Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Ik merk juist totaal geen invloed van wind of regen. Dit komt waarschijnlijk door de luchtdichte bouw, de WTW-ventilatie en het feit dat van de (harde) isolatieplaten ook aan de buitenkant de naden allemaal afgeplakt zijn.

Wel of geen zon heeft uiteraard wel enorme invloed.
Het zal allemaal wel meewerken, maar neemt niet weg dat harde wind iets sneller koud laat worden.

In jou situatie zal het wat langer duren, maar het gaat wel sneller dan zonder wind.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 20:38
Even een vraagje over de condenswaterafvoer. Ik heb deze op afschot door de buitenmuur lopen en daar kan het dan verder gewoon naar beneden de grond in druppelen. Afvoer zit nogal ver weg namelijk. Echter wil ik voorkomen dat het condenswater langs de muur gaat lopen. Iemand bekend met een soort trechter of tuutje dat wat afstand van de muur kan maken? Anders moet ik zelf met beugels wat gaan knutselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Volgens mij moet je wel goed weten wat impregneren met de vochthuishouding in de gehele muur doet, vocht moet wel naar buiten blijven kunnen. Extreme situatie: muren met geglazuurde stenen worden meestal daarom niet nageïsoleerd (geen spouwmuurisolatie dus).
Klopt. Er is damp-open impregneermiddel. Het is niet heel ongebruikelijk om het toe te passen in combinatie met na-isolatie in de spouw.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
thys schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:04:
Even een vraagje over de condenswaterafvoer. Ik heb deze op afschot door de buitenmuur lopen en daar kan het dan verder gewoon naar beneden de grond in druppelen. Afvoer zit nogal ver weg namelijk. Echter wil ik voorkomen dat het condenswater langs de muur gaat lopen. Iemand bekend met een soort trechter of tuutje dat wat afstand van de muur kan maken? Anders moet ik zelf met beugels wat gaan knutselen.
Zit het laag bij de grond? Of op hoogte? Bij mijn ouders hebben ze een pvc-pijpje aan op de condensafvoer aan de buitengevel vastgebeugeld tot laag bij de grond. Dan druppelt het 3cm boven de grond eruit. Maar eerlijk gezegd vind ik dat er niet uit zien. Ik zou zelf het slangetje 5cm de muur uit laten steken. Tja er zal wel wat water tegen de gevel komen af en toe, maar hoe erg is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
verkeerslicht schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:16:
[...]

Zit het laag bij de grond? Of op hoogte? Bij mijn ouders hebben ze een pvc-pijpje aan op de condensafvoer aan de buitengevel vastgebeugeld tot laag bij de grond. Dan druppelt het 3cm boven de grond eruit. Maar eerlijk gezegd vind ik dat er niet uit zien. Ik zou zelf het slangetje 5cm de muur uit laten steken. Tja er zal wel wat water tegen de gevel komen af en toe, maar hoe erg is dat.
Denk een meter of 5 boven de grond. Er zit ook nog een raam onder dus ik wil wel voor die dorpel langs druppelen. Dus zeker een cm of 5 uit de muur zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
thys schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:37:
[...]

Denk een meter of 5 boven de grond. Er zit ook nog een raam onder dus ik wil wel voor die dorpel langs druppelen. Dus zeker een cm of 5 uit de muur zou mooi zijn.
Voor het raam langs is minder mooi inderdaad. Misschien met een standaard goot eerst aan stukje horizontaal zodat het niet voor het raam langs hoeft te druppelen?

Weet trouwens niet of het over een fancoil gaat of over een airco. In ieder geval denk ik dat je beter in het lucht/lucht topic terecht kan met deze vraag.

[ Voor 15% gewijzigd door verkeerslicht op 18-08-2023 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
verkeerslicht schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Voor het raam langs is minder mooi inderdaad. Misschien met een standaard goot eerst aan stukje horizontaal zodat het niet voor het raam langs hoeft te druppelen?

Weet trouwens niet of het over een fancoil gaat of over een airco. In ieder geval denk ik dat je beter in het lucht/lucht topic terecht kan met deze vraag.
Aaah wat stom! Sorry ik dacht dat ik die had aangeklikt 7(8)7
Ik ga snel verhuizen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:20
verkeerslicht schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:24:
[...]

Kierdichting is hier wel op orde. Maar, wel een vrijstaand huis die aardig wat wind vangt. Ik merk dat hier de warmtevraag erg omhoog gaat als het nat is en waait. En overmatige ventilatie doordat kierdichting niet op orde is kan dan een rol spelen, maar gezien dat hier niet het geval is, vroeg ik mij af of impregneren van de gevel (dus ervoor zorgen dat de bakstenen niet het vocht opzuigen en daardoor nog slechter isoleren dan ze al deden) nut heeft.
Mijn gevoel zegt van wel. Een natte baksteen is een betere warmte (of koude) geleider. Bakstenen hebben wel een flinke massa en zullen droog langer de resterende warmte vasthouden dan nat.
Hoeveel nut het daadwerkelijk heeft weet ik niet, en hangt denk samen met de hoeveelheid spouwisolatie. Hoe beter de isolatie, hoe minder significant het effect van wind/nat.
Impregneren is goed zelf te doen met een blokkwast of drukspuitje, dus wie weet wel de moeite waard.
Baksteen droog -> nat ~ +50% warmtegeleiding.

Of je met impregneren je buitengevel volledig drooghoudt weet ik niet. Het kan vanaf de dakrand, lateien en kozijnen ook doorsijpelen en trekken. Ik zie op onze gevel ('50 portiekflat) natte plekken onder ramen, bij hoeken en onder de dakrand.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:31:
[...]

Je bent zover ik weet verplicht om je woning op ontwerptemperatuur te kunnen houden tot -10 graden.

Natuurlijk is het idee een mooie besef om meer met logica iets te benaderen… Dan maar te blijven hangen op oude gewoontes zoals -10 graden.

Ook zullen we misschien in de toekomst meer rekening moeten houden met extreme weersverwachtingen zoals bijvoorbeeld in Amerika van -20 tot -40 wat toch wat langer duurt dan kortstondige pieken…
Maar dat zal de toekomst ons leren.

Dus belangrijk als installateur om dit goed met je klanten te communiceren, dan weten ze waaraan ze toe zijn. En wat ze van de installatie kunnen verwachten.

Zie ook:

[...]
Daarom heb ik ook gekozen voor een 100% bivalent systeem waarin de cv ketel met een open verdeler is opgenomen in het cv cirquit.
Ook handig als de stroom uitvalt: met 30kWh opslag en een huis verbruik van minder dat 500 watt inclusief cv ketel, kunnen we het in pitch dark situaties meer dan 24 uur uithouden op de accu's en gas.
Schijnt de zon die dag een beetje, dan langer.

Een ander voordeel is dat stoken op de goedkoopste energiebron ook tot de mogelijkheden behoort 😎

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:15

martijn v o

Certified by Enphase.

Maar wel extra vastrecht voor je "reserve" aansluiting die je niet nodig hebt. Als je tenminste bedoeld dat 100% bivalent is dat de WP het jaar rond kan verwarmen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

bioscrasher schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

Daarom heb ik ook gekozen voor een 100% bivalent systeem waarin de cv ketel met een open verdeler is opgenomen in het cv cirquit.
Ook handig als de stroom uitvalt: met 30kWh opslag en een huis verbruik van minder dat 500 watt inclusief cv ketel, kunnen we het in pitch dark situaties meer dan 24 uur uithouden op de accu's en gas.
Schijnt de zon die dag een beetje, dan langer.

Een ander voordeel is dat stoken op de goedkoopste energiebron ook tot de mogelijkheden behoort 😎
als gas goedkoper is dan stroom doe je iets verkeerd.

en besparen doe je toch niet want je bent elk jaar honderden euros kwijt aan vastrecht en het in stand houden van de ketel. dat "verdien" je nooit terug met goedkoper/minder duur gas. je bent veel beter al als je dat geld steekt in het verlagen van je aanvoertemperatuur.

met die 30kWh kan je ook evenveel warmte produceren als 15 kuub gas, denk niet dat je dat red/verbruikt in 1 dag. je zal denk ik zelfs moeite hebben om die accu in 2 dagen leeg te krijgen....

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 19-08-2023 10:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

martijn v o schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:46:
Maar wel extra vastrecht voor je "reserve" aansluiting die je niet nodig hebt. Als je tenminste bedoeld dat 100% bivalent is dat de WP het jaar rond kan verwarmen.
@martijn v o De warmtepomp kan bij -7 graden 13 kW op de been brengen en is voldoende voor ons huis.
Die gas aansluiting maakt later plaats voor een propaan aansluiting met een of twee 33 liter flessen en een automaat in de tuin. Genoeg om het wel een weekje uit te houden.
Idee voor later maar nu vooral handig totdat je weet hoe je systeem zich gaat gedragen bij welke buiten en binnen temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

als gas goedkoper is dan stroom doe je iets verkeerd.

en besparen doe je toch niet want je bent elk jaar honderden euros kwijt aan vastrecht en het in stand houden van de ketel. dat "verdien" je nooit terug met goedkoper/minder duur gas. je bent veel beter al als je dat geld steekt in het verlagen van je aanvoertemperatuur.

met die 30kWh kan je ook evenveel warmte produceren als 15 kuub gas, denk niet dat je dat red/verbruikt in 1 dag. je zal denk ik zelfs moeite hebben om die accu in 2 dagen leeg te krijgen....
@flippy Als je bedoelt met "als gas goedkoper is dan stroom doe je iets verkeerd" dat mijn systeem dan sub optimaal draait heb je gelijk.

Helaas is er in dit landje een tendens die niet rechtlijnig noch logisch is is als het gaat om stroom en gasprijzen. Daarnaast weet je maar nooit wat er nog meer gebeurt als men in Den Haag weer een nieuw plan heeft bedacht om de Nederlander uit te kleden...

Ja, die aansluiting kost ons wat vastrecht per jaar (gaat naar een goedkopere <500m3 variant omdat we daarmee ons gasverbruik riant afdekken voor warm tapwater en wokken op onze combi inductieplaat) maar het hebben van een back-up als de Nibe een keer struikelt - het blijven apparaten he - is voor de eerste jaren geen slecht plan.

Daarnaast moet je ook betalen om de gasaansluiting uit je huis te laten verwijderen geloof ik...

Eerst maar eens kijken of ik met temperaturen tussen 43-45 graden ons huis warm hou, al dan niet met een paar radiatorventilatoren.
Ik heb een uitvoering in gedachten die goedkoper te maken valt waar ik aan ga werken zodra alles hier weer an kant is (en nee, geen overpriced computerventilatortjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bioscrasher schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

@flippy Als je bedoelt met "als gas goedkoper is dan stroom doe je iets verkeerd" dat mijn systeem dan sub optimaal draait heb je gelijk.

Helaas is er in dit landje een tendens die niet rechtlijnig noch logisch is is als het gaat om stroom en gasprijzen. Daarnaast weet je maar nooit wat er nog meer gebeurt als men in Den Haag weer een nieuw plan heeft bedacht om de Nederlander uit te kleden...

Ja, die aansluiting kost ons wat vastrecht per jaar (gaat naar een goedkopere <500m3 variant omdat we daarmee ons gasverbruik riant afdekken voor warm tapwater en wokken op onze combi inductieplaat) maar het hebben van een back-up als de Nibe een keer struikelt - het blijven apparaten he - is voor de eerste jaren geen slecht plan.

Daarnaast moet je ook betalen om de gasaansluiting uit je huis te laten verwijderen geloof ik...

Eerst maar eens kijken of ik met temperaturen tussen 43-45 graden ons huis warm hou, al dan niet met een paar radiatorventilatoren.
Ik heb een uitvoering in gedachten die goedkoper te maken valt waar ik aan ga werken zodra alles hier weer an kant is (en nee, geen overpriced computerventilatortjes).
De gasprijs is gekoppeld aan de stroomprijs en vice versa omdat de meeste stroom van gas komt. Dat je andere tarieven krijgt van je energieboer is een andere discussie.

En gasloos gaan is gratis, gewoon aangeven dat je geen gas meer wilt en wachten tot ze beginnen te zeiken dat ue geen gasaansluiting hebt maar wel moet en dan antwoorden dat ze vrij staan om hun troep uit je meterkast en tuin te halen. Kost je geen cent.

"Je weet maar nooit" is een onzinargument, dan hadden de meeste huizen nu nog kolenluiken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
bioscrasher schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

@martijn v o De warmtepomp kan bij -7 graden 13 kW op de been brengen en is voldoende voor ons huis.
Die gas aansluiting maakt later plaats voor een propaan aansluiting met een of twee 33 liter flessen en een automaat in de tuin. Genoeg om het wel een weekje uit te houden.
Idee voor later maar nu vooral handig totdat je weet hoe je systeem zich gaat gedragen bij welke buiten en binnen temperaturen.
Hoe maak je dat met flessen glas?
Ik speel ook met de gedachten om de nog hangende Vaillant ketel te doen.
Ik heb wel begrepen dat er ombouw sets bestaan.

snameroc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:46:
[...]
En gasloos gaan is gratis, gewoon aangeven dat je geen gas meer wilt en wachten tot ze beginnen te zeiken dat ue geen gasaansluiting hebt maar wel moet en dan antwoorden dat ze vrij staan om hun troep uit je meterkast en tuin te halen. Kost je geen cent.
Je kan ook "gewoon" de opdracht geven om het te verwijderen, da's ook gratis en een stuk minder gedoe. Er zijn hier Tweakers die er vrij principieel in zitten en geen opdracht willen verstrekken, maar het kan dus ook makkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:30
bioscrasher schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Let er wel op dat je ketel dan omgebouwd moet worden om op propaan te werken, anders gaat het sowieso niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@bioscrasher Had je ook een backup voor het geval je ketel er een keer op een onhandig moment mee stopte?

Ik heb als 'backup' onze houtkachel en kan ook altijd nog mijn laserkacheltje uit de garage naar de woonkamer slepen. Die zijn beide nooit als backup aangeschaft, maar mocht ik dezelfde twijfel/onzekerheid hebben als jij dan zou ik eerder nog mijn vastrecht in zoiets of in een airco in de woonkamer steken dan de gasaansluiting aanhouden. Dat is met zo weinig verbruik geld weggooien en als de stroom uitvalt heb je aan een gasketel ook niets meer.

En ik zat ook op een captar voor <500m3 doordat we <300 gebruikten met de Elga, maar vond het toch echt zonde geld.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

snameroc schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Hoe maak je dat met flessen glas?
Ik speel ook met de gedachten om de nog hangende Vaillant ketel te doen.
Ik heb wel begrepen dat er ombouw sets bestaan.
Onze ketel wordt voor 2026 vervangen en dan bestellen wij er een die omgebouwd is op propaan.

Voor bestaande ketels kan dat ook maar is soms kostbaar (eigenlijk alleen een plaatje met reductie/vergroting) en een aanpassing in de brandersoftware - niet ieder merk kan dat).

Er zijn verdelers die twee flessen kunnen koppelen aan één aansluiting, gebaseerd op druk.
Is er één leeg, dan gaat ie automatisch naar de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Aziraphale schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:58:
@bioscrasher Had je ook een backup voor het geval je ketel er een keer op een onhandig moment mee stopte?

Ik heb als 'backup' onze houtkachel en kan ook altijd nog mijn laserkacheltje uit de garage naar de woonkamer slepen. Die zijn beide nooit als backup aangeschaft, maar mocht ik dezelfde twijfel/onzekerheid hebben als jij dan zou ik eerder nog mijn vastrecht in zoiets of in een airco in de woonkamer steken dan de gasaansluiting aanhouden. Dat is met zo weinig verbruik geld weggooien en als de stroom uitvalt heb je aan een gasketel ook niets meer.

En ik zat ook op een captar voor <500m3 doordat we <300 gebruikten met de Elga, maar vond het toch echt zonde geld.
Zo'n laserkacheltje is ook een idee maar als fervent "wokker" is dit een reden om het gas gewoon aan te houden als backup.
Wkken op inductie is, laten we heel diplomatiek verwoorden - sub optimaal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Insert12 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Let er wel op dat je ketel dan omgebouwd moet worden om op propaan te werken, anders gaat het sowieso niet goed.
Klopt, of gewoon een nieuwe met kleiner vermogen plus ombouwsetje ter plekke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

marcop23 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Je kan ook "gewoon" de opdracht geven om het te verwijderen, da's ook gratis en een stuk minder gedoe. Er zijn hier Tweakers die er vrij principieel in zitten en geen opdracht willen verstrekken, maar het kan dus ook makkelijker.
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Aziraphale schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:58:

Zoiets ook hier. En dan zelfs met een bio-ethanol haard van € 119,-- waar wij in "de winter" voor de sfeer 3 waxinelichtjes in branden. We hebben wat flessen bio-ethanol liggen en de brander kan 2 kW warmte leveren. Er moet dan wel flink geventileerd worden om 't CO₂ niveau acceptabel te houden. Ook hebben we nog een 2 kW elektrische radiator op zolder liggen, meer dan voldoende backup dus in huis.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

bioscrasher schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Onze ketel wordt voor 2026 vervangen en dan bestellen wij er een die omgebouwd is op propaan.

Voor bestaande ketels kan dat ook maar is soms kostbaar (eigenlijk alleen een plaatje met reductie/vergroting) en een aanpassing in de brandersoftware - niet ieder merk kan dat).

Er zijn verdelers die twee flessen kunnen koppelen aan één aansluiting, gebaseerd op druk.
Is er één leeg, dan gaat ie automatisch naar de andere.
Weet je dat zeker, je gaat en een nieuwe ketel kopen en ook op propaan met alle toeters en bellen erbij wat duurder is in aanschaf maar ook zeker duurder in gebruik?. Soms snap ik dingen niet.
Dus even snel rekenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZXwrdXRinYCCX2qIqUlmu7TJbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ys3mfw3izN7iDvp40RrkhLsZ.png?f=fotoalbum_large

Dan heb ik het niet over het onderhoud voor beide maar ook niet of het wel verstandig is om gasflessen thuis aan de gevel te schroeven. Daar heb ik wel een mening over, ik zou als mijn buurman dat doet dat niet zo prettig vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn v o op 19-08-2023 15:37 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:41

Audione0

Strijdt der titanen

marcop23 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Gisteren heb ik Stedin opdracht gegeven de gasaansluiting te verwijderen. Ik hoef niets te betalen. Gratis is volgens Stedin tot einde van dit jaar tot er nieuwe regels gemaakt zijn.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Audione0 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:34:
[...]

Gisteren heb ik Stedin opdracht gegeven de gasaansluiting te verwijderen. Ik hoef niets te betalen. Gratis is volgens Stedin tot einde van dit jaar tot er nieuwe regels gemaakt zijn.
Afgelopen woensdag is hij bij mij verwijderd via die € 0 offerte route.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:24
DaKo2019 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:13:
Ik heb zo'n gedrocht van een kickspace in mijn systeem. Die gaat pas aan bij 43 graden, dus grootste deel van de tijd is het een bypass. Zou ik daarvoor een pompschakelar voor vloerverwarming in kunnen zetten? Dus de schakelaar van de kickspace op altijd aan, en dan de stekker ervan in de pompschakelaar en die instellen op een lagere temperatuur? bv 35 graden?
Heeft er iemand nog wat verzonnen voor een Kickspace radiator in combinatie met de lagere temperaturen van een warmtepomp? @DaKo2019 misschien nog?

Een Kickspace lijkt me eigenlijk een prima kleine LTV convector in hoe hij er uit ziet. Alleen hij gaat bij mij ook pas aan bij 43 graden wat wat laat is voor een warmtepomp. Zit alleen in de keuken bij mij, heb verder LTV radiatoren/convectoren.

Er loopt bij < 43c toch ook gewoon warm water door de Kickspace heen, of sluit hij echt af?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

martijn v o schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:34:
[...]

Weet je dat zeker, je gaat en een nieuwe ketel kopen en ook op propaan met alle toeters en bellen erbij wat duurder is in aanschaf maar ook zeker duurder in gebruik?. Soms snap ik dingen niet.
Dus even snel rekenen:
[Afbeelding]

Dan heb ik het niet over het onderhoud voor beide maar ook niet of het wel verstandig is om gasflessen thuis aan de gevel te schroeven. Daar heb ik wel een mening over, ik zou als mijn buurman dat doet dat niet zo prettig vinden.
@martijn v o ik heb geen hybride syseen mar bivalent.
In principe dus alleen in nood en bij kouder dan -10 graden.

Plus wokken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

euhh: Bivalent=hybride.

Ik heb een monovalent systeem en een afhaal chinees :-)
spoiler: news
Jij ook hoor!

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 19-08-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:57
martijn v o schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:51:

Jij ook hoor!
Hybride is regelmatig gas afhankelijk (bv de nieuwere ELGA)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:46:
De wettelijke basis is in ieder geval komen te vervallen:
https://nos.nl/artikel/24...dering-van-gasaansluiting

Voorlopig nog wel mogelijk overigens:
Nota bene: op dit moment (na 20 juni) kun je overigens nog steeds kosteloos verwijdering aanvragen bij je netbeheerder. De ACM onderzoekt de mogelijkheden om de regeling in een andere vorm mogelijk te maken, en tot die tijd krijgen netbeheerders kennelijk de ruimte om deze regeling voort te zetten (zonder een wettelijke basis). Hoelang dit nog duurt is volstrekt onbekend. Onze inschatting is dat er ruim voor 1 oktober 2023 wel duidelijkheid zou moeten zijn, omdat dan de nieuwe tariefvoorstellen voor 2024 door de netbeheerders bij de ACM moeten zijn ingediend.
Quote vanuit dit topic:
Gas de deur uit doen: Gratis!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jij ook hoor!
Bivalent is niet per se hybride!

Bivalent kan ook warmtepomp met backup heater zijn zoals bij Mitsubishi en diverse andere merken.

Overigens zien sommige fabrikanten bivalent en hybride als 2 afzonderlijke dingen in de instellingen.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 19-08-2023 19:48 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Jij ook hoor!
@martijn v o >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:41:
[...]

Bivalent is niet per se hybride!

Bivalent kan ook warmtepomp met backup heater zijn zoals bij Mitsubishi en diverse andere merken.

Overigens zien sommige fabrikanten bivalent en hybride als 2 afzonderlijke dingen in de instellingen.
@DutchWing ons systeem is 100% bivalent en KAN hybride of op economische redenen schakelen.
Wat heb je aan een E element als de netspanning eruit ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:30
Die van mij is ook bivalent, of monovalent naar eigen keuze. Ik kan via de app of thermostaat het systeem op automatisch, enkel wp of enkel cv ketel zetten.

Komende winter gaan we enkel de benedenverdieping + badkamer verwarmen, de slaapkamers niet meer. Dat moet met 4kW (dat doet bij A-10/W35) prima lukken. Dan zetten we hem op enkel wp om te checken of ie het redt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:50
Gerbenvl schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

Heeft er iemand nog wat verzonnen voor een Kickspace radiator in combinatie met de lagere temperaturen van een warmtepomp? @DaKo2019 misschien nog?

Een Kickspace lijkt me eigenlijk een prima kleine LTV convector in hoe hij er uit ziet. Alleen hij gaat bij mij ook pas aan bij 43 graden wat wat laat is voor een warmtepomp. Zit alleen in de keuken bij mij, heb verder LTV radiatoren/convectoren.

Er loopt bij < 43c toch ook gewoon warm water door de Kickspace heen, of sluit hij echt af?
Ik wil hier over een maand mee gaan spelen. Heb hem al een jaar liggen, maar moet nog leidingen trekken.

Mijn Kickspace heeft een zomer- en een winterstand. In de zomerstand blaast hij altijd. Die optie zou je met een timer kunnen gebruiken - een WP draait toch constant. Die temperatuursensor is gemaakt op gasketelstoken - even vol gas, en dus ook vol gas blazen, dan weer een uur uit.

Ik vond trouwens dat die standaardventialtor een hoop kabaal maakt - dat wil je echt niet 24/7 hebben. Denk dat ik die ga vervangen door 12V-fans, en dan op basis van lage temperatuur schakel.

Die sensor is trouwens een standaard bimetaalschakelaartie op 230V. Die kun je 1-1 vervangen door een vergelijkbaar type die op een andere temperatuur schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bioscrasher schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:26:
[...]

@DutchWing ons systeem is 100% bivalent en KAN hybride of op economische redenen schakelen.
gasketel doet ook bar weinig zonder stroom. ;)

welke economische reden kan zich voordoen dat het goedkoper is om een gasketel aan te zetten dan een WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:10:
[...]

gasketel doet ook bar weinig zonder stroom. ;)

welke economische reden kan zich voordoen dat het goedkoper is om een gasketel aan te zetten dan een WP?
@flippy normaliter wel maar hier genoeg sap om 48 uur zonder grid te draaien, pitch black.
Met wat zon aangevuld tussen 3 en 150 dagen ;)
Niet iedereen heeft een Victron 15kVA 3 fase backup systeem maar daarvoor moet je ook wel een tik van de (technische) molen hebben gehad.
Een warmtepomp slubbert de accu's binnen 10 uur leeg, op gas overschakelen is dan wel handig.

Voor wat betreft de reden om gas economisch te maken: ik kijk letterlijk nergens meer van op als het gaat om grappen en grollen vanuit Den Haag.

eerst promoten ze de EV, daarna cashen ze omdat door de zware accu pakketten de wegenbelasting een paar tariefgroepen hoger komt.
NL is goed in hit and run beleid dus better be prepared ;)

Een aggregaatje op propaan is nog iets efficiënter omdat je dan met de warmtepomp kunt verwarmen en tevens de accu's kunt vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
De overheid is al begonnen om gasverlaters extra te laten betalen. De energiebelasting op stroom is nu 15 cent incl. BTW per kWh. In 2021 was dat nog 11 cent. Dat zal de komende jaren doorstijgen. De verbruikers van veel stroom (zoals warmtepompen) worden natuurlijk het hardst getroffen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een aantal familie leden van mij hebben een elga ace naar volle tevredenheid draaien icm en e twist thermostaat.

Maar sinds kort is er een nieuwe app en nu kan ik niets meer met de stooklijn doen? Herkent iemand dit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 23:22
RichieB schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:47:
De overheid is al begonnen om gasverlaters extra te laten betalen. De energiebelasting op stroom is nu 15 cent incl. BTW per kWh. In 2021 was dat nog 11 cent. Dat zal de komende jaren doorstijgen. De verbruikers van veel stroom (zoals warmtepompen) worden natuurlijk het hardst getroffen.
De belasting per kWh is inderdaad omhoog gegaan. Maar voor de warmtepomp gebruikers pakt dit goed uit. De belasting op gas is namelijk nog veel meer gestegen, zie ook je eigen 2e link.

Daarnaast;
- Je vergelijkt tarieven incl. en excl. BTW in bovenstaande links. Daarmee vervalt de helft van het verschil. Zoals @ArjoK hier onder terecht aangeeft zit het verschil hem in de ODE die tegenwoordig in de energiebelasting verwerkt zit.
- de belastingvermindering per aansluiting is ook omhoog gegaan.

Ook de overheid blijft dus het gebruik van electriciteit promoten. Met de ambities voor 2030 en 2050 en bijbehorende internationale afspraken t.a.v. CO2 uitstoot, lijkt het me sterk dat gas vanuit Den Haag nog aantrekkelijker gemaakt gaat worden.

[ Voor 4% gewijzigd door -JB- op 20-08-2023 08:43 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:18
RichieB schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:47:
Dat zie je niet goed.

Sinds dit jaar is ODE komen te vervallen en is dat met de Energie Belasting (EB) samengevoegd. Kijk je naar 2021 dan was EB idd € 0,11 maar de ODE (opslag duurzame energie) was nog eens € 0,04 bij elkaar dus ook € 0,15

Achter de komma is de verhoging sinds 2021 1,38%

2015 € 0,14907
2016 € 0,12862
2017 € 0,13153
2018 € 0,14251
2019 € 0,14221
2020 € 0,15125
2021 € 0,15038
202201 € 0,08142 - tijdelijk verlaagde EB
202207 € 0,07335 - tijdelijk verlaagde EB en 9% btw ipv 21%(
2023 € 0,15245

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bioscrasher schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:26:
[...]

Zoals ik het begrijp gaat je installatie Full Electric ready draaien.
Warmtepomp voor de verwarming.
Ketel voor het warmwater.
Eventueel de mogelijkheid om te schakelen maar dit moet wel handmatig.
“Correct me if I’m wrong.”

Je kan hem dus bivalent en/of hybride aansluiten, maar deze optie is normaliter volautomatisch.

Ik probeer daarin vaak wel een onderscheid te maken, anders wordt het voor klanten alleen maar verwarrender.
Mensen met een cv ketel, blokverwarming en/of warmtenet hebben overigens dezelfde problemen.
Bij zo’n stroomuitval doet de installatie ook niks meer.

Overigens moet iedereen lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt ;)

[ Voor 31% gewijzigd door DutchWing op 20-08-2023 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 02:18:
[...]

Zoals ik het begrijp gaat je installatie Full Electric ready draaien.
Warmtepomp voor de verwarming.
Ketel voor het warmwater.
Eventueel de mogelijkheid om te schakelen maar dit moet wel handmatig.
“Correct me if I’m wrong.”

Je kan hem dus bivalent en/of hybride aansluiten, maar deze optie is normaliter volautomatisch.

Ik probeer daarin vaak wel een onderscheid te maken, anders wordt het voor klanten alleen maar verwarrender.

[...]

Mensen met een cv ketel, blokverwarming en/of warmtenet hebben overigens dezelfde problemen.
Bij zo’n stroomuitval doet de installatie ook niks meer.

Overigens moet iedereen lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt ;)
@DutchWing
Je aannames zijn spot-on 😊
Dat omschakelen naar gas doe ik alleen als E te duur zou worden, wat ik t/m 2026 niet verwacht vanwege de dan nog (deels) te salderen pv opbrengsten, of als de netspanning wegvalt waarbij we het op de accu's plus panelen wel een paar dagen uithouden.
Historisch heeft ons landje maar een paar events gehad waarin er langer dan 24 uur geen netspanning voorhanden was, ook nog eens lokaal. Iets met een helicopter onder hoogspanningskabels....
Dit leverde 9 maanden later een geboortegolf op omdat het onder de dekens nu eenmaal warmer was 😀

In alle gevallen is het de insteek om zo veel mogelijk met de warmtepomp te verwarmen met uitzondering van temperaturen ver onder nul, dan mag de ketel bijspringen.
Als ik me niet vergis kan ik het bivalentiepunt zelf instellen in de Nibe SMO S40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

ArjoK schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 02:16:
[...]

Dat zie je niet goed.

Sinds dit jaar is ODE komen te vervallen en is dat met de Energie Belasting (EB) samengevoegd. Kijk je naar 2021 dan was EB idd € 0,11 maar de ODE (opslag duurzame energie) was nog eens € 0,04 bij elkaar dus ook € 0,15

2015 € 0,14907
2016 € 0,12862
2017 € 0,13153
2018 € 0,14251
2019 € 0,14221
2020 € 0,15125
2021 € 0,15038
202201 € 0,08142 - tijdelijk verlaagde EB
202207 € 0,07335 - tijdelijk verlaagde EB en 9% btw ipv 21%(
2023 € 0,15245
@ArjoK dank voor je verduidelijking.
Het verschil lijkt me dat de transitie uit de algemene middelen betaald gaat worden waardoor het voordeeltje van de stroom uit je eigen panelen (zijnde de 4 cent ODE die je nu hiermee nog ontspringt) komt te vervallen.

Ik ben heel benieuwd of de belasting op gas fors omhoog gaat waardoor de aanschaf van een warmtepomp beloond wordt.
Nu is het zo dat door de koppeling tussen stroom en gasprijs, ook al stijgt het aandeel renewables stevig, het omschakelen naar een warmtepomp maar matig beloont, terwijl je als gezin wél een enorme investering moet doen. Zeker al je kijkt naar het feit dat de fossiele branche nog steeds stevige subsidies ontvangt...

Met een wat aanhoudender beleid en een betrouwbaardere lange termijn visie vanuit den haag, gecombineerd met de hang om vooral de grotere bedrijven in het zonnetje te zetten, ben ik beducht voor het deksel op mijn neus bij elke investering die ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
-JB- schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 01:04:
[...]
De belasting per kWh is inderdaad omhoog gegaan. Maar voor de warmtepomp gebruikers pakt dit goed uit. De belasting op gas is namelijk nog veel meer gestegen, zie ook je eigen 2e link.
[…]
Je moet dan wel de stijging per kWh bekijken. Voor gas is die 1,7 cent per kWh tegenover 4 cent per kWh voor stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
ArjoK schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 02:16:
[...]

Dat zie je niet goed.

[…]
Je moet inderdaad het totaal bekijken. Ik heb de tarieven die ik betaald heb aan Vattenfall erbij gepakt. Dit is hetzelfde contract. In 2021 waren de totale belastingen per kWh €0,081421 en in 2023 betaal ik €0,152448 per kWh aan belastingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yRJGUo5vGY1txDBJ4pISES39wk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AAl1l8DAfhv5tEIYtLFEL60k.jpg?f=user_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wac87ezXWjloLT-r4F0QW8QP5AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0vBPAW0sTewQKb6kUrk1sKR.jpg?f=fotoalbum_large

Ter vergelijking: de belastingen op een m3 gas zijn maar 5 cent gestegen. Dat is 0,5 cent per kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grkrCUods8w8tGXW2rHYvzwEvFc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RdTr4knf8YR2bdaZArFpIRGW.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bP-Mn21ccPUiF42ZhsDRTHAfOsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NS3XODBFYoOUpBhFZdRR66Tu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door RichieB op 20-08-2023 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:50
RichieB schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:44:
[...]

Je moet inderdaad het totaal bekijken. Ik heb de tarieven die ik betaald heb aan Vattenfall erbij gepakt. Dit is hetzelfde contract. In 2021 waren de totale belastingen per kWh €0,081421 en in 2023 betaal ik €0,152448 per kWh aan belastingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ter vergelijking: de belastingen op een m3 gas zijn maar 5 cent gestegen. Dat is 0,5 cent per kWh.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uiteindelijk zal de belasting ergens vandaan moeten komen. Ook al zit iedereen op full electric WP en haalt alle energie uit z'n zonnepanelen, dan verzinnen ze wel weer zonnepanelenbelasting oid om de schatkist te vullen. Die wetenschap is berustend :)

Alleen als early adopters heb je (langere tijd een flink) voordeel. Vooral betaald door de mensen die treuzelen of dergelijke stappen niet kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:24
Zwartoog schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:09:
[...]

Ik wil hier over een maand mee gaan spelen. Heb hem al een jaar liggen, maar moet nog leidingen trekken.

Mijn Kickspace heeft een zomer- en een winterstand. In de zomerstand blaast hij altijd. Die optie zou je met een timer kunnen gebruiken - een WP draait toch constant. Die temperatuursensor is gemaakt op gasketelstoken - even vol gas, en dus ook vol gas blazen, dan weer een uur uit.

Ik vond trouwens dat die standaardventialtor een hoop kabaal maakt - dat wil je echt niet 24/7 hebben. Denk dat ik die ga vervangen door 12V-fans, en dan op basis van lage temperatuur schakel.

Die sensor is trouwens een standaard bimetaalschakelaartie op 230V. Die kun je 1-1 vervangen door een vergelijkbaar type die op een andere temperatuur schakelt.
Dank voor je reactie!

Heb het nu naar een apart topic getrokken omdat het vrij specifiek is en hier misschien anders ondergesneeuwd raakt:

KickSpace plintverwarming naar lagere temperatuur

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Even een vraag. Op deze plek naast mijn huis wil ik twee buitenunits gaan (laten) installeren. Ik heb zelf vier flinke betonnen blokken gegoten en een zandfundering aangelegd. Na aanleg komt er grind tussen de betonblokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1y1z-SwBjdcEqr7Hcm3ZXwHYN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y49AllCD3iKKUk6FrNP5Eyzk.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze plek wil ik twee Daikin buitenunits monteren: één van 3,5 en één van 4,0 kW. Twee dingen vind ik belangrijk:
  • Stabiliteit: Er wordt nog wel eens een aanhanger heen en weer gereden hierlangs (met de hand), een keer aanstoten is niet uit te sluiten. Daarom wil ik voor de stabiliteit de buitenunits vastmaken aan de betonblokken. Ik heb zitten kijken naar bigfoots, maar mijn indruk is dat die bigfoots dan los op de betonblokken staan?
  • Trillingsdemping: Uiteraard kan ik de buitenunits rechtstreeks met een bout aan de betonblokken vastschroeven (boren en plug in het beton, flinke bout er doorheen), maar liefst heb ik ook iets van trillingsdemping ertussen. Ben bang dat ik anders binnen toch wat trillingen/resonanties ga horen.
Hebben jullie tips? Wat is handig om stabiliteit en trillingsdemping te combineren? Of is trillingsdemping in dit geval overbodig, omdat het echt wel om flinke betonblokken gaat? Wat voor materialen zou ik kunnen gebruiken voor montage?

[ Voor 23% gewijzigd door Burgerman op 20-08-2023 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@RichieB dat was de tijdelijke verlaging, dat bedrag van 8 cent zie je ook terug in ArjoK in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Burgerman Montage met metalen veren, zie ook "Trillingen warmtepomp dempen"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Je heb helemaal gelijk. Ik betaalde in 2021 (ander contract) ook totaal 15 cent belastingen per kWh. Dat scheelt nauwelijks met nu.

[ Voor 14% gewijzigd door RichieB op 20-08-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Burgerman schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:19:
Even een vraag. Op deze plek naast mijn huis wil ik twee buitenunits gaan (laten) installeren. Ik heb zelf vier flinke betonnen blokken gegoten en een zandfundering aangelegd. Na aanleg komt er grind tussen de betonblokken.

[Afbeelding]

Op deze plek wil ik twee Daikin buitenunits monteren: één van 3,5 en één van 4,0 kW. Twee dingen vind ik belangrijk:
  • Stabiliteit: Er wordt nog wel eens een aanhanger heen en weer gereden hierlangs (met de hand), een keer aanstoten is niet uit te sluiten. Daarom wil ik voor de stabiliteit de buitenunits vastmaken aan de betonblokken. Ik heb zitten kijken naar bigfoots, maar mijn indruk is dat die bigfoots dan los op de betonblokken staan?
  • Trillingsdemping: Uiteraard kan ik de buitenunits rechtstreeks met een bout aan de betonblokken vastschroeven (boren en plug in het beton, flinke bout er doorheen), maar liefst heb ik ook iets van trillingsdemping ertussen. Ben bang dat ik anders binnen toch wat trillingen/resonanties ga horen.
Hebben jullie tips? Wat is handig om stabiliteit en trillingsdemping te combineren? Of is trillingsdemping in dit geval overbodig, omdat het echt wel om flinke betonblokken gaat? Wat voor materialen zou ik kunnen gebruiken voor montage?
@Burgerman ziet er strak uit zo'n zandtuintje!
Ik mis twee pijpen tot op onder vriesdiepte voor de condenswater afvoer, deze komen er nog?
Hoe zwaar zijn de betonblokken en wat wegen de twee buiten units?
Als een koelmachine bv 100kg weegt, dan kun je deze plaatsen op een betonnen bok van 160 kg om de trillingen met een demper ertussen op te vangen zonder dat deze doorresoneert in je vloer.

Ik zeg vloer omdat de blokken op een zandgrond staan en de trillingen daarom iets minder snel worden doorgegeven aan je muur van de woning.

Zijn dit lucht/water monoblocks?
Anders zou je met twee keerkleppen en een verdeler ze redundant/afwisselend/aanvullend kunnen laten draaien.

een beugel op 2/3e van de bovenkant die vastgemaakt wordt aan de muur kan prima bescherming bieden tegen onvoorzichtige luitjes in langsrijdende auto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:00

Jan2023

KISS

Burgerman schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:19:

[Afbeelding]

Een vangrail is een optie tegen aanrijdingen of een mooi sier hekwerk laten maken.

Liggen die beton blokken vrij van de muur?
Om overdracht van geluid tegen te gaan.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 16:02
Ik heb 25mm meerlaagsbuis als hoofdleiding. Ik kan dit alleen met veel hak en breekwerk vervangen voor 32mm. In hoeverre is dit nou noodzakelijk om te vervangen voor een WP van 6kW? Als ik naar de tabel van wp weetjes kijk, is er bij een dT van 5 graden en 6kW een flow van 1m3/u nodig, daarbij hoort dan 20mm inwendig. Met ketel en vv verdeler met pomp haal ik nu al max 1,1m3/uur (met mogelijk menging).
De hoofdleiding is verder slechts twee verdiepingen lang, dus 6m. Wat is er dan te winnen met 32mm op het bestaande tracé? Een hogere max flow, een lagere stromingssnelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Wellicht zou je naar dT van 3 kunnen. Bij gelijke gemiddelde afgifte temperatuur is de aanvoertemperatuur dan 1 graad lager en dat is een ca. 2% betere COP/lager verbruik.
Daarnaast moet je wellicht je VVWpomp handhaven en dat is weer x watt maal 2000-3000? uur

Maar als je aan 6kW bij -10 genoeg hebt is het wellicht geen issue (Wel doordenken of je WP het toelaat om de pompflow voldoende makkelijk aan te passen)

[ Voor 23% gewijzigd door BarryH op 20-08-2023 16:28 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 16:02
Waarom kun je met een lagere dT een lagere aanvoertemperatuur voeren? Bij dezelfde aanvoertemperatuur en een hogere dT kun je langzamer pompen, dus lager energieverbruik van de pomp en minder stromingsgeluid toch?

De VVWpomp handhaven omdat de wp pomp niet voldoende hoogtemeters of flow kan overbruggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
ditbenikecht schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:39:
Waarom kun je met een lagere dT een lagere aanvoertemperatuur voeren? Bij dezelfde aanvoertemperatuur en een hogere dT kun je langzamer pompen, dus lager energieverbruik van de pomp en minder stromingsgeluid toch?

De VVWpomp handhaven omdat de wp pomp niet voldoende hoogtemeters of flow kan overbruggen?
Lees de OP maar eens door.
Korte antwoord: efficientie van de kern van de WP is het belangrijkste. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe hoger de COP. Alleen bij een lage stand wordt op een moment de pompenergie belangrijk.
Basis is: maximale flow en dan - als gevolg - een lage deltaT.
Dikkere leidingen zorgen voor minder druk, dus minder energie nodig voor een hoge flow.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ditbenikecht schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:39:

(Afgegeven) vermogen wordt berekend door de formule Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Het afgegeven vermogen is afhankelijk van de dT tussen ruimte en afgiftesysteem.

Dus in het geval van vloerverwarming, stel dat je op dit moment een Ta hebt van 30, Tr van 24 (Dus dT van 6) en een flow van 10 L/minuut, dan is het afgegeven vermogen dus 4,2KW

Je afgiftesysteem neemt (even theoretisch) de gemiddelde temperatuur aan van Ta en Tr (in bovenstaand geval 30+24/2 = 27 graden.

Dat betekent dus concreet dat als je de flow verdubbelt (even theoretisch) de dT halveert
Dus bij een flow van 20 L/minuut heb je een dT van 3 nodig om op 4,2KW te komen
Bij een gemiddelde temperatuur van 27 graden kun je dus in het geval van een flow van 20L/minuut af met een Ta van 28,5.

Een lagere Ta betekent een betere COP.

Ik hoop dat dit zo duidelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Excuus voor het meeliften op dit geweldige topic maar ik heb nu iets waar jullie ongetwijfeld even over zullen gniffelen:

Ik heb ruimtegebrek op zolder waar het buffervat staat en wil twee pompen netjes naast elkaar opstellen.
Dit betekent dat één pomp "naar beneden" moet drukken richting de retour van de warmtepomp.
Uiteraard staan de assen van de pomp horizontaal en de aansluitboxen netjes rechtop, zoals het "heurt" volgens Grundfos.
Het betreft een Alpha2 25-80 en een OEM UPS 25-60 van Nibe.
De opstelling wil ik laten maken met twee pompkoppelingen met ingebouwde kogelkranen en deze zijnbehoorlijk lang.
Wat ook niet meehelpt is dat ik alles met Pipetech meerlaags 32x3 leiding wil laten doen zodat er verrekt luie bochten (lees: GROTE) in het systeem komen.
Alles voor een zo laag mogelijke weerstand en dus geluidsarm en energiezuinig.

Ik meen dat dit, met goed ontluchten van het systeem en een automatische ontluchter van Spirotech op het buffervat, moet kunnen.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-U_QeZkV3azAqDq77FdFJWBGdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIJ1H1u1qeLKQ2Tu3w5fBhLa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door bioscrasher op 20-08-2023 17:23 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
gniffel

Buffervat eruit slopen. Dan zijn de pompen ook niet nodig en verbetert je COP

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ditbenikecht schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:13:
Ik heb 25mm meerlaagsbuis als hoofdleiding. Ik kan dit alleen met veel hak en breekwerk vervangen voor 32mm. In hoeverre is dit nou noodzakelijk om te vervangen voor een WP van 6kW? Als ik naar de tabel van wp weetjes kijk, is er bij een dT van 5 graden en 6kW een flow van 1m3/u nodig, daarbij hoort dan 20mm inwendig. Met ketel en vv verdeler met pomp haal ik nu al max 1,1m3/uur (met mogelijk menging).
De hoofdleiding is verder slechts twee verdiepingen lang, dus 6m. Wat is er dan te winnen met 32mm op het bestaande tracé? Een hogere max flow, een lagere stromingssnelheid?
Je kunt de truc van @flippy gebruiken: WP met 32mm op de BGG aansluiten bij je VVW-verdeler. Dan hoeft die (te kleine) stijgleiding alleen maar de verdiepingen van flow te voorzien, en dat is toch vaak maar een klein deel van het totaal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

BarryH schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:25:
gniffel

Buffervat eruit slopen. Dan zijn de pompen ook niet nodig en verbetert je COP
:+
Helaas nodig vanwege een water slurpende jaga naast de spaghettini leidingen die in 2007 gelegd zijn in ons pand. 20mm hoofdleiding en 15mm eindleiding naar de radiatoren 8)7 8)7

Maar eeh, een pomp die naar beneden duwt kan toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bioscrasher schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:36:
[...]

:+
Helaas nodig vanwege een water slurpende jaga naast de spaghettini leidingen die in 2007 gelegd zijn in ons pand. 20mm hoofdleiding en 15mm eindleiding naar de radiatoren 8)7 8)7
Bij een te hoge stromingssnelheid ik dacht vanaf 2,0-2,2 m/s kunnen leidingen gaan eroderen.
Voornamelijk cv buis en koper zijn hier gevoelig voor.
Maar eeh, een pomp die naar beneden duwt kan toch gewoon?
zolang je pompmotor maar horizontaal recht staat, zie handleiding fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:53:
[...]

Bij een te hoge stromingssnelheid ik dacht vanaf 2,0-2,2 m/s kunnen leidingen gaan eroderen.

[...]

@DutchWing Thanks!, begon al aan mezelf te twijfelen voor wat betreft de pomprichting O-)

De Jaga komt pas als het systeem op 45 graden het niet warm houdt.
Pas dan leg ik twee extra 32x3 of 26x3 leidingen naar de dan pas te plaatsen Jaga twee verdiepingen lager.
De flow in het bestaande CV systeem zal dus niet veel veranderen, ook al hangt er een warmtepomp aan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Grolsch schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

(Afgegeven) vermogen wordt berekend door de formule Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Het afgegeven vermogen is afhankelijk van de dT tussen ruimte en afgiftesysteem.

Dus in het geval van vloerverwarming, stel dat je op dit moment een Ta hebt van 30, Tr van 24 (Dus dT van 6) en een flow van 10 L/minuut, dan is het afgegeven vermogen dus 4,2KW

Je afgiftesysteem neemt (even theoretisch) de gemiddelde temperatuur aan van Ta en Tr (in bovenstaand geval 30+24/2 = 27 graden.

Dat betekent dus concreet dat als je de flow verdubbelt (even theoretisch) de dT halveert
Dus bij een flow van 20 L/minuut heb je een dT van 3 nodig om op 4,2KW te komen
Bij een gemiddelde temperatuur van 27 graden kun je dus in het geval van een flow van 20L/minuut af met een Ta van 28,5.

Een lagere Ta betekent een betere COP.

Ik hoop dat dit zo duidelijk is :)
@ditbenikecht ter aanvulling: en hoe die lagere Ta tot een hogere COP leidt komt doordat COP berekend wordt door de formule COP = Carnotfactor * (Ta+273)/(Ta-Tb).

Stel de buitentemperatuur is 5 °C en je verwarmt met een Ta van 30 °C en de Carnotfactor is bijvoorbeeld 0,38. De COP is dan 4,6. Ga je met die lagere Ta van 27 °C stoken dan wordt de COP ineens 5,2.

Als je 10 kWh nodig heb om de boel warm te houden dan heb ik bij 30 °C 10/4,6 = 2,2 kWh aan elektriciteit verbruikt. Bij 27 °C is dit 10/5,2 = 1,9 kWh aan elektriciteit.

Kortom, de Ta bepaalt direct de hoogte van de COP en daarmee ook hoeveel elektriciteit er wordt verbruikt. Lagere Ta = hogere COP = lager benodigde energie = goed voor de portemonnee. :*)

Bron: Carnot uit het archief

Edit: dat is dan de theorie. In de praktijk zul je nog het hogere pompverbruik moeten verdisconteren. Ik gok dat over een stookseizoen gezien het energieverbruik van een lagere Ta toch lager zal zijn dan het lager zetten van de pompsnelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Superbeagle op 20-08-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bioscrasher schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:19:
Excuus voor het meeliften op dit geweldige topic maar ik heb nu iets waar jullie ongetwijfeld even over zullen gniffelen:

Ik heb ruimtegebrek op zolder waar het buffervat staat en wil twee pompen netjes naast elkaar opstellen.
Dit betekent dat één pomp "naar beneden" moet drukken richting de retour van de warmtepomp.
Uiteraard staan de assen van de pomp horizontaal en de aansluitboxen netjes rechtop, zoals het "heurt" volgens Grundfos.
Het betreft een Alpha2 25-80 en een OEM UPS 25-60 van Nibe.
De opstelling wil ik laten maken met twee pompkoppelingen met ingebouwde kogelkranen en deze zijnbehoorlijk lang.
Wat ook niet meehelpt is dat ik alles met Pipetech meerlaags 32x3 leiding wil laten doen zodat er verrekt luie bochten (lees: GROTE) in het systeem komen.
Alles voor een zo laag mogelijke weerstand en dus geluidsarm en energiezuinig.

Ik meen dat dit, met goed ontluchten van het systeem en een automatische ontluchter van Spirotech op het buffervat, moet kunnen.

Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Als je het in serie hebt staan zoals op je schema getekend dan heb je toch aan 1 pomp genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Grolsch schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Als je het in serie hebt staan zoals op je schema getekend dan heb je toch aan 1 pomp genoeg?
@Grolsch (mijn favy biertje) Scherp!!
Er zit nog een buffervat tussen geknutseld straks zodat de korte "bloedomloop"over warmtepomp, buffervat, pomp loopt en de lange over het cv systeem, pomp en over het vat.
Geeft regeltechnisch veel vrijheden, zeker als er een JAGA moet komen.
De Nibe 2120-16 is heel misschien een klein tikkie aan de grote kant maar dat geeft all-electric headroom, vandaar dat het vat met de nadraaitijd van de compressor een beetje kan meehelpen.

En de pomp??
Ik laat hen gewoon naar beneden duwen want ontluchten gaat als alles gevuld is ook via de automatische ontluchter op het vat.

[ Voor 9% gewijzigd door bioscrasher op 20-08-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
bioscrasher schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:31:
@Burgerman ziet er strak uit zo'n zandtuintje!
Ik mis twee pijpen tot op onder vriesdiepte voor de condenswater afvoer, deze komen er nog?
Hoe zwaar zijn de betonblokken en wat wegen de twee buiten units?
Als een koelmachine bv 100kg weegt, dan kun je deze plaatsen op een betonnen bok van 160 kg om de trillingen met een demper ertussen op te vangen zonder dat deze doorresoneert in je vloer.

Ik zeg vloer omdat de blokken op een zandgrond staan en de trillingen daarom iets minder snel worden doorgegeven aan je muur van de woning.

Zijn dit lucht/water monoblocks?
Anders zou je met twee keerkleppen en een verdeler ze redundant/afwisselend/aanvullend kunnen laten draaien.

een beugel op 2/3e van de bovenkant die vastgemaakt wordt aan de muur kan prima bescherming bieden tegen onvoorzichtige luitjes in langsrijdende auto's...
Dank je!

Van vriespijpen hoor ik voor het eerst. Gaat er echt wat fout als ik het condenswater in het grind laat wegstromen? En als ik toch zo'n vriespijp maak, wat is dat? Is zo'n vriespijp een PVC buis van 5 cm diameter tot op 50 cm diep ofzo?

De betonblokken zijn circa 65 kg per stuk, dus 130 kg per unit. De units zijn circa 32 en 36 kg per stuk. Dat ligt denk wel ver genoeg uit elkaar qua gewicht?

Het zijn buitenunits van een airco, dus lucht/lucht. (Zie nu dat ik in het verkeerde topic heb gepost.)
Jan2023 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:41:
Een vangrail is een optie tegen aanrijdingen of een mooi sier hekwerk laten maken.

Liggen die beton blokken vrij van de muur?
Om overdracht van geluid tegen te gaan.
Een beugel aan de muur of een vangrail is wellicht nog wel een idee. Zit nu te denken dat een betonnen paaltje op de twee hoeken van de grindbak ook al een hoop risico's zal wegnemen.

De betonnen blokken liggen op 3,5 á 4,0 cm van de muur. Ik denk dat ik daar maar beter geen grind tussen stort, om rechtstreekse contact met de muur te voorkomen. Wellicht wat pur tussen spuiten, of iets anders wat vrij zacht is?

Dank ook @Proton_ voor de suggestie. In het topic waar Proton naar linkt kwam ik ook 'vibratiekits' tegen waarover positief gesproken werd. Dat is denk de simpelste oplossing om trillingen tegen te gaan, in combinatie met zware betonblokken eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@Burgerman het condenswater moet vrij kunnen weglopen in een pijp die uitkomt onder de vriesgrens in de grond. Deze pijp hoort in een grindbed en in de pijp moet je een ontdooilint (trace) te plaatsen dat ervoor zorgt dat er geen condenswater vast vriest tijdens de defrost run.

Voorbeeld tref je hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRDAfKJdEX35FptUAvgq_1vbiP0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/psyeI2RPnP6z3slicsD3uS1o.jpg?f=user_large

Voor wat betreft de massa van de blokken: hier zit je riant aan de bovenkant van de benodigde massa!
Als je de twee machines op big or small foots zet komt het wel goed.
Geen contact met de buitenmuur is prima en inderdaad, geen betonblok-grind-muur contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:53:
[...]

[...]

Die horizontale as stond inderdaad al in de manual maar je ziet nergens dat de flow ook van boven naar beneden mag.

wat er ook niet duidelijk omschreven staat is dat je de motor kunt losschroeven om deze onder een van de drie andere hoeken/posities terug te plaatsen.

Wel bij de Alpha2 maar niet bij de K versie van de UPM25-75.
Het sprekt voor zich dat je natuurlijk geen condensvanger moet creëren door de elektronica ónder de pomp te positioneren :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bioscrasher schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:55:
[...]

Die horizontale as stond inderdaad al in de manual maar je ziet nergens dat de flow ook van boven naar beneden mag.
Maakt in principe niks uit, bij twijfel bel je de fabrikant.
wat er ook niet duidelijk omschreven staat is dat je de motor kunt losschroeven om deze onder een van de drie andere hoeken/posities terug te plaatsen.
Alle nieuwe pompen kun je loshalen en herpositioneren, nooit lekkage gehad hierdoor. Van Alpha1 tot Magna3
Wel bij de Alpha2 maar niet bij de K versie van de UPM25-75.
Het sprekt voor zich dat je natuurlijk geen condensvanger moet creëren door de elektronica ónder de pomp te positioneren :*)
Bij de Alpha2 zit de stekker/connector normaliter aan de onderzijde. Condensopvang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Superbeagle schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

@ditbenikecht ter aanvulling: en hoe die lagere Ta tot een hogere COP leidt komt doordat COP berekend wordt door de formule COP = Carnotfactor * (Ta+273)/(Ta-Tb).

Stel de buitentemperatuur is 5 °C en je verwarmt met een Ta van 30 °C en de Carnotfactor is bijvoorbeeld 0,38. De COP is dan 4,6. Ga je met die lagere Ta van 27 °C stoken dan wordt de COP ineens 5,2.

Als je 10 kWh nodig heb om de boel warm te houden dan heb ik bij 30 °C 10/4,6 = 2,2 kWh aan elektriciteit verbruikt. Bij 27 °C is dit 10/5,2 = 1,9 kWh aan elektriciteit.

Kortom, de Ta bepaalt direct de hoogte van de COP en daarmee ook hoeveel elektriciteit er wordt verbruikt. Lagere Ta = hogere COP = lager benodigde energie = goed voor de portemonnee. :*)

Bron: Carnot uit het archief

Edit: dat is dan de theorie. In de praktijk zul je nog het hogere pompverbruik moeten verdisconteren. Ik gok dat over een stookseizoen gezien het energieverbruik van een lagere Ta toch lager zal zijn dan het lager zetten van de pompsnelheid.
Dank hiervoor, maar hoe kom je aan een kloppende Carnot-factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:29:
[...]

Bij de Alpha2 zit de stekker/connector normaliter aan de onderzijde. Condensopvang?
@DutchWing de UMP 25-75 is een OEM pompje van Nibe/Grundfus die de elektronica met twee steuntjes en een brug voor de bekabeling tussen elektronica en motor heeft opgesteld, los van het pompoppervlak.
Ga je koelen, dan druppelt het condenswater op de platte tussenruimte, lijkt me niet wenselijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

verkeerslicht schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Dank hiervoor, maar hoe kom je aan een kloppende Carnot-factor?
Dat kan alleen als je de formule herschrijft als Carnot-factor = COP / (Ta + 273) / (Ta - Tb)

COP kun je halen uit de databooks of door het zelf te bepalen uit eigen registraties of het maandelijkse overzicht van Tomexergie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mensen die al warmtelinten in hun buitenunits geplaatst hebben: kunnen jullie hier ook een duit in het zakje doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Slonzo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:38:
Mensen die al warmtelinten in hun buitenunits geplaatst hebben: kunnen jullie hier ook een duit in het zakje doen? :)
Gedaan: niet dus! ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:15

Rzaan

Altijd zoekende

Jouw ervaring is wel enorm N=1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bioscrasher schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

@DutchWing de UMP 25-75 is een OEM pompje van Nibe/Grundfus die de elektronica met twee steuntjes en een brug voor de bekabeling tussen elektronica en motor heeft opgesteld, los van het pompoppervlak.
Ga je koelen, dan druppelt het condenswater op de platte tussenruimte, lijkt me niet wenselijk..
Ik heb even de prijscatalogus 2022 via Google erbij gepakt:
https://www.nibe.eu/downl...gus%202022%2021-12-21.pdf

Nibe praat hierin over een CPD 11 25-65 of 25-75 (lijkt op normale UPM serie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTjCiCvq4N4HzRT5XV1FradhmUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/St0gGVNQCdKWr9KBqKGMhwNL.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zit de electronica normaliter aan linker zijkant zoals op de foto. Met de 4 inbus schroefjes kun je de motor van het pompbuis loshalen en draaien. Let op dat pakking goed blijft zitten! (+ de installatie leeg is natuurlijk)
Als je het pomphuis (eventueel klein stukje van de motor) goed dampdicht isoleert zal de motor normaliter boven het dauwpunt blijven. Je kan de motor ook zo draaien dat de elektronica aan de bovenzijde zit indien je hier een prettige gevoel bij hebt.

Ik zou deze vraag sowieso gewoon even aan Nibe en/of je installateur stellen, iedereen doet het weer op zijn of haar manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerisp
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:57
Ervaring aanschaffen Pana monoblock 7J, in Spanje bij https://climayaerotermia.es/ Clima y Aerotermia:
Mijn ervaring is dat ik word voorgelogen, ik had de warmtepomp aanbetaald en nadat de warmtepomp in het magazijn zou zijn, geheel betaald. Echter ben ik nu al 2 maand in de weer met communicatie om verzending voor elkaar te krijgen, telkens met allerlei smoezen en lange tijd geen communicatie.

Zijn er hier mensen die een warmtepomp hebben aangeschaft of proberen te kopen in Spanje bij Clima y Aerotermia (climayaerotermia.es)
En wat is jouw ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Rzaan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

Jouw ervaring is wel enorm N=1.
Mijn ervaring hiermee is 5 jaar....
En mijn ervaring met jou is :'( :'(

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maar even een antwoord in het juiste topic:
Rzaan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:20:
Hieruit maak ik op dat de soort afvoer en drainage niet zo veel uitmaakt (als er maar iets is) en dat je beter kunt zorgen voor een verwarminglint in de bodem van de WP?
Zo'n lint vraagt in de winter veel (en wat mij betreft onnodig) stroom. Als de afvoer van je WP in orde is, kun je prima zonder. Mijn Mitsubishi heeft onderin de kast een heleboel gaten, en dat functioneert uit de kunst. Alle water loopt gewoon weg, onderin de kast is (dus ook zonder lint) totaal geen ijsvorming.
Ik heb wel een extra diepe grindbak onder de WP gemaakt (ca 80 cm) met onderin nog een drainageslang, aangesloten op de HWA. Dit omdat ik op nagenoeg waterdichte klei zit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:26
Ik wil nog even terugkomen op mijn eerdere post over ontwerptemperaturen obv locatie.

N.a.v. deze 2 opmerkingen:
nokiaan958GB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:52:
[...]

ik had gedacht dat hardere wind aan de kust ook behoorlijke afkoeling kan veroorzaken...
en
Grolsch schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:23:
Wind heeft bij mijn huis wel veel invloed, 10 x liever -10 en zonnig dan -5 en regen/wind.

Het is niet voor niets dat men geforceerde lucht koeling toepast bij motoren.
maar ook
Andrehj schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Ik merk juist totaal geen invloed van wind of regen. Dit komt waarschijnlijk door de luchtdichte bouw, de WTW-ventilatie en het feit dat van de (harde) isolatieplaten ook aan de buitenkant de naden allemaal afgeplakt zijn.

Wel of geen zon heeft uiteraard wel enorme invloed.
Het effect van wind is namelijk goed zichtbaar in het Nederlandse gasverbruik per dag, en het KNMI gebruikt juist daarom de zogenaamde 'effectieve temperatuur' als betere voorspeller voor het gasverbruik. Als je gasverbruik in de winter als maat neemt voor het warmteverlies per dag is dit dus ook waarschijnlijk een betere schatter voor de ontwerptemperatuur.

De formule voor de effectieve temperatuur is:

Teff = Tamb - U/1,5

Hierbij is Teff de effectieve temperatuur, Tamb de gemeten buitentemperatuur (gemiddeld per etmaal) en U de gemiddelde windsnelheid op 10m hoogte per etmaal.

Ik heb daarom dezelfde berekening nog een keer gedaan, maar nu met deze effectieve buitentemperatuur. Als je dit doet zijn de verschillen in NL een stuk kleiner, en er is hierdoor wel een argument om 1 ontwerptemperatuur te nemen voor heel Nederland.

Weerstationobv minimale temperatuurobv gemiddelde temperatuurobv effectieve temperatuur (gem. + wind)
goede isolatie + WTW + luchtdichtgem. kierdicht, ventilatie, isolatie 2008
Enschede-10,4-7,1-8,6
Eelde-9,3-6,4-9,2
Lelystad-8,9-6,8-10,2
Eindhoven-8,7-5,5-7,9
Leeuwarden-8,3-5,5-9,2
Schiphol-7,9-5,3-8,6
De Bilt-7,9-5,8-8,2
Rotterdam-7,8-5,3-7,6
Maastricht-7,6-5,5-8,4
Terschelling-6,2-4,0-9,2
Den Helder-5,7-4,2-8,8
Vlissingen-4,2-3,7-7,8

Gebruik van de gemiddelde etmaaltemperatuur is aan de krappe kant(er zijn de afgelopen 20 jaar dan al >9 dagen geweest dat het gemiddeld kouder was). Deze getallen zijn telkens de 10e waarde in een gerangschikte lijst van de koudste dagen per koudeperiode (aansluitende dagen <0 graden). Bij de effectieve temperatuur zijn de koudste dagen niet de meest windrijke, en als je kijkt naar de minimale temperatuur heb je altijd nog de temperatuur die overdag oploopt - hier zit dus eigenlijk vanzelf een marge ingebouwd.

Het lijkt dus wbv maximaal warmteverlies vooral belangrijk hoe beschut een woning staat. In het oosten wordt het wel kouder dan aan de kust, maar waait het minder hard en andersom. Daarmee wordt het verschil tussen binnenstad, buitenwijk en buitengebied met weilanden en akkers eigenlijk het belangrijkste onderscheid. In de binnenstad is het warmer en waait het bovendien ook minder hard (de 'ruwheid' van het landoppervlak is hoger). Overigens is het effect van klimaatverandering ook op de effectieve temperatuur goed te zien (hier voor de Bilt):

1903-19221923-19421943-19621963-19821983-20022003-2022
obv minimale temperatuur-10,3-11,8-10,1-11,4-9,6-7,9
obv gemiddelde temperatuur-7,9-9,7-7,7-8,5-7,1-5,8
obv effectieve temperatuur----10,6-9,8-8,2

(rond 1960 is de hoogte waarop de wind gemeten werd aangepast, waardoor de reeks niet consistent is).

Echter, is de factor 1,5 voor het effect van de windsnelheid op het gasverbruik voor heel Nederland bepaald - en in ieder geval voor 2008. D.w.z. dat het een gemiddelde is gebaseerd op de kierdichtheid en ventilatiemethodes van alle gasgestookte gebouwen rond die tijd. Hoe 'moderner' een woning (d.w.z. hoe luchtdichter, modernere ventilatiesystemen, dikkere isolatie), hoe lager het effect van windsnelheid op het warmteverlies - en hoe meer de locatie in NL dus een rol gaat spelen.

[ Voor 21% gewijzigd door JBtL op 22-08-2023 11:06 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:15

Rzaan

Altijd zoekende

Naalroc schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Mijn ervaring hiermee is 5 jaar....
En mijn ervaring met jou is :'( :'(
Dan is je ervaring nog steeds enorm N=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:24
Mijn buurman is in de verkennende fase om samen met mij een Panasonic monoblock L/W WP te installeren. Deels aan de hand van de informatie die we hebben gelezen in dit topic, waarvoor hartelijk dank :)

Even een korte vraag m.b.t. de v.v. verdeler. Dit betreft nu nog een met pomp en thermostaatkraan. Is deze ook om te bouwen naar een open verdeler? Of zal deze vervangen moeten worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhAWFaqqX8EBdTXsj6Kj7KHZSHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2NnDIOoj1MKO2j7zEDcTaAe.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:05
Beste Tweakers

Kan de evenwichtstemperatuur van een all electric gelijk worden ingesteld aan de temperatuur waarbij de warmtepomp nog de maximaal haalbare temperatuur kan leveren? b.v. maximale aanvoertemp is 65 grd bij -15 grd en dus dan ook een Evenwichtstemperatuur van -15 grd? Of is dit dan niet de meest efficiënte instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:17

Carboy54

Duurzaamheid coach

nMad schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:47:
Mijn buurman is in de verkennende fase om samen met mij een Panasonic monoblock L/W WP te installeren. Deels aan de hand van de informatie die we hebben gelezen in dit topic, waarvoor hartelijk dank :)

Even een korte vraag m.b.t. de v.v. verdeler. Dit betreft nu nog een met pomp en thermostaatkraan. Is deze ook om te bouwen naar een open verdeler? Of zal deze vervangen moeten worden?

[Afbeelding]
Gewoon de hele pompunit eraf tot de verdeler.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
nMad schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:47:

[Afbeelding]
Hoe dik is die leiding? Ziet er niet uit als 32mm

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

WRMTP schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:51:
Beste Tweakers

Kan de evenwichtstemperatuur van een all electric gelijk worden ingesteld aan de temperatuur waarbij de warmtepomp nog de maximaal haalbare temperatuur kan leveren? b.v. maximale aanvoertemp is 65 grd bij -15 grd en dus dan ook een Evenwichtstemperatuur van -15 grd? Of is dit dan niet de meest efficiënte instelling?
Ik ken alleen maar de evenwichtstemperatuur van de Daikin add-on / hybride warmtepomp.
Deze stel je normaliter dan in vanaf welke temperatuur alleen de cv ketel nog mag branden.

Heb je meer informatie zoals merk en type?
Wat geeft de handleiding aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:24
Carboy54 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:52:
[...]

Gewoon de hele pompunit eraf tot de verdeler.
Maar dan blijft de temperatuurbegrenzing (thermostaatkraan) toch nog zitten? Dit is toch onwenselijk?

edit: denk dat ik het nu beter begrijp. Je kan dat hele rechter gedeelte verwijderen en dan hou je 2x 3/4 draad over. Hier sluit je de aanvoer- en retourleiding dan rechtstreeks op aan. Correct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZngVH7VwD0lyd3RVRa-A2sqdA7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmtx4zQbwLCrzXEXHNkEbtv1.jpg?f=fotoalbum_large
ConQuestador schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:52:
[...]
Hoe dik is die leiding? Ziet er niet uit als 32mm
22 mm staal / 26 mm meerlagenbuis i.c.m. 5 kW WP.

[ Voor 48% gewijzigd door nMad op 21-08-2023 20:41 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DutchWing schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:42:
[...]

Ik heb even de prijscatalogus 2022 via Google erbij gepakt:
https://www.nibe.eu/downl...gus%202022%2021-12-21.pdf

Nibe praat hierin over een CPD 11 25-65 of 25-75 (lijkt op normale UPM serie)

[Afbeelding]

Dan zit de electronica normaliter aan linker zijkant zoals op de foto. Met de 4 inbus schroefjes kun je de motor van het pompbuis loshalen en draaien. Let op dat pakking goed blijft zitten! (+ de installatie leeg is natuurlijk)
Als je het pomphuis (eventueel klein stukje van de motor) goed dampdicht isoleert zal de motor normaliter boven het dauwpunt blijven. Je kan de motor ook zo draaien dat de elektronica aan de bovenzijde zit indien je hier een prettige gevoel bij hebt.

Ik zou deze vraag sowieso gewoon even aan Nibe en/of je installateur stellen, iedereen doet het weer op zijn of haar manier.
@DutchWing
Het draaien van de pompkop was een appeltje eitje.
Grappig dat zo'n klein rotwaaiertje 4 kuub kan transporteren maar ja, als hij maar snel genoeg gaat :)

Uiteindeljk leek het beter om de pomp horizontaal op te stellen en de kop een kwart te draaien op het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWuQYAPEhPkFOHrlQf2lQY2O_BY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9mcn4o4wwUkT0xbiimeDfF3e.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SE9HKzgO1CHGsTbta7oLsgwFH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yx8Wc1SCFsEfA5WA6ipps67f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

nMad schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:06:
[...]

Maar dan blijft de temperatuurbegrenzing (thermostaatkraan) toch nog zitten? Dit is toch onwenselijk?

edit: denk dat ik het nu beter begrijp. Je kan dat hele rechter gedeelte verwijderen en dan hou je 2x 3/4 draad over. Hier sluit je de aanvoer- en retourleiding dan rechtstreeks op aan. Correct?

[Afbeelding]

[...]

Ja, de afsluiters op de aanvoer- en retourleidingen laten zitten en rechtstreeks aansluiten op de balken. Pompunit inclusief capillair en buisvoeler op Marktplaats zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5kt2Ch9aDRW1iEeWhZZv8QmdfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sm8EJkYizEQMasg3wV7JDncn.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Het moet na het klussen er ongeveer zo uit komen te zien, maar dan aan de rechterkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZNN_VWZ0GvpP_VFM0PFDvIksWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HEAiy1ZpVFxuORQkCQVnE3hB.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Superbeagle op 21-08-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
@JBtL, Die factor 1,5 zal toch wel wat afhangen van de maten van kierdichting / infiltratie van de woning. Een goed kierdicht gebouwde woning met WTW balansventielatie in Vlissingen zal relatief veel minder warmteverlies hebben bij harde wind dan 't spreekwoordelijke bushokje uit de jaren 50 in originele staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:17

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[Afbeelding]

[...]

Alles eraf vanaf linker streepjes.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
[...]

Correct, zoals al door anderen bevestigd.
Wèl zorgen dat de Ta niet te hoog kan worden in deze toestand; normaal gesproken toch wel onder de 35°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 20:26
blb4 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:55:
@JBtL, Die factor 1,5 zal toch wel wat afhangen van de maten van kierdichting / infiltratie van de woning. Een goed kierdicht gebouwde woning met WTW balansventielatie in Vlissingen zal relatief veel minder warmteverlies hebben bij harde wind dan 't spreekwoordelijke bushokje uit de jaren 50 in originele staat.
:) Ik dacht net tijdens het hardlopen exact hetzelfde, ik ga nog even een opmerking toevoegen aan de post

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 22:24
https://www.coolingpost.c...e-heat-pump-breakthrough/

Nog niet eerder van gehoord, een electromagnetische warmtepomp.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:05
DutchWing schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:56:
[...]

Ik ken alleen maar de evenwichtstemperatuur van de Daikin add-on / hybride warmtepomp.
Deze stel je normaliter dan in vanaf welke temperatuur alleen de cv ketel nog mag branden.

Heb je meer informatie zoals merk en type?
Wat geeft de handleiding aan?
Het gaat om een Altherma H-MT en deze kan bij -15 nog een aanvoer leveren van 65 grd zonder BUH. Op dit moment mag de BUH inschakelen bij -5 maar in mijn optiek zou het logischer zijn om de BUH pas in te laten schakelen bij -15.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@WRMTP wat wil je bereiken? De hoogst haalbare temperatuur is in ieder geval de meest verspillende optie, dus voor ontwerp is die alleen voor SWW relevant.
Misschien ten overvloede: vermogen en temperatuur zijn niet hetzelfde, een warmtepomp wil het liefst zijn maximumvermogen op lage temperatuur kwijt kunnen.

De backupheater wil je pas in laten schakelen als het warmteopwekvermogen van de warmtepomp niet voldoende is. Dit is niet noodzakelijk bij een hoge watertemperatuur (sterker: op lagere temperatuur kan hij doorgaans meer vermogen leveren).
De temperatuur loopt pas op als het warmteafgiftevermogen van je radiatoren, vloerverwarming etc onvoldoende is en daar de backupheater voor inzetten is zonde, dan is een €20 straalkachel nog beter (want lokaal). Idealiter maak je dan de afgifte beter, zie het FAQ topic voor tips.

Pagina: 1 ... 47 ... 212 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)