Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 155 156 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Ik heb inderdaad een flinke PV installatie, op een gemiddelde dag in augustus produceer ik 60kWh meer dan ik verbruik , dus 25 kWh rond het middaguur extra laden is echt niet uitzonderlijk.

En ik heb ook een stationaire thuisaccu, die kan daar ook een deel van pakken voor eigen gebruik en teruglevering, maar die is bij lange na niet groot genoeg om alle energie op te vangen. Uitbreiden kan ook, maar daar zit een flink prijskaartje aan.

Met mijn huidige BEV is V2L/G/H niet mogelijk. Maar bij vervanging van de BEV of ICE over een paar jaar zou het mooi zijn als het wel kan. Mijn laadpaal moet de komende jaren ook een keer vervangen worden Het zou me niks verbazen als tegen die tijd een V2G AC laadpaal nauwelijks duurder is als eentje zonder.
Kan, maar dat moeten we dan nog zien.
En dan valt het eveneens nog af te wachten of er dan in de avond netto nog zoveel dure kwartieren te verpatsen zijn.
Victron heeft bv. nu een upgrade van hun laadpaal naar buiten gebracht. Voorzien van een MID-teller en software ready voor V2G maar juist de hardware module voor V2G ontbreekt nog. Juist omdat de eenvormige standaarden (zowel voor grid als EV-merken) daarvoor niet gekend zijn.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

Plus de bijpassende Renault. ;)
Plus bijpassend uniek energiecontract.
Renault koppelt de V2G-dienst immers aan een specifiek energiecontract dat samenwerkt met hun mobiliteits- en technologische partners (zoals Mobilize). Dit contract heb je nodig om het automatisch laden en ontladen en de vergoeding voor het terugleveren van stroom aan het net te regelen.
Naast hun laadpaal en hun eigen EV's zit je ook nog eens vast aan een door hen geregeld energiecontract. De perfecte vendor lock in.

[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2026 16:36 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

De paal die bij Renault nodig is voor V2G kost €1245,- (excl. installatie).
Valt me nog mee. Maar inderdaad een Renault nodig en je bent € 500 duurder dan een gangbare laadpaal met MID. Moet je eerst nog zien terug te verdienen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Ik zit ook helemaal niet op die constructie van Renault te wachten, ik wilde alleen het punt maken dat een bidirectionele AC laadpaal niet duur hoeft te zijn.

Zodra er een echte standaard is lijkt het mij gewoon een interessante optie om in de zomer goedkoop meer opslagcapaciteit aan mijn systeem toe te voegen. Als dat dan €500,- meer kost zou dat in MIJN SITUATIE een uitstekende investering zijn.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Stefannn
  • Laatst online: 19:15
HandyLumberjack schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:12:
Ik zit ook helemaal niet op die constructie van Renault te wachten, ik wilde alleen het punt maken dat een bidirectionele AC laadpaal niet duur hoeft te zijn.

Zodra er een echte standaard is lijkt het mij gewoon een interessante optie om in de zomer goedkoop meer opslagcapaciteit aan mijn systeem toe te voegen. Als dat dan €500,- meer kost zou dat in MIJN SITUATIE een uitstekende investering zijn.
In de zomer heb je die extra opslag niet echt nodig. Als je al thuisbatterij hebt is die in de zomer vaak voldoende om 2 a 3 nachten te overbruggen en is er een overvloed aan PV.
Het zal juist in voor en naseizoen nuttig kunnen zijn als PV overschot en nacht behoefte gemiddeld in balans zijn. De variabiliteit kan dan maken dat de extra opslag handig is.
Maarrrrrr… het zou me niet verbazen dat die extra opslag inderdaad handig is naar dat “aan huis leveren” helemaal niet nodig is. Gewoon “op rijden” kan ook.
We zullen zien…..

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• IvoB2
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:12:

Maar ben je dan bereid je eigen energiecontract op te geven en mee te gaan in een vendor lock in energiecontract?
Renault is heus niet de enige die de eigen "V2G ready EV's" combineert met een eigen laadpaal en eigen energiecontract om de V2G functie in de EV te ontgrendelen.
Die bi-palen worden doorgaans om een goed redenen goedkoper aangeboden dan de open source bi-palen.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2026 17:51 ]

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:41
IvoB2 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Maar ben je dan bereid je eigen energiecontract op te geven en mee te gaan in een vendor lock in energiecontract?
Renault is heus niet de enige die de eigen "V2G ready EV's" combineert met een eigen laadpaal en eigen energiecontract om de V2G functie in de EV te ontgrendelen.
Die bi-palen worden doorgaans om een goed redenen goedkoper aangeboden dan de open source bi-palen.
Niet alleen dat, bij de eerstvolgende software-update kan dat alles meteen weer onwerkbaar gemaakt worden. Bijvoorbeeld met een slap excuus over “moet van de netbeheerder“, “mag niet van de belastingdienst” of “u heeft dit jaar meer dan 3000 kWh teruggeleverd en nu slijt uw batterij te hard”. Etcetera.

We hebben een technisch probleem (netcongestie) en een technische oplossing (rijdende batterijen) maar blijkbaar moet aan alles een verdienmodel zitten?

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:17:
[...]

In de zomer heb je die extra opslag niet echt nodig. Als je al thuisbatterij hebt is die in de zomer vaak voldoende om 2 a 3 nachten te overbruggen en is er een overvloed aan PV.
Als ik het goed begrijp is dat ook niet het uitgangspunt van @HandyLumberjack .
De bedoeling is de overproductie die niet in de thuisaccu past op te slaan in de accu van de EV en tijdens de dure kwartieren vanuit de EV dan te verkopen aan het net.
Indien de EV geen connectie kan maken met de thuisaccu zal dat dan idd via een andere weg moeten zoals een bidirectionele laadpaal.

• IvoB2
  • Niet online
Sonero schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:01:
Niet alleen dat, bij de eerstvolgende software-update kan dat alles meteen weer onwerkbaar gemaakt worden. Bijvoorbeeld met een slap excuus over “moet van de netbeheerder“, “mag niet van de belastingdienst” of “u heeft dit jaar meer dan 3000 kWh teruggeleverd en nu slijt uw batterij te hard”. Etcetera.
Idd, naast een vendor lock in geef je ook je (gedeeltelijke) energieonafhankelijkheid op.
Ieder zijn ding maar ik heb juist geïnvesteerd in een thuisaccu om onafhankelijker te worden niet om nog meer verbintenissen op dat vlak aan te gaan.
We hebben een technisch probleem (netcongestie) en een technische oplossing (rijdende batterijen) maar blijkbaar moet aan alles een verdienmodel zitten?
Dat is nu eenmaal eigen aan een kapitalistisch systeem.
Laadpaalfabrikanten en autofabrikanten zijn geen VZW's.
En ik heb toch ook een vermoeden dat wanneer de eindgebruiker er financieel niet beter van wordt er maar weinig zullen zijn die in dat systeem dan mee zullen gaan.
De meest gebruikte frase in dit topic moet zowat "terugverdientijd" zijn. :)
Dat mes snijdt dus langs twee kanten.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:17:
[...]

Het zal juist in voor en naseizoen nuttig kunnen zijn als PV overschot en nacht behoefte gemiddeld in balans zijn. De variabiliteit kan dan maken dat de extra opslag handig is.
Maarrrrrr… het zou me niet verbazen dat die extra opslag inderdaad handig is naar dat “aan huis leveren” helemaal niet nodig is. Gewoon “op rijden” kan ook.
We zullen zien…..
Het gaat mij niet om V2H, mijn thuisbatterij heeft daarvoor in die periode inderdaad meer dan genoeg capaciteit, waardoor ik de thuisbatterij in die periode grotendeels in ga zetten voor uitgestelde teruglevering.

En daarom zou ik de EV echt alleen in willen zetten voor V2G, om op die manier een hogere prijs voor mijn zelf geproduceerde energie te krijgen.

• HandyLumberjack
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Nee, ik ben zeker niet bereid om in hun vendor lock-in te stappen. Ik snap best dat ze dit nu zo doen, en er zullen vast andere autofabrikanten hun model volgen.

Maar ik ga ervanuit dat er ook fabrikanten zijn die, zodra er standaarden/protocollen zijn, de boel volledig vrij laten, met hooguit een beperking voor een X aantal kWh.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:04
Pr088 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:24:
[...]

Nou, als je ziet dan een V2G paal nog 2-3k kost en een gewone laadpaal met MiD meter circa 700-800. Ik vraag het me af.
Mijn laadpaal, zaptec go 2 is ook v2g ready en kost ook tussen de 700-800euro? Dus wat maakt een V2G laadpaal van 2-3k dan precies beter?

Is al een tijdje geleden dat ik ernaar gekeken heb verder, maar ik vraag het mij af.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:32

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Antonl91 Misschien vind je op "Europese wetgeving maakt bidirectioneel laden vanaf 2027 verplicht voor nieuwe laadpalen" en bij "Over ISO 15118, ISO 15118-2 en ISO 15118-20"
antwoorden op jouw vragen? - Er zijn zeker nog meer websites met informatie over de normering te vinden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Antonl91
dunklefaser schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:38:
@Antonl91 Misschien vind je op "Europese wetgeving maakt bidirectioneel laden vanaf 2027 verplicht voor nieuwe laadpalen" en bij "Over ISO 15118, ISO 15118-2 en ISO 15118-20"
antwoorden op jouw vragen? - Er zijn zeker nog meer websites met informatie over de normering te vinden.
De zaptec go 2 voldoet zoals ik online lees ook aan de ISO 15118-2. Het is alleen wachten op een firmware update, maar wat zou volgens jou een laadpaal van 2-3k wel kunnen, wat deze paal in de toekomst niet kan?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:32

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Antonl91
Ik kan jouw vraag helaas niet beantwoorden, ik kan namelijk de toekomst niet voorspellen..
Misschien vraag je aan de fabrikant wanneer welke functionaliteit (ISO i.c.m. OCPP etc) beschikbaar komt?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-08 21:13
IvoB2 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:30:
[...]

In BE kan je - mijn mening - vooralsnog niets aanvangen met een V2G laadpaal.
Waarom zou je vanuit de accu van een BEV stroom terugleveren aan het grid?
In BE moet elke netgekoppelde omvormer synergrid gecertifiëerd zijn, ook al gebruik je die enkel voor nul op de meter werking, zoals de meeste stekkerbatterijen doen.
Ik had er ook V2H moeten bijschrijven of enkel netgekoppeld moeten gebruiken.

Voor mensen met een dynamisch contract is het misschien wel interessant om op bepaalde momenten terug te leveren, laden op zonnestroom, en terugleveren als er een zeer hoge injectieprijs is, maar dat is idd een situatie die minder voorkomt.

• IvoB2
  • Niet online
mbbs1024 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:53:
[...]

In BE moet elke netgekoppelde omvormer synergrid gecertifiëerd zijn, ook al gebruik je die enkel voor nul op de meter werking, zoals de meeste stekkerbatterijen doen.
Ik had er ook V2H moeten bijschrijven of enkel netgekoppeld moeten gebruiken.
Ja dat weet ik.
Alle omvormers die ik gebruik staan uiteraard op de synergrid lijst en de installatie is (meermaals) AREI gekeurd.
Ik heb bovendien geen dynamisch energiecontract (want dat is me te duur) maar een energiecontract met een vaste prijs (voor tien jaar) afgesloten.

• Sonero
dunklefaser schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:32:
@Antonl91
Ik kan jouw vraag helaas niet beantwoorden, ik kan namelijk de toekomst niet voorspellen..
Misschien vraag je aan de fabrikant wanneer welke functionaliteit (ISO i.c.m. OCPP etc) beschikbaar komt?
Het zal er over een paar jaar ongeveer zo uitzien. “Deze firmware update is niet geschikt voor model Go 2. De gewenste functionaliteit is beschikbaar op model Go 3, geïntroduceerd in januari 2028”.

Ja, het klinkt wat cynisch maar nú instappen terwijl alle betrokkenen nog aan de knoppen zitten te draaien heeft zo z’n risico’s.

Eerlijk gezegd, met de Zaptec Go 2 laadpaal zit je denk ik nu wel goed. ISO 15118-2 en ISO 15118-20 zijn niet achterwaarts compatibel. Voor volledige ondersteuning van beide versies moeten zowel de laadpaal als het voertuig beide protocolstacks implementeren (en onderhandelen over de versie).

Maar als je perse wil dat het morgen werkt dan is een DC oplossing met bijvoorbeeld Sigenergy wellicht een betere oplossing. En zo zijn we weer terug op het onderwerp van dit subforum. 😉

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:55

Tao

DPC DE_KOMETEN

Antonl91 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:17:
[...]

De zaptec go 2 voldoet zoals ik online lees ook aan de ISO 15118-2. Het is alleen wachten op een firmware update, maar wat zou volgens jou een laadpaal van 2-3k wel kunnen, wat deze paal in de toekomst niet kan?
De Zaptec laadt alleen(??) AC, die laadpaal van 2-3k DC. Voordeel: geen laadverlies AC-DC, dan DC - AC etc. (DC laadpaal - DC thuisbatterij). Plus DC naar DC kan met een hogere snelheid. Wellicht zitten er ook nog kosten in verwerkt voor certificering / ontwikkelen / extra beveiligingsonderdelen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Tao op 09-08-2026 22:25 ]

Diablo3

• Antonl91
Van de stekkeraccu's, de P1 meter maakt verbinding met de accu over het lokale netwerk toch? Volgens mij kan de voltdeer ook gebruik maken van een energiemeter van Shelly (dit zal dan wel sneller reageren). Ook de verbinding tussen shelly en de stekker accu gaat over het lokale netwerk toch?

Ik heb vanmiddag 3 extra kabels richting het nog te plaatsen tuinhuisje getrokken, dus heb nu 4x 3G2.5mm2 en de bedoeling is om daar in de toekomst een of meerdere stekker accu's te plaatsen, maar het lijkt er niet op dat ik de mogelijkheid heb om nog een netwerk kabel die kant op te trekken. De mantelbuis zit vol.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Antonl91 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:23:
Van de stekkeraccu's, de P1 meter maakt verbinding met de accu over het lokale netwerk toch? Volgens mij kan de voltdeer ook gebruik maken van een energiemeter van Shelly (dit zal dan wel sneller reageren). Ook de verbinding tussen shelly en de stekker accu gaat over het lokale netwerk toch?

Ik heb vanmiddag 3 extra kabels richting het nog te plaatsen tuinhuisje getrokken, dus heb nu 4x 3G2.5mm2 en de bedoeling is om daar in de toekomst een of meerdere stekker accu's te plaatsen, maar het lijkt er niet op dat ik de mogelijkheid heb om nog een netwerk kabel die kant op te trekken. De mantelbuis zit vol.
Je kunt een 5g6 of 5g10 (of 16 zelfs, net zo je wilt) die kant op trekken. Dan kun je aldaar een verdeler maken, om dan de 3 stekker accu's op aan te sluiten. Of een volwaardige 3 fase thuisbatterij, zoals je wellicht zult/wilt gaan doen op termijn (de kans is best aanwezig dat je later toch besluit dat je "meer" wilt dan enkel wat die stekker batterijen kunnen doen).

En dan heb je ineens heel wat ruimte over in de mantelbuis, gezien er dan nog maar 1 kabel in zit i.p.v. 4. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tanuki op 10-08-2026 21:30 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Stefannn
Antonl91 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:23:

Minimaal 1 netwerk kabel is toch wel extreem handig. Vrijwel alles gaat met ethernet of modbus of beiden.
Ethernet gebruikt slechts 2 paren dus je kan met 1 netwerk kabel 2x ethernet maken of 1x ethernet en modbus.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Antonl91
Stefannn schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:41:
[...]

Minimaal 1 netwerk kabel is toch wel extreem handig. Vrijwel alles gaat met ethernet of modbus of beiden.
Ethernet gebruikt slechts 2 paren dus je kan met 1 netwerk kabel 2x ethernet maken of 1x ethernet en modbus.
In de woonkamer die ernaast zit heb ik wel een netwerk kabel, met daaraan een router. Dus verbinding heb ik wel, maar ik vroeg mij vooral af of de shelly/p1 meter direct met de batterij communiceren of via netwerk. Want netwerk zou gunstiger voor mij zijn.

• Stefannn
Antonl91 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:44:
[...]

In de woonkamer die ernaast zit heb ik wel een netwerk kabel, met daaraan een router. Dus verbinding heb ik wel, maar ik vroeg mij vooral af of de shelly/p1 meter direct met de batterij communiceren of via netwerk. Want netwerk zou gunstiger voor mij zijn.
Geen idee. Heb ik niet. Maar ik blijf er bij dat netwerk kabel leggen extreem handig is.
Maar goed. Wat niet gaat gaat niet.

Iemand anders voor de P1 meter???

• Antonl91
Tanuki schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:30:
[...]

Je kunt een 5g6 of 5g10 (of 16 zelfs, net zo je wilt) die kant op trekken. Dan kun je aldaar een verdeler maken, om dan de 3 stekker accu's op aan te sluiten. Of een volwaardige 3 fase thuisbatterij, zoals je wellicht zult/wilt gaan doen op termijn (de kans is best aanwezig dat je later toch besluit dat je "meer" wilt dan enkel wat die stekker batterijen kunnen doen).

En dan heb je ineens heel wat ruimte over in de mantelbuis, gezien er dan nog maar 1 kabel in zit i.p.v. 4. :)
Dan moet ik de kabels weer eruit gaan halen :9 Maar ik ga het wel laten, het word een kunststof tuinhuisje dus ik wil het ook niet te zwaar maken.

In een losse garage zou ik dat wel liever willen.

[ Voor 3% gewijzigd door Antonl91 op 10-08-2026 21:49 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:19
Stefannn schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:41:
[...]

Op zich klopt dat, maar dan heb je wel 100 Mbps. Als je gigabit of meer wilt, heb je toch echt alle 8 aders nodig.

• Stefannn
Out.of.Control schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:29:
[...]

Op zich klopt dat, maar dan heb je wel 100 Mbps. Als je gigabit of meer wilt, heb je toch echt alle 8 aders nodig.
100 Mbps is vaak wel genoeg voor het besturen van een batterij :)

Nb. Ik wist het trouwens niet. Meteen een pinout opgezocht en je hebt gelijk. Alle 4 paren in gebruik bij gigabit.

[ Voor 16% gewijzigd door Stefannn op 10-08-2026 22:38 ]

• daemonix
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:34:
[...]

100 Mbps is vaak wel genoeg voor het besturen van een batterij :)

Nb. Ik wist het trouwens niet. Meteen een pinout opgezocht en je hebt gelijk. Alle 4 paren in gebruik bij gigabit.
Ik denk dat de batterijsturing ook nog wel lukt met de ouderwetse 10 Mbps hoor. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:53

Fioravanti

Fioravantastisch!

Antonl91 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:48:
[...]

Dan moet ik de kabels weer eruit gaan halen :9 Maar ik ga het wel laten, het word een kunststof tuinhuisje dus ik wil het ook niet te zwaar maken.

In een losse garage zou ik dat wel liever willen.
Ik zou het echt doen! Kabel naar mijn schuur is helaas niet in een mantelbuis en een 5g2.5 waardoor ik een lager vermogen heb gekozen voor mn Victron. De wifi daar naartoe is niet genoeg voor gamen, maar prima voor de aansturing elke seconde.

Dus: even kwaad maken en jezelf daarna bedanken met wat lekkers

• Sonero
Antonl91 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:44:
[...]

Via netwerk, rechtstreeks gaat niet werken. Er zijn niet zoveel batterijen met een fysieke ethernet utp aansluiting. Je hebt denk ik gekozen voor een Marstek Venus E3 of E4? Dan dit stukje lezen om het aan de praat te krijgen.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:53
Je zal maar (heel slim..) x duizend thuisaccu's hebben gekocht omdat de saldering wordt opgeheven. Alleen de opslag van die dingen is al bloed link.

Met de aankondiging van de ophande zijnde betaalbare zoutaccu kunnen de lithium accu's naar de prullenbak, ik bedoel de mileustraat.

Ik zie overeenkomsten met de mondkapjes affaire.

Knipt U thuis ook kaartjes?

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:54
Speedster schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:14:
Je zal maar (heel slim..) x duizend thuisaccu's hebben gekocht omdat de saldering wordt opgeheven. Alleen de opslag van die dingen is al bloed link.

Met de aankondiging van de ophande zijnde betaalbare zoutaccu kunnen de lithium accu's naar de prullenbak, ik bedoel de mileustraat.

Bedankt voor je constructieve bijdrage. Had je verder nog een tip of vraag voor ons?

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:57
Bert_H schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:47:
Wie heeft zowel een laadpaal als een thuisbatterij? Wat zijn jullie ervaringen?

Is het het zo dat een thuisbatterij eerder zal laden dan een lader die op "enkel overschot" staat? Een nadeel lijkt me in dat geval dat de batterij dan eerder vol is, en niet kan laden wanneer de auto weg is.
Je moet een systeem hebben die beiden beheert, heb je dat niet dan gaan ze elkaar "in de weg zitten".

In dit geval zou inderdaad je thuisbatterij eerder laden en de auto pas wanneer je batterij vol is of je moet enorme overschot hebben die zowel thuisbatterij als auto tegelijk kan laden (dan heb je leuke zonnepark).

Ik draai zelf NOM en wanneer auto is ingestoken dan zal eerst auto laden en dan pas de batterij.

Auto heeft bij mij prio, dan pas de batterij.

Maar dat zal voor ieder anders zijn, ik laad voor 90% in de nacht dus veelal laad ik gewoon uit de thuisbatterij. Heb helaas de luxe niet om thuis te werken :+.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• daemonix
  • Niet online

Schei toch uit, je hebt geen flauw idee waar je over praat. Je zit in het verkeerde topic.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:04
daemonix schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Schei toch uit, je hebt geen flauw idee waar je over praat. Je zit in het verkeerde topic.
ik snap je redernatie en frustratie :Y :Y :Y en las zijn post ook met alleen maar hoofdschudden :N :N :N , maar laten we svp wel beleefd blijven. :9B

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:04

oke, en wat is nu eigenlijk je boodschap :? :? :? . even los van de volledig onjuiste aannames.
en op die betaalbare zout batterij zul je vrees ik nog wel eens nog een paar jaar kunnen wachten, want de thuis-batterij markt is op dit moment voor juist deze zout batterijen nog helemaal geen beoogde markt, en betaalbaar zijn ze op dit moment ook nog lang niet.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:42

Binnenkort kunnen mensen dus heel goedkoop deze setjes aanschaffe. 🤑

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online

Binnenkort is het opslaan van electriciteit achterhaald. Je moet gewoon zelf opwekken wat je direct nodig hebt. Zelf opwekken wat je nodig hebt

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:26
Jazsie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:38:
[...]

Je moet een systeem hebben die beiden beheert, heb je dat niet dan gaan ze elkaar "in de weg zitten".

In dit geval zou inderdaad je thuisbatterij eerder laden en de auto pas wanneer je batterij vol is of je moet enorme overschot hebben die zowel thuisbatterij als auto tegelijk kan laden (dan heb je leuke zonnepark).

Ik draai zelf NOM en wanneer auto is ingestoken dan zal eerst auto laden en dan pas de batterij.

Auto heeft bij mij prio, dan pas de batterij.

Maar dat zal voor ieder anders zijn, ik laad voor 90% in de nacht dus veelal laad ik gewoon uit de thuisbatterij. Heb helaas de luxe niet om thuis te werken :+.
Als je een stekkerbatterij zou hebben, die ingesteld is op maximaal 800 W.
Je overschot van zonnepanelen is op een bepaald moment bijvoorbeeld 4000 W.
Pakt de batterij dan 800 W en de auto 3200 W (als de lader is ingesteld op enkel het overschot) ?
Zonder dat je dus (externe) software hebt draaien die hier voor zorgt.

• HandyLumberjack
  • Nu online

Dat de techniek op een gegeven moment achterhaald is, betekent het nog niet dat het niks meer oplevert en richting de prullenbak kan.

Mijn oudste zonnepanelen (ca. 25 jaar inmiddels) gaat dit jaar ook weer voor ca. €2.500,- aan energie opwekken.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:33

zalkc

cvz.eu

Plenkske schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Pakt de batterij dan 800 W en de auto 3200 W (als de lader is ingesteld op enkel het overschot) ?
ligt eraan wie er voorrang krijgt, in jouw geval eerst de batterij en de 3200 die over blijft zal dan wel de auto in gaan, mits het goed afgesteld is. Ik heb 2 meters vlak achter elkaar, een p1 meter voor de laadpaal, die er is om de invoer te beperken*, en een MID-meter achter de meter voor de PV-Accu installatie.

Daardoor krijgt de batterij voorrang op de auto. Als je het omkeert dan krijgt de auto voorrang (wat waarschijnlijk handiger is).

Maar als je 1 meter in de kast hebt hangen is het maar de vraag wat er gebeurt, waarschijnlijk heel veel 'regelruis' omdat ze allebei doorkrijgen dat er 4000 W beschikbaar is, daardoor zal de accu gaan laden met 800 W en de EV met 4000 W. Daardoor ontstaat er -800W en gaat de accu en laadpaal weer terugschakelen, het tempo waarin dit wordt geregeld zal dan bepalen waar die 800W uiteindelijk heen gaat.

* ik heb een 17kW aansluiting (3x25A), met laden op 11kW, koken, airfryer, oven en warmtepomp, een typische wintermiddag om 5 uur, klap ik erover heen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Plenkske
@zalkc ah ja natuurlijk, zo had ik er nog niet over nagedacht.
Ze zien beide de 4000 W en gaan daar op reageren. Dat is inderdaad niet handig...

Als je dus een accu hebt en een laadpaal die op overschot reageert, zal je altijd iets nodig hebben om het goed te regelen.

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Dat is een goede, bij een stekkerbatterij die idd max 800W doet kan dat prima zonder externe software.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:53
HandyLumberjack schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Dat de techniek op een gegeven moment achterhaald is, betekent het nog niet dat het niks meer oplevert en richting de prullenbak kan.

Mijn oudste zonnepanelen (ca. 25 jaar inmiddels) gaat dit jaar ook weer voor ca. €2.500,- aan energie opwekken.
Het gaat hier over thuisaccu's. Daar had ik ook een mening over. Zonnepanelen daar kan niets of niemand tegen zijn, in ieder geval ik niet.

Er is zelfs een meldpunt voor de "verduurzaming cowboys".

Knipt U thuis ook kaartjes?

• Jazsie
zalkc schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:53:
[...]

ligt eraan wie er voorrang krijgt, in jouw geval eerst de batterij en de 3200 die over blijft zal dan wel de auto in gaan, mits het goed afgesteld is. Ik heb 2 meters vlak achter elkaar, een p1 meter voor de laadpaal, die er is om de invoer te beperken*, en een MID-meter achter de meter voor de PV-Accu installatie.

Daardoor krijgt de batterij voorrang op de auto. Als je het omkeert dan krijgt de auto voorrang (wat waarschijnlijk handiger is).

Maar als je 1 meter in de kast hebt hangen is het maar de vraag wat er gebeurt, waarschijnlijk heel veel 'regelruis' omdat ze allebei doorkrijgen dat er 4000 W beschikbaar is, daardoor zal de accu gaan laden met 800 W en de EV met 4000 W. Daardoor ontstaat er -800W en gaat de accu en laadpaal weer terugschakelen, het tempo waarin dit wordt geregeld zal dan bepalen waar die 800W uiteindelijk heen gaat.

* ik heb een 17kW aansluiting (3x25A), met laden op 11kW, koken, airfryer, oven en warmtepomp, een typische wintermiddag om 5 uur, klap ik erover heen.
Ja en neen, als je batterij op NOM staat en je laadpaal op overschot dan zal je batterij altijd als eerst laden, immers je laadpaal start pas bij voldoende overschot terwijl je batterij direct op NOM probeert te houden.

• IvoB2
  • Niet online
Speedster schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:17:
Zoals je zelf al aangeeft gaat het hier over thuisaccu's.
Wat heeft dat meldpunt specifiek met thuisaccu's te maken?
Dat gaat over handelspraktijken en niet alleen over batterijen maar ook over zonnepaneken, warmtepompen, isolatie,.....

Zoals eerder aangehaald blijft bij het beschikbaar komen van nieuwe technieken de oude techniek (in deze doorgaans LFP) gewoon doen wat hij voorheen ook al deed. Die moet dus helemaal niet naar de milieustraat.
Of doe jij je laptop, tablet, PC, auto, whatever ook steeds van de hand wanneer er nieuwe modellen met verbeterde technieken op de markt komen.
Wanneer iedereen je daar in zou volgen reed iedereen nu met een auto met een grote accu in. :+

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2026 12:27 ]

• HandyLumberjack
  • Nu online
Speedster schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:17:
[...]

Het gaat hier over thuisaccu's. Daar had ik ook een mening over. Zonnepanelen daar kan niets of niemand tegen zijn, in ieder geval ik niet.

Maar het principe is niet anders.

Misschien koop je over een jaar of 5 voor minder dan de helft van de huidige prijzen een nieuwe thuisbatterij. Dat is geen reden om mijn huidige batterij maar weg te doen, zolang die nog geld oplevert.

Je moet alleen zorgen dat je terugverdientijd niet te hoog wordt, want anders kun je je aankoop beter uitstellen. Dus geen woekerprijzen betalen en zorgen voor een passende capaciteit.

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:17
Ik twijfel of ik een thuisbatterij moet laten plaatsen of toch alleen de omvormer laat vervangen.

Een 10 kWh thuisbatterij (aanschaf en installatie) kost ongeveer € 6300,- (via collectief VEH) Waarom 'maar' 10 kWh? In de zomerperiode (stel april t/m oktober) gebruik ik 's avonds voor de warmtepomp, verlichting e.d. niet meer dan 10 kWh. In de winter is dat verbruik veel hoger, maar in die periode leveren mijn panelen niet genoeg op om de benodigde stroom overdag op te slaan in een grotere (en nog duurdere) batterij. Dus heeft de aanschaf van een grotere batterij volgens mij geen zin.

Omdat €6300 best een substantieel bedrag is, is het ook een optie om alleen de omvormer te vervangen.

Met mijn huidige omvormer kan ik de opgewekte energie van de panelen die ik op dat moment niet zelf gebruik, niet begrenzen zodat het niet wordt teruggeleverd aan het net (doel terugleverkosten naar 0). Zou ik die dus vervangen door een type die dat wel kan, dan is mijn investering veel lager en heb ik (bijna) geen terugleverkosten.

Ons huis is overigens gasloos. Afname van het net is ongeveer 6500 kWh per jaar. Teruglevering ca 5500 kWh per jaar.

Benieuwd wat jullie ervan denken. Thuisbatterij plaatsen of alleen de omvormer vervangen?

Niro EV '22

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Frieseteun schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:41:
Ik twijfel of ik een thuisbatterij moet laten plaatsen of toch alleen de omvormer laat vervangen.

Een 10 kWh thuisbatterij (aanschaf en installatie) kost ongeveer € 6300,- (via collectief VEH) Waarom 'maar' 10 kWh? In de zomerperiode (stel april t/m oktober) gebruik ik 's avonds voor de warmtepomp, verlichting e.d. niet meer dan 10 kWh. In de winter is dat verbruik veel hoger, maar in die periode leveren mijn panelen niet genoeg op om de benodigde stroom overdag op te slaan in een grotere (en nog duurdere) batterij. Dus heeft de aanschaf van een grotere batterij volgens mij geen zin.
Een Zendure 8kWh thuisbatterij (4000 mix AC+) hoeft nog geen € 2.000,- te kosten. Komt dan nog een paar honderd euro bij voor installatie in de meterkast. Dan wordt je rekensom al weer heel anders...

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:23:
[...]

Ja en neen, als je batterij op NOM staat en je laadpaal op overschot dan zal je batterij altijd als eerst laden, immers je laadpaal start pas bij voldoende overschot terwijl je batterij direct op NOM probeert te houden.
Hoe werkt dat dan in de praktijk ?

Vanuit de slimme meter komt de data, bijvoorbeeld dus 4000 W overschot.
P1 uitgang van slimme meter wordt gesplitst, met een output voor de batterij en een output voor de laadpaal. Beide lezen ze dus hetzelfde.
Hoe zorgt de batterij er dan voor dat die eerst 800 W pakt en dat er dan nog 3200 W over is voor de laadpaal ? De laadpaal kan bij mij al beginnen bij 1400 W overschot, maar kan daarna gewoon pakken wat er maximaal over is.

• Frieseteun
testmanager schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:05:
[...]

Een Zendure 8kWh thuisbatterij (4000 mix AC+) hoeft nog geen € 2.000,- te kosten. Komt dan nog een paar honderd euro bij voor installatie in de meterkast. Dan wordt je rekensom al weer heel anders...
Klopt, maar dan kan ik nog steeds niet de teveel opgewekte stroom 'afknijpen' zodat het niet wordt teruggeleverd aan het net (geen terugleveringskosten).

Niro EV '22

• Jazsie
Plenkske schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:20:
[...]

Hoe werkt dat dan in de praktijk ?

Vanuit de slimme meter komt de data, bijvoorbeeld dus 4000 W overschot.
P1 uitgang van slimme meter wordt gesplitst, met een output voor de batterij en een output voor de laadpaal. Beide lezen ze dus hetzelfde.
Hoe zorgt de batterij er dan voor dat die eerst 800 W pakt en dat er dan nog 3200 W over is voor de laadpaal ? De laadpaal kan bij mij al beginnen bij 1400 W overschot, maar kan daarna gewoon pakken wat er maximaal over is.
Batterij in NOM mode houd je meter op 0W ofwel zodra jij gaat terug leveren gaat je batterij laden waardoor je meter op 0W blijft.

Je laadpaal ziet geen overschot (of niet genoeg) en blijft dus wachten totdat er genoeg overschot is.

Pas was wanneer je batterij op max aan het laden is (800W in dit geval) en er gaat overschot het net op en wanneer dit voldoende is (bv 1400W) gaat je laadpaal starten met laden, je opwekking op dat moment is dan 1400W + 800W = 2200W.

• IvoB2
  • Niet online
Benieuwd wat jullie ervan denken. Thuisbatterij plaatsen of alleen de omvormer vervangen?
Hoeveel bedragen die terugleverkosten dan op jaarbasis (verrekend met de terugleververgoeding) dat het uitkan om een nog werkende omvormer te vervangen om alleen dat te voorkomen?
En een Anker (als voorbeeld) heb je al voor minder dan 4000 € voor 14 kWh opslag.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2026 14:31 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:48
Frieseteun schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Klopt, maar dan kan ik nog steeds niet de teveel opgewekte stroom 'afknijpen' zodat het niet wordt teruggeleverd aan het net (geen terugleveringskosten).
Terugvergoeding - terugleverkosten is volgend jaar wettelijk meer dan €0, dus je moet wel heel principieel zijn om veel moeite in het voorkomen van terugleveren te stoppen.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Frieseteun schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Ik reageerde alleen maar op je prijsstelling van wat een batterij in de range zou moeten kosten...

• Oilman
De teruglevergoeding min de terugleverkosten mogen van 2027 niet negatief worden, dus ik zou die omvormer lekker laten hangen.

Overigens als ik een dynamisch contract had gehad afgelopen 365 dagen dan hadden negatieve prijzen een paar tientjes gekost terwijl er meer dan 10 kWP op het dak ligt. Die business case kan dus nooit uit om een werkende omvormer te gaan vervangen.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:09

Omdat €6300 best een substantieel bedrag is, is het ook een optie om alleen de omvormer te vervangen.

Met mijn huidige omvormer kan ik de opgewekte energie van de panelen die ik op dat moment niet zelf gebruik, niet begrenzen zodat het niet wordt teruggeleverd aan het net (doel terugleverkosten naar 0). Zou ik die dus vervangen door een type die dat wel kan, dan is mijn investering veel lager en heb ik (bijna) geen terugleverkosten.

Ons huis is overigens gasloos. Afname van het net is ongeveer 6500 kWh per jaar. Teruglevering ca 5500 kWh per jaar.

Je bent er nog niet achter gekomen dat ongeveer alles wat je via VEH doet behoorlijk wat duurder is als zelfs de prijzen van een installateur uit de buurt of regio?
Zo ook de mooie aanbieding van energiecontracten.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:52:
[...]

Batterij in NOM mode houd je meter op 0W ofwel zodra jij gaat terug leveren gaat je batterij laden waardoor je meter op 0W blijft.

Je laadpaal ziet geen overschot (of niet genoeg) en blijft dus wachten totdat er genoeg overschot is.

Pas was wanneer je batterij op max aan het laden is (800W in dit geval) en er gaat overschot het net op en wanneer dit voldoende is (bv 1400W) gaat je laadpaal starten met laden, je opwekking op dat moment is dan 1400W + 800W = 2200W.
Ik snap die werking.
Wat ik alleen niet snap is de volgorde. Zowel batterij als laadpaal kijkt naar P1 data. Is de batterij altijd sneller met reageren ? Zit het hem daarin ?

• Jazsie
Laadpaal gaat pas laden als er 1400W (in jouw voorbeeld) overschot is naar het net....

Dan is de batterij altijd eerder want die gaat al laden zodra er (bij wijze van) 1W overschot is...

• Plenkske
Jazsie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:57:
Laadpaal gaat pas laden als er 1400W (in jouw voorbeeld) overschot is naar het net....

Dan is de batterij altijd eerder want die gaat al laden zodra er (bij wijze van) 1W overschot is...
Goeiemorgen zeg, wat logisch. En dom van mij 8)7
Ik dacht veel te specifiek, terwijl het natuurlijk gedurende een dag geleidelijk gaat.

Overschot kan wel schommelen uiteraard, maar aangezien de laadpaal een bepaald minimum nodig heeft heb je daar geen last van.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Ik zou vooral twijfelen aan het aanbod van VEH. 10kWh voor 6300 is naar mijn smaak (te) veel.
Dat ga je moeilijk terugverdienen de komende 10 jaar, zeker niet aan het voorkomen van terugleverkosten. Als die al heel hoog zijn, kijk dan naar een ander (dynamisch) contract zonder terugleverkosten. Met jouw terugleverprofiel kan dat best aantrekkelijk zijn.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:51

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Pr088 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

Ik zou vooral twijfelen aan het aanbod van VEH. 10kWh voor 6300 is naar mijn smaak (te) veel.
Dat ga je moeilijk terugverdienen de komende 10 jaar, zeker niet aan het voorkomen van terugleverkosten. Als die al heel hoog zijn, kijk dan naar een ander (dynamisch) contract zonder terugleverkosten. Met jouw terugleverprofiel kan dat best aantrekkelijk zijn.
@Frieseteun

Erm tjah, kijk, alle waar naar z'n geld en VEH ontzorgt vast van alles en levert een goed product, maar van de prijs gaan mijn haren wel overeind staan.

Kijk hier naar mijn excel pogingkje of beter op deze site en je ziet dat er potente oplossingen zijn ruim onder de 300,- per kWh. Dan zou een 10 kWh systeem 3-4k euro mogen kosten. Doe er evt nog een electricien bij die een groep ofzo moet toevoegen en je bent nog eens 300-800,- kwijt wellicht. En je hebt dan geen prutsmerk met b-keus software.

Aangezien terugverdientijd relevant is zou ik daar nog vraagtekens bij hebben. Er zijn diverse calculators waarmee je kunt uitzoeken hoeveel kWh je nodig hebt en kunt uitrekenen met soms wat gegokte prijzen (glazen bol defect) wat je kunt besparen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Frieseteun
IvoB2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

Hoeveel bedragen die terugleverkosten dan op jaarbasis (verrekend met de terugleververgoeding) dat het uitkan om een nog werkende omvormer te vervangen om alleen dat te voorkomen?
En een Anker (als voorbeeld) heb je al voor minder dan 4000 € voor 14 kWh opslag.
In huidige contract ongeveer € 700 per jaar (vast bedrag volgens een staffel (5000-5500 kWh)) Stel ik verleng mijn contact bij mijn huidige leverancier, dan is het saldo van terugleververgoeding minus terugleverkosten ongeveer € 150,-.

Niro EV '22

• Frieseteun
Oilman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Terugvergoeding - terugleverkosten is volgend jaar wettelijk meer dan €0, dus je moet wel heel principieel zijn om veel moeite in het voorkomen van terugleveren te stoppen.
Stel ik verleng mijn contact bij mijn huidige leverancier, dan is het saldo van terugleververgoeding minus terugleverkosten ongeveer € 150,-.

Niro EV '22

• Frieseteun
tweeek schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:31:
[...]

Je bent er nog niet achter gekomen dat ongeveer alles wat je via VEH doet behoorlijk wat duurder is als zelfs de prijzen van een installateur uit de buurt of regio?
Zo ook de mooie aanbieding van energiecontracten.
Ik heb ook al een offerte bij een installateur aangevraagd, maar die heb ik nog niet binnen

Niro EV '22

• Oilman
Frieseteun schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

Stel ik verleng mijn contact bij mijn huidige leverancier, dan is het saldo van terugleververgoeding minus terugleverkosten ongeveer € 150,-.
Ben benieuwd welke leverancier dat is, maar dan stap je toch naar 1 van de vele andere over waar je wel een miniem beetje krijgt. Volgens mij stapt praktisch iedere leverancier af van die staffels.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:09
Frieseteun schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Ik heb ook al een offerte bij een installateur aangevraagd, maar die heb ik nog niet binnen
Je kan beter even wachten dan kopen via VEH scheelt je een aardige duit.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Frieseteun
Oilman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Ben benieuwd welke leverancier dat is, maar dan stap je toch naar 1 van de vele andere over waar je wel een miniem beetje krijgt. Volgens mij stapt praktisch iedere leverancier af van die staffels.
Ik weet ook niet of ik bij mijn huidige leverancier blijf. Ik had alleen voor een eerste berekening naar hun voorstel voor contactverlenging gekeken. Sowieso check ik elk jaar op zo'n vgl-site wat het beste aanbod is. Ben de tel van het aantal keren dat ik ben overgestapt al kwijt.

Niro EV '22

• IvoB2
  • Niet online
Frieseteun schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

In huidige contract ongeveer € 700 per jaar (vast bedrag volgens een staffel (5000-5500 kWh)) Stel ik verleng mijn contact bij mijn huidige leverancier, dan is het saldo van terugleververgoeding minus terugleverkosten ongeveer € 150,-.
Maar waarom zou je zo'n ongunstig contract verlengen na 1/1/2027?
Het is toch veel goedkoper over te stappen naar een gunstiger contract (met over 4 maanden geen netto terugleverboete meer)?
Wacht dan vier maanden en doe je berekening nog eens over.
Het heeft weinig zin nu iets te kopen/beslissen op basis van een aflopend scenario?

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 11-08-2026 16:52 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:12
Oilman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Die staffels zijn bij wet verboden vanaf 2027,moet per kwh duidelijk verrekend worden. Jetten doet wel iets goed....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 155 156 Laatste