Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 150 ... 158 Laatste
Acties:
  • 529.812 views

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:58:
Vandaag monteur over de vloer gehad om mijn installatie te bekijken, deze kwam met laden niet tot 12kW.
Na alle externe aansluitingen gecontroleerd te hebben (alles zat goed vast), zijn de interne busbars ook gecontroleerd. Vervolgens alle 3 de packs ook open gehad, en van 1 pack kon het moertje op de min-pool rondgedraaid worden, en deze kon ook niet meer verwijderd worden, mogelijk dus dat daar het probleem zat.

Oftewel, 1 pack is meegenomen en draai nu op 2 stuks. Over 2 weken komt er weer een monteur langs, hopelijk dan met een nieuw pack en zijn de problemen dan opgelost :).
Gaat het om dit bezoek wat verder zonder reden was aangekondigd?
SlinkingAnt schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:17:
Ze komen hier de eerste week van juni langs "om service te verrichtten aan het Balans Systeem.", benieuwd wat ze gaan doen.

1ste batch accu's, installatie-datum van begin oktober.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Side note: het moet niet nodig zijn natuurlijk, maar door busbars in te zetten omzeil je de interne busbars met daisy chainen of diagonaal aansluiten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:10
paQ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:20:
Side note: het moet niet nodig zijn natuurlijk, maar door busbars in te zetten omzeil je de interne busbars met daisy chainen of diagonaal aansluiten.
Maar als de overblijvende interne aansluiting niet goed zit heb je nog steeds iets om te verbeteren..

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dat wel, maar je hebt nog steeds een contactpunt op die bout. Bovendien krijg je er per batterij 2 contactpunten bij.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:47
Klopt, maar het lijkt er dus op dat de buitenste pool alsook de interne kabels op die interne busbar met een en dezelfde bout/schroef vastzitten. Dus als die los zit heb je ondanks een externe busbar nog steeds weerstand problemen.

Edit: Spuit 11 haha.

• paQ
  • Nu online
Met wat geluk gebruik je dan die andere pod zonder problemen was meer mijn idee erbij :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

GerritFrans schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:22:
Ik heb alle materialen bij electramat gekocht. Die had goede prijzen, en kwaliteit, vooral die persogen waren van lekker dik materiaal.

Ik had voor mijn 3 accu's 3 stukken rode 50mm2 kabel van 80 cm lengte, 3 stuks 50mm2 zwarte (ook 80 cm lang) met aan beide zijde ogen van M8. Dan 2 kabels van 70mm2 (1 rood en 1 zwart) met aan een kant ogen van M8 en aan uiteinde voor in de Deye ogen voor M10. De lengte van deze 2 hangt af van de installatie ruimte/positie bij jou. Dan moet je na het krimpen (best zwaar werk, elk oog 2x krimp!)) een stukje krimpkous met lijm, van rood of zwart over alle krimp uiteinden maken. Ik heb bij Amazon voor 41 euro een zware krimptang gekocht, de 2 busbars M8 en die krimpkous. dat was maar iets duurder, dan de ogen extern laten krimpen. Je mag rustig even bij mij komen kijken, als je niet te ver weg zit, ik woon in Epe.

Ik had aan de installateurs gevraagd, of ze mijn kabels wilden gebruiken bij de installatie, en dat was geen enkel probleem.
Ik had je hierop een privé bericht gestuurd. Gezien? https://gathering.tweakers.net/forum/list_discussions

• Frence
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23-07 10:46
Hallo Heren/Dames,

Ik heb een balanssysteem besteld van 80kWh, heb er lang over nagedacht maar heb geen off grid gepakt. (lastig extra kabel)

En heb een PV installatie wat iets meer als 8000kWh opwekt. (oost-west 11Kw) Mijn totale verbruik is ongeveer 16000kWh en van de PV saldeer ik de helft ongeveer (4000kWh).

ik betaal nu zo'n 380 euro per maand (all in) , Ik gebruik geen gas maar heb wel een WP en overige elektrische huishoudelijke apparaten.

Volgens Balans zou ik ook na salderen teruggaan maandlasten, en dat is het doel. In 2027 zou ik waarschijnlijk de 4000kwh moet bijbetalen dus dat is al flink.

Nog dingen waar ik op moet letten? musthave's?

Heb wel wat pagina's gelezen maar het zijn er erg veel;)

Fijne dag allemaal!

• Wolly
  • Niet online
vinxion schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:24:
Is er al iemand die een credit factuur heeft ontvangen?
Een credit factuur bedoelt op basis van de maandelijkse 'inkomsten'? Die worden naar verluid pas verrekend als aFFR actief is.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-08 22:30
Frence schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:05:
Hallo Heren/Dames,

Ik heb een balanssysteem besteld van 80kWh, heb er lang over nagedacht maar heb geen off grid gepakt. (lastig extra kabel)

En heb een PV installatie wat iets meer als 8000kWh opwekt. (oost-west 11Kw) Mijn totale verbruik is ongeveer 16000kWh en van de PV saldeer ik de helft ongeveer (4000kWh).

ik betaal nu zo'n 380 euro per maand (all in) , Ik gebruik geen gas maar heb wel een WP en overige elektrische huishoudelijke apparaten.

Volgens Balans zou ik ook na salderen teruggaan maandlasten, en dat is het doel. In 2027 zou ik waarschijnlijk de 4000kwh moet bijbetalen dus dat is al flink.

Fijne dag allemaal!
De webtool van @paq is wel een musthave ;) om een goed inzicht te krijgen wat nu de werkelijk kosten/opbrengsten zijn op dit moment. Daarnaast hebben er al veel Tweakers hier lopen tweaken :twk om zaken te automatiseren rondom laden van EV, extra koeling, terugleveren ect. Dus mocht je een beetje handig zijn in Homeassistant is dit zeker een aanrader om op te pakken.

Daarnaast weet ik niet voor wanneer de installatie gepland is, maar er is nu veel discussie over de manier van aansluiten (kruislings) en check na de oplevering --> alle bouten ect netjes aangedraaid, firmware geüpdatet. ect.

tip, probeer om de zoveel tijd een beetje door deze thread te scrollen en zie waar de laatste 3 pagina's overgaan, dan weet je hoe de vlag erbij hangt en wat de aandachtspunten zijn :+ :7

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Hallo Heren/Dames,

Fijne dag allemaal!
Hoe kom je aan zo'n hoog maandbedrag? Als ik het goed begrijp, wek je ruim 8.000 kWh op en verbruik je ongeveer 16.000 kWh per jaar. Dan zou je in theorie zo'n 8.000 kWh tekortkomen. Je schrijft echter dat je ongeveer 4.000 kWh kunt salderen. Begrijp ik goed dat je de overige 4.000 kWh direct zelf verbruikt? Of lees ik je verhaal niet helemaal goed?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• Frence
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:51:
[...]

Hoe kom je aan zo'n hoog maandbedrag? Als ik het goed begrijp, wek je ruim 8.000 kWh op en verbruik je ongeveer 16.000 kWh per jaar. Dan zou je in theorie zo'n 8.000 kWh tekortkomen. Je schrijft echter dat je ongeveer 4.000 kWh kunt salderen. Begrijp ik goed dat je de overige 4.000 kWh direct zelf verbruikt? Of lees ik je verhaal niet helemaal goed?
Ja klopt wat je schrijft

het is zelfs nog iets minder denk ik 7500kWh , maar hoe ze dat verekenen geen idee.

het staat apart op de factuur dus als ze dat niet salderen maar tegen waarde doen van de kWh. dan betaal ik wat teveel :-(

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Frence schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:05:
[...]

Ja klopt wat je schrijft

het is zelfs nog iets minder denk ik 7500kWh , maar hoe ze dat verekenen geen idee.

het staat apart op de factuur dus als ze dat niet salderen maar tegen waarde doen van de kWh. dan betaal ik wat teveel :-(
Heb je een dynamisch contract?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:47
Hallo Heren/Dames,

Fijne dag allemaal!
Wat is de reden om voor 5 modules te gaan? Met je huidige pv opbrengst ga je deze accu toch nooit vol krijgen? En inderdaad 380 euro voor 4000 kWh? Ik snap het niet helemaal.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
Tasteless schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:06:
[...]

Wat is de reden om voor 5 modules te gaan? Met je huidige pv opbrengst ga je deze accu toch nooit vol krijgen? En inderdaad 380 euro voor 4000 kWh? Ik snap het niet helemaal.
Het is 380 voor 8.000 kWh, maar ook dat lijkt me erg duur?

[ Voor 10% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 10-06-2026 09:08 ]

• Frence
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:06:
[...]

Heb je een dynamisch contract?
nee dat niet

Ga ik dadelijk zoieso minder betalen;)

Balans energie heeft mijn een 80kWh aanbevolen omdat ik op sommige dagen flink verbruik. (WP)

[ Voor 28% gewijzigd door Frence op 10-06-2026 09:10 ]

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
IIk vermoed dat je met een dynamisch energiecontract aanzienlijk goedkoper uit zou zijn. Mogelijk zou je maandbedrag zelfs kunnen halveren.

[ Voor 21% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 10-06-2026 09:10 ]

• Wolly
  • Niet online
Frence schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:08:
[...]

nee dat niet

Balans energie heeft mijn een 80kWh aanbevolen omdat ik op sommige dagen flink verbruik. (WP)
Dus netto:
Jaarlijkse afname 12.000
Jaarlijkse teruglevering 4.000

Je had beter wat meer kunnen investeren in zonnepanelen denk ik.

• Frence
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:10:
[...]

IIk vermoed dat je met een dynamisch energiecontract aanzienlijk goedkoper uit zou zijn. Mogelijk zou je maandbedrag zelfs kunnen halveren.
Ja dat denk ik ook, dat is een beetje dom. Maar goed balans is met contract dus...

Mijn PV kan op een zonnige dag 50kWh opwekken (Maar dan verbruikt mijn WP ook alleen al ongeveer 15kWh) In de winter zit dat nog hoger, maar dan wek ik natuurlijk niet zoveel op, dus wellicht is een grote batterij dan interessanter (week 2 zat de WP bijv op 318kWh (uitschieter)

• Frence
Wolly schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Dus netto:
Jaarlijkse afname 12.000
Jaarlijkse teruglevering 4.000

Je had beter wat meer kunnen investeren in zonnepanelen denk ik.
kan ik niet kwijt op het dak ;) dan moeten ze in de tuin

dat zou nog wel kunnen maar ik heb al 27 platen

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07:55
Puppetmaster schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:38:
Ik ben ook al met Zonnedimmer aan de slag!
We krijgen geen vergoeding, maar ik ben per heden over op de contract van Balans.

Dit terwijl ik de accu’s nog niet heb, die zouden afgelopen vrijdag geplaatst worden maar de monteur was fysiek verhinderd.

Nu komen ze 29 jun weer, dus tot die tijd wil ik voorkomen te leveren bij extreem negatieve prijzen (-12ct en negatiever).

Het lijkt te werken, in de zin dat alles in de app functioneert. Er is nog niet afgeschaald obv EPEX.

In de app kan je ook makkelijk deze instellingen aanpassen, dus t.z.t. kan ik het zo weer uitzetten. :)
Als het Balans systeem geïnstalleerd is, lijkt het me dat je de zonnedimmer dongle nodig hebt. Zonder dongle ga je het laden van de accu met PV (die niet rechtsstreeks op de Deye zit) flink in de weg zitten denk ik of heb ik dat verkeerd begrepen?

• Wolly
  • Niet online
Frence schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:16:
[...]

Ja dat denk ik ook, dat is een beetje dom. Maar goed balans is met contract dus...

Mijn PV kan op een zonnige dag 50kWh opwekken (Maar dan verbruikt mijn WP ook alleen al ongeveer 15kWh) In de winter zit dat nog hoger, maar dan wek ik natuurlijk niet zoveel op, dus wellicht is een grote batterij dan interessanter (week 2 zat de WP bijv op 318kWh (uitschieter)
Daar heb je het al, 50kWh per dag maximaal dan is een 48kWh accu prima.

Je verbruikt er sowieso 10, de Deye verwarming verbruikt er dan ook nog eens gerust 6 of 7. Blijft over 33kWh om op een zomerdag in je accu te stoppen en in de avond te verkopen.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 21:15
Weet ook iemand of er een API van Balans Energie in de planning staat?

Kunnen we data van hun ophalen ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De laatste keer dat ik keek zag ik een ander bedrijf :) Met Solarman kan je in principe alles wel zien. Ik kan daarnaast hun SDM-630 uitlezen, maar dat verstoort de werking nogal omdat ie alle registers in een keer opvraagt. Zou je dat in delen doen dan zit het minder in de weg.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• jeeedeee
  • Laatst online: 07:20
Frence schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:08:
[...]

nee dat niet

Dat ga je er toch nooit uithalen? In de zomer meer opslag kan handig zijn voor veel PV om dat op te slaan en dan later zelf te gebruiken of tegen wat hoger tarief terug te leveren. In de winter is het volgens mij veel voordeliger om gewoon wat meer direct van het net af te nemen. Het verschil tussen hoogste en laagste prijs is echt niet zo significant dat je dan een dikke accu gaat terugverdienen. De prijs is tijdens de avondspits wat duurder, en wellicht ook in de ochtendspits. De rest van het verbruik zou idealiter zonder tussenkomst van de accu uit het net gehaald kunnen worden. Ik zou er in elk geval geen 80 kWh voor kopen...

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:19:
[...]

Daar heb je het al, 50kWh per dag maximaal dan is een 48kWh accu prima.

Je verbruikt er sowieso 10, de Deye verwarming verbruikt er dan ook nog eens gerust 6 of 7. Blijft over 33kWh om op een zomerdag in je accu te stoppen en in de avond te verkopen.
@Frence ,

+1 voor Wolly zijn opmerking. Ik zou niet kiezen voor 80 kWh met die opwek. Ik wek zelf met goede dagen rond de 55 kWh op. Maar kom maar sporadisch echt op 100% batterij met 48,2 kWh. Het is denk ik letterlijk op 1 hand te tellen dat ik de 99/100% aantik. Gisteren toevallig omdat er veel wind stond en ik tegen 17:00 tot 20:00 vol heb gestaan. Maar met een onbalansprijs van 3 cent kaal is terugleveren geen probleem.

Dus tenzij jij anticipeert op de langverwachtte aFFR en daarom meer ruimte beschikbaar wil hebt in de vorm van 80 kWh, waarvan we geen idee hebben of dat daadwerkelijk nut heeft overigens want we kennen het laad/ontlaad regime niet, denk ik dat het vooral vermogen is dat je niet benut. Of als je van plan bent meer panelen te leggen uiteraard.

Maar als beide niet onderdeel zijn, dan denk ik dat 80 kWh erg ambitieus is ;-)

• blue eyes
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:08:
De laatste keer dat ik keek zag ik een ander bedrijf :) Met Solarman kan je in principe alles wel zien. Ik kan daarnaast hun SDM-630 uitlezen, maar dat verstoort de werking nogal omdat ie alle registers in een keer opvraagt. Zou je dat in delen doen dan zit het minder in de weg.
Ik doelde meer op hun berekeningen, data, geld, etc.
Niet op de techniek.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:04
Hier toch maar ff een mailtje gestuurd naar Balans mbt AFFR. Is nu al halverwege juni en nog geen update

• blue eyes
Dbm12 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:25:
[...]

@Frence ,

+1 voor Wolly zijn opmerking. Ik zou niet kiezen voor 80 kWh met die opwek. Ik wek zelf met goede dagen rond de 55 kWh op. Maar kom maar sporadisch echt op 100% batterij met 48,2 kWh. Het is denk ik letterlijk op 1 hand te tellen dat ik de 99/100% aantik. Gisteren toevallig omdat er veel wind stond en ik tegen 17:00 tot 20:00 vol heb gestaan. Maar met een onbalansprijs van 3 cent kaal is terugleveren geen probleem.

Dus tenzij jij anticipeert op de langverwachtte aFFR en daarom meer ruimte beschikbaar wil hebt in de vorm van 80 kWh, waarvan we geen idee hebben of dat daadwerkelijk nut heeft overigens want we kennen het laad/ontlaad regime niet, denk ik dat het vooral vermogen is dat je niet benut. Of als je van plan bent meer panelen te leggen uiteraard.

Maar als beide niet onderdeel zijn, dan denk ik dat 80 kWh erg ambitieus is ;-)
Grosso modo denk ik dat een vuistregel hier is dat je opwek grootte ook ongeveer je benodigde accu capaciteit is.

Opgemerkt, als je naar echt grootte volumes gaat je rekening moet houden met de max van een 3*25A inrichting. Je dan met max 16kWh per uur kan exporteren.... En de accu nu (nog) met 12kWh.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Best een matige pv situatie trouwens als er bij @Frence 11kWp ligt en er maar 8000kWh/jaar uit komt. Dat haal ik al met mijn mijn 8620Wp en nu het grotendeels op de Deye zit zelfs nog meer.
blue eyes schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:28:
[...]

Ik doelde meer op hun berekeningen, data, geld, etc.
Niet op de techniek.
Dat wordt lastig als ze nu al 2 dagen moeten wachten op een uiteindelijke prijs, dan nog is het niet zeker dat dit bedrag wordt afgerekend. Tenzij dit gedoe overboord gaat met aFRR, maar dat verwacht ik niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:09
Ik ben voor 64 gegaan met een opwek van 55 op goede dagen.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Frence schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:16:
[...]

Ik produceer 55 kWh nu in juni op een heldere dag. Ik heb 4 modules met in totaal 64 kWh. Ik verbruik wel zo 50-70 kWh op een dag vanwege de EV. Helaas werkt het EMS tegen.

De accu wordt niet voldoende aangevuld met goedkope energie in de middag. Mijn zonnestroom is alweer verkocht voordat ik thuis ben. In de nacht ben ik weer relatief dure stroom terug aan het inkopen. Mijn accu stopt met ontladen bij de 17% en gaat alles van het net af. Liefst wordt de tweede helft verkocht in de ochtend ipv de avond er voor tenzij er echt een extreme piek gaande is.

Gek genoeg werkte het beter in de winter omdat de prijzen goedkoper zijn in de nacht. Dan kan kan ik in de nacht de auto laden en word de thuisaccu meegeladen. Maar alsnog kwam ik energie te kort omdat een activatie slechts ~7 minuten en 12 kW toch langzamer is dan je denkt als je ook nog een auto moet laden met in totaal max 16 kW op de hoofdaansluiting.

Technisch gezien is 64kWh een mooi formaat voor mij als ik zelf de inkoop acties kon regelen op basis van day-ahead prijzen via HASS/EVCC. Nu boven op de 25-35kWh wat de accu in gaat uit solar zou ik ook wel extra goedkope energie willen inkopen. Mijn advies, gewoon houden bij 3 modules. Ze zijn aan het werken aan personalisatie maar dat kan nog wel ff duren denk ik.

• zunrob
Hier 4 modules met maximale opwek rond de 80/85 kWh. Die dagen kom ik idd wel vol, maar zoveel zijn er daar niet van. De afgelopen dagen (deze maand) kom ik met ons verbruik prima uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7KG-T4w5Qvl_QlME4uGDP_gsEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1UWEd9IJzB4gGOznFObKDWS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoA-W56hxbyWCLF9ce_05l7wkbU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C54Vyv6tgktEjWGjq92LOoeW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door zunrob op 10-06-2026 10:52 ]

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-08 20:41
Tasteless schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:06:
[...]

Waarom moet een PV systeem de batterij vullen?

Wat is de essentie van deze pilot? M.i. is dit het ontlasten van het net en dit kan op verschillende manieren, er zijn mensen die dit systeem hebben zonder zelf PV te hebben.

• blue eyes
ik heb er 5, op topdagen wek ik 110-120 op.
Al genoemd, de omzettingsverliezen en het verbruik van de Deye zelf geven daarmee al minder kWh om te laden. Maw, je eigen verbruik neemt fors toe, 20% zeker, die kan je dus van je opwek afhalen.

Grosso modo kom ik hier mee wel mee uit. Af toe moet ik afschalen omdat de Deye begrenst is op 12000 watt en het PV vermogen op dat moment hoger is. Alleen met negatieve prijzen (automations).

Als ik er een accu voor 1000 euro bij kan kopen doe ik het, maar ik kom in de regel goed uit (prijzen zijn ook met zonnige dagen niet continue negatief ;) ).

[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 10-06-2026 11:04 ]

• jeeedeee
  • Laatst online: 07:20
Hier 48 kWh met een opwek van 100-120 op goede dagen. In mei zit je dan wel vaak vol, maar in veel gevallen kan ik dan het zwembad opwarmen of de auto laden en alsnog door produceren. Of je levert overdag al terug voor een paar cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rd5nlUHMWACkPGxpOJ0cfbodAyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkM30TdDKVx0WenUr5S3aVTB.png?f=fotoalbum_large

Zelfs met een standaard accu kan je redelijk wat verstouwen qua energie. Voorheen was mijn export in mei wel wat groter (rond de 500 kWh meer), maar ik heb nu ook vaker het zwembad opgewarmd omdat de accu vol ging raken..
edit:
dit is nog zonder de 16 kW export die ik sinds begin deze maand geactiveerd heb gekregen door BE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR7oNqeesfyVWFJxGYpNOHOWfIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ozsPTatbPXb1mi7VYcmMZOF7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door jeeedeee op 10-06-2026 11:00 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:15:
[...]
Gaat het om dit bezoek wat verder zonder reden was aangekondigd?
[...]
Yep.

Zelf nog even in de laad/ontlaad-data van de omvormer gedoken , en de laadsnelheid is langzaam gedegradeerd.
  • 12 maart: 9,8kW
  • 26 maart: 9,2kW
  • 9 april: 9kW
  • 9 mei: 8,8kW
  • 24 mei: 8,6kW
  • 9 juni: 8,6kW met duidelijke drop naar 8.2kW
  • 10 juni: 11,3kW (max met 2 batterijen aldus de monteur)
Helaas geen oudere high-res data in HomeAssistant, maar de degradatie is waarschijnlijk al veel langer bezig.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Wolly
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Yep.

Zelf nog even in de laad/ontlaad-data van de omvormer gedoken , en de laadsnelheid is langzaam gedegradeerd.
Helaas geen oudere high-res data in HomeAssistant, maar de degradatie is waarschijnlijk al veel langer bezig.
Nou, dat is dan wel weer positief dat ze dat in de gaten kregen en een servicebezoek inplanden (y)

Ben wel benieuwd welke batch het nu precies is want de problemen spelen bij oude en nieuwe installaties.
De oorzaak bleek te zitten in een zeer klein deel van een specifieke batch batterijmodules. Omdat we precies weten bij welke klanten deze batch is geplaatst, hebben we deze systemen gericht op afstand gecontroleerd.
Bron

[ Voor 22% gewijzigd door Wolly op 10-06-2026 11:36 ]

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:58:
Weet ook iemand of er een API van Balans Energie in de planning staat?

Kunnen we data van hun ophalen ;)
Is dacht ik al lang geleden gemeld dat dit geen prio heeft.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znIcDT8dX3dlQPxP7rUD2uv6ssA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGUhnFLt8LY57VEhgZw58EGC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een vergelijkbare grafiek. Ik wou dat er in mijn geval dat de SOC structureel 15% hoger lag door extra uit het net te laden. Met een hogere bodem SOC niveau kan ik de auto zorgeloos laden in de nacht. Nu ben ik te bewust aan het plannen met forecasting zodat ik niet de thuisaccu boos maak door deze helemaal leeg te trekken.

• 0xygen500
Snelle mail terug ontvangen van BalansEnergie

wij hebben inmiddels een update van TenneT ontvangen met daarbij ook de vraag of we wat verduidelijking konden geven op een paar punten. De rest is in een zeer positieve zin ontvangen en we hopen deze week / volgende week hier meer nieuws over uit te kunnen brengen. :)

Nog even geduld dus.

• Wolly
  • Niet online
shaft83 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:43:
[...]

Installatie van 27-5, dus staat er een kleine 2 weken
En dan moet je even bedenken dat onderstaand op 21 mei is gepost, 6 dagen voordat jouw installatie zogenaamd 100% gecontroleerd zou zijn.
Daarnaast voeren we op elke nieuwe installatie een 100% controle uit waarbij bij elke batterij deze punten worden gecontroleerd. Ook wordt door de installateurs teams na elke installatie het laadvermogen en laadcurve op locatie getest. Daarnaast houden we de systemen op afstand in de gaten, zodat we afwijkend gedrag vroegtijdig kunnen signaleren en waar nodig direct kunnen opvolgen.
Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

• Frence
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:42:
Best een matige pv situatie trouwens als er bij @Frence 11kWp ligt en er maar 8000kWh/jaar uit komt. Dat haal ik al met mijn mijn 8620Wp en nu het grotendeels op de Deye zit zelfs nog meer.

[...]

Dat wordt lastig als ze nu al 2 dagen moeten wachten op een uiteindelijke prijs, dan nog is het niet zeker dat dit bedrag wordt afgerekend. Tenzij dit gedoe overboord gaat met aFRR, maar dat verwacht ik niet.
Er liggen 11 panelen echt op oost en 16 op west, dus het ligt enige tijd in de schaduw. Dus je hebt gelijk er word niet het maximale uitgehaald..

• blue eyes
SlinkingAnt schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Yep.

Exact wat ik ook had en is bij mij gefixed. Ik heb alleen niet goed uitgevraagd wat ze hebben gedaan, was ook druk met andere zaken.

Maar bedrading gecontroleerd, aansluitingen vastgezet (volgens mij werd het niet heet hier), en accu paneel aan de achterkant los, moeren nakijken, visuele inspectie.

Ik heb nu weer volle bak, in de praktijk is dat ongeveer max 11300 oid.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:38:

wij hebben inmiddels een update van TenneT ontvangen met daarbij ook de vraag of we wat verduidelijking konden geven op een paar punten. De rest is in een zeer positieve zin ontvangen en we hopen deze week / volgende week hier meer nieuws over uit te kunnen brengen. :)

Nog even geduld dus.
Ben benieuwd!

Al verwacht ik dat Tennet is going to Tennet.. Met andere woorden, 6 weken wachten tot er een reactie komt.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:38:

Nog even geduld dus.
Wil niet lullig doen, maar dat is altijd de respons van Tennet gebleken de afgelopen maanden.

• 0xygen500
Wolly schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:43:
[...]

Wil niet lullig doen, maar dat is altijd de respons van Tennet gebleken de afgelopen maanden.
Ik wil ook niet al te pessimistisch zijn, maar ik denk dat we hier ook aanlopen tegen een iets wat optimische ondernemer die nu tegen de ambtelijke molen aan loopt.

• zunrob
Ik vind het positief klinken. Ze hebben natuurlijk ook hard uitgebreid de afgelopen tijd, en dat zullen ze vast niet voor niks doen. Ik ben benieuwd!

• Frence
jeeedeee schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Dat ga je er toch nooit uithalen? In de zomer meer opslag kan handig zijn voor veel PV om dat op te slaan en dan later zelf te gebruiken of tegen wat hoger tarief terug te leveren. In de winter is het volgens mij veel voordeliger om gewoon wat meer direct van het net af te nemen. Het verschil tussen hoogste en laagste prijs is echt niet zo significant dat je dan een dikke accu gaat terugverdienen. De prijs is tijdens de avondspits wat duurder, en wellicht ook in de ochtendspits. De rest van het verbruik zou idealiter zonder tussenkomst van de accu uit het net gehaald kunnen worden. Ik zou er in elk geval geen 80 kWh voor kopen...
Balans energie heeft dat geadviseerd ivm het verbruik in de winter. ik denk dat ze daarop dan gewoon gaan handelen, weet zo niet hoe de verschillen zijn kwa prijs in de winter, maar het kan wel dat ik alleen al voor mijn WP door de dag heen 25kWh gebruik.

Of het echt interessant is dat moet gaan blijken maar ik heb ook accu's met 20kWh aangeboden gekregen (solaredge) voor hetzelfde bedrag dus ik ga er gemakshalve even vanuit dat het niet al te duur is...

Ik ben niet zo elektrotechnisch onderlegt dat ik het zelf kan aansluiten, stopcontact e.d. lukt nog wel;)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Wolly schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Het werkt inmiddels dankzij jouw yaml *O*

Ik moest de flow control pin uitcommentariëren.
Welke yaml is dit? Ik heb zojuist ook zo’n zelfde bordje binnen.

Van klussen krijg je grijze haren

• SlinkingAnt
  • Niet online
fenrir schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:06:
[...]
Welke yaml is dit? Ik heb zojuist ook zo’n zelfde bordje binnen.
Ik heb die yaml via PM naar een paar mensen gestuurd, zal proberen vanavond een kleine how-to te maken en hier te plaatsen. Het is een (kleine) aanpassing op wat @paQ op zijn github heeft staan.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:57:
Ik vind het positief klinken. Ze hebben natuurlijk ook hard uitgebreid de afgelopen tijd, en dat zullen ze vast niet voor niks doen. Ik ben benieuwd!
Ze zullen ongetwijfeld nog hoop hebben dat aFFR gaat lukken, ik ook. Ik ben wel meer pessimistisch over de termijn waarop, mede door de status updates.
Elke keer, pas als er actief op wordt bevraagd, komt hetzelfde antwoord.

Op een gegeven moment vind ik dat dan niet meer geloofwaardig. Je wordt gewoon aan het lijntje gehouden.

• zunrob
SlinkingAnt schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Ik heb die yaml via PM naar een paar mensen gestuurd, zal proberen vanavond een kleine how-to te maken en hier te plaatsen. Het is een (kleine) aanpassing op wat @paQ op zijn github heeft staan.
Top! Ik houd me ook aanbevolen!

• paQ
  • Nu online
Bij elke EPS32(home) yaml is het van belang dat je config aansluit bij de gebruikte hardware. Als dat goed staat is het een kwestie van flashen en afblijven.

poosje niet meer leeg/vol geweest, met een beetje SOC drift tot gevolg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ0TsZaqUl-uV2whoi5RNgV2w4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MUL49wm5C3QfXHxtYV8GoWYI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door paQ op 10-06-2026 12:27 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Kun je evt overleggen met @paQ om hem daar op zijn github te zetten? Ik ben ook geinteresseerd (mag ook via PM).

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:44:
[...]

Kun je evt overleggen met @paQ om hem daar op zijn github te zetten? Ik ben ook geinteresseerd (mag ook via PM).
Ik kan de yaml voor die specifieke ESP er gewoon bijzetten hoor. Geen punt.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Hoge prijzen. Laadpaal uit!!

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-08 20:41
Wolly schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:14:
[...]

Ze zullen ongetwijfeld nog hoop hebben dat aFFR gaat lukken, ik ook. Ik ben wel meer pessimistisch over de termijn waarop, mede door de status updates.
Elke keer, pas als er actief op wordt bevraagd, komt hetzelfde antwoord.

Op een gegeven moment vind ik dat dan niet meer geloofwaardig. Je wordt gewoon aan het lijntje gehouden.
Ik zie de afgelopen dagen in verschillende berichten aFFR voorbijkomen maar aFFR bestaat niet, ik neem aan dat men hiermee aFRR bedoelt. aFRR staat voor automatic Frequency Restoration Reserve (secundair regelvermogen) en dit wordt door TenneT aangestuurd.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-08 22:18
zunrob schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:50:
Hier 4 modules met maximale opwek rond de 80/85 kWh. Die dagen kom ik idd wel vol, maar zoveel zijn er daar niet van. De afgelopen dagen (deze maand) kom ik met ons verbruik prima uit.
Ik heb ook ongeveer zoveel opwek. En maar 3 modules. Vorig jaar waren er geloof ik minder dan 30 dagen dat ik meer dan 50 kWh opwekte. Met 2 EV's is dat ook nog wel eens af te romen. Ik zie het nut niet zo van meer accucapaciteit dan je opwekt. Adviseurs keken ook meer naar verbruik dan naar opwek, wat betreft een capaciteitsadvies. In die zin klopt het advies van Balans voor @Frence wel.

[ Voor 12% gewijzigd door marana op 10-06-2026 13:48 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

En de laadpaal kan weer aan.
Dan was het ook nog eens regeltoestand 2, de resultaten zien we over 2 dagen wel.

Van klussen krijg je grijze haren

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:29
Frence schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Balans energie heeft dat geadviseerd ivm het verbruik in de winter. ik denk dat ze daarop dan gewoon gaan handelen, weet zo niet hoe de verschillen zijn kwa prijs in de winter, maar het kan wel dat ik alleen al voor mijn WP door de dag heen 25kWh gebruik.

Of het echt interessant is dat moet gaan blijken maar ik heb ook accu's met 20kWh aangeboden gekregen (solaredge) voor hetzelfde bedrag dus ik ga er gemakshalve even vanuit dat het niet al te duur is...

Ik ben niet zo elektrotechnisch onderlegt dat ik het zelf kan aansluiten, stopcontact e.d. lukt nog wel;)
Veel is al benoemd, qua opwek ga je voldoende hebben aan 3 units, wil je helemaal safe spelen neem je er 4. Zelf zou ik nu in elk geval geen 5 units nemen. Als ik kijk naar afgelopen winter kwam het maar zelden voor dat mijn 3 units de 100% hebben aangetikt, wil je in de winter iets aan de 5 units hebben moet er wel signifikant wat veranderen aan de strategie van Balans. Ik zou dan ook zeker afwachten voordat ik de 4/5 unit zou aanschaffen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:08
Picasso heeft tegelijk met die opregel piek op onbalans een heleboel zitten leveren (tot 750MW)… daar was recent een terecht kritisch artikel over dat Picasso meer toestand 2 met zich mee lijkt te brengen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:55:
Picasso heeft tegelijk met die opregel piek op onbalans een heleboel zitten leveren (tot 750MW)… daar was recent een terecht kritisch artikel over dat Picasso meer toestand 2 met zich mee lijkt te brengen…
Yep, zie hier
Wolly in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Dat hele onbalanssysteem gaat met de huidige regels in ieder geval niet verbeteren qua winstgevendheid.

• Tasteless
veejee schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:53:
[...]

Waarom moet een PV systeem de batterij vullen?

Wat is de essentie van deze pilot? M.i. is dit het ontlasten van het net en dit kan op verschillende manieren, er zijn mensen die dit systeem hebben zonder zelf PV te hebben.
Natuurlijk ligt het in de praktijk iets anders. Afgaande op de reacties hier op Tweakers zullen er waarschijnlijk weinig mensen zijn die zonder PV een batterij van 48 kWh, laat staan 80 kWh, aanschaffen. Zonder PV wordt de businesscase een stuk lastiger en wordt bij een 80 kWh batterij bovendien de 12 kW omvormer eerder een beperkende factor voor laden en ontladen.

Als de batterij louter dient om het net te ontlasten, heb je natuurlijk gelijk. Voor de meeste mensen moet er echter ook een financiële prikkel zijn.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Tasteless
zunrob schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:17:
[...]

Top! Ik houd me ook aanbevolen!
@zunrob: Check even je berichten :)

• Ronald
De load kabel toch maar aansluiten binnenkort ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-08 20:27
Dat kan, maar werkt niet. BE heeft t zo geprogged dat load ook uitvalt zonder grid.

• blue eyes
Zijn de minimale verkoopprijzen wat lager ingesteld door BE?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

kawarider schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:47:
Dat kan, maar werkt niet. BE heeft t zo geprogged dat load ook uitvalt zonder grid.
Staat dat ergens of heb je dat zelf ervaren? Dan zou je de eerste zijn.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

blue eyes schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:00:
Zijn de minimale verkoopprijzen wat lager ingesteld door BE?
Dat idee heb ik ook

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:34

The Legend

*Plop*

kawarider schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:47:
Ik kan uit ervaring zeggen dat dit niet klopt.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

The Legend schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:39:
[...]

Ik kan uit ervaring zeggen dat dit niet klopt.
Misschien als je de B/C25 in de groepenkast naar GRID bedient en de 'ATS' staat op stand-by/by-pass dat dit zo lijkt, of er is iets fout gelabeld waardoor de ATS verkeerd staat. Ik ben benieuwd naar de onderbouwing :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:51

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik probeer een beetje te kwantificeren wat ik mis gelopen ben de afgelopen 6 weken toen het systeem het bij mij geheel/gedeeltelijk niet deed. Mijn data van april is nog wel goed, dus ik hoop dat mensen een beetje kunnen zeggen:
"ik had in april had ik netto -40 euro, in mei -60 euro" en juni loopt natuurlijk nog dat snap ik...maar dan kan ik een beetje inschatten hoe de maand mei zou moeten zijn geweest qua opbrengst en evenzo met juni. In het dashboard van Balans Stroom bedoel ik dan, want de tool van PAQ is cool maar daar kan Don uiteraard niet op mee kijken. Dus hoe verhoud mei/juni bij jullie t.o.v. april.

Er is nu een afspraak voor reparatie eind juni voor de 3e accupack, maar daarmee heeft het systeem dus een kleine 2 maanden ofwel uit gestaan ofwel met 2 packs gedraaid.

Want momenteel is mei bij mij een slechtere maand dan april en is juni ook nog niet best qua opbrengst.

Maar het stoort mij vooral dat Don aanvankelijk zei dat wij netjes gecompenseerd zouden worden en ik nu het antwoord krijg dat we bij de eerste lading kopers zaten en voor die prijs is compensatie geen optie. Terwijl volgens mij het verdienmodel uberhaupt is dat wij aan ze vast zitten en zij gaan handelen met onze accu en aansluiting, dus dat vond ik dusdanig frustrerend als antwoord dat ik hier toch even op wil reageren.
Ik koop een nieuw product voor 8000 euro inc btw (ik ben consument en ik krijg die btw niet terug) en na een maand staat hij bijna in de fik, dan duurt repareren uiteindelijk een kleine 2 maand, maar dat is blijkbaar geen reden tot klagen vanuit de consument en dat vind ik niet ok. Want hij kletst ook hier alsof alles netjes opgelost wordt, maar daar merk ik in ieder geval nog niet zoveel van in daden.

[ Voor 34% gewijzigd door Nomad op 10-06-2026 19:19 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• blue eyes
Dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQ6cJDEf2JkFwy9QXW1ubtEKutQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S7KHzod8Z8MfmgHQu3leOHMk.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
Nomad schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:50:
Ik probeer een beetje te kwantificeren wat ik mis gelopen ben de afgelopen 6 weken toen het systeem het bij mij geheel/gedeeltelijk niet deed. Mijn data van april is nog wel goed, dus ik hoop dat mensen een beetje kunnen zeggen:
"ik had in april had ik netto -40 euro, in mei -60 euro" en juni loopt natuurlijk nog dat snap ik...maar dan kan ik een beetje inschatten hoe de maand mei zou moeten zijn geweest qua opbrengst en evenzo met juni. In het dashboard van Balans Stroom bedoel ik dan, want de tool van PAQ is cool maar daar kan Don uiteraard niet op mee kijken. Dus hoe verhoud mei/juni bij jullie t.o.v. april.

Er is nu een afspraak voor reparatie eind juni voor de 3e accupack, maar daarmee heeft het systeem dus precies 2 maanden ofwel uit gestaan ofwel met 2 packs gedraaid.

Want momenteel is mei bij mij een slechtere maand dan april en is juni ook nog niet best qua opbrengst.

Maar het stoort mij vooral dat Don aanvankelijk zei dat wij netjes gecompenseerd zouden worden en ik nu het antwoord krijg dat we bij de eerste lading kopers zaten en voor die prijs is compensatie geen optie. Terwijl volgens mij het verdienmodel uberhaupt is dat wij aan ze vast zitten en zij gaan handelen met onze accu en aansluiting, dus dat vond ik dusdanig frustrerend als antwoord dat ik hier toch even op wil reageren.
Ik koop een nieuw product voor 8000 euro inc btw (ik ben consument en ik krijg die btw niet terug) en na een maand staat hij bijna in de fik, dan duurt repareren uiteindelijk een kleine 2 maand, maar dat is blijkbaar geen reden tot klagen vanuit de consument en dat vind ik niet ok. Want hij kletst ook hier alsof alles netjes opgelost wordt, maar daar merk ik in ieder geval nog niet zoveel van in daden.
Begrijp de frustratie, het mag niet uitmaken of je de eerste of de laatste klant bent, lijkt me niet dat het hiervan kan afhangen of er wel of niet gecompenseert gaat worden.

Vind dat reparatie veel te lang op zich laat wachten, zorg ervoor dat er spare units aanwezig zijn zodat er op korte termijn de juiste service geboden kan worden.

Het zal vast allemaal met de pilot te maken hebben maar rekening houden met zaken die onjuist werken / of kapot gaan moet op voorhand lukken, net zoals verantwoordelijkheid nemen en na redelijkheid een compensatie aanbieden voor bovenstaande.

Valt mij ontzettend tegen, hoop zelf dat ik en anderen hier niet mee te maken gaan krijgen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Nomad Dan mag het wel een vergelijkbare setup zijn wat aantal batterijen en/of pv betreft (wel/niet op de Deye), auto laden en wat je gewoonlijk in die maanden verbruikt. De eerste die langs kwam heeft 5 batterijen, laadt auto('s) en heeft pv voor heel Lelystad die hij ook nog aan/uit schakelt :)

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Speedy-Andre schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:21:
@Nomad Dan mag het wel een vergelijkbare setup zijn wat aantal batterijen en/of pv betreft (wel/niet op de Deye), auto laden en wat je gewoonlijk in die maanden verbruikt. De eerste die langs kwam heeft 5 batterijen, laadt auto('s) en heeft pv voor heel Lelystad die hij ook nog aan/uit schakelt :)
Dat besef ik mij, ik ken zijn setup van hier, dus ik wil ook niet zeggen dat omdat hij 300 euro winst heeft, ik dat ook verdien.
Maar de verhouding tussen zijn april en mei zal niet heel anders zijn dan de verhouding tussen mijn april en mei. En als enkele mensen steeds een soortgelijk verschil percentueel hebben, dan zegt het wel iets.

En eigenlijk, het gaat mij niet om 100 euro vergoeding. Ik vind het echt vervelend dat ik aanvankelijk bij het noemen van mijn probleem te horen kreeg dat het netjes snel opgelost zou worden en ik gecompenseerd zou worden en het mij vooral niets zou kosten. En nu krijg ik de mail dat dat niet kan omdat ik daarvoor te weinig betaald heb aanvankelijk (totale bullshit).
Ik heb 7 mensen doorverwezen naar Don / BE...dat is 30+k omzet...en ook dat doet er niet toe (maar stoort mij wel iets, eerlijk gezegd :P), het gaat erom dat je ene nieuw product aflevert en die na 2 maanden stuk gaat voor 2 maanden en dat dat op het bordje komt van de consument ipv de ondernemer die hier toch echt wel steken heeft laten vallen (los van goede bedoelingen en ik wens hem al het goede verder). De accu's en de aansluitingen zijn bij echt veel mensen niet zoals het moet, dan kan je niet zeggen dat dat allemaal alleen op bordje komt van de consument.

• rickgndaal
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-08 13:19
Goedenavond, de installatie van mijn thuisaccu komt dichtbij en de zonnepanelen ook. Nu begon de legger van mijn panelen alleen over de verzekering.. ik ben verzekerd bij ING en kan hier erg weinig over vinden. Hebben jullie hier meer ervaring of informatie over?

Ik zie veel dat een thuisaccu maar tot 20kw mag?? En ik krijg een 25kw zonnepaneel installatie. Hier hoor ik weer dat er mogelijk een scope 12 keuring voor verplicht is?

Allemaal nieuwe dingen voor mij en uit de polis kom ik weinig wijs eigenlijk.. hopelijk weten jullie wat meer

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

rickgndaal schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:35:
Goedenavond, de installatie van mijn thuisaccu komt dichtbij en de zonnepanelen ook. Nu begon de legger van mijn panelen alleen over de verzekering.. ik ben verzekerd bij ING en kan hier erg weinig over vinden. Hebben jullie hier meer ervaring of informatie over?

Ik zie veel dat een thuisaccu maar tot 20kw mag?? En ik krijg een 25kw zonnepaneel installatie. Hier hoor ik weer dat er mogelijk een scope 12 keuring voor verplicht is?

Allemaal nieuwe dingen voor mij en uit de polis kom ik weinig wijs eigenlijk.. hopelijk weten jullie wat meer
Bel verzekering met je polis, alleen die kunnen er wat over zeggen.

Mijn ervaring:Univé doet niet moeilijk.

• kawarider
@Speedy-Andre , je hebt gelijk. Ik heb niet de off grid functie maar zelf de EV lader aangesloten op load. De BE automaat dondert er nogal eens uit en dan geeft EV lader rood lampje. Kan natuurlijk niet als er geen spanning is, is een aard fout. Eens zien wat ik anders in moet stellen. Als dat kan want BE heeft nogal wat afgeschermd.

Thx voor de correctie, zelf niet nagedacht.

• paQ
  • Nu online
kawarider schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:45:
@Speedy-Andre , je hebt gelijk. Ik heb niet de off grid functie maar zelf de EV lader aangesloten op load. De BE automaat dondert er nogal eens uit en dan geeft EV lader rood lampje. Kan natuurlijk niet als er geen spanning is, is een aard fout. Eens zien wat ik anders in moet stellen. Als dat kan want BE heeft nogal wat afgeschermd.

Thx voor de correctie, zelf niet nagedacht.
Volgens mij mist er info...

Je hebt geen off-grid, de EV lader zit aan LOAD, de Deye knalt er wel eens uit, en dan geeft de EV lader storing zonder dat er spanning op staat?

• Puppetmaster
  • Laatst online: 11:05
JackOat schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:19:
[...]
Als het Balans systeem geïnstalleerd is, lijkt het me dat je de zonnedimmer dongle nodig hebt. Zonder dongle ga je het laden van de accu met PV (die niet rechtsstreeks op de Deye zit) flink in de weg zitten denk ik of heb ik dat verkeerd begrepen?
Mijn plan is om Zonnedimmer dan weer uit te zetten. Het grootste punt is dat Zonnedimmer werkt met EPEX en BE met onbalans.
Op zich is het niet erg dat panelen uitgezet worden bij sterk negatieve prijzen, dan is het in principe financieel gunstiger om van het net te laden dan uit je panelen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:50:
[...]

Volgens mij mist er info...

Je hebt geen off-grid, de EV lader zit aan LOAD, de Deye knalt er wel eens uit, en dan geeft de EV lader storing zonder dat er spanning op staat?
Dat lees ik niet, de lader heeft nog prik en geeft een aardfout aan. Daar gaat de GRID naar de Deye er uit, mogelijk ook door een aardfout dus daar zou ik beginnen. Met de duidelijke BE handleiding er bij zou hij dan aan hun alamat moeten kunnen zien waarom hij er uit klapt (kleur, vlaggetje).

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Dat lees ik niet, de lader heeft nog prik en geeft een aardfout aan. Daar gaat de GRID naar de Deye er uit, mogelijk ook door een aardfout dus daar zou ik beginnen. Met de duidelijke BE handleiding zou hij dan aan hun alamat moeten kunnen zien waarom hij er uit klapt (kleur, vlaggetje).
Als de Grid automat eruit gaat (monteren ze nog wel een aardlekautomaat?) dan gaat de Deye in off grid mode, en zou de EV lader in wezen moeten blijven werken. De aarde mag niet afschakelen.

@kawarider
Of staat 'signal mode' in de Deye toevallig uit? Als dat zo is, kan de EV lader dat als 'geen aarde' aanmerken en gaat hij uit voorzorg in storing.

• 0xygen500
Nomad schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Dat besef ik mij, ik ken zijn setup van hier, dus ik wil ook niet zeggen dat omdat hij 300 euro winst heeft, ik dat ook verdien.
Maar de verhouding tussen zijn april en mei zal niet heel anders zijn dan de verhouding tussen mijn april en mei. En als enkele mensen steeds een soortgelijk verschil percentueel hebben, dan zegt het wel iets.

En eigenlijk, het gaat mij niet om 100 euro vergoeding. Ik vind het echt vervelend dat ik aanvankelijk bij het noemen van mijn probleem te horen kreeg dat het netjes snel opgelost zou worden en ik gecompenseerd zou worden en het mij vooral niets zou kosten. En nu krijg ik de mail dat dat niet kan omdat ik daarvoor te weinig betaald heb aanvankelijk (totale bullshit).
Ik heb 7 mensen doorverwezen naar Don / BE...dat is 30+k omzet...en ook dat doet er niet toe (maar stoort mij wel iets, eerlijk gezegd :P), het gaat erom dat je ene nieuw product aflevert en die na 2 maanden stuk gaat voor 2 maanden en dat dat op het bordje komt van de consument ipv de ondernemer die hier toch echt wel steken heeft laten vallen (los van goede bedoelingen en ik wens hem al het goede verder). De accu's en de aansluitingen zijn bij echt veel mensen niet zoals het moet, dan kan je niet zeggen dat dat allemaal alleen op bordje komt van de consument.
Vind dit echt oliedom van Don en consorten. Stort die 100 euro terug en laat je beste monteur er ff langs rijden met een nieuwe set batterijen. Doe ipv 100 euro vergoeding 150 en je hebt geen slechte PR op een nationaal forum.

• kawarider
Signal mode staat uit en kan ik niet aanzetten.

Het uitvallen van de BE automaat heeft te maken met mijn systeem in de werkplaats. Hier staan twee Deye s parallel te draaien met 75 kWh batterij (moet nog groeien/verdubbelen). Als deze vol zijn (PV doet een 160 kWh op een goede dag) dan wil ik deze leeg maken en dat gaat wel eens een beetje bot. BE probeert dan de export te voorkomen. Nog niets aan de hand maar als de EV tegelijk opgeladen wordt, wil dat wel eens problemen geven en wordt het de automaat teveel.

Verder wil ik niet teveel in BE veranderen, als dat al kan. Kunnen jullie toch ook niet?

Bedankt, ik zal die signal mode ook eens in de werkplaats controleren. Daar is de setup hetzelfde als van BE maar ik wil in de toekomst misschien off grid gaan draaien. Best wel belangrijk dan.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

0xygen500 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:14:
[...]

Vind dit echt oliedom van Don en consorten. Stort die 100 euro terug en laat je beste monteur er ff langs rijden met een nieuwe set batterijen. Doe ipv 100 euro vergoeding 150 en je hebt geen slechte PR op een nationaal forum.
Ik heb vandaag nog contact gehad en nu net vanavond nog. Ik heb hem gewezen op zijn eigen woorden dat het netjes opgelost en gecompenseerd zou worden en nu krijg ik net nog een hele korte mail:
"Jij hoge korting op je systeem, wij ruimte om dingen te leren en op te lossen en geen compensatie".

Ik ga de discussie verder niet meer aan met Don, ik heb het geprobeerd, maar ik vind er wel wat van.
Vooral dat je aanvankelijk het ene zegt en vervolgens het gewoon niet doet, maar ook dat je hier op het forum eens per hele lange tijd even een politiek correct antwoord neer gooit over hoe mooi het loopt en hoe bijna die AFRR live is, maar ik vind het holler en holler klinken en het gat tussen woorden en daden steeds groter worden.

Hoe hij aanvankelijk hier reageerde voelde het als een medetweaker met een goed idee/plan die welwillend inhoudelijk reageerde op vragen. Maar dat gevoel ben ik in ieder geval wel kwijt.

• paQ
  • Nu online
kawarider schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:20:
Signal mode staat uit en kan ik niet aanzetten.

Het uitvallen van de BE automaat heeft te maken met mijn systeem in de werkplaats. Hier staan twee Deye s parallel te draaien met 75 kWh batterij (moet nog groeien/verdubbelen). Als deze vol zijn (PV doet een 160 kWh op een goede dag) dan wil ik deze leeg maken en dat gaat wel eens een beetje bot. BE probeert dan de export te voorkomen. Nog niets aan de hand maar als de EV tegelijk opgeladen wordt, wil dat wel eens problemen geven en wordt het de automaat teveel.

Verder wil ik niet teveel in BE veranderen, als dat al kan. Kunnen jullie toch ook niet?

Bedankt, ik zal die signal mode ook eens in de werkplaats controleren. Daar is de setup hetzelfde als van BE maar ik wil in de toekomst misschien off grid gaan draaien. Best wel belangrijk dan.
Als je off grid bent zou je even je aarde aan je EV lader moeten controleren. Als die afwezig is, dus als je bijv 90V fantoom spanning op je aarde meet, dan zit het ws toch in die signal island mode.
Dan moet je eerst de settings unlocken en dan kun je het aanpassen. Zie manual Deye.

• Is_ Y_ Serious?
  • Nu online
rickgndaal schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:35:

Bij mijn verzekeraar maakt de grote van de batterij niets uit, gaat gewoon mee in opstalverzekering. 25kWh installatie, dat is wel lekker >:)

• kawarider
@paQ , bedankt. Unlock en weer gelocked. Ik wil niet teveel in BE zitten roeren en ze de kans geven te laten zien wat voor rendement te behalen is.

• paQ
  • Nu online
ja... daar uh heeft de island mode natuurlijk verder geen enkele invloed op :+

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 11:10
Nomad schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Ik heb vandaag nog contact gehad en nu net vanavond nog. Ik heb hem gewezen op zijn eigen woorden dat het netjes opgelost en gecompenseerd zou worden en nu krijg ik net nog een hele korte mail:
"Jij hoge korting op je systeem, wij ruimte om dingen te leren en op te lossen en geen compensatie".

Ik ga de discussie verder niet meer aan met Don, ik heb het geprobeerd, maar ik vind er wel wat van.
Vooral dat je aanvankelijk het ene zegt en vervolgens het gewoon niet doet, maar ook dat je hier op het forum eens per hele lange tijd even een politiek correct antwoord neer gooit over hoe mooi het loopt en hoe bijna die AFRR live is, maar ik vind het holler en holler klinken en het gat tussen woorden en daden steeds groter worden.

Hoe hij aanvankelijk hier reageerde voelde het als een medetweaker met een goed idee/plan die welwillend inhoudelijk reageerde op vragen. Maar dat gevoel ben ik in ieder geval wel kwijt.
Ik denk dat je gelijk hebt om de discussie te sluiten, goede reparatie van je systeem moet even op 1 staan. Als iets word beloofd en dan wordt teruggekrabbelt geeft een vervelend gevoel dat is te begrijpen en terecht. Het niet ingaan op gevolgschade vergoeding van gederfde inkomsten is misschien nog te begrijpen bij een pilot en lastig vast te stellen in detail maar erg jammer als dat eerst wel beloofd was. Alhoewel woorden zoals goed oplossen misschien eerder technisch bedoeld waren.. en dan zit je snel beide in de verdediging van de verstane perceptie waar niemand meer wat mee opschiet.

Ik lees redelijkheid aan jou zijde en de wijsheid het te sluiten, dat vind ik wel mooi als het wringt. Je langjarige verdienste met BE moet het dan maar goedmaken, ik hoop dat ze je daarin ondersteunen als het ergens eens moet en je die contacten ertoe behoud want dat moet bovenaan staan. Stap er eens binnen dat helpt vast weer bij elkaar te komen en wederzijds begrip te houden zou ik zeggen. Op naar een goede succesvolle reparatie!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:34

The Legend

*Plop*

Nomad schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Ik snap je frustratie volledig. Het argument van BE slaat m.i. nergens op. Ten eerste zouden klanten van het eerste uur juist een streepje voor moeten hebben. Die hebben er immers voor gezorgd dat ze überhaupt de mogelijkheid hebben gehad om bij Tennet de BSP-registratie aan te vragen. Ten tweede is het pilot-gedeelte natuurlijk altijd gericht geweest op de wijze waarop de accu zou worden ingezet. Hoe het EMS werkt, wel of geen aFRR. Dát was de pilot. Wij kregen korting ook omdat de voorgespiegelde terugverdientijd sterk afhankelijk is van het succes van dat gedeelte. Nergens op BalansEnergie.nl heb ik gelezen dat we korting kregen omdat het zou kunnen zijn dat de bekabeling in de accu’s zou kunnen smelten, en dat het dan maanden zou kunnen duren voordat er een vervangend exemplaar zou staan. Totaal ongepaste reactie naar mijn idee.

Toevoeging: ik zou ‘geen compensatie’ nog wel willen slikken als de reparatie dan ook maximaal een paar weken zou duren. Ze kunnen ook gewoon die module vervangen, maar kiezen er zelf voor om dat niet te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 10-06-2026 21:24 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn 'nieuwe' batterij met vastzittende knopjes werd na 4 weken omgewisseld, dat terwijl hij verder goed functioneerde en dat de knopjes vast zaten moest ik zelf constateren bij de oplevering. Hoe dat opeens kan weet ik niet, ze zeiden dat ze nog iets hadden ingesteld op elke batterij. De wachttijd betrof onderdelen die er niet waren die later echter niet ter plekke omgewisseld konden worden (de accucellen zitten nabij het display gemonteerd en hadden er uit gemoeten).

Waar blijft die Esp32 flash handleiding om de batterij/BMS uit te lezen O-)

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb deze week nog weer iemand geadviseerd om ook mee te doen aan dit project, dus ik wil vooral afsluiten met dat ik niet bitter ben en zin heb in de komende ontwikkelingen.

Vandaag idd veel verkoop acties voor weinig geld, benieuwd naar de reden. Het lijkt echt centen werk, maar misschien is capaciteit of hoeveelheid handel tonen aan TenneT onderdeel van de formule.
Benieuwd naar de update, it's overdue en ben wel nieuwsgierig naar de tijdlijn voor komende periode, ook qua features en andere dingen.

• blue eyes
Veel export idd. Morgen wel iets minder opwek in de prognoses, maar zeker niet slecht.
Accu mag dus wel leeg.
Weet jij de prijs voor morgenvroeg :D

Ik moet de EV nog vol hebben, dus wel wat minder export, maar EV laden is lucratiever lol .

Ik kijk uit naar de 16kWh update naast de update van BE / Don ;)

• Ronald
Er zijn de laatste dagen weinig goede prijsmomenten... Het gaat voor mij goed door Zon en Saldeer ruimte... anders zouden de marges wel minimaal zijn.

• ecn1985
Het is tot nu toe nog niet de moeite in juni, nog 2/3 maand te gaan dus er kan nog heel wat gebeuren. 1 uitschieter erbij anders was het heel mager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VPZGWUO6FHxwSY9gBYisWajXBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qz5deFegQIWILnYmVEvctNa7.png?f=fotoalbum_large

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:54
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen met PaQ/de github :)
edit:
Ik had natuurlijk ook gewoon op paQ's github kunnen kijken of er een fork was. Dan laat ik fable het wel even snel uitpluizen.

[ Voor 20% gewijzigd door scoobs op 11-06-2026 09:35 ]

Pagina: 1 ... 150 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.