• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:02
RichieB schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:14:
[...]

@Blihi Je kan toch prima beargumenteren dat het gebrek pas nu tijdens hevige sneeuwval aan het licht kwam? Je kan echt wel een punt maken hierover. Ik heb ooit een huis gekocht van 6 jaar oud waarbij de VVW aanvoer en afvoer waren verwisseld. Die vloer werd dus gewoon niet warm. Dat hebben ze ook gewoon netjes onder garantie opgelost terwijl de eerste bewoner het kennelijk niet heeft gemerkt.
Je kunt het altijd proberen. Mijn ervaring (n=1) met nieuwbouw is dat dit in de praktijk tegen kan vallen. Onze installateur was een eersteklas prutser. Geen enkele woning is zonder gebreken opgeleverd en de aannemer reageert niet of nauwelijks op garantie-afhandeling.

De verwarming (toen nog gas in 2020) was hier zo aangelegd dat de ketel in zijn eerste jaar zo'n 50,000 branderstarts geregistreerd heeft (ja echt, 50 duizend)..... Ze stonden hier een paar maanden geleden nog voor de deur om een storing met de CV op te lossen. Mijn vrouw heeft ze niet binnen gelaten, want wij hadden geen storing (en ook geen CV meer), maar ze bleven volhouden.

Ik zou ze wel binnengelaten hebben om ze er vervolgens zelf achter te laten komen dat er geen CV ketel meer in het huis zit. Ze moesten overigens bij de overburen zijn, voor de 10e keer in een paar jaar tijd...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59
Blihi schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:17:
[...]
Je kunt het altijd proberen. Mijn ervaring (n=1) met nieuwbouw is dat dit in de praktijk tegen kan vallen. Onze installateur was een eersteklas prutser. Geen enkele woning is zonder gebreken opgeleverd en de aannemer reageert niet of nauwelijks op garantie-afhandeling.
Dat is vervelend, maar daar heb je juridische procedures voor om ze te dwingen aansprakelijkheid te nemen. Het niet eens proberen werkt dit soort gedrag alleen maar in de hand.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Blihi
Ik snap je, maar ik denk dan al snel dat ik de energie liever steek in het zelf oplossen dan in een procedure. En zelf oplossing is in dit geval nauwelijks werk: De unit 1 cm naar voren halen kan iedereen en een afdakje erboven maken ook wel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-03 15:11
MooDyBLueS schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Woning uit 2022, douche wtw is mij niks van bekend.
Inmiddels zit de druk op 1,1 bar dus ik heb gegarandeerd ergens een lek. Ik kan niks vinden waar het zou zitten. Installateur bellen de beste optie?
Niet helemaal duidelijk op de foto maar ik denk dat er gedoeld wordt op de messing / koperen pijp achter in de hoek op de foto. deze is aangesloten op een grijze PVC rioolpijp. Dit is hoogstwaarschijnlijk je douche WTW, het afvoer water van je doucheput warmt de aanvoer op voor een zuiniger verbruik van warm water.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gerundium schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Niet helemaal duidelijk op de foto maar ik denk dat er gedoeld wordt op de messing / koperen pijp achter in de hoek op de foto. deze is aangesloten op een grijze PVC rioolpijp. Dit is hoogstwaarschijnlijk je douche WTW, het afvoer water van je doucheput warmt de aanvoer op voor een zuiniger verbruik van warm water.
Oh die, het zou kunnen. Ik heb even gekeken en die dikke koperen pijp achter in de hoek komt uit het plafond zetten en gaat in een rechte lijn naar beneden de grond in, met dus een aftakking op die pvc-buis.

Die pvc-buis is aan de bovenkant open, zit niks op/in, alleen aan de zijkant een kleine afvoer van het warmwatervat links op de foto die ik af en toe zie druppelen.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:29
Get!em schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:30:
[...]
Je het vorst beveiliging en defrost. Vorst beveiliging bestaat vaak uit een warmtelint en het periodiek aanzetten van de waterpomp, zodat warmer water weer door de buitenunit gaat.

Echter , als de watertemperatuur in je vloerverwarming onder de 20 komt, lukt een defrost niet goed meer en is het anti vorst doorspoelen ook beperkt effectief.
Die defrost problemen kom je tegen als je een koude vloer opstart bij vorst. Als de WP dan volle kracht opstart, volgt er vaak al snel (binnen 10-15min na start van SWW of verwarming) een defrost (tenminste, bij de mijne). Als de watertemperatuur dan nog niet goed genoeg gestegen is, om de defrost uit te voeren, krijg je errors tot na 3 errors hij er mee stopt.
Ai... dat zo'n moment zijn dat je BUH toch moet werken...

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:34
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:00:
Ik heb een flinke bak ijs achterop de buitenunit zitten, zodanig dat er veel minder lucht doorheen kan. Kan ik hier lauw water overheen gieten om te ontdooien? Kon het antwoord niet zo snel vinden in dit topic.

[Afbeelding]
Het zwarte rooster achterop houd nog een deel van het sneeuwpakket vast. De defrost doet alleen de lamellen en komt niet tot het rooster. Mijn advies is dan ook om het rooster te verwijderen.

Doordat de sneeuw in de verdamper is gezogen is er een groot blok sneeuwmassa achterop gekomen. Wat nu als gewapend beton achterop zit. Het zwarte rooster dient nu als wapening.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tonwes99 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Ai... dat zo'n moment zijn dat je BUH toch moet werken...
De BUH zit voor zover ik weet aan de output kant en niet aan de input kant bij onze Ambers. Dus bij het rondpompen t.b.v. vorstbeveiliging en tijdens defrost helpt het dan niet omdat TUI alsnog te laag blijft.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:27

JT

VETAK y0

Pim57 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Het zwarte rooster achterop houd nog een deel van het sneeuwpakket vast. De defrost doet alleen de lamellen en komt niet tot het rooster. Mijn advies is dan ook om het rooster te verwijderen.

Doordat de sneeuw in de verdamper is gezogen is er een groot blok sneeuwmassa achterop gekomen. Wat nu als gewapend beton achterop zit. Het zwarte rooster dient nu als wapening.
Is dat makkelijk te verwijderen?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT

JT

VETAK y0

RichieB schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Dat is vervelend, maar daar heb je juridische procedures voor om ze te dwingen aansprakelijkheid te nemen. Het niet eens proberen werkt dit soort gedrag alleen maar in de hand.
In de basis ben ik het met je eens. Ik heb ook wel vaker juridisch actie ondernomen tegen onder andere een verhuurder van een vakantiewoning. Feit is wel dat het bakken met energie kan kosten en er kunnen momenten zijn dat dat niet zo handig is.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:41
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:33:
[...]

In de basis ben ik het met je eens. Ik heb ook wel vaker juridisch actie ondernomen tegen onder andere een verhuurder van een vakantiewoning. Feit is wel dat het bakken met energie kan kosten en er kunnen momenten zijn dat dat niet zo handig is.
Klop ja. In gebreke stelling met tijd geven de boel te verhelpen, daarna bij niet reageren ze een finale termijn geven en aangeven dat je 't anders zelf zal regelen en de kosten op hun zal verhalen, daarna dus zelf regelen en factuur indienen. En dan nog weer achter dat geld aan. Met nog steeds kan dat 't allemaal niets oplevert.

Mogelijk kost 't minder moeite en wel resultaat als je er tussendoor ook de locale media mee kan krijgen. Zeker als 't iets is dat bij meerdere huizen speelt geef ik dat nog 't meeste kans.

Maar als 't iets is dat je zelf redelijk eenvoudig en zonder hoge kosten kan oplossen - alhoewel ik dan van 9 naar 15 cm zou gaan en 't dan mogelijk al een stuk meer moeite gaat kosten - dan is dat zeker aanlokkelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 09-01-2026 13:38 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:34
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Ja, bij mij zelfs zonder gereedschap. Als ik het rooster iets optil, kan het aan de onderkant vrijkomen. Daarna laten zakken en los!

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar het is in ieder geval geen onderdeel van de constructie. Het hoeft niets te houden of zo, zit er puur om beschadiging van de lamellen te voorkomen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• JT

JT

VETAK y0

Pim57 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Ja, bij mij zelfs zonder gereedschap. Als ik het rooster iets optil, kan het aan de onderkant vrijkomen. Daarna laten zakken en los!

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar het is in ieder geval geen onderdeel van de constructie. Het hoeft niets te houden of zo, zit er puur om beschadiging van de lamellen te voorkomen.
Nou, ijs is weg door accuhogedrukspuit op breedste stand (druk is dan niet zo heel hoog) en warm water op het ijs spuiten. Krijg het rooster onderop los maar bovenin niet, zal vast ook allemaal vastgevroren zijn maar daar kom ik dus niet bij met warm water. Dus ik laat het voor nu zo, volgende week haal ik hem weg.

Helaas wel met proberen wat ijs weg te pulken met vingers wat lamellen iets verbogen :| maar alles bij elkaar zal het een paar vierkante centimeter zijn...

Ecodan warmtepomp

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-03 15:11
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Nou, ijs is weg door accuhogedrukspuit op breedste stand (druk is dan niet zo heel hoog) en warm water op het ijs spuiten. Krijg het rooster onderop los maar bovenin niet, zal vast ook allemaal vastgevroren zijn maar daar kom ik dus niet bij met warm water. Dus ik laat het voor nu zo, volgende week haal ik hem weg.

Helaas wel met proberen wat ijs weg te pulken met vingers wat lamellen iets verbogen :| maar alles bij elkaar zal het een paar vierkante centimeter zijn...
Kan een stukje verbogen lamellen eventueel rechtstrijken met een lamellenkam?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb ze bij de warmtepompdroger met twee oude bankpasjes weer in model geprutst.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:50

Jan2023

KISS

JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Dat is enerzijds de reden dat ik het nu wil doen inderdaad, anderzijds wil ik stoken in de nacht van zaterdag op zondag proberen te voorkomen door het nu warm genoeg te krijgen, met -10 zal de COP een volstrekt drama zijn :P Ik ga straks eens kijken (ivm werk) maar ik heb dat nog nooit gezien. Net tijdens een defrost 2 kleine gietertjes lauwwarm water er overheen gedaan en er kwam al iets los. Maar het zit er ook achter, tussen de lamellen en het frame, dan zal los komen niet helemaal voldoende zijn. Tuinslang kan inderdaad ook nog maar dat is nu vrij koud water. Maar goed, misschien toch proberen.
Dus je staart je blind op een goede COP !
:-(
Je kan beter de gevraagde temperatuur in huis nog wat hoger zetten als er buiten -10 wordt voorspeld in de nacht , in de hoop dat je WP lekker doorkachelt in de nacht.
Dat lijkt mij toch de beste vorstbeveiliging , hou dat ding op temperatuur.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Ronald.42
  • Niet online
Jan2023 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Je kan beter de gevraagde temperatuur in huis nog wat hoger zetten als er buiten -10 wordt voorspeld in de nacht , in de hoop dat je WP lekker doorkachelt in de nacht.
Hier draait de boel gewoon door.
Setpoint water is 33 graden en in huis staat de thermostaat op standje "dat haalt hij toch nooit"
Het warmteverlies bepaald de temperatuur in huis.
Of het aantal defrost dat kan ook.

Ik reken erop dat met -10 de defrosts uitblijven.
Dan zou de cop tussen nu met defrosts en dan zonder defrosts mischien over een periode gezien niet eens veel verschil maken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:47
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Je moet nu effe een plank halen die een stuk breder is dan de WP en 3 stoeptegels uit de stoep trekken (of gewoon kopen) en die op de WP leggen tegen de muur.

En ontdooien met een emmer(s) lauw water, water van bovenaf door de lamellen laten stromen met de WP uit. Na de 3e volle emmer valt het blok ijs eraf.
Is ook een stukje eigen verantwoordelijkheid

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
CharmingDemon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:44:
[...]

Warmtepompen hebben daar toch altijd een vorstbeveiligingsprogamma voor (los van de kamertemperatuur/stooklijn)? Zolang je de spanning er maar niet afhaalt.
Ja, goed punt. was ik even vergeten. Geen sarcasme dus.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Dus je negeert de COP !

See what I did there? Dat doe je nu ook bij mij.

Inhoudelijke reactie: mijn warmtepomp heeft vorstbeveiliging waarvoor die niet daadwerkelijk hoeft te draaien. Mijn doel is zo efficiënt mogelijk draaien op een manier die nog comfortabel is en geen extra slijtage aan de warmtepomp oplevert.
Technician- schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Je moet nu effe een plank halen die een stuk breder is dan de WP en 3 stoeptegels uit de stoep trekken (of gewoon kopen) en die op de WP leggen tegen de muur.

En ontdooien met een emmer(s) lauw water, water van bovenaf door de lamellen laten stromen met de WP uit. Na de 3e volle emmer valt het blok ijs eraf.
Is ook een stukje eigen verantwoordelijkheid
Wellicht dat ik een soort van verwijderbaar dakje er net boven maak dat zweeft met wat ruimte ertussen. Kan die in het winterseizoen erboven om te voorkomen dat / minimaliseren wat er aan sneeuw achter klem komt te zitten ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 09-01-2026 19:28 ]

Ecodan warmtepomp

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:24
[...]

-10? -5 hier in Brabant en dus ook bij jou. Zal allemaal wel weer loslopen. Net als vandaag in Noord Nederland waar ze de volgende ijstijd hadden verwacht. Eerst hadden we de hype die Kerst heet en nu het weer. 8)

• Technician-
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Dus je negeert de COP !

See what I did there? Dat doe je nu ook bij mij.

Inhoudelijke reactie: mijn warmtepomp heeft vorstbeveiliging waarvoor die niet daadwerkelijk hoeft te draaien. Mijn doel is zo efficiënt mogelijk draaien op een manier die nog comfortabel is en geen extra slijtage aan de warmtepomp oplevert.

[...]

Wellicht dat ik een soort van verwijderbaar dakje er net boven maak dat zweeft met wat ruimte ertussen. Kan die in het winterseizoen erboven om te voorkomen dat / minimaliseren wat er aan sneeuw achter klem komt te zitten ofzo.
Ja dat schiet niet op die plank had er nu al moeten liggen, minder typen, meer doen.
Ajetoo!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:18
Nog een korte update over mijn ijsbaard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HV-Xum64Y2BBreZa5HLn808AXLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mCrtjY9X1uo5otxdnjOFnMr.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik ben hem gisteren te lijf gegaan met een heteluchtpistool (gewoon terwijl die draaide). Ik heb vooral de onder- en zijkanten gesmolten om hem los te krijgen, en kon hem toen van dat metalen raster afpulken.

Het was een stuk ijs van toch gauw een paar kilo, denk ik. Het ding raakte de warmtewisselaar niet, wat ook meteen de reden is dat die niet ontdooit tijdens de ontdooicyclus. De warmtewisselaar achter het blok ijs was gewoon ijsvrij.

• Jan2023

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:43:
[...]

-10? -5 hier in Brabant en dus ook bij jou. Zal allemaal wel weer loslopen. Net als vandaag in Noord Nederland waar ze de volgende ijstijd hadden verwacht. Eerst hadden we de hype die Kerst heet en nu het weer. 8)
Gelukkig woon ik niet in het koude noorden , maar het ging ook niet over mij
Waarom zou je de grenzen opzoeken je wil die WP toch gewoon heel houden.
Zowiezo draait hier de Amber vrijwel altijd in de nacht ,
COP ? , het is de jaarrekening v d dynamische energie die telt , en die valt niet tegen.

• JT

JT

VETAK y0

Jan2023 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Gelukkig woon ik niet in het koude noorden , maar het ging ook niet over mij
Waarom zou je de grenzen opzoeken je wil die WP toch gewoon heel houden.
Zowiezo draait hier de Amber vrijwel altijd in de nacht ,
COP ? , het is de jaarrekening v d dynamische energie die telt , en die valt niet tegen.
Kun je mij uitleggen welk risico ik loop als mijn wp vorstbeveiliging heeft die water blijft rondpompen? Ik snap oprecht niet waarom het dan kapot zou vriezen.

Ecodan warmtepomp

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:37
Het huis is perfect op temperatuur nu. Ik heb dus 3 jaar verkeerde instellingen gehad (lees een te hoge curve). Ik behoud nu de instellingen voor na de -11 en dan weer verder afschalen.

Mijn andere waterpomp kabbelt lekker door. Daar wordt het morgen -17 ;) en overdag een -12 graden.

Alleen in de winter draait die op de thermostaat als vorstbeveiliging. En dat is nu 12 graden.

Afgifte: jaren 30 radiatoren en vloerverwarming (1 lus) in de badkamer in de kelder.

De hele woning is van 11 graden op de 1e verdieping to 12 in de kelder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdO7OZGbfbSqTov45ZRj-0bXN4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qj9SQxOwmnSvonzcQGf2Hk60.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan2023

Jan2023

KISS

JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:28:
[...]

Kun je mij uitleggen welk risico ik loop als mijn wp vorstbeveiliging heeft die water blijft rondpompen? Ik snap oprecht niet waarom het dan kapot zou vriezen.
Zolang water cirkuleert zal je risico op bevriezing minder zijn .
Zit die watertemperatuur uiteindelijk rond het vriespunt loop je het risico dat bv caleffi ventielen water gaan lozen en valt je WP stil.
Achtergebleven water zal bevriezen en schade aanrichten.

• Ronald.42
  • Niet online
Toch mooi die schrale oostenwind en temperaturen onder nul.
Van een defrost per iets minder dan een uur naar een defrost per 3,5 uur.

Zal nu zelfs nog wel langer duren de laatste defrost was om 07:30.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8Njr-hCtgi9IWm0ptVVr3KhqGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1dUVbdxn30ojMERsWPiF0Mj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Ronald.42 op 10-01-2026 10:42 ]

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:24
marcop23 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:43:
Nog een korte update over mijn ijsbaard:
[Afbeelding]
Ik ben hem gisteren te lijf gegaan met een heteluchtpistool (gewoon terwijl die draaide). Ik heb vooral de onder- en zijkanten gesmolten om hem los te krijgen, en kon hem toen van dat metalen raster afpulken.

Het was een stuk ijs van toch gauw een paar kilo, denk ik. Het ding raakte de warmtewisselaar niet, wat ook meteen de reden is dat die niet ontdooit tijdens de ontdooicyclus. De warmtewisselaar achter het blok ijs was gewoon ijsvrij.
Ik heb hetzelfde probleem in veel mindere mate. Het is ontstaan toen afgelopen week de ijskap op mijn warmtepomp is gaan smelten, en als een gletsjer langzaam een klein beetje naar achteren schoof en ging druppelen langs mijn warmtewisselaar. Voor mij was dit een aandachtspunt om de sneeuw van de kap te schuiven als het een beetje gaat dooien.
Voor nu is het mij wel goed, alleen een randje aan de onderzijde. Die dooit volgende week wel weer weg.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Blihi
Dat is dan weer het nadeel van de WP op het plat dak. Ik kan er absoluut niet bij als er zoveel sneeuw ligt. Het is gewoon niet veilig om via meerdere ladders het dak op te klimmen. Ik moet er dus maar op vertrouwen dat de WP het allemaal zelf wel regelt en tot nu toe lijkt dat gewoon goed te gaan.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:21
Ronald.42 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:39:

[Afbeelding]
Mooi hokje zo voor de buiten unit. Ik zat te denken om het haardhout er op 40cm afstand voor te zetten, dan wordt het WP gedroogd… (geen idee of dat ook echt helpt)

• Ronald.42
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Mooi hokje zo voor de buiten unit. Ik zat te denken om het haardhout er op 40cm afstand voor te zetten, dan wordt het WP gedroogd… (geen idee of dat ook echt helpt)
Nou als je een hok hebt waar je de lucht uit de wp doorheen blaast en daar je hout in legt zal dat een drogere lucht zijn dan de buitenlucht plus dat je actieve ventilatie hebt.
Alleen als die lucht dik onder nul is is je hout bevroren...

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:11
Ik heb een adviesvraag hier uitgewerkt, zouden jullie willen bekijken/reageren? Dank! :)

flipjevandejam in "Advies: help-wil-ik-een-warmtepomp?"

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:21
Ronald.42 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Nou als je een hok hebt waar je de lucht uit de wp doorheen blaast en daar je hout in legt zal dat een drogere lucht zijn dan de buitenlucht plus dat je actieve ventilatie hebt.
Alleen als die lucht dik onder nul is is je hout bevroren...
In mijn ervaring uit de bergen brand koud hout net zo goed. Als het vuur eenmaal brand tenminste.
Ik dacht dat het ook een leuke camouflage zou zijn voor de WP, en dat haardhout wat ruimte tussen de blokken heeft zodat het nog enigszins ventileert. Mogelijkerwijs zou het ook iets kunnen doen met geluidsabsorptie, maar dat ga ik tegen die tijd wel testen.

[ Voor 21% gewijzigd door Beer070 op 10-01-2026 18:14 ]

• Ronald.42
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:12:
[...]

In mijn ervaring uit de bergen brand koud hout net zo goed. Als het vuur eenmaal brand tenminste.
Ik dacht dat het ook een leuke camouflage zou zijn voor de WP, en dat haardhout wat ruimte tussen de blokken heeft zodat het nog enigszins ventileert. Mogelijkerwijs zou het ook iets kunnen doen met geluidsabsorptie, maar dat ga ik tegen die tijd wel testen.
Je teks was wp gedroogd hout.
Als het nat bevroren is dan droogt het niet.
Maar het grootste deel van de tijd zal hij drogere lucht door je hout blazen dat ook warmer is dan nul graden. Dus dan zal het helpen met drogen.
Het hout dat ik heb liggen is al een jaar of 5 of mischien nog wel ouder dus dat is sowieso droog.
Als je het bevroren binnenhaalt dan brand dat prima want het is al in en in droog.
Wat geluid betreft werkt een bult hout prima.
Het hok is hier 2 meter hoog een meter diep en 8 meter lang.
Fungeert als erfscheiding en geluidswal als de buren buiten zitten naast hun kant van het houthok dan horen wij aan onze kant nagenoeg niks.
Vroeger kon je ze woordelijk verstaan.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:49
Stel je hebt een warmtepomp met alleen vloerverwarming en bypass die altijd wat doorlaat versus precies dezelfde opstelling met een gesloten bypass.

Wat verwacht je wat de verschillen zijn qua comfort, verbruik, gedrag van de warmtepomp?

Ik zou denken niet heel veel, de delta t over de vloer gaat wat omhoog, maar verder niet veel? Immers de aanvoertemp is hetzelfde in beide situaties?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:22
Atomius schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:11:
Stel je hebt een warmtepomp met alleen vloerverwarming en bypass die altijd wat doorlaat versus precies dezelfde opstelling met een gesloten bypass.

Wat verwacht je wat de verschillen zijn qua comfort, verbruik, gedrag van de warmtepomp?

Ik zou denken niet heel veel, de delta t over de vloer gaat wat omhoog, maar verder niet veel? Immers de aanvoertemp is hetzelfde in beide situaties?
Die bypass die altijd wat doorlaat zorgt voor een hogere retour en stuwt daarmee de aanvoer omhoog. Dus nadelig voor de COP.

Je moet toch altijd genoeg afgifte open hebben staan om je minimumvermogen kwijt te kunnen, waarom dan die bypass nog open?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• blb4
Atomius schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:11:

Om dezelfde hoeveelheid warmte in de vloer te krijgen met een “lekkende” bypass parallel aan je vloer zal aan de warmtepomp zijde de flow omhoog gaan en de dT omlaag. Voor de vloer zelf veranderd er dan niet zo veel.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:39
Mijn warmtepomp gaat als de watertemperatuur laag is (bijv. na een sww run) heel hard pompen. Omdat dit zoveel ruis in de leidingen geeft heb ik er een bypass in gezet op 0.3 bar die sluit zodra de temperatuur iets hoger is en de pomp weer wat rustiger aan doet. Helaas is de pomp niet zachter in te stellen zoals bij andere warmtepompen wel mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door H3nk1960 op 10-01-2026 19:36 ]

Bosch 2000AWF

• MotorBeast
SebastiaanPs schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Die bypass die altijd wat doorlaat zorgt voor een hogere retour en stuwt daarmee de aanvoer omhoog. Dus nadelig voor de COP.

Je moet toch altijd genoeg afgifte open hebben staan om je minimumvermogen kwijt te kunnen, waarom dan die bypass nog open?
Deze vraagstelling staat op repeat bij @Atomius Waarom draai je dat ding nu niet eens gewoon dicht? Dan zie je zelf toch wat het effect is?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:39:

[Afbeelding]
Dat is inderdaad veel beter.

Mijn 9J staat op een plat dak. Niet overdekt maak wel in de luwte van gevels aan de zuid- en westzijde.
Gisteren had ik nog 23 defrosts. Vanochtend begon een 7 uur durende run die door geen enkele defrost onderbroken is _/-\o_
Tot nu toe vandaag nog maar 1 defrost gehad :fingerscrossed:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:49
SebastiaanPs schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Bedankt. De bypass staat nog open vanwege zoneregeling die ooit is geïnstalleerd. Ik zit in een proces van dit ombouwen naar 1 thermostaat beneden en de rest waterzijdig inregelen met altijd voldoende groepen open. Tot op heden werkt het hele systeem ook stabiel met de bypass half open, kennelijk kan hij zijn vermogen en debiet kwijt hiermee.
MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:46:
[...]

Deze vraagstelling staat op repeat bij @Atomius Waarom draai je dat ding nu niet eens gewoon dicht? Dan zie je zelf toch wat het effect is?
Ik had iemand anders hetzelfde gevraagd in het Daikin topic, klopt. Maar die kon daar nog geen informatie over geven omdat de nieuwe situatie met dichte bypass pas sinds kort bestaat bij hem. Dus daarom vraag ik het hier ook.

Zoals ik zei loopt de boel hier al een tijdlang stabiel, ook met halfopen bypass. Met acceptabel verbruik en prima COP. Dus ben ik benieuwd of er a priori veel winst te behalen valt met een halfopen bypass veranderen naar een gesloten bypass systeem. Vandaar mijn vragen.

En waarom ik hem niet gewoon dichtdraai is omdat ik eerst een pomptest wil uitvoeren om er zeker van te zijn dat er sprake is van het minimumdebiet van 12,5 L/min (plus een beetje). Maar daarvoor moet je de unit stilleggen en dat doe ik in deze kou liever niet. Ook las ik ergens dat het totaaldebiet niet altijd klopt als je alle flowmeters in L/min bij elkaar optelt, dus dat ik daarmee op 15 L/min uitkwam lijkt niet geheel betrouwbaar. Daarnaast ben ik ook huiverig voor foutcodes, storingen of erger in deze vriesperiode die zouden kunnen optreden door een aanpassing. Inmiddels ook wat waarschuwingen teruggelezen in beide topics dat er kans is op schade aan de buitenunit als defrosts mislukken in de vrieskou met sneeuw. Dus vandaar draai ik de bypass niet zomaar dicht.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:22
@Atomius een bypass draai je toch altijd dicht genoeg zodat hij bij maximale flow net niet open gaat, of mis ik iets? Ik snap het nut niet van ietsje warmte laten rondpompen want dat kost alleen maar energie.
Ik gebruik in m'n CV systeem overigens een bypass als keerklep omdat die in doorlaatrichting minder drukverschil nodig heeft (op minimumstand iets van 0.1 bar). En ook een beetje omdat ik hem 1 op 1 kon wisselen met een knietje dat er al zat :)

[ Voor 36% gewijzigd door Martin7182 op 10-01-2026 23:14 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:06
Het is lekker fris hier: -11,4 gemeten In Eelde waar ik niet ver vandaan woon. Deze week is de eerste echte test voor de warmtepomp die ik in juni 2024 heb geïnstalleerd.

Tussenwoning uit ‘79 met 60m2 vloerverwarming op de BG, matige isolatie en ventilatieroosters blijft heerlijk warm binnen (20-21 graden) met een vaste Ta van slechts 28, erg verrassend! Had geanticipeerd op een veel hogere Ta. Eerste en tweede verdieping verwarmen we overdag op 18 graden met airco’s tijdens deze kou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIxiB1RlrL8PreFS6zmc4b7JG0Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ybtOImUss0zH8FIuF4LV58n0.png?f=user_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:32
Ik had verwacht dat de WP minder defrosts zou hebben tijdens de 2 koudere dagen, zeker vannacht. Het tegengestelde is waar. Ik was gewend elk uur tot twee uur een defrost maar nu lijkt het wel elke 20min. Zie ook onder. Betreft een Therma V. Door die vele defrosts krijg ik het ook niet meer voldoende warm in huis (oké, het is nog 19 graden maar het zou 20 graden moeten zijn) terwijl de WP zijn streeftemperatuur (40 graden) bij -7 buitentemp als hij niet in defrost zet prima haalt (nog wel meer zelfs). Door de vele defrosts moet hij op vol vermogen werken om de temperatuur weer te halen en zie je hem eigenlijk niet terug kunnen moduleren. Ik vind ook dat de lamellen aardig wit van de rijp blijven na een defrost terwijl ik gewend was dat de defrost er voor zorgde dat de lamellen volledig ijs/rijp vrij zijn.

Zijn er dingen die ik aan kan passen om dit gedrag te verbeteren?

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIZkjnhNdvKGeG3lWQIOwqpBOt0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IAkdL5CDKpfFrmDa1UP3NEXC.png?f=user_large

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI2Q9cbYQ9zhiihFlUVO9GjJrFg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YnY7ukUrSD2xka844V7FRrAu.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door saabfanatic op 11-01-2026 08:21 ]

• tonwes99
saabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:14:
Ik had verwacht dat de WP minder defrosts zou hebben tijdens de 2 koudere dagen, zeker vannacht. Het tegengestelde is waar. Ik was gewend elk uur tot twee uur een defrost maar nu lijkt het wel elke 20min. Zie ook onder. Betreft een Therma V. Door die vele defrosts krijg ik het ook niet meer voldoende warm in huis (oké, het is nog 19 graden maar het zou 20 graden moeten zijn) terwijl de WP zijn streeftemperatuur (40 graden) bij -7 buitentemp als hij niet in defrost zet prima haalt (nog wel meer zelfs). Door de vele defrosts moet hij op vol vermogen werken om de temperatuur weer te halen en zie je hem eigenlijk niet terug kunnen moduleren. Ik vind ook dat de lamellen aardig wit van de rijp blijven na een defrost terwijl ik gewend was dat de defrost er voor zorgde dat de lamellen volledig ijs/rijp vrij zijn.

Oude situatie:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie:
[Afbeelding]
Ik lees "aardig wit", Na sneeuw en veel vocht afgelopen dagen toch een oude ijsbaard die de defrost iedere keer triggert cq. onvoldoende defrost?

• saabfanatic
tonwes99 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:23:
[...]

Is hij schoon na een defrost? Wellicht een oude ijsbaard die de defrost iedere keer triggert?
Er zit geen ijsbaard op maar nog wel (vind ik) veel 'rijp' na een defrost.

Ik zal eens een gietertje lauw water over de lamellen gieten tijdens een defrost.

[ Voor 12% gewijzigd door saabfanatic op 11-01-2026 08:25 ]

• tonwes99
Hier een stabiele -5oC. Ik red het nog zonder mijn BUH. WP draait vooral op 90Hz, maar heeft de afgelopen 12h ook 1,5 uur sww+legionella gedraaid (die langzaam afbouwt?) en 2 uur compleet stilgestaan (toen de gordijnen dichtgingen en gekookt werd). Dus in principe nog wat overcapaciteit.

Maar nog steeds capaciteitsverlies door defrosts. Bij -5oC en een RV van 85% had ik verwacht geen (of veel minder) capaciteit te verliezen aan defrosts. Toch nog (exact!) ieder uur... (ik heb net gekeken naar de lamellen, blijkt best nodig, maar had ik bij -5oC in capaciteitsberekening geen rekening mee gehouden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-F0m7TkpeSPOZ2L79ZOTP2QH-s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SQa46QVLdfospu3ZIdfvK9Y2.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door tonwes99 op 11-01-2026 14:52 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
tonwes99 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:07:
Maar nog steeds capaciteitsverlies door defrosts. Bij -5oC en een RV van 85% had ik verwacht geen (of veel minder) capaciteit te verliezen aan defrosts. Toch nog (exact!) ieder uur... (ik heb niet gekeken naar de lamellen, zou/kan best nodig geweest kunnen zijn, maar had ik in capaciteitsberekening geen rekening mee gehouden).
[Afbeelding]
Het is toch wel interessant om te kijken hoe de buitenunit er bij staat en, als je kan, de diverse meetwaarden in het koudemiddelcircuit te monitoren. Het verloop van de realtime COP kan ook info geven.
De theorie zegt dat er minder gedefrost zou moeten worden bij -5 tov +2 maar de praktijk is natuurlijk leidend :)
Als de unit een vaste timer heeft (dus defrost was nog niet nodig) of wat koudemiddel kwijt is, dan maakt dat nogal uit voor de vervolgstappen.
(Hier -2, defrostinterval 7 uur, cop 3.5, 60% belast)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
saabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:24:
[...]

Er zit geen ijsbaard op maar nog wel (vind ik) veel 'rijp' na een defrost.

Ik zal eens een gietertje lauw water over de lamellen gieten tijdens een defrost.
Het zou kunnen, dat de warmtepomp niet genoeg warmte aangevoerd krijgt om goed te kunnen defrosten bij dit koude weer. Wat is je systeem inhoud? En wat is je afgifte systeem? Radiatoren of vloerverwarming?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@saabfanatic
Als ik naar je data kijk, blijft in de nieuwe situatie de fan speed op 0. Is die eerder vastgevroren?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• saabfanatic
Proton_ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:28:
@saabfanatic
Als ik naar je data kijk, blijft in de nieuwe situatie de fan speed op 0. Is die eerder vastgevroren?
Dit is een heatmeister grafiek dus dit is de fan van de heatmeister. Die gebruik ik in deze grafiek alleen voor het uitlezen van de temperaturen.

• saabfanatic
Jojan265 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:22:
[...]

Het zou kunnen, dat de warmtepomp niet genoeg warmte aangevoerd krijgt om goed te kunnen defrosten bij dit koude weer. Wat is je systeem inhoud? En wat is je afgifte systeem? Radiatoren of vloerverwarming?
Dit vermoeden heb ik ook. 4 groepen vloerverwarming en de rest radiatoren. Inhoud grofweg 200l.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@saabfanatic je kunt de hulpverwarming aanzetten om het de unit wat makkelijker te maken - als hij eenmaal compleet ijsvrij is kan hij het weer zelf. Heb je een grafiekje met betere resolutie (meetpunt per minuut of beter)? Logging van stroomverbruik, ook met bruikbare resolutie?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:12
@nMad -10 is het niet geworden maar met -8 hier ging het ook uitstekend.
Ta ook 28 en tussenwoning.

De Valliant 55/6 is te zwaar voor deze woning, mooi rond 600w continue, daarom werkt nachtverlaging ook zo goed hier boven 4 graden buitentemperatuur.

Ik zit rond 12-14 kWh per dag bij doorstoken tijdens vorst, met nachtverlaging doordeweeks op 4kwh.

COP 3,9 op 10 Jan en 3,6 vandaag tot nu.
De badkamer met oude radiator had ik verwacht dat ging afkoelen(zit aan buitenmuur op Noord).
Gebeurde niet bleef 20 graden.
Woonkamer 21 vloerverwarming.

[ Voor 91% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2026 10:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
mr_evil08 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:50:
[…]
De Valliant 55/6
[…]
Ik zit rond 12-14 kW per dag
[…]
Eenhedenpolitie: de Valliant 55/6 kan helemaal geen 12 kW vermogen leveren. Je bedoelt waarschijnlijk 12-14 kWh energieverbruik.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-03 15:58
nvm.. :+

[ Voor 99% gewijzigd door Muldert op 11-01-2026 11:30 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij zit je in het verkeerde topic en moet je een deurtje verder zijn, gezien het luchtverwarming betreft: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:55

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

saabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:14:

Oude situatie:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie:
[Afbeelding]
Lijkt eerder steeds aan en uit dan allemaal defrost. Ik zie er maar 2 met outlet kouder dan inlet?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• saabfanatic
Proton_ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:46:
@saabfanatic je kunt de hulpverwarming aanzetten om het de unit wat makkelijker te maken - als hij eenmaal compleet ijsvrij is kan hij het weer zelf. Heb je een grafiekje met betere resolutie (meetpunt per minuut of beter)? Logging van stroomverbruik, ook met bruikbare resolutie?
De heatmeister slaat punten per 10 minuten op en niet vaker. Mijn mijn P1 meter krijg ik ook niet meer detail. Ik heb nog 1 plaatje iets meer ingezoomd maar het aantal datapunten blijft dan gelijk. Ik denk nog steeds dat hij gewoon z'n defrost niet haalt, dan weer gaat verwarmen en al bijna gelijk weer in defrost modus gaat. Dit wordt/is dan een soort van viceuze cirkel die zonder BUH (die heb ik nog niet) niet opgelost kan worden.

Ik kan proberen de CV ketel te laten verwarmen zodat het water in het circuit heter wordt om de cirkel te doorbreken maar ik merk dat de ketel niet goed aanslaat omdat hij merkt/ziet dat er al water wordt rond gepompt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9yuJftrcANPkR3S9X2Mh5bxfeA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k7GqniwCgdy8MQCmWOQ3IqU9.png?f=user_large

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-03 15:58
ThinkPad schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:39:
Volgens mij zit je in het verkeerde topic en moet je een deurtje verder zijn, gezien het luchtverwarming betreft: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2
Oeps... :o

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:17
saabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:23:
[...]

De heatmeister slaat punten per 10 minuten op en niet vaker. Mijn mijn P1 meter krijg ik ook niet meer detail. Ik heb nog 1 plaatje iets meer ingezoomd maar het aantal datapunten blijft dan gelijk. Ik denk nog steeds dat hij gewoon z'n defrost niet haalt, dan weer gaat verwarmen en al bijna gelijk weer in defrost modus gaat. Dit wordt/is dan een soort van viceuze cirkel die zonder BUH (die heb ik nog niet) niet opgelost kan worden.

Ik kan proberen de CV ketel te laten verwarmen zodat het water in het circuit heter wordt om de cirkel te doorbreken maar ik merk dat de ketel niet goed aanslaat omdat hij merkt/ziet dat er al water wordt rond gepompt.

[Afbeelding]
Even buiten erbij gaan staan gedurende de defrost. kijken of hij schoon eindigt. Bij vochtige lucht slaat de wp snel weer wit aan, direct na de defrost. Dus crux is om er even geduldig bij te gaan staan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:18
nMad schreef op zondag 11 januari 2026 @ 07:35:
Het is lekker fris hier: -11,4 gemeten In Eelde waar ik niet ver vandaan woon. Deze week is de eerste echte test voor de warmtepomp die ik in juni 2024 heb geïnstalleerd.

Tussenwoning uit ‘79 met 60m2 vloerverwarming op de BG, matige isolatie en ventilatieroosters blijft heerlijk warm binnen (20-21 graden) met een vaste Ta van slechts 28, erg verrassend! Had geanticipeerd op een veel hogere Ta. Eerste en tweede verdieping verwarmen we overdag op 18 graden met airco’s tijdens deze kou.

