It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
(4.8 kWp, Elec boiler, geen EV & WP)
Sinds mid Jan 2026 zit ik op 50 load cycles.
Mijn vader zit sinds mid april op 42 load cycles, maar die heeft dan ook meer zonnepanelen liggen.
[ Voor 35% gewijzigd door fenrir op 12-06-2026 08:49 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Komt aardig overeen met hier, sinds 15 april 46,05 cyclesfenrir schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:07:
Ik zit nu op zo'n 3 tot 4 load cycles per week, duurt wel even voordat ik op die 10.000 cycles zit. Dat ga ik niet meer meemaken.
(4.8 kWp, geen EV & WP)
Sinds mid Jan 2026 zit ik op 50 load cycles.
Mijn vader zit sinds mid april op 42 load cycles, maar die heeft dan ook meer zonnepanelen liggen.
Balans mag maximaal 2 cycles per dag doen volgens de voorwaarden.Puppetmaster schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:59:
10.000 cycles met behoud van 80% was de garantie dacht ik?
Stel hij doet 3 cycles/dag (meestal minder want die 10.000 gaat over volledige ontladingen), dan gaat hij ruim 9jaar mee voor de garantiegrens bereikt is.
Na 2 jaar mag je ook uitstappen, dus dan valt de belasting wel mee.
Het staat neem ik aan los van de jaarafrekening gezien dat ook een hele andere BV is waar je een energiecontract mee hebt vs de thuisaccu aankoop.
Iemand hier al eens naar gevraagd bij BE?
Ze hebben hier gister een accupakket bij de buren geplaatst op referral. Geen idee hoe / wanneer etc het wordt uitbetaald.Nomad schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:18:
Heeft iemand al een referral vergoeding ontvangen of contact gehad hierover met wanneer ze dit uitbetalen?
Het staat neem ik aan los van de jaarafrekening gezien dat ook een hele andere BV is waar je een energiecontract mee hebt vs de thuisaccu aankoop.
Iemand hier al eens naar gevraagd bij BE?
Het is hier best zonnig nog hoor ;-) Ben van 23% al richting de 43% gegaan op zonnekracht en laad op met 5 kW nu ongeveer zelfs de wasmachine aangezet!Get!em schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:38:
Geen best dagje vandaag. Relatief hoge prijzen en geen zon. Soc nog steeds 25%.
Prima dagje dus!
Ik lever nu wel iets terug, systeem is aan het afschalen, zon breekt af en toe best hard door (Lelystad)
[ Voor 44% gewijzigd door blue eyes op 12-06-2026 14:04 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Schamele 8.6kWh opwek tot nu toe, hele ochtend miezer nu droog en zwaar bewolkt. Geloof niet dat we veel zon gaan zien vandaag.Get!em schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:38:
Geen best dagje vandaag. Relatief hoge prijzen en geen zon. Soc nog steeds 25%.
Volgende week gaat er weer heel anders uitzien, veel meer zon en zelfs 30gr. Klagen we weer dat we de opwek niet kwijt kunnen..
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Bij mij ook hoor. 11.282 W momenteel.zunrob schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:54:
Even een snelle check, wat is bij jullie de maximale stroom die de accu in loopt? Ik zie nog maar 11,3 kW erin gaan.
[ Voor 55% gewijzigd door paQ op 12-06-2026 15:58 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
11.7 nu
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
zunrob schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:54:
Even een snelle check, wat is bij jullie de maximale stroom die de accu in loopt? Ik zie nog maar 11,3 kW erin gaan.
Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Is er al een soort 'norm' voor aantal activaties op basis van jullie ervaringen?blue eyes schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:00:
Hmmm. Hier nu van 29 naar 49% maar ook niet veel activaties,
Het systeem is hier 1 week in gebruik (ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen) en ik had deze woensdag 52 activaties; wat mij wel erg veel lijkt? Vandaag nog maar 8 voorlopig overigens.
Hoeveel gaat er 's nachts in bij je, als hij niet bezig hoeft te zijn met AC aangesloten PV?zunrob schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:54:
In de nacht kom ik ook tot ca 11.3 kW
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 12-06-2026 16:18 ]
11.4 bij mij.zunrob schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:54:
Hier ook de LilyGo TCAN485 binnen en geflashed met https://github.com/www0xx/balans-pacefenrir schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:38:
[...]
Dank @Wolly en @paQ ,
Ik ben zo vrij geweest om alles op 1 plek te zetten, met ook meteen een kant en klare .yaml voor het LilyGo bordje.
De hele component code hoeft nu niet meer handmatig gedownload te worden, deze wordt automatisch van de GitHub repo gedownload.
Linkje is ook wel handig: https://github.com/www0xx/balans-pace
Kabel aangesloten zoals afgebeeld (oranje, groen-wit, oranje-wit) op de RS485 poort van de master BMS.
Gehele stack staat op PYLON.
Ik krijg echter alleen de status van BMS1 en BMS2 door. BMS3 is leeg. Deze foutmeldingen staan in de logs:
16:25:54 [E] [pace_bms_protocol:022] Sanity Check: Response contains zero cells, or all zero cell voltages, this looks like an invalid response. 16:25:54 [E] [pace_bms_master:814] Unable to decode 'read analog information (relay to slave address 4)' response
[ Voor 27% gewijzigd door Rick Astley op 12-06-2026 16:29 ]
Never gonna let you down
Er is slechts 5% conversieverlies 1 richting op. Lang niet gek toch?
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 12-06-2026 16:31 ]
Staan de jumpers op de accu's wel goed?Rick Astley schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:28:
[...]
Hier ook de LilyGo TCAN485 binnen en geflashed met https://github.com/www0xx/balans-pace
Kabel aangesloten zoals afgebeeld (oranje, groen-wit, oranje-wit) op de RS485 poort van de master BMS.
Gehele stack staat op PYLON.
Ik krijg echter alleen de status van BMS1 en BMS2 door. BMS3 is leeg. Deze foutmeldingen staan in de logs:Wat doe ik verkeerd?16:25:54 [E] [pace_bms_protocol:022] Sanity Check: Response contains zero cells, or all zero cell voltages, this looks like an invalid response. 16:25:54 [E] [pace_bms_master:814] Unable to decode 'read analog information (relay to slave address 4)' response
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dit klinkt heel bijzonderpaQ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:38:
@Rick Astley zit je wel in het juiste gaatje? (tellen vanaf de navel)
that's what sh.......
De netwerk kabel moet naast de gele kabel die naar de Deye gaat. Dus NIET de daisychain tussen de accu modules in.
Accu 1 (Master):

Accu 2:

Accu 3:

Ik zie echter in de YAML code dat men begint te tellen vanaf address 2. Hoort dat echt zo? Ik zou verwachten 1, 2, 3 gezien de dipswitches.
pace_bms:
- id: master_bms
address: 2
uart_id: uart_0
# flow_control_pin: GPIO18
update_interval: 10s
request_throttle: 50ms
response_timeout: 6000ms
protocol_commandset: 0x25
protocol_version: 0x20
type: MASTER
slave_query_mode: RELAY
rx_buffer_size: 2048
- id: slave_bms_3
address: 3
type: SLAVE
master_bms_id: master_bms
- id: slave_bms_4
address: 4
type: SLAVE
master_bms_id: master_bms
paQ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:48:
[...]
that's what sh.......
De netwerk kabel moet naast de gele kabel die naar de Deye gaat. Dus NIET de daisychain tussen de accu modules in.

Hier heb ik 'm ingeprikt, de linker gele kabel in de RS485 poort. Om het nog verwarrender te maken heb ik (toevallig) ook een gele kabel...
Never gonna let you down
5% bij volle belastingpaQ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:29:
De Deye kan max 12kW converteren. Dus die 600W die je mist is conversieverlies. Als je PV aan je Deye hebt is dat al DC, en zo kan hij daar nog wat extra van meepikken.
Er is slechts 5% conversieverlies 1 richting op. Lang niet gek toch?
@Rick Astley Die dipswitches tellen binair toch?
Dan klopt het bij jou dus niet.

Met dank aan @Speedy-Andre zijn site want Balans verstrekt geen handleidingen.
[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 12-06-2026 17:01 ]
Enorme rommel. Met activaties die weer afbreken…Moby schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:38:
Lekker rommelige prijzen op het moment
regetoestandtoestandenGet!em schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:57:
[...]
Enorme rommel. Met activaties die weer afbreken…
Dank voor alle hulp. Oke, dus ik moet de dipswitch van de onderste aanpassen naar:Wolly schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:55:
[...]
5% bij volle belasting
@Rick Astley Die dipswitches tellen binair toch?
Dan klopt het bij jou dus niet.
[Afbeelding]
Met dank aan @Speedy-Andre zijn site want Balans verstrekt geen handleidingen.
ON ON OFF OFF.
Kan ik dit on the fly doen of moet daarvoor alles uitgezet worden?
Never gonna let you down
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ahzo. Ik wilde liever niet aan de dipswitches zitten, dus ik heb t nu anders opgelost. Ik heb in de code van de yaml address:4 gewijzigd naar address:5. Ik zag namelijk dat alles 'off by one' was en nu werkt het.Speedy-Andre schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:29:
Voor het BMS maakt de dipswitch waarde niet uit, als ze maar van elkaar verschillen. Het lijkt me eerder de yaml die rekent op een '3'. Overigens is hier bij een batterijwissel iets in het EMS ingesteld, ik weet niet of dat met de dipswitches te maken heeft.
Bedankt voor alle hulp
Never gonna let you down
Vergis ik mij nu of zijn die dry contacts (groene stekkerblok) nieuw?Rick Astley schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:55:
Dank voor de snelle reacties
[...]
Accu 1 (Master):
[Afbeelding]
Accu 2:
[Afbeelding]
Accu 3:
[Afbeelding]
Ik zie echter in de YAML code dat men begint te tellen vanaf address 2. Hoort dat echt zo? Ik zou verwachten 1, 2, 3 gezien de dipswitches.[...]pace_bms: - id: master_bms address: 2 uart_id: uart_0 # flow_control_pin: GPIO18 update_interval: 10s request_throttle: 50ms response_timeout: 6000ms protocol_commandset: 0x25 protocol_version: 0x20 type: MASTER slave_query_mode: RELAY rx_buffer_size: 2048 - id: slave_bms_3 address: 3 type: SLAVE master_bms_id: master_bms - id: slave_bms_4 address: 4 type: SLAVE master_bms_id: master_bms
[Afbeelding]
Hier heb ik 'm ingeprikt, de linker gele kabel in de RS485 poort. Om het nog verwarrender te maken heb ik (toevallig) ook een gele kabel...
Die zit op de nieuwste modellen met eigen DC schakelaar, de handleiding vermeldt alleen dat ie er is maar niet wat hij doet (geen pin beschrijving).Wolly schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:06:
[...]
Vergis ik mij nu of zijn die dry contacts (groene stekkerblok) nieuw?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Juni een stuk minder, of was mei bovengemiddeld goed?
Koeling: op dit moment wordt een proefmodel geprint, die zal volgende week wel binnen komen. Even kijken hoe groot ik het gat wil maken. 100 - 150mm.
Het model iets aangepast. Ik ga geen 3 fans erin zetten maar ga 1 van de 3 sets AC Infinity fans erin zetten, dus 2 fans.
Kijken wat het doet.
Dat klopt niet, het zijn 8 posities. De standaard installatie krijgt een Eastron SDM630 en alamat of schakelaar afhankelijk van welke installateur komt (vaak Chint of andere Chinesium). Wil je een ander merk dan kan je dat aangeven (zelf bestellen, wordt geplaatst).Hollanda schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:38:
Klopt het dat de kwh meter en krachtgroep in de groepenkast totaal 10 units in gebruik nemen? Welk merk kast levert BE daarbij?
Mei was buitengewoon goed. Weinig wind, veel zon, veel volatiliteit, goede spread door Israël/Amerika. Uitzonderlijke flankmaand. Juni tot nu toe veel wind, en relatief weinig opwek enweinig dure avonduren om je overschot te lozen (althans zonder DA). Deze maand mis je echt de toegezegde handel op DA/IDY..blue eyes schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:35:
ach, nu dce accu in de auto aan het "gooien", morgen even naar Assen, en dan morgenmiddag weer volgooien, afdoende opwek morgen.
Juni een stuk minder, of was mei bovengemiddeld goed?
Koeling: op dit moment wordt een proefmodel geprint, die zal volgende week wel binnen komen. Even kijken hoe groot ik het gat wil maken. 100 - 150mm.
Het model iets aangepast. Ik ga geen 3 fans erin zetten maar ga 1 van de 3 sets AC Infinity fans erin zetten, dus 2 fans.
Kijken wat het doet.
Wat is er anders aan deze 2 verschillende systemen?Balans Energie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:05:
[...]
Je hebt het systeem gekregen voor 5299 en hij is onlangs geïnstalleerd. Het systeem wat jij hebt gekregen is niet hetzelfde als wat andere klanten hebben gekregen die voor dit prijspunt hebben gereserveerd.
Update: Na een middag lezen die ik al 3 versies van de batterij module:
ibak schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:08:
[...]
...Je kunt probleemloos later een module toevoegen omdat de modules zichzelf regelen. Er zit wel wat ontwikkeling in waardoor een nieuwere er mogelijk iets anders uitziet. De tweede versie kreeg een schakelknop aan voorzijde ipv achter en de 3e versie heeft geen tussengebouwde hoofdschakelaar meer nodig.
[ Voor 39% gewijzigd door cj1 op 13-06-2026 16:35 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j
Ik weet niet of ik dat nu echt een fundamenteel verschil vind
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Naar mijn weten is een systeem van begin februari gewoon het originele systeem.cj1 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:43:
[...]
Wat is er anders aan deze 2 verschillende systemen?
3 februari is het systeem geplaatst.
Gewoon een nieuw versienummer imho. "Dat is onderdeel van een pilot" als ik iemand kan quoten.Ronald schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:22:
Modules hebben zelf DC zekering/lastscheider ipv extern.
[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 13-06-2026 12:43 ]
Garantie Balans op de accu:Puppetmaster schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:59:
10.000 cycles met behoud van 80% was de garantie dacht ik?
In de praktijk hebben we dus alleen 5 jaar garantie, die 10.000 cycli gaan we nl. nooit halen in 5 jaar.Je krijgt 5 jaar garantie of 10.000 cycli, met minimaal 80% restcapaciteit aan het einde van die periode.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Als de lastscheider in de module ook een "shunt release" heeft, dat aangestuurd wordt door het BMS, dan vindt ik dat een fundamenteel verschil. Er ontstaat dan een veiligheidssysteem met 2 lagen. In het geval de MoSFeT schakelaar in het BMS faalt, dan zou het BMS in staat moeten zijn om alsnog de stroomkring te verbreken via de DC-lastscheider.Ronald schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:22:
Modules hebben zelf DC zekering/lastscheider ipv extern.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j
Ik probeer deze 3 zinnen te begrijpen...The Legend schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:02:
[...]
Side note: bij de SG05 kun je kennelijk de batterijstack niet uitschakelen zonder dat de Deye uitvalt. Bij de SG04 kan dat wel. Dat is handig voor off-grid installaties, want je huis hoeft niet spanningsloos.
Waarom zou je bij off-grid installaties de batterijstack uit willen schakelen?
Gaat dit om situatie waarbij je off-grid draait, en overdag met voldoende PV-opbrengst, 48VDC spanningsloos onderhoud wilt kunnen doen aan je batterijstack?
Maakt het nog verschil of de PV DC-gekoppeld op de Deye binnenkomt, of AC via micro-inverters?
1. de batterijmodules
Zelfs na het lezen van de gescande SUN-DDS-S314 user manual wordt het mij niet duidelijk welke partij de 5-jarige fabrieksgarantei op de batterij module gaat verlenen.cj1 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:39:
[...]
[list]
• Welk fabricaat batterijmodule betreft het? (Met "DDS1314 LiFePo4" kom ik nergens)
• Oftewel wie verleent de 5 jarige fabrieksgarantie?
Daarnaast kan ik niets vinden over de SoH. Hoe kan ik via het BMS (de knoppen en het LCD) achterhalen wat de huidige State of Health van de batterij is? (Of is er een afzonderlijke handleiding voor het BMS?)
Ook kan ik geen informatie vinden over EoL: tot welke SoH de batterij gebruikt mag worden (wanneer moet ik het elektrische apparaat afvoeren naar het containerpark?), en bij welke SoH gaat het BMS laden en ontladen blokkeren en is het feitelijke einde levensduur bereikt.
Zou u deze punten s.v.p. willen verduidelijken?
2. ...voorkomen van Energiebelasting vanaf 2027
Hoe krijgt de gebruiker inzicht/controle over welk verschil er minimaal in de prijs moet zitten tussen inkoop en verkoop (nivo 1, Epex). Ik mag een aanzienlijk deel van de investering doen, én een "lening" van circa €6000 bij BE aangaan om (verborgen) terug te betalen in 24 maanden, en de energierekening betalen. Dan zou ik graag ook voor een deel het "beleggingsrisico" willen bepalen, bijvoorbeeld zoals Victron met een kostprijs per kWh als die door de batterij gaat.3. ...het voorkomen van hoge Nettarieven vanaf 2028
Zelfs bij niveau 2 (aFFR) heb ik geen behoefte aan afname van het net in de dure blokken, om vervolgens misschien wel € 500 per jaar aan extra netbeheerkosten te moeten betalen. En ik ben niet de enige:Hoe ziet BE dit onderwerp (voor haar klanten)?The Legend schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:52:
[...]
Volgens mij staat dat er niet. Er staat alleen dat de aFRR opbrengst hoog genoeg moet zijn om eerder betaalde EB terug te verdienen. Ik lees het nog eens, en dan zou je het er ook wel in kunnen lezen. Dit is weer een gevalletje waar wat duidelijkheid van BE over gewenst is.
4. ... eigen batterijen
Soms zie je het hier in het draadje voorbij komen:Ersus schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:35:
[...]
Voor de uitwerking na einde salderen was ik wel benieuwd of BE ook externe batterijen zou ondersteunen maar dat zie ik niet gebeuren. Te lastig om te implementeren met hun eigen EMS denk ik.
Wat is er zo lastig aan om klanten met eigen batterijen te ondersteunen?Emacee schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:56:
Is er ook een mogelijkheid om alleen het EMS af te nemen? Er draait hier al een Deye (20K ...
De klant moet een klein beetje toegang krijgen tot de Deye om het juiste communicatie-protocol in te kunnen stellen. Dat is één reden die ik mij zo voor kan stellen. Complexiteit omdat er meer configuraties komen, ook met kleinere en grotere capaciteiten en andere ratio's dan 3/4/5/6 keer 0,25C.
Wat mij betreft mag BE bij mijn eigen batterij het hele bereik van 0 tot 100% SoC gaan gebruiken. Met dien verstande dat bij 0% ik na 30 minuten wel graag wil dat de batterij op een minimaal vermogen geladen gaat worden. En bij 100% idemdito na 30 minuten starten om tenminste met een minimaal vermogen te ontladen. Het aantal cycli hoeft voor mij dan ook niet beperkt te worden tot 2 per dag.
PS Ik zit er voor meer dan 10 jaar in, daarom heb ik moeite met een batterij die maar 5 jaar fabrieksgarantie geeft en zulke summiere details qua batterij. Daarom gebruik ik liever een eigen batterij.
5. aFFR 30% voor de klant en 70% voor BE, na 2 jaar
Hoe denkt BE over de toekomst voor haar klanten na 2 jaar als de "lening" is afbetaald. Hoort de verdeelsleutel voor aFFR dan nog steeds 30/70 te zijn, of zou dit op een gegeven moment op kunnen schuiven richting 40/60 of 50/50 of zelfs 60/40? Op een gegeven moment is de garantie voorbij en komen de operationele risico's en kosten voor een groter deel bij de klant te liggen.6. Off-grid, noodstroom en ATS
Moet de off-grid situatie echt die Chinese ATS blijven, of gaan er meer betrouwbare maar handmatige noodstroomschakelaars toegestaan worden zoals de Kraus & Naimer of Sontheimer?Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j
@cj1: leuk dat je ook geinteresseerd bent! op dit forum zitten gebruikers en af en toe leest Balans mee weten we. Balans antwoord hier echter zelden. Stuur je svp je vragen ook aan Balans zelf (de antwoorden zijn hier wel weer van interesse dus als je die tzt wilt delen graag)cj1 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:57:
@Balans Energie Graag meer informatie over...1. de batterijmodules
[...]
Zelfs na het lezen van de gescande SUN-DDS-S314 user manual wordt het mij niet duidelijk welke partij de 5-jarige fabrieksgarantei op de batterij module gaat verlenen.
Daarnaast kan ik niets vinden over de SoH. Hoe kan ik via het BMS (de knoppen en het LCD) achterhalen wat de huidige State of Health van de batterij is? (Of is er een afzonderlijke handleiding voor het BMS?)
Ook kan ik geen informatie vinden over EoL: tot welke SoH de batterij gebruikt mag worden (wanneer moet ik het elektrische apparaat afvoeren naar het containerpark?), en bij welke SoH gaat het BMS laden en ontladen blokkeren en is het feitelijke einde levensduur bereikt.
Zou u deze punten s.v.p. willen verduidelijken?2. ...voorkomen van Energiebelasting vanaf 2027
Hoe krijgt de gebruiker inzicht/controle over welk verschil er minimaal in de prijs moet zitten tussen inkoop en verkoop (nivo 1, Epex). Ik mag een aanzienlijk deel van de investering doen, én een "lening" van circa €6000 bij BE aangaan om (verborgen) terug te betalen in 24 maanden, en de energierekening betalen. Dan zou ik graag ook voor een deel het "beleggingsrisico" willen bepalen, bijvoorbeeld zoals Victron met een kostprijs per kWh als die door de batterij gaat.3. ...het voorkomen van hoge Nettarieven vanaf 2028
Zelfs bij niveau 2 (aFFR) heb ik geen behoefte aan afname van het net in de dure blokken, om vervolgens misschien wel € 500 per jaar aan extra netbeheerkosten te moeten betalen. En ik ben niet de enige:
[...]
Hoe ziet BE dit onderwerp (voor haar klanten)?4. ... eigen batterijen
Soms zie je het hier in het draadje voorbij komen:
[...]
[...]
Wat is er zo lastig aan om klanten met eigen batterijen te ondersteunen?
De klant moet een klein beetje toegang krijgen tot de Deye om het juiste communicatie-protocol in te kunnen stellen. Dat is één reden die ik mij zo voor kan stellen. Complexiteit omdat er meer configuraties komen, ook met kleinere en grotere capaciteiten en andere ratio's dan 3/4/5/6 keer 0,25C.
Wat mij betreft mag BE bij mijn eigen batterij het hele bereik van 0 tot 100% SoC gaan gebruiken. Met dien verstande dat bij 0% ik na 30 minuten wel graag wil dat de batterij op een minimaal vermogen geladen gaat worden. En bij 100% idemdito na 30 minuten starten om tenminste met een minimaal vermogen te ontladen. Het aantal cycli hoeft voor mij dan ook niet beperkt te worden tot 2 per dag.
PS Ik zit er voor meer dan 10 jaar in, daarom heb ik moeite met een batterij die maar 5 jaar fabrieksgarantie geeft en zulke summiere details qua batterij. Daarom gebruik ik liever een eigen batterij.5. aFFR 30% voor de klant en 70% voor BE, na 2 jaar
Hoe denkt BE over de toekomst voor haar klanten na 2 jaar als de "lening" is afbetaald. Hoort de verdeelsleutel voor aFFR dan nog steeds 30/70 te zijn, of zou dit op een gegeven moment op kunnen schuiven richting 40/60 of 50/50 of zelfs 60/40? Op een gegeven moment is de garantie voorbij en komen de operationele risico's en kosten voor een groter deel bij de klant te liggen.6. Off-grid, noodstroom en ATS
Moet de off-grid situatie echt die Chinese ATS blijven, of gaan er meer betrouwbare maar handmatige noodstroomschakelaars toegestaan worden zoals de Kraus & Naimer of Sontheimer?
