Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 04-01 19:10
Ersus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:48:
[...]

En daarmee vul je de vraag al in voordat die is gesteld.
Dat maakt dit topic dan toch overbodig?
Hoezo, volgens mij heet dit topic is een thuis-batterij al interessant of niet?
En niet is een Vitron thuis-batterij al interessant? Dat laatste kan veel beter in een andere topic beantwoord worden.
Dus de vraag geld voor alle thuis-batterij systemen, en ja volgens mij speelt voor heel veel consumenten de per per kWh capaciteit hier een belangrijke rol en volgens mij staan we aan het begin van weer een nieuwe type batterij ( Na ion) cel die hierin een grote rol in zou kunnen spelen m’n door de potentie voor extreem lage kWh prijs. Of dat echter ook werkelijkheid gaat worden zullen we denk ik de komende tijd zien.
Juist met deze ontwikkeling zal voor steeds meer mensen een thuis-batterij interessant kunnen worden en dat is iets wat we hier alleen maar kunnen toejuichen.
Maar voor mij blijft het toch, maar zeker nu nog, maatwerk waar wij hier de vragende hulp kunnen bieden. :)

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:03

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:20:
[...]

Hoezo, volgens mij heet dit topic is een thuis-batterij al interessant of niet?
En niet is een Vitron thuis-batterij al interessant? Dat laatste kan veel beter in een andere topic beantwoord worden.
Dus de vraag geld voor alle thuis-batterij systemen, en ja volgens mij speelt voor heel veel consumenten de per per kWh capaciteit hier een belangrijke rol en volgens mij staan we aan het begin van weer een nieuwe type batterij ( Na ion) cel die hierin een grote rol in zou kunnen spelen m’n door de potentie voor extreem lage kWh prijs. Of dat echter ook werkelijkheid gaat worden zullen we denk ik de komende tijd zien.
Juist met deze ontwikkeling zal voor steeds meer mensen een thuis-batterij interessant kunnen worden en dat is iets wat we hier alleen maar kunnen toebuigen.
Maar voor mij blijft het toch, maar zeker nu nog, maatwerk waar wij hier de vragende hulp kunnen bieden. :)
De discussie verschuift altijd weer naar de focus op terugverdienen.
Een usecase hoeft niet perse op een terugverdientijd te zijn opgebouwd maar kan toch ook op features, usability en onafhankelijkheid zijn opgebouwd.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MWDKing schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:30:
[...]

De extra panelen zouden op een schuur in de tuin komen en mijn huidige panelen liggen op het dak van het woonhuis. En de omvormer en accu zouden dan in huis komen. Dus helaas wordt de pv installatie op de schuur dan wel duurder. En een houder kost al ca 100€ per paneel, paneel 90€, micro omvormer 70€ en de kabels en overige aanpassingen komen daar nog bij.
Heb je misschien toch overwogen om iets van ruimte te offeren voor een opstelling in de schuur?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Jan-tweak
Ersus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:22:
[...]

De discussie verschuift altijd weer naar de focus op terugverdienen.
Een usecase hoeft niet perse op een terugverdientijd te zijn opgebouwd maar kan toch ook op features, usability en onafhankelijkheid zijn opgebouwd.
Zeker zijn dit aspecten die een rol kunnen spelen en in mijn ogen verdienen deze zeker ook meer aandacht en daarom ook de link naar maatwerk, echter zal zeker voor het grote publiek de prijs tenminste als een belangrijk aspect blijven, zoniet voor veel mensen de meest belangrijke aspect. Als dat niet zo was zou tijdens de laatste verkiezingen bepaalde partijen wel meer stemmen hadden gekregen.
En laten we eerlijk zijn, in ver uit de meeste gevallen begint het pas interessant te worden na 2026 als de saldering op houd.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Zeker zijn dit aspecten die een rol kunnen spelen en in mijn ogen verdienen deze zeker ook meer aandacht en daarom ook de link naar maatwerk, echter zal zeker voor het grote publiek de prijs tenminste als een belangrijk aspect blijven, zoniet voor veel mensen de meest belangrijke aspect. Als dat niet zo was zou tijdens de laatste verkiezingen bepaalde partijen wel meer stemmen hadden gekregen.
En laten we eerlijk zijn, in ver uit de meeste gevallen begint het pas interessant te worden na 2026 als de saldering op houd.
Tuurlijk, dat is wanneer het de portemonnee treft. En zeker gaat het vrijwel altijd om de centen. Het is in ieder geval veelal de trigger om richting een batterij oplossing te kijken.

Waar het dan mijn inziens vaak misgaat is dat het vrijwel direct naar die terugverdientijd verschuift.

Wellicht is dat uiteindelijk van een vraagsteller niet de belangrijkste factor bij nader inzien, als alle ‘features’ en ‘voordelen’ aangehaald zijn.

Maar daartoe komt het dan niet omdat vooral de toon van terugverdienen is gezet en alles andere zowat van ‘tafel’ geveegd wordt.

Je zou de toonzetting alleen al door het lezen van sommige reacties kunnen voelen, dat werkt toch afschrikkend?

Dan is het uiteindelijk niet echt een hulp toch?

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:54
Ersus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:37:
[...]

Heb je misschien toch overwogen om iets van ruimte te offeren voor een opstelling in de schuur?
Zeker, ruimte in de schuur is het probleem niet.

Het probleem is meer dat ik dan een serieus eind moet graven om de kabels in de schuur te krijgen vanaf de meterkast. En natuurlijk meer verlies bij hoog vermogen over grote afstand. Denk zo'n 40m graafwerk waarvan 30m onder bestaande bestrating. Als je dan zo'n noodstroom schakelkast wil gebruiken en ook in de schuur plaats, is het al 80m.

Er ligt nu al wel een 5x4mm2 kabel naar de schuur (met 1 laspunt halverwege), maar die kabel ligt in schuimbeton en daarna in een mantelbuis. Ik heb helaas ook geen loze leidingen meer over voor communicatie kabels e.d. graven zou dan het makkelijkste zijn.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MWDKing schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:35:
[...]

Het probleem is meer dat ik dan een serieus eind moet graven om de kabels in de schuur te krijgen vanaf de meterkast. En natuurlijk meer verlies bij hoog vermogen over grote afstand. Denk zo'n 40m graafwerk waarvan 30m onder bestaande bestrating. Als je dan zo'n noodstroom schakelkast wil gebruiken en ook in de schuur plaats, is het al 80m.

Er ligt nu al wel een 5x4mm2 kabel naar de schuur (met 1 laspunt halverwege), maar die kabel ligt in schuimbeton en daarna in een mantelbuis. Ik heb helaas ook geen loze leidingen meer over voor communicatie kabels e.d. graven zou dan het makkelijkste zijn.
Voor backup zijn niet perse twee kabels nodig trouwens.
Je schakelt dan wel op twee plekken handmatig om.
De afstand vraagt wel wat aandacht en minder vermogen. Een stabiele netwerkverbinding is ook nodig.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ersus schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:06:
[...]

Voor backup zijn niet perse twee kabels nodig trouwens.
Je schakelt dan wel op twee plekken handmatig om.
De afstand vraagt wel wat aandacht en minder vermogen. Een stabiele netwerkverbinding is ook nodig.
Op 2 plekken tegelijk moeten omschakelen is een SPOF met een enorme kans op fouten. NIet doen dus.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

daemonix schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:43:
[...]

Op 2 plekken tegelijk moeten omschakelen is een SPOF met een enorme kans op fouten. NIet doen dus.
Een beetje implementatie verhinderd de SPOF.

**
Dat maakt het verschil tussen iemand die weet wat die doet en iemand die uiteindelijk niet weet die doet.

Je kan met een enkele kabel veilig omschakelen, je hebt tijdens de manuele omschakeling altijd een onderbreking dat met twee kabels niet perse zo hoeft te zijn.
**

[ Voor 35% gewijzigd door Ersus op 03-01-2026 08:20 . Reden: ** toevoeging ** ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Ersus schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:55:
[...]

Tuurlijk, dat is wanneer het de portemonnee treft. En zeker gaat het vrijwel altijd om de centen. Het is in ieder geval veelal de trigger om richting een batterij oplossing te kijken.

Waar het dan mijn inziens vaak misgaat is dat het vrijwel direct naar die terugverdientijd verschuift.

Wellicht is dat uiteindelijk van een vraagsteller niet de belangrijkste factor bij nader inzien, als alle ‘features’ en ‘voordelen’ aangehaald zijn.

Maar daartoe komt het dan niet omdat vooral de toon van terugverdienen is gezet en alles andere zowat van ‘tafel’ geveegd wordt.

Je zou de toonzetting alleen al door het lezen van sommige reacties kunnen voelen, dat werkt toch afschrikkend?

Dan is het uiteindelijk niet echt een hulp toch?
Zoals ik er in sta,…
Op dit forum, maar eigenlijk overal op tweakers…
- de beweegreden van elke poster zijn extreem persoonlijk
- er is niet “1 drive per forum waar we het met zijn allen eens over moeten zijn”

Specifiek mbt thuisbatterij:
- sommigen willen het ding enkel als “rendement reparatie vanaf 2027”
- anderen vragen zich of het ding “financieel verdedigbaar is, eventueel ook zonder PV”
- weer anderen, veelal (bijna) gepensioneerden, wijzen op “lage maandlasten” na een investering welk geld anders “angstig” belegd had moeten worden en sowieso vermogensbelasting had gekost.
- of onafhankelijkheid van overheid en energieleveranciers na ervaring dat betreffende condities vaak wijzigen
- of backup mogelijkheid voor lange of korte tijd, al dan niet automatisch, in een tijd dat we aangespoord worden nood pakketten aan te schaffen.
- of voorkomen van aansluitverzwaring van 3x35A
- of pure nieuwsgierigheid en interesse voor techniek.
- of iets dat ik hier nog vergeet. En nb… zonder dit forum was ik me enkel van het financiële argument bewust geweest. Ik leer elke dag bij.

In veel gevallen is de motivatie een combinatie van het bovenstaande.
- Sommigen vinden “financieel verdedigbaar” het uitgangspunt en zien de rest als een bonus.
- Anderen gaan uit van een budget en beschouwen “financiële verdedigbaarheid” als een sluitpost.

Uiteindelijk…..
- Zitten er hier tweakers.
- Het enige dat we (wellicht) met elkaar gemeen hebben is dat we “meer” willen dan de folder van de leverancier, dat we van elkaar willen leren, en dat we graag onze ervaringen met anderen delen.
- en we zijn vaak stront eigenwijs.
- over feitelijke juistheid worden we het vaak wel eens. Over beweegredenen vaak niet.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

Lastige afwegingen idd. Met Keuzes die je dan zelf moet maken wat je beter lijkt.

Iets zelf maken met eventueel hulp zou goed in de schuur passen.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:53
Persoonlijk vervulde ik de financiele verdedigbaarheid door te kijken naar het aanbod van mijn toenmalige energieleverancier voor het toen komende jaar. Deze 'fictieve' extra kosten heb ik in een 'accuutje' gestoken (en wat installatiekosten op voorhand vergeten door die te laten verdwijnen in verbeteringen in electra die electricien toch moest doen) en ben naar een andere leverancier en dynamisch gegaan. Als mijn kosten niet stijgen heb ik fictief het accuutje in een jaar terugverdiend, was t idee. Vond t leuk om mezelf zo tot actie te bewegen. Klopt t idee? Is dat belangrijk? ;)

Is het anderen aan te raden? Mmm nee, ik zou met de kennis van nu toch gaan in fictief terugverdienen in twee jaar :D en dus direct een grotere capaciteit kiezen.

• Stefannn
  • Nu online
[...]

Ik zou dat wel vinden neigen naar “a bridge too far”.
Ik heb een schuurtje met vergelijkbare uitdaging. Daar heb ik uiteindelijk nog 4 grote zonne panelen op gekregen met enphase micro omvormers aangesloten via een onder verdeler. De envoy centrale unit zit gewoon in de meterkast zodat extra signaal kabel niet nodig was. Dat heb ik wel zelf aangelegd. Voor 4 panelen een installateur laten komen is zeer zeker niet rendabel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

Een mooi tweak project met eventueel externe hulp zou goed in de schuur passen met 10k voor 64kWh en 10kW vermogen en 6 panelen extra via DC naar DC en een anti …‘SPOF’… implementatie en ook een geïntegreerde epex sturing. Een 3.5kW airco past er vermoedelijk ook nog bij.

Wel aandacht voor de aftakking reserveren.

Over de verdere technische invulling discussiëren hoort hier niet thuis.

Is dit soort setup interessant voor jou, dan zou je met verder onderzoek een heel eind in de buurt kunnen komen.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:23
Jan-tweak schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:04:
[...]

snap ik, alleen zie ik deze fout hier vaker, mn gemaakt door Victron gebruikers, vergeet aub dan ook niet de rest van de benodigde installatie en de installatie door een deskundige er bij mee te tellen. en de ruimte die je daarvoor benodigd hebt.
zeker bij installatie's (mn zelfbouw) van deze orde (>20 kWh) zou je eigenlijk je aan de voorwaarden van de PGS-37-1 "moeten" (lees als zeer verstandig) voldoen, en die kosten zul je dus ook mee moeten nemen.
Vergeet dat een doorsnee consument echt veel te weinig kennis en kunde heeft om zelf een Victron te bouwen, en zerf vraag ik me af of dat de huidige Victron liefhebers zich wel voldoende rekening mee houden.
Victron is eigenlijk veel meer een hobby, en dat is prima maar dus zeker niet voor de doorsnee consument geschikt.
Ik ben het volledig met je eens dat een (zelf)bouw systeem veilig moet zijn en je ook als "hobbyist" ruim de mogelijkheden hebt om een zo mogelijk veilig systeem te bouwen. Ik snap alleen soms de agressie tegen deze setups niet als je ziet wat mensen nog meer in de garage bewaren aan propaan flessen, verf oplosmiddelen en benzine. In NL lees is de afgelopen jaren weinig over ongelukken met zelfbouw accu systemen. Waar ik wel van lees zijn kant en klare systemen als fietsen, stepjes en ev auto's die branden. En dan ook nog in deparkeer garage. En over Victron, bestaat nog maar 50 jaar zo ongeveer alle in en outs over een systeem zijn daar wel te vinden. Ik blijf van mening dat een goed gebouwd diy accusysteem niet gevaarlijker is dan een EV met een 60 kw die in je garage staat te laden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Domba
  • Laatst online: 01:11
habbekrats schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:27:
[...]
<knip>
In NL lees is de afgelopen jaren weinig over ongelukken met zelfbouw accu systemen. Waar ik wel van lees zijn kant en klare systemen als fietsen, stepjes en ev auto's die branden. En dan ook nog in deparkeer garage. <knip>
Er wordt wel wat bijgehouden, met belangrijkste bron mediaPagina 6 & 8

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Maar bij Zendure (en vergelijkbare merken) betaal je voor een uitbreidingsbatterij veel meer dan de kale celprijzen.

