Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Maasluip schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Ik zie niet waar dat staat in het topic? Maar ik ben het er wel mee eens, dit kan geen L/W zijn want ik zie nergens een ventilator of een opening om die met buitenlucht te voorzien.
Bodembron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8o7i27khKYfmhQ8_9Jxa4TUzBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYeKFK6g6QtSKA4pPjO97ehH.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:54
Ik heb een SWW boiler gevonden voor mijn warmtepomp, alleen is mij de vraag hoeveel liter inhoud deze nu is:

Totale inhoud: 303 liter
sanitaire inhoud 126 liter,
een primair buffer van 165 liter en
spiraal solar vloeistof (verwarmingsoppervlak 1,80 m²) 12 liter.

Iemand die mij kan vertellen hoe ik dit moet interpreteren?! :)

Ik dacht namelijk dat als ie 300 liter is je ook 300 liter warm water ter beschikking hebt :+.

Edit: excuus als deze beetje offtopic is, leek me beste plek aangezien het betrekking heeft met L/W warmtepomp...

[ Voor 13% gewijzigd door Jazsie op 23-07-2025 14:47 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maasluip schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:08:
Ik zie niet waar dat staat in het topic? Maar ik ben het er wel mee eens, dit kan geen L/W zijn want ik zie nergens een ventilator of een opening om die met buitenlucht te voorzien.
Er staat letterlijk in het artikel:
Bij deze twee woningen is de Flowerbox ingezet in combinatie met een bodembron.
Dan is het dus typisch een W/W warmtepomp.
Edit: Ben weer eens spuit11, @Carboy54 was me al voor. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 23-07-2025 14:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:18
Jazsie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:43:
Ik heb een SWW boiler gevonden voor mijn warmtepomp, alleen is mij de vraag hoeveel liter inhoud deze nu is:

Totale inhoud: 303 liter
sanitaire inhoud 126 liter,
een primair buffer van 165 liter en
spiraal solar vloeistof (verwarmingsoppervlak 1,80 m²) 12 liter.

Iemand die mij kan vertellen hoe ik dit moet interpreteren?! :)
Waarschijnlijk bedoel je deze boiler
Daar staan ook heel wat schematische plaatjes van voorbeeld installaties bij. Dit is bedoeld voor als je vanuit meerdere bronnen je SWW wilt maken (PVT collectoren, gas, warmtepomp) maar dit heb je helemaal niet nodig. Je moet een indirect gestookte boiler zoeken, die zijn wel echt 300 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:54
D0ubleD0uble schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:57:
[...]
Waarschijnlijk bedoel je deze boiler
Daar staan ook heel wat schematische plaatjes van voorbeeld installaties bij. Dit is bedoeld voor als je vanuit meerdere bronnen je SWW wilt maken (PVT collectoren, gas, warmtepomp) maar dit heb je helemaal niet nodig. Je moet een indirect gestookte boiler zoeken, die zijn wel echt 300 liter.
Dat lijkt hem inderdaad te zijn ja !

Oke, nog nooit van een "indrect gestookte boiler" gehoord, gaan we daar naar op zoek :o.

Dank !

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:18
Jazsie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:09:
[...]

Dat lijkt hem inderdaad te zijn ja !

Oke, nog nooit van een "indrect gestookte boiler" gehoord, gaan we daar naar op zoek :o.

Dank !
Indirect gestookt -> een externe bron (warmtepomp, zonnecollector of gas) verwarmt water en via leidingen loopt dit naar je boilervat toe.
Direct gestookt -> interne bron. Dit kan bijvoorbeeld een warmtepompboiler of elektrische boiler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-09 13:15
Hallo! Ik zou heel graag een warmtepomp willen, maar het lijkt erop dat het niet mogelijk is. Alle ideeën en mogelijke oplossingen worden heel erg gewaardeerd!

Ik heb een topic aangemaakt volgens het ik-wil-een-warmtepomp template:

https://gathering.tweaker...message/82999276#82999276

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 20:03
ik moet een keuze maken voor een warmtepomp. Ik denk sterk aan de midea arctic R290. Ik twijfel tussen de kleinste, 4kW en de één na kleinste, de 6kW. Die twee toestellen zijn even groot, even zwaar alleen die van 6kW kán iets meer geluid maken. Dan is die 4kW vast een geknepen versie van de 6kW? Ik ben benieuwd naar het minimum vermogen van de twee toestellen maar ik kan die gegevens nergens vinden.Het maximum vermogen is van belang maar natuurlijk is ook het minimum vermogen interessant. Waar zou ik het minimum vermogen kunnen vinden van de twee varianten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jelte247 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:32:
ik moet een keuze maken voor een warmtepomp. Ik denk sterk aan de midea arctic R290. Ik twijfel tussen de kleinste, 4kW en de één na kleinste, de 6kW. Die twee toestellen zijn even groot, even zwaar alleen die van 6kW kán iets meer geluid maken. Dan is die 4kW vast een geknepen versie van de 6kW? Ik ben benieuwd naar het minimum vermogen van de twee toestellen maar ik kan die gegevens nergens vinden.Het maximum vermogen is van belang maar natuurlijk is ook het minimum vermogen interessant. Waar zou ik het minimum vermogen kunnen vinden van de twee varianten?
Op de website van de fabrikant? :? En anders bij hun helpdesk?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 19:40
Afgelopen week een begin gemaakt met de basis van waar de buitenunit komt te staan, een Vaillant 105/6. Ik heb de maatvoering zoals voorgeschreven aangehouden. Rondom wordt tzt nog afgewerkt met kantopsluiting en grind.

Zijn er nog tips & trucks vanuit jullie als ervaringsdeskundige? 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojlgSTRuWQfRb8Gkrmu0RLCRgOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aa0BJumtwBih2zkVRAmd6Sma.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door marc.r op 26-07-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:36
marc.r schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:42:
Afgelopen week een begin gemaakt met de basis van waar de buitenunit komt te staan, een Vaillant 105/6. Ik heb de maatvoering zoals voorgeschreven aangehouden. Rondom wordt tzt nog afgewerkt met kantopsluiting en grind.

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Heb je een rechtstreekse aansluiting van het condenswater naar het riool? Dan is een warmtelint om bevriezing te voorkomen nog wel een tip.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
Aziraphale schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Ziet er netjes uit! Heb je een rechtstreekse aansluiting van het condenswater naar het riool? Dan is een warmtelint om bevriezing te voorkomen nog wel een tip.
Nee het condenswater loopt via de buis op -60cm de grond in. Warmtelint zou ik tzt moeten bekijken of dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
marc.r schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:52:
[...]

Nee het condenswater loopt via de buis op -60cm de grond in. Warmtelint zou ik tzt moeten bekijken of dit nodig is.
Denk het niet, maar bij mijn Nibe was het een vereiste omdat de condensafvoer rechtstreeks een buis in gaat.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 21:49
marc.r schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:52:
[...]

De Vaillant Arotherm Plus heeft al een ingebouwd warmtelint dat je in het pijpje hangt. Gemak dient de mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

[Afbeelding]
Let goed op bij plaatsing van de unit dat de afvoer goed boven de valbuis zit. Zie ook deze post met verdere verwijzingen. Je gaat voor het plaatsen de grindkoffer en opsluiting nog afmaken neem ik aan? :)

En ehh, even off-topic: hoe bevalt je regenton? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
Batilan schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:21:
[...]

Let goed op bij plaatsing van de unit dat de afvoer goed boven de valbuis zit. Zie ook deze post met verdere verwijzingen. Je gaat voor het plaatsen de grindkoffer en opsluiting nog afmaken neem ik aan? :)

En ehh, even off-topic: hoe bevalt je regenton? :+
De valpijp zit exact volgens de specs, volgens mij valt het water dan onder in de valpijp op de +/-10 cm grind en bevriest daar niet.

Of de afwerking voor de plaatsing is weet ik niet, dat ligt eraan of we (lees: de vrouw) weten welk grind er moet komen :)

De regenton heb ik gisteren geplaatst, dus geen idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:56

[Afbeelding]
(Misschien) ook off-topic, maar uit interesse: wat zijn die 3 pijpjes met elk 2x 90 gradenbochtjes links op de foto?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marc.r
manusjevanalles schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:53:
[...]

(Misschien) ook off-topic, maar uit interesse: wat zijn die 3 pijpjes met elk 2x 90 gradenbochtjes links op de foto?
Mantelbuizen naar meterkast, binnenunit en klein stukje naar buitenunit. Hier maak ik de werkschakelaar tegen de garage zodat de kabel door de buis onder het grind naar de buitenunit kan. Zo kan er geen water de mantelbuizen in en heb je een nette afwerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZUZ5gHftrS_O94grZc8AVkpB5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nv4GFsLFK3gspOnFGcR6FFZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
basfromasd schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:45:
De Vaillant Arotherm Plus heeft al een ingebouwd warmtelint dat je in het pijpje hangt. Gemak dient de mens.
Hou wel in de gaten dat zo'n warmtelint al snel ca 100W aan vermogen vraagt, wat (ook afhankelijk van hoe dit lint wordt aangestuurd) nogal behoorlijke impact op het energieverbruik van je WP heeft.
Bij onze Mitsubishi heb ik (gebruikmakend van de standaard afvoergaten, en geplaatst boven een grindbed) zo'n lint in ieder geval nog nooit nodig gehad. Defrosts gaan al 5 jaar probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marc.r schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:13:
Mantelbuizen naar meterkast, binnenunit en klein stukje naar buitenunit. Hier maak ik de werkschakelaar tegen de garage zodat de kabel door de buis onder het grind naar de buitenunit kan. Zo kan er geen water de mantelbuizen in en heb je een nette afwerking.
Netjes, maar ben je niet bank dat je de kabel nooit door de haakse knietjes heen krijgt? Er bestaan ook ruimere bochten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Hou wel in de gaten dat zo'n warmtelint al snel ca 100W aan vermogen vraagt, wat (ook afhankelijk van hoe dit lint wordt aangestuurd) nogal behoorlijke impact op het energieverbruik van je WP heeft.
Bij onze Mitsubishi heb ik (gebruikmakend van de standaard afvoergaten, en geplaatst boven een grindbed) zo'n lint in ieder geval nog nooit nodig gehad. Defrosts gaan al 5 jaar probleemloos.
Bij de Vaillant gaat hij alleen aan waar het nodig is (b.v. bij een defrost).

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc.r
Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:25:
[...]

Netjes, maar ben je niet bank dat je de kabel nooit door de haakse knietjes heen krijgt? Er bestaan ook ruimere bochten...
Bochten zijn (nog) niet gelijmd, precies om deze reden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
marc.r schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:28:
Bochten zijn (nog) niet gelijmd, precies om deze reden.
Ik zou ze sowieso nooit lijmen. Door zo'n verbinding komt hooguit een druppel water, waar je in dit geval geen last van hebt. Maar mocht je ooit eens een kabel willen vervangen of bijtrekken, dan vervloek je jezelf dat je dit verlijmd hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedfight schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:21:
Bij de Vaillant gaat hij alleen aan waar het nodig is (b.v. bij een defrost).
Dat scheelt. Er zijn ook merken die zo'n lint permanent aanzetten onder een bepaalde temperatuur. Dan gaat het hard met het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:03

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:25:
[...]

2X 45 graden is ook nog een goedkope oplossing.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
Seafarer schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:11:
[...]

2X 45 graden is ook nog een goedkope oplossing.
2x45 is flink duurder dan 1x90 graden. Daarnaast wilde ik zo’n klein mogelijke bouwvorm, met 2x45 graden wordt het een veel lomper geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marc.r schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:52:
2x45 is flink duurder dan 1x90 graden.
Zo'n bochtje kost maar € 1.15 .... Dat zijn de kosten op een hele WP-installatie toch niet?
Daarnaast wilde ik zo’n klein mogelijke bouwvorm, met 2x45 graden wordt het een veel lomper geheel.
Dat klopt, een grotere radius bouwt iets groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:27:
[...]

Zo'n bochtje kost maar € 1.15 .... Dat zijn de kosten op een hele WP-installatie toch niet?

[...]

Dat klopt, een grotere radius bouwt iets groter.
De stelling was dat 2x45 graden goedkoper was, ik gaf alleen aan dat dat niet klopt. De mantelbuis is rond 63, dan kom je op pvc van 80 uit. Zou ik voor 2x45 graden hebben gekozen zou dat bijna 2x zo duur zijn, maar mijn voornaamste reden is de strakke bouwvorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
marc.r schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:42:
De stelling was dat 2x45 graden goedkoper was,
De 2x45° werd door @Seafarer gegeven als voordelig alternatief voor een 90 graden bocht met grote radius, zoals bijvoorbeeld deze: https://pvcvoordeel.nl/vd...50-x-50mm-900-pn-10-prod/
En dat klopt. Want die bochten met grote radius kun je meestal niet bij je lokale bouwmarkt kopen, en zijn ook nog duurder dan twee 45° bochtjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
offtopic:
vast allemaal goede bedoelingen maar men dwaalt hier een beetje af… :+

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelte247
Ff mijn frustratie delen over keuze wp. Ik heb mijn (zeer compacte) woning recentelijk flink geïsoleerd en meteen alle leidingen aangelegd voor overstap naar gasloos. 32mm Terrendis grondleiding vanuit de schuur onder de fundering van het huis door richting kelder. Daar komen (naast die grondleiding) leidingen voor 7 jaga's samen om via een open verdeler te worden voorzien van warmte. (20mm multitubo)
Nu dus nog een wp plaatsen bij de schuur. Het liefst wil ik de wp direct op de grondbuis aansluiten met in retour een buffervat. So far so good.
Frustratie zit hier. Ik had voor de hele isolatie ongeveer 1000m3 gas verbruik. Nu verwacht ik veel minder, reken 500m3 gas wat ik dus zou moeten vervangen middels de wp. Volgens koevlaas formule zou dan 2.5 kW cappaciteit genoeg zijn? Mijn totale afgifte van de jaga's is ongeveer 4500 watt op 35/30/20
Anyway. Laat ik voor een 4 kw warmtepomp kiezen dan hebben al die toestellen een zeer klein modulatiebereik. Ze zijn allemaal geknepen versies van zwaardere toestellen. Bv De midea arctic 4kw kan slechts terug moduleren tot 2.56 kw. Dat is hetzelfde als de 6kw vesie. Dat zie je met alle toestellen.
Nu ben ik bang dat de wp zijn minimum vermogen niet kwijt gaat kunnen als het mild weer is. Mijn woning zou vaak minder vragen dan wat de wp minimaal kan produceren. Ik wil een rustig lopend systeem en ben nu bang toch voor een parallel buffer te moeten kiezen. Dat doe ik liever niet want complexer. Had ik nu een wp gezien die max 4kw maar minimaal 1 kw kon leveren, dan kan ik met een gerust hart een seriebuffer plaatsen.
Nog een frustratie: Dat vinden van de minimale capaciteit van warmtepompen is echt een dagtaak. Soms is het zelfs nergens te vinden.
Misschien heeft iemand hier een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jelte247 Waarom wil je slechts 500 van de 1000 m³ vervangen met je WP? Kun je niet naar all-electric?
Verder kunnen de Toshiba's erg ver terugmoduleren (wat wel ten koste gaat van de COP), maar dat zou voor jou (met convectoren) toch een uitkomst kunnen zijn. Die al bekeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:52
Andrehj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:13:
@jelte247 Waarom wil je slechts 500 van de 1000 m³ vervangen met je WP? Kun je niet naar all-electric?
Verder kunnen de Toshiba's erg ver terugmoduleren (wat wel ten koste gaat van de COP), maar dat zou voor jou (met convectoren) toch een uitkomst kunnen zijn. Die al bekeken?
Zoals ik het lees zijn er door de isolatie maar 500m3 over om te vervangen...

@jelte247 je afgiftesysteem is groot genoeg; een parallelbuffer gaat je niet eens echt helpen tegen het pendelen. Dat je woning minder nodig heeft is op te lossen door in het voor- en naseizoen s nachts niet te stoken, of zelfs alleen in de ochtend en avond even.

[ Voor 21% gewijzigd door ZonnigY op 28-07-2025 17:40 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
Top die eens ff bekijken. Bedankt.
Ik verwacht idd ongeveer 500m3 over te houden. Er zat haast geen isolatie maar nu dus wel. De woning is gewoon erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelte247 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:03:
Ff mijn frustratie delen over keuze wp. Ik heb mijn (zeer compacte) woning recentelijk flink geïsoleerd en meteen alle leidingen aangelegd voor overstap naar gasloos. 32mm Terrendis grondleiding vanuit de schuur onder de fundering van het huis door richting kelder. Daar komen (naast die grondleiding) leidingen voor 7 jaga's samen om via een open verdeler te worden voorzien van warmte. (20mm multitubo)
Nu dus nog een wp plaatsen bij de schuur. Het liefst wil ik de wp direct op de grondbuis aansluiten met in retour een buffervat. So far so good.
Frustratie zit hier. Ik had voor de hele isolatie ongeveer 1000m3 gas verbruik. Nu verwacht ik veel minder, reken 500m3 gas wat ik dus zou moeten vervangen middels de wp. Volgens koevlaas formule zou dan 2.5 kW cappaciteit genoeg zijn? Mijn totale afgifte van de jaga's is ongeveer 4500 watt op 35/30/20
Anyway. Laat ik voor een 4 kw warmtepomp kiezen dan hebben al die toestellen een zeer klein modulatiebereik. Ze zijn allemaal geknepen versies van zwaardere toestellen. Bv De midea arctic 4kw kan slechts terug moduleren tot 2.56 kw. Dat is hetzelfde als de 6kw vesie. Dat zie je met alle toestellen.
Nu ben ik bang dat de wp zijn minimum vermogen niet kwijt gaat kunnen als het mild weer is. Mijn woning zou vaak minder vragen dan wat de wp minimaal kan produceren. Ik wil een rustig lopend systeem en ben nu bang toch voor een parallel buffer te moeten kiezen. Dat doe ik liever niet want complexer. Had ik nu een wp gezien die max 4kw maar minimaal 1 kw kon leveren, dan kan ik met een gerust hart een seriebuffer plaatsen.
Nog een frustratie: Dat vinden van de minimale capaciteit van warmtepompen is echt een dagtaak. Soms is het zelfs nergens te vinden.
Weheat Flint is daarvoor geschikt. Zeer uitgebreide software via 4G en nu met de verhoogde subsidie voor netto 1304 euro. Beter en goedkoper is nauwelijks te vinden in deze prijsklasse en redelijk stil op de koop toe. Kijk ook eens op het Weheat forum.

https://www.weheat.nl/producten/flint

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Software via 4G, als ik ergens koude rillingen van krijg is het dat wel...

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Carboy54 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:13:
[...]

Weheat Flint is daarvoor geschikt. Zeer uitgebreide software via 4G en nu met de verhoogde subsidie voor netto 1304 euro. Beter en goedkoper is nauwelijks te vinden in deze prijsklasse en redelijk stil op de koop toe. Kijk ook eens op het Weheat forum.

https://www.weheat.nl/producten/flint
Juist, en over x jaar weer verouderd...
Voorbeeld zie uitfasering 2G of 3G.
Waarom zou je deze apparatuur via mobiel netwerken willen hebben, terwijl het gebouw een prima bekabeld of wifi netwerk heeft.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15
De zorgen van de warmtepompinstallateur? Hybride achtergrondplaatje en ~verhaal.
Monteurs geven adviezen.
Het geciteerde TNO-rapport van maart 2025 heeft als titel "De zachte kant van hybride warmtepompen"

[ Voor 27% gewijzigd door dunklefaser op 28-07-2025 19:57 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:08
Vroeger deed ik veel (grote) installaties GBSen overnemen.
Voor beheer en service.

Dit deed ik op een gegeven moment altijd met 4G en een IXON router (versleutelde VPN client). Bleek ideaal, nooit meer gezeik.
Grootste voordeel wat het toewijzen van (tijdelijke) andere personen, moest er bv een adviseur of derde even meekijken, was dit binnen 1 min geregeld voor bv 50 locaties.

Als je via een netwerk of router van een bedrijf moest was er altijd gezeik. IT zette de Mac adressen dicht, routers, firewalls, veel VPN gedoe bij wijzigingen.

IXON ook wel eens laten scannen door een gespecialiseerde partij op risico’s voor inbreuk, de beveiliging was zeer hoog. (Correct me if I am wrong)

De connectie was 4/5G maar de hardware stelde niet veel voor, je betaalde eenmalig een bedrag meer voor de cliënt service.
En simkaartjes data koop je zakelijk in bulk, dat valt mee qua kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 28-07-2025 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Technician- in jouw opstelling (en meer gericht op B2B) is het een prima oplossing. Ik ben echter als consument niet graag overgeleverd aan een WP oplossing waarbij de configuratie automagisch via "de cloud" gaat en ik als gebruiker aan de goden ben overgeleverd of ik wel bij mijn eigen data/WP kan.

In dat opzicht denk ik dan ook niet dat de oude garde in dit topic op dat soort oplossingen zit te wachten. Het zou een toevoeging kunnen/moeten zijn, maar niet de basis waarmee je de WP moet aansturen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:02:
De zorgen van de warmtepompinstallateur? Hybride achtergrondplaatje en ~verhaal.
Monteurs geven adviezen.
"De monteurs stellen dan ook tegenover de onderzoekers dat ze vaak airco’s aanraden, omdat dit een minder grote investering vraagt en volgens de monteurs ook goed verwarmt."
Zolang de klant maar wijzen op risico's van comfort vermindering.
Het is niet hetzelfde als CV namelijk waar de afgiftepunten strategisch geplaatst zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 28-07-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Technician- schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:14:
Als je via een netwerk of router van een bedrijf moest was er altijd gezeik. IT zette de Mac adressen dicht, routers, firewalls, veel VPN gedoe bij wijzigingen.
gevoelig puntje. O-)
Dat komt omdat installateurs verwachten dat IT het ad hoc allemaal ff open zet en geen idee hebben wat ze aan het doen zijn m.b.t. beveiliging...

Netjes van tevoren aanvragen is er niks aan de hand.

[ Voor 60% gewijzigd door mr_evil08 op 28-07-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:57:
[...]

Juist, en over x jaar weer verouderd...
Voorbeeld zie uitfasering 2G of 3G.
Waarom zou je deze apparatuur via mobiel netwerken willen hebben, terwijl het gebouw een prima bekabeld of wifi netwerk heeft.
Veiligheid en ander kaartje erin en klaar. Werkt al 2 jaar perfect en niet noodzakelijk voor correcte werking van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
Alweer een mooi tijdje aan het zoeken naar het modulatiebereik van die toshiba's. Nog niet gevonden. Dan maar ff aan IA vragen: antwoord: "Het modulatiebereik van de Toshiba Mural Estia TAU 55 warmtepomp is niet expliciet vermeld in de beschikbare informatie".
Wordt er wel een beetje gek van. Het minimale vermogen van een wp is toch belangrijk genoeg om in de specs te vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelte247 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:04:
[...]

Alweer een mooi tijdje aan het zoeken naar het modulatiebereik van die toshiba's. Nog niet gevonden. Dan maar ff aan IA vragen: antwoord: "Het modulatiebereik van de Toshiba Mural Estia TAU 55 warmtepomp is niet expliciet vermeld in de beschikbare informatie".
Wordt er wel een beetje gek van. Het minimale vermogen van een wp is toch belangrijk genoeg om in de specs te vermelden?
Juiste werking van de software rond het minimum vermogen zorgt voor anti pendel gedrag. Bij moderne machines geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
ZonnigY schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:33:
[...]

Zoals ik het lees zijn er door de isolatie maar 500m3 over om te vervangen...

@jelte247 je afgiftesysteem is groot genoeg; een parallelbuffer gaat je niet eens echt helpen tegen het pendelen. Dat je woning minder nodig heeft is op te lossen door in het voor- en naseizoen s nachts niet te stoken, of zelfs alleen in de ochtend en avond even.
Okay. Is natuurlijk ook een oplossing. Met jaga's is dat natuurlijk best te doen idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelte247
Rimco schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:43:
Software via 4G, als ik ergens koude rillingen van krijg is het dat wel...
Ik krijg hier ook een beetje het vanmoof gevoel van. Ik pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien kan één van de Tweakers die WeHeat eigenaar is eerst eens aan ons uitleggen wat er precies wel en niet afhankelijk is van de cloud. Volgens mij draaien die warmtepompen ook zonder 4G gewoon door, meen ik mij te herinneren.
Dus: wat werkt er bij een WeHeat warmtepomp wel en niet als de cloud uitvalt?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:15:
Misschien kan één van de Tweakers die WeHeat eigenaar is eerst eens aan ons uitleggen wat er precies wel en niet afhankelijk is van de cloud. Volgens mij draaien die warmtepompen ook zonder 4G gewoon door, meen ik mij te herinneren.
Dus: wat werkt er bij een WeHeat warmtepomp wel en niet als de cloud uitvalt?
Dat lijkt me een mooie vraag voor in het topic Weheat warmtepompen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jelte247 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:04:
Alweer een mooi tijdje aan het zoeken naar het modulatiebereik van die toshiba's.
Zoek in dit topic even op Toshiba. Is recent nog aan de orde geweest. En anders gewoon even vragen in het juiste topic: Toshiba Estia warmtepompen topic - Deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:52
Andrehj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:20:
[...]

Dat lijkt me een mooie vraag voor in het topic Weheat warmtepompen
In de TS van dit topic

“Aansturing en thermostaat
De Weheat warmtepompen hebben geen fysiek bedieningspaneel, alles gaat via de onlineportal/app. Als eigenaar heb je beperkte toegang tot alle gegevens, alleen strikt noodzakelijk is vrijgegeven, zie hieronder aan aantal afbeeldingen. de slimmigheid blijft bij Weheat, dit in tegenstelling tot andere systemen die compleet te tunen zijn (Panasonic, Itho, etc etc)”

Zou niet mijn keuze zijn.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Carboy54 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:05:
[...]

Juiste werking van de software rond het minimum vermogen zorgt voor anti pendel gedrag. Bij moderne machines geen probleem.
Probleem zit in de afgifte.
Bij luchtverwarming wat Jaga's zijn wil je zo lang mogelijke run omdat je A geen buffer hebt zoals vloerverwarming en B als ze uit gaan vanwege het minimaal vermogen van de WP daalt de kamer temperatuur sneller.

Zelfde probleem wat bij lucht/lucht warmtepompen speelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Carboy54 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Veiligheid en ander kaartje erin en klaar. Werkt al 2 jaar perfect en niet noodzakelijk voor correcte werking van de warmtepomp.
Als de fabrikant zeg maar over 10-20 jaar nog een 5G of whatever er dan noodzakelijk is module beschikbaar stelt inderdaad.
Bij heel veel apparatuur is dat niet zo, hardware wordt niet geüpdate, het spul waarmee die kwam moet je het mee doen.

Nieuw simkaartje erin gaat 'm dan niet meer worden.
Ethernet verouderd nooit.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 28-07-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

nMad schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:39:
[...]

In de TS van dit topic

“Aansturing en thermostaat
De Weheat warmtepompen hebben geen fysiek bedieningspaneel, alles gaat via de onlineportal/app. Als eigenaar heb je beperkte toegang tot alle gegevens, alleen strikt noodzakelijk is vrijgegeven, zie hieronder aan aantal afbeeldingen. de slimmigheid blijft bij Weheat, dit in tegenstelling tot andere systemen die compleet te tunen zijn (Panasonic, Itho, etc etc)”

Zou niet mijn keuze zijn.
Zo basic is die info niet. Er blijft in de basis meer info zichtbaar dan de andere 2 genoemde merken. De software van Panasonic is al 10 jaar nagenoeg hetzelfde en heb je heisamon of modbus nodig om iets te tunen. Bij Itho de Leejow of Bommer module via modbus. Home assistance is bij alle drie deels te integreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:09:
[...]

Als de fabrikant zeg maar over 10-20 jaar nog een 5G of whatever er dan noodzakelijk is module beschikbaar stelt inderdaad.
Bij heel veel apparatuur is dat niet zo, hardware wordt niet geüpdate, het spul waarmee die kwam moet je het mee doen.

Jouw auto met fysieke of e sim heeft dan een nog groter probleem als je gelijk zou hebben over 10-20 jaar. 🤗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
mr_evil08 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:09:
[...]

Helemaal gelijk - ik zweer ook bij modbus, bacnet, mbus etc. - ebus weer minder. :+

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 20:35
Carboy54 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:02:
[...]

Jouw auto met fysieke of e sim heeft dan een nog groter probleem als je gelijk zou hebben over 10-20 jaar. 🤗
Bij VW kan je dan ook vanaf volgend jaar al de t*fus krijgen, app werkt gewoon niet meer op <gen8 modellen als 2G/3G straks echt uitgaat. En dat voor auto's die tot 2020 geleverd zijn.

Zolang weheat vast blijft houden aan 4G+cloud zonder duidelijkheid over een langetermijnplan/exit scenario zodat ik zeker weet dat dat ding over 15-20 jaar nog steeds configureerbaar is, blijft het voor mij een harde no go. Heel jammer, want verder zijn het best hele mooie producten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

RonJ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:16:
[...]

Bij VW kan je dan ook vanaf volgend jaar al de t*fus krijgen, app werkt gewoon niet meer op <gen8 modellen als 2G/3G straks echt uitgaat. En dat voor auto's die tot 2020 geleverd zijn.

Zolang weheat vast blijft houden aan 4G+cloud zonder duidelijkheid over een langetermijnplan/exit scenario zodat ik zeker weet dat dat ding over 15-20 jaar nog steeds configureerbaar is, blijft het voor mij een harde no go. Heel jammer, want verder zijn het best hele mooie producten.
Ik wil niet vervelend doen maar 10 jaar is echt heel erg ver in de toekomst. Voor ieder apparaat. Vooral hoe meer electronica hoe korter de levensduur of beschikbaarheid van componenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Seafarer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:42:
[...]

Ik wil niet vervelend doen maar 10 jaar is echt heel erg ver in de toekomst. Voor ieder apparaat. Vooral hoe meer electronica hoe korter de levensduur of beschikbaarheid van componenten.
Dat lijkt me voor een warmtepomp toch een hele normale levensduur. Ook de beschikbaarheid van componenten zal tegen die tijd bij een A-merk geen probleem zijn.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

RonJ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:42:
[...]

Dat lijkt me voor een warmtepomp toch een hele normale levensduur. Ook de beschikbaarheid van componenten zal tegen die tijd bij een A-merk geen probleem zijn.
Hopenlijk. Ook een A-merk is afhankelijk van zijn leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
Ik kwam zojuist het merk Newntide tegen waar ik nooit eerder van gehoord heb.

https://www.groothandelsolar.com/warmtepompen/newntide

Als ik puur naar de specificaties kijk ziet het er wel behoorlijk interessant uit voor hen die zelf kunnen installeren.

Iemand ervaringen met dit merk?

Het lijkt een OEM te zijn, dus het zal vermoedelijk onder meerdere namen op de markt zijn, ik zie onder andere ook al Batavia Heat voorbij komen waar hier een klein topic over is Vraag / review over Batavia Heat R290 (propaan) Warmtepomp

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Seafarer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:50:
[...]

Hopenlijk. Ook een A-merk is afhankelijk van zijn leveranciers.
Daikin garandeert minimaal 10 jaar lang voorraad (nadat het model voor het laatst geleverd is). In de (bewezen) praktijk nog een stuk langer.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:10:
Ik kwam zojuist het merk Newntide tegen waar ik nooit eerder van gehoord heb.

https://www.groothandelsolar.com/warmtepompen/newntide

Als ik puur naar de specificaties kijk ziet het er wel behoorlijk interessant uit voor hen die zelf kunnen installeren.

Iemand ervaringen met dit merk?

Het lijkt een OEM te zijn, dus het zal vermoedelijk onder meerdere namen op de markt zijn, ik zie onder andere ook al Batavia Heat voorbij komen waar hier een klein topic over is Vraag / review over Batavia Heat R290 (propaan) Warmtepomp
Lastig om te bedienen en instellingen aan te passen. En weinig mensen die daar ervaring mee hebben.
In toegepaste installaties altijd met parallelbuffervat (Teken van onbegrip van efficient verwarmen).
Dus als je het leuk vindt om zelf helemaal los te gaan en alles uit te zoeken kan het een leuk experiment zijn. Maar als je grote kans wil op een goed resultaat met hulp van anderen dan is dit echt niet wat je wil

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:57
Edit: in apart topic gezet! All-electric warmtepomp in hoekwoning 1987 :)

----------

Dag allen,

Ik heb inmiddels meerdere offertes opgevraagd voor een all-electric warmtepomp voor mijn hoekwoning uit 1987. Door alle tips in dit topic, heb ik er vertrouwen in om deze grote stap te zetten.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze offertes vinden en heb ze hieronder neergezet. Ik neig zelf het meest naar offerte 4. De prijs is wat hoger dan ik wil, maar ik lees veel goede verhalen over Daikin en dat merk geeft mij eerlijk gezegd het meeste comfort, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Offerte 1:
Warmtepomp: Weheat Sparrow, 9 kW
Boilervat: 200 liter
Subsidie: €2.575
Totale prijs: €13.613 (excl. subsidie)
Opmerking: Dit betreft een product van een Nederlandse start-up. De warmtepomp wordt in Nederland geassembleerd, maar lijkt een rebrand te zijn van een Chinese warmtepomp. Vergelijkbaar met wat ook Quatt doet. Offerte is op afstand uitgebracht.

Offerte 2:
Warmtepomp: zelfde Weheat 9 kW
Boilervat: 300 liter
Inclusief nieuwe (onnodige) thermostaat
Totale prijs: €19.305 (excl. subsidie)
Opmerking: Qua inhoud grotendeels gelijk aan de eerste offerte, maar duurder en met enkele extra's die ik niet nodig acht (zoals een nieuwe thermostaat). Bedrijf kon last minute niet meer langskomen en bracht deze offerte op afstand uit. Gezien de buitengewoon hoge prijs, heb ik deze afgewezen.

Offerte 3 (via VEH):
Warmtepomp: Next Monoblock, 8 kW
Subsidie: onbekend, ik denk rond de €2.500?
Totale prijs: €11.624 (excl. subsidie).
Opmerking: Ziet er op papier goed uit, maar ook dit is waarschijnlijk een rebrand van een Chinese unit die door meerdere partijen in Nederland wordt verkocht. Merk is vrij onbekend en ik lees er op Tweakers ook weinig over.

Offerte 4 (enige met huisbezoek):
Warmtepomp: Daikin Altherma 3 R, 8 kW
Boilervat: 200 liter + 3 kW bijverwarmer
Subsidie: €3.000
Totale prijs: €13.887
Opmerking: Installateur heeft uitgebreid de woning bekeken (kabeltraject, meterkast, zolder) en kwam met een heldere offerte waarin alle onderdelen en arbeid netjes zijn uitgesplitst. Daikin wordt vaak genoemd als topsegment in airco’s en warmtepompen. Garantie: 5 jaar, uitbreidbaar tot 10 jaar tegen betaling. Dekking op álle onderdelen.

Twijfelpunten:
De Daikin voelt het meest degelijk, maar is nog steeds wel duur. Tegelijkertijd weet ik niet goed in hoeverre die meerprijs zich echt vertaalt in meer betrouwbaarheid of comfort. Sommige andere offertes zijn goedkoper, maar dan krijg ik mogelijk een Chinese rebrand van een bedrijf dat nog niet zo lang bestaat.

Ik ben benieuwd hoe jullie deze offertes beoordelen. Ik heb later deze week nog twee gesprekken en verwacht dus nog twee offertes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Seafarer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:42:
[...]

Warmtepomp gaat 15-20jr mee.
Ik ken iemand met de eerste Daikin altherma de warmtepomp draait nog steeds prima.

Bij ons bedrijf hangen airco,s in de server ruimte die draaien al 17jr 24/7 prima.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Carboy54 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:02:
[...]

Dat is (tot heden) optioneel, hoef je niet te gebruiken en uitlezen van foutcodes gaat via canbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
GvNL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:39:
Dag allen,

Ik heb inmiddels meerdere offertes opgevraagd voor een all-electric warmtepomp voor mijn hoekwoning uit 1987. Door alle tips in dit topic, heb ik er vertrouwen in om deze grote stap te zetten.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze offertes vinden en heb ze hieronder neergezet. Ik neig zelf het meest naar offerte 4. De prijs is wat hoger dan ik wil, maar ik lees veel goede verhalen over Daikin en dat merk geeft mij eerlijk gezegd het meeste comfort, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Offerte 1:
Opmerking: Dit betreft een product van een Nederlandse start-up. De warmtepomp wordt in Nederland geassembleerd, maar lijkt een rebrand te zijn van een Chinese warmtepomp. Vergelijkbaar met wat ook Quatt doet. Offerte is op afstand uitgebracht.

Offerte 2:
Opmerking: Qua inhoud grotendeels gelijk aan de eerste offerte, maar duurder en met enkele extra's die ik niet nodig acht (zoals een nieuwe thermostaat). Bedrijf kon last minute niet meer langskomen en bracht deze offerte op afstand uit. Gezien de buitengewoon hoge prijs, heb ik deze afgewezen.

Offerte 3 (via VEH):
Opmerking: Ziet er op papier goed uit, maar ook dit is waarschijnlijk een rebrand van een Chinese unit die door meerdere partijen in Nederland wordt verkocht. Merk is vrij onbekend en ik lees er op Tweakers ook weinig over.

Opmerking: Installateur heeft uitgebreid de woning bekeken (kabeltraject, meterkast, zolder) en kwam met een heldere offerte waarin alle onderdelen en arbeid netjes zijn uitgesplitst. Daikin wordt vaak genoemd als topsegment in airco’s en warmtepompen. Garantie: 5 jaar, uitbreidbaar tot 10 jaar tegen betaling. Dekking op álle onderdelen.

Twijfelpunten:
De Daikin voelt het meest degelijk, maar is nog steeds wel duur. Tegelijkertijd weet ik niet goed in hoeverre die meerprijs zich echt vertaalt in meer betrouwbaarheid of comfort. Sommige andere offertes zijn goedkoper, maar dan krijg ik mogelijk een Chinese rebrand van een bedrijf dat nog niet zo lang bestaat.

Ik ben benieuwd hoe jullie deze offertes beoordelen. Ik heb later deze week nog twee gesprekken en verwacht dus nog twee offertes!
Als ik MOEST kiezen uit deze opties is het voor mij een no-brainer: Daikin. A-merk met een goede garantie voor een prijs waar alleen de vrij onbekende Next mee kan concurreren.

Edit: maar als ik deze prijzen zie zou ik (ondanks mijn matige ervaringen met Quatt) toch ook wel overwegen om een losse Quatt neer te laten zetten en die te combineren met een losse WPB.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 29-07-2025 12:42 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@GvNL Kijkend naar deze 4 zou voor mij de keuze alleen al vanwege de manier van werken van de installateur op de Daikin vallen, nog los van dat Daikin qua merk me het meeste vertrouwen geeft. Prijs vind ik ook netjes, al heb ik natuurlijk niet de exacte offerte gezien. En je hebt bij de anderen "excl. subsidie" staan, wat bedoel je daar precies mee en hoe zit dat bij de Daikin? Is dit de prijs voor of na aftrek subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:38
jelte247 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:03:
ik heb hier 2 fancoils hangen op de panasonic 3J (passief huis). Zelfde probleem met minimale vermogen. Ik moet minimaal 2kW (1,6 a 1,8) afnemen. Lukt enkel als je meerdere fancoil gelijktijdig laat werken. Als je al vertrouwd bent met home assistant en ESP home dan lukt dit vrij eenvoudig (ESP met 0-10V in elke FCU). Hier zijn de 2 fancoils nu aangesloten op 1 thermostaat voor fancoil. Maar als je elke fancoil gaat voorzien met een afzonderlijke thermostaat dan zal het niet lukken denk ik. Misschien enkel met de toshiba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
Aziraphale schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:45:
@GvNL Kijkend naar deze 4 zou voor mij de keuze alleen al vanwege de manier van werken van de installateur op de Daikin vallen, nog los van dat Daikin qua merk me het meeste vertrouwen geeft. Prijs vind ik ook netjes, al heb ik natuurlijk niet de exacte offerte gezien. En je hebt bij de anderen "excl. subsidie" staan, wat bedoel je daar precies mee en hoe zit dat bij de Daikin? Is dit de prijs voor of na aftrek subsidie?
Met exclusief subsidie bedoel ik dat dat de prijs is die losstaat van de subsidie. Dus die prijs betaal ik en de subsidie vraag ik zelf aan en krijg ik terug. Dat geldt overigens ook bij de Daikin. Daar betaal ik dan 13.887 euro voor en kan ongeveer 3.000 euro aan subsidie terugkrijgen. Zie hieronder de offerte die ik daarvoor heb gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL2UvNQTLkbjfl8GFLQ3ygZfN4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2Aez383dvBqtwhMGz68c7rR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
GvNL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Met exclusief subsidie bedoel ik dat dat de prijs is die losstaat van de subsidie. Dus die prijs betaal ik en de subsidie vraag ik zelf aan en krijg ik terug. Dat geldt overigens ook bij de Daikin. Daar betaal ik dan 13.887 euro voor en kan ongeveer 3.000 euro aan subsidie terugkrijgen. Zie hieronder de offerte die ik daarvoor heb gekregen.

[Afbeelding]
Volgens mij heb je dan helemaal een hele nette aanbieding voor een Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06
GvNL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:55:
[...]

[Afbeelding]
Prima offerte. Als je nog goedkoper wilt kun je eens kijken naar mijn post die ik eerder heb gedaan in een ander topic. Want als de installatie niet zo veel werk is, en je maar een kleiner vat nodig hebt is daar nog wat te besparen. In die post had ik erg ruim gerekend.

[ Voor 8% gewijzigd door radeoxx op 29-07-2025 14:49 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
radeoxx schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:47:
[...]

Prima offerte. Als je nog goedkoper wilt kun je eens kijken naar mijn post die ik eerder heb gedaan in een ander topic. Want als de installatie niet zo veel werk is, en je maar een kleiner vat nodig hebt is daar nog wat te besparen. In die post had ik erg ruim gerekend.
Interessante post! In zekere zin is het interessant om zelf het materiaal te regelen en dit te laten installeren, maar het legt wat meer verantwoordelijkheid bij mij. Ik weet niet of ik mij daar voldoende comfortabel bij voel, dus neig toch wat meer naar één installateur die alles regelt. Overigens heb ik nog geen installateur gevonden die ook de verdeler van mijn vloerverwarming wil vervangen, dus die moet ik apart nog zoeken.

Ik heb trouwens toch een offerte aangevraagd voor een warmteverliesberekening. Ik woon pas een paar maanden in deze woning en kan niet echt uitgaan van historisch gasverbruik, dus ik kan me voorstellen dat ik met die 300 euro voor een berekening op safe speel om te voorkomen dat er een onder- of overgedimensioneerde warmtepomp in dit huis komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
GvNL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:16:
[...]

Interessante post! In zekere zin is het interessant om zelf het materiaal te regelen en dit te laten installeren, maar het legt wat meer verantwoordelijkheid bij mij. Ik weet niet of ik mij daar voldoende comfortabel bij voel, dus neig toch wat meer naar één installateur die alles regelt. Overigens heb ik nog geen installateur gevonden die ook de verdeler van mijn vloerverwarming wil vervangen, dus die moet ik apart nog zoeken.

Ik heb trouwens toch een offerte aangevraagd voor een warmteverliesberekening. Ik woon pas een paar maanden in deze woning en kan niet echt uitgaan van historisch gasverbruik, dus ik kan me voorstellen dat ik met die 300 euro voor een berekening op safe speel om te voorkomen dat er een onder- of overgedimensioneerde warmtepomp in dit huis komt te staan.
Een WVB lijkt me een goede investering, grote kans dat je met een kleiner model dan de 8kW uitkan. Overigens doet de 8kW van deze serie maar daadwerkelijk 7kW bij -10C. De 6 doet 6kW en de 4 doet er 5. De ondergrens van de modulatie is vrijwel gelijk, dus zolang je in de ERGA0x serie blijft hoef je daar verder niet heel bang voor te zijn, een zwaardere heeft behalve de kosten geen nadelen.

Verder zit bij mijn weten de wifi adapter er standaard bij, dus ik begrijp niet helemaal waarom ze daar nog eens 203 euro voor rekenen, wat ook behoorlijk aan de prijs is. Of is dat de optionele ethernet adapter? Dan klopt het wel. Sowieso is het in deze markt een nette offerte.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

----------

Dag allen,

Offerte 1:

Offerte 2:

Offerte 3 (via VEH):

Twijfelpunten:

De Sparrow is een in Nederland geproduceerde warmtepomp net als de Blackbird. Je vergist je met de Flint. Deze wordt bij Amitime in China geproduceerd wat overigens een uitstekende fabriek is. By far komen de meeste onderdelen uit Azië ook al worden ze in de EU in elkaar gezet. Met 1000 eenheden per maand is het al lang geen startup meer en Weheat is onderdeel van Wefabricate met meerdere vestigingen over de wereld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxFqEvdNzNtqa-fUfMOSGWOMvIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVLI8B8SAWVYFRcJNfyTH57J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 29-07-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Dat is (tot heden) optioneel, hoef je niet te gebruiken en uitlezen van foutcodes gaat via cambus.
Moderne automobielen hebben een standaard verbinding met de fabriek over the air ook voor de verplichte SOS meldingen. Mijn eerste die dat had dateerde uit 2013. Daar is tegenwoordig niets optioneels meer aan. Het is overigens een canbus die ODB stekker geen cambus.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 29-07-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Carboy54 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:33:
[...]

