Er volgt nu een behoorlijke lap tekst die hopelijk een logisch begin/midden/eind heeft.
Inmiddels wonen we een jaar in ons nieuwe huis dus kan ik een eerste evaluatie doen.
Er zijn nog geen concrete plannen om de installatie aan te passen, maar een keer alles de revue laten passeren kan nooit kwaad.
Situatie:
Gasloze nieuwbouw, eind 2024 opgeleverd.
3-fase installatie.
3,3kW piek op het dak (zuid/zuidwest in string).
Omvormer
Solplanet ASW4K-LT-G2 Pro (3-fase)
Verwarming/Koeling en warmwater door een NIBE F1255 (6kW) warmtepomp en een Quooker in de keuken.
Gegevens uit Omvormer en HomeWizard over 2025:
- PV productie (Omvormer): 3.82MWh
- Stroom uit het net (HW): 4,58MWh
- Stroom teruggeleverd (HW): 2,62MWh
Ben vooral aan het kijken naar verhogen eigen gebruik/NOM en niet naar handelen.
Rij EV, vergoeding door werkgever ook bij thuisladen.
Maak gebruik van de comfortstand van mijn laadpaal om in het weekend zoveel mogelijk gebruik te maken van het overschot, maar in de praktijk laad ik nu het meeste bij mijn werk. Zeker als ik weet dat ik in het weekend veel op pad ben.
In de zomer kan het eigen verbruik verhoogd worden door na werk mijn auto aan de lader te hangen, maar of steeds een paar procent laden zo goed is voor mijn auto betwijfel ik. Verder lijkt mij gezien ons (beperkte) overschot inzetten op laden vanuit de batterij sowieso niet heel logisch.
Blijft over het opvangen van het standby verbruik.
Volgens HomeWizard varieert mijn standby-verbruik momenteel tussen de 3kWh en 10kWh per dag.
(Schommeling wordt waarschijnlijk veroorzaakt door die keren dat ik 's nachts mijn auto heb laten laden.)
Stel dat mijn panelen 12 uur niet voldoende leveren moet mijn batterij een capaciteit hebben tussen de 1,5kWh en 5kWh.
In de zomer krijg ik een 5kWh batterij wel vol, maar in deze periode is dat met mijn huidige PV installatie een uitdaging.
Gemiddeld overschot per dag de afgelopen maanden:
- Oktober 3,33kWh
- November 2,38kWh
- December 1,58kWh
- Januari* 1,59kWh
(Nu volgt waarschijnlijk een behoorlijk klok/klepel verhaal.)
Als je kijkt naar wat ik 's nachts nodig heb dan volstaat een plug/play batterij. Echter met een RTE van 70%-80% blijft er in deze periode niet veel over.
Conclusie: Opwek omhoog en/of zorgen voor betere RTE.
Welke opties zie ik dan:
- Enkele panelen extra op mijn dak bijplaatsen.
Hier heb ik tijdens de bouw al om gevraagd. Er zijn toen twee extra panelen geplaatst. Meer kon volgens de aannemer die het huis gebouwd heeft niet. (Moeten dan trouwens wel dezelfde zijn. Het oog wil ook wat.) - Huidige omvormer vervangen voor een hybride.
- Huidige omvormer vervangen voor een hybride en extra panelen. Zie voorwaarden bij optie één.
- Nieuwe installatie bestaande uit panelen op mijn garage in combinatie met een hybride omvormer en daar bij behorende batterij. Deze kan dan vanuit die panelen DC laden en als ik het goed begrijp ook via de AC-kant het overschot van mijn bestaande panelen gebruiken.
De eerste optie lijkt logisch, maar heb nooit een duidelijk antwoord gekregen wat de beperkende factor was. Als ik in de wijk kijk dan die ik bij vergelijkbare huizen wel meer panelen.
Maar stel dat het kan dan is het de vraag of de huidige string verlengd kan worden of dat er een tweede string moet komen. Als er een tweede string moet komen dan zal de hoge (180v) startspanning van de omvormer een probleem worden. Tenzij het starten van MPPT1 ervoor zorgt dat MPPT2 ook werkt. Anders is het anders verdelen van de panelen over de twee strings nog een idee.
De tweede optie lijkt de minst ingrijpenende manier om efficiënter gebruik te maken van mijn huidige installatie maar dekt in de winter de vraag niet.
Verder lees ik/denk ik te lezen dat er bij hybride omvormers, zeker de soort alles-in-één pakketten, vaak sprake is van meerdere MPPT's, maar allemaal met een lagere aansluitwaarde dan mijn installatie. Bijvoorbeeld Martek Venus A/D, Zendure Hyper 2000, Indevolt PowerFlex 2000 of Anker Solix SolarBank 3. Systemen van Growatt en SolarEdge lijken beter geschikt voor mijn huidige installatie. Anders moeten de strings aangepast worden.
De derde optie zorgt voor meer opwek en een betere RTE, maar zoals beschreven bij optie één zitten er aan de opwekkant wat haken en ogen.
De vierde optie kost tov optie drie een omvormer extra, maar het garagedak is veel beter toegankelijk en de oorspronkelijk installatie blijft intact. Er is zeker plaats voor vier panelen (Ongeveer 2kWp?) mogelijk zelfs zes. De nieuwe kabel trekken naar de meterkast en extra 3-fase groep is geen probleem.
De opties met extra panelen zullen de vraag (beter) dekken, maar geven in de zomer nog meer overschot. Tenzij ik dan een deel van de panelen kan afschakelen. Wat dan bij optie vier het eenvoudigst is omdat ik dan een omvormer uit kan zetten. Maar welke je dan uitzet lijkt mij afhankelijk van de staat van de batterij. Wordt deze nog geladen of niet.
Een hele lap tekst, maar de vraag is heel eenvoudig: Hoe kijken jullie hier naar?
[
Voor 0% gewijzigd door
m-vw op 27-01-2026 15:55
. Reden: Typo ]