Ik geloof dat ik dan te te dure verzekering heb genomen voor dit ene gevalletje
So be it. For those who are interested https://amzn.eu/d/02ylRPFk
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:08:
[...]
Ah! Door al de quotes kwam het op mij over dat deze bij SA hing
Dat is de vraag, volgens mij geldt dat wanneer de Deye geen Grid voeding heeft. Deze schakelaar zou mijn voorkeur hebben boven een eenvoudige ATS en hij heeft tenminste een 0 stand zodat de groepenkast echt spanningsloos kan zijn.paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
Ja die heeft een leading N.
Dan nog moet je die niet onder last omzwiepen, want uit de LOAD komt een andere fase dan uit het net.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Je moet er dus eigenlijk zo eentje hebben waar je een hangslot omheen kan doen?paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
Ja die heeft een leading N.
Dan nog moet je die niet onder last omzwiepen, want uit de LOAD komt een andere fase dan uit het net.
Dat is een andere maar deze schakelt ook veilig zo te zien.Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:36:
Ik geloof dat ik dan te te dure verzekering heb genomen voor dit ene gevalletje![]()
[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-06-2026 14:57 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Andersom.Speedy-Andre schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Dat is de vraag, volgens mij geldt dat wanneer de Deye geen Grid voeding heeft. Deze schakelaar zou mijn voorkeur hebben boven een eenvoudige ATS en hij heeft tenminste een 0 stand zodat de groepenkast echt spanningsloos kan zijn.
Dat met die 'andere fase' zou geen probleem moeten zijn wanneer de Deye zelf omschakelt.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
neuh is nergens voor nodigWolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:43:
[...]
Je moet er dus eigenlijk zo eentje hebben waar je een hangslot omheen kan doen?
Dat streepje dat naar de schakeling toe wijst betekent leading.Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:36:
Ik geloof dat ik dan te te dure verzekering heb genomen voor dit ene gevalletje![]()
Deze kan je dus wel schakelen zonder dat je een risico loopt dat al je 3f apparaten plof doen?paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Dat streepje dat naar de schakeling toe wijst betekent leading.
Het symbool staat op de N, dus "leading N"
[Afbeelding]
Die gaat ook eerst langs een O dus ik zie daar sowieso weinig problemen in eerlijk gezegd. Zoiets zou ik persoonlijk nooit onder last doen, dan is de leading N ook veel minder van belang.Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Deze kan je dus wel schakelen zonder dat je een risico loopt dat al je 3f apparaten plof doen?
En nee, niet verstandig maar in de heat of the moment wel begrijpelijk.
[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 01-06-2026 14:57 ]
[ Voor 64% gewijzigd door Jerra op 01-06-2026 14:55 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Bij die 'plof-grid' situatie overleed naast de 3-fasen warmtepomp print ook een 1-fase kacheltje in een badkamer, dat is de schade die direct zichtbaar is maar er zou nog wel meer kunnen volgen.Ronald schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:08:
De Kraus & Naimer lijkt me een prima optie… misschien duurder (en groter) dan de Sontheimer, maar hij is heel duidelijk gedocumenteerd als 0-veilig. Zou er geen traan om laten als ik die had in plaats van de Sontheimer.
Overigens is ook je enkelfase apparatuur zuur bij zwevende 0… het is juist de onevenwichtige belasting tussen de fasen die de 0 weg trekt.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Shit dat had ik natuurlijk ook moeten doen, ze een extra kabel laten trekken voor het geval dat. Achja nu maar eens kijken of we überhaupt nog eens off grid functie gaan toevoegenJerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:18:
Het is voor mij echt de berichten hier geweest dat ik de off-grid niet heb afgenomen. Heb gevraagd of het niet met een MTS kon die voldoet aan de (door mij dus) gestelde norm.
Ik had hem wel in mijn eerste offerte zitten.
Zou ik nog wat op terughoren, maar is niet meer gebeurd, heb toen gewoon gevraagd bij installatie om alleen die 10mm kabel voor te bereiden.
Zo kon ik later nog kiezen, zonder alles af te breken.
[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 01-06-2026 15:28 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
jawel... ws bewolkingecn1985 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:27:
[Afbeelding]
Ligt het aan mij of is de afbouw en opbouw van de opwek geforceerd? Dit komt toch niet door bewolking oid?
Die heb ik niet, vond het zo bijzonder, maar het is inderdaad wel voornamelijk bewolkt hier op dit momentpaQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:28:
[...]
jawel... ws bewolking
Als je een apparaat met een lux meter in huis hebt, kun je het mooi ernaast zetten.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik heb hetzelfde gedaan, in eerste instantie off-grid mee besteld totdat ik de box open zag en bleek dat ik nog meer moest investeren om mogelijk te maken wat ik wilde. Later bleek dat er steeds weer ander spul in de box werd gebruikt en vooral goedkoop waardoor ik de prijs steeds minder redelijk vond. Het meeste werk is nog de 5x10mm2 trekken, zeker bij 20m afstand dus dat mocht BE toch doen. Een mooie 'MTS' kan altijd nog, eerst maar zien of mijn compacte 1-0-2 schakelaar z'n werk blijft doen (die bedien ik zelden).Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:18:
Het is voor mij echt de berichten hier geweest dat ik de off-grid niet heb afgenomen. Heb gevraagd of het niet met een MTS kon die voldoet aan de (door mij dus) gestelde norm.
Ik had hem wel in mijn eerste offerte zitten.
Zou ik nog wat op terughoren, maar is niet meer gebeurd, heb toen gewoon gevraagd bij installatie om alleen die 10mm kabel voor te bereiden.
Zo kon ik later nog kiezen, zonder alles af te breken.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ik heb ook de nieuwe versie van deze kast voor off-grid. Wat me opvalt is dat bij mij die grijze boom (onder 'Energie' omlaag staat, bij jou omhoog. In het schema staat dat eea op MAN moet staan, is dat deze schakelaar of dat zwarte knopje er links van? En wat is dan MAN cq. wat is I of II?shaft83 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:35:
All,
Hier sinds afgelopen woensdag eigenaar van 5 batterij modules icm off-grid. Systeem is netjes geplaatst. Ben daar erg tevreden over. Het zat wat tegen met trekken van bedrading naar de vrijstaande garage. Mijn eigen voorbereiding met 110mm buis vanaf de woning onder de bestrating naar de garage die op het laatste stuk, ongeveer 80cm lengte met 90 bocht, verliep naar 60mm als doorvoer in de fundering bleek net te krap over die lengte. Toen bleek dat het trekken van de kabel niet lukte heb ik een stukje bestrating uitgehaald. Hierdoor is is toch alles nog netjes gelukt. De off-grid kast werd volledig voorbedraad geleverd en lijkt wat uitgebreider te zijn dan vorige versies. Daarnaast ook het nieuwe type Deye omvormer SG-05 geplaatst.
Altijd fijn als je er zo veel voor betaalt dat er geen uitleg bij is of een simpel labeltje. Een gokje, als op die module de LOAD led aan is dan is de off-grid functie actief (zo hoort het denk ik), is hij uit dan staat hij in stand-by en werkt de off-grid functie niet. Het is alsof je een standaard installatie hebt. Welk 'het schema' bedoel je? Tot nu toe hoort een ATS op manueel te staan zodat hij niet zelf een stand kiest. Blijf er svp van af, of zet eerst alles in de groepenkast stuk voor stuk uit voor je iets verandert.HanKr schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:44:
[...]
Ik heb ook de nieuwe versie van deze kast voor off-grid. Wat me opvalt is dat bij mij die grijze boom (onder 'Energie' omlaag staat, bij jou omhoog. In het schema staat dat eea op MAN moet staan, is dat deze schakelaar of dat zwarte knopje er links van? En wat is dan MAN cq. wat is I of II?
Is dat hier bekend?
Berekend tot 30 juni @paQ Is dat een bugje?
Interessant die nieuwe off grid kast en ook vreselijk dat het bij @shaft83 zo mis is gegaan.HanKr schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:44:
[...]
Ik heb ook de nieuwe versie van deze kast voor off-grid. Wat me opvalt is dat bij mij die grijze boom (onder 'Energie' omlaag staat, bij jou omhoog. In het schema staat dat eea op MAN moet staan, is dat deze schakelaar of dat zwarte knopje er links van? En wat is dan MAN cq. wat is I of II?
Is dat hier bekend?
Niet de laatste versie?0xygen500 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:31:
[Afbeelding]Berekend tot 30 juni @paQ Is dat een bugje?
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 02-06-2026 08:44 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ja superfijn fijn die plugin!! Klopt het dat de vermindering energiebelasting er nog niet in verwerkt is?Dbm12 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:57:
Hier is het resultaat van Mei van mijn kant. Ik mag niet klagen! Nogmaals dank @paQ Voor de plugin!
[Afbeelding]
Gisteren vond ik ook in de ochtend ook al dat ze hoog inkochten tegen 5,5ct kaal. Vandaag inderdaad nog iets hoger.blue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:45:
Inkoop tegen 22 cent, verwachten ze hele hoge prijzen vandaag? SOC 37%....
Komt door de berekening van het gemiddelde tarief.QuarkuS schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:51:
@paQ de totalen lijken niet helemaal te kloppen. Het aantal kWh onder "Netto verbruikskosten" komt niet overeen met het aantal kWh in de een-na-laatste kolom in het maandoverzicht van BE. En dat is wel de som van alle dag-verbruiken, dus dat lijkt wel te kloppen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"brammmmmm schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:59:
[...]
Ja superfijn fijn die plugin!! Klopt het dat de vermindering energiebelasting er nog niet in verwerkt is?
Ik dacht van wel. Zal vanavond nog eens ff xhecknpaQ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:38:
[...]
Niet de laatste versie?
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
[ Voor 8% gewijzigd door Magreet1 op 02-06-2026 09:39 ]
Magreet1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:37:
Wij hebben ingetekend voor de batterij. Onze set komt in de voortuin, zo’n 8 meter van de weg, en 2,5 meter van de erfgrens met de buren. Onze meterkast zit aan de andere kant van de muur waar we de batterij willen plaatsen. We zijn nog op zoek naar een goede kast. Nu kwam ik dit tegen:
https://batterijhuisje.nl...ap636B8Kv2nsaAqTqEALw_wcB
Zou dat wat zijn? Volgens de afmetingen past een set van 48,6 kWh net niet in de kleinste kast (100x200x80) De hoogte van de kast is 200 cm, terwijl BalansEnergie 205 cm nodig heeft. Komt het echt zo precies? Of zal het wel lukken met 2 meter hoogte?
Daarnaast hebben we dan links en rechts van de batterij 15 cm over. Er zit ventilatie in de kast, zou dat voldoende zijn? Of is het dan toch beter om een bredere kast te kiezen?
Dit is de afbeelding zoals bij aanmelding BalansEnergie de maten aangeeft. Hier wordt niets gezegd over ruimte links en rechts van de omvormer/batterij.
[Afbeelding]
Het gaat zeker wel lukken om het systeem in een kast van 200cm te krijgen, maar er is ook vrije ruimte nodig boven de omvormer deze heb je dan niet, aangezien de minimale ruimte 15cm aan de zijkanten denk ik niet dat het de juiste kast is voor deze set-up. Heb je al gezocht in dit topic? Er zijn meerdere mensen die een installatie hebben geplaatst in een 'kast'Magreet1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:37:
Wij hebben ingetekend voor de batterij. Onze set komt in de voortuin, zo’n 8 meter van de weg, en 2,5 meter van de erfgrens met de buren. Onze meterkast zit aan de andere kant van de muur waar we de batterij willen plaatsen. We zijn nog op zoek naar een goede kast. Nu kwam ik dit tegen:
https://batterijhuisje.nl...ap636B8Kv2nsaAqTqEALw_wcB
Zou dat wat zijn? Volgens de afmetingen past een set van 48,6 kWh net niet in de kleinste kast (100x200x80) De hoogte van de kast is 200 cm, terwijl BalansEnergie 205 cm nodig heeft. Komt het echt zo precies? Of zal het wel lukken met 2 meter hoogte?
Daarnaast hebben we dan links en rechts van de batterij 15 cm over. Er zit ventilatie in de kast, zou dat voldoende zijn? Of is het dan toch beter om een bredere kast te kiezen?
Dit is de afbeelding zoals bij aanmelding BalansEnergie de maten aangeeft. Hier wordt niets gezegd over ruimte links en rechts van de omvormer/batterij.
[Afbeelding]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Officieel zijn de eisen aan vrije ruimte wel strenger dan jij hier schrijft.ecn1985 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Het gaat zeker wel lukken om het systeem in een kast van 200cm te krijgen, maar er is ook vrije ruimte nodig boven de omvormer deze heb je dan niet, aangezien de minimale ruimte 15cm aan de zijkanten denk ik niet dat het de juiste kast is voor deze set-up. Heb je al gezocht in dit topic? Er zijn meerdere mensen die een installatie hebben geplaatst in een 'kast'
Die 100cm aan de voorkant begin ik steeds meer te begrijpen naarmate de zomer vordert.De omvormer heeft 50cm ruimte nodig aan alle kanten (onder, boven, zijkanten) en 100cm aan de voorkant.
Dat is wat ik zeg, dat mij die kleine kast niet geschikt lijkt.Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:25:
[...]
Officieel zijn de eisen aan vrije ruimte wel strenger dan jij hier schrijft.
[...]
Die 100cm aan de voorkant begin ik steeds meer te begrijpen naarmate de zomer vordert.
[ Voor 9% gewijzigd door ecn1985 op 02-06-2026 10:29 ]
Bij nalezing zie ik dat ik het anders interpreteerde, mea culpaecn1985 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:28:
[...]
Dat is wat ik zeg, dat mij die kleine kast niet geschikt lijkt.
Het kan zijn dat het met de slimme temperatuur regeling a 250 euro wel goed gaat?
Mijn kast (1,0 x 1,3 x 1,90) heeft maar op zeer beperkte momenten op de dag direct zonlicht, maar ik ga daar toch morgenavond actieve ventilatie inbouwen.Magreet1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:30:
Oké, de middelste kast is een betere optie dan de kleinste begrijp ik. Qua afmetingen past dat op de gewenste plek precies.
Ik heb de kast volledig op het noorden. Zou actieve ventilatie dan ook nodig zijn?
En die 100 cm aan de voorkant, is dat nodig voor warmteafvoer? Of werkruimte om erbij te kunnen?
Ik heb alles in een Lifetime kast van 1500 liter, op het NO.Magreet1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:30:
Oké, de middelste kast is een betere optie dan de kleinste begrijp ik. Qua afmetingen past dat op de gewenste plek precies.
Ik heb de kast volledig op het noorden. Zou actieve ventilatie dan ook nodig zijn?
En die 100 cm aan de voorkant, is dat nodig voor warmteafvoer? Of werkruimte om erbij te kunnen?
Jups. Die van mij vol op het zuiden, en absoluut ventilatie nodig.paQ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:37:
[...]
Ik heb alles in een Lifetime kast van 1500 liter, op het NO.
Actieve ventilatie is echt wel een dingetje, en mijns inziens ook nodig ja.
Je hebt ook wel een erg goede PV opbrengst zo te zien. Bijna dubbele export tov wat ik exporteer terwijl ik 13kWp heb liggen. Wel grappig om te zien dat jouw gemiddelde verkoop prijs omlaag gaat, omdat je daardoor ook ver buiten de piekmomenten exporteert. Mijn gemiddelde verkoop (paq dashboard incl) is 39,7cent.
1870 kWh in mei met 14700Wp, daarvan is 322 kWh in de auto gegaan wat relatief weinig isGet!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:45:
[...]
Je hebt ook wel een erg goede PV opbrengst zo te zien. Bijna dubbele export tov wat ik exporteer terwijl ik 13kWp heb liggen. Wel grappig om te zien dat jouw gemiddelde verkoop prijs omlaag gaat, omdat je daardoor ook ver buiten de piekmomenten exporteert. Mijn gemiddelde verkoop (paq dashboard incl) is 39,7cent.
[ Voor 41% gewijzigd door Moby op 02-06-2026 11:04 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Een stalen kast lijkt mij onhandiger om in te DHZ'en voor gaten met ventilatoren, ook iets om mee te nemen in de overweging.Jerra schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:43:
Overigens ben ik redelijk overtuigd van de effectiviteit om de fans zeer dicht op de warme uitgaande luchtstroom van de Deye te plaatsen, of zelfs om als paQ deze luchtstroom nog extra bereikbaar te maken voor de afzuiging.
[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 02-06-2026 11:51 ]
Hieronder heb ik met pijlen weergegeven hoe alles in de off grid kast loopt.dof schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 01:20:
[...]
Interessant die nieuwe off grid kast en ook vreselijk dat het bij @shaft83 zo mis is gegaan.
'k Heb even zitten turen in de foto's van @shaft83 om het nieuwe off grid schema in tekening te brengen net zo als de vorige off grids (zie schema's in handleiding @Speedy-Andre) maar foto's zijn wel behulpzaam maar net niet scherp genoeg om alle componenten precies te lezen en de bekabeling na te tekenen. Bovendien was die kast nog niet extern bedraad (qua foto's). Kan iemand met nieuwe off grid kast even scherpe foto's maken van interne kast met een beetje 45 graden links en 45 graden rechts zodat de bekabeling te volgen is? Mag ook per PM. Dan maak ik wel weer een schema.
Zelf prefereer ik Off-grid met de Sontheimer 1-0-2 schakelaar want die is net wat compacter dan die Kraus & Naimer schakelaar (die neemt veel ruimte in). Overigens zijn die beide veilig met leading/trailing neutral. De Hagar SFT440 is dat niet, en die van BE dus helaas ook niet.
Overigens moet ik het nog steeds doen (off-grid installeren) , maar hier in mijn wijk is al vele jaren geen storing geweest dus pas wanneer er aanleiding is ga ik het uitvoeren.En net zoals @Speedy-Andre aangeeft is het met paar honderd euro zelf te doen, of voor iets meer door elektricien te laten doen.
[ Voor 9% gewijzigd door shaft83 op 02-06-2026 11:17 ]
Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV
Zoals hij bij jou staat Auto (zwarte knopje) en grijze hendel op I, is hoe de installatie momenteel opgeleverd dient te worden. Op deze manier regelt de ATS schakelaar ook daadwerkelijk de Off grid. Voordeel voor Balans is dat ze nu op afstand updates en aanpassingen kunnen doen. Wanneer de omvormer een restart moet maken valt de stroom in de woning dan niet uit. In mijn geval staat hij op Man met grijze hendel op II. Dit houdt in dat de ATS schakelaar niks doet en de off grid functie volledig door de Deye omvormer wordt gedaan wanneer het grid wegvalt. Hier heb ik zelf een beter gevoel bij omdat de Deye volgens mij sneller en subtieler schakelt igv off grid.HanKr schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:44:
[...]
Is dat hier bekend?
Zit er nu een C25 automaat tussen de Deye Load en de ATS? Ligt het aan mij, maar kan de woning dan maar max 25A per fase gebruiken? Dat zou super jammer zijn, want met de Deye heb je een pass through van 45A per fase... Dat vind ik een verkeerd uitgevoerde REM automaat...shaft83 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:15:
[...]
Hieronder heb ik met pijlen weergegeven hoe alles in de off grid kast loopt.
ATS wordt standaard opgeleverd op AUTO, Stand I
[Afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door MarinoC op 02-06-2026 11:40 ]
Klopt idd. Dat is geen issue wanneer je de ATS op Auto en I gebruikt. maar in mijn geval, zonder benutten fysieke ATS, waar alles door de Deye gaat is dit nu idd de bottleneck. Ik wil deze tzt vervangen voor een C40. Op dit moment geen probleem aangezien mijn woning altijd al op 3x25A is afgezekerd.jeeedeee schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Zit er nu een C25 automaat tussen de Deye Load en de ATS? Ligt het aan mij, maar kan de woning dan maar max 25A per fase gebruiken? Dat zou super jammer zijn, want met de Deye heb je een pass through van 45A per fase... Dat vind ik een verkeerd uitgevoerde REM automaat...
Haha, die start er even een bedrijfje bij om dit probleem op te lossen, blijft bijzonder dat kapitalisme.
Volume (pv productie en consumptie met name) bepaalt veel voor export, en in winter ook nog veel op import.blue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:13:
Hierbij de mijne. Komt erg dicht bij die van Moby![]()
Iets van 2400 kWh opgewekt, weinig auto gereden (relatief) Huis 940 kWh, auto 540 kWh verbruik.
Door volume verschillen is er geen goed vergelijk te maken lijkt mij?
[Afbeelding]
Thanks voor de bevestiging, wel raar dat ze dat zo doen, maar wellicht ter bescherming van de ATS? Hier nog geen off-grid, iets voor in de winter straks...shaft83 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:41:
[...]
Klopt idd. Dat is geen issue wanneer je de ATS op Auto en I gebruikt. maar in mijn geval, zonder benutten fysieke ATS, waar alles door de Deye gaat is dit nu idd de bottleneck. Ik wil deze tzt vervangen voor een C40. Op dit moment geen probleem aangezien mijn woning altijd al op 3x25A is afgezekerd.
In vergelijking met jou: Ik heb meer kWh geladen in de EV. Warmtepomp heeft wat overtollige kWh omgezet in extra warm water (65C), en mijn 13kWp ligt op oost/west steil dak, waardoor de productie niet vergelijkbaar is met een meer zuid georiënteerd systeem. Ik haal op zonnige dagen maximaal 7kW vermogen uit de PV en het totaal aantal kWh productie ligt dus lager.Moby schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:49:
[...]
1870 kWh in mei met 14700Wp, daarvan is 322 kWh in de auto gegaan wat relatief weinig is
Edit @Get!em De helft geëxporteerd met ongeveer hetzelfde aan Wp? Heb je andere grootverbruikers? Overigens woon ik op 1 van de meest zonrijke plekken van Nederland volgens AI.
En je hebt gelijk, er wordt vaak geëxporteerd omdat de accu's vol zitten. Ik twijfel nog aan 1 extra module, maar daarvoor wil ik eerst AFRR afwachten
Edit 2: plaatje uit HA voor de maand mei
[Afbeelding]
Net maar even naar auto gelopen en ingeklikt idd
[ Voor 45% gewijzigd door Nomad op 02-06-2026 12:33 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Well, omdat nu importeren je €1 per kWh oplevert? (tarief tennet is -€1 dit kwartier).jacovn schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:10:
Hmm weer een keer een slechte dag. In de avond soc tot 20% verlagen en dan op een donkere dag weer bijladen uit net. Ik snap het nog steeds niet.
Misschien in de avond maar een kabeltje loshalen.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 02-06-2026 12:12 ]
Lekker met 16kW afnemen, zo heurt het.Nomad schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:09:
[...]
Net maar even naar auto gelopen en ingeklikt idd
Weet je dat nu al?vinxion schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:14:
Regeltoestand 2, niet te vroeg juichen..
Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:14:
[...]
Weet je dat nu al?
En regeltoestand 2 betekent niet automatisch dat we verlies lijden.
[ Voor 5% gewijzigd door vinxion op 02-06-2026 12:19 ]
Dat is wel mooi, jij weet dus realtime welke RT er is?
[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 02-06-2026 12:21 ]
Ja inderdaad uit de Tennet API. Hij kan tijdens het kwartier omslaan. Je ziet in het vermogen dat balans ook eerder stopt met laden, normaal is dit als het kwartier voorbij is. Net sloeg hij om en doet hij het al eerder. Dit zijn de risico's van onbalans, opeens betalen voor iets dat gunstig lijkt. Komt steeds vaker voor.Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:19:
[...]
Dat is wel mooi, jij weet dus realtime welke RT er is?
Ik dacht dat het altijd pas na het kwartier kwam.
Ik zie 8 cent kaal, dat is geen 14 cent netto.blue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:28:
En er is nu ook weer import. Prima OK toch? Geen zon, tenminste wat minder en 14 cent netto is veel beter dan met een vast contract 28 cent lijkt mij
Hier ging de SolarEdge direct mee uit samen met de panelen op de Deye. Net voor de activatie... alleen Enphase reageert traag en produceerde nog even door... SolarEdge reageert best snel op de automationsSource90 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:14:
Hier 3,5kW uit PV, waardoor "slechts" 9kW uit het net. Is dat het zo'n korte periode van laden is, anders had de Solaredge wel uitgeschakeld kunnen worden (met deze inkoop tarieven)
Ik heb dit nog niet helemaal scherp: Wordt jouw BE iedere avond/nacht ontladen tot 20 a 35%? Of zit er in de ochtend als de zon weer opkomt nog meer in dan 20 a 35 % in? Met andere woorden, kun jij een groot deel van je PV erin kwijt?blue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:28:
En er is nu ook weer import. Prima OK toch? Geen zon, tenminste wat minder en 14 cent netto is veel beter dan met een vast contract 28 cent lijkt mij
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.
Prijzen kunnen veranderen per minuut toch
[ Voor 22% gewijzigd door blue eyes op 02-06-2026 12:53 ]
Ligt echt aan mijn verbruik en prijzen in de nacht. Wordt niet standaard leeggemaakt elke nacht. En er is nog de grens van 30% die hier vaak langs komt.Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:39:
[...]
Ik heb dit nog niet helemaal scherp: Wordt jouw BE iedere avond/nacht ontladen tot 20 a 35%? Of zit er in de ochtend als de zon weer opkomt nog meer in dan 20 a 35 % in? Met andere woorden, kun jij een groot deel van je PV erin kwijt?
Zolang de verkooptarieven boven een bepaald bedrag liggen wordt er verkocht tot de accu 32(?)% is.Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:39:
[...]
Ik heb dit nog niet helemaal scherp: Wordt jouw BE iedere avond/nacht ontladen tot 20 a 35%? Of zit er in de ochtend als de zon weer opkomt nog meer in dan 20 a 35 % in? Met andere woorden, kun jij een groot deel van je PV erin kwijt?
blue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:02:
Ik had 14 cent, zie onder. Of mijn formule klopt niet, of je keek bij de verkeerde tijdstip![]()
[Afbeelding]

[ Voor 209% gewijzigd door blue eyes op 02-06-2026 17:39 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat er precies gebeurt is en wat er fout is gegaan?shaft83 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:35:
All,
Hier sinds afgelopen woensdag eigenaar van 5 batterij modules icm off-grid. Systeem is netjes geplaatst. Ben daar erg tevreden over. Het zat wat tegen met trekken van bedrading naar de vrijstaande garage. Mijn eigen voorbereiding met 110mm buis vanaf de woning onder de bestrating naar de garage die op het laatste stuk, ongeveer 80cm lengte met 90 bocht, verliep naar 60mm als doorvoer in de fundering bleek net te krap over die lengte. Toen bleek dat het trekken van de kabel niet lukte heb ik een stukje bestrating uitgehaald. Hierdoor is is toch alles nog netjes gelukt. De off-grid kast werd volledig voorbedraad geleverd en lijkt wat uitgebreider te zijn dan vorige versies. Daarnaast ook het nieuwe type Deye omvormer SG-05 geplaatst.
Helaas moet ik er wel bij vertellen dat niet alles 100% goed is verlopen. Na plaatsen en monteren van alle onderdelen en het bedraden hiervan moest de aansluiting in de meterkast worden gemaakt. Netjes werd even gevraagd of de spanning eraf mocht. Na aansluiten van alles in de meterkast kwamen ze vragen of het voor mij in orde was. Ik heb alles visueel beoordeeld, netjes overal aderhulsjes gebruikt en geen bloot koper te zien. Ik heb met een moment schroevendraaier, zelf hadden ze deze niet bij, alles nog even stevig kunnen aandraaien (mijn advies zou dan ook zijn om dit in het standaard installatie protocol op te nemen). Daarna is de spanning van de gehele woning zonder dit te vermelden er weer op gezet. Dit leek allemaal in orde te zijn, althans spanning stond erop. Vervolgens werd blijkbaar de ATS schakelaar getest of in ieder geval in de juiste positie gezet. Dit is gedaan terwijl de woning op spanning stond. Bij dit schakelen is er iets goed fout gegaan want de spanning in de woning viel weg. Wat er exact mis ging werd mij niet helemaal duidelijk, die kennis heb ik niet. Na afronding werd wel duidelijk dat mijn warmtepomp niet meer werkte. Alamat stond omlaag. Bij inschakelen klapte deze er direct weer uit. Uiteindelijk heeft het installatieteam de buitenunit opengeschroefd en hier bleek een printplaat doorgebrand te zijn. Later bleek helaas ook de elektrische radiator in de badkamer defect te zijn.
Contact met Don gehad, en ik moet zeggen dat ze dit erg professioneel hebben opgepakt. Was even flink stressen op het begin omdat deze warmtepomp ook onze warm water voorziening regelt. Don was heel duidelijk, We gaan dit netjes oplossen. Installatieteam is na onderzoek duidelijk fout geweest en hebben het test protocol niet goed gevolgd. Ze gaan alles in het werk zetten om dit goed af te handelen. Voor de SWW gebruik ik nu tijdelijk het elektrisch dompelelement (anti legionella run) via slimme stekker om toch nog warm te kunnen douchen. Vloerverwarming is geen issue nu in deze tijd dus al met al is de stress wel even uit de lucht.
Als laatste nog even een kleine puzzel. De nieuwe off grid kast lijkt meer componenten te bevatten tov eerdere modellen. Etikettering wat summier en niet helemaal volledig. Ik wil dit dan ook netjes even bestickeren met de Dymo. Het Lijkt erop dat van de Deye -> Load -> ATS Schakelaar ook een C25 automaat tussen is geplaatst. Ook is deze bedrading 6mm2. Zie onderstaand schema van @epicfailguy23 welke ik wat aangepast heb naar mijn eigen situatie. Pas vanaf de ATS schakelaar -> Load Woning wordt alles 10mm2 uitgevoerd. Ik ga hier sowieso maandag voor bellen maar mijn gevoel zegt dat alles vanaf de Deye richting de woning 10mm2 moet zijn en de C25 automaat dan ook te licht is uitgevoerd. Load Woning in de Off-grid kast is wel een C40 Automaat. Kan ook zijn dat ik er helemaal naast zit maar dit wil ik even helder hebben.
Ik heb even getwijfeld om dit te posten. Wil niemand de zwarte piet toespelen en ben bewust dat dit minder goede reclame is maar deze ervaringen kunnen ook waardevol zijn voor toekomstige installaties en installateurs. De afhandeling loopt nog, printplaat is besteld via warmtepomp installateur en Ik vind dat Balans dit tot nu toe erg goed en professioneel heeft opgepakt. Heb alle vertrouwen in een goede afloop.
Hier nog wat foto's van de installatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit begint wel een kwalijke zaak te worden, dat er zo veel dingen stuk gaan door slechte installatie of verkeerde instructies.Maartinho schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:09:
[...]
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat er precies gebeurt is en wat er fout is gegaan?
Ofwel, is dit een installatie fout of fout in de procedure tijdens de installatie? En hoe check ik dit?
Bij het omzetten van offgrid is bij namelijk de router doorgebrand. Dit merkten we meteen omdat er geen verbinding meer was dus niet getest kon worden. Ook is sindsdien mijn badkamer ventilatior kapot (blijft draaien dus weerstand is door). Dit had ik alleen niet met elkaar gekoppeld tot ik dit bericht las.
LG-HM163MR-U34
Het zijn geen verkeerde instructies denk ik, eerder het niet volgen er van of niet snappen wat er staat. Bij 3-fasen heb je een gemeenschappelijke 0 (blauwe draden) die bij verkeerd schakelen met de ATS soms gaan zweven (nergens mee verbonden). Wat er dan gebeurt is dat een ongelijke belasting per fase zorgt dat een andere fase te veel spanning krijgt (tot 400V). Daarom mag de ATS niet bediend worden als de groepenkast er aan hangt of komt te hangen. Waarschijnlijk zitten de kapotte apparaten op dezelfde fase maar er kunnen ook 2 fasen te veel spanning krijgen. Ik mag het eigenlijk niet zeggen maar als monteurs onze taal niet goed kennen helpt dat niet. @MaartinhoThe_KnarF schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:19:
[...]
Dit begint wel een kwalijke zaak te worden, dat er zo veel dingen stuk gaan door slechte installatie of verkeerde instructies.
dit kun je als balans zijnde toch niet meer verdedigen.
[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 02-06-2026 19:45 ]
Zeker lekker!
ook een goeie voor mij om te bewaren, mocht Liander bewijs willen zien van ons verliesblue eyes schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:13:
Hierbij de mijne. Komt erg dicht bij die van Moby![]()
Iets van 2400 kWh opgewekt, weinig auto gereden (relatief) Huis 940 kWh, auto 540 kWh verbruik.
Door volume verschillen is er geen goed vergelijk tussen alle BE accu bezitters te maken lijkt mij?
[Afbeelding]
Dat van die laadpaal is wel zuur, de mijne kan mijn eigen laadpaal ook offline verwerken, en slaat ook maanden aan transacties op.marana schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:29:
[...]
Zeker lekker!
Frustratie aan mijn kant: met dank aan (de uitvoerder voor) Liander hadden wij 11 dagen geen glasvezel. En dat waren hele zonnige dagen. Nog los van de mindere opbrengst tov bijv jouw plaatje, hebben we ook nog eens de EV's elders duur moeten opladen (laadpaal werkt alleen met een pasje, wat nu niet gelezen kon worden).
Ons resultaat in mei:
[Afbeelding]
Eigenlijk negeren ze het, dat is nog kwalijker.The_KnarF schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:19:
[...]
Dit begint wel een kwalijke zaak te worden, dat er zo veel dingen stuk gaan door slechte installatie of verkeerde instructies.
dit kun je als balans zijnde toch niet meer verdedigen.
Wolly schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:28:
[...]
@Balans Energie Wees verstandig, ik heb het al eerder aangedragen hier, informeer de klant. Geef een geplastificeerde A4 met info mee en hang die bij de apparatuur.
Als de klant in al zijn ontwetendheid deze schakelaar gaat omhalen is er kans op schade.
Dit topic is gesloten.
![]()