LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ja maar het gaat om de Nexus. Bij zo'n grote omvormer zit je heel slecht als je die voor een ander doel ga gebruiken.Jojan265 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:44:
[...]
Valt toch mee. De SB 3.0 heeft dan nog een rendement van 77 % en de STP8 een rendement van 88 %.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Snap ik. Het ging mij om het algemene idee, zoals dat hier geopperd werd, dat een grote omvormer van Nexus (10 kW) een heel slecht rendement moest hebben bij lagere vermogens (<300 W). Daar werd de vergelijking gemaakt met een zonnepaneel omvormer (redelijk zelfde techniek). Ik heb een 8 kW zonnepaneelomvormer welke dus nog een redelijk rendement heeft bij 200 W. Dus ik denk dat het voor de Nexus m.b.t. het omvormer gedeelte ook in diezelfde orde van grootte zal zijn. Ik kan helaas nog geen grafiek van de Nexus vinden.John245 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:48:
[...]
Ja maar het gaat om de Nexus. Bij zo'n grote omvormer zit je heel slecht als je die voor een ander doel ga gebruiken.
Uiteraard praat je bij de Nexus over laden en ontladen bij die lage vermogens en dan gaat het natuurlijk dubbelop. Dan heb je het waarschijnlijk over 88% x 88% = 77%. Al met al vind ik dat niet eens zo slecht.
Heb je deze grafieken zo uit de omvormer gehaald? Dan ben ik heel benieuwd waar.Jojan265 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:43:
[...]
Wat een goed idee. Ik heb van 2 dagen even de grafieken hieronder weergegeven.
12 augustus. Een mooie zonnige dag en mijn Sunnyboy 3.0 heeft om 12:28 uur een rendement van 95,3 % bij een vermogen van grid 2066 W en string 2169 W:
[Afbeelding]
De TriPower 8 heeft om 16:00 uur een rendement van 97 % bij een vermogen van grid 7030 W en string a 3466 W en string b 3780 W.
[Afbeelding]
25 september. Een niet zo'n mooi dag, maar wel constant slecht. Hierbij heeft de Sunnyboy 3.0 om 12:12 uur een rendement van 77,3 % bij een vermogen van grid 204 W en string 264 W.
[Afbeelding]
De TriPower 8 heeft om 12:28 uur een rendement van 97,7 % bij een vermogen van grid 463 W en string a 222 W en string b 252 W. En om 11:11 uur een rendement van 88,3 % bij een vermogen van grid 173 W en string a 90 W en string b 106 W.
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Komen uit de omvormer via de HA integratie. In Home Assistant worden de gegevens dan gelogd.Devke schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:52:
[...]
Heb je deze grafieken zo uit de omvormer gehaald? Dan ben ik heel benieuwd waar.
Ik had de integratie lopen. Heb zelf een sensor daarvoor moeten bouwen maar dat liep niet echt lekker. Als er iets vertraging zat in het ophalen van AC en DC waarde ga je de mist in. Zolang de waardes dichtbij elkaar bleven ging het goed maar zodra je wolken, zon snel afwisselen dan had ik zelfs een negatief verlies (dus winst op de AC t.o.v de DC). Dat kan natuurlijk niet. Hoe heb jij dat aangepakt dan? Ben wel geïnteresseerd daarin.Jojan265 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:15:
[...]
Komen uit de omvormer via de HA integratie. In Home Assistant worden de gegevens dan gelogd.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb deze integratie gebruikt:Devke schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:02:
[...]
Ik had de integratie lopen. Heb zelf een sensor daarvoor moeten bouwen maar dat liep niet echt lekker. Als er iets vertraging zat in het ophalen van AC en DC waarde ga je de mist in. Zolang de waardes dichtbij elkaar bleven ging het goed maar zodra je wolken, zon snel afwisselen dan had ik zelfs een negatief verlies (dus winst op de AC t.o.v de DC). Dat kan natuurlijk niet. Hoe heb jij dat aangepakt dan? Ben wel geïnteresseerd daarin.
https://www.home-assistant.io/integrations/sma
Daarin zitten ca. 36 entiteiten, welke meteen beschikbaar zijn. Je hoeft dus ook niet zelf een sensor aan te maken.
Ik heb trouwens nu ook via Modbus TCP de waardes beschikbaar en zie geen verschillen. Ook in de grafieken is duidelijk te zien, dat er geen tijdsverschil zit tussen DC en AC vermogens.
Deze had ik draaiend. Vlgs mij waren er 20 zichtbaar (entiteiten). Zat daar een omzettingsverlies entiteit bij? Heb ik niet gezien vandaar dat ik ea aangemaakt had. Welke is dat dan?Jojan265 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:37:
[...]
Ik heb deze integratie gebruikt:
https://www.home-assistant.io/integrations/sma
Daarin zitten ca. 36 entiteiten, welke meteen beschikbaar zijn. Je hoeft dus ook niet zelf een sensor aan te maken.
Ik heb trouwens nu ook via Modbus TCP de waardes beschikbaar en zie geen verschillen. Ook in de grafieken is duidelijk te zien, dat er geen tijdsverschil zit tussen DC en AC vermogens.
Die zit er inderdaad niet bij, ook niet via modbus. Ik had niet helemaal door dat je dat bedoelde met het maken van een sensor. Ik heb die sensor nu ook aangemaakt en zal eens kijken hoe dat verloopt.Devke schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:44:
[...]
Deze had ik draaiend. Vlgs mij waren er 20 zichtbaar (entiteiten). Zat daar een omzettingsverlies entiteit bij? Heb ik niet gezien vandaar dat ik ea aangemaakt had. Welke is dat dan?
Laat het me even weten. Dit is wat ik zag.Jojan265 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:58:
[...]
Die zit er inderdaad niet bij, ook niet via modbus. Ik had niet helemaal door dat je dat bedoelde met het maken van een sensor. Ik heb die sensor nu ook aangemaakt en zal eens kijken hoe dat verloopt.
:strip_exif()/f/image/SQqyMzHZibZokyJYm9bRNgJx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/51EV2jXCW947GnjSDjK8tsFr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ga ik doen.
@Devke mooie grafieken! Dat verlies is best hoog op lage vermogens. Wat is het max vermogen van jouw omvormer? (om in te schatten op welk % van max vermogen dat verlies zo hoog is)Devke schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:03:
[...]
Laat het me even weten. Dit is wat ik zag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
@SebastiaanPs 3 kW. Ik denk dat de AC en DC waardes niet precies gelijk lopen. Als je dan de zon hebt die doorbreekt.... DC piekt en AC is net iets later dan ga je al nat op de berekening. Je zit dat het omzettingsverlies onder 0 komt zelfs. Dat kan niet.SebastiaanPs schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:42:
[...]
@Devke mooie grafieken! Dat verlies is best hoog op lage vermogens. Wat is het max vermogen van jouw omvormer? (om in te schatten op welk % van max vermogen dat verlies zo hoog is)
Ik ben bang dat je hier helemaal gelijk hebt, dat omzettingsverlies is een belangrijk nadeel. En daar komt het onderstaande nog bovenop.Devke schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:10:
[...]
De conclusie die ik daaruit haal is dan een onbalans omvormer batterij leuk is maar je na aanschaf van saldering een overkill aan je muur hebt hangen. Vlgs mij ga je snel richting de 30% omzettingsverlies. Heb mijn eigen omvormer eens bekeken van de zonnepanelen. SMA omvormer. Vol vermogen 5% verlies rond de 300 watt opwek ga ja al snel naar de 20 a 30%
In het Nexus topic las ik inderdaad dat het totale standbyverbruik van de Nexus batterij + omvormer 70W is, best fors.John245 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:38:
[...]
Bij 200 watt lijkt mij een rendement van 80% nog hoog. Volgens mij hebben heb ik gezien dat bij sommige mensen een Nexus een standby verbruik heeft van 70 watt. Tezamen met een rendement van 90% resulteert dat bij 200W in een uiteindelijk rendement van 55%.
Mijn eigen totale (!) standbyverbruik in huis is zo’n 75 Watt.
Mooie data, hier valt op dat het verlies van jouw 8 kW omvormer op dergelijke lage vermogens vrij laag is. Lager dan enkele andere voorbeelden hier. Blijkbaar zijn er behoorlijke verschillen per omvormer?Jojan265 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:43:
[...]
Wat een goed idee. Ik heb van 2 dagen even de grafieken hieronder weergegeven.
12 augustus. Een mooie zonnige dag en mijn Sunnyboy 3.0 heeft om 12:28 uur een rendement van 95,3 % bij een vermogen van grid 2066 W en string 2169 W:
[Afbeelding]
De TriPower 8 heeft om 16:00 uur een rendement van 97 % bij een vermogen van grid 7030 W en string a 3466 W en string b 3780 W.
[Afbeelding]
25 september. Een niet zo'n mooi dag, maar wel constant slecht. Hierbij heeft de Sunnyboy 3.0 om 12:12 uur een rendement van 77,3 % bij een vermogen van grid 204 W en string 264 W.
[Afbeelding]
De TriPower 8 heeft om 12:28 uur een rendement van 97,7 % bij een vermogen van grid 463 W en string a 222 W en string b 252 W. En om 11:11 uur een rendement van 88,3 % bij een vermogen van grid 173 W en string a 90 W en string b 106 W.
[Afbeelding]
Tussen ongeveer 17:45 en 18:00 is het vermogen redelijk stabiel op 200 W en is het verlies zo’n 25%. En dit is nog een omvormer van 3 kW zoals jij vertelde. Als een 10 kW omvormer zo’n 100-200 Watt moet leveren, dan vrees ik een nog hoger verlies.Devke schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:03:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al met al concludeer ik dat de Nexus thuisbatterij nu een goed verdienmodel heeft met de “onbalanshandel”, maar dat het evt later functioneren als duurzame energieopslag zo zijn beperkingen heeft door aanzienlijke omzettingsverliezen en een hoog standbyverbruik.
Dank allen voor de reacties en mooie bijdragen!
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dat zal dan meer een specifiek nadeel zijn van de Nexus configuratie en niet van een thuisaccu an sich.SebastiaanPs schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:39:
[...]
In het Nexus topic las ik inderdaad dat het totale standbyverbruik van de Nexus batterij + omvormer 70W is, best fors.
Mijn eigen totale (!) standbyverbruik in huis is zo’n 75 Watt.
Mijn standbyverbruik schommelt bv. rond de 50-70 W incl. de accuomvormer en een PV omvomvorme
De accuomvormer verbruikt in standby bv. een 18W (kan lager door enkele ontkoppeleingen te maken maar dan reageert ie op welbepaalde situaties iets trager).
[ Voor 122% gewijzigd door kmf op 29-09-2024 05:10 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Je hebt gelijk. Hieronder eerst de grafieken van de sensoren zonder filter. Deze zijn natuurlijk onbruikbaar.Devke schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:03:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/sJrFCmURsLhA6xEZLGof0N7V.png?f=fotoalbum_large)
Daaronder de grafieken van de sensoren, waarbij een outlier filter i.c.m. een low-pass filter is toegepast. Dit ziet er wel bruikbaar uit.
/f/image/7P9MW3ptsqpUdCkesVUK7Kt2.png?f=fotoalbum_large)
Sensoren lopen in de normale situatie niet helemaal denk ik 1 op 1 en bij snel wisselende vermogens is hij helemaal van het padje. Die filters ken ik niet. Zitten in HA? Zelf gebouwd?Jojan265 schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:32:
[...]
Je hebt gelijk. Hieronder eerst de grafieken van de sensoren zonder filter. Deze zijn natuurlijk onbruikbaar.
[Afbeelding]
Daaronder de grafieken van de sensoren, waarbij een outlier filter i.c.m. een low-pass filter is toegepast. Dit ziet er wel bruikbaar uit.
[Afbeelding]
Zitten standaard in HA. Zijn onderdeel van het platform filter.Devke schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:14:
[...]
Sensoren lopen in de normale situatie niet helemaal denk ik 1 op 1 en bij snel wisselende vermogens is hij helemaal van het padje. Die filters ken ik niet. Zitten in HA? Zelf gebouwd?
Zo heb ik dat gedaan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - platform: filter name: "filtered_pv_yield_zw" unique_id: id_filtered_pv_yield_zw entity_id: sensor.pv_yield_zw filters: - filter: outlier window_size: 4 radius: 4.0 - filter: lowpass time_constant: 30 - platform: filter name: "filtered_pv_yield_zo" unique_id: id_filtered_pv_yield_zo entity_id: sensor.pv_yield_zo filters: - filter: outlier window_size: 4 radius: 4.0 - filter: lowpass time_constant: 30 |
Verwijderd
Nu gebruik ik Home Assistant en Homewizard, dus kan ik zelf constateren dat er niets aan de hand is met de meter.
Vanmorgen zijn er 2 monteurs gekomen om de meter goed aan te sluiten: ik vertelde over de thuisbatterij, maar dat deed geen lampje branden bij de heren. Toen ik de batterij (die terugleverde) uitschakelde, begrepen zij pas wat er loos was.
De meter bleek goed aangesloten te zijn.
Volgens de klantenservice kan Stedin niet zien dat ik een thuisbatterij heb, die netjes aangemeld is bij energieleveren.nl.
Bij dezen een waarschuwing aan allen: je gaat hoogstwaarschijnlijk hetzelfde meemaken als ik (en voor niets een vrije ochtend/middag opnemen), omdat Stedin:
- niet met klanten wil communiceren
- een fout algoritme gebruikt voor fraude
- geen benul heeft van thuisbatterijen
Dit soort praktijken kom je vaker tegen bij instanties die JIJ nodig hebt, en omgekeerd niet.Verwijderd schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:30:
Ik kreeg vorige week de melding van Stedin (netwerkbeheerder) dat mijn - in juli nieuw geplaatste - meter verkeerd was aangesloten. Ik kreeg bij contact met Stedin geen reden te horen van deze constatering.
Nu gebruik ik Home Assistant en Homewizard, dus kan ik zelf constateren dat er niets aan de hand is met de meter.
Vanmorgen zijn er 2 monteurs gekomen om de meter goed aan te sluiten: ik vertelde over de thuisbatterij, maar dat deed geen lampje branden bij de heren. Toen ik de batterij (die terugleverde) uitschakelde, begrepen zij pas wat er loos was.
Volgens de klantenservice kan Stedin niet zien dat ik een thuisbatterij heb, die netjes aangemeld is bij energieleveren.nl.
Bij dezen een waarschuwing aan allen: je gaat hoogstwaarschijnlijk hetzelfde meemaken als ik (en voor niets een vrije ochtend/middag opnemen), omdat Stedin:
Je bent daar ook geen klant, maar een betaalslaafje.
Zelfde situaties ondervind je o.a. bij:
Overheidsinstanties (rdw, gemeente: meest onduidelijke sites waar je nauwelijks doorheen kunt navigeren)
Huisarts ("Dan zoek je toch een andere?")
Bedankt voor de waarschuwing, maar ik snap het niet zo goed.Verwijderd schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:30:
Ik kreeg vorige week de melding van Stedin (netwerkbeheerder) dat mijn - in juli nieuw geplaatste - meter verkeerd was aangesloten. Ik kreeg bij contact met Stedin geen reden te horen van deze constatering.
Je had toch wél communicatie, of hoe hebben ze anders aangegeven dat er een probleem was, en heb je ingestemd met het bezoek op datum/tijd x?
Als je het niet eens bent met het niet opgeven van een reden (of de inhoud ervan), bevestig je toch datum/tijd x niet... Of was je van gedachten veranderd na de bevestiging, en wilde je de afspraak niet annuleren/verplaatsen?
Ik zou in ieder geval geen dag(deel) vrij nemen voor een eenzijdige / niet bevestigde afspraak.
Als de netbeheerder vermoed dat er iets mis is met de meter die je indirect huurt heeft de verhuurder het recht dit te controleren. Normaal proberen ze dit eerst met een monteurs bezoek.
Nu werk ik al een tijd niet meer bij een netbeheerder maar vroeger was daar een stappenplan voor.
Niet meewerkende klanten wordt eerst nog eens met een brief gesommeerd om mee te werken.
Vaak daarna nog wel een keer.
Daarna gaat het naar de deurwaarder welke een exploot aan je uitreikt. Kost tegenwoordig ,bijna 100 euro.
Voor de dan nog weigerende gaat het naar de kantonrechter en wordt met politie eventueel toegang verschaft tot je woning.
Vroeger meer malen mensen zo moeten afsluiten onder politie begeleiding.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
En als ze niet zo eigenwijs zouden zijn had dit ze een monteursbezoek gescheeld.
Ik heb het nog niet aangemeld. Bij mij draait de thuisbatterij met handel mode in het Victron systeem al een paar maanden. Is het soms verplicht?[b]PradoPrius in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"PradoPrius schreef op maandag 30 september 2024 @ Volgens de klantenservice kan Stedin niet zien dat ik een thuisbatterij heb, die netjes aangemeld is bij energieleveren.nl.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Als je jezelf als producent hebt aangemeld voor je zonnepanelen ben je toch al klaar?Eriko schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:13:
[...]
Ik heb het nog niet aangemeld. Bij mij draait de thuisbatterij met handel mode in het Victron systeem al een paar maanden. Is het soms verplicht?
Wie in Nederland een thuisbatterij laat installeren, is verplicht technische gegevens van deze installatie te registreren. Netbeheerders moeten immers rekening kunnen houden met de elektriciteit die via deze thuisbatterij aan het net kan worden onttrokken en geleverd, bijvoorbeeld om lokale overbelasting (netcongestie) te voorkomen.
Op de website energieleveren.nl kunnen vanaf 7 mei 2024 naast zonnepanelen ook thuisbatterijen (elektriciteitsopslageenheden tot 1 megawatt) apart worden geregistreerd.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Als ze fraude vermoeden of een technisch probleem aan je meter gaan ze je niet geloven op je blauwe ogen.DaanTriple7 schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:32:
@habbekrats
En als ze niet zo eigenwijs zouden zijn had dit ze een monteursbezoek gescheeld.
Verwijderd
Ik krijg een brief dat de meter verkeerd is aangesloten, ik moet een afspraak maken.mitsumark schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:40:
[...]
Bedankt voor de waarschuwing, maar ik snap het niet zo goed.........
Welke keuze heb je? Als je belt krijg je een "afhoudertje" aan de lijn, die wel praat maar niets zegt. Antwoord op vragen krijg je niet, je wordt niet doorverbonden ("dat mag niet"). De monteurs (altijd 2) spreken zeer gebrekkig Nederlands.
Verwijderd
Het is verplicht de batterij aan te melden (zie Energieleveren.nl). En een waarschuwing: lees mijn ervaring, als de netbeheerder (op basis van een algoritme) iets verdachts in jouw verbruik dan ben in hun ogen schuldig. Niemand gaat tegen jou zeggen wat er aan de hand is.Eriko schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:13:
[...]Ik heb het nog niet aangemeld. Bij mij draait de thuisbatterij met handel mode in het Victron systeem al een paar maanden. Is het soms verplicht?
Als de monteurs de aansluiting op de meter hadden omgedraait (wat ze wilden doen, ik heb ze tegengehouden en uiteindelijk kunnen overtuigen) dan had ik een financiële schade gehad van zeker €1000. Mijn over-levering zou omgedraaid worden in een onder-levering, dat had grote gevolgen gehad. En je krijgt Niémand te spreken als JIJ een probleem hebt.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Sonero in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
https://wetten.overheid.n...1#Hoofdstuk3_Paragraaf3.3
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
For what it’s worth: Zelf heb ik sinds een klein jaar een thuisbatterij die ik pas recentelijk heb aangemeld. Ik gebruik deze niet om te handelen maar vooral om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te kunnen zijn. Dat betekent dus ook dat ik in de maanden met voldoende PV opbrengst geen of nauwelijks netafname heb. De netbeheerder (Enexis) heeft geen melding gedaan van “vreemde praktijken” in de tijd dat ik de aanmelding van de batterij nog niet gedaan had. Maar misschien is dat ook omdat mijn meter er al een paar jaar hangt.
En wanneer je wel terug levert is dit van je PV installatie.
Er is dus niks raars aan de hand.
Zodra je gaat terugleveren terwijl dit niet mogelijk is (want geen batterij aangemeld) ga je zeker een bericht krijgen.
Kortom: Gewoon je installatie aanmelden, kost je niks extra maar helpt wel inzage voor de netbeheerder.
(Naast het feit dat het verplicht is)
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA
Verwijderd
Mijn thuisbatterij was keurig aangemeld, tóch bericht dat de (nieuwe) meter verkeerd aangesloten zou zijn.Jazsie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:04:
Komt omdat je PV installatie wel is aangemeld. Verder lever je niet terug wanneer het donker is.
En wanneer je wel terug levert is dit van je PV installatie.
Er is dus niks raars aan de hand.
Zodra je gaat terugleveren terwijl dit niet mogelijk is (want geen batterij aangemeld) ga je zeker een bericht krijgen.
Kortom: Gewoon je installatie aanmelden, kost je niks extra maar helpt wel inzage voor de netbeheerder.
(Naast het feit dat het verplicht is)
Helaas soms lastig uit te leggen (ofja hun -aan de telefoon- begrijpen het eerder niet).
note: mijn reactie was overigens op @Franciesco die tot heden geen bericht gekregen heeft.
Ik heb nu de Battery Sim via Home Assistant gedraaid, maar deze maakt nog niet optimaal gebruik van de 'slimme' business rules; deze laadt alleen op bij zonne-energie en ontlaadt als het nodig is. Nog niet met de pre-sets van Bliq (max eigen verbruik / max profit bv.).
Ook de export van tibber kan niet makkelijk per uur zodat je niet kunt berekenen wat het gedaan zou hebben.
Suggesties?
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Iemand daar ervaring mee?
4 panelen op het dak, een accu, stekker in een wcd en dan kun je leveren of zelf gebruiken.
Ik wil een 2000W pakketje aanschaffen met een 3,2Kw accu, zoiets als deze:
https://www.anker.com/eu-...412e1ef661756ad1b6579f798
Die balkonsets is de basis van deze Eenvoudige thuisaccu samenstellen alleen ipv zonnepanelen gebruiken we accu's.Analamoebe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:10:
Ik woon in Duitsland en hier worden de zogenaamde "Balkonkraftwerke" populair.
4 panelen op het dak, een accu, stekker in een wcd en dan kun je leveren of zelf gebruiken.
Terugverdientijd uitrekenen is arbitrair want je weet de toekomstige energieprijzen niet. Het is dus altijd een aanname op basis van de huidige tarieven.Reaper.JA2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:00:
Wat is jullie beste manier om te simuleren / berekenen wat de efficientie of terugverdientijd van een thuisaccu is?
Ik heb nu de Battery Sim via Home Assistant gedraaid, maar deze maakt nog niet optimaal gebruik van de 'slimme' business rules; deze laadt alleen op bij zonne-energie en ontlaadt als het nodig is. Nog niet met de pre-sets van Bliq (max eigen verbruik / max profit bv.).
Ook de export van tibber kan niet makkelijk per uur zodat je niet kunt berekenen wat het gedaan zou hebben.
Suggesties?
Klopt, maar ik wil wel ergens vanuit kunnen gaan. Dat bepaalt wel of ik voorzichtig ben in de investering of niet, en dus een grote accu aanschaf (of niet).Devlinx schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:18:
[...]
Terugverdientijd uitrekenen is arbitrair want je weet de toekomstige energieprijzen niet. Het is dus altijd een aanname op basis van de huidige tarieven.
Een klein begin zou een thuisaccu van 5kwh zijn wat ~2.000 kost. Als het zich sneller terugverdiend is 20kwh interessant(er).
De vaste kosten voor de andere onderdelen (omvormer(s), aanpassen elektro, voorrijkosten, monteurskosten, eventueel keuringskosten,....) blijven gelijk voor een kleine of grote opslag.
Meer kWh opslag is berekend per kWh dus al goedkoper dan minder kWh opslag.
Een installatie in twee keer doen, behoudens wanneer je alles zelf doet, is ook duurder dan in één keer doorbijten.
Je houdt ook beter rekening met wat je nodig hebt aan opslag en wat de verwachte degradatie van een LFP accu is.
Is je accu mbt het eigen verbruik al nipt berekend zal je al vlug aan het punt komen dat door de degradatie de aanvankelijke opslag niet meer voldoende is om eenzelfde verbruik in te dekken. Laat staan bij een door de jaren heen stijgend verbruik.
Er staan er meerdere. Ik zie ff niet welke ook batterij meepakt. Heb android.Thepawn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:43:
Ik kan de gratis Android-app "PV calculator" aanbevelen. Deze is erg goed voor zowel panelen als batterijen.
Is GBBoptimizer niks voor jou? (ik heb er zelf geen profijt van hoor als iemand over zou stappen)Reaper.JA2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:00:
Wat is jullie beste manier om te simuleren / berekenen wat de efficientie of terugverdientijd van een thuisaccu is?
Suggesties?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Deze werkt verrassend goed, en de informatie is verrassend accuraat. Bedankt voor de suggestie.Thepawn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:43:
Ik kan de gratis Android-app "PV calculator" aanbevelen. Deze is erg goed voor zowel panelen als batterijen.
Hier ook bedankt. Ik had gisteren e.e.a. in excel uitgerekend en zojuist even snel in de app en dat komt aardig hetzelfde uit.Thepawn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:43:
Hier all electric huis incl. EV. Direct verbruik nu circa 38%. Met een 20 kWh accu kan ik dat naar schatting op circa 65% krijgen . Een grotere accu heeft nauwelijks meer effect.
Ik volg dit topic al een tijdje en blijf het in de gaten houden. Op dit moment voor ons financieel gezien nog niet interessant met nog een 3 jarig-contract zonder terugleverboete en voorlopig 100% salderen, maar het is ook wel leuk.
65% is dan mét EV uit accu laden? Leuk voor de stats, maar de RTE hakt er wel in als je aardig wat km’s maakt.rube schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:42:
[...]
Hier ook bedankt. Ik had gisteren e.e.a. in excel uitgerekend en zojuist even snel in de app en dat komt aardig hetzelfde uit.
Hier all electric huis incl. EV. Direct verbruik nu circa 38%. Met een 20 kWh accu kan ik dat naar schatting op circa 65% krijgen . Een grotere accu heeft nauwelijks meer effect.
Ik volg dit topic al een tijdje en blijf het in de gaten houden. Op dit moment voor ons financieel gezien nog niet interessant met nog een 3 jarig-contract zonder terugleverboete en voorlopig 100% salderen, maar het is ook wel leuk.
Uiteraard kan je de EV beter rechtstreeks laden wanneer de zon schijnt maar dan is de EV niet altijd beschikbaar om aan de laadpaal te koppelen.
Maar in feite is dat dan ook geen direct verbruik meer maar uitgesteld verbruik.
Niet alleen leuk voor de stats maar ook voor de beurs.
Hier (Vlaanderen) begint de regulator trouwens al voorzichtig plannen te publiceren om in de toekomst niet alleen captar aan te rekenen op netafname maar ook op netinjectie.
Met PV en zonder accu om te bufferen ben je dan wel dubbelop kosten aan het betalen.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 03-10-2024 22:26 ]
We kunnen de EV 9 van de 10 keer overdag laden en daarbij zoveel mogelijk van de PV stroom te gebruiken (laadsnelheid aangepast aan opbrengst, en schakelend tussen 1 of 3 fasen). Dus het zal beperkt voorkomen dat de EV direct vanuit de accu geladen zal worden.bbbrumbrum schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:38:
[...]
65% is dan mét EV uit accu laden? Leuk voor de stats, maar de RTE hakt er wel in als je aardig wat km’s maakt.
Uiteraard hou je in de eerste plaats genoeg reserve in de accu om er tussen zonsondergang en zonsopgang de gewone verbruikers van energie te kunnen voorzien.Thepawn schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:46:
Ik laad de EV nooit op via de huisaccu's. Ik ontlaad de accu's op het net tegen de piekprijs om er goed geld voor te krijgen; ik ontlaad ze ook naar stroomverbruikers die niet uitstelbaar zijn (zoals de oven of de airfryer om avondeten te maken). Ik laad de EV op wanneer de netprijs het laagst is (en zonnepanelen produceren).
Dat is, in mijn optiek, dan ook geen overproductie maar productie voor direct/uitgesteld verbruik.
Maar op een enkele maanden per maand na produceert een PV installatie door de dag meer dan gewone verbruikers op een etmaal verbruiken.
Dan kan je idd een dynamisch contract afsluiten om tegen een piekprijs overschotten op het net te dumpen en/of de accu aan lage/negatieve prijzen terug bij te laden.
Maar dan moet die mogelijkheid ook lonend zijn.
Zoniet kan je beter naar andere oplossingen zoeken.
In Vlaanderen kan je de kosten tussen afname en injectie niet salderen en dan is een dynamisch contract zelden lonend. Op de afnameprijs betaal je bovenop de naakte energiekost dan alle kosten + BTW en voor injectie krijg je alleen de naakte energiekost minus de vergoeding voor de leverancier en minus de vaste kost voor een dynamisch contract.
Dan blijft er netto veel minder over dan deze energie te laden in de HV accu van een EV (geen piekprijzen maar een vaste prijs van netto rond de 31 cent/kWh. Dat haal ik nooit door via een dynamisch contract te injecteren in het net).
In Vlaanderen betaal je doorgaans ook een captar (afnametarief op netvermogen) boven de 2,5 kW.
Financieel is het daar dan ook geen goed idee om op vol vermogen van het net te gaan laden.
Naargelang de situatie verschilt de oplossing dus.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 05-10-2024 15:16 ]
Verwijderd
Doe eens een gok!
Wil je je ervaringen delen, ook de nummers die er bij horen? Ik ben wel benieuwd namelijk!Verwijderd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:06:
Wie als PV bezitter overweegt een thuisbatterij aan te schaffen een tip: het omzettingsverlies in een thuisbatterij is forser dan je denkt, maar daarover lees- of hoor je nagenoeg niets.
Doe eens een gok!
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Kijk eens naar deze test.Verwijderd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:06:
Wie als PV bezitter overweegt een thuisbatterij aan te schaffen een tip: het omzettingsverlies in een thuisbatterij is forser dan je denkt, maar daarover lees- of hoor je nagenoeg niets.
Doe eens een gok!
https://solar.htw-berlin....-inspection-2024-winners/
9,8%.Verwijderd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:06:
Doe eens een gok!
(Geen gok, gemiddelde meting over drie jaar.)
De omzettingsverliezen tussen PV/laadpaal/HV accu EV bedragen (gemeten tussen laadpaal en netto opgeslagen energie in de accu van de EV) tussen de 8 en 35% (afhankelijk van het vermogen waarbij geladen wordt, gegeven cijfers tussen 11 en 1,4 kW).
[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 04-10-2024 11:25 ]
Vaak hoor je een RTE van 85%. Dus 15% verlies. Zoiets?Verwijderd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:06:
Doe eens een gok!
FE wil via de beschikbare API jou accu kunnen aansturen om aan te kunnen passen wanneer deze gaat laden of ontladen. Dat is in de basis erg simpel te doen.John245 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:27:
[...]
Heb je meer info hoe FE dat dan wil doen?
Globaal:Verwijderd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:06:
Doe eens een gok!
638.9kWh geladen.
453.3kWh ontladen.
Ofwel 70.950% efficient.
Al zijn er dagen dat de efficiëntie onder de 50% zit als de opbrengst/verbruik laag is.
Wat op zich nog steeds voordeliger is dan injecteren, maar het helpt niet qua terugverdientijd.
Dit zijn oudere enphase AC batterijen, dus AC gekoppeld, wat al inherent meer verlies oplevert, en slecht aangestuurd, wat eigenlijk de doodsteek is.
Bij lage opbrengsten en belastingen, is er veel omzettingsverlies omdat alle batterijen tegelijk opgeladen/ontladen worden. Dus als er 200W overschot is, en je hebt 10 batterijen, worden de alle 10 aan 20W opgeladen, ipv één voor één 10% opladen aan 200W. En dan weer identiek voor het ontladen.
Wel interessante set,Analamoebe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:10:
alleen jammer dat ze niet naar NL versturen
Verwijderd
Mijn schoonzoon heeft 2 setjes aangeschaft, deze zijn in Nl ook te koop via Amazon en Praxis bv. Hij heeft er 2 omvormers bij, met app maar ook via Home Assistant. Toch is het voordeliger zelf 4 panelen 420WP à €60 aan te schaffen met een omvormer erbij voor €150. Beugels voor op het dak zijn een grote kostenpost, kost meer als de panelen.Analamoebe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:10:
Kom je hier zelf ook nog onderbouwd op terug?Verwijderd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:06:
Doe eens een gok!
Verwijderd
Ik heb mijn data uit Home Assistant waarmee ik de omzettingsverliezen kan berekenen. De valkuil waarin ik ben gelopen is dat ik nergens gelezen heb dat de thuisbatterij een energie-slurper is. De Groene Nerds bijvoorbeeld: hoezo onafhankelijk?rube schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:18:
[...]
Kom je hier zelf ook nog onderbouwd op terug?
Lees 4 reacties terug de cijfers van IceTeaGX eens! Wie wil weten of een thuisbatterij interessant is, wil alle ins-en-outs weten, daarom mijn oproep om te gokken (als je niet goed geïnformeerd bent) of beter nog je ervaring te delen betreffende verliezen.
Maar, wat is jouw verlies dan? Ik heb (nog) geen accu, heb niets aan gokken, lees liever over (meerdere) ervaringen.Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:47:
[...]
Ik heb mijn data uit Home Assistant waarmee ik de omzettingsverliezen kan berekenen.
Een DC en hybride aansluiting (waarbij het DC van PV rechtstreeks als DC in de accu gaat en alleen nog uitgaand moet omvormen naar AC) zal veel minder verliezen hebben dan een retrofit systeem waar DC van PV naar AC gaat om dan naar DC omgezet in de accu en vervolgens weer als AC naar verbruikers.
Iedere systeem heeft ook zijn eigen (standby) verbruik.
Afhankelijk van het systeem en gebruik kan dat schommelen tussen een 10 en 50W. Op een jaar maakt dat een aanzienlijk verschil.
Gebruik je de accu alleen voor kleine vermogens weegt het eigen verbruik van het systeem (zoals bij traag laden van een EV) ook veel harder door dan wanneer je doorgaans met hoge vermogens werkt.
Of verliezen er echt toe doen hangt ook weer af van de productiecapaciteit van je PV-installatie, de energie die je niet direct kan verbruiken (want die gaat sowieso niet door de accu) en hoeveel je indirect nog moet verbruiken (om zo weinig mogelijk af te nemen van het net).
Vervolgens zou je dan nog moeten gaan berekenen wat het verschil in kostprijs is tussen indirect verbruik (incl. verliezen en niet recupereerbare netinjectie) en het verschil tussen injectievergoeding en kostprijs netafname.
Om dat redelijk correct te kunnen berekenen heb je toch al enkele data van eigen productie en verbruik nodig verspreid over verschillende seizoenen en jaren.
Een calculator rekent doorgaans met aannames gebaseerd op gemiddelden en is geen weerspiegeling van een specifieke situatie.
Verwijderd
Ik meet een veel te lage efficiëntie. Ik heb de leverancier gevraagd wat ik kan/mag verwachten. Omdat ik hierover gedoe verwacht, wacht ik het antwoord eerst even af vóór ik dat ga vertellen.rube schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:08:
[...]
Maar, wat is jouw verlies dan? Ik heb (nog) geen accu, heb niets aan gokken, lees liever over (meerdere) ervaringen.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2024 09:26 ]
https://nl.aliexpress.com/item/1005006358838209.html
Garantie tot aan de deur denk ik.
Wat moet dat hier in dit topic?habbekrats schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:26:
Bij oom Alie gaan ze groen Dokio 800W Omvormer
https://nl.aliexpress.com/item/1005006358838209.html
Garantie tot aan de deur denk ik.
Dat is enkel een micro-omvormer met zonnepanelen. er zit geen accu bij of zo.
Niet tegen mij maar geef toch graag antwoord; dat zal per situatie verschillen bij mij is het (in gebruik sinds vorig jaar Q2):rube schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:08:
[...]
Maar, wat is jouw verlies dan? Ik heb (nog) geen accu, heb niets aan gokken, lees liever over (meerdere) ervaringen.
Energie geladen: 5,406.71 kWh
Energie ontladen: 4,067.32 kWh
Ofwel een efficiëntie van ~75%. Dit is gemeten op de AC zijde.
Aangezien de aansturing etc direct vanuit de DC zijde (accu) gepakt wordt zal de werkelijke efficiënte rond de 80% liggen.
Ik geef echt de voorkeur aan de DC-koppeling omdat het de zonnepanelen en batterijen in staat stelt om off-grid te werken, evenals een hogere efficiëntie
Dat kan met Victron zonder DC-koppeling ook.Thepawn schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:15:
Ik geef echt de voorkeur aan de DC-koppeling omdat het de zonnepanelen en batterijen in staat stelt om off-grid te werken
Als ik zo de ervaringen lees zou je het bijna als keiharde eis stellen. 1 slag verlies verminderen. Daar hangt natuurlijk wel een kostenplaatje aan. Ik verbaas me wel dat ik geen systemen van GivEnergy nog niet voorbij zie komen. Hebben jullie die in overweging genomen? Waarom niet voor gekozen evt dan?Thepawn schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:15:
Mijn deye hybride omvormer met LFP-batterijen rapporteert een efficiëntie van 92%: ik heb alles in maart van dit jaar geïnstalleerd. 2 MWh opgeladen en 1,85 MWh ontladen.
Ik geef echt de voorkeur aan de DC-koppeling omdat het de zonnepanelen en batterijen in staat stelt om off-grid te werken, evenals een hogere efficiëntie
Maar dat heeft dus toch wat nadelen icm een batterij. Minder efficiëntie bij het laden, doordat er weer opnieuw DC van gemaakt moet worden.
Of zijn hier mensen die Enphase icm een batterij hebben? (Bedoel dan niet per se Enphase hun eigen batterij oplossing.)
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Hier stringomvormers (uit 2010) met een batterij. Maar mochten ze defect gaan dan worden ze vervangen door een Victron MPPT (veel efficiënter).Tanuki schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:20:
Ik was eigenlijk wel gecharmeerd van Enphase micro omvormers, gezien de modulariteit (ac produceren meteen, alles bundelen, dan naar de meterkast met 1 kabeltje, nieuwe panelen makkelijk toe te voegen).
Maar dat heeft dus toch wat nadelen icm een batterij. Minder efficiëntie bij het laden, doordat er weer opnieuw DC van gemaakt moet worden.
Of zijn hier mensen die Enphase icm een batterij hebben? (Bedoel dan niet per se Enphase hun eigen batterij oplossing.)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat kan ook gewoon met AC PV omvormer, dit is meer afhankelijk van welk batterij systeem je gebruikt.Thepawn schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:15:
Mijn deye hybride omvormer met LFP-batterijen rapporteert een efficiëntie van 92%: ik heb alles in maart van dit jaar geïnstalleerd. 2 MWh opgeladen en 1,85 MWh ontladen.
Wel is het inderdaad efficiënter, net zoals @John245 al zei, wanneer mijn string omvormer defect is zal het een Victron MPTT worden.
Verwijderd
Wat de omvormer rapporteert is één ding, heb je een energiemeter voor het circuit geplaatst? Dan kun je simpelweg uitlezen wat de efficiëntie van het systeem is. Het zou mij zeer verbazen als dit hoger is dan 75%. (1000Wh in, 750Wh uit).Thepawn schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:15:
Verwijderd
Als ik op internet zoek op de efficiëntie van thuisbatterijen dan kom ik hierover NIETS tegen, alleen een maximum efficiëntie van de gebruikte omvormer. Wie o wie heeft hierover cijfers gevonden of beschikbaar???
Het AlphaESS systeem is inzake efficiëntie geen referentie want het is notoir inefficIënt.Verwijderd schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:08:
Ik heb van mijn systeem (AlphaESS 20KWh/5KW) bij de leverancier opgevraagd welke efficiëntie ik mag verwachten. Ik heb zelf inmiddels alle data om dit te berekenen (uit Home Assistant) over een periode van 4 maanden.
Het eigen continu sluimerverbruik loopt al tegen de 50W aan.
In mijn zoektocht naar een thuisaccu (die ong. 6 maanden heeft geduurd waarbij ik zowat alle vertegenwoordigers over de vloer kreeg of in overleg ging via videocall) was dat de hoofdreden waarom AlphaESS afviel.
Waarom zou dat een verkoopargument zijn? Een hogere efficiëntie lijkt mij een beter verkoopargument.jdbiggelaa schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:19:
Kortom, efficiëntie van een thuisbatterij is een duidelijk onderbelicht onderwerp bij leveranciers. Logisch, want zo’n lage efficiëntie als jullie rapporteren is een verkoopargument.
Verwijderd
Dan heb je het een stuk beter gedaan als ik. Als ik de dramatische efficiëntie van mijn systeem van tevoren geweten had, dan was ik er absoluut niet aan begonnen.IvoB2 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:16:
[...]
In mijn zoektocht naar een thuisaccu (die ong. 6 maanden heeft geduurd waarbij ik zowat alle vertegenwoordigers over de vloer kreeg of in overleg ging via videocall) was dat de hoofdreden waarom AlphaESS afviel.
Alls ik vragen mag: heb je uiteindelijk een systeem aangeschaft?
Bij mijn Victron Multiplus
Standby verbruik xx watt
laden efficiëntie afhankelijk hoe je laad met 10 of 70A
ontladen efficiëntie afhankelijk van ontlaadstroom.
Batterij laden /ontladen doe je dat met 0,2C of bv 0,5C
Dit kun je met HA een heel stuk berekenen, ik doe dat niet levert mij niets op systeem staat er al.
Ik draai al drie jaar op een Victron systeem (MPII 48V/70A/5000VA).Verwijderd schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:33:
[...]
Dan heb je het een stuk beter gedaan als ik. Als ik de dramatische efficiëntie van mijn systeem van tevoren geweten had, dan was ik er absoluut niet aan begonnen.
Alls ik vragen mag: heb je uiteindelijk een systeem aangeschaft?
Resultaat met een 15 kWh accu en een 5 kVA installatie.
Voor de laatste 30 dagen:
:strip_exif()/f/image/R4XPACqkG0NtTsQbOqWp9NFb.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de laatste 365 dagen:
:strip_exif()/f/image/jwCapIuURQNIppYXPOs4r64v.jpg?f=fotoalbum_large)
Verliezen zijn voor mij niet echt belangrijk.
Het is sowieso productie die anders "verloren" ging in het net.
Mijn einddoel is een zo hoog mogelijke zelfredzaamheid (zo weinig mogelijk uit het net).
Eenmaal 2031 wordt de AC SMA PV omvormer ook vervangen door Victron MPPT trackers zodat DC PV rechtstreeks als DC naar de accu kan. Dat gaat de zelfvoorzienigheidsgraad (die in de maanden december en januari nu nog een probleem is gezien deze dan daalt tot 70%) sowieso omhoog.
De opslag moet dan ook niet meer omhoog (die is nu al ruim voldoende) maar de productie moet omhoog (om ook in december en januari volledig zelfvoorzienend te zijn).
Afhankelijk van je einddoel zijn systeem/omzettingsverliezen dan meer of minder belangrijk.
[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2024 09:45 ]
Verwijderd
Ik vat het liever wél in 1 getal, net als het verbruik van mijn auto: namelijk het gemiddeld verbruik, dan weet je precies waar je aan toe bent. Door in- en uitgaand vermogen te meten van mijn systeem krijg ik na een aantal maanden een prachtige basis voor de berekening van het gemiddelde verbruik.habbekrats schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:33:
@Verwijderd Dat s ook niet eenvoudig in 1 getal te vatten.
Bij mijn Victron Multiplus
Standby verbruik xx watt
laden efficiëntie afhankelijk hoe je laad met 10 of 70A
ontladen efficiëntie afhankelijk van ontlaadstroom.
Batterij laden /ontladen doe je dat met 0,2C of bv 0,5C
Dit kun je met HA een heel stuk berekenen, ik doe dat niet levert mij niets op systeem staat er al.
Ik vindt het vooral interessant, omdat ik een energieslurper in huis gehaald blijk te hebben: een die meer verbruikt dan álle andere apparatuur in huis samen (incl. warmtepomp/airco en boilers).
Verwijderd
VerwijderdIvoB2 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:36:
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2024 09:47 ]
Nee, ik ben op dat vlak niet van de snelste.Verwijderd schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Ik ben benieuwd! Of zijn de getallen gecensureerd?
(screenshots maken en publiceren).
Uiteraard ook nog grafieken van in- en uitgaande stromen, direct verbruik, indirect verbruik, etc. per dag, maand, jaar.
Maar dat is een n=1 verhaal en daar gaan we niet teveel over uitwijden want daar heeft een ander weinig aan (en sommigen worden er hoogst zenuwachtig van).
Samengevat: het omvormerverlies zit hier - zoals eerder aangehaald en gemeten over drie jaar - op 9,8%
Afhankelijk van de periode en het gebruik zit het volledig systeemverlies (ik zet doorgaans maar lage vermogen som en dan zijn de systeemverliezen hoger) tussen de 20 en 40%.
Maar dat maakt me niet uit want anders ging dat gewoon ongebruikt het net op.
Standbyverbruik van de MPII is hier bv. 18W. Dat kan nog lager maar dan heb je een tragere reactie.
Bij 18W is het systeem "half" wakker zodat het onmiddellijk kan reageren op een energievraag.
Het gridsetpoint staat tussen februari en november hier ook ingesteld op -30W en niet op 0W.
Dat houdt in dat het systeem er naar streeft om de boel niet op 0W te houden (mooie theorie maar in de praktij door enige vertraging in metingen niet haalbaar) maar continu er naar streeft om 30W naar het net terug te leveren.
In de praktijk komt het er dan op neer dat er energie uit de batterij "lekt" naar het net. In de praktijk niet erg want productie in overvloed en geen netafname. Ik zou het erger vinden iedere dag enkele honderden watt uit het net te betrekken om het systeem theoretisch op nul te houden en dan gedurende de dag vele kWh ongebruikt naar het net te moeten sturen.
Tussen november en februari (dalende productie en sowieso af en toe enerige uit net nodig) zakt dat setpoint om in volle winter op +10W te eindigen (er gaat dan continu een beetje stroom van net naar accu zodat deze bij weinig productie niet onnodig lekt richting net, er moet in deze periode toch uit het net bijgevraagd worden).
[ Voor 100% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2024 09:56 ]
Oeps, schrijffoutjeJohn245 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:20:
[...]
Waarom zou dat een verkoopargument zijn? Een hogere efficiëntie lijkt mij een beter verkoopargument.

Mooie cijfers. Helaas gebruiken wij minstens 3x zoveel en dan valt het niet mee om een installatie te bouwen tot bijna zelfredzaam.IvoB2 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:36:
[...]
Ik draai al drie jaar op een Victron systeem (MPII 48V/70A/5000VA).
Resultaat met een 15 kWh accu en een 5 kVA installatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verliezen zijn voor mij niet echt belangrijk.
Het is sowieso productie die anders "verloren" ging in het net.
Mijn einddoel is een zo hoog mogelijke zelfredzaamheid (zo weinig mogelijk uit het net).
Eenmaal 2031 wordt de AC SMA PV omvormer ook vervangen door Victron MPPT trackers zodat DC PV rechtstreeks als DC naar de accu kan. Dat gaat de zelfvoorzienigheidsgraad (die in de maanden december en januari nu nog een probleem is gezien deze dan daalt tot 70%) sowieso omhoog.
De opslag moet dan ook niet meer omhoog (die is nu al ruim voldoende) maar de productie moet omhoog (om ook in december en januari volledig zelfvoorzienend te zijn).
Afhankelijk van je einddoel zijn systeem/omzettingsverliezen dan meer of minder belangrijk.
Verwijderd
Mijn reden van aanschaf is dezelfde: ik wil het liefst naar volledig NOM. Daarom schaf ik momenteel extra PV aan, om de opwek in de nov - feb te verhogen. Als het salderen stopt, wil ik hiermee starten. Voor nu hoopte ik met de onbalanshandel wat terug te verdienen, maar (behalve de BTW teruggave) valt dat flink tegen. Mijn groene hart bloedt als ik de energieverspilling zie in de batterij, als dat straks uit PV komt dan is dat niet van belang. Nu echter wél: het energieverlies komt nu uit het net en dat is niet bepaald groene energie.IvoB2 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:36:
[...]
........ Mijn einddoel is een zo hoog mogelijke zelfredzaamheid ......
Correct.Jojan265 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:56:
[...]
Helaas gebruiken wij minstens 3x zoveel en dan valt het niet mee om een installatie te bouwen tot bijna zelfredzaam.
Een hoge zelfvoorzienigheidsgraad begint bij een zo laag mogelijk energieverbruik.
Wij hebben dan ook eerst geïnvesteerd in een hoge isolatiegraad en energiezuinige toestellen.
Alles is hier full electric tot en met twee warmtepompen en een laadpaal voor de EV.
In de winter laden we de EV uiteraard niet thuis op.
Dan - wanneer ie er is - dient de HV accu van de EV als back up voor de thuisaccu om terug te leveren aan de woning. Dat is (voor ons) een zeer goedkope uitbreiding van de opslagmogelijkheid (74 kWh extra).
[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2024 10:00 ]
Hier ook een victron systeem met AC - AC round trip zo'n 75% vanwege PV-microomvormers. Maar ja, zat PV dus het boeit me niet echt wat de efficientie is van de accu.
Zolang je dus nog ruimte hebt voor PV kun je daarmee gewoon je rendement compenseren.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Verwijderd
Ik had ook zat PV (+1,5MWh pj), nu heb ik tekort (-1MWh pj) door het verbruik van de batterij. Omdat ik PV ga bijplaatsen is dat snel over. Mijn round trip is nagenoeg hetzelfde als bij jou (76%).Srednier schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:59:
@Verwijderd
Hier ook een victron systeem met AC - AC round trip zo'n 75% vanwege PV-microomvormers. Maar ja, zat PV dus het boeit me niet echt wat de efficientie is van de accu.
Zolang je dus nog ruimte hebt voor PV kun je daarmee gewoon je rendement compenseren.
Wel aardig om te zien dat hier redelijk wat mensen zijn die een thuisbatterij overwegen om NOM te gaan, ipv financieel gemotiveerd.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2024 10:08 ]
Ik woon in Vlaanderen.Verwijderd schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:57:
[...]
Mijn reden van aanschaf is dezelfde: ik wil het liefst naar volledig NOM. Daarom schaf ik momenteel extra PV aan, om de opwek in de nov - feb te verhogen. Als het salderen stopt, wil ik hiermee starten. Voor nu hoopte ik met de onbalanshandel wat terug te verdienen, maar (behalve de BTW teruggave) valt dat flink tegen. Mijn groene hart bloedt als ik de energieverspilling zie in de batterij, als dat straks uit PV komt dan is dat niet van belang. Nu echter wél: het energieverlies komt nu uit het net en dat is niet bepaald groene energie.
Ik heb er zelf voor gekozen om niet meer te salderen (salderen werkt hier iets anders dan in Nederland, je moet op basis van het max. omvormervermogen van de PV omvormer een forfaitair tarief betalen zodat salderen altijd geld kost).
De dag dat ik stopte met salderen werd hier de thuisaccu in dienst gesteld.
Mijn doel is niet nul op de meter. Daar is geen kunst aan.
Dat was ik al sinds 2011 (via salderen).
Mijn doel is het net niet meer nodig te hebben om in eigen energie te voorzien.
Zolang het nog voordelig is blijf ik aangesloten aan het net om tegen betaling de overproductie die ik niet zelf direct en indirect kan verbruiken terug te leveren.
Mijn rode hart bloedt niet wanneer ik zie dat ik dat doel al voor 85% bereikt heb.
Waar ik woon zijn de gevolgen van kernfusie immers onuitputtelijk. Wat maakt die paar % verlies uit wanneer de kernfusie hoog aan de hemel zich dagelijks herhaalt?
Mijn energieverlies moet ook niet gecompenseerd worden door het net.
Ik neem (nog*) stroom uit het net wanneer de productie sowieso onvoldoende is en er ook weinig kan opgeslagen worden. In december en januari wordt bijna alle energie uit PV hier direct verbruikt.
Opslag dient dan om de nacht te overbruggen en een buffer voor onvoorziene omstandigheden.
De energieverliezen zijn hier het hoogst wanneer er sowieso al meer productie is dan er verbruikt kan worden.
Maar ik heb vanaf dit jaar wel besloten om op dat vlak wat minder lui te worden en de EV meer van PV te laten laden. Dat leidt tot een hoger direct verbruik uit PV (en laten we niet flauw doen ook tot een hoger commercieel rendement) waardoor er nog minder ongebruikt naar net moet.
Wanneer ik overproductie heb dan is dat meestal bij andere PV installaties ook het geval. Al die energie gaat dan het net op wanneer daar weinig tot geen vraag naar is (want de gemeenschap investeert zelf nog veel te weinig in gemeenschappelijke opslag van tijdelijke overproductie). Dat zijn pas verliezen.
Of je PV gaan stilleggen om geen "terugleverboete" te moeten betalen (lees, iets minder winst maken dan voorheen want in se is er geen boete alleen een terugschroeven van overwinsten).
* en dat ga ik niet meer verlagen daar meer opslag maar alleen door meer PV om de productie in de maanden december en januari op te krikken. Technisch is dat geen punt maar louter een financiële kwestie vandaar pas in 2031 (tot 2031 levert de huidige installatie nog netto 33 cent/kWh productie op en wanneer ik daar voor midden 2031 iets aan wijzig verlies ik dat makkelijk geld en zo gek ben ik ook niet). Midden 2031 schakel ik over van 5,6 kWp naar 15,2 kWp/van SMA AC omvormer naar DC MPPT en dan zijn we rond.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2024 10:18 ]
Verwijderd
Wat een hoog teruglevertarief trouwens! Dat halen wij in NL niet, ook niet als je de saldering meerekent.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2024 10:31 ]
Ik doe ook niet aan NOM, hier op jaarbasis zo'n 13MWh over. Oktober is leuk, dan met de accu proberen zo min mogelijk uit het net halen (oktober nog net iets meer opweg dan verbruik). Maar zo als bij jou lukt mij nooit. Nachten in januari zijn regelmatig -10.
Dus een koude maand (dec, jan) is 1000kWh voor de pomp, 500 voor de auto en nog eens 300 voor het andere gepruts. Tegenover een opwek van 500 kWh. Daar kan geen accu tegenop
Als je vergroent, heb je ook een WP en een EV. Dan is het in mijn optiek onmogelijk om ook in de winter zelfvoorzienend te worden. In elk geval niet met alleen PV.Verwijderd schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:57:
[...]
Mijn reden van aanschaf is dezelfde: ik wil het liefst naar volledig NOM. Daarom schaf ik momenteel extra PV aan, om de opwek in de nov - feb te verhogen. Als het salderen stopt, wil ik hiermee starten. Voor nu hoopte ik met de onbalanshandel wat terug te verdienen, maar (behalve de BTW teruggave) valt dat flink tegen. Mijn groene hart bloedt als ik de energieverspilling zie in de batterij, als dat straks uit PV komt dan is dat niet van belang. Nu echter wél: het energieverlies komt nu uit het net en dat is niet bepaald groene energie.
NOM is eigenlijk een term voor huizen die alleen een paar panelen leggen die in de zomer de opwek matchen met een WP verbruik van de winter. Gepruts dus in vergelijking tot de doelen van de meesten hier.Verwijderd schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:19:
@IvoB2 mijn NOM houdt in: onafhankelijkheid van het net. Dus sowieso geen energie uit het net, wel feed to grid als dat verantwoord is.