lijkt me geen verkeerde insteek, zie mijn vorig antwoord, die met de grafiek van jouw verbruik en teruglevering. als er nog vragen over zijn hoor ik het wel. succesm-vw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:11:
@Pr088 Ik weet niet of je reactie voor mij bedoeld is of voor @NiGeLaToR , maar wat ik zocht is een klankbord en dat heb ik gekregen.![]()
Had voor mijzelf al het één en ander op een rijtje gezet, maar soms heb je gewoon behoefte aan iemand die je anders naar 'het probleem' laat kijken of met aanvullende informatie komt.
Terugverdienen is voor mij geen prioriteit en budget is er genoeg, maar wat is zinvol?
Stel je zet een 100kWh batterij neer. Gedurende de zomer krijg je die wel vol.
Dan breekt de herfst/winterperiode aan en wordt de batterij steeds minder vol geladen. Ik zie dit voor mij als een soort dalende zaagtandgrafiek. Er wordt wel bijgeladen, maar uiteindelijk is het verbruik hoger dan wat er bij komt. Al is dit natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid Wp die op je dak ligt.
Als ik een inschatting maak op basis van mijn huidige installatie dan is de batterij na twee a drie weken zo goed als leeg. En dan houd ik al rekening met mijn EV, want die trekt de batterij in minder dan twee keer leeg.
Dus autonomie is leuk, maar die twee weken vind ik de investering niet waard.
Als ik daadwerkelijk iets ga doen dan wordt het zoals hierboven al geschreven een maatregel om de nacht te kunnen overbruggen.
En @Jan-tweak Waarom? Vrouwlief.
Zomers overschot op een later verhandelen kan nog steeds, in de winter eigen verbruik eerder inkopen ook. Kopen om te verkopen wordt erg lastig.Jan-tweak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:53:
[...]
en hoe is het na 2026 ! ga je dan ook nog verdienen met handelen ? zeker bij een thuis-batterij moet je dat zeker niet op de korte termijn bekijken maar is het belangrijk of het ook over de langere tijd nog wel zo interessant is.
Daar wordt je niet rijk van, maar helpt wel de batterij terug te verdienen.
[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-01-2026 16:04 ]
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Is dat echt de moeite waard dan?NiGeLaToR schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Systeem wat ik gebruik kan zelf PV overschot wat einde vd nacht nog beschikbaar is ‘dumpen’ op het net. Dan verdien je er zelfs aan!
- als die overschot op het einde van de nacht slechts een restje is (ik neem aan niet dieper dan zo'n 20% SOC), maakt het amper verschil op de degradatie van je accu, maar verdien je er quasi niks aan.
- als die overschot op het einde van de nacht een aanzienlijk deel van je resterende capaciteit is dan verdien je er wat aan, maar dan verhoog je wel elke keer je Cycle-count. Wat in het begin niet echt een probleem is, maar het degradeert je batterij wel.
Enfin, ieder moet z'n eigen situatie bekijiken natuurlijk.
Ik doe het niet, ik zou* 's winters tegen 's ochtends niks overhouden vermits ik al van de accu aan het gebruiken ben vanaf rond 17u, vaak vroeger (vandaag bvb. al een ganse dag, het is hier zo grijs dat PV's niet eens iets geleverd hebben)...
En 's zomers heb ik meestal nog tussen de 60 en de 40% overschot in de accu zitten tegen 's ochtends, dan vind ik het zonde om dat te gaan dumpen voor peanuts, als ik daardoor weer +1 cycle heb, een cycle die ik anders nog een dag of -afhankelijk van het weer- zelfs langer kan uitstellen. (misschien maakt dat niet zoveel uit, maar in mijn hoofd wel.
*indien ik de omvormer op self-use zou zetten, ik heb 'm natuurlijk tussen begin november en eind februari op time-of-use mode staan met SOC plafond op 85% tegen 's ochtends, zo heeft ie nog wat marge als het onverwacht tóch zonnig wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door PinusRigida op 28-01-2026 16:43 ]
dan zou ik een veel grote en dus ook veel durdere batterij nodig hebben en met dat beetje wat je dan kunt verdienen kan ik de meerkosten van die grote batterij echt niet makelijk terugverdienen. zeker na dit jaar lijkt me dat een doodlopende weg.HandyLumberjack schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:03:
[...]
Zomers overschot op een later verhandelen kan nog steeds, in de winter eigen verbruik eerder inkopen ook. Kopen om te verkopen wordt erg lastig.
Daar wordt je niet rijk van, maar helpt wel de batterij terug te verdienen.
met handelen bedoelde ik overigens niet met je eigen zonnestroom maar kopen op de markt als het goedkoop is en duur verkopen, en dat wordt volgend jaar met die belastingen echt niet meer leuk, sorry.
Hoe kijk je naar het inzetten van een batterij.
Ter info, ik heb een dynamische energiecontract, heb mijn gegevens van het jaar 2025 laten analyseren door Jeroen.nl. Heb zonnepanelen, batterijen een warmtepomp.
Bijgaand plaatjes laat het gemiddelde over een dag zien van zowel de uurprijs, het verbruik en opwekking, alsmede een plaatje van het gemiddeld afname, opgewerkt en verkocht per uur. Mijn eigen verbruik is 6.200 kWh en per saldo krijg ik nog geld toe bij de afrekening.
/f/image/hmQ9vPKUXDkWsYnzl4dmBRzi.png?f=fotoalbum_large)
Ter info, ik heb een dynamische energiecontract, heb mijn gegevens van het jaar 2025 laten analyseren door Jeroen.nl. Heb zonnepanelen, batterijen een warmtepomp.
Bijgaand plaatjes laat het gemiddelde over een dag zien van zowel de uurprijs, het verbruik en opwekking, alsmede een plaatje van het gemiddeld afname, opgewerkt en verkocht per uur. Mijn eigen verbruik is 6.200 kWh en per saldo krijg ik nog geld toe bij de afrekening.
/f/image/hmQ9vPKUXDkWsYnzl4dmBRzi.png?f=fotoalbum_large)
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Je hoeft niet alles later te verkopen, maar een klein deel kan ook. Midden in de zomer heb ik maar 1-2 kWh snachts nodig, nagenoeg iedere batterij is dan te groot.Jan-tweak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:10:
[...]
dan zou ik een veel grote en dus ook veel durdere batterij nodig hebben en met dat beetje wat je dan kunt verdienen kan ik de meerkosten van die grote batterij echt niet makelijk terugverdienen. zeker na dit jaar lijkt me dat een doodlopende weg.
met handelen bedoelde ik overigens niet met je eigen zonnestroom maar kopen op de markt als het goedkoop is en duur verkopen, en dat wordt volgend jaar met die belastingen echt niet meer leuk, sorry.
Ik dimensioneer mijn batterij dus niet groter om dit te doen, maar ik benut de capaciteit die ik op die dagen niet gebruik.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
@PinusRigida als ik 50€ per maand bespaar met boodschappen doen of ergens goedkoper ga tanken verdien ik volgens mij altijd meer, dus tjah. Je moet wel heel groot handelen wil dat écht impact maken. Althans: met de prijzen zoals ik ze nu mee maak en zie hoe het werkt. Ik begrijp dat de verschillen tussen tarieven voorheen veel hoger waren: als je iets kan inkopen voor 25 cent en kan verkopen voor 60 cent ofzo schiet het meer op. Alleen, dat is dan alsnog maar voor hele korte tijd.
Dus eens met je feedback, het is alleen wel mogelijk.
Dus eens met je feedback, het is alleen wel mogelijk.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
in mijn ogen ga je door gebruik te maken van gemiddelde over een heel jaar de zaak vernachelen.clodders schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:18:
Hoe kijk je naar het inzetten van een batterij.
[Afbeelding]
Mijn warmtepomp daat zomers niet aan, die begint pas november waker te worden en begin maart moet die dan ook echt wel klaar mee zijn. zomers ziet dus mijn stroomverbruik totaal anders uit dan tijdens het voor en najaar en laten we in de winter wordt het plaatje vrijwel omgedraaid, nauwelijks pv stroom maar wel een zeer hongerige warmtepomp.
door met slechts één gemiddelde te werken ga je daar dus volledig aan voorbij.
hier een al eerder hier geplaatste boxplot grafiek van het eerste half jaar van 2025.
die geeft eigenlijk een veel beter beeld.
/f/image/N4sPC5RwuIV3lEbtJcWeDY4D.png?f=fotoalbum_large)
[Afbeelding]
kijk dan mn naar het eerste kwartiel (Q1) en het derde kwartiel (Q4), je ziet dat pas in de zomer deze een beetje uitelkaar lopen. hier is overigens niet het eigen verbruik weergegeven maar uitsluitend de prijsontwikkeling van de dynamische markt (incl. BTW en EB en kosten leverancier).
[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 28-01-2026 17:16 ]
Kijk even beter maar de plaatsjes dan kan je de patronen zien dat ik op andere momenten mijn stroom koop en verkoop, wat alleen mogelijk is met een batterij.Jan-tweak schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:12:
[...]
in mijn ogen ga je door gebruik te maken van gemiddelde over een heel jaar de zaak vernachelen.
Mijn warmtepomp daat zomers niet aan, die begint pas november waker te worden en begin maart moet die dan ook echt wel klaar mee zijn. zomers ziet dus mijn stroomverbruik totaal anders uit dan tijdens het voor en najaar en laten we in de winter wordt het plaatje vrijwel omgedraaid, nauwelijks pv stroom maar wel een zeer hongerige warmtepomp.
door met slechts één gemiddelde te werken ga je daar dus volledig aan voorbij.
hier een al eerder hier geplaatste boxplot grafiek van het eerste half jaar van 2025.
die geeft eigenlijk een veel beter beeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
kijk dan mn naar het eerste kwartiel (Q1) en het derde kwartiel (Q4), je ziet dat pas in de zomer deze een beetje uitelkaar lopen. hier is overigens niet het eigen verbruik weergegeven maar uitsluitend de prijsontwikkeling van de dynamische markt (incl. BTW en EB en kosten leverancier).
[...]
Mijn warmtepomp draai ook niet in de zomer en het verbruik van ca 3.000 kWh koop ik op het laagste moment van de dag.
Als jouw plaattjes er anders uitzien dat kan ik niet beoordelen en ik vernachelen helemaal niets wat ik weet de uitkomst en dat is alleen mogelijk met een goed aangestuurde batterij.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.