Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 51 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Fr33z schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:45:
[...]
Daarmee ga je afhankelijk van je situatie niet naar nul terugleverkosten maar misschien naar de helft.
Is inderdaad situatie afhankelijk.
De 15 kWh thuisaccu heeft mijn zelfverbruik maar doen stijgen van 25 naar 55% (en dat laatste zelfs voornamelijk door meer gericht de EV te laden) doch (wat voor mijn doelstelling belangrijker is) de zelfvoorzienigheidsgraad tot boven de 90%.

Wanneer het doel echter is om nul terugleverkosten te hebben kan je maar beter investeren in een PV omvormer die de productie afstemt op de vermogensafname van de thuisverbruikers ipv in een accu (die laatste dan nog eens met de nodige verliezen).
Dat kost je dan minder dan 1K ipv meer dan 9K (als de huidige omvormer het sowieso al niet kan).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
IvoB2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:29:
[...]

Ook dat is situatie afhankelijk.
Alles uit het net is hier monofase en niet driefase.
Ook de inductie draait op monofase. En dat verbruikt een 1000 tot 1500 Wh (doorgaans 20 tot 30 minuten met uitzonderingen zoals een kerstmaaltijd). Toch geen hoog vermogen in verhouding tot het beschikbare vermogen => 9 kW/2,5 kW+4,8 kW+sporadisch tot 5 kW extra door de dag.
sja, als het 1500Wh in 20 minuten verbruikt, is dat toch 4.5kW, gemiddeld, dus mogelijk nog hogere pieken (meestal is de pit, ls de pan op temperatuur is, niet continue aan)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Schrijffout van mij => 1000 tot 1500 W vermogensafname dus een verbruik van 1 tot 1,5 kWh indien een vol uur in gebruik.
Op 20 minuten dus 330 tot 500 Wh verbruik en max piek van 1,5 kW.
Die "h" stond daar dus niet op zijn plaats. My bad. 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2024 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 21:33
Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn nieuwbouwwoning. De aannemer die voor mij aan de slag gaat legt ook nog wat loze leidingen, waaronder naar de garage (voor camera) en een toekomstige thuisaccu. Nu wil ik uiteindelijk een accu met minimaal 15kWh capaciteit en mijn woning kan 3 fase aan. Hoe dik zou een mantelbuis/loze leiding moeten zijn om de kabels in de toekomst zonder problemen naar de MK te krijgen? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:30
@Emptyy dat hangt erg van het nog aan te leggen systeem en de wensen af.

Ter inspiratie: mijn thuisbatterij staat in een vrijstaande schuur. Op die schuur liggen ook zonnepanelen. De zonnepanelen zijn gekoppeld aan een 3 fasen hybride omvormer die in de schuur hangt. Die hybride omvormer is ook DC gekoppeld aan de thuisbatterij. Daarnaast kan dit systeem noodstroom leveren.

Samenvattend waren voor de omvormer en thuisbatterij in mijn geval nodig:
2x 3 fasen kabel met 6mm2 aders: 1 sowieso nodig voor de omvormer wat betreft PV, de andere voor de noodstroomvoorziening.
1x Netwerkkabel voor de dataverbinding met de slimme meter en het stroom management systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
Emptyy schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:06:
Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn nieuwbouwwoning. De aannemer die voor mij aan de slag gaat legt ook nog wat loze leidingen, waaronder naar de garage (voor camera) en een toekomstige thuisaccu. Nu wil ik uiteindelijk een accu met minimaal 15kWh capaciteit en mijn woning kan 3 fase aan. Hoe dik zou een mantelbuis/loze leiding moeten zijn om de kabels in de toekomst zonder problemen naar de MK te krijgen? Alvast dank!
Als het kan mantelbuis minimaal 50mm, zoals @Franciesco al zegt wil je offgrid kunnen zijn tijdelijk moet je met een 5x6mm[sup2[/sup] heen en terug. In de groepenkast liefst een goede 1-0-2 omschakelaar.

Ik heb onder de vloer draadgoot gemaakt naar de garage
2 x 5x6 ~ 20 mm
1 x ethernet ~ 8 mm
1x bmc kabel 6 mm
1 x voor noodstop verbinding. 7 mm

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
Emptyy schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:06:
Eerlijk gezegd zou ik er direct de leiding in leggen. Later trekken gaat behoorlijk lastig. vooral als er bochten in zitten. De signaalkabels lukken nog wel maar de vmvk wil bijna niet de bocht om.

Tot 10..15m is VMVK 5x 4mm2 wel genoeg. daarboven VMVK 5x 6mm2.
Dikker is altijd beter maar 6mm2 "is wat overkill" als je onder de 15m blijft. Je zal toch binnen de 3x16A blijven gok ik zo.

en dan meteen 2 of 3x een mooie internet kabel erin. 1x voor "echt internet", die andere 2 voor "whatever signaal je ooit nodig denkt te hebben"

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 21:33
Dank allemaal! Hier kan ik wel iets mee :-). Het plafond wordt verlaagd op de 1e en er kunnen redelijk eenvoudig wat leidingen worden gelegd voordat alles dichtgaat. Er komt dan een gat vanaf de woonkamer wand naar de garage. Zal ergens rond de 10 meter aan afstand zijn naar de MK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb hier een set panelen (3840wp) van 2017 hangen die inmiddels ruimschoots zijn terugverdiend, daarnaast een tweede (2835wp) nu ben ik aan het kijken naar een thuis batterij voor opslag energie voor de avond/nacht, wanneer het niet gelijk de EV, of vanaf later dit jaar warmwater/warmtepomp in kan.

Nu wekken hybride omvormers mijn interesse om meerdere redenen:
- 1x minder omzetten voor opslag zonnestroom
- omvormer is 7j oud en gaat dus een keertje vervangen moeten worden
- meterkast en bekabeling naar omvormer ligt er al, werkschakelaar etc ook
- op de plek van de PV omvormers kan ook makkelijk een batterij staan/hangen.

Wat zie ik over het hoofd voor ik verder ga op deze route?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Die gaat nog eens een keer zo lang meer hoor.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2024 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2024 @ 00:02:
[...]

Uit eigen ervaring: DC koppelen levert evengoed verliezen op, met mijn AlphaESS zo'n 10%.
Dan de aanschaf nú ipv einde saldering: bij ongewijzigd beleid kun je nu nog de BTW terugkrijgen van de belastingdienst. Die heb ik inmiddels na een 1/2 jaar binnen. Samen met de handel in onbalans verwacht ik op die manier de helft van de aanschaf terug te halen.
Toch zou ik het niet gedaan hebben met de ervaring die ik nu heb. De RTE (Round Trip Efficiëntie) is zo'n 85%. Dan is er de bruikbare opslag: van de 20KWh die ik heb is voor een gezond batterij management zo'n 70% te benutten. Il heb geen EV en verwarm met airco's, mijn batterij had eigenlijk minimaal 30KWh moeten zijn. Het vermogen is 5KW, dat is voor handel te laag, 10KW geeft zo'n beetje het dubbele rendement. Die 5KW / 20KWh is voor eigen consumptie echter perfect. Máár met saldering overbodig.
Mijn advies is daarom simpelweg: wacht 2 jaar. De prijzen van accu's dalen, en je weet niet wat er uiteindelijk gebeurt met het salderen. Te veel mitsen en maren om zomaar even >€10K neer te leggen.
Enne: mijn oorspronkelijke PV-omvormer heb ik na 14 jaar vervangen om de PV DC te koppelen met de batterij, maar gaat nu een 2e leven leiden bij mijn kinderen.
Gebruik je LFP batterijen? Zoja, waarom zou je maar 70% gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SkyFlyer schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:43
[...]Gebruik je LFP batterijen? Zoja, waarom zou je maar 70% gebruiken?
Het is een LFP batterij en die houdt er niet van volledig geladen te worden, volledig ontladen is ook niet goed. Als je kijkt naar de algoritmes die Zonneplan en Frank Energie gebruiken dan zie je laden tot 90, ontladen tot 20. Met héél af en toe uitschieters. Bij LFP moet je wél voor SOC-calibratie eens in de 3 weken volledig laden. Dat doe ik zelf, omdat FE (mijn energie leverancier) die calibratie niet doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Een goede LFP accu heeft er totaal geen probleem mee om tot 100% geladen te worden. Je moet ze daar dan niet langdurig op bewaren. Maar in de praktijk lijkt dat laatste me in een huishoudelijke omgeving niet echt een probleem. De meeste accu's in een huishoudelijke omgeving beginnen minstens iedere nacht op vraag zichzelf al terug te ontladen.

Een AlphaESS systeem is trouwens geen referentie. Het zijn notoir inefficiënte systemen met een zeer hoog standby eigenverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Sander schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:56:
Ik heb hier een set panelen (3840wp) van 2017 hangen die inmiddels ruimschoots zijn terugverdiend, daarnaast een tweede (2835wp) nu ben ik aan het kijken naar een thuis batterij voor opslag energie voor de avond/nacht, wanneer het niet gelijk de EV, of vanaf later dit jaar warmwater/warmtepomp in kan.

Nu wekken hybride omvormers mijn interesse om meerdere redenen:
- 1x minder omzetten voor opslag zonnestroom
- meterkast en bekabeling naar omvormer ligt er al, werkschakelaar etc ook
- op de plek van de PV omvormers kan ook makkelijk een batterij staan/hangen.

Wat zie ik over het hoofd voor ik verder ga op deze route?
Zelf heb ik een tijdje geleden ook voor een hybride omvormer gekozen (SMA). O.a. omdat ik voorbereid wilde zijn op een thuisbatterij en daarnaast waren de meerkosten van een kleine €500 voor een hybride omvormer destijds relatef beperkt.

De thuisbatterij heb ik sinds een jaar en bevalt mij erg goed.

De voordelen die je beschrijft ervaar ik ook. Een nadeel van een hybride omvormer kan zijn dat het aantal merken/types batterijen die je kunt koppelen beperkt zijn. Dit hangt uiteraard af van welke hybride omvormer je wilt nemen, maar zeker een aantal ondersteunen alleen een beperkt aantal hoog voltage batterijen.

Voordat je eventueel over gaat tot de aankoop van een hybride omvormer is het wel goed om te bedenken wat je wensen/eisen allemaal zijn: noodstroom, te leveren vermogen, (uitbreidbare) capaciteit batterijen etc.

Zoals laatst ook aangegeven hangt de benodigde kabelinfrastructuur af van je wensen. Als je bv ook noodstroom wilt kunnen hebben, dan is een extra stroomkabel vaak nodig.

Overigens eens met wat @Verwijderd aangaf: een omvormer van 7 jaar oud kan nog vele jaren mee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:42:
[...]
De voordelen die je beschrijft ervaar ik ook. Een nadeel van een hybride omvormer kan zijn dat het aantal merken/types batterijen die je kunt koppelen beperkt zijn. Dit hangt uiteraard af van welke hybride omvormer je wilt nemen, maar zeker een aantal ondersteunen alleen een beperkt aantal hoog voltage batterijen.
Plus:
- Wanneer er iets scheelt met je hybride omvormer er niets meer werkt (ik heb een nulswitch tussen accu inverter en PV inverter waarbij bij fout aan het ene systeem er overgeschakeld kan worden naar het andere).
- Alleen voor inverters in Vlaanderen (geen idee hoe het in NL geregeld is): bij een hybride wordt het max. toegelaten vermogen per fase beperkt (5 kVA per fase, dus accu + PV max. 4,7 kW bij monofase). Bij een afzonderlijke inverter voor accu en PV worden de twee niet samengesteld (dus tot 10 kVA voor bv. monofase).
Overigens eens met wat @PradoPrius aangaf: een omvormer van 7 jaar oud kan nog vele jaren mee gaan.
Mee eens.
Mijn SMA PV omvormer dateert al van 2011 en heeft tot op heden geen enkele keer gefaald noch onderhoud nodig gehad.
Wel onlangs vervangen door een Fronius maar niet omdat de SMA niet meer voldeed. De technische beperkingen van een (oude) SMA konden (voor mij) niet meer mee met de technische vereisten van een semi off gridsysteem (PV + net + aggregaat + accu).
Gaat dus gewoon in de "reserve" als standby bij technisch falen van de Fronius.
(Net zoals de MPII in de reserve ging na vervanging door de QII).

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2024 11:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Vanavond bij Radar een item over thuisbatterijen.
"Is de thuisbatterij wel zo lucratief als de reclames doen geloven?"

En op de website van Radar een artikel hierover.

[ Voor 24% gewijzigd door hansvk op 16-12-2024 13:42 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

hansvk schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:40:
goh wat zou het antwoord zijn... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
de Peer schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:42:
[...]

goh wat zou het antwoord zijn... :D
"Maar volgens Milieu Centraal en onderzoeksbureau CE Delft is een thuisbatterij (nog) niet terug te verdienen. Uit het onderzoek van CE Delft bleek namelijk dat het zeker 15 jaar kost om een thuisaccu terug te verdienen, terwijl dit ook de maximale levensduur is. In de meeste gevallen gaat de batterij zelfs korter mee, vaak zo’n tien jaar."

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:33
De ACM vindt van niet...
Waakhond waarschuwt voor thuisbatterijreclames die gouden bergen beloven

De verkoop van thuisbatterijen nam vorig jaar een hoge vlucht, nadat verschillende aanbieders modellen hadden geïntroduceerd die het mogelijk maken om automatisch te handelen op de energiemarkt. Volgens sommige fabrikanten verdien je de aanschafkosten van duizenden euro's al binnen vier tot zeven jaar terug.

Maar volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) geven aanbieders vaak "een erg positieve voorstelling van zaken". De waakhond wijst erop dat de energiemarkten onvoorspelbaar zijn. Bovendien gaan thuisbatterijen waarschijnlijk minder opleveren als er meer zijn verkocht. Die handelen namelijk allemaal op een markt die verzadigd zal raken.

Een woordvoerder van de ACM raadt consumenten aan om goed onderzoek te doen voordat ze een thuisbatterij aanschaffen. "Als je enige argument is dat je het snel terugverdient en het een financieel voordeel oplevert, dan moet je daar heel voorzichtig mee zijn."

Sommige aanbieders van thuisbatterijen wijzen erop dat consumenten een lening kunnen afsluiten om een accu aan te schaffen. Zonneplan, een van de populairste merken, verwijst in verschillende steden naar duurzaamheidsleningen van de gemeente. Maar het is niet zeker dat de thuisbatterij genoeg geld oplevert om zo'n lening af te betalen, waarschuwt de ACM.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
hoevenpe schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:57:
[...]

De ACM vindt van niet...

[...]
Originele artikel op de website van ACM: https://www.acm.nl/nl/pub...-reclames-thuisbatterijen

Zoals het er nu naar uitziet zal ik nog een tijdje wachten met de beslissing om een thuisbatterij te (laten) installeren (ook omdat ik nog een lopend energiecontract heb voor twee jaar zonder terugleverkosten).

[ Voor 26% gewijzigd door hansvk op 16-12-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38

En op de website van Radar een artikel hierover.
ACM haakt er ook op in
(waarschijnlijk wakker geworden door vragen van Radar)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Domba schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:05:
[...]

ACM haakt er ook op in
(waarschijnlijk wakker geworden door vragen van Radar)
YouTube: Thuisaccu reclame (misleiding?)
Ook ik heb een folder in de bus gehad van zonneplan met in uw gemeente... bla bla

Een thuisbatterij kan interessant zijn in sommige gevallen
wat helpt is zelf bouwen, zelf de spullen inkopen / samenstellen.
Een kant en klare koopaccu betaal je een flinke winst over.

Ik bespaar vooral van eind maart tot oktober door geen energie te hoeven kopen wegens voldoende opslag van PV. Desnoods kan ik in de nachten bij windstil weer nog wat terugduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-08 14:10
Ik weet niet of in het juiste forum zit, maar ik gok het er op. Sorry als ik toch fout zit.

In dit forum komt (o.a.) regelmatig voorbij dat men geheel of gedeeltelijk zijn eigen thuisbatterij in elkaar sleutelt. Ik heb geen opleiding in de elektrotechniek genoten maar kan best wel aardig met een schroevendraaier overweg. >:)
Zo kwam ik heel toevallig deze video op Youtube tegen. Ik heb nog geen offerte bij de ze opgevraagd, maar het idee bevalt mij wel.
Helaas kan ik (ter vergelijking) nog geen ander bedrijf vinden die dat ook doet. Zijn zij de enige in NL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
piwakawaka schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:27:
Ik weet niet of in het juiste forum zit, maar ik gok het er op. Sorry als ik toch fout zit.

In dit forum komt (o.a.) regelmatig voorbij dat men geheel of gedeeltelijk zijn eigen thuisbatterij in elkaar sleutelt. Ik heb geen opleiding in de elektrotechniek genoten maar kan best wel aardig met een schroevendraaier overweg. >:)
Zo kwam ik heel toevallig deze video op Youtube tegen. Ik heb nog geen offerte bij de ze opgevraagd, maar het idee bevalt mij wel.
Helaas kan ik (ter vergelijking) nog geen ander bedrijf vinden die dat ook doet. Zijn zij de enige in NL?
Wat heb je nu aan PV-systeem?
Als je nu geen Solaregde of microinverter systeem hebt dan kan je beter voor MPPT-laders of Hybride voor DC-koppeling naar de accu gaan en dan voor een systeem waar de opslagcapaciteit ook later nog verder uitbreidbaar voor is.

Waar je naar verwijst is een setup voor AC-koppeling, die komt met tot 10% meer verlies voor later eigenverbruik of later terugleveren als uurprijs beter is.
Met de ruime mogelijkheden van EPEX handel, laden van het net en later tegen beter prijs terugleveren is dat geen bezwaar, vanwege je kunt salderen, maar die stopt en dan komt de nadruk te liggen op wat je met je eigen opwekt PV kunt doen.

Als het niet nodig is wil je de gelijkspanning van de zonnepanelen niet via een omweg, als het kan, niet eerst omzetten naar 230V AC en dan weer naar gelijkspanning om in accu op te slaan.
Maar als je microinverters hebt of Solaredge optimizers (uitgezonderd de universiele P-serie) wordt het ook nog het dak op om alle zonnepanelen aan te passen om DC-koppeling naar de accu voor elkaar te krijgen en dan wordt wel meestal AC-koppeling.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@piwakawaka De zelfbouw systemen heb je ook in verschillende smaken

1 de complete zelfbouwer welke ook het hele accupakket zelf maakt
2 De ikea pakketbouwer, alle onderdelen bij 1 leverancier weg welke je allah ikea zelf in elkaar zet
3 De pakketkoper, je koop bv een compleet apparaat wat je alleen nog zelf aan de muur zet en de kabels inplugt.
4 Je besteld een pakket en laat het monteren.

Voor nr1 heb je kennis en speciale gereedschappen nodig.
2 komt je met een standaard set gereedschap en een momentsleutel wel mee klaar

3 is standaard gereedschap voldoende.

daarna dien je meestal ook zaken aan je groepenkast aan te passen

dan volgt nog de software welke je bij op 1 meer voor nodig is dan optie4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
Domba schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:58:
[...]

Wat heb je nu aan PV-systeem?
Als je nu geen Solaregde of microinverter systeem hebt dan kan je beter voor MPPT-laders of Hybride voor DC-koppeling naar de accu gaan en dan voor een systeem waar de opslagcapaciteit ook later nog verder uitbreidbaar voor is.

Waar je naar verwijst is een setup voor AC-koppeling, die komt met tot 10% meer verlies voor later eigenverbruik of later terugleveren als uurprijs beter is.
Met de ruime mogelijkheden van EPEX handel, laden van het net en later tegen beter prijs terugleveren is dat geen bezwaar, vanwege je kunt salderen, maar die stopt en dan komt de nadruk te liggen op wat je met je eigen opwekt PV kunt doen.

Als het niet nodig is wil je de gelijkspanning van de zonnepanelen niet via een omweg, als het kan, niet eerst omzetten naar 230V AC en dan weer naar gelijkspanning om in accu op te slaan.
Maar als je microinverters hebt of Solaredge optimizers (uitgezonderd de universiele P-serie) wordt het ook nog het dak op om alle zonnepanelen aan te passen om DC-koppeling naar de accu voor elkaar te krijgen en dan wordt wel meestal AC-koppeling.
Excuses als ik nog niet altijd alles in de gaten heb. Ik probeer (o.a.) mbv dit forum de achterstand qua kennis in te lopen.

Ik heb dus een micro-invertersysteem en heb geen last van salderen omdat ik een dynamisch energie contract heb.
Het is mij duidelijk, dat het "overtollige" van mijn PV rechtstreeks de thuisbatterij in moet/gaat i.p.v. naar het grid te storten. Ik begrijp uit de vid dat dat laatste ook gebeurt en dat ik dat aan kan vullen (zeker in de winter) uit de grid.
Ik ben dus op zoek naar de mogelijkheid om alle benodigdheden bij elkaar te krijgen en deze zelf in elkaar te schroeven. Dat wordt volgens mij in de vid aangegeven.
Later zal een erkende installateur (of iemand die er voor doorgeleerd heeft) mijn werk moet verifiëren en aansluiten.
habbekrats schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:25:
@piwakawaka De zelfbouw systemen heb je ook in verschillende smaken

1 de complete zelfbouwer welke ook het hele accupakket zelf maakt
2 De ikea pakketbouwer, alle onderdelen bij 1 leverancier weg welke je allah ikea zelf in elkaar zet
3 De pakketkoper, je koop bv een compleet apparaat wat je alleen nog zelf aan de muur zet en de kabels inplugt.
4 Je besteld een pakket en laat het monteren.

Voor nr1 heb je kennis en speciale gereedschappen nodig.
2 komt je met een standaard set gereedschap en een momentsleutel wel mee klaar

3 is standaard gereedschap voldoende.

daarna dien je meestal ook zaken aan je groepenkast aan te passen

dan volgt nog de software welke je bij op 1 meer voor nodig is dan optie4
Ik denk dat ik in tussen 1 en 2 in zit (als dat mogelijk is): zelfbouwer die het accupakket uitbesteedt

[ Voor 19% gewijzigd door piwakawaka op 17-12-2024 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Heel youtube staan zat mensen die met bv Victron een systeem bouwen.
kijk bv bij Harold halewijn in 6 delen.
YouTube: YouTube@Hhalewijn

Er zijn ook steeds meer mensen die bv Pylontech accu packs gebruiken of meer een DIY batterijbox bv bij Andy's garage
https://www.youtube.com/@OffGridGarageAustralia

Ik heb hier bij tweakers en op yt heel wat uren besteed voor ik eruit was wat ik wilde en hoe ik het wilde doen.

@cj1 Maar zetten die cellen zover uit? Normaal is dat bijna niets toch?
Ik heb ze zoals de foto hieronder in een 4x4 opstelling met aan beide zijden een aluplaat 10mm dik. Deze worden met 8 draadeinden bijelkaar gehouden. Daartussen zit een laag gele plaat.

Nog een filmpje als 3x multiplus 5000 gezamelijk 9 kw lleveren aan het net
YouTube: 3x Multiplus 48/5000/70 9kw teruglevering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xf8E4diTOrnFfQvPh-gYV4RZmQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XxKfxWhoGTOCpPwsOZbtuHNO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door habbekrats op 17-12-2024 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
habbekrats schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:35:
Heel youtube staan zat mensen die met bv Victron een systeem bouwen.
kijk bv bij Harold halewijn in 6 delen.
YouTube: YouTube@Hhalewijn

Er zijn ook steeds meer mensen die bv Pylontech accu packs gebruiken of meer een DIY batterijbox bv bij Andy's garage
https://www.youtube.com/@OffGridGarageAustralia

Ik heb hier bij tweakers en op yt heel wat uren besteed voor ik eruit was wat ik wilde en hoe ik het wilde doen.

Ik heb ze zoals de foto hieronder in een 4x4 opstelling met aan beide zijden een aluplaat 10mm dik. Deze worden met 8 draadeinden bijelkaar gehouden. Daartussen zit een laag gele plaat.

Nog een filmpje als 3x multiplus 5000 gezamelijk 9 kw lleveren aan het net
YouTube: 3x Multiplus 48/5000/70 9kw teruglevering.
[Afbeelding]
_/-\o_

De kerstdagen zijn nu gevuld met vid's kijken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@habbekrats Is de opstelling van de cellen een bewuste keuze geweest? Zo ja, wat waren je beweegredenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Hermarcel schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:50:
@habbekrats Is de opstelling van de cellen een bewuste keuze geweest? Zo ja, wat waren je beweegredenen?
Dat heeft met de diepte van de kast te maken die is niet genoeg om de standaard 2x8 opstelling te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
piwakawaka schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:25:
[...]
Excuses als ik nog niet altijd alles in de gaten heb. Ik probeer (o.a.) mbv dit forum de achterstand qua kennis in te lopen.

Ik heb dus een micro-invertersysteem en heb geen last van salderen omdat ik een dynamisch energie contract heb.
Ook met dynamisch saldeer je.
Als verder geen wijzingen zijn stopt dit 1-1-27 en dan betaal je voor afname het uurtarief, opslag energiebelasting en BTW, Voor wat je teruglevert ontvang je alleen het uurtarief
Het is mij duidelijk, dat het "overtollige" van mijn PV rechtstreeks de thuisbatterij in moet/gaat i.p.v. naar het grid te storten. Ik begrijp uit de vid dat dat laatste ook gebeurt en dat ik dat aan kan vullen (zeker in de winter) uit de grid.
Als je microinverter systeem maakt het niet zo snel veel uit,want dat is Ac gekoppeld met RTE van ca 80%
Ik ben dus op zoek naar de mogelijkheid om alle benodigdheden bij elkaar te krijgen en deze zelf in elkaar te schroeven. Dat wordt volgens mij in de vid aangegeven.
Later zal een erkende installateur (of iemand die er voor doorgeleerd heeft) mijn werk moet verifiëren en aansluiten.
[...]
Ik denk dat ik in tussen 1 en 2 in zit (als dat mogelijk is): zelfbouwer die het accupakket uitbesteedt
@habbekrats Harold Halewijn gebruikt inmiddels ook Victron RS-en voor DC-koppeling om de verliezen van zijn systeem te beperken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:39

wmc

Heeft er iemand wel eens gehoord van de winkel Wattopjedak? Via social media kreeg ik de volgende aanbieding te zien: https://shop.wattopjedak....ry?variant=48821373862153. Het voelt heel erg als “if it’s too good to be true it probably is”. Iemand al ervaring met deze winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Domba Harald zit wat dichter bij het vuur, moet je 3 nieuwe rs kopem ~ 1300 per stuk en mijn net nieuwe multiplus even verkopen. Ook passen 3 RS niet in mijn kast. Ik laad al wel de helft van de PV met een victron mpt lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
habbekrats schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:47:
@Domba Harald zit wat dichter bij het vuur, moet je 3 nieuwe rs kopem ~ 1300 per stuk en mijn net nieuwe multiplus even verkopen. Ook passen 3 RS niet in mijn kast. Ik laad al wel de helft van de PV met een victron mpt lader.
Als installateur is die 20 jaar ROI natuurlijk lastig uit te leggen, als Victron voor eigenverbruik case inmiddels wat beters heeft
Als je van de 13850kWh die accu ingaan voor deel van 8200kWh nog flink aan verlies kunt beperken zodat je ruim onder 2000kWh aan verlies komt, voor wat via de accu loopt en, zijn die Victron RS een betere showcase.

Tja ik ben Deye gebruiker met zoals onderschrift aangeeft eilandmode met net ondersteuning, zit ik in een iets andere bubbel met 9-11% overall verlies op jaarbasis.
18,7% overall verlies voor zo'n zuiver AC-gekoppeld systeem, wat het was, is voor mij niet bepaald efficient.
Voor Harold is het een betere showcase en kan die gelijk ook DESS uittesten voor het nieuwe model.

Omwisselen van een MPII voor een RS dat haal je waarschijnlijk niet voor 800kWh/j verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb onlangs mijn MPII vervangen door een QII.
Gezien ie bij levering contant werd betaald moet hij er ook niet meer uitgehaald worden.

Het genoegen 100% onafhankelijk te zijn van het net is - voor mij - al voldoende genoegdoening. :)

Het net dien nog uitsluitend om de energie die ik zelf niet kan verbruiken/opslaan kwijt te kunnen.
De dag dat dit me meer opbrengt dan het me kost gaat de netknop gewoon om en 100% off grid.

Ik woon in Vlaanderen. Vanaf 1/1/2025 gaat de netvergoeding (ook al gebruik ik dat net nauwelijks) met ruim 40% omhoog. Lang leve de transitie. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKpH20mmqRTNlbN2Bg7H8HYqqcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaKQB2lvT4uo8ouuuXK7UxQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

habbekrats schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:35:
Terzijde: Oh mooi, blauwe en rode kabels. Dat wil ik ook. Welke kabels heb je toegepast en waar kun je die kopen?

In jouw opstelling met compressie van de cellen, valt het opzwellen wel mee. Omdat de meeste Tweakers compressie maar onzin vinden, was ik niet uitgegaan van compressie. Met compressie wordt een groot deel van de uitzetting opgenomen door de stangen (tot 60kN). Jouw manier van de cellen opstellen heeft mij aan het denken gezet...

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
IvoB2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:24:

Ik woon in Vlaanderen. Vanaf 1/1/2025 gaat de netvergoeding (ook al gebruik ik dat net nauwelijks) met ruim 40% omhoog. Lang leve de transitie. 8)7
Wat is die in Vlaanderen in euro's?
En wat zit erin?
Hier in NL zitten er geen netwerkkosten in de kWh-prijs, maar in de vaste netwerkkosten die gaan van 427 naar 476 euro/j incl BTW (voor 1x10A tot 3x25A aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

habbekrats schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:47:
En dan zit je nog steeds op 3 x 20W = 60W no load verbruik.

Ik ben benieuwd of bij de Solis S6-EH3P15K02-NV-YD-L/S6-EH3P12K02-NV-YD-L/S6-EH3P10K02-NV-YD-L/S6-EH3P8K02-NV-YD-L/S6-EH3P(8-15)K02-NV-YD-L de "zero load consumption" ("no load consumption") overeenkomt met de gespecificeerde "Self consumption (night) < 30W".

[ Voor 2% gewijzigd door cj1 op 17-12-2024 22:50 . Reden: K02 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
IvoB2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:24:
Ik heb onlangs mijn MPII vervangen door een QII.
Gezien ie bij levering contant werd betaald moet hij er ook niet meer uitgehaald worden.

Het genoegen 100% onafhankelijk te zijn van het net is - voor mij - al voldoende genoegdoening. :)

Het net dien nog uitsluitend om de energie die ik zelf niet kan verbruiken/opslaan kwijt te kunnen.
De dag dat dit me meer opbrengt dan het me kost gaat de netknop gewoon om en 100% off grid.

[Afbeelding]
Toch handig zo'n EV6 die je gratis kunt laden, en waarmee je (als generator) je thuisaccu vol kunt tanken vóór het moment dat je een weekje ermee op wintersport gaat? Toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Domba schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:11:
[...]

Wat is die in Vlaanderen in euro's?
En wat zit erin?
Hier in NL zitten er geen netwerkkosten in de kWh-prijs, maar in de vaste netwerkkosten die gaan van 427 naar 476 euro/j incl BTW (voor 1x10A tot 3x25A aansluiting)
Scheelt per subnetgebied.
Maar neem per afgenomen MWH in 2024 52,71 € en dat stijgt in 2025 naar 64,25 € + per kW/jaar in 2024 41,92 € en in 2025 stijgende naar 59,15 € kW/jaar.

Dat zijn, op één jaar tijd, stijgingen van respectievelijk 22 en 41%.
(En daar komen nog andere kosten en accijnzen bovenop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Batilan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:58:
[...]

Toch handig zo'n EV6 die je gratis kunt laden, en waarmee je (als generator) je thuisaccu vol kunt tanken vóór het moment dat je een weekje ermee op wintersport gaat? Toch? :+
Geen idee.
Ik ga niet op wintersport en al zeker niet met de auto.
Mijn partner gaat in het voorjaar op wintersport en die neemt gewoon de TGV.
Zelf vier ik dan het tijdelijke vrijgezellenleven. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
IvoB2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:47:
[...]

Geen idee.
Ik ga niet op wintersport en al zeker niet met de auto.
Mijn partner gaat in het voorjaar op wintersport en die neemt gewoon de TGV.
Zelf vier ik dan het tijdelijke vrijgezellenleven. :+
Maar die ev6 is in deze donkere dagen neem ik aan wel de 'generator' die je huis (gratis?) draaiende kan houden als je off-grid zou gaan? 2 weekjes weg in de kerstvakantie met de ev word off-grid toch wel lastig dan lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Batilan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:52:
[...]

Maar die ev6 is in deze donkere dagen neem ik aan wel de 'generator' die je huis (gratis?) draaiende kan houden als je off-grid zou gaan? 2 weekjes weg in de kerstvakantie met de ev word off-grid toch wel lastig dan lijkt me?
Maar ik ga met de EV nooit op vakantie naar het buitenland en al helemaal niet tijdens de "kerstvakantie".
Ik ben al geruime tijd niet meer schoolplichtig dus heb me ook niet meer te houden aan "kerstvakanties" en dergelijke. Waar ik momenteel woon is het alle dagen "vakantie". _/-\o_
Dus waar gaat dit over?

Indien we met de EV een weekendje weg zijn dan is het standby verbruik van de woning een 1900 Wh per etmaal.
Met een 100% gevulde stationaire batterij van 15,3 kWh doe je daar zelfs tijdens de grauwste dunkelflaute meerdere dagen mee.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 18-12-2024 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20
Iemand ervaring met de Sigenergy SigenStor 8 kWh thuisbatterij, 8 kW omvormer? Wordt geleverd door my-battery.nl, iemand hier ervaring mee of met een andere leverancier voor deze batterij?

Deze voldoet wel erg veel aan mijn eisen, echter nu nog een betrouwbare leverancier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
MajaMestreech schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:19:
Iemand ervaring met de Sigenergy SigenStor 8 kWh thuisbatterij, 8 kW omvormer? Wordt geleverd door my-battery.nl, iemand hier ervaring mee of met een andere leverancier voor deze batterij?

Deze voldoet wel erg veel aan mijn eisen, echter nu nog een betrouwbare leverancier vinden.
Op yt zijn wel reviews te vinden, het is een keuze. De vraag is misschien hoeveel vrijheid je wenst om zelf in het apparaat in te grijpen /besturen.
https://www.groenehoedduurzaam.nl/sigenstor.html
https://www.hoppenbrouwer...cten/sigenergy-sigenstor/
frank energie verkoopt ze ok

my-battery.nl begint direct al vette cijfers te brullen verdien 1316 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:25
MajaMestreech schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:19:

Zie bij meerdere bedrijven 1 batterij van dezelfde capaciteit van de omvormer, wat volgens mij niet kan.
Wees bedacht op 0,5C die in de batterij spec staat.
Dat betekent bij 8kW omvormer minimaal 2 batterijen van 8kWh.
Of ik snap die 0,5C niet.

Voor zelfsturing:
Modbus protocol-20240409.pdf zoek op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
habbekrats schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:34:
[...]

Op yt zijn wel reviews te vinden, het is een keuze. De vraag is misschien hoeveel vrijheid je wenst om zelf in het apparaat in te grijpen /besturen.
https://www.groenehoedduurzaam.nl/sigenstor.html
https://www.hoppenbrouwer...cten/sigenergy-sigenstor/
frank energie verkoopt ze ok

my-battery.nl begint direct al vette cijfers te brullen verdien 1316 euro per jaar.
Ik wil zeker niet een energie leverancier mijn batterij laten besturen, dus on-balans handelen is voor mij van de baan.
Liefst een leverancier die end-2-end oplevert en ook ondersteuning verleend, dus die Hoppenbrouwer is een kandidaat. Bedankt.

Die vette cijfers brult iedere leverancier echter ook dat is op basis van on-balans handelen en dat heeft geen toekomst, als ik de berichten van TenneT moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Dapdodo schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:01:
[...]

Zie bij meerdere bedrijven 1 batterij van dezelfde capaciteit van de omvormer, wat volgens mij niet kan.
Wees bedacht op 0,5C die in de batterij spec staat.
Dat betekent bij 8kW omvormer minimaal 2 batterijen van 8kWh.
Of ik snap die 0,5C niet.

Voor zelfsturing:
Modbus protocol-20240409.pdf zoek op hun website.
Bedankt, was ik niet van bewust van die 0.5C, maar je hebt een punt. Idee is om eventueel later 8 kWh batterijen zelf erbij te plaatsen door een batterij module erbij te stapelen. Maar moet natuurlijk goed werken met de 8 kW omvormer met al 1 * 8 kWh batterij. Zal ik bij hun navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Nb… waarom 8kW omvormer?
In geval van onbalans markt snap ik dat maar dat avontuur heb ik geen zin in.

Dus… indien GEEN onbalans markt…
Gemiddeld halve dag laden en halve dag ontladen.
Om wat marge te hebben met betrekking tot wolken en andere schommelingen… kwart van de dag laden.
Dus je moet de batterij dan in 6 uur kunnen laden.
Dan is met 1kW laden voor een 5kWh batterij of met 2kW voor een 10kWh batterij in principe genoeg.

Dan snap ik wel dat je nog extra marge wil. Maar met 8kW laden lijkt me (voor een systeem met minder dan 20kWh batterij) wel overkill.

En daar komt dan bij dat een omvormer tot 3.6kW op 1 fase kan. En eerlijk gezegd begint bij mij het gevoel te ontstaan dat 1fase laden wel eens slimmer kan zijn dan 3 fase laden. Omdat je dan minder omvormer verliezen hebt.

Afgezien van “ieder zijn voorkeuren”… “snijdt dit hout”?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
@Stefannn , 8kW voor piek zonnepanelen laden en peak shaving koken ontladen?
A we straks capaciteits afrekeningen krijgen zoals in Vlaanderen en 2,5kW de laagste is.
Je fornuis een 7,2kW is met een magnetron/oven aan, dan is het misschien wel een juiste keuze.

Het is hier wel koffiedik kijken in de toekomst, maar ik zou alle mogelijkheden open houden, software is aan te passen. Hardware kost al gauw veel geld.
Kijk vooral naar youtube filmpje van hhalewijn, waarin die de afwegingen van een thuisbatterij benoemd. Als je die allemaal kan vervullen met je systeem, heb je alleen nog software in te stellen aan de hand van de politieke grillen in Nederland.

[ Voor 22% gewijzigd door Dapdodo op 22-12-2024 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Naast wat al genoemd is, is een hoger vermogen om mee te kunnen laden ook fijn om zoveel mogelijk PV overschot in de batterij te kunnen stoppen op bv wisselend bewolkte dagen. Dan kunnen er immers momenten zijn met meerdere kWs opbrengst en vervolgens weer heel weinig opbrengst. Als je dan van de pieken maar een gedeelte kan opslaan lever je de rest terug wat steeds minder gunstig wordt of moet je terugschalen wat ook zonde is.

Alles hangt uiteraard van je doel af, maar zeker als je zoveel mogelijk zelfvoorzienend wilt zijn en zo min mogelijk wilt terugleveren is een hoog vermogen waarmee je de batterij kunt opladen en ontladen mijn inziens zeker interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Stefannn schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:45:
Nb… waarom 8kW omvormer?
In geval van onbalans markt snap ik dat maar dat avontuur heb ik geen zin in.

Dus… indien GEEN onbalans markt…
Gemiddeld halve dag laden en halve dag ontladen.
Om wat marge te hebben met betrekking tot wolken en andere schommelingen… kwart van de dag laden.
Dus je moet de batterij dan in 6 uur kunnen laden.
Dan is met 1kW laden voor een 5kWh batterij of met 2kW voor een 10kWh batterij in principe genoeg.

Dan snap ik wel dat je nog extra marge wil. Maar met 8kW laden lijkt me (voor een systeem met minder dan 20kWh batterij) wel overkill.

En daar komt dan bij dat een omvormer tot 3.6kW op 1 fase kan. En eerlijk gezegd begint bij mij het gevoel te ontstaan dat 1fase laden wel eens slimmer kan zijn dan 3 fase laden. Omdat je dan minder omvormer verliezen hebt.

Afgezien van “ieder zijn voorkeuren”… “snijdt dit hout”?
Reden voor een 8 kW omvormer voor mij zou zijn dat ik de afgelopen weken de dynamische prijzen aan het monitoren ben en dan toch moet concluderen dat er iedere nacht maar een paar uur de prijs het laagste is. Dus wil ik dan ook maximaal laden met 8 kW in die korte tijd. Tevens indien je zou willen uitbreiden naar 16-24-32 kWh, dan heb je in ieder geval bij deze SigEnergy batterij niet de mogelijkheid om dit met een 4 kW omvormer te doen.
Toegegeven: in de zomerperiode middels laden via de zonnepanelen zou ik er ook niks hebben aan de 8 kW omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
MajaMestreech schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:55:
[...]

Reden voor een 8 kW omvormer voor mij zou zijn dat ik de afgelopen weken de dynamische prijzen aan het monitoren ben en dan toch moet concluderen dat er iedere nacht maar een paar uur de prijs het laagste is. Dus wil ik dan ook maximaal laden met 8 kW in die korte tijd. Tevens indien je zou willen uitbreiden naar 16-24-32 kWh, dan heb je in ieder geval bij deze SigEnergy batterij niet de mogelijkheid om dit met een 4 kW omvormer te doen.
Toegegeven: in de zomerperiode middels laden via de zonnepanelen zou ik er ook niks hebben aan de 8 kW omvormer.
Het laad-/ontlaadvermogen van de omvormer moet in verhouding staan tot de capaciteit zodat je de accu snel kunt laden en ontladen, maar daarnaast de accu ook niet te snel laat degraderen. 8 kW met 16 kWh is wat dat betreft niet aan te raden, dat is 0.5C en zorgt voor snellere degradatie. Met 8 kW zou ik minimaal 24 kWh aanraden.

Als je iedere keer de goedkoopste 2-3 uren mee kunt pakken en de duurste 2-3 uren dwing je jezelf ook om niet te lang te laden en te lang te ontladen, je moet echt proberen de spread te maximaliseren zodat je ook na afschrijving en laadverliezen nog iets overhoudt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Taro schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:00:
[...]

Het laad-/ontlaadvermogen van de omvormer moet in verhouding staan tot de capaciteit zodat je de accu snel kunt laden en ontladen, maar daarnaast de accu ook niet te snel laat degraderen. 8 kW met 16 kWh is wat dat betreft niet aan te raden, dat is 0.5C en zorgt voor snellere degradatie. Met 8 kW zou ik minimaal 24 kWh aanraden.

Als je iedere keer de goedkoopste 2-3 uren mee kunt pakken en de duurste 2-3 uren dwing je jezelf ook om niet te lang te laden en te lang te ontladen, je moet echt proberen de spread te maximaliseren zodat je ook na afschrijving en laadverliezen nog iets overhoudt.
Ben wel benieuwd naar de rekensom die hierachter zit waardoor je na afschrijving en laad verliezen wat overhoudt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Batilan schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:11:
[...]

Ben wel benieuwd naar de rekensom die hierachter zit waardoor je na afschrijving en laad verliezen wat overhoudt. :)
Die is heel makkelijk te maken:

Afschrijving: De meeste mensen houden rekening met financiële afschrijving na 6000 cycles. De accu doet het dan echt nog wel, maar je moet ergens mee rekenen.

Dus aanschafprijs / 6000 / aantal kWh's opslag = Afschrijving per kWh.

Spread: De Round Trip Efficiency van de omvormer moet hiervoor bekend zijn. Laten we als uitgangspunt 80% RTE aanhouden, dan gaat dus 20% van de kWh's die je laad en ontlaad verloren.

Er moet dus minimaal 20% verschil + afschrijving per kWh verschil tussen inkoop en verkoop zitten. Bij bijv. 15 cent inkoop en 300 Euro productaanschaf per kWh:

15 + 20% + (300 Euro/6000 cycles=0.05) = 23 cent om quitte te spelen. Koop je dus voor 0,15 Euro/kWh in ga je pas bij 0,24 Euro/kWh verkoop iets verdienen. Daarom is het heel belangrijk de aanschafprijs zo laag mogelijk te houden, dat is logisch, maar, daarom is het belangrijk om niet zomaar het meest voor de hand liggende product aan te schaffen zoals bijv. een HW Battery of Sessy, want die zijn relatief duur per kWh. Als je doel is iets terug te verdienen, dan moet je dus op zoek naar een oplossing die per kWh zo goedkoop mogelijk is, bijv. een 15 kWh DIY kit, een oplossing met Redodo/Powerqueen+Ecoflow Powerstream oplossing, of accepteren dat terugverdienen heel lastig wordt.

Je moet zoveel mogelijk cycles maken om de oplossing terug te verdienen, als dat met een lagere spread al kan, dan gaat dat vlot. Is je inkoop erg hoog geweest, dan heb je door de afschrijving een hogere spread nodig die zich minder vaak voordoet, kan je dus minder cycles maken en wordt terugverdienen onmogelijk.

Hier in ieder geval vannacht de 12 kWh gevuld a 15-16 cent/kWh en vanmiddag/vanavond a 30-33 cent/kWh terugleveren, die spread is sowieso voldoende :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 06-01-2025 22:40 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:16

Fioravanti

Fioravantastisch!

@Taro , ik heb het topic even doorzocht op jouw berichten. Kwam daarbij ook diverse boodschappenlijstjes tegen, maar volgens mij niet op welke setup je uitgekomen bent? Ik lees wel 12kWh, welke je zo te zien nog wil uitbreiden met 6kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Fioravanti schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:58:
@Taro , ik heb het topic even doorzocht op jouw berichten. Kwam daarbij ook diverse boodschappenlijstjes tegen, maar volgens mij niet op welke setup je uitgekomen bent? Ik lees wel 12kWh, welke je zo te zien nog wil uitbreiden met 6kWh?
Klopt, ik heb heel lang getwijfeld. In Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic (2e bericht) kan je mijn "keuzestress journey" vinden. Verderop in dat topic heb ik ook meer informatie gedeeld, de producten laten zien, etc. Heb nu een Zendure stekkeroplossing met 2 on-grid omvormers (1200 Watt/stuk), een off-grid omvormer (niet in gebruik, alleen voor noodgevallen) en een off-grid powerstrip (Ook niet in gebruik) voor op 1 van de on-grid omvormers. Daarnaast nog 2 extra zonnepanelen op de set gekoppeld die nu (tijdelijk) in de achtertuin staan. Genoeg voor 2400 Watt laden & ontladen en ik kom met 12 kWh prima een volledige dag door.

Heb een paar weken geleden 8 kWh bijgekocht en aan de eerste 4 kWh toegevoegd. Nu kriebelt het natuurlijk alweer om nog verder te upgraden met een 4e accu per omvormer en evt. een 3e omvormer + 6-8 kWh erbij te halen, maar goed, eerst maar even wachten totdat het lente is en kijken waar dan de bottleneck in het systeem zit: Vermogen of capaciteit, aangezien ik nu voornamelijk handel op basis van dynamische tarieven en in de lente/zomer misschien wel voor nul op de meter icm de zonnepanelen ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ofwel begrijp ik je uitleg niet goed of er zitten toch wat tegenstrijdigheden in?

Begrijp best dat je met 12 kWh per etmaal toekomt. Doch wanneer je dynamisch 12 kWh gaat laden en daarna ontladen om gebruik te maken van de prijspread blijft er toch geen kWh meer over om zelf te verbruiken?

En hoe kan je met 2,4 kW vermogen optimaal gebruik maken van de goedkoopste en duurste uren?
Dan ben je al vlug telkens zes uur bezig om de benodigde 12 kWh door te schuiven en doorgaans houden de duurste en goedkoopste uren zolang niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

IvoB2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:42:
Ofwel begrijp ik je uitleg niet goed of er zitten toch wat tegenstrijdigheden in?

Begrijp best dat je met 12 kWh per etmaal toekomt. Doch wanneer je dynamisch 12 kWh gaat laden en daarna ontladen om gebruik te maken van de prijspread blijft er toch geen kWh meer over om zelf te verbruiken?
Ik kan de strategie per dag/moment heel makkelijk wisselen met 1 druk op de knop. Als de spread hoog is dan koopt en verkoopt het systeem automatisch onder een bepaalde en boven een bepaalde prijs. Is de spread heel klein, dan zet ik het systeem op pauze of op NOM. Zoals de afgelopen dagen koop ik 's nachts voor 15-16 cent in en vanmiddag verkoop ik gedurende 5-6 uur a 30-32 cent/kWh. Als de spread echter te laag is zoals gisteren, maar ik wel voor 15 ct/kWh de hele accu kan vullen, dan staat ie daarna op NOM. Dat is financieel gezien niet zo slim, maar het is ook een leuke hobby en leuk dat het kan.
En hoe kan je met 2,4 kW vermogen optimaal gebruik maken van de goedkoopste en duurste uren?
Dan ben je al vlug telkens zes uur bezig om de benodigde 12 kWh door te schuiven en doorgaans houden de duurste en goedkoopste uren zolang niet aan.
Klopt, maar als er bijv. maar 2-3 uur goedkoop zijn, dan laad ik dus ook maar 2-3 uur. De accu hoeft niet iedere keer helemaal leeg of vol. En daarom zeg ik ook: Zit de bottleneck in capaciteit of vermogen. Ik denk dat dat eerder vermogen zal zijn dan capaciteit en dus breid ik beide omvormers niet uit met een 4e accu, maar plaats ik er eerder een 3e omvormer bij met wederom 3 accu's. 1200 Watt vs 6kWh is mooi 0,2C, dan gaan de accu's ook lekker lang mee zonder enorme warmte te genereren.

Ik doe dit overigens voor de lol, ik hoef er niet rijk van te worden. Mijn crypto en aandelen portfolio beweegt soms per uur meer dan mijn hele jaarlijkse energierekening, dus het is uiteindelijk allemaal gerommel in de marge, al probeer ik er natuurlijk wel het maximale uit te halen, het is toch een soort sport :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
Taro schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:50:
[...]

Ik doe dit overigens voor de lol, ik hoef er niet rijk van te worden. Mijn crypto en aandelen portfolio beweegt soms per uur meer dan mijn hele jaarlijkse energierekening, dus het is uiteindelijk allemaal gerommel in de marge, al probeer ik er natuurlijk wel het maximale uit te halen, het is toch een soort sport :)
Met het verschil dat als je PF omhoog gaat dit positief is en als de energierekening omhoog gaat dat minder leuk is :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Taro schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:50:
[...]

Ik kan de strategie per dag/moment heel makkelijk wisselen met 1 druk op de knop. Als de spread hoog is dan koopt en verkoopt het systeem automatisch onder een bepaalde en boven een bepaalde prijs. Is de spread heel klein, dan zet ik het systeem op pauze of op NOM. Zoals de afgelopen dagen koop ik 's nachts voor 15-16 cent in en vanmiddag verkoop ik gedurende 5-6 uur a 30-32 cent/kWh. Als de spread echter te laag is zoals gisteren, maar ik wel voor 15 ct/kWh de hele accu kan vullen, dan staat ie daarna op NOM. Dat is financieel gezien niet zo slim, maar het is ook een leuke hobby en leuk dat het kan.

[...]

Klopt, maar als er bijv. maar 2-3 uur goedkoop zijn, dan laad ik dus ook maar 2-3 uur. De accu hoeft niet iedere keer helemaal leeg of vol. En daarom zeg ik ook: Zit de bottleneck in capaciteit of vermogen. Ik denk dat dat eerder vermogen zal zijn dan capaciteit en dus breid ik beide omvormers niet uit met een 4e accu, maar plaats ik er eerder een 3e omvormer bij met wederom 3 accu's. 1200 Watt vs 6kWh is mooi 0,2C, dan gaan de accu's ook lekker lang mee zonder enorme warmte te genereren.

Probleem is dat ik zo'n grote spread zie gedurende 5 tot 6 uur.
En die hoge verkoopprijzen zijn toch ook niet meer van toepassing na saldering, na een tweetal jaar stopt die werkwijze dus al?
De energiecomponent komt vandaag niet boven de 15 cnt/kWh uit en geen periode gedurende 5 tot 6 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UA0SSZgyJW9ZsFTpvCFwIxzVgy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06i55vLJpNunfE7zvV2QnbBp.jpg?f=fotoalbum_large

Hier (Vlaanderen) komt dynamisch handelen met PV en accu (zonder te salderen) doorgaans al niet meer uit. De vaste meerkost van een dynamisch contract (een 60€) krijg ik al niet terugverdiend tov de kWh prijs van een variabel contract (een 20 cent/kWh all in).

Bij gelijkaardig dynamisch prijsverloop (maar wel rekening houdende met de fee van de energieleverancier want hier handelen deze niet gratis voor de klant) zou je op het laagste uur een 1,07 € cent/kWh betalen en op het duurste uur nog 13,25 cent/kWh ontvangen bij verkoop. Dat is nog maar een spread van 12,18 cent/kWh (exclusief de verliezen van 20 % door twee keer te handelen).
Zonder salderen betaal je 12,90 cent/kWh afname. Dan is de spread verwaarloosbaar en maak je incl. omzetverliezen gewoon verlies + je vaste kosten zijn hoger.

Dus benieuwd hoe dat vanaf 2027 in Nederland berekend zal worden (de dynamische prijzen tussen België en Nederland kennen doorgaans een gelijkaardig verloop.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

IvoB2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:09:
[...]

Probleem is dat ik zo'n grote spread zie gedurende 5 tot 6 uur.
En die hoge verkoopprijzen zijn toch ook niet meer van toepassing na saldering, na een tweetal jaar stopt die werkwijze dus al?
De energiecomponent komt vandaag niet boven de 15 cnt/kWh uit en geen periode gedurende 5 tot 6 uur.

[Afbeelding]

Hier (Vlaanderen) komt dynamisch handelen met PV en accu (zonder te salderen) doorgaans al niet meer uit. De vaste meerkost van een dynamisch contract (een 60€) krijg ik al niet terugverdiend tov de kWh prijs van een variabel contract (een 20 cent/kWh all in).

Bij gelijkaardig dynamisch prijsverloop (maar wel rekening houdende met de fee van de energieleverancier want hier handelen deze niet gratis voor de klant) zou je op het laagste uur een 1,07 € cent/kWh betalen en op het duurste uur nog 13,25 cent/kWh ontvangen bij verkoop. Dat is nog maar een spread van 12,18 cent/kWh (exclusief de verliezen van 20 % door twee keer te handelen).
Zonder salderen betaal je 12,90 cent/kWh afname. Dan is de spread verwaarloosbaar en maak je incl. omzetverliezen gewoon verlies + je vaste kosten zijn hoger.

Dus benieuwd hoe dat vanaf 2027 in Nederland berekend zal worden (de dynamische prijzen tussen België en Nederland kennen doorgaans een gelijkaardig verloop.
Hier ziet het er voor vandaag zo uit, dus qua spread zeker de moeite waard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5OG0FXj19Q8fLIPhSoKaVX5sIM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jFmiL5rJmbeazCn3iNHBYdEI.png?f=user_large

Heb 2 zonnepanelen direct via DC op de accuomvormer aangesloten, dus relatief weinig omzetverliezen tov de zonnepanelen op het dak.

Aangezien ik door een meevaller op zo'n 100 Euro/kWh zit heb ik met heel weinig afschrijving rekening te houden en kan handelen voor mij al snel uit. Daarnaast verbruiken wij meer dan de panelen opwekken, dus salderen is voor ons nu al voor een deel niet meer van toepassing. Verder is het eigenverbruik ook gemakkelijk te verhogen (laadpaal met ondersteuning voor dynamische tarieven en laden op alleen zonnestroom, 2e EV op komst) en dus door veel opwek in de accu's op te slaan en zelf te gebruiken of aan de auto's terug te leveren als die overdag niet thuis waren en 's avonds wel.

Hoe het in de toekomst gaat zie ik dan wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En wat brengen 2 zonnepanelen in deze periode van het jaar nu netto op?

Ik ben een relatief kleinverbruiker en twintig zonnepanelen kunnen mijn huishoudelijk verbruik tijdens deze periode van het jaar niet eens afdekken.

Voor wie rekening wil houden met de TVT van een accu gaat het uitgangspunt "hoe het in de toekomst er aan toegaat zien we dan wel" uiteraard niet op. :)

En ook bij een DC/DC systeem heb je verliezen. Bij een DC systeem met een 97% efficiëntie graad heb je dan maar 3% verliezen aan de ene zijde maar vroeg of laat zal je van die opgeslagen DC toch terug AC moeten maken en dan komt er weer een 10% bij en zit je nog met 13% verliezen. Verliezen waar je niet mee kan handelen noch zelf verbruiken.
Wanneer je een netto spread van bv. 15 cent/kWh hebt gedurende 5 uur aan 2,4 kW (en dat is meer uitzondering dan regel) dan "verdien je op een goede dag ongeveer 1,6 € netto. :)

Die wil realistische data en geen verwachtingen gebaseerd op enkele dagen per jaar noch hoopvolle verwachtingen dat het in de toekomst allemaal wel zal meevallen.

Begrijp overigens nog steeds niet hoe bij jou de dagprijszetting wordt gesteld.
Komt niet overeen met de Epex voor de NL markt.
De saldering bij handelen moet je gewoon niet meerekenen want dat is - in het beste geval - tussen aankoop en verkoop een nuloperatie. In wanneer je meer verbruikt dan opwekt en dat deel niet meer kan salderen zelfs een nog slechter scenario (ongeveer gelijk aan het Vlaamse scenario dat ik eerder omschreef => bij afname volle mep kosten die niet meer te recupereren zijn bij terulgevering).

Dan ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wuS4APHNk2JhnpmSBeqOQT30fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFYT9NHesfibCLHZ8hQwuKY7.jpg?f=fotoalbum_large

En ook dat is een momentopname want bv. voor morgen is de spread al van een heel ander kaliber.
Die maakt de verliezen dan niet eens goed =>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dfwZ2ZT3XyIouQjWiVz4ySKIk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nk9eTDzqG0ogbns7pwf2S3Co.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard zijn er situaties waar het wel uit kan. Maar dat zijn doorgaans nog de uitzonderingen op de regel.
En wanneer de TVT geen enkele rol speelt is het uiteraard ook een totaal ander verhaal.

[ Voor 112% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2024 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

IvoB2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:52:
En wat brengen 2 zonnepanelen in deze periode van het jaar nu netto op?
Geen idee (lees: geen zin er in te duiken...), maar op dit moment ziet het er zo uit bij 1 van de 2 omvormers dus het doet wel iets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrTznszuC5PvRHWo_hc7r2r64ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePduhl1ntq1XcPZoXqE7j0O9.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben een relatief kleinverbruiker en twintig zonnepanelen kunnen mijn huishoudelijk verbruik tijdens deze periode van het jaar niet eens afdekken.
Hier ook niet.
Voor wie rekening wil houden met de TVT van een accu gaat het uitgangspunt "hoe het in de toekomst er aan toegaat zien we dan wel" uiteraard niet op. :)
Klopt, ik hou er natuurlijk best wel rekening mee, maar toen ik 8 jaar geleden 21 zonnepanelen liet plaatsen begon iedereen ook over of dat wel slim was, etc. en inmiddels heb ik ze al 2-3 jaar geleden terugverdiend. En ik ben daardoor een beetje moe geworden van iedereen die je iedere keer op al die zaken wijst, vraagt of het wel slim is, inzicht wil geven, etc.. Ik ga er gewoon voor en laat mij nergens door tegenhouden.
Die wil realistische data en geen verwachtingen gebaseerd op enkele dagen per jaar noch hoopvolle verwachtingen dat het in de toekomst allemaal wel zal meevallen.
Dat begrijp ik, maar dat is aan ieder voor zich om uit te zoeken en te beantwoorden, niet aan mij. Ik deel graag inhoudelijke kennis, maar ik hoef niemand iets te verkopen of ergens van te overtuigen, dit is niet mijn werk. Dus dan mag men lekker zelf op onderzoek uitgaan en gaan rekenen en daarvoor zelf moeite gaan doen ipv anderen de berekeningen voor ze te laten uitvoeren en achterover te hangen tot iemand anders het voor ze voorkauwt. Ik heb zelf mijn huiswerk al gedaan en actie ondernomen en jij ook :)
Tjah, ik verzin het ook niet :)

Screenshot uit de Zonneplan App met 15 ct vanochtend en 32,81 op de piek vanavond om 20:00.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxC0Vdr389KWU91u2-B2fc_IjaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xs02WG0dkb80aU4vYd124Mmm.jpg?f=fotoalbum_large
De saldering bij handelen moet je gewoon niet meerekenen want dat is - in het beste geval - tussen aankoop en verkoop een nuloperatie. In wanneer je meer verbruikt dan opwekt en dat deel niet meer kan salderen zelfs een nog slechter scenario (ongeveer gelijk aan het Vlaamse scenario dat ik eerder omschreef => bij afname volle mep kosten die niet meer te recupereren zijn bij terulgevering).

Dan ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

En ook dat is een momentopname want bv. voor morgen is de spread al van een heel ander kaliber.
Die maakt de verliezen dan niet eens goed =>
[Afbeelding]

Uiteraard zijn er situaties waar het wel uit kan. Maar dat zijn doorgaans nog de uitzonderingen op de regel.
En wanneer de TVT geen enkele rol speelt is het uiteraard ook een totaal ander verhaal.
Ik betaal op dit moment voor inkoop de inkoop+BTW/Belasting/toeslagen en ontvang bij verkoop ook het inkoop+BTW/Belasting/toeslagen bedrag. Als de spread groter is dan afschrijving + omzetverliezen dan verdien ik er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mee eens.
Op bepaalde dagen kan je er een paar euro mee verdienen.
Op andere dagen verlies je er een paar euro mee.

De balans wordt doorgaans bij de jaarnota gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:25
IvoB2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:52:

Die prijszetting die @Taro laat zien zijn inclusief opslag (marge voor leverancies à ca. 2 € cent/kWh) + energiebelasting à € 0,1088 / kWh en inclusief 21% btw.

Na salderen zal @taro er heel anders naar moeten kijken omdat je energiebelasting betaalt over afname en dat niet terug krijgt (weg kan strepen) bij invoeding.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ArjoK schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:11:
[...]

Die prijszetting die @Taro laat zien zijn inclusief opslag (marge voor leverancies à ca. 2 € cent/kWh) + energiebelasting à € 0,1088 / kWh en inclusief 21% btw.

Na salderen zal @taro er heel anders naar moeten kijken omdat je energiebelasting betaalt over afname en dat niet terug krijgt (weg kan strepen) bij invoeding.
Klopt, daarom ook voor een systeem gekozen dat niet alleen kan handelen, maar ook nul op de meter kan bereiken, alleen zonneoverschot kan opslaan, etc. Dus ik ben al mooi voorbereid op die periode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ArjoK schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:11:
[...]

Ja dat schreef ik eerder ook al.
Maar ie doet gewoon of ie netto 32 cent/kWh krijgt bij de verkoop.
Ook bij salderen is dat niet het geval want je moet het eerst betalen bij afname voor je het kan verrekenen.
Dus gewoon een nuloperatie.
Tot je niet meer kan salderen of meer afneemt dan teruglevert. Dan is er al helemaal niets meer mee te verdienen.
Ik doelde meer op het feit dat een spread van bv. 15 cent netto gedurende 5 tot 6 uur eerder uitzondering dan regel is. Morgen is dat bv. geen enkel uur van de 24 het geval.
En wanneer je 12 kWh inkoopt en vervolgens 12 kWh terug verkoopt heb je idd een of twee euro "verdiend" maar moet je daarna wel in het donker gaan zitten of alsnog je energie inkopen. En dat gaat dan weer van je "winst" af.
Leuk hobbyproject maar ook niet meer dan dat.

Ter info: ik reken niet volgens buikgevoel maar volgens een algoritme dat al jaren uur per uur en volgens mijn verbruikersprofiel rekent tussen dynamisch en variabel. En dat is nog nooit in het voordeel van dynamisch geweest. Een resultaat uur per uur opgevolgd en jaar na jaar en niet volgens het buikgevoel dat je af en toe eens leuke winst ziet voorbijkomen. :)
Meten is weten.
Wanneer het je zelfs niet kan interreseert hoeveel Wh een PV paneel nu produceert heb ik toch mijn twijfels over de "meten is weten" methode. :+
En dan betalen we hier geen 21% op elektriciteit, bedraagt de kostentoeslag op iedere kWh een 7,2 cent/kWh (of 11,8 indien grote omzet zoals bij dynamisch het geval is) en is de fee voor de leverancier 2% bovenop de energiecomponent + 0,4 cent/kWh (+6% BTW).

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:38
IvoB2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:24:
[...]

Ter info: ik reken niet volgens buikgevoel maar volgens een algoritme dat al jaren uur per uur mijn verbruikersprofiel berekent tussen dynamisch en variabel. En dat is nog nooit in het voordeel van dynamisch geweest.
Interessant! Kan ik dit algoritme ook ergens online vinden?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee.
(Ik was voor mijn energieleverancier proefkonijn voor dynamische contracten)

En het resultaat lijkt me - voor mijn profiel - zeer duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySW9PW8b-L6GhyHnFnD0PF2GCf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ro0x2xyE1nqhQt3arTaUmAR5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHH1ZGsqhiy6F9_1kNzt4_40bSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55LmEzKKvhKcX9FFXJyZc4fy.jpg?f=fotoalbum_large

En dit resultaat is dan nog louter op basis van de energieprijs en houdt geen rekening met de hogere abo prijs voor dynamisch, de capaciteitsboete en de hogere netkosten voor omzetten hoge volumes.

Kan uiteraard altijd veranderen en dan kunnen we alsnog overschakelen.
Maar gezien het overhead capaciteitstarief (afname hoger dan 2,5 kW vermogen), kostprijs van een dynacontract (60€ vaste kost die al hoger is dan mijn kWh afnamekost per jaar via het net) en de hogere netkost (+5 cent/kWh) bij netomzetten boven 500 kWh (vanaf 2025 420 kWh) zie ik dat nog niet snel gebeuren.

[ Voor 179% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-09 09:22
IvoB2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:37:
Nee.
(Ik was voor mijn energieleverancier proefkonijn voor dynamische contracten)

En het resultaat lijkt me - voor mijn profiel - zeer duidelijk:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dit resultaat is dan nog louter op basis van de energieprijs en houdt geen rekening met de hogere abo prijs voor dynamisch, de capaciteitsboete en de hogere netkosten voor omzetten hoge volumes.

Kan uiteraard altijd veranderen en dan kunnen we alsnog overschakelen.
Maar gezien het overhead capaciteitstarief (afname hoger dan 2,5 kW vermogen), kostprijs van een dynacontract (60€ vaste kost die al hoger is dan mijn kWh afnamekost per jaar via het net) en de hogere netkost (+5 cent/kWh) bij netomzetten boven 500 kWh (vanaf 2025 420 kWh) zie ik dat nog niet snel gebeuren.
Nogal logisch dat een dynamisch tarief voor jou niet interessant is, in de zomerperiode heb je heel veel zonneopwek die je bij een dynamisch tarief zou terugleveren tegen lage of zelfs negatieve tarieven.

Maar... Juist in dit geval is een grote accu interessant. Ik kan op een zomerse dag 75kWh opslaan om vervolgens terug te leveren wanneer de energieprijzen weer hoog zijn. Daar kan geen enkel vast contract of variabel contract tegenop. Terugleververgoeding is is variabel en vast contract dramatisch en er is geen enkele zekerheid dat dit na 2027 beter wordt aangezien leveranciers de terugleverboete mogen blijven hanteren.

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Voor de goede orde, ik twijfel niet - in bepaalde omstandigheden - aan het nut van een accu.
Ik zet zelf al 90 kWh opslag in.

Maar dan op basis van deels eigen opwek voor direct en indirect verbruik en niet op basis van een netgebonden elektriciteitscontract. :)

Of daar geen enkel vast contract tegenop kan hangt van de individuele situatie af.
Wanneer een dynamisch contract voor mijn situatie voordeliger was dan een variabel contract zou ik uiteraard niet aarzelen om de omslag te maken.
Het brengt mij in euro meer op om mijn zomerse overproductie 24/7 (doorgaans) rechtstreeks terug te leveren aan mijn EV dan af te wachten tot de dynamische uurprijs toevallig eens hoger is.
En ik moet dan ook geen rekening houden met omzettingsverliezen waar je geen enkele vergoeding voor krijgt en je niet meer zelf kan verbruiken. :)

Ik saldeer niet meer en betaal dus ook geen onbalansvergoeding (of terugleverboete voor wie dat liever hoort).
De vaste afnameprijs is vast voor een maand. De terugleververgoeding is vast tot herroeping (notificatie minstens 2 maanden voor de wijziging).

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2024 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaursechs
IvoB2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:09:
Voor de goede orde, ik twijfel niet - in bepaalde omstandigheden - aan het nut van een accu.
Ik zet zelf al 90 kWh opslag in.

Maar dan op basis van deels eigen opwek voor direct en indirect verbruik en niet op basis van een netgebonden elektriciteitscontract. :)
Dat is leuk en aardig, maar als je veel opwek in de zomer hebt zonder het zelf te kunnen gebruiken, dan zit die 90kWh al snel vol.

Op een zomerse dag heb ik een opwek van bijna 120kWh, dus mijn accu zit dan aan het eind van de middag vol. Dan kan ik ervoor kiezen om de zonnestroom direct terug te leveren of later terug te leveren. Bij direct terugleveren krijg ik hier bij een vast of variabel contract hooguit 5 cent per kwh voor, bij dynamisch kan dat in de ochtend en avonduren makkelijk oplopen tot 20 cent per kwh.

En tenzij je elke dag 300km rijdt, dan is die EV ook snel vol ;)

[ Voor 3% gewijzigd door vaursechs op 23-12-2024 17:14 ]

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
vaursechs schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:13:
[...]

Dat is leuk en aardig, maar als je veel opwek in de zomer hebt zonder het zelf te kunnen gebruiken, dan zit die 90kWh al snel vol.
Nou nee. Ik wek op een zomerse dag maar tussen de 20 en 30 kWh op.
Ik heb mijn verbruik, productie en opslag op elkaar afgestemd.

Totaal ander uitgangspunt dus.
Het is evident dat wanneer de productie heel hoog is je de opslag ook hoger moet stellen en/of naar andere middelen moet zoeken om er vanaf te geraken.
Wanneer de productie lager is moet je ook geen oplossing zoeken voor niet bestaande overschotten.

Overigens begrijp ik je handelswijze niet zo goed.
Wanneer je 75 kWh opslag op de late middag al vol zit en je produceert 120 kWh en je moet tot de avonduren wachten om terug te leveren wat doe je in de tussentijd dan met je (over)productie?

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2024 17:25 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

IvoB2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:24:
[...]

Ja dat schreef ik eerder ook al.
Maar ie doet gewoon of ie netto 32 cent/kWh krijgt bij de verkoop.
Ook bij salderen is dat niet het geval want je moet het eerst betalen bij afname voor je het kan verrekenen.
Dus gewoon een nuloperatie.
Tot je niet meer kan salderen of meer afneemt dan teruglevert. Dan is er al helemaal niets meer mee te verdienen.

Ik doelde meer op het feit dat een spread van bv. 15 cent netto gedurende 5 tot 6 uur eerder uitzondering dan regel is. Morgen is dat bv. geen enkel uur van de 24 het geval.
En wanneer je 12 kWh inkoopt en vervolgens 12 kWh terug verkoopt heb je idd een of twee euro "verdiend" maar moet je daarna wel in het donker gaan zitten of alsnog je energie inkopen. En dat gaat dan weer van je "winst" af.
Leuk hobbyproject maar ook niet meer dan dat.
En bedankt he, apart figuur ben je. Ik ga hier niet verder inhoudelijk op in.
Ter info: ik reken niet volgens buikgevoel maar volgens een algoritme dat al jaren uur per uur en volgens mijn verbruikersprofiel rekent tussen dynamisch en variabel. En dat is nog nooit in het voordeel van dynamisch geweest. Een resultaat uur per uur opgevolgd en jaar na jaar en niet volgens het buikgevoel dat je af en toe eens leuke winst ziet voorbijkomen. :)
Meten is weten.
Wanneer het je zelfs niet kan interreseert hoeveel Wh een PV paneel nu produceert heb ik toch mijn twijfels over de "meten is weten" methode. :+
Je hebt je geen seconde verdiept in mijn situatie, ik betrap je er wel vaker op dat je niet luistert naar anderen, maar graag alleen zendt over je eigen Vlaamse situatie, je auto, V2L, etc. Je repeteert graag de hele dag je eigen bandje en hebt geen enkele interesse in anderen of andere denkwijzen.

Als je je had verdiept in mijn situatie had je geweten waarom het mij niet interesseert, ik heb namelijk niets voor die 2 panelen betaald, dus iedere cent is winst. Blijf vooral tegen anderen over mij praten in plaats van vragen te stellen, heel apart dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaursechs
IvoB2 schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:17:
[...]

Nou nee. Ik wek op een zomerse dag maar tussen de 20 en 30 kWh op.
Ik heb mijn verbruik, productie en opslag op elkaar afgestemd.

Totaal ander uitgangspunt dus.
Het is evident dat wanneer de productie heel hoog is je de opslag ook hoger moet stellen en/of naar andere middelen moet zoeken om er vanaf te geraken.
Wanneer de productie lager is moet je ook geen oplossing zoeken voor niet bestaande overschotten.

Overigens begrijp ik je handelswijze niet zo goed.
Wanneer je opslag op de late middag al vol zit en je moet tot de avonduren wachten om terug te leveren wat doe je in de tussentijd dan met je productie?
De productie die overblijft als de accu vol is, gaat naar eigen verbruik. Er draait een koivijver die in de zomer een continu vermogen vraagt. Daarnaast is mijn woning all-electric, incl warm water. Mijn ESS systeem is zo ingesteld dat bij een overschot aan opwek en volle accu's, een dump load ingeschakeld wordt in de vorm van warm water boilers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dan hebben we beiden een totaal ander uitgangspunt en daar ons beider situatie op aangepast.
Ik verbruik bv. geen 45 kWh per dag. Dat is in de zomer al meer dan mijn weekverbruik.
In de zomer kan ik overproductie ook niet kwijt in SWW-boilers (daar kan ik hoogstens 1 tot 5 kWh per week in kwijt).

Gezien twee totaal uiteenlopende uitgangspunten twee uiteenlopende oplossingen.
Voor jou is dat dynamisch en voor mij variabel.
Voor mijn verbruikersprofiel is variabel beter gepast en voor jouw profiel is het net andersom.

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 23-12-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Dapdodo schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:00:
@Stefannn , 8kW voor piek zonnepanelen laden en peak shaving koken ontladen?
A we straks capaciteits afrekeningen krijgen zoals in Vlaanderen en 2,5kW de laagste is.
Je fornuis een 7,2kW is met een magnetron/oven aan, dan is het misschien wel een juiste keuze.

Het is hier wel koffiedik kijken in de toekomst, maar ik zou alle mogelijkheden open houden, software is aan te passen. Hardware kost al gauw veel geld.
Kijk vooral naar youtube filmpje van hhalewijn, waarin die de afwegingen van een thuisbatterij benoemd. Als je die allemaal kan vervullen met je systeem, heb je alleen nog software in te stellen aan de hand van de politieke grillen in Nederland.
@Franciesco @MajaMestreech
Dank voor reacties.

Klopt dat veel afhangt van hoe de regelgeving zich gaat ontwikkelen. Ik stuur nu op “2027 aanschaffen”.
Max 2.5kW afnemen zie ik als redelijk onhaalbaar. Ik heb een EV. Dan moet ik die ofwel op2.5kW gaan laden danwel gedeeltelijk via accu. Dat geeft wel erg veel verlies.
Dag gebruik van gister was 42kWh dus kwa gemiddeld gebruik zou het een eind moeten lukken.

Ik snap inderdaad dat je liever in 3 uur vol kan laden dan in 6uur.

Maar goed…
Voordeel van een 1fase systeem is minder verlies. (Wel gedoe met fase balans natuurlijk).
Met Max 3.6kW laden kan je dan in 3 uur toch een 10kWh accu vol laden.
Kortom…
Voor een accu van 10 a 15kWh zie ik nog niet direct de noodzaak van een 3 fase lader.

Maar dank voor de bespiegelingen. We gaan het zien. Voorlopig nog “blijven volgen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:47

Gaitman

The Real One

Vraagje: Zit een beetje rond te kijken. Maar ik verbaas me een beetje over het feit dat ik geen thuisaccus zijn waarbij er een stopcontact op zit zodat je in geval van stroomuitval gewoon wat apparaten los kan aansluiten die stroom nodig hebben. Dus ik bedoel geen UPS. Maar eigenlijk een hybride oplossing tussen thuisaccu en UPS in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 15:52
Gaitman schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:27:
Vraagje: Zit een beetje rond te kijken. Maar ik verbaas me een beetje over het feit dat ik geen thuisaccus zijn waarbij er een stopcontact op zit zodat je in geval van stroomuitval gewoon wat apparaten los kan aansluiten die stroom nodig hebben. Dus ik bedoel geen UPS. Maar eigenlijk een hybride oplossing tussen thuisaccu en UPS in.
De accu's met reguliere stekker hebben vaak wel zo'n UPS achtig stopcontact. Net als de accu uit dit topic: Ultimate-Dennus in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kW plug en play thuisaccu"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Ze zijn er wel, maar die zitten vaak aan een (losse) omvormer waar je zelf een accu bij moet zoeken. All-in-one oplossingen hebben dat zelden, omdat ze geen apart systeem hebben voor noodstroom die niet invoed in het net. Waarschijnlijk hebben ze ook geen hardware om zelf de 50Hz genereren.

Hybride PV-omvormers van oa Fronius en SMA hebben wel een aparte output voor nood. Sommigen duurt het tot wel 30s voor je noodstroom hebt, anderen zijn zelfs ononderbroken (<20ms).

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:38
Mobiele energie : https://enphase.com/homeowners/portable-energy

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:01
Iemand hier kennis over Solis?
Ik begreep dat de “smart charge en discharge” functie, dat met dynamische energietarieven werkt, op de Solis omvormers nu alleen nog worden ondersteund op de 3-fase modellen en niet 1-fase. Iemand die misschien weet wat hier de logica van is?

Daarnaast een offerte gekregen voor €4.600 excl btw voor een 4,6kW Solis omvormer + 15kWh Dyness batterijen.

Iemand hier ervaring met een dergelijke setup?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Duravolt, of nog beter EvaPower?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Die zijn er wel hoor, zie ook Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Heb hier o.a. een offgrid omvormer met 2x ingebouwde WCD & USB en een los opzetstuk voor de on-grid omvormers met daarin 3x WCD, USB-A en 2x USB-C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:02
Ik heb een Sigenergy battery opstelling. 3 fasen, 24 KWh/ 12 KWh controler. Deze neemt bij uitval van het net ALLE groepen in de meterkast gewoon over. Zonder onderbreking!
Hoef je nergens rekening mee te houden of opnieuw te bekabelen. Ok, ik zou de jacuzi wel even uitzetten in dat geval 8)

link: https://www.sigenergy.com/en/products/gateway

"May The Force be with me"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Darth_Fedor schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:22:
[...]

Ik heb een Sigenergy battery opstelling. 3 fasen, 24 KWh/ 12 KWh controler. Deze neemt bij uitval van het net ALLE groepen in de meterkast gewoon over. Zonder onderbreking!
Hoef je nergens rekening mee te houden of opnieuw te bekabelen. Ok, ik zou de jacuzi wel even uitzetten in dat geval 8)

Ben zelf ook erg gecharmeerd van dat Sigenergy spul. Sta er zelf ook wel stiekem naar te kijken ipv een Victron oplossing. Maar man man.... erg duur! Helemaal omdat ik nog salderen kan zonder TLK tot 2027.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Het je deze al lang genoeg voor een eerste overall verlies cijfer voor voornamelijk eigenverbruik?

Als je hoofddoel EPEX handel is dan zal overall verlies ruim >10% zijn vanwege dat alles AC is, maar op sigenstor kan ook PV direct aangesloten worden, alleen nog weinig data van gezien of die dan nog beetje redelijke prestaties heeft met een overall verlies <10% op jaarbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
[...]

Ik ben ook gecharmeerd van de SigEnergy SigenStor thuisbatterij ofwel zijn tegenhanger de Haier Smart Cube. Van de Haier een uitgebreide video gezien van de Solarbouwmarkt "slimme jongens" inclusief een demo van die gateway.
Van de SigEnergy zie ik aanbiedingen van mybattery.nl echter weinig reviews c.q. gebruikers ervaringen.
@Darth_Fedor Zou jij eens een review willen geven van jouw installatie (een behoorlijke trouwens)? Wie heeft de installatie gedaan? Hoe is de batterij bij jou elektrotechnisch geconfigureerd: loopt alles via de slimme meter of zijn de zonnepanelen op de batterij aangesloten? Hoe is de software? Hoe werkt de software samen met laden van EV, zonnepaneel opwek, dynamische tarieven, zomer- winter instellingen? Waarom een 12 kW omvormer gekozen? Had dit ook een 8 kW omvormer kunnen zijn? Is de installatie bekabeling zo gedaan dat je nog batterij modules kunt toevoegen? Totale kosten?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:37
Even een parallel weggetje nemen:

Dat sommige auto's te gebruiken zijn als thuisbatterij-op-wielen weten we.
(de éne auto wat beter dan de andere)

Maar hoé zit het dan met deze efficiëntie combo?
We weten ook (komt hier regelmatig voorbij) dat het rendement van laden/ontladen best wel belangrijk is en een behoorlijk deel kan wegsnoepen.

Zijn er hier mensen die (gemeten) ervaringen hebben op dit gebied?
Het laden van de EV is o.a. redelijk in kaart gebracht door onze oosterburen en is al snel de nodige procenten.

Wie roept? (8>

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:56
Ben, aanhakend op bovenstaande, ook wel benieuwd naar de levensduur van een EV accu. Kunnen fabrikanten zien dat je de auto vaak gebruikt voor ontladen V2G?

Ik heb een offerte ontvangen voor een Signergy systeem en daar staat:
Garantie
10 jaar / En na 10 jaar heeft de batterij nog minstens 70% laadvermogen

Of dat indekken door verkoper is of inderdaad het verlies is na 10 jaar, weet ik niet. Als dat ook met je EV accu gebeurt, zou ik niet blij zou worden van veel V2G.

*nog niet in dit onderdeel ingelezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Source90 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:22:
Ben, aanhakend op bovenstaande, ook wel benieuwd naar de levensduur van een EV accu. Kunnen fabrikanten zien dat je de auto vaak gebruikt voor ontladen V2G?

Ik heb een offerte ontvangen voor een Signergy systeem en daar staat:
Garantie
10 jaar / En na 10 jaar heeft de batterij nog minstens 70% laadvermogen

Of dat indekken door verkoper is of inderdaad het verlies is na 10 jaar, weet ik niet. Als dat ook met je EV accu gebeurt, zou ik niet blij zou worden van veel V2G.

*nog niet in dit onderdeel ingelezen
een ding wat wel uitmaakt, is dat de meeste thuisaccu's een veel kleinere capaciteit hebben dan die van je EV. of anders gezegd, als je v2g / v2h / v2l gebruikt, gebruik je maar een klein stukje van de capaciteit van de accu van je EV en zal het dus minder impact op de levensduur hebben. Daarnaast zijn er veel geluiden dat EV accu's in de praktijk een stuk langer meegaan dan initieel (lees: 5 jaar geleden) gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
MajaMestreech schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:56:
@Darth_Fedor .... Waarom een 12 kW omvormer gekozen? Had dit ook een 8 kW omvormer kunnen zijn? Is de installatie bekabeling zo gedaan dat je nog batterij modules kunt toevoegen? Totale kosten?
Alvast bedankt.
12kW is maar 4kW per fase bij vele types. Dan valt het best mee met de grootte.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66BbdUusUNeCc4AZ8cDqOMh-30s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9SkuuJ1hcOFuqaKtJTwof5E.jpg?f=fotoalbum_large

Geplaatst door BeSolar (Hoofddorp). 3*8 KW, 12 KWh controler en 2 strings (van de 3) zonnepanelen direct dc (!) in de controler. Kosten ruim 16k (inclusief de gateway rechts boven), exclusief 2,5k btw teruggaven.

Verdien ik voorlopig niet terug met handelen denk ik, maar dat is ok. Gewoon dure hobby. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Ik wilde een systeem met 100% backup, zonder van alles om te moeten bouwen in het electrische systeem thuis.

Verder makkelijk uit te breiden met extra batterijen of bidirectionele lader (nu nog te duur).Deze kan 25 Kwh laden/ontladen als snellader. Helaas kan mijn ev6 dat niet. De nieuwe ev3 kan het wel.
Dan kan je ook teruggaan naar 1 battery van 8 KW met de auto als uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
@Darth_Fedor

Erg mooi spul dat Sigenergy (en duur😁) Netjes geïnstalleerd ook. Is er trouwens een reden waarom ze ook niet even 2 bochten om die twee binnenste kabels hebben gezet? Kregen ze de kabels er niet door oid?

[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 04-01-2025 21:26 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth_Fedor
MajaMestreech schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Ik ben ook gecharmeerd van de SigEnergy SigenStor thuisbatterij ofwel zijn tegenhanger de Haier Smart Cube.
=> Haier is een "white label" van Sigenergy. Daar schijnen ze dit jaar mee te stoppen. In de VS is het "Pointguard".
Van de Haier een uitgebreide video gezien van de Solarbouwmarkt "slimme jongens" inclusief een demo van die gateway.
=> Ook hier een grote fan van Lauwrens.
Van de SigEnergy zie ik aanbiedingen van mybattery.nl echter weinig reviews c.q. gebruikers ervaringen.
Zoek even naar Pointguard op youtube.
@Darth_Fedor Zou jij eens een review willen geven van jouw installatie (een behoorlijke trouwens)? Wie heeft de installatie gedaan?
=> BeSolar uit oa Hoofddorp.
Hoe is de batterij bij jou elektrotechnisch geconfigureerd: loopt alles via de slimme meter of zijn de zonnepanelen op de batterij aangesloten?
=> Alles gaat eerst via de slimme meter (overdrachtpunt van Liander) en dan naar de gateway.
Daarna pas naar huis. De zonnepanelen zijn direct op de controler aangesloten. Dus dc => dc!
Hoe is de software?
=> Erg mooi. Ze gebruike ChatGPT waar je alles aan kan vragen. Uitgebreide informatie en instellimngen via de app.
Hoe werkt de software samen met laden van EV, zonnepaneel opwek, dynamische tarieven, zomer- winter instellingen?
=> Kan je allemaal zelf instellen. Het systeem is zelflerend en gaat dan aan de slag met jouw wensen.
Waarom een 12 kW omvormer gekozen? Had dit ook een 8 kW omvormer kunnen zijn?
=> 12kW omdat dat de meest betaalbare versus snelheid was ivm handelen op de energiemarkten. Een 12kW conroler kan dan 50% meer stroom leveren/opnemen dan een 8 kW versie. Dus meer (potentiele) omzet. Het verichil in prijs maakte de 12 een betere optie dan een 8 of 15 kW omvormer.
Is de installatie bekabeling zo gedaan dat je nog batterij modules kunt toevoegen?
=> Inderdaad. Gewoon een kwestie van de controler eraf, nieuwe module erop en controler terug plaatsen.
Totale kosten?
=> Inclusief de gateway voor totale afschakeling van het net (zodat je batterij en zonnepanelen mogen blijven werken bij een netstroring) was het 13,5k. inclusief de 2,5k btw teruggaven (16+k zonder teruggave).
Denk erom dat je nu nog maar 8k mag lenen bij het warmtefonds ipv 28k! Ik was net op tijd.
Deze installatie bracht vorig jaar ongeveer 2700 euro op tegen een (10 jaar lenening) 1800 euro kosten bij het warmtefonds. Maar, resultaten uit het verleden ..... Dus wees erg voorzichtig als je alleen hierop af gaat. Er is nogal wat (wettelijke) beweging met de handelopties. (Echter denk ik dat er wel geld te verdienen moet blijven anders gaat niemand die dingen kopen en ik ben ervan overtuigd dat batterijen de netcongestie LOKAAL kunnen oplossen).
Alvast bedankt.
=> welkom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Doggieman schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:26:
@Darth_Fedor

Erg mooi spul dat Sigenergy (en duur😁) Netjes geïnstalleerd ook. Is er trouwens een reden waarom ze ook niet even 2 bochten om die twee binnenste kabels hebben gezet? Kregen ze de kabels er niet door oid?
Paste inderdaad niet. Was ook tot grote frustratie van de installateur! _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
Leuk, gefeliciteerd @Darth_Fedor!

Waarschijnlijk bedoel je dat de batterij 3x8kWh is en niet kW?
En laadsnelheid is in kW, niet in kWh. Als je de blits gaat maken bij familie en vrienden met je thuisbatterij, dan kun je zo de juiste eenheden gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Franciesco schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:41:
Leuk, gefeliciteerd @Darth_Fedor!

Waarschijnlijk bedoel je dat de batterij 3x8kWh is en niet kW?
En laadsnelheid is in kW, niet in kWh. Als je de blits gaat maken bij familie en vrienden met je thuisbatterij, dan kun je zo de juiste eenheden gebruiken :)
Inderdaad altijd lastig! Ik pas het aan.
Oeps: kan niet meer :?

Pagina: 1 ... 51 ... 76 Laatste