Deze partijen hanteren volgens mij ook een soort razor blade model, waarbij je goedkoop kan instappen, maar waar je daarna voor uitbreidingen (extra batterijen) relatief veel betaald.
Daarom is de deye met ingebouwde accu zo leuk, die kun je uitbreiden met willekeurige accu, mits hij met bms kan praten

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
Domba schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Maar geen enkel geval van een Thuisaccu zoals we hier bespreken. Vooral dus Li-Ion systemen buiten de auto's.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 08:34
reneeke1970 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Daarom is de deye met ingebouwde accu zo leuk, die kun je uitbreiden met willekeurige accu, mits hij met bms kan praten
Als je de ambitie/behoefte voelt om (op termijn) flink uit te breiden is dat een verstandige keuze.

Maar als je dat niet hebt (en genoeg hebt aan enkele kWh) kun je ook gebruik maken van de verkoopstrategie van o.a. zendure om goedkoop een klein thuisbatterij op de kop te tikken

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Jan-tweak
Stefannn schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Zoals ik er in sta,…
Op dit forum, maar eigenlijk overal op tweakers…
- de beweegreden van elke poster zijn extreem persoonlijk
- er is niet “1 drive per forum waar we het met zijn allen eens over moeten zijn”

Specifiek mbt thuisbatterij:
- sommigen willen het ding enkel als “rendement reparatie vanaf 2027”
- anderen vragen zich of het ding “financieel verdedigbaar is, eventueel ook zonder PV”
- weer anderen, veelal (bijna) gepensioneerden, wijzen op “lage maandlasten” na een investering welk geld anders “angstig” belegd had moeten worden en sowieso vermogensbelasting had gekost.
- of onafhankelijkheid van overheid en energieleveranciers na ervaring dat betreffende condities vaak wijzigen
- of backup mogelijkheid voor lange of korte tijd, al dan niet automatisch, in een tijd dat we aangespoord worden nood pakketten aan te schaffen.
- of voorkomen van aansluitverzwaring van 3x35A
- of pure nieuwsgierigheid en interesse voor techniek.
- of iets dat ik hier nog vergeet. En nb… zonder dit forum was ik me enkel van het financiële argument bewust geweest. Ik leer elke dag bij.

In veel gevallen is de motivatie een combinatie van het bovenstaande.
- Sommigen vinden “financieel verdedigbaar” het uitgangspunt en zien de rest als een bonus.
- Anderen gaan uit van een budget en beschouwen “financiële verdedigbaarheid” als een sluitpost.

Uiteindelijk…..
- Zitten er hier tweakers.
- Het enige dat we (wellicht) met elkaar gemeen hebben is dat we “meer” willen dan de folder van de leverancier, dat we van elkaar willen leren, en dat we graag onze ervaringen met anderen delen.
- en we zijn vaak stront eigenwijs.
- over feitelijke juistheid worden we het vaak wel eens. Over beweegredenen vaak niet.
Heel mooi verwoord, applaus verdient. d:)b d:)b d:)b :9B

• daemonix
  • Niet online
Ersus schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:44:
[...]

Een beetje implementatie verhinderd de SPOF.

**
Dat maakt het verschil tussen iemand die weet wat die doet en iemand die uiteindelijk niet weet die doet.

Je kan met een enkele kabel veilig omschakelen, je hebt tijdens de manuele omschakeling altijd een onderbreking dat met twee kabels niet perse zo hoeft te zijn.
**
Het gaat niet om de happy flow. Als alles goed gaat is er niets aan de hand, maar wat als een relais blijft hangen bijvoorbeeld? Dan heb je een fors risico op elektrocutie of andere problemen. Dat los je niet op, ook niet als handige Harry, zelfs niet als je verstand van zaken denkt te hebben.

• Jan-tweak
Domba schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:38:
[...]

sterker nog, het is dus blijkbaar bijna een kwart van alle oorzaken ! en dan zijn dit dus alleen de feiten die bekend zijn, ik vrees dat het nog een veelvoud betreffen waar een netbeerder hier niet op de hoogte van was (bv er geen hulpdiensten bij betrokken waren).
oorzaak nr 1 dus, bij dit soort zaken wordt nooit naar een specifiek merk gewezen, en mbt vitron is het niet dat het merk vitron slecht zou zijn maar veel eerder hoe daar de hobbist er mee omgaat, niiets voor niets is uit leermomenten de PGS-37-1 ontstaan, en een ieder die dat soort ESS in zijn eigen huis met een behoorlijk gaat toepassen doet er alleen al voor de veiligheid zijn zijn familie er goed aan om zich zo veel mogelijk aan deze norm aan te leunen, ook al is het wettelijk niet verplicht, je gezond verstand zegt gewoon doen, ook dat hoort er net zo goed bij als een hippe merk cel.
In Belgie moet elke aanpassing door een onafhankelijke deskundige gecontrollerd worden, in Nederland kennen we dat (helaas) niet. Daar (BbL) is de eigennaar gewoon zelf voor verantwoordelijk en dus ook aansprakelijk. Die vrijheid betekend dus ook plichten.

• habbekrats
Jan-tweak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:59:
[...]

sterker nog, het is dus blijkbaar bijna een kwart van alle oorzaken ! en dan zijn dit dus alleen de feiten die bekend zijn, ik vrees dat het nog een veelvoud betreffen waar een netbeerder hier niet op de hoogte van was (bv er geen hulpdiensten bij betrokken waren).
oorzaak nr 1 dus, bij dit soort zaken wordt nooit naar een specifiek merk gewezen, en mbt vitron is het niet dat het merk vitron slecht zou zijn maar veel eerder hoe daar de hobbist er mee omgaat, niiets voor niets is uit leermomenten de PGS-37-1 ontstaan, en een ieder die dat soort ESS in zijn eigen huis met een behoorlijk gaat toepassen doet er alleen al voor de veiligheid zijn zijn familie er goed aan om zich zo veel mogelijk aan deze norm aan te leunen, ook al is het wettelijk niet verplicht, je gezond verstand zegt gewoon doen, ook dat hoort er net zo goed bij als een hippe merk cel.
In Belgie moet elke aanpassing door een onafhankelijke deskundige gecontrollerd worden, in Nederland kennen we dat (helaas) niet. Daar (BbL) is de eigennaar gewoon zelf voor verantwoordelijk en dus ook aansprakelijk. Die vrijheid betekend dus ook plichten.
Misschien lees ik niet lekker maar over Thuisbatterijen staan alleen maar adviezen en geen geregistreerde gevallen. Dier gaan er wel komen maar dan vooral van de kleine stekker thuisaccu's die door leken worden bedien en aangesloten.

• Domba
Jan-tweak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Waar lees je dat het er thuisaccu tussen zitten?
Acculaders waarvoor bron worden vermeldt zijn voor telefoon, speelgoed, bladblazer, fiets/scooter accu's en losse laders die op een brandbare ondergrond liggen zoals een matras.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Jan-tweak
habbekrats schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:47:
[...]

Maar geen enkel geval van een Thuisaccu zoals we hier bespreken. Vooral dus Li-Ion systemen buiten de auto's.
is dat zo? ik lees dit toch wel anders, en als je mn naar geplaatste thuis-batterijen kijkt ten opzichte van de aantalen van bv fiets-accu's, dan zijn deze thuis-batterijen nog maar een heel klein deel daarvan.
als je naar de lijst van meldingen kijkt, kom je wel wat thuis-batterijen tegen., waarbij ééntje in een container merk zelfbouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ce7IkZIVYhrqAqoUvLlpVV63W4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwAP2xg8mafiCygICVEdUNn3.jpg?f=fotoalbum_large
kijk je naar de gegeven adviezen m.b.t. thuis-batterijen op pagina 9 kom je eigenlijk uit op vergelijkbare zaken zoals ook in de PGS-37-1 zijn verwoord.

[ Voor 19% gewijzigd door Jan-tweak op 03-01-2026 12:15 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

daemonix schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Het gaat niet om de happy flow. Als alles goed gaat is er niets aan de hand, maar wat als een relais blijft hangen bijvoorbeeld? Dan heb je een fors risico op elektrocutie of andere problemen. Dat los je niet op, ook niet als handige Harry, zelfs niet als je verstand van zaken denkt te hebben.
Ah zo nee hoor, wees gerust, Het verstand reikt iets verder dan de neus lang is en kiest voor degelijke producten.

Als je het zo voor geest haalt dat het knalt, dan heb je er inderdaad geen verstand van en is zelfbouw niet aan te raden. Slimme keus.
De hiervoor ingezette contactor heeft mechanisch gekoppelde hulpcontacten, blijven er contacten plakken dan krijg je de vrijgave niet.

Ooit in machinebouw gewerkt met veiligheden en zo?

• daemonix
  • Niet online
Ersus schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Ah zo nee hoor, wees gerust, Het verstand reikt iets verder dan de neus lang is en kiest voor degelijke producten.

Aha dan heb je er inderdaad geen verstand van en is zelfbouw niet aan te raden. Slimme keus.
De hiervoor ingezette contactor heeft mechanisch gekoppelde hulpcontacten, blijven er contacten plakken dan krijg je de vrijgave niet.

Ooit in machinebouw gewerkt met veiligheden en zo?
Nee, maar ik heb vaak gezien dat het mis gaat als meerdere oorzaken samen komen, dat was niet in de machinebouw maar algemeen in de industrie. Daar hou je met jouw constructie geen rekening mee. Een ongeluk komt nooit alleen. Een vliegtuig stort zelden neer omdat er 1 ding niet goed was. Zelfs bij de neergestorte 737 Max waren er 2 oorzaken (enkelvoudige meter en geen opleiding).

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

daemonix schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Nee, maar ik heb vaak gezien dat het mis gaat als meerdere oorzaken samen komen, dat was niet in de machinebouw maar algemeen in de industrie. Daar hou je met jouw constructie geen rekening mee. Een ongeluk komt nooit alleen. Een vliegtuig stort zelden neer omdat er 1 ding niet goed was. Zelfs bij de neergestorte 737 Max waren er 2 oorzaken (enkelvoudige meter en geen opleiding).
Dat ik dus geen rekening hou in mijn constructie met zaken heb je gezien? Je zet me op een positie waarvan ik denk dat je die niet kan beoordelen waar ik wel en niet rekening mee houdt.

Ik was niet verantwoordelijk en ook niet de engineer in de zaken die je mis hebt zien gaan. De menselijke factor is vaak de grootste error helaas.

Maar dat stond niet ter discussie, het omschakelen kan wel en het kan veilig en jij beweert meteen dat het niet veilig kan? Dat is heel sterk moet ik zeggen. Van vliegtuigen naar autorijden en naar weet ik wat allemaal om maar een gelijk te halen… het schiet het doel volledig voorbij.

Voor vele is dit soort thema’s te complex, absoluut maar nu komen we weer bij dat stukje bezwaar dat ik ook bij de gestuurde focus op `terugverdienen` heb, wat nu dan weer op een andere manier naar voren komt.

Het wordt meteen van tafel geveegd nog voordat men weet wat de hele achtergrond is en dat draagt niet constructief bij.

Ik geef toch ook niet aan dat je nu niet moet gaan rijden want ik heb het in mijn leven al heel vaak mis zien gaan met de gladheid, je kan niet veilig rijden, kijk maar naar het nieuws…… En toch zijn er hele goede autorijders die precies weten wat ze doen…

Dat het onveilig KAN zijn als je met dit weer gaat autorijden is een feit. Maar ik duw jou niet meteen in de rol als incapabel chauffeur. En daar ligt de nuance!

Ik kan wel aangeven dat wanneer je de omschakeling niet goed construeert, dat het best eens goed mis kan gaan. Daarmee veeg ik niet alles gelijk van tafel maar duid zo redelijk duidelijk aan dat er vakkennis en ervaring bij nodig is. En ook duw ik daarmee de schrijver niet in een positie die bijna klinkt als … ha de beunhaas denkt wat te weten….

Ik dacht dat we als tweakers wel een iets ander niveau hanteerde?

• habbekrats
wtf zijn lithio accu's?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm7C42o3q1EvhKiJZuHCv_nEL-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWhyBtOQlKofJ61pLaSiOSny.jpg?f=fotoalbum_large

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:38
De deskundigheid straalt er vanaf met "opslag van 500 Kilowatt energie". 8)7

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Domba
Jan-tweak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:13:
[...]

is dat zo? ik lees dit toch wel anders, en als je mn naar geplaatste thuis-batterijen kijkt ten opzichte van de aantalen van bv fiets-accu's, dan zijn deze thuis-batterijen nog maar een heel klein deel daarvan.
als je naar de lijst van meldingen kijkt, kom je wel wat thuis-batterijen tegen., waarbij ééntje in een container merk zelfbouw.
[Afbeelding]
kijk je naar de gegeven adviezen m.b.t. thuis-batterijen op pagina 9 kom je eigenlijk uit op vergelijkbare zaken zoals ook in de PGS-37-1 zijn verwoord.
Dat blijft een bijzonder geval voor mij (gezien de kans), nog geen 2 maanden eerder was daar ook al een elektrische fiets accu in vlammen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:32

Ethirty

Who...me?

Die missen wat elementen, daarom vliegen ze ook spontaan in brand :D

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• habbekrats
De 2 recente branden toegeschreven aan falen van een thuisaccu ken ik uit Duitsland met een direct aanwijsbare oorzaak ten gevolge van doorladen van een Li-Ion accu merk LG. Oorzaak lag in de aanstuursoftware.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Vdvmark schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:47:
[...]

1 of 3 fase 6k5 is een andere optie tenzij je die 2 of 6 mppt's gebruikt
Ja eens, maar dan ga je qua prijs al vrijwel naar een multi-RS (mede ivm BTW-voordeel op de laatste) en die is efficiënter, kleiner en vooral veel stiller, wat in onze specifieke situatie ook nogal een pluspunt is. De MPPT's zal ik iig in eerste instantie niet gaan gebruiken, hooguit voor 1 van de 3 huidige strings/setups, die op het zuiden ligt. De rest blijft op solaredge.
Stefannn schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:53:
@RonJ ,
Eigenlijk is het overduidelijk in de data: -522 euro voordeel (dus 522 euro nadeel) als je van vast naar dynamisch gaat.
In mijn geval 300 euro VOORdeel als ik van vast naar dynamisch gaat.
Jouw 522 euro nadeel als je van vast naar dynamisch gaat wordt vrij zeker veroorzaakt omdat je strak de EV bij thuiskomst hebt ingeprikt en vrijwel dagelijks van 17:00 tot 19:00 hebt bijgeladen.
Die 522 euro nadeel van vast naar dynamisch kan je waarschijnlijk dus compleet zonder thuisbatterij in een paar honderd euro voordeel veranderen door enkel je laad strategie aan te passen.
Dat weet ik, vandaar ook de opmerking dat we to-taal geen rekening houden qua verbruiksgedrag nu ivm salderen. Maakt het rekensommetje obv diverse simulaties er echter niet duidelijker/makkelijker op, want ik ben idd niet van plan om de EV's te laden over de accu, dat gaan we op goedkope momenten doen. Dat vertekend het beeld nogal.

Lastige is, zonder dynamisch abonnement kan je ook je autoladen niet laten regelen door een tibber app oid. Heb jarenlang naar tevredenheid Jedlix gebruikt maar daar ben ik een paar jaar terug mee gestopt na diverse keren met issues waardoor ik 's-ochtends een lege auto had. Misschien toch alvast eens kijken naar EVCC, DAO of SBBoptimizer oid om dat zelf in te richten en daarmee dit jaar alvast wat beter toepasbare data te verzamelen.

