Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 158 Laatste
Acties:
  • 530.317 views

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

xxander968 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:06:
Gisteren was ik de heg aan het snoeien en kwamen er ineens vonken uit de heg. Het snoer was tussen de takken geraakt en ook gesnoeid. Mijn vrouw was binnen aan het werk en had niets gemerkt. 1 groep was uitgegaan en de gemeentezekering was er ook uit. Beiden heb ik teruggezet, maar toen ik de auto ging laden merkte ik dat het systeem nog in off grid stond. Snel de auto lader weer gestopt omdat de wasmachine en de droger nog aanstonden, die 12kw ga je anders snel overheen. De c25 chint voor de grid was ook afgegaan en die had ik nog niet teruggezet. In de off grid kast was ook de automaat voor de grid/omvormer uitgegaan. Nadat die twee weer teruggezet waren kwam de grid echter niet online. De slimme meter geeft aan dat de drie fasen aanwezig zijn maar de deye gaat niet terug naar normaal bedrijf.

De zappi wilde niet meer laden omdat de ct klem een andere waarde meet dan de paal krijgt. Laden in off grid is dus niet mogelijk met de ct klemmen op deze manier aangesloten.

Gister eind van de ochtend en eind van de middag heb ik balans gebeld voor een oplossing, maar de afdeling die me moet helpen heeft niet gereageerd. Vanochtend heb ik de voicemail van Jelco ingesproken. later heb ik balans nog meermaals gebeld, maar geen gehoor. Net voor 12 uur kreeg ik bij balans Jelco aan de lijn. Hij gniffelde over de oorzaak en vroeg of ik een imbussleutel heb. ‘Maak de onderkant van de deye open en zie daar de automat die uit is gegaan’. Binnen no time ging de accu weer verkopen en werkt alles weer. Waarom dit niet in een handleiding staat is mij een raadsel. Nu heeft het 24 uur geduurd voordat ik de boel weer draaiend kreeg. @Speedy-Andre de foto heeft geen copy rights :+

[Afbeelding]

De ervaring is dat off grid de boel feilloos overnam, terugschakeling ging dus niet automatisch na de aardlekfout. Balans is moeilijk bereikbaar en voor zoiets wat zeker vaker voor gaat komen had ik verwacht dat de oplossing beter beschikbaar zou zijn. Bij de eerste lijn van balans, of in een handleiding. Als je niet weet wat je doet zou je maar zo aan die bypass schakelaar gaan draaien.
Ik let idd wel (een beetje) op welke plaatjes ik online zet :+

Echter is dit meer iets voor BE om te documenteren, ik maakte m'n handleiding uit frustratie en omdat ik technisch redelijk onderlegd ben. Het vervelende is dat er op verschillende plekken beveiligingen in werking treden en je pas weet welke als het een keer fout gaat. Mijn handleiding heeft er een hoofdstukje bij :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rick Astley schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:07:
Het zou BE echt heel veel tijd aan mailtjes,telefoontjes en appjes schelen als ze nou gewoon eens een Wiki, FAQ of simpel documentje maken i.p.v. de hele dag dezelfde vragen te moeten beantwoorden.
Tot ze zo ver zijn help ik daar wel even mee, te triest voor woorden eigenlijk |:(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:23
Toch fijn, gisteren de eerste negatief dag in weken dat vandaag bij de hoge vermogens (dus meer dan de accu kan verwerken, dus export) er leuke verkoop prijzen zijn :D

De accu nog steeds in orde, laad met 11000W, BE nogmaals dank!

[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 05-06-2026 14:42 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:20:
Toch fijn, gisteren de eerste negatief dag in weken dat vandaag bij de hoge vermogen er leuke verkoop prijzen zijn :D

De accu nog steeds in orde, laad met 11000W, BE nogmaals dank!
Hier helaas meer stralen regen dan zonnestralen. Soc 48% en de warmtepomp SWW en ev zijn niet geladen vandaag. Toch al wel 15kWh export.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 05-06-2026 14:33 ]

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:22
Dbm12 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:53:
[...]

Ter illustratie de foto’s die ik had gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag zijn de monteurs langsgeweest en is er gekeken naar de individuele batterijen. Daar is niets op gevonden waarmee de batterijen zelf zijn uitgesloten van een probleem (ook fijn om te weten!) en alles nog eens goed aangedraaid. Het vermoeden was dan ook dat het waarschijnlijk aan de kabels lag.

Daarna zijn er nieuwe kabels gelegd tussen de DC schakelaar en de batterijen en zijn alle andere kabels eraf en opnieuw erop gegaan en goed aangedraaid. Ik zal vanavond bij het verkoopgeweld af en toe eens gaan meten. Maar ik vermoed en verwacht dat het probleem nu wel opgelost zal zijn. Maar zal uiteraard daarover rapporteren.

EDIT:

Ik hoefde niet lang te wachten want hij is nu bezig met verkoop en zie direct verschil. Het contactpunt dat voorheen 120 graden werd wordt nu niet warmer dan 45 graden. En de 80 graden punten worden 50 graden. Dat lijkt mij een stuk beter. Het heetste punt nu is bij de DC schakelaar op de postieve pool en zie ik rond de 70 graden worden. Negatief blijft rond de 50. Maar dat is veel beter :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Dbm12 op 05-06-2026 14:45 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:30
Verkeerd Minder goed gekrompen accukabels wilt wel eens voorkomen helaas. Niets wat niet is terug te vinden met een 10 minuten durend testprotocol en een warmtecamera.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 05-06-2026 15:10 ]

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:22
scoobs schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:09:
Verkeerd Minder goed gekrompen accukabels wilt wel eens voorkomen helaas. Niets wat niet is terug te vinden met een 10 minuten durend testprotocol en een warmtecamera.
Ja, dat gaf ik ook aan bij de monteurs dat het wellicht slim is om dat te doen. Daar waren ze zelf ook wel voorstander van. Ze kunnen via het EMS handmatig laden/ontladen aanzetten zag ik. Rest dus alleen nog een warmtebeeldcamera. Maar ja zelf zullen ze die natuurlijk niet aanschaffen noch deze procedure uitvoeren als ze dat niet verteld wordt. Ze zitten hartstikke vol met installaties (2 per dag + storingen) op merk werk zitten zij ook niet te wachten, terwijl in the end het uiteindelijk minder werk zal opleveren qua storingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dbm12 op 05-06-2026 15:23 ]

• blue eyes
Ik heb 5 modules, volgens mij 80,4 kWh aan opslag.
Vandaag, Solarman, "rapporteert" dat mijn batterijen een capaciteit hebben van 81,4 kWh :D

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 05-06-2026 19:14 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
blue eyes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:16:
Vandaag, Solarman, "rapporteert" dat mijn batterijen een capaciteit hebben van 81,4 kWh :D
Volgens mij hebben de meeste modules ook net een wat grotere capaciteit dan de fabrieksopgave. Bij mij geeft Solarman echter niet meer weer, maar dit is zover ik weet ook een schatting.

• blue eyes
O ja, was ook meer als "grappig" bedoelt.

Een paar weken geleden was dit nog een hot topic. Mensen allemaal proberen 100% SoC te halen, etc. etc.
Hier is 97% het hoogste wat ik heb gezien.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:15

dof

xxander968 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:06:
Gisteren was ik de heg aan het snoeien en kwamen er ineens vonken uit de heg. Het snoer was tussen de takken geraakt en ook gesnoeid. Mijn vrouw was binnen aan het werk en had niets gemerkt. 1 groep was uitgegaan en de gemeentezekering was er ook uit. Beiden heb ik teruggezet, maar toen ik de auto ging laden merkte ik dat het systeem nog in off grid stond. Snel de auto lader weer gestopt omdat de wasmachine en de droger nog aanstonden, die 12kw ga je anders snel overheen. De c25 chint voor de grid was ook afgegaan en die had ik nog niet teruggezet. In de off grid kast was ook de automaat voor de grid/omvormer uitgegaan. Nadat die twee weer teruggezet waren kwam de grid echter niet online. De slimme meter geeft aan dat de drie fasen aanwezig zijn maar de deye gaat niet terug naar normaal bedrijf.

De zappi wilde niet meer laden omdat de ct klem een andere waarde meet dan de paal krijgt. Laden in off grid is dus niet mogelijk met de ct klemmen op deze manier aangesloten.

Gister eind van de ochtend en eind van de middag heb ik balans gebeld voor een oplossing, maar de afdeling die me moet helpen heeft niet gereageerd. Vanochtend heb ik de voicemail van Jelco ingesproken. later heb ik balans nog meermaals gebeld, maar geen gehoor. Net voor 12 uur kreeg ik bij balans Jelco aan de lijn. Hij gniffelde over de oorzaak en vroeg of ik een imbussleutel heb. ‘Maak de onderkant van de deye open en zie daar de automat die uit is gegaan’. Binnen no time ging de accu weer verkopen en werkt alles weer. Waarom dit niet in een handleiding staat is mij een raadsel. Nu heeft het 24 uur geduurd voordat ik de boel weer draaiend kreeg. @Speedy-Andre de foto heeft geen copy rights :+

[Afbeelding]

De ervaring is dat off grid de boel feilloos overnam, terugschakeling ging dus niet automatisch na de aardlekfout. Balans is moeilijk bereikbaar en voor zoiets wat zeker vaker voor gaat komen had ik verwacht dat de oplossing beter beschikbaar zou zijn. Bij de eerste lijn van balans, of in een handleiding. Als je niet weet wat je doet zou je maar zo aan die bypass schakelaar gaan draaien.
Mooi dat het opgelost is, maar toch raar dat dit (kortsluiting in een groep) niet beperkt blijft tot de automaat van de groep, maar dat de automaat in de Deye meegaat. Verkeerde selectiviteit zou ik denken...

En ja, ze moeten een kap over de YRQ switch maken met "NIET AANKOMEN" er op.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:15

dof

antwoord verkeerd

[ Voor 94% gewijzigd door dof op 05-06-2026 22:15 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:16:
Solarman rapporteert niks qua capaciteit. Het is een berekening van de Homeassistant integratie!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07
dof schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:46:
[...]Verkeerde selectiviteit zou ik denken...
Selectiviteit is geen absoluut gegeven. Bij een 200A kortsluiting horen een 16A B en 25A C tegelijk te gaan.
Bij rond de 100A heb je goede kans dat de 16A gaat en de 25A niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-08 14:07
Graag zou ik wat willen checken. Ik had 3 utp kabels door een rvs buis getrokken naar de garage(misschien niet heel handig in storing). Tijdens installatie werkte alles. Echter na het op orde maken van de meterkast, kabels los en weer vast lijkt het toch niet helemaal lekker te lopen. De internet verbinding valt soms weg. Dat is ook te zien op website. Laptop aansluiten geeft op 1 kabel geen verbinding andere minimale internet. Afijn. Vandaag het wat anders aangesloten met een kabel die er nog lag in een pvc buis. Nu lijkt de verbinding goed. Maar toch zie ik af en toe en gat in de metingen. Is dit ook zo bij jullie? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zCPZr46ACPiLZ10zgbBQm_CcI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDeGce2wvE1rf15xvIpW5Me7.jpg?f=fotoalbum_large

• Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 20:25
ecn1985 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:19:
Lijkt wel de goeie oude crypto tijd een aankondiging van een aankondiging en uiteindelijk kwam er niks aan klapte het.

Niet dat ik denk dat het hier gebeurd hoor..
Haha. Ik dacht aan hetzelfde.

• Mitchelllll
Puppetmaster schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:49:
[...]

Dit jaar al ruim 40% van de nieuwverkoop. Dat gaat dus over best grote aantallen. :)
40% van de 400.000 waarvan hoeveel er v2g hebben? En hoeveel mensen stellen hun batterij beschikbaar voor balanceren van het net? Dat gaat akelig langzaam als er 20.000 nodig zijn om een gemiddelde stad te balanceren.

• Mitchelllll
Maartinho schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:55:
[...]

De mensen hebben geen keus. Vanaf 1-2027 is de pseudo eindheffing van kracht en is er geen enkele werkgever die toestaat dat je een niet elektrische auto besteld als medewerker. B2B is in NL 70%+ van de markt en over Europa 65% van de markt. Contracten die aflopen worden vervangen. Die elektrische auto's komen.

Daarnaast heeft een groot gedeelte van de nieuwe auto's al V2G ondersteuning, alleen de protocollen zijn nog niet vrijgegeven. Nu Renault dit als eerste vrijgegeven heeft (al is dit nog niet heel sterk gedaan) kan het best snel gaan met de andere merken.
Stel dat dan in de meest gunstige situatie 300.000 elektrische v2g op de markt komen. 75% van de totale auto verkoop. Allemaal met v2g. Trump heeft de wereld niet in het slop geworpen. Iedereen stelt z’n batterij beschikbaar om het net te balanceren. Dan zijn we nog tien jaar verder voordat we er genoeg van hebben rondrijden om Nederland uit te balanceren. Die dingen hebben namelijk ook allemaal stroom nodig om te rijden. Dus met het balanceren komt ook een verzwaring van het gebruik met zich mee. De energie die eerst van de olie af kwam, moet nu uit het net komen. Maargoed, sneL is een relatief begrip natuurlijk.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:47
FXZeRRo85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:21:
Graag zou ik wat willen checken. Ik had 3 utp kabels door een rvs buis getrokken naar de garage(misschien niet heel handig in storing). Tijdens installatie werkte alles. Echter na het op orde maken van de meterkast, kabels los en weer vast lijkt het toch niet helemaal lekker te lopen. De internet verbinding valt soms weg. Dat is ook te zien op website. Laptop aansluiten geeft op 1 kabel geen verbinding andere minimale internet. Afijn. Vandaag het wat anders aangesloten met een kabel die er nog lag in een pvc buis. Nu lijkt de verbinding goed. Maar toch zie ik af en toe en gat in de metingen. Is dit ook zo bij jullie? [Afbeelding]
Nee, ik heb zo goed als nooit dat er iets qua verbinding wegvalt. Geloof dat het wel vaker is besproken dat de connectoren niet altijd even goed zijn aangeknepen, heb je zelf een tang om dit te doen? Dan kun je dat direct uitsluiten

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-08 14:07
@ecn1985 heb een tang en heb alles nog een keer na geknepen. Komen de metingen vanuit de eastron of via de het ems / data logger. Want die laatste 2 heb ik opnieuw verbonden en liggen in een pvc buis.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

FXZeRRo85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:57:
@ecn1985 heb een tang en heb alles nog een keer na geknepen. Komen de metingen vanuit de eastron of via de het ems / data logger. Want die laatste 2 heb ik opnieuw verbonden en liggen in een pvc buis.
Alleen de batterij valt weg, dat lijkt me de communicatie tussen de omvormer en batterij waarbij je de omvormer als een hub kan zien waar de Eastron en batterij mee praten. Het EMS babbelt met de omvormer.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Zeer interessant verhaal over de perikelen op de onbalansmarkt waar Tennet mee te maken heeft . Waardoor steeds meer regeltoestand 2 plaats vindt.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43941/het-dilemma-picasso-minder-negatieve-onbalansprijzen-goed-voor-de-onbalansmarkt

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:03

The Legend

*Plop*

Het dashboard is weer wat aangepast zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPGNhiLZh8jwrDPfzlpP0UFOJbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhTeoXkCZ4qyLxfoTm8NqSf4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben toch malle pietje niet!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

The Legend schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:57:

[Afbeelding]
Bij mij is de PV opwek (groene lijn) uit de vermogen grafiek verdwenen. Misschien omdat ze niet rechtstreeks op de Deye zitten?

Bij jou zie ik hem ook niet meer

In de nieuwe grafiek bovenaan staat het wel gewoon.

[ Voor 11% gewijzigd door Moby op 06-06-2026 13:13 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• The Legend

The Legend

*Plop*

Moby schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:09:
[...]

Bij mij is de PV opwek (groene lijn) uit de vermogen grafiek verdwenen. Misschien omdat ze niet rechtstreeks op de Deye zitten? Nee, bij jou zitten ze wel direct aangesloten.

Bij jou zie ik hem ook niet meer

In de nieuwe grafiek bovenaan staat het wel gewoon.
Nee hier ook geen PV rechtstreeks op de Deye, en idd geen PV-grafiekje meer, alleen negatief verbruik.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier , ondanks diagonaal aansluiten een steeds schevere verhouding in soc. Vandaag zelfs zover dat hij bij 67% soc gemiddeld al niet meer 12kW wilde opladen omdat de bovenste al op 99% staat. Binnenkort maar de Busbar monteren op een moment dat de batterijen wel gelijker zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLNfGVgdB1LONr29DTF78hQPxW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCflgRZf3nAF1EsPGChbMxhn.jpg?f=fotoalbum_large

• zunrob
  • Nu online
Get!em schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:26:
Hier , ondanks diagonaal aansluiten een steeds schevere verhouding in soc. Vandaag zelfs zover dat hij bij 67% soc gemiddeld al niet meer 12kW wilde opladen omdat de bovenste al op 99% staat. Binnenkort maar de Busbar monteren op een moment dat de batterijen wel gelijker zijn. [Afbeelding]
Je kunt de busbar nu al monteren hoor.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:26:
Hier , ondanks diagonaal aansluiten een steeds schevere verhouding in soc. Vandaag zelfs zover dat hij bij 67% soc gemiddeld al niet meer 12kW wilde opladen omdat de bovenste al op 99% staat. Binnenkort maar de Busbar monteren op een moment dat de batterijen wel gelijker zijn. [Afbeelding]
Bijzonder, weet je zeker dat je diagonale aansluiting wel klopt?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Bijzonder, weet je zeker dat je diagonale aansluiting wel klopt?
Ja, eerste weken trokken ze gelijker en gelijker. Maar na een paar weken begon het schever en schever te worden omdat de bovenste wel een fcc hoog had staan en gemakkelijk naar 99% ging en de onderste twee nooit op 95% of hoger zijn gekomen tot nu toe.

Straks met Busbar zal dat hopelijk weg zijn. En komen ze min of meer tegelijk aan bij 95%.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

The Legend schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:57:

[Afbeelding]
Mooie update, jammer dat de informatie popup/float-overs nog steeds niet werken bij Safari op de resultaten pagina.

Van klussen krijg je grijze haren

• scoobs
Get!em schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Ja, eerste weken trokken ze gelijker en gelijker. Maar na een paar weken begon het schever en schever te worden omdat de bovenste wel een fcc hoog had staan en gemakkelijk naar 99% ging en de onderste twee nooit op 95% of hoger zijn gekomen tot nu toe.

Straks met Busbar zal dat hopelijk weg zijn. En komen ze min of meer tegelijk aan bij 95%.
Klinkt alsof één van je batterijen een hogere interne weerstand heeft gekregen. Als je een warmtebeeldcamera hebt zou ik die eens richten op de aansluiting. Ook de amps eens checken tussen de diverse batterijen. Ik zeg niet dat het dit is, maar het kan gelinkt zijn aan de intern smeltende kabels waar een aantal mensen mee hebben moeten dealen.

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 06-06-2026 14:22 ]

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:22:
[...]

Klinkt alsof één van je batterijen een hogere interne weerstand heeft gekregen. Als je een warmtebeeldcamera hebt zou ik die eens richten op de aansluiting. Ook de amps eens checken tussen de diverse batterijen. Ik zeg niet dat het dit is, maar het kan gelinkt zijn aan de intern smeltende kabels waar een aantal mensen mee hebben moeten dealen.
Zouden niet twee batterijen een hogere weerstand gekregen moeten hebben als er maar één accu (van de drie) supersnel oplaadt?

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:23
Hoe gaan jullie om met de installatie betreffende veiligheid? Ik lees hierboven over intern smeltende kabels, en heb al een foto voorbij zien komen over en uitgebrande omvormer. Weet niet of dat inderdaad bij iemand is gebeurt of een voorbeeldfoto van internet was.

Is er een mogelijkheid om vroegtijdige waarschuwingen te krijgen voordat er iets fout gaat?

Ik kwam gisteren in de garage via achterom een rook ik een smeltend plastic geur. Ik twijfelde of ik het nu in de garage of in de tuin had geroken. Gelijk naar de batterij gegaan en goed geroken en gekeken maar zag er niks aan. Uurtje later nog een keer de garage ingelopen en toen kon ik niks ruiken. Het was ook echt een plastic verbrandde geur en niet de typische elektra verbrandde geur.

Hoe gerust zijn jullie erop om de installatie geheel zelfstandig werkend achter te laten en enkele weken op vakantie te gaan of kijken jullie elke dag bij de accu of er niks vreemds aan te zien is?

• Wolly
  • Niet online
De verbrande plastic geur herken ik wel in de buurt van de installatie. Was ineens gekomen en ook na 3 dagen weer verdwenen, heb geen visuele schade geconstateerd.
De afgebrande installatiefoto in dit topic is een voorbeeldfoto uit het algemene Deye topic, dat was geen Balans installatie maar meer ter illustratie dat er altijd zaken (flink) fout kunnen gaan.

• scoobs
Even nalopen met een warmtecamera is het enige wat ik kan zeggen erover, en of de (dis)charge snelheid adequaat is. Voor de rest alvast een melding maken bij Balans, dan is het aan hun om het verder op te pakken. Verder een goeie verzekering hebben, dan kunnen die het verhalen op Balans als er problemen zijn. Ook alvast even de verzekering contacteren met de melding, dan is er niets waar ze zich achter kunnen verschuilen. Gevalletje eigen schuld van een prutsend bedrijf als ze het fout laten gaan. Of je router op een slimme switch zetten die het internet afschakelt als je vreemde discharge karakteristieken ziet op vakantie. Als balans geen activaties kan doen, dan kan er ook niks mis gaan. Succes met aantonen dat er opzet in het spel was als je op vakantie was tijdens een internetstoring.

(Ja, ik ben een beetje klaar met Balans als het aankomt op het waardeloos aanpakken van een potentieel brandrisico, hopelijk wordt er meegelezen.)

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 06-06-2026 14:57 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:13
Guido7619 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:32:
Hoe gaan jullie om met de installatie betreffende veiligheid? Ik lees hierboven over intern smeltende kabels, en heb al een foto voorbij zien komen over en uitgebrande omvormer. Weet niet of dat inderdaad bij iemand is gebeurt of een voorbeeldfoto van internet was.

Is er een mogelijkheid om vroegtijdige waarschuwingen te krijgen voordat er iets fout gaat?

Ik kwam gisteren in de garage via achterom een rook ik een smeltend plastic geur. Ik twijfelde of ik het nu in de garage of in de tuin had geroken. Gelijk naar de batterij gegaan en goed geroken en gekeken maar zag er niks aan. Uurtje later nog een keer de garage ingelopen en toen kon ik niks ruiken. Het was ook echt een plastic verbrandde geur en niet de typische elektra verbrandde geur.

Hoe gerust zijn jullie erop om de installatie geheel zelfstandig werkend achter te laten en enkele weken op vakantie te gaan of kijken jullie elke dag bij de accu of er niks vreemds aan te zien is?
Ik meet af en toe de aansluitpunten en kabel temperatuur. Daar kan ik wel mee op houden want verandert niet. Dus ik ga zeker gerust op vakantie hoor!

Dit zal bij alle systemen die laagvolt en redelijk vermogen hebben een rol spelen dus niet enkel bij Balans maar bv ook bij zelfbouw.

[ Voor 5% gewijzigd door ibak op 06-06-2026 15:01 ]

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:56:
Even nalopen met een warmtecamera is het enige wat ik kan zeggen erover, en of de (dis)charge snelheid adequaat is. Voor de rest alvast een melding maken bij Balans, dan is het aan hun om het verder op te pakken. Verder een goeie verzekering hebben, dan kunnen die het verhalen op Balans als er problemen zijn. Ook alvast even de verzekering contacteren met de melding, dan is er niets waar ze zich achter kunnen verschuilen. Gevalletje eigen schuld van een prutsend bedrijf als ze het fout laten gaan. Of je router op een slimme switch zetten die het internet afschakelt als je vreemde discharge karakteristieken ziet op vakantie. Als balans geen activaties kan doen, dan kan er ook niks mis gaan. Succes met aantonen dat er opzet in het spel was als je op vakantie was tijdens een internetstoring.

(Ja, ik ben een beetje klaar met Balans als het aankomt op het waardeloos aanpakken van een potentieel brandrisico, hopelijk wordt er meegelezen.)
Ik denk dat als je de verzekering inlicht dat iets niet goed of niet volgens de normen is geinstalleerd, dat ze dan zeggen dat je de boel uit moet zetten tot het goed zit.

Informeren en de situatie laten voortduren zal jou als eigenaar niet helpen

• scoobs
Prima toch, dan is het aan balans om dit tijdig op te lossen. Gelijk bij de verzekering neerleggen dat er een clawback is en dat je op hun advies de zaak uitschakelt, en dat je daarmee aanneemt dat het risico van een eventuele clawback aanvechten bij hen ligt. Duurt het te lang voordat er een oplossing is, dan schakel je over op non-conformiteit zonder dat de leverancier het oplost en ontbind je de zaak. Als je daadwerkelijk inschat dat er een brandgevaar is zou ik niet weten wat je anders moet willen dan de apparatuur uitschakelen en/of verwijderen. :|

[ Voor 27% gewijzigd door scoobs op 06-06-2026 15:46 ]

• GerritFrans
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:14
Mooi plaatje, maar verbetering??? De gele lijn v.d. battery is verdwenen, terwijl hij nu bijna 1 Kw ontlaat, en ook de groene van PV opwek staat op 0, terwijl er 1,3 Kw ontladen wordt naar het net......... lijkt niet echt beter!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Voor de mensen die twijfelen over of de accupolen intern goed zijn vastgedraaid, maar niet de boel willen openschroeven: je kunt ook de weerstand op de polen meten. Als dat rond de 0.6 Ohm zit dan is de geleiding goed en mag je aannemen dat de boel goed vast zit.

• blue eyes
Het is anders ;)

In het begin zat de opwek, anders dan op de Deye zelf, er ook niet bij. Werd later ook aangepast als ik mij dat goed herinner.
Ik vind het wel een leuk plaatje!

In mijn eigen metingen van het huis zit ik 2-300 watt hoger, opwek ook 5-600 hoger. Komt wel weer goed. Leuke gimmick :)

[ Voor 37% gewijzigd door blue eyes op 06-06-2026 16:37 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Zouden niet twee batterijen een hogere weerstand gekregen moeten hebben als er maar één accu (van de drie) supersnel oplaadt?
Vind t vooral onhandig dat de andere batterijen dus daardoor nooit hoger komen en steeds verder afwijken. Batterijen 2 en 3 zitten tussen 55-60%….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvdwaHjRIxYT4XQJU7XFSjdugEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cb8uLbzCDcicSy5ujY1DmG1f.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Hier nu 86 86 83 81 en 83% . Kijken of dat hier ook naar elkaar toe gaat trekken.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Get!em schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Vind t vooral onhandig dat de andere batterijen dus daardoor nooit hoger komen en steeds verder afwijken. Batterijen 2 en 3 zitten tussen 55-60%….

[Afbeelding]
Zou het helpen de volle batterij via de on/off knop volledig uit te schakelen zodat je de andere 2 bij kan laden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Yaay schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:16:
[...]

Zou het helpen de volle batterij via de on/off knop volledig uit te schakelen zodat je de andere 2 bij kan laden.
Oorzaak al gevonden… bij export:

2e batterij op de + zit dik boven de 90. Terwijl de rest er flink onder zit. Max 50c op de bovenste batterij +. Onderste doet niks, met 23c.

Hier dus ook even een belletje naar Balans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGPP2qgnRJLw1VN5pWNZUyEvFcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90G46dfZKqlcMpuZY9VuUs95.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Actueel pagina is blijkbaar nog niet in staat om lang door te gaan, vaker dan eerst hangt de browser (Chrome) maar er zal ongetwijfeld aan gewerkt worden. Met een tablet is het wat lastiger geworden nu er meer regels in gebruik zijn (scrollen en hopen dat je niet zoomt). Hier gaat pv op de Deye goed, maar externe pv (AC) ziet hij niet ondanks dat op de betreffende fase meer wordt geleverd dan verbruikt (Load consumption L1 power met Solarman) waar hij wellicht niet naar kijkt.

Bij Historie zou ik het wel waarderen als daar dezelfde grafiek als bij Actueel te zien zou zijn (als optie).

• zunrob
  • Nu online
The Legend schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:33:
Voor de mensen die twijfelen over of de accupolen intern goed zijn vastgedraaid, maar niet de boel willen openschroeven: je kunt ook de weerstand op de polen meten. Als dat rond de 0.6 Ohm zit dan is de geleiding goed en mag je aannemen dat de boel goed vast zit.
Huh, hoe meet je dan? Als je op de twee aansluitingen van dezelfde pool meet, meet je alleen de interne busbar.

Terwijl juist de kabels vanaf de interne busbar naar de cellen losgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 06-06-2026 20:54 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

zunrob schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:30:
[...]

Huh, hoe meet je dan? Als je op de twee aansluitingen van dezelfde pool meet, meet je alleen de interne busbar.

Terwijl juist de kabels vanaf de interne busbar naar de cellen losgaan.
Maar als die kabels los zouden zitten, dan zou je een hogere weerstand op de busbar meten volgens mij. En het is dus niet alleen de kabels naar de cellen die losgaan. Er zijn ook al stacks geweest waarbij de pool waar geen kabel opzit los zit en zorgt voor een verhoogde weerstand.

[ Voor 17% gewijzigd door The Legend op 06-06-2026 20:58 ]

• zunrob
  • Nu online
The Legend schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:57:
[...]

Maar als die kabels los zouden zitten, dan zou je een hogere weerstand op de busbar meten volgens mij. En het is dus niet alleen de kabels naar de cellen die losgaan. Er zijn ook al stacks geweest waarbij de pool waar geen kabel opzit los zit en zorgt voor een verhoogde weerstand.
Ik weet niet zeker hoe de interne busbar vast zit. Zitten de polen en de interne kabels met dezelfde schroef vast op de interne busbar?

Kwam deze informatie van Balans?

[ Voor 35% gewijzigd door zunrob op 06-06-2026 21:02 ]

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:00:
[...]

Ik weet niet zeker hoe de interne busbar vast zit. Zitten de polen en de interne kabels met dezelfde schroef vast op de interne busbar?

Kwam deze informatie van Balans?
Kan je het hier goed zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoUnakmCjf8OOb9A7sMOin8cuwc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aAAQtTxr2k4gc1Gpoc4KhZER.jpg?f=user_large

Is het inmiddels eigenlijk opgelost @Nomad ?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 06-06-2026 21:06 ]

• zunrob
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]

Ik zou eigenlijk ook de onderkant willen zien, maar het lijkt erop dat zowel de interne kabels als de polen vastzitten met 1 bout.
Maar dan nog ben ik er niet van overtuigd dat je zo juist meet...

• Wolly
  • Niet online
Inmiddels de 3d print van de ventilatorbehuizing op de Deye geplaatst. even tijdelijk met 2 fans (3 nieuwe static pressure fans zijn in bestelling).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9Qx2T2Fm/screenshot-600.png

In het rood de activaties voor plaatsing. Rond 12:20 heb ik de case geplaatst, dit zie je direct terug in de grafiek. Groen zijn dus activaties in de nieuwe setup. temperaturen dalen nu naar regionen waar ik ze volgens mij nog nooit heb gezien bij activaties.

Printen van de 3D print viel uiteindelijk erg mee, heb iemand gevonden die het voor een habbekrats graag deed *O*

• blue eyes
Die van mij heb ik in bespreking :D

Ik wil er een soort van trechter op, uitlopend in een 100 of 150mm ronde opening die ik wil verbinden met een fan, met een gat naar naar buiten in de muur (vgl. keuken afvoer)

Het wordt anders, maar het geeft je wel een idee voor de trechter die ik er bovenop wil.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/static/uploads/pictures/large/rechthoekig-kunststof-verloop-o125mm-220x55mm-ksd25-125-europlast-75195018.webp

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 06-06-2026 21:34 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wolly schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]

Nope, wel contact gehad maar voorlopig doe ik het met 2 accu's en is er nog geen zicht op wanneer de derde gerepareerd kan worden. Onderdelen zijn er niet nog en zijn besteld......

Ik heb Don ook een bericht gestuurd dat ik dit niet zo cool vind. Maar hij vind het "vervelend maar hoort bij de pilot" en compensatie of iets zit er blijkbaar niet in.
Terwijl ik volgens mij de gebakken peren heb en het product niet bepaald voldoet aan de verwachtingen. Volgens mij is het dan netjes als er dan ook vanuit hun een mooie oplossing komt.

even wat extra uitleg + tijdlijn. Ik wil niet bashen zonder fundering, dus hier de uiteenzetting:

- 07 mei begon de accu stuk te gaan, achteraf duidelijk te zien in de grafieken en data (continu deel vermogen naar export ipv opnemen ondanks soc van 30% bijv. Maar door drukte keek ik toen ook niet dagelijks naar grafiekjes.
- 13 mei zelf contact opgenomen met Don omdat het definitief duidelijk was dat het stuk was en echt niets meer deed.
- 20 mei kwam Jelco langs en heeft het probleem geconstateerd en 1 accu afgekoppeld.
- nu ergens deze week gevraagd of er al zicht is op reparatie en onderdelen zijn besteld maar nog niet binnen en daarna maakt Jelco een afspraak met mij om langs te komen.

Het systeem doet het nu al een maand niet meer zoals het hoort. Inc dus tusen 7 mei en 20 mei dat ik elke minuut andere prijzen had en op momenten onbedoeld dus echt wel flink duur heb ingekocht.
En sinds 20 mei draai ik op 32kwh met dagen dat ik 65 of 70kwh opwek. Gelukkig een automation geschreven dat de zonnepanelen uit gaan bij hoge soc wat ik begin mei bij de eerste problemen nog niet had, maar afgelopen maand en deze maand kan ik dus ook minder salderen, heb ik meer ingekocht en minder verkocht.
Ik verwacht echt geen grote zak geld, maar laten we in ieder geval de lijn doortrekken dat ik naast het werk ervan wel kosteloos ben in de verliezen.

[ Voor 52% gewijzigd door Nomad op 06-06-2026 22:05 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• blue eyes
Ik heb sinds een paar dagen een tabel gemaakt in HA met daarin de Onbalans prijs, de dynamische prijs en mijn vorige vast contract prijs van 28 cent per kWh). Netto, all in. Voor de Onbalans is de 2cent inbegrepen ;) .

Als ik het verbruik over de gehele dag bekijk, fictief, als ik het had moeten kopen is Dynamisch de voordeligste.
Kijken we puur naar de exports en imports (zie plaatje), dan is de Onbelans prijzen de best scorende.

Dat is dan het effect van een accu, "goedloop" inkopen, "duur" verkopen ;)

Het voegt niet zoveel toe, maar geeft wat inzicht en was leuk om te doen.
Ik moet alleen nog een database maken, ik werk nu met helpers. Wat beperkt met historie. En wat ik vandaag maak, heeft niet de historie. Dus vanaf 1 januari 2027 loopt alles goed (dag maand jaar waarden).
Maand en jaar waardes niet naar kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TagH_3wqDSSXo6QdwRpguczkLYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NU1kBDQomG8GZjtIagUpvq4R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door blue eyes op 06-06-2026 22:12 ]

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:32:
Die van mij heb ik in bespreking :D

Ik wil er een soort van trechter op, uitlopend in een 100 of 150mm ronde opening die ik wil verbinden met een fan, met een gat naar naar buiten in de muur (vgl. keuken afvoer)

Het wordt anders, maar het geeft je wel een idee voor de trechter die ik er bovenop wil.

[Afbeelding]
Je maakt dus een afzuigkap :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Plenum is het moeilijke woord ;) Ik ben daar niet zo voor, hoe goed werkt het nog als er geen ventilator draait? Een stilstaande vormt immers een barrière. Daarom liggen mijn ventilators met wat ruimte boven het Deye rooster en heb ik (nog) niks gemaakt dat de lucht enkel via een afvoer rooster naar buiten leidt. Dat rooster zit wel vlakbij en volgens mijn sensors gaat de warme lucht inderdaad naar buiten. Het stijgt op dus het hangt toch al waar ik het wil hebben.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nomad schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Nope, wel contact gehad maar voorlopig doe ik het met 2 accu's en is er nog geen zicht op wanneer de derde gerepareerd kan worden. Onderdelen zijn er niet nog en zijn besteld......

Ik heb Don ook een bericht gestuurd dat ik dit niet zo cool vind. Maar hij vind het "vervelend maar hoort bij de pilot" en compensatie of iets zit er blijkbaar niet in.
Terwijl ik volgens mij de gebakken peren heb en het product niet bepaald voldoet aan de verwachtingen. Volgens mij is het dan netjes als er dan ook vanuit hun een mooie oplossing komt.

even wat extra uitleg + tijdlijn. Ik wil niet bashen zonder fundering, dus hier de uiteenzetting:

- 07 mei begon de accu stuk te gaan, achteraf duidelijk te zien in de grafieken en data (continu deel vermogen naar export ipv opnemen ondanks soc van 30% bijv. Maar door drukte keek ik toen ook niet dagelijks naar grafiekjes.
- 13 mei zelf contact opgenomen met Don omdat het definitief duidelijk was dat het stuk was en echt niets meer deed.
- 20 mei kwam Jelco langs en heeft het probleem geconstateerd en 1 accu afgekoppeld.
- nu ergens deze week gevraagd of er al zicht is op reparatie en onderdelen zijn besteld maar nog niet binnen en daarna maakt Jelco een afspraak met mij om langs te komen.

Het systeem doet het nu al een maand niet meer zoals het hoort. Inc dus tusen 7 mei en 20 mei dat ik elke minuut andere prijzen had en op momenten onbedoeld dus echt wel flink duur heb ingekocht.
En sinds 20 mei draai ik op 32kwh met dagen dat ik 65 of 70kwh opwek. Gelukkig een automation geschreven dat de zonnepanelen uit gaan bij hoge soc wat ik begin mei bij de eerste problemen nog niet had, maar afgelopen maand en deze maand kan ik dus ook minder salderen, heb ik meer ingekocht en minder verkocht.
Ik verwacht echt geen grote zak geld, maar laten we in ieder geval de lijn doortrekken dat ik naast het werk ervan wel kosteloos ben in de verliezen.
Prima verwoord. Ik hoop niet dat ik hier dezelfde kant uitga. De directe pv export begon weken eerder al bij batterij soc 90%, dagen later bij 84% en vandaag dus al bij 67%. Dwz: bovenste batterij is dan 99%, de andere batterijen doen dan niks meer bij een soc tussen 50 en 80%.

Wat mij betreft vervangen ze de hele batterij en dan fixen ze de mislukte batterijen maar in hun magazijn.

• Ronald
Ik heb in overleg met Jelco alles los gehad en doorgemeten. Ik had 1 aansluiting die naar de 90 graden liep en een 2e naar 60... (IR-thermometer)

De DC-kabels buiten op de modules vond ik wat makkelijk los gaan...
De busbars intern hadden allemaal vrijwel identiek weerstand van buiten tot kabeloog binnen.

Ik heb de DC-kabels strakker, maar niet overdreven terug gezet... toen bleef alles op 1 na op 24-25 hangen na activatie. 1 ging naar 33... die wat strakker gezet en die blijft nu rond de 26 hangen...

Buiten zit nu ongeveer zo strak als de boel aan de binnenkant gedaan is in China ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x_BC_sJ_WuMn2CQySOQwwNl1HM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pe3yM4A8axPeNgfEDSgWjhTn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByEP3jdtZ4LoC_QVRwfe_CJJSKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZVQeJUCo9MEJl3CeMLA62il.jpg?f=fotoalbum_tile
De busbars zijn anders gemonteerd in mijn modules dan de veel te hete op de foto die @Wolly even eerder postte.

Er is slordig omgesprongen met kit op de busbar/kabelogen waarvan ik het nut niet zie...
1 module ontbreekt het... en 1 module zat de printplaat bedrading er in gedrukt... nu niet meer ;-)

Mag ik opmerken dat je dit niet zonder overleg doet ;-)?

[ Voor 36% gewijzigd door Ronald op 06-06-2026 23:02 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:28
Get!em schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:39:
[...]

[Afbeelding]
Huh?

Ik dacht dat die tweede waarde altijd 605 en meer moest zijn? Of heb ik dat verkeerd onthouden ?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ronald schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:50:
Ik heb in overleg met Jelco alles los gehad en doorgemeten. Ik had 1 aansluiting die naar de 90 graden liep en een 2e naar 60...

De busbars intern hadden allemaal vrijwel identiek weerstand van buiten tot kabeloog binnen.

Ik heb de DC-kabels strakker, maar niet overdreven terug gezet... toen bleef alles op 1 na op 24-25 hangen na activatie. 1 ging naar 33... die wat strakker gezet en die blijft nu rond de 26 hangen...

Buiten zit nu ongeveer zo strak als de boel aan de binnenkant gedaan is in China ;-)
[Afbeelding][Afbeelding]
De busbars zijn anders gemonteerd in mijn modules dan de veel te hete op de foto die @Wolly even eerder postte.

Er is slordig omgesprongen met kit op de busbar/kabelogen waarvan ik het nut niet zie...
1 module ontbreekt het... en 1 module zat de printplaat bedrading er in gedrukt... nu niet meer ;-)

Hier zojuist net even alleen de kapjes eraf om te kijken hoe strak t zit. De foto van t kapje waar vanmiddag met 90c connectie was, nu afgekoeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5v0bR1PD0stTs1gAYlPDYmocLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3kSGabfghy79vBZoIGm4VPy.jpg?f=fotoalbum_large

Gesmolten dus…….

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kiek dan, concurrent erbij. De windparken schalen af op onbalans, als die veel afwijkt van Day ahead.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rct0vVljGLADV1YL0vj2bEoAvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7Wn3UxSfXrPzqcRWbzi0KBm.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:02:
[...]

Hier zojuist net even alleen de kapjes eraf om te kijken hoe strak t zit. De foto van t kapje waar vanmiddag met 90c connectie was, nu afgekoeld:

[Afbeelding]

Gesmolten dus…….
Oké dan…. Na aandraaien, zojuist hele activatie export. Even gevolgd met thermometer (infrarood laser, geen camera).

Nu geheel geen probleem met warmte. 30c, dat was t wel.

Primaire punt op bovenste Rode + uiteraard wel warmer op interne Busbar. Daar 60-70c. (Gemeten op buitenkant van batterij, waar de zwarte + merkteken staat op witte kast). Ook warm, maar nog te begrijpen. De opvolgende batterij was dus 90c vorige activatie, nu dus 30c….

Zou t dan echt dat aandraaien zijn?

Heb hiervoor dus niks losgehaald of open gemaakt, alleen kapje eraf, met ratel dopsleutel 13 de boel even aangedraaid. En met de rode zijde is ook niks gebeurd toen ik t diagonaal zette. (Dat was alleen zwarte zijde, dc schakelaar naar onderste batterij)

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 07-06-2026 00:26 ]

• zunrob
  • Nu online
Get!em schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:24:
[...]

Oké dan…. Na aandraaien, zojuist hele activatie export. Even gevolgd met thermometer (infrarood laser, geen camera).

Primaire punt op bovenste Rode + uiteraard wel warmer op interne Busbar. Daar 60-70c. (Gemeten op buitenkant van batterij, waar de zwarte + merkteken staat op witte kast). Ook warm, maar nog te begrijpen. De opvolgende batterij was dus 90c vorige activatie, nu dus 30c….

Heb hiervoor dus niks losgehaald of open gemaakt, alleen kapje eraf, met ratel dopsleutel 13 de boel even aangedraaid. En met de rode zijde is ook niks gebeurd toen ik t diagonaal zette. (Dat was alleen zwarte zijde, dc schakelaar naar onderste batterij)
Slecht contact is weerstand is warmte.

Zat ie echt zo los dan dat je hem nog makkelijk aan kon draaien? Zo ja dan heb je waarschijnlijk je antwoord.

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:24:
[...]

Maar in mei was er geen enkel probleem bij jou?
Get!em in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Hoe kan het dan nu wel zo zijn.

• zunrob
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:41:
[...]

Sherlock Wolly hier, haha goed gevonden.

Maar terechte vraag wel: zouden de schroeven los zijn gegaan?

• Guido7619
Door het steeds warm worden en afkoelen zou de kabelverbinding zich wel kunnen loswerken denk ik.

• Wolly
  • Niet online
Guido7619 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:44:
Door het steeds warm worden en afkoelen zou de kabelverbinding zich wel kunnen loswerken denk ik.
Sinds zijn laatste meting zijn er nog geen 3 weken verstreken, mag toch hopen dat dat niet zo snel gaat.

• Ronald
zunrob schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:43:
[...]

Sherlock Wolly hier, haha goed gevonden.

Maar terechte vraag wel: zouden de schroeven los zijn gegaan?
Dat vermoed ik niet. Bij mij waren de temperaturen inconsistent.

Er zitten veerringen op de kabelogen/onder de bouten.

Ik heb naar Jelco aangegeven dat het aandraaien belangrijk lijkt en dus de momentsleutel waardevol kan zijn.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:04
Dit zijn toch dingen die ze met 10 minuten echt opgelost hebben? Aandraaien en daarna ff 10 min laadcycle

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:47
Ronald schreef op zondag 7 juni 2026 @ 06:11:
[...]

Dat vermoed ik niet. Bij mij waren de temperaturen inconsistent.

Er zitten veerringen op de kabelogen/onder de bouten.

Ik heb naar Jelco aangegeven dat het aandraaien belangrijk lijkt en dus de momentsleutel waardevol kan zijn.
Goed gevonden Ronald, aanhaal moment bepalen en het kan niet meer fout. Dat dit nog niet op deze manier gebeurd zal toch horen bij een pilot en de bijbehorende 'kinderziektes'

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:30
Zelf geen idee; maar zouden die bouten niet met blauwe Loctite borger vast gezet kunnen worden? Niet permanente dus, volgens mij bestand tegen 180c.
Of wat zijn de regels daarvoor in de Electro-wereld?

• Source90
Nomad schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Mag aannemen dat er in een pilot ook wat eigen proef batterijen draaien bij hun. Zou het zelf ook meer dan redelijk vinden als je een leen exemplaar krijgt. Serienummer opschrijven zodat de juiste ook weer terug gaat en tijdelijk opgelost, zou je denken..

• Source90
Get!em schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:02:
[...]

[Afbeelding]

Gesmolten dus…….
Hier ook maar eens kijken :')
Is het bij iedereen "handvast", of nog een exact moment? Kan ik die momentsleutel weer eens uit het stof halen.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-08 06:25
0xygen500 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:44:
[...]

Vraag je KOR aan voordat je de factuur betaald en voor de installatie is.
Uitschrijven van de kor. Kost 1 kwartaal tijd. Niet vergeten handmatig aangifte te doen. Batterij opvoeren en kor regeling weer aan.

• Ronald
@Source90
Handvast is geen vast gegeven, daarom hebben we die momentsleutels uitgevonden ;-)

Ik weet alleen niet wat het hoort te zijn bij deze toepassing.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-08 06:25
Ik heb zitten zoek in het topic, maar kon het zo snel niet vinden. Is er hier iemand die wil delen wat de batterij icm balans energie haar of hem oplevert per maand bijvoorbeeld? Kortom is dit het overwegen waard?

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-08 08:06
Ronald schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:50:
Ik heb in overleg met Jelco alles los gehad en doorgemeten. Ik had 1 aansluiting die naar de 90 graden liep en een 2e naar 60... (IR-thermometer)

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik zit even mee te lezen. Werdt gisteren door iemand getipt op deze batterij. Maar schrik wel van deze bevinding. Uit mijn ervaring kunnen meeste kabels 70 graden aan en als je buiten al 90 graden heb gemeten( moment opnamen) . Wat is er binnen aan de hand geweest. Je kabels (afhankelijk van type kabel) zijn mogelijk al verbrand( isolatie) en de componenten ertussen ook. Gezien dat je nog slecht contact mee.

Ik zou deze niet meer aanzetten, eenmaal verbrande contacten. Kan beter intern alles nagelopen worden en vervangen waar nodig. Is de stroom niet te hoog geweest voor de kabels( ogen nogal dun).

• Ronald
@roundlet terechte aanwijzingen.

Geen teken van verbranding/verkleuring of smelten van de kappen (zoals bij @Get!em ) en de kabels hebben markering 200C.

Na heraansluiten was het een ander contact die iets warmer bleef dan die van 90 en 60…

Dus ik maak me geen zorgen.

Ik heb op de bout zelf een kabeloog gemeten, dus bij mij zie ik geen reden tot zorg met betrekking tot aantasting door warmte.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 07-06-2026 09:45 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Source90 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:41:
Zelf geen idee; maar zouden die bouten niet met blauwe Loctite borger vast gezet kunnen worden? Niet permanente dus, volgens mij bestand tegen 180c.
In de electroworld aflakken na op moment zetten. Geen blauwe loctite aub, die isoleert ipv verbind.

• scoobs
@dezejongeman te weinig om rendabel te zijn.

• X27
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 09-06 14:41

X27

Dapdodo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:30:
[...]

In de electroworld aflakken na op moment zetten. Geen blauwe loctite aub, die isoleert ipv verbind.
Moment zetten zal afdoende moeten zijn. Aflakken is volgens mij meer bedoeld om te kijken of die losgeraakt of geopend is. Of is er een ander idee hierbij?

De bout op moment zetten is wel belangrijk met deze stromen. Ik denk dat eerder vernoemde busbars, de enige goede oplossing is bij deze hoge stromen om de optelstromen van elke batterij over de contactpunten van de batterij te leiden.

kabels mogen warm worden, maar zo warm is volgens mij niet de bedoeling. Daarnaast moet gehele circuit geschikt zijn. Waarbij ook aansluitklemmen etc rekening mee moet worden gehouden als er zulke hoge temperaturen voorkomen.

ik denk dat BE even het eea moet herzien en waar nodig aanpassen. Het zelf aanpassen is alleen voor de onderlegde personen weggelegd met voldoende kennis op installatie techniek.

• Ronald
@X27 eens, het blijft BE die het bij de gemiddelde klant moet oplossen…

We zijn hier alleen wat bovengemiddeld… zowel op kennis als kritische blik. Ik heb er geen moeite mee om dan wat zelf te doen in overleg. Jelco bood ook gelijk aan om monteur te sturen als ik er niet zelf uit kwam… dus gewoon goed overleg.

Goed aangesloten lijken hoge temperaturen niet nodig. De kabels naar omvormer worden graad of 40-50 en dat is prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 07-06-2026 09:51 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:41:
[...]

Jup, voor mij ook een raadsel.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 01:10:
[...]

Sinds zijn laatste meting zijn er nog geen 3 weken verstreken, mag toch hopen dat dat niet zo snel gaat.
Als je mijn posts volgt, zie je dat in vrij korte tijd het laadgedrag ging afwijken.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

..

[ Voor 105% gewijzigd door Get!em op 07-06-2026 10:37 ]

• ibak
dezejongeman schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:00:
Ik heb zitten zoek in het topic, maar kon het zo snel niet vinden. Is er hier iemand die wil delen wat de batterij icm balans energie haar of hem oplevert per maand bijvoorbeeld? Kortom is dit het overwegen waard?

.
we wachten op de afrr vergoeding, daarmee zou het kunnen veranderen. Momenteel is alleen met handel en eigen verschoven gebruik het weliswaar niet lonend maar wel leuk. afh van je situatie meer of minder zinvol. Resultaat is voor mij pas na een vol jaar te zien, je kosten zitten in de winter en ik ben die niet gewend door vroegere vaste contracten en salderen dus vandaar dat ik voor het vergelijk wacht tot het jaar om is.

Geen zonnepanelen of warmtepomp? > wacht tot afrr er is (en hopen dat batterijen niet fors in prijs oplopen) Beetje zonnepanelen en vind je het een leuke wedstrijd je stroom overdag op te maken? > koop zo'n klein stekker batterijtje. Genoeg pv en warmtepomp > mooi man zo'n grote batterij. En pv en warmtepomp én EV? > oh oh moeilijk, lees het forum goed door

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dezejongeman schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:00:
Screenshots met overzicht zijn recent in dit topic al geplaatst door oa @paQ . Zoals je ziet hangt t erg samen met je pv productie en je verbruik. Gemiddeld zie je dat de maand mei €200 terugkrijgen was voor iedereen, met een ruime marge waarbij sommige op €150 en andere op €250 zitten. Dat is incl eigenverbruik en overschot pv productie. met bijv pv van 13kWp en EV laden . De wintermaanden waren voor veel mensen bijbetalen.

En dan nog: het echte verdienmodel van Balans draait nog niet, dus er is eigenlijk vrij weinig zinnigs over te zeggen.

• Source90
Ronald schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:50:
@Source90
Handvast is geen vast gegeven, daarom hebben we die momentsleutels uitgevonden ;-)

Ik weet alleen niet wat het hoort te zijn bij deze toepassing.
Dat was ook de vraag :) van BE hebben ze ook geen momentsleutel gebruikt (had hem, gekalibreerde Gedore, nog aangeboden aan installatieteam. "Was niet nodig").

• Source90
Dapdodo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Welke dan? De rode is meer voor permanent toch? Gebruik voor de motor altijd blauw waar nodig. Geen ervaring mee / noodzaak gehad in electro-wereld.

• Source90
X27 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Moment zetten zal afdoende moeten zijn. Aflakken is volgens mij meer bedoeld om te kijken of die losgeraakt of geopend is. Of is er een ander idee hierbij?
normaliter wordt de blauwe Loctite gebruikt zodat bouten niet losraken door trillingen. Zal dan mogelijk niet zijn voor uitzetten/krimpen door warmte.

De rode zal BE niet blij mee zijn als ze er voor service bij moeten, gok ik. Mogelijk zelfs een Picobello Bv "heb je daar zelf aan lopen hannesen"-tafereeltje.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Source90 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Welke dan? De rode is meer voor permanent toch? Gebruik voor de motor altijd blauw waar nodig. Geen ervaring mee / noodzaak gehad in electro-wereld.
Rood is helemaal dodelijk voor je installatie.
Normaal geen smeermiddel tussen de draad en anders geleidende pasta.
Loctite zegellak 50 daarna een druppel tegen moer en rail. Of stiftlijn met van die witte inkt.
Als de moer dan gaat draaien of wordt verdraaid zie je het.
Maar normaal op moment is voldoende. Trilt het heel erg, dan komen kartel/veerringen/borglippen in beeld.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:25

Ersus

Zuid-Limburg

Source90 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:41:
Daar heb ik zelf aan zitten denken omdat ik na een half jaar de helft van de busbar moeren opnieuw kon aandraaien, en best aardig ook nog.

Thermische kruip is toch echt wel een issue en controle behoort eigenlijk tot een van de belangrijkste onderhoudstaken. En dan zeker als er behoorlijk wat Amps overheen gaan

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Wolly
  • Niet online
Ersus schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:13:
[...]

Daar heb ik zelf aan zitten denken omdat ik na een half jaar de helft van de busbar moeren opnieuw kon aandraaien, en best aardig ook nog.

Thermische kruip is toch echt wel een issue en controle behoort eigenlijk tot een van de belangrijkste onderhoudstaken. En dan zeker als er behoorlijk wat Amps overheen gaan
Zou een nylon borgmoer niet afdoende zijn? Zo’n veerring is al wat ouderwetser, dat gebruikt men niet meer.

• Guido7619
Wolly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Zou een nylon borgmoer niet afdoende zijn? Zo’n veerring is al wat ouderwetser, dat gebruikt men niet meer.
ouderwets of niet, een veerring is nog steeds in gebruik en werkt goed. Met een lang stuk draad waar de moer overheen moet ben je ook niet blij met die self locking nuts.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:25

Ersus

Zuid-Limburg

Wolly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Werkt dat wel met de hogere temperaturen?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• paQ
Nylon Dubo borgring anders? (Eigenlijk bedoeld om de draad waterdicht te maken)
Maar je mist daardoor wel 1 zijde van de geleiding van het oog.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 07-06-2026 12:01 ]

• ibak
paQ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:01:
Nylon Dubo borgring anders? (Eigenlijk bedoeld om de draad waterdicht te maken)
Maar je mist daardoor wel 1 zijde van de geleiding van het oog.
Ik heb overwogen om een 2e moer erop te draaien bij de busbars, deze blokkeerd losdraaien van de klemmende moer. Niet gedaan omdat de uitstekende draad nodig was voor de kapjes. Maar het zou volgens mij wel werken...

• paQ
maar effe he...
Die aansluitingen horen in wezen niet echt warmer te worden dan 45-50 graden. Dan moet er toch weinig probleem ontstaan?

• ibak
paQ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:08:
maar effe he...
Die aansluitingen horen in wezen niet echt warmer te worden dan 45-50 graden. Dan moet er toch weinig probleem ontstaan?
Ja idd heb je gelijk in en zie ik nu ook bij mijn controles die gelijk blijven.
Pagina: 1 ... 147 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.