WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Die monoblock doet ook sanitair warm water dus? Hoe zit dat qua geluidsproductie bijvoorbeeld?Aziona schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:26:
[...]
Mijn monoblock WP staat gewoon naast het huis, leidingen onder de vloer naar de dichstbijzijnde aanvoer- en retourbuis van de CV en laten aansluiten maar. Verbruik ongeveer 2.000kWh in Nov-Feb (vrijstaand huis, VV en radiatoren).
Ik heb al een buitenunit voor de airco buiten staan, maar opzich zou er nog 1 bij kunnen
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
De (mijn) zitplek van de bank is voor een raam, direct aan de andere kant staat de WP. Ik heb m nog nooit gehoord, als ik buiten loop in de winter hoor ik m alleen zachtjes blazen. Ga gewoon een keer kijken bij iemand die zo'n ding heeft. Mijn CV staat op zolder, warm water maak ik met een 200L warmtepompboiler (4 volwassen), deze staat op zolder vlakbij de CV. Daar krijg je ook apart subsidie op. Als je SWW met je WP maakt dan heb je nog steeds een vat nodig maar krijg je geen subsidie. Als tussenoplossing kun je verwarmen met je WP en SWW met de CV blijven maken. Ik heb overigens alles zelf voorbereid maar laten aansluiten door een loodgieter die daar de spullen voor heeft.Richh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:29:
[...]Die monoblock doet ook sanitair warm water dus? Hoe zit dat qua geluidsproductie bijvoorbeeld?
Ik heb al een buitenunit voor de airco buiten staan, maar opzich zou er nog 1 bij kunnen
Verbruik afgelopen 24 uur op een sneeuw/vorstdag zoals vandaag ter illustratie. Overigens, normaal gesproken staat ie uit tussen 21:00-5:00.
[ Voor 19% gewijzigd door Aziona op 05-01-2026 16:44 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Pure gok, maar 400 van de 600 besparing komt niet door de accu maar door dynamisch en gedragsaanpassing? Dan is je terugverdientijd 7 jaar, met het risico dat ja accu volgend jaar maar 150 oplevert, 2027 maar 100 en dan '"niks" meer...Richh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:22:
Ik kan iig mijn kosten van het eerste jaar dynamisch + sinds maart-april een thuisaccu (Marstek Venus E 5kwh) wel vaststellen.
In de 4 koudste maanden hebben we 100-120 euro aan elektriciteitskosten.
In de 5-6 zomermaanden hebben we 0 euro aan kosten.
In de maanden daartussen hebben we zo'n 50 euro aan kosten.
Grofweg hebben we op jaarbasis zo'n 600 euro aan kosten aan electriciteit.
Dit was voorheen via een vast contract 100 euro per maand aka 1200 euro jaarbasis.
De accu van 1400 euro is daarmee binnen 2.5 jaar terugverdiend (al is de besparing niet 100% aan de thuisaccu toe te wijzen, maar dynamisch + kleine stekkeraccu is wel een hele fijne combi, waarbij een model dat 2500w kan ontladen wel echt een pre is).
We hebben een EV (welke we via Tibber dynamisch laden om zo ook het stroomnet te ontlasten). Dat werkt als een trein: elke ochtend wanneer nodig een volle accu. Bij de jaarwisseling heb ik nog 30+ kilowatt kunnen laden tegen 0 euro, alleen de 14 cent per kilowatt aan belasting moesten betaald worden.
We hebben dus 0 euro brandstofkosten per jaar, vroeger tankte ik voor 200 euro per maand ofzoiets...
Oke, misschien 50 euro in het afgelopen jaar aan snellaadkosten voor uitzonderingen/vakantie. En lagere energiekosten dan een groot deel van de huishoudens die uberhaupt niet elektrisch rijdt. En in de zomer houden de airco's ons koel, ook gratis.
We koken gewoon op "normale" tijden, houden wel een beetje rekening met de wasmachines en vaatwasser. Dat wil prima, ook met een kleintje. Voor gekreukte was hebben we een strijkijzer.
Het is dat onze woning weinig ruimte biedt voor een all electric warmtepomp, want ik was graag van het gas afgegaan. Dat kost nu nog 100 euro per maand en als ik een beetje doorreken met een SCOP van 4 dan kan het prima uit.
Ik vind het wonderbaarlijk dat een groeiend deel van de samenleving, waaronder @computerjunky, allerlei problemen blijft zien. Maargoed, zelf weten, je kan je euro's maar 1x uitgeven.
Gratis laden en gratis koelen bestaat niet, neem ten minste je investering mee.
Inderdaad je kan ze maar 1x uitgeven en daarom weet ik dat ze nog lang niet rendabel zijn voor veen mensen. Ik kan dat geld beter op de deposito erbij dumpen en rente trekken dan he ik aan het einde van 10 jaar meer geld als dat de accu me oplevert -kost.Richh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:22:
Ik vind het wonderbaarlijk dat een groeiend deel van de samenleving, waaronder @computerjunky, allerlei problemen blijft zien. Maargoed, zelf weten, je kan je euro's maar 1x uitgeven.
Te veel mensen gebruiken echt alleen de investering als bedrag wat er terugverdiend moet worden maar negeren de risico's en het bedrag wat je elders met die investering had kunnen verdienen.
Iedereen haat altijd op me omdat ik het over de gemiste rente, en strikt ben kwa wat iets mag kosten ne wat het daadwerkelijk kost heb maar dat is maar 3.6% rente die ik gebruik in mijn voorbeeld. Zet je hetzelfde bedrag op een beurs portfolio dan heb je gemiddeld 8% Per jaar over 20 jaar maak je van 4k dus geen 8k zoals met sparen maar ruim 19-23k. Dat staat gelijk aan 3400 kWh volledig gesaldeerd. iets dat mijn panelen niet eens in staat zijn om op te wekken.
As is gaan mijn panelen over de 20 jaar een rendement in kWh geven van 850 kWh ipv de 3400 kWh die ik met beleggen met mijn geld had gehad.
Ik zie geen problemen ik zie de realiteit en de realiteit is dat het gewoon allemaal niet rendabel genoeg is om interessant te zijn voor mijn situatie en velen met mij.
Een accu (marstek v3) zou die 850 kWh rendament trouwens verhogen met 130-140 kWh per jaar rendement over 10 jaar na afschrijving van de accu over 10 jaar. Dus zelfs met accu nog geen derde van wat ik elder kan realiseren,. Waarom zou ik mijn geld dan nog met goed gedrag investeren in groene zaken? Ik ben de kestrman of sinterklaas niet. Zoals je al zij ik kan mijn geld maar 1x uitgeven. Tenzij ik dus elders investeer dan kan ik het ineens 3.4x uitgeven zij het pas over 20 jaar.
Het enige probleem dat ik zie is de prijs en de inconsistente regels die toch weer proberen ons extra te laten betalen wat je ook probeert goed te doen.
Ik ben niet uit op maximaliseren van mijn winst maar verlies nemen gaat me gewoon te ver. De enige optie voor een accu die ik zie op dit moment is een zelf bouw wat de cellen voor een 5kWh zijn nog geen 300 euro maar de rest snap ik geen hol van en is dus een behoorlijk project. Maar als iemand die in elkaar wil flansen voor andere tweakers is daar denk ik best een markt want een 1300 euro accu is gewoon te duur voor iets dat om te maken nog geen 500-600 euro aan materialen kost. (Ik ben serieus als iemand dit kan en wil valt er een deal te sluiten).
En daar gaat dit topic over. Is een thuisaccu al interessant VOOR MIJ. En het antwoord is vor velen helaas NOPE want andere zaken zijn interessanter.
Het is iets om rekening mee te houden en zit naar een andere te kijken maar geen reden om iets te vervangen. Ik wil mogelijk een andere niet omdat ik hem nodig heb maar omdat ik een droger wil (vanwege stof problemen) en geen ruimte heb voor een droger dus een combi unit kan een oplossing zijn. Die krengen kosten alleen een vermogen en dus niet erg interessant Qua prijs. Dat is effectief 3x de prijs van een droger betalen puur omdat je een combi moet kopen.ArPi75 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:26:
[...]
Als je niet wilt veranderen is dat prima, maar mijn vorige wasmachine die 10 jaar heeft meegegaan had al een uitgestelde start tot 14 uur. De huidige is helemaal slim. Ik heb geen overzicht over alle geïnstalleerde apparaten in Nederland, maar ik vermoed toch dat er al veel mensen zijn die wel langer dan 3 uur kunnen uitstellen.
Kunnen is 1, willen is een 2e.
Ik waan me in elk geval gelukkig dat ik met ruim 13.000 kWh verbruik in 2025 en een all-electric woning uit 1979 over het jaar heen en sturen waar het kan netto onder 0 uitkom voor mijn totale energierekening over een jaar.
PS, uitgesteld wassen met de wasmachine doen we zeker wel af en toe, maar bij ons worden de meeste wasjes ook in het weekend gedraaid zonder startuitstel (maar wel door even te kijken of het niet beter is een uurtje te wachten). Bijna altijd wordt de was dan ook opgehangen en slechts zelden wordt de droger gebruikt.
En je verbruik laat ook weer een trend zien. Grootverbruikers hebben over het algemeen meer ruimte voor panelen en dus veel meer mogelijkheden tot terugverdienen. kleine setups van zowel accu als solar betaal je gewoon een hoofdrpijs voor. Meer als 8 panelen paste er niet op mijn dak 100% meer panelen kostten maar 40% meer. en 200% meer panelen kostte zelfs maar 65% meer omdat het gros van de kosten niet de panelen zijn maar de aansluiting en legging ervan.
Zelfde is waar voor een accu. Een 5kwh accu kost 1300 terwijl je uitbreiding parketten van 5kewh kan kopen voor 300-400 euro en dus voor 4x zo veel nog geen 100% meer betaald.
En ook all electric. des te meer je gebruikt des te meer je bespaard. met mijn 350M³ gas ga ik de meerprijs van de installatie alleen al nooit terugverdienen.
Dat is ook een beetje de fout van veel grootverbruikers hier op tweakers en elders die denken dat hun verbruik en rendement toepasbaar is op iedereen en dat is ver van de realiteit. Voor de meeste mensen die minder als 3000kWh + 800m³ gebruiken is het gewoon niet rendabel hoe graag we dat ook willen.
We willen graag een oplossing net als de grootverbruikers maar die is er simpelweg niet/nog niet omdat de winsten op kleine installaties te hoog zijn en de opbrengst te laag.
Heb een HW socket op de wasmachine zitten, kan vertellen dat dat met 0,3kWh en een piek van 400w per keer echt geen zoden aan de dijk zet.NiGeLaToR schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:52:
je kunt blijven hangen in je wasmachine maar tenzij je 18 kinderen hebt en nonstop was ga je daar sowieso nooit de wedstrijd mee winnen.
Die reclamecampagne valt voor mij dan ook in de categorie fake-nieuws, alleen met een EV kan je als consument daadwerkelijk iets betekenen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Oh wow, ja wij hebben ook recente energie zuinige apparaten en laten ze veelal in de nacht draaien. Zal er ook eens een plug tussenhangen. Dit is inderdaad spijkers zoeken op laag water. Ondertussen elke zakelijk laadpaal om 18:15 als EV thuis komt 13kW laden maar!hoevenpe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:20:
[...]
Heb een HW socket op de wasmachine zitten, kan vertellen dat dat met 0,3kWh en een piek van 400w per keer echt geen zoden aan de dijk zet.
Die reclamecampagne valt voor mij dan ook in de categorie fake-nieuws, alleen met een EV kan je als consument daadwerkelijk iets betekenen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Hier kom ik op 145kWh aan ver een heel jaar voor de wasmachine in een gezin met twee kinderen. Dat is minder dan 0,5kWh per dag. Verplaatsen van verbruik is niet echt waardevol. In 3 dagen winterweer verbruik ik nu meer met warmtepomp en thuiswerken.hoevenpe schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:20:
[...]
Heb een HW socket op de wasmachine zitten, kan vertellen dat dat met 0,3kWh en een piek van 400w per keer echt geen zoden aan de dijk zet.
Bij minder verbruik valt er natuurlijk minder te besparen, daar heb ik zelf ook "last" van.computerjunky schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:18:
[...]
Het is iets om rekening mee te houden en zit naar een andere te kijken maar geen reden om iets te vervangen. Ik wil mogelijk een andere niet omdat ik hem nodig heb maar omdat ik een droger wil (vanwege stof problemen) en geen ruimte heb voor een droger dus een combi unit kan een oplossing zijn. Die krengen kosten alleen een vermogen en dus niet erg interessant Qua prijs. Dat is effectief 3x de prijs van een droger betalen puur omdat je een combi moet kopen.
En je verbruik laat ook weer een trend zien. Grootverbruikers hebben over het algemeen meer ruimte voor panelen en dus veel meer mogelijkheden tot terugverdienen. kleine setups van zowel accu als solar betaal je gewoon een hoofdrpijs voor. Meer als 8 panelen paste er niet op mijn dak 100% meer panelen kostten maar 40% meer. en 200% meer panelen kostte zelfs maar 65% meer omdat het gros van de kosten niet de panelen zijn maar de aansluiting en legging ervan.
Zelfde is waar voor een accu. Een 5kwh accu kost 1300 terwijl je uitbreiding parketten van 5kewh kan kopen voor 300-400 euro en dus voor 4x zo veel nog geen 100% meer betaald.
En ook all electric. des te meer je gebruikt des te meer je bespaard. met mijn 350M³ gas ga ik de meerprijs van de installatie alleen al nooit terugverdienen.
Dat is ook een beetje de fout van veel grootverbruikers hier op tweakers en elders die denken dat hun verbruik en rendement toepasbaar is op iedereen en dat is ver van de realiteit. Voor de meeste mensen die minder als 3000kWh + 800m³ gebruiken is het gewoon niet rendabel hoe graag we dat ook willen.
We willen graag een oplossing net als de grootverbruikers maar die is er simpelweg niet/nog niet omdat de winsten op kleine installaties te hoog zijn en de opbrengst te laag.
Maar dat betekent niet dat er geen thuisbatterij rendabel is, ik heb al diverse thuisbatterijen voorbij zien komen van 2kWh voor ca. €500,-. Die kunnen ook bij kleine kleinverbruikers een redelijke terugverdientijd hebben vanaf 2027.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Mijn berekening voor een 2kWh is niet zo gunstig omdat ik dan minder dan de helft meer eigen verbruik kan realiseren en dus mag deze minder dan de helft van een kWh accu kosten en die zijn rond de 750pas op tijd rendabel. In een ideale wereld heb ik 7 a 8 kWh voor 975 euro ongeveer dat is in 5 jaar terugverdiend en dus rendabel genoeg en ik kan daar het grootste deel mee overbrengen naar eigen verbruik maar 5kWh is kosteneffectiever. een 2kWh is gewoon niet kosteneffectief tenzij je het zelf in elkaar zet. Misschien dat ik daar in laat feb/maart me eens in ga verdiepen want ik zie de prijzen niet zakken.HandyLumberjack schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Bij minder verbruik valt er natuurlijk minder te besparen, daar heb ik zelf ook "last" van.
Maar dat betekent niet dat er geen thuisbatterij rendabel is, ik heb al diverse thuisbatterijen voorbij zien komen van 2kWh voor ca. €500,-. Die kunnen ook bij kleine kleinverbruikers een redelijke terugverdientijd hebben vanaf 2027.
Het probleem met te kleine accu's zit voornamelijk in het werkelijke rendement dat je uit de accu kan halen. als je er 1.5 kWh uit kan halen mag je blij zijn denk ik en dat is niet echt veel.
Iedere leverancier die een thuisbatterij verkoopt en aangeeft dat je deze in minder dan 10 jaar terug verdient, die liegt. Punt.Schuurman92 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:33:
Hebben mensen hier ervaring met "de batterij concurrent" vraag de informatie niet voor mij, maar m'n schoonvader. Wat ik van hem begrijp heeft hij een offerte voor een batterij van +/- 20 kWh voor €10.000.
De claim die ze maken is dat hij de accu terugverdient in 4 jaar tijd. na 2 jaar wordt er gekeken hoe het terugverdienen gaat, als dit niet in lijn is met het terugverdienen in 4 jaar "krijgt" hij nog 20kWh erbij voor nop.
Ik vind dit nogal een uitspraak van een accu leverancier. Niemand weet hoe de markt zich de komende 4 jaar gaat gedragen en buiten dat om, ieder jaar dus 2500 euro besparen op alleen elektriciteit... ik weet niet exact hoeveel hij verbruikt, maar alleen 2500 euro uitgeven aan electriciteit vind ik al een best bedrag, laat staan dat je dit zou kunnen besparen.
Stel hij verbruikt voor 2000 euro elektriciteit per jaar. dan zou hij dus onder aan de jaarrekening 500 euro terugkrijgen. Het lijkt mij een te mooi om waar te zijn verhaal. Vandaar mijn vraag of er mensen ervaring hebben met deze partij en hun claim over de terugverdientijd.
Tja, de exacte verdeling zullen we nooit weten, daar is heel lastig een exact getal op te plakken. Ik weet wel dat prijspieken (zoals 40 cent vandaag) mij weerhielden om dynamisch te gaan en met thuisbatterij durf ik het wel aan.mitsumark schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:43:
[...]
Pure gok, maar 400 van de 600 besparing komt niet door de accu maar door dynamisch en gedragsaanpassing? Dan is je terugverdientijd 7 jaar, met het risico dat ja accu volgend jaar maar 150 oplevert, 2027 maar 100 en dan '"niks" meer...
Het is iig meer dan 200 want dat was ik al haast aan de terugleverboete kwijt geweest anders.
Ik verwacht persoonlijk niet dat het fiscaal rendement afneemt, zeker na 2027 denk ik eerder dat het toeneemt.
Het doet me weinig of de tvt 2 of 4 of 8 jaar is. Als het maar uit kan, en dat durf ik nu toch echt wel te concluderen. En tot die tijd brengt het de maandlasten flink omlaag (altijd handig in tijden van inflatie) en daarna is het gratis.
Huis had al zonnepanelen toen ik het kochtGratis laden en gratis koelen bestaat niet, neem ten minste je investering mee.
De airco is de primaire verwarming voor de twee kamers die ik op de tweede verdieping heb gerealiseerd en was goedkoper dan een offerte om er radiatoren te krijgen - en goedkoper in gebruik
Dat systeem verdient zichzelf in euro's niet terug wellicht maar overduidelijk wel in comfort.
Vooralsnog is dit een goede keus aangezien ik van de zomer veel minder betaal en met evt thuisbatterij dat nog verder kan dempen. Heb die 23ct immers al louter met ‘winterstroom’.
[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-01-2026 23:27 ]
Dat klopt. En ik snap ook dat het voor jou persoonlijk wellicht niet uit kan.computerjunky schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:54:
[...]
Inderdaad je kan ze maar 1x uitgeven en daarom weet ik dat ze nog lang niet rendabel zijn voor veen mensen.
Echter zet je hier de volledige energietransitie in twijfel te trekken. En ja ik snap dat het niet voor iedereen haalbaar is, dat het niet voor iedereen praktisch is en dat verandering eng is enzo.
Het is allemaal geen "one size fits all". En als je al het nodige denkwerk uitbesteed dan gaat de installateur er met je winst vandoor of nog erger: je maakt verlies op je aanpassing.
Maar wie zelf het avontuur goed aandurft, die kan er nog steeds fors centjes mee besparen. Ondanks dat we net anderhalf jaar "anti energietransitie beleid" hebben gehad, salderen eraf gaat enzovoort enzovoort. De besparing is nog steeds gigantisch.
Voorbeeldje. Realiteit is dat ik 5 jaar geleden een nieuwbouw appartement huurde (45m2) en een benzine auto had en daar gezamenlijk €350 aan brandstof, warmte en elektra kwijt was.
En ondanks alle prijsstijgingen van energie in de afgelopen 5 jaar, ondanks dat ik nu 3x zo groot woon en ondanks dat mijn auto veel groter en comfortabeler is, zijn die kosten nu meer dan gehalveerd. Dat zijn duizenden euro's op jaarbasis. Zo simpel kan het zijn.
Kan. Je kan ook diversifiëren. Daar geloof ik iig heel erg in.Ik kan dat geld beter op de deposito erbij dumpen en rente trekken
Ik vind persoonlijk op dit moment alle markten zeer overgewaardeerd en risicovol, en investeer dus liever ergens anders in. Zonder de magnificent seven is de wereldeconomie al een jaar aan het stagneren gecombineerd met stijgende werkloosheidscijfers in de VS, en iedereen weet wat dat in het verleden berekende.
Hoe de wind ook waait, die batterij is van mij en zal nooit helemaal waardeloos zijn. Worst case heb ik altijd nog een leuk Tweaker knutselprojectje. En nee, ik snap heel goed dat dat niet voor iedereen van waarde is, maar zoals je zelf zegt: "voor mij" is dat t wel.
Tja, dan heb je gewoon niet goed opgelet, sorry. Of je trapt in de fake news fuik die de samenleving tegen de overheid probeert op te zetten.Het enige probleem dat ik zie is de prijs en de inconsistente regels die toch weer proberen ons extra te laten betalen wat je ook probeert goed te doen.
Die afschaffing van salderen zit er al jaren aan te komen bijvoorbeeld.
Thuisbatterijen zitten achter je meter, mijn EV is voor de netbeheerder niet te onderscheiden van een terrasverwamer, sauna of jacuzzi. Maargoed.
Ondertussen wellicht goed om eens te kijken wat er gebeurt als de accijnskorting op benzine naar 0 gaat en wat ETS2 straks voor gevolgen heeft.
"Instabiele regelgeving" wordt alleen als argument gebruikt tegen groene energie, en voor de rest doet men alsof de wereld nooit veranderd immers
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 05-01-2026 23:43 ]
Het hangt van de business case af. Mijn leverancier claimt 6 jaar, en mijn rekensom zegt dat het korter is.MajaMestreech schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:47:
[...]
Iedere leverancier die een thuisbatterij verkoopt en aangeeft dat je deze in minder dan 10 jaar terug verdient, die liegt. Punt.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Niet iedereen kan er dus fors mee besparen of überhaupt besparen, dat is dus echt per scenario verschillend helaas. het irriteert me dan ook dat mensen wel doen alsof iedereen dat kan. Dat kan dus alleen als het bij je situatie past.Richh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:34:
[...]
Dat klopt. En ik snap ook dat het voor jou persoonlijk wellicht niet uit kan.
Echter zet je hier de volledige energietransitie in twijfel te trekken. En ja ik snap dat het niet voor iedereen haalbaar is, dat het niet voor iedereen praktisch is en dat verandering eng is enzo.
Het is allemaal geen "one size fits all". En als je al het nodige denkwerk uitbesteed dan gaat de installateur er met je winst vandoor of nog erger: je maakt verlies op je aanpassing.
Maar wie zelf het avontuur goed aandurft, die kan er nog steeds fors centjes mee besparen. Ondanks dat we net anderhalf jaar "anti energietransitie beleid" hebben gehad, salderen eraf gaat enzovoort enzovoort. De besparing is nog steeds gigantisch.
Voorbeeldje. Realiteit is dat ik 5 jaar geleden een nieuwbouw appartement huurde (45m2) en een benzine auto had en daar gezamenlijk €350 aan brandstof, warmte en elektra kwijt was.
En ondanks alle prijsstijgingen van energie in de afgelopen 5 jaar, ondanks dat ik nu 3x zo groot woon en ondanks dat mijn auto veel groter en comfortabeler is, zijn die kosten nu meer dan gehalveerd. Dat zijn duizenden euro's op jaarbasis. Zo simpel kan het zijn.
[...]
Kan. Je kan ook diversifiëren. Daar geloof ik iig heel erg in.offtopic:Je aandelenpotje kan in een dag maar zo de waarde van een thuisbatterijtje kwijt zijn, en dan heb je niks.
Ik vind persoonlijk op dit moment alle markten zeer overgewaardeerd en risicovol, en investeer dus liever ergens anders in. Zonder de magnificent seven is de wereldeconomie al een jaar aan het stagneren gecombineerd met stijgende werkloosheidscijfers in de VS, en iedereen weet wat dat in het verleden berekende.
Hoe de wind ook waait, die batterij is van mij en zal nooit helemaal waardeloos zijn. Worst case heb ik altijd nog een leuk Tweaker knutselprojectje. En nee, ik snap heel goed dat dat niet voor iedereen van waarde is, maar zoals je zelf zegt: "voor mij" is dat t wel.
[...]
Tja, dan heb je gewoon niet goed opgelet, sorry. Of je trapt in de fake news fuik die de samenleving tegen de overheid probeert op te zetten.
Die afschaffing van salderen zit er al jaren aan te komen bijvoorbeeld.
Thuisbatterijen zitten achter je meter, mijn EV is voor de netbeheerder niet te onderscheiden van een terrasverwamer, sauna of jacuzzi. Maargoed.
Ondertussen wellicht goed om eens te kijken wat er gebeurt als de accijnskorting op benzine naar 0 gaat en wat ETS2 straks voor gevolgen heeft.
"Instabiele regelgeving" wordt alleen als argument gebruikt tegen groene energie, en voor de rest doet men alsof de wereld nooit veranderd immers
En ja beleggen is op de korte termijn risicovol, je kan maar zo een crash hebben waar je 40% verliest maar als je gewoon een aex portfolio of iets dergelijks heb kaatst die historisch altijd weer terug met een sneller dan 8% per jaar tempo. je moet dan alleen niet verkopen dus je plan van 20 jaar kan 22 jaar worden maar dan zal je nog steeds op schema liggen van je 8% per jaar historisch gezien.
En ja de afschaffing zat er al jaren aan te komen alleen was de afbouw ons anders voorgeschoteld en dus zijn we gewoon simpelweg voorgelogen en misleid met berekeningen die achteraf niet waar waren en hebben ze ook nog eens boetes toegelaten die nergens op slaan en bewezen niet nodig zijn. De regels zijn precies zo als ik zij: inconsistent en niet als voorgeschoteld... Want er werd een afbouw over 5 jaar beloofd en gebaseerd daarop hebben miljoenen mensen hun berekening gemaakt en jij doet nu alsof ik niet goed opgelet heb? Kom op zeg wel bij de realiteit blijven. Dit is gewoon net als naar een restaurant gaan een hoofd maaltijd voor 22,50 uitkiezen en vervolgens een voorafje krijgen en doen alsof je gewoon een maaltijd gehad hebt. Dan voel je je toch ook gewoon bedonderd. Je krijgt niet wat je beloofd is en dit is niets anders. Maarja dat is in de achteruitkijk spiegel want geen van de haagse zakkenvullers lijkt er ook maar iets om te geven, zou ik ook niet doen met 2 ton per jaar en vrijwel alle onkosten vergoed...
Als er consistent beleid geweest was hadden er vele miljoenen panelen minder op daken gelegen.
En de EU moet lekker zo door gaan. De complete afkeer tegenover de EU en hun extreme geldzucht en bemoeizucht begint zijn vruchten afd te werpen. Nog even en DE EU in huidige vorm hour op te bestaan. Van een handels commissie zijn ze aan het proberen compleet de macht naar zich toe te trekken en veel landen zijn het helemaal beu.Zelfs schaapjes Nederland begint al trekjes van anti EU politiek te vertonen.
Verder gaan we het zien. Ik zie vooralsnog geen pad naar een betaalbare rendabele accu. ik betaal liever de rekening met dividend of rente. Jammer voor the green deal maar dat is niet anders. Ik ben door dit gedoe zelfs minder groen gaan doen. Ik moet die stroom toch opstoken. anders levert het mij niets op maan de energie boer wel.
Ik vind het hele was verhaal eerlijk gezegd een dooddoener in dit soort discussies. Op de eco stand verbruikt zo'n ding 0,5 kWh en dat over een periode van 4 uur. Waar praten we dan over? Waarvoor ga je dat überhaupt uitstellen? Wassen is simpelweg geen noemenswaardige factor op een moderne stroomrekening.ArPi75 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:26:
[...]
Als je niet wilt veranderen is dat prima, maar mijn vorige wasmachine die 10 jaar heeft meegegaan had al een uitgestelde start tot 14 uur. De huidige is helemaal slim. Ik heb geen overzicht over alle geïnstalleerde apparaten in Nederland, maar ik vermoed toch dat er al veel mensen zijn die wel langer dan 3 uur kunnen uitstellen.
Kunnen is 1, willen is een 2e.
Ik waan me in elk geval gelukkig dat ik met ruim 13.000 kWh verbruik in 2025 en een all-electric woning uit 1979 over het jaar heen en sturen waar het kan netto onder 0 uitkom voor mijn totale energierekening over een jaar.
PS, uitgesteld wassen met de wasmachine doen we zeker wel af en toe, maar bij ons worden de meeste wasjes ook in het weekend gedraaid zonder startuitstel (maar wel door even te kijken of het niet beter is een uurtje te wachten). Bijna altijd wordt de was dan ook opgehangen en slechts zelden wordt de droger gebruikt.
Meeste energie gaat naar verwarming. Daarbij is uitstellen niet echt aan de orde lijkt mij. In de zomer wanneer je panelen overdag veel opleveren is er geen warmtevraag. In de winter op een dag zoals vandaag leveren je panelen vrijwel niets op en is de warmte vraag enorm. Je kan daarbij hooguit gaan shapen om het net te ontlasten, maar dan moet je huis wel voldoende geïsoleerd zijn en je installatie krachtig genoeg om te voorkomen dat je het te koud krijgt.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Is dit niet wat kort door de bocht?MajaMestreech schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:47:
[...]
Iedere leverancier die een thuisbatterij verkoopt en aangeeft dat je deze in minder dan 10 jaar terug verdient, die liegt. Punt.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Tel je niet rijk hè. Je hebt in de koopprijs van je woning waarschijnlijk betaald voor de zonnepanelen. Dus via je hypotheek betaal je het wel terug.Richh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:05:
[...]
Huis had al zonnepanelen toen ik het kochtde 1000 euro voor een paar extra paneeltjes die ik zelf heb gelegd 4 jaar terug zijn er ook al wel uit.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Sterke 'boze oude man die naar de wolken schreeuw'-energie komt er van jouw posts af zeg. Wordt wat triestig van het wantrouwende, opstandige gedoe en beeld dat er alleen maar gelogen en 'geharkt' wordt.computerjunky schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 01:03:
[...]
Niet iedereen kan er dus fors mee besparen of überhaupt besparen, dat is dus echt per scenario verschillend helaas. het irriteert me dan ook dat mensen wel doen alsof iedereen dat kan. Dat kan dus alleen als het bij je situatie past.
En ja beleggen is op de korte termijn risicovol, je kan maar zo een crash hebben waar je 40% verliest maar als je gewoon een aex portfolio of iets dergelijks heb kaatst die historisch altijd weer terug met een sneller dan 8% per jaar tempo. je moet dan alleen niet verkopen dus je plan van 20 jaar kan 22 jaar worden maar dan zal je nog steeds op schema liggen van je 8% per jaar historisch gezien.
En ja de afschaffing zat er al jaren aan te komen alleen was de afbouw ons anders voorgeschoteld en dus zijn we gewoon simpelweg voorgelogen en misleid met berekeningen die achteraf niet waar waren en hebben ze ook nog eens boetes toegelaten die nergens op slaan en bewezen niet nodig zijn. De regels zijn precies zo als ik zij: inconsistent en niet als voorgeschoteld... Want er werd een afbouw over 5 jaar beloofd en gebaseerd daarop hebben miljoenen mensen hun berekening gemaakt en jij doet nu alsof ik niet goed opgelet heb? Kom op zeg wel bij de realiteit blijven. Dit is gewoon net als naar een restaurant gaan een hoofd maaltijd voor 22,50 uitkiezen en vervolgens een voorafje krijgen en doen alsof je gewoon een maaltijd gehad hebt. Dan voel je je toch ook gewoon bedonderd. Je krijgt niet wat je beloofd is en dit is niets anders. Maarja dat is in de achteruitkijk spiegel want geen van de haagse zakkenvullers lijkt er ook maar iets om te geven, zou ik ook niet doen met 2 ton per jaar en vrijwel alle onkosten vergoed...
Als er consistent beleid geweest was hadden er vele miljoenen panelen minder op daken gelegen.
En de EU moet lekker zo door gaan. De complete afkeer tegenover de EU en hun extreme geldzucht en bemoeizucht begint zijn vruchten afd te werpen. Nog even en DE EU in huidige vorm hour op te bestaan. Van een handels commissie zijn ze aan het proberen compleet de macht naar zich toe te trekken en veel landen zijn het helemaal beu.Zelfs schaapjes Nederland begint al trekjes van anti EU politiek te vertonen.
Verder gaan we het zien. Ik zie vooralsnog geen pad naar een betaalbare rendabele accu. ik betaal liever de rekening met dividend of rente. Jammer voor the green deal maar dat is niet anders. Ik ben door dit gedoe zelfs minder groen gaan doen. Ik moet die stroom toch opstoken. anders levert het mij niets op maan de energie boer wel.
Het is duidelijk: jij vindt alles te veek moeite, wil nergens aan meedoen als 'zij' het opdragen en wordt juist opstandig van reclames van de netbeheerders die vragen om tussen 1600-20.00 beetje op de verbruik te letten.
Maar haal nou niet steeds grotere onzin er bij zoals dat 'de EU geldzucht en bemoeizucht heeft' en straks.ophoudt te bestaan. Wat een prietpraat en daarbij offtopic en vooral een rant naar de boze buitenwereld.
Over thuisaccus heb je een beeld wat ik deels kan volgen en graag lees, de brut eromheen kun je beter laten.
Tja, in die tijd waren we maar wat blij überhaupt een woning te kopen, met of zonder panelen. Sowieso kost een pv installatie je de kop niet, zeker niet relatief tot de rest van de woning.Pr088 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:22:
[...]
Tel je niet rijk hè. Je hebt in de koopprijs van je woning waarschijnlijk betaald voor de zonnepanelen. Dus via je hypotheek betaal je het wel terug.
Tegen 1.5% rente over 30 jaar is €5000 waardevermeerdering ongeveer een tientje per maand...
Die is geschiktmitsumark schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:46:
[...]
Als je (inderdaad) alleen naar het "batterijtje" kijkt is sub 100 haalbaar.
https://www.nkon.nl/eve-l...c-280ah-280a-lifepo4.html
0.9kWh voor 80 euro.
Edit, goedkopere zie ik ook nog wel, maar dacht me te herinneren dat deze in ieder geval geschikt zou zijn.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Misschien ... maar goed om altijd in het achterhoofd te houden voordat je je laat verleiden tot een aankoop bij een dergelijke leverancier.
Volledig mee eens.MajaMestreech schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:30:
[...]
Misschien ... maar goed om altijd in het achterhoofd te houden voordat je je laat verleiden tot een aankoop bij een dergelijke leverancier.
Ik heb wel een oplossinkje voor het inschakelen van je wasmachine, zodat je geen slaap hoeft te missen.computerjunky schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:04:
[...]
Er vanu itgaande dat dat mijn dag nacht ritme is kan dat nog steeds niet want menig wasmachine heeft helemaal niet zon lang uitgesteld programma. Die van mij doet maar 3 uur.
Allemaal leuke zaken voor als je een nieuwe koopt maar allemaal niet relevant voor de meeste mensen. veel mensen hebben daar met kids in de ochtend al helemaal geen tijd voor.
Omdenken wat samen gaat met omleven is een nogo. Nooit en te nimmer ga ik me leven aanpassen omdat anderen die je overigens fors betaald hun zaken niet op orde hebben.
Een klokschakelaartje voor E 9,- bij Bol.com (of bij een andere winkel). Kun je gewoon 1 x instellen en klaar.
Zoek b.v. bij Bol naar "Brennenstuhl MMZ 20, timer-stopcontact, mechanisch stopcontact, dag-timer, met verhoogde aanraakbeveiliging, wit". (Mechanisch, zodat het geen stroom verbruikt -> pun intended
[ Voor 4% gewijzigd door Tao op 06-01-2026 09:29 ]
Vanwaar betrek je dit erbij? Uiteraard heeft de EU in samenspraak met alle lidstaten een aantal doelen afgesproken, maar de uitvoering ligt bij de lidstaten zelf. Al het beleid omtrent verduurzaming komt echt uit Den Haag, daarom is het ook zo dat in andere landen er andere keuze's worden gemaakt. Zo heeft België nooit salderen gekend bijvoorbeeld.computerjunky schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 01:03:
[...]
Ik zie te vaak de EU als scapegoat worden gebruikt voor falend nationaal beleid, alsof we van alles zouden moeten zonder dat we het zelf ook willen. Ook de "Green Deal" is gewoon voorgesteld door de Europese commissie en daarna in meerderheid goedgekeurd door het Europees Parlement. Het is echt niet zo dat we daar helemaal geen inspraak in hebben gehad via onze volksvertegenwoordigers.
Dat je een verbod op de verkoop van benzineauto's per 2035 wat ver vind gaan is niet vreemd, maar dat we als EU een probleem hebben met onze strategische positie omtrent de energievoorziening en dat we te afhankelijk zijn van fossiel is wel degelijk een probleem wat we gezamenlijk moeten oppakken. Daarbij is zo'n datum van 2035 ook gewoon een variabele die met regelmaat een paar jaar wordt opgeschoven, ik heb genoeg trajecten met de EU meegemaakt waarbij iedereen heel enthousiast aangaf dat alles op tijd klaar zou zijn, maar waarna de deadline alsnog 3 keer wordt opgeschoven omdat er uitstel werd gevraagd.
En helaas is die bemoeizucht soms ook nodig, je hebt landen die na herhaalde malen waarschuwen en uitstellen zich nog steeds niet willen houden aan afspraken die gemaakt zijn, het bekendste voorbeeld is de Habitatrichtlijn die door slecht beleid van onzorgvuldige wetten en uitstelgedrag in Nederland tot de stikstofcrisis heeft geleid. Maar het was niet de EU die vond dat we allemaal Natura 2000 gebieden moesten hebben, dat wilden we gek genoeg allemaal zelf. Het was ook niet de EU die bedacht hoe we ervoor moesten zorgen dat deze gebieden een "Gunstige staat van instandhouding" zouden hebben, wij hebben zelf bedacht dat we geen enkele stikstoftoename wilden hebben, zonder dat we iets praktisch hadden opgenomen over tijdelijke situaties zoals bouwtrajecten.
Op een gegeven moment moet je je ook wel als EU ermee gaan bemoeien, als de ene lidstaat zich wel aan de afspraken houd en de ander niet dan moet je wel ingrijpen, anders is je gelijke speelveld in gevaar. En overheden gaan toch echt pas wat doen als ze het echt niet langer kunnen uitstellen.
Maar gelukkig weten onze politici het wel altijd weer af te schuiven op de EU, want hoe kunnen hun nu zelf falen? Het vreemdste geval vond ik wel onze asielcrisis, we bezuinigen jarenlang op AZC's en willen dan bij de EU gaan klagen dat we teveel asielzoekers opvangen, terwijl we onder het EU-gemiddelde zitten.
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Het punt is nou juist dat voor iedereen zonder warmtepomp of EV dat amper verschil maakt. Als een overheid die ons vraagt netjes afval te scheiden om het daarna in dezelfde verbrandingsoven te gooien, symboolpolitiek.Fr33z schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:30:
Het is duidelijk: jij vindt alles te veek moeite, wil nergens aan meedoen als 'zij' het opdragen en wordt juist opstandig van reclames van de netbeheerders die vragen om tussen 1600-20.00 beetje op de verbruik te letten.
Waarom zouden 'wij' als gewone consumenten ons gedrag moeten aanpassen voor het falen van netbeheerders om hun zaken op orde te krijgen? Zonnepanelen, wegenbelasting vrije kleine diesels en EV's, alles wat te succesvol wordt wordt uiteindelijk afgeschaft, hetzelfde zal tzt ook met thuisbatterijen gebeuren.
Bedankt voor dit overzicht Taro. Vandaag loopt mijn vaste contract af en heb mij insgecshreven voor zonneplan. Ik was geneigd mij in te schrijven voor de actie van Balans Energie, maar ben momenteel nog niet geheel overtuigd of de teruglevertijd echt daadwerkelijk rendabel gaat zijn als ik dit soort feitelijke overzichten zie. Overigens vind ik de website wat summier en geknutseld overkomen. Tevens vraag ik mij af hoe ze omgaan met het 'vullen'van de batterij. Dat moet namelijk in de zomer bijvoorbeeld wel slim gebeuren anders heb je er nog niet veel aan (sowieso in 2026). Heb wel een aantal posts doorgenomen in dit topic over Balans Energie.Taro schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:12:
Misschien ook wel interessant om even te delen en de balans op te maken op de laatste dag van het jaar. Sinds maart een 3-fase kWh meter in de garage met onderverdeelkast en daarop per fase een omvormer. Gaandeweg het jaar is de hobby enigszins verder uit de hand gelopen en de opslagcapaciteit verder gegroeid.
