Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

Mijn punt was slechts dat jouw ding net zo goed kan falen. En tja, als de samenleving zodanig in elkaar geklapt is dat een airco niet meer gerepareerd kan worden, dan denk ik niet dat dat nog erg relevant is.

Oneens wat betreft je stelling over dynamisch en afschakelen. Er is dus zoveel opwek dat het net uit balans dreigt te raken omdat we het niet kwijt kunnen. Juist omdat men een vast tarief krijgt en geen baat heeft bij het net balanceren. Dus als iedereen een dynamisch tarief had, dan had je het probleem niet. Sowieso deed ik het nu juist omdat ik hier las dat echt een probleem was vandaag. Tot nu heb ik hem nooit uitgezet omdat ik liever m'n stats bijhoudt van de panelen dan dat het me een paar euro kost.

Sowieso is natuurlijk nog het grootste probleem dat er nog niet te stoppen centrales meedoen en we niet genoeg overcapaciteit/opslag hebben om het zonder ze te doen. Dit is de groeipijn van de transitie maar zodra een vrijwel nulprijs vaak genoeg voorkomt zodanig dat commerciële partijen er gebruik van kunnen maken (wie weet wat ze kunnen met gratis stroom), dan lost dit probleem zich vanzelf op. Alleen nog zorgen dat we ook de slechtste momenten doorkomen en dan is het geen punt meer

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Termy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 21:26:
Mijn punt was slechts dat jouw ding net zo goed kan falen.
Dat je dit punt wou maken begrijp ik maar al te goed.
Dat je na de bijkomende uitleg over wat in deze "mijn ding" was (weet je nog wel, koel houden van de woning bij warmte en zoninstraling) zou blijven volhouden dat dit ding zou falen (zoals eerder geschreven, het werkt al jaren zonder te haperen en ik ken toch veel van die methodes (houten luiken, beplanting,.....) die het decennia lang volhouden zonder te falen. De dag dat ik ze niet meer manueel kan bedienen zal het idd voor mij falen maar dat doet het, voor mij, er ook niet echt meer toe.
En tja, als de samenleving zodanig in elkaar geklapt is dat een airco niet meer gerepareerd kan worden, dan denk ik niet dat dat nog erg relevant is.
Ik begrijp dat dit voor jou een punt van belang is.
Zoals uit andere topics bleek hebben we daar een andere visie op.
Eens het zo ver is dan zullen we beiden wel zien wat het langst stand houdt.
Komt het nooit zo ver zijn we beiden tevreden met onze oplossingen. Niets aan de hand dus.
Oneens wat betreft je stelling over dynamisch en afschakelen. Er is dus zoveel opwek dat het net uit balans dreigt te raken omdat we het niet kwijt kunnen. Juist omdat men een vast tarief krijgt en geen baat heeft bij het net balanceren. Dus als iedereen een dynamisch tarief had, dan had je het probleem niet. Sowieso deed ik het nu juist omdat ik hier las dat echt een probleem was vandaag. Tot nu heb ik hem nooit uitgezet omdat ik liever m'n stats bijhoudt van de panelen dan dat het me een paar euro kost.
Geen probleem met het feit dat je het meermaals met me oneens bent.
Maar in deze denk ik dat je dan niet beseft hoe dynamische tarieven tot stand komen.
Wanneer iedereen een dynamisch tarief heeft zal de prijszetting ook totaal anders zijn dan nu het geval is en gaat iedereen weer anders reageren met een ander resultaat tot gevolg.
En ook nu zou je, zoals ik zelf al aangaf, al anders kunnen handelen en toch de panelen kunnen laten produceren zonder het net te belasten. In geen van de twee richtingen. Heden hebben mijn panelen bv. tussen 08:00 en 20:00 uur onafgebroken geproduceerd, werd er 0 kWh van het net afgenomen en 700 Wh teruggeleverd. Voor alle duidelijkheid, dat is een persoonlijk voorbeeld hoe het ook anders zou kunnen. Moet niet nagevolgd worden. Mag wel.
Sowieso is natuurlijk nog het grootste probleem dat er nog niet te stoppen centrales meedoen en we niet genoeg overcapaciteit/opslag hebben om het zonder ze te doen. Dit is de groeipijn van de transitie maar zodra een vrijwel nulprijs vaak genoeg voorkomt zodanig dat commerciële partijen er gebruik van kunnen maken (wie weet wat ze kunnen met gratis stroom), dan lost dit probleem zich vanzelf op. Alleen nog zorgen dat we ook de slechtste momenten doorkomen en dan is het geen punt meer
Jouw vereenvoudigde voorstelling van zaken en dat een probleem zich vanzelf oplost als je maar lang genoeg wacht deel ik niet. Lijkt me meer een "oplossing" die een politicus zou verkondigen om zijn kiezers niet voor het hoofd te stoten en ze tevreden te houden tot de volgende verkiezingsdag met te beloven dat de oplossing eenvoudig is, nog even geduld en er is zelfs overvloedig "gratis" stroom voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:28:
[...]

Dat je dit punt wou maken begrijp ik maar al te goed.
Dat je na de bijkomende uitleg over wat in deze "mijn ding" was (weet je nog wel, koel houden van de woning bij warmte en zoninstraling) zou blijven volhouden dat dit ding zou falen (zoals eerder geschreven, het werkt al jaren zonder te haperen en ik ken toch veel van die methodes (houten luiken, beplanting,.....) ddi het decennia lang volhouden zonder te falen. De dag dat ik ze niet meer manueel kan bedienen zal het idd voor mij falen maar dat doet het, voor mij, er ook niet echt meer toe.
Ik hield niet vol dat het ging falen, alleen dat het kan falen en daarom niet anders is dan een andere technologie aangezien je "je volledig afhankelijk bent van de techniek en stroomvoorziening" zei.
Ik begrijp dat dit voor jou een punt van belang is.
Zoals uit andere topics bleek hebben we daar een andere visie op.
Eens het zo ver is dan zullen we beiden wel zien wat het langst stand houdt.
Komt het nooit zo ver zijn we beiden tevreden met onze oplossingen. Niets aan de hand dus.
Klopt. Enige dat ik hier wil opmerken is dat ik in het geheel niet geïnteresseerd ben in "wat het langst stand houdt". Ik wil (en kan) me niet voorbereiden op een scenario waarin de samenleving ophoudt te bestaan dus ik heb ook geen enkele verwachting bij het al dan niet standhouden in zo'n situatie.
Geen probleem met het feit dat je het meermaals met me oneens bent.
Maar in deze denk ik dat je dan niet beseft hoe dynamische tarieven tot stand komen.
Wanneer iedereen een dynamisch tarief heeft zal de prijszetting ook totaal anders zijn dan nu het geval is en gaat iedereen weer anders reageren met een ander resultaat tot gevolg.
En ook nu zou je, zoals ik zelf al aangaf, al anders kunnen handelen en toch de panelen kunnen laten produceren zonder het net te belasten. In geen van de twee richtingen. Heden hebben mijn panelen bv. tussen 08:00 en 20:00 uur onafgebroken geproduceerd, werd er 0 kWh van het net afgenomen en 700 Wh teruggeleverd. Voor alle duidelijkheid, dat is een persoonlijk voorbeeld hoe het ook anders zou kunnen. Moet niet nagevolgd worden. Mag wel.
Het is een veiling van beschikbare volumes. Als iedereen meedoet aan die veiling voor alle stroom levert dat ongetwijfeld een ander plaatje op dan nu, maar waarom zou dat het onwaar maken wat ik zei? Ik snap ook niet hoe je kunt beweren dat jouw teruglevering geen probleem is. Er is teveel opwek, zodanig veel dat ze zwaar negatieve prijzen moeten rekenen om er vanaf te komen en dan zou jouw opwek geen enkel probleem zijn? Ik zie daar de logica niet van. Misschien dat je met je 700 Wh (0.7 kWh) impliceert dat alles je accu in is gegaan, iets dat ik graag had gedaan als m'n auto leeg genoeg was en ik al een laadpaal had, maar dat is niet echt een stabiele oplossing, lijkt me. Met de opwek van dit seizoen heb je flinke batterijen (of flink gebruik) nodig om elke dag alle opwek op te kunnen slaan. Overigens ben ik natuurlijk groot voorstander van opslag, maar dan wel op grote schaal.
Jouw vereenvoudigde voorstelling van zaken en dat een probleem zich vanzelf oplost als je maar lang genoeg wacht deel ik niet. Lijkt me meer een "oplossing" die een politicus zou verkondigen om zijn kiezers niet voor het hoofd te stoten en ze tevreden te houden tot de volgende verkiezingsdag met te beloven dat de oplossing eenvoudig is, nog even geduld en er is zelfs overvloedig "gratis" stroom voor iedereen.
Ik verwacht zeker niet dat een probleem zichzelf oplost. Ik verwacht zeker wel dat de mens het op gaat lossen (want de noodzaak is er). Ik zou hier zelfs bijna 'de markt' durven zeggen aangezien er duidelijke financiële belangen zijn. Dit heeft niks met de politiek te maken. Dit is gewoon 1 + 1 = 2 vanuit de techno-economische stand van zaken. Wind/zon is het goedkoopst + overschot moet weggewerkt worden = weg van fossiele centrales (en salderen/vaste prijzen), op naar opslag.
Gratis zal de stroom overigens nooit zijn (net zoals internet niet gratis is, ook kost een GB meer/minder downloaden niks, althans in NL), maar de marginale kosten van verbruik zullen ongetwijfeld zeer laag tot 0 zijn in de (nabije) toekomst. Waarom zou stroom iets per kWh moeten kosten als er alleen transport en onderhoudskosten zijn (zoals met internet) en vrijwel geen operationele kosten met dank aan geen brandstof moeten kopen? Waarom was stroom zo duur het afgelopen jaar? Transportkosten? Salariskosten van de technici? Nee, brandstofkosten. Ik zou zeggen dat het aan jou is om mij te overtuigen van waarom het logisch is dat ik significant per kWh zal moeten blijven afrekenen als de kWh's tegen de klippen opklossen (wat ze bv vandaag al doen!).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:44
IvoB2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:20:
[...]

Euh, cm dikke met de hand vervaardigde stormbestendige houten luiken met een volmetalen hang en sluitwerk gaan mij waarschijnlijk overleven. :+
Om nog te zwijgen van de in soort en hoogte gevarieerde beplanting. Die is na de initiële aanplant al jarenlang zelfvoorzienend en zal mij waarschijnlijk ook overleven. :)

Dat jouw keuze voor jouw persoonlijke situatie de beste is dat is dan prima. Ieder zijn ding.
Ik heb ook niet de technische kennis die anderen hebben.
Indien nodig met een houtzaag, wat spijkers en schroeven, een hamer, schroevendraaier, wat smeerolie een snoeischaar en spade omgaan om de boel in vorm te houden lukt me wel. Van de printplaten en andere technologie in een airco heb ik spijtig genoeg geen kaas gegeten.

Gewoon ter info (en dus niet om na te volgen): hier vandaag dynamisch geen negatieve afnameprijzen maar dynamisch wel nul tot negatieve terugleverprijzen tussen 09:00 en 17:45 uur. Dan de hele dag de (over)productie maar teruggeleverd aan de autoaccu.
Airco zou een beetje zinloos geweest zijn gezien binnentemperatuur van 21°C in de leefruimte en 17°C in de slaapkamers.

PV (100% groene stroom) uitschakelen kan vanuit individueel economisch oogpunt een goede beslissing lijken maar vanuit duurzaamheids oogpunt voor discussie vatbaar. Persoonlijke mening, dus niemand moet het daar mee eens zijn.
Maar lokaal groene energie opwekken en deze lokaal opslaan voor later gebruik lijkt me - persoonlijke mening - meer nut te hebben dan bij volop aanwezige lokale productie de lokale productieeenheid af te schakelen om dan elders opgewekte stroom over een net te transporteren om alsnog te verbruiken.

Stel je voor dat iedereen dezelfde redenatie gaat volgen en een overgrote meerderheid met PV overschakelt naar dynamische tarieven en vervolgens, naar aanleiding van de DA tarieven (die voor de volgende 24 uur vastliggen), op D+1 tussen 09:00 en 17:00 uur zijn PV stil legt en van het net gaat afnemen om een paar cent bij te verdienen. Dan zou het net alsnog uit balans geraken door onvoorzien minder groene stroomproductie en daar bovenop meer netafname.
DA tarieven zijn gebaseerd op voorspelbaar normaal gedrag. Niet op massaal overhevelen naar die paar cent extra winst en dan PV gaan uitschakelen en overschakelen naar netafname. Zo ondergraaft men op termijn zijn eigen stellingen/verdienmodel.
Is dat niet precies de bedoeling? Uiteindelijk zou er in een perfecte markt balans moeten ontstaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• overhyped
Termy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:20:
[...]

Dan zeg je toch precies hetzelfde? Duurzaam betekent letterlijk dat je het kunt blijven doen. Iets waar je bakken geld op verliest is dat duidelijk niet. Misschien ben jij rijk genoeg om de kosten te dragen van een inefficiënte methode, maar dat zal lang niet voor iedereen gelden. Niet te betalen -> niemand doet het -> geen effect dus niet duurzaam. Als iets meer oplevert dan een besparing (bv comfort) dan is ROI een lastig verhaal, natuurlijk, maar dat geldt niet voor iets als zonnepanelen of een 1 op 1 vervanging van een HR ketel door een L/W WP.

Daarnaast verwarm ik ook met die airco. Dat bespaart zoveel energie dat een zonwering dat sowieso nooit in kan halen.

Ik betwijfel overigens dat er een significant verschil zit tussen een houten hek en een heg.
Een wadi klinkt zeker goed en beter dan afwateren op het riool, maar dat lijkt niet echt de standaard te zijn. Althans, hier zie ik dat alleen in tuinen waar er specifiek drainage is aangelegd in een betegelde tuin. Bij ons loopt het gewoon de grond in. Wat is dan nog het verschil?

Overigens is water duidelijk niet correct beprijsd, nee. Aan de andere kant: ontzilten is over niet lange tijd ongetwijfeld zo goedkoop dat drinkwater geen issue meer is. Dan kun je vast ook gaan irrigeren en/of de rivieren niet meer leegtrekken voor de industrie/landbouw (die gebruiken tenslotte met afstand het meeste water).
Geen verschil tussen het bijplanten van ongeveer 1000 inheemse struiken, die co2 opnemen, ruimte geven voor vogels, insecten en dieren, en het plaatsen van een hek? Mwa, de biodiversiteit op ons terrein denkt daar anders over. Toegegeven, op wereld schaal is het een klein verschil, maar als iedere grond- of gebouw eigenaar bewustere keuzes maakt die soms tegen de eigen portemonnee in gaan wordt het land een stuk mooier. Een beetje idealisme doet er wereld alleen maar goed: we zitten uiteindelijk in de duurzame kroeg, niet in werk en financiën ;)

Ook met de warmtepomp en zonnepanelen ben ik het niet met je eens. Ik geloof in elektrificatie en decentralisatie van energie. Ik geloof dat die weg ons schoner- en onafhankelijker maakt als land. Daar stem ik graag voor met mijn euro’s. En ja, ik ben in een bevoorrechte positie dat ik dat kan, maar geloof ook dat die bevoorrechte positie ook met verantwoordelijkheid komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

overhyped schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:25:
[...]

Geen verschil tussen het bijplanten van ongeveer 1000 inheemse struiken, die co2 opnemen, ruimte geven voor vogels, insecten en dieren, en het plaatsen van een hek? Mwa, de biodiversiteit op ons terrein denkt daar anders over. Toegegeven, op wereld schaal is het een klein verschil, maar als iedere grond- of gebouw eigenaar bewustere keuzes maakt die soms tegen de eigen portemonnee in gaan wordt het land een stuk mooier. Een beetje idealisme doet er wereld alleen maar goed: we zitten uiteindelijk in de duurzame kroeg, niet in werk en financiën ;)

Ook met de warmtepomp en zonnepanelen ben ik het niet met je eens. Ik geloof in elektrificatie en decentralisatie van energie. Ik geloof dat die weg ons schoner- en onafhankelijker maakt als land. Daar stem ik graag voor met mijn euro’s. En ja, ik ben in een bevoorrechte positie dat ik dat kan, maar geloof ook dat die bevoorrechte positie ook met verantwoordelijkheid komt.
Dat hek, als dat van hout is, heeft ook CO2 opgenomen en qua biomassa zal dat geen enorm verschil geven. Dat hek kan ook een 'insectenhotel' zijn. Dus tja, of dat significant uitmaakt betwijfel ik.

Mijn punt over zonnepanelen en warmtepompen was dat ze puur financiële verschillen maken, geen comfort. Dat er andere voordelen aan zitten, sure, maar daar krijg je de massa niet door mee wanneer die individuele keuzes moeten maken. Het is idd een bevoorrechte positie om geld uit te kunnen geven aan idealen. Je zou ook kunnen stellen dat financieel goede keuzes maken meer geld over laat om te investeren in andere initiatieven die meer impact hebben. Ben je wel daadwerkelijk goed bezig door veel geld uitgeven aan een cute duurzaam idealistisch iets ipv de meest efficiente keuzes te maken en het verschil aan geld te investeren in bv een wind- of zonnepark of verdere maatregelen bij jezelf (isolatie of w/e)? Als je graag een warm gevoel van binnen wilt dan prima natuurlijk, maar wat 'echt' duurzaam is lijkt me niet zo makkelijk te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:25
Termy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:45:
[...]
Mijn punt over zonnepanelen en warmtepompen was dat ze puur financiële verschillen maken, geen comfort.
Dat klopt, en het valt mij bij elke verduurzamingsstap op hoeveel fysieke ruimte en ongemak het kost:
- 4 grote afvalstromen (rest, GFT, papier, PMD) en dan nog wat kleinere (glas, statiegeld, textiel, chemisch/electronisch). Zijn ook allemaal nuttig, op PMD (dat drama is een topic op zich) en statiegeld na.
- Grote unit buiten voor WP + ruimte voor luchtstroom
- Binnen een flinke cilinder als boiler
- Dakruimte voor PV
- Douche WTW (valt op zich mee, maar mijn koof moest wat groter, dus mijn kleine toilet werd nog wat kleiner)
- Ruimte voor regenwateropvang, danwel boven de grond, danwel onder de grond
- Regenwaterzuivering + pomp als je het in huis wilt gebruiken
- 4 leidingen in huis ipv 2 (koud, warm, lauw (DWTW), grijs (regenwater)
- Ventilatiesysteem
- Thuisaccu ooit

Mijn conclusie is dat we door dicht op elkaar te leven, bepaalde efficiëntieslagen moesten maken. Niet iedereen een houtkachel, maar gasgestookt (anders stikt de stad). CV was een logische volgende dat ok nog comfort verhoogde. Niet iedereen z'n afval verbranden in de achtertuin, maar afvoeren en buiten de stad verbranden. In een appartementje uit de middeleeuwen heb je geen ruimte voor zoveel afvalstromen, dus alles in 1 zak en elke week ophalen.

Nu gaan we eigenijk de andere kant op. In plaats van dat alles "direct" en ongelimiteerd beschikbaar is, gaan we over op "slow household", of hoe we dat willen gaan noemen :P. Douchewater op temperatuur brengen kost tijd, huis op temperatuur brengen kost tijd, thuisaccu vullen kost tijd, etc. Taken doen wanneer het kan dus. Net als vroeger: seisoensgebonden eten. Hoezo, aarbeien in de winter?

Anyway, verduurzaming kost comfort en gemak. Financiëel komt het wel goed - daar zorgt de markt wel voor. Als het financiëel niét vanzelf goed komt (zonder subsidies), dan is er blijkbaar ook geen probleem. Hiervoor is dan wel een eerlijk speelveld nodig, dus ook geen subsidies voor grote vervuilers. Subsidie is vooral nodig om de boel op te starten, en mensen over de eerste grote investering heen te helpen (die WP alleen zijn de kosten niet - gaat om aanpassing van de woning naar LTV).

Grootste uitdaging zit hem dus in comfort. Gelukkig is daar veel in te automatiseren, en met een kleine thuisaccu is veel te winnen. En is ook voor 90% gewenning en gedragsaanpassing.

Andere uitdaging is hoe om te gaan met mensen die niet de ruimte hebben voor bovenstaand lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Over de thuisaccu: iedereen aan de thuisaccu wordt volgens mij niemand echt blij van. Kost ruimte, brandrisico (eindelijk alle houtkachels en gasverbranders de deur uit, hangen we een accu op :P), en is qua materialen ook inefficiënt en vervuilend.

Stel dat elk huishouden max 5 kWh van z'n teruglevering maximaal 24 uur kan "stallen" op het net. Dat dekt overdag je verbruikspieken af. Ook wordt zo het nachtverbruik af, en mocht de WPB 's nachts een keer moeten werken, of de WP in het voor en naseizoen even aan het werk om het huis op te warmen. Totdat de zon te weinig schijnt om die 5 kWh extra op te wekken.

Lijkt mij veel efficiënter dan iedereen aan de thuisaccu, en die 24 uur lijkt mij qua energienethuishouding ook redelijk haalbaar. Voor mij zou het iig het complete nut van een thuisaccu weghalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Zwartoog schreef op maandag 29 mei 2023 @ 07:58:
Over de thuisaccu: iedereen aan de thuisaccu wordt volgens mij niemand echt blij van. Kost ruimte, brandrisico (eindelijk alle houtkachels en gasverbranders de deur uit, hangen we een accu op :P), en is qua materialen ook inefficiënt en vervuilend.

Stel dat elk huishouden max 5 kWh van z'n teruglevering maximaal 24 uur kan "stallen" op het net. Dat dekt overdag je verbruikspieken af. Ook wordt zo het nachtverbruik af, en mocht de WPB 's nachts een keer moeten werken, of de WP in het voor en naseizoen even aan het werk om het huis op te warmen. Totdat de zon te weinig schijnt om die 5 kWh extra op te wekken.

Lijkt mij veel efficiënter dan iedereen aan de thuisaccu, en die 24 uur lijkt mij qua energienethuishouding ook redelijk haalbaar. Voor mij zou het iig het complete nut van een thuisaccu weghalen :P
Wijkaccus zijn sowieso efficiënter, je kan ze ergens wegstoppen, het brand risico beter managen, en van een grotere groep gebruikers gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
[...]

Dat hek, als dat van hout is, heeft ook CO2 opgenomen en qua biomassa zal dat geen enorm verschil geven. Dat hek kan ook een 'insectenhotel' zijn. Dus tja, of dat significant uitmaakt betwijfel ik.

Mijn punt over zonnepanelen en warmtepompen was dat ze puur financiële verschillen maken, geen comfort. Dat er andere voordelen aan zitten, sure, maar daar krijg je de massa niet door mee wanneer die individuele keuzes moeten maken. Het is idd een bevoorrechte positie om geld uit te kunnen geven aan idealen. Je zou ook kunnen stellen dat financieel goede keuzes maken meer geld over laat om te investeren in andere initiatieven die meer impact hebben. Ben je wel daadwerkelijk goed bezig door veel geld uitgeven aan een cute duurzaam idealistisch iets ipv de meest efficiente keuzes te maken en het verschil aan geld te investeren in bv een wind- of zonnepark of verdere maatregelen bij jezelf (isolatie of w/e)? Als je graag een warm gevoel van binnen wilt dan prima natuurlijk, maar wat 'echt' duurzaam is lijkt me niet zo makkelijk te stellen.
Als je denkt dat een efficiënt gezaagd hek evenveel biomassa heeft als een haag nodig ik je uit om een keer een dag je komen snoeien ;) en een insecten hotel is natuurlijk niets in verhouding tot echte natuur.

Het gaat niet om het warme gevoel, Het gaat erom dat ik geloof in decentralisatie, en het terug brengen van lokale biodiversiteit.

Dus nee, ik kan niets beters doen dan zo biodivers mogelijk maken van m’n eigen stuk land, bij voorkeur ondersteund door organisaties die mij kunnen helpen dat zo efficiënt mogelijk te doen, en ja, ik blijf investeren in lokale opwek ook als het misschien iets minder rendabel is. Deels binnen m’n eigen scope, maar ook door bij te dragen aan de lokale energie coöperatie en aan goede doelen die lokale diversiteit ondersteunen.

Uiteindelijk geloof ik dat een gezondere wereld
Begint bij de burgers, door te kiezen wat je koopt, door consumenten gedrag aan te passen, door hoe je stemt en door hoe je je eigen leefomgeving gebruikt. Dat geld zowel voor iemand met een balkon of een kleine stadstuin, als voor mensen in ‘t buitengebied die iets meer ruimte hebben om wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:55
[...]

Hek/schutting vervangen door heg maakt zeker uit. Een hek geeft geen beschutting en minder ruimte voor verblijfplaatsen. Ook geeft een hek minder variatie aan microklimaten nat-droog en koud-warm. En een heg biedt voedsel, nectar; een schutting verliest zijn functie als deze wordt aangevreten/opgegeten. Niet voor niets dat hout hard of behandeld moet zijn om dit buiten langdurig te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
overhyped schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:13:
[...]

Is dat niet precies de bedoeling? Uiteindelijk zou er in een perfecte markt balans moeten ontstaan.
Tussen wat de bedoeling zou moeten zijn en de werkelijkheid gaapt meestal een redelijk grote kloof.
Indien het de bedoeling was dat er een perfecte balans zou ontstaan tussen de pro/consumenten had men daar ook al eerder naar kunnen handelen.
Zelfs het krampachtig in stand houden van de salderen toont al aan dat er in de praktijk heel andere zaken prioritair zijn dan een technisch perfecte balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zwartoog schreef op maandag 29 mei 2023 @ 07:47:
[...]
Anyway, verduurzaming kost comfort en gemak.
Ook dat kan verschillen van individuele ingesteldheid en hoe men er persoonlijk mee omgaat.
Zelf bezig zijn in de tuin, boomgaard en moestuin geeft me een comfortabeler gevoel dan naar een dorps- of stadcentrum te gaan om dan in een warenhuis "dagverse" waren te moeten gaan kiezen en dan via de kassa terug naar huis. Ik vind het eerste ook makkelijker dan het laatste.
Zoals ik zei, het is individueel dus best dat een ander er anders over denkt en handelt maar verduurzamen moet niet voor iedereen een oncomfortabel on ongemakkelijk gevoel geven. Integendeel.
Andere uitdaging is hoe om te gaan met mensen die niet de ruimte hebben voor bovenstaand lijstje.
Mee eens.
Maar niet iedereen is dan weer geschikt om om te gaan met het beheer van meer ruimte.
En ook in grote blokkendozen is er, mits het concept van in het begin daartoe is ontworpen en aangepast, best wel ruimte voor zonnepanelen (op dak en gevels), dak- en geveltuinen, energieopslag voor het hele gebouw,........ Je moet dan wel in staat zijn de prioriteiten anders te definiëren en anders te willen gaan denken dan voorheen. Eerder een mentale uitdaging dan een technische. Mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
overhyped schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:17:
[...]

Wijkaccus zijn sowieso efficiënter, je kan ze ergens wegstoppen, het brand risico beter managen, en van een grotere groep gebruikers gebruik maken.
Accu's (LFP) hebben al een zeer laag brandrisico. Het zijn niet de accu's die brandgevaarlijk zijn maar onzorgvuldige en verkeerd gedefinieerde aansluitingen. Net zoals alle elektro in een woning trouwens.
Een accu in ietwat woning "wegstoppen" in normaal ook geen probleem. Voor wat je nodig hebt in een gemiddelde gezinswoning neemt dat minder plaats in dan een halve wasmachine/droogkast/tafelmodel koelkast.
Mee eens dat wijkaccu's efficiënter zijn. Maar dan bots je op het praktisch probleem dat je dan een hele wijk moet meekrijgen. En dat stuit in bv. een woonunit van een zestal woningen al op problemen. Er is er wel altijd eentje die, om welke reden, dan ook op zijn nimby rechten gaat staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Daar aan twijfelen is je goed recht maar met werkelijkheidszin heeft het nog maar weinig te maken. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
IvoB2 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Accu's (LFP) hebben al een zeer laag brandrisico. Het zijn niet de accu's die brandgevaarlijk zijn maar onzorgvuldige en verkeerd gedefinieerde aansluitingen. Net zoals alle elektro in een woning trouwens.
Een accu in ietwat woning "wegstoppen" in normaal ook geen probleem. Voor wat je nodig hebt in een gemiddelde gezinswoning neemt dat minder plaats in dan een halve wasmachine/droogkast/tafelmodel koelkast.
Mee eens dat wijkaccu's efficiënter zijn. Maar dan bots je op het praktisch probleem dat je dan een hele wijk moet meekrijgen. En dat stuit in bv. een woonunit van een zestal woningen al op problemen. Er is er wel altijd eentje die, om welke reden, dan ook op zijn nimby rechten gaat staan.
Klopt, de nimbys zijn goed in de boel verpesten. Soms is democratie overschat ;) idealiter zou het natuurlijk gewoon door de netbeheerder opgelost worden: het is onderdeel van de netstabiliteit, dus regel het. In NL zit er dan weet wat regelgeving in de weg helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
IvoB2 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Tussen wat de bedoeling zou moeten zijn en de werkelijkheid gaapt meestal een redelijk grote kloof.
Indien het de bedoeling was dat er een perfecte balans zou ontstaan tussen de pro/consumenten had men daar ook al eerder naar kunnen handelen.
Zelfs het krampachtig in stand houden van de salderen toont al aan dat er in de praktijk heel andere zaken prioritair zijn dan een technisch perfecte balans.
Klopt, puur het feit dat salderen nog bestaat, en ook dat tarieven niet regionaal zijn laat zien dat de markt nog verre van perfect is. Maar als iedereen z’n zonneparken uit gaat zetten bij negatieve energieprijzen zullen de prijzen niet meer negatief zijn, het overschot is immers weg. Net zoals wanneer er genoeg vraag komt op die tijd, dan zal het ook niet meer gratis weggegeven worden. Geeft ook direct aan waarom waterstof maken van gratis energie een luchtkasteel is. Zodra er genoeg afnemers zijn die alle beschikbare energie wel willen hebben dan ga je het natuurlijk niet weggeven, want er is een markt. Zeker als die markt net miljarden heeft geïnvesteerd in een waterstoffabriek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
rupie99 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Hek/schutting vervangen door heg maakt zeker uit. Een hek geeft geen beschutting en minder ruimte voor verblijfplaatsen. Ook geeft een hek minder variatie aan microklimaten nat-droog en koud-warm. En een heg biedt voedsel, nectar; een schutting verliest zijn functie als deze wordt aangevreten/opgegeten. Niet voor niets dat hout hard of behandeld moet zijn om dit buiten langdurig te gebruiken.
Het is mooi om te zien hoeveel leven er is, in- en om de heggen. Reeen, konijnen, hazen, alle vogels, vlinders en insecten die je maa toen bedenken, af een toe een hert of een das, vossen moeten er ook wel zijn maar die hebben we nog niet gezien ;) van het snoeihout maken we weer takkenwallen die weer heel ander leven aantrekken. Uiteraard waar zinnig voorzien van netwerk en Electra, we blijven Tweakers 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
overhyped schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:37:
[...]
Klopt, de nimbys zijn goed in de boel verpesten. Soms is democratie overschat ;) idealiter zou het natuurlijk gewoon door de netbeheerder opgelost worden: het is onderdeel van de netstabiliteit, dus regel het. In NL zit er dan weet wat regelgeving in de weg helaas.
Bwa, in een normale democratie staan nimby's het algemeen belang niet in de weg gezien men volksvertegenwoordigers juist kiest om sterk genoeg in hun schoenen te staan om het algemeen belang voorop het individueel belang te stellen.
De fout van het falen ligt dus niet bij de democraite an sich maar dat door het stemgedrag van de kiezers de democratie is afgegeleden naar een soort particratie.
Als democraat kan ik me alleen maar neerleggen bij het kiesgedrag van de meerderheid en is, voor mij, de enige werkbare oplossing dan het individueel en in groep met gelijkgezinden het allemaal zoveel mogelijk trachten te regelen. Al is dat laatste ook niet meer altijd zo makkelijk. PV plaatsen op openbare en gemeenschappelijke daken valt in de praktijk nog wel mee maar een windmolen plaatsen is verworden tot een administratieve helletocht van jaren. Dan maar overgeschakeld naar de ruimte op zee. Maar dan heb je weer het probleem dat men het aan land brengen van die productie op alle mogelijke manieren tot een calvarietocht maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-05 21:28
Mijn vermoeden is dat er meer Tweakers met enige interesse naar de techniek achter Polar Night Energy hebben gekeken. Heeft iemand wel eens doorgerekend hoe dat er uit kan zien in een kleinschalige opzet?

Ik ga op termijn een oude schuur verbouwen tot woonhuis met daaronder een 40 m3 grote mestkelder.
Nu speel ik al langer met het idee om hier thermische energie in op te slaan, in plaats van volstorten.
Water heeft om meerdere redenen niet de voorkeur. 1) het is vochtig en 2) de opslagcapaciteit is beperkt door de maximale temperatuur.

Afgekeken van PNE lijkt zand een interessante optie. 40 m3 droog zand met een bruikbaar temperatuurverschil van 400 graden Celcius zou meer dan 5000 kWh op kunnen slaan.

Leuk en aardig, maar 400+ graden zand onder het huis moet wel geïsoleerd worden. Niet alleen vanwege warmteverlies. Het huis moet ook bewoonbaar blijven op die specifieke m2's.
Na een korte zoektocht kwam ik uit op steenwol platen. Volgens mij relatief drukvast en instaat om zand van 400 graden te isoleren zodat de andere kant niet warmer wordt dan 100 graden. (PIR platen kunnen tot 150 hebben en zouden op deze thermische buffer komen te liggen).

Een ander interessant onderdeel zou het opwarmen van deze massa zijn.
Gedurende de zomer heb ik een veelvoud van de maximale opslagcapaciteit aan zonne-energie beschikbaar. Met als alternatief de uren waarop energie negatief geprijsd is. Met grofweg 20 kW aan vermogen zou er 250-275 uur nodig zijn om de massa op te warmen en op de maximale temperatuur te houden. 2022 telde 75 uur een negatieve energieprijs. Ik wil er best op gokken dat dat de komende jaren oploopt.

Om 20 kW aan vermogen over te dragen aan het zand heb ik volgens ChatGPT met een warmte coefficient van 380 W/(m²·K) ongeveer 463 meter koper buis van 18mm nodig.
Volgens mij blaast PNE lucht door een set buizen nadat het opgewarmd is langs een elektrisch element. Dat klinkt niet al te complex?

Tot dusver zie ik geen onoverkomelijke uitdagingen, mits alles hierboven klopt natuurlijk.

Prijstechnisch kom ik uit op:
< 2000 voor de steenwol platen
< 1000 voor het koper
Zand moet ik toevallig nog kwijt.
Een hittebestendige fan + elektrisch element en bedrading zal ook wel lukken, net als een warmtewisselaar om de warmte te benutten, etc, etc.

Zit ik ergens in dromenland of klinkt bovenstaande aannemelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:51

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dev-random Zoiets - op een duidelijk grotere schaal - met een ander opslag medium (hoogovenslakken) en een directe elektrische verwarming via de buizen (als ik me niet vergis) kan je in het ecodorp Boekel bewonderen.
Helaas is de elektrische schakelruimte drie maanden geleden gedeeltelijk afgefikt,
misschien draait de installatie nu weer.

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 29-05-2023 21:37 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Super tip, thanks!

De CESAR warmteopslag weet tot 300 kWh in 1 m3 op te slaan, ik ga me verder inlezen 8)

/edit

Ze vinden het op kleine schaal niet interessant blijkbaar :|
Bij een jaarlijkse warmtebehoefte van minder dan 15.000 m3 gas is de CESAR warmte accu niet efficiënt genoeg door de warmteverliezen. Bij een gas behoefte groter dan 15.000 m3 begint het rendabel te worden.

Dat is ook ongeveer de maat die geldt voor Ecodorp Boekel waar 36 woningen voorzien gaan worden van verwarming geheel zonder CO2 uitstoot

Dit betekent dat de warmte accu niet geschikt is voor de verwarming van 1 woning die gemiddeld zo’n 1000 – 1300 m3 gas per jaar verbruikt.
/edit2

Ik laat dromenland achter me
Ik heb een kelder / gierput, is dat een goede plek voor een CESAR systeem?

Meestal zal een gierput niet diep genoeg zijn; bedenk dat rondom 1.5 m isolatie nodig is. –Hierbij past de opmerking: je gaat het pak niet bij de stropdas kopen!

[ Voor 90% gewijzigd door dev-random op 29-05-2023 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
dev-random schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:48:
Ik laat dromenland achter me

[...]
Anderzijds: waarom niet? Maak dit een hobby, dan is het niet zo'n punt als het niet rendabel wordt. 40 m³ klinkt als een behoorlijk volume. Zand heb je al, lijkt me dan vooral isolatie naar je woning waar je erg op moet letten. Ik heb werkelijk geen idee wat er haalbaar is, maar stel dat het 2000 kWh warmte is ipv je berekende 5000 kWh, dan is dat toch al giga-winst? Zeker als je het icm een warmtepomp kunt gebruiken - de hogere temperatuur haal je dan uit je zand. En je hoeft natuurlijk ook niet gelijk 40 m³ te doen, begin eens met een klein volume.

Ik vind het in ieder geval een gaaf project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Zwartoog Een warmtepomp maakt niet echt verschil lijkt me? Die pompt alleen van A naar B dus als in A 2000 kWh zit dan gaat die er niet meer van maken. Dat een warmtepomp 'normaal' zo efficient is, is omdat de bron schieroneindig is (lucht) en je er niet eerst zelf energie in hebt hoeven stoppen.

Het zou kunnen dat een warmtepomp met 'grondbron' hier alsnog de beste/makkelijkste optie is hoor, hoewel ik me afvraag hoe goed die om gaan met een bron die veel warmer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:08
dev-random schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:13:
Mijn vermoeden is dat er meer Tweakers met enige interesse naar de techniek achter Polar Night Energy hebben gekeken. Heeft iemand wel eens doorgerekend hoe dat er uit kan zien in een kleinschalige opzet?

Ik ga op termijn een oude schuur verbouwen tot woonhuis met daaronder een 40 m3 grote mestkelder.
Nu speel ik al langer met het idee om hier thermische energie in op te slaan, in plaats van volstorten.
Water heeft om meerdere redenen niet de voorkeur. 1) het is vochtig en 2) de opslagcapaciteit is beperkt door de maximale temperatuur.

Afgekeken van PNE lijkt zand een interessante optie. 40 m3 droog zand met een bruikbaar temperatuurverschil van 400 graden Celcius zou meer dan 5000 kWh op kunnen slaan.

Leuk en aardig, maar 400+ graden zand onder het huis moet wel geïsoleerd worden. Niet alleen vanwege warmteverlies. Het huis moet ook bewoonbaar blijven op die specifieke m2's.
Na een korte zoektocht kwam ik uit op steenwol platen. Volgens mij relatief drukvast en instaat om zand van 400 graden te isoleren zodat de andere kant niet warmer wordt dan 100 graden. (PIR platen kunnen tot 150 hebben en zouden op deze thermische buffer komen te liggen).

Een ander interessant onderdeel zou het opwarmen van deze massa zijn.
Gedurende de zomer heb ik een veelvoud van de maximale opslagcapaciteit aan zonne-energie beschikbaar. Met als alternatief de uren waarop energie negatief geprijsd is. Met grofweg 20 kW aan vermogen zou er 250-275 uur nodig zijn om de massa op te warmen en op de maximale temperatuur te houden. 2022 telde 75 uur een negatieve energieprijs. Ik wil er best op gokken dat dat de komende jaren oploopt.

Om 20 kW aan vermogen over te dragen aan het zand heb ik volgens ChatGPT met een warmte coefficient van 380 W/(m²·K) ongeveer 463 meter koper buis van 18mm nodig.
Volgens mij blaast PNE lucht door een set buizen nadat het opgewarmd is langs een elektrisch element. Dat klinkt niet al te complex?

Tot dusver zie ik geen onoverkomelijke uitdagingen, mits alles hierboven klopt natuurlijk.

Prijstechnisch kom ik uit op:
< 2000 voor de steenwol platen
< 1000 voor het koper
Zand moet ik toevallig nog kwijt.
Een hittebestendige fan + elektrisch element en bedrading zal ook wel lukken, net als een warmtewisselaar om de warmte te benutten, etc, etc.

Zit ik ergens in dromenland of klinkt bovenstaande aannemelijk?
Goed idee!
wel zou ik gewoon water gebruiken.
Isoleer vloer, wanden en dak en leg er een epdm rubber zak in. Gebruiken ze ook als mestopslag.
Kun je op een eenvoudige manier heul veul zonnewarmte in kwijt.
Wel met een iets lagere temperatuur maar bij jou maakt het volume van 40m3 veel goed.

Daarnaast heb je voor water weinig techniek nodig.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Termy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:24:
@Zwartoog Een warmtepomp maakt niet echt verschil lijkt me? Die pompt alleen van A naar B dus als in A 2000 kWh zit dan gaat die er niet meer van maken. Dat een warmtepomp 'normaal' zo efficient is, is omdat de bron schieroneindig is (lucht) en je er niet eerst zelf energie in hebt hoeven stoppen.

Het zou kunnen dat een warmtepomp met 'grondbron' hier alsnog de beste/makkelijkste optie is hoor, hoewel ik me afvraag hoe goed die om gaan met een bron die veel warmer is.
Als die bron 100% kan voorzien voor een hele winter, heb je niets aan een WP nee. Maar als het onvoldoende is, kun je met een WP heel goedkoop in het voor- en naseisoen verwarmen, en in de winter vol je zandbuffer gebruiken. Of de WP tot 25 graden laten gaan, en de zandbuffer gebruiken om deze op te tillen naar de 30-45 graden op koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:08
mmm. of je gaat bij een negatieve energieprijs met je warmtepomp met cop 5 in de zomer 40m3 water opwarmen tot een graad of 40? Minder absolute kwh aan energie, maar geen 1,5 meter aan isolatie nodig maar slechts een cm
of 30 pir (gokje) voor vrijwel
nul verlies?
het alternatief is niet zand met een dichtheid van 1,6 maar ijzer met een dichtheid van 6 a 7 en dezelfde warmtecapaciteit per kg als water. dus 6 keer meer warmteopslag per volumeeenheid in vergelijk water. er past 240 ton ijzer in die kelder….
volgens mij voldoende voer voor meer interessante sommetjes.
Ik zou het verder lekker simpel en brandveilig houden, kun je niet de kelder dempen met zand en oudijzer en tig km uponor slang?…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:37
40 kuub water op 40 graden gaat nooit genoeg zijn voor een winter. Als je dat 1 op 1 wil gebruiken heb je maar een graad of 18 direct bruikbaar voor verwarmen. Dat komt overeen met ongveer 840kWh aan warmte (ofwel 100 kuub gas).
Zwartoog schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:06:
Als die bron 100% kan voorzien voor een hele winter, heb je niets aan een WP nee.
Dat is niet helemaal waar, want met een warmtepomp kun je een groter termperatuurbereik van het water benutten. Als je met de pomp tot 4 graden efficient kunt verpomen dan verdubbel je de bruikbare capaciteit van de bufffer. Om 40 kuub water van 40 naar 4 graden te brengen moet je 1680kWh onttrekken.

Maar als ik naar mijn eigen huis kijk dan is ook dat nog lang niet genoeg om de winter door te komen (ik denk dat wij zo'n 11000 kWh gebruiken voor verwarming).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Met alleen water zou de techniek aanzienlijk eenvoudiger (goedkoper) zijn. Kwestie van mengen met het CV-circuit.
Of ik me helemaal comfortabel voel om zoveel water permanent tussen de funderingen te hebben, weet ik nog niet. Ik neig naar: niet doen het is vragen om problemen. Eventueel zou ik inspectieluiken/toegang kunnen introduceren en dat periodiek uitvoeren. Anyway, liever niet. (Op basis van een "zak" water is dat waarschijnlijk minder problematisch)

Wat de totale capaciteit aangaat, ik moet straks ongeveer 450-500 m2 aan vloeroppervlak verwarmen. Hopelijk jaarlijks met minder dan 18.000 kWh aan energie. Voor < 3000 kWh voelt het niet als de moeite waard.

Het CESAR warmtesysteem zoals gebruikt in ecodorp Boekel heeft op deze schaal < 40% efficiëntie. Dat haalde het enthousiasme er wel enigszins uit.
Echter, ik heb op piek momenten PV capaciteit over die niet door de aansluiting naar buiten kan, zelfs wanneer de accu's straks maximaal geladen worden. Dat gooi ik even op één hoop met gratis energie uit het net. Als ik de hele buffer in de zomer met gratis energie vul is het rendement lang niet zo spannend. Daarentegen, de winter in gaan met effectief de helft van de theoretische capaciteit is ook weer iets om rekening mee te houden.

@Lochnes , mbv de warmtepomp de massa verwarmen is weinig interessant. Ik wil met gratis energie opwarmen. Het is niet heel moeilijk om met een elektrisch element het vermogen van mijn 12kW warmtepomp te overstijgen. Aanvullend is het financieel aantrekkelijk om bij negatieve prijzen zo veel mogelijk energie er in te stoppen!

Wat die 240 ton ijzer betreft, dat pást misschien. Maar ik denk dat mijn constructeur flauwvalt als ik dat in de plannen opneem :|

Ik ga nog eens rekenen. Misschien dat er nog andere kelders uit te graven zijn waarin meerdere zakken water kunnen om toch tot een aantrekkelijke hoeveelheid energie te komen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
dan je met wat km”s slang en een mix van 20m3 zand en 20 m3 staal bij een dt van 36 graden iets van een 6000 kwh uur aan warmte kunnen bufferen
schroot doet nu 130 euro per ton, 20m3 is 120 ton 16000 euro aan schroot in je kelder.
bij een temp ca. 70 graden nog 8000 euro schroot.
mmm. ik snap het sommetje van de temperatuur omhoog maar daar wordt het weer complex van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:38

pietje63

RTFM

Kun je niet je eigen waterstof centrale maken en hiermee in de winter je ketel stoken?

Begrijp dat er specifieke waterstof panelen in ontwikkeling zijn.. maar gok dat er nog wel een paar uitdagingen zijn

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Seizoen overstijgend energie opslaan is duur. Ik hoopte naar het voorbeeld van Polar Night Energy een relatief goedkope oplossing gevonden te hebben. Maar ook daar zitten gewoon nog haken en ogen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-05 18:44
dev-random schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:06:
Seizoen overstijgend energie opslaan is duur. Ik hoopte naar het voorbeeld van Polar Night Energy een relatief goedkope oplossing gevonden te hebben. Maar ook daar zitten gewoon nog haken en ogen aan.
Ik denk dat je er al achter bent, maar op kleine schaal komt het inderdaad helaas nooit uit.
  • Als je 5000 kWh aan warmte-energie moet opslaan, da's eigenlijk maar <1500 kWh aan uitgespaarde elektriciteit (er vanuit gaande dat je die warmte-energie in de winter opwekt met een warmtepomp van COP>3,3 - wat al een slecht presterende warmtepomp is)
  • Al de isolatie die je daarvoor in je thermische energieopslag moet steken kan je beter in betere isolatie van je huis steken, waardoor je warmtevraag daalt, en het nut van thermische opslag nog verder keldert (no pun intended)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 20:58
Zonnepanelen eenvoudig te hacken: risico voor woningen én stroomnet

https://www.rtlnieuws.nl/...nelen-eenvoudig-te-hacken

Ik heb me dit wel eens afgevraagd, al die Chinese omvormers.... Stel bv het Taiwan-conflict loopt uit de hand, Nederland spreekt steun voor Taiwan uit, verkoopt ze een onderzeeër of zoiets.... Als China dan even alle Nederlandse PV-omvormers in rap tempo herhaaldelijk aan- en uitzet dat kon dat op een zonnige dag ons stroomnet omkegelen.

Alleen hoe groot dit risico is kan ik niet inschatten.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gewoon een omvormer van een ander merk die niet met het internet is verbonden lost dat probleem op. Bv. SMA.
En waarom zou China, in jouw scenario, zich dan beperken tot bezitters van (Chinese) omvormers.
Lijkt me een hack op o.a. het volledige stroomnetwerk en/of internetverbinding van een land meer effect op te leveren.

Als consument moet je dan uiteraard ook kunnen terugvallen op een eigen intern netwerk dat verder kan zonder enige internetverbinding.

[ Voor 76% gewijzigd door IvoB2 op 01-06-2023 12:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:47
Het is een zwaar overdreven probleem. Wil je helemaal geen risico lopen verbreek dan de verbinding met het internet en niemand anders dan jij zelf hebt toegang. Je mist eventueel de remote monitoring maar daar zijn ook in huis oplossingen voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
de Peer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:02:
Ja die discussie komt hier elk jaar weer terug.
Met ventilatie bereik je sowieso niets, debiet is daarvoor veeel te laag.
Koude nachten hebben hier ook geen effect. Te veel steen van de gevels dat gewoon heet is.

*Geen probleem om dan 200W aan koeling te besteden.*
Vorig jaar ook onderdeel van deze kroegdiscussie :P Ik ben het er ook nog altijd niet mee eens, zeker de combinatie van "met ventilatie bereik je sowieso niets" gecombineerd met een voorbeeld waarbij 200W aan koeling besteed wordt.

In de maand mei waren er meerdere dagen waarbij de gemiddelde dagtemperatuur <12⁰C en de minimum temperatuur <5⁰C was. Laten we als voorbeeld eens rekenen met een ∆T van 10⁰C over de nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSFN2sT45USpLSSZ0aZaVAHrzDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3deWlcqm2MmBwgWzuIKvAh4.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Ducobox doet volgens specificatie 400m3/u op de hoogste stand, dat geeft met een ∆T van 10⁰C al 1,3kW koeling.

Daarnaast kan ik echter ook nog alle roosters volledig open zetten, ramen open zetten, en in de ochtend en avond de deur beneden open. Geen idee hoeveel dat precies doet maar in mijn woning met de deur beneden open en de ramen op zolder werkt het net als schoorsteen, een veelvoud van de MV lijkt me aannemelijk. Met alles open ging bij mij de luchttemperatuur binnen no-time naar 16 graden, dan koelt de woning echt wel af.

Natuurlijk zijn de opties m.b.t. ventilatie niet hetzelfde in iedere woning maar "niets mee bereiken" is wat mij betreft niet accuraat.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 02-06-2023 12:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:08
Ik gebruik het schoorsteen effect voor nachtkoeling: beneden een raam open en op zolder en de deuren naar de trap ook.
Icm met mv op Max heeft dat echt effect,
En daarnaast screens omlaag overdag

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Aanvullend, warmtecapaciteit is een niet te onderschatten element. Volgens eerder bierviltje:
assje in "De Duurzame Kroeg deel 4"

Warmtecapaciteit verhoudingen voor mijn woning:
  • Lucht in de woning: 0,1kWh/graad
  • Massa woning: 12kWh/graad
Als de zon even door het raam staat kan de lucht binnen no-time 22 graden zijn terwijl de woning (massa) misschien nog altijd 18 graden is.

In een woning met een hoge warmtecapaciteit heeft het dan niet zoveel zin om de keuze om al dan niet actief te koelen te baseren op de luchttemperatuur. Als je dit heel binair benadert zou je overdag aan het koelen kunnen zijn terwijl in de nacht de verwarming weer aan gaat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

assje schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Natuurlijk zijn de opties m.b.t. ventilatie niet hetzelfde in iedere woning maar "niets mee bereiken" is wat mij betreft niet accuraat.
Oke. niets mee bereiken is inderdaad veel te stevig. die opmerking is meer van toepassing op mensen die een huis hebben met veel bouwmassa en veel zoninval en die dan denken dat ze met hun WTW in bypass mode het huis te kunnen koelen..

maar die delta 10 waar je het over hebt is natuurlijk wel in de periode dat er nog weinig behoefte aan koeling is, zoals nu in het voorjaar. Straks als er weer echt hete dagen aankomen is het vaak in de nacht ook behoorlijk warm. En juist in die periode is er behoefte aan koeling, en dan het liefst geconcentreerd in de ruimte waar je aanwezig bent, terwijl de zolder (als daar niemand slaapt) best warm mag worden.

Echt comfortabel (geluidsoverlast) is het ook niet natuurlijk om een ventilatieunit op 400 m3/h te laten draaien in de nacht. Maargoed dat baseer ik op mijn eigen systeem, moderne units zijn vast stiller.

Nachtventilatie en het gebruik van het schoonsteeneffect dat werkt zeker, juist vanwege het hoge debiet dat je er mee kunt bereiken als je het goed toepast. dat goed toepassen is vaak nog best lastig omdat de huizen er niet echt op gebouwd zijn (inbraakgevoelig), of omdat we dan weer horrengaas willen toepassen bijvoorbeeld.

1300W koeling via mechanische ventilatie is best indrukwekkend. En als je een huis hebt met weinig bouwmassa en weinig zoninval dan zal het wel zoden aan de dijk zetten en een klein beetje verlichting geven. Maar met veel zoninval en veel warme massa blijft het toch marginaal (ten opzichte van de dagelijkse opwarming)

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 02-06-2023 13:14 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Welke temperatuur is in de winter noodzakelijk om het huis gezond te houden (qua vocht en bevroren leidingen)? 15 oC? 16? Lager zelfs misschien?

Als het acceptabel is om in de winter te verwarmen voor comfort dan is dat in de zomer voor koelen ook. Zeker als je dat met bakken overschot panelen doet.

Overigens staat hier ook nog gewoon een raam op zolder open en de airco op drogen. Dat doet alleen iets wanneer het vochtig wordt, dus momenteel doet het niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Termy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:14:
Welke temperatuur is in de winter noodzakelijk om het huis gezond te houden (qua vocht en bevroren leidingen)? 15 oC? 16? Lager zelfs misschien?

Als het acceptabel is om in de winter te verwarmen voor comfort dan is dat in de zomer voor koelen ook. Zeker als je dat met bakken overschot panelen doet.
alleen al vanwege mijn eigen productiviteit. in het verleden (zonder airco) vaak van die plaknachten gehad waarna ik echt beroerd aan de dag moest beginnen. Dat nu al 5 jaar niet meer gehad, heerlijk.

Maar op zich is de discussie over passieve koeling wel interessant natuurlijk. Als we de huizen iets anders zouden bouwen is daar wel (milieu)winst mee te behalen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:57:
[...]
Nachtventilatie en het gebruik van het schoonsteeneffect dat werkt zeker, juist vanwege het hoge debiet dat je er mee kunt bereiken als je het goed toepast. dat goed toepassen is vaak nog best lastig omdat de huizen er niet echt op gebouwd zijn (inbraakgevoelig), of omdat we dan weer horrengaas willen toepassen bijvoorbeeld.
Wij gebruiken nochtans al jaren voor elk opengaand raam horrengaas. Is echt volledig geluidsarm. :+
Uiteraard is de ligging van iedere woning niet geschikt om 's nachts de ramen van de slaapkamers open te laten.
Door de dag is het dan gewoon een kwestie van de warmte niet binnen te laten.
Voordeel is dat het buiten geluidsarm ook nooit faalt (ook al denken sommigen van wel :) ) en na de eenmalige investering totaal geen energie meer verbruikt.

Wat betreft passieve koeling, een woning gebouwd in een omgeving vol struiken, bomen en waterpartijen warmt sowieso al minder vlug op dat een door verharding omgeven woning.

En mijn persoonlijk idee is dat veel groen en water toch een positievere impact hebben om het lokale milieu dan mechanisch aangestuurde toestellen die voortdurend energie nodig hebben (al zullen anderen ook dat in twijfel proberen te trekken :) ).

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2023 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:17:
Maar op zich is de discussie over passieve koeling wel interessant natuurlijk. Als we de huizen iets anders zouden bouwen is daar wel (milieu)winst mee te behalen.
Hier ben ik het echter wel eens met jouw eerdere stelling; energie voor koelen is nauwelijks een probleem i.v.m. gelijktijdigheid PV opwek.

Woningen zouden dus primair ontworpen moeten worden op warmtebehoud, koeling is secundair. Donkere stenen en veel zoninstraling zie ik als positief, ook als dat resulteert in meer actieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:57:
maar die delta 10 waar je het over hebt is natuurlijk wel in de periode dat er nog weinig behoefte aan koeling is, zoals nu in het voorjaar. Straks als er weer echt hete dagen aankomen is het vaak in de nacht ook behoorlijk warm. En juist in die periode is er behoefte aan koeling, en dan het liefst geconcentreerd in de ruimte waar je aanwezig bent, terwijl de zolder (als daar niemand slaapt) best warm mag worden.
Zeker, met een delta van slechts een paar graden wordt de potentie snel minder. Er zal zelfs een punt zijn waarop de energetische efficiencie van airco hoger is dan van de ventilatie.

Tegen de tijd dat de gemiddelde dagtemperatuur >20 graden wordt en het in huis ook boven die temperatuur blijft ga ik ook eindelijk actief koelen met mijn fancoil testen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Twee punten in de high tech/low tech venitlatie/koeling discussie:

Open raam kan, afhankelijk van waar je woont, ook nog wel een ander nadeel hebben: inkomende geluidsoverlast. Ik woon aan een weg die eigenlijk verkeersluw zou moeten zijn, maar waar scooters af en aan het naastliggende voetgangersgebied als racebaan beschouwen, en mijn straat als aanloop. Als je elke paar minuten je gesprekspartner of de televisie niet kunt verstaan dan is de lol van die mooie, lowtech en energiezuinige oplossing er na twee zomerseizoenen wel af. Als er dan een paar huizen verderop ook nog halve tokkies komen wonen die de vrijdagavond en zaterdagavond 's zomers als feestavond beschouwen, en tot laat d.m.v. muziek en gelach aan de hele buurt willen laten weten hoe gezellig ze het wel niet hebben, toen werd de beslissing toch wel vrij makkelijk: we plaatsten een split airco, en de rust die dat geeft is weldadig.

Een actieve koeling kan daarnaast iets wat natuurlijk koeling niet kan: de lucht drogen. Ik kan redelijk goed tegen warmte, maar erg slecht tegen hoge luchtvochtigheid. In dat opzicht jammer dat ik Nederland geboren ben ;) Maar het kunnen produceren van droge-en-niet-eens-zo-heel-koude lucht is voor mij eigenlijk de hoofdreden geweest om de airco aan te schaffen.

Daar staat tegenover dat ik sinds een paar weken in de leefruimtes van onze woning CO2-sensoren heb geplaatst (Home Assistant / ESPHOME / zelfbouw) en dat maakt wel pijnlijk duidelijk hoe makkelijk de CO2-concentratie boven de 1000 ppm uit kan komen met slechts twee of drie mensen in de woonkamer, en de ramen dicht. En nou ga je daar niet gelijk dood aan, maar hoe lager het CO2-niveau, hoe prettiger het in een ruimte vertoeven is.

Dus dat is dan vaak een afweging, geluid - temperatuur - luchtkwaliteit. Als je meet wordt je je van dat soort dingen bewust...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenH schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:20:
Open raam kan, afhankelijk van waar je woont, ook nog wel een ander nadeel hebben: inkomende geluidsoverlast. Ik woon aan een weg die eigenlijk verkeersluw zou moeten zijn, maar waar scooters af en aan het naastliggende voetgangersgebied als racebaan beschouwen, en mijn straat als aanloop. Als je elke paar minuten je gesprekspartner of de televisie niet kunt verstaan dan is de lol van die mooie, lowtech en energiezuinige oplossing er na twee zomerseizoenen wel af. Als er dan een paar huizen verderop ook nog halve tokkies komen wonen die de vrijdagavond en zaterdagavond 's zomers als feestavond beschouwen, en tot laat d.m.v. muziek en gelach aan de hele buurt willen laten weten hoe gezellig ze het wel niet hebben, toen werd de beslissing toch wel vrij makkelijk: we plaatsten een split airco, en de rust die dat geeft is weldadig.
Correct, vandaar dat ik schreef dat het afhankelijk is waar de woning staat. En uiteraard ook hoe georiënteerd.
Bij een bestaande woning is de oriëntatie nog maar moeilijk aan te passen maar het lijkt me dat wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe woning (nieuwbouw, renovatie of sleutel op de deur) toch best ook eerst kijkt naar inplanting van de woning en eventueel de mogelijkheden dan alleen maar naar (aanwezige) mechanische oplossingen.
Zo produceert de plafond airco in onze woning (met buitenunit) in de leefruimte bv. meer geluid in de woning dan er bij openstaande ramen en deuren geluid van buiten naar binnen komt (met uitzondering van het geluid van de fauna maar daar hebben we zelf geen last van omdat we dit persoonlijk eerder een aangename dan storende geluidsbron vinden).
Maar idd, daar koopt een ander dan ook niets voor. Zoveel individuen, zoveel oplossingen.

ps. Hier worden ook al jaren een 8-tal parameters van de binnenruimte en een 14-tal voor de buitenruimte continu gemeten en opgevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Even een vraag over iets waar ik helemaal niet zoveel verstand van heb. We zijn van plan een nieuwe keuken te laten plaatsen. We hebben op dit moment een 4-pits kookplaat "klassiek elektrisch" (van die rood opgloeiende cirkels). Nu we de hele keuken toch vervangen, willen we naar inductie, en naar een fysiek grotere plaat met 5 pitten. Verder hebben we een combi-oven/magnetron, daar komt ook een nieuwe voor.

We hebben momenteel een 35A 1-fase aansluiting (maar 3-fase ligt tot in de meterkast). De installatie aanpassen naar 3-fase is prijzig, maar erger nog: Liander geeft aan dat dit wel 7 maanden of langer kan duren vanwege leveringsproblemen van de 3-fasen meters. Het zou wel beroerd zijn als we zo lang zouden moeten wachten met de keuken (en het is ook onderdeel van een grotere verbouwing, dus alles moet dan daarop wachten).

Als voorbeeld deze Siemens 5-pits kookplaat. Als ik in de specificaties kijk heeft die een aansluitwaarde van 3.1 + 2.2 + 3.7 = 9 kW ofwel 37,5A. Duidelijk meer dan de waarde van onze huidige 1-fase aansluiting, dus 3-fase is uiteindelijk nodig, helemaal omdat de oven er ook nog bij komt.

Wat ik graag wil weten; is het mogelijk om zo'n kookplaat in een soort van "reduced power mode" te gebruiken zodat we in ieder geval tijdelijk op 1-fase kunnen koken? Misschien 1 pit minder, of een aantal pitten op een wat lager vermogen?

Anders zitten we nogal in een spagaat :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

JeroenH schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:51:
Even een vraag over iets waar ik helemaal niet zoveel verstand van heb. We zijn van plan een nieuwe keuken te laten plaatsen. We hebben op dit moment een 4-pits kookplaat "klassiek elektrisch" (van die rood opgloeiende cirkels). Nu we de hele keuken toch vervangen, willen we naar inductie, en naar een fysiek grotere plaat met 5 pitten. Verder hebben we een combi-oven/magnetron, daar komt ook een nieuwe voor.

We hebben momenteel een 35A 1-fase aansluiting (maar 3-fase ligt tot in de meterkast). De installatie aanpassen naar 3-fase is prijzig, maar erger nog: Liander geeft aan dat dit wel 7 maanden of langer kan duren vanwege leveringsproblemen van de 3-fasen meters. Het zou wel beroerd zijn als we zo lang zouden moeten wachten met de keuken (en het is ook onderdeel van een grotere verbouwing, dus alles moet dan daarop wachten).

Als voorbeeld deze Siemens 5-pits kookplaat. Als ik in de specificaties kijk heeft die een aansluitwaarde van 3.1 + 2.2 + 3.7 = 9 kW ofwel 37,5A. Duidelijk meer dan de waarde van onze huidige 1-fase aansluiting, dus 3-fase is uiteindelijk nodig, helemaal omdat de oven er ook nog bij komt.

Wat ik graag wil weten; is het mogelijk om zo'n kookplaat in een soort van "reduced power mode" te gebruiken zodat we in ieder geval tijdelijk op 1-fase kunnen koken? Misschien 1 pit minder, of een aantal pitten op een wat lager vermogen?

Anders zitten we nogal in een spagaat :|
Max aansluitwaarde is 7,4kW dus kan prima op een kookgroep voor 1 fase, kun je daarna nog altijd naar 3 fase overstappen, moet je wel alvast de 5 draden leggen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Hoeveel vermogen dat een inductievuur trekt bepaal je toch grotendeels zelf?
Je bent niet verplicht tijdens het koken alle zones continu op maximaal vermogen te gebruiken.
Wij gebruiken bv. al sinds 2013 een Siemens inductie met vijf kookzones op een 1F 40A hoofdzekering. Maar deze kan er nooit uitgaan gezien het vuur zelf is afgezekerd op 32A. En ook deze automaat is er nog nooit uitgegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@JeroenH volgens de handleiding uit je link hoofdstuk 12.1 kan je onder menuoptie c7 het maximaal vermogen per 500 watt begrenzen tussen 1000 en 9000 watt. Dat lijkt me precies wat je wil.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
klump4u schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:59:
Max aansluitwaarde is 7,4kW dus kan prima op een kookgroep voor 1 fase, kun je daarna nog altijd naar 3 fase overstappen, moet je wel alvast de 5 draden leggen.
Huh, ik zie het nu pas in de specs ja. Ik had gewoon het vermogen van de 5 pitten bij elkaar opgeteld. Dus als je alle 5 de pitten op "hoog" zou zetten, dan begrenst het ding zelf het vermogen op die 7,4kW?

Maar hoe zit het dan met de oven erbij, en stel dat de wasmachine draait. Dan is het dus niet ondenkbaar dat er 7,4 + 2,4 + 2,4 = 12,2 kW wordt getrokken en dat gaat niet over een 1-fase 35A aansluiting, dat is max iets van 8,4 kW. Dan hangt het wel/niet klappen van de hoofdzekering dus op zelf opletten. Waterkoker/airfryer erbij.... -O-

Dat systeem van "zelf opletten" heb ik in een (heel) grijs verleden, toen wasmachines nog gewoon 16A pakten, bij mijn ouders meermaals verkeerd zien gaan.

Daar staat tegenover dat ik werkelijk geen idee heb van het max vermogen van de huidige elektische kookplaat, dat zal toch ook niet mals zijn.

Gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Proton_ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:13:
@JeroenH volgens de handleiding uit je link hoofdstuk 12.1 kan je onder menuoptie c7 het maximaal vermogen per 500 watt begrenzen tussen 1000 en 9000 watt. Dat lijkt me precies wat je wil.
Holy cow! Dat is idd precies wat ik zocht. Net even te moe om er aan te denken in de handleiding te kijken, thanks :)

Dan zijn we hiermee gered denk ik. Ik verwacht dat 3-fasen wel nodig is (we hebben nog een keuken met kookplaat+oven) en voorbereid op de toekomst (EV, WP) maar hiermee kunnen we in ieder geval veilig starten op 1-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenH schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:13:
[...]

Huh, ik zie het nu pas in de specs ja. Ik had gewoon het vermogen van de 5 pitten bij elkaar opgeteld. Dus als je alle 5 de pitten op "hoog" zou zetten, dan begrenst het ding zelf het vermogen op die 7,4kW?
Ja.
Maar hoe zit het dan met de oven erbij, en stel dat de wasmachine draait. Dan is het dus niet ondenkbaar dat er 7,4 + 2,4 + 2,4 = 12,2 kW wordt getrokken en dat gaat niet over een 1-fase 35A aansluiting, dat is max iets van 8,4 kW. Dan hangt het wel/niet klappen van de hoofdzekering dus op zelf opletten. Waterkoker/airfryer erbij.... -O-
Geen enkel thuisnetwerk, zeker niet monofase, is ontworpen om gelijktijdig alle mogelijke vermogens aan te schakelen.
Gedoe
.
Nee, gewoon zelf ook nog beslissingen nemen en niet alles blindelings aan de techniek overlaten. :+
Hier sinds 2013 alles elektrisch op monofase (40A) en zowel inductie, WP, wasmachine, oven, microgolf, laadpunt voor e-bikes, laadpaal voor BEV,...... en nog nooit gedoe gehad. :)
Heb je PV dan kan je het geleverde vermogen nog eens optellen bij het max. netvermogen.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 02-06-2023 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Maar hoe zit het dan met de oven erbij, en stel dat de wasmachine draait. Dan is het dus niet ondenkbaar dat er 7,4 + 2,4 + 2,4 = 12,2 kW wordt getrokken en dat gaat niet over een 1-fase 35A aansluiting, dat is max iets van 8,4 kW.
dat gaat wel, maar niet uren lang. je kunt in de specs opzoeken hoe lang dat goed gaat. kan bijvoorbeeld best zijn dat dat 5 minuten goed gaat. En de kans dat je 5 minuten zoveel stroom trekt is natuurlijk erg klein.
het is niet binair, dus dat de boel gelijk er uit klapt.
Dan hangt het wel/niet klappen van de hoofdzekering dus op zelf opletten. Waterkoker/airfryer erbij.... -O-
valt mee, je moet het niet te gek maken inderdaad, maar je moet serieus moeite doen om de boel er uit te laten klappen hoor.

alle inductiepitten op hoog komt nooit voor. Niet in mijn huishouden in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 02-06-2023 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
[...]

Dat systeem van "zelf opletten" heb ik in een (heel) grijs verleden, toen wasmachines nog gewoon 16A pakten, bij mijn ouders meermaals verkeerd zien gaan.

Daar staat tegenover dat ik werkelijk geen idee heb van het max vermogen van de huidige elektische kookplaat, dat zal toch ook niet mals zijn.

Gedoe.
Je inductie fornuis is efficiënter dan wat je nu hebt.
Dus je kan gewoon over
Probeer eens een paar maanden je piek vermogen te meten (via p1 meter), dan zie je dat het erg meevalt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:24
verkeerde topic

[ Voor 99% gewijzigd door GudZ op 02-06-2023 19:03 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
de Peer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:57:
[...]
alle inductiepitten op hoog komt nooit voor. Niet in mijn huishouden in ieder geval.
Precies, als je ze al hoog aanzet is het 9 van de 10 keer om water aan de kook te brengen. In een nieuwe keuken heb je daar vaak al een qooker voor. Maar ook als die er niet is: 2 liter water heb je in een minuut of 4 van 15 naar 100 graden bij 3kW. Dat is dusdanig kort dat je een zekeringsautomaat er niet mee laat afschakelen als je hem beperkt overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
T-MOB schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:17:
[...]
2 liter water heb je in een minuut of 4 van 15 naar 100 graden bij 3kW. Dat is dusdanig kort dat je een zekeringsautomaat er niet mee laat afschakelen als je hem beperkt overbelast.
Hier trekt dat, gemeten, maximaal 2,05 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
IvoB2 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:22:
[...]
Hier trekt dat, gemeten, maximaal 2,05 kW.
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt? Mijn rekenvoorbeeld was met een hypothetisch vermogen van 3kW. Wat je daadwerkelijk kunt hangt helemaal af van je kookplaat. Mijn nieuwe plaat doet 5.5kW op de zwaarste pit (maar goed die is 3-fasen). Maar er zit bij koken gewoon een praktische kant aan: hoe meer vermogen hoe sneller het kookt (of zwart wordt). Hoog vermogen gebruik je dus doorgaans kort. Een zekeringsautomaat daarentegen kun je rustig een halfuur met 50% overbelasten zonder dat hij afschakelt. Met normaal kookgedrag je zekering eruit laten vliegen is dus behoorlijk lastig. Ook als je wasmachine draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 17:10

JWT

Misschien als je beide ovens tegelijk laat reinigen (400oC+) en dan tegelijk gaat koken.
Hoeft de verwarming wel niet meer aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
JWT schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:04:
Hoeft de verwarming wel niet meer aan ;)
Maar wel de luchtzuivering in de hoogste stand. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:10:
[...]
Woningen zouden dus primair ontworpen moeten worden op warmtebehoud, koeling is secundair. Donkere stenen en veel zoninstraling zie ik als positief, ook als dat resulteert in meer actieve koeling.
Woningen zouden beter primair ontworpen worden op een goede inplanting en locatie en als deel van een geheel zodat ze gewoon geen mechanische koeling meer nodig hebben. Beter voorkomen dan proberen te genezen ook al maak je het medicijn zelf.
Het is nu niet zo dat we buiten het lokale vlak bekeken al groene energie teveel hebben.
En zeker met het oog op de steeds meer om zich heen grijpende klimaatchaos wordt dat een belangrijk punt.
Aan donkere stenen met veel zoninstraling heb je weinig wanneer de winters steeds natter en grijzer worden maar minder koud en de zomers met langdurige afwisselende periodes somber/nat en heet/droog zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
IvoB2 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Woningen zouden beter primair ontworpen worden op een goede inplanting en locatie en als deel van een geheel zodat ze gewoon geen mechanische koeling meer nodig hebben. Beter voorkomen dan proberen te genezen ook al maak je het medicijn zelf.
Het is nu niet zo dat we buiten het lokale vlak bekeken al groene energie teveel hebben.
En zeker met het oog op de steeds meer om zich heen grijpende klimaatchaos wordt dat een belangrijk punt.
Aan donkere stenen met veel zoninstraling heb je weinig wanneer de winters steeds natter en grijzer worden maar minder koud en de zomers met langdurige afwisselende periodes somber/nat en heet/droog zullen zijn.
Yep, mee eens. Die donkere stenen die wij hebben zou ik ook nooit meer aanschaffen. Daardoor hebben wij, ondanks de zonwering rondom toch koeling nodig.
Overigens vallen de gevolgen voor de "klimaatchaos" van die koeling wel mee. Die airco draait alleen overdag in de warme helft van het jaar en dus uitsluitend op PV. Op deze tijden wordt het stroomoverschot de komende jaren alleen maar groter.
Het voorkomen van verwarming in de winter (door dikke isolatie, drievoudig glas en WTW-ventilatie) zet op klimaatgebied veel meer zoden aan de dijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het voorkomen van overmatig opwarmen van de woning zodat bijkomende mechanische koeling (op een paar uitzonderlijke hete dagen en nachten na) niet meer nodig is moet uiteraard niet verhinderen dat je er gelijktijdig ook voor kan zorgen dat je in de winter de woning zonder al te veel energie moet verwarmen.
De huidige woning (inzake duurzaamheid dus geen nieuwbouw maar een renovatie) dus aan de buitenzijde geïsoleerd en afgewerkt met hout tegen overmatige opwarming van de stenen doch aan de binnenzijde noch steen die in de winter de stralingswarmte kan opnemen => win-win.
De overproductie tijdens de zomermaanden steek ik dan liever in het laden van de e-bikes, de EV en wat er dan nog rest verkopen aan het net (eventueel buiten de uren dat iedereen dat doet en er dus voldoende vraag naar energie is).

Maar dat is uiteraard ook maar een persoonlijke visie/mening.

Vandaag overigens met succes het projectie van de solarbuitendouche afgerond. Komt effectief heet water uit voor meerdere douches zonder enige verdere technische tussenkomst. De A2W WP kan dus vanaf nu ook voor enkele maanden bijna volledig op non-actief (buiten een periodieke opwarming om sanitaire veiligheidsredenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:12
@IvoB2 heb je een foto? Ben benieuwd hoe dat werkt

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Om mijn jaarlijks terugkerende duit in het zakje te doen mbt koeling. Het menselijk lichaam is ook natuur en heeft voldoende afkoelingsmogelijkheden. Als je de natuur een handje wil helpen: een plafondventilator op de laagste stand gebruikt zo’n 5 W.
Als je met deze temperaturen, zoninstraling en noorder wind een airco aanzet is er iets serieus mis ergens.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
wheli schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:43:
@IvoB2 heb je een foto? Ben benieuwd hoe dat werkt
Heel eenvoudig:
RVS onderdelen op een houten paal.
Een koperen wisselaar voor warm/koud achter de paal.
Een (ingegraven) tuinslang voor aanvoer koud water.
Een Y-verbindingsstuk voor tuinslang naar koud water en richting solarbuis.
Twee stukken tuinslang voor koppeling tussen wisselaar en in- en uitgang solartube.
En 100 meter solartube uitgerold op een zonnige plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYkUCJBzcWTdlcI1n5jEuV0LlLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dI5lCGgVoBM5eKw2IvsqF7uI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 118% gewijzigd door IvoB2 op 05-06-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
joezzt schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:49:
Om mijn jaarlijks terugkerende duit in het zakje te doen mbt koeling. Het menselijk lichaam is ook natuur en heeft voldoende afkoelingsmogelijkheden. Als je de natuur een handje wil helpen: een plafondventilator op de laagste stand gebruikt zo’n 5 W.
Als je met deze temperaturen, zoninstraling en noorder wind een airco aanzet is er iets serieus mis ergens.
Mee eens dat - afhankelijk van woning en oriëntatie - een airco (en zelfs een ventilator) niet altijd nodig is maar "deze temperaturen" is uiteraard een redelijk lokaal gegeven.
De laatste dagen (en dat blijft nog wel even duren) kon er bv. tussen de kustregio en het (zuidelijke) binnenland een verschil in buitentemperatuurverschil tot 10°C optreden.
Om 17:00 uur werd hier heden bv. een max. temp van 26.8°C onder temperatuurhut opgemeten.
Op dit ogenblik is de buitentemperatuur nog steeds 23.9°C maar een gevoelstemperatuur van 24.7°C.
Wanneer je dan veel glas hebt op het zuiden en dat niet kan afschermen kan de binnentemperatuur toch al redelijk hoog oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:36:
[...]

Mee eens dat - afhankelijk van woning en oriëntatie - een airco (en zelfs een ventilator) niet altijd nodig is maar "deze temperaturen" is uiteraard een redelijk lokaal gegeven.
De laatste dagen (en dat blijft nog wel even duren) kon er bv. tussen de kustregio en het (zuidelijke) binnenland een verschil in buitentemperatuurverschil tot 10°C optreden.
Om 17:00 uur werd hier heden bv. een max. temp van 26.8°C onder temperatuurhut opgemeten.
Op dit ogenblik is de buitentemperatuur nog steeds 23.9°C maar een gevoelstemperatuur van 24.7°C.
Wanneer je dan veel glas hebt op het zuiden en dat niet kan afschermen kan de binnentemperatuur toch al redelijk hoog oplopen.
Ja, natuurlijk, nou en ;)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

joezzt schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Ja, natuurlijk, nou en ;)
Dus dat jij de warmte schijnbaar goed tolereert houdt in dat iedereen dat maar moet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
Termy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Dus dat jij de warmte schijnbaar goed tolereert houdt in dat iedereen dat maar moet kunnen?
zonder een oordeel te vellen over wat een comfortabele temperatuur is: temperatuur went ook. Ik had een tijdje een baan in een hal zonder airco, en mijn vrouw met airco op kantoor, en ik vond het heerlijk koel als ik s”avonds thuiskwam en mijn vrouw lag op apegapen.
net zo in de winter. Altijd alles op op 22 graden heb je niet nodig, maar als je niks anders gewend bent denk je dat je niet anders kunt.

dat gezegd hebbende, tot nu toe blijft met alleen ventilatie mijn huis mooi 22 graden beneden en18 graden boven (savond”s)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
[...]

Ik zou niet durven, maar warmte tolerantie kan verleerd worden met genoeg verwenning. Vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Weet iemand een makkelijke manier om grafieken met slimme meter data op een wordpress website te tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Kan ook veranderen met leeftijd. Vroeger, toen de televisies nog dik waren en ik nog dun, kon ik echt niet tegen warm weer. De laatste paar jaar veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:41
JeroenH schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:12:
[...]
....Vroeger, toen ... ik nog dun,
Dus nu ben je dik? :P
kon ik echt niet tegen warm weer. De laatste paar jaar veel beter.
Dus je stelt hier, dikke mensen kunnen beter tegen warmte? :+

Dan begrijp ik ook de stijging van het overgewicht. Dat is gewoon ter voorbereiding op die bescherming voor de steeds warmere zomers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dat is wel apart :P. Ik heb juist het idee dat dikkere mensen beter met kou overweg kunnen en minder goed met warmte. Lijkt me ook logisch aangezien hun oppervlakte:inhoud-ratio gunstiger is voor minder warmteverlies (of dus juist minder gunstig in de zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De status van PV in Nederland. In 2022 ruim 19 GWp aan opgesteld vermogen. Dan moet je op een zonnige dag als vandag toch eigenlijk van 10 tot 4 het hele stroomverbruik met zon kunnen opvangen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FxnRBVTWYAIfGIl?format=png&name=small

[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 05-06-2023 14:21 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:43
Maasluip schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:20:
De status van PV in Nederland. In 2022 ruim 19 GWp aan opgesteld vermogen. Dan moet je op een zonnige dag als vandag toch eigenlijk van 10 tot 4 het hele stroomverbruik met zon kunnen opvangen.

[Twitter]

[Afbeelding]
Kijkend naar gisteren scheelt dat niet veel inderdaad al zal e.e.a. soort van standby blijven draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V7q492OA35K2Zv5P4qRFpLndto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MLTQW7JwZxNueXRlPStPkfnZ.png?f=fotoalbum_large

co2monitor.nl

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
IvoB2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:20:
[...]

Stel je voor dat iedereen dezelfde redenatie gaat volgen en een overgrote meerderheid met PV overschakelt naar dynamische tarieven en vervolgens, naar aanleiding van de DA tarieven (die voor de volgende 24 uur vastliggen), op D+1 tussen 09:00 en 17:00 uur zijn PV stil legt en van het net gaat afnemen om een paar cent bij te verdienen. Dan zou het net alsnog uit balans geraken door onvoorzien minder groene stroomproductie en daar bovenop meer netafname.
DA tarieven zijn gebaseerd op voorspelbaar normaal gedrag. Niet op massaal overhevelen naar die paar cent extra winst en dan PV gaan uitschakelen en overschakelen naar netafname. Zo ondergraaft men op termijn zijn eigen stellingen/verdienmodel.
Ik denk wel dat hier iets van nodig is.
Tussen 9 en 5 is wat onzinnig, zeker niet dagelijks. Maar genoeg pieken waarop het, op dit moment (zonder veel opslag), beter zou zijn om PV even uit te zetten, en juist te gaan afnemen.
Moet iedereen dat doen? Nee. Maar als mensen/bedrijven en hun installaties hier meer op inspelen dan ontstaat er gewoon een stukje marktwerking, en komt dat goed.

Wat we nu hebben is subsidieren op meerdere manieren. Zonneparken met SDE, sommige moeten zelfs blijven leveren (verplichting). Salderen, dus mensen vegen het hele jaar bij elkaar. En maar meer zonnepanelen leggen.

Netto is het nog steeds goed dat er zonnepanelen bij komen. Maar er is een compleet verstoorde marktwerking qua vraag en aanbod, en dat maakt het alleen maar duurder. En ook steeds moeilijker.

De onbalansmarkt groeit enorm, daar moet steeds meer geld tegenaan. En ook de uren met negatieve prijzen groeien enorm.
Dat kost gewoon geld. En als dat bij netbeheerder is (bijvoorbeeld Tennet) dan moet je dus niet gek opkijken dat je daar wat meer voor gaat betalen. Iedereen dus, ook als je geen zonnepanelen hebt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Er is echter wel het concept natte bol temperatuur. Dan kan het lichaam zich niet meer voldoende koelen.
Ook in Nederland steeds relevanter in hoogzomer (nu nog niet). En als eerste gevaarlijk voor ouderen, voor de rest koelen.

Ik heb overigens express de grote pui op het noorden gezet ipv op het zuiden, maarja, ik heb een (zwart) huis met triple glas, en het wil alsnog opwarmen. En tja, nieuwe stijl van bouwen, luchtdicht.
In de zomer wil het nog wel eens te warm worden. Ik kan dan overigens met geen mogelijkheid al mijn PV vermogen kwijt, dus ik heb zo 1000W over om "gratis" de airco van te draaien.
Al is het maar om te ontvochtigen, dan beinvloed je dus ook de nattebol temperatuur.

En die airco heb ik toch al, dat is onze enige verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

niet iets serieus mis, goed geisoleerde huizen warmen gewoon flink op als de zon er 16 uur per dag op schijnt. Ik zit overdag binnen nu op 24 graden en 's nachts koelt dat af naar 22. Dus ja dit is het moment dat af en toe de airco al even aan gaat om de ergste warmte weg te koelen.
En dan heb ik op de meeste ramen zelfs rolluiken zitten die ik via domotica automatisch dicht laat gaan als de zon er op staat. Bij de ramen zonder rolluik gaat automatisch het gordijn dicht. dat werkt minder goed natuurlijk, maar beter iets dan niets.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 06-06-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het punt is nu net, zeker bij een nieuw te bouwen huis, dat je er voor zorgt dat de zon er geen 16 uur per dag op schijnt en al zeker niet dat de zon er binnen kan schijnen (bij een hoge zonnestand zoals in deze periode doet een overhang boven ramen al wonderen terwijl in de winter de zon daar wel onderdoor kan).
Ik zit, en dat is dan nog maar een renovatie en geen nieuwbouwhuis, door de dag op 21,5°C in de leefruimte en 's nachts in de slaapruimten op 18°C. En het is bij deze woning nu ook niet zo dat je in de winter het binnen niet warm krijgt. Bij open lucht zal de woning zelfs binnen op natuurlijke wijze via zoninstraling op het zuiden opwarmen tot een 20°C en kom je, indien je volledig elektrisch gaat verwarmen, met een 1500 tot 2000 kWh toe voor het volledig stookseizoen (CV + SWW). Zo slecht geïsoleerd zal het dus ook wel niet zijn (14 cm PIR in de buitenmuren, 26 cm rotswol in het plafond maar slechts 4-6 cm PUR in de vloer).
De zon schijnt hier ook niet de volledige dag op alle delen van de woning: ze draait rond het huis (van oost naar west) en op het warmste deel van de dag schijnt ze eerder op het dak dan tegen de gevels aan. Net in de winter (door de lage zonnestand) schijnt ze wel op en door de zuidelijk gerichte ramen.

Maar hier wel een andere situatie: bewust geen nieuw concept zoals volledig luchtdicht huis (want dan heb je ook weer energieverbruikende 24/7 en in alle seizoenen mechanische ventilatie nodig waarbij bij hete buitenlucht (+30°C) er zelfs extra warmte van buiten naar binnen getrokken wordt waarna, zoals blijkt, je weer extra mechanisch moet gaan koelen om het leefbaar te houden. Een vicieuze cirkel dus.
En de productie van PV krijgen we uiteraard ook altijd wel ergens kwijt. Al was het maar aan teruglevering tegen betaling. Alle energie die je nodig hebt voor airco is dus niet gratis maar is gelijk aan de kost van TLV (loopt hier bv. op van 11 tot 58 cent/kWh en ik heb op dit forum gelezen dat dit in NL nog veel hoger kan oplopen :) ) die je dan niet krijgt.

Vannacht (en de afgelopen nachten) was het hier buiten 10,5°C. Ik vraag me dan toch af als je dan je woning op natuurlijke wijze al niet meer onder de 22°C krijgt wat je gaat doen bij temperaturen waarbij het door de dag +30°C is en het 's nachts buiten niet meer onder de 20°C zakt? Nu ja, waarschijnlijk de hele dag en nacht met de airco op?

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 06-06-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:41:

Vannacht (en de afgelopen nachten) was het hier buiten 10,5°C. Ik vraag me dan toch af als je dan je woning op natuurlijke wijze al niet meer onder de 22°C krijgt wat je gaat doen bij temperaturen waarbij het door de dag +30°C is en het 's nachts buiten niet meer onder de 20°C zakt? Nu ja, waarschijnlijk de hele dag en nacht met de airco op?
Ja dan staat de airco elke nacht aan, dat kost ongeveer 1 kWh per nacht. 11 eurocent (met de TLV van greenchoice)
En overdag staat hij (bij aanwezigheid) aan. dan varieert het van 3 tot 8 kWh per dag.

het is niet anders, met 16u per dag zon op de gevels warmt alles gewoon op . We vangen vol de zon op oost, dan zuid en dan nog west. ideaal voor de zonnepanelen, maar het huis zelf warmt ook flink op.

daar staat natuurlijk tegenover dat we in de winter niet veel hoeven te verwarmen.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 06-06-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De afkoeling kan beperkt zijn door bijvoorbeeld koelfunctie/bypass van WTW.
Ramen kunnen natuurlijk wel open, maar dan heb je wel een hoop massa af te koelen.
In ons houten huisje is het snel afgekoeld snachts. Maar het warmt helaas ook snel op.

Ik heb in Oktober wel eens gehad dat de zon erg sterk was en de hele dag scheen, nog een paar extra mensen in huis of wat koken en het was gewoon te warm.

Buren hebben wel een goede overkapping voor de raampartij op het zuiden. Dat scheelt een hoop, maar is geen waterdicht systeem, het kan met lagere zon alsnog te veel opwarmen.

Overigens vind ik het energiegebruik voor het koelen echt reuze meevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

!null schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:50:
Ramen kunnen natuurlijk wel open, maar dan heb je wel een hoop massa af te koelen.
In ons houten huisje is het snel afgekoeld snachts. Maar het warmt helaas ook snel op.
exact. hier ook een WTW.
De 'bypass' houdt hierbij in dat je alleen de afzuigfan aanzet en dan zelf ramen open zet. Maar dat doen we niet omdat we onze ramen liever gesloten houden. te veel gedoe voor nauwelijks koeling (0.2 graad bleek uit mijn testjes)

koelen via airco heeft een zeer hoge efficientie en enorm comfort, zonde om daar niet van gebruik te maken voor die 11 cent per kWh.

Ik heb ook wel eens gekeken naar extra rolluiken of andere vormen van zonwering, maar financieel kunnen die gewoon niet uit t.o.v. de zeer efficiente airco die er al hangt en zeer goedkope stroom verbruikt.

en ik vermoed dat het ook niet eens zozeer om de ramen gaat. als het overdag 30 graden is en in de nacht boven de 20 dan zijn alle gevels (en daar hebben we veel van) gewoon erg warm. die warmte komt op den duur echt wel binnen.

Heb wel een blauwe regen op de gevel groeien nu en die wordt al flink groot, maar het is ook weer niet onze ambitie om het hele huis te laten overwoekeren.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 06-06-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Het punt is nu net, zeker bij een nieuw te bouwen huis, dat je er voor zorgt dat de zon er geen 16 uur per dag op schijnt en al zeker niet dat de zon er binnen kan schijnen (bij een hoge zonnestand zoals in deze periode doet een overhang boven ramen al wonderen terwijl in de winter de zon daar wel onderdoor kan).
Ik zit, en dat is dan nog maar een renovatie en geen nieuwbouwhuis, door de dag op 21,5°C in de leefruimte en 's nachts in de slaapruimten op 18°C. En het is bij deze woning nu ook niet zo dat je in de winter het binnen niet warm krijgt. Bij open lucht zal de woning zelfs binnen op natuurlijke wijze via zoninstraling op het zuiden opwarmen tot een 20°C en kom je, indien je volledig elektrisch gaat verwarmen, met een 1500 tot 2000 kWh toe voor het volledig stookseizoen (CV + SWW). Zo slecht geïsoleerd zal het dus ook wel niet zijn (14 cm PIR in de buitenmuren, 26 cm rotswol in het plafond maar slechts 4-6 cm PUR in de vloer).
De zon schijnt hier ook niet de volledige dag op alle delen van de woning: ze draait rond het huis (van oost naar west) en op het warmste deel van de dag schijnt ze eerder op het dak dan tegen de gevels aan. Net in de winter (door de lage zonnestand) schijnt ze wel op en door de zuidelijk gerichte ramen.

Maar hier wel een andere situatie: bewust geen nieuw concept zoals volledig luchtdicht huis (want dan heb je ook weer energieverbruikende 24/7 en in alle seizoenen mechanische ventilatie nodig waarbij bij hete buitenlucht (+30°C) er zelfs extra warmte van buiten naar binnen getrokken wordt waarna, zoals blijkt, je weer extra mechanisch moet gaan koelen om het leefbaar te houden. Een vicieuze cirkel dus.
En de productie van PV krijgen we uiteraard ook altijd wel ergens kwijt. Al was het maar aan teruglevering tegen betaling. Alle energie die je nodig hebt voor airco is dus niet gratis maar is gelijk aan de kost van TLV (loopt hier bv. op van 11 tot 58 cent/kWh en ik heb op dit forum gelezen dat dit in NL nog veel hoger kan oplopen :) ) die je dan niet krijgt.

Je hebt m.i. nog steeds niet duidelijk gemaakt hoe je niet-luchtdichte huis zonder mechanische ventilatie voldoende ventileert zonder je ongans te moeten stoken in de winter.

Daarnaast de vraag hoeveel ruimte je huis gebruikt om al die natuurlijke verkoeling te realiseren.

Mooi hoor, dat het je zo lukt, maar ik vraag me af hoe schaalbaar dat is gezien de enorme woningnood in NL (geen idee hoe dat in België is). Het meest efficient is ongetwijfeld gewoon een appartementencomplex met een gedeelde WKO.

Overigens kan ons hoekhuis vooralsnog ook grotendeels af zonder airco aangezien het nog vrij koel buiten is. Met een zolderraam open werkt dat aardig voor het grootste deel van het huis. Dat zal later in de zomer niet meer het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:50:
Dat begrijp ik niet. Heb je dan geen warmtewerende isolatie tussen buitenmuur en binnenmuur en/of is het dan een volledig houten huis (binnen en buiten)?
Hier eveneens een houten buitengevel (maar stenen binnengevel met isolatie tussen de twee) en dat warmt helemaal niet op door de dag (zolang je de zon van de vensters weghoudt en dat gebeurt in de leefruimte met buitenscreens (om genoeg licht binnen te hebben) en in de rest van de woning met houten luiken die volledig verduisteren. Zelfs door dat enkelvoudig houten luik is er dan geen warmtedoorslag.
Overigens vind ik het energiegebruik voor het koelen echt reuze meevallen.
Daar gaat het mij zelfs niet om.
Mijn (perwoonlijk) punt is dat je dan - om het leefbaar te houden - volledig afhankelijk bent van energie verbruikende mechanica. Een luchtdichte woning volledig afhankelijk van mechanische ventilatie en koeling wordt bij een stroomonderbreking in de zomer meestal onleefbaar.
Moderne luchtdichte huizen worden tegenwoordig zodanig gebouwd dat ze in de winter minder energie gaan verbruiken maar in de zomer weer meer. En dat in een klimaat waar de winters steeds minder koud worden en de zomers warmer. Gewoon onlogisch dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Mijn (perwoonlijk) punt is dat je dan - om het leefbaar te houden - volledig afhankelijk bent van energie verbruikende mechanica.
tsja ik heb daar geen probleem mee hoor, zo lang de uptime van die apparatuur boven de 95% is. En anders maar een keer 1 of 2 dagen zweten.
Ik heb zelfs 2 airco's in de woonkamer, dus mocht er 1 kapot gaan dan heb ik een backup. :D
Een luchtdichte woning volledig afhankelijk van mechanische ventilatie en koeling wordt bij een stroomonderbreking in de zomer meestal onleefbaar.
In tegenstelling tot België hebben we in NL vrijwel nooit serieuze stroomonderbrekingen. En anders hooguit een uurtje.
Moderne luchtdichte huizen worden tegenwoordig zodanig gebouwd dat ze in de winter minder energie gaan verbruiken maar in de zomer weer meer. En dat in een klimaat waar de winters steeds minder koud worden en de zomers warmer. Gewoon onlogisch dus.
ja dat kan beter. Natuurlijk willen we allemaal het perfect gebouwde huis hebben, maar we moeten het vaak ook gewoon doen met wat we hebben. Verbouwen kan natuurlijk, maar financiëel gezien vaak niet de moeite waard .

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 06-06-2023 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:57:
Mijn (perwoonlijk) punt is dat je dan - om het leefbaar te houden - volledig afhankelijk bent van energie verbruikende mechanica. Een luchtdichte woning volledig afhankelijk van mechanische ventilatie en koeling wordt bij een stroomonderbreking in de zomer meestal onleefbaar.
Je kunt toch gewoon de ramen open doen wanneer je MV het even niet doet?

Daarnaast verbruikt de winter, zelfs de zachte van tegenwoordig, zoveel meer energie dan de zomer dat ik dit echt totale onzin vind. Afgelopen zomer/winter heb ik ongeveer 7x meer verbruikt met de airco voor verwarmen dan koelen en dan was verwarmen ook nog gedeeltelijk door de vloerverwarming. Wel ook niet helemaal de hele zomer maar wel toen het echt nodig was (dagen 30+ tot aan 38 aan toe). Je over dat verbruik druk maken gaat nergens over, vooral omdat het gedaan wordt op een moment dat er rijkelijke overvloed aan energie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:56:
[...]
Daarnaast de vraag hoeveel ruimte je huis gebruikt om al die natuurlijke verkoeling te realiseren.
De volledige woning beslaat 139 m² buitenoppervlakte en heeft alleen een bewoonbaar gelijkvloers (onder zadeldak van 35°). Lijkt me nu niet precies een groot buitenopp. en al zeker niet naar Belgische normen.
Je moet gewoon de zon niet binnenlaten dan doet de opp. er niet toe. En dat gebeurt hier door een combinatie van buitenscreens (afhankelijk van de plaats in textiel en hout), beplanting (bladverliezende planten op verschillende hoogten), oversteken (vast en dicht/opengaand volgens de zonnestand) en de buitenmaterialen van de gevels.

[ Voor 116% gewijzigd door IvoB2 op 06-06-2023 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
Maar hier wel een andere situatie: bewust geen nieuw concept zoals volledig luchtdicht huis (want dan heb je ook weer energieverbruikende 24/7 en in alle seizoenen mechanische ventilatie nodig waarbij bij hete buitenlucht (+30°C) er zelfs extra warmte van buiten naar binnen getrokken wordt waarna, zoals blijkt, je weer extra mechanisch moet gaan koelen om het leefbaar te houden.
Dat klopt niet. Het mooie van een wtw-systeem is dat die via die warmtewisselaar ook de koelte binnen houdt. Je kunt dus ook bij hitte buiten overdag ruim ventileren zonder dat daardoor je woning extra opwarmt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Mensen, ik zie door de bomen het bos niet meer.

We willen ons oriënteren op het volledig verduurzamen van ons huis, maar ook voorkomen dat we in zee gaan met een adviespartij die vooral om zijn eigen portemonaille denkt.

Is er ergens hier op Tweakers een topic met een goed overzicht van betrouwbare adviesbedrijven die (tegen betaling uiteraard) een volledig rapport kunnen opleveren inclusief tvt, etc?

Mijn gedachten was hier te beginnen:
https://www.verbeterjehui...&quality=1&sort=Relevance

Maar zodra ik klik op "gecertificeerd" komen precies nul bedrijven boven.

De link op https://www.mijngroenehui...n-gecertificeerd-adviseur gaat helaas ook nergens heen.

Kortom, help!

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Andrehj schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Dat klopt niet. Het mooie van een wtw-systeem is dat die via die warmtewisselaar ook de koelte binnen houdt. Je kunt dus ook bij hitte buiten overdag ruim ventileren zonder dat daardoor je woning extra opwarmt.
En die warmtewisselaar werkt dan zonder energie?
Interessant, hoe doet ie dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je zou een mechanische ventilatiebox met een kleine koeling moeten hebben waardoor je op warme dagen geen warme lucht het huis in krijgt, maar gekoelde lucht. En dat hoeft geen diep gekoelde lucht te zijn want je isolatie is toch al in orde.
Met voldoende zonnepanelen moet dat ook geen belasting op het net zijn, sterker nog: het net zal het prettig vinden. Die ene kW die minder teruggeleverd wordt valt in het niet tegen wat je PV produceert maar als iedereen het doet hoeft het net niet zo zwaar uitgevoerd te worden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:01:
[...]
Je kunt toch gewoon de ramen open doen wanneer je MV het even niet doet?
Ja dat kan.
Lijkt me echt zinvol tijdens een aanhoudende periode van heet weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maasluip schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Je zou een mechanische ventilatiebox met een kleine koeling moeten hebben waardoor je op warme dagen geen warme lucht het huis in krijgt, maar gekoelde lucht. En dat hoeft geen diep gekoelde lucht te zijn want je isolatie is toch al in orde.
Met voldoende zonnepanelen moet dat ook geen belasting op het net zijn, sterker nog: het net zal het prettig vinden. Die ene kW die minder teruggeleverd wordt valt in het niet tegen wat je PV produceert maar als iedereen het doet hoeft het net niet zo zwaar uitgevoerd te worden.
Mijn PV belast het net sowieso niet.
Ik heb voldoende buffers om het nuttig af te voeren zonder het net te moeten gebruiken.
Kan uiteraard wel richting net indien daar, vanuit het standpunt van het net, behoefte aan is.
De enige reden dat ik nog aan het net gekoppeld ben is niet van technische aard maar omdat de netbeheerder en energieleverancier me daarvoor betaalt. De dag dat dit zich omkeert en ik meer voor het net moet betalen dan het me oplevert gaat de netkoppeling om.
Het voordeel van zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van derden is dat je redelijk vrij je eigen beslissingen kan nemen en er ook naar kan handelen. :)
En zoals gewoonlijk, ik geef gewoon mijn visie op de zaken en hoe ik handel. Niemand moet dat volgen of zelfs maar overwegen om idem te handelen.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 06-06-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Maasluip schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Dit is wat mijn Nilan doet. Hij heeft ook een bypass waardor de koude lucht van buiten direct naar binnen geblazen wordt als het buiten koeler is en de ingestelde temperatuur van binnen lager is dan de huidige temperatuur. Daarnaast kan ik de ingeblazen lucht ook koelen via een warmtepomp die de warmte vervolgens in het sanitair warm water stopt.
Daarnaast kan ik passief koelen via de bodemwarmtepomp en vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
IvoB2 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:28:
[...]

Ja dat kan.
Lijkt me echt zinvol tijdens een aanhoudende periode van heet weer. :)
Elke vorm van ventilatie zonder wtw zal warme lucht naar binnen halen. Hoe ventileer jij dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:43
Andrehj schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Zonder dat je woning extra opwarmt klopt niet helemaal, een wtw is niet 100% efficiënt. Je woning zal nog steeds opwarmen door de ventilatie maar wel een stuk minder.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Pagina: 1 ... 7 ... 77 Laatste