Die mening deel ik niet.
Vraag je aan een verkoper om de waarde van een auto te bepalen dan ook hoe hard de vorige eigenaar er doorgaans mee reed?
Hangt er uiteraard vanaf hoe je de EV gaat inzetten en in welke mate.
In de eerste plaatst is mijn streven de zelfvoorzienigheidsgraad te verhogen door met eenmalige investeringen het verbruik zo laag mogelijk te houden, dit door investeringen op de lange termijn (minstens 20 jaar) de lokale productie zo hoog mogelijk te houden, vervolgens de eigen productie door eigen opslag (investering on topic en voor de middellange termijn: 10 tot 15 jaar) ook zelf indirect te kunnen verbruiken ipv voor een appel en een ei (in het beste geval) te schenken aan derden en dan pas de EV in te zetten als sluitende back up.
Energiebeheer zijn geen op zichzelf staande maatregelen maar vergt een keten die op elkaar aansluit en elk element in de keten versterkt.
To the point: door alle maatregelen die al genomen zijn voor de accu van de EV toetreedt tot de keten moet deze op jaarbasis nog maar 280 + 20% = 340 kWh energie leveren aan de woning. Op jaarbasis zijn dat met een netto 74 kWh EV accu minder dan 5 extra cycli per jaar. Daar gaat de waarde van een EV niet enorm door naar omlaag. Iemand die op jaarbasis sportief rijdt, veel km per jaar rijdt en/of graag regelmatig op de autobahn aan 150 km/uur gaat rijden zal met dezelfde EV tig meer cycli verbruiken dan een rustige bestuurder die altijd in ecomodus, binnen de snelheidslimieten blijft en wat extra cycli nodig heeft om te kunnen terugleveren.
Ik krijg daar overigens ook een tankkaart met een bepaalde waarde.
Volgens jouw uitgangspunt zou ik deze dus alleen maar mogen gebruiken om brandstof te tanken in een voertuig en dan op te rijden en bv. niet om deze te tanken in een jerrycan om er bv. de grasmachine op te laten rijden?
Uiteraard is het een specifieke situatie.
Verbruikersprofielen zijn verschillend. De oplossingen zijn dat dan ook.
Ik streef naar oplossingen voor mijn specifiek verbruikersprofiel. Niet naar oplossingen die altijd en overal voor iedereen van toepassing zijn. Is dat laatste je streven bereik je doorgaans niet veel want er zijn maar heel weinig zaken, laat staan oplossingen, die voor iedereen hetzelfde zijn en op iedereen van toepassing.
Sowieso vind ik de manier van "gratis" laden bij klanten om vervolgens in je huis te stoppen niet bepaald koosjer maar dat is ieder voor zich en ga daar dan ook niet verder op in.
Dat is dan jouw mening maar niet de mijne.
Men biedt mij gedurende de periode dat ik mijn tijd daar spendeer als compensatie o.a. gratis laden aan.
Wat ik vervolgens met die opgeslagen energie doe is mijn zaak en niet deze van de aanbieder.
Ik zou ze ook kunnen oprijden door sportief te gaan rijden en/of over de autosnelweg te gaan scheuren.
Ik kies ervoor om zo zuinig mogelijk te rijden en dit te combineren met teruglevering aan de woning.
Wat daar niet kosjer aan is begrijp ik niet.
Wanneer je dezelfde energie gaat laden aan een betalende publieke laadpaal en dan gaat terugleveren is het plots wel kosjer?
Of vind je het gewoon niet kosjer dat een accu van een EV ook kan terugleveren? Dan moet je daar de producenten van EV's en V2X op aanspreken en niet de consumenten die voor die beschikbare optie betaald hebben.

Maar we hebben het hier over thuis accu en niet de EV accu

.
En ik heb het over een situatie waarbij de EV accu eveneens als thuisaccu kan ingezet worden.
Dat heet flexibiliteit en het gebruik van beschikbare tools optimaliseren ipv niet out of the box durven denken/handelen.
[
Voor 3% gewijzigd door
IvoB2 op 19-11-2024 12:29
]