Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 150 151 Laatste
Acties:

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1boeanCpp7RRIYiEKI3HRiEA-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZ4aW6KqZAZ9Pc3AequMtMsE.jpg?f=fotoalbum_large Toch interessant om de verschillen te zien per dag tussen gebruikers

Details:
Productie 14kWp waarvan 5kWp op Enphase, de rest aan de Deye (2 strings), 64kWh batterij

Grootverbruik (potentieel): EV=Hybride 18,82kWh, Qube WP, Zonneboiler en zwembadpomp+WP (net weer in bedijf, tot vorige week even niet ivm kapotte circulatiepomp).

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik loop hier maar wat te &*&^*& door verschillende yaml samen te voegen, maar tot nu toe komt mijn esp32 niet online nadat ik hem heb geflashed deze yaml. ik doe dus iets niet goed.

@scoobs, die fork werkt nog niet

[ Voor 9% gewijzigd door fenrir op 11-06-2026 09:43 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:31:
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen met PaQ/de github :)
edit:
Ik had natuurlijk ook gewoon op paQ's github kunnen kijken of er een fork was
Als het over het Lilygo bord gaat, dit zijn de wijzigingen die ik heb gedaan aan de yaml van @paQ (met dank aan @SlinkingAnt )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
esphome:
  name: "pace_bms"
  friendly_name: pace_bms
  min_version: 2026.4.0
  name_add_mac_suffix: false

esp32:
  variant: esp32
  framework:
    type: esp-idf
    advanced:
      minimum_chip_revision: "3.1" 
      sram1_as_iram: true

# Enable logging
logger:
  level: INFO
  baud_rate: 0
  tx_buffer_size: 512
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
uart:
  id: uart_0
  baud_rate: 9600
  tx_pin: GPIO22
  rx_pin: GPIO21
  debug:
    direction: BOTH
    dummy_receiver: false
Toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
output:
  - platform: gpio
    id: ENABLE_PIN # Enable the chip
    pin:
      number: GPIO19
      inverted: true
    id: SE_PIN # Enable autodirection
    pin:
      number: GPIO17
    id: ENABLE_5V_PIN # Enable 5V pin for RS485 chip
    pin:
      number: GPIO16
Uitcommentarieren:
code:
1
 #flow_control_pin:

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
ecn1985 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:18:
Het is tot nu toe nog niet de moeite in juni, nog 2/3 maand te gaan dus er kan nog heel wat gebeuren. 1 uitschieter erbij anders was het heel mager.

[Afbeelding]
Dit laat mooi zien hoeveel invloed de PV-installatie, de locatie en het eigen verbruik hebben op het uiteindelijke rendement en de totale resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeL6DJqlivUPuw7SL7oZTtRV2UE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w0FUj3VlPWSMc8sV4YIDPlp8.png?f=fotoalbum_large

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• Wolly
  • Niet online
Het is gezien de kwaliteitsproblemen eigenlijk wel een must om zo'n ESP bord aan de modules te hangen om problemen op tijd te kunnen identificeren.
Balans ziet deze gegevens niet in dit detail per module.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:48
willem9503 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:34:
[Afbeelding] Toch interessant om de verschillen te zien per dag tussen gebruikers

Details:
Productie 14kWp waarvan 5kWp op Enphase, de rest aan de Deye (2 strings), 64kWh batterij

Grootverbruik (potentieel): EV=Hybride 18,82kWh, Qube WP, Zonneboiler en zwembadpomp+WP (net weer in bedijf, tot vorige week even niet ivm kapotte circulatiepomp).
Je hebt wat meer Wp en grotere battery, mogelijk ook wel wat verschil in de opwek (weer) gezeten. Over het algemeen zie je idd de mensen met meer (veel panelen) en wat meer ruimte in de battery de opbrengst hoger is. Kijk bijvoorbeeld naar @blue eyes die zal vergelijkbare resultaten hebben.

Daar tegen is de aanschafprijs ook een stuk hoger met extra modules. Zit hem vooral in de combinatie opwek / opslag / verbruik die in evenwicht moet zijn.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:25
Wolly schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:35:
[...]

Als het over het Lilygo bord gaat, dit zijn de wijzigingen die ik heb gedaan aan de yaml van @paQ (met dank aan @SlinkingAnt )
Yes, ik zag het al, even snel de pinout aanpassen voor mijn M5stack en de esphome build files die je hebt zouden moeten werken. Al is dat tegenwoordig vooral een "steek esp in server, vertel wat je wilt, en een kwartier later werkt het als je het in de batterij stopt."

• ecn1985
Tasteless schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Dit laat mooi zien hoeveel invloed de PV-installatie, de locatie en het eigen verbruik hebben op het uiteindelijke rendement en de totale resultaten.

[Afbeelding]
eens heb nu 360 kWh opwek in juni, verwacht dat jij daar ruim boven zit.

Ik heb ook best veel import (netto verbruikskosten) waarbij dit zeker veel lager kan zijn als alle onnodige import eruit wordt gehaald. Maar ja, dat zal bij de optimalisatie horen.

[ Voor 14% gewijzigd door ecn1985 op 11-06-2026 09:48 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx1S7UPsITMixrCBGnSi494Mvzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jE6c8KWtpgo2CkcBSG6dknb.jpg?f=fotoalbum_large

Hoezo helpt veel pv, hier nu 336kWh (290kWh in 9 dagen) en toch een stuk beter :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• scoobs
@fenrir: kijk eens of je met een claude code pro abo uit de voeten kunt welke geintegreerd zijn in home assistant. (Er zijn hier tal van prachtige integraties voor qua MCP's); dit soort implementaties worden dan triviaal om uit te voeren.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:22
Hier dan ook even een duit in het zakje qua resultaten, zondag had ik veel energie nodig voor zowel de auto als het zwembad als een lege BE accu, dus maar even de poort opengezet toen de prijzen negatief waren. Daardoor die dag 68 kWh kunnen afnemen tegen min of meer dezelfde prijs als de teruglevering van 12 kWh. Het voordeel van dynamisch... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7woVURaRxo_jKGaGvPl8oD8mcGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XMh1IhpdbSDKQUn5lVmYlHUG.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:48:
[Afbeelding]

Hoezo helpt veel pv, hier nu 336kWh (290kWh in 9 dagen) en toch een stuk beter :)
Dan doe ik duidelijk iets verkeerd ;) Moet er wel bij zeggen dat er 110kWh naar de EV is gegaan maar verder weinib bijzonders, ook battery niet leeggetrokken oid, zit vooral in de import waar ik me af en toe ook afvraag waarom er wordt geïmporteerd.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ecn1985 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Dan doe ik duidelijk iets verkeerd ;) Moet er wel bij zeggen dat er 110kWh naar de EV is gegaan maar verder weinib bijzonders, ook battery niet leeggetrokken oid, zit vooral in de import waar ik me af en toe ook afvraag waarom er wordt geïmporteerd.
Het zit in de inkoop, bij mij heb je een loep nodig om iets blauws te vinden (geen EV).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• willem9503
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:48:
[Afbeelding]

Hier dus 488,35kWh in dezelfde periode.

Inkoop kan ik afdoen als 'nihil"

Veel PV helpt nu, weinig zon/opbrengst, om de woning volledig kunnen voorzien + beperkt batterij bijladen.
En grote batterij helpt om, bij veel opbrengst, je delta op te slaan en "redelijk' geprijsd te exporteren.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

willem9503 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Hier dus 488,35kWh in dezelfde periode.

Veel PV helpt nu, weinig zon/opbrengst, om de woning volledig kunnen voorzien + beperkt batterij bijladen.
En grote batterij helpt om, bij veel opbrengst, je delta op te slaan en "redelijk' geprijsd te exporteren.
Ik heb 'helaas' de meeste pv op de Deye zitten waardoor ik de 16kW export niet haal, zet ik pv op de oude omvormers dan is de productie weer lager (tot 6500W AC ipv 8000W met de Deye). Ik zou dat eigenlijk automatisch moeten schakelen, voorspellen wanneer er export is en dan pv op de omvormers zetten. Dat schakelen doe ik dan liever niet bij volle productie en de boel valt dan even stil. Ik kan (waarschijnlijk) 1 omvormer met 4000W AC 'dimmen', de reden van pv op de Deye is meer opbrengst en dat hij het reguleert.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:51
ecn1985 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Je hebt wat meer Wp en grotere battery, mogelijk ook wel wat verschil in de opwek (weer) gezeten. Over het algemeen zie je idd de mensen met meer (veel panelen) en wat meer ruimte in de battery de opbrengst hoger is. Kijk bijvoorbeeld naar @blue eyes die zal vergelijkbare resultaten hebben.

Daar tegen is de aanschafprijs ook een stuk hoger met extra modules. Zit hem vooral in de combinatie opwek / opslag / verbruik die in evenwicht moet zijn.
Het is idd erg opbrengst / volume gerelateerd. En hoeveel je zelf verbruikt voor EV, huis, WP. Maw, hoeveel houd je over voor de handel...

50 Panalen hier, oost / west, 19200 WP. Loopt lekker door ;)
Ik heb tot eergisteren 45 euro in de plus.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• scoobs
Hier dus ook iets van 363kwh geëxporteerd, en 33kwh geimporteerd. Maar hier schakelt PV zich af als het exporteren niets oplevert en de accu vol is. Anders was het daadwerkelijke getal eerder 600-700kwh export.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INbJAYNVkkbw75dSyzW6DvL4Y-k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IEXTr2esegaN33hzgF3BtwXR.png?f=user_large

Waarbij er 505 kWh is opgewekt tot nu toen deze maand en 80 kWh is geïmporteerd totaal. Net even te weinig capaciteit, maar een extra module komt er voorlopig niet.

Edit: WP voor verwarmen staat uit uiteraard, en de EV doet ook relatief weinig

[ Voor 29% gewijzigd door Moby op 11-06-2026 10:08 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• ecn1985
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Het zit in de inkoop, bij mij heb je een loep nodig om iets blauws te vinden (geen EV).
Klopt het zit in de inkoop, wat er gebeurd: de accu wordt gedurende de avond ontladen, dat stopt dan ergens rond de 30%. Door gebruik gedurende de nacht zakt de soc naar de 20%. In de ochtend wordt er dan wat mij betreft te vaak voor een relatief hoge prijs ingekocht (geforceerd) terwijl dit vaak helemaal niet nodig is, aangezien er PV opwek is en de prijzen gedurende de dag vaak beter worden. Zonder de inkoop kom ik de dag ook ruimschoots door, dan mis ik hooguit een enkele export omdat de soc wat minder hoog is maar dat scheelt wel in opslagkosten en 'dure' inkoopmomenten.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:50
pfff ik kom niet in de buurt deze maand van dergelijke bedragen 8)7
De PV stroom blijft wat achter, en het is overduidelijk stukken minder waard op de onbalansmarkt. Zeker als je het afzet tegen de dagelijkse spread van Epex day ahead.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBK3gRNXcrfYT0zraJGialx6R3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZ12WUMpS4zfbjSeTHQ6QM2N.png?f=fotoalbum_large

De verschillen kwa zon opbrengst zullen best groot zijn schat ik zo in de afgelopen 2 weken afhankelijk van locatie.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 11-06-2026 10:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:05
ecn1985 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Klopt het zit in de inkoop, wat er gebeurd: de accu wordt gedurende de avond ontladen, dat stopt dan ergens rond de 30%. Door gebruik gedurende de nacht zakt de soc naar de 20%. In de ochtend wordt er dan wat mij betreft te vaak voor een relatief hoge prijs ingekocht (geforceerd) terwijl dit vaak helemaal niet nodig is, aangezien er PV opwek is en de prijzen gedurende de dag vaak beter worden. Zonder de inkoop kom ik de dag ook ruimschoots door, dan mis ik hooguit een enkele export omdat de soc wat minder hoog is maar dat scheelt wel in opslagkosten en 'dure' inkoopmomenten.
Dan is er bijvoorbeeld ingekocht voor +5 cent (kaal) en dan is hierdoor heeft de accu een te hoge SOC rond 11-13 uur waardoor de goedkopere prijzen worden genegeerd van 0 cent (kaal). Dat is dan jammer.
Ze zouden per uur een andere drempelwaarde voor inkoop/verkoop moeten hanteren om dit te voorkomen.

• paQ
KoningSlakkie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Dan is er bijvoorbeeld ingekocht voor +5 cent (kaal) en dan is hierdoor heeft de accu een te hoge SOC rond 11-13 uur waardoor de goedkopere prijzen worden genegeerd van 0 cent (kaal). Dat is dan jammer.
Ze zouden per uur een andere drempelwaarde voor inkoop/verkoop moeten hanteren om dit te voorkomen.
Het is de bedoeling dat dergelijke dingen minder voorkomen door forecasting en ook getimede activaties.

• ecn1985
paQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:13:
pfff ik kom niet in de buurt deze maand van dergelijke bedragen 8)7
De PV stroom blijft wat achter, en het is overduidelijk stukken minder waard op de onbalansmarkt. Zeker als je het afzet tegen de dagelijkse spread van Epex day ahead.
[Afbeelding]

De verschillen kwa zon opbrengst zullen best groot zijn schat ik zo in de afgelopen 2 weken afhankelijk van locatie.
Het is zeker locatie afhankelijk. Ik ben alleen wel verwonderd betreft het netto verbruik wat ik heb tov anderen hier. Zover ik kan bedenken doe ik niet heel veel geks. Maar wel bijna 20euro aan kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDleYJdhuX7BMjgiN7cZLDqLypk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/unbPS36wV1gP5GDKJzRGBlQG.png?f=user_large

Lastig te vergelijken maar ergens vind ik het verschil met anderen wel hoog.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik te laag (rond 20%) in soc start waardoor ik duurdere inkopen trigger?

[ Voor 4% gewijzigd door ecn1985 op 11-06-2026 10:21 ]

• paQ
ecn1985 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Het is zeker locatie afhankelijk. Ik ben alleen wel verwonderd betreft het netto verbruik wat ik heb tov anderen hier. Zover ik kan bedenken doe ik niet heel veel geks. Maar wel bijna 20euro aan kosten.

[Afbeelding]

Lastig te vergelijken maar ergens vind ik het verschil met anderen wel hoog.
Zie 1 post boven je.
Maar aan de andere kant: Als je de accu niet volkrijgt op PV kun je dat later als het goed is weer tegen een hoger tarief verkopen. Dus per saldo kan het dan alsnog meer opleveren.

