Ik geloof dat ik dan te te dure verzekering heb genomen voor dit ene gevalletje
So be it. For those who are interested https://amzn.eu/d/02ylRPFk
Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:08:
[...]
Ah! Door al de quotes kwam het op mij over dat deze bij SA hing
Dat is de vraag, volgens mij geldt dat wanneer de Deye geen Grid voeding heeft. Deze schakelaar zou mijn voorkeur hebben boven een eenvoudige ATS en hij heeft tenminste een 0 stand zodat de groepenkast echt spanningsloos kan zijn.paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
Ja die heeft een leading N.
Dan nog moet je die niet onder last omzwiepen, want uit de LOAD komt een andere fase dan uit het net.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding
Je moet er dus eigenlijk zo eentje hebben waar je een hangslot omheen kan doen?paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
Ja die heeft een leading N.
Dan nog moet je die niet onder last omzwiepen, want uit de LOAD komt een andere fase dan uit het net.
Dat is een andere maar deze schakelt ook veilig zo te zien.Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:36:
Ik geloof dat ik dan te te dure verzekering heb genomen voor dit ene gevalletje![]()
[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-06-2026 14:57 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding
Andersom.Speedy-Andre schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Dat is de vraag, volgens mij geldt dat wanneer de Deye geen Grid voeding heeft. Deze schakelaar zou mijn voorkeur hebben boven een eenvoudige ATS en hij heeft tenminste een 0 stand zodat de groepenkast echt spanningsloos kan zijn.
Dat met die 'andere fase' zou geen probleem moeten zijn wanneer de Deye zelf omschakelt.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
neuh is nergens voor nodigWolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:43:
[...]
Je moet er dus eigenlijk zo eentje hebben waar je een hangslot omheen kan doen?
Dat streepje dat naar de schakeling toe wijst betekent leading.Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:36:
Ik geloof dat ik dan te te dure verzekering heb genomen voor dit ene gevalletje![]()
Deze kan je dus wel schakelen zonder dat je een risico loopt dat al je 3f apparaten plof doen?paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Dat streepje dat naar de schakeling toe wijst betekent leading.
Het symbool staat op de N, dus "leading N"
[Afbeelding]
Die gaat ook eerst langs een O dus ik zie daar sowieso weinig problemen in eerlijk gezegd. Zoiets zou ik persoonlijk nooit onder last doen, dan is de leading N ook veel minder van belang.Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Deze kan je dus wel schakelen zonder dat je een risico loopt dat al je 3f apparaten plof doen?
En nee, niet verstandig maar in de heat of the moment wel begrijpelijk.
[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 01-06-2026 14:57 ]
[ Voor 64% gewijzigd door Jerra op 01-06-2026 14:55 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Bij die 'plof-grid' situatie overleed naast de 3-fasen warmtepomp print ook een 1-fase kacheltje in een badkamer, dat is de schade die direct zichtbaar is maar er zou nog wel meer kunnen volgen.Ronald schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:08:
De Kraus & Naimer lijkt me een prima optie… misschien duurder (en groter) dan de Sontheimer, maar hij is heel duidelijk gedocumenteerd als 0-veilig. Zou er geen traan om laten als ik die had in plaats van de Sontheimer.
Overigens is ook je enkelfase apparatuur zuur bij zwevende 0… het is juist de onevenwichtige belasting tussen de fasen die de 0 weg trekt.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Shit dat had ik natuurlijk ook moeten doen, ze een extra kabel laten trekken voor het geval dat. Achja nu maar eens kijken of we überhaupt nog eens off grid functie gaan toevoegenJerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:18:
Het is voor mij echt de berichten hier geweest dat ik de off-grid niet heb afgenomen. Heb gevraagd of het niet met een MTS kon die voldoet aan de (door mij dus) gestelde norm.
Ik had hem wel in mijn eerste offerte zitten.
Zou ik nog wat op terughoren, maar is niet meer gebeurd, heb toen gewoon gevraagd bij installatie om alleen die 10mm kabel voor te bereiden.
Zo kon ik later nog kiezen, zonder alles af te breken.
[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 01-06-2026 15:28 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
jawel... ws bewolkingecn1985 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:27:
[Afbeelding]
Ligt het aan mij of is de afbouw en opbouw van de opwek geforceerd? Dit komt toch niet door bewolking oid?
Die heb ik niet, vond het zo bijzonder, maar het is inderdaad wel voornamelijk bewolkt hier op dit momentpaQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:28:
[...]
jawel... ws bewolking
Als je een apparaat met een lux meter in huis hebt, kun je het mooi ernaast zetten.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik heb hetzelfde gedaan, in eerste instantie off-grid mee besteld totdat ik de box open zag en bleek dat ik nog meer moest investeren om mogelijk te maken wat ik wilde. Later bleek dat er steeds weer ander spul in de box werd gebruikt en vooral goedkoop waardoor ik de prijs steeds minder redelijk vond. Het meeste werk is nog de 5x10mm2 trekken, zeker bij 20m afstand dus dat mocht BE toch doen. Een mooie 'MTS' kan altijd nog, eerst maar zien of mijn compacte 1-0-2 schakelaar z'n werk blijft doen (die bedien ik zelden).Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:18:
Het is voor mij echt de berichten hier geweest dat ik de off-grid niet heb afgenomen. Heb gevraagd of het niet met een MTS kon die voldoet aan de (door mij dus) gestelde norm.
Ik had hem wel in mijn eerste offerte zitten.
Zou ik nog wat op terughoren, maar is niet meer gebeurd, heb toen gewoon gevraagd bij installatie om alleen die 10mm kabel voor te bereiden.
Zo kon ik later nog kiezen, zonder alles af te breken.