Maanden heb ik al meegelezen en af en toe gereageerd op diverse warmtepomp tweaker draadjes. Veel wijzer geworden. Met al die kennis leg ik jullie graag mijn complete case voor om over te stappen naar een All Electric warmtepomp:
eerst de kenmerken:
- X liter nodig --> ik overweeg 300 liter, om bij goedkope stroom en overproductie op te kunnen slaan
zet op volgorde: 1) stil 2) zuinig 3) domotica integratie 4) verkrijgbaarheid, 5) DIY/tweakersvriendelijk, 6) milieuvriendelijk
* Dynamisch energie contract, dus wil graag gebruik maken van momenten dat er goedkope stroom is
* en overproductie
* Ik heb enorm last van geluid want ik heb tinnitus en kan gek worden van extra geluiden, dus suizende leidingen of gebrom zijn een no-go. Dus de WP kan niet op mijn (houten) garage dak maar komt op de oprit
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hY3SApSJJmFaafvIEWwebFF7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5bpoozmEF3XkgbcfmvEUSPEy.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gWuMa1vjOqbLWUxP336GbbZ1.jpg?f=user_large)
eerst de kenmerken:
- woning 2009, drie woonlagen
- Begane grond: 85m2, Basalt 15 mm dikke natuurstenen vloer
- totale woning (bg, 1e, 2e) 200 m2
- alle verdiepingen hebben vloerverwarming met individuele regelaars per kamer geen radiatoren
- 1 pomploze verdeler (
op zolder, voor de zolder en alle slaapkamers van 1e verdieping
- 1 pomploze verdeler (6) op de BG voor BG (85m2), alle circuits altijd open want servo's verwijderd
- alleen de BG wordt verwarmd (op een puberkamer af en toe op zolder na),
- rest blijft prima op temperatuur en sporadisch een blazertje na
- badkamer geknepen open
- woning ligt op het zuiden, dus met beetje zon, wordt de basalt stenen vloer al lekker warm
- huidige ketel: hybride Combinair van Daalderop. WPlevert 2,1 kw. (als die dat nog doet...)
- die ketel is een drama want enorme rammelbak, dus draait alleen overdag
- gasverbruik incl warmwater 700/800m3
- Ketel nodig aan vervanging toe, want al 16 jaar
SWW:
- plek voor boiler --> op plek oude ketel op zolder- X liter nodig --> ik overweeg 300 liter, om bij goedkope stroom en overproductie op te kunnen slaan
Warmtepompvoorkeur:
L/Wzet op volgorde: 1) stil 2) zuinig 3) domotica integratie 4) verkrijgbaarheid, 5) DIY/tweakersvriendelijk, 6) milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteedmeer kenmerken / afwegingen
* 36 zonnepanelen, dus als ketel vervangen moet worden, dan maar direct naar AE* Dynamisch energie contract, dus wil graag gebruik maken van momenten dat er goedkope stroom is
* en overproductie
* Ik heb enorm last van geluid want ik heb tinnitus en kan gek worden van extra geluiden, dus suizende leidingen of gebrom zijn een no-go. Dus de WP kan niet op mijn (houten) garage dak maar komt op de oprit
gedachten
- Ik heb veel gelezen over de WeHeat en Quatt beide all electric, tevens installateur gehad voor Bosch (Bosch Compress 2000AWF 8 R-S)
- Bijgaand enkele foto's van mijn woning. Leiding traject naar ketelhok is zeer complex. Ketelhok zit midden op zolder aan muur van de tweekap met de buurman. Buitenom is eigenlijk niet te doen
- Te meer omdat ik WP liefst om de plek van de containers wil hebben staan. Zover weg van mijn woning en slaapkamer. Omdat 99,5% van de vloervw warmtevraag beneden nodig heb. Is mijn gedachte:
- Waarom niet rechtsstreek aansluiten op de verdeler beneden, en de huidige aanvoer/retour leidingen omgekeerd gebruiken voor de warmtevraag boven en de SWW?
- Quatt heeft laten weten dat dat geen optie is. De Quatt is daar te complex voor
- Weheat heeft het uitgezocht en laat weten dat het niet gaat omdat de afstand tussen de boiler (boven) en de binnenunit niet zo groot kan zijn.
- Blijft over de Bosch, maar die installateur ziet dat als iets experimenteels, loopt niet over van enthousiasme, geeft niet zoveel vertrouwen
Mijn vragen aan jullie:
- Is het uberhaupt mogelijk een aanvoer- en retourleiding in deze situatie omgedraaid te gebruiken. Een monoblok zonder binnenunit is dan het handigst natuurlijk, suggesties? En hoe werkt dat dan met SWW
- Quatt geloof ik wel, maar klopt het dat ook de Weheat niet op die manier is in te zetten?
- Andere ideeen/ gedachten?
- En in de trapkast naar de kruipruimte boren en via trapgat naar boven, iemand zo gedaan?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hY3SApSJJmFaafvIEWwebFF7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5bpoozmEF3XkgbcfmvEUSPEy.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gWuMa1vjOqbLWUxP336GbbZ1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LZ6WxstQPvbCXlQjQherry0g.jpg?f=user_large)