Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Topicstarter
Ik zag dat een Nederlands bedrijf, Dutch Climate Systems, bezig is met het ontwikkelen van een airco op waterbasis. Véél milieuvriendelijker en verbruikt ook nog eens 80% energiezuiniger (is hun claim). Normale airco's gebruiken fluorkoolwaterstoffen als koudemiddel, maar die hebben een global warming potential-score van 2.256. Dat betekent dat het broeikasgas 2.256 keer meer warmte vasthoudt dan CO2 in een periode van 100 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kpj2Nk0zEgg9P0RI-gAI17RW9hE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bkVXS7LtpPGXjAsHJ8lK5oDe.png?f=user_large

Ik ben erg benieuwd naar het potentieel van deze zgn IceCube! Ik hoop dat het gaat lukken voor ze, want met de verwachte groei van airco's wereldwijd wordt het energieprobleem nou niet echt opgelost.....

[ Voor 2% gewijzigd door the-body op 21-08-2022 00:48 . Reden: extra info ]

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
the-body schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:43:
Ik zag dat een Nederlands bedrijf, Dutch Climate Systems, bezig is met het ontwikkelen van een airco op waterbasis. Véél milieuvriendelijker en verbruikt ook nog eens 80% energiezuiniger (is hun claim). Normale airco's gebruiken fluorkoolwaterstoffen als koudemiddel, maar die hebben een global warming potential-score van 2.256. Dat betekent dat het broeikasgas 2.256 keer meer warmte vasthoudt dan CO2 in een periode van 100 jaar.

[Afbeelding]

Ik ben erg benieuwd naar het potentieel van deze zgn IceCube! Ik hoop dat het gaat lukken voor ze, want met de verwachte groei van airco's wereldwijd wordt het energieprobleem nou niet echt opgelost.....
ik denk dat het gewoon adiabatische koeling is dan heb je een nat membraam (gebruiken ze drinkwater voor) waar de lucht doorheen gaat en doordat het wate verdampt wordt de lucht koeler door een warmte wisselaar te gebruiken kan je nu de inkomende lucht afkoelen ja je kan er koudere lucht mee binnen krijgen, maar is niet te vergelijken met het vermogen wat een airco kan ophoesten. en wat doorgaans nodig is om echt te koelen. voor huizen die op de wip zitten en wat comfortabeler willen zijn kan het nuttig zijn.

Een energie probleem hoeft er voor airco's trouwens niet te zijn, die van mij draait voor 90% op de zon ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Let vooral niet op de concurrentie ;)
https://opticlimate.com/opticlimate-airco/
Ik heb daar gewerkt als elektronica ontwikkelaar :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Claims als “80% zuiniger” kun je niet serieus nemen. De wereld hangt vol met airco’s, als er zo’n gigantisch verschil in rendement zou kunnen bestaan dan was dat wel eerder uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:04
twain4me schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 01:45:
[...]

ik denk dat het gewoon adiabatische koeling is dan heb je een nat membraam (gebruiken ze drinkwater voor) waar de lucht doorheen gaat en doordat het wate verdampt wordt de lucht koeler door een warmte wisselaar te gebruiken kan je nu de inkomende lucht afkoelen ja je kan er koudere lucht mee binnen krijgen, maar is niet te vergelijken met het vermogen wat een airco kan ophoesten. en wat doorgaans nodig is om echt te koelen. voor huizen die op de wip zitten en wat comfortabeler willen zijn kan het nuttig zijn.

Een energie probleem hoeft er voor airco's trouwens niet te zijn, die van mij draait voor 90% op de zon ;)
Principe zal wel zijn zoals deze:
YouTube: Revolutionary Air Conditioner!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
the-body schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:43:
Dat betekent dat het broeikasgas 2.256 keer meer warmte vasthoudt dan CO2 in een periode van 100 jaar.
Hoeveel is dat in absolute cijfers? Want 2256 klinkt heel veel, maar is dat in absolute cijfers ook echt zo?

Gelukkig wordt de 2256 (R410a) nog maar weinig gebruikt en zijn we overgestapt op R32 met een waarde van 675.

Een 3,5kw split airco heeft ongeveer 600 gram R32 nodig.
0,6 x 675 = 405 kg CO2 equivalent. (ongeveer gelijk aan de verbranding van 185 liter benzine)

En dit spul is heel erg goed te recyclen in NL, dus zal er maar heel weinig in de atmosfeer terecht komen als je in NL een airco aan de muur hangt.

Het grote probleem zit 'm in alle oude airco's die over de hele wereld en op hete arme plekken gemonteerd zijn, om die te gaan recyclen. Grote kans dat dat niet gaat gebeuren, want het gas heeft geen waarde meer.

[ Voor 72% gewijzigd door Ernemmer op 21-08-2022 09:33 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 16:15
[...]Een energie probleem hoeft er voor airco's trouwens niet te zijn, die van mij draait voor 90% op de zon ;)
Zolang er geen overschot is van hernieuwbare energie is dit soort reacties een foute kortzichtige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Misschien net iets als een monoblock warmtepomp: Gebruikt nog wel koudemiddel, maar enkel in de buiten unit, en naar binnen wordt water gedaan. Er gaat dan iig een hele hoop minder koudemiddel doorheen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
@the-body Generaliseren van de broeikas impact van koudemiddel op 2200x is niet correct. Dat is r410a.
r32 zit op 600 en propaan, wat bijvoorbeeld in de Vaillant monoblokken gebruikt wordt is maar 3.

En dat moeten we dan afwegen tegen het gebruik van drinkwater... ook een schaars goed.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:48:

En dat moeten we dan afwegen tegen het gebruik van drinkwater... ook een schaars goed.
Drinkwater is niet schaars, en zeker in NL niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Daar ga ik absoluut niet in mee. Het gaat echt komen... In landen om ons heen is het al een ding.
En 'zeker in NL niet' vind ik een erg asociaal standpunt... We wonen samen op de aardkloot.

@Sissors het gebruik van het woord koudemiddel heeft hier niet dezelfde betekenis als koudemiddel in een warmtepomp, heerlijk suggestief taalgebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 21-08-2022 09:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Daar ga ik absoluut niet in mee. Het gaat echt komen... In landen om ons heen is het al een ding.
De droge perioden worden inderdaad langer en de opslag van water moet vergroot worden, maar drinkwater is er echt ruimschoots.
Water voor gewassen ed. is er nu even iets minder, maar dat wilt niet zeggen dat er weinig drinkwater is.

Als ze zelfs in de Sahara nog kunnen wonen en drinkwater hebben, zullen wij hier voorlopig geen probleem hebben.

Ook valt er in NL gemiddeld elk jaar wat meer regen dan het vorige jaar.
https://www.clo.nl/indica...eid-neerslag-in-nederland
[...]

En 'zeker in NL niet' vind ik een erg asociaal standpunt... We wonen samen op de aardkloot.
Dat klopt, maar drinkwater is toch echt iets plaatselijk, het is niet zo dat wij ons drinkwater goedkoper naar Afrika kunnen transporteren, dan dat zij het zelf maken. Dus hier zuinig met water doen, omdat ze ergens anders te weinig hebben heeft 0,0 effect.

Beter geef je wat geld aan https://wefa.org/nl/waterput/ (of een ander goed doel) daar hebben ze veel meer aan dan dat jij wat minder water gebruikt.

maar we gaan wel erg offtopic, misschien een eigen topic waardig?

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 21-08-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

De mogelijkheid om water (zoet of zout) relatief goedkoop te ontsmetten en "tot aan de voordeur" te verspreiden, dat is in veel andere landen een ding. Echter, de totale aardkloot (inclusief neerslag en water in ijs), bevat, volgens verschillende berekeningen, ongeveer 160 miljard liter water per persoon op deze wereld.

Klinkt niet als een tekort; maar zoals gezegd; het winnen / zuiveren / verspreiden, dat wel...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

CyBeRSPiN schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 03:31:
Claims als “80% zuiniger” kun je niet serieus nemen. De wereld hangt vol met airco’s, als er zo’n gigantisch verschil in rendement zou kunnen bestaan dan was dat wel eerder uitgerold.
Een natte handdoek op je hoofd leggen kan best 80% zuiniger zijn dan een airco.

Overigens; een ventilator achter een natte handdoek is waarschijnlijk nog steeds zuiniger. Betekend niet dat het ook daadwerkelijk effectief is en/of genoeg om een ruimte te koelen.

Dat het apparaat an sich zuiniger is; hoeft niet de betekenen dat ie efficiënter is.

[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 21-08-2022 10:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:19
Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:03:
[...]

Hoeveel is dat in absolute cijfers? Want 2256 klinkt heel veel, maar is dat in absolute cijfers ook echt zo?

Gelukkig wordt de 2256 (R410a) nog maar weinig gebruikt en zijn we overgestapt op R32 met een waarde van 675.

Een 3,5kw split airco heeft ongeveer 600 gram R32 nodig.
0,6 x 675 = 405 kg CO2 equivalent. (ongeveer gelijk aan de verbranding van 185 liter benzine)

En dit spul is heel erg goed te recyclen in NL, dus zal er maar heel weinig in de atmosfeer terecht komen als je in NL een airco aan de muur hangt.

Het grote probleem zit 'm in alle oude airco's die over de hele wereld en op hete arme plekken gemonteerd zijn, om die te gaan recyclen. Grote kans dat dat niet gaat gebeuren, want het gas heeft geen waarde meer.
Ja zo werkt dat.
CO2 is GWP 1
R22 is GWP 1700 (1700 x zo veel opwarming als CO2 die als 1 is gesteld.)
R134 is GWP 1430
R1234yf is GWP 4 (Dit is die nieuwe die tegenwoordig in auto's zit)
R32 is GWP 675
Old skool R12 is GWP 17000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Accretion schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Een natte handdoek op je hoofd leggen kan best 80% zuiniger zijn dan een airco.

Overigens; een ventilator achter een natte handdoek is waarschijnlijk nog steeds zuiniger. Betekend niet dat het ook daadwerkelijk effectief is en/of genoeg om een ruimte te koelen.

Dat het apparaat an sich zuiniger is; hoeft niet de betekenen dat ie efficiënter is.
Zo kan je elke claim wel rechtlullen. Als ergens '80% zuiniger' staat, dan wordt er bedoeld dat het hetzelfde effect heeft (in dit gevoel koelcapaciteit), voor 80% minder energieverbruik.

Een natte handdoek op je hoofd kan misschien tijdelijk even verkoeling brengen, maar het zal niet je kamer koelen tot 20 graden op een zomerdag van 30 graden. Dus dat is appels met zebra's vergelijken.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

De droge perioden worden inderdaad langer en de opslag van water moet vergroot worden, maar drinkwater is er echt ruimschoots.
Water voor gewassen ed. is er nu even iets minder, maar dat wilt niet zeggen dat er weinig drinkwater is.

Als ze zelfs in de Sahara nog kunnen wonen en drinkwater hebben, zullen wij hier voorlopig geen probleem hebben.

Ook valt er in NL gemiddeld elk jaar wat meer regen dan het vorige jaar.

[...]

Dat klopt, maar drinkwater is toch echt iets plaatselijk, het is niet zo dat wij ons drinkwater goedkoper naar Afrika kunnen transporteren, dan dat zij het zelf maken. Dus hier zuinig met water doen, omdat ze ergens anders te weinig hebben heeft 0,0 effect.

Beter geef je wat geld aan https://wefa.org/nl/waterput/ (of een ander goed doel) daar hebben ze veel meer aan dan dat jij wat minder water gebruikt.

maar we gaan wel erg offtopic, misschien een eigen topic waardig?
Ik zou zeggen verdiep je hier wat meer in NL is drinkwater ook al een probleem. Omdat de bulk van ons NL drinkwater "oerwater" is. Water wat tussen zoutlagen in de bodem zit en daarmee een eindige bron is.
De volgende grote bron is oppervlakkig grondwater, wat steeds meer vervuild is of bodem verdroogd en daardoor te weinig beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 21-08-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
leonbong schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Ik zou zeggen verdiep je hier wat meer in NL is drinkwater ook al een probleem. Omdat de bulk van ons NL drinkwater "oerwater" is. Water wat tussen zoutlagen in de bodem zit en daarmee een eindige bron is.
Ik doe veel projecten voor Vitens, en weet wel het één en ander van waterwinning in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ok dan weet je ook dat Vitens voor zuidelijke Flevoland al lang tijd extra water aan het spreekwoordelijke zoeken is. Omdat de bronnen te beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Er zijn inderdaad een aantal plekken in NL waar het wat minder makkelijk oppompen is, maar dat maakt drinkwater in NL niet ineens schaars. Het is hooguit een tijdelijk (droge periode) transport en opslagprobleem en daar wordt hard aan gewerkt.

Er wordt nu 1250 miljoen m3 drinkwater per jaar geproduceerd, dat is 73m3 per persoon per jaar. Veel meer dan wat je ooit zal gaan drinken.

ergo, er is nog lang geen drinkwaterprobleem in NL.

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 21-08-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hahn schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Zo kan je elke claim wel rechtlullen. Als ergens '80% zuiniger' staat, dan wordt er bedoeld dat het hetzelfde effect heeft (in dit gevoel koelcapaciteit), voor 80% minder energieverbruik.

Een natte handdoek op je hoofd kan misschien tijdelijk even verkoeling brengen, maar het zal niet je kamer koelen tot 20 graden op een zomerdag van 30 graden. Dus dat is appels met zebra's vergelijken.
Klopt, maar mijn punt is dat veel van dit soort claims van 'nieuwe' partijen gebaseerd zijn op juist dit soort nuances.

En technisch gezien is zuiniger niet altijd efficiënter.
'zuiniger' an sich, zegt helemaal niets; 'zuiniger' in geval X in vergelijking Y met voorwaarden Z.

Niet gewoon 'zuiniger'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Accretion schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Klopt, maar mijn punt is dat veel van dit soort claims van 'nieuwe' partijen gebaseerd zijn op juist dit soort nuances.

En technisch gezien is zuiniger niet altijd efficiënter.
'zuiniger' an sich, zegt helemaal niets; 'zuiniger' in geval X in vergelijking Y met voorwaarden Z.

Niet gewoon 'zuiniger'.
Als de claim '80% zuiniger' de disclaimer heeft 'omdat het de koelcapaciteit heeft van een natte handdoek op je voorhoofd', dan is dat precies @CyBeRSPiN z'n punt (welke jij quote en soort van leek te nuanceren): die claim kan je dus niet serieus nemen.

Misschien dat je bedoelde te zeggen dat je die claim inderdaad niet serieus kunt nemen, want het zal wel rare voorwaarden hebben, maar dat punt kwam dan niet over bij mij ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 21-08-2022 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hahn schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Als de claim '80% zuiniger' de disclaimer heeft 'omdat het de koelcapaciteit heeft van een natte handdoek op je voorhoofd', dan is dat precies @CyBeRSPiN z'n punt (welke jij quote en soort van leek te nuanceren): die claim kan je dus niet serieus nemen.

Misschien dat je bedoelde te zeggen dat je die claim inderdaad niet serieus kunt nemen, want het zal wel rare voorwaarden hebben, maar dat punt kwam dan niet over bij mij ;)
Ik ben het er mee eens dat je het niet serieus kunt nemen.

Maar in zijn reactie maakt hij een sprong van 'zuinig' naar 'rendement' waarvan ik aan wou geven dat dat niet hetzelfde is.

Zeker als het gaat om "nieuwe innovatieve partij die de wereld gaat veranderen", wordt juist doelbewust gebruik gemaakt van die verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:28:
Er wordt nu 1250 miljoen m3 drinkwater per jaar geproduceerd, dat is 73m3 per persoon per jaar. Veel meer dan wat je ooit zal gaan drinken.

ergo, er is nog lang geen drinkwaterprobleem in NL.
Het overgrote gedeelte loopt tijdens douchen/doorspoelen direct het putje in, op het moment het grootste restgedeelte gaat het gras op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Accretion schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Het overgrote gedeelte loopt tijdens douchen/doorspoelen direct het putje in, op het moment het grootste restgedeelte gaat het gras op.
En zolang dat nog kan is er helemaal geen schaarste.

En het is niet zo dat dat water verdwijnt, het komt gewoon weer terug in de wereld om hergebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:22:
[...]
Ik doe veel projecten voor Vitens, en weet wel het één en ander van waterwinning in NL.
Ik heb thuis ook een kraan waar water uit komt; en zelfs een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

cadsite schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:24:
[...]

Zolang er geen overschot is van hernieuwbare energie is dit soort reacties een foute kortzichtige reactie.
tsja of je kent de situatie niet, die panelen liggen er vanwegen de airco, dus ze waren er niet geweest zonder airco, dan mag je ze van mij prima toeschrijven aan de airco ookal is er nog niet altijd een overschot voor heel nederland ;) maar ik snap je punt dus:

Airco's hoeven energetisch geen probleem te vormen, men kan het stroom verbruik immers opvangen met zonne energie. daar is een goede match in opwek en gebruik, helaas hebben we nog niet altijd landelijkoverschot op die dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Accretion schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Ik ben het er mee eens dat je het niet serieus kunt nemen.

Maar in zijn reactie maakt hij een sprong van 'zuinig' naar 'rendement' waarvan ik aan wou geven dat dat niet hetzelfde is.

Zeker als het gaat om "nieuwe innovatieve partij die de wereld gaat veranderen", wordt juist doelbewust gebruik gemaakt van die verwarring.
Ik volg niet wat je bedoelt met 'zuinig naar rendement is niet hetzelfde'.

En ik ben het ook niet eens met je uitspraak 'technisch gezien is zuiniger niet altijd efficiënter'. Want dat onderschrijf je door te zeggen 'onder bepaalde voorwaarden'. Maar juist dat maakt het geen zuivere claim meer. Technisch gezien.

Stel dat jouw oplossing 20 Watt verbruikt om een kamer te koelen, en in 1 uur tijd de kamer van 30 naar 20 krijgt. Vergeleken met een andere oplossing die 100 Watt verbruikt, om dezelfde kamer ook 10 graden koeler te maken in 1 uur. Dan kan je, technisch gezien, letterlijk claimen dat jouw oplossing 80% zuiniger is.

Is de voorwaarde dat het bij jouw oplossing niet 1 uur, maar 4 uur duurt, dan is het niet 80% maar 20% zuiniger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Accretion schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb thuis ook een kraan waar water uit komt; en zelfs een pomp.
Dat kan, wat wil je daarmee zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja, exact mijn punt.
Je kunt niet gewoon zeggen "x is zuiniger dan y", zonder een situatie te schetsen en te stellen op welk punt het zuiniger is.

Dus de claim: "is 80% zuiniger" zegt an sich helemaal niets zonder een verwijzing naar een bron voor die claim.

Ik kan een onderzoek doen of mijn natte handdoek zuiniger is dan de lekke A/C van m'n oma. Dat zou best 80% kunnen zijn, maar daar heeft helemaal niemand iets aan als ik die uitleg niet geef bij die claim.

Dus '80% zuiniger' zegt helemaal niets, zonder onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Accretion schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

Ja, exact mijn punt.
Je kunt niet gewoon zeggen "x is zuiniger dan y", zonder een situatie te schetsen en te stellen op welk punt het zuiniger is.

Dus de claim: "is 80% zuiniger" zegt an sich helemaal niets zonder een verwijzing naar een bron voor die claim.

Ik kan een onderzoek doen of mijn natte handdoek zuiniger is dan de lekke A/C van m'n oma. Dat zou best 80% kunnen zijn, maar daar heeft helemaal niemand iets aan als ik die uitleg niet geef bij die claim.

Dus '80% zuiniger' zegt helemaal niets, zonder onderbouwing.
Dat is wat mij betreft de wereld op z'n kop.

Het is niet 'je kan 80% zuiniger zeggen, zolang je de context niet beschrijft'.
Het is 'als je 80% zuiniger zegt zonder context, dan gaan we er vanuit dat alle omstandigheden precies hetzelfde zijn'. Klopt dat niet, dan is je claim bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Dat kan, wat wil je daarmee zeggen?
Geen idee, ik snap ook niet wat je met jou eerdere quote wil zeggen.
Hahn schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Dat is wat mij betreft de wereld op z'n kop.

Het is niet 'je kan 80% zuiniger zeggen, zolang je de context niet beschrijft'.
Het is 'als je 80% zuiniger zegt zonder context, dan gaan we er vanuit dat alle omstandigheden precies hetzelfde zijn. Klopt dat niet, dan is je claim bullshit'.
Ja klopt, exact mijn punt.

Dit soort "nieuwe technieken" claimen praktisch onmogelijke dingen; vaak door juist niet de context te vermelden.

En ja, dan is de claim bullshit; en ik geloof ook dat een A/C met water als koelmiddel; en 80% efficiënter, bullshit is.
___

Anyways, zuiniger is nog steeds niet hetzelfde als efficiënter.

Zeker niet als er geen scenario/voorwaarden worden beschreven. En ja, d'r is wel een correlatie; iets wat efficiënter is; is vaak zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Jongens, even inlezen in het systeem. Het verbruik van water op jaarbasis wordt puur voor koeling geschat op maar liefs 1 m3, met wat overshoot en verliezen op 2 m3. Op het totale jaarverbruik (gemiddeld 120 m3 per persoon per jaar) is dat gewoon niets. 1kuub water bevat zo'n 500kWh aan energie die aangewend kan worden voor koeling.

Ook werkt het systeem niet met adiabatische koeling, maar juist met diabatische koeling (wat niet het tegenovergestelde is trouwens!).

Wel is het zo dat dit systeem niet zo koud kan koelen als een airco, resultaat is afhankelijk van de luchtvochtigheid. Des te droger, des te koeler kan ie koelen. Maar hij gaat makkelijk tot 21-23ºC, wat voor een airco imho een juiste temperatuur is aangezien je die pas gebruikt als het buiten nog veel warmer is. Koeler is zonde van de energie en ook nog eens niet zo verstandig voor je lichaam.

[ Voor 0% gewijzigd door the-body op 21-08-2022 11:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

@the-body hoe kwam je erbij om dit topic te openen, ben je op de een of andere manier betrokken bij dit bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Al die airco's verwarmen de aarde juist, of het nu op de zon draait of niet. In Azië waar het stikt van de airco's aan de gevels daar voel je echt dat ze steegjes verwarmen..

Er is nog veel te halen uit woning isolatie of dat nu is om een woning te koelen of te verwarmen. Het is wat dat betreft een goede ontwikkeling dat ze nu huizen ontwerpen met koelings en verwarmings mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 22:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het bedrijf waar ik in m'n 1e post naar refereer maakt airco's voor telers, een heel andere doelgroep en met een veel grotere capaciteit dus niet helemaal vergelijkbaar maar wel water als koelmiddel dat ze overigens aan het eind met een blower weer kunnen afkoelen zodat het nog bruikbaar is voor andere dingen.
Het verbruik gaat meer richting een normale airco want er zit een compressor in.

Nog iets anders wat de icecube betreft, je hoeft het gebruikte water niet direct in het riool af te voeren, het is warm water dat je kan verzamelen zodat je via een warmtewisselaar een boiler zou kunnen opwarmen alvorens het te lozen.
Dan kan je je nog afvragen of het water schoon genoeg is voor een wasmachine, toilet spoelen enz.
Beetje jammer dat dit bedrijf zulke dingen niet meeneemt aangezien het voor 'eco' woningen is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Brilsmurfffje schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:40:
[...]

Al die airco's verwarmen de aarde juist, of het nu op de zon draait of niet. In Azië waar het stikt van de airco's aan de gevels daar voel je echt dat ze steegjes verwarmen..

Er is nog veel te halen uit woning isolatie of dat nu is om een woning te koelen of te verwarmen. Het is wat dat betreft een goede ontwikkeling dat ze nu huizen ontwerpen met koelings en verwarmings mogelijkheid
Ze verplaatsen warmte uit een huis en dumpen dat in de steeg, dat klopt, ze gebruiken daar iets aan energie voor en dat verwarmd potencieel de aarde. maar het is niet zo dat alle warmte die je in die steeg voeld door de airco is gecreerd en dat je daar de aarde mee opwarmt.. het warmt wel de omgeving op. daarom zijn passieve methodes wel beter uiteraard. dat begint bij minder warmte toelatten in het gebouw en in stedelijk gebied groen toevoegen. dan hoeft de eerste woning minder snel airco en voorkomt dat al die woningen en airco's samen de steeg dusdanig verwarmen dat de volgende woning ook een airco nodig heeft omdat die het ook niet meer koel krijgt door de temp in de steeg. in de winter koelen warmtepompen de omgeving af of eigenlijk verplaatsen ze warmte van buiten naar binnen. (wat weer langzaam naar buiten gaat, of snel als je de deur open laat staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Accretion schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Geen idee, ik snap ook niet wat je met jou eerdere quote wil zeggen.
Als je het niet snapte kan je dat gewoon even vragen.

Ik wou alleen even aangeven dat ik best veel contact heb met mensen van Vitens waardoor mijn kennis over het onderwerp iets meer is de gemiddelde Nederlander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

Part

Helemaal niets.....

the-body schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:25:
Jongens, even inlezen in het systeem. Het verbruik van water op jaarbasis wordt puur voor koeling geschat op maar liefs 1 m3, met wat overshoot en verliezen op 2 m3. Op het totale jaarverbruik (gemiddeld 120 m3 per persoon per jaar) is dat gewoon niets. 1kuub water bevat zo'n 500kWh aan energie die aangewend kan worden voor koeling.

Ook werkt het systeem niet met adiabatische koeling, maar juist met diabatische koeling (wat niet het tegenovergestelde is trouwens!).

Wel is het zo dat dit systeem niet zo koud kan koelen als een airco, resultaat is afhankelijk van de luchtvochtigheid. Des te droger, des te koeler kan ie koelen. Maar hij gaat makkelijk tot 21-23ºC, wat voor een airco imho een juiste temperatuur is aangezien je die pas gebruikt als het buiten nog veel warmer is. Koeler is zonde van de energie en ook nog eens niet zo verstandig voor je lichaam.
Vroeger, in jaren 50 zag je dit systeem erg veel in Amerika (Swamp cooling). Een bak aan het huis waar lucht door buizen gecirculeerd wordt en aan de buitenkant van de buizen water kan verdampen door middel van natte doeken. Systeem werkt eigenlijk alleen goed bij zeer droge lucht.
Er is zelf een systeem voor auto's gemaakt ook iets van 70 jaar geleden. Wel grappig dat men telkens weer het wiel opnieuw aan het uitvinden is.

Systeem is in Nederland ook wel gebruikt bij hoge gebouwen. Echter ben je dan verplicht dit te melden ivm met besmettingsgevaar voor de directe omgeving.

Edit:
Het is al van 90 jaar geleden op auto's
Wikipedia: Car cooler

[ Voor 3% gewijzigd door Part op 21-08-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:33:
@the-body hoe kwam je erbij om dit topic te openen, ben je op de een of andere manier betrokken bij dit bedrijf?
Totaal niet. Las er gisteren voor het eerst over nav een nieuwsbericht op MSN News. Maar het raakt wel mijn interesse. Ik zou graag een airco willen maar vind voor mezelf dat ik het stroomverbruik niet kan rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

@Sissors het gebruik van het woord koudemiddel heeft hier niet dezelfde betekenis als koudemiddel in een warmtepomp, heerlijk suggestief taalgebruik.
Ik had inderdaad hun website moeten lezen voor ik die reactie plaatste. Dit is gewoon dus de natte handdoek voor de ventilator hangen, maar dan nog een warmtewisselaar erbij.
the-body schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:07:
[...]

Totaal niet. Las er gisteren voor het eerst over nav een nieuwsbericht op MSN News. Maar het raakt wel mijn interesse. Ik zou graag een airco willen maar vind voor mezelf dat ik het stroomverbruik niet kan rechtvaardigen.
Optie 1 is een plafond ventilator bijvoorbeeld ophangen. Een klein beetje luchtstroom help echt verrekte veel. Plus muggen vinden het niet leuk.

Ik heb zelf wel een airco voor in de slaapkamer. Ding is 750W maximaal, maar eigenlijk als hij heel hard aan het koelen is doet hij 400W, en bij regulierder gebruik <200W. Hij heeft dit jaar tot nu nog geen 70kWh verbruikt. Gezien dat installatie niet triviaal was, moet dat ding nog wel redelijk wat decennia er hangen voor hij meer kost in elektriciteit dan in aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

Daarom een warmtepomp die op koelen kan in de zomer via de vloer.
Verbruik augustus tot op heden 60 kWh, gaat alleen aan als de panelen leveren.
Als het buiten wat kouder is (smorgens en savonds) en je koelt met hogere temperaturen op de vloer zeg 15 a 16 graden zijn er er mooie EER getallen te halen van boven de 5 (vergelijkbaar met COP, maar dan voor koelen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6hIt3RL5-zHWTvFpytHS1cGVkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhG6A8N2yHfCYifjljsa0IKw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBwIoMFEcVtNBYXRy-0u028Yhfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyhTcGmUkbqTdw1Cp8b0S2rF.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Evap cooling wordt ook toegepast in datacenters, dat werkt volgens hetzelfde principe als dit product maar dan op een veel grotere schaal (met ditto waterverbruik).

Specs van dit ding:
  • WTW rendement: 80%
  • Koelvermogen (bij 30 °C/40%): 1,4 kW
  • Koelvermogen (bij 40 °C/30%): 2 kW
https://dcs.cool/wp-conte...chnische-beschrijving.pdf

Leuk voor een woestijnklimaat, helaas minder geschikt voor de klamme Nederlandse zomer.

Het WTW rendement valt ook tegen, een beetje WTW zit boven de 90%.

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Ernemmer Harder aan het werk dan: https://nos.nl/artikel/24...ten-door-drinkwatertekort

Dat het in de grond zit, betekend niet dat het beschikbaar is.

Ik blijf lekker eigenwijs bij mijn standpunt. Dit gaat een probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:48
de opticlimate is al jaren de fanfavorite bij de indoor moestuin. Ik kan geen onderbouwde cijfers vinden van de icecube, alleen wilde on-onderbouwde cijfers die we waarschijnlijk met een kilo zout moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

the-body schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:07:
[...]

Airco verbruikt als je het effectief en doelmatig inzet amper iets. Dus niet je hele huis naar 18 graden, maar gewoon overdag alles dicht en dan ‘s avonds de slaapkamer naar 23 ofzo. Op die manier verbruik ik op hele hele warme dagen 2 a 3kw/h voor drie slaapkamers. Vannacht rond de 0.8kw/h voor de hele nacht.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01
cadsite schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:24:
In de basis ben ik het met je eens dat het kortzichtig is om over de "opportunity cost" van het gebruik van PV stroom heen te stappen.

Echter wel een kanttekening dat het moment waarop er een overschot is voor koelen nogal relevant is. Er zijn nu al een aantal dagen per jaar waar de energieprijs negatief is als de zon schijnt en het waait (voornamelijk in het weekend).

PV en wind groeit nog zeer snel en het aantal dagen waarop dit gebeurt zal snel toenemen. Op die momenten is koelen wel degelijk gratis (het alternatief op dit moment is curtailment).

Het is dus niet correct om naar een overschot op jaarbasis te kijken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:21:
[...]

Ik wou alleen even aangeven dat ik best veel contact heb met mensen van Vitens waardoor mijn kennis over het onderwerp iets meer is de gemiddelde Nederlander.
Ik snap nog steeds niet wat je punt is?
Het klinkt meer als beroep op autoriteit; wat een drogreden is.

Dat je het idee hebt dat je er meer van weet; heb je niks aan.
Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:21:
[...]

Maar wat is je punt dan?

Juist als je denkt ergens verstand van te hebben, kun je het juist heel erg mis hebben. Het kan geen excuus zijn om met sterke feiten te komen.

Het klinkt eerder als beroep op autoriteit, wat een drogreden is.

Daarnaast, je bent er blijkbaar bij betrokken dus ook niet volledig onafhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Accretion schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Ik snap nog steeds niet wat je punt is?
Het klinkt meer als beroep op autoriteit; wat een drogreden is.

Dat je het idee hebt dat je er meer van weet; heb je niks aan.
[...]

Maar wat is je punt dan?

Juist als je denkt ergens verstand van te hebben, kun je het juist heel erg mis hebben. Het kan geen excuus zijn om met sterke feiten te komen.

Het klinkt eerder als beroep op autoriteit, wat een drogreden is.

Daarnaast, je bent er blijkbaar bij betrokken dus ook niet volledig onafhankelijk.
Grappige manier om zo naar de kennis van andere mensen te kijken. Het lijkt mij wel moeilijk leven als je nooit iets van een ander kan aannemen en alles zelf moet bestuderen.

Maar neem vooral niks van mij aan, de cijfers liggen er.
73000 liter drinkwater per persoon per jaar in NL beschikbaar.
Elk jaar meer regen in NL.

Bepaal voor jezelf maar of dat schaarste is of niet, maar alleen al het feit dat we het grootste deel van ons drinkwater door de wc spoelen en over de plantjes gieten geeft imo aan dat er geen schaarste is.

bronnen:
https://www.drinkwaterpla...ng/cijfers-waterverbruik/

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 21-08-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Menige waterschappen stonden de afgelopen 2 weken anders erg nerveus naar het gebrek aan regenwater te kijken, en menige beek, meer, en rivier stond (en staat nog steeds) goed laag. En dat was geen uitzondering. Ieder jaar zitten we enorm krap dankzij droogte. Als klimaatverandering onmiddellijk stopt en het blijft zoals het nu is, zijn problemen met water niet uit te sluiten. Als klimaatverandering erger wordt, gaan we ook ergere droogteperiodes tegemoet.

Dit is wel met een kleine kanttekening, namelijk dat ons grondwaterpeil standaard al kunstmatig laag wordt gehouden. Als we eisen dat het waterpeil hoger is, komt Den Haag direct vol trekkers te staan. Zware landbouwmachines rijden beter op droge grond. Met hoger grondwaterpeil kunnen we droge periodes best goed incasseren. Omdat we constant ons grondwater wegpompen om een bepaalde groep tevreden te houden hebben we ook geen buffer om droge periodes op te vangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Amanoo op 21-08-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Amanoo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:31:
[...]

Menige waterschappen stonden de afgelopen 2 weken anders erg nerveus naar het gebrek aan regenwater te kijken, en menige beek, meer, en rivier stond (en staat nog steeds) goed laag. En dat was geen uitzondering. Ieder jaar zitten we enorm krap dankzij droogte. Als klimaatverandering onmiddellijk stopt en het blijft zoals het nu is, zijn problemen met water niet uit te sluiten. Als klimaatverandering erger wordt, gaan we ook ergere droogteperiodes tegemoet.

Dit is wel met een kleine kanttekening, namelijk dat ons grondwaterpeil standaard al kunstmatig laag wordt gehouden. Als we eisen dat het waterpeil hoger is, komt Den Haag direct vol trekkers te staan. Zware landbouwmachines rijden beter op droge grond. Met hoger grondwaterpeil kunnen we droge periodes best goed incasseren. Omdat we constant ons grondwater wegpompen om een bepaalde groep tevreden te houden hebben we ook geen buffer om droge periodes op te vangen.
Water en drinkwater zijn 2 verschillende dingen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

Water en drinkwater zijn 2 verschillende dingen natuurlijk.
Dat water komt wel ergens vandaan en gaat wel ergens heen. Drinkwater en niet-drinkbaar water kunnen dezelfde bron hebben, alleen wordt het drinkwater daarna nog gefilterd. En drinkwater wordt ook niet alleen maar gebruikt om letterlijk te drinken.

Als we een periode van droogte hebben, wordt er vrolijk water over de akkers gesproeid. Water dat ofwel al drinkwater is, ofwel gezuiverd zou kunnen worden tot drinkwater. Tegelijk hebben we zonder dat sproeien al minder water om drinkwater van te maken, waarvan dus ook nog meer wordt gebruikt. En ook datacentra bijvoorbeeld gebruiken bijvoorbeeld drinkwater, en niet alleen omdat er mensen werken want zoveel werken er niet. Al denk ik dat die minder last hebben van droogte en vooral een baseline gebruik hebben. Maar het wordt wel gebruikt voor koeling, dus wellicht dat ze in warme periodes meer nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik krijg bij het zien van dit product hetzelfde gevoel als we een tijdje terug hadden met die magische doos die je elektriciteit ging doen besparen.

Dit type van koeler is geen airco en is ook geen vervanger van een airco. Technology Connections heeft het een hele tijd terug goed uitgelegd: YouTube: Personal "air conditioners" aren't what they seem . Het belangrijkste verschil tussen dit en een airco is dat een airco de lucht ook ontvochtigd. Dit doet in essentie het omgekeerde. Met een airco onttrek je warmte aan een ruimte die je verplaatst naar buiten. Met dit toestel ga je net water verdampen en de lucht dus vochtiger maken. Het is die verdamping dat de lucht afkoelt.

En bij vele van onze warmste momenten zitten we al op hoge luchtvochtigheid, de meest recente hittegolf was daar evenwel een uitzondering op.

En met betrekking tot heel de drinkwaterdiscussie: drinkwater zou niet schaars zijn op voorwaarde dat we het alleen voor drinkwater zouden gebruiken. Maar totdat er 2 gescheiden watersystemen elke woning binnenlopen is dat ook niet het geval en blijven we drinkwater gebruiken om onszelf te wassen, de wagen te wassen, de woning te wassen, het zwembad te vullen, ... . En dan wordt het ineens wel een schaarser goed. En ook de industrie wordt, doordat we maar 1 vorm van watervoorziening hebben, heel vaak drinkwater gebruikt waar andere waterbronnen evengoed zouden zijn. Deze week nog in het nieuws hier in Vlaanderen. Vele waterzuiveringsinstallaties laten enorm veel gezuiverd afvalwater dat door de industrie gebruikt kan worden naar zee stromen omdat er geen afnemers zijn voor dat water, dat gratis ter beschikking kan worden gesteld van de industrie (niet geschikt voor landbouw door aanwezigheid van PFAS/PFOS). Dus ja, totdat we die infrastructuur uitbouwen zou ik zeggen: drinkwater is schaars.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:42
Blokker_1999 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:13:

Met dit toestel ga je net water verdampen en de lucht dus vochtiger maken. Het is die verdamping dat de lucht afkoelt.
zoals gesteld in de allereerste reactie op dit topic van twain4me, is dit hoogstwaarschijnlijk een verdampingskoeler die dmv een warmtewisselaar de kou naar binnen leidt. je krijgt dus NIET de vochtige lucht binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Laatst online: 11-09 13:22
the-body schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:25: Op het totale jaarverbruik (gemiddeld 120 m3 per persoon per jaar) is dat gewoon niets.
120m3 per persoon per jaar waterverbruik?
Is dat al het vocht wat een persoon verbruikt incl. Bier ofzo?
Ik verbruik volgens Oasen ongeveer 30m3 per jaar water in mijn eentje en daar drinken de planten en de kat van mee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
SunnieNL schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:19:
[...]

120m3 per persoon per jaar waterverbruik?
Is dat al het vocht wat een persoon verbruikt incl. Bier ofzo?
Ik verbruik volgens Oasen ongeveer 30m3 per jaar water in mijn eentje en daar drinken de planten en de kat van mee…
Je hebt gelijk. Heb cijfers door elkaar gehaald. Liters/dag en kuubs/jaar 8)7 .Cijfers van het Waterbedrijf Groningen:
De gemiddelde Nederlander verbruikt dagelijks gemiddeld 126,3 liter water. Kleinere huishoudens gebruiken per persoon meer water dan grotere huishoudens:
1 persoon 126,3 gemiddeld aantal liters per dag geeft een jaarverbruik van 46 m3.
2 personen 127,9 gemiddeld aantal liters per dag per persoon geeft een jaarverbruik van 93 m3.
3 personen 123,6 gemiddeld aantal liters per dag per persoon geeft een jaarverbruik van 135 m3.
4 personen 111,7 gemiddeld aantal liters per dag per persoon geeft een jaarverbruik van 163 m3.
5 personen 100,7 gemiddeld aantal liters per dag per persoon geeft een jaarverbruik van 184 m3.

[ Voor 3% gewijzigd door the-body op 21-08-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:13:
Ik krijg bij het zien van dit product hetzelfde gevoel als we een tijdje terug hadden met die magische doos die je elektriciteit ging doen besparen.

Dit type van koeler is geen airco en is ook geen vervanger van een airco. Technology Connections heeft het een hele tijd terug goed uitgelegd: YouTube: Personal "air conditioners" aren't what they seem . Het belangrijkste verschil tussen dit en een airco is dat een airco de lucht ook ontvochtigd. Dit doet in essentie het omgekeerde. Met een airco onttrek je warmte aan een ruimte die je verplaatst naar buiten. Met dit toestel ga je net water verdampen en de lucht dus vochtiger maken. Het is die verdamping dat de lucht afkoelt.

En bij vele van onze warmste momenten zitten we al op hoge luchtvochtigheid, de meest recente hittegolf was daar evenwel een uitzondering op.
Niet varen op je eigen gevoel, maar kijken naar de feiten (of in dit geval: beloftes):
Napassium luchtdroging
Dutch Climate Systems heeft een energiezuinig materiaal ontwikkeld voor het drogen van lucht. Hoe droger de lucht is, hoe dieper er met dauwpuntkoeling gekoeld kan worden. Dit materiaal heet Napassium en is uitstekend in staat vocht uit de lucht op te nemen. Vocht uit de lucht halen kost normaal heel veel energie. Voor Napassium kost dit minder energie, omdat het met lage temperatuur geregenereerd kan worden. Al vanaf 40 °C kan Napassium geregenereerd worden. Dat maakt het mogelijk om met allerlei lage temperatuur warmtebronnen vocht uit de lucht te halen.
Wat is het toch dat veel Nederlanders tegenwoordig zo snel negatief doen, niet goed lezen, aannames doen. En in dit topic ook weer gebekvecht onderling wat nergens voor nodig is. Ik las een nieuwsbericht, werd nieuwsgierig en ben er over gaan lezen. Het is een product in ontwikkeling, dus ja, het kan alle kanten nog op. Maar als het levert wat nu gesteld wordt is dat toch hartstikke mooi? Kunnen we daar niet gewoon over praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@the-body bij ontvochtigen gaat het om behoorlijke hoeveelheden water. En dan recirculeren ze niet eens…
Regenereren bij hoge temperatuur, regenereren bij lage temperatuur …. Dit klinkt als een oplossing waarbij het verdampt moet worden. Dat kost dezelfde (grote) hoeveelheid energie, onafhankelijk van de temperatuur.

Als ze dat dan met een warmtepomp gaan doen dan is er een kans, maar die staat niet benoemd.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 22-08-2022 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@Roger_de_Poger heeft hier een DIY versie van: Koelen mbv waternevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

* franssie doet KICK

Ze zijn nu met een leningvesteringsronde bezig om 750k op te halen.

Er zou een woning unit aankomen. Wat ik mij daar van afvraag, is bij koelen gaat het verdampte vocht naar buiten. Bij verwarmen lijkt mij dat dat naar binnen gaat. Dat is bij vorst buiten wel fijn (als het systeem dan nog werkt).

Ik ga geen geld lenen aan deze club overigens, als het echt zo gaaf zou zijn dan was er al wel een Private Equity club geweest lijkt me.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:48
ze zijn er al bijna, en nog steeds na al die jaren nog nergens een introductieprijs te vinden ;)
Pagina: 1