Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 43 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Xhomas schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:10:
Bedankt beiden, nu weet ik waar ik aan toe ben _/-\o_ mijn inziens waren deze optimizers door de oriëntatie en schaduw niet per se nodig.
Zonder die dingen gaat de SolarEdge omvormer niet aan. Een anders merk had waarschijnlijk ook prima gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Xhomas schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:10:
[...]

Hele duidelijke uitleg, waarvoor dank!
Nu ben ik eens gaan kijken in de app, maar ik kan niet vinden waar jij het over hebt. Misschien wat hele relevante context is, is dat ik een plat dak heb met absoluut 0 schaduw de hele dag door, waardoor optimizers wellicht niet nodig zijn voor mijn set-up (dus alles gelijk geörienteerd; zuid-west gericht zonder schaduw). (Dit was in augustus 2019 geïnstalleerd door een SolarEdge installateur, ik woon pas in dit huis sinds begin dit jaar).
nee, die optimizers hebben nog andere zeer nuttige functies dan alleen bij schaduw, o.a. is dit een zeer veilig ontwerp, vergeet niet als jouw standaard pv systeem uit staat er overdag nog steeds honderden volt DC op je dak ligt. Bij solar edge is dat 1V per paneel.
Ik vraag me eigenlijk af waarom je die andere omvormer wilt hebben, welke andere functie heeft deze wat de solaredge niet heeft. Ik kon zo snel hierover niets vinden.
Edit: Nevermind, er zijn wel optimizers aanwezig die ik in eerste instantie niet zag (informatie per paneel uitklappen in de app).

Bedankt beiden, nu weet ik waar ik aan toe ben _/-\o_ mijn inziens waren deze optimizers door de oriëntatie en schaduw niet per se nodig.
Nee, dat is onjuist, een solaredge systeem heeft altijd optimizers nodig.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 14:24
MacD007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:48:
[...]
Ik vraag me eigenlijk af waarom je die andere omvormer wilt hebben, welke andere functie heeft deze wat de solaredge niet heeft. Ik kon zo snel hierover niets vinden.
[...]
Eigenlijk kort gezegd zonder al te veel hier op in te gaan, is de reden dat wij deze thuisaccu/h-omvormer hebben gekregen doordat er volgens mij iets fout is gegaan met bestellen op het werk van mijn vriendin (die werkzaam is in de branche van zonnepanelen en thuisaccu's e.d.), waardoor er een paar van deze installaties 'over zijn'. De exacte details weet ik niet, maar er werden er dus twee verloot onder het personeel, en een andere is volgens mij al geïnstalleerd bij een eigenaar van het bedrijf.

Omdat ze dus gratis verkregen zijn en ze ook best wel duur zijn (en ik mij ook graag hier mee bezig houd), zie ik meerwaarde om deze werkend te krijgen bij ons thuis (anders had ik van te voren me er eerder in verdiept en een beter geschikte oplossing gezocht). Maar de situatie i.c.m. de SolarEdge installatie is dus wel wat lastiger geworden, blijkt nu.

Ik ben dan nu ook nog aan het puzzelen en zoeken of dit überhaupt goed te combineren is, of dat ik een andere weg in moet gaan slaan. Ik sta dan dus ook zeker open voor eventuele suggesties :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xhomas op 04-09-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Xhomas schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:06:
[...]

Eigenlijk kort gezegd zonder al te veel hier op in te gaan, is de reden dat wij deze thuisaccu/h-omvormer hebben gekregen doordat er volgens mij iets fout is gegaan met bestellen op het werk van mijn vriendin (die werkzaam is in de branche van zonnepanelen en thuisaccu's e.d.), waardoor er een paar van deze installaties 'over zijn'. De exacte details weet ik niet, maar er werden er dus twee verloot onder het personeel, en een andere is volgens mij al geïnstalleerd bij een eigenaar van het bedrijf.

Omdat ze dus gratis verkregen zijn en ze ook best wel duur zijn, zie ik meerwaarde om deze werkend te krijgen bij ons thuis (anders had ik bij voorhand me er eerder in verdiept en een beter geschikte oplossing gezocht). Maar de situatie i.c.m. de SolarEdge installatie is dus wel wat lastiger geworden, blijkt nu.

Ik ben dan nu ook nog aan het puzzelen en zoeken of dit überhaupt goed te combineren is, of dat ik een andere weg in moet gaan slaan.
Oké, nu snap ik het, heb je een link waar je iets meer over dat apparaat kunt vinden, je zou bv niet de omvormer en batterij los vanelkaar gebruiken? Proficiat met het winnen 🏆, en daar heb je helemaal gelijk in.
Als je nog panelen bij zou kunnen bijplaatsen zou je eigenlijk met de huidige prijzen (mogelijk via je vriendin) de nieuwe aan deze kunnen plaatsen en de oude gewoon zo laten.
Afhankelijk van de mogelijkheden van de nieuwe omvormer / batterij zou je dan zelfs via de AC kant de batterij nog kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xhomas
MacD007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:15:
[...]

Oké, nu snap ik het, heb je een link waar je iets meer over dat apparaat kunt vinden, je zou bv niet de omvormer en batterij los vanelkaar gebruiken? Proficiat met het winnen 🏆, en daar heb je helemaal gelijk in.
Als je nog panelen bij zou kunnen bijplaatsen zou je eigenlijk met de huidige prijzen (mogelijk via je vriendin) de nieuwe aan deze kunnen plaatsen en de oude gewoon zo laten.
Afhankelijk van de mogelijkheden van de nieuwe omvormer / batterij zou je dan zelfs via de AC kant de batterij nog kunnen laden.
Thanks! Ben ook alsnog erg blij, vooral omdat ik me graag bezighoud met Day-Ahead prijzen en Home Assistant. Dus dit geeft weer een hele leuke wending om ook hier aan mee te kunnen doen :)
Het dak zit helaas helemaal vol (liggen op onze opbouw(zolder) met plat dak, dus exta panelen gaat niet lukken. Eventueel andere wel, ze zijn inderdaad momenteel goedkoop en het dak is in principe erg makkelijk wat dat betreft (alleen door een vast raam op zolder kunnen wij niet via onze eigen zolder op het dak komen, dat moet via het dak(terras) van de buren tot we andere kozijnen hebben daar). Momenteel ligt er 3,96kWp (330Wp per paneel). Aan de andere kant is dat denk ik net de moeite niet als het eenvoudiger kan.

Dit is het systeem dus die volgende week geleverd zou moeten worden:
Specificaties:
https://jinkosolar.eu/wp-...ads/JKS10.2K-5HLVS-A1.pdf

De manual zou hier moeten staan (onder All-In-One solutions: JKS10.2K-5HLVS), maar de download link op die pagina doet het dus voor niemand:
https://jinkosolar.eu/downloads/manuals-ess/
Ik heb hem net na lang zoeken alsnog kunnen vinden via deze derde partij website:
https://www.manualslib.co...Solar-Jks10-2k-5hlvs.html

[ Voor 12% gewijzigd door Xhomas op 04-09-2024 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:30
Xhomas schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:31:
[...]

De manual zou hier moeten staan (onder All-In-One solutions: JKS10.2K-5HLVS), maar de download link op die pagina doet het dus voor niemand:
De link werkt gewoon.
Gebruik je misschien VPN, anders eens een ander land gebruiken.
(manual die je kan downloaden is van 8 juli 2022)

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 05-09-2024 01:20 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
[...]

Thanks! Ben ook alsnog erg blij, vooral omdat ik me graag bezighoud met Day-Ahead prijzen en Home Assistant. Dus dit geeft weer een hele leuke wending om ook hier aan mee te kunnen doen :)
Het dak zit helaas helemaal vol (liggen op onze opbouw(zolder) met plat dak, dus exta panelen gaat niet lukken. Eventueel andere wel, ze zijn inderdaad momenteel goedkoop en het dak is in principe erg makkelijk wat dat betreft (alleen door een vast raam op zolder kunnen wij niet via onze eigen zolder op het dak komen, dat moet via het dak(terras) van de buren tot we andere kozijnen hebben daar). Momenteel ligt er 3,96kWp (330Wp per paneel). Aan de andere kant is dat denk ik net de moeite niet als het eenvoudiger kan.

Specificaties:

Ik heb hem net na lang zoeken alsnog kunnen vinden via deze derde partij website:
Ik heb manual even bekeken, die is vrij summier.
Geeft wel info mbt installeren.
Maar vrijwel geen info mbt configureren.

Als je dit met bijvoorbeeld home assistant wil gebruiken zal het ding wel een api moeten hebben waar home assistant mee overweg kan.
Ik heb mijn home controller zelf geprogrammeerd en kan je daar niet mee werken, maar dat probleem betreft eigenlijk 2 problemen:
1/ heeft dit ding überhaupt een api? En heeft die api genoeg mogelijkheden om het ding te besturen? Dat is nog helemaal niet evident. Enphase heeft bijvoorbeeld wel een api en daarmee kan je heel veel monitoren. Besturen gaat niet zomaar. In het enphase forum worden momenteel verwoede poigingen gedaan om de besturing van de enphase panelen daarmee voor elkaar te krijgen.
2/ wordt die api in home assistant ondersteund? En Zoniet ga je dat zelf maken? Ik weet niet hoe handig je daarmee bent.

Mbt toepasbaarheid…
De beschrijving is summier, maar ik heb idee dat het ding wel kan terugleveren aan net. Dan zou je hem ook als stand alone batterij moeten kunnen gebruiken. Die conclusie is maar half ondersteund door de manual. Eiegnlijk enkel omdat ik op het plaatje een heen en een terug pijltje naar het net meen te kunnen zien. Dat is wel extreem weinig informatie om de beslissing om hiermee aan de slag te gaan te motiveren.

Maar goed…
Als hij gratis is.
In de schuur neerzetten en gaan hobbyen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Devke schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:58:
[...]

Historisch laag? Ik vind 5000 euro voor 2500 Wp toch een flinke knaller. Maar dan in de negatieve zin van het woord. Dat is 2 euro de Wp!
Dan moet je verder zoeken want PV panelen zijn zeker historisch laag geprijsd.

2jr geleden 240,-- per paneel van 405Wp betaald.
Ga je nu voor huidige model dan zit je al op 440Wp voor ~60,--.

Doe je het zelf dan is het een no-brainer in vergelijking met een thuisaccu.
Maar ook als je het laat doen kan het nog steeds goedkoop uit.

Ik blijf erbij dat momenteel, gezien de huidige prijzen eerst voor PV moet gaan, dan pas thuisaccu.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:50
Jazsie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:13:
[...]

Ik blijf erbij dat momenteel, gezien de huidige prijzen eerst voor PV moet gaan, dan pas thuisaccu.
vrij kortzichtig... npi

Je moet de HELE installatie bekijken, niet alleen de panelen.
-bedrading
-omvormer(s)
-bevestiging materialen (alu is duur nu)
-groepenkast aanpassing
-monteurs kosten

is het dan nóg 1/4 van de prijs???

vertel dan graag bij wie. ;)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:50
Jazsie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:13:
[...]

Ik reageerde op iemand die voor dat geld een setje kon plaatsen. Daarom de opmerking historisch laag? Ik noem dit een gevalletje de klant tillen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Hansieo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:26:
[...]

vrij kortzichtig... npi

Je moet de HELE installatie bekijken, niet alleen de panelen.
-bedrading
-omvormer(s)
-bevestiging materialen (alu is duur nu)
-groepenkast aanpassing
-monteurs kosten

is het dan nóg 1/4 van de prijs???

vertel dan graag bij wie. ;)
Klopt uiteraard, er zijn genoeg bedrijven die in de rij staan nu gezien het aanbood hoog is maar de vraag laag.

Doe gerust wat offertes opvragen :).

Je komt dan niet meer uit op 1/4 maar in verhouding kan je nog steeds op een goede prijs uitkomen als je verglijk met prijzen in het verleden ondanks dat materiaal/arbeid duurder is.

Daarnaast doel ik met de keus of je voor thuisaccu moet gaan of PV panelen, dan is PV toch de betere keus.
Devke schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:27:
[...]
Ik reageerde op iemand die voor dat geld een setje kon plaatsen. Daarom de opmerking historisch laag? Ik noem dit een gevalletje de klant tillen.
Dat is dan zeker klant tillen en moet je verder zoeken.

Daarnaast doel ik met de keus of je voor thuisaccu moet gaan of PV panelen, dan is PV toch de betere keus.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• Xhomas
Domba schreef op donderdag 5 september 2024 @ 01:16:
[...]
De link werkt gewoon.
Gebruik je misschien VPN, anders eens een ander land gebruiken.
(manual die je kan downloaden is van 8 juli 2022)
Ik zie nu dat hij het op de pc op mijn werk inderdaad wel doet; via een telefoon (waarvan ik graag lees) leek hij het op verschillende telefoons niet te doen.
Stefannn schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:10:
[...]

Ik heb manual even bekeken, die is vrij summier.
Geeft wel info mbt installeren.
Maar vrijwel geen info mbt configureren.

Als je dit met bijvoorbeeld home assistant wil gebruiken zal het ding wel een api moeten hebben waar home assistant mee overweg kan.
Ik heb mijn home controller zelf geprogrammeerd en kan je daar niet mee werken, maar dat probleem betreft eigenlijk 2 problemen:
1/ heeft dit ding überhaupt een api? En heeft die api genoeg mogelijkheden om het ding te besturen? Dat is nog helemaal niet evident. Enphase heeft bijvoorbeeld wel een api en daarmee kan je heel veel monitoren. Besturen gaat niet zomaar. In het enphase forum worden momenteel verwoede poigingen gedaan om de besturing van de enphase panelen daarmee voor elkaar te krijgen.
2/ wordt die api in home assistant ondersteund? En Zoniet ga je dat zelf maken? Ik weet niet hoe handig je daarmee bent.

Mbt toepasbaarheid…
De beschrijving is summier, maar ik heb idee dat het ding wel kan terugleveren aan net. Dan zou je hem ook als stand alone batterij moeten kunnen gebruiken. Die conclusie is maar half ondersteund door de manual. Eiegnlijk enkel omdat ik op het plaatje een heen en een terug pijltje naar het net meen te kunnen zien. Dat is wel extreem weinig informatie om de beslissing om hiermee aan de slag te gaan te motiveren.

Maar goed…
Als hij gratis is.
In de schuur neerzetten en gaan hobbyen.
Thanks voor de info! v.w.b. (goede) API ondersteuning heb ik zelf ook nog geen idee wat de mogelijkheden zijn. Dat zie ik later wel, anders maar niet in het ergste geval (als hij dan maar in ieder geval werkt en dus met eigen opbrengsten laadt en weer ontlaadt voor eigen gebruik). Ik heb een hoog eigen verbruik door een EV, en alhoewel ik liever niet de EV laad met de thuisbatterij, is dat eventueel wel nog een route mocht het slim maken met een API verder niet mogelijk zijn).
Ik lees nu, alhoewel inderdaad summier, dat AC-coupling mogelijk is in de batterij zelf.
Wat ik nu dan als meest voordehandliggende oplossing zie als dat dus kan (het makkelijkste en goedkoopste, maar ook het veiligste) is om in de meterkast aan de SolarEdge aansluiting een aansluiting te maken voor de batterij (en dan een grondkabel via de kruipruimte naar de achtertuin -> schuur).
Op die manier kan ik de huidige PV-installatie laten zoals die is (geen risico's verder) en bespaar ik ruimte in de was/technische ruimte waar de SolarEdge omvormer nu hangt op de eerste etage tussen twee slaapkamers. En staat de accu op de veiligste plek.
Wel lever ik dan een aantal % extra opbrengsten in aan het opnieuw omvormen, maar ik denk dat ik dit beter zo voor lief kan nemen. Anders had ik waarschijnlijk ook wat % ingeleverd door de SolarEdge Optimizers weg te halen.

Edit:
Of dezelfde AC-coupling methode, alleen dan de batterij toch op zolder, om de laagspanning kant zo kort mogelijk te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Xhomas op 05-09-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Specificaties:

dank je, wat ik in de docs eigenlijk mis heeft dit product wel een CE teken en een verklaring van overeenstemming. Kijk anders eens op het typeplaatje, mogelijk dat je dat eens hier kunt plaatsen (scherm wel je s/n even af).
Ik zou hier ook even een eigen topic van gaan maken voor dat hier een Mod gaat ingrijpen vanwege te veel off-topic.

in de handleiding word verwezen naar de app user manual voor verdere uitleg over de verschillende modus instellingen.
hier is een link wat ik gevonden heb: https://jinkosolar.com.au...Jinko-APP-User-Manual.pdf

als ik dit zo lees zou het mogelijk ook mogelijk moeten zijn om je bestaande solaredge systeem volledig te behouden en in feite alleen het 10 kW batterijsysteem van de jinko te gebruiken, de app laat in ieder geval zien dat je ook vanuit het net kunt laden en ook ontladen. Als dit zo blijkt zou ik dat ook zo doen.

wat ik vreemd vind is dat deze jinko een aansluiting voor het net heeft en een aansluiting voor de verbruikers heeft, een situatie wat in Nederland niet echt gebruikelijk is.

[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 05-09-2024 12:12 ]

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Even terugkomend op de titel van deze tweakersgroep: Thuisaccu: Al interessant (voor mij)?

Ik ben eens even aan het rekenen geslagen om te zien of een thuisaccu financieel interessant kan zijn (of kan worden, na afschaffing van de saldering).

Uiteraard is dat sterk afhankelijk van de volgende variabelen:
  • Blijft er een terugleververgoeding richting energieleverancier (net als nu) bestaan, na afschaffing van de saldering? En zo ja hoe groot is die dan?
  • Wat zijn de prijzen voor een in te kopen kWh en een terug te leveren kWh na afschaffing van de saldering?
Ik ben in mijn berekeningen er vooralsnog even van uit gegaan, dat de terugleververgoeding straks weer afgeschaft gaat worden als de saldering wordt afgeschaft en dat ik met een kWh prijs reken van €0,30 inkoop en €0,08 verkoop.
Het grote probleem blijft natuurlijk het grote overschot in de zomer en het grote tekort in de winter.

En dat ondanks het feit dat ik nu al zoveel mogelijk de EV laadt met PV-overschot en ook andere zaken zoveel mogelijk probeer te doen als er voldoende PV-vermogen beschikbaar is.

Al met al levert dat nog geen geweldige motivatie op om een batterij-systeem aan te schaffen afhankelijk van de batterijgrootte kom ik op TVT's van 13-16,5 jaar . Het meest ideale zou bij mij een batterijgrootte zijn van 5-7,5 kWh, maar dus nog steeds een TVT van 13 jaar. E.e.a is gebaseerd op een SMA-systeem (omdat ik al SMA heb draaien met home-manager en EV-lader) en BYD (HVM) batterijen.
Ik heb de berekeningen gemaaakt op basis van het dagelijkse verbruik en de dagelijkse teruglevering over het afgelopen jaar (aug23 tm juli24).

Ik zit me af te vragen met welke getallen jullie rekenen qua wel/geen terugleververgoeding en kWh-prijs inkoop/verkoop?

Zwerius Kriegsman

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Zwerius schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:08:

ik met een kWh prijs reken van €0,30 inkoop en €0,08 verkoop.
Ik zou voor vaste contracten met 20 cent per kWh inkoop werken en tussen de 0 en 3 cent voor verkoop.
Maar misschien kun je beter gewoon naar de prijzen van dynamische contracten kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
de Peer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:11:
[...]

Ik zou voor vaste contracten met 20 cent per kWh inkoop werken en tussen de 0 en 3 cent voor verkoop.
Maar misschien kun je beter gewoon naar de prijzen van dynamische contracten kijken?
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik als PV-eigenaar met 's zomers een behoorlijk overschot en 's winters een behoorlijk tekort (o.a. door WP), nog niet direct het voordeel zie van dynamishe contracten.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Even terugkomend op de titel van deze tweakersgroep: Thuisaccu: Al interessant (voor mij)?

Ik ben eens even aan het rekenen geslagen om te zien of een thuisaccu financieel interessant kan zijn (of kan worden, na afschaffing van de saldering).
waarbij je wel moet beseffen dat er nog helemaal geen zekerheid is dat de saldering ook daadwerkelijk wordt afgeschaft (tenminste in 2027), ik heb daar namelijk gewoon heel sterke twijfels over, de huidige regering heeft tenslotte geen meerderheid in de EK en heeft die wel nodig, het CDA heeft daar een sleutelpositie in, en die zijn nu niet bepaald pro huidige regering, na hun debakel met de NSC.
  • Blijft er een terugleververgoeding richting energieleverancier (net als nu) bestaan, na afschaffing van de saldering? En zo ja hoe groot is die dan?
  • Wat zijn de prijzen voor een in te kopen kWh en een terug te leveren kWh na afschaffing van de saldering?
als het aan de E-boeren ligt ja, de TLK blijven gewoon lekker staan, waarom, omdat het gewoon kan en goed is voor de eigenwinst, zeg maar winstbooster)
verkoop kW/h zo hoog mogelijk, en je krijgt waarschijnlijk niets meer voor je teruggeleverde stroom of de poliek moet dat nu wettelijk regelen.
Ik ben in mijn berekeningen er vooralsnog even van uit gegaan, dat de terugleververgoeding straks weer afgeschaft gaat worden als de saldering wordt afgeschaft en dat ik met een kWh prijs reken van €0,30 inkoop en €0,08 verkoop.
Het grote probleem blijft natuurlijk het grote overschot in de zomer en het grote tekort in de winter.
heel veel succes, ik vrees voor je. en nee, met geen enkele thuis-batterij, hoe groot je die ook koopt, zal niets doen aan het feit dat je zommers te veel en mn winters gewoon te kort komt, ga je nooit met een thuis-batterij opvangen.
Een thuis-batterij is bedoeld voor de next night of the next dark day, verder ga je dus niet komen.
kijk maar eens wat je thuis in de avond en nachturen verbruikt ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRyZiNggsgBe5C4aFjyI0SSvN_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HT3JhQLnvmePLL3miVQSXcYD.jpg?f=fotoalbum_large
En dat ondanks het feit dat ik nu al zoveel mogelijk de EV laadt met PV-overschot en ook andere zaken zoveel mogelijk probeer te doen als er voldoende PV-vermogen beschikbaar is.

Al met al levert dat nog geen geweldige motivatie op om een batterij-systeem aan te schaffen afhankelijk van de batterijgrootte kom ik op TVT's van 13-16,5 jaar . Het meest ideale zou bij mij een batterijgrootte zijn van 5-7,5 kWh, maar dus nog steeds een TVT van 13 jaar. E.e.a is gebaseerd op een SMA-systeem (omdat ik al SMA heb draaien met home-manager en EV-lader) en BYD (HVM) batterijen.
Ik heb de berekeningen gemaaakt op basis van het dagelijkse verbruik en de dagelijkse teruglevering over het afgelopen jaar (aug23 tm juli24).

Ik zit me af te vragen met welke getallen jullie rekenen qua wel/geen terugleververgoeding en kWh-prijs inkoop/verkoop?
bij een TVT van de genoemde tijden zit je al tegen de technische levensduur van de thuis-batterij aan, wil je een nuttige TVT zou je op max 40% van de technische levensduur moeten zitten. Dat is dus max. 6 jaar. In de huidige markt ga je dat dus nooit terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xhomas
MacD007 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:32:
[...]
Ik zou hier ook even een eigen topic van gaan maken voor dat hier een Mod gaat ingrijpen vanwege te veel off-topic.
[...]
Laatste onderbreking: Hierbij de topic, bedankt in ieder geval voor jullie reacties in deze topic _/-\o_
Xhomas in "Gratis thuisbatterij + hybride omvormer in één, maar wat nu?"

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Iedere situatie is anders en ook ieder energiecontract heeft andere voor- en nadelen.
Mijn uitgangspunt op je vraag en voor 2024 (eigen ervaring geen inschatting):
- Geen saldering
- Variabel energiecontract (is voor mijn situatie, meer jaarproductie dan jaarverbruik, voordeliger dan een dynamisch contract (beiden zonder saldering overheadkosten!).
- Inkoop variabele maandprijs tussen de 18,7 en 20,4 cent/kWh all in.
- Verkoop aan het net fix 7,5 cent/kWh
- Laadvergoeding BEV rond de 28 cent/kWh

Ik tracht in eerste instantie dus eerst alles zelf te verbruiken en op te slaan, vervolgens zoveel mogelijk overproductie richting HV accu te sturen en dan pas richting net.

Een thuisaccu is voor mij wel al enkele tijd interessant.
Maar dan gezien vanuit het standpunt van energieonafhankelijkheid (zowel inzake aanvoer als prijszetting) en niet primair vanuit het standpunt van rendabiliteit.
De thuisaccu is voor mij een onderdeel van het volledige huishoudelijke energiemanagementsysteem (verbruikers, productie en opslag) en geen afzonderlijk deel waarbij iedere onderdeel afzonderlijk winstgevend moet zijn. Dat is de thuisaccu an sich niet maar het geheel ruim wel.

ps. Ieder zijn eigen uitgangspunten maar terugverdienen moet ik niets want is al betaald bij aankoop. Het is een huishoudelijk gebruiksvoorwerp. Mijn keukentoestellen, badkamer, bankstel,..... verdienen zich ook niet terug. :)
Of een voorwerp voor je (al) interessant is of niet hangt dus gewoon van je eigen waardeoordeel en eigen uitgangspunten af.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2024 13:43 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
Ik heb, op basis van een jaar lang aan uurlijkse meterstanden, een berekening gemaakt om te zien wat het verschil zou zijn tussen een vast contract met salderen (ik heb nog meer dan 2 jaar GC te gaan, zonder boete), vs een dynamisch contact zonder salderen (of nja, ze salderen per uur, en daar heb je met PV en een warmtepomp precies niets aan).

Op basis van alle meetpunten van 2023, gecombineerd met de uurlijkse prijzen, kwam ik erop uit dat alleen het switchen naar dynamische tarieven me al meer dan 400 euro per jaar zou kosten. Dat is echter zonder een accu mee te nemen in de berekening, dus die stap moet ik eigenlijk nog meenemen, mogelijk dat het verschil dan kleiner wordt. Maar alsnog, dit heeft natuurlijk een zwaar negatieve impact op de terugverdientijd.

Als het salderen helemaal wordt afgeschaft is het verhaal natuurlijk anders.

• Zwerius
MacD007 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:22:

heel veel succes, ik vrees voor je. en nee, met geen enkele thuis-batterij, hoe groot je die ook koopt, zal niets doen aan het feit dat je zommers te veel en mn winters gewoon te kort komt, ga je nooit met een thuis-batterij opvangen.
Een thuis-batterij is bedoeld voor de next night of the next dark day, verder ga je dus niet komen.
[Afbeelding]
Nee, dat gaat inderdaad nooit lukken. Daarom zei ik ook al: Het grote probleem blijft natuurlijk het grote overschot in de zomer en het grote tekort in de winter.

Als indicatie: Ondanks zoveel mogelijk EV-laden met PV overschot en zoveel mogelijk overdag gebruik van bepaalde apparaten (oa WP-boiler, (af)wasmachine, droger, etc.) heb ik toch nog steeds rond de 6.000 kWh per jaar te salderen. Dat is op een totaal jaarverbruik (incl. WP en EV) van ca. 10.500-11.000 kWh

Zwerius Kriegsman

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
MacD007 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:22:
[...]
[Afbeelding]
Als je n batterij hebt die goedkoop van het net kunt laden dan kun je, voor de periode dat je niet zelfvoorzienend bent, in ieder geval wel genieten van de goedkoopste stroom (totaal verbruik - opwekking * goedkoopste stroomprijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:28:
[...]

Een thuisaccu is voor mij wel al enkele tijd interessant.
Maar dan gezien vanuit het standpunt van energieonafhankelijkheid (zowel inzake aanvoer als prijszetting) en niet primair vanuit het standpunt van rendabiliteit.
De thuisaccu is voor mij een onderdeel van het volledige huishoudelijke energiemanagementsysteem (verbruikers, productie en opslag) en geen afzonderlijk deel waarbij iedere onderdeel afzonderlijk winstgevend moet zijn. Dat is de thuisaccu an sich niet maar het geheel ruim wel.

ps. Ieder zijn eigen uitgangspunten maar terugverdienen moet ik niets want is al betaald bij aankoop. Het is een huishoudelijk gebruiksvoorwerp. Mijn keukentoestellen, badkamer, bankstel,..... verdienen zich ook niet terug. :)
Of een voorwerp voor je (al) interessant is of niet hangt dus gewoon van je eigen waardeoordeel en eigen uitgangspunten af.
Ik ben wel met je eens, dat ieder zijn eigen uitgangspunten heeft en dat mag ook.

Maar voor mij geld toch voornamelijk dat het of financieel nut voor me zelf moet hebben, of moet bijdragen aan de duurzaamheid voor de samenleving.

Dat laatste doet het ook niet, want ten eerste zijn er materialen en energie nodig om de batterijen te maken, ten tweede geeft opslag rendementsverliezen en ten derde gaat het ook niets bijdragen aan de vermindering van de netproblematiek (immers 's zomers zijn mijn batterijen na een paar uur vol en op de piek zo rond het middaguur pomp ik dus toch nog het maximale vermogen het net in en ik heb overigens al een half oost/ half west PV-installatie).

Wat dan overblijft is dat ik het kan doen omdat ik het leuk vind. En dat vind ik ook wel.

Maar er zijn ook andere dingen die ik leuk vind en vroeger wel deed, maar sinds een aantal jaren (nadat ik me wat meer bewust ben geworden van milieu-effecten) niet of nauwelijks meer. Denk aan vliegen, etc.
Ik probeer daar dus rekening mee te houden. En ook dat kan leuk zijn :)
Waarmee ik overigens niet iedereen veroordeel die wel eens vliegt. Ik heb wel wat meer moeite met mensen die om de haverklap even een weekendje naar New York, Curacao, etc. vliegen, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zwerius schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:38:
[...]
Maar voor mij geld toch voornamelijk dat het of financieel nut voor me zelf moet hebben, of moet bijdragen aan de duurzaamheid voor de samenleving.
Mee eens.
Maar voor mij heeft de combinatie van PV +thuisaccu wel financieel nut want op jaarbasis kost mijn energie me niets en ik hou er nog geld aan over.
De productie die ik zelf niet direct noch indirect kan verbruiken ter beschikking stellen van de samenleving wanneer deze erom vraagt lijkt me ook geen verlies voor die samenleving. Integendeel.

Uiteraard zijn er materialen en energie nodig om batterijen te maken maar die heb je nodig voor zowat alles wat voor de samenleving geproduceerd en door dezelfde samenleving geconsumeerd wordt.
Of dacht je dat de energie uit het net uit de lucht komt vallen en geen redementsverliezen heeft?
En al die andere spullen welke men consumeert zijn wel allemaal zo duurzaam? O-)

Tien maanden per jaar komt de energie voor mijn huishoudelijk en deels mobiliteitsverbruik overigens wel zowat gratis uit de lucht vallen :+ ). Verliezen zijn er dan ook maar dat maakt weinig uit want de energie uit de zon is onuitputtelijk. Alles wat naast de panelen valt is sowieso 100% "rendementsverlies". Het deel dat ik kan opvangen is sowieso 100% gewonnen. Dat je daar dan geen 100% van kan verbruiken maakt in het totaalplaatje niet uit.

Dat je batterijen al na een paar uur vol zijn is persoonlijk. Wanneer je productie, verbruik en opslag op elkaar afstelt is dat al minder het geval.
En wat is er mis om tijdens de uren dat er vraag is naar energie en je hebt zelf meer geproduceerd dan nodig voor eigen verbruik deze overproductie over het net te transporteren naar de buren?
Met een PV installatie zonder opslag ben je juist genoodzaakt om de overproductie terug op het net te sturen wanneer er geen vraag naar is of zelfs de productie te verminderen/stop te zetten zodat deze niet kan verbruikt worden wanneer er terug vraag is.
Lijkt me naast eigen zelfvoorziening te verhogen waardoor je zelf het net minder belast ook nog eens goed als bijdrage aan de samenleving. Een win-win dus.
Wat dan overblijft is dat ik het kan doen omdat ik het leuk vind. En dat vind ik ook wel.
Het ene moet het andere niet uitsluiten.
Het is niet omdat ik PV + eigen opslag heb dat ik dan geen andere leuke dingen meer mag/kan doen.
Integendeel. Huishoudelijke energie kost me al jaren niets meer en eigen productie levert me netto nog een extra cent op. Na investeren in eigen productie en opslag blijft er dus meer te besteden aan andere leuke dingen dan inhet geval ik niets deed en dat geld maand na maand zou overdragen naar netbeheerders, energieleveranciers en de overheid.

Zelf heb ik weinig problemen met wat anderen laten en doen. Ieder zijn ding.
Wie ben ik om te zeggen wat anderen moeten doen en laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:00:
[...]

Mee eens.
Maar voor mij heeft de combinatie van PV +thuisaccu wel financieel nut want op jaarbasis kost mijn energie me niets en ik hou er nog geld aan over.
Volgens mij vergeet je (te vertellen) dat je elke 20 jaar 10k moet uitgeven om de spullen te vervangen en dus 500 per jaar uitgeeft.
Het kan wel uit, maar gratis is het allerminst.

• IvoB2
Je moet mijn rekening niet maken.
Ik vergeet niets, integendeel jij verzint gewoon iets over de rekening van een ander.

Mijn PV is al lang afbetaald en met de overwinsten zijn o.a. de thuisaccu gefinancierd (die na aftrek van de subsidies overigens ook al geen 10K gekost heeft).
Investering is dus al jaren geleden terugverdiend en dan nog blijft er geld over.
De energie die sindsdien geconsumeerd wordt is dus wel degelijk gratis. De overconsumptie die verkocht wordt kan al geïnvesteerd worden om de eventuele vervangingen te financieren.
Jaarlijks hou ik, jaar na jaar, bovenop de gratis verbruikte energie en na aftrek van alle kosten nog een 2000 tot 2400 € netto over aan de energie die ikzelf produceer. Wanneer ik er wat meer moeite in zou steken om dat meer van nabij op te volgen en te optimaliseren zou dat nog meer kunnen zijn maar ik heb geen zin om het onderste uit de kan te halen. Ben best tevreden met het huidige rendement waar ikzelf niet al teveel extra moeite voor moet doen.
Reken uit, tegen een rendement van bruto 6%, wat dat na 20 jaar opbrengt. Mooi bedrag om te herinvesteren zonder aan de andere eigen middelen te raken. _/-\o_

Het omgekeerde is waar. Wie het geluk heeft zonder PV en eigen opslag jaarlijks maar 500 € te betalen aan zijn huishoudelijke energierekening ziet daar nooit iets van terug. Wie nog meer moet uitgeven is maand na maand nog meer kwijt waar alleen de aandeelhouders van de nutsbedrijven en energieleveranciers feestjes mee bouwen. :+

Zie bv. mijn "afrekening" voor de maand augustus in het desbetreffende topic.
Er zijn gemiddeld maar twee maanden op een jaar dat ik een beetje voor energie betaal. De overige tien maanden wordt er winst gemaakt (bovenop de eigen gratis verbruikte energie).

Uiteraard is in deze ook "n=1" van toepassing maar het punt is dat ik niets "vergeet".
Dat in een andere situatie en met een ander uitgangspunt de rekening kan verschillen betwist ik niet. Maar ik moet gelukkig de rekening van een ander niet maken noch betalen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2024 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo

en dan nog.....

TvT 13 jaar? en nog pakweg 2 jaar te gaan (..... indien geen énkele capaciteit verlaging in 15 jaren..)

m.a.w. 2 jaar "verdienen"....
en deel dat verdiende bedrag eens door die 15 jaren

bv: 1.000 per jaar verdienen x2 = 2.000 /15jaren is.... ehhh... 133,=!! per jaar...
& NIETS kapot gaat...
& er géén enkele "batterijheffing" nonsense gaat komen.. (kunnen we daarvan op aan? ik zeg: NEE)

m2C

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hansieo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:44:
[...]

en dan nog.....

TvT 13 jaar? en nog pakweg 2 jaar te gaan (..... indien geen énkele capaciteit verlaging in 15 jaren..)

m.a.w. 2 jaar "verdienen"....
en deel dat verdiende bedrag eens door die 15 jaren

bv: 1.000 per jaar verdienen x2 = 2.000 /15jaren is.... ehhh... 133,=!! per jaar...
& NIETS kapot gaat...
& er géén enkele "batterijheffing" nonsense gaat komen.. (kunnen we daarvan op aan? ik zeg: NEE)

m2C
Een T.V.T. van 13 jaar voor een paar kWh (dag) opslag terwijl je met de grillen van de huidige energie-lobby eigenlijk niet eens weet wat de situatie van 'morgen' je gaat brengen?

Ik bedank dus nog maar even >:)

Ik zou het niet eens erg vinden als ik nú al 100% zeker wist dat m'n privé investering zichzelf maar 100% terug zou gaan betalen incl. de gedorven rente over de investering / tijd maar zelfs die garantie kan niet eens afgegeven worden. Klimaat óf winst, waar praat 'de lobby' nú over?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:31:
Je moet mijn rekening niet maken.
Ik vergeet niets, integendeel jij verzint gewoon iets over de rekening van een ander.

Mijn PV is al lang afbetaald en met de overwinsten zijn o.a. de thuisaccu gefinancierd (die na aftrek van de subsidies overigens ook al geen 10K gekost heeft).
Investering is dus al jaren geleden terugverdiend en dan nog blijft er geld over.
De energie die sindsdien geconsumeerd wordt is dus wel degelijk gratis. De overconsumptie die verkocht wordt kan al geïnvesteerd worden om de eventuele vervangingen te financieren.
Jaarlijks hou ik, jaar na jaar, bovenop de gratis verbruikte energie en na aftrek van alle kosten nog een 2000 tot 2400 € netto over aan de energie die ikzelf produceer. Wanneer ik er wat meer moeite in zou steken om dat meer van nabij op te volgen en te optimaliseren zou dat nog meer kunnen zijn maar ik heb geen zin om het onderste uit de kan te halen. Ben best tevreden met het huidige rendement waar ikzelf niet al teveel extra moeite voor moet doen.
Reken uit, tegen een rendement van bruto 6%, wat dat na 20 jaar opbrengt. Mooi bedrag om te herinvesteren zonder aan de andere eigen middelen te raken. _/-\o_

Het omgekeerde is waar. Wie het geluk heeft zonder PV en eigen opslag jaarlijks maar 500 € te betalen aan zijn huishoudelijke energierekening ziet daar nooit iets van terug. Wie nog meer moet uitgeven is maand na maand nog meer kwijt waar alleen de aandeelhouders van de nutsbedrijven en energieleveranciers feestjes mee bouwen. :+

Zie bv. mijn "afrekening" voor de maand augustus in het desbetreffende topic.
Er zijn gemiddeld maar twee maanden op een jaar dat ik een beetje voor energie betaal. De overige tien maanden wordt er winst gemaakt (bovenop de eigen gratis verbruikte energie).

Uiteraard is in deze ook "n=1" van toepassing maar het punt is dat ik niets "vergeet".
Dat in een andere situatie en met een ander uitgangspunt de rekening kan verschillen betwist ik niet. Maar ik moet gelukkig de rekening van een ander niet maken noch betalen. :)
vaak met je eens, maar "dit kost niets" is te kort door de bocht. npi.

Míjn EV "is al betaald" (door...) dus nu kost mijn EV niets meer?? ab-so-luut-niet.

Mijn PV heeft zich al terug betaald, dus kosten de opgewekte kWh-tjes niets meer?

sorry, niet mee eens.

vb:
PV installatie investering 5.000
PV opwek gedurende 15 jaren: 15x5.000kWh = 75.000kWh
prijs per kWh is dan...... € 0.066

Daar kan je NIETS aan veranderen, hoogstens schuiven met wáár je het op afschrijft

Gratis EV rijden met GRATIS kWh-tjes is-er-NIET-bij.

Creatief omgaan met afschrijvingen kan het wél gratis maken, of je kan er dan óók nog flink aan verdienen,
tis maar net in de eyes-of-the-beholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nou dan ben je het gewoon niet met me eens.
Maakt geen verschil voor mijn energieafrekening.

Voor mij is de rekensom eenvoudig hoor.
Grof gerekend voorbeeld: Wanneer ik 3000 kWh per jaar verbruik zonder PV kost me dat over twintig jaar minstens 3000 x 0,25 cent = 15.000 € (zonder de jaarlijkse vaste kosten in aanmerking te nemen).
Wanneer investeren in PV me initieel 9000 € (gefinancierd met een groene lening met belastingrecuperatie van de lage intrest, dus geen rendementsverliezen op eigen kapitaal waarmee initieel gefinancierd moet worden) kost en jaarlijks gemiddeld 5000 kWh produceert en jaarlijks minstens 2000 € opbrengt levert dat netto op 20 jaar 31000 € kapitaal op (zonder rekening te houden met de opbrengst uit wederbelegging van de opbrengst uit overproductie).
Energie moet ik dan gedurende 20 jaar niet betalen en er is nog overschot om na 20 jaar terug te investeren in vervangingen.

Wat een EV ermee te maken heeft begrijp ik niet. Ik betaal overigens niet voor het gebruik van een BEV.
Iedere kWh die ik thuis injecteer in de BEV levert me bruto geld op aan (nu) 28 cent/kWh. Netto ongeveer 20 cent/kWh. Ga ik elders laden brengt het niets extra op maar kost het me ook niets.

Je vergeet dat je met de combinatie van PV, thuisaccu (en EV) ook kan handelen en dus inkomsten kan genereren ipv alleen de kWh kost te delen door de intiële investering.

In andere topics zijn er tweakers die per dag meer dan 30€ genereren door te handelen op eigen productie. Daar kom ik nog niet eens aan want die moeite getroost ik me niet. Ik word liever slapend "rijk". :+

Gisteren toevallig aan een destination charger nog 15 kWh gratis geladen in de EV. Reken ik de werkgever niet aan. :)

Ik beweer ook nergens dat dit voor iedereen mogelijk is. Ik maak gewoon de eigen energierekening waarbij n = 1.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2024 20:19 ]

• Domba
Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:55:
[...]
Een T.V.T. van 13 jaar voor een paar kWh (dag) opslag terwijl je met de grillen van de huidige energie-lobby eigenlijk niet eens weet wat de situatie van 'morgen' je gaat brengen?
De situatie van "morgen" niet, maar wel dat het volgende drama om de volgende hoek is.

De netwerkbeheerders investeren miljarden in verzwaring, met het afwijkende systeem dat Nederland tov de rest van EU heeft, dat de vaste netwerkkostenin in enkele jaren verdubbeld zijn, voor het hebben van een elektra aansluiting mogelijk nog de duizend euro per jaar voorbij gaan.
Dat is een forse (woon)last, voor die met modaal of lager inkomen.

En de belastinginkomsten voor de overheid op energie deels opdrogen door electrificatie.
Bijv 1 liter brandstof, voor dezelfde afstand heeft een EV hooguit 5kWh nodig, met nu minder dan de helft aan belastinginkomsten voor de overheid in de praktijk nog lager, daar er veel meer manieren zijn om aan die 5kWh te komen, dan die 1ltr brandstof.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Domba schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:47:
[...]

De situatie van "morgen" niet, maar wel dat het volgende drama om de volgende hoek is.

De netwerkbeheerders investeren miljarden in verzwaring, met het afwijkende systeem dat Nederland tov de rest van EU heeft, dat de vaste netwerkkostenin in enkele jaren verdubbeld zijn, voor het hebben van een elektra aansluiting mogelijk nog de duizend euro per jaar voorbij gaan.
Dat is een forse (woon)last, voor die met modaal of lager inkomen.

En de belastinginkomsten voor de overheid op energie deels opdrogen door electrificatie.
Bijv 1 liter brandstof, voor dezelfde afstand heeft een EV hooguit 5kWh nodig, met nu minder dan de helft aan belastinginkomsten voor de overheid in de praktijk nog lager, daar er veel meer manieren zijn om aan die 5kWh te komen, dan die 1ltr brandstof.
Om op dat laatste terug te komen: De gemiddelde laadpaal hier in de wijk vraagt nú €0.69 / kWh (middels het Zweedse Rattenfall in een Enexis gebied / Noord Brabant). Als ik dan even terugreken naar benzine welke hier nú 1,85/L aan de pomp kost dan kan ik beter weer gaan opteren voor een ICE :o

Zakelijke Lease EV, en ik heb voldoende PV op m'n eigen dak liggen om m'n eigen jaarverbruik zonder die EV precies af te kunnen dekken dankzij de salderingsregeling....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Will_M schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:55:
[...]
[Een T.V.T. van 13 jaar voor een paar kWh (dag) opslag terwijl je met de grillen van de huidige energie-lobby eigenlijk niet eens weet wat de situatie van 'morgen' je gaat brengen?

Ik bedank dus nog maar even >:)
Het grote punt is uiteraard dat wie niet meer afhankelijk is van welke energielobby dan ook niet moet wakker liggen van wat de lobby wil.
Juist wie voor zijn energievoorziening nog afhankelijk is van derden moet naar de pijpen en prijzen van die lobby dansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:16:
[...]

Het grote punt is uiteraard dat wie niet meer afhankelijk is van welke energielobby dan ook niet moet wakker liggen van wat de lobby wil.
Juist wie voor zijn energievoorziening nog afhankelijk is van derden moet naar de pijpen en prijzen van die lobby dansen.
Feitelijk kan (bijna) niemand dat doordat 'Off-Grid' een illusie is voor het merendeel van de mensen welke een moderne levensstijl proberen na te streven :*)

• IvoB2
Ik heb het dan ook niet over off grid.
Het is niet omdat je bijna energieonafhankelijk bent dat je van het grid af moet.
Daar valt ook geld te verdienen voor particulieren. Je moet er uiteraard eerst zelf wat voor doen en er niet op staan te kijken.
Niets komt vanzelf.

In je eigen energievoorziening proberen te voorzien enoverschakelen van (deels) fossiel naar HE - dag en nacht - vind ik nu net "moderner" en comfortabeler dan afhankelijk blijven van een hoofdzakelijk centraal aangedreven energiesysteem waar de winsten eenrichtingsverkeer zijn.
Net zoals elektrisch aangedreven mobiliteit met relatief minimale energieverliezen "moderner" is dan je nog te moeten voortbewegen op een techniek uit de vorige eeuw met een uiterst laag rendement waarbij de gebruikte energie meer in nutteloze warmte wordt omgezet dan in beweging.

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 05-09-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:59
IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:53:
Ik heb het dan ook niet over off grid.
Het is niet omdat je bijna energieonafhankelijk bent dat je van het grid af moet.
Daar valt ook geld te verdienen voor particulieren. Je moet er uiteraard eerst zelf wat voor doen en er niet op staan te kijken.
Niets komt vanzelf.

In je eigen energievoorziening proberen te voorzien enoverschakelen van (deels) fossiel naar HE - dag en nacht - vind ik nu net "moderner" en comfortabeler dan afhankelijk blijven van een hoofdzakelijk centraal aangedreven energiesysteem waar de winsten eenrichtingsverkeer zijn.
Net zoals elektrisch aangedreven mobiliteit met relatief minimale energieverliezen "moderner" is dan je nog te moeten voortbewegen op een techniek uit de vorige eeuw met een uiterst laag rendement waarbij de gebruikte energie meer in nutteloze warmte wordt omgezet dan in beweging.
Fantastisch dat je grotendeels zelfvoorzienend bent qua electriciteit, maar dat is simpelweg niet voor iedereen een (financieel rendabele) optie.

Mijn warmtepomp bijvoorbeeld verbruikt in januari 1500 kWh en mijn dak ligt al bijna vol met PV. En wat isolatie betreft zijn er ook geen (financieel zinnige) maatregelen meer mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:15
Tinkerer84 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:16:
[...]

Fantastisch dat je grotendeels zelfvoorzienend bent qua electriciteit, maar dat is simpelweg niet voor iedereen een (financieel rendabele) optie.

Mijn warmtepomp bijvoorbeeld verbruikt in januari 1500 kWh en mijn dak ligt al bijna vol met PV. En wat isolatie betreft zijn er ook geen (financieel zinnige) maatregelen meer mogelijk.
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar ik heb een vrijstaand huis van 700 m3 en 180 m2 en gebruikte in januari ca. 450 kWh voor de warmtepomp. En we hebben het altijd lekker warm in huis. Dus wellicht is daar nog wel wat besparing te halen. 1500 kWh in 1 maand voor alleen de warmtepomp lijkt me heel veel.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
Jojan265 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:20:
[...]

Ik weet niet hoe groot je huis is, maar ik heb een vrijstaand huis van 700 m3 en 180 m2 en gebruikte in januari ca. 450 kWh voor de warmtepomp. En we hebben het altijd lekker warm in huis. Dus wellicht is daar nog wel wat besparing te halen. 1500 kWh in 1 maand voor alleen de warmtepomp lijkt me heel veel.
180 m² jaren 70 2-onder-1 kap huis met onder andere een buurman die nauwelijks stookt, en veel houten schuifpuien en glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tinkerer84 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:16:
[...]

Inderdaad.
Dat het voor iedereen zonder uitzondering toepasbaar is dat is dan ook niet mijn punt noch de vraag van dit topic. Dat dient iedereen op basis van de eigen verwachtingen en uitgangspunten uit te maken.

Zolang dat salderen in Nederland nog ongewijzigd toegepast wordt is er daar ook weinig kans dat het zonder dynamisch handelen en sturingen rendabel wordt.
Ongeacht waar je woont hangt het van de inkoopprijs en je verbruikrsprofiel af of een thuisaccu an sich een rendabel onderdeel van je energiemanagementsysteem wordt.
Zoals al geschreven is dat laatste zelfs bij mij niet het geval maar is het geheel, waar de thuisaccu onderdeel van is, wel rendabel.

Soms, maar dat is louter een individuele mening en handelswijze, kan je ook beter wat vooruitdenken en handelen ipv met de massa mee te lopen en pas in actie te komen wanneer iedereen dezelfde richting uitgaat. Belastingen en regelgeving is meestal dan ook toegespritst op wat de richting die de meerderheid uitgaat en niet op de uitzonderingen. Die worden wegens, net rendabel voor het beleid, doorgaans met rust gelaten. :+
Ander uitgangspunt dus. Dat verbruikt mijn WP niet eens op een heel stookseizoen.
Waarschijnlijk woon ik dan veel kleiner en hebben we ook nog eens andere comfortvereisten.

Mijn dak ligt ook al voor 75% vol met panelen.
Maar gezien deze al dateren van 2011 kan op dezelfde opp. en op 100% van de beschikbare opp. nu tot drie keer meer Wp geplaatst worden. En ik heb een vermoeden dat tegen 2031 (het plan om op jaarbasis van 86 naar 100% zelfvoorzienigheidsgraad door te stoten) dat beschikbare vermogen niet gaat wijzigen.
Gezien er ook aan de batterijinstallatie dan wijzigen zullen gebeuren (van één AC gekoppelde PV omvormer naar DC MPPT omvormers met minder verliezen tijdens de omzetting) lijkt me dat technisch geen probleem. De kosten voor deze uitbreiding worden gewoon gedragen door de jarenlange opbrengst
uit PV en het bijkomende rendement daarop.

Dat de opslagcapaciteit tijdens de winter van 15 naar 90 kWh gaat is uiteraard ook mooi meegenomen.
Op jaarbasis heb ik nu nog maar een 285 kWh netafname nodig (tijdens de maanden december en januari). Met een verdriedubbeling van de productiecapaciteit en uitbreiding van de opslagcapaciteit lijkt me dat dan geen probleem. Uiteraard blijft n = 1 ook dan van toepassing.
Maar in mijn onmiddellijke omgeving ken ik steeds meer huishoudens die dezelfde weg opgaan of al zijn gegaan. Dus zo uitzonderlijk is mijn situatie nu ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Tinkerer84 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:34:
[...]

180 m² jaren 70 2-onder-1 kap huis met onder andere een buurman die nauwelijks stookt, en veel houten schuifpuien en glas.
Dan vermoed ik echt dat er aan de warmtepomp kant nog wel wat winst te behalen is. Als je nu al 1500 kWh in Januari nodig bent, zal het met een erg strenge winter nog veel meer zijn.

Welke warmtepomp heb je en heb je bijvoorbeeld problemen met pendelen of overmatig veel defrosts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
Jojan265 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:45:
[...]

Dan vermoed ik echt dat er aan de warmtepomp kant nog wel wat winst te behalen is. Als je nu al 1500 kWh in Januari nodig bent, zal het met een erg strenge winter nog veel meer zijn.

Welke warmtepomp heb je en heb je bijvoorbeeld problemen met pendelen of overmatig veel defrosts?
Dat zou je misschien denken, maar toch is dat niet zo. Ik heb een Panasonic 9J, en bij -7 graden zoals afgelopen januari gaat er 3 kW in om 7,5 kW warmte te produceren bij een Ta van 38 graden (radiatoren). In combinatie met de hoge luchtvochtigheid (veel defrosts) zit je dan zo op 24x3=72 kWh per dag.

Een thuisbatterij is voor mij alleen interessant bij grote uurprijs verschillen met een dynamisch electriciteitscontract. Maar voordat dat financieel uit kan moeten de batterij prijzen nog veel verder dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
De Homewizard accu van 2.7kwh ziet er aantrekkelijk uit. Geen installatiekosten, inprikken klaar. Hun uitleg klinkt logisch; een grote accu krijg je niet leeg in de zomer, en niet vol in de winter. Je moet rekenen met een accu die je zo vaak mogelijk in het jaar vol kunt krijgen. Dat heb ik dus gedaan op basis van de panelen die ik heb liggen (38 stuks). Op basis van historie kan ik zien dat ik in de wintermaanden bijna niets teruglever dus ik ben uitgegaan van een realistische 9 maanden.

Het kan aan mij liggen, maar mis ik hier iets? De tvt komt uit op 20,8 jaar. Hoe kan dit met de huidige salderingsregel uberhaupt verkopen? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8RmWUVddVkezlMKWJ6d4zprpj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VgftjjdQP3wbo6QH2U64GwCD.png?f=user_large

En dan reken ik de degradatie van de accu en risico op kaput nog niet eens mee...

[ Voor 14% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 06-09-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:16
Je berekening is zeer grof. Er zijn veel variabelen.
BV. Op een kwakkeldag qua weer kun je per dag meer dan 2,7kwh in je batterij duwen.(en er weer uit) Dus meer gebruik van je batterij. Op 1 dag.
Maar belangrijker. Wat je niet afneemt. Hoef je ook niet te betalen..zit dat in je berekening?

[ Voor 23% gewijzigd door internet4me op 06-09-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:11

watercoolertje

Untertitel

fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:14:Het kan aan mij liggen, maar mis ik hier iets? De tvt komt uit op 20,8 jaar. Hoe kan dit met de huidige salderingsregel uberhaupt verkopen? 8)7
Met saldering is het inderdaad lastig, maar sommige salderen per maand of hebben dynamische tarieven dan ligt het allemaal toch weer anders.

Daarnaast vind ik 11.5 cent tlv echt niet reëel voor de komende 20 jaar, hooguit de komende 2 a 3 jaar als je dat al hebt. Het kan dus best dat het voor jou niet loont maar een ander die maar 4 cent krijgt wel.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
watercoolertje schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:10:
[...]
Met saldering is het inderdaad lastig, maar sommige salderen per maand of hebben dynamische tarieven dan ligt het allemaal toch weer anders.

Daarnaast vind ik 11.5 cent tlv echt niet reëel voor de komende 20 jaar, hooguit de komende 2 a 3 jaar als je dat al hebt. Het kan dus best dat het voor jou niet loont maar een ander die maar 4 cent krijgt wel.
Het is geen terugleververgoeding, maar een terugleverboete. Als die maar 4 cent is dan wordt het 50+ jaar tvt.
internet4me schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:00:
Je berekening is zeer grof. Er zijn veel variabelen.
BV. Op een kwakkeldag qua weer kun je per dag meer dan 2,7kwh in je batterij duwen.(en er weer uit) Dus meer gebruik van je batterij. Op 1 dag.
Maar belangrijker. Wat je niet afneemt. Hoef je ook niet te betalen..zit dat in je berekening?
Eens daar heb je gelijk in, de accu kan meerdere malen per dag leeg. Heel vaak zal dat niet voorkomen.

Vwb 2e punt, dit geldt alleen voor mensen zonder zonnepanelen. Wanneer je panelen hebt liggen kies je automatisch voor een vast contract ivm saldering. Ik denk dat daar de crux zit. Heb je panelen dan heeft een accu nemen geen zin totdat de saldering eraf gaat.

Homewizard doet alleen niets met handelen op onbalansmarkt of in/verkoop, en adverteert de accu als zijnde opslag voor je zonnepanelen, zodat ‘s nachts je standby verbruik wordt afgedekt. Dat is dus een financieel echt zeer slechte casus. Dan doe je het puur voor de groene gedachte.

[ Voor 48% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 06-09-2024 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinkerer84
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:21:

Vwb 2e punt, dit geldt alleen voor mensen zonder zonnepanelen. Wanneer je panelen hebt liggen kies je automatisch voor een vast contract ivm saldering. Ik denk dat daar de crux zit. Heb je panelen dan heeft een accu nemen geen zin totdat de saldering eraf gaat.
Je kan prima een dynamisch contract nemen met zonnepanelen. De energiebelasting saldeer je namelijk nog steeds op jaarbasis, en dat is al snel de helft van de prijs per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Keer het eens om...

investering: € 1.400,=
kWh prijs die je gemiddeld gaat besparen: € 0.22 (?)

dan moet je 1400/.22 "omzetten" ofwel: 6.364 kWh

hoeveel kWh denk je per jaar te gaan halen?? 800kWh?? dan ga je pas break even zijn bij: 7.95 jaren

Bedenk:
-terugloop capaciteit.
-wat de e-boeren nog gaan bedenken /toevoegen/ batterij-beboeten
- als je ná het terugverdien nog 500 euro maakt dan: 500,= delen op je (tvt jaren + de extra jaren)..

Is dat bv 8+2 jaren en dan 500,= in je handen...geeft 50,= PER JAAR winst.... is het je dat waard??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Tinkerer84 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:35:
[...]
Je kan prima een dynamisch contract nemen met zonnepanelen. De energiebelasting saldeer je namelijk nog steeds op jaarbasis, en dat is al snel de helft van de prijs per kWh.
Alles kan. Maar waarom zou je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:14:
De Homewizard accu van 2.7kwh ziet er aantrekkelijk uit. Geen installatiekosten, inprikken klaar. Hun uitleg klinkt logisch; een grote accu krijg je niet leeg in de zomer, en niet vol in de winter. Je moet rekenen met een accu die je zo vaak mogelijk in het jaar vol kunt krijgen. Dat heb ik dus gedaan op basis van de panelen die ik heb liggen (38 stuks). Op basis van historie kan ik zien dat ik in de wintermaanden bijna niets teruglever dus ik ben uitgegaan van een realistische 9 maanden.

Het kan aan mij liggen, maar mis ik hier iets? De tvt komt uit op 20,8 jaar. Hoe kan dit met de huidige salderingsregel uberhaupt verkopen? 8)7

[Afbeelding]

En dan reken ik de degradatie van de accu en risico op kaput nog niet eens mee...
Met de huidige saldering kan het inderdaad niet uit volgens mij. Want ook met een dynamisch contract zou je jaarlijks moeten kunnen salderen. Maar stel je voor dat de saldering in 2027 zou stoppen. En dat de prijs voor elektriciteit € 0,25 is en de TLV € 0,03. Dan zou het omslagpunt op ca. 5..7 jaar liggen.

Sommigen sorteren daar misschien al op voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:10
Tinkerer84 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:34:
[...]

Dan is je isolatie echt niet op orde imo. 1500kWh voor januari is erg veel.
Ik heb een veel kleinere woning (100m2) uit de jaren 50, maar had hem wel continu op 21 graden met een 5kW warmtepomp welke in januari 500kWh heeft verbruikt en 45m3 gas aan ondersteuning heeft gekregen van de ketel. 45m3 x 8,7kW warmte / cop 3 = ~130kWh. Samen 630kWh x 1,8 (jouw grotere woning) is 1134kWh.

Hoe oud is je (toch wel dubbele!?) glas? Er staat ergens een print op de metalen strip die tussen de ruiten zit. (Heb ik nieuw, HR++)
Is je dak geïsoleerd? En zo ja, in welk jaar? (Ik 2009, niet zo gek dik dus)
Spouwmuurisolatie? (Heb ik niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Hansieo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:55:
Keer het eens om...

hoeveel kWh denk je per jaar te gaan halen?? 800kWh?? dan ga je pas break even zijn bij: 7.95 jaren

Bedenk:
-terugloop capaciteit.
- als je ná het terugverdien nog 500 euro maakt dan: 500,= delen op je (tvt jaren + de extra jaren)..

Is dat bv 8+2 jaren en dan 500,= in je handen...geeft 50,= PER JAAR winst.... is het je dat waard??
Vergeet omzetverliezen niet. Ik heb een simulatie lopen in HA. Rekening houdend met de TLB en omzettingsverliezen kost de accu 6 ct per cyclus. Afschrijving ook meegenomen. Pas als het gat groter wordt mbt stroomprijs en boete wordt het anders. Met salderen eraf dus wordt het wel een winstgevend project. Anders is het meer hobby, ervaringen indoen voor een schappelijke prijs denk ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FcLQGEaQq3BD7gXWq5qUfDCSpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6bPSyX2Ami64lpEEQZWcX0Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 07-09-2024 13:43 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thepawn
  • Laatst online: 19:17
Ik zie veel mensen het financiële voordeel van een batterij berekenen door alleen aan de energierekening te denken, en aan niets anders. Ik hoop dat mijn standpunt uw denken verruimt. Toen ik zonnepanelen installeerde, moest ik een omvormer kiezen. Het verschil tussen een traditionele omvormer en een hybride met 15 kWh aan batterijen was 3000 euro. 3000 euro voor energieonafhankelijkheid gedurende 10+ jaar klonk als een goede deal voor mij. We hebben het over minder dan 25 euro verschil per maand, en we moeten berekenen of we het terugverdienen. De hybride omvormer levert mij de volgende voordelen op, het is aan u om te beslissen welke financiële waarde u eraan wilt geven: 1) EPEX-handel: ik kan een dynamisch contract nemen, heel goedkoop kopen en 's avonds weer verkopen als het duur is. dit betekent dat ik veel kan gebruiken als het goedkoop is (de auto opladen), maar nooit de dure vergoeding in de avond hoef te betalen 2) enorme UPS kan servers of het hele huis voeden tijdens een stroomstoring, of helemaal off-grid gaan tijdens de zomermaanden indien nodig 3) piekstroom-scheerfunctie: ik heb altijd meer stroom beschikbaar in huis, omdat het net en de batterijen optellen. als je de netwerkbeheerder om meer stroom vraagt, schieten de vaste kosten omhoog! 4) gratis warmte in huis als extra bonus van de epex-handel 5) verlies nooit productie van zonne-energie: als het net boven de 254V komt of helemaal uitvalt, laadt de omvormer gewoon de batterijen op of voorziet het huis van stroom in plaats van los te koppelen 6) altijd echte 100% groene energie in je huis, zonder gebruik te maken van "certificaten" 7) stabiliseer de spanning op het net en help de energietransitie 8) het energielabel wordt beter en de waarde van het huis stijgt: een heel huis met negatieve energierekeningen het hele jaar door is erg aantrekkelijk voor kopers 9) ik verwacht dat de overheid en de netbeheerder de subsidies voor batterijen zullen verhogen. Veel succes met je eigen beslissing. Voor de nieuwsgierigen: ik heb 13x 430Wp panelen op het zuiden, 15kWh 50V LFP-batterijen en een 5kW Deye-omvormer. De handel wordt automatisch uitgevoerd door Home Assistant op mijn eigen lokale server, zonder dat er abonnementskosten aan verbonden zijn.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:10
3000 euro voor 15kWh aan LFP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Volgens mij staat er 3000 euro verschil tussen een hybride omvormer en een normale omvormer. De batterij set is 15 kWh als basis. Volgens mij bedoeld @Thepawn dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 08-09-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
Als je zelf bouwt is dat nog duur, ik bouw 30kWh voor 3400 euro.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:26
Thepawn schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:09:
Ik zie veel mensen het financiële voordeel van een batterij berekenen door alleen aan de energierekening te denken, en aan niets anders. Ik hoop dat mijn standpunt uw denken verruimt. Toen ik zonnepanelen installeerde, moest ik een omvormer kiezen. Het verschil tussen een traditionele omvormer en een hybride met 15 kWh aan batterijen was 3000 euro. 3000 euro voor energieonafhankelijkheid gedurende 10+ jaar klonk als een goede deal voor mij. We hebben het over minder dan 25 euro verschil per maand, en we moeten berekenen of we het terugverdienen. De hybride omvormer levert mij de volgende voordelen op, het is aan u om te beslissen welke financiële waarde u eraan wilt geven: 1) EPEX-handel: ik kan een dynamisch contract nemen, heel goedkoop kopen en 's avonds weer verkopen als het duur is. dit betekent dat ik veel kan gebruiken als het goedkoop is (de auto opladen), maar nooit de dure vergoeding in de avond hoef te betalen 2) enorme UPS kan servers of het hele huis voeden tijdens een stroomstoring, of helemaal off-grid gaan tijdens de zomermaanden indien nodig 3) piekstroom-scheerfunctie: ik heb altijd meer stroom beschikbaar in huis, omdat het net en de batterijen optellen. als je de netwerkbeheerder om meer stroom vraagt, schieten de vaste kosten omhoog! 4) gratis warmte in huis als extra bonus van de epex-handel 5) verlies nooit productie van zonne-energie: als het net boven de 254V komt of helemaal uitvalt, laadt de omvormer gewoon de batterijen op of voorziet het huis van stroom in plaats van los te koppelen 6) altijd echte 100% groene energie in je huis, zonder gebruik te maken van "certificaten" 7) stabiliseer de spanning op het net en help de energietransitie 8) het energielabel wordt beter en de waarde van het huis stijgt: een heel huis met negatieve energierekeningen het hele jaar door is erg aantrekkelijk voor kopers 9) ik verwacht dat de overheid en de netbeheerder de subsidies voor batterijen zullen verhogen. Veel succes met je eigen beslissing. Voor de nieuwsgierigen: ik heb 13x 430Wp panelen op het zuiden, 15kWh 50V LFP-batterijen en een 5kW Deye-omvormer. De handel wordt automatisch uitgevoerd door Home Assistant op mijn eigen lokale server, zonder dat er abonnementskosten aan verbonden zijn.
Mooi hè een samenleving met heel veel mensen en met dito opvattingen (o.i.d.).
Ik lees toch echt wel in de topics dat er heel verschillend gedacht en wordt gedaan, van bomengroen tot eurigroen.
Grote punt is, denk ik, dat je eerst een product moet kopen om te kunnen tweaken voordat het bomengroen kan profiteren.
Heel veel mensen hebben een (klein) budget en kunnen die euri maar 1x uitgeven, die euri van een ander is nu eenmaal makkelijker uit te geven.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
Ja dat zijn tegenwoordig wel ongeveer de prijzen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
habbekrats schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:58:
[...]

Als je zelf bouwt is dat nog duur, ik bouw 30kWh voor 3400 euro.
Dat is lekker. Victron?

Ik kan het helaas zelf niet. Ben niet handig met stroom (veel te weinig kennis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
  • Laatst online: 19:17
Simpel360 schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:01:
[...]

Heel veel mensen hebben een (klein) budget en kunnen die euri maar 1x uitgeven
Nou, als dat het geval is, kan ik gemakkelijk nog veel meer redenen geven dan alleen geld om GEEN batterij te installeren: 1) over het algemeen erg afkerig van verandering 2) altijd verwachten dat iemand anders de problemen oplost 3) geen kennis van "investeren" of wiskunde in het algemeen 4) zorgen over veiligheid 5) geen zonnepanelen of eigen dak, dus bovenstaande voordelen zijn onzin 6) geen zorg over het milieu of de energietransitie 7) geen behoefte aan een UPS in huis 8) gelooft dat het elektriciteitsnet nooit zal uitvallen en dat de overheid energie altijd goedkoop zal houden met subsidies 9) is blij om de rest van zijn leven benzine en gas te kopen, in de verwachting dat de prijs laag zal blijven

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Thepawn schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:50:
[...]

Nou, als dat het geval is, kan ik gemakkelijk nog veel meer redenen geven dan alleen geld om GEEN batterij te installeren: 1) over het algemeen erg afkerig van verandering 2) altijd verwachten dat iemand anders de problemen oplost 3) geen kennis van "investeren" of wiskunde in het algemeen 4) zorgen over veiligheid 5) geen zonnepanelen of eigen dak, dus bovenstaande voordelen zijn onzin 6) geen zorg over het milieu of de energietransitie 7) geen behoefte aan een UPS in huis 8) gelooft dat het elektriciteitsnet nooit zal uitvallen en dat de overheid energie altijd goedkoop zal houden met subsidies 9) is blij om de rest van zijn leven benzine en gas te kopen, in de verwachting dat de prijs laag zal blijven
Dit is niet de groep waar ik op doelde.
Maar je hebt gelijk, deze door jou genoemde groep bestaat ook. Ik denk alleen dat je deze groep niet snel als tweaker zal aantreffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 08-09-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 23:08
[...]

Tja, wat doe je dan in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 22:49
[...]

Al je argumenten zullen wel voor iemand geldig zijn, maar laat de individuele personen ze zelf oprakelen en ga niet in de schoenen van een ander staan. Zonde van de tijd hier om nú hier door heen te moeten ploeteren. Het lijkt nu dat je wilt discussiëren om te discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Lord Anubis schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:36:
[...]

Al je argumenten zullen wel voor iemand geldig zijn, maar laat de individuele personen ze zelf oprakelen en ga niet in de schoenen van een ander staan. Zonde van de tijd hier om nú hier door heen te moeten ploeteren. Het lijkt nu dat je wilt discussiëren om te discussiëren.
Lees ook de vorige post even. Juist leuk om de tegenstrijdigheid tussen mensen aan te geven :D

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zwerius schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:21:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik als PV-eigenaar met 's zomers een behoorlijk overschot en 's winters een behoorlijk tekort (o.a. door WP), nog niet direct het voordeel zie van dynamishe contracten.
Kan iedereen zich uiteraard voorstellen, maar hoop dat je wel beseft dat dat exact de reden is dat de huidige situatie niet langer houdbaar is en daarom moet veranderen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
Srednier schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:39:
[...]

Lees ook de vorige post even. Juist leuk om de tegenstrijdigheid tussen mensen aan te geven :D
Kan wel zijn maar laten we dat aan hun zelf overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freespeech_nl
  • Laatst online: 26-07 19:02
Ik haak even aan op dit topic in plaats van een nieuwe te starten: is er iemand die ervaring heeft met de Tesla PowerWall 3 en terugleveren?

Ik weet dat de accu dit kan volgens de specs. Maar Frank Energie ondersteund deze accu (nog) niet. Ik ken zo geen andere leverancier die deze accu wel aan kan sturen. Kan dat eventueel met Home Assistant?

Ik wil specifiek kijken naar de PW 3 omdat deze 11,5kW kan leveren en 3 fasig is. Ik kan dus mijn hele huis er op draaien indien nodig. Echter wil ik graag mijn dynamische energie contract omzetten in een "leveranciers contract" zodat ik kan meedoen op de onbalans markt zoals via Frank Energie. Frank Energie geeft aan dat het ook zou werken als ik zelf de accu aan kan sturen (dit moet dan per kwartier minimaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
freespeech_nl schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:16:
Ik haak even aan op dit topic in plaats van een nieuwe te starten: is er iemand die ervaring heeft met de Tesla PowerWall 3 en terugleveren?

Ik weet dat de accu dit kan volgens de specs. Maar Frank Energie ondersteund deze accu (nog) niet. Ik ken zo geen andere leverancier die deze accu wel aan kan sturen. Kan dat eventueel met Home Assistant?

Ik wil specifiek kijken naar de PW 3 omdat deze 11,5kW kan leveren en 3 fasig is. Ik kan dus mijn hele huis er op draaien indien nodig. Echter wil ik graag mijn dynamische energie contract omzetten in een "leveranciers contract" zodat ik kan meedoen op de onbalans markt zoals via Frank Energie. Frank Energie geeft aan dat het ook zou werken als ik zelf de accu aan kan sturen (dit moet dan per kwartier minimaal).
Heb je meer info hoe FE dat dan wil doen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Lord Anubis schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:36:
Lord Anubis schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:42:
Kan wel zijn maar laten we dat aan hun zelf overlaten.
Geldt evengoed voor het lijstje pro's, als we gaan censureren dan beide kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Taro schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:30:
[...]

Kan iedereen zich uiteraard voorstellen, maar hoop dat je wel beseft dat dat exact de reden is dat de huidige situatie niet langer houdbaar is en daarom moet veranderen?
En hoe dacht je het gat tussen zomer en winter dan op te lossen.
Wat in iedergeval niet gaat is dit local bij je thuis via batterij systemen te doen, want die hebben een heel andere functie.
Voor de winter zou je al snel een capaciteit van 600->1.000 kWh in een batterij systeem moeten hebben.
In een thuis situatie is dat gewoon met de huidige technologie ondenkbaar.
De enige alternatief voor salderen is dat men een eerlijke prijs voor zijn teruggeleverde stroom dient te krijgen, de eerder door de politiek genoemde minimale 80% van de prijs die je zelf zou moeten betalen is hierbij de juiste stap in die richting. (Zonder belastingen)
Uiteraard dienen de TLK hierbij te vervallen, ook gezien dat op dit moment nog geen enkele e-boer deze kosten heeft kunnen aantonen, er is zelfs onafhankelijk aangetoond dat deze kosten in 2023 gedaald zijn en totaal niet in verhouding staan met wat men nu hiervoor rekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ja, en zo ken ik er nog wel veel meer dome uitvluchten waarom mensen het niet doen.
Er zijn in principe 3 redenen waarom mensen iets niet doen wat ze waarschijnlijk wel zouden (moeten/kunnen).
1) men weet het niet, de remedie is om dit aan hun te vertellen zodat ze die kennis wel krijgen.
2) men kan het niet, dan moet je kijken waarom ze denken dat ze het niet kunnen en daar zo mogelijk op inspelen.
3) men wil het niet, ook daar zul je dus moeten kijken waarom dat zo is en ook daar op inspelen.
En, ja soms blijkt het dus ook gewoon niet te kunnen.
Belangrijk in deze is echter dat je iedereen in zijn waarde moet laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MacD007 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:33:
[...]

Wat in iedergeval niet gaat is dit local bij je thuis via batterij systemen te doen, want die hebben een heel andere functie.
Voor de winter zou je al snel een capaciteit van 600->1.000 kWh in een batterij systeem moeten hebben.
De enige alternatief voor salderen is dat men een eerlijke prijs voor zijn teruggeleverde stroom dient te krijgen, de eerder door de politiek genoemde minimale 80% van de prijs die je zelf zou moeten betalen is hierbij de juiste stap in die richting. (Zonder belastingen)
Uiteraard dienen de TLK hierbij te vervallen, ook gezien dat op dit moment nog geen enkele e-boer deze kosten heeft kunnen aantonen, er is zelfs onafhankelijk aangetoond dat deze kosten in 2023 gedaald zijn en totaal niet in verhouding staan met wat men nu hiervoor rekend.
Ho ho, ik zeg niet dat ik de oplossing heb, ik geef alleen aan dat in de zomer terugleveren en dat in de winter weer even als zijnde een grote accu afnemen in de huidige vorm niet lang(er) houdbaar is. Dat men het overstappen naar dynamische tarieven niet ziet zitten begrijp ik, maar dat betekent niet dat ik er een oplossing voor heb.

Persoonlijk denk ik dat de beste oplossing zou zijn om iedereen op dynamisch over te laten stappen. Dan kunnen alle andere vreemde regelingen worden afgeschaft. En ja, dat zal begrijpelijk veel weerstand oproepen, maar de beste manier om mensen hun afnamegedrag aan te laten passen is niet door er een vaste schil overheen te gooien, maar door helder te maken wanneer stroom schaars en wanneer er een overschot van is, en dat terug te laten komen in de hoogte van het tarief. Let maar op hoeveel mensen ineens niet meer direct na thuiskomst de stekker in de auto stoppen en een domme laadpaal kopen, maar hun gedrag erop gaan aanpassen. En om de pieken op te vangen mooi goedkoop dynamisch of zonnestroom laden en tijdens de duurdere uren uit de accu verbruiken.

Daarom is een overschot aan energie op zich wel goed, het creëert ruimte om dit op te slaan voor andere momenten. En dat er in de winter moet worden bijgesprongen vanuit andere bronnen is nog een tijdje onvermijdelijk, maar ook met voldoende wind zijn de tarieven in de winter niet per se erg hoog.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Eerlijk gezegd... in dat hele lijstje doem-gedachtes... vind ik persoonlijk het veiligheid aspect nog wel een serieuze.
Ik heb nog geen accu en wil op een gegeven moment best een gokje wagen, maar ik wil geen gokje wagen dat mijn huis in de brand gaat.
Daarom vermijd ik ook een DHZ systeem op basis van ongecontroleerde Chinese dozen.
Daarom vraag ik me sterk af "of dit naast de bestaande solaredge omvormer op zolder moet gaan komen", of toch als stand alone in het schuurtje in de tuin.
(NB, mijn solaredge omvormer is iets van 7 jaar oud en niet hybride, dus in beide gevallen kost het me een omvormer)

Inmiddels loopt mijn Facebook over van commerciële aanbieders die het bij me willen installeren.
Dan vraag ik me af.... is dat hetzelfde Chinese spul waar ik twijfel bij heb maar dan met een vertrouw wekkende sticker?
Als dat zo is heeft het geen zin om "voor de veiligheid DHZ te vermijden".
Sowieso wil ik liever iets DHZ achtigs, maar dan wel veilig.

Iemand die iets zinnigs heeft te zeggen over veiligheid? Dan bedoel ik niet "goed opletten" want dat weet ik al, maar "zo vaar je een veilige koers".

Mijn doel is momenteel januari 2027. Tot die tijd lees ik alles en maak plannen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freespeech_nl
  • Laatst online: 26-07 19:02
John245 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:27:
[...]

Heb je meer info hoe FE dat dan wil doen?
FE is een speler op de onbalans markt (net als de meeste energieleveranciers overigens). In plaats van een dynamisch contract waarbij je de day ahead prijzen betaalt betaal je bij hen de spot prijzen van de onbalans markt per kwartier (en zij worden zelfs per minuut afgerekend).

FE stuurt dan je thuis accu aan en laat deze ontladen als dat geld oplevert en ook laden als dat geld oplevert (bij een negatieve energieprijs dus). En ze kunnen nog meer "slimme" apparaten aansturen om maximale winst te halen. Zij houden geloof ik 10-20% van de winst op die onbalans in, de rest krijg je uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
3000 euro voor energieonafhankelijkheid gedurende 10+ jaar klonk als een goede deal voor mij.
Dat is natuurlijk nonsense als je in Nederland woont, want in de zomer houdt je een overschot en in de winter een te kort. Minder afhankelijk wordt je wel, maar absoluut niet onafhankelijk.
1) EPEX-handel: ik kan een dynamisch contract nemen, heel goedkoop kopen en 's avonds weer verkopen als het duur is. dit betekent dat ik veel kan gebruiken als het goedkoop is (de auto opladen), maar nooit de dure vergoeding in de avond hoef te betalen
De auto opladen uit een 15 kWh accu? Daar kom je niet erg ver mee. Daarnaast moet je rekening houden met de energie verliezen, waardoor je al een significante spread in prijs nodig hebt om het werkend te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Taro schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:17:
[...]

Ho ho, ik zeg niet dat ik de oplossing heb, ik geef alleen aan dat in de zomer terugleveren en dat in de winter weer even als zijnde een grote accu afnemen in de huidige vorm niet lang(er) houdbaar is. Dat men het overstappen naar dynamische tarieven niet ziet zitten begrijp ik, maar dat betekent niet dat ik er een oplossing voor heb.

Persoonlijk denk ik dat de beste oplossing zou zijn om iedereen op dynamisch over te laten stappen. Dan kunnen alle andere vreemde regelingen worden afgeschaft. En ja, dat zal begrijpelijk veel weerstand oproepen, maar de beste manier om mensen hun afnamegedrag aan te laten passen is niet door er een vaste schil overheen te gooien, maar door helder te maken wanneer stroom schaars en wanneer er een overschot van is, en dat terug te laten komen in de hoogte van het tarief. Let maar op hoeveel mensen ineens niet meer direct na thuiskomst de stekker in de auto stoppen en een domme laadpaal kopen, maar hun gedrag erop gaan aanpassen. En om de pieken op te vangen mooi goedkoop dynamisch of zonnestroom laden en tijdens de duurdere uren uit de accu verbruiken.

Daarom is een overschot aan energie op zich wel goed, het creëert ruimte om dit op te slaan voor andere momenten. En dat er in de winter moet worden bijgesprongen vanuit andere bronnen is nog een tijdje onvermijdelijk, maar ook met voldoende wind zijn de tarieven in de winter niet per se erg hoog.
en jij denkt dat de huidige prijzen die je bij dynamische tariefen ziet dan ook nog zo zullen blijven, ik wens je veel geluk, want wat jij blijkbaar vergeet dat dynamisch maar nu nog een heel klein marktaandeel heeft.
wat gebeurt als in de zomer ploseling iedereen die "gratis" stroom wil hebben, dan blijkt namelijk dat die gratis stroom helemaal niet meer gratis is.
Voor de huidige situatie waar een zeer klein aantal gebruikers de overhead afnemen is dat voor de E-boeren prima en rekenen daarvoor zeer lage prijzen, echter als ploseling iedereen deze goedkope stroom wil hebben blijkt deze er helemaal voor die prijs niet te zijn.
en dan betaal je gewoon de prijs van de termijnmarkt.
nee, sorry ik zie helemaal niets in je voorstel.

De enige goed oplossing zou zijn om de energiemarkt weer helemaal in overheidshand te houden, alle comerciele bedrijven eruit gooien en ja, mogelijk dat een overheid ietsjes minder effetief werkt, maar dat als nog altijd 100% beter dan wat voor miljarden winsten de E-boeren elk jaar uit onze zaken trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
MacD007 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:33:
[...]

Ondenkbaar is denk ik het verkeerde woord, nog niet economisch in Nederland.
Bijv het kan als met 10MWh/j alles kunt voorzien incl buiten zwembad, in Duitsland maakt HSP de PICEA 1&2 al een jaar of 4 die het als het waterstof opslaan en zorgt dat een 20kWh accu opgeladen blijft.
Het systeem is gekeurd en wordt ook toegepast bij bestaande vrijstaande woningen binnen de bebouwde kom, daar zal je in Nederland nog de meeste moeite mee hebben, meerdere pallets met 12 (450kWh [50-60% elektra rest is warmte]) of 16 (600kWh) cilinders per pallet, elk met waterstof tegen de gevel of op een paar meter er vanaf die 24/7 op een centrale dienen aangesloten te zijn voor remote lek monitoring.

In de zomer wordt de verlies warmte gebruikt voor warmwater en in winter voor luchtverwarming (waarmee enkel voor passief woningen of die er dicht tegen aan zitten). die paar honderd per jaar die het aanschaffen. Houden de meeste nog wel de netaansluiting aan, maar niet allemaal.
Wat opvalt is dat elke vrij ruimte, ook de gevels worden gebruikt voor ca 15 kWp PV, daar HSP vrij conservatief rekent met dat eind juni de waterstof tanks vol zouden moeten zijn, ipv begin augustus op basis van gemiddeld jaar, vanwege ze maar 150-250 per jaar kunnen produceren en installeren en vrij selectief zijn.
Het is hele forse investering met 15-20jaar terugverdientijd in Duitsland, dat is niet zo naar Nederland te vertalen,
In Duitsland zijn wel meer aanbieders onderweg, maar nog niet met zo compleet ontzorgt concept incl jaarlijks onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
freespeech_nl schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:42:
[...]

FE is een speler op de onbalans markt (net als de meeste energieleveranciers overigens). In plaats van een dynamisch contract waarbij je de day ahead prijzen betaalt betaal je bij hen de spot prijzen van de onbalans markt per kwartier (en zij worden zelfs per minuut afgerekend).

FE stuurt dan je thuis accu aan en laat deze ontladen als dat geld oplevert en ook laden als dat geld oplevert (bij een negatieve energieprijs dus). En ze kunnen nog meer "slimme" apparaten aansturen om maximale winst te halen. Zij houden geloof ik 10-20% van de winst op die onbalans in, de rest krijg je uitgekeerd.
Tot dusver begrijp ik het.

Echter je schreef dat je ook zelf de batterij mag aansturen. Dan hebben ze dus 0,0 controle.

Was juist benieuwd hoe dat werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:28:
[...]

Dat is natuurlijk best wel onzin.

Een keukenapparaat verdient zich zeker wel terug, want ik hoef niet af te wassen. Het is alleen niet in geld uit te drukken.

Een batterij MOET zich terugverdienen anders kan ik het net zo goed uit het net trekken. PV eigenlijk ook maar daarvan kun je nog zeggen dat ze op een gegeven moment CO neutraal worden en je dus nog iets goeds voor het milieu doet. Dat is bij een accu niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
freespeech_nl schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:42:
[...]

kan best wezen, maar lees je hier ergens wat bv. -1- cycle van een batterij kost?
Ik geloof niet dat die waarde ergens hier op het forum is benaderd.

Met dát getal kan je bepalen of het nut heeft om een cycle uit te voeren, eerder niet (m2C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MacD007 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:03:
[...]

en jij denkt dat de huidige prijzen die je bij dynamische tariefen ziet dan ook nog zo zullen blijven, ik wens je veel geluk, want wat jij blijkbaar vergeet dat dynamisch maar nu nog een heel klein marktaandeel heeft.
wat gebeurt als in de zomer ploseling iedereen die "gratis" stroom wil hebben, dan blijkt namelijk dat die gratis stroom helemaal niet meer gratis is.
Voor de huidige situatie waar een zeer klein aantal gebruikers de overhead afnemen is dat voor de E-boeren prima en rekenen daarvoor zeer lage prijzen, echter als ploseling iedereen deze goedkope stroom wil hebben blijkt deze er helemaal voor die prijs niet te zijn.

De enige goed oplossing zou zijn om de energiemarkt weer helemaal in overheidshand te houden, alle comerciele bedrijven eruit gooien en ja, mogelijk dat een overheid ietsjes minder effetief werkt, maar dat als nog altijd 100% beter dan wat voor miljarden winsten de E-boeren elk jaar uit onze zaken trekt.
Nee, dat denk ik helemaal niet, je maakt wel erg veel aannames, haalt er dingen bij die ik niet zeg en legt mij woorden in de mond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hansieo schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:55:
Keer het eens om...

Bedenk:
-terugloop capaciteit.

En waar moet dat ding staan? Ik woon al niet groot. Weer een stuk bergruimte weg.

Serieus punt hoor, ik troll niet. Voor 50 euro per jaar ga ik dat plekje waar bijvoorbeeld precies de koffer past niet opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Jojan265 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:02:
[...]

Met de huidige saldering kan het inderdaad niet uit volgens mij. Want ook met een dynamisch contract zou je jaarlijks moeten kunnen salderen. Maar stel je voor dat de saldering in 2027 zou stoppen. En dat de prijs voor elektriciteit € 0,25 is en de TLV € 0,03. Dan zou het omslagpunt op ca. 5..7 jaar liggen.

Sommigen sorteren daar misschien al op voor.
Als mijn tante een….

Als de saldering eraf gaat is het vroeg genoeg om aan een accu te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
FreakNL schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:29:
[...]

Een keukenapparaat verdient zich zeker wel terug, want in hoef niet af te wassen. Het is alleen niet in geld uit te drukken.

Een batterij MOET zich te terugverdienen anders kan in het net zo goed uit het net trekken. PV eigenlijk ook maar daarvan kun je nog zeggen dat ze op een gegeven moment CO neutraal worden en je dus nog iets goeds voor het milieu doet. Dat is bij een accu niet het geval.
Ah zo op die freaky manier. :)
Mij even goed. Mijn thuisbatterij verdient zich zeker wel terug, want ik hoef geen rekening meer te houden met het net. Het is alleen niet in geld uit te drukken.
En vooral, ik MOET helemaal niets. :+

Eén ding is wel al duidelijk: voor jou is - zolang er een openbaar net is - een thuisaccu niet interessant. Je doet het dus gewoon niet.
Voor mij is ze dat al geruime tijd. Ik deed het dus al wel.
Iedereen tevreden.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 13:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nee je moet niets maar als het terugverdienen niet in geld uit te drukken is hoe dan wel?

Een auto verdient zich terug omdat je vervoer hebt
PV verdient zich terug omdat je op een gegeven moment je investering eruit hebt en dan geld gaat verdienen
Een vaatwasser verdient zich terug want doet mijn afwas
Een grasmaaier verdient zich terug omdat je dan niet op de knieën hoeft met een schaar :+

Wat is het doel van die accu? Als je hem financieel niet terugverdient wat is dan wel het doel? Dat kan ook hobby zijn, dat is ook een doel.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 09-09-2024 13:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
MacD007 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:03:
[...]
Dan mag men wat mij betreft kiezen: mij meer betalen voor die stroom of elders 'm goedkoper proberen te vinden (voorlopig verkoop ik mijn overproductie nog tussen de 7,5 en 28 cent/kWh).
Ik ga er ook niet van uit dat dit een eeuwigdurende situatie is maar wat er al is binnen gekomen kan men uiteraard ook niet meer afpakken. Hebben is hebben en krijgen is de kunst zeggen ze hier. :)
echter als ploseling iedereen deze goedkope stroom wil hebben blijkt deze er helemaal voor die prijs niet te zijn.
Het punt is uiteraard dat dit helemaal niet zo plotseling van de ene dag op de andere zal veranderen.
Relatief gezien zijn er nog maar weinig mensen die hun eigen energie opwekken tot een graad van volledige zelfvoorzienigheid en nog minder die een thuisaccu hebben (er zijn er zelfs die er niet aan willen zolang er een net beschikbaar blijft). Laat staan dat ze daarmee gaan handelen.
Het punt is dat tot op heden zij dien hun eigen energie produceren, opslaan en verhandelen niet alleen niet betalen voor hun energiebehoefte maar er nog een extra zakcentje aan overhouden.
Het zijn net diegenen die nog deels tot volledig van het net afhankelijk zijn die gewoon de prijzen betalen die men hen extern oplegt. Met nog een extraatje voor de dividenden van de aandeelhouders van de energieboeren.
Goed gek jij.
Dat is een "goede" oplossing voor mensen die wars zijn van eigen initiatief te nemen en geen verantwoordelijkheid willen nemen om te voorzien in eigen behoeften en dan hun handje maar ophouden bij de overheid om in hun behoeften te voorzien bang daar zelf iets voor te moeten doen.
Ik neem liever zelf die verantwoordelijkheid en het initiatief om de winst grotendeels aan mezelf uit te keren ipv aan wie dan ook.
Daardoor betalen netbeheerders en energieleveranciers mij al jaren en niet andersom. En daar kan ik best mee leven. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
FreakNL schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:46:
Nee je moet niets maar als het terugverdienen niet in geld uit te drukken is hoe dan wel?
Dat was jouw uitgangspunt.
Een vaatwas, etc. moet je niet "terugverdienen" in geld maar een batterij plots weer wel. :+
Je wijzigt gewoon je eigen stelling naargelang het in je eigen kraam past.

Ik zal het nog eens herhalen: ik moet helemaal niets. Dus ook een thuisbatterij "terugverdienen" moet ik niet.
En dat ik inzake energie voor mobiliteit en huishouden al jaren geen vaste maandlasten meer heb, niet meer afhankelijk ben van de wispelturige overheid, netbeheerders die hun eigen infra niet meer volledig onder controle hebben en energiebedrijven die hun eigen energie crisissen organiseren om de prijzen in de hoogte te kunnen drijven (waar de eindgebruikers dan weet met het opgeheven handje bij de overheid staan bedelen om energetisch te kunnen rondkomen) is voor mij alleen al een O.N.B.E.T.A.A.L.B.A.A.R voordeel.
Dat jij daar anders over denkt mag en kan. Daarom dat we dan ook totaal andere uitgangspunten met andere oplossingen hebben.
Een auto verdient zich terug omdat je vervoer hebt
Wat ook onzin is.
Moest dat het uitgangspunt zijn reden we allemaal in de goedkoopste DACIA rond.
Verzorgt even goed je vervoer. Maar de een doet dat in een Dacia, de ander in een Porsche en nog een heel gamma er tussen. Ga je daar ook telkens aan vragen waarom ze niet in een Dacia rijden die zichzelf veel vlugger gaat "terug verdienen".

Nogmaals, wanneer ik iets koop wordt dat onmiddellijk afgerekend. Er moet dus niets terugverdiend worden. Wanneer alles wat ik koop zich hier op termijn zou "terug verdienen" zou ik maar een paar jaar moeten werken voor een inkomen. Eenmaal ik een huis, auto en wat comfort had zou ik kunnen stoppen met het vergaren van inkomen want alles zou zich toch op termijn "terug verdienen".

Het grappige - vanuit mijn standpunt - is nu net dat mijn auto, badkamer, keuken, fiets,.... zich niet terugverdienen want ze slijten en moeten op termijn vervangen worden door een nieuw exemplaar. Een van de weinige zaken die zich tijdens hun normale gebruiksduur wel terugverdienen zijn mijn energetische investeringen. Ze genereren tijdens hun normale looptijd immers meer winst dan de investering heeft gekost. Dat kan ik maar van weinig zaken in en rond mijn woning stellen.

Dat de combinatie van PV + thuisaccu + EV niet voor iedereen een rendement geeft begrijp ik best.
Voor mij levert het in euro meer op dan ik er heb ingestoken.
Verschillende situaties vragen om verschillende oplossingen.

Voor wie een thuisaccu een volledige verliespost is en niet meer dan dat moet het vooral niet doen.
Geen probleem mee. Maar je moet er ook geen probleem van proberen te maken wanneer in een andere situatie het omgekeerde van toepassing is. Ieder zijn eigen keuzes en de gevolgen van die keuzes.
Overigens benieuwd hoe iemand met maand na maand terugkerende vaste kosten voor huishoudelijke energie en mobiliteit die kosten ooit gaat "terugverdienen". Dat is geld dat in één richting gaat en waar je nooit nog iets van terug ziet.
In investeer in een eigen energiemanagement waarbij ik na afbetaling van de investering nog steeds voldoende energie genereer, zonder vast maandlasten, en bovendien nog extra betaald wordt om te handelen met die energie. Op het einde van de rit alleen maar winst. Maar je moet er uiteraard eerst zelf wat voor doen en risico willen dragen ipv te eisen dat anderen, waaronder de overheid, dat voor je komt oplossen.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Domba schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:09:
[...]
Ondenkbaar is denk ik het verkeerde woord, nog niet economisch in Nederland.
Bijv het kan als met 10MWh/j alles kunt voorzien incl buiten zwembad, in Duitsland maakt HSP de PICEA 1&2 al een jaar of 4 die het als het waterstof opslaan en zorgt dat een 20kWh accu opgeladen blijft.
Het systeem is gekeurd
welke keuring in Nederland conform PGS 15 ?
en wordt ook toegepast bij bestaande vrijstaande woningen binnen de bebouwde kom, daar zal je in Nederland nog de meeste moeite mee hebben, meerdere pallets met 12 (450kWh [50-60% elektra rest is warmte]) of 16 (600kWh) cilinders per pallet, elk met waterstof tegen de gevel of op een paar meter er vanaf die 24/7 op een centrale dienen aangesloten te zijn voor remote lek monitoring.
leuk, alleen wat kost dergelijke installaties ?
In Nederland heeft een normaal huis helemaal niet eens de ruimte voor dergelijke systemen, zeker als je daar ook nog de eisen van PGS15 erbij gaat optellen. Zie ik hier in Nederland nog zo snel niet gebeuren.
waarbij de gascilinders ook nog elke 10 jaar gekeurd dienen te worden. (PED)
In de zomer wordt de verlies warmte gebruikt voor warmwater en in winter voor luchtverwarming (waarmee enkel voor passief woningen of die er dicht tegen aan zitten). die paar honderd per jaar die het aanschaffen. Houden de meeste nog wel de netaansluiting aan, maar niet allemaal.
Wat opvalt is dat elke vrij ruimte, ook de gevels worden gebruikt voor ca 15 kWp PV, daar HSP vrij conservatief rekent met dat eind juni de waterstof tanks vol zouden moeten zijn, ipv begin augustus op basis van gemiddeld jaar, vanwege ze maar 150-250 per jaar kunnen produceren en installeren en vrij selectief zijn.
Het is hele forse investering met 15-20jaar terugverdientijd in Duitsland, dat is niet zo naar Nederland te vertalen,
In Duitsland zijn wel meer aanbieders onderweg, maar nog niet met zo compleet ontzorgt concept incl jaarlijks onderhoud.

[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:30:
[...]

Dat was jouw uitgangspunt.
Een vaatwas, etc. moet je niet "terugverdienen" in geld maar een batterij plots weer wel. :+
Je wijzigt gewoon je eigen stelling naargelang het in je eigen kraam past.
Zou het gewoon kunnen dat de eisen en voorwaarden daarin verschillen?
Een vaatwasser koop je voor het gemak, er is daar geen geld mee te verdienen.
Voor een batterij die je wilt gebruiken ipv energie te kopen, dus als vervanging van een andere uitgave, is de gedachte helemaal niet zo verkeerd om je af te vragen of je daarmee niet water naar de zee aan het dragen bent.
in die situatie is het zelfs heel verstandig om daarover na te denken. natuurlijk kun je zelf bepalen om dat niet te doen, prima, dat is je eigen keuze. In dat geval zou je ook gewoon 1 keer per week naar de daklozenopbvang gaan en daar voor gratis soep zorgen, zijn hun blij en blijkbaar jij ook, want tenslotte bekommer je niet wat het allemaal kost. ik zou dan nog eerder voor die tweede keuze gaat ipv een batterij te kopen. maar dat is gewoon mijn persoonlijke mening, niet meer maar ook niet minder.
Ik zal het nog eens herhalen: ik moet helemaal niets. Dus ook een thuisbatterij "terugverdienen" moet ik niet.
En dat ik inzake energie voor mobiliteit en huishouden al jaren geen vaste maandlasten meer heb, niet meer afhankelijk ben van de wispelturige overheid, netbeheerders die hun eigen infra niet meer volledig onder controle hebben en energiebedrijven die hun eigen energie crisissen organiseren om de prijzen in de hoogte te kunnen drijven (waar de eindgebruikers dan weet met het opgeheven handje bij de overheid staan bedelen om energetisch te kunnen rondkomen) is voor mij alleen al een O.N.B.E.T.A.A.L.B.A.A.R voordeel.
Dat jij daar anders over denkt mag en kan. Daarom dat we dan ook totaal andere uitgangspunten met andere oplossingen hebben.

[...]

Wat ook onzin is.
Moest dat het uitgangspunt zijn reden we allemaal in de goedkoopste DACIA rond.
Verzorgt even goed je vervoer. Maar de een doet dat in een Dacia, de ander in een Porsche en nog een heel gamma er tussen. Ga je daar ook telkens aan vragen waarom ze niet in een Dacia rijden die zichzelf veel vlugger gaat "terug verdienen".

Nogmaals, wanneer ik iets koop wordt dat onmiddellijk afgerekend. Er moet dus niets terugverdiend worden. Wanneer alles wat ik koop zich hier op termijn zou "terug verdienen" zou ik maar een paar jaar moeten werken voor een inkomen. Eenmaal ik een huis, auto en wat comfort had zou ik kunnen stoppen met het vergaren van inkomen want alles zou zich toch op termijn "terug verdienen".

Het grappige - vanuit mijn standpunt - is nu net dat mijn auto, badkamer, keuken, fiets,.... zich niet terugverdienen want ze slijten en moeten op termijn vervangen worden door een nieuw exemplaar. Een van de weinige zaken die zich tijdens hun normale gebruiksduur wel terugverdienen zijn mijn energetische investeringen. Ze genereren tijdens hun normale looptijd immers meer winst dan de investering heeft gekost. Dat kan ik maar van weinig zaken in en rond mijn woning stellen.

Dat de combinatie van PV + thuisaccu + EV niet voor iedereen een rendement geeft begrijp ik best.
Voor mij levert het in euro meer op dan ik er heb ingestoken.
Verschillende situaties vragen om verschillende oplossingen.

Voor wie een thuisaccu een volledige verliespost is en niet meer dan dat moet het vooral niet doen.
Geen probleem mee. Maar je moet er ook geen probleem van proberen te maken wanneer in een andere situatie het omgekeerde van toepassing is. Ieder zijn eigen keuzes en de gevolgen van die keuzes.
Overigens benieuwd hoe iemand met maand na maand terugkerende vaste kosten voor huishoudelijke energie en mobiliteit die kosten ooit gaat "terugverdienen". Dat is geld dat in één richting gaat en waar je nooit nog iets van terug ziet.
In investeer in een eigen energiemanagement waarbij ik na afbetaling van de investering nog steeds voldoende energie genereer, zonder vast maandlasten, en bovendien nog extra betaald wordt om te handelen met die energie. Op het einde van de rit alleen maar winst. Maar je moet er uiteraard eerst zelf wat voor doen en risico willen dragen ipv te eisen dat anderen, waaronder de overheid, dat voor je komt oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MacD007 schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:52:
[...]
In dat geval zou je ook gewoon 1 keer per week naar de daklozenopbvang gaan en daar voor gratis soep zorgen, zijn hun blij en blijkbaar jij ook, want tenslotte bekommer je niet wat het allemaal kost. ik zou dan nog eerder voor die tweede keuze gaat ipv een batterij te kopen. maar dat is gewoon mijn persoonlijke mening, niet meer maar ook niet minder.
Mijn persoonlijke keuze is dan eerder om PV installaties op sociale woningen te plaatsen zodat ook daar de energierekening iedere maand lager is. Schiet meer op dan een kom soep.

Over het investeren in een thuisaccu moet ik niet meer nadenken. Die is hier al drie jaar actief en brengt, in het totale energiemanagement, dus al jaren geld op.

Ook dat is mijn persoonlijke mening en handeling. En dat was mijn antwoord op het onderwerp van dit topic. Dacht niet dat dit topic over soepbedeling ging. Wie daar persoonlijke interesse in heeft kan daar altijd een eigen topic over opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MacD007 schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:44:
[...]
welke keuring in Nederland conform PGS 15 ?
In Duitsland is dat de TUV en installatie bedrijf regelt daar alle benodigde formaliteiten
Het is de vraag in hoeverre het onder PGS15 valt, het zijn stationaire cilinderpakketten die ingebruik zijn en PGS15 toepassinggebied is oa voor cilinderpakketten die voor vervoer (VLG/ADR) zijn toegelaten.
Je moet hier eerder aan de regels denken als voor een propaantank in de tuin.
Waterstof leiding is 4mm ID bij 1,5-3kW unit.
[...]
leuk, alleen wat kost dergelijke installaties ?

In Nederland heeft een normaal huis helemaal niet eens de ruimte voor dergelijke systemen, zeker als je daar ook nog de eisen van PGS15 erbij gaat optellen. Zie ik hier in Nederland nog zo snel niet gebeuren.
waarbij de gascilinders ook nog elke 10 jaar gekeurd dienen te worden. (PED)

[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MacD007 schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:52:
[...]
Zou het gewoon kunnen dat de eisen en voorwaarden daarin verschillen?
Een vaatwasser koop je voor het gemak, er is daar geen geld mee te verdienen.
Voor een batterij die je wilt gebruiken ipv energie te kopen, dus als vervanging van een andere uitgave, is de gedachte helemaal niet zo verkeerd om je af te vragen of je daarmee niet water naar de zee aan het dragen bent.

[...]
Dat is wat ik bedoel maar waar @IvoB2 eerst overheen praat…

Elke uitgave heeft toch een doel? Dat is bijvoorbeeld financieel gewin. Of gemak. Of voor de leuk.

Dat laatste kan ook een prima reden zijn maar zeg dat dan gewoon.
niet meer afhankelijk ben van de wispelturige overheid, netbeheerders die hun eigen infra niet meer volledig onder controle hebben en energiebedrijven die hun eigen energie crisissen organiseren om de prijzen in de hoogte te kunnen drijven (waar de eindgebruikers dan weet met het opgeheven handje bij de overheid staan bedelen om energetisch te kunnen rondkomen) is voor mij alleen al een O.N.B.E.T.A.A.L.B.A.A.R voordeel.
Dat is al iets concreter. Maar dan mag ik het persoonlijk natuurlijk nog steeds onzin vinden haha . Maar het is iig een reden.
Nogmaals, wanneer ik iets koop wordt dat onmiddellijk afgerekend. Er moet dus niets terugverdiend worden.
Jij bent degene die blijft focussen op terugverdienen maar zo bedoelde ik het niet.

Ik heb ook 1000 dingen staan thuis die zich niet terugverdienen.

Wat ik bedoelde ;
Als het zich niet terugverdient moet het een ANDER doel hebben. Bij jou is dat onafhankelijk zijn van de grillen van overheid/nuts bedrijven. Kijk , het kan wel in 1 zin.

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 10-09-2024 01:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
FreakNL schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 01:27:
Wat ik bedoelde ;
Als het zich niet terugverdient moet het een ANDER doel hebben. Bij jou is dat onafhankelijk zijn van de grillen van overheid/nuts bedrijven. Kijk , het kan wel in 1 zin.
Nee, dat moeten is jouw enge visie en beperkt uitgangspunt. Er moet helemaal niets.
Dat iets moet mag je best jezelf opleggen en je daartoe keer op keer beperken maar dat geldt dan nog niet voor anderen.

Dat jij niet kan vatten dat iets meerdere doelen kan hebben is nu net jouw probleem.
Het systeem kan initieel een andere doel dienen doch als extra zich nog steeds niet alleen terugverdienen maar er ook nog eens winst op maken.

Er is met handelen in energie gewoon geld te verdienen. Zoniet hield geen enkel bedrijf zich ermee bezig.
En wanneer een bedrijf er winst op kan maken kan een particulier, toch wanneer men er zich op toelegt, dat eveneens.
Uiteraard gaat dat niet op voor iedereen. De meeste mensen hebben immers een probleem met denken op langere termijn en zijn ook nog eens afkerig tot het nemen van persoonlijke risico's en om daar naar te handelen. Ze hebben liever dat anderen voor hen handelen en dat de overheid die risico's voor hen neemt.
En wanneer het dan eens fout loopt kunnen ze daar ook nog eens over gaan jammeren en klagen.

Waar jouw redenering in de fout gaat is dat ieder onderdeel van een systeem afzonderlijk zich moet terugverdienen. Zo werkt het in de praktijk uiteraard niet. Onderdelen van een geheel kunnen best an sich "verlieslatend" of tijdelijk de totale winst minderen maar op termijn wel het geheel versterken zodat de uiteindelijke winst van het geheel groter wordt. Je moet gewoon de kunst verstaan om op termijn te durven investeren en het overzicht van het geheel niet uit het oog verliezen en je niet verliezen in de details.
En uiteraard moet je eerst durven investeren voor er ook maar van winst sprake kan zijn.

Voor mij is de afrekening heel simpel hoor.
Wanneer ik x euro investeer in een product en voordat het product de geest levert heeft het me x + y euro opgeleverd dan was er niet alleen sprake van een terugverdientijd (want in dat geval had je niet meer dan x euro gerecupereerd). Ook al was het aanvankelijke doel niet x + y euro te recupereren.

Niets mis mee om door middel van een investering meerdere doelen te bereiken. Het moet niet maar het kan (in bepaalde gevallen) wel.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 10-09-2024 08:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Devke
Heb me hier maar eens bij gelezen. Tis wel duidelijk dat we met zn alle soms best anders denken over de thuisbatterij. Dat mag ook. Ieder heeft zijn beredenatie waarom hij of zij kiest of juist niet kiest voor een thuisbatterij.

Welke redenatie iemand ook kiest om het wel of niet te doen is zijn of haar persoonlijke afweging. De 1 doet het om hem terug te verdienen, een ander weer om milieu te ontzien of voor de hobby. Ervaring ermee opdoen. De ander doet het juist niet om ruimte of om onvoldoende of geen financieel gewin. Allemaal prima.

Ik zie wat verhitte discussies ontstaan. Discussie is niet erg maar houdt bovenstaande eens in gedachte. Vinger wijzend gaan we elkaar niet helpen.

Edit : Ik heb zelf eens een HomeWizard batterij gekocht. Leuke instapprijs. Makkelijk aan te sluiten zelfs voor iemand met 2 linker handen zoals ik. Ga ik hem onder de saldering terugverdienen. Nope. Met saldering eraf wel. Wat was nu de reden om hem wel te kopen? Saldering eraf is namelijk niet zeker. Puur voor de hobby. Ervaring opdoen. Niet meer. Niet minder.

[ Voor 31% gewijzigd door Devke op 10-09-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Of je tijdens een saldering iets aan je thuisaccu gaat terugverdienen hangt gewoon af van hoe je de batterij gebruikt.
Is het enige doel de overproductie van de dag erin op te slaan om deze dan tijdens de nacht te verbruiken zal er uiteraard geen terugverdientijd zijn. En al zeker niet wanneer je die zelfde energie nog over het net kan salderen.

Afhankelijk van het type saldering is salderen ook niet altijd goedkoper dan zelf je energie gaan beheren.
Het is wel lekker makkelijk ja en waar je zelf weinig initiatief voor moet nemen en waar de risico's bijna volledig door een ander gedragen worden, maar dat is een ander uitgangspunt.

Zelf ben ik - na de voorhanden zijnde data eens goed te hebben doorgerekend - bv. voortijdig uit de salderingsregeling gestapt. Ik ga er nl. niet van uit dat een regeling eeuwig blijft bestaan en ook niet dat je beter in groep naar de lichtbak blijft staren om daarna in groep weer tezamen een andere richting uit te hollen.

Niet mis met het HW systeem maar het is een redelijk gesloten systeem dat meer als hobby dient en niet echt een systeem waar je zelf uitgebreid mee aan de slag kan om meerdere doelen mee te bereiken.
Resultaat is dat mijn huishoudelijk energiemanagement systeem nu nog winstgevender is dan tijdens het salderen en dat ik al voorbereid ben op de dag dat saldering er voor iedereen afgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
mitsumark schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:33:
[...]

[...]

Geldt evengoed voor het lijstje pro's, als we gaan censureren dan beide kanten op.
Heeft niets met censuur te maken maar met het onnodige wat vermeden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Blijkbaar ook nog heel "vergeetachtig" over wat je zelf schreef?
FreakNL schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 01:27:
[...]
Jij bent degene die blijft focussen op terugverdienen maar zo bedoelde ik het niet.
FreakNL schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:29:
[...]
Een batterij MOET zich terugverdienen anders kan ik het net zo goed uit het net trekken.
quote: FreakNL

Een keukenapparaat verdient zich zeker wel terug, want ik hoef niet af te wassen. Het is alleen niet in geld uit te drukken.
FreakNL schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:46:
Wanneer er iemand de focus nog al legt op "terugverdienen" ben jij het wel.
Het is zowat het uitgangspunt van iedere tussenkomst die je hier maakt.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 10-09-2024 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
IvoB2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:56:
Blijkbaar ook nog heel "vergeetachtig" over wat je zelf schreef?

[...]

[...]
Een bank geeft mij comfort, de vaatwasser voorkomt dat we 's avonds ook nog een half uur gezellig staan af te wassen. Maar om nu lekker op de thuisbatterij te gaan zitten? Als dat ding zich niet terugverdient dan komt die het huis niet in. Ik lees graag mee in deze topics en bekijk met interesse wat de early adopters in elkaar zetten, maar voorlopig is dat wel met het idee dat er voor 2027 (eind 26 loopt vaste contract af zonder boetes & mogelijk einde salderen) hier in huis niets mee gedaan wordt. Als er geen TVT is, dan kunnen de Euro's echt maar één keer uitgegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Oilman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:01:
[...]
Als er geen TVT is, dan kunnen de Euro's echt maar één keer uitgegeven worden.
Dat kan een uitgangspunt zijn en wanneer dat het jouwe is dan handel je daar naar.
Het uitganspunten van dit topic is een vraag geen vereiste voor iedereen.
Verschillende uitgangspunten leiden dan tot verschillende oplossingen.

Je hebt uiteraard ook huishoudens waar er maand na maand nieuwe euro's bijkomen. Deze kan je dan weer uitgeven. Het is niet altijd zo dat wanneer je een euro uitgeeft je daarom iets anders moet laten.
Of heb je nu echt moeten kiezen of je de euro's uitgaf aan een bankstel of een vaatwasser of deed je ook gewoon beiden even? Of moest je wachten tot het bankstel zich had terugverdiend voor je een vaatwasser kon aankopen?

Zoals al meermaals gesteld is de thuisbatterij een onderdeel van mijn huishoudelijk energiemanagementsysteem waardoor ik me in de comfortabele positie bevindt volledig onafhankelijk te zijn van de salderingsregeling beheerd door derden noch afhankelijk te zijn van de prijzen zoals bepaald door de netbeheerders en de energieleveranciers.
Levert - naast de gratis beschikking over meer dan voldoende eigen geproduceerde energie --ook nog eens extra zakgeld op. En dat maand na maand en jaar na jaar.
En een bankstel en vaatwas moeten we er ook al niet voor laten. Ah neen, want iedere vaste maandelijkse last minder levert meer euro's op om aan iets anders leuk te besteden. Niet het omgekeerde.
Mij lijkt het eerder dat iedere euro die je weggeeft aan netbeheerders, heffingen op energie, energieleveranciers niet kunnen terugverdiend worden (want het zijn net de anderen die daarop verdienen) en aan niets anders meer kunnen uitgegeven worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Devke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:18:
<knip>
Edit : Ik heb zelf eens een HomeWizard batterij gekocht. Leuke instapprijs. Makkelijk aan te sluiten zelfs voor iemand met 2 linker handen zoals ik. Ga ik hem onder de saldering terugverdienen. Nope. Met saldering eraf wel. Wat was nu de reden om hem wel te kopen? Saldering eraf is namelijk niet zeker. Puur voor de hobby. Ervaring opdoen. Niet meer. Niet minder.
Het mag dan makkelijk aansluiten zijn, maar het is niet onverstandig om toch even in de groepenkast te kijken of het stopcontact voor 2-richtingen geschikt is. Er zijn nog al wat aardlekschakelaars die maar 1-richting zijn en blind zijn voor als de lekstroom van de verkeerde kant komt en/of voor de Homewizard batterij een zogenaamde <6mA DC lekstroom verklaring voor is.

Pagina: 1 ... 43 ... 76 Laatste