Er zit iets vertroebeling in door een aantal zonnepanelen met micro's, maar heb iedere maand de stand bijgehouden en het financiële plaatje incl. dynamische tarieven ziet er zo uit. Edit: Dit betreft de totalen van de 3-fase kWh meter icm dynamische tarieven, niet mijn energierekening:
[Afbeelding]
551 Euro "winst", mooi! Of toch niet? Want de terugverdientijd bedraagt daarmee icm dynamische tarieven en zonder terugleverboetes te voorkomen meer dan 31 jaar en dan speel je alleen nog maar quitte... Zonder de zonnepanelen op die 2 micro's zou dat vermoedelijk boven de 35 jaar uitkomen. De situatie verandert natuurlijk vanaf 1-1-2027 en daarmee zal de terugverdientijd wel beter worden. Ook dalen de kWh opslagprijzen in 2026 waarschijnlijk nog wel verder. Zou mooi zijn als we gaandeweg 2026 op een situatie uitkomen dat terugverdienen vanaf 1-1-2027 in 3-5 jaar mogelijk wordt. En uiteraard doet niet iedereen het voor het (snel) terugverdienen, het is ook erg leuk om mee bezig te zijn.
Heel eerlijk gaat het mij niet om de 6000 euro die ze vragen (off-grid acht ik niet noodzakelijk) . Overigens denk ik dat dit een zeer goed aanbod is en verwacht ik dat de kosten de komende 2 jaar zullen stijgen door de vraag. Zeker voor wat je krijgt.
Ik heb 14 dagen bedenktijd bij zonneplan, dus wellicht dat iemand met hetzeflde dillema zit. Overigens heb ik een kennis die zich wel heeft aangemeld bij Balans Energie en zal vanmiddag nog telefonisch contact met ze hebben voor een aantal vragen.
Dat verschil is er eigenlijk wel, er zijn 1 miljoen EV's en 10 miljoen wasmachines en vaatwassers.hoevenpe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:24:
[...]
Het punt is nou juist dat voor iedereen zonder warmtepomp of EV dat amper verschil maakt. Als een overheid die ons vraagt netjes afval te scheiden om het daarna in dezelfde verbrandingsoven te gooien, symboolpolitiek.
Als er in een straat 10 huizen staan is de impact groter als iedereen de vaatwasser na het avondeten aanzet als die ene EV aan de laadpaal. De EV is echter nieuw en zorgt nu voor mogelijke overbelasting in de avond, maar de avondpiek was er verder altijd al.
Wat is er afgeschaft dan? Ik kan nog steeds alles kopen wat je hier noemt. Dat er wat fiscale maatregelen verdwijnen is op zich niet raar. Mijn allereerste set PV panelen via Urgenda waren 1€ per WP, nu zijn die panelen 0,25€ per WP (exclusief installatie, inclusief omvormer). Een KONA EV was in 2022 nog 42.000 en nu 33.000, daarbij staan er nu ook steeds meer 2e hands elektrische auto's voor betaalbare prijzen op autotrack.Waarom zouden 'wij' als gewone consumenten ons gedrag moeten aanpassen voor het falen van netbeheerders om hun zaken op orde te krijgen? Zonnepanelen, wegenbelasting vrije kleine diesels en EV's, alles wat te succesvol wordt wordt uiteindelijk afgeschaft, hetzelfde zal tzt ook met thuisbatterijen gebeuren.
En wat wil je dan afschaffen aan thuisbatterijen? Daar is alleen BTW korting via de KOR en dat is ook alleen voor diegenen die er mee handelen, precies waar die regeling ook gewoon voor bedoeld is. Ik handel niet en heb wel gewoon de BTW afgetikt, wat zou er dan afgeschaft moeten worden?
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Ik zie wel wat in een regeling waarbij een verzekering een keuring brandveiligheid mag doen voor je opstalverzekering bij het afsluiten om je premie te bepalen of om te accepteren. Mogen ze volgens mij ook al zakelijk, maar het risico is tot nu toe nog te klein denk ik.Vdvmark schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:43:
Nou ja ze doen niet zoveel met thuisbatterijen die overheid, maar net als met snorscooters en ebikes, een helmplicht zal er wel komen om ze veiliger te maken
Wie doet dat dan? Ik niet iig.computerjunky schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 01:03:
[...]
Niet iedereen kan er dus fors mee besparen of überhaupt besparen, dat is dus echt per scenario verschillend helaas. het irriteert me dan ook dat mensen wel doen alsof iedereen dat kan.
Beleggen is altijd risicovol. Een jaar na een forse crash instappen is historisch gezien beter renderend dan op recordhoogte instappen, ook op lange termijn. Ik ben zelf langzaam naar cash aan het overstappen.En ja beleggen is op de korte termijn risicovol
Gegeven dat je wellicht een divers investeringsportfolio zou willen, en gegeven dat nu meer geld in aandelen stoppen wellicht niet de optimale keuze is, kan een investering die je energierekening omlaag brengt voor sommigen interessant zijn.
Oorspronkelijk was het plan om per 2023 gelijdelijk af te bouwen, inderdaad over 5 jaar. Desondanks is het 4 jaar 100% gebleven. Men heeft dus 4 jaar 'bonus' gehad. Het salderingsvoordeel in de uiteindelijke uitvoering is voordeliger dan het oorspronkelijke afbouwplan.En ja de afschaffing zat er al jaren aan te komen alleen was de afbouw ons anders voorgeschoteld en dus zijn we gewoon simpelweg voorgelogen en misleid
En toch weet men dit om te draaien alsof men benadeeld wordt
Ik vind de terugleververgoeding ook een zeer achterlijk concept wat niet toegelaten had moeten worden. Echter kan je niet zeggen dat ze 'nergens op slaan' en/of 'bewezen niet nodig' zijn. Dat netcongestie een ding is, is niet te ontkennen.en hebben ze ook nog eens boetes toegelaten die nergens op slaan en bewezen niet nodig zijn
De grap is dus juist dat het ondanks dat het allemaal gedownplayed wordt, het nog steeds veel centjes kan opleveren. Vooral omdat de investering nu zeer laag is.Als er consistent beleid geweest was hadden er vele miljoenen panelen minder op daken gelegen.
De realiteit is dat veel mensen bang zijn voor verandering, geen moeite willen doen en niet weten hoe Excel werkt. Het niet boeit hoe ze de wereld achterlaten voor hun kinderen. En dat voorkomt dat er meer panelen op de daken komen.
Het is helaas offtopic maar ik ben benieuwd naar je praktijkvoorbeelden waar de EU de macht naar zich toetrekt.De complete afkeer tegenover de EU en hun extreme geldzucht en bemoeizucht begint zijn vruchten afd te werpen. Nog even en DE EU in huidige vorm hour op te bestaan. Van een handels commissie zijn ze aan het proberen compleet de macht naar zich toe te trekken en veel landen zijn het helemaal beu.
Ik weet vrij zeker dat je met zaken komt die je zijn aangepraat door de media en fake news politici die een instabiel Europa nodig hebben om hun plannen erdoor te krijgen. Misschien goed om eens te kijken hoe zaken in Duitsland verliepen in 1930.
Zelfs schaapjes Nederland begint al trekjes van anti EU politiek te vertonen.
Wellicht niet voor jou, maar voor mij dus wel. Dat kan ookIk zie vooralsnog geen pad naar een betaalbare rendabele accu.
Waarom zou dat minder groen zijn? Elektriciteit moet je nou eenmaal verbruiken als het beschikbaar is. Of je moet alles opslaan in accu's, maarja, die wil je niet, dus tjak ben door dit gedoe zelfs minder groen gaan doen. Ik moet die stroom toch opstoken. anders levert het mij niets op maan de energie boer wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 06-01-2026 10:09 ]
Onze wasmachine (gezin van 4 met veel sport- en werkkleding) heeft in 2025 393 kWh verbruikt. De EV-lader 3.490 en de warmtepomp 3.396. De wasmachine staat bij ons daarmee in de top5 van apparaten en gebruikt daarmee inderdaad maar 11% t.o.v. EV of warmtepomp, maar 393 * 0,05 is toch bijna €20.sdk1985 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 02:33:
[...]
Ik vind het hele was verhaal eerlijk gezegd een dooddoener in dit soort discussies. Op de eco stand verbruikt zo'n ding 0,5 kWh en dat over een periode van 4 uur. Waar praten we dan over? Waarvoor ga je dat überhaupt uitstellen? Wassen is simpelweg geen noemenswaardige factor op een moderne stroomrekening.
Meeste energie gaat naar verwarming. Daarbij is uitstellen niet echt aan de orde lijkt mij. In de zomer wanneer je panelen overdag veel opleveren is er geen warmtevraag. In de winter op een dag zoals vandaag leveren je panelen vrijwel niets op en is de warmte vraag enorm. Je kan daarbij hooguit gaan shapen om het net te ontlasten, maar dan moet je huis wel voldoende geïsoleerd zijn en je installatie krachtig genoeg om te voorkomen dat je het te koud krijgt.
Niet heel veel, maar veel kleine beetjes helpen wel. Alle kleine beetjes maken het verschil tussen een netto negatieve energierekening of netto rond 0 uitkomen.
En de warmtepomp houdt ook rekening met dynamische prijzen en zal dus soms iets eerder beginnen met warm stoken of juist iets warmer maken dan ingesteld zodat een duur moment wat minder gestookt hoeft te worden. Ook daar besparen we geen honderden euro's, maar als het ook enkele tientjes zijn dan is dat meegenomen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Que? Wederom onbegrijpelijk. Het falen van de netneheerdershoevenpe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:24:
[...]
Het punt is nou juist dat voor iedereen zonder warmtepomp of EV dat amper verschil maakt. Als een overheid die ons vraagt netjes afval te scheiden om het daarna in dezelfde verbrandingsoven te gooien, symboolpolitiek.
Waarom zouden 'wij' als gewone consumenten ons gedrag moeten aanpassen voor het falen van netbeheerders om hun zaken op orde te krijgen? Zonnepanelen, wegenbelasting vrije kleine diesels en EV's, alles wat te succesvol wordt wordt uiteindelijk afgeschaft, hetzelfde zal tzt ook met thuisbatterijen gebeuren.
Hartstikke leuk dat jij dat zo ziet maar wat is je alternatief? Stug doorharken en gewoon lekker niks aantrekken van de wereld? Ja we hebben een rotsituatie op het net maar dat is een gegeven. Dat jij of anderen dan lekker stug willen doen is hartstikke leuk maar helpt ons ook niet verder.
Hoezo zijn we ineens vergeten dat de netbeheerders publieke partijen zijn die.met gemeenschapsgeld.zorgen voor 1 van de meest betrouwbare nutsvoorzieningen in de wereld namens alle.nederlanders?
Om helemaal eerlijk te zijn, moet je wel meereken dat je dan de lagere kosten per maand, ook vanaf maand 1 weer kunt investeren. Ten minste dat heb ik wel gedaan, maar nooit uitgerekend hoe het dan zit.computerjunky schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:54:
Iedereen haat altijd op me omdat ik het over de gemiste rente, en strikt ben kwa wat iets mag kosten ne wat het daadwerkelijk kost heb maar dat is maar 3.6% rente die ik gebruik in mijn voorbeeld. Zet je hetzelfde bedrag op een beurs portfolio dan heb je gemiddeld 8% Per jaar over 20 jaar maak je van 4k dus geen 8k zoals met sparen maar ruim 19-23k. Dat staat gelijk aan 3400 kWh volledig gesaldeerd. iets dat mijn panelen niet eens in staat zijn om op te wekken.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Je probeert nu 'verlies' terug te verdienen van je terugleverkosten met een batterij. Is het niet gunstiger om over te stappen naar dynamisch? Kan zomaar honderden euro's per jaar schelen. Is overstappen in februari niet gunstig? Ik kreeg voor mijn zonnestroom met alleen panelen op ZO (voor de uitbreiding) nog gemiddeld 6-7 cent kaal. Inclusief belastingen is dat toch mooi 18-20 cent.computerjunky schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:57:
[...]
Ik ben aan het einde van dit contract (30 feb) op 2260 euro ongeveer. Daarna geen salderen meer door de boete en dus alleen eigen gebruik. Kortom de rest van de 1800 moet terug verdiend worden met eigen gebruik was 135 euro waard is met huidige contract prijzen. En dan heb ik nog geen cent winst gemaakt met de setup. Als ik mijn geld op de deposito had laten staan hadden panelen pas in 2046 beter geweest financieel. die ruim 4k had immers behoorlijk geld verdient met 3.6% rente die ik destijds voor 20 jaar vast kon zetten. Maar zelfs zonder rente zijn ze dus pas ondanks 3 jaar salderen en 650 euro korting op de installatie (btw) pas in 2038 terugverdiend maar nog steeds financieel verliesgevend.
Daarom wil ik ook pas een accu als hij onder de 800 euro komt omdat dat is wat ik in 5 jaar terug kan verdienen. Dat is "veilig" want hopelijk gaan ze zo lang mee. Ik heb alleen zo'n vermoeden dat we daar nooit gaan komen qua prijs.
En ja heel veel mensen hebben te veel betaald door de gekte en die paar miljoen mensen gaat er nog lang over doen.
Nooit meer naar de overheid luisteren is iig een feit. 2x ben ik genaaid nu en nooit meer. 1e keer door een efficiënte auto die wegenbelastingvrij zou zijn (voor dus 3 maanden) en de panelen. Ik heb dan ook net een nieuwe CV want een warmtepomp trap ik niet in. die gaan nooit rendabel zijn voor mij.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Precies dit, en daar moet je ook niet al te precies in zijn, soms heb je dit soort apparaten gewoon even direct nog, en dan kun je ze ook gewoon gebruiken.ArPi75 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:44:
[...]
Onze wasmachine (gezin van 4 met veel sport- en werkkleding) heeft in 2025 393 kWh verbruikt. De EV-lader 3.490 en de warmtepomp 3.396. De wasmachine staat bij ons daarmee in de top5 van apparaten en gebruikt daarmee inderdaad maar 11% t.o.v. EV of warmtepomp, maar 393 * 0,05 is toch bijna €20.
Niet heel veel, maar veel kleine beetjes helpen wel. Alle kleine beetjes maken het verschil tussen een netto negatieve energierekening of netto rond 0 uitkomen.
Maar meestal is het weinig moeite om het even uit te stellen, en dan heb je alsnog het grootste deel van de potentiële besparing te pakken.
Misschien wat kort, maar tvt's onder de 8 jaar zijn niet realistisch bij installatie van een installateur, all-in-1-aankoop met vaste aansluiting, groepenwerk etc. Met zelfbouw of stekkerbatterijen en passende situatie (veel terugleverkosten, veel PV etc) kan het gunstiger zijn. Voor de meeste mensen zit de meeste 'winst' in een goed gekozen contract (vaak dynamisch) en ophogen eigen verbruik. En nog een jaartje salderen!
:strip_exif()/f/image/wMT4kYXjH74NUVb3t7iIM5RM.png?f=user_large)
/f/image/bRE5ianOuLDvlCqGmYaGE88M.png?f=fotoalbum_large)
Ook al zijn de opregel uitschieters die we voorheen regelmatig hadden een stuk minder, opladen tegen onbalanstarief is dit jaar in elk geval nog zeer de moeite waard. Ik kan er een flink deel van mijn warmtepomp verbruik mee afvangen.
Daar heb je enigszins gelijk in, dus bij deze de berekening.Cyberpope schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Om helemaal eerlijk te zijn, moet je wel meereken dat je dan de lagere kosten per maand, ook vanaf maand 1 weer kunt investeren. Ten minste dat heb ik wel gedaan, maar nooit uitgerekend hoe het dan zit.
3 jaar met salderen levert mij ongeveer een besparing op van 40 pm. Met dezelfde portfolio maar dan per maand 40 ingelegd voor 3 jaar (tijd van salderen voor mij daarna wordt het aanzienlijk minder) is dat 1625 euro aan inleg en rente op rente.
Voor de overige 17 jaar bespaar ik as is zonder salderen 135 euro per jaar ofwel 11.33. De calculator die ik gebruik doet alleen hele euros dus ik heb 12 gebruikt per maand. Met het startkapitaal van 1625 kom ik dan op 11081 over 20 jaar. Tel daar de 4550 bij op die de panelen over 20 jaar realiseren kom je op 15636 euro rendement. Ver onder de 23k dus. En dis is vest case want in werkelijkheid is een maandelijkse inleg van 12 euro niet mogelijk voor zover ik weet. Bij brokers moet meer ingeleverdgd worden als minumum. Per jaar inleg zou een verschil zijn van -400 euro doordat je minder rente op rente vangt.
Maar hoe dan ook minder rendabel als geen panelen omdat je start kapitaal in een niet rendabel product zit.
Ik vind het persoonlijk toch best bizar dat je 2x de inleg kwijt bent met panelen over de levensduur van de panelen. En dit houdt geen rekening met het overlijden van de omvormer en mogelijke andere reparaties.
Nee doordat mijn verbruik voor het grootste deel jn de dure tijd van de dag ligt en niet overdag is dynamisch voor mij niet rendabel. Ik heb laatst mijn 2024 data door de calculator van Jeroen.nl gegooid en dat was een halve cent per kWh duurder als mijn vaste contract. 2025 moet ik nog doen maar gezien er niet veel veranderd is verwacht ik geen wonderen. 2027 blijft voor iedereen nog een raadsel dus dat moeten we nog gaan zien.Pr088 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:16:
[...]
Je probeert nu 'verlies' terug te verdienen van je terugleverkosten met een batterij. Is het niet gunstiger om over te stappen naar dynamisch? Kan zomaar honderden euro's per jaar schelen. Is overstappen in februari niet gunstig? Ik kreeg voor mijn zonnestroom met alleen panelen op ZO (voor de uitbreiding) nog gemiddeld 6-7 cent kaal. Inclusief belastingen is dat toch mooi 18-20 cent.
Scenario salderen en boetes is ook vrij ingewikkeld te berekenen momenteel en dat zal ik komende maanden moeten doen. Ik moet voor 1 maart een contract afsluiten. Misschien dat ik een 10 maanden dynamische neem puur om te kijken hoe het uit pakt maar het is gewoon mij te onoverzichtelijk. We gaan het zien.
Het meer krijgen voor je stroom klinkt leuk maar als je voor de afgenome stroom soms flink meer betaald of voor teruglevering betaald (wat steeds vaker voor komt) is het natuurlijk afwachten wat je gemiddeld betaald over het jaar. Dat is waarom ik huiverig ben over dynamisch. Je hebt nul zekerheid. Het is en blijft 1 grote gok en je kan alleen achteraf berekenen wat wel of niet gunstig is. En aangezien mijn verbruik komende 2 jaar verwacht met ruim 1000 kWh gaat stijgen door een paar projecten wordt het nog lastiger. Al is dit verbruik 100% voorspelbaar omdat het fixed load 12/24 en 24/24 uur is. De tarieven zijn dat echter niet.
Bij mij zat de winst vooral in het dynamisch sturen van mijn inkoop. Met twee EV's is dat goed te doen. Die stroomtrekkers op goedkope zonnige uren of midden in de nacht maakt dat mijn gemiddelde inkooptarief lager is. De dynamische prijspieken vallen overigens erg mee.computerjunky schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:01:
[...]
Nee doordat mijn verbruik voor het grootste deel jn de dure tijd van de dag ligt en niet overdag is dynamisch voor mij niet rendabel. Ik heb laatst mijn 2024 data door de calculator van Jeroen.nl gegooid en dat was een halve cent per kWh duurder als mijn vaste contract. 2025 moet ik nog doen maar gezien er niet veel veranderd is verwacht ik geen wonderen. 2027 blijft voor iedereen nog een raadsel dus dat moeten we nog gaan zien.
Scenario salderen en boetes is ook vrij ingewikkeld te berekenen momenteel en dat zal ik komende maanden moeten doen. Ik moet voor 1 maart een contract afsluiten. Misschien dat ik een 10 maanden dynamische neem puur om te kijken hoe het uit pakt maar het is gewoon mij te onoverzichtelijk. We gaan het zien.
Het meer krijgen voor je stroom klinkt leuk maar als je voor de afgenome stroom soms flink meer betaald of voor teruglevering betaald (wat steeds vaker voor komt) is het natuurlijk afwachten wat je gemiddeld betaald over het jaar. Dat is waarom ik huiverig ben over dynamisch. Je hebt nul zekerheid. Het is en blijft 1 grote gok en je kan alleen achteraf berekenen wat wel of niet gunstig is. En aangezien mijn verbruik komende 2 jaar verwacht met ruim 1000 kWh gaat stijgen door een paar projecten wordt het nog lastiger. Al is dit verbruik 100% voorspelbaar omdat het fixed load 12/24 en 24/24 uur is. De tarieven zijn dat echter niet.
Top dat je je situatie al hebt doorgerekend via Jeroen.nl.
Uit interesse: is dit gecompenseerd voor laad- en ontlaadverliezen?kazuka schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:51:
Mensen met batterijen die ook op de onbalansmarkt actief zijn hebben deze maand in elk geval wel profijt. Het extreme weer helpt met langere periodes van op -en afregelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook al zijn de opregel uitschieters die we voorheen regelmatig hadden een stuk minder, opladen tegen onbalanstarief is dit jaar in elk geval nog zeer de moeite waard. Ik kan er een flink deel van mijn warmtepomp verbruik mee afvangen.
Zie dat de tarieven vaak dicht op elkaar liggen de laatste maand (behalve de laatste dagen) en als ik dan al 15% laadverlies moet incalculeren dan valt er niet enorm veel te verdienen.
Ja, de Powerplay opbrengsten uit de onderste afbeelding nemen het stroomverbruik en de omzetverliezen van de batterij mee in de calculatie.NiGeLaToR schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:19:
[...]
Uit interesse: is dit gecompenseerd voor laad- en ontlaadverliezen?
Zie dat de tarieven vaak dicht op elkaar liggen de laatste maand (behalve de laatste dagen) en als ik dan al 15% laadverlies moet incalculeren dan valt er niet enorm veel te verdienen.
Je 'kunt' nog steeds zonnepanelen kopen maar geen hond doet het meer omdat de businesscase niet meer bestaat. Bij particuliere EV zie je hetzelfde gebeuren, alles wat mensen structureel significant geld bespaard is eindig.zalkc schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:59:
Wat is er afgeschaft dan? Ik kan nog steeds alles kopen wat je hier noemt. Dat er wat fiscale maatregelen verdwijnen is op zich niet raar.
Alles meer een langere TVT dan 3-5 jaar moet je imo niet aan beginnen omdat je nooit weet hoe de overheid tijdens de wedstrijd de doelpalen verplaatst.
In het geval van actief handelen op de onbalansmarkt gaat het einde van salderen best pijn doen, het zou me niet verbazen als men op termijn een 'batterijboete' of andere heffing verzint. Na de terugleverboete (die niemand zag aankomen) kijk ik nergens meer van op, meer dan 5 jaar TVT voor een batterij is imo erg risicovol.En wat wil je dan afschaffen aan thuisbatterijen? Daar is alleen BTW korting via de KOR en dat is ook alleen voor diegenen die er mee handelen, precies waar die regeling ook gewoon voor bedoeld is. Ik handel niet en heb wel gewoon de BTW afgetikt, wat zou er dan afgeschaft moeten worden?
Naast gestuurd afnemen zat de winst bij ons ook in het juist vermijden van terugleverboete (van >€200) bij een vast contract. Ja, de prijzen bij dynamisch zijn soms ook negatief maar meestal niet heel erg diep en op dat soort momenten is het een kwestie van gebruikers inschakelen. Bij erg negatief zonnepanelen (laten) afschakelen en afnemen. Ik kom dit jaar denk ik op precies 0 uit qua kosten maar dat is natuurlijk wel door de saldering van de energiebelasting.computerjunky schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:01:
[...]
Nee doordat mijn verbruik voor het grootste deel jn de dure tijd van de dag ligt en niet overdag is dynamisch voor mij niet rendabel. Ik heb laatst mijn 2024 data door de calculator van Jeroen.nl gegooid en dat was een halve cent per kWh duurder als mijn vaste contract. 2025 moet ik nog doen maar gezien er niet veel veranderd is verwacht ik geen wonderen. 2027 blijft voor iedereen nog een raadsel dus dat moeten we nog gaan zien.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Geen hond... Ik wel hoorhoevenpe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:32:
[...]
Je 'kunt' nog steeds zonnepanelen kopen maar geen hond doet het meer omdat de businesscase niet meer bestaat. Bij particuliere EV zie je hetzelfde gebeuren, alles wat mensen structureel significant geld bespaard is eindig.
Alles meer een langere TVT dan 3-5 jaar moet je imo niet aan beginnen omdat je nooit weet hoe de overheid tijdens de wedstrijd de doelpalen verplaatst.
[...]
In het geval van actief handelen op de onbalansmarkt gaat het einde van salderen best pijn doen, het zou me niet verbazen als men op termijn een 'batterijboete' of andere heffing verzint. Na de terugleverboete (die niemand zag aankomen) kijk ik nergens meer van op, meer dan 5 jaar TVT voor een batterij is imo erg risicovol.
De terugleverboete is geen overheidsinstrument, maar een marktinstrument. Ga na een goede dynamische stroomleverancier en je bent van dat gedoe af.
Je hebt wel gelijk over de toekomst, die kan ik ook niet voorspellen... Maar wie wel?
Die EV is dan nu iets minder rendabel dan vorig jaar, maar voor iemand die veel rijdt kan die nog steeds veel goedkoper uitvallen dan een benzine auto.hoevenpe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:32:
[...]
Je 'kunt' nog steeds zonnepanelen kopen maar geen hond doet het meer omdat de businesscase niet meer bestaat. Bij particuliere EV zie je hetzelfde gebeuren, alles wat mensen structureel significant geld bespaard is eindig.
Hetzelfde geldt voor zonnepanelen, als je maar zorgt dat je niet teveel betaald kan het nog steeds rendabel zijn (e.v.t. i.c.m. zonnepanelen). En die businesscase is dan voornamelijk gebaseerd op eigen gebruik, dus daar kan de overheid ook niet aan zitten.
Om nog maar niet te spreken over een eventuele lekkage als je niet thuis bent. Je zult niet de eerste zijn.computerjunky schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:28:
[...]
Ik weiger de was te draaien wanneer ik niet thuis ben. Dat garandeert namelijk dikke vette kreukels. Ik he geen deogen en hang de was gewoon op en dus is uitsten ontzettend dom. Als je het direct op hangt heb je dit probleem niet. Ik heb een anti kreukels stand maar die werkt alleen als je direct de was ophangt.
..
Ik vraag me echt af of EV minder rendabel is. Tweedehands goed rijdende EV's van pak em beet 5-6 jaar oud zijn echt veel goedkoper geworden. Auto's zoals de ID3 die vorig jaar nog 20-22k kostten staan nu voor 16-18 te koop. 3-4k goedkoper dan vorig jaar is geen uitzondering. Daar kun je nog best wel wegenbelasting voor betalen. Je moet wel mazzel hebben met je laadpaalboer in de straat. Met 35ct kan het makkelijk uit, met 50ct komt het omslagpunt wel in zicht, thuisladers i.c.m. met zonnepanelen zijn spekkopers.HandyLumberjack schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:44:
[...]
Die EV is dan nu iets minder rendabel dan vorig jaar, maar voor iemand die veel rijdt kan die nog steeds veel goedkoper uitvallen dan een benzine auto.
Hetzelfde geldt voor zonnepanelen, als je maar zorgt dat je niet teveel betaald kan het nog steeds rendabel zijn (e.v.t. i.c.m. zonnepanelen). En die businesscase is dan voornamelijk gebaseerd op eigen gebruik, dus daar kan de overheid ook niet aan zitten.
Een deel van mijn businesscase was wel gestoeld op het feit dat de oost-westpanelen opbrengst hebben in duurdere uren, ik een warmtepomp heb aangeschaft en EV thuis laadt. Fair enough.
En ik gaf aan dat je dan kunt wassen tussen 05:00 uur en 07:00 uur...FreakNL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:45:
[...]
Om nog maar niet te spreken over een eventuele lekkage als je niet thuis bent. Je zult niet de eerste zijn.
Net alsof je de lekkage wel opmerkt als je in bed ligt....
Ik accepteer dat risico, mede dankzij de betonvloer in de bijkeuken
Dat was ook mijn insteek. Ik was in 2023 op de markt en de meesten bleven me pushen naar optimizers of micro's.. Terwijl ik helemaal geen schaduw heb.. Vond dat allemaal veel te duur en ben voor een simpel string-systeem gegaan wat december 2023 gelegd is. Eind 2026 heb ik hem er bijna uit (denk voor 90%)...HandyLumberjack schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:37:
[...]
Ook als je twee a drie jaar geleden je paneeltjes hebt laten leggen voor een fatsoenlijke prijs en ook enigszins een fatsoenlijk contract hebt afgesloten dan ben je aan het einde van dit jaar al heel ver qua terugverdienen.
Als je je zowel door de installateur als de leverancier een oor hebt laten aannaaien dan ziet het financiële plaatje er ongetwijfeld anders uit.
En met thuisbatterijen gaat gewoon weer exact hetzelfde gebeuren, als je zelf niet goed oplet kost het meer dan het oplevert.
Batterij wil ik ook nog wel op termijn, maar dan wel klein, ik wil die opslag minimaal 200/220 dagen per jaar vol kunnen stouwen. Dan verdient het zich wel terug ook...
Je dat merk ik wel wat ik heb watersensoren die beginnen te piepen bij lekkage en een push-melding naar mijn telefoon doen.Pr088 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:50:
[...]
En ik gaf aan dat je dan kunt wassen tussen 05:00 uur en 07:00 uur...
Net alsof je de lekkage wel opmerkt als je in bed ligt....![]()
Ik accepteer dat risico, mede dankzij de betonvloer in de bijkeuken
Maar buiten dat, je kunt beter thuis zijn, ook al merk je het niet direct. Het scheelt echt of je 1 uur of 12 uur water van zolder hebt lopen... Bij dat eerste kan de schade nog meevallen, bij dat tweede kun je aan de bak. Ik heb een collega gehad waar het een werkdag gelopen heeft. Daar moest zelfs de meterkast vervangen worden..
[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 06-01-2026 16:55 ]
[ Voor 200% gewijzigd door RonJ op 06-01-2026 17:13 ]
All-electric.
Ik wilde nog net op je reactie gaan reageren
Maar ik heb zelf afgelopen jaar een thuisbatterij, panelen en een EV gekocht. Beetje toeval dat het allemaal zo uitkwam. Nu rijden we best veel in een jaar 35-40.000 km/j ik vind het zelf fijn om het lease schema aan te houden en elke 4 jaar een nieuwe auto op de dam te hebben.
Voor mij komt het erop neer dat ik nu een energiesysteem heb wat mij 6.000 kWH (direct en uitgesteld middels accu) levert voor eigen gebruik per jaar. Het kostte mij 7.500 euro waarbij ik een deel zelf heb gedaan, maar nu met de dalende prijzen ook wel had kunnen laten doen als ik het weer zou doen.
Om 6.000 kWh zelf te gebruiken is een EV die vaak gebruikt word wel een vereiste, ik heb er zelfs rekening mee gehouden dat ik een grotere accu in de auto heb zodat ik meer gespreid kan laden, in de zomer kan ik gewoon NOM draaien inclusief de auto.
Zonder welke regeling dan ook verdient dit systeem zich terug in 5-6 jaar.
Voor de auto is de som anders:
EV vs Benzine
Afschrijving: 60% in 4 jaar, de aanschafprijzen zijn tegenwoordig redelijk gelijk, geen verschil voor mij. Maar laten we 3.600 (10%) nemen in het voordeel van benzine.
Verzekering en wegenbelasting: zijn gelijk, afhankelijk van maatschappij soms
Gebruik: 6.000 kWh (1500€) vs. 2.000 liter (3600€) ik rond gunstig af voor benzine
Onderhoud: 150€ vs. 300€ per jaar
Banden: Lijken langer mee te gaan op de EV, mijn vorige set was pas na een ton aan vervanging toe.
Ik heb dus 750€ meer aan vaste kosten voor afschrijving, belasting, verzekering en onderhoud per jaar. En variabel levert het mij weer 2100€ op per jaar. Break-even punt lijkt op 16.800km te liggen zo uit mijn hoofd.
Voor mij is juist het complete eco-systeem wat ik nu zo'n beetje heb een soort van vendor lock-in ontstaan waarbij deze componenten elkaar versterken maar zonder elkaar niet altijd even rendabel zijn. Wel is alles nu zo dat ik weinig risico's nog zie voor wisselend overheidsbeleid, hoewel ik nog wel ooit iets verwacht van een kilometerheffing om de gemistte accijns te compenseren, maar dat zien we later wel weer.
Ja ik moet komende maanden even gaat shoppen en kijken wat ik voor kortingen kan krijgen wat de verwachting is met dynamisch. Als ik 250 euro korting kan krijgen en zekerheid van een vast bedrag dan ga ik natuurlijk dynamisch niet eens overwegen.Sportmind schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:33:
[...]
Naast gestuurd afnemen zat de winst bij ons ook in het juist vermijden van terugleverboete (van >€200) bij een vast contract. Ja, de prijzen bij dynamisch zijn soms ook negatief maar meestal niet heel erg diep en op dat soort momenten is het een kwestie van gebruikers inschakelen. Bij erg negatief zonnepanelen (laten) afschakelen en afnemen. Ik kom dit jaar denk ik op precies 0 uit qua kosten maar dat is natuurlijk wel door de saldering van de energiebelasting.
Enige voordeel aan dynamisch van maart tot dec is dat ik zodra de saldering er echt af is meteen kan kijken wat die maand het beste is. met een contract zit je nog even vast. maar dat hangt natuurlijk allemaal af van de aanbiedingen. Ik bel altijd met Greenchoice en ze hebben me tot nu toe al 10 jaar nog altijd de beste aanbieding gegeven maar mijn hoop daarop is momenteel gezien hun prijzen niet heel hoog.
Het is een beetje geen boete maar mogelijk hogere/negatieve tarieven vs vaste voorspelbare tarieven maar mogelijk een bonus.
Ik weet niet of je ook nog gas gebruikt, wellicht in hybride, maar je kunt overwegen twee contracten te nemen. Een vast contract voor gas (winterzekerheid) en dynamisch voor stroom. In mijn ervaring betaalt een dynamisch contract zich vooral in maart tot en met september zich uit.computerjunky schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:43:
[...]
Ja ik moet komende maanden even gaat shoppen en kijken wat ik voor kortingen kan krijgen wat de verwachting is met dynamisch. Als ik 250 euro korting kan krijgen en zekerheid van een vast bedrag dan ga ik natuurlijk dynamisch niet eens overwegen.
Enige voordeel aan dynamisch van maart tot dec is dat ik zodra de saldering er echt af is meteen kan kijken wat die maand het beste is. met een contract zit je nog even vast. maar dat hangt natuurlijk allemaal af van de aanbiedingen. Ik bel altijd met Greenchoice en ze hebben me tot nu toe al 10 jaar nog altijd de beste aanbieding gegeven maar mijn hoop daarop is momenteel gezien hun prijzen niet heel hoog.
Het is een beetje geen boete maar mogelijk hogere/negatieve tarieven vs vaste voorspelbare tarieven maar mogelijk een bonus.
Die korting levert enkel iets op als je na het jaarcontract weer een andere maatschappij zoekt. Echter blijft 90% van de gebruikers zitten. Ondanks die korting is een dynamisch contract over een jaar genomen goedkoper, tenminste als je wat stuurbare verbruikers hebt. Met een thuis batterij is alles stuurbaarcomputerjunky schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:43:
[...]
Ja ik moet komende maanden even gaat shoppen en kijken wat ik voor kortingen kan krijgen wat de verwachting is met dynamisch. Als ik 250 euro korting kan krijgen en zekerheid van een vast bedrag dan ga ik natuurlijk dynamisch niet eens overwegen.
Tenzij je een laag verbruik hebt....The Source schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:07:
[...]
Ondanks die korting is een dynamisch contract over een jaar genomen goedkoper, tenminste als je wat stuurbare verbruikers hebt. Met een thuis batterij is alles stuurbaar
Ik heb dit jaar in mei ook nog 2500 Wp op Oost bij laten leggenPr088 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:41:
[...]
Geen hond... Ik wel hoor. Zonnepanelen zijn echt niet duur meer. Heb 14x 450Wp laten bijleggen inclusief omvormer. Inclusief het jaartje salderen zit ik toch echt op een TVT van 6-7 jaar met de nieuwe zonnepanelen. De overheid heeft de doelpalen van saldering veranderd door het afbouwpad af te schaffen. Iedereen wist dat salderen bedoeld was om de dure periode van zonnepanelen te overbruggen. En die periode is al ruim voorbij. Waarom zou saldering moeten blijven als de buurman (letterlijk) zijn zonnepanelen in 2020-2023 in 3 jaar terugverdiende? Dan is overheidssteun niet meer nodig.
De terugleverboete is geen overheidsinstrument, maar een marktinstrument. Ga na een goede dynamische stroomleverancier en je bent van dat gedoe af.
Je hebt wel gelijk over de toekomst, die kan ik ook niet voorspellen... Maar wie wel?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Risicovol omdat?hoevenpe schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:32:
[...]
...., meer dan 5 jaar TVT voor een batterij is imo erg risicovol.
Ik ga bij mijn systeem uit van een TVT van 13-20 jaar, waarbij het me tevens sterk lijkt dat ik over 20 jaar nog steeds hetzelfde accusysteem heb staan. Dus of ik die ga terugverdienen moet de toekomst uitwijzen. Er zijn natuurlijk ook andere redenen dan enkel investering terugverdienen om een thuisaccu aan te schaffen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Het gaat niet alleen om terugverdienen, je wilt er ook een redelijke winst op maken. Een thuisbatterij is puur wat het is, je doet het niet omdat het apparaat zo mooi hangt in de schuur.ArPi75 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:20:
Dus of ik die ga terugverdienen moet de toekomst uitwijzen. Er zijn natuurlijk ook andere redenen dan enkel investering terugverdienen om een thuisaccu aan te schaffen.
Elke TVT die langer duurt dan één kabinetsperiode is bij voorbaat risicovol, wat nu een valide businesscase is kan het opeens niet meer zijn.
Het ligt er maar net aan wat je businesscase is, als die gebaseerd is verhogen van je eigen verbruik van PV zie ik weinig risico qua wijzigingen vanuit de politiek.hoevenpe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:42:
[...]
Elke TVT die langer duurt dan één kabinetsperiode is bij voorbaat risicovol, wat nu een valide businesscase is kan het opeens niet meer zijn.
(Ik vindt 13-20 jaar ook te lang, maar dat is een andere discussie)
Absoluut mee eens! De neveneffecten zijn op zich ook best interessant;)hoevenpe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:42:
[...]
Het gaat niet alleen om terugverdienen, je wilt er ook een redelijke winst op maken. Een thuisbatterij is puur wat het is, je doet het niet omdat het apparaat zo mooi hangt in de schuur.
Mijn overbuurman zei me met de nieuwjaarsgroet dat hij me vriendelijker vond. Het schijnt dus ook een psychologische bijdrage te hebben. Misschien heeft het ermee te maken dat het altijd warm is in huis door ontbrekende nachtverlaging?
Opvallen is wel dat mijn wederhelft ook vriendelijker is geworden, dat is op zich al een mooie winst.
Is dat misschien omdat ze tijdens het hobbyisme met moi niet meer persé die dikke trui aan hoeft te hebben?
Het kan hé. Ik denk dat ik nog maar 96kWh bijbestel;) misschien kan ik die neveneffecten nog wat versterken en zakt de terugverdientijd nog meer naar de achtergrond.
Maar had je met die redenatie in 2015-2020 zonnepanelen geplaatst? Toen was er ook al discussie over het afbouwen van de salderingsregeling en ik geloof niet dat de gemiddelde tvt onder de 4 jaar kwam, als je het liet installeren zeker niet. Uiteindelijk kunnen omstandigheden meerdere kanten op wijzigen, niemand zag aankomen dat de stroomprijs zo extreem zou stijgen doordat Putin besloot Oekraine wederom binnen te vallen.hoevenpe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:42:
[...]
Het gaat niet alleen om terugverdienen, je wilt er ook een redelijke winst op maken. Een thuisbatterij is puur wat het is, je doet het niet omdat het apparaat zo mooi hangt in de schuur.![]()
Maar goed als ik op iets van 14 jaar uit kom, dan kies ik wel een ander project uit en laat ik het geld in een ETF renderen.
Dan moet het tegenwoordig in 11 maanden terugverdiend zijnhoevenpe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:42:
[...]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Hoho, wel rekenen met het Schaduw, Demisionair en dubbel demissionair en formatie periode. Dat zijn tegenwoordig stabielere periodes.....(want ze besluiten niks)Impossibl3 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:17:
[...]
Dan moet het tegenwoordig in 11 maanden terugverdiend zijn.
Ik hoef het niet terug te verdienen en ik hoef er geen winst op te maken. Gebeurt dat wel dan is dat mooi meegenomen, maar voor mij was veel belangrijker om minder afhankelijk te worden van energieleverancier en heb ook bewust gekozen voor de mogelijkheid om mijn volledige woning als backup op het systeem aan te sluiten. In de winter houd ik mijn reserve dynamisch zodanig dat ik ten minste 5 uur stroomonderbreking kan opvangen, maar van maart/april tot september/oktober ongeveer ben ik als het zou moeten volledig zelfvoorzienend en kan mijn systeem continu in eilandmodus werken.hoevenpe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:42:
[...]
Het gaat niet alleen om terugverdienen, je wilt er ook een redelijke winst op maken. Een thuisbatterij is puur wat het is, je doet het niet omdat het apparaat zo mooi hangt in de schuur.![]()
Tevens zat ik met mijn all-electric huis te hikken tegen een upgrade van 3x25A naar 3x35A wat mij vele honderden euro's extra per jaar aan vastrecht zou kosten (die ik nu niet hoef uit te geven).
Bijkomende voordelen zijn inderdaad dat het zelfverbruik van PV hoger wordt en dat ik met de accu op diverse potentiele wetswijzigingen kan inspelen om daar mogelijk nog wat kosten uit te sparen en dat is natuurlijk mooi meegenomen, maar dus geen doel op zich.
Ik zie dus voor mijn situatie geen (financieel) risico.
Ik zie elektriciteit (of 'warmte' in relatie tot de WP) als eerste levensbehoefte, net als eten en drinken. Dat ieder daarin eigen keuzes maakt (HAMSTERENNN!!, A-merk of huismerk), moet je zelf weten en je kunt hooguit uitleggen welke beweegredenen je daarbij hebt. Met een voorraadje houdbare melk koop je zekerheid, ga je alleen voor verse melk weet je dat je wat vaker boodschappen moet doen en in zekere zin een risico neemt bij situaties waar je zelf geen invloed op hebt (ingesneeuwd, voorraad in de supermarkt op). Maar opnieuw: ieder z'n eigen afweging.
Dus zullen we het hier weer bij feiten en onderbouwde meningen houden? Ik vind de verschillende beweegredenen en achterliggende calculaties rete-interessant voor mijn eigen casus. Maar al die discussie mag er wat mij betreft wel tussenuit...
Maar als je de aanschaf eenmaal hebt gedaan ontdek je vanzelf de features, het kan zoveel meer bieden dan een ROI discussie kan invullen.
De features maken het zo interessant en als je de features goed kan inzetten dan kan er zelfs nog iets van kostentegemoetkoming inzitten en als iemand zoals ik me rijk reken, dat is toch ook prima. Immers leven we allemaal op de een of andere manier wel in een eigen bubbeltje.
Ik zou ook graag een thuisaccu willen. Niet om terug te verdienen (dat gaat voorlopig niet lukken) maar voor de noodstroom.
Dat terugverdienen lukt dit jaar met de salderingsregeling nog niet. Ik heb meer verbruik dan opbrengst van de panelen. Iedere kWh die als verlies in een thuisaccu verdwijnt kost mij het salderen.
Na maart 2027 kan ik pas beginnen te rekenen.
Momenteel heb ik op zolder nog een aggregaat staan en een kannetje benzine er naast. Ik kreeg deze week ook een leuke aanbieding via Conrad van een klein aggregaat voor enkele honderden Euro's die een capaciteit van ruim 1100 W had. Handig voor op de camping en de barbecue stond er bij. Nee, gewoon heel handig als noodstroom.
Zo'n aggregaat mis ik eigenlijk in de discussie van dit topic.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Met EU de afhankelijkheid van Amerikaanse LNG met een handelsovereenkomst 647 miljard euroaan energieproducten tot reguliere einde van Trumps termijn die zeer waarschijnlijk niet ingevuld kan worden of opgevangen kan worden met verwachte hogere aanbod van LNG op de wereldmarkt.
Waar gascentrales nog veelal bepalend zijn voor de marktprijs voor diverse momenten van de dag.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Maar waarom.wil.je dan.zo'n aggregaat? Waar ga je het voor gebruiken? Want 1100W klinkt leuk maar heb je nagedacht welke apparaten je daar op gaat aansluiten dan?Gerardus1956 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:09:
Ik vind die discussies rete interessant.
Ik zou ook graag een thuisaccu willen. Niet om terug te verdienen (dat gaat voorlopig niet lukken) maar voor de noodstroom.
Dat terugverdienen lukt dit jaar met de salderingsregeling nog niet. Ik heb meer verbruik dan opbrengst van de panelen. Iedere kWh die als verlies in een thuisaccu verdwijnt kost mij het salderen.
Momenteel heb ik op zolder nog een aggregaat staan en een kannetje benzine er naast. Ik kreeg deze week ook een leuke aanbieding via Conrad van een klein aggregaat voor enkele honderden Euro's die een cappaciteit van ruim 1100 W had. Handig voor op de camping en de barbecue stond er bij. Nee, gewoon heel handig als noodstroom.
Ik.vind vrijwel alle noodstroomideetjes nogal luchtfietserij van t kaliber 'ja als er wat gebeurt dan zit.ik.goed' maar vaak zonder specifiek idee wat er dan goed zit en waarom/hoe.
Hier nul behoefte aan noodstroom want in een noodsituatie heb ik er relatief weinig aan. Ja telefoons (en dus internet) en wat licht is handig, maar dat kan ook wel een tijdje op powerbanks die.ik toch al heb. Alle andere dingen zoals verwarming en warm.water hebben zoveel.meer stroom.nodig dat een 1100W aggregaat me niet helpt.
Ik ben nieuwsgierig naar aansturing van de laadpaal 22kWGerardus1956 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:09:
Ik kreeg deze week ook een leuke aanbieding via Conrad van een klein aggregaat voor enkele honderden Euro's die een cappaciteit van ruim 1100 W had. Handig voor op de camping en de barbecue stond er bij. Nee, gewoon heel handig als noodstroom.
Je hebt een 3 fase huisaansluiting met 3x 25A?
'Momenteel heb ik op zolder nog een aggregaat staan en een kannetje benzine er naast.'
Daarom zul je ook geen angst hebben voor LFP in huis.
Hier staat ook nog een benzine aggregaat van 1100W. En inderdaad tijdens de 4 uur durende stroomuitval heb ik die even op de meterkast gekoppeld. De aggregaat vond de airconditioner niet zo leuk, die uitgezet kon de rest in huis prima door, exclusief waterkoker en zo. Ijskast liep prima op dat dingetje..Fr33z schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:14:
[...]
Alle andere dingen zoals verwarming en warm.water hebben zoveel.meer stroom.nodig dat een 1100W aggregaat me niet helpt.
Internet modem was online en ik kon mijn werk thuis prima voortzetten.
De toenmalige 5kWh Sessy had geen backup voorziening... was best zuur dat deze 'feature' ontbrak moet ik toegeven.
Als je een 50-57V acculader hebt kan je ook de accu-modules opladen.Ersus schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:23:
[...]
Hier staat ook nog een benzine aggregaat van 1100W. En inderdaad tijdens de 4 uur durende stroomuitval heb ik die even op de meterkast gekoppeld. De aggregaat vond de airconditioner niet zo leuk, die uitgezet kon de rest in huis prima door, exclusief waterkoker en zo. Ijskast liep prima op dat dingetje..
De toenmalige 5kWh Sessy had geen backup voorziening... was best zuur dat deze 'feature' ontbrak moet ik toegeven.
Ik heb ook nog kleine 2kW benzine aggregaat staan van ver voor thuisaccu, (ooit voor mobiel schuren/ lassen etc ergens op perceel, ipv tot 200-250m verlengkabel uitrollen, rendabel is het niet 1,1-1,2ltr/uur voor 2kW)
Ik heb al langer een thuisaccu, maar je kijkt toch wel wat anders tegen aan, als netwerkbeheerder komt met preventief afschakelen tijdens koude ijsdagen voor aantal uren.
Zoals Enexis in oktober afgelopen jaar met informatie en draaiboek voor burgers en gemeentes, het is dat half december Tennet na herijking per direct extra MW's vrij gaf voor het 380kV<>150kV station, dat de mogelijke kans deze winter zeer klein werd, maar het zijn nog 3-4 winters tot de eigenlijke verzwaring gereed is.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik zie een batterij als infrastructuur van je woning. Net zoals een betonvloer wanneer de houten vloer er uit gaat, isolatie, dakvervanging en investeringen in lampen, stopcontacten, meterkast.Merijn. schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:59:
Waar komt die fixatie op TVT vandaan..? Daar hoor ik in de supermarkt bij de wekelijkse boodschappen nooit iemand over. "Deze melk heb ik in 3 dagen terugverdiend, anders koop ik m niet hoor."![]()
Ik zie elektriciteit (of 'warmte' in relatie tot de WP) als eerste levensbehoefte, net als eten en drinken. Dat ieder daarin eigen keuzes maakt (HAMSTERENNN!!, A-merk of huismerk), moet je zelf weten en je kunt hooguit uitleggen welke beweegredenen je daarbij hebt. Met een voorraadje houdbare melk koop je zekerheid, ga je alleen voor verse melk weet je dat je wat vaker boodschappen moet doen en in zekere zin een risico neemt bij situaties waar je zelf geen invloed op hebt (ingesneeuwd, voorraad in de supermarkt op). Maar opnieuw: ieder z'n eigen afweging.
Dus zullen we het hier weer bij feiten en onderbouwde meningen houden? Ik vind de verschillende beweegredenen en achterliggende calculaties rete-interessant voor mijn eigen casus. Maar al die discussie mag er wat mij betreft wel tussenuit...
Om weer on-topic te gaan. Ik kijk ook rond naar een grotere thuisbatterij (24-30kwh) om met een redelijke C een stevige omvormer te kunnen hanteren. Mijn overwegingen zijn nu verplaatsing van stroom na salderen, NOM, meer zelfverbruik. Een complicerende factor is dat ik met een 3-fase laadpaal en een 1-fase warmtepomp in de winterperiode tegen onevenredige belasting op 1 fase aanloop. De loadbalancing grijpt dan in en zet mijn laadpaal op standje laag. Ik zoek dus een systeem dat kan verschillende vermogens over de verschillende fases kan produceren, met een slim ESS.
Hebben jullie tips?
Enige vorm van zelfbouw wil ik wel proberen, bijvoorbeeld Victron + Pylontech 5000 of Voltsmile V10+. Een andere optie is een all-in-one-systeem. Maar ik blijf het erg onduidelijk vinden of die systemen daadwerkelijk sllim zijn?
Is het Victron DSS nog steeds het beste? Of is Sigenergy een alternatief? Batterijverwarming is in mijn onverwarmde garage wel een must voor de winter.
Ach kijk! Als voedingsbron voor een oplader. Daar had ik geeneens aangedacht. Laders heb ik beschikbaar.Domba schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:52:
[...]
Als je een 50-57V acculader hebt kan je ook de accu-modules opladen.
Ik heb ook nog kleine 2kW benzine aggregaat staan van ver voor thuisaccu, (ooit voor mobiel schuren/ lassen etc ergens op perceel, ipv tot 200-250m verlengkabel uitrollen, rendabel is het niet 1,1-1,2ltr/uur voor 2kW)
Ik heb al langer een thuisaccu, maar je kijkt toch wel wat anders tegen aan, als netwerkbeheerder komt met preventief afschakelen tijdens koude ijsdagen voor aantal uren.
Zoals Enexis in oktober afgelopen jaar met informatie en draaiboek voor burgers en gemeentes, het is dat half december Tennet na herijking per direct extra MW's vrij gaf voor het 380kV<>150kV station, dat de mogelijke kans deze winter zeer klein werd, maar het zijn nog 3-4 winters tot de eigenlijke verzwaring gereed is.
Natuurlijk kijk je vooral in jouw situatie anders tegen een thuisbatterij aan. Jij hebt hele andere features in vizier dan de meeste onder ons.
Voor accumodules heb je vrije keuze, als ook eventueel dat je aan peak shaving kunt denken voor de laadpaal in bepaalde seizoenen van het jaar.
Mooie analogie, hoe vaak ben je de afgelopen 10 jaar ingesneeuwd komen te zitten of had de supermarkt geen enkele voorraad meer? Dat is vrij vergelijkbaar met het aantal keer dat het electriciteitsnet ons in de kou heeft laten zitten in de afgelopen 10 jaar. Als een keer een uur de stroom is uitgevallen dan is het al lang geweest en dat is zeker niet ieder jaar gebeurd.Merijn. schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:59:
Waar komt die fixatie op TVT vandaan..? Daar hoor ik in de supermarkt bij de wekelijkse boodschappen nooit iemand over. "Deze melk heb ik in 3 dagen terugverdiend, anders koop ik m niet hoor."![]()
Dat is uiteindelijk waar hier ook een ei overgelegd zal moeten worden, hoeveel mag noodstroom kosten tov een goedkope accu (zeg 5 kWh) die enkel z'n eigen groep krijgt. Voor die noodstroom is een TVT discussie niet van toepassing, maar voor het andere wel. Alternatief is immers voorhanden en dat is gewoon doorgaan met het leven en iedere maand een paar euro voor elektra afrekenen.
Probleem is dat benzine niet goed blijft, dat kan je niet 5 jaar in de schuur laten staan, als je niets doet is het met een jaar helemaal klaar.Gerardus1956 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:09:
Momenteel heb ik op zolder nog een aggregaat staan en een kannetje benzine er naast. Ik kreeg deze week ook een leuke aanbieding via Conrad van een klein aggregaat voor enkele honderden Euro's die een cappaciteit van ruim 1100 W had. Handig voor op de camping en de barbecue stond er bij. Nee, gewoon heel handig als noodstroom.
Daarnaast heb je om het een beetje nuttig toe te passen een accu systeem nodig, zodat je daarmee het verschil in vraag en aanbod efficient op kan vangen.
Als de nood heel groot wordt zou ik hier één auto stationair kunnen laten draaien, daar zit voor de vakanties al een DC-DC converter in zodat er tot 500 Watt uit de dynamo te trekken is. Mocht de tank vol zitten met 70 liter diesel dan gaat dat wel wat uurtjes goed. De vraag alleen als het zo apocalyptische wordt of je uberhaupt brandstof wilt inzetten om het huis draaiende te houden of dat bewaren voor transport belangrijker is.
Zelfbouw met Victron is wel duurder dan de Deye.Pr088 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Ik zie een batterij als infrastructuur van je woning. Net zoals een betonvloer wanneer de houten vloer er uit gaat, isolatie, dakvervanging en investeringen in lampen, stopcontacten, meterkast.
Om weer on-topic te gaan. Ik kijk ook rond naar een grotere thuisbatterij (24-30kwh) om met een redelijke C een stevige omvormer te kunnen hanteren. Mijn overwegingen zijn nu verplaatsing van stroom na salderen, NOM, meer zelfverbruik. Een complicerende factor is dat ik met een 3-fase laadpaal en een 1-fase warmtepomp in de winterperiode tegen onevenredige belasting op 1 fase aanloop. De loadbalancing grijpt dan in en zet mijn laadpaal op standje laag. Ik zoek dus een systeem dat kan verschillende vermogens over de verschillende fases kan produceren, met een slim ESS.
Hebben jullie tips?
Enige vorm van zelfbouw wil ik wel proberen, bijvoorbeeld Victron + Pylontech 5000 of Voltsmile V10+. Een andere optie is een all-in-one-systeem. Maar ik blijf het erg onduidelijk vinden of die systemen daadwerkelijk sllim zijn?
Is het Victron DSS nog steeds het beste? Of is Sigenergy een alternatief? Batterijverwarming is in mijn onverwarmde garage wel een must voor de winter.
Maar je kan met een 3 fase opstelling prima asymmetrisch belasten omdat ze het vermogen onafhankelijk van elkaar kunnen sturen.
DESS voldoet meer dan prima, het doet zijn optimalisaties ontzettend goed als je maar ruim genoeg dimensioneert, waardoor het systeem niet op de tenen hoeft te lopen. NodeRed is standaard onboard en wellicht kun je daarmee je laadpaal integreren via Modbus?
Vanuit mijn eigen setup moest ik lering trekken dat ik beter eerst de AC en DC vermogensstromen had moeten bekijken, dan had ik het achteraf meteen goed gedaan en was het goedkoper geweest.
Als je voor Victron kiest kun je met een oud tablet als Victron Display de vermogensstromen bekijken.
We duwen nu 21kW over de 3x C25A zekeringen naar het net op en verzorgen parallel met gemak ook het volledige huisverbruik. Je kiest je eigen systeem aan de hand van je wensen, dat maakt het Victron spul best interessant maar ook best wel prijzig. Voor ons is het uiteindelijk een breed inzetbare en vooral bruikbare 38.4kW met 214kWh capaciteit geworden.
Misschien vindt je hier meer inspiratie omtrent Victron ontwerp
De accumodules wil ik vooral uitkiezen op basis van goede kwaliteit en support en natuurlijk verwarming. Er zijn dan genoeg keuzes, al vind ik het moeilijk om te beoordelen wat 'de beste' accu's zijn. Of is het verschil klein?Domba schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:08:
@Pr088 Kijk eens naar een Deye SG05 14-20kW, dan heb je tot 3kW voor losse 1 fase verbruikers.
Voor accumodules heb je vrije keuze, als ook eventueel dat je aan peak shaving kunt denken voor de laadpaal in bepaalde seizoenen van het jaar.
Waarom tip jij de Deye SG05? Goede ervaringen mee? Het belangrijkste voor mij zal toch het aansturingssysteem zijn. Kan Deye ook echt als een Home Management ESS dienen?
Ik heb gewoon een auto die niet meer kan dan die 11 kW. Was gewoon een fout op de website waar ik de laadpaal kocht. De 22 kW was iets duurder maar daar zat een b type aardlek bij. Bleek er niet in te zitten. Goed opgelost met de leverancier. Ik heb een losse aardlek geleverd gekregen. Die zit nu in de meterkast.Ersus schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:15:
[...]
Ik ben nieuwsgierig naar aansturing van de laadpaal 22kW
Je hebt een 3 fase huisaansluiting met 3x 25A?
Ik heb geen last van een te grote laadpaal. Ik kan met de dipswitches de Amperes instellen.
Die benzine qua veiligheid is wel een dingetje. Het is een fles Aspen. Dat kan behoorlijk lang mee en staat nu echt op een plek waar absoluut geen ontstekingsbronnen zijn. Als mijn huis in de brand gaat mag de Aspen ook mee branden.'Momenteel heb ik op zolder nog een aggregaat staan en een kannetje benzine er naast.'
Daarom zul je ook geen angst hebben voor LFP in huis.
Dus je hebt het gebruikt voor een laptop, de koelkast en internet om paar uurtjes thuis te werken? Interessante casus hoor maar hier nul reden om.dan spullen te kopen. Als t zo is dan wacht werk wel.eventjes.Ersus schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:23:
[...]
Hier staat ook nog een benzine aggregaat van 1100W. En inderdaad tijdens de 4 uur durende stroomuitval heb ik die even op de meterkast gekoppeld. De aggregaat vond de airconditioner niet zo leuk, die uitgezet kon de rest in huis prima door, exclusief waterkoker en zo. Ijskast liep prima op dat dingetje..
Hoe heb je het aggregaat dan aangesloten op de meterkast dan? Zet je dan zelf de hoofdschakelaar om.bijv? En zo ja, hoe houdt je dan bij dat de storing voorbij is je alles weer in normale toestand kunt omzetten? Ben benieuwd naar de praktische uitwerking van zoiets.
Voor mij is dat echt nood. Koelkast, 2 diepvriezers, opladen mobielen en laptop. Daarvoor is alles boven de 600 W al voldoende.Fr33z schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:14:
[...]
Maar waarom.wil.je dan.zo'n aggregaat? Waar ga je het voor gebruiken? Want 1100W klinkt leuk maar heb je nagedacht welke apparaten je daar op gaat aansluiten dan?
Ik.vind vrijwel alle noodstroomideetjes nogal luchtfietserij van t kaliber 'ja als er wat gebeurt dan zit.ik.goed' maar vaak zonder specifiek idee wat er dan goed zit en waarom/hoe.
Hier nul behoefte aan noodstroom want in een noodsituatie heb ik er relatief weinig aan. Ja telefoons (en dus internet) en wat licht is handig, maar dat kan ook wel een tijdje op powerbanks die.ik toch al heb. Alle andere dingen zoals verwarming en warm.water hebben zoveel.meer stroom.nodig dat een 1100W aggregaat me niet helpt.
Aggregaat heeft meestal een stopcontact. Dus met verlengsnoeren en directe aansluiting. Ik denk niet dat zijn aggregaat aan de meterkast is gekoppeld.Fr33z schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Dus je hebt het gebruikt voor een laptop, de koelkast en internet om paar uurtjes thuis te werken? Interessante casus hoor maar hier nul reden om.dan spullen te kopen. Als t zo is dan wacht werk wel.eventjes.
Hoe heb je het aggregaat dan aangesloten op de meterkast dan? Zet je dan zelf de hoofdschakelaar om.bijv? En zo ja, hoe houdt je dan bij dat de storing voorbij is je alles weer in normale toestand kunt omzetten? Ben benieuwd naar de praktische uitwerking van zoiets.
Inderdaad voor de een unwichtig om nog wat te kunnen werken, als zzp´er kwam het van pas.Fr33z schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Dus je hebt het gebruikt voor een laptop, de koelkast en internet om paar uurtjes thuis te werken? Interessante casus hoor maar hier nul reden om.dan spullen te kopen. Als t zo is dan wacht werk wel.eventjes.
Idd de hoofdschakelaar uit en de aggregaat middels verlengkabels aangesloten.
Onze vriendelijke overbuurvrouw melde vanzelf dat ze weer stroom had.
Dat het weer werkte kon ik trouwens wel horen aan de verklikker die ik voor de hoofdschakelaar had aangekoppeld.
Wat duurder vind ik wel acceptabel. Ik zoek vooral naar de beste integratie zonder volledig los te hoeven gaan op HA. Ik heb twee 1-fase SolarEdge systemen met optimizers dus ik ben bijna gedwongen om voor een AC gekoppeld systeem te gaan. De eigen oplossingen van SE vragen om een 3-fase omvormer en de ruimte in mijn technische ruimte met warmtepomp en omvormers is wel vol. Het geheel moet daarom in de garage komen hangen, circa 8-10 meter naar de meterkast via mantelbuizen onder de oprit en circa 3 meter van de technische ruimteErsus schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Zelfbouw met Victron is wel duurder dan de Deye.
Maar je kan met een 3 fase opstelling prima asymmetrisch belasten omdat ze het vermogen onafhankelijk van elkaar kunnen sturen.
DESS voldoet meer dan prima, het doet zijn optimalisaties ontzettend goed als je maar ruim genoeg dimensioneert, waardoor het systeem niet op de tenen hoeft te lopen. NodeRed is standaard onboard en wellicht kun je daarmee je laadpaal integreren via Modbus?
Heeft Deye een eigen DESS of ben ik overgeleverd aan zelf-knutsel
Kun je dit toelichten? Bedoel je hiermee dat je wat extra ruimte had moeten pakken, bijvoorbeeld in de omvormers?Ersus schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:59:
Vanuit mijn eigen setup moest ik lering trekken dat ik beter eerst de AC en DC vermogensstromen had moeten bekijken, dan had ik het achteraf meteen goed gedaan en was het goedkoper geweest.
[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 07-01-2026 12:31 ]
Wat vindt je van nkon accumodule?Pr088 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:04:
[...]
De accumodules wil ik vooral uitkiezen op basis van goede kwaliteit en support en natuurlijk verwarming. Er zijn dan genoeg keuzes, al vind ik het moeilijk om te beoordelen wat 'de beste' accu's zijn. Of is het verschil klein?
Waarom tip jij de Deye SG05? Goede ervaringen mee? Het belangrijkste voor mij zal toch het aansturingssysteem zijn. Kan Deye ook echt als een Home Management ESS dienen?
Ik heb zelf Deye SG04's en ik denk dat een SG05 die een hogere vermogen range heeft, je wensenlijst kan invullen. (wensenlijst moet wel heel concreet zijn en eerst opstellen, daar een Deye op zoveel manieren in de bestaande huisinstallatie geintergeerd kan worden)
Op moment je gestuurd overschot wilt terugleveren met Deye heb je externe aansturing nodig, over algemeen is externe aansturing handig maar niet altijd in alle situaties nodig.
Daar zijn diverse mogelijkheden zowel alleen lokaal als via cloud en diverse manieren om alle parameters in home assistant te krijge, de een makkelijker dan de andere. (In Deye topic zijn er ook die andere home domitica gebruiken)
Mijn DEYE SG04 kan op 1 of 3 fases worden gekoppeld met een generator en kan deze ook aansturen. Het apparaat is niet voor niks erg populair in gebieden zoals Oekraïne en Zuid-Afrika, allebei gebieden met veel black-outs. Je kunt die inderdaad ook zo instellen dat die in een tijdsblok de accu gaat opladen met de generator. Ik denk wel dat je een wat steviger model generator wil als je dit echt wil gaan gebruiken dan een 1.1 kW, maar je komt nog een heel eind mee als je die de hele nacht laat draaien.Ersus schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:55:
[...]
Ach kijk! Als voedingsbron voor een oplader. Daar had ik geeneens aangedacht. Laders heb ik beschikbaar.
Natuurlijk kijk je vooral in jouw situatie anders tegen een thuisbatterij aan. Jij hebt hele andere features in vizier dan de meeste onder ons.
--toevoeging--
Ik wil eigenlijk nog een keer uitproberen wat er gebeurd als ik de EV aansluit. Ik heb nu een setje plugin panelen op een stopcontact zitten die direct (met een automaat ertussen) op deze GEN-poort is aangesloten. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurd als ik de V2L erop zet... ik vermoed dat die niks doet omdat de DEYE niet om stroom 'vraagt' maar aangeboden stroom verwerkt.
[ Voor 18% gewijzigd door zalkc op 07-01-2026 13:15 ]
Achterlijk lelijk
Weet jij of nkon betrouwbaar is, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Pylontech?
Hmm, dat zou voor mij wel een nadeel zijn.Domba schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:30:
Ik heb zelf Deye SG04's en ik denk dat een SG05 die een hogere vermogen range heeft, je wensenlijst kan invullen. (wensenlijst moet wel heel concreet zijn en eerst opstellen, daar een Deye op zoveel manieren in de bestaande huisinstallatie geintergeerd kan worden)
Op moment je gestuurd overschot wilt terugleveren met Deye heb je externe aansturing nodig, over algemeen is externe aansturing handig maar niet altijd in alle situaties nodig.
Daar zijn diverse mogelijkheden zowel alleen lokaal als via cloud en diverse manieren om alle parameters in home assistant te krijge, de een makkelijker dan de andere. (In Deye topic zijn er ook die andere home domitica gebruiken)
Li-Ion (Voltsmile V10)? Kom ik niet vaak meer tegen, zou ik ook niet willen.Pr088 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:15:
[...]
Achterlijk lelijk, maar fitting for the job
Ik zit zelf meer te kijken naar zoiets https://www.venematech.sh...-6pcs-v10-rpc-batter.html
Weet jij of nkon betrouwbaar is, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Pylontech?
[...]
Hmm, dat zou voor mij wel een nadeel zijn.
Als je een Marstek of vergelijkbare accu hebt met een eigen backupstopcontact zou je natuurlijk een kabel kunnen maken met 2 stekkers eraan. Dan unplug je de stekker waar de accu normaal mee verbonden is en dan plug je daarin de backup uitgang van de accu. Dan heeft je hele fase stroom en hoef je geen verlengsnoeren door te gaan leggen maar gebruik je de bekabeling van je huis.
Wel even van te voren de hoofdschakelaar uitzetten.
ik mis even de smileys, maar ik hoop dat dit een grap isRobbin_t schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:24:
"Voor mij is dat echt nood. Koelkast, 2 diepvriezers, opladen mobielen en laptop. Daarvoor is alles boven de 600 W al voldoende."
Als je een Marstek of vergelijkbare accu hebt met een eigen backupstopcontact zou je natuurlijk een kabel kunnen maken met 2 stekkers eraan. Dan unplug je de stekker waar de accu normaal mee verbonden is en dan plug je daarin de backup uitgang van de accu. Dan heeft je hele fase stroom en hoef je geen verlengsnoeren door te gaan leggen maar gebruik je de bekabeling van je huis.
Wel even van te voren de hoofdschakelaar uitzetten.