All-electric.

• Jan-tweak
wat verwacht je van een boer? en dan een tipmiep die alles gewoon opneemt en uittipt. 8)7
dat is het zelfde van een boer die in een gierkelder gaat en er dan niet meer uitkomt, zo is er jaren gelden een boer, zijn zoon en knecht om het leven gekomen. Dat terwijl je zou denken dat dit gevaar ondertussen ook bij boeren wel bekend zou zijn.

• Jan-tweak
Domba schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Dat blijft een bijzonder geval voor mij (gezien de kans), nog geen 2 maanden eerder was daar ook al een elektrische fiets accu in vlammen.
Wat moet ik daar van zeggen ? Risico = Kans * Effect .
Daaruit zie je dat ondanks en maar een heel kleine kans (bestaat eigenlijk uit blootstelling en de waarschijnlijkheid) is uiteindelijk het risico toch wel als hoog wordt gezien alleen omdat het effect erg hoog is ( en je hele huis in brand kan ik uitsluitend als hoog effect benoemen, mede omdat je zelfs de kans loopt daar niet meer levend uit te komen (dat wil ik zelfs als extreem effect benoemen).
Er zijn hiervoor hele modelen om dat exact in kaart te brengen. .

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 03-01-2026 14:32 ]

• Stefannn
  • Nu online
RonJ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:22:

Lastige is, zonder dynamisch abonnement kan je ook je autoladen niet laten regelen door een tibber app oid. Heb jarenlang naar tevredenheid Jedlix gebruikt maar daar ben ik een paar jaar terug mee gestopt na diverse keren met issues waardoor ik 's-ochtends een lege auto had. Misschien toch alvast eens kijken naar EVCC, DAO of SBBoptimizer oid om dat zelf in te richten en daarmee dit jaar alvast wat beter toepasbare data te verzamelen.
hoort niet helemaal in dit forum thuis, maar aangezien je natuurlijk wil weten "wat een batterij opbrengt" ook weer wel.
Hier mijn algoritme voor "goedkoop laden"
Als je helemaal geen mogelijkheid hebt om zelf te automatiseren is "snachts van 1:00 to 6:00 laden" al een enorme stap voorwaards. (en zomers juist overdag).

slim laden van ANWB zou ook moeten werken (ook zonder ANWB contract)

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:33

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Is er een batterij(systeem) waar je een overzicht krijgt van het aantal kWh wat de batterij ingaat en hoeveel kWh er weer uitkomt. ?? en dan een omzetverlies berekening.
En een overzicht van kosten / opbrengsten in euro's .
.

[ Voor 5% gewijzigd door sideriusj op 03-01-2026 16:29 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

sideriusj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:27:
Is er een batterij(systeem) waar je een overzicht krijgt van het aantal kWh wat de batterij ingaat en hoeveel kWh er weer uitkomt. ?? en dan een omzetverlies berekening.
En een overzicht van kosten / opbrengsten in euro's .
.
Heel veel Apps van producenten tonen dergelijke overzichten, erger zijn die niet betrouwbaar. Het beste is te meten wat er vanuit de meterkast, of achter bijv. een kWh-meter het apparaat in gaat en uitkomt, dan kom je op betrouwbare cijfers.

Gaat je vraag specifiek over een bepaald merk/type?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Domba
Jan-tweak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Wat moet ik daar van zeggen ? Risico = Kans * Effect .
Daaruit zie je dat ondanks en maar een heel kleine kans (bestaat eigenlijk uit blootstelling en de waarschijnlijkheid) is uiteindelijk het risico toch wel als hoog wordt gezien alleen omdat het effect erg hoog is ( en je hele huis in brand kan ik uitsluitend als hoog effect benoemen, mede omdat je zelfs de kans loopt daar niet meer levend uit te komen (dat wil ik zelfs als extreem effect benoemen).
Er zijn hiervoor hele modelen om dat exact in kaart te brengen. .
Je moet dan niet proberen te oordelen als je er totaal geen kennis van hebt en niet eens weet hoe in die container eruit zag.
Die container was eigenlijk een test opstelling, gebruikte accu's uit auto's/scooters (een jaar ervoor heb ik zeker 4-5 verschillende cellen gezien) en na tevreden gingen die pakketten dan naar Afrika voor CAMA zending) en het was zeker geen strakke installatie of na plaatsing niet meer aan gesleuteld werd.

Vandaar mijn opmerkingen "een bijzonder geval"

• Jan-tweak
Domba schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:12:
[...]

Je moet dan niet proberen te oordelen als je er totaal geen kennis van hebt en niet eens weet hoe in die container eruit zag.
Die container was eigenlijk een test opstelling, gebruikte accu's uit auto's/scooters (een jaar ervoor heb ik zeker 4-5 verschillende cellen gezien) en na tevreden gingen die pakketten dan naar Afrika voor CAMA zending) en het was zeker geen strakke installatie of na plaatsing niet meer aan gesleuteld werd.

Vandaar mijn opmerkingen "een bijzonder geval"
sorry, ik reageerde helemaal niet op jou speciaal geval maar zoals je kunt lezen heel specifiek over het aspect risico in het algemeen.
ik vind je reactie daarom ook gewoon niet kunnen, sorry, ben ik overigens niet van je gewend. dus zand er over.

• Domba
Jan-tweak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:50:
[...]
sorry, ik reageerde helemaal niet op jou speciaal geval maar zoals je kunt lezen heel specifiek over het aspect risico in het algemeen.
ik vind je reactie daarom ook gewoon niet kunnen, sorry, ben ik overigens niet van je gewend. dus zand er over.
Het is een bijzonder geval, je haalde er net 1 uit , waarvan ik toevallig net wat meer achtergrond weet, wat je eigenlijk geen thuisaccu kunt noemen.
Zonder meer is het risico al vele malen hoger dan een gewone thuisaccu bij zoiets, met wat nog herbruikbaar is, uit selecteren.
Gaan pallets aan ingezamelde gebruikte accu's door, als ook afgeschreven zonnepanelen, maar is vrijwillegerswerk, die later in andere containers vol naar Afrika gaan.

• Vdvmark
RonJ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Ja eens, maar dan ga je qua prijs al vrijwel naar een multi-RS (mede ivm BTW-voordeel op de laatste) en die is efficiënter, kleiner en vooral veel stiller, wat in onze specifieke situatie ook nogal een pluspunt is. De MPPT's zal ik iig in eerste instantie niet gaan gebruiken, hooguit voor 1 van de 3 huidige strings/setups, die op het zuiden ligt. De rest blijft op solaredge.

[...]
€ 799,95 Excl. BTW: € 661,12 is de prijs die ik zie voor de 6k5. Een nul tarief voor zonnepanelen geldt officieel niet voor het toevoegen van een omvormer voor batterij of voor het vervangen van een omvormer van een bestaande installatie, daar kan theoretisch dus een naheffing volgen.

Buiten dat kan een MultiRS zonder DC-PV ondersteuning de accu met max 88A laden. Zonder die MPPT's en zonder die dure trafo van de gewone, zou een MultiRS dus qua prijs duidelijk onder die €661,12 moeten zitten lijkt me...

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:33

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Taro schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Heel veel Apps van producenten tonen dergelijke overzichten, erger zijn die niet betrouwbaar. Het beste is te meten wat er vanuit de meterkast, of achter bijv. een kWh-meter het apparaat in gaat en uitkomt, dan kom je op betrouwbare cijfers.

Gaat je vraag specifiek over een bepaald merk/type?
Mijn vraag is meer in het algemeen. Waarom zijn die overzichten niet betrouwbaar.?? Een batterij in een electrische auto wordt toch ook gemeten, hoe weet je anders hoeveel km je nog kan rijden. Daar moet je ook op kunnen vertrouwen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

sideriusj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:00:
[...]

Mijn vraag is meer in het algemeen. Waarom zijn die overzichten niet betrouwbaar.?? Een batterij in een electrische auto wordt toch ook gemeten, hoe weet je anders hoeveel km je nog kan rijden. Daar moet je ook op kunnen vertrouwen.
Het doel ervan is anders. Als je wil weten hoe ver je kunt komen dan kan je prima op die waardes in je auto afgaan en op basis van het verleden bepalen of je die met een korrel zout moet nemen of niet.

Maar wil je weten hoeveel kWh je EV in het afgelopen jaar heeft gebruikt als onderdeel van je stroomrekening om 20.000 km te rijden, dan kijk je niet naar wat de auto zelf rapporteert, maar wat er vanuit je meterkast naar de laadpaal is gegaan. Die kWh's vergelijk je met de gereden kilometers om de daadwerkelijke waarde te krijgen. Je sluit daarmee een aantal zaken in de keten uit, waar er in het betreffende apparaat wordt gemeten, etc.

Round Trip Efficiency kan je daarom beter bij bijv. een kWh-meter of smartplug meten, dan op basis van wat de app van je leverancier je laat zien want die geeft een té positief beeld van de situatie aangezien die niet bij de bron meet, maar zeer lokaal en aanvullend laad- en ontlaadverliezen eerder in de keten niet meerekent, waardoor je een té positief beeld krijgt. Of de omvormer haalt voor zijn eigen werking stroom uit de muur, terwijl de weergegeven kWh's alleen import/export van de accu zijn, zonder stand-by verliezen. Dan is de RTE kunstmatig hoog, dat wil je weten. Een thuisaccu met slechte RTE betekent: Dag in, dag uit kWh's weggooien, jarenlang.

Veel thuisaccu's zitten op een RTE tussen 67-85% gemeten bij het stopcontact of in de meterkast. Dat verschil komt o.a. door gebruikte voltages, hoeveelheid componenten, kwaliteit van de componenten, actieve/passieve koeling, verlichting, communicatie, etc.

Als jij 1000 kWh van je zonnepanelen naar een thuisaccu gaat sturen gedurende een jaar, dan wil je weten hoeveel daarvan je daadwerkelijk kunt gebruiken, daarmee kan je rekenen. Dus bijv: 1000 kWh in, 750 kWh uit gemeten bij de bron. Ipv: 1000 kWh in, 850 kWh uit gemeten in de accu zelf. Want dan reken je jezelf 100 kWh té rijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 03-01-2026 23:18 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Vdvmark schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:47:
[...]
Buiten dat kan een MultiRS zonder DC-PV ondersteuning de accu met max 88A laden. Zonder die MPPT's en zonder die dure trafo van de gewone, zou een MultiRS dus qua prijs duidelijk onder die €661,12 moeten zitten lijkt me...
Goed punt, dat had ik nog niet opgemerkt, staat wel duidelijk op de datasheet idd. Maar let wel, de 6k5 kan ook "maar" met 100A laden. Dus dat scheelt uiteindelijk 12A(/%), ofwel zo'n 5-600W verschil. De RS is idd relatief duur, maar daar krijg je dus wat efficiency- en packaging voordelen voor terug. Juist vanwege het ontbreken van die ringkerntransformator.

All-electric.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RonJ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:13:
[...]
De RS is idd relatief duur, maar daar krijg je dus wat efficiency- en packaging voordelen voor terug. Juist vanwege het ontbreken van die ringkerntransformator.
Ik heb op meerdere plekken al gevraagd om praktijk RTE waarde van de RS maar ik heb daar nog nooit een concreet antwoord op gehad. Dus dan is de vraag wat kan je verwachten. Mijn MultiPlus zit op 80% of net iets daaronder.

Gezien de days-ahead spreiding steeds kleiner wordt is een (extreem) hoge RTE voor een thuisaccu absoluut een pre.

De Victron is het hier de afgelopen maand met DESS het lekker rustig aan aan het doen :|

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 04-01-2026 10:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:43
RTE vind ik persoonlijk niet een relevante manier van rekenen voor mijn scenario. Het interesseert me werkelijk geen drol of er 5 of 15% verloren gaat bij het laden. Als ik 1 kWh per dag verlies aan laden kost me dat 1 a 2 euro per jaar.
Belangrijker is hoeveel ik weer uit de accu kan halen want dat is uiteindelijk wat geld kost of dus bespaard word. Die halve cent TLV per kWh zal me echt een worst wezen. Dus hoeveel van die 5.12 kWh die de meest gangbare accu's zijn kan ik daadwerkelijk op gebruiken. Daarvoor moet je dus voor de lange termijn rekening houden met degradatie van 10 a 15% en op de korte termijn met de verliezen die optreden om can accu voltage naar 230v te gaan. En hoe ver kan de accu ontladen worden.

Als er bijvoorbeeld 30% niet ontladen word is je accu dus nieuw niet echt 5.12 kWh maar maar 3,58 kWh en na 3-5 jaar degradatie nog maar 3.05 als je geluk hebt. Als je dan ook nog eens 10-15% verliezen hebt van conversie ga je dus effectief maar 3.58 -3.05 naar onder de 3 kWh die je zelf kan gebruiken.
3.3 kWh gemiddeld max per dag over mijn 205 dagen per jaar x5 jaar maakt dat dus dat ik hem gemiddeld vol kan laden gebaseerd op de data die ik nu heb is dat dus 777 euro over 5 jaar wat je bespaard. (die 205 dagen zijn trouwens best case)

Die 10 a 15% laad verliezen waar je met RTE rekening mee houd doen in mijn scenario dus helemaal niets met de berekening en alleen de laag naar hoog voltage conversie is relevant tezamen met deg en werkelijke capaciteit van de accu. 2 goede dagen in dec leveren meer op dan een heel jaar RTE verliezen rekenen.
Als je dus netto veel terug levert en de accu alsnog vol raakt is RTE minder relevant. Het aantal dagen dat de accu deels opgeladen zou worden is bij mij ook echt minimaal en vaak is er dan nog een deel over van de vorige dan en kan ik alsnog de nacht door komen.

Die werkelijke capaciteit is trouwens bij veel merken echt een compleet raadsel tot iemand daadwerkelijk meet hoeveel er uit de accu komt. Dit zou wel een interessant iets zijn om een lijstje van bij te houden als mensen een accu hebben die dagelijks helemaal van vol naar leeg gaat en hoeveel er daadwerkelijk uit komt. Als deze er is zie ik die graag want dat is 1 van de grootste vraagstukken die bepaald welke capaciteit accu je nodig hebt en hoeveel een accu daadwerkelijk waard is. En we zouden dan ook moeten rekenen met x euro voor die werkelijke capaciteit per kWh ipv een random 1300 euro voor 5.12 kWh waarvan we niet precies weten of die nou 5.12 of 2.9 kWh is.

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 04-01-2026 16:21 ]

• HandyLumberjack
computerjunky schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:03:
RTE vind ik persoonlijk niet een relevante manier van rekenen voor mijn scenario. Het interesseert me werkelijk geen drol of er 5 of 15% verloren gaat bij het laden. Als ik 1 kWh per dag verlies aan laden kost me dat 1 a 2 euro per jaar.
Belangrijker is hoeveel ik weer uit de accu kan halen want dat is uiteindelijk wat geld kost of dus bespaard word. Die halve cent TLV per kWh zal me echt een worst wezen. Dus hoeveel van die 5.12 kWh die de meest gangbare accu's zijn kan ik daadwerkelijk op gebruiken. Daarvoor moet je dus voor de lange termijn rekening houden met degradatie van 10 a 15% en op de korte termijn met de verliezen die optreden om can accu voltage naar 230v te gaan. En hoe ver kan de accu ontladen worden.

