Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wellicht nog iets meer info in https://www.rd.nl/artikel...u-slaat-stroom-op-in-zout. Is wel achter een pay-wall, maar meestal kun je 1 artikel gratis lezen. De accu is kennelijk al in gebruik, niet alleen bij een zwembad in Rijssen, maar ook bij een auto-garage in Barneveld. Van particulieren zie ik nog niets. Er lijkt een kleinere variant 'van het najaar' te komen, maar ik kan niet achterhalen of dat najaar 2025 is geweest, of dat we nog een klein jaar moeten wachten. Zoals anderen (@Gerardus1956 , @Gwaihir ) hierboven ook zeggen, zou aanvullende technische info mooi zijn. Op papier ziet het er best veelvelovend uit (met mijn beperkte kennis en zonder de prijs mee te nemen).

Op zich is het ook wel een aardig idee om als ideele stichting, https://pwer.me/, die kennelijk achter Upvolt zit, een mooi doel uit te dragen.

[ Voor 9% gewijzigd door kdekker op 22-01-2026 13:08 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:18
Gwaihir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:44:
De modules zijn 35x60x35 cm, volgens de info. 1 module per 5,7kWh + 1 module. Die +1 zal BMS zijn en misschien zelfs ook de omvormer.
Dan kan het niet die foto zijn, we kunnen discussieren over de grootte van de tegels maar dit is geen 35 centimeter diep.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Dan kan het niet die foto zijn, we kunnen discussieren over de grootte van de tegels maar dit is geen 35 centimeter diep.
N.a.v. het hernieuwde gesprek hier, las ik vanochtend deze pagina. Die is glashelder over genoemde maat voor de huidige iteratie van het apparaat.

(Niet gekeken welke foto je bedoelde. 1,5 x 1,2m klinkt me erg groot. Weet wel dat er eerder van een andere maat sprake was, incl. foto's. Met daarin wat nu 5 modules zijn.)

En ik denk trouwens dat ruimte (ergens in huis) voor velen helemaal niet zo'n issue is, mits het verder geen bijzondere voorzorgen vereist (voor brandrisico's of veel geluid).

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 22-01-2026 13:42 ]

• Gwaihir
  • Niet online
kdekker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:06:
De accu is kennelijk al in gebruik, niet alleen bij een zwembad in Rijssen, maar ook bij een auto-garage in Barneveld. Van particulieren zie ik nog niets.
De accu lijkt daarin wel een heel ruim begrip. Een voorloper van andere omvang, met andere omvormer(s), gebruikt om een ons onbekend probleem op te lossen, met voor ons onbekende eigenschappen, tegen een ons onbekende prijs, met onbekende klanttevredenheid. (Accu's op basis van zout zijn niet nieuw. Hoe hun huidige volgens eigen zeggen presteert is wel radicaal nieuw.)

Het is zeker iets. Maar het blijft vreemd dat ze het verhaal niet netjes rond krijgen / maken: eenduidige, publiekelijk TNO geverifieerde specs. Dat zou passen bij het vrijwel-bij-de-klant stadium dat ze claimen bereikt te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 22-01-2026 14:00 ]

• kdekker
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:40:
[...]

De accu lijkt daarin wel een heel ruim begrip. Een voorloper van andere omvang, met andere omvormer(s), gebruikt om een ons onbekend probleem op te lossen, met voor ons onbekende eigenschappen, tegen een ons onbekende prijs, met onbekende klanttevredenheid.

Het is zeker iets. Maar het blijft vreemd dat ze het verhaal niet netjes rond krijgen / maken: eenduidige, publiekelijk TNO geverifieerde specs. Dat zou passen bij het vrijwel-bij-de-klant stadium dat ze claimen bereikt te hebben.
Best kans dat ze dan najaar 2026 bedoelen, voordat het voor consumenten beschikbaar komt.
Je hebt volkomen gelijk dat 'de accu' inderdaad in verschillende verschijningsvormen al aanwezig is geweest, maar voor deze discussie ga ik uit van: https://saltion.nl/wp-con...on-Battery-Nederlands.pdf (document komt van: https://saltion.nl/de-batterij-2/). Hier staan geen maten, maar dit is een- voor particulieren wellicht magere - 5.7kWh accu. Op https://saltion.nl/de-batterij-2/ staan onderaan wel prijzen en maten, nl. hxbxd van 35x60x35cm en dan 2 modules. Voor zwaardere varianten komt er een module bij. Als ik die maten met bijv. Enphase (de andere accu die bij Upvolt genoemd wordt), zie overigens https://enphase.com/nl-nl/installers/storage/comparison voor de specs), dan is Enphase dunner (18cm tegen 35cm diep), maar wel breder (tot 128,3cm) en hoger (tot 77,5cm).

Ik zie trouwens dat er ook een UK Upvolt is: https://upvolt-energy.com/about-us/?. Qua uiterlijk van de website lijkt er toch wel e.e.a. aan overeenkomsten. Heb verder niet op deze site gezocht of er meer gegevens zijn.

Tja, voorlopig staat accu niet op nummer 1. Eerst maar een nieuw energiecontract en daarna nadenken over evt hypbride CV ketel (de ketel is nu 13 jaar oud). Hoofdmoot van de kosten voor energie is nu gas. Met de dalende bedragen voor de teveel opgewekte stroom en stijgende gasprijzen, zou ik eerst mijn eigen stroomverbruik moeten verhogen en gasverbruik c.q. kosten verlagen. Wellicht komt daarna een accu in beeld, maar dan zijn we wat jaren verder.

• Gwaihir
  • Niet online
@kdekker Ik kijk naar noodstroomvoorziening, met alle oproepen om 72 uur voorbereid te zijn, een recente wake-up van een dag of 10 zonder echt drinkbaar water, en de voorspelling dat het net de komende vijf jaar verminderd stabiel zal zijn.

Maar het moet ook wel toekomst vast zijn; qua prijs, veiligheid, en sluipverbruik een beetje kloppen. En zo kijk ik net als jij nog zo'n beetje de kat uit de boom, naar wat nu nog wat over de horizon ligt. Maar stilletjes (en een tikkie tegen beter weten in) wel hopend dat het maar een 6 - 12 maand over de horizon ligt. We zullen zien.

• kdekker
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:09:
@kdekker Ik kijk naar noodstroomvoorziening, met alle oproepen om 72 uur voorbereid te zijn, een recente wake-up van een dag of 10 zonder echt drinkbaar water, en de voorspelling dat het net de komende vijf jaar verminderd stabiel zal zijn.

Maar het moet ook wel toekomst vast zijn; qua prijs, veiligheid, en sluipverbruik een beetje kloppen. En zo kijk ik net als jij nog zo'n beetje de kat uit de boom, naar wat nu nog wat over de horizon ligt. Maar stilletjes (en een tikkie tegen beter weten in) wel hopend dat het maar een 6 - 12 maand over de horizon ligt. We zullen zien.
Ik heb een noodpakket op mijn verjaardagsverlanglijst staan. Dus de kat zit nog erg ver in de boom ;) .

• Domba
  • Laatst online: 21:30
kdekker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:06:
Op zich is het ook wel een aardig idee om als ideele stichting, https://pwer.me/, die kennelijk achter Upvolt zit, een mooi doel uit te dragen.
Het ontstaan van de natrium-grafeen accu

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:06
hoevenpe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Lijken me gewoon 20x10 of 22x11 stenen, dus dat kan makkelijk.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

Leuk, zo'n zonnig dagje vandaag maar het je kunt het toch beter terugleveren aan het net dan in je batterij stoppen? Op dit moment heb ik 4,1kWh teruggeleverd, tegen € 0,25 (Zonneplan). Tussen 18 en 19u is de prijs 0,29ct. Duurste van de dag. Is een accu (tot 10kw) alleen rendabel tussen maart en oktober? Ik heb namelijk niet het idee dat de prijzen sterk schommelen.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:23

Ersus

Zuid-Limburg

..Christiaan.. schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:10:
Leuk, zo'n zonnig dagje vandaag maar het je kunt het toch beter terugleveren aan het net dan in je batterij stoppen? Op dit moment heb ik 4,1kWh teruggeleverd, tegen € 0,25 (Zonneplan). Tussen 18 en 19u is de prijs 0,29ct. Duurste van de dag. Is een accu (tot 10kw) alleen rendabel tussen maart en oktober? Ik heb namelijk niet het idee dat de prijzen sterk schommelen.
Mooi teruglevertarief om direct te injecteren dan dat je het in de batterij stopt. Na de saldering ziet dat mooie teruglevertarief er iets anders uit.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:47

Masuchievo

Cpt. Average

Speedy-Andre schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:12:
Beter zoeken, als ik het kan...

Geen reclame maar er staan prijzen bij en er is onderhoud nodig.
https://www.accubaas.nl/p.../solid-zoutbatterij-10kw/
Pfoeh hoog AI gehalte voor die foto's.

Te weinig geld voor alle gadgets.

• ..Christiaan..
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

Ersus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Mooi teruglevertarief om direct te injecteren dan dat je het in de batterij stopt. Na de saldering ziet dat mooie teruglevertarief er iets anders uit.
Waarom zou nu hoog zijn en volgend jaar niet meer?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

En dacht je niet dat in 2027 bijna iedereen met panelen die prijs wil hebben? Ik denk dat Dynamisch flink gaat veranderen in 2027.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:07
Als je het tot op de cent uit wilt rekenen, dan moet je weten wat het electrisch rendement van je accu-opslag is:

Als je overdag 4 kWh terug levert weet je wat je krijgt: €1,-.
Tussen 18 en 19 uur gebruik je misschien 3,5 kWh, dat kost je dan €1,01.
Had je die 4 kWh in je accu gestoken en je accu had een rendement van 0.9, dan had je in de accu om 18:00 dus 3,6 kWh ter beschikking. Had je om 19:00 nog 0,1 over en was je een cent voordeliger uit.

Zomaar wat fictive/gegokte getallen voor het reken voorbeeld.

• daemonix
  • Niet online
IJsbeer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:09:
Brandveiligheid blijft met LFP wel een ding natuurlijk. Als dit een oplossing is die (volgens die site) tot 10.000 keer mee kan gaan, en nog 5 keer kan worden verlengt met een 'servicebeurt' (?) (ipv 6.000 bij LFP) en niet brandgevaarlijk is, dan is de meerprijs natuurlijk op lange termijn weg te strepen.
Maar deze site geeft wel veel te weinig info verder over de technische specs van deze accu. Laad-ontlaad stroom, rendement, etc..
Brandveiligheid van LFP is geen ding! Daar zijn hoogst zelden issues mee. Het gaat meer om lozen van gas, en dan met name CO en H2.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

..Christiaan.. schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Waarom zou nu hoog zijn en volgend jaar niet meer?
Wat is je vermoeden dat je nog krijgt voor een geinjecteerde kWh in 2027?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• ..Christiaan..
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

Ersus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Wat is je vermoeden dat je nog krijgt voor een geinjecteerde kWh in 2027?
Lastig als je een vraag met een vraag beantwoord (aanname) alsof ik dom ben.
Ik stel gewoon dat ik deze winter, tot vandaag in elk geval, ongeveer net zoveel terugkrijg voor een teruggeleverde kwh als dat ik in de avond verbruik. Dat maakt een batterij niet echt een toevoeging. Vandaar dat ik iets hoger al aangaf dat een batterij tussen maart-oktober enigszins rendabel is. Als dat 'ja' is dan weet ik waar ik aan toe ben.
Geen idee wat de prijzen gaan doen na salderen.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
De spread is te laag. Je bent minimaal 20% kwijt door omzettingsverliezen. De spread is in de zonnigere maanden groter waardoor het zinvoller is op te slaan, nom te draaien of te verkopen weer. Hoe dit er in 2027 uit gaan zien mbt de spread is afwachten. Vandaag heb ik ook teruggeleverd aan het net.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Domba
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:12:
Beter zoeken, als ik het kan...

Geen reclame maar er staan prijzen bij en er is onderhoud nodig.
https://www.accubaas.nl/p.../solid-zoutbatterij-10kw/
De open gewerkte Salty lijkt toch heel erg op gewone 200Ah CATL Na+ cellen 2,7-3,95V, 1P16S, geen idee of die nog een snufje grafeen hebben of dat het een toverwoord is voor gewoon een hard carbon anode is.
Maar met 3C is het nog geen 2e gen Naxtra, want die is 5C en ook geen solid state of semi sold state battery of condensed cel..
Voor als nog is Donut lab's de eerste met aankondiging voor consumenten verkoop in 2026, maar moeten het nog wel waar maken. (andere 2027-2030)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• kdekker
  • Niet online
In de 2e URL (datum sept 2025) wordt gezegd dat de 21,6kWH accu 80x50x20 (hxdxb) cm is voor €9.680 voor 21,6 kWh (of €14.650 inclusief installatie, omvormer en Btw), maar op https://saltion.nl/de-batterij-2/ is die variant er niet. Wel 17,1kWh voor € 14.647,- Vanaf prijs* en 4 modules van H35xB60xD35cm en 22,8kWh model voor € 17.438,- Vanaf prijs* en 5 modules van H35xB60xD35cm. Dus prijs en maten wijken al af.

