Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 50 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Taro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:17:
[...]

Heel veel mensen vinden het moeilijk om vanuit vaste contracten over te stappen naar dynamische contracten icm bijv. een thuisaccu. Men is bang voor de pieken en negeert de lage tarieven en vaak lagere gemiddeldes. Ik krijg er ook steeds vaker jeuk van als mensen over hun terugleverboetes beginnen, dat is echt een indicatie dat je té lang vasthoudt aan het verleden.
doe je nu net niet met je dynamische tariefen niet exact dat wat je de mensen met een vast of variabel tarief verwijt ?
want nu kan een dynamisch tarief best wel interessant zijn, echter lang niet voor iedereen, Tennet waarschuwd overigens al een tijdje dat de markt op ten duur gaat verschuiven waarbij mn de dynamische tarieven wel eens behoorlijk de dupe van kunnen worden, juist omdat deze direct meebewegen met de marktprijs van dat moment.
Op dit moment hebben we in feite een overschot (soms) wat dus ook dan soms tot lagere prijzen (en soms dus ook negatief (netto, want daar komt wel nog belasting er boven op) kan geven.
Echter op de langere duur blijkt er juist een te kort aan energie te ontstaan, en dan wordt het prijsplaatje, zeker bij dynamisch, heel anders, met zeer hoge energieprijzen tot gevolg.

m.b.t. de salderingsregeling vergeet wat ons mn de energiemarkt (want die balen namelijk van de saldering) en van deze regering (want die hebben helemaal niets met energietransitie (ze weten niet eens hoe dat werkt) maar zien de salderingsregeling uitsluitend een prima middel om snel aan extra belastingbelg te komen (het stoppen is dus uitsluitend een belastingsmaatregel en niets meer, wat ze ook zelf hebben toegegeven) Over de effecten van het abrupt stoppen is totaal niet over nagedacht en maar helemaal over de gevolgen voor de mensen die nog niet zo lang zonnepanelen hebben aangeschaft (want dat is namelijk het overgrote deel van Nederland, veruit de meeste zonnepanelen zijn nog helemaal niet afgeschreven.
Ik begrijp ook niet waarom mensen boos worden op netbeheerders voor terugleverboetes, want je kunt wel vinden dat jij veel hebt betaald voor je zonnepanelen of dat de overheid heeft gefaald en dat daarom de stroom die je teruglevert meer waard is dan je ervoor krijgt, maar de markt heeft er gewoon geen behoefte meer aan. Dat vindt men moeilijk te verkroppen en dan wordt het een principe kwestie en komen er emoties bij kijken.
De markt heeft er geen behoefteaan PV stroom ? wel erg vreemd als je ziet hieveel grote zonneparken de laatste jaren, ook dit jaar nog er bij zijn gekomen, en vaak ook nog in eigendom van onze E-boeren. Nee de echter markt heeft zeker nog een grote behoefte aan PV stroom, dat zie je ook dat de subsidie (SDE++) voor de grote zonneparken nog volop aanwezig is, dus daar wordt niet gestopt (wat op zich toch wel erg vreemd is), wat echter mn de E-boeren niet willen is PV op prive daken, want daarover hebben ze geen directe invloed.
Als je dan ook kijkt wat de werkelijke kosten waar zo veel over wordt gesproken en die volgens onze E-boeren de oorzaak zijn van de terugleverkosten kijk dan maar eerst naar dit lijstje van de PBL.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/for9aMlauTFE1wd9lgl7xQDBJKA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JWe5tHHsZBbrrLWYq98xem0U.png?f=user_large
Deze kosten zijn zelfs aanzienlijk in 2023 gedaald tov 2022. De totale PO kosten zijn dus voor Zon-PV (totaal) nog geen 4ct waarbij alleen de onbalanskosten (juist die waar altijd zo veel over door mn de E-boeren over geklaagd wordt en dat deze oh zo hoog zijn) met met 1,7ct. Als ik daar dan de kosten die bepaalde E-boeren van tot wel 14ct in rekening brengen is dat een behoorlijk verschil.
bron
Volgens mij is de combinatie dynamisch, zonnepanelen en thuisaccu gewoon de beste oplossing. Zoveel mogelijk je eigen stroom opwekken, direct verbruiken wat mogelijk is, de rest sla je op voor later eigenverbruik of lever je terug tegen hoge dynamische tarieven als de markt er wél om zit te springen.
Ja, op dit moment is dat zo, echter een TVT van circa 8-10 jaar is voor dergelijke zaken een redelijk gemiddelde, en juist nu zie je al dat mn op de onbalansmakt er nu al een kentering is waar je moet afvragen of over de komende 5 a 6 jaar dit nog steeds zo is. Dit betekend ook dat mensen die nu instappen met het idee dat zo hun investering (zbv zonneplan) over circa 6-8 jaar hebben terugverdient (en dan ga je pas dus echt verdienen) nog wel haalbaar is en deze niet opschuift naar10-12 jaar.
Niet aan jou gericht natuurlijk want jij begrijpt dit als geen ander, maar ik blijf mij er ook over verbazen dat een bepaalde groep zo vasthoudt aan het oude en dat daar veel principes en emoties bij komen kijken, terwijl de oplossing gewoon al beschikbaar is maar men daar niet aan wil.
het probleem is dat we nu in een tijd leven waar de markt mn ook door een zeer onbetrouwbare overheid (de huidige kunnen nog niet eens verder kijken dan hun eigen schoenen zijn, dat ze je ook in de cijfers die de huidige regering krijgt) dermate onstabiel is dat je niet eens weet hoe het over een jaar gaat uitzien laat staan over een aantal jaren. En de huidige wereld situatie met Rusland, en USA (nu die idioot van een Trump weer aan de macht komt) en China (denk maar aan Taiwan) heeft hier helaals ook niet al te rooskleurig uit.

Ons energieprobleem is helaas door jarenlange verkeerde beslissingen de komende 10 jaar niet opgelost.
Of bv nieuwe kerncentrales daar een oplossing zijn waag ik te bewijfelen, denk aan een bouwtijd van minimaal 20-25 jaar vanaf nu, waarbij het probleem van de opslag nog steeds niet is opgelost en door de afgelopen regeringen steeds verschoven is naar de volgende generaties, de huidge plannen gaan er uit dat over 100 jaar ! er een mogelijke oplossing is gegeven.

dus voor de komende 1 a 2 jaar zal dus dynamische contracten een oplossing bieden, bedenk echter dat dit nu juist nog zo voordelig is juist omdat het nog zo kleinschalig is en slechts maar een marktaandeel van circa 5% heeft. voor de lange termijn heb ik daar mijn vraagtekens bij, en juist die heb je wel nodig bij investeringen on bv batterijen.
Zou nu 50% van heel Nederland naar dynamisch gaan zal de markt daarop reageren en ik vrees dat dan de prijzen heel anders zullen zijn. Dat aspect wordt helaas heel vaak vergeten.
Juist de huidige groot aandeel in vaste contracten heeft een dempende werking op het systeem omdat deze al voor lange tijd vooruit zijn bepaald, valt dat weg zul je een heel andere prijsontwikkeling zien, mn ook omhoog. Iets waar bv Tennet ookal voor gewaarschuwd heeft. Los dat daardoor de onbalans op ons netwerk alleen maar nog meer versterkt gaat worden met mogelijk uitval (mn door de nog oude infrastructuur (bv trafo's, die een dergelijk sterke flucuaties hier meer kunnen hebben en dus uitvallen).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:22
MacD007 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:53:
Over de effecten van het abrupt stoppen is totaal niet over nagedacht en maar helemaal over de gevolgen voor de mensen die nog niet zo lang zonnepanelen hebben aangeschaft (want dat is namelijk het overgrote deel van Nederland, veruit de meeste zonnepanelen zijn nog helemaal niet afgeschreven.
De Senaat stemde op 13 februari van dit jaar tegen het geleidelijk afschaffen van de salderingsregeling, iedereen die daarvoor panelen heeft laten plaatsen had met deze afbouw rekening moeten/kunnen houden. Nu gebeurd dat begin 2027 waarschijnlijk in één keer, onder de streep maakt dat financieel weinig uit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:16:
[...]

De Senaat stemde op 13 februari van dit jaar tegen het geleidelijk afschaffen van de salderingsregeling, iedereen die daarvoor panelen heeft laten plaatsen had met deze afbouw rekening moeten/kunnen houden. Nu gebeurd dat begin 2027 waarschijnlijk in één keer, onder de streep maakt dat financieel weinig uit.
sorry, ik snap je niet helemaal. Volgens mij is het in Nederland gebruikelijk dat een wet pas een wet is als het door beide kamers is gegaan. Bij de vorige sladeringsregeling was het duidelijk dat er binnen (mn door de oppositie) behoorlijke argumenten bestonden voor het behoud van de huidige salderingsregeling en men het voorstel van de vorige regering als onvoldoende beschouwde, mn gericht op de nog steeds noodzakelijke aandeel van PV in de energietransitie.
Dat is toen, oa door de PVV en BBB ook zo afgeschoten. De huidige wens om direct te stoppen heeft niets met de energietransities te maken, men heeft niet eens gekeken naar de impact hiervan, maar is voor 200% uitsluitend als extra inkomstenbron (belastingverhoging) ingevoerd.
Dus nee, dit had dus niemand kunnen zien aankomen, mn juist omdat de PVV en BBB toen tegen afbouw waren. :? 8)7 en nu zijn ze dus 180gr. gedraaid en dan vind men het vreemd dat ze niet meer worden vertrouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:13:
[...]

Ik snap het signaal wat ze willen afgeven wel 'n beetje; PV heb je nu eenmaal overdag. Maar goedkoop tijdens het eten koken en duur op zondagmiddag, dat wil er bij mij ook niet in (ook al zie je dat 't verschil miniem is). Tegelijkertijd nog niet klaar voor dynamisch, dus per 1/1 maar naar enkeltarief.
Maar het woord Green begint steeds grijzer te worden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
De markt heeft er geen behoefteaan PV stroom ? wel erg vreemd als je ziet hieveel grote zonneparken de laatste jaren, ook dit jaar nog er bij zijn gekomen, en vaak ook nog in eigendom van onze E-boeren. Nee de echter markt heeft zeker nog een grote behoefte aan PV stroom, dat zie je ook dat de subsidie (SDE++) voor de grote zonneparken nog volop aanwezig is, dus daar wordt niet gestopt (wat op zich toch wel erg vreemd is), wat echter mn de E-boeren niet willen is PV op prive daken, want daarover hebben ze geen directe invloed.
Bwa, wanneer ik zie dat de gemiddelde kostprijs van elektriciteit op de Epex (voor de maand oktober) ongeveer 8,5 cent/kWh bedraagt, mijn energieleverancier zelf aan 17 cent/kWh groene energie produceert en deze verkocht wordt aan een 12 tot 13 cent/kWh en voor mijn productie putje winter (januari 2025) maar 2 cent/kWh wil betalen (ik produceer dus goedkoper dan ie het zelf kan en/of kan inkopen op de Belpex) is mijn besluit dat er naar mijn eigen groene overproductie geen vraag is. :)
Dan hou ik het wel bij en verbruik het zelf. :+

Ik zie trouwens ook aankomen dat wie in de (nabije) toekomst aan het net gekoppeld wil blijven daar een steeds hogere vaste vergoeding voor zal mogen betalen (hoe minder er aan het netinfuus hangen hoe meer de overblijvers zullen moeten bijdragen aan de kosten van de transitie via een publiek net en energieleveranciers willen sowieso hun winstmarge op peil houden) tot het netto betalen om zijn overproductie op dat net te kunnen kwijtgeraken.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 01-12-2024 12:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:37:
sorry, ik snap je niet helemaal. Volgens mij is het in Nederland gebruikelijk dat een wet pas een wet is als het door beide kamers is gegaan. Bij de vorige sladeringsregeling was het duidelijk dat er binnen (mn door de oppositie) behoorlijke argumenten bestonden voor het behoud van de huidige salderingsregeling en men het voorstel van de vorige regering als onvoldoende beschouwde, mn gericht op de nog steeds noodzakelijke aandeel van PV in de energietransitie.
Het afbouwen van de salderingsregeling is staat al jaren op de politieke agenda:
Week van de waarheid voor salderingsregeling: ‘Afbouw zorgt voor doorgang uitrol zonnepanelen’

‘De salderingsregeling begint de energietransitie te remmen. Ze heeft haar werk gedaan, nu moeten we door. De overheid kan daarbij vertrouwen op een krachtige zonne-energiesector’, stelt Nold Jaeger (Holland Solar).

‘De discussie over de salderingsregeling speelt al zo lang’, vertelt Jaeger. ‘Ze startte in de politieke arena van 2017, toen Henk Kamp nog minister van Economische Zaken was. De afbouw hangt dus al 7 jaar boven de markt, langer dan het totale afbouwtraject van 2025 tot en met 2031 in het wetsvoorstel. Nu lijkt er dan eindelijk wat te gaan gebeuren, helderheid te komen. De uitkomst staat echter nog geenszins vast, wij kunnen alleen maar informeren en adviseren en dat doen we tot op het laatst mogelijke moment. Hoe dan ook, voor onze sector is duidelijkheid het allerbelangrijkste. We moeten in staat gesteld worden de klant netjes te informeren.
Iedereen die na 2017 panelen heeft laten leggen was bekend met dit zwaard van Damocles boven hun individuele TVT berekening, dat men jaren langer ervan heeft kunnen profiteren mooi meegenomen maar dat het ooit zou stoppen mag geen verrassing zijn.

Het zijn terugleverboetes die niemand zag aankomen, vooral dat heeft het financiële plaatje midscheeps geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:54
[...]
doe je nu net niet met je dynamische tariefen niet exact dat wat je de mensen met een vast of variabel tarief verwijt ?
want nu kan een dynamisch tarief best wel interessant zijn, echter lang niet voor iedereen, Tennet waarschuwd overigens al een tijdje dat de markt op ten duur gaat verschuiven waarbij mn de dynamische tarieven wel eens behoorlijk de dupe van kunnen worden, juist omdat deze direct meebewegen met de marktprijs van dat moment.
Op dit moment hebben we in feite een overschot (soms) wat dus ook dan soms tot lagere prijzen (en soms dus ook negatief (netto, want daar komt wel nog belasting er boven op) kan geven.
Echter op de langere duur blijkt er juist een te kort aan energie te ontstaan, en dan wordt het prijsplaatje, zeker bij dynamisch, heel anders, met zeer hoge energieprijzen tot gevolg.

m.b.t. de salderingsregeling vergeet wat ons mn de energiemarkt (want die balen namelijk van de saldering) en van deze regering (want die hebben helemaal niets met energietransitie (ze weten niet eens hoe dat werkt) maar zien de salderingsregeling uitsluitend een prima middel om snel aan extra belastingbelg te komen (het stoppen is dus uitsluitend een belastingsmaatregel en niets meer, wat ze ook zelf hebben toegegeven) Over de effecten van het abrupt stoppen is totaal niet over nagedacht en maar helemaal over de gevolgen voor de mensen die nog niet zo lang zonnepanelen hebben aangeschaft (want dat is namelijk het overgrote deel van Nederland, veruit de meeste zonnepanelen zijn nog helemaal niet afgeschreven.

[...]
Als je dan ook kijkt wat de werkelijke kosten waar zo veel over wordt gesproken en die volgens onze E-boeren de oorzaak zijn van de terugleverkosten kijk dan maar eerst naar dit lijstje van de PBL.
[Afbeelding]
Deze kosten zijn zelfs aanzienlijk in 2023 gedaald tov 2022. De totale PO kosten zijn dus voor Zon-PV (totaal) nog geen 4ct waarbij alleen de onbalanskosten (juist die waar altijd zo veel over door mn de E-boeren over geklaagd wordt en dat deze oh zo hoog zijn) met met 1,7ct. Als ik daar dan de kosten die bepaalde E-boeren van tot wel 14ct in rekening brengen is dat een behoorlijk verschil.
bron

[...]
Ja, op dit moment is dat zo, echter een TVT van circa 8-10 jaar is voor dergelijke zaken een redelijk gemiddelde, en juist nu zie je al dat mn op de onbalansmakt er nu al een kentering is waar je moet afvragen of over de komende 5 a 6 jaar dit nog steeds zo is. Dit betekend ook dat mensen die nu instappen met het idee dat zo hun investering (zbv zonneplan) over circa 6-8 jaar hebben terugverdient (en dan ga je pas dus echt verdienen) nog wel haalbaar is en deze niet opschuift naar10-12 jaar.

[...]

het probleem is dat we nu in een tijd leven waar de markt mn ook door een zeer onbetrouwbare overheid (de huidige kunnen nog niet eens verder kijken dan hun eigen schoenen zijn, dat ze je ook in de cijfers die de huidige regering krijgt) dermate onstabiel is dat je niet eens weet hoe het over een jaar gaat uitzien laat staan over een aantal jaren. En de huidige wereld situatie met Rusland, en USA (nu die idioot van een Trump weer aan de macht komt) en China (denk maar aan Taiwan) heeft hier helaals ook niet al te rooskleurig uit.

Ons energieprobleem is helaas door jarenlange verkeerde beslissingen de komende 10 jaar niet opgelost.
Of bv nieuwe kerncentrales daar een oplossing zijn waag ik te bewijfelen, denk aan een bouwtijd van minimaal 20-25 jaar vanaf nu, waarbij het probleem van de opslag nog steeds niet is opgelost en door de afgelopen regeringen steeds verschoven is naar de volgende generaties, de huidge plannen gaan er uit dat over 100 jaar ! er een mogelijke oplossing is gegeven.

dus voor de komende 1 a 2 jaar zal dus dynamische contracten een oplossing bieden, bedenk echter dat dit nu juist nog zo voordelig is juist omdat het nog zo kleinschalig is en slechts maar een marktaandeel van circa 5% heeft. voor de lange termijn heb ik daar mijn vraagtekens bij, en juist die heb je wel nodig bij investeringen on bv batterijen.
Zou nu 50% van heel Nederland naar dynamisch gaan zal de markt daarop reageren en ik vrees dat dan de prijzen heel anders zullen zijn. Dat aspect wordt helaas heel vaak vergeten.
Juist de huidige groot aandeel in vaste contracten heeft een dempende werking op het systeem omdat deze al voor lange tijd vooruit zijn bepaald, valt dat weg zul je een heel andere prijsontwikkeling zien, mn ook omhoog. Iets waar bv Tennet ookal voor gewaarschuwd heeft. Los dat daardoor de onbalans op ons netwerk alleen maar nog meer versterkt gaat worden met mogelijk uitval (mn door de nog oude infrastructuur (bv trafo's, die een dergelijk sterke flucuaties hier meer kunnen hebben en dus uitvallen).
Een mooie analyse waar ik grotendeels in meega...
Maar met 1 tegengeluid...

Ik zie inderdaad wel gebeuren dat er een "negatieve druk" op de dynamische tarieven komt.
Maar dat zich een "evenwicht" instelt voor het voordeel volledig weg is.
- "luie" mensen blijven gewoon betalen.
- meer explorerende types (maar wel meer middle of the road dan die paar tweakers hier) investeren een en ander voor verbeterde variabele kosten.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:18:
[...]
Daar is een hele campagne over geweest. Veel in het nieuws geweest en ook hier op tweakers al veel besproken.
https://www.nu.nl/economi...or-zonnepanelenklant.html
https://www.greenchoice.n...ce/enkel-en-dubbeltarief/
Natuurlijk niet maar zoals ik al eerder schreef meneer GC pretendeert vooral groen te zijn voor zichzelf.

[ Voor 189% gewijzigd door Proton_ op 04-12-2024 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

habbekrats schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:13:
[...]

Natuurlijk niet maar zoals ik al eerder schreef meneer GC pretendeert vooral groen te zijn voor zichzelf.
Nou nee, juist niet. Zoals je hebt kunnen lezen draaien ze dal en piek juist om omdat dit in lijn is met het overschot duurzame energie overdag.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 01-12-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:46:
[...]

Het afbouwen van de salderingsregeling is staat al jaren op de politieke agenda:
Leuk dat iets op de agenda staat, alleen dat maakt het nog lang niet dat het ook werkelijkheid wordt, als alles wat er ooit op een agenda stond werkelijkheid ging worden, dan zag deze wereld er een stuk anders uit, of je daar dan zoveel gelukker van wordt waag ik te betwijfelen.
[...]
Iedereen die na 2017 panelen heeft laten leggen was bekend met dit zwaard van Damocles boven hun individuele TVT berekening, dat men jaren langer ervan heeft kunnen profiteren mooi meegenomen maar dat het ooit zou stoppen mag geen verrassing zijn.
Sorry, in 2017 werd er nog volop ingezet op pv op woningen, dat zie je bv ook in cijfers vanuit het CBS, in bv 2020 waren dat 1,3 milj. woningen met PV, in 2023, dus 3 jaar later is dat tot bijna 2,5 milj. gestegen, dus bijna een verdubbeling. In feite is eigenlijk pas na 2017 PV op grote schaal omarmd. Dat zie je ook in het aantal geplaatste zonnepanelen, met circa 3 milj. stuks was dat circa 60% meerder dan in 2016.
Als je dan bedenk dat we in 2018 slechts 2,2% van onze totale energieproductie toen uit zonnepanelen hebben gehaald, kun je zien waar wel nu zitten (in 2023 was dat totaal 17,6 %).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUX6yUMzfrs10t6qKSNyxTtKV_o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XBw2j25GFV7TUBTjl5x3w4tV.jpg?f=user_large
bron
Het zijn terugleverboetes die niemand zag aankomen, vooral dat heeft het financiële plaatje midscheeps geraakt.
en juist deze terugleverboetjes cq terugleverkosten (tenminste volgends onze e-boeren dan) kun je wel één of meerdere grote vraagtekens bij stellen, want de invloed op de onbalansmarkt zoals zo vaak wordt verteld is met de van het PBL in 2023 aangegeven 1,72ct/kWh nu niet bepaald de bepaalende factor, infeite is dat slechts 13% van deze TLK, wat zou dan de winstmarge hierop zijn, mogelijk eerder richting de 50%.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 01-12-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stefannn schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:59:
[...]

Een mooie analyse waar ik grotendeels in meega...
Maar met 1 tegengeluid...

Ik zie inderdaad wel gebeuren dat er een "negatieve druk" op de dynamische tarieven komt.
Maar dat zich een "evenwicht" instelt voor het voordeel volledig weg is.
- "luie" mensen blijven gewoon betalen.
- meer explorerende types (maar wel meer middle of the road dan die paar tweakers hier) investeren een en ander voor verbeterde variabele kosten.
ja, dat is wel een punt, ik verwacht overigens zelfs ook, en dus ga ik hier ook bij je in mee dat heel veel luie consumenten er zijn die gewoon blijven waar ze zitten. En vergeet niet dat heel veel lui dynamische tarieven ook best eng vinden, en op de lange termijn zou dat dus wel eens werkelijkheid kunnen worden.

en we moeten niet vergeten dat de gemiddelde tweaker die je hier vind een heel andere kijk heeft en ook andere argumenten (hobby) heeft om aan bv een thuis-batterij te beginnen, dus daar spelen TLT veelal een veel minder aspect, hobbys mogen bv gewoon geld kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 01-12-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:05:
Sorry, in 2017 werd er nog volop ingezet op pv op woningen, dat zie je bv ook in cijfers vanuit het CBS, in bv 2020 waren dat 1,3 milj. woningen met PV, in 2023, dus 3 jaar later is dat tot bijna 2,5 milj. gestegen, dus bijna een verdubbeling. In feite is eigenlijk pas na 2017 PV op grote schaal omarmd. Dat zie je ook in het aantal geplaatste zonnepanelen, met circa 3 milj. stuks was dat circa 60% meerder dan in 2016.
Klopt, maar het afbouwen van de salderingsregeling werd in bijna alle offertes netjes meegenomen in de TVT berekening. Als je nu verrast bent door de eindigheid ervan heb je imo onder een steen geleefd, zelfs de solar branche wil door de zure appel heen en vooral duidelijkheid.

PV als aantrekkelijk particulier verdienmodel is gewoon klaar, das war einmal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:30
MacD007 schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:05:
[...]

Leuk dat iets op de agenda staat, alleen dat maakt het nog lang niet dat het ook werkelijkheid wordt, als alles wat er ooit op een agenda stond werkelijkheid ging worden, dan zag deze wereld er een stuk anders uit, of je daar dan zoveel gelukker van wordt waag ik te betwijfelen.
Eens met wat @hoevenpe eerder aangaf. Als iets al jaren lang op de politieke agenda staat en bovendien regelmatig opnieuw in het nieuws is, dan is de kans groot dat zo’n plan ook op een bepaald moment uitgevoerd gaat worden. Daarnaast een portie gezond verstand die best kan begrijpen dat een salderingsregeling niet voor eeuwig kan zijn omdat het b.v. veel belastinginkomsten scheelt.
Helaas door besluiteloosheid en gebrek aan visie geen gelijdelijke afbouw die een paar jaar van te voren aangekondigd wordt. Tenminste: zoals het nu lijkt.

Maar meer on topic: met een thuisbatterij heb je de kans om minder afhankelijker te worden van dit soort zaken. Dus ik zeg: doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:05:
[...]

Klopt, maar het afbouwen van de salderingsregeling werd in bijna alle offertes netjes meegenomen in de TVT berekening. Als je nu verrast bent door de eindigheid ervan heb je imo onder een steen geleefd, zelfs de solar branche wil door de zure appel heen en vooral duidelijkheid.

PV als aantrekkelijk particulier verdienmodel is gewoon klaar, das war einmal...
Kijk, dat je het als extra verdienmodel niet meer kunt gebruiken kan ik nog wel inkomen, echter dat je nu met een TVT van ruim 17 jaar en meer komt te zitten vind ik een heel ander punt. en dat geeft weer de onbetrouwbare overheid weer, kijk als ze het nu net als het vorig voorstel zo hadden afgebouwd dat tenminste de huidige bezitters die nog midden in hun terugverdienen van hun investering zitten het grotensdeels hadden kunnen terugverdienen en dat bij nieuwe zonneplannen je dan een stuk minder voordelig uit komt zou ik nog snappen, maar juist in een tijd dat we nog volop in een energietransitie zitten en ook nog steeds ook nieuwe PV nodig zijn (iets waar deze regering gewoon niets om geeft) het in één keer afschaffen, ik hoop nog steeds dat de EK hier een verstandige beslissing neemt en dit terug verwijst naar de TK. onder tussen zal deze kleuterklas wel naar huis gestuurd zijn, hoe eerder hoe beter.

Een verdienmodel met batterijen zit ter tenminste tot 2027 niet echt in, want de kosten zijn om daar je eigen verbruik omhoog te halen gewoon nog te hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Franciesco schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:13:
[...]

Eens met wat @hoevenpe eerder aangaf. Als iets al jaren lang op de politieke agenda staat en bovendien regelmatig opnieuw in het nieuws is, dan is de kans groot dat zo’n plan ook op een bepaald moment uitgevoerd gaat worden. Daarnaast een portie gezond verstand die best kan begrijpen dat een salderingsregeling niet voor eeuwig kan zijn omdat het b.v. veel belastinginkomsten scheelt.
Helaas door besluiteloosheid en gebrek aan visie geen gelijdelijke afbouw die een paar jaar van te voren aangekondigd wordt. Tenminste: zoals het nu lijkt.

Maar meer on topic: met een thuisbatterij heb je de kans om minder afhankelijker te worden van dit soort zaken. Dus ik zeg: doen :)
hoezo minder afhankelijker ? en dat met 2,5 kWh ? sorry, droom lekker verder. Deze batterijen werken bv niet bij een stroomstoring (iets wat blijkbaar steeds vaker voorkomt, ook in Nederland).
Gezien de prijs mag je van geluk spreken als deze terugbetaald zijn na einde levensduur. 8)7
Nee, we hebben gewoon andere batterij systemen nodig en al het ander is leuk als hobby maar efectief is het helaas (nu nog) niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20

Voor mij deze week deze week iets minder interessant geworden door:
1. Maatregelen van TenneT tegen Energie leveranciers die de thuisaccu's gebruiken om te handelen op de on-balans markt. Ik zou hier trouwens nooit aan beginnen. Jammer ook dat onze overheid zegt dat ALLE thuisaccu's zelfs bijdrage aan net congestie en hierdoor geen subsidies willen verstrekken (Bedankt energie boeren).

2. Na het kijken van het filmpje van Harold Halewijn Help! DESS doet niets doet de thuisbatterij nu ook niet veel met te weinig pieken en dalen bij de day-ahead markt.

Dus moet ik nu concluderen dat je bij de thuisaccu alleen maar moet rekenen met:
1. Gedurende de zonnige maanden de eigen opgewekte energie overdag opslaan en na zonsondergang gebruiken.
2. Gedurende de winter maanden de thuisaccu opladen met de laagste tarieven die dag en gebruiken tijdens de hoogste tarieven.

[ Voor 3% gewijzigd door MajaMestreech op 01-12-2024 16:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
MacD007 schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:47:
[...]

hoezo minder afhankelijker ? en dat met 2,5 kWh ? sorry, droom lekker verder. Deze batterijen werken bv niet bij een stroomstoring (iets wat blijkbaar steeds vaker voorkomt, ook in Nederland).
Gezien de prijs mag je van geluk spreken als deze terugbetaald zijn na einde levensduur. 8)7
Nee, we hebben gewoon andere batterij systemen nodig en al het ander is leuk als hobby maar efectief is het helaas (nu nog) niet.
Waar zeg ik 2,5kWh? De grootte van de batterij is geen one size fits all en hangt onder meer af van het verbruik, opwek, gedrag en andere wensen. Maar volgens mij weet jij dat zelf ook wel.
Ook zeg ik nergens dat je een thuisbatterij terug verdiend. Ik had het over ‘minder afhankelijk zijn’.

Ik hoef overigens niet verder te dromen: ik heb zelf een thuisbatterij en ben in combinatie met PV daardoor een groot gedeelte van het jaar zelfvoorzienend wat betreft energie. Dat is ook mijn doel, niet b.v. geld verdienen.
En die batterij werkt ook gewoon bij een stroomstoring. Uiteraard waren daar extra maatregelen voor nodig zoals de ontkoppeling van het net als die stroomstoring optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MacD007 schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:11:
[...]
hobbys mogen bv gewoon geld kosten.
Ieder zijn eigen uitgangspunten maar ik geef toch de voorkeur aan hobby's die niets kosten en in het beste geval ook nog eens extra geld opbrengen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
En waarom zou dat een verdienmodel moeten zijn?
Indien je geld wil verdienen zet je best zelf een zaak op. Zoals bv. de energieleveranciers die maand na maand je laten betalen voor de energie die ze leveren.
Wat is het verdienmodel achter een maand/jaarfactuur waar nooit een einde aan komt?

Ik ben al heel blij wanneer ik onafhankelijk ben van netbeheerders, wisselende korte termijn overheidsbeslissingen volgens de waan van de dag en de prijszetting van energieleveranciers en op het einde van de rit ook nog eens mijn energie gewoon gratis gekregen heb. Dat je er daarna nog een cent bovenop krijgt is mooi meegenomen maar niet (mijn) eerste uitgangspunt.

Zonnepanelen zijn nog nooit zo goedkoop geweest en de prijs van batterijcellen zit al jaren in een neerwaartse spiraal.
Geen probleem voor wie dat niet kan/wil begrijpen en er brood inziet om maand na maand bij te dragen aan de winsten van derden. Het is en blijft tenslotte ieders individuele rekening.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 01-12-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Mijn accusysteem werd al bij oplevering betaald. Er moet dus helemaal niets terugbetaald worden.
Hoezo niet effectief? Hoezo niet werken bij stroomstoring?
Ik loop nu al zes jaar voor op de planning om off grid te gaan.
En bij een stroomstoring en/of een hack op het openbaar energiesysteem gaat binnen de 20 ms het hele huishouden over op noodstroom en een minuutje later beginnen ook de PV (bij voldoende zon) terug te leveren. Kan niet gezegd worden van een PV systeem zonder thuisaccu want dat doet bij een stroomstoring evenveel als het huis van de buren zonder PV.
Vandaag puur op PV-stroom de accu 100% opgeladen (kunnen de cellen weer eens balanceren) en dat is wel ruim wat meer energie op voorraad dan voor een nachtje. :)
Het is maar wat je effectief wil noemen. :+

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 01-12-2024 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]
Dat zie ik echt heel anders. Dit jaar zo'n 4100 kWh opgewekt, tijdens de hele levensduur van deze set inmiddels 34 MWh opgewekt en dus al lang terugverdiend. Die 4100 kWh per jaar (vorig jaar 4500) leveren nog altijd minimaal 20-21 ct/kWh op qua teruglevering, nog los van het waarschijnlijk hogere tarief voor eigenverbruik maar dat is lastig te achterhalen.

Ik ga de komende week 8 kWh bijbestellen voor de accu, t/m maart lekker goedkoop dynamisch inkopen en vanaf maart weer dagelijks vullen met zonnestroom en dan nadat de zon onder is gegaan nul op de meter draaien. Al die kWh's vanaf het dak leveren gewoon ieder jaar nog steeds een leuk bedrag op hoor.

Zonnepanelen icm dynamisch icm thuisaccu zijn een prachtige combinatie. Zit je inderdaad met een vast contract icm terugleverboetes: Dan ziet de situatie er minder rooskleurig uit, maar er zijn gelukkig alternatieven :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:41
MajaMestreech schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:53:

Voor mij deze week deze week iets minder interessant geworden door:
1. Maatregelen van TenneT tegen Energie leveranciers die de thuisaccu's gebruiken om te handelen op de on-balans markt. Ik zou hier trouwens nooit aan beginnen. Jammer ook dat onze overheid zegt dat ALLE thuisaccu's zelfs bijdrage aan net congestie en hierdoor geen subsidies willen verstrekken (Bedankt energie boeren).

2. Na het kijken van het filmpje van Harold Halewijn Help! DESS doet niets doet de thuisbatterij nu ook niet veel met te weinig pieken en dalen bij de day-ahead markt.

Dus moet ik nu concluderen dat je bij de thuisaccu alleen maar moet rekenen met:
1. Gedurende de zonnige maanden de eigen opgewekte energie overdag opslaan en na zonsondergang gebruiken.
2. Gedurende de winter maanden de thuisaccu opladen met de laagste tarieven die dag en gebruiken tijdens de hoogste tarieven.
Dat doet mijn siegen trouwens wel erg goed 1 en 2.

1. TLV +-10c.

2. 35-50% minder kosten in de winter dan normaal.

3. Backup/off-grid functie voor heel mijn huis. Dus geen stroom onderbreking meer.

4. Zp vallen niet uit.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Dat denk ik niet. Het blijft aantrekkelijk, zeker voor techneuten en mensen die net wat meer aandacht steken in het optimaliseren.

Maar het zakken vol geld verdienen ermee, ja die tijd is wel voorbij. Het was ook te gek voor woorden hoe overdreven gunstig het was om PV te leggen. Waardoor het zelfs lucratief was om panelen op noord in de schaduw te leggen, bij wijze van spreken.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 01-12-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:17:
[...]
Maar het zakken vol geld verdienen ermee, ja die tijd is wel voorbij.
Niet voor wie er op het juiste ogenblik in geïnvesteerd heeft.
Dan blijft het geld nog wel even binnenstromen. En dat kan je weer in andere hefbomen herinvesteren.
Net zoals bij zowat iedere investering is ook hier marktiming belangrijk.
Met "ik zat erbij en ik keer ernaar" kom je niet ver.
Net zoals met PV zijn ook de EA in thuisbatterijen diegenen die met de grootste voordelen gaan lopen en niet zij de blijven zitten en wachten tot de massa er klaar voor is. Wanneer de massa ergens in meegaat is het doorgaans tijd om te gaan belasten en/of voordelen af te bouwen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:22:
[...]

Net zoals met PV zijn ook de EA in thuisbatterijen diegenen die met de grootste voordelen gaan lopen en niet zij de blijven zitten en wachten tot de massa er klaar voor is.
Zie je dat echt zo op dit moment? De consensus op Tweakers is op dit moment dat een thuisaccu in Nederland nog niet erg interessant is financiëel gezien. Dat kan veranderen binnen een paar jaar, maar nu nog niet.
Of doel je op jouw situatie in België?

Ik heb 63 panelen en daar bakken met geld mee verdiend (als in, zeker 40.000 euro) maar de business case voor een thuisaccu is nog niet interessant genoeg voor mij.
Ik verbaas me er dan altijd over als mensen met 6 panelen op het dak een accu gaan kopen :D , dat zullen over het algemeen geen mensen zijn die er aan gerekend hebben, of ze doen het gewoon voor de hobby, en dat is ook prima.

Ik denk dat in NL het beste instapmoment nog moet komen, of dat het mogelijk helemaal niet komt.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 01-12-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:27:
[...]
Zie je dat echt zo op dit moment?
Nee, ik zag dat drie jaar geleden al zo. :)
En toen kon ik net als nu in de praktijk nog altijd salderen (volgens de Vlaamse voorwaarden die afwijken van de Nederlandse en voor mijn situatie ongunstiger waren dan mijn huidige keuze voor de combinatie van variabel contract/PV/thuisaccu.
Of doel je op jouw situatie in België?
Inderdaad, toch wat betreft het eerste deel.
Maar niet vanuit een specifieke Belgische situatie maar vanuit mijn situatie op basis van mijn energiecontract en de netbeheerder waaraan ik aan verbonden ben (in Vlaanderen mag je vrij je energiecontract kiezen maar niet je netbeheerder).
En het lijkt me ook logisch dat de meeste consumenten hun energierekening beheren vanuit de eigen situatie en niet op basis van wat hun buren wel of niet willen. O-)

Het is geen politiek debat. Ik moet dus geen beslissingen bij consensus nemen maar uitsluitend naar de eigen rekening kijken.
Persoonlijk zou het me wel verbazen dat daar daar consensus over bereikt is. Zeker gezien er zelfs niet eens een consensus is of investeren in PV of whatever wel zo'n goed verdienmodel is. Over zowat alles heb je tegengestelde meningen en mensen die niet gelijk handelen. Ik zie dan ook geen goede reden waarom een thuisaccu daar de uitzondering op zou zijn. Ik heb ook toegang tot andere topics op dit forum (zolang het nog duurt :) ) en uit andere topics blijkt dat er binnen dit forum daarover zelfs nog geen concensus is.i
Blijkbaar verschillen we ook daarin dan van mening.
Ik heb 63 panelen en daar bakken met geld mee verdiend (als in, zeker 40.000 euro) maar de business case voor een thuisaccu is nog niet interessant genoeg voor mij.
Ander uitgangspunt.
Voor mij is de thuisaccu een onderdeel van mijn volledig energiebeheersysteem.
Wanneer dat volledig systeem me niets kost (en zelfs nog geld opbrengt) ben ik persoonlijk al heel tevreden. Het is - voor mij - niet zo dat ieder onderdeeltje an sich geld moet opbrengen.
De nog steeds lopende opbrengsten uit PV (naast de volledige afwezigheid van enige energierekening) gebruik ik deels (naast subsidies) om bv. te herinvesteren in accu, walaansluiting, V2H.
Ieder zijn ding maar voor mij is dat nuttiger dan de opbrengsten uit PV eenmalig te herinvesteren in een cruise of een skivakantie. :o
Ik verbaas me er dan altijd over als mensen met 6 panelen op het dak een accu gaan kopen :D , dat zullen over het algemeen geen mensen zijn die er aan gerekend hebben, of ze doen het gewoon voor de hobby, en dat is ook prima.
Ik verbaas me nog maar over weinig.
Ik maak mijn eigen rekening en van mij mogen anderen dat ook doen.
Wat het beste instapmoment (of niet) is voor wat dan ook mag ieder voor zichzelf beslissen.
Iedere keuze heeft zijn eigen gevolgen (en niet kiezen is an sich ook een keuze, je laat dan anderen voor je kiezen :) ).

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
MajaMestreech schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:53:

Ik krijg wel vraagtekens bij deze uitleg.

Harold had een volledig AC-gekoppeld systeem en in DESS lijken de batterij kosten per cycle te zijn en niet op tijdbasis, bij C0.27 gebruik mag je de "calander aging" niet geheel buiten beschouwing laten, of wordt deze op achtergrond als nog meegenomen. (De multiplus RS is wel een stap die vergelijken met Deye eenvoudiger maakt op termijn.)

Want de batterij kosten per cycle van 4ct/kWh zou op 2,2 euro/cycle komen met een 55kWh accu en bi 6000 euro investeringkosten zijn dat maar 2,727 cycles ipv de opgegeven 5000 cycles welke 1,2 euro/cycle zouden zijn.
Verschil van 1 euro, waarvan niet duidelijk is waar die vandaan komen of is dat de minimaal vereiste winstmarge per cycle in DESS , die ook nog eens 2x volgens Harold worden gerekend, als de efficientie ergens anders al wordt meegenomen.

Als ook waar komen de 3ct of staan deze voor in de verkoopprijs vandaan "(p+0.01653)-0.03"
0.01653 is opslag ZP zonder BTW.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 01-12-2024 21:35 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:27
[...]

Even uit nieuwsgierigheid maar waarom zou het dan niet rendabel zijn?
Ik heb maar 1 eis en dat is mijn energie rekening verlagen en hoef er niet aan te verdienen.
Alles wat voor de meter blijft hoef ik niet in te kopen en drukt dus de afrekening.
En dat is mijn besparing en die besparing reken ik ook mijn terugverdientijd omdat ik heel wat minder centen naar de energieboer hoef door te sluizen.
En dat mijn 5kWh zelfbouw thuisbatterij á €1100 niet offgrid kan werken is jammer en niet het doel.
Doel was hier en daar wat pieken op te vangen, in de avond alles af te dekken en nacht verbruik naar NOM.

januari 2023 PV van 8100wp (oost/west) laten leggen voor 8500 eurie (enphase)
augustus 2024 diy 5kWh thuisbatterij geknutseld.
Ik vergeet hier in de berekening het salderen dus alleen eigen verbruik en ik heb geen dynamisch contract.
Alles is elektrisch op de hete luchtverwarming na en geen EV maar heb wel 150ltr 2500w e-boiler die nu zon gestuurd is.
Bijna de afrekening voor 2024 binnen in deze berekening mist dus 1 maand dus die schat ik voor het gemak.

Even een persoonlijke berekening:
2022: 5.594kWh van het net €1.907,38 p/j (Had nog geen PV)
2023: 3044 kWh van het net €1.034,96 p/j (1e jaar met PV - 8100wp oost/west)
2024: 1100 kWh van het net €0.347,00 p/j door meer eigen opwek te gebruiken en de laatste 5 maanden met 5kWh diy thuisbatterij
2025: Schatting is 0kWh van het net

Deze batterij heeft mij dit jaar al 750kWh bespaart die ik niet van het net heb getrokken en alleen geladen is met PV overschot ook afgelopen grijze november maand mijn nachtverbruik van 2.5kWh grotendeels kunnen afdekken.
Heb dus in 5 maanden voor €255 niet hoeven inkopen.
Deze set heeft mij €1100 gekost en teruggerekend in 2 jaar terugverdiend zijn.

Daarmee zou maandelijkse afdracht van €168 p/m voor stroom in 2022.
Naar €86 p/m in 2023 en nu met 5 maanden een thuisbatterij naar €62 p/m
En dan de schatting voor 2025 dus €0 p/m.

Maar goed, de batterij heeft mij in 5 maanden voor €255 bespaart op inkopen en is er met 2 jaar uit.
Tel ik de kosten van mijn PV en batterij bij elkaar op is dat 9600 euro.
Dan zou ik alles in ongeveer 6 jaar vanaf 2023 terugverdiend hebben.
Ik weet dat niet iedereen het aandurft om een batterij in elkaar te knutselen maar het kan dus wel degelijk uit.

Ik voel de vraag al aankomen of ik wel rekening heb gehouden de TGK.
Antwoord: nee
Waarom?
Ik draai dus met een Enphase systeem die ik kan aansturen om op/afschalen naar het verbruik in huis.
Mocht in 2027 het salderen verdwijnen en mijn huidige contract zonder TGK aflopen stuur ik aan op 0kWh teruglevering.
Zorg er eerst voor dat de batterijen vol zijn en alle zon gestuurde apparaten zijn opgewarmd of hun werk hebben gedaan.
Om vervolgens de PV zichzelf automatische te laten afschalen.
Vandaar dat ik de TGK niet heb berekend en maw wat ik niet hoef af te dragen aan de energieboer is mijn besparing.
En in 2 jaar tijd van bijna €2000 p/j naar laten we zeggen tussen €50 á 0 is flinke besparing waar in de thuisbatterij het laatste stukje á €500 op jaarbasis aardig mee helpt.
Snap best dat als je een kant en klaar systeem van 4000 eurie laat aanleggen het een ander verhaal word. ;-0

Maar wil alleen zeggen dat PV en 5kwh batterij mits inkoop gunstig is zonder dynamisch contract best rendabel kan zijn.
Maar zie veel verhalen dat iedereen rekent met een verdienmodel.
Dat is iets wat ik niet wil en reken alleen met wat ik niet hoef te betalen.

btw:
Batterijen hier kunnen tussen de 4000 tot 5000 cycles aan.
Reken ik met 3000 cycles dan is dat 8jaar en de 2x Powerqueen 25.6v 100ah hebben mij €849 gekost en kan dat wel uit.

Lang verhaal, i know
En bedoel het helemaal niet verkeerd, geloof mij.
Maar wat een heleboel roepen dat het niet uit kan vind ik onjuist en alles op een verdienmodel berekenen een om over te stappen naar een dynamisch contract een beetje kort door de bocht.
Waarom rekenen mensen niet met wat je aan de energieboer betaald en dat kan reduceren naar nihill wat in mijn ogen en huidige ervaring best in de papieren kan lopen.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-09 08:07
Siewert schreef op maandag 2 december 2024 @ 00:38:
[...]

Ik heb maar 1 eis en dat is mijn energie rekening verlagen en hoef er niet aan te verdienen.
Alles wat voor de meter blijft hoef ik niet in te kopen en drukt dus de afrekening.
En dat is mijn besparing en die besparing reken ik ook mijn terugverdientijd omdat ik heel wat minder centen naar de energieboer hoef door te sluizen.
En dat mijn 5kWh zelfbouw thuisbatterij á €1100 niet offgrid kan werken is jammer en niet het doel.
Doel was hier en daar wat pieken op te vangen, in de avond alles af te dekken en nacht verbruik naar NOM.

januari 2023 PV van 8100wp (oost/west) laten leggen voor 8500 eurie (enphase)
augustus 2024 diy 5kWh thuisbatterij geknutseld.
Ik vergeet hier in de berekening het salderen dus alleen eigen verbruik en ik heb geen dynamisch contract.
Alles is elektrisch op de hete luchtverwarming na en geen EV maar heb wel 150ltr 2500w e-boiler die nu zon gestuurd is.
Bijna de afrekening voor 2024 binnen in deze berekening mist dus 1 maand dus die schat ik voor het gemak.

Even een persoonlijke berekening:
2022: 5.594kWh van het net €1.907,38 p/j (Had nog geen PV)
2023: 3044 kWh van het net €1.034,96 p/j (1e jaar met PV - 8100wp oost/west)
2024: 1100 kWh van het net €0.347,00 p/j door meer eigen opwek te gebruiken en de laatste 5 maanden met 5kWh diy thuisbatterij
2025: Schatting is 0kWh van het net

Deze batterij heeft mij dit jaar al 750kWh bespaart die ik niet van het net heb getrokken en alleen geladen is met PV overschot ook afgelopen grijze november maand mijn nachtverbruik van 2.5kWh grotendeels kunnen afdekken.
Deze set heeft mij €1100 gekost en teruggerekend in 2 jaar terugverdiend zijn.

Daarmee zou maandelijkse afdracht van €168 p/m voor stroom in 2022.
Naar €86 p/m in 2023 en nu met 5 maanden een thuisbatterij naar €62 p/m
En dan de schatting voor 2025 dus €0 p/m.

Maar goed, de batterij heeft mij in 5 maanden voor €255 bespaart op inkopen en is er met 2 jaar uit.
Tel ik de kosten van mijn PV en batterij bij elkaar op is dat 9600 euro.
Dan zou ik alles in ongeveer 6 jaar vanaf 2023 terugverdiend hebben.
Ik weet dat niet iedereen het aandurft om een batterij in elkaar te knutselen maar het kan dus wel degelijk uit.

Ik voel de vraag al aankomen of ik wel rekening heb gehouden de TGK.
Antwoord: nee
Waarom?
Ik draai dus met een Enphase systeem die ik kan aansturen om op/afschalen naar het verbruik in huis.
Mocht in 2027 het salderen verdwijnen en mijn huidige contract zonder TGK aflopen stuur ik aan op 0kWh teruglevering.
Zorg er eerst voor dat de batterijen vol zijn en alle zon gestuurde apparaten zijn opgewarmd of hun werk hebben gedaan.
Om vervolgens de PV zichzelf automatische te laten afschalen.
Vandaar dat ik de TGK niet heb berekend en maw wat ik niet hoef af te dragen aan de energieboer is mijn besparing.
En in 2 jaar tijd van bijna €2000 p/j naar laten we zeggen tussen €50 á 0 is flinke besparing waar in de thuisbatterij het laatste stukje á €500 op jaarbasis aardig mee helpt.
Snap best dat als je een kant en klaar systeem van 4000 eurie laat aanleggen het een ander verhaal word. ;-0

Maar wil alleen zeggen dat PV en 5kwh batterij mits inkoop gunstig is zonder dynamisch contract best rendabel kan zijn.
Maar zie veel verhalen dat iedereen rekent met een verdienmodel.
Dat is iets wat ik niet wil en reken alleen met wat ik niet hoef te betalen.

btw:
Batterijen hier kunnen tussen de 4000 tot 5000 cycles aan.
Reken ik met 3000 cycles dan is dat 8jaar en de 2x Powerqueen 25.6v 100ah hebben mij €849 gekost en kan dat wel uit.

Lang verhaal, i know
En bedoel het helemaal niet verkeerd, geloof mij.
Maar wat een heleboel roepen dat het niet uit kan vind ik onjuist en alles op een verdienmodel berekenen een om over te stappen naar een dynamisch contract een beetje kort door de bocht.
Waarom rekenen mensen niet met wat je aan de energieboer betaald en dat kan reduceren naar nihill wat in mijn ogen en huidige ervaring best in de papieren kan lopen.
Helemaal eens !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:54
[...]

........

.......

.......
Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar op basis van bovenstaande concludeer ik dat je 750kWh "niet hebt hoeven afnemen" omdat je die eerder met PV in je batterij hebt gestopt.

Maar in Nederland (en wellicht woon jij niet in Nederland) mag je dat salderen, alleen zit daar zonder dynamisch contract een terugleverboete van 8 tot 12cent/ kWh op.
Dus bij 10cent terugleverboete heb je met de accu slechts 75euro uitgespaard over 5 maanden (Nederlandse situatie).

NB: dat komt meer overeen met mijn eigen bierviltjes berekening. Ik kwam om grofweg 300euro besparing per jaar voor en 10kWh batterij. Dat is een erg grove berekening maar leert me dat "zolang een 10kWh batterij niet all-in voor 3000euro te regelen is" ik er niet aan begin (en als persoonlijke voorkeur ik wil niet hobbyen met Chinese import).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Laatst online: 16:57
Stefannn schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:35:
[...]

Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar op basis van bovenstaande concludeer ik dat je 750kWh "niet hebt hoeven afnemen" omdat je die eerder met PV in je batterij hebt gestopt.

Maar in Nederland (en wellicht woon jij niet in Nederland) mag je dat salderen, alleen zit daar zonder dynamisch contract een terugleverboete van 8 tot 12cent/ kWh op.
Dus bij 10cent terugleverboete heb je met de accu slechts 75euro uitgespaard over 5 maanden (Nederlandse situatie).

NB: dat komt meer overeen met mijn eigen bierviltjes berekening. Ik kwam om grofweg 300euro besparing per jaar voor en 10kWh batterij. Dat is een erg grove berekening maar leert me dat "zolang een 10kWh batterij niet all-in voor 3000euro te regelen is" ik er niet aan begin (en als persoonlijke voorkeur ik wil niet hobbyen met Chinese import).
Ik weet niet welke berekening nu echt klopt. Uitgaande van het feit dat niet duidelijk is of @Siewert netto gebruiker of leveraar is.

Uitgaande van geen saldering in de toekomst, hoef je bij teruglevering geen TLK meer te betalen, maar krijg je ook de energiebelasting niet terug. Ook moet je rekening houden met BTW die je wel of niet terugkrijgt.
De berekening wordt dan helemaal anders.

Uitgaande van de situatie nu. Is de besparing van de accu zoals @Stefannn stelt + eventueel de energiebelasting bij netto afname +bespaarde BTW?

[ Voor 5% gewijzigd door Gerardus1956 op 02-12-2024 08:56 . Reden: aanvulling ]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

als je alternatieve definities van 'rendabel' gaat hanteren: ja dan zal het best rendabel kunnen zijn.

De consensus hier op Tweakers is dat dit financiëel gezien niet een erg interessante investering is. Maar als je, behalve het financiële, andere doelstellingen hebt dan kan het voor jou alsnog de moeite waard zijn.

Dat werkt echter ook de andere kant op. De impact van de milieubelasting van zo'n accu is ecologisch gezien niet snel terug verdiend, mogelijk zelfs helemaal niet binnen zijn levensduur. Voor mij voelt het daarom ook niet goed om een accu te kopen voor alleen financiëel gewin of om het net minder te belasten.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 02-12-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Stroomstoringen zijn helaas niet uit te sluiten, op windstille winterdagen heb je steeds meer backup nodig en die geven er vanwege het beperkte verdienvermogen er de brui aan:
Energiereus EP NL sluit gasgestookte centrale Rotterdam: ’Onvoldoende verdiensten door overheidsbeleid’

Energieproducent EP NL sluit zijn gasgestookte centrale in de haven van Rotterdam. Het concern, een van de grootste van Nederland, hekelt de ’onvoorspelbare marktomstandigheden’ door het huidige kabinetsbeleid. De centrale heeft een capaciteit van 750 megawatt. Die zou per 31 maart van 2026 definitief op slot moeten. De uitbater zegt te zijn begonnen aan alternatieve plannen voor een bestemming van zijn centrale.

In een toelichting meldt EP NL, met bij elkaar 2,6 gigawatt in capaciteit de derde in Nederland, met de aankondiging ’een duidelijk signaal’ af te willen geven aan de Nederlandse markt. Het concern van de Tsjechische miljardair Daniel Kretinsky heeft meerdere gasgestookte centrales in Nederland.

Peter Cernak, chairman van het bestuur in Nederland, zegt dat het door de stijgende hoeveelheid energie van zon- en windparken het steeds moeilijker wordt om het elektriciteitsnet stabiel op spanning te houden. De gasgestookte centrales worden aangezet als de ’groene’ stroom onvoldoende naar het stroomnet komt. Vooral in de wintermaanden zijn er veel periodes met gebrek aan wind en zon, de zogeheten dunkelflaute.

Maar de vergoeding die gascentrales daarvoor krijgen wordt steeds kleiner, stelt EP NL. Daarmee is de centrale niet overeind te houden, voorziet de energieproducent. De centrale is via drie ondergrondse 150 kV-stroomverbindingen aangesloten op het landelijke elektriciteitsnet van TenneT in de Waalhaven. Meerdere energieproducenten proberen de overheid te overtuigen dat zij de centrales een vergoeding moeten bieden voor het paraat staan bij grote tekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:25:
[...]

Stroomstoringen zijn helaas niet uit te sluiten, op windstille winterdagen heb je steeds meer backup nodig en die geven er vanwege het beperkte verdienvermogen er de brui aan:

[...]
Tsja dat is niet echt het probleem voor ons als eindgebruiker. Laat de netbeheerder dat lekker oplossen. Ik accepteer wel dat 1 x per 5 jaar de stroom even uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
IvoB2 schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:50:
[...]

Ik ook niet, ik verbruik dan ook maar een fractie van die hoeveelheid energie.
De groenste kWh is de kWh die je niet nodig hebt en dan ook op geen enkele wijze moet geproduceerd worden. :+
Klinkt mooi, maar ik begrijp dat je je huis verwarmt met houtstook in de winter. Dat zien we niet langer als duurzaam. De werkelijke uitdaging is om 100% van je energiebehoefte duurzaam te dekken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
Niet alleen in de winter. Wanneer dat nodig is ook in de herfst.

Precies of de elektriciteit die men in de winter met gas- en kolencentrales opwekt zo duurzaam is.

Ook geen idee van wie je een mandaat gekregen hebt om in de naam van "we" te spreken maar ik zie dat persoonlijk anders. :+
Off topic (jij begon erover): mijn hout komt uit eigen bosbeheer. Volledig hernieuwbaar en duurzaam want groeit steeds terug bij en haalt bij de aanwas ook nog eens C02 uit de lucht. Kan men van olie- en gasverbruik moeilijk beweren.
Mijn einddoel is energieonafhankelijkheid. Niet een extra verdienmodel (ik kom nu al geen geld tekort) noch 100% duurzaam te leven. Mijn woordvoerder ben je dus al zeker niet.
(Wie interesse heeft in duurzaamheid, duurzame energie, etc. gebruik de zoekfunctie in dit forum eens. Er zijn verschillende actieve topics over duurzaamheid waar men met elkaar kan wedijveren voor het brevet van groenste en duurzaamste forumlid :+ ).

Benieuwd wanneer in Nederland (over de rest van de wereld zullen we maar zwijgen) de laatste fossiel aangedreven auto uit het straatbeeld verdwenen is en de laatste gascentrale gesloten.

En beginnen over "duurzaamheid" in een topic over thuisaccu's? Een kist vol (zware) metalen? :)

[ Voor 155% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2024 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jdbiggelaa schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:14:
[...]

De werkelijke uitdaging is om 100% van je energiebehoefte duurzaam te dekken.
Zeker, de huidige accu's dragen daar alleen absoluut niet aan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:25:
[...]
[...]
Het gaat wel om een gascentrale met een historie ondanks alle naamswijzingen, die in 2015 al eens failliet is gegaan en in 2022 zou sluiten incl sociaal plan , waarna EP de centrale van Riverstone heeft overgenomen.

Vrije markt gaat voor die laatste 200-300uur/jaar leveringszekerheid, niet investeren of middelen stand-by houden.
De overheid is niet voor niets een campagne gestart met "blackout" en een nieuwe overheidswebsite

De energiewet mits aangenomen biedt straks de mogelijkheid, als er geen commerciele marktpartijen voor te vinden zijn dat netbeheerders wat in eigen beheer mogen, of dat nog op tijd komt is wel zonder garantie

Nederland heeft voorlopig voor geen capaciteitmechanisme besloten (vergoeding voor het beschikbaar houden in geval van) en als dat besluit verandert, komt die 1-2 jaar te laat, vanwege de gebruikelijke termijnen waarin dit in regelgeving opgenomen en ingevoerd kan zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:34:
[...]

Zeker, de huidige accu's dragen daar alleen absoluut niet aan bij.
waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Beetje hypocriet clubje daar.
Een thuisaccu afraden en als een van de alternatieven een EV vooropstellen.
In een EV zitten doorgaans nog NMC batterijen die het milieu nog meer belasten dan de LFP batterijen van een thuisaccu. 8)7
Of de zomerse overproductie opslaan in de accu van een EV om het "eigen verbruik" omhoog te halen.
In de zomer kan - toch wie zelf zo inzit met milieu en klimaat - voor afstanden tot 50 km beter de (elektrische) fiets nemen ipv rond te rijden met een twee ton zwaar voertuig om de statistiek van het zelfverbruik de hoogte in te jagen.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2024 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:03:
Beetje hypocriet clubje daar.
Een thuisaccu afraden en als een van de alternatieven een EV vooropstellen.
In een EV zitten doorgaans nog NMC batterijen die het milieu nog meer belasten dan de LFP batterijen van een thuisaccu. 8)7
Nou ze zeggen niet: koop een EV als je die nog niet hebt.
Ze zeggen: als je een EV hebt, dan kun je daár je stroomoverschot in kwijt, in plaats van die accu.

Kleine nuance ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Al even hypocriet.
Om de stroomoverschotten in je EV kwijt te geraken heb je een nog grotere accu nodig EN moet je de nodige km afleggen om die stroomoverschotten blijvend kwijt te geraken.
Er zit ook geen rechte lijn in hun overweging: wanneer je tegen kleine batterijen bent omdat ze niet goed zijn voor milieu en klimaat moet je allereerst de grotere batterijen gaan ontraden (zoals in een EV) en niet de kleinere.
Of wanneer ik hun denkwijze doortrek kan ik maar beter de eigen energie opslaan in de thuisaccu en de EV want ik heb ze toch al. _O-

In de zomer levert mijn relatief kleine PV installatie dagelijks al 30 kWh op. Daar gaan er hoogstens 5 van naar de woning.
Blijven er 25 over.
Moet ik dan elke dag onnodig 150 km gaan rondrijden om dan te kunnen uitpakken met een mooi hoog zelfverbruik? O-)
Ik pak dan liever de fiets voor de afstand die ik daadwerkelijk moet afleggen. :+
Het lager percentage zelfverbruik neem ik er dan maar op de koop bij. Dat mag voorbehouden blijven aan de zelfverklaarde groene jongens en meisjes.

Ik ben het wel eens dat collectieve maatregelen beter zijn dan individuele maatregelen.
Maar die collectieve maatregelen zijn er doorgaans niet of komen veel te laat.
Dan rest alleen nog de individuele aanpak. Of gewoon verder blijven betalen voor gas en olie.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
LFP is in verhouding heel weinig tov NMC en NCA. Helemaal als je de levensduur van +6000 cycli erbij neemt.

LFP is ook makkelijker te recyclen.

We willen hier allemaal leven en dat belast het milieu, ik probeer dat beperkt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Is dit een WC-eend verhaal of moet een onderhoudscontract in de TVT berekening meegenomen worden?
‘Periodieke check thuisbatterij noodzaak, sluit een onderhoudscontract af’

Energieopslagsystemen zijn geen onderhoudsvrije producten. ‘Dat geldt tevens voor thuisbatterijen’, aldus Maarten Mooij van Mlab Testing. ‘Laat met regelmaat een check doen op de performance en veiligheid.’

Thuisbatterijen zijn nog een beetje een ondergeschoven kindje, maar we krijgen er steeds meer over de vloer. Wat ons opvalt aan deze producten is dat met name de marketing zich vooral richt op de terugverdientijd. Er is niemand die het voldoen aan veiligheidseisen als een verkoopargument gebruikt. Er wordt wel schijnzekerheid gecreëerd, bijvoorbeeld door te benadrukken dat het om een lithium-ijzerfosfaatbatterij gaat, een blussysteem of misschien een noodknop toe te voegen waarvan de toegevoegde waarde mij soms ontgaat. De gevaren – en de maatregelen om de gevaren te minimaliseren – volgen namelijk uit een goede risicoanalyse. Misschien komt hier wel uit dat er geen blussysteem in je thuisbatterij hoeft.’

Heeft een batterij onderhoud nodig? ‘Absoluut, en dat gebeurt ook bij energieopslagsystemen. Ze worden periodiek gecheckt, onder meer op hun state of health – hun huidige opslagcapaciteit ten opzichte van de oorspronkelijke. Wanneer die te snel afneemt, gaat er iets niet goed. Dat kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van incorrect gebruik of zelfontlading als gevolg van onbalans in de batterij(cellen) wat bijvoorbeeld kan ontstaan door een slecht functionerend batterijmanagementsysteem. Daarnaast spelen stof, vocht of beschadigingen van componenten, ook buiten de batterij, een rol in de levensduur en functionaliteit. Dat kan dus allemaal leiden tot een slechtere performance en veiligheidsissues.’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
hoevenpe schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:37:
Is dit een WC-eend verhaal of moet een onderhoudscontract in de TVT berekening meegenomen worden?

[...]
Ik heb daar vorige week ook al iets over geschreven. Een onderhoudscontract is niet per se nodig, maar af en toe wat nalopen zoals bouten die op moment gedraaid moeten zijn/blijven, stof eraf, aardlekautomaten in de meterkast testen, rookmelder checken, misschien een keer met een warmtebeeldcamera de verbindingen nalopen, firmware updates doen, etc. etc.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14
Taro schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:52:
[...]

Ik heb daar vorige week ook al iets over geschreven. Een onderhoudscontract is niet per se nodig, maar af en toe wat nalopen zoals bouten die op moment gedraaid moeten zijn/blijven, stof eraf, aardlekautomaten in de meterkast testen, rookmelder checken, misschien een keer met een warmtebeeldcamera de verbindingen nalopen, firmware updates doen, etc. etc.
Hier vragen ze minimaal 175 per jaar.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:37
Wat ik voorbij zie komen:
https://solarmagazine.nl/...bf328-675cc8ceb1-74569618 _O-

Wat ik denk:
De thuisbatterij krijg nu... alvast de zwartepiet toegeschoven, beter te vroeg dan te laat denkt iemand op het ministerie die nergens verstand van heeft en niet zelf kan nadenken. :(:) (mijn mening)

want:
Als de nieuwste proef in Utrecht een groot netwerk van EV's gaat koppelen....
heeft dit dan niet een veeeel grotere impact met deze toch wel flinke capaciteit rijdende batterijen (8>
die ook nog eens niet tegelijk aan het net staan en allemaal willen laden als ze thuis komen??

Is het dan niet juist beter om thuis batterijen te hebben die 24/7 online staan naar behoeven? d:)b

Het moet gaat nu toch niet gekker worden....

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Hansieo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:31:

Wat ik denk:
De thuisbatterij krijg nu... alvast de zwartepiet toegeschoven, beter te vroeg dan te laat denkt iemand op het ministerie die nergens verstand van heeft en niet zelf kan nadenken. :(:) (mijn mening)

want:
heeft dit dan niet een veeeel grotere impact met deze toch wel flinke capaciteit rijdende batterijen (8>
die ook nog eens niet tegelijk aan het net staan en allemaal willen laden als ze thuis komen??

Is het dan niet juist beter om thuis batterijen te hebben die 24/7 online staan naar behoeven? d:)b

Wordt hier niet specifiek genoemd de batterij die wordt gebruikt voor handel op de onbalansmarkt? Dat lijkt me wat anders dan alle thuisbatterijen. Ik vind het een goede zaak eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Oeps, "lessons learned" in de buurlanden?
Capaciteitstarief in aantocht in Nederland? :+

Dat zou uiteraard wel het wilde handelen op de onbalansmarkt (zoals firma's als 'zonderplan') stevig inperken.
Want dat heeft nog maar weinig te maken met het uitgesteld verbruiken van eigen opwek maar is eerder het wilde westen van de energiemarkt waar sommigen een korte termijn verdienmodel in hebben gezien volledig op kosten van anderen (infra netbeheerder en plaatsing bij eindconsumenten).

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Hansieo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:31:

Wat ik denk:

want:

De aangehaalde uitspraak gaat specifiek om onbalans accu's
Want ze wil wel accu's wel stimuleren van een andere groep, zonder aangave in welke vorm voor:
We zijn nu samen met de ACM, de sector en netbeheerders aan het kijken wat we kunnen doen om batterijen netcongestieneutraal in te passen.
Zoals nu die onbalans zo slecht geregeld is, die zie ik niet werken met nog meer wind&zon opwekcapaciteit, dan is er zoveel vermogen beschikbaar bij de balansverantwoordelijke en waar deze direct de onbalanskosten aan doorberekend, dat het te manipuleren is.
Over een jaar, zullen er partijen die meer ongebruikt vermogen kunnen ingezet voor passief meesturen dan Tennet om balans te handhaven, 385MW en onbalansprijs zit al op 1500-2000 euro/MW.
Passief meesturen moet niet meer belonen, maar weer terug naar streven naar eigen portofolio in balans , elke onbalans kost geld en daarmee die wel actief aanbieden voor de biedladder betalen wat afgeroepen wordt door Tennet. Passief meesturen is nu een verdienmodel, waar een paar miljard te verdelen is en voor energieleveranciers het speculeren is niet eens een ondernemers risico met toegestane post terugleverkosten
Het systeem is nog gebaseerd op het verouderde fossiel met marginale kosten die wind&zon opwek nauwelijks hebben, die hebben geen extra brandstofkosten, alleen afschrijvingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:09:
Voor kerst stuurt Minister nog een brief naar de 2e kamer over leveringszekerheid, het wetsvoorstel energiewet art. 5.12 geeft wel de mogelijkheid ervoor.
Minister wil wel onderzoek doen, maar de minister is wel van de VVD, die graag het ene naar andere onderzoek op elkaar stappelen om te rekken en waarschijnlijk niet te regelen voor 2030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Dat zou uiteraard wel het wilde handelen op de onbalansmarkt (zoals firma's als 'zonderplan') stevig inperken.
Want dat heeft nog maar weinig te maken met het uitgesteld verbruiken van eigen opwek maar is eerder het wilde westen van de energiemarkt waar sommigen een korte termijn verdienmodel in hebben gezien volledig op kosten van anderen (infra netbeheerder en plaatsing bij eindconsumenten).
Juist tegen overgestelde met invoering van schaarstecomponent die gokken met passief sturen juist extra aantrekkelijk maken op kwartieren met regeltoestand 1 of -1
de schaarstecomponent voor opregelen zoals bepaald overeenkomstig het derde lid indien tijdens de onbalansverrekeningsperiode alle beschikbare aFRR en noodvermogen voor opregelen is ingezet en in de betreffende onbalansverrekeningsperiode geen sprake is van regeltoestand 2;
Art. 10.39a lid b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Sjamo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:45:
[...]

Wordt hier niet specifiek genoemd de batterij die wordt gebruikt voor handel op de onbalansmarkt? Dat lijkt me wat anders dan alle thuisbatterijen. Ik vind het een goede zaak eigenlijk.
het is een wel "erg" klein stapje van onbalans naar..... alle batterijen

Als het -1- er door is, en vervolgens normaal /geaccepteerd is, ligt -2- reeds op de mat.

Het gaat om het principe, en daar zijn al onderzoeks resultaten over.
90% helpt netwerkproblemen voorkomen, en 10% kan het versterken.

Waarom dan blokkeren?? gewoon... omdat deze batterijen straks (nu al??)
luizen in de pels van de e-boeren zijn.

En dan nog... een enorm EV-batterij circuit doet niets met de onbalans markt??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo

lol, jij roept altijd het hardst dat een kWh slechts waard is ... wat het op d'at moment waard is...

En als vervolgens vele mensen die waarde willen gaan -afvlakken-
(met steeds lagere marges tot gevolg, en dus kleinere verschillen in onbalans..)
dan is het ineens niet goed? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hansieo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:31:
[...]
lol, jij roept altijd het hardst dat een kWh slechts waard is ... wat het op d'at moment waard is...
Euh nee, ik roep dat helemaal niet.
Ik doe ook niet aan dynamische tarieven dus afname en injectie hebben hier altijd dezelfde vastgestelde economische waarde. :)

Ik vind trouwens handelen op de epex en/of onbalansmarkt ook niet goed of slecht want ik doe daar niet aan mee. Het is aan zij die het handelen laten bepalen door de regels van derden (o.a. deze van de Epex en onbalansmarkt) die de gevolgen (positief of negatief) van hun keuze dienen te dragen. Zelf maak ik een totaal andere keuze met andere gevolgen (die dus losstaan van de evolutie op de Epex en onbalansmarkt noch sterk gebonden aan overheidsbeslissingen die dat kunnen beïnvloeden.

Vandaar dat een thuisaccu, desnoods losgekoppeld van het grid, voor mij al zo interessant is. :+
Ik moet dan geen rekening meer houden met welke externe beslissingen/policy dan ook.
Alleen nog maar met de eigen wensen inzake opwek en verbruik.

Wie het beheer van zijn thuisaccu uit handen geeft en daar derden over laat beslissen (cfr. een accu voor de onbalansmarkt van bv. 'zonderplan') en/of het verdienmodel van zijn thuisaccu nog steeds afhankelijk wil maken van de marktwerking volgens vraag en aanbod (cfr. epex) en/of overheidsbeslissingen (cfr. wel of niet salderen en onder welke voorwaarden) doet maar doch moet daarna niet verbaasd zijn dat hij of zij op termijn zelf de beslissingen uit handen heeft gegeven en alsnog aan het kortste eind trekt.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2024 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Hansieo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:24:
[...]

het is een wel "erg" klein stapje van onbalans naar..... alle batterijen

Als het -1- er door is, en vervolgens normaal /geaccepteerd is, ligt -2- reeds op de mat.

Het gaat om het principe, en daar zijn al onderzoeks resultaten over.
90% helpt netwerkproblemen voorkomen, en 10% kan het versterken.

Waarom dan blokkeren?? gewoon... omdat deze batterijen straks (nu al??)
luizen in de pels van de e-boeren zijn.

En dan nog... een enorm EV-batterij circuit doet niets met de onbalans markt??
Als je de berichten hieromtrent een beetje volgt dan heb je gelezen dat thuisbatterijen gebruikt voor handel op de onbalansmarkt een probleem vormen, en netcongestie kunnen verergeren. Specifiek die groep. Ik zie niet hoe de stap naar bijvoorbeeld nom-batterijen zo klein is als jij beweert.

Zal er meer regelgeving komen voor thuisbatterijen in het algemeen? Misschien ook qua installatie, kwaliteit, onderhoud, brandgevaar etc., misschien wel. Maar dat is een andere kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:27
Sjamo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:44:
[...]

Als je de berichten hieromtrent een beetje volgt dan heb je gelezen dat thuisbatterijen gebruikt voor handel op de onbalansmarkt een probleem vormen, en netcongestie kunnen verergeren. Specifiek die groep. Ik zie niet hoe de stap naar bijvoorbeeld nom-batterijen zo klein is als jij beweert.

Zal er meer regelgeving komen voor thuisbatterijen in het algemeen? Misschien ook qua installatie, kwaliteit, onderhoud, brandgevaar etc., misschien wel. Maar dat is een andere kwestie.
Is het je niet opgevallen dat de E-leveranciers hun eigen onkunde van handel en voorspellen hebben gebundeld tot de schuld van de PV bezitter en de TerugLeverBoete zo hebben weten te ritselen onder het mom van netwerkproblemen.

Die gebundelde thuisbatterijen zijn een zaak voor TenneT (een netbeheerder) die de regeling van de inzet daarvan beter moet reguleren, dit is hun taak. Dat de realiteit de regels en regelingen doet aanpassen is een normaal proces.

Oh, en die netwerkproblemen zijn er natuurlijk wel maar dat is de taak van, ook weer, de netwerkbeheerders die een apparte post zijn op je factuur. Die gaat/moet nog verhoogd worden.......

De thuisbatterij is gewoon het volgende nonargument van de E-leverancier om geld te genereren.

Dus de stap is niet zo groot als jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Simpel360 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:27:
[...]
De thuisbatterij is gewoon het volgende nonargument van de E-leverancier om geld te genereren.

Dus de stap is niet zo groot als jij denkt.
Nou voor wie zijn thuisaccu gedimensioneerd heeft mbt eigen opwek en verbruik en het beheer volledig in eigen handen heeft gehouden is de stap dan idd niet zo groot als de e-leverancier denkt.
Wanneer voor de afnemer de kost van de e-leverancier (evenzo voor de netbheerder) groter wordt dan de baten is de stap heel klein om de schakelaar om te zetten en de verbinding tussen e-leverancier/netbeheerder te verbreken.
Kunnen ze hun spullen nadien slijten aan wie dacht dat een thuisaccu nog steeds niet interresant was. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:34:
[...]

Nou voor wie zijn thuisaccu gedimensioneerd heeft mbt eigen opwek en verbruik en het beheer volledig in eigen handen heeft gehouden is de stap dan idd niet zo groot als de e-leverancier denkt.
Wanneer voor de afnemer de kost van de e-leverancier (evenzo voor de netbheerder) groter wordt dan de baten is de stap heel klein om de schakelaar om te zetten en de verbinding tussen e-leverancier/netbeheerder te verbreken.
Kunnen ze hun spullen nadien slijten aan wie dacht dat een thuisaccu nog steeds niet interresant was. :+
Is een goeie gedachte.
Ik voorzie al de van het E-net boete :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan weet je niet goed hoe belastingen doorgaans werken.
De overheid bestaat ook maar uit mensen en die volgen doorgaans de gemakkelijkste weg.
En het is dan meer lonend te weg te belasten die de massa volgt dan veel werk te steken in het belasten van een minderheid.

Het blijft uiteraard een sport die de nodige flexibiliteit vraagt. Je mag dus nooit op je lauweren gaan rusten en moet steeds proberen de massa voor te blijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:07:
Dan weet je niet goed hoe belastingen doorgaans werken.
De overheid bestaat ook maar uit mensen en die volgen doorgaans de gemakkelijkste weg.
En het is dan meer lonend te weg te belasten die de massa volgt dan veel werk te steken in het belasten van een minderheid.

Het blijft uiteraard een sport die de nodige flexibiliteit vraagt. Je mag dus nooit op je lauweren gaan rusten en moet steeds proberen de massa voor te blijven. :)
Dat zal in :)B niet veel anders zijn dan hier in :)F.
Je moet natuurlijk wel de kudde compleet houden.
Het is slechts 1 regel aanpassen in de aansluitvoorwaarden van de netbeheerder en het verwijderen kost €2000,- van je aansluiting.
ACM ..... tuurlijk.

Rusten? Hey, wij zijn hier niet voor niets zo druk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Je hebt blijkbaar mijn eerdere slotzin gemist. :)
Je moet je aansluiting uiteraard niet laten verwijderen nadat ze de regels wijzigen maar ervoor. :+

Om te blijven rechtvaardigen zelf niets te moeten doen kan je uiteraard niet bestaande regels blijven verzinnen. Wanneer je dat meer gemoedsrust schenkt dan zelf te anticiperen by my guest.
Iedere handelswijze en iedere keuze heeft immers zijn eigen gevolgen.

Mijn stationaire thuisaccu is inmiddels al drie jaar operationeel. "Al interessant" is dus idd al een beetje achterhaald. :)
Ik zit al in de testfase van de back up van de bijkomende mobiele thuisaccu. :+

Kwestie van de massa ruim voor te blijven.
Wanneer de massa nog zit te roepen "komt niet uit!", "is niet rendabel", "boehoe",...... zit ik doorgaans al twee stappen verder. :+

Was in lang vervolgen tijden bij PV niet anders. _/-\o_

[ Voor 82% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:32:
Je hebt blijkbaar mijn eerdere slotzin gemist. :)
Je moet je aansluiting uiteraard niet laten verwijderen nadat ze de regels wijzigen maar ervoor. :+

Om te blijven rechtvaardigen zelf niets te moeten doen kan je uiteraard niet bestaande regels blijven verzinnen. Wanneer je dat meer gemoedsrust schenkt dan zelf te anticiperen by my guest.
Iedere handelswijze en iedere keuze heeft immers zijn eigen gevolgen.

Mijn stationaire thuisaccu is inmiddels al drie jaar operationeel. "Al interessant" is dus idd al een beetje achterhaald. :)
Ik zit al in de testfase van de back up van de bijkomende mobiele thuisaccu. :+

Kwestie van de massa ruim voor te blijven.
Wanneer de massa nog zit te roepen "komt niet uit!", "is niet rendabel", "boehoe",...... zit ik doorgaans al twee stappen verder. :+

Was in lang vervolgen tijden bij PV niet anders. _/-\o_
Wat bedoel je precies met "de testfase van de backup van de mobiele thuisaccu"? Dat betreft een EV neem ik aan? Waarom wil je daar een "backup" voor hebben?

Is het niet zo dat deze dagen de EV de backup is voor je thuisbatterij? Ik weet niet hoe het weer in België was vandaag in België, maar mijn 26 panelen brachten vandaag nog geen 1 kWh op.

Ik begrijp dat je uiteindelijk los van het grid wilt komen. Dan ga je neem ik aan je ev inzetten om de dagen "rond de kerst" door te komen?

Je hebt het over "de massa" die je voor bent, maar dan heb je het neem ik aan niet over het "rendement", of laad je dan je mobiele thuisaccu op, op kosten van de baas :+

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 05-12-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Batilan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:56:
[...]

Wat bedoel je precies met "de testfase van de backup van de mobiele thuisaccu"? Dat betreft een EV neem ik aan? Waarom wil je daar een "backup" voor hebben?
Inderdaad, betreft een EV met V2L.
Het is net omgekeerd, ik heb geen back up voor de EV nodig, de accu van de EV is de back up voor de thuisaccu. :)
Ik begrijp dat je uiteindelijk los van het grid wilt komen. Dan ga je neem ik aan je ev inzetten om de dagen "rond de kerst" door te komen?
De dagen rond de kerst?
Euh nee, de dagen dat PV onvoldoende levert voor het verbruik en dat is tussen half november en half februari. Zo lang duurt de kerst hier niet.
Je hebt het over "de massa" die je voor bent, maar dan heb je het neem ik aan niet over het "rendement", of laad je dan je mobiele thuisaccu op, op kosten van de baas :+
Ik betaal de EV idd niet zelf noch betaal ik voor publiek laden en om thuis te laden krijg ik een hogere netto vergoeding dan ik zelf voor afname energie betaal.
Maar ik kan ook nog gratis laden aan een destination charger (zonder daar de laadpas van "de baas" voor te gebruiken) en dat is op jaarbasis meer dan ik via PV en stationaire accu tekort kom. Dat terugleveren aan de woning is dus niet op kosten van "de baas".
Tussen maart en eind oktober gaat de overproductie van PV dus zoveel mogelijk in de EV (wanneer het zonnig weer is nemen we dan wel de (elektrische) fiets) en tussen november en februari levert de EV sporadisch terug aan de woning en/of de thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
En net als met zonnepanelen worden de eerste curveballs ook al richting de thuisbatterij gegooid. En ik snap er de mallemoer niet meer van. We hebben een offerte voor de volgende opstelling:

1700wp extra zonnepanelen - Totaal 6000wp
Solar Edge 3fase 8kw omvormer
16kwh BYD lfp premium

Dus alles kan op de omvormer van Solar Edge worden aangesloten.

Het is bedoeling om de energie zo veel mogelijk om te slaan. Daarnaast schakelen de zonnepanelen nog wel eens uit. Ook handelen is uiteraard de bedoeling.

We kunnen dit financieren met een 0% rente lening omdat we ook een warmtepomp afnemen. De bedoeling is om de handelopbrengst te gebruiken om de boel te financiering. In theorie dus 0 op de meter en 0 in de portemonnee. Zonneplan zn 20kwh batterij zit tot nu toe op €2324 op basis van 20kwh. Ik heb pak en beet €200 per maand nodig om breakeven te zijn.

Mijn vraag hoe jullie de naar de toekomst kijken. Ik wil het graag rendabel houden. Het plan is om te handelen via Frank Energie of Tiber.

[ Voor 3% gewijzigd door aschja op 10-12-2024 13:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

aschja schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:23:

Mijn vraag hoe jullie de naar de toekomst kijken. Ik wil het graag rendabel houden.
Dan zou ik alleen panelen bestellen en geen accu.
Maar mogelijk ook dat zelfs niet, want slechts 1700 Wp + Omvormer erbij heeft een slechte terugverdientijd waarschijnlijk.

Jouw investering is gewoon heel onaantrekkelijk op deze manier. dit kost je waarschijnlijk geld ipv dat het iets oplevert. Dus zie het als een hobbyproject.

het nul op de meter concept is al heel lang achterhaald. Dat was leuk voor boomers die in 2015 5 panelen op hun huis legden om de wereld te redden.

Wat is het bedrag van die offerte? dat is wel belangrijk. Dit ga je niet binnen 15 jaar terug verdienen denk ik.

[ Voor 56% gewijzigd door de Peer op 10-12-2024 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
de Peer schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:26:
[...]

Dan zou ik alleen panelen bestellen en geen accu.
Maar mogelijk ook dat zelfs niet, want slechts 1700 Wp + Omvormer erbij heeft een slechte terugverdientijd waarschijnlijk.

Jouw investering is gewoon heel onaantrekkelijk op deze manier. dit kost je waarschijnlijk geld ipv dat het iets oplevert. Dus zie het als een hobbyproject.

het nul op de meter concept is al heel lang achterhaald. Dat was leuk voor boomers die in 2015 5 panelen op hun huis legden om de wereld te redden.
Waarom zou ik zonnepanelen gaan uitbreiden zonder accu? We willen graag van het gas af en ik weiger om terugleverkosten te betalen. Dat is een harde nee.

De gehele offerte inclusief warmtepomp zit rond de €25K na aftrek subsidie.

[ Voor 5% gewijzigd door aschja op 10-12-2024 13:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

aschja schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:32:
[...]

Waarom zou ik zonnepanelen gaan uitbreiden zonder accu?
omdat je het rendabel wilt houden, dat schreef je. Dan zou ik het bij panelen houden want die zijn (nog steeds) rendabel. Een accu is dat niet of nauwelijks, en sowieso veel onzekerheden.

als je geen TLK wilt betalen dan neem je een dynamisch contract, of je laat je omvormer (automatisch) terugschroeven als hij begint terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

en zonder de warmtepomp? Want daar gaat het uiteraard om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
de Peer schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:33:
[...]

omdat je het rendabel wilt houden, dat schreef je. Dan zou ik het bij panelen houden want die zijn (nog steeds) rendabel. Een accu is dat niet of nauwelijks, en sowieso veel onzekerheden.

als je geen TLK wilt betalen dan neem je een dynamisch contract, of je laat je omvormer (automatisch) terugschroeven als hij begint terug te leveren.
De accu is dat juist wel. Zonneplan heeft een jaarlijks rendement van bijna €2500. Dat noem ik niet niks. Wat mis ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

aschja schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:35:
[...]

De accu is dat juist wel. Zonneplan heeft een jaarlijks rendement van bijna €2500. Dat noem ik niet niks. Wat mis ik?
Dat kun je niet een jaarlijks rendement noemen. Dat is hoogst onzeker alleen maar omdat hij nu in 2024 dat gehaald heeft zegt absoluut niets over de komende jaren. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom dat rendement op korte termijn zal opdrogen. Het is een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
de Peer schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:36:
[...]

Dat kun je niet een jaarlijks rendement noemen. Dat is hoogst onzeker alleen maar omdat hij nu in 2024 dat gehaald heeft zegt absoluut niets over de komende jaren. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom dat rendement op korte termijn zal opdrogen. Het is een gok.
Precies. Vandaar ook mijn onzekerheid.
De batterij is €9500 na subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
de Peer schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:36:
[...]

Vertrouwen op de blauwe ogen van de energiemaatschappijen is ook een gok.

Het hoofdprobleem is dat de consument te veel afhankelijk is van onduidelijk en/of inconsequent overheidsbeleid en de prioriteit en hun beleid van energiemaatschappijen.

Iedereen zal voor zich zelf de afweging moeten maken welke criteria ze belangrijk vinden.

Persoonlijk, ik ben in 2017 begonnen met zonnepanelen en de maandelijkse kostenbesparing gaat naar een apart potje. Wij hebben vloerverwarming en vorig jaar zijn we qua warm water gebruik overgestapt op een volledige warmtepomp (HR CV-ketel van 2019 wordt gebruikt voor warm water verbruik 70m3/jaar). Begin volgend jaar is het potje vol voor een batterij. We hopen de aanschaf zo te plannen dat de installatie precies vlak voor aflopen vast contract is, zodat we gelijk doorpakken met minder terugleveren.

Daarna gaat dat potje zich weer vullen waarna er batterij bijkomt. Uiteindelijk willen we ook zonnepanelen voor upgraden (oude gaan dan naar achterkant). Einddoel is zo veel mogelijke opbrengst zelf verbruiken en zo min mogelijk tot niets (door uitzetten?) terugleveren.

Dat geheel zal wellicht niet per se rendabel zijn, maar mijn vertrouwen in energiemaatschappijen is niet zo groot als dat van anderen (hier?). ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ruben26 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:08:
[...]
Dat geheel zal wellicht niet per se rendabel zijn, maar mijn vertrouwen in energiemaatschappijen is niet zo groot als dat van anderen (hier?). ;)
Energiemaatschappijn tot daar aan toe (je bent vrij over te stappen van x naar y waneer de voorwaarden je bij x niet meer aanstaan.
Anders is het bij netbeheerders en overheid waar je doorgaans weinig keuze hebt (behalve verhuizen maar het is overal wel iets). :)

Wanneer je echter niet gebonden wil zijn zou ik het persoonlijk ook niet gaan zoeken bij leveranciers die zeggenschap hebben over hoe en wanneer je je thuisaccu al dan niet mag inzetten.
Kijk eens bij spul van bv. Victron. Kan je zoveel tweaken als je zelf wil en compatibel met verschillende merken batterijen.
Ter illustratie een plaatje van mijn energiemanagement van heden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59c56kNVQh0p6YcjrOyKIVmhrE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fo5y7lV7c7K1MBQGxm1nmHfk.jpg?f=fotoalbum_large
Net en energieleverancier komt daar nog nauwelijks aan te pas.
En idd de investeringen in accu e.a. komen uit het opbrengstpotje van de PV-panelen.
Het geheel brengt dan waarschijnlijk minder winst op dan zonder accu maar winst is nog altijd een positief rendement en geen verlies noch nulsaldo. :)

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 10-12-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:37
@aschja Ik was zelf ook aan kijken om mijn SolarEdge systeem een upgrade te geven maar ik wist niet dat je ook andere accu's dan SE's eigen kon aansluiten. Die BYD heeft een veel leukere prijs dan SE's accu's. Waar was jij van plan om die BYD accu aan te schaffen? Het blijft een aardig bedrag en ik kom allerlei vage webshops tegen die mij in deze tijden van oplichting me allemaal tegen staan. Dus ik was even nieuwsgierig waar jij je spul wilde kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Nathilion schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:22:
@aschja Ik was zelf ook aan kijken om mijn SolarEdge systeem een upgrade te geven maar ik wist niet dat je ook andere accu's dan SE's eigen kon aansluiten. Die BYD heeft een veel leukere prijs dan SE's accu's. Waar was jij van plan om die BYD accu aan te schaffen? Het blijft een aardig bedrag en ik kom allerlei vage webshops tegen die mij in deze tijden van oplichting me allemaal tegen staan. Dus ik was even nieuwsgierig waar jij je spul wilde kopen.
Die SE batterijen is een mooie all-in-one oplossing. Volgens mij met blus beveiliging aan toe. Maar ook 2x zo duur. Die BYD batterijen werken alleen met de 3 fase omvormers naar mijn weten. LG heeft ook een aantal batterijen meen ik die werken met SE. Google maar even. Mijn DM staan open voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@IvoB2 Mooi overzicht.
De groene balkjes (aggregaat) is de EV6 die via V2L de woning van stroom voorziet en/of de thuisbatterij aan het opladen is. Correct?
Doe je dit gedurende de nacht omdat de auto overdag weg is en PV (naar verwachting) te weinig opbrengt* om de woning van stroom te voorzien?

*icm resterende SOC thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Nathilion normaal gesproken zou je verwachten dat SolarEdge een document heeft die beschrijft welke batterijen compatibel zijn met hun omvormers. SMA heeft dat in ieder geval wel.

Heel kort even gezocht en b.v. onderstaande gevonden. Wellicht ook van toepassing op jouw (voorgenomen) systeem?
https://knowledge-center....-application-note-eng.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:33:
De groene balkjes (aggregaat) is de EV6 die via V2L de woning van stroom voorziet en/of de thuisbatterij aan het opladen is?
Correct.
V2H vanuit V2L kan gelijktijdig de stroomverbruikers van stroom voorzien en de stationaire batterij. Wat niet verbruikt wordt gaat in de accu (standaard ingesteld tot 80% om door de dag onverwachte PV opbrengsten nog in de accu kwijt te kunnen en niet verloren te doen gaan in het net - één keer per 13 dagen - indien langdurig geen zon - tot 100% + enkele uren float om de cellen te balanceren).
Wanneer accu op 100% staat schroeft V2L zijn geleverde vermogen terug tot het niveau van de directe verbruikers.
Zit zo'n 12% verlies op.
Om de VZL-adapter niet te zwaar te belasten wordt bij continu gebruik van de aggregaat het max. vermogen van 16 A teruggebracht naar 12A.
Doe je dit gedurende de nacht omdat de auto overdag weg is en PV (naar verwachting) te weinig opbrengt* om de woning van stroom te voorzien?
Correct maar niet noodzakelijk tijdens de nacht.
Ik zit nog in de proefperiode. Alles verloopt zoals verhoopt behalve dat PV niet herstart wanneer geen net beschikbaar. tot ik dat softwareissue gevonden heb doe ik het dan maar tussen zonsondergang en zonsopgang (in deze tijd van het jaar hier sowieso van 16:00 tot 09:00 uur).

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 10-12-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
@Franciesco Ah, goede vondst. Nou zie ik dat die BYD dus niet gaat passen bij de short-string inverter die ik wil laten installeren. 🙁 De enige die past is dan SE's eigen Home Battery.

De installateur vertelde mij dat vanwege mijn beperkte dakoppervlakte, en omdat de panelen ook nog eens gesplitst zijn over oost-west, ik niet de normale 3-fase inverter kan inzetten omdat de opstartspanning dan niet gehaald wordt.

Ik wil nog wel extra panelen laten bijleggen omdat we flink meer stroom zijn gaan gebruiken onder meer door het verwarmen met de airco's in plaats van de stadsverwarming. (Dit scheelt mij een duizend of twee per jaar.) Maar dan wil ik ook dat de zonnestroom nu netjes over alle drie de fases geleverd wordt om zo eigen verbruik te stimuleren.

Het alternatief is geen panelen er bij leggen en een tweede 3-fase omvormer met accu er bij te zetten. Even voor de goede orde de aanbiedingen zijn:
Sigenstor 16kWh accu + omvormer voor €14k.
SolarEdge omvormer + 10kWh accu + 4 extra panelen voor €10k.

Mijn doel is voornamelijk om eigen verbruik te verbeteren en nachtoverbrugging. Handelen met de accu zou leuk zijn om de investering nog een beetje terug te verdienen en vooral om in de winter nog goedkoop stroom in te slaan om 's avonds te gebruiken voor de verwarming. Mijn vaste contract loopt volgend jaar in april af en dan wil ik in ieder geval over naar een dynamisch contract.

De grotere accu leent zich beter voor handelen en goedkoop inkopen, mits de markt hetzelfde blijft. Maar de extra panelen zouden mij heel veel meer eigen gebruik opleveren waardoor ik met een kleinere accu toe kan. Voorlopig neig ik erg naar het laatste omdat het mij een toekomstbestendiger oplossing lijkt, maar het blijft wel een onderbuik gevoel met een slechte onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:44

Fioravanti

Fioravantastisch!

Deze partij lijkt een andere opzet van hun batterij te hebben. Kwam opeens voorbij in m'n feed vanochtend:
https://for.energy/products/home-battery. Zo te zien een partij uit België. Maar ja, geen prijzen op de site, dat is vaak een red flag (of diep oranje) in deze branche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Nathilion schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:00:<knip>

Het alternatief is geen panelen er bij leggen en een tweede 3-fase omvormer met accu er bij te zetten. Even voor de goede orde de aanbiedingen zijn:
Sigenstor 16kWh accu + omvormer voor €14k.
SolarEdge omvormer + 10kWh accu + 4 extra panelen voor €10k.
<knip>
Vergeet niet het eigenverbruik van de apparatuur ook mee te nemen

Hoeveel meer opwek kan je bijleggen.

Het eigenverbruik van een Sigenstor is al snel 1200kWh/jaar (~3panelen) waar nog conversieverliezen bijkomen als ook de tot 10% lagere efficientie voor deel , van de PV opwek via solaregde die je alsnog in de accu wilt opslaan voor later eigengebruik.

Overall verlies voor PV opwek direct als DC opslaan in accu is rond 90% of beter.
Overall verlies voor PV opwek conversie eerst naar AC en dan weer naar DC voor in de accu, is rond 80%
Als onderdeel daarvan, verlies voor LPF-cel chemie in de accu is ~4% en dat is niet afhankelijk van de omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Nathilion kun je die batterij in de toekomst uitbreiden als je dat zou willen? Of moet hij dan vervangen worden?
Een enigszins schaalbaar systeem lijkt mij prettig. Je wensen kunnen immers veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Nathilion @Franciesco De mogelijkheid om een accu uitbreidbaarheid OPTIE te hebben tot wat nodig is voor 1-2 dagen is best belangrijk met de grijze zones met de nieuwe wetgeving voor de toekomst

Het wetsvoorstel beeindiging salderingsregeling , heeft de nodige losse eindjes zoals die nu voor stemming voor volgende week ligt.

Alle wetsartikelen zijn alleen van toepassing voor zelfopgewekte duurzame energie.
Een deel van de artikelen is niet van toepassing op van het net laden en later terugleveren zoals met een accu.

Er is flink wat interpretatie ruimte voor de energieleverancier om het anders uit te leggen met andere tarieven/kosten/vergoedingen.
Door de teruglevering in twijfel te trekken dat het om 100% zelfopgewekte energie gaat, als je op de zelfde dag zowel afneemt als teruglevert , wat nog op te rekken is naar per maand, daar terugleververgoeding niet negatief mag zijn en terugleverkosten op maandbasis.

Mocht het nodig zijn en energieleveranciers een nieuwe kostenpost bedenken,
Als accu groot genoeg is kan je in de periode november-februari alle PV opwek opslaan en niet 1kWh terugleveren en April-September alleen terugleveren en niet 1kWh afnemen, zodat energieleverancier het niet anders kan uitleggen dan invoeding 100% zelfopgewekte duurzame energie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
De reden die je, @Domba, noemt is er inderdaad 1 om een schaalbaar systeem te hebben.
Mijn eigen systeem is dat ook, al zit er momenteel wel een grens aan van ca 66kWh opslagcapaciteit. Dat lijkt mij echter voldoende. En zeker in de winter krijg ik dat niet vol, dan ben ik al blij als ik mijn 22kWh batterij tot 100% kan laden met PV overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
@Franciesco Op de SolarEdge short-string omvormer kan maar 1 batterij worden aangesloten en deze is zelf niet 'stackable' en zal dus vervangen moeten worden als ik meer opslag nodig zou hebben. Dat is dus een flink minpunt qua toekomstbestendigheid.

Maar ik heb een complete zeecontainer aan opslag nodig wil ik de productie van een zomerse maand kwijt kunnen. Zo heb ik dit jaar zo'n 3600kWh opgewekt waarvan 2200kWh teruggeleverd. Tijdens de top maanden lever ik dan elke dag ~11kWh kWh terug. En toch heb ik ook in die maanden gemiddeld 5kWh per dag aan stroom afgenomen van het net. Dit is dan vooral stroom die in de avonden en nacht gebruikt wordt door de koelkast/vriezer, voor gamen en door de vrouw die maar niet wil wennen aan het idee om de wasmachine en droger zo in te stellen dat die de was overdag draait. Daar zou een 10kWh batterij mij goed kunnen helpen om mijn eigen verbruik flink te kunnen verbeteren. Maar dan nog wordt er in de zomer meer geproduceerd dan ik gebruik.

De lente en herfst zijn dan weer veel beter gebalanceerd met iets meer afname dan productie. Maar volgens de metingen is er in die periode belachelijk weinig zelfconsumptie. Daar zou ik nu gemiddeld elke dag voor ~12kWh produceren met een kwart zelfconsumptie en voor ~12kWh extra consumeren van het net. En dan is 10kWh inderdaad krap aan. Maar, ook hier geldt dat met een nieuwe 3-fase omvormer de zelfconsumptie flink omhoog kan gaan omdat de airco's op de andere twee fases zitten dan de panelen.

Voorlopig wordt er nog intern op de meter gesaldeerd. Maar het zou mij niet verbazen als ook dit in de toekomst gaat veranderen en dat we per fase afgerekend gaan worden.

@Domba Ik kan nog vier panelen bij leggen op het westerlijke dak en dan ligt de boel vol. Dan zou ik in totaal 6600Wp hebben liggen met 3300 op oost en 3300 op west.

Naar aanleiding van de laatste paar posts heb ik nog meer zaken om over te wikken en te wegen. Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Het liefst zou ik gewoon de extra panelen + omvormer willen hebben en een 20-40kWh batterij om een paar dagen te kunnen overbruggen. Maar met de huidige prijzen van accu's gaat het hem dat niet worden. En dan is het ook weer ergens zonde om nu een 10kWh accu te nemen en dan later als de techniek verder is hem weer te moeten vervangen.

Aan de andere kant: ik heb wel vaker te lang gewacht en altijd spijt gehad dat ik niet eerder was ingestapt met een kleiner systeem en daar de lol en het gebruiksgenot van gehad. Zucht, keuzes, keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik doe het laatste maar dan nog.
Op jaarbasis kom ik tussen november en half februari een 250 kWh te kort om 100% zelfvoorzienend te zijn (het is niet zo dat mijn relatief kleine PV installatie tussen nov en maart nul productie heeft) en zal ik in de overige periode een veelvoud daarvan overproduceren.
Waarom zou ik dan een container batterijen plaatsen om bv. 2000 kWh in op te slaan wanneer het tekort maar 250 kWh bedraagt?
Zelfs een batterij van 250 kWh zou dan onzinnig zijn want zolang ik ben aangesloten op het grid kost die 250 kWh me op jaarbasis een 50 € om ze uit het net te halen.
Een thuisbatterij moet maar een opslagvolume hebben om de overproductie van de dag (of de dagen ervoor) op te slaan om de tijd door te komen (nacht, dunkelflaute) tot er weer meer productie is dan verbruik.

Ik gebruik overigens een 15 kWh BYD LVL accu (op Victron MP2 en Q2 inverters) en deze is gewoon stapelbaar voor uitbreiding (maar daar zie ik nu het nut echt niet van in).

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 09:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Nathilion schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:51:
door de vrouw die maar niet wil wennen aan het idee om de wasmachine en droger zo in te stellen dat die de was overdag draait.
En je vrouw verbiedt je ook om inzake de was en de plas het heft zelf in handen te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:42:
[...]

En je vrouw verbiedt je ook om inzake de was en de plas het heft zelf in handen te nemen?
Je bent vast niet getrouwd. ;) Voor de lieve vrede moet je sommige zaken gewoon loslaten, ook al heb je zelf jaren langer wassen gedraaid dan zij. Als zij vindt dat het niet goed genoeg is dan heb je of constant ruzie, of je laat het er bij en geniet er van dat jij de was niet meer mag doen.

Het enige wat ik kan doen is proberen meer bewustzijn te creëren en langzaam de gewoonte te breken en te veranderen. Maar dat is een proces van maanden, zo niet jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nathilion schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:58:
[...]
Je bent vast niet getrouwd. ;)
Correct, ik heb momenteel een contract wettelijk samenwonend (lekker eenvoudig eenzijdig en zonder poespas opzegbaar wanneer de lieve vrede daalt).

En ik doe - tot tevredenheid van beiden - inderdaad de was en de plas.
(En drogen niet in een machine maar buiten.)

Ieder zijn ding en uitgangspunten maar ik vind het maar een flauw excuus dat je de was en de plas niet mag doen omdat het dan beneden standaard van de partner is (maar anderzijds wel je partner wil "omturnen" naar jouw visie op energetisch management).
Ik weet niet hoe het elders werkt maar hier doet de wasmachine het grootste werk. Zelf beperk ik me tot insteken en uithalen van de was en te drogen hangen (indien droogkast is het zelfs nog eenvoudiger en verkassen van de ene naar de andere machine), wasmiddel erin (na één keer uitleg over de hoeveelheid had ik het al beet :+ ) en dan op een knopje drukken.
Dat lukt me nog net.
Ik zie niet in dat de partner beter is in wasgoed insteken en uithalen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Nathilion schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:51:
en door de vrouw die maar niet wil wennen aan het idee om de wasmachine en droger zo in te stellen dat die de was overdag draait.
Ik verbaas me er over dat die wasmachine altijd maar genoemd blijft worden, alsof dat een grootverbruiker is. dat is het niet.

En áls je al een verschil wilt maken, kun je dat het beste doen door kouder te wassen, en minder vaak natuurlijk.

Dus daar zou het gesprek met de vrouw over moeten gaan :P

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 11-12-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad.
De wasmachine verbruikt hier in de zomer (op 40°C en aanvoer rond de 20°C) een 500 Wh voor een volledige cyclus (7 kg)
en in de herfst (aanvoer rond de 14,6°C) een 700 Wh.
Piekstroom komt ook niet boven de 2500W en duurt iets van 15 tot 20 minuten.

Maar uiteraard helpen alle beetjes.
Wanneer het kan (en waarom zou dat bij een uitgestelde start niet kunnen?) kan je even goed de was laten draaien puur op zon ipv puur op net (al maakt dat bij salderen uiteraard ook niet uit).

Gesprekken met de partner gaan daar hier dan ook helemaal niet over.
Er staan naast de wasmachine gewoon drie manden: donker/wit/gekleurd. Wasmiddel evenzo voorhanden. En ieder is persoonlijk verantwoordelijk om zijn vuil goed in de respectievelijke wasmand te gooien. Indien vol wordt er gewassen.
Moeilijker dan dat is het in de praktijk niet. Je moet er doorgaans wel zelf iets voor doen.
Wil je dat - om wat voor reden dan ook - niet en geef je de verantwoordelijkheid in handen van derden is er ook geen reden tot klagen dat dit dan niet geschiedt volgens de eigen verwachtingen/inzichten.

[ Voor 84% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
De wasmachine en de droger.
Die droger is hier noodzakelijk. We hebben er de ruimte niet voor om alle was op te hangen. En de vuile was stapelt zich rap op met kinderen.

Meestal wordt er dan eerst een droger was gedraaid en daarna een was met spul wat niet de droger in mag. waardoor die twee apparaten vaak samen staan te draaien. Nou valt de wasmachine mee qua verbruik, maar de droger gebruikt al snel 2 tot 3kWh. Dat ding is nog lang niet aan het einde van zijn latijn dus vervangen voor een zuiniger warmtepompdroger gaat niet snel gebeuren.

Een accu zou het dan makkelijker maken om buiten de zonuren door te draaien op eigen stroom. Als ik het even op een bierviltje uitreken:
Om lente/herfst nachten te overbruggen zou ik 2kWh nodig hebben. Gooi er dan nog eens koken (inductie), een was + droger cyclus bij en dan kom je al gauw op 4 tot 6kWh voor avond en nacht. Dan nog een paar kWh voor verwarming en nog wat batterijdegradatie bij en dan zit ik al snel richting een accu van 10kWh voor die avonden waarop alles gebeurt. Dit zou dan twee à drie keer per week voorkomen. Niet constant, maar vaak genoeg om een accu goed in te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Nathilion schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:21:
[...]

Die droger is hier noodzakelijk. We hebben er de ruimte niet voor om alle was op te hangen. En de vuile was stapelt zich rap op met kinderen.

Meestal wordt er dan eerst een droger was gedraaid en daarna een was met spul wat niet de droger in mag. waardoor die twee apparaten vaak samen staan te draaien. Nou valt de wasmachine mee qua verbruik, maar de droger gebruikt al snel 2 tot 3kWh. Dat ding is nog lang niet aan het einde van zijn latijn dus vervangen voor een zuiniger warmtepompdroger gaat niet snel gebeuren.

Een accu zou het dan makkelijker maken om buiten de zonuren door te draaien op eigen stroom. Als ik het even op een bierviltje uitreken:
Om lente/herfst nachten te overbruggen zou ik 2kWh nodig hebben. Gooi er dan nog eens koken (inductie), een was + droger cyclus bij en dan kom je al gauw op 4 tot 6kWh voor avond en nacht. Dan nog een paar kWh voor verwarming en nog wat batterijdegradatie bij en dan zit ik al snel richting een accu van 10kWh voor die avonden waarop alles gebeurt. Dit zou dan twee à drie keer per week voorkomen. Niet constant, maar vaak genoeg om een accu goed in te kunnen zetten.
houd er bij koken ook rekening mee dat je redelijk wat vermogen nodig hebt, waarschijnlijk ook op meerdere fases. Je wasmachine en/of droger zijn dan nog redelijk beperkt qua gevraagd vermogen, zeker als je uiteindlijk je droger door een wpdroger vervangt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

En de investering in de accu is dan wel te verantwoorden om een paar kWh meer zelfverbruik uit eigen productie te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
borft schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:23:
[...]
houd er bij koken ook rekening mee dat je redelijk wat vermogen nodig hebt, waarschijnlijk ook op meerdere fases.
Ook dat is situatie afhankelijk.
Alles uit het net is hier monofase en niet driefase.
Ook de inductie draait op monofase. En dat verbruikt een 1000 tot 1500 Wh (doorgaans 20 tot 30 minuten met uitzonderingen zoals een kerstmaaltijd). Toch geen hoog vermogen in verhouding tot het beschikbare vermogen => 9 kW/2,5 kW+4,8 kW+sporadisch tot 5 kW extra door de dag.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

De denkwijze klopt niet helemaal. Een dure accu kopen om de inefficiëntie van een apparaat met achterhaalde technologie te compenseren. Beter koop je die warmtepompdroger zodra de huidige minder begint te presteren.

De accu terugverdienberekening is wat complexer. In de meeste gevallen kan het financieel nog niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:55
[...]

Waarom zou ik zonnepanelen gaan uitbreiden zonder accu? We willen graag van het gas af en ik weiger om terugleverkosten te betalen. Dat is een harde nee.

Tsja. "ik weiger terugleverkosten te betalen!" klinkt als een mooie one-liner maar je hebt vooral jezelf er mee. je schrijft dat een accu je 9.500 euro gaat kosten. Daarmee ga je afhankelijk van je situatie niet naar nul terugleverkosten maar misschien naar de helft. Laat het zonder accu bijv. 400 euro/jaar zijn aan TLK en met 200 (of als je enthousiast bent: 0 euro). Je mag van mij best uitrekenen of het handig is om 9.500 euro uit te geven om 400 kosten per jaar te vermijden maar ik zou dat niet doen.

Dat zonneplan zegt dat het geld oplevert snap ik, ik maak ook altijd goede reclame voor dingen die ik verkoop. De toekomst voor geld verdienen op de wijze van zonneplan is zeer onzeker, dus zelfs als het dit jaar echt 2500 euro is dan gaat het volgend jaar sowieso anders zijn. En de kans is het grootst dat het minder wordt.

Dus vooral: heb je geld om te verbranden? --> lekker gaan met die accu.
vind je het leuk om er een hobby bij te hebben en een early-adopter te zijn --> jeuj accu's
denk je "sja het moet wel uitkunnen" --> lekker 9500 euro in je zak houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

borft schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:23:
[...]

houd er bij koken ook rekening mee dat je redelijk wat vermogen nodig hebt, waarschijnlijk ook op meerdere fases.
Dat is toch niet relevant? Je mag over de fases heen salderen (ook na 2027) en een paar korte piekjes kosten je ook de hoofdprijs niet. Het is niet zo dat je per se 100% van je stroom uit die accu moet halen. 95% is ook een prima score en dan heb je je accu beter gedimensioneerd lijkt me.
Pagina: 1 ... 50 ... 76 Laatste