[Afbeelding]
Ik zag dat die wp van 7 kw bij -7 graden en 35 aanvoer nog 6.3 kw vermogen geeft.. Dus zo'n tussenwoning die ook boven nog met andere licht wp verwarmd wordt heeft capaciteit over.. En bij 28 graden aanvoer nog meer.. https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/model/wh-mdc07j3e5/

• saabfanatic
BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Even buiten erbij gaan staan gedurende de defrost. kijken of hij schoon eindigt. Bij vochtige lucht slaat de wp snel weer wit aan, direct na de defrost. Dus crux is om er even geduldig bij te gaan staan.
Dit is ongeveer het resultaat na een defrost. Bij lange na niet schoon genoeg dus volgens mij. Heb even met een vinger een plekje gemaakt in de rijp/aanslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xncKkrMW5aVFS1smdGBozmgE9Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPW7xCrxznjSKAySfdHNOrqG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door saabfanatic op 11-01-2026 12:36 ]

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:18

• blb4
saabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Dit is ongeveer het resultaat na een defrost. Bij lange na niet schoon genoeg dus volgens mij. Heb even met een vinger een plekje gemaakt in de rijp/aanslag.

[Afbeelding]
Dit ziet er niet uit als een volledig succesvolle defrost.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:10
@blb4 , @saabfanatic Bij mijn aroTherm 65/7.2 pure split buitendeel is ook niet elke defrost even "succesvol".
Het dichtvriezen verschilt ook soms. Geen (groot) probleem. Ik bekijk het sowieso op een afstand
(of met een korreltje zout? - nee - misschien met de-icing spray?)

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 11-01-2026 12:54 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dunklefaser
saabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:23:
[...]

[Afbeelding]
Of mqtt i.c.m. bijvoorbeeld HA gebruiken of op de PC een browservenster open houden.
Dan heb je elke 2,5 sec een datapunt in de grafiek.
De meeste kWh-meters updaten per seconde en een aantal slaat ook intern op per minuut en doen na 24/48 uur een aggregatie per 10 minuten - bijvoorbeeld sommige "Shelly EM's".
De Homewizard kWh-meter grafieken via de cloud vind ik niet zo informatief om het maar voorzichtig uit te drukken.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 11-01-2026 14:04 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BarryH
saabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:36:
[...]

[Afbeelding]
Kan je zelf een defrost forceren? dat je er snel nog een 2e achteraan doet om te kijken of het dan schoner wordt?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• blb4
dunklefaser schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:49:
@blb4 , @saabfanatic Bij mijn aroTherm 65/7.2 pure split buitendeel is ook niet elke defrost even "succesvol".
Het dichtvriezen verschilt ook soms. Geen (groot) probleem. Ik bekijk het sowieso op een afstand
(of met een korreltje zout? - nee - misschien met de-icing spray?)
Als 't met genoeg korrels zout bekijkt zou dit probleem zo opgelost zijn idd :). Krijg je wel een roestbak voor terug denk ik :).

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:36
Er is hier iemand geweest die een proef heeft uitgevoerd met de-icing spul ( of dat de juiste benaming is weet ik niet) . Diegene zou eerst een stukje van de buitenunit behandelen om het verschil te kunnen zien. Er zou een terugkoppeling volgen. Ik heb die niet gezien, iemand wel?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:22
Rojado schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:49:
Er is hier iemand geweest die een proef heeft uitgevoerd met de-icing spul ( of dat de juiste benaming is weet ik niet) . Diegene zou eerst een stukje van de buitenunit behandelen om het verschil te kunnen zien. Er zou een terugkoppeling volgen. Ik heb die niet gezien, iemand wel?
@g-j-t picture or it didn’t happen!

g-j-t in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• saabfanatic
BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Kan je zelf een defrost forceren? dat je er snel nog een 2e achteraan doet om te kijken of het dan schoner wordt?
Nee dat kan ik helaas niet, ik draai geen aparte software oid dus moet alles met het bedienpaneel doen.

Ik heb nu wel wat meer datapunten. Hij komt volgen mij gewoon niet op zn setpoint temperatuur omdat hij dichtgevroren blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LX-SHezVP3zNAVMwotazP8Menw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LhQs7EQ8fKdV3cLAt2Mjmk5H.png?f=user_large

• BarryH
saabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Nee dat kan ik helaas niet, ik draai geen aparte software oid dus moet alles met het bedienpaneel doen.

Ik heb nu wel wat meer datapunten. Hij komt volgen mij gewoon niet op zn setpoint temperatuur omdat hij dichtgevroren blijft.

[Afbeelding]
Dan een emmertje water er langzaam overheen gieten tijdens de defrost

• saabfanatic
BarryH schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Dan een emmertje water er langzaam overheen gieten tijdens de defrost
Heeft helaas weinig zin gehad, het vriest zo weer aan en ik zie hetzelfde patroon. Ik denk dat ik gewoon even een dag of 2 af zal moeten wachten op wat hogere temperaturen om te zien of hij zich uit de viceuze cirkel kan krijgen.

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:04
Ik had daarover geen updates geplaatst nog idd. Goed dat jullie me er aan herinneren. Dat ik er niet direct iets over plaatste had ook te maken met het resultaat helaas :|

Vlak voor kerst heb ik de verdamper schoongemaakt met Bilthamber touchless (snowfoam) afgespoeld en daarna met een all purpose cleaner en zachte kwast schoongemaakt. Alles afgespoeld en toen de helft van de verdamper behandeld met Gyeon Wetcoat. Dit is geen de-icer maar een hydrofobisch middel bedoel om de lak of velgen van de auto snel een beschermende ‘boost’ te geven. Het spul is erg hydrofobisch en dat zag je na behandeling op de verdamper. Bij het afspoelen zag je druppels op dat deel van de verdamper staan.

Daarna heb ik ca een week een camera achter de verdamper geplaatst om het verschil te zien. Met het erg droge vriesweer toen en ook later toen de verdamper sneller dichtvroor goed alles bekeken en bijgehouden.
Conclusie, de beelden zijn het delen niet eens waard. Bij het wit worden/ dichtvriezen van de verdamper was geen verschil waarneembaar.
Bij een defrost was wel wat verschil waarneembaar. Nadien zag je bij het behandelde deel namelijk hier en daar druppels achterblijven. Het onbehandelde deel leek schoner. De druppels bevroren hierna natuurlijk weer. Ze werden niet of onvoldoende weggeblazen door de fan. Omdat het erg beperkt was zal dit niet echt effect hebben maar het was wel een waarneming.
Conclusie: de verdamper behandelen met een hydrofoob middel als Gyeon Wetcoat gaf geen waarneembaar effect op het voorkomen van ijsvorming op de koelvinnen van de verdamper en heeft door het hydrofobe effect een potentieel (erg klein) negatief effect na de defrost omdat er wat druppels achter kunnen blijven tussen de vinnen..
Het effect van deze wetcoat zal een paar weken zijn. De verdamper is iig weer mooi schoon als gevolg van de test :)

• MotorBeast
saabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Heeft helaas weinig zin gehad, het vriest zo weer aan en ik zie hetzelfde patroon. Ik denk dat ik gewoon even een dag of 2 af zal moeten wachten op wat hogere temperaturen om te zien of hij zich uit de viceuze cirkel kan krijgen.
Zou morgen wel even de installateur contacten. Wat moeten ze dan wel niet in het land waar jouw Saab vandaan komt? Wij hebben geen winters. Dat is kinderspel in vergelijking met de noordelijke landen. Volgens mij was het daar -30 in het noorden.

• saabfanatic
MotorBeast schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:48:
[...]

Zou morgen wel even de installateur contacten. Wat moeten ze dan wel niet in het land waar jouw Saab vandaan komt? Wij hebben geen winters. Dat is kinderspel in vergelijking met de noordelijke landen. Volgens mij was het daar -30 in het noorden.
Scherp ;) heb de LG zelf geplaatst dus moet het dan ook zelf maar een beetje uitvogelen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@saabfanatic Je kunt 'm misschien via een testmenu een kwartiertje in koelmodus forceren?

• blb4
Proton_ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:10:
@saabfanatic Je kunt 'm misschien via een testmenu een kwartiertje in koelmodus forceren?
Kan je op de nipper nog ff een iglo bouwen in de woonkamer oOo

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:47
g-j-t schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Ik had daarover geen updates geplaatst nog idd. Goed dat jullie me er aan herinneren. Dat ik er niet direct iets over plaatste had ook te maken met het resultaat helaas :|

Vlak voor kerst heb ik de verdamper schoongemaakt met Bilthamber touchless (snowfoam) afgespoeld en daarna met een all purpose cleaner en zachte kwast schoongemaakt. Alles afgespoeld en toen de helft van de verdamper behandeld met Gyeon Wetcoat. Dit is geen de-icer maar een hydrofobisch middel bedoel om de lak of velgen van de auto snel een beschermende ‘boost’ te geven. Het spul is erg hydrofobisch en dat zag je na behandeling op de verdamper. Bij het afspoelen zag je druppels op dat deel van de verdamper staan.

