Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
In principe wel en het zal vast niet mogen.ik mis even de smileys, maar ik hoop dat dit een grap is
Maar het werkt in de praktijk wel en als je je huis loskoppelt van het lichtnet is het eigenlijk niets anders dan een accu maar dan met een handmatig ingeschakelde eilandfunctionaliteit.
Ze hebben ook LFP, volgens datasheet waarop ze ook li-ion opplakkenVdvmark schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:24:
[...]
Li-Ion (Voltsmile V10)? Kom ik niet vaak meer tegen, zou ik ook niet willen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik zou zelf voor 2 16 kWh modules gaan. Dit omdat als 1 cell stuk gaat je hele 32 kWh batterij niets meer doet. Bij 2x 16 doet 1 batterij het tenminste nog. De prijs van 2x 16 kWh is niet heel veel meer dan die van 1x 32. Daarnaast zijn de 16 modules, door hun gewicht, nog "hanteerbaar" die 32 kWh module is niet te verplaatsen/verrijden als je bijvoorbeeld een drempel over moet omdat de accu op de stoep wordt afgeleverd en het je garage in moet.
Edit: de 16 kWh module kost €1.899,95 inclusief BTW. de 32 module kost € 3.599,95 inclusief BTW. Het prijs verschil is daarmee €200,-- goedkoper in het voordeel van de 32 kWh module.
Edit 2: De 32 kWh module is een 2P16S config wat gelijk is aan 2x de 16 kWh module van 1P16S. Blijft je gewicht over en de enkele BMS.. 2x 1P16S levert meer redundantie op omdat je andere module door kan blijven gaan.
[ Voor 26% gewijzigd door Impossibl3 op 07-01-2026 15:35 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
klopt, zowel vermogen als opslagcapaciteit moest aangepast worden om aan de (gaandeweg) ontstane wensen te voldoen. Als ik vooraf alle wensen goed en helder in kaart had gebracht en daarmee naar de bijbehorende AC en DC vermogensstromen had gekeken waren er achteraf geen directe aanpassingen nodig.Pr088 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:25:
[...]
Kun je dit toelichten? Bedoel je hiermee dat je wat extra ruimte had moeten pakken, bijvoorbeeld in de omvormers?
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Eigenlijk sluit je een generator aan, de plugin accu, of V2L die ik net noemde zijn bronnen die een eigen grid frequentie kunnen opzetten en gaan leveren bij 'vraag'. Zolang er geen ander netwerk is zou het moeten werken, maar dat aansluiten op je groepenkast zal zeker niet NEN conform zijnRobbin_t schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:40:
[...]
In principe wel en het zal vast niet mogen.
Maar het werkt in de praktijk wel en als je je huis loskoppelt van het lichtnet is het eigenlijk niets anders dan een accu maar dan met een handmatig ingeschakelde eilandfunctionaliteit.
Plugin PV meteen microinvertor kan wel weer direct op het stopcontact, maar dat komt omdat deze niet in eilandmode werk en niet een eigen frequentie maken, die hebben ze juist nodig om te kunnen werken (net zoals de meeste omvormers).
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Een ondergeschoven kindje wat ook vaak vergeten wordt is een warmtepomp (met elektrisch noodelement).
En deze case zal zeker voor vele niet van toepassing zijn, dat zal ieder voor zichzelf na kunnen gaan.
Stel de WP raakt in storing, dan wil je wel dat noodelement inschakelen. Zo'n noodelement heeft vaak 3, 6 of 9kW aan vermogen, dat is afhankelijk van je WP. Het SWW vat heeft vaak ook nog een element van zo'n 3kW.
Als je in dat soort situaties beland en dan ook nog je EV wil laden, de inductie kookplaat aan, de oven of een haardroger of zelfs de Quooker aan... dan gaat dat gewoon even niet vanzelfsprekend zijn.
Zelfs in die gevallen kan de thuisaccu je goed van dienst zijn om niet op je tenen te hoeven lopen gedurende de dagen / weken dat je op reparatie van je warmtepomp wacht. In de zomer ziet het iets anders uit wanneer er vanuit PV extra vermogen beschikbaar is overdag.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
helaas niet dusborft schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:30:
[...]
ik mis even de smileys, maar ik hoop dat dit een grap is
Ik zou in geval zoals @Gerardus1956 of @Ersus beschrijft dan echt een powerstation-dingetje oid kopen en dan gewoon 1 stekkerblok in huis maken voor de essentials. Wat die zijn verschilt blijbkaar per persoon. Sommigen hebben blijkbaar 2 vriezers die essentieel zijn. Hier zou dat in t ergste geval dus een lamp. een modem en 1 usb-C lader zijn. Geen noodzaak voor dit soort elektronisch stuntwerk dus.
Bijkomend voordeel van mijn oplossing, je zonnepanelen (mits op dezelfde fase) blijven gewoon leveren ook bij stroomuitval.Plugin PV meteen microinvertor kan wel weer direct op het stopcontact, maar dat komt omdat deze niet in eilandmode werk en niet een eigen frequentie maken, die hebben ze juist nodig om te kunnen werken (net zoals de meeste omvormers).
Let dan wel asjeblieft op dat je omvormer aan frequentie shift doet of je knalt je hele netwerk naar +253V met veel zon en dan slaat de PV omvormer alsnog uit. Lijkt mij niet bevorderlijk. Doe het dan goed of niet.Robbin_t schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:05:
[...]
Bijkomend voordeel van mijn oplossing, je zonnepanelen (mits op dezelfde fase) blijven gewoon leveren ook bij stroomuitval.
Hm stunten is niet meer nodig, daar heb ik wel iets andere apparaten voor aan de muur gehangen.Fr33z schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:04:
[...]
Ik zou in geval zoals @Ersus Geen noodzaak voor dit soort elektronisch stuntwerk dus.
Het geleidelijk afbouwen van de salderingsregeling was bekend en zorgde voor een TVT van gemiddeld 5 tot 6 jaar, met een verwachte levensduur van 15-25 jaar een goede deal.Oilman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:16:
Maar had je met die redenatie in 2015-2020 zonnepanelen geplaatst? Toen was er ook al discussie over het afbouwen van de salderingsregeling en ik geloof niet dat de gemiddelde tvt onder de 4 jaar kwam, als je het liet installeren zeker niet.
In één keer afbouwen in 2027 ipv afbouw tot 2031 maakt onder de streep weinig uit, het zijn onverwachte terugleverkosten en onder de streep netto bijbetalen voor overschot dat het financiële plaatje nu zo anders gemaakt heeft.
Punt is dat een thuisbatterij een veel lagere verwachte levensduur heeft en een gewaarschuwd mens nu met nog onbekende verrassingen rekening zal houden. Dat samen met de ruimte die een batterij inneemt maakt het een stuk minder aantrekkelijk dan panelen toen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Deze snap ik niet helemaal. Als de stroom uitvalt vallen mijn zonnepanelen ook uit. Zodra de spanning dan weer aangeschakeld wordt starten de omvormers langzaam weer op en gaan ze gelijk lopen met de netfrequentie.Let dan wel asjeblieft op dat je omvormer aan frequentie shift doet of je knalt je hele netwerk naar +253V met veel zon en dan slaat de PV omvormer alsnog uit. Lijkt mij niet bevorderlijk. Doe het dan goed of niet.
Die omvormers hebben verder toch geen weet van of die spanning van het lichtnet of van iets anders komt?
Dat bestaat uit het feit dat bijvoorbeeld minder vermogen in huis afgenomen wordt dan jouw PV omvormer levert op een bepaald moment. Dan gaat de spanning stijgen en krijg je allerhande problemen.Robbin_t schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:23:
[...]
Deze snap ik niet helemaal. Als de stroom uitvalt vallen mijn zonnepanelen ook uit. Zodra de spanning dan weer aangeschakeld wordt starten de omvormers langzaam weer op en gaan ze gelijk lopen met de netfrequentie.
Die omvormers hebben verder toch geen weet van of die spanning van het lichtnet of van iets anders komt?
Dan is het handig dat de thuisaccu de PV omvormer duidelijk maakt bij stijgende spanning het vermogen te verlagen.
Bij een benzine auto ruik je de benzine als je meer brandstof toevoert dan de auto kan verwerken.
Bij PV zal de spanning stijgen en dat ruik je pas als het te laat is.
Als jij je accu aansluit en daarmee je eigen net maakt geef je een bepaalde hoeveelheid energie aan je huis. Je PV doet dit ook. Als de som van je accu + PV hoger is dan het verbruik van je huis dan moet de overige energie ergens heen. Bij volledig off-grid installaties wordt vaak energie afgefakkeld als daar te veel van is via een elektrisch verwarmingselement maar bij jouw huis heb je, gok ik, niet zo'n "affakkel" unit hangen. Het effect is dat het voltage gaat oplopen en de PV omvormer uitschakelt omdat die boven de 253V komt en/of je accu uitschakeld (of erger er zit geen beveiliging op die nooduitgang en je accu stuk gaat).Robbin_t schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:23:
[...]
Deze snap ik niet helemaal. Als de stroom uitvalt vallen mijn zonnepanelen ook uit. Zodra de spanning dan weer aangeschakeld wordt starten de omvormers langzaam weer op en gaan ze gelijk lopen met de netfrequentie.
Aha, op deze manier. Dus dan maar de waterkoker aan. Of de zonnepanelen uit laten. Of gewoon maar helemaal niet doen.Als jij je accu aansluit en daarmee je eigen net maakt geef je een bepaalde hoeveelheid energie aan je huis. Je PV doet dit ook. Als de som van je accu + PV hoger is dan het verbruik van je huis dan moet de overige energie ergens heen. Bij volledig off-grid installaties wordt vaak energie afgefakkeld als daar te veel van is via een elektrisch verwarmingselement maar bij jouw huis heb je, gok ik, niet zo'n "affakkel" unit hangen. Het effect is dat het voltage gaat oplopen en de PV omvormer uitschakelt omdat die boven de 253V komt en/of je accu uitschakeld (of erger er zit geen beveiliging op die nooduitgang en je accu stuk gaat).
Moet ook zeggen dat ik in de afgelopen 3 jaar dat ik hier woon nog nooit een stroomstoring heb gehad dus dat hele backup verhaal is ook niet heel relevant.
Dat is precies het idee hier.Ersus schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:04:
De wensenlijst voor een thuisaccu kan je best lang maken. In de transitie naar full electric kan je het zo gek niet bedenken dat de thuisbatterij kan invullen.
Een ondergeschoven kindje wat ook vaak vergeten wordt is een warmtepomp (met elektrisch noodelement).
En deze case zal zeker voor vele niet van toepassing zijn, dat zal ieder voor zichzelf na kunnen gaan.
Stel de WP raakt in storing, dan wil je wel dat noodelement inschakelen. Zo'n noodelement heeft vaak 3, 6 of 9kW aan vermogen, dat is afhankelijk van je WP. Het SWW vat heeft vaak ook nog een element van zo'n 3kW.
Als je in dat soort situaties beland en dan ook nog je EV wil laden, de inductie kookplaat aan, de oven of een haardroger of zelfs de Quooker aan... dan gaat dat gewoon even niet vanzelfsprekend zijn.
Zelfs in die gevallen kan de thuisaccu je goed van dienst zijn om niet op je tenen te hoeven lopen gedurende de dagen / weken dat je op reparatie van je warmtepomp wacht. In de zomer ziet het iets anders uit wanneer er vanuit PV extra vermogen beschikbaar is overdag.
- 11kW laadpaal
- 16A 1-fase warmtepomp
- 16A backupelement
- Quooker
- 2 fasen inductiekookplaat
- elektrische vloerverwarming in de badkamer (300W p/u)
- oven
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik hoop het ook...borft schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:30:
[...]
ik mis even de smileys, maar ik hoop dat dit een grap is
[ Voor 28% gewijzigd door Pr088 op 07-01-2026 15:32 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Als ik de datasheet zoek kom ik toch echt uit op LiFePo4 (V10+)Vdvmark schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:24:
[...]
Li-Ion (Voltsmile V10)? Kom ik niet vaak meer tegen, zou ik ook niet willen.
Voltsmile is echt wel LFP. Vriend van me heeft ze, samen met een Deye omvormer.Pr088 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:35:
[...]
Als ik de datasheet zoek kom ik toch echt uit op LiFePo4 (V10+)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Je bent een probleem bij een oplossing aan het zoeken. Iedere fatsoenlijke laadpaal heeft loadbalancing, dus die doet gewoon niet mee als de rest van het huis te veel vraagt.Ersus schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:04:
De wensenlijst voor een thuisaccu kan je best lang maken. In de transitie naar full electric kan je het zo gek niet bedenken dat de thuisbatterij kan invullen.
Hier staat een 12 kW WP, 2 ovens, inductie plaat, Quooker, wasmachine, ouderwetse droger (dus geen WP, maar wordt slechts heel sporadisch gebruikt), ik kom niet eens 1x in de 2 weken aan 10 kW verbruik. Dus ook al heb je een WP die kapot is met een back-up die het huis warm moet houden (die hebben we overigens niet, met de CV-ketel hadden we immers ook geen back-up, buiten een elektrisch kacheltje neerzetten), dan kan die nog 9 kW het huis verwarmen en past het nog binnen de 17 kW van de aansluiting. Want die smeltzekeringen die klappen er niet uit bij 17,1 kW voor 5 minuten, daar kan je ook makkelijk 20 kW doorheen trekken.
En als je weet dat de WP enkel nog op z'n back-up draait is het een kleine moeite om niet alles tegelijkertijd aan te zetten, toch? Komt sowieso niet zo vaak voor dat de vrouw de haren föhnt terwijl er gekookt wordt.
Kortom geen reden voor een thuisaccu.
Dat jullie nog bij een datasheet komen terwijl fabrikant zelf keer op keer li-ion schrijft. Als een verkoper kW typt ipv kWh rennen jullie weg, als een fabrikant li-ion typt gaan jullie op zoek in een datasheetPr088 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:35:
[...]
Als ik de datasheet zoek kom ik toch echt uit op LiFePo4 (V10+)
Waarom denk je dat er geen kabels bestaan met aan 2 kanten een schuko stekker?Robbin_t schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:40:
[...]
In principe wel en het zal vast niet mogen.
Heb je zo gemaakt met een lampsnoertje, schakelaartje ertussen en je kunt het nog schakelen ook.Oilman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:13:
[...]
Waarom denk je dat er geen stekkers bestaan met aan 2 kanten een schuko stekker?
Maar ik zou in dat geval geen zelfbouwaccu adviseren, die moet je dan wel laten aanleggen door een professional.
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Hier hangt een Tesla wall-charger die toch echt gewoon dom is. Voordat ik een accu had, had ik die met de dip-switches naar 7kW teruggeschroefd omdat bij 11kW er toch met regelmaat een melding van mijn Home Assistant kwam dat er 23+ A op minimaal 1 fase gebruikt werd.Oilman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:38:
[...]
Iedere fatsoenlijke laadpaal heeft loadbalancing, dus die doet gewoon niet mee als de rest van het huis te veel vraagt.
Hier staat een 12 kW WP, 2 ovens, inductie plaat, Quooker, wasmachine, ouderwetse droger (dus geen WP, maar wordt slechts heel sporadisch gebruikt), ik kom niet eens 1x in de 2 weken aan 10 kW verbruik. Dus ook al heb je een WP die kapot is met een back-up die het huis warm moet houden (die hebben we overigens niet, met de CV-ketel hadden we immers ook geen back-up, buiten een elektrisch kacheltje neerzetten), dan kan die nog 9 kW het huis verwarmen en past het nog binnen de 17 kW van de aansluiting. Want die smeltzekeringen die klappen er niet uit bij 17,1 kW voor 5 minuten, daar kan je ook makkelijk 20 kW doorheen trekken.
En als je weet dat de WP enkel nog op z'n back-up draait is het een kleine moeite om niet alles tegelijkertijd aan te zetten, toch? Komt sowieso niet zo vaak voor dat de vrouw de haren föhnt terwijl er gekookt wordt.
Met een all-electric huis kwam (en komt) het hier regelmatig voor dat wasmachine en/of droger, en tijdens etenstijd ook nog de oven en de kookplaat aan staan. Als dan de Quooker nog bijspringt dan gaat het rap. En inderdaad eigenlijk nooit op alle 3 de fasen gelijktijdig, maar wel op 1 of 2 van de 3 fasen.
De hoofdzekering is er 2x uitgsprongen waardoor wij serieus de overweging hebben gehad om naar 3x35A te verzwaren.
Nu met accu is dat niet nodig en zorgt de accu er ook nog voor dat elke fase apart op 25A wordt begrenst. Zodra de vraag van het huis boven de 17kW uitkomt, springt de accu bij om de rest te leveren.
Een goede electriciën zorgt dan bij het aansluiten dat alle draaddiameters in de meterkast passen bij de stromen die er mogelijk gaan lopen en het eventueel plaatsen van een REM automaat of 63A aardelschakelaars.
Ik krijg nu nog wel eens melding dat er 25A gemeten wordt, maar dan zijn het meestal alle 3 de fasen als de batterij tijdens een dynamisch goedkoop moment bedenkt dat hij het restant tot 17,25kW wel kan gebruiken om zelf bij te laden. Dan kan er zomaar een uur lang daadwerkelijk 17,25kW uit het net komen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Inderdaad ben ik het met je eens dat je geen thuisaccu moet nemen als je geen problemen kan vinden die je daarmee kan opvangen. Dan heb je het beter onder controle dan ik.Oilman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:38:
[...]
Je bent een probleem bij een oplossing aan het zoeken. Iedere fatsoenlijke laadpaal heeft loadbalancing, dus die doet gewoon niet mee als de rest van het huis te veel vraagt.
Dank voor de vaststelling trouwens, ik zal het met de therapeute straks bespreken, want mijn wederhelft gaf ook al aan dat ik soms problemen zie waar er geen zijn.
Li-Ion accu's zijn er in verschillende chemistries (chemische samenstellingen). LFP (Lithium IJzer Fosfaat) is er daar één van. NMC (Nickel Mangaan Cobalt) is een andere.Vdvmark schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Dat jullie nog bij een datasheet komen terwijl fabrikant zelf keer op keer li-ion schrijft. Als een verkoper kW typt ipv kWh rennen jullie weg, als een fabrikant li-ion typt gaan jullie op zoek in een datasheet
Dus: Li-ion is een algemene term die aangeeft dat Li-ionen de charge-carriers (lading-dragers?) zijn. Bij zowel LFP als bij NMC zijn Li-ionen de charge-carriers, dus zowel LFP als NMC zijn Li-ion accu's.
Ik ben er inmiddels achter dat ik volgens mij uit de Plugwise alleen kan achterhalen wat ik van het net afneem (import) en teruglever (export), maar in de benodigde formats wordt ook gesproken over 'opwek'. En verder heb ik per moment (uur) steeds twee rijen: piek en dal. Voor zover ik kan beoordelen, kunnen beide sites daar ook niet mee overweg?
Laat maar.. Na een avondje knutselen toch voor elkaar gekregen.
[ Voor 6% gewijzigd door Merijn. op 08-01-2026 00:13 ]
Ik zie nu al met grote regelmaat waarschuwingen langskomen dat ik over de 25A heen schiet. Met name tijdens het koken 2 platen op boost, een quooker, 5kW van de warmtepomp, dat gaat rap. De laadpaal schakelt dan vrij snel, maar met dit weer toch maar wat teruggeschroefd.ArPi75 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:29:
[...]
met regelmaat een melding van mijn Home Assistant kwam dat er 23+ A op minimaal 1 fase gebruikt werd.
Wel iets om rekening mee te houden als ik een accu wil, power assist is dan wel prettig, maar ook het goed kunnen limiteren van het laden via het net.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Zoiets zoek ik ook. Welk systeem (merk) heb jij gekocht?ArPi75 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:29:
[...]
Hier hangt een Tesla wall-charger die toch echt gewoon dom is. Voordat ik een accu had, had ik die met de dip-switches naar 7kW teruggeschroefd omdat bij 11kW er toch met regelmaat een melding van mijn Home Assistant kwam dat er 23+ A op minimaal 1 fase gebruikt werd.
Met een all-electric huis kwam (en komt) het hier regelmatig voor dat wasmachine en/of droger, en tijdens etenstijd ook nog de oven en de kookplaat aan staan. Als dan de Quooker nog bijspringt dan gaat het rap. En inderdaad eigenlijk nooit op alle 3 de fasen gelijktijdig, maar wel op 1 of 2 van de 3 fasen.
De hoofdzekering is er 2x uitgsprongen waardoor wij serieus de overweging hebben gehad om naar 3x35A te verzwaren.
Nu met accu is dat niet nodig en zorgt de accu er ook nog voor dat elke fase apart op 25A wordt begrenst. Zodra de vraag van het huis boven de 17kW uitkomt, springt de accu bij om de rest te leveren.
Een goede electriciën zorgt dan bij het aansluiten dat alle draaddiameters in de meterkast passen bij de stromen die er mogelijk gaan lopen en het eventueel plaatsen van een REM automaat of 63A aardelschakelaars.
Ik krijg nu nog wel eens melding dat er 25A gemeten wordt, maar dan zijn het meestal alle 3 de fasen als de batterij tijdens een dynamisch goedkoop moment bedenkt dat hij het restant tot 17,25kW wel kan gebruiken om zelf bij te laden. Dan kan er zomaar een uur lang daadwerkelijk 17,25kW uit het net komen.
Ja, had ik ook al gezien. Ik ben nog helemaal niet zo ver dat ik een koop daadwerkelijk overweeg. Hij heeft toevallig mooie, duidelijke plaatjes op de site, daarom de link.Vdvmark schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:05:
Ik dacht dat jullie al weggerend zouden zijn omdat Venema ook Voltsmile accu's verkoopt waar hij 5.12Kw typt, die gasten moet je dus vermijden volgens jullie.
Ik heb een Sigenergy systeem met een 17kW omvormer en (op dit moment) 32kWh aan capaciteit.Pr088 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:01:
[...]
Zoiets zoek ik ook. Welk systeem (merk) heb jij gekocht?
Niet goedkoop, maar wel een fijn systeem met mogelijkheid om de batterij zelfstandig op basis van dynamische tarieven en je eigen verbruik te laten bepalen of het zinvol is om te (ver)kopen. Maar ook zelfconsumptie is een optie om zoveel mogelijk NOM te draaien.
Ook prima in Home Assistant te integreren indien gewenst.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ik heb er toch daadwerkelijk wel eens eentje in het wild gezien in een restaurant in Polen. 😅Waarom denk je dat er geen kabels bestaan met aan 2 kanten een schuko stekker?
https://www.donutlab.com/battery/
Grid storage wordt in de presentatiefilm wel genoemd. Maar 't lijkt ver achteraan te staan. (Terwijl je eigenlijk zou denken dat de route van cel naar product er het kortst zou kunnen zijn.)
[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 08-01-2026 19:38 ]
Hoezo wat? Inhoudelijk lijk je te herhalen wat ik schrijf.Impossibl3 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:46:
@Gwaihir hoezo? Plat gezegd maken ze toch penlites die samengevoegd worden in een pack. Of dat nu voor een auto is of thuisbatterij maakt dan niet uit volgens mij.
Maar als niemand er mee bezig is / gaat kan het toch lang duren, lijkt je niet?
De autoindustrie staat te springen om verbetering op die gebieden, dus die investeren het eerst/meest.
Mee eens, kijk maar wat CATL nu met zijn Naxtra ( Na ion batterij ) aan het doen zijn, die gaan dus eerst de automobiel industrie bedienen waarbij ze verwachten om over een tijd rond de $10/kWh te kunnen komen, dat is een heel stuk goedkoper dan de huidige type batterijen.mitsumark schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:12:
Ik denk dat de kosten nu nog hoger zijn en voor thuis is Wh per kilo of liter niet zo belangrijk.
De autoindustrie staat te springen om verbetering op die gebieden, dus die investeren het eerst/meest.
Echter juist de kWh prijs is zowel voor de autoindustrie als voor bv de thuis-batterij markt van groot belang, met bv deze Na-ion batterijen zou het zo maar kunnen dat de prijs van een BEV (Na) goedkoper geproduceerd kan worden dan een auto met verbrandingsmotor.
De thuis-batterijmarkt zal verwacht ik pas later hiervan kunnen profiteren, hoewel de prijzen juist door deze ontwikkeling ook nog behoorlijk omlaag kunnen.
Hierbij speelt ook nog de rol dat juist voor deze nieuwe type batterijen eigenlijk nauwelijk schaars en dus dure grondstoffen benodigd zijn en deze ook nog prima her te gebruiken zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 09-01-2026 12:35 ]
Toch zie je bij de thuisaccu's ook dat het aantal cycli een probleem is en in mindere mate de (ont)laadsnelheid. En persoonlijk gaat het mij ook heel erg om de veiligheid. En wanneer accu's zonder thermal runaway potential (zoals solid state en zout) eenmaal gemeengoed zijn, gaat je brandverzekering de Li-ion ook snel verbieden, verwacht ik. (Probeer nu in Nederland nog maar 'ns een propaan tank bij je huis rond te krijgen..)
@Jan-tweak Naar Naxtra ben ik inderaad ook heel nieuwsgierig. En hoewel die ook al op flinke schaal geproduceerd lijkt te worden, is CATL duidelijk dat het bij zware vrachtwagens begint en de thuisaccu nog lang niet aan te beurt is.
klopt, dat had ik dus eigenlijk ook al daarmee willen aangeven, vergeet echter niet dat de huidige productie nog steeds een pilot is waar ze mn de massaproductie willen testen en mn optimaliseren naar een zo hoog premium (klasse A) output.Gwaihir schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:57:
@mitsumark Ze claimen direct al goedkoper te zijn dan Li-ion. Verder wel met je eens.
Toch zie je bij de thuisaccu's ook dat het aantal cycli een probleem is en in mindere mate de (ont)laadsnelheid. En persoonlijk gaat het mij ook heel erg om de veiligheid. En wanneer accu's zonder thermal runaway potential (zoals solid state en zout) eenmaal gemeengoed zijn, gaat je brandverzekering de Li-ion ook snel verbieden, verwacht ik. (Probeer nu in Nederland nog maar 'ns een propaan tank bij je huis rond te krijgen..)
@Jan-tweak Naar Naxtra ben ik inderaad ook heel nieuwsgierig. En hoewel die ook al op flinke schaal geproduceerd lijkt te worden, is CATL duidelijk dat het bij zware vrachtwagens begint en de thuisaccu nog lang niet aan te beurt is.
het zou zo maar kunnen dat in 2027 of 2028 ze dan de techniek zodanig onder de knie hebben dat er meer productielijnen gaan komen, en dan gaat het denk ik heel snel. dus ergens rond 2028 en 2029 zou het ook voor de thuis-batterij markt aan de beurt zijn. Met name de supergoedkope grondstoffen zijn daar een groot voordeel in.
edit (@Gwaihir bedankt voor de tip.
Hoe dan ook is dat nog jaren weg. Wanneer er heel veel heel veilige cycles bij horen, zie ik de aanschafprijs uiteraard nog altijd liever lager, maar krijg ik 'm op of nabij het huidige niveau wel weggeslikt.
RTE niet genoemd gezien, trouwens. Ik ga onwillekeurig uit van een hoge efficiëntie bij die solid state accu, tenminste bij laden, omdat 't ding anders veel te heet zou worden bij dat supersnelle laden.
[ Voor 43% gewijzigd door Gwaihir op 09-01-2026 15:12 ]
Ze claimen wel meer, ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks vanGwaihir schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:57:
@mitsumark Ze claimen direct al goedkoper te zijn dan Li-ion. Verder wel met je eens.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Zat 'ns naar die motorfietsen van hun moederbedrijf te kijken. Leuk, maar zo extreem niche dat er weinig uit op te maken valt. Bestaan ze? Ongetwijfeld. Zijn ze concreet betrouwbaar bruikbaar? Onbekend (en dat maakt het niet heel waarschijnlijk...)HandyLumberjack schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:21:
Ze claimen wel meer, ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van
En een fabriek op 'gigawattuur' schaal is natuurlijk een stuk voorbij het laboratorium, maar nog altijd te claimen vanaf pakweg 10.000 auto accu's per jaar. Voor wat CATL momenteel nog een pilot noemt (met Naxtra) zitten ze al zo'n 10x groter met als doel dat in de loop van het jaar nog x3 te doen...
ik snap wel als men dit als thuis-batterij ziet snap ik de kreet accu wel, naar mijn bescheiden mening is dit dus gewoon een accu met een oplader (waarbij ik zelf twijfel of deze uberhaupt wel kan ontladen met dit ding.
en nee, doe dit dus niet na tezij je je autoaccu moet gaat opladen ivm met dit mooie winterweer, wat helaas voor een wat oudere accu best een dingetje kan worden.
ze hebben het over een "functional version of the skateboard" wat ze in 2026 up and running hebben, nu vind ik een skateboard nu niet bepaald een standaard voervoermiddel (muv van een enkele tiener), mag je in Nederland niet eens op de straat mee.Gwaihir schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:37:
https://www.donutlab.com/ces-battery-announcement/
https://www.donutlab.com/battery/
Grid storage wordt in de presentatiefilm wel genoemd. Maar 't lijkt ver achteraan te staan. (Terwijl je eigenlijk zou denken dat de route van cel naar product er het kortst zou kunnen zijn.)
in dat hele verhaal (eerste link) hebben ze het over verschillende zaken mn over motoren (bikes) maar er wordt nergens ook maar iets gezegt over de capaciteit van deze batterij. Blijkbaar staan ze (net als zo veel startups) op de CES 2026 in vegas, dat zegt op zich echter nog niet veel.
ik denk dat CATL met zijn Naxtra al een heel stuk verder zijn, ik zag al veel ontwikkelingen de heel erg veel pontentie de mist in gaan omdat ze gewoon de stap van prototyping naar full-scale productie gewoon niet konden waarmaken.
Hier snap ik je niet. Er wordt duidelijk 400Wh/kg aangegeven.Jan-tweak schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:46:
maar er wordt nergens ook maar iets gezegt over de capaciteit van deze batterij.
Aangezien ze, zoals @Impossibl3 het uitdrukte, 'de penlites' maken waarmee accu-packs worden samengesteld, is zoiets elke capaciteit die je maar wenst.
sorry, mijn fout, had daar dus volledig over heen gelezen.Gwaihir schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:56:
[...]
Hier snap ik je niet. Er wordt duidelijk 400Wh/kg aangegeven.
Aangezien ze, zoals @Impossibl3 het uitdrukte, 'de penlites' maken waarmee accu-packs worden samengesteld, is zoiets elke capaciteit die je maar wenst.
Als je dat dus met een redelijk standaard 25 kg batterij unit gaat vergelijken die rond de 2,5 - 3 kWh zitten (LFP cellen) zou dat dus betekenen dat deze al op 10 kWh zou gaan zitten,
kwam deze link tegen, waar zowel de batterij als ook de eerste toepassing wordt getoond.
ben benieuwd of dat ook echt komt. klinkt op zich zelf helemaal niet gek.
Wat ze ervan beweren, lijkt het erg op wat aankondigingen van Alu-Ion batterijen stellen. Qua werktemperaturen, fast chargen etc. etc.
Ben dan ook benieuwd wat deze 'grapjes' gaan kosten, want dat zou lagere kosten veronderstellen.
Via via nog een YT-link met meer indept speculaties over die SSD: https://www.youtube.com/watch?v=Qsi-TS8PX7U
[ Voor 23% gewijzigd door Tao op 11-01-2026 18:46 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
In die YT video zegt de Watt vertegenwoordiger dat de batterij is opgebouwd uit aluminium platen met 'composite materials'.
Lijkt het wellicht toch wel wat op die Alu-Ion batterij, die elders in ontwikkeling is en ook dit soort beloftes doet.
Ik ben benieuwd naar verder onderzoek.