WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 146 147 Laatste
Acties:

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:00

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

xxander968 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:06:
Gisteren was ik de heg aan het snoeien en kwamen er ineens vonken uit de heg. Het snoer was tussen de takken geraakt en ook gesnoeid. Mijn vrouw was binnen aan het werk en had niets gemerkt. 1 groep was uitgegaan en de gemeentezekering was er ook uit. Beiden heb ik teruggezet, maar toen ik de auto ging laden merkte ik dat het systeem nog in off grid stond. Snel de auto lader weer gestopt omdat de wasmachine en de droger nog aanstonden, die 12kw ga je anders snel overheen. De c25 chint voor de grid was ook afgegaan en die had ik nog niet teruggezet. In de off grid kast was ook de automaat voor de grid/omvormer uitgegaan. Nadat die twee weer teruggezet waren kwam de grid echter niet online. De slimme meter geeft aan dat de drie fasen aanwezig zijn maar de deye gaat niet terug naar normaal bedrijf.

De zappi wilde niet meer laden omdat de ct klem een andere waarde meet dan de paal krijgt. Laden in off grid is dus niet mogelijk met de ct klemmen op deze manier aangesloten.

Gister eind van de ochtend en eind van de middag heb ik balans gebeld voor een oplossing, maar de afdeling die me moet helpen heeft niet gereageerd. Vanochtend heb ik de voicemail van Jelco ingesproken. later heb ik balans nog meermaals gebeld, maar geen gehoor. Net voor 12 uur kreeg ik bij balans Jelco aan de lijn. Hij gniffelde over de oorzaak en vroeg of ik een imbussleutel heb. ‘Maak de onderkant van de deye open en zie daar de automat die uit is gegaan’. Binnen no time ging de accu weer verkopen en werkt alles weer. Waarom dit niet in een handleiding staat is mij een raadsel. Nu heeft het 24 uur geduurd voordat ik de boel weer draaiend kreeg. @Speedy-Andre de foto heeft geen copy rights :+

[Afbeelding]

De ervaring is dat off grid de boel feilloos overnam, terugschakeling ging dus niet automatisch na de aardlekfout. Balans is moeilijk bereikbaar en voor zoiets wat zeker vaker voor gaat komen had ik verwacht dat de oplossing beter beschikbaar zou zijn. Bij de eerste lijn van balans, of in een handleiding. Als je niet weet wat je doet zou je maar zo aan die bypass schakelaar gaan draaien.
Ik let idd wel (een beetje) op welke plaatjes ik online zet :+

Echter is dit meer iets voor BE om te documenteren, ik maakte m'n handleiding uit frustratie en omdat ik technisch redelijk onderlegd ben. Het vervelende is dat er op verschillende plekken beveiligingen in werking treden en je pas weet welke als het een keer fout gaat. Mijn handleiding heeft er een hoofdstukje bij :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rick Astley schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:07:
Het zou BE echt heel veel tijd aan mailtjes,telefoontjes en appjes schelen als ze nou gewoon eens een Wiki, FAQ of simpel documentje maken i.p.v. de hele dag dezelfde vragen te moeten beantwoorden.
Tot ze zo ver zijn help ik daar wel even mee, te triest voor woorden eigenlijk |:(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:14
Toch fijn, gisteren de eerste negatief dag in weken dat vandaag bij de hoge vermogens (dus meer dan de accu kan verwerken, dus export) er leuke verkoop prijzen zijn :D

De accu nog steeds in orde, laad met 11000W, BE nogmaals dank!

[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 05-06-2026 14:42 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:20:
Toch fijn, gisteren de eerste negatief dag in weken dat vandaag bij de hoge vermogen er leuke verkoop prijzen zijn :D

De accu nog steeds in orde, laad met 11000W, BE nogmaals dank!
Hier helaas meer stralen regen dan zonnestralen. Soc 48% en de warmtepomp SWW en ev zijn niet geladen vandaag. Toch al wel 15kWh export.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 05-06-2026 14:33 ]

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:30
Dbm12 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:53:
[...]

Ter illustratie de foto’s die ik had gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag zijn de monteurs langsgeweest en is er gekeken naar de individuele batterijen. Daar is niets op gevonden waarmee de batterijen zelf zijn uitgesloten van een probleem (ook fijn om te weten!) en alles nog eens goed aangedraaid. Het vermoeden was dan ook dat het waarschijnlijk aan de kabels lag.

Daarna zijn er nieuwe kabels gelegd tussen de DC schakelaar en de batterijen en zijn alle andere kabels eraf en opnieuw erop gegaan en goed aangedraaid. Ik zal vanavond bij het verkoopgeweld af en toe eens gaan meten. Maar ik vermoed en verwacht dat het probleem nu wel opgelost zal zijn. Maar zal uiteraard daarover rapporteren.

EDIT:

Ik hoefde niet lang te wachten want hij is nu bezig met verkoop en zie direct verschil. Het contactpunt dat voorheen 120 graden werd wordt nu niet warmer dan 45 graden. En de 80 graden punten worden 50 graden. Dat lijkt mij een stuk beter. Het heetste punt nu is bij de DC schakelaar op de postieve pool en zie ik rond de 70 graden worden. Negatief blijft rond de 50. Maar dat is veel beter :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Dbm12 op 05-06-2026 14:45 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:32
Verkeerd Minder goed gekrompen accukabels wilt wel eens voorkomen helaas. Niets wat niet is terug te vinden met een 10 minuten durend testprotocol en een warmtecamera.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 05-06-2026 15:10 ]

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:30
scoobs schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:09:
Verkeerd Minder goed gekrompen accukabels wilt wel eens voorkomen helaas. Niets wat niet is terug te vinden met een 10 minuten durend testprotocol en een warmtecamera.
Ja, dat gaf ik ook aan bij de monteurs dat het wellicht slim is om dat te doen. Daar waren ze zelf ook wel voorstander van. Ze kunnen via het EMS handmatig laden/ontladen aanzetten zag ik. Rest dus alleen nog een warmtebeeldcamera. Maar ja zelf zullen ze die natuurlijk niet aanschaffen noch deze procedure uitvoeren als ze dat niet verteld wordt. Ze zitten hartstikke vol met installaties (2 per dag + storingen) op merk werk zitten zij ook niet te wachten, terwijl in the end het uiteindelijk minder werk zal opleveren qua storingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dbm12 op 05-06-2026 15:23 ]

• blue eyes
Ik heb 5 modules, volgens mij 80,4 kWh aan opslag.
Vandaag, Solarman, "rapporteert" dat mijn batterijen een capaciteit hebben van 81,4 kWh :D

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 05-06-2026 19:14 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:40
blue eyes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:16:
Vandaag, Solarman, "rapporteert" dat mijn batterijen een capaciteit hebben van 81,4 kWh :D
Volgens mij hebben de meeste modules ook net een wat grotere capaciteit dan de fabrieksopgave. Bij mij geeft Solarman echter niet meer weer, maar dit is zover ik weet ook een schatting.

• blue eyes
O ja, was ook meer als "grappig" bedoelt.

Een paar weken geleden was dit nog een hot topic. Mensen allemaal proberen 100% SoC te halen, etc. etc.
Hier is 97% het hoogste wat ik heb gezien.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24

dof

xxander968 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:06:
Gisteren was ik de heg aan het snoeien en kwamen er ineens vonken uit de heg. Het snoer was tussen de takken geraakt en ook gesnoeid. Mijn vrouw was binnen aan het werk en had niets gemerkt. 1 groep was uitgegaan en de gemeentezekering was er ook uit. Beiden heb ik teruggezet, maar toen ik de auto ging laden merkte ik dat het systeem nog in off grid stond. Snel de auto lader weer gestopt omdat de wasmachine en de droger nog aanstonden, die 12kw ga je anders snel overheen. De c25 chint voor de grid was ook afgegaan en die had ik nog niet teruggezet. In de off grid kast was ook de automaat voor de grid/omvormer uitgegaan. Nadat die twee weer teruggezet waren kwam de grid echter niet online. De slimme meter geeft aan dat de drie fasen aanwezig zijn maar de deye gaat niet terug naar normaal bedrijf.

De zappi wilde niet meer laden omdat de ct klem een andere waarde meet dan de paal krijgt. Laden in off grid is dus niet mogelijk met de ct klemmen op deze manier aangesloten.

Gister eind van de ochtend en eind van de middag heb ik balans gebeld voor een oplossing, maar de afdeling die me moet helpen heeft niet gereageerd. Vanochtend heb ik de voicemail van Jelco ingesproken. later heb ik balans nog meermaals gebeld, maar geen gehoor. Net voor 12 uur kreeg ik bij balans Jelco aan de lijn. Hij gniffelde over de oorzaak en vroeg of ik een imbussleutel heb. ‘Maak de onderkant van de deye open en zie daar de automat die uit is gegaan’. Binnen no time ging de accu weer verkopen en werkt alles weer. Waarom dit niet in een handleiding staat is mij een raadsel. Nu heeft het 24 uur geduurd voordat ik de boel weer draaiend kreeg. @Speedy-Andre de foto heeft geen copy rights :+

[Afbeelding]

De ervaring is dat off grid de boel feilloos overnam, terugschakeling ging dus niet automatisch na de aardlekfout. Balans is moeilijk bereikbaar en voor zoiets wat zeker vaker voor gaat komen had ik verwacht dat de oplossing beter beschikbaar zou zijn. Bij de eerste lijn van balans, of in een handleiding. Als je niet weet wat je doet zou je maar zo aan die bypass schakelaar gaan draaien.
Mooi dat het opgelost is, maar toch raar dat dit (kortsluiting in een groep) niet beperkt blijft tot de automaat van de groep, maar dat de automaat in de Deye meegaat. Verkeerde selectiviteit zou ik denken...

En ja, ze moeten een kap over de YRQ switch maken met "NIET AANKOMEN" er op.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24

dof

antwoord verkeerd

[ Voor 94% gewijzigd door dof op 05-06-2026 22:15 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:16:
Solarman rapporteert niks qua capaciteit. Het is een berekening van de Homeassistant integratie!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47
dof schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:46:
[...]Verkeerde selectiviteit zou ik denken...
Selectiviteit is geen absoluut gegeven. Bij een 200A kortsluiting horen een 16A B en 25A C tegelijk te gaan.
Bij rond de 100A heb je goede kans dat de 16A gaat en de 25A niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
Graag zou ik wat willen checken. Ik had 3 utp kabels door een rvs buis getrokken naar de garage(misschien niet heel handig in storing). Tijdens installatie werkte alles. Echter na het op orde maken van de meterkast, kabels los en weer vast lijkt het toch niet helemaal lekker te lopen. De internet verbinding valt soms weg. Dat is ook te zien op website. Laptop aansluiten geeft op 1 kabel geen verbinding andere minimale internet. Afijn. Vandaag het wat anders aangesloten met een kabel die er nog lag in een pvc buis. Nu lijkt de verbinding goed. Maar toch zie ik af en toe en gat in de metingen. Is dit ook zo bij jullie? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zCPZr46ACPiLZ10zgbBQm_CcI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDeGce2wvE1rf15xvIpW5Me7.jpg?f=fotoalbum_large

• Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:39
ecn1985 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:19:
Lijkt wel de goeie oude crypto tijd een aankondiging van een aankondiging en uiteindelijk kwam er niks aan klapte het.

Niet dat ik denk dat het hier gebeurd hoor..
Haha. Ik dacht aan hetzelfde.

• Mitchelllll
Puppetmaster schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:49:
[...]

Dit jaar al ruim 40% van de nieuwverkoop. Dat gaat dus over best grote aantallen. :)
40% van de 400.000 waarvan hoeveel er v2g hebben? En hoeveel mensen stellen hun batterij beschikbaar voor balanceren van het net? Dat gaat akelig langzaam als er 20.000 nodig zijn om een gemiddelde stad te balanceren.

• Mitchelllll
Maartinho schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:55:
[...]

De mensen hebben geen keus. Vanaf 1-2027 is de pseudo eindheffing van kracht en is er geen enkele werkgever die toestaat dat je een niet elektrische auto besteld als medewerker. B2B is in NL 70%+ van de markt en over Europa 65% van de markt. Contracten die aflopen worden vervangen. Die elektrische auto's komen.

Daarnaast heeft een groot gedeelte van de nieuwe auto's al V2G ondersteuning, alleen de protocollen zijn nog niet vrijgegeven. Nu Renault dit als eerste vrijgegeven heeft (al is dit nog niet heel sterk gedaan) kan het best snel gaan met de andere merken.
Stel dat dan in de meest gunstige situatie 300.000 elektrische v2g op de markt komen. 75% van de totale auto verkoop. Allemaal met v2g. Trump heeft de wereld niet in het slop geworpen. Iedereen stelt z’n batterij beschikbaar om het net te balanceren. Dan zijn we nog tien jaar verder voordat we er genoeg van hebben rondrijden om Nederland uit te balanceren. Die dingen hebben namelijk ook allemaal stroom nodig om te rijden. Dus met het balanceren komt ook een verzwaring van het gebruik met zich mee. De energie die eerst van de olie af kwam, moet nu uit het net komen. Maargoed, sneL is een relatief begrip natuurlijk.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:49
FXZeRRo85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:21:
Graag zou ik wat willen checken. Ik had 3 utp kabels door een rvs buis getrokken naar de garage(misschien niet heel handig in storing). Tijdens installatie werkte alles. Echter na het op orde maken van de meterkast, kabels los en weer vast lijkt het toch niet helemaal lekker te lopen. De internet verbinding valt soms weg. Dat is ook te zien op website. Laptop aansluiten geeft op 1 kabel geen verbinding andere minimale internet. Afijn. Vandaag het wat anders aangesloten met een kabel die er nog lag in een pvc buis. Nu lijkt de verbinding goed. Maar toch zie ik af en toe en gat in de metingen. Is dit ook zo bij jullie? [Afbeelding]
Nee, ik heb zo goed als nooit dat er iets qua verbinding wegvalt. Geloof dat het wel vaker is besproken dat de connectoren niet altijd even goed zijn aangeknepen, heb je zelf een tang om dit te doen? Dan kun je dat direct uitsluiten

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
@ecn1985 heb een tang en heb alles nog een keer na geknepen. Komen de metingen vanuit de eastron of via de het ems / data logger. Want die laatste 2 heb ik opnieuw verbonden en liggen in een pvc buis.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

FXZeRRo85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:57:
@ecn1985 heb een tang en heb alles nog een keer na geknepen. Komen de metingen vanuit de eastron of via de het ems / data logger. Want die laatste 2 heb ik opnieuw verbonden en liggen in een pvc buis.
Alleen de batterij valt weg, dat lijkt me de communicatie tussen de omvormer en batterij waarbij je de omvormer als een hub kan zien waar de Eastron en batterij mee praten. Het EMS babbelt met de omvormer.

Pagina: 1 ... 146 147 Laatste