Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 45 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:21
Zwerius schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:11:
[...]

Verwacht er geen wonderen van.
Ik heb recent, op basis van mijn dagelijkse verbruiken en opbrengsten over afgelopen jaar een berekening gemaakt.

Gebaseerd op:
Opbrengst PV: 10.500 kWh
Aan net terug geleverd: 5.950 kWh
Uit net verbruikt: 6.625 kWh
Ons jaarlijkse e-verbruik (incl WP en EV) is dan dus: 10.500-5.950+6.625 = 11.175 kWh. We gebruiken geen gas.

Je ziet dat we nu al (zonder accu's) ongeveer 43% direct zelf verbruiken. Met dank aan slim laden van de EV (grotendeels op PV-overschot als het kan).

Ik heb op basis van ons verbruikspatroon de volgende besparingen op teruglevering aan het net (en daarna terug kopen) berekend (afgeronde getallen):
1 batterij van 2,5 kWh, jaarlijkse besparing 750 kWh
2 batterijen van 2,5 kWh, jaarlijkse besparing 1.250 kWh
3 batterijen van 2,5 kWh, jaarlijkse besparing 1.500 kWh
4 batterijen van 2,5 kWh, jaarlijkse besparing 1.650 kWh
5 batterijen van 2,5 kWh, jaarlijkse besparing 1.750 kWh

Het grote probleem blijft natuurlijk het "enorme" overschot in de zomer en het "enorme" tekort in de winter. Dat ga je met batterijen niet oplossen.

Of het wel of niet lonend is, om daarvoor wel/niet een batterij aan te schaffen zal zeer sterk afhangen van wat na afschaffen van de salderingsregeling het verschil wordt, tussen de inkoopprijs voor een kWh en de terugleververgoeding voor een kWh. En natuurklijk of de huidige terugleverkosten zoals die vrijwel overal betaald moeten worden, dan nog blijven bestaan.
Als je aan meerdere accu's denkt, kan je beter naar een hybride omvormer kijken met LFP accu's bijv een Deye 12kW laagvoltage, zodat je prijs per kWh opslag aanzienlijk lager is.
Als je huidige PV omvormer Solaredge of enphase is, dan zal het retrofit worden met AC-koppeling met ongeveer zelfde efficientie, kan het ipv de huidige PV-omvormer dan is het efficienter met DC-koppeling van de PV.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-10 16:06
[...]

Ik heb recent, op basis van mijn dagelijkse verbruiken en opbrengsten over afgelopen jaar een berekening gemaakt.

Gebaseerd op:
Ons jaarlijkse e-verbruik (incl WP en EV) is dan dus: 10.500-5.950+6.625 = 11.175 kWh. We gebruiken geen gas.

Je ziet dat we nu al (zonder accu's) ongeveer 43% direct zelf verbruiken. Met dank aan slim laden van de EV (grotendeels op PV-overschot als het kan).

Ik heb op basis van ons verbruikspatroon de volgende besparingen op teruglevering aan het net (en daarna terug kopen) berekend (afgeronde getallen):

Het grote probleem blijft natuurlijk het "enorme" overschot in de zomer en het "enorme" tekort in de winter. Dat ga je met batterijen niet oplossen.

Of het wel of niet lonend is, om daarvoor wel/niet een batterij aan te schaffen zal zeer sterk afhangen van wat na afschaffen van de salderingsregeling het verschil wordt, tussen de inkoopprijs voor een kWh en de terugleververgoeding voor een kWh. En natuurklijk of de huidige terugleverkosten zoals die vrijwel overal betaald moeten worden, dan nog blijven bestaan.
Mijn situatie is vergelijkbaar en ik had ook al dezelfde conclusie. Ik zoek daarom eerder investeringen in de hoek van langdurige opslag van zomer -> winter. Helaas is daar nog weinig bruikbaars uitgekomen. Diverse veel belovende startups zijn al failliet….

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Gebaseerd op:

Ik ben wel benieuwd of je in je berekeningen ook rekening hebt gehouden met de mogelijkheid dat je een overschot van je pv via je thuisaccu op een "duur" moment teruglevert (als je een dynamisch contract hebt).
Momenteel zijn de kale piek prijzen in de avonduren bijna net zo hoog als de all-in prijzen overdag.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-10 21:30
KC27 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:24:
[...]

Ik ben wel benieuwd of je in je berekeningen ook rekening hebt gehouden met de mogelijkheid dat je een overschot van je pv via je thuisaccu op een "duur" moment teruglevert (als je een dynamisch contract hebt).
Momenteel zijn de kale piek prijzen in de avonduren bijna net zo hoog als de all-in prijzen overdag.
Nee, daar heb ik geen rekening mee gehouden.
Ik heb geen dynamisch contract en ik zie de voordelen er nog niet zo van.

Natuurlijk zijn er "goedkope" momenten en "dure" momenten, maar ik heb de indruk dat de meeste mensen zich een beetje te veel laten sturen door de "goedkope" momenten en er onvoldoende rekening mee houden dat ze ook wel eens noodzakelijkerwijs gebruik moeten maken van de "dure" momenten.

Naar mijn idee is het grotendeels een marketingverhaal.

Zo zie je zelden de echte prijzen genoemd.
De "negatieve" prijzen komen nauwelijks (of helemaal niet?) voor, als je ook eerlijk de belastingen meerekent.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:49
alfatrion schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:19:
Onderzoek naar diverse varianten bij afschaffen salderingsregeling. De conclusie is dat je dan de terugverdientijd kunt verlagen door het eigen verbruik fors moet verhogen. Ik kijk zelf naar de thuisaccu van HomeWizard. Ik denk er 1 a 2 nodig te hebben.
https://solarmagazine.nl/...gen-verbruik-de-oplossing
Het lastige van dit soort onderzoeken vind ik altijd het perspectief.

Je kan volgens het onderzoek de terugverdientijd van zonnepanelen fors terugbrengen door je eigen verbruik op te schroeven van 30 naar 60%.

Ik vind dat een briljante conclusie waar volgens mij geen rekenkundig wonder voor nodig is. Vraag is alleen, hoe breng je je eigen verbruik van 30 naar 60%, welke financiële consequenties heeft dat, en kan je de winst daarvan (volledig) neerleggen bij de terugverdientijd van de zonnepanelen.

Voor 60% zelfverbruik moet je of, een heel kleine pv-installatie hebben liggen, waardoor de aanschafkosten relatief hoog ziijn, of je moet gebruik gaan maken van bijvoorbeeld batterij of een EV, waarbij in het laatste geval ook nog de situatie geschikt moet ziijn voor een eigen laadpaal.

Mijn vraag is of de financiële consequenties van deze voorwaarden juist zijn meegenomen in het onderzoek. Wanneer ik een batterij koop, gaat het voordeel van aanschaf daarvan voor mij naar de terugverdientijd (of verminderen verliesgevendheid) van de batterij, niet naar de terugverdientijd van de zonnepanelen.
Is in het onderzoek meegenomen dat de aanschafkosten per Wp bij een betrekkelijk lage hoeveelheid hoger liggen dan bij veel Wp?
Ook wanneer ik een EV zou gebruiken met eigen laadpaal zou ik het financiële voordeel daarvan toeschrijven aan de terugverdientijd van de EV en de laadpaal. Niet aan de terugverdientijd van de zonnepanelen.

Wat mij betreft dus een leuk onderzoek met een redelijk nietszeggende conclusie. Wanneer je dat financiële voordeel bij aanschaf en vebruik van een thuisbatterij (wat nu door saldering zonder handelen eigenlijk niet bestaat) gaat toewijzen aan de zonnepanelen om de terugverdientijd daarvan interessant te houden kan je dit topic bijna wel sluiten lijkt mij :) Behalve dan voor mensen die vooral andere dan financiële motieven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Sjamo in hoofdstuk 9 gaan ze erop in dat met alleen sturing en een wasmachine, droger en vaatwasser, 40-45%, maximaal haalbare is, alleen als je een hybride warmtepomp en eigen laadpaal hebt, is zou meer mogelijk zijn.

Ik dacht dat maar iets van 1/3 van de huishoudens een eigen oprit heeft om een eigen laadpaal te plaatsen of wat met een verlengkabel kan mits de gemeente meewerkt met zaken als speciale stoeptegels etc en gereserveerde parkeerplekken voor de deur. Maar ook dat er pas iets van 0,5mln EV's zijn op ca 10mln auto's wordt niet verderop ingegaan.

Maar waar het rammelt is dat ze met 7ct/kWh rekenen, de marktwaarde van zonnestroom in 2022 terwijl de cijfers van 2023 al lang beschikbaar zijn (2023 ontbreekt oa in tabel 2) en de marktwaarde lager is (rond 4ct/kWh) dan terugleverboete van 5ct waar ze meerekenen na afschaffing van salderen of de 1,6ct/kWh als het over alle klanten verdeeld dien te worden. Det huidige regering blijft bij het plan voor 21GW wind richting 2030, dan komen er veel meer marktprijs uren van <1ct/kWh in de winter bij en zal de gemiddelde kWh-prijs over hele jaar verder gaan zakken.
Het aantal uren dat er meer aanbod is dan verbruik van heel Nederland zal toenemen en wie gelooft dan nog dat energieleveranciers 7ct terugleververgoeding blijven bieden

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Sjamo schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:51:
Voor 60% zelfverbruik moet je of, een heel kleine pv-installatie hebben liggen, waardoor de aanschafkosten relatief hoog ziijn, of je moet gebruik gaan maken van bijvoorbeeld batterij of een EV, waarbij in het laatste geval ook nog de situatie geschikt moet ziijn voor een eigen laadpaal.
Dit viel mij ook op. Het intrappen van een compleet open deur, wordt achter een ingewikkelde facade verstopt: als je een bescheiden pv-installatie hebt - wat vast de mediaan in NL is - kan je percentage eigen verbruik flink omhoog door een stap richting 'all electric' te zetten (met bijv. een WP of EV).

Ja duh.. en dan begin je ook gelijk naar meer PV om te zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:47
Zwerius schreef op zondag 15 september 2024 @ 07:43:
[...]

Natuurlijk zijn er "goedkope" momenten en "dure" momenten, maar ik heb de indruk dat de meeste mensen zich een beetje te veel laten sturen door de "goedkope" momenten en er onvoldoende rekening mee houden dat ze ook wel eens noodzakelijkerwijs gebruik moeten maken van de "dure" momenten.
weet je het zeker? Ik ben behoorlijk tevreden met mijn pakket van dynamisch contract, zonnepanelen, batterijen en elektrische auto. Als energie goedkoop is (zonnig/winderig) koop ik veel voor weinig, laat ik alle apparaten in huis draaien, laad ik de auto op, laad ik de thuisbatterijen op. Als de energie duur is, koop ik niets: ik verkoop de energie in de batterij. Dit is allemaal geautomatiseerd in Home Assistant. Ik koop al jaren geen druppel benzine meer en betaal ook geen cent voor elektriciteit (word regelmatig betaald door het net). Nogmaals, het dynamische contract is superfijn, als je het goed gebruikt.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-10 21:30
Thepawn schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:03:
[...]

weet je het zeker? Ik ben behoorlijk tevreden met mijn pakket van dynamisch contract, zonnepanelen, batterijen en elektrische auto. Als energie goedkoop is (zonnig/winderig) koop ik veel voor weinig, laat ik alle apparaten in huis draaien, laad ik de auto op, laad ik de thuisbatterijen op. Als de energie duur is, koop ik niets: ik verkoop de energie in de batterij. Dit is allemaal geautomatiseerd in Home Assistant. Ik koop al jaren geen druppel benzine meer en betaal ook geen cent voor elektriciteit (word regelmatig betaald door het net). Nogmaals, het dynamische contract is superfijn, als je het goed gebruikt.
Ik koop ook al 10 jaar geen benzine meer en onze 21 jaar oude PV-panelen leveren nog steeds voldoende voor auto (ca. 30.000 km/jaar), WP, WP-boiler en normaal huishoudelijk verbruik en dat gemiddeld genomen ook tegen een energierekening van € 0,- per jaar.
En dat zonder een dynamisch contract ;) .
Natuurlijk zal dat na afschaffing van de salderingsregeling wel wat minder gunstig worden.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thepawn
aah ja, het verleden was geweldig. Je kon op jaarbasis genoeg produceren en die energie vervolgens op elk gewenst moment gebruiken. Je kon je auto om 19.00 uur 's avonds opladen tijdens een koude winter met 100% fossiele brandstoffen en nog steeds beweren dat je groen leeft...totdat iemand zich realiseerde dat je het veel beter kunt doen dan dat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
CE Delft heeft een interessante stuk over thuis en buurtbatterijen geschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we5yfo6hAbY0_WFxJVbY24HB_2k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o4MxYTwXfRDEG3o0dE4XcZLA.png?f=fotoalbum_large

Hier staat de direct link naar dit artikel.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MacD007 Wat vond je er interessant aan? Heb je nieuwe inzichten verkregen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Proton_ schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:09:
@MacD007 Wat vond je er interessant aan? Heb je nieuwe inzichten verkregen?
onder ande hun conclussie "Ook voor thuisbatterijen geldt dat er geen rendabele businesscase is met het huidige beleid.
Uit onze analyses blijkt dat ook zonder salderingsregeling en met afschaffing van
dubbele energiebelasting de terugverdientijd minstens gelijk is aan de technische
levensduur.

iets wat ik hier ook al geruimte tijd aan het verkondigen ben, veelal tegen dovemans oren gericht, echter wil een hele hoop mensen dit geluid natuurlijk niet horen omdat het niet in hun eigen strategie past.

Als jij het ook al gelezen hebt, wat zijn jou inzichten dan?

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-10 18:55
Ik ga er vanavond eens ff voor zitten dat document. Al snel even door de conclusies gebladerd, maar daar staat o.a. dat thuis- en wijkbatterijen potentieel juist netcongestie kunnen bevorderen ipv mitigeren.

Kortom; eerst volledig lezen voor ik een oordeel vel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-10 13:42

Wailing_Banshee

You're Next

MacD007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:12:
[...]

onder ande hun conclussie "Ook voor thuisbatterijen geldt dat er geen rendabele businesscase is met het huidige beleid.
Uit onze analyses blijkt dat ook zonder salderingsregeling en met afschaffing van
dubbele energiebelasting de terugverdientijd minstens gelijk is aan de technische
levensduur.

iets wat ik hier ook al geruimte tijd aan het verkondigen ben, veelal tegen dovemans oren gericht, echter wil een heele hoop mensen dit geluid natuurlijk niet horen omdat het niet in hun eigen strategie past.

Ik wil ook geen thuis batterij, ik ben ook voor buurt batterijen. En dat is blijkbaar ook de oplossing, maar daar zie ik helemaal al niets mee gebeuren.

Ondertussen lopen ze nog steeds wel te zeuren dat ik mijn (af)wasmachine aan moet zetten als de zon schijnt want ik moet meer mijn eigen opgewekte stroom verbruiken. De enige manier om, in mijn geval, mijn eigen stroom te gebruiken is door het op te slaan zodat ik deze 's avonds kan gebruiken.

(die (af)wasmachine gaat 2 of 3 keer per week aan en is maar een druppel op de gloeiende plaat wat betreft ons stroomverbruik)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 22:20
@MacD007 Meest gebruikte thuisbatterij lithium,-ion ?

Tegenwoordig bouwen we toch met lifepo4 batterijen?
Dat een koop batterij niet rendabel is kan zijn maar dan verkopen Zonneplan en Planetpod dus praatjes

https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij
https://www.planetpod.energy/#battery-features er dan helemaal naast ?

Waar ik mij wel in kan vinden is dat handelen op de onbalans markt snel zal afnemen door de bouw van grote opslag units.
Bv in de Eemshaven bouwen ze een 41 en 100 MWh batterijen, in Delfzijl een 300MWh en 1200MWh

Dan stellen de thuisbatterijen niet veel meer voor
denk. Ik denk mijn diy thuis batterij 30kWh en ik de BTW terug krijg in 5 jaar terug te verdienen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37
habbekrats schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:28:

Dat een koop batterij niet rendabel is kan zijn maar dan verkopen Zonneplan en Planetpod dus praatjes
Voor mijn veiligheids thread heb ik voor de brandbestrijding aan het NIPV gevraagd of hun LiFePO4 ook als lithium-ion zien en daarop kreeg ik een bevestigend antwoord.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
[...]

levensduur.

iets wat ik hier ook al geruimte tijd aan het verkondigen ben, veelal tegen dovemans oren gericht, echter wil een heele hoop mensen dit geluid natuurlijk niet horen omdat het niet in hun eigen strategie past.

Het is simpel een kwestie van wat de prijs is per kWh opslag, en aantal cycles dat je per jaar er mee maakt.

Dat rapport rekent met 700 of 800 euro/kWh bruto opslag, reken maar eens met een lagere prijs en je intensief gebruikt met 300-400 cycles per jaar en een kant en klare module <300 euro/kWh opslag zoals met systemen met vrije accu keuze als Deye en Victron.

(Het aantal cycles tot 80% DOD LFP accu is ruim voldoende tegenwoordig voor 10 jaar gebruik en is de belangrijkste factor voor degradatie chemische veroudering.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:37:
[...]

Het is simpel een kwestie van wat de prijs is per kWh opslag, en aantal cycles dat je per jaar er mee maakt.

Dat rapport rekent met 700 of 800 euro/kWh bruto opslag, reken maar eens met een lagere prijs en je intensief gebruikt met 300-400 cycles per jaar en een kant en klare module <300 euro/kWh opslag zoals met systemen met vrije accu keuze als Deye en Victron.

(Het aantal cycles tot 80% DOD LFP accu is ruim voldoende tegenwoordig voor 10 jaar gebruik en is de belangrijkste factor voor degradatie chemische veroudering.)
Zelfs de kant en klare Pylontech US 5000's kosten maar 240 euro/kWHh. 700 - 800 is echt overdreven.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Natuurlijk ga ik een linkdrop niet lezen :)
Maar met je opmerkingen erbij valt op dat het geen nieuw rapport is; vanaf JBtL in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?" is het in januari al eerder besproken.
Ook azaden in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?" .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

dat soort bedrijfjes speculeren met name op een markt waar niemand weet hoe deze op lange termijn zich gaat ontwikkelen, waarbij de risico's geheel aan de kant van de consument ligt.
vergeet niet dat hun gebaat zijn om eea zo rooskleurig mogelijk daar te stellen, in de werkelijkheid is dat echter vaak niet zo, dus ik zelf heb bij deze producten wel de nodige vraagtekens.
ook bij de planetpod, in mijn ogen gewoon veel te duur.
Waar ik mij wel in kan vinden is dat handelen op de onbalans markt snel zal afnemen door de bouw van grote opslag units.
Bv in de Eemshaven bouwen ze een 41 en 100 MWh batterijen, in Delfzijl een 300MWh en 1200MWh
juist, en dat zal dus effect hebben op producten als zonneplan, de vraag is hierbij ook of een consument de beloofde terugverdientijd wel gehaald wordt. het probleem zit hem hier dat zonneplan hier infeite geen last van ondervind en het risico geheel bij de consument ligt.
denk. Ik denk mijn diy thuis batterij 30kWh en ik de BTW terug krijg in 5 jaar terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
John245 schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:33:
[...]

Voor mijn veiligheids thread heb ik voor de brandbestrijding aan het NIPV gevraagd of hun LiFePO4 ook als lithium-ion zien en daarop kreeg ik een bevestigend antwoord.
Apart, NIPV heeft nog nooit onderzoek gedaan naar LiFePo4 cellen / batterijen. Alleen Li_ion
https://nipv.nl/documente...n-li-ion-batterijbranden/

In de US zijn ze al wat verder, kan dat even niet terug vinden.

Daarom is het uitermate belangrijk dat een batterij eigenaar de juiste bestikkering gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
John245 schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:51:
[...]

Zelfs de kant en klare Pylontech US 5000's kosten maar 240 euro/kWHh. 700 - 800 is echt overdreven.
Je ziet ook dat er beleidsaanbeveling is voor meer regulering op thuisbatterijen. Zelfbouw is natuurlijk geen optie voor de meeste mensen. Zoiets als een Sessy is een redelijk goedkope en goede oplossing en zit dus op €3500 voor 5kWh bruikbaar, dus €700 / kWh, dan de installatiekosten nog.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 16-09-2024 14:14 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-10 14:56
Als ik een simulatie maak op http://mijn-thuisbatterij.be/ op basis van de kwartierwaarden die ik van mijn digitale meter krijg (Fluvius export) dan kom ik op een jaarlijkse besparing van ongeveer 350 euro.
Er zijn batterijpakketten op de markt van 15kWh capaciteit met LiFePo4 cellen die ongeveer 2000 euro kosten.

Dus in zo'n geval is de businesscase zeer zeker positief, want op 6 jaar tijd heb je de aankoopprijs terugverdiend en bovendien wat extra comfort er bij gekregen:
  • Na de zonne-uren toch nog kunnen koken/wasje draaien op overschot zon van doorheen de dag
  • Niet meer de hele tijd zaken serieel moeten doen maar gewoon weer vaatwas, wasmachine samen opzetten met de microgolf etc. en toch een lager capaciteitstarief
Dus ik denk dat ik hier wel binnenkort ga overgaan tot de aankoop van een lage voltage thuisbatterij.

In een eerder bericht vroeg ik me af waarom de LUNA batterijen van Huawei zo duur zijn, maar dat blijken hoge voltage batterijpacks te zijn, en deze zijn overal een stuk duurder in aanschafprijs dan die 52v packs.
Vandaar ook dat de zelfbouw batterijen niet compatibel zijn met deze omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@habbekrats De thuisaccu van Zonneplan is bijna de helft per kWh-opslag dan waar het CE delft meer rekent in het rapport.

De grote grid accu systemen, zitten op een ander netvlak, die zullen wel deelnemen in de balanceringsmarkt op het HV netvlak..
Het knelpunt is het middenspanningsvlak 10/20kV, vanuit laagspanning 230/400V gezien, is HV aan de andere kant.
De middenspanningsvlak verzwaren, gaat moeizaam met flinke vertragingen tot wel 10 jaar zoals in LelieNu van Alliander.
We hebben nu een zuiver zonal systeem, maar Tennet is hard bezig om Nederland op te delen in ca 40 deelgebieden, zodat als er ooit besloten wordt om (deels) over te gaan op een nodal systeem de belasting van een HV-onderstation kan worden meegenomen in de kWh-prijs voor het deelgebied. (ACER van de EU, heeft al een opsplitsing in 2 biedzones voorgesteld vanwege de enorme exploderende re-dispatch kosten in de netwerkkosten voor Nederland)

Die balanceringsmarkt bepaald de prijs van de onbalans, maar de onbalans-accu's worden het meest ingezet voor eigen portofolio van de energieleverancier en de intraday markt. (Niet direct op de balanceringsmarkt in de vorm van biedingen voor de biedladder, maar als passief meesturen)
Die onbalans voor de energieleverancier verdwijnt alleen als de energieleveranciers de dag er voor betere inschattingen kunnen maken en de ingeleverde kwartierlijsten bij Tennet beter aansluiten bij wat de klanten werkelijk afnemen of invoeden.
De prijs per eenheid afwijking zal lager worden, maar het aantal kwartieren dat elke afwijking kosten met zich meebrengt stijgt ook (regeltoestand 2). Met nagenoeg realtime feedback zoals met P1-dongles (Zonneplan/Tibber) geeft de energieleverancier de mogelijkheid om nog nauwkeuriger de verschillen tov ingediende kwartierlijst te verkleinen en deel te nemen onbalanspool en daarvoor hebben ze nog steeds flexibel vermogen zoals een onbalansaccu nodig en al helemaal als Tennet de balancering deels naar per HV onderstation/deelgebied verschuift , want vaak is ook de balansverwoordelijkheid uitbesteedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

ik vrees dat hiervoor nog geen betrouwbare cijfers beschikbaar zijn, je ziet wel een verschuiving van Li-ion naar LFP maar beide behoren wel tot dezelfde batterij familie.
Li based batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:04
RailHenk87 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:14:
Als ik een simulatie maak op http://mijn-thuisbatterij.be/ op basis van de kwartierwaarden die ik van mijn digitale meter krijg (Fluvius export) dan kom ik op een jaarlijkse besparing van ongeveer 350 euro.
Er zijn batterijpakketten op de markt van 15kWh capaciteit met LiFePo4 cellen die ongeveer 2000 euro kosten.

Dus in zo'n geval is de businesscase zeer zeker positief, want op 6 jaar tijd heb je de aankoopprijs terugverdiend en bovendien wat extra comfort er bij gekregen:
  • Na de zonne-uren toch nog kunnen koken/wasje draaien op overschot zon van doorheen de dag
  • Niet meer de hele tijd zaken serieel moeten doen maar gewoon weer vaatwas, wasmachine samen opzetten met de microgolf etc. en toch een lager capaciteitstarief
Dus ik denk dat ik hier wel binnenkort ga overgaan tot de aankoop van een lage voltage thuisbatterij.

In een eerder bericht vroeg ik me af waarom de LUNA batterijen van Huawei zo duur zijn, maar dat blijken hoge voltage batterijpacks te zijn, en deze zijn overal een stuk duurder in aanschafprijs dan die 52v packs.
Vandaar ook dat de zelfbouw batterijen niet compatibel zijn met deze omvormer.
Hij berekend de besparing. Is er rekening gehouden met standby en omzettingsverliezen? Afschrijving?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 01:49

Wat veel mensen li-ion noemen is een lid van de li-ion batterij familie, waar vaak de NMC batterij mee wordt bedoeld. Tegenwoordig zie je voor bepaalde toepassingen een verschuiving naar LFP, ook lid van dezelfde li-ion familie.

Als je het hebt over li-ion en lfp heb je het eigenlijk over fruit en een appel, het zijn geen tegengestelden.

Belangrijk kenmerk van de lfp batterij is heb ik begrepen minder kans op een thermal runaway, oa omdat deze bij de lfp pas bij hogere temperaturen op gang komt.

Nmc batterijen worden ook nog veel toegepast. Ik dacht oa in mobiele telefoons en bijvoorbeeld fietsen met trap-ondersfeuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RailHenk87
Devke schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:45:
[...]

Hij berekend de besparing. Is er rekening gehouden met standby en omzettingsverliezen? Afschrijving?
In de kleine lettertjes staat dat er geen rekening wordt gehouden met conversieverliezen, dus daar zal nog wat weglekken, alsook capaciteitsverlies na verloop van tijd.

Ik vermoed dat het tweede wel onder controle te krijgen is door op een correcte manier om te gaan met het laden van de batterij. Niet te vol pompen en niet te leeg laten lopen. 20-80 range gebruiken lijkt me prima, en af en toe eens tot 100% gaan voor de kalibratie van het BMS. Zelfde principes als voor een EV met LFP batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Thepawn schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:03:
[...]
Nogmaals, het dynamische contract is superfijn, als je het goed gebruikt.
Inderdaad.
Een dynamisch contract kan superfijn zijn wanneer de voorwaarden het fijn maken en voorwaarden kunnen (vroeg of laat) altijd wijzigen.

Hier is een dynamisch contract bv. nog altijd niet superfijn want kost me op jaarbasis meer (alleen al door de hogere vaste vergoeding voor een dynamisch contract ivm een variabel contract) dan de combinatie van eigen PV-productie zoveel mogelijk verbruiken (komst me niets integendeel brengt geld op) en het weinige dat ik nog van het net moet afnemen (wat me aan ingekochte stroom op jaarbasis minder kost dan alleen al de jaarlijkse vaste kost van een dynamisch contract).

Je kan een energiecontract ook alleen maar gebruiken volgens de gestelde voorwaarden van de leveranciers. Met je eigen productie doe je zelf nog altijd wat je wil.
Met

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptainKansloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-10 18:55
Sjamo schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:46:
[...]
Nmc batterijen worden ook nog veel toegepast. Ik dacht oa in mobiele telefoons en bijvoorbeeld fietsen met trap-ondersfeuning.
NMC wordt sowieso nog veel toegepast; ook in auto's. Meestal omdat NMC hogere KWh/kg waarden haalt dan LFP; bij een vergelijkbaar wagengewicht krijg je een hoegere capaciteit. Nog even los van prestatie karakteristiek van de gebruikte batterij samenstelling.

Tesla gebruikt in de basis modellen LFP, de LR modellen hebben volgens mij allemaal NMC. Stellatis gebruikt in de meeste modellen momenteel NMC volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door CaptainKansloos op 16-09-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
RailHenk87 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:53:
[...]
In de kleine lettertjes staat dat er geen rekening wordt gehouden met conversieverliezen, dus daar zal nog wat weglekken, alsook capaciteitsverlies na verloop van tijd.

Ik vermoed dat het tweede wel onder controle te krijgen is door op een correcte manier om te gaan met het laden van de batterij. Niet te vol pompen en niet te leeg laten lopen. 20-80 range gebruiken lijkt me prima, en af en toe eens tot 100% gaan voor de kalibratie van het BMS. Zelfde principes als voor een EV met LFP batterijen?
Veel belangrijker is de vermogenbelasting in de praktijk zo rond 0,2C of te wel 1/5 van bruto kWh-oplag per uur voor LFP.

Iets hoger kan wel, maar dan wel met temperatuur bewaking en temperatuur sensoren midden tussen de cellen en niet boven op, het verschil tussen 25 graden en 45 graden is dat het aantal cycles zo ongeveer halveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:33:
[...]

Het NIPV heeft een Literatuuronderzoek naar de brandeffecten van Lithium-ion batterijbranden uitgevoerd.
Link naar Literatuuronderzoek naar de brandeffecten van Lithium-ion batterijbranden
zo ver ik weet hebben ze zelf geen eigen brand onderzoek uitgevoerd.

Ik was zelf betrokken bij een praktijkonderzoek over de brandrisico's van mn kleinere Li-ion batterijen, maar dat is al weer een paar jaar geleden.

Hier vind je meer informatie van de NIPV over batterijen.

Het probleem met Li-ion cq LFP batterijen dat je tijdens een inzet infeite geen beschikbare bruikbare informatie hebt, dus je weet gewoon niet waar je tijdens een inzet er tegen aanloopt. Dus ga je maar van de worst-case senario uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:25:
[...]

Het NIPV heeft een Literatuuronderzoek naar de brandeffecten van Lithium-ion batterijbranden uitgevoerd.
Link naar Literatuuronderzoek naar de brandeffecten van Lithium-ion batterijbranden
zo ver ik weet hebben ze zelf geen eigen brand onderzoek uitgevoerd.

Ik was zelf betrokken bij een praktijkonderzoek over de brandrisico's van mn kleinere Li-ion batterijen, maar dat is al weer een paar jaar geleden.

Hier vind je meer informatie van de NIPV over batterijen.

Het probleem met Li-ion cq LFP batterijen dat je tijdens een inzet infeite geen beschikbare bruikbare informatie hebt, dus je weet gewoon niet waar je tijdens een inzet er tegen aanloopt. Dus ga je maar van de worst-case senario uit.
Ik wil deze informatie nog eens samenvatten in het veiligheids topic. Heb ook contact met ze gehad. En ze hebben zelfs mijn veiligheidstopic doorgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:28:
[...]

Ik wil deze informatie nog eens samenvatten in het veiligheids topic. Heb ook contact met ze gehad. En ze hebben zelfs mijn veiligheidstopic doorgenomen.
welk topic is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
John245 in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"

Heb trouwens ook de brandweer benadert, maar wacht daar nog op antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:30:
[...]

John245 in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"

Heb trouwens ook de brandweer benadert, maar wacht daar nog op antwoord.
Dank je, kende ik overigens ook al, want ik heb daar in het verleden zelfs op gepost. d:)b
alleen het kwartje viel echter nog niet, nu wel dus.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
Domba schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:24:
[...]
Iets hoger kan wel, maar dan wel met temperatuur bewaking en temperatuur sensoren midden tussen de cellen en niet boven op, het verschil tussen 25 graden en 45 graden is dat het aantal cycles zo ongeveer halveert.
Die plaatsing van de sensoren is wel iets interessants, want veel pakketten die te krijgen zijn plaatsen deze sensoren net op de batterijen. Best gemakkelijk om ze zelf er tussen te plaatsen na ontvangst, maar toch niet onbelangrijk dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RailHenk87 schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:12:
[...]

Die plaatsing van de sensoren is wel iets interessants, want veel pakketten die te krijgen zijn plaatsen deze sensoren net op de batterijen. Best gemakkelijk om ze zelf er tussen te plaatsen na ontvangst, maar toch niet onbelangrijk dus!
Zeer belangrijk. En probeer de temperatuur onder de 30 graden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:34

Dat betekent weer dat een deel van Nederland kan blijven handelen en een ander deel weinig of geen omzet kan maken. Ook een onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Proton_ schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:59:
[...]

Natuurlijk ga ik een linkdrop niet lezen :)
Maar met je opmerkingen erbij valt op dat het geen nieuw rapport is; vanaf JBtL in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?" is het in januari al eerder besproken.
Ook azaden in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?" .
kijk of je dat wel of niet gaat lezen moet je zelf weten, en ik heb volgens mij ook helemaal niet gezegt dat dit een nieuw rapport is. Als je hem had bekeken (of gewoon zelf even de moeite genomen om bij bv CE deft op hun site te kijken) had je gezien dat deze van december 2023 is.
:?
En nee, ik ga niet kijken of iets er al ooit is gepost.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
RailHenk87 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:53:
[...]

Mijn EV laad ik best veel op naar 100% Vaak wel niet verder terug dan 20%.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:16

FreakNL

Well do ya punk?

Domba schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:16:
@Sjamo in hoofdstuk 9 gaan ze erop in dat met alleen sturing en een wasmachine, droger en vaatwasser, 40-45%, maximaal haalbare is, alleen als je een hybride warmtepomp en eigen laadpaal hebt, is zou meer mogelijk zijn.

..
Geen EV, geen WP, geen sturing en we kijken echt nergens naar. Wij zitten daarmee al op 35% dit jaar en dat kruipt nog wel wat omhoog met de donkere maanden in het vooruitzicht

Heel eerlijk, mijn Domotica en server/nas zorgen voor een “Sluipverbruik” van 220 watt, dat is de eerste winst (of verlies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wailing_Banshee schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:26:
[...]

Ik wil ook geen thuis batterij, ik ben ook voor buurt batterijen. En dat is blijkbaar ook de oplossing, maar daar zie ik helemaal al niets mee gebeuren.

Ondertussen lopen ze nog steeds wel te zeuren dat ik mijn (af)wasmachine aan moet zetten als de zon schijnt want ik moet meer mijn eigen opgewekte stroom verbruiken. De enige manier om, in mijn geval, mijn eigen stroom te gebruiken is door het op te slaan zodat ik deze 's avonds kan gebruiken.

(die (af)wasmachine gaat 2 of 3 keer per week aan en is maar een druppel op de gloeiende plaat wat betreft ons stroomverbruik)
PV op particuliere daken is natuurlijk eigenlijk ook onzin. Zou veel beter zijn om een paar weilanden vol te leggen ipv al die gedecentraliseerde PV…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

RailHenk87 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:14:

Na de zonne-uren toch nog kunnen koken/wasje draaien op overschot zon van doorheen de dag
Zonder de rest van je verhaal onderuit te halen;
Welk comfort? Mijn wasmachine op “gewone” stroom ook prima en net zo schoon.

[ Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 16-09-2024 19:45 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• habbekrats
@FreakNL Daar ben ik zwaar op tegen er is dak genoeg. En weilanden hebben betere functies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RailHenk87
FreakNL schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:43:
[...]

Zonder de rest van je verhaal onderuit te halen;
Welk comfort? Mijn wasmachine op “gewone” stroom ook prima en net zo schoon.
Tuurlijk is onze was even schoon, maar we proberen zoveel mogelijk zelf te verbruiken. We hebben in België onze digitale meter, dus elke kWh dat ik niet verbruik verkoop ik aan 0.075€/kWh. ‘s Avonds er weer eentje van het net halen kost me dan weer 0.30€/kWh dus het is financieel interessant om meteen zelf te verbruiken. Alleen is dat niet altijd mogelijk (niet thuis, niet voldoende was, geen volle vaatwas) op het moment dat de zon schijnt. Dus daar kan ik winnen door mijn zonne energie bij te houden in een batterij en dan te verbruiken wanneer het me past.

Het comfort stijgt omdat ik niet meer moet nadenken of ik nu in de voormiddag de was in gang steek, want de zon schijnt vandaag enkel in de voormiddag, na de middag is het bewolkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
FreakNL schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:37:
[...]
Geen EV, geen WP, geen sturing en we kijken echt nergens naar. Wij zitten daarmee al op 35% dit jaar en dat kruipt nog wel wat omhoog met de donkere maanden in het vooruitzicht

Heel eerlijk, mijn Domotica en server/nas zorgen voor een “Sluipverbruik” van 220 watt, dat is de eerste winst (of verlies)
Het is vrijwel voor iedereen anders, een belangrijke factor is de verhouding hoeveel van je jaarverbruik opwekt en of je piek vermogen verbruikers hebt zoals electrisch koken. Uiteindelijk gaat het ook in het rapport in de richting van maar de helft van PV op het dak te leggen van het jaarverbruik om aan die 60% te komen, waarmee ze de 3 miljoen huishoudens die al PV hebben vergeten.
Het strookt ook niet met de prognose/verwachting dat gemiddeld huishoudens meer terugleveren dan afnemen, Figuur 3 Pag 15 in rapport (1PJ=278GWh).

De afschaffing van salderen is niet in de uitgang cijfers die ze gebruiken verwerkt, want waarom zou iemand meer PV op het dak leggen dan het eigen jaar verbruik voor netto 2ct/kWh teruggeleverde als vanaf de helft het direct eigen verbruik al begint terug te lopen, er had tenminste een knik in de netto levering moeten zijn.

Er is ook maar een beperkt deel die de mogelijkheid heeft om eigen laadpaal te plaatsen, iets in de orde van 1/3, net als er 3milj, huurwoningen zijn waar er een afhankelijkheid is van de verhuurder voor PV.
Een kwart van alle woonruimtes in BAG heeft niet eens dakruimte, maar misschien wel ruimte voor 2 paneeltjes aan het balkon, als dat toegestaan wordt, (gevelpanelen is op moment nog omgevingsvergunningplichtig en niet enkel meldingsplicht voor)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 28-10 15:39
FreakNL schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:40:
[...]

PV op particuliere daken is natuurlijk eigenlijk ook onzin. Zou veel beter zijn om een paar weilanden vol te leggen ipv al die gedecentraliseerde PV…
ofwel, 0.0000000 eigen verbruik introduceren??? :(
en een volledige "ontkoppeling" van gedrag / verbruik??? :F

dit punt van jou dus NIET mee eens..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Hansieo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:05:
[...]
dit punt van jou dus NIET mee eens.
Ach, na de vorige "tussenkomsten" zou het toch al duidelijk moeten zijn dat ie alleen wat wil stoken tegen thuisaccu's (en bij uitbreiding nu ook al tegen eigen PV's) en het niet belangrijk is wat ie schrijft maar het punt is: als het tegen is en reacties uitlokt is het al lang goed. :)

Uiteraard is het grote onzin om PV van daken (die doorgaans geen ander nut hebben) te gaan verplaatsen naar vrije weilanden.

Maar uiteraard ieder zijn eigen vrije keuze. Wanneer mensen vol overtuiging maand na maand hun spaargeld willen wegschenken aan gecentraliseerde energieproducenten is dat hun goed recht. Het is en blijft (tot ze het weggeven aan de netbeheerder, overheid en energieboeren) tenslotte hun eigen zuurverdiende geld.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 17-09-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
RailHenk87 schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:55:
[...]

Tuurlijk is onze was even schoon, maar we proberen zoveel mogelijk zelf te verbruiken. We hebben in België onze digitale meter, dus elke kWh dat ik niet verbruik verkoop ik aan 0.075€/kWh.
Gezien voor vandaag en de komende dagen overvloedige zonneschijn voorspeld wordt de inhoud van de thuisaccu (tot een min. van 20% SoC) + de directe opwek die niet zelf verbruikt wordt tegen 27,5 cent/kWh aan het injecteren. _/-\o_
De verkoop aan 7,5 cent/kWh hou ik wel gereserveerd voor wat ik zelf niet meer kan verbruiken noch zelf kan opslaan (alle accu's op 100% SoC).
Inkopen via het net (nu nog aan 19-21* cent/kWh) stel ik - dankzij eigen productie op eigen dak en eigen opslag op eigen terrein - zolang mogelijk uit (hopelijk pas ergens eind dit jaar. :) ).

*Dankzij de thuisaccu is afname van het net hier (Vlaanderen) tot 5 cent/kWh goedkoper dan zonder thuisaccu en betaal je als extraatje (indien voldoende overproductie op eigen dak) ook geen captar meer.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 17-09-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
hetzelfde hier. Ik koop alleen op het goedkoopste moment van de dag, en alleen als het onder de 3 cent is (16 incl. belastingen). De energie die ik niet nodig heb van de batterij verkoop ik op piekmomenten aan het net (32 cent morgenvroeg). Ik vind dit erg leuk, dus ik ben blij als het zo blijft (en nog beter als de prijzen stijgen, zodat ik meer winst maak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Waarschijnlijk niet hetzelfde want ik heb bewust (nog) geen dynamisch contract. Het is op jaarbasis voor mij immers duurder dan mijn huidige variabel contract waarbij ik (2024) 24/7 tussen de 18 en 21 cent/kWh inkoop.
Ik koop dan ook alleen in als het echt moet (overwegend in de maanden december en januari) en dat met de opbrengst van het injecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Bwa, nog een reden om te streven naar onafhankelijkheid van het openbare net en/of daar flexibel mee te kunnen omgaan:
https://www.acm.nl/nl/pub...orse-stijging-nettarieven

Zelf behoor ik ook niet tot diegenen die bij hoog en laag beweren dat in de (nabije) toekomst elektriciteit alleen maar goedkoper zal worden. Kan maar niet wanneer je volledig afhankelijk bent/blijft van transport over de infra van derden.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 09:03 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:19
Inderdaad @IvoB2. Voorlopig is het jaarrond voor mij nog niet haalbaar om off grid te zijn, maar dit soort berichten stimuleren mij extra om verder te gaan op de weg naar een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad. De thuisbatterij is daar uiteraard een belangrijke schakel in.

Niet puur financieel, maar vooral om de afhankelijkheid van andere partijen zoveel mogelijk te minimaliseren.

• MacD007
Thepawn schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:40:
hetzelfde hier. Ik koop alleen op het goedkoopste moment van de dag, en alleen als het onder de 3 cent is (16 incl. belastingen). De energie die ik niet nodig heb van de batterij verkoop ik op piekmomenten aan het net (32 cent morgenvroeg). Ik vind dit erg leuk, dus ik ben blij als het zo blijft (en nog beter als de prijzen stijgen, zodat ik meer winst maak)
En hoe ziet jou rekening er uit in de winter ? maak je dan ook nog net zo veel winst ?

• MacD007
IvoB2 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:00:
[...]

Gezien voor vandaag en de komende dagen overvloedige zonneschijn voorspeld wordt de inhoud van de thuisaccu (tot een min. van 20% SoC) + de directe opwek die niet zelf verbruikt wordt tegen 27,5 cent/kWh aan het injecteren. _/-\o_
De verkoop aan 7,5 cent/kWh hou ik wel gereserveerd voor wat ik zelf niet meer kan verbruiken noch zelf kan opslaan (alle accu's op 100% SoC).
Inkopen via het net (nu nog aan 19-21* cent/kWh) stel ik - dankzij eigen productie op eigen dak en eigen opslag op eigen terrein - zolang mogelijk uit (hopelijk pas ergens eind dit jaar. :) ).

*Dankzij de thuisaccu is afname van het net hier (Vlaanderen) tot 5 cent/kWh goedkoper dan zonder thuisaccu en betaal je als extraatje (indien voldoende overproductie op eigen dak) ook geen captar meer.
En vertel dat je in dat andere lage land woond, want dat is met dit aspect wel erg belangrijk, hier in de echte lage Landen werkt dat namelijk niet zo.

• IvoB2
Of een thuisaccu al dan niet al interessant is gaat wel breder dan "de echte lage landen".

De salderingsregeling zoals toegepast in de "echte lage landen" is daarbij ook een vrij uniek systeem dat je bijna nergens anders zal aantreffen. Netcongestie is daarbij één van de negatieve gevolgen. En dan kan een thuisaccu ook weer helpen.

Dat ik niet in de "echte lage landen" woon is inmiddels een gekend gegeven. Zelf jij bent ervan op de hoogte. Of is het de bedoeling dat men telkens in iedere bijdrage op dit forum zijn woonplaats blijft herhalen?
Dan zou het handiger zijn dat de forumbeheerder daarvoor een icoon zou voorzien naast de Avatar (zoals overigens nu al voorzien in de instellingen voor de tweakers webshop).

Wat dynamische tarieven te maken hebben met winter/zomer begrijp ik dan weer niet zo goed.
Ook in de winter is, o.a. dankzij windenergie, de naakte stroomcomponent regelmatig aan de lage kant.

En voor wie topics en bijdragen wil beoordelen op basis van geografische herkomst is er beter ook van op de hoogte dat nu net in de "echte lage landen" er grote winsten te behalen vallen door te handelen met een thuisaccu en/of dynamische tarieven. Minder in de onechte lage landen (die dan weer andere voor- en nadelen hebben waar je daar op weer een andere manier moet inspelen).

Maar dat kon jij dan weer niet weten want aan je avatar te zien ben jij eerder een hooglander? :+

[ Voor 88% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Franciesco schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:35:
Inderdaad @IvoB2. Voorlopig is het jaarrond voor mij nog niet haalbaar om off grid te zijn, maar dit soort berichten stimuleren mij extra om verder te gaan op de weg naar een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad. De thuisbatterij is daar uiteraard een belangrijke schakel in.

Niet puur financieel, maar vooral om de afhankelijkheid van andere partijen zoveel mogelijk te minimaliseren.
Stel je gaat off-grid, en neemt een aggregaat (diesel/gas) om je batterij af-en-toe bij te laden?

Zoiets kan regelmatig een mooie "run" maken,
en je bespaard veel vast, transport, onzin, boete, etc kosten.. (8>

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hansieo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:41:
[...]

Stel je gaat off-grid, en neemt een aggregaat (diesel/gas) om je batterij af-en-toe bij te laden?

Zo lekker groen bezig ben je dan en er is ook nog iets als een collectieve verantwoordelijkheid om zo snel mogelijk naar een groene samenleving te gaan ipv alleen aan je eigen geld te denken.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Een dieselaggregaat is inefficient en lawaaiig.
Zoiets wordt wel gedaan in Alaska bij gebrek aan een netwerk, maar niet in een drukbevolkt land met een goed netwerk.

Ik denk dat je beter af bent met een thuisaccu, zonnepanelen en een houtkachel (hout stoken levert dan wel weer fijnstof en stank op).

[ Voor 4% gewijzigd door KabouterSuper op 18-09-2024 11:55 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
[...]

Een aggregaat op fossiele brandstof zou ik niet willen. Dan nog eerder een windmolen er bij, ook al leveren die in de kleinere formaten weinig op. Ik heb al flink wat PV en een thuisbatterij. Met name die laatste zou nog uitgebreid kunnen worden maar of dat veel effect gaat hebben is de vraag. Niet voor vele grauwe (windstille) koude winterdagen achter elkaar waarbij er simpelweg te weinig opwek is in verhouding tot het verbruik.

Aan de verbruikerskant kan ook nog verder gereduceerd worden. Nog meer isolerende maatregelen waardoor de warmtepomp minder aan staat b.v.. En minder rijden met de EV. Die 2 dingen zijn toch de grootverbruikers in de winter. Al zou de EV ook buiten de deur opgeladen kunnen worden in het geval van te weinig opwek en niet meer on grid zijn. Al voelt dat voor mij dan toch een beetje nep als je zelfvoorzienend wilt zijn qua energie.
Minder verbruik blijft toch wel de basis voor een (relatief) hoge zelfvoorzieningsgraad.

Maar goed, het is een proces die niet van de ene op de andere dag gerealiseerd is en misschien ook wel nooit 100% gaat lukken. Dat staat de ambitie echter niet in de weg maar dat past beter in een ander topic.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-10 13:42

Wailing_Banshee

You're Next

Franciesco schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:11:
[...]

Een aggregaat op fossiele brandstof zou ik niet willen. Dan nog eerder een windmolen er bij, ook al leveren die in de kleinere formaten weinig op. Ik heb al flink wat PV en een thuisbatterij. Met name die laatste zou nog uitgebreid kunnen worden maar of dat veel effect gaat hebben is de vraag. Niet voor vele grauwe (windstille) koude winterdagen achter elkaar waarbij er simpelweg te weinig opwek is in verhouding tot het verbruik.
Die laatste is het grootste probleem. Ik denk dat je met een kleine windmolen + zonnepanelen + batterij een best eind komt. Alleen die grouwe, grijze, mistige winterdagen zijn dan lastig :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Het is uiteraard niet zinvol om het volledige woning op elektriciteit te laten draaien om vervolgens te investeren in een aggregaat op fossiele brandstof welke slechts enkele maanden per jaar nuttig is en dan ook nog eens geur- en geluidsoverlast veroorzaakt.
Dan kan je, mijn mening, beter investeren in meer PV en/of een aggregaat op elektriciteit zonder geur- en geluidsoverlast.

Je kan uiteraard ook helemaal geen aggregaat gebruiken en niet off grid gaan maar je netaansluiting behouden voor de 2 maanden per jaar dat je die nog nodig hebt en tijdens de overige 8 maanden van overproductie (waarbij je 2 maanden break even bent zonder overproductie) deze verkopen aan derden waar de opbrengst dan kan dienen om tijdens de winter relatief goedkoop de energie van het net in te kopen die je zelf lokaal niet kan opwekken (en dan liefst met een energiecontract op basis van wind- en waterkracht).

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
KabouterSuper schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:53:
[...]
(hout stoken levert dan wel weer fijnstof en stank op).
Niet wanneer je het juiste gedroogde hout stookt in een kachel met meerdere verbrandingskamers waarbij wat er overblijft na een dubbele verbranding nog eens door een fijnstoffilter gaat.

Als finale back up staat hier een speksteenkachel met een dubbelwandige geïsoleerde schoorsteen met fijnstoffilter en een houtvoorraad voor minstens tien jaar waarbij het jongste hout al op natuurlijke wijze minstens vijf jaar gedroogd is en nog nauwelijks vocht bevat.
Die voorraad is ook het rechtstreekse gevolg van bosbeheer waarbij geen enkele gezonde boom vroegtijdig moest sneuvelen.
Gezien de buitentemperaturen tijdens de laatste winters is deze kachel ook al ruim twee jaar niet meer gebruikt. Maar je weet maar nooit dus vandaar de back up (welke indien nodig ook SWW kan verwarmen).

Tijdens de jaren van intensief gebruik (voor de woning werd geïsoleerd en voorzien van extra glas voor rechtstreekse verwarming) ook nooit klachten wegens overlast gekregen van de buren.
Ik vermoed dat de jaarlijks wederkerende zomerse BBQ's op houtskool en winterse vuurschalen op de terrassen meer overlast en fijnstof veroorzaken dan een speksteenkachel met dubbele verbranding en fijnstoffilter. :+
Uiteraard geen idee of de lokale boskabouters er last van hebben. Maar dan hadden ze me er maar over moeten aanspreken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 18-09-2024 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
mrme12345 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:45:
[...]

Zo lekker groen bezig ben je dan en er is ook nog iets als een collectieve verantwoordelijkheid om zo snel mogelijk naar een groene samenleving te gaan ipv alleen aan je eigen geld te denken.
waar begint die "collectieve verantwoordelijkheid" ???
bij de overheid?? bij de burger?... WIE zou/ moet dit sturen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:55:
[...]

Niet wanneer je het juiste gedroogde hout stookt in een kachel met meerdere verbrandingskamers waarbij wat er overblijft na een dubbele verbranding nog eens door een fijnstoffilter gaat.

Als finale back up staat hier een speksteenkachel met een dubbelwandige geïsoleerde schoorsteen met fijnstoffilter en een houtvoorraad voor minstens tien jaar waarbij het jongste hout al op natuurlijke wijze minstens vijf jaar gedroogd is en nog nauwelijks vocht bevat.
Die voorraad is ook het rechtstreekse gevolg van bosbeheer waarbij geen enkele gezonde boom vroegtijdig moest sneuvelen.
Gezien de buitentemperaturen tijdens de laatste winters is deze kachel ook al ruim twee jaar niet meer gebruikt. Maar je weet maar nooit dus vandaar de back up (welke indien nodig ook SWW kan verwarmen).

Tijdens de jaren van intensief gebruik (voor de woning werd geïsoleerd en voorzien van extra glas voor rechtstreekse verwarming) ook nooit klachten wegens overlast gekregen van de buren.
Ik vermoed dat de jaarlijks wederkerende zomerse BBQ's op houtskool en winterse vuurschalen op de terrassen meer overlast en fijnstof veroorzaken dan een speksteenkachel met dubbele verbranding en fijnstoffilter. :+
Uiteraard geen idee of de lokale boskabouters er last van hebben. Maar dan hadden ze me er maar over moeten aanspreken. :)
Helemaal eens. Met goed gedroogd hout, de juiste manier van stoken en een filter (liefst wel je kachel boven de 300 graden houden) heb je vrijwel geen uitstoot. Ik denk dat er afgerond 0k mensen in Nederland en Vlaanderen zijn die hier aan voldoen. Of ben ik te negatief?

En alle bbq-s en open hout verbrandingen in de tuin mogen van mij per direct verboden worden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Hansieo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:33:
[...]
waar begint die "collectieve verantwoordelijkheid" ???
bij de overheid?? bij de burger?... WIE zou/ moet dit sturen?
Bwa, die "collectieve verantwoordelijkheid" is doorgaans een goedkoop schaamlapje om vooral de eigen verantwoordelijkheid niet te moeten nemen en te kunnen doorschuiven naar het "collectief". :)

Overigens ook niets mis met geld verdienen door het zelf nemen van verantwoordelijkheid. Maar dat is gewoon mijn mening/uitgangspunt ivp dit over te laten aan "anderen". :9

• IvoB2
Ja.
Ik ken alleen mijn eigen situatie en dan zit ik al op 1.
Over de situatie van een ander doe ik geen uitspraken want dat behoort niet tot mijn verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
KabouterSuper schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:58:
[...]

Helemaal eens. Met goed gedroogd hout, de juiste manier van stoken en een filter (liefst wel je kachel boven de 300 graden houden) heb je vrijwel geen uitstoot. Ik denk dat er afgerond 0k mensen in Nederland en Vlaanderen zijn die hier aan voldoen. Of ben ik te negatief?

En alle bbq-s en open hout verbrandingen in de tuin mogen van mij per direct verboden worden.
phoh... Jij bent vast de gezelligste op feestjes...

Ik heb niet echt het idee dat die BBQ's en houtvuurtjes enig impact heeft op wat dan ook, anders dan traanogen als je aan de verkeerde kant zit. Op de schaal van bosbranden en vulkaanuitbarstingen is het 0,0.

• John245
netfast schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:27:
[...]

phoh... Jij bent vast de gezelligste op feestjes...

Ik heb niet echt het idee dat die BBQ's en houtvuurtjes enig impact heeft op wat dan ook, anders dan traanogen als je aan de verkeerde kant zit. Op de schaal van bosbranden en vulkaanuitbarstingen is het 0,0.
Een goed paasvuur hoort er bij. Is ook een traditie en goed voor het gemeenschapsgevoel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:kan het nu eindelijk weer over thuisaccu's gaan alstublieftdankuwel...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Laatst online: 28-10 17:25
knippperdeknip
Ontopic:
Ik ben aan het kijken naar een thuisaccu en irriteer mij nu al aan een aantal aanbieders.

De ene doet alleen een huurcontract met garantie, waar je over een periode van 15 jaar, €21k betaalt voor 10kWh.

De ander weet het verschil niet tussen vermogen en capaciteit. Werd een moeizaam gesprek.

Misschien kan ik beter hier de vraag stellen.

Welke partijen kan ik het beste overwegen als ik rond de 10kWh accu wil en ook wil kunnen handelen (binnen de totaaloplossimg) met stroom?

Is er een shortlist van betrouwbare partijen die niet de hoofdprijs vragen?

[ Voor 70% gewijzigd door teacher op 22-09-2024 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb al jaren eigen opwek (PV) en opslag (thuisbatterij) waardoor ik al jaren inkomsten genereer via o.a. de netbeheerder. Gezien ik eveneens aandeelhouder ben van mijn energieleverancier en hen een deel van mijn overproductie aanlever genereer ik ook daar inkomsten uit.
Wat betreft die laatste heb je dan ook de mogelijkheid jaarlijks je stem op de algemene vergadering te laten horen en daadwerkelijk een motie van goedkeuring of afkeuring te laten blijken.

Zolang ze daar mee verder doen heb ik geen nood aan een motie van wantrouwen. :)

Maar je moet er uiteraard eerst zelf iets voor doen en niet zitten wachten tot een ander aan het werk gaat voor jou. :+

De thuisaccu dient nu juist om onafhankelijker te worden van het net.

Maar ik hou niemand tegen het op een andere wijze uit te proberen en bv. een rechtzaak tegen de overheid/netbeheerder aan te spannen.
Stel dus niet de vraag wat anderen in deze voor jou kunnen betekenen maar begin er zelf aan en kijk wat jij eventueel voor anderen kan betekenen.
De ene doet alleen een huurcontract met garantie, waar je over een periode van 15 jaar, €21k betaalt voor 10kWh.
Leuk verdienmodel. :)
In 2021 betaalde ik voor 50% meer opslag ongeveer de helft en na aftrek subsidies 6500 €.
Inmiddels zijn de prijzen nog gedaald (en heb je voor dezelfde prijs er ook nog een geïntegreerde laadpaal bij).
Het is uiteraard de taak van de klant om het kaf van het koren te scheiden.
Ik ben ruim een zestal maanden bezig geweest voor ik een installateur met de juiste instelling en vaardigheden te pakken had. Maar dat was, voor mij, juist een deel van de fun. :)

[ Voor 86% gewijzigd door IvoB2 op 22-09-2024 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:14
Tweak_ers schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:14:
[mbr]knippperdeknip[/mbr]
Ontopic:
Ik ben aan het kijken naar een thuisaccu en irriteer mij nu al aan een aantal aanbieders.

De ander weet het verschil niet tussen vermogen en capaciteit. Werd een moeizaam gesprek.

Misschien kan ik beter hier de vraag stellen.

Welke partijen kan ik het beste overwegen als ik rond de 10kWh accu wil en ook wil kunnen handelen (binnen de totaaloplossimg) met stroom?

Is er een shortlist van betrouwbare partijen die niet de hoofdprijs vragen?
Wat is de doelstelling?

Geld uitgeven lukt bij allemaal, productgarantie ook wel echter of er nog een verdienmodel met wat handelen is over 1 of 2 jaar kan niemand garanderen. Dit is wel iets wat je in moet calculeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Simpel360 schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:44:
[...]

Wat is de doelstelling?

Geld uitgeven lukt bij allemaal, productgarantie ook wel echter of er nog een verdienmodel met wat handelen is over 1 of 2 jaar kan niemand garanderen. Dit is wel iets wat je in moet calculeren.
@Tweak_ers maak eerst eens een programma van eisen. Bespreek dat met je eventuele partner zodat jullie op één (1) lijn zitten en zoek er dan een installateur bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Tweak_ers Als hiervoor wat de doelstelling is en ik heb even in de historie gekeken, ik denk dat je meer mee moet nemen in de afweging.
Met een gewone AC-gekoppelde thuisaccu omzeil je niet de 253V uitval, als ook wanneer is verzwaring van middenspannings ring in je regio in de planning, en verzwaring van de transformatorhuisjes (zal zoeken zijn).

Als dat nog enige jaren is zal je denk ik, naar een hybride omvormer als retrofit als Deye of een Victron systeem moeten kijken , ipv een standalone AC-thuisaccu en dan specifiek zo een partij benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Domba schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:57:
Met een gewone AC-gekoppelde thuisaccu omzeil je niet de 253V uitval, als ook wanneer is verzwaring van
Wanneer de batterij wordt opgeladen, wordt de spanning verlaagd. Dit lost indirect het probleem van overspanning op en de omvormer kan blijven produceren.

[ Voor 26% gewijzigd door Thepawn op 22-09-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:31
IvoB2 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:03:
Of een thuisaccu al dan niet al interessant is gaat wel breder dan "de echte lage landen".

De salderingsregeling zoals toegepast in de "echte lage landen" is daarbij ook een vrij uniek systeem dat je bijna nergens anders zal aantreffen. Netcongestie is daarbij één van de negatieve gevolgen.
Netcongestie heeft dus echt helemaal niks te maken met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
jbhc schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:28:
[...]
Netcongestie heeft dus echt helemaal niks te maken met zonnepanelen.
Correct.
Geen idee waarom je daarbij mij quote want ik schreef dat dan ook niet. 8)7

(Ik heb ook al jaaaaren zonnepanelen/thuisaccu en die helpen bij de juiste sturing zelfs het net beter in evenwicht houden.)

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 23-09-2024 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Thepawn schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:53:
[...]

Wanneer de batterij wordt opgeladen, wordt de spanning verlaagd. Dit lost indirect het probleem van overspanning op en de omvormer kan blijven produceren.
Dat ligt er maar net aan hoe hard je buren met panelen staan te duwen. Jou pv gaat naar je accu omvormers zien lagere spa nning en blijven vrolijk (harder) duwen.
Als je pech hebt gaar je eigen pv ook nog uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
Gelukkig zijn mijn accu's DC-gekoppeld, dus de zonnepanelen stoppen nooit met produceren. Als de spanning te hoog is, gaat de omvormer off-grid en laadt de accu's op. En de SPD ontlaadt de extra spanning naar de aarde, om schade aan de apparatuur in huis te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Thepawn maar in de zomer, als de kans op een te hoge netspanning waarschijnlijk het grootst is, is de thuisbatterij vaker vol dan (een beetje) leeg. Tenminste, dat is bij mij het geval waarbij de batterij vroeg in de ochtend al weer helemaal opgeladen is.
Uiteraard hangt dat o.a. van je nachtverbruik en de hoeveelheid PV af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:52:
Uiteraard hangt dat o.a. van je nachtverbruik en de hoeveelheid PV
Of nog beter van de combinatie van voorspelling zon en aansturing batterij.
Kan je de batterijinhoud - op een reserve na - tijdig dumpen (bv. in de accu van de EV, SWW, net,....) zodat er weer voldoende opslagruimte ter beschikking is tegen dat PV het meest gaat produceren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thepawn
als er een zonnige dag wordt verwacht, verkoop ik 's avonds of 's ochtends veel. dan blijf ik 's ochtends verkopen zonder de batterijen op te laden. de batterijen worden alleen opgeladen tijdens de centrale uren, wanneer de prijs het laagst is en de spanning op het net het hoogst. als de zon niet zo sterk is als verwacht, laad ik ook op via het net (goedkoopste uur). Ik vind het het beste compromis voor veel verschillende standpunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ja, op die manier kun je inderdaad de batterij een soort van reserveren voor de uren met hoge netspanning. Moet je wel een dynamisch contract hebben met voldoende spreiding over de tarieven om het financieel enigszins aantrekkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou ik heb helemaal geen dynamisch contract en ben onder de huidige omstandigheden ook helemaal niet van plan dat af te sluiten gezien mijn terugleververgoeding nu 24/7 gegarandeerd is en niet afhankelijk van wijzigende uurprijzen.

Hier ook een totaal ander uitgangspunt. PV moet hier niet allen maximaal blijven produceren om de woning onder alle omstandigheden van energie te voorzien (ook bij onbeschikbaarheid net/AC omvormer) maar eveneens om geen productievergoeding te verliezen (wat veel meer opbrengt dan welk dynamisch contract dan ook).

Het initiële punt was ook dat je een batterij kan aansturen zodat je de inhoud volgens eigen wensen en omstandigheden/uitgangsputen kan dumpen/aanvullen. M.a.w. dat je installatie in eilandfunctie kan blijven doorwerken en/of parallel kan lopen met het openbaar net. Wat voor jou op ieder ogenblik het meest interessant is.
Daar is een dynamisch contract niet altijd een essentieel onderdeel van. Integendeel zelfs.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 24-09-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Voor mij ook niet hoor. Heb voorlopig nog een vast contract zonder terug leverboete. En gelukkig ook geen netspannings issue (afkloppen!).

Mijn doel, zoals vaker gemeld, is de zelfvoorzieningsgraad zo hoog mogelijk krijgen. En dat lukt met de thuisbatterij uiteraard een stuk beter dan toen ik die nog niet had. Ben benieuwd hoe het a.s. winter gaat aangezien er de nodige wijzigingen geweest zijn sinds afgelopen winter (m.n. betere isolatie, wtw installatie, slimmer EV laden, meer PV opwek).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Zou normaal gezien een groot verschil moeten maken.
In se was hier de verbetering van de isolatie van de buitengevels en vooral het plaatsen vele m² driedubbel glas op het zuiden de reden dat er geen houtkachel meer nodig is maar dat we de winter doorkomen op basis van de combinatie van isolatie, glas, WP'en PV en eigen opslag.
De eerste drie maatregelen zorgen voor (veel) minder kWh verbruik, de vierde voor minder netafname en de eigen opslag eigenlijk alleen voor een veel hogere zelfvoorzienigheidsgraad.

Energieonafhankelijkheid is doorgaans dus een "en/en" verhaal en geen "of" verhaal.
Voor een - wat betreft inkomen - doorsnee gezin is het energieverbruik (of beter het terugdringen daarvan) in de eerste plaats het voornaamste punt om de bijkomende maatregelen betaalbaar en technisch uitvoerbaar te houden.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:47
Ik heb een vraag over omvormers voor een thuisbatterij. De batterijen met als verdienmodel “onbalanshandel” hebben typisch een omvormer met een hoog vermogen: de Nexus van Zonneplan 10 kW, de Homevolt van Tibber 6 kW. Kan zo’n omvormer in een later stadium je eigen (standby)verbruik op laag vermogen dekken, zeg 100-200 W? Of is een omvormer met een hoog maximaal vermogen daar niet geschikt voor?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
SebastiaanPs schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:54:
Ik heb een vraag over omvormers voor een thuisbatterij. De batterijen met als verdienmodel “onbalanshandel” hebben typisch een omvormer met een hoog vermogen: de Nexus van Zonneplan 10 kW, de Homevolt van Tibber 6 kW. Kan zo’n omvormer in een later stadium je eigen (standby)verbruik op laag vermogen dekken, zeg 100-200 W? Of is een omvormer met een hoog maximaal vermogen daar niet geschikt voor?
Goed over nagedacht! Ik denk dat de omvormer dat prima aankan. Echter verwacht ik wel een groter omzettingsverlies. Zoals ik het begrijp is dat een eigenschap van omvormers als je bijna niks omzet.

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-10 09:34

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Devke schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:00:
[...]

Goed over nagedacht! Ik denk dat de omvormer dat prima aankan. Echter verwacht ik wel een groter omzettingsverlies. Zoals ik het begrijp is dat een eigenschap van omvormers als je bijna niks omzet.
Met deze omvormer kun je instellen/knijpen tot 100-200W bij een verlies van 11%.
https://nl.aliexpress.com...PTJq&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-10 16:06
Devke schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:00:
[...]

Klopt, ik heb in het verleden omvormers ontwikkeld met uiteenlopende vermogens. De verliezen zitten grotendeels in de halfgeleiders en zijn redelijk stabiel over het hele vermogensbereik. Het hoogste rendement halen ze dus bij vol vermogen en dat loopt flink terug bij lage vermogens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
jdbiggelaa schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:33:
[...]

Klopt, ik heb in het verleden omvormers ontwikkeld met uiteenlopende vermogens. De verliezen zitten grotendeels in de halfgeleiders en zijn redelijk stabiel over het hele vermogensbereik. Het hoogste rendement halen ze dus bij vol vermogen en dat loopt flink terug bij lage vermogens.
De conclusie die ik daaruit haal is dan een onbalans omvormer batterij leuk is maar je na aanschaf van saldering een overkill aan je muur hebt hangen. Vlgs mij ga je snel richting de 30% omzettingsverlies. Heb mijn eigen omvormer eens bekeken van de zonnepanelen. SMA omvormer. Vol vermogen 5% verlies rond de 300 watt opwek ga ja al snel naar de 20 a 30%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:43
Devke schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:10:
[...]

De conclusie die ik daaruit haal is dan een onbalans omvormer batterij leuk is maar je na aanschaf van saldering een overkill aan je muur hebt hangen. Vlgs mij ga je snel richting de 30% omzettingsverlies. Heb mijn eigen omvormer eens bekeken van de zonnepanelen. SMA omvormer. Vol vermogen 5% verlies rond de 300 watt opwek ga ja al snel naar de 20 a 30%
Dan weet ik niet welke SMA omvormer je hebt, maar mijn STP8 heeft deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juxGETgQilham9iZFkj1ZbegCzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yRmXNZ2nkBZ9Rt7GqC1xDTY7.png?f=fotoalbum_large

Dat ziet er toch wel wat gunstiger uit volgens mij. Lijkt boven 200 W nog boven de 90% rendement te zitten.

Maar ik geloof inderdaad wel, dat dit bij een thuisaccu omvormer meer van belang is, aangezien die vaker met lagere vermogens te maken heeft. Bij een zonnepaneel omvormer is dit maar van korte duur bij de opstart en eind van de opwek.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Jojan265 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:44:
[...]

[Afbeelding]

Dat ziet er toch wel wat gunstiger uit volgens mij. Lijkt boven 200 W nog boven de 90% rendement te zitten.

Maar ik geloof inderdaad wel, dat dit bij een thuisaccu omvormer meer van belang is, aangezien die vaker met lagere vermogens te maken heeft. Bij een zonnepaneel omvormer is dit maar van korte duur bij de opstart en eind van de opwek.
Even uit mijn hoofd de Sunnyboy 3.0 van SMA. Ik heb de integratie al verwijderd in HA. Kijk maar eens in de omvormer zelf bij waardes van 200 Watt ofzo. DC kijken en dab gelijk wat je AC is.

Ik wil ook eens kijken of mijn omvormer geupdate is / wordt qua software. Vlgs mij gaat dat via installateur inlog? Mijn installateur is gestopt en niet meer bereikbaar. Dus aan dat ww kom ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Devke schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:10:
[...]

De conclusie die ik daaruit haal is dan een onbalans omvormer batterij leuk is maar je na aanschaf van saldering een overkill aan je muur hebt hangen. Vlgs mij ga je snel richting de 30% omzettingsverlies.
of misschien gaat het gewoon in een stand-bymodus met een laag stroomverbruik, zoals mijn Deye? Ken je het systeem? Weet je zeker dat het 24/7 meer dan 100W verbruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
Jojan265 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:44:
[...]

[Afbeelding]

Bij 200 watt lijkt mij een rendement van 80% nog hoog. Volgens mij hebben heb ik gezien dat bij sommige mensen een Nexus een standby verbruik heeft van 70 watt. Tezamen met een rendement van 90% resulteert dat bij 200W in een uiteindelijk rendement van 55%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Thepawn schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:25:
[...]

of misschien gaat het gewoon in een stand-bymodus met een laag stroomverbruik, zoals mijn Deye? Ken je het systeem? Weet je zeker dat het 24/7 meer dan 100W verbruikt?
Ken het van naam. Nee het verbruikt geen 24/7 100 Watt. Standby 4W. Ik bedoel meer als de omvormer van de Zonnepanelen aan het werk is, dat je rond de waardes van 200 a 300 watt als snel op 20 a 30% omzetverlies zit. Daarboven zie je het afnemen. Misschien was mijn post niet helder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:43
Devke schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 00:27:
[...]

Even uit mijn hoofd de Sunnyboy 3.0 van SMA. Ik heb de integratie al verwijderd in HA. Kijk maar eens in de omvormer zelf bij waardes van 200 Watt ofzo. DC kijken en dab gelijk wat je AC is.

Ik wil ook eens kijken of mijn omvormer geupdate is / wordt qua software. Vlgs mij gaat dat via installateur inlog? Mijn installateur is gestopt en niet meer bereikbaar. Dus aan dat ww kom ik niet meer.
Wat een goed idee. Ik heb van 2 dagen even de grafieken hieronder weergegeven.

12 augustus. Een mooie zonnige dag en mijn Sunnyboy 3.0 heeft om 12:28 uur een rendement van 95,3 % bij een vermogen van grid 2066 W en string 2169 W:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR_OQErM9dTobXmr0t9AvEyXHS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UFQ4r8NWsWk4UvjwC9LgmxMq.png?f=fotoalbum_large

De TriPower 8 heeft om 16:00 uur een rendement van 97 % bij een vermogen van grid 7030 W en string a 3466 W en string b 3780 W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfWWqugrx-EUbZQQCm422jnqpbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07F53LYg1aPjp232FO0qjO3t.png?f=fotoalbum_large

25 september. Een niet zo'n mooi dag, maar wel constant slecht. Hierbij heeft de Sunnyboy 3.0 om 12:12 uur een rendement van 77,3 % bij een vermogen van grid 204 W en string 264 W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbM1Mq5HMXKbdh_i6j8mSgcU9ts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QE0RbWKD9KzCLQ3hEywG7fLP.png?f=fotoalbum_large

De TriPower 8 heeft om 12:28 uur een rendement van 97,7 % bij een vermogen van grid 463 W en string a 222 W en string b 252 W. En om 11:11 uur een rendement van 88,3 % bij een vermogen van grid 173 W en string a 90 W en string b 106 W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zc3UHo4_DfSyPq1UmDuu4-z_oVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gbvoyxBk28oNngqBzcDLtnCD.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Pagina: 1 ... 45 ... 81 Laatste