekomen met: aFRR prijs correctie die wordt verrekend met de EPEX-prijs. Stel € 5,00 aFRR tarief en EPEX levert € 0,08 op, dan wordt qua aFRR opbrengst uitgegaan van € 4,92; waarbij ik dan aanneem dat EPEX 100% aan de klant wordt toegerekend, en die € 4,92 de 30/70% verhouding krijgt.

Over de energiebelasting 2027 of andere toekomstige kosten (zoals tijdafhankelijke nettarieven) zie ik geen duidelijkheid qua toewijzing/verdeling.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:45

The Legend

*Plop*

Ik vermoed dat dit ook een gevalletje is van een enthousiaste ondernemer die een plan bedenkt in de categorie “het zou mooi zijn als we het dan zo regelen”, maar dat de werkelijkheid dan weerbarstig blijkt. Eerder is bijvoorbeeld het plan gesneuveld dat klanten een volledig fictieve afrekening zouden krijgen, waarbij afgerekend zou worden tegen “de laagste gerealiseerde prijs in het jaar”. Dat bleek ook tegen wat praktische bezwaren aan te lopen. De EB bij Tennet activaties ‘wegdenken’ lijkt daar voor mijn gevoel wat op.

Ik ben toch malle pietje niet!


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:10:
Ik vermoed dat dit ook een gevalletje is van een enthousiaste ondernemer die een plan bedenkt in de categorie “het zou mooi zijn als we het dan zo regelen”, maar dat de werkelijkheid dan weerbarstig blijkt. Eerder is bijvoorbeeld het plan gesneuveld dat klanten een volledig fictieve afrekening zouden krijgen, waarbij afgerekend zou worden tegen “de laagste gerealiseerde prijs in het jaar”. Dat bleek ook tegen wat praktische bezwaren aan te lopen. De EB bij Tennet activaties ‘wegdenken’ lijkt daar voor mijn gevoel wat op.
Of dat plan gesneuveld is weet ik niet, lijkt mij sterk dat we er dan niets van gehoord hebben. Wat ook nog kan is dat we dat plan zelf hebben ingevuld en dat ondernemer het anders heeft bedoeld of interpreteert.

  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:45

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:26:
[...]


Of dat plan gesneuveld is weet ik niet, lijkt mij sterk dat we er dan niets van gehoord hebben. Wat ook nog kan is dat we dat plan zelf hebben ingevuld en dat ondernemer het anders heeft bedoeld of interpreteert.
Ik wel :P Dit stond eerst met zoveel woorden op de BE website, en dat is er later afgehaald. Verder: The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Ik ben toch malle pietje niet!


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

KoningSlakkie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Precies, dat is exact dus waar mijn klachten over gaan afgelopen posts. Ik heb het gemeld bij Balans Energie een poos geleden. Nog geen reactie helaas.

Even los van import/export strategie. Het gedrag wat jij beschrijft is wat ik verwacht van mijn systeem. Helaas is dat niet zo. Heb jij het diagonaal aangesloten of nog daisy chained?
Heb je er al achteraan gebeld naar Balans Energie?

Van klussen krijg je grijze haren


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

De handleiding zoals @Rick Astley heeft gepost heb ik met zijn toestemming toegevoegd aan de GitHub pagina zodat het allemaal op 1 plek staat :)

Als iemand een aanvulling/ suggestie heeft, laat maar weten.

https://github.com/www0xx/balans-pace/tree/main

Van klussen krijg je grijze haren


  • Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:12
Ik begrijp blijkbaar iets niet helemaal (ik heb dan ook nog nooit een dynamisch contract gehad).

ik ga ervan uit dat ik mijn zonne-energie die ik opwek toch minimaal voor 80% kan opslaan in mijn batterij over een heel jaar bekeken. (hier 8300Wp en tot heden zo tussen de 6,8MWh en 7,&MWh opwek op jaarbasis). En met wat geluk voor minstens 70% zelf kan gebruiken (huidige zelfverbruik zonder accu is 38%) en de rest het net op kan tegen aannemelijke tarieven (hopelijk beter dan wanneer ik diezelfde kWh zou moeten afnemen).

Met mijn huidig vast contract waarbij ik geen terug lever "boetes" betaal en dus werkelijk 1 tegen 1 mag wegstrepen tot en met 31-12-2026, betaal ik met mijn verbruik (Dit is incl. Gas verbruik van 300M³ op jaarbasis) een schamele €150,= per maand en ontvang bij de afrekening jaarlijks tussen €700,= en €950,= terug gestort dus voor Gas en elektra betaal ik jaarlijks tussen de €850,= en €1100,= incl EB, BTW vastrecht e.d..

op het moment dat ik straks die batterij heb en maandelijks niet meer kosten heb dan een €75,= voor mijn jaarlijks verbruik van plus minus 8,5MWh aan stroom en 300M³ aan gas, dan ben ik een zéér tevreden persoon (ondanks de hoge investering). dus elke opbrengst uit de handel op onbalans of epex of aFRR zal ik dik tevreden zijn.

Maar als ik zo door dit topic lees zie ik soms per maand positieve bedragen. Nu is mijn vraag zijn dat bedragen na aftrek van alle kosten incl. je eigen verbruik in huis? Of zijn dat bedragen die nog afgetrokken moeten worden van jouw kosten aan Balans Stroom voor je verbruikt energie in huis?


Sorrie als ik het niet goed begrepen, maar ik vraag het met gewoon af. ;)

Vooral omdat zonder saldering en einde contract medio 2027 en ik dus ook terug lever boetes ga betalen, verwacht ik een jaarlijkse kosten post voor mijn energie van minimaal €3250,=

Een batterij zoals van BE leverd mij dus al enorm op zonder de extra voordeel van het handelen. (minimaal €2100,= op jaarbasis t.o.v. wat ik zou betalen zonder die batterij)

[ Voor 8% gewijzigd door Dirkga op 17-06-2026 18:32 ]


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:34:
De handleiding zoals @Rick Astley heeft gepost heb ik met zijn toestemming toegevoegd aan de GitHub pagina zodat het allemaal op 1 plek staat :)

Als iemand een aanvulling/ suggestie heeft, laat maar weten.

https://github.com/www0xx/balans-pace/tree/main
Cool, ik ga kijken wat ik op mijn Github kwijt kan want dat edit iets makkelijker dan m'n free web creatie :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:22
Ik mag me inmiddels een beginnend Home-Assistant programmeur noemen, met de nodige hulp van ChatGPT😀

Heb automation gemaakt; melding naar m’n iPhone sturen zodra zich offgrid situatie voordoet obv binary_sensor.inverter_grid .

Grappig te zien dat er 5s Offgrid is geweest. Ik vraag me af of dit een sensor storing is of daadwerkelijk netuitval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5I3xCJ-hxGjQqsockRAhZOPaWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUkxbP9Rc4BzJdL7ojRezaEp.jpg?f=fotoalbum_large

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Was dat wel off-grid' of ontbrak er gewoon informatie gedurende 5 seconden?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Bman schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:50:
Ik mag me inmiddels een beginnend Home-Assistant programmeur noemen, met de nodige hulp van ChatGPT😀

Heb automation gemaakt; melding naar m’n iPhone sturen zodra zich offgrid situatie voordoet obv binary_sensor.inverter_grid .

Grappig te zien dat er 5s Offgrid is geweest. Ik vraag me af of dit een sensor storing is of daadwerkelijk netuitval.

[Afbeelding]
Die was er niet.
Die sensor waarde ontbreekt soms gewoon.

By the way, in the Deye cloud app kun je app notifications instellen ;) (Bijvoorbeeld voor het wegvallen van de netspanning)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:22
Inderdaad, lijkt op een communicatie fout. Deze sensor bevestigd het @paQ en @Speedy-Andre .

Ik zal de yaml moeten gaan aanpassen. Weer even halfuurtje zoet tijdens WK ⚽️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxRuqu5DIH2Mg1G2huQojMBQ2v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHyiSve194iYkmZklw8RGMLY.jpg?f=fotoalbum_large

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Wel lekkere hoge prijzen vanavond weer eens. Jammer dat er vandaag niet zoveel zon was, inmiddels is de accu al weer bijna op 35 procent. Van mij mag hij nog wel even door maar hij raakt lekker snel leeg met de 16 kW update. prima prijzen zo, hopelijk vannacht lager want er moet nog wel wat in de auto.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zit ook met een tekort vandaag. Moet ev nog laden want zo’n was niet voldoende zon vandaag….

  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:04
jeeedeee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:00:
Wel lekkere hoge prijzen vanavond weer eens. Jammer dat er vandaag niet zoveel zon was, inmiddels is de accu al weer bijna op 35 procent. Van mij mag hij nog wel even door maar hij raakt lekker snel leeg met de 16 kW update. prima prijzen zo, hopelijk vannacht lager want er moet nog wel wat in de auto.
Denk dat die hoge prijzen het gevolg zijn van minder zon dan verwacht.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
Quick and dirty aangesloten. Thx iedereen, in het bijzonder Rick voor de heldere handleiding (en de mensen daarachter uiteraard ;) ).

Tipje voor de handleiding: met AI, vertellen dat je BMS1 - 3 hebt, dat je BMS4 en BMS5 wil toevoegen, 5 kolommen en AI gaat....
Idem voor het aanpassen van de "3 accu versie" van lilygo-tcan485.yaml naar een 4, 5 of meer versie.

De lay-out aangepast naar de stijl die ik gebruik.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0t1bBve9eRbBNBNZIRa-WFBr6Nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VMsOgAHNalLeS2uzmxBf0dj9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door blue eyes op 18-06-2026 05:55 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
Hier is de lilygo ook binnen gekomen hoor en direct aan het werk gezet. Bij mij duurde het niet 2-5 min maar 35-40 min om te compilen. Ik heb dan ook een laptop uit 2011 dus tja… wat had je verwacht ;-). Nu nog even een mooi doosje maken ervoor.

Tnx @Rick Astley En andere voor de mooie handleiding en voorbereiding! Dit scheelt een hoop heen en weer geloop naar de batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HrHyXsBZJbWdO6rj3kvPcNkcV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2DUjJ012MUJpWi4oKnXq1mK.jpg?f=fotoalbum_large

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Dbm12 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:52:
Hier is de lilygo ook binnen gekomen hoor en direct aan het werk gezet. Bij mij duurde het niet 2-5 min maar 35-40 min om te compilen. Ik heb dan ook een laptop uit 2011 dus tja… wat had je verwacht ;-). Nu nog even een mooi doosje maken ervoor.

Tnx @Rick Astley En andere voor de mooie handleiding en voorbereiding! Dit scheelt een hoop heen en weer geloop naar de batterijen.

[Afbeelding]
Compilen op een Odroid M1 duurde 39xx seconden en dan liep ik nog te klooien ook (dus veel vaker gedaan dan 1 keer). Mede daarom alles op GitHub gezet :)

Van klussen krijg je grijze haren


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
Ook hier is de LilyGo vandaag binnen gekomen. Super bedankt eenieder die hieraan heeft gewerkt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7TShKqpChayrB2kEAMw095SFR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hXnBmGQ90C0yHDU2fo7KADQ9.png?f=fotoalbum_large
Meteen een mooie tabel gemaakt om snel alle waardes te zien.

  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

zunrob schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:40:
Ook hier is de LilyGo vandaag binnen gekomen. Super bedankt eenieder die hieraan heeft gewerkt!

[Afbeelding]
Meteen een mooie tabel gemaakt om snel alle waardes te zien.
Dit is wel strak!
Ik heb me nog niet verdiept maar die LilyGo kan vermoedelijk met meerdere BMS merken overweg.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:27
Ook hier niet verder dan 15%, terwijl dat gewoon nog 10kWh is (4 accu's). :(

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:09:
Ook hier niet verder dan 15%, terwijl dat gewoon nog 10kWh is (4 accu's). :(
Maar wat zijn de individuele SOc’s van je accu’s nu?

  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
Source90 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:09:
Ook hier niet verder dan 15%, terwijl dat gewoon nog 10kWh is (4 accu's). :(
Hier is ie vanmorgen wel tot 5 procent gegaan. Maar het ligt natuurlijk ook een beetje aan de tarieven op dat moment.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
Hier is het op 10% min gehouden; en wordt ingekocht tegen 31 cent.....

Er wordt vandaag 95 kWh verwacht, maar goed dat is herhalen van het oude liedje, we weten waarom.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier was 16% soc de onderkant.

Maar……

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OszVF1KvgLtgC0VGziGitVWMUxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1v9ltMnDnt2YoRpv7JcBFT6.jpg?f=fotoalbum_large

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Dat is onder de 5% drempel.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Ersus schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:47:
[...]


Dit is wel strak!
Ik heb me nog niet verdiept maar die LilyGo kan vermoedelijk met meerdere BMS merken overweg.
Ja, maar ws maar 1 tegelijk. (Waarop je compilet)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:03
Bij mij is de soc op de EMS 13%. In de accu menus is het: 15,74 10,98 13,38 en 13,98

De master is de 1e accu met de kabels naar de deye


gister niet genoeg zon voor en zwembad wp en de ev op laden

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 18-06-2026 07:16 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING **

BALANS IS erkend BSP voor aFRR energie!!!!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NMrhdTr1/screenshot-612.png
https://www.tennet.eu/nl/...nsten-bspcsp/bsp-register

[ Voor 36% gewijzigd door Wolly op 18-06-2026 08:01 ]


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
Dat is goed nieuws! Volgende fase!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:47

Jerra

Beunhaas in wording

Tijd om de champagne aan te breken _/-\o_

  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
Gezien de vele zon die vandaag komt vanmorgen de accu leeg getrokken. Lager dan dit ging ie niet, gemiddeld 5%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AFApJ8877BHCpp0HCiefIi7mCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uL9V3Ll0aSOmCytNhYMimtc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 102% gewijzigd door zunrob op 18-06-2026 08:13 ]


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
Wolly schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:00:
BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING ** BREAKING **

BALANS IS erkend BSP voor aFRR energie!!!!

[Afbeelding]
https://www.tennet.eu/nl/...nsten-bspcsp/bsp-register
Geweldig, van harte gefeliciteerd @Balans Energie!
Pagina: 1 ... 154 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.