WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste
Acties:

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:28

dof

The_KnarF schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Dit begint wel een kwalijke zaak te worden, dat er zo veel dingen stuk gaan door slechte installatie of verkeerde instructies.
dit kun je als balans zijnde toch niet meer verdedigen.
Mee eens, dit is echt een heel kwalijke zaak, want er zijn dingen stuk gegaan en er zijn dingen nog niet stuk maar wie weet gaan die mogelijk later stuk.

Echt, als zo'n calamiteit in een datacenter o.i.d. zou gebeuren (spanning te hoog geweest, temp. te hoog geweest, vochtigheid te veel, rookschade, etc) dan kun je, naast directe schade, je onderhoudscontracten ook wel op je buik schrijven (meegemaakt). En zonder onderhoudscontract wordt apparatuur versneld afgeschreven (want klant accepteert het ook niet). Want in zulke contracten staat precies omschreven aan welke max. en min. condities apparatuur blootgesteld mag zijn, en overschrijding kan dus heel heel dure gevolgen hebben.

Het zijn bij ons prive omgevingen en dan loopt het wel los misschien, maar ik zou wel even checken hoe het zit met eventuele na-schade.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:42:
[...]

Eigenlijk negeren ze het, dat is nog kwalijker.

[...]
Niet helemaal, maar ze waarschuwen met de verkeerde argumenten :+
Let op: de off-gridfunctie is uitsluitend bedoeld voor gebruik bij storingen. Het is niet toegestaan deze handmatig te activeren, omdat dit het leveren van de diensten van Balans Energie belemmert.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07:41
Ik ben hierin eerder de leek maar vanwege overspanning die door verschillende en ook externe factoren voor kan komen heb ik een overspanningsbeveiliging in de meterkast laten monteren gewoon uit voorzorg. Voor wie het wel weet zou deze dan de zaak gered hebben ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zudoZq67TQkcOufmpBbBNYnWrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZcpReTvU2wwenJZF8NxbPJa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door ibak op 02-06-2026 20:02 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:59:
Ik ben hierin eerder de leek maar vanwege overspanning die door verschillende en ook externe factoren voor kan komen heb ik een overspanningsbeveiliging in de meterkast laten monteren gewoon uit voorzorg. Voor wie het wel weet zou deze dan de zaak gered hebben ?[Afbeelding]
Nee, zo'n beveiliging dempt pieken maar kan niet dit soort verstoringen dempen. Sterker nog, er zit zo'n ding in de nieuwe kasten dus dat zegt genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-06-2026 20:06 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:54:
[...]

[...]
Zie dat toch anders. Deze tekst is volgens mij wel redelijk recent, maar rept niet over de enorme schade die het kan opleveren.

Ga er maar aan staan als je rolluikmotors, inductieplaat, warmtepomp en audio installatie in rook zijn opgegaan omdat een monteur niet oplet.
En als je een beetje pech hebt kom je er pas later achter en relateer je het niet meer aan de installatie of zit je met bewijsproblemen richting de veroorzaker.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:35
@paQ nog ff gecheckt, maar ik zit volgens mij gewoon op de laatste versie 3.02?

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:28
0xygen500 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:22:
Ik ook, dat is je laatste update hier👍

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:54:
[...]

[...]
Maar dat is alleen een contractueel punt.
Het gaat er eigenlijk om dat het technisch niet in orde is.
Want na 2 jaar ben je immers contractueel vrij om off-grid te gaan, maar als dan de boel doorbrandt dan klopt dat niet.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Zie dat toch anders. Deze tekst is volgens mij wel redelijk recent, maar rept niet over de enorme schade die het kan opleveren.

Ga er maar aan staan als je rolluikmotors, inductieplaat, warmtepomp en audio installatie in rook zijn opgegaan omdat een monteur niet oplet.
En als je een beetje pech hebt kom je er pas later achter en relateer je het niet meer aan de installatie of zit je met bewijsproblemen richting se veroorzaker.
Dat hoef je mij niet te vertellen, dit gedoe was een belangrijke reden voor mij om een handleiding te schrijven en er is nog steeds bijzonder weinig vanuit BE verschenen op wat schema's na die niet laten zien hoe je er mee om moet gaan of wat er mogelijk fout kan gaan. Dit is helaas vanaf het begin al zo, het enige dat verandert is het model ATS maar ik zie geen erkenning dat het ding een totaal verkeerde keuze is.
Puppetmaster schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:32:
[...]

Maar dat is alleen een contractueel punt.
Het gaat er eigenlijk om dat het technisch niet in orde is.
Want na 2 jaar ben je immers contractueel vrij om off-grid te gaan, maar als dan de boel doorbrandt dan klopt dat niet.
Mee eens en je gaat daar niet nog eens lezen nadat je het besteld hebt. We hebben inmiddels gezien dat er betere zijn voor niet al te veel geld, het zou BE sieren als ze die gaan plaatsen en de al geplaatste vervangen.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:33
ibak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:59:
Ik ben hierin eerder de leek maar vanwege overspanning die door verschillende en ook externe factoren voor kan komen heb ik een overspanningsbeveiliging in de meterkast laten monteren gewoon uit voorzorg. Voor wie het wel weet zou deze dan de zaak gered hebben ?[Afbeelding]
Gezien het rode kleurtje hebben ze al hun werk gedaan ;)
False alarm: zie speurwerk van @Wolly

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 02-06-2026 21:47 ]

• Wolly
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Of ze waren end of life.

In ieder geval doen ze nu niets meer.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:07
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Nee, zo'n beveiliging dempt pieken maar kan niet dit soort verstoringen dempen. Sterker nog, er zit zo'n ding in de nieuwe kasten dus dat zegt genoeg.
Die Hager is volgens mij een type 2. Zou een type 3 (in combinatie met type 1/2 ervoor) wel hebben gewerkt?

• ibak
jj85 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Ha bedankt, dat is zonder de flits op de camera slechts een donker diffuus vlak en idd met de foto rood. Dus ik ben eens gered misschien want hij was nieuw! Op zoek naar vervanging nu dus. Hier was ik zonder jullie niet achter gekomen, nogmaals dank!

• ibak
Toch even een vraag, de handleiding toont een afbeelding met letters "defect" bij afgegaan en een diffus vlak bij ok. Ik denk dat ik nog een leeg vakje heb nu zonder flits. dus is ie nu wel of niet eraan gegaan?

Als hij defect is zou ik dan wel stroom in huis kunnen hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcMvEs7-IVLBW3lxdMdaiILDCKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VATZJ6JLyliRfLKgehAcIoNe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_jHwSRxh7gCbvBUEt5XJVCNy2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1978etUfGcgBlujkU1aSFkyh.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:52:
[...]

Die Hager is volgens mij een type 2. Zou een type 3 (in combinatie met type 1/2 ervoor) wel hebben gewerkt?
Nee, Hager noemt het een bliksemafleider (vertaald uit Duits), zie

https://hager.com/nl/catalogus/producten/spb415-osb-t2-4p-40ka-tt-tns-indicator-sign-c bij downloads. Dat model kan een seintje geven, maar dat voorkomt de schade niet.

• Source90
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:26:
[...]

Nee, Hager noemt het een bliksemafleider (vertaald uit Duits), zie

https://hager.com/nl/catalogus/producten/spb415-osb-t2-4p-40ka-tt-tns-indicator-sign-c bij downloads. Dat model kan een seintje geven, maar dat voorkomt de schade niet.
Dat gaat over de Hager specifiek :)
Mijn vraag in dezen (losstaand van de Hager hierboven), zou de apparatuur wel beveiligd zijn geweest als er een type 2 OSB in combinatie met een type 3 OSB geplaatst zou zijn? Die heb ik hier namelijk van Dehn achter de duurdere apparatuur (de type 3).

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:58
0xygen500 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:22:
Op zowel safari als chrome zie ik hier niet die gekke afwijking :?
Waar kijk je op?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:21:
Toch even een vraag, de handleiding toont een afbeelding met letters "defect" bij afgegaan en een diffus vlak bij ok. Ik denk dat ik nog een leeg vakje heb nu zonder flits. dus is ie nu wel of niet eraan gegaan?

Als hij defect is zou ik dan wel stroom in huis kunnen hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat je inderdaad een updated model hebt.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/LXRRRjt5/screenshot-599.png

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 02-06-2026 21:40 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:35:
[...]

Dat gaat over de Hager specifiek :)
Mijn vraag in dezen (losstaand van de Hager hierboven), zou de apparatuur wel beveiligd zijn geweest als er een type 2 OSB in combinatie met een type 3 OSB geplaatst zou zijn? Die heb ik hier namelijk van Dehn achter de duurdere apparatuur (de type 3).
Dat weet ik niet, een surge absorberen is iets anders dan een scheeflopende fase die stroom blijft leveren.

• ibak
Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:39:
[...]

Denk dat je inderdaad een updated model hebt.
[Afbeelding]
Thanks Wolly ! dat komt overeen qua plaatjes en bespaart me 4 nieuwe cartridges!

• 0xygen500
paQ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Op zowel safari als chrome zie ik hier niet die gekke afwijking :?
Waar kijk je op?
Chrome. Enige waar ik op doelde was dat er stond dat het was berekend tot 30 juni.

• paQ
0xygen500 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:09:
[...]

Chrome. Enige waar ik op doelde was dat er stond dat het was berekend tot 30 juni.
I know, maar ik zie dat hier nergens terug :?

welke versie staat bij je tandwieltje?

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 02-06-2026 22:23 ]

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:59
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:27:
[...]

Het zijn geen verkeerde instructies denk ik, eerder het niet volgen er van of niet snappen wat er staat. Bij 3-fasen heb je een gemeenschappelijke 0 (blauwe draden) die bij verkeerd schakelen met de ATS soms gaan zweven (nergens mee verbonden). Wat er dan gebeurt is dat een ongelijke belasting per fase zorgt dat een andere fase te veel spanning krijgt (tot 400V). Daarom mag de ATS niet bediend worden als de groepenkast er aan hangt of komt te hangen. Waarschijnlijk zitten de kapotte apparaten op dezelfde fase maar er kunnen ook 2 fasen te veel spanning krijgen. Ik mag het eigenlijk niet zeggen maar als monteurs onze taal niet goed kennen helpt dat niet. @Maartinho
Resume, dit gebeurt dus alleen tijdens installatie? Niet tijdens overschakeling naar offgrid?

Ben eigenlijk meer benieuwd. Moet ik hier iets mee?

• 0xygen500
paQ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:22:
[...]

I know, maar ik zie dat hier nergens terug :?

welke versie staat bij je tandwieltje?
INSTELLINGEN V2.9.3 :o :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfszX6t-nGxZYAt5mN9J5reBmyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/roZcEaPWGgQGFyu7FOgY6Ip6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door 0xygen500 op 02-06-2026 22:30 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maartinho schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Resume, dit gebeurt dus alleen tijdens installatie? Niet tijdens overschakeling naar offgrid?
Dat kan ik niet garanderen, laten we zeggen dat het tot nu toe alleen met bedienen van de ATS is gebeurd. Volgens mij heb ik al een paar keer gelezen dat het goed gaat wanneer de Deye schakelt. Als je kapotte apparatuur hebt nadat een installateur de ATS bediende dan zou ik dat bij BE melden of claimen.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-06-2026 22:32 ]

• dof

dof

Met dank aan @shaft83 (en andere reacties) is dit volgens mij het huidige Off-Grid schema (mei 2026).

Eigenlijk niet zoveel anders dan vorige BE Off-Grid schema's. Met weer wat wisselingen in vermogen van diverse componenten, natuurlijk die andere by-pass switch, extra C25 automaat aan Deye load kant en de surge overload protection devices. Van de foto's van @shaft83 heb ik de extra 1 fase alamat maar even weggelaten omdat ik vermoed dat die op speciale bestelling was?

Bij vorige discussies hebben o.a. @Ronald en @Speedy-Andre al aangegeven dat de c25 automaten aan de kant van de Deye niks bijdragen aan het systeem. En dit zal wellicht bedoeld zijn om kabels naar de Deye ten allen tijde stroomloos te kunnen maken. (hoewel in stand I by-pass de Load Dey C25 sowieso al stroomloos is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwphp1wFEcDATPta6azdTXJQYJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xu2u0EHbOZ2Otptp8IPbiQSl.png?f=fotoalbum_large

Zoals uit de huidige bijdragen over off-grid en ook bij vorige discussies rond off-grid naar voren kwam kan het wel eenvoudiger, en in ieder geval is een trailing nul by-pass switch sowieso aan te raden, dus b.v. een Sontheimer of Kraus & Naimer. Bovendien hebben die beide een dusdanig zware hendel dat je (als testende & lerende elektromonteur) niet zo snel in de verleiding komt om het even te proberen. Bij zo'n iel knopje van YRQ en de onduidelijke labeling kan ik me dat wel voorstellen...

Enfin, ik neem aan dat @Speedy-Andre het allemaal wel verteld of heeft verteld in z'n handleiding :) .

Mocht ik onverhoopt toch een foutje hebben getekend dan hoor ik het wel :).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@dof Topper!

Met de huidige batterij modules wordt geen externe DC-zekering/schakelaar geplaatst. De modules hebben zelf (elk) een zekering en fysieke schakelaar gekregen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dof

dof

Ronald schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:18:
@dof Topper!

Met de huidige batterij modules wordt geen externe DC-zekering/schakelaar geplaatst. De modules hebben zelf (elk) een zekering en fysieke schakelaar gekregen.
Ah ja natuurlijk, die moet nog even weg en dan ook nog een accu set waar je de switch aan de zijkant kunt zien :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De 5x10mm2 op de LOAD is in de praktijk niet te doen, die past niet in de wartels van de Deye. Aangezien het maar een kort stuk is zou ik daar geen punt van maken. Wil je het toch dan zou je de mantel kunnen 'scheren' zoals @paQ een keer zei :+

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
dof schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:23:
[...]

Ah ja natuurlijk, die moet nog even weg en dan ook nog een accu set waar je de switch aan de zijkant kunt zien :)
Ronald in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie" :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Source90
dof schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:23:
[...]

Hier nog één
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYefvPDApXeW8MZDqTjdTuLBPlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRQOs9nhFWmzZmIIyT7puNWu.jpg?f=fotoalbum_large

• FoxS
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 06:30
dof schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:12:
Met dank aan @shaft83 (en andere reacties) is dit volgens mij het huidige Off-Grid schema (mei 2026).

Eigenlijk niet zoveel anders dan vorige BE Off-Grid schema's. Met weer wat wisselingen in vermogen van diverse componenten, natuurlijk die andere by-pass switch, extra C25 automaat aan Deye load kant en de surge overload protection devices. Van de foto's van @shaft83 heb ik de extra 1 fase alamat maar even weggelaten omdat ik vermoed dat die op speciale bestelling was?

Bij vorige discussies hebben o.a. @Ronald en @Speedy-Andre al aangegeven dat de c25 automaten aan de kant van de Deye niks bijdragen aan het systeem. En dit zal wellicht bedoeld zijn om kabels naar de Deye ten allen tijde stroomloos te kunnen maken. (hoewel in stand I by-pass de Load Dey C25 sowieso al stroomloos is).

[Afbeelding]

Zoals uit de huidige bijdragen over off-grid en ook bij vorige discussies rond off-grid naar voren kwam kan het wel eenvoudiger, en in ieder geval is een trailing nul by-pass switch sowieso aan te raden, dus b.v. een Sontheimer of Kraus & Naimer. Bovendien hebben die beide een dusdanig zware hendel dat je (als testende & lerende elektromonteur) niet zo snel in de verleiding komt om het even te proberen. Bij zo'n iel knopje van YRQ en de onduidelijke labeling kan ik me dat wel voorstellen...

Enfin, ik neem aan dat @Speedy-Andre het allemaal wel verteld of heeft verteld in z'n handleiding :) .

🤔 Als je de offgrid op deze manier aansluit moet je wel oppassen dat je totale vermogen niet meer dan 12kWh is, gezien de inverter in offgrid modus niet meer kan leveren. Je kan beter de offgrid aansluiten op alleen essentiële groepen die bij elkaar niet meer verbruiken, dus niet je laadpaal bv.

• paQ
Dat kan in deze “remote” kast setup niet. Dan zou je alles naar je groepenkast moeten brengen.

• HybridExpert
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:18

[Afbeelding]

Dank voor het schema!

De eerste aardlek komt pas in de groepenkast. Zou er voor de Deye ook niet ergens al een aardlekautomaat moeten zitten?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:30
Speedy-Andre schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:28:
De 5x10mm2 op de LOAD is in de praktijk niet te doen, die past niet in de wartels van de Deye. Aangezien het maar een kort stuk is zou ik daar geen punt van maken. Wil je het toch dan zou je de mantel kunnen 'scheren' zoals @paQ een keer zei :+
5G10 past wel degelijk door de wartels, maar het houdt niet over. Omdat je onder de Deye vaak met bochten zit kiest Balans ervoor om neopreen/dunnere kabel te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 03-06-2026 07:26 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

[Afbeelding]

Dit is idd de BE-setup. @HybridExpert Ik vind het ook wel wat vreemd dat in off-grid geen aardlekautomaten meer worden gebruikt. Ik snap dat de groepenkast natuurlijk zelf aardlekschakelaars heeft, dus die is wel beveiligd. Maar heeft de Deye zelf dan aardlekbeveiliging? Achter GRID zit in de SG04 een automaat, maar dat is volgens mij geen aardlek. Achter LOAD zit geen automaat. In de SG05 zit helemaal geen automaat.

Side note: bij de SG05 kun je kennelijk de batterijstack niet uitschakelen zonder dat de Deye uitvalt. Bij de SG04 kan dat wel. Dat is handig voor off-grid installaties, want je huis hoeft niet spanningsloos.

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1 ... 144 145 Laatste