14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Meestal met een route rechtstreeks van a naar b..Naalroc schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:42:
Hoe kort jij dan "kilometer" af?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Gewoon km?Naalroc schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:42:
Hoe kort jij dan "kilometer" af?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je verwachting was compleet terecht. De voorspelde LV was helaas anders dan je logischer wijze zou verwachten, ik wist dit al vooraf ivm de lv% voorspelling van buienradar.nlsaabfanatic schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:14:
Ik had verwacht dat de WP minder defrosts zou hebben tijdens de 2 koudere dagen, zeker vannacht. Het tegengestelde is waar. Ik was gewend elk uur tot twee uur een defrost maar nu lijkt het wel elke 20min. Zie ook onder. Betreft een Therma V. Door die vele defrosts krijg ik het ook niet meer voldoende warm in huis (oké, het is nog 19 graden maar het zou 20 graden moeten zijn) terwijl de WP zijn streeftemperatuur (40 graden) bij -7 buitentemp als hij niet in defrost zet prima haalt (nog wel meer zelfs). Door de vele defrosts moet hij op vol vermogen werken om de temperatuur weer te halen en zie je hem eigenlijk niet terug kunnen moduleren. Ik vind ook dat de lamellen aardig wit van de rijp blijven na een defrost terwijl ik gewend was dat de defrost er voor zorgde dat de lamellen volledig ijs/rijp vrij zijn.
Zijn er dingen die ik aan kan passen om dit gedrag te verbeteren?
Oude situatie:
[Afbeelding]
Nieuwe situatie:
[Afbeelding]
Ik was dan ook heel benieuwd hoe zou gaan overal want -10 met deze hoge LV kon ik niet terug vinden in de historische data. Uitzonderlijk dus en gelukkig ging het bij de meeste goed 👍🤙
Defrosts bij <-7 dat is in Nederland uniek
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Zaterdag ging het hier wel netjes maar zondag werdt het aardig meer defrosts.ErikVers schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:19:
[...]
Je verwachting was compleet terecht. De voorspelde LV was helaas anders dan je logischer wijze zou verwachten, ik wist dit al vooraf ivm de lv% voorspelling van buienradar.nl
Ik was dan ook heel benieuwd hoe zou gaan overal want -10 met deze hoge LV kon ik niet terug vinden in de data. Uitzonderlijk dus en gelukkig ging het bij de meeste goed 👍🤙
Defrosts bij <-7 dat is in Nederland uniek
Vandaag ging het nog een tandje erger, ik heb om 17 uur de schuurverwarming uitgezet.
Het doel is daar vorstvrij maar dat was met tussen de 12 en 15 graden wel royaal afgelopen weekend.
Hokje is ruim 6 bij 8.
Nu is de wp wel weer aardig koest.
Temperatuur is iets hoger en de warmtevraag wat lager.
Het zit hier vandaag ook wel redelijk dicht met mist en dat zal morgen wel ongeveer hetzelfde zijn.
Al met al, met een vast watersetpoint van 33 graden is het hele huis afgelopen dagen tussen minmaal 20,5 en 22 graden continu geweest.
Had wel het setpoint wat hoger kunnen zetten maar het was gewoon wel prima zo.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Voorlopig verlost van defrosts en berichten hierover op tweakers (hopelijk).
De compressor bij mijn split wp draait nu weer ORC's.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Moet mijn vriezer nog defrosten.dunklefaser schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:29:
Voorlopig verlost van defrosts en berichten hierover op tweakers (hopelijk).
Net als de WP, doet die van mij dat ook zelf/automagisch!
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt