• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:32
Hoe kort jij dan "kilometer" af?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:42:
Meestal met een route rechtstreeks van a naar b..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Naalroc schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:42:
Gewoon km? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:02

ErikVers

e-Duurzaam

saabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:14:
Ik had verwacht dat de WP minder defrosts zou hebben tijdens de 2 koudere dagen, zeker vannacht. Het tegengestelde is waar. Ik was gewend elk uur tot twee uur een defrost maar nu lijkt het wel elke 20min. Zie ook onder. Betreft een Therma V. Door die vele defrosts krijg ik het ook niet meer voldoende warm in huis (oké, het is nog 19 graden maar het zou 20 graden moeten zijn) terwijl de WP zijn streeftemperatuur (40 graden) bij -7 buitentemp als hij niet in defrost zet prima haalt (nog wel meer zelfs). Door de vele defrosts moet hij op vol vermogen werken om de temperatuur weer te halen en zie je hem eigenlijk niet terug kunnen moduleren. Ik vind ook dat de lamellen aardig wit van de rijp blijven na een defrost terwijl ik gewend was dat de defrost er voor zorgde dat de lamellen volledig ijs/rijp vrij zijn.

Zijn er dingen die ik aan kan passen om dit gedrag te verbeteren?

Oude situatie:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie:
[Afbeelding]
Je verwachting was compleet terecht. De voorspelde LV was helaas anders dan je logischer wijze zou verwachten, ik wist dit al vooraf ivm de lv% voorspelling van buienradar.nl

Ik was dan ook heel benieuwd hoe zou gaan overal want -10 met deze hoge LV kon ik niet terug vinden in de historische data. Uitzonderlijk dus en gelukkig ging het bij de meeste goed 👍🤙

Defrosts bij <-7 dat is in Nederland uniek

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ErikVers schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Je verwachting was compleet terecht. De voorspelde LV was helaas anders dan je logischer wijze zou verwachten, ik wist dit al vooraf ivm de lv% voorspelling van buienradar.nl

Ik was dan ook heel benieuwd hoe zou gaan overal want -10 met deze hoge LV kon ik niet terug vinden in de data. Uitzonderlijk dus en gelukkig ging het bij de meeste goed 👍🤙

Defrosts bij <-7 dat is in Nederland uniek
Zaterdag ging het hier wel netjes maar zondag werdt het aardig meer defrosts.
Vandaag ging het nog een tandje erger, ik heb om 17 uur de schuurverwarming uitgezet.
Het doel is daar vorstvrij maar dat was met tussen de 12 en 15 graden wel royaal afgelopen weekend.
Hokje is ruim 6 bij 8.
Nu is de wp wel weer aardig koest.
Temperatuur is iets hoger en de warmtevraag wat lager.
Het zit hier vandaag ook wel redelijk dicht met mist en dat zal morgen wel ongeveer hetzelfde zijn.

Al met al, met een vast watersetpoint van 33 graden is het hele huis afgelopen dagen tussen minmaal 20,5 en 22 graden continu geweest.
Had wel het setpoint wat hoger kunnen zetten maar het was gewoon wel prima zo.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Voorlopig verlost van defrosts en berichten hierover op tweakers (hopelijk).
De compressor bij mijn split wp draait nu weer ORC's.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:13
dunklefaser schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:29:
Voorlopig verlost van defrosts en berichten hierover op tweakers (hopelijk).
De compressor bij mijn split wp draait nu weer ORC's.
Moet mijn vriezer nog defrosten. 8)

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:58:
[...]

Moet mijn vriezer nog defrosten. 8)
Net als de WP, doet die van mij dat ook zelf/automagisch! :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:12
Zo de dooi zit erin op naar het onderwerp "pendelen"
Hier kan de warmtepomp snachts weer uit blijven als de temperaturen boven 4 graden blijven.

Dat is dan 4 i.pv 12kwh per dag.

[ Voor 58% gewijzigd door mr_evil08 op 13-01-2026 09:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Philotimo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-02 16:27
Sharpster schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:42:
Dag allen,

Is er iemand bekend met de rotenso monoblock variant windmi ?

Ik vindt er zelf weinig over op internet en ben benieuwd naar enige ervaringen gezien de subsidie hoger is dan het aanschaf bedrag.
Ik heb een Rotenso Windmi 12 kw 3 fase, is in feite een Carrier AquaSnap 30AWH-R.
Werkt prima.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:55
Las net dit artikel van Gawalo. Iemand al van Ata Mute gehoord? Ze produceren blijkbaar matjes van 1mm dik (zelf noemen ze het een tape) die erg goed geluid kunnen dempen. Gaan binnenkort in warmtepompen toegepast worden, als omwikkeling van de compressor en op de ventilatorbladen.
Geluiddempend materiaal
Mohammed Kojourimanesh, oprichter van het bedrijf Ata Mute, besloot zo’n 2,5 jaar geleden om de geluidsreductie van de buitenunit van een warmtepomp op een andere manier aan te pakken. De toenmalige promovendus aan de TU in Eindhoven heeft geluiddempend materiaal ontwikkeld dat geluidsgolven absorbeert. Het product is een dun matje van gevlochten vezels van 1 millimeter dik. De mat bestaat uit meerdere kruislings gelegde vezels, van hennep, koolstof of glasvezel, met gaatjes die bewust niet boven elkaar liggen. Hierdoor moeten de geluidsgolven hun weg zoeken door deze zogeheten Helmholtz-resonatoren, waardoor de luchtweerstand het geluid asborbeert.

“Het meeste geluid in de buitenunit van een warmtepomp is afkomstig van de compressor en de ventilator”, vertelt Kojourimanesh. “Het matje, ik noem het liever tape, kunnen we om de compressor wikkelen. Daarnaast zijn we bezig met de ontwikkeling van een vergelijkbare soort tape. Die plakken we op de bladen van de ventilator. Met de tape kunnen we 6 tot 10 dB aan geluid reduceren.”

Geluidsreductie
Vanwege zijn achtergrond in de Iraanse verwarmings-, ventilatie- en airconditioningssector heeft Kojourimanesh zich in eerste instantie gericht op de geluidsreductie van warmtepompen. Begin dit jaar lichtte – inmiddels demissionair – minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zijn bedrijf nog uit als voorbeeld van het omzetten van wetenschappelijk onderzoek naar praktische oplossingen. Afgelopen lente won hij bovendien de Academic Competition Startup. Mede dankzij de samenwerking met bedrijven als Zehnder, Weheat en Nefit Bosch weet hij dat zijn technologie goed werkt. “Dat waren onderzoeksprojecten”, vertelt hij. “Inmiddels zijn we in gesprek om de techniek op grotere schaal te gaan toepassen.”

Hiervoor is Ata Mute bezig om in Duitsland een productielijn in elkaar te zetten. “We willen in eerste instantie 120.000 vierkante meter tape produceren, maar uiteindelijk naar 1 miljoen vierkante meter toegaan.” Voor welke bedrijven hij de tape produceert en wanneer de eerste warmtepompen met zijn tape op de markt komen, wil hij nog niets zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xy4MTpUu8AQlzMVdKBZsdWVY1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RtS1byApcM3xjyE8hg4VmQKG.png?f=fotoalbum_large

• Sharpster
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-02 14:44
Philotimo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Ik heb een Rotenso Windmi 12 kw 3 fase, is in feite een Carrier AquaSnap 30AWH-R.
Werkt prima.
Ik ben zelf ook erg verrast Over de wp. Ben nog bezig met de modbus koppeling met esp32 dan kan ik ook wat betere data uitlezen behalve stroomverbruik.

Zelf al iets mee gedaan om hem slimmer te krijgen?

Overigens heb ik geen decibel meter maar hoe ze het beschrijven dat die 60 + decibel maakt kan ik mij bij de 10 kw variant niet in vinden wat ervaar jij ?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:41
marvel27 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:13:
Las net dit artikel van Gawalo. Iemand al van Ata Mute gehoord? Ze produceren blijkbaar matjes van 1mm dik (zelf noemen ze het een tape) die erg goed geluid kunnen dempen. Gaan binnenkort in warmtepompen toegepast worden, als omwikkeling van de compressor en op de ventilatorbladen.

[...]
Ik had dit geloof ik op change.inc gezien.

[ Voor 12% gewijzigd door blb4 op 13-01-2026 22:06 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:05

martijn v o

Certified by Enphase.

Deze: https://www.atamute.com/_...94fb89c235343a5b4657c.pdf

Als je met de specificatie van het materiaal (dikte of gaatjespatroon) ergens de geluidsbanden van de demping kunt sturen zou dat mooi zijn, maar voor dit prototype is er een kleine band van verbetering de rest is nagenoeg gelijk.

[ Voor 58% gewijzigd door martijn v o op 13-01-2026 22:14 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Philotimo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Werkt prima.
Enig idee hoe laag het minimumvermogen kan gaan? Ik bedoel als het rond de 5C buiten is, kan die dan naar 20% vermogen terug? De datasheet gaat zelfs tot 10% van nominaal vermogen...

Ben je tevreden over het geluid? De energieprestaties? De aansturing/thermostaat?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:29
Sharpster schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:42:
Dag allen,

Is er iemand bekend met de rotenso monoblock variant windmi ?

Ik vindt er zelf weinig over op internet en ben benieuwd naar enige ervaringen gezien de subsidie hoger is dan het aanschaf bedrag.
Als je echt Buck for the dollar wilt hebben zag ik deze Midea Artic 10kW 2K met 3K subsidie
https://www.senetic.nl/product/MHC-V10W/D2N8-BE30

Maar moet je eigenlijk niet promoten dat is een overjarig ding wat onder de prijs weg gaat en je maakt de subsidie pot er lager van (uiteindelijk)

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:22
"Buck for the dollar" :? Goed gevonden! Is origineler dan "Money for nothing". Zit er ook nog "bang" aan dit model, of heb je 10 jaar spijt als hij eenmaal in je achtertuin staat?
Wel leuk om deze modellen voorbij te zien komen _/-\o_

• PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03:52
Ik ga overstappen naar een warmtepomp en orienteer me nu op naregeling. Deze wil ik eigenlijk niet, maar is helaas nodig. Dus ik wil het goed doen!
We hebben een kantoor voor incidentieel thuiswerken, studerende kinderen en koelen.
Ik wil het waterzijdig inregelen, zodat het altijd 17-18 graden is op de slaapkamers in de winter en dat de warmtepomp ook de verdiepingen mee verwarmd om de aanvoertemp begane grond zo laag mogelijk te houden. Maar als 1 van de bovengenoemde reden aanwezig is wil ik wel de capaciteit van 1 ruimte voor 24uur verhogen bijvoorbeeld.
Daarbuiten wil ik tijdens het zomerseizoen koelen, heb ik dan goed dat je dan eigenlijk alle groepen volledig open wil hebben? Zodat de capaciteit vergroot wordt? Vooral natuurlijk op de slaapkamers waar koelen het meest relevant is.
Maar dan zou je de waterzijdige instelling van de winter natuurlijk weer volledig om zeep zijn.

Zijn deze aannames correct?
Zonder naregeling kan ik niet 1 ruimte meer capaciteit geven tijdens de winter?
In de zomer wil je alle groepen 100% open hebben?

Ik zit dan ook te kijken naar een proportionele zoneregeling zodat niet open en dicht is maar regelbaar.
Winter = waterzijdig inregerelt per 10%
Incidenteel = regelbaar tot 100% om ruimte te verwarmen
Zomer = 100% open om maximale koelcapaciteit te hebben.

Hoe doen jullie dit?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor bovenverdieping (slaapkamers en kantoor) staan hier jaga’s.

Op de verdeler staan die altijd op dezelfde waarde (volledig open). Ze hebben wel nog een eigen knop, om open of dicht te draaien en de ventilator/booster kan aan/ uit, hard /zacht.
Als de booster uit is, is er eigenlijk niet zo gek veel afgifte, dus kun je de boel open laten staan en blijft de temperatuur hier op 16-17c in de slaapkamers, terwijl het beneden 20,5c is met dezelfde aanvoer temperatuur in de vloerverwarming . Uiteraard lekt er warmte van beneden naar boven verdieping.

Als ik kantoor warm wil hebben, zet ik gewoon booster op standje Max. 29c aanvoer is voldoende om kantoor op 21c te krijgen (laptop en schermen geven ook warmte af).

Zomers t zelfde, maar dan staan alle boosters op max, zodat warmtepomp zoveel mogelijk vermogen kwijt kan.

De thermostaatknop en de booster zijn dus de “naregeling”. Stooklijn en verdeler pas ik niet aan, zones heb ik niet.

Eea natuurlijk wel afhankelijk van je huisindeling, isolatie etc. Heb je wtw ventilatie, dan trek je sowieso de warmte al door je huis heen.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 14-01-2026 07:59 ]

• mr_evil08
@Get!em Behalve dat de Jaga's ontzettende herrie maken met boost functie(vind ik hier tenminste), die wil je niet continue aan.
En de normaal vs silent stand zijn nauwelijks verschillend kwa warmte afgifte, silent wel een stuk stiller.

Hier precies zelfde ventilators uit is al voldoende, komt vrijwel geen afgifte meer af.

[ Voor 58% gewijzigd door mr_evil08 op 14-01-2026 08:32 ]

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:27
mr_evil08 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:29:
@Get!em Behalve dat de Jaga's ontzettende herrie maken met boost functie(vind ik hier tenminste), die wil je niet continue aan.
En de normaal vs silent stand zijn nauwelijks verschillend kwa warmte afgifte, silent wel een stuk stiller.

Hier precies zelfde ventilators uit is al voldoende, komt vrijwel geen afgifte meer af.
Tip voor betere (en stillere) ventilatoraansturing: HeatMeister: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2294564

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mr_evil08 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:29:

Er komt wel geluid vanaf ja. Maar ook weer niet enorm storend.

Ik kan er gewoon bij slapen in de slaapkamer en in kantoor heeft de microfoon vande teams calls er ook geen last van.

Een overvliegend vliegtuig op 1800m hoor ik soms harder.

• mr_evil08
Tarax schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:35:
[...]

Tip voor betere (en stillere) ventilatoraansturing: HeatMeister: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2294564
De ventilatoren zelf zijn niet het probleem, regeling ook niet.
Bij eruit halen van de ventilatorbalk tijdens boost actief is het direct stil.

Het geluid komt door de weerkaatsing in de kast en omheen, geen geluidsdempende zaken zoals gordijnen in de buurt, ik denk aan de binnenkant te bekleden met akoestisch dempende materiaal.
De positie waar ze hangen zijn niet ideaal.

Op normaal/silent stand is het prima, de boost stand bij Jaga is oorspronkelijk ook bedoelt om de ruimte snel op te warmen, niet om continue te gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 14-01-2026 09:09 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-03 21:36
Get!em schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:50:
[...]

Er komt wel geluid vanaf ja. Maar ook weer niet enorm storend.

Ik kan er gewoon bij slapen in de slaapkamer en in kantoor heeft de microfoon vande teams calls er ook geen last van.

Een overvliegend vliegtuig op 1800m hoor ik soms harder.
Dat is heel persoonlijk. Sommigen kunnen er prima tegen, voor anderen is continue achtergrondruis gewoonweg vermoeiend. En continue ruis is ook weer anders dan rustige leefgeluiden.

Het is een kwestie van proberen. Ik vond qua comfort de ruis van de fans niet opwegen tegen de extra warmteafgifte. Ben je daar minder gevoeilig voor, of is je omgeving sowieso ruisig (drukke stad/snelweg), go for it!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:00
PappleD schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:24:
Ik ga overstappen naar een warmtepomp en orienteer me nu op naregeling. Deze wil ik eigenlijk niet, maar is helaas nodig. Dus ik wil het goed doen!
We hebben een kantoor voor incidentieel thuiswerken, studerende kinderen en koelen.
Ik wil het waterzijdig inregelen, zodat het altijd 17-18 graden is op de slaapkamers in de winter en dat de warmtepomp ook de verdiepingen mee verwarmd om de aanvoertemp begane grond zo laag mogelijk te houden. Maar als 1 van de bovengenoemde reden aanwezig is wil ik wel de capaciteit van 1 ruimte voor 24uur verhogen bijvoorbeeld.
Daarbuiten wil ik tijdens het zomerseizoen koelen, heb ik dan goed dat je dan eigenlijk alle groepen volledig open wil hebben? Zodat de capaciteit vergroot wordt? Vooral natuurlijk op de slaapkamers waar koelen het meest relevant is.
Maar dan zou je de waterzijdige instelling van de winter natuurlijk weer volledig om zeep zijn.

Zijn deze aannames correct?
Zonder naregeling kan ik niet 1 ruimte meer capaciteit geven tijdens de winter?
In de zomer wil je alle groepen 100% open hebben?

Ik zit dan ook te kijken naar een proportionele zoneregeling zodat niet open en dicht is maar regelbaar.
Winter = waterzijdig inregerelt per 10%
Incidenteel = regelbaar tot 100% om ruimte te verwarmen
Zomer = 100% open om maximale koelcapaciteit te hebben.

Hoe doen jullie dit?
Zoals vaak zijn er meerdere oplossingsrichtingen. Wat het beste is zal voor iedereen anders zijn. Onze situatie is enigszins vergelijkbaar, beneden 21 (+/-1) en boven 17 (+\-1). Alles radiatoren uit 1979 voorzien van ventilatoren. Door beneden 3 radiatoren te knijpen (gecontroleerd) gaat de temperatuur boven 2 graden omhoog.
Boven stook ik omdat dit enerzijds beter voor het huis is en ook het volume (afgifte) positief meedoet en anderzijds wordt boven af en toe gebruikt voor een thuiswerk dag en/of dat de kinderen/kleinkinderen hier logeren.
Voor onverwachte momenten dat boven kamers in gebruik genomen worden (zonder de kans om vooraf via het knijpen van de radiatoren in de woonkamer voor een of twee dagen de temperatuur op gewenst niveau te krijgen) heb ik simpele elektrische convectoren geplaatst. Aangezien er wel continue op een lagere temperatuur gestookt wordt middels de WP hoeft een dergelijke convector nauwelijks moeite te doen om de temperatuur snel op 20+ graden te brengen. Die een á twee keer per maand dat dit voor komt kost op die manier geen drol aan energie ondanks de 1op1 bijverwarming.
Daarbij is de investering in die kleine convectoren nihil.
Niet de fraaiste oplossing maar werken doet het prima en ook zeer snel, dat laatste krijg je met een WP niet in een uurtje geregeld.

• mr_evil08
@PappleD als je één ruimte tijdelijk in temperatuur wil verhogen gaat dat langzaam, afgiftesysteem moet flink overbemeten zijn, maar je kan uiteraard warmtepomp CV water flink verhogen.

Ik gebruik een airco als toevoeging boven dan is het in een uur geregeld en neemt de CV het weer over om op temperatuur te houden.
Anders duurt het de hele dag...

[ Voor 55% gewijzigd door mr_evil08 op 14-01-2026 10:51 ]

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:40
Bij ons zijn ze inmiddels begonnen met de installatie van de warmtepomp. Daarbij was het oorspronkelijke idee om de mengverdeler voor de vloerverwarming te vervangen door een zonder pomp. Radiatoren op de bovenverdieping worden ook vervangen. Er zou geen buffervat komen.

Nu hebben ze mij erop gewezen dat het risico bestaat dat op enig moment de vloerverwarmingsbuizen verkleuren en door een te hoge temperatuur zichtbaar worden in mijn plak PVC-vloer. Dit zou komen door vuil dat op enig moment in de leidingen komt. Het betreft ingefreesde vloerverwarming. Ze geven aan dat de temperatuur van 35-38 graden die ik op mijn mengverdeler had, te hoog is.

Ze stellen voor om de mengverdeler nu te laten hangen en een parallel buffervat te plaatsen. De vloerverwarmingsverdeler moet dan op maximaal 30 graden gezet worden en de warmtepomp kan, indien nodig, op koude dagen een hogere temperatuur leveren, zodat de bovenverdieping voldoende warm wordt.

Ik verbaas me een beetje over deze constatering. Dit wisten zij ook vooraf niet en ik betwijfel of het echt een probleem is als er water van 35 graden o.i.d. de vloer in gaat. 30 graden vind ik ook laag en ik ben bang dat het moeilijk wordt om de woonkamer op temperatuur te krijgen, in dit huis uit 1987. Daarnaast kost een buffervat weer extra geld en ruimte en leidt het tot een klein efficiëntieverlies.

Is dit een bekend probleem? Ik heb de installateur van de vloerverwarming gebeld en die gaf aan nog nooit gehoord te hebben van buizen die zichtbaar werden in de vloer. De vloerenlegger, die ook de sleuven heeft dichtgezet en geëgaliseerd, gaat ervan uit dat zij de vloer goed hebben gelegd en geeft alleen aan dat de oppervlaktetemperatuur van de PVC-vloer niet hoger mag worden dan 27 graden.

Ik weet even niet wat wijsheid is...

• PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03:52
Wat een reponse!
Ons hele huis is voorzien van vloerverwarming. Schoonzus heeft ook jaga’s en mijn mening was ook: die dingen maken herrie dus dat wil ik niet.
De oplossing met volledige vloerverwarming ben ik nu dus aan het uitpluizen.

Snel zal het systeem met vloerverwarming inderdaad niet zijn. Maar een schakelaar in HA is zo gemaakt om de avond van tevoren in te kunnen drukken.

Ik heb ook even ChatGPT gevraagt en die zegt dat er voor koelen een soort bypass kan zitten per groep op de verdeler, ik kan het niet vinden (of ik snap niet wat ik zoek) welke verdeler een dergelijke functie zou hebben. Iemand misschien wel die ervaring?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@GvNL volgens https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening kan je kijken met welke aanvoer/retour (reken met 5 graden verschil voor een warmtepomp) de vloer in de gevarenzone komt. Ik weet niet hoe diep er gefreesd is en hoe dik de egalisatielaag geworden is :) Belangrijk is ook om naar het vermogen te kijken (W/m², hoeveel m² en het vermogen van je warmtepomp. Mijn aanvoer is nog nooit warmer dan 28 graden geweest overigens.

@PappleD zoekterm 'koelstop vloerverwarming' . Die schroef je tussen de verdeler en de slang. Dat is dus geen feature van je verdeler en relatief eenvoudig te retrofitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 14-01-2026 15:01 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• GvNL
Proton_ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:00:
@GvNL volgens https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening kan je kijken met welke aanvoer/retour (reken met 5 graden verschil voor een warmtepomp) de vloer in de gevarenzone komt. Ik weet niet hoe diep er gefreesd is en hoe dik de egalisatielaag geworden is :) Belangrijk is ook om naar het vermogen te kijken (W/m², hoeveel m² en het vermogen van je warmtepomp. Mijn aanvoer is nog nooit warmer dan 28 graden geweest overigens.

@PappleD zoekterm 'koelstop vloerverwarming' . Die schroef je tussen de verdeler en de slang. Dat is dus geen feature van je verdeler en relatief eenvoudig te retrofitten.
Ik heb zelf helaas niet de informatie om dit goed te berekenen. Ik denk dat de egaline 5 mm is, maar ik kan er verder weinig over zeggen. Afgelopen jaar zonder problemen de knop op de mengverdeler op 35-38 gehad met cv-ketel...

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-03 07:02
Ik heb gezocht maar niet gevonden, ben de Panasonic K serie 7kW en 9kW aan het vergelijken maar kan de minimum vermogens niet vinden. De eigenschappen lijken (behalve het hogere vermogen van de 9kW) verder vrijwel gelijk, dus ik ben benieuwd of de 7kW eigenlijk een begrensde 9kW is met een vergelijkbaar minimum vermogen? Iemand dit dit weet of een verwijzing naar een document waar ik dit kan vinden?
Ik heb de "Planning and installation manual (K generation)" gevonden maar daar staat het ook niet in.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-03 15:15
GvNL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:34:
[...]

Ik heb zelf helaas niet de informatie om dit goed te berekenen. Ik denk dat de egaline 5 mm is, maar ik kan er verder weinig over zeggen. Afgelopen jaar zonder problemen de knop op de mengverdeler op 35-38 gehad met cv-ketel...
Maar met de CV ketel stookte je waarschijnlijk niet continue? Met de WP ga je dat (bij koudere buitentemperaturen) waarschijnlijk wel doen (de WP draait dan 24h per dag). Hierdoor heb je in de regel een lagere aanvoertemperatuur nodig en het zou me niet verbazen als je dan niet vaak (ver) boven de 30 graden komt. Waarbij de temperatuur van de PVC vloer zelf nog een paar graden lager ligt.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:53
GvNL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:19:
30 graden vind ik ook laag en ik ben bang dat het moeilijk wordt om de woonkamer op temperatuur te krijgen, in dit huis uit 1987.
Ik heb een huis uit 1980 en stook al 1,5 jaar op 28 of 29 graden. Ook tijdens de kou van laatst (maar dan even zonder nachtverlaging). Hangt nogal af van de omstandigheden (en vooral isolatie). Ging zonder problemen, dus zou niet direct willen zeggen dat 30 graden (te) laag is.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:01
Franciesco schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:06:
[...]

Maar met de CV ketel stookte je waarschijnlijk niet continue? Met de WP ga je dat (bij koudere buitentemperaturen) waarschijnlijk wel doen (de WP draait dan 24h per dag). Hierdoor heb je in de regel een lagere aanvoertemperatuur nodig en het zou me niet verbazen als je dan niet vaak (ver) boven de 30 graden komt. Waarbij de temperatuur van de PVC vloer zelf nog een paar graden lager ligt.
Met mijn huis uit 1990 kan ik dit bevestigen (hoewel ik geen PVC heb). Zelfs met vvw die niet optimaal is hier het huis warm gebleven met 32-33gr aanvoer. En met niet optimaal bedoel ik: 14mm buizen met groepen van 100m, ipv 16mm met groepen van 60-80m. Wel pomploze verdeler zonder menging.

Eea is natuurlijk wel weer afhankelijk van de isolatie/warmteverlies.

[ Voor 4% gewijzigd door danny.s op 14-01-2026 16:31 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:09

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Johan-1986 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:53:
Ik heb gezocht maar niet gevonden, ben de Panasonic K serie 7kW en 9kW aan het vergelijken maar kan de minimum vermogens niet vinden. De eigenschappen lijken (behalve het hogere vermogen van de 9kW) verder vrijwel gelijk, dus ik ben benieuwd of de 7kW eigenlijk een begrensde 9kW is met een vergelijkbaar minimum vermogen? Iemand dit dit weet of een verwijzing naar een document waar ik dit kan vinden?
Ik heb de "Planning and installation manual (K generation)" gevonden maar daar staat het ook niet in.
Zoekt (in de specifieke Panasonic topics) en gij zult vinden: Rimco in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Zolang het dezelfde compressor is zie je ook dezelfde minimale vermogens. Ik neem wel even aan dat je het hebt over een monobloc.

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 14-01-2026 16:53 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• GvNL
Bedankt voor de reacties. Interessant!

De installateur van mijn vloerverwarming geeft aan dat de aanvoertemperatuur prima boven de 30 graden kan, ook naar 40 desnoods en dat in hun ervaring de oppervlaktetemperatuur van de vloer niet boven de 27 graden zal komen.

Ik verwacht niet op 40 graden aanvoer te gaan stoken, maar wellicht soms wel op 35. Dat moet dan wel mogelijk zijn. Een open verdeler zonder pomp en de installatie zonder buffervat zou echter wel gewoon minder kostbaar zijn en efficiënter…

Boven worden fancoils geplaatst die op lage temperatuur kunnen verwarmen.

[ Voor 37% gewijzigd door GvNL op 14-01-2026 17:23 ]

• mr_evil08
Ik stook 28 graden aanvoer met een droogbouwsysteem en laminaat tijdens kou.
Woonkamer is gewoon 21 graden, jaren 80.

Laminaat schijnt minder efficiënt te zijn echter zie ik daar weinig van in praktijk, zelfde als ik het invoer in de rekentool en werkelijk meet met IR meter.

Het klopt dat PVC minder heet dan laminaat mag worden.

Wel is hier een beetje isolatie aanwezig op de verdiepingsvloer doordat de ruimte erboven minder verwarmd wordt.

Als het op fancoils/Jaga,s aankomt die doen amper wat op 28 graden, moeten ze over bemeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 14-01-2026 18:25 ]

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 18:24
PappleD schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:44:
Wat een reponse!
Ons hele huis is voorzien van vloerverwarming. Schoonzus heeft ook jaga’s en mijn mening was ook: die dingen maken herrie dus dat wil ik niet.
De oplossing met volledige vloerverwarming ben ik nu dus aan het uitpluizen.

Snel zal het systeem met vloerverwarming inderdaad niet zijn. Maar een schakelaar in HA is zo gemaakt om de avond van tevoren in te kunnen drukken.

Ik heb ook even ChatGPT gevraagt en die zegt dat er voor koelen een soort bypass kan zitten per groep op de verdeler, ik kan het niet vinden (of ik snap niet wat ik zoek) welke verdeler een dergelijke functie zou hebben. Iemand misschien wel die ervaring?
Wij hebben bgg vloerverwarming en verdiepingen jaga's. Als ze draaien is het op lage stand, vermogen regelen ze zelf afhankelijk van de vraag. Nu is bij ons de isolatie goed dus veel hoeven ze niet te doen, maar als ze draaien leg je er echt niet wakker van. Comfort is wel met 200% toegenomen, vind het een perfecte oplossing .

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-03 22:15

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik kom een aantal artikelen tegen zoals bv deze die beweren dat als je de watertemperatuur lager dan 35 graden zet, je risico loopt op bevriezing:
"We hadden een geval van iemand die binnen de thermostaat op 21 had staan, maar het water in zijn warmtesysteem was maar 25 graden. Daardoor was de buitenunit stijf bevroren geraakt, en waren we een halve dag bezig om het apparaat te ontdooien." De temperatuur in het systeem had idealiter zo’n 35 graden moeten zijn, maar de eigenaar had dit zelf veranderd."

Ik snap niet helemaal hoe dat een ding kan zijn. Bij deze temperaturen moet de WP aardig aan de bak dus dan is het water toch gewoon die temperatuur? Hoe kan dat dan bevriezen? Of wat is hier aan de hand?

In ons aankomende nieuwbouwhuis komt volgens de TO de Ta op 40 graden wat me erg hoog lijkt. Ik zou ook liever op iets van 28 graden draaien en COP maximaliseren. Suggereert een systeem dat op 40 graden gebouwd wordt dat de h-o-h afstand relatief groot is en/of smalle leidingen?

[ Voor 19% gewijzigd door Termy op 14-01-2026 20:46 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Termy schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:45:
Ik kom een aantal artikelen tegen zoals bv deze die beweren dat als je de watertemperatuur lager dan 35 graden zet, je risico loopt op bevriezing:
"We hadden een geval van iemand die binnen de thermostaat op 21 had staan, maar het water in zijn warmtesysteem was maar 25 graden. Daardoor was de buitenunit stijf bevroren geraakt, en waren we een halve dag bezig om het apparaat te ontdooien." De temperatuur in het systeem had idealiter zo’n 35 graden moeten zijn, maar de eigenaar had dit zelf veranderd."

Ik snap niet helemaal hoe dat een ding kan zijn. Bij deze temperaturen moet de WP aardig aan de bak dus dan is het water toch gewoon die temperatuur? Hoe kan dat dan bevriezen? Of wat is hier aan de hand?

In ons aankomende nieuwbouwhuis komt volgens de TO de Ta op 40 graden wat me erg hoog lijkt. Ik zou ook liever op iets van 28 graden draaien en COP maximaliseren. Suggereert een systeem dat op 40 graden gebouwd wordt dat de h-o-h afstand relatief groot is en/of smalle leidingen?
Installateurs die zeggen dat de watertemperatuur minimaal op 35 graden moet hebben nog nooit een nieuwbouwwoning (of goed geïsoleerde oudere woning met VVW) van binnen gezien.
In de meeste nieuwbouwwoningen komt de watertemperatuur nooit boven de 26 graden, anders wordt het binnen te warm.
35 graden is hier ook volkomen onhaalbaar, want zoveel vermogen heeft de WP niet. Hoeft ook niet, want dan zou het binnen 30 graden worden....
Een fatsoenlijke WP kan prima ontdooien met water van 25 graden. Sommige schakelen daar nog de backupheater bij in, maar bij mijn Mitsubishi hoeft zelfs dat niet. Deze grafiek geeft mooi weer met welke retourwatertemperaturen (in combinatie met de bijbehorende flow) de WP overweg kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZwfji5YzExTG9qVskY-_MI1F08=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VyPfAenXRvLeEJ24nfAIt1uU.png?f=user_large
Bij mijn flow van 19 lpm moet het water boven de 9 graden blijven, totaal geen probleem dus.
Dat is ook het voordeel van een WP van een fabrikant die zijn documentatie goed voor elkaar heeft. Helaas zijn er ook fabrikanten (Ego bijvoorbeeld) die nog niet eens het vermogen bij vorst publiceren. Daar zou ik alleen om die reden al nooit iets van willen kopen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Technician-
Martin7182 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 06:35:
"Buck for the dollar" :? Goed gevonden! Is origineler dan "Money for nothing". Zit er ook nog "bang" aan dit model, of heb je 10 jaar spijt als hij eenmaal in je achtertuin staat?
Wel leuk om deze modellen voorbij te zien komen _/-\o_
Bang for the Buck? Nou ja whatever.

Van Midea is een heel topic, zijn geen onaardige warmtepompen geloof ik. Maar natuurlijk niet State of the fart.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:17
akaQ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Wij hebben bgg vloerverwarming en verdiepingen jaga's. Als ze draaien is het op lage stand, vermogen regelen ze zelf afhankelijk van de vraag. Nu is bij ons de isolatie goed dus veel hoeven ze niet te doen, maar als ze draaien leg je er echt niet wakker van. Comfort is wel met 200% toegenomen, vind het een perfecte oplossing .
Al je zelfbouw ventilatoren toepast hoor je die echt amper zeker als je 14cm pakt en op max 40% laat draaien. Ze verplaatsen dan alsnog een bak lucht. Hier hebben we boven overbemeten t33’s hangen. Werd gewoon 20 graden afgelopen twee weken, ta max 31/32 graden, maar ook met dit weer en ta 26/27 wordt het 20 graden boven. Koelen doen we met een airco die op de zolder in het trappengat hangt. Slaapkamer deuren snachts open en het wordt niet warmer dan 23 graden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Johan-1986
Rimco schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Zoekt (in de specifieke Panasonic topics) en gij zult vinden: Rimco in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Zolang het dezelfde compressor is zie je ook dezelfde minimale vermogens. Ik neem wel even aan dat je het hebt over een monobloc.
Bedankt voor de link.
Nee ik kijk naar een K, dat is een split en ben voor die serie op zoek naar de minimum vermogens / vermogens tabellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Johan-1986 op 14-01-2026 21:41 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
GvNL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:19:
Bij ons zijn ze inmiddels begonnen met de installatie van de warmtepomp. Daarbij was het oorspronkelijke idee om de mengverdeler voor de vloerverwarming te vervangen door een zonder pomp. Radiatoren op de bovenverdieping worden ook vervangen. Er zou geen buffervat komen.

Nu hebben ze mij erop gewezen dat het risico bestaat dat op enig moment de vloerverwarmingsbuizen verkleuren en door een te hoge temperatuur zichtbaar worden in mijn plak PVC-vloer. Dit zou komen door vuil dat op enig moment in de leidingen komt. Het betreft ingefreesde vloerverwarming. Ze geven aan dat de temperatuur van 35-38 graden die ik op mijn mengverdeler had, te hoog is.

Ze stellen voor om de mengverdeler nu te laten hangen en een parallel buffervat te plaatsen. De vloerverwarmingsverdeler moet dan op maximaal 30 graden gezet worden en de warmtepomp kan, indien nodig, op koude dagen een hogere temperatuur leveren, zodat de bovenverdieping voldoende warm wordt.

Ik verbaas me een beetje over deze constatering. Dit wisten zij ook vooraf niet en ik betwijfel of het echt een probleem is als er water van 35 graden o.i.d. de vloer in gaat. 30 graden vind ik ook laag en ik ben bang dat het moeilijk wordt om de woonkamer op temperatuur te krijgen, in dit huis uit 1987. Daarnaast kost een buffervat weer extra geld en ruimte en leidt het tot een klein efficiëntieverlies.

Is dit een bekend probleem? Ik heb de installateur van de vloerverwarming gebeld en die gaf aan nog nooit gehoord te hebben van buizen die zichtbaar werden in de vloer. De vloerenlegger, die ook de sleuven heeft dichtgezet en geëgaliseerd, gaat ervan uit dat zij de vloer goed hebben gelegd en geeft alleen aan dat de oppervlaktetemperatuur van de PVC-vloer niet hoger mag worden dan 27 graden.

Ik weet even niet wat wijsheid is...
Inderdaad raar dat nu pas uitgangspunten ter discussie stellen. Dit komt op mij over als een broodje aap en heb dit ook nooit eerder gehoord. Sinds wanneer hebben installateurs verstand van PVC-vloeren :? :+
Mogelijk kan je PVC-leverancier wel betrouwbare informatie over leveren.

Ons jaren 70 huis (met vloervervarming beneden icm goede vloerisolatie) heeft pas bij -10 een aanvoertemperatuur van 30 graden..... In 1987 was de vloerisolatie ook niet al te best dus hoop dat deze al een upgrade heeft gehad.

Ik hoop ook dat ze de verwarming boven goed berekend hebben want verschillende soorten verwarming bij 1 aanvoertemperatuur is niet altijd optimaal.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-03 15:15
Inderdaad @Andrehj . Hier een soortgelijk verhaal: mijn WP gaat die 35 graden Ta ook niet halen. En dat heb ik ook niet nodig in mijn bijna 90 jaar oude (gerenoveerde) woning.

Mijn monoblock WP had geen issues met ontdooien, ook niet bij -9,7 graden van afgelopen zondag en een Ta van ca 26 graden. En dat zonder elektrisch element want die heb ik niet eens in mijn CV circuit.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:17
MisterMailman schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Ik heb een huis uit 1980 en stook al 1,5 jaar op 28 of 29 graden. Ook tijdens de kou van laatst (maar dan even zonder nachtverlaging). Hangt nogal af van de omstandigheden (en vooral isolatie).
Het hangt ook sterk af van de hoeveelheid vierkante meters vloerverwarming: over het algemeen schaalt de afgifte lineair met oppervlak, en het warmteverlies van het huis stijgt met een wortelverband met het oppervlak. Oftewel: met meer vierkante meters vloerverwarming wordt het gauw makkelijker om een huis warm te krijgen.

• GvNL
nokiaan958GB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:47:
[...]

Inderdaad raar dat nu pas uitgangspunten ter discussie stellen. Dit komt op mij over als een broodje aap en heb dit ook nooit eerder gehoord. Sinds wanneer hebben installateurs verstand van PVC-vloeren :? :+
Mogelijk kan je PVC-leverancier wel betrouwbare informatie over leveren.

Ons jaren 70 huis (met vloervervarming beneden icm goede vloerisolatie) heeft pas bij -10 een aanvoertemperatuur van 30 graden..... In 1987 was de vloerisolatie ook niet al te best dus hoop dat deze al een upgrade heeft gehad.

Ik hoop ook dat ze de verwarming boven goed berekend hebben want verschillende soorten verwarming bij 1 aanvoertemperatuur is niet altijd optimaal.
PVC-leverancier geeft aan dat de oppervlaktetemperatuur niet hoger mag zijn dan 27 graden. Anders krijg je kieren etc. Installateur vloerverwarming zegt dat je die temperatuur hooguit haalt als je op 50 graden aanvoer zit. Met 30-40 graden is dat geen probleem. Zij hebben nog nooit meegemaakt dat de buizen zichtbaar werden.

Huis heeft HR++ en verder originele isolatie. 12 cm EPS onder de vloer.

Als ik alles zo lees, doe ik er dan niet gewoon goed aan om gewoon die open verdeler zonder pomp te laten plaatsen? En dan gewoon uittesten welke aanvoertemperatuur het beste werkt. Boven komen overbemeten fancoils.

• Termy

Termy

Andrehj schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:15:
[...]

Installateurs die zeggen dat de watertemperatuur minimaal op 35 graden moet hebben nog nooit een nieuwbouwwoning (of goed geïsoleerde oudere woning met VVW) van binnen gezien.
In de meeste nieuwbouwwoningen komt de watertemperatuur nooit boven de 26 graden, anders wordt het binnen te warm.
35 graden is hier ook volkomen onhaalbaar, want zoveel vermogen heeft de WP niet. Hoeft ook niet, want dan zou het binnen 30 graden worden....
Een fatsoenlijke WP kan prima ontdooien met water van 25 graden. Sommige schakelen daar nog de backupheater bij in, maar bij mijn Mitsubishi hoeft zelfs dat niet. Deze grafiek geeft mooi weer met welke retourwatertemperaturen (in combinatie met de bijbehorende flow) de WP overweg kan:
[Afbeelding]
Bij mijn flow van 19 lpm hoeft het water dus enkel boven de 9 graden te blijven, geen enkel probleem dus.
Dat is ook het voordeel van een WP van een fabrikant die zijn documentatie goed voor elkaar heeft. Helaas zijn er ook fabrikanten (Ego bijvoorbeeld) die nog niet eens het vermogen bij vorst publiceren. Daar zou ik alleen om die reden al nooit iets van willen kopen.
Helaas heb ik geen keuze wat de warmtepomp betreft dus hopelijk wordt het wat fatsoenlijks. Ze wisten me tot nu toe te vertellen dat het geen extern buffervat zal krijgen en "rechtstreeks op de vloerverwarming zal werken". Geen idee of dit dan betekent dat er geen pomp meer in de verdelers zullen zitten. Het wordt wel een master-master regeling met thermostaat per kamer en de TS stelt dat dat wel met hydraulische scheiding moet werken.

Maar goed, zo te horen klinkt het idd als een kwestie van de specs goed bekijken en zorgen dat ik aan de veilige kant zit, dank!

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Djvdb
GvNL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:14:
[...]

PVC-leverancier geeft aan dat de oppervlaktetemperatuur niet hoger mag zijn dan 27 graden. Anders krijg je kieren etc. Installateur vloerverwarming zegt dat je die temperatuur hooguit haalt als je op 50 graden aanvoer zit. Met 30-40 graden is dat geen probleem. Zij hebben nog nooit meegemaakt dat de buizen zichtbaar werden.
Ik heb het bij drie kennissen mis zien gaan. In alle drie de gevallen was het opstookprotocol niet of niet goed gehanteerd.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• GvNL
Djvdb schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 06:08:
[...]

Ik heb het bij drie kennissen mis zien gaan. In alle drie de gevallen was het opstookprotocol niet of niet goed gehanteerd.
Ik heb het protocol vorig jaar volledig gevolgd.

• Djvdb
GvNL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 06:58:
[...]

Ik heb het protocol vorig jaar volledig gevolgd.
Dan zou ik me niet zoveel zorgen maken. Hier ook warmtepomp met PVC, weliswaar max ta van 35, maar ligt allemaal nog goed zonder kieren. En nu weer ontopic :) .

Termy schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:11:
Helaas heb ik geen keuze wat de warmtepomp betreft dus hopelijk wordt het wat fatsoenlijks. Ze wisten me tot nu toe te vertellen dat het geen extern buffervat zal krijgen en "rechtstreeks op de vloerverwarming zal werken". Geen idee of dit dan betekent dat er geen pomp meer in de verdelers zullen zitten. Het wordt wel een master-master regeling met thermostaat per kamer en de TS stelt dat dat wel met hydraulische scheiding moet werken.

Maar goed, zo te horen klinkt het idd als een kwestie van de specs goed bekijken en zorgen dat ik aan de veilige kant zit, dank!
Master-master zonder buffervat gaat nooit goed, want waar moet het vermogen van de WP naar toe als enkel de badkamer vragend is?
Tip: Lees je in. Begin met de WP faq (link zie TS), en kom (net als de meeste andere Tweakers) tot de conclusie dat die zoneregeling eruit kan en dat je enkel eenmalig de VVW hoeft in te regelen.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:27
Andrehj schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:15:
[...]

...
Die Patrick is de Nederlandse heat geek (stuk minder leuk om naar te kijken wel :D ). Daarvoor had ik er ook al goede verhalen over gehoord en ik woon dik 70 km verderop. Lijkt me sterk dat hij nog nooit met lagere temperaturen dan dat gewerkt heeft. Lijkt me een uitspraak over sec het betreffende systeem die een beetje knullig is uitgesproken en/of opgetikt.

[ Voor 4% gewijzigd door ZonnigY op 15-01-2026 08:57 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Martin7182

Volgens mij is het echte probleem hier het insneeuwen van de buitenunit. Als je vervolgens te weinig warmte beschikbaar hebt om te ontdooien, dan verergert het probleem en vriest de zaak uiteindelijk helemaal dicht. 35 graden is alleen maar een lapmiddel om het probleem te verdoezelen. Ze hadden beter de eigenaar kunnen instrueren hoe de buitenunit sneeuwvrij te houden.

• ZonnigY
Andrehj schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:21:
[...]

Master-master zonder buffervat gaat nooit goed, want waar moet het vermogen van de WP naar toe als enkel de badkamer vragend is?
Tip: Lees je in. Begin met de WP faq (link zie TS), en kom (net als de meeste andere Tweakers) tot de conclusie dat die zoneregeling eruit kan en dat je enkel eenmalig de VVW hoeft in te regelen.
Op een installatiebeurs had ik wel master-master sturingen gezien die altijd een minimum aantal m2 open hielden. Niet erg KISS, maar theoretisch kan het werken.

• RonJ
  • Laatst online: 16:09
Vermoedelijk heeft die eigenaar de stooklijn teveel verlaagd én de BUH helemaal uitgeschakeld (of deze is niet aanwezig/geplaatst bij een monoblock omdat men uitging van een stooklijn >30C bij lage temperaturen). Dan gaat het bij weer zoals vorige week fout idd, want dan kan ie simpelweg niet goed ontdooien.

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 15-01-2026 09:02 ]

All-electric.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:52
@ZonnigY Als je 1 of 2 zones pakt die samen genoeg zijn voor de minimum waterinhoud van je WP dan kan je de rest prima naregelen via master-master. Zo doe ik het zelf ook: woonkamer, keuken en badkamer altijd open. Studeerkamer en slaapkamers nageregeld met Evohome.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Lijkt me een gevalletje van een installateur die er de ballen niet van snapt. De buitenunit bevriest doordat het oppervlak van de verdamper te koud wordt. Deze temperatuur is hoofdzakelijk een functie van het gevraagde vermogen. Het enige wat zou kunnen, was dat de defrosts vast zouden kunnen lopen als de waterzijde te koud wordt, om de condensor te beschermen. Wat ik begrijp is hiervoor bij de meeste leveranciers een minimale aanvoertemperatuur van 20 grC nodig van het water, wat gemakkelijk gehaald wordt, als het binnen > 20 grC is. Daarnaast zou de warmtepomp zelf een back-up systeem moeten hebben voor het geval dat dit niet gehaald wordt (bijvoorbeeld een elektrisch element of warmte uit het SWW halen).

Bevriezen doet een warmtepomp altijd bij lage buitentemperaturen. Als deze niet goed ontdooit, is het een ontwerpfout, installatiefout, of een kapotte warmtepomp, maar zeker geen instelfout van de gebruiker. Als die gebruiker met 25 grC zijn huis op 20 grC kon houden, dan heeft hij zijn stooklijn goed ingesteld. Met 35 grC zou de temperatuur in huis richting de 30 grC gaan dan.

[ Voor 5% gewijzigd door cgms op 15-01-2026 09:56 ]

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:25

Seafarer

XXX

cgms schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Lijkt me een gevalletje van een installateur die er de ballen niet van snapt. De buitenunit bevriest doordat het oppervlak van de verdamper te koud wordt. Deze temperatuur is hoofdzakelijk een functie van het gevraagde vermogen. Het enige wat zou kunnen, was dat de defrosts vast zouden kunnen lopen als de waterzijde te koud wordt, om de condensor te beschermen. Wat ik begrijp is hiervoor bij de meeste leveranciers een minimale aanvoertemperatuur van 20 grC nodig van het water, wat gemakkelijk gehaald wordt, als het binnen > 20 grC is. Daarnaast zou de warmtepomp zelf een back-up systeem moeten hebben voor het geval dat dit niet gehaald wordt (bijvoorbeeld een elektrisch element of warmte uit het SWW halen).

Bevriezen doet een warmtepomp altijd bij lage buitentemperaturen. Als deze niet goed ontdooit, is het een ontwerpfout, installatiefout, of een kapotte warmtepomp, maar zeker geen instelfout van de gebruiker. Als die gebruiker met 25 grC zijn huis op 20 grC kon houden, dan heeft hij zijn stooklijn goed ingesteld. Met 35 grC zou de temperatuur in huis richting de 30 grC gaan dan.
Mits voldoende stromend water aanwezig. !!

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@cgms Wat helaas meestal ontbreekt is een makkelijk te lezen diagram
met de belangrijke informatie zoals Mitsubishi deze per wp-model verstrekt.
Trouwens het gaat om de retourtemperatuur, tenminste in het diagram.
En idd. zoals @Seafarer schrijft - go with the FLOW.

P.S.: Het oorspronkelijke bericht van RTL is voor mij eerder iets van "clickbait" of zelf "ragebait".
Voor de rest "Schnee von gestern".

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 15-01-2026 12:24 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Seafarer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:57:
Mits voldoende stromend water aanwezig. !!
Ben ik met je eens, maar als dat niet het geval is, vind ik het een installatiefout. Het kan niet zo zijn dat je je huis naar 25 grC moet stoken, zodat je WTP niet bevriest.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• Technician-
Djvdb schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 06:08:
[...]

Ik heb de indruk dat de vloerenpartijen dat ook vaak aanvoeren om fouten/gebreken af te wimpelen.
Zo had ik een vloer met egaline waarbij het opstookprotocol exact gevolg werd, toevallig met een Daikin die kun je exact op temp/tijd instellen.
Maar ook een uitdraai van de tempgrafiek laten “plotten”.
Op een gegeven moment moest de gietvloer erop, en zaten er haarscheurtjes in.
Kan door vanalles komen, aannemer met zware karren reed rond, uitzettingsvoegen langs de randen en gewoon oud pand en werking.

Eerst wat er gezegd werd: opstookprotocol niet goed, zeker direct 40C over de vloer.
Nee vriend, zie grafiek.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Ik heb de indruk dat de vloerenpartijen dat ook vaak aanvoeren om fouten/gebreken af te wimpelen.
Zo had ik een vloer met egaline waarbij het opstookprotocol exact gevolg werd, toevallig met een Daikin die kun je exact op temp/tijd instellen.
Maar ook een uitdraai van de tempgrafiek laten “plotten”.
Op een gegeven moment moest de gietvloer erop, en zaten er haarscheurtjes in.
Kan door vanalles komen, aannemer met zware karren reed rond, uitzettingsvoegen langs de randen en gewoon oud pand en werking.

Eerst wat er gezegd werd: opstookprotocol niet goed, zeker direct 40C over de vloer.
Nee vriend, zie grafiek.
Wat gebeurt er allemaal als deuren open blijven en het giert met volle kracht wind over een nieuwe vloer?
Lijkt me ook niet goed maar daar hoor je niemand over.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Seafarer

Seafarer

XXX

cgms schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Ben ik met je eens, maar als dat niet het geval is, vind ik het een installatiefout. Het kan niet zo zijn dat je je huis naar 25 grC moet stoken, zodat je WTP niet bevriest.
Dat bedoel ik niet. Als je naregeling hebt en alles staat dicht?

Ik snap ook niet dat er even een signaal van de warmtepomp kan komen om alle naregelingen open te zetten. Dan heb je voldoende flow en haal je overal een klein beetje de temperatuur naar beneden.

• Martin7182
[...]

Dat weet ik niet zeker. Zoals ik het lees, was de buitenunit ingesneeuwd. Er zullen best grenzen zijn aan wat de unit dan aankan. Het gaat hier niet over het dichtvriezen van de verdamper a.g.v. correcte werking.

• RichieB
[...]
Lijkt me een gevalletje van een installateur die er de ballen niet van snapt.
[...]
Lees de bron eens. Volgens mij snapt de installateur het prima. De oorzaak is een dichtgesneeuwde buitenunit. Er is onvoldoende gewaarschuwd dat je die sneeuwvrij moet houden. Maar de journalist heeft dat opgeschreven als een soort nagedachte en de opmerking over de aanvoertemperatuur onterecht groot uitgelicht.

• mr_evil08

Bij een sneeuwberg voor/achter je warmtepomp waar het artikel over gaat kan het inderdaad fout gaan, dat is hetzelfde als je mond en neusgaten dichtplakken met ducttape.
Een sneeuwsokkel kan dit probleem fors verminderen.

Een CV warmtepomp kan tot 15 graden CV water zelfstandig zonder hulpelement een de-frost uitvoeren.

Een defrost heeft met je CV water inhoud te maken en niet de massa wat mensen denken want betonmassa is te langzaam tijdens de-frost sessie om daar energie uit te halen, vloerverwarming heeft veel water in de leidingen waardoor een buffervat bijna nooit nodig is.

Dit soorten artikelen zeggen altijd halve verhalen, is de CV flow wel goed? was er voldoende thermische massa(waterinhoud) etc, bij hogere watertemperaturen ben je minder waterinhoud nodig.
Bij strenge vorst moet de warmtepomp blijven draaien.
Dat is bij een vogeltjesmerk zo, mijn Valliant start gewoon als CV water teveel afkoelt, het apparaat gaat het CV water opwarmen of je wil of niet tijdens vorst, en gaat weer uit als er voldoende energie in het water zit, dat vindt ik top.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2026 14:23 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mr_evil08 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:57:
[...]
Dat is bij een vogeltjesmerk zo, mijn Valliant start gewoon als CV water teveel afkoelt, het apparaat gaat het CV water opwarmen of je wil of niet tijdens vorst, en gaat weer uit als er voldoende energie in het water zit, dat vindt ik top.
Vogeltjesmerken doen dat ook gewoon goed hoor. Ik heb een Chinese split unit waarvan de 'binnenunit' in de koude schuur hangt en zelfs die gaat gewoon water rondpompen als het te koud is in de ruimte waar hij hangt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mr_evil08
Glashelder schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:18:
[...]

Vogeltjesmerken doen dat ook gewoon goed hoor. Ik heb een Chinese split unit waarvan de 'binnenunit' in de koude schuur hangt en zelfs die gaat gewoon water rondpompen als het te koud is in de ruimte waar hij hangt.
Je begrijpt het idee. ;-)
Niet alleen rondpompen, op gegeven moment gaat de warmtepomp werkelijk starten(nee niet pas bij 4 graden water) en het CV water weer opwarmen.

Wellicht als er een back-up element aanwezig is dat het anders werkt, die heb ik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 15-01-2026 14:28 ]

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-03 21:43
Na superlang meegelezen te hebben hier, wat enorm waardevol is, nu mijn eigen adviestopic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2324956
Input wordt gewaardeerd!!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:09

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Johan-1986 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Bedankt voor de link.
Nee ik kijk naar een K, dat is een split en ben voor die serie op zoek naar de minimum vermogens / vermogens tabellen.
Na de J serie ben ik afgehaakt omdat niet niet meer een echt monobloc was, maar een hydro split? Maar zou dus kunnen dat mijn lijstje stiekem alsnog de split benoemt die je bekijkt. Anders even service manual voor jouw type erbij pakken en in de parts lists kijken naar de compressor die er in zit en hoe die vergelijkt met de rest... Daarmee kan je inschatten of er verschillen zijn in het minimale vermogen. Bij de J serie was dat dus allemaal hetzelfde.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:33
Rimco schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:42:
[...]

Na de J serie ben ik afgehaakt omdat niet niet meer een echt monobloc was, maar een hydro split? Maar zou dus kunnen dat mijn lijstje stiekem alsnog de split benoemt die je bekijkt. Anders even service manual voor jouw type erbij pakken en in de parts lists kijken naar de compressor die er in zit en hoe die vergelijkt met de rest... Daarmee kan je inschatten of er verschillen zijn in het minimale vermogen. Bij de J serie was dat dus allemaal hetzelfde.
De K is een R32 gas split, de L een R290 hydro split en de M is een echt R290 monobloc.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Johan-1986
Weet je of de vermogens tabellen ergens te vinden zijn?

• Termy

Termy

Andrehj schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:21:
[...]

Ik heb me wel al best aardig ingelezen en volg allerlei topics al tijden. Ook heat geek op youtube, bv.

Het probleem waar ik mee zit is dat het waarschijnlijk gewoon gedaan gaat worden en ik kan zeuren wat ik wil maar het de aannemer worst zal wezen.. Het huis krijgt iig vvw op alle verdiepingen dus de systeeminhoud zal wel prima zijn gok ik.

@RichieB Ik maak uit de tekst niet op dat in dat specifieke geval de unit ingesneeuwd was en daarom bevroren. Het lijkt me dat als dat het geval was ze het wel zouden zeggen ipv klagen over zg te lage aanvoertemperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 15-01-2026 20:50 ]

Termy schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:46:
Het probleem waar ik mee zit is dat het waarschijnlijk gewoon gedaan gaat worden en ik kan zeuren wat ik wil maar het de aannemer worst zal wezen.. Het huis krijgt iig vvw op alle verdiepingen dus de systeeminhoud zal wel prima zijn gok ik.
Systeeminhoud van dichte groepen telt niet mee. Nog een nadeel van master-master...

• Termy

Termy

Andrehj schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Systeeminhoud van dichte groepen telt niet mee. Nog een nadeel van master-master...
Dat snap ik. Ik heb nu ook aangegeven dat ik geen zoneregeling wil, geen buffer en geen hydraulische scheiding en wel een aanvoertemperatuur onder de 30 graden (TO noemt nu 40). In ons huidige huis met overal vvw (stadsverwarming) missen we het ook totaal niet. 1 keer de voetventielen ingeregeld en nooit meer naar gekeken. Ook het mengventiel staat hier op zo'n 30 graden (standaard 50 lol). Niet dat we het echt nog gebruiken nu we met airco verwarmen, maar zo werkte het iig prima voor we airco hadden.

Dit gaat vast nog een leuk gevecht worden...

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Bij een sneeuwberg voor/achter je warmtepomp waar het artikel over gaat kan het inderdaad fout gaan, dat is hetzelfde als je mond en neusgaten dichtplakken met ducttape.
Een sneeuwsokkel kan dit probleem fors verminderen.

Een CV warmtepomp kan tot 15 graden CV water zelfstandig zonder hulpelement een de-frost uitvoeren.

Een defrost heeft met je CV water inhoud te maken en niet de massa wat mensen denken want betonmassa is te langzaam tijdens de-frost sessie om daar energie uit te halen, vloerverwarming heeft veel water in de leidingen waardoor een buffervat bijna nooit nodig is.

Dit soorten artikelen zeggen altijd halve verhalen, is de CV flow wel goed? was er voldoende thermische massa(waterinhoud) etc, bij hogere watertemperaturen ben je minder waterinhoud nodig.

[...]

@Termy Als ie voor een muur komt te staan kan er ook makkelijk een dakje boven gemonteerd worden.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• mr_evil08
Termy schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Ik heb me wel al best aardig ingelezen en volg allerlei topics al tijden. Ook heat geek op youtube, bv.

@RichieB Ik maak uit de tekst niet op dat in dat specifieke geval de unit ingesneeuwd was en daarom bevroren. Het lijkt me dat als dat het geval was ze het wel zouden zeggen ipv klagen over zg te lage aanvoertemperatuur.
bouwbesluit/vergunningseis dingetje waar ze aan moeten voldoen, ruimtes moeten regelbaar zijn en de bouwer kiest dan een systeem waar ze meeste ervaring mee hebben.

Na oplevering trek je het er af en op marktplaats die handel net als het buffervat als die in parallel opstelling staat, bij serie valt het wel mee.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2026 08:51 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

marcop23 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:38:
Interessante discussie over de dimensionering! Het inspireert me om mijn verhaal ook te delen. Ook ik heb mijn WP iets ondergedimensioneerd helaas.

Mijn situatie:
Huis: hoekhuis uit de jaren 60, regio Arnhem, ca. 85 m2.
Isolatie: energielabel D (nog zonder de WP en zonder zonnepanelen). Spouwmuurisolatie, ca 50% HR glas, 50% tochtige aluminium schuiframen met dubbelglas vermoedelijk uit de jaren 80.
Afgifte: gebooste radiatoren.
Stooklijn: ca. 40 graden bij 0 graden buiten.
Warmtepomp: Vaillant Arotherm Plus 55/6. Nominaal vermogen: 5,4 kW bij A-7/W35. Ik heb de stille modus nodig om 's nachts aan de geluidslimiet te voldoen.

Behaalde binnentemperatuur
bij buitentemperatuur van -2 's nachts, 0 overdag (ca. -1 gemiddeld).
Gewenste binnentemperatuur: 24/7 20 graden.
's ochtends na stille modus: 18,5 graden.
Om 20:15 opgelopen tot 19,5 graden (zonder SWW-run tussendoor).
De SWW-run loopt normaal vanaf 13:30 tot ca. 14:45 bij dit weer. Na de SWW-run is de kamertemperatuur weer 18,5 graden. Die heb ik vandaag even uitgesteld tot de nacht.
De WP loopt de hele dag op vol vermogen. Het lijkt me duidelijk dat de WP te krap gedimensioneerd is.

Dimensionering
[Afbeelding]
Ik had minder dan een jaar aan gasverbruik, dus heb het gasverbruik per dag genomen en daarmee gerekend. Daar was ik tot de conclusie gekomen dat ik ca. 0,4 m3 per graaddag zou verbruiken, wat teruggerekend neer zou komen op ongeveer 1120 m3 per jaar. Dat resulteert volgens de Koevlaasformule in een benodigd vermogen van 5,4 kW.

Overwegingen
  • Ik stookte met de CV ad-hoc. Als we een dag van huis bleven, bleef de thermostaat op 16. Kwamen we terug, ging die op 20. Dat levert natuurlijk pieken en dalen op in het dagverbruik.
  • Ik heb de WP daarom gedimensioneerd op het gemiddelde gasverbruik per dag. Maar: gemiddeld is het hier in de regio niet zo winderig, maar op een winderige dag is het warmteverlies veel hoger door het tochtverlies. Ik had misschien beter op 1 standaardafwijking hoger moeten dimensioneren :P
  • Ik kan de binnentemperatuur verhogen door de isolatie te verbeteren, b.v. vervanging van de tochtige aluminium kozijnen. Terugverdienen doe ik niet, vanwege de hoge investeringen (ruim 10k) in verhouding tot de geringe besparing (max €5 per maand, en dan reken ik mezelf al rijk).
  • Ik kan ook een back-up element toevoegen. Die heb ik zelfs al op de plank liggen. Dat voelt echter "zonde" van de stroom, en ik voel me schuldig over de netbelasting... :+
  • Al met al leek de 55/6 bij het dimensioneren net te passen, maar is die achteraf te klein gebleken. Ietsje veiligheidsmarge kan geen kwaad.
    Bij mijn moeder heb ik een 75/6 geplaatst, in een huis met 40 m2 vloerverwarming in de betonvloer. Die WP is juist wat overgedimensioneerd, maar dankzij de grote warmtebuffer van de vloerverwarming is dat geen enkel probleem. Er zijn 1 a 2 runs per dag nodig in het voorseizoen, dus er is geen sprake van gependel. Bij mijn huis, met radiatoren, heb ik ondanks de kleine WP toch al wat gependel. Ik kan iedereen met vloerverwarming in een dikke betonvloer dan ook aanraden om niet te gefocust te zijn op het minimumvermogen; in het bijzonder als je veel vloerverwarming hebt (> 60 m2). Met radiatoren is het wat kritischer.
Nog een grafiek van het vermogen waarop 'ie de hele dag draait, en het ijsbaardje wat ~15% van de verdamper blokkeert:
[Afbeelding][Afbeelding]
Het ijsbaardje is echt hard, dat kreeg ik er niet zomaar af. Misschien met kokend water o.i.d.
Dank voor je inzichten, inderdaad is iets marge inbouwen bij het dimensioneren van je warmtepomp een goed uitgangspunt.

Nog een tip voor jouw huidige situatie en overwegingen. Als het mogelijk is zou ik vooral de afgifte proberen extra te vergroten want je warmtepomp heeft een maximale ingang vermogen; als je het rendement COP weet te verbeteren, zal je afgifte ook in kW hoger worden. Dit kan uiteraard door LTV radiatoren (let uiteraard dan wel op het minimaal aantal liters in je cv systeem ) te plaatsen of vloerverwarming toe te passen.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ZonnigY
ErikVers schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:23:
[...]

Dank voor je inzichten, inderdaad is iets marge inbouwen bij het dimensioneren van je warmtepomp een goed uitgangspunt.

Nog een tip voor jouw huidige situatie en overwegingen. Als het mogelijk is zou ik vooral de afgifte proberen extra te vergroten want je warmtepomp heeft een maximale ingang vermogen; als je het rendement COP weet te verbeteren, zal je afgifte ook in kW hoger worden. Dit kan uiteraard door LTV radiatoren (let uiteraard dan wel op het minimaal aantal liters in je cv systeem ) te plaatsen of vloerverwarming toe te passen.
Jup dit.
Als koevlaas 5,4 kW gaf en je regelt een wp die 5,4 kW doet bij -7/35 , dan is het nogal wiedes dat de toko bij -7/40 niet warm blijft...

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ZonnigY schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:45:
[...]

Jup dit.
Als koevlaas 5,4 kW gaf en je regelt een wp die 5,4 kW doet bij -7/35 , dan is het nogal wiedes dat de toko bij -7/40 niet warm blijft...
Voor niet iedereen is het “wiedes” dat je cop ook je max vermogen beïnvloed 😜
Vandaar een vriendelijke tip om als andere opties onhandig zijn, wel afgifte vergroten ook te overwegen. Geeft naast meer max vermogen ook comfort winst en een kosten reductie.

• marcop23
ZonnigY schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:45:
[...]

Jup dit.
Allereerst: ik post hier over een fout die ik gemaakt heb, zodat anderen er van kunnen leren. Dan voelt het flauw om met reacties als "nogal wiedes" te komen. Ik zie het achteraf uiteraard ook wel.

Toen ik mijn WP kocht, las ik hier op Tweakers heel veel gebruikers benadrukken dat je een zo klein mogelijke WP moest nemen i.v.m. minimumvermogen, pendelen, etc. Met mijn post wilde ik daar ook een tegenwicht bij geven.

Ik kan nog wat verdere verdediging van mijn keuze geven:
(ja, ik weet dat die keuze achteraf fout is)
  • De Koevlaas-formule is ook een schatting: de factor 1650 slaat op een gemiddeld aantal vollasturen, als ik het goed heb. Het aantal uren dat verwarming nodig is, is echter ook afhankelijk van het huis. Nieuwe huizen hoef je soms maar van november tot maart te verwarmen, terwijl hier de kachel in september al aan gaat. In mijn ogen betekende een langer stookseizoen ook dat de verwarming meer vollasturen maakt dan gemiddeld. Daarmee zou de Koevlaas-formule een wat worst-case schatting zijn, was mijn indruk.
    Overigens ben ik hier nu niet helemaal meer zeker van. Bij een matig geïsoleerd huis zal de verwarming zeker veel meer uren maken, maar vollasturen? Als iemand hier over uit kan wijden, graag.
    Edit: op deze pagina staat ook dat de verwarming van slechter geïsoleerde huizen fors meer vollasturen maken.
  • Ik had natuurlijk ook het vermogen uitgerekend o.b.v. (gemiddeld) verbruik per graaddag. Daarbij heb ik gerekend met 28 graaddagen: -10 buitentemperatuur tot de gebruikelijke "stookgrens" van 18 graden. Daarmee dacht ik enige marge te nemen, omdat de daggemiddelde temperatuur vrijwel nooit -10 meer is. Die stookgrens vind ik een wat lastig onderwerp. Ik heb niet het idee dat ik voor max. 18 graden dimensioneer, omdat dezelfde stookgrens is gehanteerd in de factor "verbruik per graaddag".
  • Ik heb te veel waarde gehecht aan deze vermogenscurves. Volgens die tabel levert de WP maximaal 5,6 kW bij A-7/W45 (dan is 't meteen niet zo wiedes meer dat ik het ondergedimensioneerd zou hebben). Die tabel zal echter uitgaan van van betere omstandigheden (en misschien exclusief het effect van defrosts?). Dat is echter gewoon lastig te vinden. Alleen Mitsubishi lijkt die data echt goed te documenteren.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 16-01-2026 20:28 ]

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:14
marcop23 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:18:
[...]
Allereerst: ik post hier over een fout die ik gemaakt heb, zodat anderen er van kunnen leren. Dan voelt het flauw om met reacties als "nogal wiedes" te komen. Ik zie het achteraf uiteraard ook wel.

Toen ik mijn WP kocht, las ik hier op Tweakers heel veel gebruikers benadrukken dat je een zo klein mogelijke WP moest nemen i.v.m. minimumvermogen, pendelen, etc. Met mijn post wilde ik daar ook een tegenwicht bij geven.

• De Koevlaas-formule is ook een schatting: de factor 1650 slaat op een gemiddeld aantal vollasturen, als ik het goed heb. Het aantal uren dat verwarming nodig is, is echter ook afhankelijk van het huis. Nieuwe huizen hoef je soms maar van november tot maart te verwarmen, terwijl hier de kachel in september al aan gaat. In mijn ogen betekende een langer stookseizoen ook dat de verwarming meer vollasturen maakt dan gemiddeld. Daarmee zou de Koevlaas-formule een wat worst-case schatting zijn, was mijn indruk.
    Overigens ben ik hier nu niet helemaal meer zeker van. Bij een matig geïsoleerd huis zal de verwarming zeker veel meer uren maken, maar vollasturen? Als iemand hier over uit kan wijden, graag.
    Edit: op deze pagina staat ook dat de verwarming van slechter geïsoleerde huizen fors meer vollasturen maken.
  • Ik had natuurlijk ook het vermogen uitgerekend o.b.v. (gemiddeld) verbruik per graaddag. Daarbij heb ik gerekend met 28 graaddagen: -10 buitentemperatuur tot de gebruikelijke "stookgrens" van 18 graden. Daarmee dacht ik enige marge te nemen, omdat de daggemiddelde temperatuur vrijwel nooit -10 meer is. Die stookgrens vind ik een wat lastig onderwerp. Ik heb niet het idee dat ik voor max. 18 graden dimensioneer, omdat dezelfde stookgrens is gehanteerd in de factor "verbruik per graaddag".
  • Ik heb te veel waarde gehecht aan deze vermogenscurves. Volgens die tabel levert de WP maximaal 5,6 kW bij A-7/W45 (dan is 't meteen niet zo wiedes meer dat ik het ondergedimensioneerd zou hebben). Die tabel zal echter uitgaan van van betere omstandigheden (en misschien exclusief het effect van defrosts?). Dat is echter gewoon lastig te vinden. Alleen Mitsubishi lijkt die data echt goed te documenteren.
Klinkt allemaal als de juiste benadering, op één ding na... Gebruikte je de 1650m3 met een gelijkmatig gebruik? Met vvw gaat dat meestal wel goed, met radiatoren niet vanzelf, denk ook aan situaties waarin je in korte tijd een slaap-/studeerkamer wil opwarmen, of je ;s-nachts, tijdens werk of tijdens wintersport gas bespaard hebt, maar je nu met beperkte kWh een huis (of kamers) op temperatuur wilt krijgen.

• marcop23
ErikVers schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:23:
[...]
Eens! Het staat al op de planning om er fancoil bij te installeren beneden, ook om te kunnen koelen in de zomer. Een aanvoertemperatuur 35 graden i.p.v. 45 zou 10% extra vermogen op moeten leveren, dat is best significant.

Vloerverwarming is dan weer behoorlijk ingrijpend. Ik heb een houten vloer met daarop een best leuke parketvloer. Voor vloerverwarming zou ik b.v. een droogbouwsysteem moeten nemen (en dan details zoals deurkozijnen inkorten, een drempeltje bij de schuifpui maken), of natuurlijk all-in en een (schuim)betonvloer nemen. Ik denk dat ik dan eerder ga grijpen naar isolatiemaatregelen (nieuwe kozijnen en glas).
tonwes99 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Klinkt allemaal als de juiste benadering, op één ding na... Gebruikte je de 1650m3 met een gelijkmatig gebruik? Met vvw gaat dat meestal wel goed, met radiatoren niet vanzelf, denk ook aan situaties waarin je in korte tijd een slaap-/studeerkamer wil opwarmen, of je ;s-nachts, tijdens werk of tijdens wintersport gas bespaard hebt, maar je nu met beperkte kWh een huis (of kamers) op temperatuur wilt krijgen.
De 1650 in mijn vorige post sloeg op het aantal vollasturen, niet het gasverbruik. Maar ja: je hebt gelijk: mijn gasverbruik bevatte periodes (weekenden, vakantie) waarin ik op 16 graden stookte, wat er voor zorgt dat je het gasverbruik eigenlijk omhoog had moeten corrigeren als je 24/7 stookt zoals met een WP. Hier was ik overigens in mijn vorige post wat meer op in gegaan. Ik had gedimensioneerd op gemiddelde, en de pieken in verbruik te makkelijk afgedaan als (o.a.) "aanwarmpiek".

• Termy

Termy

mr_evil08 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:47:
[...]

bouwbesluit/vergunningseis dingetje waar ze aan moeten voldoen, ruimtes moeten regelbaar zijn en de bouwer kiest dan een systeem waar ze meeste ervaring mee hebben.

Na oplevering trek je het er af en op marktplaats die handel net als het buffervat als die in parallel opstelling staat, bij serie valt het wel mee.
Ja dat zou ook kunnen maar dat kan ik niet zelf (of beter gezegd: dat risico wil ik niet zelf nemen) dus dan is de vraag wel wat het precies aan efficientie zou opleveren en of dat het waard is.

@joezzt Hij komt voor een muur, ja, maar wel binnen in de berging dus insneeuwen zal niet snel gebeuren :).

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Eens, mooi juist dat je jouw leer proces hier deelt. En alles is simpel als je het door hebt 🫣✌️

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Edit: op deze pagina staat ook dat de verwarming van slechter geïsoleerde huizen fors meer vollasturen maken.[/li]
[/list]
Wat lastig maakt is dat er verschil is tussen nominaal vermogen en maximaal vermogen. Als je op de vaillant website zelf kijkt zie je beide op -7 gecommuniceerd worden en daarbij is nominaal de waarde die continu geleverd kan worden en maximaal is kortstondig. Op de vraag hoeveel minuten of uren kortstondig is kreeg ik geen antwoord en reken dus enkel met de nominale waarde (a-7w35)

[ Voor 26% gewijzigd door ErikVers op 16-01-2026 23:22 ]

• Djvdb
ErikVers schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:20:
[...]

Wat lastig maakt is dat er verschil is tussen nominaal vermogen en maximaal vermogen. Als je op de vaillant website zelf kijkt zie je beide op -7 gecommuniceerd worden en daarbij is nominaal de waarde die continu geleverd kan worden en maximaal is kortstondig. Op de vraag hoeveel minuten of uren kortstondig is kreeg ik geen antwoord en reken dus enkel met de nominale waarde (a-7w35)
Dit!! Hier wordt zo weinig rekening mee gehouden. Het tijdsbestek waarover het max vermogen bepaald mag worden is gewoon maar 1 sec. Dat betekent dus niet dat je dat vermogen dan ook vrolijk de hele dag door kunt halen. Daarom wordt (door de eerlijke fabrikanten) het nominaal vermogen ook gerapporteerd. Een warmtepomp kun je mi dus het beste dimensioneren op het nominaal vermogen.

Een mooi praktijkvoorbeeld hiervan is de test op vol vermogen (tijdens de defros periode) die @Andrehj en @SebastiaanPs hebben gedaan met hun warmtepompen. Daar was de afgegeven hoeveelheid kwh gedurende één uur niet gelijk aan het maximaal vermogen uit de specs maar als ik me niet vergis wel aan het nominale vermogen?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:14
Djvdb schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 06:29:
[...]

Dit!! Hier wordt zo weinig rekening mee gehouden. Het tijdsbestek waarover het max vermogen bepaald mag worden is gewoon maar 1 sec. Dat betekent dus niet dat je dat vermogen dan ook vrolijk de hele dag door kunt halen. Daarom wordt (door de eerlijke fabrikanten) het nominaal vermogen ook gerapporteerd. Een warmtepomp kun je mi dus het beste dimensioneren op het nominaal vermogen.

Een mooi praktijkvoorbeeld hiervan is de test op vol vermogen (tijdens de defros periode) die @Andrehj en @SebastiaanPs hebben gedaan met hun warmtepompen. Daar was de afgegeven hoeveelheid kwh gedurende één uur niet gelijk aan het maximaal vermogen uit de specs maar als ik me niet vergis wel aan het nominale vermogen?
Ik heb de test zelf niet gedaan omdat mijn max vermogen te groot is voor mijn beperkte oppervlak vloerverwarming met PVC.

In de UK zijn er veel warmtepompbezitters met gecertificeerde warmte- en kWh-meters.
Ik pak even twee modellen waarvan er veel metingen zijn.

Vaillant Arotherm plus 55/6
Max vermogen o.b.v. praktijktests tijdens defrost mania : 5.2 kW
https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=2
Max vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 6.2 kW
Nominaal vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 5.4 kW

Vaillant Arotherm plus 75/6:
Max vermogen o.b.v. praktijktests tijdens defrost mania : 6.9 kW
https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=3
Max vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 8.0 kW
Nominaal vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 7.0 kW

Dus ja, bij deze twee modellen ligt het nominale vermogen volgens specs dicht bij het werkelijke maximale vermogen tijdens defrost mania.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Technician-
SebastiaanPs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:05:
[...]

Ik heb de test zelf niet gedaan omdat mijn max vermogen te groot is voor mijn beperkte oppervlak vloerverwarming met PVC.

In de UK zijn er veel warmtepompbezitters met gecertificeerde warmte- en kWh-meters.
Ik pak even twee modellen waarvan er veel metingen zijn.

Vaillant Arotherm plus 55/6
Max vermogen o.b.v. praktijktests tijdens defrost mania : 5.2 kW
https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=2
Max vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 6.2 kW
Nominaal vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 5.4 kW

Vaillant Arotherm plus 75/6:
Max vermogen o.b.v. praktijktests tijdens defrost mania : 6.9 kW
https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=3
Max vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 8.0 kW
Nominaal vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 7.0 kW

Dus ja, bij deze twee modellen ligt het nominale vermogen volgens specs dicht bij het werkelijke maximale vermogen tijdens defrost mania.
Dat lijkt me ook totaal logisch, vanwaar doen die Engelsen dat eigenlijk?
Vooral de hoge RV en vele defrostst kapen vermogen op een langdurige test.
Vandaar nominaal vermogen en max vermogen.
Bij hele droge -7C zal vermogen wel veel dichter bij max liggen. Is gewoon natuurkunde uiteindelijk

• SebastiaanPs
Technician- schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:28:
[...]

Dat lijkt me ook totaal logisch, vanwaar doen die Engelsen dat eigenlijk?
Vooral de hoge RV en vele defrostst kapen vermogen op een langdurige test.
Vandaar nominaal vermogen en max vermogen.
Bij hele droge -7C zal vermogen wel veel dichter bij max liggen. Is gewoon natuurkunde uiteindelijk
Tweakers dimensioneren hun warmtepompen hier al jaren m.b.v. het maximale vermogen volgens de specs.

In de UK dimensioneert men typisch op Tbuiten -3 graden en keken velen ook naar het maximale vermogen, met als resultaat dat veel Vaillant eigenaars nu een te krappe warmtepomp hebben, zie https://community.openene...ut-capacity-testing/27221

Laat me een wedervraag stellen: staat er ergens in de Vaillant documentatie dat je een warmtepomp moet dimensioneren op het nominale vermogen en dat je niet het maximale vermogen moet gebruiken?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Djvdb
SebastiaanPs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:50:
[...]

Tweakers dimensioneren hun warmtepompen hier al jaren m.b.v. het maximale vermogen volgens de specs.

In de UK dimensioneert men typisch op Tbuiten -3 graden en keken velen ook naar het maximale vermogen, met als resultaat dat veel Vaillant eigenaars nu een te krappe warmtepomp hebben, zie https://community.openene...ut-capacity-testing/27221

Laat me een wedervraag stellen: staat er ergens in de Vaillant documentatie dat je een warmtepomp moet dimensioneren op het nominale vermogen en dat je niet het maximale vermogen moet gebruiken?
Je ziet wel dat zowel mitsubishi als vaillant de naam van de warmtepomp uitdrukken obv het nominale vermogen (psdesign). Dat is wat mij betreft wel een indicatie dat ze daarmee stellen dat je daar voornamelijk naar moet kijken, maar ze zouden dat explicieter kunnen benoemen.

• SebastiaanPs
Djvdb schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:07:
[...]

Je ziet wel dat zowel mitsubishi als vaillant de naam van de warmtepomp uitdrukken obv het nominale vermogen (psdesign). Dat is wat mij betreft wel een indicatie dat ze daarmee stellen dat je daar voornamelijk naar moet kijken, maar ze zouden dat explicieter kunnen benoemen.
De website van Vaillant is wat mij betreft erg onduidelijk: https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html
Met welk getal men nu moet rekenen? :?

De website van Mitsubishi Electric is duidelijker, daar staat bovenaan wat het verwarmingsvermogen is en dat komt overeen met het nominale vermogen (niet max).
https://alklima.nl/leveri...er-inverter/puz-swm100yaa

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:48
Djvdb schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:07:
[...]

Als ik in de ERP tabellen kijk naar Pdesign dan ligt die vaak een stuk hoger dan de declared capacity Pdh bij lage temperaturen. Ook beetje afhankelijk van de fabrikant overigens. Ik zou zelf altijd naar de Pdh kijken...

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SebastiaanPs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:50:
[...]

Een vakbekwame installateur kent het verschil tussen maximaal en nominaal.

De reden dat ik het hier aankaart is om ook de dhz’ers te attenderen op het feit dat maximaal en nominaal twee verschillende dingen zijn. Sommige merken kunnen wel het gecommuniceerde max. vermogen gewoon vasthouden en communiceren dan enkel max. vermogen. Het is dus niet zo dat je nooit van max. vermogen a-7W35 uit kan gaan. Dit hangt echt af per merk en datasheet. Neem deze dus goed door en ga niet uit van een simpel dubbel a4. Gelukkig communiceren de vertrouwde merken alle data zeer uitgebreid. Zie je dus maximaal en nominaal ga dan uit van nominaal. Zie je enkel max.vermogen (uiteraard bij -7) stel dan de vraag bij fabrikant of de installateur en let goed op hoe de vraag wordt beantwoord.

Bijvoorbeeld max. vermogen Panasonic weet ik uit ervaring dat je dat gewoon kan aanhouden en bij Vaillant hanteer je juist het nominaal vermogen.

Wees daarnaast gewaarschuwd als jouw voorkeurs fabrikant de data achter een marketing wall plaatst of de lwamax niet communiceert en enkel geluidsdruk ipv geluidsvermogen benoemd op de website. Ik ben dan al weg, dat zou niet mijn producent zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 17-01-2026 09:25 ]

• Technician-
SebastiaanPs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:47:
[...]

De website van Vaillant is wat mij betreft erg onduidelijk: https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html

De website van Mitsubishi Electric is duidelijker, daar staat bovenaan wat het verwarmingsvermogen is en dat komt overeen met het nominale vermogen (niet max).
Vaillant heeft alleen consumentenbrochures op de site.
Voor installateurs hebben ze een behoorlijk goede software gebouwd. Daar voer je een huis in en locatie en of je BUH wil laten meedoen. Bv Twente is geloof ik -11C en de kust -8C.
En vermogens uit databook worden bijgekozen en welk deel BUH zou opvangen.
Dan kun je unit hoger kiezen en concequentie zien. Tevens een geluidsberekening, en jaarberekening verbruik.

Dus dat is de weg die zij kiezen, de installateur of Vaillant TPA berekend.
Djvdb schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 06:29:
Nee. Beide niet. Het netto maximaal vermogen van mijn WP was vooral erg laag omdat ik tijdens sneeuwbuien probeerde te bepalen wat er toen haalbaar was. Piekvermogen bleek toen prima te kloppen, en dat kan mijn WP ook echt wel continu leveren. Probleem is alleen dat ie door de sneeuw steeds erg erg snel dicht vroor.
Als het droog is en vriest zal ik (als ik tijd en zin heb) het nog wel eens testen. Dan komt ie echt veel beter uit de verf.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SebastiaanPs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:47:
[...]

En zo mag iedereen zijn mening hebben. Ik vind hem juist ideaal en zeer veel data mooi dicht bij en naast elkaar 🫣
Antwoord op je vraag in dit geval; nominaal a-7w35 uitgaande dat je LTV toepast.

• RichieB
ErikVers schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Antwoord op je vraag in dit geval; nominaal a-7w35 uitgaande dat je LTV toepast.
Zonder LTV heb je aan W35 niet genoeg, dus dat spreekt voor zich. A-7W45 zie je helaas niet vaak in de specs staan.

• ZonnigY
[...]
...
Dank voor het delen van je ervaring, dat is zeker waardevol hier. Excuus voor de lompe taal van mijn kant uit.

Bij mijn merk wp staan de vermogens bij A35 en A55 direct onder elkaar zodat het eigenlijk niet te missen was dat hogere A een daling van het vermogen betekent. Maar ik had iets verder na moeten denken; in de brei van warmtepompinfo die per merk anders is kan dit wel erg makkelijk misgaan.

[ Voor 0% gewijzigd door ZonnigY op 17-01-2026 11:33 . Reden: Dt fout ]

Pagina: 1 ... 250 ... 258 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)