With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
HIj stuurt de 4 meterstanden inderdaad door, dat wordt rekenkundig daarna gesaldeerd. Daarmee zie je die plus en min piekjes en dalen niet terug.Cyberpope schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:13:
[...]
Maar hij saldeert toch niet per kwartier. Dat de gegevens maar 1x per 15 minuten worden doorgezonden kan kloppen, maar volgens mij stuurt hij dan wel alle 4 (of 2) telwerken apart door. Tenzij ik er echt naast zit en hij echt per 15 minuten saldeert..
[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 18-10-2025 14:17 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
In Nederland loopt dat telwerk,afhankelijk van het netto resultaat van de 3 fases.daemonix schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:08:
[...]
Jawel, daarom maken de meesten zich veel te druk. De meter wordt hier ook niet elke seconde uitgelezen door de netbeheerder/leverancier maar eens per kwartier. Goed punt inderdaad.
Eens per dag worden alle 4 telwerken per kwartier door gestuurd.
Twee voor beide richtingen (afname & teruglevering) voor hoog en laag tarief (niet elk contract heeft ook een verschillend tarief voor hoog & laag).
Afname en teruglevering wordt veelal apart berekend voor de jaarrekening.
Er wordt niet 1 getal voor gehele kwartier zoals @Hermarcel vraagt doorgestuurd, maar twee voor afname en teruglevering apart.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@domba indien je een dynamisch contract hebt wordt dit per kwartier en bij sommige nog 1 x per uur uitgelezen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
De meterstanden gaan hier ook apart naar de netbeheerder. Maar de netbeheerder saldeert de ontvangen standen per kwartier. En dat leidt tot een "meterstand" die wordt doorgegeven aan de energie-leverancier en de energie-opkoper (kunnen twee verschillende partijen zijn in Portugal).Domba schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Er wordt niet 1 getal voor gehele kwartier zoals @Hermarcel vraagt doorgestuurd, maar twee voor afname en teruglevering apart.
Ik kan bij de netbeheerder online zowel de ruwe ontvangen meterstanden zien als de "meterstanden" na kwartiersaldering. Op de facturen van leverancier/inkoper zie ik alleen de "meterstanden" na kwartiersaldering.
Als gevolg hiervan hebben de standen op de facturen geen enkele relatie meer met de fysieke meterstanden.