• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bioscrasher schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:22:
[...]

@verkeerslicht makes two of us, met name omdat ik vermoed dat Nibe liever een defrost in de pauze doet op basis van de nog steeds iets warmere buitenlucht over de condensor dan een compressor defrost te doen.
Ik zie ook allemaal runs van een uur of langer en vandaag maar één defrost.

Zal Nibe eens mailen met deze vraag, wellicht kunnen zij hier iets mee.
Als de Nibe een defrost doet in de pauze, dan zou je dat terug moeten zien in de compressorfrequentie (zoals je dat ook bij die ene defrost ziet gebeuren) maar dat is niet het geval.

Ik denk dat 'ie het haast zonder defrosts af kan doordat hij niet eens de helft vd tijd aan aan het werk is en - zoals je reeds opmerkte - de grote verdamper. Zo zie je maar: Elk nadeel heeft z'n voordeel ;)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Deelnemers monitoring: Gegevens November doorsturen s.v.p.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Impstoker schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:23:
Warmtepomp houdt het warm maar wat een verbruik!
Gisteren 43 kWh, heel november 508kWh. :X voor verwarmen.
Daikin ERGA08EAV3H7 buiten unit en Daikin EHVX08S23EJ6V

We gaan de eerste winter in met een warmtepomp, in een redelijk geïsoleerd huis (zo goed als de vorige eigenaren het hebben gedaan). Volgens de EPA adviseur zitten we na onze na-isolatie op een energie index van 0,91. Ik heb daar mijn twijfels bij.
We hebben een deel nieuwe Jaga lage temp radiators voor betere afgifte, helaas geen vloer verwarming aanwezig/mogelijk.
De warmtepomp houdt het prima warm hier, maar met deze buiten temperaturen is er wel een aanvoer temp van 45 nodig.

Er is nog wel wat te doen qua kier dichting en tocht, daar ben ik mee bezig, maar veel meer is er niet te doen qua isolatie. Tijdens een komende versterking (Groningen), kunnen we nog de isolatie upgraden als er muren of daken open moeten. Maar ik heb geen idee wanneer dat wordt.
Ik ga wel nog radiator ventilators kopen en installeren, dat schijnt afgifte echt te verhogen.

Hebben jullie nog tips of is dit energie verbruik wel te verwachten in mijn situatie?
Op zich klinkt dit niet zo gek...
500kwh is ongeveer 200-250m3 gas equivalent. Als je de getallen van voorgaande jaren nog hebt dan kun je vergelijken (en compenseren voor graaddagen) om een beeld te krijgen of het in die bandbreedte valt.
Wij zitten voor november nu aan 250m3 gas, met een redelijk nageisoleerd huis met nog veel kieren om te dichten, inclusief warm water. We stoken tot zo'n 19 graden...

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:52
boxlessness schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:05:
[...]

Op zich klinkt dit niet zo gek...
500kwh is ongeveer 200-250m3 gas equivalent. Als je de getallen van voorgaande jaren nog hebt dan kun je vergelijken (en compenseren voor graaddagen) om een beeld te krijgen of het in die bandbreedte valt.
Wij zitten voor november nu aan 250m3 gas, met een redelijk nageisoleerd huis met nog veel kieren om te dichten, inclusief warm water. We stoken tot zo'n 19 graden...
Dat is best wel goed advies eigenlijk. Ik heb het gasverbruik van vorig jaar erbij gepakt in November, dat was 190m3, als ik dat omreken met een SCOP van 3 (conservatief denk ik), dan kom ik op 533kWh, dat komt wel heel mooi in de buurt van het verbruik nu. Alleen hebben we nu wel veel betere radiators laten plaatsen, maar qua graaddagen zit het wel bij elkaar in de buurt zie ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Impstoker op 30-11-2023 12:51 ]

• boxlessness
  • Laatst online: 26-07 22:02
Impstoker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:45:
[...]

Dat is best wel goed advies eigenlijk. Ik heb het gasverbruik van vorig jaar erbij gepakt in November, dat was 190m3, als ik dat omreken met een SCOP van 3 (conservatief denk ik), dan kom ik op 533kWh, dat komt wel heel mooi in de buurt van het verbruik nu. Alleen hebben we nu wel veel betere radiators laten plaatsen, en was het een warme november volgens mij.
De radiator maakt geen verschil in efficientie... die heb je nu eenmaal nodig om voldoende afgifte te hebben met een lagere aanvoertemperatuur.
Een COP van 3 is misschien iets te pessimistisch voor november, omdat er dan nog niet veel vorst is. Maar in het algemeen klinkt het wel alsof het in de goede bandbreedte zit.
Je kunt nog kijken of je iets uit de data van je WP kunt halen of daar wat verkeerd gaat... e.g. veel defrosts of pendelen.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:52
boxlessness schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:51:
[...]

De radiator maakt geen verschil in efficientie... die heb je nu eenmaal nodig om voldoende afgifte te hebben met een lagere aanvoertemperatuur.
Een COP van 3 is misschien iets te pessimistisch voor november, omdat er dan nog niet veel vorst is. Maar in het algemeen klinkt het wel alsof het in de goede bandbreedte zit.
Je kunt nog kijken of je iets uit de data van je WP kunt halen of daar wat verkeerd gaat... e.g. veel defrosts of pendelen.
Ik ga even de grafieken van Home Assistant in de gaten houden. Kijken of ik iets daar uit kan halen. Ik weet niet zeker of ik daar de Defrosts in kan terug zien, het pendelen herken ik wel.

(Edit) Ik kan nergens vinden of de Warmtepomp een Defrost doet, ik zie wel dat er nog steeds stroom wordt gebruik nu terwijl ik de thermostaat uit heb staan (houtkachel aan). Geen idee waarom. Is dat voor de defrosts? Ik hoor de pomp buiten nog steeds werken en er stroomt nog steeds water door de radiators, de uitvoer temp is 35C, radiators voelen koud.

[ Voor 18% gewijzigd door Impstoker op 30-11-2023 13:20 . Reden: Extra info ]

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:33:
[...]

Als de Nibe een defrost doet in de pauze, dan zou je dat terug moeten zien in de compressorfrequentie (zoals je dat ook bij die ene defrost ziet gebeuren) maar dat is niet het geval.

Ik denk dat 'ie het haast zonder defrosts af kan doordat hij niet eens de helft vd tijd aan aan het werk is en - zoals je reeds opmerkte - de grote verdamper. Zo zie je maar: Elk nadeel heeft z'n voordeel ;)
@verkeerslicht een van de betere opties van de Nibe is dat ie defrosts bij temperaturen boven 2?? graden doet mbv de buitenlucht dus ZONDER compressor ;)
Dat kost wel van ventilatorenergie (hooguit een paarhonderd watt) maar geen compressorvermogen.
In de pauses en als het boven de 2 graden is scheelt dit weer een paar defrosts.
Onder de 2 graden doet ie het met de compressor hetgeen je ook terug ziet in de lagere Ttoevoer t.o.v. de Tretour.

@Blihi een thermostaat met PWM? De RMUS40 communiceert digitaal de vochtigheid pus temperatuur over een vierdraads verbinding en kan ook nog een paar settings veranderen, iets complexer dan een PWM regeling dus.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11 15:52
Ik verbreek hier alle records qua stroomverbruik sinds we over zijn gegaan van een paar grondconvectoren op een gasgestookte CV naar vloerverwarming op +/- 115 m2 middels een 9KW warmtepomp (aroTHERM plus VWL 105/6 A + Unitower VIH QW 190/6().

Ter vergelijking, een winterse dag rond het vriespunt gaf voorheen een verbruik van max 15m3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eilLhlhVnfncGv-dcLGxcjuAWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lFCIGvxEUhuyP3uC1XdvELw6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Kaspers op 30-11-2023 15:21 ]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32
Kaspers schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:17:
Ik verbreek hier alle records qua stroomverbruik sinds we over zijn gegaan van een paar grondconvectoren op een gasgestookte CV naar vloerverwarming op +/- 115 m2 middels een 9KW warmtepomp (aroTHERM plus VWL 105/6 A + Unitower VIH QW 190/6().

Ter vergelijking, een winterse dag rond het vriespunt gaf voorheen een verbruik van max 15m3.

[Afbeelding]
Mischien heb ik je daar gemist, maar ken je dit topic?

Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Kun je misschien je situatie aangeven en samen kijken naar wat instellingen etc om mogelijk te verminderen? :)

Edit: ik zie dat je daar al bekend bent.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:16
bioscrasher schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:01:
[...]

@Blihi een thermostaat met PWM? De RMUS40 communiceert digitaal de vochtigheid pus temperatuur over een vierdraads verbinding en kan ook nog een paar settings veranderen, iets complexer dan een PWM regeling dus.
Pwm betekent niets anders dan dat de compressor in de tijd steeds even aan en dan weer uit gestuurd wordt om gemiddeld het juiste vermogen te krijgen. Dat zie ik in jouw grafieken. Dat de thermostaat vier draadjes heeft en een heleboel sensoren doet daar niets aan af.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Iemand ook een vergelijk tussen vorig jaar november en dit jaar?
Ik zat vorig jaar op 603 Kwh voor de wp alleen.
Dit jaar zit ik op 247 Kwh voor de wp alleen.
Dus alleen voor de maand November.

Ik heb wel wat aangepast maar vind dit wel een absurd verschil.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:18
Ronald.42 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:56:

Ik heb alleen een vergelijking met gasverbruik van vorig jaar. Vorig jaar november 146m3 dit jaar november 445Kwh.

Dat lijkt dus nog niet ok. Maar… als ik in zoom op de koude dagen vorig jaar (slechts 2 dagen eigenlijk) en dit jaar dan vertekend het wel.
Dan zou je het toch met graaddagen moeten gaan vergelijken.

• Ronald.42
  • Niet online
smaij schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:02:
[...]

Ik heb alleen een vergelijking met gasverbruik van vorig jaar. Vorig jaar 146m3 dit jaar 445Kwh.

Dat lijkt dus nog niet ok. Maar… als ik in zoom op de koude dagen vorig jaar (slechts 2 dagen eigenlijk) en dit jaar dan vertekend het wel.
Dan zou je het toch met graaddagen moeten gaan vergelijken.
Ik kan me niet voorstellen dat de aanpassingen zoveel invloed hebben daarom hoopte ik op een vergelijk van een wp over de afgelopen november en de maand november vorig jaar.

Als iets te goed lijkt om waar te zijn etc etc

Maar mischien heb ik gewoon echt een slag gemaakt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Zal wel niet kloppen vorig jaar.
Zie mijn gegevens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-apKjhRVkZ7CBhd5mh5CctIjdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5PEuzGH4Tjt8oxhsSl7LBL0G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKmMFphJ2JKlPONvi-V4a5GZLZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07oPuH7hqwYo3BtfJdDPNM2v.png?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:37

hier 22: 323, 23: 407

ps. had ooit ca 1400m3 gas p jr, nu nog ~100

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 30-11-2023 20:33 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald.42
  • Niet online
JoKo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:25:
[...]

Zal wel niet kloppen vorig jaar.
Zie mijn gegevens.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zegt mijn gevoel ook een beetje maar de cijfers beweren het tegendeel. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzMJlNiSfuVuZEN9ZFrIvBixN6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6r6sTcpbmcv9loMrOy9UTX5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfpRn-eWE8U3dlv1Mqm3D1jPWz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JozewTUuzAwwKLFDWf1ZKKAg.jpg?f=fotoalbum_large

Het wil me ook niet aan dat Homewizard het mis heeft ,en ik weet 100% zeker dat er niks anders achter die meter zit of gezeten heeft.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:28
Ronald.42 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:05:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat de aanpassingen zoveel invloed hebben daarom hoopte ik op een vergelijk van een wp over de afgelopen november en de maand november vorig jaar.

Als iets te goed lijkt om waar te zijn etc etc

Maar mischien heb ik gewoon echt een slag gemaakt.
Hie vorig jaar november hier toch minder verstookt dan dit jaar 262 kWh vs 330 kWh dit jaar. Zag dat ik vorig jaar de eerste dagen van november helemaal niet heb gestookt vanwege temperaturen overdag boven de 15°C. Dat was dit jaar anders. Dit jaar erg veel neerslag en weinig dagen dat de zon overdag te zien was om mee te helpen. Ook dit jaar meer dagen wind wat voor snellere afkoeling van de gevel zorgde. Het verbruik is hier ongeveer gelijk aan november 2021 (335 kWh)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Ronald.42

4 jaar november cijfers.

2020: 166 kWh
2021: 230 kWh
2022: 174 kWh
2023: 198 kWh

Wp draait hier war en 24/7 22 graden.
Hoogste maandverbruik ooit: Jan ‘21 met 441 kWh.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• verkeerslicht
  • Niet online
ArjoK schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:37:
[...]

Hie vorig jaar november hier toch minder verstookt dan dit jaar 262 kWh vs 330 kWh dit jaar. Zag dat ik vorig jaar de eerste dagen van november helemaal niet heb gestookt vanwege temperaturen overdag boven de 15°C. Dat was dit jaar anders. Dit jaar erg veel neerslag en weinig dagen dat de zon overdag te zien was om mee te helpen. Ook dit jaar meer dagen wind wat voor snellere afkoeling van de gevel zorgde. Het verbruik is hier ongeveer gelijk aan november 2021 (335 kWh)
Inderdaad, de gemiddelde temperatuur mag hoger liggen, maar de wind, regen en het zonnetje doen ook wat. Ik zie hier een significant lagere zonsopbrengst dan vorig jaar:
223kWh vs 118kWh.
Niet alleen hoeft de wp dan minder te doen; de lucht zal ook droger zijn en daarmee vermoedelijk minder defrosts.

Lijkt me daarom wel lastig vergelijken.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• verkeerslicht
  • Niet online

Niet perongeluk op je backupheater gestookt destijds?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Ronald.42
  • Niet online
verkeerslicht schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:58:
[...]

Niet perongeluk op je backupheater gestookt destijds?
Die zit er niet in d:)b

Setpoint staat ruim 5 graden lager dan vorig jaar.
Ik heb 35m2 muur geïsoleerd met 12 cm pir.
Waterzijdig wat lopen rotzooien met de radiatoren en de mengverdeler.
En een sensor verplaatst van 1/3 van de onderkant van de 1000 liter buffer naar vlakbij de inloop van de wp in de buffer zodat hij wat rustiger loopt en beter moduleerd.

Vorig jaar solar 170kwh en dit jaar 232kwh maar dat is totaal niet representatief ivm een stevige verbouw van de pv installaties.

• ArjoK
Ronald.42 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:10:
[...]

En een sensor verplaatst van 1/3 van de onderkant van de 1000 liter buffer naar vlakbij de inloop van de wp in de buffer zodat hij wat rustiger loopt en beter moduleerd.

Vorig jaar solar 170kwh en dit jaar 232kwh maar dat is totaal niet representatief ivm een stevige verbouw van de pv installaties.
met setpoint 5 graden.lager en 35m2 muurisolatie kan ik me wel wat voorstellen. Minder warmtevraag en een betere cop. Het mes snijdt duidelijk aan twee kanten. _/-\o_

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• verkeerslicht
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:10:
[...]

Dan heb je wel goed geoptimaliseerd. Mooie winst (y)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Met november zo goed als voorbij kom ik dit jaar op

nov 2023: 271 graaddagen, 166 kWh(e)
nov 2022: 256 graaddagen, 186 kWh(e)

Grote verschil is de decentrale wtw waardoor de roostertjes in de woonkamer dicht kunnen blijven en de thermostaat een half graadje lager kan met hoger ervaren comfort.
Die wtw stiller krijgen is een ongoing project, ik ben nog niet helemaal tevreden, maar dit is alvast een leuk resultaat..