Moderne automobielen hebben een standaard verbinding met de fabriek over the air ook voor de verplichte SOS meldingen. Mijn eerst die dat had dateerde uit 2013. Daar is tegenwoordig niets optioneels meer aan. Het is overigens een canbus die ODB stekker geen cambus.
Het is overigens een OBD stekker en geen ODB.... ;)
(On Board Diagnostics)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Naalroc schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:16:
[...]

Het is overigens een OBD stekker en geen ODB.... ;)
(On Board Diagnostics)
Dat was een slip of the pen na 30 jaar auto ervaring ( of leeftijd ) vandaar: @Carboy54 🤗🤗

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 29-07-2025 17:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Carboy54 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:29:
[...]

Dat was een slip of the pen na 30 jaar auto ervaring ( of leeftijd ) vandaar: @Carboy54 🤗🤗
Snap ik, maar dat was het geval met de cambus van @mr_evil08 ook, lijkt mij.....
Back on topic maar. ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:05
Hmm, da's wel erg efficient:1 werknemer/werkneemster in die fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

DjoeC schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Hmm, da's wel erg efficient:1 werknemer/werkneemster in die fabriek.
Was op een vrije tweakers zaterdag in 2024. Bedrijvigheid genoeg hoor. 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

----------

Dag allen,

Offerte 1:

Offerte 2:

Offerte 3 (via VEH):

Twijfelpunten:

Prijzen zijn gewoon markt conform. Alleen die uitschieter had er volgens mij geen zin in haha…

Enige nadeel van Daikin (persoonlijke ervaring als installateur) is dat de support afdeling een beetje ondermaats is in vergelijken tot andere A merken. Dat zou in mijn ogen beter kunnen, overigens uiteindelijk is alles netjes opgelost alleen het duurde allemaal wel onnodig lang met het nodige gebel (garantie kwestie).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 00:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

Vraagje; beneden (40m2) komt een nieuwe plakvloer en het idee ontstond om gelijk vloerverwarming te leggen.

Het huis heeft overal radiatoren (cv) en beneden een airco. Daar verwarm ik voornamelijk mee.
De cv-ketel brandt niet vaak maar omdat de vloer nu open gaat wil ik alvast vloerverwarming leggen. De verdeler wordt niet direct aangesloten vanwege wat andere werkzaamheden en evt. wil ik later een warmtepomp nemen.

- Welke verdeler is geschikt voor huidige situatie (cv) en ook later een warmtepom met evt. koeling? Er is nu een VTE slim 5 geoffereerd. De cv-ketel moduleert (Remeha Calenta Ace 28c)

- Op de offerte staat een bypass; is dit nodig? Of onzin? Het huis is 112m2, er wordt niet hoog gestookt

- leidingdikte is 16mm met 5 groepen op 40m2. Dit is prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Processorkoeler Als de radiatoren niet boeit dan gelijk een kunstof LT verdeler.

Anders neem je een LT verdeler met pomp(ombouw geschikt) waarbij later de pomp eruit kan.
Een gasketel kan ook prima met max 35-40c overweg, begrens je in de installateursmenu.

De VTE slim 5 is niet om te bouwen naar LT lijkt het voor de een warmtepomp.

Ga voor minimaal 25mm meerlagenbuis leidingdikte, dat is dus DN20 binnendiameter anders mag je straks nog een keer vervangen bij de warmtepomp.

Gebruik geen stalen aanvoerleidingen want je wil ook koelen later.
De bypass is er omdat je vloerverwarmingsverdeler (VTE slim 5) een thermostaat heeft die dicht kan gaan, bij een LT verdeler niet nodig.

[ Voor 158% gewijzigd door mr_evil08 op 30-07-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Processorkoeler schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:53:
Vraagje; beneden (40m2) komt een nieuwe plakvloer en het idee ontstond om gelijk vloerverwarming te leggen.

Het huis heeft overal radiatoren (cv) en beneden een airco. Daar verwarm ik voornamelijk mee.
De cv-ketel brandt niet vaak maar omdat de vloer nu open gaat wil ik alvast vloerverwarming leggen. De verdeler wordt niet direct aangesloten vanwege wat andere werkzaamheden en evt. wil ik later een warmtepomp nemen.

- Welke verdeler is geschikt voor huidige situatie (cv) en ook later een warmtepom met evt. koeling? Er is nu een VTE slim 5 geoffereerd. De cv-ketel moduleert (Remeha Calenta Ace 28c)

- Op de offerte staat een bypass; is dit nodig? Of onzin? Het huis is 112m2, er wordt niet hoog gestookt

- leidingdikte is 16mm met 5 groepen op 40m2. Dit is prima toch?
Alleen een speciale hybride verdeler is geschikt voor een warmtepomp en cv ketel. Voor alleen een warmtepomp is een pomploze verdeler de enige juiste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Laatst online: 20-09 08:26
Carboy54 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:46:
[...]

Alleen een speciale hybride verdeler is geschikt voor een warmtepomp en cv ketel. Voor alleen een warmtepomp is een pomploze verdeler de enige juiste optie.
Ik heb een hybride opstelling CV + warmtepomp en een passieve/pomploze verdeler er in gezet.
Je moet je CV vervolgens wel limiteren tot maximaal 45 graden anders krijg je problemen.
Dus dat laatste moet kunnen anders heb je inderdaad de hybride variant nodig.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-08 12:36
*edit eigen topic geopend: Getverdemme in "Warmtepomp of toch op gas blijven?"

Hallo allemaal,

Ook ik ben aan het twijfelen of ik mijn CV-ketel moet vervangen voor een lucht/water warmtepomp.

Huis is 5 jaar geleden volledig gerenoveerd een daarmee goed geïsoleerd en heeft met de vernieuwde EP eisen een energielabel A+.

Momenteel wordt alleen de begane grond (80m2) verwarmd dmv vloerverwarming en hangt er op de verdieping (55m2) een airco op de overloop voor verwarming en koeling. Later wil ik deze verdieping misschien ook gaan voorzien van vloerverwarming, dan zou het totaal op 150m2 komen. Op de warme oriëntaties is het huis voorzien van screens of rolluiken en is de keuken voorzien van een Quooker. Er liggen 11 PV panelen van 370Wp (4 oost en 7 west) en sinds maart 2025 erbij 6 PV panelen van 460Wp (zuid). Het jaarlijkse verbruik is gemiddeld nu 4000kWh per jaar maar met een plug in hybride erbij komt daar ongeveer 1500kWh bij. Ik heb nog een vast contract tot 1-7-2027 zonder terugleverboete's.

We hebben geen bad maar wel een dubbele douche, we zijn sinds kort met z'n 3en en het gemiddelde gasverbruik per jaar is 600m3 maar dat kan met de kleine wel op gaan lopen. Ik weet dat van deze 600m3 er ongeveer 240m3 voor tapwater is.

Bij de verbouwing heb ik rekening gehouden met ruimte voor een boilervat of binnenunit met boilervat in één.

Laatste jaarrekening gas was €840,- en stroom was +€150,-.

Ik denk dat straks als salderen stopt ik mijn stroom beter kan gaan benutten door dmv homeassistant de warmtepomp het tapwater bij overproductie kan opwarmen en het huis kan koelen of verwarmen wanneer er overproductie is. De extra (matige) vloerkoeling zal daarbij ook zeer welkom zijn in de zomer.

Heb een offerte ontvangen van €8k (na subsidie) voor een Daikin ERGA06EVH met geïntegreerde 230L boiler.
Is deze slim genoeg om met HA te werken en zo slim aan te sturen? Kan ik deze straks ook trapsgewijs aansturen met bijvoorbeeld Myenergie Eddi of my PV Thor.

Wat zouden jullie adviseren, er zijn geen aanpassingen benodigd aan mijn vloerverwarming systeem, binnenunit met boiler past prima in de technische ruimte en kan de buitenunit zonder al te veel problemen achter in de tuin tegen de schuur worden bevestigd of is mijn gasverbruik zo laag dat het niet te de moeite is.

Ik twijfel vooral met hoe de stroomprijzen er na het salderen uit gaat zien en dan vooral in de winter.

Andere mogelijkheid is misschien een warmtepompboiler (Stiebel Eltron WWK á €3k na subsidie) voor het tapwater en cv ketel voor verwarmen dan heb ik alleen niet het extra vloerkoelen en betaal ik dan niet teveel vastrecht voor 360m3 verwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHQELN27N06TFyDD7nN6QWHcKJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/awNLqg5ODRjeoDmxuIf5Qlrl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSPelcC9bGNRSiOVkwnvV4qrcaE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RkCrH6D0XYXIgVfQBAFrkyh2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44L7qnVL6yOPG6lq-g2c9_ToMsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1AHeFgXZEh2jCPfbPJZUgqJR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@Getverdemme Volgorde:
1) wp FAQ bestuderen
2) evtl. eigen topic openen
en kW vervangen door kWh O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-08 12:36
dunklefaser schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:54:
@Getverdemme Volgorde:
1) wp FAQ bestuderen
2) evtl. eigen topic openen
en kW vervangen door kWh O-)
Goeie, haalde blijkbaar wat dingen door elkaar. Ik zal een eigen topic openen en de link erbij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

'Slimheid' van warmtepompen wordt mogelijk criterium voor ISDE-subsidie

Onlangs werd bekend dat het kabinet de ISDE-bedragen voor warmtepompen volgend jaar ongewijzigd laat. Wel bestaat de kans dat andere aspecten van de subsidieregeling worden aangepast. Zo stuurt het kabinet erop aan dat ISDE-subsidie alleen nog aan 'slimme' warmtepompen zal worden toegekend.

Bron: Vakblad Warmtepompen

[ Voor 62% gewijzigd door Carboy54 op 31-07-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:20

Jerra

Beunhaas in wording

Ben benieuwd of ze ook een daadwerkelijk slimme gaan uitvinden dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jerra schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:44:
Die zijn inmiddels al op de markt. Punt is wel welke criteria je hieraan verbindt. Op zich vind ik in de basis het idee niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Idd, want hoe definieer je slim en hoe zorg je er voor dat de inzet de komende 15 jaar ook slim is

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:52
Deze ‘slimheid’ houdt in dat warmtepompen kunnen reageren op signalen om bijvoorbeeld netcongestie te voorkomen. Het is de bedoeling dat deze functionaliteit een voorwaarde wordt voor het verkrijgen van ISDE-subsidie.
Aldus
https://www.bouwwereld.nl...e-en-slimme-warmtepompen/

Vraag is of een internetverbinding op deze manier de facto verplicht wordt, want dat lijkt me een cybersecurityrisico van jewelste.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:34
BarryH schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:04:
Idd, want hoe definieer je slim en hoe zorg je er voor dat de inzet de komende 15 jaar ook slim is
Oh, lovely. Krijgen we net als in DE alle regionale netbeheerders die allemaal een eigen wiel gaan uitvinden op landelijke wetgeving. Google “paragraf 14”, en lees de horror.
Ook leuk voor de fabrikanten. Elk land z’n eigen firmware i.v.m. alle specifieke regels die Europees wijd niet op elkaar aansluiten en haastig in elkaar verzonnen zijn omdat er ergens “ophef” is gepubliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
De prijzen voor deze “slimme” WP’s zullen ook gaan stijgen omdat er speciale firmware voor moet worden ontwikkeld. Voorspelling: deze prijsstijging zal ongeveer 99% van het subsidiebedrag bedragen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30
Carboy54 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:58:

Onlangs werd bekend dat het kabinet de ISDE-bedragen voor warmtepompen volgend jaar ongewijzigd laat. Wel bestaat de kans dat andere aspecten van de subsidieregeling worden aangepast. Zo stuurt het kabinet erop aan dat ISDE-subsidie alleen nog aan 'slimme' warmtepompen zal worden toegekend.

SG+ (echo, echo, echo)

Ik deed dit eerst automatisch via Homey, maar ik mis de kennis om dit goed in te stellen. Doe het nu met de hand via m'n mobiel, scheelt een hoop geld dan SG en vind het ook niet erg om te doen, vind het wel geinig.

[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 01-08-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:58:

Mitsubishi Electric heeft al een smart grid aansluiting. Die kent 4 modi:
  1. geforceerd uit
  2. normaal
  3. aanbevolen aan
  4. geforceerd aan
Vrijwel niemand die het gebruikt, maar het zit erop. En men gaat het gebruik van deze aansluiting toch niet bij je thuis controleren.

Wel zijn er best veel Tweakers (vooral met een dynamisch tarief) die met de thermostaat of met Home Assistant zorgen dat de warmtepomp tijdens piekuren even pauzeert, wat bij vloerverwarming in zandcement perfect kan.

Wat veel slimmer zou zijn vanuit de overheid is beprijzen: tijdens piekuren een extra hoog elektriciteitstarief hanteren of een (variant op) het capaciteitstarief zoals in België. Dan zul je opeens zien dat velen de regeling aanpassen, bijv simpelweg eerst wat extra opstoken in de middag en daarna de thermostaat even wat lager in de vroege avond. Blijven toch Hollanders hè ;)
Weet niet of onze zuiderburen ook zo zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Jerra schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:44:
Zijn er genoeg.
Zelfs de Valliant Arotherm Plus, die al jaren op de markt is, is smart.
Zoek maar eens op smart grid.

Als de zon schijnt of goedkope uren kan die de boiler opwarmen, net als bepaalde uren WP uit als de netbeheerder het vraagt.

Echter niemand doet dat vanwege saldering.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 01-08-2025 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30
SebastiaanPs schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Mitsubishi Electric heeft al een smart grid aansluiting. Die kent 4 modi:
  1. geforceerd uit
  2. normaal
  3. aanbevolen aan
  4. geforceerd aan
Vrijwel niemand die het gebruikt, maar het zit erop. En men gaat het gebruik van deze aansluiting toch niet bij je thuis controleren.

Wel zijn er best veel Tweakers (vooral met een dynamisch tarief) die met de thermostaat of met Home Assistant zorgen dat de warmtepomp tijdens piekuren even pauzeert, wat bij vloerverwarming in zandcement perfect kan.

Wat veel slimmer zou zijn vanuit de overheid is beprijzen: tijdens piekuren een extra hoog elektriciteitstarief hanteren of een (variant op) het capaciteitstarief zoals in België. Dan zul je opeens zien dat velen de regeling aanpassen, bijv simpelweg eerst wat extra opstoken in de middag en daarna de thermostaat even wat lager in de vroege avond. Blijven toch Hollanders hè ;)
Weet niet of onze zuiderburen ook zo zijn :)
Een variabel vast tarief wordt al over gesproken om in te voeren idd, maar ca 6% heeft een dynamisch contract.
Maar als het merkbaar is in je portemonnee, gaan mensen opeens handelen idd. Bedrijven passen zich dan daar op aan.
Pagina: 1 ... 218 ... 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)