Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:36
de Peer schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:52:
exact. hier ook een WTW.
De 'bypass' houdt hierbij in dat je alleen de afzuigfan aanzet en dan zelf ramen open zet. Maar dat doen we niet omdat we onze ramen liever gesloten houden. te veel gedoe voor nauwelijks koeling (0.2 graad bleek uit mijn testjes)
Bij mij was het vanmorgen 18 graden, dat is nog zonder extra nachtventilatie van de MV (nog niet nodig geweest). De hele nacht staan de ramen op zolder wagenwijd open en eerste wat ik 's ochtends doe ik is beneden de deur open.

Dan zitten we vervolgens dus wel met een wind van 12 graden door het huis te ontbijten maar het blijft wel lekker koel :9

Het verschil zal hem zitten dat jij balansventilatie hebt en die ook gebruikt. Als je serieus ramen/roosters open zou hebben staan koelt er echt wel wat meer af met een buitentemperatuur van 10 graden. Ik durf aan te nemen dat door wat open ramen / roosters die tegen elkaar open staan makkelijk >10x zoveel flow gaat dan actieve ventilatie. Ik denk dat de potentie van ventilatie met huidige temperaturen dus een stuk groter is dan jij beschrijft. Uiteraard zijn er ook anders overwegingen m.b.t. geluid e.d. die een rol kunnen spelen.

Vanaf vrijdag blijft het 's nachts ook gewoon 18 graden, dan ga ik ook zien dat per dag mijn woning gewoon 1-2 graden warmer wordt. Het lijkt erop dat ik zaterdag mooi mijn koeling kan gaan instellen/testen (30 graden overdag en 18 in de nacht).

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 06-06-2023 11:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
IvoB2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Dat begrijp ik niet. Heb je dan geen warmtewerende isolatie tussen buitenmuur en binnenmuur en/of is het dan een volledig houten huis (binnen en buiten)?
Het is een volledig houten huis. Ook het dak en de vloer.
Er is dus bijzonder weinig massa.

Mijn isolatie is zeer goed, ik heb zeer weinig nodig om temperatuur te behouden.

Door weinig massa is het zo weer afgekoeld zou ik snachts alles open zetten, maar dus ook weer snel opgewarmd.
[...]

Daar gaat het mij zelfs niet om.
Mijn (perwoonlijk) punt is dat je dan - om het leefbaar te houden - volledig afhankelijk bent van energie verbruikende mechanica. Een luchtdichte woning volledig afhankelijk van mechanische ventilatie en koeling wordt bij een stroomonderbreking in de zomer meestal onleefbaar.
Niet onleefbaar, want ik kan ook gewoon alle ramen en deuren open zetten of naar buiten gaan.
In de winter zou het onleefbaar worden als de techniek uitvalt, want dan wordt het koud en vochtigheid etc.
Moderne luchtdichte huizen worden tegenwoordig zodanig gebouwd dat ze in de winter minder energie gaan verbruiken maar in de zomer weer meer. En dat in een klimaat waar de winters steeds minder koud worden en de zomers warmer. Gewoon onlogisch dus.
Nou ja, niet helemaal onlogisch.

Je moet zeker nadenken hoe je je huis bouwt, en ik heb daarom ook de grootste glaspartij op het noorden, anders zou het waarschijnlijk 40 graden kunnen worden binnen, in de piek van de zomer (als het buiten bijvoorbeeld 33 graden is).
En ik kan nog steeds een overkapping maken. Of een doek ophangen in de zomer, heel simpel.
Daarnaast, ik heb een accu systeem en dan toch teveel zonnestroom. Airco draait letterlijk gratis, want ik kan niet alle PV stroom op het net zetten.

Maar belangrijker, in de winter komen we nog altijd energie te kort. In de zomer niet.
Daarnaast gaan we allemaal over naar warmtepompen. Dus er is al een apparaat dat ook kan koelen (airco of l/w warmtepomp)

We gaan deze zomer nog veeeeel vaker zien dat de zonnepanelen zorgen voor negatieve prijzen. Het zal dan lonen om energie op te maken.

We komen nu aan dat we letterlijk te veel energie hebben in een groot geografisch gebied, dat wil zeggen dat je het onvoldoende kan exporteren naar een ander regio, of die regio er niet op zit te wachten.

De markt van energieopslag of flexibiliteit (op grote schaal) komt er aan maar is nog niet zo ver.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
assje schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:05:
[...]
Als je serieus ramen/roosters open zou hebben staan koelt er echt wel wat meer af met een buitentemperatuur van 10 graden. Ik durf aan te nemen dat door wat open ramen / roosters die tegen elkaar open staan makkelijk 10x zoveel flow gaat dan actieve ventilatie. Ik denk dat de potentie van ventilatie met huidige temperaturen dus een stuk groter is dan jij beschrijft. Uiteraard zijn er ook anders overwegingen m.b.t. geluid e.d. die een rol kunnen spelen.
Inderdaad.
En ik moet dat zelfs niet "aannemen".
Hier worden zowel binnen als buiten continu verschillende parameters gemeten waaronder de PM 2.5/10, CO2, CO,TVOC,HCHO, luchtvochtigheid, temperatuur,.......
En deze waarden overschrijden nergens de grenzen van het toelaatbare.

En inderdaad, er kunnen andere overwegingen een rol spelen (drukke doorgangsweg, treinverkeer, vliegverkeer, stadcentrum, drukke woonwijk, whatever,..... Maar ook daar kan je bij het op zoek gaan naar de inplanting van een nieuwe/ te renoveren woning zoveel als mogelijk rekening mee houden).
Zoals eerder geschreven, veel problemen kan je beter voorkomen dan er nadien artificiële oplossingen voor te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:23:
[...]
Het is een volledig houten huis. Ook het dak en de vloer.
Er is dus bijzonder weinig massa.
Thx. Duidelijk. ander uitgangspunt/situatie.

Hier is de noordzijde dan weer volledig dicht en zoveel mogelijk ramen (met driedubbel glas) op oost, zuid en west om in de tussenseizoenen en winter zoveel mogelijk van de voordelen van de kernfusie gebruik te kunnen maken. En zoals gezegd kan in het warmseizoen dat afgesloten worden van de zoninstraling.
En in uiterste nood kan het leefdeel voorzien van driedubbel glas (Ug 0,6) ook nog eens van binnenuit afgesloten worden met glazen schermen van Ug 0,8 zodat de warmte niet verder de leefruimte kan binnendringen.
Allemaal niet standaard en voor de hand liggend maar uit ervaring kan men leren en nadien de nodige maatregelen nemen.
Airco draait letterlijk gratis, want ik kan niet alle PV stroom op het net zetten.
Ok, weer ander uitgangspunt. Hier kan iedere kWh nog altijd op verschillende wijzen vermarkt worden.
Maar belangrijker, in de winter komen we nog altijd energie te kort. In de zomer niet.
Daarnaast gaan we allemaal over naar warmtepompen. Dus er is al een apparaat dat ook kan koelen (airco of l/w warmtepomp)
Weer andere situatie. Ik kom in de winter nauwelijks energie tekort. En dat tekort wegwerken staat eveneens op de planning (geen technisch probleem maar een gevolg van de huidige tijdelijke marktwerking van energie).
Warmtepompen, zowel A2A als A2W staan hier ook al jaren. Gewoon omdat ik altijd liever inzet op "en/en" ipv "of". Maar omdat iets aanwezig is betekent het, voor mij, nog niet dat ik dan geen andere middelen kan/mag inzetten zolang deze het met minder energie kunnen doen.
We gaan deze zomer nog veeeeel vaker zien dat de zonnepanelen zorgen voor negatieve prijzen. Het zal dan lonen om energie op te maken.
Ook weer totaal andere situatie. Ik woon in B-VL. Door de kostenstructuur bovenop de naakte energieprijs (en de afwezigheid van saldering) lonen dynamische prijzen voor mijn profiel (zoals ik al meermaals met cijfers heb aangetoond) hier vooralsnog niet. Zou met andere regelgeving in de toekomst zomaar kunnen omslaan maar daar ga ik niet op gokken. Ik wil dus steeds alle richtingen uitkunnen om op ieder ogenblik de meest optimale keuze te kunnen maken ipv vast te zitten aan één keuze uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
IvoB2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Thx. Duidelijk. ander uitgangspunt/situatie.

Allemaal niet standaard en voor de hand liggend maar uit ervaring kan men leren en nadien de nodige maatregelen nemen.
Ja ik kan ook nog wat maatregelen nemen.
Ook weer totaal andere situatie. Ik woon in B-VL. Door de kostenstructuur bovenop de naakte energieprijs (en de afwezigheid van saldering) lonen dynamische prijzen voor mijn profiel (zoals ik al meermaals met cijfers heb aangetoond) hier vooralsnog niet. Zou met andere regelgeving in de toekomst zomaar kunnen omslaan maar daar ga ik niet op gokken. Ik wil dus steeds alle richtingen uitkunnen om op ieder ogenblik de meest optimale keuze te kunnen maken ipv vast te zitten aan één keuze uit het verleden.
Dat is prima maar een beetje eenzijdig. En situatie is anders in NL ja.

Wat ik bedoel is dat je eenzijdig naar je eigen situatie kan kijken (wel of geen dynamische prijzen bijvoorbeeld).
Maar in ieder geval in Nederland beginnen we nu dagen te hebben dat we echt energie te veel hebben. Niet de individu, maar het hele land.
Zwaar negatieve prijzen tonen aan dat we dat ook niet genoeg elders kwijt kunnen.

Dus ja, dan zal het in sommige gevallen zelfs beter zijn om je airco te draaien dan niet. Of om op mijn eerdere post terug te komen, in extreme gevallen zelfs letterlijk je zonnepanelen uit te zetten.

Je kunt wel naar je eigen huis kijken en je eigen energiecontract met vaste prijzen, maar dan steek je toch enigszins je kop in het zand, in ieder geval wat Nederland betreft.

Mijn inziens komen er nog lekker wat zonnepanelen bij, want dat is netto gezien nog steeds goed. Maar niet voor de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:40
unezra schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:21:
Mensen, ik zie door de bomen het bos niet meer.

We willen ons oriënteren op het volledig verduurzamen van ons huis, maar ook voorkomen dat we in zee gaan met een adviespartij die vooral om zijn eigen portemonaille denkt.

Is er ergens hier op Tweakers een topic met een goed overzicht van betrouwbare adviesbedrijven die (tegen betaling uiteraard) een volledig rapport kunnen opleveren inclusief tvt, etc?

Mijn gedachten was hier te beginnen:
https://www.verbeterjehui...&quality=1&sort=Relevance

Maar zodra ik klik op "gecertificeerd" komen precies nul bedrijven boven.

De link op https://www.mijngroenehui...n-gecertificeerd-adviseur gaat helaas ook nergens heen.

Kortom, help!
Volgens mij bestaat zo'n topic (nog) niet. Die bedrijven komen en gaan ook. Het is hier vooral een kwestie van goed inlezen op de verschillende fora voor de verschillende maatregelen, zodat je zelf een inschatting kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:34

We willen ons oriënteren op het volledig verduurzamen van ons huis, maar ook voorkomen dat we in zee gaan met een adviespartij die vooral om zijn eigen portemonaille denkt.

Is er ergens hier op Tweakers een topic met een goed overzicht van betrouwbare adviesbedrijven die (tegen betaling uiteraard) een volledig rapport kunnen opleveren inclusief tvt, etc?

Mijn gedachten was hier te beginnen:
https://www.verbeterjehui...&quality=1&sort=Relevance

Maar zodra ik klik op "gecertificeerd" komen precies nul bedrijven boven.

De link op https://www.mijngroenehui...n-gecertificeerd-adviseur gaat helaas ook nergens heen.

Kortom, help!
Bij ons in de gemeente is er een EnergieCooperatie met Energiecoaches.

IEdere gemeente is verplicht de huizenvoorraad te verduurzamen. Mogelijk dat vanuit de gemeente zo'n (onafhankelijke) adviseur in te schakelen is.

Overigens is een slecht advies ook een advies; maw; als je mogelijk een advies krijgt van in jouw ogen niet deugt kun je dat altijd hier laten toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Maar in ieder geval in Nederland beginnen we nu dagen te hebben dat we echt energie te veel hebben. Niet de individu, maar het hele land.
Zwaar negatieve prijzen tonen aan dat we dat ook niet genoeg elders kwijt kunnen.
Dat men sommige dagen energie teveel heeft en weer andere te weinig is uiteraard omdat het allemaal niet al te vooruitziend geregeld is. Of beter niet (goed) geregeld.
Wanneer je grid nog steeds niet geschikt is voor een energietransitie en interconnecties onvoldoende zijn om gebieden met teveel opwek te voorzien van gebieden met te weinig opwek en je blijft dan, louter om korte termijn politieke redenen, halstarrig vasthouden aan een energetisch onding als salderen over een jaar en je blijft de (lokale) productie van energie maar promoten zonder voldoende in te zetten op opslag van deze energie krijg je uiteraard de huidige scheefgegroeide situatie.
Die men dan redelijk kortzichtig tijdelijk wil "oplossen" door lokaal teveel energie te gaan "opsmossen" omdat men het niet meer naar elders getransporteerd noch in voldoende mate voor later opgeslagen krijgt.
Je kunt wel naar je eigen huis kijken en je eigen energiecontract met vaste prijzen, maar dan steek je toch enigszins je kop in het zand, in ieder geval wat Nederland betreft.
Ik bekijk het liever omgekeerd.
Het is niet omdat het beleid (zie voorgaande) en een land (ook België) in zijn geheel keer op keer zijn kop in het zand blijft steken en niet verder komt dan korte termijn beleid en wat tijdelijk knip en plakwerk dat dit mij moet verhinderen om het individueel totaal anders aan te pakken en voor de langere termijn te gaan.
Dat steeds meelopen met de groep en hopen dat anderen het voor je gaan oplossen de gemakkelijkste keuze is begrijp ik wel. Maar mijn visie is liever in het begin wat moeilijkere keuzes, desnoods alleen en tegen de stroom in, om daar later dag na dag de vruchten van te kunnen plukken.
Maar uiteraard blijft iedereen vrij in zijn keuzes en de te volgen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

assje schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:05:
[...]

Het verschil zal hem zitten dat jij balansventilatie hebt en die ook gebruikt. Als je serieus ramen/roosters open zou hebben staan koelt er echt wel wat meer af met een buitentemperatuur van 10 graden. Ik durf aan te nemen dat door wat open ramen / roosters die tegen elkaar open staan makkelijk >10x zoveel flow gaat dan actieve ventilatie. Ik denk dat de potentie van ventilatie met huidige temperaturen dus een stuk groter is dan jij beschrijft. Uiteraard zijn er ook anders overwegingen m.b.t. geluid e.d. die een rol kunnen spelen.
klopt. balansventilatie hier. alles zit potdicht en de ventilatie is tijdens het slapen beperkt tot 150 m3 per uur want daarboven wordt de WTW wat luidruchtiger (gebruiken we alleen tijdens douchen).
Dus een debiet van niets, maar ruim voldoende om genoeg lucht te verversen.
Er is zeker meer potentie door veel ramen open te zetten. Het is inderdaad een keuze om dat niet te gebruiken. Ik zou ook niet weten hoe ik dat 's nachts inbraakveilig open moet zetten beneden.
en daarnaast vind ik het juist erg fijn dat er vrijwel geen geluid binnen komt en geen beesten/muggen/viezigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
IvoB2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:19:
[...]
Die men dan redelijk kortzichtig tijdelijk wil "oplossen" door lokaal teveel energie te gaan "opsmossen" omdat men het niet meer naar elders getransporteerd noch in voldoende mate voor later opgeslagen krijgt.
Op dit moment is er ook geen andere oplossing op dat soort momenten.

Het duurt even voordat we landelijk genoeg opslag en flexibiliteit hebben.

Overigens kun je wel stellen dat je grid of interconnects niet groot genoeg zijn, en waarschijnlijk is dat wel waar, dat gaat ook zeker niet alles oplossen.
[...]

Ik bekijk het liever omgekeerd.
Het is niet omdat het beleid (zie voorgaande) en een land (ook België) in zijn geheel keer op keer zijn kop in het zand blijft steken en niet verder komt dan korte termijn beleid en wat tijdelijk knip en plakwerk dat dit mij moet verhinderen om het individueel totaal anders aan te pakken en voor de langere termijn te gaan.
Dat steeds meelopen met de groep en hopen dat anderen het voor je gaan oplossen de gemakkelijkste keuze is begrijp ik wel. Maar mijn visie is liever in het begin wat moeilijkere keuzes, desnoods alleen en tegen de stroom in, om daar later dag na dag de vruchten van te kunnen plukken.
Maar uiteraard blijft iedereen vrij in zijn keuzes en de te volgen weg.
Het is nu juist de grote groep die lekker saldeert en zonnepanelen bij legt.
Meelopen in die groep is lekker makkelijk, en zorgt alleen maar voor meer landelijke problemen.
Die moeten dan door anderen worden opgelost. Dat worden ze ook. Maar daardoor betaal je (in Nederland) dus wel meer vaste lasten voor je elektra aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
!null schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:55:
Meelopen in die groep is lekker makkelijk, en zorgt alleen maar voor meer landelijke problemen.
Die moeten dan door anderen worden opgelost. Dat worden ze ook. Maar daardoor betaal je (in Nederland) dus wel meer vaste lasten voor je elektra aansluiting.
Zonnepanelen met een gunstige ligging die 20% van de tijd uitvallen als gevolg van netspanning zijn energetisch en financieel nog altijd een prima keuze. Sterker nog, een installatie die 20% van zijn opbrengst verliest is te verkiezen boven een systeem waarbij een accu geïnstalleerd wordt om dit te voorkomen.

Ik moedig iedereen aan zoveel mogelijk panelen te leggen ongeacht eigen verbruik, ongeacht netspanning en met of zonder salderen. In de toekomst gaat dit echt wel een probleem worden en daar op voorbereiden is zinvol. Daar zijn we met ca. 3% gemiddeld landelijk curtailment op PV echter nog LANG niet.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 06-06-2023 13:14 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
assje schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:11:
[...]

Zonnepanelen met een gunstige ligging die 20% van de tijd uitvallen als gevolg van netspanning zijn energetisch en financieel nog altijd een prima keuze. Sterker nog, een installatie die 20% van zijn opbrengst verliest is te verkiezen boven een systeem waarbij een accu geïnstalleerd wordt om dit te voorkomen.

Ik moedig iedereen aan zoveel mogelijk panelen te leggen ongeacht eigen verbruik, ongeacht netspanning en met of zonder salderen. In de toekomst gaat dit echt wel een probleem worden en daar op voorbereiden is zinvol. Daar zijn we met ca. 3% gemiddeld landelijk curtailment op PV echter nog LANG niet.
Waar haal je dat cijfer van 3% vandaan?

En wat is de context?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
!null schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Waar haal je dat cijfer van 3% vandaan?

En wat is de context?
Grove inschatting uit dit artikel, de werkelijkheid is vermoedelijk lager maar heb ik geen data van.

De boodschap:
https://www.pv-magazine.c...ailment-is-not-the-enemy/
Curtailment has been historically considered as something that must be avoided and minimized. However, this must be judged differently today. One major conclusion of the International Energy Agency work is that curtailment is a prerequisite of energy transition and will lower the total costs of transition significantly. Storage will be an important part in the future. But storing or transforming every possible kilowatt-hour of PV would simply be too expensive.
Een PV systeem pal op het noorden kan prima uit, een PV systeem op het zuiden dat 20% van de tijd uitvalt kan ook prima uit. Er is werkelijk waar (nog) niemand die 20% van zijn opbrengst verliest als gevolg van netspanning.

Prioriteit zou voorlopig gewoon op opwek mogen liggen, opslag/stabilisatie is vooralsnog secundair.

[ Voor 55% gewijzigd door assje op 06-06-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
assje schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Grove inschatting uit dit artikel, de werkelijkheid is vermoedelijk lager maar heb ik geen data van.
Sorry, maar dat is geen curtailment, of in ieder geval niet vanuit de landelijke energiemarkt.

Dat je PV omvormers soms uitschakelen maakt het verder nog steeds een prima business case.

Dat Tennet de vaste lasten moet verhogen voor iedereen omdat ze een steeds hoger fortuin moeten uitgeven op de onbalansmarkten is een heel ander verhaal.

Nog steeds vind ik dat zonnepanelen bijplaatsen een goed idee zijn, en nuttig werk kunnen verrichten.
Het gaat echter nogal op een domme manier.
En als de consument of klein bedrijf lekker wil doorgaan met zon plaatsen zonder te salderen, dan zullen daar als maar duurdere netkosten tegenover komen te staan. Vooral door de onbalansmarkten.
Dit maakt het ook duurder voor de consument zonder zonnepanelen.

Dat laatste is eigenlijk best oneerlijk. Maar, diezelfde consument zonder zonnepanelen kunnen eigenlijk ook wel mee profiteren door op een dynamisch uurcontract te gaan, dus dat is dan wel weer mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
!null schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:20:
Dat Tennet de vaste lasten moet verhogen voor iedereen omdat ze een steeds hoger fortuin moeten uitgeven op de onbalansmarkten is een heel ander verhaal.
Ik zie dat vooral als groeipijn, het is hoe dan ook onvermijdelijk dat we hier oplossingen voor moeten vinden. Plan/doel voor Nederland vanaf nu tot 2050 opgesteld vermogen:
  • Wind: 4,7 ->70GW
  • Solar: 18,2 -> 132GW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
assje schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:40:
[...]

Ik zie dat vooral als groeipijn, het is hoe dan ook onvermijdelijk dat we hier oplossingen voor moeten vinden. Plan/doel voor Nederland vanaf nu tot 2050 opgesteld vermogen:
  • Wind: 4,7 ->70GW
  • Solar: 18,2GW -> 132GW
Je noemt het groeipijn en noemt tegelijkertijd nog veel grotere doelen, waarin ook deze groeipijnen niet geadresseerd worden.

Dat doe je niet door maar gewoon zonnepanelen en windmolens bij te blijven plaatsen en te salderen. Dan is het geen groeipijn onderweg maar ben je gewoon actief het probleem aan het verergeren.

Vorige week maandag kreeg je gewoon meer dan 1 euro per kWh als je die dynamisch kon schakelen binnen twee specifieke periodes die ochtend. Dat gaat dus niet om een uurprijs met een flexibel contract, dat is gewoon de prijs die Tennet kwijt is.
In werkelijkheid gaat het om vermogen (dus kW zonder het h-tje) wat het probleem is, daar stuurt Tennet op.

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 06-06-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 20:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

IvoB2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Ja dat kan.
Lijkt me echt zinvol tijdens een aanhoudende periode van heet weer. :)
Um, dit ging over het afhankelijk zijn van mechanische ventilatie voor ventilatie. Je doet alsof we dood gaan als dat ding uitvalt terwijl de ramen gewoon open kunnen.

Plus dat je nog steeds niet duidelijk maakt hoe je huis goed geventileerd wordt zonder mechanische ventilatie zonder dat je huis gewoon een doortochthol is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:33:
[...]
Ik zou ook niet weten hoe ik dat 's nachts inbraakveilig open moet zetten beneden.
en daarnaast vind ik het juist erg fijn dat er vrijwel geen geluid binnen komt en geen beesten/muggen/viezigheid.
Een woning waarin niemand aanwezig is heeft toch geen luchtverversing nodig?
Afhankelijk van de buurt waar je woont is een potdicht afgesloten woning ook niet veiliger dan een woning met open ramen. Wij slapen - en alles is hier gelijkvloers - al sinds 2013 in de huidige woning alle nachten dat we er zijn met het slaapkamerraam open.
Een slotvaste woning waar niemand aanwezig is en waar men absoluut binnen wil zijn resulteert alleen in meer braakschade dan in een niet slotvaste woning.
Angst voor beesten en viezigheid is uiteraard een persoonlijke ervaring waar wel meer mensen last van hebben die alle contact met de natuurlijke omgeving dreigen te verliezen. En tegen insecten bestaat al jaar en dag (vaste) horren.

Wonen in een geluidsrijke omgeving (waarbij de geluidsbron niet natuurlijk is) is uiteraard iets waar je nog maar weinig aan kan veranderen. Natuurlijke geluiden (van de "beesten") wordt dan weer niet door iedereen als storend ervaren. Dus weer louter een persoonlijk punt.

Iedereen ervaart wonen anders en gaat er anders mee om.
Het belangrijkste is dat je zelf en je omgeving tevreden is met de genomen maatregelen.
En die zijn, zoals in meerdere gevallen, voor ieder anders.
Het is aan diegenen die nog moeten beslissen voor zichzelf om uit alle meegegeven ervaringen mee te pikken wat het beste bij hen past.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 06-06-2023 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Een woning waarin niemand aanwezig is heeft toch geen luchtverversing nodig?
dat klopt, dus dan ventileer ik niet of nauwelijks.
Afhankelijk van de buurt waar je woont is een potdicht afgesloten woning ook niet veiliger dan een woning met open ramen. Wij slapen - en alles is hier gelijkvloers - al sinds 2013 in de huidige woning alle nachten dat we er zijn met het slaapkamerraam open.
Een slotvaste woning waar niemand aanwezig is en waar men absoluut binnen wil zijn resulteert alleen in meer braakschade dan in een niet slotvaste woning.
tsja dat zal afhangen van de buurt. Hier wordt veel ingebroken en als ik dan ook nog ramen open ga zetten dan kan dat wel als een uitnodiging gezien worden. In ons huis is ook al ingebroken vlak voordat wij er in gingen wonen.
Angst voor beesten en viezigheid is uiteraard een persoonlijke ervaring waar wel meer mensen last van hebben die alle contact met de natuurlijke omgeving dreigen te verliezen. En tegen insecten bestaat al jaar en dag (vaste) horren.
heeft niets met angst te maken, gewoon een praktische overweging. scheelt weer schoonmaken of beesten naar buiten brengen.
Horren zijn dan weer erg slecht voor het debiet van de ventilatie.
Wonen in een geluidsrijke omgeving
Ik woon in een stille omgeving, juist daardoor kan een enkele auto meer opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:55:
[...]
Door het salderingssysteem los je energetisch niets op.
Men legt zoveel PV louter uit economische overwegingen en niet uit energetische overwegingen.
Uit energetisch oogpunt heeft niemand er iets aan dat men in de zomer massaal opgewekte energie bijna gelijktijdig op het net dumpt waar op dat oegenblik eigenlijk niemand iets aan heeft (vandaar dat de prijs dan ook keldert) zodat diezelfde prosumenten in de winter (of in minder mate tijdens de nacht) "hun" eigen stroom tegen nultarief terug van datzelfde net halen. En het dus daadwerkelijk opnieuw moet geproduceerd worden tegen een hogere prijs en waarschijnlijk ook nog eens via gas of erger.
Wie saldeert mag het net dan als een soort batterij zijn gaan beschouwen waar hij meent het recht verworven te hebben om zijn overproductie op tijdstip x op een later tijdstip y terug te kunnen gaan halen.
Dat is, gezien het net op ieder ogenblik in balans moet zijn, fysisch uiteraard 100% een illusie.
Energetisch verlies je twee keer: de eerste keer door niet gewenste stroom te dumpen voor rekening van een ander om het daarna terug van dat net te halen waarvoor weer een ander de rekening dient te betalen.
Er is immers geen gratis opslag op het net. Nooit ofte nimmer. Dat is louter een politiek verzinsel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

IvoB2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:48:
[...]

Door het salderingssysteem los je energetisch niets op.
Men legt zoveel PV louter uit economische overwegingen en niet uit energetische overwegingen.
Uit energetisch oogpunt heeft niemand er iets aan dat men in de zomer massaal opgewekte energie bijna gelijktijdig op het net dumpt waar op dat oegenblik eigenlijk niemand iets aan heeft (vandaar dat de prijs dan ook keldert) zodat diezelfde prosumenten in de winter (of in minder mate tijdens de nacht) "hun" eigen stroom tegen nultarief terug van datzelfde net halen. En het dus daadwerkelijk opnieuw moet geproduceerd worden tegen een hogere prijs en waarschijnlijk ook nog eens via gas of erger.
Wie saldeert mag het net dan als een soort batterij zijn gaan beschouwen waar hij meent het recht verworven te hebben om zijn overproductie op tijdstip x op een later tijdstip y terug te kunnen gaan halen.
Dat is, gezien het net op ieder ogenblik in balans moet zijn, fysisch uiteraard 100% een illusie.
Energetisch verlies je twee keer: de eerste keer door niet gewenste stroom te dumpen voor rekening van een ander om het daarna terug van dat net te halen waarvoor weer een ander de rekening dient te betalen.
Er is immers geen gratis opslag op het net. Nooit ofte nimmer. Dat is louter een politiek verzinsel.
Zo is het wel (en nog) gepromoot door de overheid, energieleveranciers en netbeheerders, uw overschot kunt u op ander momenten gebruiken. De overheid klaagt nu dat ze belastingen mislopen, de leveranciers missen inkomsten zeggen ze en de netbeheerders hebben het net laten versloffen. En nu ligt het allemaal aan die paneel bezitters.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
klump4u schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Zo is het wel (en nog) gepromoot door de overheid, energieleveranciers en netbeheerders, uw overschot kunt u op ander momenten gebruiken. De overheid klaagt nu dat ze belastingen mislopen, de leveranciers missen inkomsten zeggen ze en de netbeheerders hebben het net laten versloffen. En nu ligt het allemaal aan die paneel bezitters.
Vooral overheid en leveranciers, ik geloof niet dat netbeheerders ooit "blij" zijn geweest. Die mogen de problemen oplossen, maar krijgen daar vanuit de overheid te weinig steun van (ellenlange doorlooptijden vergunningen, niet mogen inspelen op toekomstige belasting, etc).

Enige positieve van die salderingsregeling is dat er nu heel veel panelen liggen die ook op mindere momenten een nuttige bijdrage leveren aan de totale energievraag.

Het gevoel "verworven recht" is inderdaad een groot probleem. Jan-met-de-pet is met de zoete korte termijnverhaaltjes ingestapt, krijgt nu te horen dat die verhaaltjes niet klopten. Zelfde met de hypotheekrenteaftrek. Het was de afgelopen jaren met de ultra-lage rente een prima moment om daar definitief een punt achter te zetten. Goed, dat is weer een andere discussie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
klump4u schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Ik weet niet of dat je bedoeling was maar je bevestigt gewoon mijn punt. :)
Een politieke korte termijn visie (waar velen blijkbaar, nog altijd, blindelings in meegaan) heeft weinig te maken met een energetische lange termijn visie. :+
Ik weet bovendien nnie hoe dat in NL in detail geregeld is maar energieleveranciers noch netbeheerders waren verheugd met dat politieke verhaal. Het zijn net zij die moeten dweilen met de kraan open om de technische problemen die voortvloeien uit een eenvoudig politiek besluit moeten oplossen. Ze leggen de kosten daarvan uiteraard grotendeels bij diegenen die niet van de politieke voorkeuren kunnen genieten. Wat het in se alleen maar erger maakt. Uiteraard niet voor diegenen die wel kunnen blijven genieten van al die voorkeursregelingen.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 07-06-2023 11:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
Hoe dan ook maken we hier een veel te groot punt van. Als zonnepanelen 5% van de tijd stroom leveren waar we niks aan hebben leveren ze alsnog 95% van hun stroom zinvol en vervangt het fossiele bronnen.

Ja saldering is een waardeloze maatregel dat resulteert in slechte incentives maar het netto resultaat is alsnog positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
assje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:18:
Hoe dan ook maken we hier een veel te groot punt van. Als zonnepanelen 5% van de tijd stroom leveren waar we niks aan hebben leveren ze alsnog 95% van hun stroom zinvol en vervangt het fossiele bronnen.

Ja saldering is een waardeloze maatregel dat resulteert in slechte incentives maar het netto resultaat is alsnog positief.
Ja en ondertussen wordt het probleem wel steeds groter.

We kunnen niet op deze manier doorgaan, en het salderen wordt niet snel genoeg afgebouwd.

Dus ja, zonnepanelen blijven leggen, maar slimmer dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:45
Tijd voor een bifacial zonneschutting.
Liefst op oost west

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
!null schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:22:
Wat is nu dan eigenlijk het probleem?
We kunnen niet op deze manier doorgaan, en het salderen wordt niet snel genoeg afgebouwd.

Eens, leuke samenvatting van overwegingen/suggesties;
Salderen is al jaren ongepast, maar komen we er ooit nog van af?
1.Beloon ochtend- en avondmensen
Salderen levert het meest op als panelen pal op het zuiden staan. Dan piekt de zonnestroom rond het middaguur. Huishoudens verbruiken echter vooral elektriciteit in de ochtend en de avond, als de zon in het oosten, respectievelijk het westen staat. Draai de panelen richting het oosten en het westen en verbruik je eigen zonnestroom zoveel mogelijk zelf.

2.Beloon strategische verspilling
Salderen beloont elke piek maar zonnepanelen leveren hun piekvermogen maar enkele zeer zonnige uren per jaar. De rest van het jaar is de omvormer en alle schaarse capaciteit daarachter onderbenut. Offer 5 procent van de jaaropbrengst per paneel op en plaats tot 43 procent meer vermogen op dezelfde omvormer en aansluiting.

3.Beloon volle daken
Meer opwekken dan je verbruikt is met salderen niet lucratief. En voor wie fors meer dan 10.000 kilowattuur per jaar verbruikt, is salderen sowieso niet echt aantrekkelijk. Zo belemmert salderen de optimale benutting van daken op woningen en blijven de daken van veel scholen, ziekenhuizen, zwembaden en kantoren überhaupt volledig onbenut.

4.Beloon energiezuinigheid
Wie saldeert, plaats idealiter precies zoveel zonnepanelen dat zijn jaarverbruik precies gedekt is. Als zonnepanelen eenmaal op het dak liggen, is het vervolgens minder aantrekkelijk om nog elektriciteit te besparen. Zo belemmert salderen mogelijk de installatie van bewegingsmelders, LED-lampen, zuinige wasmachines en ander efficiënter witgoed.

5.Beloon flexibiliteit
Op de elektriciteitsmarkt fluctueren de prijzen de hele dag, afhankelijk van vraag en aanbod. De salderende thuisconsument merkt er echter niets van als hij zijn overschot op de markt brengt op een moment dat de markt al verzadigd is. Salderen verstoort de markt, terwijl de consument juist kan bijdragen aan een betaalbare elektriciteitsvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

BarryH schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:24:
Tijd voor een bifacial zonneschutting.
Liefst op oost west
Wellicht in een enorme vrijliggende tuin, in een rijtjeshuis heeft dat betreft schaduwval helemaal geen zin.
!null schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:22:
[...]

Dat overschot (daar gaat het 'probleem' toch om?) verdwijnt niet ineens he als de saldering eraf is, het geeft wel (wat) meer incentive om slimmer met je eigen opwek om te gaan. Het zal mij overigens niets verbazen dat 80% van de pv-eigenaren gewoon op gelijke voet doorgaan.

Ja salderen is nu vrij onzinnig, nee het is niet de oorzaak van alle problemen nu op het net.

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 07-06-2023 11:30 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:45
silverball schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Wellicht in een enorme vrijliggende tuin, in een rijtjeshuis heeft dat betreft schaduwval helemaal geen zin.

[...]

Dat overschot (daar gaat het 'probleem' toch om?) verdwijnt niet ineens he als de saldering eraf is, het geeft wel (wat) meer incentive om slimmer met je eigen opwek om te gaan. Het zal mij overigens niets verbazen dat 80% van de pv-eigenaren gewoon op gelijke voet doorgaan,
1 van de 4 rijtjeshuizen is een hoekwoning. Vaak met een voetpad/ straatje ernaast.
En het hangt puur af van de tvt die je wil bereiken
13 jaar terug. Konden panelen ook nog niet oost/west…..

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 07-06-2023 11:37 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Het probleem is dat een goed advies geld kost, en woningeigenaren dat er (nog) niet voor open hebben. Vandaar dat het lastig is om goede adviseurs te vinden.

De eerder genoemde energiecoaches zijn een goede start, maar hangt wel een beetje van de opleiding af die ze hebben gevolgd.

Belangrijkste van een adviseur is dat deze de opties laat zien die mogelijk zijn en met jouw wensen meedenkt. Jij bent uiteindelijk degene die beslist. Blijf daarom ook weg bij maatwerkadviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Een van die artikelen waar Thijs echt de plank misslaat, of je nu voor of tegen salderen bent

Nr 2 poneert meer opbrengst bij hetzelfde vermogen. Ja, je gaat meer eigen consumptie invullen met PV opbrengst, je gaat ook veel meer terugleveren. En je piekvermogen blijft hetzelfde, dus de netbeheerder heeft er niets aan.

Nr 3: Scholen, ziekenhuizen e.d. zijn grootverbruikers en hebben niks met salderen te maken. Er zijn andere subsidies voor (SDE+) die het belonen.

Nr 4: energiebesparing loont altijd. Staat helemaal los van salderen.

Nr 5: Er wordt veel te makkelijk gedacht over flexibiliteit. Wie acteert op 'gunstige' prijzen verstoort feitelijk de markt. Die prijzen zijn namelijk tot stand gekomen aan de hand van vraag en aanbod. Wie na die totstandkoming zijn profiel wijzigt, veroorzaakt onbalans. Gaat nu nog goed omdat maar weinig mensen dynamische contracten hebben, maar als veel mensen dit gaan doen, gaat dit gewoon ten kosten van de netstabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

IvoB2 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Ik weet niet of dat je bedoeling was maar je bevestigt gewoon mijn punt. :)
Een politieke korte termijn visie (waar velen blijkbaar, nog altijd, blindelings in meegaan) heeft weinig te maken met een energetische lange termijn visie. :+
Ik weet bovendien nnie hoe dat in NL in detail geregeld is maar energieleveranciers noch netbeheerders waren verheugd met dat politieke verhaal. Het zijn net zij die moeten dweilen met de kraan open om de technische problemen die voortvloeien uit een eenvoudig politiek besluit moeten oplossen. Ze leggen de kosten daarvan uiteraard grotendeels bij diegenen die niet van de politieke voorkeuren kunnen genieten. Wat het in se alleen maar erger maakt. Uiteraard niet voor diegenen die wel kunnen blijven genieten van al die voorkeursregelingen.
Klopt, maar door dit punt ben ik 11 jaar geleden begonnen met verduurzamen en al 11 jaar is er geen fatsoenlijk beleid gekomen aangaande het NL elektriciteitsnet, tenminste niet dat ik weet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
Zo kan ik me gewoon ergeren aan al die “knap-je-woning-op”-TV-programma’s, waarbij er doodleuk weer een dikke vette wijnkoeler, regendouches en een zespits-gasfornuis-met-wokbrander worden ingelepeld, maar van WTW, zonnepanelen of een warmtepomp niks te zien is.

Ligt dat nou aan mij of is dat gewoon dom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Skyaero schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:55:
Nr 2 poneert meer opbrengst bij hetzelfde vermogen. Ja, je gaat meer eigen consumptie invullen met PV opbrengst, je gaat ook veel meer terugleveren. En je piekvermogen blijft hetzelfde, dus de netbeheerder heeft er niets aan.
Dat is wel een heel kortzichtige conclusie. Bijna 2x zoveel opwek op hetzelfde piekvermogen is natuurlijk een andere manier om te zeggen dat je het het piekvermogen kan halveren met vrijwel dezelfde opwek.
  • Situatie A: 10kWp op een 10kW omvormer
  • Situatie B: 10kWp op een 5kWh omvormer en mijn buurman ook 10kWp op een 5kW omvormer

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 07-06-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nr 3: Scholen, ziekenhuizen e.d. zijn grootverbruikers en hebben niks met salderen te maken. Er zijn andere subsidies voor (SDE+) die het belonen.

Nr 4: energiebesparing loont altijd. Staat helemaal los van salderen.
Ik lees dit iets minder letterlijk. De vraag is dus of de kosten van salderen in lijn zijn met de baten of dat die beter zouden worden uitgegeven via SDE (scholen/ziekenhuizen) of ISDE (energiebesparing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:18:

Maar het zou je er niet van moeten weerhouden om naar een nog beter resultaat te streven.
Of je kan, zoals leveranciers hier al doen, prosumenten die op jaarbasis salderen extra kosten gaan aanrekenen omdat ze het beu zijn te moeten opdraaien voor de boetes opgelegd door de netbeheerder voor niet te controleren netonevenwicht door in de zomer veel te veel stroom over dezelfde periode op het net te duwen en het er in de winter, zogezegd gratis, massaal terug vanaf te halen. Dat is al lang geen te verwaarlozen probleem meer en wordt alleen maar groter. Een probleem ontkennen of minimaliseren is niet hetzelfde als een niet bestaand probleem.
Je kan het uiteraard, tegen beter weten in, ook nog een tijdje laten aanslepen tot alleen drastisch ingrijpen nog de enig mogelijke oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
klump4u schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Klopt, maar door dit punt ben ik 11 jaar geleden begonnen met verduurzamen en al 11 jaar is er geen fatsoenlijk beleid gekomen aangaande het NL elektriciteitsnet, tenminste niet dat ik weet.
In België is dat niet anders. :)
Politici hebben, over alle grenzen heen, veel punten gemeenschappelijk.
Maar dat dit ook deels de verantwoordelijkheid is van hun kiezers (welke over de grenzen heen ook wel wat gemeenschappelijk delen) valt ook niet naast te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
IvoB2 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:32:
Maar het zou je er niet van moeten weerhouden om naar een nog beter resultaat te streven.
De vraag is wat "beter" is. Het zit in ons brein gebakken dat het zonde is als de energie van zonnepanelen verloren gaat. Als je een Netflix account hebt, vind je het dan ook zonde dat je TV niet 24u per dag aanstaat?

De EROI (discussie onderwerp op zich) van PV is 1-2 jaar; zelfs een PV installatie waarvan de energie slechts 20% van het jaar nuttig gebruikt kan worden kan de impact nog positief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:20:
Ligt aan jou.
Je valt blijkbaar buiten de doelgroep van het programma. :+
En het is TV, dus overwegend fictie en geen non-fictie. :)

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 07-06-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:48
[...]

Nr 5: Er wordt veel te makkelijk gedacht over flexibiliteit. Wie acteert op 'gunstige' prijzen verstoort feitelijk de markt. Die prijzen zijn namelijk tot stand gekomen aan de hand van vraag en aanbod. Wie na die totstandkoming zijn profiel wijzigt, veroorzaakt onbalans. Gaat nu nog goed omdat maar weinig mensen dynamische contracten hebben, maar als veel mensen dit gaan doen, gaat dit gewoon ten kosten van de netstabiliteit.
Met deze ben ik het niet eens. Juist door te reageren *vorm* je de markt. Negatieve (of lage) prijzen zijn een signaal om meer te gebruiken of minder op te wekken, gaan mensen dat dan ook doen middelt het op termijn mooi uit, en kom je uiteindelijk op een opwek, en afname profiel uit dat optimaal is. (Uitgaande van de illusie van een functionerende markt) moeten we wel stoppen met doen alsof NL een koperen plaat is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zo kan ik me gewoon ergeren aan al die “knap-je-woning-op”-TV-programma’s, waarbij er doodleuk weer een dikke vette wijnkoeler, regendouches en een zespits-gasfornuis-met-wokbrander worden ingelepeld, maar van WTW, zonnepanelen of een warmtepomp niks te zien is.

Klopt inderdaad een gemiste kans om duurzaamheid te promoten. Terwijl dit wel al in vele reclamespotjes en tv programma’s gebeurt met multiculturele gezinnen, een ouder gezinnen en vegan dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:36:
[...]
Als je een Netflix account hebt, vind je het dan ook zonde dat je TV niet 24u per dag aanstaat?
Geen idee want ik vind een Netflix account sowieso altijd al zonde van het geld en verspilde tijd. :+
En de TV 24 uur per dag laten opstaan zonder er naar te kijken is ook nog eens zonde van de verspilde energie.
Dus gewoon TV van de stroom indien je niet kijkt.

Wat beter is nu echt niet zo moeilijk. Niet meer "seizoenssalderen" en de prosumenten in de overtuiging laten dat het net hun virtuele batterij is maar de stroom en de capaciteit in real time op het net aanrekenen (positief en negatief) volgens vraag, aanbod en belasting van en op het net. Indien de juiste incentive passen consumenten hun gedrag wel aan. De ene al wat vlugger dan de andere.
Dat de doorsnee (luie) consument dat niet graag hoort en uit nature wars is van iedere verandering is uiteraard weer iets anders.
Maar het zou juist de taak van politici moeten zijn om zich daarboven te kunnen stellen en lange termijn maatregelen nemen voor het algemeen belang (ook al botst dat af en toe met je individueel belang) en niet korte termijn maatregelen die de volgende verkiezingen het meeste stemmen zou kunnen opleveren.

[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 07-06-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Ligt aan jou.
Je valt blijkbaar buiten de doelgroep van het programma. :+
En het is TV, dus overwegend fictie en geen non-fictie. :)
Ik vraag me ook altijd af wat die mensen die zich aan de grillen van dat programma overleveren, zelf nou echt te vertellen hebben… je hoort ook nooit een stel dat zegt: ik wil een warmtepomp, laat die wijnkoeler maar zitten.

Maar ik ben Hollander, dus mag me graag hautain ergeren aan anderen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

Gramser schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Ik vraag me ook altijd af wat die mensen die zich aan de grillen van dat programma overleveren, zelf nou echt te vertellen hebben… je hoort ook nooit een stel dat zegt: ik wil een warmtepomp, laat die wijnkoeler maar zitten.

Duurzaamheid speelt niet bij de doelgroep joh. Ik zat mij er laatst ook al te irriteren; radiator weghalen voor een zitje bij het raam; elektronische vloerverwarming erin. Wat een verbetering.

Denk je echt dat een gemiddelde Nederlander zit te wachten op een WP? Die laat het zich alleen maar afraden door TV/ internet/ z'n gasboer;
"kan alleen met perfecte isolatie hoor, niet doen! Lekker wachten op waterstof! Electronisch verwarmen is heel duur!"

Overigens; vanmiddag 9x 450wp panelen ophalen met installatiemateriaal en hoymiles micro-omvormers, snel maar gaan leggen! :*)

[ Voor 10% gewijzigd door silverball op 07-06-2023 13:04 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:44
Gramser schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:46:
[...]

Ik hoor in mijn omgeving sowieso heel weinig mensen die zich druk maken over verduurzaming. Ik zie vrijwel alleen maar mensen die badkamers, keukens en vooral dakkapellen belangrijker vinden dan verduurzaming.

Wanneer de energierekening te hoog is is het makkelijker om te zeggen dat alles de schuld van de overheid is en/of dat de overheid wel een oplossing gaat brengen.

Ik ben geen prepper in de zin van dat ik dagelijks met een hakbijl rondloop voor het geval ik een kudde wilde zombies tegen het lijf loop, maar ik probeer me wel enigszins voor te bereiken op dat wat komen gaat.
Vanuit die gedachte zijn we in brede zin onze eigen reis in "verduurzaming" gestart, maar soms krijg ik het gevoel dat het meer hobby is dan noodzaak. Ik bedoel, als het noodzaak is, hoe kan het dan dat zoveel mensen liever de andere kant op kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Sjamo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:10:
[...]
Vanuit die gedachte zijn we in brede zin onze eigen reis in "verduurzaming" gestart, maar soms krijg ik het gevoel dat het meer hobby is dan noodzaak. Ik bedoel, als het noodzaak is, hoe kan het dan dat zoveel mensen liever de andere kant op kijken?
Omdat het 'niet leuk' is, gaat het hele arsenaal aan cognitieve biases en drogredenen open.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
assje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Dat is wel een heel kortzichtige conclusie. Bijna 2x zoveel opwek op hetzelfde piekvermogen is natuurlijk een andere manier om te zeggen dat je het het piekvermogen kan halveren met vrijwel dezelfde opwek.
  • Situatie A: 10kWp op een 10kW omvormer
  • Situatie B: 10kWp op een 5kWh omvormer en mijn buurman ook 10kWp op een 5kW omvormer
En situatie C: 20 kWp op een 10kW omvormer. En dat is feitelijk wat er in de tekst bij punt 2 staat ("leg panelen bij").

Situaties B en C hebben hele verschillende impact op de energievoorziening. Dat is zeker niet "een andere manier van zeggen". Als Thijs B had bedoelt, had hij dat zo op moeten schrijven, precies waarom ik concludeer waarom hij de plank mis slaat. Niks kortzichtigs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
overhyped schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Met deze ben ik het niet eens. Juist door te reageren *vorm* je de markt. Negatieve (of lage) prijzen zijn een signaal om meer te gebruiken of minder op te wekken, gaan mensen dat dan ook doen middelt het op termijn mooi uit, en kom je uiteindelijk op een opwek, en afname profiel uit dat optimaal is. (Uitgaande van de illusie van een functionerende markt) moeten we wel stoppen met doen alsof NL een koperen plaat is :)
Zo werkt de energiemarkt niet!
Prijzen zijn het gevolg van vraag en aanbod. Prijzen zijn absoluut geen sturingssignaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Skyaero schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:22:
En situatie C: 20 kWp op een 10kW omvormer. En dat is feitelijk wat er in de tekst bij punt 2 staat ("leg panelen bij").

Situaties B en C hebben hele verschillende impact op de energievoorziening. Dat is zeker niet "een andere manier van zeggen". Als Thijs B had bedoelt, had hij dat zo op moeten schrijven, precies waarom ik concludeer waarom hij de plank mis slaat. Niks kortzichtigs aan.
Het effect van B en C is juist identiek; 2x zoveel opwek met dezelfde piekbelasting als A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
assje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Maar het effect van B en C is identiek; 2x zoveel opwek met dezelfde piekbelasting.
Niet als je buurman ook 20 kWp met een 10 kW omvormer neerlegt. Dan heb je namelijk bij C wel netverzwaring nodig en bij B niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Skyaero schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:27:
Niet als je buurman ook 20 kWp met een 10 kW omvormer neerlegt. Dan heb je namelijk bij C wel netverzwaring nodig en bij B niet.
Ik heb het idee dat je de essentie van het punt een beetje mist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik heb 2 dochters en allebei hebben ze een klus koopwoning, de jongste is gegaan voor bijna compleet all electric, gehele vloer eruit 12 cm pirplaat, beton en vloerverwarming op een monoblock, inductiekookplaat en zonnepanelen, hr++ glas en nieuwe kozijnen in het hele huis, vliering isolatie, hoekwoning uit 1953, SWW is nog via hrketel.
Andere dochter wilt wel hetzelfde doen maar haar vriend en schoonvader hebben andere ideeen, verwarming woonkamer en 2 slaapkamers met airco, de hal, overloop badkamer en bij/waskeuken met cv alsmede het sww.
Op mijn vraag waarom niet vv met warmtepomp kreeg ik het antwoord dat de man die de airco’s en cv doet daar nog niet zo overtuigd van was en daar hadden ze toch wel meer vertrouwen in want al jaren in het ‘vak’.
Geeft wel altijd leuke discussies als we met zijn allen aan de tafel zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:10:
[...]
Ik bedoel, als het noodzaak is, hoe kan het dan dat zoveel mensen liever de andere kant op kijken?
Omdat veel mensen, om wat voor reden dan ook, weinig zin hebben om hun eigen leven te leiden en het vooral veel makkelijker vinden hun leven te laden leiden door anderen.
En, spijtig genoeg, voor wie het anders ziet eigenlijk maar goed ook. Iedereen FO en energetisch onafhankelijk zou uiteindelijk ook niet werken. Je hebt altijd een deel nodig dat bereid is de rekening te betalen van een ander.
Zo werkt het nu eenmaal al eeuwen. Utopia is nu eenmaal een boek en geen dagdagelijkse werkelijkheid.
In een goed functionerende verzorginsstaat is het uiteraard nooit noodzaak maar een keuze die je maakt.

En ik heb me de energetische keuze uit het verleden toch nog nooit beklaagd. In 2022 wel met stijgende verbazing de nieuwsberichten gevolgd over de stijgende energieprijzen van diegenen die graag ondergaan.
Dan weet je onmiddellijk weer waarom je het deed. :)

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 07-06-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Proton_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:13:
[...]
Omdat het 'niet leuk' is, gaat het hele arsenaal aan cognitieve biases en drogredenen open.
Ik vind het net wel leuk om zoveel mogelijk in eigen handen te hebben.
Dat ik niet begrijp wat daar niet leuk aan kan zijn zal dan, toegegeven, wel weer aan mij liggen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
klump4u schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:29:
Ik heb 2 dochters en allebei hebben ze een klus koopwoning, de jongste is gegaan voor bijna compleet all electric, gehele vloer eruit 12 cm pirplaat, beton en vloerverwarming op een monoblock, inductiekookplaat en zonnepanelen, hr++ glas en nieuwe kozijnen in het hele huis, vliering isolatie, hoekwoning uit 1953, SWW is nog via hrketel.
Andere dochter wilt wel hetzelfde doen maar haar vriend en schoonvader hebben andere ideeen, verwarming woonkamer en 2 slaapkamers met airco, de hal, overloop badkamer en bij/waskeuken met cv alsmede het sww.
Op mijn vraag waarom niet vv met warmtepomp kreeg ik het antwoord dat de man die de airco’s en cv doet daar nog niet zo overtuigd van was en daar hadden ze toch wel meer vertrouwen in want al jaren in het ‘vak’.
Geeft wel altijd leuke discussies als we met zijn allen aan de tafel zitten.
Ik kan ze deels geen ongelijk geven.
Voor het gebruik van een WP is niet altijd vloerverwarming het optimale uitgangspunt.
Dat hangt van de situatie en de verwachtingen af.
Hier ook nooit gekozen voor vloerverwarming (maar wel A2A en A2W WP voor CV en SWW) en eigenlijk nooit spijt gehad van die keuze. De ene situatie is de andere niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

IvoB2 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Voor het gebruik van een WP is niet altijd vloerverwarming het optimale uitgangspunt.
Hier ook nooit gekozen voor vloerverwarming (maar wel A2A en A2W WP voor CV en SWW) en eigenlijk nooit spijt gehad van die keuze. De ene situatie is de andere niet.
Ze kunnen dus ook nooit later naar een wp voor te verwarmen want geen afgifte in de woonkamer en keuken, ik vind het een gemiste kans.
Keuze’s hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

IvoB2 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:57:
[...]

Ik vind het net wel leuk om zoveel mogelijk in eigen handen te hebben.
Dat ik niet begrijp wat daar niet leuk aan kan zijn zal dan, toegegeven, wel weer aan mij liggen. :X
Dit topic heeft een wat atypisch publiek denk ik, hier zijn veel het met je eens ;)
IvoB2 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:02:
[...]
Jij hebt dan nog een A/W warmtepomp. Of die nou op radiatoren of vloerverwarming zit, je kunt bij een renovatie altijd zorgen dat die goedkoper stookt dan een HR gasketel.
Advies aannemen van iemand die "al jaren in het vak zit" levert op dit gebied vaak achterhaalde tips op.
Al vertelt het verhaal niet of de afgifte verbeterd is, dus wellicht valt het mee :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:34

Je moet wat vaker kijken :) Idd ik vroeg het mij ook al af maar nauwelijks een kandidaat die het meegeeft in de zoekopdracht. Veelal wordt ruimte verkozen boven duurzaam en je kan je geld maar 1 keer besteden.

Hier de uitzonderingen:

Ook wordt in het huis veel gedaan met verduurzaming. Het stulpje wordt goed geïsoleerd en er wordt een waterpomp aangelegd. EDIT De redactie van Flair bedoelt warmtepomp.

Toch loopt Bob tegen een probleem aan: Magda en Ronald willen per se een duurzaam huis. Omdat de kosten van de verbouwing oplopen, is er meer geld nodig om het stulpje te verduurzamen. Zo zijn er onder meer een warmtepomp en zonnepanelen nodig. Het is echter nog maar de vraag of Magda en Ronald daar budget voor hebben en dus moet Bob de twee contacteren om nog wat geld los te peuteren.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Proton_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Dit topic heeft een wat atypisch publiek denk ik, hier zijn veel het met je eens ;)

[...]

Jij hebt dan nog een A/W warmtepomp. Of die nou op radiatoren of vloerverwarming zit, je kunt bij een renovatie altijd zorgen dat die goedkoper stookt dan een HR gasketel.
Advies aannemen van iemand die "al jaren in het vak zit" levert op dit gebied vaak achterhaalde tips op.
Al vertelt het verhaal niet of de afgifte verbeterd is, dus wellicht valt het mee :)
Nee de afgifte is weggehaald, er zaten radiatoren in het huis en alles is weg nu, enige afgifte in woonkamer van ca 11 meter lang en in het midden een inham waar de open keuken inkomt, daar tegenover een 5kW airco om te verwarmen. Er komt wel cv in de hal, overloop badkamer en bijkeuken.
Ik zou dan in de woonkamer voorkant en achterkant 2 T33 ophangen maar dat vinden ze niet mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball

silverball

klump4u schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Nee de afgifte is weggehaald, er zaten radiatoren in het huis en alles is weg nu, enige afgifte in woonkamer van ca 11 meter lang en in het midden een inham waar de open keuken inkomt, daar tegenover een 5kW airco om te verwarmen. Er komt wel cv in de hal, overloop badkamer en bijkeuken.
Ik zou dan in de woonkamer voorkant en achterkant 2 T33 ophangen maar dat vinden ze niet mooi.
Moet dat huis ooit nog verkocht worden :o Dat raak je nooit meer voor een normale prijs kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Met schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik de aflevering van je tweede link inderdaad heb gezien. Nou ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:44
klump4u schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Hier tot grote tevredenheid airco als hoofdverwarming, maar dit klinkt wel ambitieus. Gezien onze eigen ervaring had ik voor zo'n lange ruimte waarschijnlijk gekozen voor 2 kleinere units ipv 1 grote.

Wij hebben een kleine oude rijtjeswoning (94m2), maar gebruiken al 3 binnen-units totaal voor koelen en verwarmen, en dat is geen overbodige luxe hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
klump4u schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Ze kunnen dus ook nooit later naar een wp voor te verwarmen want geen afgifte in de woonkamer en keuken, ik vind het een gemiste kans.
Keuze’s hè.
Maar als ze vloerverwarming zouden willen hadden ze de vloer toch ook moeten openbreken?
Als de vloer dan toch opgebroken moet worden kunnen ze toch ook afgifte elementen in woonkamer en keuken plaatsen via een WP?
En A2A kan normaal gezien koelen en verwarmen en is ook een warmtepomp.

Voor gas zou ik uiteraard nu niet meer kiezen.
Mijn punt was dat voor een warmtepomp vloerverwarming niet altijd noodzakelijk is.
En wil je nergens breken kan je nog altijd kiezen voor een combinatie van A2A voor verwarming en een WPB voor SWW.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 07-06-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Proton_ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:10:
[...]
Jij hebt dan nog een A/W warmtepomp.
In het kader van het, voor mij, alomtegenwoordige "en/en" uitgangspunt zelfs een A2A en een A2W. :)
+ een back up voor de twee. :+
Of die nou op radiatoren of vloerverwarming zit, je kunt bij een renovatie altijd zorgen dat die goedkoper stookt dan een HR gasketel.
Mee eens. Tien jaar geleden vond ik gas al niet meer de beste keuze.
Ik was waarschijnlijk niet al te duidelijk maar mijn punt was niet zozeer de keuze tussen WP (A2A is tenslotte ook WP) of CV op gas maar dat voor kiezen voor WP niet noodzakelijk vloerverwarming vereist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

IvoB2 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Maar als ze vloerverwarming zouden willen hadden ze de vloer toch ook moeten openbreken?
Als de vloer dan toch opgebroken moet worden kunnen ze toch ook afgifte elementen in woonkamer en keuken plaatsen via een WP?
En A2A kan normaal gezien koelen en verwarmen en is ook een warmtepomp.

Voor gas zou ik uiteraard nu niet meer kiezen.
Mijn punt was dat voor een warmtepomp vloerverwarming niet altijd noodzakelijk is.
En wil je nergens breken kan je nog altijd kiezen voor een combinatie van A2A voor verwarming en een WPB voor SWW.
Mijn punt is dat ze alleen uitgaan van A2A zoals jij airco omschrijft. Mocht dit in bepaalde periodes ontoereikend zijn in hun lange woonkamer en open keuken dan hebben ze geen backup van radiatoren of eventuele vv. Nu het hele huis leeg en gestript is kost plaatsen van 2 radiatoren ook niet de hoofdprijs lijkt mij.
Ik verwarm mijn oude hoekhuis ook met alleen maar radiatoren op een wp nadat ik eerst één seizoen met een airco heb verwarmd maar dit vonden wij niet aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

silverball schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Moet dat huis ooit nog verkocht worden :o Dat raak je nooit meer voor een normale prijs kwijt.
Tja, de tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
klump4u schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:08:
[...]

Mijn punt is dat ze alleen uitgaan van A2A zoals jij airco omschrijft. Mocht dit in bepaalde periodes ontoereikend zijn in hun lange woonkamer en open keuken dan hebben ze geen backup van radiatoren of eventuele vv. Nu het hele huis leeg en gestript is kost plaatsen van 2 radiatoren ook niet de hoofdprijs lijkt mij.
Ik verwarm mijn oude hoekhuis ook met alleen maar radiatoren op een wp nadat ik eerst één seizoen met een airco heb verwarmd maar dit vonden wij niet aangenaam.
Nu ben ik volledig mee. :)
Maar de beste remedie van "eigen keuzes" is nog altijd zelf aan den lijve de voor- en nadelen ondervinden.
Ook mee eens dat, mijn ondervinding, dat van alle verwarmingssystemen A2A de makkelijkste en meestal goedkoopste oplossing is maar in ervaring inderdaad de minst aangename.
Ipv radiatoren zou ik, indien men toch nog leidingen moet aanleggen en de boel ligt open, dan eerder voor ZLT units kiezen (bv. ventiloconvectoren). Neemt doorgaans minder plaats in dan een radiator, is in alle maten en kleuren te krijgen en werkt bijna net zo zuinig als een VVV.
Maar smaken verscillen uiteraard. Kan je nooit op afdingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

silverball schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Lol wat een ouderwetse gedachte. het eerste wat ik gedaan heb toen ik mijn huis kocht was ook alle radiatoren + cv-ketel eruit slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Skyaero schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Prijzen zijn het gevolg van vraag en aanbod. Prijzen zijn absoluut geen sturingssignaal!
Nou ja, prijzen in de onbalansmarkt zijn natuurlijk wel bedoeld om te sturen.
En dat wordt steeds erger.

Het zou toch mooi zijn als de day ahead prijzen wat beter gevolgd worden, en daar dan vervolgens mij meer op gepland kan worden, zodat de day ahead wat minder diep heen en weer gaat. Met dus effectief een betere prijs voor (soms overtollige) zon en wind energie.

Alles in de onbalansmarkt oplossen lijkt me ook weer niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:50:
[...]

Lol wat een ouderwetse gedachte. het eerste wat ik gedaan heb toen ik mijn huis kocht was ook alle radiatoren + cv-ketel eruit slopen.
Idem.
Wel eerst PV op dak en daarna op buitenmuren en dak na alles gesloopt en aangepast aan de (toen) hedendaagse normen.
Ook (voor mij) voordeel van geen VVV. Komen er andere normen moet de vloer (parket) er niet meer uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Skyaero schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Prijzen zijn per definitie een sturing signaal. Dat het momenteel nog niet heel effectief is, helemaal
Mee eens, maar het stuurt wel Degelijk.

Op korte termijn; als iedereen morgen precies op een paar gratis uurtjes een grotere piek genereert dan gepland, zal overmorgen de elektriciteit iets duurder worden: blijkbaar was er meer vraag, en er moest fossiel bijgesprongen worden.

Langere termijn: zowel particulieren als zonneparken zullen minder investeren als de prijs te laag wordt. Gevolg: het aanbod daalt, dus de prijs gaat omhoog. Uiteindelijk komt daar een soort van balans uit.

Voordat dit per dag gaat lukken zal er nog veel meer gebeuren, en zullen prijzen inderdaad echt variabel moeten worden, en verschillend per regio. Ik weet eigenlijk niet of dat voor zakelijk grootgebruik al zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
de Peer schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:50:
[...]

Het zal een beetje van het segment afhangen, maar ik zie airco’s echt als een budget oplossing. An sich niets mis mee, maar wel Voor een budget huis. Gezien het comfort verschil (heb zelf een goede airco in m’n werkkamer, weet waar ik het over heb) zal het met name in wat duurdere huizen de waarde wel degelijk omlaag halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

overhyped schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:18:
[...]

Het zal een beetje van het segment afhangen, maar ik zie airco’s echt als een budget oplossing. An sich niets mis mee, maar wel Voor een budget huis. Gezien het comfort verschil (heb zelf een goede airco in m’n werkkamer, weet waar ik het over heb) zal het met name in wat duurdere huizen de waarde wel degelijk omlaag halen.
ik betwijfel het. 'volledig gasloos, voorzien van warmtepomp' doet het vast ook goed en compenseert dat wellicht. En aangezien er toch nog geen vloerverwarming in ligt wil iemand die hoger comfort wil wellicht sowieso verbouwen en een L/W warmtepomp aanleggen met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mijn zusje kocht een woning waar ook trost geadverteerd werd met "volledig gasloos".

Daar hingen dus alleen maar wat elektrische radiatoren met een gigantisch verbruik die de hut alsnog nauwelijks echt warm kregen (inmiddels overal L/L warmtepomp geplaatst).

De gemiddelde koper heeft allemaal geen weet van dat soort "details".

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 07-06-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:27:
[...]

ik betwijfel het. 'volledig gasloos, voorzien van warmtepomp' doet het vast ook goed en compenseert dat wellicht. En aangezien er toch nog geen vloerverwarming in ligt wil iemand die hoger comfort wil wellicht sowieso verbouwen en een L/W warmtepomp aanleggen met vloerverwarming.
Om - als bewoner van een "budgethuis" nog maar te zwijgen van: "volledig gasloos, voorzien van warmtepompen, voorzien van PV en een jaarlijkse nul energienota" zal nog wel enkele jaren als beter verkoopselement ermee door kunnen. :+
En uiteraard, voor het duurdere segement, locatie, locatie locatie. Een huis kan tot op het bot gesloopt worden. Een locatie kan je niet verplaatsen.
Als kandidaat koper van onroerend goed vind ik het eerder sneu dat er waardevolle materialen (dure keuken, badkamer, vloeren... wat de verkopers willen meerekenen in de verkoopprijs) instaan die waarschijnlijk toch mijn smaak niet zijn en (op termijn) moeten verdwijnen. Om goedkope rommel eruit te slopen lig ik minder wakker. :)

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 07-06-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
klump4u schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:08:
[...]

Tijd om aan te bieden VVW te laten leggen op kosten van papa Klump. Bij andere dochter een WPB, dan is het weer een beetje gelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kom net dit verhaal tegen over warmtepompen en de verplichting hiervan, het is niet zo positief, wel interessant dat hier kritisch naar gekeken wordt:
https://www.wyniasweek.nl...stopt-de-warmtepompgekte/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zwartoog schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Tijd om aan te bieden VVW te laten leggen op kosten van papa Klump. Bij andere dochter een WPB, dan is het weer een beetje gelijk :P
Hebben beiden het rijbewijs, studie en een donatie voor het eerste huis gehad, voor de dochter met airco is het het tweede huis. Papa Klump moet ook nog mama Klump tevreden houden met een nieuwe keuken en dan is papa ook blij en kan die het gas opzeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Beetje raar om het artikel te beginnen met: "omdat het om te beginnen de netcongestie en de stroomtekorten verergert" na de voorgaande opmerkingen hier dat dit eigenlijk niet zo'n punt is. :+

Dacht overigens dat met de laatste technologie van natuurlijke koelgassen dat lekkageprobleem al achterhaald was?

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 07-06-2023 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Soldaatje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:49:
Kom net dit verhaal tegen over warmtepompen en de verplichting hiervan, het is niet zo positief, wel interessant dat hier kritisch naar gekeken wordt:
Tsja, Wynia - op Twitter al meermaals op gewezen dat de route gas->elektra->WP->warmte veel meer warmte uit het gas haalt dan de route gas->warmte. Gaat ie nooit op in, vraagt het ook nooit aan die hoogleraren. Met zulke oogkleppen en beperkt technisch begrip kun je dat soort artikelen weinig serieus nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zwartoog schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:05:
[...]

Tsja, Wynia - op Twitter al meermaals op gewezen dat de route gas->elektra->WP->warmte veel meer warmte uit het gas haalt dan de route gas->warmte. Gaat ie nooit op in, vraagt het ook nooit aan die hoogleraren. Met zulke oogkleppen en beperkt technisch begrip kun je dat soort artikelen weinig serieus nemen.
Die Wynia heb ik geblokkeerd in m'n Google feed. Paar keer gelezen over hernieuwbare energie etc en telkens weer een FUD-verhaal alsof ie lobbyist van Shell is zonder enige onderbouwing. Ik snap werkelijk niet waarom mensen zo panisch blijven volhouden dat er geen alternatief voor fossiele brandstoffen is. Als we het nou allemaal zelf oppompen zoals bv Noorwegen dan is er misschien iets voor te zeggen maar waarom die vrijwillige afhankelijkheid van Putin en co? Achterlijk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
!null schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:51:
[...]
Nou ja, prijzen in de onbalansmarkt zijn natuurlijk wel bedoeld om te sturen.
En dat wordt steeds erger.
Ook in de onbalansmarkt is de prijs het resultaat, niet het sturingsmechanisme. De sturing is dan al geweest. Partijen voor regel- reserve- en noodvermogen moeten vooraf inbieden. Daar volgt weer een Merit curve uit en Tennet roept af wat ze nodig hebben.

Er is in het verleden veel gespeculeerd met de onbalansmarkt, omdat als je aan de goede kant zat, dan kreeg je betaald. Maar dat is niet (helemaal) meer, omdat al dat gespeculeer tot meer onbalans leidde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Skyaero schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:33:
[...]

Ook in de onbalansmarkt is de prijs het resultaat, niet het sturingsmechanisme. De sturing is dan al geweest. Partijen voor regel- reserve- en noodvermogen moeten vooraf inbieden. Daar volgt weer een Merit curve uit en Tennet roept af wat ze nodig hebben.

Er is in het verleden veel gespeculeerd met de onbalansmarkt, omdat als je aan de goede kant zat, dan kreeg je betaald. Maar dat is niet (helemaal) meer, omdat al dat gespeculeer tot meer onbalans leidde.
Speculeren betekent denk ik vooraf er al iets mee doen, een beetje zoals futures voor gas of graan of wat voor resource dan ook.

Mijn beeld ervan was/is dat Tennet, via platformen zoals Equigy (en op kleinere schaal in toekomst zoals Gopacs) juist een soort van bied platform wordt. Waar je dan al je flexibele schakelbare vermogen op in kan zetten om onbalans weg te nemen. Dus als hier meerdere partijen voor zijn, dit automatisch ook de prijs zal drukken.

Onbalans is natuurlijk niet 1 markt, er zijn meerdere vormen van onbalans.

Maar goed, misschien klopt mijn beeld van die onbalans platformen niet.

Zoals vorige week maandagochtend het even flink puinhoop was, daar kwam een hele hoge prijs uit.
Hoe komt die dan tot stand als je vooraf inbiedt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:27
MotorBeast schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:24:
[...]

Zou het toekomstmuziek zijn? Zonnepanelen zijn bijna verdubbeld in opbrengst in 10 jaar tijd. Auto's en gasketels zijn ook veel zuiniger geworden. Maar ja, zo blijf je bezig.
Excuus voor de late reactie.
Maar je opmerking over de efficiëntie van zonnepanelen klopt volgens mij niet. De efficiëntie van zonnepanelen is al een lange tijd rond de 20%, gebaseerd op de fysica van silicium, en dat komt overeen met ca. 200 W per m2. De beste panelen leveren 21-22%, de goedkopere 18-19%.
Wat wel is gebeurd in de laatste jaren is een flinke vergroting van de afmetingen van de panelen, van ca. 110 bij 160cm2, met ca. 300-350Wp, naar panelen van ca. 2.5m2 en met een vermogen van 550 Wp, nog steeds met ca. 200 W/m2.

Offtopic in L/L, we gaan verder in de kroeg

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 08-06-2023 13:07 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

assje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:36:

Daar hingen dus alleen maar wat elektrische radiatoren met een gigantisch verbruik die de hut alsnog nauwelijks echt warm kregen (inmiddels overal L/L warmtepomp geplaatst).

De gemiddelde koper heeft allemaal geen weet van dat soort "details".
Toch kan ik mij voorstellen dat je dit kan aankaarten als verborgen gebrek. Kon je die kacheltjes überhaupt allemaal tegelijk aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
silverball schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:26:
Toch kan ik mij voorstellen dat je dit kan aankaarten als verborgen gebrek. Kon je die kacheltjes überhaupt allemaal tegelijk aanzetten?
Dat balletje had ik inderdaad ook opgegooid, dit voldoet simpelweg aan geen enkele norm. Maar, ze hadden geen zin in dat gedoe en zijn blij met L/L oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:23

pietje63

RTFM

silverball schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Je hebt voor de aankoop een onderzoeksplicht. Lijkt me vrij eenvoudig vast te stellen dat er alleen COP1 verwarming is. Ook zou ik niet weten aan welke norm het niet voldoet (het feit dat het geen goede of duurzame investering is, maakt niet dat het niet voldoet om te kunnen wonen).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:16
Ik merk veel mensen om mij heen die overgaan naar een all-electric lucht/water warmtepomp dat dezelfde leverancier ook zoveel als mogelijk het hele dak vol legt met zonnepanelen om zodoende het verbruik van de warmtepomp te compenseren. Ik ben zelf bezig met offertes en ik krijg vaak hetzelfde advies, ik heb 15 panelen die driekwart van het verbruik van het huis+auto compenseren. Ik vind dat eigenlijk wel prima, wellicht nog een paar paneeltjes erbij op dezelfde omvormer maar Ok.

Hoe verhoudt zich dat tot het afbouwen van de salderingsregeling? Is het dan niet bijvoorbeeld slimmer om de helft van het jaarverbruik van de warmtepomp te compenseren zodat de kans veel groter is dat je de opgewekte energie ook daadwerkelijk zelf verbruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door FerryHidden op 09-06-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
pietje63 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Je hebt voor de aankoop een onderzoeksplicht. Lijkt me vrij eenvoudig vast te stellen dat er alleen COP1 verwarming is. Ook zou ik niet weten aan welke norm het niet voldoet (het feit dat het geen goede of duurzame investering is, maakt niet dat het niet voldoet om te kunnen wonen).
Je hebt natuurlijk het bouwbesluit, maar helaas is decentrale cop1 troep gewoon toegestaan, in tegenstelling tot centrale. Je moet het wel warm
Genoeg kunnen krijgen. Dat laatste zou een verborgen gebrek kunnen zijn, geen idee of dat stand houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

FerryHidden schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:42:
Ik merk veel mensen om mij heen die overgaan naar een all-electric lucht/water warmtepomp dat dezelfde leverancier ook zoveel als mogelijk het hele dak vol legt met zonnepanelen om zodoende het verbruik van de warmtepomp te compenseren. Ik ben zelf bezig met offertes en ik krijg vaak hetzelfde advies, ik heb 15 panelen die driekwart van het verbruik van het huis+auto compenseren. Ik vind dat eigenlijk wel prima, wellicht nog een paar paneeltjes erbij op dezelfde omvormer maar Ok.

Hoe verhoudt zich dat tot het afbouwen van de salderingsregeling? Is het dan niet bijvoorbeeld slimmer om de helft van het jaarverbruik van de warmtepomp te compenseren zodat de kans veel groter is dat je de opgewekte energie ook daadwerkelijk zelf verbruikt?
in de praktijk is het gewoon een kwestie van elke cm van het dak volsmeren met panelen. vooral als de saldering de nek om word gedraait is winterproductie stukken belangrijker dus overschotten in de zomer zijn dan stuk minder belangrijk. zou al wel een omvormer kopen die een accu eraan kan hebben zodat je die eraan kan hangen om zoveel mogelijk binnen te houden. nu niet belangrijk maar zonder goede saldering kan dat over 5~10 jaar ineens wel uitkomen qua financien.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 09-06-2023 13:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
flippy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:05:
[...]

in de praktijk is het gewoon een kwestie van elke cm van het dak volsmeren met panelen. vooral als de saldering de nek om word gedraait is winterproductie stukken belangrijker dus overschotten in de zomer zijn dan stuk minder belangrijk. zou al wel een omvormer kopen die een accu eraan kan hebben zodat je die eraan kan hangen om zoveel mogelijk binnen te houden. nu niet belangrijk maar zonder goede saldering kan dat over 5~10 jaar ineens wel uitkomen qua financien.
Dat is het stukje waar ik moeite mee heb. Ik moet al een behoorlijke investering doen voor de all-electric pomp en ik zou prima kunnen leven met het feit dat ongeveer de helft van alle energie zelf wordt opgewekt en de andere helft wordt ingekocht. Daarnaast draagt iedereen die z’n dak helemaal vol legt toch een beetje bij aan het probleem dat er te weinig capaciteit is. Voelt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 18:55
Over toegestaan gesproken, ik zie links en rechts dat er weer "zonnepanelen-met-een-stekker" verkocht worden, bijvoorbeeld zoiets:

https://balkonzon.nl/product/set-met-1-paneel/

Oud is het nieuwe nieuw natuurlijk (Shell 100Wp + NKF OK4 anyone?), maar ik dacht dat dit inmiddels niet meer mocht? Of heb ik dat verkeerd?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JeroenH schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:21:
Over toegestaan gesproken, ik zie links en rechts dat er weer "zonnepanelen-met-een-stekker" verkocht worden, bijvoorbeeld zoiets:

https://balkonzon.nl/product/set-met-1-paneel/

Oud is het nieuwe nieuw natuurlijk (Shell 100Wp + NKF OK4 anyone?), maar ik dacht dat dit inmiddels niet meer mocht? Of heb ik dat verkeerd?
Het mag niet volgens het bouwbesluit na (ik dacht) 2015.
Maar als particulier kun je doen wat je wilt, maar hoe het dan weer verzekeringtechnisch zit in geval van een brand....

Ik zou er niet aan beginnen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@FerryHidden zolang de 253V wordt aangetikt voordat de wijktrafo uitfikt wordt de schaarse capaciteit maximaal benut, dat is een goed iets :)

Zelf beschouw ik PV en WP als onafhankelijk goede ideeën. Dat ze nu met salderen kunstmatig gekoppeld zijn is verwarrend, maar hoeft je beslissing niet te beïnvloeden.
Garanties voor wat de beste terugverdientijd geeft kan niemand je geven, als je dat belangrijk vindt ontkom je niet aan je eigen spreadsheet en eigen aannames. Dan kan je over tien jaar kijken of waar je er naast zat ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
FerryHidden schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:17:
[...]

Dat is het stukje waar ik moeite mee heb. Ik moet al een behoorlijke investering doen voor de all-electric pomp en ik zou prima kunnen leven met het feit dat ongeveer de helft van alle energie zelf wordt opgewekt en de andere helft wordt ingekocht. Daarnaast draagt iedereen die z’n dak helemaal vol legt toch een beetje bij aan het probleem dat er te weinig capaciteit is. Voelt niet goed.
Sowieso is een warmtepomp een goede keuze, wel
Of geen panelen en wel Of niet salderen. Je moet ze los zien van elkaar.

Zonder salderen wordt opwek in de winter belangrijker: dan kan je een groter deel van het jaar je eigen energie gebruiken. Dat je in de zomer dan over hebt boeit niet zo veel, en als het net te vol is dan gaan de panelen wel uit, dst is niet zo erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@JeroenH
Is Supersola veilig?
Volgens het bouwbesluit (NEN1010) is het niet toegestaan om zonnepanelen via het stopcontact aan te sluiten. De bekabeling in een doorsnee huis is niet berekend op een dergelijke belasting.

Voor een volledige installatie met bijvoorbeeld twaalf panelen is het inderdaad niet veilig om dat te doen, geeft Supersola toe. Maar hun zonnepaneel met stekker valt in een grijs gebied. Volgens Supersola gaat het om consumentenelektronica, dus is het bouwbesluit niet van toepassing.
https://mtsprout.nl/impac...20geeft%20Supersola%20toe.

Tja, doe er mee wat je wil.
500 Wp kan geen kwaad, 1 kWp wordt al twijfelachtig IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 18:55
Ik was het ook niet van plan, ik heb 4,7kWp op het dak liggen wat ons jaarverbruik ongeveer dekt, ik ben klaar :)

Maar het was meer dat het me opviel, en omdat ik in de tijd van de OK4 en de Soladin 600 met zonnepanelen begonnen ben interesseerde het me.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Het mag niet volgens het bouwbesluit na (ik dacht) 2015.
Maar als particulier kun je doen wat je wilt, maar hoe het dan weer verzekeringtechnisch zit in geval van een brand....

Ik zou er niet aan beginnen.
Aanvulling voor Vlamingen: in Vlaanderen mag het niet en doe je op dat gebied niet wat je wil want alles vanaf de meter is niet je eigendom. En een batterij en PV kan terugleveren op dat net en staat parallel met het net.
En alle toestellen die parallel geschakeld staan met het net moeten Synergrid gehomologeerd zijn en dat zijn deze toestellen niet.
Dat je het desondanks wel doet en niemand het zal merken (zolang je niet gaat terugleveren) is iets anders.
Er zijn wel meer zaken die niet mogen maar wel makkelijk kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
flippy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Of overschotten in de zomer minder belangrijk zijn na het salderen durf ik toch tegenspreken want dat hangt gewoon af van je mogelijke productievolume, je winter- en zomerverbruik en hoeveel TLV er staat voor overproductie. Wanneer je voldoende overproductie hebt in de zomer kan je met de TLV in euro (een deel van) je winterverbruik compenseren.
Heb je geen hybride omvormer (want het is niet zeker dat de hybride omvormer die je nu plaatst ook geschikt is voor de batterijen die je over x jaar wil plaatsen, kan maar is geen zekerheid) kan je over een bestaande omvormer ook nog een retrofit omvormer plaatsen. Geeft je meestal ook nog eens meer beschikbaar vermogen maar heeft weer andere nadelen zoals hogere verliezen. Blijft dus wikken en wegen afhankelijk van wat je einddoel is.

Een A2W warmtepomp kan je eventueel (zonder PV of onvoldoende winterproductie) ook nog altijd koppelen aan een dynamisch tarief.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
Soldaatje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:49:
Het lijkt Weekblad Elsevier wel, ik lees over iets dat in zijn ogen niet klopt, sommige beweringen kloppen wellicht ook wel, maar hij benoemd geen alternatief. We kunnen niet domweg gas blijven verstoken in mijn ogen.
Pagina: 1 ... 8 ... 80 Laatste