Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 160 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:31
paQ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

En daarom lekker links laten liggen.
1 hevig zoemende EMAT in mijn groepenkast vond ik ook meteen genoeg om de laatste te zijn.

Deze hele pingpong is onnodig.
Een beetje gerenomeerd knap merk graag, zeker als je hele woning er van afhankelijk is, en in theorie veel meer stroom dan de reguliere 3x25A aan je groepenkast kan leveren.
Ook Chinezen gebruiken Eaton of Siemens in hun producten. Maar iets zegt me dat die Powerhub van 800 euro dat niet heeft.
Een geluidjes producerende alamat van de zonnepanelen of laadpaal leverancier heb ik hier ook, meer een rateltje hier haha.

Chint zou zomaar beter kunnen zijn, ook dan de niet huismerken, ik weet t niet. Wat mij onhandig lijkt aan Chint is dat je vaak niet in 1 oogopslag kunt zien waar je naar kijkt, dat je daarvoor een QR code aan zijkant moet scannen. (ze maken onder dezelfde typenummers en zelfde uiterlijk versies die niet gebruikt mogen worden in Nederland en anderen die wel toepasbaar zijn en je hebt dus distributie nodig die oplet en voor je ze toepast moet je ook meer tijd eraan besteden). Dat lijkt mij tricky en daarmee dicht bij een verkoopverbod??

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:51
Vdvmark schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:04:
[...]

Een geluidjes producerende alamat van de zonnepanelen of laadpaal leverancier heb ik hier ook, meer een rateltje hier haha.

Chint zou zomaar beter kunnen zijn, ook dan de niet huismerken, ik weet t niet. Wat mij onhandig lijkt aan Chint is dat je vaak niet in 1 oogopslag kunt zien waar je naar kijkt, dat je daarvoor een QR code aan zijkant moet scannen. (ze maken onder dezelfde typenummers en zelfde uiterlijk versies die niet gebruikt mogen worden in Nederland en anderen die wel toepasbaar zijn en je hebt dus distributie nodig die oplet en voor je ze toepast moet je ook meer tijd eraan besteden). Dat lijkt mij tricky en daarmee dicht bij een verkoopverbod??
Kan aub deze discussie over merken van beveiligingstoestellen ( t.b.v. groepenkast ) in een ander topic verder gevoerd worden, ongetwijfeld zeer interessante materie maar de directe relatie met een thuis-batterij lijkt me hier niet meer gegeven. Bedankt.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Ersus schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Installatie is volledig privé aangeschaft.
Het laden thuis zal rond de 0,60 / 0,65 ingesteld gaan worden.
Ik ben benieuwd hoe je aan dat tarief gekomen bent. Zelf haal ik ook profijt uit laden van de leaseauto thuis, mede doordat ik dat zoveel mogelijk op de gunstige momenten doe. Hoewel dat de laatste paar weken vooral alleen nog in het weekend kan omdat mijn batterij niet groot genoeg is om uit de batterij te laden en de auto vaak pas tegen 17u thuis komt en de prijs dan inmiddels al op of over de 30 cent zit.
ERE-vergoeding helpt gelukkig mee, maar verder heb ik mijn tarief nu op €0,29 / kWh staan.

In principe mag ik voor mijn (zakelijke) leaseauto de werkelijke kosten declareren. Die werkelijke kosten zitten uiteraard in de aanschafprijs van de electriciteit, maar ook voor een deel in afschrijving laadpaal bijvoorbeeld.

Met 60 tot 65 cent per kWh ga jij ruim op het dubbele zitten. Hoe krijg je verdedigt dat dat jouw daadwerkelijke kosten zijn als er ooit controle zou komen?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-08 16:15

Ersus

Zuid-Limburg

ArPi75 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je aan dat tarief gekomen bent. Zelf haal ik ook profijt uit laden van de leaseauto thuis, mede doordat ik dat zoveel mogelijk op de gunstige momenten doe. Hoewel dat de laatste paar weken vooral alleen nog in het weekend kan omdat mijn batterij niet groot genoeg is om uit de batterij te laden en de auto vaak pas tegen 17u thuis komt en de prijs dan inmiddels al op of over de 30 cent zit.
ERE-vergoeding helpt gelukkig mee, maar verder heb ik mijn tarief nu op €0,29 / kWh staan.

In principe mag ik voor mijn (zakelijke) leaseauto de werkelijke kosten declareren. Die werkelijke kosten zitten uiteraard in de aanschafprijs van de electriciteit, maar ook voor een deel in afschrijving laadpaal bijvoorbeeld.

Met 60 tot 65 cent per kWh ga jij ruim op het dubbele zitten. Hoe krijg je verdedigt dat dat jouw daadwerkelijke kosten zijn als er ooit controle zou komen?
Klopt, de regeling voorziet alleen het afrekenen van de realistische kosten.

De hele infrastructuur waar de laadpaal gebruik van maakt neem ik mee in de kosten. Het onderhoud de afschrijving en de installatie daarvan zitten er dan in verwerkt.

En niet te vergeten de huishoudster plugt de wagen in en uit, zij is best wel duur.

Ik schrijf in het begin hoger af en des te langer de werkgever en ik samen blijven wordt het laden goedkoper. Komt de 96kWh uitbreiding er nog bij omdat het net niet past allemaal dan word het kWh tarief weer ietsje duurder. Krijg ik geen verlof dan is de kWh verhoging niet te vermijden.

Het implementeren in het huishoudelijke EMS systeem vraagt ook weer periodiek meer aandacht.

Het is allemaal niet zo eenvoudig en we benaderen het zoals Trump, heffinkje hier en heffinkje daar.

Of noem het gewoon het virtuele kwartje van Ersus.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Kan aub deze discussie over merken van beveiligingstoestellen ( t.b.v. groepenkast ) in een ander topic verder gevoerd worden, ongetwijfeld zeer interessante materie maar de directe relatie met een thuis-batterij lijkt me hier niet meer gegeven. Bedankt.
sorry maar het is eigenlijk onvermijdelijk verbonden met elkaar in elk opzicht. Zoals de gemengde NEN1010 discussie en zo die je ook wel eens aanvoerde.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-09 21:54
Ersus schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Klopt, de regeling voorziet alleen het afrekenen van de realistische kosten.

De hele infrastructuur waar de laadpaal gebruik van maakt neem ik mee in de kosten. Het onderhoud de afschrijving en de installatie daarvan zitten er dan in verwerkt.

En niet te vergeten de huishoudster plugt de wagen in en uit, zij is best wel duur.

Ik schrijf in het begin hoger af en des te langer de werkgever en ik samen blijven wordt het laden goedkoper. Komt de 96kWh uitbreiding er nog bij omdat het net niet past allemaal dan word het kWh tarief weer ietsje duurder. Krijg ik geen verlof dan is de kWh verhoging niet te vermijden.

Het implementeren in het huishoudelijke EMS systeem vraagt ook weer periodiek meer aandacht.

Het is allemaal niet zo eenvoudig en we benaderen het zoals Trump, heffinkje hier en heffinkje daar.

Of noem het gewoon het virtuele kwartje van Ersus.
Lijkt mij stug dat de belastingdienst hiervoor valt. De buurman heeft gewoon een vast contract en betaald 28 cent per kWh. Tel daar al dan niet een paar cent afschrijving van een laadpaal bij, al lijkt mij dat al ernstig grijs gebied en dan heb je het wel gehad met de werkelijke / realistische kosten.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Heeft de buurman ook personeel in dienst om de koets in en uit te pluggen?
Er is ook al geen verplichting tot het afsluiten van een (goedkoop) vast energiecontract.
Je kan bv. ook dynamisch tijdens de dure kwartieren gaan laden.

Laat iedereen toch voor zichzelf uitmaken op welke wijze men kosten wil verrekenen en op welke wijze men met de gevolgen wil/kan omgaan.

Terzijde, er is ook een dedicated laadpaal topic. :+

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2026 10:22 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Oilman
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Discussie begon gisteren met de vraag wat voor (aardlek)automaten in de Zendure Powerhub worden toegepast die jij aan het promoten bent. Volgens mij is die vraag niet beantwoord. Als dat van het niveau Emat of nog minder is, dan zijn we appels met peren aan het vergelijken tov diegene die het met componenten van een A-merk hebben gebouwd.

Mijn groepenkast heb ik bewust met Eaton componenten opgebouwd, zou wel vreemd zijn om dan alsnog een heel aantal componenten van onbekende kwaliteit in de installatie in te bouwen.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Oilman schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:15:
[...]

Lijkt mij stug dat de belastingdienst hiervoor valt. De buurman heeft gewoon een vast contract en betaald 28 cent per kWh. Tel daar al dan niet een paar cent afschrijving van een laadpaal bij, al lijkt mij dat al ernstig grijs gebied en dan heb je het wel gehad met de werkelijke / realistische kosten.
Je hebt helemaal gelijk.

Het betreft geen doorsnee infrastructuur waar de laadpaal in gekoppeld is. En mijn tijd is ook niet gratis.

Het zal best ietsje goedkoper kunnen als het aantal geladen kWh’s toeneemt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Oilman schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Discussie begon gisteren met de vraag wat voor (aardlek)automaten in de Zendure Powerhub worden toegepast die jij aan het promoten bent. Volgens mij is die vraag niet beantwoord. Als dat van het niveau Emat of nog minder is, dan zijn we appels met peren aan het vergelijken tov diegene die het met componenten van een A-merk hebben gebouwd.

Mijn groepenkast heb ik bewust met Eaton componenten opgebouwd, zou wel vreemd zijn om dan alsnog een heel aantal componenten van onbekende kwaliteit in de installatie in te bouwen.
Dat... Maar ik heb het filmpje bekeken van die Powerhub.
Het is wel echt een puik kastje moet ik zeggen, maar, CHINT... (ja wel de "EU Chint", maar nonetheless...)
@Jan-tweak
Het is serieus van belang of die Powerhub ook echt eilandbedrijf kent bijv. Je wil toch wel dat je aardlek beveiliging van je groepenkast ook echt functioneert bijv, en je geen spookspanning krijgt tussen je N en je aarde?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jan-tweak
paQ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Dat... Maar ik heb het filmpje bekeken van die Powerhub.
Het is wel echt een puik kastje moet ik zeggen, maar, CHINT... (ja wel de "EU Chint", maar nonetheless...)
@Jan-tweak
Het is serieus van belang of die Powerhub ook echt eilandbedrijf kent bijv. Je wil toch wel dat je aardlek beveiliging van je groepenkast ook echt functioneert bijv, en je geen spookspanning krijgt tussen je N en je aarde?
mee eens, maar aan de andere kant zal deze Powerhub ook aan de IEC 60364 en de EU versie HD 60364 voldoen. en dan denk ik m.n. aan section 54 en ook section 53 en 56.

en vergis je niet ook Chint is ondertussen echt een grote speler internationaal. En hun materiaal voldoet ondertussen aan de zelfde certificaties wat je bij ABB, Eaton en vergelijkbaar ook gaat vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-tweak op 29-08-2026 10:41 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:38:
[...]

mee eens, maar aan de andere kant zal deze Powerhub ook aan de IEC 60364 en de EU versie HD 60364 voldoen. en dan denk ik m.n. aan section 54 en ook section 53 en 56.
Ik ga allemaal niet opzoeken wat dat inhoudt.
Het is een mooie kast, en voor eigenlijk best een schappelijke prijs. Alleen zou het mijn automaatkeuze niet zijn, en is me niet vooraf duidelijk hoe de aardbeveiliging in off grid geregeld is.
Zo dan?

Mijn na 7 maanden al rammelende / zoemende EMAT heeft ook al die goedkeuringen. Dat maakt het niet vanzelf een goede automaat. (zo bleek)
offtopic:
als ik met een vinger op de behuizing drukte, stopt het gerammel, maar viel de PV ook uit

• Jan-tweak
Oilman schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

klopt, maar laten we het daar dan bij houden en niet algemeen breed uitwaaieren waarbij de realatie tot in dit geval de Powerhub totaal niets meer mee te maken heeft.

wat jij in jouw groepenkast gaat inbouwen is jouw zaak, en dus ook de keuze van het merk zolang dat maar aan de eisen voldoet.
Bedenk echter wel dat de Powerhub een eigenstandig apparaat is met de verplichte CE markering. Zo snel dat jij intern iets aan de Powerhub wijzigd wat niet binnen de gebruiksmogelijkheden conform de handleiding valt vervalt automatisch deze CE markering, sterker nog op dat moment ben je zelf de fabrikant geworden van dat ding, en dus ook verantwoordelijk voor de nieuwe verplichte verklaring van overeenstemming, zonder dat mag die namelijk niet meer in bedrijf.
Veel succes er mee.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:02
Ersus schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.

Het betreft geen doorsnee infrastructuur waar de laadpaal in gekoppeld is. En mijn tijd is ook niet gratis.

Het zal best ietsje goedkoper kunnen als het aantal geladen kWh’s toeneemt.
De snellaad prijs langs de weg is nog steeds een stuk hoger, al helemaal als je het uurtarief van de medewerker daarbij optelt.

Als je 60 cent/kwh als vast contract aanhoudt voor een periode van 3 jaar, dan zit daar het risico van hogere stroomprijzen ook al in verrekend. Die risico afweging is onderdeel van de stroomprijs. :)

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:31
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:50:
[...]

klopt, maar laten we het daar dan bij houden en niet algemeen breed uitwaaieren waarbij de realatie tot in dit geval de Powerhub totaal niets meer mee te maken heeft.

wat jij in jouw groepenkast gaat inbouwen is jouw zaak, en dus ook de keuze van het merk zolang dat maar aan de eisen voldoet.
Bedenk echter wel dat de Powerhub een eigenstandig apparaat is met de verplichte CE markering. Zo snel dat jij intern iets aan de Powerhub wijzigd wat niet binnen de gebruiksmogelijkheden conform de handleiding valt vervalt automatisch deze CE markering, sterker nog op dat moment ben je zelf de fabrikant geworden van dat ding, en dus ook verantwoordelijk voor de nieuwe verplichte verklaring van overeenstemming, zonder dat mag die namelijk niet meer in bedrijf.
Veel succes er mee.
Wel beschouwd weten ze bij Zendure zelf niet eens of de aardlek zal werken en hopen ze daar duidelijkheid over te krijgen, maar ze leveren ze wel uit aan consumenten. Waarom doe je dat Jan ? ;)

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-09 16:57

Fioravanti

Fioravantastisch!

Hier hebben we ook een tijdje een relatief hoge prijs aangehouden van 45 cent. Maar daar heeft de fiscus achteraf een stokje voor gestoken. bij een controle bij de werkgever, meteen de afgelopen drie jaar opnieuw moeten verantwoorden. Met honderden euro's per jaar moeten terugbetalen. Dynamisch contract.

Dat heeft een gekke situatie; het kan in mijn geval dus voordeliger zijn om mij te 'verstoppen' achter een vast contract met hoge prijs, terwijl ik nu maximaal probeer op zonneenergie te leven, die ook 2 thuisbatterijen voedt.

Of dus openbaar laden, want dan zijn de kosten niet door mij gemaakt...

• IvoB2
  • Niet online
Fioravanti schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:20:
Maar dan krijg je ook geen extra vergoeding (wanneer je direct en/of indirect op PV laadt).

• Jan-tweak
Vdvmark schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Wel beschouwd weten ze bij Zendure zelf niet eens of de aardlek zal werken en hopen ze daar duidelijkheid over te krijgen, maar ze leveren ze wel uit aan consumenten. Waarom doe je dat Jan ? ;)
sorry, ik ben je ondertussen volledig kwijt, wat wil je nu zeggen?

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-09 16:57

Fioravanti

Fioravantastisch!

IvoB2 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:24:
[...]

Maar dan krijg je ook geen extra vergoeding (wanneer je direct en/of indirect op PV laadt).
True, ik heb ook ERE aangemeld. Even afwachten wat dat precies oplevert. Ik probeer nu de auto niet te laden uit de thuisbatterijen, maar dat wordt dan wel iets verzacht.

[ Voor 15% gewijzigd door Fioravanti op 29-08-2026 12:42 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:54
[...]

Veel succes er mee.
Hoewel ik vanuit een Chinese fabrikant de keuze voor Chint wel begrijp (de enige lokale speler met een globale presence/naamsbekendheid/certificeringen per land) komt mijn hele huisinstallatie waar een hoop geinvesteerd is in A-merk componten e.d. echt no-way alsnog achter Chint rommel te hangen. En zoals je terecht stelt, ga je alle automaten in dat ding vervangen door A-merk spul heb je niets meer aan alle certificeringen e.d., geen garantie en ga je grotendeels 2x hetzelfde kopen. Bovendien zijn de gebruikte zekeringswaardes veel te hoog voor Nederlandse installaties, dus hoe dan ook moet je ze ofwel in die powerhub al vervangen, of rondom alsnog voorzien van secundaire componenten in een aparte kast en dan zijn die Chint dingen alleen maar een extra faalpunt en/of een veredelde schakelaar.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, maar dat zal ongetwijfeld uit reviews nog wel naar voren komen, is of er nou nog een aparte ATS en N-PE relais in die powerhub zit (wat ik betwijfel als ik zo de handleiding bekijk) of dat deze compontenten sowieso al in de Mix serie inverters zelf zitten. Want dan is de toegevoegde waarde van dat ding me al helemaal niet meer duidelijk eigenlijk, het is dan niks meer dan een fancy busbar met wat energiemeters en bedenkelijke zekeringen waarvan de toegevoegde waarde puur uit wat kunstmatige software lockin bestaat.

All-electric.

• clodders
  • Registratie: November 2005
[...]

Veel succes er mee.
Ik begrijp je standpunt, maar je conclusie is te stellig. Volgens de EU Blue Guide 2022 (2022/C 247/01) moet bij een wijziging per geval worden beoordeeld of sprake is van een ‘substantiële wijziging’. Pas wanneer het gewijzigde product als nieuw product wordt beschouwd, kunnen de verplichtingen van de fabrikant gaan gelden. Een wijziging buiten de handleiding betekent dus niet automatisch dat de CE-conformiteit vervalt of dat je automatisch fabrikant wordt.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Fioravanti schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:20:
Hier hebben we ook een tijdje een relatief hoge prijs aangehouden van 45 cent. Maar daar heeft de fiscus achteraf een stokje voor gestoken. bij een controle bij de werkgever, meteen de afgelopen drie jaar opnieuw moeten verantwoorden. Met honderden euro's per jaar moeten terugbetalen. Dynamisch contract.

Dat heeft een gekke situatie; het kan in mijn geval dus voordeliger zijn om mij te 'verstoppen' achter een vast contract met hoge prijs, terwijl ik nu maximaal probeer op zonneenergie te leven, die ook 2 thuisbatterijen voedt.

Binnen ons huishouden is de stroomvoorziening middels eigen infrastructuur met een EMS geregeld.

Als ik voor de werkgever een EV moet laden betekend dit dat die kWh’s niet voor het huishouden beschikbaar zijn en ik vermoedelijk gedwongen wordt om privé duurder in te kopen of andere nadelen ervaar.

In ons geval staat er een behoorlijke thuisbatterij die ons privé dient. Als daar een grootverbruiker bijkomt die aan ‘kostprijs’ moet worden vergoed dan reken ik de privé nadelen veroorzaakt door die grootverbruiker daarin mee.

Privé benadeeld worden door het laden van een werkgever lease wagen is net zo min wenselijk als verrijking door winst uit dat laden.

• Jan-tweak
clodders schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:00:
[...]

Ik begrijp je standpunt, maar je conclusie is te stellig. Volgens de EU Blue Guide 2022 (2022/C 247/01) moet bij een wijziging per geval worden beoordeeld of sprake is van een ‘substantiële wijziging’. Pas wanneer het gewijzigde product als nieuw product wordt beschouwd, kunnen de verplichtingen van de fabrikant gaan gelden. Een wijziging buiten de handleiding betekent dus niet automatisch dat de CE-conformiteit vervalt of dat je automatisch fabrikant wordt.
klopt maar om toch maar even on-topic te blijven bij een product als de Powerhub die dus minimaal valt onder de laagspanningsrichtlijn en EMC richtlijn is het toevoegen cq verwijderen van beveiligingen zowiso als substantiële wijziging te zien (dat zou ik in ieder geval zo zien). bv een bestaande Chint 16A IA vervangen door een volledig gelijkwaardige dan weer niet, maar daar zie ik de logica niet in.
Dat sommige mensen hier een mogelijke aversie hebben van bv chinese producten kan ik wel inkomen alleen dan moet je dat ook volledig doortreken en dan blijft er nog vrij weinig over wat je zou kunnen kopen, incl de hier door bepaalde mensen volopgeprezen DIY batterij systemen ( die dan wel weer uit Chine blijken te kopen) en liefst ook via AliExpress willen kopen omdat dat weer een hoop geld minder kost.
China is echter ondertussen in staat om ook hoogwaardige producten te leveren, kijk alleen maar naar de autoindustrie.

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-08 21:09

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Fr33z schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

beide duur. Wil.je terugverdienen? dan beide niet doen. Wil je gewoon een nieuwe hobby hebben en redelijk set and forget meer eigen zonnestroom gebruiken? kopen!

en die capaciteit is fors, ik neem.aan dat je hebt gekeken naar hoeveel nachtverbruik.je hebt, hoeveel pv-overproductie op.een beetje gemiddelde dag etc?
Verbruik jaarlijks is rond de 9500 kWh, opwek rond de 8500 kWh. Teruglevering rond de 4500 kWh.

Electrische auto met laadpaal bij de woning en volledig electrische woning. Doel is meer zonnestroom gaan gebruiken en eventueel snachts goedkoper stroom laden om op de dure momenten te ontladen.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

• Gri77ie

Gri77ie

water_escape schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:38:
@Gri77ie of ertussen in, ik heb offerte voor 16kw all in incl volledige woningbackup en zonnepanelen die in offgrid mode door blijven draaien. (deye 15kw met Deye F16-c accu)
die zit dan tussen de 6 en de 8 ?

• Gri77ie

Gri77ie

Jan-tweak schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:03:
[...]
oke, om je een idee te geven twee Zendure SF 4000 AC mix ( die nu zelfs komen met een Powerhub ( met dus een noodstroom voorziening voor je hele huis gratis ) kost nu 4.200 incl. BTW en incl. een gratis P1 meter. en dat is dus 16 kWh. met 8.000W output vermogen.
Dat is dus 35% lagere kosten met meer capaciteit, en ook nog eenvoudig verder uit te breiden zou dat nodig zijn.

[...]
Check... dank, da zit ik alleen nog met de installatie ervan. Dat kan ik niet (en wil ik niet) zelf doen ivm de veiligheid en aangezien werken aan electrische installaties niet mijn ding zijn. Kan elk installatiebedrijf dit doen?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:20
Gri77ie schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:14:
[...]

Verbruik jaarlijks is rond de 9500 kWh, opwek rond de 8500 kWh. Teruglevering rond de 4500 kWh.

Electrische auto met laadpaal bij de woning en volledig electrische woning. Doel is meer zonnestroom gaan gebruiken en eventueel snachts goedkoper stroom laden om op de dure momenten te ontladen.
tsja. dan zou ik zeker eens rekenen. stel.het gaat vrij goed en je kunt door de accu nog 3000 kWh per jaar van die zonnestroom gebruiken voor je huis of auto. en stel je overschot is 0 euro waard en je hebt eem contract voor ~26 ct/kWh vaste prijs (nu op elke straathoek af te sluiten). Dan kun je dus ~ 780 euro per jaar besparen.

mag je zelf bedenken of je dat die 6000 of 8000 euro waard vindt. kleine hint: financieel is t niet erg gaaf, maar als je t principe mooi vindt en het geld hebt liggen why not.

• Jan-tweak
testmanager schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:35:
[...]

Aanvullend, gezien de discussie hierna/hierboven over de extra installatie kosten: bij mijn € 5 á 6 K kostende set accu's (van 3 x 8kWh) "krijg" ik dit najaar nog een kastje (Zendure Powerhub) opgestuurd waarmee deze accu's geïntegreerd zouden moeten kunnen worden (= 5 werkwoordsvormen achter elkaar: BONUS) in de meterkast om in eiland-modus te kunnen gaan draaien. Daar zal de elektricien vast wel 4-8 uur mee bezig zijn (want hij heeft die nog nooit geïnstalleerd) dus daar komt dan nog 275-550 euro bovenop, plus nog € 200,- isch ? materiaalkosten
waar ga je die powerhub installeren, in je meterkast of bij je batterijen ?
Helaas ontbreekt op dit moment nog behoorlijk veel informatie over de powerhub.

• Jan-tweak
Gri77ie schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Check... dank, da zit ik alleen nog met de installatie ervan. Dat kan ik niet (en wil ik niet) zelf doen ivm de veiligheid en aangezien werken aan electrische installaties niet mijn ding zijn. Kan elk installatiebedrijf dit doen?
ja, je hebt eigenlijk alleen maar 2 aparte groepen ( tip neem 2 alamat's 20A 30mA, wel een goed merk nemen, ik zou zelf geen Emat kiezen) en ik zou deze niet met de stekkers monteren maar via of direct vast of via CEE 230V stekkers 32A .
dat zijn heel eenvoudige elektrotechnische werkzaamheden die in feite door elke elektrische vakman uitgevoerd kunnen worden.

Als je nu besteld hebben ze actie dat je bij twee Zendure 3000 of 4000 mix je een gratis 1 of 3-fase (zo lang de voorraad is, let wel op je kunt deze pas claimen als je ze thuis hebt staan, je hebt namelijk de S/N nodig voor de aanvraag )

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Fr33z schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

tsja. dan zou ik zeker eens rekenen. stel.het gaat vrij goed en je kunt door de accu nog 3000 kWh per jaar van die zonnestroom gebruiken voor je huis of auto. en stel je overschot is 0 euro waard en je hebt eem contract voor ~26 ct/kWh vaste prijs (nu op elke straathoek af te sluiten). Dan kun je dus ~ 780 euro per jaar besparen.

mag je zelf bedenken of je dat die 6000 of 8000 euro waard vindt. kleine hint: financieel is t niet erg gaaf, maar als je t principe mooi vindt en het geld hebt liggen why not.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je in zo'n situatie in de buurt komt van die 3000.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gri77ie Misschien kan je met de "Solarisator" jouw huidige en de toekomstige situatie met thuisaccu (grof) simuleren?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:20:
[...]

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je in zo'n situatie in de buurt komt van die 3000.
Ik heb nogthans 2550 kwh binnen de deur gehouden dit jaar tot nu toe, en dan laad de auto ook nog puur op zonnestroom zolang dat nog lukt. Dat is dan met 3 Marsteks en full elektrische huishouding.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• IvoB2
  • Niet online
Is die 2550 kWh uitsluitend te danken aan de Marsteks of een combinatie van PV en accu's?

• HandyLumberjack
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:08:
[...]

Ik heb nogthans 2550 kwh binnen de deur gehouden dit jaar tot nu toe, en dan laad de auto ook nog puur op zonnestroom zolang dat nog lukt. Dat is dan met 3 Marsteks en full elektrische huishouding.
Jouw situatie is anders want je hebt aanzienlijk meer PV.

En "binnen de deur gehouden" is mogelijk nog wat anders dan je afname verminderen.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:20
HandyLumberjack schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:20:
[...]

oh zeker mee eens. Dit is vrij positief gerekend. en zelfs daarmee ga je dus niet echt dik geld verdienen en is t meer voor de leuk.

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:27:
Is die 2550 kWh uitsluitend te danken aan de Marsteks of een combinatie van PV en accu's?
Dat is pv overschot wat de accu's ingaat en op een later moment gebruikt word. Dus vermindering van terugleveren en verminderen van inkopen. Helaas wel gepaard met verliezen maar goed wat van het dak komt is gratis. (Mits je lang genoeg pv gehad hebt, hier 13 jaar maar niet vanaf het begin zoveel dat is gegroeid na gelang behoefte en betaald door hun voorgangers) desalniettemin zit ik wel aan een hoge tvt van de accu's omdat ik ergens te vroeg was met de aanschaf, zou me nu een stuk minder kosten in aanschaf. Maar goed als je niks doet kom je ook niet verder.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Gri77ie

Gri77ie

dunklefaser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:02:
@Gri77ie Misschien kan je met de "Solarisator" jouw huidige en de toekomstige situatie met thuisaccu (grof) simuleren?
Ik ga m uitlopen, dank!

• IvoB2
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:36:
[...]

Dat is pv overschot wat de accu's ingaat en op een later moment gebruikt word. Dus vermindering van terugleveren en verminderen van inkopen. Helaas wel gepaard met verliezen maar goed wat van het dak komt is gratis. (Mits je lang genoeg pv gehad hebt, hier 13 jaar maar niet vanaf het begin zoveel dat is gegroeid na gelang behoefte en betaald door hun voorgangers) desalniettemin zit ik wel aan een hoge tvt van de accu's omdat ik ergens te vroeg was met de aanschaf, zou me nu een stuk minder kosten in aanschaf. Maar goed als je niks doet kom je ook niet verder.
Ja dat begrijp ik.

Waar ik op doelde hoeveel is/was je direct verbruik uit PV zonder accu"s?
Als dat bv. 1000 kWh is en je hebt in totaal 2550 kWh in huis gehouden dan is het voordeel van de accu's 1550 kWh en de combinatie van PV en accu's 2550 kWh.
Dat voordeel van 1000 kWh (als voorbeeld) had je dan sowieso al en kan je niet bij de TVT van de accu's tellen.

Wanneer die 2550 kWh bovenop het voordeel van het directe verbruik uit PV komt uiteraard wel.

Met een EV op PV laden stijgt je direct verbruik uiteraard aanzienlijk (hier was dat bv. van 25% naar een 50%).

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2026 20:16 ]

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:12:
[...]

Ja dat begrijp ik.

Waar ik op doelde hoeveel is/was je direct verbruik uit PV zonder accu"s?
Als dat bv. 1000 kWh is en je hebt in totaal 2550 kWh in huis gehouden dan is het voordeel van de accu's 1550 kWh en de combinatie van PV en accu's 2550 kWh.
Dat voordeel van 1000 kWh (als voorbeeld) had je dan sowieso al en kan je niet bij de TVT van de accu's tellen.

Wanneer die 2550 kWh bovenop het voordeel van het directe verbruik uit PV komt uiteraard wel.

Met een EV op PV laden stijgt je direct verbruik uiteraard aanzienlijk (hier was dat bv. van 25% naar een 50%).
Dat is puur wat de accu's geladen hebben uit pv inderdaad. Het directe verbruik uit pv zou overigens ook zonder accu's een stuk hoger kunnen dan we deden maar dan moet je er rekening mee houden, nu kan iedereen gewoon zijn gang gaan en de accu's regelen het nadenken dan wel. De ev zit nu op een 1000kwh dit jaar uit de pv. Maar de dagen worden alweer snel korter dus dat feest is straks ook voorbij. Het is ook wat lastig vergelijken jaar op jaar met pv gebruik, vorig jaar de accu's erbij en dit jaar de ev. Overigens was ik bijv. vandaag aan het lassen en dan is het wel mooi dat de accu's de pv aanvullen heb je mooi even 7,5kw bovenop je pv opwek beschikbaar, lasapparaat doet 18Kw volle bak maar dat gebruikt je eigenlijk nooit.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 29-08-2026 20:26 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 20:00

JT

VETAK y0

Na tijden wikken en wegen had ik besloten toch te gaan voor een losse omvormer en accu's. Onder de carport, 2 Dyness Powerbrick Plus (b43,5 * d23 * h85) van 16kwh en een omvormer. Ik heb mij verdiept ik Victron maar ik kan het niet kwijt helaas (max breedte onder de 230cm). Hier kwam ik achter nadat ik een beetje ging schetsen. Onder de carport is een schutting en in verband met de auto moet ik de installatie beperkt houden tot de afstand tussen een van de palen van de carport en de EV-lader. Daarnaast wil ik ze ter bescherming in een kast die ik wil bouwen, van douglas met voor de accu's nog Fermacelplaten erin ter bescherming tegen vuur. Vandaag ben ik een en ander uit gaan tekenen en vind ik de ruimte in de kasten erg krap worden. Ik vraag mij af of het voldoende is om de warmte af te kunnen geven. De kasten worden voorzien van diverse roosters en voor de omvormer had ik bedacht een ventilator voor lucht van buiten. Maar als je zoekt naar een omvormer van rond de 10kw op 3fase voor LV-accu's dan is de keuze beperkt. Je komt al snel uit bij omvormers van 50x70 centimeter.

Dan blijft er links en rechts per kant niet veel meer dan 15cm over, boven en onder een centimeter of 20 per kant. Diepte 5, misschien 10cm over. Ik vraag mij af of ik daar wel mee ga weg komen, ook al doe ik er een ventilator bij in de behuizing. De accu's was ik ook wel benieuwd naar, of dat met passieve koeling goed zal gaan. De binnenkantbreedte van de kast zal rond de 114cm zijn, breedte van de accu's 87cm totaal. Diepte een centimeter of 5, max 10 over maar 10 komt wat vervelender uit met een auto. Ook in de kast zullen de nodige roosters komen.

Ik was even benieuwd hoe jullie hier naar kijken :) Het alternatief is op een andere plek waar het meer ruimte heeft, maar dit gaat mij aan kosten al snel 500 euro meer kosten, áls ik zelf de ellendige klus op me ga nemen om kabels te trekken door de fundering onder een 1 meter breed pad met puinfundering door. Keuzes :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY9QsiurFBjfISIzhxf98bUJhuU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVwS2yrVKULswoKfsWOEu3dm.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AxKOAiDkiPl1C327Bof8YWGP_M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIiCM1Pf1GKrpsw0mVbcGwYg.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 17% gewijzigd door JT op 29-08-2026 22:16 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-09 22:03
JT schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:07:
Ik heb mij verdiept ik Victron maar ik kan het niet kwijt helaas (max breedte onder de 230cm).
Al naar Anker Solix X1 gekeken? Veel compacter wordt het niet. Mag buiten staan. Niet goedkoop, wel 3-fasen.

• JT

JT

VETAK y0

TCMR schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:22:
[...]

Al naar Anker Solix X1 gekeken? Veel compacter wordt het niet. Mag buiten staan. Niet goedkoop, wel 3-fasen.
Dank. Maar kan niet volledig lokaal aangestuurd worden. De kasten zijn meer voor bescherming tegen onzuivere lui ;) Andere redenen voor los spul zijn minder euro's per kWh (Zendure is 1,5 keer zo duur en 28% minder vermogen), UPS functie, accu's van 100+kg per stuk steel je wat moeilijker.

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 29-08-2026 22:38 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Stefannn
  • Laatst online: 01-09 20:47
JT schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:07:
Na tijden wikken en wegen had ik besloten toch te gaan voor een losse omvormer en accu's. Onder de carport, 2 Dyness Powerbrick Plus (b43,5 * d23 * h85) van 16kwh en een omvormer. Ik heb mij verdiept ik Victron maar ik kan het niet kwijt helaas (max breedte onder de 230cm). Hier kwam ik achter nadat ik een beetje ging schetsen. Onder de carport is een schutting en in verband met de auto moet ik de installatie beperkt houden tot de afstand tussen een van de palen van de carport en de EV-lader. Daarnaast wil ik ze ter bescherming in een kast die ik wil bouwen, van douglas met voor de accu's nog Fermacelplaten erin ter bescherming tegen vuur. Vandaag ben ik een en ander uit gaan tekenen en vind ik de ruimte in de kasten erg krap worden. Ik vraag mij af of het voldoende is om de warmte af te kunnen geven. De kasten worden voorzien van diverse roosters en voor de omvormer had ik bedacht een ventilator voor lucht van buiten. Maar als je zoekt naar een omvormer van rond de 10kw op 3fase voor LV-accu's dan is de keuze beperkt. Je komt al snel uit bij omvormers van 50x70 centimeter.

Dan blijft er links en rechts per kant niet veel meer dan 15cm over, boven en onder een centimeter of 20 per kant. Diepte 5, misschien 10cm over. Ik vraag mij af of ik daar wel mee ga weg komen, ook al doe ik er een ventilator bij in de behuizing. De accu's was ik ook wel benieuwd naar, of dat met passieve koeling goed zal gaan. De binnenkantbreedte van de kast zal rond de 114cm zijn, breedte van de accu's 87cm totaal. Diepte een centimeter of 5, max 10 over maar 10 komt wat vervelender uit met een auto. Ook in de kast zullen de nodige roosters komen.

Ik was even benieuwd hoe jullie hier naar kijken :) Het alternatief is op een andere plek waar het meer ruimte heeft, maar dit gaat mij aan kosten al snel 500 euro meer kosten, áls ik zelf de ellendige klus op me ga nemen om kabels te trekken door de fundering onder een 1 meter breed pad met puinfundering door. Keuzes :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn setup,
Solaredge homehub met 14.3kWh.
Op zolder.
Ik zou het niet met een grotere accu doen en laad/ontlaad vermogen is maximaal 5kW, C=0.35.
Met de aller warmste dagen bleef het net onder de 40 graden.
Solaredge is wel vrij efficiënt, 89% rte gemeten, dat betekent dus ook “minder warmte”.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKfrA66E0B7S6Yjg5fZ__FG8ahQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdfStAbLoZ4N5EaYCqyxVlUC.jpg?f=fotoalbum_large

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• JT

JT

VETAK y0

Stefannn schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:43:
[...]

Mijn setup,
Solaredge homehub met 14.3kWh.
Op zolder.
Ik zou het niet met een grotere accu doen en laad/ontlaad vermogen is maximaal 5kW, C=0.35.
Met de aller warmste dagen bleef het net onder de 40 graden.
Solaredge is wel vrij efficiënt, 89% rte gemeten, dat betekent dus ook “minder warmte”.
[Afbeelding]
Dank voor je info. Wat zou je niet met een grotere accu doen?

Ecodan warmtepomp

• Stefannn
  • Laatst online: 01-09 20:47
JT schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:51:
[...]

Dank voor je info. Wat zou je niet met een grotere accu doen?
Met grotere accu zou ik hem niet binnen zetten.

Ik heb uitgebreid nagedacht over veiligheid.
Ik durfde binnen aan:
- met LFP, niet NMC
- niet te groot, maximaal ongeveer 15kWh
- C kleiner dan 0.5
- temperatuur monitoren en niet te hoog laten worden. Minder dan 40 is wat mij betreft prima.
- geen opbouw vanuit losse componenten maar combinatie van een gerenommeerd merk zodat zeker is dat de systeem combinatie uitgebreid getest is.

Dat heeft me dan wat meer gekost, maar aan de andere kant ook uitgespaard omdat ik geen lange kabels heb hoeven leggen en geen buiten kast heb hoeven maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 30-08-2026 07:03 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:23
Data van de eerste maand met de Aura('s) mbt kwh & efficiency maar eens even er bij gepakt.
De gemeten data van Homewizard geeft toch een wat ander beeld dan de Growatt app.
Shinephone(kwh)Homewizard(kwh)Difference
IN32439318%
UIT279237-18%
RTE/Efficiency86%60%
Dagen Actief32
Edit. Even als aanvulling/uitleg hierop ik heb 2 aura's in serie staan. Hoe Growatt die aanstuurt maakt dat het vermogen zowel laden als ontladen gesplitst wordt tussen de twee units, dit maakt dus dat ze veel op (extreem) laag vermogen ontladen, wat denk ik zorgt voor de lage efficiency, dus lees dit niet meteen als de Aura is slecht, maar meer een praktijk voorbeeld wat er nu daadwerkelijk gehaald word.

[ Voor 18% gewijzigd door GroundBreaking op 31-08-2026 08:44 ]

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 22:48
Gri77ie schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:16:
[...]

die zit dan tussen de 6 en de 8 ?
yup, 7250,-

Water-Escape

• Muintwie
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09:56
Zo al een tijdje rondgelurkt op dit forum en aanverwanten

Ook hier op zoek naar een thuisaccu mét noodstroom/eilandbedrijf

De meterkast is daarvoor bij de vernieuwing (1 naar 3 fase )reeds aangepast met een handbediende switch

Het was eerst de bedoeling een aggregaat als noodstroom voorziening te nemen

Maar de accu’s zijn nu dusdanig interessant geworden dat we daarop focussen

De zendure 4000 leek me een goed idee en dan gelijk 2 stuks zodat we een powerhub erbij krijgen

Nu de vraag, zou die zendure ook opgehaald kunnen worden zodat we maximaal van de Duitse belasting voordelen ( btw teruggave) kunnen genieten?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:49

tweeek

Marstek venus V3.0

Muintwie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:33:

De meterkast is daarvoor bij de vernieuwing (1 naar 3 fase )reeds aangepast met een handbediende switch

De zendure 4000 leek me een goed idee en dan gelijk 2 stuks zodat we een powerhub erbij krijgen

Nu de vraag, zou die zendure ook opgehaald kunnen worden zodat we maximaal van de Duitse belasting voordelen ( btw teruggave) kunnen genieten?
En dan is het slimste om dit even te checken bij een duits bedrijf, vaak gaat dit op afspraak.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31

BTW teruggaaf is alleen toegestaan bij een dynamisch contract, en de accu volledig in handelsmodus te gebruiken. Bovendien wordt je dan ondernemer en ga je gebruik maken van de KOR. Heb je dit al gedaan voor je PV dan is dit niet meer mogelijk tenzij je factuur en energiecontract op naam van partner kunt zetten. Ben je reeds ondernemer in de KOR dan is dat ook lastig.
Zie hier voor meer info.
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Een accu in Duitsland kopen zonder BTW en naar Nederland invoeren zonder aangifte is in feite belastingfraude. Hiervoor kan ook de ondernemer bestraft worden. BTW vrije verkoop is immers strikt voorbehouden aan Duitse ingezetenen.

[ Voor 25% gewijzigd door Mistraller op 31-08-2026 14:10 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:43

Ik was hier ook naar aan het kijken, om een Zendure accu in Duitsland aan te schaffen.
Online aanschaffen lukt niet zonder alsnog extra kosten te maken en ondanks dat ze op verschillende sites staan zijn ze niet fysiek in de winkel op voorraad, waarschijnlijk om dit tegen te gaan.

Ik heb er gelukkig een oplossing voor gevonden met een Duits tussenpersoon, de prijsverschillen zijn te groot.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:49

tweeek

Marstek venus V3.0

FabianGTI schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:50:
[...]

Ik was hier ook naar aan het kijken, om een Zendure accu in Duitsland aan te schaffen.
Online aanschaffen lukt niet zonder alsnog extra kosten te maken en ondanks dat ze op verschillende sites staan zijn ze niet fysiek in de winkel op voorraad, waarschijnlijk om dit tegen te gaan.

Ik heb er gelukkig een oplossing voor gevonden met een Duits tussenpersoon, de prijsverschillen zijn te groot.
Dat is ook bijna allemaal magazijnhandel, en die zitten al helemaal niet te wachten op nederlanders met van allerlei vragen...... echt moeilijk om te snappen allemaal.

Een duitse connectie werkt natuurlijk ook prima als je die achter de hand hebt :)

[ Voor 6% gewijzigd door tweeek op 31-08-2026 15:56 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik heb ook al eens een Chinese machine opgehaald zelf in Duitsland na enig aandringen.
Dat is ook gewoon een willekeurig warehouse ergens in the middle of nowhere, met een krakkemikkig kantoortje waar dan 3 Chinezen werken, en die met handen en voeten Engels wat met formulieren beginnen te lopen en ineens een roldeur opent met een houten kist :D

Gewoon een fulfillment partij die dat voor diverse 'merken' doet.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:11

Als je vervolgens in NL niet alsnog de BTW gaat betalen over die accu’s doe je inderdaad aan BTW fraude/ontwijking/hoejehetookwilnoemen. Lijkt me niet gepast om daar hier op dit forum naar te vragen. Beter je vraag verwijderen?

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:49

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@testmanager Het ligt er maar net aan hoe het wordt verkocht. Als je net als tegenwoordig in Nederland gewoon 0% btw afrekent in een ander land hoef je binnen de EU niet nog een keer btw af te dragen. Er is dus wel btw betaald, 0%. Maar wat ik heb onthouden mogen ze in Duitsland alleen die 0% rekenen met een bepaalde verklaring van de koper.

Na die eerste verkoop mag die particuliere koper natuurlijk wel weer gewoon goederen tweedehands verkopen aan een Nederlander. Tenzij hij zich daarmee niet aan de afgesproken voorwaarden houdt, maar dat is aan die persoon.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Muintwie
FabianGTI schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 15:50:
[...]

Ha, dat zal wel lukken via een kennis met een Nederlands bedrijf want hij heeft ook een Duits verkoopkantoor

Ik ga een kijken

Bedankt voor de tips

• paQ
  • Nu online

paQ

Rimco schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:10:
@testmanager Het ligt er maar net aan hoe het wordt verkocht. Als je net als tegenwoordig in Nederland gewoon 0% btw afrekent in een ander land hoef je binnen de EU niet nog een keer btw af te dragen. Er is dus wel btw betaald, 0%. Maar wat ik heb onthouden mogen ze in Duitsland alleen die 0% rekenen met een bepaalde verklaring van de koper.

Na die eerste verkoop mag die particuliere koper natuurlijk wel weer gewoon goederen tweedehands verkopen aan een Nederlander. Tenzij hij zich daarmee niet aan de afgesproken voorwaarden houdt, maar dat is aan die persoon.
Er is idd BTW, 0%.
Max 30kWp in geval van PV, en moet voor eigen gebruik zijn in een residentiële toepassing in Duitsland. Maar zat verkopers die gewoon tegen 0% BTW leveren aan Nederland hoor.

• Oilman

Heb je op 1 fase geen back-up nodig? Geen 3-fase apparaten aanwezig?

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:24
Ik volg dit topic al een tijdje sporadisch (met een schuin oog naar een thuisbatterij aan het kijken), en lees vandaag toevallig voor het eerst over de Zendure Powerhub. Erg interessant, een noodstroomvoorziening is voor mij een mooie "plus" als het niet te ingewikkeld is om aan te leggen - en dat lijkt deze hub nou net te beloven. Is er iets bekend over of "installatie door een erkende installateur" ook echt nodig is? Ik hoor over zonnepaneel-omvormers nog met enige regelmaat verhalen over failliete installateurs die inloggegevens mee het spreekwoordelijke graf in nemen, en daar zit ik nou net niet op te wachten...

• testmanager
Rimco schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:10:

Hoe bedoel je “als je net als tegenwoordig in Nederland gewoon 0% btw afrekent” ?

Je hoeft inderdaad niet 2 keer BTW af te dragen binnen de EU. Maar om nu zeggen dat als je ergens “0% BTW afdraagt” je al BTW hebt afgedragen (…..!) je dat dan niet nog eens in je eigen land hoeft te doen? Kom op zeg!

• testmanager
Muintwie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:53:
[...]

Ha, dat zal wel lukken via een kennis met een Nederlands bedrijf want hij heeft ook een Duits verkoopkantoor

Ik ga een kijken

Bedankt voor de tips
Het blijft gewoon een product waar je in NL BTW over moet betalen.

Zullen we van dit Tweakers forum geen BTW-ontwijk forum maken?

• testmanager
paQ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Er is idd BTW, 0%.
Maar zat verkopers die gewoon tegen 0% BTW leveren aan Nederland hoor.
En dus illegaal bezig zijn…..

• paQ
  • Nu online

paQ

testmanager schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:28:
[...]

nou ja.. voor de Duitse regelgeving dan wellicht. Ik zie niet in hoe dat voor het Nederlandse verkeer illegaal zou zijn. (als Nederlandse koper dus)

• testmanager
paQ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:17:
Ik heb ook al eens een Chinese machine opgehaald zelf in Duitsland na enig aandringen.
Dat is ook gewoon een willekeurig warehouse ergens in the middle of nowhere, met een krakkemikkig kantoortje waar dan 3 Chinezen werken, en die met handen en voeten Engels wat met formulieren beginnen te lopen en ineens een roldeur opent met een houten kist :D

Gewoon een fulfillment partij die dat voor diverse 'merken' doet.
En je deelt hiermee dus gewoon online met ons dat je een product in je NL huis hebt waarover je in NL BTW hebt afgedragen? En dat doe je zonder schaamte?

• testmanager
paQ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:29:
[...]

nou ja.. voor de Duitse regelgeving dan wellicht. Ik zie niet in hoe dat voor het Nederlandse verkeer illegaal zou zijn. (als Nederlandse koper dus)
Je weet zelf (inmiddels) ook wel beter toch? Kom op, man.

• paQ
  • Nu online

paQ

dunedanh schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:11:
Ik volg dit topic al een tijdje sporadisch (met een schuin oog naar een thuisbatterij aan het kijken), en lees vandaag toevallig voor het eerst over de Zendure Powerhub. Erg interessant, een noodstroomvoorziening is voor mij een mooie "plus" als het niet te ingewikkeld is om aan te leggen - en dat lijkt deze hub nou net te beloven. Is er iets bekend over of "installatie door een erkende installateur" ook echt nodig is? Ik hoor over zonnepaneel-omvormers nog met enige regelmaat verhalen over failliete installateurs die inloggegevens mee het spreekwoordelijke graf in nemen, en daar zit ik nou net niet op te wachten...
Als je klussen aan elektra met een gerust hart kunt doen, kun je die powerhub ook wel aansluiten.
Er staat een 20 min durend uitlegfilmpje op youtube zelfs. In compleet de verkeerde framerate conversie, maar dat is een ander verhaal :P

Het stelt in wezen ook niet al te veel voor. In plaats van naar je automaten van verbruikers ga je vanaf je hoofdschakelaar eerst naar die powerhub, en vanaf daar terug naar je automaten van je verbruikers. (alhoewel ik daar persoonlijk nog een hoofdverbreker tussen zou zetten)

• paQ
  • Nu online

paQ

testmanager schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:30:
[...]

En je deelt hiermee dus gewoon online met ons dat je een product in je NL huis hebt waarover je in NL BTW hebt afgedragen? En dat doe je zonder schaamte?
Nee, dat was een zakelijke aankoop, netjes volgens de regels afgerekend. ik schreef alleen dat ik het apparaat zelf heb opgehaald en hoe dat gaat in zo'n "EU Warehouse" van Chinezen.

• testmanager
Zoals je een stukje terug kan lezen grijpt zo’n Powerhub wel in op je meterkast. Dus wordt er geadviseerd om de installatie daarvan wel aan een elektricien over te laten. Lees: “4-8 uurtjes” werk à € xxx,yy

• paQ
  • Nu online

paQ

testmanager schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:31:
[...]

Je weet zelf (inmiddels) ook wel beter toch? Kom op, man.
De belastingdienst:
https://www.belastingdien...u_landen/afstandsverkopen
Bij de afstandsverkopenregeling betaalt u de btw niet in het land waar het vervoer van de goederen aanvangt, maar in het land van bestemming van de goederen. Indien de goederen naar Nederland worden verzonden of vervoerd, dan betaalt u de btw in Nederland.
M.a.w. De verkoper dient de BTW af te dragen in Nederland.
Het is niet aan mij om te controleren of regelen.

Deze van de belastingdienst:
https://www.belastingdien...u_zijn_-_de_unieregeling/
Is nog explicieter bij een Chinees bedrijf dat zijn EU voorraad vanuit Duitsland aan een Nederlandse particulier verkoopt.
U levert rechtstreeks aan klanten die geen btw-aangifte hoeven te doen. Dit zijn particulieren, maar bijvoorbeeld ook afnemers zonder btw-identificatienummer.
testmanager schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:28:
[...]

draaf je niet een beetje door?
Ik kan als Nederlandse consument gewoon mijn Nederlandse adres ingeven, ik stel nergens ondernemer te zijn, ik voer geen bedrijfsnaam of BTW ID ergens in.
Ja, de levering zal uiteindelijk in beginsel in Nederland belastbaar zijn met 21% BTW, maar dat is niet aan een (Nederlandse) consument om af te handelen, aan te geven of af te dragen, maar aan de verkopende ondernemer.

Misschien regelt ie het wel en is er niets illegaals aan?

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 01-09-2026 00:00 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kunnen we de welles/nietes NL/DE btw/mwst discussie laten voor wat het is?

Wise enough to play the fool

• Muintwie
Oilman schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:34:
[...]

Heb je op 1 fase geen back-up nodig? Geen 3-fase apparaten aanwezig?
1 geen idee

2 nog niet , de lader voor de EV is wel al vast voorbereid op 3 fase, maar m’n Auto kan maar op 1 fase laden

• Jan-tweak
jup, een powerhub is echt geen plug & play dingetje wat je net als een stekker batterij gewoon ergens inplugd.
Naast een dubbele verbinding naar je groepenkast (en dat kan zo maar 6mm2 draad of mogelijk zelfs meer zijn) moet dus ook jouw groepenkast hiervoor aangepast worden, zowel een behoordelijk deel van de interne bedrading als ook aanvullende beveigingen die toegevoegd moeten worden, dat is echt geen werk voor een leek, word ook duidelijk zo in de handleiding aangegeven.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:05
Het idee van de powerhub is toch juist dat je niet nog weer moet gaan knoeien in de groepenkast (op de AC verbinding na), wat is anders het voordeel?
Anders kun je imo net zo goed (of beter) gewoon je groepenkast uitbreiden met de benodigde componenten en bij de accu alleen een schakelaar. Of toch gewoon een "PV" verdeler op maat voor jouw behoefte, denk dat je dan DIY voor de helft klaar bent (ook al krijg je hem er nu gratis bij).
Ik heb de 3f laadpaal ook zelf gedaan (met wat hulp op tweakers), dan moet dit ook wel lukken.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 01-09-2026 10:21 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

mitsumark schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:12:
Het idee van de powerhub is toch juist dat je niet nog weer moet gaan knoeien in de groepenkast (op de AC verbinding na), wat is anders het voordeel?
Anders kun je imo net zo goed (of beter) gewoon je groepenkast uitbreiden met de benodigde componenten en bij de accu alleen een schakelaar, denk dat je dan DIY voor de helft klaar bent (ook al krijg je hem er nu gratis bij).
Ik heb de 3f laadpaal ook zelf gedaan (met wat hulp op tweakers), dan moet dit ook wel lukken.
Dat. Het is een uitbreiding op je bestaande situatie.
Je doet er wel verstandig aan om van de Powerhub terug naar je groepenkast je bekabeling eventueel aan te passen op het maximale vermogen dat de Powerrhub kan doorlaten. T.w.: Je accu vermogen + NET vermogen samen. (Als dat het geval is)

• Jan-tweak
paQ schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:32:
[...]

Als je klussen aan elektra met een gerust hart kunt doen, kun je die powerhub ook wel aansluiten.
Er staat een 20 min durend uitlegfilmpje op youtube zelfs. In compleet de verkeerde framerate conversie, maar dat is een ander verhaal :P

Het stelt in wezen ook niet al te veel voor. In plaats van naar je automaten van verbruikers ga je vanaf je hoofdschakelaar eerst naar die powerhub, en vanaf daar terug naar je automaten van je verbruikers. (alhoewel ik daar persoonlijk nog een hoofdverbreker tussen zou zetten)
even los dat dit allemaal werkzaamheden zijn die je als leek eigenlijk niet zou moeten doen.
Wel of geen youtube filmpje is hierbij van ondergeschikt belang. in mijn ogen is dat geen vervanging van kennis en kunde), zelfs 230V is en blijft gewoon dodelijk en dus levensgevaarlijk.
doet me overigens meer denken aan een verhaal van een meneer die in een rivier is beland met zijn auto omdat zijn navigatie dat zo had aangegeven.
die automaat wat je bedoeld staat overigens gewoon in de handleiding.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:23
Er moet denk ik ook wel het een en ander aan je groepenkast gebeuren, of je moet al voor je eigen groepenkast naar de Powerhub gaan, dan kan de powerhub gewoon op de hoofschakelaar van je groepenkast. Indien je vanuit de groepenkast naar de Powerhub gaat zal er nog een extra automaat/schakelaar moeten komen waarmee je kunt zorgen dat de groepenkast spanningsvrij word. Hier zullen vast ook mooie regels voor zijn hoe dit aangepakt moet worden.

@Jan-tweak even over die kabel. Begrijp ik goed dat we normaal met een spanningsverlies van max 5% rekenen, maar dat het (dringende) advies vanuit NPR 5310 is om voor PV & Laadpaal etc. te rekenen met 1%? Met 5% kom je moeilijk aan die 6mm2, maar met de 1% heel snel.

• Jan-tweak
mitsumark schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:12:
Dat zou je mogelijk verwachten maar dan stuit je toch echt op wat technische onmogelijkheden, net als wifi stroom.
helaas, en dat zie je ook heel duidelijk in de handleiding van de powerhub zul je dus toch behoorlijke wijzigingen binnen jouw groepenkast moeten uitvoeren, hoeveel en wat extact is sterk afhankelijk van jouw eigen situatie. kan redelijk eenvoudig zijn maar ook behoorlijk complex.
het grote voordeel is dat je eigenlijk via de powerhub heel veel componenten al in die powerhub kant en klaar hebt zitten. daar zit je voordeel.
Aan de andere kant zou je het zelfde of nagenoeg het zelfde functie ook in je bestaande groepenkast kunnen plaatsen, de vraag is of daarvoor voldoende plaats is en de bestaande componenten ook daarvoor geschikt zijn, dus het kan zo maar dat je dan eigenlijk een compleet nieuwe groepenkast zou moeten plaatsen. dat is dus de keuze die je hebt.
Anders kun je imo net zo goed (of beter) gewoon je groepenkast uitbreiden met de benodigde componenten en bij de accu alleen een schakelaar. Of toch gewoon een "PV" verdeler op maat voor jouw behoefte, denk dat je dan DIY voor de helft klaar bent (ook al krijg je hem er nu gratis bij).
ik vrees dat alleen met het bijplaatsen van één of twee elementen in je bestaande groepenkast er nog niet bent, even los of dat jouw groepenkast nog wel genoeg ruimte heeft voor een dergelijke uitbeiding.
Nu is de PowerHub een nieuw type product en er is ook nog veel niet duidelijk en we moeten nog de eerste installaties in het veld afwachten hoe dat verloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 01-09-2026 10:51 ]

• Jan-tweak
GroundBreaking schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:31:
Er moet denk ik ook wel het een en ander aan je groepenkast gebeuren, of je moet al voor je eigen groepenkast naar de Powerhub gaan, dan kan de powerhub gewoon op de hoofschakelaar van je groepenkast. Indien je vanuit de groepenkast naar de Powerhub gaat zal er nog een extra automaat/schakelaar moeten komen waarmee je kunt zorgen dat de groepenkast spanningsvrij word. Hier zullen vast ook mooie regels voor zijn hoe dit aangepakt moet worden.

@Jan-tweak even over die kabel. Begrijp ik goed dat we normaal met een spanningsverlies van max 5% rekenen, maar dat het (dringende) advies vanuit NPR 5310 is om voor PV & Laadpaal etc. te rekenen met 1%? Met 5% kom je moeilijk aan die 6mm2, maar met de 1% heel snel.
je moet dat gewoon voor jouw eigen situatie gaan berekenen, vergeet niet dat hier je volledige huisstroom ( gelijk aan je huisaansluiting) doorheen loopt alleen dat je dan wel zelf betaald voor het verlies, tenslotte zit dit alles achter jouw meter.
maar om je een idee te geven boven 31m zit je toch al snel op 10mm2. (3-fase met een hoofdaansluiting van 3*25A, kabel op de muur)

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 01-09-2026 10:57 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

GroundBreaking schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:31:

Ik heb 10mm2 retour naar mijn groepenkast. Niet vanwege de lengte, maar vanwege het maximale vermogen van 42A per fase. (Accu systeem + NET (3x25) )
Nu zou dat met mijn geringe afstand ook nog wel 6mm2 kunnen zijn eigenlijk, en C40 breaker er weer tussen... Maar voor de zekerheid 5G10 gedaan.

Hier zo gedaan, kortste slag:
Hoofdzekering > HS > ALS+C25 naar off grid omvormer > extra HS naar verbruikers.
De verbruikers zijn dus gewoon van HS verhuisd die ik heb toegevoegd.

Aan de omvormer zijde nog een extra WS geplaatst, dus alle trajecten zijn spanningsloos te maken.

Als jet het helemaal officieel zou willen doen, dan zou je al middels hulpcontacten op je eerste HS de hele rest in 1 klap spanningsvrij moeten kunnen maken, dus ook je UPS voorziening uit de Powerhub.
Ik ga er even van uit dat de Powerhub niet kan zien / meten / ruiken of je die HS hebt omgezet of dat er een fase is afgevallen.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:24
Blijkbaar was ik uitgelogd want ik heb een boel notificaties gemist. Ik zal jullie het individueel quoten/reageren besparen.

De fysieke elektrische installatie is niet het probleem. Mijn zorgen gingen vooral over of het systeem nog geactiveerd moest worden na installatie, met een code/login van een "erkend installateur" die ik dus niet zou hebben. Dat het na installatie lokaal kan werken betekend niet per se dat het niet eerst geactiveerd hoeft te worden. Ik heb ondertussen gezien dat uit de enige regel van hun FAQ lijkt dat het "niet word aanbevolen", maar dat het inderdaad gaat om correcte en veilige installatie. Niet om activeren/inloggen dus.

Een andere overweging is hoeveel eventueel verlies/verbruik het apparaat zelf heeft. Er is (nog) bijzonder weinig aan specificaties te vinden...

• paQ
  • Nu online

paQ

dunedanh schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:04:

Een andere overweging is hoeveel eventueel verlies/verbruik het apparaat zelf heeft. Er is (nog) bijzonder weinig aan specificaties te vinden...
En of hij netjes synchroniseert, en je hem kan laten voldoen aan de hier geldende netcode.
Het moet haast wel, maar zijn zo wat van die dingetjes die ik vooraf zou willen weten.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:49

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

nee, de btw/mwst discussie is echt voorbij.

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 01-09-2026 15:34 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Pagina: 1 ... 160 161 Laatste