Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Dennis!90 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:21:
Oke helder, gewoon niet doen dus. Ben een leek, vandaar de vragen.

Beste is dus om of:
A. De vriezer en lamp op een andere groep te plaatsen.

B. Een nieuwe groep aanleggen voor alleen de thuisbatterij. Komt komende week een groep vrij nav een ander topic.

Optie A is de makkelijkste, goedkoopste en kost me dan géén extra groep. Moet alleen kijken hoe ik - esthetisch gezien - de lamp fatsoenlijk op de andere groep krijg.
er is bij het aansluiten van een stekker thuis-batterij gewoon een heel belangrijke stelregel, of beter eigenlijk twee.
1) zorg dat het stopcontact waar de thuis-batterij wordt ingestoken helemaal correct is aangesloten en niet door veelvuldig gebruik de contacten versleten zijn en daardoor niet meer optimaal conact kunnen maken.
het probleem is dat een leek dit eigenlijk niet goed kan beoordelen.
bij twijfel laat dat sopcontact vervangen, dat zou je eigenlijk altijd moeten doen als je dit opmerkt.

2) stel de output vermogen van de thuis-batterij niet boven de 800W output in, bij een vermogen van 800W zou in ver uit de meeste gevallen het vermogenreserve van die groep voldoende groot moeten zijn.
Kijk dus welke andere apparatuur nog op dezelfde groep is aan gesloten, dat is heel eenvoudig ook door een leek te zien, door de groep van dat stopcontact uit te zetten en dan kijken welke apparatuur het niet meer doet.
kijk mn uit bij apparatuur die zelf ook al veel stroom nodig heeft, bv een grote TV, dikke HiFi versterker, een game-computer ed. Maar denk bv ook aan een Airfryer of ander groot keukentoestel.

wil je echter een thuis-batterij met meer vermogen (zo ver deze dit kan) gebruiken moet je een nieuwe groep hiervoor laten aanleggen, dit is geen werk voor een leek, daarvoor moet namelijk oa je groepenkast open.
kleine tip, ipv alleen een installatieautomaat te tepassen gebruik hiervoor een aardlekautomaat (alamat) zodat de batterij niet door een aardfout van een andere groep mee uitgeschakeld gasat worden.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-03 22:29

Ethirty

Who...me?

Formeel moet je, als ik enkele handleidingen moet geloven, de accu dan ook vast aansluiten. Dus stekker afknippen en via een lasdoos permanent aan de groep zetten. Zal waarschijnlijk ook niet vaak gebeuren.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

En als we het over negatieve prijzen hebben, maak volgend jaar je borst maar nat!

[ Voor 27% gewijzigd door Hippe Lip op 14-03-2026 12:54 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-03 12:22
NiGeLaToR schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:15:
Nu de stroomprijzen voor dynamische contracten snel omhoog schieten worden thuisaccu’s wel sneller interessant en de kans op negatieve stroomprijzen (deze) zomer lager.

Stroomprijzen zijn immers LNG prijzen in vermomming minus wind- en zonne energie.

Ben zelf nog niet begonnen met nadenken over uitzetten van inverters omdat ik erop reken dat zoveel mensen (& bedrijven) batterijen kopen dat het negatieve stroomprijs effect al snel gedempt wordt.

Elke keer veranderen de variabelen, je kunt nu nauwelijks plannen op een tvt van 5 jaar als ee geopolitieke veranderingen om de week plaats vinden.
In mijn setup werk ik voornamelijk vanuit eigen opwek en maximaliseren eigen gebruik, het is er puur op gericht om de afhankelijkheid van deze schommelingen te verkleinen. Het is zelfs zo dat ik gewoon een vast contract heb, ik kan niet eens inspelen op lage en hoge prijzen op dit moment.

Mijn inkoop gaat nu richting de 4.000 kWh en ik heb een eigengebruik van PV van 6.000 kWh voor komend jaar. Daarmee ben ik nog voor 40% afhankelijk van het net en prijseffecten. Als stroom, onverhoopt, 50 ct/kWh gemiddeld gaat kosten ben ik geen 80 euro maar 160 euro in de maand kwijt.
Het PV systeem, met accu's en de hele reut, heeft rond de 9.000 euro gekost. Met een levensduur van 15 jaar komt dat uit op 10 ct/kWh. Of 50 euro per maand aan afschrijving.

Voor nu ben ik dus 130 euro kwijt aan inkoop en afschrijving, als de prijs verdubbelt wordt dat 210 euro.
Zonder ESS zou dat resp. 205 en 410 euro zijn per maand.

Maar de meeste winst zit gewoon in het rijden van een EV met 36.000 km per jaar zou ik anders 2.000 ltr benzine moeten kopen, dat is gewoon 300 euro in de maand die ik nu bij mijn energieverbruik in heb zitten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat die 130 euro die het mij nu kost al interessant genoeg is voor de EV en dat ik verder gratis mijn huis verwarm en TV kijk als bijvangst.

Dankzij mijn ESS ben ik niet heel erg bezorgd over de effecten van de oorlogen voor mijzelf, ik maak mij meer zorgen over anderen die meer zijn blootgesteld aan deze effecten. Met uitzondering van die ene oom die elke gelegenheid aangreep om mij te vertellen dat al dat groene gedram nergens op sloeg en dat verduurzaming pure oplichting was.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:22
NiGeLaToR schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:23:
[...]

De piekprijzen zijn alleen fors aan het oplopen, zie nu maar. Tis een weekend met weinig wind en zon en dan is de basis prijs hoger dan in de winter. 25-35 ct per kWh. Doordeweeks is dit effect nog zichtbaarder.

Ben benieuwd hoe dit ontwikkelt naarmate Iran meer tankers opblaast.
De spread en hoogte hebben zeker ook te maken met Iran. Gasprijs loopt op. Dagen als vandaag windstil, geen zon zijn dan koren op de molen. Daar heb ik mijn strategie op aangepast. Het meeste gaat het opleveren als we vanavond weer stroom aan het net gaan leveren. Echter nu maar eens gekozen voor Slim ontladen. De woning draait op de panelen, daar waar support nodig is springen de batterijen bij. Mocht de zon doorbreken of er overschot zijn dan fietst dat naar het net. Mochten de prijzen morgen laag zijn dan gaat alles er sws uit vanavond anders nog maar een avondje NOM.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Devke
Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:00:
En als we het over negatieve prijzen hebben, maak volgend jaar je borst maar nat!

YouTube: Vergeet alles wat je weet over NEGATIEVE ENERGIEPRIJZEN
De omvormer hier kan het al, nu de automatiseringen nog gaan bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J_6V36UxatFJc3fF7dOjZs4lNQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qdTNhtc7vlOj3efbux7JBKAu.png?f=user_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

YouTube: Vergeet alles wat je weet over NEGATIEVE ENERGIEPRIJZEN
Kun.je.een samenvatting geven of wat jij er uit haalt.ipv een linkdrop van 45min?

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Fr33z schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:44:
[...]

Kun.je.een samenvatting geven of wat jij er uit haalt.ipv een linkdrop van 45min?
@Fr33z
Even kort door de bocht:

Nu we nog saldering hebben, heb je pas te maken met negatieve prijzen als de kale EPEX-prijs plus de inkoopvergoeding plus de energiebelasting plus de BTW samen negatief zijn. Dat komt niet zo vaak in een jaar voor.
*) Disclaimer: gegeven dat je niet meer teruglevert dan wat je afneemt van het net.

Als de saldering eraf is (vanaf 01-01-2027 dus), dan is teruglevering tijdens elke negatieve EPEX-prijs een financiële last. Dat betekent dat als de EPEXprijs -0,001 euro is, dat teruglevering je al geld gaat kosten. En dat zijn werkelijk een heleboel keren in het jaar. En met name de hogere negatieve EPEXprijzen gaan dan ook heel hard aantikken.

Ergo: zorg vanaf januari ‘27 dat je je PV gaat dimmen tijdens negatieve EPEXprijzen, want anders ben je de sjaak en dat gaat hard aantikken.

Ik ben bang dat menig gemiddelde PV-bezitter zich daar nog totaal niet van bewust is. En dat die bovendien geen idee hebben hoe ze daar iets aan kunnen doen.
Ik sprak mijn zwager bijvoorbeeld vorige week die wel begon te klagen over terugleverboetes. Toen ik ‘m vroeg of hij toevallig een SE-omvormer had en dat beaamde, kon ik hem vertellen dat die dingen kunnen aftoppen. Maar daar had hij totaal geen weet van.

<John O`Mill>

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:09:
[...]

@Fr33z
Even kort door de bocht:

Nu we nog saldering hebben, heb je pas te maken met negatieve prijzen als de kale EPEX-prijs plus de inkoopvergoeding plus de energiebelasting plus de BTW samen negatief zijn. Dat komt niet zo vaak in een jaar voor.
*) Disclaimer: gegeven dat je niet meer teruglevert dan wat je afneemt van het net.

Als de saldering eraf is (vanaf 01-01-2027 dus), dan is teruglevering tijdens elke negatieve EPEX-prijs een financiële last. Dat betekent dat als de EPEXprijs -0,001 euro is, dat teruglevering je al geld gaat kosten. En dat zijn werkelijk een heleboel keren in het jaar. En met name de hogere negatieve EPEXprijzen gaan dan ook heel hard aantikken.

Ergo: zorg vanaf januari ‘27 dat je je PV gaat dimmen tijdens negatieve EPEXprijzen, want anders ben je de sjaak en dat gaat hard aantikken.

Ik ben bang dat menig gemiddelde PV-bezitter zich daar nog totaal niet van bewust is. En dat die bovendien geen idee hebben hoe ze daar iets aan kunnen doen.
Ik sprak mijn zwager bijvoorbeeld vorige week die wel begon te klagen over terugleverboetes. Toen ik ‘m vroeg of hij toevallig een SE-omvormer had en dat beaamde, kon ik hem vertellen dat die dingen kunnen aftoppen. Maar daar had hij totaal geen weet van.
Het aantal uren met flink negatieve prijzen zijn de laatste tijd alleen maar minder geworden, als je een beetje je best doet om je verbruik op de juiste momenten te doen, zal het in de meeste gevallen om maximaal een paar tientjes per jaar gaan.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:48

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

HandyLumberjack schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Het aantal uren met flink negatieve prijzen zijn de laatste tijd alleen maar minder geworden, als je een beetje je best doet om je verbruik op de juiste momenten te doen, zal het in de meeste gevallen om maximaal een paar tientjes per jaar gaan.
De AH verkoopt al thuisbatterijen, zo mainstream zijn die dingen al. Ik ben benieuwd, maar zie het niet zo’n vaart lopen. Dat absorbeert de negatieve prijzen uiteraard: naast dat we binnenkort ook nog eens die 4 nieuwe tijdvakken krijgen.

Voorbereid zijn is prima, maar op wat is nog niet zo makkelijk te zeggen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:24
Daarnaast heb je een simpele stekkerbatterij binnen een paar dagen thuis en in je stopcontact geprikt, ik zie dus geen nut om je nu al voor te bereiden op de "verre" toekomst.

Zit nu zelf wel te denken aan een Zendure 2400AC+ met gecombineerd 5-8kWh batterij, scheelt een hoop terugleverboete. Dit jaar zo'n 300-400 euro, maar hoeveel dat in de toekomst is durf ik niet aan te rekenen.
Als die 300-400 stabiel is verdien je het terug in 6-7 jaar en levert het (daarna) goed rendement, maarja..

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:09:
[...]

@Fr33z
Even kort door de bocht:

Thanks. Zeker interessant. Natuurlijk ook sterk vraag hoe groot dit effect nou gaat zijn voor bijv een gemiddels huishouden met 10 panelen. Er gaan ongetwijfeld mechanismes in werking treden die we nu nog niet zien/hebben.

