En wat brengen 2 zonnepanelen in deze periode van het jaar nu netto op?
Ik ben een relatief kleinverbruiker en twintig zonnepanelen kunnen mijn huishoudelijk verbruik tijdens deze periode van het jaar niet eens afdekken.
Voor wie rekening wil houden met de TVT van een accu gaat het uitgangspunt "hoe het in de toekomst er aan toegaat zien we dan wel" uiteraard niet op.
En ook bij een DC/DC systeem heb je verliezen. Bij een DC systeem met een 97% efficiëntie graad heb je dan maar 3% verliezen aan de ene zijde maar vroeg of laat zal je van die opgeslagen DC toch terug AC moeten maken en dan komt er weer een 10% bij en zit je nog met 13% verliezen. Verliezen waar je niet mee kan handelen noch zelf verbruiken.
Wanneer je een netto spread van bv. 15 cent/kWh hebt gedurende 5 uur aan 2,4 kW (en dat is meer uitzondering dan regel) dan "verdien je op een goede dag ongeveer 1,6 € netto.
Die wil realistische data en geen verwachtingen gebaseerd op enkele dagen per jaar noch hoopvolle verwachtingen dat het in de toekomst allemaal wel zal meevallen.
Begrijp overigens nog steeds niet hoe bij jou de dagprijszetting wordt gesteld.
Komt niet overeen met de Epex voor de NL markt.
De saldering bij handelen moet je gewoon niet meerekenen want dat is - in het beste geval - tussen aankoop en verkoop een nuloperatie. In wanneer je meer verbruikt dan opwekt en dat deel niet meer kan salderen zelfs een nog slechter scenario (ongeveer gelijk aan het Vlaamse scenario dat ik eerder omschreef => bij afname volle mep kosten die niet meer te recupereren zijn bij terulgevering).
Dan ziet het er zo uit:
En ook dat is een momentopname want bv. voor morgen is de spread al van een heel ander kaliber.
Die maakt de verliezen dan niet eens goed =>
Uiteraard zijn er situaties waar het wel uit kan. Maar dat zijn doorgaans nog de uitzonderingen op de regel.
En wanneer de TVT geen enkele rol speelt is het uiteraard ook een totaal ander verhaal.
[
Voor 112% gewijzigd door
IvoB2 op 23-12-2024 14:17
]