• ecn1985
paQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Zie 1 post boven je.
Maar aan de andere kant: Als je de accu niet volkrijgt op PV kun je dat later als het goed is weer tegen een hoger tarief verkopen. Dus per saldo kan het dan alsnog meer opleveren.
6 juni als voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n67D7dx6gjtn-nyw2TbHNmAI99w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SJumzeQOYOzMigXP3qLakVjC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xAFX4GQCFJbkaOsxIf3proF4eU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cZlHsMr5bs7YooyCvBEIJXb0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9m_pWnvigZbbLGtBBYOkg3jsBPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0zyWNJ3Ou9jlztVL47c1KD4j.png?f=fotoalbum_large

Veel import in de ochtend tussen 08-10uur door lage soc.Dit had ik met opwek ook wel gered en dan kom ik ruim tekort met verkoop opbrengst.

• paQ
ecn1985 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:25:
[...]

6 juni als voorbeeld:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Veel import in de ochtend tussen 08-10uur door lage soc.Dit had ik met opwek ook wel gered en dan kom ik ruim tekort met verkoop opbrengst.
Maar aan het eind van de dag had je wel meer SOC in je accu dan aan het begin, welke je ingekocht hebt voor 3 cent kaal.

• blue eyes
ecn1985 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Idd, vannacht de auto vol moeten laden tegen 25 cent all in... En ook 40 kWh verkocht voor stukken minder.

EV is altijd lastig in dit verhaal, ontzettend grote verbruiker.

Vannacht moest ik hem wel laden, maar ik vind dat iets lastig. De laadpaal is een black box hier, leasemij. Wat als de prijs naar 40 cent gaat, 50 cent of een euro. Dan blijft de EV lekker vragen en importeren..... De reden dat ik minder thuis laad, ik ben niet meer in controll wat ik wel was met de vaste prijs (duh :D )

[ Voor 21% gewijzigd door blue eyes op 11-06-2026 10:36 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
blue eyes schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Idd, vannacht de auto vol moeten laden tegen 25 cent all in... En ook 40 kWh verkocht voor stukken minder.

EV is altijd lastig in dit verhaal, ontzettend grote verbruiker.
Dat blijft sowieso een issue.
een SAP aanschaffen is altijd nog een mogelijkheid he. Maar ook dat is geen zekerheidje.

In april heb ik 3200 km gereden voor 13 euro 8)7
In mei 3400 km voor 137 euro. Dat is 10 x zo 'duur' :+ (en nog steeds 4 x zo goedkoop als benzine)

• Tasteless
  • Nu online
[...]

6 juni als voorbeeld:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je hebt een flink hoger verbruik gedurende de avond en nacht als ik het vergelijk met mij. EV opladen?
Dit zorgt er ook automatisch voor dat je op de gunstige momenten minder kan exporteren.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• scoobs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7N--01SsU2zGkjG6k7RIIQxBmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pUeX0gsDQ7MHz537hiFFYD7e.png?f=fotoalbum_large Volgens mij span ik de kroon. ca 20kwp totaal op oost/west, een niet al te hoog huisverbruik, en een kleine automation die 's op zonnige dagen de ochtendproductie gelijk het net op duwt ipv de accu vol te laden; dat komt vanzelf wel als de prijzen rond het nulpunt zakken. Energiebelasting volgens de plugin is momenteel nog maar iets van 9ct/kwh.

[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 11-06-2026 10:40 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:38:
[Afbeelding] Volgens mij span ik de kroon. ca 20kwp totaal op oost/west, een niet al te hoog huisverbruik, en een kleine automation die 's op zonnige dagen de ochtendproductie gelijk het net op duwt ipv de accu vol te laden; dat komt vanzelf wel als de prijzen rond het nulpunt zakken. Energiebelasting volgens de plugin is momenteel nog maar iets van 9ct/kwh.
Dat wel absolute zin, maar je productie is groter, en je verbruik kleiner.

Als ik vergelijk, mijn inkoopsprijs is gemiddeld lager, en mijn verkoopsprijs is gemiddeld hoger. Doordat ik in dezelfde periode dubbel zo veel importeer, en slechts de helft van jou exporteer is de absolute waarde (inkomsten) bij jou hoger, maar de FPR bij mij hoger.

En dan kom je dus op het beste vergelijk via de rendement per geïnvesteerde euro. In vergelijk met jou, jij hebt meer PV en 1 batterij extra. Kan alsnog lonend zijn, maar ergens zit een optimum per huishouden/gebruikstype/productie. Persoonlijk dus.

@paQ , de FPR (de door jou verzonnen metric) wordt berekend over de kWh laden/ontladen accu met de prijs over de maand. Is het niet logischer om deze waarde (ook) te berekenen over daadwerkelijke import/export, gezien daar de daadwerkelijke prijs aan hangt en je ook dat afrekent.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 11-06-2026 10:50 ]

• paQ
Meer mensen met testactiviteit? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMo0S8jsLNBmN-vuv5pcfPk0JqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3kZGwd5TI3JaShrKpP9RGGT.jpg?f=fotoalbum_large

Had het liever de andere kant op gezien :')

edit:
Precies :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21S9qTa1am_OLG9FS7zJLfGDRWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xJkjlosYFprnL61y9MNgT3HJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 123% gewijzigd door paQ op 11-06-2026 10:53 ]

• ecn1985
paQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Maar aan het eind van de dag had je wel meer SOC in je accu dan aan het begin, welke je ingekocht hebt voor 3 cent kaal.
Klopt, ik denk dat het vooral zit in het verbruik gedurende de nacht. SAP is denk ik geen optie. Meestal laad ik de EV na 19:00 uur.

Nachtverbruik is wat hoger door airco bij warm weer en ik sproei (bij geen regen) elke nacht 4,5 uur. Misschien moet ik dat wat naar voren trekken.

Blijf het lastig vinden waar het optimum ligt maar ergens denk ik dat de import hoeveelheid tov anderen hier te hoog is maar wellicht ook weer niet te vergelijken en daarom lastig te zeggen.

• ecn1985
Tasteless schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:36:
[...]

Je hebt een flink hoger verbruik gedurende de avond en nacht als ik het vergelijk met mij. EV opladen?
Dit zorgt er ook automatisch voor dat je op de gunstige momenten minder kan exporteren.
Wanneer laad jij de auto? ik doe dit meestal na 19:00 uur dan zit ik wel eens een export in de weg dat klopt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:51:
Meer mensen met testactiviteit? :)
[Afbeelding]

Had het liever de andere kant op gezien :')

edit:
Precies :P
[Afbeelding]
Gaat twee kanten op ja. Beide met minder dan max vermogen.

4,5kW import zojuist.

Daarna 7,9kW export (al ging mijn PV op dat moment ook 8.4kW productie, zon langs de wolken, dus batterij was ambigu bezig op dat moment)

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:24
Hier ook wat a-typische activiteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhCroazqzHUSKqqFFknmTeOgX5U=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/UUL75aEVNMUF8t5IGi4Xy9fm.gif?f=fotoalbum_large

• paQ
*O*
Dat zien we 'graag' :+

• scoobs
Get!em schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Dat wel absolute zin, maar je productie is groter, en je verbruik kleiner.

Als ik vergelijk, mijn inkoopsprijs is gemiddeld lager, en mijn verkoopsprijs is gemiddeld hoger. Doordat ik in dezelfde periode dubbel zo veel importeer, en slechts de helft van jou exporteer is de absolute waarde (inkomsten) bij jou hoger, maar de FPR bij mij hoger.

En dan kom je dus op het beste vergelijk via de rendement per geïnvesteerde euro. In vergelijk met jou, jij hebt meer PV en 1 batterij extra. Kan alsnog lonend zijn, maar ergens zit een optimum per huishouden/gebruikstype/productie. Persoonlijk dus.
Zeker waar, maar ik heb slechts 6k betaald voor de PV. Daarnaast is mijn doel ook geweest om onder alle omstandigheden redelijkerwijs zelfvoorzienend te zijn, niet zozeer maximale efficientie - dan belegde ik die euro wel op de beurs.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hee, bij jou doet de groene PV opwek lijn het nog. PV direct aan de Deye?

Bij mij ook wat atypische aciviteit, en nu een typische export activiteit

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Wanneer laad jij de auto? ik doe dit meestal na 19:00 uur dan zit ik wel eens een export in de weg dat klopt.
BIj kans op lagere nettarieven (deze maand met name overdag vanaf 10u), beginnen met laden vanaf zonsopkomst op PV mode, en dan fast bij lage tarieven.

Bij meerdere weekend dagen met veel zon, alleen in PV mode vanaf 55% soc van balansbatterij.

In kort: overdag dus, omdat tarieven momenteel snachts iets hoger zijn. En gedwongen inkoop vooral triggeren door SoC van batterij tussen 30-40% te houden door PV-laden van EV in de ochtend.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:00:
[...]

Zeker waar, maar ik heb slechts 6k betaald voor de PV. Daarnaast is mijn doel ook geweest om onder alle omstandigheden redelijkerwijs zelfvoorzienend te zijn, niet zozeer maximale efficientie - dan belegde ik die euro wel op de beurs.
Ja, inkoopsprijs maakt dan uit, en met PV kan dat veel uitmaken. Ik koos bewust duurdere panelen ivm recyclebaarheid (cradle to cradle gecertificeerd).

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:51

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
Nomad schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:50:
Ik probeer een beetje te kwantificeren wat ik mis gelopen ben de afgelopen 6 weken toen het systeem het bij mij geheel/gedeeltelijk niet deed. Mijn data van april is nog wel goed, dus ik hoop dat mensen een beetje kunnen zeggen:
"ik had in april had ik netto -40 euro, in mei -60 euro" en juni loopt natuurlijk nog dat snap ik...maar dan kan ik een beetje inschatten hoe de maand mei zou moeten zijn geweest qua opbrengst en evenzo met juni. In het dashboard van Balans Stroom bedoel ik dan, want de tool van PAQ is cool maar daar kan Don uiteraard niet op mee kijken. Dus hoe verhoud mei/juni bij jullie t.o.v. april.

Er is nu een afspraak voor reparatie eind juni voor de 3e accupack, maar daarmee heeft het systeem dus een kleine 2 maanden ofwel uit gestaan ofwel met 2 packs gedraaid.

Want momenteel is mei bij mij een slechtere maand dan april en is juni ook nog niet best qua opbrengst.

Maar het stoort mij vooral dat Don aanvankelijk zei dat wij netjes gecompenseerd zouden worden en ik nu het antwoord krijg dat we bij de eerste lading kopers zaten en voor die prijs is compensatie geen optie. Terwijl volgens mij het verdienmodel uberhaupt is dat wij aan ze vast zitten en zij gaan handelen met onze accu en aansluiting, dus dat vond ik dusdanig frustrerend als antwoord dat ik hier toch even op wil reageren.
Ik koop een nieuw product voor 8000 euro inc btw (ik ben consument en ik krijg die btw niet terug) en na een maand staat hij bijna in de fik, dan duurt repareren uiteindelijk een kleine 2 maand, maar dat is blijkbaar geen reden tot klagen vanuit de consument en dat vind ik niet ok. Want hij kletst ook hier alsof alles netjes opgelost wordt, maar daar merk ik in ieder geval nog niet zoveel van in daden.
Je hebt het systeem gekregen voor 5299 en hij is onlangs geïnstalleerd. Het systeem wat jij hebt gekregen is niet hetzelfde als wat andere klanten hebben gekregen die voor dit prijspunt hebben gereserveerd. Dit hebben we gedaan als geste naar jou toe. We hadden de installatie ook kunnen annuleren, maar hebben we toen niet voor gekozen aangezien de prijzen flink zijn gestegen in de tussentijd van augustus 2025.

Het probleem wat je hebt wordt opgelost en dit kost wat tijd, maar we pakken het op en lossen het op.

Ik blijf bij het standpunt dat het heel vervelend is maar ook onderdeel van een pilot is. Daarom heb je ook de hoge korting gehad om dit soort situaties af te vangen. Jij een extreem lage prijs, wij wat ruimte om dingen te leren en op te lossen.

• ecn1985
Balans Energie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Je hebt het systeem gekregen voor 5299 en hij is onlangs geïnstalleerd. Het systeem wat jij hebt gekregen is niet hetzelfde als wat andere klanten hebben gekregen die voor dit prijspunt hebben gereserveerd. Dit hebben we gedaan als geste naar jou toe. We hadden de installatie ook kunnen annuleren, maar hebben we toen niet voor gekozen aangezien de prijzen flink zijn gestegen in de tussentijd van augustus 2025.

Het probleem wat je hebt wordt opgelost en dit kost wat tijd, maar we pakken het op en lossen het op.

Ik blijf bij het standpunt dat het heel vervelend is maar ook onderdeel van een pilot is. Daarom heb je ook de hoge korting gehad om dit soort situaties af te vangen. Jij een extreem lage prijs, wij wat ruimte om dingen te leren en op te lossen.
Een update betreffende de voortgang wanneer mag deze worden verwacht?

Goed te zien dat er frequent wordt meegelezen voel je vrij om ook vooral op andere punten / verbeteringen te reageren.

[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 11-06-2026 11:12 ]

• jeeedeee
[...]

Toch vind ik dit erg jammer, wat ook bij een pilot hoort is een aantal reserveonderdelen hebben. Ik wil me niet helemaal mengen in deze discussie, maar ik moet zelf ook eerlijk zeggen dat ik het niet zo netjes vind dat in de tussentijd niet een soort van leenaccu ter beschikking wordt gesteld. Zeker aangezien er met 48 kWh nog redelijk in de marges van de 1 graad per uur opwarming van de batterijen zit, maar met slechts 2 modules dit echt een stuk slechter is. En juist nu in deze zonnige maanden met veel opwek benadeel je zeker wel mensen mocht er een accu uitvallen.

• blue eyes
Hoort deze discussie hier uberhaupt wel........... ;)

• JeVe
Moby schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:00:
[...]

Hee, bij jou doet de groene PV opwek lijn het nog. PV direct aan de Deye?

Bij mij ook wat atypische aciviteit, en nu een typische export activiteit
Inderdaad, direct aan de Deye.

• willem9503
[...]

6 juni als voorbeeld:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn 6-6 data volgens BE:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGriwbxlMQxP2GLm_BWUA4FSLXY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/guiQQX43OLScBH4LSYkOTCnD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhokVRCCumD5ojqupyAWx12dg7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ul6CFvAXJivYiI3OWJzGaB2l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84fsd3izH_ME_9KVa3hyOdWTX84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdPlOq3aayYUcdPsMQmKYn9I.jpg?f=fotoalbum_large

En 2 dagen met "serieuze import" deze maand..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtdThcHS1IIufve_QZ3hpH0HbQc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KlpC02nYtb1QdxS1LQguNhmC.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door willem9503 op 11-06-2026 11:17 ]

• Tasteless
  • Nu online
ecn1985 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Ik kan doordeweeks overdag niet laden vanwege mijn werk. Omdat mijn SOC meestal na 15:00 uur al 100% bereikt, gaat mijn EV zodra ik thuiskom aan de lader via de granny charger. Meestal laad ik tussen 17:00 en 20:00 uur. Na die tijd levert mijn PV-installatie namelijk niet meer voldoende vermogen om de laadstroom volledig te dekken.

In het weekend laad ik de auto doorgaans tot 100%, omdat ik tot nu toe merk dat de tarieven dan vaak het gunstigst zijn.

Op deze manier kom ik gemakkelijk de hele week door. Ik besef dat mijn woon-werkverkeer met 25 km enkele reis relatief beperkt is, maar voor mijn situatie werkt deze aanpak het beste.

Dat gezegd hebbende, komt BE op de 19e nog een extra module installeren. Ik ben benieuwd welk effect die extra capaciteit zal hebben op de resultaten en mijn laadstrategie.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Op basis van welk artikel in de voorwaarden mag Balans de koop ontbinden wanneer de prijzen stijgen?

Koop is immers koop en afspraak is afspraak. Een leverancier mag niet zomaar een koop ontbinden.

• JeVe
Wolly schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:17:
[...]

Op basis van welk artikel in de voorwaarden mag Balans de koop ontbinden wanneer de prijzen stijgen?

Koop is immers koop en afspraak is afspraak. Een leverancier mag niet zomaar een koop ontbinden.
Dit is misschien hier niet het juiste medium voor om te bespreken.

• Wolly
  • Niet online
JeVe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Dit is misschien hier niet het juiste medium voor om te bespreken.
We kunnen het hier gerust hebben over de voorwaarden waaronder een overeenkomst met Balans wordt gesloten.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:12:
Hoort deze discussie hier uberhaupt wel........... ;)
Ik vind het prima om de achtergrond ervan te lezen, ik heb dezelfde situatie met vroeg besteld vanwege de prijs en laat geleverd door mijn omstandigheden (voorbereiding die ik goed wilde doen met alle hobbels onderweg). Hoewel het even duurde is er een batterij omgewisseld met vastzittende display knopjes die verder goed functioneerde, hoe kan ik daar niet tevreden over zijn? Hier leverde het geen verlies op wat productie betreft, dat scheelt.

• scoobs
[...]

Er wordt hier voorbij gegaan aan de kern van het probleem, dat volgens Nomad een "A zeggen maar B doen" verhaal is. Kun je hierop ingaan, want als je dan toch besluit te reageren, dan is het wel handig om de kern van het euvel te bespreken ipv diverse (gerelateerde) randzaken.

"Maar we pakken het op en lossen het op" is helemaal correct, en een wettelijk vereiste. Een wettelijk vereiste is overigens ook een "redelijke termijn". Of twee maanden een redelijke termijn is.. Daarover verschillen de meningen vast genoeg. Dat geldt ook voor producten met korting. In het contract staat nergens iets over een pilot, of dat daardoor bepaalde wettelijke minima komen te vervallen. Logisch ook, want dat is niet hoe regelgeving werkt. Daarnaast staat op jullie site al langere tijd dat de pilot voorbij was, dus toen het issue de kop op stak was er geen sprake meer van een pilot.

Waardoor is de installatie pas recent geinstalleerd? Als dat op verzoek van Nomad is, dan begrijp ik het niet verder willen vergoeden. Maar om daarop terug te grijpen indien er een "A zeggen, B doen" situatie is geweest lijkt me niet wenselijk, dan stap je voorbij aan meer recente afspraken. Dan kun je handelen naar maatstaven die mijns inziens misschien wel/niet voldoen aan wettelijke minima, maar het maakt het algemene verhaal wat we hier zien op het forum niet beter. En dat algemene verhaal gaat steeds meer van "goed initiatief" naar "racen om zoveel mogelijk te deployen ten koste van QC en service"

Verder geeft Nomad keurig aan wat de situatie is, en spreken jullie elkaar niet tegen tot op heden. Het voornaamste issue wat hier speelt is dat er problemen zijn met de installatie en jullie niet binnen (wat in ieder geval nomad en ik vinden) een redelijke termijn een oplossing bieden. Jij roept dan "pilot!", en ik roep dan: niet meer volgens jullie eigen site, los van dat productveiligheid en reparaties nota bene goed moeten zijn voordat je deze installeert bij mensen.

@JeVe Het topic heet letterlijk "Ervaringen met onbalanshandel met Balans Energie". me dunkt dat een customer service discussie hier prima plaats kan vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 11-06-2026 11:55 ]

• JeVe
Als het algemeen blijft prima, maar ik zou hier, als ik BE was, geen individuele zaken bespreken. Behalve dan wellicht 'mijn' kant van de zaak belichten.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als Balans Energie de discussie hier wilt voortzetten vind ik dat bijzonder, maar ik doe wel mee omdat het wel inzicht geeft voor dit topic, zeker wanneer er vervolgens info over mij wordt gegeven die geheel niet klopt.
Dus ik heb de mails en mijn aanvraag er even bij gepakt:

7 november ingeschreven voor het systeem
27 november eerste mail met plaatsingsvoorstel van 3 februari
3 februari is het systeem geplaatst.

En nogmaals, ik heb afgerond 8000 euro inc btw betaald aan BE, ik ben nu eenmaal consument. Dat komt neer op 6600 ex btw, daar zit het off-grid stuk in waar goed op verdiend wordt (en dat is 100% prima, maar laat het dan nu niet ineens achterwege).

Er is verder niet gecommuniceerd over de hardware die ik krijg, er is geen uitstel van plaatsing geweest en vandaag lees ik voor het eerst hier dat ik blijkbaar?? een andere set heb gekregen dan anderen die op 7 november instapten? Ik heb daar A geen invloed op en B niet om gevraagd verder.
Je noemt dat je de installatie ook had kunnen annuleren, dat volg ik al helemaal niet...ik hoop dat je simpelweg in de war bent met een andere klant ofzo, want ik herken dit verhaal geheel niet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Quaros
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:50
Wolly schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:38:
[...]

In de avonduren is er een tekort. Als je dan de energie het net op stuurt ontlast je het net.
Dat is niet helemaal correct. Je lost een klein beetje van het landelijke balansprobleem op. Jouw energie kan lokaal juist bijdragen aan een verergering van de congestie, maar dat hoeft niet. Dat is allemaal erg afhankelijk van plaats en tijdstip.

• ecn1985
Tasteless schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Ik kan doordeweeks overdag niet laden vanwege mijn werk. Omdat mijn SOC meestal na 15:00 uur al 100% bereikt, gaat mijn EV zodra ik thuiskom aan de lader via de granny charger. Meestal laad ik tussen 17:00 en 20:00 uur. Na die tijd levert mijn PV-installatie namelijk niet meer voldoende vermogen om de laadstroom volledig te dekken.

In het weekend laad ik de auto doorgaans tot 100%, omdat ik tot nu toe merk dat de tarieven dan vaak het gunstigst zijn.

Op deze manier kom ik gemakkelijk de hele week door. Ik besef dat mijn woon-werkverkeer met 25 km enkele reis relatief beperkt is, maar voor mijn situatie werkt deze aanpak het beste.

Dat gezegd hebbende, komt BE op de 19e nog een extra module installeren. Ik ben benieuwd welk effect die extra capaciteit zal hebben op de resultaten en mijn laadstrategie.
Ik denk dat ik hier niet heel erg vanaf wijk wij rijden ook maar max 50km per dag gemiddeld. Meestal laad ik wel de auto vol ongeacht de PV opbrengst, doe dit wel op minimaal vermogen.

Ga de optie proberen om inderdaad tussen 17:00 en 20:00 te laden ik heb ook panelen liggen voor de avondzon en de rest in het weekend. Bedankt voor het inzicht.

• Wolly
  • Niet online
Quaros schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Dat is niet helemaal correct. Je lost een klein beetje van het landelijke balansprobleem op. Jouw energie kan lokaal juist bijdragen aan een verergering van de congestie, maar dat hoeft niet. Dat is allemaal erg afhankelijk van plaats en tijdstip.
De normale burger heeft geen inzicht in de lokale status van het net, in het algemeen kan je wel stellen dat er in de piekuren een tekort is gezien de hogere prijzen.

Ik zie ook niet in waarom je in de avondspits zou gaan laden, zowel de overheid als Balans raden dit af.

• jeeedeee
Wolly schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:14:
[...]

De normale burger heeft geen inzicht in de lokale status van het net, in het algemeen kan je wel stellen dat er in de piekuren een tekort is gezien de hogere prijzen.

Ik zie ook niet in waarom je in de avondspits zou gaan laden, zowel de overheid als Balans raden dit af.
Als je overdag niet kan laden, is het wellicht wel goedkoper om uit direct uit je accu te laden. Dan 's nachts weer opnieuw moeten inkopen en zodoende twee keer 2 cent te betalen... De verkoopprijzen zijn in de avond nou ook niet altijd zo hoog... Wel zou ik een automation als onderstaande aanraden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_B5--nEp947sBN53TabUFuNQ6A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DBQK58IG6x41Wm7HFgfGE4mb.png?f=user_large

• Quaros
Wolly schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:14:
[...]

Over het algemeen heb je gelijk. Zelf heb ik de laadpaal ingesteld om alleen te laden tussen 10:00-16:00 en tussen 00:00-06:00. En dan ook nog met maximaal 5 Ampère om BE genoeg ruimte te bieden. Ik wilde alleen even wat nuanceren met mijn punt dat het niet altijd beter is :)

• KoningSlakkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFSJqtPzbAejRQy92IC0sq2iGOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiaONlGjr0VqMEV3xnYxey5r.jpg?f=fotoalbum_large

De thuisaccu is gestopt met ontladen bij 22% SOC en haalt nu alles van het net. Dus nu ook bij 8 cent kaal.

[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 11-06-2026 12:36 ]

• paQ
"mooi" toch?
Dan kun je iig goedkoop je auto laden nu.
De vraag is alleen tegen welk tarief je de accu straks gaat/moet laden.

• KoningSlakkie
paQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:38:
"mooi" toch?
Dan kun je iig goedkoop je auto laden nu.
De vraag is alleen tegen welk tarief je de accu straks gaat/moet laden.
Ik snap niet dat deze niet wordt ontladen naar de 5%? Even los van wat de prijs nu is.

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 11-06-2026 12:39 ]

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

KoningSlakkie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:38:
[...]

Ik snap niet dat deze niet wordt ontladen naar de 5%?
Hoe zijn je accu's aangesloten? kruislings, busbar, aansluitingen op enkele accu?
Wat zegt het display van elke losse accu?

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:34:
[Afbeelding]

De thuisaccu is gestopt met ontladen bij 22% SOC en haalt nu alles van het net. Dus nu ook bij 8 cent kaal.
Heb je al een servicebezoek gehad voor dit (bekende) probleem?
Balans Energie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:45:
[/i]Deze service bezoeken waren specifiek om de BMS te updaten omdat hij anders niet meer ontlaadde < 20%. Dit was daadwerkelijk iets anders. We zijn hier al een aantal weken mee bezig.

• Quaros
Tijdens de installatie zijn bij mij twee UTP kabels getrokken vanaf de Deye en het EMS naar mijn PoE switch. Ik meen me te herinneren dat ik op beide een signaal heb gezien toentertijd. Echter viel het me laatst op dat ik geen lampjes meer zie branden bij de connectie die vanaf de Deye komt. Ik kan nog wel via WiFi een verbinding opzetten voor de Deye Cloud app, maar ik dacht dat er ook mogelijkheden waren om de Deye bedraad te benaderen. Iemand hier ervaringen mee?

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12:46
Hier willen de opbrengsten nog niet zo lukken hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yifMbz4ODCyx7wVKp9Lzc_wLAfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zACOi22kMUkeGd2VRzLffKHb.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
Guido7619 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:45:
Hier willen de opbrengsten nog niet zo lukken hoor.

[Afbeelding]
Je kunt de plug-in van @paQ downloaden dat geeft een beter beeld.

• KoningSlakkie
fenrir schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:39:
[...]

Hoe zijn je accu's aangesloten? kruislings, busbar, aansluitingen op enkele accu?
Wat zegt het display van elke losse accu?
Standaard aangesloten, waarvan module 4 anderhalve maand later is geplaatst.
SOCFCC [AH]RM [AH]CC
Module 421,44%31467,392
Module 323,33%313,873,2114
Module 224,49%31476,997
Module 127,10%31485,185

• KoningSlakkie
Wolly schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:41:
[...]

Heb je al een servicebezoek gehad voor dit (bekende) probleem?

[...]
Nee nog geen bezoek en ook nog geen verzoek gehad. Even bellen dus.

• paQ
Ik zie niets vreemds voor een daisy chained aansluiting.
Hoe zit het met je laadstromen? Haal je gewoon strak 11.5-12kW je accu in / uit?

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 11-06-2026 13:01 ]

• scoobs
Nomad schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:01:
Als Balans Energie de discussie hier wilt voortzetten vind ik dat bijzonder, maar ik doe wel mee omdat het wel inzicht geeft voor dit topic, zeker wanneer er vervolgens info over mij wordt gegeven die geheel niet klopt.

En nogmaals, ik heb afgerond 8000 euro inc btw betaald aan BE, ik ben nu eenmaal consument. Dat komt neer op 6600 ex btw, daar zit het off-grid stuk in waar goed op verdiend wordt (en dat is 100% prima, maar laat het dan nu niet ineens achterwege).

Er is verder niet gecommuniceerd over de hardware die ik krijg, er is geen uitstel van plaatsing geweest en vandaag lees ik voor het eerst hier dat ik blijkbaar?? een andere set heb gekregen dan anderen die op 7 november instapten? Ik heb daar A geen invloed op en B niet om gevraagd verder.
Je noemt dat je de installatie ook had kunnen annuleren, dat volg ik al helemaal niet...ik hoop dat je simpelweg in de war bent met een andere klant ofzo, want ik herken dit verhaal geheel niet.
Dat Balans 5299 voor de installatie rekent als prijs ben ik het verder ook niet mee eens, maar om andere redenen. Dit is niet het wilde westen van de crypto wereld van weleer; consumentenzaken hebben een duidelijke wettelijke kadering. Verder is het benoemen van de prijs van weinig toegevoegde waarde in deze chat. Het is de geadverteerde prijs die betaald is voor een product, er is van wat ik begrijp verder geen coulance geweest vanuit balans om de installatie pas later uit te leveren; dit is de keuze van Balans geweest.

Het schrijft dan boekdelen als er een reactie komt a la "we hadden ook kunnen annuleren"; ook hier (en de daaruit voortvloeiende wetten zoals 219) geldt dat ontbinden niet zomaar kan. Wat Don omschrijft als coulance is een simpel wettelijk minimum, met als alternatief het overtreden van de wet. Een koopovereenkomst is geen long call optie.

Maar laten we er maar vanuit gaan dat Don zich vergist tussen personen. Een dergelijke reactie is hoe dan ook waardevolle info. ;)

• KoningSlakkie
paQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:56:
Ik zie niets vreemds voor een daisy chained aansluiting.
Hoe zit het met je laadstromen? Haal je gewoon strak 11.5-12kW je accu in / uit?
Ik ben het eens dat de waardes normaal zij nvoor een daisy chained stack. De ontlaadstromen zijn praktisch zoals ik het gewend ben: 11.3-11.5 kW.

• KoningSlakkie
Ik heb gebeld, ik kreeg het verzoek om deze data even te delen via de mail zoals fenrir die vroeg. Ik zal hier ook terugkoppelen zodra ik meer weet.

Het punt is vooral dat ik ongeveer 10 kWh misloop, en dat is vaak wat ik net te kort kom met het laden van de EV en dus structureel duurder wordt ingekocht. Wederom spreekt dit voor een busbar opstelling, probleem is dat ik het niet helemaal aandurf al zou ik het gewoon moeten kunnen uitvoeren met gezond verstand.

• paQ
Oh dit is bijzonder. Er was zojuist een export tegen een laag tarief van 5 min, en nu lijkt het diep negatieve tarief te worden genegeerd voor import.

Edit: start nu toch @ 14:08
edit edit: en weer gestopt :')
Tarief sloeg ook meteen om

Er gebeuren wezenlijk andere dingen vandaag! oOo

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 11-06-2026 14:10 ]

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Bij mij werd er zojuist met ~ 6 kW geladen, waarvan 5.4 kW van het net. Hebben we dit niet ook al eerder deze week een keer gezien?

• willem9503
paQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:07:
Oh dit is bijzonder. Er was zojuist een export tegen een laag tarief van 5 min, en nu lijkt het diep negatieve tarief te worden genegeerd voor import.

Edit: start nu toch @ 14:08
edit edit: en weer gestopt :')
Tarief sloeg ook meteen om

Er gebeuren wezenlijk andere dingen vandaag! oOo
Ik zie dit bij mij niet gebeuren. Export blijft 0 in deze periode en Import startte gewoon zoals verwacht. Tcoh weer 1 kWh binnen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6Qt0ckZik0Ssxqo_Y39nSGAYc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8UAvFnoK5W7m5r8fBqoLEGv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door willem9503 op 11-06-2026 15:01 ]

• blue eyes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wayAumr1kCYtd7jybsI_OgxqEnk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YNxedFUBGfwEYC87gzS1a9Us.png?f=user_large

14:08 uur hiero

• KoningSlakkie
Ik had ooit een overzicht gemaakt per maand wat de kosten waren en wat de opbrengsten waren. Nu met het nieuwe dashboard krijg ik het niet terug gerekend met de waardes die ik hiervoor zag op het dashboard.

Heeft iemand het uit kunnen pluizen of moet ik gewoon opnieuw beginnen met de opbrengsten en kosten overzicht?

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Wolly schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:35:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
esphome:
  name: "pace_bms"
  friendly_name: pace_bms
  min_version: 2026.4.0
  name_add_mac_suffix: false

esp32:
  variant: esp32
  framework:
    type: esp-idf
    advanced:
      minimum_chip_revision: "3.1" 
      sram1_as_iram: true

# Enable logging
logger:
  level: INFO
  baud_rate: 0
  tx_buffer_size: 512
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
uart:
  id: uart_0
  baud_rate: 9600
  tx_pin: GPIO22
  rx_pin: GPIO21
  debug:
    direction: BOTH
    dummy_receiver: false
Toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
output:
    id: ENABLE_PIN # Enable the chip
    pin:
      number: GPIO19
    id: SE_PIN # Enable autodirection
    pin:
      number: GPIO17
    id: ENABLE_5V_PIN # Enable 5V pin for RS485 chip
    pin:
      number: GPIO16
Uitcommentarieren:
code:
1
 #flow_control_pin:
Dank @Wolly en @paQ ,

Ik ben zo vrij geweest om alles op 1 plek te zetten, met ook meteen een kant en klare .yaml voor het LilyGo bordje.
De hele component code hoeft nu niet meer handmatig gedownload te worden, deze wordt automatisch van de GitHub repo gedownload.

Linkje is ook wel handig: https://github.com/www0xx/balans-pace

[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 11-06-2026 15:43 ]

• paQ
KoningSlakkie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:11:
Ik had ooit een overzicht gemaakt per maand wat de kosten waren en wat de opbrengsten waren. Nu met het nieuwe dashboard krijg ik het niet terug gerekend met de waardes die ik hiervoor zag op het dashboard.

Heeft iemand het uit kunnen pluizen of moet ik gewoon opnieuw beginnen met de opbrengsten en kosten overzicht?
:/

• KoningSlakkie
Dan ga ik maar rekenen met jouw plug-in gegevens @paQ

• paQ
KoningSlakkie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:41:
Dan ga ik maar rekenen met jouw plug-in gegevens @paQ
Het idee is dat je niet meer hoeft te rekenen...

• KoningSlakkie
paQ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:48:
[...]

Het idee is dat je niet meer hoeft te rekenen...
Wat voor mij het meest interessante is, is de kostprijs per kwh die ik daadwerkelijk gebruik in huis/load zonder de overhead die het balanssysteem extra verbruikt. Het balans systeem weet ook niet hoeveel ik daadwerkelijk verbruik omdat ik nog flink direct verbruik heb via PV-laden etc.

• scoobs
Volgens mij moet je dat sowieso niet willen doen vanuit dat dashboard.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:58
fenrir schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:38:
Ik ben zo vrij geweest om alles op 1 plek te zetten, met ook meteen een kant en klare .yaml voor het LilyGo bordje.
De hele component code hoeft nu niet meer handmatig gedownload te worden, deze wordt automatisch van de GitHub repo gedownload.

Thanks !! Ik heb ook maar zo'n LilyGo ge-ali'd omdat het hier een 'bewezen' oplossing is. Ik had geen zin om te experimenteren met ESP bodjes met een lan-poort al heeft bedraad wel mijn voorkeur.. Een PoE ESP32 bordje was al helemaal schaars of duur, raar wereldje blijft dit. Dan maar een aparte 'sensor' wifi maken. Noob vragen: 1) hoe power je je bord? kan die iets van stroom leechen van een van de connectors of moet er USB power in 2) hoe kom je aan die hippe case, ik zag op ali geen cases voor dit bordje, is die 3d printed of zo?

In het kader van wat mindere berichten over de service de laatste tijd, dan maar een positief bericht: mijn servicebezoek wat ze zelf hadden ingepland laatst ging prima, ik bleek een van de mensen te zijn die last had van een slechte connectie in een module. Daardoor was de (ont|)laadcapaciteit afgenomen zonder dat ik het zelf doorhad (vergelijkbaar met de cijfers die @SlinkingAnt laatst postte). Ik had begrepen dat ze de klanten die hier last van hadden vonden door bij iedereen vol laden aan te zetten en dan te kijken wie onder een drempelwaarde zaten. Het waren een aantal tientallen klanten uiteindelijk, waarbij er slechts een handvol een 'onbruikbaar' systeem hadden hierdoor. Ik heb de exacte cijfers gehoord maar dat mogen ze zelf delen als ze dat willen. Goede service en prima proactief opgelost zo, en mijn systeem laadt weer op vol vermogen. Het zat overigens in een van de batterijen van het allereerste type overigens, het kan alle types treffen zeiden ze.

• scoobs
Ik zal binnenkort eens de m5stack bordjes proberen. Die komen met een mooie kant en klare tail die ze volgens mij ook van stroom voorziet. Zoiets werkt ook prima volgens mij. En het kost 20 euro, of dat nu van ali of tinytronics komt.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

bumble_bee schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:56:
[...]

Thanks !! Ik heb ook maar zo'n LilyGo ge-ali'd omdat het hier een 'bewezen' oplossing is. Ik had geen zin om te experimenteren met ESP bodjes met een lan-poort al heeft bedraad wel mijn voorkeur.. Een PoE ESP32 bordje was al helemaal schaars of duur, raar wereldje blijft dit. Dan maar een aparte 'sensor' wifi maken. Noob vragen: 1) hoe power je je bord? kan die iets van stroom leechen van een van de connectors of moet er USB power in 2) hoe kom je aan die hippe case, ik zag op ali geen cases voor dit bordje, is die 3d printed of zo?

In het kader van wat mindere berichten over de service de laatste tijd, dan maar een positief bericht: mijn servicebezoek wat ze zelf hadden ingepland laatst ging prima, ik bleek een van de mensen te zijn die last had van een slechte connectie in een module. Daardoor was de (ont|)laadcapaciteit afgenomen zonder dat ik het zelf doorhad (vergelijkbaar met de cijfers die @SlinkingAnt laatst postte). Ik had begrepen dat ze de klanten die hier last van hadden vonden door bij iedereen vol laden aan te zetten en dan te kijken wie onder een drempelwaarde zaten. Het waren een aantal tientallen klanten uiteindelijk, waarbij er slechts een handvol een 'onbruikbaar' systeem hadden hierdoor. Ik heb de exacte cijfers gehoord maar dat mogen ze zelf delen als ze dat willen. Goede service en prima proactief opgelost zo, en mijn systeem laadt weer op vol vermogen. Het zat overigens in een van de batterijen van het allereerste type overigens, het kan alle types treffen zeiden ze.
Behuizing komt uit een 3D printer. Qua voeding heb ik er nu een USB-C kabel in geprikt. Al kan je hem ook voeden met 12V, dit staat nog op mijn todo. Dan kan ik nl de stroom aftappen van de voeding voor de fans die ik onder de Deye heb hangen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:48
Quaros schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:42:
Tijdens de installatie zijn bij mij twee UTP kabels getrokken vanaf de Deye en het EMS naar mijn PoE switch. Ik meen me te herinneren dat ik op beide een signaal heb gezien toentertijd. Echter viel het me laatst op dat ik geen lampjes meer zie branden bij de connectie die vanaf de Deye komt. Ik kan nog wel via WiFi een verbinding opzetten voor de Deye Cloud app, maar ik dacht dat er ook mogelijkheden waren om de Deye bedraad te benaderen. Iemand hier ervaringen mee?
Zelf gedaan of heeft BE de utp geknepen?
Daar zijn ze niet bijster goed in namelijk. Hier ook opnieuw geknepen omdat er geen data binnen kwam hoe zij de utp hadden geknepen.

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

fenrir schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:38:
[...]

Dank @Wolly en @paQ ,

Wat een toeval, ik was er net mee aan het stoeien. LilyGo komt morgen binnen. Thanks!

Vraagje omtrent de kabel:

@paQ schreef: "Reguliere netwerkkabel in de RS485 poort, en dan met oranje + oranje/wit op de esp32."
Op jouw repo zie ik echter deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTJWxiUl1ALN_SpCSKJ-PFFKnco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KW2hvagpvNIpBYcIAD5zUOWm.jpg?f=fotoalbum_large

Ofwel oranje, groen-wit en wit-???. Waar zit het verschil in :) ?
Source90 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:39:
[...]

Zelf gedaan of heeft BE de utp geknepen?
Daar zijn ze niet bijster goed in namelijk. Hier ook opnieuw geknepen omdat er geen data binnen kwam hoe zij de utp hadden geknepen.
Was hier ook 't geval inderdaad. Probleem is dat ze een stekkertje op harde kern knijpen, daar is het niet voor bedoeld.

[ Voor 30% gewijzigd door Rick Astley op 11-06-2026 20:04 ]

Never gonna let you down

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:18
Nomad schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:01:

Haha, het lijkt er op dat Balans je én verwisselt én je sportieve post waar je het allang achter je hebt gelaten heeft gemist! 🫣🤐

• paQ
Rick Astley schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:03:
[...]

Wat een toeval, ik was er net mee aan het stoeien. LilyGo komt morgen binnen. Thanks!

@paQ schreef: "Reguliere netwerkkabel in de RS485 poort, en dan met oranje + oranje/wit op de esp32."

[Afbeelding]

[...]

Was hier ook 't geval inderdaad. Probleem is dat ze een stekkertje op harde kern knijpen, daar is het niet voor bedoeld.
Dat is niet mijn foto, maar volgens mij moeten zowel het oranje paar alsook het bruine aderpaar beiden moeten werken

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:51
[...]

[Afbeelding]

[...]

Dat laatste is wel een beginnersfout zeg, je hebt gewoon goede harde kern connectoren. Liever natuurlijk een contactdoosje en een patchkabel.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

[Afbeelding]

[...]

De groen-witte is aarde draadje. Sommigen zeggen dat het niet nodig is, anderen zeggen van wel. Ik vond het een kleine moeite om te doen.
Deze foto komt trouwens uit dit topic, bij mij is het soortgelijk aangesloten (maar had even geen telefoon op zak).

Pagina: 1 ... 150 151 Laatste