Ik let idd wel (een beetje) op welke plaatjes ik online zetxxander968 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:06:
Gisteren was ik de heg aan het snoeien en kwamen er ineens vonken uit de heg. Het snoer was tussen de takken geraakt en ook gesnoeid. Mijn vrouw was binnen aan het werk en had niets gemerkt. 1 groep was uitgegaan en de gemeentezekering was er ook uit. Beiden heb ik teruggezet, maar toen ik de auto ging laden merkte ik dat het systeem nog in off grid stond. Snel de auto lader weer gestopt omdat de wasmachine en de droger nog aanstonden, die 12kw ga je anders snel overheen. De c25 chint voor de grid was ook afgegaan en die had ik nog niet teruggezet. In de off grid kast was ook de automaat voor de grid/omvormer uitgegaan. Nadat die twee weer teruggezet waren kwam de grid echter niet online. De slimme meter geeft aan dat de drie fasen aanwezig zijn maar de deye gaat niet terug naar normaal bedrijf.
De zappi wilde niet meer laden omdat de ct klem een andere waarde meet dan de paal krijgt. Laden in off grid is dus niet mogelijk met de ct klemmen op deze manier aangesloten.
Gister eind van de ochtend en eind van de middag heb ik balans gebeld voor een oplossing, maar de afdeling die me moet helpen heeft niet gereageerd. Vanochtend heb ik de voicemail van Jelco ingesproken. later heb ik balans nog meermaals gebeld, maar geen gehoor. Net voor 12 uur kreeg ik bij balans Jelco aan de lijn. Hij gniffelde over de oorzaak en vroeg of ik een imbussleutel heb. ‘Maak de onderkant van de deye open en zie daar de automat die uit is gegaan’. Binnen no time ging de accu weer verkopen en werkt alles weer. Waarom dit niet in een handleiding staat is mij een raadsel. Nu heeft het 24 uur geduurd voordat ik de boel weer draaiend kreeg. @Speedy-Andre de foto heeft geen copy rights![]()
[Afbeelding]
De ervaring is dat off grid de boel feilloos overnam, terugschakeling ging dus niet automatisch na de aardlekfout. Balans is moeilijk bereikbaar en voor zoiets wat zeker vaker voor gaat komen had ik verwacht dat de oplossing beter beschikbaar zou zijn. Bij de eerste lijn van balans, of in een handleiding. Als je niet weet wat je doet zou je maar zo aan die bypass schakelaar gaan draaien.
Echter is dit meer iets voor BE om te documenteren, ik maakte m'n handleiding uit frustratie en omdat ik technisch redelijk onderlegd ben. Het vervelende is dat er op verschillende plekken beveiligingen in werking treden en je pas weet welke als het een keer fout gaat. Mijn handleiding heeft er een hoofdstukje bij
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding
:strip_exif()/f/image/WDeGce2wvE1rf15xvIpW5Me7.jpg?f=fotoalbum_large)