Warmtepomp vraag renovatie vrijstaande woning buitengebied.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07 11:31
Woning
Vrijstaande woning in buitengebied.
Totale woonoppervlak is 300 m2 met een bruto inhoud van 1350 m3.
Amper isolatie, veel enkel glas en nog geen PV installatie.
2 woonlagen waarbij boven verdieping (100m2) niet veel gebruikt gaat worden, enkel logeerkamer + opslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHOpLXck5VWxnOZM57NLC6XTAfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31zXkBx6Y68QPwgpzfzE9kxH.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS7zxtiY9ignIxMhgLNqwvVb0mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiVeNInPSpWWFhjs0gyyQTOI.jpg?f=fotoalbum_large

Historisch gasverbruik is onbekend.
Energielabel is nu E met 300 kWh/m2 per jaar schatting.
Ik verwacht met renovatie en isolatie dit wel naar label B of A te trekken met 190/160 kWh/m2 per jaar.
Renovatie
Renovatie zal zijn volledige betonvloer uitbreken, afgraven en isoleren met PIR/EPS naar hoge isolatie waarden.
Betonvloer op isolatie met vloerverwarming in de smeervloer. Traag systeem met hoge thermische massa.
Zal overal minimaal HR++ gaan plaatsen. En spouwmuurisolatie laten uitvoeren.
Dak isolatie is momenteel niet voorzien maar wel mogelijk. Binnen een aantal jaar wil ik echter het dak laten renoveren incl verwijderen eternit dakbeschot.
PV installatie zal ik aanleggen, nog niet gedimensioneerd.
Afgiftesysteem:
- 175 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 15 groepen, 15 daarvan staan altijd open
- ? radiatoren, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud in totaal ? liter
- Hier sta ik graag open voor suggesties om de warmteafgifte op de bovenverdieping te regelen. Het is een houten verdiepingsvloer met een paar bestaande radiatoren.
Hier zou ik graag een budget optie geschikt voor lage temperatuur voor vinden. Het zullen niet echt leefruimtes worden. Enkel logeerkamer + opslag.
- garage en tuinkamer komen airco, daar gaan we wonen tijdens de verbouwing. Deze blijven daarna daar hangen.
SWW:
- voldoende plek voor boiler, voorkeur indirect RVS boiler vat.
- 240/300 liter nodig
- Bad is gewenst, maar zijn geen luxe gewend. Mag best even duren om weer bij te vullen, dan maar lauw douchen.
Warmtepompvoorkeur:
Voorkeur voor L/W warmtepomp, full electric monoblock met los SWW vat.
Wie gaat het installeren?
In eigen beheer, volledige installatie incl vloerverwarming moet nog aangelegd worden dus kan hierop afgestemd worden.
Eigen ideen
Zelf dacht ik aan een Itho amber 9Kw of Panasonic WH-MDC09J3E5 met een 240L RVS buffervat.
Warmtepomp kan voor de woning verdekt worden opgesteld. Geen probleem met buren.
Leidingwerk naar binnen naar technische ruimte zal hooguit een meter of 2 zijn.
Op de plattegrond staat een bijkeuken, dit zal de technische ruimte worden.

Ik zou geholpen zijn met advies omtrent het inschatten van de warmtevraag en dimensionering van het systeem. Verder natuurlijk tips over doe het zelf installatie of dingen om rekening mee te houden.
Ook het verwarmen van de 2e verdieping op lage temperatuur is nog een uitdaging. Hier hou ik me aanbevolen voor budgetvriendelijke opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:55
Straks 300x190kWh =57.000 kWh/8kWh per m3 gas = 7000 m3 gas
57000/1650 vollasturen = 35kW vermogen nodig.
Dus 5 x een 9j

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 20:48
Hallo!

1. Qua vermogen zit je denk ik aan de lage kant. Bovenverdieping ga je niet veel verwarmen, dus die laat ik even buiten beschouwing. Maar stel dat je op een Blabel uit komt op 200 m2, a 60w, dan kom je op 12 kW. Dan lijkt 9 me toch te krap.
Miss eens naar de LG R290 UB60 serie kijken?

2. De vloerverwarming heeft groepen die best lang zijn. Voor 175 m2 zou ik met 2 verdelers en totaal ~22 groepen werken. Tenzei je met 18/20 mm buizen werkt, maar daar haal je moeilijk 10cm hoh mee.

3. Een budget optie voor de bovenverdieping, die is er eigenlijk niet. Voor logeerkamers zou ik me dr ook niet druk om maken. Gewoon de oude radiatoren goed inregelen en op lage temperatuur laten meedraaien om te ontvochtigen. Ik zou mijn geld stoppen in isolatie van het dak, heb je meer aan.
Echte budgetopties zijn natuurlijk het electrische kacheltje voor de noodgevallen.

Overigens is er op de bovenverdieping met goede isolatie vaak meer een koelvraag dan een warmtevraag. Dus mocht je ooit een van de ruimtes willen gaan gebruiken als kantoor, klein aircotje dr in en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:05
Poeh wat een vierkante meters. Je komt zo op 25 tot 30 groepen vloerverwarming.
En om dat te voeden een vermogen van zo’n 12kw bij -7C.
Zou aanbevelen een Daikin EBLA14 (met of zonder backup) monobloc en een SWW boilervat van 300L.
Laatst nog een inbedrijfgesteld een 11kw en die deed ook nominaal 60l/min op zo’n 30 groepen.
Die liep heel mooi.

Zou Vaillant adviseren maar die komt tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
Ja helaas kwam ik ook al ongeveer op die getallen, maar ik hoop met voldoende verduurzaming toch wel een stuk lager uit te komen.
Icebear1079 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:58:

1) Miss eens naar de LG R290 UB60 serie kijken?

2. De vloerverwarming heeft groepen die best lang zijn. Voor 175 m2 zou ik met 2 verdelers en totaal ~22 groepen werken. Tenzei je met 18/20 mm buizen werkt, maar daar haal je moeilijk 10cm hoh mee.

3. Een budget optie voor de bovenverdieping, die is er eigenlijk niet.
Bedankt voor het meedenken, tot nu toe overwoog ik eigenlijk een Itho Amber of Panasonic maar ik zal eens naar de LG kijken.
Heeft R290 sterk de voorkeur ivm hogere temperaturen en SWW legionella runs? Plaatsing heeft dan wel wat meer eisen geloof ik.

wat betreft de vloerverwarming, zou je de 2 verdelers ook uit elkaar plaatsen? Gegeven de centrale locatie van de technische ruimte hoopte ik alles vanuit daar te kunnen aanleggen.
Suggesties qua locatie?

De bovenverdieping wil ik inderdaad conventionele radiatoren laten meelopen op de warmtepomp. Kan zoiets rechstreeks op de vloerverwarming verdeler erbij?
Ook voorzie ik inderdaad een backup optie dmv airco voor een eventuele werk/hobby kamer.
Technician- schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:15:
Poeh wat een vierkante meters. Je komt zo op 25 tot 30 groepen vloerverwarming.
En om dat te voeden een vermogen van zo’n 12kw bij -7C.
Zou aanbevelen een Daikin EBLA14 (met of zonder backup) monobloc en een SWW boilervat van 300L.
Laatst nog een inbedrijfgesteld een 11kw en die deed ook nominaal 60l/min op zo’n 30 groepen.
Die liep heel mooi.

Zou Vaillant adviseren maar die komt tekort.
Het is inderdaad veel oppervlak, gelukkig is alles beneden voorzien en zullen we de 2e verdieping niet veel gebruiken.
Die Daikin is R32, heeft dat nog significante nadelen tov een R290 systeem? En dan een 12kw versie met 3kw backup tbv legionella run?

Je geeft aan Vaillant als optie, is een Vaillant AroTHERM plus VWL 125/6 dan niet voldoende? Schrik wel van de afmetingen van dat ding maar kan me voorstellen dat met dit vermogen dat nodig is.
Een Itho Amber 12kw is wel een stuk lager geprijst en compacter gebouwd, wat zijn overwegingen om dan toch voor de Vaillant te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 20:48
gizmoo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:14:

Bedankt voor het meedenken, tot nu toe overwoog ik eigenlijk een Itho Amber of Panasonic maar ik zal eens naar de LG kijken.
Heeft R290 sterk de voorkeur ivm hogere temperaturen en SWW legionella runs? Plaatsing heeft dan wel wat meer eisen geloof ik.

wat betreft de vloerverwarming, zou je de 2 verdelers ook uit elkaar plaatsen? Gegeven de centrale locatie van de technische ruimte hoopte ik alles vanuit daar te kunnen aanleggen.
Suggesties qua locatie?

De bovenverdieping wil ik inderdaad conventionele radiatoren laten meelopen op de warmtepomp. Kan zoiets rechstreeks op de vloerverwarming verdeler erbij?
Ook voorzie ik inderdaad een backup optie dmv airco voor een eventuele werk/hobby kamer.

[...]

Het is inderdaad veel oppervlak, gelukkig is alles beneden voorzien en zullen we de 2e verdieping niet veel gebruiken.
Die Daikin is R32, heeft dat nog significante nadelen tov een R290 systeem? En dan een 12kw versie met 3kw backup tbv legionella run?

Je geeft aan Vaillant als optie, is een Vaillant AroTHERM plus VWL 125/6 dan niet voldoende? Schrik wel van de afmetingen van dat ding maar kan me voorstellen dat met dit vermogen dat nodig is.
Een Itho Amber 12kw is wel een stuk lager geprijst en compacter gebouwd, wat zijn overwegingen om dan toch voor de Vaillant te gaan?
Op zich maakt R32 of R290 niet super veel uit, je ziet wel dat de meeste R290 machines wat nieuwer zijn, en daarmee ook minder geluid produceren om aan recente normen te kunnen voldoen. Das natuurlijk ook prettig voor jezelf.
R290 kan idd meestal een legionella run doen zonder backup. Maar dat is eens in de twee weken een DeltaT van 5gr. Zou ik me niet druk om maken.

De LG vind ik een mooie machine omdat ie betaalbaar is voor wat ie kan leveren, stil is, efficient. (SCOP>5) Daarnaast hebben ze in deze versie de beruchte opstartpiek die oudere LG's hebben grotendeels opgelost. De 9, 12, 14 en kW zijn dezelfde machines, maar dan anders afgesteld. Dus prijsverschil is dan ook klein. Ze moduleren allemaal terug tot 3,6kW, dus kleiner kiezen heeft rendementtechnisch geen voordelen.

Panasonic J kan natuurlijk ook prima, is nog iets goedkoper, iets lager renement dat wel. En dat dual fan ontwerp, daar moet je van houden. (Optisch)

De Amber 12kW is overigens 12kW bij +7 gr. Bij -7 zit deze pomp rond 8kW. Dus logisch dat ie compact en goedkoper is. :*)

Over de vloerverwarming. Mijn opmerking was eigenlijk voornamelijk, zorg voor groepen van max 80m. Meer groepen van kortere lengte zorgt voor een veel opener systeem met minder weerstand, das heel prettig voor een WP. En een groep extra op de verdeler dat kost je echt de kop niet.

De plaatsing van verdelers dat moet je denk ik met de VVW man praktisch uitdokteren, zei hebben daar software voor. Hier was mijn boodschap, kies niet voor alle groepen op 1 verdeler. Zelfs als je voldoende groepen hebt, wordt je flow belemerd doordat al het water door één 1 inch koppeling moet worden geperst.
Dus meerdere verdelers, met 32 of 25mm leiding. Met dit vermogen pompen kun je met gemak naar opstartpieken en defrosts met 3 a 4 m3/h aan flow. Dat wil je echt een beetje de ruimte kunnen geven. En je hebt maar 1x de kans om dit goed aan te leggen.

Heel veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
Bedankt voor het meedenken, inderdaad goed opletten bij de geadverteerde verwarmingsvermogens bij welke temperatuur ze het specificeren, bedankt voor de oplettendheid. Zou de Vaillant AroTHERM plus VWL 125/6 hiermee wel geschikt zijn? Deze vind ik overal wel als zijnde 12kw bij -7/35. Ik probeer een paar opties te hebben om voor te leggen aan een bevriend installateur.

Wat betreft de groepen voor de vloerverwarming ga ik dat meenemen in het ontwerp, ik heb wat offertes aangevraagd en advies over de plaatsing. Ik zou willen vermijden om de verdelers in de woonkamer te plaatsen. Heeft het gaan naar 18mm buis nog significant voordeel als we met 16mm de groepen gewoon kort houden en veel groepen plaatsen? Baseline is nu 2x verdelers met elk plek voor 12 groepen, gesplitst aangesloten vanuit de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
In de context van innovatie staat nooit stil, is in 2025 de optie Vaillant AroTHERM plus VWL 125/6 nog een goede keuze?
Inmiddels is de renovatie zover dat deze onderdelen bestel zullen gaan worden.

Mocht iemand nog input hebben die van waarde kan zijn waardeer ik dat.
Pagina: 1