#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Gaat om de ruimte en de losse elementen. Ik kijk naar een 15kWh over 3 fase.Rimco schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:26:
@Ethirty Klinkt alsof je kant en klaar spul wel in huis durft te zetten, maar een Victron systeem niet? Ik ben eerder huiverig van kant en klaar spul wat ik niet heb doorgrond of zelf heb gemaakt
Waar het past kan een klein kind bij en een aantal kant en klaar systemen kan ik wel kwijt ergens in een hoek die onbereikbaar is voor kleine handjes.
En ik ga niet wachten tot Victron een keer een compacte 3f omvormer gaat bedenken.
Alleen wat dan wel is nog de vraag
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
[ Voor 29% gewijzigd door Rimco op 31-10-2025 18:44 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Victron is best groot ja, dat klopt. Maar je kunt het wel hoog hangen, kunnen de kids er onderdoor lopen haha.Ethirty schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:36:
[...]
Gaat om de ruimte en de losse elementen. Ik kijk naar een 15kWh over 3 fase.
Waar het past kan een klein kind bij en een aantal kant en klaar systemen kan ik wel kwijt ergens in een hoek die onbereikbaar is voor kleine handjes.
En ik ga niet wachten tot Victron een keer een compacte 3f omvormer gaat bedenken.
Alleen wat dan wel is nog de vraag
Maar drie stapels kant en klaar dingen neemt ook flink ruimte in, en het is niet echt drie fase, het blijven één fase apparaten.
Dan is @Rimco zijn oplossing misschien beter.
1 PVoutput . Dongen NB
Veel mensen kiezen nu waarschijnlijk voor Deye en Sigenergy omdat die wat toegankelijker zijn/lijken voor 3-fase oplossingen met modulaire opslag.
Zag laatst wel deze Victron opstelling, op de max van aantal Quattro omvormers, prachtig
:strip_exif()/f/image/pFdkhoiUX78DjoaJuJmouAeu.jpg?f=fotoalbum_large)
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Iets als een Anker X1 is qua format ideaal in mijn situatie. Compact, PV en noodstroom geïntegreerd.reneeke1970 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:02:
[...]
Victron is best groot ja, dat klopt. Maar je kunt het wel hoog hangen, kunnen de kids er onderdoor lopen haha.
Maar drie stapels kant en klaar dingen neemt ook flink ruimte in, en het is niet echt drie fase, het blijven één fase apparaten.
Dan is @Rimco zijn oplossing misschien beter.
Een Deye kan misschien ook nog maar dan moet ik wel iets meer puzzelen wellicht. In het verleden al naar gekeken maar de toenmalige importeur reageerde niet op wat basic vragen en daarna geen aandacht meer gegeven.
#team_UTC+1
Context all-electric huis van 1998 (250m2) , Panasonic warmtepomp voor verwarmen, koelen en DHW, 2 EV's die bij elkaar 30.0000 k per jaar rijden primair thuis geladen (1 hobby EV die ik buiten beschouwing laat). 3x25 A hoofd aansluiting. Tibber Dynamisch contract, Deye 12K 3 fase omvormer met 62 kWh batterijen eraan en bijna 9kWpeak solar.
Tot en met oktober dit jaar netto verbruik en productie met salderen incl BTW (Deye systeem handelt dynamisch).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YVQhbokxgZ8koheABHP1bodS.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/glEuUxK4daUuNwqJ8BL1K6pF.jpg?f=user_large)
Onder aan de streep aan de energie maatschappij een rekening van slechts € 475 euro. KM's zakelijk vergoed voor € 0,34 per kWh, dit jaar nu € 720 euro.
Ergo onder aan de streep alles negatief financieel gezien, los van de investering.
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Woning is van 1979 met inmiddels een water-water warmtepomp. In 2023 is er wel een flinke aanbouw gebouwd (32m2, 2 verdiepingen).
Inkoop: 6.398 kWh voor € 1.462
Teruglevering: 5.400 kWh voor € 1.411
Netto afname van 998 kWh tegen € 51 totaal kosten.
PV opbrengst: 9.200 kWh
EV geladen: 2.634 kWh, wordt zakelijk voor €0,30 vergoed en dus zo'n € 790
Verbruik warmtepomp: 2.488 kWh
Totaal verbruikte energie tot nu toe voor 2025 bijna 10,2 MWh en dat heeft dus ruim 700 euro opgeleverd.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Hier precies dezelfde gedachte. Heb ook de cellen, behuizingen en BMS-en bij Ali besteld en met goede kwaliteit kabels en kabelschoenen in elkaar gezet. Ik ben ook bang dat kant en klaar systemen zijn uitgevoerd met te dunne kabels en dat bevestiging van kabels niet voldoende zijn aangedraaid. Ik ben begonnen met lage maximale stromen en heb de temperaturen in de gaten gehouden.Rimco schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:26:
@Ethirty Klinkt alsof je kant en klaar spul wel in huis durft te zetten, maar een Victron systeem niet? Ik ben eerder huiverig van kant en klaar spul wat ik niet heb doorgrond of zelf heb gemaakt
Als ik 30k uitgeef (warmtepomp, accu, panelen) kom ik ook wel op een rekening rond de 0 of negatief, maar verdien ik waarschijnlijk "nooit" meer terug (rekening nu ~100 per maand).
Het ging over terugleverboete vs de opbrengst van dynamisch.
#team_UTC+1
Ik neem dit even ter harte, PV totaal investering 9K. Batterijsysteem 15,5K, Totaal dus 24,5K. Batterij dit jaar aangekocht, PV over meerdere jaren, eerste aanschaf 2014 (zeg ik zo even uit m'n hoofd). PV is al terugverdiend.mitsumark schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:32:
Ik snap niet zo goed wat het voor nut heeft om je huidige energiekosten te vermelden zonder de benodigde investeringen.
Als ik 30k uitgeef (warmtepomp, accu, panelen) kom ik ook wel op een rekening rond de 0 of negatief, maar verdien ik waarschijnlijk "nooit" meer terug (rekening nu ~100 per maand).
In 2014 had ik voor PV een jaarlijkse energierekening van net geen € 2.400. Ik had zowel in 2024 als waarschijnlijk in 2025 een negatieve jaarrekening. In 2024 was het -150 euro om precies te zijn. Of ik de batterij terugverdien interesseert me eerlijk gezegd niet. Die batterij maakt me minder afhankelijk van het stroomnet en de schommelende dynamische prijzen over de dag heen. Daarnaast stel ik de reserve zodanig in dat ik ten alle tijde minimaal 5 uur stroomstoring kan overbruggen waarbij mijn hele huis van stroom blijft voorzien.
Ik bespaar ten opzichte van mijn jaarrekening in 2014 dus ruim € 2.500 per jaar. Daarmee zou de totale investering dus in 10 jaar terugverdiend zijn(*)
(*) Ik weet dat ik zo wel erg kort de bocht reken. PV is al terugverdiend en batterij gaat dat misschien wel nooit doen. Maar feit blijft dat ik de afgelopen 2 jaar geen kosten had aan energieverbruik en de accu draagt daar vanaf dit jaar aan bij.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Maar dan ben je toch jezelf voor de gek aan het houden?ArPi75 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:06:
[...]
Ik neem dit even ter harte, PV totaal investering 9K. Batterijsysteem 15,5K, Totaal dus 24,5K. Batterij dit jaar aangekocht, PV over meerdere jaren, eerste aanschaf 2014 (zeg ik zo even uit m'n hoofd). PV is al terugverdiend.
In 2014 had ik voor PV een jaarlijkse energierekening van net geen € 2.400. Ik had zowel in 2024 als waarschijnlijk in 2025 een negatieve jaarrekening. In 2024 was het -150 euro om precies te zijn. Of ik de batterij terugverdien interesseert me eerlijk gezegd niet. Die batterij maakt me minder afhankelijk van het stroomnet en de schommelende dynamische prijzen over de dag heen. Daarnaast stel ik de reserve zodanig in dat ik ten alle tijde minimaal 5 uur stroomstoring kan overbruggen waarbij mijn hele huis van stroom blijft voorzien.
Ik bespaar ten opzichte van mijn jaarrekening in 2014 dus ruim € 2.500 per jaar. Daarmee zou de totale investering dus in 10 jaar terugverdiend zijn(*)
(*) Ik weet dat ik zo wel erg kort de bocht reken. PV is al terugverdiend en batterij gaat dat misschien wel nooit doen. Maar feit blijft dat ik de afgelopen 2 jaar geen kosten had aan energieverbruik en de accu draagt daar vanaf dit jaar aan bij.
Over 2024, 2025 en 2026 krijg ik ca. €10.000,- uitgekeerd aan terugleververgoeding (zonder thuisbatterij, enkel zonnepanelen). Dat maakt een batterij van €10.000,- toch niet opeens gratis? Die toevoeging van een thuisbatterij moet je als losse businesscase zien, de rest is enkel mental accounting
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Op zich geeft hij dat ook juist netjes aan. Zegt letterlijk dat de batterij misschien wel nooit terugverdiend wordt. Dus het is wel transparant.HandyLumberjack schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:37:
[...]
Maar dan ben je toch jezelf voor de gek aan het houden?
Over 2024, 2025 en 2026 krijg ik ca. €10.000,- uitgekeerd aan terugleververgoeding (zonder thuisbatterij, enkel zonnepanelen). Dat maakt een batterij van €10.000,- toch niet opeens gratis? Die toevoeging van een thuisbatterij moet je als losse businesscase zien, de rest is enkel mental accounting
Maar inderdaad, veel mensen gooien het 'op 1 hoop' waardoor de business case vertroebelt.
Huizen worden natuurlijk ook opgeknapt om andere reden dan verduurzaming, al kun je die vaak wel het beste samen aanpakken.Ethirty schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:50:
Tja, als iedereen zo erin staat zou er nooit een oud huis opgeknapt worden. Strict genomen “verdien” ik de verbouwing ook nooit meer terug maar mijn vaste energiekosten zijn wel gedecimeerd.
De gehele verbouwing hoeft niet gedekt te worden door de besparingen.
En wat was je energierekening mét de PV maar nog zonder de batterij?ArPi75 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:06:
Ik neem dit even ter harte, PV totaal investering 9K. Batterijsysteem 15,5K, Totaal dus 24,5K. Batterij dit jaar aangekocht, PV over meerdere jaren, eerste aanschaf 2014 (zeg ik zo even uit m'n hoofd). PV is al terugverdiend.
Ik mis details, dus doe maar een gooi naar de situatie.
Als je in 2014 een energierekening had van 200 per maand denk ik dat je geen zuinig huishouden hebt, bv 2500m3 gas + 4000kWh elektra of indien warmtepomp 12MWh elektra?
Een batterij verlaagt dit verbruik niet, sterker nog, het wordt hoger, dus dan zie ik de besparing niet zo?
(PV en warmtepomp wel, in combinatie met isolatie?)
Ik meet met een 3-fase kWh meter de 3 thuisaccu groepen en die zit gekoppeld aan een dynamisch tarief. Kan dus prima de balans over het jaar opmaken over alleen de accu's. Nadeel is dat er een bug in de software van HomeWizard zit die je resultaten op een individuele meter gaan salderen ipv op je huisaansluiting. Dus in het jaaroverzicht is de optelsom niet correct en moet je dat per maand optellen.
Ga ik dan uit van de huidige situatie qua vermogen en opslag en plot ik die over een heel jaar heen, dan reken ik met 65 Euro per maand gemiddeld rendement over 54 kWh en 7200 Watt vermogen. In piekmaanden +-100 Euro en slechte maanden +-45 Euro. Laten we zeggen: 780 Euro rendement per jaar. De set die ik heb staan zou nieuw 17.079 Euro hebben gekost (onze investering is door omstandigheden gelukkig een flink stuk lager geweest) en dan doe je er 21.9 jaar over om die terug te verdienen. Vanaf 1-1-2027 zal die business case natuurlijk aanzienlijk veranderen en beter worden, maar daar kan ik in de praktijk nog niets over zeggen, dat moeten we eerst gaan ervaren.
Het gaat niet bij iedereen (alleen) om de ROI, er spelen ook andere zaken mee. Maar als je energierekening -1200 Euro per jaar betreft kan je dat niet alleen toeschrijven aan bijv. een accu, want misschien heeft die een hele slechte RTE en was het resultaat zonder accu wel -1400 geweest omdat je dan zonder omzetverliezen je zonnestroom had teruggeleverd
Wil je dus specifiek het rendement van je thuisaccu meten, kijk dan ook niet naar de software van de leverancier mbt ingaande en uitgaande kWh's, want daar zitten vaak de laad- en ontlaadverliezen niet bij. Meet het echt met een specifieke kWh-meter vs de stroomprijs en dan kan je de balans goed opmaken.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
aug-sep-okt: 637,331kWh accu's in en 539,832 accu's uit.
Geen accu's levert me in 2027 bij €0,03 tlv €20,- op. Maar wel een accu en 539,832 niet hoeven inkopen bespaart me €154,39 - €20,- is dan €134,39 voor deze drie maanden. of ik dit kan omzetten naar 1 jaar weet ik nog niet maar laten we dat doen dan bespaar ik €537,56 per jaar. Zijn ze met de huidige Zendure prijs van €3746,- in 7 jaar terugbetaald. Zonder BTW of andere routes gerekend.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
En ter aanvulling, je moet even checken of je kWh meter en je slimme meter wel hetzelfde vermogen registreren, de sinus golf van je omvormer word niet altijd hetzelfde opgepikt, iets met rimpel spanning of blind stroom weet ik het....Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:30:
Als je het hebt over de opbrengsten of ROI van een thuisaccu, dan moet je specifiek de ingaande en uitgaande stroom van die accu omrekenen naar rendement. Dan koppel je het los van je huishouden, andere gebruikers, zonnepanelen, etc. en dan vertroebelt de business case ook niet of minder.
Ik meet met een 3-fase kWh meter de 3 thuisaccu groepen en die zit gekoppeld aan een dynamisch tarief. Kan dus prima de balans over het jaar opmaken over alleen de accu's. Nadeel is dat er een bug in de software van HomeWizard zit die je resultaten op een individuele meter gaan salderen ipv op je huisaansluiting. Dus in het jaaroverzicht is de optelsom niet correct en moet je dat per maand optellen.
Ga ik dan uit van de huidige situatie qua vermogen en opslag en plot ik die over een heel jaar heen, dan reken ik met 65 Euro per maand gemiddeld rendement over 54 kWh en 7200 Watt vermogen. In piekmaanden +-100 Euro en slechte maanden +-45 Euro. Laten we zeggen: 780 Euro rendement per jaar. De set die ik heb staan zou nieuw 17.079 Euro hebben gekost (onze investering is door omstandigheden gelukkig een flink stuk lager geweest) en dan doe je er 21.9 jaar over om die terug te verdienen. Vanaf 1-1-2027 zal die business case natuurlijk aanzienlijk veranderen en beter worden, maar daar kan ik in de praktijk nog niets over zeggen, dat moeten we eerst gaan ervaren.
Het gaat niet bij iedereen (alleen) om de ROI, er spelen ook andere zaken mee. Maar als je energierekening -1200 Euro per jaar betreft kan je dat niet alleen toeschrijven aan bijv. een accu, want misschien heeft die een hele slechte RTE en was het resultaat zonder accu wel -1400 geweest omdat je dan zonder omzetverliezen je zonnestroom had teruggeleverd
Wil je dus specifiek het rendement van je thuisaccu meten, kijk dan ook niet naar de software van de leverancier mbt ingaande en uitgaande kWh's, want daar zitten vaak de laad- en ontlaadverliezen niet bij. Meet het echt met een specifieke kWh-meter vs de stroomprijs en dan kan je de balans goed opmaken.
Mijn victron doet maar 69 procent vol vermogen, ik word voor gek verklaard, totaal onmogelijk. Maar dit zegt toch echt mijn slimme meter met verder er geen gebruikers aan.
1 PVoutput . Dongen NB
De Power Factor bedoel je? Verschil tussen schijnbaar vermogen en werkelijk vermogen. De Shelly Pro 3EM geeft dat weer als Power Factor & Apparent Power. Bijv. LED verlichting pulsed ook en wordt daardoor anders gezien.reneeke1970 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:19:
[...]
En ter aanvulling, je moet even checken of je kWh meter en je slimme meter wel hetzelfde vermogen registreren, de sinus golf van je omvormer word niet altijd hetzelfde opgepikt, iets met rimpel spanning of blind stroom weet ik het....
Mijn victron doet maar 69 procent vol vermogen, ik word voor gek verklaard, totaal onmogelijk. Maar dit zegt toch echt mijn slimme meter met verder er geen gebruikers aan.
Voorbeeldje van dit moment, waarbij het op 2 fases 0.99 ipv 1 is, soms is dat verschil veel groter:
Ja kan goed, iemand op victron forum gaf het aan waarom het zou kunnen afwijken. Iedereen test met tussen kWh meters, maar het gaat uiteindelijk om de slimme meter, en die heb ik gebruikt. En het resultaat was belabberd, 19.3 kWh in, en iets van 13.5 uit, 69 procent rendement.Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:43:
[...]
De Power Factor bedoel je? Verschil tussen schijnbaar vermogen en werkelijk vermogen. De Shelly Pro 3EM geeft dat weer als Power Factor & Apparent Power. Bijv. LED verlichting pulsed ook en wordt daardoor anders gezien.
Voorbeeldje van dit moment, waarbij het op 2 fases 0.99 ipv 1 is, soms is dat verschil veel groter:
[Afbeelding]
De meeste maakte mijn vier kwadraat kabeltje belachelijk want dat moest toch wel tien kwadraat zijn.
Zal best wat schelen, maar il zie het verlies niet, 5000va is 4000 watt, en mijn meter geeft 4030 aan, dus waar is het verlies dan...
Lang verhaal kort, check of je eigen tussen meter net zoveel aangeeft als je slimme meter.
1 PVoutput . Dongen NB
Als je kijkt naar 19.3kWh uit je accu's en 13.5kWh in je elektrische meter, heb je dan niet gewoon 6kWh eigen consumptie?
Heb hier een mooie cockpit om dat allemaal met elkaar te kunnen vergelijken.reneeke1970 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:59:
[...]
Lang verhaal kort, check of je eigen tussen meter net zoveel aangeeft als je slimme meter.
- Helemaal bovenin de gemanipuleerde meter +1 Watt waarmee ik alles aanstuur, zoals wel/niet EV laden uit accu's, compenseren van bijv. koffiezetapparaat (anders gaat met NOM alles alle kanten op
), etc.
- Daaronder de ecoTracker P1 die de daadwerkelijke waarde aangeeft, nu netjes nul op de meter
- De 3-fase via Shelly
- Dan de 3-fase via P1-meter, daar zie je al een afwijking tov waarde hierboven
- Voltages via P1-meter
- Daaronder de accugroep uit de garage via de HomeWizard 3-fase kWh-meter
- Daaronder de SoC en de verdeling per groep.
Nee er zitten geen gebruikers bij, enkel de accu. Test is snachts gebeurt zodat de mppt lader niet mee doet.Sissors schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:05:
Heb je niet per ongeluk aan instellingen gezeten waar je niet aan hoort te zitten? Want door een andere power factor kan je inderdaad veel minder watt dan VA krijgen. Maar normaal moet dat zo goed als identiek zijn (wat je ook bij @Taro zijn screenshot ziet). Tenzij je hem dus echt scheef hebt ingesteld (en geen idee of je hem scheef kan instellen).
Als je kijkt naar 19.3kWh uit je accu's en 13.5kWh in je elektrische meter, heb je dan niet gewoon 6kWh eigen consumptie?
Dus vol vermogen geladen, en vol vermogen ontladen. En dat twee keer gedaan. Kwam toevallig goed uit met de uur prijzen...
1 PVoutput . Dongen NB
Ja je kunt ook niet blijven meten en vergelijken, word je gek van.Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:07:
[...]
Heb hier een mooie cockpit om dat allemaal met elkaar te kunnen vergelijken.Er zit wel altijd een afwijking tussen de P1-meter en de accugroep, maar daar zitten natuurlijk ook veel andere verbruikers bij. Zou wel een keer alles kunnen uitschakelen, alleen de accugroep overlaten en dan 1 op 1 vergelijken. Maar goed, ik vind het prima zo:
- Helemaal bovenin de gemanipuleerde meter +1 Watt waarmee ik alles aanstuur, zoals wel/niet EV laden uit accu's, compenseren van bijv. koffiezetapparaat (anders gaat met NOM alles alle kanten op
), etc.
- Daaronder de ecoTracker P1 die de daadwerkelijke waarde aangeeft, nu netjes nul op de meter
- De 3-fase via Shelly
- Dan de 3-fase via P1-meter, daar zie je al een afwijking tov waarde hierboven
- Voltages via P1-meter
- Daaronder de accugroep uit de garage via de HomeWizard 3-fase kWh-meter
- Daaronder de SoC en de verdeling per groep.
[Afbeelding]
Maar ik weet in ieder mijn totaal verlies waar ik op afgerekend word.
Dus het verlies van omvormer, de cellen, de kabels, zekeringen, echt alles bij elkaar.
Met laag vermogen word het snel beter hoor, met 1000 watt laden ging er maar 17 de accu in ipv 19.3kWh
1 PVoutput . Dongen NB
Bij een dergelijk blindvermogen denk ik eerder aan iets wat bij de Zappi v2 speelt: de faserotatie is verkeerd. linksdraaiend ipv rechtsdraaiend aangesloten? Eenvoudig te testen door 2 fasen om te wisselen.reneeke1970 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:17:
[...]
Nee er zitten geen gebruikers bij, enkel de accu. Test is snachts gebeurt zodat de mppt lader niet mee doet.
Dus vol vermogen geladen, en vol vermogen ontladen. En dat twee keer gedaan. Kwam toevallig goed uit met de uur prijzen...
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Idd.reneeke1970 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:22:
[...]
Ja je kunt ook niet blijven meten en vergelijken, word je gek van.
Maar ik weet in ieder mijn totaal verlies waar ik op afgerekend word.
Dus het verlies van omvormer, de cellen, de kabels, zekeringen, echt alles bij elkaar.
Met laag vermogen word het snel beter hoor, met 1000 watt laden ging er maar 17 de accu in ipv 19.3kWh
Hoe lang is de 4mm2 kabel? Heb hier recent een 2,5mm2 kabel naar de accu's door 4mm2 vervangen en die wordt toch wel een stuk minder warm, dus als het goed is ook minder verliezen. Als men 10mm2 adviseert heeft dat 2 redenen: Beter passend bij het vermogen dat er doorheen gaat én warmteontwikkeling, eventueel aanvullend nog een drop in voltage voorkomen, maar dat laatste speelt eerder bij PV dan accuomvormers.
Vind het verschil wel erg groot, je verwacht dat dat ergens anders in zou moeten zitten.
De Zappi V2.1 stopte hier na 30-60 seconden met laden toen de faserotatie verkeerd was, kan je die dan überhaupt wel gebruiken?daemonix schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:27:
[...]
Bij een dergelijk blindvermogen denk ik eerder aan iets wat bij de Zappi v2 speelt: de faserotatie is verkeerd. linksdraaiend ipv rechtsdraaiend aangesloten? Eenvoudig te testen door 2 fasen om te wisselen.
Als je een MPII gebruikt, zou je KC27 moeten vragen wat sweetpoint gebruik is, die heeft dat alles uitgepluist voor DAO, op vol vermogen is de efficientie van een MPII amper 80% en heb je flink wat warmte ontwikkelingreneeke1970 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:19:
[...]
En ter aanvulling, je moet even checken of je kWh meter en je slimme meter wel hetzelfde vermogen registreren, de sinus golf van je omvormer word niet altijd hetzelfde opgepikt, iets met rimpel spanning of blind stroom weet ik het....
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Nee, er gaat 17 accu in, en daarna 13.5 eruitSissors schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:26:
Wacht je slimme meter registreert dan 17kWh, en je accu pakket registreert / is 13.5kWh? Zelfs als er blind vermogen wordt gevraagd, dan moet de slimme meter dat negeren. En dat is nooit 100% nauwkeurig natuurlijk, maar zeker niet zo onnauwkeurig.
1 PVoutput . Dongen NB
Kabel is 35 meter, als het zoveel verlies zou zijn, waarom geeft meter dan toch 4030 watt aan?Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:27:
[...]
Idd.
Hoe lang is de 4mm2 kabel? Heb hier recent een 2,5mm2 kabel naar de accu's door 4mm2 vervangen en die wordt toch wel een stuk minder warm, dus als het goed is ook minder verliezen. Als men 10mm2 adviseert heeft dat 2 redenen: Beter passend bij het vermogen dat er doorheen gaat én warmteontwikkeling, eventueel aanvullend nog een drop in voltage voorkomen, maar dat laatste speelt eerder bij PV dan accuomvormers.
Vind het verschil wel erg groot, je verwacht dat dat ergens anders in zou moeten zitten.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja was een vol vermogen meting. Maar alle grafieken die je op internet ziet gaan enkel over omvormer. Voordat de stroom een rondje gemaakt heeft komt het wat kabels tegen, zekeringen, de bms verbruikt wat, en de chemie van de cellen verstoren nogal wat. Dus voor rte moet je niet op die grafieken afgaan.Domba schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:10:
[...]
Als je een MPII gebruikt, zou je KC27 moeten vragen wat sweetpoint gebruik is, die heeft dat alles uitgepluist voor DAO, op vol vermogen is de efficientie van een MPII amper 80% en heb je flink wat warmte ontwikkeling
1 PVoutput . Dongen NB
79% is niet iets ongewoon voor Victron, gebruikt vermogen om te laden/ontladen is van belangreneeke1970 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:17:
[...]
Nee, er gaat 17 accu in, en daarna 13.5 eruit
https://www.victronenergy...rature-and-efficiency.pdf
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Soms is dst verschil best wel heel erg groot zeg maar.Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:43:
[...]
De Power Factor bedoel je? Verschil tussen schijnbaar vermogen en werkelijk vermogen. De Shelly Pro 3EM geeft dat weer als Power Factor & Apparent Power. Bijv. LED verlichting pulsed ook en wordt daardoor anders gezien.
[Afbeelding]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Die 17 kWh is met 1000 watt, op 4000 watt gaat er 19.3 kWh in, dan is het nog maar 69 procentDomba schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:26:
[...]
79% is niet iets ongewoon voor Victron, gebruikt vermogen om te laden/ontladen is van belang
https://www.victronenergy...rature-and-efficiency.pdf
1 PVoutput . Dongen NB
Weet niet welke je gebruikt.reneeke1970 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:35:
[...]
Die 17 kWh is met 1000 watt, op 4000 watt gaat er 19.3 kWh in, dan is het nog maar 69 procent
Maar verbaast me niets, een MultiPlus-II 48/3000/35-32 is meer geoptimaliseerd voor low load dan een MultiPlus-II 48/5000/70-50, maar dat staat ook in technotes van Victron.
De grafieken geven inderdaad niet alles over de rest van de setup.
De meet benadering van mij is vergelijkbaar met die van jouw, waar ik de discussie in verleden over RTE heb gehad met Victron gebruikers, in soms ongelijke vergelijken met 3xMPII 3kW met een 12k Deye die eigenlijk 3x6kW is, begrenst op 12kW.
Jij hebt via SAP/PAP de hybride alleen op de slimme meter, ik door met 1 Deye alle verbruikers off-grid te gaan en dan is de 2e Deye voor testen alleen op de aansluiting met een P1 uitlezer.
Ik heb zelfs nog een externe shunt on DC in/uit accu te meten om het uit te splitsen en voor het vergelijk.
Je kan de bijkomende verliezen minimaliseren, maar het belangrijkste voor Victron is vermogen gebruik rond sweetspot van model voor beste RTE
Nou dan is het tenminste toch nog iemand met me eens....Domba schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:11:
[...]
Weet niet welke je gebruikt.
Maar verbaast me niets, een MultiPlus-II 48/3000/35-32 is meer geoptimaliseerd voor low load dan een MultiPlus-II 48/5000/70-50, maar dat staat ook in technotes van Victron.
De grafieken geven inderdaad niet alles over de rest van de setup.
De meet benadering van mij is vergelijkbaar met die van jouw, waar ik de discussie in verleden over RTE heb gehad met Victron gebruikers, in soms ongelijke vergelijken met 3xMPII 3kW met een 12k Deye die eigenlijk 3x6kW is, begrenst op 12kW.
Jij hebt via SAP/PAP de hybride alleen op de slimme meter, ik door met 1 Deye alle verbruikers off-grid te gaan en dan is de 2e Deye voor testen alleen op de aansluiting met een P1 uitlezer.
Ik heb zelfs nog een externe shunt on DC in/uit accu te meten om het uit te splitsen en voor het vergelijk.
Je kan de bijkomende verliezen minimaliseren, maar het belangrijkste voor Victron is vermogen gebruik rond sweetspot van model voor beste RTE
De sweet spot is rond de 1000,dat is mooi voor nom, maar voor handel heb je daar niks aan. Ik heb de 5000 trouwens.
Het is wat het is.
1 PVoutput . Dongen NB