Kan zijn maar gezien ik weet waar ik mee bezig ben heb ik uiteraard de volledige woning in back up modus waarbij bij onbeschikbaarheid van het grid je niet eens merkt dat dit onbeschikbaar is (op de melding vanuit het systeem na) en, bij voldoende zonne-instraling, PV zich eerst afschakelt (omdat dit wettelijk verplicht is wanneer parallel met het net geschakeld) en onmiddellijk daarna een virtueel syncro signaal krijgt waarbij PV terug wordt ingeschakeld en gewoon doet wat het moet doen.
Zit je geen seconde zonder stroom en hooguit een minuut (tijd die de relais nodig hebben om uit en in te schakelen) zonder productie.
En dat gebeurt via de omvormer die daarop is ingesteld en niet op de domme doos die de thuisbatterij is. Zonder de juiste BMS en omvormer doet een batterij niets.
"Niet terugleveren aan het net" en/of "niet afnemen van het net" is hier gewoon softwarematig een slider verschuiven of een hokje meer of minder aanvinken. Meer is het niet. Daar zou zelfs de meest gemiddelde Nederlander toe in staat moeten zijn.
Het lijkt me, mijn mening dus, redelijk dom om te investeren in een thuisaccu zonder een eilandfunctie te voorzien. Die kleine meerkost maakt het verschil niet (bij een performant systeem, ik heb het dan niet over hobby/speelgoed zoals stekkerbatterijen en stekker panelen).
Wanneer je aan iets begint doe je het beter van de eerste keer goed (mijn uitgangspunt).
Daarnaast zit je met het probleem dat als je meer produceert dan de batterij kan verwerken (=opslaan) die energie wel ergens naar toe moet, en wat blijkt in veruit de meeste gevallen gaat dit dus ook naar het net toe.
Nogmaals, wat er in de "meeste" gevallen zou gebeuren kan me niet echt boeien.
Ik plaats thuis een systeem naar de eigen wensen en niet volgens de regels wat "de meesten" zouden doen (wie dat dan ook zou moeten zijn want erg vage omschrijving).
Momenteel heb ik ook al 90 kWh opslagvermogen. Met een productiecapaciteit in optimale omstandigheden van 5 kVA en rekening houdende met het direct en indirect verbruik in en rond de woning heb je doorgaans dan buffer genoeg.
In Nederland vervallen pas de netwerkkosten als het huis dus echt geen verbinding (kabelaansluiting) meer heeft met het net. Dus hierbij heb je ook geen terugval mogelijkheid meer, 99,999 % van de huishouden in Nederland gaat dat dus niet lukken.
Dat is hier - al benoemt men het niet zo - niet anders.
Wanneer je een gridaansluiting hebt en niet meer voor salderen kiest (DM ipv AM) en PV hebt betaal je minstens voor 2,5 kW (forfaitair captar) en het tarief databeheer. Afhankelijk van de subnetbeheerder een totaalbedrag tussen de 110 en 130€.
Punt is dat wanneer je kan/wil handelen met je eigen stroom je inkomsten hebt en daarmee de vaste kosten en de nog aanwezige netafname (in de maanden december en januari) mee kan betalen en je daar bovenop nog een extra cent overhoudt. Jaarlijks hou ik netto tussen de 2000 en 2500 € over. Zonder de gratis stroom mee te rekenen want dat is dan - inclusief de vaste verrekende kosten - een nulkost.
Dus ja, met een batterij verlaag je de kosten vanuit het netverbruik, kijk je echter of dat ook effectief is qua kosten, zul je zien dat in de huidige situatie met saldering niet niet bepaald positief te noemen is, op dit moment kost het veelal meer dan wat het oplevert.
Het is redelijk eenvoudig hoor:
Iedereen die vindt dat het niets voor hem of haar is doet er niets mee.
Wie na het maken van zijn of haar rekening vindt dat er voordeel mee te doen is kan er eveneens naar handelen.
Je moet een ander zijn rekening niet maken.
Van mij moet niemand een thuisaccu, pv installeren noch in een EV rijden. Je handelt gewoon naar eigen inzicht en na het maken van de eigen rekening.
En dan snap ik ook dat hele volksstammen tot de conclusie komen dat het niet bepaald slim is om dat nu al te doen. Gaat de saldering veranderen of vervallen ontstaat er een nieuwe situatie waarbij het mogelijk dan wel interessant blijkt, mits er geen andere verstoringen hierop inspelen.
Zeker met verwachte nieuwe technologieën zoals de Na-ion batterij waarbij de kosten een duidelijke daling laten zien (verwachte) kan daarin een duidelijke positieve impuls geven voor het inzetten van thuis-batterijen.
Correct.
Hele volkstammen laten het handelen doorgaans liever aan anderen over en zitten te wachten op de komst van de Messias of een of ander wondermiddel dat hen alleen voordelen verschaft en geen nadelen meer heeft.
Het mag duidelijk zijn dat ik tot geen van die categorieën behoor.
Moest iedereen handelen zoals de massa gebeurde er gewoon niets en zaten we nog met pijl en boog achter wild aan (nou ja, er zullen dan ook wel stamgenoten geweest zijn die in hun grotje zaten te wachten tot er iets goedkoper en beters dan pijl en boog op de markt kwam en het voorlopig wel met hun blote handen afkonden. En dat vuur, dat wordt ook niets. Hoe halen ze het in hun hoofd. Dat onderhouden vraagt veel te veel werk en moeite

).
[
Voor 4% gewijzigd door
IvoB2 op 11-09-2024 16:03
]