Na vele uren in alle verschillende topics doorgebracht te hebben, dan nu tijd voor mijn eigen adviestopic
Voor een lopend verduurzamings- en verbouwingsproject wil ik graag de visie van Tweakers op mijn ontwerpkeuzes rond een all‑electric warmtepomp. De warmtevraag is niet alleen theoretisch bepaald, maar ook gevalideerd met praktijkmetingen en vergeleken met modellen. Ik ben vooral benieuwd of mijn aannames logisch zijn, waar risico’s zitten en welke alternatieven in de praktijk beter zouden kunnen werken.
Kleine disclaimer: ik heb dit topic met hulp van AI opgesteld maar puur om het zo leesbaar mogelijk te houden..
Woning:strip_exif()/f/image/3qMLPvvdX0lRoV9vVwRmSOjw.jpg?f=fotoalbum_large)
In deze grafiek (X-as: buitemperatuur, Y-as: warmtelevering door CV in kW) heb ik de actuele daggegevens (blauwe stippen), vergeleken met het Heatbox model (oranje lijn). Daarna heb ik mijn geplande verbouwing in Heatbox gezet (groene stippen). Ik ben van plan mijn systeem te dimensioneren adhv de groene lijn.
Geplande verbouwingen
Ontwerppunten
Begane grond
1e verdieping (zelfde regime 45 / 40 °C)
Tapwater
3x25A
Vragen en discussiepunten
/f/image/9iQvsuoQkPQ2ejKm8NkZXuZ4.png?f=fotoalbum_large)
Alle feedback, praktijkervaringen en kritische opmerkingen zijn welkom.
Voor een lopend verduurzamings- en verbouwingsproject wil ik graag de visie van Tweakers op mijn ontwerpkeuzes rond een all‑electric warmtepomp. De warmtevraag is niet alleen theoretisch bepaald, maar ook gevalideerd met praktijkmetingen en vergeleken met modellen. Ik ben vooral benieuwd of mijn aannames logisch zijn, waar risico’s zitten en welke alternatieven in de praktijk beter zouden kunnen werken.
Kleine disclaimer: ik heb dit topic met hulp van AI opgesteld maar puur om het zo leesbaar mogelijk te houden..
Woning
- Tussenwoning, 3 verdiepingen
- Woonoppervlak: ca. 150 m²
- Asymmetrisch geschakeld: 1 zijde volledig gedeeld met buren, andere zijde alleen begane grond gedeeld
- Relatief veel buitengevels en groot dakoppervlak
- Spouwmuurisolatie vanaf bouw (Rc ca. 1,2–2,5)
- Spouw wordt niet verder nageïsoleerd i.v.m. beperkte energetische opbrengst en risico’s (vocht/vervuiling)
- Zolderdak reeds geïsoleerd
- Historisch jaargasverbruik onbekend
- Actueel gasverbruik meerdere maanden bijgehouden, dit afgezet tegen buitemperatuur
- Warmtevraag niet uitsluitend softwarematig bepaald
- Thermostaat meerdere weken constant op 20,5 °C
- Bij verschillende buitentemperaturen:
- CV‑aanvoer en retour gemeten
- Werkelijke warmteafgifte per radiator berekend
- Resultaten vergeleken met Heatbox‑modellen
- Gemeten afgifte, gasverbruik en modelberekeningen komen goed overeen.
:strip_exif()/f/image/3qMLPvvdX0lRoV9vVwRmSOjw.jpg?f=fotoalbum_large)
In deze grafiek (X-as: buitemperatuur, Y-as: warmtelevering door CV in kW) heb ik de actuele daggegevens (blauwe stippen), vergeleken met het Heatbox model (oranje lijn). Daarna heb ik mijn geplande verbouwing in Heatbox gezet (groene stippen). Ik ben van plan mijn systeem te dimensioneren adhv de groene lijn.
Geplande verbouwingen
- Doorbraak van 2 delen van de achtergevel
- Verwijderen van ca. 8 meter dragende muur tussen eetkamer en woonkamer
- Nieuwe kunststof kozijnen met HR+++ op begane grond
- Nieuwe voordeur
- Nieuwe dekvloer met vloerverwarming op begane grond
- Aanbrengen van ontbrekende vloerisolatie
- Mechanische ventilatie vervangen door vraaggestuurde MV (Ducobox type C)
Ontwerppunten
- Ontwerp‑buitentemperatuur: −10 °C
- Ontwerp‑binnentemperatuur: 20,5 °C
- Ontwerp‑aanvoertemperatuur: maximaal 45 °C
Begane grond
- 56 m² vloerverwarming
- Slangen HoH 10 cm
- 8 groepen, altijd open
- Vloerafwerking: parket (R ≈ 0,10 m²K/W)
- Max vloeroppervlaktetemperatuur: 28 °C
- Ontwerpafgifte maximaal: ca. 4,6 kW
- Ontwerpregime: 45 / 40 °C
1e verdieping (zelfde regime 45 / 40 °C)
- Slaapkamer 1: T11 80×70 → ca. 327 W, benodigd: 1250 W
- Slaapkamer 2: T22 200×40 → ca. 922 W, benodigd: 2100 W
- Slaapkamer 3: T11 160×60 → ca. 543 W, benodigd 950 W
- Badkamer: handdoekradiator 170×20 → ca. 240 W, benodigd 650 W
- Geen afgiftepunten
Tapwater
- Gezin met 2 kinderen
- Benodigde hoeveelheid: ca. 60 liter 45 °C per persoon
- Gewenst boilervolume: ca. 300 liter
- Warmtepomp ca. 1 uur per dag voor SWW (volgens Panasonic planning & installation methodiek)
- Quooker in de keuken
- ca. 9,9 kW @ −10 °C inclusief SWW
- ca. 9,5 kW @ −10 °C bij losgekoppeld SWW (bijv. aparte warmtepompboiler)
- CV opgesteld op zolder
- Bestaande standleiding vanaf de cv op zolder naar radiatoren 1e verdieping: 22 mm buitenmaat
- Aftakkingen naar radiatoren: 14 mm
- Voorkeur om bestaande standleiding te blijven gebruiken voor de aanvoer naar 1e verdieping
- Type: L/W monoblock (voorkeur)
- Plaatsing: achter in de tuin aan een sloot
- Geluid: geen beperkende factor
- Leidingtraject: ca. 8 m via Terrendis grondleiding
3x25A
Vragen en discussiepunten
- Hoe kijken jullie in het geheel aan tegen deze opzet (45 °C ontwerp, combinatie vloerverwarming BG + afgifte boven, monoblock all‑electric)? Zie ik belangrijke ontwerpkeuzes of risico’s over het hoofd?
- Is het zinvol om op de begane grond (bijv. in de gang bij de voordeur) extra afgifte toe te voegen via een radiator of fancoil om de benodigde aanvoertemperatuur verder te verlagen?
- Voor de 1e verdieping: is het verstandiger om de afgifte te verhogen met fancoils / boosted radiatoren op het bestaande watercircuit, of met een (deels) losstaand lucht/lucht‑systeem (airco)? En is dit hydraulisch realistisch met de bestaande leidingdiameters?
- Is een opzet met twee warmtepompen (bijv. één voor BG en één voor 1e verdieping + SWW) ooit logisch, of vrijwel altijd complexer en minder efficiënt dan één goed gedimensioneerde WP?
- Wegen de voordelen van een mengverdeler op de begane grond (vloer beschermen, hogere temperaturen boven) in de praktijk ooit op tegen het COP‑verlies, of is dit vooral een theoretisch noodscenario?
/f/image/9iQvsuoQkPQ2ejKm8NkZXuZ4.png?f=fotoalbum_large)
Alle feedback, praktijkervaringen en kritische opmerkingen zijn welkom.
:strip_exif()/f/image/1yRMAukkSDslTnCOMImOKJ4V.jpg?f=fotoalbum_large)