Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 47 ... 68 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Anoniem: 503963 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:19:
@IvoB2 mijn NOM houdt in: onafhankelijkheid van het net. Dus sowieso geen energie uit het net, wel feed to grid als dat verantwoord is.
Wat een hoog teruglevertarief trouwens! Dat halen wij in NL niet, ook niet als je de saldering meerekent.
Ah ok, ik dacht dat het stond voor "Nul Op de Meter). :)
Het is een specifiek teruglevertarief voor klanten van een burgerenergiecoöperatie (de klanten zijn de aandeelhouders van de leverancier, een deel van de winst strijken we ook nog een sop in de vorm van dividenden) die NIET meer salderen.

Wie nog wil salderen (in de praktijk een terugdraaiende analoge meter) krijgt binnen een jaarnota (in de praktijk 12 maanden) zijn eigen geproduceerde (over)productie 1 op 1 terug.
Maar daar staat wel een forfaitaire kost (prosumententarief) tegenover berekend per kVA omvormervermogen en een onbalansvergoeding berekend per kVA.
De overproductie die je als eindconsument binnen één jaarafrekening NIET zelf verbruikt heeft altijd een nulwaarde. Kan je nadien zelf niet meer opnemen en je krijgt er ook geen vergoeding voor. Is hier altijd zo geweest.
Wanneer ik het goed begrepen heb krijgen jullie op de saldering van eigen opgewekte energie als surplus nog een TLV (recent verminderd met de terugleverboete) maar is die, hoe klein ook, nog altijd positief. Hier is dat surplus altijd nul geweest en betaal je om te salderen sinds midden 2015 ook nog een forfaitair prosumententarief (afhankelijk van de netbeheerder 48€ tot 57€ per kVA) en recentelijk voor de leverancier een onbalansvergoeding (ong. 44,5€/kVA).

Wie met PV afziet van salderen (in de praktijk een DM laten plaatsen) betaalt geen prosumententarief noch onbalansvergoeding, afhankelijk van zijn netafname geen netvergoeding geheven op kWh afname en krijgt voor iedere teruggeleverde kWh een TLV. Maar daar staat tegenover dat je voor iedere afgenomen kWh van het net direct de volle pot betaalt (want je saldeert niets).

Voor je afziet van het (betalend) salderen moet je dus eerst goed gaan rekenen of de kost van salderen (en geen netafname betalen) opweegt tegen niet meer sladeren (en een TLV + netafnamekost).
Dat lukt uiteraard - en afhankelijk van het (lage) huishoudelijke verbruik) met voldoende PV productie en voldoende opslag zodat netafname zo laag mogelijk blijft.

Plaatst een en ander toch in een ander daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Srednier schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:21:
@IvoB2
Ik doe ook niet aan NOM, hier op jaarbasis zo'n 13MWh over. Oktober is leuk, dan met de accu proberen zo min mogelijk uit het net halen (oktober nog net iets meer opweg dan verbruik). Maar zo als bij jou lukt mij nooit. Nachten in januari zijn regelmatig -10.
Dus een koude maand (dec, jan) is 1000kWh voor de pomp, 500 voor de auto en nog eens 300 voor het andere gepruts. Tegenover een opwek van 500 kWh. Daar kan geen accu tegenop
Het is idd een zeer specifieke situatie die voor ieder anders is.
Je moet rekenen met verbruik, opwekvermogen, opslagcapaciteit, enz.

Zelf produceer ik gemiddeld maar een 5 MWh. Van een overschot van 13 MWh is dus al geen sprake. :)
De koudste nacht was hier ook maar een 7,8°C en dat was dan nog uitzonderlijk. Doorgaans zijn de gemiddelde dagtemperaturen hier positief.
De WP werkt hier dan ook alleen tussen 06:00 en 22:00 uur en op dagen dat er onvoldoende zon is om de leefruimte op te warmen (twee tot drie uren zon volstaan om louter op kernfusie te verwarmen).
Persoonlijk verkies ik dus eerder ijskoude vriesdagen met heldere luchten (verwarmen op zon + veel productie voor de rest van het huishouden) dan aanhoudend grijze dagen met een temperatuur rond de 5°C. Want dan moet de WP wel aan en is er onvoldoende productie voor opslag en verbruik.

Zoals gezegd is thuisladen van de EV hier geen noodzakelijkheid.
Ik kan overal in de EU gratis laden (laadpas verstrekt door werkgever).
Daarom dat thuisladen hier volledig gericht is op zonne-energie. Terugleveren aan het net levert netto 7,5 cent/kwh op. Terugleveren aan de EV levert netto 31 cent/kWh op.
Gezien ik niet wil pendelladen (aan/uit omdat bij laden er minstens 1,4 kW moet beschikbaar zijn en dat dit niet altijd lukt bij laden op PV) staat laden hier ingesteld op min. 1,4 kW. Gaat PV daaronder komt de energie niet uit het net maar treedt de thuisaccu als buffer op.
Komt (vooral van toepassing tussen november en februari) de SoC van de thuisaccu te laag (zodat er onvoldoende energie zou zijn om de woning vanuit de accu verder te helpen tot de volgende dag) wordt het laden uiteraard wel gestopt (en bij onvoldoende kWh in de EV-accu wordt er dan gewoon elders geladen).
De EV die we recentelijk in gebruik namen kan (icm met de omvormer van de thuisaccu want die kan van het grid losgekoppeld worden kan ook als AC generator terugleveren aan de woning (tot 3,6 kW).
Gezien we op jaarbasis maar 280-300 kWh tekort komen en de EV accu een nettocapaciteit van 74 kWh heeft zijn dat op jaarbasis eigenlijk maar een 4 tot 5 HV acculadingen om dat te overbruggen. Op jaarbasis peanuts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-07 23:13
IvoB2 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Het is idd een zeer specifieke situatie die voor ieder anders is.
Klinkt als een EV6...

Maar idd elke situatie is weer anders, dat maakt het ook wel leuk. Hier ZZP met bedrijfsruimte en zakelijke km met eigen auto, dus ook het hele zwik aan opwek en verbruik is incl zakelijk, dus vandaar de hogere getallen. Ben nu ook wat aan het tweaken met de pomp om hem voornamelijk overdag te laten lopen, dus vanochtend hadden de pomp en accu "ruzie" om de eerste opwek. Volgend jaar komt er naast de elektrische accu uitbreiding ook een geisoleerde 1000L tank om het etmaal aan warmte uit te smeren. Dan gaat de pomp met name lopen als de zon schijnt (om de accu te ontlasten + hoger rendement). De warme lucht die de accu maakt (aanzienlijk vanwege ook epex handel) voer ik dan ook de pomp in middels ventilatie. Daarnaast wordt die ventilatie aanzuiging ook aangesloten op de dak nok (tussen PV noord-zuid) om de pomp te draaien op warmere lucht vanuit onder de PV. Heb er al weer zin in, maar of het daadwerkelijk zin heeft weet ik nog niet... :)

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
(y)
Maar idd elke situatie is weer anders,
Inderdaad.
Vandaar dat het moeilijk is om inzake energie algemeen geldende adviezen te geven.
Er spelen zoveel parameters en individuele wensen mee dat het doorgaans het meegeven van een n = 1 ervaring wordt.
dat maakt het ook wel leuk.
Uiteraard want veel geld ga je er niet aan verdienen.
Ik ben al blij dat het me geen geld kost. :)
De warme lucht die de accu maakt (aanzienlijk vanwege ook epex handel)
Hier geen spothandel (kost je in Vlaanderen door de netkost op afname en captar op vermogen alleen maar extra geld) dus ook geen extra warme lucht.
Zit in de zomer max. op 22°C en in de winter tussen 15 en 18°C.
Staat in een niet verwarmde technische ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:10
Srednier schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Klinkt als een EV6...

Maar idd elke situatie is weer anders, dat maakt het ook wel leuk. Hier ZZP met bedrijfsruimte en zakelijke km met eigen auto, dus ook het hele zwik aan opwek en verbruik is incl zakelijk, dus vandaar de hogere getallen. Ben nu ook wat aan het tweaken met de pomp om hem voornamelijk overdag te laten lopen, dus vanochtend hadden de pomp en accu "ruzie" om de eerste opwek. Volgend jaar komt er naast de elektrische accu uitbreiding ook een geisoleerde 1000L tank om het etmaal aan warmte uit te smeren. Dan gaat de pomp met name lopen als de zon schijnt (om de accu te ontlasten + hoger rendement). De warme lucht die de accu maakt (aanzienlijk vanwege ook epex handel) voer ik dan ook de pomp in middels ventilatie. Daarnaast wordt die ventilatie aanzuiging ook aangesloten op de dak nok (tussen PV noord-zuid) om de pomp te draaien op warmere lucht vanuit onder de PV. Heb er al weer zin in, maar of het daadwerkelijk zin heeft weet ik nog niet... :)
Zelf ga ik deze warmte in een smalle hoge boiler in de garage gebruiken. De pv omvormer/accu installatie zit op 2m van de boiler in de garage. De 1000l warmte boiler en 2x 100+L zitten in het huis en veel te ver van de installatie; daar wordt het met voortschrijdend inzicht in geregeld.

De warmte van de accu/pv omvormers ruimte e.t.c wil ik via afzuiging en een warmte wisselaar van lucht naar vloeistof en dan de boiler in op het laagste punt. Zo kan ik de ruimte toch wat koeler houden hoop ik.
Heb je ook zoiets in gedachten of …. Terzijde; dit is meer als een last hobby bouw project. Denk dat de ROI jaren op zich laten wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 06-10-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Lord Anubis schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Zelf ga ik deze warmte in een smalle hoge boiler in de garage gebruiken. De pv omvormer/accu installatie zit op 2m van de boiler in de garage. De 1000l warmte boiler en 2x 100+L zitten in het huis en veel te ver van de installatie; daar wordt het met voortschrijdend inzicht in geregeld.

De warmte van de accu/pv omvormers ruimte e.t.c wil ik via afzuiging en een warmte wisselaar van lucht naar vloeistof en dan de boiler in op het laagste punt. Zo kan ik de ruimte toch wat koeler houden hoop ik.
Heb je ook zoiets in gedachten of …. Terzijde; dit is meer als een last hobby bouw project. Denk dat de ROI jaren op zich laten wachten.
Lopen de temperaturen in jullie omvormers/accu in de tussenseizoenen/winter (in de zomer doet het er niet toe want dan heb je energie op overschot) NA afzuiging richting water dan zo hoog op dat het nog enig merkbaar effect heeft?

Mijn accu heeft bv.nu een temperatuur van 19°C.
Het aanvoerwater van de boiler (die op een twee meter van de omvormers/accu staat) heeft een temperatuur van 16,8°C en het water onderaan de boiler 17,3°C.
Hoeveel blijft er na afzuiging/transport/overdracht naar water van die 19°C nog over om honderden liters water een merkbare verhoging van temperatuur op te leveren?

In de tussenseizoenen/winter lijkt de warmte die afkomt van de omvormers/ accu ook niet echt een verlies wanneer de installatie zich binnen de woonunit bevindt. Ze helpen mee de warmteverliezen van de wooning te beperken en dit door rechtstreekse overdracht en niet via een tussenweg.
(En zoals gezegd, in de zomer doet het er niet echt toe.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:18
IvoB2 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Lopen de temperaturen in jullie omvormers/accu in de tussenseizoenen/winter (in de zomer doet het er niet toe want dan heb je energie op overschot) NA afzuiging richting water dan zo hoog op dat het nog enig merkbaar effect heeft?

Mijn accu heeft bv.nu een temperatuur van 19°C.
Het aanvoerwater van de boiler (die op een twee meter van de omvormers/accu staat) heeft een temperatuur van 16,8°C en het water onderaan de boiler 17,3°C.
Hoeveel blijft er na afzuiging/transport/overdracht naar water van die 19°C nog over om honderden liters water een merkbare verhoging van temperatuur op te leveren?

In de tussenseizoenen/winter lijkt de warmte die afkomt van de omvormers/ accu ook niet echt een verlies wanneer de installatie zich binnen de woonunit bevindt. Ze helpen mee de warmteverliezen van de wooning te beperken en dit door rechtstreekse overdracht en niet via een tussenweg.
(En zoals gezegd, in de zomer doet het er niet echt toe.)
Omvormer meet ik niet. Nu de temperatuur van de batterij 20°C. Niet echt de moeite om daar iets mee te gaan doen.

Maar als het op een efficient wijze aan de warmtepomp afgegeven kan worden hou ik mijn oren en ogen open,

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik ook niet want is niet eens handwarm.
Edit: maar uit nieuwsgierigheid toch maar even een meting gedaan aan de ventilatorroosters aan de bovenzijde (waar je normaliter dus zou gaan warmte onttrekken?)

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
IvoB2 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

De ruimte krijgt meer dan de omvormers dus voor mij is het om de ruimte koel te houden en die 10° die ik het kan verminderen van 30°>20° geeft wat opstart verhoging voor een glycol gevulde boiler in de garage. Kan het ook de garage inblazen. Uitwerking zal afhankelijk zijn van andere resultaten en andermans ervaringen.

Mijn huidige PV omvormers worden toch 60°+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:04
De hoeveelheid warmte die een omvormer op een bepaald moment produceert is eenvoudig te berekenen. De fabrikant geeft een tabel of grafiek met het rendement bij verschillende vermogens. Het verschil tussen het input vermogen en output vermogen wordt omgezet in wamte (en heel klein beetje in beweging van een koel ventilator bij hogere output vermogens).
Voorbeeld van mijn Fronius 3-fasen dubbel-string omvormer:

η at 5% Pac,r 3) 88,7 / 93,1 / 89,0 %
η at 10% Pac,r 3) 92,0 / 95,9 / 94,7 %
η at 20% Pac,r 3) 94,5 / 97,3 / 96,3 %
η at 25% Pac,r 3) 95,1 / 97,6 / 96,7 %
η at 30% Pac,r 3) 95,4 / 97,7 / 97,0 %
η at 50% Pac,r 3) 95,9 / 98,0 / 97,5 %
η at 75% Pac,r 3) 95,9 / 98,0 / 97,6 %
η at 100% Pac,r 3) 95,8 / 97,9 / 97,5 %

Pac,r 3 bij 100% = 7.000 W

Voorbeeld: bij 50% vermogen(3.500W) is η gelijk aan 95,9%, dus een warmteproductie van 4,1% van 3.500 W= ongeveer 145W.
Als je je hand op de ventilatierooster legt, voel je dat wel, maar het zet bij deze omvormer geen zoden aan de dijk als je daarmee een ruimte wil verwarmen.
Overigens zie je in deze tabel ook goed dat het rendement bij lage vermogens daalt tot onder de 90%.

[ Voor 4% gewijzigd door jdbiggelaa op 06-10-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Lord Anubis schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Dacht er eerst aan om op een manier direct van de schakelende fets naar water te gaan door de omvormers om te bouwen, maar toch maar niet (garantie enzo). Een dedicated wisselaar van lucht naar water leek me niet zo zinvol (te groot, en je krijgt water met een paar graden verhoging waar je eigenlijk niks mee kunt). Een grote wisselaar heb je al in de warmtepomp, alleen is het dan lucht naar koudemiddel, waardoor de lagere temperatuur ook meer nut heeft.

En ik kijk alleen naar warmte uit multis, die hier draait lijkt wel een kacheltje als hij boven de 2kW komt, en dat worden er dan straks 3 voor ook handel. Op de cellen LiFePO4 heb ik nooit een toename van meer als een paar graden waargenomen. Stel even een cycle van 60kWh per dag is dat toch 15kWh aan warmte per dag van de multis. En dit komt inderdaad ook in een kleine afgesloten ruimte, dus koeling is ook nodig.

ROI zie ik steeds meer als een ding wat je zelf niet in de hand hebt, dus daar reken ik niet echt aan. Dat zien we dan wel weer. Waar ik bv wel naar kijk is kosten van een systeem om 1 kWh te cycelen. Bij zelfbouw is 5 cent per kWh prima haalbaar, en je opwek op een hoge prijs verkopen geeft zo'n 10 cent winst. Salderen gaat er ook vast wel een keer af en dan pak je ook 10 cent op de EB..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:57
@Srednier Die warmte kun je ook voeden aan je Hewalex warmtepomp boiler, blaast koude lucht weer uit.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
@jdbiggelaa
😉
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd .

Alle beetjes helpen, het ene wat koeler het andere wat warmer. En je moet het zien het laatste beetje chocolade uit een chocolade saus knijpfles. Smaakt dubbel zo lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
jdbiggelaa schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:11:
Voorbeeld: bij 50% vermogen(3.500W) is η gelijk aan 95,9%, dus een warmteproductie van 4,1% van 3.500 W= ongeveer 145W.
Als je je hand op de ventilatierooster legt, voel je dat wel, maar het zet bij deze omvormer geen zoden aan de dijk als je daarmee een ruimte wil verwarmen.
Overigens zie je in deze tabel ook goed dat het rendement bij lage vermogens daalt tot onder de 90%.
Vandaar waarschijnlijk het verschil.
Ik werk doorgaans met lage vermogens: 1400 W tot max. 4600W (slechts één MPII 5 kVA).
Het resultaat van de meting is dat ik vandaag door de dag maar een MPII temperatuur had tussen de 20 en 25°C (max. 1400W vermogen en dan nog maar telkens voor enkele minuten).
Tijdens het koken loopt het omvormervermogen op tot een 3000W en dan bereikt de temperatuur aan de uiltaat gemeten 31°C.
Maar dat voel je nauwelijks aan de omvormer (lager dan de lichaamstemperatuur).

De inpandige technische ruimte is ook niet verwarmd (temp. bedraagt er tussen de 15°C en 22°C) dus doorgaans kouder dan de omvormers die daardoor direct hun warmte kunnen afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
habbekrats schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:51:
@Srednier Die warmte kun je ook voeden aan je Hewalex warmtepomp boiler, blaast koude lucht weer uit.
Precies, dat kan ook met weinig effort terwijl je er wel nut van hebt. Het enige wat je dan denk ik hoeft te doen is hem in dezelfde ruimte plaatsen, en het zal zijn gang gaan. Alleen in mijn geval trek ik nu alle warmte van de buitenlucht, dus moet ik die lucht ook naar buiten gaan brengen. Dat staat dicht bij elkaar toevallig, dus is nog wel te doen. Maar top idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Reaper.JA2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:00:
Wat is jullie beste manier om te simuleren / berekenen wat de efficientie of terugverdientijd van een thuisaccu is?

Ik heb nu de Battery Sim via Home Assistant gedraaid, maar deze maakt nog niet optimaal gebruik van de 'slimme' business rules; deze laadt alleen op bij zonne-energie en ontlaadt als het nodig is. Nog niet met de pre-sets van Bliq (max eigen verbruik / max profit bv.).

Ook de export van tibber kan niet makkelijk per uur zodat je niet kunt berekenen wat het gedaan zou hebben.

Suggesties?
Ik gebruik hier de Battery Sim integratie met een aantal helpers icm Cheapest Hours integratie om de laadmodi te sturen. En dan krijg je bijv. dit effect, waarbij je ook discharge_only kunt aanroepen om NOM te behalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtC3d0Duww0IdlOFhd86FTf5gXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ip1Opk8qJCr0k7uO96ZaNKl.png?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:17
Op feesboek kwam ik de thuisaccu van battergy.nl tegen. Iemand deze al eens bestudeerd of misschien zelfs aangeschaft. Ziet er interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MajaMestreech schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:46:
Op feesboek kwam ik de thuisaccu van battergy.nl tegen. Iemand deze al eens bestudeerd of misschien zelfs aangeschaft. Ziet er interessant uit.
Wat vind je er precies interessant aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:35
MajaMestreech schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:46:
Die Battergy is een installateur. De accu is een ecactus die als je even zoekt voor veel minder te krijgen is.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
bbbrumbrum schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:49:
[...]

Wat vind je er precies interessant aan?
1. Modulaire opbouw tot 180 kWh
2. 12 kW laden/ontladen
3. 10 jaar of 10.000 Cycli Garantie
4. Meerdere energie markten te gebruiken
5. LFP
6. Mooie strakke vormgeving ook in stainless steel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:48
MajaMestreech schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 23:11:
[...]

1. Modulaire opbouw tot 180 kWh
2. 12 kW laden/ontladen
3. 10 jaar of 10.000 Cycli Garantie
4. Meerdere energie markten te gebruiken
5. LFP
6. Mooie strakke vormgeving ook in stainless steel
Ik denk dat je eerst een wensen pakket moet maken van welke functies de thuisaccu moet hebben en wat die moet kunnen.

180kWh als ik bij Weiheng in China zelf kijk zijn het 5-30kWh max HV-accu's,
De 3 fase is pas 2 maanden oud, maar tot max 5 units parallel van 30kWh of max 150kWh, en die heeft nog geen goedkeuring voor Nederland, dat ik zo snel zie,
Wat goedgekeurd en toelating hebben zijn de enkele fase Agave-SH tot max 6kW met 5 en 10kWh HV accu die niet verder uitbreidbaar is, waar je 12kW ziet zijn gewoon 2x6kw 1-fase omvormers of deze wel parallel kunnen op de zelfde fase zie ik niet in de datasheet, daarvoor dient er wel master-slave functionaliteit zijn en die ontbreekt anders was die wel vermeldt, dan kan er maar max 1 per fase.

Welke uitbreidbaar is tot een 30kWh HV accu enkele fase is een ander model, de Copia , met een HV accu tot max 700V en de 8/10/12kW modelen uit de reeks zijn niet goedgekeurd voor Nederland.

Ik denk dat je ook een check lijstje mag maken, zoals de verkoper hier de S achter omvormer vergeet dat je niet op verkeerde been komt te staan, 1 of 3 omvormers maakt nog al wel een verschil voor eigenverbruik en de overal efficientie.

De cases pagina gaf de foto met beschrijving de systeem eigenschappen zoveel vraagtekens, dat ik maar gelijk bij fabrikant heb gekeken, want ook model aanduiding ontbreekt

180kWh met 1,35m wandbreedte per 10kwh heb je wel wat wandruimte nodig :+

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Domba schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 04:34:
[...]

Ik denk dat je eerst een wensen pakket moet maken van welke functies de thuisaccu moet hebben en wat die moet kunnen.

180kWh als ik bij Weiheng in China zelf kijk zijn het 5-30kWh max HV-accu's,
De 3 fase is pas 2 maanden oud, maar tot max 5 units parallel van 30kWh of max 150kWh, en die heeft nog geen goedkeuring voor Nederland, dat ik zo snel zie,
Wat goedgekeurd en toelating hebben zijn de enkele fase Agave-SH tot max 6kW met 5 en 10kWh HV accu die niet verder uitbreidbaar is, waar je 12kW ziet zijn gewoon 2x6kw 1-fase omvormers of deze wel parallel kunnen op de zelfde fase zie ik niet in de datasheet, daarvoor dient er wel master-slave functionaliteit zijn en die ontbreekt anders was die wel vermeldt, dan kan er maar max 1 per fase.

Welke uitbreidbaar is tot een 30kWh HV accu enkele fase is een ander model, de Copia , met een HV accu tot max 700V en de 8/10/12kW modelen uit de reeks zijn niet goedgekeurd voor Nederland.

Ik denk dat je ook een check lijstje mag maken, zoals de verkoper hier de S achter omvormer vergeet dat je niet op verkeerde been komt te staan, 1 of 3 omvormers maakt nog al wel een verschil voor eigenverbruik en de overal efficientie.

De cases pagina gaf de foto met beschrijving de systeem eigenschappen zoveel vraagtekens, dat ik maar gelijk bij fabrikant heb gekeken, want ook model aanduiding ontbreekt

180kWh met 1,35m wandbreedte per 10kwh heb je wel wat wandruimte nodig :+
Dat lijstje heb ik, zie hieronder. Enne .. die 180 kWh is echt niet voor bij ons bedoeld.

1. Thuisbatterij die op 3 fases kan opladen en ontladen
2. Optimaal kan omgaan met opgewekte zonne energie en/of goedkoopste dynamische tarieven
3. Aangesloten direct op de meterkast (dus niet tussen zonnepaneel omvormers en meterkast vanwege ruimte gebrek.
4. Slimme software die mee ontwikkelt op de Nederlandse energie markt.
5. Duidelijke en handige app
6. Optimaal kan functioneren met warmtepomp en dynamische tarieven in de winter.
7. Optimaal kan omgaan met EV's laden (2 stuks).
8. Minimaal 15 kWh
9. LFP batterij technologie
10. Het oog en oor is ook van invloed
11. Kant en klare batterij, geïnstalleerd door erkend installateur (dus geen zelfbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
MajaMestreech schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Dat lijstje heb ik, zie hieronder. Enne .. die 180 kWh is echt niet voor bij ons bedoeld.

1. Thuisbatterij die op 3 fases kan opladen en ontladen
2. Optimaal kan omgaan met opgewekte zonne energie en/of goedkoopste dynamische tarieven
3. Aangesloten direct op de meterkast (dus niet tussen zonnepaneel omvormers en meterkast vanwege ruimte gebrek.
4. Slimme software die mee ontwikkelt op de Nederlandse energie markt.
5. Duidelijke en handige app
6. Optimaal kan functioneren met warmtepomp en dynamische tarieven in de winter.
7. Optimaal kan omgaan met EV's laden (2 stuks).
8. Minimaal 15 kWh
9. LFP batterij technologie
10. Het oog en oor is ook van invloed
11. Kant en klare batterij, geïnstalleerd door erkend installateur (dus geen zelfbouw)
Ik zou “kan handelen op onbalans markt” toevoegen.
Op lange termijn weet ik zo net nog niet of dat handig is.
Maar naar mijn mening moet je:
- ofwel wachten met aanschaf tot prijzen dalen cq saldering eruit gaat.
- danwel de hogere aanschafprijs en het “gebrek aan ophef saldering” compenseren met onbalans markt inkomsten.

(“Gebrek aan ophef saldering” klinkt een beetje krom maar dekt de lading in dit kader wel)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MajaMestreech
Stefannn schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:55:
[...]

Ik zou “kan handelen op onbalans markt” toevoegen.
Op lange termijn weet ik zo net nog niet of dat handig is.
Maar naar mijn mening moet je:
- ofwel wachten met aanschaf tot prijzen dalen cq saldering eruit gaat.
- danwel de hogere aanschafprijs en het “gebrek aan ophef saldering” compenseren met onbalans markt inkomsten.

(“Gebrek aan ophef saldering” klinkt een beetje krom maar dekt de lading in dit kader wel)
Handelen op de onbalansmarkt wil ik net niet, zoals in het eerdere topic vermeld wil ik niet dat een energieleverancier bepaalt wanneer mijn accu geladen en ontladen wordt en zichzelf daarmee verrijkt. Tevens is te verwachten dat dit handelen op de onbalans voor particulieren via een energieleverancier niet meer lang zal duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:28
Ik heb sinds 2 dagen een 25kwh Bliq batterij in de garage staan
Deze hangt aan een Bliq Energy Manager V2.0
Ik heb de Elekeeper en de Bliq app erbij gekregen.

Heeft iemand hier al wat gevonden om de data in HA te krijgen?
Of anders hoe ik een modbus kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-07 09:35
Enkele (hopelijk te realiseren) wensen voor mijn thuisbatterij zijn:
- overschot voor de beste prijs verkopen
- goedkoop inkopen in goedkope uren tot het niveau capaciteit -/- max. eigen dagproductie

Ik vind dat er nogal veel verwarring is omtrent de te adviseren grootte van de thuisaccu.
De adviezen gaan van "wat je maximaal met je zonnepanelen produceert" tot "je jaarverbruik gedeeld door 365". Dat is nogal een verschil.
Van waar deze verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
piwakawaka schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:47:
Enkele (hopelijk te realiseren) wensen voor mijn thuisbatterij zijn:
- overschot voor de beste prijs verkopen
- goedkoop inkopen in goedkope uren tot het niveau capaciteit -/- max. eigen dagproductie

Ik vind dat er nogal veel verwarring is omtrent de te adviseren grootte van de thuisaccu.
De adviezen gaan van "wat je maximaal met je zonnepanelen produceert" tot "je jaarverbruik gedeeld door 365". Dat is nogal een verschil.
Van waar deze verschillen?
Heeft er mee te maken hoeveel buffer je wil hebben

Jaargbruik/365 is wat mij betreft fout. Zou jaargebruik/365/2 moeten zijn. Halve dag opslaan, halve dag terugleveren

En dan aanvullen met marges.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11

de Peer

under peer review

Stefannn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Heeft er mee te maken hoeveel buffer je wil hebben

Jaargbruik/365 is wat mij betreft fout. Zou jaargebruik/365/2 moeten zijn. Halve dag opslaan, halve dag terugleveren

En dan aanvullen met marges.
Jaarverbruik is sowieso fout. Beter om het per dag of week te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En afhankelijk van je doel, per dag/week berekend volgens de periode met de laagste PV productiecijfers (indien doel een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad is op jaarbasis).
Ga je (alleen) handelen op basis van dynamische nettarieven heb je weer een ander doelstelling en zal je tot een ander resultaat komen.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 11-10-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-07 14:17
Met de gratis app "pv calculator" kunt u zien welk effect verschillende batterijformaten hebben op uw specifieke verbruik en productie.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:38
Zelf heb ik gemerkt dat ik een stuk minder zenuwachtig ben nu mijn accu capaciteit wat meer is dan ik echt minimaal nodig had
Ik zat elke keer te kijken haal ik het wel tot de zon begint te schijnen
Nu met wat over capaciteit is dat veel minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-07 09:35
Thepawn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:42:
Met de gratis app "pv calculator" kunt u zien welk effect verschillende batterijformaten hebben op uw specifieke verbruik en productie.
Er zijn er zoveel. Welke is het (voor Android)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
piwakawaka schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:32:
[...]

Van SusEnergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
piwakawaka schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:32:
[...]

Deze is ook heel goed: https://www.akkudoktor.net/pvtool-rechner/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 16:07
creon schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:48:
Zelf heb ik gemerkt dat ik een stuk minder zenuwachtig ben nu mijn accu capaciteit wat meer is dan ik echt minimaal nodig had
Ik zat elke keer te kijken haal ik het wel tot de zon begint te schijnen
Nu met wat over capaciteit is dat veel minder
Ben je helemaal off-grid dan?
Ik heb even je posts bekeken, maar daar kan ik het niet helemaal uit halen 😏
Wel dat je er een indrukwekkend grote wand in je schuur voor had gereserveerd, hoe ziet dat er nu uit? 😃. Je hebt intussen ook een winter achter de rug met je installatie? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-07 11:42
Kan ik met een thuisbatterij het (bijv met HA) zo instellen dat de batterij stroom opslaat op goedkope momenten en teruglevert op dure momenten? Plus dat er ten allen tijden eerst stroom wordt afgenomen uit batterij voor eigen gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:00
Kort gezegd: Ja

Lange versie: Ja en neen, ligt helemaal aan welk merk/type omvormer je hebt. Verdiep je dus goed in naar de mogelijkheden en of je een kant en klaar product wilt of dat je het niet erg vind om te tweaken / zelf te bouwen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Als je een thuisaccu wilt en daarmee bij stroom uitval verzekerd wilt zijn dat de accu je huis nog kan voorzien, dan is deze Haier Smart Cube wellicht een optie, te verkrijgen bij de Solarbouwmarkt. De test spanning uit en weer inschakelen wordt in de video getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
MajaMestreech schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:57:
Als je een thuisaccu wilt en daarmee bij stroom uitval verzekerd wilt zijn dat de accu je huis nog kan voorzien, dan is deze Haier Smart Cube wellicht een optie, te verkrijgen bij de Solarbouwmarkt. De test spanning uit en weer inschakelen wordt in de video getoond.
Voor een paar uur offgrid wel flink pegels daarheen brengen. Het werkt uitstekend dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
deye-omvormers zijn goedkoper, kunnen off-grid werken en kunnen eenvoudig worden geïntegreerd met home assistant voor EPEX-handel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
vandaag veel uren gratis energie om alle batterijen op te laden, en morgenavond een mooie piek om weer te verkopen. voelt super fijn om 100% groene energie te gebruiken, het net te helpen en negatieve energierekeningen te krijgenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk1Ob3_YKC-aXGKOZUwGNcm1COQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4T87p7VpfQAm3DnoqrNmeiyy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Thepawn schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:49:
vandaag veel uren gratis energie om alle batterijen op te laden, en morgenavond een mooie piek om weer te verkopen. voelt super fijn om 100% groene energie te gebruiken, het net te helpen en negatieve energierekeningen te krijgen[Afbeelding]
Zo'n piek van 0,48 voelt best fijn. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Het is een optie. Hoe ga je dat ooit terugverdienen. 5kWh voor Euro 3144,-

En dan een auto oplader voor Euro 5495.

Waarschijnlijk is dit systeem voor mensen die te veel geld hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door John245 op 13-10-2024 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Figuur is niet heel geloofwaardig, wil alleen verkopen.
In de eerste minuut, beweert die dat het zijn huis is en dat er 24 panelen van 250Wp op zouden liggen, terwijl er als je telt er 29 liggen en mogelijk zelfs 30 stuks, dus geen "afgerond 6000Wp", maar 7250 of 7500Wp.

Als je Haier producten met home assistant wilt aansturen, bedenk dat er een takedown-notice van Haier was voor add-ons en dat je moet gaan uitzoeken of voor dit nog relatief nieuwe product ook te maken hebt met 1 minuut vertraging voor de aansturing en in hoeverre de samenwerking nu gaat.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:28:
[...]

In de eerste minuut, beweert die dat het zijn huis is en dat er 24 panelen van 250Wp op zouden liggen, terwijl er als je telt er 29 liggen en mogelijk zelfs 30 stuks, dus geen "afgerond 6000Wp", maar 7250 of 7500Wp.

Als je Haier producten met home assistant wilt aansturen, bedenk dat er een takedown-notice van Haier was voor add-ons en dat je moet gaan uitzoeken of voor dit nog relatief nieuwe product ook te maken hebt met 1 minuut vertraging voor de aansturing en in hoeverre de samenwerking nu gaat.
En als je een kritische vraag stel op zijn YT kanaal krijg je geen antwoord. :)

Edit: zie zelfs dat deze is weg gehaald. Een bedrijf om geen zaken mee te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 13-10-2024 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:07
John245 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

En als je een kritische vraag stel op zijn YT kanaal krijg je geen antwoord. :)

Edit: zie zelfs dat deze is weg gehaald. Een bedrijf om geen zaken mee te doen.
Zo heb ik bij Zonneplan ook al eens een kritische nood geplaatst. TVT zonnepanelen. Kreeg een paar x een reactie. Uiteindelijk is alles verwijderd. Dat is ook een manier om hoge review scores te halen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07 09:59
[...]

Dit is volgens mij gewoon een Sigenergy, met een iets ander schermpje maar voor de rest exact gelijk. Blijkbaar brengen ze die onder meerdere merknamen uit, ik zag laatst op YouTube ook al een derde merk (waarbij wel werd gezegd dat het een Sigenergy was).

Overigens is het systeem bij grotere capaciteiten in verhouding wel weer redelijk qua prijs, maar voor 5kWh moet je deze inderdaad niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
jurjen_g schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:41:
[...]

Dit is volgens mij gewoon een Sigenergy, met een iets ander schermpje maar voor de rest exact gelijk. Blijkbaar brengen ze die onder meerdere merknamen uit, ik zag laatst op YouTube ook al een derde merk (waarbij wel werd gezegd dat het een Sigenergy was).

Overigens is het systeem bij grotere capaciteiten in verhouding wel weer redelijk qua prijs, maar voor 5kWh moet je deze inderdaad niet nemen.
40 kWh voor Euro 24.200 is ook niet redelijk te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
[...]

Gelukkig heb ik een Deye. Toen ik contact opnam met de technische ondersteuning over mijn behoefte om toegang te krijgen tot en informatie te wijzigen op de omvormer via modbus, deelden ze de protocollen met alle registers en de betekenis voor elke waarde. Ik kan mijn Deye voor altijd in de toekomst gebruiken en bedienen, lokaal, in mijn huis, zonder cloudintegraties. En het is ook goedkoper dan een Haier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Thepawn schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Gelukkig heb ik een Deye. Toen ik contact opnam met de technische ondersteuning over mijn behoefte om toegang te krijgen tot en informatie te wijzigen op de omvormer via modbus, deelden ze de protocollen met alle registers en de betekenis voor elke waarde. Ik kan mijn Deye voor altijd in de toekomst gebruiken en bedienen, lokaal, in mijn huis, zonder cloudintegraties. En het is ook goedkoper dan een Haier.
Zoals het hoort.

Bij Victron zijn gewoon ook alle Modbus registers publiekelijk beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Nee, het is een Nahui (als je technische gegevens zoekt) en die is gewoon onderdeel van Haier.
Op de verschillende continenten gebruikt Haier groep niet altijd de zelfde naam, maar bijvoorbeeld van een firma die ze overgenomen hebben als die "brand" lokaal goed ligt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Domba schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:56:
[...]

Nee, het is een Nahui (als je technische gegevens zoekt) en die is gewoon onderdeel van Haier.
Op de verschillende continenten gebruikt Haier groep niet altijd de zelfde naam, maar bijvoorbeeld van een firma die ze overgenomen hebben als die "brand" lokaal goed ligt,
Goed gevonden. Maar zou dan die Sigenstor backup box stiekem ook Nagul zijn? Het lijkt er echt als 2 druppels water op als je diverse filmpjes kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jurjen_g schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

Goed gevonden. Maar zou dan die Sigenstor backup box stiekem ook Nagul zijn? Het lijkt er echt als 2 druppels water op als je diverse filmpjes kijkt.
Ja, lijkt als 2 druppels water op elkaar, zelfs de app ziet er het zelfde uit.
Alleen voor Sigenergy kan ik geen relatie met Haier of Nahui leggen en wie nu de werkelijke producent is.

Ben je bekend met Sigenergy?
Hoe zit dat met de Sigenergy die hier verkocht worden, hebben die geotagging?
Volgens een installateur (niet uit Nederland) vindt bij in bedrijfsname geotagging plaats en is deze niet meer verplaatsbaar dan een paar meter en eventueel meeverhuizen uitgesloten.
Is die juist daar naar overgestapt (is/was Deye installateur) specifiek voor buiten plaatsingen , vanwege de geotagging, zodat diefstal zinloos is en vanwege vacuum potting ook niet voor onderdelen interessant,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNESSY
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

HENNESSY

Be water my friend

jurjen_g schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

Ziet er inderdaad hetzelfde uit, gateway ook, alleen de status display en logo is anders. Zelfde app ook (met andere naam).

SigenStor + gateway:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDUmcUXGd1dqhmKjp61ifFQb4uw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XGAx5HTWBjbi5frzrgSN1Icc.png?f=fotoalbum_large

Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Domba schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:32:
[...]
Ben je bekend met Sigenergy?
Nee, alles wat ik over thuisaccu's weet komt van Tweakers en YouTube...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:25
[...]

Klopt, ze stoppen er ook mee. Het is voorraad verkoop en thats it. Je kan beter een sigen kopen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Bschnitz schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:01:
[...]
Klopt, ze stoppen er ook mee. Het is voorraad verkoop en thats it. Je kan beter een sigen kopen.
Sigenergy is in 2022 opgericht door een oud Huawei directeur voor PV en AI, heeft alleen de sigenstor dat tot nu toe en is aan opschalen zijn naar >50kW voor C&I markt.
Huawei&Haier werken wel samen op 5G gebied, naast iOs & andriod heb je ook nog Huaweitoestelen in de wereld, iets dat expliciet voor hOn-app wordt vermeldt, de 5G Huawei coretechnologie ligt in EU vrij gevoelig.

Haier is Smart home en hun ecosysteem (IoT met appm die 100% op volledige connectivity leunt) in EU aan het uitrollen.
(ik ben niet weg van een IoT ecosysteem dat niet lokaal werkt als internet storing heeft of uitvalt bijv door graafschade)
Haier is 2e of wel de grootste fabrikant voor huishoudelijke apparatuur, ze gebruiken een 2 merken startegy, als ze officieel het merk Haier introduceren in een land, geen parallel import, dan hebben ze al lang een bestaand lokaal merk voor het mid segment en dan wordt Haier voor het topsegment geitroduceert. zoals Candy&Haier in Italie, Hoover&Haier in UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 16:54
Ik zit net te denken....

BOETE betalen als je teruglevert...... aan je e-boer.

Maar wat nu (zoals nu al in België) als je verkoopt aan b.v. iemand aan de andere kant van de wijk?? (PtP)

Je levert dan NIET aan de e-boer... dus die hoeft niet te klagen dat hij dure stroom moet inkopen...

(ja, er is dan wél een handelings fee zoals in België )

Dan kan je volgens mij je Thuisbatterij snéller kosten rendabel maken... of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Hansieo op 14-10-2024 13:37 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hansieo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:36:
Ik zit net te denken....

Maar wat nu (zoals nu al in België) als je verkoopt aan b.v. iemand aan de andere kant van de wijk?? (PtP)

Je levert dan NIET aan de e-boer... dus die hoeft niet te klagen dat hij dure stroom moet inkopen...

Dan kan je volgens mij je Thuisbatterij snéller kosten rendabel maken... of niet?
Je kan in Vlaanderen als prosument met een analoge meter niet leveren aan iemand aan de andere kant van de wijk (want alleen dan kan je nog salderen en dat is de reden dat je een onbalansvergoeding betaalt).
Dat kan alleen met een digitale meter (want dan saldeer je niet).
En een prosument met digitale meter betaalt in Vlaanderen sowieso geen onbalansvergoeding aan zijn e-leverancier want hij saldeert zijn stroom niet tussen twee meteropnames.

Wanneer je met je digitale meter als prosument P2P energie wil gaan leveren aan een andere verbruiker is het ook niet zo eenvoudig economisch rendabel als je voorstelt.
Je kan doorgaans immers niet naar de andere kant van de wijk leveren zonder gebruik te maken van het distributienet. Daar heeft je energieleverancier niets mee te maken en de afnemer betaalt dus de volle mep distributiekosten, accijnzen, heffingen, BTW op kWh en captar+BTW op vermogen.
Als prosument kan je zonder energiecontract niet handelen over het net. Wanneer je P2P wil gaan handelen vraagt de e-leverancier daar doorgaans een vergoeding voor. Je moet daar niet mee akkoord gaan maar dan zal de e-leverancier daar geen overeenkomst over willen afsluiten. Om een werkende overeenkomst te hebben moet je wel met minstens twee partijen zijn.

Komt daar inzake P2P handelen nog bij dat je niet ongelimiteerd kan handelen met je PV opbrengst/accu opslag. Je kan immers maar hetzelfde vermogen leveren aan de ontvangende partij wat deze binnen ieder klokkwartier gelijktijdig vraagt. En daar heb je als prosument doorgaans maar weinig zicht op.
Je moet dus al een ontvanger hebben die niet op dezelfde lijn zit als de prosument maar eerder tegengestelde verwachtingen heeft. Nl. wanneer jij je opgewekte energie niet nodig hebt er zelf heel veel nodig heeft en dat ieder kwartier dat jij teveel produceert voor jezelf.

Je mag, toch in Vlaanderen, wel een eigen lijntje trekken dus je eigen PV en een ontvanger in de wijk en daarmee eigen afspraken tussen twee partijen maken. Maar wanneer de ontvanger die afspraak dan niet nakomt moet je het ook zelf zien te regelen om een betaling af te dwingen.
Bovendien mag dat lijntje (in Vlaanderen) niet over openbaar terrein lopen dus praktisch ook al niet zo haalbaar.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Ok, dat zóu dus een openingetje kunnen zijn voor straks in Nederland...
maar heeft wél wat haken en ogen... }:|....

Klikt een beetje als een "wassen neus" zónder realiteit, die de regering aanbied???

[ Voor 50% gewijzigd door Hansieo op 14-10-2024 14:36 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Ik zit net te denken....

Voor het toekennen van het transport door de netwerkbeheerder heb je een tussenpersoon nodig die als balans verantwoordelijk optreedt.
De nieuwe energie wet die nog niet aangenomen is door de 1ekamer, maakt het in eerste instantie alleen mogeijk als beide dezelfde energieleverancier hebben en die moet zoiets ook nog willen aanbieden en die zal dat niet gratis of goedkoop aanbieden als een service.
Aan begin van het jaar kwam het in Belgie die de EU-richtlijn al heeft opgenomen in de wet, was het niet altijd een win-win situatie, vanwege sommige energieleverancier meer kosten rekenende dan het injectietarief.

Als de nieuwe energiewet wordt aangenomen, dan komen er nog wetswijzingen in 2025 of 2026 om EU-richtlijnen erin te verwerken die nu niet zijn meegenomen in de wet en daar zit oa een verruiming van mogelijkheden in voor energiedelen en peer to peer wat de EU-richtlijn beoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hansieo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:32:
Ok, dat zóu dus een openingetje kunnen zijn voor straks in Nederland...
maar heeft wél wat haken en ogen... }:|....

Klikt een beetje als een "wassen neus" zónder realiteit, die de regering aanbied???
Voor een ander kan ik niet spreken maar zelf zowat alle mogelijke P2P scenario's doorgenomen en het sop is de kool niet waard.
Zelfs een SAP voor laadpaal kan hier economisch niet uit (en dan heb ik de klokkwartierwaarden wel volledig zelf in de hand) want dan zou ik de overproductie van mijn PV via de SAP naar de PAP moeten verkopen (afstand enkele cm) en op die overdracht netkosten en de hele rataplan moeten betalen op eigen productie.
Dan verkoop ik de overproductie liever rechtstreeks van PV (of indirect via de thuisaccu) aan de EV en dat zonder (vooralsnog) enige heffing.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:13:
[...]
Je mag, toch in Vlaanderen, wel een eigen lijntje trekken dus je eigen PV en een ontvanger in de wijk en daarmee eigen afspraken tussen twee partijen maken. Maar wanneer de ontvanger die afspraak dan niet nakomt moet je het ook zelf zien te regelen om een betaling af te dwingen.
Bovendien mag dat lijntje (in Vlaanderen) niet over openbaar terrein lopen dus praktisch ook al niet zo haalbaar.
Een vaste kabel, geen verloopkabel naar de buren, daar zitten in NL ook flink wat haken en ogen aan,
In principe kan je daar al tegenaan lopen als je volgens de gemeente je meerdere WOZ-objecten hebt op het zelfde adres, volgens hun administratie (BAG).
Mocht je het niet weten, bijv sommige waterleidingsbedrijven rekenen vastrecht per WOZ-object en dan zie je dat je meerdere keren vastrecht moet betalen terwijl je maar 1 watermeter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik ga hier geen waterleiding met elektriciteitsleidingen vergelijken want dat zijn (in Vlaanderen toch) twee totaal andere uitgangspunten.
In Vlaanderen is in een bewoonde woning een wateraansluiting een verplichting (en of je ze gebruikt of niet betaal je daar vaste kosten op, doorgaans zelfs hoger dan de werkelijke waterpijs bij zuinig verbruik).
Voor wie op minder dan 200 meter van een openbaar riool woont is een rioolaansluiting ook een verplichting (of je daar een jaarkost voor betaalt hangt van de gemeente af, hier is deze bv. vorig jaar afgeschaft).

Een elektriciteitsaansluiting voor een bewoonde woning is er dan weer geen verplichting. Je kan dus (met een thuisaccu en PV/generator) wettelijk gezien zonder probleem off grid gaan.
Maar dat laatste is economisch (nog) niet rendabel gezien er (indien geen netafname) ook geen lopende kosten* zijn voor de aansluiting, geen onbalanstarief/terugleverboete indien een digitale meter en geen vaste kosten voor de e-leverancier (afhankelijk van de leverancier van eigen keuze).

*Alleen een minimale jaarkost van een 14€ voor het meetregime en een forfaitaire kost van een 100 € voor beschikbare capaciteit van 2,5 kW. Maar daar staat dan weer tegenover dat je dat kan recuperen via een terugleververgoeding van overproductie.

On topic: ziet eruit dat het vandaag de eerste dag sinds lang zal worden waarbij de dagopwek lager zal zijn dan het dagverbruik. De thuisaccu zal dus haar werk hebben. Maar overmorgen is het al terug tegen de 24°C. Dat bruggetje zal dus wel probleemloos verlopen. Min. SoC voor alle zekerheid toch maar naar beneden bijgesteld tot 5%. :)
Netafname zal dus nog even uitgesteld kunnen worden (vorig jaar viel eerste dag op 23/10).

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 14-10-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
IvoB2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:02:
Ik ga hier geen waterleiding met elektriciteitsleidingen vergelijken want dat zijn (in Vlaanderen toch) twee totaal andere uitgangspunten.
In Vlaanderen is in een bewoonde woning een wateraansluiting een verplichting (en of je ze gebruikt of niet betaal je daar vaste kosten op, doorgaans zelfs hoger dan de werkelijke waterpijs bij zuinig verbruik).
Voor wie op minder dan 200 meter van een openbaar riool woont is een rioolaansluiting ook een verplichting (of je daar een jaarkost voor betaalt hangt van de gemeente af, hier is deze bv. vorig jaar afgeschaft).

Een elektriciteitsaansluiting voor een bewoonde woning is er dan weer geen verplichting. Je kan dus (met een thuisaccu en PV/generator) wettelijk gezien zonder probleem off grid gaan.
Maar dat laatste is economisch (nog) niet rendabel gezien er (indien geen netafname) ook geen lopende kosten* zijn voor de aansluiting, geen onbalanstarief/terugleverboete indien een digitale meter en geen vaste kosten voor de e-leverancier (afhankelijk van de leverancier van eigen keuze).

*Alleen een minimale jaarkost van een 14€ voor het meetregime en een forfaitaire kost van een 100 € voor beschikbare capaciteit van 2,5 kW. Maar daar staat dan weer tegenover dat je dat kan recuperen via een terugleververgoeding van overproductie.
In NL moet van alles geregeld worden, als het meerdere WOZ-objecten zijn dan valt het in principe onder gesloten distributie netwerk, particulier heb je er niet zo snel mee te maken, maar iets als tijdelijke zorgwoning of een ander vorm van 2e zelfstandige woonruimte op het zelfde adres is of grondgebonden PV op een ander perceel dan je woonhuis staat.
Ik zou mijn partner moet vragen wat nog meer kan zijn, zij heeft er soms vanuit het haar werk mee te maken en in praktijk is het aanzienlijk complexer dan het op papier lijkt.

Waterleiding was alleen, als meer dan 1x vastrecht op de rekening van waterleiding staat is het tijd om te checken of en hoe het geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
[...]

Heel vervelend inderdaad, ik kwam erachter pas nadat ik 4 Haier airco's had gekocht. Ik stuur ze nu aan via google sdk in home assistant, werkt perfect. (werkt net als dat je zou zeggen tegen google "zet de airco aan")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
.Erik. schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:47:
[...]
Heel vervelend inderdaad, ik kwam erachter pas nadat ik 4 Haier airco's had gekocht. Ik stuur ze nu aan via google sdk in home assistant, werkt perfect. (werkt net als dat je zou zeggen tegen google "zet de airco aan")
Haier heeft zijn eigen IoT ecosysteem en schijnt nauw samen te werken met Huawei (harmonyOS voor smart devices), China is ook hun grootste markt, daarna US en dan pas Europa.

Huawei staat nog steeds op een boycot lijst, zijn ook niet eens meer in top10 voor smartphone fabrikanten,hier als ook nog maar een enkel model voor export maken,
Het was 3-4 jaar stil, maar dit jaar werd op meerdere militaire basis in Taiwan in PV-systemen, Huawei spullen aangetroffen oa in routers/gateways en oa SMA omvormers
Als er een land is dat geen Huawei spullen wil dan is het Tawain wel, met de oplopende spanning met China.

Onbeantwoorde vraag is of die SMA's spullen reguliere of "speciale" productie waren, die details zijn schaars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ik zit net te denken....

Die handelings fee is ook niet voor je e-boer maar voor de netbeheerder, want daar is het stroomnet ook van.

alleen kan dit nu met de huidige wetgeving in Nederland niet, mij is het nog onduidelijk of dat nu wel met de nieuwe energiewet wel zou kunnen, dit was wel de bedoeling, maar wat is daar nu uitgekomen ?

want blijkbaar kan het dan toch weer niet "“Rechtstreeks energiedelen, zonder tussenpersoon en binnen vijftien minuten, wordt nog niet mogelijk”, schrijft Binnenlands Bestuur. Voor het direct delen van energie moet het ministerie van Economische Zaken een apart wetstraject starten, op basis van een recent Europees akkoord genaamd het Electricity Market Design."
bron: https://www.businessinsid...nog-steeds-niet-mogelijk/

[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 15-10-2024 14:03 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MacD007 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:01:
[...]
Die handelings fee is ook niet voor je e-boer maar voor de netbeheerder, want daar is het stroomnet ook van.
In Vlaanderen is het tweeledig:
- Een netvergoeding voor gebruik van het net ten gunste van de netbeheerder voor netafname (maar niet voor netinjectie). (Maar dat geldt ook voor alle andere energiecontracten, dus daar zit geen verschil op.)
- een fee voor de energieleverancier want die werkt ook niet gratis en is balansverantwoordelijke en bij een fout is die kost voor hem. Wanneer je dynamisch* gaat laden/ontladen legt de energieleverancier die kost dus zoveel mogelijk bij jou. Dit zowel voor netafname als voor netinjectie (want de balans moet in de twee richtingen kloppen). Hier is dat bv. 2% in plus op netafname (en een vaste kost van 0,4 cent per kWh netafname) en 15% in min op de netinjectie (en dezelfde vaste kost per kWh netinjectie). Telkens +6% BTW.
En nog eens een vaste kost van 5€ per maand (+6%BTW) voor een dynamisch contract vermeerderd met 2€/maand (+6% BTW) voor P2P.

Wanneer je zelf kiest voor P2P kan je geen variabel contract kiezen (bij mijn energieleverancier) maar ben je verplicht een dynamisch contract af te sluiten.

Vanuit de netbeheerder zijn de kosten dus niet duurder maar wel vanuit de energieleverancier.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-07 15:37
Mensen ik ga batterijen bestellen. Wil je meeliften: kijk hier

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
RikHa schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:04:
Mensen ik ga batterijen bestellen. Wil je meeliften: kijk hier
Of gewoon 32 bij Nkon bestellen
https://www.nkon.nl/eve-m...-single-stud-grade-a.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quasimodo
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-10-2024
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:47:
Is er ergens een soort pricewatch waar we de prijs van bepaalde merken thuisaccu's kunnen volgen? Ik wil namelijk opvolgen hoe de prijs van Huawei accu's evolueert (ik heb een Huawei-omvormer), of moeten we sowieso wachten op nieuwe accutechnologieën om grote verschillen te zien?
Er bestaat een pricewatch op deze plek:

https://www.solarpricewatch.nl/thuisbatterij/

Niet perfect maar wellicht interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Zo maar even hardop denken... (ouchhhhh...)

Ik heb dus een 3F installatie, en als ik dan één batterij neem op bv Fase-1... dan is alleen fase-1 redelijk afgedekt voor een redelijke periode (voorna jaar en zomer).

Maar heb ik dan nog een redelijke verbruiker op Fase-2, dan heb ik kans dat de batterij nog redelijk vol zit, maar fase-2 uit het net gaat opnemen (lees kosten maken..)

Idem voor fase -3

Nu hoor ik al roepen, neem je toch 3 batterijen.... B)

Tja, maar dan moet ik wél op alle 3 de fasen gelijkwaardige kWh-tjes verbruiken, onders krijg je weer:

batterij-1 SoC 5%
batterij-2 SoC 55%
batterij-3 SoC 85%
En dan ga je ineens weer opnemen op fase-1(kosten maken), terwijl je nog plenty SoC over hebt.
Buiten dat de investering hoog zal zijn, haal je dan níet een heel mooi rendement uit je investering.

Zie ik dit alles fout? of is er een mooie oplossing? :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Hansieo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:19:

1 batterij met een 3F omvormer?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 23:50

Osxy

Holy crap on a cracker

Zo maar even hardop denken... (ouchhhhh...)

Ik heb dus een 3F installatie, en als ik dan één batterij neem op bv Fase-1... dan is alleen fase-1 redelijk afgedekt voor een redelijke periode (voorna jaar en zomer).

Maar heb ik dan nog een redelijke verbruiker op Fase-2, dan heb ik kans dat de batterij nog redelijk vol zit, maar fase-2 uit het net gaat opnemen (lees kosten maken..)

Idem voor fase -3

Tja, maar dan moet ik wél op alle 3 de fasen gelijkwaardige kWh-tjes verbruiken, onders krijg je weer:

batterij-1 SoC 5%
batterij-2 SoC 55%
batterij-3 SoC 85%
En dan ga je ineens weer opnemen op fase-1(kosten maken), terwijl je nog plenty SoC over hebt.
Buiten dat de investering hoog zal zijn, haal je dan níet een heel mooi rendement uit je investering.

Je hoeft helemaal niet zo moeilijk doen, in Nederland saldeert je meter intern.
Dus 2kwh verbruik op fase 1 en 1 kwh terugleveren op fase 2 en 3 wordt als 0 verbruik geregistreerd.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Nee, dan neem je één batterij aangesloten op een 3F omvormer of één batterij met drie monofase inverters (of twee inverters wanneer je maar twee fase wil voeden).
Je moet om te werken via een accu ook niet noodzakelijk driefase hebben.
Je kan net zo goed inverters in parallel schakelen (op één opslagpunt) naargelang het aantal opgesplitste kringen die je van AC stroom wil voorzien.

Wil je gewoon als doel nul op de meter is het voorgaande ook niet nodig want vooralsnog saldeert een digitale meter de fases intern.
Je hebt dan wel minder max. vermogen ter beschikking.
Hangt dus gewoon af van wat je uiteindelijk wil.

Hier werkt bv. alles vanuit de meter en in de automatenkast bewust monofasig.
En dat werkt zelfs in 100% eilandmodus voor alle verbruikers in en rond de woning.
Maar hier is het einddoel dan ook het jaar rond in eilandmodus kunnen werken en het grid, zolang het nog duurt, uitsluitend te gebruiken om opgewekte energie die niet verbruikt kan worden noch opgeslagen (dus doorgaans tussen begin maart en eind oktober) tegen betaling naar het net te kunnen sturen.
Wordt dat laatste vroeg of laat betalend stopt ook dat en is alles gereed voor 100% off grid.

Vergelijk het (bij de haren getrokken) met een regenput: je hebt genoeg aan een opslagpunt om meerdere kranen te voeden. Je plaatst voor drie tappunten dan drie kranen aangesloten op één put en niet drie kranen met telkens een afzonderlijke put.

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@jadjong
Kan dat? 3 fasen uit één batterij laten halen??

@Osxy
Klopt dat de meter intern saldeert, maar als de batterij op fase-1 nog 50% SoC heeft, hoe komen Fase2 en 3 er dan bij om dat te gaan souperen? (3F op één batterij zoals @jadjong aangaf??)

@IvoB2

Dank voor de uitgebreide uitleg.... _/-\o_ d:)b

Vanavond kan ik weer rustig slapen... _O-

[ Voor 17% gewijzigd door Hansieo op 18-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hansieo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:14:
Uiteraard maar hangt ook af van het opslagvermogen van je batterij.

Een accu is niet meer dan een opslagvat van energie (kWh).
Het is/zijn de inverter(s) die het werk verdeelt/verdelen (kW).

Wil je (in Vlaanderen) meer dan 5 kW vermogen uit een accu halen zal je sowieso een 3F of meerdere omvormers moeten plaatsen want de max. bovenwaarde bedraagt (in Vlaanderen) 5 kVA met een max. verschil van 5 kVA tussen de verschillende fasen.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 18-10-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Graag gedaan en in deze wel het minste wat ik kon doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 23:50

Osxy

Holy crap on a cracker

@jadjong

@Osxy
Klopt dat de meter intern saldeert, maar als de batterij op fase-1 nog 50% SoC heeft, hoe komen Fase2 en 3 er dan bij om dat te gaan souperen? (3F op één batterij zoals @jadjong aangaf??)

@IvoB2

Dank voor de uitgebreide uitleg.... _/-\o_ d:)b

Fase 1 zal dan terugleveren naar het net terwijl fase 2 en 3 van het net gaan gebruiken. Maar door de interne saldering is dat dus netto 0

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
@jadjong
Accu's doen gelijkspanning, die kan je 'eindeloos' koppelen en vanaf meerdere kanten tegelijk voeden of ontladen. Dat is aan de DC kant allemaal enkel fase. Op dezelfde manier dat een dure server twee (of meer) 230V voedingen heeft en die intern aan elkaar koppelt waardoor ze beide 3V/5V/12V aan het moederbord geven.

De meeste 3 fase batterij systemen zijn onderhuids drie losse omvormers die alle drie uit dezelfde batterij snoepen. Een 12kW model doet dan 3kW/3kW/3kW maar kan ook 3/0/1 leveren, of helemaal asymmetrisch 3kW leveren uit de batterij op de ene fase terwijl er op de andere twee geladen wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-07 10:01
jadjong schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 01:47:
[...]

Accu's doen gelijkspanning, die kan je 'eindeloos' koppelen en vanaf meerdere kanten tegelijk voeden of ontladen. Dat is aan de DC kant allemaal enkel fase. Op dezelfde manier dat een dure server twee (of meer) 230V voedingen heeft en die intern aan elkaar koppelt waardoor ze beide 3V/5V/12V aan het moederbord geven.

De meeste 3 fase batterij systemen zijn onderhuids drie losse omvormers die alle drie uit dezelfde batterij snoepen. Een 12kW model doet dan 3kW/3kW/3kW maar kan ook 3/0/1 leveren, of helemaal asymmetrisch 3kW leveren uit de batterij op de ene fase terwijl er op de andere twee geladen wordt.
Klopt, daarom heb ik destijds een Deye hybrid gehaald met assymetric phase feeding. 50kwh, 12kw laden en lossen. Draait net een weekje, erg tevreden.
YouTube: Deye Three Phase Hybrid Inverter 100% Unbalanced Output
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7myYrCikL4D5OsXaILNH9N7QnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfRCUMYEjvsJsqCPH9KCJ33Y.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
jadjong schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 01:47:
[...]
De meeste open en performante systemen zijn ook geen batterij en omvormer in één behuizing maar gewoon een afzonderlijke inverter/inverter welke gewoon aangesloten kunnen worden op verschillende merken DC batterijen. Die je dan inderdaad in serie of in parallel met elkaar kan verbinden. Die koppeling is, afhankelijk van de batterij, wel gelimiteerd. Maar die limiet is veel hoger dan wat je in een huishoudelijke omgeving ooit zou nodig hebben.

Zelf verkies ik ook niet alles in één driefasige omvormer maar parallel lopende fases met telkens hun eigen omvormer. Gaat er dan iets stuk of is er een technisch probleem met één omvormer ligt plots niet alles eruit.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 19-10-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Laatst online: 09-07 18:41

jefjef

learning by doing

nou ook ik ben getriggerd om een thuisaccu (nexus) aan te schaffen. eerst maar een aan raag ingediend bij Warmte fonds.nl rente is nu 4% mijn thuissituatie is heb 20 panelen en een laadpaal aan huis. laad elke eind van de middag de auto op (rij elke dag 200km woon/werk) krijg van de werkgever 40cent per geladen kWh. dus volgens mij heb ik hier wel mooi verdien model...toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Waarom zou je met een lening aan 4% een accu financieren wanneer je door nog te salderen aan 40 cent/kWh een auto kan opladen?
(Geen idee hoeveel je 20 panelen produceren want daarvoor heb je het aantal Wp per paneel en het aantal kWh productie per jaar nodig en niet het nietszeggende aantal panelen.)

Op rechtstreeks laden vanuit PV (of indirect via salderen over het net) heb je nauwelijks tot geen verliezen (de laadverliezen worden immers doorgerekend aan de werkgever). De relatief hoge verliezen van PV naar thuisaccu naar HV accu EV kan je niet doorrekenen en zijn dus puur verlies wat je ook in je verdienmodel moet opnemen.

Het verhaal wordt uiteraard iets anders wanneer je niet meer kan salderen maar dat lijkt me in Nederland vooralsnog geen feit?

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 19-10-2024 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
jefjef schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:44:
nou ook ik ben getriggerd om een thuisaccu (nexus) aan te schaffen. eerst maar een aan raag ingediend bij Warmte fonds.nl rente is nu 4% mijn thuissituatie is heb 20 panelen en een laadpaal aan huis. laad elke eind van de middag de auto op (rij elke dag 200km woon/werk) krijg van de werkgever 40cent per geladen kWh. dus volgens mij heb ik hier wel mooi verdien model...toch?
Als je dit verwacht van de Nexus dan moet je jezelf even inlezen. De Nexus doet niks met Zonne opwek, laden auto etc. Dit is een standalone systeem dat handelt op de onbalansmarkt. Er zit een beta versie op om je zonneopwek te optimaliseren maar zie daar in het Nexus topic eigenlijk niks van voorbij komen. Dus doe je het om bovenstaande redenen? Dan kun je imo beter verder zoeken. Daarnaast lenen voor een accu zou ik nooit doen. Een accu kent keer zijdes. Omzettingsverliezen. Wie betaald die? Rente voor de lening. Kosten 4%. Sparen 2.1%. Ik denk oprecht dat je terug moet naar de tekentafel.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 19-10-2024 09:56 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11

de Peer

under peer review

Ga aub geen schulden aan voor een product dat je mogelijk geld kost ipv opbrengt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lord Anubis
Dit is je eerste post en het is totaal niet verkeerd om getriggerd te zijn, maar ga geen lening aan. Zet vanaf nu dat geld wat je maandelijks zou moeten betalen ( aflossing en rente) en je huidige winst ( verschil ontvangsten werkgever en kosten laden ) apart om te sparen. Tegen de tijd dat salderen stopt kan je aan de slag; nu is het verdienmodel er nog niet lijkt me.
Weet ook niet hoe de belastingdienst denkt over deze rente aftrek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jefjef
  • Laatst online: 09-07 18:41

jefjef

learning by doing

Lord Anubis schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Dit is je eerste post en het is totaal niet verkeerd om getriggerd te zijn, maar ga geen lening aan. Zet vanaf nu dat geld wat je maandelijks zou moeten betalen ( aflossing en rente) en je huidige winst ( verschil ontvangsten werkgever en kosten laden ) apart om te sparen. Tegen de tijd dat salderen stopt kan je aan de slag; nu is het verdienmodel er nog niet lijkt me.
Weet ook niet hoe de belastingdienst denkt over deze rente aftrek.
aan allen hierboven. jullie hebben gelijk. aanvraag is teruggetrokken en ga me verder inlezen. trigger was ook handel op de onbalans markt maar dit is toch voor mij nog wat ondoorzichtig. ga eerst nog verder inlezen. dank voor jullie opmerkzaamheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
jefjef schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:52:
[...]

aan allen hierboven. jullie hebben gelijk. aanvraag is teruggetrokken en ga me verder inlezen. trigger was ook handel op de onbalans markt maar dit is toch voor mij nog wat ondoorzichtig. ga eerst nog verder inlezen. dank voor jullie opmerkzaamheid
Ik heb nog wel een linkje voor je naar het topic hierover. De topic starter is een mooi begin denk ik. Blijf gerust je vragen stellen. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2258328/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:12
PCJR schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 07:52:
[...]

Klopt, daarom heb ik destijds een Deye hybrid gehaald met assymetric phase feeding. 50kwh, 12kw laden en lossen. Draait net een weekje, erg tevreden.
YouTube: Deye Three Phase Hybrid Inverter 100% Unbalanced Output
[Afbeelding]
Kan deze hybride omvormer ook een noodstroomvoorziening verzorgen? En zo ja, heb je de de hele woning op het noodcircuit zitten?
Puur uit interesse omdat ik zelf ook een dergelijk systeem heb, maar dan van SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Franciesco schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Kan deze hybride omvormer ook een noodstroomvoorziening verzorgen? En zo ja, heb je de de hele woning op het noodcircuit zitten?
Puur uit interesse omdat ik zelf ook een dergelijk systeem heb, maar dan van SMA.
Check even de Deye hybrid youtube filmpjes, die zijn erg handig. En ja er is een Load/ups port op, dus alles kan blijven werken bij grid outage. Nee ik heb mijn huis er niet op, gewoon op grid ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:12
Ieder zijn ding, maar de noodstroomfunctie vond ik juist zoiets dat ik meteen wilde toen ik aan de thuisbatterij ging. Niet perse de hele woning, maar wel de meest belangrijke groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Franciesco schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:23:
Ieder zijn ding, maar de noodstroomfunctie vond ik juist zoiets dat ik meteen wilde toen ik aan de thuisbatterij ging. Niet perse de hele woning, maar wel de meest belangrijke groepen.
Begrijpelijk. Hier de hele woning aan de noodstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
PCJR schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:44:
[...]
Nee ik heb mijn huis er niet op, gewoon op grid ;)
Het is niet omdat je nog aan het grid hangt dat je je woning niet van noodstroom kan voorzien wanneer er geen grid is.
Hang je niet aan het grid werk je altijd in eilandfunctie en dat is iets anders dan een noodstroomvoorziening.
De bedoeling van noodstroom (what's in a name?) is juist dat het systeem automatisch kan overschakelen naar uitsluitend accustroom (en je PV blijft doorwerken) indien geen net beschikbaar.

En wanneer dat niet kan zie ik ook geen reden waarom je dan niet meteen alle kringen daarop zou aansluiten en maar een beperkt aantal kringen.
In tijdelijke eilandfunctie kan je zelf nog altijd beslissen welke toestellen je aan of uitzet.
Bij alleen critical loads beslist het systeem voor jou wat nog kan en wat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 19-10-2024 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Franciesco schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:23:
Dat kan dus gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:50:
En wanneer dat niet kan zie ik ook geen reden waarom je dan niet meteen alle kringen daarop zou aansluiten en maar een beperkt aantal kringen.
In tijdelijke eilandfunctie kan je zelf nog altijd beslissen welke toestellen je aan of uitzet.
Bij alleen critical loads beslist het systeem voor jou wat nog kan en wat niet.
Dacht ik ook, dus ik was rustig in oriëntatie voor een systeem waarop het hele huis zou komen. Maar ik heb toch die reden gevonden om het niet te doen: het basisverbruik van deze apparaten is óók aanzienlijk, terwijl er heel wat uren in het jaar zijn waarop er van laden noch ontladen sprake zal zijn.

Zit nu 'n beetje in de teleurstelling zeg maar, maar daarna toch eerst maar 'ns kijken hoe het plaatje eruit zou zien met pakweg 1/4 tot 1/3 van het huis (op één fase) aangesloten op noodstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Gwaihir schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Dacht ik ook, dus ik was rustig in oriëntatie voor een systeem waarop het hele huis zou komen. Maar ik heb toch die reden gevonden om het niet te doen: het basisverbruik van deze apparaten is óók aanzienlijk, terwijl er heel wat uren in het jaar zijn waarop er van laden noch ontladen sprake zal zijn.

Zit nu 'n beetje in de teleurstelling zeg maar, maar daarna toch eerst maar 'ns kijken hoe het plaatje eruit zou zien met pakweg 1/4 tot 1/3 van het huis (op één fase) aangesloten op noodstroom.
Ben wel nieuwsgierig wat het basisverbruik is voor het systeem dat de volledig van noodstroom voorziet en het systeem dat 1/4 - 1/3 van het huis van noodstroom voorziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Gwaihir @John245 Ik heb daar bij mijn systeem ook over nagedacht

Voor nu zit het hele woonhuis eraan behalve de onderverdelers naar de garage en kapschuur. Dat deze er niet opzitten heeft 2 redenen 1, de zaken daar kan ik best zonder 2, technisch was dit het makkelijkste.

Duur van een onderbreking
Afgelopen 2 jaar is 2 x de netspanning eraf geweest 1 x 8 uur en 1 x 3 uur.

Voor nog veel langere onderbrekingen in de toekomst kan ik in huis overgaan op minimale belasting om zolang mogelijk met de batterij te doen.
BV op een camping gastel gaan koken, Pelletkachel verwarmen.

Ik be nu bezig met een pv systeem welke rechtsreeks de accu laad. Daarnaast wil in mijn bestaande 10 jaar oude omvormer vervangen welke off-grid geschikt is.
In een gedeelte van het jaar kan ik dit dagen volhouden en in april-september volledig.
Wassen gaat dan ook makkelijk.

Natuurlijk kun je een Victron systeem ook met een aggregaat blijven opladen maar dat gaat mij voorlopig nog veel te ver.

Onze koning zei er ook iets over in de troonrede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:40:
@Gwaihir @John245 Ik heb daar bij mijn systeem ook over nagedacht

Voor nu zit het hele woonhuis eraan behalve de onderverdelers naar de garage en kapschuur. Dat deze er niet opzitten heeft 2 redenen 1, de zaken daar kan ik best zonder 2, technisch was dit het makkelijkste.

Duur van een onderbreking
Afgelopen 2 jaar is 2 x de netspanning eraf geweest 1 x 8 uur en 1 x 3 uur.

Voor nog veel langere onderbrekingen in de toekomst kan ik in huis overgaan op minimale belasting om zolang mogelijk met de batterij te doen.
BV op een camping gastel gaan koken, Pelletkachel verwarmen.

Ik be nu bezig met een pv systeem welke rechtsreeks de accu laad. Daarnaast wil in mijn bestaande 10 jaar oude omvormer vervangen welke off-grid geschikt is.
In een gedeelte van het jaar kan ik dit dagen volhouden en in april-september volledig.
Wassen gaat dan ook makkelijk.

Natuurlijk kun je een Victron systeem ook met een aggregaat blijven opladen maar dat gaat mij voorlopig nog veel te ver.

Onze koning zei er ook iets over in de troonrede.
Hier is er ook over nagedacht. Het systeem staat in de kelder van de garage. Vanuit die OVK's worden ook de inductiekookplaat en de warmtepomp gevoed. Dus een no go om dat aan te sluiten. En automatisch sluit je dan ook de woning aan.

Hier plannen aan het maken voor een nieuwe PV installatie. Twee (2) van de drie (3) ouder omvormers willen we dan vervangen door Victron MPPT's.

Maar eerst een tekening maken en kijken of het überhaupt binnen het bestemmingsplan kan.

Pagina: 1 ... 47 ... 68 Laatste