Mijn case: All Electric voor woning 2009 graag advies-review

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:59
Maanden heb ik al meegelezen en af en toe gereageerd op diverse warmtepomp tweaker draadjes. Veel wijzer geworden. Met al die kennis leg ik jullie graag mijn complete case voor om over te stappen naar een All Electric warmtepomp:

eerst de kenmerken:
  1. woning 2009, drie woonlagen
  2. Begane grond: 85m2, Basalt 15 mm dikke natuurstenen vloer
  3. totale woning (bg, 1e, 2e) 200 m2
  4. alle verdiepingen hebben vloerverwarming met individuele regelaars per kamer geen radiatoren
  5. 1 pomploze verdeler (8) op zolder, voor de zolder en alle slaapkamers van 1e verdieping
  6. 1 pomploze verdeler (6) op de BG voor BG (85m2), alle circuits altijd open want servo's verwijderd
  7. alleen de BG wordt verwarmd (op een puberkamer af en toe op zolder na),
  8. rest blijft prima op temperatuur en sporadisch een blazertje na
  9. badkamer geknepen open
  10. woning ligt op het zuiden, dus met beetje zon, wordt de basalt stenen vloer al lekker warm
  11. huidige ketel: hybride Combinair van Daalderop. WPlevert 2,1 kw. (als die dat nog doet...)
  12. die ketel is een drama want enorme rammelbak, dus draait alleen overdag
  13. gasverbruik incl warmwater 700/800m3
  14. Ketel nodig aan vervanging toe, want al 16 jaar
SWW:
- plek voor boiler --> op plek oude ketel op zolder
- X liter nodig --> ik overweeg 300 liter, om bij goedkope stroom en overproductie op te kunnen slaan
Warmtepompvoorkeur:
L/W
zet op volgorde: 1) stil 2) zuinig 3) domotica integratie 4) verkrijgbaarheid, 5) DIY/tweakersvriendelijk, 6) milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed
meer kenmerken / afwegingen
* 36 zonnepanelen, dus als ketel vervangen moet worden, dan maar direct naar AE
* Dynamisch energie contract, dus wil graag gebruik maken van momenten dat er goedkope stroom is
* en overproductie
* Ik heb enorm last van geluid want ik heb tinnitus en kan gek worden van extra geluiden, dus suizende leidingen of gebrom zijn een no-go. Dus de WP kan niet op mijn (houten) garage dak maar komt op de oprit
gedachten
  • Ik heb veel gelezen over de WeHeat en Quatt beide all electric, tevens installateur gehad voor Bosch (Bosch Compress 2000AWF 8 R-S)
  • Bijgaand enkele foto's van mijn woning. Leiding traject naar ketelhok is zeer complex. Ketelhok zit midden op zolder aan muur van de tweekap met de buurman. Buitenom is eigenlijk niet te doen
  • Te meer omdat ik WP liefst om de plek van de containers wil hebben staan. Zover weg van mijn woning en slaapkamer. Omdat 99,5% van de vloervw warmtevraag beneden nodig heb. Is mijn gedachte:
  • Waarom niet rechtsstreek aansluiten op de verdeler beneden, en de huidige aanvoer/retour leidingen omgekeerd gebruiken voor de warmtevraag boven en de SWW?
  • Quatt heeft laten weten dat dat geen optie is. De Quatt is daar te complex voor
  • Weheat heeft het uitgezocht en laat weten dat het niet gaat omdat de afstand tussen de boiler (boven) en de binnenunit niet zo groot kan zijn.
  • Blijft over de Bosch, maar die installateur ziet dat als iets experimenteels, loopt niet over van enthousiasme, geeft niet zoveel vertrouwen
Alternatief is de Weheat of de Quatt via de kruipruimte naar het midden van de woning leiden en gat in de kruipruimte boren, en leidingen via trapgat naar boven leiden... ook niet prettig
Mijn vragen aan jullie:
  1. Is het uberhaupt mogelijk een aanvoer- en retourleiding in deze situatie omgedraaid te gebruiken. Een monoblok zonder binnenunit is dan het handigst natuurlijk, suggesties? En hoe werkt dat dan met SWW
  2. Quatt geloof ik wel, maar klopt het dat ook de Weheat niet op die manier is in te zetten?
  3. Andere ideeen/ gedachten?
  4. En in de trapkast naar de kruipruimte boren en via trapgat naar boven, iemand zo gedaan?
Super blij met jullie meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anyx6N8bsv0D-AlbmK-tYx_tIzM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hY3SApSJJmFaafvIEWwebFF7.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjrdJ0cETyni73PHlUHTYi4XE80=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5bpoozmEF3XkgbcfmvEUSPEy.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOdkp_j0B_E_v6Mnff-FgGR4klg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gWuMa1vjOqbLWUxP336GbbZ1.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKQsyodtQNZJYmXmX_pNbhuW2UU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LZ6WxstQPvbCXlQjQherry0g.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
Leidingdiameters?
En waar zit die verdeler op de begane grons, is dat naast voordeur?

Beetje flauw mss maar ik zou een 7kW ofzo monoblock pakken en die mooi van onder aansluiten op de BG.

Warmepompboiler in je technisch hok op zolder en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
Fr33z schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:29:
Leidingdiameters?
En waar zit die verdeler op de begane grons, is dat naast voordeur?

Beetje flauw mss maar ik zou een 7kW ofzo monoblock pakken en die mooi van onder aansluiten op de BG.

Warmepompboiler in je technisch hok op zolder en klaar is kees.
- Ja, verdeler BG direct naast de voordeur, zie foto
- En dan inderdaad de aanvoer en retour omgekeerd gebruiken voor boven?
- WP boiler in ketelhok, ik ben bang dat dat te veel geluid gaat geven voor mij. Ding snachts laten draaien is sowieso geen optie voor mij. Heb wel een 30cm diameter aan en afvoer daar zitten voor de te vervangen combinair...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
diameter: omtrek buiten is 86 mm, dus 2pi r = 27 mm maar dan moet de buisdikte er 2 maal van af dus ik vermoed 25mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:49

[ Voor 99% gewijzigd door TeslaNerd op 12-08-2025 00:02 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:49
Wat @Fr33z zegt, kies een stille 7kW monoblok en laat die aansluiten op de BG. Ik las recent op het lucht water warmtepomp topic dat iemand dat met een 5kW wp van marktplaats heeft gedaan voor €750.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Zolang die Daalderop nog werkt voor die paar dagen dat het echt vriest kun jij rustig een winter experimenteren met een willekeurige monobloc. Eventueel op een verrijdbaar onderstel met lange losliggende aan- en aanvoerleidingen om de ideale locatie te vinden die jouw nachtrust niet verstoort

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Je hebt ook een wasmachine neem ik aan? Waar staat die dan? Ja een wp-boiler maakt geluid. Afhankelijk van hoeveel water je gebruikt elke dag staat dat ding 2 tot 4 uur per dag wat te pruttelen. Maar je kunt schemas instellen dat dat bijv alleen overdag gebeurd, dan heb je snachts nul geluid.

Je zou zelfs nog dat zolderhok wat extra kunnen isoleren en de kanelen van je huidige setup gebruiken voor aanvoer/afvoer van de lucht, dan moet je een redelijk stille oplossing kunnen krijgen. mocht dat nou niet lukken kun je ook een elektrische boiler overwegen maar dat is wel zonde van de elektriciteit. Het verschil is ongeveer 1500 kWh/jaar in een boiler of 500 kWh in een warmtepompboiler.

Ik zie in de hal prima plek om aan te sluiten met een monoblock, lastigste is dat je ergens nog een vuilfilter wilt plaatsen en dus zal je iets van ruimte of links van de verdeler of erboven willen pakken ook. Die kniekoppeling en stukje stalen buis haal je er zo tussenuit en dan ben je er wel.

[ Voor 54% gewijzigd door Fr33z op 12-08-2025 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Dat stukje staal buis vervangen voor koper want je hebt een kunstofverdeler waardoor ik de aanname doe dat je ook wil koelen.

De haakse kniekoppelingen waren niet zo handig.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2025 09:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met zoveel zonnepanelen heb je op een zonnige dag zeker ook veel overschot. Zorg dat je een boilervat met ingebouwde verwarmingsspiraal hebt met niet te gek veel vermogen en schakel die op momenten dat je zon over hebt aan. Als het water echt koud is natuurlijk eerst met de WP, maar daarna tot 80-90 graden met de verwarmingsspiraal.

Ik doe dit met een scriptje op mijn server gebaseerd op wat de P1 meter teruglevert, schakelen met een homewizard stopcontact.

Dan heb je iig in de zomer bijna nooit geluid van de WP.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Inderdaad wat hierboven al is genoemd, een warmtepompboiler is in deze situatie de meest eenvoudige oplossing. En als je een tijdschema voor verwarmen instelt tussen 12.00 en 17.00 bijvoorbeeld dan verwarmt de WPB lekker op de zon en heb je zeer waarschijnlijk geen last van het geluid als je toch op het werk bent (of beneden bent).

Ook een goede suggentie om de ketel voor warm water ook nog heel even te laten hangen. Of tijdelijk een goedkope e-boiler op te hangen. Dat heb ik hier ook gedaan met een 80L Daalderop. Deze verwarmt in de zomer op de zon, dus van de 1500 kwh blijven er nog maar 750 kwh over die je van het net moet halen (wel een beetje afhangelijk van het gebruik).

Dus, eerst maar eens een degelijke oplossing maken voor de WP voor verwarmen. De aanvoer en retourleiding voor de verdeler boven is prima geschikt, dus dat is al helemaal in orde.

[ Voor 11% gewijzigd door bensss op 12-08-2025 10:26 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
Warmtepomp monoblock (met alles in debuitenkast) aansluiten bij de VVW verdeler beneden (? in de kruipruimte?)
En op de plek van de gasketel een warmtepompboiler plaatsen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:17
Je hebt last van tinnitus,
Ik zie aanvoerleidingen van ommernabij de 25mm uitwendig, dit is ronde de 20mm inwendig. Dat is voor een wp vrij dun. Je moet ervanuit gaan dat je wp 4x zoveel meer water wil verpompen door die smalle leidingen. Het is dus mogelijk dat je dat ruis/circulatie gaat horen.

Daarnaast is een 300L Boiler met elektrisch element prima om te laten schakelen met te veel overschot, alleen zit deze met een 6/9 kw ‘zon’ wel aan zijn temperatuur.

Misschien kan een buitendeel wp op je garage als ik het goed zie? En via de muur waar je regenpijp zit omhoog en schuin naar de zolder worden geboord. Dan ben je in iedergeval al boven.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
BarryH schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:26:
Warmtepomp monoblock (met alles in debuitenkast) aansluiten bij de VVW verdeler beneden (? in de kruipruimte?)
En op de plek van de gasketel een warmtepompboiler plaatsen
zeker alleen ik zou een vuilfilter plaatsen want bestaande installatie en dan wordt het ff zoeken naar ruimte naast/boven die verdeler. voor de rest rechtoe-rechtaan, je moet alleen zin hebben om dat schoolplein (sorry: oprit) overhoop te halen.

Geluid naar leidingen boven zal vast meevalleen want daar hoeft niet veel water naartoe omdat daar toch weinig verwarmt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 12-08-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Plaatsing van de buitenunit: waarom niet aan deze muur boven de garage? Ik neem aan dat de houtdelen slechts ter decoratie zijn en dat er een stenen muur achter staat. Ik weet niet welke kamer daar achter zit, maar leidingen door de muur en dan door het plafond.
Geluid? Ik heb een 7 kW Panasonic aan de buitenmuur hangen en binnen hoor ik die nooit. Als je buiten luistert moet je goed luisteren of hij moet al op vol vermogen draaien wil je er iets van horen.
Meestal draait een WP op laag vermogen en dan is hij echt fluisterstil. Ik hoor wel de airco van de overburen als het bovenlicht open staat, maar dus nooit mijn WP.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
WPMC schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:37:
[...]
- WP boiler in ketelhok, ik ben bang dat dat te veel geluid gaat geven voor mij. Ding snachts laten draaien is sowieso geen optie voor mij. Heb wel een 30cm diameter aan en afvoer daar zitten voor de te vervangen combinair...
Dat is juist ideaal dan. Als je de verbinding tussen bovenkant WP-boiler en de dakdoorvoeren de eerste 1-1,5meter uitvoert in flexibele geluidsdempende slangen hoor je alleen heel zacht gebrom als je er direct naast staat. Maakt de rest van de installatie ook enorm veel simpeler, monoblock WP direct beneden op de verdeler, boven de boel doorlussen en klaar. Zou wel helpen als de leiding tussen WP en verdeler beneden wat ruimer kan, als ik zo de foto's zie moet dat geen probleem zijn om dat te doen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
TeslaNerd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:01:
Wat @Fr33z zegt, kies een stille 7kW monoblok en laat die aansluiten op de BG. Ik las recent op het lucht water warmtepomp topic dat iemand dat met een 5kW wp van marktplaats heeft gedaan voor €750.

