Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 48 ... 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
Hier hangt het meeste aan het noodstroomcircuit, maar toch een aantal zaken niet: de EV laders, de audiogroep, de wasmachine, de vaatwasmachine en een andere PV omvormer niet. Alle overige zaken wel, dus er kan b.v. ook verwarmd (via de WP) en gekookt worden (Inductieplaat en oven).

Mijn hybride SMA omvormer kan 10kW leveren in off grid modus. Normaal gesproken is dat ruim voldoende, maar als ik alles zou aansluiten zou ik wel (extra) moeten opletten wat tegelijkertijd ingeschakeld zou worden. Zeker icm de EV lader.

Daarnaast wordt in mijn systeem het noodcircuit ook gevoed via de hybride omvormer in on-grid modus. Dan kan hij maximaal 13,8kW (3x20A) leveren. Met alles op dat circuit zou dat krap worden. Al zal het met opletten en op beperkte snelheid de EV laden* in veel gevallen vast goed gaan. Maar vooralsnog is het bij mij dus zo aangesloten. Wellicht gaat dat in de toekomst anders worden.

* tegenwoordig laad ik de prive EV in de “goede” maanden alleen op met PV overschot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
John245 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:24:
Ben wel nieuwsgierig wat het basisverbruik is voor het systeem dat de volledig van noodstroom voorziet en het systeem dat 1/4 - 1/3 van het huis van noodstroom voorziet.
Lees even terug naar ca. 26/8 in dit topic voor de ervaringsantwoorden van enkele tweakers hier.

Als ik het goed samenvat, komt het, voor Victron, neer op zo'n 10W baseload voor de 'controller' en 30W per ingeschakelde Multiplus 5000 (ingeschakeld in die modus waarin hij ook noodstroom kan leveren). Voor Deye was het totaal soortgelijk, ook zo'n 100W, maar in één apparaat, dus niet zo makkelijk voor 2/3 weg te laten vallen.

Oftewel: als ik met mijn huis op 5000W noodstroom eigenlijk prima uit de voeten kan, dan, dan spaar ik 60 van de 100W aan continue load uit (526kWh/jaar). Niet volledig natuurlijk, want als ik die andere twee wel koop en regelmatig inschakel voor laden / ontladen, heb ik ook hun verbruik, maar toch. Dat zet wel aan het denken, voor een huishouden wat nooit 'nul op de meter' gaat bereiken.
habbekrats schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:40:
Natuurlijk kun je een Victron systeem ook met een aggregaat blijven opladen maar dat gaat mij voorlopig nog veel te ver.
Nou.. ik lees daar: via de V2L aansluiting van menig EV van vandaag de dag?

Dat kan al ruim voldoende zijn om die grote accu effectief voor eilandbedrijf of stroomstoring in te zetten: de eigen accu van het Victron systeem voor de verbruikspieken en de V2L input voor de rest van de dag en het aanvullen van de Victron accu.

En als de storing enigszins lokaal is, kun je dan ook gaan 'tanken' elders en weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gwaihir schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Dacht ik ook, dus ik was rustig in oriëntatie voor een systeem waarop het hele huis zou komen. Maar ik heb toch die reden gevonden om het niet te doen: het basisverbruik van deze apparaten is óók aanzienlijk, terwijl er heel wat uren in het jaar zijn waarop er van laden noch ontladen sprake zal zijn.

Zit nu 'n beetje in de teleurstelling zeg maar, maar daarna toch eerst maar 'ns kijken hoe het plaatje eruit zou zien met pakweg 1/4 tot 1/3 van het huis (op één fase) aangesloten op noodstroom.
Ik volg even niet.

Ik heb hier in huis geen enkele verbruiker waarbij het basisverbruik vanuit het net hoger is dan vanuit de accu.
En in normale omstandigheden - net beschikbaar - gaan alle toestellen die ik niet gebruik (tijdens nacht, vakantie, langdurige afwezigheid) - sowieso van de stroom af.
De enige verbruikers die hier continu aan de stroom hangen met een continu verbruik zijn de koelkast, de koel/vriescombinatie, de modem/router en de pompen van SWW en WP.
En in een noodtoestand kan op de koel/vriescombinatie na alles van de stroom gehaald. Internet werkt dan toch niet en twee koelkasten zijn dan niet noodzakelijk.
Uiteraard een theoretische beschouwing want al deze toestellen verbruiken in een normale situatie gemiddeld over een etmaal gerekend een 2000 Wh.
En bij een systeem dat blijft functioneren bij netuitval werkt PV ook door. Opslag blijft dan ook doorlopend aangevuld.

Wanneer het basisverbruik van bepaalde apparatuur te hoog is kan je ze in een noodsituatie desnoods ook zelf zonder stroom zetten. Staan ze niet op noodstroom gaan ze sowieso uit en dan zullen ze wel niet zo noodzakelijk geweest zijn.

Dus wat weerhoud je om toestellen die op de noodkring zijn aangesloten en een te hoog basisverbruik hebben dan manueel van de stroom te halen indien de slinkende opslag je daar toe dwingt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@IvoB2 het gaat over het basisverbruik van een ingeschakelde Multiplus (of concurrent) zelf..

Wanneer je zaken hebt aangesloten op de noodstroomkring, blijft de Multiplus zelf altijd in een 'hoge staat van activiteit'. (Logisch, want levert stroom, filtert deze op pieken e.d. en moet 'm zo nodig onmiddellijk vanuit de accu gaan leveren, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:15
Gwaihir schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:41:
[...]

Lees even terug naar ca. 26/8 in dit topic voor de ervaringsantwoorden van enkele tweakers hier.

Als ik het goed samenvat, komt het, voor Victron, neer op zo'n 10W baseload voor de 'controller' en 30W per ingeschakelde Multiplus 5000 (ingeschakeld in die modus waarin hij ook noodstroom kan leveren). Voor Deye was het totaal soortgelijk, ook zo'n 100W, maar in één apparaat, dus niet zo makkelijk voor 2/3 weg te laten vallen.

Oftewel: als ik met mijn huis op 5000W noodstroom eigenlijk prima uit de voeten kan, dan, dan spaar ik 60 van de 100W aan continue load uit (526kWh/jaar). Niet volledig natuurlijk, want als ik die andere twee wel koop en regelmatig inschakel voor laden / ontladen, heb ik ook hun verbruik, maar toch. Dat zet wel aan het denken, voor een huishouden wat nooit 'nul op de meter' gaat bereiken.

[...]

Nou.. ik lees daar: via de V2L aansluiting van menig EV van vandaag de dag?

Dat kan al ruim voldoende zijn om die grote accu effectief voor eilandbedrijf of stroomstoring in te zetten: de eigen accu van het Victron systeem voor de verbruikspieken en de V2L input voor de rest van de dag en het aanvullen van de Victron accu.

En als de storing enigszins lokaal is, kun je dan ook gaan 'tanken' elders en weer door.
Dat betekend dat je 0,0 3 fase systemen in je woning heb. In een all electric woning is dat lastig te realiseren. De warmtepomp en de inductiekookplaat hebben hier graag 3 fasen. En we hebben hier nu 1200 W aan continue load waarvan een deel veroorzaakt wordt door het Victron systeem (niet iets om wakker van te liggen).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:57:
Hier hangt het meeste aan het noodstroomcircuit, maar toch een aantal zaken niet: de EV laders, de audiogroep, de wasmachine, de vaatwasmachine
Begrijp ik niet hoor.
De EV lader, de audiogroep, de wasmachine, de vaatwasmachine hebben hier nul sluipverbruik en schakelen zichzelf nooit uit zichzelf in.
Indien genoeg PV en opslag beschikbaar kan ik ze in eilandmodus dus gewoon gebruiken.
Indien niet (en zouden al heel uitzonderlijke omstandigheden moeten zijn zoals langdurige netuitval gelijktijdig met langdurige zonsverduistering) schakel je die gewoon niet in. Desnoods (indien je niet gelooft dat er geen sluipverbruik is) trek je de stekker eruit.
Zitten hier trouwens allemaal op een schakelbare socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gwaihir schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:49:
@IvoB2 het gaat over het basisverbruik van een ingeschakelde Multiplus (of concurrent) zelf..

Wanneer je zaken hebt aangesloten op de noodstroomkring, blijft de Multiplus zelf altijd in een 'hoge staat van activiteit'. (Logisch, want levert stroom, filtert deze op pieken e.d. en moet 'm zo nodig onmiddellijk vanuit de accu gaan leveren, etc.)
Het verbruik van de MPII zit hier gewoon in die 2000 Wh hoor.
In standby vraagt dat ding een 18 tot 20W.
Nogmaals, het is niet omdat een toestel op het noodcircuit zit dat je het ook moet inschakelen.
Voor een toestel dat geen stroom vraagt noch sluipverbruik heeft moet de MPII ook niet in standby blijven.

Je wasmachine, vaatwas, audio, laadpaal.... schakel je zelf in of uit. Die doen dat - hier toch niet - nooit uit zichzelf.
Ook bij netstroom gaan die hier gewoon met één digitale druk op de knop volledig van de stroom af en alleen op de stroom wanneer ik iets van ze vraag.

Een aggregaat is voor een Victron inverter (bij een MPII iets ingewikkelder dan voor een Quatro) ook totaal geen probleem meer. En daar heb je in 2024 ook geen benzine noch diesel meer voor nodig.
Alleen een EV met een V2L functionaliteit (hier dus de EV6).
Vandaag nog getest. Komt - indien gevraagd - continu 3,6 kW uit en heeft een back up capaciteit tot 74 kWh.
En alles (inductie, oven, microgolf, WP'en, SWW, laadpaal,.....) werkt hier gewoon al jaren op monofase.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 20-10-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
John245 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:51:
Dat betekend dat je 0,0 3 fase systemen in je woning heb.
Nee, dat je er 0 op noodstroom hebt.
In een all electric woning is dat lastig te realiseren. De warmtepomp en de inductiekookplaat hebben hier graag 3 fasen.
Hier ook. Zou dan vermoedelijk alléén de combimagnetron aansluiten en de kookplaat en andere oven niet. En wellicht de Quooker, maar alleen bij stroom beschikbaar. (Dat is nu trouwens ook al zo.)

CV-haard kan de warmte (meestal / voor een groot deel) op peil houden.

En het is ook maar waarmee je vergelijkt: jij kijkt naar wat je verliest, t.o.v. volledige functionaliteit. Ik kijk naar wat ik behoudt, t.o.v. wat 'stroomuitval' betekent, voor een doorsnee huishouden (zoals het onze).
En we hebben hier nu 1200 W aan continue load waarvan een deel veroorzaakt wordt door het Victron systeem (niet iets om wakker van te liggen).
Tja.. dat hoor ik toch alléén mensen zeggen die op jaarbasis een stevig stroomoverschot hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Gwaihir schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

[...]
Tja.. dat hoor ik toch alléén mensen zeggen die op jaarbasis een stevig stroomoverschot hebben.
Hier geen overschot.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:00:
Nogmaals, het is niet omdat een toestel op het noodcircuit zit dat je het ook moet inschakelen.

[..]

Je wasmachine, vaatwas, audio, laadpaal.... schakel je zelf in of uit. Die doen dat - hier toch niet - nooit uit zichzelf.
Ook bij netstroom gaan die hier gewoon met één digitale druk op de knop volledig van de stroom af en alleen op de stroom wanneer ik iets van ze vraag.
@IvoB2, lees even wat er door anderen gezegd wordt. Jij verklaart dit onzin en blijft daarop inhameren. De reden dat je daarop weinig reactie krijgt, is dat jij als enige denkt / volhoudt, dat iemand dat bedoelde..
Het verbruik van de MPII zit hier gewoon in die 2000 Wh hoor.
de, je gebruikt er dus eentje?
Voor een toestel dat geen stroom vraagt noch sluipverbruik heeft moet de MPII ook niet in standby blijven.
Hier volg ik je niet. Jij schakelt een deel van de dag de stroom in je huis uit? Of in een deel van je huis, of..?

Dat lijkt mij nl. wat het betekent wanneer je een MPII uitschakelt waar (een deel van) je huis op de 'noodstroom' kant op aangesloten zit.

Beter gezegd: wat gebruik jij qua noodstroom/eiland-omvormers, wat staat er (grofweg) welk deel van de dag aan, en wat is daarvan het eigen verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
O wacht.. 1200W.. er begint iets te dagen. Jij hebt juist 'n ruim bovengemiddeld jaarverbruik, correct?
(I.t.t. zo te horen tot @IvoB2 die juist veel lager dan ik lijkt te zitten.)

De continue load ligt hier op zo'n 200W, geloof ik.

Hmm.. en over gemiddeld gesproken. Wat is dat eigenlijk, voor een gasloos huis? (Greenchoice stuurt nog trouw het maandelijks vergelijk met hoe we boven andere 4-persoons huishoudens in NL zitten. Tja..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Gwaihir schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

O wacht.. 1200W.. er begint iets te dagen. Jij hebt juist 'n ruim bovengemiddeld jaarverbruik, correct?
(I.t.t. zo te horen tot @IvoB2 die juist veel lager dan ik lijkt te zitten.)

De continue load ligt hier op zo'n 200W, geloof ik.

Hmm.. en over gemiddeld gesproken. Wat is dat eigenlijk, voor een gasloos huis? (Greenchoice stuurt nog trouw het maandelijks vergelijk met hoe we boven andere 4-persoons huishoudens in NL zitten. Tja..)
We zitten iets boven het gemiddelde. En met een batterij is het overzicht van Tibber ook niet zinvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gwaihir schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:11:
[...]
@IvoB2, lees even wat er door anderen gezegd wordt. Jij verklaart dit onzin en blijft daarop inhameren. De reden dat je daarop weinig reactie krijgt, is dat jij als enige denkt / volhoudt, dat iemand dat bedoelde..
Ik vind dat geen onzin.
Ik beschrijf gewoon hoe iedere opgenoemde verbruiker in de praktijk werkt.
Verbruikers gaan doorgaans alleen stroom vragen wanneer ze ingeschakeld worden.
Zeker de vernoemde verbruikers.
Ik lees dus nog steeds geen technische reden waarom ze niet op de noodstroomkring zouden kunnen staan.
Daar kan iedereen zijn eigen mening over hebben en daar naar handelen maar een technische reden is het niet.

Zoals ik schreef is alles hier monofase dus één MPII volstaat hier inderdaad.

Inderdaad, bijna alle verbruikers zitten hier achter een schakelbare socket welke ook het stroomverbruik per toestel continu meet. Ik heb dus een goed idee welke toestellen geen sluipverbruik hebben, welke wel en hoeveel. En de toestellen die niet continu verbruiken (en dat zijn er niet veel) gaan idd gewoon van de stroom af door de socket te ontkoppelen van het stopcontact.
Dat schakelen zit dus niet op de MPII.
Alle kringen - binnenshuis en rond de woning, ik heb vier automatenkasten => woning, laadpaal, tuin, werkhuis - staan continu op de back up en niet op het net.
Maar dat betekent niet dat alle toestellen op die kringen continu stroom verbruiken. Je kan immers ieder individueel toestel naar wens in- en uitschakelen.
Een toestel dat op een kring aangesloten is die in back up staat kan je bij noodstroom dus gewoon gebruiken maar het moet niet. Hier zijn alle kringen critical loads.
Een toestel dat op een kring aangesloten is die niet in back up staat (oly AC loads) maar uitsluitend op netmodus kan je - ook al sje dat zou willen - bij noodstroom niet gebruiken.

Of ik in eilandmodus een verbruiker dus al dan niet zal (kunnen) gebruiken hangt van de beschikbare stroom af en van mijn beslissing en is niet afhankelijk of hij toevallig op als kritische kring staat ingesteld of niet.
Staat bv. je laadpaal op een zonnige dag niet op een kritische kring en je thuisaccu heeft al een SoC van 100% zal je bij netuitval de productie van PV gewoon moeten stilleggen. Zonde. Staat de laadpaal (of een andere verbruiker) wel op een kritische kring kan gewoon productie in de EV accu blijven pompen tot ook deze 100 SoC bereikt (en je gaan andere verbruikers meer nodig hebt).
De EV (indien V2L en aangesloten als aggregaat) kan tijdens volgende uren van minder PV productie dan ook gewoon de thuisaccu bijspringen.
Alleen maar win-win dus.

Hier staan dus, dag en nacht, de toestellen onder stroom die ik op dat tijdstip nodig heb.
De continu verbruikers (koelkast, vries/koelcombi, pompen, modem router staan in een normale situatie altijd onder stroom.
Alles wordt overigens bediend vanop één tablet.

Wat mijn maand- en jaarverbruik is kan je gewoon volgen in het desbetreffende topic (Wat is jouw actuele energieverbruik?) van dit forum.
En ik produceer op jaarbasis meer dan ikzelf verbruik.
Mijn netafname zat vorige jaarnota (1 sept - 30 sept) op 282,5 kWh.
Dit jaar (te tellen vanaf 1/1.24) zit ik op 72 kWh.
Maar dat was nog voor de V2L (die er pas is vanaf juli 24 en tot op heden nog niet noodzakelijk is geweest).

[ Voor 69% gewijzigd door IvoB2 op 20-10-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:22:
Wat mijn maand- en jaarverbruik is kan je gewoon volgen in het desbetreffende topic (Wat is jou actuele energieverbruik?) van dit forum.
Het topic "Wat is jou actuele energieverbruik?" (zonder en met "w") wordt niet door de zoekfunctionaliteit gevonden :|. En ik kan met niet voorstellen dat je er toevallig het gebruik van je MPII in genoemd hebt - want dat was de vraag.

Verder ben ik wel klaar met - niet voor het eerst - door jou afgeplast worden over wat je zelf verzint. Ik vind daar helemaal niets 'gewoon' aan. Ik vind het nogal sfeer verziekend. Dus, het vriendelijk maar wel dringend verzoek hier een gesprek over het (rust)verbruik van omvormers gewoon mogelijk te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Het rustverbruik van de MPII schommelt hier - zoals eerder geschreven - tussen de 18 en 20W.
Dat dit bij meerdere MPII's en in andere omstandigheden een andere uitkomst kan geven betwist ik niet.
De details over het verbruik van een MPII passen ook beter in de verschillende Victron gerelateerde topics en niet in het algemener topic over de thuisaccu zoals dit er eentje is.

[ Voor 60% gewijzigd door IvoB2 op 20-10-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
John245 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:20:
We zitten iets boven het gemiddelde. En met een batterij is het overzicht van Tibber ook niet zinvol.
Om 't van deze kant nog iets concreter te maken: zo'n 8 à 9000kWh / jaar.

Dat zou met het toevoegen van ruim 100W continu verbruik, voor zo'n noodstroominstallatie, dus 10% omhoog komen. Dat vind ik zeker iets om rekening mee te houden.

Tot nu toe zie ik dat vooral uit kunnen* voor wie er flink in stapt: ofwel zoveel PV dat het eilandbedrijf wordt voor een significant deel van het jaar, ofwel zoveel verbruik en accu's, dat die 100W op een fors plaatje meer wegvalt (dan bij ons).

*Hiermee bedoel ik niet direct 'winstgevend' of zo, maar toch wel: goed te onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Meer dan 80% vind ik persoonlijk al significant.
Het gemiddelde over een volledig jaar zit hier rond de 86% eilandgebruik, inclusief alle verbruikers en het systeemverbruik.
Dit jaar zit ik (maar de winter moet nog komen) door de combinatie van PV en thuisaccu op een zelfvoorzienigheidsgraad van 95,7% bij een zelfverbruik van 51,7%
En dat zijn cijfers bekomen via mijn energieleverancier en netbeheerder gecombineerd in mijn persoonlijk Energie ID.
Dus geen cijfers die ik zelf verzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Gwaihir schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Om 't van deze kant nog iets concreter te maken: zo'n 8 à 9000kWh / jaar.

Dat zou met het toevoegen van ruim 100W continu verbruik, voor zo'n noodstroominstallatie, dus 10% omhoog komen. Dat vind ik zeker iets om rekening mee te houden.

Tot nu toe zie ik dat vooral uit kunnen* voor wie er flink in stapt: ofwel zoveel PV dat het eilandbedrijf wordt voor een significant deel van het jaar, ofwel zoveel verbruik en accu's, dat die 100W op een fors plaatje meer wegvalt (dan bij ons).

*Hiermee bedoel ik niet direct 'winstgevend' of zo, maar toch wel: goed te onderbouwen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Dit jaar de accucapaciteit verhoogd van 19,2 naar 38,4 kWh en in de berekeningen zie je meteen dat alles efficiënter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:59:
Het rustverbruik van de MPII schommelt hier - zoals eerder geschreven - tussen de 18 en 20W.
Dat dit bij meerdere MPII's en in andere omstandigheden een andere uitkomst kan geven betwist ik niet.
De details over het verbruik van een MPII passen ook beter in de verschillende Victron gerelateerde topics en niet in het algemener topic over de thuisaccu zoals dit er eentje is.
Dank je. Dat is al flink anders dan de eerder genoemde 30W (ook een echte meting) en geeft aan dat ik die topics 'ns in moet duiken, alvorens mijn denken al te zeer vast te leggen.

Maar dat begint voor mij toch juist hier in het algemene topic, om een indruk te krijgen van eventuele verschillen tussen de merken. Is er bijvoorbeeld ook een 'schot voor de boeg' van een SMA setup (of eigenlijk: zoveel mogelijk merken) om aan het lijstje van tot nu toe Victron en Deye toe te voegen, @Franciesco?

D.w.z. aan welk verbruik zit je vast, puur omdat je een 3-fase noodstroom setup hebt draaien? (Waar je indien puur 'netgekoppeld' de omvormer op veel momenten in een diepe slaap zou laten gaan.)
IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:07:
Meer dan 80% vind ik persoonlijk al significant.
Is dit ironie? Het komt op mij niet over..

Ik gok dat 'significant' in deze context ergens tussen de 10 en 20% van het jaar begint.

Natuurlijk valt jouw setup daar met groot gemak onder. Die vind ik ook geweldig interessant.

Maar ik vind het ontzettend vermoeiend met je in gesprek te zijn, omdat je elke vorm van 'common ground' voortdurend lijkt te missen en dan nog maar wat meer 'tegenaanval' inzet. (Echt, niemand hier vind het onzin nodeloze verbruikers uit te schakelen, daarom had ook niemand het erover..)

[ Voor 22% gewijzigd door Gwaihir op 20-10-2024 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ieder zijn eigen uitgangspunten maar richting noodstroom/permanente eilandfunctie zou ik zelf nooit kiezen voor een driefase configuratie. Je legt dan immers al je eieren in één mand.
Maar voor elke parallele fase (dat kunnen er ook twee zijn ipv drie) een afzonderlijke inverter en PV string.
Dan kan je de inverters en PV-strings die je niet nodig hebt (bv. tijdens de zomermaanden) gewoon op non actief zetten waardoor ze ook geen sluipverbruik genereren om standby te blijven. En wanneer wel nodig (bv in het stookseizoen) activeren.

Toekomstgericht zou ik (maar ook daar ieder zijn eigen mening over) ook niet investeren in één grote stationaire accuopslag maar door een combinatie van een kleinere thuisaccu en een grotere opslag in de HV accu van een EV.
Er zijn relatief maar weinig dagen op een jaar dat je - in een goed geïsoleerde woning met zuinige verbruikers - al die opslag echt nodig hebt.

De combinatie van stationaire en mobiele acu's met verschillende strings PV zorgen dan voor de hoofdvoorziening (waar je dan ook geen AC omvormer meer voor nodig hebt en de DC stromen vanuit PV via MPPT met minder verliezen rechtstreeks naar de DC opslag laat lopen) en het net wordt dan eventueel de back up waardoor aan die zijde een monofase aansluiting meer dan volstaat.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 20-10-2024 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 08:17
Die nullast stroom / verbruik van je hele installatie is een factor waar je je suf op kunt rekenen. Ik hoop uiteindelijk ~ 10kwp pv te hebben waarvan 60% door Victron mppt regelaars.

Door de hoeveelheid pv kan ik dit altijd via pv opwek wegstrepen ( ook in de winter)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:15:
Ieder zijn eigen uitgangspunten maar richting noodstroom/permanente eilandfunctie zou ik zelf nooit kiezen voor een driefase configuratie. Je legt dan immers al je eieren in één mand.
Helaas drukken de door @John245 genoemde apparaten en de stroomaansluitingen in Nederland wel in die richting. En ook de laadaansluiting van die EV die je noemt, trouwens.

Is een zware eenfase aansluiting in Vlaanderen makkelijker te regelen?

Oh.. wat betreft de inductiekookplaat, @John245. Ik denk dat we ons daar vergissen: die kan ook prima op 3x 16A uit dezelfde fase. Dat we dat doorgaans niet doen, heeft met de hoofdaansluiting te maken.

Eigenlijk voelde het vooral logisch: stroom komt nu eenmaal in drie fasen uit de centrale, dus laat me proberen daarop netjes aan te sluiten.. Iets waar ik sinds 3-fase omvormer en WP zijn geplaatst ook wel second thoughts over heb gehad, ja..
Maar voor elke parallele fase (dat kunnen er ook twee zijn ipv drie) een afzonderlijke inverter en PV string.
Dan kan je de inverters en PV-strings die je niet nodig hebt (bv. tijdens de zomermaanden) gewoon op non actief zetten waardoor ze ook geen sluipverbruik genereren om standby te blijven. En wanneer wel nodig (bv in het stookseizoen) activeren.
Interessant..

Of omschakelen. D.w.z. wat als ik pas bij stroomuitval een aantal zaken achter MPII's (of concurrenten) zet i.p.v ervoor? Dan heb ik ononderbroken stroom op elektronica, licht e.d. én kan de afgeslagen WP en SolarEdge setup etc. bij stroomuitval gewoon weer aan.
Toekomstgericht zou ik (maar ook daar ieder zijn eigen mening over) ook niet investeren in één grote stationaire accuopslag maar door een combinatie van een kleinere thuisaccu en een grotere opslag in de HV accu van een EV.
Er zijn relatief maar weinig dagen op een jaar dat je - in een goed geïsoleerde woning met zuinige verbruikers - al die opslag echt nodig hebt.
Of ik zuinige verbruikers heb / ga hebben, laat ik maar even in het midden ;). Verder is dit exact de koers die ik al enkele jaren voor me zie.
De combinatie van stationaire en mobiele acu's met verschillende strings PV zorgen dan voor de hoofdvoorziening (waar je dan ook geen AC omvormer meer voor nodig hebt en de DC stromen vanuit PV via MPPT met minder verliezen rechtstreeks naar de DC opslag laat lopen) en het net wordt dan eventueel de back up waardoor aan die zijde een monofase aansluiting meer dan volstaat.
Zoveel PV kan ik hier bij lange na niet kwijt. Daarnaast kan ik ook niet uitsluiten dat ik over enkele jaren wellicht een veel overdag rijdende EV (of twee) weer voor de volgende werkdag bij te laden heb. En dan blijkt zoiets een kaartenhuis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gwaihir schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:35:
[...]
Is een zware eenfase aansluiting in Vlaanderen makkelijker te regelen?
Wanneer je ervoor wil betalen is hier alles te regelen.
Maar mijn uitgangspunt is nu net zoveel mogelijk te regelen zonder net en wel op PV en opslag en al zeker niet te betalen voor een netaansluiting die ik maar zelden nodig heb.
Voorlopig gebruik ik het net voornamelijk om tegen een vergoeding overproductie terug te kunnen leveren. Wijzigt zich dat (geen teruglvergoeding meer of erger, betalen voor netinjectie) dan gaat de knop richting net hier permanent om.

Ik heb een 1 x 40A netaansluiting en die heb ik nog nooit maximaal nodig gehad.
Ook de laadpaal niet. Dat is een Alfen 3F32A laadpaal maar eveneens monofase aangesloten dus kan max. 7,4 kW vermogen trekken. En ook dat niet nodig gezien ik doorgaans op 1,4 tot 5 kW vermogen laad.

Voor wie (altijd) gehaast is en op 22 kW wil laden en driefasig inductie wil koken om enkele minuten te winnen (water of wat dan ook koken op monofase inductie (1F32A) is sinds de ingebruikname in 2013 hier nog nooit een probleem geweest) heeft uiteraard wel een driefasige aansluiting nodig (maar daarom, zie voorgaande, nog een driefasige inverters).
Comfortabel verwarmen (één A2A en één A2W WP) is hier sinds 2014 nog geen enkele winter een probleem geweest. Wil je dat op een laag vermogen doen heb je uiteraard wel een goed geïsoleerde woning nodig (en dat staat hier sinds 2019-2020 op punt).

En in Vlaanderen wordt je niet afgerekend op je aansluitvermogen maar op het werkelijk vermogen dat je verbruikt (2,5 kW forfaitair en alles daarboven afgerekend volgens maandelijks max. gemiddeld klokkwartiervermogen).
Om dat netvermogen 24/7 onder de 2,5 kW of op jaarbasis onder de 500 kWh netafname te houden (in het tweede geval betaal je bovenop het forfaire deel van 2,5 kW/±100€ geen netbelasting en doet het werkelijke afgenomen kwartiervermogen er niet toe) maak je dus beter gebruik van een thuisaccu om die vermogensschommelingen buiten het net te houden.

Wie zonder net kan deelt zelf de kaarten en is niet afhankelijk van diegene die het dek schudt en deelt.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 20-10-2024 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 15:53:
[...]

Begrijp ik niet hoor.
De EV lader, de audiogroep, de wasmachine, de vaatwasmachine hebben hier nul sluipverbruik en schakelen zichzelf nooit uit zichzelf in.
Indien genoeg PV en opslag beschikbaar kan ik ze in eilandmodus dus gewoon gebruiken.
Indien niet (en zouden al heel uitzonderlijke omstandigheden moeten zijn zoals langdurige netuitval gelijktijdig met langdurige zonsverduistering) schakel je die gewoon niet in. Desnoods (indien je niet gelooft dat er geen sluipverbruik is) trek je de stekker eruit.
Zitten hier trouwens allemaal op een schakelbare socket.
Het gaat mij niet om het sluipverbruik, want die zijn voor de (vaat)wasmachine inderdaad nul. En de verbruikers die wel een standby verbruik hebben kunnen prima op het noodcircuit. Dat vermogen tikt in mijn geval maar beperkt aan.
Het gaat me vooral om gelijktijdig gebruik in het geval van noodstroom. Als ik niet thuis ben en de noodstroomvoorziening treedt in werking terwijl bv de auto aan het laden was op 3 fasen en de wasmachine staat ook aan dan zou het in mijn geval kunnen dat de omvormer overbelast wordt en het ding uitschakelt en ik alsnog zonder stroom zit. Het is dan ook vooral de EV lader die potentieel een probleem vormt want zelfs op het minimale laadvermogen kost me dat al bijna de helft van het vermogen wat de omvormer per fase kan leveren: 1,4kW van de ca 3,4kW per fase die beschikbaar is in off-grid modus. Een wasmachine die dan gelijktijdig tijdelijk rond de 2,5kW verbruikt kan dan dus net te veel zijn.
Je zou dit een beperking van het 3-fasen systeem kunnen noemen.

Natuurlijk: daar valt om heen te werken maar vind ik vooralsnog niet nodig. Maar inderdaad, een nadeel kan zijn dat in een noodstroomsituatie met volle thuisbatterij de overtollige PV niet met de EV lader naar de auto gestuurd kan worden. Al zou ik dan tijdelijk met de granny lader de EV kunnen bijladen (de garage waar de EV in staat heeft wel noodstroom).

Mocht ik ooit off grid willen gaan, dan wordt het verhaal anders en zijn er nog wel diverse aanpassingen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Gwaihir schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 17:08:
[...]
Maar dat begint voor mij toch juist hier in het algemene topic, om een indruk te krijgen van eventuele verschillen tussen de merken. Is er bijvoorbeeld ook een 'schot voor de boeg' van een SMA setup (of eigenlijk: zoveel mogelijk merken) om aan het lijstje van tot nu toe Victron en Deye toe te voegen, @Franciesco?

D.w.z. aan welk verbruik zit je vast, puur omdat je een 3-fase noodstroom setup hebt draaien? (Waar je indien puur 'netgekoppeld' de omvormer op veel momenten in een diepe slaap zou laten gaan.)
Ik heb het zelf nooit gemeten, maar SMA geeft 44W op als zelfconsumptie gedurende de nacht. Ik ga er daarbij vanuit dat dat incl “noodstroom monitoring” is, maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Franciesco schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:36:
Ik heb het zelf nooit gemeten, maar SMA geeft 44W op als zelfconsumptie gedurende de nacht. Ik ga er daarbij vanuit dat dat incl “noodstroom monitoring” is, maar zeker weten doe ik dat niet.
Heb je een mogelijkheid het te meten? Voor een 3-fase noodstroom omvormer (van zo'n 10 of 11kW?) zou dit een zeer net verbruik zijn, zo lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:25:
[...]
Het gaat mij niet om het sluipverbruik, want die zijn voor de (vaat)wasmachine inderdaad nul. En de verbruikers die wel een standby verbruik hebben kunnen prima op het noodcircuit. Dat vermogen tikt in mijn geval maar beperkt aan.
Het gaat me vooral om gelijktijdig gebruik in het geval van noodstroom. Als ik niet thuis ben en de noodstroomvoorziening treedt in werking terwijl bv de auto aan het laden was op 3 fasen en de wasmachine staat ook aan dan zou het in mijn geval kunnen dat de omvormer overbelast wordt en het ding uitschakelt en ik alsnog zonder stroom zit. Het is dan ook vooral de EV lader die potentieel een probleem vormt want zelfs op het minimale laadvermogen kost me dat al bijna de helft van het vermogen wat de omvormer per fase kan leveren: 1,4kW van de ca 3,4kW per fase die beschikbaar is in off-grid modus. Een wasmachine die dan gelijktijdig tijdelijk rond de 2,5kW verbruikt kan dan dus net te veel zijn.
Je zou dit een beperking van het 3-fasen systeem kunnen noemen.
Ah nu begrijp ik je redenering.
Andere uitgangspunten dus.

Hier draaien relatief grote verbruikers nooit gelijktijdig en al helemaal niet wanneer er niemand thuis is.
Gezien doorgaans alles op PV +accu draait waarbij het vermogen van de verbruikers het vermogen van de accu inverter niet overschrijdt doet dat probleem zich niet voor.
En voor noodstroom wordt hier in de zomer (bij voldoende voorspelde PV instraling) 10% min. SoC aangehouden en in de winter min. 50 tot 70%.
Bij uitval net wordt er automatisch overgeschakeld naar de accu en dan is de opslag beschikbaar tot 0% SoC.
Laden gebeurt thuis uitsluitend op zonnestroom en volgens beschikbare overproductie. Bij onvoldoende vermogen schakelt de laadpaal zich automatisch terug tot de min. waarde van 1,4 kW (en wanneer er onvoldoende SoC in de accu zit kan dat tijdelijk zelfs naar 0 maar dan wordt het laden onderbroken).

Dat probleem kan zich hier dus niet voordoen.

Voor de WP verwarming en SWW is er bij een gelijktijdige combinatie van langdurige onbeschikbaarheid net, grote koude en weinig tot geen zon ook nog een back up in de vorm van een speksteenkachel met een ingebouwd circuit voor SWW. Twee uur stoken (12 tot 20 kg) houdt de woning dan 36 tot 48 uur op temperatuur zonder dat er, buiten die twee uur, iemand aanwezig moet zijn en zorgt eveneens voor 300 liter SWW. Dat vraagt dan gedurende tien uur een 7 tot 10W vermogen en heeft nauwelijks invloed op de accucapaciteit.

Maar idd ander uitgangspunt.
Hier loopt alles al sinds 2021 in een testfase voor off grid.
Niet om te bepalen hoe groot de opslag moet zijn (die is met 15 + 74 kWh reeds meer dan voldoende) maar om in de praktijk uit te testen hoeveel PV er nog moet bijkomen op de ZZO gerichte dakhelft om ook in de wintermaanden 100% zelfvoorzienend te zijn (en behoudens technische problemen met de WP'n, opslag en PV full electric verder te kunnen).

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 20-10-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Gwaihir schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Heb je een mogelijkheid het te meten? Voor een 3-fase noodstroom omvormer (van zo'n 10 of 11kW?) zou dit een zeer net verbruik zijn, zo lijkt het.
De enige manier om dit te meten is denk ik alle groepen uitzetten als het donker is, behalve die van de hybride omvormer. Het vermogen wat dan nog verbruikt wordt zou dan die van de hybride omvormer moeten zijn.

Of maak ik hier een denkfout? En/of zie jij, of iemand anders, alternatieve mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-06 22:15
Aangezien deze Topic gaat over de vraag of een thuis accu al interessant voor mij is, het volgende.
Totale opbrengst van de zonnepanelen vanaf 01-01-2024 t/m 20-10-2024 = 6030 kWh.
Teruggeleverd naar het net vanaf 01-01-2024 t/m 20-10-2024 = 2514 kWh
Dus eigen opgewekte energie verbruik = 3516 kWh = 58%.
Hoofdverbruikers zijn 2 * EV (totaal 20.000 km/jaar) en warmtepomp. We hebben een dynamisch energie contract.

Hoe zien jullie dit? Is een thuisaccu interessant vor mij of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Harold Halewijn heeft een mooie video gemaakt, wat kan een thuis batterij in 12 maand opleveren.
YouTube: Wat heeft de thuisbatterij mij in 12 maanden opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01
Franciesco schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:10:
[...]
De enige manier om dit te meten is denk ik alle groepen uitzetten als het donker is, behalve die van de hybride omvormer. Het vermogen wat dan nog verbruikt wordt zou dan die van de hybride omvormer moeten zijn.

Of maak ik hier een denkfout? En/of zie jij, of iemand anders, alternatieve mogelijkheden?
Mits er geen verbruik is uit de accu.
Een enkel zuiver noodstroom hybride zal waarschijnlijk niet de accu benutten een hybride voor ook normaal eiland gebruik of met nul op de meter werkmode wel.

Bijv Een Deye welke niet enkel noodstroom is, is het afhankelijk van de werkmode en settings of deze alles van net / accu betrekt of deels van beide.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:48:
[...]
Hier loopt alles al sinds 2021 in een testfase voor off grid.
Niet om te bepalen hoe groot de opslag moet zijn (die is met 15 + 74 kWh reeds meer dan voldoende) maar om in de praktijk uit te testen hoeveel PV er nog moet bijkomen op de ZZO gerichte dakhelft om ook in de wintermaanden 100% zelfvoorzienend te zijn (en behoudens technische problemen met de WP'n, opslag en PV full electric verder te kunnen).
Toevallig heb ik ook een EV6 met ca 74kWh netto batterijcapaciteit. Maar helaas met de huidige hybride omvormer geen optie om die via V2L in te zetten als backup batterij als de thuisbatterij leeg geraakt is.

In de winter reserveer ik ook een gedeelte van de (22kWh) thuisbatterij voor de noodstroomvoorziening. Ik varieer dit een beetje door het seizoen heen: tijdens mildere buitentemperaturen iets van 30%, als het langdurig kouder is (etmaal gemiddelde rondom nul of lager) iets van 50%. Maar dit jaar is mijn eerste volle jaar met thuisbatterij (geïnstalleerd eind november 2023) dus ik ben nog wat aan het experimenteren met de instellingen.

Mijn ultieme droom, wat betreft energievoorziening, is off grid gaan*. Maar of dat ooit gaat lukken weet ik niet. Vooral de EV is daarbij de grooste uitdaging in de winter, maar in koude grijze weken de warmtepomp ook. Afgelopen voorjaar en zomer heb ik nog diverse aanpassingen doorgevoerd die de zelfvoorzieningsgraad moeten verbeteren: met name extra isolatie van de woning, extra PV en de “slimme” EV lader. Beter isolerende glas dan de HR++ die ik nu heb staat nog op het wensenlijstje.
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen deze winter!

* nu door een goede terugleververgoeding financieel nog niet slim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Domba schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

Mits er geen verbruik is uit de accu.
Een enkel zuiver noodstroom hybride zal waarschijnlijk niet de accu benutten een hybride voor ook normaal eiland gebruik of met nul op de meter werkmode wel.

Bijv Een Deye welke niet enkel noodstroom is, is het afhankelijk van de werkmode en settings of deze alles van net / accu betrekt of deels van beide.
Mijn systeem staat ingesteld dat netafname geminimaliseerd moet worden. Stroom zal dus eerst uit PV of uit de batterij gehaald worden, dan pas uit het net als beide in vermogen of capaciteit tekort schieten.
Als het donker is en de batterij is voldoende gevuld zou dus al het verbruik uit de batterij moeten komen. Wat met alle groepen uitgeschakeld in mijn denkwijze alleen het opgenomen vermogen van de hybride omvormer zou moeten zijn.

Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Franciesco schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:39:
[...]
Mijn systeem staat ingesteld dat netafname geminimaliseerd moet worden. Stroom zal dus eerst uit PV of uit de batterij gehaald worden, dan pas uit het net als beide in vermogen of capaciteit tekort schieten.
Als het donker is en de batterij is voldoende gevuld zou dus al het verbruik uit de batterij moeten komen. Wat met alle groepen uitgeschakeld in mijn denkwijze alleen het opgenomen vermogen van de hybride omvormer zou moeten zijn.

Of begrijp ik je verkeerd?
Als het donker is en alle verbruikers , uitschakeld zijn, het idle verbruik is beide samen.
Mijn hint was enkel het eventuele verbruik uit de accu niet te vergeten.

Mijn Deye 12k SG04LP3, gebruikt met netspanning aanwezig 116W en zonder (off-grid) ~85-90W idle.
Het verschil is het setpoint /nul op de meter te handhaven of netkwaliteit controle ook energiekost.
De reden dat ik zoveel mogelijk uren maak zonder netspanning, wat me ca 220kWh/j bespaart
Als ook maar 1 Deye 24/7 actief heb en de andere alleen tijdens PV opwek voor de DC-koppeling en wanneer ik day ahead uurprijs extra hoog of laag zijn.

Wat betreft de link boven mijn vorige post naar de YT van Harold Halewijn, het blijft lastiig, het vergelijken met een AC gekoppelde PV systeem met DC-gekoppeld en een andere gebruiks-strategie en andere hoeveelheden energie,
ik heb maar 74% van de 12850kWh Accu in en dan nogeens 60+% als DC-DC , ook nogeens 41% aan verbruik in de woning (9732kWh) met een overall verlies die wel 1000kWh lager ligt, vanwege aangepast hybride gebruik en veel DC-DC.
De 79.8% efficientie van Harold is best netjes voor een zuivere AC koppeling, die ca 10% lager is dan mijn 89,2% en overgrote deel in verschil is voornamelijk vanwege PV DC-DC gekoppeld naar accu, mijn AC gekoppelde overall eff. ligt ook maar enkele procentpunten hoger ergens rond 82-85% eff, afhankelijk van het gebruikte vermogen, alleen is dat maar een klein aandeel.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:27:
[...]
* nu door een goede terugleververgoeding financieel nog niet slim
Idem.
Ik krijg voor de groene stroom die ik zelf verbruik netto nog 33 cent/kWh, voor de stroom die ik aan het net teruglever 40,5 cent/kWh en voor de groene stroom die ik in de EV injecteer 58 cent/kWh.
Voor de accu kreeg ik ook subsidie.

Om de groene stroomvergoeding te behouden en de subsidie niet te moeten terugbetalen dien ik nog tot 2031 aan het net gekoppeld te blijven.
Deze periode gebruik ik dan maar om in de praktijk uit te testen wat er nog nodig is om me los te koppelen van het net zonder daarbij aan comfort in te boeten.
Voorlopig ziet het er (na drie jaar testen) naar uit dat ik de productiecapaciteit dan moet uitbreiden van 5,6 naar 15,2 kWp.

De laadpaal is hier geen probleem.
De EV is voor ons geen noodzaak en dient nu hoofdzakelijk om overproductie van PV te verkopen aan een goede prijs.
Of we in 2031 nog een BEV zullen nemen zien we dan wel weer en hangt af van de dan geldende voorwaarden. Zijn deze ongunstig dan kunnen we ook verder met een elektrische deelauto, onze e-bikes en het OV. In 2026 wordt sowieso onze volgende (bijna passief) woning opgeleverd en deze is maar een hondertal meter van het stadscentrum gelegen waardoor een eigen auto al helemaal niet meer nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-06 16:47
Hallo iedereen

Hebben hier een luna2000 10 kwh batterij gekoppeld aan sun2000 omvormer.

Wanneer de batterij ‘leeg’ is (ik heb minimal SoC op 10% staan), gaat er heel de tijd 50 W naar de batterij.
Is dat het sluipverbruik van de batterij? Of van de omvormer?
Kan dit voorkomen worden?

Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ptob_aQhk2IxcaZwtnQznXnIeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6QW6LbAalYg4RgNNMCJAzOC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 15:24
MatteC schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:01:
Hallo iedereen

Hebben hier een luna2000 10 kwh batterij gekoppeld aan sun2000 omvormer.

Wanneer de batterij ‘leeg’ is (ik heb minimal SoC op 10% staan), gaat er heel de tijd 50 W naar de batterij.
Is dat het sluipverbruik van de batterij? Of van de omvormer?
Kan dit voorkomen worden?

Bedankt!
[Afbeelding]
Kan het zijn dat dat is om te voorkomen dat die in n diepe ontlading terecht komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03
Die 50W is geen vreemde waarde om de aansturing actief te houden, alles door te geven naar de monitoring, de omvormer te bevragen, het energieverbruik op te volgen. Is inderdaad sluipverbruik.
Je zou de batterij kunnen afkoppelen, maar dan kan die niet meer opladen als je opwek weer start. Dan zou je enkel na zonsondergang als de batterij leeg is deze moeten afkoppelen; maar de aansturing om dat te schakelen heeft ook weer een sluipverbruik dus dan ben je een gat aan het vullen door een nieuw gat te graven...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je moet de batterij niet afkoppelen om minder stroomverbruik te hebben.
Geen idee hoe dat bij een "Luna" is ingesteld (daarvoor moet je de technische specs raadplegen) maar hier is het systeemverbruik bij laden en ontladen een 50W maar in standby modus slechts 18W.
En het heeft weinig zin om een volledig systeem te ontkoppelen om in langdurige rust per uur 18 Wh te besparen.
Tijdens de nacht is het sluimerverbruik van de volledige woning hoger dan 18 W. Door het opslagsysteem af te koppelen zou je dan gedurende een uur of 8 meer van het net gaan afnemen dan die 150 Wh te besparen bij een ontkoppeld systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-06 16:47
Ik heb het probleem gevonden: om te kunnen peak shaven (in Belgie heel belangrijk), heb ik de optie 'Batterij laden met netstroom' aanstaan.
Hierdoor gaat de omvormer + batterij nooit in standby modus...

Wel jammer dat mij dit in de wintermaanden +- 0.75 kWh per dag kost (15u à 50 W)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer peakshaven in Vlaanderen (in de rest van België doet het er niet toe want daar kan je gewoon salderen) noodzakelijk is betekent dat gewoon dat de opslag-/productiecapaciteit in verhouding tot je verbruik te laag is.

Ik woon ook in Vlaanderen en doe totaal niet aan peakshaving maar hou de netafname zo laag mogelijk. Slaag je in dat laatste (maar dan heb je voldoende opslagcapaciteit nodig) dan wordt het bovenforfaitaire captar je niet aangerekend noch de kWh netkost voor de stroom die je in de winter nog uit het net moet halen.
Het forfaitaire captar kan je ook met PV en een thuisaccu niet voorkomen want het word je zelfs aangerekend bij een nulverbruik.

(Niet dat het er hier echt toe doet want ook zonder ingestelde peakshaving is de klokkwartier vermogensafname vanuit het net nooit hoger dan 2 kW, dus ruim onder het forfaitaire aangerekende vermogen.) :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 30-10-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:57
Is er al een topic voor de Haier Smart Cube? Ik kan hem niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
DaanTriple7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:23:
Naar mijn weten niet, als je denkt dat daar voldoende animo voor is (vind hem zelf ook wel interessant en al wat video's over gezien), dan kan je er evt. wel een topic voor aanmaken incl. goede topicstart?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:57
@Taro Ja dat wil ik wel doen als ik terug ben van vakantie. Ik heb m'n laptop niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:43
IvoB2 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:17:
Ik krijg voor de groene stroom die ik zelf verbruik netto nog 33 cent/kWh, voor de stroom die ik aan het net teruglever 40,5 cent/kWh en voor de groene stroom die ik in de EV injecteer 58 cent/kWh.
Hoe kom je aan 33 en 40,5 c/kWh?
Ik vermoed dat je nog GSC ("groene stroom certificaten", waarschijnlijk aan €330/MWh) krijgt en die hier verrekend?

Bij welke leverancier krijg je vandaag nog 7,5 c/kWh om te injecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
1. Fluvius tem 6/2031
2. Ecopower tot 31/12/2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 20:21
mogguh allen;
zit alweer enige tijd wat "vast" en wellicht dat iemand hier in eenzelfde schuitje als ik zit of tenminste een oplossing (richting) weet..
de situatie:
ik heb een hoog energie verbruik, full electric woonhuis + schuur en een aantal zakelijke installaties wat voor een hoog verbruik zorgt. een rustig dagje is 150 kWh voor mij, een druk dagje is 350kWh.
aan dat verbruik wordt al veel tijd gespendeerd om dat omlaag te krijgen, daarintegen ligt er ook een zonnepanelen installatie waartegen dat weg te strepen is.. 69kWp aan panelen met 55kW aan omvormers.
ik mag mij nog gelukkig rekenen dat ik gebruik kan maken van de salderingsregeling dus van de ene kant zit ik nog wel even goed..

al woon ik een beetje "achteraf" bij mij schieten de nieuwe woonwijken ook als paddestoelen uit de grond en uiteraard allemaal energieneutraal.. oftewel, overdag veel teruglevering en snachts veel opname. de netspanning giert bij mij tussen de 215 volt en 245 volt gedurende de dag en nacht. geen ideale situatie maar de netbeheerder geeft aan dat dit binnen de spec valt en dat dit nu eenmaal een uitkomst is van een overvol electra net.

dus; ik wil accu's.
met mijn goede gedrag sta ik klaar met een zak geld, een plan en een intentie, maar helaas loop ik tegen de weerbarstigheid aan van de realiteit.

mijn plan;
een 50kW omvormer hangen, daarmee moet ik het redden. ik heb een 3X63A aansluiting waarmee ik mijn stroom levering en teruglevering red, dus daarmee moet ik uit kunnen. ik wil starten met 100kWh aan accus en de optie om dit uit te breiden naar 300kWh.
ik heb een betrouwbare leverancier gevonden , in eerste instantie een design om Victron heen met een 3 stuks multiplus en een energie opslag systeem gebaseerd op 5kWh accu pakketten. helemaal prima. als bijkomende eis heb ik namelijk dat het ook de spanning moet afvlakken/stabiliseren en als noodstroom moet kunnen dienen.

nu loop ik tegen het volgende aan;
wil ik accu';s binnen mijn schuur plaatsen, dan heb ik onmiddelijk de verzekering op mijn dak. de accu's moeten in een 60 minuten brandwerende ruimte geplaatst worden inclusief voldoende ventilatie, een directe nooduitgang, een brandmelding met doorschakeling en een explosie luik. ga ik over de 100kWh heen dan moet daar ook nog een blusinstallatie in met doorkoppeling naar de brandweer waarbij de verzekering zich baseerd op de PGS normen.

dus, dan maar naar buiten zou je denken. daar heb je heel mooie kant en klare oplossingen voor. een soort "Trafo stationnetje" met 100kWh aan accus, uitbreidbaar, 50KW omvormer erin, enkel netwerk, water en stroom erheen en knallen. fantastisch. ik heb een stuk grond achter mijn schuur daar kan het mooi staan. dat is wel aangrenzend aan de achtertuin van mijn achterburen. na enig onderzoek blijkt dat zo;n kant en klare oplossing dus tot wel 77DB aan geluid maakt. en dat is veel. heel veel. zoveel dat, los van dat het niet eens mag van de gemeente qua geluidsnormen, ik het ook ronduit asociaal vind richting mijn buren.

dus nu zit ik vast. en ik ben niet thuis genoeg in de accus om hier iets zinnigs over te blijven zeggen/denken.
mijn verzekering zegt gewoon, dit zijn de normen, wij controleren, wij bouwen geen accu installaties, succes ermee.
de gemeente zegt, mooi duurzaam initiatief, deden meer mensen dat maar, we willen graag meedenken in maatwerk, maar je moet wel aan de regels voldoen en onze voorkeur gaat naar buitenplaatsing
en mijn leverancier zegt, zoveel geluid maakt dat nu eenmaal.

oftewel.. help..

wie heeft er in dit topic ervaring met grote energie opslag systemen midden in woonwijken? daar komt het bij mij wel op neer en kan daar enigzins mee sparren.. en ik denk voor de rest hier ook wel interessant. momenteel zegt de verzekering nog, joh, particulier, rommel maar lekker thuis aan, maar dat zal ook gaan veranderen...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 20:35
KorneelB schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:53:
[...]

wil ik accu';s binnen mijn schuur plaatsen, dan heb ik onmiddelijk de verzekering op mijn dak. de accu's moeten in een 60 minuten brandwerende ruimte geplaatst worden inclusief voldoende ventilatie, een directe nooduitgang, een brandmelding met doorschakeling en een explosie luik. ga ik over de 100kWh heen dan moet daar ook nog een blusinstallatie in met doorkoppeling naar de brandweer waarbij de verzekering zich baseerd op de PGS normen.

[...]
Het is PGS 37-1 "Lithiumhoudende energiedragers: energieopslagsystemen (EOS)" die van toepassing is. Voor dergelijke grotere EOS'en gelden de nodige veiligheidsmaatregelen. Soms heb je wel keuze in maatregelen om de voorgeschreven doelen te behalen (bijv. minder brandwerendheid door grotere afstanden).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 15:24
DaanTriple7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:23:
Je hebt in ieder geval mijn interesse gewekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 08:12
mogguh allen;
zit alweer enige tijd wat "vast" en wellicht dat iemand hier in eenzelfde schuitje als ik zit of tenminste een oplossing (richting) weet..
de situatie:
ik heb een hoog energie verbruik, full electric woonhuis + schuur en een aantal zakelijke installaties wat voor een hoog verbruik zorgt. een rustig dagje is 150 kWh voor mij, een druk dagje is 350kWh.
aan dat verbruik wordt al veel tijd gespendeerd om dat omlaag te krijgen, daarintegen ligt er ook een zonnepanelen installatie waartegen dat weg te strepen is.. 69kWp aan panelen met 55kW aan omvormers.
ik mag mij nog gelukkig rekenen dat ik gebruik kan maken van de salderingsregeling dus van de ene kant zit ik nog wel even goed..

al woon ik een beetje "achteraf" bij mij schieten de nieuwe woonwijken ook als paddestoelen uit de grond en uiteraard allemaal energieneutraal.. oftewel, overdag veel teruglevering en snachts veel opname. de netspanning giert bij mij tussen de 215 volt en 245 volt gedurende de dag en nacht. geen ideale situatie maar de netbeheerder geeft aan dat dit binnen de spec valt en dat dit nu eenmaal een uitkomst is van een overvol electra net.

dus; ik wil accu's.
met mijn goede gedrag sta ik klaar met een zak geld, een plan en een intentie, maar helaas loop ik tegen de weerbarstigheid aan van de realiteit.

mijn plan;
een 50kW omvormer hangen, daarmee moet ik het redden. ik heb een 3X63A aansluiting waarmee ik mijn stroom levering en teruglevering red, dus daarmee moet ik uit kunnen. ik wil starten met 100kWh aan accus en de optie om dit uit te breiden naar 300kWh.
ik heb een betrouwbare leverancier gevonden , in eerste instantie een design om Victron heen met een 3 stuks multiplus en een energie opslag systeem gebaseerd op 5kWh accu pakketten. helemaal prima. als bijkomende eis heb ik namelijk dat het ook de spanning moet afvlakken/stabiliseren en als noodstroom moet kunnen dienen.

dus, dan maar naar buiten zou je denken. daar heb je heel mooie kant en klare oplossingen voor. een soort "Trafo stationnetje" met 100kWh aan accus, uitbreidbaar, 50KW omvormer erin, enkel netwerk, water en stroom erheen en knallen. fantastisch. ik heb een stuk grond achter mijn schuur daar kan het mooi staan. dat is wel aangrenzend aan de achtertuin van mijn achterburen. na enig onderzoek blijkt dat zo;n kant en klare oplossing dus tot wel 77DB aan geluid maakt. en dat is veel. heel veel. zoveel dat, los van dat het niet eens mag van de gemeente qua geluidsnormen, ik het ook ronduit asociaal vind richting mijn buren.

dus nu zit ik vast. en ik ben niet thuis genoeg in de accus om hier iets zinnigs over te blijven zeggen/denken.
mijn verzekering zegt gewoon, dit zijn de normen, wij controleren, wij bouwen geen accu installaties, succes ermee.
de gemeente zegt, mooi duurzaam initiatief, deden meer mensen dat maar, we willen graag meedenken in maatwerk, maar je moet wel aan de regels voldoen en onze voorkeur gaat naar buitenplaatsing

oftewel.. help..

wie heeft er in dit topic ervaring met grote energie opslag systemen midden in woonwijken? daar komt het bij mij wel op neer en kan daar enigzins mee sparren.. en ik denk voor de rest hier ook wel interessant. momenteel zegt de verzekering nog, joh, particulier, rommel maar lekker thuis aan, maar dat zal ook gaan veranderen...
Misschien kun je met onderstaande firma contact opnemen?

https://www.hybridpowerunits.nl/over-hpu/

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KorneelB
Jojan265 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Misschien kun je met onderstaande firma contact opnemen?

https://www.hybridpowerunits.nl/over-hpu/
helaas.. teveel geluid..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:46
@Jojan265
Dit gaat verder dan een particuliere thuis batterij. Misschien kan Kenter je helpen?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-06 05:59
@KorneelB Het probleem met deze installaties is dat ze het net doorkoppelen. Daarmee voldoen ze niet aan jouw wens om de netspanning te stabiliseren. Ook de spanning wordt immers doorgekoppeld zeg maar. Je zult dus om dat te vermijden een ander type installatie moeten hebben. Je moet je ook realiseren dat het voldoen aan de PGS37-1 norm geld kost. Veel geld. Mocht je geïnteresseerd zijn, ik ben bezig met zo'n systeem bouwen. En ja, voor jou situatie kan ik ook iets leveren. Als je wat meer wilt weten -> DM me maar. (Dit gaat iets te ver voor een topic over thuisbatterijen.)

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-06 19:16
mogguh allen;
de situatie:

dus; ik wil accu's.

mijn plan;

oftewel.. help..

Buiten wat al gezegd is dat niet zomaar een thuisbatterij project is en eerder een kleine energie centrale, klinkt dit wel als een tof project.
Ik zou eerst eens kijken naar wat de klant/klare opties nu bieden. En vervolgens eens kijken wat nu de kosten en arbeid zijn voor DIY.
Kijk een container preppen als een soort transformator huisje zoals je zegt is het probleem niet. Denk dat je dat ook nog wel DIY kan realiseren als je een beetje handig bent. De batterij zelf in deze mate is de praktische kant het probleem waarschijnlijk niet. De crux zit aan vergunningen en certificering er gaan een hoop zaken door mijn hoofd als geluid en verzekering zoals je zelf al noemde maar ook bestemmingsplan, aangezicht, calamiteiten plan etc.

Ander optie is wellicht een kelder/bunker graven.

In de weze is dit gewoon te realiseren, maar lijkt me een hele lange weg kwa regelgeving om er te komen.

Ik wilde laatst de resten van een tussenmuurtje bij de stort dumpen en kreeg me daar toch een preek van de mannen over me heen dat er stuc resten en weet ik wat inzaten. Dat mocht allemaal tegenwoordig niet meer bij het 'bouwpuin'.

Maar mocht een los topic openen discussieer ik graag mee tof idee en ik hoop dat het lukt!
Ultiem NOM huis heb je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:13
Ik twijfel tussen een 16.12 kWh-systeem van Sigenergy en een 20 kWh-systeem van Victron.
Wat heeft de voorkeur als ik (buiten mijn eigen behoefte) het teveel aan strroom op de day-aheadmarkt kwijt kan?

PS Noodstroom is geen must

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
RikHa schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 06:45:
@KorneelB Het probleem met deze installaties is dat ze het net doorkoppelen. Daarmee voldoen ze niet aan jouw wens om de netspanning te stabiliseren. Ook de spanning wordt immers doorgekoppeld zeg maar.
Oh? Hij had het over een 50kW Victron oplossing. Dan kan die 50kW aan de 'noodstroom' aansluiting hangen, lijkt me. Is die niet juist gestabiliseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KorneelB
Gwaihir schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:25:
[...]

Oh? Hij had het over een 50kW Victron oplossing. Dan kan die 50kW aan de 'noodstroom' aansluiting hangen, lijkt me. Is die niet juist gestabiliseerd?
zo begreep ik het ook.. de load uitgang is een losse uitgang...

60 TB can not be enough

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
@KorneelB wat is nou de reden dat je accus wilt? welk probleem probeer je op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
piwakawaka schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:12:
Ik twijfel tussen een 16.12 kWh-systeem van Sigenergy en een 20 kWh-systeem van Victron.
Wat heeft de voorkeur als ik (buiten mijn eigen behoefte) het teveel aan strroom op de day-aheadmarkt kwijt kan?

Je kan ook nog aan een Deye laagspanning 51,2V denken, zit met eigen verbruiken tussen Sigenergy en Victron. Als PV ook nog hebt zonder microinverters of Solaredge optimizers, dan kan PV rechtstreeks op de Deye MPPT en is dan efficienter dan de andere twee, 5-9% tov Victron PV AC-gekoppeld PV en heeft ~20W (180-210kWh/j) minder eigenverbruik dan een Sigenergie
Victron en Deye LV hebben geen beperking voor als je de opslag wilt uitbreiden, als ook dat vrije keuze merkkeuze zolang zelfde celchemie en spanning per module
Een Sigenstor is high voltage 1 fase 300-600V en 3 fase 600-900V met max van 6 modules aan 5 of 8kW met vermogen van 0,5C en met de 16.12kWh wat je aangeeft is vermogen omvormer 8kW., Voor 12kW omvormer heb je 24kWh / 3modules) nodig. Iets waar je bij Victron of Deye vrij in bent omdat zelf limiter kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@domba Als je nog voor pv moet kiezen ism Victron neem je natuurlijk een Victron mppt controller dc/dc met hoog rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
habbekrats schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:51:
@domba Als je nog voor pv moet kiezen ism Victron neem je natuurlijk een Victron mppt controller dc/dc met hoog rendement.
Lijkt me logisch, als je de kans hetb ga je voor DC gekoppelde PV en blijf je weg bij de Ecosystemen/concepten van Solar Edge en Enphase voor efficientie.

Ik heb afgelopen dagen fors moeten laden van het net om 103kWh tegen gunstig prijs terug te leveren,
Wat een vrij hoog aandeel AC gekoppeling (>80%) geeft, daar gaat de efficientie bij de Deye van onderuit naar nog maar 85.3% (14,7% verlies/warmte)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pim57

Grootte van je accu:
In de zomer wil je de helft van je dagelijkse PV opwek in je accu om later tegen een betere prijs te verkopen.
In de winter wil je de helft van je dagelijkse verbruik met lage tarieven laden om de dure uren te overbruggen

Grootte van je omvormer:
Je wil de accu met max 0,2 of 0,25 C laden/ontladen, dus in 5 of 4 uur tijd. Dat is ook meestal het tijdvak van dure of goedkope stroom.

Mijn situatie even als voorbeeld:
Mooie zomerdag levert 30 kWh op, dus accu 15 kWh
Winterdag met vorst is 30 kWh, dus accu 15 kWh
15 kWh x 0,2 = 3 kW omvormer, wordt Victron MP2-5000 want die is bij 3 kW het meest efficiënt.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:50
@piwakawaka
Note1: Let op bij Sinergy store, er worden sets aangeboden van 12kW omvormer en 12kWh opslag. Maar dit kan helemaal niet want de batterijen zijn 0,5C.
Note2: Als je 3 fase systeem hebt, moet je bij het ene merk een 3kW hebben voor kW per fase en bij een ander een 9kW systeem. Want je hebt dan maar 3kW per fase.

Zo zit ik er naar te kijken terug naar 1 fase te gaan. Want piek per fase is 4kW dus 12kW omvormer. Maar totaal over 3 fasen is nooit meer dan 6kW. Dus 2kW per fase, maar de oven is al 3kW enz.
En baseload van 300W voor 90% van de tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 10-11-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer het merk je niet uitmaakt moet het aantal kW per fase toch ook geen limiet zijn?
Victron leert bv. inverters tot 15 kVA, te installeren per fase. :)
Je kan ook fases parallel schakelen. Monofase of driefase is dan geen vereiste. Twee omvormers van bv. elk 5 kVA - afhankelijk van de behoeften - kan dan ook.

Hier trekt de oven overigens nooit meer dan 2,5 kW en dan alleen nog maar in de opwarmfase.
Zit dan ook op monofase met een 5 kVA accu-inverter (ong. 4,7 kW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ligt eraan. Koop je een Seat of een Audi voor woonwerk verkeer?

Maw: details graag.
Je vertelt niets over wat je exact krijgt, niets over je eigen situatie (PV? Aansluiting?) en maar heel summier over wat je er mee wilt.
Wat zijn je drijfveren? Wat mag het kosten? Wat moet het opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

Dat klinkt als dat je al een PvE heb gemaakt. De mogelijkheden van beide systemen vergeleken heb met je eisen. Als beide systemen even goed scoren op je items dan zou ik de prijs de doorslag laten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Dapdodo schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:38:
Zo zit ik er naar te kijken terug naar 1 fase te gaan. Want piek per fase is 4kW dus 12kW omvormer. Maar totaal over 3 fasen is nooit meer dan 6kW. Dus 2kW per fase, maar de oven is al 3kW enz.
En baseload van 300W voor 90% van de tijd.
Denk eraan dat voor 1 fase 5,75 kVA de grens is (netcode .25/2.33), daarboven is oordeel van netwerkbeheerder of die ontheffing geeft of door vingers ziet of in actie komt.
PV en accu dien je te registreren en als meer probeert te registreren dan je aan aansluiting hebt, wordt dat door de computer opgemerkt en wordt het oordeel van een medewerker of meer info wordt opgevraagd

Ik heb zowel meer omvormer vermogen en PV dan mijn 3x25A aansluiting en mijn ervaring is dat zowel energieleveren.nl als netwerkbeheerder, in mijn geval Enexis, er boven op zitten met contact opnemen voor meer info.
Zo heb ik in overleg niet al mijn PV & omvormervermogen geregisteert staan.
(zo heb ik voor afgelopen dagen een lange lijst van overschrijdingen meeste 26-29A een enkele tot 34A , maar alle <1min met de bijzondere day ahead uurprijzen). Als je Tibber hebt met pulse, die houden het ook bij, op life verbruiks-screen heb je bovenaan een tab fasen (ik heb op moment ZP)

Bij Deye heeft 1 fase tot 16kW omvormers (maar de 1 fase >6kW modelen zijn niet goedgekeurd voor NL, ook al kan je deze bij NL-webshops kopen), een MPII-48/8000 is wel goedgekeurd, maar reken op extra vragen met een 1 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:50
Domba schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:16:
[...]

Denk eraan dat voor 1 fase 5,75 kVA de grens is (netcode .25/2.33), daarboven is oordeel van netwerkbeheerder of die ontheffing geeft of door vingers ziet of in actie komt.
PV en accu dien je te registreren en als meer probeert te registreren dan je aan aansluiting hebt, wordt dat door de computer opgemerkt en wordt het oordeel van een medewerker of meer info wordt opgevraagd

Ik heb zowel meer omvormer vermogen en PV dan mijn 3x25A aansluiting en mijn ervaring is dat zowel energieleveren.nl als netwerkbeheerder, in mijn geval Enexis, er boven op zitten met contact opnemen voor meer info.
Zo heb ik in overleg niet al mijn PV & omvormervermogen geregisteert staan.
(zo heb ik voor afgelopen dagen een lange lijst van overschrijdingen meeste 26-29A een enkele tot 34A , maar alle <1min met de bijzondere day ahead uurprijzen). Als je Tibber hebt met pulse, die houden het ook bij, op life verbruiks-screen heb je bovenaan een tab fasen (ik heb op moment ZP)

Bij Deye heeft 1 fase tot 16kW omvormers (maar de 1 fase >6kW modelen zijn niet goedgekeurd voor NL, ook al kan je deze bij NL-webshops kopen), een MPII-48/8000 is wel goedgekeurd, maar reken op extra vragen met een 1 fase aansluiting.
Die vragen zie ik met plezier tegemoet. Ik heb een 3x40A aansluiting, betaal voor 3x25A en wil streven om met peakshaving naar een max. belasting van 2kW te kunnen met de woning. Terugleveren kan ik dan wel gewoon op 3 fasen blijven doen.
EV en noodbedrijf WP blijven daarbuiten. Want dan kan er 9-11kW op 3fasen gaan vloeien (loadbalanced).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KorneelB
Fr33z schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:03:
@KorneelB wat is nou de reden dat je accus wilt? welk probleem probeer je op te lossen?
meerzijdig;
-afvlakken van mijn spanning. ik zie een te grote verspringing tussen ochtend-middag-avond. denk van 215/220 volt tot en met 245 volt. mijn apparatuur wordt daar ontzettend unhappy van. niet tever in details treden maar de spanningspieken en dalen zijn funest. dus daar wil ik vanaf
-backup bij stroomuitval. ik zit in een regio waar zeer zeer actief bijgebouwd wordt en het stroomnet het niet bijhoud. vandaar ook de pieken en dalen. ik verwacht een steeds onbetrouwbaarder stroomnet. stroom plat = ik plat dus ik wil een backup implementeren.
-toekomstbestendig om zelfstandig stroom op te slaan. ik wek, zeker in de zomer, genoeg op om de nacht door te komen en bij de opkomst van dynamische tarieven ion de winter goedkoop stroom in te kopen en zelf te gebruiken.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:22
FYI: hoorde vanochtend dat het moederbedrijf van Bliq faillisement heeft aangevraagd. Dat / is was voor mij een belangrijk argument om na te denken over een eventuele thuisaccu - omdat niet alle BMS'en ook de juiste intelligentie hebben om (verder) vooruit te kijken.

Bron.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:56:
FYI: hoorde vanochtend dat het moederbedrijf van Bliq faillisement heeft aangevraagd. Dat / is was voor mij een belangrijk argument om na te denken over een eventuele thuisaccu - omdat niet alle BMS'en ook de juiste intelligentie hebben om (verder) vooruit te kijken.

Bron.
Welk BMS kan dan wel vooruit kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:22
John245 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:35:
[...]

Welk BMS kan dan wel vooruit kijken?
Growatt met hun EMS- zoals ik hier lees, toch?

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:11:
[...]

Growatt met hun EMS- zoals ik hier lees, toch?
Ja maar BMS is niet gelijk aan EMS. Vandaar de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-06 12:50
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:56:

Bron.
Het insolventienummer is F.13/24/471 vandaag toegewezen omdat Bliq Energy failliet is.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 07:23
Sinds 2003 heb ik mijn PV-installatie in gebruik. Kyocera panelen en SMA omvormers. Totaal 15,5 kWp, half oost en half west. 6 strings met 6 omvormers. Multistringomvormers bestonden toen nog niet. Toen ook geen dataverbindingen aan de omvormers. Wel een Sunny Control light, waardoor ik weet dat we inmiddels 220.000 kWh hebben opgewekt. Na 6 jaar één keer een probleempje met een omvormer gehad. Verder heeft de installatie de afgelopen 21 jaar feilloos gewerkt. Verder nooit iets aan gedaan (ja, 1 x panelen reinigen na 14 jaar).
Dat was even als achtergrondinfo.

Omdat ik een paar jaar geleden een slimme laadpaal wilde hebben (PV-overschot laden), leek het logisch om op het pad van SMA door te gaan. En heb ik dus een EV-charger, een home manager en een SMA kWh-meter (tbv de 6 omvormers) aangeschaft. Werkt ook prima.

Nu overweeg ik om eventueel toch de stap naar een thuisbatterij te maken, hoewel ik nog wel wat twijfels heb mbt de rentabiliteit. Vooral ook afhankelijk van wat er verder gaat gebeuren met teruglevertarieven, terugleverkosten, etc. maar dat is allemaal nog onduidelijk.

Wat ik wel weet, dat is dat wanneer ik ook weer SMA apparatuur (omvormer) neem en evt. SMA batterijen of BYD batterijen, dat ik dan nogal aardig daarvoor moet betalen.
Het SMA systeem werkt met hoogspanningsbatterijen en een bepaald protocol, waar lang niet alle batterijen geschikt voor zijn (maar bepaalde BYD types wel).

Ik zit nu te denken om voor het batterijsysteem toch maar naar iets anders te kijken. Maar heb geen idee wat dan.
Welk systeem/merken (omvormer + batterijen) zou ik onafhankelijk van het SMA-systeem kunnen laten werken, zonder dat ze elkaar storen. Iemand een idee?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Zwerius schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:03:
Sinds 2003 heb ik mijn PV-installatie in gebruik. Kyocera panelen en SMA omvormers. Totaal 15,5 kWp, half oost en half west. 6 strings met 6 omvormers. Multistringomvormers bestonden toen nog niet. Toen ook geen dataverbindingen aan de omvormers. Wel een Sunny Control light, waardoor ik weet dat we inmiddels 220.000 kWh hebben opgewekt. Na 6 jaar één keer een probleempje met een omvormer gehad. Verder heeft de installatie de afgelopen 21 jaar feilloos gewerkt. Verder nooit iets aan gedaan (ja, 1 x panelen reinigen na 14 jaar).

Omdat ik een paar jaar geleden een slimme laadpaal wilde hebben (PV-overschot laden), leek het logisch om op het pad van SMA door te gaan. En heb ik dus een EV-charger, een home manager en een SMA kWh-meter (tbv de 6 omvormers) aangeschaft. Werkt ook prima.

Nu overweeg ik om eventueel toch de stap naar een thuisbatterij te maken, hoewel ik nog wel wat twijfels heb mbt de rentabiliteit. Vooral ook afhankelijk van wat er verder gaat gebeuren met teruglevertarieven, terugleverkosten, etc. maar dat is allemaal nog onduidelijk.

Wat ik wel weet, dat is dat wanneer ik ook weer SMA apparatuur (omvormer) neem en evt. SMA batterijen of BYD batterijen, dat ik dan nogal aardig daarvoor moet betalen.
Het SMA systeem werkt met hoogspanningsbatterijen en een bepaald protocol, waar lang niet alle batterijen geschikt voor zijn (maar bepaalde BYD types wel).

Ik zit nu te denken om voor het batterijsysteem toch maar naar iets anders te kijken. Maar heb geen idee wat dan.
Welk systeem/merken (omvormer + batterijen) zou ik onafhankelijk van het SMA-systeem kunnen laten werken, zonder dat ze elkaar storen. Iemand een idee?
Je kunt dan naar een laag voltage systeem op 48 Volt.

Met een lader/omvormer van Victron ben je dan onafhankelijk van SMA of wie dan ook.
Met Victron kun je vrijwel alle low voltage (48V) batterijen gebruiken. En Victron heeft een gratis optimalisatie programma die de boel aanstuurt voor maximale winst of maximaal eigen verbruik.

Overigens is het economisch niet erg rendabel. Je doet het meer voor de hobby of hulp aan het elektriciteitsnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Zwerius Deye LV en Vitron systeem als retrofit, daar waarschijnlijk meeste PV AC gekoppeld dient te worden, zit de efficientie verschil dichtbij elkaar,
Voor de Deye bestaat de kans dat aantal strings voldoende panelen hebben om DC gekopeld te worden, maar de Victron heeft ook mppt laders, wat past is afhankelijk van hoe op dak PV is aangesloten.

Voor 48V/51,2V is een ruime keuze aan LFP accu's en ook nog geschikt voor DIY.

Deze week wordt gestemd over belasting plan in 2e kamer en wordt duidelijk wat definitieve wetsvoorstel voor afbouw wordt dat naar de 1e kamer gaat, die voor kerst over het belastingplan stemt.
Tot nu toe heeft die nog geen belastingplan weggestemd, maar met deze is er meer onzekerheid.
Het kan ook nog dat wetsvoorstel beeindiging salderingsregeling uit belastingplan wordt gehaald en apart wordt behandeld. Ook energiewet is nog niet over gestemd in de 1e kamer.

En wordt energiewet aangenomen dan verandert die voor 2027 nog op diverse punten.
Bijv afname/teruglevering en energiedelen kunnen afzonderlijke overeenkomsten zijn, nu is de verplichting dat het bij de zelfde energieleverancier moet zijn,
Dit is bijvoorbeeld niet in overeenstemming met de EU-richtlijn voor vrije energieleveranciers keuze, Nederland heeft daar tot 16 juli 2026 de tijd om aan deze verplichting te voldoen, voor EU ingebreken stelling, bij meerdere energieleveranciers (bijv afname en teruglevering bij verschillende of energiedelen) op dezelfde aansluiting is oa gegevensuitwisseling nodig voor onbalans, wat nu nog niet geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Domba,

Je kunt nu al een 2e elektrameter laten plaatsen, bv om de PV bij een andere stroomboer te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

zolang we nog met saldering te maken hebben (zeker tot 2027 en daarna is alles nog open) zal een batterijsysteem niet rendabel zijn. Gezien je nog oude apparatuur hebt en deze dus niet geschikt zijn om direct via DC (toen bestond dat nog niet) de batterij te laden maar ook weer te ontladen zit je op het AC veld, en dat maakt in princiepe je keuze veel eenvoudiger, omdat je dan een ontkoppeling hebt van je PV systeem met je batterij systeem. Je mist hooguit de koppeling van je PV syusteem met de huidige systemen maar dat is mogelijk via een losse kWh meter gekoppeld aan je PV systeem (en mogelijk dat je bestaande systeem dit ook al bied) op te lossen.
Dus ben je geheel vrij om te kijken wat je wilt; er is voldoende keuze, van duur tot extreem duur.
Kijk bv eens naar een Anker solix X1 systeem, helaas op dit moment nog slecht verkrijgbaar in Nederland, in Duitsland al volop verkrijgbaar.

Welke capaciteiten wil je ? met welk doel en wat moet deze kunnen ? is deze alleen bedoeld om je avond-nacht verbruik op te vangen is een 2,5 - 5 kWh veelal al voldoende, wil je echter een EV laden, dan wordt het een heel andere zaak, waar ik vrees dat je dat beter niet moet willen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
habbekrats schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:13:
@Domba,
Je kunt nu al een 2e elektrameter laten plaatsen, bv om de PV bij een andere stroomboer te leveren.
klopt een MLOEA, de huidige opzet met SAP voldoet daar niet aan de EU-richtlijn, voor energiedelen.
De minister heeft daar de 2e kamer al een wetsvoorstel toegezegd voor 2025 die dit jaar nog in consulatie zou gaan. Energiedelen zit niet in de energiewet nu, wat daar in zit is peer tot peer en kort door de bocht dat is alleen leveren.

het grote verschil tussen beide is volgens EU richtlijn
- Energie delen is het direct delen van energie met elkaar zonder tussenkomst van een commerciële handelaar. ( bij energie delen kun je zelf afspraken maken over de prijs met bijvoorbeeld buren, het moet wel geregistreert worden)
-Bij peer-to-peer zit er wel een commerciële handelaar tussen.

edit: Energie delen zat al in het Clean Energy Package uit 2019 en had al geregeld moeten zijn bijv VVE's met gemeenschappelijke PV en dat is nog verder aangescherpt met de laatste EMD richtlijn voor alle burgers en lidstaten hebben tot 16 juli 2026 om dit te implementeren als ze nog niet gedaan hebben

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 13-11-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik werk - probleemloos - sinds 2021 met een Victron omvormer icm LFP BYD 48V batterij en een SMA 5000 TL omvormer uit 2011.
BTW, ik doe dit met als doel off grid te worden en niet om meer geld uit de accu te halen dan er in ging want dat moet ik er zolang mee doen dat ik dat waarschijnlijk zelf niet zal halen. :+
Extra kost het me ook niets want opslagsysteem is betaald met de overwinsten uit PV (en subsidie op accu). Laat ons zeggen dat de "winst" erdoor daalt (maar de leut stijgt).
Ik woon overigens niet in Nederland en saldeer (eigen keuze) sinds 2021 ook al niet meer.
Dit jaar de Victron MPII overigens vervangen door een Victron Quatro (maar dat is een ander verhaal).

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 13-11-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
Ik zie regelmatig dat er een vergelijking getrokken worden tussen een Victron en een Deye. Tot nu toe gaat dit alleen over het geluidsniveau en niet over ondersteuning, capaciteit en andere belangrijke zaken zoals aansturing van de day-aheadmarkt.

Zijn er (los van het geluidsniveau) significante verschillen tussen de twee?

Niet geheel onbelangrijk: waar moet mijn portemonnee rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
piwakawaka schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:53:
Niet geheel onbelangrijk: waar moet mijn portemonnee rekening mee houden?
Hangt er uiteraard vanaf wat de wensen/eisen van de portemonneebeheerder zijn. :)
Om je een idee te geven over Victron: https://smartenergyshop.be/
(Opgelet, in deze prijzen zit al 21% BTW verrekend, die moet je er desgevallend nog uit halen).
The sky is the limit. :)
(ik gebruik overigens geen thuisaccu van Victron, alleen inverters en sturing van Victron).

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:57:
[...]

Hangt er uiteraard vanaf wat de wensen/eisen van de portemonneebeheerder zijn. :)
(Opgelet, in deze prijzen zit al 21% BTW verrekend, die moet je er desgevallend nog uit halen).
The sky is the limit. :)
(ik gebruik overigens geen thuisaccu van Victron, alleen inverters en sturing van Victron).
@piwakawaka als je dan voor bijvoorbeeld de MP2 48/5000 bij NKON kijk dan is deze daar 330 goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
IvoB2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:57:
[...]

John245 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:58:
[...]

als je dan voor bijvoorbeeld de MP2 48/5000 bij NKON kijk dan is deze daar 330 goedkoper.
Prima. Dank

Waarin verschillen ze van elkaar? Zijn er verschillen die er toe doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
piwakawaka schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:06:
[...]

[...]

Prima. Dank

Ik weet niet exact wat de verschillen tussen beide merken zijn. Volgens mij zijn ze beide goed. Ik heb zelf een Victron systeem gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Prima. Dank

Er zijn voornamelijk flinke verschillen in aansturing die effect hebben op de efficientie.
Op moment ligt het stil, maar ik ben bezig geweest om DAO (add-on voor HA) te gebruiken voor Deye, specifiek ontwikkelt voor Victron met AC gekoppelde PV zodat victron accu systeem in sleepmode kan om verliezen te perken als er geen energie in/uit accu gaat, daarbij wordt UPS functie opgegeven.
Dat verkleint het effecientie verschil van ca 10% tussen AC-gekoppelde PV en DC-gekoppelde PV zoals Deye, maar Victron heeft ook PV MPPT's laders.
DAO is heel erg sterk gericht op EPEX handel, gebruik maken van salderen en dat is voor beide gewoon 100% AC koppeling/conversie en dan zijn de verschillen maar enkele procenten
(voornamelijk door vergelijk van verschillende vermogens , een 12kW Deye met 3x6kW conversie die gezamelijk gelimiteerd zijn op max 13,2kVA, bij laden bereik je dat bij 4kW per fase, die 2/3 is ook voor Victron AC-DC conversie rond zijn max effecientie, alleen wordt vaker met kleine model vergeleken)
Op moment salderen verdwijnt, dan valt een belangrijk deel van economisch deel weg (uurprijs verschillen) en wordt eigen verbruik aandeel belangrijker wordt, dan is impact van AC of DC gekoppelde PV aanzienlijk op het overal verlies,
Waar een volledig AC-gekoppeld systeem een overall verlies 15-20% heeft vs een hoog percentage DC-gekoppeld systeem <10% aan overall verlles.
Voor een zuiver vergelijk Deye vs Victron heb je systemen nodig met DC-gekoppelde PV.

Maar vaak is het een uitbreiding van bestaand PV systeem met een solaredge en die strings zijn in meeste gevallen de gebruikte SE optimizer niet geschikt voor DC koppeling met een ander merk omvormer, alleen een beperkt aantal modelen SE optimizers kan met een speciale key zo aangepast worden dat het ook werkt met ander merk omvormer.

(hoog percentage, ik heb geen cijfers voor 100% DC-koppeling Deye, met nu salderen nog kan is de spread op day ahead soms nog te groot om te laten lopen)
Okt/nov voor zover maand is, van 1074kWh afname is 428kWh weer teruglevert op later moment vanwege economisch gunstig, de verliezen zitten in de 646kWh, dien nog maar 75,32 euro incl EB & BTW (vanaf Maart heb ik weer meer teruglevering wordt de betaalde EB (85 euro) als nog gesaldeerd )
PV opwek in periode was 725kWh en het overal verlies 12,4%, door het hoge aandeel AC laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:42
[...]

[...]

Prima. Dank

Voornaamste verschil is dat de Victron MP/MP2/Quattro trafo's bevatten en de Deye niet.
De Deye is daardoor wat meer efficient afhankelijk van wat je er mee doet. En ook lichter in gewicht.

Wel of geen trafo heeft beiden zijn voor/na delen.

Ik ben voor Victron gegaan omdat het gewoon de Rolls Royce is onder de omvormers, je kan er infeite alles mee wat je kan bedenken. Is van NL bodem en staat bekend dat het gewoon goed spul is.

In mijn situatie wil ik zelf de omvormer kunnen aansturen wat ie op dat moment moet doen, dit gaat bv bij Deye al niet (misschien nu wel, vorig jaar was dit nog niet mogelijk) waar je met planningen moet werken terwijl ik via modbus domweg wil zeggen, Victron; je moet nu X watt gaan laden/ontladen.

Het zal aan je situatie/wensen/budget liggen voor welk systeem je het beste kan gaan.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Jazsie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:59:
[...]

Wel of geen trafo heeft beiden zijn voor/na delen.

Ik ben voor Victron gegaan omdat het gewoon de Rolls Royce is onder de omvormers, je kan er infeite alles mee wat je kan bedenken. Is van NL bodem en staat bekend dat het gewoon goed spul is.
Hoe zit het, kan die "Rolls Royce" omvormer met trafo ook blindstroom leveren?

Of het relevant is , ik weet het niet.
Wie weet de werkelijke (technische) reden waarom Oostenrijk blindstroom vermogen heeft verplicht gesteld in hun netcode (5.3.3) uitgebreid naar ook voor huishoudens (alle Type A opwek ook kleinverbruikers)?

Ze volgen ook de EU-richtlijnen en zijn gekoppeld aan W-Europa net,
Zijn ze gewoon de eerste, tot nu toe wordt dat gedaan met centrales op fossiele brandstof of hebben ze de CO2 reductie zo dringend nodig of is er een andere reden dat ook huishoudens nu moeten bijdragen sinds kort.

Tennet hier kijkt & test al sinds 2023 of het blindvermogen fossiel vrij kan, er zijn ook voldoende commerciele partijen in NL die het met PV/accu dat vermogen wel zouden kunnen leveren en misschien niet uitgebreidt wordt naar huishoudens
Wat ook betekent verkleining van de 4GW must-run altijd in de mix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:00
In 2027 loopt mijn GC contract af en daar ik altijd (probeer) vooruit te denken, dus weer eens bezig geweest met "de thuisbatterij".

Verbeter mijn visie/uitgangspunten gerust zodat iedereen er wat aan heeft. :+

1) Een thuisbatterij zal (stand anno 2024...) NOOIT de winter kunnen overbruggen of je moet onwijs veel PV hebben.
-dus zomers kan je met relatief kleine batterij uit, voor/najaar heb je wat meer nodig
-kijk je vervolgens naar de kWh besparingen (en de lage tarieven in die periode..) dan is de € bijdrage laag.

2) EPEX handelen met je batterij kan/zal een extra bijdrage leveren om het € plaatje rond te breien.
- dit is natuurlijk afhankelijk van je investering /capaciteit /vermogen van de installatie.

3) Onbalansmarkt, zóu in dit geheel een plaatsje kunnen krijgen.

Ok, nu de €€€ -jes bij elkaar zetten

Als we nu een tabel nemen van 5-10-15-20 kWh etc, en de "opbrengsten" hieraan koppelen & hup in grafiek.

bv

Cap 5KWh, geeft bij
1> € 100 besparing
2> € 125 opbrengst
3> € 200 opbrengst
(dit alles natuurlijk grove biervilt cijfertjes).

Je ziet dan gelijk wat, per bv 5KWh staffel, de resultaten kúnnen zijn.

Is er zo iets?
Is er iemand die iets meer kan zeggen over bv 2) en 3) met een 5KWh batterij ? 10KWH ??

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:49
Hansieo schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:46:
In 2027 loopt mijn GC contract af en daar ik altijd (probeer) vooruit te denken, dus weer eens bezig geweest met "de thuisbatterij".

1) Een thuisbatterij zal (stand anno 2024...) NOOIT de winter kunnen overbruggen of je moet onwijs veel PV hebben.
-dus zomers kan je met relatief kleine batterij uit, voor/najaar heb je wat meer nodig
-kijk je vervolgens naar de kWh besparingen (en de lage tarieven in die periode..) dan is de € bijdrage laag.

2) EPEX handelen met je batterij kan/zal een extra bijdrage leveren om het € plaatje rond te breien.
- dit is natuurlijk afhankelijk van je investering /capaciteit /vermogen van de installatie.

Als we nu een tabel nemen van 5-10-15-20 kWh etc, en de "opbrengsten" hieraan koppelen & hup in grafiek.

bv

Cap 5KWh, geeft bij
A> € 100 besparing
B> € 125 opbrengst
C> € 200 opbrengst
(dit alles natuurlijk grove biervilt cijfertjes.

Is er zo iets?
Is er iemand die iets meer kan zeggen over bv B en C met een 5KWh batterij ? 10KWH ??
Ehmmm A> = 1), B> = 2), C> = 3) oid?

EDIT: aangepast door @Hansieo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Of de combinatie van PV + opslag + back up opslag (bv. een EV die kan terugleveren) is voldoende om je dagverbruik af te dekken. *

Wie als uitgangspunt heeft dat de investering in een batterij alleen op basis van de batterij een positief rendement oplevert zal doorgaans bedrogen uitkomen.

Ook rekening houden met het feit dat een batterij jaarlijks ongeveer 2% degradatie ken en beperkt is in het aantal cycli. Wil je een kleine opslag (bv. 5 kWh) ook gaan inzetten op de Epex en onbalansmarkt heb je - vooral op de Epex - grotere volumes nodig. Dat drijft het aantal cycli naar omhoog (voortijdige veroudering) en de tijd dat ze in de praktijk inzetbaar blijft (heb je 5 kWh per etmaal nodig en je begint bij een opslag van slechts 5 kWh wordt de accu ieder jaar 2% minder inzetbaar.

Met uitzondering van een stekkerbatterij (die sowieso beperkt zijn in opslagvermogen) is een klein opslagvolume per kWh opslag ook duurder dan een groot volume.

Rekenen op "opbrengsten" is ook een redelijk individueel gegeven. Hangt af van je normale kWh afnameprijs via het net en de terugleververgoeding.
M.a.w wat spaar je uit op je energierekening door een accu in te zetten, wat was de investeringskost en wat zijn de verliezen tussen PV, accu en afname (verliezen die er via afname net niet zijn en je dus beter meeneemt in de berekening wat die stroom kan je zelf niet meer verbruiken noch injecteren.

*Op 1 november een testfase begonnen om met de voornoemde combinatie de winter wel door te komen.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 17-11-2024 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hansieo 2) en 3) gaan ervan uit dat je voor handelsdoeleinden 'mag blijven salderen'. Of, wellicht beter gezegd: dat je energiebelasting betaalt voor stroom die je koopt voor verbruik, niet voor stroom die je koopt voor verkoop.

Zoals de zaken er nu voor staan, verwacht ik dat onze overheid medio september 2027 enigszins duidelijk maakt wat de regels daarvoor per 1 januari 2027 zijn..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265

bv

Cap 5KWh, geeft bij
1> € 100 besparing
2> € 125 opbrengst
3> € 200 opbrengst

Is er zo iets?
Is er iemand die iets meer kan zeggen over bv 2) en 3) met een 5KWh batterij ? 10KWH ??
Ik ben ook een beetje aan het voorsorteren. Ik heb geen slimme meter en ga dus uit van een vast jaarcontract waarbij het verschil tussen inkoop en teruglevering (incl. onbalanskosten) ca. € 0,22/kWh bedraagt. Ik heb geen glazen bol, maar als de wet aangenomen wordt in de 1e kamer zou dit inderdaad zomaar het geval kunnen zijn.

Ik heb in HA een simulatie lopen vanaf 1 augustus en heb verschillende configuraties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnbkO_oIzCNzqCFbArvtrn8MRig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7TRezGUF72SfyxxaxXhI0yDa.png?f=fotoalbum_large

Zoals het nu lijkt, ligt bij mij de sweetspot bij 3.7 kW omvormer en 10..15 kWh accu. De besparing in elke configuratie heb ik ook weergeven in kWh.

Mijn omstandigheden: 1 EV, WP + WPB en 14 kWp zonnepanelen. Verbruik zonder EV, WP en WPB was afgelopen 12 maanden 5915 kWh. De EV 3028 kWh, de WP 1930 kWh en de WPB 488 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Gwaihir schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:16:
@Hansieo 2) en 3) gaan ervan uit dat je voor handelsdoeleinden 'mag blijven salderen'. Of, wellicht beter gezegd: dat je energiebelasting betaalt voor stroom die je koopt voor verbruik, niet voor stroom die je koopt voor verkoop.

Zoals de zaken er nu voor staan, verwacht ik dat onze overheid medio september 2027 enigszins duidelijk maakt wat de regels daarvoor per 1 januari 2027 zijn..
Dan zijn ze toch 9 maanden te laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Batilan @IvoB2 @Gwaihir @Jojan265

Dank voor jullie input. En ja, veel is afhankelijk van je "eigen" situatie vandaar dat ik wil proberen e.e.a. af te vangen /visualiseren in een grafiek.

Als ik even snel wat neer mag pleuren... (8>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9WkEEv2qesBQXLEqVFDpzpjS5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dgxin3stMCVIn7Y0TMZ284mg.jpg?f=fotoalbum_large

In dit overzicht kan je dus je eigen situatie (bierviltje) invullen, en vervolgens zie je snel in welk gebied je zit te poeren.

* alle cijfertjes zijn dus dikke-duim cijfers,
maar ik hoop hier straks wat échte indicatie getallen te gaan zien. wie roept?

** de afschrijving stel ik op 15 jaar, maar zal zoals genoemd afnemen bij veel "wisseldiensten".

*** ik denk dat het goed is om van de "toekomstige" situatie uit te gaan,
dus zónder salderen, anders moet "straks" weer alles opnieuw.

@Jojan265 Super gaaf overzicht /voorsorteren man... _/-\o_

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Hansieo schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:23:
@Batilan @IvoB2 @Gwaihir @Jojan265

Dank voor jullie input. En ja, veel is afhankelijk van je "eigen" situatie vandaar dat ik wil proberen e.e.a. af te vangen /visualiseren in een grafiek.

Als ik even snel wat neer mag pleuren... (8>

[Afbeelding]

In dit overzicht kan je dus je eigen situatie (bierviltje) invullen, en vervolgens zie je snel in welk gebied je zit te poeren.

* alle cijfertjes zijn dus dikke-duim cijfers,
maar ik hoop hier straks wat échte indicatie getallen te gaan zien. wie roept?

** de afschrijving stel ik op 15 jaar, maar zal zoals genoemd afnemen bij veel "wisseldiensten".

*** ik denk dat het goed is om van de "toekomstige" situatie uit te gaan,
dus zónder salderen, anders moet "straks" weer alles opnieuw.

@Jojan265 Super gaaf overzicht /voorsorteren man... _/-\o_
Ik zou de afschrijving laten afhangen van het aantal cycli. Men stelt veelal 6000 cycli voor een accu. Het aantal cycli is ook weer afhankelijk van de grootte van de accu. Bij een kleine accu (2.7 kWh) zie ik nu na 5 maanden ca. 167 cycli en bij een 10.8 kWh accu ca. 106. Dit scheelt dus aanzienlijk.

En inderdaad zonder saldering aangezien het anders met een vast contract toch niet interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Jojan265 schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:31:
[...]

Ik zou de afschrijving laten afhangen van het aantal cycli. Men stelt veelal 6000 cycli voor een accu. Het aantal cycli is ook weer afhankelijk van de grootte van de accu. Bij een kleine accu (2.7 kWh) zie ik nu na 5 maanden ca. 167 cycli en bij een 10.8 kWh accu ca. 106. Dit scheelt dus aanzienlijk.

En inderdaad zonder saldering aangezien het anders met een vast contract toch niet interessant is.
Geheel met je eens, vandaar dat ik in cell-x een getal kan invullen afhankelijk van de wisseldiensten van de batterij.
Dit is dus makkelijk aan te passen aan de persoonlijke situatie.
In jouw geval, kan je dus de investering invullen, en afschrijven over jouw-x verwachte jaren, en je hebt de KWh besparing al (á €x.xx geeft weer in mooi lijntje in de grafiek.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:10

bv

Cap 5KWh, geeft bij
1> € 100 besparing
2> € 125 opbrengst
3> € 200 opbrengst

Is er zo iets?
Bij ons loopt ook het vaste leveringscontract af in 2027. Met ons huidige verbruik over het afgelopen jaar heb ik onderstaande simulatie gedaan om in te schatten hoe ons eigen verbruik en verschoven teruglevering (in geval van dynamisch contract/EPEX) afhangt van de grootte van een batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPKLQAkufsmrr5KX01m9cYGGk3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYcg7scVfeC4i7vTetVGqta9.jpg?f=fotoalbum_large

In onze situatie (Warmtepomp, ongeveer 8kWp zonnepanelen, totaal jaar verbruik 6200kWh) is het eigen verbruik te verhogen van 30% naar 50% met een batterij van 10kWh. Een grotere batterij heeft geen meerwaarde voor het verhogen van het eigen verbruik.

De mogelijkheid om verschoven in de tijd de opwek terug te leveren is wel gebaat bij een grotere batterij. Echter hoe meer opwek via de batterij loopt, hoe hoger het RTE (round trip efficiency) verlies in kWh wordt.

Wat het voordeel van een batterij is in euro's is afhankelijk van de kWh kosten, teruglever vergoedingen en boetes, belastingen etc. Als iemand van jullie een kristallenbol heeft dan hoor ik graag wat deze kosten zullen zijn in 2027. Om een idee te krijgen voor de opbrenst in euros/jaar van een batterij heb ik wat aannames gedaan mbt de kosten en krijg ik het onderstaande resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U63Mxae3LoIgcVgIc9a1TOSgiB8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eBMRw6jOYX9lc4P7eWIpoXuy.jpg?f=user_large

Voor ons lijkt de sweet spot te zitten bij een batterij van ongeveer 15kWh.

Ik houd de ontwikkelingen op de energiemarkt en de kosten van thuis batterijen de komende jaren in de gaten om begin 2027 te besluiten hoe verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
brt652 schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:36:
[...]

Bij ons loopt ook het vaste leveringscontract af in 2027. Met ons huidige verbruik over het afgelopen jaar heb ik onderstaande simulatie gedaan om in te schatten hoe ons eigen verbruik en verschoven teruglevering (in geval van dynamisch contract/EPEX) afhangt van de grootte van een batterij.

[Afbeelding]

In onze situatie (Warmtepomp, ongeveer 8kWp zonnepanelen, totaal jaar verbruik 6200kWh) is het eigen verbruik te verhogen van 30% naar 50% met een batterij van 10kWh. Een grotere batterij heeft geen meerwaarde voor het verhogen van het eigen verbruik.

De mogelijkheid om verschoven in de tijd de opwek terug te leveren is wel gebaat bij een grotere batterij. Echter hoe meer opwek via de batterij loopt, hoe hoger het RTE (round trip efficiency) verlies in kWh wordt.

Wat het voordeel van een batterij is in euro's is afhankelijk van de kWh kosten, teruglever vergoedingen en boetes, belastingen etc. Als iemand van jullie een kristallenbol heeft dan hoor ik graag wat deze kosten zullen zijn in 2027. Om een idee te krijgen voor de opbrenst in euros/jaar van een batterij heb ik wat aannames gedaan mbt de kosten en krijg ik het onderstaande resultaat.

[Afbeelding]

Voor ons lijkt de sweet spot te zitten bij een batterij van ongeveer 15kWh.

Ik houd de ontwikkelingen op de energiemarkt en de kosten van thuis batterijen de komende jaren in de gaten om begin 2027 te besluiten hoe verder te gaan.
lol, ik zie dat er méér mensen zijn die wel eens liggen te draaien in bed.... _/-\o_

Mooi huiswerk man d:)b

Pagina: 1 ... 48 ... 65 Laatste