Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 153 ... 158 Laatste
Acties:
  • 510.018 views

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
blue eyes schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:53:
30% is een grens die BE heeft ingesteld. Formeel weten we dit niet, maar ervaringen zoals hier gepost duiden daarop. Onder de 30% moeten de bedragen fors hoog zijn voor een export.

Ik heb veel export sessies gehad (vandaag na 0:00 uur 15 stuks), maar die stopten zo rond de 30% (sommigen zeggen 30-35%).
Onder 35 geen export, bij 32 cut off.
Tenzij tarief hoog genoeg, dan evengoed export.
Maar grotere stacks hebben niets aan zo'n percentage. Dat zal heus wel wijzigen naar capaciteit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:24

The Legend

*Plop*

Klopt, daar werd aangeraden om dat niet op de Deye aan te sluiten. Trek je per ongeluk teveel dan weet je niet wat voor effect dat heeft op de Deye zelf. Zeker bij off-grid installaties wil je daar niet mee rommelen lijkt me.

Ik ben toch malle pietje niet!


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

'Formeel' zit ik op 26% na een rits exports, ondanks al die verzonnen regeltjes :)

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-06-2026 09:36 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:33:
'Formeel' zit ik op 26% na een rits exports, ondanks al die verzonnen regeltjes :)
Ik op 23% nu, met een actieve export tegen 93 cent kaal.


(batterij scheefheid: bovenste is laagste met 15%).

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 15-06-2026 09:45 ]


  • Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:42:
[...]

Ik op 23% nu, met een actieve export tegen 93 cent kaal.


(batterij scheefheid: bovenste is laagste met 15%).
Hier op 18% (9.43 uur) gestopt.

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

ibak schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:39:
[...](de antwoorden zijn hier wel weer van interesse dus als je die tzt wilt delen graag)
Er is meer beantwoord en vaak ook langer. Hier de samengevatte versie.

Het eerlijke en puntige voorwoord:
...gezien jouw vragen denk ik niet dat wij de juiste partner zijn. Indien jij zelf invloed wil hebben op de batterij en inspraak op onze diensten of eigen producten wil gebruiken dan is het geen match
Batterijfabricaat?
Vanwege bedrijfstechnische redenen zullen wij niet de leverancier van de batterijmodules prijsgeven. De batterijen zijn door ons geselecteerde componenten samengesteld, dus eigen merk.
Garantiegever van de 5-jarige fabrieksgarantie?
Balans Energie verleent de garantie.
SoH?
Dit zal allemaal worden uitgelegd bij installatie.
EoL?
Meestal is EoL wanneer een batterij minder dan 80% SOH heeft bereikt.
Hoge nettarieven 2028?
Wij houden rekening met alle kosten waaronder ook energiebelastingen en dan blijven er verdiensten en besparingen over.
Externe batterijen?
Dat doen wij inderdaad (gewoon) niet.
aFFR 30/70 inkomstenverdeling na 2 jaar?
...zo als het er nu naar uit ziet zal de verdeelsleutel hetzelfde zijn.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Yaay schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:46:
[...]


Hier op 18% (9.43 uur) gestopt.
En weer door bij 64cent, €1,44 €3,5... :)

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 15-06-2026 09:53 ]


  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:24

The Legend

*Plop*

3,5 euro incoming *O*

Ik ben toch malle pietje niet!


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
Zo zie je maar, gewoon even posten hier en de prijzen gaan omhoog :P

Hopelijk geen regelstand 2, nu kunnen we de juni resultaten wat beter maken !

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

blue eyes schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:43:
Alleen de 300 euro werd gepakt, de 150 euro, etc. laten ze liggen (nu 184 euro).
Ik probeer te begrijpen wat je schrijft.
Wat (welke verdiensten) blijft er liggen?
Hoezo wordt 150 euro even later 184 euro?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Speedy-Andre schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:33:
'Formeel' zit ik op 26% na een rits exports, ondanks al die verzonnen regeltjes :)
Is niets verzonnen aan.
Er zijn gewoon drempelwaardes op zowel SOC als tarief.

35/32
25/22

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

cj1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:57:
[...]


Ik probeer te begrijpen wat je schrijft.
Wat (welke verdiensten) blijft er liggen?
Hoezo wordt 150 euro even later 184 euro?
Hij schreef in Eur/MWh, zoals gepubliceerd op tenergy website. Actuele voorspelde onbalansprijzen - Tenergy Services


Daarna praten we weer in Eur/kWh zoals we normaal afrekenen (in kaal tarief, ex belasting/btw).

Ik denk dat zijn opmerking over 15 cent, en 18cent/kWh nu wel verbleken bij de tarieven die zojuist zijn geweest a €3,5/kWh.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 15-06-2026 10:02 ]


  • KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:37
Hier is export gestopt op 22% SOC

  • Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Hier ging hij zojuist met de prijs op €3500 wel weer exporteren, nu SoC van 15%.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
cj1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:57:
[...]


Ik probeer te begrijpen wat je schrijft.
Wat (welke verdiensten) blijft er liggen?
Hoezo wordt 150 euro even later 184 euro?
Ik kreeg geen export op 150 euro en terwijl ik dat typte, ging de bruto onbalans prijs naar 184 euro, maar ook toen sloeg de export niet aan (< 30% SoC).
Mijn statement is, met een 80 kWh stack is er meer dan genoeg kWh beschikbaar, iets van 24 kWh, identiek aan 50% op de "normale stack" van 48 kWh.

Ik snap waarom dit zo werkt, dit is de huidige software / config. We moeten nog even wachten op de nieuwe software van BE waar ze druk mee bezig zijn. Maar soms moet je dat gewoon even schrijven - omdat je ook exports ziet van een paar cent die je zelfs duurder hebt ingekocht.
Wat ik al zei, even wachten op de nieuwe software.

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 15-06-2026 10:06 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
blue eyes schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:04:
[...]


Ik kreeg geen export op 150 euro, terwijl ik dat typte, ging de prijs naar 184 euro, en de export sprong ook niet aan (ik zat toen onder de 30% SoC).
Mijn statement is, met een 80 kWh stack is er meer dan genoeg kWh beschikbaar, iets van 24 kWh, identiek aan 50% op de "normale stack" van 48 kWh.

Ik begrijp dit, we moeten nog even wachten op de nieuwe software van BE. Maar soms moet je dat gewoon even schrijven - omdat je ook exports ziet van een paar cent die je zelfs duurder hebt ingekocht.
Wat ik al zei, even wachten op de nieuwe software.
Net zoals wachten op de update @Balans Energie is wat dat betreft wel consequent.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Hier wordt vandaag de installatie geplaatst door Jayden. Nieuw type omvormer Deye SUN-12K-SG05LP3-EU.

Gewoon de standaard 3 LFP units, totaal 48,2 kWh. Hij had het erover dat ze voor de batterijen ook een nieuwe variant leveren tov het begin.

11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:57:
Zo zie je maar, gewoon even posten hier en de prijzen gaan omhoog :P

Hopelijk geen regelstand 2, nu kunnen we de juni resultaten wat beter maken !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdRZHsaJysto5f0Z16rcUluFRNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NVb2mv8rXWAAkhwoN6a8laB4.png?f=fotoalbum_large

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ecn1985 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Net zoals wachten op de update @Balans Energie is wat dat betreft wel consequent.
De toezegging van Balans Energie dat ze hun leven gaan beteren qua communicatie is helaas niets waard. De laatste algemene update is van 8 april (!!).

  • KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:37
Yaay schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:04:
[...]


Hier ging hij zojuist met de prijs op €3500 wel weer exporteren, nu SoC van 15%.
Even ingezoomed, bij mij was de export gestopt precies om 09:57 bij een SOC van 22% dus ik heb deels de 3500 EUR/MWh meegepakt. Ik vraag het, want het gebeurt vaker dat mijn accu in idle springt rond deze SOC. Ging het langer door bij jullie?

Edit: ik heb de EV-lader ingeschakeld om te testen. Ik trek inderdaad van het net af. De "battery state" is nu idle :(. Ik ga het maar weer melden.

[ Voor 16% gewijzigd door KoningSlakkie op 15-06-2026 10:17 ]


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
Wolly schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:09:
[...]


De toezegging van Balans Energie dat ze hun leven gaan beteren qua communicatie is helaas niets waard. De laatste algemene update is van 8 april (!!).
Proberen hun leven te beteren.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LuPo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:08:
Hier wordt vandaag de installatie geplaatst door Jayden. Nieuw type omvormer Deye SUN-12K-SG05LP3-EU.

Gewoon de standaard 3 LFP units, totaal 48,2 kWh. Hij had het erover dat ze voor de batterijen ook een nieuwe variant leveren tov het begin.
Ik probeer het even samen te vatten, vul aan en corrigeer waar ik het niet compleet heb.

In het topic zie ik nu 3 type batterijen:
  1. Eerste generatie, geen DC schakelaar, 4 witte knopjes voorop, geen zilverenknopje.
    1. DC grote schakelaar op de muur
  2. Tweede generatie, geen dc Schakelaar, 4 witte knopjes voorop, en een zilveren aan/uitknop voorop.
    1. DC grote schakelaar op de muur
  3. Derde generatie, wel dc schakelaar op zijkant + aan/uit daarnaast, 4 witte knopjes voorop, geen zilveren.
    1. Geen DC grote schakelaar op de muur standaard (al zijn er mensen die hem toch hebben op verzoek).
Omvormer:
  1. SG04 met oude software, export limiet op 12kW.
  2. SG04 met nieuwe software, export limiet op 16kW
  3. SG05
Offgrid kast (bij benadering obv fotos, kan iets anders zijn nog, vul vooral aan):
  1. Eerste met grijze ATS
  2. Tweede met witte ATS (2 rijen kast)
  3. Derde met grijze ATS (2 rijen kast)
  4. Vierde (3 rijen kast) en extra automaat tussen Load en ATS.
Op grensvlak van tijdstippen zie je dat omvormer en batterij generatie niet gelijklopen en er dus een mix&match is.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Is niets verzonnen aan.
Er zijn gewoon drempelwaardes op zowel SOC als tarief.
Ik zit zeer regelmatig in de vroege ochtend net boven 20%, echter is er dan ook weinig verbruik dus prima.
LuPo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:08:
Hier wordt vandaag de installatie geplaatst door Jayden. Nieuw type omvormer Deye SUN-12K-SG05LP3-EU.

Gewoon de standaard 3 LFP units, totaal 48,2 kWh. Hij had het erover dat ze voor de batterijen ook een nieuwe variant leveren tov het begin.
De batterijen worden idd aangepast, de nieuwste (sinds april) hebben eigen DC schakelaars/zekeringen rechts achter en de BMS print heeft een groen 'Dry contact' blokje dat verder niet wordt beschreven.
KoningSlakkie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:13:
[...]

Even ingezoomed, bij mij was de export gestopt precies om 09:57 bij een SOC van 22% dus ik heb deels de 3500 EUR/MWh meegepakt. Ik vraag het, want het gebeurt vaker dat mijn accu in idle springt rond deze SOC. Ging het langer door bij jullie?
Hier stopte hij 10:00 (9:51 gestart) bij 22% SOC, tegelijk met de aflopende marktprijs piek.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:13:
[...]

Even ingezoomed, bij mij was de export gestopt precies om 09:57 bij een SOC van 22% dus ik heb deels de 3500 EUR/MWh meegepakt. Ik vraag het, want het gebeurt vaker dat mijn accu in idle springt rond deze SOC. Ging het langer door bij jullie?

Edit: ik heb de EV-lader ingeschakeld om te testen. Ik trek inderdaad van het net af. De "battery state" is nu idle :(. Ik ga het maar weer melden.
loop even naar de batterijen, en kijk naar individuele soc van elke batterij.

(Menu, Menu --> Analog info (enter) --> (down/down) 4e menu optie --> enter. )

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Speedy-Andre schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:19:

Hier stopte hij 10:00 (9:51 gestart) bij 22% SOC, tegelijk met de aflopende marktprijs piek.
there you go ;)
Nog wel starten boven 25, maar cut off op 22.Als het tarief iets minder gunstig ligt is dat resp 35 en 32.
We hebben het over exports he, niet geforceerd laden ongeacht het tarief. Zo werkt het niet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:35
Weer even rustig zo qua regeltoestand 2, laat het nog maar even upward blijven Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwWNC3eJ9UPm429H84n2E9ybIMI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6JaMAtCkdaGoOSX5UagFzHzp.png?f=user_large

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
scoobs schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:14:
[...]

Proberen hun leven te beteren.
:F
Ik zal proberen voortaan rekening te houden met de beperkingen die oudere klanten hebben. Stom van mij dat ik inderdaad dat cruciale woordje ben vergeten. Het is een pilot, we hebben er weinig voor betaald en de mensen die nu kopen hebben meer rechten.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:20:
[...]

there you go ;)
Nog wel starten boven 25, maar cut off op 22.Als het tarief iets minder gunstig ligt is dat resp 35 en 32.
We hebben het over exports he, niet geforceerd laden ongeacht het tarief. Zo werkt het niet.
Hier startte de laatste export bij 21% en eindigde op :59 bij 17%.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Hier startte de laatste export bij 21% en eindigde op :59 bij 17%.
Juist, ik denk dat het tarief leidend is en heel misschien weten ze tot welke SOC het nog veilig is (SOC van alle batterijen wijkt weinig af).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:28:
[...]

Juist, ik denk dat het tarief leidend is en heel misschien weten ze tot welke SOC het nog veilig is (SOC van alle batterijen wijkt weinig af).
Nee, gemiddelde SoC is enige wat ze weten. Als batterijen netjes binnen 5%punt van elkaar zitten, is er niks aan de hand. Zit 1 van de batterijen <5%, dan gaat die in Idle, zoals waarschijnlijk bij @KoningSlakkie aan de hand is, en bij mij nu ook. Dan reageert de NoM niet meer en zal direct verbruik/productie in interactie zijn met je grid/p1.

Gebeurt dus meestal als 1 van de batterijen rond 5% of rond 95% zit, ook al is het gemiddeld een ander getal.

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 15-06-2026 10:32 ]


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Get!em schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Nee, gemiddelde SoC is enige wat ze weten. Als batterijen netjes binnen 5%punt van elkaar zitten, is er niks aan de hand. Zit 1 van de batterijen <5%, dan gaat die in Idle, zoals waarschijnlijk bij @KoningSlakkie aan de hand is, en bij mij nu ook.
Dat is dus wat ik ook denk. Als er afwijkende metingen zijn, dan is het gedrag ook afwijkend.
Maar de drempels, samen met wat hysterese, is echt wel een ding.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
Get!em schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Nee, gemiddelde SoC is enige wat ze weten. Als batterijen netjes binnen 5%punt van elkaar zitten, is er niks aan de hand. Zit 1 van de batterijen <5%, dan gaat die in Idle, zoals waarschijnlijk bij @KoningSlakkie aan de hand is, en bij mij nu ook.
Gisteren kwam ik tot 97% laden, hoger ging hij niet en stond op idle (niet erheen gelopen om de batterijen individueel te checken) en daar heeft hij een paar uur gezeten tot we wat gingen verkopen.

Vandaag na de export en mijn huidige percentage op 22% stond toch eens naar de batterijen gelopen.

Bat1: 22,71% Bat2: 22,69% Bat 3: 22,65%

Kijk, heeft die paar uur toch geholpen om alles recht te trekken en ben ik er nu ook wel van overtuigd, dat na het veranderen van de kabels en zelf beter bevestigen voor een prima aansluiting heeft gezorgd.

@KoningSlakkie ,

Ik weet dat je wacht op Balans om het voor je aan te sluiten. Maar daarna moet je het echt ook even de tijd gunnen (meerdere keren 100%) om het weer helemaal goed te krijgen. Het kan uren duren.

@Get!em ,

Ik ben toch verbaasd dat jij er nog last van hebt. Heb je de batterij al vaker nu op 100% gehad? Of ook nog niet anders is het toch raadzaam dat even te doen de komende periode met veel zon en hem niet lager te houden.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Dbm12 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:36:
[...]

@KoningSlakkie ,

Ik weet dat je wacht op Balans om het voor je aan te sluiten. Maar daarna moet je het echt ook even de tijd gunnen (meerdere keren 100%) om het weer helemaal goed te krijgen. Het kan uren duren.
Yep, en zelfs dan kan het zo weer enorm uit de pas gaan lopen als het een poos niet meer vol & leeg is geweest. Na enkele weken super synchroon, toevallig dit gisteravond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETxkhRrCTBWp9zV0IiiDXy2sP8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XIT7Qm4XBaNnDA33XfMkPqZ.jpg?f=fotoalbum_large
Er moeten zo nu en dan gewoon cycles gemaakt worden. Als hij hem nou leeg zou trekken en daarna weer zou vullen met PV loopt het al direct weer veel meer synchroon.

Dit was zojuist na alle exports. Het leeuwendeel kwam uit accu 2. Naja SOC-rekenkundig dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGpOWm-JxX5xImdPaLCZHGyk3ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XUTeA8ywSnDrxnUJOAn1emOP.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Nee, gemiddelde SoC is enige wat ze weten. Als batterijen netjes binnen 5%punt van elkaar zitten, is er niks aan de hand. Zit 1 van de batterijen <5%, dan gaat die in Idle, zoals waarschijnlijk bij @KoningSlakkie aan de hand is, en bij mij nu ook. Dan reageert de NoM niet meer en zal direct verbruik/productie in interactie zijn met je grid/p1.

Gebeurt dus meestal als 1 van de batterijen rond 5% of rond 95% zit, ook al is het gemiddeld een ander getal.
Wat ze wel kunnen zien is hoe snel de SOC verandert (daalt), dat lijkt me een goede indicatie.

Je zou trouwens zeggen dat als een Tweaker met een Esp32 de batterijen individueel kan uitlezen dat dit voor BE ook mogelijk moet zijn, RS485 is al mogelijk en zelfs op 2 manieren (het EMS heeft dat on board) dus het kan een kwestie zijn van een extra kabeltje en wat software.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dbm12 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:36:
[...]


Ik ben toch verbaasd dat jij er nog last van hebt. Heb je de batterij al vaker nu op 100% gehad? Of ook nog niet anders is het toch raadzaam dat even te doen de komende periode met veel zon en hem niet lager te houden.
Heeft gewoon te maken met teveel weerstand op de interne busbar van de batterijen. Bij mij de middelste batterij blokkeert de onderste op de +/rode kabel. Vrijdag komen ze langs om het te fixen/schouwen.

Ik had het na het aandraaien even weer goed, alle SoC weer binnen 3%punt van elkaar, maar sinds dit weekend is het weer dikke prut. Bovenste batterij rent 3 cycles, waar de onderste 1 doet in dezelfde tijdsperiode. Dus bij gemiddelde SoC 70% krijg ik 59% op onderste vs 97% op bovenste batterij. Bij bijna leeg: gemiddelde SoC < 20% --> Bovenste batterij 10%, onderste batterij 25%.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:43:
[...]

Wat ze wel kunnen zien is hoe snel de SOC verandert (daalt), dat lijkt me een goede indicatie.

Je zou trouwens zeggen dat als een Tweaker met een Esp32 de batterijen individueel kan uitlezen dat dit voor BE ook mogelijk moet zijn, RS485 is al mogelijk en zelfs op 2 manieren (het EMS heeft dat on board) dus het kan een kwestie zijn van een extra kabeltje en wat software.
Ik denk dat het Balans niet interesseert. Wanneer aFRR live gaat zal de accu veel meer cycles maken. Het is wel de vraag of dat cycles zijn van 0 naar 100 en weer terug naar 0.

Ze kunnen ook een soort onderhoudsmomenten inplannen, waarbij de accu´s even flink volgeladen worden. Uiteraard wel even communiceren anders leidt het tot onbegrip bij de klanten ("Waarom is mijn accu vol want [vul maar in]").

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:43:
[...]

Wat ze wel kunnen zien is hoe snel de SOC verandert (daalt), dat lijkt me een goede indicatie.
Klopt.

En ook als er een export is op vol vermogen qua aansturing, en de batterij levert te weinig.
Je zou trouwens zeggen dat als een Tweaker met een Esp32 de batterijen individueel kan uitlezen dat dit voor BE ook mogelijk moet zijn, RS485 is al mogelijk en zelfs op 2 manieren (het EMS heeft dat on board) dus het kan een kwestie zijn van een extra kabeltje en wat software.
Kwestie van waarde/opbrengst tov investering. Als ze het met de andere waarden van SoC-change en Batterypower al kunnen constateren, heeft de individuele batterij SoC geen meerwaarde, hooguit bevestiging van het geconstateerde verschil in die andere waarden.

  • KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:37
Get!em schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:20:
[...]

loop even naar de batterijen, en kijk naar individuele soc van elke batterij.

(Menu, Menu --> Analog info (enter) --> (down/down) 4e menu optie --> enter. )
Ik was al richting de accu inderdaad. Ik had deze keer nog de auto lader even op minimale stand zodat deze niet stiekem nog geladen werd door PV.

Vorige keer op 11 juni op verzoek van @fenrir toen deze net bezig was met de eerste laad activatie
SOCFCC [AH]RM [AH]CC
Module 421,44%31467,392
Module 323,33%313,873,2114
Module 224,49%31476,997
Module 127,10%31485,185
Zojuist, met de thuisaccu in idle (solarman: 22%) en EV-lader ingeschakeld om de thuisaccu in idle te houden:
SOCFCC [AH]RM [AH]CC
Module 414,22%31444,694
Module 321,53%313,867,5116
Module 227,28%31485,698
Module 128,51%31489,597
Belangrijke info: Medio december 3 modules geïnstalleerd (met off-grid), waarvan module #4 in januari. De stack is standaard aangesloten (ik zat bij de eerste ~60 installaties). De thuisaccu (met 3 moduels) slechts eenmalig 99% geweest voor een paar minuten (op dag 3 oid na installatie in december) . Daarna nooit meer in de buurt geweest (zelden maximaal ~85-90%). Dus dat is een issue qua balanceren en kalibratie.

Omdat ik te weinig PV-heb zal ik zonder voldoende laad-activaties nooit kunnen balanceren @Dbm12

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Ik was al richting de accu inderdaad. Ik had deze keer nog de auto lader even op minimale stand zodat deze niet stiekem nog geladen werd door PV.

Vorige keer op 11 juni op verzoek van @fenrir toen deze net bezig was met de eerste laad activatie
SOCFCC [AH]RM [AH]CC
Module 421,44%31467,392
Module 323,33%313,873,2114
Module 224,49%31476,997
Module 127,10%31485,185
Zojuist, met de thuisaccu in idle (solarman: 22%) en EV-lader ingeschakeld om de thuisaccu in idle te houden:
SOCFCC [AH]RM [AH]CC
Module 414,22%31444,694
Module 321,53%313,867,5116
Module 227,28%31485,698
Module 128,51%31489,597
Belangrijke info: Medio december 3 modules geïnstalleerd (met off-grid), waarvan module #4 in januari. De stack is standaard aangesloten (ik zat bij de eerste ~60 installaties). De thuisaccu (met 3 moduels) slechts eenmalig 99% geweest voor een paar minuten (op dag 3 oid na installatie in december) . Daarna nooit meer in de buurt geweest (zelden maximaal ~85-90%). Dus dat is een issue qua balanceren en kalibratie.

Omdat ik te weinig PV-heb zal ik zonder voldoende laad-activaties nooit kunnen balanceren @Dbm12
Best wel nette CC.

Hier is de bovenste batterij al bij CC 110, terwijl ik ze 2 maanden later pas heb gekregen. Heeft hier alles te maken met de scheefheid. De onderste zit op 60.

FCC is bij jou nog origineel idd.

  • MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Hier pakt tie mee ondanks lager SOC, mooi er komt als het goed is nog genoeg zon aan dus laat maar zakken voor de goede tarieven..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAKvmh3ag0Qj1v3E2YBtt-43X_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EA0bFxsWsCvjvbwJ8yAHAw4n.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door MarinoC op 15-06-2026 11:15 ]


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
MarinoC schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:14:
Hier pakt tie mee ondanks lager SOC, mooi er komt als het goed is nog genoeg zon aan dus laat maar zakken voor de goede tarieven..

[Afbeelding]
Dat kunnen we hieruit niet opmaken.
Zo te zien is je laatste export afgebroken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
Random brainfart, maar als je nu met een fifo systeem werkt voor je fleet, waarbij installaties in aanmerking komen voor een balanceeractie vanaf het moment dat ze 20-30 dagen geen 99% hebben gezien, dan los je dit wel op lijkt me. Wat extra checks in de vorm van een beperkt aantal retries alvorens er een flag komt voor een nader onderzoek/reparatie, en max 5-10% van je fleet die op een dag mag balancen, en je komt al een heel eind.

En zo kan deze stuurman aan wal nog wel een stuk of vijf conditions bedenken - niet allemaal tegelijk activeren gedurende de dag, evt de units die moeten balanceren op day-ahead zetten, etc. Nu ken ik niet de exacte voorwaarden voor aFRR eisen vanuit TenneT, maar er zal vast wel een mouw aan te passen zijn, waarbij een paar accu's die gepland niet meedoen geen ramp zijn.

  • bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-06 23:25
cj1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:48:

aFFR 30/70 inkomstenverdeling na 2 jaar?

[...]

...zo als het er nu naar uit ziet zal de verdeelsleutel hetzelfde zijn.
Heeft Don dit echt gezegd? Dit is toch wel een flinke tegenvaller als dat waar is hoor. Dat aFRR moet zich nog bewijzen maar de opbrengst moet wel heel hoog zijn wil ik weer akkoord gaan met 30%. Ik snap het ook niet vanuit Balans. De enige reden dat ik akkoord ben gegaan met zo'n scheve verdeling is de korting op het systeem, niet perse de toegang tot die aFRR markt.

Ik had op zijn minst een flip gewild van de 30/70 na 2jr, dus 70 voor mij, 30 voor Balans. Straks met einde saldering en dynamische netbeheertarieven wordt gewoon NOM'en en bijladen op dynamisch steeds lucratiever, en als balans daartegenover hun aFRR propositie niet voor ons ook lucratiever aan het maken is, waarom zou ik dan blijven over ~16 maanden? Weggaan scheelt ook veel cycles en slijtage van je systeem natuurlijk, het betekent ook langere levensduur.. En de garantie enz hou je uiteraard.

[ Voor 7% gewijzigd door bumble_bee op 15-06-2026 11:56 ]


  • The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:06
bumble_bee schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Heeft Don dit echt gezegd? Dit is toch wel een flinke tegenvaller als dat waar is hoor. Dat aFRR moet zich nog bewijzen maar de opbrengst moet wel heel hoog zijn wil ik weer akkoord gaan met 30%. I
dat is het altijd geweest die 30%, waar denk je dat anders het verdienmodel zou zitten voor BE?
ze denken daar blijkbaar voldoende mee te verdienen om het voor ons klanten interessant te houden.

LG-HM163MR-U34


  • LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Ff een plaatje van de tussenstand, om het topic wat op te vrolijken :)

Afgelopen weken de garagevloer gecoat en de muren voorzien van twee lagen gevelverf. Als de hele installatie geplaatst is gaan we dat niet meer doen was de gedachte...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzhgxWXdEBAQUPBU0A6uOFxp5Go=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gLKfLFLw9r2uhwV0zxqMYme3.jpg?f=user_large

11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25


  • KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:37
bumble_bee schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Heeft Don dit echt gezegd? Dit is toch wel een flinke tegenvaller als dat waar is hoor. Dat aFRR moet zich nog bewijzen maar de opbrengst moet wel heel hoog zijn wil ik weer akkoord gaan met 30%. Ik snap het ook niet vanuit Balans. De enige reden dat ik akkoord ben gegaan met zo'n scheve verdeling is de korting op het systeem, niet perse de toegang tot die aFRR markt.

Ik had op zijn minst een flip gewild van de 30/70 na 2jr, dus 70 voor mij, 30 voor Balans. Straks met einde saldering en dynamische netbeheertarieven wordt gewoon NOM'en en bijladen op dynamisch steeds lucratiever, en als balans daartegenover hun aFRR propositie niet voor ons ook lucratiever aan het maken is, waarom zou ik dan blijven over ~16 maanden? Weggaan scheelt ook veel cycles en slijtage van je systeem natuurlijk, het betekent ook langere levensduur.. En de garantie enz hou je uiteraard.
Dat zal waarschijnlijk afhangen of er een andere partij komt die aFRR zal gaan aanbieden die gaat concurreren met Balans Energie die ook kan werken met onze systemen door gewoon de EMS uit te wisselen. Op korte termijn (komende ~16 maanden) betwijfel ik dat want Balans energie ondersteunt voorlopig ook geen deye-systemen die niet zijn geplaatst door hunzelf. Daarom zal Balans Energie moeten concurreren met bijladen op EPEX day-ahead via DIY EMS systemen (HASS/Homey/EVCC etc).

Voor de meeste gebruikers die niet gaan spelen met een diy EMS blijft NOM + 30/70 split nog steeds wel interessant omdat het gevoelsmatig meer oplevert dan het verhogen van de levensduur van je systeem.

  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Weet niet hoe het er precies gaat uitzien na 2 jaar contractduur neem aan dat je dan overgaat naar een maandelijkse opzegtermijn? Dan ben je flexibel en kun je wachten tot een andere partij een goede oplossing bied.

Hopelijk is er geen rede om over te stappen of te stoppen met Balans dat voorop gesteld.

[ Voor 17% gewijzigd door ecn1985 op 15-06-2026 12:18 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kapitalisme zal de verdeel sleutel optimaliseren ;-)

Balans heeft na 2 jaar gewoon te maken met concurrenten… wij zijn dan vrij om met de voeten te stemmen.

[ Voor 51% gewijzigd door Ronald op 15-06-2026 12:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
Wat Ronald zegt inderdaad. Met AI kan iedereen en zijn moeder een klein optimalisatiescript schrijven voor day-ahead. Nu zal niet iedereen dat daadwerkelijk doen, maar de drempel voor het (huidige) klantenbestand zal niet al te groot zijn. Over een ruim jaar - als we hopelijk precies een volledig jaar aFRR hebben gehad - doen we gewoon wat backtests tov day-ahead, en dan weten we snel genoeg of we erbij willen blijven.

Ik heb er verder wel vertrouwen in dat de verdeelsleutel over anderhalf jaar wel ongeveer iets is waar iedereen zich in kan vinden. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door scoobs op 15-06-2026 12:35 ]


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@scoobs er zijn ook off the shelf EMS aanbieders. Gezien de populariteit van Deye gaat er gewoon een aanbieder zijn die daar mee kan werken. Bezoek VSK+ was best interessant

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Ronald schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:35:
@scoobs er zijn ook off the shelf EMS aanbieders. Gezien de populariteit van Deye gaat er gewoon een aanbieder zijn die daar mee kan werken. Bezoek VSK+ was best interessant
Ook op HACS staan al enkele superuitgebreide EMS-en voor HA.
Zit mooi spul bij hoor, maar wel gebaseerd op nordpool sensoren uiteraard.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
Begrijpelijk; toegang tot balansmarkt of aFRR is er niet, dat is de moat van Balans. Neemt niet weg dat hun systeem concurrerend moet zijn met deze markten, maar daarvoor zal ik in Augustus '27 wel eens gaan backtesten. Help me er evt tegen die tijd nog wel eens aan denken.

@Ronald die zijn er zeker, EMHASS, Gbboptimizer, die van Deye zelf, en vast nog wel een aantal fysieke. Allemaal afhankelijk van welk deel je in-house wilt, en welk deel je zelf wilt developen. Smart grid is tegenwoordig een hot topic, en code schrijven is een commodity geworden. Samen maakt dat dat er nu een wildgroei aan allerhande (goede) oplossingen is. Een jaar terug was dat nog een stuk minder.

[ Voor 43% gewijzigd door scoobs op 15-06-2026 12:55 ]


  • LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
LuPo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:01:
Ff een plaatje van de tussenstand, om het topic wat op te vrolijken :)

Afgelopen weken de garagevloer gecoat en de muren voorzien van twee lagen gevelverf. Als de hele installatie geplaatst is gaan we dat niet meer doen was de gedachte...

[Afbeelding]
En klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g84YnihMGstnAlF-xgtr4f6Legs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hWyTO6iKnbfipH28W78DVxiK.jpg?f=user_large

11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
Lekker clean!

Hier volop imports, heb de EV maar op standje max gezet, en elke 9 minuten weer uit.... (mis de automation :D ) . Accu en EV beiden op de max. Zon begint nu goed door te komen, half bewolkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDcrQ32oDJKhZevBXJUouEsIUl0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JIf62VVPKBxWwxAgMrqklloB.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 15-06-2026 16:26 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:25:
Lekker clean!

Hier volop imports, heb de EV maar op standje max gezet, en elke 9 minuten weer uit.... (mis de automation :D ) . Accu en EV beiden op de max. Zon begint nu goed door te komen, half bewolkt.

[Afbeelding]
Ja, heerlijk hoe de Onbalans vandaag reageert op t weer en de Day Ahead op basis van verwachte productie en gebruik niet matchte.

Wit = onbalans, Rood = Nordpool, blauw = Epex Predictor, lila = een andere predictor waar ik de onbalans-historie input, maar waar hij niet helemaal lekker op reageert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06WUxXpAAhRRyT6RzzfrjCXOWR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fMHg43ZEoXufaRNvIMM9PmBU.png?f=fotoalbum_large

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Overigens kwam ik nog een leuk plaatje tegen...

De historische capaciteitsvergoeding aan aFRR op en af per MW per maand. Ben erg benieuwd of Balans daar aan mee kan gaan doen en we ook deze vergoedingen kunnen gaan zien.

Plaatje komt van Profiteia, een dataplatform over energie. Leuk om later eens een gratis proefperiode te doen en de gegevens in te vullen over backtesten :)


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3XA_mBcqSfcpaaaMOP72BncR3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tSFwVkPSdgaWzf1ZwO2IntV9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 15-06-2026 16:39 ]


  • Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
scoobs schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:53:
Begrijpelijk; toegang tot balansmarkt of aFRR is er niet, dat is de moat van Balans. Neemt niet weg dat hun systeem concurrerend moet zijn met deze markten, maar daarvoor zal ik in Augustus '27 wel eens gaan backtesten. Help me er evt tegen die tijd nog wel eens aan denken.

@Ronald die zijn er zeker, EMHASS, Gbboptimizer, die van Deye zelf, en vast nog wel een aantal fysieke. Allemaal afhankelijk van welk deel je in-house wilt, en welk deel je zelf wilt developen. Smart grid is tegenwoordig een hot topic, en code schrijven is een commodity geworden. Samen maakt dat dat er nu een wildgroei aan allerhande (goede) oplossingen is. Een jaar terug was dat nog een stuk minder.
Wellicht is het mogelijk om op basis van de aFRR biedlader tabel:
https://www.tennet.eu/nl/...twerkdata/biedprijsladder

En de hoeveelheid geactiveerd vermogen wat door Tennergy wordt gepubliceerd:
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Al eens een schaduw berekening te laten lopen wat potentieel de verdiensten met aFRR kunnen zijn.
Dat zou met de beschikbaarheid van data toch bij elkaar te vibecoden moeten zijn.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:53:
Begrijpelijk; toegang tot balansmarkt of aFRR is er niet
Die eerste is er alvast wel.

Je kunt bij Bliq met hun (betaalde) EMS aan de Deye (lijkt compatible) via Frank op Onbalans handelen. Bij de default 48kWh batterij vragen ze €17/maand voor het EMS. Bliq Powerflow | Algoritmes | Onbalans handelen

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 15-06-2026 16:50 ]


  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Omdat het nog (redelijk) vers in mijn geheugen zat, hierbij:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Never gonna let you down


  • dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-06 23:25

dof

Mooi, maarre... kun je de accu's niet beter een kwart slag draaien en tegen de zijmuur plaatsen zodat je bij de schakelaars kunt? Of genoeg ruimte overlaat aan rechterkant om met de hand bij te kunnen?
In geval van calamiteit weet ik niet of je op dat moment wilt/kunt rollen met accu wieltjes.

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
Ik kan niet voor lupo spreken, maar als er een calamiteit is hoop ik op ingrijpen van de automaat, of op de brandwerendheid van de garagemuur + deur. Ik zou niet weten welke acties je anders zelf kunt ondernemen met een 50(!)kwh accu. Tuindeur openen en van een afstandje met de tuinslang sproeien misschien. Maar zelfs dan mis je simpelweg de koelcapaciteit.

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 15-06-2026 17:35 ]


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
TOPPERTJE RICK!

Ik ga'm ook kopen en ga je handleiding volgen thx!!!!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Rick Astley schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:17:
Omdat het nog (redelijk) vers in mijn geheugen zat, hierbij:

Handleiding: BMS uitlezen in Home Assistant met een LilyGO T-CAN485

Het is mogelijk om de BMS van elke individuele accu uit te lezen in Home Assistant. Hiervoor heb je een ESP32 nodig die wordt aangesloten op de RS485-poort van de ‘Master’-accu.

Voor de LilyGO T-CAN485 is inmiddels, dankzij @fenrir en @paQ , een kant-en-klare oplossing beschikbaar. Deze vormt de basis voor deze handleiding. Het resultaat ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Vereisten
- Een Home Assistant-installatie met HACS. Deze handleiding gaat uit van HA OS. Bij Home Assistant Container zijn extra stappen nodig; die vallen buiten deze handleiding.
- LilyGO T-CAN485. Deze is verkrijgbaar via AliExpress, maar ook voor een schappelijke prijs bij een Nederlandse webshop:
https://www.tinytronics.n...pment-board-can-bus-rs485
- Ethernetkabel die kapot geknipt mag worden, bij voorkeur met vaste kern/solid copper.
- USB-adapter en USB-C-kabel voor de voeding van de LilyGO.
- USB-kabel die data ondersteunt, dus niet alleen laden.

Stap 1: Voorbereiding
1. Verbind de LilyGO T-CAN485 met een USB-kabel met je computer. Let erop dat de kabel ook data ondersteunt en niet alleen stroom.
2. Gebruik Google Chrome of Microsoft Edge. Deze browsers ondersteunen WebUSB, wat nodig is om direct vanuit de browser te flashen. Gebruik dus geen Firefox.
3. Ga in Home Assistant naar Instellingen --> Apps en installeer de app ESPHome Device Builder.
4. Ga in Home Assistant naar HACS en installeer Mushroom en apexcharts-card.

Stap 2: De configuratie downloaden en klaarzetten
1. Ga naar de GitHub-pagina van het project en download het bestand `LilyGo_TCAN485.yaml`:
https://github.com/www0xx.../main/LilyGo_TCAN485.yaml

2. Ga in Home Assistant naar ESPHome Builder en klik rechtsboven op Secrets.

3. Pas onderstaande tekst aan, plak deze in de Secrets-editor en klik daarna op Save:
code:
1
2
3
4
wifi_ssid: "JOUW_WIFI"
wifi_password: "JOUW_WIFI_WACHTWOORD"
api_encryption_key: "32-byte Base64-sleutel"
ota_password: "VERZIN_IETS_LEUKS"
Je kunt een willekeurige 32-byte Base64-sleutel genereren met het commando:
code:
1
openssl rand -base64 32
Dit kan bijvoorbeeld via deze tool:
https://www.cryptool.org/en/cto/openssl/

Stap 3: Configuratie flashen
1. Ga in Home Assistant naar ESPHome Builder en klik rechtsonder op New Device.
2. Klik op Import from file en upload het bestand `LilyGo_TCAN485.yaml`.
3. Kies daarna voor de optie Plug into this computer.
4. Selecteer in het pop-upmenu linksboven de juiste COM-/serialpoort. Vaak is er maar één beschikbaar; in dat geval is de standaardkeuze meestal de juiste.
5. Klik op Install. Dit duurt ongeveer 2 tot 5 minuten, omdat er nog verschillende packages gedownload moeten worden.

Tip: tijdens het flashen zie je een gekleurde LED branden. Nadat het flashen klaar is, gaat de LED uit en blijft deze uit. De LED wordt in de huidige firmware niet gebruikt.

Stap 4: LilyGO toevoegen aan Home Assistant
1. Ga in Home Assistant naar Instellingen --> Integraties. Als het goed is, staat daar nu een ontdekte ESPHome-integratie met de naam pace_bms. Voeg deze toe met de standaardnaam.
2. Ga in Home Assistant naar Instellingen --> Dashboards en maak een nieuw dashboard aan. Kies voor Leeg nieuw dashboard.
3. Ga naar het zojuist aangemaakte lege dashboard. Klik rechtsboven op het potloodje, daarna op de drie puntjes en kies Ruwe configuratie-editor.
4. Plak hierin de inhoud van dit bestand en sla het dashboard op:
https://github.com/www0xx.../main/HA%20dashboard.yaml

Stap 5: LilyGO aansluiten op de ‘Master’-accu
1. Pak een ethernetkabel en knip aan één kant de stekker eraf.
2. Strip de kabel. Zorg dat je het oranje aderpaar, dus oranje en oranje-wit, én groen-wit overhoudt. De overige aders mag je afknippen.
3. Maak deze drie aders blank en schroef ze in het connectorblok van de LilyGO op de RS485-poort. Let op: gebruik dus niet de CAN-poort. Sluit ze aan in deze volgorde:

[Afbeelding]

4. Sluit de ethernetstekker aan de andere kant van de kabel aan op de RS485-poort van de Master-accu van je Balans Batterij.

De Master-accu is te herkennen aan de gele netwerkkabel die naar de Deye gaat. Dit is vaak de bovenste accu van de stack:

[Afbeelding]

Plug de kabel direct naast de al aangesloten gele ethernetkabel in:

[Afbeelding]

5. Voorzie de LilyGO nu van stroom via de USB-C-poort. Na een paar seconden zou de LilyGO verbinding moeten maken met je wifi-netwerk.

De data zou nu binnen moeten komen op zowel de interne webserver van de LilyGO als in het dashboard dat je zojuist hebt aangemaakt. De interne webserver is bereikbaar via http://pace_bms.local/

Troubleshooting

Ik mis data van één of meerdere accu’s

Bovenstaand package is ontwikkeld voor de standaard stack van 3 accu’s van Balans Energie en gaat ervan uit dat de dipswitches op de accu’s zelf in oplopende volgorde zijn ingesteld.

Heb je meer accu’s dan de standaard stack van 3, of staan je dipswitches anders, dan moet je dit aanpassen in de code. Dit doe je als volgt:

1. Lees de stand van de dipswitches af op de accu. Deze zitten aan de achterzijde:

[Afbeelding]

2. De dipswitches werken binair, volgens onderstaand schema:

[Afbeelding]

3. Ga in Home Assistant naar ESPHome Builder en klik op Edit bij pace_bms.
4. Controleer vanaf regel 81 het `address` van elke accu. Deze adressen zijn ‘off-by-one’. Staat je dipswitch binair gezien bijvoorbeeld op 4, dan is het `address` in de YAML 5.
5. Heb je meer dan 3 accu’s, voeg deze dan toe volgens dezelfde naming convention. Kopieer/plak hiervoor de bestaande code en pas de `id` en het `address` aan.
6. Klik daarna op Save en vervolgens op Install.
7. Indien je meer dan 3 accu's hebt, zul je ook de YAML van het Dashboard op dezelfde wijze moeten aanpassen. Ik heb er helaas maar 3, dus ik kan je niet exact vertellen hoe dat moet, maar het komt neer op wederom wat kopieer en plak werk met aanpassing van de IDs ;)

Home Assistant kan geen sensoren/entiteiten vinden in het dashboard

Controleer eerst of je data ziet binnenkomen op de interne webserver van de LilyGO: http://pace_bms.local/

Als daar wel data binnenkomt, heb je waarschijnlijk de naam van pace_bms aangepast bij het toevoegen van de ESPHome-integratie aan Home Assistant, zie stap 4.

Het dashboard gebruikt pace_bms als vaste naam. Je kunt dit op twee manieren oplossen:

1. Doe in de YAML van het dashboard een find/replace waarbij je `pace_bms` vervangt door de naam die jij hebt gekozen.
2. Verwijder de ESPHome-integratie uit Home Assistant en voeg deze opnieuw toe met de standaardnaam pace_bms.

Credits

Met dank aan iedereen in dit topic die dit mogelijk heeft gemaakt: @paQ @fenrir @Speedy-Andre @Wolly en vele anderen!
Wat een mooie post, bedankt! Lilygo is hier onderweg.

Zojuist eens foto's van mijn stack bekeken, waarbij nummer 1 tm 3 qua dipswitches kloppen, alleen nummer 4 (die is later extra gekomen) staat als nummer 7. Is dat een issue, of kan ik gewoon naar dit nummer verwijzen in de yaml?
Stel ik wil de dipswitches wel goed zetten (geen zin in want hele stack verplaatsen), moeten alle accu's dan uit?

Oftewel, zo dan?
code:
1
2
3
4
  - id: slave_bms_5
    address: 8
    type: SLAVE
    master_bms_id: master_bms
Edit: hoezo begin je eigenlijk bij slave_bms_3? Is het niet logischer om gewoon bij 2 te beginnen (en adress dan wel 3)?

  • Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:22
Rick Astley schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:17:
Omdat het nog (redelijk) vers in mijn geheugen zat, hierbij:

Handleiding: BMS uitlezen in Home Assistant met een LilyGO T-CAN485

Het is mogelijk om de BMS van elke individuele accu uit te lezen in Home Assistant. Hiervoor heb je een ESP32 nodig die wordt aangesloten op de RS485-poort van de ‘Master’-accu.

Voor de LilyGO T-CAN485 is inmiddels, dankzij @fenrir en @paQ , een kant-en-klare oplossing beschikbaar. Deze vormt de basis voor deze handleiding. Het resultaat ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Vereisten
- Een Home Assistant-installatie met HACS. Deze handleiding gaat uit van HA OS. Bij Home Assistant Container zijn extra stappen nodig; die vallen buiten deze handleiding.
- LilyGO T-CAN485. Deze is verkrijgbaar via AliExpress, maar ook voor een schappelijke prijs bij een Nederlandse webshop:
https://www.tinytronics.n...pment-board-can-bus-rs485
- Ethernetkabel die kapot geknipt mag worden, bij voorkeur met vaste kern/solid copper.
- USB-adapter en USB-C-kabel voor de voeding van de LilyGO.
- USB-kabel die data ondersteunt, dus niet alleen laden.

Stap 1: Voorbereiding
1. Verbind de LilyGO T-CAN485 met een USB-kabel met je computer. Let erop dat de kabel ook data ondersteunt en niet alleen stroom.
2. Gebruik Google Chrome of Microsoft Edge. Deze browsers ondersteunen WebUSB, wat nodig is om direct vanuit de browser te flashen. Gebruik dus geen Firefox.
3. Ga in Home Assistant naar Instellingen --> Apps en installeer de app ESPHome Device Builder.
4. Ga in Home Assistant naar HACS en installeer Mushroom en apexcharts-card.

Stap 2: De configuratie downloaden en klaarzetten
1. Ga naar de GitHub-pagina van het project en download het bestand `LilyGo_TCAN485.yaml`:
https://github.com/www0xx.../main/LilyGo_TCAN485.yaml

2. Ga in Home Assistant naar ESPHome Builder en klik rechtsboven op Secrets.

3. Pas onderstaande tekst aan, plak deze in de Secrets-editor en klik daarna op Save:
code:
1
2
3
4
wifi_ssid: "JOUW_WIFI"
wifi_password: "JOUW_WIFI_WACHTWOORD"
api_encryption_key: "32-byte Base64-sleutel"
ota_password: "VERZIN_IETS_LEUKS"
Je kunt een willekeurige 32-byte Base64-sleutel genereren met het commando:
code:
1
openssl rand -base64 32
Dit kan bijvoorbeeld via deze tool:
https://www.cryptool.org/en/cto/openssl/

Stap 3: Configuratie flashen
1. Ga in Home Assistant naar ESPHome Builder en klik rechtsonder op New Device.
2. Klik op Import from file en upload het bestand `LilyGo_TCAN485.yaml`.
3. Kies daarna voor de optie Plug into this computer.
4. Selecteer in het pop-upmenu linksboven de juiste COM-/serialpoort. Vaak is er maar één beschikbaar; in dat geval is de standaardkeuze meestal de juiste.
5. Klik op Install. Dit duurt ongeveer 2 tot 5 minuten, omdat er nog verschillende packages gedownload moeten worden.

Tip: tijdens het flashen zie je een gekleurde LED branden. Nadat het flashen klaar is, gaat de LED uit en blijft deze uit. De LED wordt in de huidige firmware niet gebruikt.

Stap 4: LilyGO toevoegen aan Home Assistant
1. Ga in Home Assistant naar Instellingen --> Integraties. Als het goed is, staat daar nu een ontdekte ESPHome-integratie met de naam pace_bms. Voeg deze toe met de standaardnaam.
2. Ga in Home Assistant naar Instellingen --> Dashboards en maak een nieuw dashboard aan. Kies voor Leeg nieuw dashboard.
3. Ga naar het zojuist aangemaakte lege dashboard. Klik rechtsboven op het potloodje, daarna op de drie puntjes en kies Ruwe configuratie-editor.
4. Plak hierin de inhoud van dit bestand en sla het dashboard op:
https://github.com/www0xx.../main/HA%20dashboard.yaml

Stap 5: LilyGO aansluiten op de ‘Master’-accu
1. Pak een ethernetkabel en knip aan één kant de stekker eraf.
2. Strip de kabel. Zorg dat je het oranje aderpaar, dus oranje en oranje-wit, én groen-wit overhoudt. De overige aders mag je afknippen.
3. Maak deze drie aders blank en schroef ze in het connectorblok van de LilyGO op de RS485-poort. Let op: gebruik dus niet de CAN-poort. Sluit ze aan in deze volgorde:

[Afbeelding]

4. Sluit de ethernetstekker aan de andere kant van de kabel aan op de RS485-poort van de Master-accu van je Balans Batterij.

De Master-accu is te herkennen aan de gele netwerkkabel die naar de Deye gaat. Dit is vaak de bovenste accu van de stack:

[Afbeelding]

Plug de kabel direct naast de al aangesloten gele ethernetkabel in:

[Afbeelding]

5. Voorzie de LilyGO nu van stroom via de USB-C-poort. Na een paar seconden zou de LilyGO verbinding moeten maken met je wifi-netwerk.

De data zou nu binnen moeten komen op zowel de interne webserver van de LilyGO als in het dashboard dat je zojuist hebt aangemaakt. De interne webserver is bereikbaar via http://pace_bms.local/

Troubleshooting

Ik mis data van één of meerdere accu’s

Bovenstaand package is ontwikkeld voor de standaard stack van 3 accu’s van Balans Energie en gaat ervan uit dat de dipswitches op de accu’s zelf in oplopende volgorde zijn ingesteld.

Heb je meer accu’s dan de standaard stack van 3, of staan je dipswitches anders, dan moet je dit aanpassen in de code. Dit doe je als volgt:

1. Lees de stand van de dipswitches af op de accu. Deze zitten aan de achterzijde:

[Afbeelding]

2. De dipswitches werken binair, volgens onderstaand schema:

[Afbeelding]

3. Ga in Home Assistant naar ESPHome Builder en klik op Edit bij pace_bms.
4. Controleer vanaf regel 81 het `address` van elke accu. Deze adressen zijn ‘off-by-one’. Staat je dipswitch binair gezien bijvoorbeeld op 4, dan is het `address` in de YAML 5.
5. Heb je meer dan 3 accu’s, voeg deze dan toe volgens dezelfde naming convention. Kopieer/plak hiervoor de bestaande code en pas de `id` en het `address` aan.
6. Klik daarna op Save en vervolgens op Install.
7. Indien je meer dan 3 accu's hebt, zul je ook de YAML van het Dashboard op dezelfde wijze moeten aanpassen. Ik heb er helaas maar 3, dus ik kan je niet exact vertellen hoe dat moet, maar het komt neer op wederom wat kopieer en plak werk met aanpassing van de IDs ;)

Home Assistant kan geen sensoren/entiteiten vinden in het dashboard

Controleer eerst of je data ziet binnenkomen op de interne webserver van de LilyGO: http://pace_bms.local/

Als daar wel data binnenkomt, heb je waarschijnlijk de naam van pace_bms aangepast bij het toevoegen van de ESPHome-integratie aan Home Assistant, zie stap 4.

Het dashboard gebruikt pace_bms als vaste naam. Je kunt dit op twee manieren oplossen:

1. Doe in de YAML van het dashboard een find/replace waarbij je `pace_bms` vervangt door de naam die jij hebt gekozen.
2. Verwijder de ESPHome-integratie uit Home Assistant en voeg deze opnieuw toe met de standaardnaam pace_bms.

Credits

Met dank aan iedereen in dit topic die dit mogelijk heeft gemaakt: @paQ @fenrir @Speedy-Andre @Wolly en vele anderen!
Toppertje !!

Ik heb m ook besteld, begin het Tweaken nu echt leuk te vinden😜

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Niet helemaal een installatie volgens het Deye boekje (pagina 11). "Clearance" (nl: vrije ruimte?) boven en rechts, die zien er op de foto niet uit of ze voldoen aan >= 500 mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB4b8tqVCOISRJhEJwAupxULdcs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n4heSXSF4oeD6FM19S7KNKan.png?f=user_large
PS Als het ooit gekeurd zou moeten worden volgens Scope 12 dan zijn de houten balken boven de omvormer: afkeur.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:46
De Lily is hier ook besteld!


En aanvullend, mocht iemand een case willen? Ik kon niet zo snel de posting vinden waar iemand aanbood een case te willen printen voor een kleine vergoeding.


Voor een case, 3D printen, een voorbeeld, er zijn er nog veel meer te vinden. Vb.

https://www.printables.co...1631-lilygo-t-can485-case

[ Voor 55% gewijzigd door blue eyes op 15-06-2026 20:22 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb tegen een kleine vergoeding deze behuizing al naar een paar Tweakers opgestuurd, de eerste zouden morgen/woensdag in de bus moeten vallen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTJWxiUl1ALN_SpCSKJ-PFFKnco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KW2hvagpvNIpBYcIAD5zUOWm.jpg?f=fotoalbum_large

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb de dipswitch van module 4 maar even goed gezet. Dus op 4 ipv 7.

Je leest dat foute instelling inderdaad tot communicatie problemen etc. kan leiden. Mss veroorzaakt dat bij mij ook wel het niet tot 100% willen laden.

  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

zunrob schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:58:
Zojuist eens foto's van mijn stack bekeken, waarbij nummer 1 tm 3 qua dipswitches kloppen, alleen nummer 4 (die is later extra gekomen) staat als nummer 7. Is dat een issue, of kan ik gewoon naar dit nummer verwijzen in de yaml?
Dat is geen probleem; voor het BMS maakt het niet uit welk/wat het nummer is, zolang er maar geen dubbel nummer in de stack zit. Je kunt dit inderdaad gewoon aanpassen in de YAML; heb ik ook moeten doen voor mijn stack.
zunrob schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:58:
Stel ik wil de dipswitches wel goed zetten (geen zin in want hele stack verplaatsen), moeten alle accu's dan uit?
Geen idee, vandaar dat ik het in de YAML heb opgelost. Ik wilde er in ieder geval niet mee klooien. En aangezien ik offgrid heb, betekend alle accu's uitzetten het huis stroomloos maken. Had ik niet zoveel zin in.
zunrob schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:58:
Oftewel, zo dan?
code:
1
2
3
4
  - id: slave_bms_5
    address: 8
    type: SLAVE
    master_bms_id: master_bms
Edit: hoezo begin je eigenlijk bij slave_bms_3? Is het niet logischer om gewoon bij 2 te beginnen (en adress dan wel 3)?
Ja, zo klopt het voor jouw specifieke situatie.

Geen idee waarom 'men' begonnen is bij slave_bms_3. 2 zou inderdaad logischer zijn, maar goed; het is maar een interne variabele / labeltje. Hopelijk ga je de code niet uitprinten en aan je muur hangen ;)

Never gonna let you down


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Rick Astley schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:47:
[...]


Dat is geen probleem; voor het BMS maakt het niet uit welk/wat het nummer is, zolang er maar geen dubbel nummer in de stack zit. Je kunt dit inderdaad gewoon aanpassen in de YAML; heb ik ook moeten doen voor mijn stack.


[...]


Geen idee, vandaar dat ik het in de YAML heb opgelost. Ik wilde er in ieder geval niet mee klooien. En aangezien ik offgrid heb, betekend alle accu's uitzetten het huis stroomloos maken. Had ik niet zoveel zin in.


[...]


Ja, zo klopt het voor jouw specifieke situatie.

Geen idee waarom 'men' begonnen is bij slave_bms_3. 2 zou inderdaad logischer zijn, maar goed; het is maar een interne variabele / labeltje. Hopelijk ga je de code niet uitprinten en aan je muur hangen ;)
Haha, nee, uitprinten is niet nodig.

Ik heb ook offgrid. Heb de DC switch omgezet, toen alle modules uit, dipswitches om, en toen weer in de omgekeerde volgorde aan. Huis draait gewoon door op grid.

  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:34
Gewoon de off-grid van BE?
Geen problemen met de ATS?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Puppetmaster schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:52:
Gewoon de off-grid van BE?
Geen problemen met de ATS?
Maakt niet uit van wie.
Je kun je accu's natuurlijk gewoon afschakelen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Puppetmaster schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:52:
Gewoon de off-grid van BE?
Geen problemen met de ATS?
Wat @paQ zegt, de Deye zelf wordt gevoed vanuit grid, en blijft dus aan.

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
edit:
Verkeerd gepost

[ Voor 96% gewijzigd door scoobs op 15-06-2026 21:20 ]


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Puppetmaster schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:52:
Gewoon de off-grid van BE?
Geen problemen met de ATS?
Als je DC schakelaar omzet, dan begint de Deye vlot een foutmelding (met piepje) te geven. Maar er gebeurt vrij weinig omdat de Deye gewoon doorwerkt op grid. Er was wel een melding in dit topic dat de nieuwere Deye sg05 er niet zo goed tegen kon.

Daarna kun je batterijen met on/off uitzetten 1 voor 1 .

In omgekeerde volgorde weer aan en na 20 seconden ziet de Deye de batterijen weer. Doet dan even een proef import of export van een paar kW en klaar, alles weer normaal.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Get!em schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Als je DC schakelaar omzet, dan begint de Deye vlot een foutmelding (met piepje) te geven. Maar er gebeurt vrij weinig omdat de Deye gewoon doorwerkt op grid. Er was wel een melding in dit topic dat de nieuwere Deye sg05 er niet zo goed tegen kon.

Daarna kun je batterijen met on/off uitzetten 1 voor 1 .

In omgekeerde volgorde weer aan en na 20 seconden ziet de Deye de batterijen weer. Doet dan even een proef import of export van een paar kW en klaar, alles weer normaal.
De piep kan uit, net zoals überhaupt de melding.
De PV aan deye stopt namelijk ook, en dat kun je dus voorkomen door die functie uit te schakelen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8VUqDHgPghvfRekAcevI6J5rKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2EWuGJRHPo8wvcrsWlQxY03.png?f=fotoalbum_largeDeze avond ook maar eens een ESP bedraad aan het batterypack. Tzt nog wat extra features toevoegen: een derived sensor die per pack de weerstand meet, en allicht nog een paar alerting sensors die een notificatie sturen als er drift wordt waargenomen op de interne weerstand. (De balans' steady state charge/discharge tegen 12kw maakt het erg handig om goeie buckets te maken voor een cleane meting waarbij de batterijen een stabiele interne ion gradient hebben.)

De M5stack ESP32 lite met een tail485 is trouwens een aanrader; deze laat zich rechtstreeks voeden van de deye 12v power supply, en kan dan netjes intern weggewerkt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 15-06-2026 22:53 ]


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ga eens checken of een Esp32 in de Deye nog wel wifi ontvangst heeft, dat was voor mij een reden om er een met rj45 te zoeken (als ik die met EspHome kan laten werken). Hij kan er natuurlijk ook buiten komen en dan blijft de vraag hetzelfde met al die elektrische velden daar.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
scoobs schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:44:
[Afbeelding]Deze avond ook maar eens een ESP bedraad aan het batterypack. Tzt nog wat extra features toevoegen: een derived sensor die per pack de weerstand meet, en allicht nog een paar alerting sensors die een notificatie sturen als er drift wordt waargenomen op de interne weerstand. (De balans' steady state charge/discharge tegen 12kw maakt het erg handig om goeie buckets te maken voor een cleane meting waarbij de batterijen een stabiele interne ion gradient hebben.)

De M5stack ESP32 lite met een tail485 is trouwens een aanrader; deze laat zich rechtstreeks voeden van de deye 12v power supply, en kan dan netjes intern weggewerkt worden.
Ik zie bij jou extra sensors tegenover de @paq code?
Cycles, cell spread. Volgens mij zijn die extra?

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
https://github.com/www0xx/balans-pace is de fork die ik heb gebruikt. Daarna gezegd tegen fable dattie even moest kijken om alles erin te zetten wat de originele opties voor het pace bms waren + de yaml laten herschrijven voor de pinout van de m5stack. Allicht dat er bij het herschijven wat additionele read flags zijn aangezet, of paq had de cycle count simpelweg niet in de HA GUI gestopt.

Ik vind de 5% drift wel vrij frappant. Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat met de dagelijkse top-up er geen drift zou mogen zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door scoobs op 16-06-2026 00:17 ]


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Had het er niet bijgezet. Er is ook nog een 6e tempsensor bij de mosfet geloof ik. Het zit in de code hoor. Alleen niet in de yaml.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

zunrob schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:19:
Er zijn veel te veel ontwikkelingen om nu een uitgebreide TS te maken. De essentiële informatie pinnen we, en door die posts te lezen kunnen nieuwe gebruikers veel informatie vergaren.
Allicht als aFRR er is, en e.e.a. stabieler is qua ontwikkelingen dat we aan de TS gaan werken. :)
@paQ Toch een tip om de TS uit te breiden met bovenstaande text. Handig is meteen een link naar de selectie met gepinde posts. Net zoals de actuele:
status van startdatum aFFR: laatste Tennet asset test was 13-04-2026 + minimaal 6 weken, eigenlijk nog totaal onduidelijk
Hoe die prijsbepaling aFFR en mFFR werken mag ook een pin krijgen. Jammer dat daar regeltoestand 2 ontbreekt.

Ook handig voor een pin m.i. is de post met de verschillende hardware versies/revisies.

Update: nog een handige qua pin is het meest recente off-grid installatie schema.

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 16-06-2026 21:57 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
cj1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:47:
[...]


@paQ Toch een tip om de TS uit te breiden met bovenstaande text. Handig is meteen een link naar de selectie met gepinde posts. Net zoals de actuele status van start BE aFFR: laatste Tennet asset test was 13-04-2026 + minimaal 6 weken, eigenlijk nog totaal onduidelijk

Hoe die prijsbepaling aFFR en mFFR werken mag ook een pin krijgen. Jammer dat daar regeltoestand 2 ontbreekt.

Ook handig voor een pin m.i. is de post met de verschillende hardware versies/revisies.
Eerlijk gezegd wilde ik even wachten tot aFRR live gaat en een nieuwe startpost maken in een nieuw topic. (titel klopt dan ook niet meer) Dan kan zowat 70% van dit topic overboord omdat het niet meer actueel is.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:04
paQ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Eerlijk gezegd wilde ik even wachten tot aFRR live gaat en een nieuwe startpost maken in een nieuw topic. (titel klopt dan ook niet meer) Dan kan zowat 70% van dit topic overboord omdat het niet meer actueel is.
De grote vraag is, hoe lang duurt dat ‘even’ 8)7

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
deejeebv schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:57:
[...]

De grote vraag is, hoe lang duurt dat ‘even’ 8)7
Daarop kan ik je geen antwoord geven :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:57:
[...]

De grote vraag is, hoe lang duurt dat ‘even’ 8)7
Nog 6 weken >:)

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3x31OB_jGvWsXsLgmbRqc1wpK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IngQE9OSGYW2JodJtNGonc2J.png?f=fotoalbum_large Ik heb wat sensors gebouwd die een moving average bijhouden wat de pack + totale weerstand is van de setup. Deze werkt door vDroop te meten tijdens de activaties + de omliggende rustperiodes. Ik ga eerst nog een beetje finetunen (+wachten tot de sensors stabiliseren) en kijken of de resultaten betrouwbaar zijn. Het idee is dat hier een moving average uit gaat komen en data over gezondheid van de batterijen/aansluitingen.

Vooralsnog lijkt er interessante data in te zitten; de weerstand van de som van de packs is ca 3,3mOhm, terwijl de op de terminals van de deye gemeten weerstand ca 9mOhm is. Dat zou betekenen dat ca 2/3e van de weerstand in de aansluitingen zit. De theoretische weerstand van de kabels zou minder dan 1mOhm zijn. Aliicht dat in combinatie met hoe de cellen zich gedragen qua load curves er zelfs nog te achterhalen is op welke connectie precies de grootste weerstanden zitten, eg: tussen pack 1, 2, of 3, of allicht tussen de gehele accu en de omvormer. To be continued.

Als ik tevreden ben met de resultaten wil ik gerust de code delen die gebruikt wordt voor het berekenen van het geheel, al staat dat enigsinds op gespannen voet met het risico dat er false positives van gebruikers naar Balans gaan omtrend eventuele issues met de batterijen. Anderzijds geeft het mooie low-level data die gebruikt kan worden voor fleet analysis, en ik verwacht dat de users die een ESP aan het BMS hangen, ook wel enigsinds weten wat ze doen.

[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 16-06-2026 11:38 ]


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zou er melancholisch van worden, gelukkig zijn er in dit topic ook mensen die er nog positief in staan.

Ze zoeken nu wel een Manager Operations - Energieopslag en Installaties, 32-40 uur, regio Tiel
Je zorgt dat er rust, structuur en overzicht komt binnen de afdeling.
Je zorgt dat werkzaamheden niet blijven liggen en dat processen steeds beter en schaalbaarder worden ingericht.

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
Kijk eens aan, dan kunnen de stuurlui hier die altijd commentaar hebben toch in actie brengen hoe het wel moet. ;) (Klein beetje zelfspot naar mijn eigen commentaar hier altijd.)

  • JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:58
Tja, don't shoot the messenger :) . 'Binnenkort' is inmiddels wel voorbij inderdaad..

  • Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:12
Zojuist zelf ook een basis set met off-grid optie gereserveerd bij Balans Energie.

Mede door alle gebruikers ervaringen hier, heeft voor mij toch de doorslag gegeven om voor Balans Energie (verder ook door mij BE genoemd vanaf nu :*) ) te gaan.

Nu ga ik buiten ongeveer een halve meter verwijderd van de spouwmuur waarachter de meterkast zit, beton storten en een klein schuurtje van sandwichpanelen bouwen aangezien ik denk dat ik in mijn garage te weinig ventilatie heb om de warmte af te voeren. (pas alles geïsoleerd met triple glas en dergelijke om op 0,67 W/mK in mijn gevels uit te komen en deuren e.d. uit te komen en daar wil ik dus geen ventilatie roosters in maken. ) zodra e.e.a. klaar is zal ik zeker hier posten hoe het geworden is, eveneens na installatie van de accu.

ik wil wel iedereen hier danken voor alle posts zowel de positieve alsook de mindere posts aangezien ze mij een betere kijk hebben gegeven op wat BE nu eigenlijk exact is en dat daardoor mijn keuze een stuk makkelijker werdt.


(y) ;)

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:35
@Dirkga gefeliciteerd met je keuze, ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat je de set geleverd krijgt...

Hier inmiddels helaas weer op SoC 95%, had beter vanochtend kunnen terugleveren, want er waren toch best positive prijzen, maar alleen een activatie gehad voor 8,5 cent tussen 11:15 en 11:30... Tijd om PV terug te schalen.

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

scoobs schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:15:
...
Ik vind de 5% drift wel vrij frappant. Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat met de dagelijkse top-up er geen drift zou mogen zijn.
The Legend schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:40:
...het gevolg van SOC-drift die @paQ hier ook meermaals heeft uitgelegd. Doordat je weinig tot 100% laad weet het BMS niet meer wat nu eigenlijk 100% is...
Het probleem is niet het tot 100% volladen.

Het werkelijke probleem is dat de meeste BMS-en slecht stroom meten.

1. Met name in het lage bereik, zeg zo onder de 1A. De resolutie is vaak beperkt (0,4~0,5A voor een JK BMS) Een goed BMS kan zelfs zijn eigen energieverbruik van 4~20 mA meten.
2. Vervolgens meet het gemiddelde BMS ook niet of heel slecht wat van iedere cel de individuele zelfontlading is. Als die zelfontlading nauwkeurig bepaald wordt, dan hoef je alleen nog alle andere cellen via de passieve balancer, met dezelfde "snelheid" te ontladen, dan blijven de cellen allemaal ongeveer gelijk lopen (qua individuele SoC). Voor een 300±20Ah 16s betekent dat doorgaans <1Ah en <10 uur balancering per jaar.

Als zo'n BMS deze 2 zaken goed doet, dan kun je zelfs na een 195 dagen winterseizoen (zonder 100% SoC), een batterij 100%-SoC-drift bereiken van minder dan 1%: slechts 2,5 Ah afwijking (bij een 280Ah LFP-batterij met 2200~2800Ah aan energiedoorvoer)..

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • angerblub
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:47
jeeedeee schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:51:
@Dirkga gefeliciteerd met je keuze, ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat je de set geleverd krijgt...

Hier inmiddels helaas weer op SoC 95%, had beter vanochtend kunnen terugleveren, want er waren toch best positive prijzen, maar alleen een activatie gehad voor 8,5 cent tussen 11:15 en 11:30... Tijd om PV terug te schalen.
Ook ik heb deze keuze vorige week gemaakt, Don gaf aan dat ze momenteel aan het plannen zijn voor eind augustus wat mij eerlijk gezegd best meeviel.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
cj1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:19:
[...]


[...]

Het probleem is niet het tot 100% volladen.

Het werkelijke probleem is dat de meeste BMS-en slecht stroom meten.

1. Met name in het lage bereik, zeg zo onder de 1A. De resolutie is vaak beperkt (0,4~0,5A voor een JK BMS) Een goed BMS kan zelfs zijn eigen energieverbruik van 4~20 mA meten.
2. Vervolgens meet het gemiddelde BMS ook niet of heel slecht wat van iedere cel de individuele zelfontlading is. Als die zelfontlading nauwkeurig bepaald wordt, dan hoef je alleen nog alle andere cellen via de passieve balancer, met dezelfde "snelheid" te ontladen, dan blijven de cellen allemaal ongeveer gelijk lopen (qua individuele SoC). Voor een 300±20Ah 16s betekent dat doorgaans <1Ah en <10 uur balancering per jaar.

Als zo'n BMS deze 2 zaken goed doet, dan kun je zelfs na een 195 dagen winterseizoen (zonder 100% SoC), een batterij 100%-SoC-drift bereiken van minder dan 1%: slechts 2,5 Ah afwijking (bij een 280Ah LFP-batterij met 2200~2800Ah aan energiedoorvoer)..
Alleen, in JK of Pace ex, zit nou eenmaal geen victron shunt. Dus we moeten het dan maar doen met tellingen die mis kunnen lopen, maar iig ijkpunten raken bij 5% en bij 100%. Waarna het ook weer keurig (althans bij busbars) gelijk loopt voor een hele tijd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
cj1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:47:
[...]


@paQ Toch een tip om de TS uit te breiden met bovenstaande text. Handig is meteen een link naar de selectie met gepinde posts. Net zoals de actuele status van start BE aFFR: laatste Tennet asset test was 13-04-2026 + minimaal 6 weken, eigenlijk nog totaal onduidelijk

Hoe die prijsbepaling aFFR en mFFR werken mag ook een pin krijgen. Jammer dat daar regeltoestand 2 ontbreekt.

Ook handig voor een pin m.i. is de post met de verschillende hardware versies/revisies.
Ik heb de TS aangepast.
Volgens mij ben jij ook een van de enige nieuwkomers niet in het topic die het (zo goed als?) helemaal doorgelezen heeft; mijn complimenten!

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:59
cj1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:19:
[...]


[...]

Het probleem is niet het tot 100% volladen.

Het werkelijke probleem is dat de meeste BMS-en slecht stroom meten.

1. Met name in het lage bereik, zeg zo onder de 1A. De resolutie is vaak beperkt (0,4~0,5A voor een JK BMS) Een goed BMS kan zelfs zijn eigen energieverbruik van 4~20 mA meten.
2. Vervolgens meet het gemiddelde BMS ook niet of heel slecht wat van iedere cel de individuele zelfontlading is. Als die zelfontlading nauwkeurig bepaald wordt, dan hoef je alleen nog alle andere cellen via de passieve balancer, met dezelfde "snelheid" te ontladen, dan blijven de cellen allemaal ongeveer gelijk lopen (qua individuele SoC). Voor een 300±20Ah 16s betekent dat doorgaans <1Ah en <10 uur balancering per jaar.
Agreed, maar de situatie die jij omschrijft lijkt me niet echt van toepassing op dit pack: het komt dagelijks toch enige tijd tot 99% (ofja, 57,2v met maar beperkte cell differences), en bij de eerste en best onlaadcycle waar het geheel terugzakt naar 50% over een periode van enkele uren (met gemiddeld 80A/pack wanneer er ontladen wordt) ontstaat een verschil van 5%. Dat noem ik een grof verschil, en niet verklaarbaar door de redenen die jij omschrijft; dat is een langzame creep door vele incomplete cycles.

Verder volledig eens met zunrob; leuk dat je aanschuift bij de bezitters, zelfs als je dat niet zelf bent. Ik heb volgens mij wel vaker leerzame dingen van je voorbij zien komen in het grote deye topic.

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 16-06-2026 14:40 ]


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij mij is de batterij vandaag geheel opgehouden bij 55% SoC. Alle interactie huisverbruik/pv productie gaat nu nog via grid. Dit wordt geheel veroorzaakt door de bekabeling die te veel weerstand/warmte heeft. Iets na 10 uur begon hij al anders te reageren.

Om 14.10 de EV er maar aangehangen op Solarladen.

Vrijdag komt Balans, hopelijk kunnen ze het fixen.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBhkZsvF2gNzRkPtZeSXk76DPJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QGx3hIPzEdEfM9vUIDLCsmFU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 16-06-2026 14:49 ]

Pagina: 1 ... 153 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.