Zolang die Daalderop nog werkt voor die paar dagen dat het echt vriest kun jij rustig een winter experimenteren met een willekeurige monobloc. Eventueel op een verrijdbaar onderstel met lange losliggende aan- en aanvoerleidingen om de ideale locatie te vinden die jouw nachtrust niet verstoort
Dat zal ik geweest zijn, gaat om een hybride warmtepomp die door de producent van de pomp zelf als full electric 6KW verkocht wordt, maar door Atlantic in hybride opstelling gecapt is op 5KW.

Ik heb 'm gisteren opgehaald, moet nog stroomkabels, leidingen en dergelijke leggen en vervolgens een eigen aansturing gaan programmeren die een serieel protocol met de buitenunit spreekt en via OpenTherm communiceert met de thermostaat. Originele sturing is knap waardeloos en laat veel te vaak de ketel branden of is continu de verbinding kwijt met de thermostaat waardoor er helemaal niet wordt verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
damn, dat is niet weinig werk voor 750 euro ;) ik zou TS eerder aanraden zoiets te bestellen: https://www.climamarket.fr/en/panasonic-wh-mdc05j3e5-cl heb je voor <3000 euro een WP staan thuis. Als je goed zoekt kun je vast een installateur vinden die wat inbedrijfsstelling doet en misschien zelfs subsidie ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hier ook een huis uit 2009. Helaas 20mm leidingen vanaf het stookhok (op de tweede verdieping) naar de aparte verdiepingen. Maar krijg het er goed warm mee hoor. Heb op de begane grond 10 groepen, eerste verdieping 9 en op de tweede verdieping twee. Hogere flow nodig, maar daar hoor ik helemaal niets van gelukkig.

Koelen werkt ook best prima, al moet je niet denken dat het vervanging is voor airco.

De monoblock op het dak hoor je wel een beetje in de slaapkamer er direct onder. Misschien dat ik hier nog wat extra rubber onder plaats.

Enige waar ik spijt van heb is dat ik voor een 9kW unit ben gegaan. Achteraf beter 2x5kW in cascade kunnen plaatsen. Heb zelf een 400 liter boiler rechtstreeks op de monoblock aangesloten staan. Ook deze op de tweede verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Fr33z schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:18:
damn, dat is niet weinig werk voor 750 euro ;) ik zou TS eerder aanraden zoiets te bestellen: https://www.climamarket.fr/en/panasonic-wh-mdc05j3e5-cl heb je voor <3000 euro een WP staan thuis. Als je goed zoekt kun je vast een installateur vinden die wat inbedrijfsstelling doet en misschien zelfs subsidie ontvangen.
Het valt mee, een medetweaker heeft het reverse-engineer voorwerk al gedaan. Ik gok een weekend installatiewerk en dan nog 1 of 2 avondjes programmeren. Ketel blijft eerst hangen voor tapwater (we koken nog op gas), eerst niet moeilijker maken dan het lijkt, kan er volgend jaar nog een boiler bij en een nieuwe kookplaat.
Nieuw zijn die Atlantic warmtepompen 1400 euro. Maar waarom 1400 euro neerleggen voor een nieuwe als je voor 750 eentje van 2 winters oud van Marktplaats kan halen met een nieuwe set bigfoots en een nieuw vuilfilter erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 10:36
MikeyMan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:19:

.....
Enige waar ik spijt van heb is dat ik voor een 9kW unit ben gegaan. Achteraf beter 2x5kW in cascade kunnen plaatsen.
.....
Wellicht off topic maar wat is hier de achterliggende gedachte van?

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CvP_tweakers schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:47:
[...]

Wellicht off topic maar wat is hier de achterliggende gedachte van?
95% van het jaar heb ik geen 9kW nodig. Maar uiteraard wil je die paar dagen/weken ook niet in de kou zitten. De 9kW T-Cap die ik nu heb moduleert niet ver genoeg terug, dus heb eigenlijk in de herfst en het voorjaar te veel vermogen. Als je twee kleinere units neerzet kun je verder terug in minimaal vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
Ik ben een leek en ik heb zelf een Quatt maar het volgende kwam ik vorige week tegen. Het product is van Daalderop maar misschien toch de moeite waard om naar te kijken:

Een binnendeel wp dat kan samenwerken met een buitendeel wp. Dus inderdaad een beetje vergelijkbaar met een monobloc buiten en een wpb op zolder. Maar dat binnendeel kan in tegen stelling tot een wpb, alleen verwarmen en koelen en hoeft in de winter niet vaak aan te staan dus minder geluidsoverlast.

Maar een andere voordeel zou kunnen zijn dat je het binnendeel op zolder aan je hoofdleiding kan koppelen (grotere diameter) die dan vertakt, de manier dat Quatt zijn wp plaatst en het buitendeel mogelijk rechtstreeks op de verdeler beneden, maar ik weet natuurlijk niet of dat technisch ook kan. In de winter als, je warmte tekort komt dan verwacht ik dat het binnendeel bij springt (maar dat is natuurlijk afhankelijk van de regeling die ITHO Daalder heeft gekozen) en je verwarmingsysteem vanuit de bestaande hoofdleiding met extra warmte wordt gevoed. Combinatie plaatje 3 en 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Upz5AtwurO7ZPDt-K_lHuyobGr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/Lhj1GRqooWrDlV9uy1mhjFto.avif?f=user_large

Omdat beide een relatief wp's een relatief laag vermogen hebben, mogelijk goed terug kunnen modeleren (heb ik niet naar gekeken) en heb je het voordeel van een pomp in cascade opstelling.

Daaldorp heeft ook prachtige voorraadvaten van RVS zonder spiraal, warmtewisselaar zit onderin, wat meer warmteopslag betekent bij een kleinere inhoud.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@WAF1 Een warmtepomp op R410A neem ik in 2025 niet meer serieus. De meeste fabrikanten zijn allang overgestapt op R32 en inmiddels R290 die minder milieubelastend zijn en hoger rendement hebben dan R410A. Linkjes die je plaatst is van de split-unit, het koudemiddel loopt tussen binnen en buitenunit en het water loopt alleen door de binnenunit.

Ik denk dat je de verkeerde linkjes hebt gepakt, want de huidige Amber monoblocks zoals in je plaatje zijn R290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:11
Is een Mitsubishi Ecodan achtige opstelling misschien iets voor je?

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
_JGC_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:04:
@WAF1 Een warmtepomp op R410A neem ik in 2025 niet meer serieus. De meeste fabrikanten zijn allang overgestapt op R32 en inmiddels R290 die minder milieubelastend zijn en hoger rendement hebben dan R410A. Linkjes die je plaatst is van de split-unit, het koudemiddel loopt tussen binnen en buitenunit en het water loopt alleen door de binnenunit.

Ik denk dat je de verkeerde linkjes hebt gepakt, want de huidige Amber monoblocks zoals in je plaatje zijn R290.
Ik denk zelf dat het niet om de Amber gaat, het is één van de versies die ze volgens hun site naast de Amber kunnen leveren..Het gaat waarschijnlijk dus om een ouder model. Het enige wat vorige week mijn aandacht trok is het feit dat het binnendeel een buitendeel kunnen samenwerken. Nog nooit van gehoord maar misschien komt daar dan ook een versie voor de Amber vanuit. Of ze laten het hele idee vallen want propaan dat wil je niet in huis halen.. Maar het klopt inderdaad dat ik mij er niet verder in deze wp hebt verdiept omdat het verder voor mij, met mijn Quatt, niet van toepassing is.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylanf97 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:27:
Is een Mitsubishi Ecodan achtige opstelling misschien iets voor je?
Dat zegt precies niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:11
Klopt, was wat snel met op verstuur klikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aN3jx6-AHkSciMhPWiyIeDt4p4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6OsyV7VfWMfsBsfhcX2ltj8N.png?f=fotoalbum_large

Te dimensioneren van 4 tot 23 kWth, voor ieder wat wils.
Als geluid een grote rol speelt is dit misschien een mooie oplossing omdat er grote(re) afstanden te overbruggen zijn.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylanf97 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

Klopt, was wat snel met op verstuur klikken.

[Afbeelding]

Te dimensioneren van 4 tot 23 kWth, voor ieder wat wils.
Als geluid een grote rol speelt is dit misschien een mooie oplossing omdat er grote(re) afstanden te overbruggen zijn.
Ja maar dan noem je een merknaam, die uiteenvalt in split en mono series. Dat hebben alle gerenommeerde merken. Dus wat is de meerwaarde van de opmerking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WPMC
TeslaNerd schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:01:

Dat is nog niet zo'n slecht idee! denk dat eerder aan een 8kw oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
Fr33z schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:19:
Je hebt ook een wasmachine neem ik aan? Waar staat die dan? Ja een wp-boiler maakt geluid. Afhankelijk van hoeveel water je gebruikt elke dag staat dat ding 2 tot 4 uur per dag wat te pruttelen. Maar je kunt schemas instellen dat dat bijv alleen overdag gebeurd, dan heb je snachts nul geluid.

Je zou zelfs nog dat zolderhok wat extra kunnen isoleren en de kanelen van je huidige setup gebruiken voor aanvoer/afvoer van de lucht, dan moet je een redelijk stille oplossing kunnen krijgen. mocht dat nou niet lukken kun je ook een elektrische boiler overwegen maar dat is wel zonde van de elektriciteit. Het verschil is ongeveer 1500 kWh/jaar in een boiler of 500 kWh in een warmtepompboiler.

Ik zie in de hal prima plek om aan te sluiten met een monoblock, lastigste is dat je ergens nog een vuilfilter wilt plaatsen en dus zal je iets van ruimte of links van de verdeler of erboven willen pakken ook. Die kniekoppeling en stukje stalen buis haal je er zo tussenuit en dan ben je er wel.
Goede ideeeen. Als alternatief voor helemaal AE eerst een monoblok op de oprit. Ketel laten zitten voor 1e en tweede verdieping. Later WP van beneden doorlussen naar boven en een Warmtepomp boiler als die inderdaad zo stil zijn en in te stellen zijn. Desnoods grotendeels op full electra met een COP als ik thuis ben. Ook dubbele subsidie.

even over denken en met jullie verder redeneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:35:
Dat stukje staal buis vervangen voor koper want je hebt een kunstofverdeler waardoor ik de aanname doe dat je ook wil koelen.

De haakse kniekoppelingen waren niet zo handig.
Koper kan wel met koelen maar staal niet? Condenseert beide toch? Maar goed voor de aansluiting moet het toch los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
Fr33z schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:37:
[...]

zeker alleen ik zou een vuilfilter plaatsen want bestaande installatie en dan wordt het ff zoeken naar ruimte naast/boven die verdeler. voor de rest rechtoe-rechtaan, je moet alleen zin hebben om dat schoolplein (sorry: oprit) overhoop te halen.

Geluid naar leidingen boven zal vast meevalleen want daar hoeft niet veel water naartoe omdat daar toch weinig verwarmt wordt.
Ik denk dan aan het volgende stappen plan
  1. Monoblok zonder binnendeel op de oprit
  2. alleen aansluiten op de BG verdeler ( met vuilfilter ;) )
  3. ketel laten zitten voor SWW en boven verwarmen
  4. later boven door-loopen
  5. en als ik een heel stille WP boiler ( met aanzuig en afvoer externe lucht vind) die op de plaats van de oude ketel
klinkt als een plan!

Maar hoe zien jullie dat voor je? Hoe heb ik dan nog een backup van de ketel als het niet werkt. Alles aansluiten met twee drieweg kogel kranen? oid. of andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
WAF1 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:56:
Ik ben een leek en ik heb zelf een Quatt maar het volgende kwam ik vorige week tegen. Het product is van Daalderop maar misschien toch de moeite waard om naar te kijken:

Een binnendeel wp dat kan samenwerken met een buitendeel wp. Dus inderdaad een beetje vergelijkbaar met een monobloc buiten en een wpb op zolder. Maar dat binnendeel kan in tegen stelling tot een wpb, alleen verwarmen en koelen en hoeft in de winter niet vaak aan te staan dus minder geluidsoverlast.

Maar een
Heb nu een Daalderop. Zeer ontevreden over, ook die nieuwe Vincent schijnt het niet lekker te doen. Dank voor de tip maar een Daalderop liever niet weer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
Dank voor alle ideeen sofar:

samenvattend zie ik het tot nu als volgt: ik zal moeten kiezen tussen
  • een compleet systeem alles ineens
  • of opbouwen
:
  5. en als ik een heel stille WP boiler ( met aanzuig en afvoer externe lucht vind) die op de plaats van de oude ketel
Vraag is dan wel hoe aan te sluiten om deze stappen te doorlopen want Hoe heb ik dan nog een backup van de ketel als het niet werkt. Alles aansluiten met twee drieweg kogel kranen? oid. of andere ideeen?

en welk monoblok zonder binnendeel pak ik het beste. Dit kan ik lastig vinden. Ik lees twee suggesties tot nu toe:

Mitsubishi Ecodan
Atlantic

wie heeft nog meer suggesties?

super dank allemaal voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door WPMC op 12-08-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:37
WPMC schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:17:
Dank voor alle ideeen sofar:

samenvattend zie ik het tot nu als volgt: ik zal moeten kiezen tussen
  • een compleet systeem alles ineens
  • of opbouwen
:
Vraag is dan wel hoe aan te sluiten om deze stappen te doorlopen want Hoe heb ik dan nog een backup van de ketel als het niet werkt. Alles aansluiten met twee drieweg kogel kranen? oid. of andere ideeen?

en welk monoblok zonder binnendeel pak ik het beste. Dit kan ik lastig vinden. Ik lees twee suggesties tot nu toe:

Mitsubishi Ecodan
Atlantic

wie heeft nog meer suggesties?

super dank allemaal voor het meedenken!
Ik vind het wel een complex plan met veel stappen.
Ik zou het liever in 1x goed doen.

Monoblock op de oprit.
Vanuit monoblock goed geïsoleerde leidingen in de grond, bijv Terrendis, naar vvw verdeler binnen.

CV gaat dan op de wijze die je beschreef. De leidingen die eerst van je CV ketel naar je verdeler beneden gingen, gebruik je nu in omgekeerde richting om vanuit beneden je verdeler op zolder te bereiken.

SWW: je zet een 200 of 300 liter SWW vat op zolder waar eerder je CV ketel hing. Dit vat wordt door je monoblock verwarmd. Een driewegklep op de BG schakelt tussen CV en SWW. Vanuit deze driewegklep 2 nieuwe goed geïsoleerde leidingen naar je SWW vat op zolder.

Op deze manier heb je al het geluid buiten en het in 1x goed, niet al die stappen en gedoe.

Ik noem het maar even als een alternatief (ik denk beter :) )

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
WPMC schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

Koper kan wel met koelen maar staal niet? Condenseert beide toch? Maar goed voor de aansluiting moet het toch los
Staal roest, koper niet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Ik vind sebastiaans idee juist complex. Die leiding voor SWW gaat dus heel moeilijk.dus die moet je niet maken.

Ik zou dus zeggen:
Monoblock op de oprit of dichterbij huis, bijv panasonic J-series want geen binnendeel of de Samsung R290 monoblock

Laat je ketel hangen als je wilt voor douchen nu maar ik zie iet in waarom

Beste ketel weghalen en gewoon een wp-boiler halen. Je maakt je echt druk om geluid dat er weinig tot niet is. Ga anders eens bij een tweakers langs om te luisteren. Je kunt dat cvhok vast beter geluidsdicht maken mocht het toch tegenvallen.

Cvleiding hoef je waarschijnlijk niks.of bijna niks aan te doen, stukkie staal vervangen beneden is handig.

Ik.zie niet waarom er een backup van de gasketel moet zijn. Je huis is redelijk nieuw, dat gaat echt prima met een WP + vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Fr33z schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:23:
Ik vind sebastiaans idee juist complex. Die leiding voor SWW gaat dus heel moeilijk.dus die moet je niet maken.

Ik zou dus zeggen:
Monoblock op de oprit of dichterbij huis, bijv panasonic J-series want geen binnendeel of de Samsung R290 monoblock

Laat je ketel hangen als je wilt voor douchen nu maar ik zie iet in waarom

Beste ketel weghalen en gewoon een wp-boiler halen. Je maakt je echt druk om geluid dat er weinig tot niet is. Ga anders eens bij een tweakers langs om te luisteren. Je kunt dat cvhok vast beter geluidsdicht maken mocht het toch tegenvallen.

Cvleiding hoef je waarschijnlijk niks.of bijna niks aan te doen, stukkie staal vervangen beneden is handig.

Ik.zie niet waarom er een backup van de gasketel moet zijn. Je huis is redelijk nieuw, dat gaat echt prima met een WP + vloerverwarming
Op zich is een separate warmtepompboiler in deze situatie denk ik ook een optie, maar voor de topic starter is een indirect gestookt SWW vat wellicht beter o.a. vanwege zijn gevoeligheid voor geluid.

Daarnaast: een indirect gestookt SWW vat van RVS gaat ook zeer lang mee en raakt veel minder snel defect dan een warmtepompboiler. Lees hier maar eens wat enkele ervaren installateurs schrijven over warmtepompboiler versus indirect gestookt SWW vat van RVS :
Carboy54 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Carboy54 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"
Technician- in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
SebastiaanPs schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

Ik vind het wel een complex plan met veel stappen.
Ik zou het liever in 1x goed doen.

Monoblock op de oprit.
Vanuit monoblock goed geïsoleerde leidingen in de grond, bijv Terrendis, naar vvw verdeler binnen.

CV gaat dan op de wijze die je beschreef. De leidingen die eerst van je CV ketel naar je verdeler beneden gingen, gebruik je nu in omgekeerde richting om vanuit beneden je verdeler op zolder te bereiken.

SWW: je zet een 200 of 300 liter SWW vat op zolder waar eerder je CV ketel hing. Dit vat wordt door je monoblock verwarmd. Een driewegklep op de BG schakelt tussen CV en SWW. Vanuit deze driewegklep 2 nieuwe goed geïsoleerde leidingen naar je SWW vat op zolder.

Op deze manier heb je al het geluid buiten en het in 1x goed, niet al die stappen en gedoe.

Ik noem het maar even als een alternatief (ik denk beter :) )
Is idd ook een optie in mijn hoofd, direct klaar. Even over nadenken vragen daarover:
  1. zijn die omgekeerd in te zetten leidingen ook voor SWW goed te gebruiken? Immers ik lees in de 'ik wil een warmtepomp' post: gebruik liefst een separate leiding voor SWW ??
  2. kan dit gezien mijn oppervlakte beneden helemaal zonder buffervat?
  3. is een extra pomp voor de verdeler (en SWW) boven noodzakelijk? immers circuits beneden altijd open
alsnog een monoblok zonder binnenunit nodig, ik kan die maar niet vinden. wie kan me helpen?

FR33Z komt nog met panasonic J-series en de Samsung R290 monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
WPMC schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:38:
[...]

Is idd ook een optie in mijn hoofd, direct klaar. Even over nadenken vragen daarover:
  1. zijn die omgekeerd in te zetten leidingen ook voor SWW goed te gebruiken? Immers ik lees in de 'ik wil een warmtepomp' post: gebruik liefst een separate leiding voor SWW ??
  2. kan dit gezien mijn oppervlakte beneden helemaal zonder buffervat?
  3. is een extra pomp voor de verdeler (en SWW) boven noodzakelijk? immers circuits beneden altijd open
alsnog een monoblok zonder binnenunit nodig, ik kan die maar niet vinden. wie kan me helpen?

FR33Z komt nog met panasonic J-series en de Samsung R290 monoblock
1. Het eerste stuk van monoblock naar binnen kan met een gedeelde leiding, maar daarna heb je een driewegklep nodig en moet je de trajecten splitsen. Je wilt tijdens een SWW run niet je vloer warm stoken namelijk.
2. Als je vvw in bijv zandcement ligt en geen droogbouw is, dan kan je met jouw pomploze verdelers en oppervlakte vvw zeker zonder buffervat. Maar wel zorgen dat minstens een groot deel van de vvw permanent open staat, zodat je altijd je minimumvermogen kwijt kunt en voldoende thermische buffercapaciteit hebt voor defrosts.
3. Nee als je leidingen en vvw slangen voldoende diameter hebben en de vvw lussen niet heel lang zijn, dan is een extra pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
SebastiaanPs schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:37:
[...]

Op zich is een separate warmtepompboiler in deze situatie denk ik ook een optie, maar voor de topic starter is een indirect gestookt SWW vat wellicht beter o.a. vanwege zijn gevoeligheid voor geluid.

Daarnaast: een indirect gestookt SWW vat van RVS gaat ook zeer lang mee en raakt veel minder snel defect dan een warmtepompboiler.
Eens geluid is zeker een ding, maar ik hoor ook dat het meevalt zeker als ik em uit kan zetten snachts. Enige manier om daar achter te komen is eens bij iemand te luisteren (omgeving Amersfoort/Utrecht). op basis daarvan kan ik die keuze wel maken. Dat een WPboiler ie iets gevoeliger is is een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
SebastiaanPs schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

1. Het eerste stuk van monoblock naar binnen kan met een gedeelde leiding, maar daarna heb je een driewegklep nodig en moet je de trajecten splitsen. Je wilt tijdens een SWW run niet je vloer warm stoken namelijk.

2. Als je vvw in bijv zandcement ligt en geen droogbouw is, dan kan je met jouw pomploze verdelers en oppervlakte vvw zeker zonder buffervat. Maar wel zorgen dat minstens een groot deel van de vvw permanent open staat, zodat je altijd je minimumvermogen kwijt kunt en voldoende thermische buffercapaciteit hebt voor defrosts.

3. Nee als je leidingen en vvw slangen voldoende diameter hebben en de vvw lussen niet heel lang zijn, dan is een extra pomp nodig.

maar als ik al moet splitsen voor de verdeler bij de voordeur, zal daar in geval van wel een SWW boiler vat boven toch beneden ook al een automatisch driewegklep tussen moeten, anders jaag ik de SWW run toch al in de vv beneden?

Ligt idd in zand cement gestort ( 10 m2 van de 85 is later ingefreesd, dat bedoel je met droog? Maar boven staat de badkamer ook standaard open

maar 6 stringen beneden die altijd openstaan met 85m2 hebben toch een veel lagere 'weerstand' dan de 2 die op de eerste en tweede verdiepingen eventueel open gezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
WPMC schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

maar als ik al moet splitsen voor de verdeler bij de voordeur, zal daar in geval van wel een SWW boiler vat boven toch beneden ook al een automatisch driewegklep tussen moeten, anders jaag ik de SWW run toch al in de vv beneden?

Ligt idd in zand cement gestort ( 10 m2 van de 85 is later ingefreesd, dat bedoel je met droog? Maar boven staat de badkamer ook standaard open

maar 6 stringen beneden die altijd openstaan met 85m2 hebben toch een veel lagere 'weerstand' dan de 2 die op de eerste en tweede verdiepingen eventueel open gezet worden?
1. Je moet inderdaad de driewegklep zo plaatsen dat het leidingtraject van warmtepomp naar SWW vat niet door een verdeler loopt.
2. Google anders even droogbouw. :) Dat is niet wat jij hebt.
3. Heb je voor de 1e en 2e verdieping maar 2 vvw groepen, begrijp ik dat nou goed? Je vvw verdelers zijn nu ook al zonder pomp toch? Hoeveel flow krijgt de circulatiepomp van je gasketel nu per groep er doorheen?

Overigens doelde ik met ‘complex’ meer op het aantal stappen, een gefaseerd plan enz. Ik zou het gewoon in 1x goed doen. Bijv op de manier die ik omschreef of separaat met een warmtepompboiler. Beide opties hebben voor- en nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Jullie zijn er bijna. Maar lijken elkaar net te missen. Het idee van sebastiaan kan prima werken maar:

Vlak voor de verdeler van je vloerverwarming moet dan een driewegklep, daarna een nieuwe aparte leiding naar de boiler in het ketelhok voor aanvoer van heet water en dan ook een leiding terug tot aan een t-stuk op de retourleiding op de begane grond ergens bij de verdeler in de buurt.

Je kunt die leidingen die er al liggen niet voor beide gebruiken dus deze oplossing heeft twee leidingen van beneden naar boven extra nodig. Geen idee of dat kan maer in de TS lijkt te staan dat dit moeilijk wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@Fr33z dat is precies wat ik bedoel inderdaad, dank voor het verduidelijken. Het staat of valt met de mogelijkheid om die leidingen aan te leggen. Als dat niet lukt dan valt deze optie af.

@WPMC zou je de opties niet kunnen verbreden naar warmtepompen die alleen een klein binnendeel nodig hebben? Zie als voorbeeld de binnendelen bij de Vaillant Arotherm plus monoblocks en de WeHeat warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:36
_JGC_ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:04:

De F-gassen gaan tegelijk het toneel verlaten dus met R32 schiet je niet veel meer op dan met R410A

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@WPMC

1. Als je installateur creatief wil zijn kan je het met enkel de bestaande leidingen doen door bij elke verdeler een NO klep te gebruiken en bij de boiler NC. Tijdens SWW sluit je dan de verdelers af en gaat al het water naar de boiler. Anders moet je inderdaad separate leidingen vanaf de driewegklep gebruiken (of makkelijker een WP boiler).

3. Dat moet je simpelweg waterzijdig inregelen, voordeel is zelfs dat je de BGG het meeste gebruikt en je daar dus de meeste flow kunt gebruiken. Dan is het niet erg als de andere groepen wellicht wat minder flow krijgen, als ze überhaupt al open staan.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Rimco schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:26:
@WPMC

1. Als je installateur creatief wil zijn kan je het met enkel de bestaande leidingen doen door bij elke verdeler een NO klep te gebruiken en bij de boiler NC. Tijdens SWW sluit je dan de verdelers af en gaat al het water naar de boiler. Anders moet je inderdaad separate leidingen vanaf de driewegklep gebruiken (of makkelijker een WP boiler).
En hoe ga je die kleppen dan aansturen? Dan moet er alsnog een stuurkabel naar boven. Wellicht makkelijker dan 2 leidingen, maar toch.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@RonJ Uiteraard, maar daarom moet de installateur dan wel creatief willen zijn. En wat je zegt, het is minder ingrijpend/moeilijk om een kabel ergens te verstoppen dan nieuwe leidingen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Dat zou goed kunnen idd, maar waarom zou je.

Je hebt dan weer 3x een klep nodig (100/stuk), 2x een maximaalthermostaat voor als die het toch niet doet (70 euro) plus een stuurstroomkabel naar je buitenunit. En de bestaande leidingen isoleren, ook weer aan paar tientjes materiaal. Nog even niet naar de uren gekeken. Is toch weer een hoop extra geld en meer dingen die stuk kunnen, voor een suboptimaal resultaat.

Een WP-boiler is hier simpelweg een veel betere optie.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Knowbody schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

De F-gassen gaan tegelijk het toneel verlaten dus met R32 schiet je niet veel meer op dan met R410A
Behalve dat het verboden F-gassen worden is het rendement en max temperatuur van R32 gewoon een stuk hoger dan R410A. Propaan doet dat nog weer een stuk beter.

R32 zou ook niet mijn eerste keus zijn overigens, het is dat mijn tweedehands pomp R32 heeft, nieuw had ik 'm waarschijnlijk niet gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
_JGC_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Behalve dat het verboden F-gassen worden is het rendement en max temperatuur van R32 gewoon een stuk hoger dan R410A. Propaan doet dat nog weer een stuk beter.
Bron voor dat laatste? Volgens mij klopt dat niet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
SebastiaanPs schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

De bronnen die ik zo kan vinden spreken elkaar tegen. Is heel erg afhankelijk van de situatie.

Propaan doet het bij lage buitentemperatuur of hoge watertemperatuur beter dan R32. R32 houdt bij 55 graden op, propaan kan tot 85 als het moet. Ga je er met 10 graden een vloerverwarming mee opstoken op lage temperatuur zal R32 weer zuiniger zijn dan propaan.

Wat me overigens opvalt is dat de meeste propaan units op 100+kg zitten en flinke afmetingen hebben, ook de kleine 4KW pompjes. Mijn 5KW R32 unit is 83x68x30cm en weegt 51kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:36
SebastiaanPs schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Het maakt ook niet veel uit, want het gaat toch verdwijnen.

F-gassen zullen nog wel enkele decennia gebruikt mogen worden voor service. De datum dat nieuwe machines met een niet natuurlijk koudemiddel nog geproduceerd mogen worden zal nog wel naar achteren gaan, de gezamenlijke markt zit zelf ook aan tafel en het alternatief heeft zo ook weer zijn beperkingen. Ze willen er liefst ineens compleet vanaf en ik denk dat dat lastig gaat worden. F-gassen met een GWP van ongeveer 150 is ook een mogelijkheid denk ik dan.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
SebastiaanPs schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:06:
[...]

1. Je moet inderdaad de driewegklep zo plaatsen dat het leidingtraject van warmtepomp naar SWW vat niet door een verdeler loopt.
2. Google anders even droogbouw. :) Dat is niet wat jij hebt.
3. Heb je voor de 1e en 2e verdieping maar 2 vvw groepen, begrijp ik dat nou goed? Je vvw verdelers zijn nu ook al zonder pomp toch? Hoeveel flow krijgt de circulatiepomp van je gasketel nu per groep er doorheen?

Overigens doelde ik met ‘complex’ meer op het aantal stappen, een gefaseerd plan enz. Ik zou het gewoon in 1x goed doen. Bijv op de manier die ik omschreef of separaat met een warmtepompboiler. Beide opties hebben voor- en nadelen.
snap ik
2. Google anders even droogbouw. :) Dat is niet wat jij hebt. check
3. Heb je voor de 1e en 2e verdieping maar 2 vvw groepen, begrijp ik dat nou goed? Je vvw verdelers zijn nu ook al zonder pomp toch?
ja pomploos, en Nee boven 8 maar 5 altijd dicht

Hoeveel flow krijgt de circulatiepomp van je gasketel nu per groep er doorheen?
Geen idee, en is nu moeilijk testbaar met 33 graden buiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
Fr33z schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:21:
Jullie zijn er bijna. Maar lijken elkaar net te missen. Het idee van sebastiaan kan prima werken maar:

Vlak voor de verdeler van je vloerverwarming moet dan een driewegklep, daarna een nieuwe aparte leiding naar de boiler in het ketelhok voor aanvoer van heet water en dan ook een leiding terug tot aan een t-stuk op de retourleiding op de begane grond ergens bij de verdeler in de buurt.

Je kunt die leidingen die er al liggen niet voor beide gebruiken dus deze oplossing heeft twee leidingen van beneden naar boven extra nodig. Geen idee of dat kan maer in de TS lijkt te staan dat dit moeilijk wordt.

Inderdaad dat gaat niet. Daar was het allemaal mee begonnen om het rechtstreeks beneden aan te sluiten om geen zeer lastig traject met leidingen te moeten aanleggen. In deze optie moet dat alsnog dus dat gaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
SebastiaanPs schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:42:
@Fr33z dat is precies wat ik bedoel inderdaad, dank voor het verduidelijken. Het staat of valt met de mogelijkheid om die leidingen aan te leggen. Als dat niet lukt dan valt deze optie af.
Valt dus af idd

@WPMC zou je de opties niet kunnen verbreden naar warmtepompen die alleen een klein binnendeel nodig hebben? Zie als voorbeeld de binnendelen bij de Vaillant Arotherm plus monoblocks en de WeHeat warmtepompen.
Wat is daarvan het voordeel indeze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
RonJ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:39:
Dat zou goed kunnen idd, maar waarom zou je.

Je hebt dan weer 3x een klep nodig (100/stuk), 2x een maximaalthermostaat voor als die het toch niet doet (70 euro) plus een stuurstroomkabel naar je buitenunit. En de bestaande leidingen isoleren, ook weer aan paar tientjes materiaal. Nog even niet naar de uren gekeken. Is toch weer een hoop extra geld en meer dingen die stuk kunnen, voor een suboptimaal resultaat.

Een WP-boiler is hier simpelweg een veel betere optie.
Dat klinkt inderdaad wel gevoeliger, los van die kosten. Dat pleit idd voor geen SWW vat, doorlussen en een losse WPBoiler als dat geluid acceptabel is voor me

Maar wat ik niet begrijp: liefst wil je dys separate leidingen voor VV en SWW, maar een standaard WeHeat of Quatt, leggen toch ook enkele leidingen en niet een extra voor de SWW boiler?

[ Voor 6% gewijzigd door WPMC op 13-08-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
de reden om voor een los Monoblok te gaat beneden aan te sluiten en dan boven door te lussen ( al dan niet met WP boiler) is tweeledig:

Geen extreem lastig leiding traject ( dus extra leiding is geen optie. en al die kleppen ws ook niet)
Lagere kosten: kunnen we daar een inschatting van maken. Ik vergelijk dat met een AE Weheat oplossing

Coolblue heeft aangegeven dat ze niet willen mee werken aan het verderop plaatsen van de Weheat WP. Reden te veel warmteverlies met de standaardleiding die ze gebruiken, een andere beter geïsoleerde is voor heb geen optie....:-( een andere wil dat wel: totale kosten 14799-subsidie=12224. wel moet er dan door mijn beton en hardstenen vloer geboord worden naar de trapkast en via trapgat naar boven

Alleen een monoblok laten aansluiten, beneden, doorlussen boven (wel nog een expansievat toch?) en een WPboiler met een extra subsidie kan stuk lager uitvallen is mijn gevoel: Wat jullie?

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
Zit de gas aansluiting ook beneden bij de voordeur? Anders kun je de oude gasleiding gebruiken als aanvoer voor de verwarmingspiraal van het boilervat gebruiken. De gas leidng is vaak ook mooi 28mm.

Je plaatst dan in de meterkast een 3-wegklep op de oude gasleiding. Haalt de ketel weg zet daar het boilervat neer. De retour van de boiler komt dan gewoon op de retour van het cv circuit.

Vaillant arotherm plus (super still), panasonic j-serie en atag energion zijn monoblocks die dit kunnen zonder hydraulische binnenunit. Dan heb je ook geen last van geluid boven.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• RonJ
Djvdb schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:07:

Je plaatst dan in de meterkast een 3-wegklep op de oude gasleiding. Haalt de ketel weg zet daar het boilervat neer. De retour van de boiler komt dan gewoon op de retour van het cv circuit.
De retour van je boiler moet als allerlaatste aangesloten worden op de retour naar de buitenunit. Dat gaat dus niet werken zo, dan heb je alsnog een leiding terug naar de verdeler beneden nodig.

All-electric.

• RonJ
WPMC schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Maar wat ik niet begrijp: liefst wil je dys separate leidingen voor VV en SWW, maar een standaard WeHeat of Quatt, leggen toch ook enkele leidingen en niet een extra voor de SWW boiler?[/b]
Weheat en Quatt gebruiken een kleine binnenunit die als 3-wegklep fungeert en de aanvoer splitst tussen CV en Boiler, kijk maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3mmxfgbP7zJmc3BfHwdzBbLnmc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JxNvJ4YH8ickCu9lC9EfQlB3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnbMTtUPrfXfgwZGTPa6fOxEvgU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NaoiEenJS6iuxMlkN5Syf5uZ.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

• Fr33z
RonJ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Weheat en Quatt gebruiken een kleine binnenunit die als 3-wegklep fungeert en de aanvoer splitst tussen CV en Boiler, kijk maar:

[Afbeelding]
Kan, maar WeHEat kan ook zonder die binnenunit met losse CV-pompen. Maakt op zich niet uit voor hoeveel ruimte t kost maar wel iets goedkoper. Verder mooie foto, alleen jammer dat die installateur nog niet van thermosifon-werking gehoord heeft. Die leidingen die meteen omhoog lopen uit dat vat :+ :z (ja is makkelijk vanachter het toetsenbord maar toch

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
RonJ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

De retour van je boiler moet als allerlaatste aangesloten worden op de retour naar de buitenunit. Dat gaat dus niet werken zo, dan heb je alsnog een leiding terug naar de verdeler beneden nodig.
niet als de driewegklep van de aanvoer voor alle andere afgifte zit toch? Tenminste ik meende het ooit zo gezien te hebben in een vaillant schema.

[ Voor 11% gewijzigd door Djvdb op 14-08-2025 20:44 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WPMC
hi allemaal,

Sorry voor mijn niet reageren. Ik ben direct na de laatste post zo'n beetje op vakantie gegaan. Daarna druk druk druk, je kent het wel. dus DANK voor alle reacties _/-\o_ . Ik heb enkele lijntjes uit gezet, Quatt, WeHeat en anders. Even afwachten wat dat oplevert. komende weken weet ik meer, en zal ik dat hier laten weten
Pagina: 1