Als er bijvoorbeeld 30% niet ontladen word is je accu dus nieuw niet echt 5.12 kWh maar maar 3,58 kWh en na 3-5 jaar degradatie nog maar 3.05 als je geluk hebt. Als je dan ook nog eens 10-15% verliezen hebt van conversie ga je dus effectief maar 3.58 -3.05 naar onder de 3 kWh die je zelf kan gebruiken.
3.3 kWh gemiddeld max per dag over mijn 205 dagen per jaar x5 jaar maakt dat dus dat ik hem gemiddeld vol kan laden gebaseerd op de data die ik nu heb is dat dus 777 euro over 5 jaar wat je bespaard. (die 205 dagen zijn trouwens best case)

Die 10 a 15% laad verliezen waar je met RTE rekening mee houd doen in mijn scenario dus helemaal niets met de berekening en alleen de laag naar hoog voltage conversie is relevant tezamen met deg en werkelijke capaciteit van de accu. 2 goede dagen in dec leveren meer op dan een heel jaar RTE verliezen rekenen.
Als je dus netto veel terug levert en de accu alsnog vol raakt is RTE minder relevant. Het aantal dagen dat de accu deels opgeladen zou worden is bij mij ook echt minimaal en vaak is er dan nog een deel over van de vorige dan en kan ik alsnog de nacht door komen.

Die werkelijke capaciteit is trouwens bij veel merken echt een compleet raadsel tot iemand daadwerkelijk meet hoeveel er uit de accu komt. Dit zou wel een interessant iets zijn om een lijstje van bij te houden als mensen een accu hebben die dagelijks helemaal van vol naar leeg gaat en hoeveel er daadwerkelijk uit komt. Als deze er is zie ik die graag want dat is 1 van de grootste vraagstukken die bepaald welke capaciteit accu je nodig hebt en hoeveel een accu daadwerkelijk waard is. En we zouden dan ook moeten rekenen met x euro voor die werkelijke capaciteit per kWh ipv een random 1300 euro voor 5.12 kWh waarvan we niet precies weten of die nou 5.12 of 2.9 kWh is.
Ik zie dat toch wat anders,

Er zijn straks (zelfs voor mij) nog wel een aantal dagen dat ik een batterij niet helemaal vol krijg, en dan kost dat verlies gewoon de inkoopprijs.

Maar er zijn straks voornamelijk ontzettend veel dagen dat ik de batterij wel vol krijg, en met een dynamisch contract toch nog een redelijke vergoeding voor mijn overschot had gekregen, ook dan kost het verlies mij geld.

Over de levensduur van de thuisbatterij, is dat dan toch een behoorlijk bedrag.

• daemonix
  • Niet online
Je batterij is dan te klein. ;)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:54:
[...]

Er zijn straks (zelfs voor mij) nog wel een aantal dagen dat ik een batterij niet helemaal vol krijg, en dan kost dat verlies gewoon de inkoopprijs.

Maar er zijn straks voornamelijk ontzettend veel dagen dat ik de batterij wel vol krijg, en met een dynamisch contract toch nog een redelijke vergoeding voor mijn overschot had gekregen, ook dan kost het verlies mij geld.

En als in de winter PV niks meer doet, en je gaat goedkoop laden (dynamisch)om in dure uren te gebruiken, dan is rte reuze belangrijk

1 PVoutput . Dongen NB

• computerjunky
HandyLumberjack schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:54:
[...]

Ja dat verschilt per situatie. Ik kijk alleen naar dagen waarop ik volledig de nacht kan dekken met dag zon. Dat is zo'n 3 a 4 kWh die ik over moet brengen naar de nacht. Het aantal dagen dat er en wat direct gebruik is en ook nig genoeg overblijft om de accu in te pompen zonder dat het genoeg isnom de accu voldoende te vullen voor de nacht is echt veij minimaal. Als ik naar de data kijk heb ik caak of veel meer overschot dan dat ik op kan laden of op een slechte dag überhaupt niet genoeg om een aanzienlijk deel in de accu te laden. Dit komt waarschijnlijk door de bijna platte ligging op zzo met ook nog eens een rij huizen die in de echtend en winter al zon weg neemt.
Kan het optimaler ja maar dat is de investering niet waard en gaat om zulke minimale bedragen voor mij dat dat geen impact heeft op het wel of niet nemen van een accu. Een tientje hier en daar maakt geen verschil op een investering van over de 1300 die maar 130 a 140 per jaar terug verdiend. Op 50 a 60 kWh ga ik dus niet optimaliseren.
Heb gelukkig net in 2024 echt een bagger jaar gehad qua zon en in 2025 een top jaar met een vrij optimaal voorjaar en mijn berekening is een gemiddelde van die 2 jaar.

Als je verbruik anders is en je panelen op andere momenten leveren is dat misschien iets anders. Waar je woont maakt ook uit want een vriend aan de duitse grens heeft het per wp ondanks slechtere ligging beter gedaan.

Ik persoonlijk wil gewoon een accu omdat ik ze de boete niet gun omdat ik het onverkoopbaar vind dat ze mij een boete van 275 euro opleggen maar wel een korting kunnen geven van 200 a 300 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 04-01-2026 19:39 ]

• computerjunky
reneeke1970 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:35:
[...]

En als in de winter PV niks meer doet, en je gaat goedkoop laden (dynamisch)om in dure uren te gebruiken, dan is rte reuze belangrijk
Ja dat ga ik dus zeker niet doen. Als ik de drta van 2024 door wen calculator voor dynamisch gooi had ik duurder uitgeweest als mijn vaste contract. Ik heb helemaal geen interesse in een dynamisch contract met al die poespas. Maarja dat moet iedereen zelf bepalen natuurlijk. Ik wil het liefst gewoon een 10 jarig contract zonder dat ik er nog naar hoef te kijken.

• HandyLumberjack
computerjunky schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:38:
[...]

Ja dat ga ik dus zeker niet doen. Als ik de drta van 2024 door wen calculator voor dynamisch gooi had ik duurder uitgeweest als mijn vaste contract. Ik heb helemaal geen interesse in een dynamisch contract met al die poespas. Maarja dat moet iedereen zelf bepalen natuurlijk. Ik wil het liefst gewoon een 10 jarig contract zonder dat ik er nog naar hoef te kijken.
Vanaf 2028 worden de kosten van een kWh waarschijnlijk toch echt variabel over de dag door de tijdsgebonden netbeheerderstarieven.

• Vdvmark
Als t terwijl je accu hebt nu duurder is met dynamisch contract (wow kan dat echt?), worden die nettarieven ook duur voor je. Dat wordt een tweede accu :)

• computerjunky
HandyLumberjack schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:08:
[...]

Vanaf 2028 worden de kosten van een kWh waarschijnlijk toch echt variabel over de dag door de tijdsgebonden netbeheerderstarieven.
Ik zie dat niet gebeuren om 2 redenen.

- Dit geeft leveranciers de mogelijkheid om tarieven aan te passen gebaseerd op how het hun uit komt en dat gaat dan gegarandeerd misbruikt worden net als dat ze nu de boetes uit de hand hebben laten lopen ipv ze direct te verbieden en gewoon verplichten het in de contracts tarieven te verrekenen.
- Veel meters zijn nog altijd niet slim en geven dus helemaal geen data per uur. Sterker nog mijn meter geeft geen data meer (uit laten zetten) precies omdat ik ze niet slimmer wil maken dan ze al zijn. Het gaat ze niets aan of ik overdag of in de nacht meer stroom gebruik.

Vooralsnog is het een dom idee dat niet verder komt dan een plant van jawel de netbeheerders die al jaren roepen om meer en meer en meer geld dus of we die nou serieus moeten mene met hun slappe verhaal dat het hoedkoper kan worden... Als het ACM dit soort onzin gaat overwegen moeten we echt een paar lui bij de ACM ontslaan en gaan protesteren want er is NUL kans dat wij er daadwerkelijk beter van gaan worden. Dit is gewoon een plan om, meer geld te innen.

En qua accu...zie je het al voor je? Je accu ziet goedkope stroom gooit zichzelf vol en vervolgens ga je een boete betalen via netbeheerkosten omdat je betaald naar verbruik op dat moment.

Verder blijft zeker de verplichting van een vast energie contract, daar hebben netbeheer kosten immers niets mee te maken. Dit hele plan lijkt dat ook idioot en onuitvoerbaar zonder iedereen te upgraden nar een slimme meter en verplichting tot uitlezen per uur. Daar is weer een hele nieuwe energie wet voor nodig en dat gaat zeker met dit tempo er niet komen.

Verder is dat hele idiote gedoe van het kunnen sturen en in de hand hebben van gebruik een grote illusie. Mensen moeten gewoon werken en kunnen helemaal niet sturen. Mensen komen gewoon thuis en willen eten en moeten voornamelijk in het weekend meerdere wassen wegwerken en in de avond de auto opladen zodat ze de volgende dag weer kunnen werken en de warmtepompen werken ook gewoon 24/7. er valt dus niet veel te plannen. Allemaal wensdenken zodat de overheid niet zijn best hoeft te doen fatsoenlijke regels te maken en bedrijven op hun vingers hoeft te tikken.

Ook haalt dit nog meer de fundering onder zogenaamd groen doen uit omdat niemand nog will elektrificeren als je meer gaat betalen bij meer stroomgebruik... Dit plan is aan alle kanten dom, duur, onuitvoerbaar en zeker weten duurder en slecht.

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 05-01-2026 00:06 ]

• Vdvmark
Het lijkt mij logisch dat je gewoon het hoogste transporttarief gaat betalen voor je gehele verbruik met wat extra administratiekosten erbij, tenzij men dat een onredelijke prijs acht voor het principeel weigeren.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:58
computerjunky schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:04:
[...]

- Dit geeft leveranciers de mogelijkheid om tarieven aan te passen gebaseerd op how het hun uit komt en dat gaat dan gegarandeerd misbruikt worden net als dat ze nu de boetes uit de hand hebben laten lopen ipv ze direct te verbieden en gewoon verplichten het in de contracts tarieven te verrekenen.
- Veel meters zijn nog altijd niet slim en geven dus helemaal geen data per uur. Sterker nog mijn meter geeft geen data meer (uit laten zetten) precies omdat ik ze niet slimmer wil maken dan ze al zijn. Het gaat ze niets aan of ik overdag of in de nacht meer stroom gebruik.
Of het gaat lukken is inderdaad de vraag, maar netbeheerders hebben de verplichting dit jaar alle oude meters te vervangen waardoor iedereen wel 4 telwerken heeft. Wat er precies gaat gebeuren met nettarieven is inderdaad koffiedik kijken, maar bij onze zuiderburen hebben ze in elk geval al een capaciteitstarief en daar wordt dus precies het hoogste kwartierverbruik per maand genomen en daarover betaal je kosten. Als het daar kan, kan zoiets hier ook.
[...]
Vooralsnog is het een dom idee dat niet verder komt dan een plant van jawel de netbeheerders die al jaren roepen om meer en meer en meer geld dus of we die nou serieus moeten mene met hun slappe verhaal dat het hoedkoper kan worden... Als het ACM dit soort onzin gaat overwegen moeten we echt een paar lui bij de ACM ontslaan en gaan protesteren want er is NUL kans dat wij er daadwerkelijk beter van gaan worden. Dit is gewoon een plan om, meer geld te innen.
Ik ben het met je eens dat de ACM beter naar de consument moet kijken, maar de terugleverkosten vinden ze allemaal prima. Dat geeft mij een slecht voorgevoel voor de toekomst.
[...]
Verder is dat hele idiote gedoe van het kunnen sturen en in de hand hebben van gebruik een grote illusie. Mensen moeten gewoon werken en kunnen helemaal niet sturen. Mensen komen gewoon thuis en willen eten en moeten voornamelijk in het weekend meerdere wassen wegwerken en in de avond de auto opladen zodat ze de volgende dag weer kunnen werken en de warmtepompen werken ook gewoon 24/7. er valt dus niet veel te plannen.
Er valt wel degelijk te plannen. Ook wij werken beiden overdag, maar vaatwasser en wasmachine kunnen met startuitstel vaak op het goedkoopste moment van de dag draaien en dat kan ook prima wanneer wij niet thuis zijn. Warmtepomp houdt zelf rekening met dynamische tarieven en draait iets harder als de prijs lager is en wat zachter bij een hogere prijs.
Auto opladen hoeft niet om 17:00 uur, die kan er wat mij betreft de hele nacht over doen. En ja, hier moet ik met mijn huidige domme laadpaal inderdaad zelf wat actief in zijn en aandacht aan besteden.
Het enige dat ik inderdaad niet stuur is dat ik wel rond 18:00 uur wil eten, maar om nou te zeggen dat daar zo'n bult stroom doorheen gaat dat valt best mee.

Als je wilt sturen dan is er in elk geval veel mogelijk en dan is er zeker wat te besparen. Met een all-electric huis en electrische auto is dat ook nu met een dynamisch contract al mogelijk en een thuisbatterij helpt daar ook nog bij (die kan zelfs het koken opvangen als op dat moment het tarief erg hoog zou zijn).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kortom een groep kan het goed sturen omdat zij (toegang tot) de kennis hebben en kunnen invsteren, die verdiend eraan.
Een hele grote groep kan dit niet en zal hiermee de rekening krijgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Stefannn
  • Nu online
Cyberpope schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:14:
Kortom een groep kan het goed sturen omdat zij (toegang tot) de kennis hebben en kunnen invsteren, die verdiend eraan.
Een hele grote groep kan dit niet en zal hiermee de rekening krijgen.
Dat vind ik te somber.
Als flinke tweaker ben ik inderdaad goedkoper uit dan de massa, maar…
- dat was ik altijd al omdat elke standaard oplossing gauw 20% efficiënter wordt als je er echt je best voor gaat doen.
- ik heb ook wel eens missers gehad

En voor de massa,…
- er ontstaan steeds meer standaard oplossingen/integraties. Tibber, Frank en zonneplan hebben alle drie mogelijkheden om thuisbatterij, warmtepomp en laadpaal te besturen.
- een hele simpele stekker batterij zal in veel gevallen al een flinke slok op een borrel schelen door in de zomer de dag opbrengst in de nacht te kunnen consumeren.

Als ik terug kijk heb ik als tweaker vaak 5 tot 10 jaar voorgelopen op de massa,
Maar zijn alle dingen dingen die ik succesvol heb gedaan uiteindelijk heel laagdrempelig voor de massa beschikbaar gekomen. De dingen die ik gedaan heb en niet echt uit de verf kwamen zijn dus niet bij de massa terecht gekomen.

Eerlijke gezegd erger ik me het meest aan botweg misleidende aanbiedingen. Minder technisch onderlegden kunnen zomaar omgepraat worden naar elektrische vloerverwarming of elektrische boiler of elektrische cv.

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste