compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik doe alles met mijn cv, behalve koken. Dat is inductie. Geen andere vormen van verwarming in huis.denneappel schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:12:
[...]
Het hangt er denk ik vanaf of er nog andere gas verbruikers in huis zijn (kookplaat) en de hoeveelheid warm tapwater dat wordt opgewarmd op gas.
Met 360m3 (Dat is echt lekker laag) zou mijn eerste gedachte zijn dat de netbeheerkosten (alhoewel laagste categorie) + gasprijs toch een reden kan zijn.
Een airco + evt wand afgifte ipv de standaard unit boven aan de muur zou mijn eerste gedachte zijn. Maar je hebt pubers... Dus hoog aandeel gas voor warm water?
Daarnaast is niet bekend of je nog op gas stookt.
- Dynamischzou je dan vrijwillig overstappen op een warmtepomp?
Ik wel maar als je het alleen financieel uitrekent dan is alleen de 360m3 niet voldoende om zo'n keuze op te maken. Wat voor energiecontract heb je? Hen je een zonneboiler? Hoeveel PV? Vind je alles elektrisch een risico? Heb je misschien al een airco om te verwarmen?
Ieders situatie is anders en dat maakt dit topic zo leuk.
- Nee
- 12 à 250wp (10jr oud inmiddels)
- Nee, geen risico alleen de investering houdt mij tegen.
- Nee, dat zou misschien een optie kunnen worden.
Verder denk ik dat het zo wel goed is, het gaat ten slotte over een batterij en ik reageerde eigenlijk op het artikel waarin gesteld werd dat het verboden zou moeten zijn om een cv + thuisbatterij te hebben.
‘Warmtepomp past vaak op 1-faseaansluiting, verbied thuisbatterij bij gasaansluiting’
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
even tussen door, denk dat dit (duurt nog even), ook wel invloed gaat hebben op wel/niet thuis accu:
https://solarmagazine.nl/...ijs-verschilt-per-seizoen
https://solarmagazine.nl/...ijs-verschilt-per-seizoen