Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 44 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:42
IvoB2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:47:
Of je tijdens een saldering iets aan je thuisaccu gaat terugverdienen hangt gewoon af van hoe je de batterij gebruikt.
Is het enige doel de overproductie van de dag erin op te slaan om deze dan tijdens de nacht te verbruiken zal er uiteraard geen terugverdientijd zijn. En al zeker niet wanneer je die zelfde energie nog over het net kan salderen.

Afhankelijk van het type saldering is salderen ook niet altijd goedkoper dan zelf je energie gaan beheren.
Het is wel lekker makkelijk ja en waar je zelf weinig initiatief voor moet nemen en waar de risico's bijna volledig door een ander gedragen worden, maar dat is een ander uitgangspunt.

Zelf ben ik - na de voorhanden zijnde data eens goed te hebben doorgerekend - bv. voortijdig uit de salderingsregeling gestapt. Ik ga er nl. niet van uit dat een regeling eeuwig blijft bestaan en ook niet dat je beter in groep naar de lichtbak blijft staren om daarna in groep weer tezamen een andere richting uit te hollen.

Niet mis met het HW systeem maar het is een redelijk gesloten systeem dat meer als hobby dient en niet echt een systeem waar je zelf uitgebreid mee aan de slag kan om meerdere doelen mee te bereiken.
Resultaat is dat mijn huishoudelijk energiemanagement systeem nu nog winstgevender is dan tijdens het salderen en dat ik al voorbereid ben op de dag dat saldering er voor iedereen afgaat.
Ik reken nu met een TLB die ik moet betalen. Als ik die kan "besparen" is dat meegenomen. De boete is niet hoog genoeg om het systeem terug te verdienen. Maar goed dat was het doel ook niet.

Jij handeld op de opbalansmarkt? Hoeveel kWh heb je staan aan opslag? Wat is je opwek jaarlijks van je panelen?

Om je een beeld te geven aan deze kant. Ik heb 3320 wP liggen op ZZW. Jaarlijkse opbrengst ongeveer 3000 kWh. Geen TB nog. Verbruik zal hier ook rond die 3000 kWh liggen. Ik ben iig geen netto terugleveraar.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Domba schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:56:
[...]

Het mag dan makkelijk aansluiten zijn, maar het is niet onverstandig om toch even in de groepenkast te kijken of het stopcontact voor 2-richtingen geschikt is. Er zijn nog al wat aardlekschakelaars die maar 1-richting zijn en blind zijn voor als de lekstroom van de verkeerde kant komt en/of voor de Homewizard batterij een zogenaamde <6mA DC lekstroom verklaring voor is.
Weer wat geleerd. Mag ik je opmerking eens quoten in het topic wat gaat over de HW batterij? Heb het daar namelijk niet voorbij zien komen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Devke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:11:
[...]

Ik reken nu met een TLB die ik moet betalen. Als ik die kan "besparen" is dat meegenomen. De boete is niet hoog genoeg om het systeem terug te verdienen. Maar goed dat was het doel ook niet.

Jij handeld op de opbalansmarkt? Hoeveel kWh heb je staan aan opslag? Wat is je opwek jaarlijks van je panelen?

Om je een beeld te geven aan deze kant. Ik heb 3320 wP liggen op ZZW. Jaarlijkse opbrengst ongeveer 3000 kWh. Geen TB nog. Verbruik zal hier ook rond die 3000 kWh liggen. Ik ben iig geen netto terugleveraar.
Ik betaal als prosument die niet meer saldeert sowieso geen terugleverboete. (indien je dat met TLB bedoelt).
Mijn totale opslagcapaciteit is momenteel 90 kWh waarvan 15,4 kWh stationair.
En neen, ik handel (nog) niet op de onbalansmarkt. Dat is in mijn situatie nog niet rendabel genoeg.
Op jaarbasis is mijn gemiddelde opwek 5000 kWh en dat wordt uitgebreid, wanneer het punt is aangebroken dat dit economisch meer redanbel is - volgens planning omstreeks mid 2031 - naar 15000 kkWh.
Ik produceer jaarlijks - en dit al sinds 2011 - meer dan het huishoudelijke verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
IvoB2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:11:
[...]

Dat kan een uitgangspunt zijn en wanneer dat het jouwe is dan handel je daar naar.
Het uitganspunten van dit topic is een vraag geen vereiste voor iedereen.
Verschillende uitgangspunten leiden dan tot verschillende oplossingen.

Je hebt uiteraard ook huishoudens waar er maand na maand nieuwe euro's bijkomen. Deze kan je dan weer uitgeven. Het is niet altijd zo dat wanneer je een euro uitgeeft je daarom iets anders moet laten.
Of heb je nu echt moeten kiezen of je de euro's uitgaf aan een bankstel of een vaatwasser of deed je ook gewoon beiden even? Of moest je wachten tot het bankstel zich had terugverdiend voor je een vaatwasser kon aankopen?

Zoals al meermaals gesteld is de thuisbatterij een onderdeel van mijn huishoudelijk energiemanagementsysteem waardoor ik me in de comfortabele positie bevindt volledig onafhankelijk te zijn van de salderingsregeling beheerd door derden noch afhankelijk te zijn van de prijzen zoals bepaald door de netbeheerders en de energieleveranciers.
Levert - naast de gratis beschikking over meer dan voldoende eigen geproduceerde energie --ook nog eens extra zakgeld op. En dat maand na maand en jaar na jaar.
En een bankstel en vaatwas moeten we er ook al niet voor laten. Ah neen, want iedere vaste maandelijkse last minder levert meer euro's op om aan iets anders leuk te besteden. Niet het omgekeerde.
Mij lijkt het eerder dat iedere euro die je weggeeft aan netbeheerders, heffingen op energie, energieleveranciers niet kunnen terugverdiend worden (want het zijn net de anderen die daarop verdienen) en aan niets anders meer kunnen uitgegeven worden.
Je trekt het naar uiterste, voor de doorsnee Tweaker is dat absoluut niet het geval, er komt genoeg geld binnen om meer dan een brood te kunnen kopen, maar het klotst niet over de plinten heen. Als je niet meer weet waar je je geld aan moet uitgeven is het een leuk hobby project of je betaald gewoon de energie rekening en gaat golfen.

Nogmaals een accu gaat je niet onafhankelijk van het salderen maken. Immers is het onmogelijk om je zomer overschot op te slaan om het te kort voor de winter af te dekken. Dat je het uiteindelijk onder de streep rond kunt breien met een dynamisch contract en handelen is een ander verhaal.

Verhaal van besparen gaat gewoon nu totaal niet op in Nederland. Ik betaal niets aan elektra (en gas wat we niet meer hebben), dus die accu gaat mij niet extra zakgeld iedere maand opleveren, omdat ik minder aan het energiebedrijf hoef te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Oilman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:27:
[...]

Je trekt het naar uiterste, voor de doorsnee Tweaker is dat absoluut niet het geval, er komt genoeg geld binnen om meer dan een brood te kunnen kopen, maar het klotst niet over de plinten heen. Als je niet meer weet waar je je geld aan moet uitgeven is het een leuk hobby project of je betaald gewoon de energie rekening en gaat golfen.

Nogmaals een accu gaat je niet onafhankelijk van het salderen maken. Immers is het onmogelijk om je zomer overschot op te slaan om het te kort voor de winter af te dekken. Dat je het uiteindelijk onder de streep rond kunt breien met een dynamisch contract en handelen is een ander verhaal.

Verhaal van besparen gaat gewoon nu totaal niet op in Nederland. Ik betaal niets aan elektra (en gas wat we niet meer hebben), dus die accu gaat mij niet extra zakgeld iedere maand opleveren, omdat ik minder aan het energiebedrijf hoef te betalen.
Mijn accu gaat straks geld opleveren door goedkoop in te kopen, en op dure momenten te verkopen. Dat levert elke maand geld op.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
IvoB2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:26:
[...]

Ik betaal als prosument die niet meer saldeert sowieso geen terugleverboete. (indien je dat met TLB bedoelt).
Mijn totale opslagcapaciteit is momenteel 90 kWh waarvan 15,4 kWh stationair.
En neen, ik handel (nog) niet op de onbalansmarkt. Dat is in mijn situatie nog niet rendabel genoeg.
Op jaarbasis is mijn gemiddelde opwek 5000 kWh en dat wordt uitgebreid, wanneer het punt is aangebroken dat dit economisch meer redanbel is - volgens planning omstreeks mid 2031 - naar 15000 kkWh.
Ik produceer jaarlijks - en dit al sinds 2011 - meer dan het huishoudelijke verbruik.
Onbalans is vlgs mij juist de enige vorm van rendabel maken van je batterijen. Of doel je op een andere manier op rendabel? Ik bedoel met TLB idd d terugleverboete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Oilman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:27:
[...]
Je trekt het naar uiterste, voor de doorsnee Tweaker is dat absoluut niet het geval, er komt genoeg geld binnen om meer dan een brood te kunnen kopen, maar het klotst niet over de plinten heen.
Nee ik maak mijn rekening en niet die van een ander.
Wanneer jij dat wil zien als een uiterste be my guest.
Dat ik niet wil handelen als een doorsnee consument wil ik wel beamen.
De massa nalopen is, mijn mening, nooit het beste uitgangspunt om erboven uit te stijgen.

Wat betreft de doorsnee tweaker laat ik die uitspraak volledig voor jouw rekening.
Wat het te besteden bedrag van een "doorsnee tweaker" is laat ik ook over aan je. Ik heb daar geen zicht op dus ik ga er ook geen uitspraken over doen.

Er lopen hier binnen hetzelfde forum topics over van alles en nog wat en dat met heel uiteenlopende standpunten en uitgangspunten. Zo ook over dynamische tarieven, handelen op de onbalansmarkt, dynamisch in energie handelen, systemen om energie te sturen, leden die er naar streven om ruim voor hun pensioen al te stoppen met werken omdat het geld om hen heen klotst, .......

Golfen behoort niet tot mijn hobby's. Energierekeningen betalen evenmin. Die keuze dien ik dus al niet te maken.
Mijn mening is dat binnen het tweakers ecosysteem er zelden over "doorsnee" kan gesproken worden.

Uiteraard maakt, mits een goede berekening en daar naar te handelen, de combinatie van PV en eigen opslag je totaal onafhankelijk van salderen. Ik doe het immers al jaren na elkaar en dit met goed gevolg.
Dat dit niet voor iedereen het geval is betwist ik niet. Dat is immers voor bijna niets het geval.
Je moet de overproductie van de zomer ook helemaal niet op te slaan voor de winter. Ook in de winter blijven PV panelen produceren. Hoeveel hangt gewoon af van de hellingsgraad, oriëntatie en geïnstalleerde Wp.
Wie niet meer saldeert kan zijn overproductie ook onmiddellijk verkopen en het eventuele tekort in de winter daar zelf terug mee inkopen.
Op jaarbasis verkoop ik bv. tig keer meer overprodcutie dan ik in de winter van het net moet halen. De opbrengst van de verkoop van eigen overproductie is zelfs groter dan de kleine kost vanuit het net . Zelfs de vaste aansluitkost (momenteel een 120 €/jaar) kan ik ermee betalen.

Wie er niet van uitgaat dat alles eeuwig hetzelfde blijft, en mijn mening is dat salderen ook niet voor eeuwig in steen gebeiteld zal staan, kan zich maar beter al voorbereiden om zich daar niet meer op te moeten verlaten.

Leuk om te horen dat je in Nederland geen gas meer hebt en niets dient te betalen voor elektra. Daar had ik idd geen rekening mee gehouden. Ben je dan al volledig off grid? Zo ja hoe doe je dat dan zonder opslag wanneer de zon ondergaat en je ook geen gas meer verbruikt?

Maar zoals eerder geschreven, andere situaties vragen andere oplossingen. Wie geen gas meer heeft en al niets meer moet betalen voor elektra heeft uiteraard niets aan een thuisaccu. Niet doen dus. Het is voor niemand een verplichting. Gewoon, afhankelijk van de situatie en de eigen uitgangspunten, een vrije keuze.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 10-09-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:11

FreakNL

Well do ya punk?

IvoB2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:56:
Blijkbaar ook nog heel "vergeetachtig" over wat je zelf schreef?

[...]

[...]

[...]

[...]

Wanneer er iemand de focus nog al legt op "terugverdienen" ben jij het wel.
Het is zowat het uitgangspunt van iedere tussenkomst die je hier maakt.
Volgens mij gaan we er niet uitkomen.

Maar ik doe nog 1 poging;

Een batterij moet zich bij mij terugverdienen anders heb ik er toch niks aan? Het is niet dat ik er op andere manieren plezier van heb… Uit het net komt net zo goed stroom…

Ik verwacht op dit moment niet dat ik hem terugverdien. Dus vandaar dat ik er nog niet aan begin.

Misschien dat hij bij jou wel nut heeft. Ofwel je vind het leuk (dat is ook nuttig) ofwel je verdient hem terug (wat twijfelachtig is maar ik kan het zeker mis hebben!)…

Het argument wat jij echter aandraagt (ik heb het al betaald dus ik hoef het niet terug te verdienen) is natuurlijk onzin in het geval van een apparaat wat (voor de meeste mensen) als enige nut heeft om er financieel beter van te worden…

Zeg dan gewoon dat je het leuk vind om mee te spelen/experimenteren…

Je relaas over geld zijn op mij iig niet van toepassing, dat heeft er niks mee te maken in mijn geval.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 10-09-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
FreakNL schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:44:
[...]
Volgens mij gaan we er niet uitkomen.
Dat moet dan ook niet noch is het uitgangspunt van dit topic dat dit een vereiste is.
Zoveel situaties en meningen zoveel oplossingen met elk hun eigen gevolgen.
Wanneer iedereen tevreden is met zijn situatie en de gevolgen van de eigen keuzes is het al lang goed.
Niets moet en alles mag en kan.
Een batterij moet zich bij mij terugverdienen anders heb ik er toch niks aan.
Wanneer dat jouw uitgangspunt is dan investeer je gewoon niet in een thuisaccu.
Het is niet zo dat iedereen hetzelfde moet handelen. Zie voorgaande.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
IvoB2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:39:
Wie er niet van uitgaat dat alles eeuwig hetzelfde blijft, en mijn mening is dat salderen ook niet voor eeuwig in steen gebeiteld zal staan, kan zich maar beter al voorbereiden om zich daar niet meer op te moeten verlaten.
Voorbereiden kun je beter doen met een spaarpotje/beleggingsrekening, dan blijf je flexibel ipv investeren in een accu die je misschien niet eens terug gaat verdienen en vooralsnog eigenlijk amper meerwaarde biedt.
De techniek wordt nog steeds goedkoper, dus hoe langer je wacht hoe meer accu je kunt kopen voor hetzelfde geld zodra dat interessant is.
De 10k die ik 2 jaar geleden niet heb uitgegeven is inmiddels 13k, en de benodigde investering is gedaald naar 5k, dus eigenlijk heb ik in 2 jaar 8k verdient...
Een hobby mag geld kosten, maar dan weet ik leukere dingen.

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 10-09-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:15
Devke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:12:
[...]

Weer wat geleerd. Mag ik je opmerking eens quoten in het topic wat gaat over de HW batterij? Heb het daar namelijk niet voorbij zien komen.
geen probleem, je kan ook deze uit deye topic nemen en de 5 posts erna

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Devke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:37:
[...]

Onbalans is vlgs mij juist de enige vorm van rendabel maken van je batterijen. Of doel je op een andere manier op rendabel? Ik bedoel met TLB idd d terugleverboete.
Zoals ik al meermaals aangaf brengt de verkoop van mijn overproductie me meer op dan de weinige energie die ik op jaarbasis nog moet inkopen. Ik kan er zelfs de vaste kosten voor een gridaansluiting mee betalen. Ik verkeer niet in de situatie (zoals in Nederland blijkbaar wel kan) dat ik over een gratis netaansluiting beschik en niets moet betalen voor de elektra die ik uit dat grid afneem.
Door nog te salderen zouden er idd geen kosten meer zijn voor netafname (toch zolang ik zelf meer produceer dan verbruik) maar de vaste kosten om te mogen salderen zouden hoger zijn en niet te recupereren zoals bij niet salderen wel het geval is.
En zonder eigen opslag zou mijn netafname belange niet zo laag zijn en zou ik meer moeten inkopen van het net en minder kunnen verkopen om de afname mee te financieren.

Andere situatie dus andere gevolgen die om een andere handelswijze vraagt.
Ik zou door nog meer gericht te handelen (door bv. dynamisch te gaan handelen en op de onbalansmarkt te spelen) nog wat extra euro's uit de brand kunnen slepen maar daar ben ik dan weer te lui voor. En ik kom nu al geen euro tekort dus voor mij is het dan de moeite (nog) niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
mitsumark schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:08:
[...]

Voorbereiden kun je beter doen met een spaarpotje/beleggingsrekening, dan blijf je flexibel ipv investeren in een accu die je misschien niet eens terug gaat verdienen en vooralsnog eigenlijk amper meerwaarde biedt.
Kan en mag.
Maar het ene sluit het andere voor mij niet uit.
Een thuisaccu en de afwezigheid van een energierekening voor mobiliteit en het huishouden sluit niet uit dat ik het geld dat ik niet onmiddellijk verbruik niet kan beleggen in andere producten.
Ik leg niet graag alle eieren in één mand. De afwezigheid van een energierekening helpt zelfs om de beleggingen te verhogen, niet het omgekeerde.
Iedere euro die naar de energierekening gaat kan je niet meer beleggen. De afwezigheid van een energierekening en de opbrengsten uit mijn eigen energieproductie verhogen juist het bedrag dat ik in andere zaken kan investeren. Hoe diverser, hoe beter en hoe veiliger het gespreide rendement.

Net zoals ik al jaren geen energierekeningen meer betaal werk ik al jaren niet meer voor derden wegens niet meer nodig. Ik zou, indien nodig, gewoon kunnen leven van het rendement op mijn beleggingen.
De techniek wordt nog steeds goedkoper, dus hoe langer je wacht hoe meer accu je kunt kopen voor hetzelfde geld zodra dat interessant is.
Inderdaad.
Maar dat is het perfecte argument om niets te doen.
Gebruikte je dat argument ook voor andere technieken (laptop, gsm, smartphone, auto,......)
Zit je daar ook nog altijd te wachten voor aankoop tot de techniek uitontwikkeld is en/of de bodemprijs bereikt is?

Ik moet ook niet meer accu kopen dan nodig is. Mijn productie, verbruik en opslag moeten op elkaar zijn afgestemd. Niet meer en niet minder. Verbruik en opslag zijn reeds op hun optimum. Lager moet dat verbruik niet worden en groter het opslagvolume (voor mijn situatie) ook al niet. Alleen de productie moet nog omhoog en dat staat op de planning om uit te voeren wanneer het optimale punt bereikt wordt.
En volgens de huidige situatie is dat mid 2031. Niet vroeger en niet later.
De 10k die ik 2 jaar geleden niet heb uitgegeven is inmiddels 13k, en de benodigde investering is gedaald naar 5k, dus eigenlijk heb ik in 2 jaar 8k verdient...
Een hobby mag geld kosten, maar dan weet ik leukere dingen.
Ik ken jouw situatie niet dus geen idee waar je het precies over hebt.
Ik heb 2 jaar geleden geen 10K uitgegeven aan een thuisaccu en ik heb er niets anders voor moeten laten. Kan zijn dat wanneer ik het geld van de thuisaccu in een andere belegging had gestoken het rendement hoger zou zijn geweest. Tja dan was de hoop nog groter geworden en dan?
Geld heeft voor mij o.a. als doel dat het mag uitgegeven worden. Niet een cijfer op een rekening die alleen maar groter mag worden waardoor ik "denk" virtueel meer verdiend te hebben.

Het opslagsysteem waar ik in 2021 in investeerde is nu ook niet bijna met de helft in prijs gedaald. Integendeel ik zou er nu veel meer voor betalen.
Wanneer dat voor jouw situatie wel zo was heb je er goed aan gedaan iets anders met je geld te doen.
Zo is iedereen tevreden met de eigen uitgaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 22:41
@IvoB2 please correct me if I'm wrong, maar zover ik weet woon jij in België waar het verdienmodel voor een thuisbatterij door onder andere het ontbreken van saldering, het hebben van een capaciteitstarief en subsidie op de aanschaf behoorlijk anders is dan hier in Nederland.

Dit is denk ik goed om te weten voor de discussie die al even gaande is in dit topic, want waarschijnlijk zijn jouw verdiensten in euro's met je batterij een stuk hoger (en de TVT een daardoor korter) dan een hoop mensen hier vermoeden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
TorpedoX_88 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:09:
@IvoB2 please correct me if I'm wrong, maar zover ik weet woon jij in België waar het verdienmodel voor een thuisbatterij door onder andere het ontbreken van saldering, het hebben van een capaciteitstarief en subsidie op de aanschaf behoorlijk anders is dan hier in Nederland.

Dit is denk ik goed om te weten voor de discussie die al even gaande is in dit topic, want waarschijnlijk zijn jouw verdiensten in euro's met je batterij een stuk hoger (en de TVT een daardoor korter) dan een hoop mensen hier vermoeden :)
Ik woon in Nederland en gebruik ook een thuisaccu, en verwacht deze wel binnen 5 jaar terug te verdienen i.c.m. een dynamisch tartief.

Maar dit gaat wel om een zelfgebouwde thuisaccu van 16 Kwh, die ik voor ongeveer 2200 Euro heb gebouwd, Solaredge accu's bijvoorbeeld zul je niet terug verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
TorpedoX_88 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:09:
Correct
Niet mee akkoord.
Moest ik in Nederland wonen zou ik een nog grotere accu geplaatst hebben en onmiddellijk zijn beginnen handelen op dynamische tarieven en/of onbalanstarieven. Dat zou, o.a. dankzij de saldereing van de overheadkosten en de afwezigheid van een capaciteitstarief, nog meer opleveren dan in Vlaanderen.

In Vlaanderen kan je overigens ook nog salderen. Minstens tot eind dit jaar en in de praktijk doorgaans nog ergens tot in 2029 (maar dan afhankelijk van de individuele situatie en de praktische mogelijkheden van de netbeheerder ivm de uitrol van de DM).
Dat ik daar al veel eerder vrijwillig ben uitgestapt is iets anders dan dat het niet meer mogelijk is.
In Vlaanderen heb je overigens ook voldoende consumenten/prosumenten die niets zien in PV/thuisaccu en liever hebben dat voor hen alles geregeld wordt door de anderen zonder daar zelf al te veel voor te moeten doen.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 10-09-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 22:41
IvoB2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:21:
[...]

Niet mee akkoord.
Moest ik in Nederland wonen zou ik een nog grotere accu geplaatst hebben en onmiddellijk zijn beginnen handelen op dynamische tarieven en/of onbalanstarieven. Dat zou, o.a. dankzij de saldereing van de overheadkosten en de afwezigheid van een capaciteitstarief, nog meer opleveren dan in Vlaanderen.
Helemaal mee eens, maar het feit dat jij dit nu (nog) niet doet en toch genoeg rendement haalt uit je batterij is moeilijk te begrijpen als je puur alleen naar de situatie in Nederland kijkt (wat voor jou dus ook niet het geval is :))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ik kijk dan ook niet uitsluitend naar de accu alleen voor het rendement.
Maar naar het totaalplaatje van mijn energiemanagementsysteem en dat is de combinatie van verbruikers + eigen productie + eigen stationaire en mobiele opslag. Het is een geheel. De thuisaccu is slechts een radertje in dat geheel.

Ik pas me aan de situatie aan en probeer zelfs komende situaties voor te blijven.
In Vlaanderen handel ik dan wat in mijn situatie daar de meest optimale is. In Nederland zou ik dus volgens de situatie daar weer anders handelen.
Maar zowel in Nederland als in Vlaanderen zou ik over een thuisaccu beschikken. Ik zou er alleen anders mee omgaan om het rendement te optimaliseren.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 10-09-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Stefannn schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:25:
Eerlijk gezegd... in dat hele lijstje doem-gedachtes... vind ik persoonlijk het veiligheid aspect nog wel een serieuze.
Ik heb nog geen accu en wil op een gegeven moment best een gokje wagen, maar ik wil geen gokje wagen dat mijn huis in de brand gaat.
Daarom vermijd ik ook een DHZ systeem op basis van ongecontroleerde Chinese dozen.
Daarom vraag ik me sterk af "of dit naast de bestaande solaredge omvormer op zolder moet gaan komen", of toch als stand alone in het schuurtje in de tuin.
(NB, mijn solaredge omvormer is iets van 7 jaar oud en niet hybride, dus in beide gevallen kost het me een omvormer)
Dus heb je twee opties;
a) je koopt een kant en klaar systeem wat geen directe DC conectie met een omvormer nodig heeft, bv een Anker solix X1 systeem (lijkt me overigens nual een heele mooie optie, deze mag zelfs buiten tegen je gevel van het huis staan (is daarbij ook nog behoorlijk klein), dat zou bv mijn optie kunnen zijn. Qua veiligheid lijkt me dit een prima keuze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNkv6o6M627DlMtmUvwykzgtDp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWt4FkRQzSdqVnNb2NUMkAc1.webp?f=fotoalbum_large
https://www.anker.com/eu-...energy-storage-system-hes
b) je wacht tot je huidige omvormer aan vervanging is maar dan zit je mogelijk ook vast aan een dure solar edge batterij systeem.
Inmiddels loopt mijn Facebook over van commerciële aanbieders die het bij me willen installeren.
Dan vraag ik me af.... is dat hetzelfde Chinese spul waar ik twijfel bij heb maar dan met een vertrouw wekkende sticker?
Als dat zo is heeft het geen zin om "voor de veiligheid DHZ te vermijden".
Sowieso wil ik liever iets DHZ achtigs, maar dan wel veilig.

Iemand die iets zinnigs heeft te zeggen over veiligheid? Dan bedoel ik niet "goed opletten" want dat weet ik al, maar "zo vaar je een veilige koers".

Mijn doel is momenteel januari 2027. Tot die tijd lees ik alles en maak plannen.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 10-09-2024 13:54 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
.Erik. schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:18:
[...]

Ik woon in Nederland en gebruik ook een thuisaccu, en verwacht deze wel binnen 5 jaar terug te verdienen i.c.m. een dynamisch tartief.

Maar dit gaat wel om een zelfgebouwde thuisaccu van 16 Kwh, die ik voor ongeveer 2200 Euro heb gebouwd, Solaredge accu's bijvoorbeeld zul je niet terug verdienen.
volgens mij kun je dit zelfs met een dynamisch tarief niet binnen 5 jaar terugverdienen, en 2200 euro voor een 16 kWh batterijen is wel erg goedkoop, type (li-ion of LFP ?) en mark batterij is dan wel handig om erbij te vermelden.
Je zult waarschijnlijk dus ook gaan handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
MacD007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:57:
[...]

volgens mij kun je dit zelfs met een dynamisch tarief niet binnen 5 jaar terugverdienen, en 2200 euro voor een 16 kWh batterijen is wel erg goedkoop, type (li-ion of LFP ?) en mark batterij is dan wel handig om erbij te vermelden.
Je zult waarschijnlijk dus ook gaan handelen.
Het gaat om een LFP accu inderdaad, en nu zijn ze zelfs goedkoper te bouwen (€1600 heb ik al voorbij zien komen)

Handelen is vrij eenvoudig om te doen dus dat doe ik ook, maar denk ook dat met de teruglevering boetes het al best interessant kan zijn.

Merk is niet heel relevant, er zijn heel veel aanbieders die 16S Diy kits aanbieden, maar bekenden zijn Seplos, Apexium (heb ik zelf) enz.

Edit: En cellen van eve, maar met "b" merken kan het natuurlijk nog wat goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door .Erik. op 10-09-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:50
Harald heeft een leuk filmpje gemaakt met uitleg over welke keuze's heb ik eigenlijk.

YouTube: Keuzes voor een thuisbatterij

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
.Erik. schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:23:
[...]

Het gaat om een LFP accu inderdaad, en nu zijn ze zelfs goedkoper te bouwen (€1600 heb ik al voorbij zien komen)

Handelen is vrij eenvoudig om te doen dus dat doe ik ook, maar denk ook dat met de teruglevering boetes het al best interessant kan zijn.

Merk is niet heel relevant, er zijn heel veel aanbieders die 16S Diy kits aanbieden, maar bekenden zijn Seplos, Apexium (heb ik zelf) enz.

Edit: En cellen van eve, maar met "b" merken kan het natuurlijk nog wat goedkoper.
Wel eens het aspect veiligheid meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:02:
[...]

Mijn persoonlijke keuze is dan eerder om PV installaties op sociale woningen te plaatsen zodat ook daar de energierekening iedere maand lager is. Schiet meer op dan een kom soep.
het was ook maar een voorstel.
Bij de sociale huur heb je het probleem dat een vaste installatie op een dak, mn juist omdat het een huurhuis is, niet zomaar kan, daar moet je net als bij andere bouwkundige aanpassingen, om toestemming vragen bij de verhuurder.
Infeite zou dit gewoon een verplichting moeten zijn, en dus door de verhuurder betaald moeten worden, waarbij echter de opbrengst uitsluitend naar de huurder zou moeten gaan en dus zijn verbruik hiermee kan verlagen.
Over het investeren in een thuisaccu moet ik niet meer nadenken. Die is hier al drie jaar actief en brengt, in het totale energiemanagement, dus al jaren geld op.
investeren betekend dat je daar ook winst mee wilt behalen, qua geld is dit op dit moment, zelfs bij handelen, nog maar de vraag. Uiteraard kun je een winst ook met andere voordelen gelijkstellen.
Op dit moment is echter salderen nog steeds de beste mega batterij die je kunt krijgen, daar kan geen enkele thuis batterij er tegenop, ook niet met een dynamisch contract.
Ook dat is mijn persoonlijke mening en handeling. En dat was mijn antwoord op het onderwerp van dit topic. Dacht niet dat dit topic over soepbedeling ging. Wie daar persoonlijke interesse in heeft kan daar altijd een eigen topic over opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@MacD007 Diy LFP box kun Je prima zelf veilig maken. Maar allen de batterij box ben je er nog niet.

Jij hebt het steeds over investeren en dat het geld schijnbaar moet leveren. Ik bouw mijn installatie nu om alvast te oefenen voor zonder saldering. Daarnaast gaan er ook andere zaken spelen zoals het steeds verder verhogen van de TLV.

Rest mij nog het volgende, ik heb een utopie die was 30k mijn buurman heeft een auto 85k. Beide komen we op het werk
Mijn buurman wil geen huisbatterij.
Soms zijn het keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 19:31

Ethirty

Who...me?

MacD007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:51:
[...]
Dus heb je twee opties;
a) je koopt een kant en klaar systeem wat geen directe DC conectie met een omvormer nodig heeft, bv een Anker solix X1 systeem (lijkt me overigens nual een heele mooie optie, deze mag zelfs buiten tegen je gevel van het huis staan (is daarbij ook nog behoorlijk klein), dat zou bv mijn optie kunnen zijn. Qua veiligheid lijkt me dit een prima keuze.
[Afbeelding]
https://www.anker.com/eu-...energy-storage-system-hes
b) je wacht tot je huidige omvormer aan vervanging is maar dan zit je mogelijk ook vast aan een dure solar edge batterij systeem.

[...]
Die coming soon van Anker zie ik nu al een paar maanden langs komen volgens mij. Mooi ding, maar vooral de marketing afdeling die bezig is lijkt het.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Domba schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:16:
[...]

In Duitsland is dat de TUV en installatie bedrijf regelt daar alle benodigde formaliteiten
Het is de vraag in hoeverre het onder PGS15 valt, het zijn stationaire cilinderpakketten die ingebruik zijn en PGS15 toepassinggebied is oa voor cilinderpakketten die voor vervoer (VLG/ADR) zijn toegelaten.
Je moet hier eerder aan de regels denken als voor een propaantank in de tuin.
Waterstof leiding is 4mm ID bij 1,5-3kW unit.

[...]
In Nederland is dat wettelijk in de BAL geregeld.
Specifiek in Veiligheidsvoorschriften Tanken en opslaan van waterstof (paragraaf 4.38 Bal). Daarin zijn ook weer regels van oa PGS35 en PGS15 van toepasssing.
Technisch ziet het er leuk uit, maar ik verwacht echter de de kostprijs van een dergelijke installatie incl de mogelijke bouwkundige wijzigen en aanvullende benodigde voorzieningen dit helaas onbetaalbaar gaat maken.
Ook zie je hier de verschillen in Duitsland en Nederland, waarbij dit in een groot vrijstaand huis ( waar dergelijke kosten waarschijnlijk ook geen probleem zijn) ook in Nederland zou kunnen, alleen daar woont helaas niet de doorsnee Nederlander in.
Een toepassing een een doorsnee rijtjeshuis en zelfs in een normale twee onder één kap zie ik hier niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ethirty schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:15:
[...]

Die coming soon van Anker zie ik nu al een paar maanden langs komen volgens mij. Mooi ding, maar vooral de marketing afdeling die bezig is lijkt het.
In Duitsland is deze al te krijgen, ik verwacht dat hun de markt voor Nederland gewoon, mn door de salderingsregeling, gewoon niet zo groot achten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
habbekrats schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:02:
@MacD007 Diy LFP box kun Je prima zelf veilig maken. Maar allen de batterij box ben je er nog niet.

Jij hebt het steeds over investeren en dat het geld schijnbaar moet leveren. Ik bouw mijn installatie nu om alvast te oefenen voor zonder saldering. Daarnaast gaan er ook andere zaken spelen zoals het steeds verder verhogen van de TLV.

Rest mij nog het volgende, ik heb een utopie die was 30k mijn buurman heeft een auto 85k. Beide komen we op het werk
Ja, dat is zo, maar op de DIY markt is dat wel soms lastig omdat je lastig de kwaliteit van bepaalde onderdelen kunt bepalen, daarbij heb je zelf ook nog de nodige technische kennis nodig, het kan maar is voor de doorsnee hobbyist lastig om het optimaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MacD007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:48:
[...]
Bij de sociale huur heb je het probleem dat een vaste installatie op een dak, mn juist omdat het een huurhuis is, niet zomaar kan, daar moet je net als bij andere bouwkundige aanpassingen, om toestemming vragen bij de verhuurder.
Infeite zou dit gewoon een verplichting moeten zijn, en dus door de verhuurder betaald moeten worden, waarbij echter de opbrengst uitsluitend naar de huurder zou moeten gaan en dus zijn verbruik hiermee kan verlagen.
Het zijn sociale woningen in eigendom van de stad.
Uiteraard gebeurt zo'n investering in samenspraak met het stadsbestuur/eigenaar gebouwen.
Gebeurt trouwens ook op overheidsgebouwen (scholen, stad/gemeentehuis,.....). Vrije daken genoeg waar de eigenaars niet de middelen hebben om te investeren.

Ik ben ook geen huurder maar zit aan de kant van de investeerders.
Driedubbele winst:
- Huurders hebben lagere energiekosten (ze krijgen niet individueel de opbrengst van de panelen op het dak van de huurwoning. De totale opbrengst van de panelen op alle woningen wordt volgens een afgesproken sleutel verdeeld onder de huurders) zonder daarbij zelf te moeten investeren.
- De stad moet geen belastinggeld aanspreken om te investeren voor slechts een deel van haar inwoners.
- Investeerders zien rendement op investering en kunnen meer daken en m² bereiken dat hun eigen dak.

Iedereen blij en niemand een probleem.
In Vlaanderen valt PV - op enkele uitzonderingen na - op (eigen) dak trouwens niet onder bouwbesluit noch vergunningplicht.
Er zijn nu al sociale huurwoningen tekort.Je moet eigenaars dan niet gaan verplichten tot het eenzijdig maken van kosten waar je de baten eenzijdig aan de andere kant legt. In de praktijk krimpt het aanbod dan nog meer.

Je kan uiteraard ook voor bv. horecauitbaters de gratis bedeling van soep verplicht gaan stellen waarbij de horeca verplicht de soep betaalt en het genot van dagelijkse soep bij de bezoekers van de zaak ligt waardoor zijn afrekening bij het verlaten van het pand lager is.

Maar waarom iets tegen de zin van mensen verplichten wanneer het ook tot ieders tevredenheid op een andere manier kan opgelost worden? Je zoekt beter naar oplossingen waar iedereen wel bij vaart ipv naar nog meer problemen en opgelegde verplichtingen.

Soit, we wijken af van het onderwerp.
Op dit moment is echter salderen nog steeds de beste mega batterij die je kunt krijgen, daar kan geen enkele thuis batterij er tegenop, ook niet met een dynamisch contract.
Het net is helemaal geen batterij waar je in de zomer energie kan in opslaan voor verbruik in een ander seizoen, zelfs niet voor de dag nadien. Dat is gewoon iets wat men zichzelf heeft wijsgemaakt omdat dit lekker makkelijk was zonder zelf iets te moeten doen.
Het is gewoon het wegzetten van energie waar op dat ogenblik maar weinig vraag naar is om het nadien bij een tekort voor een virtuele prijs terug op te vragen maar waarbij het wel opnieuw geproduceerd moet worden op een minder milieuvriendelijke en tegen een hogere kost waarbij de nadelen gewoon doorgeschoven worden op een ander.
Je krijgt dus - buiten wat zelfbedrog en ontkennen van de realiteit - in feite helemaal niets.
En je hebt het nog minder zelf in de hand en bent volledig afhankelijk van hoe men elders de situatie voor jou inschat. En dat kan morgen of overmorgen al heel anders zijn dan gisteren.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 10-09-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
IvoB2 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:46:
[...]

Het zijn sociale woningen in eigendom van de stad.
helaas liggen in Nederland de eigendomsrechten van sociale woonruimte veelal bij wooncorporaties en niet bij een gemeente.
Uiteraard gebeurt zo'n investering in samenspraak met het stadsbestuur/eigenaar gebouwen.
Gebeurt trouwens ook op overheidsgebouwen (scholen, stad/gemeentehuis,.....). Vrije daken genoeg waar de eigenaars niet de middelen hebben om te investeren.

Ik ben ook geen huurder maar zit aan de kant van de investeerders.
Driedubbele winst:
- Huurders hebben lagere energiekosten (ze krijgen niet individueel de opbrengst van de panelen op het dak van de huurwoning. De totale opbrengst van de panelen op alle woningen wordt volgens een afgesproken sleutel verdeeld onder de huurders) zonder daarbij zelf te moeten investeren.
- De stad moet geen belastinggeld aanspreken om te investeren voor slechts een deel van haar inwoners.
- Investeerders zien rendement op investering en kunnen meer daken en m² bereiken dat hun eigen dak.

Iedereen blij en niemand een probleem.
In Vlaanderen valt PV - op enkele uitzonderingen na - op (eigen) dak trouwens niet onder bouwbesluit noch vergunningplicht.
In Nederland ligt dat dus anders.
Er zijn nu al sociale huurwoningen tekort.Je moet eigenaars dan niet gaan verplichten tot het eenzijdig maken van kosten waar je de baten eenzijdig aan de andere kant legt. In de praktijk krimpt het aanbod dan nog meer.
dat heeft puur te maken welke speelruimte m’n die woningcorporaties wettelijk hebben, deze zijn namelijk de laatste jaren behoorlijk door de politiek geplukt.
Met de huidige mogelijkheden is er juist nagenoeg geen voordeel om daarin te investeren, kijk maar naar de achterstand deze woningcorporaties hebben alleen al voor de standaard onderhoud, dus vanuit die hoek is er geen interesse om dit voor huurders te doen.
Je kan uiteraard ook voor bv. horecauitbaters de gratis bedeling van soep verplicht gaan stellen waarbij de horeca verplicht de soep betaalt en het genot van dagelijkse soep bij de bezoekers van de zaak ligt waardoor zijn afrekening bij het verlaten van het pand lager is.

Maar waarom iets tegen de zin van mensen verplichten wanneer het ook tot ieders tevredenheid op een andere manier kan opgelost worden? Je zoekt beter naar oplossingen waar iedereen wel bij vaart ipv naar nog meer problemen en opgelegde verplichtingen.

Soit, we wijken af van het onderwerp.

[...]

Het net is helemaal geen batterij waar je in de zomer energie kan in opslaan voor verbruik in een ander seizoen, zelfs niet voor de dag nadien. Dat is gewoon iets wat men zichzelf heeft wijsgemaakt omdat dit lekker makkelijk was zonder zelf iets te moeten doen.
Het was ook meer als spreekwoordelijke megabatterij bedoeld, saldering werkt echter dus wel zo, of je het daarmee eens bent is weer een hele andere zaak. En dit is ook politiek zo bedoeld, tenminste de laatste jaren. We zullen zien of het deze regering lukt om de saldering te stoppen, mede omdat men daartegen geen enkele vervanging in het leven gaat roepen. Ik voorzie dat deze in de EK opnieuw gaat sneuvelen, want daar heeft deze regering zeker geen meerderheid. We zullen zien wat het gaat worden.
Het is gewoon het wegzetten van energie waar op dat ogenblik maar weinig vraag naar is om het nadien bij een tekort voor een virtuele prijs terug op te vragen maar waarbij het wel opnieuw geproduceerd moet worden op een minder milieuvriendelijke en tegen een hogere kost waarbij de nadelen gewoon doorgeschoven worden op een ander.
Je krijgt dus - buiten wat zelfbedrog en ontkennen van de realiteit - in feite helemaal niets.
En je hebt het nog minder zelf in de hand en bent volledig afhankelijk van hoe men elders de situatie voor jou inschat. En dat kan morgen of overmorgen al heel anders zijn dan gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
MacD007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:26:
[...]

Wel eens het aspect veiligheid meegenomen?
Tuurlijk, als je een beetje handig bent zal het niet onder de kwaliteit van een voor gebouwde zijn.

Alles met momentsleutel gedaan, Juiste kabeldikte, T-class zekeringen enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
.Erik. schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:23:
[...]

Dat dacht ik al, alleen de handel moet wel de komende jaren op de zelfde voet verder gaan.
met alleen de TLK zul je deze niet echt terug kunnen verdienen, voor 3/4 van het jaar heb je veelal aan een 5 kWh batterij dan al meer dan genoeg omdat je deze niet anderes leeg kunt krijgen voor de volgende dag.
in mijn eigen situatie zou zelfs jou capaciteit veel te veel zijn en slechts maar een klein deel van een TLK kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

MacD007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:31:
[...]
Dat dacht ik al, alleen de handel moet wel de komende jaren op de zelfde voet verder gaan.
met alleen de TLK zul je deze niet echt terug kunnen verdienen, voor 3/4 van het jaar heb je veelal aan een 5 kWh batterij dan al meer dan genoeg omdat je deze niet anderes leeg kunt krijgen voor de volgende dag.
in mijn eigen situatie zou zelfs jou capaciteit veel te veel zijn en slechts maar een klein deel van een TLK kunnen voorkomen.

[...]
Met welke netto capaciteit hou je dan rekening?
Want als je van 20 tot 80% wil laden/ontladen hou je van 5kWh maar netto 3kWh over.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Domba
MacD007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:21:
[...]

In Nederland is dat wettelijk in de BAL geregeld.
Specifiek in Veiligheidsvoorschriften Tanken en opslaan van waterstof (paragraaf 4.38 Bal). Daarin zijn ook weer regels van oa PGS35 en PGS15 van toepasssing.
Technisch ziet het er leuk uit, maar ik verwacht echter de de kostprijs van een dergelijke installatie incl de mogelijke bouwkundige wijzigen en aanvullende benodigde voorzieningen dit helaas onbetaalbaar gaat maken.
Ook zie je hier de verschillen in Duitsland en Nederland, waarbij dit in een groot vrijstaand huis ( waar dergelijke kosten waarschijnlijk ook geen probleem zijn) ook in Nederland zou kunnen, alleen daar woont helaas niet de doorsnee Nederlander in.
Een toepassing een een doorsnee rijtjeshuis en zelfs in een normale twee onder één kap zie ik hier niet zo snel gebeuren.
Even terug naar begin
Voor de winter zou je al snel een capaciteit van 600->1.000 kWh in een batterij systeem moeten hebben.
In een thuis situatie is dat gewoon met de huidige technologie ondenkbaar.
De technologie is er, ondenkbaar is denk ik het verkeerde woord maar zeker nog niet economisch in Nederland.,
Als hoge druk opslag een probleem is, de meest compacte opslag en lage druk is als metaal hydride en die is voorlopig denk ook de duurste opslag vorm (tot bulkproductie & gebruikt wordt voor waterstof transport per schip, zodat er geen boil-off is en over elke afstand kan bijv uit Australie), als ook dat je de cilinders van een iso-verwarmingsmantel moet voorzien.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:27
habbekrats schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:02:

je bedoelde TLB? (boete) ipv TLV? vergoeding (=wat je krijgt, want dát kan nooit hoog genoeg zijn... :9~ )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• freespeech_nl
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-07 19:02
freespeech_nl schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:16:
Ik haak even aan op dit topic in plaats van een nieuwe te starten: is er iemand die ervaring heeft met de Tesla PowerWall 3 en terugleveren?

Ik weet dat de accu dit kan volgens de specs. Maar Frank Energie ondersteund deze accu (nog) niet. Ik ken zo geen andere leverancier die deze accu wel aan kan sturen. Kan dat eventueel met Home Assistant?

Ik wil specifiek kijken naar de PW 3 omdat deze 11,5kW kan leveren en 3 fasig is. Ik kan dus mijn hele huis er op draaien indien nodig. Echter wil ik graag mijn dynamische energie contract omzetten in een "leveranciers contract" zodat ik kan meedoen op de onbalans markt zoals via Frank Energie. Frank Energie geeft aan dat het ook zou werken als ik zelf de accu aan kan sturen (dit moet dan per kwartier minimaal).
Iemand?

• MacD007
Is deze officieel wel in Nederland te koop? Op de site van Tesla zie ik geen prijs en bij de installatie komt deze ook niet naar boven. Dus blijkbaar in Nederland niet te koop.

In Duitsland is deze wel verkrijgbaar maar ook daar zie op de site van tesla.de geen prijs vermeld.

op deze site zie dat ook staan. https://tesla360.nl/tesla...20de%20Verenigde%20Staten

• MacD007
Atomic2005 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:55:
[...]

Want als je van 20 tot 80% wil laden/ontladen hou je van 5kWh maar netto 3kWh over.
Zal iets meer zijn, maar ja, daarmee zou ik voor circa 75% van de dagen in het jaar (maart-oktober) mijn donkere tijden voor het grootste deel overbruggen en zodoende de batterij weer voldoende leeg krijg zodat deze over de dag weer geladen kan worden. Zelfs bij slecht weer zie ik dat ik voor 95% van de tijd in staat ben en mijn eigen verbruik en het laden van de batterij hiermee kan afdekken.
Wat mij echter niet lukt is hiermee bij redelijk tot goed weer mijn teruglevering volledig te stoppen, hiervoor zou ik een eerder genoemde 4000 kWh batterij nodig hebben.
Een 20 kWh batterij kun je dan wl laden (heb ik nog steeds over), maar die is dan vol en blijft vol omdat ik gewoon die hoeveelheid tijdens die periode niet meer kan verbruiken.

• MacD007
.Erik. schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:10:
[...]

Tuurlijk, als je een beetje handig bent zal het niet onder de kwaliteit van een voor gebouwde zijn.

Alles met momentsleutel gedaan, Juiste kabeldikte, T-class zekeringen enzovoort.
Prima, maar juist daarvoor moet je wel over de juiste kennis en vaardigheden beschikken, de gemiddelde Nederlander weet daar echter veel te weinig van om dat juist te kunnen beoordelen en uitvoeren, en dan begint het gevaar en ellende.

• MacD007
Taro schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:38:
[...]

Nee, dat denk ik helemaal niet, je maakt wel erg veel aannames, haalt er dingen bij die ik niet zeg en legt mij woorden in de mond.
Zijn dat niet toevallig dezelfde aannames die je zelf ook doet door te denken dat je de huidige situatie waarbij de dynamische contracten nog geen 5% marktaandeel hebben gelijk zouden blijven als deze nagenoeg 100% marktaandeel zouden hebben.
Ik vrees voor je dat in dat geval de situatie compleet anders zal zijn en dus ook de prijzen.
Maar van mij mag je dat natuurlijk denken, dat staat je geheel vrij.
Echter mag je dan ook geluiden verwachten die het daarmee oneens zijn.
Ik van mijn kant geloof daar gewoon niet in, tenslotte willen de megabedrijven maar één ding, zo veel mogelijk winst maken (vanuit hun standpunt is dat ook heel begrijpelijk) die zijn overigens alle in buitenlandse handen (Zweden, Duitsland en Japan)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
MacD007 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:25:
[...]

Zijn dat niet toevallig dezelfde aannames die je zelf ook doet door te denken dat je de huidige situatie waarbij de dynamische contracten nog geen 5% marktaandeel hebben gelijk zouden blijven als deze nagenoeg 100% marktaandeel zouden hebben.
Ik vrees voor je dat in dat geval de situatie compleet anders zal zijn en dus ook de prijzen.
Maar van mij mag je dat natuurlijk denken, dat staat je geheel vrij.
Echter mag je dan ook geluiden verwachten die het daarmee oneens zijn.
Ik van mijn kant geloof daar gewoon niet in, tenslotte willen de megabedrijven maar één ding, zo veel mogelijk winst maken (vanuit hun standpunt is dat ook heel begrijpelijk) die zijn overigens alle in buitenlandse handen (Zweden, Duitsland en Japan)
Ik zeg volgens mij nergens dat ze exact hetzelfde blijven? Je bent het volgens mij oneens met iets dat ik niet heb gezegd en daardoor herken ik mij niet in jouw zeer uitgebreide en overtrokken reactie. Tegengeluiden laten horen is uiteraard prima, maar dan wel tegen een uitspraak die ik daadwerkelijk heb gedaan zonder daar een eigen sausje overheen te leggen omdat je deze op een bepaalde manier hebt geïnterpreteerd die niet 1 op 1 overeenkomt met wat ik daadwerkelijk heb gezegd. Ik heb het idee dat je mij in iets meesleurt waar ik helemaal geen onderdeel van ben en de manier waarop je de discussie voert persoonlijk maakt ipv puur bij de inhoud blijft.

Ik ga hier echt niet op de inhoud reageren, omdat je mij wederom beoordeelt op of woorden in de mond legt die ik niet als zodanig heb uitgesproken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

• MacD007
Taro schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:44:
[...]

Ik zeg volgens mij nergens dat ze exact hetzelfde blijven? Je bent het volgens mij oneens met iets dat ik niet heb gezegd en daardoor herken ik mij niet in jouw zeer uitgebreide en overtrokken reactie. Tegengeluiden laten horen is uiteraard prima, maar dan wel tegen een uitspraak die ik daadwerkelijk heb gedaan zonder daar een eigen sausje overheen te leggen omdat je deze op een bepaalde manier hebt interpreteert die niet 1 op 1 overeenkomt met wat ik daadwerkelijk heb gezegd. Ik heb het idee dat je mij in iets meesleurt waar ik helemaal geen onderdeel van ben en de manier waarop je de discussie voert persoonlijk maakt ipv puur bij de inhoud blijft.

Ik ga hier echt niet op de inhoud reageren, omdat je mij wederom beoordeelt op of woorden in de mond legt die ik niet als zodanig heb uitgesproken.
sorry dat je dat zo ziet, ik kan dit helaas, ook na teruglezen echter niet beamen. Als je dat zo ziet, is het zo, daar verander ik zelfs niets aan. dus laten we deze onnodige discussie maar stoppen. _/-\o_

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
MacD007 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:49:
[...]
laten we deze onnodige discussie maar stoppen. _/-\o_
d:)b

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

• MacD007
IvoB2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:42:
[...]

Ah zo op die freaky manier. :)
Mij even goed. Mijn thuisbatterij verdient zich zeker wel terug, want ik hoef geen rekening meer te houden met het net. Het is alleen niet in geld uit te drukken.
En vooral, ik MOET helemaal niets. :+
bij de meeste thuis batterijen, heb je gewoon het net nodig, anders gaan ze uit, zit je alsnog in het donker, uitzondering als ze ook geschikt zijn voor eilandgebruik.

Daarnaast zit je met het probleem dat als je meer produceert dan de batterij kan verwerken (=opslaan) die energie wel ergens naar toe moet, en wat blijkt in veruit de meeste gevallen gaat dit dus ook naar het net toe.
In Nederland vervallen pas de netwerkkosten als het huis dus echt geen verbinding (kabelaansluiting) meer heeft met het net. Dus hierbij heb je ook geen terugval mogelijkheid meer, 99,999 % van de huishouden in Nederland gaat dat dus niet lukken.

Dus ja, met een batterij verlaag je de kosten vanuit het netverbruik, kijk je echter of dat ook effectief is qua kosten, zul je zien dat in de huidige situatie met saldering niet niet bepaald positief te noemen is, op dit moment kost het veelal meer dan wat het oplevert.

En dan snap ik ook dat hele volksstammen tot de conclusie komen dat het niet bepaald slim is om dat nu al te doen. Gaat de saldering veranderen of vervallen ontstaat er een nieuwe situatie waarbij het mogelijk dan wel interessant blijkt, mits er geen andere verstoringen hierop inspelen.
Zeker met verwachte nieuwe technologieën zoals de Na-ion batterij waarbij de kosten een duidelijke daling laten zien (verwachte) kan daarin een duidelijke positieve impuls geven voor het inzetten van thuis-batterijen.
Eén ding is wel al duidelijk: voor jou is - zolang er een openbaar net is - een thuisaccu niet interessant. Je doet het dus gewoon niet.
Voor mij is ze dat al geruime tijd. Ik deed het dus al wel.
Iedereen tevreden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Erik.
MacD007 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:07:
[...]
bij de meeste thuis batterijen, heb je gewoon het net nodig, anders gaan ze uit, zit je alsnog in het donker, uitzondering als ze ook geschikt zijn voor eilandgebruik.

Daarnaast zit je met het probleem dat als je meer produceert dan de batterij kan verwerken (=opslaan) die energie wel ergens naar toe moet, en wat blijkt in veruit de meeste gevallen gaat dit dus ook naar het net toe.
In Nederland vervallen pas de netwerkkosten als het huis dus echt geen verbinding (kabelaansluiting) meer heeft met het net. Dus hierbij heb je ook geen terugval mogelijkheid meer, 99,999 % van de huishouden in Nederland gaat dat dus niet lukken.

Dus ja, met een batterij verlaag je de kosten vanuit het netverbruik, kijk je echter of dat ook effectief is qua kosten, zul je zien dat in de huidige situatie met saldering niet niet bepaald positief te noemen is, op dit moment kost het veelal meer dan wat het oplevert.

En dan snap ik ook dat hele volksstammen tot de conclusie komen dat het niet bepaald slim is om dat nu al te doen. Gaat de saldering veranderen of vervallen ontstaat er een nieuwe situatie waarbij het mogelijk dan wel interessant blijkt, mits er geen andere verstoringen hierop inspelen.
Zeker met verwachte nieuwe technologieën zoals de Na-ion batterij waarbij de kosten een duidelijke daling laten zien (verwachte) kan daarin een duidelijke positieve impuls geven voor het inzetten van thuis-batterijen.

[...]
Of een batterij werkt tijdens netuitval ligt niet aan de batterij, maar aan de omvormer.

Mijn zelfgebouwde accu werkt ook off grid, met mijn deye omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MacD007 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:07:
[...]
Kan zijn maar gezien ik weet waar ik mee bezig ben heb ik uiteraard de volledige woning in back up modus waarbij bij onbeschikbaarheid van het grid je niet eens merkt dat dit onbeschikbaar is (op de melding vanuit het systeem na) en, bij voldoende zonne-instraling, PV zich eerst afschakelt (omdat dit wettelijk verplicht is wanneer parallel met het net geschakeld) en onmiddellijk daarna een virtueel syncro signaal krijgt waarbij PV terug wordt ingeschakeld en gewoon doet wat het moet doen.
Zit je geen seconde zonder stroom en hooguit een minuut (tijd die de relais nodig hebben om uit en in te schakelen) zonder productie.
En dat gebeurt via de omvormer die daarop is ingesteld en niet op de domme doos die de thuisbatterij is. Zonder de juiste BMS en omvormer doet een batterij niets.
"Niet terugleveren aan het net" en/of "niet afnemen van het net" is hier gewoon softwarematig een slider verschuiven of een hokje meer of minder aanvinken. Meer is het niet. Daar zou zelfs de meest gemiddelde Nederlander toe in staat moeten zijn.

Het lijkt me, mijn mening dus, redelijk dom om te investeren in een thuisaccu zonder een eilandfunctie te voorzien. Die kleine meerkost maakt het verschil niet (bij een performant systeem, ik heb het dan niet over hobby/speelgoed zoals stekkerbatterijen en stekker panelen).
Wanneer je aan iets begint doe je het beter van de eerste keer goed (mijn uitgangspunt).
Nogmaals, wat er in de "meeste" gevallen zou gebeuren kan me niet echt boeien.
Ik plaats thuis een systeem naar de eigen wensen en niet volgens de regels wat "de meesten" zouden doen (wie dat dan ook zou moeten zijn want erg vage omschrijving).
Momenteel heb ik ook al 90 kWh opslagvermogen. Met een productiecapaciteit in optimale omstandigheden van 5 kVA en rekening houdende met het direct en indirect verbruik in en rond de woning heb je doorgaans dan buffer genoeg.
Dat is hier - al benoemt men het niet zo - niet anders.
Wanneer je een gridaansluiting hebt en niet meer voor salderen kiest (DM ipv AM) en PV hebt betaal je minstens voor 2,5 kW (forfaitair captar) en het tarief databeheer. Afhankelijk van de subnetbeheerder een totaalbedrag tussen de 110 en 130€.
Punt is dat wanneer je kan/wil handelen met je eigen stroom je inkomsten hebt en daarmee de vaste kosten en de nog aanwezige netafname (in de maanden december en januari) mee kan betalen en je daar bovenop nog een extra cent overhoudt. Jaarlijks hou ik netto tussen de 2000 en 2500 € over. Zonder de gratis stroom mee te rekenen want dat is dan - inclusief de vaste verrekende kosten - een nulkost.
Het is redelijk eenvoudig hoor:
Iedereen die vindt dat het niets voor hem of haar is doet er niets mee.
Wie na het maken van zijn of haar rekening vindt dat er voordeel mee te doen is kan er eveneens naar handelen.
Je moet een ander zijn rekening niet maken.
Van mij moet niemand een thuisaccu, pv installeren noch in een EV rijden. Je handelt gewoon naar eigen inzicht en na het maken van de eigen rekening.
Correct.
Hele volkstammen laten het handelen doorgaans liever aan anderen over en zitten te wachten op de komst van de Messias of een of ander wondermiddel dat hen alleen voordelen verschaft en geen nadelen meer heeft.
Het mag duidelijk zijn dat ik tot geen van die categorieën behoor.

Moest iedereen handelen zoals de massa gebeurde er gewoon niets en zaten we nog met pijl en boog achter wild aan (nou ja, er zullen dan ook wel stamgenoten geweest zijn die in hun grotje zaten te wachten tot er iets goedkoper en beters dan pijl en boog op de markt kwam en het voorlopig wel met hun blote handen afkonden. En dat vuur, dat wordt ook niets. Hoe halen ze het in hun hoofd. Dat onderhouden vraagt veel te veel werk en moeite :+ ).

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 11-09-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Atomic2005 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:55:
[...]

Met een LFP accu is er dan ook totaal geen noodzaak om in de range van 20 tot 80% te blijven.
Hier gaat de max. SoC van de accu naar 100% wanneer dat kan en is afhankelijk van de voorspelling van de zoninstraling de minimale SoC (de off grid reserve) doorgaans ingesteld tussen de 10 en 50%.

Dat je "voor de winter" 600 tot 1000 kWh zou moeten opslaan in een thuisaccu is al even onzinnig.
Waar komt dat gekke idee vandaan?
De dagen, ook in de winter, zijn zelden dat PV 0 kWh produceert en dat gelijktijdig het net niet beschikbaar is. Op tien jaar tijd heb ik die combinatie nog nooit meegemaakt.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 11-09-2024 15:49 ]

• IvoB2
MacD007 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:51:
[...]
Wat mij echter niet lukt is hiermee bij redelijk tot goed weer mijn teruglevering volledig te stoppen, hiervoor zou ik een eerder genoemde 4000 kWh batterij nodig hebben.
Een 20 kWh batterij kun je dan wl laden (heb ik nog steeds over), maar die is dan vol en blijft vol omdat ik gewoon die hoeveelheid tijdens die periode niet meer kan verbruiken.
Wanneer je de teruglevering niet kan stoppen en/of afschalen investeer je beter in een omvormer die dat wel kan ipv in een 4000 kWh batterij. 8)7
PV productie stoppen lijkt me ook geen goed idee. Afschalen volgens afname/verbruik is beter. Moet je niet aan de batterijcapaciteit zitten terwijl er nog verbruik en productiecapaciteit voorhanden is.

Hoe dacht je dat off grid installaties dat in de praktijk dan doen? Daar is geen net beschikbaar om aan terug te leveren. Nooit. En daar wordt de productie, ook niet gestopt wanneer het niet echt nodig is.
Er is niets mis mee met een SoC van 100% die je nog niet onmiddelijk nodig hebt. Die hou je dan beter bij tot je ze wel echt nodig hebt. In de tussentijd, toch als het technisch allemaal goed geregeld is en niet op basis van horen zeggen, kunnen de verbruikers rechtstreeks verder op zonnestroom.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 11-09-2024 15:55 ]

• MacD007
IvoB2 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:37:
[...]

Kan zijn maar gezien ik weet waar ik mee bezig ben heb ik uiteraard de volledige woning in back up modus waarbij bij onbeschikbaarheid van het grid je niet eens merkt dat dit onbeschikbaar is (op de melding vanuit het systeem na) en, bij voldoende zonne-instraling, PV zich eerst afschakelt (omdat dit wettelijk verplicht is wanneer parallel met het net geschakeld) en onmiddellijk daarna een virtueel syncro signaal krijgt waarbij PV terug wordt ingeschakeld en gewoon doet wat het moet doen.
Zit je geen seconde zonder stroom en hooguit een minuut (tijd die de relais nodig hebben om uit en in te schakelen) zonder productie.
En dat gebeurt via de omvormer die daarop is ingesteld en niet op de domme doos die de thuisbatterij is. Zonder de juiste BMS en omvormer doet een batterij niets.
"Niet terugleveren aan het net" en/of "niet afnemen van het net" is hier gewoon softwarematig een slider verschuiven of een hokje meer of minder aanvinken. Meer is het niet. Daar zou zelfs de meest gemiddelde Nederlander toe in staat moeten zijn.

Het lijkt me, mijn mening dus, redelijk dom om te investeren in een thuisaccu zonder een eilandfunctie te voorzien. Die kleine meerkost maakt het verschil niet (bij een performant systeem, ik heb het dan niet over hobby/speelgoed zoals stekkerbatterijen en stekker panelen).
Wanneer je aan iets begint doe je het beter van de eerste keer goed (mijn uitgangspunt).

[...]

Nogmaals, wat er in de "meeste" gevallen zou gebeuren kan me niet echt boeien.
Ik plaats thuis een systeem naar de eigen wensen en niet volgens de regels wat "de meesten" zouden doen (wie dat dan ook zou moeten zijn want erg vage omschrijving).
Momenteel heb ik ook al 90 kWh opslagvermogen. Met een productiecapaciteit in optimale omstandigheden van 5 kVA en rekening houdende met het direct en indirect verbruik in en rond de woning heb je doorgaans dan buffer genoeg.

[...]

Dat is hier - al benoemt men het niet zo - niet anders.
Wanneer je een gridaansluiting hebt en niet meer voor salderen kiest (DM ipv AM) en PV hebt betaal je minstens voor 2,5 kW (forfaitair captar) en het tarief databeheer. Afhankelijk van de subnetbeheerder een totaalbedrag tussen de 110 en 130€.
Punt is dat wanneer je kan/wil handelen met je eigen stroom je inkomsten hebt en daarmee de vaste kosten en de nog aanwezige netafname (in de maanden december en januari) mee kan betalen en je daar bovenop nog een extra cent overhoudt. Jaarlijks hou ik netto tussen de 2000 en 2500 € over. Zonder de gratis stroom mee te rekenen want dat is dan - inclusief de vaste verrekende kosten - een nulkost.

[...]

Het is redelijk eenvoudig hoor:
Iedereen die vindt dat het niets voor hem of haar is doet er niets mee.
Wie na het maken van zijn of haar rekening vindt dat er voordeel mee te doen is kan er eveneens naar handelen.
Je moet een ander zijn rekening niet maken.
Van mij moet niemand een thuisaccu, pv installeren noch in een EV rijden. Je handelt gewoon naar eigen inzicht en na het maken van de eigen rekening.

[...]

Correct.
Hele volkstammen laten het handelen doorgaans liever aan anderen over en zitten te wachten op de komst van de Messias of een of ander wondermiddel dat hen alleen voordelen verschaft en geen nadelen meer heeft.
Het mag duidelijk zijn dat ik tot geen van die categorieën behoor.

Moest iedereen handelen zoals de massa gebeurde er gewoon niets en zaten we nog met pijl en boog achter wild aan (nou ja, er zullen dan ook wel stamgenoten geweest zijn die in hun grotje zaten te wachten tot er iets goedkoper en beters dan pijl en boog op de markt kwam en het voorlopig wel met hun blote handen afkonden. En dat vuur, dat wordt ook niets. Hoe halen ze het in hun hoofd. Dat onderhouden vraagt veel te veel werk en moeite :+ ).
Ja, dat klinkt zeer mooi en ben onder de indruk, _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ d:)b d:)b d:)b
echter,
wat heeft dit alles gekost :S en want zijn de daar gespaarde uitkomsten, en is dit allenmaal nog in verhouding met elkaar.
Technisch is heel veel mogelijk, of dat echter een verstandige keuze is, is een heel andere vraag.
En ja, die dien je ten eerste voor jezelf te beantwoorden, en uit je verhaal blijkt dat jij daar vol positief instaat, dus voor jou is dit dus blijkbaar een prima investering geweest.
Want anderen daar dan over mogen denken is voor jou echter niet echt belangrijk lijkt me.

Dit gezegt hebbende betekend dit echter niet dat jou gekozen oplossing voor anderen ook zo zou werken, dus die zullen daar een andere afweging in moeten maken.
Voor me zelf zou een dergelijke investering niet zinvol zijn, en dat is niet omdat ik niet de kennis hierover hebt, maar gewoon omdat ik in mijn situatie hier geen voordeel in zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Sinds het begin (1/7/2011) in totaal ruim minder kost dat het tot op heden al heeft opgeleverd.
En gezien dat nu al het geval is kan de winst de komende jaren alleen maar groter worden want ik verwacht niet dat de panelen plots uit elkaar gaan vallen noch dat de thuisaccu het voortijdig gaat begeven. Maar die rekening kunnen we pas op 1/7/2031 volledig maken wanneer het huidige systeem deels wordt afgebroken en een volledige upgrade krijgt. De tijd staat immers niet stil en de technische ontwikkelingen ook niet.
en want zijn de daar gespaarde uitkomsten
Al tien jaar geen energierekening meer ( a rato van een jaarverbruik tussen de 2500 en 5000 kWh) vermeerderd met de vorige winst.
Grappig detail: tijdens de vorige "energiecrisis" kregen we hier zelfs energiecheques voor niet bestaande energierekeningen. _/-\o_ *O* _O-
en is dit allenmaal nog in verhouding met elkaar.
Gezien voorgaande, voor mij wel ja.
Of dat voor een ander en meer specifiek voor jou het geval is of geweest zou zijn weet ik niet want ik moet een ander zijn rekening gelukkig niet maken.
Technisch is heel veel mogelijk,
Inderdaad en dat blijkt ook uit de praktische toepassingen. Toch voor wie daar gebruik van kan/wil maken.
of dat echter een verstandige keuze is, is een heel andere vraag.
Die afweging moet ieder individueel voor zichzelf maken.
Voor mij geen vraag meer maar een vaststaand feit.
Eén van de betere investeringen die ik al deed. :)
Want anderen daar dan over mogen denken is voor jou echter niet echt belangrijk lijkt me.
Inderdaad.
Die moeten de eigen rekening maken en daar naar handelen en niet mijn rekening maken. Dat laatste kan ik best zelf.
Dit gezegt hebbende betekend dit echter niet dat jou gekozen oplossing voor anderen ook zo zou werken, dus die zullen daar een andere afweging in moeten maken.
Uiteraard.
Heb ik ook nooit beweerd.
Ieder moet doen wat hij/zij denkt dat voor hem/haar het beste lijkt.
Daar heb ik geen probleem mee.
Wanneer men echter denkt mijn rekening te moeten maken denk ik het recht te hebben dit te weerleggen aan de hand van de praktische uitvoeringen.
Voor me zelf zou een dergelijke investering niet zinvol zijn, en dat is niet omdat ik niet de kennis hierover hebt, maar gewoon omdat ik in mijn situatie hier geen voordeel in zie.
Dan doe je dat toch gewoon niet.
Gelukkig zijn we niet gebonden om te handelen noch te denken zoals het gemiddelde voorschrijft (of men denkt dat dit zo wordt voorgeschreven).
Ik handel in mijn eigen huishouden ook alleen naar waar ik zelf voordeel in zie. Niet hoe een ander denkt dat ik wel of niet zou moeten handelen.
Mijn mening is dat er niets mis mee is om de massa en "het gemiddelde" niet achterna te lopen.
Anderzijds heb ik er ook geen probleem mee dat anderen dat voor hen de beste oplossing vinden of weer iets totaal anders beslissen.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 11-09-2024 16:59 ]

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:32
Ik heb thuis een Huawei omvormer die ongeveer een jaar geleden geïnstalleerd is van 6kW, 3F model. Installateur verkocht die toen als een hybride omvormer waar ik later dan een thuisbatterij aan kan toevoegen.

Nu ben ik wat aan het rondkijken en ik heb zo de indruk dat ik beter een andere omvormer had gekocht.
Voor zover ik kan vinden is die Huawei omvormer enkel compatibel met de Huawei Luna2000 batterij, die een stuk duurder is dan andere aanbiedingen op de markt!
Zo kost een 10kWh batterij met BMS module al snel 5800 euro, waar ik een Orient Power batterij met BMS van 11,7kWh kan kopen voor 2800 euro. Voor het verschil in prijs kan ik gemakkelijk de Huawei omvormer vervangen door een ander modelletje...

Of zie ik iets over het hoofd?

• habbekrats
@RailHenk87 Bij die orient komt nog wel bekabeling bij en de integratie moet jezelf doen. Type BMS lijkt ook onbekend.

Die Luna2000 lijkt compleet geleverd te worden.
Nog wel een prijsverschil

Voor je weer wat gaat bestellen kijk eens naar Harald op YT over keuze's en wat je meer met je systeem zou willen doen YouTube: Keuzes voor een thuisbatterij

• RailHenk87
habbekrats schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:15:
@RailHenk87 Bij die orient komt nog wel bekabeling bij en de integratie moet jezelf doen. Type BMS lijkt ook onbekend.

Die Luna2000 lijkt compleet geleverd te worden.
Nog wel een prijsverschil

Voor je weer wat gaat bestellen kijk eens naar Harald op YT over keuze's en wat je meer met je systeem zou willen doen YouTube: Keuzes voor een thuisbatterij
Bedankt voor de tip! Het Luna systeem is inderdaad kant en klaar geleverd, maar gezien ik mijn elektriciteit helemaal zelf vernieuwd heb bij mijn verbouwing en ik wel handig ben, lijkt het me een overdreven prijsverschil.

Er is de prijs van de cellen, het BMS en dan wat kabels tussen omvormer en batterij/BMS.
Het lijkt me sterk dat de kabels + integratie 3000 euro zouden kosten. Die specifieke batterij is compatibel met Victron omvormers, dus dan komt dat wel goed.

Grootste nadeel bij Victron is dat ze enkel monofasige omvormers maken precies, waar mijn Huawei toestelletje 3F+N is in 1 toestel. Plaats is erg beperkt, dus geen ruimte om een omvormer per fase te gaan installeren.

Gisteren een virtuele batterij toegevoegd aan mijn Home Assistant installatie om wat meer gegevens te verzamelen of het nuttig zou zijn en voor welke prijs ik op zijn minst break-even draai.

Dus sowieso nog even de kat uit de boom kijken eerst.

• habbekrats
@RailHenk87 Dat is het modulaire en schaalbare van Victron, dan maak je met units een 3 fase systeem

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:16
Domba schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:16:
[...]

In Duitsland is dat de TUV en installatie bedrijf regelt daar alle benodigde formaliteiten
Het is de vraag in hoeverre het onder PGS15 valt, het zijn stationaire cilinderpakketten die ingebruik zijn en PGS15 toepassinggebied is oa voor cilinderpakketten die voor vervoer (VLG/ADR) zijn toegelaten.
Je moet hier eerder aan de regels denken als voor een propaantank in de tuin.
Waterstof leiding is 4mm ID bij 1,5-3kW unit.

[...]
Er worden hier de nodige zaken door elkaar gehaald, pgs15 richtlijn betreft stationaire gasopslag, als je gas in cilinders of pakketten gaat vervoeren val je onder de ADR regels en moet gasopslag voldoen aan de TPED. Voor waterstof heb je o.a. de pgs35 en pgs36, 35 is meer gericht op tankstations maar ook voor de ontvangende partij, jij dus als je H2. Komt tanken en de 36 is gericht op opslag. Propaan tank huur je vaak en verhuurder is verplicht de tank 10 jaarlijks de laten keuren en is hij jouw eigendom dan moet je hem zelf laten keuren. De controle van pgs en ligt bij de gemeente en zal gekoppeld worden aan de vergunning die afgegeven wordt voor gasopslag.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
  • Laatst online: 10:09
hoeveel mensen hebben geld uitgegeven om een ​​back-up generator te laten installeren die de meeste tijd helemaal niets doet? Ik denk dat batterijen beter zijn omdat ze ook een doel dienen als het net niet uitvalt. welke waarde zou u hechten aan de mogelijkheid om elektriciteit te hebben tijdens een stroomstoring, in euro per uur? hoeveel uur stroomuitval verwacht u in de komende 15 jaar? Ik geloof dat zowel klimaatverandering als de energietransitie instabiliteit in het net zullen brengen, dus besloot ik dat het goed is voor mijn gezin om een ​​off-grid systeem te hebben en een SPD te installeren. misschien had ik dat geld ergens anders beter kunnen besteden, maar ik slaap 's nachts nog steeds goed

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel360
  • Laatst online: 09:49
@IvoB2 wat ook ik mij afvraag wat de initiële kosten (in €) waren om tot je huidige installatie te komen, behalve dat dit al is terug verdient.
Heb je al eens een foto gepost van de installatie of zou je dat willen doen? Dat je geen halve maatregelen hebt genomen is wel duidelijk.
Puur voor mijn beeldvorming.

En dan praktisch, hoe vaak heeft de installatie een netstoring in huis voorkomen en juist gegeven?

En ook, kunnen de huisgenoten ook een soort ehbo doen aan de installatie als het binnen donker is om wat voor reden dan ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Heb ik al allemaal in het lang en breed (met foto's) uitgelegd in de topics die daar specifiek over gaan.
En dan praktisch, hoe vaak heeft de installatie een netstoring in huis voorkomen en juist gegeven?
Dat is hier niet het primaire uitgangspunt. Ik draai de installatie proef om data te verzamelen om energetisch off grid te kunnen functioneren. Alleen op basis van theoretische modellen is dat niet mogelijk gezien er zoveel verschillende parameters een rol spelen die niet te vatten zijn in een theoretisch model dat niet getoetst kan worden aan de praktijk.
Van half februari tot half november ben ik nu al 100% zelfvoorzienend, vorig jaar zat ik voor een volledig jaar op 86% en dit jaar zit ik, na wat aanpassingen, nog op 94,8%.
Op jaarbasis kom ik nog een 285 kWh tekort om volledig zelfvoorzienend te zijn.
Dat van die 1000 tot 4000 kWh in de zomer moeten opslaan om de winter te overbruggen is dus onzin gebaseerd op uitspraken op basis van gevoel en niet op basis van verzamelde data.

Voorlopig besluit is dat verbruikers op punt staan en er al meer dan voldoende opslagcapaciteit is (maar dat laatste mag best wat meer zijn dan echt nodig gezien de batterij dan jaren mag degraderen zonder onbruikbaar te worden en meer opslag in kWh kost initieel niet veel meer dan een kleinere opslag gezien de echte kosten elders liggen). Het enige waar nog aan gewerkt moet worden is de verdriedubbeling van de productie. En die uitgewerkte plannen en uitvoeringstermijn zijn er ook al maar om economische redenen nog niet van toepassing op dit ogenblik.
En ook, kunnen de huisgenoten ook een soort ehbo doen aan de installatie als het binnen donker is om wat voor reden dan ook?
Wat heeft dat te maken met het installeren van een thuisaccu?
Ja, de partner is best in staat om voor wat voor reden dan ook een zaklamp te gebruiken wanneer het binnen en buiten donker is. O-)

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 13-09-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
@IvoB2
Ik snap dat de PV onderdeel zijn van het systeem, maar ik denk dat we ons allemaal afvragen wat specifiek de accu (van 6500) heeft bijgedragen aan de energierekening.
Stel je had geen accu, had je dan alsnog jaarlijks 2000 winst, of maar 1000, of zelfs 0?
In nederland is het erg moeilijk om een investering van 6500 aan accu terug te verdienen, daar doe je erg lang over en de toekomst is heel onzeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ik woon dan ook niet in Nederland maar in Vlaanderen.
Ik investeer dan ook volgens de regelgeving in Vlaanderen en niet in Nederland.
En nogmaals, niemand moet doen wat ik doe. Ik volg doorgaans ook niet wat de meerderheid denkt dat het beste is.
En ik ben me er ook terdege van bewust dat er maar weinig investeringen zijn die zichzelf op korte termijn terugverdienen. Dat vraagt geduld en vooral verder te durven kijken dan de dag van morgen.
Maar wanneer je er nauwelijks zelf eigen/vers kapitaal moet aan bijdragen zie ik het grote risico's echt niet. Ja, door niets te doen zal de "winst" door de afwezigheid van investeringskosten de eerste jaren iets hoger zijn maar ik kijk eerder naar het eindresultaat op langere termijn (in deze context een venster van 20 jaar) en niet uitsluitend naar de dag van vandaag. Wie dat doet komt doorgaans idd niet veel verder dan het gemiddelde van de massa. Mag en kan maar niet mijn ding.

Dat een thuisaccu in Nederland geen extra voordelen zou kunnen opleveren geloof ik dan weer niet want in tegenstelling tot de huidige regelgeving in Vlaanderen is door o.a. de saldering van de overheadkosten dynamisch handelen met een thuisaccu er wel heel lucratief. Cfr. de specifieke topics op dit eigenste forum overwegend bevolkt door Nederlanders. d
In Vlaanderen zijn er dan weer andere voor- en nadelen die andere uitgangspunten en handelingen vereisen.

Wat is er nu zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ieder vanuit de eigen situatie moet handelen en niet de rekening van een ander moet maken door de eigen situatie te extrapoleren op die van een ander?

Het is in se heel eenvoudig hoor: wie niets ziet in een thuisaccu (of in wat dan ook) doet er niets mee. Er is geen enkele verplichting toe. Wie het omgekeerde denkt handelt er dan ook best naar want er rust geen verbod op (nu ja er zijn er zelfs die denken dat er een verbod is om off grid te gaan maar ze dwalen omdat ze afgaan op "van horen zeggen" en niet eens de moeite doen om de reglementering zelf te doorgronden) .

Ik was een van de eersten om in PV te investeren, idem om BEV te gaan rijden en idem om in een thuisaccu te investeren.
En telkens was het verhaal hetzelfde: goed gek, wordt nooit iets, kost je een rib uit het lijf zonder er ooit voordeel aan te hebben, blablabla.
Zelf heb ik me deze beslissingen nooit beklaagd. Integendeel. En dat is wat telt.
En niemand moet hetzelfde doen. Ieder zijn eigen ding.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 09:29 ]

• mitsumark
IvoB2 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:21:
Ik woon dan ook niet in Nederland maar in Vlaanderen.
Ik investeer dan ook volgens de regelgeving in Vlaanderen en niet in Nederland.
En nogmaals, niemand moet doen wat ik doe. Ik volg doorgaans ook niet wat de meerderheid denkt dat het beste is.
En ik ben me er ook terdege van bewust dat er maar weinig investeringen zijn die zichzelf op korte termijn terugverdienen. Dat vraagt geduld en vooral verder te durven kijken dan de dag van morgen.
Maar wanneer je er nauwelijks zelf eigen/vers kapitaal moet aan bijdragen zie ik het grote risico's echt niet. Ja, door niets te doen zal de "winst" door de afwezigheid van investeringskosten de eerste jaren iets hoger zijn maar ik kijk eerder naar het eindresultaat op langere termijn (in deze context een venster van 20 jaar) en niet uitsluitend naar de dag van vandaag. Wie dat doet komt doorgaans idd niet veel verder dan het gemiddelde van de massa. Mag en kan maar niet mijn ding.

Dat een thuisaccu in Nederland geen extra voordelen zou kunnen opleveren geloof ik dan weer niet want in tegenstelling tot de huidige regelgeving in Vlaanderen is door o.a. de saldering van de overheadkosten dynamisch handelen met een thuisaccu er wel heel lucratief. Cfr. de specifieke topics op dit eigenste forum overwegend bevolkt door Nederlanders. d
In Vlaanderen zijn er dan weer andere voor- en nadelen die andere uitgangspunten en handelingen vereisen.

Wat is er nu zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ieder vanuit de eigen situatie moet handelen en niet de rekening van een ander moet maken door de eigen situatie te extrapoleren op die van een ander?

Het is in se heel eenvoudig hoor: wie niets ziet in een thuisaccu (of in wat dan ook) doet er niets mee. Er is geen enkele verplichting toe. Wie het omgekeerde denkt handelt er dan ook best naar want er rust geen verbod op (nu ja er zijn er zelfs die denken dat er een verbod is om off grid te gaan maar ze dwalen omdat ze afgaan op "van horen zeggen" en niet eens de moeite doen om de reglementering zelf te doorgronden) .

Ik was een van de eersten om in PV te investeren, idem om BEV te gaan rijden en idem om in een thuisaccu te investeren.
En telkens was het verhaal hetzelfde: goed gek, wordt nooit iets, kost je een rib uit het lijf zonder er ooit voordeel aan te hebben, blablabla.
Zelf heb ik me deze beslissingen nooit beklaagd. Integendeel. En dat is wat telt.
En niemand moet hetzelfde doen. Ieder zijn eigen ding.
Je zegt veel, maar eigenlijk helemaal niks, zeker geen antwoord op de vraag.
Ik zal de vraag nog korter stellen in de hoop op een kort antwoord.

Wat voegt jouw accu toe aan jouw energierekening?

• IvoB2
Welke energierekening? :+

Het verlaagt het captar tot het forfaitaire tarief van 2,5 kW en de kWh netafname met een 5 cent/kWh en verhoogt het zelfverbruik van de eigen productie van 25% naar een 85%.
Had ik zonder thuisaccu nog in de salderingsegeling blijven zitten (die er op korte termijn toch uit gaat) zou ik prosumententarief en onbalanstarief betalen.

Op jaarbasis verlaagt het de energierekening dus met een 500 tot 700 €.

(Ah ja en ik heb schoenmaat 42.)

[ Voor 119% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 10:08 ]

• mitsumark
IvoB2 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:51:
Het verlaagt het captar tot het forfaitaire tarief van 2,5 kW en de kWh netafname met een 5 cent/kWh en verhoogt het zelfverbruik van de eigen productie van 25% naar een 85%.
Had ik zonder thuisaccu nog in de salderingsegeling blijven zitten (die er op korte termijn toch uit gaat) zou ik prosumententarief en onbalanstarief betalen.

Op jaarbasis verlaagt het de energierekening dus met een 500 tot 700 €.
Bedankt voor dit inzicht.

Er van uitgaande dat die verlaging enigszins stabiel/voorspelbaar is lijkt me een 10 jaar terugverdientijd met bijkomende voordelen (backup) misschien wel de moeite waard.

Ik blijf alleen vergelijken met beleggen.
Na 10 jaar heb je 6500 terugverdient en nog 10 jaar verder 6500 winst.
Na 20 jaar beleggen van 6500 heb ik 20k (met misschien wel minder rendementrisico), dus een goede 13k winst, het dubbele...
Voor mij lijkt het nog niet te lonen.

PS: ik zie een accu vooralsnog puur als economische investering.
Stroom heb ik sowieso, in 10 jaar misschien 1 of 2 keer een uurtje niet.

• Simpel360
  • Laatst online: 09:49
IvoB2 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:49:
Heb ik al allemaal in het lang en breed (met foto's) uitgelegd in de topics die daar specifiek over gaan.
Nogmaals:
- 15000€ voor PV, waarvan ik 40% heb gerecupereerd via de belastingen. Blijft een investeringsbedrag van 9000 € (waar ik zelf 500 € eigen kapitaal heb geïnvesteerd, de rest kwam van een groene lening met lage intrest waarbij de intrestkost op drie jaar gerecupereerd werd via de belastingaangifte.
- 11000 € voor de thuisaccu (LV 48V systeem van BYD voor de accu modules en voor de rest componenten van Victron) en aanpassing van de thuisinstallatie voor back up off grid (nulswitch en dergelijke) waarvan na uitbetaling premies nog 6500 € zelf te betalen overbleef en waar ik zelf 3250 € van gefinancierd heb.
- Geen energiekosten meer sinds midden 2011 (zie voorgaande) en genereert tot midden 2015 een 1700 € netto opbrengst, tut begin 2019 een 1300 € netto opbrengst, van 2019 tot 2021een 2400 € opbrengst en vanaf dan jaarlijks een 2100 tot 2200 € opbrengst en dit tot midden 2031.
Dan gaat de boel eruit en komt er één groot PV paneel op de zuidelijke helft van het dak zodat off grid het hele jaar rond mogelijk wordt. Of ik dan nog parallel met het grid loopt zien we dan wel want ik weet niet hoe de regelementering er dan zal uitzien. Maar de twee opties staan dan wel ter beschikking.

Geen idee wat je daar zelf mee bent (of het zou louter uit nieuwsgierigheid moeten zijn) want dat betreft mijn situatie waarvan de gevolgen alleen op mij van toepassing zijn.

[...]

Sinds 2021 twee keer.
Maar dat is hier niet het primaire uitgangspunt. Ik draai de installatie proef om data te verzamelen om energetisch off grid te kunnen functioneren. Alleen op basis van theoretische modellen is dat niet mogelijk gezien er zoveel verschillende parameters een rol spelen die niet te vatten zijn in een theoretisch model dat niet getoetst kan worden aan de praktijk.
Van half februari tot half november ben ik nu al 100% zelfvoorzienend, vorig jaar zat ik voor een volledig jaar op 86% en dit jaar zit ik, na wat aanpassingen, nog op 94,8%.
Dat van die 1000 tot 4000 kWh in de zomer moeten opslaan om de winter te overbruggen is dus onzin gebaseerd op uitspraken op basis van gevoel en niet op basis van verzamelde data.

Voorlopig besluit is dat verbruikers op punt staan en er al meer dan voldoende opslagcapaciteit is (maar dat laatste mag best wat meer zijn dan echt nodig gezien de batterij dan jaren mag degraderen zonder onbruikbaar te worden en meer opslag in kWh kost initieel niet veel meer dan een kleinere opslag gezien de echte kosten elders liggen). Het enige waar nog aan gewerkt moet worden is de verdriedubbeling van de productie. En die uitgewerkte plannen en uitvoeringstermijn zijn er ook al maar om economische redenen nog niet van toepassing op dit ogenblik.

[...]

Ja, de partner is best in staat om voor wat voor reden dan ook een zaklamp te gebruiken wanneer het binnen en buiten donker is. O-)
Het is wat lastig om op jouw reageersels te zoeken door de privacy settings (die je gedaan hebt?) :+

Dat je het economisch boven €0 hebt draaien heb ik al vaker gelezen, echter niet de investeringen in € die je gedaan hebt, maar dat kan zeker aan mij liggen.

Dat jouw installatie alleen betrekking heeft op jouw situatie is mij helder.

Helder, had niet in de gaten dat het jouw meer gaat om (proefdraaien) naar een off grid situatie.

Ik ben vooral geïnteresseerd in het technische verhaal van hoe en wat gedaan, dat dat dan economisch uit kan is een pre.

1000 - 4000 kWh opslag is overdreven en ook niet door mij gesteld, daar deel ik dus wel jouw mening in.

Je hebt een uitgebreide installatie die (naar ik aanneem) een besturing heeft die tot bijzondere schakel situaties kan leiden, prima als je weet wat en hoe maar daar dienen de andere huisgenoten/of partner wel mee te dealen bij een storing als jijzelf niet thuis of beschikbaar ben.
Dit doet wat met de acceptatie van diegene die met de zaklamp zit, zeker als het aan de accu (off grid) installatie zit, ook wel de WAF geheten bij mij thuis. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
mitsumark schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:22:
[...]
Ik blijf alleen vergelijken met beleggen.
Na 10 jaar heb je 6500 terugverdient en nog 10 jaar verder 6500 winst.
Na 20 jaar beleggen van 6500 heb ik 20k (met misschien wel minder rendementrisico), dus een goede 13k winst, het dubbele...
Voor mij lijkt het nog niet te lonen.
Nou dan doe je het niet en ga je gewoon verder met jouw keuze inzake beleggen. Ieder zijn ding maar daar gaat dit topic niet over. Misschien even kennis nemen van het topic inzake FIRE e.a. ?

Zoals ik eerder al schreef leg ik niet alle eieren in één mand en wat mij betreft mag geld ook af en toe uitgegeven worden.
Geld beleggen met als doel de hoop te blijven vergroten zonder er goederen mee te durven kopen, dat uitgangspunt begrijp ik niet.

De energierekening (of de afwezigheid ervan) is hier dus maar één onderdeel van het hele financiële plaatje.
Het is niet omdat ik in PV en thuisaccu geld stop dat ik daarom niet meer in andere zaken zou kunnen beleggen. Het ene sluit het andere immers niet uit.
Integendeel. De investeringen in mijn energiemanagementsysteem (en bij uitbreiding in dat van anderen want ik doe ook collectieve investeringen maar dat schreef ik voorheen ook al) betalen op termijn zichzelf terug en door de jarenlange afwezigheid van de vaste kosten van energierekeningen kan ik dat gewonnen geld ook investeren in andere zaken.

Uiteraard bestaat de mogelijkheid dat door niet te investeren in PV en thuisaccu dat geld elders meer zou opgebracht hebben. Maar dat zijn altijd gemakkelijke nabeschouwingen door Cpt. Hindsight.
En dan nog, geld dient voor mij niet alleen om er steeds meer van op te stapelen zodat je de cijfers op rekeningen ziet toenemen en verder niets. Het mag, wanneer de gelegenheid zich voordoet, ook uitgegeven worden. Heb ik er dubbel plezier van (in deze investeren in energetische onafhankelijkheid zonder dat het me iets kost en als extra nog wat winst oplevert).
Zolang er niet meer buiten gaat dan er binnen komt is het voor mij al goed.
En voorlopig komt er nog altijd veel meer binnen dan er buiten gaat en zonder dat ik er iets voor moet laten.
Meer moet dat voor mij niet zijn.
En ook daarin moet een ander mij niet volgen.
Wie graag iedere dag kijkt naar een op papier steeds oplopend vermogen en schrik heeft (een deel van) dat geld daadwerkelijk uit te geven omdat het vermogen op papier dan zou kunnen slinken mag dat van mij. Maar niet mijn ding.
Ik leef maar één keer en ook niet uitsluitend voor het economische welzijn van mijn nabestaanden.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Simpel360 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:38:
[...]
Dat je het economisch boven €0 hebt draaien heb ik al vaker gelezen, echter niet de investeringen in € die je gedaan hebt, maar dat kan zeker aan mij liggen.
Volledig mee eens.
ook wel de WAF geheten bij mij thuis. :+
Ander uitganspunt dus.
Ik moet al geen rekening houden met de WAF factor en mijn huidige inwonende partner is op dat gebied veel intelligenter dan mezelf. Maar ook dat is een eigen keuze die niet iedereen moet volgen.
Doorgaans werken we elkaar niet tegen maar versterken onze afzonderlijke talenten elkaar.
En wanneer we het over iets niet eens zijn doen we onze eigen ding zonder daarbij de ander te storen.
We functioneren (voorlopig) goed samen maar zijn beiden ook in staat om zonder de ander te functioneren/onze plan te trekken.

In deze context heb ik de investering in PV alleen gedragen (en zijn alle voordelen daaraan verbonden dan ook voor mij) draagt de huidige partner volledig de investering in de BEV (en zijn alle financiële voordelen daaraan verbonden volledig voor haar) en hebben we in de thuisaccu split even geïnvesteerd (en delen we beiden de voordelen 50/50).

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 12-09-2024 13:13 ]

• habbekrats
Als je https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/vergelijken van jeroen eens door leest met berekeningen kan het bij een complete koop batterij zelden uit (tvt > 14 jaar).

Met een Diy installatie kun je met een dynamisch contract toch wel richting 5 jaar komen.

• Thepawn
habbekrats schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:58:

Met een Diy installatie kun je met een dynamisch contract toch wel richting 5 jaar komen.
Wat zou de terugverdientijd zijn van een batterij van 3000 euro, als de saldering wordt verwijderd, de prijs op de dynamische markt schommelt tussen 0,2 en 1 euro per kWh, en de vaste contracten zijn vastgesteld op 90 cent?
en de batterij het mogelijk maakt om uw zonne-energie te verkopen voor 1 euro, en uw huis te voeden met energie die is gekocht voor minder dan 20 cent?

• habbekrats
@Thepawn 3000 euro lijkt mij wat weinig om mee te handelen bv op de onbalans markt. Die 3000 euro is waarschijnlijk voldoende om je eigen verbruik voor een deel van het jaar op 0 the houden.

• Thepawn
habbekrats schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:01:
@Thepawn 3000 euro lijkt mij wat weinig om mee te handelen bv op de onbalans markt. Die 3000 euro is waarschijnlijk voldoende om je eigen verbruik voor een deel van het jaar op 0 the houden.
Ik handel liever op de EPEX-markt omdat ik dat beter vind: het is logischer vanuit een fysica-oogpunt, zelfs als de opbrengsten lager zijn. Als ik op de onbalansmarkt wil handelen, kan ik dat ook doen; dat wordt niet bepaald door de batterijen, maar door de compatibiliteit met de omvormer (Deye) met de energiebeheersoftware. Het is interessant; ik heb de batterijen gekocht, betaald, geïnstalleerd, ik gebruik ze om te handelen, ik geniet van de winst. Dus ik ben er 100% zeker van dat het mogelijk is om te handelen met 3000 euro. De capaciteit van 15kWh is genoeg om zowel mijn huis te voeden als te handelen met het net.

• Domba
Thepawn schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:29:
[...]

Wat zou de terugverdientijd zijn van een batterij van 3000 euro, als de saldering wordt verwijderd, de prijs op de dynamische markt schommelt tussen 0,2 en 1 euro per kWh, en de vaste contracten zijn vastgesteld op 90 cent?
en de batterij het mogelijk maakt om uw zonne-energie te verkopen voor 1 euro, en uw huis te voeden met energie die is gekocht voor minder dan 20 cent?
Dat is gewoon lastig te voorspellen.
Afschaffen van salderen is een plan uit hoofdlijnenakkoord en nog geen feit, er is nog geen concept wetvoorstel voor de details, als ook volgende week prinjesdag is met belastingplan, voor een eerste indruk voor welke richting de energiebelasting opgaat en of schijf 1 & 2 een verschillend tarief krijgen.
(het hoofdlijnenakkoord was plan om de verhoging per 1-1-2025 met 22,5% voor >170 000m3 van 3,4 en 5e schijf EB-aardgas terug te draaien en 1 & 2e schijf met 2,8ct/m3 te verlagen), dat kan gevolgen hebben voor EB op energie elders)

Eind november komt ACM met tarievenbesluit voor de netwerkkosten (voorstel van netwerlbeheerders is meestal begin Oktober), voor 2025 zal die nog waarschijnlijk vast zijn, maar voor 2026 zouden er al aanpassingen kunnen zijn.
Al vanaf 2012 is er discussie over netwerkkosten differentiatie, met de miljarden aan net-verzwaringsplannen worden nu ook forse bedragen geinvesteerd en is het een groot verdelingvraagstuk, daar zowel voor grootverbruikers als voor kleinverbruikers de Nederlandse netwerkkosten met afwijkende methodestructuur nu al tot de hoogste van omringende landen is en is er het ene na andere onderzoek.
De huidige netwerkkosten structuur wordt onthoudbaar met de forse investering in de verzwaring en de kapitaalkosten daadwerkelijk omgeslagen moeten gaan worden.
Grootverbruikers die steen en been klagen dat ze al 4 tot 15 keer meer netwerkkosten hebben dan in omringende landen en voor huishoudens de vaste netwerkkosten zonder differentiatie de grootste kostenpost voor electriciteit dreigt te worden.

Ik heb geen idee welke van de 4 methode uitgangspunten het meest waarschijnlijke is en we als huishouden tarief differentiatie krijgen en als 5e of we ook met een invoedtarief te maken krijgen.,
De procedure voor vaststellen van methode en tariefdragers is niet openbaar, zoals in veel andere EU landen, zie mijn eerdere link, wel de aankondiging en besluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 08:34
mitsumark schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:07:
@IvoB2
Ik snap dat de PV onderdeel zijn van het systeem, maar ik denk dat we ons allemaal afvragen wat specifiek de accu (van 6500) heeft bijgedragen aan de energierekening.
Stel je had geen accu, had je dan alsnog jaarlijks 2000 winst, of maar 1000, of zelfs 0?
In nederland is het erg moeilijk om een investering van 6500 aan accu terug te verdienen, daar doe je erg lang over en de toekomst is heel onzeker.
Het terugverdienen van een investering betekent dat er kosten zijn die uiteindelijk hoger uitvallen dan de investering zelf.
Er wordt hier bijvoorbeeld vaak de vaatwasser aangehaald als iets met een terugverdientijd. Dat is alleen omdat het bijdraagt aan besparingen in vergelijking met de handafwas, zoals minder waterverbruik en efficiëntere interne waterverwarming. Gemak zelf kent echter geen terugverdientijd.

Bij de aanschaf van een accu kun je verschillende kosten wegstrepen, zoals het vermijden van een terugleverboete, verminderd salderen en het verschil in kWh-tarief tussen afname en teruglevering. De besparingen hiervan zijn afhankelijk vn je persoonlijke voldoende en variëren dagelijks. En ja alles is onzeker, ze willen een pilot dat ze bij consumenten het pv systeem kunnen uitschakelen, je kan dus niet meer salderen; waarom dan niet in een accu zou ik zeggen; reken dat ook even mee.

Een accu stelt je in staat om energiek met energie om te gaan, wat geld oplevert of bespaard. Net als de besparingen kun je ook de winst uit energiehandel zelf berekenen, en ook deze varieert per dag.

De terugverdientijd van een accu kan voor de een sneller zijn dan voor de ander. Als je het wilt vergelijken met het handelen in aandelen of coin’s, wat leuk is kan dat één manier zijn om er naar te kijken. Aan het einde van de rit blijven echter de stijgende energiekosten, met of zonder zonnepanelen, een factor waarmee je rekening moet houden. Die moet je dan van je winst aftrekken. En nog seeds geen besparend bezit. Maar bij voldoende financiën sluit het ene het andere immers niet uit.

Je kan alleen een individuele ( je eigen ) vergelijking maken. Al zou je een kosten vergelijking vragen dan gaat die alleen op voor de maker maar niet meer voor een ander.

Voor mij en mijn gezin is onafhankelijkheid van energieleveranciers met hun aleen eigen belang en onstabiele overheid het belangrijkste doel. Daarom focus ik niet op een terugverdientijd, al schat ik deze op ongeveer 13 tot 14 jaar. Moderne accu's hebben nu genoeg cycles om bij een voldoende grote accuset alleen in de donkere maanden gebruikt te worden, wat hun levensduur garandeert tot 20+ jaar. Bovendien gaan zonnepanelen ook lang mee; ik heb en set pv panelen die bijna 20 jaar oud zijn en nog steeds werken.

Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. Ik kan me heel erg vinden in Domba, Ivo en anderen hún gedachten. In mijn situatie verwacht ik ongeveer 11-15 dagen per jaar een tekort te hebben. Dit zou nog minder kunnen zijn, omdat zoals Ivo aanhaalde, sommige accu’s bijna volledig ontladen kunnen worden, maar ik houd zelf 25% marge aan. Voor die dagen heb ik al lpg generatoren van 2,5 kWh en 5 kWh om het tekort op te vangen. Zou me €18 kosten om 60kWh te laden en doe ik dan 3-3,5 dgn mee. Terzijde er komt een pelletkachel voor de warmte.

Kortom, mijn visie is gericht op vrijheid: geen aansluitkosten, vaste kosten, transportkosten, prijsverhogingen of manipulatie. Al deze kosten steek ik liever in mijn onafhankelijkheid.
Zo heeft ieder zijn eigen wel of niet doen grenzen, zijn eigen wel of niet belangen die meewegen.
Je zou bijna kunnen zeggen “Er wordt een huis om de accu heen gebouwd.”😉🧐

Net zoals een ZZPer, lekker zelfstandig.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 15:34

CR1992

Thor

IvoB2 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:49:
Nogmaals:
- 15000€ voor PV, waarvan ik 40% heb gerecupereerd via de belastingen. Blijft een investeringsbedrag van 9000 € (waar ik zelf 500 € eigen kapitaal heb geïnvesteerd, de rest kwam van een groene lening met lage intrest waarbij de intrestkost op drie jaar gerecupereerd werd via de belastingaangifte.
- 11000 € voor de thuisaccu (LV 48V systeem van BYD voor de accu modules en voor de rest componenten van Victron) en aanpassing van de thuisinstallatie voor back up off grid (nulswitch en dergelijke) waarvan na uitbetaling premies nog 6500 € zelf te betalen overbleef en waar ik zelf 3250 € van gefinancierd heb.
- Geen energiekosten meer sinds midden 2011 (zie voorgaande) en genereert tot midden 2015 een 1700 € netto opbrengst, tut begin 2019 een 1300 € netto opbrengst, van 2019 tot 2021een 2400 € opbrengst en vanaf dan jaarlijks een 2100 tot 2200 € opbrengst en dit tot midden 2031.
Dan gaat de boel eruit en komt er één groot PV paneel op de zuidelijke helft van het dak zodat off grid het hele jaar rond mogelijk wordt. Of ik dan nog parallel met het grid loopt zien we dan wel want ik weet niet hoe de regelementering er dan zal uitzien. Maar de twee opties staan dan wel ter beschikking.

Geen idee wat je daar zelf mee bent (of het zou louter uit nieuwsgierigheid moeten zijn) want dat betreft mijn situatie waarvan de gevolgen alleen op mij van toepassing zijn.

[...]

Sinds 2021 twee keer.
Maar dat is hier niet het primaire uitgangspunt. Ik draai de installatie proef om data te verzamelen om energetisch off grid te kunnen functioneren. Alleen op basis van theoretische modellen is dat niet mogelijk gezien er zoveel verschillende parameters een rol spelen die niet te vatten zijn in een theoretisch model dat niet getoetst kan worden aan de praktijk.

[...]

IvoB2 voor hoeveel kwh zonnepanelen heb je liggen? en of ga je nog bijleggen?
en hoe groot is je batterij?
vanaf volgend jaar heb ik misschien ook in digitale meter hier in belgie en ben nu aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.
dacht dat je maar voor 10 000 kwh op je dak mag leggen in belgie? klopt dit?

• habbekrats
@Lord Anubis Dit NL bedrijf beweert dat het in 6,5 jaar kan https://planetpod.energy/

De foto onderaan de website met een Victron systeem is natuurlijk appels met peren vergelijken.

• RailHenk87
CR1992 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:19:
[...]
In België kijken we naar het maximale vermogen van de omvormer. Je kan gerust 15kWp aan panelen leggen, vroeger mocht je omvormer max 10kVA kunnen leveren.
Ik zie nu dat het ook een groter vermogen mag zijn op een particulier adres, maar om dan betaald te worden voor wat je op het net zet moet je een firma oprichten.
Hoe ik het lees kan je er ook voor kiezen de administratie te besparen en dan niet betaald te worden voor wat je op het net zet als je meer dan 10kVA omvormer plaatst.
Maar dat laatste is speculatie van mijn kant.

Bron: Fluvius

• CR1992

CR1992

Thor

Ooh oke. Maar tegenwoordig krijg je niet veel meer wat je op het net stuurt.
Maar als je dan meer zonnepanelen kunt leggen heb je meer opbrengst in de winter. Waardoor het misschien interresanster is met de warmtepomp. Want 10 000 kwh zonnepanelen brengt in de winter weinig op

• IvoB2
CR1992 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:19:
[...]
IvoB2 voor hoeveel kwh zonnepanelen heb je liggen?
5,6 kWp/5.0 kVA
Het aantal geproduceerde kWh op jaarbasis is afhankelijk van het weer (tussen de 4500 en 5500 kWh met een langjarig gemiddelde van 5000 kWh).
en of ga je nog bijleggen?
Niets bijleggen, huidige setup volledig vervangen door 15,2 kWp (cijfer volgens de huidige technische mogelijkheden, in 2031 zien we wel wat dan technisch mogelijk is maar ik verwacht dat dit tegen dan technisch eerder meer dan minder zal zijn).
Bijleggen is op de meest gunstige oriëntatie niet mogelijk gezien er dan max. 6 panelen bij kunnen en er voor die 6 panelen dan ook nog eens een afzonderlijke omvormer moet geplaatst worden en dan is het de moeite niet meer in verhouding tot de relatief kleine uitbreiding van opwek.
Dat wordt dus volledig vervangen door kleinere panelen met een hoger Wp per m².
en hoe groot is je batterij?
15,4 kWh stationair en 74 kWh mobiel.
Nee dat klopt niet.
Parallel met het grid mag je monofase en als particulier een omvormer met max. 5 kVA vermogen plaatsen en 3F max. 10 kVA met een max. verschil van 5 kVA per fase.
Technisch mag je vanaf dit jaar van de netbeheerder tot 25 kVA plaatsen zonder netstudie.
Maar voor de fiscus ben je dan BTW plichtig.

Het aantal kWp aan panelen is altijd onbeperkt.

Teruglevering aan het net is voor particulieren op jaarbasis beperkt tot 12000 kWh.

Off grid doe je uiteraard wat je wil.
Je kan ook een deel off grid plaatsen (niet parallel met het net) en een deel (binnen de particuliere beperkingen) parallel met het net.

Het max. vermogen van de omvormer voor een netgekoppelde thuisaccu moet aan dezelfde voorwaarden voldoen (bij hybride geldt de som van vermogen voor accu en PV en bij retrofit staan ze beiden los van elkaar) en het opslagvermogen in kWh is eveneens onbeperkt.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 13-09-2024 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
IvoB2 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:55:

Parallel met het grid mag je monofase en als particulier een omvormer met max. 5 kVA vermogen plaatsen en 3F max. 10 kVA met een max. verschil van 5 kVA per fase.
In dat geval zou ik voor huizen met een groot dak en veel zonnepanelen kiezen voor een oplossing als Victron, waarbij de AC- en DC-kant onafhankelijk zijn. Stel dat je 30 kWp aan zonnepanelen en 60 kWh aan batterijen plaatst. De AC-omvormer zou dan slechts 10 kW zijn om aan die regel te voldoen. Je kunt het net of het huis dan alleen met 10 kW voeden. De rest van de zonneproductie zal echter nog steeds naar de batterijen stromen, dus je kunt de volledige 10 kW blijven produceren gedurende 5 uur na zonsondergang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

IvoB2 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:55:
[...]

5,6 kWp/5.0 kVA
Het aantal geproduceerde kWh op jaarbasis is afhankelijk van het weer (tussen de 4500 en 5500 kWh met een langjarig gemiddelde van 5000 kWh).

[...]

Niets bijleggen, huidige setup volledig vervangen door 15,2 kWp (cijfer volgens de huidige technische mogelijkheden, in 2031 zien we wel wat dan technisch mogelijk is maar ik verwacht dat dit tegen dan technisch eerder meer dan minder zal zijn).
Bijleggen is op de meest gunstige oriëntatie niet mogelijk gezien er dan max. 6 panelen bij kunnen en er voor die 6 panelen dan ook nog eens een afzonderlijke omvormer moet geplaatst worden en dan is het de moeite niet meer in verhouding tot de relatief kleine uitbreiding van opwek.
Dat wordt dus volledig vervangen door kleinere panelen met een hoger Wp per m².

[...]

15,4 kWh stationair en 74 kWh mobiel.

[...]

Nee dat klopt niet.
Technisch mag je vanaf dit jaar van de netbeheerder tot 25 kVA plaatsen zonder netstudie.
Maar voor de fiscus ben je dan BTW plichtig.

Het aantal kWp aan panelen is altijd onbeperkt.

Teruglevering aan het net is voor particulieren op jaarbasis beperkt tot 12000 kWh.

Off grid doe je uiteraard wat je wil.
Je kan ook een deel off grid plaatsen (niet parallel met het net) en een deel (binnen de particuliere beperkingen) parallel met het net.

Het max. vermogen van de omvormer voor een netgekoppelde thuisaccu moet aan dezelfde voorwaarden voldoen (bij hybride geldt de som van vermogen voor accu en PV en bij retrofit staan ze beiden los van elkaar) en het opslagvermogen in kWh is eveneens onbeperkt.
Ik heb nu 10 000 kwh aan zonnepanelen en verbruik dit ook met mijn analoge meter.
Volgend jaar waarschijnlijk digitale meter.

Stom vraagje kan je op een 10 000 kwh omvormer bijvoorbeeld 20 000 wp zonnepanelen zetten?
Wat doet deze omvormer in de zomer?
Gewoon een max van 10 000 watt opbrengst per uur?

Moest dit gaan heb ik wel denk ik nog een probleem met de certificaten?waardoor ik verplicht een 2de omvormer nodig heb?

In de zomer heb ik nu al meer als genoeg juist in de winter niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@CR1992 De meeste omvormers accepteren meer wp panelen dan de omvormer aan het net leveren kan. In piek periode wordt door de mppt het instelpunt verlegt zodat er niet meer geleverd wordt. Echter 20000 panelen op een 10000 omvormer lijkt mij wat overgedimensioneerd.

Dit is te vinden in de specificatie van je omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Thepawn schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:22:
[...]

In dat geval zou ik voor huizen met een groot dak en veel zonnepanelen kiezen voor een oplossing als Victron, waarbij de AC- en DC-kant onafhankelijk zijn. Stel dat je 30 kWp aan zonnepanelen en 60 kWh aan batterijen plaatst. De AC-omvormer zou dan slechts 10 kW zijn om aan die regel te voldoen. Je kunt het net of het huis dan alleen met 10 kW voeden. De rest van de zonneproductie zal echter nog steeds naar de batterijen stromen, dus je kunt de volledige 10 kW blijven produceren gedurende 5 uur na zonsondergang :)
Zoals eerder geschreven werk ik, wat betreft de thuisaccu, al van in het begin met een Victron systeem.
In de huidige opzet (MPII voor de thuisaccu en SMA voor PV, betreft uit economische overwegingen een retrofit instalaltie).
Bij uitbreiding gaat de SMA omormer (indien deze het zolang uithoudt) naar de schroothoop en worden er MPPT('s) verbonden tussen PV en accu. Dat verhoogt niet alleen de productie (meer kWp) maar verlaagt ook de verliezen (tussen accu en PV DC => DC ipv DC => AC = DC).

Afhankelijk van de reglementering en de TLV die dan van toepassing is zal er geen verbinding meer zijn tussen het net (de opslag in de mobiele accu zal dan in de maanden december en januari dienen als back up opslag en verbonden zijn met de generatoringang van de Victron omvormer) nog nog slechts een deel van de productie monofasig verbonden met het net (max. 5 kVA).

Jouw cijfers zal ik in de praktijk niet toepassen.
Ik heb niet meer dan 15 kWp productie nodig en niet meer dan 15 kWh opslag stationair.
En naar het net toe blijft hier alles uiteraard monofasig dus max. 5 kVA.
Mijn zuidelijk gerichte dakhelft is ook niet zo groot (75 m²).
TtienkW gelijktijdig vermogen heb ik nu ook voor niets nodig (nu 1 x 40A netaansluiting en 5 kVA uit de accu (max. 4,8 kW) + 5 kVA uit PV (max. tussen 0,5 en 5 kW).

Wie off grid wil gaan (en dat betaalbaar wil houden) moet in eerste instantie zijn verbruikers onder controle krijgen. Dat maakt de investering in productie en opslag ook (veel) goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
CR1992 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:30:
[...]

Ik heb nu 10 000 kwh aan zonnepanelen en verbruik dit ook met mijn analoge meter.

Stom vraagje kan je op een 10 000 kwh omvormer bijvoorbeeld 20 000 wp zonnepanelen zetten?

Moest dit gaan heb ik wel denk ik nog een probleem met de certificaten?waardoor ik verplicht een 2de omvormer nodig heb?

Je bedoelt waarschijnlijk dat je PV installatie op jaarbasis ongeveer 10000 kWh produceert (dit is nooit een vast gegeven) en dat je PV omvormer een max. vermogen van 10 kVA heeft?

Op bepaalde omvormers kan je tot 200% overdimensioneren (dus 20000 Wp voor een omvormer van 10 kVA). Maar dat hangt van de technische voorschriften van de omvormer af, de hellingshoek van het dak en vooral de oriëntatie (makkelijker te realiseren bij een O-W opstelling dan voor een Z opstelling).
De omvormer doet gewoon wat de panelen ontvangen en doorgeven en hangt dus af van het weer, de hellingshoek en de oriëntatie. Moderne omvormers kunnen zich ook terugregelen naargelang de vraag.

Aan een bestaande installatie mag je niets wijzigen of je verliest idd je recht op GSC's.
Waarom denk je dat ik de vervanging van de huidige configuratie pas midden 2031 zal uitvoeren? Dan vervalt mijn 20-jarig recht op GSC's.
Op de komst van de digitale meter heb ik echter niet zitten wachten. Ik heb liever zelf de touwtjes in handen en in voorgaand overleg met de technische dienst van de subnetbeheerder heb ik met hen dag en uur afgesproken dat, op mijn vraag, de analoge meter vervangen werd door een digitale (kreeg je overigens ook nog eens een extra premie voor :) ). Dezelfde dag nog werd de thuisaccu geplaatst en de automatenkast van de woning aangepast zodat deze volledig in back up (eilandmodus) kan werken.
De week erop de technische keuring en vanaf die dag vervalt het prosumententarief eveneens.
De combinatie van de extra premie plus het niet meer moeten betalen van prosumententartief, onbalansvergoeding en ipv nulsaldering nog een TLV naar het net voor iedere kWh die ik niet verbruik noch opsla (in het beging tot 20 cent/kWh, dan nog 11 cent/kWh en heden nog 7,5 cent/kWh) zou het economisch niet rendabel meer gemaakt hebben om nog langer te wachten op de verplichte DM.
En nu kon ik nog dag en uur zelf beslissen en niet zitten "wachten" tot de netbeheerder een dag voorstelt om de switch te maken.

Aan opslag heb ik nu ook al meer dan genoeg. Van half februari tot half november ben ik nu ook al 100% zelfvoorzienend. In de winter kom ik nog een 285 kWh tekort die ik van het net moet betrekken. een van de redenen dat de huidige installatie in 2031 in productiecapaciteit wordt verdriedubbeld en de opslagcapaciteit nu reeds ruim voldoende is (15,4 + 74 kWh).

Maar we wijken af.
Het gaat hier uitsluitend over de thuisaccu. Niet over het totale energiemanagement in een huishoudelijke omgeving en/of off grid (deze meer specifieke topics lopen reeds).

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 13-09-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
IvoB2 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:22:
[...]

Aan een bestaande installatie mag je niets wijzigen of je verliest idd je recht op GSC's.
Waarom denk je dat ik de vervanging van de huidige configuratie pas midden 2031 zal uitvoeren? Dan vervalt mijn 20-jarig recht op GSS's.
Klopt niet helemaal:
Je hebt recht op groenestroomcertificaten

Om het recht op groenestroomcertificaten te behouden, zijn de volgende wijzigingen toegestaan:

Vervanging van omvormers naar hybride omvormers: je kan je omvormers vervangen door hybride omvormers.
Wijziging in vermogen: bij de vervanging van je omvormers mag het maximale AC-vermogen (in kVA) van de omvormer als volgt wijzigen:
Een daling in vermogen is toegestaan en er is geen limiet aan de daling.
Een verhoging in vermogen is toegestaan, zolang de verhoging het maximaal toegelaten omvormervermogen van je netaansluiting niet overschrijdt.
Voor een monofasige netaansluiting mag het totale omvormervermogen maximaal 5 kVA zijn.
Voor een driefasige netaansluiting mag het totale omvormervermogen maximaal 10 kVA zijn.
Bron: Fluvius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja natuurlijk doch ik gaf antwoord op een specifieke vraag van uitbreiding op een bestaande instalaltie met GSC rechten.
Maar ik ga uiteraard geen daling van vermogen aanvragen. :F
In deze context ging het om een uitbreiding van vermogen op een reeds bestaande GSC gerechtigde installatie.
En monofasig 5 kVA en driefasig 10 kVA is al het max. toegestane vermogen.
Daar kan je in deze context dus ook niets aan wijzigen.

En wanneer er panelen stuk zijn (brandschade, stormschade, productiefout) mag je die ook vervangen (en moet je dit bewijzen) met een minimale afwijking naar boven toe.
Wat je niet mag is gerechtigde panelen gewoon van je dak halen (bv. omdat ze te weinig Wp hebben) en op dezelfde opp. vervangen door panelen met bv. een dubbel vermogen en twee omvormers waar je op de eerste helft nog GSC ontvangt en de tweede niet. Doe je dat verlies je alle GSC rechten.
Bij (gedeeltelijke) vervanging van panelen is het dus belangrijk dat je als prosument wel degelijk aan de netbeheerder kan bewijzen dat de vervanging als oorzaak brandschade, stormschade, schade van buitenaf of een productiefout had.

En je mag, indien je daar de plaats voor hebt, ook altijd een bijkomende installatie plaatsen (nieuwe panelen met eigen omvormer) waar je dan geen GSC's voor ontvangt.

Maar daar ging het hier niet over. Het ging over de uitbreiding van een bestaande installatie. Niet over downsizen noch de vervanging van iets dat stuk ging.

Een nog goed werkende AC PV omvormer (retrofit) vervangen door één enkele hybride (voor PV en accu) is ook niet altijd aangewezen. De mindere verliezen die je hebt met een hybride tov retrofit haal je er doorgaans niet uit en, nog belangrijker, met een hybride zit je dan gebonden aan het max. kVA van de hybride omvormer voor accu + PV terwijl dat met retrofit (twee omvormers) voor elk afzonderlijk geldt (dus tot dubbel vermogenbeschikbaar binnen de bestaande reglementering).

[ Voor 92% gewijzigd door IvoB2 op 13-09-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
CR1992 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:30:
[...]

Heren zullen we de juiste eenheden aan houden.

Met 10 000 kwh aan panelen zal 10kWp bedoeld worden.
Met 10 000 kwh zal waarschijnlijk 10 000Wh of 10kWh bedoeld zijn.

Iedere omvormer doet het op zijn eigen manier maar over het algemeen klopt het wat je denkt over het max; maar hoe het zijn warmte afvoert is iets anders en omvormer afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Lord Anubis schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:50:
[...]
Met 10 000 kwh zal waarschijnlijk 10 000Wh of 10kWh bedoeld zijn.
Uit de context meen ik eerder begrepen te hebben dat ie wel degelijk een productie van 10.000 kWh (op jaarbasis) bedoelt. 10 kWh zou wat weinig zijn voor een omvormer van 10 kVA.

Hij heeft dus nu (waarschijnlijk) een omvormer van 10 kVA (3F) en 10000 Wp aan panelen geïnstalleerd (die op jaarbasis ongeveer 10000 kWh produceren?) en wil op dezelfde omvormer uitbreiden tot 20000 Wp/20 kWp). En in Vlaanderen mag dat laatste niet zonder lopende GSC rechten te verliezen (wat de vraag was). Je mag wel, indien je er de plaats voor hebt een nieuwe installatie met eigen omvormer bijplaatsen.
Maar in het geval van de vraagsteller komt ie dan boven de 10 kVA omvormervermogen uit (of hij/zij zou - indien technisch mogelijk - twee nieuwe omvormers moeten plaatsen die tezamen de 10 kVA niet overschrijden. Of een BTW nummer moeten aanvragen en belastingplichtig worden op de TLV van de uitbreiding (die dan zonder netstudie tot een max. omvormervermogen van 25 kVA zou kunnen).

En uiteraard (ik weet niet hoeveel hij van eigen jaarproductie verbruikt en teruglevert) er voor zorgen op jaarbasis niet meer dan 12000 kWh te injecteren in het net (zou dat meer zijn vindt hij als particulier in Vlaanderen geen energieleverancier meer).
ps. Ik ga er vanuit dat ie met woonachtig te zijn in België Vlaanderen bedoelt (gezien hij het ook over de limieten van de gewestelijke netbeheerder Fluvius heeft). In de andere gewesten is het anders geregeld maar daar ken ik de details niet van.

[ Voor 66% gewijzigd door IvoB2 op 13-09-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
IvoB2 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:56:
[...]

Uit de context meen ik eerder begrepen te hebben dat ie wel degelijk een productie van 10.000 kWh (op jaarbasis) bedoelt. 10 kWh zou wat weinig zijn voor een omvormer van 10 kVA.
Dat zal dan wel zo zijn; was even onduidelijk voor me.
Bedankt zal het nog eens lezen.

Terzijde vind ik je bijdragen kwa zienswijze wel prettig omdat zelf weliswaar offgrid wil wel dezelfde mening hebben. Ook grappig dat in mijn berekening een gelijk getal kwa kWh per jaar te kort kom; n.l 285kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat dat laatste betreft moet ik er wel aan toevoegen dat ik tussen november en februari de BEV NIET thuis ga opladen.
Moest ik dat wel doen zou de netafname uiteraard veel hoger zijn.
Ook een van de redenen om de productie op termijn te verdriedubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Klopt allemaal ivob2.

Ik neem aan dat je niet Electrisch verwarmd in de wintermaanden?
Omdat je nu al bijna toekomt in de winter?

Waar laad je uw auto op in de winter maanden? Is dit niet duurder dan thuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Thepawn schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:29:
[...]

Lijkt me een keten van whisfull thinking.
Hoeveel vermogen denk je op korte tijd te kunnen verstouwen met een accusysteem van 3000 €?
Hoeveel komt het op een jaar voor dat de energiecomponent op de day ahead markt schommelt tussen 20 cent en 1 euro per kWh (persoonlijk nog nooit meegemaakt en wordt hier dagelijks opgevolgd).

Waarom zou je een vast contract afsluiten met een prijs van 90 cent/kWh? Dat lijkt me waanzin. Mijn variabel contract had in 2024 een prijs per maand (voor afname) tussen de 18 en 21 cent/kWh (all in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
CR1992 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:52:

Ik neem aan dat je niet Electrisch verwarmd in de wintermaanden?
Omdat je nu al bijna toekomt in de winter?
Full electric woning met een A2A en een A2W warmtepomp.
Maar primair verwarmen we de woning rechtstreeks op zonne-energie (de volledige zuidgevel en een deel van de oost- en westgevel van de leefruimte zijn volledig in triple glas uitgevoerd en de rest van de woning wordt niet verwarmd).
Waar laad je uw auto op in de winter maanden?
Waar de gelegenheid zich voordoet: parking werk, parking fitness, destination chargers.
Is dit niet duurder dan thuis?
Duurder niet precies maar zit wel wat verlies op maar ik wil nu niet het onderste uit de kan proberen te halen.
Thuisladen op zonne-energie brengt bruto 28 cent/kWh op en netto een 20 cent/kWh.
Thuisladen op het net brengt me tussen de 3 en 8 cent per kWh op.
Openbaar laden kost me niets maar brengt ook niets exctra op.

Altijd thuisladen zou dus strikt genomen op jaarbasis een paar euro meer opbrengen maar de primaire sport is hier om op jaarbasis zo weinig mogelijk van het net af te nemen en dat mag me wat "kosten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:19
IvoB2 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:48:
[...]

Lijkt me een keten van whisfull thinking.
Hoeveel vermogen denk je op korte tijd te kunnen verstouwen met een accu van 3000 kWh opslag?
Hoeveel komt het op een jaar voor dat de energiecomponent op de day ahead markt schommelt tussen 20 cent en 1 euro per kWh (persoonlijk nog nooit meegemaakt en wordt hier dagelijks opgevolgd).

Waarom zou je een vast contract afsluiten met een prijs van 90 cent/kWh? Dat lijkt me waanzin. Mijn variabel contract had in 2024 een prijs per maand (voor afname) tussen de 18 en 21 cent/kWh (all in).
Waanzin is het niet en het is in Nederland veel gedaan zelfs boven de Euro. Dan Dat vaste contract op de PAP en alle PV terugleveren. En dan een dynamisch contract op de SAP. Zijn mensen die daar Euro 17.000 in een jaar mee hebben verdiend.

Een maar, die contracten zijn er niet meer en komen er ook niet meer.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:55:
[...]
Een maar, die contracten zijn er niet meer en komen er ook niet meer.
Vraagsteller heeft blijkbaar nog geen thuisaccu dus moet daar dus ook geen rekening mee houden.

Ik wist niet dat de naakte energieprijs op de Epex in Nederland zoveel verschilt van deze in België (ik vergelijk de Belpex uur per uur en dat al ruim twee jaar waarbij een algoritme aangeeft of voor mijn situatie het voordeliger zou zijn een dynamisch contract af te sluiten of een variabel en tot op heden wint dynamisch nooit).

Af en toe vergelijk ik ze eens en dan is de curve redelijk gelijklopend tussen beide landen.
Morgen zit het hier bv. tussen de 0,007 en 11,61 cent en in Nederland tussen de -0,014 cent en 12,6 cent/kWh.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 13-09-2024 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:19
IvoB2 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:57:
[...]

Vraagsteller heeft blijkbaar nog geen thuisaccu dus moet daar dus ook geen rekening mee houden.

Ik wist niet dat de naakte energieprijs op de Epex in Nederland zoveel verschilt van deze in België (ik vergelijk de Belpex uur per uur en dat al ruim twee jaar waarbij een algoritme aangeeft of voor mijn situatie het voordeliger zou zijn een dynamisch contract af te sluiten of een variabel en tot op heden wint dynamisch nooit).

Af en toe vergelijk ik ze eens en dan is de curve redelijk gelijklopend tussen beide landen.
Morgen zit het hier bv. tussen de 0,007 en 11,61 cent en in Nederland tussen de -0,014 cent en 12,6 cent/kWh.
De dynamische prijzen zijn wel aardig in lijn tussen NL en BE. Echter sommige leveranciers hadden hun teruglever vergoeding gekoppeld aan de afnameprijs. Als je dan 2 meters heb met 2 verschillende contracten kun je aardig verdienen.

En dynamisch verschil is hier een keer ca. 90 cent geweest. Maar op die ene keer kun je geen business case bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 13-09-2024 19:10 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:09:
[...]
Echter sommige leveranciers hadden hun teruglever vergoeding gekoppeld aan de afnameprijs. Als je dan 2 meters heb met 2 verschillende contracten kun je aardig verdienen.
Ja dan ben ik mee maar lijkt me persoonlijk dan nog altijd een waanzinnig systeem.
Is hier trouwens technisch niet mogelijk. Je mag in Vlaanderen alleen een SAP plaatsen (met verplicht een ander energiecontract dan dit op de PAP) wanneer daar exclusief een laadpaal aan verbonden is. Geen andere verbruikers.
In geval van PV moet je dan ook kiezen waar je de productie naar toe stuurt, het is het een of het ander.
(Ja, je kan dan gaan energiedelen met jezelf over het net maar dat is economisch niet interessant gezien je dan overheadkosten en BTW betaalt op je eigen productie die je uitwisselt tussen PAP en SAP.)
En dynamisch verschil is hier een keer ca. 90 cent geweest. Maar op die ene keer kun je geen business case bouwen.
Verschillen van 90 cent tussen min. en max. komen af en toe idd wel eens voor maar dat is iets anders dan dat de max. prijs regelmatig boven de 1€ gaat. En zoals jezelf stelt, op de uitzonderingen kan je geen verdienmodel uitbouwen.

• freespeech_nl
  • Laatst online: 26-07 19:02
John245 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:19:
[...]

Tot dusver begrijp ik het.

Echter je schreef dat je ook zelf de batterij mag aansturen. Dan hebben ze dus 0,0 controle.

Was juist benieuwd hoe dat werkt.
Das redelijk simpel: als jij tegen je accu zegt "ga ontladen" terwijl het geld oplevert om te laden dan gaat je dat geld kosten.

Is gewoon een API.

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:53
Onderzoek naar diverse varianten bij afschaffen salderingsregeling. De conclusie is dat je dan de terugverdientijd kunt verlagen door het eigen verbruik fors moet verhogen. Ik kijk zelf naar de thuisaccu van HomeWizard. Ik denk er 1 a 2 nodig te hebben.
https://solarmagazine.nl/...gen-verbruik-de-oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
alfatrion schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:19:
Onderzoek naar diverse varianten bij afschaffen salderingsregeling. De conclusie is dat je dan de terugverdientijd kunt verlagen door het eigen verbruik fors moet verhogen. Ik kijk zelf naar de thuisaccu van HomeWizard. Ik denk er 1 a 2 nodig te hebben.
En nu nog een keer, met electrisch huis en vervoer. ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
alfatrion schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:19:
Verwacht er geen wonderen van.
Ik heb recent, op basis van mijn dagelijkse verbruiken en opbrengsten over afgelopen jaar een berekening gemaakt.

Gebaseerd op:
Opbrengst PV: 10.500 kWh
Aan net terug geleverd: 5.950 kWh
Uit net verbruikt: 6.625 kWh
Ons jaarlijkse e-verbruik (incl WP en EV) is dan dus: 10.500-5.950+6.625 = 11.175 kWh. We gebruiken geen gas.

Je ziet dat we nu al (zonder accu's) ongeveer 43% direct zelf verbruiken. Met dank aan slim laden van de EV (grotendeels op PV-overschot als het kan).

Ik heb op basis van ons verbruikspatroon de volgende besparingen op teruglevering aan het net (en daarna terug kopen) berekend (afgeronde getallen):
1 batterij van 2,5 kWh, jaarlijkse besparing 750 kWh
2 batterijen van 2,5 kWh, jaarlijkse besparing 1.250 kWh
3 batterijen van 2,5 kWh, jaarlijkse besparing 1.500 kWh
4 batterijen van 2,5 kWh, jaarlijkse besparing 1.650 kWh
5 batterijen van 2,5 kWh, jaarlijkse besparing 1.750 kWh

Het grote probleem blijft natuurlijk het "enorme" overschot in de zomer en het "enorme" tekort in de winter. Dat ga je met batterijen niet oplossen.

Of het wel of niet lonend is, om daarvoor wel/niet een batterij aan te schaffen zal zeer sterk afhangen van wat na afschaffen van de salderingsregeling het verschil wordt, tussen de inkoopprijs voor een kWh en de terugleververgoeding voor een kWh. En natuurklijk of de huidige terugleverkosten zoals die vrijwel overal betaald moeten worden, dan nog blijven bestaan.

Zwerius Kriegsman

Pagina: 1 ... 44 ... 76 Laatste