Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 148 ... 158 Laatste
Acties:
  • 530.493 views

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:34

Ersus

Zuid-Limburg

paQ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:08:
maar effe he...
Die aansluitingen horen in wezen niet echt warmer te worden dan 45-50 graden. Dan moet er toch weinig probleem ontstaan?
Zal ook wel, maar dat afwisselend warm / koud laat het materiaal toch altijd iets uitzetten en krimpen wat de thermische kruip veroorzaakt.

Zou het komen omdat de stroom het materiaal van binnenuit verwarmd?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
Sja wie zal het zeggen, of sowieso een matige kwaliteit draad wellicht?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:12
Dbm12 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Vandaag zijn de monteurs langsgeweest en is er gekeken naar de individuele batterijen. Daar is niets op gevonden waarmee de batterijen zelf zijn uitgesloten van een probleem (ook fijn om te weten!) en alles nog eens goed aangedraaid. Het vermoeden was dan ook dat het waarschijnlijk aan de kabels lag.

Daarna zijn er nieuwe kabels gelegd tussen de DC schakelaar en de batterijen en zijn alle andere kabels eraf en opnieuw erop gegaan en goed aangedraaid. Ik zal vanavond bij het verkoopgeweld af en toe eens gaan meten. Maar ik vermoed en verwacht dat het probleem nu wel opgelost zal zijn. Maar zal uiteraard daarover rapporteren.

EDIT:

Ik hoefde niet lang te wachten want hij is nu bezig met verkoop en zie direct verschil. Het contactpunt dat voorheen 120 graden werd wordt nu niet warmer dan 45 graden. En de 80 graden punten worden 50 graden. Dat lijkt mij een stuk beter. Het heetste punt nu is bij de DC schakelaar op de postieve pool en zie ik rond de 70 graden worden. Negatief blijft rond de 50. Maar dat is veel beter :-)
Vandaag eindelijk tijd om eens hier verder naar te kijken, want het zat mij toch niet lekker dat nu de positieve pool bij de DC schakelaar nu opeens 70 graden werd. Ik heb daarom het systeem volledig uitgezet, de kap van de DC schakelaar afgehaald en alle kabels zelf aangedraaid.

Wat bleek, de positieve pool bleek niet goed vast te zitten…….. zucht. Ja dan snap ik wel dat deze sneller warm wordt….. En baal ik ervan dat ik niet vrijdag verder heb lopen aandringen bij de monteurs om de test langer te laten draaien. Ik had mijn warmtebeeld camera al in de hand maar ze hadden haast omdat ze nog een installatie moesten doen, waar ik begrip voor had omdat het al later in de middag was en ik ook wel ervanuit ging dat het wel goed zal zijn, immers ze wisten waarom ze kwamen! Dat is dan erg jammer om nu alsnog dit probleem te hebben, want ik had net zo goed ook kunnen bellen en ze nog een keer laten komen. Daar heeft niemand wat aan. Zelf doen geeft mij op het moment meer vertrouwen moet ik zeggen. Haastige spoed is zelden goed.

Daarna heb ik zelf boven maar mijn contactsleutel van zolder gehaald en alle contacten aangedraaid op de accu’s. Op alle was nog ruimte om aan te draaien met normale kracht. Nu weet ik dus zeker dat ze goed vastzitten en alles goed zit.

Vanavond maar weer eens meten, maar ik vermoed dat het nu wel goed zal zitten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoop dat Balans maar snel AFFR krijgt want van de verhalen alhier over de kwaliteit van oplevering, afterservice en niet volgens de verplichte (NEN) normen werken wordt niemand blij.

• jacovn
  • Nu online
paQ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:08:
maar effe he...
Die aansluitingen horen in wezen niet echt warmer te worden dan 45-50 graden. Dan moet er toch weinig probleem ontstaan?
Ik heb de DC kabels bij laden EV uit de accu wel een zo heet gehad dat het niet fijn was ze vast te houden.

Zal mijn Flir camera maar eens opzoeken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:15

dof

Ronald schreef op zondag 7 juni 2026 @ 06:11:

Ik heb naar Jelco aangegeven dat het aandraaien belangrijk lijkt en dus de momentsleutel waardevol kan zijn.
Toen ze hier -een tijdje geleden- met de update van accu firmware bezig waren en op m'n verzoek diagonaal aansloten, heb ik ook gevraagd; "...waarom geen moment sleutel?".

Antwoord was: "Niet nodig, want daarom gebruiken we ook een kleine dopsleutel ratel, zodat als je die zo stevig mogelijk aandraait, het precies genoeg is. Een ratel met lange arm wordt dan teveel.".

Klonk me wel plausibel in de oren...

Hier ook geen problemen met warmte van contactpunten (althans tot nu toe...).

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 07-06-2026 14:21 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
Mij niet, @dof … ik kan met een kort rateltje en heleboel meer moment maken dan de dichtstbijzijnde petit francaise met een langere.

Als aanhaalmoment van belang is is er maar een goede oplossing ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 07-06-2026 14:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
jacovn schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Ik heb de DC kabels bij laden EV uit de accu wel een zo heet gehad dat het niet fijn was ze vast te houden.

Wat op zich nog steeds niet zegt dat dat 'klopt'
Ze horen m.i. nooit zo heet te worden. Ik heb in het begin ook loeihete kabels gehad; die bleken gewoon niet goed gekrompen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

dof schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Toen ze hier -een tijdje geleden- met de update van accu firmware bezig waren en op m'n verzoek diagonaal aansloten, heb ik ook gevraagd; "...waarom geen moment sleutel?".

Antwoord was: "Niet nodig, want daarom gebruiken we ook een kleine dopsleutel ratel, zodat als je die zo stevig mogelijk aandraait, het precies genoeg is. Een ratel met lange arm wordt dan teveel.".

Klonk me wel plausibel in de oren...
Een lange sleutel zonder moment wordt wellicht te veel, stel je echter een momentsleutel in dan weet je tenminste hoeveel kracht je er op zet en is het altijd gelijk. De batterij handleiding vermeldt geen kracht en dan komen ze er mee weg.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• dof

dof

Ronald schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:20:
Mij niet, @dof … ik kan met een kort rateltje en heleboel meer moment maken dan de dichtstbijzijnde petit francaise met een langere.

Als aanhaalmoment van belang is is er maar een goede oplossing ;-)
Misschien wordt er een medewerker krachtmeting gedaan :+

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

The Legend

*Plop*

jacovn schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Jij zat ook bij de eerste installaties toch? Ik van half december, en bij mij werden de DC kabels van Deye naar switch en van switch naar accu’s bij lange zware belasting ook gloeiendheet. Ik heb 83 graden gemeten op de mantels. Toen heb ik een keer nieuwe kabels gekregen, zelf gemonteerd (eigen verzoek) en toen was het wel iets beter maar nog steeds werden ze richting de 65-70 graden, en niet alleen vlakbij de aansluitpunten.

Ik heb zelf 70mm kabels met dikke ogen besteld en net gemonteerd. Na 20 minuten vol blazen werd het warmste punt op het oog in de Deye 52 graden. Kabels handwarm (rond de 35 graden). Alleen voor de gemoedsrust is mij dat het al wel waard.

De installatie is het mij nog steeds wel waard, maar ik heb wel twijfels gekregen over of je dit bij Jan en alleman in de schuur moet willen zetten op deze manier. Dan zou ik toch als bedrijf op safe gaan. Geen Chint of EMAT maar A-merk componenten en 70mm2 DC kabels met dikke ogen. En dan altijd na installatie meten met een warmtebeeldcamera. Maar goed, het is mijn bedrijf gelukkig ook niet :+

Ik ben nu wel uitgehobbied, op naar AFRR :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• Ronald
dof schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Misschien wordt er een medewerker krachtmeting gedaan :+
Na afloop de terminals aanraken. Verbrandde vingers: gezakt 🙃🤣

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Kz_rWUW9z5IOSI8fZpOn9vtS_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1xftChGPRrosI1281wph2z8.jpg?f=fotoalbum_large

Aha ik zie m'n Hoymiles verschijnen, niet 700W die hij aan kan maar verbruik (+ verlies) - pv. Is de som positief dan verdwijnt hij uit beeld en is pv bij huis 0W. Verbruik en pv zijn steeds gelijk behalve + en -.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 07-06-2026 15:17 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xacY3QnDJb79qD0dPWdr3opWiXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fp3jaKK0S2IbA1DdzpaaGWbo.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de onderste ook warmer dan de andere tijdens load. Toevalligerwijs ook een 10% verschil met de rest, terwijl er al een paar keer de 100 ja aangetikt (cycles zijn ook 12-25 minder dan de overige, terwijl diagonaal aangesloten).

