Ersus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:55:
[...]
Tuurlijk, dat is wanneer het de portemonnee treft. En zeker gaat het vrijwel altijd om de centen. Het is in ieder geval veelal de trigger om richting een batterij oplossing te kijken.
Waar het dan mijn inziens vaak misgaat is dat het vrijwel direct naar die terugverdientijd verschuift.
Wellicht is dat uiteindelijk van een vraagsteller niet de belangrijkste factor bij nader inzien, als alle ‘features’ en ‘voordelen’ aangehaald zijn.
Maar daartoe komt het dan niet omdat vooral de toon van terugverdienen is gezet en alles andere zowat van ‘tafel’ geveegd wordt.
Je zou de toonzetting alleen al door het lezen van sommige reacties kunnen voelen, dat werkt toch afschrikkend?
Dan is het uiteindelijk niet echt een hulp toch?
Zoals ik er in sta,…
Op dit forum, maar eigenlijk overal op tweakers…
- de beweegreden van elke poster zijn extreem persoonlijk
- er is niet “1 drive per forum waar we het met zijn allen eens over moeten zijn”
Specifiek mbt thuisbatterij:
- sommigen willen het ding enkel als “rendement reparatie vanaf 2027”
- anderen vragen zich of het ding “financieel verdedigbaar is, eventueel ook zonder PV”
- weer anderen, veelal (bijna) gepensioneerden, wijzen op “lage maandlasten” na een investering welk geld anders “angstig” belegd had moeten worden en sowieso vermogensbelasting had gekost.
- of onafhankelijkheid van overheid en energieleveranciers na ervaring dat betreffende condities vaak wijzigen
- of backup mogelijkheid voor lange of korte tijd, al dan niet automatisch, in een tijd dat we aangespoord worden nood pakketten aan te schaffen.
- of voorkomen van aansluitverzwaring van 3x35A
- of pure nieuwsgierigheid en interesse voor techniek.
- of iets dat ik hier nog vergeet. En nb… zonder dit forum was ik me enkel van het financiële argument bewust geweest. Ik leer elke dag bij.
In veel gevallen is de motivatie een combinatie van het bovenstaande.
- Sommigen vinden “financieel verdedigbaar” het uitgangspunt en zien de rest als een bonus.
- Anderen gaan uit van een budget en beschouwen “financiële verdedigbaarheid” als een sluitpost.
Uiteindelijk…..
- Zitten er hier tweakers.
- Het enige dat we (wellicht) met elkaar gemeen hebben is dat we “meer” willen dan de folder van de leverancier, dat we van elkaar willen leren, en dat we graag onze ervaringen met anderen delen.
- en we zijn vaak stront eigenwijs.
- over feitelijke juistheid worden we het vaak wel eens. Over beweegredenen vaak niet.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV