• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-01 14:55
RichieB schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:14:
[...]

@Blihi Je kan toch prima beargumenteren dat het gebrek pas nu tijdens hevige sneeuwval aan het licht kwam? Je kan echt wel een punt maken hierover. Ik heb ooit een huis gekocht van 6 jaar oud waarbij de VVW aanvoer en afvoer waren verwisseld. Die vloer werd dus gewoon niet warm. Dat hebben ze ook gewoon netjes onder garantie opgelost terwijl de eerste bewoner het kennelijk niet heeft gemerkt.
Je kunt het altijd proberen. Mijn ervaring (n=1) met nieuwbouw is dat dit in de praktijk tegen kan vallen. Onze installateur was een eersteklas prutser. Geen enkele woning is zonder gebreken opgeleverd en de aannemer reageert niet of nauwelijks op garantie-afhandeling.

De verwarming (toen nog gas in 2020) was hier zo aangelegd dat de ketel in zijn eerste jaar zo'n 50,000 branderstarts geregistreerd heeft (ja echt, 50 duizend)..... Ze stonden hier een paar maanden geleden nog voor de deur om een storing met de CV op te lossen. Mijn vrouw heeft ze niet binnen gelaten, want wij hadden geen storing (en ook geen CV meer), maar ze bleven volhouden.

Ik zou ze wel binnengelaten hebben om ze er vervolgens zelf achter te laten komen dat er geen CV ketel meer in het huis zit. Ze moesten overigens bij de overburen zijn, voor de 10e keer in een paar jaar tijd...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
Blihi schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:17:
[...]
Je kunt het altijd proberen. Mijn ervaring (n=1) met nieuwbouw is dat dit in de praktijk tegen kan vallen. Onze installateur was een eersteklas prutser. Geen enkele woning is zonder gebreken opgeleverd en de aannemer reageert niet of nauwelijks op garantie-afhandeling.
Dat is vervelend, maar daar heb je juridische procedures voor om ze te dwingen aansprakelijkheid te nemen. Het niet eens proberen werkt dit soort gedrag alleen maar in de hand.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-01 14:55
Ik snap je, maar ik denk dan al snel dat ik de energie liever steek in het zelf oplossen dan in een procedure. En zelf oplossing is in dit geval nauwelijks werk: De unit 1 cm naar voren halen kan iedereen en een afdakje erboven maken ook wel.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:24
MooDyBLueS schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Woning uit 2022, douche wtw is mij niks van bekend.
Inmiddels zit de druk op 1,1 bar dus ik heb gegarandeerd ergens een lek. Ik kan niks vinden waar het zou zitten. Installateur bellen de beste optie?
Niet helemaal duidelijk op de foto maar ik denk dat er gedoeld wordt op de messing / koperen pijp achter in de hoek op de foto. deze is aangesloten op een grijze PVC rioolpijp. Dit is hoogstwaarschijnlijk je douche WTW, het afvoer water van je doucheput warmt de aanvoer op voor een zuiniger verbruik van warm water.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gerundium schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Niet helemaal duidelijk op de foto maar ik denk dat er gedoeld wordt op de messing / koperen pijp achter in de hoek op de foto. deze is aangesloten op een grijze PVC rioolpijp. Dit is hoogstwaarschijnlijk je douche WTW, het afvoer water van je doucheput warmt de aanvoer op voor een zuiniger verbruik van warm water.
Oh die, het zou kunnen. Ik heb even gekeken en die dikke koperen pijp achter in de hoek komt uit het plafond zetten en gaat in een rechte lijn naar beneden de grond in, met dus een aftakking op die pvc-buis.

Die pvc-buis is aan de bovenkant open, zit niks op/in, alleen aan de zijkant een kleine afvoer van het warmwatervat links op de foto die ik af en toe zie druppelen.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:40
Get!em schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:30:
[...]
Je het vorst beveiliging en defrost. Vorst beveiliging bestaat vaak uit een warmtelint en het periodiek aanzetten van de waterpomp, zodat warmer water weer door de buitenunit gaat.

Echter , als de watertemperatuur in je vloerverwarming onder de 20 komt, lukt een defrost niet goed meer en is het anti vorst doorspoelen ook beperkt effectief.
Die defrost problemen kom je tegen als je een koude vloer opstart bij vorst. Als de WP dan volle kracht opstart, volgt er vaak al snel (binnen 10-15min na start van SWW of verwarming) een defrost (tenminste, bij de mijne). Als de watertemperatuur dan nog niet goed genoeg gestegen is, om de defrost uit te voeren, krijg je errors tot na 3 errors hij er mee stopt.
Ai... dat zo'n moment zijn dat je BUH toch moet werken...

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:50
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:00:
Ik heb een flinke bak ijs achterop de buitenunit zitten, zodanig dat er veel minder lucht doorheen kan. Kan ik hier lauw water overheen gieten om te ontdooien? Kon het antwoord niet zo snel vinden in dit topic.

[Afbeelding]
Het zwarte rooster achterop houd nog een deel van het sneeuwpakket vast. De defrost doet alleen de lamellen en komt niet tot het rooster. Mijn advies is dan ook om het rooster te verwijderen.

Doordat de sneeuw in de verdamper is gezogen is er een groot blok sneeuwmassa achterop gekomen. Wat nu als gewapend beton achterop zit. Het zwarte rooster dient nu als wapening.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tonwes99 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Ai... dat zo'n moment zijn dat je BUH toch moet werken...
De BUH zit voor zover ik weet aan de output kant en niet aan de input kant bij onze Ambers. Dus bij het rondpompen t.b.v. vorstbeveiliging en tijdens defrost helpt het dan niet omdat TUI alsnog te laag blijft.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:28

JT

VETAK y0

Pim57 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Het zwarte rooster achterop houd nog een deel van het sneeuwpakket vast. De defrost doet alleen de lamellen en komt niet tot het rooster. Mijn advies is dan ook om het rooster te verwijderen.

Doordat de sneeuw in de verdamper is gezogen is er een groot blok sneeuwmassa achterop gekomen. Wat nu als gewapend beton achterop zit. Het zwarte rooster dient nu als wapening.
Is dat makkelijk te verwijderen?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT

JT

VETAK y0

RichieB schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Dat is vervelend, maar daar heb je juridische procedures voor om ze te dwingen aansprakelijkheid te nemen. Het niet eens proberen werkt dit soort gedrag alleen maar in de hand.
In de basis ben ik het met je eens. Ik heb ook wel vaker juridisch actie ondernomen tegen onder andere een verhuurder van een vakantiewoning. Feit is wel dat het bakken met energie kan kosten en er kunnen momenten zijn dat dat niet zo handig is.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:52
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:33:
[...]

In de basis ben ik het met je eens. Ik heb ook wel vaker juridisch actie ondernomen tegen onder andere een verhuurder van een vakantiewoning. Feit is wel dat het bakken met energie kan kosten en er kunnen momenten zijn dat dat niet zo handig is.
Klop ja. In gebreke stelling met tijd geven de boel te verhelpen, daarna bij niet reageren ze een finale termijn geven en aangeven dat je 't anders zelf zal regelen en de kosten op hun zal verhalen, daarna dus zelf regelen en factuur indienen. En dan nog weer achter dat geld aan. Met nog steeds kan dat 't allemaal niets oplevert.

Mogelijk kost 't minder moeite en wel resultaat als je er tussendoor ook de locale media mee kan krijgen. Zeker als 't iets is dat bij meerdere huizen speelt geef ik dat nog 't meeste kans.

Maar als 't iets is dat je zelf redelijk eenvoudig en zonder hoge kosten kan oplossen - alhoewel ik dan van 9 naar 15 cm zou gaan en 't dan mogelijk al een stuk meer moeite gaat kosten - dan is dat zeker aanlokkelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 09-01-2026 13:38 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:50
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Ja, bij mij zelfs zonder gereedschap. Als ik het rooster iets optil, kan het aan de onderkant vrijkomen. Daarna laten zakken en los!

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar het is in ieder geval geen onderdeel van de constructie. Het hoeft niets te houden of zo, zit er puur om beschadiging van de lamellen te voorkomen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• JT

JT

VETAK y0

Pim57 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Ja, bij mij zelfs zonder gereedschap. Als ik het rooster iets optil, kan het aan de onderkant vrijkomen. Daarna laten zakken en los!

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar het is in ieder geval geen onderdeel van de constructie. Het hoeft niets te houden of zo, zit er puur om beschadiging van de lamellen te voorkomen.
Nou, ijs is weg door accuhogedrukspuit op breedste stand (druk is dan niet zo heel hoog) en warm water op het ijs spuiten. Krijg het rooster onderop los maar bovenin niet, zal vast ook allemaal vastgevroren zijn maar daar kom ik dus niet bij met warm water. Dus ik laat het voor nu zo, volgende week haal ik hem weg.

Helaas wel met proberen wat ijs weg te pulken met vingers wat lamellen iets verbogen :| maar alles bij elkaar zal het een paar vierkante centimeter zijn...

Ecodan warmtepomp

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:24
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Nou, ijs is weg door accuhogedrukspuit op breedste stand (druk is dan niet zo heel hoog) en warm water op het ijs spuiten. Krijg het rooster onderop los maar bovenin niet, zal vast ook allemaal vastgevroren zijn maar daar kom ik dus niet bij met warm water. Dus ik laat het voor nu zo, volgende week haal ik hem weg.

Helaas wel met proberen wat ijs weg te pulken met vingers wat lamellen iets verbogen :| maar alles bij elkaar zal het een paar vierkante centimeter zijn...
Kan een stukje verbogen lamellen eventueel rechtstrijken met een lamellenkam?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb ze bij de warmtepompdroger met twee oude bankpasjes weer in model geprutst.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:15

Jan2023

KISS

JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Dat is enerzijds de reden dat ik het nu wil doen inderdaad, anderzijds wil ik stoken in de nacht van zaterdag op zondag proberen te voorkomen door het nu warm genoeg te krijgen, met -10 zal de COP een volstrekt drama zijn :P Ik ga straks eens kijken (ivm werk) maar ik heb dat nog nooit gezien. Net tijdens een defrost 2 kleine gietertjes lauwwarm water er overheen gedaan en er kwam al iets los. Maar het zit er ook achter, tussen de lamellen en het frame, dan zal los komen niet helemaal voldoende zijn. Tuinslang kan inderdaad ook nog maar dat is nu vrij koud water. Maar goed, misschien toch proberen.
Dus je staart je blind op een goede COP !
:-(
Je kan beter de gevraagde temperatuur in huis nog wat hoger zetten als er buiten -10 wordt voorspeld in de nacht , in de hoop dat je WP lekker doorkachelt in de nacht.
Dat lijkt mij toch de beste vorstbeveiliging , hou dat ding op temperatuur.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Jan2023 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Je kan beter de gevraagde temperatuur in huis nog wat hoger zetten als er buiten -10 wordt voorspeld in de nacht , in de hoop dat je WP lekker doorkachelt in de nacht.
Hier draait de boel gewoon door.
Setpoint water is 33 graden en in huis staat de thermostaat op standje "dat haalt hij toch nooit"
Het warmteverlies bepaald de temperatuur in huis.
Of het aantal defrost dat kan ook.

Ik reken erop dat met -10 de defrosts uitblijven.
Dan zou de cop tussen nu met defrosts en dan zonder defrosts mischien over een periode gezien niet eens veel verschil maken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:54
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Je moet nu effe een plank halen die een stuk breder is dan de WP en 3 stoeptegels uit de stoep trekken (of gewoon kopen) en die op de WP leggen tegen de muur.

En ontdooien met een emmer(s) lauw water, water van bovenaf door de lamellen laten stromen met de WP uit. Na de 3e volle emmer valt het blok ijs eraf.
Is ook een stukje eigen verantwoordelijkheid

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
CharmingDemon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:44:
[...]

Warmtepompen hebben daar toch altijd een vorstbeveiligingsprogamma voor (los van de kamertemperatuur/stooklijn)? Zolang je de spanning er maar niet afhaalt.
Ja, goed punt. was ik even vergeten. Geen sarcasme dus.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Dus je negeert de COP !

See what I did there? Dat doe je nu ook bij mij.

Inhoudelijke reactie: mijn warmtepomp heeft vorstbeveiliging waarvoor die niet daadwerkelijk hoeft te draaien. Mijn doel is zo efficiënt mogelijk draaien op een manier die nog comfortabel is en geen extra slijtage aan de warmtepomp oplevert.
Technician- schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Je moet nu effe een plank halen die een stuk breder is dan de WP en 3 stoeptegels uit de stoep trekken (of gewoon kopen) en die op de WP leggen tegen de muur.

En ontdooien met een emmer(s) lauw water, water van bovenaf door de lamellen laten stromen met de WP uit. Na de 3e volle emmer valt het blok ijs eraf.
Is ook een stukje eigen verantwoordelijkheid
Wellicht dat ik een soort van verwijderbaar dakje er net boven maak dat zweeft met wat ruimte ertussen. Kan die in het winterseizoen erboven om te voorkomen dat / minimaliseren wat er aan sneeuw achter klem komt te zitten ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 09-01-2026 19:28 ]

Ecodan warmtepomp

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:55
[...]

-10? -5 hier in Brabant en dus ook bij jou. Zal allemaal wel weer loslopen. Net als vandaag in Noord Nederland waar ze de volgende ijstijd hadden verwacht. Eerst hadden we de hype die Kerst heet en nu het weer. 8)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:54
JT schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Dus je negeert de COP !

See what I did there? Dat doe je nu ook bij mij.

Inhoudelijke reactie: mijn warmtepomp heeft vorstbeveiliging waarvoor die niet daadwerkelijk hoeft te draaien. Mijn doel is zo efficiënt mogelijk draaien op een manier die nog comfortabel is en geen extra slijtage aan de warmtepomp oplevert.

[...]

Wellicht dat ik een soort van verwijderbaar dakje er net boven maak dat zweeft met wat ruimte ertussen. Kan die in het winterseizoen erboven om te voorkomen dat / minimaliseren wat er aan sneeuw achter klem komt te zitten ofzo.
Ja dat schiet niet op die plank had er nu al moeten liggen, minder typen, meer doen.
Ajetoo!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:47
Nog een korte update over mijn ijsbaard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HV-Xum64Y2BBreZa5HLn808AXLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mCrtjY9X1uo5otxdnjOFnMr.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik ben hem gisteren te lijf gegaan met een heteluchtpistool (gewoon terwijl die draaide). Ik heb vooral de onder- en zijkanten gesmolten om hem los te krijgen, en kon hem toen van dat metalen raster afpulken.

Het was een stuk ijs van toch gauw een paar kilo, denk ik. Het ding raakte de warmtewisselaar niet, wat ook meteen de reden is dat die niet ontdooit tijdens de ontdooicyclus. De warmtewisselaar achter het blok ijs was gewoon ijsvrij.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:15

Jan2023

KISS

MotorBeast schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:43:
[...]

-10? -5 hier in Brabant en dus ook bij jou. Zal allemaal wel weer loslopen. Net als vandaag in Noord Nederland waar ze de volgende ijstijd hadden verwacht. Eerst hadden we de hype die Kerst heet en nu het weer. 8)
Gelukkig woon ik niet in het koude noorden , maar het ging ook niet over mij
Waarom zou je de grenzen opzoeken je wil die WP toch gewoon heel houden.
Zowiezo draait hier de Amber vrijwel altijd in de nacht ,
COP ? , het is de jaarrekening v d dynamische energie die telt , en die valt niet tegen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• JT

JT

VETAK y0

Jan2023 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Gelukkig woon ik niet in het koude noorden , maar het ging ook niet over mij
Waarom zou je de grenzen opzoeken je wil die WP toch gewoon heel houden.
Zowiezo draait hier de Amber vrijwel altijd in de nacht ,
COP ? , het is de jaarrekening v d dynamische energie die telt , en die valt niet tegen.
Kun je mij uitleggen welk risico ik loop als mijn wp vorstbeveiliging heeft die water blijft rondpompen? Ik snap oprecht niet waarom het dan kapot zou vriezen.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 ... 248 249 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)