Tja als je geld zat hebt en tvt niet relevant is dat prima maar je betaald geen 0 euro per maand natuurlijk. Dat is een illusie. (Als je nu dus een accu koppt om geen boete te betalen en te kunnen blijven "salderen") Mensen zeggen ook dat ik geluk heb dat ik al jaren maar 40 a 50 euro per maand aan stroom betaal en daardoor kan sparen maar ze vergeten de 4k die ik vooraf betaald heb en nog lang niet terug verdiend ga hebben.ArPi75 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:25:
[...]
Prima beredenering, maar ik merk dat je je vaak negatief uit laat over thuisaccu's en dat voor jou het allerbelangrijkste is om een dergelijke investering in max. 5 jaar terug te verdienen. Niets mis mee, maar voor anderen zijn er meer (of compleet andere) argumenten om een thuisaccu te overwegen.
Niemand hier heeft een glazen bol, dus wat er allemaal nog gaat gebeuren op energiegebied is gissen, maar als ik alle investeringen die ik gedaan heb in de afgelopen 25 jaar allemaal in 5 jaar had moeten terugverdienen, dan had ik nu in een slecht geïsoleerd eind jaren 70 huis gewoond zonder zonnepanelen en met een flinke energierekening (gas + electra). Wel veel geld op de bank gehad, maar dan had ik daar ook vermogensbelasting over moeten betalen.
Dit jaar gaat zoals het er nu naar uitziet het tweede jaar worden dat wij netto (net) onder de 0 euro totale energiekosten per jaar uit gaan komen. Mocht het ons in de toekomst financieel gaan tegenvallen door welke reden dan ook, dan is het fijn om lage lasten te hebben (hypotheek is ook al grotendeels afgelost en dus ook daar geen grote maandlast). In zo'n situatie zou de accu wel eens het verschil kunnen maken tussen een mager belegde boterham met een glas water of een goed belegde boterham met een glas melk.
Ik mag me gelukkig prijzen dat we ons de afgelopen jaren al deze uitgaven hebben kunnen veroorloven en besef dat wij daarmee in een luxe-situatie leven, maar ik ben blij dat ik een grote accu heb waarmee ik altijd minimaal 5 uur netuitval op kan vangen en van het late voorjaar tot de vroege herfst zelfs enkele maanden lang. Terugverdienen van de accu was voor ons in elk geval niet één van de redenen om tot deze aanschaf over te gaan, maar de thuisaccu lijkt voor mij (ons huishouden) toch al erg interessant.
En panelen zijn wat anders als een accu. Een accu heeft gewoon een veel hogere failure rate en slijtage en de garantie vooral bij chinese merken en onbekende resellers is gewoon twijfelachtig. Als zeg de marstek een LG of aeg of Samsung was geweest kan je makkelijk een bedrijf aan 10 jaar houden want die bedrijven bestaan dan nog wel maar het zou mij niets verbazen als binnen 5 jaar marstek van de aardbodem verdwenen is. Vandaar dat ik zeer conservatief ben voor de terugverdientijd en de waarde van de garantietermijn van kleine merken.
Ik zou het ook kunnen betalen maar ik ben gewoon gek als ik het doe omdat ik mezelf bedonder. Onder de streep ben ik vooralsnog gewoon duurder uit.
De wereld moet echt drastisch veranderen wil ik een accu om andere redenen aanschaffen.
En laten we eerlijk zijn de meeste van ons zijn hier om geld te besparen niet omdat het zogenaamd groen en goed is. Dan kunnen de meeste mensen veel andere dingen doen de beter zijn voor de natuur enz.