doe je nu net niet met je dynamische tariefen niet exact dat wat je de mensen met een vast of variabel tarief verwijt ?Taro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:17:
[...]
Heel veel mensen vinden het moeilijk om vanuit vaste contracten over te stappen naar dynamische contracten icm bijv. een thuisaccu. Men is bang voor de pieken en negeert de lage tarieven en vaak lagere gemiddeldes. Ik krijg er ook steeds vaker jeuk van als mensen over hun terugleverboetes beginnen, dat is echt een indicatie dat je té lang vasthoudt aan het verleden.
want nu kan een dynamisch tarief best wel interessant zijn, echter lang niet voor iedereen, Tennet waarschuwd overigens al een tijdje dat de markt op ten duur gaat verschuiven waarbij mn de dynamische tarieven wel eens behoorlijk de dupe van kunnen worden, juist omdat deze direct meebewegen met de marktprijs van dat moment.
Op dit moment hebben we in feite een overschot (soms) wat dus ook dan soms tot lagere prijzen (en soms dus ook negatief (netto, want daar komt wel nog belasting er boven op) kan geven.
Echter op de langere duur blijkt er juist een te kort aan energie te ontstaan, en dan wordt het prijsplaatje, zeker bij dynamisch, heel anders, met zeer hoge energieprijzen tot gevolg.
m.b.t. de salderingsregeling vergeet wat ons mn de energiemarkt (want die balen namelijk van de saldering) en van deze regering (want die hebben helemaal niets met energietransitie (ze weten niet eens hoe dat werkt) maar zien de salderingsregeling uitsluitend een prima middel om snel aan extra belastingbelg te komen (het stoppen is dus uitsluitend een belastingsmaatregel en niets meer, wat ze ook zelf hebben toegegeven) Over de effecten van het abrupt stoppen is totaal niet over nagedacht en maar helemaal over de gevolgen voor de mensen die nog niet zo lang zonnepanelen hebben aangeschaft (want dat is namelijk het overgrote deel van Nederland, veruit de meeste zonnepanelen zijn nog helemaal niet afgeschreven.
De markt heeft er geen behoefteaan PV stroom ? wel erg vreemd als je ziet hieveel grote zonneparken de laatste jaren, ook dit jaar nog er bij zijn gekomen, en vaak ook nog in eigendom van onze E-boeren. Nee de echter markt heeft zeker nog een grote behoefte aan PV stroom, dat zie je ook dat de subsidie (SDE++) voor de grote zonneparken nog volop aanwezig is, dus daar wordt niet gestopt (wat op zich toch wel erg vreemd is), wat echter mn de E-boeren niet willen is PV op prive daken, want daarover hebben ze geen directe invloed.Ik begrijp ook niet waarom mensen boos worden op netbeheerders voor terugleverboetes, want je kunt wel vinden dat jij veel hebt betaald voor je zonnepanelen of dat de overheid heeft gefaald en dat daarom de stroom die je teruglevert meer waard is dan je ervoor krijgt, maar de markt heeft er gewoon geen behoefte meer aan. Dat vindt men moeilijk te verkroppen en dan wordt het een principe kwestie en komen er emoties bij kijken.
Als je dan ook kijkt wat de werkelijke kosten waar zo veel over wordt gesproken en die volgens onze E-boeren de oorzaak zijn van de terugleverkosten kijk dan maar eerst naar dit lijstje van de PBL.
:strip_exif()/f/image/JWe5tHHsZBbrrLWYq98xem0U.png?f=user_large)
Deze kosten zijn zelfs aanzienlijk in 2023 gedaald tov 2022. De totale PO kosten zijn dus voor Zon-PV (totaal) nog geen 4ct waarbij alleen de onbalanskosten (juist die waar altijd zo veel over door mn de E-boeren over geklaagd wordt en dat deze oh zo hoog zijn) met met 1,7ct. Als ik daar dan de kosten die bepaalde E-boeren van tot wel 14ct in rekening brengen is dat een behoorlijk verschil.
bron
Ja, op dit moment is dat zo, echter een TVT van circa 8-10 jaar is voor dergelijke zaken een redelijk gemiddelde, en juist nu zie je al dat mn op de onbalansmakt er nu al een kentering is waar je moet afvragen of over de komende 5 a 6 jaar dit nog steeds zo is. Dit betekend ook dat mensen die nu instappen met het idee dat zo hun investering (zbv zonneplan) over circa 6-8 jaar hebben terugverdient (en dan ga je pas dus echt verdienen) nog wel haalbaar is en deze niet opschuift naar10-12 jaar.Volgens mij is de combinatie dynamisch, zonnepanelen en thuisaccu gewoon de beste oplossing. Zoveel mogelijk je eigen stroom opwekken, direct verbruiken wat mogelijk is, de rest sla je op voor later eigenverbruik of lever je terug tegen hoge dynamische tarieven als de markt er wél om zit te springen.
het probleem is dat we nu in een tijd leven waar de markt mn ook door een zeer onbetrouwbare overheid (de huidige kunnen nog niet eens verder kijken dan hun eigen schoenen zijn, dat ze je ook in de cijfers die de huidige regering krijgt) dermate onstabiel is dat je niet eens weet hoe het over een jaar gaat uitzien laat staan over een aantal jaren. En de huidige wereld situatie met Rusland, en USA (nu die idioot van een Trump weer aan de macht komt) en China (denk maar aan Taiwan) heeft hier helaals ook niet al te rooskleurig uit.Niet aan jou gericht natuurlijk want jij begrijpt dit als geen ander, maar ik blijf mij er ook over verbazen dat een bepaalde groep zo vasthoudt aan het oude en dat daar veel principes en emoties bij komen kijken, terwijl de oplossing gewoon al beschikbaar is maar men daar niet aan wil.
Ons energieprobleem is helaas door jarenlange verkeerde beslissingen de komende 10 jaar niet opgelost.
Of bv nieuwe kerncentrales daar een oplossing zijn waag ik te bewijfelen, denk aan een bouwtijd van minimaal 20-25 jaar vanaf nu, waarbij het probleem van de opslag nog steeds niet is opgelost en door de afgelopen regeringen steeds verschoven is naar de volgende generaties, de huidge plannen gaan er uit dat over 100 jaar ! er een mogelijke oplossing is gegeven.
dus voor de komende 1 a 2 jaar zal dus dynamische contracten een oplossing bieden, bedenk echter dat dit nu juist nog zo voordelig is juist omdat het nog zo kleinschalig is en slechts maar een marktaandeel van circa 5% heeft. voor de lange termijn heb ik daar mijn vraagtekens bij, en juist die heb je wel nodig bij investeringen on bv batterijen.
Zou nu 50% van heel Nederland naar dynamisch gaan zal de markt daarop reageren en ik vrees dat dan de prijzen heel anders zullen zijn. Dat aspect wordt helaas heel vaak vergeten.
Juist de huidige groot aandeel in vaste contracten heeft een dempende werking op het systeem omdat deze al voor lange tijd vooruit zijn bepaald, valt dat weg zul je een heel andere prijsontwikkeling zien, mn ook omhoog. Iets waar bv Tennet ookal voor gewaarschuwd heeft. Los dat daardoor de onbalans op ons netwerk alleen maar nog meer versterkt gaat worden met mogelijk uitval (mn door de nog oude infrastructuur (bv trafo's, die een dergelijk sterke flucuaties hier meer kunnen hebben en dus uitvallen).
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge