Bij mij was het vanmorgen 18 graden, dat is nog zonder extra nachtventilatie van de MV (nog niet nodig geweest). De hele nacht staan de ramen op zolder wagenwijd open en eerste wat ik 's ochtends doe ik is beneden de deur open.de Peer schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:52:
exact. hier ook een WTW.
De 'bypass' houdt hierbij in dat je alleen de afzuigfan aanzet en dan zelf ramen open zet. Maar dat doen we niet omdat we onze ramen liever gesloten houden. te veel gedoe voor nauwelijks koeling (0.2 graad bleek uit mijn testjes)
Dan zitten we vervolgens dus wel met een wind van 12 graden door het huis te ontbijten maar het blijft wel lekker koel
Het verschil zal hem zitten dat jij balansventilatie hebt en die ook gebruikt. Als je serieus ramen/roosters open zou hebben staan koelt er echt wel wat meer af met een buitentemperatuur van 10 graden. Ik durf aan te nemen dat door wat open ramen / roosters die tegen elkaar open staan makkelijk >10x zoveel flow gaat dan actieve ventilatie. Ik denk dat de potentie van ventilatie met huidige temperaturen dus een stuk groter is dan jij beschrijft. Uiteraard zijn er ook anders overwegingen m.b.t. geluid e.d. die een rol kunnen spelen.
Vanaf vrijdag blijft het 's nachts ook gewoon 18 graden, dan ga ik ook zien dat per dag mijn woning gewoon 1-2 graden warmer wordt. Het lijkt erop dat ik zaterdag mooi mijn koeling kan gaan instellen/testen (30 graden overdag en 18 in de nacht).
[ Voor 39% gewijzigd door assje op 06-06-2023 11:19 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]