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 07-06-2026 16:11 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:36
Speedy-Andre schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:38:
[Afbeelding]

Aha ik zie m'n Hoymiles verschijnen, niet 700W die hij aan kan maar verbruik (+ verlies) - pv. Is de som positief dan verdwijnt hij uit beeld en is pv bij huis 0W. Verbruik en pv zijn steeds gelijk behalve + en -.
Ik hoop dat deze notatie de opmaat is voor ondersteuning van externe omvormers #hopium ben er al wel achter dan zo’n handelaar (ik weiger het ems te noemen) waardeloos is zonder kennis van de omgeving, ook met persoonlijke voorspellingen. State of charge van m’n auto is zo’n cruciale factor, dat je er niet tegen op kan voorspellen. En als m’n 12, volgend jaar 24kw aan zonnepiek niet tariefgestuurd mee doet is ben je ook nergens.

ik hoop vooral dat er een lokale telemetry optie komt @Balans Energie geef de enthousiastelingen gewoon via mqtt de actuele tarieven, en lees eventueel een paar dingen op een vooraf gedefinieerd topic. Dan doet de home assistent community de rest, zonder dat je er veel werk aan hebt.

• paQ
overhyped schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Ik hoop dat deze notatie de opmaat is voor ondersteuning van externe omvormers
nah

Gen aangesloten PV verschijnt niet hoor. Terwijl je die zo uit de deye registers kunt plukken.

• overhyped
paQ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:17:
[...]

nah

Gen aangesloten PV verschijnt niet hoor. Terwijl je die zo uit de deye registers kunt plukken.
Het zou een kleine moeite zijn om vanuit de handelaar een omvormer uit te lezen.

• paQ
overhyped schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:19:
[...]

Het zou een kleine moeite zijn om vanuit de handelaar een omvormer uit te lezen.
Tot dat iemand zijn wifi wachtwoord wijzigt, of van omvormer wisselt, of of of of
Ik denk niet dat het gaat gebeuren.

Ik snap echter niet dat de PV die de Deye notabene kan zien aan de GEN poort achterwege wordt gelaten :?

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:57
Dbm12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Vandaag eindelijk tijd om eens hier verder naar te kijken, want het zat mij toch niet lekker dat nu de positieve pool bij de DC schakelaar nu opeens 70 graden werd. Ik heb daarom het systeem volledig uitgezet, de kap van de DC schakelaar afgehaald en alle kabels zelf aangedraaid.

Wat bleek, de positieve pool bleek niet goed vast te zitten…….. zucht. Ja dan snap ik wel dat deze sneller warm wordt….. En baal ik ervan dat ik niet vrijdag verder heb lopen aandringen bij de monteurs om de test langer te laten draaien. Ik had mijn warmtebeeld camera al in de hand maar ze hadden haast omdat ze nog een installatie moesten doen, waar ik begrip voor had omdat het al later in de middag was en ik ook wel ervanuit ging dat het wel goed zal zijn, immers ze wisten waarom ze kwamen! Dat is dan erg jammer om nu alsnog dit probleem te hebben, want ik had net zo goed ook kunnen bellen en ze nog een keer laten komen. Daar heeft niemand wat aan. Zelf doen geeft mij op het moment meer vertrouwen moet ik zeggen. Haastige spoed is zelden goed.

Daarna heb ik zelf boven maar mijn contactsleutel van zolder gehaald en alle contacten aangedraaid op de accu’s. Op alle was nog ruimte om aan te draaien met normale kracht. Nu weet ik dus zeker dat ze goed vastzitten en alles goed zit.

Welke partij heeft de installatie bij jou verzorgd?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• overhyped
paQ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:21:
[...]

Tot dat iemand zijn wifi wachtwoord wijzigt, of van omvormer wisselt, of of of of
Ik denk niet dat het gaat gebeuren.

Ik snap echter niet dat de PV die de Deye notabene kan zien aan de GEN poort achterwege wordt gelaten :?
Als je kijkt hoe bijvoorbeeld homewizard det doet: die maakt gewoon een oath koppeling, dan heb je dat gedoe niet. Zou voor mij, en de meesten hier, geen match zijn, maar ik ga ook niet de helpdesk bellen als ik iets verkloot. Voor Henk en Ingrid zou het wel werken.

Ik hoop op iets meer power user lokaals :)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

overhyped schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:19:
[...]

Ik heb liever dat ze hun tijd in iets anders steken zoals het slimmer maken van de EMS / zorgen dat ze van Tennet aan de slag mogen, bugs uit het dashboard halen, etc.

Van klussen krijg je grijze haren

• Dbm12
Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:44:
[...]

Welke partij heeft de installatie bij jou verzorgd?
Team Den Haag….

In ander nieuws, nu net 3 activaties geweest, temperatuur op de accupolen (45 graden). Temperatuur op DC schakelaar polen 55 graden.

Helemaal toppie nu dus. Ik kijk nog wel een keer over een maand hoe het ervoor staat en of er verschil is.

Volgende missie: P14’s monteren boven de Deye.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier ook even opvolging op het strakker aandraaien afgelopen nacht:

Na hele cyclus van de dag: batterij socs binnen 5%punt van elkaar, dus veel gelijker. Warmste punt is nu 35c na 5 min activatie. Heetste deel is onderkant dc schakelaar met 57C. Gezien de ervaring van anderen ga ik die nog even een keer nakijken/aandraaien.

• Ronald
Ik heb die 2 ervaringen maar even bij Jelco gemeld;-)

Met gelijkere overgangsweerstanden over de busbars van de modules zelf, zou externe busbars nog wat toevoegen? Als je het zelf naderhand gedaan hebt, dan heb je de boel überhaupt al opnieuw vast gezet, dus dat gaat al naar appel en peren vergelijken

[ Voor 71% gewijzigd door Ronald op 07-06-2026 21:04 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Dbm12 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Vandaag zijn de monteurs langsgeweest en is er gekeken naar de individuele batterijen. Daar is niets op gevonden waarmee de batterijen zelf zijn uitgesloten van een probleem (ook fijn om te weten!) en alles nog eens goed aangedraaid. Het vermoeden was dan ook dat het waarschijnlijk aan de kabels lag.

Daarna zijn er nieuwe kabels gelegd tussen de DC schakelaar en de batterijen en zijn alle andere kabels eraf en opnieuw erop gegaan en goed aangedraaid. Ik zal vanavond bij het verkoopgeweld af en toe eens gaan meten. Maar ik vermoed en verwacht dat het probleem nu wel opgelost zal zijn. Maar zal uiteraard daarover rapporteren.

EDIT:

Ik hoefde niet lang te wachten want hij is nu bezig met verkoop en zie direct verschil. Het contactpunt dat voorheen 120 graden werd wordt nu niet warmer dan 45 graden. En de 80 graden punten worden 50 graden. Dat lijkt mij een stuk beter. Het heetste punt nu is bij de DC schakelaar op de postieve pool en zie ik rond de 70 graden worden. Negatief blijft rond de 50. Maar dat is veel beter :-)
Welk team is langsgeweest voor deze service afhandeling? Is dit dezelfde als de installatie destijds (team Den Haag in jouw geval).

Van klussen krijg je grijze haren

• Dbm12
fenrir schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:17:
[...]

Welk team is langsgeweest voor deze service afhandeling? Is dit dezelfde als de installatie destijds (team Den Haag in jouw geval).
Correct.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:00:
Ik heb die 2 ervaringen maar even bij Jelco gemeld;-)

Met gelijkere overgangsweerstanden over de busbars van de modules zelf, zou externe busbars nog wat toevoegen? Als je het zelf naderhand gedaan hebt, dan heb je de boel überhaupt al opnieuw vast gezet, dus dat gaat al naar appel en peren vergelijken
Zoals ik @paQ zijn plaatjes zie, ga je van traditioneel aansluiten met 15%punt tussen Hoogste En laagste SOc, naar 5%punt bij diagonaal aansluiten, en naar 1%punt bij externe busbars.

Die laatste procentpunten gaan verschil maken bij ontladen tot 5% of bij opladen boven de 95%.

• GerritFrans
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:44
Bij mij maakte de externe busbars niet alleen veel verschil in lagere temp , maar ook is de SOC van al mijn 3 accu's veel dichter bij elkaar gaan liggen.

Wel dus elke accu apart op de busbar aangesloten met 50mm2 kabels en vooral dikke ogen aangeklemd, (veel van die pers-ogen zijn eigenlijk te dun, en dat geeft weer een grotere overgangs weerstand, en dus warmte) en van de busbars met 70mm2 naar de Deye. Dat laatste is volgens mij een erg belangrijk punt, om de temp in die kabel laag te houden (45 graden bij vollast)

• Robin_H
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 20:15
GerritFrans schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:03:
Bij mij maakte de externe busbars niet alleen veel verschil in lagere temp , maar ook is de SOC van al mijn 3 accu's veel dichter bij elkaar gaan liggen.

Wel dus elke accu apart op de busbar aangesloten met 50mm2 kabels en vooral dikke ogen aangeklemd, (veel van die pers-ogen zijn eigenlijk te dun, en dat geeft weer een grotere overgangs weerstand, en dus warmte) en van de busbars met 70mm2 naar de Deye. Dat laatste is volgens mij een erg belangrijk punt, om de temp in die kabel laag te houden (45 graden bij vollast)
Ik ben wel geïnteresseerd naar hoe je dit hebt aangesloten en wat er allemaal benodigd is om dit te doen. 17 augustus komt bij mij ook een BB. Ik laat mijn panelen op de Deye aansluiten en ik heb noodstroom bijbesteld.

Ik zou uiteindelijk ook wel alles met een Busbar aangesloten willen hebben, ik ben alleen niet zo thuis in wat ik dan allemaal nodig heb. Ik heb een bevriende elektricien die mij kan helpen met aansluiten dat dan weer wel, die is alleen niet helemaal ingeschoten op thuisaccu's

• scoobs
  • Registratie: December 2019
Waarom laat je het niet eerst even een tijdje zoals het is? Tegenwoordig weten ze als het goed is allemaal hoe een installatie werkt. Als het geheel netjes op moment wordt vastgezet en op correcte wijze bedraad wordt, dan heb je in principe alles al. De rest kan ooit nog wel komen.

• GerritFrans
Ik heb alle materialen bij electramat gekocht. Die had goede prijzen, en kwaliteit, vooral die persogen waren van lekker dik materiaal.

Ik had voor mijn 3 accu's 3 stukken rode 50mm2 kabel van 80 cm lengte, 3 stuks 50mm2 zwarte (ook 80 cm lang) met aan beide zijde ogen van M8. Dan 2 kabels van 70mm2 (1 rood en 1 zwart) met aan een kant ogen van M8 en aan uiteinde voor in de Deye ogen voor M10. De lengte van deze 2 hangt af van de installatie ruimte/positie bij jou. Dan moet je na het krimpen (best zwaar werk, elk oog 2x krimp!)) een stukje krimpkous met lijm, van rood of zwart over alle krimp uiteinden maken. Ik heb bij Amazon voor 41 euro een zware krimptang gekocht, de 2 busbars M8 en die krimpkous. dat was maar iets duurder, dan de ogen extern laten krimpen. Je mag rustig even bij mij komen kijken, als je niet te ver weg zit, ik woon in Epe.

Ik had aan de installateurs gevraagd, of ze mijn kabels wilden gebruiken bij de installatie, en dat was geen enkel probleem.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:54
GerritFrans schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:03:

Hoezo maakt de dikte van het oog uit voor de overgangsweerstand als het contactoppervlak tussen kabeloog en accupool gelijk is?

• GerritFrans
oppervlak van dat kabeloog, die contact maakt met de busbar of de Deye (en de bout) zou zo dik mogenlijk moeten zijn,om weinig weerstand te ondervinden op die verbinding. Oppervlakte is toch al wat minder dan het kabel oppervlakte/doorsnede. En weerstand in de verbinding geeft verlies/warmte

• scoobs
zunrob schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Hoezo maakt de dikte van het oog uit voor de overgangsweerstand als het contactoppervlak tussen kabeloog en accupool gelijk is?
Omdat je anders een dunste doorsnede kunt hebben van bijv 10mm2, waar de rest 50mm2 is. Dat is een flinke hotspot. Je wilt, als je de gehele schakeling zou doorsnijden, overal een gelijkwaardige "dunste doorsnede" van pak em beet hetzelfde willen hebben. Zeker in de buurt van de hotspots die je toch al hebt bij overgangen met niet-perfecte weerstand.

[ Voor 24% gewijzigd door scoobs op 07-06-2026 22:46 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
Ik zie (AI) dat Balans bij TenneT al BRP en BSP is. Ik zie ze ook in de lijst van TenneT staan als BSP. Wat ontbreekt er dan nog? Of zie ik iets over het hoofd?

CSP register https://share.google/raU1NHboBzcmSL3ss

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBLQRP1Ge1k7wsws-v2cJNlXqzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQ1XNBprLCK3lOtL1Szc03yp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ibak op 07-06-2026 23:59 ]

• zunrob
scoobs schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:44:
[...]

Omdat je anders een dunste doorsnede kunt hebben van bijv 10mm2, waar de rest 50mm2 is. Dat is een flinke hotspot. Je wilt, als je de gehele schakeling zou doorsnijden, overal een gelijkwaardige "dunste doorsnede" van pak em beet hetzelfde willen hebben. Zeker in de buurt van de hotspots die je toch al hebt bij overgangen met niet-perfecte weerstand.
Het zal aan mij liggen, maar ik snap het nog niet.

Hier een foto van mijn kabels achterop de accu's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AC84QCQCPn-sKdTJZLykmKjSqLY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b923cydD7HSokWF5WBK4c3zf.png?f=fotoalbum_large

De bovenkant van het oog (de platte zijde die je niet ziet), die heeft een contactoppervlak precies even groot als het ronde gedeelte van de pool achterop de batterij is.
Als dit oog dikker zou zijn (oftewel de zijde waar je hier tegenaan kijkt) blijft dat contactoppervlak, oftewel de overdrachtsplek van kabel naar batterij pool, exact even groot (of klein).

Dat oppervlakte is in jouw voorbeeld, in mijn ogen, de plek met de meeste weerstand.

Wel kan het zo zijn dat als het oog te klein is de weerstand van kabel naar oog te groot is, en je daar dus warmte krijgt. Bij een dikker oog is er minder weerstand van kabel naar oog. Maar dat staat los van overdracht van oog naar batterij.

Edit: ja, voor mijn gevoel, zeker vergeleken met de kabels van De Wit, zijn deze oogjes dun. Die van De Wit zijn 2x zo dik. Echter, deze komen van Balans, en ik neem aan dat ze hier toch wel weten wat ze doen. En dat dit dus voldoende dik is.

[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 08-06-2026 00:03 ]

• ibak
zunrob schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:57:
[...]

[Afbeelding]

De bovenkant van het oog (de platte zijde die je niet ziet), die heeft een contactoppervlak precies even groot als het ronde gedeelte van de pool achterop de batterij is.
Als dit oog dikker zou zijn (oftewel de zijde waar je hier tegenaan kijkt) blijft dat contactoppervlak, oftewel de overdrachtsplek van kabel naar batterij pool, exact even groot (of klein).

Dat oppervlakte is in jouw voorbeeld, in mijn ogen, de plek met de meeste weerstand.
Grootte van contact oppervlak en doorsnede van de kabel en doorsnede kabeloog materiaal zijn weliswaar verschillende dingen maar beide belangrijk in dit onderwerp. Gelukkig had jij toch ook al dikke kabelogen eraan laten krimpen?

• zunrob
ibak schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:02:
[...]

Grootte van contact oppervlak en doorsnede van de kabel en doorsnede kabeloog materiaal zijn weliswaar verschillende dingen maar beide belangrijk in dit onderwerp. Gelukkig had jij toch ook al dikke kabelogen eraan laten krimpen?
Drie van mijn vier modules zijn aangesloten op de busbar met de originele kabels van Balans (zie foto hierboven), de vierde met kabels van De Wit (met idd dikkere kabelogen).

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:56:
Ik zie (AI) dat Balans bij TenneT al BRP en BSP is. Ik zie ze ook in de lijst van TenneT staan als BSP. Wat ontbreekt er dan nog? Of zie ik iets over het hoofd?

CSP register https://share.google/raU1NHboBzcmSL3ss

[Afbeelding]
Het is Balans met een S op het einde.

En die staat niet in het officiele register (dus niet een AI gepruttel)
https://www.tennet.eu/nl/...nsten-bspcsp/bsp-register

• ibak
zunrob schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:05:
[...]

Drie van mijn vier modules zijn aangesloten op de busbar met de originele kabels van Balans (zie foto hierboven), de vierde met kabels van De Wit (met idd dikkere kabelogen).
Dat ze na de busbar dunner zijn is toch minder erg omdat er minder spanning op staat door de busbar die het verdeeld. Dat zou je ook moeten zien doordat ze niet zo warm worden ondanks dat ze dunner zijn als je laatste nieuwe. Zie je verschil in temperatuur tussen de 3 dunne en die ene dikke? Zal vast meevallen doordat je nu verdeeld hebt met de busbar.

• scoobs
zunrob schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:57:
[...]

[Afbeelding]

het zo zijn dat als het oog te klein is de weerstand van kabel naar oog te groot is, en je daar dus warmte krijgt. Bij een dikker oog is er minder weerstand van kabel naar oog. Maar dat staat los van overdracht van oog naar batterij.

Edit: ja, voor mijn gevoel, zeker vergeleken met de kabels van De Wit, zijn deze oogjes dun. Die van De Wit zijn 2x zo dik. Echter, deze komen van Balans, en ik neem aan dat ze hier toch wel weten wat ze doen. En dat dit dus voldoende dik is.
Beiden zitten erg dicht (enkele mm) bij elkaar en hebben flinke invloed op elkaar. De overdracht zelf wordt er niet beter van nee, maar 2mm verderop heb je minder warmtelast.

Wbt je edit: zou je denken ja. Kan best zijn dat het allemaal net kan, maar er een stukje kostenbesparing bij zit.

• ibak
Wolly schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:05:
[...]

Het is Balans met een S op het einde.

En die staat niet in het officiele register (dus niet een AI gepruttel)
https://www.tennet.eu/nl/...nsten-bspcsp/bsp-register
Ah yes zie het bedankt, wel apart eigenlijk dat Balanz ook van hen is, wat zouden ze daar dan mee willen als het niet ons doel betreft en puur handels namen linken of zo?

• scoobs
ibak schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:13:
[...]

Ah yes zie het bedankt, wel apart eigenlijk dat Balanz ook van hen is, wat zouden ze daar dan mee willen als het niet ons doel betreft en puur handels namen linken of zo?
Heb je de bron van Wolly al eens bekeken? Balanz energie bestaat niet.
edit:
in de lijst van TenneT, hetgeen wat voor ons relevant is.
AI is een geweldige tool, maar dingen opzoeken wil nog wel eens mis gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door scoobs op 08-06-2026 00:23 ]

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:13:
[...]

Waarom denk je dat Balans en Balanz Energy zijn verbonden?
https://www.balanz-energy.com/about/

• ibak
Wolly schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:21:
[...]

Dat had hier iemand al uitgezocht dacht ik met Don en compagnon als eigenaar, maar jouw link toont idd andere namen. Klopt niet dus.

[ Voor 16% gewijzigd door ibak op 08-06-2026 00:29 ]

• scoobs
edit:
reactie op bovenstaande post, irrelevant na edit.

[ Voor 76% gewijzigd door scoobs op 08-06-2026 00:30 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:46
Wolly schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:21:
[...]

Inderdaad

Balanz Energy (officieel Balanz Energy B.V.) is een Europees energiehandel- en leveringsbedrijf dat in 2025 is opgericht. De oprichters en het kernmanagement van het bedrijf zijn: Erik van Boekel (Oprichter en CEO) Tevfik Prins (Oprichter en Operationeel Directeur) Richard Willems (Oprichter en CTO).

Balanss Energie is van Don Molenaar en Guust Hilte.

(Ook aldus Ai)

• overhyped
fenrir schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Ik heb liever dat ze hun tijd in iets anders steken zoals het slimmer maken van de EMS / zorgen dat ze van Tennet aan de slag mogen, bugs uit het dashboard halen, etc.
Een product ontwikkelen is altijd een afweging tussen tech dept, core propositie, en uitbreiding. Feit is (voor mij) dat een losse handelaar die zich niets van mijn huis aantrekt en geen signalen afgeeft aan mijn huis na twee jaar de deur uit gaat. Vannacht relatief duur ingekocht, vandaag weer goedkoper gedumpt. Leuk voor de 2 cent voor balans, maar totaal nutteloos Voor mij als klant. Met kennis van het huis kan je inspelen op daadwerkelijke behoefte.

Ergo: voor Mij hangt het samen.

• ibak
overhyped schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:54:
[...]

Een product ontwikkelen is altijd een afweging tussen tech dept, core propositie, en uitbreiding. Feit is (voor mij) dat een losse handelaar die zich niets van mijn huis aantrekt en geen signalen afgeeft aan mijn huis na twee jaar de deur uit gaat. Vannacht relatief duur ingekocht, vandaag weer goedkoper gedumpt. Leuk voor de 2 cent voor balans, maar totaal nutteloos Voor mij als klant. Met kennis van het huis kan je inspelen op daadwerkelijke behoefte.

Ergo: voor Mij hangt het samen.
Wat zou er bij jou dan anders zijn geweest als bij mij? Hier werd gisteren met negatieve prijzen gevuld overdag en van 18.00 tot 23.00 tegen 10 cent ontladen. Vannacht niks ingekocht en langzaam tot 27% gezakt. Dus prima. Er is vast een reden voor dat het bij jou anders is heb je een idee daarbij? Ik heb 8.45 KWP en 3 modules en het was grotendeels bewolkt gisteren.

• Dbm12
Nu dat de nieuwe energiewet actief is per 1 januari en wij allemaal bij dezelfde energieleverancier zitten met grote accu’s kan het ook wel eens interessant zijn voor @Balans Energie om te onderzoeken of energie delen gunstig kan uitpakken voor de deelnemers gezien dat vooral een administratieve exercitie is.

Stel, in de winter zijn er goedkope inkoopprijzen. Het signaal gaat af om al onze accu’s te laden en wij vullen ze goed af om een duurdere periode door te komen. Per huishouden scheelt het natuurlijk hoeveel energie er gebruikt wordt en daarmee ontstaan verschillen. Maar als we onderling dit kunnen middelen tegen kostprijs hebben we als groep een voordeel dat we onderling “goedkoop” stroom kunnen verdelen van eerder nog goedkoper ingekocht stroom waardoor we wellicht als groep goedkoper uit kunnen dan het enkel individueel aan te sturen.

Het vervelende aan energie delen is dat de energiebelasting/btw nog steeds betaald moet worden en je kale prijs laag moet zijn. Hierdoor zullen de veelgebruikers er vooral baat bij hebben, je krijgt immers ook minder terug voor de stroom. Maar hierdoor kan je als groep wel beter en efficiënter om gaan met je pool aan accu’s en hierdoor ook makkelijker ruimte creëeren voor bijv aFRR capaciteit omdat je de accu effectief over meer deelnemers deelt.

Ander nadeel is uiteraard meer cyclussen. Maar ben toch wel benieuwd of balans energie ook niet naar energie delen aan het kijken is (en wellicht al doorgerekend heeft). In principe mag het al, maar moet je het administratief goed regelen en uiteraard goed uitleggen aan de deelnemers.

• scoobs
En wat is het voordeel voor mij als laaggebruiker? Waarom zou ik onder marktprijs willen verkopen aan mijn mede balans users?

[ Voor 42% gewijzigd door scoobs op 08-06-2026 09:12 ]

• Dbm12
scoobs schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:11:
En wat is het voordeel voor mij als laaggebruiker?
Meer ruimte voor activaties bij aFRR. De vraag is of dat opweegt ten op zichtte van de lagere verkoopprijs (immers doel is zo goedkoop mogelijk aan je medegebruiker verkopen) en de winst die je kan behalen door weer ruimte beschikbaar te hebben.

Daarom zeg ik, zou wellicht een interessante optie zijn om te “balanceren” van de accupool en dus effectief gezien meer beschikbaarheid te hebben op je gehele poule. Maar dat moet wel in een rekenmodel doorgerekend worden of het zinnig is.

• scoobs
Waarom zou ik ipv aan mijn mede balans gebruikers dan niet verkopen aan de markt om ruimte te maken voor aFRR? Dat deel mis ik nog. Uitgaande van dat aFRR activaties niet in de weg staan tov vantevoren verkopen aan de markt.

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 08-06-2026 09:26 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:11:
En wat is het voordeel voor mij als laaggebruiker? Waarom zou ik onder marktprijs willen verkopen aan mijn mede balans users?
Je kunt er een afspraak van maken dat het tegen een middelingsprijs is. Bijv is er goedkoop ingekocht voor 2cent, huidige inkoop is 22 cent. Veelgebruiker kan of importeren voor 22 cent marktprijs, of overnemen van jou, bijv voor 12 cent.

Maar goed, het is niet ''Simpel" administratief.

Ten eerste de verliezen en opslagen meerekenen.
Ten tweede de belastingen die alsnog gelden (al maakt dat voor de situatie overigens weinig uit)
Ten derde (die in belangrijkheid echter bovenaan staat), de energiedelen kan voorlopig alleen met een afspraak vooraf over de prijs en hoeveelheid, en kan dus niet dynamisch vooralsnog. Mogelijk als je het alleen als afspraak binnen 1 leverancier doet, en die het volledig faciliteert, dat het wel dynamisch lukt.

Energie delen: wat is wel en niet mogelijk? | Vereniging Eigen Huis

Energiedelen - Welke mogelijkheden biedt het en wat is de rol van de ACM

En daar staat meteen een andere drempel: de huidige 1 januari wet is niet afdoende, er moeten aanvullende zaken vastgelegd worden per medio dit jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 08-06-2026 09:31 ]

• scoobs
@Get!em En wat is mijn incentive om steevast voor 12 ipv 22ct te verkopen? Met alle respect, ik ga niet tegen lagere prijzen verkopen aan anderen omdat ze toevallig eenzelfde accupack hebben gekocht. Ik zou dus absoluut geen interesse hebben hierin. Of zeggen andere gebruikers dat ze toch wel willen betalen voor mijn zonne-overschot op het moment dat stroom gratis is? :+

[ Voor 30% gewijzigd door scoobs op 08-06-2026 09:31 ]

• Dbm12
scoobs schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:26:
Waarom zou ik ipv aan mijn mede balans gebruikers dan niet verkopen aan de markt om ruimte te maken voor aFRR? Dat deel mis ik nog. Uitgaande van dat aFRR activaties niet in de weg staan tov vantevoren verkopen aan de markt.
Als de prijs hoger is op de markt is dat inderdaad voor jouw als individu beter. Echter als collectieve groep is onderling verdelen gunstiger omdat daarmee de gemiddelde inkoopprijs zal dalen voor iedereen. Je kan er namelijk zelf ook baat bij hebben op dagen dat je zelf tekort komt en de marktprijs hoger zal zijn.

Belangrijk is echter inderdaad te waken dat er niet een scheefgroei plaatsvind tussen veelgebruikers (die daarmee meer winst pakken op inkoopprijs) en minder gebruikers die ongunstiger verkopen. Een component van compensatie kan hier weer aantrekkelijk worden. Bijv winstdeling om dit weer recht te trekken. De gedachte is daarmee meer naar een collectief te gaan dan naar puur de individu.

Maar zoals ik al zei, rekenmodellen. :-) Die heb ik niet en zou wel interessant kunnen zijn voor balans om eens door te rekenen of dit gunstig kan zijn. De mogelijkheden zijn er tegenwoordig en als groep kunnen we hier baat bij hebben.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:30:
@Get!em En wat is mijn incentive om steevast voor 12 ipv 22ct te verkopen? Met alle respect, ik ga niet tegen lagere prijzen verkopen aan anderen omdat ze toevallig eenzelfde accupack hebben gekocht. Ik zou dus absoluut geen interesse hebben hierin. Of zeggen andere gebruikers dat ze toch wel willen betalen voor mijn zonne-overschot op het moment dat stroom gratis is? :+
Het gaat er inderdaad om dat de prijs van inkoop en verkoop van elkaar kunnen verschillen op hetzelfde moment.

Indien sell/buy wel gelijk zijn, heb je uiteraard gelijk dat er geen incentive is om binnen het collectief goedkoper te verkopen dan de markt.

Maar mogelijk als je er op een ander moment zelf ook van profiteert wil je toch meedoen. Bijv als je beide een EV hebt, en je sowieso elke week wel een keer gedwongen tegen marktprijs moet importeren. Dan is het geven en nemen, elk op een ander moment (en binnen een collectief middelt dat moment dan wel uit).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ibak schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:56:
Of zie ik iets over het hoofd?
Je ziet over het hoofd dat een willekeurige AI geen zoekmachine en geen rekenmachine is. Het is een statistische machine die voorspelt welke letters en woorden eerder vaak bij elkaar stonden en reproduceert dat elk moment met een zeer waarschijnlijke gelijkende volgorde op basis van je input. Het resultaat (het is dus niet een antwoord...) is een letterbrij die zowel zeer geloofwaardig is, als overtuigend, omdat de waarschijnlijkheid zo hoog is (mede omdat de opmaak ook nog eens gelikt is met bullets). Maar dat betekent nog steeds niet dat het waar is.

In dit geval heb je een AI die zowel de waarschijnlijkheid van letters in de naam (Balanz, Balans, Balanss) als ook de letters van de afkortingen (CSP, BSP, BRP) in combinatie met kernwoorden als Tennet, Energie (incl de engelse varianten), etc gewoon in een lettersoep gooit en dan er alsnog een leesbare tekst van gaat maken.

Misschien moeten we (op tweakers als geheel) posts met AI maar gaan verbieden. In verschillende topics wordt je er helemaal dood mee gegooid en verstoord de discussie te vaak.

Sorry voor de herhaling, maar de AI meuk begint iets te regelmatig in posts te verschijnen, ook zonder dat het is aangekondigd. Tot en met complete useraccounts die als bot/agent aan het reageren zijn.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

overhyped schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:54:
[...]

Feit is (voor mij) dat een losse handelaar die zich niets van mijn huis aantrekt en geen signalen afgeeft aan mijn huis na twee jaar de deur uit gaat.
Ik denk niet dat ze je zullen missen :) Ik zou geen vagere 'reden' kunnen bedenken.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:29:
@SlinkingAnt @Ronald
https://github.com/paqpaqpaq/balans-pace/tree/main

Dit is de aangepaste versie van https://github.com/nkinnan/esphome-pace-bms zodat hij multistack werkt met de BE pace ex BMS.
De "Warning" tekst meldingen functioneren, maar duren altijd zeer kort.
Kwa fault, alarm of balancing info krijg ik het er op deze wijze helaas niet uit. Dat lijkt ASCII te zijn en ik krijg dat niet werkend.
Hoe dan ook, de rest werkt gewoon.

HA code in de git geeft dit HA dashboard
[Afbeelding]

edit:
Reguliere netwerkkabel in de RS485 poort, en dan met oranje + oranje/wit op de esp32.
Inmiddels ook het Lliygo RS485 bord aan de batterijen gekoppeld. RJ45 stekker in RS485 port naast gele kabel, alle batterijen op RS485 en CAN staan op PYLON protocol.

Krijg nu alleen de hele tijd deze output
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
09:48:44    [I] [pace_bms_master:190]   
Commands still in queue on update(), skipping this refresh cycle; Could not speak with the BMS fast enough, possible solutions: increase update_interval, reduce request_throttle, decrease the number of sensors (relevant for multiple chained battery pack setups).
09:48:44    [V] [text_sensor:037]   
'BMS1 Balancing Cells': Received new state Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
09:48:44    [V] [text_sensor:115]   
'BMS1 Balancing Cells' >> 'Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16'
09:48:45    [V] [text_sensor:037]   
'BMS3 Balancing Cells': Received new state Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
09:48:45    [V] [text_sensor:115]   
'BMS3 Balancing Cells' >> 'Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16'
09:48:46    [V] [preferences:117]   
Saving 1 items...
09:48:46    [V] [preferences:128]   
sync: key: 233825507, len: 4
09:48:46    [D] [preferences:148]   
Writing 1 items: 0 cached, 1 written, 0 failed
09:48:49    [V] [text_sensor:037]   
'BMS2 Balancing Cells': Received new state Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
09:48:49    [V] [text_sensor:115]   
'BMS2 Balancing Cells' >> 'Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16'
'BMS1 Balancing Cells': Received new state Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
09:48:50    [V] [text_sensor:115]   
'BMS1 Balancing Cells' >> 'Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16'
09:48:50    [V] [text_sensor:037]   
'BMS3 Balancing Cells': Received new state Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
'BMS3 Balancing Cells' >> 'Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16'
09:48:50    [W] [pace_bms_master:540]   
Response frame timeout for request read status information (direct for master) after 6008 ms, no valid data received
09:48:50    [D] [pace_bms_master:623]   
Sending 'read status information (relay to slave address 3)' request
Kabel al tig keer gecontroleerd, multimeter meet voltage over A en B. Wat kan het nog meer zijn?

• scoobs
Get!em schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:35:
[...]

Maar mogelijk als je er op een ander moment zelf ook van profiteert wil je toch meedoen. Bijv als je beide een EV hebt, en je sowieso elke week wel een keer gedwongen tegen marktprijs moet importeren. Dan is het geven en nemen, elk op een ander moment (en binnen een collectief middelt dat moment dan wel uit).
Tsja, nogmaals, een dergelijk energie collectief klinkt als iets waar je als netto producent met accu vooral veel goedkope kwh's verkoopt. Die dagelijkse 0 tot 30kwh overschot die uit de accu worden verkocht zou ik dus niet onder marktprijs verkopen. En ik betwijfel of iemand in December mij goedkoper stroom wil verkopen dan wat ik zelf in de goedkoopste 3 uur kan importeren. Of dat ik in de zomermaanden boven marktprijs kan verkopen. Die buy/sell spread waar je het eerder over had is iets dat ik vooral rond de 0 zie voorbij komen. En die spread weegt al bijna niet op tegen de spread die je hebt vanuit bijvoorbeeld een balans zelf. Los van het feit dat ik in ieder geval nooit solar rechtstreeks exporteer tegen negatieve prijzen.

Ik snap dat er groepen mensen zijn die hier voordelen aan zien, en zolang het opt-in is, is het prima, maar de energiemarkt is wmb toch vooral een variatie op een zero-sum game.

Ohja, verder deel ik je mening wel over het ongegeneerde gebruik van AI. Rechtstreeks AI copy/pasten is het nieuwe "dat heb op facebook gestaan" -> altijd bronverificatie doen. Neemt niet weg dat AI zelf ook voor heel veel coole dingen (code) kan zorgen. Mijn hele HA stack is tegenwoordig claude driven development.

[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 08-06-2026 10:02 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:51:
[...]
Inmiddels ook het Lliygo RS485 bord aan de batterijen gekoppeld. RJ45 stekker in RS485 port naast gele kabel, alle batterijen op RS485 en CAN staan op PYLON protocol.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Commands still in queue on update(), skipping this refresh cycle; Could not speak with the BMS fast enough, possible solutions: increase update_interval, reduce request_throttle, decrease the number of sensors (relevant for multiple chained battery pack setups).
Saving 1 items...
'BMS2 Balancing Cells': Received new state Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
'BMS2 Balancing Cells' >> 'Balancing: cellen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16'
Response frame timeout for request read status information (direct for master) after 6008 ms, no valid data received
Kabels al tig keer gecontroleerd, multimeter meet voltage over A en B. Wat kan het nog meer zijn?
Weet je zeker dat je de kabels goed hebt zitten? Vanaf bovenaf gezien is het vanaf de zijkant van het bordje -> 'oranje-wit / groen / oranje'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9FW168WAiKaapXcl_rZcEkf9Ao=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46l4K53Jw3f4McbzbSARJdL8.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door SlinkingAnt op 08-06-2026 10:06 ]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Tsja, nogmaals, een dergelijk energie collectief klinkt als iets waar je als netto producent met accu vooral veel goedkope kwh's verkoopt. Die dagelijkse 0 tot 30kwh overschot die uit de accu worden verkocht zou ik dus niet onder marktprijs verkopen. En ik betwijfel of iemand in December mij goedkoper stroom wil verkopen dan wat ik zelf in de goedkoopste 3 uur kan importeren. Of dat ik in de zomermaanden boven marktprijs kan verkopen. Die buy/sell spread waar je het eerder over had is iets dat ik vooral rond de 0 zie voorbij komen. En die spread weegt al bijna niet op tegen de spread die je hebt vanuit bijvoorbeeld een balans zelf. Los van het feit dat ik in ieder geval nooit solar rechtstreeks exporteer tegen negatieve prijzen.

Ik snap dat er groepen mensen zijn die hier voordelen aan zien, en zolang het opt-in is, is het prima, maar de energiemarkt is wmb toch vooral een variatie op een zero-sum game.
Mee eens hoor.... marges zijn dun en in dit geval is delen niet zomaar voordelig. Zeker met batterijen van minimaal 48kWh, moet er al wat geks zijn wil je de pieken/dalen niet zelf al opvangen.

Overigens, zero-sum..... erger dan bij beleggen waar transactiekosten je rendement opvreten bij frequent buy/sell, is bij energiemarkt het inkopen en verkopen via batterij ook onderhevig aan flink verlies.
Ohja, verder deel ik je mening wel over het ongegeneerde gebruik van AI. Rechtstreeks AI copy/pasten is het nieuwe "dat heb op facebook gestaan" -> altijd bronverificatie doen. Neemt niet weg dat AI zelf ook voor heel veel coole dingen (code) kan zorgen. Mijn hele HA stack is tegenwoordig claude driven development.
Het kan inderdaad prima ingezet worden, maar niet op een sociaal platform als manier om te reageren of op als bewijs/waarheid te dienen.

• Wolly
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:04:
[...]

Weet je zeker dat je de kabels goed hebt zitten? Vanaf bovenaf gezien is het vanaf de zijkant van het bordje -> 'oranje-wit / groen / oranje'.

[Afbeelding]
Het werkt inmiddels dankzij jouw yaml *O*

Ik moest de flow control pin uitcommentariëren.

• paQ
Wolly schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:51:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Saving 1 items...
Kabel al tig keer gecontroleerd, multimeter meet voltage over A en B. Wat kan het nog meer zijn?
Het is wel zaak dat je de juiste PIO pins, horende bij je hardware, instelt in de yaml.

• dof

dof

Even off-topic, ik vind dit een mooie definitie.
Mag ik die van je lenen? :)
Get!em schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:44:
[...]

Je ziet over het hoofd dat een willekeurige AI geen zoekmachine en geen rekenmachine is. Het is een statistische machine die voorspelt welke letters en woorden eerder vaak bij elkaar stonden en reproduceert dat elk moment met een zeer waarschijnlijke gelijkende volgorde op basis van je input. Het resultaat (het is dus niet een antwoord...) is een letterbrij die zowel zeer geloofwaardig is, als overtuigend, omdat de waarschijnlijkheid zo hoog is (mede omdat de opmaak ook nog eens gelikt is met bullets). Maar dat betekent nog steeds niet dat het waar is.

• paQ
dof schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:16:
Even off-topic, ik vind dit een mooie definitie.
Mag ik die van je lenen? :)

[...]
Het is een taalmodel met taalbegrip, en geen encyclopedie.
Daarom kunnen sommige goed coden en sommige goed plaatjes maken, en weer anderen maken uitstekende gepeperde brieven.

• dof

dof

paQ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Het is een taalmodel met taalbegrip, en geen encyclopedie.
Daarom kunnen sommige goed coden en sommige goed plaatjes maken, en weer anderen maken uitstekende gepeperde brieven.
I know, maar dit is een mooi stukje tekst :)

• fifthelement
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 09:55
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de afrekening van balansenergie en balansstroom.

In mijn Balansenergie-overzicht staat dat mijn totale opbrengst voor april €83 bedraagt. In mijn Balansstroom-account staat echter:

"Uw totale energiekosten in april 2026 waren incl. 21% btw € -100,56."

Mijn vraag is: zit die opbrengst van €83 uit Balansenergie al verwerkt in dit bedrag van € -100,56, of zijn dit twee aparte bedragen die los van elkaar worden afgerekend?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• overhyped
Speedy-Andre schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Ik denk niet dat ze je zullen missen :) Ik zou geen vagere 'reden' kunnen bedenken.
Een bedrijf mist iedere rendabele klant die churned, gezien ik niet voor ieder wissewasje of vreemde activatie support bel, altijd m’n rekeningen op tijd betaal, groot gebruiker ben, en ook best constructief user stories wil schrijven over m’n criteria(we zitten in een pilot per slot van rekening) denk ik dat ik best gemist wordt als klant.

En zo gek is mijn ‘must have’ niet. Ik verwacht dat ik mijn batterij en energie contract op kan nemen in mijn EMS, meer mag, maar hoeft niet. dus dat ik expliciet kan weten wat ik op ieder moment betaal, en daar het gedrag van mijn huis op kan aanpassen, en dat ik basale sturing richting de handelaar kan sturen.

dan blijven er genoeg kaders om geld te verdienen over.

• paQ
Nee je hebt zeker een punt hoor.
EMS Energy Management System.

Als er weinig gemanaged wordt, maar alleen een soort van geobserveerd voegt het weinig toe.

• overhyped
paQ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:23:
Nee je hebt zeker een punt hoor.
EMS Energy Management System.

Als er weinig gemanaged wordt, maar alleen een soort van geobserveerd voegt het weinig toe.
Dat is waarom ik het een handelaar noem :)

• jeeedeee
  • Laatst online: 21:52
Hier wordt alweer geëxporteerd voor rond de 7/8 cent terwijl er maar weinig zon is voorspeld(hier zo'n 40 kWh opwek max vandaag). En wel hogere prijzen vanavond. De SoC zou van mij toch wel iets hoger mogen, dan de 50% die ze nu aanhouden voor deze verkoopprijzen.

Maar wellicht dat ergens anders in het land wel de zon volop schijnt... Heb wel het idee dat sinds vorige week weer andere parameters actief zijn en het systeem anders werkt, en meer direct geëxporteerd wordt...(en daarmee je eigen verbruik voor b.v. auto laden lastiger wordt)

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:15

Jerra

Beunhaas in wording

overhyped schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Dat is waarom ik het een handelaar noem :)
Ja vet irritant, we hebben allemaal de wens dat het systeem wel degelijk energiestromen gaat beheren, en nooit een pure handelaar wordt/blijft.

Laten we het beestje gewoon bij zijn naam blijven noemen, vind de naamgeving al verwarrend genoeg vanuit het bedrijf (met de ATS als omschakelaar) maar wij Tweakers weten beter.

Als je er in elk bericht negatief over wilt blijven uitspreken mag dat natuurlijk, goed voor de sfeer is het niet, het kan ook opbouwender zoals je dat wel doet in je user stories.

• overhyped
Jerra schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Ja vet irritant, we hebben allemaal de wens dat het systeem wel degelijk energiestromen gaat beheren, en nooit een pure handelaar wordt/blijft.

Laten we het beestje gewoon bij zijn naam blijven noemen, vind de naamgeving al verwarrend genoeg vanuit het bedrijf (met de ATS als omschakelaar) maar wij Tweakers weten beter.

Als je er in elk bericht negatief over wilt blijven uitspreken mag dat natuurlijk, goed voor de sfeer is het niet, het kan ook opbouwender zoals je dat wel doet in je user stories.
Volgens mij valt mijn negativiteit wel mee, I’ve they algemeen probeer ik in de opbouw te blijven, en ben ook positief over het geheel maar vervelend dat je mijn posts negatief ervaart.

• overhyped
jeeedeee schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:15:
Hier wordt alweer geëxporteerd voor rond de 7/8 cent terwijl er maar weinig zon is voorspeld(hier zo'n 40 kWh opwek max vandaag). En wel hogere prijzen vanavond. De SoC zou van mij toch wel iets hoger mogen, dan de 50% die ze nu aanhouden voor deze verkoopprijzen.

Maar wellicht dat ergens anders in het land wel de zon volop schijnt... Heb wel het idee dat sinds vorige week weer andere parameters actief zijn en het systeem anders werkt, en meer direct geëxporteerd wordt...(en daarmee je eigen verbruik voor b.v. auto laden lastiger wordt)
Hier ook inderdaad. SOC is zo'n 37% en was voor 8 cent vol aan 't blazen, terwijl de zon momenteel net genoeg opwekt voor het huis. Er gebeurt in elk geval wel wat :)

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:00
overhyped schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Hier ook inderdaad. SOC is zo'n 37% en was voor 8 cent vol aan 't blazen, terwijl de zon momenteel net genoeg opwekt voor het huis. Er gebeurt in elk geval wel wat :)
Hier net met 33% juist aan het ontladen??

Is het laden/ontladen ook regio gebonden eigenlijk?

• Ronald
2 ontlaadactivaties tegen 18 cent volgens mij tenergy scraper. Vanaf 40%…. Vind het prima… zon is aan het druppelladen..

• overhyped
Guido7619 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Hier net met 33% juist aan het ontladen??

Is het laden/ontladen ook regio gebonden eigenlijk?
Erhm, kijken is ook een punt. :') ik was aan het inladen inderdaad... tijd voor koffie.

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:43
Dbm12 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Op basis van dit en andere verhalen, en een zwarte kabel onder de DC switch naar de 1e accu die zeer heet werd, besloten al mijn aansluitingen ook maar eens aan te trekken.

Vooraf was de zwarte kabel maar nét nog beet te houden.

Na aanhalen een stuk minder heet. Helaas geen meetapparatuur om een objectief beeld voor jullie te schetsen.

Bij het aanhalen van één van de bouten achterop de accu’s scheerde deze af :o (chinesium?)

Gelukkig zijn het diepe, blinde boutgaten én korte boutjes. Heb het ongebruikte boutje van de laatste accu er achteraan in kunnen draaien en nu de de schoen wel goed vast kunnen zetten. Mogelijk een oorzaak van mijn hete kabel.

This post was created with 100% recycled electrons

• Bman
  • Laatst online: 20:22
Beetje offtopic, maar delen de moeite waard.

Inleiding: enkele weken geleden contact gehad met Enphase waarom PV niet meer op afstand uitgezet kon worden. Ik had dit geautomatiseerd en dat werkte niet meer. Zie link, https://degroenenerds.nl/artikel/je-enphase-micro-omvormers-slim-uitzetten-via-app-cloud-of-home-assistant/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GILOBBenKHcBquyro8192lbti0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QgFRFniqmoFKlXSGuTTEl9FC.png?f=user_large

Enphase had update gedaan en de standaard Envoy was niet meer geschikt; moet upgraden naar Envoy metered. Hoge meerkosten natuurlijk waarvoor ik vriendelijk bedankt heb.

Nu vindt ik deze Enexis brief op de mat om PV te laten dimmen tegen €0,25/kWh. Op de site zonnedimmer.nl/dim-mee wordt niet gerept over accu bezitters zoals wij hier. Nieuwsgierig of meerdere NL gebieden deze brief krijgen en of op dit forum al lotgenoten meelezen…? Ik woon in N-Limburg, driehoek Venlo-Nijmegen-Helmond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMYOu47DYjPsGo8BBykeoCwQZ4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEaSGdoygPuNVU2MR0ylZJM8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jkpZWWsCbXE4ztPe_s-EGH33qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaOiqc45LHBwES7ez7j3qNRW.jpg?f=fotoalbum_large

Toeval….?

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:13:
[...]

Het is wel zaak dat je de juiste PIO pins, horende bij je hardware, instelt in de yaml.
Inmiddels ook tijd genomen om het dashboard te installeren, ziet er super uit!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/j5ZdG6xT/screenshot-601.png

Vind de gaten in de grafiek wel vreemd, alsof er soms geen data is.

PS. Heb wel netjes 314.0Ah op de modules

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 08-06-2026 21:21 ]

• paQ
klopt. gaten =! data logging op dat moment

• zunrob
Bman schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:07:

Inkeiding: enkele weken geleden contact gehad met Enphase waarom PV niet meer op afstand uitgezet kon worden. Ik had dit geautomatiseerd en dat werkte niet meer. Zie link, https://degroenenerds.nl/artikel/je-enphase-micro-omvormers-slim-uitzetten-via-app-cloud-of-home-assistant/

[Afbeelding]Enphase had update gedaan en de standaard Envoy was niet meer geschikt; moet upgraden naar Envoy metered. Hoge meetkosten natuurlijk waarvoor ik vriendelijk bedankt heb.

Nu vindt ik deze Enexis brief op de mat om PV te laten dimmen tegen €0,25/kWh. Op de site zonnedimmer.nl/dim-mee wordt niet gerept over accu bezitters zoals wij hier. Nieuwsgierig of meerdere NL gebieden deze brief krijgen en of op dit forum al lotgenoten meelezen…? Ik woon in N-Limburg, driehoek Venlo-Nijmegen-Helmond

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klinkt alsof je in de buurt woont, maar ik heb deze brief niet gehad.

• scoobs
@Bman omdat accubezitters a) een zware minderheid zijn en b) het hele concept van de accu is dat ze inherent veel minder een probleem zijn.

Ik zou met alle plezier mijn pv door ze laten dimmen a 25ct/kwh. Nu doe ik dat "gratis" ;)

Heck, ik fakkel zelfs af in het kader van gridstabiliteit helpen.

[ Voor 37% gewijzigd door scoobs op 08-06-2026 21:29 ]

• Bman
  • Laatst online: 20:22
zunrob schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Klinkt alsof je in de buurt woont, maar ik heb deze brief niet gehad.
Check voor adres : https://app.zonnedimmer.nl/create-account

• zunrob
Thnx. Hier wordt niet gedimd. Waarschijnlijk omdat te veel buurtgenoten ook een accu hebben staan. ;)

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:20

ede

@Bman, mijn Shelly ligt ook sinds de Envoy-update werkloos in de la.

Mijn vorige leverancier was Frank Energie en die kon ook mijn Envoy-S (niet de Metered) op afstand bedienen, ik hoefde ze alleen toegang tot Enlighten te geven. Als Balans Energie ook weet hoe die truc werkt zou dat wel handig zijn

• paQ
Bij mij ook niet maar eerlijk gezegd heb ik hier nog nooit een netspanning hoger dan 246V gezien. Het heeft dan volgens mij ook compleet geen zin om hier een overbelasting elders tegen te gaan.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:19

Inleiding: enkele weken geleden contact gehad met Enphase waarom PV niet meer op afstand uitgezet kon worden. Ik had dit geautomatiseerd en dat werkte niet meer. Zie link, https://degroenenerds.nl/artikel/je-enphase-micro-omvormers-slim-uitzetten-via-app-cloud-of-home-assistant/

[Afbeelding]

..............nu vindt ik deze Enexis brief op de mat om PV te laten dimmen tegen €0,25/kWh. Op de site zonnedimmer.nl/dim-mee wordt niet gerept over accu bezitters zoals wij hier. Nieuwsgierig of meerdere NL gebieden deze brief krijgen en of op dit forum al lotgenoten meelezen…? Ik woon in N-Limburg, driehoek Venlo-Nijmegen-Helmond

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toeval….?
Toeval? Ja. zoiets.

Ik doe momenteel een klus bij Enexis en dit zijn de stations/gebieden waar een brief op de mat kan komen:
  • Winsum Ranum
  • Ommen
  • Eerde
  • Venray
  • Helmond Zuid
  • Maarheze
  • En nog een paar cryptisch omschreven midden- en laagspanningsstation waar ik de locatie niet van kan achterhalen.
Maar hou ook deze in de gate: Innovatieprojecten: Zonnedimmer | Enexis Netbeheer
En volgens mij is niets verplicht.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:23
Tot vorig jaar zat ik in april al dicht tegen de 253v aan. Elk jaar aanpassingen, elk jaar stijgingen. Vorig jaar wellicht wat rigoreuzere aanpassingen gemaakt, ik heb geen waardes hoger dna 251 gezien.
En er wordt hier 2 km vandaan een enorm groot midden station gebouwd, om Lelystad, Dronten te verbeteren.

Ik zit niet in het Enexis gebied :)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Dbm12
Hier hebben ze vorig jaar zomer het lage net verzwaard. Nieuwe LS kabels (in onze straat twee, elke zijde op eigen kabel), nieuwe MS kabels, extra trafo huisjes en veel minder huizen per trafohuis.

We zaten rond de 248 V -250 V voor de upgrade bij zonnige dagen en zijn nu naar 237 V - 240 V gegaan gemiddeld.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb zowel de middenspanning als laagspanning van de buurt onder mijn fundament doorlopen. Dus ik zit dicht op de trafo. 251V komt hier regelmatig voor. Maar dan schakelt ie ook zomaar weer 2V lager ineens.

• scoobs
Je hebt tegenwoordig mooie autotransformers op de laagstations, dan loop je eigenlijk niet meer tegen lokale problemen aan.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:47

[Afbeelding]

Enphase had update gedaan en de standaard Envoy was niet meer geschikt; moet upgraden naar Envoy metered. Hoge meerkosten natuurlijk waarvoor ik vriendelijk bedankt heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toeval….?
nieuws: Enexis biedt tijdelijk 30 cent per kWh om PV-installaties terug te schakelen

Vorig jaar boden ze nog 30 cent :+

• Wolly
  • Niet online
Dat verdient beter dan de verkoop van zonne-energie via Balans :o

• jeeedeee

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toeval….?
Zuur dat Enphase ervoor zorgt dat dit niet meer kan, nu ben ik blij dat ik in elk geval direct voor de metered ben gegaan. Hoewel dit veel langzamer werkt dan het terugregelen van b.v. SolarEdge (instant vs een aantal minuten wachttijd). Zelf denk ik aan op Enphase niet meer terug te regelen, maar b.v. een grootverbruiker aan te zetten omdat dat sneller gaat. Zeker bij diep negatieve prijzen.

Mijn zus had ook die brief van Enexis gehad... en vroeg zich af wat ze ermee moest...Ik adviseerde haar om erop in te gaan en voor die prijs extra panelen erbij te gaan leggen.. :+

• Ronald
Ideaal toch? Betaald worden om af te schalen, om vervolgens de accu energie tegen 0 vol te trappen vanaf het net… om het dan in de avond te verkopen 🤣🤣🤣

• jeeedeee
Ronald schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:25:
Ideaal toch? Betaald worden om af te schalen, om vervolgens de accu energie tegen 0 vol te trappen vanaf het net… om het dan in de avond te verkopen 🤣🤣🤣
Ja de wereld op zijn kop... zou mooi zijn als ze eens opschieten met plannen als de omzetting naar waterstof en gebruik in de zware industrie van de elektriciteit... Al blijft afschalen natuurlijk prima op lokaal niveau zolang het maar "binnen de perken blijft".

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:25:
Ligt eraan wat de voorwaarden zijn. Als terugleveren tijdens die momenten niet is toegestaan heb je er als Balans gebruiker niets aan, je bepaalt immers niet wanneer er via Balans wordt teruggeleverd.

Het gaat wel tot interessante situaties leiden. Er zijn nu al, en dat worden er in 2027 veel meer, die hun panelen uitschakelen bij negatieve tarieven. De mensen die dat niet doen krijgen nu dus 30ct, dus er is juist een reden om de panelen niet meer uit te schakelen en die 30ct op te strijken.
Pagina: 1 ... 148 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.