In een off-grid installatie wordt het huis gevoed door de LOAD kabel. Ook als het net gewoon aanwezig is. Als de Deye uitgaat, dan gaat je huis ook stroomloos. De SG04 blijft aan als je de accu loskoppelt. Als er gewoon netspanning is, dan draait alles door. Dat is dus handig als je bv. de bekabeling van de accu’s wil checken / aanpassen. De SG05 gaat kennelijk uit als de accu-stack losgekoppeld wordt. Bij een normale installatie is dat niet erg, maar in off-grid setup zou dan je huis ook stroomloos gaan (en moet je dus ff de by-pass omschakelen).cj1 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:07:
[...]
Ik probeer deze 3 zinnen te begrijpen...
Waarom zou je bij off-grid installaties de batterijstack uit willen schakelen?
Gaat dit om situatie waarbij je off-grid draait, en overdag met voldoende PV-opbrengst, 48VDC spanningsloos onderhoud wilt kunnen doen aan je batterijstack?
Maakt het nog verschil of de PV DC-gekoppeld op de Deye binnenkomt, of AC via micro-inverters?
Ik ben toch malle pietje niet!
Opwek ook niet denderend, dag maar snel vergeten
Handig* om de OEM van de batterij module te achterhalen. Het gaat om een variant van de TKPS "Stackable Battery Series" (archive.org link) van Taico power.
Via Youtube krijg je wel een idee van de bouwkwaliteit van zo'n Taico batterij module:
0:03 twee dunne smalle strookjes foam per cell, dus geen volledig oppervlak bedekt
0:04 alleen FR-4 platen bij de aandrukplaten
0:05 vermoedelijk metalen drukplaten (0:10)
0:06 wel compressie
0:07 een metalen band boven
0:08 een groene kunststof omsnoeringsband onder
Vermoedelijk bevat de batterij module Hithium of Eve prismatische cellen.
*) en makkelijk dankzij het klakkeloos overnemen van de "Made in China" tikfouten.
[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 15-06-2026 09:39 ]
Ik heb er geen statistiek met echte cijfers bij, maar sinds 25 mei is de hoeveelheid Regeltoestand 2 enorm toegenomen. De sensor van de Tennet High resolution is steeds meer groen (regeltoestand 2).blue eyes schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:56:
Iemand had het al voorspelt, de eerste dag met zo goed als geen handel, weinig exports (4 stuks) en 7 imports. En weinig die de 9 minuten halen.
Vandaag meer dan de helft van de 24uur.
:strip_exif()/f/image/89V8WSqIHaT6pcwMNcotfb0K.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds gisteravond ook iets geks, de prijzen op tenergy zijn veel volatieler binnen t kwartier. Gisteren rond 16u startte dat.
Gister:
:strip_exif()/f/image/pQyra6KUd46fZgfFRdnqjYAp.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag:
[ Voor 56% gewijzigd door Get!em op 13-06-2026 23:35 ]
Zojuist 9 minuten teruggeleverd voor 25,40 €/MWh.blue eyes schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:56:
Iemand had het al voorspelt, de eerste dag met zo goed als geen handel, weinig exports (4 stuks) en 7 imports. En weinig die de 9 minuten halen.
Inderdaad niet denderend.
Correct.Get!em schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:31:
[...]
Ik heb er geen statistiek met echte cijfers bij, maar sinds 25 mei is de hoeveelheid Regeltoestand 2 enorm toegenomen. De sensor van de Tennet High resolution is steeds meer groen (regeltoestand 2).
Wolly in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"Dit jaar zitten we inmiddels rond de 40 procent van de tijd in regeltoestand 2, met maandelijkse uitschieters naar 50 procent. Dat is een enorme stijging.’
Ook een gevolg van die volatiele prijzen..Wolly schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:32:
[...]
Zojuist 9 minuten teruggeleverd voor 25,40 €/MWh.
Inderdaad niet denderend.
Net alsof een werknemer bij Tennet een pc met script uitgezet heeft op vrijdag middag. Gebeurde met NED.nl ook iedere keer met de verwachtingen voor o.a. nationale consumptie en productie. Steevast bij lang weekend mist de verwachting op de api.
[ Voor 33% gewijzigd door Get!em op 13-06-2026 23:41 ]
Of bedoel je compleet afwezig? Want ik zag boj epexpredictor nml vooral een flinke afwijking tussen verwacht en daadwerkelijke day ahead.
[ Voor 35% gewijzigd door scoobs op 13-06-2026 23:52 ]
/f/image/QxmpxY13X2heZRVBWlDEFvuP.png?f=fotoalbum_large)
@ andre: hier gewoon 9 minuten.
[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 14-06-2026 08:57 ]
Lijkt wel of hij het stopsignaal heeft gemist, bij mij stopte hij om 23:30.Speedy-Andre schreef op zondag 14 juni 2026 @ 00:40:
[Afbeelding]
Vreemd, een activatie van 15min lang
Het was wel een rare activatie tegen een zeer lage prijs.
Deze is wat vreemd, ook omdat er maar weinig datapunten lijken te zijn.Speedy-Andre schreef op zondag 14 juni 2026 @ 00:40:
[Afbeelding]
Vreemd, een activatie van 15min lang
Kan ik de stroom, hoewel weinig, in ieder geval ergens kwijt. Wat een prijzen.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het systeem is toch ingericht om nooit zonder signaal langer dan 7-9 minuten een actie te doen? Juist om vervelende consequenties bij verlies connectie te mitigeren ?Wolly schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:55:
[...]
Lijkt wel of hij het stopsignaal heeft gemist, bij mij stopte hij om 23:30.
Het was wel een rare activatie tegen een zeer lage prijs.
Misschien even kijken op Dashboard of hij er als 1 of 2 activaties in staat?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Heb je meer historische data, of zeg je dit op basis van een gevoel? Ik zou op het eerste gezicht niet zeggen dat er veel bijzo ders plaats vind, alleen een klein beetje bijsturen zodra het iets buiten de deadband komt.dunklefaser schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:07:
In het afgelopen uur (10 -11 uur) gaat de netfrequentie een beetje achtbaan rijden. Waardoor zou dit komen?
[Afbeelding]
Ik zelf heb niet meer historische data paraat, wat mij opvalt is het patroon.scoobs schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:17:
[...]
Heb je meer historische data, of zeg je dit op basis van een gevoel? Ik zou op het eerste gezicht niet zeggen dat er veel bijzo ders plaats vind, alleen een klein beetje bijsturen zodra het iets buiten de deadband komt.
Voor historische data kan je waarschijnlijk bij de diverse monitoring sites terecht en uiteraard bij de netbeheerder.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Op basis van de data die jij presenteert zeg ik dat het gewoon generieke kleine deadband correcties zijn van een stijgende dagelijkse pv opbrengst. Voor meer info verwijs ik je graag door naar de netbeheerder.
[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 14-06-2026 11:28 ]
Klopt, en zonder internet zou hij een activatie afbreken (logisch). De 2e helft heeft idd minder datapunten. Het duurde echt een kwartier en het dashboard meldt dat er 2,7kWh is ontladen (gemiddeld 10,5kW).Ronald schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:11:
[...]
Het systeem is toch ingericht om nooit zonder signaal langer dan 7-9 minuten een actie te doen? Juist om vervelende consequenties bij verlies connectie te mitigeren ?
Misschien even kijken op Dashboard of hij er als 1 of 2 activaties in staat?
:strip_exif()/f/image/0jVp7JHvpV1tNALaTKk5bAMy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-06-2026 11:55 ]
Als er vraag naar is kan ik ook wel ff een lijstje geven van gebruikte componenten.
*Deze AI claim heb ik niet geverifieerd, maar wat uit fable specifiek kwam vertrouw ik wel.
[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-06-2026 12:26 ]
PoE-splitter
DC-plugjes
DC-pluggen heb ik er straks 6 van over.
[ Voor 78% gewijzigd door The Legend op 14-06-2026 12:40 ]
De originele vraag die ik destijds stelde was voor een ESP32 die 9-24v in slikte - voor de bms readouts - niet voor een paar fans. Er werd al gelijk een kanttekening gemaakt qua maximaal vermogen. Vandaar dat ik eens wilde checken of iemand hier wat inductieloads op de 12v had gehangen. Wie weet kon de 12v rail dat alsnog makkelijk aan.
Probleem hier is dat ik geen stopcontact heb bij de omvormer, maar ik zou alsnog 12v kunnen aftappen van de battery mains met een buck converter en een .5a fuse oid. Het alternatief is de hele zekeringskast van balans gaan upgraden.
Iig bedankt voor de tips, ik kan er wel wat mee!
[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 14-06-2026 12:40 ]
:strip_exif()/f/image/0IysQVMRiE9VGfZWwD2JmmXg.jpg?f=fotoalbum_large)
Door SOC van 60% vanochtend is de accu voor 13.00 uur vol.
[ Voor 10% gewijzigd door E-Transitie op 14-06-2026 12:53 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Toch zie ik links iets wat ergens op lijkt en het EMS zit daar dus POE is er dan waarschijnlijk ook.scoobs schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:38:
Fable werkte inderdaad fabelachtig goed ja. (Ik deel de negatieve consensus over de accuraatheid van niet professionele AI tools overigens)
De originele vraag die ik destijds stelde was voor een ESP32 die 9-24v in slikte - voor de bms readouts - niet voor een paar fans. Er werd al gelijk een kanttekening gemaakt qua maximaal vermogen. Vandaar dat ik eens wilde checken of iemand hier wat inductieloads op de 12v had gehangen. Wie weet kon de 12v rail dat alsnog makkelijk aan.
Probleem hier is dat ik geen stopcontact heb bij de omvormer, maar ik zou alsnog 12v kunnen aftappen van de battery mains met een buck converter en een .5a fuse oid. Het alternatief is de hele zekeringskast van balans gaan upgraden.
Iig bedankt voor de tips, ik kan er wel wat mee!
Ben benieuwd wie vandaag de ATS pechvogel wordt.The Legend schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:07:
Nog iemand in Rotterdam heel blij te wezen met de off-grid optie?![]()
https://nos.nl/l/2618520
Hahaha, dat heb je scherp geschoten, maar dat stekkerblok is nu gevuld met druppelladers voor oa de generator en fiets, hoewel upgraden allicht zou kunnen. En het ems heeft zijn PoE van elders. Ik ga liever niet draden splicen die aan mijn main netwerk switch hangen.Speedy-Andre schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:57:
[...]
Toch zie ik links iets wat ergens op lijkt en het EMS zit daar dus POE is er dan waarschijnlijk ook.
[Afbeelding]
Die plank er boven zit wel dicht bij de Deye, ik snap waarom maar toch...scoobs schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:58:
[...]
Hahaha, dat heb je scherp geschoten, maar dat stekkerblok is nu gevuld met druppelladers voor oa de generator en fiets, hoewel upgraden allicht zou kunnen. En het ems heeft zijn PoE van elders. Ik ga liever niet draden splicen die aan mijn main netwerk switch hangen.
[ Voor 28% gewijzigd door JackOat op 14-06-2026 14:46 ]
Toevallig een gebruiker aan staan, zodat er netto geen opbrengst vanuit het huis is?JackOat schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:45:
Pictogram PV aan huis is hier verdwenen in de live status. PV levert momenteel minimaal 3000w; maar zie ik hier ook niet terug?
Ander punt, hoop wel dat BE opschiet met de EPEX intraday handel... de huidige dagen stuiterende prijzen en hier is geen geld meer mee te verdienen met de hoeveelheid regeltoestand 2.... Ook lastig om uberhaupt te plannen nu wanneer je energie koopt of verkoopt
[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-06-2026 15:35 ]
Dat was een "houd het in de gaten" verhaal. En ik heb het in de gaten gehouden en het gaat prima. Nu moet wel gezegd worden dat dit een garage aan de noordkant van het huis is, en nooit heel warm.Speedy-Andre schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:06:
[...]
Die plank er boven zit wel dicht bij de Deye, ik snap waarom maar toch...
Net gecheckt; mijn vrouw had de EV inderdaad aan de lader gelegd. 🙄jeeedeee schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:18:
[...]
Toevallig een gebruiker aan staan, zodat er netto geen opbrengst vanuit het huis is?
Weer wat geleerd!
Ik had er op geanticipeerd en vanochtend met EV de thuisbatterij leeggehaald.E-Transitie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:51:
[Afbeelding]
Door SOC van 60% vanochtend is de accu voor 13.00 uur vol.
Desondanks: hele dag zwaar grijs en regen. Maar goed, met imports en spaarzame zon toch al weer tot 61%
Mag Balans vrijdag bij t bezoek gaan uitzoeken. Kunnen ze meteen de busbars eraan zetten die klaar liggen, als alles toch los gaat voor checks.
Vandaag even bij @GerritFrans langs geweest en daar toch wel kabels van betere kwaliteit door hem zelf aangeschaft. En ook een Busbar.
Edit, en hoppa, batterijen in Idle bij 69%.
[ Voor 77% gewijzigd door Get!em op 14-06-2026 20:17 ]
en inderdaad, elke paar minuten rood schermpje op t EMS. Zo regelmatig dat ik er gewoon een foto van kan nemen, ook al is de melding zelf slechts een paar seconden in beeld.Gerrit verdacht zijn eigen internetverbinding, maar met dat ik t hier nu ook zie, vermoed ik een server probleempje.
Ik krijg ook de eastron erachteraan als melding. No connection.
Gevolgd door connection restored.
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 14-06-2026 20:29 ]
[ Voor 35% gewijzigd door scoobs op 14-06-2026 21:38 ]
Alleen de 300 euro werd gepakt, de 150 euro, etc. laten ze liggen (nu 184 euro).
Ze moeten wel opschieten met die nieuwe EMS software
[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 15-06-2026 08:44 ]
Ik heb veel export sessies gehad (vandaag na 0:00 uur 15 stuks), maar die stopten zo rond de 30% (sommigen zeggen 30-35%).
[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 15-06-2026 08:55 ]
Zie The Legend in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"scoobs schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:20:
Hmm, hebben jullie de 12v nu trouwens uit de deye gehaald, of zelf een voeding geregeld? Ik begreep van Fable dat de deye nml ook 12v heeft voor het aansturen van wat aux apparatuur.
*Deze AI claim heb ik niet geverifieerd, maar wat uit fable specifiek kwam vertrouw ik wel.
Max 12V/0,2A lees ik daar.
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/hFaooBUG0GE8jPRadJXG0p4e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1qHce3MVHL9vAIWI65JXdp1c.jpg?f=fotoalbum_large)