Adviestopic: Overstappen naar all electric warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:24
Na vele uren in alle verschillende topics doorgebracht te hebben, dan nu tijd voor mijn eigen adviestopic _/-\o_
Voor een lopend verduurzamings- en verbouwingsproject wil ik graag de visie van Tweakers op mijn ontwerpkeuzes rond een all‑electric warmtepomp. De warmtevraag is niet alleen theoretisch bepaald, maar ook gevalideerd met praktijkmetingen en vergeleken met modellen. Ik ben vooral benieuwd of mijn aannames logisch zijn, waar risico’s zitten en welke alternatieven in de praktijk beter zouden kunnen werken.

Kleine disclaimer: ik heb dit topic met hulp van AI opgesteld maar puur om het zo leesbaar mogelijk te houden..

Woning
  • Tussenwoning, 3 verdiepingen
  • Woonoppervlak: ca. 150 m²
  • Asymmetrisch geschakeld: 1 zijde volledig gedeeld met buren, andere zijde alleen begane grond gedeeld
  • Relatief veel buitengevels en groot dakoppervlak
  • Spouwmuurisolatie vanaf bouw (Rc ca. 1,2–2,5)
  • Spouw wordt niet verder nageïsoleerd i.v.m. beperkte energetische opbrengst en risico’s (vocht/vervuiling)
  • Zolderdak reeds geïsoleerd
Historisch gasverbruik
  • Historisch jaargasverbruik onbekend
  • Actueel gasverbruik meerdere maanden bijgehouden, dit afgezet tegen buitemperatuur
  • Warmtevraag niet uitsluitend softwarematig bepaald
  • Thermostaat meerdere weken constant op 20,5 °C
  • Bij verschillende buitentemperaturen:
  • CV‑aanvoer en retour gemeten
  • Werkelijke warmteafgifte per radiator berekend
  • Resultaten vergeleken met Heatbox‑modellen
  • Gemeten afgifte, gasverbruik en modelberekeningen komen goed overeen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t22ea6iYqDsxqMe61W2Uc3C82x8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qMLPvvdX0lRoV9vVwRmSOjw.jpg?f=fotoalbum_large
In deze grafiek (X-as: buitemperatuur, Y-as: warmtelevering door CV in kW) heb ik de actuele daggegevens (blauwe stippen), vergeleken met het Heatbox model (oranje lijn). Daarna heb ik mijn geplande verbouwing in Heatbox gezet (groene stippen). Ik ben van plan mijn systeem te dimensioneren adhv de groene lijn.

Geplande verbouwingen
  • Doorbraak van 2 delen van de achtergevel
  • Verwijderen van ca. 8 meter dragende muur tussen eetkamer en woonkamer
  • Nieuwe kunststof kozijnen met HR+++ op begane grond
  • Nieuwe voordeur
  • Nieuwe dekvloer met vloerverwarming op begane grond
  • Aanbrengen van ontbrekende vloerisolatie
  • Mechanische ventilatie vervangen door vraaggestuurde MV (Ducobox type C)
Balansventilatie met WTW is bewust geen optie. De 1e verdieping en zolder zijn door de vorige eigenaar reeds volledig afgewerkt en gemoderniseerd. Het alsnog inbouwen van luchtkanalen voor WTW zou zeer ingrijpend zijn en staat niet in verhouding tot de te verwachten opbrengst.

Ontwerppunten
  • Ontwerp‑buitentemperatuur: −10 °C
  • Ontwerp‑binnentemperatuur: 20,5 °C
  • Ontwerp‑aanvoertemperatuur: maximaal 45 °C
Afgiftesysteem
Begane grond
  • 56 m² vloerverwarming
  • Slangen HoH 10 cm
  • 8 groepen, altijd open
  • Vloerafwerking: parket (R ≈ 0,10 m²K/W)
  • Max vloeroppervlaktetemperatuur: 28 °C
  • Ontwerpafgifte maximaal: ca. 4,6 kW
  • Ontwerpregime: 45 / 40 °C
De begane grond is bij −10 °C begrensd door de maximale vloertemperatuur, niet door de warmtevraag.

1e verdieping (zelfde regime 45 / 40 °C)
  • Slaapkamer 1: T11 80×70 → ca. 327 W, benodigd: 1250 W
  • Slaapkamer 2: T22 200×40 → ca. 922 W, benodigd: 2100 W
  • Slaapkamer 3: T11 160×60 → ca. 543 W, benodigd 950 W
  • Badkamer: handdoekradiator 170×20 → ca. 240 W, benodigd 650 W
Zolder
  • Geen afgiftepunten
Totale warmtevraag grofweg 50% begane grond / 50% 1e verdieping.

Tapwater
  • Gezin met 2 kinderen
  • Benodigde hoeveelheid: ca. 60 liter 45 °C per persoon
  • Gewenst boilervolume: ca. 300 liter
  • Warmtepomp ca. 1 uur per dag voor SWW (volgens Panasonic planning & installation methodiek)
  • Quooker in de keuken
Indicatief benodigd vermogen:
  • ca. 9,9 kW @ −10 °C inclusief SWW
  • ca. 9,5 kW @ −10 °C bij losgekoppeld SWW (bijv. aparte warmtepompboiler)
Huidig systeem:
  • CV opgesteld op zolder
  • Bestaande standleiding vanaf de cv op zolder naar radiatoren 1e verdieping: 22 mm buitenmaat
  • Aftakkingen naar radiatoren: 14 mm
  • Voorkeur om bestaande standleiding te blijven gebruiken voor de aanvoer naar 1e verdieping
Warmtepompvoorkeur
  • Type: L/W monoblock (voorkeur)
  • Plaatsing: achter in de tuin aan een sloot
  • Geluid: geen beperkende factor
  • Leidingtraject: ca. 8 m via Terrendis grondleiding
Elektrische aansluiting
3x25A

Vragen en discussiepunten
  1. Hoe kijken jullie in het geheel aan tegen deze opzet (45 °C ontwerp, combinatie vloerverwarming BG + afgifte boven, monoblock all‑electric)? Zie ik belangrijke ontwerpkeuzes of risico’s over het hoofd?
  2. Is het zinvol om op de begane grond (bijv. in de gang bij de voordeur) extra afgifte toe te voegen via een radiator of fancoil om de benodigde aanvoertemperatuur verder te verlagen?
  3. Voor de 1e verdieping: is het verstandiger om de afgifte te verhogen met fancoils / boosted radiatoren op het bestaande watercircuit, of met een (deels) losstaand lucht/lucht‑systeem (airco)? En is dit hydraulisch realistisch met de bestaande leidingdiameters?
  4. Is een opzet met twee warmtepompen (bijv. één voor BG en één voor 1e verdieping + SWW) ooit logisch, of vrijwel altijd complexer en minder efficiënt dan één goed gedimensioneerde WP?
  5. Wegen de voordelen van een mengverdeler op de begane grond (vloer beschermen, hogere temperaturen boven) in de praktijk ooit op tegen het COP‑verlies, of is dit vooral een theoretisch noodscenario?
Schematische voorbeeld van verwarmingscircuit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImEwoccRxefxGq5YHSRLDYV52Rs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9iQvsuoQkPQ2ejKm8NkZXuZ4.png?f=fotoalbum_large

Alle feedback, praktijkervaringen en kritische opmerkingen zijn welkom.

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:26
1/ Ik zou heel goed uitzoeken welke watertemperatuur in de vloerverwarming mogelijk is. Ik ken mensen waar de vloerverwarming Ta=30 als max heeft ivm een parketvloer, maar weet niet of dat echt nodig is.
2/ 10kW warmteverlies in totaal en 4,6kW afgifte op de begane grond klinkt als een misfit. Ik zou 75% op begane grond verwachten, maar misschien heb je de warmteverliesberekening ook per verdieping en klopt het wel???
3/ Ik zou dus zeker ook nog radiatoren of convectoren beneden bijplaatsen (tot 2 ontkracht is)
4/ 1 warmtepomp: zolang ca. 3-4kW als minimumvermogen niet tot hoge afgiftetemperatuur leidt
5/ met climatebooster.nl even de afgifte na boosten simuleren (ik denk +40% tov kale radiator), en zullen grotere radiatoren nodig zijn. Als je koud wil slapen en dan in de middag studeren in de kamer dan is Lucht Lucht handig. LW WP doet dan baseload, LL WP voor piekjes
6/ ALS de vloer gewoon met 45 gaden water gevoed mag worden zou ik de wp gewoon op 45 graden maximeren en geen mengende verdeler.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Bobermo
BarryH schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:11:
1/ Ik zou heel goed uitzoeken welke watertemperatuur in de vloerverwarming mogelijk is. Ik ken mensen waar de vloerverwarming Ta=30 als max heeft ivm een parketvloer, maar weet niet of dat echt nodig is.
2/ 10kW warmteverlies in totaal en 4,6kW afgifte op de begane grond klinkt als een misfit. Ik zou 75% op begane grond verwachten, maar misschien heb je de warmteverliesberekening ook per verdieping en klopt het wel???
3/ Ik zou dus zeker ook nog radiatoren of convectoren beneden bijplaatsen (tot 2 ontkracht is)
4/ 1 warmtepomp: zolang ca. 3-4kW als minimumvermogen niet tot hoge afgiftetemperatuur leidt
5/ met climatebooster.nl even de afgifte na boosten simuleren (ik denk +40% tov kale radiator), en zullen grotere radiatoren nodig zijn. Als je koud wil slapen en dan in de middag studeren in de kamer dan is Lucht Lucht handig. LW WP doet dan baseload, LL WP voor piekjes
6/ ALS de vloer gewoon met 45 gaden water gevoed mag worden zou ik de wp gewoon op 45 graden maximeren en geen mengende verdeler.
1. Dit komt uit het model van Heatbox, ga als het er eenmaal inzit wel controleren erop uiteraard.
2. Uit model komt 50% BG en rest boven. Komt denk ik omdat een van de slaapkamers, slaapkamer 2, 3 buitenmuren en een plat dak heeft. Veel warmteverlies in die kamer, wat ook overeen komt met de actualiteit aangezien ik daar in de winter een elektrisch kachel erbij moet zetten om het warm te houden.
3. Dank, neig zelf ook naar radiator of convector in de gang
4. dank
5. dank
6. Dat dacht ik al.

Thanks voor je input!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Bobermo meestal zie je in een warmteverliesbetekening ook een significante warmtestroom door de verdiepingsvloer. Hoe zit dat bij jou?
Eventueel kan je ook wand/plafondverwarming overwegen als je toch flink gaat verbouwen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Bobermo
Proton_ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:48:
@Bobermo meestal zie je in een warmteverliesbetekening ook een significante warmtestroom door de verdiepingsvloer. Hoe zit dat bij jou?
Eventueel kan je ook wand/plafondverwarming overwegen als je toch flink gaat verbouwen :)
Zie hier de resultaten van de WVB uit Heatbox met -10C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oegfyiVvTXoIyDLxQ_CIRwXGnlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yRMAukkSDslTnCOMImOKJ4V.jpg?f=fotoalbum_large

Beneden zou ik inderdaad kunnen aanvullen met wandverwarming, maar denk dat een Jaga in de gang makkelijker is.
Gaat eigenlijk met name hoe ik die afgifte boven omhoog krijg..