Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.
----
dubbelpost zo te zien
[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 03-06-2026 20:25 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ps. Vandaag ook hier de installatie plaats gevonden. 64kw. Soepeltjes verlopen op een klein hekel puntje na. De EMS kreeg geen internet. Bleek na lang zoeken dat kabel in de verkeerde poort zat
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 03-06-2026 21:55 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik vind dat helemaal niet lomp. Er komt nu bijna elke week een user binnen met een nieuw account die of dezelfde vragen stelt, of vragen waarop het antwoord allang tot in den treure is besproken in dit topic.fenrir schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:53:
@FoxS Het is niet mijn bedoeling om lomp te doen, maar heb je al in dit topic gezocht? Dit is allemaal al wel voorbijgekomen in de afgelopen weken.
Het is een hoop leesvoer, de openingspost kan stukken informatiever en het kan natuurlijk zo zijn dat het zelfs na bestudering niet duidelijk is. In zo'n geval zou ik, in dit geval @FoxS maar eigenlijk elke nieuwe gebruiker, de posts quoten die je niet geheel begrijpt en daar je vragen bij plaatsen.
1 OnFXZeRRo85 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:03:
De mijne wel. Rood blokje 4 dioswitches. LPP / Extend / Vlan / AI.
2 Off
3 Off
4 On
Welkom bij de club
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 03-06-2026 22:04 ]
Tussen een gruwelijke hoeveelheid slowchat en een zoekfunctie van Tweakers die….. voor mij geen goede gebruikerservaring is…Wolly schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:02:
Het is een hoop leesvoer, de openingspost kan stukken informatiever
Zullen we de TS in orde maken? We kunnen de mods vragen om er meerdere auteurs aan te koppelen zodat het niet van een individu af hangt.
Wie wil ?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Het is idd jammer dat Tweakers geen prio geeft aan een fatsoenlijke zoekmachine maar wel prio geeft aan het winnen van 44 pixels door de zoekbalk te verbergenRonald schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:16:
[...]
Tussen een gruwelijke hoeveelheid slowchat en een zoekfunctie van Tweakers die….. voor mij geen goede gebruikerservaring is…
Zullen we de TS in orde maken? We kunnen de mods vragen om er meerdere auteurs aan te koppelen zodat het niet van een individu af hangt.
Wie wil ?
De meeste vragen die gesteld worden zijn trouwens simpel, die worden al beantwoord in de posts van Balans Energie.
Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.
Om handmatig te schakelen maakt voor mij niet uit. Stel je hebt een keer stroom uitval dan zou ik het niet erg vinden om een kabel naar de load uitgang te zetten.
Kan je niet bij een stroomstoring je hoofdschakelaar in de meterkast uitzetten, de 5x6mm2 kabel op de load zetten en klaar?
De hoofdschakelaar in de meterkast pas weer aanzetten als de stroomstoring verholpen is.
Of denk ik dan te makkelijk.
Ik wil de offgrid functie alleen gebruiken om de verlichting, koelkasten en vriezer bevoorbeeld aan te laten. Geen autolader of iets zwaars...
Er moet lijkt mij toch wel een makkelijkere manier zijn om offgrid te kunnen met de huidige 5x6mm2 kabel en een 1-0-2 schakelaar?
Zat eigenlijk soort van te wachten op het moment dat aFRR echt van start ging. Dan ontstaat een compleet andere situatie en hebben we een soort sequel. (meteen andere titel ook)Ronald schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:16:
[...]
Tussen een gruwelijke hoeveelheid slowchat en een zoekfunctie van Tweakers die….. voor mij geen goede gebruikerservaring is…
Wie wil ?
Ik denk dat je groepenkast gaat roken op het moment dat je netspanning weer terug komt. (Als je hoofdschakelaar nog aan staat) Het gaat er om dat de boel (NET en LOAD) galvanisch gescheiden blijft.Andre0 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:25:
Ik zou graag ook een offgrid functie willen hebben, maar dat gedoe met een ATS hoeft voor mij niet.
Om handmatig te schakelen maakt voor mij niet uit. Stel je hebt een keer stroom uitval dan zou ik het niet erg vinden om een kabel naar de load uitgang te zetten.
Kan je niet bij een stroomstoring je hoofdschakelaar in de meterkast uitzetten, de 5x6mm2 kabel op de load zetten en klaar?
De hoofdschakelaar in de meterkast pas weer aanzetten als de stroomstoring verholpen is.
Of denk ik dan te makkelijk.
Ik wil de offgrid functie alleen gebruiken om de verlichting, koelkasten en vriezer bevoorbeeld aan te laten. Geen autolader of iets zwaars...
Er moet lijkt mij toch wel een makkelijkere manier zijn om offgrid te kunnen met de huidige 5x6mm2 kabel en een 1-0-2 schakelaar?
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 03-06-2026 22:45 ]
Kan nooit lang meer duren voor er duidelijkheid is.paQ schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:42:
[...]
Zat eigenlijk soort van te wachten op het moment dat aFRR echt van start ging. Dan ontstaat een compleet andere situatie en hebben we een soort sequel. (meteen andere titel ook)
Volgens mij heb ik inmiddels al twee artikelen gelezen waarbij de netbeheerder samenwerkt met automerken om V2G (terugsturen elektra vanuit auto accu). Hierbij zijn de laadpaalbeheerders naar eigen zeggen al BSP.
Het hele verhaal van Tennet dat Balans zo enorm uniek is in de aanpak is volgens mij dan ook al gedeeltelijk of misschien zelfs helemaal achterhaald.
nieuws: Renault brengt als eerste autofabrikant v2g voor thuisgebruik uit in ...
nieuws: Kia en Hyundai starten kleinschalige Nederlandse pilot voor auto als ...
Even een vraagje hierover: dit screenshot is het meest duidelijke voorbeeld van hoe iemand heeft bepaald wat in te vullen bij 1a in het btw formulier. Nu wilde ik dit volgen echter is de website (uiteraard) aangepast.
Heeft iemand een concreet verwijzing uit het BE dashboard wat men heeft aangehouden of moet aanhouden om bij 1a in het formulier van de BD in te kunnen vullen?
Allicht als aFRR er is, en e.e.a. stabieler is qua ontwikkelingen dat we aan de TS gaan werken.
T.o.v. toen is het dashboard alweer veranderd. Voor nu zou ik gewoon je opbrengsten daar in vullen.Tieske88 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:07:
[...]
Even een vraagje hierover: dit screenshot is het meest duidelijke voorbeeld van hoe iemand heeft bepaald wat in te vullen bij 1a in het btw formulier. Nu wilde ik dit volgen echter is de website (uiteraard) aangepast.
Heeft iemand een concreet verwijzing uit het BE dashboard wat men heeft aangehouden of moet aanhouden om bij 1a in het formulier van de BD in te kunnen vullen?
Zo vlot zal het niet lopen met nieuwe elektrische auto’s. Zeker niet als de bommen in het midden oosten blijven vallenWolly schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:48:
[...]
Kan nooit lang meer duren voor er duidelijkheid is.
Volgens mij heb ik inmiddels al twee artikelen gelezen waarbij de netbeheerder samenwerkt met automerken om V2G (terugsturen elektra vanuit auto accu). Hierbij zijn de laadpaalbeheerders naar eigen zeggen al BSP.
Het hele verhaal van Tennet dat Balans zo enorm uniek is in de aanpak is volgens mij dan ook al gedeeltelijk of misschien zelfs helemaal achterhaald.
nieuws: Renault brengt als eerste autofabrikant v2g voor thuisgebruik uit in ...
nieuws: Kia en Hyundai starten kleinschalige Nederlandse pilot voor auto als ...
Vanwaar deze conclusie?Mitchelllll schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:45:
[...]
Zo vlot zal het niet lopen met nieuwe elektrische auto’s. Zeker niet als de bommen in het midden oosten blijven vallen
Renault 5 zijn in totaal 67.483 exemplaren in Nederland geregistreerd. 2023-2024 (Pioniersfase): Renault introduceerde de V2G-technologie onder meer via een grote vloot elektrische deelauto's van MyWheels in Utrecht, waarmee in 2025 de eerste succesvolle resultaten werden geboekt.Wolly schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:48:
[...]
Kan nooit lang meer duren voor er duidelijkheid is.
Renault is natuurlijk al veel langer bezig dan Balans Energie en is een grotere speler.
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.
Volgens het artikel wat ik heb gelinkt zijn ze pas net begonnen met V2G over thuisaansluitingen. Dat is in feite toch niets anders dan Balans, met max 12kW het net stabiliseren op instigatie van een bsp partij?Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 05:13:
[...]
Renault 5 zijn in totaal 67.483 exemplaren in Nederland geregistreerd. 2023-2024 (Pioniersfase): Renault introduceerde de V2G-technologie onder meer via een grote vloot elektrische deelauto's van MyWheels in Utrecht, waarmee in 2025 de eerste succesvolle resultaten werden geboekt.
Renault is natuurlijk al veel langer bezig dan Balans Energie en is een grotere speler.
Bij ons werd bijgeladen op een soc van 50 vannacht.jeeedeee schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:03:
Bar slecht weer en nog een accu met 77 procent SoC. Lage verkoopprijzen deze avond, ik ben benieuwd, morgen windkracht 4 of er nog wat ontladen gaat worden vannacht.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het is geen gok, de onbalans verkoopprijs was simpelweg erg laag in de avond en nacht, waardoor er niet verkocht is op basis van de ingestelde thresholds.scoobs schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:45:
En hier is de SoC niet onder de 80% gekomen, terwijl de day ahead prijs over welgeteld 3u naar 0 zakt. Interessante gok die ze gaan nemen vandaag.
Ik heb nog maar een beetje overgeheveld naar de EV. Super regenachtig nu, benieuwd of de voorspelde PV überhaupt vandaag wordt gehaald.
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 04-06-2026 07:53 ]
Solarman zegt hier iig dat ik min of meer een volle accu mag verwachten nog voordat de prijzen naar 0 zakken: mijn EMS is druk bezig alle PV gelijk te verkopen ipv op te slaan.
[ Voor 48% gewijzigd door scoobs op 04-06-2026 09:08 ]
Verwachtte opwek is 70 kWh, als dat klopt, gaat de accu goed overstromen.
Prijs was laag, 11 cent gemiddeld (all in) betaald. EV komt op 2% thuis vandaag, maar pas in de avond.
Grappige is, rekentechnisch gaat dit dus mis. In de praktijk blijkt het altijd mee te vallen tot nu toe. Opwek toch minder, of geen negatieve prijzen, dus gewoon overschot terugleveren.
We maken ons te vaak druk om wat centen. Met respect voor de centen uiteraard
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Goed advies !GerritFrans schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:36:
ALS ik je (e transitie) een raad mag geven, sluit de accu's dan gelijk allemaal apart aan met 50mm2 (lang ongeveer 80 cm) op twee Busbars, en vandaar met 2x 70mm2 direct op de Deye. De lengte van de 2 70mm2 kabels hangt af van de situatie ter plekke.
Dit heb ik tijdens de installatie gelijk zo laten doen, en heb nu bij 95% COP maar een verschil tussen de 3 accu's van 0,05% dus bijna te verwaarlozen.
Ik had alle kabels al klaar met eind-ogen liggen, en de ploeg heeft alles op mijn verzoek zo aangesloten. Echt een aanrader!
Heb je een link naar de Busbars en kabels die jij hebt aangeschaft ? Ik ga voor 4 modules en Off grid maakt dat nog wat uit ?
Alvast bedankt !
edit: we zijn nog niet wakker... toch wel een export...
[ Voor 84% gewijzigd door jeeedeee op 04-06-2026 09:13 ]
Heb jij geen off grid? Niks gemerkt van de update dus? Heb je printscreen van dashboard van wanneer de update werd doorgevoerd? Op dat moment was je batterij vermogen nul.jeeedeee schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:10:
Yes! Na veel mail communicatie heb ik heb gisteren mijn gegevens doorgegeven en Don voor de upgrade naar 16 kW. Et voila vanochtend rond 8:00 scheen de zon en werd er denk ik getest.... 13 kW export .. op naar de 16 kW.
[Afbeelding] edit: we zijn nog niet wakker... toch wel een export...
[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 04-06-2026 09:57 ]
Probeer deze eens:0xygen500 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:52:
@paQ terugkomend op je vraag, er wordt nog steeds weergeven dat heel juni berekend is.
https://github.com/paqpaq...in/BE_dashboard_3_0_3.zip
Bug fixedpaQ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Probeer deze eens:
[Afbeelding]
Ik heb geen idee, maar ik vermoed dat je gelijk hebt. Tegelijkertijd denk ik dat Renault hier al veel langer mee bezig is. Als ik de berichten van Balans Energie mag geloven, gaat het om een heel andere situatie, die daarom ook anders beoordeeld zou moeten worden?Wolly schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:31:
[...]
Volgens het artikel wat ik heb gelinkt zijn ze pas net begonnen met V2G over thuisaansluitingen. Dat is in feite toch niets anders dan Balans, met max 12kW het net stabiliseren op instigatie van een bsp partij?
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.
Klopt geen off grid, hieronder een screenshot vanuit home assistant, is het wat duidelijker te zien. Twee korte periodes dat er geen gegevens vanuit de Deye kwamen. SoC van de BE accu nu 98%, nog nooit zo snel vol gezetenzunrob schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:56:
[...]
Heb jij geen off grid? Niks gemerkt van de update dus? Heb je printscreen van dashboard van wanneer de update werd doorgevoerd? Op dat moment was je batterij vermogen nul.
Blijkbaar zit er wel een verschil, maar ik kan het niet verklaren. Het is natuurlijk wel opvallend dat er nu al een oplossing staat waarbij via de thuisaansluiting kan worden teruggeleverd aan een BSP maar dat Tennet zegt dat Balans de 1e is die dit traject is ingegaan.Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:17:
[...]
Ik heb geen idee, maar ik vermoed dat je gelijk hebt. Tegelijkertijd denk ik dat Renault hier al veel langer mee bezig is. Als ik de berichten van Balans Energie mag geloven, gaat het om een heel andere situatie, die daarom ook anders beoordeeld zou moeten worden?
Ik hoop maar dat het zaken zijn die samenvallen qua timing en dat Tennet de processen inmiddels op orde heeft voor alle BSP partijen die willen samenwerken.
Staat ie goed in je settings? (tandwieltje)blue eyes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:20:
De 6 maanden kloppen wel, ik ben in Jan. '26 ingestapt, maar ik neem aan dat jouw start datum 5 november was?
[Afbeelding]
Vind het maar stil rond het aFFR gedeelte en de andere verdienmodellen waar aan wordt gewerkt. Zijn al weer bijna 8 weken verder sinds de laatste update..Wolly schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:29:
[...]
Blijkbaar zit er wel een verschil, maar ik kan het niet verklaren. Het is natuurlijk wel opvallend dat er nu al een oplossing staat waarbij via de thuisaansluiting kan worden teruggeleverd aan een BSP maar dat Tennet zegt dat Balans de 1e is die dit traject is ingegaan.
Ik hoop maar dat het zaken zijn die samenvallen qua timing en dat Tennet de processen inmiddels op orde heeft voor alle BSP partijen die willen samenwerken.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Goed punt, ik zit nu op een andere laptop...... Dom, thx!
Inmiddels zijn we inderdaad bezig met de laatste 4 weken van het kwartaal waar gezegd werd dat er begin kwartaal zaken opgeleverd zouden worden.ecn1985 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:11:
[...]
Vind het maar stil rond het aFFR gedeelte en de andere verdienmodellen waar aan wordt gewerkt. Zijn al weer bijna 8 weken verder sinds de laatste update..
Tvt is op sommige plekken ondertussen wel aangepast naar 3-6 jaar, maar dat valt te verklaren door de prijsstijgingen van hun systeem.
Van de ene kant begrijp ik dat het allemaal langer duurt en vanaf het begin de tijdslijnen wellicht wat rooskleuriger zijn voorgesteld als realistisch was.Wolly schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:33:
[...]
Inmiddels zijn we inderdaad bezig met de laatste 4 weken van het kwartaal waar gezegd werd dat er begin kwartaal zaken opgeleverd zouden worden.
Vind het wel jammer dat er dan niet tussentijds een update wordt gedeeld met de huidige status.
Slecht nieuws is ook nieuws, geen nieuw, goed nieuws is hier in elk geval niet van toepassing.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
bron vermelding?JeVe schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:26:
Er zit wel iets aan te komen. Begreep via via dat er op zeer korte termijn een grote aankondiging komt.
LG-HM163MR-U34
Ben benieuwd! Welke info heb je?JeVe schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:26:
Er zit wel iets aan te komen. Begreep via via dat er op zeer korte termijn een grote aankondiging komt.
Faillissementsverklaring omdat ze geen aFRR inkomsten binnen krijgen.JeVe schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:26:
[ Voor 8% gewijzigd door scoobs op 04-06-2026 14:05 ]
dan kun je beter niets melden de volgende keerJeVe schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:07:
Nee, een bronvermelding kan ik niet geven. En Zunrob, dat was de info.
LG-HM163MR-U34
Inderdaad, waarschijnlijk 1 van de 2. Of wel aFRR en jippie of geen aFRR en boehoescoobs schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:04:
[...]
Faillissementsverklaring omdat ze geen aFRR inkomsten binnen krijgen.
Zijn er nog hulplijnen die we kunnen gebruiken?
Of wordt het “Helaas is gebleken dat de hardware niet compatibel is, hierom hebben wij besloten voortaan een updated model uit te leveren. Bestaande installaties kunnen voor € xxxx,xx worden geüpdatet, ruim onder de marktprijs!”.
Niet dat ik denk dat het hier gebeurd hoor..
Gezien ze nog enorm(?) bezig zijn met de uitrol heb ik er wel vertrouwen in. Neem aan dat de installatie an sich weinig winst oplevert.ecn1985 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:19:
Lijkt wel de goeie oude crypto tijd een aankondiging van een aankondiging en uiteindelijk kwam er niks aan klapte het.
Niet dat ik denk dat het hier gebeurd hoor..
Off-grid voor €1500 ex maakt die winst wel goed denk ikWolly schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:26:
[...]
Gezien ze nog enorm(?) bezig zijn met de uitrol heb ik er wel vertrouwen in. Neem aan dat de installatie an sich weinig winst oplevert.
Ik vraag me soms af of ik met m'n SMA's de boel niet erg geknepen heb (6500W AC) als ik zie wat de Deye zegt te doen, een whopping 8980W met 8620Wp
Op de Deye zelf zit 7860Wp en dan is er nog een Hoymiles met 760Wp die AC 714W doet. Prijzen zijn rond 0 en de Hoymiles gaat natuurlijk ook het net op met volle batterijen en bijna geen verbruik.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:14:
[...]
Weet je dat nu al?
En regeltoestand 2 betekent niet automatisch dat we verlies lijden.
In dit geval valt het dubbeltje kwartje de verkeerde kant op en betaal je 24 cent voor de import. Wat mij betreft zou Balans ook de 1e 6 minuten van het kwartier prima mogen gebruiken, dat zal er soms toe leiden dat je wat centen verliest, maar wordt volgens mij ruimschoots goedgemaakt als de prijs een keer €1000+/MwH is en je het volledige kwartier benut ipv 9 minuten.
Het gevolg van aFRR (naast de vergoeding) gaat hier ook bij helpen. Dan zijn de prijzen voor Balans fix en dus makkelijker starten stoppen. Dat zal leiden tot langere en meer activaties zonder de momentele onzekerheid omdat de afwachtminuten ook activatie minuten worden plus de zekerheid dat het wat brengt er ook gelijk is.Yaay schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:40:
[...]
In dit geval valt het dubbeltje kwartje de verkeerde kant op en betaal je 24 cent voor de import. Wat mij betreft zou Balans ook de 1e 6 minuten van het kwartier prima mogen gebruiken, dat zal er soms toe leiden dat je wat centen verliest, maar wordt volgens mij ruimschoots goedgemaakt als de prijs een keer €1000+/MwH is en je het volledige kwartier benut ipv 9 minuten.
Ik voel een Tower of Power aankomen van 6 stuks. En 100 euro
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
En halverwege de middag de PV uitgezet (automations) . Op pieken te hoge opbrengst en de accu raakte vol waardoor het laden fors afnam. Ondanks afschaling toch nog 8 kWh terug geleverd tegen 7 cent per kWh...
Centen kwestie, functioneel is dit iig niet logisch. Wordt aan gewerkt
[ Voor 31% gewijzigd door blue eyes op 04-06-2026 18:59 ]
"Binnenkort" gaan ze forecasting toevoegen aan het EMS. Kijken tot 48 uur vooruit; zowel naar potentieel volle als lege accu. Ik interpreteer het verhaal als meer variabele in- en verkoop treshholds op basis van de verwachting.
"Binnenkort" zou ook meer van het handelen actief moeten worden. Dan moeten er veel meer activaties gaan komen.
Voor het live gaan ze het communiceren en dan komt er meer inzicht op dashboard waarom keuzes gemaakt worden door het EMS.
Geduld zal beloond worden.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Kunt beter een referral bonus met een vloerverwarming-warmtepomp bedrijf afspreken... Koudste dag 126kWh betekend warmtevraag ruweg 10000kWh... dat gaat ook met het systeem van balans serieus centen blijven kosten.Moby schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:20:
Iemand die zijn huis verwarmt met elektrische matjes in de vloer. Op de koudste dag een verbruik van 126kWh. Hoeveel accu's ik aanraadde.
Ik voel een Tower of Power aankomen van 6 stuks. En 100 euro
Anderzijds, hogere vraag, hogere volumes.
Als je elke dag 130 kWh goedkoper kan inkopen, dan in de avond zelf tijdens het verbruik.
Iemand ervaring met prijsverschillen in de winter?
Sinds '22 heb ik dynamisch contract; reken op vrij vlakke lijn in prijzen in Dec en Jan. Weinig tot geen PV, weinig tot geen handel mogelijkheden, veel verbruik (WP) dus saaie maar wel dure maanden. Wie weet hebben we dan aFFR om ons op te beurenblue eyes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:13:
Daarvoor is een accu niet bedoeld toch?
Als je elke dag 130 kWh goedkoper kan inkopen, dan in de avond zelf tijdens het verbruik.
De vraag is of je een onbalans contract had? Want die loopt nog wel eens uiteen.dof schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:29:
[...]
Sinds '22 heb ik dynamisch contract; reken op vrij vlakke lijn in prijzen in Dec en Jan. Weinig tot geen PV, weinig tot geen handel mogelijkheden, veel verbruik (WP) dus saaie maar wel dure maanden. Wie weet hebben we dan aFFR om ons op te beuren
Het zou uiteindelijk mooi zijn als aFFR (een deel van) het hoge verbruik in de winter kan compenseren waardoor we op jaarbasis kostenneutraal uitkomen.dof schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:29:
[...]
Sinds '22 heb ik dynamisch contract; reken op vrij vlakke lijn in prijzen in Dec en Jan. Weinig tot geen PV, weinig tot geen handel mogelijkheden, veel verbruik (WP) dus saaie maar wel dure maanden. Wie weet hebben we dan aFFR om ons op te beuren
Daar zou een warmtewisselaar op de Deye wel nut kunnen hebbenRonald schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:07:
[...]
Kunt beter een referral bonus met een vloerverwarming-warmtepomp bedrijf afspreken... Koudste dag 126kWh betekend warmtevraag ruweg 10000kWh... dat gaat ook met het systeem van balans serieus centen blijven kosten.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Toch nog een vraagje @JeVe . Weet jij wel wat het grote nieuws is? Of weet je alleen dat er groot nieuws aan zit te komen?JeVe schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:26:
Uiteraard, maar als iemand aankondigt dat hij ´via via´ dit heeft gehoord en er verder niets over wil zeggen neem ik niet aan dat de persoon die de telefoon opneemt hetzelfde nieuws vertelt?
Of weet jij al meer
De fitrmware update deze ochtend lijkt zijn vruchten af te werpen. Eindelijk meer dan 12 kW export. Export beweegt mooi mee met de externe PV gaat ervoor zorgen dat ik in de ochtenden mooi wat extra kan exporteren en in de avonden meer kans dat hij echt leeg raakt.
Hoeveel elektrische auto’s worden er jaarlijks verkocht? En met v2g? En met een economie die straks op z’n gat zit door die narcist in Amerika verwacht ik niet dat veel mensen de gok wagen een nieuwe bolide te kopen/veel geld in een keer uit te geven. Daarnaast betekent niet elke verkochte v2g auto dat deze ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden om het net te balanceren. Plus: in China rammen ze een ziekenhuis in vier maanden uit de grond. Hier doen we 1,5 jaar om een rotonde aan te leggen. Ik gok dat we nog wel een paar jaar met een te vol met zitten.
126kWh is 10 uur laden… geen goed vooruitzicht dat tegen lage tarieven te kunnen… en dan nog de verliezen.blue eyes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:13:
Daarvoor is een accu niet bedoeld toch?
Prima
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Omvormer doet maar 12kW.blue eyes schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:09:
Miischien heeft ie 3*50A liggen dan is het 4 a 5 uur
Welke verliezen? Cop1 is het doel daar in de winter.Ronald schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:03:
[...]
126kWh is 10 uur laden… geen goed vooruitzicht dat tegen lage tarieven te kunnen… en dan nog de verliezen.
3 Stuks
Ik heb deze ook weer even opnieuw gedaan. In mei gaf hij, toen dat nog van toepassing was, aan dat er een dag miste. Maar nu in juni niet.paQ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Probeer deze eens:
[Afbeelding]
Dit jaar al ruim 40% van de nieuwverkoop. Dat gaat dus over best grote aantallen.Mitchelllll schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:52:
[...]
Hoeveel elektrische auto’s worden er jaarlijks verkocht?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik was niet heel serieus. Maar een paar kwh mag er nog wel bij. Misschien zit een deel van de besparing wel in het uitsparen van een 3x35A aansluiting.Ronald schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:39:
@scoobs Gaat de accu in de thermische schil staan continue in beast mode koeling?
Alle gekheid op een stokje: Zelfs een simpele lucht/lucht warmtepomp zal vermoedelijk al meer kosten besparen dan een beestachtige setup met 100kwh reservecapaciteit. En vermoedelijk een tvt van een jaar of twee kunnen realiseren. Maar soms zijn mensen niet voor rede vatbaar.
De mensen hebben geen keus. Vanaf 1-2027 is de pseudo eindheffing van kracht en is er geen enkele werkgever die toestaat dat je een niet elektrische auto besteld als medewerker. B2B is in NL 70%+ van de markt en over Europa 65% van de markt. Contracten die aflopen worden vervangen. Die elektrische auto's komen.Mitchelllll schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:52:
[...]
Hoeveel elektrische auto’s worden er jaarlijks verkocht? En met v2g? En met een economie die straks op z’n gat zit door die narcist in Amerika verwacht ik niet dat veel mensen de gok wagen een nieuwe bolide te kopen/veel geld in een keer uit te geven. Daarnaast betekent niet elke verkochte v2g auto dat deze ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden om het net te balanceren. Plus: in China rammen ze een ziekenhuis in vier maanden uit de grond. Hier doen we 1,5 jaar om een rotonde aan te leggen. Ik gok dat we nog wel een paar jaar met een te vol met zitten.
Daarnaast heeft een groot gedeelte van de nieuwe auto's al V2G ondersteuning, alleen de protocollen zijn nog niet vrijgegeven. Nu Renault dit als eerste vrijgegeven heeft (al is dit nog niet heel sterk gedaan) kan het best snel gaan met de andere merken.
Voor die 70% van de Nieuw verkoop is dat de auto van werkgever of leasemaatschappij. Dan is de keuze vaak een stuk makkelijker.scoobs schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:58:
Rest alleen nog de vraag of je de 50kwh van je 40.000 euro (give or take) kostende auto hiervoor wilt inzetten.
Juist niet, dan krijg je fiscaal gedoe met die stroom tenzij er wetgeving komt die het toestaat en/of verplicht.Maartinho schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:01:
[...]
Voor die 70% van de Nieuw verkoop is dat de auto van werkgever of leasemaatschappij. Dan is de keuze vaak een stuk makkelijker.
De zappi wilde niet meer laden omdat de ct klem een andere waarde meet dan de paal krijgt. Laden in off grid is dus niet mogelijk met de ct klemmen op deze manier aangesloten.
Gister eind van de ochtend en eind van de middag heb ik balans gebeld voor een oplossing, maar de afdeling die me moet helpen heeft niet gereageerd. Vanochtend heb ik de voicemail van Jelco ingesproken. later heb ik balans nog meermaals gebeld, maar geen gehoor. Net voor 12 uur kreeg ik bij balans Jelco aan de lijn. Hij gniffelde over de oorzaak en vroeg of ik een imbussleutel heb. ‘Maak de onderkant van de deye open en zie daar de automat die uit is gegaan’. Binnen no time ging de accu weer verkopen en werkt alles weer. Waarom dit niet in een handleiding staat is mij een raadsel. Nu heeft het 24 uur geduurd voordat ik de boel weer draaiend kreeg. @Speedy-Andre de foto heeft geen copy rights
De ervaring is dat off grid de boel feilloos overnam, terugschakeling ging dus niet automatisch na de aardlekfout. Balans is moeilijk bereikbaar en voor zoiets wat zeker vaker voor gaat komen had ik verwacht dat de oplossing beter beschikbaar zou zijn. Bij de eerste lijn van balans, of in een handleiding. Als je niet weet wat je doet zou je maar zo aan die bypass schakelaar gaan draaien.
7,2kwp PV, 48kwh Balans Energie, EV6, Vaillant VWS63/2 warmtepomp met grondlus, gasloos sinds 2008
Nu zijn er al normen voor vergoeding (MID meter) die mid meter kan zowel ingaand, als uitgaand verekenen. Uitdaging wordt een tarief kiezen: EPEX, Onbalans, AFRR, of het vaste tarief in de laadpaal?Speedy-Andre schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:44:
[...]
Juist niet, dan krijg je fiscaal gedoe met die stroom tenzij er wetgeving komt die het toestaat en/of verplicht.
Dat is dus de vraag. Op dit moment is er nog geen regelgeving. Ook is er bijna nog geen enkele autoregeling waarin staat dat V2G verboden is ( ik heb ze nog niet gezien) terwijl de vrees voor op de zaak laden en thuis ontladen natuurlijk zeer gestaafd is. Dit is natuurlijk voor de Belastingdienst een vorm van extra vergoeding, maar hoe ga je dit als Belastingdienst zijnde controleren?Speedy-Andre schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:44:
[...]
Juist niet, dan krijg je fiscaal gedoe met die stroom tenzij er wetgeving komt die het toestaat en/of verplicht.
Overigens verwacht ik dat als je een werkgever hebt met een volledige ontzorging bij een grote leaseco zoals ayvens waarbij zij de laadpaal plaatsen je gewoon een saldering gaat krijgen. 1000kwh uit de laadpaal vs 1000kwh terug de laadpaal in is een verrekening van 0 euro.
Maar voordat de protocollen vrijgegeven worden en we en dit daadwerkelijk van toepassing is zijn we minimaal 1 en ik verwacht makkelijk 2 jaar verder.
Tot die tijd gewoon de PV nog de BE batterij in dus
[ Voor 10% gewijzigd door Maartinho op 05-06-2026 12:17 ]
In mijn ervaring is de gemiddelde leaserijder van mening dat alles geoorloofd is als je elke maand een enorme hoeveelheid bijtelling betaald.paQ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:21:
Ik denk dat bij de baas laden om thuis het huis van stroom te voorzien 's avonds, aan diefstal schurkt.
Ja, met je eens, tenzij dit wordt toegestaan, maar dan is idd de belastingdienst er vast niet mee eens!paQ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:21:
Ik denk dat bij de baas laden om thuis het huis van stroom te voorzien 's avonds, aan diefstal schurkt.
Diezelfde die het ook goed vindt dat je de vaatwasblokjes, WC-rollen, koffiemelk, toner, enz enz....
Ik begrijp het steeds beter dan men een backoffice zoekt waar dat meteen in opgemerkt zou worden.
[ Voor 79% gewijzigd door paQ op 05-06-2026 12:35 ]
Mooie ervaring. Hier had Nick het me wel verteld bij installatie en instructie: als je kortsluiting veroorzaakt aan load zijde, is er grote kans dat de automaat IN de Deye ook meegaat. En dan moet je inderdaad even de voorkant, onderste helft, van de Deye open maken.xxander968 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:06:
Gisteren was ik de heg aan het snoeien en kwamen er ineens vonken uit de heg. Het snoer was tussen de takken geraakt en ook gesnoeid. Mijn vrouw was binnen aan het werk en had niets gemerkt. 1 groep was uitgegaan en de gemeentezekering was er ook uit. Beiden heb ik teruggezet, maar toen ik de auto ging laden merkte ik dat het systeem nog in off grid stond. Snel de auto lader weer gestopt omdat de wasmachine en de droger nog aanstonden, die 12kw ga je anders snel overheen. De c25 chint voor de grid was ook afgegaan en die had ik nog niet teruggezet. In de off grid kast was ook de automaat voor de grid/omvormer uitgegaan. Nadat die twee weer teruggezet waren kwam de grid echter niet online. De slimme meter geeft aan dat de drie fasen aanwezig zijn maar de deye gaat niet terug naar normaal bedrijf.
De zappi wilde niet meer laden omdat de ct klem een andere waarde meet dan de paal krijgt. Laden in off grid is dus niet mogelijk met de ct klemmen op deze manier aangesloten.
Gister eind van de ochtend en eind van de middag heb ik balans gebeld voor een oplossing, maar de afdeling die me moet helpen heeft niet gereageerd. Vanochtend heb ik de voicemail van Jelco ingesproken. later heb ik balans nog meermaals gebeld, maar geen gehoor. Net voor 12 uur kreeg ik bij balans Jelco aan de lijn. Hij gniffelde over de oorzaak en vroeg of ik een imbussleutel heb. ‘Maak de onderkant van de deye open en zie daar de automat die uit is gegaan’. Binnen no time ging de accu weer verkopen en werkt alles weer. Waarom dit niet in een handleiding staat is mij een raadsel. Nu heeft het 24 uur geduurd voordat ik de boel weer draaiend kreeg. @Speedy-Andre de foto heeft geen copy rights![]()
[Afbeelding]
De ervaring is dat off grid de boel feilloos overnam, terugschakeling ging dus niet automatisch na de aardlekfout. Balans is moeilijk bereikbaar en voor zoiets wat zeker vaker voor gaat komen had ik verwacht dat de oplossing beter beschikbaar zou zijn. Bij de eerste lijn van balans, of in een handleiding. Als je niet weet wat je doet zou je maar zo aan die bypass schakelaar gaan draaien.
Never gonna let you down
Dit topic is gesloten.
![]()