Het gaat zo steeds verder. Uiteindelijk kan je beter een kast om de omvormer bouwen met aan de onderzijde een inlaat gat en bovenin een uitlaat gat met fan. Dan heb je geforceerde luchtkoeling van de gehele Deye en geen lawaai meer.paQ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:36:
[...]
Wat je hier zegt snijdt wel hout hoor.
ik snap dat mensen aan de haal gaan met fans onder en boven de Deye, mocht het geluid van de herrie fans een issue zijn. Externe fans nemen die functie over en weg is de herrie.
Echter, de warmteontwikkeling is natuurlijk exact gelijk. Er is niet plotseling minder warmte van de Deye door het zo te doen, ergo: de ruimte wordt precies evenveel / snel verwarmd.
Immers, de lucht uit de koelvinnen is 1, maar de Deye wordt aan de voorzijde en zijkant minstens zo heet. En in een kast of kleine schuur levert dat dus eerder een issue op dan in een garage.
Ik kreeg gistermiddag ineens een helder idee. Nu ik de Airtitan naast de Deye heb zitten zou het ineens mogelijk worden de warme lucht die aan de bovenkant eruit komt direct af te voeren naar buiten.
Even quick n dirty
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het verschil is echt enorm
De ene fan blaast echt aanzienlijk warmere lucht uit dan die naast het kanaal zit. Nog even nadenken of het nu beter zou werken als het kanaal gesloten wordt aan het eind. hence: niet alleen daar is/wordt de Deye heet, maar dus ook met name aan de voorkant.
Vanmiddag dat kanaal eerst maar eens goed recht afsnijden en/of een nieuw stuk pakken wat precies over de bovenkant valt en de fan goed omsluit.
Misschien een ai eens wat proberen te laten berekenen, als ik een bocht element aan de rechterzijde (een stukje) naar beneden laat gaan.
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
:strip_exif()/f/image/LcsbyOu7o2mMGTAfFYrEOjGp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/56WKeMoQGlmhUYRJfcOOGP3w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/koVYyWgq7JEzF9oXSXAAo0Bq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Vs5c5YXlbicDktKr8pMD1Zgi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MCIUuJwxWMXiGw6unjgkoRY3.png?f=fotoalbum_large)

/f/image/B4AOfNdbuQjZJmnQ2YUfhDt9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/V64dKACSVf0kG1wN2FHNoIOF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0FpbCbm7PB45SD2zOSbPRL5L.png?f=fotoalbum_large)