WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 148 149 Laatste
Acties:

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:37
Ik werd vorige week raar aangekeken door de buurman. Had de overheid niet gezegd de auto niet op te laden tussen 17 en 21 uur?

Generiek klopt de boodschap, maar als je een PV hebt moet je juist laden, anders zou je de opwek het netwerk op sturen, nog meer load.... En als je een accu hebt, of beide.....

De buurman vond het maar raar, de regering was toch niet gek :D :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bman schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:07:
Beetje offtopic, maar delen de moeite waard.

Inleiding: enkele weken geleden contact gehad met Enphase waarom PV niet meer op afstand uitgezet kon worden. Ik had dit geautomatiseerd en dat werkte niet meer. Zie link, https://degroenenerds.nl/artikel/je-enphase-micro-omvormers-slim-uitzetten-via-app-cloud-of-home-assistant/

[Afbeelding]

Enphase had update gedaan en de standaard Envoy was niet meer geschikt; moet upgraden naar Envoy metered. Hoge meerkosten natuurlijk waarvoor ik vriendelijk bedankt heb.

Nu vindt ik deze Enexis brief op de mat om PV te laten dimmen tegen €0,25/kWh. Op de site zonnedimmer.nl/dim-mee wordt niet gerept over accu bezitters zoals wij hier. Nieuwsgierig of meerdere NL gebieden deze brief krijgen en of op dit forum al lotgenoten meelezen…? Ik woon in N-Limburg, driehoek Venlo-Nijmegen-Helmond

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toeval….?
Als de zonnedimmer app het wel lukt om je enphase uit te zetten, kun je dat wel weer automatiseren met de Homeassistant code van Hemertje. . GitHub - hemertje/homeassistant-zonnedimmer: Home Assistant integratie voor ZonneDimmer - beheer zonnepaneel dimmen op basis van elektriciteitsprijzen · GitHub

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
blue eyes schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:36:
Ik werd vorige week raar aangekeken door de buurman. Had de overheid niet gezegd de auto niet op te laden tussen 17 en 21 uur?

Generiek klopt de boodschap, maar als je een PV hebt moet je juist laden, anders zou je de opwek het netwerk op sturen, nog meer load.... En als je een accu hebt, of beide.....

De buurman vond het maar raar, de regering was toch niet gek :D :D
In de avonduren is er een tekort. Als je dan de energie het net op stuurt ontlast je het net.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:42
Bman schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:07:
Beetje offtopic, maar delen de moeite waard.

Inleiding: enkele weken geleden contact gehad met Enphase waarom PV niet meer op afstand uitgezet kon worden. Ik had dit geautomatiseerd en dat werkte niet meer. Zie link, https://degroenenerds.nl/artikel/je-enphase-micro-omvormers-slim-uitzetten-via-app-cloud-of-home-assistant/

[Afbeelding]

Enphase had update gedaan en de standaard Envoy was niet meer geschikt; moet upgraden naar Envoy metered. Hoge meerkosten natuurlijk waarvoor ik vriendelijk bedankt heb.

Nu vindt ik deze Enexis brief op de mat om PV te laten dimmen tegen €0,25/kWh. Op de site zonnedimmer.nl/dim-mee wordt niet gerept over accu bezitters zoals wij hier. Nieuwsgierig of meerdere NL gebieden deze brief krijgen en of op dit forum al lotgenoten meelezen…? Ik woon in N-Limburg, driehoek Venlo-Nijmegen-Helmond

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toeval….?
Ik heb dezelfde brief ontvangen :). Dit leek mij interessant maar teveel gehannis/gehobby tov dan de Deye dat ik denk dat je het Balans EMS verstoor. (daarnaast beetje vreemd dat ik alle zonnestroom zowisow niet meteen het net op gooi en dan ook nog geld ontvangen :9 )

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:00
@Wolly afschalen PV zal over het algemeen met lage of negatieve Epex zijn. Dan wil je de accu laden, niet ontladen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:46:
@Wolly afschalen PV zal over het algemeen met lage of negatieve Epex zijn. Dan wil je de accu laden, niet ontladen ;-)
Correct. Maar @blue eyes heeft het over auto laden tijdens de avonduren, dan is er in de regel volgens mij juist een tekort (en daardoor hogere prijzen).
Dan zou ontladen of zonne-energie het net op gooien dus juist het net ontlasten.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Correct. Maar @blue eyes heeft het over auto laden tijdens de avonduren, dan is er in de regel volgens mij juist een tekort (en daardoor hogere prijzen).
Dan zou ontladen of zonne-energie het net op gooien dus juist het net ontlasten.
Op landelijk niveau op zich juist, maar op lokaal niveau kan het juist ook tot congestie leiden. EV laden en ook thuisbatterijen (ook de onze) kunnen dan juist lokale netten overbelasten. De netbeheerder heeft daar inzicht in en daarom is zonnedimmer enexis ook per straat en niet eens per dorp. Enexis zegt ook: je achterburen in een andere straat kunnen mogelijk wel in aanmerking komen en jij niet.

Zelf heb je er nauwelijks inzicht in en de (landelijke) prijs is ook geen goede indicator. Beste lokale indicator waar je zelf nog bijkunt (maar niet leidend is), is dus het lokale voltage. Gaat die richting 250+V, dan EV laden (en/of zonnedimmen :) ).

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:15
Ik denk dat het merendeel vd logica vrij eenvoudig is: zien we (kale) prijzen op day-ahead rond de 0ct, dan is er een overschot. Zien we prijzen rond de 30ct of meer, dan is er een tekort. Lokale tekorten/overschotten kun je dan weer aflezen aan voltage. Middenspanning, dat is een blinde vlek voor ons als eindgebruiker.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 09-06-2026 10:01 ]

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Op landelijk niveau op zich juist, maar op lokaal niveau kan het juist ook tot congestie leiden. EV laden en ook thuisbatterijen (ook de onze) kunnen dan juist lokale netten overbelasten. De netbeheerder heeft daar inzicht in en daarom is zonnedimmer enexis ook per straat en niet eens per dorp. Enexis zegt ook: je achterburen in een andere straat kunnen mogelijk wel in aanmerking komen en jij niet.

Zelf heb je er nauwelijks inzicht in en de (landelijke) prijs is ook geen goede indicator. Beste lokale indicator waar je zelf nog bijkunt (maar niet leidend is), is dus het lokale voltage. Gaat die richting 250+V, dan EV laden (en/of zonnedimmen :) ).
De burger heeft geen inzicht in de lokale belasting, de overheid zegt zelf dat tussen 1600-2100 de belasting te hoog is door afname.

In het algemeen kan je wel stellen dat invoeden tussen 16.00-21.00 dus beter is dan niet invoeden. De buurman van @blue eyes is dus zo gek nog niet.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier schiet bij export de voltage zo 4 tot 5 volt omhoog. Vanochtend ging ie bij exports van 241 naar 246V.

Wolken/Zon/Wolken op de PV van mij en de buren is ook mooi zichtbaar op de Voltage grafiek. Scheelt zo 2 to 4V.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hee maar ehm, dit topic gaat best snel af en toe. Is het een idee om het in ieder geval over Balans energie te hebben?

Juni is een rustigere maand. Geen 4000 euro per MW tot nu toe wat toch wel de krenten in de pap zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door Moby op 09-06-2026 10:27 . Reden: Juni, niet mei ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Moby schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:10:
Hee maar ehm, dit topic gaat best snel af en toe. Is het een idee om het in ieder geval over Balans energie te hebben?

Mei is een rustigere maand. Geen 4000 euro per MW tot nu toe wat toch wel de krenten in de pap zijn.
Zonder die uitschieters is het helemaal prut :/

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:10:

Mei is een rustigere maand. Geen 4000 euro per MW tot nu toe wat toch wel de krenten in de pap zijn.
Juni inderdaad.... maar basis verdiensten zijn op zich prima. Gemiddeld iets hogere avondprijzen dan in mei. Niet echt veel en Day Ahead is regelmatig hoger.

