Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 142 143 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:39

zalkc

cvz.eu

JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Maar een mobiele telefoon of een vakantie doet iets voor je - een thuisaccu staat alleen maar, tenzij je het leuk vind om naar een doos met lichtjes te kijken. 'opbrengst' in geld of in vermeden co2-uitstoot lijkt me echt wel relevant. Zeker omdat het ding ook ruimte inneemt (letterlijk, of in geld) die je ergens anders voor zou kunnen gebruiken.
Ik denk dat het hobby deel best sterk is in dit forum, het is ook vaak de sport om het wel rendabel te krijgen. Zo ben ik ook wel eens bezig geweest met een eigen crypto-miner, dat zullen er wel meer gedaan hebben, en heb dat ook nooit terugverdiend.

En om on-topic te blijven, dat was ook interessant (voor mij) net zoals de hobby thuisaccu (die een goeie kans maakt om zichzelf terug te verdienen, exclusief de hobby tijd)

[ Voor 10% gewijzigd door zalkc op 30-06-2026 14:03 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Wozmro schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:16:
Een thuisbatterij(tje) wordt even normaal als een koelkast.
En zelfs nu al heel betaalbaar.
Een paar weken terug kon je bv. op een Anker 7 kWh intekenen voor 2000 €.
(Inmiddels weer gestegen in prijs)
Wie nachtverbruik wil indekken (en zelfs wat meer) en een vlugge TVT nastreeft kan nu al zijn of haar gading vinden.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Toch heeft het topic 'Windmolen op mijn schuurdak: al interessant voor mij?' niet echt veel tractie, terwijl eigenlijk alle andere argumenten die hiervoor genoemd zijn daar ook gelden. Dat kan ook een hobby zijn, neemt ook ruimte in, kost ook geld, maakt je ook onafhankelijker van het net en van de geopolitiek etc. Of de installatie ook iets opbrengt zal toch echt wel belangrijk zijn - en zeker als het niet per se je hobby is of de CO2-uitstoot je veel kan schelen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:39

zalkc

cvz.eu

JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:15:
Toch heeft het topic 'Windmolen op mijn schuurdak: al interessant voor mij?' niet echt veel tractie, terwijl eigenlijk alle andere argumenten die hiervoor genoemd zijn daar ook gelden. Dat kan ook een hobby zijn, neemt ook ruimte in, kost ook geld, maakt je ook onafhankelijker van het net en van de geopolitiek etc. Of de installatie ook iets opbrengt zal toch echt wel belangrijk zijn - en zeker als het niet per se je hobby is of de CO2-uitstoot je veel kan schelen.
Ik zou graag een windmolen willen, helaas is dat binnen de bebouwde kom vergunningsplichtig, ik denk dat er daardoor al veel mensen interesse verliezen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• IvoB2
  • Nu online
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:36:
[...]

En stel je nu eens voor dat dit koelmagazijn een soort lopende band heeft die eerst naar elke buurt gaat, en zich dan vertakt naar elk huis, en dan binnenshuis ook nog naar elke kamer. Je kan gewoon van de lopende band pakken wat je nodig hebt, en dan reken je elke maand af wat je gebruikt hebt. Oh, wacht..
Dan zal je moeten uitrekenen of het niet voordeliger is zelf een (kleine) koelkast te hebben waar je zeker bent dat je ieder moment van de dag tegen een vooraf bepaalde vaste prijs je gekoelde goederen kan uitnemen.
Van de lopende band vanuit het koelmagazijn ben je alleen zeker dat ze je blijven leveren aan de prijs die het magazijn je oplegt en ook nog eens tegen alle kleine lettertjes die in de overeenkomst staan en die door de uitbater van de lopende band zomaar kunnen gewijzigd worden wanneer deze dat beter uitkomt.

• IvoB2
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:37:
[...]

En toch was een centraal koelhuis en een centrale wijkvrieskist een periode best normaal.
Inderdaad en de paardenkoets was dat in zijn tijd ook. :)
Tijden veranderen en techniek evolueert.
En niemand is verplicht daar in mee te gaan.
De ene doet het al vlugger en makkelijker dan de ander en ieder voor zijn eigen goede redenen (of net niet).

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:11
zalkc schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Ik zou graag een windmolen willen, helaas is dat binnen de bebouwde kom vergunningsplichtig, ik denk dat er daardoor al veel mensen interesse verliezen.
Los daarvan, er valt daar weinig te discussiëren over wel of niet rendabel, want dat is het gewoon niet op kleine schaal.

Anders had ik er wel eentje geplaatst

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• IvoB2
  • Nu online
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Maar een mobiele telefoon of een vakantie doet iets voor je - een thuisaccu staat alleen maar, tenzij je het leuk vind om naar een doos met lichtjes te kijken. 'opbrengst' in geld of in vermeden co2-uitstoot lijkt me echt wel relevant. Zeker omdat het ding ook ruimte inneemt (letterlijk, of in geld) die je ergens anders voor zou kunnen gebruiken.
Dat is toch gewoon jouw uitgangspunt?
Ik beleef dan weer meer plezier aan een thuisaccu en alles wat daarmee samengaat dan aan een eenmalige dure vakantie of om de twee jaar de nieuwste generatie smartphone.
Ik had zelfs een thuisbatterij voor ik een smartphone had.
Meestal ligt die smartphone daar maar wat te niksen terwijl mijn thuisbatterij mij op een dag als vandaag volop gratis energie (en het daarmee gepaard gaande extra comfort) levert op basis van wat gisteren teveel werd geproduceerd.

Het is niet omdat een thuisbatterij bij jou ruimte inneemt die in de weg staat van iets anders en/of dat je door de aankoop van die batterij iets anders (essentieel) dient te laten dat dit argument bij een ander ook opgaat.
Staat het in je weg, kost het je teveel en weet je niet echt wat ermee aangevangen dan is de conclusie dat een batterij voor jou gewoon niet interessant is.
Maar staat het ding niet in de weg, moet je er niet anders voor laten en kan je er zelf wat mee dan heb je weer redenen om het juist wel te doen en is een batterij wel al interessant.

Zoals de meeste zaken is het geen zwart/wit verhaal waarbij een batterij altijd de juiste weg is noch de batterij nooit voordelen biedt.

Gewoon ieder zijn eigen ding.

• JBtL
  • Nu online
zalkc schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:16:
[...]

< 2 m rotordiameter én < 5 m hoog kan het volgens mij zonder vergunning

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• IvoB2
  • Nu online
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:15:
Nee, een windmolen is hier bv. al vergunningsplichtig en daar wordt op mijn locatie geen vergunning voor afgeleverd. Dus geen zin daar dan verder naar te kijken.
Ik woon bovendien niet in de polders aan de kust maar in het binnenland op 7m boven zeeniveau en omgeven door 20-25 meter hoge bomen. Die windmolen - om enige zin te hebben - zou dan al minstens dertig meter hoog moeten zijn om boven de kruinen van de bomen uit te komen en wat wind te vangen.
Een windmolen slaat ook geen energie op maar produceert alleen maar energie. En dan kom ik op PV uit. Deze produceert wel energie en veel efficiënter dan een huishoudelijke windmolen.
Dus ik kies voor PV + accu ipv Windmolen + Accu.

Maar wanneer een windmolen voor een huishoudelijke omgeving dezelfde technische evolutie zou ondergaan dan de laatste jaren PV en opslag dit deed dan zou ik er zeker terug naar kijken. Spijtig genoeg is dat in de gegeven omstandigheden nog niet het geval.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2026 14:37 ]

• JBtL
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Nee, een windmolen is hier bv. al vergunningsplichtig en daar wordt op mijn locatie geen vergunning voor afgeleverd. Dus geen zin daar dan verder naar te kijken.
Een windmolen slaat ook geen energie op maar produceert alleen maar energie. En dan kom ik op PV uit. Deze produceert wel energie en veel efficiënter dan een huishoudelijke windmolen.
Dus ik kies voor PV + accu ipv Windmolen + Accu.
Maar jouw poging om het zoveel mogelijk autonoom te doen is vanuit het systeem wellicht niet de optimale manier toch? Windenergie gebruiken van land of zee in de winter en af en toe wat gas in een centrale lijkt me toch wat optimaler dan een thuisgenerator hiervoor te gebruiken in de winter.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:29:
[...]

< 2 m rotordiameter én < 5 m hoog kan het volgens mij zonder vergunning
Als je die al zonder vergunning en problemen met de buren kunt plaatsen dan levert het niks op, veel te klein en te laag. https://vandebron.nl/blog/kleine-windmolen-voor-thuis

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JBtL
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:39:
[...]

Als je die al zonder vergunning en problemen met de buren kunt plaatsen dan levert het niks op, veel te klein en te laag. https://vandebron.nl/blog/kleine-windmolen-voor-thuis
Precies, dat is mijn punt - maar als hobby wel een leuk project toch?

• IvoB2
  • Nu online
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Maar jouw poging om het zoveel mogelijk autonoom te doen is vanuit het systeem wellicht niet de optimale manier toch? Windenergie gebruiken van land of zee in de winter en af en toe wat gas in een centrale lijkt me toch wat optimaler dan een thuisgenerator hiervoor te gebruiken in de winter.
Het systeem?
Het systeem heeft me al bij herhaling erop gewezen dat het niet stabiel is en om de haverklap meedraait vanwaar de wind het hardste blaast.
"Het systeem" kan me in deze dus wat.
Mee eens dat het veel efficiënter zou zijn indien het systeem zou opereren zoals het zou moeten doen.
Maar dat doet het niet. Dan is voor mij de meest optimale manier mijn eigen weg te bewandelen.
Een thuisgenerator?
Het grootste deel van mijn energie wordt opgewekt door PV op eigen terrein, in de eerste plaats onmiddellijk verbruikt en in tweede plaats opgeslagen in de thuisaccu en de accu van de BEV. Een kortere weg en meer efficiënte manier vvan energiewinning en -transport kan je toch niet bedenken?
En als back up gebruik ik energie opgeslagen in een oneindige beschikbare voorraad hout op eigen terrein dat als extraatje ook nog eens meer CO2 uit de lucht haalt dan er op eigen terrein de lucht wordt ingeblazen.
Bovendien is decentrale productie en decentrale opslag ook nog eens veel minder kwetsbaar tegen wie wenst te ageren tegen de centrale productie en opslag onder controle van "het systeem". :)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
JBtL schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:44:
[...]

Precies, dat is mijn punt - maar als hobby wel een leuk project toch?
Voor een enkeling die helemaal vrij in de polder woont zonder buren in het zicht, maar niet voor de gewone man of vrouw. Daarentegen heeft van een thuisaccu niemand last wat ook de insteek is om die te nemen. Maar als het zou passen zou ik er wel eentje willen hebben, mits het meer oplevert dan de telefoon laden, gewoon om meer mogelijkheden te hebben.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:35
daemonix schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Tipje van de sluier, IvoB2 gaat niet volledig off-grid want hij verwarmt met houtstook dus helemaal niet volledig elektrisch huis. Zo mogelijk (eigenlijk wel zeker) nog schadelijker dan een gas gestookte CV ketel. Dat heeft hij jaren geleden al opgebiecht. Je kunt in onze landen helemaal niet off-grid gaan tenzij je bijna niets verbruikt. Met een normaal huis lukt dat niet.
Het leek mij al 1 grote jokkebrok.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Tipje van de sluier, IvoB2 gaat niet volledig off-grid want hij verwarmt met houtstook dus helemaal niet volledig elektrisch huis. Zo mogelijk (eigenlijk wel zeker) nog schadelijker dan een gas gestookte CV ketel. Dat heeft hij jaren geleden al opgebiecht. Je kunt in onze landen helemaal niet off-grid gaan tenzij je bijna niets verbruikt. Met een normaal huis lukt dat niet.
En in de winter tankt hij stroom niet thuis maar op straat,deze halve verhalen is hij al eerder mee door de mand gevallen.....

1 PVoutput . Dongen NB

• IvoB2
  • Nu online
Door de mand gevallen?
Je hebt de info rechtstreeks van mij dus ik heb helemaal niets achter gehouden.

Beetje flauw hoor om het verhaal proberen te vernauwen tot de man zelf.

Wat is er trouwens mis mee om in de winter, wanneer eigen PV (nog) niet voldoende produceert het elders te gaan laden in de accu van de EV en dan te transfereren naar de woning?
Dat lijkt me nog altijd veel efficiënter (en in mijn geval veel goedkoper) dan een diesel- of gasgenerator te installeren.
En een perfecte real life proefopstelling om na te gaan hoeveel kWh er nog te kort is om omstreeks 2031 de knop richting net om te draaien.

Vorige jaar ongeveer 300 kWh van de BEV naar de woning getransfereerd.
Zelfs aan een openbare laadpaal een "kost" van een 100-120 €, lager dan de kostprijs van een vaste netaansluiting zonder daar één kWh/kW van af te nemen (in Vlaanderen).
Dat zal ongetwijfeld nog minder worden wanneer het huidige AC deel vervangen wordt door een DC/DC deel (minder omzetverliezen) en PV nog eens gevoelig uitgebreid wordt.
En wanneer de evolutie van PV en accu's zich op dezelfde wijze doorzetten zal je over 5 jaar op dezelfde oppervlakte meer kWp kwijt geraken en meer kWh kunnen opslaan voor een lagere investering.