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Proton_ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:39:
Met november zo goed als voorbij kom ik dit jaar op

nov 2023: 271 graaddagen, 166 kWh(e)
nov 2022: 256 graaddagen, 186 kWh(e)

Grote verschil is de decentrale wtw waardoor de roostertjes in de woonkamer dicht kunnen blijven en de thermostaat een half graadje lager kan met hoger ervaren comfort.
Die wtw stiller krijgen is een ongoing project, ik ben nog niet helemaal tevreden, maar dit is alvast een leuk resultaat..
@Proton_ kun jij de graadminuten per maand exporteren of log je ze?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@bioscrasher ik log de buitentemperatuur per minuut, dus zijn graaddagen vrij eenvoudig uit te rekenen in een query.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 30-11-2023 22:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Proton_ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:21:
@bioscrasher ik log de buitentemperatuur per minuut, dus zijn graaddagen vrij eenvoudig uit te rekenen in een query.
@Proton_ ik kan niet wachten tot dat ik weet hoe ik met Home Assistant de modbus registers van de nog aan te schaffen Kamstrup en de Carlo Gavazzi kWh meter (modbus over ethernet 3fase meter die het verbruik van de Nibe logt) kan uitlezen voor de verbruiksgetallen.

Ga ik uit van een gemiddelde van 158m3 over november 20,21 en 22 en een verbruik van 340kWh over november dit jaar, minus correctie 22m3 aan gas voor sww (die houd ik even dagelijks bij) dan heeft ons systeem een COP van 3,2, uitgaand van 8,8 kWh om één kuub gas te vervangen.

kijk ik alleen naar vorig jaar, dan houd ik een CP van 3 over.

Super fantastisch?, nee, maar voor een systeem dat draait met alleen radiatoren mag ik niet klagen.

• NanMac
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 16:57
Timple schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:34:
[Afbeelding]

Mijn druknaald heeft het er maar druk mee nu de warmtepomp weer aan staat. De hele dag staat ie mega te trillen. Druk verlagen of verhogen heeft geen impact.

Iemand nog leuke suggesties?
Filter vervuild kraan half dicht?

• ArjoK
ArjoK schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:37:
[...]

Het verschil in het aantal compressoruren over november is nog groter:

2022 vs 2023
verbruik 262 kWh vs 332 kWh => +27%
draaitijd 328 uur vs 477 uur => +45%

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:40

Dat is erg veel! Hier 239 kWh dit jaar vs 213 kWh vorig jaar voor de CV. Hier ook dingen aangepast, dat zie ik terug in de COP: 4,8 nu vs 4,7 vorig jaar.

Edit: wat zegt je warmteopbrengst? Meet je die ook?

[ Voor 4% gewijzigd door Zwartoog op 01-12-2023 08:03 ]

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-11 18:44

Heb ook nog even gekeken, bij mij redelijk hetzelfde. 260kw vorig jaar en dit jaar 255kwh. Wel wat aanpassingen gedaan en zag dat begin november22 heel zacht was.

Heb je met die cijfers vorig jaar niet grotendeels op de back-up heater gedraaid? wat posts gemist.

Enige reden naast efficiëntie is dat je veel minder defrosts hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dashlane op 01-12-2023 09:00 ]

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-11 21:20

GJA

Iemand met ervaring op het gebied van de R32?
Ik vind dat er wat vreemde geluiden uit de WP komen en denk aan te weinig R32 vulling.
Wat zouden de symptomen daarvan zijn?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:23

MrScratch

I am rubber, you are glue

Misschien interessant voor de discussie over systeeminstelling met buffervat parallel of serieel in de retour. Ik had vorig jaar een parallel buffervat van 200 Liter, omdat ik een zone-systeem in mijn huis had met Tado. Dit dus met extra pomp in de CV-kant en ook was mijn VV-verdeler in de woonkamer nog met pomp.

Per maart van dit jaar heb ik het buffervat in de retour gezet en tevens de 20mm buis toevoer naar mijn VV-verdeler vergroot naar 28mm multilaagsbuis en de verdeler vervangen voor een passieve verdeler zonderpomp (gesloten heet dat, dacht ik?). Dit met het doel de effectiviteit te kunnen vergroten en stroomverbruik te kunnen verminderen (2 pompen minder).

Nu voor november met echte stookmaand het resultaat goed kunnen vergelijken, best wel tof om te zien. De CoP van november 2022 was 3,6 en die van november 2023 is 5,49. Bijna 2 punten hoger.

Terugkijkend in mijn data zie ik eigenlijk ook sinds maart al dat de CoP voor elke maand veel beter was, maar omdat dit nog niet echte volle stookmaanden waren, durfde ik er niet echt conclusies aan te verbinden. Het lijkt toch volledig duidelijk dat een buffervat in de retour met grote aanvoerlijnen naar een pomploze VV-verdeler icm een rustig niet zone-gedreven stookregime erg veel beter werkt dan wat ik voorheen had.

Look behind you! A three headed monkey!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

GJA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:24:
Iemand met ervaring op het gebied van de R32?
Ik vind dat er wat vreemde geluiden uit de WP komen en denk aan te weinig R32 vulling.
Wat zouden de symptomen daarvan zijn?
het is echt beter om aan te geven wat je symptomen zijn dan met onvoldoende achtergrond proberen je vermoedens vast te stellen.

in verwarmingsbedrijf is het lastig om zonder voldoende ervaring (en meetaparatuur) vast te stellen of de vulling correct is.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• GJA

GJA

flippy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:37:
[...]

het is echt beter om aan te geven wat je symptomen zijn dan met onvoldoende achtergrond proberen je vermoedens vast te stellen.

in verwarmingsbedrijf is het lastig om zonder voldoende ervaring (en meetaparatuur) vast te stellen of de vulling correct is.
Terechte opmerking.
Gaat om een Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten. Draait sinds eind maart, al eerder vorst gehad tijdens bedrijf.
Gisteren kon ie de temperatuur opeens niet meer op peil houden zonder BUH. De compressor staat op 2500 watt te draaien en het regent defrosts. Tevens 3 kW aan BUH erbij; zonder de BUh haalt ie setpoint niet.

Wat me van begin af aan al opvalt; je hoort het koelmedium erg duidelijk suizen bij de binnenunit tijdens verwarmen. Alsof het verdampingspunt te dicht bij de binnenunit ligt. Dat je dat hoort bij defrost snap ik maar toch niet bij verwarmen?
Ik ben bekend met koelkasten (servicemonteur); als een koelkast het geluid maakt dat ik hoor bij de WP keur ik 'm af vanwege te weinig koelmedium/inwendig lek (jawel, samen met nog wat andere symptomen dan).

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

• flippy
  • Niet online

flippy

GJA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:09:
[...]

Terechte opmerking.
Gaat om een Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten. Draait sinds eind maart, al eerder vorst gehad tijdens bedrijf.
Gisteren kon ie de temperatuur opeens niet meer op peil houden zonder BUH. De compressor staat op 2500 watt te draaien en het regent defrosts. Tevens 3 kW aan BUH erbij; zonder de BUh haalt ie setpoint niet.

Wat me van begin af aan al opvalt; je hoort het koelmedium erg duidelijk suizen bij de binnenunit tijdens verwarmen. Alsof het verdampingspunt te dicht bij de binnenunit ligt. Dat je dat hoort bij defrost snap ik maar toch niet bij verwarmen?
Ik ben bekend met koelkasten (servicemonteur); als een koelkast het geluid maakt dat ik hoor bij de WP keur ik 'm af vanwege te weinig koelmedium/inwendig lek (jawel, samen met nog wat andere symptomen dan).
je kan tijdens vollast wel koudemiddel horen stromen. in de condensor condenseert het en krijg je bellen tot het volledig vloeistof is. in koelkasten is alles "vast" en zijn de hoeveelheden en vermogens veel kleiner dus kan me voorstellen dat je daarvan die conclusie trekt. echter wilt een WP zo strak mogelijk op de grens zitten dus meer dan een paar graden onderkoeling zal je niet krijgen dus een condensor is vaak gewoon een bellenfestijn en dat kan je horen als de compressor voluit draait.

met wat je omschrijft is te weinig koudemiddel mogelijk maar het weer was ook een defrostfestijn voor iedereen wat het weer lastiger maakt. doet ie een ontdooislag als er ook daadwerklijk een laag ijs op zit of is hij pas deels ingevroren?

ik zou wel eerst meer van je installatie willen weten (Waterzijdig) voor men harde conclusies kan maken. 2,5kW zegt niet veel als je de COP/aanvoertemperatuur daar niet bij hebt en de warmte niet/slecht de woning in komt.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-12-2023 12:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-11 07:34
Het valt me op dat na een defrost er nogsteeds een (groeiend) laagje ijs op de onderste paar cm van de verdamper blijft zitten, is dit normaal?

