Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:24
Rzaan schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:14:
[...]

Zou best kunnen dat het bij jouw zwager zo gewerkt heeft.
Zoals eerder gezegd rammelt de tekst van de regelgeving nogal.
In beginsel voldoe je aan de regelgeving want je installatie is geïnstalleerd door een bouwkundig of installatie-bedrijf.
Het zou inderdaad ook gek zijn als jouw zwager een derde zou moeten inhuren om maar aan de regelgeving te voldoen.
Je zwager mag in ieder geval geen factuur aan zichzelf sturen (of hij moet een BV hebben)
Hij heeft niets gedaan wat niet mag volgens de regeling.
Je kunt ook jezelf inschrijven bij de KvK en de route volgen die jouw zwager gevolgd heeft.
Wellicht dat ze dan kijken of je niet net een week eerder de inschrijving hebt gedaan. En dat je verder geen commerciële activiteiten ontplooit. Dan zouden ze daar opmerkingen over kunnen maken en de boel kunnen afwijzen. Of ze daar zin in hebben of de menskracht voor hebben... geen idee.
Daat houdt geen stand. Voor de subsidie moet je aan een aantal regels voldoen.
  1. Installatie door een firma welke met de juiste codering bij KvK staat ingeschreven. Er staat nergers dat dit al jaren het geval moet zijn of al meerdere installaties moet hebben gedaan. Er zijn al een aantal rechtzaken geweest, waarbij de subsidie is afgekeurd. Dit kwam niet door het bedrag (installatie van € 0,01), maar doordat de installateur op moment van installatie niet juist stond ingeschreven. Een rekening van € 0,01 roept natuurlijk de vraag op of deze installateur de installatie wel heeft gedaan. Dit bedrag is natuurlijk belachelijk en wekt argwaan. Als hier een marktconform bedrag staat, zou ik niet weten waarom de subsidie niet wordt toegekend.
  2. Warmtepomp besteld op jouw naam. Dit hoeft dus niet persé op 1 rekening samen met de installatie.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-10 17:36
flippy schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:22:
[...]

elke BV doet dat om de boel af te kunnen schrijven.
En als je geen BV hebt? Maar een eenmanszaak bent?

Moet er bij zeggen dat ik niet in deze materie zit en hier dus de ervaringen van een eenmansinstallatiebedrijf deel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
verkeerslicht schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:00:
[Afbeelding]

Een vogel heeft het blijkbaar een goed idee gevonden om de condensor onder te poepen.

Iemand ideeën hoe dit schoon te maken zonder de de lamellen te beschadigen?
Laatst toevallig op een cursus over gehad.
Een zei doe het standaard 1x per jaar, ook bij klanten.
Kreeg toen een tip over een bepaald soort zeep: Grielzeep of gridsoap.
Heb daar toen op gegoogled
Het blijkt in de zwembad wereld heel normaal te zijn om regelmatig je condensor te reinigen en het is nog simpel ook.
Zoek er maar eens op.
Prijs is vrijwel overal gelijk €29. Je kunt het ook kopen voor €15. Werking is gelijk maar niet biologisch afbreekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Appelpie3000 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:02:
[...]

En als je geen BV hebt? Maar een eenmanszaak bent?

Moet er bij zeggen dat ik niet in deze materie zit en hier dus de ervaringen van een eenmansinstallatiebedrijf deel.
Ook een zzper mag afschrijven.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
montebaldo55 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:03:
[...]

Laatst toevallig op een cursus over gehad.
Een zei doe het standaard 1x per jaar, ook bij klanten.
Kreeg toen een tip over een bepaald soort zeep: Grielzeep of gridsoap.
Heb daar toen op gegoogled
Het blijkt in de zwembad wereld heel normaal te zijn om regelmatig je condensor te reinigen en het is nog simpel ook.
Zoek er maar eens op.
Prijs is vrijwel overal gelijk €29. Je kunt het ook kopen voor €15. Werking is gelijk maar niet biologisch afbreekbaar.
Dank voor deze tip!

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:54

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[Afbeelding]

Een vogel heeft het blijkbaar een goed idee gevonden om de condensor onder te poepen.

Zit daar helemaal geen bescherming voor, een rooster o.i.d? Helpt niet tegen vogelpoep natuurlijk maar een flinke hagelbui kan hem toch ook goed beschadigen. Poep regent er wel af, zoveel is het ook niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:06:
[...]

Zit daar helemaal geen bescherming voor, een rooster o.i.d? Helpt niet tegen vogelpoep natuurlijk maar een flinke hagelbui kan hem toch ook goed beschadigen. Poep regent er wel af, zoveel is het ook niet.
Nee, hier zit niks voor. Aan de zijkant zit een raster, maar de achterkant is vrij. Volgens mij toch redelijk gangbaar, en ik geloof eerlijk gezegd niet dat een raster veel helpt tegen hagel. Een mooie omkasting met lamellen of zoiets staat wel op de planning.

Nu is het wel zo qua opstelling dat er niet zo snel hagel of regen achter de wp langs komt (het schuine dak van het huis steekt een stukje over), maar schoonregenen zit er hierdoor ook niet in.

Wellicht eerst even met de tuinslang proberen :)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:57
Rzaan schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:26:
[...]

Je mag niet aan jezelf factureren als eenmanszaak. Wel aan je partner eventueel.
Maar let op: Als de belastingdienst zegt dat je dit deed met de kennelijke bedoeling om de wet te omzeilen, dan ben je de sjaak.
Daarnaast moet je ook kijken wat je je nog meer op je hals haalt. Je schrijft een factuur uit aan je partner. Dan moet je deze daarna weer verwerken in een boekhouding. Nu bestaat er wel de Kleine Ondernemers Regeling, maar daar moet je wel weer documenten voor aanleveren.
Eenvoudiger is om een bevriend ondernemer die ook maar enigszins in de bouw werkzaam is (volgens de KvK) een factuur te laten maken. Mag niet, maar is wel het makkelijkst.
Ik heb het wel zo gedaan. Mezelf factuur gestuurd voor de dakisolatie. Zo werd het door rvo ook geadviseerd. Boekhouder vond t een beetje raar maar t kon wel zei hij.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:32

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:16:
[...]

Ook een zzper mag afschrijven.
Afschrijven mag iedere rechtsvorm, maar facturen naar jezelf sturen als je ZZP'er bent mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Makrolon schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:54:
[...]

Ik heb het wel zo gedaan. Mezelf factuur gestuurd voor de dakisolatie. Zo werd het door rvo ook geadviseerd. Boekhouder vond t een beetje raar maar t kon wel zei hij.
Wonderlijk dat het RVO dit adviseert.
Ben je werkzaam in de bouw als ZZP'er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Jojan265 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:51:
[...]

Daat houdt geen stand. Voor de subsidie moet je aan een aantal regels voldoen.
• Installatie door een firma welke met de juiste codering bij KvK staat ingeschreven. Er staat nergers dat dit al jaren het geval moet zijn of al meerdere installaties moet hebben gedaan. Er zijn al een aantal rechtzaken geweest, waarbij de subsidie is afgekeurd. Dit kwam niet door het bedrag (installatie van € 0,01), maar doordat de installateur op moment van installatie niet juist stond ingeschreven. Een rekening van € 0,01 roept natuurlijk de vraag op of deze installateur de installatie wel heeft gedaan. Dit bedrag is natuurlijk belachelijk en wekt argwaan. Als hier een marktconform bedrag staat, zou ik niet weten waarom de subsidie niet wordt toegekend.

Heb je een link waar zo'n uitspraak over de inschrijving terug te lezen is?
Want in de regels van de RVO worden de SBI-codes niet genoemd.
Ik ken volgens mij 1 geval waar het bedrijf een slopersbedrijf was of zoiets.

Je mag ook geen factuur van € 0.01 sturen normaliter.

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 03-12-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Rzaan schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:11:
[...]

Wonderlijk dat het RVO dit adviseert.
Ben je werkzaam in de bouw als ZZP'er?
Ja klopt. De subsidie ook gekregen voor het dak.

En vrijdag nog gebeld voor subsidie voor een warmtepomp, weer tehoren gekregen dat ik mezelf een factuur mag sturen. En ze hebben nu wel degelijk sbi codes waaronder je moet ingeschreven staan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:22

dof

[Afbeelding]

Voor het vervolg kan ik een dakje adviseren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6FS0h-r2_WjaQAjf3eVfU_9Y_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdR0LdUvjvpcc3VVIsvA7bnA.jpg?f=fotoalbum_large

PS. Vogel kan natuurlijk een nest onder dakje bouwen, maar na zo'n defrost periode gaat ie vast verhuizen :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Makrolon schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:51:
[...]

En vrijdag nog gebeld voor subsidie voor een warmtepomp, weer tehoren gekregen dat ik mezelf een factuur mag sturen. En ze hebben nu wel degelijk sbi codes waaronder je moet ingeschreven staan.
Er is een hele reeks SBI-codes die voldoen.
Alleen noemen ze die nergens in de wetgeving.
Ze spreken slechts in algemeenheden over installatiebedrijven en bouwinstallatiebedrijven.
Die hele sector (erg breed) heeft een heel scala aan SDI-codes.
De RVO en de wetgever specificeren nergens welke het nu precies zijn.

Over een factuur aan jezelf sturen hebben ze het gewoon fout. Dat mag gewoon niet van de belastingdienst. Wellicht zegt de RVO dat het wel mag van hen, maar juridisch en fiscaal mag het niet.
Fijn dat ze het goed vinden natuurlijk voor jou.
Wel maar 9% BTW hanteren. :P

Mag ik nog vragen welke SBI-codes je hebt opgegeven voor installatie van de warmtepomp, en welke voor de dakisolatie?
Want dat geeft wel mogelijjheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Rzaan schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:50:
[...]

Er is een hele reeks SBI-codes die voldoen.
Alleen noemen ze die nergens in de wetgeving.
Ze spreken slechts in algemeenheden over installatiebedrijven en bouwinstallatiebedrijven.
Die hele sector (erg breed) heeft een heel scala aan SDI-codes.
De RVO en de wetgever specificeren nergens welke het nu precies zijn.

Over een factuur aan jezelf sturen hebben ze het gewoon fout. Dat mag gewoon niet van de belastingdienst. Wellicht zegt de RVO dat het wel mag van hen, maar juridisch en fiscaal mag het niet.
Fijn dat ze het goed vinden natuurlijk voor jou.
Wel maar 9% BTW hanteren. :P

Mag ik nog vragen welke SBI-codes je hebt opgegeven voor installatie van de warmtepomp, en welke voor de dakisolatie?
Want dat geeft wel mogelijjheden.
Hmm oke, nou denk ik dat een belastinginspecteur er niet moeilijk over zal doen als ik de reden uitleg, en ik betaal natuurlijk gewoon extra btw en inkomstenbelasting...

Ten tijde van de dakisolatie had ik sbi 4120.

En nu is mij verteld dat 4321 tm 4329 voldoen voor de warmtepomp.

Is installatie warmtepomp ook maar 9 procent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Makrolon schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:16:
[...]

Hmm oke, nou denk ik dat een belastinginspecteur er niet moeilijk over zal doen als ik de reden uitleg, en ik betaal natuurlijk gewoon extra btw en inkomstenbelasting...

Ten tijde van de dakisolatie had ik sbi 4120.

En nu is mij verteld dat 4321 tm 4329 voldoen voor de warmtepomp.

Is installatie warmtepomp ook maar 9 procent?
Nee, dat laatste denk ik inderdaad niet.
9% is gerelateerd aan isoleren. En dan volgens mij alleen nog de arbeidskosten.

Maar het is wel mooi wat je vertelt, want iedereen die nu zelf zijn zolder wil isoleren, schrijft zich gewoon in als bouwbedrijf. Koopt isolatiemateriaal (BTW aftrekbaar) en plaatst het. Stuurt zichzelf een factuur en krijgt subsidie.

Ik vraag me ook steeds af of de RVO kijkt naar het aantal arbeidsuren. Of ze zeggen: "Dat kan nooit, een hele zolder isoleren in 10 uur" of door on topic te blijven "En warmtepomp installeren in 2 uur"

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Wanneer gan we het weer over Warmte pompen hebben hier, en niet dat ellenlange geneuzel over facturen en subsidie binnen hengelen, al dan niet frauduleus!
Dit komt elke paar maanden weer terug, en ik vind het knap storend..... :? :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:24
Naalroc schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:52:
Wanneer gan we het weer over Warmte pompen hebben hier, en niet dat ellenlange geneuzel over facturen en subsidie binnen hengelen, al dan niet frauduleus!
Dit komt elke paar maanden weer terug, en ik vind het knap storend..... :? :X
Voor veel mensen is de aanschaf van een warmtepomp nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met subsidie en tvt. Helaas.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:15
Aziraphale schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:06:
[...]

Voor veel mensen is de aanschaf van een warmtepomp nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met subsidie en tvt. Helaas.
Dat komt omdat er nu een apparaat hangt die deze wens ook kan vervullen, zeker als die nog maar een paar jaar oud is zien wij het als kapitaalvernietiging, ook als de bewoners weinig thuis zijn wordt dat nog eens versterkt.

tvt is minder relevant als je voor de keuze staat dat de ketel MOET vervangen en dan voor een warmtepomp gaat.

Ik kijk ook al een tijdje mee voor een CV warmtepomp maar dat komt tot heden niet van de grond.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2023 20:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 15:56
iedere WP heeft te maken met defrosts. Ik zie de aanvoer temperatuur dalen met soms wel meer dan 10 graden. Vervolgens gaat de WP met volle bak aan het werk om het setpoint weer te halen.
Er zit bij mij een heater in. Zou die op de een of andere manier niet aan kunnen slaan om het water op de gewenste temperatuur te houden?

Ik bezit een Atlantic Alfea Extensa 10 KW... zelfde unit als een Fujitsu Waterstage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 07:12
daan256 schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:02:
iedere WP heeft te maken met defrosts. Ik zie de aanvoer temperatuur dalen met soms wel meer dan 10 graden. Vervolgens gaat de WP met volle bak aan het werk om het setpoint weer te halen.
Er zit bij mij een heater in. Zou die op de een of andere manier niet aan kunnen slaan om het water op de gewenste temperatuur te houden?

Ik bezit een Atlantic Alfea Extensa 10 KW... zelfde unit als een Fujitsu Waterstage.
Ik zie bij een defrost toch al snel een 10+Kw dat uit het CV circuit wordt getrokken. Dat redt de backup heater niet.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:19
Batilan schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:25:
Ik vraag me af of het verstandig is om de permanent minder warme ruimtes ook met 10cm hoh uit te voeren. Is dit middels de flowmeters/ventielen goed in te regelen?
Zo lang de ruimtes die je een beetje wilt naregelen aparte groep(en) hebben is mijn ervaring dat je daar prima wat mee kunt sturen. Zorg dan inderdaad voor een verdeler met flowmeters zodat het zichtbaar is wat je doet.
Ik zou dus overal 10cm hoh laten leggen. En elke liter extra systeeminhoud is ook fijn (ook al heb je best veel oppervlakte vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

flippy schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:37:
[...]

zulken randen zijn vrij normaal bij de "jongere" fabrikanten die nog niet hun interne kabouters goed op een rij hebben. die kunnen vaak slecht omgaan met ons klimaat. de oudere garde (mistubishi, panasonic, daikin en zo) doen dat vaak wat beter. al zijn er grenzen aan natuurlijk.
@flippy ennuh: Nibe :*)

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nibe is MHI met een zweeds sausje erover. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik kan dat bij mijn warmtepomp instellen inderdaad, alleen is dat maximaal 3kW waar de warmtepomp zelf 7 is. Het scheelt wel iets maar die vol gas start blijft.
Hij zou gewoon op een ingestelde snelheid moeten starten, dat vol gas hoeft niet om vervolgens na 10 min al op zijn laagste te lopen voor uren.
Scheelt allemaal in geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Makrolon schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:51:
[...]

Hoe ga je dat precies doen met de hoogte van de bedragen, de warmtepomp inkopen en dan één factuur aan jezelf maken voor de levering en installatie?
Ik ben zelf een emz installatiebedrijf en koop Panasonic rechtstreeks bij de groothandel in, in principe zou ik de WP kunnen kopen en een factuur maken voor levering + installatie voor dat inkoopbedrag.
Alles wat ik meer doe kost mij mee BTW en IB.
Maar ik weet niet of ze een minimum bedrag hanteren voor subsidie?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:00:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMZq8PPBCX9s993ZgKeF_VbrNPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OvLwJkAzBeGl42baxkBMbWQt.webp?f=user_large

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
dof schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:59:
[...]

Voor het vervolg kan ik een dakje adviseren :)

[Afbeelding]

PS. Vogel kan natuurlijk een nest onder dakje bouwen, maar na zo'n defrost periode gaat ie vast verhuizen :)
Geen slecht idee! Mooi klusje voor aankomende zomer

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-10 16:28

Bij de Toshiba die ik hier heb kan ik instellen hoe ver de Ta mag dalen tijdens een defrost voordat de backup heater aan gaat. Ik heb dat op 32 graden gezet, juist om te vermijden dat die backup heater mee gaat doen.

Wellicht is er ook zo'n parameter bij jouw unit.

Overigens is de backup maar 2 kW, die gaat dus nooit de 10 kW compenseren die de WP uit het CV water haalt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:00:
[...]

Dat schijnt bij de S-series niet/minder zo te zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:35:
[...]

Dat schijnt bij de S-series niet/minder zo te zijn.
dat maakt het niet beter of slechter in de beginne. die serie is pas 2 jaar op de markt dus heb er nog niks van gezien.

al twijfel ik er bijzonder hard aan dat nibe spontaan is begonnnen met het maken van hun eigen compressors en aanverwante onderdelen denk dat je nog meer dan genoeg MHI artikelnummers tegenkomt achter de nibe facade....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:37:
[...]

dat maakt het niet beter of slechter in de beginne. die serie is pas 2 jaar op de markt dus heb er nog niks van gezien.

al twijfel ik er bijzonder hard aan dat nibe spontaan is begonnnen met het maken van hun eigen compressors en aanverwante onderdelen denk dat je nog meer dan genoeg MHI artikelnummers tegenkomt achter de nibe facade....
Geen idee, dan zou ik hem open moeten schroeven en dat ga ik met dit weer maar even niet doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Laatst online: 03-10 10:13
Mijn WP (Midea) doet nog steeds zo om het uur een defrost terwijl hij helemaal niet dichtgevroren is. Er is niks aan sneeuw/ijs op te zien. Is dat normaal?

zo ziet vandaag er bv uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88LJE3bKFAw1BcrMyhtd5-pdfK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3X0je34WdU5qVtlmcgvUNGwo.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is natuurlijk zo klaar omdat er niks te ontdooien valt, maar het lijkt mij efficiënter als hij gewoon door blijft lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 15:28
Evanrvb schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:57:
Mijn WP (Midea) doet nog steeds zo om het uur een defrost terwijl hij helemaal niet dichtgevroren is. Er is niks aan sneeuw/ijs op te zien. Is dat normaal?

[Afbeelding]

Hij is natuurlijk zo klaar omdat er niks te ontdooien valt, maar het lijkt mij efficiënter als hij gewoon door blijft lopen.
Je hebt waarschijnlijk andere kabouter dan in die van mij (ecodan), maar op den duur is het warm genoeg en stoppen de defrosts. Het is net 4 graden en ik heb net geen defrost meer _/-\o_

Edit, de temp zakte weer. zal zo wel weer 1 starten :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfZi0Jg9ZZL68u2zRVCAn-wz32A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/On7Y60snzcuADa1hSL7mvDt6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door gr8-jen op 04-12-2023 13:08 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Evanrvb schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:57:

[Afbeelding]

Dat is een midea ding. Die hebben wat simpelere kabouters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:03:
[...]

Dat is een midea ding. Die hebben wat simpelere kabouters.
Onzin. De mijne heeft dezelfde kabouters en is al 2 uur gestopt met defrosten (het is hier nu net 2 graden boven 0)

Paar dagen geleden zag ik ook een mitusbishi langskomen hier in dit topic, met precies hetzelfde probleem. Defrosten terwijl de verdamper niet eens bevroren is.

Hoe weet een wp eigenlijk wanneer te defrosten, een temperatuursensor of zo?

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
Hier is het nu 3 graden dus nog onder de 4 van @gr8-jen maar boven de 2 van @verkeerslicht :p

Ik ben inderdaad ook benieuwd wat een WP hiervoor als signaal om te defrosten pakt. Wellicht de Compressor invoertemp of de Buiten wisseltemp? Compressor invoertemp is momenteel -1 en de Buiten wisseltemp is 0. Het stroom verbruikt zakt weer dus dan zal er zo wel weer een defrost komen.

De kabouters kan je dus verder niet sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Evanrvb schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:21:
De kabouters kan je dus verder niet sturen?
Blijft inderdaad een interessant vraagstuk. En of bepaalde instellingen (zoals stooklijn), misschien voor ander defrostgedrag zorgen.

Ik bedenk me net iets.. jij gebruikt toch de controller van midea zelf als thermostaat? Dat is een wezenlijk verschil met mijn systeem, want ik heb een losse aan/uit thermostaat. Misschien een heel domme test, maar wie weet helpt het om de thermostaatfunctie uit te zetten, en puur war te stoken (dat doe ik nou ook eigenlijk door de wenstemperatuur te hoog te zetten, want ik wil onder geen beding dat de thermostaat m'n verwarmingssysteem uitschakelt met dit weer).

Door dat te doen omzijl je in ieder geval de thermostaatkabouter.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
verkeerslicht schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:07:
[...]

Onzin. De mijne heeft dezelfde kabouters en is al 2 uur gestopt met defrosten (het is hier nu net 2 graden boven 0)

Paar dagen geleden zag ik ook een mitusbishi langskomen hier in dit topic, met precies hetzelfde probleem. Defrosten terwijl de verdamper niet eens bevroren is.

Mijn kabouters vinden (in het oosten) dat mijn SUZ 60 nog steeds ca iedere 50 min moet defrosten.
Dit is nu al 7 dagen aan de gang en hij heeft nog geen uur overgeslagen. Het gemiddelde verbruik loopt hierdoor flink op omdat hij steeds meer moet opstarten met nu ca 1000 watt opgenomen vermogen (was bij vorst nog hoger) terwijl dit bij een lange run kan zakken naar 700watt en bij hogere temperaturen nog lager.
Sterker nog, als ik naar het gasverbruik kijk in een dergelijke week vorig seizoen, dan is dat gunstiger kwa verbruik dan een WP die op deze wijze 24/7 moet draaien. Ik heb het opgezocht net en ik zat tussen de 5-7m3 per dag. Nu is dit 19-25kWh. Ik hierbij zeggen dat ik de invloed van de zon niet goed kan reproduceren. Die kan aardig invloed hebben op de warmtebehoefte in onze woning.

Ik ben ook erg benieuwd wat de defrost triggert. Er zitten thermistors op de verdamper die de temp meten maar soms zie ik nog nauwelijks ijs bij een defrost. Bij echt vocht en kou (<2) zie ik wel ijsvorming. Ook de SWW runs worden onderbroken door een defrost nu.
De vraag hierover heb ik gesteld bij Alkima. Ik heb de indruk dat deze SUZ serie wat een (te?) kleine verdamper heeft in relatie tot het gevraagde vermogen. De unit is ook de helft lichter en een stuk kleiner dan een vergelijkbare PUHZ serie. Ik heb momenteel een vaste TA van 27 graden dus dan vraag ik nog niet eens veel. De defrosts zorgen er bij mij voor dat de unit 24/7 moet lopen nu om het warm te houden. Als hij gewoon door zou dit mij volgens mij flink schelen en zou ik nachtverlaging kunnen inzetten.
Een beetje herhaling waarvoor excuses, maar als dit de werking is van een L/W warmtepomp bij in mijn geval tussen de ca 5 en -5 graden (dus de halve winter) dan is dit voor mij minder efficiënt verwarmen dan met gas CV. Dankzij de hoge gasprijs zou het kwa kosten niet veel uitmaken maar ik had er meer van verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door g-j-t op 04-12-2023 13:38 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Evanrvb schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:21:
Hier is het nu 3 graden dus nog onder de 4 van @gr8-jen maar boven de 2 van @verkeerslicht :p
Ik heb nog wel recent een defrost gehad trouwens. Moest m'n grafiekje even herladen. Maar ook dan is te zien dat de laatste tussenpoze ongeveer 2,75u duurt. (plus een temperatuurplaatje van omgeving Verkeerslicht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaibSmh0k7YoIJA7WEsYsKCPtoQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NH7aMwy2gd1EiTE8Zwzf2dPJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlMSfweLslWiGPPrgEIbW5_1cpA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1jStTe1micn6ipFLb0pqwwBb.png?f=fotoalbum_tile

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
verkeerslicht schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:33:
[...]

Blijft inderdaad een interessant vraagstuk. En of bepaalde instellingen (zoals stooklijn), misschien voor ander defrostgedrag zorgen.

Ik bedenk me net iets.. jij gebruikt toch de controller van midea zelf als thermostaat? Dat is een wezenlijk verschil met mijn systeem, want ik heb een losse aan/uit thermostaat. Misschien een heel domme test, maar wie weet helpt het om de thermostaatfunctie uit te zetten, en puur war te stoken (dat doe ik nou ook eigenlijk door de wenstemperatuur te hoog te zetten, want ik wil onder geen beding dat de thermostaat m'n verwarmingssysteem uitschakelt met dit weer).

Door dat te doen omzijl je in ieder geval de thermostaatkabouter.
Nee die instelling heb ik gewijzigd, werkte ook totaal niet die thermostaat. Ik stook nu met een vaste aanvoertemp (niet WAR, maar met de vingertjes te wijzigen :p ) Ik moet nog steeds wat verbeteringen aanbrengen aan mijn systeem (meer ventilatoren, meer isolatie) dus doe het voor nu gewoon zo. Ik heb wel de aanvoertemp hoog staan (momenteel 40gr) dus dat kan de extra defrosts ook wel verklaren. Deze hoop ik nog wel omlaag te krijgen d.m.v. die toevoeging van ventilatoren en isolatie her en der.

Edit: Die hoge temp staat verder eigenlijk wel los van de vraag waarom die zoveel defrosts doet als de WP niet dichtgevroren zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Evanrvb op 04-12-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
g-j-t schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:35:
[...]

Mijn kabouters vinden (in het oosten) dat mijn SUZ 60 nog steeds ca iedere 50 min moet defrosten.
Dit is nu al 7 dagen aan de gang en hij heeft nog geen uur overgeslagen. Het gemiddelde verbruik loopt hierdoor flink op omdat hij steeds meer moet opstarten met nu ca 1000 watt opgenomen vermogen (was bij vorst nog hoger) terwijl dit bij een lange run kan zakken naar 700watt en bij hogere temperaturen nog lager.
Sterker nog, als ik naar het gasverbruik kijk in een dergelijke week vorig seizoen, dan is dat gunstiger kwa verbruik dan een WP die op deze wijze 24/7 moet draaien. Ik heb het opgezocht net en ik zat tussen de 5-7m3 per dag. Nu is dit 19-25kWh. Ik hierbij zeggen dat ik de invloed van de zon niet goed kan reproduceren. Die kan aardig invloed hebben op de warmtebehoefte in onze woning.

Ik ben ook erg benieuwd wat de defrost triggert. Er zitten thermistors op de verdamper die de temp meten maar soms zie ik nog nauwelijks ijs bij een defrost. Bij echt vocht en kou (<2) zie ik wel ijsvorming. Ook de SWW runs worden onderbroken door een defrost nu.
De vraag hierover heb ik gesteld bij Alkima. Ik heb de indruk dat deze SUZ serie wat een (te?) kleine verdamper heeft in relatie tot het gevraagde vermogen. De unit is ook de helft lichter en een stuk kleiner dan een vergelijkbare PUHZ serie. Ik heb momenteel een vaste TA van 27 graden dus dan vraag ik nog niet eens veel. De defrosts zorgen er bij mij voor dat de unit 24/7 moet lopen nu om het warm te houden. Als hij gewoon door zou dit mij volgens mij flink schelen en zou ik nachtverlaging kunnen inzetten.
Een beetje herhaling waarvoor excuses, maar als dit de werking is van een L/W warmtepomp bij in mijn geval tussen de ca 5 en -5 graden (dus de halve winter) dan is dit voor mij minder efficiënt verwarmen dan met gas CV. Dankzij de hoge gasprijs zou het kwa kosten niet veel uitmaken maar ik had er meer van verwacht.
Tja, dat is echt zonde, en kan niet de bedoeling zijn. De verdamper kan dan welliswaar wat kleiner zijn, maar dat zou nog steeds niet moeten betekenen dat er defrosts gebeuren terwijl dit niet nodig is. 't Is te hopen dat iemand hier iets zinnigs van kan zeggen in dit topic want ik kan me voorstellen dat je hier van baalt.

Kun je op een of andere manier niet die thermistors een beetje isoleren van de verdamper, om te kijken of dat invloed heeft? Het zou invloed moeten hebben, en zo niet, dan is daar misschien iets mis...

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Dit zegt de handleiding van Toshiba er over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LED3__LIw5US_IXUocXvuNuMb_I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bDoa3NC8MMefTV96AqewEs8Y.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5Gns3GMH3tB0FUm8F0N7Vm2w4o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qgL9vCWf9KVoKPZvCik9SZrP.png?f=fotoalbum_tile

Als ik het goed lees is defrosting gebaseerd op TE (temperatuur verdamper), To (buitentemperatuur) en dan TEO en ToO: beide minimum gemeten TE en To in de eerste 15 minuten na iedere start van de verwarmingscyclus.

Dan zijn er 4 zones waarin de WP zich kan bevinden.
  1. A: Als vanaf 55 minuten na de start van een verwarmingscyclus, gedurende 20 seconden geldt dat (TEO - TE) - (ToO - To) ≥ 3°C, dan krijg je een defrost,
  2. B: Als vanaf 45 minuten na de start van een verwarmingscyclus, gedurende 20 seconden geldt dat (TEO - TE) - (ToO - To) ≥ 2°C, dan krijg je een defrost,
  3. C: Als vanaf 39 minuten na de start van een verwarmingscyclus, gedurende 20 seconden geldt dat TE <= -30°C, dan krijg je een defrost, of
  4. D: Als de compressor heeft 150 minuten gedraaid bij een TE < -2°C.
Die eerste twee moet je zo lezen: De verdampertemperatuur is meer dan 3 (2) graden verder in temperatuur gedaald dan de buitentemperatuur (is een beetje lastig opgeschreven). Dat komt er dus op neer dat de verdamper significant sneller is afgekoeld dan de buitentemperatuur en dat is de trigger voor defrost.

Die 150 minuten is instelbaar met jumpers op de buitenunit. Dat kan handig zijn als de unit in de wind geplaatst is, waardoor deze sneller aanvriest. Dan kun je die 150 aanpassen naar 90, 60 of zelfs 30 minuten (in dat geval doe je dus elke 30 minuten een defrost bij TE < -2°C , want zones A,B en C bestaan dan niet meer).

Als de defrost eenmaal begonnen is, stopt deze als
  1. TE > 12°C gedurende 3 seconde, of
  2. TE > 7°C gedurende 1 minuut, of
  3. na 10 minuten
De compressor blijft na de defrost 40 seconde uit om vervolgens weer te started met een nieuwe heating cyclus.

Tijdens de defrost mag de backup heater meedoen zodra de Ta meer dan 2+x*10 graden gedaald is, waarbij x een parameter (DN B9) is tussen 0 en 4 en als de buitentemperatuur lager is dan -5 (instelbaar op -5, 0, 5, 10, 15 of 20 via DN B8)

Wat dat "Advance defrost operation" precies is weet ik niet, maar ik denk dat dat te maken heeft met de situatie dat de WP echt uit geweest is (dus stroom er af).

Ik zie in de defrost data dat ik inderdaad soms defrosts heb die 45 minuten van elkaar zitten. Korter heb ik nog niet meegemaakt, dus zone C heb ik blijkbaar nog nooit gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 04-12-2023 14:09 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 22:44
Rol-Co schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:04:
[...]

Ik kan dat bij mijn warmtepomp instellen inderdaad, alleen is dat maximaal 3kW waar de warmtepomp zelf 7 is. Het scheelt wel iets maar die vol gas start blijft.
Hij zou gewoon op een ingestelde snelheid moeten starten, dat vol gas hoeft niet om vervolgens na 10 min al op zijn laagste te lopen voor uren.
Scheelt allemaal in geluid.
Dit is mij ook een doorn in het oog. Heb sindskort een ebusd-adapter om de WP zelf aan te kunnen sturen. Ik zet de Ta nu op Tr+5, en als het vriest, Tr+6. Dit zorgt ervoor dat een defrost, maar ook na een SWW-run, de wederopwarming veel rustiger verloopt.

Het effect is echter niet geweldig: er wordt minder energie opgewekt, dus het duurt gewoon langer voor de je dezelfde warmte hebt opgewekt zonder beperkingen. Dit gaat normaal best goed, behalve op een ochtend als gister hier met kou, veel SWW-gebruik en defrosts: dan komt de verwarming gewoon niet op gang, aangezien de volgende defrost alweer komt voordat de Ta weer op de gewenste temperatuur is. Half uurtje vol gas laten draaien en toen was het wel weer in orde, daar niet van.

Helaas nog geen stabiele thuis- en weersituatie gehad om het energetisch effect van post-defrosts met en zonder beperking goed te kunnen meten.

Wat wél direct merkbaar is: aanzienlijk stillere WP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:58:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Als ik het goed lees is defrosting gebaseerd op TE (temperatuur verdamper), To (buitentemperatuur) en dan TEO en ToO: beide minimum gemeten TE en To in de eerste 15 minuten na iedere start van de verwarmingscyclus.

1. A: Als vanaf 55 minuten na de start van een verwarmingscyclus, gedurende 20 seconden geldt dat (TEO - TE) - (ToO - To) ≥ 3°C, dan krijg je een defrost,
  2. B: Als vanaf 45 minuten na de start van een verwarmingscyclus, gedurende 20 seconden geldt dat (TEO - TE) - (ToO - To) ≥ 2°C, dan krijg je een defrost,
  3. C: Als vanaf 39 minuten na de start van een verwarmingscyclus, gedurende 20 seconden geldt dat TE <= -30°C, dan krijg je een defrost, of
Die eerste twee moet je zo lezen: De verdampertemperatuur is meer dan 3 (2) graden verder in temperatuur gedaald dan de buitentemperatuur (is een beetje lastig opgeschreven). Dat komt er dus op neer dat de verdamper significant sneller is afgekoeld dan de buitentemperatuur en dat is de trigger voor defrost.

Die 150 minuten is instelbaar met jumpers op de buitenunit. Dat kan handig zijn als de unit in de wind geplaatst is, waardoor deze sneller aanvriest. Dan kun je die 150 aanpassen naar 90, 60 of zelfs 30 minuten (in dat geval doe je dus elke 30 minuten een defrost bij TE < -2°C , want zones A,B en C bestaan dan niet meer).

3. na 10 minuten
De compressor blijft na de defrost 40 seconde uit om vervolgens weer te started met een nieuwe heating cyclus.

Tijdens de defrost mag de backup heater meedoen zodra de Ta meer dan 2+x*10 graden gedaald is, waarbij x een parameter (DN B9) is tussen 0 en 4 en als de buitentemperatuur lager is dan -5 (instelbaar op -5, 0, 5, 10, 15 of 20 via DN B8)

Wat dat "Advance defrost operation" precies is weet ik niet, maar ik denk dat dat te maken heeft met de situatie dat de WP echt uit geweest is (dus stroom er af).

Ik zie in de defrost data dat ik inderdaad soms defrosts heb die 45 minuten van elkaar zitten. Korter heb ik nog niet meegemaakt, dus zone C heb ik blijkbaar nog nooit gezien.
Dank. Ik waardeer je onderbouwde bijdrages altijd zeer!

Als de methode voor verschillende warmtepompen gelijk is kan ik me best voorstellen dat dit zich verschillend uit. Want als het blijkbaar gaat om een temperatuursdaling binnen een bepaalde tijd, dan is dat dus een "aanname" van de warmtepomp, en kan het zo zijn dat er nog helemaal niks is aangevroren.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Klopt. Bijvoorbeeld de vochtigheidsgraad zal een rol spelen en die is niet constant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
mr_evil08 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:22:
[...]

Dat komt omdat er nu een apparaat hangt die deze wens ook kan vervullen, zeker als die nog maar een paar jaar oud is zien wij het als kapitaalvernietiging, ook als de bewoners weinig thuis zijn wordt dat nog eens versterkt.

tvt is minder relevant als je voor de keuze staat dat de ketel MOET vervangen en dan voor een warmtepomp gaat.

Ik kijk ook al een tijdje mee voor een CV warmtepomp maar dat komt tot heden niet van de grond.
Op zich begrijp ik je argument van kapitaalvernietiging wel, daar hebben we het hier thuis ook wel over gehad. Zelf hadden we ook een zeker idealisme met betrekking tot van het gas af gaan en het geluk dat de financiën geen issue waren.

Maar dit topic richt zich toch in eerste instantie op de technische kan van de zaak en dan is die focus op subisidies en TVT (vind ik) storend. Komt bij dat ik bij het vervangen van (bijvoorbeeld) de auto of telefoon ik ook nooit iemand hoor over de kapitaalvenietiging door het niet volledig opgebruiken van de oorspronkelijke aankoop. Bij duurzaamheid (of het nu een WP of zonnepanelen is) lijkt het echter wel alsof er op termijn aan kunnen verdienen de basis voor de investering is en dat vind ik nog steeds vrij bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
verkeerslicht schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:55:
[...]

Tja, dat is echt zonde, en kan niet de bedoeling zijn. De verdamper kan dan welliswaar wat kleiner zijn, maar dat zou nog steeds niet moeten betekenen dat er defrosts gebeuren terwijl dit niet nodig is. 't Is te hopen dat iemand hier iets zinnigs van kan zeggen in dit topic want ik kan me voorstellen dat je hier van baalt.

Kun je op een of andere manier niet die thermistors een beetje isoleren van de verdamper, om te kijken of dat invloed heeft? Het zou invloed moeten hebben, en zo niet, dan is daar misschien iets mis...
Idd, men propageert hier altijd een WP die niet te zwaar is ivm pendelen, maar ik weet niet wat erger is. Volgens Koevlaas kom ik op een benodigd vermogen van ca 4,8. Afgerond 5. Een 6kW lijkt me dan voldoende en goed bemeten. Vond de installateur ook.

De thermistors iets verschuiven heb ik ook aan zitten denken, probleem is echter dat het soms ook wél echt nodig is. Dan defrost hij als hij echt wit is dichtgevroren.
Ik vrees nu dat de software van deze unit gewoon altijd defrosts doet bij bepaalde temperaturen. Dus ook als het nog kouder wordt vrees ik.
Stel dat het niet beter wordt, hoe sta je dan juridisch als je deze unit niet adequaat acht? Alles is van zoveel factoren afhankelijk dat ik bang ben dat ik geen poot heb om op te staan. Maar laten we niet te hard van stapel lopen.

Edit: net nog even een foto gemaakts van de aanleiding van een defrost zojuist (dus genomen net voor defrost).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rzbYF1mOXJLHZdMa7iu5OPxFgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCWvq8eYDNNnL4hcy74mavMt.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was vorige week een keer (dan snap ik het). Maar kennelijk start hij de defrost dan niet eerder op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4ziwjWVwEY2-0JVWYar2_GCWoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVsqnnDyEYHu1ItzFrwsXwgy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door g-j-t op 04-12-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 17:46

Superbeagle

Always smile

Aziraphale schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:40:
[...]

Op zich begrijp ik je argument van kapitaalvernietiging wel, daar hebben we het hier thuis ook wel over gehad. Zelf hadden we ook een zeker idealisme met betrekking tot van het gas af gaan en het geluk dat de financiën geen issue waren.

Maar dit topic richt zich toch in eerste instantie op de technische kan van de zaak en dan is die focus op subisidies en TVT (vind ik) storend. Komt bij dat ik bij het vervangen van (bijvoorbeeld) de auto of telefoon ik ook nooit iemand hoor over de kapitaalvenietiging door het niet volledig opgebruiken van de oorspronkelijke aankoop. Bij duurzaamheid (of het nu een WP of zonnepanelen is) lijkt het echter wel alsof er op termijn aan kunnen verdienen de basis voor de investering is en dat vind ik nog steeds vrij bijzonder.
Je gebruikt nou net de twee verkeerde voorbeelden.

Bij een auto moet je die, net zoals bij de vergelijking warmtepomp/HR-ketel, vergelijken met een gelijkwaardig alternatief(taxi, ov, fiets) En die is er niet op het gebied van flexibiliteit en ruimte op zowel korte als lange afstanden.
En ik gok dat de meeste particulieren hun voertuig vervangen als de reparatie/herstelkosten hoger worden dan de dagwaarde.

Naast het ontbreken van een gelijkwaardig alternatief spelen bij de telefoon ook andere zaken mee zoals veiligheidsupdates. Ik gebruik nog een iPhone 7 uit 2019 die nog steeds veiligheidsupdates krijgt. Zodra Apple daarmee stopt zal ik die echt moeten vervangen, zelfs als de technische levensduur nog niet is bereikt.

Het punt is dat voor een warmtepomp nog steeds een gelijkwaardig alternatief is in de vorm van de HR-ketel. Het is dan uit economisch oogpunt dan zinvol om naar de tvt te kijken. Zet je puur de duurzaamheidsbril op dan kun je tot andere inzichten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

-

[ Voor 99% gewijzigd door Superbeagle op 04-12-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Zwartoog schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:27:
[...]

Dit is mij ook een doorn in het oog. Heb sindskort een ebusd-adapter om de WP zelf aan te kunnen sturen. Ik zet de Ta nu op Tr+5, en als het vriest, Tr+6. Dit zorgt ervoor dat een defrost, maar ook na een SWW-run, de wederopwarming veel rustiger verloopt.

Het effect is echter niet geweldig: er wordt minder energie opgewekt, dus het duurt gewoon langer voor de je dezelfde warmte hebt opgewekt zonder beperkingen. Dit gaat normaal best goed, behalve op een ochtend als gister hier met kou, veel SWW-gebruik en defrosts: dan komt de verwarming gewoon niet op gang, aangezien de volgende defrost alweer komt voordat de Ta weer op de gewenste temperatuur is. Half uurtje vol gas laten draaien en toen was het wel weer in orde, daar niet van.

Helaas nog geen stabiele thuis- en weersituatie gehad om het energetisch effect van post-defrosts met en zonder beperking goed te kunnen meten.

Tr +5 en Tr +6 .. hoe moet ik dat lezen? Dat je de delta T instelt?... of verhoog je de aanvoer met 5 of 6 graden? Ik heb geen Toshiba maar wil wel een vlakkere opbouw van de temperatuur na defrost... als het weer rap op temperatuur is betekent ook dat de volgende defrost er weer sneller aankomt... slow and steady :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
@Dre , ik las in een post waarin je iets melde van het koppelen van een Arduino aan de heater om deze bij te laten springen tijdens een defrost. Zou je dat eens willen uitleggen hoe dat in elkaar zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
daan256 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:25:
[...]

Tr +5 en Tr +6 .. hoe moet ik dat lezen? Dat je de delta T instelt?... of verhoog je de aanvoer met 5 of 6 graden? Ik heb geen Toshiba maar wil wel een vlakkere opbouw van de temperatuur na defrost... als het weer rap op temperatuur is betekent ook dat de volgende defrost er weer sneller aankomt... slow and steady :-)
Delta-T maximaliseren inderdaad, elke minuut bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan256
Zwartoog schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:37:
[...]

Delta-T maximaliseren inderdaad, elke minuut bijwerken.
klinkt meer als minimaliseren... dit zijn mijn gedachten.

IF : Ingestelde Ta < 6 graden binnen x minuten (door defrost)
Then: zet Ta op -6 graden dan punt voor defrost
en dan... per minuut 1 graad hoger.

Interessante gedachte.... bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mr_evil08 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:22:
[...]

Hier was het nog gekker. Huis is in 2020 opgeleverd met gloednieuwe CV. Ketel is er in 2022 uit gegaan voor een WP en tweedehands verkocht.

Voor mij was het milieuargument ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:14
g-j-t schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:35:

Ik heb de SUZ-SWM60VA en bij mij is het nog extremer. Iedere 45min een defrost en dan duurt het effectief weer kwartier voor hij weer op temperatuur is. Als gevolg stook ik nu op 43 graden aanvoer en lukt het me alsnog niet binnen op temperatuur te houden. Dit terwijl ik in het verleden met CV de boel met 38 de winter rond op temperatuur hield.

Edit, rectificatie: bleek dat aanvoer/retour waren omgedraaid bij installatie warmtepomp. Nu dut is opgelost is de afgifte 2x zo groot en kan de Ta dus fors omlaag

Gisteren 24,3kWh gebruikt voor verwarming en 3,2kWh voor SWW. Vorig jaar december was mijn gasverbruik over de hele maand 2,06m3-10,81m3 per dag, gemiddeld 5,29m3/dag. Ik heb zo even geen vergelijk op graaddagen paraat.

Ik draai nu nog uitsluitend op radiatoren, aanleg vloerverwarming (b)lijkt dus wel noodzakelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 18-01-2024 11:45 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
assje schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:53:
[...]

Ik heb de SUZ-SWM60VA en bij mij is het nog extremer. Iedere 45min een defrost en dan duurt het effectief weer kwartier voor hij weer op temperatuur is. Als gevolg stook ik nu op 45 graden aanvoer en lukt het me alsnog niet binnen op temperatuur te houden. Dit terwijl ik in het verleden met CV de boel met 38 de winter rond op temperatuur hield.

Gisteren 24,3kWh gebruikt voor verwarming en 3,2kWh voor SWW. Vorig jaar november was mijn gasverbruik 0,91m3-6,4m3 per dag, gemiddeld 2,67m3/dag. Ik heb zo even geen vergelijk op graaddagen paraat.

Ik draai nu nog uitsluitend op radiatoren, aanleg vloerverwarming (b)lijkt dus wel noodzakelijk.
Interessant dat je met deze unit de zelfde issues hebt. Door het defrosten haalt hij maar een deel per uur zijn TA.Ik heb hier al VV en draai op een vaste TA van 27-28. Vrijstaande woning 2017 met alleen beneden VV (ca 90m2 incl garage/bijkeuken.). VV is dus niet de oplossing. Huis blijft net aan warm met deze TA.

Vorig jaar was november iets warmer volgens mij maar rond de 19 nov ook koude dagen gehad. Was toen zonniger. Toen slechts 90m3 gas gebruikt inclusief warm water. Ik ging uit van ca 200kWh, maar dat is nu 291 geworden. Dit kwam met name door de laatste koude dagen. Nu (moment van posten) van 1- 4 dec al 82kWh verbruikt dus gaat wel hard zo. De inschatting van stroomverbruik door je gasverbruik maal 2 te doen, gaat hier niet gehaald worden als het buiten <5 graden is door al dat gedefrost.

[ Voor 15% gewijzigd door g-j-t op 04-12-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:51

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

g-j-t schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:06:
[...]
Nu op 4 dec al 82kWh verbruikt dus gaat wel hard zo.
82kWh?? dat is wel echt heel erg veel. Dat verbruik heb ik hier niet eens voor ons gehele verbruik incl een Tesla aan de stekker.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:00
[...]

Interessant dat je met deze unit de zelfde issues hebt. Door het defrosten haalt hij maar een deel per uur zijn TA.Ik heb hier al VV en draai op een vaste TA van 27-28. Vrijstaande woning 2017 met alleen beneden VV (ca 90m2 incl garage/bijkeuken.). VV is dus niet de oplossing. Huis blijft net aan warm met deze TA.

Vorig jaar was november iets warmer volgens mij maar rond de 19 nov ook koude dagen gehad. Was toen zonniger. Toen slechts 90m3 gas gebruikt inclusief warm water. Ik ging uit van ca 200kWh, maar dat is nu 291 geworden. Dit kwam met name door de laatste koude dagen. Nu op 4 dec al 82kWh verbruikt dus gaat wel hard zo. De inschatting van stroomverbruik door je gasverbruik maal 2 te doen, gaat hier niet gehaald worden als het buiten <5 graden is door al dat gedefrost.
Die regel van gasverbruik*2 = stroomverbruik, gaat over jaarrond. Rond deze dagen zou je iets hoger kunnen uitkomen, zou zeggen 3 keer je gasverbruik. Maar doet niet stiekem je back up heater mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 19:40
Speedyace schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:17:
[...]

82kWh?? dat is wel echt heel erg veel. Dat verbruik heb ik hier niet eens voor ons gehele verbruik incl een Tesla aan de stekker.
Ik denk dat hij van 1 dec tm nu bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 07:56
[...]

Vorig jaar was november iets warmer volgens mij maar rond de 19 nov ook koude dagen gehad. Was toen zonniger. Toen slechts 90m3 gas gebruikt inclusief warm water. Ik ging uit van ca 200kWh, maar dat is nu 291 geworden. Dit kwam met name door de laatste koude dagen. Nu op 4 dec al 82kWh verbruikt dus gaat wel hard zo. De inschatting van stroomverbruik door je gasverbruik maal 2 te doen, gaat hier niet gehaald worden als het buiten <5 graden is door al dat gedefrost.
Ik ga uit van 82kwh in de maand december of bedoel je alleen 4 december. Mijn verbruik ligt in december rond 78kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Plenkske schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:25:
[...]

Ik denk dat hij van 1 dec tm nu bedoelt.
Daar ga ik dan ook vanuit, maar ik lees toch echt (Nu op 4 dec al 82kWh verbruikt dus gaat wel hard zo)
Anders zou je neerzetten nu t/m 4 dec al 82kWh verbruikt.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
[...]

ca 20kWh per dag trekt de pomp nu met dit weer.

Vorig jaar november 90m3 bij 386 graaddagen is 0,233 m3 per graaddag.
Dit jaar over november 291kWh bij 428 graaddagen, is 0,68 kWh per graaddag.
afgelopen dagen 1-3 dec: 69 graaddagen bij 67,9kWh verbruik = bijna 1kWh per graaddag.

Wat is een te verwachten gebruik dan bij deze temperaturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 19:40
Speedyace schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:28:
[...]

Daar ga ik dan ook vanuit, maar ik lees toch echt (Nu op 4 dec al 82kWh verbruikt dus gaat wel hard zo)
Anders zou je neerzetten nu t/m 4 dec al 82kWh verbruikt.
Dat zie ik ook, maar mensen kunnen ook een foutje maken tijdens typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
[...]

Excuus dat is van 1dec 0.00 uur tot moment van posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
kokpol schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:21:
[...]

Die regel van gasverbruik*2 = stroomverbruik, gaat over jaarrond. Rond deze dagen zou je iets hoger kunnen uitkomen, zou zeggen 3 keer je gasverbruik. Maar doet niet stiekem je back up heater mee?
Nope, backup heater staat uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
@Superbeagle Dat ben ik ten dele met je eens. Wanneer je de auto vervangt op het moment dat hij het repareren niet meer waard is dan snap ik dat, net als met een telefoon die zelfs met Lineagole OS oid niet meer te updaten is. Dat staat voor mij gelijk aan de ketel vervangen door een wp als de ketel het begeeft.

Waar het me om gaat is dat bij niet-duurzame investeringen het nooit om de terugverdientijd lijkt te gaan en bij duurzame investeringen dit van essentieel belang lijkt te zijn, net als subsidies. Hoe vaak ik over isolatie, wp en pv wel niet hoor dat men dat niet doet omdat men het nooit terugverdient of de subsidie niet hoog genoeg is. Het comfort, lagere energierekening en duurzaamheid lijken minder van belang dan de vraag of men er aan kan verdienen. Bij de aanschaf van een ketel hoor je dat nooit, terwijl daar per definitie de hele levensduur geld bij moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:24
g-j-t schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:30:
[...]

Excuus dat is van 1dec 0.00 uur tot moment van posten.
Ik woon in het noord-oosten en heb ook exact 82 kWh in december tot nu toe. De luchtvochtigheid is nog heel hoog en daardoor veel defrosts. 1 en 2 december 16 a 17 per dag. De afgelopen 2 dagen gelukkig een stuk minder: gisteren 10 en vandaag tot nu toe 7.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

g-j-t schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:29:
[...]

Wat is een te verwachten gebruik dan bij deze temperaturen?
Hier een vrijstaande woning uit 2010 met alleen vv beneden (103m2) staat een Puhz-SW75YAA te pruttelen en ben zo tussen de 12kWh en de 17kWh kwijt p/d voor verwarmen. En dan nog zo'n 3kWh voor het verwarmen van de erst30d-vm2ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
Speedyace schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:48:
[...]

Hier een vrijstaande woning uit 2010 met alleen vv beneden (103m2) staat een Puhz-SW75YAA te pruttelen en ben zo tussen de 12kWh en de 17kWh kwijt p/d voor verwarmen. En dan nog zo'n 3kWh voor het verwarmen van de erst30d-vm2ed.
Ok, dank! En hoeveel defrosts heeft je pomp deze dagen ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

g-j-t schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:51:
[...]

Ok, dank! En hoeveel defrosts heeft je pomp deze dagen ongeveer?
Net even gekeken en het systeem is gisternacht aangegaan van 01:10 t/m 09:05 in de ochtend en heeft 7x een defrost gehad om het uur zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 17:33
Hier een SUZ-SWM80VA en ook elke 50 minuten een defrost.

Hoekwoning met veel glas en ventilatie type C
Begane grond vloerverwarming ca 55m2, Jaga convector in de (open) bijkeuken en hal, boven radiatoren
Parket op de vloerverwarming (niet ideaal voor de afgifte), tegelvloer levert zo'n 725W meer
draai nu op Ta=34gr om het 20gr in de woonkamer te houden
pomp op stand 5 (ca 20 l/s)
levert ca. 6,1 kW (uitgelezen via Kamstrup)

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

niks onzin. veel merken hebben gewoon hele simpele parameters en defrosten in dat gebied gewoon altijd ook al is de verdamper nog niet ingevroren en dat word niet alleen gebaseerd op de buitentemperatuur. dit doen ze omdat hun "dichtgevroren" detectiekabouter niet gewelding goed is en gezeik willen voorkomen dat hij zijn moment mist

en de WP weet hoe te defrosten door naar de verdampingstemperatuur en de daadwerkleijke temperatuur van het gas wat uit de verdamper komt en de buitentemperatuur te vergelijken. als de uitgaande gastemperatuur teveel verschilt met de buitentemperatuur (dus niet genoeg warmteoverdracht) is dat "de" indicator. als zitten er bij de wat defitgere machines nog wel meer if's en that's aan om eventueel eerder te gaan of wat langer te wachten. om die kabouters in gareel te krijgen kost veel tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

daan256 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:30:
@Dre , ik las in een post waarin je iets melde van het koppelen van een Arduino aan de heater om deze bij te laten springen tijdens een defrost. Zou je dat eens willen uitleggen hoe dat in elkaar zit?
Ik heb niks werkend. Was meer een idee dat je de interne heater kan inschakelen tijdens een defrost, hierdoor blijft het comfort gelijk. Mijn radiator kakt gewoon in van +41°C naar +25°C Ta ofzo tijdens een defrost :)

Er is met een Arduino vast iets te bedenken als je persee de heater aan wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

FrancD schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:07:
Hier een SUZ-SWM80VA en ook elke 50 minuten een defrost.

Hoekwoning met veel glas en ventilatie type C
Begane grond vloerverwarming ca 55m2, Jaga convector in de (open) bijkeuken en hal, boven radiatoren
Parket op de vloerverwarming (niet ideaal voor de afgifte), tegelvloer levert zo'n 725W meer
draai nu op Ta=34gr om het 20gr in de woonkamer te houden
pomp op stand 5 (ca 20 l/s)
levert ca. 6,1 kW (uitgelezen via Kamstrup)
Hier een vloer van Belgisch hardsteen en draai hierop een 75% (kabeltje) met een Ta van 28gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Aziraphale schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:42:
@Superbeagle Dat ben ik ten dele met je eens. Wanneer je de auto vervangt op het moment dat hij het repareren niet meer waard is dan snap ik dat, net als met een telefoon die zelfs met Lineagole OS oid niet meer te updaten is. Dat staat voor mij gelijk aan de ketel vervangen door een wp als de ketel het begeeft.

Waar het me om gaat is dat bij niet-duurzame investeringen het nooit om de terugverdientijd lijkt te gaan en bij duurzame investeringen dit van essentieel belang lijkt te zijn, net als subsidies. Hoe vaak ik over isolatie, wp en pv wel niet hoor dat men dat niet doet omdat men het nooit terugverdient of de subsidie niet hoog genoeg is. Het comfort, lagere energierekening en duurzaamheid lijken minder van belang dan de vraag of men er aan kan verdienen. Bij de aanschaf van een ketel hoor je dat nooit, terwijl daar per definitie de hele levensduur geld bij moet.
Ik gok dat de meeste mensen slechts kijken naar de initiële investeringskosten en niet naar de totale levensduurkosten van pakweg 15 jaar bij de keuze ketel of pv. Daarom het moetje van de overheid vanaf 2026 en de subsidies.

Het ‘eraan verdienen’ speelt alleen bij pv toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Blihi schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:58:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

3. na 10 minuten

Bedankt voor de heldere uitleg. In de Midea manual lees ik maar liefst deze hele volzin:
The defrosting operation is controlled according to outdoor ambient temperature, air side heat exchanger refrigerant outlet temperature and the compressor running time.
Lijkt dus op een vergelijkbare manier te gaan en aangezien ik meestal zo'n 3 graden verschil zie tussen deze twee temp. sensoren gaat hij dus defrosten.

Irritant wel dat hij dan elke dag onder de 5gr zoveel staat te defrosten. Toch maar eens navragen of er iets in te stellen of aan te passen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Aziraphale schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:42:

Tja, omdat al die extra duurzame maatregelen ook een extra investering ten opzichte van de standaard vergen. En ik gok dat de meesten slechts kijken naar de initiële investeringskosten in plaats van naar de totale levensduurkosten over pakweg 15 jaar. Ook al zijn die lager dan een ketel.

En dat geldt voor duurzaamheid in zijn algemeen. De extra investering betaalt zich pas terug over enkele generaties.

De mens in nou eenmaal niet ontworpen met hersenen die standaard op de lange termijn denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
daan256 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:45:
[...]

klinkt meer als minimaliseren... dit zijn mijn gedachten.

IF : Ingestelde Ta < 6 graden binnen x minuten (door defrost)
Then: zet Ta op -6 graden dan punt voor defrost
en dan... per minuut 1 graad hoger.

Interessante gedachte.... bedankt voor de tip.
Sorry, mijn eerste post was wat kort door de bocht. Ik maximaliseer de maximum-Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 17:33
Dre schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:41:
[...]

Ik heb niks werkend. Was meer een idee dat je de interne heater kan inschakelen tijdens een defrost, hierdoor blijft het comfort gelijk. Mijn radiator kakt gewoon in van +41°C naar +25°C Ta ofzo tijdens een defrost :)

Er is met een Arduino vast iets te bedenken als je persee de heater aan wil hebben.
Kijk hier voor Mitsubishi:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77376474

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:26:
[...]

niks onzin. veel merken hebben gewoon hele simpele parameters en defrosten in dat gebied gewoon altijd ook al is de verdamper nog niet ingevroren en dat word niet alleen gebaseerd op de buitentemperatuur. dit doen ze omdat hun "dichtgevroren" detectiekabouter niet gewelding goed is en gezeik willen voorkomen dat hij zijn moment mist
Ik vraag me dus af of dit merkgebonden is. Ik zie duidelijk dat de defrosts bij mijn wp steeds langer uitgesteld worden naarmate het warmer wordt buiten (nu met 1,7°C heb ik tussenpozen van 75min). Eigenlijk precies zoals je van een doorwinterde kabouter zou verwachten. Tegelijkertijd lees ik o.a. hierboven van wp's waar het wat minder goed werkt - merk en types even daargelaten.
en de WP weet hoe te defrosten door naar de verdampingstemperatuur en de daadwerkleijke temperatuur van het gas wat uit de verdamper komt en de buitentemperatuur te vergelijken. als de uitgaande gastemperatuur teveel verschilt met de buitentemperatuur (dus niet genoeg warmteoverdracht) is dat "de" indicator. als zitten er bij de wat defitgere machines nog wel meer if's en that's aan om eventueel eerder te gaan of wat langer te wachten. om die kabouters in gareel te krijgen kost veel tijd en geld.
Dank, ja dit is wel in lijn met wat @Blihi even terug postte, waarbij ook nog de factor tijd*verandering een rol blijkt te hebben.
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het met een grotere verdamper wat minder kritisch wordt, want minder luchtweerstand, en meer oppervlak om toch nog wat warmte uit de lucht te halen, ook al is er al wat aangevroren, terwijl de kleinere varianten dan eerder hun capaciteit verliezen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zwartoog schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:27:
[...]

Daar heb ik al heel veel instellingen in zitten, zelfs de defrosts bekeken en zo afgesteld wat minimaal nodig is, een defrost duurt slechts 3 minuten en hij loopt slechts 5-7 minuten op een hogere stand (100% en kan 130%) om daarna af te toeren.
Zo heb ik minimaal aan geluid en aan afkoeling door defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
verkeerslicht schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:03:
[...]

Ik vraag me dus af of dit merkgebonden is. Ik zie duidelijk dat de defrosts bij mijn wp steeds langer uitgesteld worden naarmate het warmer wordt buiten (nu met 1,7°C heb ik tussenpozen van 75min). Eigenlijk precies zoals je van een doorwinterde kabouter zou verwachten. Tegelijkertijd lees ik o.a. hierboven van wp's waar het wat minder goed werkt - merk en types even daargelaten.

[...]

Dank, ja dit is wel in lijn met wat @Blihi even terug postte, waarbij ook nog de factor tijd*verandering een rol blijkt te hebben.
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het met een grotere verdamper wat minder kritisch wordt, want minder luchtweerstand, en meer oppervlak om toch nog wat warmte uit de lucht te halen, ook al is er al wat aangevroren, terwijl de kleinere varianten dan eerder hun capaciteit verliezen.
Dat denk ik ook, want er zit bij Toshiba verschil tussen de 4 of 6 kW units (kleine buitenunit) en de 8 of 11 kW unit (grote buitenunit). Die 8 kW unit staat hier. Bij de kleinere units worden TEO en ToO eerder vastgelegd (na 10 minuten) en begint de B zone al na 39 minuten (die overlapt dus met de C zone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Laatst online: 06-03 22:59
Mvcb schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:02:
[...]

Atag energion 5kw, icm verdeelunits met elektrisch gestuurde zoneregeling.

Ga denk ik eerst maar eens in menu duiken om volledig war te draaien.
Denk te weten waar het mis gaat: op de verdeler van benedenverdieping zit een zonemotor welke aangestuurd wordt door kamerthermostaat. Door de goede isolatie maar weinig warmte nodig.

Dus: temperatuur zakt onder setpoint, zonemotor gaan open. WP krijgt hele lading koud water dat opgewarmd moet worden tot stooklijn temp.

Na 15 min vind wp het wel genoeg, gaat op 99 hz draaien en schakelt dan backups elementen in. Die staan geregeld op doorwarmen tot 45 graden. Dat duurt minimaal 1 uur. Temperatuur in woonkamer schiet ruim 1 graad door. 2 problemen ontstaan hierbij dus: Te weinig / geen constante flow en wp doet niks of maximaal.

Ofwel: gewenste temperatuur wordt prima gehaald alleen op een niet efficiënte manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Oplossing: zone motortje er afschroeven, dan staat dat circuit altijd open.... :+

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:27
Ik zag een video waar een warmtepomp was niet goed waterpas op de grond en veroorzaakt de lagers van de fan kapot te worden. Het maakt een heel erg geluid, blijkbaar moet je de lagers van de fan ook onderhouden/smeren. Misschien @flippy weet hier beter van.

YouTube: Heat Geek Gives His Verdict on John’s Nightmare Heat Pump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-07 11:52
Ik probeer mijn Delta T tussen de 5 en de 10 °C te krijgen. De collectoren zijn waterzijdig ingeregeld en de circulatiepomp draait op de laagste stand bij constante druk, toch blijf ik met een Delta T van ongeveer 3,5 °C zitten op mijn kring. De Ta is 31 °C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mazoutje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:27:
Ik probeer mijn Delta T tussen de 5 en de 10 °C te krijgen. De collectoren zijn waterzijdig ingeregeld en de circulatiepomp draait op de laagste stand bij constante druk, toch blijf ik met een Delta T van ongeveer 3,5 °C zitten op mijn kring. De Ta is 31 °C.
Waarom wil je een dT van 5~10 graden :?
Hoe lager hoe beter, want dat betekent dat je een hoge flow hebt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
Grolsch schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:34:
[...]

Waarom wil je een dT van 5~10 graden :?
Hoe lager hoe beter, want dat betekent dat je een hoge flow hebt.
Omdat je dan meer afgifte hebt en het dus ook beter is voor je COP.
Althans dat is mij toch verteld geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Mazoutje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:51:
[...]

Klopt niks van, bij afgifte gaat het om de gemiddelde temperatuur. De dT zegt daar niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
Jaap19 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:05:
[...]

Klopt niks van, bij afgifte gaat het om de gemiddelde temperatuur. De dT zegt daar niks over.
Hoe maximaliseer je dan je afgifte en de efficiëntie van je systeem?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Mazoutje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:09:
[...]

Hoe maximaliseer je dan je afgifte en de efficiëntie van je systeem?
Uitgangspunt is dat een lage Ta het minste energie kost. Ook geldt dat de warmteafgifte is gekoppeld aan de gemiddelde temperatuur van je (bijvoorbeeld) radiator en dat is meestal iets in de buurt van: (Ta + Tr)/2.

Als je daar even over nadenkt, dan zie je al snel dat een kleine dT (dus Ta - Tr) het meest efficient is. Een kleine dT krijg je met een hoge flow.
Trek je niets aan van de installateur die zegt dat bij een hoge flow het water 'geen tijd heeft om z'n warmte af te staan'. Dat is je reinste flauwekul (maar ik heb het wel eens horen zeggen :( !).

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Mazoutje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:51:
[...]

Wat @Jaap19 je aangeeft is juist, dus of iemand heeft iets foutiefs verteld, of je hebt niet helemaal goed geluisterd :+

dT zegt niks over rendement, er is maar 1 bepalende factor voor de beste COP, en dat is een zo laag mogelijke Ta.

De standaardrekensom erbij:

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Afgegeven vermogen wordt bepaald door je afgiftesysteem.
Stel Ta = 35, Tr = 25, dT = dan 10, en de gemiddelde afgiftetemperatuur is 30 graden.
Stel je flow is 10L/minuut = 0,17l/sec

10*.17*4.2=7KW

Stel je verdubbelt de flow (20) dan halveert de dT (5) om hetzelfde vermogen te houden (7KW).
Dus moet je Ta dan naar 32,5 en je Tr dus naar 27,5 (dT van 5).

Zo geef je met een Ta van 32,5 dus net zoveel warmte af bij een flow van 20 als met een Ta van 35 bij een flow van 10.

Dus als er al iets goed voor de COP is, dan is dat een hoge flow, en dus vanzelfsprekend een lage dT.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 05-12-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Laatst online: 16:25
Bij vrienden overweeg ik om voor een all electric 2x5 kW cascade opstelling te gaan. (Tip van @flippy ) Bij de woning is namelijk voldoende ruimte voor twee warmtepompen.
Ik denk aan de Panasonic 5kW J series.

Voordelen zijn 2x subsidie, dhw en cv grootste deel van het jaar op een eigen WP, backup bij storing en rond de 0° de defrost’s verdelen over 2 units.

Mijn vragen:
1. Is het echt zo simpel met een T-stuk aan te sluiten
2. Kan WP1 nummer 2 aanzetten met de bivalent switch
3. Is buiten de Panasonic nog een ander merk geschikt
4. Nog andere zaken waar ik op moet letten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wUXLfTYvf9wPEX26Vjm-ledRQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qv9gCiMuaTzppazu5vaJbnCl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Pim57 op 05-12-2023 14:25 . Reden: Tip van flippy ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

De 2 pompen weg, die zitten al in de unit.

En de terugslagklep van unit 2 moet tussen de 3wegklep en het T stuk komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
Dus mijn circulatiepompen gewoon op stand 3 zetten dan?
Welke waarde is die 4,2?

[ Voor 19% gewijzigd door Mazoutje op 05-12-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 20:18
Pim57 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:55:
Bij vrienden overweeg ik om voor een all electric 2x5 kW cascade opstelling te gaan. (Tip van @flippy ) Bij de woning is namelijk voldoende ruimte voor twee warmtepompen.
Ik denk aan de Panasonic 5kW J series.

Voordelen zijn 2x subsidie, dhw en cv grootste deel van het jaar op een eigen WP, backup bij storing en rond de 0° de defrost’s verdelen over 2 units.

Mijn vragen:
1. Is het echt zo simpel met een T-stuk aan te sluiten
2. Kan WP1 nummer 2 aanzetten met de bivalent switch
3. Is buiten de Panasonic nog een ander merk geschikt
4. Nog andere zaken waar ik op moet letten

[Afbeelding]
Loop je met dit schema niet het risico dat bij een DWH run de retour temperatuur te hoog is en mogelijk alsnog je vloer in komt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt dan ook een cascade regeling nodig, en een hydraulische scheiding zodat elke WP voldoende flow heeft, en elkaar niet gaan tegenwerken.

Ik weet dat de Mitsu het ondersteund, ik heb het alleen nog nooit zien werken of ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:57:
De 2 pompen weg, die zitten al in de unit.

En de terugslagklep van unit 2 moet tussen de 3wegklep en het T stuk komen.
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb de tekening aangepast.

De pompen staan er nog even in voor de duidelijkheid.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
smaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:02:
[...]

Loop je met dit schema niet het risico dat bij een DWH run de retour temperatuur te hoog is en mogelijk alsnog je vloer in komt ?
Er is geen vloerverwarming en de retour van de dhw blijft in het circuit van WP2. Ik zie niet hoe de retour van WP2 in het circuit van WP1 kan komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 05-12-2023 14:16 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)