Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 144 ... 158 Laatste
Acties:
  • 529.764 views

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:22

Jerra

Beunhaas in wording

Ik geloof dat ik dan te te dure verzekering heb genomen voor dit ene gevalletje ;)

So be it. For those who are interested https://amzn.eu/d/02ylRPFk

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ah! Door al de quotes kwam het op mij over dat deze bij SA hing :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLmgdupEOxxyK9Wptfd4aaS95xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdRIz1Q7tqLGCH3WksVKZTB7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy_3oABWfZStA_MXVAlcdBjuyZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKay3wK93bPwEd6rFASSqNnP.jpg?f=fotoalbum_large

Off-grid kan stukken eenvoudiger, mijn budget versie bestaat uit een ABB C50 beveiliging op de LOAD uitgang en in de meterkast zit een 1-0-2 omschakelaar om te kiezen tussen de LOAD, 'stand-by' (by-pass) of UIT.

Een voordeel is dat stand-by met heel korte lengte kan (direct vanaf de BE Eastron) en dat je maar 12 posities nodig hebt plus 4 bij de Deye (de ABB). Hufter-proof is het niet, je moet nog steeds nadenken in welke volgorde je schakelt zoals ik in mijn handleiding heb beschreven maar ik word tenminste niet verrast door een ATS die zelfstandig meent te moeten schakelen. In wezen is de 1-0-2 nu de hoofdschakelaar voor de groepenkast, die van BE schakelt de voeding naar de Deye en de hoofdschakelaar geheel links 2e rij schakelt het net. Dat zijn 2 schakelaars die uit kunnen zijn terwijl de groepenkast nog voeding heeft (via de batterijen).

Eerste plaatje:

Rechts onder een kastje met de ABB C50 op LOAD van de Deye

Onderste plaatje bovenste rij vlnr:

SDM-630 en alamat van BE, 1-0-2 schakelaar, mijn SDM-630 (cheap van Mp) die het verbruik meet.
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
Ja die heeft een leading N.
Dan nog moet je die niet onder last omzwiepen, want uit de LOAD komt een andere fase dan uit het net.
Dat is de vraag, volgens mij geldt dat wanneer de Deye geen Grid voeding heeft. Deze schakelaar zou mijn voorkeur hebben boven een eenvoudige ATS en hij heeft tenminste een 0 stand zodat de groepenkast echt spanningsloos kan zijn.

Dat met die 'andere fase' zou geen probleem moeten zijn wanneer de Deye zelf omschakelt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
Ja die heeft een leading N.
Dan nog moet je die niet onder last omzwiepen, want uit de LOAD komt een andere fase dan uit het net.
Je moet er dus eigenlijk zo eentje hebben waar je een hangslot omheen kan doen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:36:
Ik geloof dat ik dan te te dure verzekering heb genomen voor dit ene gevalletje ;)

Dat is een andere maar deze schakelt ook veilig zo te zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-06-2026 14:57 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Dat is de vraag, volgens mij geldt dat wanneer de Deye geen Grid voeding heeft. Deze schakelaar zou mijn voorkeur hebben boven een eenvoudige ATS en hij heeft tenminste een 0 stand zodat de groepenkast echt spanningsloos kan zijn.

Dat met die 'andere fase' zou geen probleem moeten zijn wanneer de Deye zelf omschakelt.
Andersom.
De omschakelaar zit aan (na) de LOAD.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Je moet er dus eigenlijk zo eentje hebben waar je een hangslot omheen kan doen?
neuh is nergens voor nodig
Zeker niet als een omschakelaar kiest die langs een UIT (O) moet.

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:36:

Dat streepje dat naar de schakeling toe wijst betekent leading.
Het symbool staat op de N, dus "leading N"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oLze1MJJmgGzuBksmfMHsp10xg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vhs98RmESCXn0FGW3Xo6ipea.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Dat streepje dat naar de schakeling toe wijst betekent leading.
Het symbool staat op de N, dus "leading N"

[Afbeelding]
Deze kan je dus wel schakelen zonder dat je een risico loopt dat al je 3f apparaten plof doen?

En nee, niet verstandig maar in de heat of the moment wel begrijpelijk.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Deze kan je dus wel schakelen zonder dat je een risico loopt dat al je 3f apparaten plof doen?

En nee, niet verstandig maar in de heat of the moment wel begrijpelijk.
Die gaat ook eerst langs een O dus ik zie daar sowieso weinig problemen in eerlijk gezegd. Zoiets zou ik persoonlijk nooit onder last doen, dan is de leading N ook veel minder van belang.
Maar die in de link van @Jerra schakelt dus de N een fractie eerder dan de fases ja. Geen kans op een zwevende 0. Bij schakelen naar de O schakelt de N als laatste af.

De hele opzet van een ATS is dat ie razendsnel schakelt, en dat is ook direct het gevaar bij die mechanische dingen. Als een fase achterblijft, of de N is 'te laat', dan krijg je schade.

Volgens mij is bij de Deye de interne ATS een (stevig?) relais, en met terug on grid komen zal hij eerst synchen alvorens het relais weer te sluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 01-06-2026 14:57 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik ga het even controleren, maar ik heb mezelf ervan overtuigd dat er een norm is voor precies dit doel, en dat ik een schakelaar wilde hebben die dan aan dat doel zou voldoen.

Het schakelen van 3 fase lasten (zowel resistief als (licht)inductief), met een early-break-late-make neutral. Zoals hier al eerder is beschreven.

https://www.krausnaimer.com/nl_nl/infos/noodstroom-omschakelaar-volgens-iec-60947-6-1

Volgens mij voldoet de door mij bestelde schakelaar hieraan, hij is nog niet binnen of gemonteerd.
https://pd.krausnaimer.com/data/datasheets/dynamic/DE/70048425_DE.pdf

[ Voor 64% gewijzigd door Jerra op 01-06-2026 14:55 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Excuus voor de ninja edit ;) @paQ

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

https://www.krausnaimer.com/fileadmin/user_upload/Kraus_u_Naimer/Pdfcat/Manual_Transfer_Switch/Netz-0-Notstrom_Umschalter_web_DES_DE.pdf

Hier heb ik gevonden dat mijn schakelaar ook zou voldoen aan de norm, hoewel ik hem dus nu niet in het datablatt zie staan... :?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:19
De Kraus & Naimer lijkt me een prima optie… misschien duurder (en groter) dan de Sontheimer, maar hij is heel duidelijk gedocumenteerd als 0-veilig. Zou er geen traan om laten als ik die had in plaats van de Sontheimer.

Overigens is ook je enkelfase apparatuur zuur bij zwevende 0… het is juist de onevenwichtige belasting tussen de fasen die de 0 weg trekt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het gaat de goede kant op met de 'MTS', €70 is te overzien maar het blijft een groot ding wat in een kastje met klep (tegen spatwater) wellicht te diep is of de klep kan niet dicht :)
Ronald schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:08:
De Kraus & Naimer lijkt me een prima optie… misschien duurder (en groter) dan de Sontheimer, maar hij is heel duidelijk gedocumenteerd als 0-veilig. Zou er geen traan om laten als ik die had in plaats van de Sontheimer.

Overigens is ook je enkelfase apparatuur zuur bij zwevende 0… het is juist de onevenwichtige belasting tussen de fasen die de 0 weg trekt.
Bij die 'plof-grid' situatie overleed naast de 3-fasen warmtepomp print ook een 1-fase kacheltje in een badkamer, dat is de schade die direct zichtbaar is maar er zou nog wel meer kunnen volgen.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Blijf het toch apart vinden. Dit soort materie heb ik gewoon geen kaas van gegeten en je verwacht toch van de installateur dat hij weet wat die aansluit en dat dit veilig is (zowel voor je zelf als voor je apparaten).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:19
Zou je denken… zoek voor de lol eens op automatische omschakelaar. De ene van de andere op consumenten gerichte accu/zonnepanelen/whatnot site die de Geya of YRO troep met droge ogen verkoopt…

Ik voel een staartje aankomen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Het is voor mij echt de berichten hier geweest dat ik de off-grid niet heb afgenomen. Heb gevraagd of het niet met een MTS kon die voldoet aan de (door mij dus ;)) gestelde norm.

Ik had hem wel in mijn eerste offerte zitten.

Zou ik nog wat op terughoren, maar is niet meer gebeurd, heb toen gewoon gevraagd bij installatie om alleen die 10mm kabel voor te bereiden.

Zo kon ik later nog kiezen, zonder alles af te breken.

• 0xygen500
  • Nu online
Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:18:
Het is voor mij echt de berichten hier geweest dat ik de off-grid niet heb afgenomen. Heb gevraagd of het niet met een MTS kon die voldoet aan de (door mij dus ;)) gestelde norm.

Zou ik nog wat op terughoren, maar is niet meer gebeurd, heb toen gewoon gevraagd bij installatie om alleen die 10mm kabel voor te bereiden.

Shit dat had ik natuurlijk ook moeten doen, ze een extra kabel laten trekken voor het geval dat. Achja nu maar eens kijken of we überhaupt nog eens off grid functie gaan toevoegen

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o13iZYh8rhOWMHIXwLiBS7ZrMS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/huMnTUV2Gi2cabhuSi7GJ7la.png?f=fotoalbum_large

Ligt het aan mij of is de afbouw en opbouw van de opwek geforceerd? Dit komt toch niet door bewolking oid?

Kan me niet heugen dat ik het vaker zo heb gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 01-06-2026 15:28 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:27:
[Afbeelding]

Ligt het aan mij of is de afbouw en opbouw van de opwek geforceerd? Dit komt toch niet door bewolking oid?
jawel... ws bewolking
Als je een apparaat met een lux meter in huis hebt, kun je het mooi ernaast zetten.

• ecn1985
  • Nu online
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:28:
[...]

jawel... ws bewolking
Als je een apparaat met een lux meter in huis hebt, kun je het mooi ernaast zetten.
Die heb ik niet, vond het zo bijzonder, maar het is inderdaad wel voornamelijk bewolkt hier op dit moment

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:18:

Ik heb hetzelfde gedaan, in eerste instantie off-grid mee besteld totdat ik de box open zag en bleek dat ik nog meer moest investeren om mogelijk te maken wat ik wilde. Later bleek dat er steeds weer ander spul in de box werd gebruikt en vooral goedkoop waardoor ik de prijs steeds minder redelijk vond. Het meeste werk is nog de 5x10mm2 trekken, zeker bij 20m afstand dus dat mocht BE toch doen. Een mooie 'MTS' kan altijd nog, eerst maar zien of mijn compacte 1-0-2 schakelaar z'n werk blijft doen (die bedien ik zelden).

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 21:15
Wie had de glazen bol met de verkoop van vanavond ook al weer paraat :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• HanKr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-07 20:08
shaft83 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:35:
All,

Hier sinds afgelopen woensdag eigenaar van 5 batterij modules icm off-grid. Systeem is netjes geplaatst. Ben daar erg tevreden over. Het zat wat tegen met trekken van bedrading naar de vrijstaande garage. Mijn eigen voorbereiding met 110mm buis vanaf de woning onder de bestrating naar de garage die op het laatste stuk, ongeveer 80cm lengte met 90 bocht, verliep naar 60mm als doorvoer in de fundering bleek net te krap over die lengte. Toen bleek dat het trekken van de kabel niet lukte heb ik een stukje bestrating uitgehaald. Hierdoor is is toch alles nog netjes gelukt. De off-grid kast werd volledig voorbedraad geleverd en lijkt wat uitgebreider te zijn dan vorige versies. Daarnaast ook het nieuwe type Deye omvormer SG-05 geplaatst.
Ik heb ook de nieuwe versie van deze kast voor off-grid. Wat me opvalt is dat bij mij die grijze boom (onder 'Energie' omlaag staat, bij jou omhoog. In het schema staat dat eea op MAN moet staan, is dat deze schakelaar of dat zwarte knopje er links van? En wat is dan MAN cq. wat is I of II?
Is dat hier bekend?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

HanKr schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:44:
[...]

Ik heb ook de nieuwe versie van deze kast voor off-grid. Wat me opvalt is dat bij mij die grijze boom (onder 'Energie' omlaag staat, bij jou omhoog. In het schema staat dat eea op MAN moet staan, is dat deze schakelaar of dat zwarte knopje er links van? En wat is dan MAN cq. wat is I of II?
Is dat hier bekend?
Altijd fijn als je er zo veel voor betaalt dat er geen uitleg bij is of een simpel labeltje. Een gokje, als op die module de LOAD led aan is dan is de off-grid functie actief (zo hoort het denk ik), is hij uit dan staat hij in stand-by en werkt de off-grid functie niet. Het is alsof je een standaard installatie hebt. Welk 'het schema' bedoel je? Tot nu toe hoort een ATS op manueel te staan zodat hij niet zelf een stand kiest. Blijf er svp van af, of zet eerst alles in de groepenkast stuk voor stuk uit voor je iets verandert.

• 0xygen500
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Bzm4FCE98m0wkI_b5wbKTPbXz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ahhaB3iki3YtLo6xlikyjX2x.png?f=fotoalbum_largeBerekend tot 30 juni @paQ Is dat een bugje?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:29

dof

[...]

Is dat hier bekend?
Interessant die nieuwe off grid kast en ook vreselijk dat het bij @shaft83 zo mis is gegaan.

'k Heb even zitten turen in de foto's van @shaft83 om het nieuwe off grid schema in tekening te brengen net zo als de vorige off grids (zie schema's in handleiding @Speedy-Andre) maar foto's zijn wel behulpzaam maar net niet scherp genoeg om alle componenten precies te lezen en de bekabeling na te tekenen. Bovendien was die kast nog niet extern bedraad (qua foto's). Kan iemand met nieuwe off grid kast even scherpe foto's maken van interne kast met een beetje 45 graden links en 45 graden rechts zodat de bekabeling te volgen is? Mag ook per PM. Dan maak ik wel weer een schema.

Zelf prefereer ik Off-grid met de Sontheimer 1-0-2 schakelaar want die is net wat compacter dan die Kraus & Naimer schakelaar (die neemt veel ruimte in). Overigens zijn die beide veilig met leading/trailing neutral. De Hagar SFT440 is dat niet, en die van BE dus helaas ook niet.

Overigens moet ik het nog steeds doen (off-grid installeren) , maar hier in mijn wijk is al vele jaren geen storing geweest dus pas wanneer er aanleiding is ga ik het uitvoeren. :) En net zoals @Speedy-Andre aangeeft is het met paar honderd euro zelf te doen, of voor iets meer door elektricien te laten doen.

• ecn1985
  • Nu online
Het @paQ resultaten overzicht voor mei:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0uw87KWqkfpulNX_luJ5Xn9aJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KqJMnoMOOzdOXeUvVkFWGztQ.png?f=fotoalbum_large

Naar de EV is 220kWh gegaan.

De uitschieters zorgen voor ruim 25% van de maandopbrengst, hopelijk blijft dit resultaat zich doorzetten!

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:31:
[Afbeelding]Berekend tot 30 juni @paQ Is dat een bugje?
Niet de laatste versie?
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 02-06-2026 08:44 ]

• blue eyes
Inkoop tegen 22 cent, verwachten ze hele hoge prijzen vandaag? SOC 37%....

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 15:11
@paQ de totalen lijken niet helemaal te kloppen. Het aantal kWh onder "Netto verbruikskosten" komt niet overeen met het aantal kWh in de een-na-laatste kolom in het maandoverzicht van BE. En dat is wel de som van alle dag-verbruiken, dus dat lijkt wel te kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkDP_m76fPi0P6dPhCkD5FkGkFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ta1mCiRF60TCc69JMnsIMZ0W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UA65xLmjp_-kQ1-Bvl3nyzM7DCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n9At2farorGOlq0lioaCyX4Y.png?f=fotoalbum_large

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:22
Hier is het resultaat van Mei van mijn kant. Ik mag niet klagen! Nogmaals dank @paQ Voor de plugin!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmwG_ViMLchcS2yPOtqu37U71bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8DyiX0Cc4IUSuxFFle8z8LV.jpg?f=fotoalbum_large

• brammmmmm
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-07 13:24
Dbm12 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:57:
Hier is het resultaat van Mei van mijn kant. Ik mag niet klagen! Nogmaals dank @paQ Voor de plugin!

[Afbeelding]
Ja superfijn fijn die plugin!! Klopt het dat de vermindering energiebelasting er nog niet in verwerkt is?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier ook: 1450kWh PV productie, 323kWh import, 922kWh eigen consumptie, 627kWh export.

Netto resultaat €195. Prima....

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:45:
Inkoop tegen 22 cent, verwachten ze hele hoge prijzen vandaag? SOC 37%....
Gisteren vond ik ook in de ochtend ook al dat ze hoog inkochten tegen 5,5ct kaal. Vandaag inderdaad nog iets hoger.

Misschien zijn we het niet meer gewend omdat de prijzen laatste weken lager lagen? Of er is toch iets gewijzigd in het prijsalgoritme voor de ochtend.

• paQ
  • Nu online
QuarkuS schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:51:
@paQ de totalen lijken niet helemaal te kloppen. Het aantal kWh onder "Netto verbruikskosten" komt niet overeen met het aantal kWh in de een-na-laatste kolom in het maandoverzicht van BE. En dat is wel de som van alle dag-verbruiken, dus dat lijkt wel te kloppen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt door de berekening van het gemiddelde tarief.
Ik zal het aanpassen in de volgende.

• paQ
  • Nu online
brammmmmm schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Ja superfijn fijn die plugin!! Klopt het dat de vermindering energiebelasting er nog niet in verwerkt is?
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

• 0xygen500
  • Nu online
Ik dacht van wel. Zal vanavond nog eens ff xheckn

• Magreet1
  • Nu online
Wij hebben ingetekend voor de batterij. Onze set komt in de voortuin, zo’n 8 meter van de weg, en 2,5 meter van de erfgrens met de buren. Onze meterkast zit aan de andere kant van de muur waar we de batterij willen plaatsen. We zijn nog op zoek naar een goede kast. Nu kwam ik dit tegen:

https://batterijhuisje.nl...ap636B8Kv2nsaAqTqEALw_wcB

Zou dat wat zijn? Volgens de afmetingen past een set van 48,6 kWh net niet in de kleinste kast (100x200x80) De hoogte van de kast is 200 cm, terwijl BalansEnergie 205 cm nodig heeft. Komt het echt zo precies? Of zal het wel lukken met 2 meter hoogte?

Daarnaast hebben we dan links en rechts van de batterij 15 cm over. Er zit ventilatie in de kast, zou dat voldoende zijn? Of is het dan toch beter om een bredere kast te kiezen?

Dit is de afbeelding zoals bij aanmelding BalansEnergie de maten aangeeft. Hier wordt niets gezegd over ruimte links en rechts van de omvormer/batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZXSBmj_3ZZ966oO7KhiBZ-JVWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVrTRxWMLC4LTTgRF5ovgdDS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Magreet1 op 02-06-2026 09:39 ]

• paQ
  • Nu online
Magreet1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:37:
Wij hebben ingetekend voor de batterij. Onze set komt in de voortuin, zo’n 8 meter van de weg, en 2,5 meter van de erfgrens met de buren. Onze meterkast zit aan de andere kant van de muur waar we de batterij willen plaatsen. We zijn nog op zoek naar een goede kast. Nu kwam ik dit tegen:

Zou dat wat zijn? Volgens de afmetingen past een set van 48,6 kWh net niet in de kleinste kast (100x200x80) De hoogte van de kast is 200 cm, terwijl BalansEnergie 205 cm nodig heeft. Komt het echt zo precies? Of zal het wel lukken met 2 meter hoogte?

Daarnaast hebben we dan links en rechts van de batterij 15 cm over. Er zit ventilatie in de kast, zou dat voldoende zijn? Of is het dan toch beter om een bredere kast te kiezen?

Dit is de afbeelding zoals bij aanmelding BalansEnergie de maten aangeeft. Hier wordt niets gezegd over ruimte links en rechts van de omvormer/batterij.

[Afbeelding]
:D ik weet zeker dat dat wat is ja *O*
Bekend gezicht :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbK5tkyNPmO-x9S0hl_6cLn0MUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JjqjMxqCUHCKJvFStLu5z5U4.png?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Nu online
Magreet1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:37:

[Afbeelding]
Het gaat zeker wel lukken om het systeem in een kast van 200cm te krijgen, maar er is ook vrije ruimte nodig boven de omvormer deze heb je dan niet, aangezien de minimale ruimte 15cm aan de zijkanten denk ik niet dat het de juiste kast is voor deze set-up. Heb je al gezocht in dit topic? Er zijn meerdere mensen die een installatie hebben geplaatst in een 'kast'

• ecn1985
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:54:
[...]

[Afbeelding]
Die kleine kast lijkt me aardig krap voor een standaard systeem? 1080 incl achterplaat en ventilatie dan heb je wel een mooi hok voor dat geld, dat moet ik toegeven.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gjWhYaGjC7nHCTmgaO8EaYooQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/85H8jIC1IC8oHU1xHnLLYJZX.png?f=fotoalbum_large

Gewoon 10 euro per dag. Lekker hoor

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Het gaat zeker wel lukken om het systeem in een kast van 200cm te krijgen, maar er is ook vrije ruimte nodig boven de omvormer deze heb je dan niet, aangezien de minimale ruimte 15cm aan de zijkanten denk ik niet dat het de juiste kast is voor deze set-up. Heb je al gezocht in dit topic? Er zijn meerdere mensen die een installatie hebben geplaatst in een 'kast'
Officieel zijn de eisen aan vrije ruimte wel strenger dan jij hier schrijft.
De omvormer heeft 50cm ruimte nodig aan alle kanten (onder, boven, zijkanten) en 100cm aan de voorkant.
Die 100cm aan de voorkant begin ik steeds meer te begrijpen naarmate de zomer vordert.

• ecn1985
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Officieel zijn de eisen aan vrije ruimte wel strenger dan jij hier schrijft.

[...]

Die 100cm aan de voorkant begin ik steeds meer te begrijpen naarmate de zomer vordert.
Dat is wat ik zeg, dat mij die kleine kast niet geschikt lijkt.

Het kan zijn dat het met de slimme temperatuur regeling a 250 euro wel goed gaat?

[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 02-06-2026 10:29 ]

• Magreet1
  • Nu online
Oké, de middelste kast is een betere optie dan de kleinste begrijp ik. Qua afmetingen past dat op de gewenste plek precies.

Ik heb de kast volledig op het noorden. Zou actieve ventilatie dan ook nodig zijn?

En die 100 cm aan de voorkant, is dat nodig voor warmteafvoer? Of werkruimte om erbij te kunnen?

• Wolly
  • Niet online
ecn1985 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:28:
[...]

Dat is wat ik zeg, dat mij die kleine kast niet geschikt lijkt.

Het kan zijn dat het met de slimme temperatuur regeling a 250 euro wel goed gaat?
Bij nalezing zie ik dat ik het anders interpreteerde, mea culpa :9B

Ik denk dat zo'n stalen kast heel heet kan worden, positionering in de schaduw lijkt mij essentieel.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Magreet1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:30:
Oké, de middelste kast is een betere optie dan de kleinste begrijp ik. Qua afmetingen past dat op de gewenste plek precies.

Ik heb de kast volledig op het noorden. Zou actieve ventilatie dan ook nodig zijn?

En die 100 cm aan de voorkant, is dat nodig voor warmteafvoer? Of werkruimte om erbij te kunnen?
Mijn kast (1,0 x 1,3 x 1,90) heeft maar op zeer beperkte momenten op de dag direct zonlicht, maar ik ga daar toch morgenavond actieve ventilatie inbouwen.
Ik vond hem gisteravond, rond een uur of 10 op de avond, nog erg warm.

• paQ
  • Nu online
Magreet1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:30:

Ik heb alles in een Lifetime kast van 1500 liter, op het NO.
Actieve ventilatie is echt wel een dingetje, en mijns inziens ook nodig ja.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:07
paQ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Ik heb alles in een Lifetime kast van 1500 liter, op het NO.
Actieve ventilatie is echt wel een dingetje, en mijns inziens ook nodig ja.
Jups. Die van mij vol op het zuiden, en absoluut ventilatie nodig.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Overigens ben ik redelijk overtuigd van de effectiviteit om de fans zeer dicht op de warme uitgaande luchtstroom van de Deye te plaatsen, of zelfs om als paQ deze luchtstroom nog extra bereikbaar te maken voor de afzuiging.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:24:
[Afbeelding]

Je hebt ook wel een erg goede PV opbrengst zo te zien. Bijna dubbele export tov wat ik exporteer terwijl ik 13kWp heb liggen. Wel grappig om te zien dat jouw gemiddelde verkoop prijs omlaag gaat, omdat je daardoor ook ver buiten de piekmomenten exporteert. Mijn gemiddelde verkoop (paq dashboard incl) is 39,7cent.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8bnH49GyhPOZosTBWeWDeFs8qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KmJBffhS3ZV2nNbPDFxcHi8U.png?f=fotoalbum_large
Dat haal ik inderdaad bij lange na niet ;)

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Get!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Je hebt ook wel een erg goede PV opbrengst zo te zien. Bijna dubbele export tov wat ik exporteer terwijl ik 13kWp heb liggen. Wel grappig om te zien dat jouw gemiddelde verkoop prijs omlaag gaat, omdat je daardoor ook ver buiten de piekmomenten exporteert. Mijn gemiddelde verkoop (paq dashboard incl) is 39,7cent.
1870 kWh in mei met 14700Wp, daarvan is 322 kWh in de auto gegaan wat relatief weinig is

Edit @Get!em De helft geëxporteerd met ongeveer hetzelfde aan Wp? Heb je andere grootverbruikers? Overigens woon ik op 1 van de meest zonrijke plekken van Nederland volgens AI.

En je hebt gelijk, er wordt vaak geëxporteerd omdat de accu's vol zitten. Ik twijfel nog aan 1 extra module, maar daarvoor wil ik eerst AFRR afwachten

Edit 2: plaatje uit HA voor de maand mei

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYfw3i2gaiigATUdasXdKGaLmnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KUee8rQy88roNMneVV6EROVE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Moby op 02-06-2026 11:04 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Wolly
  • Niet online
Jerra schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:43:
Overigens ben ik redelijk overtuigd van de effectiviteit om de fans zeer dicht op de warme uitgaande luchtstroom van de Deye te plaatsen, of zelfs om als paQ deze luchtstroom nog extra bereikbaar te maken voor de afzuiging.
Een stalen kast lijkt mij onhandiger om in te DHZ'en voor gaten met ventilatoren, ook iets om mee te nemen in de overweging.

• blue eyes
Hierbij de mijne. Komt erg dicht bij die van Moby :)

Iets van 2400 kWh opgewekt, weinig auto gereden (relatief) Huis 940 kWh, auto 540 kWh verbruik.

Door volume verschillen is er geen goed vergelijk tussen alle BE accu bezitters te maken lijkt mij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZawYT8PUkB6XHmquok8SiKs6O9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TrHXPIzIAJPas38X3by3LvSg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 02-06-2026 11:51 ]

• shaft83
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-08 16:37
dof schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 01:20:
[...]

Interessant die nieuwe off grid kast en ook vreselijk dat het bij @shaft83 zo mis is gegaan.

'k Heb even zitten turen in de foto's van @shaft83 om het nieuwe off grid schema in tekening te brengen net zo als de vorige off grids (zie schema's in handleiding @Speedy-Andre) maar foto's zijn wel behulpzaam maar net niet scherp genoeg om alle componenten precies te lezen en de bekabeling na te tekenen. Bovendien was die kast nog niet extern bedraad (qua foto's). Kan iemand met nieuwe off grid kast even scherpe foto's maken van interne kast met een beetje 45 graden links en 45 graden rechts zodat de bekabeling te volgen is? Mag ook per PM. Dan maak ik wel weer een schema.

Zelf prefereer ik Off-grid met de Sontheimer 1-0-2 schakelaar want die is net wat compacter dan die Kraus & Naimer schakelaar (die neemt veel ruimte in). Overigens zijn die beide veilig met leading/trailing neutral. De Hagar SFT440 is dat niet, en die van BE dus helaas ook niet.

Overigens moet ik het nog steeds doen (off-grid installeren) , maar hier in mijn wijk is al vele jaren geen storing geweest dus pas wanneer er aanleiding is ga ik het uitvoeren. :) En net zoals @Speedy-Andre aangeeft is het met paar honderd euro zelf te doen, of voor iets meer door elektricien te laten doen.
Hieronder heb ik met pijlen weergegeven hoe alles in de off grid kast loopt.

ATS wordt standaard opgeleverd op AUTO, Stand I

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_fHyb9qzuVJV7cz-l2RP2acpV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blXUqYYOlwiqlim53DzT5TrD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door shaft83 op 02-06-2026 11:17 ]

Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV

• shaft83
[...]

Is dat hier bekend?
Zoals hij bij jou staat Auto (zwarte knopje) en grijze hendel op I, is hoe de installatie momenteel opgeleverd dient te worden. Op deze manier regelt de ATS schakelaar ook daadwerkelijk de Off grid. Voordeel voor Balans is dat ze nu op afstand updates en aanpassingen kunnen doen. Wanneer de omvormer een restart moet maken valt de stroom in de woning dan niet uit. In mijn geval staat hij op Man met grijze hendel op II. Dit houdt in dat de ATS schakelaar niks doet en de off grid functie volledig door de Deye omvormer wordt gedaan wanneer het grid wegvalt. Hier heb ik zelf een beter gevoel bij omdat de Deye volgens mij sneller en subtieler schakelt igv off grid.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
shaft83 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Hieronder heb ik met pijlen weergegeven hoe alles in de off grid kast loopt.

ATS wordt standaard opgeleverd op AUTO, Stand I

[Afbeelding]
Zit er nu een C25 automaat tussen de Deye Load en de ATS? Ligt het aan mij, maar kan de woning dan maar max 25A per fase gebruiken? Dat zou super jammer zijn, want met de Deye heb je een pass through van 45A per fase... Dat vind ik een verkeerd uitgevoerde REM automaat...

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Mijn overzicht van mei. Overigens komt Balans 5 juni bij mij langs tbv van mijn vraag mbt m'n EMS en hopelijk willen ze dan ook parallel aansluiten etc. Ik hoop het bezoek te benutten voor m'n openstaande vragen, ook n.a.v. de issues die langskomen etc. Bij relevant nieuws laat ik het weten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCzIobxlmQgoEsbhQNCbXYisf9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iLLXFdR2MNSrl3zcuvAfLKFD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door MarinoC op 02-06-2026 11:40 ]

• shaft83
jeeedeee schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Zit er nu een C25 automaat tussen de Deye Load en de ATS? Ligt het aan mij, maar kan de woning dan maar max 25A per fase gebruiken? Dat zou super jammer zijn, want met de Deye heb je een pass through van 45A per fase... Dat vind ik een verkeerd uitgevoerde REM automaat...
Klopt idd. Dat is geen issue wanneer je de ATS op Auto en I gebruikt. maar in mijn geval, zonder benutten fysieke ATS, waar alles door de Deye gaat is dit nu idd de bottleneck. Ik wil deze tzt vervangen voor een C40. Op dit moment geen probleem aangezien mijn woning altijd al op 3x25A is afgezekerd.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-08 16:19
paQ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:54:
Bekend gezicht :+
Haha, die start er even een bedrijfje bij om dit probleem op te lossen, blijft bijzonder dat kapitalisme.

Overigens heeft die kast een hoog 'outhouse' gehalte (buiten-wc), ik weet niet of ik dat zou willen plaatsen. Vind het uberhaupt een eng idee dat zoiets buiten staat en dat mensen bij je elektra kunnen komen zonder de straat open te moeten halen. Maar ik ben conservatief hierin, ik vond het al eng dat er een netwerkkabel naar buiten moest voor aan mn laadpaal. Want ja die knip je zo door en dan zit je op het lan. Daarom de deurbel en de laadpaal in een aparte vlan gezet samen met de andere sensoren in huis :) Kijk er ook naar uit dat het Balans systeem/"de batterij" niet meer praat met internet zodra dat contract er af kan.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:13:

Iets van 2400 kWh opgewekt, weinig auto gereden (relatief) Huis 940 kWh, auto 540 kWh verbruik.

Door volume verschillen is er geen goed vergelijk te maken lijkt mij?

[Afbeelding]
Volume (pv productie en consumptie met name) bepaalt veel voor export, en in winter ook nog veel op import.
Generiek gezien: veel PV overschot (pv - consumptie) levert een lagere gemiddelde prijs/kWh, maar een hogere totaal verkoopbedrag. Dat komt omdat je bij hoge overschotten, veel moet exporteren en dat dat dan tot ver buiten de piek met hoge prijzen gebeurt.

De score op de schaal van PaQ is dus hoger als je een lager overschot hebt.

• jeeedeee
shaft83 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:41:
[...]

Klopt idd. Dat is geen issue wanneer je de ATS op Auto en I gebruikt. maar in mijn geval, zonder benutten fysieke ATS, waar alles door de Deye gaat is dit nu idd de bottleneck. Ik wil deze tzt vervangen voor een C40. Op dit moment geen probleem aangezien mijn woning altijd al op 3x25A is afgezekerd.
Thanks voor de bevestiging, wel raar dat ze dat zo doen, maar wellicht ter bescherming van de ATS? Hier nog geen off-grid, iets voor in de winter straks...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:49:
[...]

1870 kWh in mei met 14700Wp, daarvan is 322 kWh in de auto gegaan wat relatief weinig is

Edit @Get!em De helft geëxporteerd met ongeveer hetzelfde aan Wp? Heb je andere grootverbruikers? Overigens woon ik op 1 van de meest zonrijke plekken van Nederland volgens AI.

En je hebt gelijk, er wordt vaak geëxporteerd omdat de accu's vol zitten. Ik twijfel nog aan 1 extra module, maar daarvoor wil ik eerst AFRR afwachten

Edit 2: plaatje uit HA voor de maand mei

[Afbeelding]
In vergelijking met jou: Ik heb meer kWh geladen in de EV. Warmtepomp heeft wat overtollige kWh omgezet in extra warm water (65C), en mijn 13kWp ligt op oost/west steil dak, waardoor de productie niet vergelijkbaar is met een meer zuid georiënteerd systeem. Ik haal op zonnige dagen maximaal 7kW vermogen uit de PV en het totaal aantal kWh productie ligt dus lager.

Ik overweeg om nog wat extra panelen op plat dak te leggen, zuid georienteerd en direct aan de deye koppelen. Maar komt later wel, voorlopig even genoeg geinvesteerd. Ik wil eerst kijken wat een winter doet, want die extra zuidgerichte panelen moeten voornamelijk vroege winter en laat winter/vroeg voorjaar gaan afdekken als dat nodig is.

• Wolly
  • Niet online
Verdienmomentje *O* *O* *O*

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Net maar even naar auto gelopen en ingeklikt idd :)

Edit: dit soort 7 minuten acties schieten ook echt niet op he. Het is dat een automation my triggerde met een berichtje en ik thuis was en ik het wel grappig vond, maar 7 minuten laden op 1 euro (mits geen regeltoestand 2) ...we kijken naar 1 euro verdiend? :p.
Niet weglopen van mijn werk levert meer op :D

[ Voor 45% gewijzigd door Nomad op 02-06-2026 12:33 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• jacovn
  • Laatst online: 04:03
Hmm weer een keer een slechte dag. In de avond soc tot 20% verlagen en dan op een donkere dag weer bijladen uit net. Ik snap het nog steeds niet.

Misschien in de avond maar een kabeltje loshalen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jacovn schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:10:
Hmm weer een keer een slechte dag. In de avond soc tot 20% verlagen en dan op een donkere dag weer bijladen uit net. Ik snap het nog steeds niet.

Misschien in de avond maar een kabeltje loshalen.
Well, omdat nu importeren je €1 per kWh oplevert? (tarief tennet is -€1 dit kwartier).

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 02-06-2026 12:12 ]

• Wolly
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Net maar even naar auto gelopen en ingeklikt idd :)
Lekker met 16kW afnemen, zo heurt het.

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-08 14:44
Regeltoestand 2, niet te vroeg juichen..

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
Hier 3,5kW uit PV, waardoor "slechts" 9kW uit het net. Is dat het zo'n korte periode van laden is, anders had de Solaredge wel uitgeschakeld kunnen worden (met deze inkoop tarieven) :Y)

• Wolly
  • Niet online
vinxion schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:14:
Regeltoestand 2, niet te vroeg juichen..
Weet je dat nu al?

En regeltoestand 2 betekent niet automatisch dat we verlies lijden.

• vinxion
Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:14:
[...]

Weet je dat nu al?

En regeltoestand 2 betekent niet automatisch dat we verlies lijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96H89UKspfpucl_veJlEz0q1X8U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kHaPIHf4myhISTgK96SQ0c9K.png?f=user_large

Net binnen ISP. Balans stopte netjes ook meteen met laden.

[ Voor 5% gewijzigd door vinxion op 02-06-2026 12:19 ]

• Wolly
  • Niet online
Dat is wel mooi, jij weet dus realtime welke RT er is?

Ik dacht dat het altijd pas na het kwartier kwam.

• blue eyes
Ik haal dat uit die Tennet API, die kwam hier een tijdje geleden langs. (TenneT Balance Delta High Resolution)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJK5FR-cy7yCJToyMGZ4AcEsuco=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fZSx6RA1ZckFfwpxJztDkZ3a.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 02-06-2026 12:21 ]

• vinxion
Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Dat is wel mooi, jij weet dus realtime welke RT er is?

Ik dacht dat het altijd pas na het kwartier kwam.
Ja inderdaad uit de Tennet API. Hij kan tijdens het kwartier omslaan. Je ziet in het vermogen dat balans ook eerder stopt met laden, normaal is dit als het kwartier voorbij is. Net sloeg hij om en doet hij het al eerder. Dit zijn de risico's van onbalans, opeens betalen voor iets dat gunstig lijkt. Komt steeds vaker voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QoevwsCMkr0Y00rLT1FPy1MdtY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/snI2AYB2ciH6zSGaek7y2fh4.png?f=user_large

• blue eyes
En er is nu ook weer import. Prima OK toch? Geen zon, tenminste wat minder en 14 cent netto is veel beter dan met een vast contract 28 cent lijkt mij ;)

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:28:
En er is nu ook weer import. Prima OK toch? Geen zon, tenminste wat minder en 14 cent netto is veel beter dan met een vast contract 28 cent lijkt mij ;)
Ik zie 8 cent kaal, dat is geen 14 cent netto.

• jeeedeee
Source90 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:14:
Hier 3,5kW uit PV, waardoor "slechts" 9kW uit het net. Is dat het zo'n korte periode van laden is, anders had de Solaredge wel uitgeschakeld kunnen worden (met deze inkoop tarieven) :Y)
Hier ging de SolarEdge direct mee uit samen met de panelen op de Deye. Net voor de activatie... alleen Enphase reageert traag en produceerde nog even door... SolarEdge reageert best snel op de automations

• Is_ Y_ Serious?
  • Laatst online: 08:11
blue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:28:
Ik heb dit nog niet helemaal scherp: Wordt jouw BE iedere avond/nacht ontladen tot 20 a 35%? Of zit er in de ochtend als de zon weer opkomt nog meer in dan 20 a 35 % in? Met andere woorden, kun jij een groot deel van je PV erin kwijt?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• blue eyes
Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Ik zie 8 cent kaal, dat is geen 14 cent netto.
Prijzen kunnen veranderen per minuut toch ;)

Op dit moment dus een dikke 10 cent inkoop :D (kijk even naar de getallen, de naamgeving moet ik nog aanpassen)

Prijs per MWh bruto, dan de NETTO prijs per kWh, en dan de "kale" prijs. Bij de 2 laatste bedragen zit de 2 cent van BE al in verwerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMcZvtgBme-CgqEkqxGr0rfBF14=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/N4gis82JHxRly7FwiH6DVkji.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door blue eyes op 02-06-2026 12:53 ]

• blue eyes
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:39:
[...]

Ik heb dit nog niet helemaal scherp: Wordt jouw BE iedere avond/nacht ontladen tot 20 a 35%? Of zit er in de ochtend als de zon weer opkomt nog meer in dan 20 a 35 % in? Met andere woorden, kun jij een groot deel van je PV erin kwijt?
Ligt echt aan mijn verbruik en prijzen in de nacht. Wordt niet standaard leeggemaakt elke nacht. En er is nog de grens van 30% die hier vaak langs komt.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:07
Nu is het zo ingeregeld dat er bij normale prijzen exports worden gestart tot 35 procent SOC. Als er eentje start loopt die door tot je batterij 32 procent is. Dan stopt ie.

Daaronder alleen nog activaties bij hoge prijzen.

• Wolly
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:39:
[...]

Zolang de verkooptarieven boven een bepaald bedrag liggen wordt er verkocht tot de accu 32(?)% is.

Stijgen de tarieven daarna nog hoger, dan wordt er weer ontladen tot een bepaald percentage.

Heb je dus veel accu's dan kan je meer verkopen. Maarrrrrrrrrr...als de tarieven in de niet-zonuren laag begin je de volgende dag met een volle accu.

• blue eyes
Ik had 14 cent, zie onder. Of mijn formule klopt niet, of je keek bij de verkeerde tijdstip :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f63H6O3MsYDpK1WOy0Xw3hn-fSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sRUFpT6UGJPOmZswF80Qu1vf.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:02:
Ik had 14 cent, zie onder. Of mijn formule klopt niet, of je keek bij de verkeerde tijdstip :D

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Fsz6x2KG/screenshot-598.png
Bron

• blue eyes
Dus :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEvoNfGJqMHBbIUsz7elMvIkpx8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xe7sBmPUgeGDy8UGtx685lru.png?f=user_large

• Wolly
  • Niet online
Haha 8 != 80.

Nog maar een kopje koffie nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 02-06-2026 13:16 ]

• blue eyes
Geen zon = koelte, de omvormer is al onder de 40 graden geweest ;).
Nu 34 graden met de koude lucht - de twee gaten voor af- en aanvoer koude/warme lucht gaan er komen!

[ Voor 209% gewijzigd door blue eyes op 02-06-2026 17:39 ]

• blue eyes
Ik herkende de discussie al :D Ik heb hetzelfde gehad, alleen toen zat ik op jouw stoel :D :D

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

@paQ , waar is de salderingsbalans op gebaseerd qua schattingen?
Ik zou denken dat dit op basis is van de bekende historie, maar dan lijkt het mij sterk dat ik 2200+ kWh importeer komende december?
(Geen EV, geen WP, 4800 wattpiek PV).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHgVoQYzSoDe8_8F3h-bbwgtask=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUKwSBg3N1xmNBKaltXhN1Tw.jpg?f=fotoalbum_large

Van klussen krijg je grijze haren

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-08 19:07
shaft83 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:35:
All,

Hier sinds afgelopen woensdag eigenaar van 5 batterij modules icm off-grid. Systeem is netjes geplaatst. Ben daar erg tevreden over. Het zat wat tegen met trekken van bedrading naar de vrijstaande garage. Mijn eigen voorbereiding met 110mm buis vanaf de woning onder de bestrating naar de garage die op het laatste stuk, ongeveer 80cm lengte met 90 bocht, verliep naar 60mm als doorvoer in de fundering bleek net te krap over die lengte. Toen bleek dat het trekken van de kabel niet lukte heb ik een stukje bestrating uitgehaald. Hierdoor is is toch alles nog netjes gelukt. De off-grid kast werd volledig voorbedraad geleverd en lijkt wat uitgebreider te zijn dan vorige versies. Daarnaast ook het nieuwe type Deye omvormer SG-05 geplaatst.

Helaas moet ik er wel bij vertellen dat niet alles 100% goed is verlopen. Na plaatsen en monteren van alle onderdelen en het bedraden hiervan moest de aansluiting in de meterkast worden gemaakt. Netjes werd even gevraagd of de spanning eraf mocht. Na aansluiten van alles in de meterkast kwamen ze vragen of het voor mij in orde was. Ik heb alles visueel beoordeeld, netjes overal aderhulsjes gebruikt en geen bloot koper te zien. Ik heb met een moment schroevendraaier, zelf hadden ze deze niet bij, alles nog even stevig kunnen aandraaien (mijn advies zou dan ook zijn om dit in het standaard installatie protocol op te nemen). Daarna is de spanning van de gehele woning zonder dit te vermelden er weer op gezet. Dit leek allemaal in orde te zijn, althans spanning stond erop. Vervolgens werd blijkbaar de ATS schakelaar getest of in ieder geval in de juiste positie gezet. Dit is gedaan terwijl de woning op spanning stond. Bij dit schakelen is er iets goed fout gegaan want de spanning in de woning viel weg. Wat er exact mis ging werd mij niet helemaal duidelijk, die kennis heb ik niet. Na afronding werd wel duidelijk dat mijn warmtepomp niet meer werkte. Alamat stond omlaag. Bij inschakelen klapte deze er direct weer uit. Uiteindelijk heeft het installatieteam de buitenunit opengeschroefd en hier bleek een printplaat doorgebrand te zijn. Later bleek helaas ook de elektrische radiator in de badkamer defect te zijn.

Contact met Don gehad, en ik moet zeggen dat ze dit erg professioneel hebben opgepakt. Was even flink stressen op het begin omdat deze warmtepomp ook onze warm water voorziening regelt. Don was heel duidelijk, We gaan dit netjes oplossen. Installatieteam is na onderzoek duidelijk fout geweest en hebben het test protocol niet goed gevolgd. Ze gaan alles in het werk zetten om dit goed af te handelen. Voor de SWW gebruik ik nu tijdelijk het elektrisch dompelelement (anti legionella run) via slimme stekker om toch nog warm te kunnen douchen. Vloerverwarming is geen issue nu in deze tijd dus al met al is de stress wel even uit de lucht.

Als laatste nog even een kleine puzzel. De nieuwe off grid kast lijkt meer componenten te bevatten tov eerdere modellen. Etikettering wat summier en niet helemaal volledig. Ik wil dit dan ook netjes even bestickeren met de Dymo. Het Lijkt erop dat van de Deye -> Load -> ATS Schakelaar ook een C25 automaat tussen is geplaatst. Ook is deze bedrading 6mm2. Zie onderstaand schema van @epicfailguy23 welke ik wat aangepast heb naar mijn eigen situatie. Pas vanaf de ATS schakelaar -> Load Woning wordt alles 10mm2 uitgevoerd. Ik ga hier sowieso maandag voor bellen maar mijn gevoel zegt dat alles vanaf de Deye richting de woning 10mm2 moet zijn en de C25 automaat dan ook te licht is uitgevoerd. Load Woning in de Off-grid kast is wel een C40 Automaat. Kan ook zijn dat ik er helemaal naast zit maar dit wil ik even helder hebben.

Ik heb even getwijfeld om dit te posten. Wil niemand de zwarte piet toespelen en ben bewust dat dit minder goede reclame is maar deze ervaringen kunnen ook waardevol zijn voor toekomstige installaties en installateurs. De afhandeling loopt nog, printplaat is besteld via warmtepomp installateur en Ik vind dat Balans dit tot nu toe erg goed en professioneel heeft opgepakt. Heb alle vertrouwen in een goede afloop.

Hier nog wat foto's van de installatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat er precies gebeurt is en wat er fout is gegaan?

Ofwel, is dit een installatie fout of fout in de procedure tijdens de installatie? En hoe check ik dit?

Bij het omzetten van offgrid is bij namelijk de router doorgebrand. Dit merkten we meteen omdat er geen verbinding meer was dus niet getest kon worden. Ook is sindsdien mijn badkamer ventilatior kapot (blijft draaien dus weerstand is door). Dit had ik alleen niet met elkaar gekoppeld tot ik dit bericht las.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-08 20:45
Maartinho schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:09:
[...]

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat er precies gebeurt is en wat er fout is gegaan?

Ofwel, is dit een installatie fout of fout in de procedure tijdens de installatie? En hoe check ik dit?

Bij het omzetten van offgrid is bij namelijk de router doorgebrand. Dit merkten we meteen omdat er geen verbinding meer was dus niet getest kon worden. Ook is sindsdien mijn badkamer ventilatior kapot (blijft draaien dus weerstand is door). Dit had ik alleen niet met elkaar gekoppeld tot ik dit bericht las.
Dit begint wel een kwalijke zaak te worden, dat er zo veel dingen stuk gaan door slechte installatie of verkeerde instructies.
dit kun je als balans zijnde toch niet meer verdedigen.

LG-HM163MR-U34

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

The_KnarF schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Dit begint wel een kwalijke zaak te worden, dat er zo veel dingen stuk gaan door slechte installatie of verkeerde instructies.
Het zijn geen verkeerde instructies denk ik, eerder het niet volgen er van of niet snappen wat er staat. Bij 3-fasen heb je een gemeenschappelijke 0 (blauwe draden) die bij verkeerd schakelen met de ATS soms gaan zweven (nergens mee verbonden). Wat er dan gebeurt is dat een ongelijke belasting per fase zorgt dat een andere fase te veel spanning krijgt (tot 400V). Daarom mag de ATS niet bediend worden als de groepenkast er aan hangt of komt te hangen. Waarschijnlijk zitten de kapotte apparaten op dezelfde fase maar er kunnen ook 2 fasen te veel spanning krijgen. Ik mag het eigenlijk niet zeggen maar als monteurs onze taal niet goed kennen helpt dat niet. @Maartinho

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-06-2026 19:45 ]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:18
Moby schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:24:
[Afbeelding]

Zeker lekker!

Frustratie aan mijn kant: met dank aan (de uitvoerder voor) Liander hadden wij 11 dagen geen glasvezel. En dat waren hele zonnige dagen. Nog los van de mindere opbrengst tov bijv jouw plaatje, hebben we ook nog eens de EV's elders duur moeten opladen (laadpaal werkt alleen met een pasje, wat nu niet gelezen kon worden).

Ons resultaat in mei:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tTDDwSFJ/Scherm-afbeelding-2026-06-02-om-19-26-43.png

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:18
blue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:13:

Door volume verschillen is er geen goed vergelijk tussen alle BE accu bezitters te maken lijkt mij?

[Afbeelding]
ook een goeie voor mij om te bewaren, mocht Liander bewijs willen zien van ons verlies

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:29
marana schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:29:
[...]

Zeker lekker!

Frustratie aan mijn kant: met dank aan (de uitvoerder voor) Liander hadden wij 11 dagen geen glasvezel. En dat waren hele zonnige dagen. Nog los van de mindere opbrengst tov bijv jouw plaatje, hebben we ook nog eens de EV's elders duur moeten opladen (laadpaal werkt alleen met een pasje, wat nu niet gelezen kon worden).

Ons resultaat in mei:

[Afbeelding]
Dat van die laadpaal is wel zuur, de mijne kan mijn eigen laadpaal ook offline verwerken, en slaat ook maanden aan transacties op.

• Wolly
  • Niet online
The_KnarF schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Eigenlijk negeren ze het, dat is nog kwalijker.
Wolly schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:28:
[...]

@Balans Energie Wees verstandig, ik heb het al eerder aangedragen hier, informeer de klant. Geef een geplastificeerde A4 met info mee en hang die bij de apparatuur.
Als de klant in al zijn ontwetendheid deze schakelaar gaat omhalen is er kans op schade.
Pagina: 1 ... 144 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.