Als het idd zo 'extreeem veelbelovend' zou zijn, dan zou je denken dat andere leverancies, of bij alleenrecht in NL, in andere landen (ik had al eerder een UK website genoemd) meer zou vinden. Dat zie ik zo 1-2-3 niet. Wel een artikel van bright met een reactie op jouw genoemde link: https://www.bright.nl/nie...-klopt-van-de-claims.html (met wat nuanceringen op het eerste artikel, en ook opmerkingen over de prijzen en de transparantie van de gebruikte techniek). Het klinkt nog steeds interessant, maar ik wacht eerst wel even. Hopelijk komen er ook op Tweakers wel 'durfals' die een experiment wagen en hun ervaringen delen.

[ Voor 7% gewijzigd door kdekker op 22-01-2026 19:36 ]

• Domba
@kdekker De pdf die je eerder gepost hebt, lijkt eerder ergens meer een metaaloxide supercap, zoals skelton battery met 1 laag grafeen.
Maar ook weer niet als je kijkt naar Battery Discharging characteristics, lijkt het wel een gel lood accu als je naar C0,1 vs C0,35 etc kijkt
Bij Zelfontladingseigenschappen van de batterij ontbreekt de eenheid voor de tijdschaal, is dat in uren, dagen of maanden, zeker als je de toelichting voor A, B, C meeneemt, zitten er nog al wat haken & ogen als eenheid in uren of dagen is.
Maar als het maanden zijn voor de tijdschaal, lijkt het 1:1 te vergelijken met een loodaccu

Ik ben echt benieuwd welke moderne battery techniek bij die grafieken past met zoveel overlap met bekende oude technieken.

• kdekker
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:21:
@kdekker De pdf die je eerder gepost hebt, lijkt eerder ergens meer een metaaloxide supercap, zoals skelton battery met 1 laag grafeen.
Maar ook weer niet als je kijkt naar Battery Discharging characteristics, lijkt het wel een gel lood accu als je naar C0,1 vs C0,35 etc kijkt
Bij Zelfontladingseigenschappen van de batterij ontbreekt de eenheid voor de tijdschaal, is dat in uren, dagen of maanden, zeker als je de toelichting voor A, B, C meeneemt, zitten er nog al wat haken & ogen als eenheid in uren of dagen is.
Maar als het maanden zijn voor de tijdschaal, lijkt het 1:1 te vergelijken met een loodaccu

Ik ben echt benieuwd welke moderne battery techniek bij die grafieken past met zoveel overlap met bekende oude technieken.
Mailtje aan wagen? Wil ik wel doen als er interesse is. Ik gok dat ze verder niets zeggen over de techniek achter de accu. Maar wie niet waagt...

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

..Christiaan.. schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Lastig als je een vraag met een vraag beantwoord (aanname) alsof ik dom ben.
Ik stel gewoon dat ik deze winter, tot vandaag in elk geval, ongeveer net zoveel terugkrijg voor een teruggeleverde kwh als dat ik in de avond verbruik. Dat maakt een batterij niet echt een toevoeging. Vandaar dat ik iets hoger al aangaf dat een batterij tussen maart-oktober enigszins rendabel is. Als dat 'ja' is dan weet ik waar ik aan toe ben.
Geen idee wat de prijzen gaan doen na salderen.
Het was niet gemeen bedoelt.
Maar in 2027 krijg je de EB en de BTW niet meer dan is het kWh tarief wat je krijgt per definitie al lager. Het kan hooguit nog minder worden maar zeker niet meer.

• Domba
kdekker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Mailtje aan wagen? Wil ik wel doen als er interesse is. Ik gok dat ze verder niets zeggen over de techniek achter de accu. Maar wie niet waagt...
Ik ben al voorzien, gebruik LFP.
Met die discharge profielen met enkel een sweetpoint rond 0,1C heb ik zeker geen belangstelling.
Wat ontbreekt zijn de efficientie profielen, als je naar ontlaadprofielen kijkt, lopen al snel de verliezen op bij variabele belasting (max 2 uur 0,35C ( is maar 70%, 2kW per module)

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste