Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 143 ... 158 Laatste
Acties:
  • 529.743 views

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

paQ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Wat je hier zegt snijdt wel hout hoor.
ik snap dat mensen aan de haal gaan met fans onder en boven de Deye, mocht het geluid van de herrie fans een issue zijn. Externe fans nemen die functie over en weg is de herrie.
Echter, de warmteontwikkeling is natuurlijk exact gelijk. Er is niet plotseling minder warmte van de Deye door het zo te doen, ergo: de ruimte wordt precies evenveel / snel verwarmd.
Immers, de lucht uit de koelvinnen is 1, maar de Deye wordt aan de voorzijde en zijkant minstens zo heet. En in een kast of kleine schuur levert dat dus eerder een issue op dan in een garage.

Ik kreeg gistermiddag ineens een helder idee. Nu ik de Airtitan naast de Deye heb zitten zou het ineens mogelijk worden de warme lucht die aan de bovenkant eruit komt direct af te voeren naar buiten.

Even quick n dirty
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het verschil is echt enorm :D
De ene fan blaast echt aanzienlijk warmere lucht uit dan die naast het kanaal zit. Nog even nadenken of het nu beter zou werken als het kanaal gesloten wordt aan het eind. hence: niet alleen daar is/wordt de Deye heet, maar dus ook met name aan de voorkant.

Vanmiddag dat kanaal eerst maar eens goed recht afsnijden en/of een nieuw stuk pakken wat precies over de bovenkant valt en de fan goed omsluit.
Misschien een ai eens wat proberen te laten berekenen, als ik een bocht element aan de rechterzijde (een stukje) naar beneden laat gaan.
Het gaat zo steeds verder. Uiteindelijk kan je beter een kast om de omvormer bouwen met aan de onderzijde een inlaat gat en bovenin een uitlaat gat met fan. Dan heb je geforceerde luchtkoeling van de gehele Deye en geen lawaai meer.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42
E-Transitie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Het gaat zo steeds verder. Uiteindelijk kan je beter een kast om de omvormer bouwen met aan de onderzijde een inlaat gat en bovenin een uitlaat gat met fan. Dan heb je geforceerde luchtkoeling van de gehele Deye en geen lawaai meer.
Dat heb ik nu in wezen ook, en bewust geen actieve toevoer. Ik wil juist schoorsteen effect en lichte onderdruk. Het was meer om aan te geven dat al die prints, fans en weet ik veel wat alleen maar zorgen dat die Deye stiller blijft, of iig minder vaak op 100% gaan jagen. Het doet verder weinig met de afvoer van de warmte.
Koelvinnen zijn een (grote) warmtebron, maar vlak de voorzijde van de de Deye aan stralingswarmte niet uit. Als ik het kanaal dus laat afbuigen naar beneden, vang ik de 'pluim' aan warme lucht beter op die door de interne fans wordt verspreid, is er minder 'kortsluiting' van ventilatielucht en pak ik nog wat convectie-warmte mee wat rond de Deye hangt.

Het werkt nu echt al keurig 'as is', ook met de activaties zojuist, maar er is met relatief weinig moeite best nog wat winst te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 31-05-2026 12:05 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:43
Er is nog geen update van Don neem ik aan? Soms gaat de telex hier redelijk snel :D

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:14:
Er is nog geen update van Don neem ik aan? Soms gaat de telex hier redelijk snel :D
8 april was de laatste, de tussenpozen tussen de updates worden steeds langer.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is wel een 'brandje blussen' update geweest :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:27:
Er is wel een 'brandje blussen' update geweest :)
Ik neem aan dat @0xygen500 de “ Algemene update Balans Energie” bedoelt, zoals ze het zelf noemen :)

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:42
Maartinho schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:33:
[...]

Iets van personalisatie wordt wel steeds belangrijker zo blijkt. Ik ben met een max van 25kw per dag best blij met een import van -8 cent. Batterij hier nu op 43%
Met mijn 100+ op een goeie dag teken ik elk moment voor -8ct. Sterker nog, -6ct is voor mij een automation trigger die letterlijk een 15kw dumpload activeert en deze uit het net forceert. :P

En mbt maatwerk voor iedereen: zo lastig is dat niet: je maakt gebruik van moving averages van het verbruik van huishoudens (+stdev/typische kenmerken als "s avonds laden ze hun EV") en je noteert hoeveel pv + ligging de mensen hebben. Daarmee kun je prima een algoritme maken dat op individuele basis optimizaliseert. Het euvel is alleen dat mensen die goed zijn in dit soort zaken maken niet solliciteren op een vacature die 5k/maand oplevert.

[ Voor 32% gewijzigd door scoobs op 31-05-2026 12:52 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EMS is hier net offline gegaan en herstart spontaan. Bij jullie ook?

Pv power wordt ook voor de helft op t grid gedumpt bij soc 64% (batterij nog niet in ovp/uvp, al is bovenste 84% en onderste 59%)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr-hVekOY5_3VTdrbXjWaMpf8qQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcsbyOu7o2mMGTAfFYrEOjGp.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QlZ_SWRVlAaVjzRHw7d1oS5DZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56WKeMoQGlmhUYRJfcOOGP3w.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf 11 werkt nom niet meer en doet batterij iets aparts.

[ Voor 108% gewijzigd door Get!em op 31-05-2026 13:18 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:29:
[...]

Ik neem aan dat @0xygen500 de “ Algemene update Balans Energie” bedoelt, zoals ze het zelf noemen :)
Dat snap ik, ondanks de belofte wordt dat maandelijks updaten niet waargemaakt. Er is wel veel gaande en vergeet de afhankelijkheid van andere partijen niet. Kijk maar eens hoe lang het duurde voor de oude data in het portaal een keer was aangevuld. Mijn ervaring met nieuw personeel is dat het inwerken bij aanvang ten koste gaat van het lopende werk.
Get!em schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:51:
EMS is hier net offline gegaan en herstart spontaan. Bij jullie ook?

Pv power wordt ook voor de helft op t grid gedumpt bij soc 64% (batterij nog niet in ovp/uvp, al is bovenste 84% en onderste 59%)[Afbeelding]
Nee, althans volgens m'n router en het dashboard. Verder normaal gedrag met pv en NOM.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• 0xygen500
Speedy-Andre schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Dat snap ik, ondanks de belofte wordt dat maandelijks updaten niet waargemaakt. Er is wel veel gaande en vergeet de afhankelijkheid van andere partijen niet. Kijk maar eens hoe lang het duurde voor de oude data in het portaal een keer was aangevuld. Mijn ervaring met nieuw personeel is dat het inwerken bij aanvang ten koste gaat van het lopende werk.

[...]

Nee, althans volgens m'n router en het dashboard. Verder normaal gedrag met pv en NOM.
Bedoelde idd de maandelijkse update. Tuurlijk gebeurt er heel veel in een nieuw bedrijf, maar ff die nieuwsbrief sturen kan je ook op een vrijdagavond ff in een half uurtje doen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En de NOM doet t weer sinds een paar minuten…

Rare hickup van 2 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuVTL2lCF48bPuSg_gLSliRSVB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koVYyWgq7JEzF9oXSXAAo0Bq.jpg?f=fotoalbum_large

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:07
Voor de leuk nog een plaatje van temperaturen, met wat fans onder en bovenop de Deye. Ook met beugels, en dus niet mooi afgesloten zoals met die 3D prints.

Gister was de batterij vol en is vannacht leeg gemaakt tot zo een 35 procent. Vanmorgen daarom even vol de EV en airco's aan en de batterij leeg kunnen trekken tot 6 procent. Sindsdien weer aan het vullen vanaf het net en de PV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GKxI-6EcWn5ojSLS8R6u7e_FkY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vs5c5YXlbicDktKr8pMD1Zgi.png?f=fotoalbum_large

Je ziet duidelijk hoe de reguliere activaties van invloed zijn op de temperatuur van de Deye.
Vanmorgen heb ik dus 2u vol ontladen, je ziet dan dat golfpatroon niet meer (logischerwijs), en je ziet de temperatuur van de Deye oplopen tot zo een 58 graden.

In die zin hebben we nu dus voordeel dat de activaties steeds een half kwartier zijn, dan kan ie tussendoor afkoelen.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Wat je hier zegt snijdt wel hout hoor.
ik snap dat mensen aan de haal gaan met fans onder en boven de Deye, mocht het geluid van de herrie fans een issue zijn. Externe fans nemen die functie over en weg is de herrie.
Echter, de warmteontwikkeling is natuurlijk exact gelijk. Er is niet plotseling minder warmte van de Deye door het zo te doen, ergo: de ruimte wordt precies evenveel / snel verwarmd.
Immers, de lucht uit de koelvinnen is 1, maar de Deye wordt aan de voorzijde en zijkant minstens zo heet. En in een kast of kleine schuur levert dat dus eerder een issue op dan in een garage.

Ik kreeg gistermiddag ineens een helder idee. Nu ik de Airtitan naast de Deye heb zitten zou het ineens mogelijk worden de warme lucht die aan de bovenkant eruit komt direct af te voeren naar buiten.

Even quick n dirty
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het verschil is echt enorm :D
De ene fan blaast echt aanzienlijk warmere lucht uit dan die naast het kanaal zit. Nog even nadenken of het nu beter zou werken als het kanaal gesloten wordt aan het eind. hence: niet alleen daar is/wordt de Deye heet, maar dus ook met name aan de voorkant.

Vanmiddag dat kanaal eerst maar eens goed recht afsnijden en/of een nieuw stuk pakken wat precies over de bovenkant valt en de fan goed omsluit.
Misschien een ai eens wat proberen te laten berekenen, als ik een bocht element aan de rechterzijde (een stukje) naar beneden laat gaan.
Het bekende YT filmpje over ventilatie toonde al aan dat je beter warme lucht kan afzuigen dan 'wegduwen'. Wat dat betreft dus altijd fans bovenop de Deye.
Begrijp niet helemaal waarom Kloot zegt dat de interne inverterfans leidend zijn voor de koelvinnen, het is niet zo dat die fans een deurtje dicht doen als er meer lucht doorheen wordt gezogen. En daarnaast is er toch een heel oppervlak onder de Deye waar geen fan zit en de lucht ongestoord doorheen kan?

• zunrob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujOMNU0HljVMbT2zv2MhebAJNd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MCIUuJwxWMXiGw6unjgkoRY3.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd!

• Wolly
  • Niet online
De bestelpagina is aangepast, ziet er een stuk meer profi uit.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SsLwb83P/screenshot-594.png

4 modules meest gekozen :|

Nu nog even wat aandacht naar de bestaande klanten :X

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 31-05-2026 14:06 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 21:15
Altijd leuk die temp. acties, zo te zien zit ik iets lager dan Zunrob :D

Is HEEEEEEL erg afhankelijk van ventilatie, buitentemperaturen (afvoer, aanvoer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjZPSBavO4yFxhRQkfwBODEk0Ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B4AOfNdbuQjZJmnQ2YUfhDt9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 31-05-2026 14:07 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
Wolly schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding]

Ziet er idd leuk uit! Dan nu nog even een hele scherpe aanbieding voor module 6 - ik had vergeten te vragen om korting voor de 4e en 5e :D :D Jullie lezen mee toch :D lol (jullie zijn er morgen :P. lol )

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 31-05-2026 14:12 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• scoobs
[...]

Oprechte vraag: wat impliceer je met de 4 modules opmerking? Ik vind het zelf ook wel sterk, maar je weet t niet.

• zunrob
blue eyes schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:06:
Altijd leuk die temp. acties, zo te zien zit ik iets lager dan Zunrob :D

Is HEEEEEEL erg afhankelijk van ventilatie, buitentemperaturen (afvoer, aanvoer).

[Afbeelding]
Eigenlijk moet je deze ook even erbij zetten dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhInm8UT2rmJpi9q7R474z6KUy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V64dKACSVf0kG1wN2FHNoIOF.png?f=fotoalbum_large

Haalde ie bij jou de 12 kW niet meer? (Of verwissel ik je nu met iemand anders?) Dan wordt ie natuurlijk ook iets minder warm.

Heb ook even niet scherp waar jouw Deye hangt? Die van mij dus in tuinhuisje, waar de binnentemperatuur ook van te zien is.

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Oprechte vraag: wat impliceer je met de 4 modules opmerking? Ik vind het zelf ook wel sterk, maar je weet t niet.
Als je op het plaatje kijkt zie je dat de 4 modules het meest gekozen zijn volgens Balans. Ik had zelf de indruk dat de meesten 3 modules hadden, kan vertekend zijn natuurlijk omdat ik dat op basis van dit topic had begrepen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y94JD0wb/screenshot-595.png

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 31-05-2026 14:20 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
scoobs schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Is natuurlijk marketing 101. Voor de massa die twijfelt kan "dit is de meest gekozen optie" net dat duwtje zijn. En die zet je natuurlijk nooit bij je goedkoopste optie, altijd de middelste (of 2/4).
Logischer, in dat verhaal, zou een staffel zijn voor de batterijen. 750 voor de eerste batterij, 650 voor tweede extra en 500 voor derde extra. Jammer dat die ontbreekt.

• paQ
Wolly schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:03:
[...]

Het bekende YT filmpje over ventilatie toonde al aan dat je beter warme lucht kan afzuigen dan 'wegduwen'. Wat dat betreft dus altijd fans bovenop de Deye.
[YouTube: Best fan placement to move air through the house]

Begrijp niet helemaal waarom Kloot zegt dat de interne inverterfans leidend zijn voor de koelvinnen, het is niet zo dat die fans een deurtje dicht doen als er meer lucht doorheen wordt gezogen. En daarnaast is er toch een heel oppervlak onder de Deye waar geen fan zit en de lucht ongestoord doorheen kan?
Ik heb Kloot niet duidelijk gemaakt hoe die fans daar gemonteerd zitten. Maar -again- het ging me ook helemaal niet om die fans onder de koelvinnen. Net zoals ik niet geïnteresseerd ben ik fans onder of op de Deye. Zaak is dat de hitte wordt afgevoerd ipv alleen maar weggeleid.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Source90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Is natuurlijk marketing 101. Voor de massa die twijfelt kan "dit is de meest gekozen optie" net dat duwtje zijn. En die zet je natuurlijk nooit bij je goedkoopste optie, altijd de middelste (of 2/4).
Logischer, in dat verhaal, zou een staffel zijn voor de batterijen. 750 voor de eerste batterij, 650 voor tweede extra en 500 voor derde extra. Jammer dat die ontbreekt.

[ Voor 9% gewijzigd door E-Transitie op 31-05-2026 14:52 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:41
[...]

[Afbeelding]

Hier in het dorp hebben we een collectieve inkoopactie. Daar bieden ze momenteel een 20 kWh thuisbatterij van Pylontech aan, inclusief een 10 kW Solis-omvormer en off-grid functionaliteit, voor €6.100 inclusief btw.

Persoonlijk vind ik 20 kWh niet echt voldoende, maar het is wel een prima aanbieding.

Ik vind de off-grid van Balans echt duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 31-05-2026 15:26 ]

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• blue eyes
zunrob schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Eigenlijk moet je deze ook even erbij zetten dan.
[Afbeelding]

Haalde ie bij jou de 12 kW niet meer? (Of verwissel ik je nu met iemand anders?) Dan wordt ie natuurlijk ook iets minder warm.

Heb ook even niet scherp waar jouw Deye hangt? Die van mij dus in tuinhuisje, waar de binnentemperatuur ook van te zien is.
Die van mij hangt is een goed geisoleerde garage, dat maakt ook uit. Wel de zon van 10 - 20 vol op de kopse kant. De zijkant juist koel. Wat anders dan jouw situatie.

Ik ontlaad nog met 12000, laden is bij 9000 wel afgelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUafuwUee2YSj7mSiQYm99VZCj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0FpbCbm7PB45SD2zOSbPRL5L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 31-05-2026 15:50 ]

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:49
Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:21:
[...]

Hier in het dorp hebben we een collectieve inkoopactie. Daar bieden ze momenteel een 20 kWh thuisbatterij van Pylontech aan, inclusief een 10 kW Solis-omvormer en off-grid functionaliteit, voor €6.100 inclusief btw.

Persoonlijk vind ik 20 kWh niet echt voldoende, maar het is wel een prima aanbieding.

3 keer zoveel opslag inclusief off grid en BTW voor 11481 ( oude prijs, want off grid was voorheen 1500 incl. BTW ) is dan toch prima ? En dan ook nog een 12kw omvormer.

• Is_ Y_ Serious?
ReKo1977 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:35:
[...]

3 keer zoveel opslag inclusief off grid en BTW voor 11481 ( oude prijs, want off grid was voorheen 1500 incl. BTW ) is dan toch prima ? En dan ook nog een 12kw omvormer.
Je hebt wel een punt. Aan de andere kant wordt de prijs per kWh opslag meestal lager naarmate je voor een grotere batterij kiest. Daardoor vind ik het prijsverschil inmiddels ook een stuk minder schokkend.

Daarnaast ben je niet volledig vrij in je keuzes, omdat je vastzit aan een contract van twee jaar.
En niet elke installatie is even goed geïnstalleerd.

Ik weet alleen niet in hoeverre zijn handel aanbieden dus dan kun je ook niet de BTW terug vragen, dat zou het verschil dan wel weer groter maken in het voordeel van Balans

[ Voor 11% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 31-05-2026 17:27 ]

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / HR+++ / Balans Energie 48,2 kWh.

• ReKo1977
Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:25:
[...]

Je hebt wel een punt. Aan de andere kant wordt de prijs per kWh opslag meestal lager naarmate je voor een grotere batterij kiest. Daardoor vind ik het prijsverschil inmiddels ook een stuk minder schokkend.

Daarnaast ben je niet volledig vrij in je keuzes, omdat je vastzit aan een contract van twee jaar.
En niet elke installatie is even goed geïnstalleerd.

Ik weet alleen niet in hoeverre zijn handel aanbieden dus dan kun je ook niet de BTW terug vragen, dat zou het verschil dan wel weer groter maken in het voordeel van Balans
Handel moet jezelf dan regelen. BTW kun je dan gewoon terug vragen zolang alles maar op 1 naam staat.

Wat kost een extra module ( en hoevel kw per module) bij die andere leverancier ?

En vergeet niet dat het systeem van Balans na 2 jaar van jouw is. Een zonneplan b.v. zit je aan vast of alleen opslag eigen opwek.

[ Voor 8% gewijzigd door ReKo1977 op 31-05-2026 18:30 ]

• ReKo1977
Je hebt al een BE in bestelling ?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:21:

We hebben eerder in dit topic, met reden, uitgevogeld hoe de boel aangesloten wordt voor offgrid;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ronald schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:23:
[...]

We hebben eerder in dit topic, met reden, uitgevogeld hoe de boel aangesloten wordt voor offgrid;-)
Idd, je betaalt er dik voor en dan krijg je met een beetje pech een plof-grid (hoe verzin ik het) :F

In mijn handleiding link zie je op de Ervaring pagina dat ik het voor €350 incl. zelf kon doen met 20m kabel van BE. Bij een van de laatste installaties met off-grid werd bij de Deye voeding de 'noodschakelaar' gebruikt die je bij de standaard uitvoering ziet dus die kan blijven zitten wat nog minder werk betekent.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:22
Even een totaal andere vraag, maar die mij wel opviel. Nu ik wat vaker de 100% aanraak, gaat hij opeens met 1200W dischargen. Waardoor mijn export uiteraard behoorlijk stijgt. Daarmee zakt de batterij naar 99% en gaat hij weer langzaam opladen waarna hij niet meer hoger komt dan 99% ondanks dat er nog genoeg PV opwek is (te zien aan power out). Ik heb dit gedrag nog niet teruggelezen in de comments hier.

Enige idee wat dat kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eV8OwnQ1N4vR-SDFOoZv0jbYbSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4KakPYYpnxCaNSDFLG9izuY.jpg?f=fotoalbum_large

In ander nieuws, ik vind de resultaten tot nu toe (4 maanden zit ik erin) meer dan prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WM1Bj7W7isAyVdzlTQtbOjP3GuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpEXXnp1dJGxQojQN9N0XnTM.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dbm12 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:09:
Even een totaal andere vraag, maar die mij wel opviel. Nu ik wat vaker de 100% aanraak, gaat hij opeens met 1200W dischargen. Waardoor mijn export uiteraard behoorlijk stijgt. Daarmee zakt de batterij naar 99% en gaat hij weer langzaam opladen waarna hij niet meer hoger komt dan 99% ondanks dat er nog genoeg PV opwek is (te zien aan power out). Ik heb dit gedrag nog niet teruggelezen in de comments hier.

[Afbeelding]

In ander nieuws, ik vind de resultaten tot nu toe (4 maanden zit ik erin) meer dan prima!

[Afbeelding]
Mooie opbrengsten. Jij hebt pv , ev , warmtepomp? Volgens mij geen EV toch?

• Dbm12
Get!em schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:15:
[...]

Mooie opbrengsten. Jij hebt pv , ev , warmtepomp? Volgens mij geen EV toch?
PV (10 kWp (verspreid over alle orientaties) + Warmtepomp. Inderdaad geen EV. Helaas geen oprit dus geen optie daarvoor, anders had ik die ook allang gehad ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Dbm12 op 31-05-2026 21:35 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dbm12 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:34:
[...]

PV (10 kWp (verspreid over alle orientaties) + Warmtepomp. Inderdaad geen EV. Helaas geen oprit dus geen optie daarvoor, anders had ik die ook allang gehad ;-)
Ik zat te vergelijken. En zag precies de kWh extra die jij hebt in euro’s die ik in de EV gestopt heb. Voor mij goed om te zien dat de EV laden niet gratis is maar een bepaalde waarde vertegenwoordigd . Al voelt dat wel gratis.

• paQ
Dbm12 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:09:

[Afbeelding]
Is normaal gedrag hoor.

Even een paar verbruikspieken en NOM wordt even niet meer gehaald. Dat komt dan uit de accu, zit je net weer op 99.9 bijv en dan kan het zijn dat hij af en toe toch af en aan wat pakt.

Als je het echt zeker wil weten moet je echt multistack plotten. Maar heb hier vaak zat dat alles 100% is, en daarna 99,9 blijft. NOM houden kost nou ook eenmaal energie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aNyxQOOklfXVvMqUE2t0NIpwhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSmA6Xrkew3nX7IgxtomZMwi.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is alles 2 min 100% geweest, en daarna niet meer. Het zegt dus niet per se iets als je fysiek op de accu's 99% ziet staan.

• Dbm12
paQ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:10:
[...]

Is normaal gedrag hoor.

Even een paar verbruikspieken en NOM wordt even niet meer gehaald. Dat komt dan uit de accu, zit je net weer op 99.9 bijv en dan kan het zijn dat hij af en toe toch af en aan wat pakt.

Als je het echt zeker wil weten moet je echt multistack plotten. Maar heb hier vaak zat dat alles 100% is, en daarna 99,9 blijft. NOM houden kost nou ook eenmaal energie.
[Afbeelding]

Hier is alles 2 min 100% geweest, en daarna niet meer. Het zegt dus niet per se iets als je fysiek op de accu's 99% ziet staan.
Het gekke is, dat mij opvalt dat het elke keer precies op 100% gebeurd dat hij met 1200 W gaat dischargen. Dit is nu 3x gebeurd terwijl ik op dat moment meer dan 1000 - 2000 W opwek richting de export duw. Een verbruikspiek klinkt dan ook niet logisch. Maar ik zal het nog eens in de gaten houden in juni als ik het weer zie gebeuren. Dat het daarna langzaam afneemt vind ik wel geloofwaardig inderdaad. Ik na dit shouwspel (en daarna dus weer chargen van 300 W) inderdaad gezien dat het wiebelt tussen een negatief en een postief getal.

• Is_ Y_ Serious?
ReKo1977 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Handel moet jezelf dan regelen. BTW kun je dan gewoon terug vragen zolang alles maar op 1 naam staat.

Wat kost een extra module ( en hoevel kw per module) bij die andere leverancier ?

En vergeet niet dat het systeem van Balans na 2 jaar van jouw is. Een zonneplan b.v. zit je aan vast of alleen opslag eigen opwek.
Ik heb het ook niet over Zonneplan, maar over een collectieve inkoopactie. Ik heb inderdaad al een systeem bij Balans besteld. Ik lees hier al een tijdje mee en ben niet altijd onder de indruk van sommige installatieteams. Op zich vind ik Balans een goede partij, maar ze hebben momenteel (logischerwijs) meer werk dan ze aankunnen, en dat zorgt af en toe voor problemen.

Zonneplan heeft inmiddels al zo'n 15.000 installaties uitgevoerd, dus hopelijk gaat daar minder mis tijdens de installatie.

Maar ik was sowieso niet van plan om voor Zonneplan te kiezen. Ik zie alleen dat andere systemen, waaronder die van Zonneplan, steeds goedkoper worden en standaard met een off-gridfunctie worden geleverd.

De off-gridoplossing van Balans vind ik persoonlijk niet heel indrukwekkend. Daarnaast lees ik regelmatig berichten waaruit blijkt dat sommige installatieteams weinig ervaring lijken te hebben met off-gridsystemen. Misschien is dat in werkelijkheid anders, maar zo komt het wel over.

Tegelijkertijd zie ik dat Balans langzaam wat duurder wordt, terwijl veel concurrenten juist goedkoper lijken te worden.

• Is_ Y_ Serious?
Speedy-Andre schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:58:
[...]

Idd, je betaalt er dik voor en dan krijg je met een beetje pech een plof-grid (hoe verzin ik het) :F

In mijn handleiding link zie je op de Ervaring pagina dat ik het voor €350 incl. zelf kon doen met 20m kabel van BE. Bij een van de laatste installaties met off-grid werd bij de Deye voeding de 'noodschakelaar' gebruikt die je bij de standaard uitvoering ziet dus die kan blijven zitten wat nog minder werk betekent.
Voor dit bedrag overweeg ik het zeker. Dankje.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:55
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 1 juni 2026 @ 06:43:
[...]

Ik heb het ook niet over Zonneplan, maar over een collectieve inkoopactie. Ik heb inderdaad al een systeem bij Balans besteld. Ik lees hier al een tijdje mee en ben niet altijd onder de indruk van sommige installatieteams. Op zich vind ik Balans een goede partij, maar ze hebben momenteel (logischerwijs) meer werk dan ze aankunnen, en dat zorgt af en toe voor problemen.

Zonneplan heeft inmiddels al zo'n 15.000 installaties uitgevoerd, dus hopelijk gaat daar minder mis tijdens de installatie.

Maar ik was sowieso niet van plan om voor Zonneplan te kiezen. Ik zie alleen dat andere systemen, waaronder die van Zonneplan, steeds goedkoper worden en standaard met een off-gridfunctie worden geleverd.

De off-gridoplossing van Balans vind ik persoonlijk niet heel indrukwekkend. Daarnaast lees ik regelmatig berichten waaruit blijkt dat sommige installatieteams weinig ervaring lijken te hebben met off-gridsystemen. Misschien is dat in werkelijkheid anders, maar zo komt het wel over.

Tegelijkertijd zie ik dat Balans langzaam wat duurder wordt, terwijl veel concurrenten juist goedkoper lijken te worden.
Het echt onderscheidende aan Balans is de aFRR vergoeding straks. Als dat er is zal het hen tov concurrenten erg helpen. Dat plus het stroomnet helpen is waar ik het verschil zie.

• blue eyes
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 1 juni 2026 @ 06:43:
[...]

Tja. Als je iets boven kostprijs zit, de eerst rondes, en nog zoveel goedkoper bent dan anderen......

Ik begrijp de strekking niet van je posting.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De nieuwe offgrid en de voorbereide kast is sinds kort weer anders. Die Schakelaar/ATS schijnt nu wel op standje automatisch te moeten staan. Ook omdat ze er nu dus een extra automaat ertussen hebben. Gaat verwarrend worden zo, als er vragen over komen. Ook in dit topic. Versienummering is er niet, dus je moet dan echt gaan doorvragen naar datum van installatie en gebruikt type kast en schakelaar..... let dus op met de algemene adviezen op dit stuk nu in dit topic bij users die binnenkomen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vanavond weer Day Ahead piekje van 40 cent.... hopelijk doet onbalans een keertje mee. Verwachting landelijk: weinig wind, niet een topdag qua PV opbrengst en in de avond veel EV aangekoppeld. Maar of het uitkomt. Zou me ook niet verbazen dat de Epex gekoppelde batterijen massaal terugleveren en de Onbalans vrij vlak 10 cent blijft.

• scoobs
Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:24:
Vanavond weer Day Ahead piekje van 40 cent.... hopelijk doet onbalans een keertje mee. Verwachting landelijk: weinig wind, niet een topdag qua PV opbrengst en in de avond veel EV aangekoppeld. Maar of het uitkomt. Zou me ook niet verbazen dat de Epex gekoppelde batterijen massaal terugleveren en de Onbalans vrij vlak 10 cent blijft.
Hoewel niet echt geweldig voor ons is het wel mooi om te zien dat ESS langzaam een deukje zouden kunnen slaan in de avondpiek. Vanuit een technisch perspectief vind ik het prachtig als we ons grid steeds meer en meer op een constant load kunnen houden door prijsgestuurde shifts in vraag en aanbod.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:27:
[...]

Hoewel niet echt geweldig voor ons is het wel mooi om te zien dat ESS langzaam een deukje zouden kunnen slaan in de avondpiek. Vanuit een technisch perspectief vind ik het prachtig als we ons grid steeds meer en meer op een constant load kunnen houden door prijsgestuurde shifts in vraag en aanbod.
Ik zou het mooi vinden als op Energieopwek.nl - Inzicht in de actuele (near-realtime) opwekking van duurzame energie in Nederland en NED.nl ook de grid en thuisbatterijen als bron worden toegevoegd om dit inzichtelijk te krijgen.

• Wolly
  • Niet online
Gezien het aantal keren dat regeltoestand 2 optreedt nog steeds enorm stijgt vraag ik mij af of wij nu een blessing of een curse zijn.

Vanaf 2023 is er elk jaar ruwweg een verdubbeling.

• blue eyes
Voor wat het waard is, F Y I

Ik heb tellers aangemaakt. Ik koppel het live huisverbruik (exclusief de EV die ik 1 op 1 vergoed krijg, dus weg kan strepen) aan de live (per minuut) prijs van Onbalans. Negatieve prijzen zet ik op 0 euro. Negatief is opbrengst, maar zonder PV, zonder accu zou ik niet terug leveren, en dit is fictief geld / besparing, niet de opbrengst wat ik wil weten.

Hiermee zie ik per dag wat ik heb bespaard, dit als ik geen PV en accu zou hebben.

Over de afgelopen 10 dagen zit ik tussen de 7,61 - 9,44 euro gemiddeld per dag aan niet uitgegeven euro's voor de inkoop van energie.

Als mensen vragen, heeft PV, accu nut, dit is ook een argument naast de opbrengsten. Welk deel expliciet aan de accu toe te wijzen is, geen idee. Feit is wel dat ik geen import heb gehad voor het gebruik, puur voor de handel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzAjKdS4juTruMkVhQ_FDZoewUI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4lQzOEdlBCYkrZY5IOLSbhJ4.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door blue eyes op 01-06-2026 09:50 ]

• Is_ Y_ Serious?
blue eyes schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:06:
[...]

Tja. Als je iets boven kostprijs zit, de eerst rondes, en nog zoveel goedkoper bent dan anderen......

Ik begrijp de strekking niet van je posting.
Ze zijn sowieso goedkoper. Ik ga er ook voor. Het gesprek begon met de prijsverhoging. Verder meer hersenspinsels dan strekking i guess.

• Wolly
  • Niet online
Er wordt weer getest, net van 09:36-09:45 een laadactivatie gehaf voor 5,5 ct, nu weer eentje voor 1ct.

Ik hoop tenminste dat het een test is...

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:07:
Er wordt weer getest, net van 09:36-09:45 een laadactivatie gehaf voor 5,5 ct, nu weer eentje voor 1ct.

Is geen test, weet jij ook wel volgens mij. Maar je hebt wel je onvrede weer kunnen etaleren.

Ik ben erg tevreden over Mei, leuk om te zien die enkele Euro's per dag.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• zunrob

Dit is gewoon normaal gedrag...

• Wolly
  • Niet online
Moby schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Is geen test, weet jij ook wel volgens mij. Maar je hebt wel je onvrede weer kunnen etaleren.

Ik ben erg tevreden over Mei, leuk om te zien die enkele Euro's per dag.
:?

Vreemde reactie, normaliter wordt er in de ochtend geladen tegen een negatieve prijs dus vandaar dat ik denk aan een test.

Tegen 5,5ct kan ik mij niet herinneren zo in de ochtend op SOC42%. En ik ben ook wel tevreden hoor, ik zie winst voor mei. Nog niet genoeg om het geheel terug te verdienen maar dat komt hopelijk nog.

Edit) Zie dat de SOC bij begin van die 5,5ct actie wel onder de 40% zat.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 01-06-2026 10:45 ]

• paQ
De plugin heeft de prognoses herberekend vandaag })

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Dit is gewoon normaal gedrag...
Weet je het zeker? Ik zit nu op SOC43% en met 4,5ct wordt er geen activatie gestart om 10:21?

Net werd er op 5,5ct wel gestart.

• Dbm12
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:21:
De plugin heeft de prognoses herberekend vandaag })
Ja ik zie het, van 487 euro in de plus naar een verwachtte 794 euro in de plus. :-) Eens zien hoe dat verder zal gaan de komende maanden!

• paQ
Dbm12 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Ja ik zie het, van 487 euro in de plus naar een verwachtte 794 euro in de plus. :-) Eens zien hoe dat verder zal gaan de komende maanden!
zie je @zunrob het ligt aan jou :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier met SOC 40% rond die tijd niks gezien. Rond 10:06 wel een import bij 1 cent. Om 10:21, wederom helemaal niks.

Ik denk dat ze personalisatie hebben toegevoegd, om speciaal bij jou te importeren met hogere prijzen :P

• jeeedeee
  • Laatst online: 01:16
Dat is toch heel aardig, vorig jaar bij Eneco kreeg ik bij de jaarrekening nog zo'n 850 euro terug. Toen wel veel meer dan nu kunnen terugleveren, maar doordat bij BE de gemiddelde terugleverprijs hoger is dan de verkoopprijs en er nog saldering is komt dit toch mooi uit lijkt het zo. Die E1153 is toch wat je (theoretisch) terugkrijgt inclusief je betaalde voorschotten @paQ ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nciaZ9cn9DEbyzsDwz6j6blkDOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4r30JWEInQ8X9QlojYKdpVY.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Hier met SOC 40% rond die tijd niks gezien. Rond 10:06 wel een import bij 1 cent. Om 10:21, wederom helemaal niks.
Dus die import om 09:36 heb jij niet?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HxbQJ7NY/screenshot-597.png
Ik denk dat ze personalisatie hebben toegevoegd, om speciaal bij jou te importeren met hogere prijzen :P
Ik hoop het, er zitten velen te wachten op personalisatie :+

• paQ
jeeedeee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:40:
Dat is toch heel aardig, vorig jaar bij Eneco kreeg ik bij de jaarrekening nog zo'n 850 euro terug. Toen wel veel meer dan nu kunnen terugleveren, maar doordat bij BE de gemiddelde terugleverprijs hoger is dan de verkoopprijs en er nog saldering is komt dit toch mooi uit lijkt het zo. Die E1153 is toch wat je (theoretisch) terugkrijgt inclusief je betaalde voorschotten @paQ ? [Afbeelding]
Dat is de theorie idd.
Al zou ik het wel prettig vinden als BE dit kan valideren bij enkele random klanten.

Daarbij, Als aFRR van start gaat zal de plugin grondig op de schop moeten en klopt er daarna nog maar weinig van anders.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Dus die import om 09:36 heb jij niet?
[Afbeelding]

[...]

Ik hoop het, er zitten velen te wachten op personalisatie :+
Nope…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2JrK881KkymLTah0eVrGx3sKvQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2lR13VeyCdhkTdLoa9L9LhOX.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:17:
De nieuwe offgrid en de voorbereide kast is sinds kort weer anders. Die Schakelaar/ATS schijnt nu wel op standje automatisch te moeten staan. Ook omdat ze er nu dus een extra automaat ertussen hebben. Gaat verwarrend worden zo, als er vragen over komen. Ook in dit topic. Versienummering is er niet, dus je moet dan echt gaan doorvragen naar datum van installatie en gebruikt type kast en schakelaar..... let dus op met de algemene adviezen op dit stuk nu in dit topic bij users die binnenkomen.
Ik ben er niet van overtuigd dat dit een verbetering is gezien de schade die er direct al mee kwam. De YRQ4PC die de schade veroorzaakt is er nog steeds en een 1 fase alamat er naast kan mogelijk bedoeld zijn voor een wcd ter plekke, hij zit bij de 10mm2 naar de groepenkast en krijgt in elke ATS stand voeding. Dan is er een piekspanning blusser, luxe hoor maar het voorkomt niet de problemen die een onjuist schakelende nul geeft. Wat mij betreft is de ATS op automatisch instellen een flater, of de betreffende installateur vond dat nodig (zonder de voorschriften van BE te volgen).

Vergeet de post niet over een hoge uitval bij de YRQ dingen, met name 1 fase die geen contact maakt.

Omdat ik iets anders ging wijzigen waardoor de prik er af moest heb ik de groepenkast op de off-grid uitgang gezet met m'n 1-0-2- schakelaar, de andere stand heeft in mei zonder problemen gefunctioneerd.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Dat is de theorie idd.
Al zou ik het wel prettig vinden als BE dit kan valideren bij enkele random klanten.

Daarbij, Als aFRR van start gaat zal de plugin grondig op de schop moeten en klopt er daarna nog maar weinig van anders.
Hoe maak je de prognose, specifiek die van de dure wintermaanden?

Mijn All/in maandbedrag van februari is bijvoorbeeld hoger dan de prognose van december, terwijl december eigenlijk altijd meer verbruik en minder opwek is bij mij.

@Speedy-Andre "piekspanning blusser"? Wat is dat, wordt dat nu geleverd door Balans?

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 01-06-2026 10:50 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Mijn All/in maandbedrag van februari is bijvoorbeeld hoger dan de prognose van december, terwijl december eigenlijk altijd meer verbruik en minder opwek is bij mij.
Haha, hier ook een prognose die de Warmtepomp verbruik van november-februari niet mee kan nemen, omdat mijn start pas na de warmtepomp gebruik kwam. Prognose is hier dus een gimmick, want dat is onmogelijk zonder die data.

• jeeedeee
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Dat is de theorie idd.

Klopt, met aFFR wordt alles anders, en hoop dat dan ook de opbrengsten dan nog wat hoger worden. Het is in elk geval wel prettig dat ik dan door de gok te nemen ik dit eerste jaar in elk geval niet meer kwijt ben dan voorheen. Ik heb vroegtijdig een driejarig Eneco contract met 9 cent terugleververgoeding afgebroken om de BE accu te kunnen laten plaatsen. Dus die gok lijkt niet verkeerd uit te vallen...
edit:
bij mij zitten de wintermaanden(december, januari, februari) er al in, dus zal het redelijk kloppen, ook inmiddels de 7e maand bij BE...

[ Voor 9% gewijzigd door jeeedeee op 01-06-2026 10:54 ]

• zunrob
Dbm12 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Dat wat er bij jou bijkomt is er bij mij helaas af... Van -107 naar -354 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 01-06-2026 10:56 ]

• paQ
[...]

@Speedy-Andre "piekspanning blusser"? Wat is dat, wordt dat nu geleverd door Balans?
Het is een weging op basis van de voorliggende maanden, waarbij mei en juni het meest gewicht hebben kwa export, en januari het meest kwa verbruik.
Dus hoe meer maanden bekend hoe accurater het wordt. Idealiter start je begin januari, dan is het zo rond mei wel duidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 01-06-2026 11:00 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Het is een weging op basis van de voorliggende maanden, waarbij mei en juni het meest gewicht hebben kwa export, en januari het meest kwa verbruik.
Dus hoe meer maanden bekend hoe accurater het wordt. Idealiter start je begin januari, dan is het zo rond mei wel duidelijk.
Dank, mijn januari is niet compleet dus ik zal toch maar wat in het spaarpotje houden :+

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Houdt die ook rekening met de maanden van vorig jaar? Ik ben begonnen in november vorig jaar.

• Ronald
  • Nu online
@Speedy-Andre @Get!em oei, die meuk ATS automatisch geeft ook mij kriebels… maar ben evengoed benieuwd naar het aansluitschema van deze setup. Hebben we dat in beeld?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIAY94Z9omAUXB_kBU0pQl0RLVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lu4CgDPp3YettQVldl2DpgI3.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat 'surge protector' op, het grijze blokje rechtsonder. Wellicht heeft dat meer effect wanneer je hem in de groepenkast zet maar het lijkt bedoeld om pieken bij omschakelen te voorkomen. Overspanningsbeveiliging vond ik een te lang woord :+

• paQ
0xygen500 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Houdt die ook rekening met de maanden van vorig jaar? Ik ben begonnen in november vorig jaar.
zeker :)
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  var IMP_FACTOR = {
    'Jan': 1.00, 'Feb': 0.62, 'Mrt': 0.25, 'Apr': 0.09,
    'Mei': 0.02, 'Jun': 0.01, 'Jul': 0.02, 'Aug': 0.03,
    'Sep': 0.10, 'Okt': 0.32, 'Nov': 0.57, 'Dec': 0.87
  };
  var EXP_FACTOR = {
    'Jan': 0.10, 'Feb': 0.18, 'Mrt': 0.45, 'Apr': 1.00,
    'Mei': 1.30, 'Jun': 1.32, 'Jul': 1.18, 'Aug': 0.96,
    'Sep': 0.74, 'Okt': 0.28, 'Nov': 0.12, 'Dec': 0.08
  };

• paQ
Speedy-Andre schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:17:
[...]

[Afbeelding]

Er staat 'surge protector' op, het grijze blokje rechtsonder. Wellicht heeft dat meer effect wanneer je hem in de groepenkast zet maar het lijkt bedoeld om pieken bij omschakelen te voorkomen. Overspanningsbeveiliging vond ik een te lang woord :+
sja. Op zich wel nice, kant en klaar geleverd. :)

Even kijken wat die 2P automaat nou doet. Ik denk dat je daar de ATS mee kan laten omspringen.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 01-06-2026 11:22 ]

• jeeedeee
[...]

[Afbeelding]

Wat zijn dat voor een bijzonder afwijkende kleuren VD draad... Ik zou zwart en blauw verwachten, of eventueel grijs, zwart en bruin voor de fases en blauw voor de nul...

Heel bijzonder, zou verwachten dat dit niet conform NEN is...

• blue eyes
"Team Nick", zo hier op 't forum genoemd is net langs geweest. Alles opgelost.

SUPER! Keurig netjes, gestructueerd en met goede uitleg. Deze non techneut heeft weer veel geleerd over nut en noodzaak en redenen ;) (Nuchter op de grond staan oid ;) ).

Plan met afvoer voor de fan gaat door. Andere zaken, neuh. Het is nu goed. Fijn systeem zo. Ik zag net alweer de 11.000 watt laad vermogens langs komen, de accu kabels zijn anders aangesloten, de onderhoud hoofdschakelaar is vervangen (was kapot met levering) en de kap van de omvormer (kras, bij aflevering al uit de doos) is vervangen.

Helemaal top, dank mannen!

• Wolly
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Dit lijkt de fabrikant te zijn, schijnbaar een component om te beschermen tegen bliksem?

Wel interessant dat de offgrid optie dus aan het innoveren is, deze extra bescherming en grotere kast was er voorheen niet.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:23:

SUPER! Keurig netjes, gestructueerd en met goede uitleg. Deze non techneut heeft weer veel geleerd over nut en noodzaak en redenen ;) (Nuchter op de grond staan oid ;) ).

Plan met afvoer voor de fan gaat door. Andere zaken, neuh. Het is nu goed. Fijn systeem zo. Ik zag net weer de 11.000 watt laad vermogens langs komen, de accu kabels zijn anders aangesloten, de onderhoud hoofdschakelaar is vervangen (was kapot met levering) en de kap van de omvormer (kras, bij aflevering al uit de doos) is vervangen.

Was de manier van aansluting van de kabels de oplossing voor het probleem waarbij niet de gehele capaciteit werd gebruikt?

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:20:
[...]

Wat zijn dat voor een bijzonder afwijkende kleuren VD draad... Ik zou zwart en blauw verwachten, of eventueel grijs, zwart en bruin voor de fases en blauw voor de nul...

Dat zou wel vervelend zijn, zit je gelijk met een gebrek als je de woning verkoopt.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:19:
[...]

sja. Op zich wel nice, kant en klaar geleverd. :)

Even kijken wat die 2P automaat nou doet. Ik denk dat je daar de ATS mee kan laten omspringen.
Het is een B16 alamat, die lijkt me niet bedoeld als referentie voor de ATS (wel of geen netspanning) maar eerder voor prik nabij de omvormer (voor de POE switch?).
Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Dit lijkt de fabrikant te zijn, schijnbaar een component om te beschermen tegen bliksem?

Wel interessant dat de offgrid optie dus aan het innoveren is, deze extra bescherming en grotere kast was er voorheen niet.
Gewoon weer YRO, die van de gammele ATS...

Of je bliksem via de bestaande aarde moet afleiden, zoals hij is aangesloten denk ik eerder aan pieken die het schakelen van de ATS zou kunnen veroorzaken of de Deye indien de ATS toch niet op automatisch hoort te staan. Zolang dit onduidelijk is blijft mijn handleiding ongewijzigd.

• Source90
jeeedeee schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:20:
[...]

Misschien is de monteur blijven hangen in 1970, volgens mij werd er toen wel groen (fase)/rood (nul) gebruikt :+

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Misschien is de monteur blijven hangen in 1970, volgens mij werd er toen wel groen (fase)/rood (nul) gebruikt :+
Ja, misschien heeft men in China verkeerd gezocht en gewoon translate gedaan.

Blijft natuurlijk bijzonder als er iets wordt opgeleverd wat niet voldoet aan de normen. Ga je straks je huis verkopen, krijg je te maken met extra kosten en gedoe.

• Source90
Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Ja, misschien heeft men in China verkeerd gezocht en gewoon translate gedaan.

Blijft natuurlijk bijzonder als er iets wordt opgeleverd wat niet voldoet aan de normen. Ga je straks je huis verkopen, krijg je te maken met extra kosten en gedoe.
Dit wordt toch niet kant-en-klaar geleverd, dan is de elektricien dit toch willens en wetens aan het aansluiten met deze draden? @Speedy-Andre ik dacht dat jij specifiek de "goede" monteurs had gevraagd, of was dat iemand anders?

• paQ
blue eyes schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:23:

Plan met afvoer voor de fan gaat door. Andere zaken, neuh. Het is nu goed. Fijn systeem zo. Ik zag net alweer de 11.000 watt laad vermogens langs komen, de accu kabels zijn anders aangesloten, de onderhoud hoofdschakelaar is vervangen (was kapot met levering) en de kap van de omvormer (kras, bij aflevering al uit de doos) is vervangen.

ennuh... wat heeft team nick precies gedaan?

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:45:
[...]

Dit wordt toch niet kant-en-klaar geleverd, dan is de elektricien dit toch willens en wetens aan het aansluiten met deze draden? @Speedy-Andre ik dacht dat jij specifiek de "goede" monteurs had gevraagd, of was dat iemand anders?
shaft83 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:35:
De off-grid kast werd volledig voorbedraad geleverd en lijkt wat uitgebreider te zijn dan vorige versies.

• blue eyes
Wolly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:25:
[...]

Was de manier van aansluting van de kabels de oplossing voor het probleem waarbij niet de gehele capaciteit werd gebruikt?
Settings aangepast, doorgelopen. Aansluitingen nagelopen en nagetrokken, etc.

• blue eyes
paQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:48:
[...]

ennuh... wat heeft team nick precies gedaan?
Zie boven.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:45:
[...]

Dat was ik ja, anderen deden dat ook maar kregen toch een andere partij (inhuur). Bij mij was dat vanwege afwijkende zaken zoals pv verlengen, een off-grid voorbereiding en wel of niet onder de fundering kunnen komen. Misschien ook vanwege mijn opmerkingen over de meerwerklijst die zeer strikt of wat flexibeler (Beter Stroom) wordt gebruikt. Hier geen regenboog maar overal blauw, zwart, bruin en grijs.

Het is de vraag of iemand ooit zonder aanleiding de off-grid kast gaat openen.

• scoobs
Ah, dus geen defecte accu maar simpelweg correct bedraad?

Mbt de offgrid kast: In de praktijk maakt het niets uit lijkt me, in theorie is er niet conform geldende NEN normen geleverd en aangesloten, zoals in art 2.1 van de kortingsovereenkomst staat.

[ Voor 33% gewijzigd door scoobs op 01-06-2026 12:06 ]

• paQ
sja dat zegt me nog niets eigenlijk 8)7

• blue eyes
scoobs schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:03:
[...]

Ah, dus geen defecte accu maar simpelweg correct bedraad?

Mbt de offgrid kast: In de praktijk maakt het niets uit lijkt me, in theorie is er niet conform geldende NEN normen geleverd en aangesloten, zoals in art 2.1 van de kortingsovereenkomst staat.
Ik weet niet of het met de correctheid van de bedrading te maken had, dat denk ik niet. Maar ik ga daar niet op antwoorden, ik weet het simpelweg niet, niet over gesproken en ik heb geen kennis van de materie.

Feitelijk, alles nagelopen, wat instellingen aangepast. Bekabeling volgens de andere manier (naam kwijt :D ) aangesloten. Geen hitte plekken, de kabels zaten goed vast, etc. Kortom, wellicht ietwat onbevredigend antwoord, maar helemaal doorgeschoten expliciet te vragen. Was ook gezellig, lekker gekletst ;)

Ik wil geen ruis creeren met "verkeerde" antwoorden door mij gegeven.

En voila: laden met 11.000W plus!!!! Normaal had ik bij deze opwek en minder goed functionerend systeem de EV aan moeten zetten, of de SMA af moeten schalen. Immers, geen verbruik en laden, dus export (uiteraard alleen bij negatieve prijzen afschalen, op dit moment positief).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkBUib02GKJd6HpKj7oWekxgaXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vBrkvEQy1xHSSV9bW8duS6DC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door blue eyes op 01-06-2026 12:22 ]

• Source90
Ah! Door al de quotes kwam het op mij over dat deze bij SA hing :)

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:03:
[...]

In de praktijk kan je voor alle draden dezelfde kleur pakken, werken doet het wel.

Maar als je hebt afgesproken dat het volgende de normen moet is dat ook iets wat geleverd moet worden. Er komt een dag, misschien bij een storing of bij een keuring voor de verzekering ivm gewijzigde regels mbt thuisbatterijen, dat die kast open gaat en dat de professional dan zegt ´Sorry meneer, dit gaat het niet worden´.

Dan beter gelijk vanaf het begin goed regelen.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-08 20:45
Source90 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ah! Door al de quotes kwam het op mij over dat deze bij SA hing :)
ja, dat dacht ik ook, @Speedy-Andre , waar komt die foto met die confetti-kast dan vandaan?

LG-HM163MR-U34

• Source90
The_KnarF schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:17:
[...]

ja, dat dacht ik ook, @Speedy-Andre , waar komt die foto met die confetti-kast dan vandaan?
Na grondig onderzoek kwam ik hier uit:
shaft83 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

:+

• Ronald
  • Nu online
Dat verhaal is precies waarom deze "ATS" niet in de installatie thuis hoort... Sorry, maar de installatie hoort hufterproof te zijn. Dan kan een installatieteam ook geen foutje maken als dit.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:46:
Dat verhaal is precies waarom deze "ATS" niet in de installatie thuis hoort... Sorry, maar de installatie hoort hufterproof te zijn. Dan kan een installatieteam ook geen foutje maken als dit.
Tot een paar weken geleden werd de ATS nog genoemd op de website, inmiddels is dat stukje tekst verwijderd.
Misschien verdwijnt hij ook wel uit de offgrid kast uiteindelijk :9

Originele tekst:
Wat is off-grid?
Met de standaardinstallatie is de Balans Batterij via de omvormer gekoppeld aan het net.

Kies je voor off-grid, dan breiden we het systeem uit met een Automatic Transfer Switch (ATS). Die schakelt automatisch over op batterijstroom zodra het net uitvalt.

Jij merkt daar niets van: het licht blijft aan, de koelkast blijft draaien, en als je wilt, laad je gewoon je auto op, zolang je maar in onder de 12 kW per systeem blijft.

Let op: de off-gridfunctie is uitsluitend bedoeld voor gebruik bij storingen. Het is niet toegestaan deze handmatig te activeren, omdat dit het leveren van de diensten van Balans Energie belemmert.
Huidige tekst
Wat is off-grid?
Met de standaardinstallatie is de Balans Batterij aangesloten aan je meterkast. Als het net een storing heeft dan valt de stroom in je huishouden helaas ook uit.

Als je kiest voor onze Off-Grid optie dan vangt ons Balans Systeem de stroomstoring op.

Jij merkt daar niets van: het licht blijft aan, de koelkast blijft draaien, en als je wilt, laad je gewoon je auto op, zolang je maar in onder de 12 kW aan vermogen blijft.

Let op: de off-gridfunctie is uitsluitend bedoeld voor gebruik bij storingen. Het is niet toegestaan deze handmatig te activeren, omdat dit het leveren van de diensten van Balans Energie belemmert.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:22

Jerra

Beunhaas in wording

Ik ben het 100% met je eens @Ronald , maar er zijn ook genoeg hier die de instructie "nooit onder belasting omschakelen" voldoende vinden, dan nog had het een normale MTS mogen zijn in plaats van een ATS.

Wat mij betreft zou het in ieder geval met een kapje, grote sticker, of wat anders afgeschermd mogen zijn. Je wilt toch echt je uiterste best doen om zo'n dure fout niet te laten voorkomen.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:22

Jerra

Beunhaas in wording

@Wolly Scherp! Goed dat ze het hebben aangepast want hun functie van de ATS zoals het daar werd omschreven was ook gewoon volledig onjuist, en draagt alleen maar bij aan extra verwarring.

• Ronald
  • Nu online
Als ik me niet vergis is de Sontheimer F976 serie 0-veilig. De 40A staat voor €68 bij Ome Jeff B.

Ja dat is vast een hele €50 meer dan de chinesium... maar dat is wel een heel voordelige verzekering tegen heel dure schade.

• paQ
Ja die heeft een leading N.
Dan nog moet je die niet onder last omzwiepen, want uit de LOAD komt een andere fase dan uit het net.

Pagina: 1 ... 143 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.