Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:59
ArPi75 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:25:
[...]

Prima beredenering, maar ik merk dat je je vaak negatief uit laat over thuisaccu's en dat voor jou het allerbelangrijkste is om een dergelijke investering in max. 5 jaar terug te verdienen. Niets mis mee, maar voor anderen zijn er meer (of compleet andere) argumenten om een thuisaccu te overwegen.

Niemand hier heeft een glazen bol, dus wat er allemaal nog gaat gebeuren op energiegebied is gissen, maar als ik alle investeringen die ik gedaan heb in de afgelopen 25 jaar allemaal in 5 jaar had moeten terugverdienen, dan had ik nu in een slecht geïsoleerd eind jaren 70 huis gewoond zonder zonnepanelen en met een flinke energierekening (gas + electra). Wel veel geld op de bank gehad, maar dan had ik daar ook vermogensbelasting over moeten betalen.

Dit jaar gaat zoals het er nu naar uitziet het tweede jaar worden dat wij netto (net) onder de 0 euro totale energiekosten per jaar uit gaan komen. Mocht het ons in de toekomst financieel gaan tegenvallen door welke reden dan ook, dan is het fijn om lage lasten te hebben (hypotheek is ook al grotendeels afgelost en dus ook daar geen grote maandlast). In zo'n situatie zou de accu wel eens het verschil kunnen maken tussen een mager belegde boterham met een glas water of een goed belegde boterham met een glas melk.

Ik mag me gelukkig prijzen dat we ons de afgelopen jaren al deze uitgaven hebben kunnen veroorloven en besef dat wij daarmee in een luxe-situatie leven, maar ik ben blij dat ik een grote accu heb waarmee ik altijd minimaal 5 uur netuitval op kan vangen en van het late voorjaar tot de vroege herfst zelfs enkele maanden lang. Terugverdienen van de accu was voor ons in elk geval niet één van de redenen om tot deze aanschaf over te gaan, maar de thuisaccu lijkt voor mij (ons huishouden) toch al erg interessant.
Tja als je geld zat hebt en tvt niet relevant is dat prima maar je betaald geen 0 euro per maand natuurlijk. Dat is een illusie. (Als je nu dus een accu koppt om geen boete te betalen en te kunnen blijven "salderen") Mensen zeggen ook dat ik geluk heb dat ik al jaren maar 40 a 50 euro per maand aan stroom betaal en daardoor kan sparen maar ze vergeten de 4k die ik vooraf betaald heb en nog lang niet terug verdiend ga hebben.

En panelen zijn wat anders als een accu. Een accu heeft gewoon een veel hogere failure rate en slijtage en de garantie vooral bij chinese merken en onbekende resellers is gewoon twijfelachtig. Als zeg de marstek een LG of aeg of Samsung was geweest kan je makkelijk een bedrijf aan 10 jaar houden want die bedrijven bestaan dan nog wel maar het zou mij niets verbazen als binnen 5 jaar marstek van de aardbodem verdwenen is. Vandaar dat ik zeer conservatief ben voor de terugverdientijd en de waarde van de garantietermijn van kleine merken.

Ik zou het ook kunnen betalen maar ik ben gewoon gek als ik het doe omdat ik mezelf bedonder. Onder de streep ben ik vooralsnog gewoon duurder uit.
De wereld moet echt drastisch veranderen wil ik een accu om andere redenen aanschaffen.

En laten we eerlijk zijn de meeste van ons zijn hier om geld te besparen niet omdat het zogenaamd groen en goed is. Dan kunnen de meeste mensen veel andere dingen doen de beter zijn voor de natuur enz.

• computerjunky
  • Laatst online: 17:59
Ersus schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:31:

Wij investeerden 27k in de accu of thuisbatterij of cellen of pakketten of hoe je het ook wilt noemen. 13k in de zonnepanelen met constructie en omvormer.
Dang dat is met mijn energie rekening 38 jaar aan energie verbruikt mer 2025 prijzen. Maarja dat toont dan ook maar weer aan hoe groter je dak en hoe hoger je verbruik hoe meer je kan besparen. Ik heb simpelweg de ruimte niet eens om voor 13k aan panelen te plaatsen. Zelfs als ik de ruin vol leg kom ik daar niet aan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:47
HandyLumberjack schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:15:
[...]

Het is natuurlijk wel een illusie om te denken dat op 1-1-2027 wel duidelijk is hoe het financiële plaatje eruit ziet.

Onderschat niet dat uitzoeken wat je wilt, aanschaf en eventueel de benodigde aanpassingen maken nog best wat tijd kunnen kosten.

Als ik een goede aanbieding tegenkom, maak ik er gebruik van. Ookal staat de thuisbatterij dan grotendeels standby tot Q4 2026.
Daarom zitten we in dit topic natuurlijk.
Als het echt een gamechanger is staat er binnen een paar dagen een stekkeraccu. Heb je een installateur nodig zal er tzt wel maanden wachttijd op zitten, dat risico neem ik dan maar voor lief.
Liever niet investeren, dan teveel wat mij betreft.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Met de toenmalige 5kWh Sessy ervaring is het in het huidige huis gedurende 2025 gegroeid naar de 214kWh opslag en uitgebreide PV, vooral om mee te kunnen bewegen met de groeiende energiebehoefte en de politieke wispelturigheid.

Wellicht hadden we met alleen PV en een vast contract al veel te winnen en de investering van de batterij uit kunnen stellen, dat wil ik ook niet (volledig) betwisten.

Natuurlijk stem je de opslagbehoefte af op je wensen.
En postsalderen is PV en Opslag uiteindelijk als één systeem te zien dat met een EMS je verbruikers kan gaan regelen en voorzien.

Ik zie het inmiddels vanuit mijn visie zo, als ik een systeem neem dat de volledige energie behoefte en vermogens bandbreedte afdekt en daarmee het comfort tegen aardig lagere maandlasten kan behouden en zelfs het comfort kan verhogen, ik dit als een goede investering waarneem. Op moment van schrijven €72,87 / 839,02kWh = €0,0869/kWh all-in voor december actueel.

De grote van de opslag in de zin van aantal packs zorgt voor een gezonde C rate bij vollast laden en ontladen en het hogere beschikbare vermogen zorgt ervoor dat het systeem niet constant op zijn tenen loopt en daarmee de efficiëntie naar beneden trekt, maar de mogelijkheid is er wel.

Vanaf het dak komt (zonder de uitbreiding) max in piek ca 21kW waarvan 15kW AC en 6kW DC, dan kan er bovenop nog eens max 18-20kW uit het net geladen worden. Rond de max 790A wordt verdeeld over 7 packs, a 113A per Pack om de 4256Ah te vullen in 5/6 uur.

Maar dan is de boel op zijn tenen aan het rennen, een situatie die misschien alleen nog komend jaar voor zal komen. In 5 a 6 uur de batterijen vol krijgen, met zon en laag nettarief, maakt het interessant om de lading daarna te kunnen dumpen tegen een aardig tarief maar ook voor eigen verbruik. Misschien lukt het om de 2026 schatting te overtreffen.

Op dit moment loopt er vaak maar ca 24kW vermogen tijdens injectie, 21kW gaat het net op en het overige deel naar de eigen behoefte. Ontladen zou dan theoretisch op 9/10 uur mogelijk zijn om epex handel nog als extra mee te nemen zolang het nog kan met de zomer 2026 nog dagelijks een +200kWh en de zomer 2027 dagelijks 100kWh met alleen tijdverschoven pv injectie.

Hypothetisch: de E-Transit wordt dagelijks na werktijd geladen, dat is in mijn geval meestal pas na de klok van 19 a 20 uur. Dan kan dat vanuit de opslag met gemak meegenomen worden, vooral in de zomer en dan in de winter zal nog moeten blijken of het zin heeft met de nieuwe nettarieven en de nodige omzettingsverliezen.

De twee andere huishoudens rekenen naar een x tarief af en krijgen daar maandelijks automatisch een factuur voor.

Misschien dat het dan toch nog een aardig nuttige investering wordt?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:40
mitsumark schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:31:
[...]
Daarom zitten we in dit topic natuurlijk.
Als het echt een gamechanger is staat er binnen een paar dagen een stekkeraccu. Heb je een installateur nodig zal er tzt wel maanden wachttijd op zitten, dat risico neem ik dan maar voor lief.
Liever niet investeren, dan teveel wat mij betreft.
Het is inderdaad geen gamechanger, en ik verwacht ook niet dat het de komende jaren dat wel gaat worden.

Maar een goedkope/kleine thuisbatterij heeft in MIJN situatie een acceptabele terugverdientijd. Dus ik zie geen reden om een bescheiden bedrag te investeren.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:29:
[...]

Het is inderdaad geen gamechanger, en ik verwacht ook niet dat het de komende jaren dat wel gaat worden.

Maar een goedkope/kleine thuisbatterij heeft in MIJN situatie een acceptabele terugverdientijd. Dus ik zie geen reden om een bescheiden bedrag te investeren.
Klopt Inderdaad als je het zo bekijkt gaat een kleine (stekker) batterij geen gamechanger zijn en ik denk dat als je idd onbescheiden investeert je dit zeker wat oplevert, al is het meer comfort dat met de toename van de eigen leeftijd ook al aangenaam is.

De energienota gaat hoe dan ook stijgen. De zomerse overproductie gaat niets meer waard zijn en het wintergat voor het overgrote deel van pv bezitters niet opvullen.

Zie het als clipping zoals omvormers doen wanneer er meer opwek is dan dat er verwerkt kan worden. Dit gaat nu dan niet verloren maar stroomt je batterij in, maar alleen dat deel dat je kleine batterij kan opslaan, alleen voor eigen gebruik. De rest gaat vermoedelijk het net op tenzij het je netto kosten oplevert dan ga je vanzelf wel meer clippen.

De overtollige opwek die je winterverbruik compenseerde is verdwenen. Daar gaat de stijging vandaan komen, net in die maanden dat je meer elektriciteit gaat verbruiken is er geen vangnet. De zon staat laag en de batterij is te klein om zinvol met tarieven te jongleren, die ook nog ietsje hoger zijn tijdens de ‘donkere dagen’

Het creatieve gebruik van een installatie van omvang kan nu nog inkomsten genereren die het winterverbruik goed kan compenseren. En daarin ligt het ‘gamechanger’ effect, niet in die 5 of 15kWh die je de zomer door helpt.

Tuurlijk je eigenverbruik zal stijgen en de stijging van de energiekosten wat dempen maar die winterzon komt hoe dan ook ieders kant op.

De Balans Energie deelnemers willen daar al handig op in spelen door mee te doen en te hopen op AFRR toegang. Daarmee kan eventueel je energienota ook lucratief verlaagd worden, en dat zijn ook zeker geen stekkerbatterijen.

In MIJN geval handel ik NU en profiteer NU van de opbrengsten en doe de nodige ervaring op en hou vooral de EMS ontwikkeling in de gaten die straks de lucratieve dans moet gaan uitvoeren, automatisch wel te verstaan.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• HandyLumberjack
Ersus schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:36:
[...]

Klopt Inderdaad als je het zo bekijkt gaat een kleine (stekker) batterij geen gamechanger zijn en ik denk dat als je idd onbescheiden investeert je dit zeker wat oplevert, al is het meer comfort dat met de toename van de eigen leeftijd ook al aangenaam is.

De energienota gaat hoe dan ook stijgen. De zomerse overproductie gaat niets meer waard zijn en het wintergat voor het overgrote deel van pv bezitters niet opvullen.

Zie het als clipping zoals omvormers doen wanneer er meer opwek is dan dat er verwerkt kan worden. Dit gaat nu dan niet verloren maar stroomt je batterij in, maar alleen dat deel dat je kleine batterij kan opslaan, alleen voor eigen gebruik. De rest gaat vermoedelijk het net op tenzij het je netto kosten oplevert dan ga je vanzelf wel meer clippen.

De overtollige opwek die je winterverbruik compenseerde is verdwenen. Daar gaat de stijging vandaan komen, net in die maanden dat je meer elektriciteit gaat verbruiken is er geen vangnet. De zon staat laag en de batterij is te klein om zinvol met tarieven te jongleren, die ook nog ietsje hoger zijn tijdens de ‘donkere dagen’

Het creatieve gebruik van een installatie van omvang kan nu nog inkomsten genereren die het winterverbruik goed kan compenseren. En daarin ligt het ‘gamechanger’ effect, niet in die 5 of 15kWh die je de zomer door helpt.

Tuurlijk je eigenverbruik zal stijgen en de stijging van de energiekosten wat dempen maar die winterzon komt hoe dan ook ieders kant op.

De Balans Energie deelnemers willen daar al handig op in spelen door mee te doen en te hopen op AFRR toegang. Daarmee kan eventueel je energienota ook lucratief verlaagd worden, en dat zijn ook zeker geen stekkerbatterijen.

In MIJN geval handel ik NU en profiteer NU van de opbrengsten en doe de nodige ervaring op en hou vooral de EMS ontwikkeling in de gaten die straks de lucratieve dans moet gaan uitvoeren, automatisch wel te verstaan.
Mijn energieverbruik is laag en ik heb een flink overschot qua productie, dus met een kleine thuisbatterij ben ik al redelijk beschermt tegen stijgende kosten (ook in de winter) en de besparingen daarvan zijn relatief zeker.

Vanaf 2027 zou ik een extra investering vooral terug moeten verdienen met handelen, en door afschaffing salderingsregeling is dat dan in de praktijk redelijk beperkt tot 1) in de winter je verbruik op een ander moment inkopen en 2) in de zomer je zonnestroom op een later moment verkopen.

Aangezien ik in de winter weinig hoef in te kopen gaat dat me nauwelijks iets opleveren.

Dan rest enkel het in de zomer tegen een gunstigere prijs verkopen van mijn zonnestroom. En ik denk niet dat dat alleen voldoende gaat zijn om de investering in een grotere batterij terug te verdienen.

En achteraf zullen we pas weten of dat inderdaad klopt.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:11

..Christiaan..

..zwll..

Ik voorspel dat in de winter de tarieven echt niet spectaculair in prijs zakken op bepaalde momenten. Ik zit bij zonneplan maar de afgelopen maand erg weinig verschil in prijs. Met kerst wel veel zon in de verwachting. Dat zal de accu's nog wel een beetje kunnen helpen.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:57
Ik zou de vraag van het topic:

"Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

willen uitbreiden naar: Is een thuisaccu in de toekomst ook interressant als je geen zonnepanelen hebt?

Je kunt dan in de zomer bijna altijd inkopen tegen zeer lage prijzen, en in de winter kun je de pieken vermijden..

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:14:
[...]

Mijn energieverbruik is laag en ik heb een flink overschot qua productie, dus met een kleine thuisbatterij ben ik al redelijk beschermt tegen stijgende kosten (ook in de winter) en de besparingen daarvan zijn relatief zeker.

Vanaf 2027 zou ik een extra investering vooral terug moeten verdienen met handelen, en door afschaffing salderingsregeling is dat dan in de praktijk redelijk beperkt tot 1) in de winter je verbruik op een ander moment inkopen en 2) in de zomer je zonnestroom op een later moment verkopen.

Aangezien ik in de winter weinig hoef in te kopen gaat dat me nauwelijks iets opleveren.

Dan rest enkel het in de zomer tegen een gunstigere prijs verkopen van mijn zonnestroom. En ik denk niet dat dat alleen voldoende gaat zijn om de investering in een grotere batterij terug te verdienen.

En achteraf zullen we pas weten of dat inderdaad klopt.
In jouw specifieke geval is het ook zeker goed om te kijken wat je winterpiek aan opwek wat je over hebt. Maar dat is het net, wie heeft plaats voor 144 panelen?
Dan is een discussie over een batterij of die interessant is volledig overbodig, je bent toch immers voorzien.

Maar de discussie wordt hier vaak gestuurd alsof het allemaal geen drol uitmaakt en iedere batterij groter dan iets met een stekker niet terug te verdienen is.

Het is nu eenmaal volledig parameter afhankelijk. En niet pauschal in te vullen voor wie dan ook.

Feit is dat het zomeroverschot het wintergat niet meer gaat opvullen voor diegene die niet voldoende PV heeft liggen die de basislast in de donkere maanden kan opvangen. Een kleine stekker batterij gaat dat zeker niet oplossen omdat het extra verdien potentieel niet aanwezig is.

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:41

Tao

DPC DE_KOMETEN

Nog een sidenote die ik niet voorbij zie komen: met de nieuwe Energiewet in aankomst (2026??) wordt het ook mogelijk om stroom aan je buren te verkopen of te geven.
Dat is wellicht nog iets om rekening mee te houden als je stroom het net opduwt tegen een vergoeding van een kwart eurocent per kWh... Het zal m.i. opbrengstberekeningen niet merkbaar anders maken, maar het biedt wel weer wat andere voordelen volgens mij.

Diablo3

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:08
Snap niet dat dit nog een enorme discussie is. Batterijen zijn inmiddels zo goedkoop dat het al erg snel uit kan met dynamisch contract of terugleverboete.

Victron multiplus 3000 koop je voor 370 euro, raspberry erbij (50) en een accu erbij en je bent er. Accu van 5kwh voor 500, 16kwh voor 1600 of 48kwh voor 2900.

Voor minder dan 1000 euro stap je in, of 3250 euro en dan ben je meteen klaar.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:47
Tillumen schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:08:
Snap niet dat dit nog een enorme discussie is. Batterijen zijn inmiddels zo goedkoop dat het al erg snel uit kan met dynamisch contract of terugleverboete.

Victron multiplus 3000 koop je voor 370 euro, raspberry erbij (50) en een accu erbij en je bent er. Accu van 5kwh voor 500, 16kwh voor 1600 of 48kwh voor 2900.

En hoeveel bespaar je daarmee dan? De komende 10 jaar?
Prijzen zijn inderdaad lekker gedaald, maar de opbrengsten ook.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

mitsumark schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:25:
[...]

En hoeveel bespaar je daarmee dan? De komende 10 jaar?
Prijzen zijn inderdaad lekker gedaald, maar de opbrengsten ook.
Dat ligt aan de persoonlijke wensen en de parameters van je huidige verbruik en eventuele opwek.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:46

Wat is dan de teruglevertijd met zo'n dynamisch contract?
Volgens mij nog altijd behoolijk lang en dus kan het voor de meeste huishoudens nog altijd niet snel uit.
En daar is dus inderdaad de discussie over.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:16
Ersus schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:36:
[...]
"Comfort" toename? Ongeacht of ik zonnepanelen en/of een accu heb staan, als ik een stekker in het stopcontact steekt werkt het gewoon.

• Oilman

En dan heb je ingecalculeerd dat er de komende jaren hele grote commerciele accu's in gebruik worden genomen die in sommige gevallen zelfs aan het hoofdnet gekoppeld worden. Wat gaat dat effect hebben op de prijsverschillen binnen 24 uur? De RTE van een accu is tot op heden minder dan 80%, dus je hebt wel aanzienlijke spread nodig om winst te maken, als in zonne-energie eerst de accu in en dan vertraagd het net op.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Oilman schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:18:
[...]

"Comfort" toename? Ongeacht of ik zonnepanelen en/of een accu heb staan, als ik een stekker in het stopcontact steekt werkt het gewoon.
Dan heb je voor jezelf al duidelijk vastgesteld dat voor jou de thuisaccu niet interessant is.

• Oilman
Ersus schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:40:
[...]

Dan heb je voor jezelf al duidelijk vastgesteld dat voor jou de thuisaccu niet interessant is.
Die conclusie heb ik helemaal niet getrokken, sterker nog ik verwacht dat er komend jaar echt wel iets komt, alleen daar speelt "comfort" geen rol in de keuze. Op dit moment is de incentive er voor ons echter niet, tot en met oktober '26 een vast contract en i.c.m. salderen is dat een prima deal.

De business case voor een accu van tientallen kWh's krijg ik niet rond gerekend en daarmee laat ik het geld liever een andere kant op rollen.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Oilman schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:27:
[...]

Die conclusie heb ik helemaal niet getrokken, sterker nog ik verwacht dat er komend jaar echt wel iets komt, alleen daar speelt "comfort" geen rol in de keuze. Op dit moment is de incentive er voor ons echter niet, tot en met oktober '26 een vast contract en i.c.m. salderen is dat een prima deal.

De business case voor een accu van tientallen kWh's krijg ik niet rond gerekend en daarmee laat ik het geld liever een andere kant op rollen.
Dus is de thuis accu voor jouw specifieke situatie nu nog niet interessant. En gezien de door jou genoemde feiten kan ik dat begrijpen en een verstandige keuze noemen. Geld weggooien zou ik ook niet doen.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:28
JosTM schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:21:

willen uitbreiden naar: Is een thuisaccu in de toekomst ook interressant als je geen zonnepanelen hebt?

Je kunt dan in de zomer bijna altijd inkopen tegen zeer lage prijzen, en in de winter kun je de pieken vermijden..
Ik denk dat dat een beetje voorbarig is, eerst moet het met zonnepanelen gunstig zijn. Zonder panelen is de opgeslagen elektriciteit meteen al 10 cent duurder.

Even een voorbeeldje. Ik wek 3200 kWh per jaar op maar er zijn slechts 150 dagen waarop ik genoeg teruglever (6 kWh) om een 5 kWh batterij helemaal te vullen. Een plug-in batterij is niet zo efficient dus er komt bijvoorbeeld maar ongeveer 4,3 kWh weer uit. Op andere dagen zou ik dan ook laag moeten inkopen en duur moeten ontladen, maar daar heb je wel een flinke marge voor nodig omdat de batterij iets van 25% verliest. Als de stroom 's avonds 24 cent is en 's nachts 18 dan win je er nog niets mee. Al met al vraag ik me af of het in totaal wel 200 euro per jaar zou besparen.

• Stefannn
  • Laatst online: 22:56
Sendak239 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat dat een beetje voorbarig is, eerst moet het met zonnepanelen gunstig zijn. Zonder panelen is de opgeslagen elektriciteit meteen al 10 cent duurder.

Even een voorbeeldje. Ik wek 3200 kWh per jaar op maar er zijn slechts 150 dagen waarop ik genoeg teruglever (6 kWh) om een 5 kWh batterij helemaal te vullen. Een plug-in batterij is niet zo efficient dus er komt bijvoorbeeld maar ongeveer 4,3 kWh weer uit. Op andere dagen zou ik dan ook laag moeten inkopen en duur moeten ontladen, maar daar heb je wel een flinke marge voor nodig omdat de batterij iets van 25% verliest. Als de stroom 's avonds 24 cent is en 's nachts 18 dan win je er nog niets mee. Al met al vraag ik me af of het in totaal wel 200 euro per jaar zou besparen.
En dat is exact de usecase die waarschijnlijk voor "de gemiddelde mens" zal gelden.
Een stekkerbatterij van 4 a 5kWh capaciteit en 800W vermogen.
Genoeg om overdag gevangen kWh snachts te consumeren.
De prijs van dit soort stekkerbatterijen zwabbert al wat rond de 1000euro.
Besparing tussen de 100 en 200euro geeft dan een terugverdientijd van 5 a 10 jaar.
Iedereen mag er het zijne van denken maar met dan ook nog in het achterhoofd dat de netbeheer tarieven dynamische gaan worden vind ik dit "niet slecht".

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Domba
  • Registratie: Januari 2005

Dat kun je pas echt nadat de methodiek voor dynamische nettarieven duidelijk is wat aan rekenen, waarvan de bedoeling is om die 2028 in te voeren.
Er zijn voorlopige indicatie tarieven met 16ct verschil tussen 9-17 en 17-21 uur.
De bedoeling is dat flexibele verbruikers als EV en thuisaccu tussen 0-6 uur gaan laden, maar ergens moet die opwek vandaan komen (voornamelijk in de winter). Het zal lastig zijn wat energieleveranciers voor vast/variabel nog bedenken, voor dynamisch kan blok 9-17u mogelijk gunstiger worden voor nov-mrt, marktprijs + nettarief om thuisaccu te laden
Voor apr-okt is het laagste nettarief van 9-17u met tot nu toe steeds 0ct/kWh
Met verschuiven van transportkosten naar de kWh-prijs, zijn capaciteitskosten 3x25A t/m 3x80A bijna gelijk met de huidige methodiek, hoe dat voor de nieuwe wordt is nog helemaal niets bekend.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Oilman schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:27:
[...]
alleen daar speelt "comfort" geen rol in de keuze.
Sterker nog, Comfort was een bijzondere bijzaak die zich ontwikkelde door de thuisaccu. Mooi meegenomen dachten mijn wederhelft en ik.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Ersus schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:52:
[...]

Sterker nog, Comfort was een bijzondere bijzaak die zich ontwikkelde door de thuisaccu. Mooi meegenomen dachten mijn wederhelft en ik.
Maar wat versta ja onder comfort dan? Want ik kan wel een accu kopen, maar daar krijg ik geen betere/mooiere electriciteit door. Dus over wat voor soort comfort heb je het dan?

[removed]

• Domba
Tao schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:01:
Nog een sidenote die ik niet voorbij zie komen: met de nieuwe Energiewet in aankomst (2026??) wordt het ook mogelijk om stroom aan je buren te verkopen of te geven.
Dat is wellicht nog iets om rekening mee te houden als je stroom het net opduwt tegen een vergoeding van een kwart eurocent per kWh... Het zal m.i. opbrengstberekeningen niet merkbaar anders maken, maar het biedt wel weer wat andere voordelen volgens mij.
Wat in de energiewet nu zit is peer to peer vorm met commerciele partij ertussen.
Zuider buren hebben dat al langer en komt nauwelijks van de grond, door de kosten die commerciele partij rekent

Er is een wetsvoorstel voor energiedelen, zonder commerciele tussenpartij, waarbij je een percentage van je teruglevering deelt en volgens EU-richtlijn half 2026 dient opgenomen te zijn in de wetgeving.
Hoe makkelijk dat wordt is afwachten tot het door beide kamers is en met het energiebesluit.
Het energiebesluit schrapt namelijk een aantal mogelijkheden om het met 1 slimme meter te doen en heb je een SAP 2e meter nodig voor bepaalde vormen van teruglevering

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• HandyLumberjack

Het is misschien een beetje flauw, maar....

Als je geen zonnepanelen hebt is het vooral interessant om een stekkeraccu te kopen met 4 MPPT ingangen te kopen en dan 4 zonnepanelen aansluiten welke je op je tuinhuis/balkon/schutting monteert.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:11

..Christiaan..

..zwll..

redwing schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:59:
[...]

Maar wat versta ja onder comfort dan? Want ik kan wel een accu kopen, maar daar krijg ik geen betere/mooiere electriciteit door. Dus over wat voor soort comfort heb je het dan?
Aanname: Het zit toch lekkerder met 19 graden in huis in de wetenschap dat het je eigen opgewekte stroom is.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:28
..Christiaan.. schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:20:
[...]

Aanname: Het zit toch lekkerder met 19 graden in huis in de wetenschap dat het je eigen opgewekte stroom is.
Brrrr 19 graden.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

2 soorten comfort die ik zo zie:
- toch deels financieel van aard, maar als je op dynamisch zit, kun je de pieken wegvlakken. Dit geeft comfort, want je hoeft je "domme" apparaten niet slim te maken en er niet over na te denken of je de was nu of straks moet doen.
- licht en warmte bij stroomuitval (indien je een offgridoptie neemt)

De tweede is een scenario die in NL niet zo speelt, maar slechts iets verder naar het oosten (bijv CZ) wel. Meestal ook door grondbewegingen en verouderde/slechte kabels in de grond in bergachtig gebied.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Domba schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:06:
[...]

Wat in de energiewet nu zit is peer to peer vorm met commerciele partij ertussen.
Zuider buren hebben dat al langer en komt nauwelijks van de grond, door de kosten die commerciele partij rekent

Er is een wetsvoorstel voor energiedelen, zonder commerciele tussenpartij, waarbij je een percentage van je teruglevering deelt en volgens EU-richtlijn half 2026 dient opgenomen te zijn in de wetgeving.
Hoe makkelijk dat wordt is afwachten tot het door beide kamers is en met het energiebesluit.
Het energiebesluit schrapt namelijk een aantal mogelijkheden om het met 1 slimme meter te doen en heb je een SAP 2e meter nodig voor bepaalde vormen van teruglevering
In het blaadje van Vereniging Eigen Huis, stonden nog wel meer zaken waarop dit energiedelen nog niet zomaar logisch is in NL van de grond komt. https://www.eigenhuis.nl/...gierekening/energie-delen
onder het huidige januari 2026 voorstel zaten onder andere: integratie van verschillende leveranciers, maar dan moet elke leverancier daar wel iets voor regelen en dus meedoen, en de afgesproken hoeveelheid versus de daadwerkelijk afgenomen hoeveelheid. Beide was slecht uitgewerkt en komt op zijn snelst in het aangepaste versie van half 2026.

Ik verwacht dat de lokale energie cooperaties hier ook op gaan inspringen.

• redwing
..Christiaan.. schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:20:
[...]

Comfort is voor mij iets tastbaars. Het kan best een fijn gevoel geven, maar dat noem ik geen comfort.
Get!em schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:37:
[...]
2 soorten comfort die ik zo zie:
- toch deels financieel van aard, maar als je op dynamisch zit, kun je de pieken wegvlakken. Dit geeft comfort, want je hoeft je "domme" apparaten niet slim te maken en er niet over na te denken of je de was nu of straks moet doen.
Alleen is dat voorlopig voor de meeste mensen niet het geval. Die moeten gewoon betalen om een accu te hebben zonder dat ze hem ooit terug verdienen.
- licht en warmte bij stroomuitval (indien je een offgridoptie neemt)

De tweede is een scenario die in NL niet zo speelt, maar slechts iets verder naar het oosten (bijv CZ) wel. Meestal ook door grondbewegingen en verouderde/slechte kabels in de grond in bergachtig gebied.
Precies, hier heb je in Nederland weinig last van, en met een stekkeraccu ga je ook je huis niet lang van stroom blijven voorzien. Ook dat voordeel zie ik dus niet zo.

[removed]

• Tanuki
  • Niet online
redwing schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:18:
[...]

Comfort is voor mij iets tastbaars. Het kan best een fijn gevoel geven, maar dat noem ik geen comfort.
Op willekeurige momenten een vaatwasser, wasmachine, wasdroger, ... kunnen aanzetten, zonder te moeten denken "Dit kan ik pas over een paar uur doen, want dan is de stroom het goedkoopst" is toch zeker een van de vele comfort voordelen van een thuis accu. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• redwing
Tanuki schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:21:
[...]
Op willekeurige momenten een vaatwasser, wasmachine, wasdroger, ... kunnen aanzetten, zonder te moeten denken "Dit kan ik pas over een paar uur doen, want dan is de stroom het goedkoopst" is toch zeker een van de vele comfort voordelen van een thuis accu. :)
Voorlopig moet je meer investeren dan dat het kost om die dingen gewoon aan te zetten. Dus nee, ook dat comfort zie ik niet echt. Dat valt voor mij onder het financiële stuk.

[removed]

• Tanuki
  • Niet online
redwing schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:27:
[...]

Voorlopig moet je meer investeren dan dat het kost om die dingen gewoon aan te zetten. Dus nee, ook dat comfort zie ik niet echt. Dat valt voor mij onder het financiële stuk.
Met die theorie kunnen heel veel dingen niet:
1. Zonnepanelen kosten meer qua investering dan gewoon energie gebruiken. (Maar op een termijn van x jaren zijn deze prima terug te verdienen.)
2. Een warmtepomp tov een CV ketel kost meer. (Maar op termijn moet een CV ketel ook aangeschaft/vervangen worden en kun je door de hoge gasprijs en het verliezen van het vastrecht voor gas als kostenpost toch flink besparen.)
3. Een vaatwasser aanzetten op een willekeurig moment van de dag zal op een dag zonder zon in 2027 geld gaan kosten, ook met zonnepanelen.

Door het plaatsen van zo'n accu kun je je zonnestroom (of goedkoop verkregen stroom) wèl op elk moment van de dag in je vaatwasser steken. Je zult dan wel de initiele investering moeten doen.
Maar dat kun je dan weer terugverdienen en tegelijkertijd verkrijg je er comfort mee.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• redwing
Tanuki schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:37:
[...]
1. Zonnepanelen kosten meer qua investering dan gewoon energie gebruiken. (Maar op een termijn van x jaren zijn deze prima terug te verdienen.)
Punt is juist dat een accu momenteel zelden terugverdiend kan worden tijdens de levensduur. Was dat wel het geval hadden we hier een heel kort topic gehad met als antwoord JA! Maar helaas zijn we daar voorlopig nog niet, al gaat het wel de goede kant op.
2. Een warmtepomp tov een CV ketel kost meer. (Maar op termijn moet een CV ketel ook aangeschaft/vervangen worden en kun je door de hoge gasprijs en het verliezen van het vastrecht voor gas als kostenpost toch flink besparen.)
Bij deze is het dan wel de vraag of je het ooit terug verdient. Als het een 1 op 1 vervanging is meestal wel, maar in veel huizen kun je beter eerst investeren in andere zaken.
3. Een vaatwasser aanzetten op een willekeurig moment van de dag zal op een dag zonder zon in 2027 geld gaan kosten, ook met zonnepanelen.

Door het plaatsen van zo'n accu kun je je zonnestroom (of goedkoop verkregen stroom) wèl op elk moment van de dag in je vaatwasser steken. Je zult dan wel de initiele investering moeten doen.
Maar dat kun je dan weer terugverdienen en tegelijkertijd verkrijg je er comfort mee.
Het hele punt is juist dat je dat momenteel niet terug zult verdienen. Er zijn wat uitzonderingen, maar in de meeste situaties kost een accu alleen maar geld. In 2027 wordt dat misschien anders, want dan zijn we weer ruim een jaar verder, is salderen echt weg en zullen de accu's hopelijk nog verder in prijs gedaald zijn. Maar dit topic gaat er over of het nu al interessant is.

Maar hoe dan ook blijft het een prijs-discussie en niet een comfort discussie. Want niets houdt mij tegen om die vaatwasser op elk willekeurig moment aan te zetten.

Uiteindelijk is een accu, net als zonnepanelen puur een financiële- of gevoel-discussie. Want meer of betere stroom krijg je er niet door, dat blijft gewoon 100% hetzelfde.

[removed]

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:28
Get!em schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:41:
[...]

In het blaadje van Vereniging Eigen Huis, stonden nog wel meer zaken waarop dit energiedelen nog niet zomaar logisch is in NL van de grond komt. https://www.eigenhuis.nl/...gierekening/energie-delen
Ik heb er inmiddels het een en ander over gelezen en begrijp nog steeds het nut niet zo. Vanuit de EU zal men waarschijnlijk lokale afstemming van vraag en aanbod willen stimuleren. In de praktijk komt het neer op een soort salderen denk ik, of arbitreren met een SAP. Iemand met zonnepanelen probeert een paar cent meer te krijgen dan de marktprijs door stroom aan een buurtgenoot met een vast contract te verkopen? Wat mis ik aan het nut van EnergieDelen?

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

De ‘stress’ ofwel druk veranderd van ‘wanneer is het beste moment om wat in te schakelen volgens de kosten’ naar het comfort in de zin van ‘wanneer het mij past binnen mijn leven schakel ik in wat ik nodig heb’ en de Nachtverlaging is niet meer nodig met als resultaat, een constante temperatuur in huis van ca 21.5 graden zomer en winter, en het beste is nog, het kost dan geen cent extra. De wederhelft bakt met goede zin brood, broodjes en Kuchen met een oven die overuren mag maken zonder nerveus op de klok te kijken.

Na goed, buiten dat je de thuisbatterij moet aanschaffen, waarmee je dan alles voorziet vanuit de eigen opwek, grotendeels van het jaar dan.

De donkere maanden kosten dan, met het huidige afrekensysteem, vaak nog minder dan 9ct all-in, zolang epex handel en tijdverschoven injectie mogelijk is.

De grootte van je systeem bepaald je verdiencapaciteit waarmee de donkere maanden overbrugd kunnen worden, meestal zijn dat de maanden dat je stroomverbruik hoger is.

Daarom schrijf ik ook steeds dat voor de PV bezitters met maar een aantal panelen het gat in de winter niet meer gedekt zal zijn met het zomeroverschot, en een kleine batterij alleen de zomer overbrugd omdat de verdiencapaciteit ontbreekt.

Hoeveel dat is in financiële zin moet ieder zelf nagaan aan de hand van het verbruik in de duurste maanden.

PV opwek tijdverschoven injecteren zal vooralsnog ook postsalderen wat opbrengen. Maar dan is een wat grotere batterij nodig om je overschot op te sparen om te injecteren tijdens het hoogste epex tarief.

• Domba
Tanuki schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:37:
[...]

Voor een thuisaccu zal je gewoon elk half jaar opniieuw moeten doorrekenen ( @redwing )
2026 energiewet met verdere toewijzing onbalanskosten (meer meters mogen daarvoor uitgelezen worden)
2027 einde salderen, bijmengverplichting (1-3ct/m3 plus EB verhoging ook huishoudens)
2028 voor nu geplande invoering van nettarieven en ETS 2 (13-18ct/m3)

Groengas was nog geen 300milj m3 in 2024 moet voor 2027 meer dan verdubbelen anders is de verhoging veel meer dan de paar centen per kuub en invoering is al met jaar opgeschoven, begin 2025 was het nog 2026.
(1-12-2025 is er een gewijzig wetsvoorstel richting raad van state gegaan, die ook buiten NL geproduceerd groen gas toelaat voor de bijmengverplichting. Alleen in NL geproduceerd groen gas kon niet van EU, ivm vrije goederen verkeer)

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 22-12-2025 20:15 ]

• Stefannn
Sendak239 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:28:
[...]

Ik heb er inmiddels het een en ander over gelezen en begrijp nog steeds het nut niet zo. Vanuit de EU zal men waarschijnlijk lokale afstemming van vraag en aanbod willen stimuleren. In de praktijk komt het neer op een soort salderen denk ik, of arbitreren met een SAP. Iemand met zonnepanelen probeert een paar cent meer te krijgen dan de marktprijs door stroom aan een buurtgenoot met een vast contract te verkopen? Wat mis ik aan het nut van EnergieDelen?
Ik gok....
Bedacht "omdat het toch stom is dat als de buurman energie over heeft je die niet zou mogen afnemen".
In praktijk: "doodgeboren kindje omdat het veel te complex wordt"

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
Ersus schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:49:
[...]

De ‘stress’ ofwel druk veranderd van ‘wanneer is het beste moment om wat in te schakelen volgens de kosten’ naar het comfort in de zin van ‘wanneer het mij past binnen mijn leven schakel ik in wat ik nodig heb’ en de Nachtverlaging is niet meer nodig met als resultaat, een constante temperatuur in huis van ca 21.5 graden zomer en winter, en het beste is nog, het kost dan geen cent extra. De wederhelft bakt met goede zin brood, broodjes en Kuchen met een oven die overuren mag maken zonder nerveus op de klok te kijken.

Na goed, buiten dat je de thuisbatterij moet aanschaffen, waarmee je dan alles voorziet vanuit de eigen opwek, grotendeels van het jaar dan.

De donkere maanden kosten dan, met het huidige afrekensysteem, vaak nog minder dan 9ct all-in, zolang epex handel en tijdverschoven injectie mogelijk is.

De grootte van je systeem bepaald je verdiencapaciteit waarmee de donkere maanden overbrugd kunnen worden, meestal zijn dat de maanden dat je stroomverbruik hoger is.

Daarom schrijf ik ook steeds dat voor de PV bezitters met maar een aantal panelen het gat in de winter niet meer gedekt zal zijn met het zomeroverschot, en een kleine batterij alleen de zomer overbrugd omdat de verdiencapaciteit ontbreekt.

Hoeveel dat is in financiële zin moet ieder zelf nagaan aan de hand van het verbruik in de duurste maanden.

PV opwek tijdverschoven injecteren zal vooralsnog ook postsalderen wat opbrengen. Maar dan is een wat grotere batterij nodig om je overschot op te sparen om te injecteren tijdens het hoogste epex tarief.
Eigenlijk: "de reden dat mensen een cuooker aanschaffen".
Daar kan je ook geen terugverdientijd voor berekenen.
En toch zijn ze razend populair.

(en voor de volledigheid: komt er bij mij niet in)

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Stefannn schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:05:
[...]

Eigenlijk: "de reden dat mensen een cuooker aanschaffen".
Daar kan je ook geen terugverdientijd voor berekenen.
En toch zijn ze razend populair.

(en voor de volledigheid: komt er bij mij niet in)
Dat is weer een andere strategie, dat is de strategie van PV opwek verbranden omdat je er niets meer voor terugkrijgt. Zoiets als de elektrische ‘zonneboiler’, nou lekker dan, in de winter heb je er dan twee slurpers bij gekregen.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

redwing schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:55:
[...]

Punt is juist dat een accu momenteel zelden terugverdiend kan worden tijdens de levensduur. Was dat wel het geval hadden we hier een heel kort topic gehad met als antwoord JA! Maar helaas zijn we daar voorlopig nog niet, al gaat het wel de goede kant op.

[...]

Bij deze is het dan wel de vraag of je het ooit terug verdient. Als het een 1 op 1 vervanging is meestal wel, maar in veel huizen kun je beter eerst investeren in andere zaken.

[...]

Het hele punt is juist dat je dat momenteel niet terug zult verdienen. Er zijn wat uitzonderingen, maar in de meeste situaties kost een accu alleen maar geld. In 2027 wordt dat misschien anders, want dan zijn we weer ruim een jaar verder, is salderen echt weg en zullen de accu's hopelijk nog verder in prijs gedaald zijn. Maar dit topic gaat er over of het nu al interessant is.

Maar hoe dan ook blijft het een prijs-discussie en niet een comfort discussie. Want niets houdt mij tegen om die vaatwasser op elk willekeurig moment aan te zetten.

Uiteindelijk is een accu, net als zonnepanelen puur een financiële- of gevoel-discussie. Want meer of betere stroom krijg je er niet door, dat blijft gewoon 100% hetzelfde.
Het lijkt wel of de accu bezitter zich vrijwel constant moet verdedigen op de een of andere manier.

Het topic ‘Thuisaccu: al interessant (voor mij)?’ kan ik volmondig met ja beantwoorden met voldoende argumenten en inmiddels aardige financiële beloning.

Het is en blijft maatwerk, je zult alle parameters mee moeten nemen alsook je persoonlijke wensen.

Voor de een zal het terugverdienen financieel onbelangrijk zijn maar juist wel emotioneel en praktische invulling geven met een deel financiële tegemoetkoming.

Je kan gewoon je rekening betalen, prima, maar de centen zijn weg. Met de batterij investering betaal ik helemaal niets meer aan de energierekening en betalen zij ons. De bespaarde euro’s laat ik ergens anders naar toe rollen zoals iemand het mooi omschreef.

De batterij is gedurende dit jaar pas op- en uitgebouwd en leverde ca €5250 op, volgend jaar zal vermoedelijk een stuk hoger zijn dan de geschatte €6750 op basis van de getallen dit jaar en dan met een volledig operationele setup.

Als ik dan uitga van 2025 + 2026 en neem alleen de batterij investering van 27k dan mag ik toch realistisch zijn en geschat 12k aftrekken. 15k als resterend bedrag voor een 214kWh installatie lijkt me best wel een terugverdien potentieel te leveren.

2027 mag nog steeds geïnjecteerd worden en eigen opwek tijdverschoven terugleveren zal nog aardig wat opleveren. De E-transit kan er eventueel al zijn en verzorgd worden vanuit de eigen installatie.

Last het dan in het midden uitkomen, en ons de komende 5 jaar vanaf 2027 de 3.5k stroomrekening (op basis van huidige tarieven) niet te hoeven betalen. Heb ik dan in 7 jaar totaal deze installatie terugverdiend?

Laat het 10 jaar in totaal zijn, is dat erg? Is de installatie dan versleten? Nee natuurlijk niet, de ‘10000 cycles’ zijn nog lang niet verbruikt, de batterij zal verder dienst doen voor goedkope energie maar het is en blijft altijd maatwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door Ersus op 22-12-2025 21:02 ]

• redwing
Ersus schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:49:
[...]
Nogmaals, je geeft hiermee dus 5k uit om gedurende 15 jaar 4k terug te verdienen omdat je je dan beter voelt als je geen nachtverlaging doet. Dat mag van mij best hoor, maar ik doe simpelweg niet aan nachtverlaging, zet alles aan op de momenten dat het mij uitkomt en bespaar alsnog geld tegenover jouw oplossing. Ik kan die accu daardoor met geen mogelijkheid comfort noemen.
Zoals ik hierboven al zeg, ik schaf die thuisbatterij niet aan, kan daarna alles precies hetzelfde doen als wat jij nu doet en ik houd nog geld over ook.

Punt blijft dat je momenteel wel heel goed moet handelen wil het je de accu terugverdienen. Terwijl je tegelijkertijd die investering in iets anders had kunnen stoppen wat wel een goed rendement geeft. Mijn voorkeur gaat dan ook naar dat laatste. Tegen de tijd dat een thuisaccu wel een goed rendement gaat geven (na 2027 ?) zal er hier ook best eentje komen. Maar voorlopig koop je er vooral een fijn gevoel mee, maar kost het je in de praktijk gewoon geld (en niet dat daar iets mis mee is, maar ik bekijk zoiets gewoon echt praktisch/financieel)

[removed]

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

redwing schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:00:
[...]

Nogmaals, je geeft hiermee dus 5k uit om gedurende 15 jaar 4k terug te verdienen omdat je je dan beter voelt als je geen nachtverlaging doet. Dat mag van mij best hoor, maar ik doe simpelweg niet aan nachtverlaging, zet alles aan op de momenten dat het mij uitkomt en bespaar alsnog geld tegenover jouw oplossing. Ik kan die accu daardoor met geen mogelijkheid comfort noemen.

[...]

Zoals ik hierboven al zeg, ik schaf die thuisbatterij niet aan, kan daarna alles precies hetzelfde doen als wat jij nu doet en ik houd nog geld over ook.

[...]

Punt blijft dat je momenteel wel heel goed moet handelen wil het je de accu terugverdienen. Terwijl je tegelijkertijd die investering in iets anders had kunnen stoppen wat wel een goed rendement geeft. Mijn voorkeur gaat dan ook naar dat laatste. Tegen de tijd dat een thuisaccu wel een goed rendement gaat geven (na 2027 ?) zal er hier ook best eentje komen. Maar voorlopig koop je er vooral een fijn gevoel mee, maar kost het je in de praktijk gewoon geld (en niet dat daar iets mis mee is, maar ik bekijk zoiets gewoon echt praktisch/financieel)
Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat je enkele details hebt overgeslagen. Maar goed, ieder zijn prakkie, als de geldstromen hier maar kloppen;)

Na 2027 zal het rendement juist verminderen omdat het epex verdienpotentieel weg is, dan heb ik hier al bijna de helft van de investering terug verdiend.

• redwing
Ersus schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:37:
[...]
Het lijkt wel of de accu bezitter zich vrijwel constant moet verdedigen op de een of andere manier.
Waarom? Je moet lekker doen wat je zelf goed vind. Alleen als mensen over comfort beginnen gaan mijn nekharen overeind staan. Want dan krijg je allemaal van die voordelen die uiteindelijk puur financieel zijn. Kijk hierboven, waarom moet je nachtverlaging doen als je geen accu hebt en waarom zou je apparaten op andere tijden in moeten schakelen? Dat is puur een financiële keuze.
Het topic ‘Thuisaccu: al interessant (voor mij)?’ kan ik volmondig met ja beantwoorden met voldoende argumenten en inmiddels aardige financiële beloning.

Het is en blijft maatwerk, je zult alle parameters mee moeten nemen alsook je persoonlijke wensen.

Voor de een zal het terugverdienen financieel onbelangrijk zijn maar juist wel emotioneel en praktische invulling geven met een deel financiële tegemoetkoming.

Je kan gewoon je rekening betalen, prima, maar de centen zijn weg. Met de batterij investering betaal ik helemaal niets meer aan de energierekening en betalen zij ons. De bespaarde euro’s laat ik ergens anders naar toe rollen zoals iemand het mooi omschreef.

De batterij is gedurende dit jaar pas op- en uitgebouwd en leverde ca €5250 op, volgend jaar zal vermoedelijk een stuk hoger zijn dan de geschatte €6750 op basis van de getallen dit jaar en dan met een volledig operationele setup.
Ik vraag me af hoe je aan zulke hoge bedragen komt? Met salderen ben je de grootste kosten al kwijt en als e dynamisch pakt raak je dat salderen juist kwijt en moet je het puur van de handel hebben. Ik kom met een simulatie van het afgelopen jaar op zo'n 3k winst op (vergeleken met de goedkoopste situatie met salderen).
Als ik dan uitga van 2025 + 2026 en neem alleen de batterij investering van 27k dan mag ik toch realistisch zijn en geschat 12k aftrekken. 15k als resterend bedrag voor een 214kWh installatie lijkt me best wel een terugverdien potentieel te leveren.
Ik neem aan een 21/24 kWh accu? Want met 214kWh heb je anders wel een heel goedkoop systeem kunnen kopen :P
2027 mag nog steeds geïnjecteerd worden en eigen opwek tijdverschoven terugleveren zal nog aardig wat opleveren. De E-transit kan er eventueel al zijn en verzorgd worden vanuit de eigen installatie.
Het probleem na 2027 is dat je eigenlijk niet meer kunt handelen (je betaalt dan voor van het net halen en ook voor het leveren) en dan is het dus alleen eigen opwek terugleveren, wat zeker in de zomer niet zo heel veel oplevert (je ziet de afgelopen jaren al dat de prijs omlaag ook 's nachts gaat omdat er meer opslag is welke dag/nacht opvangt.
Last het dan in het midden uitkomen, en ons de komende 5 jaar vanaf 2027 de 3.5k stroomrekening (op basis van huidige tarieven) niet te hoeven betalen. Heb ik dan in 7 jaar totaal deze installatie terugverdiend?

Laat het 10 jaar in totaal zijn, is dat erg? Is de installatie dan versleten? Nee natuurlijk niet, de ‘10000 cycles’ zijn nog lang niet verbruikt, de batterij zal verder dienst doen voor goedkope energie maar het is en blijft altijd maatwerk.
Mijn eigen simulatie, maar ook degene die ik online tegen kom, zitten allemaal rond de minimaal 15-20 jaar terugverdientijd (wat ook de levensduur is). En dan ga je dus uit van apparaten aanzetten wanneer je maar wil, oftewel je zou meer verdienen door dat wel te doen (al lever je dan dus wel comfort in ;) ). Je geld in iets anders investeren zal ook beter werken.

En nogmaals, je moet vooral doen wat je zelf goed vindt en er zijn al situaties waar je het daadwerkelijk terugverdiend. Voor het gros van de mensen is dat alleen helaas nog niet het geval. Mijn belangrijkste punt blijft echter wel dat het om een puur financiële keuze gaat en dat alle andere voordelen tussen de oren zitten. Want je krijgt geen betere stroom in je huis door een accu en ook dat apparaten aanzetten op goedkope momenten is puur een financiele keuze, er is niets dat je tegenhoudt om ze willekeurig aan te zetten.

[removed]

• redwing
Ersus schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:16:
[...]
Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat je enkele details hebt overgeslagen. Maar goed, ieder zijn prakkie, als de geldstromen hier maar kloppen;)
Dat betwijfel ik, aangezien mijn berekening overeen komen met degen die ik online van anderen ook kan vinden. Ik vergelijk alleen wel optimaal nu vs. optimaal met accu. En dat is niet dynamisch nu met dynamisch handelen met accu (vooral vanwege salderen).
Ik neem daarin trouwens niet mee dat ik een analoge meter heb en dat ik dus sowieso een lager rendement hebt omdat ik geen terugleverboetes heb.
Na 2027 zal het rendement juist verminderen omdat het epex verdienpotentieel weg is, dan heb ik hier al bijna de helft van de investering terug verdiend.
Klopt, door de extra kosten bij handelen zal het rendement van de handel zelf lager worden, ik hoop alleen dat de accuprijzen zo door blijven dalen want dan kom je al snel op een punt dat het wel weer rendabel is omdat de investering laag geworden is.

[removed]

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

redwing schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:18:
[...]

Waarom? Je moet lekker doen wat je zelf goed vind. Alleen als mensen over comfort beginnen gaan mijn nekharen overeind staan. Want dan krijg je allemaal van die voordelen die uiteindelijk puur financieel zijn. Kijk hierboven, waarom moet je nachtverlaging doen als je geen accu hebt en waarom zou je apparaten op andere tijden in moeten schakelen? Dat is puur een financiële keuze.

[...]

Ik vraag me af hoe je aan zulke hoge bedragen komt? Met salderen ben je de grootste kosten al kwijt en als e dynamisch pakt raak je dat salderen juist kwijt en moet je het puur van de handel hebben. Ik kom met een simulatie van het afgelopen jaar op zo'n 3k winst op (vergeleken met de goedkoopste situatie met salderen).