Trouwens, toch met dat lokale net, en voltage. Ik ben dus benieuwd wat de Deye gaat doen als er een export activatie gestuurd wordt en het voltage gaat over de drempel heen van 252V. Ik zie die kans nog wel voorbijkomen hier met de grote sprongen die er in voltage veroorzaakt worden door activaties.

Met exports krijgt voltage een flinke bump. Als er straks aFRR activaties zijn (rond lunch niet ongewoon), en panelen van buren op zuidgericht staan ook vol aan, dan gaan we zo van 248 + 4 naar 252V. Je ziet in de grafiek de PV power direct relateren met voltage. En ook met de Deye Exports. Ik kan in afgelopen 2 weken al meerdere momenten terugvinden dat het 251V wordt door exports.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2ltJlMByg7jYhzzFBZ7WR_StQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fq6wY4GYIJJa3u9DDm85lbgM.png?f=fotoalbum_large

Snachts met import duikt ie zo naar beneden -->

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vl3CDrWwj514fRpxkmlmDxNhYIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/37kPOYgRDDdaf7YaGUfl0AFd.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
JeVe schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:26:
Er zit wel iets aan te komen. Begreep via via dat er op zeer korte termijn een grote aankondiging komt.
Het bericht was al wat weggezakt, maar ik hoop dat we eindelijk (!) weer eens wat horen van @Balans Energie .

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:32

dof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4xDZ6z17iC_aQoEzWJA-EaEfxw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BD4l2SpYIUaINalfDS3XDUbv.png?f=user_large

Hier slingert het vrolijk tussen 225 en 245 , dus lijkt me prima voorlopig. (locatie Groningen Zuid)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Het bericht was al wat weggezakt, maar ik hoop dat we eindelijk (!) weer eens wat horen van @Balans Energie .
Ja, ik ook.

Begreep dat de 16kW Export (voor iedereen die dat nog niet heeft) update ook nog wel uitgerold gaat worden bij iedereen, tbv Tennet diensten. Tenminste, toen ik er om vroeg recent.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

Get!em schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:48:
[...]

Ja, ik ook.

Begreep dat de 16kW Export (voor iedereen die dat nog niet heeft) update ook nog wel uitgerold gaat worden bij iedereen, tbv Tennet diensten. Tenminste, toen ik er om vroeg recent.
Betekent dat dat mijn huis stroomloos wordt tijdens de update als ik de offgrid heb? En/of klooien met de "ATS" en dan alsnog alles in huis moeten uitzetten?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Zonder die uitschieters is het helemaal prut :/
Ik zie het ook niet verbeteren.
Waarom komt regeltoestand 2 veel vaker voor?
‘Wind en zon leveren op de day-aheadmarkt steeds minder op. Wanneer onbalansprijzen negatief zijn, kan het extra geld opleveren om je wind- of zonnepark dan af te schakelen, te curtailen. Batterijen reageren steeds sneller op prijssignalen, en vooral op de publicatie van de balansdelta van TenneT. Deze 2 fenomenen leidden al tot een toename vóór het implementeren van PICASSO. Van 2016 tot en met 2023 zaten we gemiddeld circa 8 procent van de tijd in regeltoestand 2. In 2024 steeg dat naar ongeveer 16,8 procent, in 2025 naar 27,3 procent. Dit jaar zitten we inmiddels rond de 40 procent van de tijd in regeltoestand 2, met maandelijkse uitschieters naar 50 procent. Dat is een enorme stijging.’
Het dilemma | PICASSO: minder negatieve onbalansprijzen, goed voor de onbalansmarkt?

Daarnaast is dit ook niet per se positief voor ons.
TenneT onderzoekt een maatregel voor de Nederlandse onbalansmarkt. Bij ernstige schommelingen op het elektriciteitsnet kan de publicatie van de prijscomponent in de balansdelta met 15 minuten worden vertraagd. De maatregel moet ongewenste reacties van marktpartijen beperken, maar kan tegelijkertijd gevolgen hebben voor de aansturing van batterijen en andere flexibele assets.
Wat betekent dit voor batterij-exploitanten?
Voor partijen die hun batterij volledig sturen op basis van de publieke balansdelta kan de impact aanzienlijk zijn. Zonder actuele prijsinformatie wordt het veel lastiger om tijdens hetzelfde kwartier te reageren op verwachte onbalansopbrengsten.

De maatregel lijkt daarmee vooral gericht op strategieën die sterk reactief zijn en hoofdzakelijk gebaseerd zijn op het volgen van publieke prijssignalen.

Partijen die daarnaast gebruikmaken van eigen voorspellingsmodellen, marktdata, weersinformatie en geavanceerde algoritmes zullen naar verwachting minder geraakt worden. Zij kunnen blijven sturen op verwachte onbalansontwikkelingen in plaats van uitsluitend op de actuele prijsindicatie.
TenneT overweegt vertraging van onbalansprijs met 15 minuten: wat betekent dat voor batterijen en energiesturing?

[ Voor 38% gewijzigd door Wolly op 09-06-2026 11:03 ]

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:25:
[...]

/speculatie modus: wellicht dat EPEX/Intraday handel op korte termijn actief wordt? In laatste update van Balans werd gesproken over ‘binnen afzienbare tijd’:
We gaan daarom binnen afzienbare tijd starten met volledige onbalanshandel, epex day ahead en intra day

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
India Sierra schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Betekent dat dat mijn huis stroomloos wordt tijdens de update als ik de offgrid heb? En/of klooien met de "ATS" en dan alsnog alles in huis moeten uitzetten?
Ja. Ik denk dan ook dat niet zomaar gebeurt, want dat zal/kan een hoop issues geven. Zoals ik begreep kan Balans (nu iig) zelf ook nog niet dit soort updates pushen.

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 09-06-2026 11:21 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:27
Ik denk dat de TL;DR van de onbalanshandel ook is dat het een broken concept is. Ons grootste probleem is transport capaciteit, en dat is nu net waar onbalans handel geen rekening mee houd. Ik had graag een opt-out gedaan, om gewoon EPEX te doen totdat AFFR er is.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
[...]

Nee, ik ben netjes door Don benaderd om eerst wat aanvullende gegevens aan te leveren. (zoals een serienummer van de Deye, en een foto van de LAN stick in de Deye). Wel heb ik geen off-grid, en zodoende hebben ze het ook direct kunnen doorvoeren. De Deye was 2x binnen een half uur eventjes afwezig.

Nog steeds blij met de upgrade, vanochtend weer 2 verkoop activaties gezien met export > 15 kW. Scheelt toch net wat op dagen als dit waar de accu hoogstwaarschijnlijk wel vol komt. Dan verkoop ik in de ochtend voor relatief hogere prijzen meer.

• Wolly
  • Niet online
Yaay schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:06:
[...]

/speculatie modus: wellicht dat EPEX/Intraday handel op korte termijn actief wordt? In laatste update van Balans werd gesproken over ‘binnen afzienbare tijd’:

[...]
Intraday kunnen ze inderdaad al!
Daaraan toevoegend vanaf volgend kwartaal kunnen we ook intra-day inkopen. Dat geeft extra flexibiliteit om dit soort momenten op te kunnen vangen tijdens de dag zelf.
Bron

Uit onderstaand stuk begrijp ik dat ze wel eerst starten met de andere handel en dan pas BSP.
Het team is inmiddels uitgebreid en we hebben nu de capaciteit om dit parallel op te zetten. We gaan daarom binnen afzienbare tijd starten met volledige onbalanshandel, epex day ahead en intra day

Zodra de BSP-registratie rond is, breiden we dit direct uit met aFRR en andere flexibiliteitsdiensten.
Bron

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 09-06-2026 11:18 ]

• scoobs
Get!em schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Trouwens, toch met dat lokale net, en voltage. Ik ben dus benieuwd wat de Deye gaat doen als er een export activatie gestuurd wordt en het voltage gaat over de drempel heen van 252V. Ik zie die kans nog wel voorbijkomen hier met de grote sprongen die er in voltage veroorzaakt worden door activaties.
Niet veel anders dan nu. Balans trekt zich niets aan van de NEN505491 norm en levert de omvormer af met een max toegestaan continue netvoltage van 260V. :+

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:25
Is er al iemand die een credit factuur heeft ontvangen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Geen idee.... ben ook benieuwd.

Maar ik schat zomaar in, dat het inderdaad via bypass moet, omdat de Deye opnieuw opstart, mogelijk 2x?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Niet veel anders dan nu. Balans trekt zich niets aan van de NEN505491 norm en levert de omvormer af met een max toegestaan continue netvoltage van 260V. :+
Haha, ok. Staat die setting in de Deye?

• zunrob
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Haha, ok. Staat die setting in de Deye?
Ja, zijn de Grid Settings.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Alle reactieve/publieke diensten hebben er last van. Hopelijk is straks aFRR actief, dat is niet-publiek, en proactief. Dan hebben we er minder last van.

• scoobs
Er is een zekere ironie dat de day-ahead markt momenteel de meest lucratieve markt is. De deye bij mijn grootouders is met een simpel zelfgemaakt algoritme en een vpn tunnel naar mijn HA lucratiever dan die van Balans. 2 uur programmeerwerk met Claude was alles wat nodig was.

@Get!em voor je settings: VDE4105 is een goede algemene setting voor als je nen compliant wilt zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door scoobs op 09-06-2026 11:41 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:39:
Er is een zekere ironie dat de day-ahead markt momenteel de meest lucratieve markt is.

@Get!em voor je settings: VDE4105 is een goede algemene setting voor als je nen compliant wilt zijn.
Ik pas die settings in de Deye niet zomaar aan nu. Balans doet op afstand ook lezen en wijzigen en geen zin in conflicterende en ongeteste settings icm balans aansturing.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 09-06-2026 11:41 ]

• paQ
  • Nu online
Sja er is ook elke dag ten minste ~20 cent spread. Als je dan met enig vermogen kunt heen en weer pompen dan is het goed toeven.

• scoobs
@Get!em Als je het dan toch graag aangepast wilt hebben: Balans heeft in Art2.1 van de kortingsovereenkomst vermeld dat ze de omvormer aansluiten conform geldende NEN normen. Als ze het niet willen aanpassen voor je zijn ze in overtreding van hun eigen contract. Just saying, geen idee hoe belangrijk het voor je is.

@paQ Klopt, en je vraagt je af waarom ze niet gewoon al enige tijd terug op day-ahead over zijn gestapt. Ik dacht dat het onderdeel was van de flexovereenkomst.

[ Voor 29% gewijzigd door scoobs op 09-06-2026 11:44 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:43:
@Get!em Als je het dan toch graag aangepast wilt hebben: Balans heeft in Art2.1 van de kortingsovereenkomst vermeld dat ze de omvormer aansluiten conform geldende NEN normen. Als ze het niet willen aanpassen voor je zijn ze in overtreding van hun eigen contract. Just saying, geen idee hoe belangrijk het voor je is.
Ah, well, mijn andere belang is dat ze die lokale trafo hier gaan vernieuwen en die MS en LS kabel onder mijn huis en door mijn tuin niet meer gaan gebruiken. Dus even over de 252V heen is ook weer leuk signaal naar netbeheerder..... :X

Edit, Solarman rapporteert Grid Voltage Protection High 265V en overvoltage U op 260V..... en profiel staat idd op "general standard" ipv een specifiek profiel.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 09-06-2026 11:57 ]

• paQ
  • Nu online
...en je apparaten in huis

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:49:
...en je apparaten in huis
jup, wat dat betreft.... onveiliger.

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:43:

@paQ Klopt, en je vraagt je af waarom ze niet gewoon al enige tijd terug op day-ahead over zijn gestapt. Ik dacht dat het onderdeel was van de flexovereenkomst.
Dat komt omdat ze dat eerst helemaal niet zagen zitten en er geen capaciteit voor wilden inzetten. "Tijd verspillen" was de term ervoor.
Dat lijkt logisch, maar in de praktijk is dat vaak niet de beste keuze.
14 januari

Drie maanden later bleek het wel interessant omdat het BSP verhaal langer duurt.
Het oorspronkelijke plan was om te wachten met fulltime handel tot we officieel BSP waren en aFRR konden leveren. Het idee daarachter was simpel: geen tijd verspillen aan tussenfases. Door de vertraging bij TenneT gaan we daar niet meer op wachten.

Het team is inmiddels uitgebreid en we hebben nu de capaciteit om dit parallel op te zetten. We gaan daarom binnen afzienbare tijd starten met volledige onbalanshandel, epex day ahead en intra day
8 april

Klopt natuurlijk niets van de redenering omdat, zoals je zelf ook zegt, die andere markten al vanaf dag 1 expliciet genoemd worden op de website.

• zunrob
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:41:
[...]

Ik pas die settings in de Deye niet zomaar aan nu. Balans doet op afstand ook lezen en wijzigen en geen zin in conflicterende en ongeteste settings icm balans aansturing.
Ik heb die setting zelf aangepast, ook naar VDE4105, nadat ik met Balans gebeld en afgestemd had.
Ik verwacht eigenlijk dat nieuwe installaties standaard nu met deze instellingen weg worden gezet. Even bellen en zelf aanpassen dus.

[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 09-06-2026 12:16 ]

• shaft83
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
All, Ik heb sinds dit weekend ook uitlezing met dank aan het @paq script ook uitlezing van mijn BMS'en. Wat opvalt is dat Batterij 2 zich significant anders gedraagt dan de andere 4. Hier wat screenshots. De rode kabel op deze batterij voelt ook flink warmer aan dan de rest, is echter nog wel gewoon vast te pakken. Kapjes er afgehaald en er is toch wel wat verkleuring en beschadiging te zien. Temperatuur op het contactpunt +/- 60 graden tijdens activatie waar de rest 35 graden blijft. Zometeen maar even bellen met Jelco.

Gisternavond:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ky6cN7Vhnj8a5Fcsg75aOKRKC7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpOYeoiKBEBYSLz6AtqLt8pz.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag, uurtje geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEoe0j7whuu9ktTcgNm1XnN4els=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2j32T4lDKGs6sSNEExmmGH5.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDJ_AWJVGGa-FTCymc0_ibrqDrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uYJUhvtKOKCuL75LdlOsOaq.jpg?f=fotoalbum_large

Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV

• paQ
  • Nu online
Wellicht slecht geknepen exemplaar.
Het biedt mi wel echt waardevolle inzichten.
Die kous is trouwens wel (veel) heter dan 60 geweest hoor.

[ Voor 66% gewijzigd door paQ op 09-06-2026 12:38 ]

• Wolly
  • Niet online
shaft83 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:33:
All, Ik heb sinds dit weekend ook uitlezing met dank aan het @paq script ook uitlezing van mijn BMS'en. Wat opvalt is dat Batterij 2 zich significant anders gedraagt dan de andere 4. Hier wat screenshots. De rode kabel op deze batterij voelt ook flink warmer aan dan de rest, is echter nog wel gewoon vast te pakken. Kapjes er afgehaald en er is toch wel wat verkleuring en beschadiging te zien. Temperatuur op het contactpunt +/- 60 graden tijdens activatie waar de rest 35 graden blijft. Zometeen maar even bellen met Jelco.

Gisternavond:[Afbeelding]

Vandaag, uurtje geleden:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dat is een recente installatie met de kabels met gevlochten buitenmantels?
Pagina: 1 ... 148 149 Laatste