Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 94 ... 97 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wellicht nog iets meer info in https://www.rd.nl/artikel...u-slaat-stroom-op-in-zout. Is wel achter een pay-wall, maar meestal kun je 1 artikel gratis lezen. De accu is kennelijk al in gebruik, niet alleen bij een zwembad in Rijssen, maar ook bij een auto-garage in Barneveld. Van particulieren zie ik nog niets. Er lijkt een kleinere variant 'van het najaar' te komen, maar ik kan niet achterhalen of dat najaar 2025 is geweest, of dat we nog een klein jaar moeten wachten. Zoals anderen (@Gerardus1956 , @Gwaihir ) hierboven ook zeggen, zou aanvullende technische info mooi zijn. Op papier ziet het er best veelvelovend uit (met mijn beperkte kennis en zonder de prijs mee te nemen).

Op zich is het ook wel een aardig idee om als ideele stichting, https://pwer.me/, die kennelijk achter Upvolt zit, een mooi doel uit te dragen.

[ Voor 9% gewijzigd door kdekker op 22-01-2026 13:08 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:46
Gwaihir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:44:
De modules zijn 35x60x35 cm, volgens de info. 1 module per 5,7kWh + 1 module. Die +1 zal BMS zijn en misschien zelfs ook de omvormer.
Dan kan het niet die foto zijn, we kunnen discussieren over de grootte van de tegels maar dit is geen 35 centimeter diep.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Dan kan het niet die foto zijn, we kunnen discussieren over de grootte van de tegels maar dit is geen 35 centimeter diep.
N.a.v. het hernieuwde gesprek hier, las ik vanochtend deze pagina. Die is glashelder over genoemde maat voor de huidige iteratie van het apparaat.

(Niet gekeken welke foto je bedoelde. 1,5 x 1,2m klinkt me erg groot. Weet wel dat er eerder van een andere maat sprake was, incl. foto's. Met daarin wat nu 5 modules zijn.)

En ik denk trouwens dat ruimte (ergens in huis) voor velen helemaal niet zo'n issue is, mits het verder geen bijzondere voorzorgen vereist (voor brandrisico's of veel geluid).

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 22-01-2026 13:42 ]

• Gwaihir
  • Niet online
kdekker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:06:
De accu is kennelijk al in gebruik, niet alleen bij een zwembad in Rijssen, maar ook bij een auto-garage in Barneveld. Van particulieren zie ik nog niets.
De accu lijkt daarin wel een heel ruim begrip. Een voorloper van andere omvang, met andere omvormer(s), gebruikt om een ons onbekend probleem op te lossen, met voor ons onbekende eigenschappen, tegen een ons onbekende prijs, met onbekende klanttevredenheid. (Accu's op basis van zout zijn niet nieuw. Hoe hun huidige volgens eigen zeggen presteert is wel radicaal nieuw.)

Het is zeker iets. Maar het blijft vreemd dat ze het verhaal niet netjes rond krijgen / maken: eenduidige, publiekelijk TNO geverifieerde specs. Dat zou passen bij het vrijwel-bij-de-klant stadium dat ze claimen bereikt te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 22-01-2026 14:00 ]

• kdekker
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:40:
[...]

De accu lijkt daarin wel een heel ruim begrip. Een voorloper van andere omvang, met andere omvormer(s), gebruikt om een ons onbekend probleem op te lossen, met voor ons onbekende eigenschappen, tegen een ons onbekende prijs, met onbekende klanttevredenheid.

Het is zeker iets. Maar het blijft vreemd dat ze het verhaal niet netjes rond krijgen / maken: eenduidige, publiekelijk TNO geverifieerde specs. Dat zou passen bij het vrijwel-bij-de-klant stadium dat ze claimen bereikt te hebben.
Best kans dat ze dan najaar 2026 bedoelen, voordat het voor consumenten beschikbaar komt.
Je hebt volkomen gelijk dat 'de accu' inderdaad in verschillende verschijningsvormen al aanwezig is geweest, maar voor deze discussie ga ik uit van: https://saltion.nl/wp-con...on-Battery-Nederlands.pdf (document komt van: https://saltion.nl/de-batterij-2/). Hier staan geen maten, maar dit is een- voor particulieren wellicht magere - 5.7kWh accu. Op https://saltion.nl/de-batterij-2/ staan onderaan wel prijzen en maten, nl. hxbxd van 35x60x35cm en dan 2 modules. Voor zwaardere varianten komt er een module bij. Als ik die maten met bijv. Enphase (de andere accu die bij Upvolt genoemd wordt), zie overigens https://enphase.com/nl-nl/installers/storage/comparison voor de specs), dan is Enphase dunner (18cm tegen 35cm diep), maar wel breder (tot 128,3cm) en hoger (tot 77,5cm).

Ik zie trouwens dat er ook een UK Upvolt is: https://upvolt-energy.com/about-us/?. Qua uiterlijk van de website lijkt er toch wel e.e.a. aan overeenkomsten. Heb verder niet op deze site gezocht of er meer gegevens zijn.

Tja, voorlopig staat accu niet op nummer 1. Eerst maar een nieuw energiecontract en daarna nadenken over evt hypbride CV ketel (de ketel is nu 13 jaar oud). Hoofdmoot van de kosten voor energie is nu gas. Met de dalende bedragen voor de teveel opgewekte stroom en stijgende gasprijzen, zou ik eerst mijn eigen stroomverbruik moeten verhogen en gasverbruik c.q. kosten verlagen. Wellicht komt daarna een accu in beeld, maar dan zijn we wat jaren verder.

• Gwaihir
  • Niet online
@kdekker Ik kijk naar noodstroomvoorziening, met alle oproepen om 72 uur voorbereid te zijn, een recente wake-up van een dag of 10 zonder echt drinkbaar water, en de voorspelling dat het net de komende vijf jaar verminderd stabiel zal zijn.

Maar het moet ook wel toekomst vast zijn; qua prijs, veiligheid, en sluipverbruik een beetje kloppen. En zo kijk ik net als jij nog zo'n beetje de kat uit de boom, naar wat nu nog wat over de horizon ligt. Maar stilletjes (en een tikkie tegen beter weten in) wel hopend dat het maar een 6 - 12 maand over de horizon ligt. We zullen zien.

• kdekker
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:09:
@kdekker Ik kijk naar noodstroomvoorziening, met alle oproepen om 72 uur voorbereid te zijn, een recente wake-up van een dag of 10 zonder echt drinkbaar water, en de voorspelling dat het net de komende vijf jaar verminderd stabiel zal zijn.

Maar het moet ook wel toekomst vast zijn; qua prijs, veiligheid, en sluipverbruik een beetje kloppen. En zo kijk ik net als jij nog zo'n beetje de kat uit de boom, naar wat nu nog wat over de horizon ligt. Maar stilletjes (en een tikkie tegen beter weten in) wel hopend dat het maar een 6 - 12 maand over de horizon ligt. We zullen zien.
Ik heb een noodpakket op mijn verjaardagsverlanglijst staan. Dus de kat zit nog erg ver in de boom ;) .

• Domba
  • Laatst online: 13:34
kdekker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:06:
Op zich is het ook wel een aardig idee om als ideele stichting, https://pwer.me/, die kennelijk achter Upvolt zit, een mooi doel uit te dragen.
Het ontstaan van de natrium-grafeen accu

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:40
hoevenpe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Lijken me gewoon 20x10 of 22x11 stenen, dus dat kan makkelijk.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-02 10:03

..Christiaan..

..zwll..

Leuk, zo'n zonnig dagje vandaag maar het je kunt het toch beter terugleveren aan het net dan in je batterij stoppen? Op dit moment heb ik 4,1kWh teruggeleverd, tegen € 0,25 (Zonneplan). Tussen 18 en 19u is de prijs 0,29ct. Duurste van de dag. Is een accu (tot 10kw) alleen rendabel tussen maart en oktober? Ik heb namelijk niet het idee dat de prijzen sterk schommelen.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:54

Ersus

Zuid-Limburg

..Christiaan.. schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:10:
Leuk, zo'n zonnig dagje vandaag maar het je kunt het toch beter terugleveren aan het net dan in je batterij stoppen? Op dit moment heb ik 4,1kWh teruggeleverd, tegen € 0,25 (Zonneplan). Tussen 18 en 19u is de prijs 0,29ct. Duurste van de dag. Is een accu (tot 10kw) alleen rendabel tussen maart en oktober? Ik heb namelijk niet het idee dat de prijzen sterk schommelen.
Mooi teruglevertarief om direct te injecteren dan dat je het in de batterij stopt. Na de saldering ziet dat mooie teruglevertarief er iets anders uit.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:38

Masuchievo

Cpt. Average

Speedy-Andre schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:12:
Beter zoeken, als ik het kan...

Geen reclame maar er staan prijzen bij en er is onderhoud nodig.
https://www.accubaas.nl/p.../solid-zoutbatterij-10kw/
Pfoeh hoog AI gehalte voor die foto's.

Te weinig geld voor alle gadgets.

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ersus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Mooi teruglevertarief om direct te injecteren dan dat je het in de batterij stopt. Na de saldering ziet dat mooie teruglevertarief er iets anders uit.
Waarom zou nu hoog zijn en volgend jaar niet meer?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

En dacht je niet dat in 2027 bijna iedereen met panelen die prijs wil hebben? Ik denk dat Dynamisch flink gaat veranderen in 2027.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05
Als je het tot op de cent uit wilt rekenen, dan moet je weten wat het electrisch rendement van je accu-opslag is:

Als je overdag 4 kWh terug levert weet je wat je krijgt: €1,-.
Tussen 18 en 19 uur gebruik je misschien 3,5 kWh, dat kost je dan €1,01.
Had je die 4 kWh in je accu gestoken en je accu had een rendement van 0.9, dan had je in de accu om 18:00 dus 3,6 kWh ter beschikking. Had je om 19:00 nog 0,1 over en was je een cent voordeliger uit.

Zomaar wat fictive/gegokte getallen voor het reken voorbeeld.

• daemonix
  • Niet online
IJsbeer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:09:
Brandveiligheid blijft met LFP wel een ding natuurlijk. Als dit een oplossing is die (volgens die site) tot 10.000 keer mee kan gaan, en nog 5 keer kan worden verlengt met een 'servicebeurt' (?) (ipv 6.000 bij LFP) en niet brandgevaarlijk is, dan is de meerprijs natuurlijk op lange termijn weg te strepen.
Maar deze site geeft wel veel te weinig info verder over de technische specs van deze accu. Laad-ontlaad stroom, rendement, etc..
Brandveiligheid van LFP is geen ding! Daar zijn hoogst zelden issues mee. Het gaat meer om lozen van gas, en dan met name CO en H2.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

..Christiaan.. schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Waarom zou nu hoog zijn en volgend jaar niet meer?
Wat is je vermoeden dat je nog krijgt voor een geinjecteerde kWh in 2027?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ersus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Wat is je vermoeden dat je nog krijgt voor een geinjecteerde kWh in 2027?
Lastig als je een vraag met een vraag beantwoord (aanname) alsof ik dom ben.
Ik stel gewoon dat ik deze winter, tot vandaag in elk geval, ongeveer net zoveel terugkrijg voor een teruggeleverde kwh als dat ik in de avond verbruik. Dat maakt een batterij niet echt een toevoeging. Vandaar dat ik iets hoger al aangaf dat een batterij tussen maart-oktober enigszins rendabel is. Als dat 'ja' is dan weet ik waar ik aan toe ben.
Geen idee wat de prijzen gaan doen na salderen.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:56
De spread is te laag. Je bent minimaal 20% kwijt door omzettingsverliezen. De spread is in de zonnigere maanden groter waardoor het zinvoller is op te slaan, nom te draaien of te verkopen weer. Hoe dit er in 2027 uit gaan zien mbt de spread is afwachten. Vandaag heb ik ook teruggeleverd aan het net.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Domba
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:12:
Beter zoeken, als ik het kan...

Geen reclame maar er staan prijzen bij en er is onderhoud nodig.
https://www.accubaas.nl/p.../solid-zoutbatterij-10kw/
De open gewerkte Salty lijkt toch heel erg op gewone 200Ah CATL Na+ cellen 2,7-3,95V, 1P16S, geen idee of die nog een snufje grafeen hebben of dat het een toverwoord is voor gewoon een hard carbon anode is.
Maar met 3C is het nog geen 2e gen Naxtra, want die is 5C en ook geen solid state of semi sold state battery of condensed cel..
Voor als nog is Donut lab's de eerste met aankondiging voor consumenten verkoop in 2026, maar moeten het nog wel waar maken. (andere 2027-2030)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• kdekker
  • Niet online
In de 2e URL (datum sept 2025) wordt gezegd dat de 21,6kWH accu 80x50x20 (hxdxb) cm is voor €9.680 voor 21,6 kWh (of €14.650 inclusief installatie, omvormer en Btw), maar op https://saltion.nl/de-batterij-2/ is die variant er niet. Wel 17,1kWh voor € 14.647,- Vanaf prijs* en 4 modules van H35xB60xD35cm en 22,8kWh model voor € 17.438,- Vanaf prijs* en 5 modules van H35xB60xD35cm. Dus prijs en maten wijken al af.

Als het idd zo 'extreeem veelbelovend' zou zijn, dan zou je denken dat andere leverancies, of bij alleenrecht in NL, in andere landen (ik had al eerder een UK website genoemd) meer zou vinden. Dat zie ik zo 1-2-3 niet. Wel een artikel van bright met een reactie op jouw genoemde link: https://www.bright.nl/nie...-klopt-van-de-claims.html (met wat nuanceringen op het eerste artikel, en ook opmerkingen over de prijzen en de transparantie van de gebruikte techniek). Het klinkt nog steeds interessant, maar ik wacht eerst wel even. Hopelijk komen er ook op Tweakers wel 'durfals' die een experiment wagen en hun ervaringen delen.

[ Voor 7% gewijzigd door kdekker op 22-01-2026 19:36 ]

• Domba
@kdekker De pdf die je eerder gepost hebt, lijkt eerder ergens meer een metaaloxide supercap, zoals skelton battery met 1 laag grafeen.
Maar ook weer niet als je kijkt naar Battery Discharging characteristics, lijkt het wel een gel lood accu als je naar C0,1 vs C0,35 etc kijkt
Bij Zelfontladingseigenschappen van de batterij ontbreekt de eenheid voor de tijdschaal, is dat in uren, dagen of maanden, zeker als je de toelichting voor A, B, C meeneemt, zitten er nog al wat haken & ogen als eenheid in uren of dagen is.
Maar als het maanden zijn voor de tijdschaal, lijkt het 1:1 te vergelijken met een loodaccu

Ik ben echt benieuwd welke moderne battery techniek bij die grafieken past met zoveel overlap met bekende oude technieken.

• kdekker
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:21:
@kdekker De pdf die je eerder gepost hebt, lijkt eerder ergens meer een metaaloxide supercap, zoals skelton battery met 1 laag grafeen.
Maar ook weer niet als je kijkt naar Battery Discharging characteristics, lijkt het wel een gel lood accu als je naar C0,1 vs C0,35 etc kijkt
Bij Zelfontladingseigenschappen van de batterij ontbreekt de eenheid voor de tijdschaal, is dat in uren, dagen of maanden, zeker als je de toelichting voor A, B, C meeneemt, zitten er nog al wat haken & ogen als eenheid in uren of dagen is.
Maar als het maanden zijn voor de tijdschaal, lijkt het 1:1 te vergelijken met een loodaccu

Ik ben echt benieuwd welke moderne battery techniek bij die grafieken past met zoveel overlap met bekende oude technieken.
Mailtje aan wagen? Wil ik wel doen als er interesse is. Ik gok dat ze verder niets zeggen over de techniek achter de accu. Maar wie niet waagt...

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

..Christiaan.. schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Lastig als je een vraag met een vraag beantwoord (aanname) alsof ik dom ben.
Ik stel gewoon dat ik deze winter, tot vandaag in elk geval, ongeveer net zoveel terugkrijg voor een teruggeleverde kwh als dat ik in de avond verbruik. Dat maakt een batterij niet echt een toevoeging. Vandaar dat ik iets hoger al aangaf dat een batterij tussen maart-oktober enigszins rendabel is. Als dat 'ja' is dan weet ik waar ik aan toe ben.
Geen idee wat de prijzen gaan doen na salderen.
Het was niet gemeen bedoelt.
Maar in 2027 krijg je de EB en de BTW niet meer dan is het kWh tarief wat je krijgt per definitie al lager. Het kan hooguit nog minder worden maar zeker niet meer.

• Domba
kdekker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Mailtje aan wagen? Wil ik wel doen als er interesse is. Ik gok dat ze verder niets zeggen over de techniek achter de accu. Maar wie niet waagt...
Ik ben al voorzien, gebruik LFP.
Met die discharge profielen met enkel een sweetpoint rond 0,1C heb ik zeker geen belangstelling.
Wat ontbreekt zijn de efficientie profielen, als je naar ontlaadprofielen kijkt, lopen al snel de verliezen op bij variabele belasting (max 2 uur 0,35C ( is maar 70%, 2kW per module)

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-02 21:42
Ersus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:21:
[...]

Het was niet gemeen bedoelt.
Maar in 2027 krijg je de EB en de BTW niet meer dan is het kWh tarief wat je krijgt per definitie al lager. Het kan hooguit nog minder worden maar zeker niet meer.
Sterker nog. Als de salderingsregeling in Nederland afgelopen is, kan het inderdaad zijn dat je btw en energiebelasting moet betalen op de teruggeleverde stroom. Dit komt omdat de salderingsregeling, die nu nog bestaat, zorgt voor een verrekening van de energie die je op het net zet, zodat je daar niet extra belasting over hoeft te betalen.

Tenslotte noemen de energiemaatschappijen het terugleverkosten, en voor die afgenomen dienst / product zal je ook btw moeten ophoesten.

Is dit doemdenken of maak ik hier een financiële redeneringsfout?

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:17
Sonero schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 05:20:
[...]

Sterker nog. Als de salderingsregeling in Nederland afgelopen is, kan het inderdaad zijn dat je btw en energiebelasting moet betalen op de teruggeleverde stroom. Dit komt omdat de salderingsregeling, die nu nog bestaat, zorgt voor een verrekening van de energie die je op het net zet, zodat je daar niet extra belasting over hoeft te betalen.

Tenslotte noemen de energiemaatschappijen het terugleverkosten, en voor die afgenomen dienst / product zal je ook btw moeten ophoesten.

Je maakt een fout want iedereen die energie opwekt moet daarover al btw betalen. Maar doordat de meesten vrijgesteld zijn van btw aangifte door onder de omzetdrempel van € 20.000 te zitten vallen ze onderr de KOR (kleine ondernemera regeling)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
[...]

De salderingsregeling zorgt ervoor dat de energiebelasting van elke kWh die van het net wordt afgenomen, wordt weggestreept door elke kWh die je teruglevert. Als dat straks stopt betaal je niet extra voor elke teruggeleverde kWh maar krijg je de EB niet meer terug over je afgenomen kWh.

(Maar misschien bedoel je hetzelfde als ik)

[ Voor 24% gewijzigd door Sportmind op 23-01-2026 07:22 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-02 21:42
Dank voor de uitleg 🙏

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:57
kdekker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Best kans dat ze dan najaar 2026 bedoelen, voordat het voor consumenten beschikbaar komt.
Je hebt volkomen gelijk dat 'de accu' inderdaad in verschillende verschijningsvormen al aanwezig is geweest, maar voor deze discussie ga ik uit van: https://saltion.nl/wp-con...on-Battery-Nederlands.pdf (document komt van: https://saltion.nl/de-batterij-2/). Hier staan geen maten, maar dit is een- voor particulieren wellicht magere - 5.7kWh accu. Op https://saltion.nl/de-batterij-2/ staan onderaan wel prijzen en maten, nl. hxbxd van 35x60x35cm en dan 2 modules. Voor zwaardere varianten komt er een module bij. Als ik die maten met bijv. Enphase (de andere accu die bij Upvolt genoemd wordt), zie overigens https://enphase.com/nl-nl/installers/storage/comparison voor de specs), dan is Enphase dunner (18cm tegen 35cm diep), maar wel breder (tot 128,3cm) en hoger (tot 77,5cm).

Ik zie trouwens dat er ook een UK Upvolt is: https://upvolt-energy.com/about-us/?. Qua uiterlijk van de website lijkt er toch wel e.e.a. aan overeenkomsten. Heb verder niet op deze site gezocht of er meer gegevens zijn.

Tja, voorlopig staat accu niet op nummer 1. Eerst maar een nieuw energiecontract en daarna nadenken over evt hypbride CV ketel (de ketel is nu 13 jaar oud). Hoofdmoot van de kosten voor energie is nu gas. Met de dalende bedragen voor de teveel opgewekte stroom en stijgende gasprijzen, zou ik eerst mijn eigen stroomverbruik moeten verhogen en gasverbruik c.q. kosten verlagen. Wellicht komt daarna een accu in beeld, maar dan zijn we wat jaren verder.
ik lees niets over de RTE... weet jij meer?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Voor de geinteresseerden, op iBood is nu een mooie deal:
https://www.ibood.com/nl/...-in-thuisbatterij/2952685

Fox ESS / NextEnergy voor €799
Heb zelf geen ervaring met dit merk maar wilde het wel even delen.

• Domba
kevlar01 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:33:

Benieuwd of iemand anno 2026 TLK en energieprijzen berekent met een profiel geschikt voor een stekkeraccu.

Als ik zo snel kijk wordt en met bruto capaiteit gerekent en niet effectief benutbaar en wordt verlies als verhoging van eigenverbruik gezien, terwijl je gewoon een verbruiker van 180-350kWh/j erbij hebt en naar basispad zal EB in 2027 lager zijn dan 2026, die al lager is dan 2025.

• kdekker
  • Niet online
Hansieo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:20:
[...]
ik lees niets over de RTE... weet jij meer?
Sorry, RTE?

• daemonix
  • Niet online
Return trip efficiency oftewel rendement.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:50
@kdekker ookwel Round Trip Efficiency: percentage van energie eruit t.o.v. energie erin.

[ Voor 6% gewijzigd door CappieL op 23-01-2026 10:49 ]

• kdekker
  • Niet online
CappieL schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:48:
@kdekker ookwel Round Trip Efficiency: percentage van energie eruit t.o.v. energie erin.
Dank. En daar is volgens mij al eerder over geschreven dat die niet bekend is.
Ik heb verder geen aandelen, noch connecties in deze club. Maar interesse, omdat het een andere, zover ik weet niet elders, gebruikte techniiek is. En vanuit dat punt mogelijk interessant hier.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:57
Round Trip Efficiëncy (wat krijg je er nog uit nadat je er xx in hebt gestopt)

Dit is best een HOT item voor thuisbatterijen, en o.a. onderdeel van je ROI (Return on Investment)

pips, @daemonix was me voor.... najahhh :henk

[ Voor 7% gewijzigd door Hansieo op 23-01-2026 10:58 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

Er zijn mij geen plannen bekend dat dit het geval zou zijn. De stroom die jij injecteert zal ergens anders verbruikt worden waarover dan EB wordt geheven.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:01

de Peer

under peer review

ArjoK schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:19:
[...]

Je maakt een fout want iedereen die energie opwekt moet daarover al btw betalen. Maar doordat de meesten vrijgesteld zijn van btw aangifte door onder de omzetdrempel van € 20.000 te zitten vallen ze onderr de KOR (kleine ondernemera regeling)
Huh nee deelname aan de KOR is een keuze. Veel mensen kozen daarvoor om geen btw over aanschaf panelen te betalen, of dit terug te krijgen gestort.
Dus niet iedereen zit in de KOR voor zover ik weet.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-01-2026 11:58 ]

• ArjoK
de Peer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Huh nee deelname aan de KOR is een keuze. Veel mensen kozen daarvoor om geen btw over aanschaf panelen te betalen, of dit terug te krijgen gestort.
Dus niet iedereen zit in de KOR voor zover ik weet.
Het klopt niet helemaal wat je schrijft. In het verleden werd je gezien als ondernemenr voor de BTW en kon je BTW terugvragen, je deed dan meteen het verzoek voor KOR zodat je daarna geen BTW aangifte te hoeven doen over je opwek (en vanaf dan ook niet meer kan terugvragen).

Met de 0% btw op zonnepanelen is er wel eea gewijzigd.
Ik koop zonnepanelen met 0% btw
-------------------

Om even terug te gaan naar de thuisbatterij lijkt het mij dat na salderen voor iedereen die niet in de KOR zit en wel btw aangifte moet doen de mogelijkheid moet zijn om btw op je thuisaccu die je voor NOM gebruikt (dus niet voor handelen) terug te vragen. Argument hiervoor is dat de opgeslagen energie meer waarde heeft opmoment van gebruik. Voor eigen opwek is dat meer dan verkoop aan je energieleverancier, voor opslag goedkope uren is het de meerwaarde bij gebruik tijdens duurdere uren. Wordt wel weer een leuke berekening van de periodiek af te dragen btw als je niet van het forfait gebruik maakt.

[ Voor 49% gewijzigd door ArjoK op 23-01-2026 12:43 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-02 13:01
ArjoK schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Om even terug te gaan naar de thuisbatterij lijkt het mij dat na salderen voor iedereen die niet in de KOR zit en wel btw aangifte moet doen de mogelijkheid moet zijn om btw op je thuisaccu die je voor NOM gebruikt (dus niet voor handelen) terug te vragen. Argument hiervoor is dat de opgeslagen energie meer waarde heeft opmoment van gebruik. Voor eigen opwek is dat meer dan verkoop aan je energieleverancier, voor opslag goedkope uren is het de meerwaarde bij gebruik tijdens duurdere uren. Wordt wel weer een leuke berekening van de periodiek af te dragen btw als je niet van het forfait gebruik maakt.
Bij thuisbatterijen wordt niet met een forfait gerekend maar moet je op basis van gegevens uit het EMS kunnen aantonen welk gebruik privé en welk zakelijk was.
Over privé gebruik krijg je overigens ook geen BTW terug. De BTW op de thuisbatterij die je kan terugvragen gaat enkel over dat deel van de batterij die zakelijk wordt gebruikt. BTW over het aandeel prive gebruik moet je in je laatste BTW-aangifte van het jaar opgeven en die moet je gewoon weer terugbetalen.

Ook het feit dat je de opgeslagen energie in je woning gebruikt op het moment van gebruik meer waard is dan op het moment van laden maakt geen verschil als je huisverbruik ook privé gebruik is. Bij een kantoor aan huis waarvandaan zakelijk gebruik gemaakt wordt, wordt het wel wat lastiger.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• ArjoK
ArPi75 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Bij thuisbatterijen wordt niet met een forfait gerekend maar moet je op basis van gegevens uit het EMS kunnen aantonen welk gebruik privé en welk zakelijk was.
Over privé gebruik krijg je overigens ook geen BTW terug. De BTW op de thuisbatterij die je kan terugvragen gaat enkel over dat deel van de batterij die zakelijk wordt gebruikt. BTW over het aandeel prive gebruik moet je in je laatste BTW-aangifte van het jaar opgeven en die moet je gewoon weer terugbetalen.

Ook het feit dat je de opgeslagen energie in je woning gebruikt op het moment van gebruik meer waard is dan op het moment van laden maakt geen verschil als je huisverbruik ook privé gebruik is. Bij een kantoor aan huis waarvandaan zakelijk gebruik gemaakt wordt, wordt het wel wat lastiger.
Ja dat is nu, waar het gaat om energiehandel. Mjjn visie is een nieuwe situatie die ontstaat na einde salderen voor opslag van eigenopwek. Die eigenopwek wordt door batterij/uitgestend gebruik meer waard dan terugleveren aan het net. Daarom zou de btw va het bedeijfsmiddel thuisbatterij aftrekbaar moeten zijn. Btw over privegebruik eogenenerie stijgt.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MajaMestreech schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:30:
[...]

Misschien ... maar goed om altijd in het achterhoofd te houden voordat je je laat verleiden tot een aankoop bij een dergelijke leverancier.
Hoe bevalt de Sessy thuisbatterij?

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-02 23:33
Ersus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Hoe bevalt de Sessy thuisbatterij?
Prima, nog geen moment spijt. Had alleen de afgelopen maanden wat meer willen hebben dan 15 kWh met het enorme verbruik van de warmtepomp.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MajaMestreech schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:53:
[...]

Prima, nog geen moment spijt. Had alleen de afgelopen maanden wat meer willen hebben dan 15 kWh met het enorme verbruik van de warmtepomp.
Dat is mooi! En fijn dat je terugkoppelt.

De warmtepomp is nogal een grootverbruiker bij aanhoudende lage temperaturen.
Ik hoorde dat laatst ook bij een klant, zij hebben een 15kWh batterij staan en zijn full electric nieuwbouw 2021, maar in de winter is de accu in de ochtend vrijwel altijd leeg, ze houden er zelfs al links en rechts rekening mee en ze hebben ook nog geen EV.

Die sweetspot vinden is blijkbaar altijd wel persoonlijk georiënteerd maatwerk mede op basis van het EMS dat de extra kWh inkoop regelt en de kWh's verdeeld.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
MajaMestreech schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:53:
[...]

Oprechte vraag: Je had waarschijnlijk voor dezelfde investering de gewenste totale opslag van een ander merk kunnen hebben. Vanwaar de Sessy?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:51
kevlar01 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:33:

die actie is al uitverkocht.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:36
Ersus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Ik hoorde dat laatst ook bij een klant, zij hebben een 15kWh batterij staan en zijn full electric nieuwbouw 2021, maar in de winter is de accu in de ochtend vrijwel altijd leeg, ze houden er zelfs al links en rechts rekening mee en ze hebben ook nog geen EV.

Die sweetspot vinden is blijkbaar altijd wel persoonlijk georiënteerd maatwerk mede op basis van het EMS dat de extra kWh inkoop regelt en de kWh's verdeeld.
Dimensioneren op het piekverbruik van je warmtepomp is -mijn mening- niet handig, net zoals je niet een batterij koopt om al je zonnestroom in juni op te vangen. In de tussenseizoenen staat de batterij dan grotendeels werkeloos. EV laden uit de Sessy zou ik ook niet per se aanraden, zet gewoon de laadpaal aan op de gunstigste momenten. Met een goede inrichting kan je laadpaal laden en je batterij deels meeladen op de goedkope uren, zonder je hoofdaansluiting te veel te belasten.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Ersus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Alleen met vaste prijzen lijkt me dat in de winter je accu leeg is s' ochtends ? Met dynamische prijzen is laden 's nachts toch vaak goedkoper, ook met heel veel zonnepanelen denk ik, al lever je dan wellicht ex btw terug?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:51

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Vdvmark schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Alleen met vaste prijzen lijkt me dat in de winter je accu leeg is s' ochtends ? Met dynamische prijzen is laden 's nachts toch vaak goedkoper, ook met heel veel zonnepanelen denk ik, al lever je dan wellicht ex btw terug?
Precies, welke (on)logica zit hier achter?

Voor het idee, zo werkt het als je een paar centen wilt besparen op je energie kosten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWI9Ww_nOw4rIy4X9lLQLfyoyQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1V6T1RSOVmG8QoUyzPokdg9.jpg?f=fotoalbum_large

Groen = goedkoop laden
Blauw = goedkope stroom zelf consumeren als de prijs hoog is

Tuurlijk, als je 3kW WP staat te brullen en je wilt een paar uur besparen loopt het snel op, alleen de dagen met een prijsverschil hoog genoeg om goedkoop in te kopen en dit zelf te gebruiken incl laadverliezen is niet enorm groot deze winter.

Op een paar dagen in oktober na zijn dit wel de ergste uitschieters in prijs deze winter. Ik heb een Anker thuisbatterij in een dynamisch contract setting draaien gekoppeld aan Tibber.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Vdvmark schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Dat kan ik je niet beantwoorden net zoals ik niet weet welk EMS ze gebruiken. Het zijn gebruikers die geen technisch verstand hebben en in andere takken van sport werken en ook zeker geen tweakers zijn.

Ik kreeg het medegedeeld op basis van een extra externe aanbouw waar ik een airconditioner multisplit installatie ga plaatsen en ik vroeg hoe ze deze gaan gebruiken, 24/7 of naar behoefte. Daarop kwam de stress reactie dat het absoluut niet 24/7 aan zou zijn anders is de batterij in de nacht al leeg zijn, capaciteit nu al te krap.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Pr088 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:58:
[...]

Dimensioneren op het piekverbruik van je warmtepomp is -mijn mening- niet handig, net zoals je niet een batterij koopt om al je zonnestroom in juni op te vangen. In de tussenseizoenen staat de batterij dan grotendeels werkeloos. EV laden uit de Sessy zou ik ook niet per se aanraden, zet gewoon de laadpaal aan op de gunstigste momenten. Met een goede inrichting kan je laadpaal laden en je batterij deels meeladen op de goedkope uren, zonder je hoofdaansluiting te veel te belasten.
Hoe je dimensioneert en een en ander wil inrichten lijkt voor iedereen anders, iets met zoveel smaken?
Mij lijkt goed nadenken over hoe je een en ander wil gaan inrichten wel heel belangrijk en dat dit met het aangeschafte systeem ingevuld kan worden om het uiteindelijk zinvol te laten zijn binnen het eigen leefsysteem.

Over het stilstaan van een thuisbatterij in de tussenseizoenen kan ik vanuit de praktijk weinig zeggen, het systeem heeft hier het hele jaar door een zinvolle taak. Juist in juni helpt het om de volledige PV-pieken op te vangen en op de juiste momenten te vermarkten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jKxgl83EnopGtW2pEBPFsutqXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSdo5hdrbNJRjIZ8taSBHgHn.jpg?f=fotoalbum_large

• MajaMestreech
Taro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:08:
[...]

Oprechte vraag: Je had waarschijnlijk voor dezelfde investering de gewenste totale opslag van een ander merk kunnen hebben. Vanwaar de Sessy?
Goede vraag. Daar gaan we:
1. Nederlands product en EMS reagerend op Nederlandse wijzigingen in stroom markten.
2. 3 stuks van 5 kWh ipv 1 van 15 kWh.
3. Hierdoor minimale laadcapacitiet voor laden 2200 W en maximaal 6600 W. Prima dus om pieken op te vangen.
4. Minimale ontlaadcapaciteit van 1700 W dus weinig verliezen bij lage ontlaad vermogens.
5. Open karakter voor toepassingen van derden (API).
6. Goede basis EMS via de Sessy portal met functionaliteiten voor NOM en ECO. De 3 Sessy's werken perfect samen met een eigen P1 meter.
7. Integratie met mijn Homey met fantastische apps zoals SlimLaden en Power by the Hour
8. Prijs van de batterijen was aan de hoge kant, echter installatie goedkoop, vakkundig en snel gedaan.
9. Veel informatie verkrijgbaar via Tweakers forum met daarbij Twan aangesloten van Charge / Sessy voor technische toevoegingen.
10. Brandveilig met brandblusser aan boord.
11. Nu ook 10 kWh batterijen beschikbaar.
12. RTE Laden 88,7%, RTE ontladen 92%.

[ Voor 21% gewijzigd door MajaMestreech op 27-01-2026 10:23 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
MajaMestreech schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:29:
[...]
Goede vraag. Daar gaan we:
1. Nederlands product en EMS reagerend op Nederlandse wijzigingen in stroom markten.
2. 3 stuks van 5 kWh ipv 1 van 15 kWh.
3. Hierdoor minimale laadcapacitiet voor laden 2200 W en maximaal 6600 W. Prima dus om pieken op te vangen.
4. Minimale ontlaadcapaciteit van 1700 W dus weinig verliezen bij lage ontlaad vermogens.
5. Open karakter voor toepassingen van derden (API).
6. Goede basis EMS via de Sessy portal met functionaliteiten voor NOM en ECO. De 3 Sessy's werken perfect samen met een eigen P1 meter.
7. Integratie met mijn Homey met fantastische apps zoals SlimLaden en Power by the Hour
8. Prijs van de batterijen was aan de hoge kant, echter installatie goedkoop, vakkundig en snel gedaan.
9. Veel informatie verkrijgbaar via Tweakers forum met daarbij Twan aangesloten van Charge / Sessy voor technische toevoegingen.
10. Brandveilig met brandblusser aan boord.
11. Nu ook 10 kWh batterijen beschikbaar.
Nederlandse producten verdienen uiteraard altijd de voorkeur en zullen doorgaans idd ook beter aansluiten op de Nederlandse markt d:)b

De andere punten zijn niet zozeer voordelen van de Sessy maar voornamelijk producteigenschappen/specificaties die andere merken en producten ook aanbieden en waar Sessy zich niet per se op onderscheidt. De aerosol module werkt overigens doorgaans voornamelijk als een brandvertrager, er een accubrand volledig mee stoppen is lastig.

Hoeveel opslag wil je bijplaatsen? Neem aan dat je het aantal accu's per fase gelijk wil houden? Achteraf gezien was 3x10 kWh een optie geweest, maar voortschrijdend inzicht hoort er nou eenmaal bij. Maar klopt mijn berekening dat als je nu bijv. 3x5 kWh bij zou plaatsen dat de totale investering richting de 22k Euro gaat? Dat komt neer op 732 Euro per kWh en dat is 2-3x zoveel als de gemiddelde kWh prijs, dat is echt flink.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• MajaMestreech
Taro schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Nederlandse producten verdienen uiteraard altijd de voorkeur en zullen doorgaans idd ook beter aansluiten op de Nederlandse markt d:)b

De andere punten zijn niet zozeer voordelen van de Sessy maar voornamelijk producteigenschappen/specificaties die andere merken en producten ook aanbieden en waar Sessy zich niet per se op onderscheidt. De aerosol module werkt overigens doorgaans voornamelijk als een brandvertrager, er een accubrand volledig mee stoppen is lastig.

Hoeveel opslag wil je bijplaatsen? Neem aan dat je het aantal accu's per fase gelijk wil houden? Achteraf gezien was 3x10 kWh een optie geweest, maar voortschrijdend inzicht hoort er nou eenmaal bij. Maar klopt mijn berekening dat als je nu bijv. 3x5 kWh bij zou plaatsen dat de totale investering richting de 22k Euro gaat? Dat komt neer op 732 Euro per kWh en dat is 2-3x zoveel als de gemiddelde kWh prijs, dat is echt flink.
Ik heb na teruggaaf BTW € 8200,- betaald voor 15 kWh = € 547,- / kWh. Ja zei het al, is niet de goedkoopste, maar nog genoeg andere voordelen. Met name meerdere kleinere omvormers vond ik een groot voordeel tov 1 omvormer van 10 kW. Dat gebruik je alleen maar als je Dynamisch wilt handelen op Day-ahead en dat was nou net niet mijn doel bij de aanschaf van een thuis accu

[ Voor 5% gewijzigd door MajaMestreech op 27-01-2026 12:21 ]

• Jan-tweak
Pr088 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:58:
[...]

Helemaal juist, kijk mn naar je sluipverbruik wat je tijdens de donkere uurtjes gemiddeld verbruikt, en kijk dan mn naar de periode maart-april en september-oktober, in de zomer zal dat zo wie zo geen probleem zijn en daar is je sluipverbruik ook het laagst.
een EV kun je ook veel beter met een dynamisch contract tijdens de goedkoope uurtjes direct laden ipv via een batterij, heb je ook niet met de verliezen te maken. Of je tusssen november en maart nog iets met je batterij kunt doen is afhankelijk je mogelijke overschot PV of alternatiev via een dynamisch tarief om het gebruik van je grootverbruikers tijdens de duren uurtjes te overbruggen.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Is het helemaal onjuist als ik een EV niet overdag kan laden, dat het dan best wel heel handig is om buiten het sluipverbruik nog iets van de 150kWh opwek van je eigen dak gewoon zorgeloos, met een beetje verlies, gedurende de nacht in je eigen EV kan stoppen?

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Ersus hoezo onjuist?

Je hebt opwek, verbruik & opslag. Alles is een middel en heeft een prijs, met die variabelen kun je spelen. Je kunt het doen omdat je NOM wilt, ongeacht de kosten, je kunt het doen omdat je off-grid wilt kunnen draaien, je kunt het doen omdat je geld wilt besparen.

Dus, er is geen onjuist, er zijn alleen maar keuzes? :)

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-01-2026 14:48 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ersus schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:43:
Is het helemaal onjuist als ik een EV niet overdag kan laden, dat het dan best wel heel handig is om buiten het sluipverbruik nog iets van de 150kWh opwek van je eigen dak gewoon zorgeloos, met een beetje verlies, gedurende de nacht in je eigen EV kan stoppen?
Dat is aan jou. Beter is natuurlijk direct laden als de zon schijnt, maar als dat niet kan/lukt kijk je naar het minst slechte alternatief. En als dat ook niet lukt, naar een nog minder alternatief enzovoort.

Je moet meestal toch laden... en als de thuisaccu vol zit. Tsja op een gegeven moment moet je dan kiezen he.. want niet kiezen is pas echt 'onjuist'.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 27-01-2026 14:51 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:47:
@Ersus hoezo onjuist?

Je hebt opwek, verbruik & opslag. Alles is een middel en heeft een prijs, met die variabelen kun je spelen. Je kunt het doen omdat je NOM wilt, ongeacht de kosten, je kunt het doen omdat je off-grid wilt kunnen draaien, je kunt het doen omdat je geld wilt besparen.

Dus, er is geen onjuist, er zijn alleen maar keuzes? :)
Exact, helemaal juist! Dat was het doel ook, er wordt nog altijd veelal een algemeen oordeel gegeven over hoe je dit en dat en zus en zo moet doen, alsof het de algemene wet van de thuisbatterij is.

En dat schrijf je mooi zo, er zijn alleen maar keuzes, keuzes die aansluiten op de wensen van de individu en geen algemene thuisbatterij wetten die stellen dat iets juist of onjuist is. Thanks point made.

• Jan-tweak
opzich niet, je zit alleen met een behoorlijke scheefgoei qua capaciteitafmetingen van beide.
Een gemiddelde EV begint bij rond de 60 kWh en kan tot ruim 80 kWh gaan en meer. terwijl je een een thuis-batterij en dan zeker een PIB eigenlijk daarvoor niet bedoeld is en qua capaciteit rond of onder de 10 kWh zit. wil je dan ook nog op NOM gaan, blijft er eigenlijk slechts een enkele kWh over die richting je EV gaat, dat is dus verwaarloosbaar. vergeet hierbij ook niet je verlies van circa 25%.
Vaak is het dus gewoon verstandiger en vooral goedkoper om ipv te investeren in een duidelijk grote batterij capaciteit dat geld te nemen voor goedkoop laden (zonder verlies) mbv een dynamisch contract.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:51:
[...]

opzich niet, je zit alleen met een behoorlijke scheefgoei qua capaciteitafmetingen van beide.
Een gemiddelde EV begint bij rond de 60 kWh en kan tot ruim 80 kWh gaan en meer. terwijl je een een thuis-batterij en dan zeker een PIB eigenlijk daarvoor niet bedoeld is en qua capaciteit rond of onder de 10 kWh zit. wil je dan ook nog op NOM gaan, blijft er eigenlijk slechts een enkele kWh over die richting je EV gaat, dat is dus verwaarloosbaar. vergeet hierbij ook niet je verlies van circa 25%.
Vaak is het dus gewoon verstandiger en vooral goedkoper om ipv te investeren in een duidelijk grote batterij capaciteit dat geld te nemen voor goedkoop laden (zonder verlies) mbv een dynamisch contract.
Ok 8)7 dus is dat een algemene thuisbatterij wet?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Er volgt nu een behoorlijke lap tekst die hopelijk een logisch begin/midden/eind heeft.

Inmiddels wonen we een jaar in ons nieuwe huis dus kan ik een eerste evaluatie doen.
Er zijn nog geen concrete plannen om de installatie aan te passen, maar een keer alles de revue laten passeren kan nooit kwaad.

Situatie:
Gasloze nieuwbouw, eind 2024 opgeleverd.
3-fase installatie.
3,3kW piek op het dak (zuid/zuidwest in string).
Omvormer Solplanet ASW4K-LT-G2 Pro (3-fase)
Verwarming/Koeling en warmwater door een NIBE F1255 (6kW) warmtepomp en een Quooker in de keuken.

Gegevens uit Omvormer en HomeWizard over 2025:
  • PV productie (Omvormer): 3.82MWh
  • Stroom uit het net (HW): 4,58MWh
  • Stroom teruggeleverd (HW): 2,62MWh
Ben vooral aan het kijken naar verhogen eigen gebruik/NOM en niet naar handelen.

Rij EV, vergoeding door werkgever ook bij thuisladen.
Maak gebruik van de comfortstand van mijn laadpaal om in het weekend zoveel mogelijk gebruik te maken van het overschot, maar in de praktijk laad ik nu het meeste bij mijn werk. Zeker als ik weet dat ik in het weekend veel op pad ben.

In de zomer kan het eigen verbruik verhoogd worden door na werk mijn auto aan de lader te hangen, maar of steeds een paar procent laden zo goed is voor mijn auto betwijfel ik. Verder lijkt mij gezien ons (beperkte) overschot inzetten op laden vanuit de batterij sowieso niet heel logisch.

Blijft over het opvangen van het standby verbruik.
Volgens HomeWizard varieert mijn standby-verbruik momenteel tussen de 3kWh en 10kWh per dag.
(Schommeling wordt waarschijnlijk veroorzaakt door die keren dat ik 's nachts mijn auto heb laten laden.)
Stel dat mijn panelen 12 uur niet voldoende leveren moet mijn batterij een capaciteit hebben tussen de 1,5kWh en 5kWh.

In de zomer krijg ik een 5kWh batterij wel vol, maar in deze periode is dat met mijn huidige PV installatie een uitdaging.

Gemiddeld overschot per dag de afgelopen maanden:
  • Oktober 3,33kWh
  • November 2,38kWh
  • December 1,58kWh
  • Januari* 1,59kWh
(Nu volgt waarschijnlijk een behoorlijk klok/klepel verhaal.)

Als je kijkt naar wat ik 's nachts nodig heb dan volstaat een plug/play batterij. Echter met een RTE van 70%-80% blijft er in deze periode niet veel over.
Conclusie: Opwek omhoog en/of zorgen voor betere RTE.

Welke opties zie ik dan:
  1. Enkele panelen extra op mijn dak bijplaatsen.
    Hier heb ik tijdens de bouw al om gevraagd. Er zijn toen twee extra panelen geplaatst. Meer kon volgens de aannemer die het huis gebouwd heeft niet. (Moeten dan trouwens wel dezelfde zijn. Het oog wil ook wat.)
  2. Huidige omvormer vervangen voor een hybride.
  3. Huidige omvormer vervangen voor een hybride en extra panelen. Zie voorwaarden bij optie één.
  4. Nieuwe installatie bestaande uit panelen op mijn garage in combinatie met een hybride omvormer en daar bij behorende batterij. Deze kan dan vanuit die panelen DC laden en als ik het goed begrijp ook via de AC-kant het overschot van mijn bestaande panelen gebruiken.
De eerste optie lijkt logisch, maar heb nooit een duidelijk antwoord gekregen wat de beperkende factor was. Als ik in de wijk kijk dan die ik bij vergelijkbare huizen wel meer panelen.
Maar stel dat het kan dan is het de vraag of de huidige string verlengd kan worden of dat er een tweede string moet komen. Als er een tweede string moet komen dan zal de hoge (180v) startspanning van de omvormer een probleem worden. Tenzij het starten van MPPT1 ervoor zorgt dat MPPT2 ook werkt. Anders is het anders verdelen van de panelen over de twee strings nog een idee.

De tweede optie lijkt de minst ingrijpenende manier om efficiënter gebruik te maken van mijn huidige installatie maar dekt in de winter de vraag niet.

Verder lees ik/denk ik te lezen dat er bij hybride omvormers, zeker de soort alles-in-één pakketten, vaak sprake is van meerdere MPPT's, maar allemaal met een lagere aansluitwaarde dan mijn installatie. Bijvoorbeeld Martek Venus A/D, Zendure Hyper 2000, Indevolt PowerFlex 2000 of Anker Solix SolarBank 3. Systemen van Growatt en SolarEdge lijken beter geschikt voor mijn huidige installatie. Anders moeten de strings aangepast worden.

De derde optie zorgt voor meer opwek en een betere RTE, maar zoals beschreven bij optie één zitten er aan de opwekkant wat haken en ogen.

De vierde optie kost tov optie drie een omvormer extra, maar het garagedak is veel beter toegankelijk en de oorspronkelijk installatie blijft intact. Er is zeker plaats voor vier panelen (Ongeveer 2kWp?) mogelijk zelfs zes. De nieuwe kabel trekken naar de meterkast en extra 3-fase groep is geen probleem.

De opties met extra panelen zullen de vraag (beter) dekken, maar geven in de zomer nog meer overschot. Tenzij ik dan een deel van de panelen kan afschakelen. Wat dan bij optie vier het eenvoudigst is omdat ik dan een omvormer uit kan zetten. Maar welke je dan uitzet lijkt mij afhankelijk van de staat van de batterij. Wordt deze nog geladen of niet.

Een hele lap tekst, maar de vraag is heel eenvoudig: Hoe kijken jullie hier naar? :)

[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 27-01-2026 15:55 . Reden: Typo ]

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@m-vw herkenbare queeste wel - sinds ik pilot mag draaien met de genoemde Anker zit ik ook te twijfelen of ik nu m'n stringsetup moet wijzigen naar een parallel aangesloten systeem. Heb zelf drie dakdelen met PV en 2 inverters die de > 10 jaar aan het bereiken zijn. Kabels verleggen op een zuiddakje gaat nog wel, maar op een 60' westdak tot de nok vergt een dag klimmen. Kan ik net zo goed de panelen vervangen.

Probleem van organische groei in mijn geval - toch heb ik sinds ik dat in den beginnen onhandig te klein aangepakt hebt wel een credo: doe het in 1 x zo groot en goed mogelijk. Kosten voor geklim en geknutsel haal je er dan het beste uit. Tevens: als parallel aansluiten je toegang geven tot goede en betaalbare thuisbatterijen zou je dat zeker kunnen overwegen. Dus extra panelen en meteen (deels) parallel aansluiten direct op de thuisbatterij?

• de Peer

de Peer

under peer review

Ersus schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:51:
[...]

Exact, helemaal juist! Dat was het doel ook, er wordt nog altijd veelal een algemeen oordeel gegeven over hoe je dit en dat en zus en zo moet doen, alsof het de algemene wet van de thuisbatterij is.

En dat schrijf je mooi zo, er zijn alleen maar keuzes, keuzes die aansluiten op de wensen van de individu en geen algemene thuisbatterij wetten die stellen dat iets juist of onjuist is. Thanks point made.
Het verschil is natuurlijk of je al een thuisbatterij hebt (dan ga/moet je hem ook gebruiken) of dat je er nu nog geen hebt, dan is het niet handig om er 1 te kopen als je vooral (inefficient) gaat laden vanuit je thuisaccu.

Dus als we het over business case hebben als onderbouwing voor aanschaf, dan is het een ander verhaal.

• de Peer

de Peer

under peer review

Ersus schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Nee, maar wel de uitkomst als je probeert er op een kosteneffectieve methode er naar te kijken. Laden tijdens zonuren heeft natuurlijk altijd de voorkeur.

Het is niet zwart/wit, maar genuanceerd.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 27-01-2026 15:56 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:00
m-vw schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:53:
Er volgt nu een behoorlijke lap tekst die hopelijk een logisch begin/midden/eind heeft.

Inmiddels wonen we een jaar in ons nieuwe huis dus kan ik een eerste evaluatie doen.
Er zijn nog geen concrete plannen om de installatie aan te passen, maar een keer alles de revue laten passeren kan nooit kwaad.

Situatie:
3-fase installatie.
Verwarming/Koeling en warmwater door een NIBE F1255 (6kW) warmtepomp en een Quooker in de keuken.

Ben vooral aan het kijken naar verhogen eigen gebruik/NOM en niet naar handelen.

Maak gebruik van de comfortstand van mijn laadpaal om in het weekend zoveel mogelijk gebruik te maken van het overschot, maar in de praktijk laad ik nu het meeste bij mijn werk. Zeker als ik weet dat ik in het weekend veel op pad ben.

In de zomer kan het eigen verbruik verhoogd worden door na werk mijn auto aan de lader te hangen, maar of steeds een paar procent laden zo goed is voor mijn auto betwijfel ik. Verder lijkt mij gezien ons (beperkte) overschot inzetten op laden vanuit de batterij sowieso niet heel logisch.

Volgens HomeWizard varieert mijn standby-verbruik momenteel tussen de 3kWh en 10kWh per dag.
(Schommeling wordt waarschijnlijk veroorzaakt door die keren dat ik 's nachts mijn auto heb laten laden.)
Stel dat mijn panelen 12 uur niet voldoende leveren moet mijn batterij een capaciteit hebben tussen de 1,5kWh en 5kWh.

In de zomer krijg ik een 5kWh batterij wel vol, maar in deze periode is dat met mijn huidige PV installatie een uitdaging.

• Oktober 3,33kWh
  • November 2,38kWh
  • December 1,58kWh
  • Januari* 1,59kWh

Als je kijkt naar wat ik 's nachts nodig heb dan volstaat een plug/play batterij. Echter met een RTE van 70%-80% blijft er in deze periode niet veel over.

Welke opties zie ik dan:
    Hier heb ik tijdens de bouw al om gevraagd. Er zijn toen twee extra panelen geplaatst. Meer kon volgens de aannemer die het huis gebouwd heeft niet. (Moeten dan trouwens wel dezelfde zijn. Het oog wil ook wat.)
  3. Huidige omvormer vervangen voor een hybride en extra panelen. Zie voorwaarden bij optie één.
  4. Nieuwe installatie bestaande uit panelen op mijn garage in combinatie met een hybride omvormer en daar bij behorende batterij. Deze kan dan vanuit die panelen DC laden en als ik het goed begrijp ook via de AC-kant het overschot van mijn bestaande panelen gebruiken.
De eerste optie lijkt logisch, maar heb nooit een duidelijk antwoord gekregen wat de beperkende factor was. Als ik in de wijk kijk dan die ik bij vergelijkbare huizen wel meer panelen.
Maar stel dat het kan dan is het de vraag of de huidige string verlengd kan worden of dat er een tweede string moet komen. Als er een tweede string moet komen dan zal de hoge (180v) startspanning van de omvormer een probleem worden. Tenzij het starten van MPPT1 ervoor zorgt dat MPPT2 ook werkt. Anders is het anders verdelen van de panelen over de twee strings nog een idee.

De tweede optie lijkt de minst ingrijpenende manier om efficiënter gebruik te maken van mijn huidige installatie maar dekt in de winter de vraag niet.

Verder lees ik/denk ik te lezen dat er bij hybride omvormers, zeker de soort alles-in-één pakketten, vaak sprake is van meerdere MPPT's, maar allemaal met een lagere aansluitwaarde dan mijn installatie. Bijvoorbeeld Martek Venus A/D, Zendure Hyper 2000, Indevolt PowerFlex 2000 of Anker Solix SolarBank 3. Systemen van Growatt en SolarEdge lijken beter geschikt voor mijn huidige installatie. Anders moeten de strings aangepast worden.

De derde optie zorgt voor meer opwek en een betere RTE, maar zoals beschreven bij optie één zitten er aan de opwekkant wat haken en ogen.

De vierde optie kost tov optie drie een omvormer extra, maar het garagedak is veel beter toegankelijk en de oorspronkelijk installatie blijft intact. Er is zeker plaats voor vier panelen (Ongeveer 2kWp?) mogelijk zelfs zes. De nieuwe kabel trekken naar de meterkast en extra 3-fase groep is geen probleem.

De opties met extra panelen zullen de vraag (beter) dekken, maar geven in de zomer nog meer overschot. Tenzij ik dan een deel van de panelen kan afschakelen. Wat dan bij optie vier het eenvoudigst is omdat ik dan een omvormer uit kan zetten. Maar welke je dan uitzet lijkt mij afhankelijk van de staat van de batterij. Wordt deze nog geladen of niet.

Een hele lap tekst, maar de vraag is heel eenvoudig: Hoe kijken jullie hier naar? :)
Het is een lap tekst maar eigenlijk geef je zelf het antwoord al.
Je moet het alleen in stapjes formuleren:

kwa batterij is 5kWh goed genoeg
- zelfs als je 2 panelen bij legt zal je niet veel meer nodig hebben. Alleen als je significant veel meer panelen weet te leggen is een grotere batterij zinvol.

- panelen bijleggen is op zich nuttig. Er komt geheid energie uit die je in ieder geval in voor en naseizoen te gelde kan maken. Dit staat los van de batterij keuze. Alleen.... kosten voor slechts enkele panelen meer zijn behoorlijk hoog omdat vaste installatie kosten hoog zijn (voorrijden, valbescherming,.. enz).

- omvormer vervangen door hybride en dus DC gekoppelde batterij met hogere RTE in plaats van stand -alone is ook handig. Maar ook daar moet je naar het kostenplaatje kijken. Bij een nieuwe installatie betreft het enkel "meerkosten boven gewone omvormer", bij een bestaande installatie praat je gauw over 1500euro voor enkel de omvormer. En daar staat dan een winst van 10% x 5kWh x 150dagen = 75kWh per jaar tegenover.
Maar.... wel met de pret dat als de stroom uitvalt de PV de batterij gewoon kan blijven voeden. Dat is in deze onzekere tijden ook wat waard (mijn vrouw vindt het compleet belachelijk als we voor een batterij gaan die bij stroomuitval niet door de pv gevoed kan worden).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

de Peer schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:47:
[...]

Nee, maar wel de uitkomst als je probeert er op een kosteneffectieve methode er naar te kijken. Laden tijdens zonuren heeft natuurlijk altijd de voorkeur.

Het is niet zwart/wit, maar genuanceerd.
Ik snap de focus op kosteneffectiviteit, maar er is ook zoiets als de waarde van persoonlijke vrijheid. De luxe om niet op de klok of de stand van de zon te hoeven kijken, is voor mij meer waard dan de paar dubbeltjes aan conversieverlies. Techniek moet gemak faciliteren; zodra ik mijn dagschema moet aanpassen aan de laadcurve van mijn panelen, schiet de installatie voor mij zijn doel voorbij.

• de Peer

de Peer

under peer review

Ersus schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:16:
[...]

Ik snap de focus op kosteneffectiviteit, maar er is ook zoiets als de waarde van persoonlijke vrijheid. De luxe om niet op de klok of de stand van de zon te hoeven kijken, is voor mij meer waard dan de paar dubbeltjes aan conversieverlies. Techniek moet gemak faciliteren; zodra ik mijn dagschema moet aanpassen aan de laadcurve van mijn panelen, schiet de installatie voor mij zijn doel voorbij.
Laden tijdens zonuren kan vaak ook zonder al te veel aanpassingen, door de lader gewoon te laten wachten op zon. Werkt natuurlijk niet jaarrond.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-02 16:40
Stefannn schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:16:
[...]
- omvormer vervangen door hybride en dus DC gekoppelde batterij met hogere RTE in plaats van stand -alone is ook handig. Maar ook daar moet je naar het kostenplaatje kijken. Bij een nieuwe installatie betreft het enkel "meerkosten boven gewone omvormer", bij een bestaande installatie praat je gauw over 1500euro voor enkel de omvormer. En daar staat dan een winst van 10% x 5kWh x 150dagen = 75kWh per jaar tegenover.
Maar.... wel met de pret dat als de stroom uitvalt de PV de batterij gewoon kan blijven voeden. Dat is in deze onzekere tijden ook wat waard (mijn vrouw vindt het compleet belachelijk als we voor een batterij gaan die bij stroomuitval niet door de pv gevoed kan worden).
Je lijkt er hier vanuit te gaan dat elke hybride omvormer blijft werken bij netuitval. Maar dat is niet het geval. En als de hybride omvormer dit ondersteunt, dan moeten er meestal wel extra installallatiewerkzaamheden gebeuren en soms is er ook nog extra hardware nodig.
Mijn (SMA) hybride omvormer met batterij blijft werken bij netuitval, maar alleen omdat het backup circuit is aangesloten (extra stroomkabel) en er aanpassingen in de groepenkast gedaan zijn. Zonder dat zou de hybride omvormer met aangesloten batterij niet meer werken bij netuitval.

Overigens helemaal eens met je vrouw! :) Toen ik over ging op de aanschaf van de thuisbatterij wilde ik ook direct noodstroom hebben.

• Pr088
Ersus schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:52:
[...]

20-25% verlies op laden door zonne-energie eerst in je thuisbatterij te stoppen en daarna naar je EV te verplaatsen? Ja. Dat is een wetmatigheid.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Het zijn inderdaad keuzes. Maar een hele grote thuisbatterij zal duur zijn en moeilijker terug te verdienen. In het winterseizoen heb je regelmatig dagen waar de dynamische prijzen nagenoeg vlak zijn. Als je dan meerekent dat je circa 20% verliest met laden ontladen... Dan is op sommige momenten optimaal om je batterij stil te zetten.

Terugverdientijd van je batterij is na salderen vooral afhankelijk van hoeveel stroom je kunt verplaatsen over de dag en hoeveel je daarna kunt opmaken in een dag.
Als je niet alle zonnestroom die je in je batterij stopt kunt opmaken, dan heeft laden de volgende dag geen zin. De batterij zit immers vol.

Lees vooral dit topic terug, genoeg argumentatie te vinden.

• Pr088
Ersus schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:18:
[...]

Hoe je dimensioneert en een en ander wil inrichten lijkt voor iedereen anders, iets met zoveel smaken?
Mij lijkt goed nadenken over hoe je een en ander wil gaan inrichten wel heel belangrijk en dat dit met het aangeschafte systeem ingevuld kan worden om het uiteindelijk zinvol te laten zijn binnen het eigen leefsysteem.

Over het stilstaan van een thuisbatterij in de tussenseizoenen kan ik vanuit de praktijk weinig zeggen, het systeem heeft hier het hele jaar door een zinvolle taak. Juist in juni helpt het om de volledige PV-pieken op te vangen en op de juiste momenten te vermarkten.

[Afbeelding]
Als geld geen rol speelt wel ja. Maar het handelen zal na 2027 stuk minder interessant worden. Dus terugverdientijd omlaag maar je hogere aanschafprijs blijft staan. In het algemeen is het voor kostenbewuste mensen voordeliger om een batterij met een kleinere inhoud te kopen.

Het is natuurlijk een persoonlijke keuze. Als je wil peakshaven, off-grid wilt kunnen draaien of volledig op zelfverbruik wil draaien en er genoeg geld voor over hebt... Prima!

Leuk plaatje, maar wat had je afgenomen en teruggeleverd zonder handel van de batterij? Dat kan ik hier niet uit herleiden. Ik zit in januari 2025 ook op 23,5 cent voor afname gemiddeld. Zonder batterij.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 27-01-2026 20:01 ]

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-02 09:43
Pr088 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:45:
[...]

20-25% verlies op laden door zonne-energie eerst in je thuisbatterij te stoppen en daarna naar je EV te verplaatsen? Ja. Dat is een wetmatigheid.
?
Als ik mijn DC PV in mijn DC Accu opsla is er bijna geen verlies, 1-2% misschien. De DC -> AC omzetting moet ik sowieso een keer doen, of ik dat nu direct doe of uitgesteld maakt voor het rendement niet uit.

Hoe kom ik dan aan 25%?

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Pr088
zalkc schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:00:
[...]

?
Als ik mijn DC PV in mijn DC Accu opsla is er bijna geen verlies, 1-2% misschien. De DC -> AC omzetting moet ik sowieso een keer doen, of ik dat nu direct doe of uitgesteld maakt voor het rendement niet uit.

Hoe kom ik dan aan 25%?
Dat was gebaseerd 'over de duim' op DC zonnepanelen naar AC omvormer naar DC accu naar AC omvormer richting laadpaal AC <> DC EV accu. Maar door jouw directe invoeding zal het inderdaad lager zijn.

Maar DC<>AC en van AC (huis) <> DC accu EV is wel 2x verliezen, waar je toch 10-15% mag rekenen.

En hoeveel kosten per kWh door de accu reken je voor aanschaf en afschrijving van de thuisbatterij?
Stel je rekent daar 5 cent per kWh voor en 's nachts is de stroom zomers maar 6 of 7 cent duurder... Dan is met omzettingsverliezen maar de vraag of je thuisbatterij met goedkope zonnestroom voordeliger is.

[ Voor 19% gewijzigd door Pr088 op 27-01-2026 20:06 ]

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 18:54
Pr088 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Dat was gebaseerd 'over de duim' op DC zonnepanelen naar AC omvormer naar DC accu naar AC omvormer richting laadpaal AC <> DC EV accu. Maar door jouw directe invoeding zal het inderdaad lager zijn.

Maar DC<>AC en van AC (huis) <> DC accu EV is wel 2x verliezen, waar je toch 10-15% mag rekenen.
Maar als je de stroom in huis verbruikt heb je toch ook datzelfde verlies? Waarom is het voor een EV dan opeens problematisch?

Al heeft het natuurlijk de voorkeur om de EV zoveel mogelijk direct uit PV te laden voor zover dat kan...

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Pr088
HandyLumberjack schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:06:
[...]

Maar als je de stroom in huis verbruikt heb je toch ook datzelfde verlies? Waarom is het voor een EV dan opeens problematisch?

Al heeft het natuurlijk de voorkeur om de EV zoveel mogelijk direct uit PV te laden voor zover dat kan...
Het is niet problematisch. Maar je thuisbatterij overdimensioneren voor je EV bijladen moet je goed narekenen. Ik denk dat het verreweg de meeste dagen van het jaar niet loont om fors extra te investeren in hoger omvormervermogen of extra kWh's. Dynamisch laden levert al veel op.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 18:54
Pr088 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:19:
[...]

Het is niet problematisch. Maar je thuisbatterij overdimensioneren voor je EV bijladen moet je goed narekenen. Ik denk dat het verreweg de meeste dagen van het jaar niet loont om fors extra te investeren in hoger omvormervermogen of extra kWh's. Dynamisch laden levert al veel op.
Het kan hier niet uit, daar hoef ik niet aan te rekenen :+. De EV staat vaak genoeg overdag bij huis om grotendeels direct vanuit PV te laden.

Maar ik kan me best voorstellen dat er situaties zijn waarbij het loont om bijvoorbeeld 10kWh extra thuisbatterij te nemen om die dagelijks in de EV te stoppen.

Of dat je een kleine thuisbatterij soms gewoon ontlaadt in de auto, omdat de RTE dan beter is als snachts je sluipverbruik afdekken.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Optie 4: Nieuwe installatie bestaande uit panelen op mijn garage in combinatie met een hybride omvormer en daar bij behorende batterij. Deze kan dan vanuit die panelen DC laden en als ik het goed begrijp ook via de AC-kant het overschot van mijn bestaande panelen gebruiken.

....

Heb je ook gedacht aan optie 5: stekkerbatterijen, waarop je de toekomstige panelen op de garage gaat aansluiten, bijvoorbeeld 3x Zendure SolarFlow 800 Plus (5.7 kWh en 6 mppt aansluitingen voor panelen tot 750 Wp per mppt,). Dan ben je onder de 1500 euro klaar voor de batterijen.

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:37:
[...]

Heb je ook gedacht aan optie 5: stekkerbatterijen, waarop je de toekomstige panelen op de garage gaat aansluiten, bijvoorbeeld 3x Zendure SolarFlow 800 Plus (5.7 kWh en 6 mppt aansluitingen voor panelen tot 750 Wp per mppt,). Dan ben je onder de 1500 euro klaar voor de batterijen.
Zou dit 4b noemen. 😉

Maar zeker een idee, moet dan wel even kijken naar de offgrid opties en je dit dan het beste aansluit op een 3-fase systeem. Want ik zou er alsnog een aparte kabel en groep voor installeren. Maar is 1 groep en een 6mm2 kabel dan genoeg. En dan alles op dezelfde fase of kan je drie batterijen verdelen over de fases.

Volgens mij heb ik elders gelezen dat iemand meerdere Zendure stekkerbatterijen op één gecombineerde wcd heeft aangesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door m-vw op 27-01-2026 22:01 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:08

pvg

Als je het geld eraan uit wilt geven…

Je zou ook wielen bij die accu kunnen kopen (een 2e EV) en er één thuis laten staan om te laden… (zeker als je toch 2 auto’s in je huishouden zou hebben)

• Jan-tweak

Situatie:
3-fase installatie.

dat wil dus zeggen 1,2 MWh/jaar eigengebruik, dat komt met 20,8% eigenlijk duidelijk onder het landelijk gemiddelde wat op circa 30% ligt (zonder thuis-batterij). hier lijkt me dus best nog duidelijk in een all-electric huis verbetermogelijkheden. In feite laat je hier gewoon geld liggen.

bekend probleem, de EV staat wel vaker juist niet voor de eigen deur als je zonnepanelen pieken en je eigenlijk vrijwel "gratis" zou kunnen laden.
hoezo beperkte overschot, je overschot is juist hoog, zeker gezien je maar ruim 17% zefl gebruikt. Qua hoeveelheid is het niet veel, dat is juist.

• Oktober 3,33kWh
  • November 2,38kWh
  • December 1,58kWh
  • Januari* 1,59kWh
juist, maar kijk voor eens naar je dagelijks overschot (gemiddeld) over de maanden maart en april (voorjaar) en september en oktober (najaar) en mei-juni (zomer)
met deze drie getallen kun je wel iets nuttigs over je overschot zeggen en eventueel kijken hoe en je zover noodzakelijk dit te verhogen.
naast de overschot heb je eigenlijk een veel belangrijker cijfer nodig, namelijk wat juist in exact dezelfde maanden als hier boven je sluipverbruik er uit ziet (dus je verbruik tijdens de donkere uurtjes)., kijk als voorbeeld naar de plaatjes A en B.

even een vraag, wat bedoel je met een RTE is deze context ?
om even duidelijk te maken wat ik bedoel ook even een grafiek (mijn mijn situatie) mogelijk dat dat je het dan ook beter begrijpt.
verbruik tijdens de zomer: plaatje A (wilekeurige dag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afRXldIee8VT3CosFEXMOk7lugk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iifcwarqMY8ZBwWHo4Cl0RjG.jpg?f=fotoalbum_large
sluipverbruik hier: 4,2 kWh (voor het gemak de nacht en avond hier bijelkaar geteld)
overhead PV : 18,1 kWh (=teruglevering aan net)
eigen gebruik PV stroom : 4,8 kWh (53%)

pverbruik in het najaar oktober plaatje B::
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkhgXgnhw-RypjuIKFrWBJyyN3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jv9Pz4NA3lQnrvhzKsUYaVhb.jpg?f=fotoalbum_large
sluipverbruik hier: 6,7 kWh (voor het gemak de nacht en avond hier bijelkaar geteld)
overhead PV : 4,5 kWh (=teruglevering aan net)
eigen gebruik PV stroom : 2,6 kWh (26%)

wat je dus uit bovenstande cijfers die voor jou natuurlijk geheel anders zullen uitvallen wel kunt concluderen is dat mn de data in het voor en najaar veel meer bepaaldend zullen zijn richting hoe groot je thuis-batterij zou kunnen zijn (uitgaande dat je alleen de batterij via je overschot zou willen laden, wil je dat ook met bv dynamische stroom op het moment dat deze goedkoop is gelden weer andere rekenregels.)
wat je ook ziet dat door het voorbeeld (bewust wat later in oktober) je ziet dat je steeds minder PV stroom overhoud en aan de andere kant wel meer stroom gaat gebruiken in die donkere tijdsvakken.
vul dus dit soort zaken maar eens voor de genoemde dagen in (bv Excel) en kijk dan wat je uit die date kunt zien, bv heeft het zin (wat je zelf schrijft om je pv systeem te gaan uitbreiden, maar zorg eerst eens dat deze genoemde data voor jou duidelijk zijn, anders ben je de ezel achter de kar aan het spannen.
kijk ook wat je graag zou willen. succes en als je vragen heb kan dat natuurlijk hier via het forum of ook direct via een pm.
Welke opties zie ik dan:

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

pvg schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:04:
[...]

Als je het geld eraan uit wilt geven…

Je zou ook wielen bij die accu kunnen kopen (een 2e EV) en er één thuis laten staan om te laden… (zeker als je toch 2 auto’s in je huishouden zou hebben)
Dan neem ik liever de verliezen in de vorm van RTE dan in de vorm van Motorrijtuigen belasting en de EV afschrijving.

De context is groot pand, toekomstig 3 huishoudens, deze installatie is echt niet uit verveling ontstaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Ersus op 28-01-2026 00:57 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Pr088 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:45:
[...]
En is die 'wetmatigheid' dan heel erg belangrijk als je van je eigen dak 150kWh krijgt die je dan in je eigen EV stopt met een kleine omweg omdat de EV helaas niet thuis staat op het moment van opwek?

Ik stop dan toch liever als extra feature regelmatig 80kWh (100kWh) in de EV vanaf het eigen dak dan dat ik iedere keer 80kWh aan €0,235 moet laden en de PV opwek gewoon verdampt.

Vergeet de context niet, het is geen uit de hand gelopen hobby..... Het is een oprecht 'de thuisbatterij is al interessant voor mij(n)' project.

• Jan-tweak
[...]

juist daarvoor heb je dus een systeem (HEMS) nodig die dit zo veel mogelijk automatisch voor je doet, juist zodat jij zelf daar dus niet op hoeft te letten.
alleen betekend ook dat eigenlijk alle betrokken spelers hier met elkaar moeten kunnen spreken en aanstuurbaar zijn, en vaak heb je daar de nodige problemen.
HA kan daar op eeen zekere manier wel in helpen, maar aan de andere kant is daar ook een behoorlijke leercurve voor nodig, en ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft.
Jammer genoeg ontbreekt het in de algehele industrie over een universeel communcatie prototol waar alle mogelijke apparatuur met elkaar kunnen comuncieren.

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

@Jan-tweak en anderen. Bedankt voor de reacties.

Ik zal mijn vragen hier blijven stellen, want dat lijkt mij het doel van het forum.

Als eerste wel een vraag over de 17,6%. Hoe berekend je dit? Want 1,2MWh op een totaal verbruik van 5,78MWh (1,2MWh+4,58MWh) is 20,8%.
1,2MWh op de totale opwek van 3,8MWh is 31,6%.

Mijn opmerking mbt RTE heeft te maken met de conversie van panelen naar omvormer naar batterij naar verbruiker (AC-DC-AC).
Met een laag absoluut overschot blijft er niet veel over.

Ik snap de opmerking over het beperkte eigen verbruik, maar wij zijn maar met twee en werken beide veel buitenshuis (100% en 50%).
Bij eigen verbruik verhogen denk ik aan douchemomenten (WP), afwasmachine, wasmachine.

De eerste verandert echt niet.
De afwasmachine draait na het eten, in de zomer dus als de zon nog schijnt en nu in het donker, maar zoals in mijn eerder post beschreven is ons absolute overschot nu maar beperkt dus ik denk niet dat daar veel te winnen is. Verder laat ik dat ding niet een hele nacht vol staan met vuile vaat.
De wasmachine draait bijna altijd overdag, behalve na het sporten. Hiervoor geldt volgens mij dus eigenlijk hetzelfde als voor de afwasmachine.

Nu de cijfers:

Ik heb pas sinds eind december Energy+ dus moest ik zelf even aan de slag met de HomeWizard data om wat cijfers te genereren over 2025.
Het zal dus misschien niet 100% zijn, maar wel goed genoeg om een beeld te krijgen.

Teruglevering:
MaandGemiddelde teruglevering per dag [kWh]
11,49
23,42
39,63
413,23
511,32
611,06
710,79
810,28
97,22
103,53
112,38
121,58
Avond/Nachtverbruik:
MaandTotaal kWhkWh tussen 22:00 en 0:00kWh tussen 0:00 en 6:00kWh tussen 22:00 en 6:00Gemiddeld kWh tussen 22:00 en 0:00/dagGemiddeld kWh tussen 0:00 en 6:00/dagGemiddeld kWh tussen 22:00 en 6:00/dag
1363,6544765,431121,512,113,62
2452,9215890,7691492,073,245,31
3406,48746110,4851571,493,565,05
4297,4334850,377981,591,683,27
5342,5515644,8131001,791,453,24
6210,9984055,051951,321,843,16
7248,0495859,1311171,861,913,77
8266,773049,388790,971,592,56
9355,0663147,026781,041,572,61
10368,9935369,9611231,712,263,97
11447,6943982,511211,302,754,05
12821,6885230,5843152,737,4410,17*
*December hoog door vaker thuis laden.

Leg ik deze tabellen, zoals @Jan-tweak voorstelt, over elkaar dan kan ik met een batterij van iets meer dan 5kWh maart t/m sept mijn (gemiddeld) nachtverbruik opvangen.

Het totale nachtverbruik in deze periode is 724kWh. Dat is 27,6% (0,724MWh/2,62MWh) van wat ik nu totaal teruglever.

Dat zou betekenen dat ik dan 50% (0,724MWh+1,2MWh)/3,8MWh van wat ik opwek zelf verbruik. Maar dit is geen eerlijke manier van rekenen, want de batterij is niet iedere nacht leeg.

Hoewel optie vier uit mijn vorige post en optie vijf (Van @Zuinigerijder) zo hun voordelen hebben, lijken ze niet nodig. Zelfs met een lagere RTE door de extra DC-AC-DC conversie blijft er in maart t/m sept nog voldoende over om de batterij te vullen.

Maar om in de winter meer zelfvoorzienend te zijn moet ik toch meer opwekken.
Wat @NiGeLaToR stelt is waar. Aanpassingen aan de bestaande installatie, extra panelen en/of eventueel andere strings, zijn onevenredig duur. Met een extra installatie krijg je meer waar voor je geld, maar is dit wel nodig?

Klinkt misschien raar, maar misschien is focussen op maart t/m september en de beperkte dekking in de overige maanden voor lief nemen wel de beste optie.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@m-vw je berekening is glashelder: als je in de winter je volledig verbruik zelf wilt afdekken heb je een weiland vol panelen en een schuur vol accu's nodig en in de zomer moet je die dan weer voor een groot deel uitschakelen om te voorkomen dat je bij moet betalen (voor zolang dit duurt/zo is, want met genoeg accu's kun je dat weer dempen en als genoeg mensen dat doen is het effect in ene weg).

Wat ik merk is dat de reflex in advies is: economisch verantwoord. En dat is wat mij betreft geen argument, tenzij. Ik doe aan de lopende band dingen die niet in mijn ecomomisch belang zijn, maar zit wel de thuisbatterij door te rekenen tot de laatste stuiver. Dat hoeft natuurlijk niet, je kunt ook zeggen: de waarde is autonomie, peace of mind of gewoon lol (ja ik beleef lol aan m'n Anker-test :+ ).

Met dalende prijzen zal je capaciteit om wat kWh's bij te plaatsen groeien en kun je ook prima een batterij plaatsen die niet altijd leeg of vol raakt, maar wel meer van je eigen opwek benut of in de winter meer goedkope stroom in kan kopen, etc. Ik overweeg als ik verder ga met de Anker Setup ook meer kWh's te plaatsen gewoon omdat.. tjah.. het kan.

En als je het dan economisch gezien het voordeligst wilt maken is je laatste zin volgens mij de way-to-go, zeker met einde van saldering. Gebruik eigen opwek levert je gewoon het meeste op in euro's. En in de winter kun je nog wat proberen te handelen, inkopen voor 25ct en gebruiken als het 35ct kost, zoals vandaag.

• de Peer

de Peer

under peer review

m-vw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:41:

Klinkt misschien raar, maar misschien is focussen op maart t/m september en de beperkte dekking in de overige maanden voor lief nemen wel de beste optie.
Dat is juist niet raar maar de logische conclusie. Thuisaccu's zijn nog nauwelijks rendabel dus hoe minder je er in investeert, des te beter, financieel gezien.

Accepteren dat je in de donkere maanden weer een rekening moet betalen is gewoon pragmatisch ipv tienduizenden euro's betalen om dat ook af te dekken.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:46
heeft iemand al een rekenblad gemaakt om, aan de hand van de kwartiergegevens van de digitale meter, te berekenen of een batterij rendabel kan zijn of niet ?

Ik heb de indruk dat velen zich onder invloed van marketing en verkoopspraatjes, zich een batterij laten aanpraten, zonder effectief te kijken of ze de kost van zo een batterij wel kunnen terugverdienen, en op welke termijn dat dan is.

• Pr088
NiGeLaToR schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:52:
@m-vw je berekening is glashelder: als je in de winter je volledig verbruik zelf wilt afdekken heb je een weiland vol panelen en een schuur vol accu's nodig en in de zomer moet je die dan weer voor een groot deel uitschakelen om te voorkomen dat je bij moet betalen (voor zolang dit duurt/zo is, want met genoeg accu's kun je dat weer dempen en als genoeg mensen dat doen is het effect in ene weg).

Wat ik merk is dat de reflex in advies is: economisch verantwoord. En dat is wat mij betreft geen argument, tenzij. Ik doe aan de lopende band dingen die niet in mijn ecomomisch belang zijn, maar zit wel de thuisbatterij door te rekenen tot de laatste stuiver. Dat hoeft natuurlijk niet, je kunt ook zeggen: de waarde is autonomie, peace of mind of gewoon lol (ja ik beleef lol aan m'n Anker-test :+ ).

Met dalende prijzen zal je capaciteit om wat kWh's bij te plaatsen groeien en kun je ook prima een batterij plaatsen die niet altijd leeg of vol raakt, maar wel meer van je eigen opwek benut of in de winter meer goedkope stroom in kan kopen, etc. Ik overweeg als ik verder ga met de Anker Setup ook meer kWh's te plaatsen gewoon omdat.. tjah.. het kan.

En als je het dan economisch gezien het voordeligst wilt maken is je laatste zin volgens mij de way-to-go, zeker met einde van saldering. Gebruik eigen opwek levert je gewoon het meeste op in euro's. En in de winter kun je nog wat proberen te handelen, inkopen voor 25ct en gebruiken als het 35ct kost, zoals vandaag.
De vraag is wat je dan graag wilt van ons :P Terugverdienen is in dit topic niet leidend, maar we houden wel een beetje rekening met betaalbaarheid. Als je dat uit keuze helemaal loslaat, dan is de way to go:
- Accu zo groot mogelijk;
- Omvormers die een optimum hebben van efficiëntie bij laag verbruik en redelijk vermogen kunnen leveren;
- Zoveel mogelijk zonnepanelen op alle zonrichtingen leggen zodat je zoninval hebt gedurende de hele dag;
- Mijn tip: kijk naar een systeem dat slim integreerbaar is en zich kan afstemmen op je huishouden. Een soort Victron DESS (of concurrent) hoef je bij goede instellingen niet meer naar om te kijken.

• Jan-tweak
m-vw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:41:
@Jan-tweak en anderen. Bedankt voor de reacties.

Ik zal mijn vragen hier blijven stellen, want dat lijkt mij het doel van het forum.

Als eerste wel een vraag over de 17,6%. Hoe berekend je dit? Want 1,2MWh op een totaal verbruik van 5,78MWh (1,2MWh+4,58MWh) is 20,8%.
1,2MWh op de totale opwek van 3,8MWh is 31,6%.
sorry, zat blijkbaar een foutje in, jou berekening klopt en heb mijn post al aangepast, maar de boodschap blijft, is aan de lage kant, dus hier heb je gewoon nog lucht naar boven.
Mijn opmerking mbt RTE heeft te maken met de conversie van panelen naar omvormer naar batterij naar verbruiker (AC-DC-AC).
Met een laag absoluut overschot blijft er niet veel over.
klopt, het is zelfs nog erger de PV omvormer doet al de eerste conversie van DC naar AC, alleen deze verliezen vallen niet op. voor de meeste PIB, en ik denk dat als ik jou cijfers zie waar je het beste mee zal uitkomen liggen ergens tussen 75-lage 80% range, dus rond de 17-ruim 25% verlies, is ook afhankelijk hoeveel vermogen je vraagd, relatieve lage vermogens hebben veelal een iets hoger verlies tot gevolg.
alleen star je niet alleen naar deze verliescijfers maar kijk wat dit in de praktijk in euro's uitmaakt, want als je 1.000 euro meer moet uitgeven omdat je daardoor een iets betere RTE behaald maar dit pas na 10 jaar hebt terugverdient (dan heb je dus nog geen cent bespaart, allen je eerdere investering terug gekregen) moet je wel achter je oren kraben of dat echt zo verstandig was, klein probleem, en weten doe je dat pas na die 10 tot 15 jaar. Gezien de markt echter zo snel veranderd lijkt me dat geen goed idee.
Ik snap de opmerking over het beperkte eigen verbruik, maar wij zijn maar met twee en werken beide veel buitenshuis (100% en 50%).
Bij eigen verbruik verhogen denk ik aan douchemomenten (WP), afwasmachine, wasmachine.

De eerste verandert echt niet.
De afwasmachine draait na het eten
kijk daar heb je dus al de eerste eenvoudige mogelijkheid, kijk of deze kan draaien tijdens zonuren. midden in de zomer kan dat prima na het eten, tenminste als jullie eettijd een beetje rond 18:00 ligt, ga je pas rond 19:00 of later eten wordt dat lastig. kun je beter de vaatwasser (heb je een timer?) de volgende ochtend laten starten.
, in de zomer dus als de zon nog schijnt en nu in het donker, maar zoals in mijn eerder post beschreven is ons absolute overschot nu maar beperkt dus ik denk niet dat daar veel te winnen is.
waar, maar je eigen gebruik is eigenlijk nog minder, dus ja daar kun wat mee, alleen moet je kijken wat er bij jou wel mogelijk is.
Verder laat ik dat ding niet een hele nacht vol staan met vuile vaat.
(waarom niet ? kan prima)
De wasmachine draait bijna altijd overdag, behalve na het sporten. Hiervoor geldt volgens mij dus eigenlijk hetzelfde als voor de afwasmachine.

Nu de cijfers:

Ik heb pas sinds eind december Energy+ dus moest ik zelf even aan de slag met de HomeWizard data om wat cijfers te genereren over 2025.
Het zal dus misschien niet 100% zijn, maar wel goed genoeg om een beeld te krijgen.

Teruglevering:
MaandGemiddelde teruglevering per dag [kWh]
11,49
23,42
39,63
413,23
511,32
611,06
710,79
810,28
97,22
103,53
112,38
121,58
Avond/Nachtverbruik:
MaandTotaal kWhkWh tussen 22:00 en 0:00kWh tussen 0:00 en 6:00kWh tussen 22:00 en 6:00Gemiddeld kWh tussen 22:00 en 0:00/dagGemiddeld kWh tussen 0:00 en 6:00/dagGemiddeld kWh tussen 22:00 en 6:00/dag
1363,6544765,431121,512,113,62
2452,9215890,7691492,073,245,31
3406,48746110,4851571,493,565,05
4297,4334850,377981,591,683,27
5342,5515644,8131001,791,453,24
6210,9984055,051951,321,843,16
7248,0495859,1311171,861,913,77
8266,773049,388790,971,592,56
9355,0663147,026781,041,572,61
10368,9935369,9611231,712,263,97
11447,6943982,511211,302,754,05
12821,6885230,5843152,737,4410,17*
*December hoog door vaker thuis laden.
even wat kleine verbeteringen bij je tabel
zelf zou ik bij de mnd maart en april en ook september en mogelijk oktober nog één niveau dieper gaan en kijken wat je gemiddelde teruglevering per dag op week niveau is.
bij je avond nachtverbruik maak je de klasieke fout om met vaste tijdstippen te werken, terwijl je eigenlijk naar je opbrengstcurve en verbruik moet kijken. met name in het voor en najaar zijn die tijden echt duidelijk anders en als je daarmee rekening houd krijg je ook veel naukeurige cijfers.
Leg ik deze tabellen, zoals @Jan-tweak voorstelt, over elkaar dan kan ik met een batterij van iets meer dan 5kWh maart t/m sept mijn (gemiddeld) nachtverbruik opvangen.
daarbij zou ik gezien de redelijk lage avond/nacht verbruik eerder uitgaan van een verlies van 25% en bedenk dat je maar max. 90% van de capaciteit kunt gebruiken.
met jouw gegevens kom ik dan op een dergelijke grafiek uit. :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izup-72bT-6B-V1Rpk4E2FNfcR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vY8txlBf0I5wVSD1xhfVMCE2.jpg?f=fotoalbum_large

dus rond maart t/m begin oktober zou je waarschijnlijk met een 5+ kWh (stippellijn), al volledig op NOM kunnen draaien, bv dat zou met bv een Zendure solarFlow 2400AC met twee batterijmodules al prima kunnen, en het grote voordeel van dit systeem is dat deze tot 6 batterijmodules met één omvormer volledig uitbreidbaar is. gewoon een volgende batterijblok eronder zetten en klaar is kees. (ik heb zelf de Zendure en kan hem van harte aanbevelen, het is zeker niet de goedkoopste, maar wel een heel goed product met goede ondersteuning en bouwkundig zit dat ding als een kluis inelkaar, nadeel niet bepaald een lichtgewicht)
Het totale nachtverbruik in deze periode is 724kWh. Dat is 27,6% (0,724MWh/2,62MWh) van wat ik nu totaal teruglever.

Dat zou betekenen dat ik dan 50% (0,724MWh+1,2MWh)/3,8MWh van wat ik opwek zelf verbruik. Maar dit is geen eerlijke manier van rekenen, want de batterij is niet iedere nacht leeg.

Hoewel optie vier uit mijn vorige post en optie vijf (Van @Zuinigerijder) zo hun voordelen hebben, lijken ze niet nodig. Zelfs met een lagere RTE door de extra DC-AC-DC conversie blijft er in maart t/m sept nog voldoende over om de batterij te vullen.

Maar om in de winter meer zelfvoorzienend te zijn moet ik toch meer opwekken.
Wat @NiGeLaToR stelt is waar. Aanpassingen aan de bestaande installatie, extra panelen en/of eventueel andere strings, zijn onevenredig duur. Met een extra installatie krijg je meer waar voor je geld, maar is dit wel nodig?

dat is nu juist wat ik je al aangaf, waarbij je eigenlijk de maanden mei-augustus kunt vergeten, want daar zul je waarschijnlijk toch al voldoende hebben om je relatieve batterij te vullen. de grafiek laat dat ook mooi zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 28-01-2026 15:41 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:14
[...]

Mijn persoonlijke vrijheid is niet anders als ik een auto uit een thuisaccu laad of dat het net zorgt dat ik de volgende dag met het volledig rijbereik kan vertrekken.

• Jan-tweak
mbbs1024 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:05:
heeft iemand al een rekenblad gemaakt om, aan de hand van de kwartiergegevens van de digitale meter, te berekenen of een batterij rendabel kan zijn of niet ?

Ik heb de indruk dat velen zich onder invloed van marketing en verkoopspraatjes, zich een batterij laten aanpraten, zonder effectief te kijken of ze de kost van zo een batterij wel kunnen terugverdienen, en op welke termijn dat dan is.
heb je een link, ik zelf heb op juist de basis van uur/kwartierprijzen in combinatie met met eigen verbruik gegevens de ideale capaciteitsgrote kunnen bepalen. het is alleen heel veel data.(alleen al ruim 35.000 dataregels)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:14
Ersus schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 01:43:
[...]

En is die 'wetmatigheid' dan heel erg belangrijk als je van je eigen dak 150kWh krijgt die je dan in je eigen EV stopt met een kleine omweg omdat de EV helaas niet thuis staat op het moment van opwek?

Ik stop dan toch liever als extra feature regelmatig 80kWh (100kWh) in de EV vanaf het eigen dak dan dat ik iedere keer 80kWh aan €0,235 moet laden en de PV opwek gewoon verdampt.

Vergeet de context niet, het is geen uit de hand gelopen hobby..... Het is een oprecht 'de thuisbatterij is al interessant voor mij(n)' project.
Het klinkt meer als oogkleppen op. Hoeveel keer moet je de auto laden uit de accu om de kostprijs van de accu incl omvormer terug te verdienen? Alle PV die je nu in januari terug geleverd had aan het net met een dynamisch contract had ook gewoon €0.235 opgeleverd, want de prijzen zijn zeer stabiel in januari. Met de spread die op dit moment zeer gering is kan het gewoon niet uit. Volgend jaar bespaar je de energiebelasting en dergelijk er mee, omdat je niet meer mag salderen, maar dan nog zie ik het sommetje niet.

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

@Pr088 Ik weet niet of je reactie voor mij bedoeld is of voor @NiGeLaToR , maar wat ik zocht is een klankbord en dat heb ik gekregen. :)

Had voor mijzelf al het één en ander op een rijtje gezet, maar soms heb je gewoon behoefte aan iemand die je anders naar 'het probleem' laat kijken of met aanvullende informatie komt.

Terugverdienen is voor mij geen prioriteit en budget is er genoeg, maar wat is zinvol?

Stel je zet een 100kWh batterij neer. Gedurende de zomer krijg je die wel vol.

Dan breekt de herfst/winterperiode aan en wordt de batterij steeds minder vol geladen. Ik zie dit voor mij als een soort dalende zaagtandgrafiek. Er wordt wel bijgeladen, maar uiteindelijk is het verbruik hoger dan wat er bij komt. Al is dit natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid Wp die op je dak ligt.

Als ik een inschatting maak op basis van mijn huidige installatie dan is de batterij na twee a drie weken zo goed als leeg. En dan houd ik al rekening met mijn EV, want die trekt de batterij in minder dan twee keer leeg.

Dus autonomie is leuk, maar die twee weken vind ik de investering niet waard.

Als ik daadwerkelijk iets ga doen dan wordt het zoals hierboven al geschreven een maatregel om de nacht te kunnen overbruggen.

En @Jan-tweak Waarom? Vrouwlief.

• de Peer

de Peer

under peer review

m-vw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:11:
@Pr088 Ik weet niet of je reactie voor mij bedoeld is of voor @NiGeLaToR , maar wat ik zocht is een klankbord en dat heb ik gekregen. :)

Had voor mijzelf al het één en ander op een rijtje gezet, maar soms heb je gewoon behoefte aan iemand die je anders naar 'het probleem' laat kijken of met aanvullende informatie komt.

Terugverdienen is voor mij geen prioriteit en budget is er genoeg, maar wat is zinvol?

Dan breekt de herfst/winterperiode aan en wordt de batterij steeds minder vol geladen. Ik zie dit voor mij als een soort dalende zaagtandgrafiek. Er wordt wel bijgeladen, maar uiteindelijk is het verbruik hoger dan wat er bij komt. Al is dit natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid Wp die op je dak ligt.

Als ik een inschatting maak op basis van mijn huidige installatie dan is de batterij na twee a drie weken zo goed als leeg. En dan houd ik al rekening met mijn EV, want die trekt de batterij in minder dan twee keer leeg.

Als ik daadwerkelijk iets ga doen dan wordt het zoals hierboven al geschreven een maatregel om de nacht te kunnen overbruggen.

Waarom zou je je accu niet volladen in de herfst? Je koopt hem toch niet voor niets? Of wil je hem alleen met PV vol laden?

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

de Peer schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Waarom zou je je accu niet volladen in de herfst? Je koopt hem toch niet voor niets? Of wil je hem alleen met PV vol laden?
Zoals in mijn eerste post geschreven gaat het mij om verhogen verbruik eigen opwek. Handelen is niet iets waar ik nu naar kijk. En als je 's nacht wil draaien op je batterij kan je hem niet opladen.

• Pr088
m-vw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:11:

Was voor jou bedoeld, om je in deze denklijn te zetten. Volgens mij heb je nu een goede richting te pakken. Succes!

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

m-vw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Zoals in mijn eerste post geschreven gaat het mij om verhogen verbruik eigen opwek. Handelen is niet iets waar ik nu naar kijk. En als je 's nacht wil draaien op je batterij kan je hem niet opladen.
Tis bijvangst; je kunt in de winter én laden én evt wat handelen en in de zomer laden én evt wat handelen. Systeem wat ik gebruik kan zelf PV overschot wat einde vd nacht nog beschikbaar is ‘dumpen’ op het net. Dan verdien je er zelfs aan!

• Jan-tweak
NiGeLaToR schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:46:
[...]

Tis bijvangst; je kunt in de winter én laden én evt wat handelen en in de zomer laden én evt wat handelen. Systeem wat ik gebruik kan zelf PV overschot wat einde vd nacht nog beschikbaar is ‘dumpen’ op het net. Dan verdien je er zelfs aan!
en hoe is het na 2026 ! ga je dan ook nog verdienen met handelen ? zeker bij een thuis-batterij moet je dat zeker niet op de korte termijn bekijken maar is het belangrijk of het ook over de langere tijd nog wel zo interessant is.
Pagina: 1 ... 94 ... 97 Laatste