5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Thuisbatterij of is je HA niet correct geconfigureerd? (je voed meer in dan je opwekt)Getverdemme schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:24:
*edit eigen topic geopend: Getverdemme in "Warmtepomp of toch op gas blijven?"
[Afbeelding]
Maar je krijgt er dan ook een hele slimme en zuinigere installatie voor terug. Mits goed geïnstalleerd natuurlijk.
Ik heb nu al twee jaar de Daikin Monoblock 4kW EJHA04AV3. Die kan terug moduleren tot 132 W elektrisch.jelte247 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:03:
Ff mijn frustratie delen over keuze wp. Ik heb mijn (zeer compacte) woning recentelijk flink geïsoleerd en meteen alle leidingen aangelegd voor overstap naar gasloos. 32mm Terrendis grondleiding vanuit de schuur onder de fundering van het huis door richting kelder. Daar komen (naast die grondleiding) leidingen voor 7 jaga's samen om via een open verdeler te worden voorzien van warmte. (20mm multitubo)
Nu dus nog een wp plaatsen bij de schuur. Het liefst wil ik de wp direct op de grondbuis aansluiten met in retour een buffervat. So far so good.
Frustratie zit hier. Ik had voor de hele isolatie ongeveer 1000m3 gas verbruik. Nu verwacht ik veel minder, reken 500m3 gas wat ik dus zou moeten vervangen middels de wp. Volgens koevlaas formule zou dan 2.5 kW cappaciteit genoeg zijn? Mijn totale afgifte van de jaga's is ongeveer 4500 watt op 35/30/20
Anyway. Laat ik voor een 4 kw warmtepomp kiezen dan hebben al die toestellen een zeer klein modulatiebereik. Ze zijn allemaal geknepen versies van zwaardere toestellen. Bv De midea arctic 4kw kan slechts terug moduleren tot 2.56 kw. Dat is hetzelfde als de 6kw vesie. Dat zie je met alle toestellen.
Nu ben ik bang dat de wp zijn minimum vermogen niet kwijt gaat kunnen als het mild weer is. Mijn woning zou vaak minder vragen dan wat de wp minimaal kan produceren. Ik wil een rustig lopend systeem en ben nu bang toch voor een parallel buffer te moeten kiezen. Dat doe ik liever niet want complexer. Had ik nu een wp gezien die max 4kw maar minimaal 1 kw kon leveren, dan kan ik met een gerust hart een seriebuffer plaatsen.
Nog een frustratie: Dat vinden van de minimale capaciteit van warmtepompen is echt een dagtaak. Soms is het zelfs nergens te vinden.
Misschien heeft iemand hier een goede tip.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Nibe is vooral goede marketingjurgen purgen schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 07:55:
Nibe is er het bewijs van dat je voor slim en modulair extra betaalt.
Maar je krijgt er dan ook een hele slimme en zuinigere installatie voor terug. Mits goed geïnstalleerd natuurlijk.
Staan er genoeg die slecht zijn ingeregeld
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja het is idd de marketing waardoor ik stil en vooral zuinig de winters doorkom.BarryH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:04:
[...]
Nibe is vooral goede marketing
Staan er genoeg die slecht zijn ingeregeld
Het ging hier volgens mij om slimme aansturing. En mijn ervaring is dat vrijwel elke optie zelf aan te passen is die je zou willen aanpassen. En dat je dus niet afhankelijk bent van een installateur of bedrijf die voor jou bepaald welke parameters je mag inzien cq aanpassen.
[ Voor 33% gewijzigd door jurgen purgen op 02-08-2025 11:27 ]
Niet goed geconfigureerd. Opwekking van mijn nieuwe PV panelen werd niet goed opgeteld.denneappel schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:01:
[...]
Thuisbatterij of is je HA niet correct geconfigureerd? (je voed meer in dan je opwekt)
Ok.jurgen purgen schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
Ja het is idd de marketing waardoor ik stil en vooral zuinig de winters doorkom.
Het ging hier volgens mij om slimme aansturing. En mijn ervaring is dat vrijwel elke optie zelf aan te passen is die je zou willen aanpassen. En dat je dus niet afhankelijk bent van een installateur of bedrijf die voor jou bepaald welke parameters je mag inzien cq aanpassen.
Dus wat maakt de nibe dan slim en onderscheidend?
Want ditzelfde kan ik ook zeggen voor Panasonic, waar ik ook heel veel zelfkanten instellen, waarbij de sg2 module en Heisamon dit verder uitbreidt
niet de bedoeling om in een "ik heb de grootste" wedstrijd terecht te komen, moet ik zeggen dat ik het fijn vindt dat mijn Nibe op basis van weersverwachting alvast wat extra werk verricht. Of dat ie obv dyn.prijzen werk wel of niet inpland. Of de koppeling met mijn zonnepanelenomvormer waardoor er pas bij voldoende opwek er SWW-productie plaatsvind. eeuh.. De app, die de ene update heel tof is en de andere update misschien iets minder is. Idd een puntje.. en zo zijn er meer punten, maar er zijn ook meerdere malen per kwartaal updates om deze puntjes aan te pakken ... soms dan ... de verschillende uitbreidingsmogelijkheden om bv add-ons te koppelen om bv ook nog energie uit de afgevoerde lucht te winnen en zo de MV functie overnemen van de aanwezige MV. En zo kan ik nog heel de catalogus doornemen, maar dat is nu hier niet de bedoeling.BarryH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:36:
[...]
Ok.
Dus wat maakt de nibe dan slim en onderscheidend?
Want ditzelfde kan ik ook zeggen voor Panasonic, waar ik ook heel veel zelfkanten instellen, waarbij de sg2 module en Heisamon dit verder uitbreidt
Euuuhhm .. oja .. loadbalancing. ja.. dat was het wel wat ik fijn vindt. SG zit er ook op maar door alle integraties gebruik ik dat niet.
Maar zoals je aangeeft zullen er zat zijn die deze mogelijkheden zullen bieden.
Punt wat ik wilde maken.. Dat je voor die instellingsvrijheid en modulariteit je vaak bij duurdere merken terecht komt. Veel van de goedkopere instappers timmeren hun apparaat digitaal dicht. En What you see is What you get.. Niks mis mee. Maar zoals ik mijn Nibe gewend ben te gebruiken, zal ik bij die systemen niet hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door jurgen purgen op 02-08-2025 14:59 ]
YouTube: Warmtepompinspectie tussenwoning – Geluid & Comfortproblemen onderzocht
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Als echte "installatiefouten" kan je het bestaande leidingwerk natuurlijk niet aanmerken
en de installateur (aka pijpfitter) van de wp aanrekenen. Die wil in eerste instantie de wp ophangen/aansluiten en wegwezen. Waterzijdig inregelen bijvoorbeeld kost (te veel) tijd.
En wat tussen klant en installateur is besproken weten we niet.
Het geluid van de warmtepomp en het ruisen van de leidingen hoor je met dank aan het overheersende "grappige" deuntje natuurlijk niet. Wat de video met "aanvoer- en retour liggen heel erg bij elkaar" wil laten zien wordt niet echt duidelijk gemaakt. De cameravoering is hektisch, m.n. de infraroodopnamen. Etc. etc..
Mijn conclusie: Goed bedoeld - slecht gemaakt.
[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 02-08-2025 20:24 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Desondanks komen een aantal te vaak gemaakte fouten voor de leek goed in beeld. Het niet plaatsen van de retour van de boiler als laatste in de retour van het afgifte syteem met kortsluiting in het circuit tot gevolg komt op tweakers wekelijks voorbij. Ook het belang van waterzijdfig inregelen kwam aan de orde. Het vastzitten of niet goed inregelen van het ventiel en het belang van goed leidingwerk idem dito.dunklefaser schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:01:
@Carboy54 In beeld gebracht? Misschien maar het geluid . . .
Als echte "installatiefouten" kan je het bestaande leidingwerk natuurlijk niet aanmerken
en de installateur (aka pijpfitter) van de wp aanrekenen. Die wil in eerste instantie de wp ophangen/aansluiten en wegwezen. Waterzijdig inregelen bijvoorbeeld kost (te veel) tijd.
En wat tussen klant en installateur is besproken weten we niet.
Het geluid van de warmtepomp en het ruisen van de leidingen hoor je met dank aan het overheersende "grappige" deuntje natuurlijk niet. Wat de video met "aanvoer- en retour liggen heel erg bij elkaar" wil laten zien wordt niet echt duidelijk gemaakt. De cameravoering is hektisch, m.n. de infraroodopnamen. Etc. etc..
Mijn conclusie: Goed bedoeld - slecht gemaakt.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Gaat niet om de kwaliteit van deze film maar om de gemaakte fouten. Voor de leek leerzaam. Punt.dunklefaser schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:51:
@Carboy54 Zelf als promotievideo richting "leken" overtuigt de YT-video (mij) niet echt.
Mja die minimaal radiatoren doen sowieso bijna niks op LT dus dat gaat weinig veranderen.Carboy54 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:29:
De klassieke installatie fouten in beeld gebracht:
YouTube: Warmtepompinspectie tussenwoning – Geluid & Comfortproblemen onderzocht
Je wordt duizelig van de hoeveelheid haakse bochten en daar hoor je niks over.
Net als het type 10 & 20 radiatoren die lijken aanwezig te zijn op de video...
Daar komt toch geen afgifte af...
[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 03-08-2025 08:55 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Oh dat is mooi. Wel een hybride wp toch? Ik heb ook andere hybrides bekeken. Die lijken idd toch marge te hebben in de afgifte.Pim57 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:54:
[...]
Ik heb nu al twee jaar de Daikin Monoblock 4kW EJHA04AV3. Die kan terug moduleren tot 132 W elektrisch.
En dat is nu net het probleem met dit filmpje, Kees ziet de aangehaalde fouten niet als fout want Kees is een leek. Tekst en beeld zijn inderdaad van ondergeschikte kwaliteit zodat Kees het helemaal niet meer begrijpt.
De waarde van dit filmpje is dus ultra laag. Voor de leek. Hier moet ik @dunklefaser toch wel gelijk ingeven.
Ja de bypass moet eruit dit heeft een mega invloed op een systeem waar de leidingen "misschien" aan de krappe kant zijn, zeer waarschijnlijk doet dan de vloerverwarming het ook beter.
Maar dat er niet even een opmerking over de radiatoren, zonder convectors, wordt gemaakt vind ik ook wel vreemd.
Edit: En de radiator met een convector is afgedekt door een bureau blad.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 03-08-2025 00:28 ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik gebruik deze wp als all-electric, dus geen gas meer. Sanitair warm water gaat apart met een wpb.jelte247 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:36:
[...]
Oh dat is mooi. Wel een hybride wp toch? Ik heb ook andere hybrides bekeken. Die lijken idd toch marge te hebben in de afgifte.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Installatieplan tot nu toe:
- Vloerverwarming op de volledige begane grond
- Jaga Strada’s op de verdiepingen (slaap- en werkkamers)
- 300L sanitairvat + 130L buffervat
We hebben momenteel een offerte liggen voor een Bosch Compress 5800i AW, voor zover ik kan nagaan één van de stilste warmtepompen op de markt.
Probleem: waar zetten we die gigantische buitenunit?
Opties afgewogen, maar allemaal met (grote) bezwaren:
- Achtertuin: klein, grenst direct aan slaapkamers van buren, bang voor geluidsoverlast, ook bij koeling in de zomer.
- Dak uitbouw of dakkapel: wordt afgeraden i.v.m. trillingen.
- Voortuin: ca. 4,5 x 6 meter, dus in principe ruim genoeg.
Ook geen reflectie van geluid (kijkt uit op groenstrook).
Maar: volgens installateur moet de unit minimaal 1,5 meter van de erfgrens staan.
Gevolg: hij komt óf midden in het zicht, óf letterlijk in het looppad naar de voordeur. Voor ons echt een no-go.
Ik heb ook gekeken naar alternatieven zoals de Weheat Blackbird en Triple Solar, maar wat ik hier op Tweakers lees over die oplossingen stemt niet bepaald hoopvol. Dan liever een “gewone” lucht-water warmtepomp.
We willen graag volledig van het gas af, en kunnen koelen in de zomer. Maar met deze beperkingen dreigt de HR-ketel alsnog terug te komen in beeld, puur vanwege plaatsingsproblemen (en kosten). En dat zou zuur zijn.
Heeft iemand creatieve oplossingen of ervaring met dit soort plaatsingsdilemma’s? Bijvoorbeeld:
- Is integratie van de buitenunit in een fietsenberging in de voortuin een optie?
- Mag je bij geïntegreerde opstelling dichter bij de erfgrens zitten (geluidstechnisch)?
- Zijn er kleinere of flexibeler plaatsbare units (mono of split, maakt niet uit) die toch stil zijn en voldoende vermogen (~7 kW) leveren?
Alle ideeën welkom, dank alvast!
Vreemd.vagerik schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:23:
Wij hebben een "loos dakje" dat tussen ons washok (ex-schuur) zit en de primaire woning. Het is als het ware de gang/ingang van de woning en het toilet zit er ook pal onder.
Daar bovenop staat onze 6kw Aurora II van Adlar Castra.
Ze zetten de warmtepomp op 'vering' pootjes om de trillingen tegen te gaan. Ik heb de hele winter gewoon kunnen verwarmen zonder trillingen in huis te horen of ervaren. De buren idem, hebben er geen last van gehad. (ben tevens de enige van ons blok met een warmtepomp). Zelfs toen die vol vermogen ging die paar dagen dat het nodig was in de winter.
Het enige geluid wat er af kwam was de ventilator, die kan een behoorlijke herrie maken en hoor je van ver. Zodoende staat die bij ons vrijwel altijd (en sowieso tussen 20:00 savonds en 08:00 sochtends ivm het aangrenzen van de slaapkamer van m'n dochter) op "eco/silent" mode. Dan wordt het maar 2 graden kouder in de woning snachts in de winter, is geen enorm probleem en blijft het gewoon stil binnen en buiten.
Dus ik zou die optie van plaatsen op je uitbouw niet meteen afschrijven.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Dank voor je reactie, het gaat hierbij ook niet zozeer over de kosten, maar om de mogelijkheid om slaap/werkkamers korte periodes te kunnen verwarmen; in principe is dit alleen nodig als er gewerkt/gestudeerd wordt. Wat ons betreft niet wenselijk om daarvoor 24/7 te verwarmen, en we slapen graag in koele kamers.michaelvo schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:05:
@vagerik geen antwoord op je vraag maar bij onze volledige renovatie bleek vloerverwarming infrezen op de bovenverdiepingen nauwelijks duurder dan jaga's. Ben zeer blij dat we dat hebben gedaan dus denk daar nog even goed over na.
Daarnaast willen we de Jaga's gebruiken om eventueel de slaapkamers te kunnen koelen, naar ik begrijp is dat effectiever dan koelen via de vloer.
Als is een 8kw unit wel iets groter en zwaarder dan een 6kw, vermoed ik.
Wat zou er mis zijn met de BlackBird? Zeer veel tevreden gebruikers en de oplossing voor platte daken mits goed gemonteerd. Op tweakers moet je door de regels heen lezen. Sommige tweakers zijn nooit tevreden. Schrijf je anders in bij Weheat voor een fabriek bezoek ( zaterdag as. )vagerik schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:23:
Onze tussenwoning van ca. 130 m² wordt binnenkort volledig gerenoveerd, en we willen graag volledig van het gas af.
Installatieplan tot nu toe:
- Vloerverwarming op de volledige begane grond
- Jaga Strada’s op de verdiepingen (slaap- en werkkamers)
- 300L sanitairvat + 130L buffervat
We hebben momenteel een offerte liggen voor een Bosch Compress 5800i AW, voor zover ik kan nagaan één van de stilste warmtepompen op de markt.
Probleem: waar zetten we die gigantische buitenunit?
Opties afgewogen, maar allemaal met (grote) bezwaren:
- Achtertuin: klein, grenst direct aan slaapkamers van buren, bang voor geluidsoverlast, ook bij koeling in de zomer.
- Voortuin: ca. 4,5 x 6 meter, dus in principe ruim genoeg.
Ook geen reflectie van geluid (kijkt uit op groenstrook).
Maar: volgens installateur moet de unit minimaal 1,5 meter van de erfgrens staan.
Gevolg: hij komt óf midden in het zicht, óf letterlijk in het looppad naar de voordeur. Voor ons echt een no-go.
Ik heb ook gekeken naar alternatieven zoals de Weheat Blackbird en Triple Solar, maar wat ik hier op Tweakers lees over die oplossingen stemt niet bepaald hoopvol. Dan liever een “gewone” lucht-water warmtepomp.
We willen graag volledig van het gas af, en kunnen koelen in de zomer. Maar met deze beperkingen dreigt de HR-ketel alsnog terug te komen in beeld, puur vanwege plaatsingsproblemen (en kosten). En dat zou zuur zijn.
Heeft iemand creatieve oplossingen of ervaring met dit soort plaatsingsdilemma’s? Bijvoorbeeld:
- Is integratie van de buitenunit in een fietsenberging in de voortuin een optie?
- Mag je bij geïntegreerde opstelling dichter bij de erfgrens zitten (geluidstechnisch)?
- Zijn er kleinere of flexibeler plaatsbare units (mono of split, maakt niet uit) die toch stil zijn en voldoende vermogen (~7 kW) leveren?
:strip_exif()/f/image/PDi1xKeckijGGsYWZWp1vbbh.jpg?f=fotoalbum_large)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
In een fietsenberging plaatsen kan, volgens mij, prima, zolang er maar voldoende circulatie is en hij niet zijn eigen lucht aan gaat zuigen.
En kun je, als je echt wilt koelen boven, niet beter voor fancoils dan Jaga's kiezen?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Mijn opmerking over het filmpje, dat zie ik bij veel inregelaars. Ze hebben veel verstand van sommige zaken en sommige zaken niet.Carboy54 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:29:
De klassieke installatie fouten in beeld gebracht:
- de onbelans in de vloerverwarming, had direct met een paar slagen aan een knop ingeregeld kunnen worden.
- de doorwarming van de retourleiding T stuk boiler ga je met keerklep niet oplossen, beter thermosifon.
Edit: nu zag ik niet of de hydraulische inkoppeling fout was of de dat het doorwarmen is.
-de opmerking van de 6bar overstort, oké.
De leidingen die vergroot moeten worden maar ook minder lang? Hoe maak je ze korter dan?
En waarom zijn ze te krap, 22mm maar ik zie maar iets van 5-6 groepen, 2l per groep, wat is de snelheid? Vlg mij kan het makkelijk. Een hele ingreep!
En dan komt het grootste misverstand, wat aan de ene kant wel klopt maar ook weer niet.
Met inregelen zetten ze altijd alles open, dus de radiatoren boven ook. Dat geeft een beeld wat in de praktijk nooit voorkomt. Deze radiatoren doen helemaal niks op de max 30C die de vloerverwarming nodig is.
Pas bij aanpassing naar fancoils of LTV verwarming kan je berekenen wat de diameters zouden moeten zijn.
Dan nog moet je met dynamische inregelkranen werken mits de radiatoren toch in de praktijk meestal dichtstaan.
Je kunt een installatie niet statisch inregelen op 2 verschillende statische situaties.
De boodschap zou moeten zijn, bij verkoop, afstemming op vloerverwarming beneden, radiatoren boven zijn in principe niet meer bruikbaar.
Goed al met al, bij ontwerp moet je al de warmtepomp en flow afstemmen op de vloerverwarming en een alternatief zoeken voor de radiatoren boven. De uitkomst was dan een kleinere warmtepomp, behoud van de leidingen maar lagere flow en rustiger gedrag. En dan wat airco boven.
Nu krijgen ze dus een verslag, waarvan ze denken er klopt allemaal niks van, veel sloopwerk, leidingen verdikken en dan scheelt het allemaal nog niks.
[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 07-08-2025 16:32 ]
6 bar overstort op een 8 bar boiler??? Kan, maar zeker niet nodig, en 8 bar kan ook prima. (6 bar overstorten kwamen pas op de markt toen er boilers met 6 bar maximale werkdruk kwamen)
Absoluut, ik ben van plan de Jaga Strada Hybrids te nemen.Aziraphale schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:21:
En kun je, als je echt wilt koelen boven, niet beter voor fancoils dan Jaga's kiezen?
Hij bedoelt condenserend koelen, de briza's bijvoorbeeld.vagerik schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:48:
[...]
Absoluut, ik ben van plan de Jaga Strada Hybrids te nemen.
De strada's hybrid koelen redelijk, en plaats ze ruim bemeten.
Beneden werkt niet condenserend koelen prima, boven is het toch allemaal wel krap aan.
Daarom zie je vaak net als hier dat men boven toch voor één single split airco kiest.
Condenserend koelen met CV is knap lastig want je kan alles van A tot Z dampdicht isoleren.
Als het om een zolder gaat zou het een teleurstelling kunnen worden om niet condenserend te koelen.
[ Voor 57% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2025 16:19 ]
En je moet zeker weten dat je wp zijn koelvermogen kwijt kan. Één kamer koelen met een Jaga op de wp gaat hem niet worden, vrees ik.mr_evil08 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:00:
[...]
Hij bedoelt condenserend koelen, de briza's bijvoorbeeld.
De strada's hybrid koelen redelijk, en plaats ze ruim bemeten.
Beneden werkt niet condenserend koelen prima, boven is het toch allemaal wel krap aan.
Daarom zie je vaak net als hier dat men boven toch kiest voor één single split airco.
Condenserend koelen met CV is knap lastig want je kan alles van A tot Z gaan dampdicht isoleren.
Op zolder kun je vergeten met Strada hybrid's om niet condenserend te koelen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Klopt, alles moet open staan en zelfs dan is het met de hakken over de sloot om het minimaal vermogen kwijt te kunnen.Aziraphale schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:11:
[...]
En je moet zeker weten dat je wp zijn koelvermogen kwijt kan. Één kamer koelen met een Jaga op de wp gaat hem niet worden, vrees ik.
Gaat de WP pendelen vanwege minimaal vermogen niet kwijt kunnen dan is niet condenserend koelen waardeloos.
[ Voor 70% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2025 16:22 ]
Hmm, wat lastig dit, zeg. Ik dacht dat ik een aardige oplossing had bedacht: Jaga's op de slaapkamers:mr_evil08 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:12:
[...]
Klopt, alles moet open staan en zelfs dan is het met de hakken over de sloot om het minimaal vermogen kwijt te kunnen.
Gaat de WP pendelen vanwege minimaal vermogen niet kwijt kunnen dan is niet condenserend koelen waardeloos.
- omdat deze slechts incidenteel worden verwarmd: bijv als de kids huiswerk maken of wanneer thuisgewerkt wordt
- omdat een kamer sneller kan worden opgewarmd dan met vloerverwarming
- omdat 's nachts juist geen verwarming gewenst is
- omdat fancoils effectiever kunnen koelen dan vloerverwarming
Bewust niet gekozen voor condenserende koeling, ivm (veel) hogere installatiekosten.
En voor deze oplossing heb je eigenlijke zoneregeling of naregeling nodig, wat weer een paar duizend extra kost, en dit wordt door velen hier afgeraden.
Nu begin ik haast te denken dat het makkelijker is om overal vvw aan te leggen en waar nodig aparte airco's in te knallen?
Dat dus. Dat hebben wij gedaan. Werkt perfect. En we hebben paar euro bespaard door niet te koelen met de warmtepomp omdat we daarvoor toch de airco's gebruiken. En dus ook om een kamer even snel op te warmen.vagerik schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:51:
[...]
Nu begin ik haast te denken dat het makkelijker is om overal vvw aan te leggen en waar nodig aparte airco's in te knallen?
Naregeling heb ik ook niet, gewoon alles eenmalig ingeregeld op de verdelers en nooit meer naar gekeken.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Vloerverwarming voor in de slaapkamers zagen wij niet zitten ivm de wens om koel te slapen. Voor condenserend koelen hebben we een multi split airco.
Samengevat:
- beneden vloerverwarming
- badkamer vloerverwarming
- woonkamer, kantoor en masterbedroom airco
- kinderkamers Jaga hybrids
Geen spijt van deze setup, behalve dat we de vloer in het kantoor in de winter soms te fris vinden (zit boven een onverwarmde garage). De kinderkamers hadden ook airco kunnen zijn, maar dit was de meest praktische oplossing in onze situatie.
[ Voor 8% gewijzigd door master1104 op 09-08-2025 16:47 ]
In een straat met gelijke woningen, heeft elk huis/huishouden met zelfs dezelfde gezinssamenstelling andere eisen.vagerik schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:51:
[...]
Hmm, wat lastig dit, zeg. Ik dacht dat ik een aardige oplossing had bedacht: Jaga's op de slaapkamers:
- omdat deze slechts incidenteel worden verwarmd: bijv als de kids huiswerk maken of wanneer thuisgewerkt wordt
Bewust niet gekozen voor condenserende koeling, ivm (veel) hogere installatiekosten.
En voor deze oplossing heb je eigenlijke zoneregeling of naregeling nodig, wat weer een paar duizend extra kost, en dit wordt door velen hier afgeraden.
Zo zijn er met en zonder zonering verschillende installaties mogelijk met elk weer andere doelstellingen.
Er is geen one size fit all systeem. Ook al wil de verkoper je dat wel laten geloven.
Zonering is geen zonde. Het zou een bepaalde installatie met een bepaalde filosofie juist zuiniger kunnen maken.
Maar het mantra in de warmtepompsector is niet zoneren, want dan beperk je de flow. Dat zorgt voor klachten en dan moeten we weer langs.
Zorg dus sws dat er voldoende flow beschikbaar is in elke combinatie van de te zoneren ruimtes.
Je moet het benodigde systeem dus eerst zelf begrijpen.
Stel dat je met 1 bepaalde aanvoertemp heel je huis comfortabel warm kan krijgen, dan is zonering niet nodig.
Kamers niet of wel extra koelen of verwarmen heeft meer te maken met het verlies of afgiftecapaciteit in die ruimte.
Keuzes gemaakt op basis van initiële kosten of op basis van efficiëntie hebben beiden een andere uitkomst.
Kijk je naar je budget en mag het maar x kosten, dan kom je op een installatie die wellicht geassisteerd moet worden door een airco. Niks mis mee.
Kijk je naar de totale energiestromen tbv koelen en warmte, dan zorg je voor 1 systeem. Die kan idd duurder uitpakken in de aanschaf. Maar door de andere functies kan het in het verbruik juist zuiniger uitpakken.
[ Voor 11% gewijzigd door jurgen purgen op 09-08-2025 16:59 ]
Alles is relatief hoor. Ik koel niet condenserend met WP met 4 convectoren (met ventilatoren) en dat gaat voor mij goed genoeg. Bij lage luchtvochtigheid / dauwpunt kan de WP redelijk lange runs maken, als de aanvoertemperatuur naar 18 graden of hoger moet dan zijn de runs maar zo’n 20 minuten; pendelen dus. Maar ik heb daar geen problemen mee, de WP kan hier tegen en ‘t gaat (nu nog) maar om enkele dagen per jaar. Als het nog warmer wordt zullen we in meer kamers koelbehoefte hebben en zal ik meer radiatoren vervangen door convectoren en zullen de runs langer kunnen worden.vagerik schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:51:
[...]
Hmm, wat lastig dit, zeg. Ik dacht dat ik een aardige oplossing had bedacht: Jaga's op de slaapkamers:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Nu 2 jaar later, hoe bevallen de Samsung units?Rimco schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:52:
[...]
Zoals @koevlaas2 al aangaf staat er hier een Samsung, maar wel van een andere serie (DVM S) met VRF techniek:
[Afbeelding]
Idee was zowel L/W en L/L, maar heeft tot nu enkel L/W gedaan. Op die manier er achter gekomen dat deze techniek zich niet lekker leent voor L/W, zeker met lagere vermogens.
Ondertussen dus 2 Panasonic J serie monoblocs verzameld die in cascade komen te staan. Ook de reden dat ik er nog meer heb geïmporteerd en nog steeds importeer om aan wat tweakers hier en daar te slijten
Een kleinere DVM Eco is ook al weer binnen zodat we die alsnog op de L/L units aansluiten, want die zijn wel mooi en al ondertussen al ingebouwd:
[Afbeelding]
De Eco uitvoering kon in het verleden geen L/W doen, vandaar staat er ook zo'n veel te grote versie. Sowieso wil je Samsung niet in Nederland kopen vanwege de prijs die Ambrava rekent. Heb ze in het verleden uit VK laten komen en recentelijk uit Spanje.
Dit is een R32 unit, uiterlijk wat gedateerd. Maar gaf altijd indrukwekkende resultaten in de monitoring, goede performance!
Zo’n all in one unit die je zelf ook makkelijk (deels) plaatst en zodoende na subsidie voor max 3K klaar bent vind je slecht in propaan R290. Bijna altijd (duurdere) biblocs.
Maar nu zie ik de Samsung EHS R290 monobloc, goede prijs, goede performance en echt een allinone monobloc.
https://www.pasaz24cdn.pl...520R290%2520%5BTDB%5D.pdf
Iets voor de zelfbouw tweakers?
Nou ja, in een perfecte wereld heb je gelijk.vagerik schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:51:
[...]
Maar je kunt op die paar kinderkamers ook voor 2 tientjes een thermostaatkraan ophangen.
Als je in de rest van je huis genoeg flow hebt die altijd open staat, dan is het toch prima dat afhankelijk van de behoefte een thermostaatkraan open of dicht gaat? Misschien gaat de aanvoertemperatuur dan 1 of 2 graden omhoog als de kamers uitstaan, maar dat is niet het einde van de wereld.
En je kunt de kinderen uitleggen hoe een thermostaatknop werkt. (het is geen rocket-science, vertel gewoon "stand 2" als je het te warm hebt, "stand 3 of 4 " als je op je kamer bent, stand 1 en 5 heb je nooit nodig en nee: het wordt niet sneller warm als je hem op 5 zet) En voor de zomer zet je ze allemaal op maximaal open, zodat alles altijd meekoelt.
Heb je echt geen dure geautomatiseerde oplossing voor nodig. Juist als je Jaga's met ventilatoren hebt dan reageert dat allemaal best vlot, ook met 30 graden water.
fancoils zijn de Jaga Briza en convectors de Jaga strada hybrid als voorbeeld, natuurlijk zijn er meer merken.vagerik schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:51:
[...]
Een fancoil heeft condensafvoer zoals de Briza.
Hier hangt boven èèn single split airco en de rest koelt wel mee boven, kan ook vlot opwarmen in de winter.
Boven hangt hier èèn Jaga strada hybrid en kamer 2 de split airco.
De Jaga hybrid is stukken comfortabeler dan de airco met verwarmen en bij koelen andersom.
De wand airco zorgt voor koude luchtstroom over de vloer in de winter.
Ik heb geen spijt dat boven geen vloerverwarming ligt want wij verwarmen daar ook amper.
[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 09-08-2025 18:04 ]
Wat was bij jullie de meerprijs?michaelvo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:30:
[...]
Dat dus. Dat hebben wij gedaan. Werkt perfect. En we hebben paar euro bespaard door niet te koelen met de warmtepomp omdat we daarvoor toch de airco's gebruiken. En dus ook om een kamer even snel op te warmen.
Naregeling heb ik ook niet, gewoon alles eenmalig ingeregeld op de verdelers en nooit meer naar gekeken.
Het koste hier niks extra om koeling erbij te hebben.
Installateurs zijn niet happig op koeling erbij, je moet er nadrukkelijk om zeuren en drammen...
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 09-08-2025 18:08 ]
Ik ben me er bewust van dat de hybride regeling van deze warmtepomp kut en achterhaald is, maar de communicatie met de warmtepomp is hier op GoT gereverse-engineered dus die gaat straks de ketel geheel vervangen.
Edit: volgens koevlaas formule en verbruik op koude dagen heb ik genoeg aan minder dan 4KW. Gasverbruik 740m3 over de laatste 365 dagen, in december/januari nog dakkapel en knieschot het dak geisoleerd dus wordt nog lager.
Subsidie is leuk, maar voor minder dan 1000 euro een warmtepomp en lekker zelf doen is leuker. Nieuw kosten deze dingen ook maar 1400 euro, zo was ik 'm op het spoor gekomen.
Volgend jaar nog een driewegklep en een RVS boilervat erbij en dan kan de ketel helemaal weg. Ketel is van oktober 2010, heeft zijn langste tijd wel gehad dan.
[ Voor 38% gewijzigd door _JGC_ op 09-08-2025 20:30 ]
Durf het niet meer met zekerheid te zeggen maar dacht paar honderd euro...mr_evil08 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:06:
[...]
Wat was bij jullie de meerprijs?
Installateurs zijn niet happig op koeling erbij, je moet er nadrukkelijk om zeuren en drammen...
Om jezelf dan maar te quoten, was/is dit niks dan? Al in het wild gezien?Technician- schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:43:
Eerder had Panasonic een mooi all in one monobloc model (nog steeds) die erg goed presteerde.
Dit is een R32 unit, uiterlijk wat gedateerd. Maar gaf altijd indrukwekkende resultaten in de monitoring, goede performance!
Zo’n all in one unit die je zelf ook makkelijk (deels) plaatst en zodoende na subsidie voor max 3K klaar bent vind je slecht in propaan R290. Bijna altijd (duurdere) biblocs.
Maar nu zie ik de Samsung EHS R290 monobloc, goede prijs, goede performance en echt een allinone monobloc.
https://www.pasaz24cdn.pl...520R290%2520%5BTDB%5D.pdf
Iets voor de zelfbouw tweakers?
Technician- schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:29:
Haier heeft nu ook een R290 monobloc.
De GT serie.
Nu lees ik de specs. Max leaving water temperature: 80C
Zou het echt?![]()
https://haierhvac.eu/site..._Monobloc_GT_R290_ENG.pdf
Wel goed databook, alles staat erin ook minimale vermogens tabellen.
Mooie componenten wel, Mitsubishi twin Rotary compressor, flow en drukmeting ingebouwd
https://www.gaf.be/pdf/r2...ng_data_book_20240808.pdf
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
De meerprijs was iets van €250,- incl BTW. Maar met de nieuwe E-generatie hebben ze standaard met koeling.mr_evil08 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:06:
[...]
Wat was bij jullie de meerprijs?
Met de cilinderunit kan ik dit nog wel begrijpen, de afvoer zit erg laag. De hydrobox geen probleem.Installateurs zijn niet happig op koeling erbij, je moet er nadrukkelijk om zeuren en drammen...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Weinig te vinden in die range...
Ik weet dat er hier ook een paar zelfbouwers staan, maar ik kan nergens meer vinden waar

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
MarktplaatsMisterMailman schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:05:
Iemand nog tips voor een omkasting van 70 d x 140b x 95h ?
Weinig te vinden in die range...
Ik weet dat er hier ook een paar zelfbouwers staan, maar ik kan nergens meer vinden waarDie linkjes zijn ook welkom.
Keywords airco kast of warmtepomp kast op maat.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2308188
Ondanks dat het coolsetpoint is ingesteld op 20 graden, wordt het water veel kouder gekoeld. In onderstaande grafiek tot 14,5c. Deze was nog verder gedaald als ik de WP niet uitgezet had.
Er is een temp difference van 3c en een stop temp difference van 1c ingesteld
:strip_exif()/f/image/oKNmAjP3ir61QKXwxEYF98rJ.png?f=user_large)
Heeft iemand een idee waar dit door veroorzaakt komt en hoe ik kan voorkomen dat het water te koud gekoeld word (i.v.m. condens)
Te weinig flow? Om het minimum koelvermogen (3.9 kW) van jouw warmtepomp met een dT van 3 graden kwijt te raken heb je volgens mij minimaal al 1100 L/uur nodig.bleedingeye schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:42:
Dit jaar voor het eerst bezig met koelen middels een SPRsun CGK-030V2. Onder middels vloerverwarming + Fancoils, boven enkel via Fancoils.
Ondanks dat het coolsetpoint is ingesteld op 20 graden, wordt het water veel kouder gekoeld. In onderstaande grafiek tot 14,5c. Deze was nog verder gedaald als ik de WP niet uitgezet had.
Er is een temp difference van 3c en een stop temp difference van 1c ingesteld
[Afbeelding]
Heeft iemand een idee waar dit door veroorzaakt komt en hoe ik kan voorkomen dat het water te koud gekoeld word (i.v.m. condens)
Hoeveel flow kun je maximaal kwijt nu in de vloerverwarming en fancoils?
Wellicht heb je ook een grafiek van je pompsnelheid waaruit je kunt afleiden of je al aan de max van je pomp zit en de boel meer open moet?
28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV
Wat denken onze installateurs? Scam of een gekend bedrijf.
Dat zijn premium warmtepompen uit Oostenrijk (doe dan maar gelijk een Ovum), bij onze Oostenburen zeer bekend en bestaat al heel lang. Hier zie je ze ondanks dat het een van de eerste fabrikanten was niet heel veel (met de nadelen van dien).Nico_GTR schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:49:
Heliotherm Warmtepompen. De stilste op de markt. Aldus mijn instagram feed....
Wat denken onze installateurs? Scam of een gekend bedrijf.
All-electric.
Er ligt +/- 70m2 18mm vloerverwarming buis, 10cm uit elkaar. dus ongeveer 700m2 slang. De Fancoils hebben volgens de beschrijving een flow van 340 l/hr. ongeveer 1,15 liter per uur per meter (aannamen?) zou dat uitkomen op 805 l/h voor de vvw en 1360 l/h voor de Fancoils (lijkt mij erg veel)peeter123 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:12:
[...]
Te weinig flow? Om het minimum koelvermogen (3.9 kW) van jouw warmtepomp met een dT van 3 graden kwijt te raken heb je volgens mij minimaal al 1100 L/uur nodig.
Hoeveel flow kun je maximaal kwijt nu in de vloerverwarming en fancoils?
Wellicht heb je ook een grafiek van je pompsnelheid waaruit je kunt afleiden of je al aan de max van je pomp zit en de boel meer open moet?
Helaas kan ik de snelheid van de pomp niet uitlezen, Dit is een Wilo Para 25/6-43
[ Voor 3% gewijzigd door bleedingeye op 12-08-2025 12:07 ]
Heb je aan de hand van de afgiftetabellen al eens uitgerekend wat het afgiftevermogen van je vloerverwarming en je fancoils is bij een watertemperatuur van 20°C? En hoe verhoudt dat zich tot het minimum koelvermogen van je WP bij die condities?bleedingeye schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:42:
Dit jaar voor het eerst bezig met koelen middels een SPRsun CGK-030V2. Onder middels vloerverwarming + Fancoils, boven enkel via Fancoils.
Wat kwam er uit dat sommetje?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij 20c watertemperatuur & 25c kamertemperatuur is dat 26 Watt/m2. In totaal 1,82 kW voor de hele vvwAndrehj schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:48:
[...]
Heb je aan de hand van de afgiftetabellen al eens uitgerekend wat het afgiftevermogen van je vloerverwarming en je fancoils is bij een watertemperatuur van 20°C? En hoe verhoudt dat zich tot het minimum koelvermogen van je WP bij die condities?
Wat kwam er uit dat sommetje?
De Fancoil zijn goed voor +/- 0,5 kW per stuk, totaal 2 kW
Het total van 3,82 kW zou dan aardig in de buurt komen van het minimale koelvermogen an 3.9 kW
Waarom zou de WP niet afslaan en gaan pendelen als de watertemperatuur te laag wordt? net als gebeurd bij het verwarmen zodra hij het vermogen niet kwijt kan.
[ Voor 10% gewijzigd door bleedingeye op 12-08-2025 14:14 ]
Dat zou die m.i. moeten gaan doen. Mijn (Panasonic) WP doet dat idd, bij verwarmen schakelt hij uit als Ta te ver boven verwarming-setpoint komt, bij koelen als Ta te ver onder het koel-setpoint komt.bleedingeye schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:13:
[...]
Bij 20c watertemperatuur & 25c kamertemperatuur is dat 26 Watt/m2. In totaal 1,82 kW voor de hele vvw
De Fancoil zijn goed voor +/- 0,5 kW per stuk, totaal 2 kW
Het total van 3,82 kW zou dan aardig in de buurt komen van het minimale koelvermogen an 3.9 kW
Waarom zou de WP niet afslaan en gaan pendelen als de watertemperatuur te laag wordt? net als gebeurd bij het verwarmen zodra hij het vermogen niet kwijt kan.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Hoe vergelijken ze ten opzichte van de Wolf CHA die ik heb staan?RonJ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:04:
[...]
Dat zijn premium warmtepompen uit Oostenrijk (doe dan maar gelijk een Ovum), bij onze Oostenburen zeer bekend en bestaat al heel lang. Hier zie je ze ondanks dat het een van de eerste fabrikanten was niet heel veel (met de nadelen van dien).
https://www.wolf.eu/nl-nl...arming-verhuist-naar-atag
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Vandaag zul je wel verder moeten kunnen koelen.
Actueel dauwpunt is 14c op moment hier, de warmtepomp koelt door tot 16c(dauwpunt bewaking actief).
In principe zou ik kunnen door koelen richting 14c als ik de aanvoerleiding ga isoleren want de vloer is nog ver boven het dauwpunt.
De warmtepomp heeft ook een offset regeling, wil je 20c aanhouden dan stel je 22c in als minimaal temperatuur en zou die moeten stoppen rond 20c.
plassen op de vloer gaat niet zo snel, dan zijn de aanvoerleidingen al flink nat.
:strip_exif()/f/image/Y46jFcsZh0AM03IbiKv5IV8g.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet condenserend koelen functioneert hier prima, moet het wel handmatig inschakelen omdat de thermostaat te dom is om te begrijpen dat er een warme periode aan komt, laat ik het over aan de regeling dan is het of te laat of wordt onnodig veel gekoeld terwijl het niet hoeft.
Je wil namelijk net voor de warme periode beginnen te koelen.
Kan via de buitenvoeler ook zaken instellen maar werkt ook niet geweldig omdat die op Noord hangt.
[ Voor 94% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2025 18:47 ]
Ik heb zelf ook koelen met dauwpuntbewaking actief, ik kan dit sinds kort activeren met het “speciale dag” programma van mijn evohome thermostaat (en HeishaMon rules en HA automation). Dit programma zet in de 3 ruimtes met convectoren de gewenste temperatuur op 35 °C waardoor de radiatorventielen daar 100% open gaan. Voor mij (en vooral dus ook voor mijn huisgenoten) is koelen nu dus een kwestie van evohome op “speciale dag” te zetten (en daar weer vanaf te halen als koeling niet meer gewenst is). Handmatig activeren dus - want er zijn wat mij betreft te veel factoren die bepalen of koelen nodig is - maar verder hoeft er niets meer handmatig in de gaten gehouden worden.
[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 12-08-2025 22:06 ]
Zit bij de kamerthermostaat in die samen met de warmtepomp kwam, daardoor hoef je geen minimaal temperatuur meer in te stellen, regelt die zelf wat op dat moment actueel is.woekele schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:07:
is dauwpunt-bewaking iets wat standaard in jullie warmtepompen zit, of is dat allemaal via gekoppelde slimmigheden?
[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2025 22:10 ]
Bij mijn (Panasonic) WP dus niet, ik heb dat er zelf in moeten knutselen. Zie mijn reactie hierboven.woekele schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:07:
is dauwpunt-bewaking iets wat standaard in jullie warmtepompen zit, of is dat allemaal via gekoppelde slimmigheden?
Mijne heeft het niet en staat standaard met koelen op 16 graden. Ik heb wel op de eerste en tweede etage airco’s en die ontvochtigen natuurlijk.woekele schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:07:
In een paar jaar tijd dat ie nu meedraait tijdens warme dagen iets van twee keer wat condens gezien, ook op stalen leidingen. Daar zie ik verder niets geks aan (geen roest ofzo). Meeste leidingen zijn door de vorige eigenaar geschilderd, dat zal wel helpen
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De Grandis series lijkt indrukwekkende specs te hebben:
https://www.acond.nl/acond-grandis-serie/
https://www.acond.nl/wp-c...he-data-Acond-Grandis.pdf
Ben nu wel gecharmeerd van het idee om een 5kw WP te gebruiken voor enkel vloerverwarming op de begane grond en badkamers (ca. 60m2 totaal) plus een 300L sanitairvat, en de overige kamers met (multi split) airco's te doen. Resultaat is dat we met een kleinere/stillere buitenunit uit kunnen en die voor airco's hangen we gewoon aan de gevels. Geen ingewikkelde zonering en regeling, kamers individueel te regelen, diep koelen mogelijk, en vermoedelijk lagere totale installatiekosten.michaelvo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:30:
[...]
Dat dus. Dat hebben wij gedaan. Werkt perfect. En we hebben paar euro bespaard door niet te koelen met de warmtepomp omdat we daarvoor toch de airco's gebruiken. En dus ook om een kamer even snel op te warmen.
Prima optie. De reden dat wij toch voor vloerverwarming zijn gegaan boven is dat de vrouw in het vorige huis met alleen airco verwarmen koude voeten kreeg. Nu draait de vloerverwarming dus als basis mee (let wel, ongeveer 80% van het debiet gaat naar de BG, 20% naar 1e en 2e) waardoor de kou iig iets uit de vloer is. Maar daarvoor betaal je dan idd wel flink extra.vagerik schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:45:
[...]
Ben nu wel gecharmeerd van het idee om een 5kw WP te gebruiken voor enkel vloerverwarming op de begane grond en badkamers (ca. 60m2 totaal) plus een 300L sanitairvat, en de overige kamers met (multi split) airco's te doen. Resultaat is dat we met een kleinere/stillere buitenunit uit kunnen en die voor airco's hangen we gewoon aan de gevels. Geen ingewikkelde zonering en regeling, kamers individueel te regelen, diep koelen mogelijk, en vermoedelijk lagere totale installatiekosten.
De WP kan met deze opzet wel kleiner idd. Maar vraag me af of het perse stiller is.vagerik schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:45:
[...]
Ben nu wel gecharmeerd van het idee om een 5kw WP te gebruiken voor enkel vloerverwarming op de begane grond en badkamers (ca. 60m2 totaal) plus een 300L sanitairvat, en de overige kamers met (multi split) airco's te doen. Resultaat is dat we met een kleinere/stillere buitenunit uit kunnen en die voor airco's hangen we gewoon aan de gevels. Geen ingewikkelde zonering en regeling, kamers individueel te regelen, diep koelen mogelijk, en vermoedelijk lagere totale installatiekosten.
-De airco’s geven ook geluid in huis bij verwarmen en zorgen daarnaast voor onaangename luchtverplaatsing
-De kleine warmtepomp moet (als de airco’s uit staan om bovenstaande reden) extra hard werken tegen maximaal vermogen vanwege het kleinere afgiftesysteem. Misschien gaat de unit zelfs meer aan uit (defrosts en pendelen) omdat maximale vermogen niet kwijt kan. Als je naar de specs kijkt dan is een kleinere unit marginaal stiller dan een grotere, zie bijvoorbeeld Vaillant Arotherm. En mogelijk zelfs net zo stil bij gelijke kw output.
- het probleem van zoneren snap ik niet zo goed. Je kan de bovenverdieping lekker mee laten draaien met BG indien gewenst, mocht je het te warm vinden dan draai je gewoon enkele groepen wat dichter. Hiermee heb je een groter afgiftesysteem en dus lager TA waardoor de unit minder hard hoeft te werken en dus stiller en zuiniger is.
- het gemak van een airco voor incidenteel koelen/ontvochtigen is overigens wel een plus, maar dat kan (indien buget het toe laat) ook heel goed naast een goed afgiftesysteem voor verwarmen op de bovenverdiepingen.
[ Voor 3% gewijzigd door bensss op 13-08-2025 12:21 ]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Hebben wij ook (6kW + 300L vat) + een multisplit. Bevalt prima en boven veel fijner (koelen werkt beter, werkkamer snel warm wanneer ie gebruikt wordt). Voorwaarde is wel een erg goed geïsoleerde woning zodat verwarmen boven echt bijzaak wordt.vagerik schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:45:
[...]
All-electric.
Tsja,RareHenk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:19:
Iemand bekend met Acond?
De Grandis series lijkt indrukwekkende specs te hebben:
https://www.acond.nl/acond-grandis-serie/
https://www.acond.nl/wp-c...he-data-Acond-Grandis.pdf
Als ik dan keymark raadpleeg lijkt dat instapmodel niet zo denderend.
Dat tweede model rapporteren ze 4Kw-19Kw. Maar is Prated op 11,79 (niet 12Kw zoals ze schrijven).
Het geluidsvermogen hebben ze daar niet laten rapporteren of testen, voor mij vooralsnog een rode vlag.
Prijzen?
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Prijzen nergens te vinden natuurlijk.GudZ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:18:
[...]
Tsja,
Als ik dan keymark raadpleeg lijkt dat instapmodel niet zo denderend.
Dat tweede model rapporteren ze 4Kw-19Kw. Maar is Prated op 11,79 (niet 12Kw zoals ze schrijven).
Het geluidsvermogen hebben ze daar niet laten rapporteren of testen, voor mij vooralsnog een rode vlag.
Prijzen?
Ja, op Keymark zag ik ook inconsistenties.
Jammer.
https://www.alternative-h...ratur-waermepumpe/7887208
En nu over Remeha, of moet ik Midea zeggen?
Remeha lijkt de R290 Midea Arctic uit brengen. (Maar Remeha op het toestel geplakt)
https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products
De Remeha Confida MB 400-4/6 is identiek aan de Midea BMHC-V6WD2N7
Specificaties zien er ook degelijk/ goed uit.
Haier stond niet in de meldcodelijst en durf ik toch niet aan.Rimco schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:39:
[...]
Om jezelf dan maar te quoten, was/is dit niks dan? Al in het wild gezien?
[...]
Samsung is wat beter bekend, in Europa veel toegepast en staat in de lijst.
Dat is inderdaad een bekende negatieve comfort eigenschap van wand airco verwarming, koude luchtstroming over de vloer in verwarmbedrijf, kun je niet weghalen bij een wandunit, de één heeft er meer last van dan de ander.michaelvo schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:56:
[...]
met alleen airco verwarmen koude voeten kreeg. Nu draait de vloerverwarming dus als basis mee (let wel, ongeveer 80% van het debiet gaat naar de BG, 20% naar 1e en 2e) waardoor de kou iig iets uit de vloer is. Maar daarvoor betaal je dan idd wel flink extra.
Wandairco's zijn niet bedoelt als (hoofd)verwarming, er zijn wel vloerconsole,s waar het beter lukt maar dan heeft koelen weer minder comfort.
[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 13-08-2025 22:31 ]
Momenteel beta test ik wel een heel goed verstopte warmtepomp met nieuwe techniek waardoor je hem kunt wrappen of er planten voor plaatst.LovingConjo schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:29:
Benieuwd naar tips voor het verstoppen van een warmtepomp, en welk merk er goed geschikt voor is: LovingConjo in "L/W Warmtepomp verstoppen in achtertuin"
:strip_exif()/f/image/Uv9hXukzyUuW640YLwOMY8we.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 14-08-2025 16:28 ]
Een vriend van me heeft een vrijstaand zuiphok, 20m2, goed geisoleerd (R4,5 rondom) Er liggen al slangen in zijn vloer voor VV.
Hij wil dit hok ivm vele gebruik en vochtproblemen eigenlijk op een continue temperatuur gaan houden door de winter heen.
Uiteraard prijstechnisch verantwoord. (hij wil zelf eigenlijk een oude gasketel hangen)
Ik wil hier eigenlijk een kleine 2-2.5kw monoblock WP neer zetten zonder SWW functie.
Vraag: waarom moet dat 4000 ballen kosten?
Voor 300-500 euro koop je een zwembad warmtepomp. (die zijn jammer genoeg temperatuur technisch niet geschikt met gas/compressor keuze)
Een lucht-lucht airco heb je ook onder de 1000 euro al.
Heeft iemand hier een antwoord op, of kan iemand mij wijzen op wat ik over het hoofd zie?
Een Weheat Flint kost minder dan 1350 incl binnenunit zonder sww na subsidie. Geen idee of die ruimte bij woonhuis wordt ingeschat.AtomicShockwave schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:44:
Ik heb een vraagje, weet niet of ik hem hier goed stel.
Een vriend van me heeft een vrijstaand zuiphok, 20m2, goed geisoleerd (R4,5 rondom) Er liggen al slangen in zijn vloer voor VV.
Hij wil dit hok ivm vele gebruik en vochtproblemen eigenlijk op een continue temperatuur gaan houden door de winter heen.
Uiteraard prijstechnisch verantwoord. (hij wil zelf eigenlijk een oude gasketel hangen)
Ik wil hier eigenlijk een kleine 2-2.5kw monoblock WP neer zetten zonder SWW functie.
Voor 300-500 euro koop je een zwembad warmtepomp. (die zijn jammer genoeg temperatuur technisch niet geschikt met gas/compressor keuze)
Heeft iemand hier een antwoord op, of kan iemand mij wijzen op wat ik over het hoofd zie?
Jaa, das even de vraag, hij heeft een jaar terug al een hybride wp gekocht voor het woonhuis.Carboy54 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:54:
[...]
Een Weheat Flint kost minder dan 1350 incl binnenunit zonder sww na subsidie. Geen idee of die ruimte bij woonhuis wordt ingeschat.
Want eigenlijk kost het kreng gewoon 3650 euro. Ik snap niet dat dit zoveel duuder is tov een airco. Worden al die dingen 2000 euro goedkoper als de subsidie weg gaat?

Als het kadastraal een onderdeel van de woning is kan dat. En nee een simpele airco is geen warmtepomp.AtomicShockwave schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:03:
[...]
Jaa, das even de vraag, hij heeft een jaar terug al een hybride wp gekocht voor het woonhuis.
Want eigenlijk kost het kreng gewoon 3650 euro. Ik snap niet dat dit zoveel duuder is tov een airco. Worden al die dingen 2000 euro goedkoper als de subsidie weg gaat?
Zonder subsidie worden ze zeker goedkoper. Marktwerking. Tegenwoordig zie je prijzen inclusief subsidie en zelfs inclusief gasbesparing over x jaarAtomicShockwave schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:03:
[...]
Jaa, das even de vraag, hij heeft een jaar terug al een hybride wp gekocht voor het woonhuis.

Verder benieuwd naar iets anders, wellicht is dit een beetje een terugkerende discussie en er zullen vast voor- en tegenstanders zijn...In de startpost staat dat koelen niet zo populair is met de WP. Vanwege de luchtvochtighed. Ik merk dit inderdaad ook wel. Ons huis is ook nog behoorlijk nieuw, volgens mij sowieso nog vochtig. Verder gaat de temperatuur niet echt omlaag door de vloerkoeling, het is meer dat hij de opwarming dempt momenteel. Misschien dat het 's nachts wel echt gaat afkoelen, zal 't morgen zien. (update: ja, vannacht is het wel iets afgekoeld). Maar ook qua verbruik lijkt hij minder zuinig dan de airco. Terwijl die wél ontvochtigt en ook de temperatuur significant omlaag brengt. De vloerverwarming-oppervlakte/koel-capaciteit lijkt hier wel op orde, volgens mij heeft hij de hele dag aan 1 stuk gedraaid op meestal 3-4kW en 16-20Hz en TA van 19. Behalve aan het begin toen per ongeluk de boven-verdieping en bijgebouw dicht stonden, toen ging de TA naar 17 en sloeg hij volgens mij na 1 minuut al af (pendelen als ik niet ingegrepen had?). Maar goed, de vloerkoeling is dan wel weer geruisloos t.o.v. de airco's. En misschien wordt hij zuiniger als de woning eenmaal 'op temperatuur' is? Ik ga 'm nog wel even laten draaien denk ik.
Update: vannacht/vanochtend is hij blijkbaar toch gaan pendelen (denk ik, ik heb nog geen historie, maar zag wel dat hij afsloeg en later weer startte en weer afsloeg), waarschijnlijk omdat alle betonmassa nu op temperatuur was, het buiten kouder was waardoor de woning zelf minder opgewarmd werd en hij zijn minimale vermogen niet meer kwijt kan (alle groepen stonden nog wel open)? Dat zou betekenen dat hij daarna ook zuiniger kan worden door alleen af en toe een tijdje te draaien i.p.v. continu. Maar hoe ga je dit nou weer netjes regelen? Het zou fijn zijn als hij bijvoorbeeld zelf automatisch X uur pauze nam als hij op de pendel-stand kwam, maar hij lijkt dit elke X minuten te doen, dat is jammer. Moet ik zelf iets met een klokprogramma maken? Koelen alleen inschakelen vanaf 11:00 tot 22:00? Of met HA gaan sturen dat ik het flow-setpoint alleen naar 19 zet als de de aanvoer-temp is opgelopen tot X? En dat hij het dan weer uit zet zodra hij detecteert dat de pomp een keer uit gaat? Ik ben er nog niet helemaal uit
[ Voor 117% gewijzigd door woekele op 15-08-2025 10:06 ]
Inmiddels is er een nieuwe werkvloer van 175m2 op 10cm PIR gestort en hierop komt 175m2 vloerverwarming op 2 verdelers. Ik heb de gasaansluiting laten verwijderen dus wil SWW ook op de monoblock doen.
Het beoogde vermogen is rond de 12kw, als ik dan https://www.aircozonderst...an-warmtepompen-10-16-kw/ bekijk zijn er genoeg opties. Hoe zouden jullie nu de afweging tussen de verschillende merken maken? Bijvoorbeeld tussen de Vaillant en de Panasonic M-series? Installatie is in eigen beheer, en slim regelen op basis van PV teruglevering heeft wel een voorkeur. Dus het liefst een warmtepomp die extern aan te sturen is.
Als het goedkoop moet:Carboy54 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:54:
[...]
Een Weheat Flint kost minder dan 1350 incl binnenunit zonder sww na subsidie. Geen idee of die ruimte bij woonhuis wordt ingeschat.
8kw Haier, oude type. Veel filmpjes van te vinden van installatie.
Tb 7, Ta 35 doet hij wel minimaal 1,9Kw dus qua modulatie niet optimaal voor slechts 20m2. Wat is je warmteverliesberekening voor die schuur?
Toch, met Rc 4,5 en een flinke hysterese instelling op je thermostaat kun je in een zuipkeet (waar het doorgaans vochtig en warm wordt door de mensen) best wel voor kortere runs kiezen en is dit wellicht een gunstige keuze.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Begin eerst met voldoende ventileren. 25m³ per persoon. dat scheelt echt bergen vocht.AtomicShockwave schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:44:
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Mja deze foto vindt ik niet zo handig, wat als het straks herfst wordt kan je hem weer wrappen en volgend jaar is de natuur echt niet exact hetzelfde.Carboy54 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:46:
[...]
Momenteel beta test ik wel een heel goed verstopte warmtepomp met nieuwe techniek waardoor je hem kunt wrappen of er planten voor plaatst.< 40 dB op 2 meter dus ook voor tussenwoningen geschikt. Hoge WAF too.
[Afbeelding]
Voor een zuiphok zou ik een vloer of wandconsole airco neerzetten.AtomicShockwave schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:44:
En een ventilatie box.
Ik had ChatGPT de vraag gesteld om het warmteverlies van een split unit met 15m lengte te vergelijken met een Terrendis grondleiding over dezelfde afstand. Die Terrendis grondleiding is een geïsoleerde buis met 2xAlpex32. Deze laatste presteert beduidend beter. Zie tabel:
/f/image/9qU3G8ouwhsJBrTCIOhtEqGC.png?f=fotoalbum_large)
Slaat ChatGPT hier de bal mis of klopt dit gewoon?
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 22:05
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Ik dacht overigens dat Terrendis gewoon pex was zonder aluminium.
Zoals meestal kan je AI beter vragen hoe je het zelf kan berekenen en waar je de info vandaan kan halen dan hem al het denkwerk laten doen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je moet koudemiddelleidingen ook niet met een laagje isolatie van 9 mm onder de grond leggenMrN86 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:42:
Ik was overtuigd dat het warmteverlies van koperen leidingen ondergronds voor een split L/W warmtepomp kleiner zou zijn dan bij geïsoleerde alpex leidingen voor een hydrosplit.
Ik had ChatGPT de vraag gesteld om het warmteverlies van een split unit met 15m lengte te vergelijken met een Terrendis grondleiding over dezelfde afstand. Die Terrendis grondleiding is een geïsoleerde buis met 2xAlpex32. Deze laatste presteert beduidend beter. Zie tabel:
[Afbeelding]
Hier liggen beide koudemiddelleidingen met dikke extra isolatie in 2 grote mantelbuizen in de grond.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
- Het verschil in leidingdiameter (32 mm vs. 6,35/12,7 mm). Het oppervlak voor warmteverlies is immer groter.
- Het verschil is medium: water vs gas en vloeistof
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 22:05
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Ook is extra verbruik door vorstbeveiliging bij water lastig te kwantificeren.
In de FAQ staat er ook eea over.
[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 15-08-2025 16:36 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar zorgt dat dan voor een significant verschil in warmteverlies?Proton_ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:35:
@MrN86 het medium maakt op zich niet uit, wel geldt dat persgas doorgaans fors warmer is dan het water dat je ermee verhit.
Ook is extra verbruik door vorstbeveiliging bij water lastig te kwantificeren.
In de FAQ staat er ook eea over.
Voor Terrendis klopt het wel. Maar daar heb je toch geen AI voor nodig?MrN86 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:42:
Ik was overtuigd dat het warmteverlies van koperen leidingen ondergronds voor een split L/W warmtepomp kleiner zou zijn dan bij geïsoleerde alpex leidingen voor een hydrosplit.

Je kunt toch zelf het sommetje 0.228 W/mK * 15m * 21K = 72W wel maken?
Voor de split zullen de temperaturen (denk ik) hoger liggen, waardoor de verliezen ook wat hoger zullen zijn.
En het is ook niet bepaald eerlijk om een simpele niet extra geisoleerde split-leiding te vergelijken met de superdik geisoleerde Terrendis leiding. Voor een eerlijk vergelijk moet je de split leiding ook extra isoleren.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Om het makkelijk te maken : dan kan je ook nog kiezen voor 12 of 16 cm doorsnede met dus meer isolatie.Andrehj schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:12:
[...]
Voor Terrendis klopt het wel. Maar daar heb je toch geen AI voor nodig?![]()
![]()
![]()
Je kunt toch zelf het sommetje 0.228 W/mK * 15m * 21K = 72W wel maken?
Voor de split zullen de temperaturen (denk ik) hoger liggen, waardoor de verliezen ook wat hoger zullen zijn.
En het is ook niet bepaald eerlijk om een simpele niet extra geisoleerde split-leiding te vergelijken met de superdik geisoleerde Terrendis leiding. Voor een eerlijk vergelijk moet je de split leiding ook extra isoleren.
Eeuwige discussie hier, wat geeft meer verlies bij grote afstand tussen binnen en buitenunit.
Ik denk dat CV leidingen met water en koudemiddelleidingen beide heel OK kunnen zijn, mits je de leidingen goed isoleert. Daar staat of valt het allemaal mee (!).
Zie ook het overzicht wat ik eerder wel eens maakte over verlies CV leidingen met water buiten: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Vergeet ook niet de vorstkleppen niet, want dat geeft ook best veel warmteverlies
Zie: YouTube: Insulating an Inta Antifreeze Valve
Tweaker @-JB- rekende namelijk eens uit dat zijn vorstkleppen wrs meer verlies gaven dan zijn Terrendis leidingen van 2x 13m.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt