Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 143 144 Laatste
Acties:

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Ik geloof dat ik dan te te dure verzekering heb genomen voor dit ene gevalletje ;)

So be it. For those who are interested https://amzn.eu/d/02ylRPFk

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ah! Door al de quotes kwam het op mij over dat deze bij SA hing :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLmgdupEOxxyK9Wptfd4aaS95xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdRIz1Q7tqLGCH3WksVKZTB7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy_3oABWfZStA_MXVAlcdBjuyZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKay3wK93bPwEd6rFASSqNnP.jpg?f=fotoalbum_large

Off-grid kan stukken eenvoudiger, mijn budget versie bestaat uit een ABB C50 beveiliging op de LOAD uitgang en in de meterkast zit een 1-0-2 omschakelaar om te kiezen tussen de LOAD, 'stand-by' (by-pass) of UIT.

Een voordeel is dat stand-by met heel korte lengte kan (direct vanaf de BE Eastron) en dat je maar 12 posities nodig hebt plus 4 bij de Deye (de ABB). Hufter-proof is het niet, je moet nog steeds nadenken in welke volgorde je schakelt zoals ik in mijn handleiding heb beschreven maar ik word tenminste niet verrast door een ATS die zelfstandig meent te moeten schakelen. In wezen is de 1-0-2 nu de hoofdschakelaar voor de groepenkast, die van BE schakelt de voeding naar de Deye en de hoofdschakelaar geheel links 2e rij schakelt het net. Dat zijn 2 schakelaars die uit kunnen zijn terwijl de groepenkast nog voeding heeft (via de batterijen).

Eerste plaatje:

Rechts onder een kastje met de ABB C50 op LOAD van de Deye

Onderste plaatje bovenste rij vlnr:

SDM-630 en alamat van BE, 1-0-2 schakelaar, mijn SDM-630 (cheap van Mp) die het verbruik meet.
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
Ja die heeft een leading N.
Dan nog moet je die niet onder last omzwiepen, want uit de LOAD komt een andere fase dan uit het net.
Dat is de vraag, volgens mij geldt dat wanneer de Deye geen Grid voeding heeft. Deze schakelaar zou mijn voorkeur hebben boven een eenvoudige ATS en hij heeft tenminste een 0 stand zodat de groepenkast echt spanningsloos kan zijn.

Dat met die 'andere fase' zou geen probleem moeten zijn wanneer de Deye zelf omschakelt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:15:
Ja die heeft een leading N.
Dan nog moet je die niet onder last omzwiepen, want uit de LOAD komt een andere fase dan uit het net.
Je moet er dus eigenlijk zo eentje hebben waar je een hangslot omheen kan doen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:36:
Ik geloof dat ik dan te te dure verzekering heb genomen voor dit ene gevalletje ;)

Dat is een andere maar deze schakelt ook veilig zo te zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-06-2026 14:57 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Dat is de vraag, volgens mij geldt dat wanneer de Deye geen Grid voeding heeft. Deze schakelaar zou mijn voorkeur hebben boven een eenvoudige ATS en hij heeft tenminste een 0 stand zodat de groepenkast echt spanningsloos kan zijn.

Dat met die 'andere fase' zou geen probleem moeten zijn wanneer de Deye zelf omschakelt.
Andersom.
De omschakelaar zit aan (na) de LOAD.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Je moet er dus eigenlijk zo eentje hebben waar je een hangslot omheen kan doen?
neuh is nergens voor nodig
Zeker niet als een omschakelaar kiest die langs een UIT (O) moet.

• paQ
  • Nu online
Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:36:

Dat streepje dat naar de schakeling toe wijst betekent leading.
Het symbool staat op de N, dus "leading N"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oLze1MJJmgGzuBksmfMHsp10xg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vhs98RmESCXn0FGW3Xo6ipea.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Dat streepje dat naar de schakeling toe wijst betekent leading.
Het symbool staat op de N, dus "leading N"

[Afbeelding]
Deze kan je dus wel schakelen zonder dat je een risico loopt dat al je 3f apparaten plof doen?

En nee, niet verstandig maar in de heat of the moment wel begrijpelijk.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Deze kan je dus wel schakelen zonder dat je een risico loopt dat al je 3f apparaten plof doen?

En nee, niet verstandig maar in de heat of the moment wel begrijpelijk.
Die gaat ook eerst langs een O dus ik zie daar sowieso weinig problemen in eerlijk gezegd. Zoiets zou ik persoonlijk nooit onder last doen, dan is de leading N ook veel minder van belang.
Maar die in de link van @Jerra schakelt dus de N een fractie eerder dan de fases ja. Geen kans op een zwevende 0. Bij schakelen naar de O schakelt de N als laatste af.

De hele opzet van een ATS is dat ie razendsnel schakelt, en dat is ook direct het gevaar bij die mechanische dingen. Als een fase achterblijft, of de N is 'te laat', dan krijg je schade.

Volgens mij is bij de Deye de interne ATS een (stevig?) relais, en met terug on grid komen zal hij eerst synchen alvorens het relais weer te sluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 01-06-2026 14:57 ]

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Ik ga het even controleren, maar ik heb mezelf ervan overtuigd dat er een norm is voor precies dit doel, en dat ik een schakelaar wilde hebben die dan aan dat doel zou voldoen.

Het schakelen van 3 fase lasten (zowel resistief als (licht)inductief), met een early-break-late-make neutral. Zoals hier al eerder is beschreven.

https://www.krausnaimer.com/nl_nl/infos/noodstroom-omschakelaar-volgens-iec-60947-6-1

Volgens mij voldoet de door mij bestelde schakelaar hieraan, hij is nog niet binnen of gemonteerd.
https://pd.krausnaimer.com/data/datasheets/dynamic/DE/70048425_DE.pdf

[ Voor 64% gewijzigd door Jerra op 01-06-2026 14:55 ]

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Excuus voor de ninja edit ;) @paQ

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

https://www.krausnaimer.com/fileadmin/user_upload/Kraus_u_Naimer/Pdfcat/Manual_Transfer_Switch/Netz-0-Notstrom_Umschalter_web_DES_DE.pdf

Hier heb ik gevonden dat mijn schakelaar ook zou voldoen aan de norm, hoewel ik hem dus nu niet in het datablatt zie staan... :?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:19
De Kraus & Naimer lijkt me een prima optie… misschien duurder (en groter) dan de Sontheimer, maar hij is heel duidelijk gedocumenteerd als 0-veilig. Zou er geen traan om laten als ik die had in plaats van de Sontheimer.

Overigens is ook je enkelfase apparatuur zuur bij zwevende 0… het is juist de onevenwichtige belasting tussen de fasen die de 0 weg trekt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het gaat de goede kant op met de 'MTS', €70 is te overzien maar het blijft een groot ding wat in een kastje met klep (tegen spatwater) wellicht te diep is of de klep kan niet dicht :)
Ronald schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:08:
De Kraus & Naimer lijkt me een prima optie… misschien duurder (en groter) dan de Sontheimer, maar hij is heel duidelijk gedocumenteerd als 0-veilig. Zou er geen traan om laten als ik die had in plaats van de Sontheimer.

Overigens is ook je enkelfase apparatuur zuur bij zwevende 0… het is juist de onevenwichtige belasting tussen de fasen die de 0 weg trekt.
Bij die 'plof-grid' situatie overleed naast de 3-fasen warmtepomp print ook een 1-fase kacheltje in een badkamer, dat is de schade die direct zichtbaar is maar er zou nog wel meer kunnen volgen.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:02
Blijf het toch apart vinden. Dit soort materie heb ik gewoon geen kaas van gegeten en je verwacht toch van de installateur dat hij weet wat die aansluit en dat dit veilig is (zowel voor je zelf als voor je apparaten).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:19
Zou je denken… zoek voor de lol eens op automatische omschakelaar. De ene van de andere op consumenten gerichte accu/zonnepanelen/whatnot site die de Geya of YRO troep met droge ogen verkoopt…

Ik voel een staartje aankomen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Het is voor mij echt de berichten hier geweest dat ik de off-grid niet heb afgenomen. Heb gevraagd of het niet met een MTS kon die voldoet aan de (door mij dus ;)) gestelde norm.

Ik had hem wel in mijn eerste offerte zitten.

Zou ik nog wat op terughoren, maar is niet meer gebeurd, heb toen gewoon gevraagd bij installatie om alleen die 10mm kabel voor te bereiden.

Zo kon ik later nog kiezen, zonder alles af te breken.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:02
Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:18:
Het is voor mij echt de berichten hier geweest dat ik de off-grid niet heb afgenomen. Heb gevraagd of het niet met een MTS kon die voldoet aan de (door mij dus ;)) gestelde norm.

Zou ik nog wat op terughoren, maar is niet meer gebeurd, heb toen gewoon gevraagd bij installatie om alleen die 10mm kabel voor te bereiden.

Shit dat had ik natuurlijk ook moeten doen, ze een extra kabel laten trekken voor het geval dat. Achja nu maar eens kijken of we überhaupt nog eens off grid functie gaan toevoegen

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o13iZYh8rhOWMHIXwLiBS7ZrMS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/huMnTUV2Gi2cabhuSi7GJ7la.png?f=fotoalbum_large

Ligt het aan mij of is de afbouw en opbouw van de opwek geforceerd? Dit komt toch niet door bewolking oid?

Kan me niet heugen dat ik het vaker zo heb gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 01-06-2026 15:28 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:27:
[Afbeelding]

Ligt het aan mij of is de afbouw en opbouw van de opwek geforceerd? Dit komt toch niet door bewolking oid?
jawel... ws bewolking
Als je een apparaat met een lux meter in huis hebt, kun je het mooi ernaast zetten.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:29
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:28:
[...]

jawel... ws bewolking
Als je een apparaat met een lux meter in huis hebt, kun je het mooi ernaast zetten.
Die heb ik niet, vond het zo bijzonder, maar het is inderdaad wel voornamelijk bewolkt hier op dit moment

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerra schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:18:

Ik heb hetzelfde gedaan, in eerste instantie off-grid mee besteld totdat ik de box open zag en bleek dat ik nog meer moest investeren om mogelijk te maken wat ik wilde. Later bleek dat er steeds weer ander spul in de box werd gebruikt en vooral goedkoop waardoor ik de prijs steeds minder redelijk vond. Het meeste werk is nog de 5x10mm2 trekken, zeker bij 20m afstand dus dat mocht BE toch doen. Een mooie 'MTS' kan altijd nog, eerst maar zien of mijn compacte 1-0-2 schakelaar z'n werk blijft doen (die bedien ik zelden).

Pagina: 1 ... 143 144 Laatste