Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 142 143 Laatste
Acties:

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:05

E-Transitie

Pijnacker

paQ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Wat je hier zegt snijdt wel hout hoor.
ik snap dat mensen aan de haal gaan met fans onder en boven de Deye, mocht het geluid van de herrie fans een issue zijn. Externe fans nemen die functie over en weg is de herrie.
Echter, de warmteontwikkeling is natuurlijk exact gelijk. Er is niet plotseling minder warmte van de Deye door het zo te doen, ergo: de ruimte wordt precies evenveel / snel verwarmd.
Immers, de lucht uit de koelvinnen is 1, maar de Deye wordt aan de voorzijde en zijkant minstens zo heet. En in een kast of kleine schuur levert dat dus eerder een issue op dan in een garage.

Ik kreeg gistermiddag ineens een helder idee. Nu ik de Airtitan naast de Deye heb zitten zou het ineens mogelijk worden de warme lucht die aan de bovenkant eruit komt direct af te voeren naar buiten.

Even quick n dirty
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het verschil is echt enorm :D
De ene fan blaast echt aanzienlijk warmere lucht uit dan die naast het kanaal zit. Nog even nadenken of het nu beter zou werken als het kanaal gesloten wordt aan het eind. hence: niet alleen daar is/wordt de Deye heet, maar dus ook met name aan de voorkant.

Vanmiddag dat kanaal eerst maar eens goed recht afsnijden en/of een nieuw stuk pakken wat precies over de bovenkant valt en de fan goed omsluit.
Misschien een ai eens wat proberen te laten berekenen, als ik een bocht element aan de rechterzijde (een stukje) naar beneden laat gaan.
Het gaat zo steeds verder. Uiteindelijk kan je beter een kast om de omvormer bouwen met aan de onderzijde een inlaat gat en bovenin een uitlaat gat met fan. Dan heb je geforceerde luchtkoeling van de gehele Deye en geen lawaai meer.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
E-Transitie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Het gaat zo steeds verder. Uiteindelijk kan je beter een kast om de omvormer bouwen met aan de onderzijde een inlaat gat en bovenin een uitlaat gat met fan. Dan heb je geforceerde luchtkoeling van de gehele Deye en geen lawaai meer.
Dat heb ik nu in wezen ook, en bewust geen actieve toevoer. Ik wil juist schoorsteen effect en lichte onderdruk. Het was meer om aan te geven dat al die prints, fans en weet ik veel wat alleen maar zorgen dat die Deye stiller blijft, of iig minder vaak op 100% gaan jagen. Het doet verder weinig met de afvoer van de warmte.
Koelvinnen zijn een (grote) warmtebron, maar vlak de voorzijde van de de Deye aan stralingswarmte niet uit. Als ik het kanaal dus laat afbuigen naar beneden, vang ik de 'pluim' aan warme lucht beter op die door de interne fans wordt verspreid, is er minder 'kortsluiting' van ventilatielucht en pak ik nog wat convectie-warmte mee wat rond de Deye hangt.

Het werkt nu echt al keurig 'as is', ook met de activaties zojuist, maar er is met relatief weinig moeite best nog wat winst te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 31-05-2026 12:05 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:33
Er is nog geen update van Don neem ik aan? Soms gaat de telex hier redelijk snel :D

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:14:
Er is nog geen update van Don neem ik aan? Soms gaat de telex hier redelijk snel :D
8 april was de laatste, de tussenpozen tussen de updates worden steeds langer.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is wel een 'brandje blussen' update geweest :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:27:
Er is wel een 'brandje blussen' update geweest :)
Ik neem aan dat @0xygen500 de “ Algemene update Balans Energie” bedoelt, zoals ze het zelf noemen :)

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:06
Maartinho schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:33:
[...]

Iets van personalisatie wordt wel steeds belangrijker zo blijkt. Ik ben met een max van 25kw per dag best blij met een import van -8 cent. Batterij hier nu op 43%
Met mijn 100+ op een goeie dag teken ik elk moment voor -8ct. Sterker nog, -6ct is voor mij een automation trigger die letterlijk een 15kw dumpload activeert en deze uit het net forceert. :P

En mbt maatwerk voor iedereen: zo lastig is dat niet: je maakt gebruik van moving averages van het verbruik van huishoudens (+stdev/typische kenmerken als "s avonds laden ze hun EV") en je noteert hoeveel pv + ligging de mensen hebben. Daarmee kun je prima een algoritme maken dat op individuele basis optimizaliseert. Het euvel is alleen dat mensen die goed zijn in dit soort zaken maken niet solliciteren op een vacature die 5k/maand oplevert.

[ Voor 32% gewijzigd door scoobs op 31-05-2026 12:52 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EMS is hier net offline gegaan en herstart spontaan. Bij jullie ook?

Pv power wordt ook voor de helft op t grid gedumpt bij soc 64% (batterij nog niet in ovp/uvp, al is bovenste 84% en onderste 59%)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr-hVekOY5_3VTdrbXjWaMpf8qQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcsbyOu7o2mMGTAfFYrEOjGp.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QlZ_SWRVlAaVjzRHw7d1oS5DZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56WKeMoQGlmhUYRJfcOOGP3w.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf 11 werkt nom niet meer en doet batterij iets aparts.

[ Voor 108% gewijzigd door Get!em op 31-05-2026 13:18 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:29:
[...]

Ik neem aan dat @0xygen500 de “ Algemene update Balans Energie” bedoelt, zoals ze het zelf noemen :)
Dat snap ik, ondanks de belofte wordt dat maandelijks updaten niet waargemaakt. Er is wel veel gaande en vergeet de afhankelijkheid van andere partijen niet. Kijk maar eens hoe lang het duurde voor de oude data in het portaal een keer was aangevuld. Mijn ervaring met nieuw personeel is dat het inwerken bij aanvang ten koste gaat van het lopende werk.
Get!em schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:51:
EMS is hier net offline gegaan en herstart spontaan. Bij jullie ook?

Pv power wordt ook voor de helft op t grid gedumpt bij soc 64% (batterij nog niet in ovp/uvp, al is bovenste 84% en onderste 59%)[Afbeelding]
Nee, althans volgens m'n router en het dashboard. Verder normaal gedrag met pv en NOM.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:33
Speedy-Andre schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:57:
[...]

Dat snap ik, ondanks de belofte wordt dat maandelijks updaten niet waargemaakt. Er is wel veel gaande en vergeet de afhankelijkheid van andere partijen niet. Kijk maar eens hoe lang het duurde voor de oude data in het portaal een keer was aangevuld. Mijn ervaring met nieuw personeel is dat het inwerken bij aanvang ten koste gaat van het lopende werk.

[...]

Nee, althans volgens m'n router en het dashboard. Verder normaal gedrag met pv en NOM.
Bedoelde idd de maandelijkse update. Tuurlijk gebeurt er heel veel in een nieuw bedrijf, maar ff die nieuwsbrief sturen kan je ook op een vrijdagavond ff in een half uurtje doen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En de NOM doet t weer sinds een paar minuten…

Rare hickup van 2 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuVTL2lCF48bPuSg_gLSliRSVB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koVYyWgq7JEzF9oXSXAAo0Bq.jpg?f=fotoalbum_large

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:40
Voor de leuk nog een plaatje van temperaturen, met wat fans onder en bovenop de Deye. Ook met beugels, en dus niet mooi afgesloten zoals met die 3D prints.

Gister was de batterij vol en is vannacht leeg gemaakt tot zo een 35 procent. Vanmorgen daarom even vol de EV en airco's aan en de batterij leeg kunnen trekken tot 6 procent. Sindsdien weer aan het vullen vanaf het net en de PV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GKxI-6EcWn5ojSLS8R6u7e_FkY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vs5c5YXlbicDktKr8pMD1Zgi.png?f=fotoalbum_large

Je ziet duidelijk hoe de reguliere activaties van invloed zijn op de temperatuur van de Deye.
Vanmorgen heb ik dus 2u vol ontladen, je ziet dan dat golfpatroon niet meer (logischerwijs), en je ziet de temperatuur van de Deye oplopen tot zo een 58 graden.

In die zin hebben we nu dus voordeel dat de activaties steeds een half kwartier zijn, dan kan ie tussendoor afkoelen.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Wat je hier zegt snijdt wel hout hoor.
ik snap dat mensen aan de haal gaan met fans onder en boven de Deye, mocht het geluid van de herrie fans een issue zijn. Externe fans nemen die functie over en weg is de herrie.
Echter, de warmteontwikkeling is natuurlijk exact gelijk. Er is niet plotseling minder warmte van de Deye door het zo te doen, ergo: de ruimte wordt precies evenveel / snel verwarmd.
Immers, de lucht uit de koelvinnen is 1, maar de Deye wordt aan de voorzijde en zijkant minstens zo heet. En in een kast of kleine schuur levert dat dus eerder een issue op dan in een garage.

Ik kreeg gistermiddag ineens een helder idee. Nu ik de Airtitan naast de Deye heb zitten zou het ineens mogelijk worden de warme lucht die aan de bovenkant eruit komt direct af te voeren naar buiten.

Even quick n dirty
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het verschil is echt enorm :D
De ene fan blaast echt aanzienlijk warmere lucht uit dan die naast het kanaal zit. Nog even nadenken of het nu beter zou werken als het kanaal gesloten wordt aan het eind. hence: niet alleen daar is/wordt de Deye heet, maar dus ook met name aan de voorkant.

Vanmiddag dat kanaal eerst maar eens goed recht afsnijden en/of een nieuw stuk pakken wat precies over de bovenkant valt en de fan goed omsluit.
Misschien een ai eens wat proberen te laten berekenen, als ik een bocht element aan de rechterzijde (een stukje) naar beneden laat gaan.
Het bekende YT filmpje over ventilatie toonde al aan dat je beter warme lucht kan afzuigen dan 'wegduwen'. Wat dat betreft dus altijd fans bovenop de Deye.
Begrijp niet helemaal waarom Kloot zegt dat de interne inverterfans leidend zijn voor de koelvinnen, het is niet zo dat die fans een deurtje dicht doen als er meer lucht doorheen wordt gezogen. En daarnaast is er toch een heel oppervlak onder de Deye waar geen fan zit en de lucht ongestoord doorheen kan?

• zunrob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujOMNU0HljVMbT2zv2MhebAJNd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MCIUuJwxWMXiGw6unjgkoRY3.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd!

• Wolly
  • Niet online
De bestelpagina is aangepast, ziet er een stuk meer profi uit.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SsLwb83P/screenshot-594.png

4 modules meest gekozen :|

Nu nog even wat aandacht naar de bestaande klanten :X

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 31-05-2026 14:06 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:50
Altijd leuk die temp. acties, zo te zien zit ik iets lager dan Zunrob :D

Is HEEEEEEL erg afhankelijk van ventilatie, buitentemperaturen (afvoer, aanvoer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjZPSBavO4yFxhRQkfwBODEk0Ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B4AOfNdbuQjZJmnQ2YUfhDt9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 31-05-2026 14:07 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
Wolly schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding]

Ziet er idd leuk uit! Dan nu nog even een hele scherpe aanbieding voor module 6 - ik had vergeten te vragen om korting voor de 4e en 5e :D :D Jullie lezen mee toch :D lol (jullie zijn er morgen :P. lol )

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 31-05-2026 14:12 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:06
[...]

Oprechte vraag: wat impliceer je met de 4 modules opmerking? Ik vind het zelf ook wel sterk, maar je weet t niet.

• zunrob
blue eyes schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:06:
Altijd leuk die temp. acties, zo te zien zit ik iets lager dan Zunrob :D

Is HEEEEEEL erg afhankelijk van ventilatie, buitentemperaturen (afvoer, aanvoer).

[Afbeelding]
Eigenlijk moet je deze ook even erbij zetten dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhInm8UT2rmJpi9q7R474z6KUy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V64dKACSVf0kG1wN2FHNoIOF.png?f=fotoalbum_large

Haalde ie bij jou de 12 kW niet meer? (Of verwissel ik je nu met iemand anders?) Dan wordt ie natuurlijk ook iets minder warm.

Heb ook even niet scherp waar jouw Deye hangt? Die van mij dus in tuinhuisje, waar de binnentemperatuur ook van te zien is.

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Oprechte vraag: wat impliceer je met de 4 modules opmerking? Ik vind het zelf ook wel sterk, maar je weet t niet.
Als je op het plaatje kijkt zie je dat de 4 modules het meest gekozen zijn volgens Balans. Ik had zelf de indruk dat de meesten 3 modules hadden, kan vertekend zijn natuurlijk omdat ik dat op basis van dit topic had begrepen.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y94JD0wb/screenshot-595.png

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 31-05-2026 14:20 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:42
scoobs schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:11:
[...]

Is natuurlijk marketing 101. Voor de massa die twijfelt kan "dit is de meest gekozen optie" net dat duwtje zijn. En die zet je natuurlijk nooit bij je goedkoopste optie, altijd de middelste (of 2/4).
Logischer, in dat verhaal, zou een staffel zijn voor de batterijen. 750 voor de eerste batterij, 650 voor tweede extra en 500 voor derde extra. Jammer dat die ontbreekt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:03:
[...]

Het bekende YT filmpje over ventilatie toonde al aan dat je beter warme lucht kan afzuigen dan 'wegduwen'. Wat dat betreft dus altijd fans bovenop de Deye.
[YouTube: Best fan placement to move air through the house]

Begrijp niet helemaal waarom Kloot zegt dat de interne inverterfans leidend zijn voor de koelvinnen, het is niet zo dat die fans een deurtje dicht doen als er meer lucht doorheen wordt gezogen. En daarnaast is er toch een heel oppervlak onder de Deye waar geen fan zit en de lucht ongestoord doorheen kan?
Ik heb Kloot niet duidelijk gemaakt hoe die fans daar gemonteerd zitten. Maar -again- het ging me ook helemaal niet om die fans onder de koelvinnen. Net zoals ik niet geïnteresseerd ben ik fans onder of op de Deye. Zaak is dat de hitte wordt afgevoerd ipv alleen maar weggeleid.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:05

E-Transitie

Pijnacker

Source90 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Is natuurlijk marketing 101. Voor de massa die twijfelt kan "dit is de meest gekozen optie" net dat duwtje zijn. En die zet je natuurlijk nooit bij je goedkoopste optie, altijd de middelste (of 2/4).
Logischer, in dat verhaal, zou een staffel zijn voor de batterijen. 750 voor de eerste batterij, 650 voor tweede extra en 500 voor derde extra. Jammer dat die ontbreekt.

[ Voor 9% gewijzigd door E-Transitie op 31-05-2026 14:52 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:27
[...]

[Afbeelding]

Hier in het dorp hebben we een collectieve inkoopactie. Daar bieden ze momenteel een 20 kWh thuisbatterij van Pylontech aan, inclusief een 10 kW Solis-omvormer en off-grid functionaliteit, voor €6.100 inclusief btw.

Persoonlijk vind ik 20 kWh niet echt voldoende, maar het is wel een prima aanbieding.

Ik vind de off-grid van Balans echt duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 31-05-2026 15:26 ]

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• blue eyes
zunrob schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Eigenlijk moet je deze ook even erbij zetten dan.
[Afbeelding]

Haalde ie bij jou de 12 kW niet meer? (Of verwissel ik je nu met iemand anders?) Dan wordt ie natuurlijk ook iets minder warm.

Heb ook even niet scherp waar jouw Deye hangt? Die van mij dus in tuinhuisje, waar de binnentemperatuur ook van te zien is.
Die van mij hangt is een goed geisoleerde garage, dat maakt ook uit. Wel de zon van 10 - 20 vol op de kopse kant. De zijkant juist koel. Wat anders dan jouw situatie.

Ik ontlaad nog met 12000, laden is bij 9000 wel afgelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUafuwUee2YSj7mSiQYm99VZCj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0FpbCbm7PB45SD2zOSbPRL5L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 31-05-2026 15:50 ]

• ReKo1977
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:35
Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:21:
[...]

Hier in het dorp hebben we een collectieve inkoopactie. Daar bieden ze momenteel een 20 kWh thuisbatterij van Pylontech aan, inclusief een 10 kW Solis-omvormer en off-grid functionaliteit, voor €6.100 inclusief btw.

Persoonlijk vind ik 20 kWh niet echt voldoende, maar het is wel een prima aanbieding.

Ik vind de off-grid van Balans echt duur.
3 keer zoveel opslag inclusief off grid en BTW voor 11481 ( oude prijs, want off grid was voorheen 1500 incl. BTW ) is dan toch prima ? En dan ook nog een 12kw omvormer.

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:27
ReKo1977 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:35:
[...]

3 keer zoveel opslag inclusief off grid en BTW voor 11481 ( oude prijs, want off grid was voorheen 1500 incl. BTW ) is dan toch prima ? En dan ook nog een 12kw omvormer.
Je hebt wel een punt. Aan de andere kant wordt de prijs per kWh opslag meestal lager naarmate je voor een grotere batterij kiest. Daardoor vind ik het prijsverschil inmiddels ook een stuk minder schokkend.

Daarnaast ben je niet volledig vrij in je keuzes, omdat je vastzit aan een contract van twee jaar.
En niet elke installatie is even goed geïnstalleerd.

Ik weet alleen niet in hoeverre zijn handel aanbieden dus dan kun je ook niet de BTW terug vragen, dat zou het verschil dan wel weer groter maken in het voordeel van Balans

[ Voor 11% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 31-05-2026 17:27 ]

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• ReKo1977
Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:25:
[...]

Je hebt wel een punt. Aan de andere kant wordt de prijs per kWh opslag meestal lager naarmate je voor een grotere batterij kiest. Daardoor vind ik het prijsverschil inmiddels ook een stuk minder schokkend.

Daarnaast ben je niet volledig vrij in je keuzes, omdat je vastzit aan een contract van twee jaar.
En niet elke installatie is even goed geïnstalleerd.

Ik weet alleen niet in hoeverre zijn handel aanbieden dus dan kun je ook niet de BTW terug vragen, dat zou het verschil dan wel weer groter maken in het voordeel van Balans
Handel moet jezelf dan regelen. BTW kun je dan gewoon terug vragen zolang alles maar op 1 naam staat.

Wat kost een extra module ( en hoevel kw per module) bij die andere leverancier ?

En vergeet niet dat het systeem van Balans na 2 jaar van jouw is. Een zonneplan b.v. zit je aan vast of alleen opslag eigen opwek.

[ Voor 8% gewijzigd door ReKo1977 op 31-05-2026 18:30 ]

• ReKo1977
Je hebt al een BE in bestelling ?
Pagina: 1 ... 142 143 Laatste