Daarna heb ik ca een week een camera achter de verdamper geplaatst om het verschil te zien. Met het erg droge vriesweer toen en ook later toen de verdamper sneller dichtvroor goed alles bekeken en bijgehouden.
Conclusie, de beelden zijn het delen niet eens waard. Bij het wit worden/ dichtvriezen van de verdamper was geen verschil waarneembaar.
Bij een defrost was wel wat verschil waarneembaar. Nadien zag je bij het behandelde deel namelijk hier en daar druppels achterblijven. Het onbehandelde deel leek schoner. De druppels bevroren hierna natuurlijk weer. Ze werden niet of onvoldoende weggeblazen door de fan. Omdat het erg beperkt was zal dit niet echt effect hebben maar het was wel een waarneming.
Conclusie: de verdamper behandelen met een hydrofoob middel als Gyeon Wetcoat gaf geen waarneembaar effect op het voorkomen van ijsvorming op de koelvinnen van de verdamper en heeft door het hydrofobe effect een potentieel (erg klein) negatief effect na de defrost omdat er wat druppels achter kunnen blijven tussen de vinnen..
Het effect van deze wetcoat zal een paar weken zijn. De verdamper is iig weer mooi schoon als gevolg van de test :)
De coating die je op de lamellen van sommige warmtepompen ziet zijn (heb ik begrepen) hydrofiel en juist niet hydrofoob. Hierdoor verspreidt het water zich juist i.p.v. dat het parelt. Het idee hierachter is dat het water als film makkelijker en sneller van de lamellen afstroomt.

Hydrofiel zou zelf een nadelig effect geven door het bevriezen van de parels.

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• saabfanatic
Proton_ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:10:
Inmiddels lijkt het er op dat ik weer een beetje een normaal werkende machine heb. Hij heeft een paar uur 'uit' gestaan (wel met de stroom er op). Zie onder, hij behaalt de doeltemperatuur en heeft pas na een kleine 1,5 uur een defrost nodig...in de nacht is het ongeveer elk uur geworden. Niet onbegrijpelijk met hoge LV en tempereturen rond de 0.

Kijken hoe hij het gaat houden nu!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4L213jTu0DAttK9i7fAcWHq5UUg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZBBvU09PBtsqLgiXUGuxvLa3.png?f=user_large

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

nokiaan958GB schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:10:
[...]

Dat is inderdaad veel beter.

Mijn 9J staat op een plat dak. Niet overdekt maak wel in de luwte van gevels aan de zuid- en westzijde.
Gisteren had ik nog 23 defrosts. Vanochtend begon een 7 uur durende run die door geen enkele defrost onderbroken is _/-\o_
Tot nu toe vandaag nog maar 1 defrost gehad :fingerscrossed:
Het kan verkeren. Die van mij hangt op 4-5 meter hoogte boven een plat dak (1,5 meter boven het plat dak) richting het westen met de buren er tegenover. Gisteren 8 defrosts gehad, vandaag al 5. Net op het moment dat het vermogen weer daalt naar wat normaal is voor de ingestelde temperatuur is er een defrost. Alleen de laatste run die om 7 uur is begonnen loopt nu wel door.

Signatures zijn voor boomers.

• dunklefaser
@saabfanatic Als ik jouw plaatje van de aanvoer/retourtemperatuur bij de wp van gisteren bekijk
zie ik natuurlijk geen defrost. Het lijkt het er op dat de capaciteit van de warmtepomp(-installatie) onvoldoende is tenminste onder de bedrijfscondities van gisteren.
Waarom de wp überhaupt om 14:28 uitgaat blijft onduidelijk.

Waarschijnlijk krijg je bij vergelijkbare condities weer hetzelfde gedrag (of erger).

Hoe een (normale) defrost bij jouw uitziet is op het plaatje hierboven te zien.
Bij mij trouwens vergelijkbaar. Alleen de deltaT is (veel) te hoog, zoals @Technician- terecht opmerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8KFjRn13rI3rkN20tXmBt1TsF0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rqFuVGXAjOW4cCEFQbVPbkpM.jpg?f=user_large
De laagste aanvoer tijdens de defrost is 16,5 °C, de hoogste tijdens de opstartfase is 26,7 °C
Om 12:30 gaat de aanvoer (compressor stappenmodulatie) conform de stooklijn omlaag.

[ Voor 27% gewijzigd door dunklefaser op 12-01-2026 13:23 ]

• Jojan265
saabfanatic schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:46:
[...]

Inmiddels lijkt het er op dat ik weer een beetje een normaal werkende machine heb. Hij heeft een paar uur 'uit' gestaan (wel met de stroom er op). Zie onder, hij behaalt de doeltemperatuur en heeft pas na een kleine 1,5 uur een defrost nodig...in de nacht is het ongeveer elk uur geworden. Niet onbegrijpelijk met hoge LV en tempereturen rond de 0.

Kijken hoe hij het gaat houden nu![Afbeelding]
Ik ken je systeem niet, maar ik vermoed dat je afgaande groepen hebt, die op temperatuur geregeld worden. Daardoor kan het voorkomen dat je tijdens een defrost niet genoeg systeeminhoud beschikbaar hebt voor de warmtepomp. Als je dan geen buffer hebt van voldoende grootte, kun je problemen krijgen. In het ergste geval een volledig dichtgevroren unit die daar uit zichzelf niet meer uitkomt.

Ik zou wel bij de installateur te rade gaan (jezelf dus) of dat er zoiets aan de hand kan zijn geweest. Je hebt nu geluk dat de vorstperiode van korte duur is geweest.

• Technician-
saabfanatic schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:46:
[...]

Kijken hoe hij het gaat houden nu![Afbeelding]
Delta T boven de 10k soms.
Te klein vermogen.

• saabfanatic
dunklefaser schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:36:
@saabfanatic Als ik jouw plaatje van de aanvoer/retourtemperatuur bij de wp van gisteren bekijk
zie ik natuurlijk geen defrost. Het lijkt het er op dat de capaciteit van de warmtepomp(-installatie) onvoldoende is tenminste onder de bedrijfscondities van gisteren.
Waarom de wp überhaupt om 14:28 uitgaat blijft onduidelijk.

Waarschijnlijk krijg je bij vergelijkbare condities weer hetzelfde gedrag (of erger).

Hoe een (normale) defrost bij jouw uitziet is op het plaatje hierboven te zien.
Bij mij trouwens vergelijkbaar. Alleen de deltaT is (veel) te hoog, zoals @Technician- terecht opmerkt.
[Afbeelding]
De laagste aanvoer tijdens de defrost is 16,5 °C, de hoogste tijdens de opstartfase is 26,7 °C
Om 12:30 gaat de aanvoer (compressor stappenmodulatie) conform de stooklijn omlaag.
De WP ging om 14:28 uit omdat ik m uit heb gezet. De WP is bij wijze van 'proef' aangeschaft. De aansluiting lag er al en de LG kon ik aankopen voor hetzelfde bedrag als de subsidie. Als het niet blijkt te werken zonder kopzorgen kan ik terug naar gas.
Jojan265 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Ik ken je systeem niet, maar ik vermoed dat je afgaande groepen hebt, die op temperatuur geregeld worden. Daardoor kan het voorkomen dat je tijdens een defrost niet genoeg systeeminhoud beschikbaar hebt voor de warmtepomp. Als je dan geen buffer hebt van voldoende grootte, kun je problemen krijgen. In het ergste geval een volledig dichtgevroren unit die daar uit zichzelf niet meer uitkomt.

Ik zou wel bij de installateur te rade gaan (jezelf dus) of dat er zoiets aan de hand kan zijn geweest. Je hebt nu geluk dat de vorstperiode van korte duur is geweest.
Ik heb een systeem met 4 groepen vloerverwarming (ongeveer 65m2) met eigen pomp en mengverdeler (ik weet het, niet optimaal). Daarnaast best een groot aantal radiatoren met heatboosters. De systeem inhoud is ongeveer 150-175 liter maar dat is echt een educated guess.

De delta T is gemeten bij de radiatoren met een groot pakket heatboosters. De delta T op het controlepaneel van de LG Therma is vaak tussen de 4 en 5.

Mijn hele 1e verdieping moet nog worden geïsoleerd (zitten alleen afwerklatten en een klein laagje riet/gips tegen het dakbeschot aan) en ook de verdiepingsvloer naar de (onverwarmde) zolder wordt nog geïsoleerd dus ik ga er van uit dat de warmte vraag dan behoorlijk omlaag gaat.
Technician- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Te klein vermogen.
De delta T is gemeten bij de radiatoren met een groot pakket heatboosters. De delta T op het controlepaneel van de LG Therma is vaak tussen de 4 en 5 en de sensoren op de verdeler vloerverwarming ongeveer 2.

• dunklefaser
@Technician- Meten is weten - maar wij weten vaak niet wat @saabfanatic meet.
En dan krijg je deze soort misverstanden. Het zal waarschijnlijk nog een aantal posts duren
voordat ook hier het verhaal duidelijker wordt.

• Jojan265
saabfanatic schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:30:
[...]

De WP ging om 14:28 uit omdat ik m uit heb gezet. De WP is bij wijze van 'proef' aangeschaft. De aansluiting lag er al en de LG kon ik aankopen voor hetzelfde bedrag als de subsidie. Als het niet blijkt te werken zonder kopzorgen kan ik terug naar gas.

[...]

Ik heb een systeem met 4 groepen vloerverwarming (ongeveer 65m2) met eigen pomp en mengverdeler (ik weet het, niet optimaal). Daarnaast best een groot aantal radiatoren met heatboosters. De systeem inhoud is ongeveer 150-175 liter maar dat is echt een educated guess.
Ok. Geen buffer dus. De vloerverwarming zal door de thermostaat w.s. worden afgesloten bij een defrost, maar de radiatoren blijven wel open? Of zit daar nog een thermostaatkraan op?

Ik vermoed door de pomp bij de vloerverwarming, dat je bij een defrost geen gebruik kan maken van de warmte uit je betonnen vloer en dat daarom je defrost niet wordt afgemaakt. Wellicht zou het helpen om je heatboosters uit te zetten bij een defrost (mits je radiatoren open blijven).

Ik zou als eerste die vloerverwarmingspomp er tussenuit halen.

• saabfanatic
Jojan265 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Ok. Geen buffer dus. De vloerverwarming zal door de thermostaat w.s. worden afgesloten bij een defrost, maar de radiatoren blijven wel open? Of zit daar nog een thermostaatkraan op?

Ik vermoed door de pomp bij de vloerverwarming, dat je bij een defrost geen gebruik kan maken van de warmte uit je betonnen vloer en dat daarom je defrost niet wordt afgemaakt. Wellicht zou het helpen om je heatboosters uit te zetten bij een defrost (mits je radiatoren open blijven).

Ik zou als eerste die vloerverwarmingspomp er tussenuit halen.
Op de radiatoren zitten inderdaad thermostaatkranen, die staan volledig open (op 5).

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:12
saabfanatic schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:30:
[...]

[...]

De delta T is gemeten bij de radiatoren met een groot pakket heatboosters. De delta T op het controlepaneel van de LG Therma is vaak tussen de 4 en 5.

Mijn hele 1e verdieping moet nog worden geïsoleerd (zitten alleen afwerklatten en een klein laagje riet/gips tegen het dakbeschot aan) en ook de verdiepingsvloer naar de (onverwarmde) zolder wordt nog geïsoleerd dus ik ga er van uit dat de warmte vraag dan behoorlijk omlaag gaat.

[...]

De delta T is gemeten bij de radiatoren met een groot pakket heatboosters. De delta T op het controlepaneel van de LG Therma is vaak tussen de 4 en 5 en de sensoren op de verdeler vloerverwarming ongeveer 2.
Heb je een pompschakelaar tussen de vloerverwarmingsverdeler haal die er tussenuit want tijdens de-frost zal de pompschakelaar de circulatiepomp uitzetten, en zet de vloerverwarming pomp op een vaste curve/handmatig i.p.v automatisch regelen op temperatuur.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• saabfanatic
mr_evil08 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Heb je een pompschakelaar tussen de vloerverwarmingsverdeler haal die er tussenuit want tijdens de-frost zal de pompschakelaar de circulatiepomp uitzetten, en zet de vloerverwarming pomp op een vaste curve/handmatig i.p.v automatisch regelen op temperatuur.
De pomp van de vloerverwarming staat altijd aan en op een vaste curve (stand 2 van 3).
Technician- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:55:
Te klein vermogen.
Ik snap niet hoe je die conclusie trekt. Maar een dT van 10 K (hoofdletter, want van Kelvin) is natuurlijk wel te veel voor een WP. Ik zou als ik @saabfanatic was beginnen met zorgen dat de dT bij de huidige, weer milde, buitentemperaturen rond de 5 K uitkomt. Hij zal dus de flow moeten verdubbelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• blb4
Andrehj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:15:
[...]

Ik snap niet hoe je die conclusie trekt. Maar een dT van 10 K (hoofdletter, want van Kelvin) is natuurlijk wel te veel voor een WP. Ik zou als ik @saabfanatic was beginnen met zorgen dat de dT bij de huidige, weer milde, buitentemperaturen rond de 5 K uitkomt. Hij zal dus de flow moeten verdubbelen.
volgens mij schreef @saabfanatic dat de WP zelf een dT heeft van 4 à 5 K, en als ik 't zo lees komt dat van een mix van 10K op radiatoren en 2K op vvw verdeler. D'r valt nog wel wat te optimaliseren in de afgifte waarschijnlijk.

• saabfanatic
[...]

Dankje wel, dat betekent dat ik de warmtepomp op vaste flow moet zetten? Hij pakt nu 'optimaal debiet' en onder warmtebedrijf pompt hij ongeveer 15 a 16 liter per minuut rond. De maximale capaciteit ligt geloof ik ergens boven de 40 liter per minuut.
saabfanatic schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:21:
Dankje wel, dat betekent dat ik de warmtepomp op vaste flow moet zetten? Hij pakt nu 'optimaal debiet' en onder warmtebedrijf pompt hij ongeveer 15 a 16 liter per minuut rond. De maximale capaciteit ligt geloof ik ergens boven de 40 liter per minuut.
Je schreef later dat je de dT niet had afgelezen op de WP (wat toch wel de gebruikelijke manier is) maar ergens anders. Als die dT bij de WP wel ca 5K is dan is er niet veel aan de hand.
Als je wat wilt winnen moet je die mengverdeler ombouwen of vervangen → Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Technician-
[...]

Omdat ik zijn “ik wil een warmtepomp topic” gelezen had.
P.s. Ben je leraar ofzo met je correcties?
Dat dat met een hoofdletter is weet ik ook wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 12-01-2026 19:30 ]

Technician- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:30:
Omdat ik zijn “ik wil een warmtepomp topic” gelezen had.
P.s. Ben je leraar ofzo met je correcties?
Dat dat met een hoofdletter is weet ik ook wel.
Ik vind het belangrijk dat iedereen het snapt. Maar ik zal je niet meer corrigeren. ;)

• Technician-
Andrehj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Ik vind het belangrijk dat iedereen het snapt. Maar ik zal je niet meer corrigeren. ;)
Ik ben ondernemer dus bij 5K zie ik gelijk 5 duizend euro :9
Technician- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:38:
Ik ben ondernemer dus bij 5K zie ik gelijk 5 duizend euro :9
Maar dat is dan weer met een kleine k (van kilo). Je kunt bij erg hoge temperaturen ook kK gebruiken (kilo Kelvin), vandaar dat het onderscheid zo belangrijk is :) .

Pagina: 1 ... 249 ... 258 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)