Gezien het aanstaande overlijden van mijn huidige CV ketel ben ik op zoek naar een warmtepomp die ik voor de winter kan plaatsen. Ik heb een hoop kennis op kunnen doen uit de schat van informatie die hier op tweakers te vinden is, maar ik twijfel nog over een paar punten. Namelijk het volgende:
:strip_exif()/f/image/zGoaneRfCQMOGmLnY6HMb17V.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenaanzicht: (dikke muren zijn van steen, dunne muren aan de rand van de tuin zijn gewone schuttingen)
:strip_exif()/f/image/PbX0wDiCmy3fT17Zn1Il7kOA.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer over mijn situatie hieronder:
Huis uit begin jaren 70 met 130m2 vloeroppervlakte. Dak en vloer (na)geïsoleerd, ramen nog grotendeels origineel dubbelglas op één grote HR++ glazen pui na.
Huidige CV ketel is een Nefit Ecomline HR22 uit 2004 met apart boilervat, deze ketel gaat het niet lang meer redden.
Volgens de graaddagencalculatie ligt het benodige WP vermogen bij -10C op 5kW. (0,44m3/graaddag).
Sindsdien wél de vloer geïsoleerd, winst daarvan is nog onbekend. Voor het aanbrengen van de vloerisolatie werd de kruipruimte tot >20C opgestookt door de vloerverwarming...
verkrijgbaarheid, goedkoop, stil, DIY/tweakersvriendelijk, domotica-integratie, zuinig, milieuvriendelijk, design
- 1 badkamerradiator, afgifte slechts 200W bij Ta 35C. Hier moet iets beters voor komen, ideeën zijn welkom.
- Waterbesparende regendouche (7,5l per min.). Doucheduur tussen 5 en 10 min, max twee personen.
- Bad aanwezig, maar gebruik zeer incidenteel
- Ik twijfel tussen de Panasonic Aquarea J serie monoblock 5kW en 7kW. Volgens de calculaties zou 5kW genoeg moeten zijn (excl. defrosts.....), maar is er een nadeel aan de 7kW? Het minimale vermogen lijkt gelijk te zijn. Ik heb geen data over het verschil in COP kunnen vinden tussen de twee modellen bij gelijk afgiftevermogen.
- Locatie van plaatsing. Het betreft een rijtjeshuis met tuin van 5,5 meter breed en 6m diep. Ik wil geen gedoe met de buren, en ik word de eerste in de straat met een warmtepomp. Is het een bezwaar om de buitenunit in een open schuur met afdak te plaatsen? Hiermee is de afstand naar de buren maximaal en zitten er meer geluidsafschermende muren tussen.
- Is er voldoende aanvoer van lucht bij een plaatsing in een open schuur?
- Is er een inschatting van het geluid te maken op een dergelijke locatie? De WPAC geluid rekentool ondersteunt deze situatie niet vanwege de niet-rechthoekige vorm
:strip_exif()/f/image/zGoaneRfCQMOGmLnY6HMb17V.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenaanzicht: (dikke muren zijn van steen, dunne muren aan de rand van de tuin zijn gewone schuttingen)
:strip_exif()/f/image/PbX0wDiCmy3fT17Zn1Il7kOA.jpg?f=fotoalbum_large)
Meer over mijn situatie hieronder:
Huis uit begin jaren 70 met 130m2 vloeroppervlakte. Dak en vloer (na)geïsoleerd, ramen nog grotendeels origineel dubbelglas op één grote HR++ glazen pui na.
Gasverbruik en CV
Ongeveer 850 m³/jaar (excl. sanitair, berekend uit verbruik sinds okt 2022 - 2023)Huidige CV ketel is een Nefit Ecomline HR22 uit 2004 met apart boilervat, deze ketel gaat het niet lang meer redden.
Volgens de graaddagencalculatie ligt het benodige WP vermogen bij -10C op 5kW. (0,44m3/graaddag).
Sindsdien wél de vloer geïsoleerd, winst daarvan is nog onbekend. Voor het aanbrengen van de vloerisolatie werd de kruipruimte tot >20C opgestookt door de vloerverwarming...
Warmtepompvoorkeur:
L/W Monoblock die goed zelf te installeren is. Voorkeuren op volgorde:verkrijgbaarheid, goedkoop, stil, DIY/tweakersvriendelijk, domotica-integratie, zuinig, milieuvriendelijk, design
Afgiftesysteem:
- Overal vloerverwarming behalve badkamer, met alles open ligt de afgifte op 7kW (35C aanvoer, ruimte 20C). Beneden ligt 16x2 met 200mm h.o.h. (40m2) met plak PVC vloer. Op de eerste etage en zolder ligt Warp Speedtherm 15 (52,5m2) met 9mm laminaat erover.- 1 badkamerradiator, afgifte slechts 200W bij Ta 35C. Hier moet iets beters voor komen, ideeën zijn welkom.
SWW:
- Plek voor een WPB op zolder, ik overweeg 200L Atlantic Explorer V4 vanwege beperkte hoogte van 170cm op het laagste punt onder het schuine dak. Aparte WPB vind ik ook handig om geluid buiten te verminderen.- Waterbesparende regendouche (7,5l per min.). Doucheduur tussen 5 en 10 min, max twee personen.
- Bad aanwezig, maar gebruik zeer incidenteel
Wie gaat het installeren?
Doe het zelfLocatie
Zie de info bovenaan. Voorkeur voor onder het afdak in de achtertuin. Geen voortuin aanwezig behalve een smalle strook waar slechts 110x50cm (BxD) vrij is voor een buitenunit (onvoldoende voor de Panasonic). Vooraan heb ik een stukje plat dak, deze is echter van hout.[ Voor 3% gewijzigd door Elmardus op 24-08-2023 13:34 ]