Rome is ook niet op één dag gebouwd.
En ik wacht nog altijd op een onderbouwde uitleg waarom lokale houtstook niet energetisch off grid zou zijn.
Lokale houtstook is niet op basis van fossiel, indien je weet wat je doet minstens CO2 neutraal en zowat de enige relatief goedkope accu waar je veel kWh over de seizoenen heen kan in opslaan.

Of grid is zelden een "of" verhaal maar doorgaans een goed doordacht plan op basis van het combineren van verschillende mogelijkheden en energiebronnen.

[ Voor 109% gewijzigd door IvoB2 op 30-06-2026 16:04 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:49:
Door de mand gevallen?
Je hebt de info rechtstreeks van mij dus ik heb helemaal niets achter gehouden.

Beetje flauw hoor om het verhaal proberen te vernauwen tot de man zelf.

Wat is er trouwens mis mee om in de winter, wanneer eigen PV (nog) niet voldoende produceert het elders te gaan laden in de accu van de EV en dan te transfereren naar de woning?
Dat lijkt me nog altijd veel efficiënter (en in mijn geval veel goedkoper) dan een diesel- of gasgenerator te installeren.
En een perfecte real life proefopstelling om na te gaan hoeveel kWh er nog te kort is om omstreeks 2031 de knop richting net om te draaien.

Vorige jaar ongeveer 300 kWh van de BEV naar de woning getransfereerd.
Zelfs aan een openbare laadpaal een "kost" van een 100-120 €, lager dan de kostprijs van een vaste netaansluiting zonder daar één kWh/kW van af te nemen (in Vlaanderen).
Dat zal ongetwijfeld nog minder worden wanneer het huidige AC deel vervangen wordt door een DC/DC deel (minder omzetverliezen) en PV nog eens gevoelig uitgebreid wordt.
En wanneer de evolutie van PV en accu's zich op dezelfde wijze doorzetten zal je over 5 jaar op dezelfde oppervlakte meer kWp kwijt geraken en meer kWh kunnen opslaan voor een lagere investering.

Rome is ook niet op één dag gebouwd.
Door mand vallen ja,waarom was je ook weer verdwenen van het forum....

Maar klets lekker verder,ik scroll wel lekker snel door,fijne dag nog

1 PVoutput . Dongen NB

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ah, well..... definitie kwestie.

1) IvoB2:

Offgrid, als in letterlijk geen leiding of kabel meer naar je huis, maar nog wel je energiebehoefte via een andere weg importeren (danwel hout, gasfles, of stroom via een verplaatsbare accu)

Of

2)

Offgrid, geen leiding/kabel meer naar je huis én geen externe energiebehoefte meer.

Waarbij de tussenvariant 1) en 2) ook nog "all-electric" kan zijn.

Het is een groeipad, en ik snap @IvoB2 ook wel, als een aansluiting wegdoen goedkoper is dan via een andere weg importeren en op andere vormen van energie zitten.

Compleet offgrid, zonder externe energiebehoefte, all-electric, incl EV. Dat is op BE en NL grondgebied momenteel met huidige stand van techniek vrij lastig zonder groot oppervlak voor zon of wind energieproductie en zonder extremere accu. En dan begint gewoon de stappenplan van voren: energiebehoefte minimaliseren, productie verhogen, bewaartechniek verbeteren (bijv langetermijn opslag/zomer/winter). Denk bijv ook om een WKO voor passief koelen/verwarmen van een bijna passief huis. Dat kan vrij energieefficient. EV wegdoen en met benenwagen en gewone fiets scheelt ook veel >:) .

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 30-06-2026 16:15 ]

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Jij stelde toch de vraag: "Waarom zou je een batterij in huis halen als die zichzelf niet terugverdient ?" Mijn antwoord dat niet alles hoeft te worden terug verdient. Wat meer onafhankelijk zijn van de stroomboer, of noodstroom hebben, het net ontlasten en er een goed gevoel bij hebben of minder CO2 uitstoot. Er zijn genoeg redenen te bedenken om er eentje aan te schaffen zonder die a priori te moeten terugverdienen.
Vond dit wel de beste opmerking van de afgelopen pagina's, met zelfs nog relevantie naar het topic toe.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Pagina: 1 ... 142 143 Laatste