Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:43

de Peer

under peer review

Sonero schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:39:
[...]

Dit. Wij wachten hier ook met de aanschaf van een EV totdat bidirectioneel laden gemeengoed is.
Dat zou nog wel eens 10 jaar kunnen duren denk ik

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Judge Ming schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:24:
[...]

Mogelijk wel van de blik op je bankrekening de dag na aanschaf? (zweet breekt je uit) :+
Dan heb je het toch nog warm als bijvangst.
Nee die bankrekening kan dat wel prima verdragen maar het is wat mij betreft kapitaalvernietiging op dit moment.
Als het zover is dat we toch wat anders moeten omdat dat andere vervoer op is maken we het sommetje wel weer opnieuw.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Sonero schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:39:
[...]

Dit. Wij wachten hier ook met de aanschaf van een EV totdat bidirectioneel laden gemeengoed is. Ja, het kan nu al met spullen van Sigenergy. Maar sommige merken willen je hele meterkast verbouwen, verplichte laadpaal, verplicht energieabbo en nul controle over laad-ontlaad-gedrag. En dan natuurlijk nog de verrassingen van de belastingdienst. Wat ons betreft: nu even niet.
Dat is voor ons nu niet echt een punt.
We hebben 3x de Marstek staan en die komt in de zomer niet leeg en nu niet meer vol.
Al moet ik zeggen dat ze de afgelopen maanden meer pv binnen gehouden hebben dan ik aanvankelijk gedacht had.
Dus wat dat betreft positief.

Maar voor ons is bidirectioneel dus geen breekpunt op dit moment.

Het wachten is wat dat betreft meer op langetermijn regelgeving betreffende pv en ev op het gebied van opbrengsten en kosten.
Voor de rest is ook een ev maar een stuk blik/plastic.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Ronald.42 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:31:
[...]

Dat is voor ons nu niet echt een punt.
We hebben 3x de Marstek staan en die komt in de zomer niet leeg en nu niet meer vol.
Al moet ik zeggen dat ze de afgelopen maanden meer pv binnen gehouden hebben dan ik aanvankelijk gedacht had.
Dus wat dat betreft positief.

Maar voor ons is bidirectioneel dus geen breekpunt op dit moment.

Het wachten is wat dat betreft meer op langetermijn regelgeving betreffende pv en ev op het gebied van opbrengsten en kosten.
Voor de rest is ook een ev maar een stuk blik/plastic.
Lastige is dat zowel EV als thuisaccu vragen om mooie PV opbrengsten en daarom concurreren. In de zomer kunnen we beide 100% voeden, nu in de herfst/winter wordt het een keuze en dan krijgen de EV's voorrang en dus staat de accu steeds vaker niets te doen, tenzij de spread voldoende is om dynamisch te handelen.

Vorig jaar december een 2e EV gekocht, voorheen werd er +-225 Euro/maand aan benzine getankt, de stroomrekening dit jaar is lager dan vorig jaar en met 2x EV volledig thuisladen icm extra PV en extra thuisaccu's zitten we nu net iets boven de nul Euro aan stroomkosten over het hele jaar heen incl. BTW/Belasting en mooi onder nul excl. BTW/Belasting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j239y7oL1dfnuIzjcEd8-TgwzSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O04I1OKTFKrmTzXB90QbeWO9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yxy8-lDpbaFsNooBRZXQKK1k7n8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6Y14kfaojill9ZZkqNpXYNt.jpg?f=fotoalbum_large

Ten opzichte van 6 jaar geleden geven we 5400 Euro per jaar minder uit aan diesel en benzine, maar daar staat wel de investering in 2 EV's, extra panelen en de thuisaccu tegenover. Lastige is dat je niet precies weet wat je waar toe kunt herleiden. Maar de thuisaccu's leveren dit jaar tot nu toe excl. afschrijving 536 Euro "winst" op afgaande op de 3-fase HomeWizard kWh-meter waar de accu's achter zitten en zonder de thuisaccu's hadden we dus op +550 Euro incl BTW/Belastingen gestaan ipv +22 Euro, dat maakt een mooi verschil. Maar de investering van de thuisaccu is wel een veelvoud van die 550 Euro, dus wat is wijsheid...

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:54
Ronald.42 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:31:
[...]
Wat mij betreft is dat een utopie. We weten toch allemaal dat “lange termijn” regelgeving zo vloeibaar als water is? Als je daar op wilt wachten, kun je lang wachten en biedt het bovendien geen enkele garantie is mijn overtuiging.

Mijn motto (niet voor het eerst hier genoemd, sorry) is dan ook om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van derden wat betreft energie. En dus ook van zogenaamde “lange termijn” regelgeving.
Met een fossiele auto zul je dat nooit bereiken, met een elektrische in ieder geval deels als je eigen opwek en laadstation hebt. Idem voor een gasvrije woning. De thuisbatterij is daar een belangrijk onderdeel in.

En nee, voor veel huishoudens is het onmogelijk om helemaal energieonafhankelijk te worden. Maar als het op jaarbasis voor b.v. 50-60% wel lukt, is dat toch flinke winst in mijn ogen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Franciesco schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:48:
[...]

Wat mij betreft is dat een utopie. We weten toch allemaal dat “lange termijn” regelgeving zo vloeibaar als water is? Als je daar op wilt wachten, kun je lang wachten en biedt het bovendien geen enkele garantie is mijn overtuiging.

Mijn motto (niet voor het eerst hier genoemd, sorry) is dan ook om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van derden wat betreft energie. En dus ook van zogenaamde “lange termijn” regelgeving.
Met een fossiele auto zul je dat nooit bereiken, met een elektrische in ieder geval deels als je eigen opwek en laadstation hebt. Idem voor een gasvrije woning. De thuisbatterij is daar een belangrijk onderdeel in.

En nee, voor veel huishoudens is het onmogelijk om helemaal energieonafhankelijk te worden. Maar als het op jaarbasis voor b.v. 50-60% wel lukt, is dat toch flinke winst in mijn ogen.
Hoe ver wil je die zelfvoorzienendheid doortrekken, en hoeveel mag dat kosten?
Ik ken nog wel meer technieken die veel verder gaan op dit gebied, al kosten ze wat meer ruimte en investering.

• Franciesco
Als dat een vraag is voor mij specifiek @mitsumark, dan zou ik antwoorden: zover mogelijk mits op basis van hernieuwbare energie :) Dus niet via een aggregaat op fossiele brandstof bijvoorbeeld.

Als het technisch mogelijk gaat zijn, dan sluit ik off grid gaan (mbt energie) niet uit. Voorlopig kan ik dat nog niet, plus dat het financieel niet interessant is want terugleveren levert nog geld op en de vermindering energiebelasting van meer dan €600 per jaar is een leuk cadeautje.
Geen garantie voor de toekomst dat dat blijft.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:26
Franciesco schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:07:
Als het technisch mogelijk gaat zijn, dan sluit ik off grid gaan (mbt energie) niet uit. Voorlopig kan ik dat nog niet
Jaar rond, zijn met ons all electric huis + EV, nog steeds energie positief. Maar we nemen wel ca 6200 kWh uit het net. Dat kunnen we volgens mij bijna halveren met een accu van ca 20 a 25 kWh.

Maar voor de laatste 3200 kWh zouden we dan een accu nodig hebben van....3000 kwh? Dus in de zomer helemaal vol, voldoende voor de winterperiode.
Als de accu cellen dezelfde prijsdalingen volgt als PV, dan zou dat financieel gezien nog wel eens te doen zijn. Maar dan hoop ik dat de afmetingen navenant kleiner worden (en ook de veiligheid toeneemt) want anders is dat lastig in huis neer zetten :P

Off grid is technisch gezien wellicht in sommige gvallen al wel mogelijk. Maar praktisch, financieel en milieutechnisch niet de meest optimale methode (voor enigszins normale situaties) op dit moment.

• mitsumark
  • Nu online
Franciesco schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:07:
Als dat een vraag is voor mij specifiek @mitsumark, dan zou ik antwoorden: zover mogelijk mits op basis van hernieuwbare energie :) Dus niet via een aggregaat op fossiele brandstof bijvoorbeeld.

Als het technisch mogelijk gaat zijn, dan sluit ik off grid gaan (mbt energie) niet uit. Voorlopig kan ik dat nog niet, plus dat het financieel niet interessant is want terugleveren levert nog geld op en de vermindering energiebelasting van meer dan €600 per jaar is een leuk cadeautje.
Geen garantie voor de toekomst dat dat blijft.
In principe kan het wel als je graag genoeg wilt, maar zoals ik zei kost dat wel ruimte en investering, vandaar de vraag waar de grens ligt. Voor mij past de batterij al niet in het plaatje, laat staan dingen als een windturbine, warmte opslag (seizoen), waterstof (elektrolyse & brandstofcel)..

• Franciesco
Met dat laatste ben ik het eens @rube .

Over het “oplossen” van die laatste 3200kWh: mijn inziens is het beste altijd te beginnen met minder energie te verbruiken. B.v. door extra te isoleren, korter te douchen, minder auto te rijden etc. Wat je niet verbruikt hoef je immers ook niet op te wekken en/of op te slaan. Natuurlijk moet het leefbaar/comfortabel blijven, maar het niveau daarvan is subjectief.

Daarna zoveel mogelijk opwek want dat is het goedkoopste in aanschaf. En wat je niet over hebt kun je ook niet opslaan. Oftewel: 1000kWh opslag heb je niks meer aan als hij leeg is en er geen overschot is aan energie om het weer te vullen.

Vervolgens zoveel mogelijk plannen van bepaalde verbruikers: morgen b.v. de was doen terwijl er vandaag overschot is maar morgen (wellicht) niet is niet optimaal.

Als laatste dan opslag en dan is er waarschijnlijk veel minder dan 3200kWh aan opslag nodig. Het gaat dan om het kunnen overbruggen van de periodes met onvoldoende opwek t.o.v. het verbruik. Dat is niet perse de gehele “winterperiode”, maar kunnen in theorie ook weken zijn en het liefst natuurlijk niet veel meer dan een aantal dagen. Al is dat in Nederland moeilijk.

Zelf heb ik trouwens ook een full electric huishouden met EV. En ik vind het een soort van sport om het verbruik zoveel mogelijk af te dekken door eigen opgewekte energie. En dus zo min mogelijk netafname te hebben (een hoge zelfvoorzieningsgraad). Mijn vrouw denkt er gelukkig grotendeels hetzelfde over.
De grote PV installatie (25,81kWp) en de thuisbatterij (44kWh) helpen hierbij. Maar ik heb ook al veel gedaan (en meer staat op de planning) om het verbruik van b.v. de WP te verminderen door betere isolatie en kierdichting van de woning.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:36

Ersus

Zuid-Limburg

rube schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:06:
[...]

Jaar rond, zijn met ons all electric huis + EV, nog steeds energie positief. Maar we nemen wel ca 6200 kWh uit het net. Dat kunnen we volgens mij bijna halveren met een accu van ca 20 a 25 kWh.

Maar voor de laatste 3200 kWh zouden we dan een accu nodig hebben van....3000 kwh? Dus in de zomer helemaal vol, voldoende voor de winterperiode.
Als de accu cellen dezelfde prijsdalingen volgt als PV, dan zou dat financieel gezien nog wel eens te doen zijn. Maar dan hoop ik dat de afmetingen navenant kleiner worden (en ook de veiligheid toeneemt) want anders is dat lastig in huis neer zetten :P

Off grid is technisch gezien wellicht in sommige gvallen al wel mogelijk. Maar praktisch, financieel en milieutechnisch niet de meest optimale methode (voor enigszins normale situaties) op dit moment.
Zo heb ik er ook al eens naar zitten kijken. 3MWh... er over nadenken is al erg zuur, alleen al de huidige 214kWh koste €19k... alhoewel, des te meer opslag je afneemt des te goedkoper per kWh

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Franciesco
mitsumark schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:14:
[...]
In principe kan het wel als je graag genoeg wilt, maar zoals ik zei kost dat wel ruimte en investering, vandaar de vraag waar de grens ligt. Voor mij past de batterij al niet in het plaatje, laat staan dingen als een windturbine, warmte opslag (seizoen), waterstof (elektrolyse & brandstofcel)..
Inderdaad, hoever je wilt gaan is erg persoonlijk.

Zelf heb ik daar wel het een en ander financieel voor over. En de ruimte heb ik ook. Maar zou ik het idealiter wel willen doen met alleen PV en geen andere energieopwekkers. Hooguit een relatief kleine windturbine er bij, maar dat zet doorgaans zo weinig zoden aan de dijk dat je beter nog een paar extra PV panelen kunt leggen. Want ik denk dat als je een fatsoenlijke vrije plek voor een windturbine hebt, dat er ook nog wel plek voor wat meer PV is.

Zoals gezegd zie ik een hoge zelfvoorzieningsgraad en daarmee ook potentieel off grid als een proces waar je naar toe moet werken als daar interesse naar is. En dat proces bestaat uit meer dan alleen opwek en opslag.

• mitsumark
  • Nu online
Franciesco schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:17:
[...]

Zelf heb ik daar wel het een en ander financieel voor over. En de ruimte heb ik ook. Maar zou ik het idealiter wel willen doen met alleen PV en geen andere energieopwekkers. Hooguit een relatief kleine windturbine er bij, maar dat zet doorgaans zo weinig zoden aan de dijk dat je beter nog een paar extra PV panelen kunt leggen. Want ik denk dat als je een fatsoenlijke vrije plek voor een windturbine hebt, dat er ook nog wel plek voor wat meer PV is.

Zoals gezegd zie ik een hoge zelfvoorzieningsgraad en daarmee ook potentieel off grid als een proces waar je naar toe moet werken als daar interesse naar is. En dat proces bestaat uit meer dan alleen opwek en opslag.
Als zelfvoorzienendheid belangrijk is, dan heb je aan extra PV eigenlijk helemaal niks, kun je misschien een extra weekje in voorjaar en najaar overleven, de 3 wintermaanden ga je niet redden.
Ik denk dat een windturbine juist kan bijdragen aan (bijna) off-grid.
Als die bij windkracht 3 1kW opwerkt en bij windkracht 4-6 2kW ben je al een heel eind verder om je verbruik te dekken, ook weer gekoppeld aan batterij.
Zit wat betreft investering en zelfredzaamheid tussen PV en H2.

Niet dat ik denk dat het nu een realistische optie is voor veel mensen, maar datzelfde heb ik bij een grote batterij.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-11 10:17
Franciesco schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:17:
[...]

Voor het milieu, lees fijnstof, niet zo best, maar wel voor zelfvoorziening.

Een maat van mij heeft een bungalow op een percel van 2000m2, daarop groeien meer dan 100 dennen en elk jaar moet hij er wel 2-4 tussenuit halen. Daar stookt hij in de winter de woning warm mee, en dat haalt je energiebehoefte in de winter wel naar beneden. En het is in kringloop met zijn eigen tuin, dus ook wel duurzaam in het kader van dat je dit honderden jaren kan volhouden.

Vul dat aan met een tweehonderd kWh per maand voor licht en entertainment. Met een 60 kWh opslag ben je een goed eind op weg in elk geval, als je een dag of 3-5 per maand enige vorm van zonnig weer hebt .

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:36:
[...]

Als zelfvoorzienendheid belangrijk is, dan heb je aan extra PV eigenlijk helemaal niks, kun je misschien een extra weekje in voorjaar en najaar overleven, de 3 wintermaanden ga je niet redden.
Ik denk dat een windturbine juist kan bijdragen aan (bijna) off-grid.
Als die bij windkracht 3 1kW opwerkt en bij windkracht 4-6 2kW ben je al een heel eind verder om je verbruik te dekken, ook weer gekoppeld aan batterij.
Zit wat betreft investering en zelfredzaamheid tussen PV en H2.

Niet dat ik denk dat het nu een realistische optie is voor veel mensen, maar datzelfde heb ik bij een grote batterij.
En welke windmolen geeft inderdaad 2 kW in stadse omstandigheden waar de limiet ook op de hoogte en grootte zit? Redelijk kansloos.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:43

de Peer

under peer review

[...]

Als die bij windkracht 3 1kW opwerkt
Dat doet hij niet. Denk dat je met 50- 100W al blij mag zijn

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:04
@mitsumark
Don't want to burst your bubble, maar kleine windmolens zijn in Nederland gewoon absoluut niet rendabel. En met klein bedoel ik die dingetjes met een doorsnede van alles onder de 2 mtr. Leuk voor hobby of om mee te spelen, maar gewoon niet echt praktisch.
Dat begint pas zo'n beetje rendabel te worden met die prive molens die je wel eens bij boerderijen ziet staan. En dan nog..... hoog kostenplaatje en onderhoud. Verdiep jezelf er maar eens echt in, dan zal je tot de zefde conclusie komen. Pak alleen de windkaart van Nederland er maar eens bij en kijk wat je in theorie op zou kunnen wekken. Vergeet ook vooral niet naar de opstart snelheid te kijken van de diverse merken en soorten. Dat hij draait in de wind wil niet zeggen dat hij ook op dat moment opbrengst heeft 🤔

[ Voor 27% gewijzigd door Doggieman op 23-11-2025 23:43 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:43
@mitsumark Kijk eens wat filmpjes van deze man https://www.youtube.com/@Domesticwindturbinereviews/videos

Een iSTA Breeze I1500 doet het wel max bij 14m/s dan zit je op harde wind. Dan heb je nog een hoge positie nodig met liefst vrij zicht en niet te veel buren in de buurt. Ze maken nogal herrie als ze sneller gaan lopen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
[...]

Voor €100,- koop je 1 kWh (extra) LFP accu's, als je al een redelijke accu hebt staan, dan heb je 1 kWh extra stroom beschikbaar voor die drie maanden.

Voor €100,- koop je ook ca. 300Wp aan zonnepanelen (incl. toebehoren), dat levert bij een goede ligging 15 kWh op in die drie wintermaanden.

En als je nog wel je netaansluiting hebt met een dynamisch contract leveren die zonnepanelen de overige 9 maanden ook nog wat inkomsten.

Het is niet ideaal, maar voorlopig de beste optie die we hebben als je zoveel mogelijk zelfvoorzienend zou willen worden.

Naast je verbruik verlagen/isoleren een kleine batterij en eventueel een houtkachel (als je buiten de bebouwde kom woont).

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-11-2025 08:00 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Franciesco
Ook mijn mening zoals een paar berichten hierboven al geplaatst: een windmolen zal je nauwelijks helpen tenzij je er eentje vrij op 8 meter hoogte ofzo kan plaatsen met een diameter van meerdere meters. Maar dat is erg kostbaar (kost je zomaar tegen de €100k + onderhoud). De realistische opbrengst van kleinere windturbines zoals die van Istabreeze op iets van 6 meter hoogte heb ik ook grote twijfels over. Maar wie weet als ik van gekkigheid niet meer weet wat ik moet doen dat ik het ga proberen ;)
Maar eerst zoveel mogelijk PV. Dus daar zijn we het niet eens @mitsumark :)

De methode die ik hier Franciesco in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?" neergezet had is mijn visie om te werken aan een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad. En opwek dan dus door zoveel mogelijk PV.
En ondanks dat ik in het buitengebied woon wil ik geen houtkachel om structureel mee te moeten verwarmen. Liefst alleen door de warmtepomp.

Maar goed, ik heb niet de illusie dat ik binnen een jaar ofzo volledig off grid kan gaan hoor. Als ik jaarrond voor 90-95% zelfvoorzeining kan halen ben ik "al" tevreden.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11 20:05
HandyLumberjack schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:49:
[...]
Voor €100,- koop je ook ca. 300Wp aan zonnepanelen (incl. toebehoren), dat levert bij een goede ligging 15 kWh op in die drie wintermaanden.
Ik haalde met 12 kWp vorig jaar december 90 kWh binnen, dus die 300 Wp zou volgens mijn berekening iets van 3 kWh opleveren, geen 15 :F

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
GadgetFrank schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:28:
[...]

Ik haalde met 12 kWp vorig jaar december 90 kWh binnen, dus die 300 Wp zou volgens mijn berekening iets van 3 kWh opleveren, geen 15 :F
Ik heb het over totaal 15 kWh in drie maanden, waarvan december meestal de minste is.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:37

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Fase balancering: feit of mythe?

Ik heb een Tesla Powerwall systeem op een 3x25A net aansluiting. Ik lig overhoop met Tesla. De centrale regeleenheid (de gateway) heeft wel aansluitingen voor 3 fasen maar effectief is de software met maar 1 fase te sturen: alleen L1 heeft noodstroom en de parameter 'site laadlimiet' heeft 1 waarde en die geldt niet per fase. Het gevolg is dat bij het aansluiten van de 'vierde' Powerwall, 1 van de fasen 2 PW's aan zich heeft hangen. In de zomer werkt dat prima. In de winter wordt er in de nacht geladen van het net en dan gaat het mis. Elke PW trekt namelijk met (maximaal) 5kWh en met 2 PW's zegt de net aansluiting dus: overload en knalt de betreffende fase er uit.

Omdat de gateway zelf alleen een load balancing heeft die betrekking heeft op 1 fase ben ik op zoek naar iets dat fase balancering kan uitvoeren. Immers: als de fase(n) die maar 1 PW hebben 'klaar' zijn komt de aan hen toegewezen laadruimte ter beschikking van de fase die 2 PW's vol moet stoppen.

Ik kan een dergelijk apparaat echter niet vinden. Bestaat dat wel? Kan dit toegepast worden op apparaten (Tesla spul dus) zonder dat het direct daarmee interacteert? Heeft iemand een hint voor me?

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tenzij je handig met bent zelf software schrijven en Tesla een bruikbare API heeft is dit iets wat Tesla voor je op moet lossen.

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

jadjong schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:22:
Tenzij je handig met bent zelf software schrijven en Tesla een bruikbare API heeft is dit iets wat Tesla voor je op moet lossen.
Hmmm, dubbel nee. Ben er inmiddels achter (nog niet zo zeker van) dat de term waarop gezocht moet worden 3 fasige spanningsstabilisator is. Input 230V, output 230V, capaciteit 15kVA (3x5kW). Komt er een berg Alibaba spul voorbij maar kan er niet uit opmaken of zo'n ding nu stroom van de ene zwaar belaste fase om zet naar de minst zwaar belaste fase.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• jadjong
  • Niet online
Doe eens eentje delen.

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

• Domba
  • Laatst online: 10:07
Is een spannings stabilisator (variabele aftakspanningsregeling) voor 220V, het verschuift geen vermogen naar een andere fase als dat de bedoeling is.
Boven op de transformator zijn de koperwikkelingen blank en vlak (waar stofdoek overgaat), waar over een koolbostel loopt aangestuurd door een servomotor voor de juiste spanning.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• jadjong
  • Niet online
Dat is een moo stukje ChatGPT met tenenkrommende vertaling waar ze bij Dell.nl jaloers op zijn. :P

Grofweg heb je twee soorten spanningsstabilisatie.
- eentje waarbij iedere fase apart gebufferd wordt en de uitgaande kant vast zit aan de ingaande kant.
- eentje waarbij alle fases gebufferd worden in dezelfde accu waarna er opnieuw 230/400V wisselspanning van gemaakt wordt. (Meestal een online UPS)

Alleen de laatste is in staat om vermogen van de ene fase uit te smeren over de andere twee fases en zal dit doen met een flinke hoeveelheid verlies in de vorm van warmte. Meer warmte dan een 1:1 stabilisator.

Hier heb ik een omvormer met acu hangen die kan wat jij wilt, maar het is allesbehalve efficient en heeft zo zijn beperkingen.
Met die functie aan en bijvoorbeeld een 2kW waterkoker op fase 1 gaat de omvormer 666W per fase uit het net trekken. Op fase 1 wordt de stroom direct doorgegeven aan het apparaat. Op fase twee en drie wordt de afgenomen stroom uit het net omgezet naar 48V gelijkspanning en daarna weer op fase een geïnjecteerd. Alleen gaat dit met iets van 75% efficiëntie afhankelijk van het gevraagde vermogen.

Uiteindelijke netafname om 2000W te gebruiken is dan:
666W
888W
888W
Totaal 2442W.

Dit wil je niet dagelijks doen met 5kW onbalans.

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-11 19:32
Ferroamp energy hub kan dit waarschijnlijk voor je regelen. Die heeft fase balancering ingebouwd.
Maar is prijzig en feitelijk het hart van je hele energie systeem.

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Skipper_NH schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:17:
Ferroamp energy hub kan dit waarschijnlijk voor je regelen. Die heeft fase balancering ingebouwd.
Maar is prijzig en feitelijk het hart van je hele energie systeem.
Ik zie/lees het, maar dit is inderdaad een vervanging van het geheel wat er nu staat. Beetje begrotelijk gezien het feit dat 'niemand' mijn Powerwalls nog zal willen hebben (productie stopte 11/2024, nu levert men de Powerwall 3 die niet backwards compatible is, goed bezig!)

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

jadjong schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:06:
Hier heb ik een omvormer met accu hangen die kan wat jij wilt, maar het is allesbehalve efficiënt en heeft zo zijn beperkingen.
Met die functie aan en bijvoorbeeld een 2kW waterkoker op fase 1 gaat de omvormer 666W per fase uit het net trekken. Op fase 1 wordt de stroom direct doorgegeven aan het apparaat. Op fase twee en drie wordt de afgenomen stroom uit het net omgezet naar 48V gelijkspanning en daarna weer op fase een geïnjecteerd. Alleen gaat dit met iets van 75% efficiëntie afhankelijk van het gevraagde vermogen.

Uiteindelijke netafname om 2000W te gebruiken is dan:
666W
888W
888W
Totaal 2442W.

Dit wil je niet dagelijks doen met 5kW onbalans.
Eens als ik je uitleg zo lees. Maar dan blijft er dus wel een probleem dat er geen load balancing per fase aanwezig is, alleen op de gehele afname en dat zorgt voor overloads als de fase met de kleinst laad opdracht klaar is. De SoH van de diverse PW's is niet gelijk (loopt van 80% tot 107%) en als er maar genoeg ontladen is uit het gehele systeem zal er een verschil zijn in het moment dat het laden per PW klaar is.

Ja, de eenvoudigste oplossing is de site laadlimiet (effectief de load balancer) op 5kW te zetten maar met 4 of 5 PW's loopt de laadtijd dan bijna de nacht uit. Verbruik van het huis is in de rond 0 temps en met een 'was'dag (wassen/drogen) zonder zon zomaar 30kW (zoals afgelopen zondag).

• Domba
  • Laatst online: 10:07
@Judge Ming Heb je geen mogelijkheid om de PW, elk apart te plannen voor laden?
Dat 3 stuks elk eerst met 5kw laadt en 2,5-3 uur later de 4e PW.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Domba schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:14:
@Judge Ming Heb je geen mogelijkheid om de PW, elk apart te plannen voor laden?
Dat 3 stuks elk eerst met 5kw laadt en 2,5-3 uur later de 4e PW.
Nope. De PW's zijn überhaupt niet zelf aan te sturen. Ik kan in beperkte mate de Gateway besturen (de installateur mag/kan meer). De enige manier om jouw oplossing te implementeren is 2 Gateways ophangen. Het tijdschema van het laden zit aan het Gateway ID vast. Geen idee wat er gebeurd als er PV in moet of als het huis energie vraagt: gaan de Gateways vechten? Meerdere Gateways wordt wel gebruikt om een noodstroom voorziening op alle fasen te creëren maar dan wordt van elke Gateway alleen L1 gebruikt.

Mijn Gateway heeft de instelling 'whole home backup' wat zo veel wil zeggen dat alles qua aansluitingen (incl. PV) achter de Gateway zit en dat L1 als noodstroom functioneert. Bij de andere optie (single phase nog iets) is er geen noodstroom op L1 en kan je energievragers buiten de gateway om direct van het net laten trekken. Een beetje wassen neus dit onderscheid want je kunt altijd iets buiten de Gateway om regelen: ik heb een A-B selectorswitch waar de auto en BUH van de WP achter zitten zodat die niet uit de accu trekken als ik dat niet wil.

Momenteel onderzoek ik de optie om de 'vierde' PW uit het zicht van de Gateway te krijgen. Dan blijven er 3 die elk met 5kW kunnen laden.
- Optie 1, schakelaar van de PW op 'off'; resulteerde in een foutmelding en de Gateway staakte het voorzien van het huis van energie uit de (resterende) PW's, alles energie kwam uit het net,.
- Optie 2, fysiek de 230V stekker van de PW er uit. Zelfde resultaat als bij optie 1.
- Optie 3, signaal kabel van de PW er uit trekken (en de terminal van de daisy chain 1 PW opschuiven), in progress ;)

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste