Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
We hebben een huis gekocht met een Warmtepomp van MHI (rebrand van Nibe met SMO40). De pomp is twee jaar geleden geplaatst, voorheen zat er een normale CV ketel in. Ik heb de verdelers bekeken en daar zitten geen pompen (meer) in.

Mijn vragen:
De flow per kring is op de verdelers regelbaar. Klopt mijn idee dat je de flow tweemaal per jaar wijzigt als je van verwarmen naar koelen (en terug) gaat?
De besturing is nog uit de CV-ketel-tijd. Per ruimte is een thermostaat aanwezig die één of meer kleppen in de verdeler opent of afsluit. Het lijkt me dat dit afhankelijk is van de warmtevraag. Om te koelen zou ik de thermostaten dus hoog moeten zetten? Om "warmtevraag" te creëeren waardoor de kleppen openen en koel water door de vloer kan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
Amtelode schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:09:
[...]

Ik ben geen wiskundig wonder, welke formule gebruik je daar?

Bij koevlaas had ik mijn twijfels omdat ons (stook)gedrag afwijkt van de gemiddelde mens.

Ik zal ons hoogste gebruik ooit van 660m3 aanhouden;
660 * 8 / 1650 = 3,2kw

Je kunt je wellicht voorstellen dat het bij ons niet de hele dag 21 graden is :D
Koevlaas2 formule heeft nog nooit ongelijk gehad, ik denk dat je te ruim rekend.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
nMad schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Maar dan blijft de temperatuurbegrenzing (thermostaatkraan) toch nog zitten? Dit is toch onwenselijk?

edit: denk dat ik het nu beter begrijp. Je kan dat hele rechter gedeelte verwijderen en dan hou je 2x 3/4 draad over. Hier sluit je de aanvoer- en retourleiding dan rechtstreeks op aan. Correct?

[Afbeelding]

[...]

22 mm staal / 26 mm meerlagenbuis i.c.m. 5 kW WP.
Je kan de hele pompzooi eraf schroeven en dan hebben je een pomploze met debietmeters. Puntstukken met pakking op de wartels en knallen maar.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
Hermarcel schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:34:
We hebben een huis gekocht met een Warmtepomp van MHI (rebrand van Nibe met SMO40). De pomp is twee jaar geleden geplaatst, voorheen zat er een normale CV ketel in. Ik heb de verdelers bekeken en daar zitten geen pompen (meer) in.

Mijn vragen:
De flow per kring is op de verdelers regelbaar. Klopt mijn idee dat je de flow tweemaal per jaar wijzigt als je van verwarmen naar koelen (en terug) gaat?
De besturing is nog uit de CV-ketel-tijd. Per ruimte is een thermostaat aanwezig die één of meer kleppen in de verdeler opent of afsluit. Het lijkt me dat dit afhankelijk is van de warmtevraag. Om te koelen zou ik de thermostaten dus hoog moeten zetten? Om "warmtevraag" te creëeren waardoor de kleppen openen en koel water door de vloer kan?
De flow hoef je niets aan te wijzigen. De besturing wel, die moet om kunnen gaan met koelen. Voor systemen met een Honeywell HCE20 is daar een module voor die je in de besturingsunit klikt. Bij andere besturingen kan dit standaard.

Je wilt niet de thermostaat op 30 zetten om te koelen in de zomer. Een beetje afhankelijk van de thermostaat die er hangt stuur je dan de hele regeling in de war. Het beste is om gewoon een thermostaat/zonesysteem te gebruiken die/dat kan koelen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Blihi Ik snap gedeeltelijk wat je zegt, maar regelsystemen vervangen gebeurt nu nog even niet.

Dus met het bestaande systeem:
In de zomer wil je slaapkamers het koelst hebben (dus de meeste coolingflow), maar in de winter ook (dus de minste/geen heatingflow). Dus dat betekent dan toch dat de flow anders verdeeld moet worden in de zomer en in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Hermarcel het klopt wat je zegt, maar ik zou het anders verwoorden.

In de zomer zet je dus de vloerlussen dicht in de woonkamer en open in de slaapkamers en in de winter andersom. Ik was in de war omdat je het over 'flow' had en technisch heb je natuurlijk gelijk dat je op die manier de flow aanpast. Ik dacht dat je alle flowmeters steeds opnieuw in wilde stellen.

Overigens is het open en dicht sturen van de lussen precies wat zo'n regelsysteem doet. Dat kan vaak ook handmatig met doppen op de verdeler. Eigenlijk vergelijkbaar met het dichtdraaien van de radiatorkraan op de radiatoren zoals je vroeger deed. Je moet natuurlijk wel zorgen dat er altijd genoeg flow is (en in de winter systeeminhoud voor de defrost).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Blihi Ook nog een parallel buffervat van 250 liter. Dus inhoud zit wel goed. Na de winter (onze eerste hier in dit huis) maar eens kijken of dat vat er tussenuit kan. Hele huis heeft (alleen) vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:04
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

Koevlaas2 formule heeft nog nooit ongelijk gehad, ik denk dat je te ruim rekend.
Heeft voor ons afgelopen winter ook prima gewerkt!

Zelf gebruik ik wel de "Koevlaas-vuistregel": Capaciteit = jaarlijks gasverbruik/200

Dan kun je op een verjaardagsfeestje, mensen die een WP overwegen, een indicatie geven zonder rekenmachine...

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:12:
@Hermarcel het klopt wat je zegt, maar ik zou het anders verwoorden.
In de zomer zet je dus de vloerlussen dicht in de woonkamer en open in de slaapkamers en in de winter andersom.
Waarom zou je in de zomer de lussen in de woonkamer dicht willen zetten? Juist met koelen is voldoende afgifte om pendelen te voorkomen bij de meesten een groot probleem. Dan wil je juist maximale afgifte, dus ook de lussen in de woonkamer allemaal open.

Het enige wat hier (automatisch) dicht gaat bij koelen zijn de groepen in de badkamers, om daar condens te voorkomen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Waarom zou je in de zomer de lussen in de woonkamer dicht willen zetten? Juist met koelen is voldoende afgifte om pendelen te voorkomen bij de meesten een groot probleem. Dan wil je juist maximale afgifte, dus ook de lussen in de woonkamer allemaal open.

Het enige wat hier (automatisch) dicht gaat bij koelen zijn de groepen in de badkamers, om daar condens te voorkomen.
100 punten, hier hetzelfde. _/-\o_

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat zou ik ook niet willen, maar dat gaf de vraagsteller aan.

Hier worden de lussen volledig door het zonesysteem geregeld en ik heb inderdaad het gevoel dat de allemaal open staan, met uitzondering van de badkamer, die gaat automatisch dicht zodra koelmodus op de hoofdthermostaat ingeschakeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
De COP bij koelen is trouwens echt enorm hoog. Veel hoger dan bij verwarmen. De COP zit boven de 9 voor augustus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Ligt eraan hoe je dat gemeten hebt, aflezen op de unit geeft een wat florissant verhaal.
Gemeten met Kampstrup en kWh meter zit ik vaak boven de 5 soms tegen de 6 aan in deellast (400 Watt compressor 19 Hz en 2100-2400 Watt koelvermogen)
Bij koeling heet het overigens geen COP maar EER.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Amtelode schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:09:
[...]

Ik ben geen wiskundig wonder, welke formule gebruik je daar?

Bij koevlaas had ik mijn twijfels omdat ons (stook)gedrag afwijkt van de gemiddelde mens.

Ik zal ons hoogste gebruik ooit van 660m3 aanhouden;
660 * 8 / 1650 = 3,2kw

Je kunt je wellicht voorstellen dat het bij ons niet de hele dag 21 graden is :D
Als je de verwarming de hele dag op 17 graden hebt staan of in de winter periode voor 1-2 maanden op vakantie bent, is misschien een ander verhaal.
Dan moet je niet verwachten dat je het ineens 22-23 graden in huis kan maken, want de capaciteit is berekend op het huidige stookgedrag.

Andere optie is het gasverbruik op een koude dag gebruiken en hiermee rekenen.

In standaard situaties kun je gewoon de formule toepassen.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 23-08-2023 12:26 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
martijn v o schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:15:
Ligt eraan hoe je dat gemeten hebt, aflezen op de unit geeft een wat florissant verhaal.
Gemeten met Kampstrup en kWh meter zit ik vaak boven de 5 soms tegen de 6 aan in deellast (400 Watt compressor 19 Hz en 2100-2400 Watt koelvermogen)
Ik meet het energieverbruik op de kWh meter en de opgenomen warmte op een losse meter.

Ik snap ook niet zo goed hoe het komt dat die meting zo hoog zit. Wellicht dat ik ergens een rekenfout maak. De warmtemeter kan geen kWh koeling meten, dus dat doe ik door zelf de delta-T en de flow uit te lezen.

Het vermogen in Watt is dan (flow / 60) * deltaT * 4186.

Wellicht dat deze manier van uitlezen onnauwkeurig is omdat de warmtemeter maar eens per minuut zijn waardes op de modbus update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
martijn v o schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:15:
Klopt dat ze EER voor koeling gebruiken, maar EER is niet hetzelfde als COP. Althans, het geeft beiden de ratio aan tussen energie in/uit, alleen met andere eenheden. COP is generiek toepasbaar (ook voor koelen)

[list]
• EER is koelvermogen (BTU/h) / inputvermogen (Watt)
• COP is outputvermogen / inputvermogen
[/list]

Dus met een koelvermogen van 10000 BTU/h en 1000 Watt verbruik heb je een EER van 10 (10000/1000)
1 kW is ongeveer 3412 BTU/h, dus 10000 BTU/h = 2,931kW (10000/3412)
Dus een EER van 10 is ongeveer een COP van 2,931

Persoonlijk vind ik COP veel intuïtiever en begrijpelijker.

Klaarblijkelijk is COP en SEER in de EU hetzelfde ding.

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 23-08-2023 20:47 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
En koelvermogen zou dan juist BTU/uur moeten zijn, toch? BTU is een eenheid voor energie, niet voor vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:14:
En koelvermogen zou dan juist BTU/uur moeten zijn, toch? BTU is een eenheid voor energie, niet voor vermogen.
Dank voor de correctie. Heb het gewijzigd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:13
verkeerslicht schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Klopt dat ze EER voor koeling gebruiken, maar EER is niet hetzelfde als COP. Althans, het geeft beiden de ratio aan tussen energie in/uit, alleen met andere eenheden. COP is generiek toepasbaar (ook voor koelen)
  • EER is koelvermogen (BTU/h) / inputvermogen (Watt)
  • COP is outputvermogen / inputvermogen
Dus met een koelvermogen van 10000 BTU/h en 1000 Watt verbruik heb je een EER van 10 (10000/1000)
1 kW is ongeveer 3412 BTU/h, dus 10000 BTU/h = 2,931kW (10000/3412)
Dus een EER van 10 is ongeveer een COP van 2,931

Persoonlijk vind ik COP veel intuïtiever en begrijpelijker.
EER en SEER wordt in Europa ook gewoon in W/W uitgedrukt, dus hoef je niet om te rekenen. Wel verwarrend omdat het in de VS inderdaad met BTU/h/W gaat (maar die waarden liggen dan al gauw rond de 20..). Bij airco's ligt de SEER ook al gauw tussen de 7-10, de deltaT binnen/buiten is gewoon een stuk lager dan bij verwarmen in ons klimaat.

[ Voor 17% gewijzigd door JBtL op 23-08-2023 15:22 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:09
Blihi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:55:
Dat zou ik ook niet willen, maar dat gaf de vraagsteller aan.

Hier worden de lussen volledig door het zonesysteem geregeld en ik heb inderdaad het gevoel dat de allemaal open staan, met uitzondering van de badkamer, die gaat automatisch dicht zodra koelmodus op de hoofdthermostaat ingeschakeld wordt.
Kan wel hoor. Mijn Vaillant systeem geeft een rendement van 7 aan voor koelen in de maand augustus. Ik koel wel enkel overdag als de PV opbrengt (geen saldering in BE) en met 16°C aanvoer. Dus als je 's nachts koelt, haal je wellicht een hoger rendement.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb gewoon de thermostaten op 23 staan en koelen gebeurt dus continu, ook 's nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
JBtL schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:56:
[...]

EER en SEER wordt in Europa ook gewoon in W/W uitgedrukt, dus hoef je niet om te rekenen. Wel verwarrend omdat het in de VS inderdaad met BTU/h/W gaat (maar die waarden liggen dan al gauw rond de 20..). Bij airco's ligt de SEER ook al gauw tussen de 7-10, de deltaT binnen/buiten is gewoon een stuk lager dan bij verwarmen in ons klimaat.
Ik heb even zitten zoeken maar je hebt gelijk! Ik pas mijn post aan.
Wel verwarrend inderdaad!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:12
Proton_ schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:21:
@WRMTP wat wil je bereiken? De hoogst haalbare temperatuur is in ieder geval de meest verspillende optie, dus voor ontwerp is die alleen voor SWW relevant.
Misschien ten overvloede: vermogen en temperatuur zijn niet hetzelfde, een warmtepomp wil het liefst zijn maximumvermogen op lage temperatuur kwijt kunnen.

De backupheater wil je pas in laten schakelen als het warmteopwekvermogen van de warmtepomp niet voldoende is. Dit is niet noodzakelijk bij een hoge watertemperatuur (sterker: op lagere temperatuur kan hij doorgaans meer vermogen leveren).
De temperatuur loopt pas op als het warmteafgiftevermogen van je radiatoren, vloerverwarming etc onvoldoende is en daar de backupheater voor inzetten is zonde, dan is een €20 straalkachel nog beter (want lokaal). Idealiter maak je dan de afgifte beter, zie het FAQ topic voor tips.
Als je afgiftesysteem niet lager kan dan 55-60 graden is dit toch een prima oplossing? Want daarmee wodrt dit WP systeem prijstechnisch ook bereikbaar voor bestaande bouw waarbij hoge investeringen in LVT radiatoren/vloerverwarming, boiler vermeden kunnen worden. Niet iedereen kan even 15k ophoesten voor aanpassingen en WP systeem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• koevlaas2
Broodro0ster schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:29:
[...]

Kan wel hoor. Mijn Vaillant systeem geeft een rendement van 7 aan voor koelen in de maand augustus. Ik koel wel enkel overdag als de PV opbrengt (geen saldering in BE) en met 16°C aanvoer. Dus als je 's nachts koelt, haal je wellicht een hoger rendement.
Ik ben in Malmedy momenteel en kijk mijn ogen uit hier.
Overal tuinen vol hout, ongeïsoleerde huizen en problemen los je op door in iedere kamer een enorme houtkachel neer te zetten.
Iedereen rijdt op diesel, die soms smerig stinken. Recyclen leeft hier ook niet zo je pleurt gewoon alles bij het huisvuil.
Dus knap dat je een WP hebt Belg.
Overigens bewerkstellig ik hier met open mond te worden nagekeken als we met onze electrische scooters langrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Malmedy? Wallonie dus. Tja, dat ze daar wat achter lopen verbaast niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
mv_ak schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

Als je afgiftesysteem niet lager kan dan 55-60 graden is dit toch een prima oplossing? Want daarmee wodrt dit WP systeem prijstechnisch ook bereikbaar voor bestaande bouw waarbij hoge investeringen in LVT radiatoren/vloerverwarming, boiler vermeden kunnen worden. Niet iedereen kan even 15k ophoesten voor aanpassingen en WP systeem.
Het kan een prima oplossing zijn, maar er wordt een verband gelegd tussen de maximaal haalbare temperatuur en het vermogen en dat is incorrect.

De WP kan bij -15 buiten misschien nog wel 65 graden water maken, maar niet voldoende vermogen leveren. Dan heb je dus wel 65 graden water, maar niet genoeg om je woning te verwarmen. Daarbij is een backup-heater COP1, dus 1 kWh elektriciteit geeft 1 kWh warmte en die warmte moet ook nog eens door het hele huis verdeeld worden. Als je daar echt van afhankelijk bent, kun je beter kiezen voor lokale bijverwarming, dus elektrische kacheltjes of infrarood panelen. Dat geeft minder verlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:09
koevlaas2 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Ik ben in Malmedy momenteel en kijk mijn ogen uit hier.
Overal tuinen vol hout, ongeïsoleerde huizen en problemen los je op door in iedere kamer een enorme houtkachel neer te zetten.
Iedereen rijdt op diesel, die soms smerig stinken. Recyclen leeft hier ook niet zo je pleurt gewoon alles bij het huisvuil.
Dus knap dat je een WP hebt Belg.
Overigens bewerkstellig ik hier met open mond te worden nagekeken als we met onze electrische scooters langrijden.
Ondanks dat Wallonië onderdeel van België is, gelden daar totaal andere regels als in Vlaanderen. In Vlaanderen wordt er vanalles door onze strot geduwd en in Wallonië hoeft dat allemaal niet.

Hier kun je met 350k amper een deftig huis kopen. In Wallonië koop je een villa met groot stuk voor dat geld en je krijgt er nog een woonbonus bij.

En ook de mentaliteit is daar anders zoals je hebt opgemerkt.

Achja, wij hebben voor ons zelf beslist een nieuwe duurzame nieuwbouw woning te plaatsen. Daarbij hoort een goed geisoleerd gebouwd, grote regenput voor toilet en wasmachine, PV installatie en warmtepomp. Iets meer lenen, maar wel een groen huis en lage energie rekening. Op het einde van de rit zullen we daar zeker en vast geen spijt van hebben.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

Ik heb nog nooit een woning gezien waarbij men daadwerkelijk 24/7 met 50+ graden moest stoken. Enigste uitzondering daarop was een bouwval waar meer dan 50 jaar niks aan was gedaan door de overleden bewoner.

Als je er eentje hebt wil ik dat graag wel zien.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 24-08-2023 10:52 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Wat mij betreft is het géén prima oplossing om op hoge temperatuur te stoken met een WP. De efficiëntie is bij zulke temperaturen ver te zoeken. Dus wat heb je dan bereikt, anders dan een hoop geld uit te geven aan een systeem dat niet lastenverlagend is, en ook niks bijdraagt aan het millieu?

Investeringen in LTV daarentegen kun je terugverdienen op termijn.

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:06
Blihi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:28:
Malmedy? Wallonie dus. Tja, dat ze daar wat achter lopen verbaast niemand.
Ligt dat ook niet voor een deel aan het feit dat Malmedy relatief klein is en in platteland/niemandsland? Heb toch de indruk dat grotere dorpen/dichter bij steden beter zijn op dat vlak, terwijl je in meer afgelegen delen van Vlaanderen even goed de indruk krijgt dat de tijd er wat achter loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je afgiftesysteem niet lager kan dan 55-60 graden is dit toch een prima oplossing?
Nee. Want:
1. Bij echt lage temperaturen haalt een WP geen Ta 60 meer.
2. Bij dergelijke aanvoertemperaturen is het rendement van een WP enorm slecht, en het elektriciteitsverbruik navenant hoog. Niet alleen slecht voor de portemonnee van de eigenaar (die z'n WP nooit meer terugverdient binnen de levensduur en met een CV-ketel dus veel beter af zou zijn geweest), maar ook voor ons elektriciteitsnet.

Je kunt veel beter de schaarse installatiecapaciteit eerst inzetten bij de huizen die reeds zijn voorzien van een geschikt afgiftesysteem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Elmardus
  • Laatst online: 10:12
Heeft een van jullie ervaring met of ideeën over plaatsing van een monoblock buitenunit onder een afdak in een soort open schuur?

Voor mijn rijtjeshuis lijkt het qua geluid de beste optie, omdat hij dan op maximale afstand van de tuinen van de buren staat en er echte muren tussen zitten ipv open schuttingen. Ik ben wel benieuwd of er dan genoeg aanvoer van verse lucht is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHlMFqMQvtaeqZLw6OQDaG0gT3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbX0wDiCmy3fT17Zn1Il7kOA.jpg?f=fotoalbum_large

Meer plaatjes in mijn topic: Warmtepomp buitenunit plaatsen in open schuur?

[ Voor 10% gewijzigd door Elmardus op 24-08-2023 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
verkeerslicht schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Wat mij betreft is het géén prima oplossing om op hoge temperatuur te stoken met een WP. De efficiëntie is bij zulke temperaturen ver te zoeken. Dus wat heb je dan bereikt, anders dan een hoop geld uit te geven aan een systeem dat niet lastenverlagend is, en ook niks bijdraagt aan het millieu?

Investeringen in LTV daarentegen kun je terugverdienen op termijn.
Het gaat hier over nieuwe technologie, namelijk een elektro calorische warmtepomp. Je maakt gebruik van thermodynamische principes, een adiabatisch proces waardoor je efficiënter warmte opwekt. https://www.mdpi.com/1996-1073/16/7/3104. Vliegtuigmotoren, dwz gasturbines maken ook gebruik van een adiabatisch proces en daarom kunnen we efficiënt vliegen op 10 km hoogte.

De belofte is voor de nieuwe generatie warmtepompen dat die bij hoge temperaturen wèl efficiënt kunnen werken en daarmee een aantrekkelijk alternatief vormen voor de huidige generatie die als een omgekeerde airco werken. Ben benieuwd wanneer ze op de markt komen, dan is het in ieder geval niet nodig je hele warmteafgifte systeem aan te passen (bij dezelfde efficiëntie en milieuwinst tov gasgestookt) en kun je de transitie veel sneller vorm geven. Maar goed, misschien minder geschikt voor dit topic.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blihi
@mv_ak Let op: MDPI is een betaalde publicatie-service. Dat wil zeggen dat de auteurs betalen om het werk daar te publiceren. Ik zou niet al teveel waarde hechten aan deze artikelen (sterker, op mijn werk mogen we daar niet publiceren). Je ziet het ook aan de looptijd: tussen eerste indiening en publicatie zit een maand. Voor het meeste wetenschappelijk werk is dat een jaar tot anderhalf jaar, zeker bij meerdere revisies. Dit werk is dus niet of nauwelijks door andere wetenschappers beoordeeld.

Ook voor nieuwe warmtepompen gelden dezelfde natuurwetten als voor bestaande. Daar gaan dure termen niets aan af doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Blihi op 24-08-2023 13:21 ]

• mv_ak
Blihi schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:20:
@mv_ak Let op: MDPI is een betaalde publicatie-service. Dat wil zeggen dat de auteurs betalen om het werk daar te publiceren. Ik zou niet al teveel waarde hechten aan deze artikelen (sterker, op mijn werk mogen we daar niet publiceren). Je ziet het ook aan de looptijd: tussen eerste indiening en publicatie zit een maand. Voor het meeste wetenschappelijk werk is dat een jaar tot anderhalf jaar, zeker bij meerdere revisies. Dit werk is dus niet of nauwelijks door andere wetenschappers beoordeeld.

Ook voor nieuwe warmtepompen gelden dezelfde natuurwetten als voor bestaande. Daar gaan dure termen niets aan af doen.
Bedankt, een bron moet natuurlijk wel een zekere betrouwbaarheid hebben en goed dat iemand vanuit het vak daar iets over kan zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Blihi, @mv_ak Conceptioneel zijn de warmtepompen welke bijvoorbeeld van
het magneto-calorische, thermo-akoestische of ook recent electro-caloric effect
(Royal Society Of Chemistry artikel 2022) gebruik maken volgens mij
niet met de gebruikelijke warmtepompen vergelijkbaar.
Totaal andere fysikalische principes/processen
(de wetten van de thermodynamica blijven natuurlijk van toepassing)
Sommige van deze nieuwe warmtepomp "technologieën" zijn al buiten het laboratorium te vinden,
ook in Nederland.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mv_ak schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Het gaat hier over nieuwe technologie, namelijk een elektro calorische warmtepomp. Je maakt gebruik van thermodynamische principes, een adiabatisch proces waardoor je efficiënter warmte opwekt. https://www.mdpi.com/1996-1073/16/7/3104. Vliegtuigmotoren, dwz gasturbines maken ook gebruik van een adiabatisch proces en daarom kunnen we efficiënt vliegen op 10 km hoogte.

De belofte is voor de nieuwe generatie warmtepompen dat die bij hoge temperaturen wèl efficiënt kunnen werken en daarmee een aantrekkelijk alternatief vormen voor de huidige generatie die als een omgekeerde airco werken. Ben benieuwd wanneer ze op de markt komen, dan is het in ieder geval niet nodig je hele warmteafgifte systeem aan te passen (bij dezelfde efficiëntie en milieuwinst tov gasgestookt) en kun je de transitie veel sneller vorm geven. Maar goed, misschien minder geschikt voor dit topic.
't Ging over een Daikin Altherma die werd aangehaald een aantal berichten terug. Die elektrocalorische wp stond daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:25
Een klein bumpje van mijn eigen vraag (weet niet of dat mag?): misschien zijn er Tweakers in de buurt terug van vakantie die me kunnen helpen met een goede tip ...
bartve schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:05:
Heeft iemand goede ervaring met een adviseur / installateur voor warmtepompen in de regio Nijmegen (of verder weg wanneer de afstand geen bezwaar is)?

Achtergrond: wij gaan ons huis (uit 1994) aanpakken qua isolatie (dak, HR++ glas, vloer) en samen met een verbouwing (uitbouw beneden) het afgiftesysteem voor verwarming aanpakken (vvw beneden, ltv-radiatoren/convectoren boven).

Wanneer dat allemaal gereed is wordt het tijd om de cv-ketel de deur uit te doen en een full electric l/w wamtepomp te laten installeren. Waarschijnlijk kort na de zomer van 2024.

Ik probeer dit draadje zo goed mogelijk te volgen maar het wordt zoveel dat het voor deze relatieve leek (met wel wat technische kennis, maar dan meer op andere gebieden) nauwelijks meer is te bevatten.

Ik wil het installeren van de warmtepomp dus geheel laten doen door een betrouwbare en deskundige installateur, die mij het komende jaar ook kan adviseren / begeleiden bij de isolatie- en andere werkzaamheden die ik ga (laten) uitvoeren, zodat de warmtepomp op een gespreid bedje terechtkomt ....

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:51

Rzaan

Altijd zoekende

bartve schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:37:
Een klein bumpje van mijn eigen vraag (weet niet of dat mag?): misschien zijn er Tweakers in de buurt terug van vakantie die me kunnen helpen met een goede tip ...
Ik heb mijn Panasonic Monobloc gekocht bij @Rimco
Geheel officieel, met garantie en alles.
Hij staat me met raad bij, als dat nodig is.
Installatie is - zeker voor een beetje monteur - supereenvoudig.
Mijn aannemer durfde het eerst niet aan, maar ik heb hem toch om kunnen lullen.
Paar kleine foutjes gemaakt, maar niets wat niet eenvoudig te herstellen is.
Alle materialen heb ik zelf ingekocht, dus ook daar heeft mijn aannemer niets op verdiend.
Alles gedaan met hulp van dit forum.
Nu ik het eenmaal een beetje doorheb, zou ik het zelfs aandurven om vrienden van advies te voorzien en een boodschappenlijstje voor ze te maken. Heb ik het wel over een Panasonic Monobloc.
Ik had dezelfde angst en nu ik hem eenmaal geïnstalleerd heb, zie ik pas hoe eenvoudig het eigenlijk is.
Maar dat is vaak achteraf :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 25-08-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:26

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:05:
[...]

Ik heb mijn Panasonic Monobloc gekocht bij een mede forumlid.
Hij staat me met raad bij, als dat nodig is.
Installatie is - zeker voor een beetje monteur - supereenvoudig.
Mijn aannemer durfde het eerst niet aan, maar ik heb hem toch om kunnen lullen.
Paar kleine foutjes gemaakt, maar niets wat niet eenvoudig te herstellen is.
Alle materialen heb ik zelf ingekocht, dus ook daar heeft mijn aannemer niets op verdiend.
Alles gedaan met hulp van dit forum.
Nu ik het eenmaal een beetje doorheb, zou ik het zelfs aandurven om vrienden van advies te voorzien en een boodschappenlijstje voor ze te maken. Heb ik het wel over een Panasonic Monobloc.
Zoveel verschillen zitten er niet in de monoblocs hydraulisch gezien om ze te installeren. Mits je rekening houdt met de voorgeschreven volumes en leiding diameters. Meeste aandacht verdient de aansluitingen op de print daar gaat het nogal eens fout bij de Panasonics. De Amber is wat dat betreft meer hufter proof. Iedere aansluiting is netjes verwoord waarvoor het dient in de buitenunit en in de controller.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bartve schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:05:
Heeft iemand goede ervaring met een adviseur / installateur voor warmtepompen in de regio Nijmegen (of verder weg wanneer de afstand geen bezwaar is)?
Ik ken er wel een paar, maar die wonen niet in jouw regio.
Achtergrond: wij gaan ons huis (uit 1994) aanpakken qua isolatie (dak, HR++ glas, vloer) en samen met een verbouwing (uitbouw beneden) het afgiftesysteem voor verwarming aanpakken (vvw beneden, ltv-radiatoren/convectoren boven).
Waarom boven geen vloerverwarming?
Wanneer dat allemaal gereed is wordt het tijd om de cv-ketel de deur uit te doen en een full electric l/w wamtepomp te laten installeren. Waarschijnlijk kort na de zomer van 2024.
Je zit gelukkig niet op een schopstoel.
Ik probeer dit draadje zo goed mogelijk te volgen maar het wordt zoveel dat het voor deze relatieve leek (met wel wat technische kennis, maar dan meer op andere gebieden) nauwelijks meer is te bevatten.
Welk deel is vrij lastig tot niet te begrijpen?
Ik wil het installeren van de warmtepomp dus geheel laten doen door een betrouwbare en deskundige installateur, die mij het komende jaar ook kan adviseren / begeleiden bij de isolatie- en andere werkzaamheden die ik ga (laten) uitvoeren, zodat de warmtepomp op een gespreid bedje terechtkomt ....
Je wilt eigenlijk een soort van aannemer.

Welke isolatie wil je precies uitvoeren?
Wat zijn de overige werkzaamheden.

Misschien even een eigen topic openen, zodat het minder ondersneeuwt?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
epostel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Ligt dat ook niet voor een deel aan het feit dat Malmedy relatief klein is en in platteland/niemandsland? Heb toch de indruk dat grotere dorpen/dichter bij steden beter zijn op dat vlak, terwijl je in meer afgelegen delen van Vlaanderen even goed de indruk krijgt dat de tijd er wat achter loopt?
In aanbouw zijnde woningen worden daar overigens wel dik geïsoleerd, de landelijke regelgeving geldt daar dus ook.
Maar warmtepompen en electrische scooters heb ik daar niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:31
@DutchWing Boven geen vloerverwarming wordt vaak gedaan om pratische redenen, systeem is te traag om de slaapkamer te laten afkoelen als je wil slapen, en best veel mensen willen de slaapkamer niet verwarmen, zeker bij goede isolatie wordt het nooit echt koud.

Voor studeren wil je het warm hebben en slapen weer koel.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2023 10:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +6 Henk 'm!
mr_evil08 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:58:
@DutchWing Boven geen vloerverwarming wordt vaak gedaan om pratische redenen, systeem is te traag om de slaapkamer te laten afkoelen als je wil slapen, en best veel mensen willen de slaapkamer niet verwarmen, zeker bij goede isolatie wordt het nooit echt koud.

Voor studeren wil je het warm hebben en slapen weer koel.
Dat klopt, maar vergeten wordt:
  1. Dat in een moderne goed geïsoleerde woning met WTW-ventilatie de slaapkamers toch wel mee worden verwarmd. Dan kun je met die VVW mooi voor een basiswarmte op de puber/zolderkamers zorgen. Die kunnen dat dan (snel) aanvullen door de airco even op verwarmen te zetten. Door het grotere afgifteoppervlak zorgt dit ook voor een hoger rendement van je WP;
  2. en dat koelen met de WP juist veel beter gaat via het de VVW op de verdiepingen en dus het plafond van de onderliggende verdiepingen (geldt niet voor HSB);
  3. en dat in de praktijk een deel van de slaapkamers gebruikt wordt als thuiswerkplek. Die wil je juist wel verwarmen.
Zeker voor nieuwbouw, maar ook voor uitgebreide renovatie zou ik er dus altijd (weer) voor kiezen om overal VVW aan te leggen. Sterker nog, ik heb er hier al spijt van de ik geen VVW op de zolder van de garage heb aangelegd.... Ik overweeg om dat d.m.v. een droogbouwsysteem alsnog aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Dat klopt, maar vergeten wordt:
  1. Dat in een moderne goed geïsoleerde woning met WTW-ventilatie de slaapkamers toch wel mee worden verwarmd. Dan kun je met die VVW mooi voor een basiswarmte op de puber/zolderkamers zorgen. Die kunnen dat dan (snel) aanvullen door de airco even op verwarmen te zetten. Dit zorgt ook voor een hoger rendement van je WP;
  2. en dat koelen met de WP juist veel beter gaat via het de VVW op de verdiepingen en dus het plafond van de onderliggende verdiepingen (geldt niet voor HSB);
  3. en dat in de praktijk een deel van de slaapkamers gebruikt wordt als thuiswerkplek. Die wil je juist wel verwarmen.
Zeker voor nieuwbouw, maar ook voor uitgebreide renovatie zou ik er dus altijd (weer) voor kiezen om overal VVW aan te leggen. Sterker nog, ik heb er hier al spijt van de ik geen VVW op de zolder van de garage heb aangelegd.... Ik overweeg om dat d.m.v. een droogbouwsysteem alsnog aan te brengen.
Mij lijkt het ideaal idd. Je zou (denk ik) het zo in kunnen regelen dat de vloer op de bovenverdieping zo warm is dat er geen warmteverlies vanaf de begane grond naar boven toe is, en dat het tegelijkertijd de ergste kou boven weg is zonder dat het te warm is op de slaapvertrekken. Daarmee neemt de warmtevraag op de begane grond enorm af en kun je inderdaad op een nog lagere aanvoertemperatuur stoken.
Op kamers waar wel volledige warmtevraag nodig is kun je dan de groepen verder opendraaien of inderdaad aanvullen met een andere warmtebron of fancoil.

Als ik nog in de verbouwfase zat had ik ook overal vloerverwarming laten aanleggen. Nu helaas een te lage WAF om achteraf te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:19

Jan2023

KISS

verkeerslicht schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:41:
[...]

Mij lijkt het ideaal idd. Je zou (denk ik) het zo in kunnen regelen dat de vloer op de bovenverdieping zo warm is dat er geen warmteverlies vanaf de begane grond naar boven toe is, en dat het tegelijkertijd de ergste kou boven weg is zonder dat het te warm is op de slaapvertrekken. Daarmee neemt de warmtevraag op de begane grond enorm af en kun je inderdaad op een nog lagere aanvoertemperatuur stoken.
Op kamers waar wel volledige warmtevraag nodig is kun je dan de groepen verder opendraaien of inderdaad aanvullen met een andere warmtebron of fancoil.

Als ik nog in de verbouwfase zat had ik ook overal vloerverwarming laten aanleggen. Nu helaas een te lage WAF om achteraf te doen :P
Wie of wat is eigenlijlk die WAF ??
Lees nog niet zo lang mee .

Wat betreft vvw , dat is toch gewoon een kwestie van aan of uit , en verder niet aankomen.
Is mijn ervaring van de laatste jaren.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:32
Jan2023 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Wat betreft vvw , dat is toch gewoon een kwestie van aan of uit , en verder niet aankomen.
WAF = Wife Acceptance Factor. De reden dat, bijvoorbeeld, ik ons dak op het noorden niet vol pv heb liggen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Ik heb ook spijt dat ik de moeite niet heb genomen voor VVW op de 1e verdieping.

Alhoewel het niet makkelijk was geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:19

Jan2023

KISS

Aziraphale schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

WAF = Wife Acceptance Factor. De reden dat, bijvoorbeeld, ik ons dak op het noorden niet vol pv heb liggen.
Ahh ok , de beperkende factor ,-)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 23:08
De WAF is zeker niet altijd een beperkende factor, eerder belangrijk om tactvol richting te geven aan je projecten en big spendings zonder dat je woning transformeert in een kantoor-achtige mancave met een professioneel machinepark in de garage en een elektrische monstertruck voor de deur :/.

Mijn vrouw vindt het een goed idee om een grotere auto te kopen, wilde ivm vorige zomers graag airco en in de tuin moesten de fietsen droog staan dus twee jaar terug een overkapping gemaakt. Er moest een nieuwe kledingkast komen, een kapstok voor onze baby, vloerisolatie want koude voeten (project loopt nog). Allemaal vermakelijke projecten met spreadsheetsessies tot gevolg.

Misschien lag het initiatief wel bij mij, overigens...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Ik heb nog nooit een woning gezien waarbij men daadwerkelijk 24/7 met 50+ graden moest stoken. Enigste uitzondering daarop was een bouwval waar meer dan 50 jaar niks aan was gedaan door de overleden bewoner.

Als je er eentje hebt wil ik dat graag wel zien.
Ik wel, in westzaan waar de cv ketel gebruikt word om luchtverwarming aan te drijven. Wat een waardeloze installatie en huis waren dat zeg.
Overigens ben ik daar nooit aan de gang gegaan al had ik wel iets moois bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Jan2023 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Klopt. Alleen tussen boven en beneden zul je een balans moeten zien te vinden - ongeacht het afgiftesysteem - door in te regelen, en er verder ook niet aan te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Ik wel, in westzaan waar de cv ketel gebruikt word om luchtverwarming aan te drijven. Wat een waardeloze installatie en huis waren dat zeg.
Overigens ben ik daar nooit aan de gang gegaan al had ik wel iets moois bedacht.
met zulke installaties is dan ook wel meer mis en heeft is doorgaans nooit goed gewerkt. ik blijf daar ook ver vandaan of zeg tegen de baas dat we onze vingers er niet aan moeten branden tenzij ze akoord gaan met het vervangen van het complete systeem naar (onze) huidige standaarden. en vreemd genoeg hebben ze daar nooit zin in...

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 27-08-2023 11:52 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

GudZ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 04:43:
De WAF is zeker niet altijd een beperkende factor, eerder belangrijk om tactvol richting te geven aan je projecten en big spendings zonder dat je woning transformeert in een kantoor-achtige mancave met een professioneel machinepark in de garage en een elektrische monstertruck voor de deur :/.

Mijn vrouw vindt het een goed idee om een grotere auto te kopen, wilde ivm vorige zomers graag airco en in de tuin moesten de fietsen droog staan dus twee jaar terug een overkapping gemaakt. Er moest een nieuwe kledingkast komen, een kapstok voor onze baby, vloerisolatie want koude voeten (project loopt nog). Allemaal vermakelijke projecten met spreadsheetsessies tot gevolg.

Misschien lag het initiatief wel bij mij, overigens...
Ja, de WAF is meestal een verstandige rem op al teveel enthousiasme en wildgroei. En is goed voor behoud van enige esthetiek, simpele bediening, te grote uitgaven en uitwassen in mancave expansie. Hoewel de W in de afkorting zelf meestal vind dat haar invloed beperkt is, maar intussen ook wel blij is met resultaten :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
De W vind de werking het belangrijkste. Als ze er niks van merkt hoe maar de uitkomst betrouwbaar en gewenst is dan is ze sowieso tevreden.

De warmtepomp is menig punt van discussie geweest maar sinds die staat is ze er enkel positief over en wil ze ook wel eens zelf tegen vrienden of kennissen of familie erover beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb de temp van mijn 300l boiler nu verlaagd van 51 naar 40 graden (lager kan niet). Legionella run niet gewijzigd. Vooralsnog hebben we voldoende warm water, de kinderen gaan om de dag in bad en wij douchen 1x per dag. En in de keuken staat een qoocker.

Mijn vraag: heeft dit nou veel impact op energie verbruik? Of is het klein bier?

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 27-08-2023 16:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sport_Life schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:04:
Ik heb de temp van mijn 300l boiler nu verlaagd van 51 naar 40 graden (lager kan niet). Legionella run niet gewijzigd. Vooralsnog hebben we voldoende warm water, de kinderen gaan om de dag in bad en wij douchen 1x per dag. En in de keuken staat een qoocker.

Mijn vraag: heeft dit nou veel impact op energie verbruik? Of is het klein bier?
dat verschil ga je wel merken. reken op een 15~20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

dat verschil ga je wel merken. reken op een 15~20%.
Dat is best groot. Even kijken hoe lang we hiermee uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Onze WP is inmiddels geïnstalleerd een Alfea Extensa Duo R32 AI 10kW

Ons werd geadviseerd nog 2 extra groepen aan te maken in de meterkast en hier de WP met 190ltr boiler op aan te sluiten.
Ik vraag mij af of het nodig is en zo ja dan heb ik een idee om 2 bestaande groepen van de zonnepanelen te gebruiken.

Weet iemand hoeveel de WP en boiler in een piek uit het stopcontact trekt?

[ Voor 56% gewijzigd door Audione0 op 27-08-2023 17:32 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Audione0 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:26:

Ons werd geadviseerd nog 2 extra groepen aan te maken in de meterkast en hier de WP met 190ltr boiler op aan te sluiten.
Ik vraag mij af of het nodig is en zo ja dan heb ik een idee om 2 bestaande groepen van de zonnepanelen te gebruiken.

Normaliter:
1 groep voor de warmtepomp.
1 groep voor het elektrisch element.
(Zie installatiehandleiding)

2 bestaande groepen van de zonnepanelen te gebruiken?

Zonnepanelen moeten op een aparte groep of je moet een PV verdeler hebben.
Warmtepomp en groot verbruikers het liefst ook op een aparte groep conform installatiehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

DutchWing schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:31:
[...]

Normaliter:
1 groep voor de warmtepomp.
1 groep voor het elektrisch element.
(Zie installatiehandleiding)

2 bestaande groepen van de zonnepanelen te gebruiken?

Zonnepanelen moeten op een aparte groep of je moet een PV verdeler hebben.
Warmtepomp en groot verbruikers het liefst ook op een aparte groep conform installatiehandleiding.
Nee er zit geen verdeler tussen, alleen 2 installatie automaten van 16A per stuk waar de zonnepanelen op verdeelt zijn.

Capaciteit van de PV installatie is 7kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA2oozB8jLUW5JNBlKd1ZlzM5x0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivU4Wbdg9m3bTT3ZHR677GY4.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
Audione0 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:26:

Niet doen.

Afgezekerd vermogen is dan de groep en vermogen van de PV samen. Dat kan dus teveel zijn voor de bedrading. Dus brandgevaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:36
Hoe bepaal je de flow rate van je het verwarmingssysteem, op mijn Loria 6008 kan ik 4 standen voor de pomp instellen 1 t/m 4 wat volgens mij 25/50/75/100%. Ik heb alleen Jaga LTV radiatoren en will het natuurlijk zo efficiënt mogelijk inregelen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@aegis zo hoog mogelijk zetten en dan alleen verlagen als je geluidsoverlast hebt.
Als je daarna vaak op laag vermogen draait kan je nog proberen of bij lagere flow de pomp energie veel afneemt zonder dat je Ta (echt) stijgt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Afgelopen week heeft de installateur onze Nibe 2120-16 met 300 liter buffervat inbedrijf gesteld 🤗.

De basis waarop ik verder kan borduren ligt er.
In eerste instantie had ik een open verdeler ingepland waarop de cv ketel kan bijmengen als eea uitvalt of als het echt krankzinnig koud wordt.

Dit vergt echter weer twee extra leidingen die wellicht helemaal niet nodig zijn als we de boel met bestaande radiatoren en maximaal 45 graden lekker warm kunnen houden.

Een paar jaar geleden lukte het prima met 50 graden aanvoertemperatuur waarbij ik hoop om met permanent op 40-45 graden gehouden radiatoren ook te slagen.

De CV ketel wil ik alleen als back up houden.
Daarom de vraag of onderstaand schema een slimme en vooral slimme oplossing is

Wellicht dat ik de bivalentietemperatuur van de nibe icm de sensor na de tweede opwekker kan gebruiken maar ik vrees dat als de nibe met zijn up25-80 icm de alpha2 aan het drukken gaat, de cv pomp kansloos is 🤪.

Onderstaand het schema, wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcBMgb2_gbrTAtr-X24VMZ54c-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvhwxXhZWWx4Wpymrrr7SdyV.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@bioscrasher Waar zit de WP? is dat links? en de T naar rechsts ... sensor meng temp. -> wat is dat?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

BarryH schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:55:
@bioscrasher Waar zit de WP? is dat links? en de T naar rechsts ... sensor meng temp. -> wat is dat?
@BarryH dat kleine ukkie links is inderdaad de warmtepomp *O*

Op het mengpunt van Cv en warmtepomp wil ik een van de bij de smo s40 aangeleverde temperatuur sensoren plaatsen waarmee Nibe normaliter de temperatuur na de bijverwarming meet.

Ik vrees dat de ups25-40 in de Intergas combi compact 32? uit 2007 geen partij is voor het gebulder van de Alpha2 25-80 :/ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 10-09 14:21
@bioscrasher Schema is een hydraulisch gedrocht. Draai je hybride dan heb je 3 pompen in serie. Probeer de debieten en temperaturen maar eens onder controle te houden.
Opwekkers moeten aan ene zijde van het buffervat staan en de afnemers aan de andere zijde.
Is het debiet van je CV pomp nu groter dan je circulatie pomp dan pers je mogelijk te heet water door je afnemers en een deel rechtstreeks als te heet retour water naar je WP.

Een buffervat hoort een nulpunt tussen de afnemers en opwekkers te zijn. Je CV zit nu in de secundaire zijde van de afnemers en kan niet mengen.

[ Voor 14% gewijzigd door Pietje555 op 28-08-2023 14:20 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:35:

Onderstaand het schema, wat denken jullie?

[Afbeelding]
Uit nieuwschierigheid (want ik heb me niet verdiept in buffervaten en wat er omheen hoort):

Begrijp ik goed dat er twee pompen zijn; eentje voor en eentje na het buffervat?
Heeft de Nibe zelf geen pomp?

Verder zie ik twee expansievaten, eentje van 50L en eentje van 18L. Heeft dat ook iets met de dubbele pompopstelling te maken?

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 28-08-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
DutchWing schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:21:
[...]

Mijn Mitsubishi heeft één stand-by verbruik van +/- 30W
Vind 15W nog meevallen…

Zal deels de carterverwarming zijn of zoiets…
Toevallig vandaag nog naar gekeken, een pud r32 model verbruik 50kwh per maand terwijl er niet verwarmd is. Dat is dan toch 67 watt gemiddeld per uur.
Mijn suz-swm80va verbruikt 0 volgens de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:26
koevlaas2 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:43:
[...]

Toevallig vandaag nog naar gekeken, een pud r32 model verbruik 50kwh per maand terwijl er niet verwarmd is. Dat is dan toch 67 watt gemiddeld per uur.
Mijn suz-swm80va verbruikt 0 volgens de app.
De SUZ-SWM80VA2 verbruikt 12W

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 10-09 14:21
Meeste WP's hebben een standby verbruik van 10-15 W. De electronica verbruikt ook stroom.
De 65W is meestal als de circulatiepomp draait (maar nog niet de compressor). Als er geen flow is kun je ook niet meten als je een WAR gebruikt.
Op ruimtetemperatuur regelen is daarom meestal zuiniger, want dan kan ook de pomp uitgeschakeld worden als er geen warmtevraag is.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Pietje555 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:54:
Meeste WP's hebben een standby verbruik van 10-15 W. De electronica verbruikt ook stroom.
De 65W is meestal als de circulatiepomp draait (maar nog niet de compressor). Als er geen flow is kun je ook niet meten als je een WAR gebruikt.
Op ruimtetemperatuur regelen is daarom meestal zuiniger, want dan kan ook de pomp uitgeschakeld worden als er geen warmtevraag is.
Klopt, zit hier ook op 12Watt in standby modus. Als de compressor afslaat gaat de pomp hier nog steeds heel rustig draaien en zit ik nog maar op 20Watt.
Meest zuinig is als de aanvoertemp klopt waardoor de compressor niet afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Uit nieuwschierigheid (want ik heb me niet verdiept in buffervaten en wat er omheen hoort):

Begrijp ik goed dat er twee pompen zijn; eentje voor en eentje na het buffervat?
Heeft de Nibe zelf geen pomp?

Verder zie ik twee expansievaten, eentje van 50L en eentje van 18L. Heeft dat ook iets met de dubbele pompopstelling te maken?
@verkeerslicht de nibe heeft geen interne pomp vandaar een OEM exemplaar links van het buffervat die door de Nibe met een PCM signaal wordt aangestuurd. Dit noem ik voor het gemak even de "kleine bloedsomloop van je lijf" 😄.

de pomp rechts van de Nibe pomp is de transportpomp die in serie staat met de Nibe pomp en ons CV systeem voorziet van druk.

Het vat is bedoeld om het warmtepomp cirquit en het CV cirquit te ontkoppelen bij verschillen in debiet maar ook als voorraadje warm water voor de warmtepomp als deze voor zijn ontdooicyclus heel veel flow en warmte nodig heeft, handig als alke radiatoren dichtgetegeld zijn en er geen water/energie voorhanden is voor het ontdooien.
Ook handig voor de JAGA die een aparte leiding krijgt vanaf het buffervat omdat hier veel meer flow doorheen moet dan een conventionele radiator.
Een ander voordeel van dit parallel geschakelde buffervat is dat de warmtepomp lekker lange runs kan maken over het vat als de radiatoren dicht regelen.

@Pietje555 als je goed kijkt staan er geen drie maar twee pompen in serie waarbij zowel de cv ketel als de warmtepomp een keerklep hebben in de aanvoer naar het cv cirquit. meer een parallelschakeling van een cv pompcirquit en twee in serie werkende pompen.
voordeel van deze opzet is dat de cv ketel gewoon uit kan als de warmtepomp en vice versa, handig als back-up dus zonder moeilijke regelingen.

Ik twijfel echter nog over de open verdeler maar dan heb ik wel drie pompen draaien, weer een beetje jammer gedurende (gelukkig alleen maar zeer weinige) extreem koude dagen.

[ Voor 13% gewijzigd door bioscrasher op 28-08-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn wat offtopic posts "gearchiveerd".

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

knipje dus

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 28-08-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-08 14:10
Met een investering van € 5199 (na aftrek subsidie) en 1182 kWh kan ik een hybride warmtepomp (mijn wens) verkrijgen die mij een gasbesparing van 484 m3 gaat opleveren. Ik heb zonnepanelen.

Ik vind het lastig om te bepalen of dit een redelijke investering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

@verkeerslicht de nibe heeft geen interne pomp vandaar een OEM exemplaar links van het buffervat die door de Nibe met een PCM signaal wordt aangestuurd. Dit noem ik voor het gemak even de "kleine bloedsomloop van je lijf" 😄.

de pomp rechts van de Nibe pomp is de transportpomp die in serie staat met de Nibe pomp en ons CV systeem voorziet van druk.

Het vat is bedoeld om het warmtepomp cirquit en het CV cirquit te ontkoppelen bij verschillen in debiet maar ook als voorraadje warm water voor de warmtepomp als deze voor zijn ontdooicyclus heel veel flow en warmte nodig heeft, handig als alke radiatoren dichtgetegeld zijn en er geen water/energie voorhanden is voor het ontdooien.
Ook handig voor de JAGA die een aparte leiding krijgt vanaf het buffervat omdat hier veel meer flow doorheen moet dan een conventionele radiator.
Een ander voordeel van dit parallel geschakelde buffervat is dat de warmtepomp lekker lange runs kan maken over het vat als de radiatoren dicht regelen.

Ik twijfel echter nog over de open verdeler maar dan heb ik wel drie pompen draaien, weer een beetje jammer gedurende (gelukkig alleen maar zeer weinige) extreem koude dagen.
Helder. 't Is niet een ideale opstelling met beperkte verwarmingscapaciteit i.c.m. radiatoren die automatisch dichtregelen. Behoort radiatorcapaciteit uitbreiden nog tot de mogelijkheden (zodat de ruimten vanzelf meer in balans zijn) nog tot de opties?

Laatste zou ik niet over twijfelen. Misschien red je het wel de hele winter rond op de WP en dan heb je moeilijke maatregelen getroffen die niet nodig waren. En heb je het wel nodig dan kun je inderdaad voor de beperkte tijd even volledig omschakelen op de gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
piwakawaka schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:50:
Met een investering van € 5199 (na aftrek subsidie) en 1182 kWh kan ik een hybride warmtepomp (mijn wens) verkrijgen die mij een gasbesparing van 484 m3 gaat opleveren. Ik heb zonnepanelen.

Of het een redelijke investering is hangt samen met de bestaande situatie, en het (persoonlijke) doel wat je voor ogen hebt. Kun je wat meer info geven over de situatie (huis/afgiftesysteem/huidig verbruik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:12

Als je 484 m^2 gas gaat vervangen dan schat ik het extra verbruik van je wp op 968 kWh. Minder dus dan 1182 kWh, kan je hier iets mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-08 10:36
Dus een investering van 5200 euro om jaarlijks zo'n 230 euro (500 m3 * 1.3 - 1200 kWh * 0,35) te besparen. Lijkt me de moeite niet echt waard.

Mijn WP heeft me een hoop zorgen (van mogelijke overlast) opgeleverd die matig opwegen tegen de besparing.

Met de kennis van nu had ik denk ik op de bovenste verdieping die in de zomer het warmst wordt en in de winter het koudst een airco opgehangen die kan verwarmen. Een stuk kleinere investering en je hebt er gedurende meer maanden plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-08 12:47
Ik mocht zojuist het voorstel ontvangen voor de warmtepomp van onze toekomstige nieuwbouwwoning.
We hadden hier al veel goeds gelezen over Mitsubishi en zouden daarom graag daarvoor opteren.

Volgend voorstel hebben we gekregen:
Mitsubishi buitenunit split Ecodan WP 8Kw PUZ-SWM80VAA
1 Mitsubishi Ecodan opslagmodule 300L. omkeerbaar vr split lucht/water WP ERST30F-VM6EE

Detail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD7M1I7T6wAbEF-1sFcF846XaNI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rxb82lr776MuWnI7qPsDy5a0.png?f=user_large

Heeft iemand ervaring met bovenstaande toestellen?

Bedankt alvast,

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

verkeerslicht schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

Helder. 't Is niet een ideale opstelling met beperkte verwarmingscapaciteit i.c.m. radiatoren die automatisch dichtregelen. Behoort radiatorcapaciteit uitbreiden nog tot de mogelijkheden (zodat de ruimten vanzelf meer in balans zijn) nog tot de opties?

Laatste zou ik niet over twijfelen. Misschien red je het wel de hele winter rond op de WP en dan heb je moeilijke maatregelen getroffen die niet nodig waren. En heb je het wel nodig dan kun je inderdaad voor de beperkte tijd even volledig omschakelen op de gasketel.
@verkeerslicht dank voor je reactie
Mocht ik het met 45 graden niet lekker op 19 graden houden, dan kan ik wellicht nog twee radiatoren vergroten maar dat vind ik eigenlijk kosten sterfhuis
Ik heb ook jig de optie van radiatorfans maar deze zijn schrikbarend duur voor een paar computerventilatortjes op een voeding met temperatuursensor.
Ik overweeg het intwerp van een stillere goedkopere en betere oplossing om geforceerde lucht door de radiator heen te krijgen.

Voor wat betreft de open verdeler: als ik alleen maar een driewegklep joef om te schakelen tussen CV en warmtepomp zodat ik ons huis op één van beide kan verwarmen ben ik er ook.

Een open verdeler die ik al heb liggen is echter goedkoper en als de warmtepomt het redt, zal de cv nooit inkomen en de pomp alleen dagelijks zijn rondje draaien gedurende een paar minuten.

Een ander voordeel van een open verdeler is dat met uitgeschakelde warmtepomp (bivalentiepunt of bijverwarmingspunt onderschreden) de retour over het vat ervoor zorgt dat er altijd genoeg warmte in het vat zit om de plstenwisselaar van de Nibe uit het ijs te houden.

Choices choices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
bioscrasher schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

@verkeerslicht dank voor je reactie
Mocht ik het met 45 graden niet lekker op 19 graden houden, dan kan ik wellicht nog twee radiatoren vergroten maar dat vind ik eigenlijk kosten sterfhuis
Ik heb ook jig de optie van radiatorfans maar deze zijn schrikbarend duur voor een paar computerventilatortjes op een voeding met temperatuursensor.
Ik overweeg het intwerp van een stillere goedkopere en betere oplossing om geforceerde lucht door de radiator heen te krijgen.

Voor wat betreft de open verdeler: als ik alleen maar een driewegklep joef om te schakelen tussen CV en warmtepomp zodat ik ons huis op één van beide kan verwarmen ben ik er ook.

Een open verdeler die ik al heb liggen is echter goedkoper en als de warmtepomt het redt, zal de cv nooit inkomen en de pomp alleen dagelijks zijn rondje draaien gedurende een paar minuten.

Een ander voordeel van een open verdeler is dat met uitgeschakelde warmtepomp (bivalentiepunt of bijverwarmingspunt onderschreden) de retour over het vat ervoor zorgt dat er altijd genoeg warmte in het vat zit om de plstenwisselaar van de Nibe uit het ijs te houden.

Choices choices
Nieuwe grotere radiatoren zijn niet goedkoop, dat klopt ( al is het in verhouding tot een Nibe wp ook niet zo significant ;) ). Het voordeel echter is dat het stoken zelf goedkoper wordt. Houdt eventueel marktplaats in de gaten. Dat kan een factor 10 schelen.

Succes met de keuzestres!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:16

Ik heb even een berekening gemaakt met gegevens met de huidige tarieven en de belastingregels en tarieven zoals ze vermoedelijk gaan worden (ik heb de afbouw saldering dus meegenomen, maar niet wetende of die het gaat halen). Ik heb ook een aanname gedaan van het gasverbruik wat je w.s. nog gaat houden op 200 m3/jaar en een aanname van je stroomverbruik en huidige teruglevering.

Ik kom dan op het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd2_Ex1CTAe0c_R0PlV4SNN9Clg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KMGIyQ8ZpmIWyi5GvWRSQIvy.png?f=fotoalbum_large

Met de aannames welke ik gedaan heb, moet je tot ca. 2036 wachten totdat je de warmtepomp hebt terugverdiend.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:12
Jojan265 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

Ik heb even een berekening gemaakt met gegevens met de huidige tarieven en de belastingregels en tarieven zoals ze vermoedelijk gaan worden (ik heb de afbouw saldering dus meegenomen, maar niet wetende of die het gaat halen). Ik heb ook een aanname gedaan van het gasverbruik wat je w.s. nog gaat houden op 200 m3/jaar en een aanname van je stroomverbruik en huidige teruglevering.

Ik kom dan op het volgende:

[Afbeelding]

Met de aannames welke ik gedaan heb, moet je tot ca. 2036 wachten totdat je de warmtepomp hebt terugverdiend.
Ik ben wel even benieuwd naar jouw aanname over het extra elektravebruik van je wp, vaak wordt dit namelijk veels te hoog geschat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online

Meestal zie je dat 1m3 gas voor 2-2,5 kWh stroom vervangen wordt (Dus minder extra kWh dan je benoemt)
En met een WP neemt je teruglevering ook af. Zeker als je ook SWW met je WP maakt.

en gegeven je gasverbruik zou een ca 4-5kW WP (incl. boiler) je volledige warmtebehoefte afdekken. Ben je ook je vastrecht a eur 240-300 kwijt.
Neem in ieder geval een hybride die het bij vorst ook nog doet.

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 29-08-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Nog een vraag over flow rate van de WP, ik zou graag 2 extra radiatoren plaatsen op zolder.
Zolder opstelling is nu overloop en 2 kamers met op elke kamer een Jaga strada LTV radiator. Ik zou op de overloop zelf een nieuwe radiator willen plaatsen en de Jaga van 1 kamer vervangen met een grotere is nu 150x50x11 zou dan 200x50x... worden en die radiator die uit de kamer weg gaat naar de andere kamer verplaatsen zodat daar 2 radiatoren zitten.

Nu vroeg ik mij af of ik dan weer Jaga's moet nemen of gewoon radiatoren. 1 voordeel van de gewone radiatoren zou zijn dat het de systeem inhoud zou vergroten dus meer liters in het CV systeem, maar ik vraag mij af of dat de flow rate van het hele systeem niet zal beïnvloeden.

[ Voor 5% gewijzigd door aegis op 29-08-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
aegis schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:48:
Nog een vraag over flow rate van de WP, ik zou graag 2 extra radiatoren plaatsen op zolder.
Zolder opstelling is nu overloop en 2 kamers met op elke kamer een Jaga strada LTV radiator. Ik zou op de overloop zelf een nieuwe radiator willen plaatsen en de Jaga van 1 kamer vervangen met een grotere is nu 150x50x11 zou dan 200x50x... worden en die radiator die uit de kamer weg gaat naar de andere kamer verplaatsen zodat daar 2 radiatoren zitten.

Nu vroeg ik mij af of ik dan weer Jaga's moet nemen of gewoon radiatoren. 1 voordeel van de gewone radiatoren zou zijn dat het de systeem inhoud zou vergroten dus meer liters in het CV systeem, maar ik vraag mij af of dat de flow rate van het hele systeem niet zal beïnvloeden.
Wat wil je bereiken? snellere warmteafgifte? .....
op zich kan het door door elkaar heen gebruiken en met voetventielen de flow verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@BarryH wat ik wil bereiken is meer warmte afgifte op zolder heb toch gemerkt dat het in de winter wat kouder is op zolder dus waardoor de aanvoer temp omhoog moest.

Van wat ik begrijp om de WP zo efficiënt mogelijk te laten lopen is de aanvoer zo laag mogelijk te hebben met een dt van 5-7 graden dus dan moet je de zorgen voor genoeg afgifte en hoge flow rate en voldoende systeem inhoud is.

[ Voor 3% gewijzigd door aegis op 29-08-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
[

[ Voor 99% gewijzigd door BarryH op 29-08-2023 16:54 . Reden: dubbele post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
aegis schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:20:
@BarryH wat ik wil bereiken is meer warmte afgifte op zolder heb toch gemerkt dat het in de winter wat kouder is op zolder dus waardoor de aanvoer temp omhoog moest.

Van wat ik begrijp om de WP zo efficiënt mogelijk te laten lopen is de aanvoer zo laag mogelijk te hebben met een dt van 5-7 graden dus dan moet je de zorgen voor genoeg afgifte en hoge flow rate en voldoende systeem inhoud is.
ok.
wil je (en heb je) convectoren met ventilatoren of zonder?
en is je wens de zolder kort te verwarmen of altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Ik heb nu overal Jaga Strada wand radiatoren heb zelf ventilatoren erop zitten met een de HeatBooster van @Bazz0847 en wou proberen het huis zo gelijkmatig warm te houden in de winter want met korte verwarmen zal het niet lukken 1st verdieping en de zolder goed op temperatuur te houden omdat de thermostaat in de woonkamer hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 14:32
Mijn buurman wil een Elga Ace gaan plaatsen en vroeg mij advies over het vermogen. (Ja, ik weet het en ik heb uiteraard een monoblock aangeraden, maar goed :+ )

Wanneer ik de Koevlaas formule toepas, dan zou ik kiezen voor een 6kW omdat die het dan ook stand alone af zou moeten kunnen. Echter, de installateur die hij heeft gehad raadt een 4kW aan om pendelen te voorkomen en omdat die niet op een aparte groep zou hoeven. Mij lijkt dat, eerlijk gezegd, onzin, maar ik kan nergens het minimale vermogen van de Elga Ace's vinden. Is er hier iemand die dit weet?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Aziraphale schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:42:
Mijn buurman wil een Elga Ace gaan plaatsen en vroeg mij advies over het vermogen. (Ja, ik weet het en ik heb uiteraard een monoblock aangeraden, maar goed :+ )

Wanneer ik de Koevlaas formule toepas, dan zou ik kiezen voor een 6kW omdat die het dan ook stand alone af zou moeten kunnen. Echter, de installateur die hij heeft gehad raadt een 4kW aan om pendelen te voorkomen en omdat die niet op een aparte groep zou hoeven. Mij lijkt dat, eerlijk gezegd, onzin, maar ik kan nergens het minimale vermogen van de Elga Ace's vinden. Is er hier iemand die dit weet?
Het minimale vermogen van de 6 en 4 zijn hetzelfde (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
dendaak schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:53:
Ik mocht zojuist het voorstel ontvangen voor de warmtepomp van onze toekomstige nieuwbouwwoning.
We hadden hier al veel goeds gelezen over Mitsubishi en zouden daarom graag daarvoor opteren.

Volgend voorstel hebben we gekregen:
Mitsubishi buitenunit split Ecodan WP 8Kw PUZ-SWM80VAA
1 Mitsubishi Ecodan opslagmodule 300L. omkeerbaar vr split lucht/water WP ERST30F-VM6EE

Detail:
[Afbeelding]

Bedankt alvast,
Hoe/waarom gaan ze de binnenunit op een gegalvaniseerde sokkel zetten, de binnenunit is al +2m hoog van zichzelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

SuperR1902 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:37:

Mijn WP heeft me een hoop zorgen (van mogelijke overlast) opgeleverd die matig opwegen tegen de besparing.
Dat is toch apart , die van mij hoor ik niet. Specs zie sig, zou het kunnen dat de nieuwe modellen veel stiller zijn?
Overigens moet de winter nog komen natuurlijk. Hij draait nu met koelen en Sww.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dendaak schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:53:
Een heel topic vol:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Tip: Begin met lezen (vooral de gepinde posts) voordat je vragen stelt.

Pagina: 1 ... 48 ... 223 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)