Het betreft een vaillant arotherm split 75/5AS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkzxJ7M6SQS5Pm0GQ9LpdDDGbiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3ylHarmyOngjpzjGAfiRLsJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:16
Nee, dit hoort niet en zeker als het aangroeit zou ik daar iets aan doen voordat je verdamper dichtvriest.

Wordt het smeltwater wel goed afgevoerd? Zit er misschien ergens iets verstopt?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Installateur gezocht voor Valliant plus (R290) in omgeving brabant. Door geven via PM s.v.p.

• verkeerslicht
  • Niet online
Zwartoog schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:39:
[...]

Dat is erg veel! Hier 239 kWh dit jaar vs 213 kWh vorig jaar voor de CV. Hier ook dingen aangepast, dat zie ik terug in de COP: 4,8 nu vs 4,7 vorig jaar.

Pure nieuwschierigheid hoor, maar hoe zit dat in verhouding met de COP van 8+ van afgelopen oktober?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-11 07:34
Blihi schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:04:
Nee, dit hoort niet en zeker als het aangroeit zou ik daar iets aan doen voordat je verdamper dichtvriest.

Wordt het smeltwater wel goed afgevoerd? Zit er misschien ergens iets verstopt?
Zo'n vaart loopt het naar mijn idee nou ook weer niet, de afgelopen jaren kwam dit ook wel eens voor, en heel veel erger dan dit werd/wordt het niet. Het smeltwater loopt volgens mij ook prima weg, al zal ik bij een volgende defrost even dubbelchecken of er ook smeltwater uit het gat aan de onderkant loopt.

• GJA

GJA

flippy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:43:
[...]

. doet ie een ontdooislag als er ook daadwerklijk een laag ijs op zit of is hij pas deels ingevroren?

ik zou wel eerst meer van je installatie willen weten (Waterzijdig) voor men harde conclusies kan maken. 2,5kW zegt niet veel als je de COP/aanvoertemperatuur daar niet bij hebt en de warmte niet/slecht de woning in komt.
Hij gaat pas een defrost doen als ie helemaal vol zit. Defrost gaat ook goed; volledig en redelijk snel.
Dat is bij een koelkast 1 van de symptomen; een niet volledig berijpte verdamper. Maar hier dus niet aan de orde.

COP is een puinhoop momenteel; de defrosts en BUH heb ik in mijn COP berekening niet meegenomen. Maar tussen de defrosts schommelde ie vorige week rond de 4,5. Setpoint is nu 32 graden wat ie zonder BUH niet haalt. Maar: groot oppervlak, ruimtetemperatuur was gezakt tot beneden 19 graden en zit nu weer op 20,5. Bijna 70 kWh verder.... Wijze les; temperatuurschommelingen zien te voorkomen....

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:40
verkeerslicht schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:22:
[...]

Pure nieuwschierigheid hoor, maar hoe zit dat in verhouding met de COP van 8+ van afgelopen oktober?
Ik heb geen COP van 8+ gehad hoor, dat was denk ik iemand anders :) Mijn metingen komen van een geijkte warmtemeter, niet wat de WP er zelf van maakt.

Afgelopen oktober was mijn COP 5,4.

• flippy
  • Niet online

flippy

GJA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:00:
[...]

Hij gaat pas een defrost doen als ie helemaal vol zit. Defrost gaat ook goed; volledig en redelijk snel.
Dat is bij een koelkast 1 van de symptomen; een niet volledig berijpte verdamper. Maar hier dus niet aan de orde.

COP is een puinhoop momenteel; de defrosts en BUH heb ik in mijn COP berekening niet meegenomen. Maar tussen de defrosts schommelde ie vorige week rond de 4,5. Setpoint is nu 32 graden wat ie zonder BUH niet haalt. Maar: groot oppervlak, ruimtetemperatuur was gezakt tot beneden 19 graden en zit nu weer op 20,5. Bijna 70 kWh verder.... Wijze les; temperatuurschommelingen zien te voorkomen....
Lijkt erop dat je massa te koud is en de machine gewoon aan zijn tax zit om dat nu aan te vullen. Zet de BH handmatig uit en laat hem gewoon doorstampen.

• GJA

GJA

flippy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:04:
[...]

Lijkt erop dat je massa te koud is en de machine gewoon aan zijn tax zit om dat nu aan te vullen. Zet de BH handmatig uit en laat hem gewoon doorstampen.
De BUH uitzetten? Dan gaat ie setpoint niet meer halen. Dan duikelt de temperatuur en dan zit ik toch weer in hetzelfde schuitje?

• flippy
  • Niet online

flippy

GJA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:50:
[...]

De BUH uitzetten? Dan gaat ie setpoint niet meer halen. Dan duikelt de temperatuur en dan zit ik toch weer in hetzelfde schuitje?
Laat je hem 24/7 doorlopen of pas je nachtverlaging toe?

• GJA

GJA

flippy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:51:
[...]

Laat je hem 24/7 doorlopen of pas je nachtverlaging toe?
Draait gewoon door, retourwater temperatuur regeling.

• flippy
  • Niet online

flippy

GJA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:14:
[...]

Draait gewoon door, retourwater temperatuur regeling.
Dan zit je als het goed werkt iets van 40 kuub gas per dag weg te duwen. Als dat niet klopt met je historie zou ik omdar het een nieuwe plaatsing is de installteur terugslepen en het koudemiddel afwegen.

Binnenkort zal @Tomexergie de cijfers van november hier wel weer publiceren. Als je dan daar het lijstje van vorig jaar november (gepind in dit topic of zijn voorganger) naast houdt heb je een heel mooi vergelijk.
Hier was het verbruik dit jaar met 214 kWh voor verwarmen flink hoger dan de 142 van vorig jaar. Dat komt doordat november flink kouder was dan vorig jaar en vooral ook veel minder zon had.
Cop met 6.01 marginaal lager dan vorig jaar (6.07), daar werd het koudere weer gecompenseerd door minder standby-uren.
Cop voor SWW ondanks koudere weer wat hoger (3.42, +0.2) door optimalere instellingen.
Wat heb jij allemaal aangepast?

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 01-12-2023 16:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:00
Wat is eigen een "gezond" debiet voor een radiator? Voor de vloer weet ik dat 2-3l/min (of meer) wenselijk is, maar hoeveel l/min is wenselijk voor een radiator?

In dit geval betreft het een T22 van ongeveer 175x45cm.

• flippy
  • Niet online

flippy

danny.s schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:26:
Wat is eigen een "gezond" debiet voor een radiator? Voor de vloer weet ik dat 2-3l/min (of meer) wenselijk is, maar hoeveel l/min is wenselijk voor een radiator?

In dit geval betreft het een T22 van ongeveer 175x45cm.
debiet verschilt per radiator. als je een graad of 2 a 3 verschil hebt tussen in en uit zit je goed.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:27
Ik meldt me hier ook even. Op zoek naar een warmtepomp kan ik wat hulp gebruiken. Ik heb een eigen topic gemaakt vanwege ook mogelijke vervolgvragen ook over andere installaties.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2220946

Supertof als jullie daar een kijkje willen nemen!

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Ronald.42
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:00:
[...]

Binnenkort zal @Tomexergie de cijfers van november hier wel weer publiceren. Als je dan daar het lijstje van vorig jaar november (gepind in dit topic of zijn voorganger) naast houdt heb je een heel mooi vergelijk.
Hier was het verbruik dit jaar met 214 kWh voor verwarmen flink hoger dan de 142 van vorig jaar. Dat komt doordat november flink kouder was dan vorig jaar en vooral ook veel minder zon had.
Cop met 6.01 marginaal lager dan vorig jaar (6.07), daar werd het koudere weer gecompenseerd door minder standby-uren.
Cop voor SWW ondanks koudere weer wat hoger (3.42, +0.2) door optimalere instellingen.
Wat heb jij allemaal aangepast?
Had ik al ergens in een post gezegd dacht ik.

Waterzijdig wat met de radiatoren en vooral de mengverdeler lopen klooien. Ventiel knijpen dat hij minder mengt maar meer hard doorpompt via de toevoer en retour naar het buffervat dus meer flow die kant op.

Sensor in de buffer verplaats die zat vrij laag in de buffer maar zit nu zo ongeveer waar het water van de wp de buffer in komt. Hierdoor draait hij veel langer op een lager vermogen en staat niet ineens vollast die buffer vol te rammen en dan weer uit.
Ik heb nu runs van 5 uren dat was anders een goed uurtje en klaar.

De temperatuur is zo'n 5 graden lager in setpoint.

En een stuk isolatie 35m2 van niks naar 12cm pir

• Ronald.42
  • Niet online
Zwartoog schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:39:
[...]

Ja ik meet hem wel maar registreer hem niet.
Ik kijk nu en dan eens even wat de cop is maar dat zijn dan ook moment opnames.
Dus geen historie van.

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-10 22:14
Ik heb zojuist in Polen een Haier AU082FYCRA monoblock gekocht. Ik weet, het is een Chinees, maar hij kost inclusief transport minder dan 2000 euro en ik krijg 3000 euro subsidie, dus het leek me een leuk experiment.
Ik heb een oud matig geïsoleerd huis. Ik heb mijn huidige CV op 40 graden staan en op max 10KW, en nu krijg ik het met de huidige temperaturen in de keuken niet meer warmer dan 18 graden, de huiskamer is nog lekker op temperatuur.
Met de 7-8KW monoblok zal dat nog wat verslechteren, ik wil daarom in de keuken een Daikin Airco ophangen die ik nog over heb, die daar een paar graden kan bijverwarmen.
Ik wil mijn CV ook gewoon behouden. Zo heb ik een backup bij uitval en ben ik flexibel als er allerlei vreemde dingen zouden gebeuren met gas- of elektriciteitsprijzen.
Cascade/serie/parallel moet ik me nog over inlezen.

Zijn er hier meer mensen met deze Haier? ik kan helaas geen Home Assistant integratie vinden. Ik weet ook niet of ik die echt nodig ga hebben.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoe berekenen jullie de COP? Is daar een aparte kWh meter voor nodig?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Ronald.42
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:22:
Ik heb een direct afleesbare kwh meter en een energie meter waterzijdig bij de wp.
Uitkomsten delen op elkaar en je hebt de cop van dat moment.

Er zijn er hier met hele mooie oplossingen om dat allemaal in een grafiekje te krijgen, ik ben daar te nonchalant voor :+

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Ronald.42 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:24:
[...]

Ik heb een direct afleesbare kwh meter en een energie meter waterzijdig bij de wp.
Uitkomsten delen op elkaar en je hebt de cop van dat moment.

Er zijn er hier met hele mooie oplossingen om dat allemaal in een grafiekje te krijgen, ik ben daar te nonchalant voor :+
@Ronald.42 Ik voel me er af en toe niet slim genoeg voor maar weet dat het eigenlijk luiheid is :P
Vandaag ga ik maar eens kijken of ik de HA server met de Nibe kan laten praten...

• Carboy54
  • Laatst online: 22:35

Carboy54

Duurzaamheid coach

MrScratch schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:28:
Misschien interessant voor de discussie over systeeminstelling met buffervat parallel of serieel in de retour. Ik had vorig jaar een parallel buffervat van 200 Liter, omdat ik een zone-systeem in mijn huis had met Tado. Dit dus met extra pomp in de CV-kant en ook was mijn VV-verdeler in de woonkamer nog met pomp.

Per maart van dit jaar heb ik het buffervat in de retour gezet en tevens de 20mm buis toevoer naar mijn VV-verdeler vergroot naar 28mm multilaagsbuis en de verdeler vervangen voor een passieve verdeler zonderpomp (gesloten heet dat, dacht ik?). Dit met het doel de effectiviteit te kunnen vergroten en stroomverbruik te kunnen verminderen (2 pompen minder).

Nu voor november met echte stookmaand het resultaat goed kunnen vergelijken, best wel tof om te zien. De CoP van november 2022 was 3,6 en die van november 2023 is 5,49. Bijna 2 punten hoger.

Terugkijkend in mijn data zie ik eigenlijk ook sinds maart al dat de CoP voor elke maand veel beter was, maar omdat dit nog niet echte volle stookmaanden waren, durfde ik er niet echt conclusies aan te verbinden. Het lijkt toch volledig duidelijk dat een buffervat in de retour met grote aanvoerlijnen naar een pomploze VV-verdeler icm een rustig niet zone-gedreven stookregime erg veel beter werkt dan wat ik voorheen had.
En dan te bedenken dat het weer dit jaar slechter is geweest dan in 2022

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Goed bezig! En mooi om te lezen dat de adviezen die hier telkens weer in de topics worden gegeven toch echt zin hebben. Nu de installatiebranche hiervan nog overtuigen.... Dat zou in Nederland een enorme besparing opleveren, qua installatiewerk en qua energiekosten.
Helaas is de lobby van criminele clubs als Honeywell en consorten die ervoor zorgen dat nieuwbouwwoningen nog steeds zoneregelingen door de strot gedrukt krijgen veel te sterk. Hoog tijd voor een vakminister (dus niet Robje Jetten) die hier hard gaat ingrijpen!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-10 12:12
Stel je eens voor dat je een huis gaat bouwen en dan niet vrij bent om dat zelf te bedenken.

Geen wonder dat bestaande bouw meer waard is.
Nico_GTR schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:28:
Stel je eens voor dat je een huis gaat bouwen en dan niet vrij bent om dat zelf te bedenken.
Gelukkig heb je bij bouw in eigen opdracht meer vrijheid. Ik heb mijn installateur gewoon verteld wat ik wilde hebben en dat heeft ie netjes voor mij aangelegd.
Maar helaas heeft de meerderheid deze vrijheid niet en zit vast aan projectbouw, waarin nog veel te vaak overbodige meuk wordt geïnstalleerd, die je dus twee keer onnodig geld kost (tijdens installatie en door de hogere energiekosten).

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:51
prijsstunt schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:21:
Ik heb zojuist in Polen een Haier AU082FYCRA monoblock gekocht. Ik weet, het is een Chinees, maar hij kost inclusief transport minder dan 2000 euro en ik krijg 3000 euro subsidie, dus het leek me een leuk experiment.
Ik heb een oud matig geïsoleerd huis. Ik heb mijn huidige CV op 40 graden staan en op max 10KW, en nu krijg ik het met de huidige temperaturen in de keuken niet meer warmer dan 18 graden, de huiskamer is nog lekker op temperatuur.
Met de 7-8KW monoblok zal dat nog wat verslechteren, ik wil daarom in de keuken een Daikin Airco ophangen die ik nog over heb, die daar een paar graden kan bijverwarmen.
Ik wil mijn CV ook gewoon behouden. Zo heb ik een backup bij uitval en ben ik flexibel als er allerlei vreemde dingen zouden gebeuren met gas- of elektriciteitsprijzen.
Cascade/serie/parallel moet ik me nog over inlezen.

Zijn er hier meer mensen met deze Haier? ik kan helaas geen Home Assistant integratie vinden. Ik weet ook niet of ik die echt nodig ga hebben.
Let wel op dat de eisen voor subsidie strenger zijn geworden. Zelf installeren is expliciet niet meer toegestaan:
Voorwaarden installatie

U laat de warmtepomp eerst installeren, daarna vraagt u de subsidie aan.
De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
U laat de warmtepomp installeren in een woning met een bouwjaar voor 1 januari 2019. Of u toont aan dat de omgevingsvergunning van het bouwwerk voor 1 juli 2018 is aangevraagd.
Bron: https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp

• Nico_GTR
Insert12 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:09:
[...]

Let wel op dat de eisen voor subsidie strenger zijn geworden. Zelf installeren is expliciet niet meer toegestaan:

[...]

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...mp#voorwaarden-warmtepomp
Sinds wanneer zijn ze strenger geworden want ik heb de subsidie begin dit jaar ook gewoon gehad.

• Insert12
Nico_GTR schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:23:
[...]

Sinds wanneer zijn ze strenger geworden want ik heb de subsidie begin dit jaar ook gewoon gehad.
Begin november geloof ik.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:48
Deze tekst stond deze zomer ook al op de site van RVO. Ik heb begin september subsidie aangevraagd voor mijn zelf geïnstalleerde warmptepompboiler. Ik heb de leverancier ingevuld als installateur en de subsidie gewoon gekregen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Insert12
RichieB schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:01:
[...]

Deze tekst stond deze zomer ook al op de site van RVO. Ik heb begin september subsidie aangevraagd voor mijn zelf geïnstalleerde warmptepompboiler. Ik heb de leverancier ingevuld als installateur en de subsidie gewoon gekregen.
Dan heb je wellicht mazzel gehad. Je voldeed niet aan de voorwaarden en loopt de kans dat de aanvraag afgewezen wordt.

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
Ik ben (nog steeds) bezig mij te oriënteren in warmtepomp/vloerverwarming combo voor mijn nieuwbouw in aanbouw.

Zit toch nog met enkele vragen in mijn hoofd, hoop dat ik jullie meningen hieromtrent zou mogen hebben, met installateurs is het toch moeilijk brainstormen merk ik.

1)
Ik heb een domoticasysteem gepland. Heel vaak lees je dat het nodig is om warmtepomp te koppelen met domitica, omdat je er toch best vanaf blijft. Delen jullie die mening? Geen meerwaarde om temperatuur te kunnen aanpassen vanuit domotica software? Of om overtollige stroom van zonnepanelen te gebruiken voor het verwarmen van sww? Ik heb offertes van zowel Panasonic als Daikin warmtepompen, maar merk dat beide merken toch écht niet veel opties bieden hieromtrent, out of the box.

2)
Ik krijg nu aanbiedingen waarbij de boiler verwerkt zit in de binnenunit (1 geheel). Is dit logisch? Is het niet makkelijker om deze apart te houden? Ze kunnen immers ook apart kapot gaan. Ook zou ik dan makkelijker overtollige stroom kunnen gebruiken om water in boiler op te warmen met elektrische weerstand (ipv via warmtepomp).

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:22

dof

Insert12 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:07:
[...]

Dan heb je wellicht mazzel gehad. Je voldeed niet aan de voorwaarden en loopt de kans dat de aanvraag afgewezen wordt.
Gewoon beide subsidies gekregen in oktober. De WPB gewoon met aankoopfactuur en WP met aankoopfactuur (uit buitenland) en installatie/ingebruiksstelling bonnetje van ~500 €.

Wel gewoon opgeven dat installatie gedaan is door installateur en dan alle facturen erbij doen.
Niet zo slim zijn om ergens te noemen dat je het zelf gedaan hebt (ook al ben je er trots op, dat wordt helaas niet gewaardeerd :) ).

Off-topic:
Weet dat er veel lobbyisten van allerlei branches en marktpartijen in de 2de kamer rondlopen, en die oefenen traditioneel sterke invloed uit op het beschermen van hun branche, en veel politieke partijen zijn daar gevoelig voor, c.q. vind z'n weg in maatregelen.
De doe-het-zelvers hebben geen lobbyisten (helaas).

[ Voor 24% gewijzigd door dof op 02-12-2023 16:20 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• dof

dof

Breezz schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:13:
Ik ben (nog steeds) bezig mij te oriënteren in warmtepomp/vloerverwarming combo voor mijn nieuwbouw in aanbouw.

Zit toch nog met enkele vragen in mijn hoofd, hoop dat ik jullie meningen hieromtrent zou mogen hebben, met installateurs is het toch moeilijk brainstormen merk ik.

1)
Ik heb een domoticasysteem gepland. Heel vaak lees je dat het nodig is om warmtepomp te koppelen met domitica, omdat je er toch best vanaf blijft. Delen jullie die mening? Geen meerwaarde om temperatuur te kunnen aanpassen vanuit domotica software? Of om overtollige stroom van zonnepanelen te gebruiken voor het verwarmen van sww? Ik heb offertes van zowel Panasonic als Daikin warmtepompen, maar merk dat beide merken toch écht niet veel opties bieden hieromtrent, out of the box.

2)
Ik krijg nu aanbiedingen waarbij de boiler verwerkt zit in de binnenunit (1 geheel). Is dit logisch? Is het niet makkelijker om deze apart te houden? Ze kunnen immers ook apart kapot gaan. Ook zou ik dan makkelijker overtollige stroom kunnen gebruiken om water in boiler op te warmen met elektrische weerstand (ipv via warmtepomp).
1: Panasonic is hier in het voordeel met Heishamon dat heel veel info geeft en makkelijk op te nemen is in b.v. Home Assistant. Bediening kan daarmee, maar juist de info van de vele sensoren geeft veel nut in het bepalen van zuinig en efficient stookgedrag. Maar ook de cloud unit geeft ook veel info en bediening, wel zit je dan vast aan Panasonic (kan je keuze zijn uiteraard).

2: Over beide is veel te zeggen in voor en nadeel. Lees de FAQ topics over WP's.

• verkeerslicht
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boa1qIIn93PSyxyYKbtbuuSb7Ac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1Qc4jzkg5bpqmQS9RfZlF7q.jpg?f=fotoalbum_tile

Een vogel heeft het blijkbaar een goed idee gevonden om de condensor onder te poepen.

Iemand ideeën hoe dit schoon te maken zonder de de lamellen te beschadigen?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:30:
[...]

Goed bezig! En mooi om te lezen dat de adviezen die hier telkens weer in de topics worden gegeven toch echt zin hebben. Nu de installatiebranche hiervan nog overtuigen.... Dat zou in Nederland een enorme besparing opleveren, qua installatiewerk en qua energiekosten.
Helaas is de lobby van criminele clubs als Honeywell en consorten die ervoor zorgen dat nieuwbouwwoningen nog steeds zoneregelingen door de strot gedrukt krijgen veel te sterk. Hoog tijd voor een vakminister (dus niet Robje Jetten) die hier hard gaat ingrijpen!
Mag ik in het kader hiervan meteen een vraag stelllen:

In onze nieuwbouw (2022) hebben we een zoneregeling waarbij verdieping en woonkamer gescheiden aangestuurd worden.

Boven gaat goed, blijft continue op gelijke temperatuur.

Beneden minder , veel schommelingen te zien. Als ik 20 graden instel op atag one zone, verwarmt hij door tot 20,5 . Zodra het weer 19.9 is, wordt back up element ingeschakeld.

Resultaat: vloer in woonkamer wordt kortstondig warm, koelt dan weer helemaal af enz. Liefst zou ik hebben dat continue flow door de vloer gaat maar ik weet niet hoe

Totaalverbruik november voor alleen verwarmen is 180 kwh. Dat lijkt mij ok met 0,5kwh/graaddag. Gisteren en vandaag ruim 44 kwh totaal. Nog niet wereldschokkend maar wel ruimte voor verbetering.

Misschien een idee welke instelling het beste aan te passen ? Volledig op war draaien om thermostaat te omzeilen? Of...
Mvcb schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:19:
Mag ik in het kader hiervan meteen een vraag stelllen:

In onze nieuwbouw (2022) hebben we een zoneregeling waarbij verdieping en woonkamer gescheiden aangestuurd worden.

Boven gaat goed, blijft continue op gelijke temperatuur.

Beneden minder , veel schommelingen te zien. Als ik 20 graden instel op atag one zone, verwarmt hij door tot 20,5 . Zodra het weer 19.9 is, wordt back up element ingeschakeld.

Resultaat: vloer in woonkamer wordt kortstondig warm, koelt dan weer helemaal af enz. Liefst zou ik hebben dat continue flow door de vloer gaat maar ik weet niet hoe

Totaalverbruik november voor alleen verwarmen is 180 kwh. Dat lijkt mij ok met 0,5kwh/graaddag. Gisteren en vandaag ruim 44 kwh totaal. Nog niet wereldschokkend maar wel ruimte voor verbetering.

Misschien een idee welke instelling het beste aan te passen ? Volledig op war draaien om thermostaat te omzeilen? Of...
Je vermeldt geen merk of type WP, maar de standaard fix in dit soort gevallen is:
- Zoneregeling uitzetten.
- Buffervat eruit
- Vloerverwarming eenmalig inregelen (begin met alles open en dan knijpen waar het te warm wordt).
- WP op WAR of constante Ta en verder laten regelen of bijsturen met de meest eenvoudige thermostaat.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:29
bioscrasher schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:31:
[...]

Ik zat hier ook al over na te denken maar moet nog even uitzoeken hoe ik de smo s40 war kan laten regelen zonder excommunicatie van de rmu 😃
Ik lees hier niet zoveel mee. Het WAR only is uiteraard simpel te realiseren. Haal het vinkje weg bij 1.3.3 bij het hokje "Verw."

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Carboy54
  • Laatst online: 22:35

Carboy54

Duurzaamheid coach

1)

2)
Realiseer je dat Heishamon een tweakers dingetje is om de vrij simpele aansturing van de Panasonic J en ook de duurdere L te verbeteren. 98% van de gebruikers doen het echter met de standaard configuratie. Kijk ook eens op het Itho Amber forum. Daar zijn veel tweakers bezig met modbus voor het uitlezen. Het verstellen van de stooklijn met Heishamon gaat bij de Amber automatisch met een interieur sensor en een dynamische stooklijn over 5 punten. Daar heb je geen Heishamon voor nodig.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Andrehj schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:23:
[...]

Je vermeldt geen merk of type WP, maar de standaard fix in dit soort gevallen is:
- Zoneregeling uitzetten.
- Buffervat eruit
- Vloerverwarming eenmalig inregelen (begin met alles open en dan knijpen waar het te warm wordt).
- WP op WAR of constante Ta en verder laten regelen of bijsturen met de meest eenvoudige thermostaat.
Atag energion 5kw, icm verdeelunits met elektrisch gestuurde zoneregeling.

Ga denk ik eerst maar eens in menu duiken om volledig war te draaien.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Insert12 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:07:
[...]

Er zijn zoveel manieren om deze totaal onzinnige regeling te omzeilen.
De regeling zelf rammelt namelijk aan alle kanten omdat deze voor velerlei uitleg vatbaar is.
Dus je komt er als snel mee weg.
Nu mag je natuurlijk niet de wet overtreden, maar deze regeling schreeuwt er bijna om.

• Knowbody
Blihi schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:48:
[...]

Pwm betekent niets anders dan dat de compressor in de tijd steeds even aan en dan weer uit gestuurd wordt om gemiddeld het juiste vermogen te krijgen. Dat zie ik in jouw grafieken. Dat de thermostaat vier draadjes heeft en een heleboel sensoren doet daar niets aan af.
2 draden voor de voeding, 2 draden voor de communicatie bus.

De "thermostaat" werkt niet met een hysterese, maar de Nibe regeling maakt wel of niet gebruik van de gemeten temperatuur van die RMU ruimtevoeler (het is geen thermostaat).
De regeling stuurt vervolgens zijn berekende aanvoertemperatuur bij.

Het werkt goed zolang je maar niet steeds het setpoint gaat veranderen. ( En @bioscrasher )

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody

Per maart van dit jaar heb ik het buffervat in de retour gezet en tevens de 20mm buis toevoer naar mijn VV-verdeler vergroot naar 28mm multilaagsbuis en de verdeler vervangen voor een passieve verdeler zonderpomp (gesloten heet dat, dacht ik?). Dit met het doel de effectiviteit te
Zelfs fabrikanten zijn het niet eens over de juiste term dus het zegt daardoor niets meer.

Voor iedereen is deze term veel duidelijker:
Pomploze verdeler.

• Knowbody
Xqlusive schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:02:
Het valt me op dat na een defrost er nogsteeds een (groeiend) laagje ijs op de onderste paar cm van de verdamper blijft zitten, is dit normaal?

Het betreft een vaillant arotherm split 75/5AS.

[Afbeelding]
Mogelijk zit er geen wand of muur achter de warmtepomp. Dat is nodig voor een succesvolle defrost als de wind van de verkeerde kant komt.

• Knowbody
Xqlusive schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:38:
[...]

Zo'n vaart loopt het naar mijn idee nou ook weer niet, de afgelopen jaren kwam dit ook wel eens voor, en heel veel erger dan dit werd/wordt het niet. Het smeltwater loopt volgens mij ook prima weg, al zal ik bij een volgende defrost even dubbelchecken of er ook smeltwater uit het gat aan de onderkant loopt.
Meestal komen we er in Nederland inderdaad mee weg omdat op een gegeven moment de dooi inzet.
Een paar dagen met temperaturen rond het vriespunt en de topics lopen vol met defrost ervaringen 😉

• flippy
  • Niet online

flippy

Knowbody schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:30:
[...]

Mogelijk zit er geen wand of muur achter de warmtepomp. Dat is nodig voor een succesvolle defrost als de wind van de verkeerde kant komt.
zulken randen zijn vrij normaal bij de "jongere" fabrikanten die nog niet hun interne kabouters goed op een rij hebben. die kunnen vaak slecht omgaan met ons klimaat. de oudere garde (mistubishi, panasonic, daikin en zo) doen dat vaak wat beter. al zijn er grenzen aan natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 02-12-2023 18:38 ]

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 02:51

Audione0

Strijdt der titanen

Rzaan schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:11:
[...]

Er zijn zoveel manieren om deze totaal onzinnige regeling te omzeilen.
De regeling zelf rammelt namelijk aan alle kanten omdat deze voor velerlei uitleg vatbaar is.
Dus je komt er als snel mee weg.
Nu mag je natuurlijk niet de wet overtreden, maar deze regeling schreeuwt er bijna om.
Is het bij subsidies niet vaak zo dat je het altijd wel krijgt en dat overheidsinstanties pas later gaan controleren en dat je dan terug moet betalen?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Wat zouden ze dan moeten controleren?
Of hij het wel doet? Of er echt staat?

snameroc

• verkeerslicht
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:22:
Voor een nauwkeurige berekening wel, maar dan heb je ook een warmtemeter nodig om de geleverde energie te kunnen inzien. Minder nauwkeurig, maar zeker niet waardeloos zijn de interne metingen die veel wp's ingebouwd hebben. Als die metingen periodiek noteert of logt heb je je COP.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• dof

dof

Audione0 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:51:
[...]

Is het bij subsidies niet vaak zo dat je het altijd wel krijgt en dat overheidsinstanties pas later gaan controleren en dat je dan terug moet betalen?
Volgens mij ben je in de war met de toeslagen affaire...

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

snameroc schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:49:
Wat zouden ze dan moeten controleren?
Of hij het wel doet? Of er echt staat?
Ze zouden later iets zorgvuldiger naar de aanvraag kunnen kijken.
Maar de regels rammelen zo dat je met gemak aan de voorwaarden kunt voldoen.
Als de 1ste de beste met de juist KvK-inschrijving iets aan de installatie heeft gedaan en je hebt daar een factuur van die marktconform is, voldoe je al bijna aan de regels.

• verkeerslicht
  • Niet online
Je kunt je denk ik ook zelf bij de kvk inschrijven voor €75,- en dan je eigen installatie + kloppende factuur verzorgen. Dan zit je sowieso veilig, zelfs al zou er grondig gecontroleerd worden.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Knowbody

1)

2)
Overweeg Nibe

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:06
verkeerslicht schreef op zondag 3 december 2023 @ 06:37:
Je kunt je denk ik ook zelf bij de kvk inschrijven voor €75,- en dan je eigen installatie + kloppende factuur verzorgen. Dan zit je sowieso veilig, zelfs al zou er grondig gecontroleerd worden.
Dat zou ik eigenlijk ook moeten overwegen voor mij dak en vloerisolatie die ik zelf aan het aanbrengen ben. Kan geen aanspraak maken op ca. 3k subsidie zonder factuur voor het aanbrengen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Nico_GTR
Sowieso zou het doel ook moeten zijn dat het staat, werkt en ook een beter alternatief is dan het gasgestookte verhaal.

Maar ja....gas is weer veel te goedkoop. Dus netto win je er weinig mee.
Althans je krijgt er een bak comfort mee terug.

Ik heb persoonlijk alle facturen meegestuurd. Daar zat ook een inbedrijfstelling bij van de fabrikant.
Geen problemen mee ondervonden alhoewel die hele subsidie niet meer is dan een leuke bijkomstigheid. Niet perse de reden dat je eraan begint omdat het grapje nu zo goedkoop is.
1)
Out of the box is het altijd behelpen. Je moet je ook afvragen hoeveel je met domotica wilt doen. Verwarmen met een WP is toch iets wat je eenmalig instelt, en daarna kom je er niet meer aan. Hier wordt de thermostaat maar twee maal per jaar aangeraakt: Op 1 mei om om te schakelen naar koelen en op 1 oktober om hem weer op verwarmen te zetten.
Daar heb je geen domotica voor nodig.
Wat wél weer heel belangrijk is, is uitgebreide monitoring, om de WP netjes en op hoog rendement te laten lopen. Veel (de meeste) systemen worden nogal suboptimaal opgeleverd. Optimalisatie kan wel een factor 2 in de energiekosten schelen!
Voor monitoring heb je met een Mitsubishi uitgebreide mogelijkheden, zie voor een overzicht Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
2)
SWW vat apart heeft als nadeel dat het er wat minder netjes uitziet. Dit is vooral een nadeel als je de binnenunit in bijvoorbeeld een bijkeuken plaatst. In een aparte technische ruimte (die je bij nieuwbouw sowieso wilt) maakt dat minder uit.
Verder klopt je verhaal. Om precies dezelfde reden heb ik hier ook een apart SWW-vat. Zo'n apart vat heeft verder nog als voordeel dat je een vat kunt kiezen met veel dikkere isolatie, zodat je standbyverlies beperkt wordt. Over de juiste keuze heb ik een stukje geschreven in de FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

verkeerslicht schreef op zondag 3 december 2023 @ 06:37:
Je mag niet aan jezelf factureren als eenmanszaak. Wel aan je partner eventueel.
Maar let op: Als de belastingdienst zegt dat je dit deed met de kennelijke bedoeling om de wet te omzeilen, dan ben je de sjaak.
Daarnaast moet je ook kijken wat je je nog meer op je hals haalt. Je schrijft een factuur uit aan je partner. Dan moet je deze daarna weer verwerken in een boekhouding. Nu bestaat er wel de Kleine Ondernemers Regeling, maar daar moet je wel weer documenten voor aanleveren.
Eenvoudiger is om een bevriend ondernemer die ook maar enigszins in de bouw werkzaam is (volgens de KvK) een factuur te laten maken. Mag niet, maar is wel het makkelijkst.

[ Voor 29% gewijzigd door Rzaan op 03-12-2023 10:30 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

assje schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:18:
[...]

Dat zou ik eigenlijk ook moeten overwegen voor mij dak en vloerisolatie die ik zelf aan het aanbrengen ben. Kan geen aanspraak maken op ca. 3k subsidie zonder factuur voor het aanbrengen.
Kan niet. Zie bovenstaand antwoord.

• Appelpie3000
  • Laatst online: 21:11
Rzaan schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:26:
[...]

Je mag niet aan jezelf factureren als eenmanszaak. Wel aan je partner eventueel.
Maar let op: Als de belastingdienst zegt dat je dit deed met de kennelijke bedoeling om de wet te omzeilen, dan ben je de sjaak.
Daarnaast moet je ook kijken wat je je nog meer op je hals haalt. Je schrijft een factuur uit aan je partner. Dan moet je deze daarna weer verwerken in een boekhouding. Nu bestaat er wel de Kleine Ondernemers Regeling, maar daar moet je wel weer documenten voor aanleveren.
Eenvoudiger is om een bevriend ondernemer die ook maar enigszins in de bouw werkzaam is (volgens de KvK) een factuur te laten maken. Mag niet, maar is wel het makkelijkst.
Maar je kan wel aangeven dat ie door een installateur is geïnstalleerd. En dat is wat ze willen. Je hoeft dan dus ook geen factuur te overleggen, want welke installateur stuurt zichzelf nu een factuur voor de installatie.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Appelpie3000 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:47:
[...]

Maar je kan wel aangeven dat ie door een installateur is geïnstalleerd. En dat is wat ze willen. Je hoeft dan dus ook geen factuur te overleggen, want welke installateur stuurt zichzelf nu een factuur voor de installatie.
Je kan alles aangeven natuurlijk. Maar als ze om een bewijs vragen, wat geef je ze dan?

• Appelpie3000
  • Laatst online: 21:11
Rzaan schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:49:
[...]

Je kan alles aangeven natuurlijk. Maar als ze om een bewijs vragen, wat geef je ze dan?
Als het adres van installatie hetzelfde is als het adres van het installatiebedrijf, dan kan je bij die vraag reageren met de tegenvraag of ze verwachten dat je jezelf een rekening stuurt.

Zo werkte het iig bij mn zwager die zelf als installateur zn warmtepomp heeft geïnstalleerd. Na die tegenvraag werd zn aanvraag gelijk goedgekeurd.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Appelpie3000 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:58:
[...]

Als het adres van installatie hetzelfde is als het adres van het installatiebedrijf, dan kan je bij die vraag reageren met de tegenvraag of ze verwachten dat je jezelf een rekening stuurt.

Zo werkte het iig bij mn zwager die zelf als installateur zn warmtepomp heeft geïnstalleerd. Na die tegenvraag werd zn aanvraag gelijk goedgekeurd.
Zou best kunnen dat het bij jouw zwager zo gewerkt heeft.
Zoals eerder gezegd rammelt de tekst van de regelgeving nogal.
In beginsel voldoe je aan de regelgeving want je installatie is geïnstalleerd door een bouwkundig of installatie-bedrijf.
Het zou inderdaad ook gek zijn als jouw zwager een derde zou moeten inhuren om maar aan de regelgeving te voldoen.
Je zwager mag in ieder geval geen factuur aan zichzelf sturen (of hij moet een BV hebben)
Hij heeft niets gedaan wat niet mag volgens de regeling.
Je kunt ook jezelf inschrijven bij de KvK en de route volgen die jouw zwager gevolgd heeft.
Wellicht dat ze dan kijken of je niet net een week eerder de inschrijving hebt gedaan. En dat je verder geen commerciële activiteiten ontplooit. Dan zouden ze daar opmerkingen over kunnen maken en de boel kunnen afwijzen. Of ze daar zin in hebben of de menskracht voor hebben... geen idee.

• flippy
  • Niet online

flippy

Appelpie3000 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:47:
[...]

elke BV doet dat om de boel af te kunnen schrijven.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05
Komende week wordt hier de VVW gelegd, het gaat om een wat grotere vrijstaande nieuwbouwwoning. We hebben vloerverwarming op de begane grond en in de kelder, op de 1e verdieping alleen de badkamer (daar zijn verder alleen slaapkamers waar we Airco hebben welke ook kan verwarmen).

Nu is het plan van de installateur om overal hoh van 10cm toe te passen. Ik vraag me af of dat verstandig is: in een aantal ruimtes zullen we zeker geen 20-21 graden willen handhaven zoals de berging, bijkeuken en hal. Ook zal de kelder waarschijnlijk meestal wat lagere temperatuur toe kunnen: die gebruiken we voorlopig niet als verblijfsruimte, maar zal in de toekomst wel (periodiek) zo gebruikt kunnen worden.

De bgg betreft in totaal 155m2 vvw, de kelder betreft 55m2 vvw, de badkamer betreft ca 8m2 vvw. De installateur heeft als streeftemperatuur voor alle verblijfsruimtes 21C aangegeven, de badkamer 22C en de overige ruimtes zoals hal, berging, bijkeuken, wc en kelder 19C wat wel redelijk klopt (m.u.v. de WC die ik ook zeker op 21C of liever nog 22C wil hebben ;)).

Ik vraag me af of het verstandig is om de permanent minder warme ruimtes ook met 10cm hoh uit te voeren. Is dit middels de flowmeters/ventielen goed in te regelen?

Overige gegevens: Warmtepomp een Vaillant arotherm VWL 105/5 AS 400V, geen buffervat, aantal groepen moet ik nog even tellen :) . Op de BGG wordt de vvw op een 3cm dikke isolerende tackerplaat bevestigd, er komt een 7cm dekvloer overheen (het leek me i.v.m. thermische massa beter om de dekvloer direct op de vloer te storten, maar blijkbaar ontstaan er dan eerder scheuren in de vloer, wat niet handig is bij de geplande PVC vloer). In de overige ruimtes (kelder en badkamer) wordt de dekvloer wel direct op de betonvloer gelegd. Voor overige details m.b.t. indeling zie de link zoals ook hierboven genoemd.
Pagina: 1 ... 74 ... 230 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)