Bijv zoveel thuisbatterijen dat negatieve prijzen heel erg gedempt worden
Of genoeg mensen die pv uitzetten en daarmee het dempen

En dit speelt toch alleen voor dynamisch contract? We weten nu nog niet wat de energieleveranciers aan gaan biedem voor vaste contracten bijv.

Al met al leuk maar ik vind de mate van onzekerheid en onduidelijkheid zo groot dat ik er nu niks mee ga doen. Als over 8 maanden iets meer duidelijk is dan maar eens inlezen wat de stand van zaken is en kijken of ik voor 2027 bijv dynamisch of vast ga qua contract.

• Devke
NiGeLaToR schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:45:
[...]

De AH verkoopt al thuisbatterijen, zo mainstream zijn die dingen al. Ik ben benieuwd, maar zie het niet zo’n vaart lopen. Dat absorbeert de negatieve prijzen uiteraard: naast dat we binnenkort ook nog eens die 4 nieuwe tijdvakken krijgen.

Voorbereid zijn is prima, maar op wat is nog niet zo makkelijk te zeggen :)
Die nieuwe 4 tijdsvakken is pas iets van op zn vroegst 2028. Vanaf volgend jaar is iedere kWh die evt niets oplevert in de batterij geld waard. Hoeveel dat ligt aan je tarief van inkoop. Die inkoop hoef je dan niet te doen.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

HandyLumberjack schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:14:
Dat hangt nogal van je persoonlijke situatie af. Ik heb hier bijvoorbeeld 40 panelen: 21 van 10 jaar geleden tijdens de bouw (op pal West) en omdat ik 5 jaar geleden all electric werd (met EV plus 2x WP) zijn er op Oost nog eens 19 panelen bijgekomen. Nix mis mee.

In het voor- en najaar werkt planning prima, maar in de zomer is dat niet weg te krijgen. Ook niet met een accu, of ik zou er eentje van vele tientallen kWh’s moeten hebben die dan ook nog eens een heel groot laad- en ontlaadvermogen moet hebben om het in de juist uren weer kwijt te kunnen raken. Dan is dimmen toch echt de enige optie.

<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

mitsumark schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:04:
Als die 300-400 stabiel is verdien je het terug in 6-7 jaar en levert het (daarna) goed rendement, maarja..
Dat terugverdienargument blijft steeds weer terugkomen. Ik denk dat we dat hele idee maar beter even parkeren. Er zijn té veel onzekerheden voor nu maar vooral voor de nabije toekomst om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Voor mezelf zijn de overwegingen voor een accu om mijn PV-opbrengst in de tijd te kunnen verschuiven, het eigen gebruik zo hoog mogelijk te krijgen en in de winter op de goedkoopste momenten inkopen zodat ik daar op duurdere momenten op kan teren.

Als ik de investering dan ook nog terugverdien, dan zie ik dat alleen maar als leuk bijproduct.
Garanties zijn er op geen enkele manier.

<John O`Mill>

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Dat hangt nogal van je persoonlijke situatie af. Ik heb hier bijvoorbeeld 40 panelen: 21 van 10 jaar geleden tijdens de bouw (op pal West) en omdat ik 5 jaar geleden all electric werd (met EV plus 2x WP) zijn er op Oost nog eens 19 panelen bijgekomen. Nix mis mee.

In het voor- en najaar werkt planning prima, maar in de zomer is dat niet weg te krijgen. Ook niet met een accu, of ik zou er eentje van vele tientallen kWh’s moeten hebben die dan ook nog eens een heel groot laad- en ontlaadvermogen moet hebben om het in de juist uren weer kwijt te kunnen raken. Dan is dimmen toch echt de enige optie.
Maar jij hebt geloof ik het Oost deel dat al op prijs kan schakelen. Blijft t westdeel over, ik weet niet wat die produceren op de tijden dat de prijzen laag zijn, vorig jaar was dat voornamelijk in Mei tussen 12:00 en 15:00.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Stefannn schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 07:00:
Ah… ik had je uitgangs situatie niet goed voor ogen.
Even nagezocht.
Ik dacht dat je al volledig SE inclusief optimizers had maar dat is dus niet zo.
Daarom vond ik het nogal een stap om er dan vanaf te stappen.
Nu snap ik het en je keuze is logisch.
@Stefannn
Je hebt de klok horen luiden, maar de klepel hing niet zo heel erg ver weg :+
Het dak met de 21 panelen waarvoor ik de omvormer wil vervangen ligt pal West. De huidige StecaGrid omvormer kan niet dimmen, niet eens aan/uit op commando, dus die zal ik met mijn dynamische E-contract toch vóór januari moeten gaan vervangen. Geen haast dus, maar moet wel gebeuren.

Omdat ik zo’n 5 jaar geleden van het gas af ging (EV plus 2x WP) heb ik er op Oost nog eens 19 panelen bij gelegd. Dát is mijn SolarEdge-systeem en dat werkt nog steeds prima. Dat is goed te regelen en ik zal in HA eens een automatisering moeten schrijven om dat dak te dimmen in geval van negatieve prijzen.
Zoals ik dat ook moet doen voor de nieuwe omvormer op West.
In mijn geval heb ik dus vrijwel volledig Solaredge (49 panelen met Solar edge inclusief optimizers, ook nog 8 enphase van paar jaar daarvoor).

Exact met dezelfde redenering “arbeids kosten als ik al die optimizers zou willen vervangen” kom ik na veel wikken en wegen tot de conclusie dat “als je DCkoppeling wilt” (en dat wil ik) je dan in het ecosysteem moet blijven, in mijn geval Solaredge edge dus.
Bij die vervanging van de omvormer heb ik ook gekeken of ik er dan eentje zou willen met DC-accukoppeling, maar kwam al snel tot de conclusie dat dit toch al snel een kostbaar grapje gaat worden.

Daarom ligt mijn aandacht op dit moment meer in de richting van een AC-gekoppelde accu, waarbij Zendure nu goede ogen gooit met z’n hoge RTE. Een AC-gekoppelde accu met hoge RTE wijkt qua efficiëntie niet veel af van een DC-gekoppelde accu, die misschien een lagere RTE heeft? En dan heb ik bij een AC-koppeling veel meer vrijheid in zowel plaats als merk.
Ik wil je niet van je keuze afbrengen, maar toch een overweging erbij? 8)
De batterij is per kWh aan de dure kant maar ze hebben nu wel een mooie cashback regeling.
Ik ga dan voor 13.8kWh. Ik heb uitgebreide analyse gedaan en daarmee moet ik ook in voor en najaar toe kunnen. Ik ga geen onbalans handelen en kan EV en warmtepomp goed sturen. Ik verwacht dat later niet te willen uitbreiden (tenzij batterijen nog 10x zo goedkoop worden maar dat zien we dan wel weer).
Precies, het is koffiedik kijken en die drab wordt steeds ondoorzichtiger. Je bouwt op wat je nu kunt zien en daar zul je het in de toekomst mee moeten doen. Nix doen is ook een keuze… :+

<John O`Mill>

• HandyLumberjack
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Je moet niet alles in die accu willen opslaan, die negatieve prijzen zijn meestal maar een paar uurtjes.

Dus verbruik en laden van batterijen en EV's zoveel mogelijk naar die uren en dan kom je met een bescheiden batterij ook al een heel eind.

En hier krijgen de kids vanaf 2027 elektrische verwarming in hun zwembadje tijdens de uurtjes met negatieve prijzen 8).

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 14-03-2026 15:07 ]

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:26
@Hippe Lip dat begrenzen, aftappen bij de SE omvormers kun je alleen in het installateurs account instellen, eenmalig?

• mitsumark
Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Dat terugverdienargument blijft steeds weer terugkomen.
Is toch niet gek? Ik denk dat 90% van de mensen hierom een accu zou kopen.
Ik denk dat we dat hele idee maar beter even parkeren.
Tot wanneer?
Er zijn té veel onzekerheden voor nu maar vooral voor de nabije toekomst om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Mee eens, maar dat is niet geheel nieuw, en ik vraag me af of dat ooit wel verdwijnt.
Voor mezelf zijn de overwegingen voor een accu om mijn PV-opbrengst in de tijd te kunnen verschuiven, het eigen gebruik zo hoog mogelijk te krijgen en in de winter op de goedkoopste momenten inkopen zodat ik daar op duurdere momenten op kan teren.
Dus toch iets met kosten.
Als ik de investering dan ook nog terugverdien, dan zie ik dat alleen maar als leuk bijproduct.
Garanties zijn er op geen enkele manier.
Waarom zou je los van euro's je eigen verbruik willen verhogen en willen verschuiven?
Het net ontlasten? Dan dankjewel :)

• Stefannn
  • Laatst online: 08:20
dinandus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:41:
@Hippe Lip dat begrenzen, aftappen bij de SE omvormers kun je alleen in het installateurs account instellen, eenmalig?
Persoonlijk doe ik dat via de "modus over tcp" lokale interface.
(dwz... energie uitlezen heb ik al geïmplementeerd, begrenzen moet ik nog maken maar zou moeten kunnen)
Dat is echter meer iets voor het solaredge topic: Het grote SolarEdge topic

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:10

Ersus

Zuid-Limburg

mitsumark schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:45:

Is toch niet gek? Ik denk dat 90% van de mensen hierom een accu zou kopen.
Ik denk het ook, en in 2028 zullen de meeste wel schrikken van de afrekening 2027 en snel een of ander prik um in de muur kastje gaan kopen in de hoop dat 2029 iets milder is voor de portemonnee….

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• HandyLumberjack
  • Nu online
Ersus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:57:
[...]

Ik denk het ook, en in 2028 zullen de meeste wel schrikken van de afrekening 2027 en snel een of ander prik um in de muur kastje gaan kopen in de hoop dat 2029 iets milder is voor de portemonnee….
Om er dan een paar jaar later achter te komen dat het meer geld gekost heeft dan het heeft opgeleverd?

• Stefannn
Hippe Lip schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:59:
[...]

Daarom ligt mijn aandacht op dit moment meer in de richting van een AC-gekoppelde accu, waarbij Zendure nu goede ogen gooit met z’n hoge RTE. Een AC-gekoppelde accu met hoge RTE wijkt qua efficiëntie niet veel af van een DC-gekoppelde accu, die misschien een lagere RTE heeft? En dan heb ik bij een AC-koppeling veel meer vrijheid in zowel plaats als merk.
Ik wil je niet van je keuze afbrengen, maar toch een overweging erbij?
ik had die afweging gemaakt.
- Zendure solarflow 2400 +4 extra batterijen is 11.5kWh en kost 3914 euro.
- Solaredge homehub met 3 batterijen & backup unit 13.8kWh komt op basis van stralendgroen op 7605 euro. na 1500 cashback 6105 euro.

Ik ga niet via stralendgroen bestellen maar via een heel goede vriend die installateur is. Ik weet nog niet wat ik dan exact ga betalen maar zal denk ik in die orde liggen.
Installatie zal ik half zelf en half met hem doen.

Solaredge is dan 2000 euro duurder maar:
- 3 fase
- volledig 3fase meterkast backup systeem (zonder backup wordt het 1500euro goedkoper)
- DC gekoppeld
- 5kW laden/ontladen

EX backup systeem is het dus maar 500 euro duurder.
Dat is het mij wel waard om in 1 ecosysteem te blijven
(dat betekent maar 1 api voor batterij en PV)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Om er dan een paar jaar later achter te komen dat het meer geld gekost heeft dan het heeft opgeleverd?
Als je er blind inspringt dan ja

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:06
HandyLumberjack schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:02:
[...]

En hier krijgen de kids vanaf 2027 elektrische verwarming in hun zwembadje tijdens de uurtjes met negatieve prijzen 8).
Zijn dat ook niet de uren dat de kids in het zwembadje willen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Jan-tweak
  • Nu online
Ethirty schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:58:
Formeel moet je, als ik enkele handleidingen moet geloven, de accu dan ook vast aansluiten. Dus stekker afknippen en via een lasdoos permanent aan de groep zetten. Zal waarschijnlijk ook niet vaak gebeuren.
over welke handleidingen heb je het ? kun je daar voorbeelden van geven ?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Jan-tweak schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:31:
[...]

over welke handleidingen heb je het ? kun je daar voorbeelden van geven ?
Bijvoorbeeld in de Zendure handleiding. Google geeft me nu uiteraard alleen een Duitse maar het plaatje is duidelijk genoeg. Blz 42
https://cdn.shopify.com/s...da34491a.pdf?v=1770867412

• Jan-tweak
  • Nu online
Ethirty schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:02:
[...]

Bijvoorbeeld in de Zendure handleiding. Google geeft me nu uiteraard alleen een Duitse maar het plaatje is duidelijk genoeg. Blz 42
https://cdn.shopify.com/s...da34491a.pdf?v=1770867412
Je moet dat dus helemaal niet, het is gewoon een tweede optie voor aansluiten, de pagina’s daarvoor geven de standaard aansluiting weer via de stekkers.

Dus deze optie omschrijft hoe je een vaste aansluiting kunt doen, het voordeel van deze omschrijving is dat je ook als je de stekker verwijderd je dus nog gewoon garantie hebt.

• Jan-tweak
  • Nu online
Ersus schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:31:
Om te bepalen of een thuisbatterij zin heeft, is ook een eenvoudige nulmeting mogelijk, pak je jaaroverzicht en kijk naar het aantal kWh dat je nu saldeert. Vermenigvuldig dit met je huidige all-in tarief. Dit is het bedrag dat je vanaf 2027 extra kwijt bent.
ik vrees dat deze berekening erg optimistisch is, een normale betaalbare thuis-batterij is namelijk helemaal niet in staat om je overhead tijdens de zomermaanden te kunnen wegnemen, daarvoor heb je gewoon veel te grote capaciteiten nodig die je zelf niet eens meer tijdens de avond/nacht leeg krijgt.

Zeker voor mensen die nu nog geen terugleverkosten hebben en dat in 2027 wel moeten, dat zijn extra kosten die je zeker bij een vast cq variabele contracten ook met een thuis-batterij niet volledig kunt wegnemen, hooguit kunt verminderen.
Echter je primaire doel ligt in het zo veel mogelijk je sluipverbruik met hulp van je PV stroom ook tijdens de donkere tijdvakken te gebruiken, en de hiervoor benodigde capaciteit bepaald primair ook de capaciteit vasn je thuis-batterij.

Tevens kun je via deze weg ook niet je ideale capaciteit voor je thuis-batterij bepalen, en dat is eigenlijk de bepalende factor voor de kosten en uiteindelijk ook voor je toekomstige besparingen.
Een batterij gaat dit bedrag niet volledig wegpoetsen, ga uit van een besparing van ca. 30% tot 40% op die extra kosten door verhoging van je eigenverbruik. Dit is je eerste indicatie of een verdere analyse naar batterij vermogen en capaciteit de moeite waard is.

Je overbruggingsverbruik kun je simpel uitlezen met een HomeWizard P1. Een iets grotere batterij kan interessant zijn mits je EMS slim genoeg is om in de schoudermaanden of winter te laden tijdens lage (dynamische) tarieven. Zo verhoog je de bezettingsgraad van je cellen als de zon het laat afweten.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 14-03-2026 23:38 ]

• Jan-tweak
  • Nu online

[YouTube: Vergeet alles wat je weet over NEGATIEVE ENERGIEPRIJZEN]
Helaas weten deze wiskids niet het verschil tussen netto en bruto en verwisselen de twee dus in hun betoog.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Jan-tweak schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:46:
[...]

Je moet dat dus helemaal niet, het is gewoon een tweede optie voor aansluiten, de pagina’s daarvoor geven de standaard aansluiting weer via de stekkers.

Dus deze optie omschrijft hoe je een vaste aansluiting kunt doen, het voordeel van deze omschrijving is dat je ook als je de stekker verwijderd je dus nog gewoon garantie hebt.
Ik lees momenteel zoveel over accu’s, dat ik moet toegeven dat het soms verstandiger is om iets nauwkeuriger te lezen :)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Daarnaast heb je een simpele stekkerbatterij binnen een paar dagen thuis en in je stopcontact geprikt, ik zie dus geen nut om je nu al voor te bereiden op de "verre" toekomst.

Zit nu zelf wel te denken aan een Zendure 2400AC+ met gecombineerd 5-8kWh batterij, scheelt een hoop terugleverboete. Dit jaar zo'n 300-400 euro, maar hoeveel dat in de toekomst is durf ik niet aan te rekenen.
Check vooral je contract eerst. Misschien kun je met een ander contract (bijv. dynamisch) terugleverboetes ook al voorkomen of sterk reduceren. Dat is beter dan symptoombestrijding.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Je moet niet alles in die accu willen opslaan, die negatieve prijzen zijn meestal maar een paar uurtjes.

Dus verbruik en laden van batterijen en EV's zoveel mogelijk naar die uren en dan kom je met een bescheiden batterij ook al een heel eind.

Hm is ook een idee maar ik heb de vrouw al een of twee dikke terrasheaters beloofd die dan uit de batterij verzorgd wordt in de uurtjes dat de zon het niet kan. Zowel in de schoudermaanden als in frissere zomeravonden.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:54:
[...]
ik vrees dat deze berekening erg optimistisch is, een normale betaalbare thuis-batterij is namelijk helemaal niet in staat om je overhead tijdens de zomermaanden te kunnen wegnemen, daarvoor heb je gewoon veel te grote capaciteiten nodig die je zelf niet eens meer tijdens de avond/nacht leeg krijgt.

Zeker voor mensen die nu nog geen terugleverkosten hebben en dat in 2027 wel moeten, dat zijn extra kosten die je zeker bij een vast cq variabele contracten ook met een thuis-batterij niet kunt wegnemen.

Tevens kun je via deze weg ook niet je ideale capaciteit voor je thuis-batterij bepalen, en dat is eigenlijk de bepalende factor voor de kosten en uiteindelijk ook voor je toekomstige besparingen.

[...]
Dat wegpoetsen is niet het probleem, ook in 2027 niet.
De EV bedrijfsbus is ‘onderweg’ dan kan die in de avond nog geladen worden van eigen dak. En het overschot gaat tegen de dagelijks beste epex de deur uit. Geen druppel gaat over de rand ook niet voor 0ct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m8MgimovCbGfTSu6sNAI_HNAJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ey6fnde1axSvNvfcaQA0rxUz.jpg?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Die stekker druk je er in 3 seconden in, maar als je bijv. ook een laadpaal, etc. hebt, dan kan je beter tijdig met een EMS aan de slag gaan...
Is die 2400 Watt ongeveer voldoende vermogen vs je PV systeem?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online

Taro

dinandus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:41:
Kan via HA met modbus.

Wel goed om alvast te kijken naar je strategie en aansturing. Wanneer ga je PV afschalen, wanneer vul je er je accu's mee, wanneer leven je terug en wanneer laad je en dat centraal in te regelen ipv alles los van elkaar in te stellen en tegen te laten werken. Zie echt veel te veel mensen die denken dat ze het rond 1-1-2027 wel even fixxen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:48

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Taro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:47:
[...]

Kan via HA met modbus.

Wel goed om alvast te kijken naar je strategie en aansturing. Wanneer ga je PV afschalen, wanneer vul je er je accu's mee, wanneer leven je terug en wanneer laad je en dat centraal in te regelen ipv alles los van elkaar in te stellen en tegen te laten werken. Zie echt veel te veel mensen die denken dat ze het rond 1-1-2027 wel even fixxen.
Zou ook geen duizenden euro’s uitgeven aan iets wat wellicht een paar tientjes gaat kosten, terwijl we nog een jaar thuis accu’s bij de appie kopen met z’n allen of een langdurige oorlog in de golfregio gaan krijgen en dus hoge energieprijzen. Als je het nu al kunt, waarom niet, maar anders geen paniek zou ik zeggen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Jan-tweak
  • Nu online
Ersus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:33:
[...]

Dat wegpoetsen is niet het probleem, ook in 2027 niet.
De EV bedrijfsbus is ‘onderweg’ dan kan die in de avond nog geladen worden van eigen dak. En het overschot gaat tegen de dagelijks beste epex de deur uit. Geen druppel gaat over de rand ook niet voor 0ct.

[Afbeelding]
laten we even reeel zijn, als ik lees dat je 214kWh LFP en 24.3kWp O/W hebt liggen dan is dat zeker geen doorsnee voorbeeld voor de gemiddelde consument.
en als ik zie wat je dagelijks verbruik is van 178 kWh, dat is voor veel mensen wat ze bijna in een hele maand maart verbruiken zegt dat eigenlijk al genoeg.
Sorry, en wat als je met een hoop nog meer opwek de Epex in de min staat ? ik snap dat nu de prijzen, zeker gezien je verbruik, nog zeker interessant zijn, maar of je 2027 nog net zo blij zult worden, weet ik niet.
:)
In jouw geval zal dat best werken en ik hoop dat je e.e.a. ook veilig (mn voor je gezin en buren) hebt staan, in lijn met de PGS-37-1 (zeker bij 214 kWh aan batterijopslag geen luxe). :)

• Jan-tweak
  • Nu online
[...]

Kan via HA met modbus.

d:)b
zo denk ik er ook over, zeker als ik de vele misvattingen al hoor en ver uit de meeste mensen echt niet weten hoe ze dat volgend jaar moeten aangaan, ik vrees ook dat de grote meute echt verrast gaat worden.
En laten we eerlijk zijn, dat gedoe in het midden oosten is zo snel niet voorbij, ook als de oorlog stopt zal het een hele tijd duren tot we weer op de normale voet door kunnen en de vraag hoe het nieuwe normaal er dan uit komt te zien is ook maar afwachten.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 23:54:
[...]

d:)b
zo denk ik er ook over, zeker als ik de vele misvattingen al hoor en ver uit de meeste mensen echt niet weten hoe ze dat volgend jaar moeten aangaan, ik vrees ook dat de grote meute echt verrast gaat worden.
En laten we eerlijk zijn, dat gedoe in het midden oosten is zo snel niet voorbij, ook als de oorlog stopt zal het een hele tijd duren tot we weer op de normale voet door kunnen en de vraag hoe het nieuwe normaal er dan uit komt te zien is ook maar afwachten.
Zolang de grote meute nog een vast/variabel contract heeft en terugleveren niet al teveel kost loopt het wel los.

Maar met een dynamisch contract, veel PV, batterij, warmtepomp, en EV is het natuurlijk wel een ander verhaal, en verre van eenvoudig.

• Vdvmark
  • Nu online
De gemiddelde consument zal een wegwerpaccu kopen, die net als de ebikes in de schuur niet een heel lang leven hebben, een jaar of twee drie.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:13
Ik heb in HA een 4tal batterij simulaties draaien op NOM. Daarbij geeft deze ook aan hoeveel ik bespaard heb, maar ook hoeveel ik ben misgelopen aan teruglevering (dynamisch).
Hebben sommige hier ook een automatisering voor dat bijvoorbeeld vanaf 23:00 de modus naar discharge only gaat, en dan de volgende dag vanaf 11:00 weer naar NOM bijvoorbeeld?
Nu staan de virtuele batterijen te laden tegen €0.15 terwijl dat vanmiddag zo rond de €0.07 is.
Dan zou de batterij dus ook meer kunnen besparen.
Of hebben de mensen die een simulatie hebben lopen of gebruikt hebben hier niet naar gekeken. Maar alleen naar hoeveel eigen PV kan ik extra zelf verbruiken?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-03 19:15
jaapsander schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Vergelijkbaar dilemma!
Het is (mogelijk) tijd om op elektra gebied te gaan upgraden! De grootste reden om iets te doen aan mijn energiesituatie thuis is vooral nieuwsgierigheid en een kleine financiële prikkel, ik hoef er niet rijk van te worden. Ook heb ik niet de illusie dat ik hiermee het milieu ga redden, het is vooral een hobby die misschien kosten- en mileu neutraal kan blijken.
Huidige setup:
  • 10 x 300WP (3kWp) panelen op een Solis-1P3K-4G omvormer (geen optimizers) 1 Fase
  • 13 x 310 WP (4.03kWp) panelen op een Solaredge Se4K omvormer met 13 optimizers 3 Fase
  • Laadpaal Tesla Wall connector V2 ("domme" laadpaal) 2 E-auto's die regelmatig laden (3500-4000 KWh per jaar thuis totaal)
  • Geen thuisaccu, vanaf april een dynamisch energiecontract met prijzen op uurbasis
  • Daikin altherma 3 Lucht/water WP met boiler 180L voor SWW, (nog) geen slimme aansturing
  • Home-assistant als domotica platform, staat in verbinding met de omvormers (alleen uitlezen) en de auto's (uitlezen en mogelijkheid tot starten/stoppen van laden aanpassen van laadvermogen).
Nu staat 2x een omvormer me niet aan, op termijn zou ik die willen vervangen door een enkele omvormer, hoewel ik nog niet weet hoe ik dat aan ga pakken met een string panelen zonder optimizers en de andere met optimizers. Daarnaast zou ik graag willen investeren in een thuisbatterij om een hoger % van mijn opgewekte stroom zelf te gebruiken.

Zou ik gaan voor een hybride omvormer of Plug & play? Of batterij met aansluiting voor panelen? Zit ik vast aan een Solaredge omvormer doordat 1 set panelen optimizers hebben? En wanneer ik gebruik maak van een Solaredge omvormer kan ik daar ook een 2e string zonder optimizers toepassen (die nu op de Solis zitten)? Wat is geen goede plek om de accu te plaatsen? Omvormer(s) staan nu op zolder, hoe ver kan de accu van de omvormer af geplaatst worden?.

Bij voorkeur mag ook veel van de slimme logica al geintergreerd zijn. Ik hou wel van een klein beetje optimaliseren dmv aansturing in home assistant, maar bij mij zit de echte lol in het configureren en installeren van de hardware. Wat zouden jullie tips zijn? Uit bovenstaande posts zie ik dat Solaredge interessante oplossingen heeft. Hoe verhouden die zich tot de rest van de fabrikanten?
Update, het is blijkbaar toch lastig om een sting zonder en een string met SolarEdge optimizers samen te voegen in een enkele hybride omvormer. Dus ik zit te zoeken naar alternatieve oplossingen zonder het dak op te moeten klimmen om optimizers toe te voegen / te verwijderen van de betreffende string zonnepanelen.

Is een makkelelijke plug and play oplossing misschien om een hybride accu te kopen waar zonnepanelen op aangesloten kunnen worden? Zoals bijvoorbeeld de zendure solarflow 2400 pro? Deze heeft een aansluiting voor 3000WP zonnepanelen. Dat is precies de 10x300WP die ik nu op de Solis omvormer heb zitten. Gaat dit werken? Of maak ik ergens een denkfout en kun je helemaal geen string aansluiten, maar alleen losse panelen?

• Vdvmark
  • Nu online
jaapsander schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:32:
[...]

Update, het is blijkbaar toch lastig om een sting zonder en een string met SolarEdge optimizers samen te voegen in een enkele hybride omvormer. Dus ik zit te zoeken naar alternatieve oplossingen zonder het dak op te moeten klimmen om optimizers toe te voegen / te verwijderen van de betreffende string zonnepanelen.

Is een makkelelijke plug and play oplossing misschien om een hybride accu te kopen waar zonnepanelen op aangesloten kunnen worden? Zoals bijvoorbeeld de zendure solarflow 2400 pro? Deze heeft een aansluiting voor 3000WP zonnepanelen. Dat is precies de 10x300WP die ik nu op de Solis omvormer heb zitten. Gaat dit werken? Of maak ik ergens een denkfout en kun je helemaal geen string aansluiten, maar alleen losse panelen?
55Vdc lees ik als maximale spanning voor PV

• jaapsander
Vdvmark schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:38:
[...]
55Vdc lees ik als maximale spanning voor PV
Dat gaat hem niet worden. Als ik nu in de omvormer kijk via de Cloud Portal dan zie ik dat de string van 10 panelen nu 300+V doen bij kW opwek nu in de ochtend... Terug naar de tekentafel dus. Waarschijnlijk ga ik moeten accepteren dat ik geen nette alles in 1 oplossing ga realiseren zonder het dak op te moeten.

• mitsumark
Pr088 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:28:
[...]
Check vooral je contract eerst. Misschien kun je met een ander contract (bijv. dynamisch) terugleverboetes ook al voorkomen of sterk reduceren. Dat is beter dan symptoombestrijding.
Ik heb nu vooral een contract met lage tarieven (19,5ct normaal en dal), maar wel aardige terugleverboete*. Op bais van vorig jaar 36,50 euro per maand, maar toen was ik totaal niet bezig met laden op zonne-energie, vooral ook omdat tarieven in de nacht goedkoper waren en halverwege het jaar pas een 2e EV gekocht.
Bewust voor gekozen omdat ik denk dat ik met 2 EV's een groot deel teruglevering kan verminderen, maar dat oefen ik pas een maandje sinds nieuwe contract (en nog zonder "automatische" laadpaal).
Heb verder geen grote verbruikers, maar wel een fors standby verbruik van gemiddeld 400W (vijver pomp en lamp).
Ik zat dus naast terugleverboete ook te kijken naar die 400W in de donkere uren te overbruggen om niet te hoeven inkopen.
Mijn inschatting was nu 300 euro minder boete en 100 euro minder inkoop per jaar, maar als ik die 300 al voor 1/3e of zelfs de helft kan verminderen met slim laden is het verdienmodel inderdaad al snel over.

*bijlage 1:
Teruglevering (kWh/jaar) Terugleverkosten per maand (incl. btw)
0 – 5 € 0,00
5 – 500 € 3,00
500 – 1000 € 7,50
1000 – 1500 € 13,50
1500 – 2000 € 17,50
2000 – 2500 € 23,00
2500 – 3000 € 29,00
3000 – 3500 € 36,50
3500 – 4000 € 42,00
4000 – 4500 € 48,00
4500 – 5000 € 53,50

Vorig jaar zat ik op 3500kWh, maar dus grote verandering ivm 2e EV vanaf juli.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoBitATzFNo5bdscmvHzwfRc5tA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5v0bh3zaDEQ3B4xIvzx6wku.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 15-03-2026 13:41 ]

• mitsumark
Taro schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:43:
Die stekker druk je er in 3 seconden in, maar als je bijv. ook een laadpaal, etc. hebt, dan kan je beter tijdig met een EMS aan de slag gaan...

Is die 2400 Watt ongeveer voldoende vermogen vs je PV systeem?
Ik ben inderdaad bang dat de slimme laadpaal en slimme accu elkaar gaan tegenwerken. Zie wel wat workarounds met de juiste instellingen of met home assistant, maar een "kant en klaar, "plug&play" EMS waar ik zelf niet hoef na te denken heeft wel mijn voorkeur, ik ken ze alleen nog niet.
Grootste vraag is hoe ik voorkom dat de auto gaat laden vanuit de accu.

Ik heb nu ongeveer 4500Wp en lever maximaal 4kW terug. Dus nee niet alles kan dan volledig de accu in, maar het reduceert wel de teruglevering.
Samen met de EV's denk ik de boete fors te kunnen reduceren, maar welk aandeel door de accu weet ik niet, dat inzicht kan ik nu nog niet maken.
Helemaal 0 terugleveren gaat niet lukken, daarvoor heb ik in de zomer gewoon teveel opwek (of te weinig verbruik :+ ), ook meer vermogen gaat dan niet helpen.

• Taro
  • Niet online

Taro

mitsumark schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:49:
[...]
Ik ben inderdaad bang dat de slimme laadpaal en slimme accu elkaar gaan tegenwerken. Zie wel wat workarounds met de juiste instellingen of met home assistant, maar een "kant en klaar, "plug&play" EMS waar ik zelf niet hoef na te denken heeft wel mijn voorkeur, ik ken ze alleen nog niet.
Grootste vraag is hoe ik voorkom dat de auto gaat laden vanuit de accu.

Ik heb nu ongeveer 4500Wp en lever maximaal 4kW terug. Dus nee niet alles kan dan volledig de accu in, maar het reduceert wel de teruglevering.
Samen met de EV's denk ik de boete fors te kunnen reduceren, maar welk aandeel door de accu weet ik niet, dat inzicht kan ik nu nog niet maken.
Helemaal 0 terugleveren gaat niet lukken, daarvoor heb ik in de zomer gewoon teveel opwek (of te weinig verbruik :+ ), ook meer vermogen gaat dan niet helpen.
Heb dat hier als volgt opgelost:
Laadpaal, auto en thuisaccu's in Home Assistant
Leveren de accu's terug, dan automatisch de laadpaal op Stop
Leveren de accu's niet terug, dan de laadpaal op Eco+ 3-fase

Zijn de accu's vol, dan de laadpaal op Eco+ + 1-fase, deze pakt dan de overtollige zonnestroom voor de auto. Wil ik de EV's laden vanuit de accu's (3-fase), dan wordt de laadpaal op Eco+ 3-fase gezet en neemt dan niets van het net af, alleen alles wat er uit de accu's minus zelfverbruik huishouden overblijft.

Via een toggle in Home Assistant kan ik via een fake meter bepalen of de EV's wel/niet vanuit de thuisaccu mogen worden gevoed en die stemt dan alle opties op elkaar af.

Dit is wel waarom ik vaak zeg: Niet pas op 31-12-2026 een accu kopen voor NOM, maar ga er in de praktijk al eerder mee aan de slag. Dan heb je nog de optie om met Homey, Home Assistant of een ander EMS/HEMS het geheel goed aan te sturen. Voordeel is wel dat er ook in januari en februari 2027 nog niet zoveel zonnestroom zal zijn, maar toch... ;)

• Jan-tweak
  • Nu online
Pr088 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:28:
[...]

dat is zekker een zeer goede tip, juist de combinatie van een dynamisch stroomcontract in combinatie met een verstandigde keuze (qua capaciteit) van een thuis-batterij kan je kosten voor stroom duidelijk verlagen (op den duur), afhankelijk van je PV en verbruik zou je dan circa 9 maanden geen verbruik hebben (circa 1.000-1.500 kWh) voor de gemid. gebruiker en daarbij voor de overige zonnestroom die je niet zelf kunt gebruiken dan de terugleverkosten (nagenoeg) kunt vermijden. :)

• Jan-tweak
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:48:
[...]

Zolang de grote meute nog een vast/variabel contract heeft en terugleveren niet al teveel kost loopt het wel los.
ik ben benieuwd hoeveel lui bij hun eerste rekening (april / mei) van hun stoel vallen omdat ze gewend waren aan de saldering en die in 2027 er dus niet meer is.
en dan in paniek de eerst beste thuis-batterij wat ze tegen gaan komen gaan kopen, reken maar dat de aanbieders van de thuis-batterijen daar zeker op gaan inspelen. En dit soort paniek aankopen blijken vaak niet bepaald gunstig en verstandig, een goed doordachte aankoop met voldoende voorbereiding lijkt me toch verstandiger.
Maar met een dynamisch contract, veel PV, batterij, warmtepomp, en EV is het natuurlijk wel een ander verhaal, en verre van eenvoudig.

[ Voor 22% gewijzigd door Jan-tweak op 15-03-2026 10:59 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:42

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mitsumark Natuurlijk gaat bijna 0 kWh terugleveren lukken met een geschikte omvormer.
Mijn omvormer kan ik nu al met een CT-spoel op de huisaansluiting en een setting op +/- 0 export knijpen.
Is voorlopig nog niet nodig, maar ik oefen al een beetje.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Nu zit ik al een tijdje te kijken of een thuisaccu wat voor me is en zag onder andere Zendure. Net en goed systeem voor nette prijs (ik ga niet per definitie voor het goedkoopste, maar wil natuurlijk ook niet teveel uitgeven).

Nu heb ik het probleem van weinig ruimte, vooral in de breedte (niet teveel dingen naast elkaar). Die Zendure is een eenfasesysteem en dat betekent dat als ik een driefasesysteem wil (AC-gekoppeld), dat ik er dan drie naast elkaar moet zetten.

Is er ook een vergelijkbare thuisaccu (modulaire opbouw) die wel met een driefase-omvormer werkt?
Ik raak een beetje de weg kwijt door al die bomen…

<John O`Mill>

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:26
[...]

Kan via HA met modbus.

Mischien maak ik een simpele redenatie fout?

Ik hou het liever allemaal binnen de SE opzet wat betreft het begrenzen, c.q. stopzetten van de terug levering naar het net vanaf begin 2027.

Ik ga er vanuit dat zolang mijn huis zelf stroom gebruikt, intussen de 400 V accu vollaadt, en ik daarnaast af en toe de in mei `26 verwachte EV ook laadt, de omvormer natuurlijk gewoon produceert. Het zou dan praktische zijn, dat wanneer zowel de 400 V accu en de EV vol is normiliter alleen het huisgebruik verder geproduceerd wordt, maar dus automatisch de terug leveren naar het stroomnet stopt.

Dit zou toch gewoon in de set up van of de installateurs account eenmalig ingesteld moeten kunnen worden? Natuurlijk het liefst in de voor elke gebruiker set up, zoals je ook de keuzes in het deel voor je preference 400 V accu instellingen kunt regelen?

Betreft trouwens een HD Wave 3500H omvormer uit 2019, met nu cirka 4800 Wp. Ook de 400 V is SE, met de benodigde inline meter.

Een dezer dagen worden nog de SE EV lader One Pro en een back up interface aangesloten. Dus alles van SE binnen de installatie om het geheel ook optimaal binnen de SE omgeving zowel aan te sturen, dan wel te gebruiken.

Ik hoor graag als mijn redenatie er compleet naast zit.

[ Voor 8% gewijzigd door dinandus op 15-03-2026 13:10 . Reden: Extra info toegevoegd ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:51
jeroendh schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:16:
Ik heb in HA een 4tal batterij simulaties draaien op NOM. Daarbij geeft deze ook aan hoeveel ik bespaard heb, maar ook hoeveel ik ben misgelopen aan teruglevering (dynamisch).
Hebben sommige hier ook een automatisering voor dat bijvoorbeeld vanaf 23:00 de modus naar discharge only gaat, en dan de volgende dag vanaf 11:00 weer naar NOM bijvoorbeeld?
Nu staan de virtuele batterijen te laden tegen €0.15 terwijl dat vanmiddag zo rond de €0.07 is.
Dan zou de batterij dus ook meer kunnen besparen.
Of hebben de mensen die een simulatie hebben lopen of gebruikt hebben hier niet naar gekeken. Maar alleen naar hoeveel eigen PV kan ik extra zelf verbruiken?
Ik stel daarom in mijn victton een laad schema in van 12.00 tot 16.00.
Beetje dom smorgens gelijk gaan laden

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:58:
@mitsumark Natuurlijk gaat bijna 0 kWh terugleveren lukken met een geschikte omvormer.
Mijn omvormer kan ik nu al met een CT-spoel op de huisaansluiting en een setting op +/- 0 export knijpen.
Een gemiddelde consument kan echt geen CT-spoel maar even in zijn groepenkast gaan plaatsen, lijkt me ook zeer onverstandig, zo ver ik weet is namelijk zelf 230V AC nog steeds dodelijk, dus dit soort klussen aan deskundigen overlaten.
en ja, wat je moet is mn afhankelijk van je merk omvormer, mn de goedkope China kunnen dat soms niet eens.
Een veel eenvoudige manier is gewoon een ander stroomcontract te kiezen (mn dynamisch) waardoor de effecten van terugleveren wegvallen. :)

• mitsumark
dunklefaser schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:58:
Kan ook gewoon via P1 neem ik aan.
Dan zou ik mijn 10 jaar oude omvormer "voortijdig" moeten vervangen. En dan wellicht gelijk hybride?
Zit ik wel weer "vast" aan huidige set panelen, wilde misschien wat verplaatsen/bijplaatsen op termijn.

• mitsumark
Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:54:
[...]

Heb dat hier als volgt opgelost:
Laadpaal, auto en thuisaccu's in Home Assistant
Leveren de accu's terug, dan automatisch de laadpaal op Stop
Leveren de accu's niet terug, dan de laadpaal op Eco+ 3-fase

Zijn de accu's vol, dan de laadpaal op Eco+ + 1-fase, deze pakt dan de overtollige zonnestroom voor de auto. Wil ik de EV's laden vanuit de accu's (3-fase), dan wordt de laadpaal op Eco+ 3-fase gezet en neemt dan niets van het net af, alleen alles wat er uit de accu's minus zelfverbruik huishouden overblijft.

Via een toggle in Home Assistant kan ik via een fake meter bepalen of de EV's wel/niet vanuit de thuisaccu mogen worden gevoed en die stemt dan alle opties op elkaar af.
Bedankt voor dat inzicht. Heb niet perse zin om HA te "programmeren", tot het geld oplevert 8)
Dit is wel waarom ik vaak zeg: Niet pas op 31-12-2026 een accu kopen voor NOM, maar ga er in de praktijk al eerder mee aan de slag. Dan heb je nog de optie om met Homey, Home Assistant of een ander EMS/HEMS het geheel goed aan te sturen. Voordeel is wel dat er ook in januari en februari 2027 nog niet zoveel zonnestroom zal zijn, maar toch... ;)
Maarja, als dan blijkt dat je beter helemaal geen accu moet nemen, is je geld al uitgegeven.
Wellicht dan toch beginnen met 5kWh, en als blijkt dat 8-11 soelaas biedt verder uitbreiden.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Jan-tweak schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Een gemiddelde consument kan echt geen CT-spoel maar even in zijn groepenkast gaan plaatsen, lijkt me ook zeer onverstandig, zo ver ik weet is namelijk zelf 230V AC nog steeds dodelijk, dus dit soort klussen aan deskundigen overlaten.
en ja, wat je moet is mn afhankelijk van je merk omvormer, mn de goedkope China kunnen dat soms niet eens.
Een veel eenvoudige manier is gewoon een ander stroomcontract te kiezen (mn dynamisch) waardoor de effecten van terugleveren wegvallen. :)
Ik weet niet wat een gemiddelde consument weet en kan.
Maar voor de gemiddelde tweaker kan het plaatsen van een CT-klem toch geen abra-ka-dabra zijn?
Je hoeft nog niet eens een elektrische aansluiting in de meterkast te maken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Taro
  • Niet online

Taro

dinandus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Mischien maak ik een simpele redenatie fout?

Ik hou het liever allemaal binnen de SE opzet wat betreft het begrenzen, c.q. stopzetten van de terug levering naar het net vanaf begin 2027.

Ik ga er vanuit dat zolang mijn huis zelf stroom gebruikt, intussen de 400 V accu vollaadt, en ik daarnaast af en toe de in mei `26 verwachte EV ook laadt, de omvormer natuurlijk gewoon produceert. Het zou dan praktische zijn, dat wanneer zowel de 400 V accu en de EV vol is normiliter alleen het huisgebruik verder geproduceerd wordt, maar dus automatisch de terug leveren naar het stroomnet stopt.

Dit zou toch gewoon in de set up van of de installateurs account eenmalig ingesteld moeten kunnen worden? Natuurlijk het liefst in de voor elke gebruiker set up, zoals je ook de keuzes in het deel voor je preference 400 V accu instellingen kunt regelen?

Betreft trouwens een HD Wave 3500H omvormer uit 2019, met nu cirka 4800 Wp.

Ik hoor graag als mijn redenatie er compleet naast zit.
Je gaat er vanuit dat iedereen alles voor je mogelijk zal maken. Heb hier ook een SolarEdge systeem, in dit geval uit 2016. Die heeft echter geen enkele weet van het wel/niet bestaan van een thuisaccu.

Wat je dus centraal wil aansturen: Maximaal produceren tot het maximale vermogen van je thuisaccu. Zit de thuisaccu vol en kost stroom exporteren je geld, stem dan de export limiet af op je huisverbruik. Levert stroom exporteren je geld op, exporteer dan maximaal. Zo voorkom je dan je de export op 0 zet, overdag al stroom uit je accu's gebruikt die je voor 's avonds wil bewaren.

Mensen rekenen veel te veel op anderen om hun situatie voor ze te organiseren. Als je producten van verschillende merken hebt zal je zelf aan de bak moeten om die regie te pakken. En dan moet je gaan nadenken over de mogelijke situaties.

Hierbij een voorbeeld dat ChatGPT mij recent gaf als mogelijke situaties waar ik in mijn huishouden evt. op zou moeten/kunnen anticiperen. Ga ik natuurlijk niet doen, ik ga uit van max +-5 hoofdsituaties, maar om even aan te geven hoe complex dit kan worden als je het 100% wil organiseren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9hwWa7cn7tWbCt9yYCXKiNZdxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pQEijBfBt5J2uhgJVKRSycnf.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:01:
Nu zit ik al een tijdje te kijken of een thuisaccu wat voor me is en zag onder andere Zendure. Net en goed systeem voor nette prijs (ik ga niet per definitie voor het goedkoopste, maar wil natuurlijk ook niet teveel uitgeven).

Nu heb ik het probleem van weinig ruimte, vooral in de breedte (niet teveel dingen naast elkaar). Die Zendure is een eenfasesysteem en dat betekent dat als ik een driefasesysteem wil (AC-gekoppeld), dat ik er dan drie naast elkaar moet zetten.
de zeer grote hamvraag is waarom je naar 3-fase wilt ?
ik vrees dat je namelijk een heel belangrijk aspect van je slimme meter vergeet, deze saldeert namelijk de stroom binnen de meter zodat uiteindelijk je slechts 1 telwerk voor levering cq teruglevering overhoud (formeel zijn het er per functie 2, die normaal en dag telwerken, echter afhankelijk van het tijdstip is altijd maar één actief.)
een klein voorbeeld van je verbruik in de avond (dus dan even geen teruglevering):
Fase 1: 500 W verbruik
Fase 2 (die fase waar je thuis-batterij op is aangesloten) : 1300 W levering (vanuit de batterij)
Fase 3: 700 W verbruik
de slimme meter geeft hier 0 W verbruik aan, alle verbruik, dus ook het verbruik op fase 2 van 100W, wordt door de thuis-batterij hier geleverd.
nu met meer verbruik dan wat je Zendure (2.400, op een eigen groep kan leveren).
Fase 1: 2.000 W (aan het koken)
Fase 2: 2.200 W (levering van 2.400W vanuit de batterij en verbruik van overige apparatuur op fase 2 van 200W)
Fase 3:1.500 W
je verbruik van je slimme meter wordt dus : +2.000 - 2.200 + 1.500 = 1.300 W terwijl je eigenlijk verbruik op 3.7000W lag.
Je hebt eigenlijk alleen een tweede omvormer van Zendure nodig als je vaak boven de 2.400W aan verbruik gaat komen, als ik bij mij zelf kijk komt dat bij mij (en dat niet eens elke dag) slechts voor korte tijd voor (circa 15 tot 30 minuten tijdens het koken, waarbij ik dus vaak er not boven kom, dus tussen 200- en 400 W voor die tijd uit het net moet gaan halen, dus de meerprijs van die omvormer ga ik er dus niet uithalen, nooit.
Is er ook een vergelijkbare thuisaccu (modulaire opbouw) die wel met een driefase-omvormer werkt?

• Taro
  • Niet online

Taro

mitsumark schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:14:
[...]
Bedankt voor dat inzicht. Heb niet perse zin om HA te "programmeren", tot het geld oplevert 8)
Het levert geld op. Heb in heel 2025 12.000+ kWh van het net gehaald en over het hele jaar maar 150 Euro stroomkosten betaald, incl. 2 EV's volledig thuisladen. Zonder Home Assistant was dat heel anders geweest.

• Stefannn
dunklefaser schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:19:
[...]
Maar voor de gemiddelde tweaker kan het plaatsen van een CT-klem toch geen abra-ka-dabra zijn?
Een “reality call” die ik zelf een paar jaar terug ondervond:
- de gemiddelde tweaker bestaat niet echt.

Sommige tweakers zijn compleet a-technisch en zitten hier om ergens meer vanaf te weten.
Andere tweakers doen compleet alles zelf.

Op sommige fora voel ik me een kluns omdat ik geen commits naar GitHub kan doen
Op een ander forum vond iemand mij “ongelofelijk knap” omdat ik zelf een isolatieplaat had geplaatst.

• Taro
  • Niet online

Taro

Stefannn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:32:
[...]

Sommige tweakers zijn compleet a-technisch en zitten hier om ergens meer vanaf te weten.

Op een ander forum vond iemand mij “ongelofelijk knap” omdat ik zelf een isolatieplaat had geplaatst.
Eens, daarnaast zit er ook nog een verschil in:

Weten hoe iets moet
VS
Jezelf er voldoende mee vertrouwen

Vermoedelijk weet >50% van de mensen hier wel hoe een CT-klem eruit ziet en hoe je die gebruikt. Maar durft maar <25% die zelf te installeren/plaatsen. Des te gevaarlijker de uitkomst, des te groter de stap om die te zetten. En gelukkig maar.

20 jaar geleden bestond Tweakers voor 95% uit overclockers, mensen die solderen, je alles van de techniek kunnen vertellen en alles zelf doen, etc. Waarbij er nu ook steeds meer minder technische consumenten meelezen en vragen stellen. De gemiddelde Tweaker nu is anders dan de gemiddelde Tweakers.net bezoeker van "vroeger". Met beide doelgroepen moet rekening worden gehouden en iedereen moet zich hier thuis voelen en vragen durven te stellen. Het levert echter in sommige topics weleens wat meer wrijving op.

Voorheen mocht je er inderdaad bijna klakkeloos van uitgaan dat nagenoeg iedereen alles wel zelf kon. Tegenwoordig is dat niet meer zo. En dat is prima, maar vereist dus soms een andere en uitgebreidere uitleg :)

• zalkc
Stefannn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:32:
[...]

Mag ik het iets aanpassen?

Een "gemiddelde Tweaker" is eerder iemand die iets zelf wil uitzoeken en uitproberen. Dat het kennisniveau op alle mogelijke onderwerpen natuurlijk nooit gelijk zal zijn doet daar niks aan af. Ook in dit topic loopt groen en rijp door elkaar, maar is er vrijwel niemand die er voor kiest om alle informatie via een batterijboer op te halen. Niet dat die per definitie slecht zijn, persoonlijk vind ik balansenergie wel wat hebben, maar om daar zonder kennis vanuit te gaan zal de "gemiddelde Tweaker" dus niet snel doen.

Met lichtte uitzonderingen, bijvoorbeeld mijn tuin, die moet zich zelf maar redden en het boeit mij ook niet, maar in die topics kom ik ook niet ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Stefannn Ik ben het met je eens - er bestaat geen gemiddelde consument
en natuurlijk ook geen gemiddelde tweaker.

Maar wat @Jan-tweak schrijft klopt ook niet.
Voor het plaatsen van een CT spoel hoef je geen "contact" te maken met 230 V.

• Stefannn
Hippe Lip schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:01:

Ik zit nog even naar je originele vraag te kijken.

Is het wellicht een optie:
StecaGrid 5503 vervangen door een solaredge Storedge omvormer.
ZONDER optimisers (want dat is teveel werk)
Dan kan je daar naar believen BYD LVS batterijen bij plaatsen.
prijs op basis van stralendgroen: 3744 euro in geval van 8kWh batterij en dan kan je nog wat btw terugvragen
Zendure met 8.64kWh batterij komt op 3156 euro, dat scheelt niet super veel.

Ik weet het niet helemaal zeker maar ik dacht dat solaredge toestaat om 2 omvormers binnen 1 systeem te besturen. Dan heb je je oude solaredge omvormer MET optimisers en de nieuwe zonder.
Voordeel:
- alles binnen 1 eco-systeem hebt hetgeen handig is omdat zowel batterij als PV meedoen met nul-op-de-meter regelen.
- 3 fase
- in ieder geval voor de helft DC gekoppeld

NB,.. ik wil je niet perse naar solaredge praten. Maar ik ben zelf ook door de hele transitie gegaan. Zolang je alles op 1 fase doet is een zendure of iets dergelijks "niet slecht". Zodra je naar 3 fases wilt/moet wordt een hybride omvormer behoorlijk interessant.

NB: de storedge omvormers zijn hybride en kunnen dus batterijen aansturen. Zijn zelfs compatibel met de wat goedkopere BYD batterijen. Ze hebben geen backup functie zoals de veel duurdere homehub.

Zelf goed checken... ik heb dit niet tot in detail bekeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 15-03-2026 13:15 ]

• zalkc
dunklefaser schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:44:

Het zijn gewoon permanente ampèremetertjes, qua techniek niet veel anders als dat apparaat in je gereedschapskist.
Enige uitdaging zit erin dat je ze in de groepenkast moet plaatsen waar ruimte altijd op de bon is.

• Taro
  • Niet online

Taro

zalkc schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:49:
[...]

Het zijn gewoon permanente ampèremetertjes, qua techniek niet veel anders als dat apparaat in je gereedschapskist.
Enige uitdaging zit erin dat je ze in de groepenkast moet plaatsen waar ruimte altijd op de bon is.
Klopt, en dat je er dood aan kunt gaan.

• zalkc
Taro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:52:
[...]

Klopt, en dat je er dood aan kunt gaan.
Van een CT klem alleen als je hem inslikt denk ik, maar het plaatsen is de uitdaging je moet toch wat trekken en wrikken om ze om de juiste aders te krijgen waar 230 op staat als je de stroom niet eerst eraf haalt. En daarbij is niet elke draad altijd even lekker aangesloten zodat die niet kan losspringen als je eraan gaat zitten frotten.

Maar verder zie ik niet hoe een CT klem dodelijk is.

On a side note
Wel een lekker dagje vandaag, de EV lekker aan de lader, de batterijen onderweg om ook vol te gaan. En straks een verjaardag waar iedereen gaat lopen klagen over de benzineprijzen :)

[ Voor 15% gewijzigd door zalkc op 15-03-2026 12:03 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:44:

sorry, om een CT spoel te plaatsen moet je wel in je groepenkast komen en op dat moment kan het gevaarlijk worden als je niet weet wat je aan het doen bent, dus in princiepe (levens)gevaarlijk.

en in mijn ogen heeft een leek daar ook niets te zoeken, alleen al om te weten welke draad je nodig hebt ( en ik heb genoeg groepenkasten gezien waar zelfs ik eerst even bezig ben om uit te zoeken hoe e.e.a. loopt, zeg maar gerust een bestenbende aan een wirrwaar aan kabels.
en dan moet je de CT klem ook nog op de juiste manier er omheen klemmen. :)

• Jan-tweak
  • Nu online
zalkc schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Van een CT klem alleen als je hem inslikt denk ik, maar het plaatsen is de uitdaging je moet toch wat trekken en wrikken om ze om de juiste aders te krijgen waar 230 op staat als je de stroom niet eerst eraf haalt. En daarbij is niet elke draad altijd even lekker aangesloten zodat die niet kan losspringen als je eraan gaat zitten frotten.

nee, de CT klem zelf niet, maar werken in een omgeving waar onbedoeld je plotseling 230V aanraakt is helaas (ten minste in risicobeoordelingen wordt dat zo gezien) nog steeds levensgevaarlijk.
de omgeving (open groepenkast dus) is het gevaarpunt, niets voor niets zit daar ook een kap over, anders hadden ze die ook weg kunnen laten.
On a side note
Wel een lekker dagje vandaag, de EV lekker aan de lader, de batterijen onderweg om ook vol te gaan. En straks een verjaardag waar iedereen gaat lopen klagen over de benzineprijzen :)

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:22
jaapsander schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Dat gaat hem niet worden. Als ik nu in de omvormer kijk via de Cloud Portal dan zie ik dat de string van 10 panelen nu 300+V doen bij kW opwek nu in de ochtend... Terug naar de tekentafel dus. Waarschijnlijk ga ik moeten accepteren dat ik geen nette alles in 1 oplossing ga realiseren zonder het dak op te moeten.
En een Victron MultiRS? Die mag een string hebben van 450v. Dan kan je een deel van je PV in iedergeval direct de accu in laden.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jan-tweak , @zalkc Laten we het daarop houden dat het werken aan elektrische installaties gevaarlijk kan zijn (voor iedereen). En het plaatsen van een CT-spoel is mij wonderbaarlijk genoeg in een keer gelukt.
Ik zou niet weten wat een elektriciën (aka "Kurzschlussmechaniker") hiervoor rekent, ook werkt hij/zij iets sneller.

• Taro
  • Niet online

Taro

zalkc schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:00:
[...]

On a side note
Je weet ook wel wat ik bedoel. Voor jou is een meterkast een veilige, maar krappe, omgeving. Voor een ander is het een ruimte waar ze af en toe de deur van open doen, maar er liever niet zelf mee aan de slag gaan omdat het potentieel gevaarlijk kan zijn.

Een CT-klem is inderdaad niet gevaarlijk, maar dat weten wij allebei wel en ik zal er dan ook geen goedkope grapjes over maken. Maar een CT-meter zoals bijv. een Shelly Pro 3EM waar je de CT-klem op aansluit moet ook gevoed worden, met 3-fasen. En dan moet je iets aftakken, idealiter zet je er nog een zekering op. En dan hoop ik ook dat je begrijpt waarom mensen die er minder verstand van hebben daarbij wegblijven, want dat kan wel gevaarlijk zijn.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:57:
[...]

ik ben benieuwd hoeveel lui bij hun eerste rekening (april / mei) van hun stoel vallen omdat ze gewend waren aan de saldering en die in 2027 er dus niet meer is.
en dan in paniek de eerst beste thuis-batterij wat ze tegen gaan komen gaan kopen, reken maar dat de aanbieders van de thuis-batterijen daar zeker op gaan inspelen. En dit soort paniek aankopen blijken vaak niet bepaald gunstig en verstandig, een goed doordachte aankoop met voldoende voorbereiding lijkt me toch verstandiger.

[...]
Zolang ze niet teveel geld erop stuk slaan en een vast/variabel contract hebben en hem op standje "eigen gebruik" zetten zal het vaak goed gaan.

Ik zie hier vaak het andere uiterste voorbij komen: dat er kosten nog moeite worden gespaard om de boel zo ver te optimaliseren en automatiseren dat ieder kWh-tje maximaal benut wordt.

Dat is een leuke hobby, maar financieel schiet je dan ook je doel voorbij. Een slimme laadpaal is hier al lastig terug te verdienen t.o.v. mijn huidige domme (maar MID gecertificeerde) laadpaal, en dan heb ik het over veruit de grootste verbruiker. Alleen een slim schema instellen in de auto en in sommige seizoenen de laadsnelheid iets terug regelen en dan doen de zonnepanelen en batterij de rest en heb ik ook al 90% van de besparing te pakken.

• jaapsander
Impossibl3 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:26:
[...]
En een Victron MultiRS? Die mag een string hebben van 450v. Dan kan je een deel van je PV in iedergeval direct de accu in laden.
Die richting zit ik zelf ook op te denken inderdaad. Óf het dak op om de panelen uniform te krijgen qua optimizers, óf een nieuwe 1-fase hybride omvormer met losse battery pack óf gewoon een AC thuisaccu (plug & play).

Die Victon kende ik nog niet, lijkt op een batterijlader met pv omvormer eigenschappen op het eerste gebied. Wat is het voordeel tov een gangbare hybride pv omvormer van b.v. een Growatt van 380 euro. Wat voor USP heeft het Victron systeem?

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:28

..Christiaan..

..zwll..

..Christiaan.. schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:20:
[...]

Vandaar....

[...]

Heb je het zelf al eens geprobeerd? Ik zal van 't weekend eens kijken of ik 2024 en 2025 aan dagdata uit mijn SMA Sunnyboy omvormer kan trekken. Die combineer ik dan met mijn Zonneplan gegevens wat ik heb verbruikt en terug heb geleverd. Ik denk dat ai dan een prima schatting kan maken hoe groot mijn batterij moet/kan zijn om rendabel te zijn.
Helaas; ik kan alleen dagdata van vorig jaar uit mijn SMA Sunnyboy 2500 halen van vorig jaar. Bij Jeroen.nl heb ik hier niet zoveel aan. Ik zal eens kijken of het ergens om te zetten is naar fuctieve kwartierdata.

Met dank aan Claude.ai heb ik mijn dagdata omgezet naar fictieve kwartierdata waarbij dagtotalen natuurlijk behouden blijven. Ik heb dit door Claude nogmaals laten omzetten naar het format dat door Jeroen.nl ingelezen kan worden en nu heb ik mijn opwek, (zelf)verbruik en teruglevering aan het net in kaart weten te brengen.

Ik heb dezelfde waarden in Claude én in Jeroen.nl ingevoerd. Dit zegt Claude over het verschil:
De kernbevindingen van jeroen.nl vs onze calculator:
Jaarlijkse besparing bij ~8 kWh (9 kWh bruto):

Jeroen.nl: €302/jaar
Onze calculator: ~€106/jaar (batterij alleen, excl. arbitrage)

Dat is een fors verschil. Jeroen.nl rekent met drie componenten — stroom, energiebelasting én inkoopvergoeding samen — terwijl onze calculator alleen het prijsverschil inkoop vs teruglevertarief meeneemt. De energiebelasting (~€0,12/kWh) die je bespaart door niet van het net te hoeven afnemen zit bij ons níet in het model, en dat maakt een groot deel van het verschil uit.
Verder valt op dat jeroen.nl bij 7 kWh al 95% zelfconsumptie bereikt, en van 7 naar 9 kWh nauwelijks meer wint (€297 → €302). De sweet spot zit dus eerder bij 7 kWh netto dan bij 8 kWh — wat precies overeenkomt met onze Indevolt 3× modules (7,2 kWh netto).

[ Voor 50% gewijzigd door ..Christiaan.. op 15-03-2026 17:08 ]

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:02:
[...]

Zolang ze niet teveel geld erop stuk slaan en een vast/variabel contract hebben en en hem op standje "eigen gebruik" zetten zal het vaak goed gaan.

Ik zie hier vaak het andere uiterste voorbij komen: dat er kosten nog moeite worden gespaard om de boel zo ver te optimaliseren en automatiseren dat ieder kWh-tje maximaal benut wordt.

Dat is een leuke hobby, maar financieel schiet je dan ook je doel voorbij. Een slimme laadpaal is hier al lastig terug te verdienen t.o.v. mijn huidige domme (maar MID gecertificeerde) laadpaal, en dan heb ik het over veruit de grootste verbruiker. Alleen een slim schema instellen in de auto en in sommige seizoenen de laadsnelheid iets terug regelen en dan doen de zonnepanelen en batterij de rest en heb ik ook al 90% van de besparing te pakken.
Dat is exact wat ik ook waarneem.

• Impossibl3
jaapsander schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Die richting zit ik zelf ook op te denken inderdaad. Óf het dak op om de panelen uniform te krijgen qua optimizers, óf een nieuwe 1-fase hybride omvormer met losse battery pack óf gewoon een AC thuisaccu (plug & play).

Die Victon kende ik nog niet, lijkt op een batterijlader met pv omvormer eigenschappen op het eerste gebied. Wat is het voordeel tov een gangbare hybride pv omvormer van b.v. een Growatt van 380 euro. Wat voor USP heeft het Victron systeem?
De Victron heeft 2 MPPT's (waarvan jij er maar 1 gebruikt) daarnaast kunnen praktisch alle 52v batterijen er op, is 100% lokale aansturing mogelijk en heeft die een noodstroom aansluiting. Daarnaast kan die 5kW leveren aan vermogen mocht je nom willen draaien.

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:18
habbekrats schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:07:
[...]

Het gevaar zit meer in een situatie dat de vriezer kortsluiting door een storing in de vriezer maakt. Een normaal design op een 16A eindgroep laat de zekering dan aanspreken. Het volgende kan zich voordoen indien je accu met 2400W ~ 10A aan het leveren is. De vriezer kortsluitstroom moet dan ~ 26A zijn om de boel af te schakelen. Die 800 watt is niet zomaar gekozen als standaard op een gedeelde eindgroep.
Of bepaalde apparaten wel of niet samen op 1 veiligheidsgroep aangesloten mogen worden heeft niet alleen te maken met het gebruikte vermogen... De sommetjes van 230volt en max 16ampere zijn wel de basis maar lang niet alles:

Omdat het wisselstroom is, speelt ook mee of een apparaat een capacitaire dan wel een inductieve belasting is. Anders gezecht, de cosinus-phi van het apparaat moet een beetje overeen komen. Voor de leken: de wisselingen in de spanning (de volten) en de stroom (de amperes) lopen niet altijd gelijk. Als daar veel verschil in zit, vinden zekeringen dat niet leuk en springen ze er uit. Heb je bijvoorbeeld een wasdrogen en een oven op de zelfde groep zitten, dan wordt het spannend.

Tel daarbij dat sommige apparatuur toegestaan is (was?) om zonder aardlekschakelaar te werken, houdt in dat je toch liever grote zaken op een eigen groep wilt hebben.

En uiteindelijk is een thuis-accu zo een apart geval dat je ze zeker op een eigen veiligheid aansluting wilt hebben. Omdat ze ook stroom kan terugleveren, zou ik helemaal niet spelen met de veiligheid.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:26
beerse schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:00:
[...]

Of bepaalde apparaten wel of niet samen op 1 veiligheidsgroep aangesloten mogen worden heeft niet alleen te maken met het gebruikte vermogen... De sommetjes van 230volt en max 16ampere zijn wel de basis maar lang niet alles:

Omdat het wisselstroom is, speelt ook mee of een apparaat een capacitaire dan wel een inductieve belasting is. Anders gezecht, de cosinus-phi van het apparaat moet een beetje overeen komen. Voor de leken: de wisselingen in de spanning (de volten) en de stroom (de amperes) lopen niet altijd gelijk. Als daar veel verschil in zit, vinden zekeringen dat niet leuk en springen ze er uit. Heb je bijvoorbeeld een wasdrogen en een oven op de zelfde groep zitten, dan wordt het spannend.

Tel daarbij dat sommige apparatuur toegestaan is (was?) om zonder aardlekschakelaar te werken, houdt in dat je toch liever grote zaken op een eigen groep wilt hebben.

En uiteindelijk is een thuis-accu zo een apart geval dat je ze zeker op een eigen veiligheid aansluting wilt hebben. Omdat ze ook stroom kan terugleveren, zou ik helemaal niet spelen met de veiligheid.
Een kortsluiting is meestal nogal ohms van aard,

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
beerse schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:00:
[...]

Mooi duur verhaal.
Maar bij een oven en een gedateerde wasdroger is het een ohmse belasting en daarbij is dan de cosinus phi precies 1.
Dus dan gaat de wet van ohm keurig op.

Kom je in de schakelde toestanden zoals omvormers of modulerende warmtepompen etc dus alles met omvormer dus ook bijv schakelende voedingen dan gaat je cosinus phi scheef lopen en kan de blindstroom een stuk hoger zijn dan je verwacht.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:07:
[...]

Mooi duur verhaal.
Maar bij een oven en een gedateerde wasdroger is het een ohmse belasting en daarbij is dan de cosinus phi precies 1.
Dus dan gaat de wet van ohm keurig op.

Kom je in de schakelde toestanden zoals omvormers of modulerende warmtepompen etc dus alles met omvormer dus ook bijv schakelende voedingen dan gaat je cosinus phi scheef lopen en kan de blindstroom een stuk hoger zijn dan je verwacht.
De wet van Ohm gaat gelukkig ook op bij complexe lasten hoor, alleen moet je het anders, met hogere wiskunde, gaan beschrijven.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:15:
[...]

De wet van Ohm gaat gelukkig ook op bij complexe lasten hoor, alleen moet je het anders, met hogere wiskunde, gaan beschrijven.
Uiteindelijk wel, maar meestal is er bij schakelende toestanden vaker sprake van blindstroom gelukkig begrijpen de producenten dat tegenwoordig ook en wordt er gecompenseerd waar mogelijk.

Wij hebben volgens mij nog condensator banken staan die daar voor ingezet worden.

Sowieso is het hele materie ook wat betreft netvervuiling door allerhande omvormers.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Jan-tweak
  • Nu online
Impossibl3 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:58:
[...]

De Victron heeft 2 MPPT's (waarvan jij er maar 1 gebruikt) daarnaast kunnen praktisch alle 52v batterijen er op, is 100% lokale aansturing mogelijk en heeft die een noodstroom aansluiting. Daarnaast kan die 5kW leveren aan vermogen mocht je nom willen draaien.
De vraag is of je echt 5 kW nodig hebt voor NOM, ik zelf kom eigenlijk niet boven de 3 kW uit, en dat zelfs eigenlijk dermate kort dat je zou kunnen afvragen of alleen daarvoor je een dergelijke installatie nodig zou moeten hebben.
Blijkbaar kan mijn Zendure dit voor 95% van de tijd het zelf prima aan, zou ik dit echter wel nodig hebben kan ik mijn batterij-modules ook over twee omvormers verdelen, meerprijs van circa 350 euro. :)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ersus schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:46:
[...]

Dat is exact wat ik ook waarneem.
Maar ook exact waar ik me zorgen over maak. Veel mensen kunnen prima toe met een 5kWh NOM stekkerbatterij, maar hebben ineens een dikke SigEnergy thuis staan met 20kWh+, een 12kW omvormer. Omdat er zomers toch wel 20kWh per dag van het dak komt... En de adviseur zei...

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Impossibl3
Jan-tweak schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:29:
[...]

De vraag is of je echt 5 kW nodig hebt voor NOM, ik zelf kom eigenlijk niet boven de 3 kW uit, en dat zelfs eigenlijk dermate kort dat je zou kunnen afvragen of alleen daarvoor je een dergelijke installatie nodig zou moeten hebben.
Blijkbaar kan mijn Zendure dit voor 95% van de tijd het zelf prima aan, zou ik dit echter wel nodig hebben kan ik mijn batterij-modules ook over twee omvormers verdelen, meerprijs van circa 350 euro. :)
De vraag was wat is de USP niet of 5 kW gewenst is voor het huis ;).

Daarnaast de Zendure kan de string spanning niet aan volgens de vragensteller als je dan een alles in 1 apparaat wil dan wordt vaak alles groter/steviger uitgevoerd.

Het valt mij trouwens wel op in dit topic dat er een hoog "fan" gehalte is voor Zendure (niets ten nadelen van jou @Jan-tweak). Het zijn leuke producten en kennen zo hun plaats maar andere merken mis ik hier vaak bij een advies vraag.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Daarnaast gaat het hier over "thuisbatterij al interessant voor mij" en niet over alleen stekkerbatterijen en al helemaal niet alleen over Zendure, die hebben een eigen topic. ;)

@Pr088 De wereld is iets breder dan dat: wij hebben inderdaad een 27 kWh batterij met 12 kW omvormer maar met 65 kWh opbrengst per dag en een verbruik van 40 kWh bij zonnige dagen. De 27 kWh is nog ondergedimensioneerd want hij is ook UPS.... ;) En voornamelijk bedoeld om stroomverbruikspieken tot 35 A te kunnen opvangen op een 25 A aansluiting. Niet de standaard use case, maar staat zeker niet op zichzelf.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Jan-tweak
  • Nu online
Impossibl3 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:14:
[...]

De vraag was wat is de USP niet of 5 kW gewenst is voor het huis ;).
Volgens mij ging het hier om een NOM toepassing, wil je noodstroom ( een USP is echt wat anders ) dan heb je dus een heel andere benadering.
De hamvraag is dan echter voor hoelang heb je die noodstroom nodig? 1 of meerdere uren of zelfs één halve dag cq dag, dat heeft dus een groot effect op je capaciteit die je echter niet effectief kunt gebruiken, dus deze keuze is extreem duur.
Daarnaast de Zendure kan de string spanning niet aan volgens de vragensteller als je dan een alles in 1 apparaat wil dan wordt vaak alles groter/steviger uitgevoerd.
Dat kan, mijn reactie ging ook veel meer over het aspect capaciteit bepaling, waarbij ik de aanbiending van de PV zoals gebruikelijk bij een reeds bestaande PV via AC zou gaan lopen.
Het valt mij trouwens wel op in dit topic dat er een hoog "fan" gehalte is voor Zendure (niets ten nadelen van jou @Jan-tweak). Het zijn leuke producten en kennen zo hun plaats maar andere merken mis ik hier vaak bij een advies vraag.
Dat kan, mogelijk ligt het er mogelijk er ook aan dat zeker voor PIB de Zendure als mogelijk tot de TOP producten wordt gezien die een prima combinatie tussen kwaliteit, mogelijkheden, veelzijdigheid en prijs vereend. En ja, zoals bij alles speelt daar natuurlijk ook persoonlijke voorkeuren in mee. Ik zou bv geen product als voorbeeld willen gebruiken als ik daar niet achter zou staan.
Dus daardoor ook vaker als voorbeeld wordt genomen, zie je overigens wel bij meer producten zoals auto’s ook daar zie bepaalde merken meer dan andere, kijk bv maar bij EV’s naar het merk met de T.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 16-03-2026 01:19 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:53
Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 01:13:
[...]

Volgens mij ging het hier om een NOM toepassing, wil je noodstroom ( een USP is echt wat anders ) dan heb je dus een heel andere benadering.
De hamvraag is dan echter voor hoelang heb je die noodstroom nodig? 1 of meerdere uren of zelfs één halve dag cq dag, dat heeft dus een groot effect op je capaciteit die je echter niet effectief kunt gebruiken, dus deze keuze is extreem duur.
USP = Unique Selling Point, UPS = Uninterruptable Power Supply (in dit geval ging het denk ik daadwerkelijk om USP) ;)
Pr088 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:19:
[...]

Maar ook exact waar ik me zorgen over maak. Veel mensen kunnen prima toe met een 5kWh NOM stekkerbatterij, maar hebben ineens een dikke SigEnergy thuis staan met 20kWh+, een 12kW omvormer. Omdat er zomers toch wel 20kWh per dag van het dak komt... En de adviseur zei...
Ik heb bewust voor een SigEneryg met 17 kW omvormer gekozen. Bij mij was al 2x een hoofdzekering (3x25) geklapt en daardoor was er serieus overweging om naar 3x35/40 over te gaan met ongeveer 1200 euro per jaar extra kosten vastrecht.

Met de SigEnergy is 3x25 ineens toereikend en heb ik de (domme) laadpaal ook weer op 11 kW kunnen terugzetten in plaats van op 7 kW. Daarnaast heb ik in Home Assistant een regeling gebouwd die op basis van de afgelopen 8 dagen altijd voor minimaal 5 uur noodstroom voor de hele woning handhaaft. In de winter gaat dat al gauw naar 35% tot 40% op de wat koudere dagen. In de zomer zakt dat naar tussen 10% en 15%.
Ik weet dat dit een dure oplossing is en overweeg zelfs om er nog een batterij op te zetten zodat er 41 kWh capaciteit is. Niet omdat ik er van overtuigd ben dat ik die ooit ga terugverdienen, maar meer zodat ik die minimaal 5 uur noodstroom kan oprekken naar 8 tot 9 uur en toch nog wat capaciteit overhoud om NOM te kunnen draaien (of te handelen als de tarieven interessant genoeg zijn). In de zomer is dat helemaal niet nodig, dan wordt er genoeg geproduceerd door PV ook om gemakkelijk de hele dag /week/maand off-grid te gaan (ook met de huidige capaciteit). Maar je zal altijd zien dat in de winter op het koudste moment van het jaar, net na zonsondergang met een accu die ongeveer op reserve capaciteit dat dat het moment is dat de shit hits the fan...

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ArPi75 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Ik heb bewust voor een SigEneryg met 17 kW omvormer gekozen. Bij mij was al 2x een hoofdzekering (3x25) geklapt en daardoor was er serieus overweging om naar 3x35/40 over te gaan met ongeveer 1200 euro per jaar extra kosten vastrecht.

Met de SigEnergy is 3x25 ineens toereikend en heb ik de (domme) laadpaal ook weer op 11 kW kunnen terugzetten in plaats van op 7 kW.
Dat is inderdaad een mooie toepassing van een goed ingerichte grote batterijomvormer met de juiste capaciteit. Peakshaving binnen je huis. Mits de benodigde bekabeling goed genoeg is overigens.

De Noodstroomfunctie, zeker ook bij de Sigenergy en Deye, kosten overigens ook flink wat zelfverbruik. Rond de 100W continue, altijd. Dat is eentje die nogal vaak vergeten wordt te communiceren door installateurs en ook in de specs van batterijomvormers vaak achteraan staat in kleine lettertjes.
Maar je zal altijd zien dat in de winter op het koudste moment van het jaar, net na zonsondergang met een accu die ongeveer op reserve capaciteit dat dat het moment is dat de shit hits the fan...
Dat zijn de zwaktste momenten van het GRID momenteel ja. Niet voor niets ook de grootste schommelingen in prijs op de spitsuren ochtend en avond.

Hier in de buurt draait zelfs een nieuwbouwwijk nog op Aggregaten omdat de stroomaansluiting niet voldoende bleek om de nieuwe huizen aan te sluiten. Geeft toch een gevoel dat ie hier ook elk moment een keer down kan gaan.

Ben ook benieuwd wat ze daar in die wijk aan het doen zijn nu. Zie hier op mijn aansluiting gewoon midden op de dag, op random momenten voltage jumps van 2V up en down vanuit het GRID. Nog los ervan dat ik zelf met 12kW laden of ontladen van de batterij hier ook vanuit mij nog 1,5V jumps worden veroorzaakt. Laat staat als ik de volledige 17kW vol maak met EV laden en batterij laden, of vice versa met PV productie en battery discharge naar GRID.

• Jan-tweak
  • Nu online
ArPi75 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:53:
[...]

USP = Unique Selling Point, UPS = Uninterruptable Power Supply (in dit geval ging het denk ik daadwerkelijk om USP) ;)
sorry, ik had dat dus verkeerd gelezen en maakte daar dus UPS van. _/-\o_
[...]

duidelijk, alleen in de winter waar je dus nauwelijk zonne-stroom hebt en dus via die weg ook geen batterij kunt vullen, hoe heb je dan dat probleem opgelost?
Met de SigEnergy is 3x25 ineens toereikend en heb ik de (domme) laadpaal ook weer op 11 kW kunnen terugzetten in plaats van op 7 kW. Daarnaast heb ik in Home Assistant een regeling gebouwd die op basis van de afgelopen 8 dagen altijd voor minimaal 5 uur noodstroom voor de hele woning handhaaft. In de winter gaat dat al gauw naar 35% tot 40% op de wat koudere dagen. In de zomer zakt dat naar tussen 10% en 15%.
Ik weet dat dit een dure oplossing is en overweeg zelfs om er nog een batterij op te zetten zodat er 41 kWh capaciteit is. Niet omdat ik er van overtuigd ben dat ik die ooit ga terugverdienen, maar meer zodat ik die minimaal 5 uur noodstroom kan oprekken naar 8 tot 9 uur en toch nog wat capaciteit overhoud om NOM te kunnen draaien (of te handelen als de tarieven interessant genoeg zijn). In de zomer is dat helemaal niet nodig, dan wordt er genoeg geproduceerd door PV ook om gemakkelijk de hele dag /week/maand off-grid te gaan (ook met de huidige capaciteit). Maar je zal altijd zien dat in de winter op het koudste moment van het jaar, net na zonsondergang met een accu die ongeveer op reserve capaciteit dat dat het moment is dat de shit hits the fan...
duidelijk, en ja, als dat je keuze is is dat natuurlijk prima d:)b , alleen mijn eigen visie is dat dus niet, maar dat is voor jou natuurlijk volledig onbelangrijk.
zo zie je dat iedereen weer andere argumenten gebruikt en zolang je met het resulaat blij van wordt is het goed, dus mooi gedaan. d:)b

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:25
Stefannn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Leuk verhaal, maar een SolarEdge werkt niet zonder optimizers. Die zijn namelijk ook de MPPT, de omvormer doet alleen DC/AC omzetting en step-down naar 230V.

All-electric.

• Jan-tweak
  • Nu online
Pr088 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:19:
[...]

De hamvraag is hierbij in welk belang heeft die beste adviseur geadviseert, bij die SigEnergy blijkbaar niet in het belang van de klant.
Daarom is mijn visie dat de grote van de capaciteit (en ook vermogen) primair afhankelijk is van je verbruik en daarna kijk je of dat ook nog in lijn is met je aanbod aan zonne-stroom (en juist ook daarom mijn blik op het voor- en najaar en zeker niet wat in de zomer je PV gaat doen.

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Stefannn schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:46:
[...]

Dan kan je daar naar believen BYD LVS batterijen bij plaatsen.
@Stefannn
Zijn er SE-omvormers dan die zonder optimizers kunnen werken?
Das nieuw voor mij en dan zou dat zéker een optie zijn. Dat lost dan een aantal dingen tegelijk op.

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste