Ah ok, ik dacht dat het stond voor "Nul Op de Meter).Anoniem: 503963 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:19:
@IvoB2 mijn NOM houdt in: onafhankelijkheid van het net. Dus sowieso geen energie uit het net, wel feed to grid als dat verantwoord is.
Wat een hoog teruglevertarief trouwens! Dat halen wij in NL niet, ook niet als je de saldering meerekent.
Het is een specifiek teruglevertarief voor klanten van een burgerenergiecoöperatie (de klanten zijn de aandeelhouders van de leverancier, een deel van de winst strijken we ook nog een sop in de vorm van dividenden) die NIET meer salderen.
Wie nog wil salderen (in de praktijk een terugdraaiende analoge meter) krijgt binnen een jaarnota (in de praktijk 12 maanden) zijn eigen geproduceerde (over)productie 1 op 1 terug.
Maar daar staat wel een forfaitaire kost (prosumententarief) tegenover berekend per kVA omvormervermogen en een onbalansvergoeding berekend per kVA.
De overproductie die je als eindconsument binnen één jaarafrekening NIET zelf verbruikt heeft altijd een nulwaarde. Kan je nadien zelf niet meer opnemen en je krijgt er ook geen vergoeding voor. Is hier altijd zo geweest.
Wanneer ik het goed begrepen heb krijgen jullie op de saldering van eigen opgewekte energie als surplus nog een TLV (recent verminderd met de terugleverboete) maar is die, hoe klein ook, nog altijd positief. Hier is dat surplus altijd nul geweest en betaal je om te salderen sinds midden 2015 ook nog een forfaitair prosumententarief (afhankelijk van de netbeheerder 48€ tot 57€ per kVA) en recentelijk voor de leverancier een onbalansvergoeding (ong. 44,5€/kVA).
Wie met PV afziet van salderen (in de praktijk een DM laten plaatsen) betaalt geen prosumententarief noch onbalansvergoeding, afhankelijk van zijn netafname geen netvergoeding geheven op kWh afname en krijgt voor iedere teruggeleverde kWh een TLV. Maar daar staat tegenover dat je voor iedere afgenomen kWh van het net direct de volle pot betaalt (want je saldeert niets).
Voor je afziet van het (betalend) salderen moet je dus eerst goed gaan rekenen of de kost van salderen (en geen netafname betalen) opweegt tegen niet meer sladeren (en een TLV + netafnamekost).
Dat lukt uiteraard - en afhankelijk van het (lage) huishoudelijke verbruik) met voldoende PV productie en voldoende opslag zodat netafname zo laag mogelijk blijft.
Plaatst een en ander toch in een ander daglicht.