[...]

Ik neem aan een 21/24 kWh accu? Want met 214kWh heb je anders wel een heel goedkoop systeem kunnen kopen :P

[...]

Het probleem na 2027 is dat je eigenlijk niet meer kunt handelen (je betaalt dan voor van het net halen en ook voor het leveren) en dan is het dus alleen eigen opwek terugleveren, wat zeker in de zomer niet zo heel veel oplevert (je ziet de afgelopen jaren al dat de prijs omlaag ook 's nachts gaat omdat er meer opslag is welke dag/nacht opvangt.

[...]

Mijn eigen simulatie, maar ook degene die ik online tegen kom, zitten allemaal rond de minimaal 15-20 jaar terugverdientijd (wat ook de levensduur is). En dan ga je dus uit van apparaten aanzetten wanneer je maar wil, oftewel je zou meer verdienen door dat wel te doen (al lever je dan dus wel comfort in ;) ). Je geld in iets anders investeren zal ook beter werken.

En nogmaals, je moet vooral doen wat je zelf goed vindt en er zijn al situaties waar je het daadwerkelijk terugverdiend. Voor het gros van de mensen is dat alleen helaas nog niet het geval. Mijn belangrijkste punt blijft echter wel dat het om een puur financiële keuze gaat en dat alle andere voordelen tussen de oren zitten. Want je krijgt geen betere stroom in je huis door een accu en ook dat apparaten aanzetten op goedkope momenten is puur een financiele keuze, er is niets dat je tegenhoudt om ze willekeurig aan te zetten.
Ik simuleerde niets en rekende praktisch en puur vanuit ervaring. Als men uit het vak komt en kWh van kW kan onderscheiden en heel goed weet hoe vermogensstromen lopen kun je ook zonder simulatie uitzoeken hoe het werkt en wat het potentieel kan zijn.

Je zult wel de opslag capaciteit in kWh goed moeten onderscheiden van de benodigde vermogens waarmee je wil werken. Veel opslag met een laag vermogen omvormer zal potentieel minder opleveren dan een omvormer met hoog vermogen.

Soms is een ontbrekende schakel datgene dat zorgt voor een scheef beeld en uiteindelijk scheve verhoudingen wat zorgt voor verkeerd advies en dus een verlengde terugverdientijd.

Soms is het echt een slechte investering als je stroomverbruik zo laag is dat je er echt niets mee opschiet. Dan staat het niet in verhouding en krijg je wel een hele lange terugverdientijd.

De keuze naar Dynamisch had ik reeds in een eerdere post aangegeven.

Het betreft een 214kWh opslag met 38.4kW vermogen Victron omvormers die automatisch middels DESS de epex handel regelt.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

redwing schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:22:
Ik neem daarin trouwens niet mee dat ik een analoge meter heb en dat ik dus sowieso een lager rendement hebt omdat ik geen terugleverboetes heb.
Kijk je noemt belangrijke details, in dat geval loont een accu toch ook niet. Als de meter terugdraait dan is dat jouw accu, lekker laten gaan! Zelfs na 2026 saldeer je nog steeds met zo’n mooie meter:) ik ga van analoog uit in de zin van een draaischijf.

Leg gewoon wat geld aan de kant en probeer een duidelijk verbruiksprofiel op te stellen zodat je wel straks, bij een gedwongen meterwissel, meteen kan inspringen met een passend systeem.

[ Voor 16% gewijzigd door Ersus op 22-12-2025 21:40 ]

• Domba
redwing schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:18:

Misschien moet je de uitgangspunten voor die simulatie nog eens goed tegenlicht houden en wat je vergeten bent ook mee te nemen, als je op 15-20jaar uitkomt.
Een Victron net als mijn Deye hybride zijn vrij uit te breiden hybride systemen met accumodules die <150 euro/kWh opslag kosten.

Ik doe veel minder aan EPEX handel dan @Ersus, bij mij ligt het meer op uitgestelde teruglevering en meeste maanden van jaar is mijn gem. prijs teruglevering (over hele jaar 32,4ct/kWh) al hoger dan de EB die ik in 2027 niet meer kan salderen.
Bij mij is ~75% teruglevering van de afname (2025) al goed voor een negatieve jaarrekening en terugverdientijd van 5-7 jaar waarbij ik al vanaf 2022 onderweg ben.

• redwing
Ersus schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:32:
[...]
Ik simuleerde niets en rekende praktisch en puur vanuit ervaring. Als men uit het vak komt en kWh van kW kan onderscheiden en heel goed weet hoe vermogensstromen lopen kun je ook zonder simulatie uitzoeken hoe het werkt en wat het potentieel kan zijn.
Uiteindelijk is dat natuurlijk het zelfde want de simulatie is niets meer dan de daadwerkelijke getallen pakken en daarmee rekenen. Dat kan inderdaad ook zonder simulatie, maar zal uiteindelijk weinig uitmaken.
Je zult wel de opslag capaciteit in kWh goed moeten onderscheiden van de benodigde vermogens waarmee je wil werken. Veel opslag met een laag vermogen omvormer zal potentieel minder opleveren dan een omvormer met hoog vermogen.
Dat lijkt me logisch.
Soms is een ontbrekende schakel datgene dat zorgt voor een scheef beeld en uiteindelijk scheve verhoudingen wat zorgt voor verkeerd advies en dus een verlengde terugverdientijd.

Soms is het echt een slechte investering als je stroomverbruik zo laag is dat je er echt niets mee opschiet. Dan staat het niet in verhouding en krijg je wel een hele lange terugverdientijd.

De keuze naar Dynamisch had ik reeds in een eerdere post aangegeven.

Het betreft een 214kWh opslag met 38.4kW vermogen Victron omvormers die automatisch middels DESS de epex handel regelt.
Ok, maar dan vraag ik me af hoe je die voor zo'n prijs kunt krijgen. Zo'n accu voor 27k verdient zich inderdaad wel terug, mijn ervaring is dat die nl. al snel 50k kosten. Want met 27k kom je in de categorie waarbij ik aangaf dat de accu goedkoop genoeg is om ook met een lagere opbrengst goed break-even te kunnen draaien.

[removed]

• redwing
Ersus schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:39:
[...]
Kijk je noemt belangrijke details, in dat geval loont een accu toch ook niet. Als de meter terugdraait dan is dat jouw accu, lekker laten gaan! Zelfs na 2026 saldeer je nog steeds met zo’n mooie meter:) ik ga van analoog uit in de zin van een draaischijf.

Leg gewoon wat geld aan de kant en probeer een duidelijk verbruiksprofiel op te stellen zodat je wel straks, bij een gedwongen meterwissel, meteen kan inspringen met een passend systeem.
Daar was ik juist mee bezig, maar met de huidige getallen (en rekening houdend met een meter met gescheiden telwerken) kom ik nu nog niet aan een goede businesscase. Break-even halen wordt al lastig, laat staan er een rendement uit te halen.

[removed]

• QP33K
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:54
Ik zit naar batterijen te kijken en zie nu dat er Low voltage en high voltage batterijen bestaan!

Ik kom er even niet uit wat nu wijsheid is. Het idee wordt 14kw aan zonnepanelen en een hybride omvormer. Deze hybride omvormer moet ik nog kiezen, dus kan eentje zijn die geschikt is voor HV of LV batterijen. Ik zat te denken aan 20kwh batterij met eventueel in toekomst uitbreiden naar 40kwh. Is dan HV of LV batterij slimmer?

Ik kan overigens de batterij "gewoon" naast de omvormer plaatsen, dus kabelafstand is geen reden voor HV of LV.
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste