Door de mand gevallen?
Je hebt de info rechtstreeks van mij dus ik heb helemaal niets achter gehouden.
Beetje flauw hoor om het verhaal proberen te vernauwen tot de man zelf.
Wat is er trouwens mis mee om in de winter, wanneer eigen PV (nog) niet voldoende produceert het elders te gaan laden in de accu van de EV en dan te transfereren naar de woning?
Dat lijkt me nog altijd veel efficiënter (en in mijn geval veel goedkoper) dan een diesel- of gasgenerator te installeren.
En een perfecte real life proefopstelling om na te gaan hoeveel kWh er nog te kort is om omstreeks 2031 de knop richting net om te draaien.
Vorige jaar ongeveer 300 kWh van de BEV naar de woning getransfereerd.
Zelfs aan een openbare laadpaal een "kost" van een 100-120 €, lager dan de kostprijs van een vaste netaansluiting zonder daar één kWh/kW van af te nemen (in Vlaanderen).
Dat zal ongetwijfeld nog minder worden wanneer het huidige AC deel vervangen wordt door een DC/DC deel (minder omzetverliezen) en PV nog eens gevoelig uitgebreid wordt.
En wanneer de evolutie van PV en accu's zich op dezelfde wijze doorzetten zal je over 5 jaar op dezelfde oppervlakte meer kWp kwijt geraken en meer kWh kunnen opslaan voor een lagere investering.
Rome is ook niet op één dag gebouwd.
En ik wacht nog altijd op een onderbouwde uitleg waarom lokale houtstook niet energetisch off grid zou zijn.
Lokale houtstook is niet op basis van fossiel, indien je weet wat je doet minstens CO2 neutraal en zowat de enige relatief goedkope accu waar je veel kWh over de seizoenen heen kan in opslaan.
Of grid is zelden een "of" verhaal maar doorgaans een goed doordacht plan op basis van het combineren van verschillende mogelijkheden en energiebronnen.
[
Voor 109% gewijzigd door
IvoB2 op 30-06-2026 16:04
]