Woning
Vrijstaande woning in buitengebied.Totale woonoppervlak is 300 m2 met een bruto inhoud van 1350 m3.
Amper isolatie, veel enkel glas en nog geen PV installatie.
2 woonlagen waarbij boven verdieping (100m2) niet veel gebruikt gaat worden, enkel logeerkamer + opslag.
:strip_exif()/f/image/31zXkBx6Y68QPwgpzfzE9kxH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NiVeNInPSpWWFhjs0gyyQTOI.jpg?f=fotoalbum_large)
Historisch gasverbruik is onbekend.
Energielabel is nu E met 300 kWh/m2 per jaar schatting.
Ik verwacht met renovatie en isolatie dit wel naar label B of A te trekken met 190/160 kWh/m2 per jaar.
Renovatie
Renovatie zal zijn volledige betonvloer uitbreken, afgraven en isoleren met PIR/EPS naar hoge isolatie waarden.Betonvloer op isolatie met vloerverwarming in de smeervloer. Traag systeem met hoge thermische massa.
Zal overal minimaal HR++ gaan plaatsen. En spouwmuurisolatie laten uitvoeren.
Dak isolatie is momenteel niet voorzien maar wel mogelijk. Binnen een aantal jaar wil ik echter het dak laten renoveren incl verwijderen eternit dakbeschot.
PV installatie zal ik aanleggen, nog niet gedimensioneerd.
Afgiftesysteem:
- 175 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 15 groepen, 15 daarvan staan altijd open- ? radiatoren, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud in totaal ? liter
- Hier sta ik graag open voor suggesties om de warmteafgifte op de bovenverdieping te regelen. Het is een houten verdiepingsvloer met een paar bestaande radiatoren.
Hier zou ik graag een budget optie geschikt voor lage temperatuur voor vinden. Het zullen niet echt leefruimtes worden. Enkel logeerkamer + opslag.
- garage en tuinkamer komen airco, daar gaan we wonen tijdens de verbouwing. Deze blijven daarna daar hangen.
SWW:
- voldoende plek voor boiler, voorkeur indirect RVS boiler vat.- 240/300 liter nodig
- Bad is gewenst, maar zijn geen luxe gewend. Mag best even duren om weer bij te vullen, dan maar lauw douchen.
Warmtepompvoorkeur:
Voorkeur voor L/W warmtepomp, full electric monoblock met los SWW vat.Wie gaat het installeren?
In eigen beheer, volledige installatie incl vloerverwarming moet nog aangelegd worden dus kan hierop afgestemd worden.Eigen ideen
Zelf dacht ik aan een Itho amber 9Kw of Panasonic WH-MDC09J3E5 met een 240L RVS buffervat.Warmtepomp kan voor de woning verdekt worden opgesteld. Geen probleem met buren.
Leidingwerk naar binnen naar technische ruimte zal hooguit een meter of 2 zijn.
Op de plattegrond staat een bijkeuken, dit zal de technische ruimte worden.
Ik zou geholpen zijn met advies omtrent het inschatten van de warmtevraag en dimensionering van het systeem. Verder natuurlijk tips over doe het zelf installatie of dingen om rekening mee te houden.
Ook het verwarmen van de 2e verdieping op lage temperatuur is nog een uitdaging. Hier hou ik me aanbevolen voor budgetvriendelijke opties.